گزارش / می‌خواهید نان و پنیر را هم از سفره مردم حذف کنید

یک نماینده:

می‌خواهید نان و پنیر را هم از سفره مردم حذف کنید

مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را ندارند. بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند و میلیون میلیون خانوار در حال رفتن به سوی زیر خط فقر هستند.

                                                   می‌خواهید نان و پنیر را هم از سفره مردم حذف کنید                                       به گزارش ایسنا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: مردم تحمل فشار جدید را ندارند. جامعه را دچار التهاب نکنید. چرا صدای شکستن ستون فقرات مردم را نمی‌شنوید؟

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: نباید به بررسی کلیات لایحه بودجه نگاه سیاسی داشته باشیم برخی می‌گویند، چون این اولین لایحه بودجه دولت آقای رئیسی است باید تصویب شود، اما ما باید نگران شکاف میان ملت و حاکمیت باشیم و این مهمترین اولویت ما می‌باشد.

وی افزود: اگر دولت دچار خطای محاسباتی شد ما باید آن را توجیه کنیم یا به او هشدار بدهیم رهبری معظم انقلاب فرمودند که محافظه کاری قتلگاه انقلاب است و ما هم باید توجه کنیم که محافظه کاری هیچ نسبتی با انقلابی گری ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عدم شفافیت، رویکرد ضعیف عدالت اجتماعی و عدم انقباضی بودن لایحه بودجه ۱۴۰۱ را از جمله مشکلات این لایحه عنوان کرد و گفت: آیا با تصویب کلیات امکان اصلاح احکام وجود دارد؟ در نظر گرفتن ۱۵ میلیارد دلار با نرخ ۲۳ هزار تومان حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان مابه تفاوت تغییر ارز ترجیحی در منابع بودجه خواهد داشت که ۲۳ درصد منابع بودجه می‌باشد. این اصلاحات در مجلس انجام نخواهد شد و دولت خود باید این کار را انجام دهد.

عسگری عنوان کرد: ۸۰ درصد واردات کشور ما کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه یعنی مواد اولیه تولید است و شرایط در این لایحه به گونه‌ای است که هم به کالا‌های اساسی و هم به تولید داخلی صدمه وارد شود. توجه کنیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز جهانگیری نیست؛ ارز جهانگیری ۱۲۰۰ قلم کالای غیر ضروری را شامل می‌شد این در حالی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی ۵ قلم کالای اساسی دارو و گندم را در برمی گیرد.

نماینده مردم کرج در مجلس بیان کرد: اقتصاد ما به موضوعاتی همچون حامل‌های انرژی، نرخ ارز، قیمت کالا‌های اساسی حساس می‌باشد و نباید شوک‌های انفجاری به آن وارد کرد. مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را ندارند. بیش از ۱۰ میلیون خانوار زیر خط فقر هستند و میلیون میلیون خانوار در حال رفتن به سوی زیر خط فقر هستند. ستون فقرات مردم در حال شکستن است چرا صدای ان را نمی‌شنوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. سفره مردم از گوشت و برنج خالی شده می‌خواهید نان و پنیر را هم از آن حذف کنید؟ جامعه مستعد این اقدامات نیست؛ جامعه را دچار التهاب نکنید و توان مردم را بسنجید.

 

 

 

۶۰ درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به اختصاص اعتبارات هنگفت برای شرکت‌های دولتی و بانک‌ها انتقاد و عنوان کرد: دو برابر بودجه عمومی کشور متعلق به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است که ۶۰ درصد این بانک‌ها و شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

                                                   ۶۰ درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی زیان‌ده هستند
به گزارش خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد: دولت سیزدهم در شرایطی سکان اجرایی کشور را به دست گرفت که از مرداد ماه تاکنون نمی‌توانستند اهداف خود را برای حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی پیاده کنند لذا انتظار داشتیم لایحه تحولی دولت مبتنی بر اصلاح ساختار اقتصادی کشور ارائه شود که این لایحه تحولی در قالب لایحه بودجه به مجلس ارسال شد البته همه این موارد قید شده در لایحه بودجه بخشی از مواردی است که باید در حوزه اصلاح اقتصاد کشور اعمال شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور، وضعیت کنونی و فشارهای سیاسی خارج از کشور باید به دولت اجازه دهیم تا اصلاح ساختار در نهایت استفاده از زمانی که دولت دارد، محقق شود.

وی با اشاره به صحبت‌های خود با رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: آنچه دولت زحمت کشیده است و در لایحه آورده بخشی از انجام کار بوده و دغدغه‌هایی که نمایندگان امروز مطرح می‌کنند کاملا به حق است. ما امروز به کلیات رأی می‌دهیم اما رأی ما با شروطی خواهد بود.

پورابراهیمی با برشمردن شرایط رأی برای حمایت از کلیات لایحه بودجه گفت: شرط اول برنامه مولدسازی جامع دارایی‌های دولت است، آنچه در لایحه آمده سرفصل حوزه تصمیمات نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: نکته دوم در رابطه با حوزه بهره‌وری است، رقمی که باید از ۳.۵ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی را پوشش دهد که این موضوع در لایحه تعیین تکلیف نشده است.

وی موضوع اصلاح شرکت‌های دولتی و بانک‌ها را یکی دیگر از ایرادات لایحه بودجه برشمرد و اضافه کرد: تغییراتی در این حوزه دیده نمی شود در حالی که ۲ تا ۲.۵ برابر بودجه عمومی کشور متعلق به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است که ۶۰ درصد این بانک‌ها و شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوع دیگر سقف استقراض دولت در لایحه بودجه است که این موضوع نیز باید در کمیسیون تلفیق اصلاح شود. همچنین موضوع تعیین تکلیف دارایی‌های دولت یکی دیگر از موضوعاتی است که باید روی آن بحث شود، در حال حاضر ۱۳۰۰ همت طرح‌های نیمه تمام و متوقف شده‌ای است که باید تعیین تکلیف شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برآورد ما این است که حداقل دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تعیین تکلیف این مهم نیاز است. اگر این موارد در کمیسیون تلفیق اصلاح شود لایحه می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کند تا خروجی آن به نفع کشور باشد./

 

 

 

 

جزییات ماجرای لو رفتن سوالات امتحان نهایی دانش‌ آموزان

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش: تا زمان ارسال رمز، بازگشایی و تکثیر سوالات، دسترسی به سوالات امکان پذیر نیست.تعداد انگشت شماری از دانش آموزان با استفاده از تلفن همراه که غیر قانونی با خود به جلسه امتحان می‌برند، تصویر سوالات را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. این اقدام به معنای لو رفتن سوالات امتحانات نیست، زیرا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند. با توجه به نشانه گذاری روی برگه‌های سوالات، دانش آموزانی که عامل انتشار تصویر سوالات در کانال‌های مجازی بودند، شناسایی و طبق مقررات با آنها برخورد خواهد شد

 

 

 

 

رییس سازمان زندان‌ها: در سال‌های گذشته جمعیت زندانیان به‌شکل صعودی غیرمتعارفی درحال رشد بود

غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها:در سال‌های گذشته، جمعیت زندان‌ها با نرخ صعودی غیرمتعارفی درحال رشد بود و اقدامات کنونی سبب شد که حداقل جلوی نرخ رشد صعودی گرفته شود اما در شرایط فعلی باز هم وضعیت کیفری زندان‌های ما با شرایط نامناسبی مواجه است، چون تعداد زندانیان مستقر با ظرفیت اسمی زندان‌ها تطابق و سازگاری ندارد.

 

 

 

پنچ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور آزاد شد

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت: طی چند ماه اخیر فروش منابع نفتی افزایش یافته و درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است، حدود پنج میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، آزاد شده که بخش عمده‌ای از آن وارد کشور و مابقی نیز تبدیل به خط اعتباری شده است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی احمد امیرآبادی فراهانی، این نماینده همچنین با تاکید بر ارتباطات خوب ایران با عراق اظهار داشت: با پاکستان نیز ارتباطات مالی به‌ خوبی پیش رفته و تبدیل به مبادله‌ها تهاتری شده است، این مسائل موجب می‌شود تا در موضوع روابط خارجی و تنگناهای اقتصادی گشایش‌هایی به وجود بیاید. وی افزود: دولت در کنار مذاکره‌های وین، در حال گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای همسایه نیز است و اقدام‌های بسیار سازنده‌ای در این خصوص انجام شده از جمله اینکه با عربستان گفت‌وگوهایی آغاز شده و در سطح خوبی قرار دارد. همچنین به زودی امیر قطر به ایران سفر می‌کند و از سوی دیگر رئیس جمهور قرارداد گازی را با ترکمنستان منعقد کرده که بسیار مهم است زیرا وزیر نفت در دولت قبل موجب قطع ارتباط و بروز مشکل‌هایی میان دو کشور شده بود.

 

 

 

 

 

زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دی ماه اعلام شد

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری خبر داد. وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به‌ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به‌همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوار‌ها واریز خواهد بود.

 

 

 

۵۵۰ هزار خودرو لوکس باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند

رئیس سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۵۵۰ هزار خودروی لوکس خبر داد و گفت: این خودرو‌ها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند.
داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی در برنامه نگاه یک با اشاره به دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس اظهار داشت: افرادی که ارزش خودروی آن‌ها بالای یک میلیارد تومان است بر اساس جدولی نسبت به مازاد یک میلیارد باید مالیات بدهند، با تعاملی که با پلیس راهور داشتیم، اطلاعات ۱۷.۵ میلیون خودروی سواری و دو کابین دریافت شد. آیین نامه این مالیات کمتر از ۲۰ روز پیش ابلاغ شده است و در همین مدت اقدامات خوبی صورت گرفته است. رئیس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: طبق محاسبات انجام شده ۵۵۰ هزار خودرو مشمول مالیات شدند، جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶۰۰ میلیارد تومان است. برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک می‌دهیم که پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند. معاون وزیر اقتصاد در مورد خانه‌های لوکس افزود: به دنبال آن هستیم که اطلاعات لازم را از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، وزارت کشور، دریافت کنیم. البته اطلاعاتمان کامل نیست؛ بنابراین، پایگاه اطلاعاتی سازمان بر اساس ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم که خرید و فروش خانه در دفترخانه‌ها ثبت می‌شود، اطلاعات آن ارسال شده و آن‌هایی که قیمت ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند را شناسایی کردیم، اما هنوز کامل نیست و باید تا پایان مهلت قانونی ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای خوداظهاری منتظر ماند.

 

 

 

 

شورای نگهبان برای بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان از مجلس مهلت خواست/ طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار رد شد

شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس، برای بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان از مجلس مهلت بیش‌تری خواست و طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار را هم مغایر موازین شرع،‌ قانون اساسی یا دارای ابهام دانست.

اختصاصی| شورای نگهبان برای بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان از مجلس مهلت خواست/ طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار رد شد

به گزارش فارس، شورای نگهبان طی نامه ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نظر خود را در خصوص یک طرح و دو لایحه اعلام کرد.

شورای نگهبان طی این نامه، برای لایحه نظام رتبه بندی معلمان درخواست استمهال (فرصت بیشتر برای رسیدگی) کرد.

بر این اساس، ایراد شورای نگهبان نسبت به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیز اعلام شد و شورای نگهبان این طرح را مغایر با موازین شرع یا قانون اساسی یا دارای ابهام شناخت.

همچنین عدم مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی  لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص ارتباط بین المللی راه آهن اعلام شد.

 

 

 

 

سالی که فروش آنلاین گوی سبقت از تجارت سنتی ربود

حسین عباسی نسب
سالی که فروش آنلاین گوی سبقت از تجارت سنتی ربود

 همه‌گیری کرونا بسیاری از عادات در زندگی شهروندان کشورها را تغییر داده که یکی از این حوزه‌ها افزایش میل به خریدو فروش آنلاین است. طبق برخی برآوردها تجارت آنلاین در سال ۲۰۲۱ نسبت به دوره پیش از کرونا نزدیک به دو برابر شده‌ وگوی سبقت را از تجارت سنتی ربوده است.

دوسال از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد و در این دوره انسان‌های زیادی جان خود را از دست داده‌اند و صدمات گوناگونی به جامعه بشری تحمیل شده است. بخش مهمی از آسیب‌ها به بخش‌های اقتصادی و صنعتی به واسطه اعمال محدویت‌های اجتماعی و قرنطینه گسترده شهرها بسته بودن صنایع، بنگاه‌ها و کارخانجات وارد شد. با اینحال یکی از بخش‌های اقتصادی که توانست از شرایط رکود حاکم بر جهان به دلیل اعمال محدودیت‌های اجتماعی سود ببرد بخش تجارت آنلاین بود.

اگرچه تا قبل از کرونا هم بسیاری از تجارت‌ها و بنگاه‌ها، فروش به صورت غیرحضوری و در فضای اینترنت را راه اندازی کرده بودند و فروش آنلاین در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه موضوع ناشناخته‌ای نبود اما قرنطینه عمومی و ترس مردم از حضور در بازارها و فروشگاه‌ها موجب شد که ارسال سفارش غیرحضوری و پرداخت آنلاین و دریافت کالا و خدمات از طریق پست در دوسال گذشته رشد خیره کننده‌ای پیدا کند.

تغییر عادت‌های زندگی مردم

جرقه هجوم مردم به سوی خرید مجازی به واسطه همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. بدلیل آنکه بیماری فوق، جریان آزاد رفت و آمد را محدود کرد، بسیاری از مردم گزینه‌ای جز خرید آنلاین نداشته‌اند.  شرایط اکنونی به گونه‌ای تغییر کرد که برای بسیاری از مردم تصور جهانی بدون وب‌ سایت‌های خرید اینترنتی دشوار شده‌ است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند به طور حتم از این به بعد و حتی در دوره پس از کرونا فروشگاه‌های آنلاین به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم جهان تبدیل خواهند شد.

تغییرات رفتاری مردم در طول همه‌گیری موجب شد آن‌ها به اسکن کدهای کیو آر (QR) برای خواندن منوهای رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و دیگر مراکز خرید اینترنتی در تلفن‌های همراه‌شان عادت کنند.

پایگاه خبری تحلیلی «اینوستوپدیا» هم بر این باور است کووید ۱۹ عادات خرید مردم را تغییر داده‌ است. در این دوره بسیاری از مصرف‌کنندگان عادت کردند غذا را در منزل استفاده کنند و به دنبال آن رغبت برای خانه ماندن و آشپزی کردن به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌ است. به همین دلیل قیمت اقلام خوراکی و غذایی در خرید از خواربار فروشی‌ها افزایش یافت. همچنین به علت تاکید بر سلامت، لوازم بهداشتی و ضدعفونی‌کننده هم بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و بر قیمت آن‌ها نیز افزوده شد.

طبق این گزارش، یکی از عرصه‌های اجتماعی که در این دوره به شدت تغییر کرد میل به خرید در میان شهروندان بود. خرید به صورت آنلاین یکی از دیگر جنبه‌های دگرگونی زندگی امروزین بشر بوده است. فروشگاه‌های کوچک و بزرگ با محدودیت‌های گوناگونی در زمینه عرضه مستقیم و حضور مردم روبرو شدند و خرید و پرداخت‌ غیرمستقیم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

«سوزی دیویدخانیان» تحلیلگر حوزه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک در Insider Intelligence اعتقاد دارد: کاری که مردم اکنون به انجام آن عادت کرده‌اند، خرید آنلاین است. تغییرات رفتاری مردم در طول همه‌گیری موجب شد آن‌ها به اسکن کدهای کیو آر (QR) برای خواندن منوهای رستوران‌ها و فروشگاه‌ها و دیگر مراکز خرید اینترنتی در تلفن‌های همراه‌شان عادت کنند.

«کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد » موسوم به «آنکتاد» نیز در گزارش تحلیلی خود که با بررسی دیدگاه‌های مردم در سراسر جهان انجام داد، چنین نتیجه گرفت که کووید ۱۹ در کل نحوه خرید مردم را برای همیشه تغییر داده است. این بیماری زندگی بشر را به سوی تعمیق دیجیتالی شدن سوق داد.

این گزارش که براساس یک نظرسنجی در ۹ اقتصاد نوظهور و توسعه‌یافته جهان و در سال نخست شیوع کرونا صورت گرفت نشان داد که در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۵۰ درصد مردم بیشتر از گذشته خریدهای آنلاین انجام دادند. اگرچه مردم برای کسب خبر، اطلاعات گوناگون، سرگرمی بیشتر از گذشته به سراغ اینترنت می‌روند آن‌ها برای خرید خود نیز بیشتر از قبل به فضای مجازی وابسته شده‌اند.

دبیر کل UNCTAD در این چارچوب اعتقاد دارد تغییراتی که کرونا ایجاد کرد اثرات ماندگاری را بر زندگی مردم داشته است و با احیای اقتصاد جهانی نیز همین شرایط ادامه خواهد داشت. یکی از فرصت‌های دیجیتالی بدست آمده در دوره کرونا، تشدید خرید آنلاین در سطح جهانی بوده که کماکان در حال افزایش است.

آنکتاد مهمترین برندگان این دوره را نیز فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت داروها، بخش آموزش، لوازم خانگی و مبلمان، لوازم آرایشی، بخش مواد غذایی و مراقبت‌های شخصی عنوان کرد.

سالی که فروش آنلاین گوی سبقت از تجارت سنتی ربود

در نمودار فوق بیشترین افزایش خرید آنلاین در دوره پس از آغاز همه‌گیری کرونا به اقلامی همچون لوازم آرایشی، محافظت شخصی و سرگرمی‌های دیجیتال اختصاص داشتند. در پایین‌ترین سطح نیز ابزار آلات، گردشگری، رزرو هتل و ملزومات سفر کمترین افزایش در خریدهای آنلاین را تجربه کردند.

پژوهش آنکتاد همچنین نشان داد که میزان افزایش خرید آنلاین در دوره کووید-۱۹ بین کشورها متفاوت بوده است. چین و ترکیه در این زمینه بیشترین رشد را تجربه کردند حال آنکه در سوئیس و آلمان، در کل میزان افزایش تجارت الکترونیک کمتر بود. علت آن است که در این دو کشور و بسیاری از اقتصادهای پیشرفته به ویژه در غرب، مردم پیش از این هم با خرید آنلاین آشنایی داشتند.

علاوه بر این نظرسنجی فوق نشان داد که زنان و افرادی که دارای تحصیلات عالی بودند بیشتر از دیگر گروه‌های جمعیتی بر حجم خریدهای آنلاین خود اضافه کرده‌اند. افراد ۲۵ تا ۴۴ ساله افزایش شدیدتری را در مقایسه با افراد جوان‌تر یا مسن‌تر گزارش کردند.

رشد نزدیک به دو برابری تجارت الکترونیک

به نوشته تارنمای آماری «استاتیستا» مقایسه آمار پلتفورم‌های خرده‌فروشی آنلاین تا ژوئن سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که ترافیک جهانی استفاده از این خدمات شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای بوده‌است. وبسایت‌های خرده فروشی جهان در ماه ژوئن ۲۰۲۰ حدود ۲۲ میلیارد بار بازدید شدند که نسبت به ۶ ماه قبل از آن یعنی در ماه ژانویه ۲۰۲۰ بیشتر از ۳۰ درصد افزایش داشته است. در آن زمان حدود ۱۶ میلیارد  بازدید از این پایگاه‌ها صورت گرفت. پیش‌بینی شده‌ است تا پایان سال ۲۰۲۱ میزان مراجعه به پایگاه‌های خرید آنلاین در جهان ماهانه به ۳۰ میلیارد مورد نزدیک شده باشد.

سالی که فروش آنلاین گوی سبقت از تجارت سنتی ربود

اگرچه آمار دقیقی از میزان فروش آنلاین به صورت رسمی ارائه نشده  و آمارهای گوناگونی بیان می‌شود، برآوردهای متفاوتی از چند صد تا هزاران میلیارد دلار در ماه در رسانه‌ها بیان شده است اما از نظر آماری بسیاری از موسسات پژوهشی میزان رشد خریدهای آنلاین در سال ۲۰۲۰ را ۳۰ درصد بیشتر از ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۱ را نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل از آن بیان می‌کنند.

تجارت دیجیتال در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۳۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت. این حوزه از اقتصاد در سه ماه‌های اول و دوم سال ۲۰۲۱ نیز رشدی حدود ۳۹ درصدی را تجربه کرد.

آمارها نشان می دهند تجارت دیجیتال آن هم در بخش خرده فروشی ایالات متحده تنها در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۳۲ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت. این حوزه از اقتصاد در سه ماه‌های اول و دوم سال ۲۰۲۱ نیز رشدی حدود ۳۹ درصد را تجربه کرد.

بر اساس برآورد پایگاه Digital Commerce، همه‌گیری کرونا بیشتر از قبل مصرف‌کنندگان آمریکایی را به سوی خرید آنلاین فرستاد به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۵ میلیارد دلار بر درآمد آنلاین شرکت‌ها در آمریکا افزوده شد. طبق آمار وزارت بازرگانی این کشور، فروش آنلاین ایالات متحده در آن سال به ۷۹۱.۷۰ میلیارد دلار رسید که ۳۲.۴ درصد نسبت به ۵۹۸.۰۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۹ بیشتر بود. این بالاترین رشد فروش سالانه و آنلاین در سال‌های مورد بررسی دهه اخیر بوده است.

ارقام سه ماهه نخست ۲۰۲۱ نیز نشان دادند که همین روند افزایشی ادامه داشته و حتی بیشتر هم شده‌ است. در سه ماه ابتدای سال ۲۰۲۱ خرید آنلاین ۳۹ درصد بیشتر از سال قبل و سه برابر مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. این روند برای ادامه سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشت.

طبق اظهارات مقامات «مسترکارد» (Mastercard SpendingPulse) خرده‌فروشی ایالات متحده در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ هم  ۲۳.۳ درصد افزایش یافت و فروش آنلاین نیز نزدیک به ۲۰ درصد نسبت به قبل رشد کرد. همچنین سود فروش فروشگاه‌های بزرگ در آوریل دو برابر سال قبل شد. اگرچه وقتی که در چند ماه اخیر مغازه‌ها دوباره باز شدند و مردم مشتاقانه منتظر بودند کمد لباس‌های خود را برای کار و و سرگرمی به روز کنند اما به صورت آنلاین، خریداران بیشترین هزینه را برای پوشاک کردند و فروش لباس در آوریل بیش از ۶۱ درصد افزایش یافت.

وقتی پس از چند ماه مغازه‌ها دوباره باز شدند و مردم مشتاقانه منتظر بودند کمد لباس‌های خود را برای کار و سرگرمی به روز کنند؛ خریداران بیشترین هزینه  آنلاین را برای پوشاک پرداخت کردند. 

روزنامه «گاردین» هم گزارش داد به نظر می‌رسد خرید آنلاین مواد غذایی، روندی است که فراتر از همه‌گیری کرونا ادامه خواهد یافت. در سال ۲۰۲۱ این موضوع نسبت به سال قبل آن بیش از ۹۷ درصد افزایش نشان داد. بیشترین افزایش در هزینه‌های خواربار فروشی آنلاین در ماه مارس سال گذشته رخ داد، به نحوی که حدود ۱۲۰ درصد بیشتر شد زیرا تشدید بیماری موجب شده بود که بسیاری از مصرف‌کنندگان به دریافت آنلاین کالا از خرده فروشان مواد غذایی متکی شوند.

در میان بنگاه‌های بزرگ جهان که به صورت بین‌المللی در زمینه ارائه خدمات خرید آنلاین فعال هستند، آمازون در صدر رتبه‌بندی قرار دارد. این بنگاه‌ تجاری بزرگ و برتر جهان توانست از شرایط کرونایی بیشترین بهره را ببرد و بر سود خود بیافزایند. برآوردها حکایت از آن دارند که سایت این شرکت در سال ۲۰۲۱ با بازدید ۲ میلیارد عددی در ماه شلوغ‌ترین مقصد مجازی افراد برای خریدهای اینترنتی بود. سایت چینی تائو بائو، ای بی، والمارت، جی.دی کام، شاپیفای، بست بای، تارگت، راکوتن و هوم دیپات در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 

 

 

یارانه جدید به دی نرسید، احتمالا بهمن!

یارانه جدید به دی نرسید، احتمالا بهمن!

بعد از یارانه معیشتی، ‌یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم فردا (دوشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و با وجود اعلام اولیه، یارانه جدید که احتمالا رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان است در دی ماه پرداخت نشده و به بهمن ماه موکول خواهد شد، این در حالی است که منابع پرداخت این یارانه باید از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۹ تاکنون، سالهاست که در بیستم هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب میلیون‌ها ایرانی واریز می‌شود که تعدادشان به ۷۸ میلیون نفر در ماه می‌رسد. از آبان ۱۳۹۸ نیز با افزایش قیمت بنزین یارانه جدیدی تحت عنوان کمک معیشتی به چرخه یارانه‌ای ایران وارد شد و در دهم هر ماه مبلغ متفاوتی بنا به تعداد خانوار پرداخت می‌شود.

اما در چند ماه اخیر که دولت بر برنامه خود برای اصلاح وضعیت یارانه‌های پنهان تاکید داشته و ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مطرح است، از سوی چند مرجع دولتی اعلام شد که یارانه جدیدی در ازای این حذف ارزی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

میرکاظمی –رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفته بود که حمایت نقدی بین ۹۰ تا حدود ۱۲۰ هزار تومان است، پورمحمدی، معاون وی نیز بر پرداخت نقدی در جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تاکید کرده بود، ‌اواخر آذرماه رضایی-معاون اقتصادی رئیس جمهوری- از پرداخت یارانه نقدی در اوایل دی ماه خبر داد و گفت که مبلغ یارانه تا دو برابر رشد می‌کند اما ظاهرا زمان را مناسب اعلام نکرده بود و در ادامه خاندوزی-وزیر اقتصاد- یارانه را رد نکرد ولی زمان آن را هم تائید نکرد.

پیگیری‌ها نشان داده بود که دولت در نظر دارد یارانه جدید را بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان بین یارانه بگیران معیشتی که حدود ۶۰ میلیون نفر هستند پرداخت کند که برای ۳۰ میلیون نفر رقم ۹۰ هزار و ۳۰ میلیون نفر دیگر ۱۲۶ هزار تومان است.

با این حال گفته می‌شد یارانه جدید همراه با یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد ولی در موعد واریز مشخص شد که خبری از این یارانه نیست، ولی این مطرح بود که احتمالا تا آخرماه بررسی و پرداخت صورت گیرد که اکنون در آستانه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هم اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها نشان می دهد، پرداخت محدود به همان مبلغ نقدی است و یارانه جدید پرداخت نمی شود.

بر این اساس با توجه به اینکه یارانه جدید برای یارانه بگیران معیشتی است احتمالا همزمان با واریز همان نیز پرداخت خواهد شد که پیگیری ها نشان می‌دهد ممکن است در آینده این پرداخت صورت بگیرد.

اما موضوع قابل توجه این است که پرداخت یارانه‌ جدید باید از محل منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰  باشد که ظاهرا تاکنون حذفی صورت نگرفته است و احتمالا با پرداخت این یارانه، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم باید آغاز شود.

 

 

 

همسر آتاتورک محجبه بود/ همسر وزیر عدلیه رضاخان از بی‌حجابی دق کرد

«سیدمحسن صدرالاشرف»، وزیرعدلیه رضاشاه در خاطره ای گفته همسرش در ماجرای کشف حجاب به ناچار و خلاف میل خود در یک محفل عمومی، بدون حجاب همراهش بوده اما بعد از آن از شدت ناراحتی یک سال تمام از خانه بیرون نیامده تا اینکه جنازه اش را از درِ همان خانه بیرون آورده اند…

همسر آتاتورک محجبه بود/ همسر وزیر عدلیه رضاخان از بی‌حجابی دق کرد

به گزارش فارس ۱۷ دی ۱۳۱۴قانونی در دوره و به دستور پهلوی اول تصویب که نامش در تاریخ باعنوان«کشف حجاب» ثبت شد. قانونی که برخی معتقدند چیزی فراتر از«کشف» بوده و باید به آن «منع حجاب» گفت چراکه به دنبال اجرای آن در گوشه گوشه کشور، رفتارهای خشونت آمیزی با بانوان محجبه به زور، چادر و روسری از سرشان در ملع عام کشیده می شد. حتی بانوانی که به پوشیدن پیراهن های بلند و روسری پناه برده بودند هم در امان نماندند. این گفته ها و دیگر مطالب پیش رو در این گزارش به گواه خاطرات شفاهیِ و ثبت شده در تاریخ معاصر ایران و قابل بررسی است.

زمزمه کشف حجاب پیش از پهلوی

خیزهای کشف حجاب در ایران به پیش از دوره پهلوی بر می گردد. شاهان فرنگ رفته قاجاری به خصوص ناصرالدین و مظفرالدین شاه وقتی به سفرهای خارجی می رفتند مات و مبهوت پوشش زنان غربی قرار می گرفتند. چهره هایی که برای تحصیل راهی غرب و جذب گروه های مختلف می شدند هم کمی بعد در هیبت روشنفکر به کشور بر می گشتند تقریباً همه چیز ایران را قدیمی می خواندند و می گفتند، تجدد چاره کار است تا ایران مانند اروپا شود. از همان دوره کم کم برخی زنان و دختران حرمسرا به خصوص حرمسرای ناصری بدون حجاب در بزم و مهمانی ها حاضر می شدند. همین شد که به مرور بی حجابی در ایران با روشنفکری و پیشرفت قرین خوانده می شد. یکی از معروف ترین کشف حجاب های قاجاری اما مربوط به «فاطمه برغانی قزوینی» ملقب به «طاهره قره العین» بود که در حمایت از «سیدعلی محمد باب» رئیس جنبش انحرافی «بابی» روبند و حجاب خود را برداشت.

کلمه به کلمه برای ترویج بی حجابی

روشنفکران غرب رفته و فارغ التحصیلان مدارسی مانند مدرسه آمریکایی های تهران هم برای عادی شدن بی حجابی در ایران کارهای مختلفی انجام دادند. به جز حلقه ها، نشست ها و مهمانی های مختلط خصوصی و نیمه خصوصی که زمینه ای برای ترویج اندیشه غربی بین دیگر جوانان ایرانی را فراهم می کرد نشریه ها و مقاله هایی هم گاه و بیگاه منتشر می شد. نشریه «عالم نسوان» بارها مطالبی درباره زن، مدغربی، پوشش کت و دامن، آرایش، برابری زن و مرد، تقبیح ازدواج زودهنگام دختران و…منتشر می کرد اما انتشار چندمقاله با ادبیاتی تند و تیز نسبت به تقبیح و تمسخر پوشش زن ایرانی و حجاب خشم مردم را به دنبال داشت و این نشریه که بیش از ۱۲ سال در زمینه ارائه و القای سبک زندگی غربی به بانوان ایرانی منتشر می شد، تعطیل شد.

ماجرا پیش از ترکیه به افغانستان بر می گردد

وقتی رضاشاه به کمک انگلیسی ها به حکومت قاجار پایان داد و بنای پهلوی را گذاشت، در اولین و تنها سفر خارجی خود در سال ۱۳۱۳ ه.ش به «ترکیه» رفت. بسیاری می گویند سرآغاز تصویب کشف حجاب در ایران به همین سفر شاه ایران گره خورده است اما بررسی تاریخی نشانه های دیگری هم ارائه می دهد. سال ۱۳۰۷را که شاه جوان و تجددخواه افغانستان همراه همسر بدون حجابش با ماشین های لوکسی که خریده بودند از یک سفر طولانی اروپایی از خاک ایران عبور کردند و مهمان دربار پهلوی شدند. ملکه ثریای افغانستان در حالی بدون حجاب و در هیبت پوشش غربی در ملع عام وارد ایران شد که پیش از آن چنین اتفاقی رخ نداده بود. به دلیل سادگی ظاهر همسر رضاشاه ملکه ثریا همسر تیمورتاش را با ملکه ایران اشتباه گرفت که زمینه کدورتی بین آن دو شد. برخی معتقدند بعد از این بود که اشتیاق ملکه ایران به تبرّج بیشتر رقم خورد و قرار شد از آن به بعد خودش و دخترانش از جواهرات ملی استفاده کنند. «امان الله خان»، «آتاتورک» و «رضاشاه» سه شخصیتی بودند که حکومت خود را به نحوی وامدار انگلیس بودند و قرار بود به ازای آن در پیاده کردن سیاست های استعمارنوین انگلیس در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

همسر خود آتاتورک حجاب داشت

سفر شاه پهلوی چندسال بعد به ترکیه اما نقطه عطفی در فراهم کردن مقدمات وضع قانون کشف حجاب بود. همراهان رضاشاه می گویند شاه در میانه تالار نشسته و به فکر فرورفته بود. وقتی صدایش زنند با لحنی متحیر گفته که عجب! ترکیه چقدر پیشرفت کرده است و غربی شده… شاه به دنبال این سفر از «محمود جم» نخست وزیر خود می پرسد: «چادر، چاقچور را چطور می توان از بین برد؟ در ترکیه زنان پیچه و حجاب را دورانداخته اند و دوشادوش مرد کار می کنند.» و جملاتی دیگر. اما جمله پایانی عجیب او که گویی به نحوی قرار است کاسه، کوزه عمری بی کفایتی شاهان گذشته ایران در آباد کردن کشور را بر سر زنان مجبه بشکند: «دیگر از هرچه زن چادری بود، بدم آمده است.»

شاه ایران بارها و بارها بعد از این سفر گفت: «باید صورتاً و سنتاً غربی شویم.» و سنگ بنای قوانین خودش را با اجبار مردم به پوشیدن لباس متحدالشکل گذاشت. رضاشاه چنان در تصیم گیری ها شتاب داشت که حتی گویی اصلاً ندید که همسر آتاتورک که همه جا همراهش بود روسری خود را از سر برنداشته و موهایش را می پوشاند. عکس هایی که از سال‌های زمامداری آتاتورک موجود است همگی همسر او را در ملاعام با حجاب نشان می‌دهند؛ گرچه در سال‌های بعد عکس هایی بدون حجاب از او منتشر شد اما برخی معتقد اند این عکس ها مربوط به آلبوم شخصی او بوده و از سوی دولت لائیک ترکیه برای نادیده گرفتن حجاب لطیفه خانم منتشر شده است. آتاتورک هم حجاب داشتن یا نداشتن را به صورت اختیاری اجرا کرده است. اینجا اما او با عتاب و شتاب بی حجابی اجباری را به عنوان قانون تصویب کرد.

وقتی حرم رضوی را غرق خون کردند

گفته می شود تغییرات و تمایل به کشف حجاب در ایران به صورت آهسته از سال ۱۳۱۰ خود را در دربار پهلوی نشان داد اما اوج تلاش برای محقق شدن آن سال ۱۳۱۳ بعد از برگشت پهلوی اول از ترکیه بود. دستوراتی مبنی بر انتخاب لباس ملی؛ کت و شلوار، کت و دامن و کلاه شاپو برای مردان و فرنگی برای زنان ارائه شد. با قوی تر شدن این زمزمه ها آیت الله«سیدحسین قمی» پس از سخنرانی و هشدارهوشیاری به مردم دستگیر شد. آیت الله «محمدتقی بهلول» واعظ تحت تعقیب حکومت هم در حرم رضوی دستگیر می شود. مردم در دفاع از علما شعارهایی سردادند وقتی خبر به تهران رسید رضاشاه پیامی با این مضمون داد که اگر دیر بجنبید نه تاج شاهی برای من نه کلاهی برای شما می ماند.

این یعنی همان دستور برخورد شدید با مدافعان حجاب. درباره فاجعه گوهرشاد و ریختن خون زائران حرم رضوی روایت های متعددی در تاریخ وجود دارد اما جالب ترین آن ها شاید همان روایت درباریان شاه از این خشونت خونین باشد و بیش از همه آن روایت که: از کشته ها پشته ها ساختند. اعداد مختلفی برای کشته شدگان گوهرشاد هست که عدد هزار و ۶۷۰ نفر بیش از همه تکرار شده است. گفته می شود ۷۰ نفر از حاضران هم که در بست ها و گوشه های حرم پناه گرفته بودند دستگیر و زنده همراه کشته ها در گورهایی دسته جمعی دفن و زنده به گور شدند. روایت شاهدان اطراف حرم هم حاکی از این است که پیکرها را پشت کامیون ها می گذاشتند و می بردند.

بر هنوز به همه جا نرسیده بود

در دوره پهلوی اول کارهای مختلفی برای قبح شکنی از بی حجابی انجام شد. اولین آن ها برگزاری کنسرت«قمرالملوک وزیری» بدون حجاب بود. در نهایت پس از تصویب قانون کشف حجاب، شاه همسر و ۲دخترش اشرف و شمس را بدون حجاب همراه خود کرد. در مراسم اعطای گواهینامه دانشجویان دانشسرای عالی شرکت کردند تا به این قانون رسمیت ببخشند. نوشته شده بعضی از دانشجویان و بانوانِ به اکراه کشف حجاب کرده در این مراسم تمام مدت از خجالت رویشان به سمت دیوار بود در حالی که رضاشاه مسرورانه از برداشتن میله های زندان حجاب برای بانوان و کشور سخنرانی و به نحوی خود را ستایش می کرد.

«علی اصغر حکمت» از سرشناس ترین چهره هایی که در تصویب این قانون نقش داشت و به دنبال آن توانست مقام وزارت بگیرد، واکنش بانوان را به دو دسته تقسیم می کند. عده ای بی حجاب به خیابان آمدند و عده ای با برخورد خشن مأموران حجاب از سرشان برداشته می شد. مرور خاطرات آن ایام توسط او دو جمله و نقطه عطف دارد؛ آنجا که گروه بانوان مایل به بی حجابی را با عناوین زشتی همچون «معلوم الحال» یاد می کند و دیگری آنجا که گفته هایش گواه آن است که این قانون چنان ناگهانی اجبار شد که در برخی نقاط کشور هنوز برخی از اجرای آن “بی خبر” بودند: «از طرف دیگر مأمورین شهربانی و پلیس ها در تهران و فرمانداری ها و بخشداری هادر شهرها و قصبات مملکت برحسب دستور وزارت کشور به زنان بی خبر مزاحم شده و آن ها را به اجبار وادار به کشف حجاب و حتی چادر و نقابشان را پاره می کردند.»

عکس هایی بدون هویت تصویری

عکس های باقیمانده از دوره کشف حجاب رضاخانی هم گفتنی ها دارد. بانوی ایلیاتی، شهری، روستایی و عشایر که پوشش او از نظر تصویری همخوانی قابل توجهی با هویت بصری او داشت در عکس های جدید ظاهری عجیب گرفته است. دامن های بلند و گلدار عشایر با روسری ها، روبند و سربندهای سنتی زیبا و تکمیل می شد. حالا بانوان با کت ضمخت فرنگی که به ناچار باید از روی آن می پوشیدند و موهایی باز که غالباً هم از شرم کشف حجاب کوتاهشان کرده بودند هیبتی درهم و نامتوازن داشتند. بعدها به استناد نامه های موجود حتی پوشیدن دامن و پیراهن های بلند و روسری که برخی بانوان برای از دست ندادن حضور اجتماعی و فرار از بی حجابی استفاده می کردند هم منع شد. مسئولان وقت دربار در خاطراتشان خواسته یا ناخواسته وجهه هایی از این کشف حجاب اجباری را بازگو کرده اند مانند اینکه پاسبانان و شهربانان به زنان محجبه حمله می کردند حتی به تعقیب و گریز خیابانی هم راضی نمی شدند. وارد خانه و زندگی بانوی محجبه تحت تعقیب می شدند، صندوق لباس های خانواده را باز و روسری، چادر و روبنده هایی که آنجا بود را هم پاره می کردند!

مثل اسرای شام ما را کتک می زدند

اسناد متعددی درباره آسیب جسمی و روحی بانوان در زمان کشف حجاب هست. یکی از آن ها نامه بانوان یزدی به مجلس وقت در اعتراض به خشونت اعمال شده برای کشف حجاب است: «خدا می داند اگر یک نفر از ما با روسری یا چادر نماز به دست یک پاسبان می افتاد مثل اسرای شام با ما رفتار می کردند…» مرور برخی خاطرات چهره های سرشناس از پهلوی گرفته تا انقلابی درباره بانوان و مادران ایرانی کم قابل تامل نیست مانند ماجرای وزیرعدلیه رضاشاه که شرم همسرش از حضور در یک مجلس عمومی بدون حجاب جانش را گرفت. خاطراتی از کتک خوردن بانوان و زمین گیر شدنشان یا سقط فرزند زنان باردار موردتعقیب قرار گرفته هم بارها نقل شده است. بانوانی که برخی به جبر دوران و البته انتخاب خودشان از دی ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۲۰یعنی تبعید رضاشاه از خانه بیرون نیامدند.

بانوانی که کمی خوش اقبال بودند!

آن زمان خانه ها حمام نداشت در برخی روستاها از میان خانه ها به هم در باز کرده بودند تا به حمام آبادی راه پیدا کند و بانوان در امان بمانند. «محمدعلی همایون کاتوزیان» محقق اقتصاد و جامعه شناسی در تحقیقات خود می گوید: «خوش اقبال بودند بانوانی که از بام همسایه ها به حمام  راه پیدا می کردند.» رفت و آمد در روز امکان پذیر نبود. دیدار اقوام یا زیارت نیمه شب آن هم با عبور از گذرهای فرعی ممکن بود. شرط استفاده از خدمات درمان و بهداشت کشف حجاب بود. چه بسا بانوان بسیاری مداوا نشده در خانه جان باختند. بانوان و دختران محجبه ایرانی از ترس اینکه گرفتار نظمیه نشوند در خانه آب، گرم و استحمام می کردند. بانوان کشاورز و عشایر برای اینکه با مأموران روبرو نشوند صبح در تاریکی هوا از خانه بیرون می رفتند و پس از غروب در تاریکی به خانه بر می گشتند. بسیاری از درس و مکتب جاماندند.

تو کمتر از هارون نیستی و من…

یکی از تعابیر غیرمنصفانه برای توجیهه بی حجابی اجباری و تقبیح حجاب در زمان پهلوی اول این بود که به مدد رسانه ها، قلم و افکار جامعه موسوم به روشنفکران وقت حجاب را نشانه عقب افتادگی و مانع پیشرفت و تمدن معرفی و ترسیم می کردند. شاه ایران گفته بود باید پیچه ها و چادرها را دورانداخت تا زنان پا به پای مردان کار کنند. بعد قانون خود را به عنوان آزادی و برداشتن میله های اسارت حجاب  اجرایی کرد. قانونی که در عمل جز اجباری صرف و پرخشونت نبود برای رسیدن به آزادی اجباری. شاه حرمت اماکن مذهبی را هم رعایت نکرد و همراه همسر بی حجاب خود برای سال تحویل به حرم حضرت معصومه(س) رفت. آیت الله «محمدتقی بافقی» روحانی بود که به دیوار مسجد بالاسر تکیه می داد و وعظ می کرد. به همسر شاه نهی از منکر کرده بود که این وضع حضور در حرم نیست و حجابش کجاست؟ خبر به رضاشاه رسیده بود. چکمه پوش وارد حرم شده و با نوک شمشیر چلچراغ حرم را شکسته و شیخ را توبیخ کرده و دستور دستگیری داده بود. شیخ هم در پاسخ او گفته بود: «نه تو از هارون کمتری نه من از موسی بن جعفر(ع) بالاتر…»

چرا پسر، حکم پدر را لغو کرد؟

به هر حال گردش روزگار پهلوی اول را کنار زد؛ انگلیسی ها او را تبعید کردند و پسرش به جای او نشست. بعد از او به مرور مراکز دولتی به حال قبل برگشتند. شهریور ۱۳۲۳ قانون کشف حجاب به دستور پهلوی دوم لغو شد. عده ای آن را به پهلوی جوان نسبت دادند در صورتی که آیت الله ها خوانساری و بروجردی فتوایی مبنی بر ضرورت حجاب صادر کرده بودند. برخی می گویند شاه جوان که نمی خواست ماجرایی شبیه فتوای میرزای شیرازی و تحریم تنباکو دوباره تکرار شود برای بقای حکومت خود چنین تصمیمی گرفت.

در قول و زبان قانون حجاب اجباری در زمان پهلوی دوم لغو شد اما در عمل رفتارها دوباره در تشویق بی حجابی و توهین به حجاب بود. اشرف پهلوی پس از سفر به مراکش و مواجهه با کشف حجاب در آنجا گفته بود: «جز طبقه پایین کسی حجاب را حفظ نکرده است.» ضمن اینکه هرسال پهلوی دوم و همسرش در جشن سالگرد ۱۷ دی و تصویب قانون کشف حجاب شرکت می کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*