گزارش/ ماجرای کارت واکسن ۵۰۰ هزار تومانی/ واکنش وزارت بهداشت

از ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه، فقط ۳ نفر اقتصاد خوانده‌اند

از ترکیب ۴۵ نفره کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱تنها سه نفر یعنی الیاس نادران، سید کاظم دلخوش و جعفر قادری اقتصاد خوانده‌اند و باقی اعضا و حتی هیhت رئیسه هم تحصیلات اقتصادی ندارند. البته این عدم مرتبط بودن رزومه تحصیلی و کاری تنها محدود به کمیسیون تلفیق بودجه و حتی مجلس فعلی نیست چراکه انتخاب هیئت رئیسه کمیسیون‌ها در اغلب موارد و در ادوار مجلس بیش از آنکه با نگاه کارشناسانه باشد، بیشتر به دلایل سیاسی بوده است. در برخی از کمیسیون‌های تخصصی دیگر هم نمایندگانی عضو هیhت رئیسه هستند که هیچ گونه تخصص مرتبطی با آن کمیسیون ندارند که در ادامه به این افراد می‌پردازیم.

 

 

 

 

 

 

دادستان کل کشور: رها کردن کار از سوی کارکنان قضایی مسئولیت قانونی دارد

دادستان کل کشور با بیان اینکه جبران مشکلات معیشتی کارکنان قوه قضاییه، با جدیت در حال پیگیری است، گفت: اقدامات غیرقانونی و رها کردن کار مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضایی پذیرفته نیست و مسئولیت قانونی دارد.

                                                   رها کردن کار از سوی کارکنان قضایی مسئولیت قانونی دارد                                        

به گزارش  ایسنا، در پی عدم تصویب طرح فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه از سوی مجلس شورای اسلامی و اعتراض کارکنان دستگاه قضایی به این موضوع، دادستان کل کشور در اطلاعیه‌ای خطاب به روسای دادگستری و دادستان‌های عمومی و انقلاب، تاکید کرده است که “مسئله معیشت کارکنان زحمتکش قوه قضاییه از سوی ریاست دستگاه و مراجع ذیربط با جدیت در حال پیگیری است و دولت نیز در این زمینه قول مساعد داده است. ” 

در این اطلاعیه با اشاره به اعتراضات اخیر صورت گرفته از سوی کارکنان، از همکاران دستگاه قضایی درخواست شده است، با توجه به پیگیری مسئله از سوی مسئولان عالی قوه قضاییه، به برخی تحرکات که امکان و زمینه سوء استفاده جریانات معاند و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌سازد، خاتمه داده و اجازه دهند پیگیری‌ها در فضای کاملا منطقی و آرام صورت پذیرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه کارکنان دستگاه قضایی مجری قانون هستند و داعیه عدالت گستری دارند، تاکید کرده است: اقدامات غیر قانونی و رها کردن کار مردم و، ولی نعمتان که مراجعه کننده هستند به هیچ وجه پذیرفته نیست و امری ناشایست و خلاف موازین شرعی است که بی توجهی به آن مسئولیت قانونی دارد.

 

 

ابهام درخصوص سفر تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا!

سفر اعضای تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا درهاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

بنابر درخواست فدراسیون کشتی آمریکا، قرار است روز ۲۳ بهمن ماه مسابقه‌ای دوستانه بین دو تیم ایران و آمریکا در آرلینگتون دالاس در ایالت تگزاس برگزار شود و بر همین اساس نیز هفته گذشته آزادکاران برای اخذ ویزا راهی دبی شدند و گفته می‌شود در صورتی که آمریکایی‌ها به همه اعضای کشتی ایران ویزا ندهند، این سفر از سوی فدراسیون کشتی ایران لغو خواهد شد.

بنابراین گزارش چند روز پیش فاکس نیوز به دنبال اظهارات ضد آمریکایی علیرضا دبیر واکنش نشان داد و نوشت رئیس فدراسیون ایران گرین‌کارت دارد و با این شرایط چنین اظهاراتی را مطرح کرده این در حالی است که شنیده شده دبیر اقامت خود را ۷ سال پیش باطل کرده است.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با خبر فاکس نیوز مبنی بر اینکه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی ایران شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد در حالی که خودش گرین‌کارت آمریکا دارد و همچنین قرار است تیم ملی کشتی آزاد ایران نیز به زودی به آمریکا سفر کند، گفت: تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی ایالات متحده با توجه به دعوت‌های مکرر صورت گرفته در چارچوب مراودات ورزشی این سفر را در دستور کار داشته است و اساسا سیاسی کردن فعالیت‌های ورزشی و موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تضاد با روح این فعالیت‌ها است. ما سعی کرده‌ایم که رویداد‌های ورزشی را سیاسی نکنیم گرچه ممکن است برخی این نگاه را داشته باشند.

 

 

 

انهدام باند زمین خواری و جعل اسناد توسط وزارت اطلاعات

باند زمین‌خواری و جعل اسناد توسط وزارت اطلاعات شناسایی و اعضای اصلی آن در سطح کشور شناسایی و دستگیر شدند.

 با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج)، یکی از بزرگترین باند‌های حرفه‌ای زمین‌خواری و جعل اسناد به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان شناسایی و مورد ضربه قرار گرفت.

در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است:

«این باند با تمرکز بر مناطق مرغوب استان تهران نظیر شمیران، کن، لویزان، سعادت‌آباد، ازگل، قلهک، پونک، فشم، فیروزکوه، کهریزک و برخی پلاک‌های ثبتی در استان‌های مازندران، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، البرز و … با اقدامات متقلبانه، تعداد زیادی از قطعات اراضی مذکور را تصاحب کرده بودند.

شبکه مزبور متشکل از تعدادی از دلالان و جاعلین حوزه زمین بوده که با همکاری بعضی از بازنشستگان ثبت اسناد و یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی، طی یک فرآیند پیچیده، اقدام به شناسایی اراضی بلاصاحب، املاک اشخاص خارج نشین و اراضی عمومی در اقصی نقاط کشور کرده و با جعل اسناد مربوط به این اراضی به نام تعدادی از افراد فریب خورده و اخذ وکالت فروش از آن‌ها، موفق به اخذ سند رسمی برای این اراضی شدند.

با ورود سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) به این پرونده، از انتقال مالکیت اراضی مذکور به مساحت بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع و ارزش تقریبی ۳۰۰۰ میلیارد تومان جلوگیری و ۱۵ نفر از اعضای اصلی باند مذکور دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.»

دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری می‌شوند

دانشگاه‌ها از بهمن ماه حضوری می‌شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا، ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها تاکید کرد تا دانشگاه‌ها از بهمن ماه به صورت کامل حضوری شوند.

محمدرضا آهنچیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری، مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا و اخیراً نیز قرارگاه عملیاتی بوده است بنابراین امروز ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها تاکید کرد تا دانشگاه‌ها از بهمن ماه به صورت کامل حضوری شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: روش اجرای این مصوبه و احتمالاً درخواست‌هایی که دانشگاه‌ها در این زمینه دارند در روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌ها بررسی می‌شود تا بر اساس آن وزارت علوم بتواند از مراجعی مانند سازمان برنامه و بودجه برای حمایت از دانشگاه‌ها و پشتیبانی آموزش حضوری درخواست کمک کرده و هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی افزود: در حقیقت باید یک تعاملی برای قطعی شدن اجرا و نحوه اجرای آموزش حضوری از بهمن ماه صورت گیرد.

وی ادامه داد: کلیات موضوع که بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها است در جلسه امروز مورد تاکید قرار گرفت و جلسه روز چهارشنبه نیز بر همین اساس پیش خواهد رفت.

آهنچیان ادامه داد: قرارگاه عملیاتی اخیراً ۱۴ دی جلسه‌ای داشت و در این جلسه تاکید شد که دانشگاه‌ها به صورت حضوری بازگشایی شوند، تسهیلاتی مانند مکاتبه با سازمان برنامه بودجه برای تأمین بودجه دانشگاه‌ها، هماهنگی با استانداری‌ها برای کمک به اسکان دانشجویان، اقدام وزارت بهداشت برای دوزهای سوم و بیشتر برای جامعه دانشگاهی پیش بینی و در عین حال تاکید شد از بهمن ماه دانشجویان به صورت ۱۰۰ درصد حضوری فعال داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در جلسه امروز ما یک سری جزئیات مطرح شد مانند آنکه دانشگاه‌ها باهم تفاوت دارند و زیر مجموعه دانشگاه مادر استانی باید در کنار استانداری‌ها برای آموزش حضوری تصمیم گیری کنند. مباحثی مانند این موضوع در راستای کمک به اجرای مصوبه ستاد است.

وی ادامه داد: استان‌ها به دلیل تفاوت‌هایی که ممکن است به دلیل خیز کرونا داشته باشند و اقتضائات استانی با هماهنگی استانداری موظف هستند آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا را در منطقه بررسی کرده و بر اساس آن تصمیمات نهایی را در بهمن ماه اتخاذ کنند اما قاعده کلی و آنچه که به عنوان مصوبه نهایی است این است که همه دانشگاه‌ها آموزش حضوری را از بهمن ماه آغاز کنند.

مذاکرات فشرده در وین

مذاکرات فشرده در وین؛ باقری برای ادامه رایزنی‌ها وارد هتل کوبورگ شد

 مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب هشتمین دور از مذاکرات در وین که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد وارد هتل کوبورگ شد.

به گزارش ایرنا، علی باقری کنی در نخستین دیدار خود به گفت و گو با میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه پرداخت. اولیانوف ساعاتی پیش وارد هتل کوبورگ شد و دیدارهای جداگانه‌ای را با سایر روسای هیات‌های مذاکره کننده صورت داد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ آذر آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود. جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف خارج شده از توافق سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که جمهوری اسلامی ایران « از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیست. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند.»
وی تاکید کرد: هیأت ایران از این توان برخوردار است و این سوال را باید کرد که آیا هیات‌های دیگر با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کنند و آیا انتظار است طرف مقابل نیز چنین کنند.
خطیب زاده با بیان اینکه اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل دیده شود، گفت: می‌توان گفت با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.

 

 

دولت عزمی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس ندارد

رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس گفت: به نظر می‌رسد دولت فعلی مانند دولت گذشته عزمی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس ندارد.

علیزاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در جلسه‌ای که با رئیس محترم سازمان خصوصی سازی داشتم این موضوع را مطرح کردیم که چرا استقلال و پرسپولیس واگذار نمی‌شوند که ظاهراً دولت فعلی مانند دولت گذشته عزمی برای واگذاری این دو باشگاه ندارد، علت آن هم قطعاً حواشی خواهد بود که بعد از این واگذاری امکان دارد رخ دهد.

وی گفت: دولت باید یک بار برای همیشه تمام تلاشش را انجام دهد تا این دو تیم به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شود و بتوانیم دو تیم زبده داشته باشیم تا مشکلی از بابت مسائل مالی و حق الزحمه بازیکنان وجود نداشته باشد.

رئیس کمیته بازار سرمایه مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت هایش افزود: امیدواریم این عزم جدی در دولت، سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش شکل بگیرد تا هر چه زودتر این اتفاق رخ دهد و با توجه به رفع محدودیت‌های قانونی که تعریف شده است نهایتاً تا پایان سال این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شوند.

 

 

 

اجرای مصوبات شورای اشتغال برای مناطق مرزی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مصوبات شورای عالی اشتغال برای مناطق مرزی با جدیت اجرا می‌شود.

آقای عبدالملکی پس از حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه به سوالات متعددی از نمایندگان عضو کمیسیون پاسخ دادم و بیشتر نمایندگان به جز یک نفر از پاسخ‌های بنده متقاعد شدند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه گزارش‌هایی از حوزه این وزارت خانه در کمیسیون به نمایندگان ارائه کردم گفت: با حمایت سازمان برنامه و بودجه، سهمیه‌های جدیدی برای بیمه‌های قالیبافان اختصاص پیدا خواهد کرد که خبر خوبی برای این قشر است، چراکه بیمه آنان اجرا نمی‌شد، ما کمیته‌ای را متشکل از نمایندگان سازمان تامین اجتماعی برای بازنگری تسهیل در بیمه افرادی که در گروه‌های خاص هستند، ایجاد کردیم که این افراد بیمه شوند.
عبدالملکی ادامه داد: با توجه به این که سهم کارفرما را بیمه پرداخت می‌کند، سازمان برنامه و بودجه این قول را به ما داده است که از محل افزایش بدهی‌های دولت، بیمه گروه‌های خاص را توسعه دهیم، با قولی که رئیس سازمان برنامه و بودجه داده است به زودی این موضوع عملیاتی و فعال خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حوزه اشتغال هم گفت: در این زمینه نیز اعلام کردم، مصوبات شورای عالی اشتغال به سرعت پیگیری می‌شود، وعده یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل برای ۱۸ ماه یعنی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و نیمه اول سال ۱۴۰۱ را شامل می‌شود، این موضوع را به پیش می‌بریم و ۷۱ دستگاه در این زمینه همکاری دارند.
عبدالملکی افزود: نمایندگان استان‌های مرزی نیز سوالاتی درباره اشتغال داشتند که در پاسخ به آن‌ها گفتم دو مصوبه بسیار مهم شورای عالی اشتغال برای استان‌های مرزی گذرانده شده است که در حال اجراست، ما ۱۰۰ نقطه بحرانی اشتغال را در نظر گرفته بودیم که در حال بررسی میدانی هستیم و متناسب با هر کدام نسخه‌هایی با هر کدام از آن‌ها در نظر گرفته ایم و ۷۰ نقطه شناسایی شده است و با جدیت این موضوع را به پیش می‌بریم.
آقای، ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم گفت: وزیر تعاون با حضور در این کمیسیون به ۱۵ از ۱۶ سوال نمایندگان پاسخ قانع کننده داد.

 

 

 

 

 

ماجرای کارت واکسن ۵۰۰ هزار تومانی/ واکنش وزارت بهداشت

ماجرای کارت واکسن ۵۰۰ هزار تومانی/ واکنش وزارت بهداشت

انتشار خبر صدور کارت دیجیتال واکسن با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در شبکه های اجتماعی، با واکنش مسئولان وزارت بهداشت مواجه شد و در همین زمینه توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، انعکاس گزارشی از صدور کارت دیجیتال واکسن با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در شبکه‌های اجتماعی، ابعاد گسترده پیدا کرده است. به طوری که جعلی یا اصلی بودن این کارت‌ها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته پیش از این، مدیران ارشد وزارت بهداشت بارها به این موضوع اشاره داشته‌اند که امکان تقلب در صدور کارت دیجیتال واکسن وجود ندارد. با این حال، چنین تخلفاتی مشهود است.

علیرضا رحیم نیا مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در نشست خبری که داشت از صدور کارت واکسن تقلبی برای ۲۳ نفر و شناسایی افرادی که این کارت‌های تقلبی را صادر کرده‌اند، خبر داده بود.

اما، نکته قابل تأمل، ادعای مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، وی در نقل قول دیگری عنوان داشته بود که امکان تخلف در صدور کارت واکسن ندارد. زیرا، «تسلیم کارت ملی افراد بعد از انجام واکسیناسیون انجام می‌شود و با توجه به اینکه همه در نوبت هستند، عملاً امکان تخلف وجود ندارد.»

این در حالی است که محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در واکنش به صدور کارت واکسن با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان، به خبرنگار مهر گفت: بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شده و همانطور که مدیرکل دفتر بازرسی و شکایات وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند، در یک مورد ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد کارت‌های صادر شده بسیار کم بوده تا حدی که هیچ تأثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمی‌کند، گفت: این موضوع را نمی‌توان به طور قطع به واکسن ستیزان ارتباط داد چرا که به نظر می‌رسد این اقدامات از سوی افراد سودجویی صورت می‌گیرد که به دنبال کاسبی هستند.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از کارت‌های صادرشده به سامانه صدور کارت واکسن دیجیتال متصل هستند، آیا این ادعا که برخی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت در بروز این تخلفات مشارکت دارند یا خیر، افزود: نهادهای نظارتی به این ماجرا ورود کرده و در صورت مواجهه قطعاً با متخلفان برخورد می‌شود. کارت ملی افراد پس از انجام واکسیناسیون ارائه می‌شود و با توجه به اینکه تزریق واکسن نوبتی است، عملاً امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه درباره کارت‌های مهر شده نگرانی چندانی وجود ندارد چرا که آنها در سامانه نیستند و در صورتی که استعلام گرفته شود، جعلی‌بودن آنها مشخص می‌شود، گفت: بیشترین پیگیری و بررسی از سوی وزارت بهداشت و نهادهای نظارتی درباره اقداماتی بوده که منجر به ثبت کارت واکسن در سامانه دیجیتال صدور کارت است.

هاشمی با اشاره به اینکه در پایگاه‌های واکسیناسیون مشکلی در این خصوص وجود ندارد و مردم بعد از تزریق واکسن، کارت واکسیناسیون را دریافت می‌کنند، گفت: برخی سودجویی‌ها از سوی کسانی است که با تبلیغات و در ازای دریافت پول اقدام به صدور کارت واکسن می‌کنند که اقدامات لازم در این راستا در حال انجام است.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای صدور کارت دیجیتال واکسن را تأیید می‌کنید یا خیر، اظهار داشت: این موضوعی نیست که بتوان روی آن قیمت گذاشت، شاید یک نفر بخواهد ۳ میلیون تومان بابت این کار بگیرد.

هاشمی تاکید کرد: موضوع برخورد با فروش کارت بدون انجام واکسیناسیون از مدت‌ها قبل در دستور کار وزارت بهداشت بوده و از طریق نهادهای امنیتی در حال پیگیری است و نتیجه برخورد با متخلفان به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

گفته می‌شود صدور این نوع کارت‌ها که در فضای مجازی قابل پیگیری است، تنها با ارائه کارت ملی به همراه سال تولد و شماره تلفن متقاضی انجام می‌شود و کاملاً معتبر به نظر می‌رسد.

اگر اینگونه که عنوان شده است، کارت‌های دیجیتال صادر شده معتبر باشند، شرایط به طور کلی تغییر خواهد کرد و حتی می‌تواند در روند برنامه ملی واکسیناسیون کشوری نیز اختلال ایجاد کند.

 

 

 

 

 

دلارهای بر باد رفته دوومیدانی!

دلارهای بر باد رفته دوومیدانی!

توجه و تمرکز بر تعدادی محدودی ورزشکار باعث شده تا ایران سهم کمی در مدال‌های پرشمار دوومیدانی در میادین مختلف از جمله بازی‌های آسیایی داشته باشد؛ رویکردی اشتباه که باید تغییر کند.

به گزارش ایسنا، ‌ بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شهریور ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و فدراسیون‌های ورزشی کمابیش برنامه‌های خود را برای حضور در این رویداد آماده کرده‌اند.

دوومیدانی یکی از رشته‌های پرمدال در بازی‌های بین‌المللی است که می‌تواند نقش زیادی در تغییر جایگاه کشورها در جدول مدالی داشته باشد. بنابراین توجه و رسیدگی به این رشته نه تنها برای دوومیدانی که برای کاروان‌های ورزشی نیز دستاورد به همراه دارد.

اما دوومیدانی ایران سال‌هاست که سهم زیادی در سبد مدالی بازی‌های آسیایی ندارد؛ در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تنها صاحب سه مدال شد. احسان حدادی و حسین کیهانی طلا و امیر مرادی نقره گرفتند. سهم دوومیدانی ایران در بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون حتی از این هم کمتر بود و تنها یک طلا توسط احسان حدادی و یک نقره توسط لیلا رجبی به دست آمد.

یکی از دلایل این عملکرد عدم استعدادیابی درست و توجه فدراسیون تنها به تعداد انگشت شماری از ورزشکاران است. اکثر مسئولان فدراسیون در این سال‌ها به جای آنکه برنامه استعدادیابی و پرورش استعدادها را با جدیت پیش ببرند، منابع مالی و تمرکز خود را صرف چند ورزشکار کرده‌اند تا با مدال‌آوری، عملکرد خود را مثبت جلوه دهند.

احسان حدادی، قهرمان پرتاب دیسک آسیا یکی از ورزشکارانی است که بیش از همه مورد توجه روسای فدراسیون و حتی مسئولان ورزشی کشور قرار گرفت. هزینه‌های زیادی صرف او شد تا در میادین مختلف برای ایران مدال کسب کند اما حدادی پس از نقره المپیک لندن نشان داد که با اینکه امکاناتی در حد مدال‌آوران جهان برایش در نظر گرفته می‌شود اما نمی‌تواند در میادین جهانی مدالی کسب کند.

حدادی در مقاطع مختلف به آمریکا رفت و زیر نظر مک ویلکینز آمریکایی تمرین کرد. هزینه‌های دلاری زیادی هم برای اردوهای خارجی او صرف شد اما عملا نتوانست فراتر از آسیا برود و در المپیک توکیو هم با اینکه مدتی در آمریکا تمرین کرد اما به دلیل دیسک کمر به ایران بازگشت. با اینکه به صورت قطعی می‌دانست حضور در المپیک با مدال همراه نخواهد شد اما به توکیو رفت و نتوانست به فینال هم برسد.

حسن تفتیان نیز دیگر وزشکاری است که مدت‌هاست به فرانسه اعزام می‌شود و با مربی فرانسوی خود کار می‌کند. او پس از آنکه اوایل شهریور ۹۸ رکورد ۱۰.۰۳ ثانیه را ثبت کرد و سهمیه المپیک توکیو را گرفت، در سال‌های اخیر نتوانسته در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی موفقیتی داشته باشد و دستش از مدال کوتاه بوده است. او حتی هنوز نتوانسته رکورد خود را تکرار کند و گویا با وجود صرف دلار، دویدن زیر ۱۰ ثانیه هنوز برای دوومیدانی ایران یک رویا باقی خواهند ماند.

البته این ورزشکاران دستاوردهایی هم در سطح آسیا داشته‌اند و نباید آنها را نادیده گرفت اما فدراسیون هاشم صیامی برای موفقیت دوومیدانی باید رویکرد جدیدی را در پیش بگیرد. هر چند عنوان شده توجه و اولویت فداسیون رده‌های پایه است اما باید دید در عمل چه برنامه‌ای برای تربیت ورزشکاران در پیش گرفته می‌شود تا دوومیدانی را در مسابقات مختلف صاحب مدال کند.

حدود هفت ماه تا بازی‌های آسیایی باقی مانده  است. فدراسیون دوومیدانی باید برنامه ریزی درستی برای هزینه‌کرد خود داشته باشد و ضمن توجه به کسانی که شانس مدال آوری دارند، جوانان با استعداد را هم مورد حمایت قرار دهد و با اعزام به چندین مسابقه برون مرزی آنها را آماده رقابت در آسیا کند. هر چند احتمال مدال آوری با برنامه ریزی ۶، ۷ ماهه کم است اما می‌توان جوانان را آماده رقابتی جدی کرد تا در سال‌های آینده مدال‌های بیشتری را برای دوومیدانی ایران کسب کنند نه اینکه مثل الان ورزش ایران در دوومیدانی تنها چشم انتظار مدال‌آوری حدادی باشد!

 

 

آب مجازی؛ آبی که بی‌سر و صدا هدر می‌رود

آب مجازی؛ آبی که بی‌سر و صدا هدر می‌رود

در شرایطی که کشور ما در وضعیت تنش آبی قرار دارد و محیط زیست با پرداخت نشدن حق‌آبه‌اش دست و پنجه نرم می‌کند، قطره قطره آب موجود در این سرزمین اهمیتی صدچندان دارد. یکی از مواردی که مصرف آب در آن مقدار قابل توجهی دارد، آب مجازی است. یک عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان بر اهمیت توجه به این موضوع تاکید می‌کند.

به گزارش ایسنا، کشور ما در نیم‌قرن اخیر درگیر مشکلات آبی و خشکسالی شده و دریاچه‌ها، تالاب‌ها و خاک ما از عطشی طولانی رنج می‌برند. بارش های موقت که گهگاهی چند جرعه آب در گلوی خشک شده تالاب‌ها می‌ریزند، نمی‌توانند دوای درد مزمنی کم‌آبی و خشکسالی باشند. در این سال‌ها راهکارهای زیادی برای کنترل این چالش پیشنهاد شده که همه در جایگاه خود قابل تامل و مهم هستند. یکی از راه حل‌های مطرح شده استفاده از «آب مجازی» است. آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا یا یک محصول کشاورزی در فرایند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله نهایی برسد. در شرایطی که کشور ما در وضعیت تنش آبی به‌سر می‌برد و حق‌آبه تالاب‌ها به‌طور کامل تامین نمی‌شود، بهتر است تولید محصولات پرآب‌بر مورد بازنگری قرار بگیرد. محسن موسوی با اشاره به اهمیت آب مجازی می‌گوید: کشور ما باید برای واردات آب مجازی از طریق محصولات پرآب‌بر برنامه‌ریزی کند.

محسن موسوی خوانساری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت تنش آبی در کشور خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر مصرف آب در حالت تنش شدیدی قرار دارد. بر اثر این تنش شدید، برخی از تالاب‌های ما خشکیده‌اند و ما باید حق‌آبه‌ آن‌ها را تامین کنیم. برای تحقق این هدف لازم است ۲۰ درصد از مصارف آب‌های سطحی در بخش کشاورزی کم شود.

وی با اشاره کسری مخزن و کمبود منابع آب زیرزمینی ادامه داد: در زمینه‌ آب‌های زیرزمینی نیز کسری مخزن ما به ۱۴۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد. این کسری طی دهه‌ها ایجاد شده است و هر سال به آن افزوده می‌شود. سالانه ۵ میلیارد متر مکعب اضافه برداشت داریم در حالی که در مجموع باید ۳۰ درصد از مصارف چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی در سطح کشور (۴۰ میلیارد متر مکعب) کاسته شود. امسال و سال آینده باید ۲۰ تا ۳۰ درصد مصارف کشاورزی به ناچار کاهش پیدا کند تا پایداری سرزمین و تاب‌آوری محیط زیست حفظ شود.

موسوی ضمن تاکید بر تاثیر کنترل مصرف آب بر میزان تولیدات کشاورزی گفت: به علت کاهش منابع آب و کاهش تولید مواد غذایی ما با کسری ۳۰ درصدی مواد غذایی مواجه خواهیم شد. این کسری باید از طریقی جبران شود. جبران این کسری ۳۰ درصدی، به سه روش ممکن است.

وی با اشاره به روش‌های موجود برای کنترل میزان تولید محصولات کشاورزی اضافه کرد: روش اول افزایش بهره‌وری است. این راه شامل مواردی مانند افزایش راندمان آبی و مدیریت مسائل مربوط به شرایط کشت و برداشت و کنترل آب در کشاورزی می‌شود.

موسوی درباره لزوم نغییر الگوی مصرف برای کاهش مصرف آب گفت: راهکار دوم تغییر الگوی مصرف و الگوی غذایی مردم است. الگوی مصرف مردم باید به‌گونه‌ای تغییر کند که آنان از مصرف  محصولات پرآب‌بر تا حدی صرف نظر و به محصولات کم‌آب‌بر گرایش بیشتری پیدا کنند. در واقع بخشی از مصارف گوشتی باید  جای خود را به حبوبات و تولیدات گیاهی بدهد.

این عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان با تاکید بر اهمیت وارد کردن آب مجازی در قالب محصولات کشاورزی اضافه کرد: سومین راه حل موجود، واردات مواد غذایی پر آب‌بر و در واقع  واردات آب مجازی است. ما در حال حاضر ۲۵ میلیارد متر مکعب واردات آب مجازی داریم. این آب عمدتا در محصولاتی نظیر جو، کنجاله، ذرت و گندم وجود دارد.

وی ضمن با بیان بر اینکه کاهش مصرف آب به شکل ناگزیری کاهش تولیدات کشاورزی را در پی خواهد داشت، اظهارکرد: واردات آب مجازی با اینکه می‌تواند این مشکل را تا حدودی برطرف کند اما کشور را وابسته به تولیدات خارجی خواهد کرد و اتکای بیش از حد به واردات مواد غذایی، وابستگی ایران به کشورهای خارجی را در پی خواهد داشت.البته این مشکل نیز راهکارهای مربوط به خود را دارد.

موسوی بر وارد کردن محصولات پرآب‌بر به جای تولید آن‌ها در داخل کشور تاکید کرد و گفت: واردات محصولات گیاهی و گوشتی پرآب‌بر به‌ویژه گوشت قرمز باید افزایش پیدا کند. گوشت قرمز بالاترین میزان مصرف آب مجازی را دارد و هر کیلوگرم گوشت قرمز ۱۵ متر مکعب آب مصرف می‌کند. هرچقدر تولید گوشت قرمز در کشور کمتر شود مصرف آب حوزه دامداری نیز کاهش می‌یابد.

این عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان همچنین به لزوم توجه به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مسائلی که می‌تـواند به کاهش مصرف آب و بهبود پایداری محیط زیست کمک کند، کشت فراسرزمینی است. متاسفانه در دو دهه اخیر علی رغم شعارهای وزارت جهاد کشاورزی درباره  کشت فراسرزمینی، اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته اسن و در این چند دهه کشورهای حوزه خلیج فارس از چندین میلیون هکتار از اراضی کشورهای پرآب استفاده و امنیت غذایی خود را تقویت کرده‌اند. متاسفانه ایران هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده است. کشور ما باید از پتانسیل کشورهای آسیای میانه و افریقا استفاده و قسمت مهمی از تولیدات گیاهی خود را از طریق کشت فراسرزمینی تامین کند.

موسوی در پایان بر ضرورت ایجاد ارتباط مناسب با کشورهای صادرکننده آب مجازی تاکید کرد و گفت: لازم است تا واردات آب مجازی ما از کشورهای مختلف انجام شود و تامین نیازهای ما به چند کشور خاص محدود نشود. کشورهای پرآبی مانند برزیل، آرژانتین و اوکراین صادرکنندگان مهم آب مجازی هستند و واردات آب مجازی از این کشورها می‌تواند مصارف آب در داخل کشور را کاهش دهد.

 

 

 

کارت واکسن، فقط ۵۰۰ هزار تومان!

کارت واکسن، فقط ۵۰۰ هزار تومان!

«کارت‌های دیجیتال برای دو دوز واکسن، تنها ۵۰۰ هزار تومان است و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت گرفته می‌شود. اگر متقاضی کارت، یک دوز واکسن تزریق کرده و تمایلی به دوز دوم نداشته باشد، نصف مبلغ یعنی ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. برای ثبت اطلاعات هم تنها ارائه کارت ملی، سال تولد و شماره تماس کافی است، نوع واکسن تزریقی هم انتخابی است، یعنی متقاضی هر واکسنی را که می‌خواهد، می‌تواند اعلام کند و در کارت دیجیتال درج می‌شود.»

به گزارش ایسنا، «ماجرای فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا ابعاد جدیدی پیدا کرده است. با این که وزارت بهداشت بر پیگیری موضوع تأکید می‌کند اما بررسی‌ها حکایت از ادامه فعالیت این گروه‌های سودجو دارد. آنها افرادی هستند که اغلب در فضای مجازی با راه‌اندازی صفحه‌هایی با عنوان «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» و یا «صدور کارت واکسن کرونا با تأییدیه وزارت بهداشت» به‌راحتی کاسبی جدیدی راه‌اندازی کرده‌ و با گرفتن مبالغی اقدام به صدور کارت دیجیتال واکسن می‌کنند؛ کارت‌هایی که کاملا معتبر و قابل ارائه است و نشان می‌دهد متخلفان به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت دسترسی دارند.

بررسی‌های همشهری در گفت‌وگو با یکی از این فروشندگان نشان می‌دهد که کارت‌های دیجیتال برای دو دوز واکسن، تنها ۵۰۰ هزار تومان است و مبلغ پس از دانلود کارت دیجیتال بارکددار از صفحه اصلی وزارت بهداشت گرفته می‌شود. اگر متقاضی کارت، یک دوز واکسن تزریق کرده و تمایلی به دوز دوم نداشته باشد، نصف مبلغ یعنی ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. برای ثبت اطلاعات هم تنها ارائه کارت ملی، سال تولد و شماره تماس کافی است، نوع واکسن تزریقی هم انتخابی است، یعنی متقاضی هر واکسنی را که می‌خواهد، می‌تواند اعلام کند و در کارت دیجیتال درج می‌شود. فعالیت این افراد در فضای مجازی به‌ طور کاملا سازمان‌یافته است، یعنی با ورود به یکی از این صفحه‌ها به‌راحتی می‌توان به افراد دیگری دسترسی پیدا کرد که در این زمینه فعالیت می‌کنند. صفحه‌هایی که اغلب خلوت است و تمام اطلاعات در بخش پیام‌ها و به‌ صورت خصوصی به متقاضیان داده می‌شود. هر چند که گاهی کلاهبرداری‌هایی هم صورت می‌گیرد، پول گرفته می‌شود اما کارتی صادر نمی‌شود. مخاطبان این سودجویان همان مخالفان‌ واکسن‌اند که احتمالا برای سفر یا تردد به محل کار نیاز به کارت واکسن دارند.

تا روز گذشته ۱۲۲ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۵۲۰ دوز واکسن تزریق شده و حالا بر اساس اعلام اخیر مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، ۲۳ مورد در برابر این میزان تزریق واکسن ناچیز است. علیرضا رحیم‌نیا روز شنبه در نشست خبری وجود چنین تخلف‌هایی را تأیید کرد و گفت یکی از این موارد با کمک یک خبرگزاری شناسایی شد.

همه اینها در شرایطی است که بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر حدود هشت میلیون نفر از گروه هدف واکسن کرونا نزده‌اند.

متخلفان چه کسانی هستند؟

چهارم دی بود که همشهری در گزارشی پشت پرده عده‌ای تحت عنوان «درآمد میلیاردی از واکسن‌ستیزی» را برملا کرد که با تبلیغ علیه واکسن‌های کرونا (داخلی و خارجی) برای فروش محصولات خود کاسبی بزرگی راه‌انداخته‌اند. حتی گفته شد که برخی از آنها به شرکت‌کنندگان در این تجمع‌های ضد واکسن پول می‌دهند تا برای محصولات گیاهی خودشان در مقابل واکسن‌نزدن تبلیغ کنند. کاسبان کرونا شبکه وسیعی را تشکیل می‌دهند اما به اعتقاد مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، فروش کارت واکسن کرونا، در دست واکسن‌ستیزان نیست.

او به همشهری توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: «نمی‌توان به‌ طور قطع این موضوع را با واکسن‌ستیزان مرتبط دانست. بیشتر به‌ نظر می‌رسد که این اقدامات از سوی افراد سودجویی رخ می‌دهد که از وضعیت موجود به نفع خود کاسبی می‌کنند. این در حالی است که در گروه‌های مخالفان واکسن هم شاهد تبلیغات این افراد سودجو هستیم که می‌توانند کارت واکسن‌ها را در ازای دریافت مبالغی برای این افراد صادر کنند.»

او در پاسخ به این سؤال که برخی از کارت‌های صادرشده برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند، کارت اصلی و متصل به سامانه صدور کارت واکسن دیجیتال است و به‌ نظر می‌رسد که افراد از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت چنین تخلفاتی را انجام می‌دهند، می‌گوید: «هم‌اکنون نهادهای نظارتی به‌شدت به این ماجرا ورود کرده‌ و پیگیری‌ها در حال انجام است. قطعا با متخلفان این حوزه برخورد می‌شود.»

این مسئول در وزارت بهداشت روز شنبه از شناسایی ۲۳ نفری که به‌ صورت غیرقانونی کارت واکسن گرفته‌اند، خبر داده بود اما ارائه اطلاعات بیشتر درباره متخلفان را منوط به تکمیل تحقیقات می‌داند: «برخی از این افراد به سامانه دسترسی دارند و از میان آنها تخلفاتی صورت می‌گیرد که با آنها برخورد می‌شود.»

ماجرای فروش کارت واکسن یک‌ بار دیگر هم در اواسط آذر ماه مطرح شد که سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در توضیح آن اعلام کرد که وزارت بهداشت تمامی تخلفات احتمالی فروش کارت واکسن کرونا را بررسی می‌کند. به‌ گفته علی شریفی‌ زارچی برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی، فروش کارت واکسن دیجیتال وزارت بهداشت بدون تزریق واکسن را در ازای دریافت وجه از افراد تبلیغ کرده‌اند. مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با جدیت تمام الگوهای احتمالی تخلف از جمله ثبت دو نوبت واکسن آسترازنکا در یک روز برای یک نفر را بررسی و فهرست کاربرانی که چنین مواردی را ثبت کرده‌اند، در اختیار حراست و بازرسی وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌دهد. همچنین دسترسی ثبت واکسن محدود و منحصر به کادر رسمی بهداشت خواهد شد. در تمام مواردی که تخلف محرز شود، ضمن ابطال دائمی کارت واکسن دیجیتال، کاربر متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

پیشنهادهای مالی به واکسیناتورها

مخالفان واکسن به هر روشی برای تزریق‌نکردن واکسن متوسل شده‌اند. یکی از واکسیناتورها به همشهری می‌گوید که روزانه تعدادی از افرادی که نمی‌خواهند واکسن کرونا دریافت کنند اما به کارت آن نیاز دارند، مراجعه می‌کنند و پیشنهاد پرداخت پول برای صدور کارت واکسن و بدون تزریق واکسن می‌دهند. او که نخواست نامش در گزارش بیاید، می‌گوید: «برخی می‌گویند ۲۰۰ هزار تومان می‌دهیم برایمان فقط کارت واکسن صادر کنید. این پیشنهادها داده می‌شود اما ما قبول نمی‌کنیم. شاید هم این اتفاق افتاده باشد که قطعا در ساعت‌های شلوغ است.»

به‌ گفته او تا زمانی که فرد واکسن دریافت نکند، برایش کارت واکسن صادر نمی‌شود. حتی ممکن است اطلاعاتش ثبت شود اما وقتی نمی‌خواهد واکسن بگیرد، اطلاعاتش ملغی می‌شود. این واکسیناتور می‌گوید که هم‌اکنون با سودجویی عده‌ای، نظارت‌ها بسیار بیشتر شده و کمتر احتمال وقوع چنین تخلفاتی وجود دارد.

چندی پیش هم اخباری مبنی بر صدور کارت واکسن در پایگاه‌های واکسیناسیون منتشر شد که افراد زمانی که برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، بعد از ثبت اطلاعات و مشخصاتشان، بدون تزریق واکسن، کارت ملی و کارت واکسن را دریافت کرده و محل را ترک می‌کنند. رحیم‌نیا، مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در این‌ باره هم توضیح می‌دهد: «کارت ملی افراد پس از انجام واکسیناسیون داده می‌شود و با توجه به این که تزریق واکسن نوبتی است، عملا امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست.»

او درباره دسترسی به کارت‌های واکسن مهرشده که در برخی مراکز وجود دارد و می‌تواند منجر به تخلف شود، می‌گوید: «درباره کارت‌های مهرشده نگرانی چندانی وجود ندارد؛ چرا که آنها در سامانه نیستند و در صورتی که استعلام گرفته شود، جعلی‌بودن‌شان مشخص می‌شود. بیشترین پیگیری‌ و بررسی‌ از سوی ما و نهادهای نظارتی درباره اقداماتی است که منجر به ثبت کارت واکسن‌ در سامانه دیجیتال صدور کارت است. ما در پایگاه‌های واکسیناسیون مشکلی در این‌ باره نداریم و مردم بعد از تزریق کارت واکسن می‌گیرند. برخی سودجویی‌ها از سوی کسانی رخ می‌دهد که با تبلیغات و در ازای دریافت پول اقدام به صدور کارت واکسن می‌کنند که اقدامات برای شناسایی آنها در حال انجام است.»

اواخر شهریور هم همشهری در گزارشی به صدور کارت واکسن آسترازنکا در قبال یک تا پنج میلیون تومان پول پرداخت. در این گزارش آمده بود که گروهی متخلف و سودجو با دسترسی به سامانه‌های وزارت بهداشت با گرفتن این مبالغ، اطلاعات واکسیناسیون افراد را تغییر می‌دهند. متقاضیان اغلب کسانی بودند که می‌خواستند از کشور خارج شوند اما واکسن سینوفارم تزریق کرده بودند. همان موقع مسئولان وزارت بهداشت بدون ردکردن اصل ماجرا اعلام کردند که تغییر نوع و برند واکسن تزریق‌شده برای صدور کارت‌های بین‌المللی تخلف و جرم به شمار می‌رود. از آن طرف هم اعلام شد که تمام دسترسی‌ها به اطلاعات واکسن، برای پایگاه‌ها و افراد محدود شده و به‌راحتی می‌توان پیگیری کرد در کدام پایگاه‌ و دانشگاه علوم پزشکی تغییراتی در نوع واکسن تزریق‌شده صورت گرفته است. با تکرار ماجرای دسترسی متخلفان به سامانه‌های ثبت اطلاعات واکسن وزارت بهداشت به‌ نظر می‌رسد نظارت بر این بخش نیاز به پیگیری جدی‌تری دارد.»

 

 

 

چه کسانی می‌توانند سربازی را بخرند؟

چه کسانی می‌توانند سربازی را بخرند؟

طرح‌ جدید مجلس برای خدمت سربازی تا چه اندازه مشکلات مشمولان را برطرف می‌کند؟

به گزارش ایسنا، «در هر دوره مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سربازی طرح‌هایی بررسی شده است. درست است که موضوع سربازی به ستاد کل نیروهای مسلح مربوط می‌شود اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است. در تازه‌ترین اظهار نظر، وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفته است خرید سربازی برای مشمولان جدید موضوعیت ندارد. از سویی تکلیف غایبان در این طرح مشخص شده و می‌گویند که از این پس چگونه باید بحث سربازی را پیگیری کرد. موضوع حقوق، بحث مشمولان و ایرانیان خارج از کشور نیز مطرح شده و همه این موارد در قالب یک طرح آمده که در کمیسیون هر هفته یک جلسه درباره این موضوع تشکیل شود. از این خبرها دو طرح فروش سربازی و حذف آن برای فارغ‌التحصیلان دکتری مهم‌ترین بوده است. اما چقدر چنین طرح‌هایی به فرجام خواهد رسید؟ آیا این درمان‌ها موقتی است؟ مجلس تا چه اندازه در این‌ میان نقشی مهم و اثرگذار دارد؟

گریزپایان دیروز، منتظران امروز

وقتی مجلس قانونی را مصوب کند، می‌تواند خودش هم آن را اصلاح کند. این طرح جدید مجلس درباره سربازی هم قرار است تکلیف غایبین را مشخص‌کند که چطور بعد از این باید سربازی را پیگیری کنند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «خرید سربازی برای مشمولان اصلا موضوعیت ندارد اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از عددی گذشته به‌ طور مثال فردی ۵۵ساله و مشمول غایب احتمالا این موضوع در طرح جدید مطرح شود. برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد. ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰ سال مقیم آنجا بوده و اصلا تابعیت آن کشور را دارند اما می‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و … برای آنها بحث خرید سربازی مطرح شود اما برای مشمولان جدید که هر سال دارد اعلام می‌شود خرید سربازی مطرح نیست.»

این یعنی مشمولان پیگیر سربازی که دل‌شان را به طرح‌های تازه خوش کرده‌اند درباره این طرح جدید مجلس نیز امیدوار نباشند. طرح‌های تازه مجلس بیشتر برای گریزپایان سال‌های پیشین صدق می‌کند و منتظران سال‌های پیش‌ رو باید همچنان در انتظار بمانند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس می‌گوید: «قانون فصل‌الخطاب است. اما در این‌ باره ستاد کل نیروهای مسلح حق تصمیم‌گیری داشته و می‌تواند مقابل طرحی بایستد. درست است که اسما مجلس این کار را انجام می‌دهد اما در عمل ستاد کل نیروهای مسلح تأثیرگذار است. طرح‌های مربوط به خدمت سربازی بدون نظر ستاد کل عملیاتی نشدند. حتی در دوره‌های زمانی که دولت لایحه می‌آورد و به نوعی درآمدزایی می‌کرد و به بعضی مشمولان اجازه خرید می‌داد.»

او به نخستین بودجه مجلس دهم اشاره می‌کند و این که در آن به خرید خدمت اشاره شده بود و ستاد کل با آن مخالفت کرد. نمایندگان مجلس تحت فشار موکلان خود قرار دارند. از این‌ رو نمایندگان طرح‌های مختلفی ارائه می‌کنند ولی در نهایت این نیروهای مسلح است که اجازه انجام طرحی را صادر می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به راهکار اساسی در خدمت سربازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «حرفه‌ای‌شدن نظام سربازی در ایران، طرح بسیار خوبی هم بود. در این پروژه‌ ۱۰ساله قرار بود، هر سال ۱۰درصد سربازی در ایران حرفه‌ای شود، زیرا فقط چند کشور در دنیا سربازی اجباری دارند. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌ صورت پیمانی در مدت پنج سال و به شکل انتخابی باشند. این خدمت هم وقفه‌ اساسی در زندگی مردم است.»

او همچنین به راه‌ حل مقطعی مثل فروش خدمت سربازی اشاره می‌کند که با توجه به نیاز دولت به پول معمولا موافقت‌هایی صورت می‌گیرد. نتیجه نیز ایجاد عدم‌ عدالت در جامعه است.

خدمت سربازی نیاز عملیاتی، امنیتی تعریف شده

مدتی پیش بود که محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، اعلام کرد سربازی دانشجویان دکتری حذف نمی‌شود و دانش‌آموختگان دکتری از سال آینده می‌توانند به جای سربازی روی طرحی کار کنند که مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. این که برای استفاده بهینه از توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان دکتری، این افراد به‌ جای اعزام به خدمت سربازی می‌توانند طرح پسادکتری را بگذرانند. طرحی را زیر نظر استادی ارائه دهند؛ در صورتی که این طرح به تأیید ستاد کل نیروهای مسلح برسد، به‌ عنوان پسادکتری روی آن طرح کار کنند و این فعالیت به‌ عنوان جایگزین دوره سربازی افراد لحاظ می‌شود.

فلاحت‌پیشه می‌گوید: «واقعیت این است که طرح‌های توسعه‌ای در کشور، طرح‌هایی است که نیاز به مهارت دارد. ما با ضعف مهارت در کشور روبه‌روییم. مسئله این است که ستاد کل نیروهای مسلح، نیاز به خدمت سربازی را تحت عنوان نیازهای عملیاتی، امنیتی و انتظامی تعریف می‌کند و حرفه مشمولان در آن گنجانده نمی‌شود. اگر این مشمولان به‌ کار حرفه‌ای بپردازند، خارج از حوزه ستاد کل قرار می‌گیرند. در صورتی که از ابتدا سرباز به‌ عنوان نیروی امنیتی – انتظامی تعریف شده است که باید در خدمت ماموریت‌های ستاد کل باشد.»

او معتقد است امکان توسعه‌ای از مرزهای کشور به این دلیل گرفته شده است که حوزه سربازی پوشش داده شود: «حق وتو در اختیار مسئولان امنیتی و نظامی است و با وجود هر نوع تخصصی فرد باید دو سال زندگی حرفه‌ای خود را کنار بگذارد. آمار چهار سال پیش نیز نشان می‌داد که در کل همسایه‌ها، فقط کویت خدمت اجباری وظیفه داشت که طرح خاتمه‌دادن به آن یک‌ سال می‌شد که مورد بررسی قرار گرفته بود. جالب این که در عراق و افغانستان سربازی اجباری نیست. به‌ نظر باید سازوکاری را پیش گرفت که در دنیا جواب داده است.»

 

 

 

مردانی که از پول متنفرند!

کار هر روزشان را با فشار و استرس بالا شروع می‌کنند و مجبورند بارها و بارها جعبه‌های ۱۰ کیلویی را در نقطه‌های مختلف شهر حمل کنند. ترس از تامین امنیتی جانی، هر روزشان را درگیر می‌کند و سرب حاصل از شمارش پول بلای جانشان شده است.

کارشان حمل پول دستگاه‌های خودپرداز است. هر روز با بخش زیادی پول در مقابل چشمان بسیاری از مردم از بانک‌ها خارج می‌شوند و جعبه‌های پول را تا پایان ساعت کاری با خود حمل می‌کنند. می‌گویند حجم کارشان زیاد است و آسیب‌های بدنی بسیاری برای جابه‌جایی جعبه‌های پول متحمل می‌شوند؛ از دردهای عضلانی گرفته تا ضایعات نخاعی، زانو و کمردرد. سخت‌ترین بخش کارشان مربوط به بارگیری و رساندن جعبه‌های پول به محل مورد نظر است. با اینکه دو نیروی یگان ویژه همراهی‌شان می‌کنند اما هر روز نگران جانشان هستند.

یکی از آنان تجربه ناخوشایندی دارد و یک بار با تله در یکی از محله‌های تهران روبه‌رو شده که با پادرمیانی نیروهای انتظامی ختم به خیر شده است. با این حال معتقد است ریسک سرقت در تهران پایین آمده چرا که همه خیابان‌ها به دوربین مداربسته مجهز است و به همین دلیل کمتر کسی اقدام به حمله یا دزدی از ماشین‌های حمل پول می‌کند. از طرفی مبلغ دندان‌گیری هم نصیب دزدان نمی‌شود زیرا پولی که حمل می‌کنند چندان چشمگیر نیست. کارمند یکی از بانک‌های دولتی است و می‌گوید: «یادم میاد یه بار ماشین یکی از تیم‌های حمل پولو دزدیدن. دیگه از مابقی اتفاقاتش خبر ندارم اما کسی صدمه ندید.»

سراغ یکی از کارمندان بانک خصوصی هم می‌روم. از رقمی که هر روزه جابجا می‌کند اطلاعی ندارد چراکه بسته‌های حمل پول طبق یک برنامه و مسیر نامشخص به آنان واگذار می‌شود. به عبارتی جوانب امنیتی در کارشان رعایت می‌شود تا ریسک پیش‌فرض‌ها برای انجام هر نوع کاری پایین بیاید.

برخی از آنان در بخش‌های مختلف بانک مشغول بوده‌اند و به مرور زمان به بخش‌های دیگر از جمله حمل پول منتقل شده‌اند. شرط ادامه فعالیتشان، حُسن انجام کار، مسئولیت‌پذیری، امانت و صداقت بوده است چرا که هر کارمند باید مسئولیت کمبود یا کسری وجه نقد را هم به عهده بگیرد.

بارها پیش آمده که کارمندان با کسری پول روبرو و مجبور شده‌اند این کسری را از جیب خودشان جبران کنند. کسری پول می‌تواند عوامل متفاوتی داشته باشد؛ از خطای سیستمی گرفته تا خطای انسانی.

همه‌شان از حجم کاری زیاد و حقوق‌های کم گلایه دارند و معتقدند آسیب‌های کارشان بسیار زیاد است. یکی از آنان به دلیل آنکه در معرض سُرب پول بوده دچار غلظت خون و عارضه قلبی شده و یک سالی می‌شود که تحت مراقبت‌های پزشکی است. کارمند دیگری زمانی که برای عمل چشم به پزشک مراجعه کرده متوجه شده داخل چشم‌هایش پر از مواد شیمیایی خطرناک است و دلیل آن را کار در فضای آلوده و قرار داشتن در معرض آلودگی‌های محیطی شمارش پول عنوان کرده‌اند. به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین معضلات کاری‌شان را آلودگی محیط کاری می‌دانند. جدا از آلودگی‌های سُرب پول، مجبورند هر روز در معرض آلودگی هوا هم باشند که این موضوع سلامتی‌شان را بیشتر تهدید می‌کند.

«بعد از ۱۳ سال سابقه کار، ماهی حدودا ۸ تومن می‌گیرم. همین حقوق هم هر ماه تغییر می‌کنه. مثلا ماه پیش سه میلیون و نیم گرفتم که همکارام مسخره‌م می‌کردن و می‌گفتن حقوق کارگر بیشتر از توئه. خب من قسط وام هم دارم و هر ماه چهار میلیون تومنی از حقوقم کم میشه.» این صحبت‌های یکی از ماموران حمل پول است که برای یکی از بانک‌های خصوصی کار می‌کند.

معمولاً هر بار که یک دستگاه را شارژ می‌کنند، تا سه روز پول دارد اما آنان مجبورند قبل از پایان سه روز برای سرکشی به دستگاه‌ها مراجعه کنند. هر تیم دو نفره در هشت ساعت کاری معمولاً بین ۱۰ تا ۱۲ دستگاه را بررسی می‌کنند. دو نیروی یگان ویژه با اسلحه جنگی و شهری هم آنان را ساپورت می‌کنند. بسیاری از آنان به دلیل نیاز مالی، این کار را انتخاب کرده‌اند و ترجیح می‌دادند به جای آنکه برای کسی کار کنند، شغل خودشان را می‌داشتند چرا که حمل پول کار لِول‌بالایی نیست اما در عین حال محترم است: «همه پول دوست دارن ولی ما از دیدن پول حالمون به هم میخوره. نه اینکه وضعمون خوب باشه ولی پول واسه ماها یعنی بار سنگین، استرس، کمردرد، دست‌درد، گردن‌درد، حتی احتمال کشته‌شدن. درآمدمون کمه ولی از خود پول، از اسکناس، از این کاغذه متنفریم.»

برخی از آنان کارشان را به صورت تجربی شروع کرده‌اند و بانک‌هایی که در آن کار می‌کنند برای آنکه سطح خطا در کار را پایین بیاورند، دوره‌های تخصصی کار با خودپرداز را برایشان برگزار کرده‌اند.

حتی تحریم‌ها کار آنان را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است زیرا تامین قطعات تعمیری دستگاه‌های خودپرداز با مشکلاتی روبه‌رو شده و به سیستم خدمات‌دهی بانک‌ها آسیب وارد کرده است. در حال حاضر هم از قطعات خریداری‌شده دوره‌های قبل در انبارها استفاده می‌شود. به گفته یکی از ماموران، بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز قبلاً متعلق به کشور آلمان بودند اما حالا عموما چینی‌اند.

کارِ حمل پول بانک‌ها توسط چند تیم مختلف انجام می‌شود که هر کدام مسئولیت یک کار را به عهده دارند. یک تیم پول‌ها را شمارش می‌کند، تیم دیگر بحث عملیات پول‌گذاری را انجام می‌دهد و گروهی دیگر پول‌رسان هستند که معمولاً پول‌های پلمب‌شده را تحویل می‌گیرند و روی دستگاه‌های خودپرداز نصب می‌کنند و در نهایت پول باقی‌مانده در دستگاه‌ها را به محل کارشان برمی‌گردانند، می‌شمرند و بعد از ثبت در سند تحویل می‌دهند.

 

 

 

افشای ولخرجی‌های دختر نظربایف در انگلیس

افشای ولخرجی‌های دختر نظربایف در انگلیس

دختر رئیس جمهوری پیشین قزاقستان

دختر رئیس جمهوری پیشین قزاقستان پس از خارج کردن دارایی‌هایش به ارزش ۲۲۰ میلیون پوند از این کشور، یک جت شخصی به ارزش ۱۸ میلیون پوند و یک عمارت در شهر لندن به ارزش ۸.۷۵ میلیون پوند خرید.

به گزارش روزنامه دیلی میل، آلیا نظربایف، دختر رئیس جمهوری سابق قزاقستان این خانه را در منطقه “های‌گیت” لندن و برای کسب شهروندی انگلیس خریداری کرد. او همچنین یک جت شخصی چلنجر ساخت شرکت بمباردیه خرید.

این خانم ۴۱ ساله این خریدها را پس از آن انجام داد که از دو مشاور مالی‌ خواست دارایی‌هایش را از لیختن‌اشتاین به بنیادهای مالی و شرکت‌های فراساحلی در جزایر ویرجین انگلیس انتقال دهند.

این ولخرجی‌ها که همچنین شامل خرید یک ملک ۱۴ میلیون دلاری در دبی بود، در سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، اما اخیرا به دلیل شکرآب شدن رابطه او با این دو مشاور مالی، فاش شد. نظربایف این مشاوران را به عدم صداقت، سوء استفاده از وجوه، توطئه برای کلاهبرداری، خیانت در امانت و “دارا شدن ناعادلانه و بلاجهت” متهم کرده بود.

او جوان‌ترین دختر نورسلطان نظربایف ۸۱ ساله است که تا سال ۲۰۱۹، به مدت ۲۸ سال رئیس جمهوری قزاقستان بود. بسیاری بر این باورند که خانواده این رهبر پیشین قزاقستان، علیرغم کناره‌گیری او از منصبش، همچنان قدرت را در دست دارند.

اخبار ولخرجی‌های آلیا نظربایف در حالی منتشر شده است که قزاقستان خشونت‌آمیزترین روزهای خود در ۳۰ سال گذشته را سپری می‌کند. قزاقستان از ابتدای ماه ژانویه سال جاری میلادی، شاهد آغاز تظاهرات گسترده و خشونت‌آمیز بوده است. این اعتراضات از دو شهر این کشور به دلیل افزایش دو برابری قیمت گاز مایع آغاز شد.

انتهای پیام

 

 

سجادی: هنوز به حضور پرسپولیس و استقلال در آسیا امیدوار هستیم

به گفته وزیر ورزش و جوانان، این احتمال وجود دارد که تیم‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر به لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ بازگردند.

۳ تیم استقلال، پرسپولیس و گل گهر با اعلام AFC از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ حذف شدند.

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه شب گذشته هیئت دولت درباره دلیل حذف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: انشاالله که این تیم‌ها حذف نمی‌شوند، هنوز امیدواریم و تقریبا ۶ روز دیگر از مدت استیناف خواهی باقی مانده است. AFC به عنوان عضوی از کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما سه ماه زمان داد و این مهلت هنوز تمام نشده است.

 

 

 

 

جملاتی برای تربیت فرزندان / چه بگوییم و چه نگوییم!

در گذشته والدین بیشتر سبک تربیتی تحکم آمیز و دستوری داشتند، اما بعد‌ها مخرب بودن این نوع سبک تربیتی مشخص شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان – همه والدین بدون تردید خیر و صلاح فرزندانشان را می‌خواهند منتها تجارب زندگی خودشان و اشتباهاتی که داشته اند، نحوه رفتارشان با والدین خودشان، نوع تربیت گذشته و بدقلقی بچه‌ها گاه باعث می‌شود که آن‌ها صدایشان را بالا ببرند، حرف‌ها را چند بار تکرار کنند، حرف‌هایی بزنند که ممکن است در یک تربیت صحیح، نادرست باشد.

در گذشته والدین بیشتر سبک تربیتی تحکم آمیز و دستوری داشتند، اما بعد‌ها مخرب بودن این نوع سبک تربیتی مشخص شد. نکته مهم این است که بدانید در نوع صحبت کردن می‌بایست خلاصه وار، با صراحت، حساب شده، منطقی و همراه با احساسات و همینطور با جملات درست و آراسته به کلمات زیبا بدون ناسزاگویی، مقایسه و داد زدن سر بچه باشید.

در این گزارش چند جایگزین درست برای نوع صحبت کردن صحیح با بچه‌ها را به والدین آموزش دهیم، جملاتی که می‌تواند به طور مصداقی معجزه گر باشد.

*جایگزین‌های درست

به جای اینکه به فرزندت بگی: «اگر نیایی بریم من میزارم میرما» بهش بگید: «من تا ده می‌شمرم و فقط تا اون موقع منتظرت می‌مونم. ببینم می‌تونی قبل از شماره ده بهم برسی!» با این حرف به جای تاکید روی ترک کردنش، روی کار خوبش تمرکز می‌کنید.

به جای اینکه به فرزندت بگی: «اگر تو صندلی ماشینت نشینی نمیبرمت بیرون»، بهش بگید: «خودت میشینی توی صندلیت یا من بذارمت؟» به فرزندتون این انتخاب را ندهید کاری که باید انجام دهد را گوش نکند.

به جای اینکه: اسم فرزندتو هی صدا کنی و داد بزنی و او شما رو نادیده بگیره تا عصبانی بشید، بلند شو جلوش بایست و حرفت را بزن و منتظر شو و بشمر تا انجام بده. اجازه نده فرزندت عادت کنه تو رو عصبانی کنه و نادیده بگیره.

به جای اینکه: داد بزنی و تهدید کنی از جملات درست استفاده کن! نذار حرمتت در نگاه فرزندت شکسته بشه!

*نباید‌ها

به فرزندتون نگید اگر این کارو نکنی منم برات فلان کارو نمی‌کنم. به زودی این حرف رو بهتون برمی گردونه.

به جای اینکه بگید: «اگر غذاتو نخوری منم برات تلویزیون نمیذارم». بهش بگید هر وقت غذات تموم شد موقع تلویزیون دیدنه.

فرزندتون را شرطی نکنید، فرزندتون را تهدید نکنید. براش قانون بگذارید.

*به اندازه حرف بزنید

با زیاد حرف زدن، زیاد توضیح دادن، زیاد چانه زدن و تلاش زیاد برای قانع کردن، فرزندتان را نق نقو و بداخلاق تربیت می‌کنید.

بیش از دو بار برای فرزندتان توضیح ندهید. او همان بار اول حتما فهمیده است. با توضیح زیاد ارزش حرف‌های شما پیش فرزندتان کم می‌شود.

اگر جزو کسانی هستید که با رفتار اشتباه فرزندتان نصحیت کردن را شروع می‌کنید، به زودی فرزندتان صدای شما را نخواهد شنید. کوتاه و شفاف بیان کنید.

نگویید: «ای خدا آخه ببین خانه رو چیکار کردن! بیا ببینم! من چند بار بگم، هان، نگاه کن ببینم؟ مگه نگفتم اگر ریختی باید تمیز کنی؟ پس چرا هنوز وسط اتاقه! از دستت خسته شدم!

بگویید: «اسباب بازیهات باید تو اتاق خودت باشن. اگر می‌خواهی بازی کنی ببر تو اتاقت. اگر لازم نداری من جمع می‌کنم میذارم تو انباری. کمک می‌خوای؟»

شما درست رفتار کنید تا فرزندتان رفتار درست را از شما بیاموزد. شما الگوی فرزندتان هستید. پس نه تنها رفتار درست بلکه رفتار نادرست را هم از شما یاد می‌گیرد.

اگر زیاد دادن می‌زنید، بدانید که بعد از مدتی فرزندتان دیگر به حرفتان گوش نمی‌دهد مگر اینکه سرش داد بزنید! در حقیقت قدرت در نگاه فرزند شما یعنی داد زدن، نه محکم و مهربان بودن! اگر مدام داد بزنید یاد می‌گیرد که خشونت بهترین راه رسیدن به خواسته هایش است.

ممکن است همان لحظه به حرف شما گوش دهد، اما این گوش دادن موقتی است و هر روز باید بلندتر داد بزنی و سلامتی روانی و جسمی خودتان را به خطر بیاندازید. همچنین فرزندتان به دیدن یا شنیدن خشونت عادت می‌کند و نمی‌توانددر اجتماع مراقب خودش باشد و برایش عادی می‌شود که دیگران با او بدرفتاری کنند.

پس از امروز تمرین کنید قبل از داد زدن مکث کنید، به فرزندتان یاددهید چقدر قوی هستید که مغلوب عصبانیت نمی‌شوید. گاهی یک مکث معجزه می‌کند. محکم، اما مهربان رفتار کنید. باور کنید اگر فرزندتان به شما اعتماد کند کمتر در چالش می‌افتید و بیشتر با شما همکاری می‌کند. به خودتان مرتب یاداوری کنید که او فقط یک بچه است و نیاز به کمک من دارد. او که رفتار درست را بلد نیست من باید به او یاد دهم.

 

 

 

دروازه جهنم را بیشتر بشناسید!

در این گزارش به چگونگی تشکیل دروازه جهنم و دلایلی که رئیس جمهور ترکمنستان برای خاموش کردن این گودال دارد، می‌پردازیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان – همیشه زیبایی‌ها و طبیعت منحصر به فرد مناطق مختلف جهان با کلماتی مثل بهشت توصیف می‌شوند، اما در ترکمنستان جاذبه‌ای برای گردشگران وجود دارد که برخلاف دیگر زیبایی‌ها به جهنم تشبیه شده و از آن به عنوان دروازه جهنم یاد می‌شود. هر چند این جاذبه گردشگری هر سال تعداد قابل توجهی گردشگر را به ترکمنستان می‌کشاند، اما رئیس جمهور این کشور به کارشناسان دستور داده تا راهی برای خاموش کردن آتش عظیم دهانه غول‌پیکر این گودال پیدا کنند.

در این گزارش به چگونگی تشکیل این دروازه و دلایلی که رئیس جمهور ترکمنستان برای خاموش کردن این گودال دارد، می‌پردازیم.

دروازه جهنم کجاست و داستان این آتش سوزان چیست؟

دروازه جهنم کجاست؟

چندین مکان به عنوان دروازه جهنم در جهان معرفی شده اند که معروف‌ترین آن در ترکمنستان و صحرای داغ و وسیع قره قوم در ۲۶۰ کیلومتری پایتخت این کشور، در نزدیکی روستایی با جمعیت ۳۵۰ نفر قرار داد. دروازه جهنم در ترکمنستان یک دهانه آتشفشانی به پهنای ۷۰ متر است که بیش از ۵۰ سال است در آتش می‌سوزد. محلی‌ها به این دهانه «دروازه جهنم» می‌گویند و روشنایی آن از کیلومتر‌ها دورتر دیده می‌شود.

چطور این دروازه به وجود آمد؟

در اواخر قرن ۱۹ یعنی سال ۱۹۷۱ میلادی گروهی از محققان که متعلق به شوروی بودند، تصمیم گرفتند به دنبال نفت وگاز بگردند. هدف اصلی این گروه محقق، کشف نفت بود که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند از این گودال عظیم و غنی، گاز استخراج کنند. در خلال تحقیقات این دانشمندان، زمین بررسی شده، شکافته شد و تجهیزات زمین شناسی به همراه چادر‌های محققان، به درون دهانه‌ای که امروزه می‌بینیم فرورفت. هر چند این اتفاق حادثه جانی نداشت، اما مشخص شد که شکاف به وجود آمده یک غار زیرزمینی پر از گاز طبیعی است و محققان از ترس این که گاز‌های خطرناکی در غار وجود داشته باشد و ناخواسته وارد اتمسفر شو د، تصمیم گرفتند تا دهانه را به آتش بکشند. این گروه تحقیقاتی تصور می‌کردند، آتش بیشتر از چند روز دوام نمی‌آورد و پس از خالی شدن غار از گاز، دروازه جهنم خاموش می‌شود، اما ۵۰ سال است که همچنان این حفره در حال سوختن است.

تنها جاذبه گردشگری ترکمنستان

ترکمنستان یکی از معدود کشور‌هایی است که سال‌ها مورد توجه هیچ گردشگری نبود و معمولا گردشگران علاقه‌ای به رفتن به این کشور نشان نمی‌دادند، اما با شناخته‌تر شدن دروازه جهنم، گردشگر‌های زیادی در سراسر دنیا علاقه‌مند به دیدن این چاه مصنوعی شدند تا جایی که طبق گزارش‌ها از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۷، ۵۰ هزار گردشگر برای دیدن دروازه جهنم به این کشور سفر کردند و در سال‌های اخیر هم سالانه حدود ۱۰ هزار نفر برای دیدن این جاذبه گردشگری به ترکمنستان که تنها شش میلیون نفر جمعیت دارد، سفر می‌کنند.

دروازه جهنم کجاست و داستان این آتش سوزان چیست؟

اطلاعاتی عجیب از دروازه جهنم

دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق ۲۰ متری است و حدود ۵۳۰۰ مترمربع وسعت دارد، این دروازه دهانه بزرگی به قطر ۷۰ متر دارد. گرمایی که از این گودال متصاعد می‌شود به اندازه‌ای است که از فاصله ۵۰ متری لبه گودال هم این گرما احساس و گفته می‌شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می‌رسد، حدود ۵۵ درجه سانتی‌گراد است! دمای درون دهانه دروازه هم هزار درجه سلسیوس گزارش شده، با این حال در سال ۲۰۱۳ یک کاوشگر کانادایی با استفاده از لباس ضد حرارت و تجهیزات تنفسی و به کمک یک سیستم غلتکی خاص وارد دهانه دروازه شد و توانست نمونه‌هایی را هم از آن جا تهیه کند که نشان می‌داد نوعی باکتری غنی از متان درون حفره وجود دارد. کارشناسان معتقدند این منطقه از ترکمنستان دارای ذخایر بالای گاز است که باعث شده این حفره همچنان شعله ور بماند و تخمین زده اند که سال‌های متمادی زیادی هم مشتعل خواهد ماند.

سابقه دستور خاموش کردن دروازه جهنم

با وجود ظرفیت دروازه جهنم به عنوان یک مکان گردشگری، «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس‌جمهور ترکمنستان روز شنبه در تلویزیون این کشور به کارشناسان و مسئولان ترکمنستان دستور داد تا شعله‌های این دروازه را خاموش کنند. البته این اولین بار نیست و پیش از این هم در سال ۲۰۱۰ میلادی «محمداف» به کارشناسان دستور داده بود، راهی برای خاموش کردن شعله‌های آتشی که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال ۱۹۷۱ شعله‌ور بوده است، بیابند، اما بعد از ۱۱ سال هنوز تلاش‌های کارشناسان راه به جایی نبرده و آتش در این حفره زبانه می‌کشد.

چرا می‌خواهند حفره خاموش شود؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید حفره‌ای که هزاران گردشگر را به سمت یک کشور می‌کشاند به دستور رئیس جمهورش خاموش شود؟ هر چند محمداف در نطق تلویزیونی اش دلیل دستورش را آثار سوء این دهانه دست‌ساز بر محیط زیست و سلامت مردمی که در آن نزدیکی زندگی می‌کنند، اعلام کرده، اما او در سال‌های قبل از هدر رفتن انرژی در این دروازه گله‌مند بوده است.

بد نیست بدانید که گاز منبع درآمدی مهم اقتصاد ترکمنستان است و این کشور با داشتن ۷.۲ درصد ذخایر گازی جهان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز به حساب می‌آید. این کشور تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است. به همین علت بسیاری بر این باورند که رئیس جمهور این کشور فقط به فکر صادرات گاز است و نگاهی به درآمد‌های گردشگری ندارد.

اسپوتنیک نیوز هم در گزارشی نوشته است که رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه دولت به «شخیم آبراخمانوف» معاون نخست وزیر که مسئولیت مجتمع نفت و گاز را بر عهده دارد، گفته: «گاز طبیعی سال هاست که در منطقه دروازه به مقدار زیادی می‌سوزد که باید جلوی آن گرفته شود، چون در حال از دست دادن مواد خام با ارزشی هستیم که می‌توان آن را صادر کرد.»

 

 

 

 

 

وام ازدواج و ادعای بانک‌ها؛ شرایط را ما تعیین می‌کنیم نه مجلس!/ وام ازدواج یا هفت خان رستم؟!

«من به رئیس بانک گفتم که این کار شما خلاف قانون است و طبق قانونی که مجلس تصویب کرده شما باید یا یک ضامن را بپذیرد و یا سهم یارانه را به عنوان ضمانت قبول کنید. اما رئیس شعبه گفت شرایط را ما تعیین می‌کنیم نه مجلس!»

فارس من| وام ازدواج و ادعای بانک‌ها؛ شرایط را ما تعیین می‌کنیم نه مجلس!/ وام ازدواج یا هفت خان رستم؟!

به گزارش فارس طبق مصوبه مجلس به دو شیوه وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ پرداخت می شود. وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی که به همه زوجین تعلق می گیرد و وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی که شرایط سنی دارد و فقط به زوجهای زیر ۲۵ سال پرداخت می شود.حالا در حالی که چیزی به پایان سال ۱۴۰۰  نمانده، تعداد زیادی از متقاضیان این وام‌های ازدواج با مشکلات زیادی روبرو شده اند.برخی از این زوجین در سامانه فارس من مشکل خود را تحت عنوان لزوم نظارت بر عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج  ثبت کرده اند. طبق بررسی های خبرنگار فارس، این مشکلات ناشی از تخلف بانک ها و قوانین سخت‌گیرانه شان برای زوجین جوان است. پای درد و دل تعدادی از این زوجین نشسته ایم تا از هفت خوانی بگویند که برای گرفتن وام طی باید بکنند.

یکی از مخاطبان فارس درباره خودسری بانک ها در اعطا وام ازدواج اینطور می‌گوید: «برای وام ازدواج اقدام کردیم و بعد از چند وقت که بلاخره نوبت به ما رسید کارمند بانک برای دادن وام از ما دو ضامن رسمی خواست. مشکل اینجاست که معیار رسمی بودن را خود بانک ها بر اساس سلیقه و میل شخصی شان تعیین می‌کنند. ما هرچه برای شان قانون و تبصره ردیف کردیم قبول نکردند و گفتن حتما باید دو نفر به عنوان ضامن داشته باشید.
من به رئیس بانک گفتم که این کار شما خلاف قانون است و طبق قانونی که مجلس تصویب کرده شما باید یا یک ضامن را بپذیرد و یا سهم یارانه را به عنوان ضمانت قبول کنید. اما رئیس شعبه گفت شرایط را ما تعیین می‌کنیم نه مجلس!»

همین عدم نظارت ها است که باعث تخلف بانک ها شده و این تخلف تا جایی پیش رفته که رئیس بانک به جای اینکه قانون را اجرا کند برای مراجعه کننده شرایط و قوانین جدید می‌گذارد و به او می‌گوید من قانون را تصویب می‌کنم نه مجلس! این به این معناست که تا به اکنون هیچ نظارتی صورت نگرفته تا با مدیران متخلف برخورد شود و  آنها احساس کردند که سلیقه شخصی شان را می‌توانند اعمال کنند. طبق مصوبه مجلس؛ بانک‌ها برای ضمانت باید فقط یکی از سه مورد اعتبارسنجی که شامل یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی می شود را به منزله ضمانت بپذیرند. در این صورت هر قانون و شرایطی غیر از این سه مورد تخلف محسوب می‌شود.

شاغل بودن عروس، شرط عجیب یکی از بانک‌ها برای زوجین!

مریم یک دختر ۲۰ ساله است که به تازگی ازدواج کرده او می‌گوید:«چون هنگام ازدواجم کمتر از ۲۵ سال داشتم طبق قانون باید  ۱۰۰میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کردم. اما بانک حاضر به پرداخت این مبلغ نبود می‌گفتند که حتما باید شاغل باشم و از محل کارم نامه بیاورم تا وام را به من بدهند. تازه همین هم کافی نبود دو ضامن و ۱۰۰ میلیون سفته هم می‌خواستند. برای گرفتن وام  ازدواج خیلی اذیت شدیم و کلی وقت گذاشتیم. جالب اینجا بود که از یک دختر ۲۰ ساله انتظار داشتند شاغل باشد و حقوق بگیرد. به نظر من اگر کسی در این سن درآمد داشته باشه دیگر چه نیازی به وام دارد؟ من پرسیدم که اگر کسی کار نداشته باشد چی؟ اما با تندی گفتند اگر کسی کار ندارد حق هم ندارد وام بگیرد. یعنی همه دختران کشور ما شاغلند و یا درآمد دارند که همچین قانونی را می‌گذارند؟ اصلا مگر این وام برای کمک به زوجینی نیست که توانایی هزینه ازدواج شان را نمی‌توانند فراهم کنند پس این قانون های سخت و من درآوردی چیست؟!»

 

شرط اشتغال عروس و داماد از کجا آماده؟ مگر طرح ضربتی وام ازدواج در راستای تسهیل امر ازدواج نیست پس این شروط سخت برای گرفتن وام چطور به وجود آمده؟ دختر یا پسری که کمتر از ۲۵ سال دارند طبیعتا دانشجو هستند و هنوز وارد بازار کار نشده اند تازه اگر شرایط خدمت و سربازی را نادیده بگیریم به ندرت جوانی که کمتر از ۲۵ سال دارد شاغل است. واضح است که این شرط بنا به سلیقه شخصی بانک ها گذاشته شده چرا که  مجلس دریکی از بندهای مصوبه طرح ضربتی وام ازدواج بیان کرده تنها در صورتی نیار به اشتغال است که زوجین نه وثیقه و نه ضامن به بانک ارائه دهند.

ـ چنانـچه متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی  نظامی و انتظامی، نـهـادها و مـؤسسات عمومی (نظیر شهرداری‌ و بنیاد، کمیته امداد، و هـلال احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به‌همراه ارائه فـیش حقوق و حکم کارگزینی و درصورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

بعضی ها یک سال است که در انتظارند چهارماه که چیزی نیست! 

   صادق یکی از ساکنان استان همدان است او برای گرفتن وام ازدواج با مشکلات های زیادی رو به رو شده و چند ماه است که برای گرفتن وام بین بانک ها در رفت و آمد است. او بهانه تراشی های کارمندان بانک را این طور توصیف می‌کند: من و همسرم تیر ماه سال ۱۴۰۰عقد کردیم. یک هفته بعد برای درخواست وام ازدواج اقدام کردیم. تقریبا ۴ ماه گذشت.هیچ خبری نشد و  از طرف بانک پیامکی دریافت نکردیم. من شخصا به بانک رفتم و این مشکل را به کارمندان بانک گفتم. اما پاسخ شان این بود که خیلی از مردم ۸ ماه و یا بیشتر در انتظار هستند و هنوز نوبت به آنها نرسیده، چهار ماه انتظار که چیزی نیست! چندوقت گذشت و من دوباره پیگیر شدم اما گفتند که تا پایان سال ۱۴۰۰ به کسی وام نخواهند داد.

متاسفانه چون قرار بود بانک ادغام شود مسئله وام ازدواج ما و امثال ما که چندین ماه در انتظار بودیم فراموش شد. من همچنان چندوقت یک بار پیگیر بودم تا اینکه یکی از کارمند های بانک پیشنهاد داد به بانکی دیگری بروم و در سامانه، بانک دیگری را انتخاب کنم.

 

تقریبا چند وقت هم منتظر بودم تا بانکی که مد نظر من بود در سامانه قرار بگیرد. بلاخره ثبت نام را تکمیل کردم این بار برخلاف قبل سریع تر نوبت به ما رسید و انتنظارمان زیاد طول نکشید. مدارک را تکمیل کردیم و ۲ ضامن را هم به بانک معرفی کردیم.بانک مدارک ما را تایید کرد و قرار شد به ما اطلاع بدهند. بعد از چند روز که پیگیری کردیم گفتند دستور آمده که به کسی وام داده نشود!

این دستور از کجا آمده؟ علتش چیست؟ چرا نباید به جوان هایی که برای شروع زندگی مشترک شان منتظر وام هستند وام داده نشود؟ با این تورمی که در کشور هست اگر همان چند ماه قبل وام را گرفته بودیم شاید می‌شد بخش بیشتری از مقدمات زندگی را فراهم کرد. اما حالا چی؟ حالا هم قیمت ها مثل همان چند ماه پیش است که مبلغ وام شان تغییری نمی‌کند؟

 

وام ازدواج یا هفت خان رستم؟

زینب یک سال است که ازدواج کرده اما هنوز موفق به دریافت وام ازدواجش نشده. او ساکن طبس است و معتقد است مردم این شهر برای گرفتن وام مشکل جدی دارند. زینب می‌گویند: یک سال پیش ازدواج کردم و از همان موقع برای گرفتن وام اقدام کردم. زمانی که من ثبت نام کردم فقط صندوق های قرض الحسنه در لیست سامانه قرار داشت. من چندین بار ثبت نام کردم اما خبری نشد هر بار هم مجبور به انتخاب صندوق های قرض الحسنه بودم. پیگیری که کردم مسئول یکی از همین صندوق ها گفت به ما بودجه نمی‌دهند. وقت خودتان را تلف نکنید. ما نمی‌توانیم وام بدهیم چون بودجه نداریم. یکی از بانک ها را انتخاب کنید. چند وقت طول کشید تا بلاخره در لیست، نام یک بانک قرار گرفت. من ثبت نام کردم و امیدوار بودم که این بار حتما مشکلم برطرفم می‌شود اما نشد. بانک هم گفت به دلیل اینکه قرار است ادغام شود به کسی وام نخواهد داد. من واقعا به این وام نیاز داشتم و دارم اما هنوز بعد از  یک سال حتی برای ثبت نام موفق نشدم چه برسد به مراحل بعدی و ضامن و مدارک! اصلا حکم هفت خوان رستم را دارد. فقط مشکل من نیست خیلی از ساکنان شهرم نیز همین مشکل را دارند.

 

 

 

 

 

 

 

جعل و فتوشاپ در مدارک پرسپولیس و استقلال به آسیا

دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا ۱۰ مهرماه فرصت داشتند نسبت به تکمیل بیش از هزار صفحه مدارک مرتبط و مورد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا اقدام کنند، مهلتی که از اسفندماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود.

به گزارش تابناک ورزشی، در واقع این دو باشگاه حدود ۷ ماه برای ارائه و تکمیل این مدارک وقت داشتند تا بتوانند با کسب مجوز حرفه‌ای از خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا فرار کنند اما عجیب است که مدیران و اعضای هیات مدیره وقت پرسپولیس و استقلال از حساسیت و شاید آگاهی لازم نسبت به اهمیت موضوع بی‌خبر بودند.

در نواقص اعلام شده از جانب کمیته بدوی فدراسیون فوتبال ایران که البته مورد توجه AFC قرار گرفته، برخی موارد برای هر دو باشگاه مشترک بوده، از جمله مشکلات ساختاری و برخی دیگر هم عجیب و حتی بی‌سابقه به نظر می‌رسد.

به طور مثال عدم ارسال مدارک در برخی از بندهای ذکر شده؛ مورد مشترک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بوده که ظاهراً به دلیل آماده نبودن مدارک و پایان یافتن مهلت ارسال مدارک صورت گرفته آن هم در شرایطی که پرسپولیس در این مدت تغییراتی در حوزه مدیریتی نداشته و مدیران این دو باشگاه نسبت به موضوع آگاهی کامل داشته‌اند. باشگاه استقلال اما در فاصله چند روز به پایان مهلت یعنی در روز ۳ مهر با تغییرات مدیریتی مواجه شده و طبیعتاً مدیران قبلی این باشگاه از اسفندماه سال ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰ برای ارائه و تکمیل این مدارک فرصت کافی داشته‌اند.

موضوع مالکیت مشترک دو باشگاه در نواقص پرونده پرسپولیس و استقلال مورد اشاره قرار گرفته که می‌توان گفت از حوزه اختیارات آنها خارج بوده و باید از سال‌های گذشته در این خصوص اقدامات لازم صورت می‌پذیرفت. طبق این نامه وزارت ورزش مالک ۹۷.۵ درصد استقلال و ۹۸ درصد پرسپولیس اعلام شده است.

تسنیم نوشته با این وجود موضوعی که عجیب است اینکه در بخش مدارک ناقص باشگاه پرسپولیس، ارسال سند جعلی و فتوشاپ شده قرارداد افسر امنیتی که با تغییر تاریخ در سامانه قرار گرفته به چشم می‌خورد. عدم تطبیق تاریخ شروع قرارداد و سال مجوز حرفه‌ای باز هم به صورت جعلی و فتوشاپ، بخشی دیگر از ایرادهای وارده به باشگاه پرسپولیس را شامل می‌شود.

ارسال بخشی از مدارک بدون ترجمه و مُهر و تاییدیه‌های لازم و حتی ارائه گزارش صورت‌های مالی و ترازنامه باشگاه بدون امضای رئیس و اعضای هیئت مدیره در حالی مطرح شده که سرپرست فعلی باشگاه پرسپولیس ریاست هیئت مدیره این باشگاه را بر عهده داشته و عدم امضای این موارد از جانب وی عجیب به نظر می‌رسد. اشاره به بدهی قطعی باشگاه پرسپولیس به کالدرون و دستیارش از دیگر تفاوت‌های نقص مدارک این باشگاه در مقایسه با پرونده باشگاه استقلال است.

طبق اعلام کمیته بدوی، گزارش حسابرسی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که می‌بایست تا تاریخ ۳۱ خرداد انجام می‌شده صورت نگرفته و ارائه نشده در حالی که انجام حسابرسی جزو روال مرسوم باشگاه‌ها در هر فصل بوده و در این فصل هم با توجه به اینکه دو باشگاه در این مقطع از ثبات مدیریتی لازم برخوردار بوده و از سال گذشته مدیرعامل و سرپرست و البته  رئیس هیئت مدیره در این سمت حضور داشته‌اند عدم تهیه ، آماده سازی و ترجمه گزارش حسابرسی بسیار عجیب و سؤال‌برانگیز به نظر می‌رسد.

این در حالی است که سرپرست باشگاه پرسپولیس (صدری) و مدیرعامل جدید باشگاه استقلال (آجورلو) نسبت به آماده سازی گزارش حسابرسی، ترجمه و ارسال گزارش پس از مهلت تعیین شده اقدام کردند اما این گزارش باید در خردادماه سال جاری آماده و به AFC ارائه می‌شد، اقدامی که به دلایل نامعلوم در زمان مقتصی صورت نپذیرفت.

موضوع زیان انباشته در نواقص مدارک هر دو باشگاه دیده می‌شود که لازم بود مدیرعامل و هیئت مدیره در زمان مقتضی نسبت به افزایش سرمایه باشگاه با توجه به افزایش زیان انباشته اقدام می‌کردند که در این خصوص هم کوتاهی و اهمال صورت گرفته و مدارک لازم در این بخش ارائه نشده است. همچنین بدهی‌های مندرج در صورتجلسه مجمع باشگاه استقلال مورخ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ با صورت‌های مالی خردادماه ۱۴۰۰ انطباق ندارد و این موضوع از دیگر ابهامات موجود در مدارک ارائه شده توسط باشگاه استقلال بوده است.

در نهایت به نظر می‌رسد اصلی‌ترین مشکل پرونده حرفه‌ای سازی باشگاه پرسپولیس علاوه بر مشکلات و نواقص مشترک دو باشگاه، موضوع بدهی به کالدرون و دستیارش بوده که این مسئله در نواقص پرونده باشگاه استقلال دیده نمی‌شود. دیگر موضوع قابل توجه، جعل و استفاده از فتوشاپ در تکمیل مدارک باشگاه پرسپولیس است که کمیته بدوی طبق اعلام AFC به دو مورد کاملاً مشخص در این خصوص اشاره کرده در حالی که در موارد مشابه، استقلال به دلیل آماده نبودن بخشی از مدارک نتوانسته مستندات لازم را تکمیل و بارگذاری کند اما در بین اسناد این باشگاه موارد جعل و فتوشاپ اعلام و گزارش نشده است.

 

 

این بودجه آبروی دولت و مجلس را می‌برد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این بودجه تکافوی نیازمندی‌های امروز مردم ایران را نخواهد داد و من با صراحت می‌گویم که قطع به یقین شک نکنید آبروی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را خواهد برد و حتما باعث نارضایتی‌های شدید خواهد شد و مطمئن باشید که نارسایی‌های اجتماعی را هم در سطح وسیع گسترش می‌دهد.

 این بودجه آبروی دولت و مجلس را می‌برد

به گزارش «تابناک»، علی بابایی کارنامی نائب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که «مجلس علیرغم نگرانی‌ها و انتقاداتی که داشت به کلیات لایحه بودجه رأی مثبت داد، به نظر شما در فرصت بررسی جزئیات در تلفیق امکان اصلاحات مدنظر مجلس وجود دارد؟»، گفت: به نظر من خیر، اصلا تلفیق در کل تجربه مجالس مختلف هیچوقت نتوانسته است تغییرات ماهوی و اساسی در بودجه‌های پیشنهادی دولت بدهد. بله تغییرات جزئی در لابی‌گری‌هایی که اعضای کمیسیون تلفیق داشتند؛ در معادلات دولت فقط برای منطقه‌ای که خودشان هستند دو تا ردیف را بالا و چایین می‌کنند، اما تغییرات ماهوی و اساسی خیر.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم درخصوص ایرادات و اشکالات لایحه بودجه، اظهار داشت: سه نگرانی جدی در خصوص لایحه بودجه وجود داد، یک مساله بحث ارز است. عملاً تصمیم گرفتند ارز را آزاد کنند، خب مجلس مخالف است. کمیسیون در اینجا می‌خواهد چه کار کند؟ اگر می‌خواهد با این مخالفت کند باید در کلیات مخالفت می‌کرد که نکرد، الان می‌خواهد اصلاح کند، چه چیز را اصلاح کند؟ روش اجرای آن را می‌خواهد اصلاح کند وقتی اصل مساله اتفاق افتاد، آزادسازی ارز صورت گرفت، تورم و مشکلات برای مردم ایجاد شد، ایشان می‌خواهد روش بازتوزیع را اصلاح کند.

وی ادامه داد: نکته دوم در بحث حذف ردیف‌های اصلی و ملی پروژه‌های استانی بود؛ خب چطور می‌خواهد این را اصلاح کند؟ کمیسیون تلفیق رأی داده و با همین رویکرد بودجه را تایید کرده است. مثلا ۱۰ درصد اصلاح می‌کند، مگر ۱۰ درصد می‌تواند اهداف توازن منطقه‌ای در کل کشور را پوشش ‌دهد؟

عضو کمیسیون اجتماعی اضافه کرد: سومین نکته رسیدگی به درآمد صندوق‌های بیمه‌ای است، برای صندوق بیمه تامین اجتماعی هیچ چیزی دیده نشده است، مجلس چطور می‌خواهد این را اصلاح کند وقتی چنین اختیاری ندارد. در لایحه بودجه برای تهاتر بدهی دولت به تامین اجتماعی حتی یک عدد کوچک هم نگذاشتند و در حقیقت به سازمان تامین اجتماعی کشور جفا شده است.

بابایی کارنامی در ادامه گفت: چون اولین بودجه دولت آقای رئیسی بود دوستان می‌خواستند رأی بدهند که دادند. اتفاقا به همین دلیل که دوستان رأی دادند باید با کلیات مخالفت می‌کردند. به دلیل اینکه ثابت کنند که گفتمان انقلابی در ایران نگران مردم، نگران وضعیت معیشت مردم و طبقات پایین جامعه و نگران وضعیت موجود است، به همان دلیل که با دولت قبل تعارف نداشت با دولت فعلی هم نباید تعارف داشته باشد.

وی افزود: اگر قرار شد که چون با دولت قبل آنطور برخورد کرده با این دولت همراهی کند، این استدلال کارشناسی نیست. بله از نگاه سیاسی از بیرون مجلس قابل تامل است اما مگر سیاسیون چند درصد جامعه هستند؟ بودجه برای سیاسیون نیست، برای مردم است؛ بودجه می‌خواهد یک سال مالی ۸۴ میلیون آدم را در کشور تنطیم کند.

نماینده مردم ساری درخصوص تبعات این لایحه بودجه، خاطرنشان کرد: این بودجه تکافوی نیازمندی‌های امروز مردم ایران را نخواهد داد و من با صراحت می‌گویم که قطع به یقین شک نکنید آبروی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم را خواهد برد و حتما باعث نارضایتی‌های شدید خواهد شد و مطمئن باشید که نارسایی‌های اجتماعی را هم در سطح وسیع گسترش می‌دهد، بی‌عدالتی را دامن می‌زند، به اقشار ضعیف ظلم می‌شود و دولت هم نمی‌تواند کاری بکند و از دست دولت هم کاری بر نمی‌آید.

وی ادامه داد: علتش هم این است که موج‌سواران تغییرات بودجه که کارتل‌های اقتصادی هستند، بلدند که چه زمانی، کجا و به چه سمتی حرکت کنند، چون بهترین مشاوران آن‌ها خود دولتی‌ها هستند؛ ولی مردم بیچاره کف جامعه مشاورشان چه کسانی هستند؟ مشاورشان نمایندگان بودند که به نظر من نمایندگان پشت مردم را خالی کردند.

 

 

 

 

 

 

 

آمارهای طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک

آمارهای موجود کشوری بیانگر این واقعیت‌اند که گرچه طی چهار سال اخیر بخش اعظم طلاق‌ها به زندگی‌های مشترکی با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال باز می‌گردند اما در عین حال همواره بین ۱۱ تا ۱۳.۵ درصد از طلاق‌های ثبت شده نیز معطوف به زندگی‌های مشترکِ ۲۰ ساله و بیشتر می‌شود. از سوی دیگر طی چهار سال اخیر آمار طلاق های ثبت شده با طول مدت ازدواج ۱۰ تا ۲۹ سال و در سال گذشته آمار طلاق با طول مدت ازدواج بیش از ۲۹ سال رو به افزایش رفته و این در حالی است که انتظار می‌رود زوجین پس از قریب به ۳۰ سال زندگی مشترک به یک پختگی در روابط خود رسیده باشند.

 آمارهای طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک

به گزارش ایسنا، بررسی آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد آمار «طلاق» که از سال ۹۶ تا ۹۸ با روند نزولی همراه بود، در سال ۹۹ با ثبت ۱۸۴ هزار و ۶۵۴ رویداد افزایش یافت و در واقع بیشترین آمار طلاق طی چهار سال اخیر، در سال گذشته به ثبت رسیده است.

میانگین «طول مدت ازدواج» قبل از اولین طلاق نیز از ۹ سال برای سالهای ۹۶ تا ۹۸، به ۱۰ سال در سال ۹۹ رسیده است.

در واقع طی سال گذشته ۵۱ هزار و ۶۵۳ طلاق برای زندگی‌های مشترک با طول مدت ازدواج یک تا پنج سال، ۴۴ هزار و ۴۹۶ طلاق برای زندگی های مشترکی با مدت ازدواج پنج تا ۱۰ سال و ۳۱ هزار و ۵۹۴ طلاق برای زندگی‌هایی با طول مدت ازدواج ۱۰ تا ۱۵ سال به ثبت رسیده است.

رشد ۱۶.۴ درصدی «طلاق» در بهار ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته

بنابراین اغلب طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهند که می‌توان بخشی از علت آن را به عدم شناخت کافی دختر و پسر از یکدیگر به هنگام ازدواج معطوف دانست.

همچنین ۴۱ هزار و ۷۵۷ رویداد طلاق در بهار ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است که این آمار در قیاس با آمار مشابه خود در بهار ۹۹ با رشد ۱۶.۴ درصدی همراه بوده است.

آمار طلاقها به تفکیک «طول مدت ازدواج» در بهار ۱۴۰۰ نیز نشان از افزایش طلاقهای ثبت شده در این فصل و در قیاس با آمار بهار ۹۹ می دهد.

در واقع بررسی آمارهای رسمی بین سالهای ۹۶ تا ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین طلاق‌های ثبت شده طی چهار سال اخیر معطوف به زندگی‌های مشترکی با طول مدت ازدواج یک تا پنج، پنج تا ۱۰ و ۱۰ تا ۱۵ سال می‌شود.

هشدار؛ افزایش آمار طلاق‌ افرادی که ۱۰ تا ۲۹ سال کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند

همچنین مطابق با آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، درحالی طی سال ۹۶ تا ۹۹ آمار طلاق‌های ثبت شده در پنج‌ سال نخست زندگی مشترک رو به کاهش است اما در مقابل آمار طلاق‌ افرادی که ۱۰ تا ۲۹ سال در کنار یکدیگر زندگی مشترک داشته‌اند، رو به افزایش رفته و بیشترین آمار این طلاقها نیز در سال گذشته یعنی سال ۹۹ به ثبت رسیده‌ است، از سوی دیگر همواره طی این سالها ( چهار سال گذشته) حدود چهار درصد از آمار طلاق نیز به زندگی‌های مشترکی با طول مدت ازدواج بیش از ۲۹ سال باز می‌گردد.

با این حال گرچه شاید آمار چهار درصدی طلاق‌ زوجینی که بیش از ۲۹ سال با یکدیگر زندگی مشترک داشته‌اند در نگاه نخست ناچیز به نظر برسد اما به قدری قابل تامل است که کارشناسان از آن به عنوان «طلاق خاکستری» یاد کرده و نسبت به شیوع این پدیده در افراد بالای ۵۵ ساله هشدارهایی داده‌اند.

ثبت ۷۸۸۴ طلاق با «مدت ازدواج» بیشتر از ۲۹ سال در سال گذشته

از سوی دیگر با وجود نوسان‌هایی در افزایش و کاهش طلاق با طول مدت ازدواج ۲۹ سال و بیشتر طی سالهای ۹۷ و ۹۸، آمار این دسته از طلاقها در سال ۹۹ افزایش داشته است، به طوری که بیشترین طلاق ثبت شده با مدت ازدواج بیشتر از ۲۹ سال طی چهار سال اخیر با ثبت ۷۸۸۴ طلاق، معطوف به سال ۹۹ می‌شود.

به گزارش ایسنا، در واقع آمار طلاق‌های ثبت شده با طول مدت ازدواج بالای ۲۹ سال بیانگر طلاق افراد میانسال و یا سالمندی است که تا پیش از این سنین، ناکارآمدی زندگی مشترک را تجربه کرده‌ اما به دلایل مختلف از حل مشکلات خود سر باز زده‌، سعی در نادیده گرفتن یا انکار مشکلات داشته‌ و یا خود را با مسائلی دیگر از جمله تربیت و بزرگ کردن فرزندان مشغول کرده‌اند تا این واقعیت را نادیده بگیرند.

در عین حال نیز به این راحتی‌ نمی‌توان برچسب «سر پیری و معرکه‌گیری» به این افراد زد چراکه دلایل طلاق این زنان و مردان و عدم تحمل زندگی مشترکی با قدمت ۳۰ ساله و بیشتر، خود جای تامل دارد که درستی یا نادرستی آن بر عهده کارشناسان امر است.

چرا اغلب طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ می‌دهند؟

دکتر ربابه نوری، عضو تیم تخصصی مهارت‌های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور در اینباره به ایسنا گفت: طبیعی است که تعارضات و اختلافات زوجین در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک بیشتر مطرح شود چراکه شناخت زوجین نسبت به یکدیگر، بیشتر در معاشرت‌های قبل ازدواج و یا در دوران نامزدی ایجاد شده و از این رو خیلی شناخت کاملی در این دوره اتفاق نمی‌افتد.

به گفته این روانشناس، زوجین با شروع زندگی خود اطلاعاتی را درباره یکدیگر طی سال نخست زندگی مشترک کسب می‌کنند و در عین حال در فرآیند زندگی مشترک با مواردی روبرور می‌شوند که با یکدیگر اختلاف عقیده، سلیقه، اختلاف فرهنگی، قومیتی، شخصیتی و خانوادگی دارند. بنابراین در سالهای اولیه زندگی مشترک و به ویژه در سال نخست زندگی مشترک نمایان شدن اختلافات میان زوجین طبیعی است.

مشاوره پیش از ازدواج و تاثیر آن در عدم غافلگیری نسبت به ویژگی‌های همسر

این هیات علمی دانشگاه خوارزمی، ادامه داد: بعضا تا حدی شناخت‌ زوجین از یکدیگر پیش از ازدواج کم و ناچیز است که زوجین با آغاز سال اول و دوم زندگی مشترک خود احساس می‌کنند که همسرشان تا کنون ویژگی های خود را به خوبی نشان نداده و یا بعضی از مطالب و مسائل را درباره خود کتمان کرده در حالی که اینگونه نیست. چه بسا بعضا خود افراد هم نتوانسته‌اند خود را به خوبی بشناسند و در واقع ما همواره نمی‌توانیم به شناخت کاملی از طرف مقابل خود برسیم. از این رو به زوجین توصیه می کنیم پیش از آغاز زندگی مشترک از طریق مشاوره های پیش از ازدواج این اختلافات را پیدا کرده تا وقتی که وارد زندگی مشترک می‌شوند برای آن برنامه داشته باشند و غافلگیر نشوند.

وی معتقد است که در عین حال نقش خانواده‌های زوجین در بروز این اختلافات را نمی‌توان نادیده گرفت چراکه بعضا زوجین با یکدیگر مشکلات گسترده‌ای ندارند اما اینکه چطور با خانواده‌های یکدیگر ارتباط برقرار کرده، رفتار کنند و چگونه برنامه‌های خانوادگی را پیش ببرند همواره برایشان مورد بحث است و از این رو دچار اختلافاتی می‌شوند.

طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک؛ چرا؟

نوری در ادامه سخنان خود به بیان چرایی طلاق افراد در دوران میانسالی و یا سالمندی از منظر روانشناختی پرداخت و از جمله دلایل این طلاق‌ها پس از قریب به ۳۰ سال زندگی مشترک را «بحران میانسالی»، «آشیانه خالی»، تحمل اختلافات به قیمت بزرگ کردن فرزندان، امید به تغییر و بهبود این اختلافات با گذشت زمان و یا نبود شرایط لازم برای جدایی در ایام جوانی و امید به کمک مالی و اقتصادی فرزندان برای فراهم کردن امکانات زندگی مستقل پس از بزرگ شدن آنها عنوان کرد.

«بحران میانسالی»؛ احساس هدر رفتن عمر و «گیر» کردن در ازدواج

این روانشناس با بیان اینکه طلاق در دوران میانسالی و سالمندی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، درباره «بحران میانسالی» به عنوان یکی از این دلایل گفت: افرادی که خیلی خوب خود را نمی‌شناسند با ورود به ۴۰ و ۵۰ سالگی احساس می‌کنند که عمرشان هدر رفته و در عین حال در این ۴۰ یا ۵۰ سال، زندگی خیلی خوبی نداشته‌اند. از این رو تصور می کنند هم اکنون باید در زندگی خود تغییرات اساسی ایجاد کنند. بعضا فکر می‌کنند در ازدواج خود گیر کرده‌اند و نصف عمرشان رفته است. با این تصور که “مگر چقدر می‌خواهند زندگی کنند؟”، تصمیم می‌گیرند که باقی عمرشان را آنگونه که دلشان می‌خواهد زندگی کنند. در واقع افراد در بحران میانسالی احساس می‌کنند عمرشان از دست رفته و از این رو تلاش می‌کنند باقی زندگی را آنطور که خودشان فکر می‌کنند درست است در دست بگیرند.

وی معتقد است که همواره از جمله مواردی که می‌تواند منجر به طلاق در دوران میانسالی و سالمندی شود، توجه به فرزندان و نادیده گرفتن اختلافات زوجین به خاطر آنهاست.

به دنیا آمدن فرزندان، سرگرم شدن با بچه‌ها و زوجینی که «دلشان» نمی‌آید طلاق بگیرند

این هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: زمانی که فرزندان به دنیا می آیند توجه والدین را به خود جلب کرده و پس از تولد فرزندان، زوجینی که دچار تنش و درگیری با یکدیگر بودند به اصطلاح “دلشان نمی آید” از یکدیگر طلاق بگیرند. علاوه بر آن نیز خانواده‌های زوجین با تولد نوه‌ها اجازه طلاق را به آنها نمی‌دهند و سعی در کنار هم نگه داشتن زوجین دارند. در واقع با تولد فرزندان سر زوجین با بزرگ کردن بچه‌ها گرم می‌شود و اینگونه متوجه اختلافات اساسی خود با یکدیگر نمی‌شوند.

فرزندانی که بزرگ شده و امکانات لازم برای طلاق مادر را فراهم می‌کنند

این دانشیار دانشگاه خوارزمی به بیان دلایل عدم طلاق زوجین پس از فرزندآوری پرداخت و تصریح کرد: در چنین شرایطی بعضا یکی از والدین مایل است طلاق بگیرد اما نگران فرزند خود و یا تصورات مردم درباره کودک طلاق و ناپدری و نا مادری است و از این رو سالها این اختلافات را تحمل می‌کند تا به فرزندان آسیبی نرسد و پس از بزرگ شدن بچه‌ها طلاق می‌گیرند. بعضا نیز زوجین به ویژه زنان مایل به طلاق هستند اما توان و شرایط اقتصادی ایجاد یک زندگی مستقل را ندارند. در این شرایط بعضا صبر می‌کنند تا فرزندان بزرگ شوند و بتوانند امکانات زندگی مستقل را برای مادر فراهم کنند و مادر بتواند طلاق بگیرد که متاسفانه این مورد از طلاق بسیار بسیار ناسالم است.

وی ادامه داد: بعضا در این شرایط والدین صبر می‌کنند بچه ها بزرگ شوند و بتوانند امکاناتی برای زندگی مستقل مادر یا پدر فراهم و یا خانه‌ای مستقل برای آنها اجاره کنند. این امر خیلی مخرب است چراکه بحران خانواده تنها بر روی یکی از فرزندان تخلیه می‌شود و می‌تواند مشکلات بسیار جدی را ایجاد کند. در واقع این امر جزو پدیده‌های مخرب خانوادگی است که والدین تا بزرگ شدن بچه‌ها صبر می‌کنند تا امنیتی به دست آورده و سپس طلاق بگیرند.

پدیده «آشیانه خالی» و زوجی که حرفی برای گفتن با یکدیگر ندارند

عضو تیم تخصصی مهارت‌های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور، به پدیده «آشیانه خالی» نیز اشاره کرد و افزود: بر این اساس وقتی فرزندان بزرگ می شوند و آخرین فرزند از خانواده بیرون می‌آید، پدیده آشیانه خالی رخ می دهد. در این حال زوجی که پیش از بچه دار شدن با هم اختلافات اساسی داشتند و به دلیل تولد فرزندان این اختلافات را تحمل می‌کردند؛ اکنون حرفی برای گفتن با یکدیگر و دلیلی برای زندگی کردن با هم ندارند چراکه تا کنون این فرزندان بودند که پدر و مادر را کنار یکدیگر نگه داشته بودند و اکنون با رفتن فرزندان از خانه پدری، زوجین احساس می‌کنند که دلیلی ندارد کنار هم باشند. در این میان در نبود فرزندان دوباره اختلافات قبلی باز می‌گردد و چون زوجین نمی‌توانند این اختلافات را حل کنند از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

به گفته نوری، طبق تحقیقات چند دهه اخیر، زوجینی که رابطه سردی دارند و سردی عاطفی عمیقی بین آنها اتفاق افتاده، خوشی، شیطنت، صمیمت و علاقه‌ای بین آنها وجود ندارد، پس از مدت طولانی نظیر ۲۰ و یا ۳۰ سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا می‌شوند.

اهمیت فعالیت‌های مشترک و شوق و نشاط در روابط زوجین

این روانشناس یادآور شد: بنابراین خیلی مهم است که زوجین با یکدیگر خوشی، ماجراجویی، هم کاری و برنامه ای مشترک داشته باشند. در واقع انجام فعالیتها و تجارب مشترک و داشتن شوق و نشاط در کنار یکدیگر می تواند از طلاق زوجین به ویژه در سالهای آخر زندگی جلوگیری کند. بعضا زمانی که میان زوجین هیچ شیطنت، گردش و گفتگویی وجود نداشته باشد این افراد بیان می‌کنند که نمی‌دانند دلشان به چه چیز همسر خوش باشد و از این رو تصمیم به طلاق می‌گیرند چراکه هیچ رابطه گرم و ذوق و شوقی بین آنها وجود ندارد.

نگذارید «معنای» زندگی مشترک از بین برود
مردانی که بدون طلاق گرفتن خانواده را رها کرده و به دنبال آسایش خود می‌روند

وی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت وجود «معنا» در زندگی مشترک اشاره و تاکید کرد: زوجین بسیاری از اختلافات را به دلایل ذکر شده تحمل می‌کنند اما وقتی وضع تغییر نمی‌کند ناامید شده و طلاق می‌گیرند چراکه معنای زندگی مشترک برایشان از بین رفته است. وقتی معنای زندگی مشترک از بین می‌رود حتی ممکن است مرد خانواده با خودش فکر کند من آسایش اولیه‌ را برای خانواده خود فراهم می‌کنم و امکانات را در اختیار آنها می‌گذارم اما در عین حال باید به سراغ آسایش خودم بروم و اینگونه می‌شود که خانواده را ترک می‌کنند و حتی بی‌آنکه طلاق بگیرند زندگی جداگانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در واقع در چنین شرایطی دلیل تحمل زندگی مشترک از بین می‌رود و یا اهمیت نگرانی‌های طلاق برای آدم‌ها رنگ می‌بازد.

طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک؛ سر «پیری» و «معرکه» گیری؟

این روانشناس در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال که بعضا دیدگاه مردم نسبت به طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک این است که زوجین در “سر پیری” به “معرکه‌گیری” رسیده‌اند و این انتظار وجود دارد که افراد با افزایش سن و تجربه در زندگی مشترک به پختگی در روابط خود رسیده باشند، تصریح کرد: ما انتظار داریم افراد با افزایش سن به خرد رسیده و به اصطلاح پیر خردمند و پیر فرزانه شوند، به یک جهان بینی رسیده و بتوانند مسائل شخصی خود را به خوبی مدیریت کنند اما واقعیت این است که علت این طلاق‌ها باید بررسی شود. طلاقهایی که با دلایلی نظیر “زندگی‌ام از دست رفته”، “عشق را تجربه نکرده‌ام و اکنون برای تجربه عشق طلاق می گیرم” انجام شده باشند خیلی پخته به نظر نمی‌رسند و از سوی دیگر اگر دلیل این طلاقها منطقی و رشد دهنده باشد می‌تواند اقدامی شجاعانه‌ نیز تلقی شود چراکه فرد صلاح زندگی خود را بر حرف و قضاوت مردم ترجیح داده است.

نوری با تاکید بر اهمیت سنجش علت طلاق‌ها و عدم قضاوت این افراد افزود که نمی‌توان تمام افرادی را که پس از ۳۰ سال زندگی مشترک طلاق گرفته‌اند را افرادی نابالغ در نظر گرفت بلکه برخی از این طلاق‌ها نیز اقدامی شجاعانه است چراکه ادامه دادن زندگی‌های بی‌کیفیت می‌تواند منجر به آسیب دیدن افراد شود و از سوی دیگر نیز هر طلاقی هم اقدام شجاعانه‌ای محسوب نمی‌شود بلکه باید دلایل طلاق سنجیده باشد.

این هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: باید بدانیم زنان و مردانی که در این سن و پس از مدت طولانی زندگی مشترک طلاق گرفته‌اند افراد ناسازگار و ناسالمی نیستند و در مقابل نیز تمام افرادی که یک ازدواج بدون کیفیت را جلو می‌برد نیز افراد دارای مهارت حل مساله و توانمندی بالایی نیستند چه بسا بعضا بخاطر ترس از آبرو زندگی را پیش می‌برند.

رابطه «با کیفیت» و مهارت حل اختلاف

وی با اشاره به نقش «سطح برانگیختگی» در ارتباطات زوجین، تصریح کرد: زوجینی که زود دعوا کرده و زود عصبانی می شوند اگر یاد بگیرند این اختلافات را با آرامش حل کنند مسلما کار به طلاق در اواخر عمر کشیده نمی شود. زوجین باید مهارت حل اختلاف، شور و خوشی در کنار هم را بیاموزند تا زندگی مشترک را با کیفیت ادامه دهند نه اینکه تنها از طلاق جلوگیری کنند. در واقع رابطه بین زوجین باید با کیفیت باشد تا افراد دلشان به همدیگر خوش باشد. در واقع زوجین به‌ جای تحمل اختلافات باید این اختلافات را شناخته و با مصالحه آنها را مدیریت کنند.

«عشق» فقط تا مرحله خاصی «بُرِش» دارد

عضو تیم تخصصی مهارت‌های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور، درباره مرز میان تحمل اختلافات در زندگی مشترک و عدم تحمل آنها، توضیح داد: باید درباره مشکلات گفتگو و راه حلی برای آن پیدا کرد که هر دو طرف نسبت به آن راضی باشند. تحمل صرف اختلافات نمی‌تواند کافی باشد چراکه عمر این صبرها تا مدتی بیش نیست و پس از مدتی از بین می‌رود. وقتی تحمل و شکیبایی از بین برود افراد پس از سال‌های زیاد زندگی در کنار یکدیگر به طلاق می‌رسند. در واقع تحمل زمان دارد و پس از مدتی طاقت طاق می‌شود. گاهی زوجین می گویند چون یکدیگر را دوست داریم اختلافات را تحمل می‌کنیم حال آنکه ابزار عشق برای حفظ رابطه تنها تا مرحله‌ای خاص بُرِش دارد. ما تمام مسائل سنگین و پیچیده در رابطه زوجی را بر مبنای عشق می‌گذاریم اما عشق در جایی می‌بُرد و تبدیل به نفرت، کینه و خصومت می‌شود. درست است زندگی مشترک صبر و تحمل، فداکاری و عشق می‌خواهد اما در عین حال زوجین باید مهارت حل مساله، حل اختلاف، مدیریت خشم و به ویژه همدلی و کنترل هیجان و گفتگو کردن را بلد باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*