گزارش / رییس‌جمهور: انتصابات و تغییر مدیران براساس شایسته‌سالاری باشد

رییس‌جمهور: انتصابات و تغییر مدیران براساس شایسته‌سالاری باشد

رییس‌جمهور: انتصابات و تغییر مدیران براساس شایسته‌سالاری باشد

تهران- ایرنا- رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم شایسته سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، گفت: اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابجایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت با تشکر از وزیر آموزش و پرورش برای اهتمام به برگزاری کلاس‌های درس و آزمون‌های مدارس به صورت حضوری، گفت: باید همه تلاش خود را برای ارتقای آموزشی و علمی کشور و جبران عقب‌ماندگی‌های دوران کرونا به کار گیرند.

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابجایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم باید صادق‌الوعد باشد و وعده‌ای ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، گفت: بزرگترین سرمایه دولت اعتماد مردم به این دولت است و تناقض در سخن و عمل این اعتماد را مخدوش می‌کند.

رییس دولت سیزدهم با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات شهرداری تهران برای جمع‌آوری معتادین متجاهر، پاک‌سازی مناطق تجمع آنان و نیز ساماندهی وضعیت کودکان کار، تصریح کرد: این اقدامات در کنار رسیدگی به وضعیت معتادان و کودکان کار، باعث ارتقای امنیت خاطر شهروندان می‌شود و بسیار مناسب است که طرح جامعی در این راستا تهیه و در تمام شهرهای کشور اجرایی شود.

آیت‌الله رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح در جامعه درباره سود تسهیلات بانکی و شبهات موجود در این باره خاطرنشان کرد: این موضوع باید یک‌بار برای همیشه در دولت سیزدهم ساماندهی شود. لازم است کارگروهی متشکل از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه تشکیل شود و بر اساس بررسی دقیق و میدانی و نه صرفا بر اساس گزارش‌های بانک‌ها وضعیت سود تسهیلات بانکی را بررسی و شبهات موجود در این باره را رفع کنند.

همچنین در این جلسه طرح بررسی وضعیت شرکت‌های دولتی زیان‌ده در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در مدت یک هفته وزارتخانه‌های ذیربط پیشنهادهای خود را برای واگذاری یا سودآور کردن این شرکت‌ها به دولت ارائه دهند.

 

 

 

تولد طبقه تن‌آسا در ایران

تهران- ایرنا- چند سالی است که نوع خاصی از سبک زندگی در کشور رواج پیدا کرده و هر روز شاهد رژه اشرافیت و تفاخر هستیم؛ یعنی عده‌ای به دنبال آن هستند تا به واسطه ثروتی که دارند، خودنمایی و فخرفروشی کنند.

برندپوشی، عمل‌های زیبایی، مدارس خاص، برگزاری مراسم‌های لاکچری همچون عروسی، شب یلدا و … نوع جدیدی از سبک زندگی در چند سال گذشته به شمار می‌رود که در کشور رواج یافته و حتی باعث شده است تا ایده ایجاد صفحه «بچه پولدارها» نخستین‌بار در یکی از صفحه‌های خارجی اینستاگرام شکل بگیرد و عده‌ای بچه پولدار با عکس گرفتن از وسایل و لوازم شخصی، خانه و خودروهای لوکس خود در آن به خودنمایی و فخرفروشی بپردازند، یکی از کاربران صفحه بچه پولدارهای تهران در بیان هدف ایجاد چنین صفحه‌ای نوشت: «ما این صفحه را ایجاد کردیم تا نشان دهیم زندگی در ایران همیشه بد نیست». البته بخش زیادی از این نوع زندگی ویژگی ثروتمندان نوخاسته‌ای است که به هر قیمتی به نون و نوایی رسیده‌اند و با همین ثروت که این روزها درمان هر درد شده به قدرت هم می‌رسند.

 

مصرف‌گرایی برای تن‌آسایی و رفاه‌طلبی

این گروه با مصرف زیاد و مبالغه‌آمیز، تن‌آسایی و رفاه‌طلبی چشمگیر، جلوه‌گری و عرضه هرآنچه که بلندپایگی را نشان دهد به دنبال برتری‌جویی هستند. برای آنها آداب و شیوه‌های زندگی اشرافی با ضابطه تن‌آسایی و مصرف‌گرایی سازگاری دارد و مصرف کالاهای گران‌قیمت وسیله کسب آبرومندی می‌شود. بنابراین قدرت و ثروت به عنوان ۲ عامل ساختاری باعث می‌شود تا این طبقه به نوعی «پرستیژ اجتماعی» دست یابند که نمود عینی آن در سبک زندگی آنها اتفاق می‌افتد تا آنجایی که سبک زندگی این طبقه به عنوان معیاری برای داشتن منزلت و سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود؛ یعنی داشتن ثروت پایه متداول اعتبار و پایگاه سربلندی اجتماعی این افراد می‌شود. زیرا دارایی مالی معیاری برای ارجمندی از طرف عامه مردم قرار گرفته است. پس ما هر روز به نسبتی بیشتر شاهد رواج این نوع سبک زندگی هستیم که «چشم و همچشمی و تظاهر» مهمترین ویژگی‌های آن است.

 

مصرف تظاهری کالاهای لوکس

«تورستین وبلن» اقتصاددان و جامعه‌شناس معتقد است که این افراد با «مصرف نمایشی» به ۲ شیوه می‌توانند، موقعیت مالی و پولی خود را نشان دهند: یکی «اوقات فراغت تظاهری» که مختص شرایطی است که افراد یکدیگر را بهتر می‌شناسند و دیگری «مصرف تظاهری» که این شرایط مربوط به شهرهای بزرگ است که افراد شناخت کامل و دقیقی از همدیگر ندارند که متاسفانه ما شاهد هر ۲ نوع آن در جامعه هستیم. [۱]

البته همه ویژگی‌هایی را که خاص این نوع سبک زندگی است نمی‌توان به صورت قطعی مختص طبقه بالا و مرفه جامعه دانست اما این نوع سبک زندگی نیازمند هزینه‌های زیادی است که تنها این طبقه از عهده آن برمی‌آید اما با این حال می‌بینیم که عده‌ای با «مصرف تظاهری» به هر قیمتی می‌خواهند به این نوع زندگی دست یابند؛ یعنی آنها با مصرف تظاهری کالاهای لوکس که واجد وجه زیبایی‌شناسی هستند مانند لباس، دکوراسیون منزل، استفاه از اتومبیل‌های گران‌قیمت، رفت‌وآمد به مکان‌هایی مانند گالری‌های هنری، رستوران‌های گران‌قیمت، باشگاه‌های بیلیارد و … که در واقع نمادی از سبک زندگی طبقات فرادست جامعه محسوب می‌شوند، صرفاً به دنبال کسب احترام و منزلت بیشتر و شباهت به طبقات بالادست هستند.

به نظر می‌آید که بتوان از مفهوم «تمایز» پیر بوردیو جامعه‌شناس فرانسوی کمک گرفت؛ یعنی طبقات مختلف کالاهای مختلف را می‌خرند تا جایگاه خود را در ساختار اجتماعی نشان دهند. افراد در یک رقابت دائمی در تلاش هستند با استفاده از کالاهای خاص و عدم مصرف کالاهای عمومی شده، خودشان را متمایز نشان دهند و به افراد طبقات بالاتر شبیه‌تر کنند. پس می‌خواهند با بالابردن سرمایه اجتماعی خود از مزایای مادی و نمادین طبقه بالاتر بهره‌مند شده و جایگاه طبقاتی خود را ارتقا دهند.

تولد طبقه تن‌آسا در ایران

تغییر سبک زندگی

این اتفاق در جامعه باعث شده تا به هر ترتیب سبک زندگی طبقه‌ای با تغییر مواجه شود و شماری دیگر هم به دنبال آن باشند تا به هر طریقی که شده به این نوع زندگی دست یابند؛ یعنی در شرایط کنونی نوعی از سبک زندگی که برندپوشی، عمل‌های زیبایی، مدارس خاص، عروسی‌های لاکچری و دیگر تفریح‌های نمایشی از جمله مهمترین ویژگی‌های آن شده، رواج پیدا کرده و برای نمونه خرید از برندهای مطرح دنیا یکی از الزام‌های اصلی آنها شده به گونه‌ای که برندپوشی به عنوان یک فرهنگ در میان آنها جا باز کرده است یا اینکه انجام عمل‌های زیبایی که در این مورد بحث جنسیت نیز به میان می‌آید و بانوان در این خصوص پیشتاز هستند به واسطه ثروتی که دارند میل به دیده شدن دارند.

پس ما شاهد آن هستیم که این نوع سبک زندگی در میان دیگران نیز به دلیل اینکه فکر می‌کنند، اعتبار و جایگاه اجتماعی برای آنها به ارمغان می آورد، رواج یافته است و عده‌ای به جای اینکه زندگی خردمندانه و فهیمانه در پیش بگیرند با هدر دادن پول و بزرگ جلوه دادن خود، همتشان را صرف تأثیرگذاری و روش‌های متظاهرانه می‌کنند.

البته معیارهای آنها در دوره‌های مختلف تغییر پیدا می‌کند و نمی‌توان برای این نوع زندگی معیارهای مشخصی در نظر گرفت. زمانی تحصیلات به عنوان عامل تمایزبخش عمل می‌کرد اما امروز ثروت این نقش را برعهده گرفته است. پس جراحی برای زیبایی مُد می‌شود و دور دور کردن با خودروهای چندصد میلیونی و چند میلیاردی تفریح می‌شود که برای طبقه‌های دیگر به اندازه دودی‌کردن شیشه‌های ماشینشان و نصب سیستم روی آنها خلاصه می‌شود. بنابراین گاهی شاهد آن هستیم که این نوع سبک زندگی در میان دیگران نیز به دلیل اینکه فکر می‌کنند اعتبار و جایگاه اجتماعی برای آنها به ارمغان می‌آورد در اولویت قرار می‌گیرد.

بنابراین در بازتعریف از این طبقه نوظهور، معیارهایی برای رفتار انسان‌ها مطرح می‌شود که در نظام سرمایه‌داری نمود و بروز یافته‌اند. در چنین نظامی شخص برای اینکه آرامش فکری داشته باشد باید مانند دیگران آنقدر ثروت به دست آورد که در طبقه خود مورد پذیرش قرار بگیرد و اگر ثروتی به مراتب بیشتر از دیگران داشته باشد برای او بسیار خشنودکننده است. بدین ترتیب ما شاهد خودنمایی طبقه‌ای می‌شویم که ارزش‌های آن و ملاک‌های منزلت‌یابی‌اش نسبت با شرایط تاریخی و فرهنگی که در آن زیست می‌کند، تعریف می‌شود. طبقه‌ تن‌آسا کار بدنی را پست و حقیر می‌شمارد و آن را مختص به طبقه پایین‌دست جامعه می‌داند. در نتیجه ثروت و سرمایه به خودی خود برای این طبقه دارای ارزش نیست بلکه باید به نمایش گذاشته شود تا منزلت را برای صاحبش به ارمغان بیاورد. چنین طبقه‌ای کار بدنی را پست و حقیر می‌شمارد و آن را مختص به طبقه پایین‌دست جامعه می‌داند، هرچقدر سرمایه و ثروت بیشتری به دست آورد و این دستاورد بی‌زحمت‌تر باشد، دستاوردش ارزش بیشتری دارد. در نتیجه ثروت و سرمایه به خودی خود برای این طبقه دارای ارزش نیست بلکه باید به نمایش گذاشته شود تا منزلت را برای صاحبش به ارمغان بیاورد.

 

آسیب‌ها

این تغییر فرهنگ و سبک زندگی که همراه با مصرف‌گرایی است باعث شده تا جامعه با آسیب‌هایی مواجه شود. یکی از این پیامدها تغییر ارزش‌ها است؛ یعنی بسیاری از مسائلی که در گذشته به عنوان ارزش محسوب می‌شد و موجب فخر افراد بود، امروز دیگر نه تنها در میان جوانان و نوجوانان بلکه تا حدودی در میان خانواده‌ها هم ارزش به حساب نمی‌آید، بلکه بیشتر به جنبه مادی توجه می‌شود که این اتفاق خود می‌تواند خطرهای غیرقابل جبرانی برای جامعه به دنبال داشته باشد.

مولد نبودن و مصرف بدون تولید از ویژگی‌های چنین طبقه‌ای است که از طریق مکانیسم‌های مختلف خود را بازتولید می‌کند که این اتفاق به ضرر طبقه متوسط در کشور است چراکه به دلیل ایجاد بحران اقتصادی که گریبان دنیا را گرفته است؛ طبقه مرفه پولدارتر و طبقه متوسط به سمت طبقه فقرا پرتاب می‌شوند و به مرور زمان طبقه متوسط کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

 

 

 

تقدیر نمایندگان مجلس از ارتش به دلیل پاسخ به طالبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ به تعرض اخیر طالبان تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۸ دی ماه) بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تقدیر از ارتش به جهت پاسخ به تعرض اخیر طالبان به مرزهای سیستان و بلوچستان قرائت شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ضمن گرامی‌داشت نهم دی ماه، روز بیعت ملت با ولایت، از حضور با اقتدار ارتش همیشه قهرمان جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف مرزهای ایران اسلامی امنیت پایدار را تأمین می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.

در جریان تعرض اخیر گروه طالبان به بخشی از پایگاه‌ها و برجک‌های مرزی در منطقه سیستان بلافاصله نیروی زمینی ارتش با توان بالا، اقتدار کامل و اشراف عملیاتی حضور پیدا کرد و گروه مذکور را تا عمق خاک افغانستان به عقب راند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت همواره قدردان زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی این نیروی با اقتدار بوده و از خداوند بزرگ و سبحان توفیقات ارتش و سایر نیروهای نظامی و مرزبانی را خواستاریم. از فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی زمینی و سایر فرماندهان ارشد، درجه‌داران، افسران و سربازان کمال تشکر و قدردانی را داریم.»

گفتنی است بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بیانیه را امضا کردند.

 

 

 

 

«لغو تحریم‌ها» همچنان در دستور کار مذاکرات است

«لغو تحریم‌ها» و لزوم راستی‌آزمایی و اخذ تضمین درخصوص عدم‌ تکرار اقدامات خصمانه علیه ملت ایران، از مطالبات اصلی کشورمان در مذاکرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌رغم فضاسازی‌ها در خصوص تغییر تمرکز مذاکرات به مسائل هسته‌ای، در این دور از گفتگوها بر اساس توافق صورت‌گرفته، موضوع لغو تحریم‌ها، دستور اصلی جلسات روز گذشته (سه‌شنبه) در نشست‌های دو و چندجانبه هیئت ایرانی و طرف‌های ۱+۴ بوده است و قرار است ادامه مذاکرات طی امروز و فردا با همین دستور کار دنبال شود.

لزوم راستی‌آزمایی و اخذ تضمین در خصوص عدم تکرار اقدامات خصمانه علیه ملت ایران، از دیگر مطالبات اصلی کشورمان در مذاکرات است زیرا ناپایداری آمریکا در عرصه سیاست خارجی و احتمال تکرار تجربه دوران ترامپ با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، انفعال کشورهای اروپایی در برابر بدعهدی آمریکا و اقداماتی مشابه رأی اخیر دیوان عالی اتحادیه اروپا و همچنین طرح‌های متعدد کنگره آمریکا برای وضع قوانین جدید ناقض مفاد برجام، در صورت عدم وجود تضامین معتبر می‌تواند آینده توافق احتمالی را مبهم کند.

 

 

 

 

تبعات رهایی بازار و عدم نظارت دستگاه‌ها/ تخم مرغ کمیاب و گران شد!

قیمت تخم مرغ که تا ۳۹ هزار تومان در هر شانه نیز رسیده بود به دلیل مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجددا گران شده و در برخی مناطق از ۶۰ هزار تومان هم گذشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت تخم مرغ که تا ۳۹ هزار تومان در هر شانه نیز رسیده بود به دلیل مطرح شدن مباحثی مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجدداً گران شده و در برخی مناطق از ۶۰ هزار تومان هم گذشته و تا ۶۵ هزار تومان نیز رسیده است.

گزارشات میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد که مباحث مطرح شده مبنی بر حذف ترجیحی منجر به ایجاد نگرانی در میان مردم شده و بسیاری از مصرف کنندگان عنوان می‌کردند که شنیده‌اند قرار است تخم مرغ گران شود و به همین دلیل برعکس روال قبل که به اندازه نیاز تخم مرغ خریداری می‌کردند، اقدام به خرید دو یا سه شانه از محصول کرده‌اند.

همچنین برخی فعالان بخش خصوصی از ورود صنوف به بازار کالاهای اساسی و جمع آوری محصول مورد نیازشان از جمله روغن خبر می‌دهند در این میان عده‌ای نیز عنوان می‌کنند که تخم مرغ نیز چنین وضعیتی را دارد و از طرفی تولیدکنندگان تخم مرغ نیز چون احتمال می‌دادند قیمت این کالا افزایش یابد، از عرضه آن به بازار خودداری می‌کردند و مجموع این اتفاقات منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت تخم مرغ شده است.

با توجه به اینکه تخم مرغ یکی از اصلی ترین منابع تأمین پروتئین جامعه است و طی سالهای اخیر به دنبال افزایش قیمت گوشت، آبزیان، تن ماهی و مرغ سهم زیادی را در سبد مصرفی خانوار پیدا کرده است، اختلال در تأمین و عرضه این محصول می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. به طوری که طی ماه‌های قبل نیز شاهد تشکیل صف‌های طولانی برای خرید این محصول بودیم که سر و صدای زیادی را ایجاد کرد.

تخم مرغ‌ها احتکار شده‌اند!

در همین زمینه، ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل گرانی تخم مرغ در بازار گفت: مطرح شدن مباحثی از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شد که تعدادی از واردکنندگان از عرضه نهاده‌های دامی به بازار خودداری کنند، زمانی که مباحثی مبنی بر حذف یارانه و گرانی محصول نهایی مطرح می‌شود طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد.

این فعال صنفی ادامه داد: همچنین برخی تولیدکنندگان از عرضه تخم مرغ به بازار خودداری می‌کردند چرا که احتمال می‌دادند قیمت آن افزایش یابد.

نبی پور ضمن انتقاد از چنین اقداماتی گفت: مگر چقدر می‌توان این محصولات را انبار کرد و به بازار عرضه نکرد، بعد از مدتی چاره‌ای جز عرضه آنها به بازار وجود ندارد و زمانی هم که عرضه زیاد شود قیمت متعادل می‌شود.

جهاد کشاورزی گرانفروشان را تهدید کرد

دیروز نیز ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درباره دلایل گرانی مرغ و تخم مرغ عنوان کرد: علت گران شدن چند روز اخیر در خصوص تخم مرغ و مرغ، رفتارهای هیجانی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در واکنش به شایعات مربوط به ارز ترجیحی است.

وی افزود: نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران با ارز ترجیحی تهیه شده و با هرگونه گرانفروشی مرغ و تخم مرغ برخورد جدی صورت می‌گیرد.

فصاحت اضافه کرد: قیمت مصوب برای تخم مرغ شانه‌ای ۴۳ هزار تومان و برای مرغ کیلویی ۳۱ هزار تومان است و فروش این محصولات با قیمت‌هایی فراتر از مصوب گران فروشی محسوب شده و با آن برخورد جدی خواهد شد و از هرگونه گران فروشی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: نظارت‌ها در حال هوشمندسازی است و بازرسان جهاد کشاورزی به شکل گسترده در بازار حضور دارند تا از هرگونه گران فروشی جلوگیری شود و اگر مردم با هرگونه گران فروشی در حوزه مرغ و تخم مرغ مواجه شدند آن را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند تا بازرسان در کمترین زمان با حضور در واحد صنفی مراتب را به مراجع قضائی انتقال دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با توجه به اینکه رفتارهای هیجانی باعث این افزایش قیمت شده برآورد ما این است که ظرف کمتر از سه روز این موضوع برطرف شود ضمن اینکه واحدهای توزیع نیز می‌بایست همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

در این زمینه نگرانی‌ها از ضعف نظارت و مدیریت بازار کالاهای اساسی بسیار افزایش یافته چرا در حال حاضر دولت به این جمع بندی رسیده است که تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی امکانپذیر نیست اما هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده و عدم مدیریت بازار منجر به احتکار و گرانی کالاهای اساسی شده به طوری که قیمت مرغ نیز طی هفته گذشته روند افزایشی در پیش گرفته است.

تجربیات گذشته در حوزه تنظیم بازار کالاهای اساسی از جمله اتفاقاتی که سال گذشته در حوزه مرغ و روغن رخ داد و اتفاقاتی که امسال در بازار برنج و مرغ و تخم مرغ افتاد نشان می‌دهد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به شعار درمانی اعتقاد دارند تا عملگرایی و بسیاری از اوقات تعلل آنها در بسیاری از زمینه‌ها منجر به ایجاد بحران‌های جدی شده است. همچنین تجربه نشان می‌دهد مسئولان زمانی که قیمت کالاهای اساسی روند افزایشی می‌یابد، تا مدت‌ها مساله را انکار می‌کنند و زمانی که با بحرانی جدی در بازار مواجه می‌شویم و شرایط به گونه‌ای می‌شود که حتی تزریق چند برابر نیاز کالا در بازار نیز نمی‌تواند، راهگشا باشد؛ دولتمردان به فکر چاره می‌افتند.

بنابراین لزوم اعمال نظارت‌های قوی و دقیق و مدیریت بر بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی مورد نیاز مردم جدی‌ترین اولویتی است که دولتمردان قبل از انجام هر کاری باید در دستور کار خود قرار دهند.

 

مردان مجرد آماده ثبت نام در نهضت مسکن باشند

مردان مجرد آماده ثبت نام در نهضت مسکن باشند

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۵ سال در طرح نهضت ملی مسکن به زودی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، سه روز قبل محمود محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – به ایسنا اعلام کرد که مطابق مصوبه شورای عالی مسکن، بررسی‌های حقوقی در خصوص طرح ورود مردان مجرد به نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده و پیشنهاد ثبت نام از مردان مجرد بالای ۲۵ سال به وزیر راه و شهرسازی ارائه و در حال بررسی است.

محمودزاده اخیراً نیز با بیان این که مردان مجرد بالای ۲۵ سال می توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند گفته است که نام نویسی از این افراد به زودی شروع می‌شود.

بر این اساس ثبت نام از افراد متاهل که هم اکنون در جریان است تا ۱۵ دی‌ماه ادامه می یابد و این زمان تمدید نخواهد شد. سپس ثبت نام از مردان مجرد بالای ۲۵ سال شروع می شود.

مجردهایی که برای این طرح ثبت‌نام می‌کنند باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند در غیر این صورت بر اساس قیمت روز، مابه‌التفاوت را پرداخت خواهند کرد و واحدها را تحویل می‌گیرند.

با وجود آنکه این طرح هنوز به تایید نهایی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نرسیده، از صحبت‌های محمودزاده چنین به نظر می‌رسد که به زودی این پیشنهاد توسط قاسمی تایید و اجرا خواهد شد. فقط ممکن است تغییراتی در سن مشمولان این طرح داده شود.

درخصوص تعیین حداقل سن ۲۵ سال، این موضوع مدنظر قرار گرفته که شرایط زندگی و ازدواج فراهم باشد. اگر در آینده شرایط متفاوت شود ممکن است با توجه به حجم تقاضا شرط سنی به طور کلی برداشته شود.

 

 

اینجا بر سر دیوانه‌کردن گاوها شرط می‌بندند

اینجا بر سر دیوانه‌کردن گاوها شرط می‌بندند

اینجا اسپانیا و مراسم گاوبازی نیست. اینجا همین ایران خودمان و مراسم «ورزا جنگی» است؛ مراسمی قدیمی که بیشتر در استان‌های شمالی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «گاوهای بزرگ و جنگی آماده شده‌اند. شاخ‌هایشان تیز و به سیر آغشته شده که اگر ضربه‌ای به رقیبشان زدند، کاری‌تر و دردناک‌تر باشد. از روز قبل صاحبان گاوها مکان مشخصی را در دل جنگل تعیین کرده و قرار و مدارهایشان را گذاشته‌اند که جنگ مهیج و البته پرسودی را برگزار کنند. روز مسابقه فرارسیده؛ گاوهای نر را با طنابی که دور گردن حیوان حلقه شده به میدان مبارزه آورده‌ و به جان هم انداخته‌اند. گاوداران با ترفندهای مختلف گاوهای جنگی خود را تحریک می‌کنند. جنگ آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا یکی از گاوها فرار کند، از حال برود یا شدیداً خونین و مالین از پای درآید و تلف شود.

اینجا اسپانیا و مراسم گاوبازی نیست. اینجا همین ایران خودمان و مراسم «ورزا جنگی» است؛ مراسمی قدیمی که بیشتر در استان‌های شمالی برگزار می‌شود.

ورزا جنگی یا ورزو جنگی («ورزا» در گویش گیلانی و «ورزو» در گویش مازندرانی) جنگی تن‌به‌تن بین دو جاندار اصیل و پرفایده است که عده‌ای به بهانه تفریح و البته سودمالی با به جان هم انداختن گاوهای نر کوهان‌دار آن را برگزار می‌کنند. البته در سال‌های اخیر دیگر مسأله تفریح کمرنگ شده و این مسابقات شکلی تجاری به خود گرفته است. در این جنگ‌ها، شرط‌بندی حرف اصلی را می‌زند و اگر گاوی برنده شود، قیمتش به یکباره ۱۰ برابر شده و سود خوبی نصیب صاحبش می‌شود. به همین خاطر است که برگزارکنندگان این مسابقات همه مخاطراتش را به جان می‌خرند و هر طور شده آن را برگزار می‌کنند.

شاید فکر کنید قانون باید جلوی این افراد را بگیرد اما آن‌ طور که کارشناسان این حوزه می‌گویند قانون بازدارنده‌ای در این خصوص وجود ندارد و همین موضوع کار را برای این افراد راحت‌تر کرده است. در واقع از آنجا که گاو، سگ و خروس جزو حیوانات اهلی به حساب می‌آیند و صاحبان آنها اختیار آنها را دارند، هیچ قانونی برای حمایت از آنها وجود ندارد و لازم است دستگاه‌های قانونگذار پیگیر این موضوع باشند.

همه به‌ دنبال گاو دیوانه

یکی از برگزارکنندگان ورزا جنگی در منطقه رویان مازندران که نمی‌خواهد نامش فاش شود، درباره جزئیات و چگونگی برگزاری این مراسم به خبرنگار «ایران» می‌گوید: ورزا جنگ یا همان جنگ گاوهای نر از گذشته‌های دور در شمال کشور مرسوم بوده و هر ساله در فصل بهار و گاهی تابستان کشاورزان بعد از اتمام کارهای مزرعه برای سرگرمی این مراسم را برگزار می‌کردند اما در سال‌های اخیر شکل این مراسم تغییر کرده و پای شرط‌بندی‌های کلان هم به وسط آمده است. حالا دیگر زمان خاصی برای برگزاری در میان نیست و هر زمان که گاوها آماده باشند، برگزارکنندگان به یکدیگر اطلاع می‌دهند و در جایی خارج از شهر و دور از انظار عمومی این مراسم را برگزار می‌کنند. این مراسم بیشتر در مناطق جنگلی رویان، چمستان، نوشهر و چالوس و در بخش غربی استان مازندران برگزار می‌شود.

این فرد مطلع ادامه می‌دهد: رقم شرط‌بندی از یک میلیون تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است اما چیزی که برای صاحبان گاوها و بیشتر تماشاچیان مهم است، تنها برنده‌شدن است، چون زمانی که گاوی در یک مسابقه برنده شود، قیمتش به یکباره ۱۰ برابر می‌شود و آن وقت است که پای دلالان به معامله‌های بزرگ باز می‌شود. در واقع شرط‌بندی اصلی بر سر برد و باخت نیست بلکه روی خرید گاو دیوانه (برنده) است.

این که می‌گویند مردم عادی و کشاورزان به تماشای این برنامه می‌آیند، اصلاً درست نیست. مردم عادی [اغلب] اطلاعی از زمان برگزاری ورزا جنگ ندارند. اگر بنا باشد مسابقه‌ای برگزار شود، خودمان از طریقی با کسانی که اهل کار هستند، ارتباط برقرار کرده و به آنها اطلاع می‌دهیم. در واقع افراد کمی از زمان و مکان نهایی این مراسم اطلاع دارند. همه وقتی فیلم‌های مراسم پخش می‌شود تازه خبردار می‌شوند.

هیچ قانونی در خصوص حمایت از حیوانات اهلی وجود ندارد

«محمد علی کریمی‌پور»، رئیس کمیسیون محیط زیست کانون وکلای گیلان، نیز در خصوص خلأهای قانونی برخورد با آزاردهندگان حیوانات اهلی از نبود قانون شفاف در این زمینه انتقاد کرده و می‌گوید: هیچ قانونی در خصوص حمایت از حیوانات اهلی وجود ندارد و با وجود تمام پیگیری‌ها، حیوان‌آزارها یا مجازات نمی‌شوند یا مجازات آنها تنها از جنبه عمومی مورد دادرسی قرار گرفته و فرد خاطی کمترین میزان مجازات را دریافت می‌کند.

در واقع چون افراد مالکیت حیوان را بر عهده دارند هیچ قانونی برای برخورد با آنها وجود ندارد و تنها از جنبه اجتماعی و تشویش اذهان عمومی می‌توان با این افراد برخورد کرد. بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات هر اقدامی که موجب آزرده و جریحه‌دارشدن افکار عمومی شود، جرم است. البته در شرط‌بندی‌های کلان که در این جنگ‌ها انجام می‌شود، هم خلاف قانون است. همچنین بر اساس قانون، ضابطین قضایی می‌توانند به‌ دلیل این که چنین جرمی در ملأ عام انجام می‌شود و مصداق بارز جرم مشهود است، بدون نیاز به شاکی خصوصی به ماجرا ورود و با آن برخورد کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری مردم را رکن اصلی برخورد با این قبیل افراد می‌داند و می‌افزاید: ما اگر از حقوق حیوانات در برابر انسان‌نماها دفاع کنیم در وهله اول تلاش داریم آرامش محیط اطرف خودمان را حفظ کنیم و بعد از آن از حیوان زبان‌بسته دفاع کرده‌ایم. به جان هم انداختن این حیوانات ریشه در باورهای اشتباهی دارد که از نسل‌های گذشته به ما رسیده و خودمان باید یک جایی به این موضوع خاتمه دهیم.

کریمی‌پور برگزاری بخش زیادی از مراسم‌ شرط‌بندی و جنگ حیوانات را ناشی از مشکلات اقتصادی می‌داند و می‌گوید: در روستاها درباره مشکلات بزرگی که برگزاری این مراسم‌ ایجاد می‌کند، صحبت نشده است. کشاورزان و دامداران درآمد زیادی ندارند و زمانی که می‌بینند با به‌کارگیری حیوانات می‌توانند یک روزه پولی چند برابر زحمت یک ساله را به دست بیاورند هر طور شده قانونی را که وجود ندارد، دور می‌زنند. در واقع سود اقتصادی این موضوع سبب شده قانون ارزش معنوی خود را از دست بدهد و قانون‌شکنان به کارهای خلافشان افتخار کنند.

رئیس کمیسیون محیط‌ زیست کانون وکلای گیلان می‌افزاید: در استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران جنگ گاوها برگزار می‌شود اما می‌دانیم این موضوع مربوط به همه کشور است و در بیشتر مواقع شاهد حوادث خطرناکی هستیم. درست است که ورزا جنگی (جنگ گاوهای نر) کار درستی نیست اما این مراسم بیشتر در بهار و تابستان و آن هم در فضاهای باز برگزار می‌شود و خطر جانی کمی برای افراد دارد اما موضوعی که بسیاری را نگران کرده، برگزاری جنگ سگ‌ها است.

اگر افراد دستگیر هم شوند اولین اقدام بریدن شاخ‌های گاو است

این وکیل پایه یک دادگستری تأکید می‌کند: «در تمام سال‌هایی که در این حوزه کار کرده‌ام هیچ زمانی ندیده‌ام افرادی که ورزا جنگی را برگزار می‌کنند محکوم شوند. تازه اگر افراد دستگیر هم شوند اولین اقدام بریدن شاخ‌های گاو است تا صاحب آن دیگر نتواند آن گاو را در مسابقه‌ای شرکت دهد. اینها به‌ صورت گروهی عمل می‌کنند و بعد از برگزاری مراسم و پخش‌شدن فیلم آن در فضای مجازی تازه مجریان قانون از آن با خبر می‌شوند. یعنی زمانی که صورت مسأله و مسأله هر دو پاک شده‌اند و دستمان به جایی بند نیست.»

برگزاری جنگ حیوانات در شمال کشور تنها به گاوبازی خلاصه نمی شود و چیزی که بسیار خطرناک‌تر است جنگ سگ‌های گله است. خوی درنده سگ‌ها و به جان هم انداختن آنها حتی از گاوبازی هم خطرناک‌تر است اما از آنجا که برگزاری پنهانی ورزا جنگی به خاطر جثه بزرگ حیوان دردسرهای خاص خودش را دارد، در سال‌های اخیر عده‌ای با آموزش جنگ به سگ‌های گله این حیوانات را به جان هم می‌اندازند. با آن که برپایی میدان جنگ خونین سگ‌ها ممنوع است اما این جنگ‌ها همچنان یکی از تفریحات عده‌ای سودجو محسوب می‌شود. البته تنها شور و هیجان‌طلبی نیست که افراد را جذب چنین جنگ‌های خونینی می‌کند. به گفته‌ یکی از برگزارکنندگان این مسابقات، شرط‌بندی اصلی‌ترین انگیزه‌ شرکت و دیدن نبردهای خشن و گاه مرگبار میان حیوانات است. این افراد گاه پا را از دایره جنگ میان حیوانات اهلی هم فراتر می‌گذارند و گونه‌های حفاظت‌شده مانند خرس را هم وارد این میادین می‌کنند.

 

 

مواد مخدر درکمین نوجوانان/ آیا گل یا ماری جوانا بی خطر است؟

نام ماده مخدر گل نام فریبنده‌ای است و شاید یکی از دلایل رواج این ماده در بین دانش آموزان و جوانان اعتقاد به اعتیاد آورر نبودن آن باشد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق اعلام آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، «گل» به عنوان دومین ماده مخدر شایع در ایران شناخته می‌شود و این ماده مخدر در سال‌های گذشته در مدارس و به خصوص میان نوجوانان گسترش چشمگیری یافته است.

بنابر نظر پزشکان بر خلاف آنچه در باور عمومی مبنی بر کم خطر بودن «گل» وجود دارد، این ماده مخدر آنقدر خطرناک است که با یک بار مصرف آن، فرد برای همیشه به دام اعتیاد گرفتار می‌شود.

ماری جوانا یا از چه موادی تشکیل می‌شود

ماده مخدر گل از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود و نام‌های مختلفی در فرهنگ‌های مختلف دارد مانند ماری جوانا، گرس، علف و وید. این ماده گیاهی است و از دانه‌های شاهدانه به روش‌های مختلف گرفته می‌شود.

گل به سبب تشابه علائم و حالت‌های آن به عنوان یک ماده توهم زا نیز معرفی می‌شود و با کاهش عملکرد سیستم انتقال پیام‌های عصبی در مغز، حالتی آرامش بخش را در فرد به وجود می‌آورد و بویی شبیه به بوی گیاه می‌دهد و برخلاف مواد مخدر دیگر که وابستگی جسمی بالایی دارند و ترک کردن آن با درد جسمانی بالایی همراه است، این مخدر وابستگی جسمی ندارد اما وابستگی ذهنی و روانی شدید در فرد به وجود می‌آورد.

چگونه بفهمیم فرد به ماده‌ی گل معتاد شده است

لیلا ماهر روانشناس در مورد علت گرایش و مصرف ماری جوانا یا گل توسط افراد گفت: متاسفانه باور نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه «گل» اعتیادآور نیست درحالیکه «گل» اتفاقا اعتیادآور است و از موادی به شمار می‌رود که راه ورود به مصرف سایر مواد مانند سیگار و حشیش را باز می‌کند و مردم باید در این زمینه هشیار باشند.

این روانشناس گفت: مصرف «گل» در نوجوانان و جوانان موجب شادی مفرط و خنده بی مورد می‌شود و والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندشان مانند قبل نیست. در بسیاری مواقع علامت فیزیکی مصرف «گل»، قرمز شدن چشم است. افراد پس از مصرف «گل»، دست به کار‌های پرخطر می‌زنند و مثلا رانندگی پرخطر انجام می‌دهند. مصرف «گل» در دانش‌آموزان و دانشجویان به ندرت افت تحصیلی ایجاد می‌کند. مصرف «گل» روی عملکرد‌های شغلی تاثیر می‌گذارد مثلا باعث می‌شود تا فرد هر روز سر کار نرود و غیبت کند و بی‌حوصله باشد.

ماهر گفت: مواد مخدری مانند گل زودتر رواج پیدا می‌کند، زیرا از نظر ظاهری شبیه سیگار است و علائمی که ایجاد می‌کند خوشایند است و اضطراب و افسردگی را از بدو مصرف کم می‌کنند و هر احساسی را تقویت می‌کند مثلاً صدای موسیقی یا بو یا تصویری را که می‌بینیم تقویت می‌کند و زیباتر می‌کند و برای مصرف می‌تواند جذاب باشد.

دلیل مصرف گل توسط نوجوانان

مصرف گل، چون همراه با سیگار مصرف می‌شود یک حس بزرگ شدن را به نوجوانان می‌دهد و از دید آن‌ها مقبولیت اجتماعی آن‌ها را در بین دوستانشان افزایش می‌دهد. افراد باید بدانند که گل مانند سایر مخدر‌ها ایجاد وابستگی می‌کند، بعد از گذشت مدتی از مصرف، “THC”به نیاز بدن تبدیل می‌شود و فرد دیگر نمی‌تواند مصرف آن را کنترل کند.

او ادامه داد: می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل گرایش مصرف جوانان، ارضای حس کنجکاوی و اشتیاق به عضویت در گروه‌های مختلف است، جالب است بدانید در این میان افرادی که از الکل و سیگار استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران به استفاده از این مخدر تمایل دارند.

شاید عدم آگاهی کافی از عوارض مصرف این مخدر اعتیاد آور، یکی دیگر از دلایل مهم گرایش افراد به سوی این مخدر است.

محیط خانوادگی و نداشتن توانایی نه گفتن می‌تواند در گرایش افراد به مصرف مواد موثر باشد

ماهر در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر می‌تواند محیط خانوادگی و اجتماعی باشد. بر اساس تجربیات احتمال ابتلای به بیماری اعتیاد فرزندان در خانواده‌هایی که در آن‌ها سابقه اعتیاد وجود دارد بیشتر است. همچنین نداشتن مهارت ویا نبود قدرت (نه) گفتن در نوجوانان را به دام این نوع اعتیاد می‌اندازد وهمچنین برای اینکه بگویند بزرگ شده اند و دیگر بچه نیستند، به نوعی فشار و تشویق به مصرف واز طرف گروه همسالان قرار می‌گیرند.

حشیش چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان فهمید فرد به آن معتاد شده است

ماهر تصریح کرد:حشیش بوی خاصی ندارد، اما اگر به شکل سیگار مصرف شود مدل سوختنش کمی متفاوت است. اعتیاد فرد بیشتر از روی تغییر رفتارش قابل تشخیص است. مثلاً اشتهایش بیشتر می‌شود، مردمک چشم‌هایش قرمز می‌شود، پرحرف‌تر می‌شود، چیز‌هایی می‌بیند و می‌شنود که عجیب و غریب است. عکس‌العمل‌هایش متفاوت می‌شود؛ مثلاً ممکن است برون‌گراتر شود و حتی ممکن است خلاق‌تر شود یا بتواند شعر بگوید. البته این علائم در فاز حاد مصرف بروز می‌کند.

در ادامه گفت: حشیش به صورت مستقیم بر ظاهر افراد اثر نمی‌گذارد، اما مانند تمام مواد مخدر و محرک دیگر وقتی به تنها موضوع مهم زندگی فرد تبدیل می‌شود و فرد معتاد کلاً از شکل و شمایل معمول و معقول خارج شده و به تمیزی سر و صورت، دندان‌ها اهمیت نمی‌دهد. البته حشیش بر سلامت قلب تأثیر منفی دارد چرا که باعث افت فشار خون و افزایش تپش قلب می‌شود.

راهکار ترک گل

ماهر گفت: استفاده از مشاوره و روانشناسی و روان درمانی برای ترک گل بهترین گزینه برای تمامی افراد می‌باشد چرا که شروع اعتیاد به ماده مخدر گل به دلیل خلاء‌های عاطفی است که تحت تاثیر مشکلات خانواده و آسیب‌های روانی در او به وجود آمده است با درمان نمودن این خلاء‌های عاطفی فرد به تدریج تمایل خود را برای مصرف خود از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد اضطراب در زمان ترک اعتیاد گل از جمله مواردی است که در میان تمامی افراد دیده شده است. صحبت کردن با یک درمانگر متخصص در مورد افکار و احساسات خود در زمانی که قصد مصرف دوباره ماده مخدر گل یا حشیش را دارند به ان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با وسوسه‌های خود مقابله کنند. درمانگر با دادن برنامه و راهکار‌هایی به فرد متناسب با شرایطی که دارد به او در ترک کردن مصرف ماده مخدر گل کمک می‌کند.

 

 

 

 

امروز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که زندگی را برای مردم سخت کرده و تأمین حداقل‌های زندگی نیز مشکل شده است، شاید یادمان رفته به جای ترمز، پایمان را روی گاز فشار می‌دهیم. قیمت مسکن در کشور میلیاردی و خرید آن برای بسیاری رویا و غیرممکن شده است و پولی که باید برای خرید خانه پس انداز می‌شد اکنون کفاف رهن همان خانه را هم نمی‌دهد.

کد خبر:۱۰۹۵۸۹۲
تاریخ انتشار:۰۸ دی ۱۴۰۰ – ۱۵:۰۷۲۹ December 2021
گرانی کالا‌های اساسی به خصوص مواد غذایی، تاثیر مستقیم در کوچک شدن سفره‌های مردم دارد؛ قیمت‌هایی که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم همچنان رو به افزایش است و اعتراض و حتی فریاد‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»، دولت سیزدهم با وعده بهبود معیشت مردم روی کار آمد منتها هنوز نتوانسته این وعده را محقق کند. اتفاقی که نتیجه‌ای جز فشار معیشتی بر مردم و اختلال در تامین نیاز‌های روزمره آن‌ها ندارد. این موضوع به صحن علنی مجلس هم کشیده شد و نمایندگان مجلس به انحای مختلف از گرانی‌ها انتقاد کردند.

در جلسه علنی امروز موضوع گرانی‌ها چندین بار از سوی نمایندگان مطرح شد؛ از جمله آن جبار کوچکی نژاد نماینده رشت بود که گفت: این روز‌ها گرانی در بازار بیداد می‌کند به طوری که نه تنها کالا‌ها افزایش پیدا کرده که حتی نان هم گران شده است؛ مردم از وضعیت کنونی ناراضی هستند و انتظار دارند دولت بیشتر در میدان حضور یافته و نظارت جدی بر بازار اعمال کند. مردم به شدت از آشفتگی موجود در بازار و روند رشد قیمت‌ها گلایه دارد لذا باید دولت ورود جدی به این موضوع داشته باشد.

اصغر سلیمی نماینده سمیرم نیز اظهار کرد: امروز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که زندگی را برای مردم سخت کرده و تأمین حداقل‌های زندگی نیز مشکل شده است، شاید یادمان رفته به جای ترمز، پایمان را روی گاز فشار می‌دهیم. قیمت مسکن در کشور میلیاردی و خرید آن برای بسیاری رویا و غیرممکن شده است و پولی که باید برای خرید خانه پس انداز می‌شد اکنون کفاف رهن همان خانه را هم نمی‌دهد.

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز گفت: متاسفانه دولت، وزارت صمت و سازمان تعزیرات بازار را رها کرده‌اند. هر هفته اقلام خوراکی و مصرفی گرانتر می‌شود، بازار ثبات ندارد و مردم نگران عدم ثبات قیمت‌ها هستند. وزیر صمت و مدیران تعزیرات چرا تحریم‌ها را بهانه و بازار را رها کرده اند و اجازه می‌دهند عده‌ای جیب مردم را خالی کنند. ثبات بازار اهمیت بسیار زیادی دارد، اما سیاست زدگی بر اقتصاد و بازار کشور حاکم است.


تبلیغات


فریاد مجلس از گرانی‌ها؛ زود دیر می‌شود!
همچنین محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز اظهار کرد: یک جنس در مغازه‌ای ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، در مغازه دیگر ۱۲ هزار تومان، در مغازه‌ای دیگر ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و همچنین در مغازه‌ای دیگر ۸ هزار و ۲۰۰ تومان! اگر دستگاه‌های نظارتی خود را به مرخصی بفرستید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و وضعیت از این بدتر نخواهد شد.

وی ادامه داد: زود دیر شده و کم کم نگاه مردم تغییر می‌کند. شما باید گرانی را مهار کنید، این تفاوت قیمت‌ها ارتباطی با وجود تحریم ندارد. اگر مشکل نیرو دارید حل کنید، مردم چشم انتظار هستند تا گرانی‌ها کاهش پیدا کند.

ابراهیم عزیزی نماینده شیراز هم بخشی از علت بروز این مشکل را متوجه مجلس دانست و گفت: مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم و اساسی نظام جمهوری اسلامی با دو بال قانونگذاری و نظارت به پرواز در می‌آید؛ صرف نظر از قانونگذاری، نظارت بر اجرای قوانین باید مورد توجه قرار گیرد. باید اعتراف کنیم مجلس در نظارت، کارنامه قابل قبولی ندارد که اگر چنین بود نباید امروز شاهد مشکلات اقتصادی، معیشتی و تورم افسارگسیخته باشیم.

وی افزود: اگر نظارت مجلس قاطع‌تر و جدی‌تر جلوه می‌کرد، شاهد انحرافات عجیب از بودجه نبودیم. اگر نظارت مجلس قاطع بود شاهد مشکلات بیشمار مردم در بخش مسکن، عدم تبدیل عضویت ایثارگران توسط دستگاه‌های اجرایی، پرداخت چند ده هزار میلیارد ریال ارز ۴۲۰۰ تومانی، تشکیل قرارگاه مرغ و افزایش قیمت به پرواز درآمده آن نبودیم. امروز نباید عدول از قانون امری عادی و طبیعی جلوه می‌کرد و این نظارت مجلس است که امید را در دل مردم زنده نگه داشته است.

از طرف دیگر، غلامحسین رضوانی، نماینده تهران راهکار را در پرداخت کمک‌های غیرنقدی به دهک‌های پایین جامعه دانست و توضیح داد: دولت باید نسبت به تخصیص کمک‌های غیر نقدی، حداقل به ۶ دهک پایین اقدام کند تا تورم جبران شود. این موضوع می‌تواند تا حدود زیادی مشکلات معیشتی را برطرف کند.

علاوه بر این موضوع، سه ماده از طرح جهش تولید دانش بنیان تصویب شد که به موجب آن ستاد تسهیل و رفع موانع تولید موظف شد با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری از فعالان اقتصادی و صنعتی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، حمایت کند. همچنین سرمایه کنونی صندوق نوآوری و شکوفایی موضوع ماده (۵) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات به میزان سه هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

در پایان جلسه علنی نیز، محمدباقر قالیباف رییس مجلس اعلام کرد که با توجه به تایید مصوبه اخیر مجلس درباره اصلاح آیین نامه داخلی در خصوص دو شوری شدن بررسی بودجه سالیانه، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، یکشنبه ۱۹ دی در دستور صحن علنی قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*