میخک باکتری های بیماری زا در بدن را از بین می برد

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که یک ماده در میخک، می‌تواند با مهار سیستم بیماری‌زایی باکتری، آن را از بین ببرد.

باکتری «سودوموناس آئروژینوزا» یک باکتری بیماری‌زای فرصت‌طلب است که می‌تواند در طیف وسیعی از بیماران دارای نقص سیستم ایمنی عفونت‌های حاد و مزمن ایجاد کند. این باکتری در هنگام حمله به بافت‌های بدن با تولید سم‌ها و مواد آنزیمی، به سلول‌ها آسیب می‌رساند.

این باکتری به دلیل تولید عوامل بیماری‌زای متنوع و توانایی تشکیل بیوفیلم از مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا است. بیوفیلم یا زیست‌لایه ساختاری است که با اجتماع باکتری‌ها به یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک سطح ایجاد می‌شود. این اتصال محکم باعث می‌شود مقاومت باکتری‌های بیشتر شده و شانس بقای آن‌ها افزایش یابد. از طرف دیگر ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در بین سویه‌های مختلف باکتری سودوموناس آئروژینوزا، باعث نگرانی جدی برای سلامت انسان شده است.

در بررسی‌های اخیر مشخص شده که یک ماده گیاهی به نام «اوژنول» که بیشتر از جوانه‌های گیاه میخک، به دست می‌آید، دارای خواص ضد التهابی، بی‌حسی، آنتی‌اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد سرطانی است. این ماده در گیاهانی مثل دارچین، آویشن، جوزهندی و زردچوبه نیز وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که ماده اوژنول دارای اثر باکتری‌کشی و مهارگرباکتری (باکتریواستاتیکی) است و می‌تواند علاوه بر کشتن باکتری‌ها از رشد و تقسیم آن‌ها نیز جلوگیری کند.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ محصولات طبیعی، داروهای جایگزینی برای درمان عفونت‌های باکتریایی فراهم می‌کنند و در عین حال منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی هم نمی‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*