اخبار خراسان جنوبی /

کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر کرونایی در خراسان جنوبی

کاهش ۶۰ درصدی مرگ و میر کرونایی در خراسان جنوبی

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: مرگ و میر کرونایی در خراسان جنوبی ۶۰ درصد کاهش یافت.

کامبیز مهدی زاده گفت: در پنج روز گذشته تنها دو مورد فوتی در استان ثبت شد که در هفته قبل ۵ نفر براثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه موارد بستری هم این هفته ۱۷ مورد بوده که نسبت به هفته گذشته ۵۲ و ۷ دهم درصد کاهش داشته است، افزود: هفته گذشته ۳۶ نفر در بیمارستان‌های استان براثر کرونا بستری شده اند.

وی با بیان اینکه امروز بیمار بدحالی در استان وجود نداشت، یادآور شد: ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان نیز تاکنون دز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند که ۹۷ هزار و ۵۶۷ نفر هستند.

 

 

 

 

صدای پای توسعه به گوش می‌رسد/ ۲ کلان پروژه اقتصادی در راه سربیشه

قراراست گام‌های بلند و محکم اقتصادی آن هم با استارت خوردن دوکلان پروژه اقتصادی در شهرستان مرزی و محروم سربیشه به زودی برداشته شود اما نماینده مردم نهبندان و سربیشه اکنون جزئیاتی از این پروژه ها را تا در زمان موعدبرای مردم شهرستان تشریح نکرد.

صدای پای توسعه به گوش می‌رسد/ 2 کلان پروژه اقتصادی در راه سربیشه

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ قراراست گام‌های بلند و محکم اقتصادی آن هم با استارت خوردن دو کلان پروژه اقتصادی در شهرستان مرزی و محروم سربیشه به زودی برداشته شود، اما نماینده مردم نهبندان و سربیشه اکنون جزئیاتی از این پروژه‌ها بیان نکرد تا در زمان موعد مردم این شهرستان ببینند با پیگیری نماینده آن‌ها در مجلس شورای اسلامی چه مجموعه‌های اقتصادی در سربیشه قدعلم می‌کند و به نقطه امید و اتکا این شهرستان در زمینه اشتغالزایی، توسعه و پیشرفت تبدیل می‌شود.

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهارداشت: با پیگیری‌های انجام شده برای ارتقاء محور بیرجند- سربیشه به ویژه در هفته‌ای که گذشت با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ساخت و توسعه آزاد راه‌های کشور منابعی برای اتمام ۱۲ کیلومتر باقی مانده این شریان مواصلاتی اختصاص که تا پایان سال یا دو ماه ابتدای سال آینده به طور حتم این محور به طور کامل دوبانده می‌شود.

کلینیک تخصصی در حال ساخت

وی به فعالیت‌های انجام شده در حوزه ارتقاء بهداشت و درمان سربیشه با در حال ساخت بودن کلینیک تخصصی بیمارستان این شهرستان آن هم با همکاری مجمع خیران سلامت سربیشه و منابع اعتباری وزارت نفت اشاره کرد و ادامه داد: برای احداث زمین چمن سربیشه نیز با پیگیری‌های انجام شده منابعی از اعتبارات در اختیار نماینده به این موضوع اختصاص یافته و از اعتبارات استانی نیز در تلاشیم تا منابعی به آن تزریق شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تفاهم نامه احداث این پروژه مبادله شده و اداره کل ورزش و جوانان استان در حال انتخاب پیمانکار آن است.

نخعی دیگر اتفاق خوش برای این شهرستان را موافقت هئیت مدیره سازمان تأمین اجتماعی کشور با ایجاد شعبه مستقل تأمین اجتماعی در سربیشه آن هم بعد از پیگیری‌ها بسیار اعلام کرد و اضافه کرد: آن طور که در جریانم این مصوبه به مجموعه تشکیلات اداری تأمین اجتماعی برای عملی شدن ابلاغ شده است.

تدوین سند توسعه سربیشه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به روز رسانی شدن سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه اشاره کرد و گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان درخواست به روزرسانی سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه را به رئیس جمهور مطرح کردم که ایشان هم با این خواسته موافقت کرد.

نخعی با بیان این که سربیشه تاکنون سند توسعه‌ای نداشته است، افزود: اگر فردی مدعی بوده که این شهرستان سند توسعه داشته با اسناد و مدارک مرا قانع کند، فقط یکی دو سال از محل ردیف اعتباری سند توسعه نهبندان منابعی هم به این شهرستان اختصاص یافته اما سندی این شهرستان نداشته است.

وی تصریح کرد: تدوین و تصویب سند توسعه سربیشه همانند سند توسعه نهبندان در سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۸ به نهبندان انجام شد اما این سند سال ۸۳ مصوب گردید و به طور حتم زمان‌بر بوده بنابراین مردم باید کمی صبور باشند.

به گفته وی هم اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت با سند توسعه سربیشه به گوش می‌رسد اما باید به جد پیگیر بود تا این امر محقق شود.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین سند توسعه سربیشه ادامه داد: این سند برای تصویب به هیئت دولت ارسال شده اما باید از کانال خاص تا حصول نتیجه به جد پیگیری شود.

سنگ‌های جلوی پای سرمایه‌گذاران

نخعی در ادامه با انتقاد از سنگ‌اندازی‌هایی که برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با وجود شعار پهن بودن فرش قرمز برای آن‌ها در بروکراسی‌های اداری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته بیش‌از ۳۰۰ میلیارد تومان توسط اکسید منیزیم در این شهرستان سرمایه‌گذاری انجام شده که با این سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال برای ۱۷۰ نفر فراهم شده و ۶۰ درصد نیروهای به کار گرفته شده در این واحد تولیدی نیز از اهالی سربیشه هستند.

کشف ۸۱ کیلو تریاک از ۲ کوله پشتی در “نهبندان”

 

فرمانده انتظامی نهبندان از کشف ۸۱ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک در بازرسی از۲ کوله پشتی قاچاقچیان مواد مخدردر این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان” نهبندان” هنگام کنترل محورهای فرعی به ۲ نفر عابر پیاده که در تاریکی شب در حال تردد بودند مشکوک شدند و به آنان دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: عابران پیاده با مشاهده مأموران و با استفاده از تاریکی شب متواری شدند که با تلاش مأموران ۲ متهم دستگیر و در بازرسی تکمیلی از کوله پشتی آنان ۸۱ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان افزود: ماموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

امام‌ جمعه بیرجند: روابط عمومی امین مسوولان و مردم است/۲-۳

امام‌ جمعه بیرجند: روابط عمومی امین مسوولان و مردم است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: روابط عمومی، امانتدار دولت و امین مسوولان و مردم است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” در دیدار “محمود مقامی” مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری و “محمدرضا براتی درمیان” مشاور رسانه‌ای استاندار خراسان جنوبی به اهمیت اطلاع‌رسانی و جایگاه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: مجموعه روابط عمومی در راستای توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بر می‌دارد.

وی با بیان اینکه بالاخره بعد از سال‌ها، دولت سیزدهم برای ما دولت کریمه شهیدان رجایی و باهنر را تداعی می‌کند افزود: آنچه در اصل اهمیت دارد “انقلاب” است و مردم انقلابی، دولتی تشکیل داده‌اند که از آن بوی دولت شهیدان رجایی و باهنر استشمام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: در گذشته عده‌ای بین مردم و دولت جدایی ایجاد کردند که این مساله نه به نفع خودشان بود و نه به نفع مردم و متاسفانه ضایعات و ریزش‌های زیادی را به همراه داشت.

وی گفت: آنچه تاکنون از دولت سیزدهم دیده‌ایم، احیای ارزش‌ها و تاکید بر مسائل انقلابی بوده و الحمدالله دولت دینی و مردمی در حال تلاش و فعالیت است که باید همه این دولت را کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: استاندار خراسان جنوبی، انسان هوشیار، صادق و خوبی است و اینکه در حوزه روابط عمومی تاکید کرده‌اند که “شخص‌محور” نباشید و “دولت‌محور” فعالیت کنید، نشان از تفکر و هوشیاری ایشان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در هر کاری که هستیم “حجت الهی را مد نظر داشته باشیم” که عین ایمان است تصریح کرد: این چند روزی که هستیم، نباید بی‌تفاوت باشیم و اگر توفیق الهی نداشته باشیم به معنای این است که نتوانسته‌ایم هیچ توفیقی کسب کنیم.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز در این دیدار به تشریح جایگاه روابط عمومی و اهمیت این حوزه در اطلاع‌رسانی پرداخت و گفت: تاکید شخص استاندار، انعکاس اخبار در حد استاندارد است و اینکه در انعکاس اخبار و خدمات از بزرگنمایی بپرهیزیم.

محمود مقامی افزود: اینکه در انعکاس اخبار شخص‌محوری ملاک نباشد و خدمات دولت لحاظ شود، از تاکیدات مقام عالی دولت در استان است که فصل‌الخطاب ما در مجموعه روابط عمومی است.

استاندار خراسان جنوبی هفته جاری در احکام جداگانه، “محمود مقامی” را به عنوان مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری و “محمدرضا براتی درمیان” را به عنوان مشاور رسانه‌ای استاندار منصوب کرد.

 

۱۳۰ طرح اشتغالزا در خراسان جنوبی تصویب شد/۳-۲

۱۳۰ طرح اشتغالزا در خراسان جنوبی تصویب شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای ۱۳۰ طرح اشتغال‌زا در بخش‌های اقتصادی مختلف استان به تصویب رسید.

در چهارمین جلسه کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ استان که با حضور اعضا و نمایندگان بانک‌های عامل برگزار شد، تعداد ۱۳۰ طرح اشتغال‌زا به تصویب رسید.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصاد استانداری خراسان جنوبی، ضمن قرائت دستور کار جلسه، بر لزوم اجرای کامل مصوبات کمیته تأکید کرد.

موهبتی از نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواست؛ موضوع تسریع در روند واریز سهم استان از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ به حساب بانک‌ها و مؤسسات عامل را از طریق مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه کشور مورد پیگیری قرار دهد.

عیسی جعفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم در این جلسه به ارائه گزارش وضعیت تصویب طرح‌های متقاضی تسهیلات در کمیته کارشناسی و استانی بند الف تبصره ۱۸ پرداخت و نحوه توزیع شهرستانی تسهیلات را در قالب نمودار ارائه نمود.

در ادامه جلسه نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز رئیس پارک علم و فناوری استان به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح‌های معرفی شده پرداختند که این موارد توسط اعضای کمیته مورد بررسی و اعلام نظر قرار گرفت.

در این جلسه تعداد ۱۲۰ طرح در حوزه سازمان جهاد کشاورزی با مبلغ تسهیلات ۲ هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال، ۶ طرح گردشگری با مبلغ تسهیلات ۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و ۴ طرح در حوزه پارک علم و فناوری با مبلغ تسهیلات ۶۵ میلیارد ریال به تصویب کمیته استانی رسید و مقرر شد اقدامات لازم جهت معرفی طرح‌ها به بانک یا مؤسسه عامل به عمل آید.

آزادی زندانیان غیر عمد به کمک ۱۷ میلیارد تومانی نیاز دارد

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌جنوبی گفت: آزادی ۷۱ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی به کمک ۱۷ میلیارد تومانی نیاز دارد.

غلامرضا حسین پور صبح چهارشنبه در نشست خبری پویش بزرگ چتری برای پرواز اظهار کرد: برای صحبت‌هایی که با ستاد دیه کشور داشته‌ایم، ۵۰۰ میلیون تومان به خراسان جنوبی برای بحث آزادی ۳۰ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد تا پایان سال اختصاص یابد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۱ زندانی مالی و جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی داریم، بیان کرد: امیدواریم با مساعدت خیرین و … بتوانیم تمامی این زندانیان را نیز آزاد کنیم.

حسین پور بیان کرد: از ابتدای سال تا همین لحظه ۸۹ زندانی را آزاد کرده‌ایم که ۴۸ نفر مربوط به سال‌های گذشته و بقیه ورودی جدید بوده‌اند.

وی گفت: از ۷۱ نفر زندانی جرایم غیر عمد خراسان‌جنوبی، ۳۳ نفر مربوطه به بدهکاری مالی، ۳۵ نفر برای مهریه، دو نفر برای نفقه و یک نفر هم برای دیه در زندان هستند که مبلغ مورد نیاز برای آزادی آنها ۱۷ میلیارد تومان است.

اظهار کرد: در سال گذشته خود ستاد دیه خراسان‌جنوبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و ستاد دیه کشوری نیز یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد خراسان جنوبی کمک کرده است.

 

پویش بزرگ «چتری برای پرواز» ویژه حمایت از زندانیان برگزار می شود/۴
دبیر قرارگاه شهید لاجوردی خراسان جنوبی از برگزاری پویش بزرگ «چتری برای پرواز» برای حمایت از زندانی و خانواده زندانیان با همت قرارگاه شهید لاجوردی در استان خبر داد.

«محمدعلی ربیعی» با اشاره به راه اندازی قرارگاه شهید لاجوردی از اواخر شهریورماه امسال در استان، اظهار کرد: این قرارگاه کمک‌ها و حمایت‌هایی را در عرصه‌های معیشتی، فرهنگی، پزشکی و اشتغال به زندانیان و خانواده‌های آنان ارائه می دهد.

 

دبیر قرارگاه شهید لاجوردی استان خراسان جنوبی از پویش بزرگ «چتری برای پرواز» ویژه حمایت از زندانیان و خانواده آنان با با همت قرارگاه شهید لاجوردی و مشارکت ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و خیران در استان خبر داد و گفت: این پویش در قالب جشن ساعت ۱۸ عصر روز چهارشنبه ۶ بهمن ماه امسال در محل فرهنگسرای شهرداری بیرجند با حضور هنرمندان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه فروش بلیت این پویش برای حمایت از زندانیان و خانواده آنان در روزهای آینده آغاز می‌شود، ادامه داد: مبالغ جمع آوری شده از خیران و مردم نیکوکار استان در این پویش برای خدمت رسانی در حوزه‌های مختلف اشتغال، آزادسازی زندانیان، فرهنگی و سیره شهدا و … هزینه خواهد شد.

 

ربیعی از مردم نیکوکار خراسان جنوبی دعوت کرد تا همچون دیگر فعالیت های خیریه در امر حمایت از زندانیان و کمک به خانواده های زندانیان نیز پیشگام شوند.

 

 

 

 

 

امنیت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران مثال زدنی است/۲-۳

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از مرزهی شرقی: امنیت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران مثال زدنی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، امیر حیدری در بازدید از مرز‌های شرقی کشور در شهرستان زیرکوه گفت: حضور امنیت مرز‌های جمهوری اسلامی ایران مثال زدنی استنیروها در مناطق مرزی، صرفاً به خاطر امنیت بیشتر است و نیرو‌های ارتش همیشه پا در رکاب و آماده هستند.
وی افزود: وضعیت در مناطق مرزی بسیار مطلوب است و نیروی زمینی هم از لحاظ تحرک و هم از لحاظ آمادگی به یک قدرت واقعاً مثال‌زدنی تبدیل شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مولفه‌های مختلف، نیروی زمینی پاسخگوی نیاز‌های عملیاتی جمهوری اسلامی ایران است گفت: بار‌ها به دشمنان هشدار دادیم، اگر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حماقت کنند و دست از پا خطا کنند، بدانند که پایان دهنده نبرد، آن‌ها نیستند و طومارشان توسط همین نیرو‌های جان برکف و پا در رکاب که گوشه‌ای از توانمندی آن‌ها را می‌بینند در هم پیچیده می‌شود.
امیر حیدری افزود: شعار ما “ارتش فدای ملت ملت پناه ارتش” است و مردم با طیب خاطر به امور زندگی خود بپردازند و بدانند مرز‌های آن‌ها پرقدرت و استوار نگهداری می‌شود و هیچ موقع اجازه نمی‌دهیم پای دشمنان و خیانت کاران به مرز‌های ما باز شود.

 

 

 

 

۳۷۶ معلم سهمیه خراسان جنوبی در آزمون استخدامی/۲

۳۷۶ معلم خراسان جنوبی در قالب آزمون استخدامی جدید آموزش و پرورش سهمیه دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: با برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش بیش از ۳۴ هزار معلم جدید در مهر سال آینده جذب آموزش و پرورش کشور می‌شوند.

واقعی در خصوص سهمیه استان در آزمون استخدامی جدید افزود: از این عده ۳۷۶ معلم سهمیه خراسان جنوبی است.

وی گفت: زمان نام نویسی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز تا پایان دی  از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود.

در حالی سهمیه استان از آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۳۷۶ نفر اعلام شده است که استان ما با کمبود بیش از ۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش روبه روست.

خسارت سیلاب به ۱۱۹۲ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی/۳

بارندگی‌های دهم تا چهاردهم دی به هزار و ۱۹۲ هکتار از سطح زراعی بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی استان ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیونخسارت سیلاب به ۱۱۹۲ کشاورزی خراسان جنوبی تومان برآورد شد و در مجموع بارندگی‌های دهم تا چهاردهم دی امسال بیش از ۵۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

مهدی جعفری افزود: به ۶۸۵ هکتار از باغ های استان ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد.

وی با بیان اینکه این خسارت‌ها به ترتیب در ۶ شهرستان نهبندان، خوسف، سربیشه، زیرکوه، طبس و سرایان گزارش شده است، افزود: بیشترین خسارت‌ها با حدود ۴۰ میلیارد تومان مربوط به شهرستان نهبندان است.

وی گفت:  در این سیلاب ها چند واحد مرغداری نیز دچار آبگرفتی شد که میزان خسارت این بخش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان گزارش شده است.

خسارت بیش از ۲۰ میلیارد تومانی به منابع آبی خراسان جنوبی

جعفری مجموع خسارت وارد شده به منابع آبی خراسان جنوبی را بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این مدت ۳۷ قنات همچنین کانال و جاده‌های بین مزارع نیز تخریب شدند.

وی کمترین میزان خسارت را در بخش تاسیسات کشاورزی با ۲۹۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: بعد از مدت اعلام شده نیز بارندگی در استان ادامه داشته که خسارت‌های مربوطه در حال تهیه و کار کارشناسی است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ راس دام در استان تلف شده است، گفت: تمامی خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان بررسی و اعلام خواهد شد.

وی گفت: ماه‌های فروردین، اردیبهشت و شهریور پارسال نیز خسارت‌هایی به بخش کشاورزی استان وارد شد که میزان خسارت‌ها برای جبران بخشی از آن در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است.

جعفری افزود: از مجموع خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی از محل سیلاب و بارندگی‌ها در سال گذشته تاکنون ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصد به خسارت‌دیدگان پرداخت شده است.

 

 

 

توزیع بن اعتباری خرید کتاب از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران/۲-۳

جزییات توزیع بن اعتباری خرید کتاب از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در راستای سیاست‌های ترویج کتاب و کتابخوانی، جزییات توزیع بن اعتباری خرید کتاب ویژه اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان سراسر کشور اعلام شد.

محمود رمضانی افزود: اعضای هیئت علمی، طلاب و دانشجویان استان می‌توانند از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ برای دریافت بن خرید کتاب به آدرس ketab.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند.

به گفته وی سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب ۲۵۰ هزار تومان است که از این مقدار ۶۰ درصد، معادل ۱۵۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۴۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت بانک صادرات ایران است.

وی با اشاره به این که سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی نیز ۵۰۰ هزار تومان است، گفت: از این مقدار ۵۰ درصد معادل ۲۵۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی خواهد بود.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این که یارانه خرید کتاب به‌صورت «اعتبار خرید» به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند، افزود: متقاضیان فرایند ثبت‌نام را تا دریافت این پیامک «یارانه خرید کتاب روی کد ملی شما شارژ شد» ادامه دهند تا عملیات ثبت نام و خرید قطعی و ثبت شود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ ۱۴۰۰ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت.

 

 

 

 

توقیف کامیون حامل ۱۰۵ رأس احشام قاچاق در فردوس/۴

مأموران انتظامی فردوس در بازرسی از یک کامیون تعداد ۱۰۵ رأس احشام قاچاق کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون تعداد ۱۰۵ رأس احشام قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود  به ارزش ۳ میلیارد ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

کشف محموله سیگار قاچاق در شهرستان طبس/۴

مأموران انتظامی طبس در بازرسی از یک کامیون باری، ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار کشف کردند.

فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی شهرستان طبس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون باری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ مریمی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۱۸۹ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار قاچاق به ارزش۷۶۰ میلیون ریال  کشف کردند .

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۷۶ نفر باقی ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۸۴ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا  و تست سریع در استان انجام شد که در مجموع ۴۰ بیمار جدید شناسایی شد.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۲ مورد از بیرجند، ۹ مورد از طبس، ۱۴ مورد از فردوس، ۱ مورد از قاینات و ۱ مورد از بشرویه، ۱ مورد از سربیشه و ۲ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۷۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۶ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و خوشبختانه بیمار بدحال در بخش های مراقبت ویژه نداریم.

 

 

 

یک کشته در محور روستایی بیدسکان شهرستان فردوس/۴

برخورد پژو با پیکان در محور روستایی بیدسکان شهرستان فردوس یک کشته و دو مصدوم برجای گذاشت.

جانشین رئیس پلیس راه استان گفت: برخورد یک دستگاه پژو آردی با پیکان ساعت ۱۱:۳۰ در کیلومتر ۱۱ محور روستایی بیدسکان منجر به جان باختن یک نفر از  سواری پژو آردی و مصدوم شدن دو سرنشین دیگر شد.

سرهنگ توفیقی نیا علت حادثه را انحراف به چپ راننده پژو عنوان کرد

 

 

 

 

 

 

ایجاد مشکل در سرورهای آموزش مجازی دانشگاه بیرجند

بیرجند- امتحانات امروز صبح دانشگاه بیرجند به دلیل وجود مشکل در سرورهای آموزش مجازی دانشگاه بیرجند با تأخیر در بعد از ظهر و شب برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه بیرجند از ۱۸ دی ماه سال جاری شروع شد و امروز صبح وقتی دانشجویان این دانشگاه برای شرکت در امتحانات دارد سایت مربوط شدند از وجود مشکلی در این باره مطلب شدند که سبب شد امتحانات صبح آنها با تأخیر در بعد از ظهر و شب برگزار شود.

در این ارتباط پیامی صبح امروز در فضای مجازی خطاب به اساتید دانشگاه منتشر شد که در آن آمده بود «ضمن عذرخواهی از همکاران گرامی با توجه به مشکلات به وجود آمده برای سرورهای آموزش مجازی دانشگاه نیاز به تغییراتی بود که انجام آن با توجه به زمان بر بودن فرآیند جا به جایی سرور به ناچار امتحانات وقت اول امروز ۸ صبح به ساعت ۲۰ و امتحانات ۱۰ و ۱۱ صبح به ۱۸ شب منتقل شد».

یکی از دانشجویان دانشگاه بیرجند به خبرنگار مهر اظهار کرد: صبح امروز وقتی برای شرکت در امتحان وارد سایت دانشگاه بیرجند شدم به دلیل به وجود آمدن مشکلی موفق به شرکت در امتحان نشدم و اعلام شد که امتحانات صبح با تأخیر چند ساعته بعد از ظهر و شب برگزار خواهد شد.

به وجود آمدن این مشکل در سرورهای آموزش مجازی دانشگاه بیرجند سبب انتشار شایعه هک شدن سایت این دانشگاه شد که برای کسب آگاهی در این باره تا زمان انتشار این خبر چند بار با یکی از کارشناسان روابط عمومی دانشگاه تماس گرفتیم که پاسخگو نبود و حتی به پیام ارسالی خبرنگار مهر در این زمینه هم پاسخی داده نشد.

لازم به یادآوری است که ین مشکل تا ساعت ۱۲ ظهر وجود داشت و امتحانات ساعت ۱۲ به بعد برگزار شد.

شیرینی تولد خیر قاینی کام زندانی را شیرین کرد/۲

بانوی خیر قاینی در روز تولدش زمینه آزادی یک مادر زندانی را با پرداخت بدهی وی فراهم کرد.

این زندانی که به خاطر ۳۵ میلیون تومان رد مال در زندان بود با همکاری واحدشیرینی تولد خیر قاینی کام زندانی را شیرین کرد مددکاری زندان قاین توانست شاکی را به ۱۱ میلیون تومان راضی کند که از این مبلغ ۴ میلیون توسط زندان و ۷ میلیون توسط یک خیر قاینی پرداخت شد.
صبح امروز با حضور دادستان ، دادیار ناظر زندان واجرای احکام، رئیس و تعدادی از پرسنل زندان قاین با برگزاری جشن تولد این بانوی خیر قاینی به همت اداره زندان حکم آزادی زندانی به وی تحویل و آزاد شد.

 

 

برگزاری دوره‌های آموزشی صنعت چاپ از ۲۹ دی/۲-۳

دوره‌های آموزشی صنعت چاپ خراسان جنوبی از ۲۹ دی به صورت مجازی برگزار می‌شوند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان گفت: این دوره‌ها در راستای ارتقای دانش چاپ و براساس نیاز سنجی صورت گرفته از چاپخانه‌های استان برنامه ریزی شده اند.

محمود رمضانی با اشاره به این که دوره “سرویس و نگهداری ماشین آلات چاپ لارج فرمت” با تدریس وحید پیشان چهارشنبه ۲۹ دی از ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ برگزار می‌شود، افزود: “مبانی مدیریت رنگ در ماشین آلات چاپ لارج فرمت” نیز همان روز از ساعت ۱۲ الی ۱۳:۳۰ با تدریس محمدرضا فاطمی برپا خواهد شد.

به گفته وی تدریس دوره “سرویس و نگهداری ماشین آلات چاپ افست” نیز در روز پنجشنبه ۳۰ دی  از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰ و همچنین از ساعت ۱۱ الی ۱۳ توسط امیر مومنی انجام خواهد شد.

معاون اجتماعی دادگستری خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

چرخه معیوب ترک اعتیاد/۲-۳

چرخه معیوب ترک اعتیاد/اجرای پویش چتری برای پرواز

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر چرخه معیوبی در حوزه ترک اعتیاد داریم و به واسطه برچسب زنی‌ها و عدم حمایت‌ها شاهد بازگشت مجدد افراد هستیم.

 حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از جرایم ریشه در حوزه اعتیاد دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: علت بسیاری از کودک آزاری‌ها، همسر آزاری و فرار از خانه نیز در اعتیاد افراد است و ریشه اعتیاد نیز در کم کاری‌ها در حوزه خدمت‌رسانی به بسیاری از اقشار است.

وحدانی نیا با تأکید بر اینکه تشخیص معتاد متجاهر بر عهده مقام قضائی است، گفت: بر این اساس نمی‌توان گفت چون معتاد کارتن خواب در استان نداریم پس معتاد متجاهر نداریم.

وی با بیان اینکه باید در راستای ایجاد مراکز موضوع ماده ۱۶ همکاری داشته باشیم، ادامه‌داد: در حال حاضر چرخه معیوبی در حوزه ترک اعتیاد داریم و به واسطه برچسب زنی‌ها و عدم حمایت‌ها، افراد خارج شده از زندان و افرادی که ترک کرده‌اند، دوباره مبتلاء به استفاده از مواد مخدر می‌شوند.

وحدانی‌نیا یادآور شد: از این جهت در طرح و پویش بزرگ چتری برای پرواز با یک نگاه اجتماعی زمینه بازگشت معتادین بهبود یافته به اجتماع را برخواهیم داشت.

فروش نرفتن ۱۵ هزار تن یاقوت سرخ، خنده را از لبان انارکاران فردوسی گرفت/۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فردوس گفت: از ۲۵ هزار تن اناری که از درختان شهرستان برداشت شده، ۱۵ هزار تن روی دست کشاورزان مانده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان سلیمانی گفت: سطح زیر کشت باغ‌های انار شهرستان فردوس امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بوده است که پیش‌بینی می‌شد از هر هکتار حداقل ۲۰ تن انار برداشت شود اما سرمازدگی اوایل امسال، توفان مرداد ماه و کیفیت پایین انار باعث شد برداشت محصول ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.

او گفت: با وجود اینکه پیش بینی شده بود امسال ۴۰ هزار تن انار در شهرستان فردوس برداشت شود، اما تنها ۲۵ هزار تن محصول از درختان برداشت شد که ۱۰ هزار تن از آن فروخته شده است.

سلیمانی گفت: سال ۹۵ بود که سرمای شدید به درختان و محصول انار فردوس خسارت وارد کرد؛ پس از آن درختان انار کف‌بُر شدند تا روند تولید محصول با ترمیم درختان افزایش پیدا کند، اما با گذشت ۵ سال از کف‌بُری برخی درختان هنوز وضعیت تولید و کیفیت انار فردوس به حد مطلوب نرسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: پارسال ۳۰ هزار تن انار از سطح شهرستان فردوس برداشت شده بود که ۲۰ هزار تن از آن (۷۰ درصد) روانه بازار شد.

 

 

 

پیرحاجات از احداث کارخانه زغالشویی گله دارد/

روستای پیرحاجات شهرستان طبس یکی از روستا‌های هدف گردشگری است که این روز‌ها احداث کارخانه زغالشویی در آن، نگرانی اهالی روستا را به دنبال داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان پیرحاجات، یکی از روستا‌های هدف گردشگری شهرستان طبس است که در ۱۳۰ کیلومتری شهر طبس قرار دارد.

این روز‌ها احداث کارخانه زغالشویی در مجاورت این روستا سبب نگرانی اهالی آن شده است.

اهالی پیرحاجات نگران از دست رفتن منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست خود هستند.

از نگرانی اهالی تا بی اطلاعی دهیاری 

یکی از اهالی روستای پیرحاجات طبس می‌گوید: ما نگران این هستیم که روستایی با قابلیت گردشگری، به دلیل وجود این کارخانه با مشکل مواجه شود.

او می‌گوید: جانمایی کارخانه زغالشویی اشتباه صورت گرفته است و ما نگران از دست رفتن منابع طبیعی و تخریب محیط زیست پاک این منطقه هستیم.

دغدغه اصلی اهالی از آلودگی زیست محیطی ناشی از وجود این کارخانه است؛ یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا می‌گوید: گفته اند مجوز‌های لازم به این واحد داده شده است، اما ما هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم.

او می‌گوید: حتی استعلامی برای واگذاری زمین به سرمایه گذار نیز از دهیاری و شورای اسلامی روستا صورت نگرفته است.

دوری ۳ کیلومتری کارخانه از روستا

محیط زیست می‌گوید احداث این کارخانه مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

تقی زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس گفت: مجوز را برای این واحد صادر کرده ایم، اما اولویت ما سلامت مردم و تنوع زیستی است.

او گفت: باید در مراحل مختلف، نظارت‌ها طبق آنچه که در مجوز ذکر شده است انجام شود تا مشکلی به وجود نیاید.

سرمایه گذار کارخانه زغالشویی نیز گفت: این طرح هزار مترمربع مساحت دارد و ظرفیت تولید و کار آن نیز خیلی بالا نیست.

او گفت: همین کارخانه می‌تواند زمینه اشتغال را برای ۵۰ نفر از اهالی بومی فراهم کند.

این سرمایه گذار گفت: طبق طرح هادی، کارخانه باید حدود ۸۰۰ متر از روستا فاصله داشته باشد در حالی که این طرح ۳ هزار و ۴۰۰ متر با روستا فاصله دارد.

در دیدار نمایندگان روستا با نمایندگان دستگاه‌های مسئول و سرمایه گذار طرح، درخواست جانمایی دوباره طرح داده شد.

 

 

 

کارخانه‌ای که ترمز وابستگی به لنت را می‌کشد/۲-۳

یک واحد تولید لنت ترمز در قاین توانسته با تولید ۶۴۸ تُن لنت در سال، بخشی از نیاز کشور به این محصول را برطرف کند و واردات لنت را کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان  ترمز وابستگی به لنت ترمز در یک واحد تولیدی در قاین کشیده شده است.

این واحد تولید لنت ترمز ۱۶ سال است که فعالیت می‌کند و از رونق خوبی نیز برخوردار است و توانسته بخشی از نیاز کشور به لنت ترمز را برطرف کند.

کارگران بومی شهرستان قاین با اتکا به توان خود توانسته اند محصولات باکیفیتی را تولید کنند که قابل رقابت با سایر انواع لنت ترمز است.

تکیه بر توان داخلی با استفاده از کارگران بومی

یکی از کارگران واحد تولیدی لنت ترمز قاین گفت: افتخار می‌کنم که در جایی کار می‌کنم که می‌تواند وابستگی ما را به کشور‌های خارجی از بین ببرد.

او گفت: کارگر بومی این منطقه هستم و می‌توانم با حقوقی که از اینجا دریافت می‌کنم، زندگی خودم را در شرایط مناسبی اداره کنم.

یکی دیگر از کارگران این واحد تولیدی گفت: ظرفیت و استعداد این را داریم که بتوانیم انواع لنت ترمز وسایل نقلیه مختلف اعم از سبک و سنگین را تولید کنیم.

او گفت: محصولاتمان ضریب اصطکاک بالایی دارد و در هنگام ترمز گیری، بدون صدا ترمز گرفته می‌شود که نشان از کیفیت بالای محصول است.

به دنبال توسعه صادرات هستیم

توان پور مدیر عامل کارخانه تولید لنت در قاین گفت: ظرفیت تولید این کارخانه در سال ۶۴۸ تُن انواع لنت ترمز خودرو است.

او گفت: ۷۰ درصد تولیدات این کارخانه مربوط به خودرو‌های سواری است؛ در حالی که می‌توانیم با دستگاه‌های موجود به تولید لنت خودرو‌های سنگین نیز بپردازیم.

توان پور گفت: تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه، حمل و نقل و گازرسانی به این مجموعه از جمله خواسته‌های ماست که در حال حاضر در آن‌ها مشکلاتی داریم.

طوقانی مدیر بازرگانی این کارخانه گفت: در تمام استان‌های کشور، نمایندگی داریم و از استان‌های مختلف مشتری داریم.

او گفت: تأییدیه‌هایی برای صادرات از کشور‌های مختلف اخذ کرده ایم و امید داریم که بتوانیم صادرات خود را به خارج از کشور گسترش دهیم.

کشور‌های ازبکستان، افغانستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله کشور‌هایی هستند که خواهان محصولات این کارخانه اند.

در صورت گسترش صادرات، این کارخانه می‌تواند ماهیانه ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری داشته باشد

 

 

 

با اجرای طرح خرید حمایتی؛

حال بازار زرشک چگونه است/۷

طرح خرید حمایتی زرشک به منظور حمایت از زرشک کاران خراسان جنوبی در حال اجرا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خاوران، این سرزمین کویری، قطب تولید مرغوب‌ترین زرشک دنیاست و ۹۸ درصد یاقوت سرخ ایران در آن تولید می‌شود.

خراسان جنوبی مفتخر است به کشیدن نام این محصول استراتژیک در محصولات تولیدی خود؛ این استان سالانه ۱۱ هزار تن زرشک خشک تولید و روانه بازار می‌کند.

اما زرشک کاران این خطه چندین سال است که نالانند از اوضاع فروش و قیمت پایین این محصول مرغوب و بی همتا.

مدتی پیش بود که به منظور کاستن از آلام کشاورزان زمزمه خرید حمایتی زرشک از سوی تعاون روستایی به گوش رسید.

۱۹ شهریور بود که رئیس جمهور در سفر خود به این استان کویری بر اهتمام ویژه به موضوع حمایت از کشاورزان تأکید کرد.

۲۵ آذر ماه طرح خرید حمایتی زرشک به اجرا درآمد

پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از سفر قادری فر رئیس سازمان تعاون روستایی کشور به خراسان جنوبی بالاخره در ۲۵ آذر ماه طرح خرید حمایتی زرشک به اجرا درآمد.

به منظور بررسی کم و کیف اجرای این طرح و میزان استقبال کشاورزان از آن، پیگیر موضوع شدیم.

سقف قیمت زرشک ۶۵ هزار تومان است!

مسئولین امیدوارند که با اجرای طرح خرید حمایتی زرشک و خرید آن با قیمت مصوب ۶۵ هزار تومان بخشی از مشکلات کشاورزان حل شود.

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برای خرید زرشک از کشاورزان ۷ مرکز اصلی و یک مرکز پاره وقت در استان فعال هستند و کار خرید زرشک از کشاورز را انجام می‌دهند.

او گفت: پیش بینی می‌شود این طرح تا پایان دی ماه ادامه داشته باشد.

 زرشک کشاورزان با قیمت کارشناسی و تا سقف ۶۵ هزار تومان خریداری می‌شود

ضیائیان احمدی گفت: در این طرح زرشک کشاورزان با قیمت کارشناسی و تا سقف ۶۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: این طرح به منظور حمایت از کشاورزان و خرید زرشک از آن‌ها انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا زرشک کشاورزان را با قیمتی مناسب خریداری کنیم.

خراب شدن بازار با طرحی حمایتی!

کشاورزان، اما نظر متفاوتی نسبت به گفته مسئولین دارند و می‌گویند این طرح آن گونه که روی کاغذ نشان می‌دهد مثمر ثمر نبوده است.

غلامحسینی یکی از کشاورزان خراسان جنوبی گفت: امسال می‌توانستم یک تُن و ۶۰۰ کیلوگرم زرشک داشته باشم، اما به دلیل سرمازدگی بهار و خسارات ناشی از باد‌های ۱۲۰ روزه این میزان به ۴۵۰ کیلوگرم کاهش یافت.

او گفت: پیش از اعلام آغاز طرح خرید حمایتی زرشک از سوی تعاون روستایی زرشک را با قیمت کیلویی ۶۹ هزار تومان و در بعضی موارد بیشتر از این قیمت در مشهد به فروش می‌رساندم.

 زرشک را حتی با قیمت ۵۸ هزار تومان هم نمی‌خرند

غلامحسینی گفت:، اما از هفته گذشته که این طرح شروع شد زرشک را حتی با قیمت ۵۸ هزار تومان هم از ما نمی‌خرند.

این کشاورز گفت: در این طرح زرشک را با قیمت حداکثر کیلویی ۶۵ هزار تومان می‌خرند و واریز وجه به حساب کشاورز نیز دیر انجام می‌شود که این موضوع سبب دلسردی کشاورزان و عدم استقبال آن‌ها از طرح مذکور شده است.

خرید حمایتی کشاورزان را جذب نکرد

به گفته کشاورزان و مسئولین تنها زرشک کاران خرده مالک از طرح خرید حمایتی زرشک استقبال کرده اند و این طرح برای کشاورزانی که چند تن زرشک دارند راضی کننده نبوده است.

رضایی دیگر کشاورز خراسان جنوبی گفت: چند نفر از کشاورزان منطقه زیرکوه برای فروش زرشک به مراکز خرید حمایتی مراجعه کردند، اما به دلیل مناسب بودن طرح و شرایط آن از این کار منصرف شدند.

او گفت: پیش از این زرشک دانه اناری را با قیمت کیلویی ۶۵ هزار تومان در مشهد به فروش می‌رساندم، اما در حال حاضر زرشک دانه اناری را با قیمت ۵۸ هزار تومان هم از ما نمی‌خرند.

رضایی گفت: طرح خرید حمایتی زرشک به نوبه خود خوب است و این اجرای نامناسب آن است که سبب عدم استقبال کشاورزان شده است.

یکی از متصدیان مراکز خرید حمایتی زرشک نیز گفت: کشاورزان از این طرح استقبال نمی‌کنند.

او گفت: تاکنون کشاورزی برای فروش زرشک خود به مرکز ما مراجعه نکرده است.

مسئولین: فقط خرده مالکان مراجعه کردند!

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: افرادی که برای فروش زرشک خود به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، عمدتا خرده مالک‌ها هستند.

او گفت: کشاورزان خرده مالک زرشک کمی دارند و حداکثر زرشک خریداری شده از این کشاورزان حدود ۹۰ کیلوگرم بوده است.

ضیائیان احمدی گفت: تا روز شنبه ۴ دی ماه امسال، حدود ۱۰۰ تُن زرشک خشک از کشاورزان خریداری شده است.

پول را دیر می‌دهند، کشاورز بی میل می‌شود

بر اساس گفته‌های کشاورزان یکی از دلایل عدم رغبت کشاورزان به فروش محصولات خود در طرح حمایتی زرشک، تأخیر در واریز است.

صالحی دیگر زرشک کار خراسان جنوبی دلیل عدم فروش محصول خود به تعاون روستایی را تأخیر در واریز وجه به حساب کشاورز عنوان کرد.

کشاورزان از پرداخت نشدن مطالباتشان ناراضی اند

او گفت: این طرح فقط برای کشاورزانی که مقدار کمی زرشک دارند مناسب است و برای کشاورزانی که زرشک زیادی دارند سودی ندارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص زمان واریز وجه به حساب کشاورزان گفت: مبلغ زرشک به دو صورت نقدی و مدت دار به حساب کشاورزان واریز می‌شود و کسانی که به صورت مدت دار زرشک خود را می‌فروشند، مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند.

او گفت: واریز مبالغ در شیوه نقدی حدود ۱۵ روز الی یک ماه پس از خرید زرشک توسط تعاون روستایی انجام می‌شود و در شیوه مدت دار نیز مبلغ پس از حدود ۴ ماه واریز می‌شود.

اعتبار ۲۰۰ میلیاردی هنوز نیامده است

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: مدتی است که خرید زرشک از کشاورزان استان انجام می‌شود.

او گفت: قرار بوده است حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید زرشک کشاورزان از سوی کشور اختصاص یابد، اما این مبلغ هنوز به دست ما نرسیده است.

برای خرید زرشک از کشاورز هنوز اعتبار دولتی نیامده است

ضیائیان احمدی گفت: قرار نیست همه زرشک کشاورزان خریداری شود و ما تنها به منظور حمایت از زرشک کاران محصول آن‌ها را می‌خریم.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: به دنبال این هستیم که قیمت زرشک افزایش پیدا کند و کشاورز بتواند به سود واقعی خود دست یابد.

او گفت: استقبال کشاورزان از این طرح کم بوده است و دلیل آن نیز فروش زرشک در بقیه جا‌ها با قیمت بالاتر است.

حمایت مسئولین گرهی را باز نکرد

در جهت برداشتن بار مشکلات از روی دوش کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی که محصولی مرغوب را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند، سازمان تعاون روستایی طرح خرید حمایتی یاقوت سرخ را از ۲۵ آذر ماه در استان کلید زد.

پیش از اجرای طرح به نظر می‌رسید که این اهرم حمایتی بتواند سر و سامانی به بازار فروش زرشک و قیمت آن بدهد.

اما زبان کشاورزان گویای روی دیگر سکه خرید حمایتی زرشک است؛ آن‌ها می‌گویند این طرح نتوانسته آن طور که شایسته است به حل مشکل کشاورزان بپردازد و قیمت خرید محصول همچنان پایین است و کشاورز سود واقعی اش را دریافت نمی‌کند.

کشاورزان سود واقعی خود را دریافت نکرده و دلسرد می شوند

در این طرح تنها زرشک کاران خرده مالک آن هم به تعداد کم بودند که محصول خود را به تعاونی‌ها عرضه کردند که همان‌ها نیز حالا از پرداخت دیرهنگام مبلغ محصول خود نالان اند.

به نظر می‌رسد طرحی که قرار بود آلام کشاورزان را بکاهد و مشکل گشای آنان شود، بازار محصول آن‌ها را هم کساد کرده.

مسئولین باید با برنامه ریزی دقیق‌تر و خرید زرشک با قیمت مناسب تر، خرید را به معنای واقعی حمایت نزدیک کنند.

گزارش از زهرا رضایی

 

 

 

 

پرونده‌های قاچاق کالا در خراسان جنوبی ۱۷ درصد افزایش یافت/۴

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۸۵۲ پرونده قاچاق کالا و ارز در ۹ ماه امسال تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد در این استان رشد دارد.

هادی یوسفی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش این تعداد پرونده‌ را ۳۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این پرونده‌ها از نظر ارزش هم ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

وی گفت: این پرونده‌های قاچاق کالا در ایستگاه‌های بازرسی استان تشکیل شده و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه‌های متولی ارسال شده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت ۲ هزار و ۴۵۹ راس دام سبک و ۱۵۷ راس دام سنگین در خراسان جنوبی کشف شد که کشف دام سنگین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۳ درصد و تعداد دام سبک ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین از ابتدای امسال ۵۶۳ هزار و ۱۲۷ لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است.

یوسفی‌پور گفت: ۱۱۵ هزار و ۳۴۴ کیلوگرم مواد خوراکی، ۶۶۷ دستگاه لوازم خانگی و ۱۶ هزار و ۷۳۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی نیز کشف شد که به ترتیب هشت درصد، ۳۶ درصد و ۳۳ درصد رشد داشت.

وی افزود: در این مدت ۱۰ هزار و ۹۱۸ متر پارچه و هزار و ۶۲۹ دستگاه لوازم یدکی خودرو در استان کشف شده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۴۲ دستگاه انواع تجهیزات رایانه‌ای، ۲۹ هزار و ۹۰۴ پاکت سیگار، ۱۵ هزار و ۳۲۳ ثوب البسه، ۲۳۲ کیلوگرم انواع توتون و تنباکو از دیگر کشفیات امسال است که این مقادیر به ترتیب ۷۹ درصد، ۴۴ درصد، ۴۵ درصد و ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.

 

 

 

راه یابی مستند دختران آرزو به جشنواره بین المللی پرواز/۲

مستند دختران آرزو از آثار تهیه شده در صداوسیمای خراسان جنوبی به پنجمین دوره جشنواره بین المللی پرواز راه یافت.

این مستند قصه دختران کم توان ذهنی مرکز گلهای فردوس است که روایتی ساده و روان از زندگی و آرزوهای آنان را به نمایش می گذارد.

مستند دختران آرزو به کارگردانی محمد عبداللهی، تصویربرداری امین زراعتکار و محمد مهربان، صدابرداری میلاد زراعتکار و تدوین حسین نارمنجی در صداوسیمای خراسان جنوبی تولید شده است که توانست به بخش فیلم های کوتاه مستند بخش ملی جشنواره بین المللی پرواز راه یابد.
پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه پرواز با هدف فرهنگ سازی در خصوص معلولیت و نمایش توانمندی‌های افراد دارای معلولیت از ۲۲ تا ۲۴ دی در تهران برگزار می‌شود.

بهره مندی فعالان ورزش‌های زورخانه‌ای از بیمه تکمیلی/۷

ورزشکاران، مربیان، مرشدان، مدیران و سایر فعالان در عرصه ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در خراسان جنوبی از بیمه تکمیلی برخوردار می شوند.

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان جنوبی گفت: بهره مندی فعالان ورزش‌های زورخانه‌ای از بیمه تکمیلیفدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در راستای بیمه مربیان، داوران، ورزشکاران، مرشدان، مدیران و سایر دست‌اندرکاران فعال در عرصه ورزش‌های زورخانه‌ای، کشتی پهلوانی و هنر مرشدی در نظر دارد افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند یا بیمه‌ی تکمیلی ندارند را با تسهیلاتی مناسب، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد.

شکری افزود:  مهلت ثبت نام تا  ۲۸ دی است و متقاضیان درصورت تمایل در ساعت اداری به دفتر هیئت پهلوانی استان واقع در خیابان مطهری ۸ مراجعه کنند.

 

 

 

اخذ مجوز اجرای پایلوت سیستم آبیاری رین فِلَت برای کاشت زعفران

مجوز اولین طرح پایلوت سیستم آبیاری رین فلت برای کاشت زعفران در اراضی کشاورزی خراسان جنوبی صادر شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سفر ماه جاری معاون فنی مشاور وزیر و مجری طرح سیستم‌های نوین آبیاری از سیستم‌های آبیاری رین فلت زعفران شهرستان فردوس ، هم اکنون مجوز اجرای پایلوت این سیستم صادر شد.

رین فلت ساخته شده از پلی اتیلن تقویت شده با نخ‌های پلی اتیلن است و بدون نیاز به آبپاش، قابل جایگزین شدن لوله‌های آبده سیستم‌های کلاسیک بارانی است.

اکبر محمدی افزود: اجرای این سیستم‌ها سبب بهره مندی کشاورزان از اعتبارات بلاعوض دولتی به ازای هر هکتار ۴۰ میلیون تومان می‌شود.

وی کاهش هزینه های سیستم آبیاری به یک سوم، بالارفتن سرعت اجرا، افزایش ۱۰۰ درصدی میزان همپوشانی و پخش در سرعت‌های بالای باد، عمر مفید بالا نسبت به روش‌ها مشابه، قابلیت جابجایی آسان و مناسب بودن این سیستم برای کشت گیاهان چند ساله مانند یونجه، گیاهان دارویی و زعفران را از مهمترین مزایای استفاده از این روش برشمرد.

 

 

 

از شدت سرمای هوا کاسته می شود

پیش بینی بارش‌های خوبی در خراسان جنوبی/۲

به طور نسبی دما در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد و از سرمای هوا نیز کاسته می‌شود.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی تا صبح شنبه به طور نسبی دما افزایش می‌یابد و از سرمای هوا نیز کاسته می‌شود.

نخعی افزود: برای اوایل هفته آینده فعالیت سامانه جدید بارشی در منطقه پیش بینی می‌شود و بارش‌های خوبی را برای هفته آینده انتظار داریم.

 

 

 

 

قطعی برق و سرعت کم اینترنت چالش‌های اصلی نسخه نویسی الکترونیکی

قطعی برق و سرعت کم اینترنت چالش‌های اصلی نسخه نویسی الکترونیکی

بیرجند-معاون بیمه و خدمات اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت :۱۰۰ درصد نسخه نویسی الکترونیکی در حوزه بیمه سلامت استان اجرایی شده و قطعی برق و سرعت کم اینترنت چالش‌های اصلی در این زمینه است

مسعود مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۰۰ درصد نسخه نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی و مطب پزشکان طرف قرار داد استان اجرایی شده و به پزشکانی که طرف قرارداد بیمه سلامت نمی‌باشند هم یوزر و پسورد داده شده تا با استفاده از آن نسخ خود را الکترونیکی بنویسند.

وی با بیان اینکه از اول دی ماه سال جاری نوشتن نسخه کاغذی توسط پزشکان جرم محسوب می‌شود و برای ما قابل پذیرش برای پرداخت نمی‌باشد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارجاع آنلاین مشکلاتی وجود دارد در این مواقع باید فرم ارجاع آفلاین توسط متخصص نوشته شود تا در کلینیک بیمارستان‌ها به صورت الکترونیکی ثبت شود.

مختاری در باره این سوال که پزشک چه زمانی می‌تواند از سوابق بیمار مطلع شود، گفت: از آن جایی که سوابق بیمار جنبه شخصی دارد همه مراکز درمانی و پزشکان به آن دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: در صورتی که بیماری با رضایت کامل بخواهد سوابق بیماری خود را در اختیار پزشک قرار دهد با دادن کد ملی خود به پزشک اجازه می‌دهد تا از طریق سامانه بیمه سلامت ایرانیان پزشک از سوابق بیماری او مطلع شود که این کار در راستای رعایت حقوق شهروندی و تکریم بیمه شده انجام شده است.

وی با بیان اینکه سرعت کم اینترنت و قطعی برق از جمله چالش‌های اصلی نسخه نویسی الکترونیکی است که این مشکلات در همه نقاط کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر برق جایی یک ساعت قطع شود همه دسترسی‌ها به سامانه‌های مربوط دچار مشکل می‌شود و در شهرستان درمیان مشکل اصلی در این باره سرعت کم اینترنت است که موجب به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود.

به گفته مختاری در ۲۰ روزی که از اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در همه نقاط کشور می‌گذرد خوشبختانه جز ۳۰ دقیقه مشکل قطعی برق که سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای بیمه شده‌ها شود، را در خراسان جنوبی نداشته‌ایم.

وی همچنین از وجود مشکل در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظام ارجاع سطح یک از پزشک متخصص به متخصص، عمومی به عمومی و فوق تخصص به فوق تخصص خبر داد و اظهار کرد: این مشکل مربوط به بیمه سلامت نمی‌باشد و باید توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بر طرف شود.

وی از بیماران خواست در هنگام مراجعه به پزشکان و دندان‌پزشکان از آنها بخواهند تا نسخه آنها را به صورت الکترونیکی در سامانه بیمه سلامت ثبت کنند تا حقوق آنها در این باره رعایت شود.

معاون بیمه سلامت خراسان جنوبی اضافه کرد: تعرفه نسخه الکترونیکی بر اساس تعرفه وزارت بهداشت به عنوان مشوقی برای نوشتن نسخه الکترونیکی از نسخه کاغذی حدود ۱۳ هزار تومان بیشتر است که انتظار داریم با توجه به اجرای نسخه نویسی الکترونیکی در همه نقاط کشور از اول دی ماه سال جاری، در تعرفه گذاری سال آینده که در فروردین ماه انجام می‌شود این تعرفه گذاری به سمت حمایت از مردم سوق داده شود و مابه‌التفاوت تعرفه از بیمه‌ها گرفته شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*