اخبار خراسان جنوبی /

توزیع هوشمند میوه شب عید در خراسان جنوبی

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: میوه تنظیم بازار شب عید امسال علاوه بر روش‌های معمول هرساله، به صورت هوشمند نیز توزیع خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان ضیائیان احمدی گفت: تأمین و توزیع میوه شب عید امسال از طریق وزارت جهاد کشاورزی و با عاملیت تعاون روستایی استان انجام خواهد شد.

او گفت: توزیع اینترنتی و هوشمند میوه برای جلوگیری از ایجاد صف و بی نظمی در مراکز توزیع، یکی از اهداف ما است تا میوه با کیفیت مناسب و قیمت قابل قبول به دست مردم برسد.

ضیائیان احمدی گفت: از اواسط بهمن ماه سهمیه میوه استان مشخص شده و در اسفند ماه میوه به استان منتقل می‌شود؛ امسال در مرکز استان توزیع اینترنتی میوه درب منازل نیز خواهیم داشت.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: قیمت میوه بر اساس آخرین قیمت توزیع میوه قبل از کرونا و با در نظر گرفتن درصد افزایش توسط کارگروه توزیع میوه با حضور نمایندگان استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و سازمان صمت تعیین خواهد شد.

او گفت: میوه مورد نیاز استان برای عید نوروز، حداکثر تا ۱۵ اسفند به طور کامل در تنها سردخانه دارای استاندارد نگه داری میوه ذخیره و در روز‌های پایانی سال توزیع خواهد شد؛ این میوه‌ها شامل سیب زرد و قرمز و پرتقال والنسیا و تامسون است.

 

 

 

تنها راه پیشرفت و توسعه استان خراسان جنوبی فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است

 

تنها راه پیشرفت و توسعه استان خراسان جنوبی فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است

 سرپرست سازمان مدیریت  و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: تنها راه پیشرفت و توسعه استان، فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است و از مهمترین اقدامات در این مسیر، حضور هلدینگ‌های بزرگ و توانمند دولتی در استان است.

حمید جهانشاهی با اشاره به اهمیت حضور هلدینگ‌های بزرگ و توانمند دولتی در استان اظهار داشت: هر وقت سخن از توسعه استان خراسان جنوبی بر زبان می‌آید اولین موضوعی که در ذهن متبادر می‌شود توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فرد استان در قیاس با سایر استان‌هاست.

وی گفت: بارها گفته شده که استان خراسان جنوبی دارای محصولات کشاورزی مزیت‌دار و ذخایر معدنی مهم و متنوعی است اما این خود به تنهایی گرهی از مشکلات باز نکرده و خام فروشی محصولات، توسعه را به دنبال نخواهد داشت.

سرپرست سازمان مدیریت  و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان این نکته که تنها راه پیشرفت و توسعه استان،  فرآوری مواد معدنی و محصولات کشاورزی است که منجر به افزایش ارزش افزوده و توسعه و اشتغال پایدار و فراگیر شود، تصریح کرد:  در این مسیر موانعی بر سر راه است ازجمله اینکه علیرغم اقدامات ارزشمندی که در طی سالیان اخیر انجام شده باید پذیرفت که به دلیل محرومیت‌های زیرساختی و تا حدودی انزوای جغرافیایی، سرمایه گذاران بخش خصوصی در برخی موارد رغبتی به سرمایه گذاری ندارند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با طرح این سؤال که «در چنین شرایطی چاره کار کجاست؟» تأکید کرد:  به نظر می‌رسد قدم اول را باید دولت بردارد  و شرکت‌ها  و هلدینگ‌های بزرگ دولتی وابسته به حاکمیت را مجاب کند تا در استان سرمایه گذاری کلان داشته باشند.

وی گفت: تجربه سالیان اخیر  نشان داده که این شرکت‌ها بدون الزام و تکلیف از جانب دولت، رغبتی به سرمایه گذاری ندارند که باید در دولت سیزدهم توجه بیشتری به این موضوع شود.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به این مطلب که به نظر می‌رسد با تأکید دولت، نهادهای معین و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی باید در زمینه سرمایه گذاری کلان و ایجاد صنایع مادر تبدیلی پیشرو باشند، اظهار داشت: در زمینه هلدینگ فرآوری محصولات کشاورزی با سرمایه گذاری و مشارکت نهادهای حمایتی شامل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)،  کمیته امداد و شستا و تشکل‌های بخش کشاورزی می‌توان امیدوار بود تا خام فروشی محصولات مزیت دار استان از جمله زرشک، زعفران،  عناب و گیاهان دارویی به حداقل برسد.

جهانشاهی اضافه کرد: گرچه نهادهای حمایتی طی سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی در مناطق روستایی در راستای محرومیت زدایی و اشتغال خُرد انجام داده‌اند اما گاه و بیگاه شاهد هستیم که فروش محصولات مزیت دار استان دغدغه جدی کشاورزان ماست.

وی در بخش دیگری از این گفتگوی خبری با تأکید بر این نکته مهم که در زمینه مواد معدنی بارها از خراسان جنوبی به دلیل تنوع مواد معدنی به عنوان بهشت معادن یاد شده  اظهار داشت: در  استان ما با دارا بودن ۸/۶ میلیارد تن ذخایر اکتشافی معدن به عنوان چهارمین استان معدنی کشور فقط ۲۴ میلیون تن مواد معدنی سالانه استخراج می‌شود و از این میزان هم مقدار کمی فرآوری می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت  و برنامه ریزی خراسان جنوبی با اشاره به این مطلب که بطور خاص در زمینه مس که در سالیان اخیر بازدهی خوبی داشته ذخایر اکتشافی مس در استان ۲۶ میلیون تن است که سالانه فقط ۹۰۰ هزار تن آن استخراج می‌شود و حدود ۱۵۰ هزار تن آن تبدیل به کنسانتره می‌شود تأکید کرد: معدن مس قلعه زری در حاشیه کویر لوت به عنوان بزرگترین معدن مس استان با حدود ۴۰۰ کارگر با گذشت حدود ۵۰ سال از فعالیت معدنی جدی در آن،  به لحاظ ایمنی و فرسودگی ماشین آلات با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز به حمایت دار

جهانشاهی تصریح کرد: جا دارد شرکت‌های بزرگی همچون شستا و ایمیدرو و شرکت ملی مس حضور پررنگ تری در استان داشته باشند و با تزریق آورده‌­های نقدی،  شرایطی را فراهم آورند تا بحران‌ها و تکانه‌های اقتصادی تا این حد وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه معدنی استان را تحت الشاع قرار ندهد.

وی قرارگاه سازندگی سپاه را  ظرفیت بسیار خوب دیگری برشمرد که با توجه به سوابق در خشان کاری در سایر نقاط کشور و استان می‌تواند به حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله معدن ورود کند و تحت عنوان هلدینگ معدنی، پهنه معدنی را در اختیار داشته باشد.

سرپرست سازمان مدیریت  و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت:  می‌طلبد تا مسئولین استانی نهایت همکاری را با این قرارگاه داشته باشند و از توانمندی قرارگاه خاتم سپاه در امر محرومیت زدایی در مناطق محروم  بهره لازم را ببرند تا شاهد برکات آن برای استان باشیم.

با آبگیری دریاچه؛

پرندگان مهاجر و گردشگران به گواب می آیند/۷

دریاچه گواب خوسف طی بارندگی های اخیر آبگیری شده و این منطقه گردشگری پذیرای گردشگران و پرندگان مهاجر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان گواب دارای کپر‌های سنتی است که جاذبه و زیبایی‌های این منطقه را دو چندان کرده است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود می‌بیند.

آبگیر این منطقه که در اصطلاح به آن دریاچه گواب گفته می‌شود، در اثر بارندگی‌های اخیر آبگیری شده و پرندگان مهاجر نیز مهمان این منطقه شده اند.

از حضور پرندگان مهاجر تا فرصت تفریح برای گردشگران

یکی از اهالی منطقه گواب می‌گوید: دریاچه این منطقه چند سالی بود که خشک شده بود، اما به دلیل بارندگی‌های اخیر آبگیری شده و به زیبایی قبلی خود رسیده است.

او می‌گوید: این منطقه فوق العاده زیباست و هر ساله گردشگران زیادی برای تفریح به این مکان تفریحی می‌آیند و از زیبایی آن لذت می‌برند.

یکی دیگر از شهروندان خوسف می‌گوید: منطقه گردشگری گواب فرصتی عالی برای عکاسان است تا بتوانند به ثبت و ضبط عکس‌های زیبا و خاطره انگیز بپردازند.

او می‌گوید: در زمان آبگیری دریاچه، قایق‌هایی برای قایقرانی شهروندان و گردشگران در این منطقه مستقر می‌شدند و امسال هم انتظار داریم این اتفاق رخ دهد.

قایق ها از هفته آینده می آیند

شهردار خوسف نیز خبر از مستقر شدن دوباره قایق‌ها و به آب افتادن آن‌ها در چند روز آینده خبر داد.

صبور شهردار خوسف گفت: متولی منطقه گردشگری گواب خوسف شهرداری این شهر است و هر ساله قایق‌هایی را برای استفاده گردشگران فراهم می‌کند.

او گفت: حالا که به دلیل بارندگی‌های اخیر، آبگیری انجام شده است، قایق‌ها از چند روز آینده در این منطقه مستقر خواهند شد و گردشگران و شهروندان می‌توانند برای قایقرانی از آن‌ها استفاده کنند.

صبور گفت: حضور گردشگران و استفاده از قایق‌ها تأثیر زیادی روی معیشت و درآمد ساکنین منطقه دارد.

ثبت ملی بافت تاریخی دیهوک در فهرست میراث ملی/۲

بافت قدیم شهر دیهوک طبس خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد.

 مسئول ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری ثبت ملی بافت تاریخی دیهوک در فهرست میراث ملیو صنایع دستی استان گفت: محدوده تاریخی در غرب شهر دیهوک واقع شده و دارای مساحت تقریبی ۱۸ هکتار است.

طاهره مال اندوز افزود: بافت تاریخی ارزشمند دیهوک که مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است و از جمله بافت‌های مناطق کویری و گرم و خشک به شمار می‌رود که آثاری همچون مسجد ، حمام ، بازار ، قلعه ، آسیاب و خانه‌های زیبا در آن واقع شده اند.

به گفته وی محله هائی در این بافت نیز مانند محله سرچشمه ، محله مسجد و … شکل گرفته است.

وی گفت: مردم دیهوک اکنون با مرمت تعدادی از بنا‌های بافت تاریخی ، پیشینه کهن خود را پاس می‌دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.

مسئول ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: دیهوک درمسیر شاهراه تاریخی مهمی استقرار یافته که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری از جنوب و غرب کشور برای رسیدن به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی از آن عبور می‌کنند.

دیهوک بر اثر زلزله ۱۳۵۷ تخریب می‌شود و مردم در مجاورت بافت قدیمی، شهر جدید دیهوک را ساختند

 

 

 

ایجاد اشتغال ۶۸۰۰ نفری در حوزه اصناف خراسان جنوبی/۲

شش هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال در حوزه اصناف خراسان جنوبی در ۹ ماه گذشته در خراسان جنوبی ایجاد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این میزان اشتغال با صدور دو هزار و ۷۳۰ فقره پروانه کسب صنفی در استان ایجاد شده است.

مظفر آریانفر افزود: پروانه کسب‌های صادر شده در این مدت در رسته‌ های توزیعی هزار و ۴۶۲ فقره ، خدماتی ۴۰۶ ، تولیدی ۴۲۱ و خدمات فنی ۴۴۱ فقره بود که در مجموع در مقایسه با مدت مشابه پارسال  ۱۷ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بیشترین آمار صدور پروانه کسب به ترتیب مربوط به شهرستان‌های بیرجند ، قاین و فردوس و کمترین تعداد صدور مربوط به شهرستان‌های سربیشه و بشرویه است.

 

 

توزیع سه هزار پرس غذای گرم در شهر آیسک سرایان/۲

به همت خانه هلال شهر آیسک سه هزار و ۱۰۰ پرس غذای گرم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (ع) میان نیازمندان این منطقه توزیع شد.

 رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان با اشاره به اقدامات جمعیت هلالپخت و توزیع بیش از سه هزار پرس غذای گرم در شهر آیسک سرایان احمر برای تهیه و توزیع غذای گرم بین نیازمندان، گفت: جمعیت هلال احمر در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام فاطمیه پویش اطعام نیازمندان در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم با مشارکت خیرین را اجرا می‌کند.

 

محمد بارانی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، افزود: در راستای گرامیداشت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سه هزار و ۱۰۰ پرس غذای گرم طبخ و بین نیازمندان شهر آیسک توزیع شد.

وی ارزش غذا‌های طبخ شده را ۴۹۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این اقدام با هم افزایی جمعیت هلال احمر و خیران شهرستان سرایان انجام شده است.

 

 

 

در دهه بصیرت و ایام فاطمیه

فعالیت بیش از ۲۳۰۰ نفر جهادگر در خراسان جنوبی/۲-۳

همزمان با دهه‌ بصیرت و ایام فاطمیه بیش از ۲۳۰۰ نفر جهادگر در خراسان جنوبی خدمات متنوع عرضه کردند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت:در این مرحله از نهضت خدمت مومنانه این جهادگران  در قالب ۲۱۱ گروه جهادی در استان فعالیت کردند.

 

هنری افزود:با توجه به ایام فاطمیه برپایی موکب‌های عزاداری،  پخت و توزیع غذای نذری در نقاط محروم و کم برخوردار استان و همچنین خدمات پزشکی، سلامت، فرهنگی و عمرانی از جمله فعالیت‌هایی بود که توسط گروه‌های جهادی در این مدت انجام شد.

 

وی گفت: با مشارکت فعال جهادگران بسیجی در استان به تعداد زیادی از مردم در شهرستان‌های مختلف خدمات قابل توجهی ارائه شد.

 

 

 

در دیدار معاون استاندار با جمعی از مسئولان ولایت شیندند افغانستان مطرح شد

تاکید مسوولان خراسان جنوبی بر استقرار گمرک افغانستان در مرز/۳-۷

تاکید مسوولان خراسان جنوبی بر استقرار گمرک افغانستان در مرز

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر سرعت بخشیدن به روند استقرار گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی استان تاکید کرد و گفت: استقرار گمرکات، روند عملیات صادرات به‌صورت تجاری را شتاب می‌بخشد و در تسهیل کار تجار و بنکداران بسیار مؤثر است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “حسین موهبتی” در دیدار “مولوی سلیمان آغا” سرپرست پنج ولایت شیندند افغانستان که به همراه هیات متشکل از کمیساریای جدید افغانستان و پنج والِسوالی (فرمانداری) شیندند در محل بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه برگزار شد، آمادگی کامل این استان را برای کمک به استقرار گمرک و کمیساریای افغانستان در محل بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی اعلام کرد.

سرپرست پنج ولایت شیندند افغانستان نیز با اعلام آمادگی برای مهیا کردن شرایط به منظور صادرات به‌صورت تجاری گفت: ما در تلاشیم برای تسهیل در روند کار و راحت‌تر شدن صادرات، ابتدا شهر شیندند را مستقل کنیم.

مولوی سلیمان آغا با اشاره به استقلال شیندند از نظر مرزبانی اظهار داشت: از آنجایی که شیندند رقیبی برای اسلام‌قلعه‌ است، به لحاظ سیاسی نیز مستقل خواهد شد.

وی افزود: در آینده نزدیک نمایندگانی از وزارتخانه‌های تجارت، مالیه، اقتصاد و سرحدات (گمرک) در این مرز مستقر می‌شوند و کار به‌صورت تجاری انجام خواهد شد.

کمیساریای تازه معرفی شده کلاته نظر افغانستان نیز درخصوص خروج بارهای ذخیره شده در بازارچه یزدان خراسان جنوبی در اولین فرصت ممکن، قول مساعد داد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم برای کمک به راه‌اندازی سیستم گمرک در افغانستان اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار ۲ طرف بر تحکیم روابط ایران و افغانستان و راه‌اندازی بازارچه مرزی یزدان به‌صورت تجاری تاکید کردند.

معرفی نمایندگانی برای انجام امور و ارتباطات ۲ طرف از دیگر مصوبات این نشست بود.

 

 

 

 

بهره مندی ۱۳۴۸ خانوار نیازمند از خدمات بیمه اجتماعی/۲-۳

هزار و ۳۴۸ خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گفت: به منظوربهره مندی ۱۳۴۸ خانوار نیازمند از خدمات بیمه اجتماعی حمایت همه جانبه از مددجویان امداد در راستای توانمند کردن آنان، هزار و ۳۴۸ خانوار از خدمات بیمه اجتماعی بهره‌ مند شدند که از این تعداد ۷۲۲ خانواده در قالب زنان سرپرست خانوار شهری و ۶۲۶ خانواده در قالب مجریان طرح‌های اشتغال و خودکفائی هستند.

سید رضا حسینی افزود: بیمه شدگان تامین اجتماعی پس از رسیدن به سن ۵۵ سالگی در زنان و سن ۶۰ سالگی در آقایان و با پرداخت حداقل ۱۰ سال پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری بگیری و سایر مزایا نیز بهره‌مند شوند.

وی گفت: برای پرداخت حق بیمه‌ی اجتماعی زنان سرپرست خانوار از ابتدای سال جاری، ۳۳ میلیارد ۳۵۱ میلیون ریال هزینه شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان افزود: توانمندسازی مددجویان زیرپوشش و تامین پشتوانه اقتصادی برای این خانواده‌ها که منتج به خروج پایدار از تحت حمایت امداد می‌شود خواهد بود.

 

 

 

تولید آزمایشی شمش طلای هیرد تا ۲ هفته آینده/۲

شمش طلای معدن هیرد تا ۲ هفته آینده به صورت آزمایشی تولید می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با استاندار با اشاره به تولید آزمایشی تولید آزمایشی شمش طلای هیرد تا ۲ هفته آیندهشمش طلای هیرد تا ۲ هفته آینده گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های مهم معدنی کشور است که ظرفیت‌های چشمگیری در این حوزه دارد و تلاش کردیم در حوزه اکتشاف ، تامین زیرساخت معادن و راه انداری کارخانه‌های فرآوری به توسعه معدنی آن کمک کنیم.
وجیه الله جعفری افزود: توسعه خراسان جنوبی جزو برنامه‌های ایمیدرو است و در زمینه اکتشاف به عنوان اقدام پایه‌ای و اولیه برای توسعه زنجیره معدن و صنایع معدنی ، ورود کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه ایمیدرو بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای نظارت دارد، گفت: این سازمان بخش خصوصی را به سمت سرمایه گذاری هدایت کرده و در کنار احداث واحد‌های توسعه ای، مسئولیت اجتماعی را با کمک این بخش انجام می‌دهد.
معاون امور معادن سازمان صمت استان هم گفت: معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی حدود ۵ میلیون تن کانسنگ طلا در شهرستان نهبندان در حال فعالیت است که همزمان طرح فرآوری و استحصال طلا نیز در جوار این معدن در دست احداث است.
ایمان طلب افزود: استخراج اسمی سالانه این معدن ۱۰۰ هزار تن کانسنگ طلا و ظرفیت تولید سالانه‌ی طرح استحصال طلای آن ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا است.
وی گفت: پیش بینی می‌شود با سرمایه گذاری حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی در واحد فرآوری این معدن، زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۵۰ نفر در این واحد فراهم شود.
معاون امور معادن سازمان صمت استان همچنین گفت: عیار ماده معدنی طلا در معدن هیرد ۹۲ صدم پی پی ام است و طرح فرآوری و استحصال طلای هیرد یکی از سه واحد تولید شمش طلا در خراسان جنوبی است که پیش بینی می‌شود در سالجاری به بهره برداری برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مهلت یک ماهه به مالکان برای تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های توقیفی/۲-۳

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی به مالکان برای تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های توقیفی مهلت یک ماهه تعیین کرد.

 حجت الاسلام نسائی زهان در جریان بازدید از پارکینگ وسایل نقیله توقیفی نیرویمهلت یک ماهه به مالکان برای تعیین تکلیف، موتورسیکلت‌های توقیفی انتظامی استان با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۷۰۰ موتورسیکلت در پارکینکگ‌های سطح استان هستند، گفت: مالکان هرچه سریعتر نسبت به رفع توقیفی و تعیین تکلیف وسیله نقلیه خود مراجعه کنند در غیر این صورت قانون، وضع آن‌ها را روشن خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه چنانچه افراد در این بازده زمانی مراجعه کنند از تخفیفاتی هم برخوردار می‌شوند، افزود: مالکان از امروز تا ۱۸ بهمن مهلت دارند برای تحویل وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: در صورت عدم مراجعه مالکان برای تحویل، وسیله نقلیه به فروش می‌رسد و به خزانه دولت تحویل خواهد شد.

 

 

 

پرداخت ۲ میلیارد تسهیلات به طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی فردوس/۲

بیش از ۲ میلیارد تسهیلات به طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی شهرستان فردوس پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فردوس گفت:پرداخت ۲ میلیارد تسهیلات به طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی فردوس ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات کم درصد از محل اعتبارت بانک رفاه به طرح‌های پشتیان مشاغل خانگی شهرستان به‌منظور اشتغال‌زایی و رونق تولیدات محصولات صنایع‌دستی در رشته توبافی پرداخت شده است.

روح اله صداقت طالبی افزود: در این رابطه  بازدید مشترکی با حضور اعضا کمیته اشتغال شهرستان (اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جهاد کشاورزی شهرستان فردوس) از این طرح انجام شد.

وی گفت: راه‌اندازی کارگاه مشاغل خانگی در قالب طرح پشتیبان باهدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود صنعتگران فعال و حمایت پشتیبان از تولیدکنندگان خرد است.

 

 

 

 

 

 

در پی بارندگی‌های هفته گذشته

ذخیره ۵ میلیون متر مکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی/۲-۳

در پی بارندگی‌های هفته گذشته، ۵ میلیون متر مکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی ذخیره شد.

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما ذخیره ۵ میلیون متر مکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبیگفت:در پی بارش‌های هفته گذشته در استان، یک میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های مخزنی و ۴ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های تغذیه مصنوعی استان مهار و ذخیره شد.

سروری افزود: با توجه به اینکه شدت بارش‌ها بیشتر در مناطق جنوبی استان بوده سد تغذیه مصنوعی چهار فرسخ نهبندان با مهار ۳ میلیون متر مکعب بیشترین حجم ذخیره رواناب را به خود اختصاص داده است.

وی گفت:در حال حاضر ۲۰ درصد حجم مخازن سد‌های استان آب ذخیره دارد.

 

 

 

 

 

افزایش ۵۳ درصدی میانگین بارش های خراسان جنوبی/۲-۳

در پی بارش‌ باران و برف هفته‌ گذشته میانگین بارش در خراسان جنوبی نسبت به شرایط نرمال ۵۳ درصد افزایش یافت.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی خراسان افزایش ۵۳ درصدی میانگین بارش های خراسان جنوبیجنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: میانگین بارش ها در استان طی بارش‌های اخیر  ۲۱.۲ میلیمتر ارتقا پیدا کرد و به ۳۹ میلیمتر در سال زراعی (آبی) جاری رسید.

 

نخعی افزود: میانگین بارش ها نسبت به شرایط نرمال ۵۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: این بارش ها  ۳۴ درصد تامین بارش یک سال کامل آبی را محقق کرد.

وی گفت: بیشترین افزایش را شهرستان سربیشه با میانگین بارش ۵۲.۵ میلیمتر داشته که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۰۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش دارد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی افزود: کمترین افزایش میانگین باران مربوط به شهرستان بشرویه با میانگین بارش ۲۸.۹ میلیمتر است که نسبت به آمار میانگین بلند مدت تنها ۰.۷ درصد افزایش پیدا کرده و نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش دارد.

نخعی گفت: میانگین بارش در مرکز استان هم به ۴۸.۴ میلیمتر رسید که نسبت به شرایط نرمال ۳۲ درصد افزایش و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

 

فوت یک مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/ ۲

با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی، آمار جان باختگان این بیماری به هزار و ۲۷۵ مورد افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۷۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شده ۹ بیمار و از ۳۵ تست سریع ۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۱۲ تست ملکولی و سریع ۱۵ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند، ۶ مورد از فردوس و  ۱ مورد از خوسف شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۱ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی دو بیمار وخیم گزارش شده است.

خروج نهبندان از وضعیت زرد کرونایی

همچنین بر اساس آخرین رنگ بندی نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌های بیرجند و طبس در وضع زرد (خطر متوسط شیوع کرونا) قرار دارند و شهرستان نهبندان که پیش از این زرد بود به آبی تغییر رنگ داد.

سایر شهرستان‌ها در وضع آبی (خطرکم شیوع کرونا) قرار گرفتند.

این نقشه صرفا براساس روند بستری بروز رسانی شده است.

 

 

 

 

توزیع ۲۷ هزار پُرس غذای گرم طی دهه فاطمیه در خراسان جنوبی

حجت الاسلام رحیمی گفت: از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک های مردمی ۲۷هزار و ۹۷۰ پُرس غذای گرم و ۵۸ بسته معیشتی طی ایام فاطمیه بین نیازمندان و عزاداران فاطمی در خراسان جنوبی توزیع شد.

حجت الاسلام «حسین رحیمی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۷۴ موقوفه با نیت برگزاری مراسم عزاداری، روضه خوانی، قرائت قرآن و اطعام در ایام فاطمیه در خراسان جنوبی ثبت شده است.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه طی دهه فاطمیه امسال ۲۷ هزار و ۹۷۰ پُرس غذای گرم از محل موقوفات و کمک‌های مردمی در بقاع متبرکه توزیع شد، افزود: جهت تهیه این تعداد غذای گرم اعتباری بالغ بر ۴۰۴ میلیون تومان هزینه شده است.

وی به بحث توزیع بسته های معیشتی اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح سوگواره یاس نبوی طی دهه فاطمیه ۵۸ بسته معیشتی به ارزش ۱۳ میلیون تومان از محل موقوفات مرتبط بین نیازمندان توزیع شد.

حجت الاسلام رحیمی در ادامه عنوان داشت: طی دهه فاطمیه امسال پنج عدد گوسفند قربانی از محل کمک های مردمی به ارزش ۱۷میلیون تومان تهیه و توزیع شده است.

معاون اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پایان با اشاره به اجرای طرح سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه خراسان جنوبی گفت: امسال در ۳۷ بقعه متبرکه برنامه سوگواره یاس نبوی برگزار شده است و ۱۷ نفر روحانی از قم به بقاع و مناطق محروم استان طی دهه فاطمیه امسال اعزام شدند و بحث اجرای برنامه های تبلیغی فرهنگی را بر عهده داشتند.

۷۲ درصد متقاضیان در خراسان جنوبی وام ازدواج دریافت کردند/

۷۲ درصد متقاضیان در خراسان جنوبی وام ازدواج دریافت کردند

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۷۲ درصد زوج‌های متقاضی وام ازدواج در این استان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه این تسهیلات را دریافت کردند.

حسن عزیزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۱۴ هزار و ۴۷۳ نفر در استان خراسان جنوبی متقاضی دریافت وام ازدواج بوده‌اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۳۷۳ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی بیان کرد: مجموع مبلغ وام اعطایی به متقاضیان، ۹۴۴ میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان بوده که جوانان خراسان جنوبی ۱.۳۹ درصد تسهیلات وام ازدواج کشور را جذب کردند.

عزیزی ادامه داد: چهار هزار و ۵۱۹ نفر نیز در صف انتظار دریافت وام ازدواج خود هستند و در خصوص وام ازدواج به صورت مستمر آمارهای مربوط از بانک‌ها اخذ و روند پرداخت تسهیلات به جوانان به‌طور مداوم رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات پرداختی برای هر یک از زوجین سال گذشته ۵۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت و برای خانواده جانبازان و ایثارگران ۲ برابر تعیین شده است، اضافه کرد: چنانچه داماد کمتر از ۲۵ سال و عروس هم کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند به هر یک از آنها به جای ۷۰ میلیون تومان، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: در خصوص استفاده از ظرفیت خیرین در حوزه ازدواج، نشست‌های جداگانه با خیرین استانی برای سوق دادن و ورود به عرصه ازدواج و جلب مشارکت در این زمینه برگزار شده و ارسال دستورالعمل راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج هم به تمامی شهرستان‌ها ارسال شده که در حال حاضر شهرستان بیرجند مجمع خیرین را فعال کرده است.

عزیزی از تولید محتوای سمعی و بصری در حوزه ازدواج توسط سمن‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: با هدف ایجاد انگیزه در تولید­کنندگان محصولات فرهنگی چند رسانه‌ای در استان­ و تدوین محتوای آموزشی و فرهنگی مناسب در فضای مجازی در راستای افزایش آگاهی و بصیرت‌دهی به جوانان، زوجین جوان و خانواده‌ها، فراخوان حمایت از تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای منتشر شده است.

وی افزود: این تولیدات در قالب موشن‌گرافی، اینفوگرافی، کاریکاتور، پوستر و کتابچه دیجیتالی در موضوعات ازدواج، خانواده و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با مسائل روز جوانان، ازدواج و خانواده، کنترل و کاهش طلاق، فرزندآوری و افزایش جمعیت، عفاف در خانواده، فرهنگ‌­سازی مشاوره ازدواج و خانواده، سبک زندگی، سلامت، آسیب­‌های فضای مجازی منتشر شده که توسط برخی سمن‌های تولیدات خوبی انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به این امر مجوز فعالیت‌های مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در راستای ترویج فرهنگ مشاوره ازدواج و ایجاد زمینه اشتغال پایدار برای دانش‌آموختگان رشته مشاوره و روان‌شناسی و رشته‌های مرتبط صادر می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۲ مرکز تخصصی حوزه ازدواج و خانواده در مرکز استان متشکل از روانشناسان، مشاوران متخصص و متعهد و مشاور دینی به جوانان و خانواده‌ها در خصوص یادگیری مهارت‌های زندگی مشترک، توانمندی در زندگی، پیشگیری از طلاق و مشاوره‌های پیش از طلاق به نام‌های نسیم شرق و مشکات به ثبت رسیده که در سال جاری ۹۳۴ نفر از این مراکز مشاوره گرفتند.

وی در خصوص اقدامات این اداره کل درباره آموزش‌های قبل از ازدواج هم افزود: با هدف نهادینه­‌سازی آموزش پیش از ازدواج به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در بروز آسیب­‌های اجتماعی به ویژه طلاق، افزایش دانش و بینش جوانان در آستانه ازدواج در امر انتخاب همسر مناسب و کمک به فرآیند تصمیم­‌گیری جوانان در آستانه ازدواج، کارگاه‌های آموزشی در تمامی شهرستان‌ها برگزار شده است.

عزیزی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، برگزاری کارگاه‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تعداد حداقل شرکت کنندگان (۲۰ تا ۳۰ نفر) توسط مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و سمن‌های فرهنگی و اجتماعی، ازدواج و خانواده در حال برگزاری است.

وی گفت: در این ارتباط در سال جاری ۲۹۳ کارگاه حضوری و غیرحضوری با شرکت هشت هزار و ۶۱۳ نفر در استان برگزار شده است.

 

 

 

 

 

ارگ کلاه فرنگی بیرجند برای استفاده عموم آماده می‌شود۳-۲

ارگ کلاه فرنگی بیرجند برای استفاده عموم آماده می‌شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی بیرجند با تامین استانداردهای لازم، تا نوروز ۱۴۰۱ آماده استفاده عموم می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده روز شنبه در نشست بررسی نحوه مدیریت و بهره‌برداری از ارگ کلاه فرنگی بیرجند افزود: پیرو دستور استاندار، تحویل، بهره‌برداری و مدیریت ارگ کلاه فرنگی به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واگذار می‌شود.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با تسهیل شرایط بهره‌برداری مردم از ارگ کلاه فرنگی و تامین استانداردهای لازم، زمینه استفاده عموم مردم از این بنای تاریخی را تا نوروز ۱۴۰۱ فراهم کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از زمان واگذاری مجموعه علاوه بر مسئولیت تامین حفاظت فضا و امنیت مردم، تضمین حفاظت از ساختمان فرمانداری نیز برعهده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در اولین قدم نسبت به احداث دیوار دور تا دور ارگ کلاه فرنگی اقدام کند تا این اثر تاریخی از ساختمان فرمانداری به‌طور کامل جدا شود.

عباس‌زاده با تاکید بر آغاز کارهای فنی مرمت بنا گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با لحاظ تمامی مسایل و جوانب امر، برای درب ورودی مجموعه نیز طرحی شکیل و چشم‌نواز ارائه دهد.

وی افزود: باید از ظرفیت شهرداری بیرجند نیز در زیباسازی محوطه ارگ استفاه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی لازمه ادامه حیات هر منطقه را توجه به سرمایه‌های مادی و معنوی آن دانست و گفت: توجه به ارگ کلاه فرنگی به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان، حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: ارگ کلاه فرنگی نه برای بیرجند بلکه برای استان، نماد هویتی و جزو ظرفیت‌‎های فرهنگی است لذا باید به‌خوبی مراقبت و نگهداری شود.

عباس‌زاده با تاکید بر اینکه استفاده از این فضای تاریخی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است گفت: باید به مطالبه عمومی درخصوص بهره‌مندی از این اثر تاریخی شاخص توجه شود و این مجموعه هرچه زودتر در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به دیدار استاندار با رییس بنیاد مستضعفان کشور در آینده نزدیک، درخصوص تعیین تکلیف ۲ هزار مترمربع زمین مورد مناقشه با بنیاد و واگذاری آن به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رایزنی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

ارگ کلاه فرنگی از آثار تاریخی مربوط به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجاریه، ثبت ملی شده و اکنون در محل فرمانداری بیرجند است.

این بنای ۶ ضلعی که زمانی مقر حکومتی بود، به نماد و نگین شهر بیرجند شهرت دارد.

خراسان جنوبی در حال حاضر ۹۵۵ اثر تاریخی، ناملموس و طبیعی در فهرست میراث ملی دارد و دارای چهار اثر ثبت جهانی است که یکی از آنها عمارت و باغ اکبریه بیرجند است.

بسیاری از مسافران و گردشگران، مرکز این استان را به ۲ اثر تاریخی باغ اکبریه و ارگ کلاه فرنگی می‌شناسند.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

سردار سلیمانی به جریان بین‌المللی تبدیل شده است

سردار سلیمانی به جریان بین‌المللی تبدیل شده است

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به یک جریان بین‌المللی تبدیل شده است و در ‌کشورهای مختلف طرفدار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در گردهمایی نیروهای مسلح استان خراسان جنوبی به مناسبت یوم الله حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد افزود: این موضوع مهم برگرفته از آثار تحمل و سختی‌هایی است که در این مدت انقلابیون کشیدند و آن زحمات امروز به بار نشسته است.

وی گفت: خیلی‌ها می‌خواهند این موضوع مهم گفته نشود اما حقیقت مطلب این است که این جریان بین‌المللی است و نامه‌هایی که رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی نوشتند هم در این مسیر اثرگذار بوده و امروز شاهد جلیقه زردها در فرانسه و سایر آزادیخواهان در انگلیس و آمریکا هستیم که تاثیر همین بیدارگری‌ها است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خدای متعال مطابق جهان خلقت که تکوین است در نظام تشریع، جهاد را واجب کرده زیرا جهان خلقت این طور است که اگر دفاع و جهاد نباشد همه ارزش‌ها از بین می‌رود و خوبی‌ها محو می‌شود.

وی افزود: کار پیامبران برای جنگ نیست و برای اندیشه است اما وقتی دشمن مانع ایجاد می‌کند باید آن را برطرف کرد زیرا جنگ مکتب انبیا و ائمه (ع) برای صلح و جنگ دیگران برای طمع و سلطه است که هر دو جنگ است اما ۱۸۰‌ درجه با هم متفاوت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: دنیای کفر و شرک و خودپرستی به هیچ کسی رحم نمی‌کند و فساد و ‌تباهی عالم را گرفته ‌و ظلم فراگیر شده است؛ ‌هیچ‌ جای کره زمین را برای انسان‌ها امن نگذاشتند و اگر طوری که آنها می‌خواهند، بشود همه جهان را زیر چکمه‌ها می‌کشند.

وی بیان کرد: می‌بینید سر کشورهای ضعیف چه می‌آورند و اگر در مقابل این اندیشه فاسد اندیشه صحیح نباشد که دست آنها را کوتاه کند، هیچ کسی امنیت ندارد پس واجب است در مقابل ظلم، جهاد کرد و جلوی ظلم ظالم‌ گرفته شود.

امام جمعه بیرجند گفت: در این سلطه آنها اگر سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را به شهادت رساندند اما اندیشه سلیمانی برای آنها خطر است و از اندیشه سلیمانی می‌ترسند.

وی افزود: اگر دفاع نباشد همه ارزش‌ها از بین می‌رود به این دلیل در مکتب انبیا و ارتش اسلام، دفاع واجب است زیرا دژهایی هستند که مردم بدون سلاح را حفظ کرده و امنیت را نگه می‌دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: جایگاهی که شما دارید در کنار انواع عبادت‌ها از اشرف عبادات است زیرا در جامعه انسانی هر کسی هر کاری که بخواهد بکند شرط اولش امنیت است که شما تامین‌کننده و ضامن آن هستید.

وی گفت: امروز خدای متعال شرایط را برای ایران اسلامی و انسان‌های آزاده برخلاف نگاه دشمن و دشمن‌پرست‌ها فراهم کرده است و افرادی در همین سال‌های اخیر می‌گفتند جمهوری اسلامی تمام است و ۱۳ آبان، ۹ دی و ۲۲ بهمن را نخواهید دید اما به خواست خدا و بصیرت مردم امروز شاهد ایرانی مقتدر هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: مساله پایگاه نظامی آمریکایی عین‌الاسد در منطقه و بازتاب آن در سطح بین‌المللی یک اتفاق ویژه است و مقایسه کنید با پیروزی انقلاب اسلامی که به قول صهیونیست‌ها زلزله بود اما این پس زلزله از آن زلزله هم مهمتر بود.

وی گفت: آن روز با ایثار مردم و روشنگری امام راحل، نهضت پیروز شد ولی یک کمبود داشت و آن باور بود که برخی‌ افراد باور نداشتند این انقلاب بماند به همین خاطر وعده می‌دادند و همه گزینه‌ها را آزمایش کردند همه دنیا را علیه ما شوراندند، جنگ اقتصادی به راه انداختند اما چه شد با تصوری که آنها می‌کردند درست نقطه مقابل انجام شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: امروز کارشناسان غربی اظهار می‌کنند که کار غرب تمام است همانند خبرنگاری که از ترامپ پرسید شما در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت می‌کنید و گفت “تا سه سال دیگر آمریکایی نیست که کسی رییس جمهور شود”.

وی بیان کرد: به گفته فرمانده سپاه قدس امنیت تروریست‌های غربی در خانه‌هایشان مورد تهدید خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده بعد از ۴۰ سال تجربه فرق می‌کند با اول انقلاب لذا امروز مجلس انقلابی، دولت انقلابی، نیروهای مسلح انقلابی و نیروی قضایی بیدار ‌برخلاف آیه‌های یاس که خوانده می‌شد، امید را در دل مردم زنده کرده است که امیدواریم اینها نشانه‌هایی از آمادگی جهان برای ظهور حضرت مهدی (عج) باشد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه ۸ تن از یارانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به شهادت رسیدند.

در اولین گام انتقام این عملیات تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۸ دی «ده‌ها» موشک بالستیک به سوی پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

 

 

 

تکمیل بیمارستان خوسف لنگ اعتبار است یا پیمانکار؟/۲

پروژه ساخت بیمارستان خوسف از سال ۹۲ کلید خورده است، اما با گذشت ۸ سال خبری از تکمیل این پروژه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان  دهقانی معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ساخت بیمارستان خوسف شامل دو مرحله بود که اولین مرحله آن یعنی شروع ساخت تا رسیدن به مرحله سقف، از سال ۹۲ تا ۹۴ انجام شد.

او گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۴ تا ۹۷ به دلیل عدم تأمین اعتبار متوقف و مجددا سال ۹۷ بعد از مشخص شدن پیمانکار، تکمیل پروژه آغاز شد.

به گفته دهقانی در سال ۹۷ برآورد هزینه لازم برای تکمیل پروژه حدود ۱۳ میلیارد تومان بود که یک شرکت پیمانکاری مبلغی را پیشنهاد داد که ۹۰۰ میلیون تومان از میزان برآورد کمتر بود.

معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پیمانکار این پروژه تعهد داد که با قبول پروژه، درخواست زیان و ضرر را در طول پروژه نکند.

به گفته او به دلیل تورم‌ها در طول تکمیل پروژه، پیمانکار چندین سری پروژه را متوقف کرد و از آنجایی که تمام تلاش دانشگاه این بود که پیمانکار روی پروژه بماند، مجددا تأمین اعتبار انجام می‌شد.

دهقانی گفت: در سال ۹۹، پیمانکار تعهد داد تا اوایل سال ۱۴۰۰ عقب ماندگی‌های پروژه را جبران کند، اما بر اساس گزارش‌هایی که از پروژه می‌رسید متوجه شدیم هیچ تغییری در پیشرفت پروژه صورت نگرفته است.

معاون توسعه، مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا همین پیمانکار باقی بماند و با اختصاص اعتبار، پروژه تکمیل شود و یا پیمان فسخ و پیمانکار جدیدی مشخص شود.

 

 

 

 

 

 

واکسیناسیون نوبت سوم کرونا در خراسان جنوبی به ۱۵ درصد رسید/۳-۷

واکسیناسیون نوبت سوم کرونا در خراسان جنوبی به ۱۵ درصد رسید

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۱۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال در این استان که جامعه هدف واکسیناسیون هستند، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

غلامرضا شریف‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در بیرجند و در شهرستان‌ها هم مراکز واکسیناسیون فعال است که می‌طلبد مردم توجه بیشتری به تزریق واکسن داشته باشند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۳۶ هزار دز واکسن کرونا به جامعه هدف استان تزریق شده که از این تعداد ۵۵۷ هزار و ۲۶ نفر دز اول، ۴۹۵ هزار و ۱۵۲ دز دوم و ۸۳ هزارو ۹۰۰ نفر دز سوم را دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: تاکنون تزریق دز اول واکسن کرونا به ۸۷ درصد و دز دوم به ۷۶ درصد در استان رسیده است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری از کرونا دریافت دز سوم باید در اولویت جامعه هدف قرار گیرد تا آمار رو به کاهش مبتلایان به این ویروس ادامه یابد.

شریف‌زاده افزود:  طبق آخرین آمار اکنون ۱۰۰ بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۵ نفر کرونا مثبت، ۹ نفر در آی سی یو و حال سه نفر وخیم است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اسفند سال ۱۳۹۸ تاکنون هزار و ۲۷۴ نفر در خراسان جنوبی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

 

 

 

 

زمین در ۶ شهر خراسان جنوبی برای طرح جهش تولید مسکن تأمین نشده است

زمین در ۶ شهر خراسان جنوبی برای طرح جهش تولید مسکن تأمین نشده است

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز ثبت نام برای طرح جهش تولید مسکن هنوز در ۶ شهر خراسان جنوبی زمین برای این طرح تأمین نشده است.

در تاریخ ۱۴ آذر ماه سال جاری مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در گفت و گویی با خبرنگار مهر از ثبت نام ۳۰ هزار نفر در طرح جهش تولید مسکن خبر داد و گفت البته برای ۶ شهر خراسان‌جنوبی امکان ثبت نام در این طرح مهیا نیست و علت را تأمین نشدن زمین عنوان کرد و از تلاش برای رفع این مشکل خبر داد.

اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت یک ماه، هنوز این مشکل باقی مانده و شهروندان خراسان‌جنوبی حتی در شهر پرجمعیتی چون قاین امکان ثبت نام در این طرح را ندارند که هر چه زودتر باید نسبت به رفع این مسئله اقدام شود.

وحید داعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون در طرح جهش تولید مسکن بیش از ۳۴ هزار نفر در خراسان‌جنوبی ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تأمین زمین برای ۶ شهر خراسان جنوبی باقی مانده است که در تلاش برای رفع این مشکل هستیم، گفت: این ۶ شهر شامل قاین، آیسک، مود، ماژان، باغستان و آبیز است.

داعی با تأکید بر اینکه تاکنون برای ۲۵ شهر در خراسان‌جنوبی ثبت نام در این طرح انجام شده است، ادامه‌داد: ثبت نام ۳۴ هزار نفر مربوط به ثبت نام اولیه است و بعد از آن پایش الکترونیکی انجام می‌شود و در پایان نیز مدارک را به صورت فیزیکی ارائه خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار واحد از سهمیه خراسان جنوبی در این طرح مربوط به مسکن روستایی است، گفت: امیدواریم که با تأمین زمین در ۶ شهر باقیمانده این آمار افزایش یابد و البته بعد از تأمین زمین، مهلت ثبت نام برای این شهرها وجود خواهد داشت و در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهر سازی خراسان‌جنوبی در پاسخ به سوال دیگری از پیگیری بحث جاده ماهیرود- فراه خبر داد و اظهار کرد: چندی پیش دیداری با رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور تسریع در پرداخت منابع ارزی به محور ماهیرود- فراه افغانستان داشتیم.

وی بیان کرد: این مسئله با هدف تأمین منابع مورد نیاز در این پروژه پیگیری شده است که از منظر کمک به ترانزیت، اقتصاد خراسان‌جنوبی و افزایش جذابیت مرز ماهیرود بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*