اخبار خراسان جنوبی/

 

 

 

شناسایی ۱۶بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۶بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۰۴آزمایش ملکولی تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۱بیمار جدید و از ۲۲تست سریع ۵مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۱۲۶تست ملکولی و سریع ۱۶مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۶مورد از بیرجند، ۱مورد از خوسف، ۵مورد از طبس، ۲ مورد از فردوس و ۲مورد از قاینات شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۸بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۷ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۹نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: با ثبت یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا تعداد فوتی‌های این بیماری به ۱۲۶۹ نفر رسید.

به گفته وی در ادامه روند واکسیناسیون تا کنون ۵۵۷هزار و ۷۳۶نفر دُز اول واکسن کرونا، ۴۹۱هزار و ۶۸۳نفر دُز دوم و ۷۰هزار و ۳۵۶نفر دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

اجرای هفتمین مرحله کمک‌های مومنانه در خراسان جنوبی

در هفتمین مرحله کمک‌های مومنانه به نیابت از سردار سلیمانی توزیع ۲۵ هزار بسته معیشتی در ۶۵ مسجد استان آغاز شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضای استان گفت: ارزش کمک های مومنانه در ایناجرای هفتمین مرحله کمک‌های مومنانه در خراسان جنوبی مرحله ۳۵ میلیارد تومان بوده است .
سرهنگ هزاری افزود : ارزش ریالی کمک های مومنانه از ابتدای سال تاکنون ۲۷۸ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان بوده است.
وی گفت: بسته ها با همکاری مساجد بین افراد نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا تا آخر هفته توزیع می شود.
سرهنگ هزاری افزود: کمک ها در  حوزه های بهداشت و درمان، اشتغال، آزاد سازی زندانیان، بسته های معیشتی، کمک جهیزیه و  لوازم التحریر  صرف می‌شود.

 

کشف لاشه ۱۵ قطعه پرنده وحشی در نهبندان

عاملان شکار ۱۵ قطعه پرنده وحشی در شهرستان نهبندان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت : بر اساس گزارش کشف لاشه ۱۵ قطعه پرنده وحشی در نهبندانهمیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیر مجاز در یکی از مناطق آزاد شهرستان، ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست نهبندان به محل مورد نظر اعزام شدند.

امیر کوهستانی افزود : با همکاری فرماندهی پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان و ماموران کلانتری، دو نفر متخلف شکار و صید شناسایی و دستگیر شدند.

وی گفت : از متخلفان دستگیر شده لاشه ۷ قطعه کبک ، ۷ قطعه تیهو و یک قطعه کبوتر وحشی به همراه یک قبضه سلاح کمرشکن تک لول و ۲۵ عدد فشنگ ساچمه کشف و ضبط شد

 

 

 

هشدار سطح قرمز مدیریت بحران در سه شهرستان

مدیریت بحران خراسان جنوبی برای نخستین بار در سال زراعی جاری در سه شهرستان هشدار سطح قرمز صادر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اعلام کرد: باتوجه به الگوی نقشه های هواشناسی برای شهرستان‌های نهبندان ، خوسف و سربیشه هشدار سطح قرمز صادر شد.

میرجلیلی افزود: براساس اخطاریه و هشدار سطح قرمز (بالاترین سطح هشدار) هواشناسی استان طی بازه زمانی عصر امروز یکشنبه ۱۲ آذر تا پایان وقت دوشنبه ۱۳ آذر وقوع بارش‌های سنگین تا خیلی سنگین در این شهرستان ها به شدت محتمل است و احتمال خسارت به زیر ساخت‌ها و سایر مستحدثات شهری و روستایی وجود دارد.

.

 

نفوذ سامانه جدید بارشی در خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید  تا سه‌شنبه در استان خبر داد.

نفوذ و فعالیت سامانه جدید بارشی در خراسان‌جنوبی

«فاطمه زارعی» افزود: با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید از یکشنبه تا سه‌شنبه رگبار باران همراه با رعد و برق، در نقاط کوهستانی و سردسیر تشکیل مه و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه تا دوشنبه اوایل شب بارش‌های رگباری تشدید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به رطوبت بالای زمین و تعذیه رطوبتی بسیار زیاد از عرض‌های جنوبی و وقع روان‌آب و سیلابی آبی شدن مسیل‌ها به ویژه در نیمه شرقی و مشخصا شهرستان‌های جنوبی استان از جمله نهبندان، سربیشه و خوسف می‌تواند سبب ایجاد خسارت به تأسیسات زیربنایی، قنوات و ابنیه‌ها و راه‌ها به ویژه در مناطق روستایی شود.

 

 

 

مزاحمت برای دختر دانش آموز در شبکه شاد/۴

مرد شیاد که با سوءاستفاده از شبکه شاد برای یک دانش‌آموز دختر مزاحمت ایجاد کرده بود از سوی پلیس فتا دستگیر شد.

به گزارش ایران، سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی، در تشریح خبر گفت: پدر و دختری که در شبکه اجتماعی شاد مورد تهدید و فحاشی از سوی فردی ناشناس قرار گرفته بودند با مراجعه به پلیس فتا شهرستان بردسکن از توابع استان خراسان رضوی خواهان پیگیری ماجرا شدند.

پدر این دختر دانش‌آموز مشهدی مدعی شد فرد ناشناسی در شبکه شاد برای دخترش مزاحمت ایجاد کرده و آرامش را از زندگی وی ربوده است. وی برای شناسایی هویت عامل مزاحمت مستندات لازم را به کارشناسان پلیس فتا شهرستان بردسکن ارائه داد. با توجه به مستندات موجود و بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد سیم‌کارتی که با آن اعمال مجرمانه صورت گرفته مرتبط با فردی در استان همجوار بوده اما صاحب سیم‌کارت از این ماجرا بی‌اطلاع است.

در ادامه بررسی‌ها عامل مزاحمت‌ها در حاشیه شهر مشهد شناسایی و با هماهنگی قضایی برای روشن شدن موضوع مزاحمت‌ها به پلیس فتا شهرستان بردسکن منتقل شد.

وی با مشاهده شواهد غیرقابل انکار جرم خود را پذیرفت و اعتراف کرد با فریب برخی معلمان در نقش پشتیبان به آنها پیام داده و با به‌دست آوردن رمز مدیریتی، مزاحم مخاطبین آنها شده و با در دست داشتن اطلاعات موصوف از سایر مخاطبین مبالغی را کلاهبرداری کرده است که با توجه به شگرد به کار گرفته شده انتظار می‌رود افراد دیگری به همین روش مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشند که از آنان نیز دعوت می‌شود اگر مزاحمتی مشابه داشته‌اند ضمن اعلام به پلیس فتا با انتخاب دو مرحله‌ای عضویت خود در شبکه‌های اجتماعی راه نفوذ افراد فرصت‌طلب و سودجو را مسدود سازند.

 

رییس کل دادگستری: مسایل جزئی به دادگاه کشیده نشود

رییس کل دادگستری: مسایل جزئی به دادگاه کشیده نشود

بیرجند – ایرنا – رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: باید از ظرفیت افراد ذی‌نفوذ استفاده و سعی شود با ترویج فرهنگ صلح و سازش، برخی مسایل جزئی به دادگاه کشیده نشود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در آیین افتتاح دادگاه عمومی بخش قهستان شهرستان درمیان افزود: امروز خواسته به‌حق مردم منطقه تحقق پیدا کرد و دادگاه عمومی بخش قهستان به عنوان هفدهمین حوزه قضایی استان خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: ساختمان بخشداری سابق از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار دستگاه قضا گرفت که جای تقدیر دارد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: البته استقرار دادگاه در یک منطقه به این معنا نیست که هر اختلافی به وجود بیاید، در دادگاه پرونده تشکیل شود بلکه باید فرهنگ صلح و سازش، براساس دستورات اسلام و سفارشات ائمه اطهار (ع) اجرا و در جامعه ترویج داده شود.

وی ادامه داد: استقرار دادگاه کمک به فرهنگ صلح و سازش بین مردم است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت همه مردم و مسوولان، زمینه‌های بروز اختلاف بین مردم شناسایی و ریشه‌کن شود و اقدامات اداری و فرهنگی لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: درخواست ما از مسوولان شهرستان این است که کمک کنند دادگاه بخش قهستان کم پرونده باشد و اختلافات کاهش یابد، وجود مرجع قضایی در یک منطقه لازم است اگر اقدامات دیگر راهگشا نبود به عنوان آخرین اقدام، ورود قضایی باشد.

وی افزود: یکی از سیاست‌های ما این بوده در جایی که جمعیت بالایی است، دستگاه‌ قضایی در کنار دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت روانی و برای احقاق حق مردم و کاهش رفت و آمد فعالیت داشته باشد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت حمایت از این نهاد نوپا در بخش قهستان گفت: توصیه ما به رییس دادگاه بخش قهستان هم این است که از ظرفیت‌های مردمی، اداری، ائمه جماعت و روحانیون با حفظ استقلال قوه قضاییه استفاده کند.

وی ادامه داد: امروز نظام اسلامی به برکت تلاش حاج قاسم در موقعیتی خاصی قرار دارد و خون سردار سلیمانی ضامن امنیت منطقه و کشورهای اسلامی شد لذا روز به روز امنیتی که این شهید بزرگوار به دنبالش بود با خونش بیشتر تامین شد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) در دفاع از حق در هر شرایطی حتی در غربت کامل احساس وظیفه کردند و دفاع از حق و حقانیت درسی بود که آن حضرت در تاریخ به یادگار گذاشتند.

وی افزود: این اتمام حجت برای همه مسلمانان، شیعیان و ارادتمندان آن بزرگوار باشد که باید دنبال حق و حق‌طلبی باشیم، هر سختی را در رسیدن به حق باید تحمل کنیم و حتی اگر همه مردم در یک طرف قرار گیرند و حق در طرف دیگر، نباید دفاع از حق را رها کنیم همان گونه که حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت سید الشهدا (ع) این کار انجام دادند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در زمان حاضر بسیار نیازمند به روحیه دفاع از حق و حق‌طلبی و دفاع از نظام جمهوری اسلام هستیم که در اوج مظلومیت در دنیا قرار دارد اما با اقتدار پیش‌ می‌رود که این سیره را باید از آن حضرت بیاموزیم و عملی کنیم.

وی با اشاره به حجت دیگری که خداوند متعال در زمان ما قرار داده و آن حجت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است افزود: این حجتی است از طرف خداوند به‌خصوص برای خدمتگزاران و مسوولان نظام جمهوی اسلامی، الگوی موفقی از مدیریت جهادی به جامعه معرفی کرد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: سردار سلیمانی یک فرمانده شجاع، حق‌طلب، حق‌شناس با تدبیر و یک مسوول جهادی و الگوی موفق در نظام جمهوری اسلامی است که باید این شخصیت بزرگوار الگوی همه مسوولان باشد چرا که خداوند متعال در روز قیامت عملکرد ما مسوولان را با این افراد شاخص می‌سنجد.

وی عنوان کرد: اگر رفتار و عملکرد ما در مقایسه با این بزرگواران، رنگ و بویی از آنها داشته و در جهت مخالف قرار نداشته باشد، قطعا خدواند آن خدمت را از ما می‌پذیرد و شهید حاج قاسم سلیمانی حجتی بر ماست که باید زندگی، عملکرد، صداقت، دیانت و دفاع از ولایت او را الگو قرار دهیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مقام معظم رهبری در خصوص این شهید بزرگوار فرمایشاتی بسیار پر مغز و پر معنا داشتند که نشان می‌دهد شخصیت سردار سلیمانی شخصیتی والا است و خیلی از ما این شخصیت را هنوز درک نکردیم اما ایشان این شخصیت را به خوبی شناختند و خدماتی که سردار سلیمانی به امنیت جامعه، امنیت کشور و منطقه و امنیت جوامع اسلام ارئه کرده است، مقام معظم رهبری بیشتر از همه درک می‌کنند.

وی بیان کرد: برخی از خدمات این شهید بزرگوار در این شرایط هنوز قابل گفتن نیست، برخی از آنچه که در شرایط فعلی می‌توان گفت از خدمات این شهید بزرگوار در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود و بخش عمده‌ای هنوز قابل گفتن نیست و در آینده تاریخ مشخص می‌شود که سردار سلیمانی کی‌ بود و چه کرد و چگونه این عزت را خداوند متعال به این شهید عنایت کرد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: تشییع جناره این شهید بزرگوار بخش از اجر ایشان بود اما اجر واقعی شهدایی همچون شهید سلیمانی در آخرت از سوی خداوند متعال ادا می‌شود و یکی از دلایل حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وجود شهداست.

امام جمعه اسدیه هم در این آیین گفت: باید به پیروی از ائمه اطهار (ع) عدالت در جامعه گسترش یابد و راه‌اندازی دادگاه در بخش قهستان خدمت خوبی به مردم و در راستای احقاق حق آنان است.

حجت الاسلام مصیب خزاعی افزود: باید در مجامع عمومی به مردم گفته شود که مسائل کوچک به دادگاه کشیده نشود، همه ما مسوولان و مردم به پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اجرای عدالت معنویت‌گرا، عقلانیت‌گرا، همراه با پیشرفت، عدالت انقلابی و عدالت وحدت‌بخش در منطقه باید تلاش داشته باشیم.

فرماندار درمیان هم گفت: امیدواریم با راه‌اندازی دادگاه در این منطقه، مشکلات و پرونده‌های دادگاهی کمی داشته باشیم و موارد در منطقه به‌صورت کدخدامنشی حل شود، مسائلی هم که به دادگاه ارجاع داد می‌شود با عدالت بررسی و حل شود.

حسینعلی بخشی ادامه داد: افرادی که در این مجموعه خدمت‌ خواهند کرد، تلاش کنند به بهترین نحو مشکلات مردم بررسی شود و ما هم به عنوان فرمانداری برای همکاری‌ها و هماهنگی‌ها آمادگی داریم.

همچنین در این آیین امیر کاری به عنوان رییس دادگاه بخش قهستان از سوی رییس کل دادگستری خراسان جنوبی معرفی شد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.

 

بزرگداشت سردار سلیمانی در ۱۴ بقعه متبرکه خراسان جنوبی برگزار می‌شود/۲

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: آیین بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در ۱۴ بقعه متبرکه شاخص این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بقاع متبرکه شاخص در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، نهبندان، فردوس، طبس، خضری، زیرکوه، سربیشه، قاینات و سرایان میزبان برگزاری مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مراسم شب شهادت حاج قاسم سلیمانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود گفت: برای برگزاری این مراسم از سخنرانان و مداحان شاخص کشوری و استانی دعوت شده و در حاشیه مراسم، نمایشگاه فاطمیه هم برپا می‌شود.

 

دستگیری ۷ خرده فروش مواد مخدردر”طبس”/۴

فرمانده انتظامی”طبس” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه ۷ خرده فروش مواد مخدرصنعتی دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان طبس در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با خرده فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: مأموران در بازرسی از محل های شناسایی شده، ۲۳۱ گرم انواع موادمخدرصنعتی کشف و ۷ نفر خرده فروش را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

سارق حرفه ای کابل برق در دام پلیس گرفتار شد/۴ 

فرمانده انتظامی”طبس” گفت: مأموران یک سارق حرفه ای دستگیر و ۴ فقره سرقت به ارزش ۴ میلیارد ریال در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت اماکن خصوصی و کابل های برق در شهرستان طبس، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار مأموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان طبس با انجام تحقیقات میدانی و بررسی ادله و مستندات یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات ضربتی وی را در هنگام سرقت دستگیر کردند و یک سواری پراید که متعلق به متهم بوده توقیف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس با بیان این که متهم در بازجویی های پلیسی به ۴ فقره سرقت کابل برق به ارزش ۴ میلیارد ریال اعتراف کرد؛ تصریح کرد: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مقام قضایی معرفی شد.

 

بدنسازی در حمامی قدیمی و با تجهیزات اهدایی

چندین دستگاه بدنسازی از سوی خیّرین به جوانان ورزشکار منطقه شاهکوه نهبندان اهداء شده اما ورزشکاران در حمام قدیمی روستای دهو تمرین می کنند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، چندی پیش پیگیری‌هایی به منظور تحقق آرزوی ورزشی جوانان منطقه شاهکوه نهبندان انجام شد.

آرزوی جوانان این منطقه و به خصوص جوانان روستای دهو این بود که بتوانند با امکانات خوب، به ورزش بدنسازی و پرورش اندام مشغول شوند.

با پیگیری‌های انجام شده، چندین خیّر نیک اندیش تجهیزات استاندارد و بروزی را به جوانان این منطقه اهداء کردند، اما مشکلی دیگر نیز پیش روی ورزشکاران شاهکوه و روستای دهو وجود دارد.

این مشکل نبود فضای مناسب ورزشی برای قرار دادن تجهیزات و مشغول شدن افراد به ورزش است.

تجهیزات تأمین شد، مکان ورزشی می خواهیم

یکی از جوانان روستای دهو شهرستان نهبندان گفت: تا دو ماه قبل در حمام قدیمی روستا و با تجهیزات غیر استاندارد بدنسازی به ورزش مشغول بودیم.

او گفت: پیگیری‌هایی از سوی مسئولین و رسانه ملی انجام شد و پس از رسانه‌ای شدن مشکل ما، چندین خیّر تجهیزاتی را در اختیار ما قرار دادند.

این جوان روستانشین گفت: تردمیل، دمبل و پرس سینه از جمله دستگاه‌هایی است که به ما داده شده و می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

او گفت: مشکل اساسی حال حاضر نبود مکان مناسب برای تمرین است و برخی از تجهیزات اهداء شده را نیز به دلیل محدودیت مکانی نمی‌توان به کار گرفت.

این جوان گفت: علاوه بر جوانان روستای دهو، سایر جوانان منطقه شاهکوه می‌خواهند ورزش کنند، اما به دلیل نبود فضا نمی‌توانیم آن‌ها را بپذیریم.

۱۵۰ میلیون ارزش دستگاه های اهدایی

حق پناه رئیس اداره ورزش و جوانان نهبندان گفت: ابزار و تجهیزات ورزشی اهداء شده به روستائیان بخش شاهکوه با کمک خیّرین فراهم شده است.

او گفت: این دستگاه‌ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد.

حق پناه گفت: از خیّرین می‌خواهیم با همت و تلاش خود مکانی آبرومند و مناسب را برای قرار دادن این دستگاه‌ها فراهم کنند تا جوانان بتوانند به راحتی ورزش کنند.

هاشمی یکی از ورزشکاران بدنساز نهبندان است که توانست با امکانات ورزشی کم، چندی پیش مدال طلای مسابقات آسیایی تک پرس را کسب کند.

اگر از سایر جوانان نیز حمایت شود، می‌توانند مانند این ورزشکار قهرمان به افتخارات بزرگی دست پیدا کنند.

 

برگزاری مراسم استقبال از قهرمانان و مدال آوران آسیایی در بیرجند/۷

برگزاری مراسم استقبال از قهرمانان و مدال آوران آسیایی در بیرجند

مراسم استقبال از قهرمانان و مدال آوران آسیایی در بیرجند برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، با حضور حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی، اسلامی سرپرست معاونت توسعه امور ورزش، سرهنگ صفاری زاده رییس شورای بسیج ورزشکاران، رئیس و اعضای هیأت بدنسازی و پرورش اندام استان، روسای هیات های ورزشی، پیشکسوتان، ورزشکاران و خانواده ها مراسم استقبال از ورزشکاران مدال آور بدنسازی و پرورش اندام اعزامی به مسابقات آسیایی برگزار شد. در این مراسم با شکوه توسط حسن عزیزی مدیرکل ورزش و جوانان استان و کهنسال رئیس هیات استان با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از ورزشکاران مدال آور تقدیر و تجلیل به عمل آمد. لازم به ذکر است: آقایان محمود آبادی و هاشمی در مسابقات قهرمانی آسیا، در ماده های مختلف هشت مدال رنگارنگ و عنوان نایب قهرمانی آسیا را برای استان به ارمغان آوردند.

اعلام برترین های مسابقات شنا کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی/۷

اعلام برترین های مسابقات شنا کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

برترین های مسابقات شنا کارکنان دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی اعلام و معرفی شدند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات شنا کارکنان دستگاه های اجرایی در بخش بانوان به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و با عنوان جام سردار دل ها با حضور ۱۴ شرکت کننده در دو بخش تیمی و انفرادی برگزار شد که در پایان نفرات برتر اعلام شدند . برترین ها در بخش تیمی  سازمان آموزش و پرورش مقام اول ، اداره کل ورزش و جوانان استان مقام دوم و اداره کل دادگستری استان مقام سوم را از آن خود کردند . همچنین برترین ها در بخش انفرادی : در ۵۰ متر آزاد ۳۰ سال و کمتر  فاطمه زارع از آموزش و پرورش مقام اول ، در ۵۰ متر آزاد رده سنی ۱۳۶۹-۱۳۶۵ افسون اشرف گنجویی از آموزش و پرورش مقام اول ،سمانه بنی اسدی از آموزش و پرورش مقام دوم و آتنا جعفری از اداره کل ورزش و جوانان استان مقام سوم ، در ۵۰ متر قورباغه رده سنی ۱۳۶۹_۱۳۶۵ فاطمه خسروی از آموزش و پرورش مقام اول و صدیقه کاهنی از دادگستری مقام دوم ، در ۵۰ متر آزاد رده سنی ۱۳۶۴_۱۳۶۰ مولود ماهگلی از اداره کل ورزش و جوانان استان مقام اول ، در ۵۰ متر قورباغه رده سنی ۱۳۶۴_۱۳۶۰ فاطمه سیادت از آموزش و پرورش مقام اول ، فاطمه چهکندی نژاد از اداره کل ورزش و جوانان مقام دوم ، در ۲۵ متر آزاد رده سنی ۱۳۵۹_۱۳۵۵ مریم زربان از اداره کل ورزش و جوانان مقام اول ، در ۲۵ متر آزاد رده سنی ۱۳۵۴_۱۳۵۰ فاطمه رخشانی مقام اول از اداره دادگستری را به خود اختصاص دادند

به مناسبت نکو‌داشت یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد؛

همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند/۷

به مناسبت نکو‌داشت یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند به همت مدیریت تربیت بدنی و فوق برنامه و بسیج خاتم‌الانبیاء(ص) کارکنان صبح روز یکشنبه ۱۲ دی برگزار شد.
همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همایش پیاده‌روی ویژه کارکنان دانشگاه بیرجند به مناسبت نکو‌داشت یاد و خاطره سردار حاج قاسم سلیمانی با حضور کارمندان و اعضای بسیج خاتم‌الانبیاء(ص) دانشگاه بیرجند برگزار شد.
حاضران در این پیاده‌روی از سازمان مرکزی تا مسجد امام جعفرصادق(ع) را پیاده‌روی کرده و با حضور در مزار شهید گمنام با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کردند.

 

 

کسب عنوان برتر جشنواره انتخاب رساله‌های برتر دکترای  توسط دانش آموخته دانشگاه بیرجند/۳

رساله دکتری دانش آموخته رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه بیرجند در جشنواره انتخاب رساله‌های برتر انجمن مطالعات برنامه درسی جزو سه رساله برتر جشنواره شد.
کسب عنوان رساله برتر دومین جشنواره انتخاب رساله‌های برتر دکترای رشته مطالعات برنامه درسی توسط دانش آموخته رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دومین جشنواره انتخاب رساله‌های برتر دکترای رشته مطالعات برنامه درسی تحت عنوان جشنواره شادروان دکتر علی شریعتمداری استاد فقید رشته تعلیم و تربیت با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دختر شادروان دکتر شریعتمداری و مشارکت ۹۰ شرکت کننده بصورت مجازی روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در این دانشگاه برگزار شد.
در این جشنواره دکتر خیرالنساء رمضان‌زاده، دانش‌آموخته دانشگاه بیرجند رساله خود را با راهنمایی  دکتر محسن آیتی ارائه کرد. وی توانست در دومین جشنواره دکتر شریعتمداری رتبه سوم  را کسب کند. در هر دوره هزینه‌های برگزاری و جوایز این جشنواره توسط خانم مهندس شریعتمداری و انجمن مطالعات برنامه درسی ایران تأمین می‌شود و از دکتر رمضان‌زاده با اهدای لوح تقدیر و هدیه یک میلیون تومانی تقدیر شد.
بنابر اعلام دکتر مصطفی قادری دبیر علمی این جشنواره، ۲۲ نفر داور در سه مرحله، فرایند انتخاب ۳۸ رساله دکترای رشته مطالعات برنامه درسی را برعهده داشتند. مسئله‌مندی پژوهش، میزان کاربرد یافته‌ها در جامعه، اصالت و به روز بودن اثر و روش‌مند بودن تحقیقات از جمله شاخص‌های انتخاب رساله‌های برتر بودند که در مرحله پایانی شش نفر از دانش‌آموختگان رشته مطالعات برنامه درسی از دانشگاه‌های مختلف کشور به رقابت پرداختند و با رأی نهایی داوران، سه رساله به عنوان رساله‌های برتر انتخاب شدند.
لازم به ذکر است؛ از شش رساله برتر این دوره دو رساله مربوط به دانش آموختگان رشته برنامه‌ریزی درسی دانشگاه بیرجند می‌باشد.
رساله دکتر صادق حامدی‌نسب، دیگر دانش آموخته دانشگاه بیرجند نیز به راهنمایی دکتر آیتی جزء شش رساله برتر این جشنواره قرار گرفت.

غبار روبی مزار شهدا توسط اعضای کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در نهبندان

غبار روبی مزار شهدا توسط اعضای کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری در نهبندان

کودکان ونوجوانان عضو کتاب‌خانه سیار روستایی کانون پرورش فکری د ر روستای «همند» نهبندان به همراه مربی این کتاب‌خانه آرامگاه تنها شهید این روستا را غبار روبی کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ به مناسب دهه بصیرت اعضای کتاب‌خانه سیار روستایی کانون نهبندان در روستای همند نهبندان  مزار «قدرت لله کاظمی» شهید هست سال دفاع مقدس این روستا  را غبار روبی کردند  و ضمن قرائت فاتحه با این شهید تجدید پیمان کردند.

آشنایی با آرمان‌های شهدا،  معرفی سردار شهید سلیمانی و وقایع دهه بصیرت از دیگر بخش‌های این برنامه  بود.

در آیین گرامی داشت سالگرد شهادت سردار دل ها و شهدای تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی عنوان شد

ترویج مکتب سلیمانی،مهمترین تکلیف خادمان نظام تعلیم وتربیت/۷

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: شناخت و ترویج مکتب سرداردلها،سپهبدشهید، حاج قاسم سلیمانی،مهم ترین تکلیف خادمین نظام تعلیم و تربیت در راستای نهادینه کردن سند تحول بنیادین و تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در آیین گرامی داشت دومین سالگرد شهادت مظلومانه سردار دل ها و اولین یادواره شهدای تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی که در محل نماز خانه این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: شهیدسلیمانی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دینی و فرهنگی جهاد کرد.

وی، با بیان این که شهادت سردار سلیمانی به دنیا نشان داد که انقلاب زنده است و تبیین و تشریح مکتب حاج قاسم وظیفه ماست،عنوان کرد: شهید سلیمانی حقیقتاً یکی از ارادتمندان واقعی حضرت زهرا (س) در مسیر ترویج معارف و آموزه‌های مکتب فاطمی بود و برای تحقق آن، سنگ تمام گذاشت و با شهادت خویش نشان داد که رهروی صدیق راه حضرت صدیقه طاهره (س) است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، خلوص نیت را از جمله خصوصیات بارزو سجایای اخلاقی و شخصیتی سیدالشهدای مقاومت برشمرد و خاطر نشان کرد: ظهور و بروز شخصیت بی‌بدیلی مانند سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی، که در تمامی عرصه‌ها تأثیرگذار بود از سرچشمه اصیل و زلال معنویت، ایمان و اخلاص نشئت می‌گیرد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که مکتب سلیمانی همان مکتب فاطمه زهرا (س) و مکتب امام حسین (ع) است؛تأکیدکرد: لازمه دستیابی و گام نهادن در این مکاتب، مراقبت، شهامت، استقامت، ولایت مداری و دفاع فاطمی از ولایت است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، اضافه کرد: با شهادت این بزرگ‌مرد، نبرد با ظالمان و مستکبران نه تنها کم‌فروغ یا متوقف نشده است، بلکه امت حزب‌الله انگیزه مضاعفی نیز برای مقابله با دولت تروریست آمریکا، صهیونیسم جهانی و گروه‌های تکفیری که فرزند نامشروع استکبار جهانی و دولت‌های مرتجع منطقه است، پیداکرده‌اند.

شایان ذکر است، قرائت دعلی پرفیض زیارت عاشورا به یاد تمامی شهدای انقلاب اسلامی به ویژه سیدالشهدای جبهه مقاومت، سپهبد شهید حاج قاسم سلمانی از دیگر برنامه های این آیین بود.

رونمایی از کتاب “سی غزل در سیره سردار دل ها” در فردوس/۲

از کتاب “سی غزل در سیره سردار دل ها” به قلم هادی دانش مقدم رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رونمایی از کتاب  “سی غزل در سیره سردار دل ها” به مناسبت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برپا شد و در این مراسم تعدادی از شاعران شهرستان فردوس به شعرخوانی در وصف سردار دل ها پرداختند.

افتتاح دبستان۶کلاسه علوی بورنگ/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از افتتاح دبستان ۶کلاسه ی علوی روستای بورنگ شهرستان مرزی درمیان خبرداد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد عی واقعی، افزود: این طرح،در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع با مشارکت بنیاد علوی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان،احداث، و به بهره برداری رسیده است.

وی، با اشاره به مشارکت ۸۴۰ میلیون تومانی بنیاد علوی در این پروژه آموزشی و تربیتی، تصریح کرد: برای احداث دبستان علوی بورنگ مبلغ ۴ میلیارد تومان هزینه شده است که بخش دیگر اعتبارات مورد نیاز آن؛ از محل اعتبارات ملی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، تأمین و هزینه شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره افتتاح سه طرح آموزشی و تربیتی دیگر تا پایان سال جاری در دیار قلاع کهن ، عنوان کرد: با افتتاح آموزشگاه ۶ کلاسه ی علوی روستای بورنگ ۴۹۰ متر مربع به فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیتی شهرستان مرزی درمیان افزوده می شود.

به گفته واقعی، ۱۲۰ دانش آموز دوره ابتدایی و پیش دبستانی از نعمت فضای آموزشی، پرورشی و تربیتی استاندارد برخوردار شدند.

اجرای نمایش ” تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت ” در قاین/۲

اجرای نمایش " تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت " در سالن نمایش مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد قاین
نمایش ” تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت ” به کارگردانی زهرا صرافیان در سالن نمایش مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد قاین از ۱۰ تا ۱۶ دی ماه به روی صحنه می رود .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، اجرای نمایش ” تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت “به همت گروه نمایش فلق، انجمن هنرهای نمایشی قاین ، کانون بسیج هنرمندان قاین و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه رفت.

میرزنگویی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاینات بیان داشت: این نمایش با موضوع دفاع مقدس به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از ۱۰ تا ۱۶ دی ماه سال جاری اجرا می شود .

وی افزود : در نمایش ” تو را نشان دادم انگشتم از هوش رفت ” ناصر قوی ، زهرا صرافیان ، اکبر کارگر ، محمود رزوینی و المیرا علیرضایی ایفای نقش می کنند و مسعود رونقی به عنوان سرپرست گروه و مشاور کارگردان و انتخاب موسیقی ، یونس رونقی طراح صحنه و پوستر ، مجید قائم پناه طراح و اجرای نور ، زهرا صرافیان طراح لباس وجواد پیشجو بعنوان مسئول تدارکات همکاری دارند .

شایان ذکر است این نمایش در پانزدهمین جشنواره تئاتر استان نیز حضور داشت و زهرا صرافیان در بخش بازیگری زن مقام سوم را کسب کرد و ناصر قوی در بخش بازیگری مرد به عنوان پیشکسوت تئاتر قاین شایسته تقدیر شد.

 

افزایش ۳۰ درصدی قیمت فرش دستباف خراسان جنوبی/۳

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: قیمت فرش دستباف استان نسبت به پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته که به دلیل تورم حاکم بر جامعه بوده است. کامیابی‌مسک رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ۱۴۵ هزار متر مربع فرش دستباف در ۹ ماه گذشته در استان تولید شده است که ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و این مقدار تولید فرش نسبت به مدت مشابه پارسال تفاوت چشمگیری نداشته است و پارسال ۱۴۰ هزار متر مربع فرش دستباف به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی تولید شده است.

او گفت: بیش از ۳۰ درصد قیمت فرش دستباف در امسال نسبت به پارسال افزایش داشته است و با همین افزایش قیمت باز هم بافنده ما حداقل دستمزد قانون کار را ندارد و این افزایش قیمت نیز به دلیل تورم حاکم بر اقتصاد جامعه بوده است.

کامیابی مسک گفت: در یک سال گذشته قیمت مواد اولیه فرش دستباف رشد چشمگیری نداشته است، ولی با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: همچنان شاهد رکود بازار فرش دستباف استان هستیم و حجم زیادی از فرش‌های تولیدی روی دست بافنده و تجار باقی مانده است.

مراسم استقبال از پیکر مطهر ۴ شهید گمنام در فرودگاه بیرجند/۲-۳

 

پیکر 4 شهید گمنام وارد فرودگاه بیرجند شد

 

 

پیکر چهار شهید گمنام وارد بیرجند شد

 پیکر چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی روز یکشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند وارد خراسان جنوبی شد.

 پیکر این شهدا بعد از مراسم تشریفات نظامی و ادای احترام، با حضور استاندار خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مسوولان استان و خانواده شهدا به سمت خودروهای مخصوص حمل شد و سپس با تشییع خودرویی به صورت محدود به هیات کهف‌الشهدا وابسته به فرزندان شاهد منتقل شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: پیکر این شهدا تا سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برای وداع به شهرها و روستاهای مختلف و مساجدی که برنامه دهه فاطمیه و بزرگداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی در آنها برگزار می‌شود انتقال می‌یابد.

سرهنگ غلامرضا فلاحی افزود: پنجشنبه هفته جاری همزمان با سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) پیکر ۲ شهید گمنام در بیرجند از میدان شهدا تا ابوذر بعد از مدیحه‌سرایی و اقامه نماز توسط نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تشییع می‌شوند.

وی ادامه داد: از این ۲ شهید گمنام، یک شهید در پایگاه شکاری سرلشکر شهید حسینی ارتش و یک شهید در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی به خاک سپرده می‌شوند.

وی گفت: ۲ شهید دیگر به شهرستان نهبندان منتقل و در روستای چاهداشی این شهرستان تشییع و تدفین می‌شوند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار داشت: این چهار شهید ۱۶، ۱۷، ۱۹ و ۲۴ ساله هستند که پیکر آنها در مناطق شلمچه، شرق دجله و فکه شناسایی شده‌اند و در عملیات‌های کربلای پنج، بدر و والفجر مقدماتی نیز به شهادت رسیده‌اند.

با احتساب میزبانی از این شهدا ۱۴۲ شهید در ۶۲ نقطه خراسان جنوبی آرمیده‌اند.

 

اکران سراسری مستند “۷۲ ساعت” در سینما فردوسی بیرجند/۲

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اکران مستند “۷۲ ساعت” همزمان با سراسر کشور، در سینما فردوسی بیرجند خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، مستند سینمایی «۷۲ ساعت» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، بعدازظهر یکشنبه ۱۲ دی ماه جاری با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بیرجند اکران شد.

به گفته وی این مستند، روایتی تازه و منتشر نشده از ۷۲ ساعت منتهی به شهادت حاج قاسم سلیمانی است.

زمزم با اشاره به این که همزمان با این برنامه، از موزیک ویدئو “کربلا در کربلا” با موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز رونمایی شد، ادامه داد: این موزیک ویدئو به تهیه کنندگی مجتبی حسن پور و با صدای محمدرضا حسن پور، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موسسه باربد کویر، ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پایان مراسم نیز از خانواده شهید مسروری و شهید بصیری پور نیز تجلیل شد.

 

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با والدین کودک جان باخته بیرجندی؛
این اتفاق قابل توجیه و دفاع نیست/۲-۳

دلجویی استاندار خراسان جنوبی از خانواده کودک جانباخته در بیرجند

 استاندار خراسان جنوبی روز یکشنبه با حضور در منزل کودک جانباخته حادثه روستای امیرآباد بیرجند از خانواده این کودک دلجویی کرد.

جواد قناعت در این دیدار که سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی و فرماندار بیرجند نیز حضور داشتند، با خانواده کودک ۴.۵ ساله که چند روز قبل در اثر حمله سگ ولگرد جان باخت، ابراز همدردی کرد.

استاندار خراسان جنوبی در دیدار با خانواده یاسین تاکید کرد: اتفاقاتی از این دست اصلا قابل توجیه و دفاع نیست.

وی گفت: ما مردم را از خود می‌دانیم و در مصیبت‌شان شریک هستیم.

قناعت افزود: باید با تعامل و همراهی، کاستی‌هایی مثل روشنایی معابر را برطرف کنیم تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.

سه‌شنبه هفتم دی ماه جاری یاسین ۴.۵ ساله در اثر حادثه حمله و گازگرفتگی سگ ولگرد در روستای امیرآباد بیرجند فوت کرد.

 

 

 

یادداشت روز

درسی از مرگ یاسین/۵-۴

عصمت برزجی
درسی از مرگ یاسین

 مرگ یاسین کودک چهار و نیم ساله که چند روز قبل قربانی حمله سگ‌های ولگرد در منطقه امیرآباد بیرجند شد، درسی برای مردم و مسوولان است که امید می‌رود با تامل بر این ماجرا حادثه‌ای مشابه آن رقم نخورد.

خبر تلخ حمله سگ‌های ولگرد به پسری در روستای امیرآباد بیرجند سه‌شنبه هفتم دی ماه نه تنها در این منطقه بلکه با بازتاب ملی قلب بسیاری از شهروندان را به درد آورد.

حادثه‌ای که کمتر از چند ثانیه مقابل چشمان مادر یاسین رقم خورد و او نتوانست کاری برای نجات فرزندش انجام دهد.

چند سگ در روز روشن به تعدادی کودک که معصومانه مشغول بازی بودند، حمله‌ور شدند و یکی که از همه کوچکتر بوده و پای فرار نداشته را به دندان می‌گیرند و با آمدن جمعیت، کمی آن طرف‌تر جسم بی‌جانش را بر زمین می‌اندازند!

این حادثه در سه ماه اخیر دومین بار در منطقه امیرآباد بیرجند رخ داده و به گفته رییس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند فقط از ابتدای امسال ۱۶ مورد مجروح ناشی از جراحت سگ‌های ولگرد به مراکز درمانی ارجاع شده است.

شهر بیرجند هم مشابه سایر شهرها و روستاهای کشور سال‌هاست که با پدیده افزایش جمعیت سگ‌های بی‌صاحب مواجه شده و بارها شهروندان از این موضوع ابراز نگرانی و ناراحتی کرده‌اند.

علیرغم اینکه رسانه‌ها نیز به‌طور مکرر در این باره قلم‌فرسایی کرده و هشدارهایی را داده‌اند که پیش از وقوع حادثه‌ای دلخراش باید فکری به حال این معضل شهری کرد اما متاسفانه به مرگ تلخ یاسین رسید.

گاهی که صدای اعتراض شهروندان از پرسه زدن سگ‌ها در شهر بلند شد و رسانه‌ها آن را به گوش مسوولان رساندند، عده‌ای که خود را حامی حیوانات می‌نامند، گفتند این سگ‌های گرسنه کاری به انسان ندارند و فقط با پرسه‌زنی در شهر به دنبال سیر کردن شکم خود هستند.

حامیان حقوق حیوانات که همواره از مخالفان سرسخت آزار دادن سگ‌ها در شهرها هستند، حتی از به کار بردن کلمه «ولگرد» برای سگ‌ها به خشم می‌آیند و نام «بلاصاحب» را مناسب‌تر می‌دانند.

آنها بر این باورند که انسان‌ها با توسعه شهرها به زیستگاه حیوانات تجاوز کرده‌اند و اکنون نباید از آنها بترسند بلکه باید به هر طریقی که شده شکم‌شان را سیر کنند.

از همین رو مشاهده می‌شود عده‌ای با انداختن پس مانده‌های غذا در کوچه و معابر شهر در فکر کمک به سگ‌های لاغر و گرسنه هستند و از عواقب این کار هم هیچ بیمی ندارند.

کارشناسان محیط زیست نیز می‌گویند دسترسی آسان به طعمه یا غذا و نبود عوامل کنترل‌کننده و تهدیدکننده باعث افزایش جمعیت ناگهانی یک‌ گونه در طبیعت می‌شود لذا نقش ۲ عامل ذکر شده در انفجار جمعیت سگ‌های شهر بیرجند هم بسیار واضح است.

پس می‌توان گفت غذا دادن غیراصولی به سگ‌ها از جمله رفتارهایی است که این روزها در میان مردم رایج شده و نتیجه‌ای جز افزایش جمعیت سگ‌ها به دنبال نداشته است.

پدیده سگ‌های ولگرد، معضلی جدید در شهرها و روستاها نیست بلکه از سال‌های دور به‌تدریج شاهد رشد جمعیت سگ‌ها بوده‌ایم و روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل، پیش روی مسوولان شهری بوده است.

معدوم‌سازی و ترحم‏‌کُشی روش‌هایی بود که اجرا شد ولی به‌طور دقیق نتیجه‌بخش نبود و اکنون چند سالی است که با ایجاد پناهگاه، مسوولان ذیربط با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد با روش عقیم‌سازی به دنبال کنترل جمعیت سگ‌ها هستند که به نظر می‌رسد این روش هم تاکنون اثر مثبتی نداشته است.

برخی معتقد هستند که در کنترل سگ‌های ولگرد یا بلاصاحب نقش شهرداری پررنگ‌تر از سایر دستگاه‌هاست و جمع‌آوری نشدن به‌موقع زباله‌ها، تفکیک زباله‌های تَر از خشک و ایجاد پناهگاه برای این حیوانات از جمله وظایف شهرداری است که تاثیر زیادی در کنترل افزایش جمعیت سگ‌ها دارد.

موضوعی که با مرگ یاسین و با دستور دستگاه قضا ضرب‌الاجل یک ماهه گرفت تا ساماندهی این حیوانات در مرکز استان اجرایی شود، اگرچه برای آن کودک نوشدارو بعد از مرگ سهراب است اما از تکرار چنین حوادث تلخی پیشگیری خواهد کرد.

نقش مردم هم در این میان حایز اهمیت است و انتظار می‌رود با غذارسانی اصولی و رها نکردن سگ‌ها بعد از نگهداری به مسوولان شهری در کنترل جمعیت این حیوان کمک کنند.

مدیریت سگ‌های صاحب‌دار به‌ویژه سگ‌های گله و عقیم‌سازی نیز از راهکارهایی است که بارها کارشناسان درباره آن صحبت کرده‌ و آن را در کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد تاثیرگذار دانسته‌اند.

اگرچه سگ‌ها هم جزئی از اکوسیستم طبیعت هستند و وجود آنها ضروری است اما این به معنای رها کردن آنها در محیط زیست انسان‌ها نبوده و به نظر می‌رسد نگاه مدیریتی به این قضیه باید تغییر کند تا با برخورد اصولی و تعریف شده، هزینه‌های کمتری به شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط تحمیل شود از سوی دیگر بتوان با فراهم کردن الزام‌های قانونی، جمعیت این حیوانات را کنترل کرد.

بدون ‏شک مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود و از حوادث تلخ درس‌هایی به جا می‌ماند که نباید آنها را پس از مدتی فراموش کرد.

 

 

 

 

اعطای وام ۳۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی

 مدیر امور تاکسیرانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی در قالب وام به رانندگان تاکسی در استان پرداخت می‌شود.

علی بذرافشان در گفتگو با مهر گفت: بر اساس انعقاد تفاهم نامه اتحادیه تاکسی رانی با یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه مبلغ ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به رانندگان تاکسی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این که این تسهیلات در قالب تغییرات لوازم یدکی و تعمیرات خودرو پرداخت می‌شود افزود: رانندگان می‌توانند به صورت اقساط بدون بهره و کارمزد از خدمات تعمیرگاهی در تمامی نمایندگی‌ها و خرید قطعات از فروشگاه‌های تحت قرار داد استفاده کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان باید ابتدا در عضویت بانک تحت قرار داد شده و بر اساس اعتبار سنجی اعتباری معادل ۳ تا ۳۰ میلیون تومان به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد.

به گفته بذرافشان متقاضیانی که تا ۳ ماه از طریق کارتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تراکنشی نداشته باشند نیازی به پرداخت اقساط نداشته و اقساط از ماه بعد از اولین تراکنش انجام می‌شود.

مدیر امور تاکسیرانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه این تسهیلات کاملاً بدون بهره و کارمزد است، گفت: قیمت قسطی قطعات و خدمات با قیمت نقد هیچ گونه تفاوتی ندارد.

 

 

در خراسان جنوبی؛

حدود نیمی از واحدهای مسکن روستایی نامقاوم است/۲-۳

۴۶ درصد واحدهای مسکن روستایی در خراسان جنوبی نامقاوم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تنها مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون با اجرای طرح‌های مختلف در بازسازی و احداث مسکن روستایی ۵۳.۴ درصد واحد‌های مسکن روستایی استان مقاوم است و حدود ۴۶ درصد واحدها نیز نامقاوم هستند.

او گفت: میانگین کشوری مقاوم سازی واحد‌های روستایی حدود ۵۲ درصد است.

تنها گفت: در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی روستایی در هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه استان ثبت شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴۷ هزار و ۴۶۹ واحد مسکونی در بیش از ۷۸۰ روستای مقاوم سازی و از استحکام کامل برخوردارند که ۱۵ هزار و ۹۸۲ واحد قبل از سال ۸۴ نوسازی و بازسازی شده اند.

او گفت: ۳۱ هزار و ۴۸۷ واحد بعد از سال ۸۴ تاکنون نوسازی و بازسازی شده اند.

 

 

https://cdn.yjc.news/files/fa/news/1400/10/12/15404160_344.jpg

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*