اخبار خراسان جنوبی /

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی منصوب شد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی منصوب شد

سید محمدرضا طالبی به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ بنا به پیشنهاد استاندار، سید محمدرضا طالبی به سمت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری منصوب شد.

طالبی پیش از این در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی مسئولیت داشته است.

“ناصر خوش‌خبر” از سال ۱۳۹۸ تاکنون معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی را برعهده داشت.

استاندار خراسان جنوبی پیش از این برای سه معاونت دیگر استانداری، سرپرست تعیین کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی منصوب شد

 

 

 

 

کارشناس هواشناسی استان گفت: در شبانه روز گذشته ایستگاههای ماژان و خوسف و محمدشهر  ۲۹ میلیمتر باران ، جنوب شرق بیرجند و حاجی آباد زیرکوه ۲۴ میلی متر، سربیشه ۱۷ میلی متر، قاین ۱۶ میلی متر، ایستگاه فرودگاهی بیرجند ۱۴ میلی متر، اسدیه ۱۰ میلی متر، نهبندان ۸ میلی متر، سرایان و فردوس ۷ میلی متر، بشرویه ۱ وطبس کمتر از ۱ میلیمتر بارش ثبت کردند.

بارندگی به ۴۵ راه روستایی خراسان جنوبی خسارت زد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بارندگی‌های ۲ روز اخیر به بیش از ۴۵ راه روستایی استان خسارت زد که با تلاش نیروهای راهداری پاکسازی اولیه این راه‌ها از گل و لای و ترمیم آسیب‌دیدگی‌ها انجام شد.

اسدالله جلال‌زاده روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر با تلاش مشترک تیم‌های راهداری و پلیس راه استان تردد در تمام راه‌های شریانی و اصلی استان به صورت روان برقرار است.

وی ادامه داد: در طرح راهداری زمستانی استان و نخستین بارش و برف ۲ روز اخیر ۱۴۰ نیروی راهداری مشارکت دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار اشت: با فعال‌سازی قرارگاه استانی راهداری زمستانی، در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۳۰ راهدارخانه و بیش از ۵۷ اکیپ راهداری در  راه‌های مواصلاتی استان فعال شده است.

وی بیان کرد: با توجه به بارش برف در گردنه‌های برفگیر استان در پنج شهرستان و بارش باران در چهار شهرستان دیگر، ۳۰ درصد راه‌های استان از بارش‌ها تاثیر پذیرفتند.

جلال‌زاده ادامه داد: در پی این بارش‌ها، بیش از ۹۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری و ۱۴۰ نفر نیروی راهدار با استفاده از حدود ۸۰ تن شن و نمک به برفروبی، پاکسازی و شن و نمک‌پاشی ۴۰۰ کیلومتر از انواع راه‌های استان پرداختند.

وی عنوان کرد: به بیش از ۷۰ خودرو در طول راه‌های بین شهری و روستایی استان توسط عوامل راهداری امدادرسانی شد و ۳۰ نفر از مسافران در راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند.

وی افزود: شماره تلفن گویای ۱۴۱ و سایت مرکز مدیریت راه‌های کشور و اپیکیشن ۱۴۱ صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هموطنان برای اطلاع‌رسانی از وضعیت جاده‌های استان است.

فعالیت سامانه بارشی که از روز پنجشنبه نهم دی ماه در این استان آغاز شد تمامی مناطق را تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی گزارش برف و باران ارائه شد.

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

حمایت قضایی از واحدهای تولیدی را انجام می دهیم

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از نظارت جدی دستگاه قضا بر ترک فعل حوزه رونق تولید در خراسان جنوبی خبر داد.

رییس کل دادگستری استان در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به متولیان حوزه تولید زیر ذره بین دستگاه قضاسیاست حمایتی دولت سیزدهم بر حوزه تولید، دستگاه قضا هم به عنوان حامی، نظارت جدی بر هرگونه ترک فعل متولیان امر تولید خواهد داشت تا اشتغال در استان کمرنگ نشود.
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل می‌شود و ما همچنان خود را متعهد می‌دانیم مشکلات واحدهای تولیدی را در استان پیگیری کنیم که این پیگیری‌ها با گزارشی که خود واحدهای تولیدی ارایه می‌دهند که حاکی از وجود برخی از مشکلات است انجام و منتج به نتیجه می‌شود.
در این جلسه همچنین مشکلات برخی شرکت های تعاونی مسکن و چند واحد تولیدی استان بررسی و مقرر شد آنچه تاکنون توسط شرکت‌ها پرداخت شده از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری و تامین اجتماعی استان هم موظف به ارزیابی عملکرد یکسال آخر شرکت‌ها از این پس با توجه به دستورالعمل معاون دادستان کل کشور شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی همچنین با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص یکی از شرکت های حوزه زغالسنگ طبس افزود: در این پروژه تعهدات کارفرما و پیمانکار هنوز عملیاتی نشده و با توجه به اینکه ۷۵ درصد زغال سنگ کشور در این استان تولید می شود باید همه برای تسریع در رونق تولید برای حل مشکلات این واحدهای تولیدی کمک کنیم.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر رعایت نکات ایمنی در معادن استان به ویژه معادن زغال سنگ گفت : معادن زغال سنگ آسیب پذیرترین معادنی هستند که تلفات زیادی تاکنون در سطح کشور در این حوزه وارد شده و باید نکات ایمنی در آنها به طور کامل رعایت شود.
در پایان این جلسه نیز مقرر شد با پیگیری سازمان صمت و دادگستری خراسان جنوبی تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای احیای فعالیت این شرکت حوزه زغالسنگ اعطا شود.

 

بازدید شهردار بیرجند از عملیات لایروبی و پاکسازی کانال ها و مسیل های شهر

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ شهردار و معاون خدمات شهری از عملیات لایروبی کانال ها و جوب های سطح شهر با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آنها که در مسیر سیلاب قرار دارند، بازدید نمودند

نیروهای خدوم خدمات شهری و اجرایی، طبق برنامه ریزی های انجام یافته و اولویت بندی ها به طور مداوم و منظم اقدام به لایروبی کانال های سطح شهر خواهد نمود تا هیچ گونه مشکلی از نظر آب گرفتگی در معابر سطح شهر برای همشهریان عزیز پیش نیاید.

 

 

 

 

شهردار بیرجند: شهرداری بیرجند جهت مقابله با سیل و اتفاقات ناشی از بارندگی‌های اخیر به حالت آماده باش در آمد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ دکتر مهدی بهترین با اعلام این خبر اظهار داشت: همزمان با آغاز بارندگی از شب گذشته‌ چهار اکیپ در شهرداری مرکز و تعداد ۲۵ آتش نشان نیز در شش ایستگاه آتش نشانی آماده خدمت رسانی و مقابله با هر گونه حادثه در پی بارندگی‌های اخیر هستند.

ایمنی کارگران در اولویت مجتمع‌های معدنی خراسان جنوبی باشد

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ایمنی کارگران در اولویت مجتمع‌های معدنی خراسان جنوبی باشد و هر جایی که ایمنی کارگر را به خطر بیندازند تعطیل خواهد شد.

عباس جرجانی روز شنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی افزود: با توجه به نیاز کشور احداث کارخانه‌های زغالشویی در اولویت بخش معدنی زغال سنگ است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی باید طبق تعهدی که داده، کشور را از واردات زغال سنگ بی‌نیاز کند زیرا اکنون ۲ میلیون تن واردات کشور در این زمینه است.

جرجانی تصریح کرد: در ارتباط با مشکل نقدینگی شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند هم طبق درخواست سرمایه‌گذار برای اعطای ۲ میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی خواهد شد.

بررسی مشکلات شرکت تعاونی مسکن اتحاد بیرجند، شرکت پیرامید سازه خاوران، شرکت تعاونی توسعه و عمران آباد میزان قاینات، شرکت سامان کاوش طبس و شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند از مهمترین موارد مورد بررسی در این ستاد بود.

کمبود مواد ناریه، تامین آب و ضبط ضمانت نامه بانکی از مشکلات مطرح شده شرکت سامان کاوش طبس بود که مقرر شد دستگاه‌ها با پیمانکار همکاری لازم را داشته باشند و تاکید شد اگر اثبات شود که پیمانکاری توان کار را ندارد دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند، خلعیت صورت می‌گیرد و به شرکت بهتری واگذار خواهد شد.

وضعیت جدید افغانستان و مشکلات ارز از مهمترین دغدغه‌های شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند به عنوان شرکت صادرکننده محصولاتی نظیر ایزوگام بود که از تیرماه ۱۴۰۰ تعطیل شده بود.

در این نشست با پیگیری سازمان صمت و دادگستری خراسان جنوبی مقرر شد تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای احیای فعالیت این شرکت اعطا شود.

 

 

 

 

بیش از ۱۵ هزار مشترک به مشترکان گاز خراسان جنوبی اضافه شدند

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۶ درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند و بیش از ۱۵ هزار و ۱۱۲ مشترک گاز در خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون جذب شده‌اند.

سید محمود هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۱۱ هزار و ۴۳۱ مشترک ساکن روستاها و ۳ هزار و ۵۸۱ مشترک ساکن شهرهای استان هستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۰۳ هزار مشترک در استان خراسان جنوبی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند که از این تعداد ۱۰۳ هزار و ۱۵۳ مشترک روستایی و ۱۹۹ هزار و ۸۶۴ مشترک شهری است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال با جذب هفت هزار مشترک جدید، تعداد مشترکان بهره‌مند از گاز طبیعی به بیش از ۳۱۰ هزار مشترک افزایش یابد.

وی افزود: امسال بیش از هزار و ۲۹۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در این استان مصرف شده و بیشترین مصرف در ۲۴ آذر ماه بوده است.

هاشمی گفت: با توجه به اعمال محدودیت مصرف در فصل سرد سال برای نیروگاه‌ها، بالاترین میزان مصرف گاز از ابتدای امسال برای بخش خانگی در ۲۴ آذر ماه به میزان پنج میلیون متر مکعب در شبانه‌روز ثبت شده است.

وی تصریح کرد: تا چند ماه آینده و با اتمام پروژه‌های روستایی در دست اجرا، تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در خراسان جنوبی از این نعمت خدادادی بهره‌مند می‌شوند و از هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود هرچه سریعتر برای اشتراک‌پذیری گاز اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به برنامه این شرکت برای گازرسانی به ۱۱۳ روستای مرزی استان تا پایان امسال افزود: در حال حاضر ۱۲ شهر و ۵۹۲ روستای مرزی استان زیر پوشش گاز طبیعی قرار دارند.

وی اعتبار مورد نیاز برای گازرسانی به ۱۱۳ روستای مرزی را بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: هزینه اجرای تمامی پروژه‌های گازرسانی در خراسان جنوبی از جمله گازرسانی به روستاها از محل منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران تامین و پرداخت می‌شود.

هاشمی اظهار داشت: سال گذشته ۲ هزار و ۴۷۱ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در خراسان جنوبی اجرا شد که از این مقدار ۲ هزار و ۳۷۷ کیلومتر مربوط به مناطق روستایی و ۹۴ کیلومتر مربوط به مناطق شهری استان بوده است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند با ۱۱ شهرستان، بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۵۹ درصد آن در مناطق شهری ساکن است.

 

 

 

 

حمایت قضایی از واحدهای تولیدی را انجام می دهیم

دستگاه قضا بر ترک فعل در بخش تولید نظارت جدی دارد

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به سیاست حمایتی دولت سیزدهم در بخش تولید، دستگاه قضا هم به عنوان حامی بر هرگونه ترک فعل متولیان، نظارت جدی دارد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز شنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی افزود: دستگاه قضا برای هرگونه حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان آمادگی دارد تا شاهد رونق تولید و برداشته شدن موانع در این زمینه باشیم.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و سیاست‌های حمایتی که دولت از واحدهای تولیدی دارد، امید می‌رود کار ما در دستگاه قضایی در حوزه تولید به حداقل برسد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: به عنوان دستگاه قضایی این آمادگی وجود دارد که هرگونه حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان داشته باشیم و در سالی که به عنوان سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” نامگذاری شده ما هم در دستگاه قضا بتوانیم نقش خودمان را به گونه‌ای عملیاتی کنیم که این شعار عملا در استان و شهرستان‌ها محقق شود.

وی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل می‌شود و ما همچنان خود را متعهد می‌دانیم به اینکه مشکلات واحدهای تولیدی را در استان پیگیری کنیم که این پیگیری‌ها با گزارشی که خود واحدهای تولیدی ارایه می‌دهند که حاکی از وجود برخی از مشکلات است انجام و منتج به نتیجه می‌شود.

بررسی مشکلات شرکت تعاونی مسکن اتحاد بیرجند، شرکت پیرامید سازه خاوران، شرکت تعاونی توسعه و عمران آباد میزان قاینات، شرکت سامان کاوش طبس و شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند از مهمترین موارد مورد بررسی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی بود.

سه شرکت تعاونی مسکن اتحاد بیرجند، شرکت پیرامید سازه خاوران، شرکت تعاونی توسعه و عمران آباد میزان قاینات مهمترین مشکل‌شان نحوه حسابرسی تامین اجتماعی بود که طبق دستورالعمل معاون دادستان کل کشور باید یک سال آخر فعالیت مورد محاسبه قرار گیرد اما فعالیت چند ساله این شرکت‌‎ها مورد محاسبه قرار گرفته است.

در این ستاد مقرر شد آنچه تاکنون توسط شرکت‌ها پرداخت شده از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری شود و تامین اجتماعی استان هم موظف به ارزیابی عملکرد یکسال آخر شرکت‌ها از این پس با توجه به دستورالعمل معاون دادستان کل کشور شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در این باره تاکید کرد: وقتی دادستانی کل دستورالعملی را صادر می‌کند قبل از آن جلسات کارشناسی زیادی برگزار می‌شود که لازم‌الاجرا است و تامین اجتماعی مکلف است در حسابرسی سال آخر را مورد توجه قرار دهد.

کمبود مواد ناریه، تامین آب و ضبط ضمانت‌نامه بانکی از مشکلات مطرح شده شرکت سامان کاوش طبس بود که مقرر شد دستگاه‌ها با پیمانکار همکاری لازم را داشته باشند و تاکید شد اگر اثبات بشود که پیمانکاری توان کار را ندارد دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند، خلعیت صورت می‌گیرد و به شرکت بهتری واگذار خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در ارتباط با مشکلات این شرکت گفت: هدف این است که در تولید تسریع شود زیرا کشور نیازمند زغالسنگ است و از طرفی ۷۵ درصد زغال سنگ کشور در این استان است که باید همه برای به نتیجه رسیدن تولید کمک کنیم.

وی تصریح کرد: کارفرما و پیمانکار نباید مقابل هم قرار بگیرند بلکه باید در کنار هم باشند تا کار جلو برود بنابراین باید با نظارت عالیه موارد مورد ‌توجه‌ قرار گیرد زیرا ایمنی کار خیلی مهم است اگر هزاران تن مواد معدنی تولید کنیم اما جان حتی یک نفر با مشکل مواجه شود دردی را دوا نمی‌کند و معادن زغال سنگ آسیب پذیرترین معادنی هستند که تلفات زیادی تاکنون در سطح کشور در این حوزه وارد کرده‌اند.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: در این پروژه تعهدات کارفرما و پیمانکار هنوز عملیاتی نشده که امیدواریم با تحقق این مهم بتوانیم از این ظرفیت که از نیازهای جدی کشور است به خوبی بهره‌مند شویم.

وضعیت جدید افغانستان و مشکلات ارز از مهمترین دغدغه‌های شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند به عنوان شرکت صادرکننده محصولاتی نظیر ایزوگام بود که از تیرماه ۱۴۰۰ تعطیل شده بود.

در این نشست با پیگیری سازمان صمت و دادگستری خراسان جنوبی مقرر شد تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای احیای فعالیت این شرکت اعطا شود.

 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد:

شیوع ۲ برابری سوءتغذیه کودکان در بیرجند /۵

با شیوع ۲ برابری سوءتغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان و بیرجند مواجهیم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ما رصد تغذیه کودکان زیر پنج سال را به خصوص در مناطق محروم انجام می‌دهیم و اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد ظرف دو سال کرونا و افزایش قیمت‌ها و خشکسالی، شیوع سوءتغذیه در کودکان بسیار افزایش داشته و با شیوع دو برابری آن در بیرجند و  سیستان و بلوچستان مواجهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی خبری گفت: برنامه ملی بسیج تغذیه سالم طبق روال سال‌های گذشته از پانزده تا سی دی به مدت دو هفته با همکاری نهادهایی از جمله شهرداری ها، بهزیستی، معاونت بهداشت و درمان نیروهای انتظامی، رسانه‌های جمعی و صداوسیما و غیره اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه گفت: هدف از برگزاری این برنامه انتشار اطلاعات و پیامهایی درباره کرونا و نقشی است که تغذیه صحیح می‌تواند در مدیریت کرونا داشته باشد. در دو هفته بسیج این پیام را می رسانیم که با رعایت الگوی غذایی صحیح می شود بیماری کرونا را کنترل کرد. تغذیه صحیح در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و افرادی که به دلیل تغذیه ناکافی تضعیف می شوند، مقاومتشان در مقابل بیماری کمتر است. نحوه تغذیه در واکسیناسیون هم نقش مهمی دارد تا بدن پاسخ مناسب‌تری به واکسن بدهد. پاسخ مناسب بدن به واکسن به عملکرد مناسب سیستم ایمنی بستگی دارد. در موقع واکسیناسیون نباید ناشتا بود زیرا ناشتایی ممکن است منجر به افت فشار خون شود.

عبداللهی گفت: توصیه دیگری این است که مایعات کافی قبل و پس از تزریق واکسن استفاده شود. در برنامه تغذیه صحیح مصرف کافی مایعات اهمیت دارد وعدم استفاده از آن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، مانند شیر، آبمیوه و چای که با مصرف آنها پاسخ بدن به واکسن بهتر خواهد بود. مواد قندی در صورت استفاده زیاد می توانند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند. بنابراین باید از مصرف زیاد مواد شیرین قبل از واکسیناسیون و در همه شرایط اجتناب کرد.

عبداللهی گفت: ما روزانه به طور متوسط ده گرم نمک می‌خوریم که دو برابر متوسط توصیه شده است. باید توجه داشته باشیم نمک پنهان در فست فودها، سس‌ها و چربی‌ آن ها نیز خطرناک است. توصیه دیگر کاهش مصرف نمک است که سیستم ایمنی بدن تضعیف نشود. افراط در مصرف مواد سرخ شده و پرروغن عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی است. بنابراین کاهش مصرف نمک و چربی باعث مقاومت بهتر در مقابل انواع بیماری‌ها خواهد بود. کسانی که چاق هستند شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند. بنابراین در کنار کاهش مصرف قند و نمک، کنترل وزن، تحرک بدنی و مصرف حداقل ۴۰۰ گرم در روز میوه و سبزی لازم خواهد بود.

او افزود: شعار امسال بسیج تغذیه ما، «تغذیه، واکسیناسیون و کروناست». ما روند افزایشی در چاقی داریم و ۶۰ درصد بالای ۱۸ سال کشور دارای چاقی هستند. حدود ۲۰ درصد دانش آموزان درگیر چاقی هستند و بیش از ۲۰ درصد دانش آموزان با چاقی شکمی مواجه هستند.

عبداللهی گفت: مصرف کم میوه و سبزی از دیگر مسائلی است که در ایران با آن مواجه هستیم. حدود ۵۰ درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند و منظور از آن این است که افراد حداقل نیم ساعت در روز در پنج روز هفته، نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشند. باتوجه به مشکلات کرونا، کودکان باید در خانه با انجام حرکات کششی  فعالیت بدنی داشته باشند. اینکه تمام مدت در منزل با تبلت و گوشی کار کنند و تحرک نداشته باشند، موجب مشکلاتی مانند اضافه وزن خواهد شد.

او افزود: دو دهه قبل در سال ۱۳۸۰ تا ۸۵، مردم ۱۵ گرم در روز نمک مصرف می‌کردند، الان متوسط مصرف نمک را ۱۰ گرم گزارش می‌کنند. یعنی مصرف نمک در کشور کمی کاهش داشته اما مهم این است که ده گرم مصرف نمک، دو برابر مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است و افراد باید کمتر از پنج گرم نمک مصرف کنند.

عبداللهی گفت: نمکی که در کنسروها و فست فودهاست همگی مشمول این مساله می‌شوند. صاحبان صنایع غذایی کشور در بازنگری نمک و چربی محصولات همکاری خوبی دارند و با همکاری آنها در بیش از چهل محصول پرمصرف میزان نمک و قند کاهش پیدا کرده است. میزان نمک در نان نیز کاهش پیدا کرده است. مردم روزانه به طور متوسط ۳۰۰ گرم نان می خوردند که قبلا در حدود ۶ الی ۷ گرم نمک داشت، الان با بازنگری میزان نمک در نان‌ها کمتر از یک درصد شده است، گام بزرگی برداشته شد و روزی سه گرم از نمک مصرفی مردم کاسته شد. هدف این است که محصولات مصرفی به لحاظ میزان قند، نمک، چربی اصلاح شده باشند.

او افزود: با تلاش سازمان غذا و دارو، برچسب‌گذاری تغذیه صورت گرفته است. این بسیار به مردم کمک می کند که موقع انتخاب محصول با نگاه به این نشانگر میزان قند و نمک و چربی هر کدام از محصولات را براساس رنگ‌بندی زرد، سبز و قرمز بشناسند.

عبداللهی گفت: سیستم ایمنی بدن برای انجام درست کار، به ریزمغذی‌ها و مواد پروتئینی نیاز دارد. در یک برنامه غذایی درست توصیه می شود سهمی از پروتئین های حیوانی و گیاهی در برنامه روزانه وجود داشته باشد. وجود پروتئین های حیوانی در برنامه غذایی روزانه به خصوص برای گروه‌های آسیب پذیرتر مانند کودکان و مادران باردار مهم است.

او افزود: الان به دلیل افزایش قیمت منابع پروتئین حیوانی، دسترسی دهک‌های درآمدی پایین به این منابع کم شده و منابع پروتئین حیوانی به‌دلیل قیمت بالا در سفره مردم کمتر وجود دارد. اگر این مساله ادامه داشته باشد عوارضی مانند اختلال در رشد کودکان، لاغری، توقف رشد قدی، مختل کردن رشد جنین افزایش پیدا کرده و موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن افراد و افزایش بیماری‌ها نیز خواهد شد.

عبداللهی گفت:جایگزین پروتئین‌های حیوانی، حبوبات هستند که اگر با غلات مانند برنج مخلوط شوند، جایگزین خوبی برای پروتئین حیوانی است اما معنی‌اش این نیست که فقط با خوردن حبوبات می توان سالم بود و مصرف پروتئین‌های حیوانی هم لازم است و باید در دسترس مردم قرار بگیرد.

او افزود: کمبود ویتامین دی در کشور شایع است و همه گروه‌های سنی با این کمبود مواجه اند. براین اساس مصرف ماهانه یک واحد قرص دی توسط افراد بالای ۱۲ سال لازم است. به ویژه الان که با کووید مواجه هستیم کمبود این ویتامین می تواند مشکل ساز شود و باید ماهانه یک عدد قرص ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف شود. خانه‌های بهداشت مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی را به صورت رایگان توزیع می کنند. برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال توصیه وزارت بهداشت مصرف این مکمل به میزان هر دو ماه یک عدد و زیر دو سال روزانه قطره ویتامین آ د را توصیه می کنند که می‌تواند در کنترل بیماری کرونا کمک کننده باشد.

عبداللهی گفت: بعد از واکسیناسیون توصیه این است که از طریق برنامه غذایی افراد ویتامین را دریافت کنند و نیاز نیست مکمل به صورت قرص مصرف شود.

او افزود: با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه سال گذشته مطالعاتی انجام شد که نشان داد در برخی اقلام غذایی تا ۳۵ درصد مصرف کاهش پیدا کرده است. این اقلام شامل گوشت قرمز، مرغ، شیر، لبنیات و میوه است که علت آن افزایش قیمت‌ها بود. این مشکل همچنان وجود دارد و امیدواریم با تخصیص یارانه از سوی دولت بتوان این مشکل را حل کرد.

عبداللهی در ادامه گفت: این کار مشکلی است که بتوان موارد مرگ و میر در کرونا در ایران را به مساله تغذیه ربط داد. اما ویتامین آ، سی و زینک، روی و سلنیوم در بهبودی کرونا نقش مهمی دارند. مطالعاتی در این باره هنوز در کشور انجام نشده است.

او افزود: از سال ۸۶ همه نانهای نانوایی‌ها با آهن و اسید فولیک غنی می شوند. الان با وجود کمبود ویتامین دی، اضافه کردن ویتامین دی به نان در دستور کار است و مطالعات انجام شده و اثربخشی آن را نشان داده است. غنی‌سازی آرد با ویتامین دی در یکی از استان‌ها در حال اجراست. یکسال این کار در این استان انجام می‌شود و بعد از مطالعه اثربخشی اش، به صورت یک برنامه کشوری اجرا خواهد شد.

عبداللهی گفت: ما رصد تغذیه وضعیت کودکان زیر پنج سال را به خصوص در مناطق محروم انجام می دهیم و اطلاعات به دست آمده نشان می دهد ظرف دو سال کرونا و افزایش قیمت‌ها و خشکسالی، شیوع سوءتغذیه در کودکان بسیار افزایش داشته و با شیوع دو برابری آن در سیستان و بلوچستان و بیرجند مواجهیم. همینطور کم خونی و کمبود ویتامین آ نیز وجود دارد. از طرفی ناامنی غذایی خانوار هم بیشتر شده و اگر به موقع مداخله انجام نشود، در کوتاه مدت افزایش مرگ و میر براثر سوءتغذیه، کاهش قدرت یادگیری، کوتاه قدی، توقف رشد قدی و کاهش بهره هوشی در کودکان اتفاق خواهد افتاد.

او افزود: برای اینکه امنیت غذایی وضعیت مناسبی پیدا کند، همه بخش‌ها باید کمک کنند. مکمل‌ها و ریز مغذی‌ها به صورت رایگان برای همه گروه‌های سنی از سوی وزارت بهداشت توزیع می شود، و کودکان سوءتغذیه دار و مادران باردار شناسایی و به کمیته امداد امام و وزارت رفاه معرفی می شوند و توزیع سبد غذایی انجام می شود. در طرح شهید سلیمانی هم ارائه بسته‌های حمایتی برای افراد نیازمند، دارای سوءتغذیه و مبتلا به کرونا انجام می شود. اما مهم است که بخش‌های دیگر هم همکاری کنند و طرح کمک معیشت وزارت رفاه در سال گذشته، باید ادامه پیدا کند. کمیته امداد امام باید اعتبارات داشته باشد که تمام کودکان و مادران باردار را تحت پوشش قرار دهد.

 

 

 

یاداداشت شهروند

دست از سر ما بردارید ❗️/۵

تقی درخشان فر

دکتر منادی در اظهار نظری اعلام کرده است که ” با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم که سه چهار هزار نفری که در آموزش و پرورش مدرک دکتری دارند به دانشگاه فرهنگیان منتقل شوند”
خودتان بریدید و خودتان دوختید …❗️

بی برنامگی و برنامه دادن مسوولان از سر خودشیفتگی و بدون کار کارشناسی در اینجا به عینه خود را به نمایش می گذارد …

گویا سه چهار هزار نفر معلم با مدرک دکترا را قرار است سوار اتوبوس کنند و اتوبوس آنها را از آموزش و پرورش به دانشگاه انتقال دهد ..‌
به همین راحتی….

آقای منادی،
اول اینکه قرار بود رتبه‌بندی به ارتقای منزلت اجتماعی معلمان منجر شده و با بهینه سازی نظام پرداختها، موجب ایجاد انگیزه و رفع مشکلات مادی و معیشتی معلمان شود نه اینکه تنها مشکل معیشت دکتر معلمان را حل و فصل کند …
شما به جای آنکه مشکل معیشت ۷۶۰ هزار نفرمعلم را حل کنید ،حل مشکل معیشت ۴ هزار نفر دکترمعلم را هدف قرار داده اید ؟؟؟
همان تفکری که معلم را قابل مقایسه با هیأت علمی دانشگاه نمی دانست و رتبه بندی را سرهم بندی کرد، اینجا دارد این بلا را بر سر معلمان با مدرک پایین تر از دکتری ، نسبت به دکترمعلمان می آورد…
تاکنون با دوگانه ی معلم_استاد روبرو بودیم اکنون قصد دارید با طرح خلاقانه ی خود! معلم_دکتر معلم را به آن اضافه کنید …
گویا لابی دکتر معلمان قوی تر است و شما و آن وزیر سابقا معلم هم از غش کردن به سمت آنان ابایی ندارید ….

در ثانی ، قرار بود این کار در حوزه آموزش و پرورش صورت بگیرد نه دانشگاه فرهنگیان…
رتبه بندی معلمان چه ربطی به دانشگاه فرهنگیان داشت ؟؟
با تخلیه ۴ هزار نفر دکتر معلم، کیفیت آموزش را ارتقا می دهید یا مشکل نظام اموزشی را حل و فصل می کنید ؟؟؟

ضمن اینکه این طرح عجولانه که برای خوش آمد برخی ها و از سر ذوق زدگی شما عنوان شده است ، دارای ایرادات و اشکالات اساسی نیر خواهد بود که از جمله :

۱_وزارت آموزش و پرورش در شرایط کنونی نیز با مشکل کمبود معلم مواجه بوده و تخلیه ۴ هزار معلم از این وزارتخانه نه عاقلانه است و نه منطقی…

۲_این ۴ هزار نفر دارای رشته ها و گرایش های مختلفی هستند ، چه بسا در رشته ای مانند تربیت بدنی چندین برابر ظرفیت مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان دکتر معلم داشته باشم…
چگونه می خواهید همه این افراد را در دانشگاه فرهنگیان به کارگیری کنید ؟؟؟

۳_اگر به فرض محال همه این ۴ هزار نفر را در حال حاضر به کارگیری کردید ، تکلیف کسانی که اکنون در آستانه کسب مدرک دکترای خود هستند ، چه می شود؟؟
قطعا به دلیل تکمیل ظرفیت، آنان را از حقی که دیگران را از آن برخوردار کرده اید ، محروم می کنید!!

در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار نفر معلم با مدرک کارشناسی ارشد در آموزش و پرورش وجود دارد …
با این کار کارشناسی شده شما !!! قطعا همه معلمان تشویق می شوند که ادامه تحصیل داده ، مدرک دکتری خود را اخذ نموده و از  آموزش و پرورشی که شما برای معلمان ساخته اید به بهشت دانشگاه فرهنگیان بروند…
ایا ظرفیت برای این کار همچنان باقی خواهد بود ؟؟؟

۴_رتبه بندی معلمان را که با هدف همترازی حداقل ۸۰ درصدی با حقوق و فوق‌العاده‌های هیات علمی پایه گذاری شده بود ، به همترازی با پایین ترین رتبه مربی یک سال سابقه دانشگاه تبدیل کردید ، با ایجاد تبعیض و پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسئله، از این بدترش نکنید لطفا ..
دست از سر ما بردارید…

 

هر کسی با برنامه‌ها همراهی نکرد باید تغییر کند

استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم  گفت: لازمه تحول و پیشرفت در استان این است که مدیران به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی کار کنند و برای رفع مشکلات حوزه کاری خود برنامه عملیاتی داشته باشند.

جواد قناعت افزود: رفع مشکلات بخش کشاورزی استان به برنامه‌ریزی عملیاتی جامع نیاز دارد که باید به‌صورت جهادی و انقلابی پیگیری شود.

وی گفت: رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی مکلف است برای رفع مشکلات کشاورزان استان، برنامه عملیاتی جامع را ارائه دهد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: انتظار داریم مدیر جدید جهاد کشاورزی که از خانواده این مجموعه، چهره‌ دانشگاهی و مدیر عملیاتی است نسخه‌ جدید برای مشکلات بخش کشاورزی استان ارائه دهد.

وی افزود: همچنین باید برای فعال شدن واحدهای تحقیقاتی بخش کشاورزی، جلوگیری از خام‌فروشی و رونق صادرات محصولات کشاورزی استان برنامه‌‎ جامع ارائه شود و منتظر نباشید از مرکز برای شما برنامه‌ریزی کنند.

قناعت با بیان اینکه جهاد کشاورزی مجموعه‌ تاثیرگذار در معیشت مردم است افزود: این سازمان عریض و طویل با عِدّه و عُدّه فراوان است پس باید بجنبید تا عقب نیفتید چون استان‌های دیگر در حال تحول و پیشرفت هستند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شعار محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم گفت: اگر در مدت چهار سال اتفاق مثبتی در استان نیفتاد، ما و مسوولان مقصر هستیم لذا بهترین فرصت فراهم شده و باید از آن استفاده کرد.

قناعت با بیان اینکه به گزارشات ارائه شده بسنده نمی‌کنم افزود: در بازه زمانی مشخص به سراغ مجموعه جهاد کشاورزی خواهم آمد و شرایط را جویا خواهم شد.

وی تاکید کرد: از بخش کشاورزی استان نباید صدای نارضایتی شنیده شود البته به این سادگی نیست لذا باید به سمتی حرکت کنید که مشکلات به حداقل و در حد صفر برسد و رسانه‌ها نیز پیگیر باشند.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف از همه ظرفیت و توان مجموعه استفاده کنید و هر کسی با برنامه‌ها همراهی نکرد باید تغییر کند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه به محصولات استراتژیک استان آنچه در شان ما باشد توجه نشده است اظهار داشت: حجم تولیدات استان در زمینه زرشک، زعفران و عناب قابل توجه بوده اما صادرات، حلقه مفقوده محصولات کشاورزی استان است.

وی با بیان اینکه بلای خام‌فروشی دامن کشاورزی استان را گرفته است گفت: در حال حاضر در زمینه بسته‌بندی، صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی در استان ضعیف هستیم و محصولات استراتژیک استان به‌صورت فله به کشورهایی مانند افغانستان و چین صادر می‌شود که این پسندیده و در شان استان نیست.

قناعت ورود دلالان به بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات استان عنوان کرد و افزود: زحمت محصولات کشاورزی با کشاورزان بوده اما سود و بهره آن به نفع دلالان است.

 

التماس کشاورزان برای فروش محصولات

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس نیز در این مراسم گفت: خشکسالی امان کشاورزان را بریده ولی حمایت‌ها از این قشر کافی و در حجم آسیب‌ها نبوده است.

مصطفی نخعی افزود: چند سال گذشته یکی از سخت دوران‌ها از نظر اقتصادی بود که بخش کشاورزی را نیز تحت تأثیر قرار داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان‌کرد: از اواخر سال ۹۶ با افت شدید ارزش پول ملی، تحریم‌های گسترده و خسکسالی، کاهش تقاضا برای خرید محصولات استراتژیک استان به واسطه کرونا رو به رو بوده‌ایم که بی شک فعالان بخش کشاورزی با اثرات آن اگاه هستند.

نخعی با اشاره به اینکه کشاورزی پیشرفته یکی از مؤلفه‌های توسعه است، ادامه‌داد: این نکته در خراسان‌جنوبی به واسطه گره خوردن اشتغال بسیاری از مردم با کشاورزی و ظرفیت‌های این حوزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با تأکید بر اینکه باید از نگاه بخشی خارج شویم، گفت: متأسفانه در گیر و دار همه این آسیب‌ها و فشارها می‌خواستیم به طور طبیعی و در همان روال بروکراسی‌های اداری مشکل را حل کنیم که موفقیت آمیز نبود.

نخعی با بیان اینکه کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلات ما در خراسان‌جنوبی، اظهارکرد: ۹۰ درصد آب خراسان‌جنوبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود ولی آیا آورده بخش کشاورزی ما متناسب با این حجم از مصرف آب است یا خیر؟

وی با اشاره به مشکلات خام فروشی گفت: شایسته نیست کشاورز ما برای فروش محصول زرشک خود به تعاون روستایی التماس کند بلکه کشاورزی صنعتی ما باید اینقدر پیشرفت کند که دغدغه این مسائل را نداشته باشیم.

 

حضور ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی فری استایل /۷

حضور ورزشکار هیات اسکیت خراسان جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی فری استایل کشور

ورزشکار هیات اسکیت خراسان جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی فری استایل کشور حضور دارد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، منیب احمدی مقدم به عنوان تنها ورزشکار هیات اسکیت خراسان جنوبی در مسابقات انتخابی تیم ملی فری استایل شاخه اسپید اسلالوم که در تهران برگزار می شود ، حضور دارد .

قهرمانی ورزشکار خراسان جنوبی در مسابقات اتومبیلرانی/۷

ادامه سلسله افتخار آفرینی های سامزه در مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی

سامزه ورزشکار خوش نام خراسان جنوبی در مسابقات اسلالوم قهرمانی سیستان و بلوچستان در کلاس ۲۰۰۰- با اقتدار مقام قهرمانی را به خود اختصاص داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دوره از رقابت ها به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به میزبانی شهرستان زاهدان برگزار شد. در پایان با حضور ادهم کرد زابلی مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان و رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان از نفرات برتر با اهدای لوح قهرمانی و جایزه تجلیل به عمل آمد.

 

 

برگزاری همایش پیاده روی نیروهای مسلح خراسان جنوبی/۷

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی ویژه نیروهای مسلح خراسان جنوبی
همایش پیاده روی خانوادگی ویژه نیروهای مسلح استان ، به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) نیروی زمینی ارتش، سپاه انصارالرضا استان خراسان جنوبی و نیروی انتظامی استان خراسان جنوبی برگزار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی  این همایش  از میدان کوهنورد آغاز و تا بنددره برگزار شد . گفتنی است : در ادامه همایش، شرکت کنندگان به اجرای ورزش صبحگاهی پرداختند و بعد از صرف صبحانه به قید قرعه تعداد ۱۵ جایزه ورزشی به آنها از طرف هیات ورزش های همگانی استان اهدا شد.

 

 

 

آغاز اجرای المان یادواره شهدای دانشگاه بیرجند/۲-۳

همزمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ساخت و اجرای المان شهدای دانشگاه بیرجند آغاز شد.
آغاز اجرای المان یادواره شهدای دانشگاه بیرجند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همزمان با دهه فاطمیه و سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، اجرای المان یادواره شهدای دانشگاه بیرجند پس از برگزاری مناقصه تعیین پیمانکار مقابل مسجد امام صادق(ع) و محوطه پردیس علوم پایه آغاز می‌شود.
المان یادواره شهدای دانشگاه بیرجند با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال از دی‌ماه ۱۴۰۰ به مدت چهار ماه اجرا می‌شود. طراحی این المان توسط شرکت مهندسین مشاور کلوان فضای شهر که یکی از شرکت بومی معتبر در این زمینه است انجام شد.

 

پویش دختران حاج قاسم در بشرویه/۲

پویش دختران حاج قاسم در کانون پرورش فکری بشرویه

به‌مناسبت گرامی‌داشت دهه بصیرت و دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعضای دختر مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان بشرویه در پویش دختران حاج قاسم شرکت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ اعضا با شرکت در این پویش ارادت خود را به سردار دل‌ها با کشیدن نقاشی، دلنوشته، ساخت نماد شهدا  در کارگاه سفال‌گری وهم خوانی شعر ابراز داشتند.

گفتنی است درپایان از طرف کانون بسیج ورزشکاران به تمامی شرکت کنندگان یک جلد کتاب اهداء شد.

 

ویژه برنامه‌ی «دوستت دارم سردار» در بیرجند برگزار شد

ویژه برنامه‌ی «دوستت دارم سردار» در مرکز شماره یک و فراگیر بیرجند برگزار شد

اعضای مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر کانون در شهرستان بیرجند در ویژه برنامه «دوستت دارم سردار» شرکت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان؛ در آستانه‌ی فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و هم‌زمان با دهه بصیرت، اعضای کودک مرکز شماره یک بیرجند با شرکت در ویژه برنامه‌ی «دوستت دارم سردار» با شخصیت و ویژگی‌های برجسته شهید قاسم سلیمانی آشنا شدند.

گفتنی است کودکان شرکت کننده در این برنامه، محلی را برای گرامی‌داشت نام و یاد این شهید آماده کرده و ضمن درست کردن کارت پستال با عکس وی، جملاتی را در مدح وی نوشتند.

 

اجرای مسابقه نقاشی در روستای علی آباد تقاب/۲

 اجرای مسابقه نقاشی در روستای علی آباد تقاب

به مناسبت دهه بصیرت مسابقه نقاشی توسط کتاب‌خانه سیار روستایی خوسف در روستای تقاب این شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی؛ آشنایی کودکان ونوجوانان با شخصیت شهید سلیمانی، معرفی وقایع  ۹ دی و دهه بصیرت، قصه گویی و مسابقه نقاشی با موضوع بصیرت و شهید سلیمانی از برنامه‌های اجرا شده در سومین روز از دهه بصیرت توسط کتاب‌خانه سیار روستایی کانون در این روستا بود .

 

 

 

 

نمایشگاه عکس “بدرقه ماه” در بیرجند برپا می شود/۲-۳

    
نمایش "بدرقه ماه" در قاب عکس های حسین توحیدی فر
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نمایشگاه عکس “بدرقه ماه” از آثار حسین توحیدی فر، عکاس روزنامه امروز خراسان جنوبی دوشنبه ۱۳ دی ماه جاری افتتاح می شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم با بیان این خبر، عنوان کرد: این نمایشگاه که گوشه ای از مراسم تشییع سردار آسمانی در کرمان و راهپیمایی مردم بیرجند در پی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را به نمایش می گذارد، ۱۰:۳۰ صبح دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۱۵ اثر از حسین توحیدی فر، هنرمند توانمند خراسان جنوبی و تعدادی پوستر به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به نمایش گذاشته می شود.

زمزم با بیان این که نمایشگاه تا ۱۶ آذرماه همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: علاقه مندان می توانند در این مدت، صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۳، از این آثار بازدید داشته باشند.

وی همچنین به تقدیر از خانواده شهید محمدحسین زنجانی و شهید محمد حسین عبداللهی که سال ۹۸ در مراسم تشییع سردار آسمانی در کرمان به شهادت رسیدند، اشاره کرد و گفت: از خانواده شهید حامد مقدوری، شهید مقاومتی که در لبنان به درجه رفیع شهادت نائل شد، نیز تقدیر بعمل خواهد آمد.

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی از جریمه ۱.۴ میلیارد ریالی برای فروش غیر مجاز دام در سربیشه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسین حسن پور اعلام کرد: با اعلام سازمان جهاد کشاورزی گزارشی در مورد حمل و فروش غیر مجاز دام تنظیم و پرونده آن برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان جنوبی افزود: پس از رسیدگی و احراز تخلف، نهایتا متهم در شعبه تجدید نظر به پرداخت یک میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

 

 

 

آوارگی مرزنشینان برای دوا و درمان/ قصه پُر درد نبود بیمارستان در زیرکوه/۴-۷

شهرستان ۴۲ هزار نفری و مرزی زیرکوه چندین سال است از که از نبود بیمارستان رنج می برد در این روزهای کرونایی دردش در حال تبدیل شدن به زخمی بدخیم و قصه ای پردرد است که نیاز به درمان و چاره مسئولان دارد.

به گزارش شبستان بیمارستان واژه ای است که در اذهان افراد مختلف تصورات نسبتا مشابهی دارد و چرخه حیات آدمیان به آن وابسته است چرا که انسان ها در بیمارستان ها نوعا پا به عرصه حیات می گذارند و بعضاً در بیمارستان حیاتشان خاتمه پیدا می کند.

بیمارستان ها میتوانند به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی که در بحرانی ترین شرایط، عزیزترین سرمایه انسان ها یعنی حیاتشان دستمایه چرخش آن هاست و بالاترین محصول هستی یعنی سلامتی را تولید کنند قلمداد شوند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری به اهمیت وجود بیمارستان ها در جامعه پی برده شد چرا که بسیاری از افراد توان ماندن در خانه را برای گذراندن دوران بیماری خود نداشتند و به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند و اینجا بود که نقش بیمارستان ها در کنترل و کاهش مرگ و میر افراد کرونایی پررنگ شد.

نبود بیمارستان سبب افزایش بار مسئولیت درمان در این شرایط کرونایی می شود و این موضوع سلامت مردم را به خطر میاندازد و چه خوب می شود که دیگر شهری در ایران وجود نداشته باشد که از نعمت داشتن بیمارستان محروم باشد.

*زیرکوه بیمارستان ندارد

شهرستان مرزی زیرکوه در شرقی ترین نقظه کشور یکی از آن شهرهایی است که در آن بیمارستان وجود ندارد و طی دو سال اخیر که ویروس کرونا جان مردم را هدف گرفته بود نیاز به تاسیس بیمارستان در این شهرستان بیش از هر زمان دیگری احساس شد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری زیرکوه تنها شهرستانی است در خراسان جنوبی که ساختمان مناسبی به عنوان بیمارستان در آن وجود ندارد و در حال حاضر در یک درمانگاه با سه نفر متخصص، خدمات پزشکی حداقلی به مردم این شهرستان ارائه می‌کنند.

طی سال های گذشته خبرهایی به گوش می رسید که قرار است عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهرستان زیرکوه آغاز شود. این موضوع چشم انتظار تعیین بودجه است و اکنون خبرهایی به گوش رسیده است که کلنگ آغاز این پروژه در بهمن ماه ۱۴۰۰ به زمین خواهد خورد.

مردم شهرستان زیرکوه چندین سال است که دغدغه حفظ سلامتی خود را دارند چرا که اگر به کرونا و یا هر بیماری دیگر مبتلا شوند باید به مرکز استان خراسان جنوبی و یا شهر قائن بروند و چه بسا افرادی که در این راه ها به مقصد نرسیدند.

آن طور که مردمان این نقطه مرزی می گویند، بیمارستان ۳۲ تختخوابی زیرکوه فقط نامی روی تابلو و امکانات و تجهیزات آن در حد درمانگاه و دلیلش هم این است که در زلزله سال ۷۶، تامین اجتماعی برای مداوای زلزله زدگان در زیرکوه مرکز درمانی را راه اندازی و تجهیز کرد و چند سال بعد این مرکز به نام بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر حاجی آباد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به عنوان مستاجر قرار گرفت و با این که تابلوی بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر بر آن نصب شده است اما توسعه و تامین امکانات، تجهیزات و نیرو به واسطه استیجاری بودن امکان پذیر نیست و به همین واسطه امکاناتش در حد یک درمانگاه است.

*نقش به سزای احداث بیمارستان در توسعه و پیشرفت زیرکوه

«علی آقا» یکی از مردم شهرستان زیرکوه در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: ۳۲ سال دارم و از زمانی که یادم می آید برای اندک مسئله ای و برای حفظ سلامتی خودم به بیمارستان های شهرهای دیگر می رفتم چرا که زیرکوه فاقد بیمارستان است.

وی بیان کرد: پدرم چند ماه قبل به ویروس کرونا مبتلا شد چون در زیرکوه متخصص و بیمارستان درست و حسابی وجود ندارد مجبور شدیم تا پدرم را به بیرجند منتقل دهیم و در آن جا مکانی برای استراحت و اقامت نداشتیم و در کنار خیابان های این شهر تا زمان بهبودی پدرم اسکان داشتیم.

علی آقا با بیان اینکه ساخت بیمارستان یکی از مهم ترین اولویت ها برای پیشرفت هر منطقه محسوب می شود، افزود: شهرستان زیرکوه هم برای پیشرفت و توسعه نیاز به احداث یک بیمارستان دارد تا سرمایه گذاران بدانند که در صورت بیمار شدن در این شهر یک بیمارستان مجهز وجود دارد.

وی گفت: در زیرکوه یک مکانی به عنوان بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوثر وجود دارد که ظرفیت و امکانات آن جوابگوی ۴۲ هزار نفر نیست؛ مردم این منطقه از مسئولان انتظار دارند تا نسبت به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی اقدام کنند.

*نقش نبود بیمارستان در افزایش مهاجرت جمعیت در زیرکوه

«زهرا –م» یکی از مادرانی است که فرزندش را به دلیل نبود بیمارستان و متخصص در زیرکوه از دست داده است در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: پسرم چند سال قبل دچار یک بیماری نه چندان جدی شد اما به دلیل نبود بیمارستان و متخصص در زیرکوه جان خود را از دست داد.

وی در ادامه بیان کرد: برای درمانش تصمیم گرفتیم تا به مشهد برویم چرا در آن جا هر نوع امکانات و تجهیزات پزشکی وجود دارد اما متاسفانه برای درمانش دیر اقدام کردیم چرا که دکترهای عمومی در زیرکوه می گفتند بیماری جدی ندارد و پسرم در میان راه زیرکوه مشهد از دنیا رفت.

زهرا با بیان اینکه نبود بیمارستان در زیرکوه یکی از علت های مهاجرت مردم این منطقه مرزی به شهرهای بزرگ است، ادامه داد: بسیاری از اقواممان به دلیل نبود بیمارستان در زیرکوه به مشهد و بیرجند مهاجرت کرده اند و این موضوع باعث خالی شدن این منطقه از جمعیت می شود.

وی در ادامه گفت: یک زمین برای بیمارستان در زیرکوه در نظر گرفته شده است اما هنوز کلنگ آن به زمین نخورده است و از مسئولان تقاضا داریم تا برای حفظ سلامت مردم این منطقه هر چه سریع تر نسبت به احداث بیمارستان اقدام کنند؛ این انصاف نیست که مردم مرزنشین از نعمت بیمارستان محروم باشند.

*صدور مجوز احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه

«سیدمحمد موسوی میرزایی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در بازدید از بیمارسان کوثر شهر حاجی آباد اظهار داشت: شرایط بیمارستان زیرکوه در شأن مردم نیست، به عنوان یک مسئول خجالت می کشیم که نتوانستیم حداقل ها را برای مردم مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه مجوز بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه صادر شده است، افزود: اما فرآیند ساخت بیمارستان یک فرآیند زمان‌بر است و مسیر خاص خود را باید طی کند اما تلاش خواهیم کرد تا بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان زیرکوه هرچه سریع تر ساخته شود.

موسوی میرزایی با اشاره به اینکه سازه ای با زیربنای حدود ۷۰۰ متر در بیمارستان فعلی حاجی آباد در حال ساخت است، ادامه داد: این بیمارستان نیاز به نقل و انتقالات قانونی دارد که تلاش خواهیم کرد تا این نقل و انتقالات سریع تر به سرانجام برسد که بتوانیم حداقل به عنوان یک مسکن کوتاه مدت این فضای ۷۰۰ متر را به بیمارستان زیرکوه اضافه کنیم.

*آغاز احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه تا پایان سال جاری
«سلمان اسحاقی» نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در ابتدای شهرستان شدن زیرکوه کسی به دنبال تامین بیمارستان نبود اما سال گذشته با پیگیری های مستمر توانستیم ردیف اعتباری با مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای احداث این بیمارستان دریافت کنیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: مقرر شده است که فاز یک احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد و زمین آن تایید شده است.

 

اسحاقی با اشاره به اینکه ساختمان بیمارستان موقت کوثر یک ساختمان اداری است، افزود: به این ساختمان جهت ارائه خدمات بهتر به مردم این شهرستان یک اکسیژن ساز ۶۰۰ متری مجهز کردیم و با کمک خیرین دو مجموعه بهداشتی درمانی نیز در این شهرستان تاسیس شده است تا مردم از تجهیزات درمانی بتوانند استفاده کنند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه بحث احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی زیرکوه معطل تامین اعتبار نیست، ادامه داد: اعتبارات و منابع این بیمارستان مشخص شده است و بعد از کلنگ زنی طی ۱۸ ماه فاز یک آن تکمیل خواهد شد و به مردم تحویل می دهیم.

 

وی ادامه داد: این بیمارستان ظرفیت رسیدن به ۹۰ تختخواب با توجه به‌ زیرساخت های آن دارد دارد و هدف اول این است که این بیمارستان احداث شود.

 

اسحاقی با تاکید بر اینکه شهرستان زیرکوه ظرفیت توریست درمانی را دارد، گفت: وزیر بهداشت نیز بر این موضوع تاکید دارند چرا که شهرهای بزرگ کشور افغانستان از جمله ولایت، هرات و کلاته نظر در کمترین فاصله با شهرستان زیرکوه قرار دارند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس در ادامه بیان کرد: این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا شهرستان زیرکوه به عنوان پایلوت توریست درمانی مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم در آینده از این ظرفیت استفاده کنیم.

 

وی به مشکل کمبود متخصصان پزشکی در زیرکوه اشاره کرد و گفت: این مشکل مربوط به کل کشور است چرا که به دلیل عدم توجه به این موضوع در گذشته ما امروز شاهد سوءمدیریت ها در گذشته هستیم و امسال ۶۰ درصد از صندلی های تخصصی در دانشگاه ها خالی مانده است.

 

اسحاقی ادامه داد: از حداقل داشتن متخصص در زیرکوه برخوردار هستیم و این موضوع کفاف نمی کند و مردم زیرکوه از این موضوع ناراضی هستند که به دلیل تدابیر غلط در گذشته امروز نیروی متخصص کافی در این شهرستان وجود نداشته باشد.

 

 

 

 

 

حکایت دوگانگی خشکسالی و بی‌‌آبی در کنار هدر‌رفت آب در خراسان جنوبی/ کسی به فکر ترکیدگی لوله‌ها نیست/۷

 

حکایت دوگانگی خشکسالی و بی‌‌آبی در کنار هدر‌رفت آب در خراسان جنوبی/ کسی به فکر ترکیدگی لوله‌ها نیست

در حالی برخی روستاهای خراسان جنوبی از کمبود آب رنج می‌برند که در برخی نقاط استان ترکیدگی لوله‌ها و هدر رفت آب بسیار زیاد است.

به گزارش تسنیم حکایت تلخ کم آبی چند سالی است که در برخی نقاط خراسان جنوبی سایه افکنده و حیات دام‌ها و محصولات کشاورزی و دامداری را به خطر انداخته است.

ماجرای کم آبی حکایت دیروز و امروز نیست سال‌ها است که خشکسالی‌های چندین ساله در استان مرزی و کویری استان خراسان جنوبی در حالی لنگر انداخته که همچنان مردم را درگیر خود ساخته است.

اما این همه ماجرا نیست چرا که فرسودگی شبکه انتقال و از سویی دیگر باغ ویلاهایی که آب شرب را می‌بلعند قوز بالای قوز شده است.

اهمیت قطره قطره آب در خراسان جنوبی آنجا مشخص می‌شود که بدانیم  آب مورد نیاز در این استان مرزی و کویری به دلیل نداشتن رودخانه دائمی و اتصال به دریا از منابع آبهای زیر زمینی شامل چاه چشمه و قنات تامین می‌شود.

خراسان جنوبی در منطقه خشک و بیابانی واقع شده که سبب می‌شود میزان ورودی آب به استان از طریق بارندگی‌ها بسیار اندک باشد همچنین رودخانه‌های موجود در این منطقه از نوع فصلی بوده و رودخانه دائمی وجود ندارد.

هرچند استان خراسان جنوبی چند سالی است که از ابرهای باران‌زا محروم و کمبود ریزش‌های جوی دغدغه مردمانش بوده اما یکی از نکات قابل تامل در تاریخ این دیار این است که بیرجند اولین شهر کشور دارای شبکه آبرسانی از طریق لوله بوده و ۹۷ سال پیش (سال ۱۳۰۲) یک پروژه عظیم آبی در دل کویر خشکیده ایران شکل گرفت.

شرایطی را در نظر بگیرید که روستاهای زیادی در خراسان جنوبی وجود دارند که مردمانش دبه به دست ساعتها در صف انتظار آب و یا منتظر رسیدن تانکرهای آبرسانی آب هستند و از سویی دیگر در برخی نقاط استان آب به راحتی در مقابل چشمانمان هدر می‌رود.

آری دومینوی کم آبی و هدر رفت آب در خراسان جنوبی در حالی در جریان است که بعضی از روستاها در حال حاضر از طریق تانکر تامین آب می‌شوند. از سویی دیگر در حالی وجود لوله‌های فرسوده به دلیل قدمت بالای آبرسانی به شهر بیرجند و استان سبب هدر رفت زیاد آب می‌شود.

هدر رفت آب در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

هدر رفت آب فقط منحصر به شهر بیرجند نیست و در شبکه آبرسانی سراسر استان وجود دارد به گونه‌ای که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نرخ هدررفت آب در استان را بالاتر از متوسط کشوری اعلام می‌کند.

یکی از شهروندان شهرستان درمیان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه چه گناهی کرده‌ایم که هدر رفت آب و لوله‌های فرسوده در این شهرستان بسیار بالاست افزود: از ابتدای سال تاکنون چند بار مجبور شدیم خانه‌های خود رل تعمیر کنیم چرا که هرگاه لوله‌ای می‌ترکد سبب می‌شود دیوارهای خانه نم بزند و مجبور به تعمیر می‌شویم.

یکی دیگر از شهروندان هم با گلایه از اینکه محال است هر چند روز یک بار ماجرای ترکیدگی لوله‌ها را در شهر و کوچه نبینیم گفت: بارها و بارها از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود که باید صرفه جویی در مصرف آب باشد پس چرا برای تعویض لوله‌های فرسوده اقدامی نمی‌شود.؟

یکی از اهالی روستاهای منطقه زیرکوه در این باره به خبرنگار ما اظهار داشت: بخشی از لوله‌های خط انتقال آب روستا دچار ترکیدگی است و آب زیادی هدر می‌رود.

خسروی گفت: مسئولان باید اقدام اساسی انجام دهند تا شاهد ترکیدگی مجدد لوله‌ها و هدر رفتن آب نباشیم.

یک عضو شورای اسلامی روستای درمیان  گفت: لوله کشی آب شرب از قنات انجام شده اما چند سال است که بخشی از آب هدر می‌رود. با توجه به اینکه لوله با قطر پایین نصب شده و همین لوله رسوب گرفته است هر روز شاهد اتلاف آب در این منطقه هستیم و با وجود این آب، با تانکر سیار هم به روستا آبرسانی می‌شود.

وی اظهار داشت: پنج کیلومتر لوله‌کشی آب باید تعویض و با قطر بزرگتر نصب شود در این صورت نیازی به آبرسانی سیار هم نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما هدر رفت آب در شبکه شهری و روستایی را از معضلات اساسی استان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر در بخش شهری ۳۱.۷ درصد و روستایی بالای ۴۰ درصد از آب شرب هدر می‌رود که این رقم ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

حسین امامی افزود: هدررفت آب در بخش آب روستایی خراسان جنوبی بالا است.

وی با بیان اینکه فرسوده بودن شبکه آب در روستا‌های استان سبب شده تا سالانه ۱۴ میلیون مترمکعب، معادل ۴۰ درصد آب به هدر رود.

امامی با تاکید بر اینکه هدر رفت آب در خراسان جنوبی به میزان ۱۰درصد از میانگین کشوری بیشتر است که بخش اعظم آن به دلیل فرسودگی شبکه‌ای است گفت:، برای اصلاح این شبکه فرسوده ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جالب است بدانید که دولت برای هر متر مکعب آب ۳ هزار و ۳۰۰ تومان هزینه می‌کند و از سویی دیگر سالانه برای تامین آب در روستاهای خراسان جنوبی ۱۰۹ میلیارد تومان هزینه می‌کند که بالای ۴۰ درصد آب در استان معادل ۴۶ میلیارد تومان سالانه هدر می‌رود و این میزان هدررفت آب معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تانکر ۱۰ هزار لیتری در سال هدر می‌رود.

در حالی خراسان جنوبی پایلوت کشوری طرح سازگاری با کم‌آبی است که سال گذشته در شورای عالی آب تصویب و از سوی وزارت نیرو برای اجرا ابلاغ شد. بهینه‌سازی مصرف منابع آبی موجود از اهداف کلان و اصلی این برنامه است تا از طریق اقدامات اجرایی بتوان با وجود کم‌آبی، مصرف آب را مدیریت و الگویی را به کشور معرفی کرد.

آب بدون درآمد عبارت است از اختلاف بین حجم آب ورودی به سیستم (شبکه توزیع) و مصارف مجاز با درآمد طی یک سال که دارای سه بخش هدر رفت واقعی، هدر رفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.

هدر رفت واقعی به حجمی از آب گفته می‌شود که به صورت واقعی (فیزیکی) از شبکه‌های توزیع هدر می‌رود و شامل نشت از شبکه‌های توزیع، نشت از خطوط انتقال، نشت و سر ریز مخازن و نشت از انشعابات مشترکان است.

هدر رفت ظاهری به حجمی از آب گفته می‌شود که مصرف شده ولی به دلایل متعدد از جمله خطای کنتورهای مشترکان اندازه‌گیری نشده است. این هدر رفت شامل خطای تجهیزات اندازه‌گیری، انشعابات غیرمجاز و خطای قرائت و انتقال داده‌ها می‌شود.
مصارف مجاز بدون درآمد نیز به مصارفی گفته می‌شود که استفاده از آن مجاز است اما درآمدی برای شرکت‌های آب و فاضلاب ندارد، مانند مصارف فرایندی در تاسیسات آب و فاضلاب و مصارف آتش نشانی.

اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهای جدید مشترکان پاسخ داد، در هزینه‌های مربوط به توسعه منابع آب، به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جدید، ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های جدید صرفه‌جویی زیادی خواهد شد.

در این شرایط تعویض لوله‌های فرسوده آبرسانی از ضروریات است.

 

 

 

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

دستگاه قضا بر ترک فعل در بخش تولید نظارت جدی دارد

دستگاه قضا بر ترک فعل در بخش تولید نظارت جدی دارد

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به سیاست حمایتی دولت سیزدهم در بخش تولید، دستگاه قضا هم به عنوان حامی بر هرگونه ترک فعل متولیان، نظارت جدی دارد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز شنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی افزود: دستگاه قضا برای هرگونه حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان آمادگی دارد تا شاهد رونق تولید و برداشته شدن موانع در این زمینه باشیم.

وی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و سیاست‌های حمایتی که دولت از واحدهای تولیدی دارد، امید می‌رود کار ما در دستگاه قضایی در حوزه تولید به حداقل برسد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: به عنوان دستگاه قضایی این آمادگی وجود دارد که هرگونه حمایت حقوقی و قضایی از تولیدکنندگان داشته باشیم و در سالی که به عنوان سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” نامگذاری شده ما هم در دستگاه قضا بتوانیم نقش خودمان را به گونه‌ای عملیاتی کنیم که این شعار عملا در استان و شهرستان‌ها محقق شود.

وی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی به منظور بررسی مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل می‌شود و ما همچنان خود را متعهد می‌دانیم به اینکه مشکلات واحدهای تولیدی را در استان پیگیری کنیم که این پیگیری‌ها با گزارشی که خود واحدهای تولیدی ارایه می‌دهند که حاکی از وجود برخی از مشکلات است انجام و منتج به نتیجه می‌شود.

بررسی مشکلات شرکت تعاونی مسکن اتحاد بیرجند، شرکت پیرامید سازه خاوران، شرکت تعاونی توسعه و عمران آباد میزان قاینات، شرکت سامان کاوش طبس و شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند از مهمترین موارد مورد بررسی در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی بود.

سه شرکت تعاونی مسکن اتحاد بیرجند، شرکت پیرامید سازه خاوران، شرکت تعاونی توسعه و عمران آباد میزان قاینات مهمترین مشکل‌شان نحوه حسابرسی تامین اجتماعی بود که طبق دستورالعمل معاون دادستان کل کشور باید یک سال آخر فعالیت مورد محاسبه قرار گیرد اما فعالیت چند ساله این شرکت‌‎ها مورد محاسبه قرار گرفته است.

در این ستاد مقرر شد آنچه تاکنون توسط شرکت‌ها پرداخت شده از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری شود و تامین اجتماعی استان هم موظف به ارزیابی عملکرد یکسال آخر شرکت‌ها از این پس با توجه به دستورالعمل معاون دادستان کل کشور شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در این باره تاکید کرد: وقتی دادستانی کل دستورالعملی را صادر می‌کند قبل از آن جلسات کارشناسی زیادی برگزار می‌شود که لازم‌الاجرا است و تامین اجتماعی مکلف است در حسابرسی سال آخر را مورد توجه قرار دهد.

کمبود مواد ناریه، تامین آب و ضبط ضمانت‌نامه بانکی از مشکلات مطرح شده شرکت سامان کاوش طبس بود که مقرر شد دستگاه‌ها با پیمانکار همکاری لازم را داشته باشند و تاکید شد اگر اثبات بشود که پیمانکاری توان کار را ندارد دستگاه قضا به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا می‌کند، خلعیت صورت می‌گیرد و به شرکت بهتری واگذار خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در ارتباط با مشکلات این شرکت گفت: هدف این است که در تولید تسریع شود زیرا کشور نیازمند زغالسنگ است و از طرفی ۷۵ درصد زغال سنگ کشور در این استان است که باید همه برای به نتیجه رسیدن تولید کمک کنیم.

وی تصریح کرد: کارفرما و پیمانکار نباید مقابل هم قرار بگیرند بلکه باید در کنار هم باشند تا کار جلو برود بنابراین باید با نظارت عالیه موارد مورد ‌توجه‌ قرار گیرد زیرا ایمنی کار خیلی مهم است اگر هزاران تن مواد معدنی تولید کنیم اما جان حتی یک نفر با مشکل مواجه شود دردی را دوا نمی‌کند و معادن زغال سنگ آسیب پذیرترین معادنی هستند که تلفات زیادی تاکنون در سطح کشور در این حوزه وارد کرده‌اند.

حجت الاسلام حمیدی یادآور شد: در این پروژه تعهدات کارفرما و پیمانکار هنوز عملیاتی نشده که امیدواریم با تحقق این مهم بتوانیم از این ظرفیت که از نیازهای جدی کشور است به خوبی بهره‌مند شویم.

وضعیت جدید افغانستان و مشکلات ارز از مهمترین دغدغه‌های شرکت عایق رطوبتی ستاره شرق بیرجند به عنوان شرکت صادرکننده محصولاتی نظیر ایزوگام بود که از تیرماه ۱۴۰۰ تعطیل شده بود.

در این نشست با پیگیری سازمان صمت و دادگستری خراسان جنوبی مقرر شد تسهیلات ۲ میلیارد تومانی برای احیای فعالیت این شرکت اعطا شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۶۹ حادثه‌دیده/۲-۳

امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به ۶۹ حادثه‌دیده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از امدادرسانی به ۶۹ حادثه‌دیده در ۱۰ مورد حادثه طی ۴۸ ساعت گذشته در این استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان‌ جنوبی، محمدرضا رضایی با اشاره به شرایط نامساعد جوی بیان کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته نیروهای امدادی به ۱۰ مورد حادثه در سطح استان امدادرسانی داشته‌اند.

وی افزود: از این تعداد حادثه پنج مورد حوادث جاده‌ای، سه مورد سیل و آبگرفتگی منازل و ۲ مورد امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار در برف و کولاک بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: مجموع حادثه‌دیدگان در این بازه زمانی ۶۹ نفر بوده است که ۱۰ نفر در حوادث جاده‌ای، ۴۸ نفر در حوادث سیل و آبگرفتگی و ۱۱ نفر در برف کولاک از خدمات امدادی بهره‌مند شده‌اند.

وی اظهار داشت: در مجموع ۱۳ تیم‌ شامل ۳۵ نیروی امدادی با بکارگیری ۱۳ دستگاه خودروی امدادی به محل حوادث اعزام شدند.

رضایی با اشاره به تداوم شرایط نامساعد جوی در روزهای آتی گفت: ۱۴۰ نیروی امدادی هلال احمر در قالب ۳۹ تیم عملیاتی در راستای امدادرسانی به حوادث احتمالی ناشی از سیلاب در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه مرکز ۱۱۲ به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به حوادث احتمالی است افزود: هم‌میهنان در صورت بروز حادثه ضمن حفظ خونسردی با این مرکز تماس گرفته یا به نزدیکترین پایگاه امدادی هلال احمر مراجعه کنند.

 

 

 

مهارت آموزی ۹۶ بانوی افغانستانی در خراسان جنوبی/۲-۳

از ابتدای سال تاکنون ۹۶ بانوی افغانستانی ساکن خراسان جنوبی در دوره‌های مهارت آموزی مراکز فنی و حرفه‌ای استان مهارت کسب کردند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان ضمن بیان این خبر گفت : با اجرای تفاهم نامهمهارت آموزی ۹۶ بانوی افغانستانی در مراکز فنی و حرفه‌ای سه جانبه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و امور اتباع خارجه وزارت کشور با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ابتدای سال برای بانوان افغانستانی ساکن در مرکز استان ۹ دوره با ۲۰ هزار و ۵۰۸ نفر ساعت آموزش برگزار شده است.

محمد علی عرب گفت : این ۹۶ بانوی افغانستانی در مراکز مهارت آموزی استان در حرفه های آرایش و پیرایش، کارآفرینی ، مانتو دوز ، کیف چرمی ، دوزنده چادر و مقنعه و پرده دوز مهارت کسب کرده اند.

وی گفت : پس از اطلاع رسانی به اتباع ساکن استان این دوره ها در مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران بیرجند اجرا و در پایان به مهارت آموخته ها گواهینامه مهارت اعطا می شود.

 

 

 

 

سه ماه حبس برای متخلف محموله ۲ هزار قطعه ای مرغ تخم گذار/۴

برای کامیون توقیف شده حامل ۲هزار قطعه مرغ تخم گذار در شهرستان طبس حکم قضایی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  رئیس شبکه دامپزشکی طبس گفت: در راستای کنترل حمل و نقل دام و فرآوردسه ماه حبس برای متخلف محموله 2 هزار قطعه ای مرغ تخم گذاره های خام دامی یک دستگاه کامیون حامل مرغ زنده تخم گذار به مقصد خراسان رضوی که از اصفهان بارگیری کرده بود توسط نیروی انتظامی شهرستان طبس توقیف و اقدامات قانونی توسط این شبکه انجام و به مراجع قضایی تحویل و حکم نهایی نیز صادر شد.

هادیان افزود: شعبه دادگاه کیفری دو طبس به استناد ماده ۶ قانون سازمان دامپزشکی کشور متهم را به پرداخت  پنج میلیون ریال جزای نقدی، جایگزین سه ماه حبس محکوم کرد.

 

 

 

 

 

 

تزریق واکسن کرونا به ۳۸۴ نفر از اتباع خارجی در خراسان جنوبی/۲-۳

واکسن کرونا به ۳۸۴ نفر از اتباع خارجی در خراسان جنوبی در مرکز واکسیناسیون هلال احمر تزریق شد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر  استان گفت: ازتزریق واکسن کرونا به ۳۸۴ نفر از اتباع خارجی در خراسان جنوبی ۱۸ آبان  تزریق واکسن کرونا به اتباع در مرکز واکسیناسیون هلال احمر آغاز شده و قبل از آن واکسیناسیون اتباع در مراکز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام می‌شد.

مجید رضا لطیفی افزود: در این مدت به ۳۸۴ نفر از اتباع در مرکز واکسیناسیون هلال احمر واکسن کرونا تزریق شده که از این تعداد ۱۷۸ نفر زن و ۲۰۶ نفر مرد بوده‌اند.

به گفته وی مرکز واکسیناسیون هلال احمر ویژه اتباع است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ایجاد شده است.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر  استان گفت: این مرکز در خیابان طالقانی ۱۰ بیرجند هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ ظهر پذیرای اتباع برای تزریق واکسن کرونا است.

 

 

 

افتخار آفرینی نوجوانان خراسان جنوبی در سطح کشوری/۲-۳

سه عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزیده دومین مهرواره «داستان» آفرینش کانون کشور شدند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این خصوص گفت:افتخار آفرینی نوجوانان خراسان جنوبی در سطح کشوری فراخوان سراسری دومین مهرواره داستان آفرینش از مهر۱۴۰۰ منتشر شد که بر این اساس ۱۲ اثر از نوجوانان عضو مراکز کانون استان به دبیرخانه این مهرواه ارسال شد.

طاهره حمیدی افزود: با توجه به اعلام دبیرخانه این رویداد ادبی، از بین ۵۴۴ اثر رسیده از سوی ۴۲۵ شرکت‌کننده از سراسر کشور، «فائقه خسروی» از مرکز فرهنگی هنری شماره یک فراگیر بیرجند و «مریم سادات خاکساری» و «فهیمه فرهادی» هردو از مرکز فرهنگی هنری کانون در شهرستان بشرویه در جمع نفرات برگزیده این رویداد کشوری قرار گرفتند.

گفتنی است اعضای هیات انتخاب آثار در مرحله اول متشکل از عالمه میرشفیعی، سمیه آورند، عزت صدیقی‌لویه، بتول پورشیخ، زهرا غلامی و حسین قربان‌زاده، همگی از کارشناسان و مربیان داستان‌نویس کانون استان‌ها بودند و در مرحله پایانی نیز مژگان بابامرندی، فرزانه رحمانی و عباس قدیرمحسنی؛ سه نفر از اهالی قلم و نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار انتخاب نهایی آثار و برگزیدگان را انجام دادند.

 

 

 

 

 

خراسان جنوبی معطر به عطر شهدا می‌شود/۲-۳

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی از ورود پیکر ۴ شهید گمنام  به استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، سرهنگ فلاحی گفت: همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و دومینخراسان جنوبی معطر به عطر شهدا می‌شود سالگرد شهادت سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» ۲۵۰ شهید گمنام در سطح کشور تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

وی با بیان اینکه سهم استان خراسان جنوبی ۴ شهید گمنام است، افزود: مراسم استقبال از این شهدا  یکشنبه ۱۲ دی‌ماه در فرودگاه بیرجند با حضور مسئولان استانی برگزار و سپس پیکر این شهدا با اسکرت نظامی وارد شهر و به معراج شهدا انتقال خواهد یافت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با بیان اینکه شهدای تازه تفحص شده ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۲ ساله هستند، گفت: این شهدا به ترتیب در عملیات‌ کربلای پنج دی‌ماه ۶۵، کربلای پنج دی‌ماه ۶۵، عملیات والفجر مقدماتی بهمن‌ماه ۶۱ و عملیات بدر اسفندماه ۶۳ به شهادت رسیده‌اند.

سرهنگ فلاحی در خصوص مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر این شهدا، افزود: مراسم تشییع و خاکسپاری روز پنجشنبه ۱۶ دی‌ماه همزمان با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در هوا فضای سپاه انصارالرضا(ع)، پایگاه شکاری شهید حسینی ارتش و دهستان چاهداشی نهبندان برگزار می‌شود.

وی از برگزاری مراسم وداع با شهدا در نقاط مختلف شهر خبر داد و گفت: مراسم وداع با شهدا با رعایت مسائل بهداشتی در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود و از مردم شهیدپرور خراسان‌جنوبی خواستاریم در این مراسم معنوی حضور پیدا کنند تا از برکات معنوی شهدا برخوردار شوند.

 

وزیر صمت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

اعطای تسهیلات بدون نیاز به وثیقه

فاطمی امین گفت: یکی از روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای  این است که بنگاه‌ها می‌توانند بدون نیاز به وثیقه تسهیلات دریافت کنند و این اطمینان و نظارت را به وجود می‌آورد که تسهیلات اعطایی در زمینه تولید مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان _سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  تامین مالی زنجیره ای، ایده ای است که بیش از ۱۰ سال  است در دنیا مطرح می شود.این موضوع به کاهش هزینه های مالی، انحراف منابع  و هدایت نقدینگی کمک کرده و همچنین دسترسی واحدهای تولیدی و تجاری به تسهیلات و سرمایه در گردش تسهیل کرده است.

او ادامه داد: براساس برآوردها، حداقل ۳۰ درصد از منابع بانکی موجود، در زمینه تامین مالی بخش صنعتی به کار گرفته می‌شود. این تامین مالی باعث می شود که مشکلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تجاری برطرف شود.

گفتنی است؛ اعطای تسهیلات بدون نیاز به وثیقه یکی از اهداف این تامین مالی است و همچنین این اطمینان و نظارت  را به وجود می آورد که تسهیلات اعطایی در زمینه تولید مصرف می شود.تامین مالی زنجیره ای در تمام زنجیره ها از جمله صنعت خودرو سازی می تواند به کاهش هزینه و به عبارتی تسهیل در تولیدات کمک کند.

پنجشنبه هفته گذشته، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتی از انعقاد قرارداد تامین مالی به صورت زنجیره ای با امضای تفاهمنامه بین وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل خبر داده بود.

 

 

دادستان مرکز استان مطرح کرد:

برخورد قانونی با مقصران حادثه مرگ کودک ۴ ساله در حمله سگ/۴

دادستان مرکز خراسان جنوبی گفت: در صورت احراز کوتاهی مسئولان در مرگ کودک چهار ساله در حمله سگ، با آنها برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به حادثه دلخراش فوت کودک برخورد قانونی با مقصران حادثه مرگ کودک 4 ساله در حمله سگبیرجندی در اثر گازگرفتگی سگهای بلاصاحب گفت: این پرونده هم اکنون در جریان است و مسئولان چنانچه قصور و کوتاهی کرده باشند باید پاسخگو باشند.
حجت الاسلام نسائی زهان همچنین در خصوص کلاهبرداری های برخی با هدف کمک به حیوانات در فضای مجازی، به مردم هشدار داد.
وی با تاکید بر اینکه بایستی شهرداری ظرف یک ماه آینده نسبت به جمع آوری سگهای بلاصاحب از حوزه شهر اقدام کند گفت: مردم هم باید از غذا دادن غیر اصولی به اینگونه حیوانات که سلامت و بهداشت جامعه را به خطر می اندازند خودداری کنند .

 

 

 

 

 

کشف ۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز در بیرجند/۴

فرمانده انتظامی بیرجند از کشف ۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ فولادی گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستان بیرجند اخباری مبنی بر نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از منازل روستاهای اطراف این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگاه های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی و با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از محل ۵ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز به همراه وسایل جانبی آن کشف کردند.

سرهنگ فولادی با بیان این که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شده است، گفت: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه یک میلیارد ریال برآورد شده است.

 

 

 

دستگیری سارقان کابل برق با ۱۰ فقره سرقت در سرایان/۴

سارقان کابل برق با ۱۰ فقره سرقت در سرایان دستگیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی سرایان گفت: با وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و کابل‌های برق در شهرستان سرایان شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار مأموران قرار گرفت.

سرهنگ وطن دوست افزود: مأموران انتظامی شهرستان سرایان تیم ویژه‌ای برایبررسی موضوع تشکیل دادند که با گشت زنی‌های هدفمند و تحقیقات انجام شده به یک سواری پراید مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان گفت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از سواری پراید، ۱۱۱ کیلوگرم کابل و تجهیزات الکترونیک کشف کردند.

سرهنگ وطن دوست افزود: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ سارق دستگیر کردند که سارقان دستگیر شده در بازجوئی‌های پلیس به ۱۰ فقره سرقت اعتراف کردند.

 

 

ورود سامانه بارشی جدید به خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی از ورود سامانه بارشی جدیدی به خراسان جنوبی و وقوع رگبار و رعد و برق خبر داد.

لطفی گفت: بارش ها به شکل پراکنده در نیمه شرقی استان ادامه دارد و در ارتفاعات تشکیل مه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه موج قوی تری از عصر یکشنبه وارد استان می شود و  سبب وقوع رگبار و رعد و برق در مناطق مستعد خواهد شد، افزود: اوج فعالیت سامانه بارشی جدید از تا دوشنبه شب خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با توجه به نفوذناپذیری زمین و بارش های روز گذشته؛ وقوع روان آب و سیلابی شدن مسیل ها به خصوص در نیمه جنوبی استان به ویژه در نهبندان و سربیشه پیش بینی می شود.

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا در خراسان جنوبی ثبت نشد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۱۴۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۷ بیمار و از ۲۶۷ تست سریع ۲۹ مورد مثبت جدید کرونا و در مجموع از ۴۱۲ تست ملکولی و سریع ۴۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این عده ۳ مورد از بشرویه، ۲۱ مورد از بیرجند، ا مورد از زیرکوه، ۴ مورد سرایان، ۷ مورد از طبس، ۴ مورد از فردوس، ۱ مورد قاینات و  ۵ مورد نهبندان جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۹۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۳ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد جدید از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همان هزار و ۲۶۸ نفر ثابت ماند.

 

 

 

امام جمعه اهل سنت درمیان:

سنگ تمام شهید سلیمانی برای امنیت جهان اسلام/نگاه سردار تقریبی بود/۲

سنگ تمام شهید سلیمانی برای امنیت جهان اسلام/نگاه سردار تقریبی بود

امام جمعه اهل سنت درمیان با اشاره به سنگ تمام شهید سلیمانی برای امنیت جهان اسلام گفت: نگاه سردار تقریبی و وحدت آفرین بود.

مولوی احمد عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی عمر خود را در راه امنیت جوامع اسلامی و مقابله با زورگویان بین‌المللی گذاشت.

امام جمعه اهل سنت درمیان بیان‌کرد: هرکجا که نهضت مقاومتی شکل گرفت چه در افغانستان، عراق، لبنان و … شهید سلیمانی در راستای حمایت از جوانان جبهه مقاومت قدم بر می‌داشت و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.

مولوی عبدالهی با اشاره به اینکه به اعتقاد من شهید سلیمانی در راستای دفاع از ملت‌های مسلمان و امنیت آنان سنگ تمام گذاشت، ادامه‌داد: نگاه ایشان فراتر از مرزهای ایران بود و امنیت همه مسلمانان و کشورهای اسلامی برای او اهمیت داشت.

وی با تأکید بر اینکه نگاه شهید سلیمانی نگاه تقریبی و وحدت آفرین بود، گفت: ایشان بر این نکته اصرار داشتند که مسلمانان با وحدت و همدلی باید در برابر قلدران جهانی و بین‌المللی از خود مقاومت نشان دهند و تسلیم نشوند.

امام جمعه اهل سنت درمیان در زمینه چرایی تصمیم آمریکایی‌ها مبنی بر به شهادت رساندن سردار سلیمانی گفت: بی شک کسانی که باعث بیداری و آگاهی ملت‌ها و مردم می‌شوند و آنان را نسبت به آینده‌شان امیدوار می‌سازند، منافع استکبار و آمریکا را در خطر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نمونه این افراد بیدارکننده و اگاهی بخش شهید سلیمانی بود، یادآور شد: این موارد موجب شد که آمریکایی‌ها تصمیم به حذف فیزیکی سردار شهید سلیمانی در شرایطی که مهمان کشور دیگری بودند، بگیرد.

مردم‌داری توصیه همیشگی سردار سلیمانی/فرمانده در میدان بود

مردم‌داری توصیه همیشگی سردار سلیمانی/فرمانده در میدان بود

همرزم شهید سلیمانی گفت:مهمترین و اصلی‌ترین توصیه شهید سلیمانی به ما در موقع حضور ایشان در جنوب خراسان در اوایل دهه هفتاد مردم داری و تأکید بر عدم آسیب رسیدن به مردم در عملیات‌ها بود.

به گزارش مهر به خاطرات اوایل دهه هفتاد جنوب خراسان که برگردیم رد پای بزرگ مردی را می‌بینیم که در راستای تأمین امنیت شرق کشور و مقابله با اشرار در کنار سبز پوشان پاسدار و همچنین هم رزمان ارتشی خود در این منطقه افتخارآفرینی کرده است.

بسیاری از پاسدار سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و ارتشی‌های دلاور استان خاطرات نابی از آن روزها و هم رزمی در کنار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارند که بسیار شنیدنی است.

اشاره به ناامنی‌های اوایل دهه ۷۰ در شرق کشور

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی، رضا معتمدی که در سال ۹۵ به افتخار بازنشستگی نائل شده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اواخر سال ۶۹ دشمن عوامل مزدور خود را برای ناامنی شرق کشور بسیج کرده بود که جنوب خراسان، سیستان و بلوچستان و کرمان تحت تأثیر این ناامنی‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه هدف از ناامنی‌ها تسلط بر شرق کشور بود، بیان‌کرد: ناامنی جاده بیرجند- زاهدان، ربایش آدم‌ها حتی در خود شهر بیرجند، ناامنی در درمیان و قاین، ربایش آمبولانس‌ها و … بسیاری از اقدامات رعب‌آور دیگر از اقدامات این اشرار و مزدوران دشمن بود.

معتمدی افزود: ناامنی‌های دهه ۷۰ در جنوب خراسان جنوب و شرق کشور را شاید بتوان با آنچه از ناامنی‌هایی که گروهک عبدالمالک ریگی به وجود آورده بود، مقایسه کرد و شاید از جنبه‌هایی شرایط سخت‌تری نیز بود.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) با بیان اینکه در آن زمان تیپ انصار الرضا (ع) در کنترل عملیاتی لشکر ۴۱ ثارالله بود، ادامه‌داد: فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله نیز در آن زمان سردار حاج قاسم سلیمانی بود که از این جهت در امنیت بخشی به شرق کشور و کنترل این ناامنی‌ها بسیار فداکاری کردند.

سربازانی که با مهارت سردار از اسارت اشرار آزاد شدند

هم رزم سردار شهید سلیمانی با بیان اینکه خاطرات بسیار خوبی از اقامت ایشان درح و سربیشه وجود دارد، بیان‌کرد: در بین مرز ایران، افغانستان و پاکستان منطقه مثلثی شکلی وجود دارد که اشرار بین ۷۰-۸۰ نفر از سربازان نیروی انتظامی را ربوده و به آن منطقه بردند که سردار سلیمانی با مهارت خاصی به گونه‌ای رفتار کرد که همه این سربازان با سلامت آزاد شدند.

وی ادامه‌داد: اشراف شهید سلیمانی بر منطقه و آشنایی از نحوه عملکرد اشرار و قدرت و مدیریت نظامی ایشان باعث شد که همه این سربازان سالم از دست اشرار و مزدوران دشمن برگردند که برای ما بسیار خاطره شیرینی شد.

معتمدی گفت: شهید سلیمانی وظایف را به دیگران واگذار نمی‌کرد بلکه در آن زمان بارها و بارها به صورت شخصی چه زمینی و یا با استفاده از هلیکوپتر از منطقه بازدید می‌کردند و مراقب اوضاع از جهات مختلف بودند.

وی با بیان اینکه در مرحله آخر پاکسازی کویر را داشتیم و اشرار شناخته شده آن زمان نیز دستگیر شدند و یا به هلاک رسیدند.

رفتار شهید سلیمانی همراه با فروتنی بود

هم رزم شهید سلیمانی که در آن زمان در گردان ادوات فعالیت می‌کرده است درباره منش و شیوه رفتاری شهید سلیمانی در آن زمان گفت: شهید سلیمانی بسیار فروتن بود و خاطرم هست علی رغم اینکه فرمانده بودند در یک روزی که تویوتا ۱۰۶ ما روشن نمی‌شد با لباس شخصی کمک کردند تا ماشین را هل بدهیم و روشن شود.

معتمدی ادامه‌داد: شهید سلیمانی علی‌رغم اینکه در کسوت فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله بودند حتی به کوچک‌ترین مسائل نیز دقت داشتند.

وی با اشاره به اینکه همکاری‌های ما در شرق با سردار سلیمانی ادامه داشت، بیان‌کرد: خاطرم هست در زلزله بم نیز با درخواست ایشان به منطقه رفتیم و تا آنجایی که در توان ما بود به زلزله زدگان کمک می‌کردیم.

هم رزم شهید سلیمانی گفت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین توصیه‌های شهید سلیمانی به ما در موقع حضور ایشان در جنوب خراسان در اوایل دهه هفتاد مردم داری و تأکید بر عدم آسیب رسیدن به مردم بود.

معتمدی اظهار کرد: خاطرم هست به یک منطقه عشایری رفتیم که در آنجا چند آبشخور شتر هم بود که ایشان تأکید کردند مراقب باشید به مردم و عشایر و آبشخور حیواناتشان آسیبی نرسد و تنها و تنها سراغ کسی بروید که از اشرار و موجب ناامنی است.

فرمانده در میدان بود

وی بیان کرد: بعدها کمتر شهید سلیمانی را از نزدیک می‌دیدم ولی در هر حال به وضوح شاهد بودم که ایشان در مسئولیت‌هایی که بعد داشتند همواره فرمانده در میدان بودند و از نزدیک موضوعات را مدیریت می‌کردند که بسیار حائز اهمیت است.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در آن سال‌ها در منش و رفتار شهید سلیمانی می‌دیدم همدلی و همراهی ارتش و سپاه با یکدیگر بود که در عملیات مقابله با اشرار به وضوح مشاهده می‌شد.

معتمدی ادامه‌داد: حتی در سفری که شهید صیاد شیرازی به منطقه داشتند، سردار سلیمانی به استقبالشان رفت که نمونه کوچکی از وحدت و برادری سپاه و ارتش بود.

وی در باره نگاه سردار سلیمانی به رزمندگان سال‌های دفاع مقدس گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به در کنار هم بودن رزمندگان جبهه و جنگ با هر نگاه و سلیقه‌ای تأکید داشتند و همایش‌ها و یادواره‌هایی را به این بهانه برگزار می‌کردند که در یکی از آن همایش‌ها (همایش شهدای گردان ادوات در سال ۹۵) من نیز حضور داشتم.

پاسدار بازنشسته سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی گفت: حتی ممکن بود برخی از این افراد بعد از جنگ دچار برخی از آسیب‌ها شده باشند اما شهید سلیمانی آنان را از جمع طرد نمی‌کرد چرا که امکان داشت با حضور در همین یادآوره ها و حضور در بین هم‌رزمان گذشته، تحول روحی در آنان به وجود آید.

 

چشم نرگس های خوسف به فرآوری است/ غفلت از رایحه درمانی/۷

چشم نرگس های خوسف به فرآوری است/ غفلت از رایحه درمانی

گل نرگس خوسف با عطر بی نظیرش در ایران جایگاه خاصی دارد اما برای رسیدن به سودآوری از این گل هنوز راه بسیار در پیش است.

به گزارش مهر خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد و خوسف هم در استان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و همه روزه شاخه‌های گل زیادی توسط نرگس‌کاران این شهرستان روانه استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌‎ها می‌شود.

سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه، اجرای روش‌های سنتی تولید و استفاده نکردن از کودهای شیمیایی سبب شده که گل نرگس این منطقه علاوه بر عطر و بوی منحصر بفرد و با کیفیت، ماندگاری بالایی نیز داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که گل نرگس مانند دیگر گونه گیاهان دارویی با خواص و فوایدی که دارد می‌تواند در اقتصاد استان و کشور با توجه به صنایع تبدیلی آن نقش به‌سزایی داشته باشد که مانند تمام گیاهان دارویی به این موضوع توجه نشده است.

عطری که دیگر استان‌ها ندارند

محمدرضا علیزاده، از نرگس کاران خراسان جنوبی در روستای آریش خوسف با بیان اینکه یک هکتار سطح زیرکشت دارد، گفت: گل نرگس از سال سوم به سوددهی می‌رسد و در دو سال ابتدایی از یک هکتار شاید فقط ۴ هزار متر گل بدهد.

وی در زمینه قیمت این گل هم عنوان کرد: امسال به دلیل شرایط هوایی کاهش برداشت داشتیم ولی از آن سوی قیمت آن در بازار بهتر از سال گذشته بود.

به گفتۀ وی در ابتدای برداشت هر شاخه گل نرگس را بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند و اکنون از یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار تومان خریداری می‌شود.

علیزاده دلیل عدم استقبال مردم از کشت گل نرگس را هزینه حدود ۲۰۰ میلیون تومانی برای آماده سازی و کشت، همچنین گل ندادن در دو سال ابتدایی دانست و عنوان کرد: برای روی آوردن مردم به این سمت نیاز به حمایت و همکاری از جانب مسئولان است.

این نرگس کار در زمینه فرآوری این محصول هم اظهار کرد: طی تحقیقات و تعاملی که با دیگر استان‌ها داشته‌ایم هیچ شهری در ایران مانند شیراز، اصفهان، طبس و بهبهان، بو و رایحه گل نرگس خوسف را ندارند و آن به دلیل تفاوت دمای بین شب و روز است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دیگر استان‌ها به فرآوری روی آورده‌اند ولی به دلیل نداشتن بوی خاص و ماندگار نبودن، موفق نبوده‌اند اما در خراسان جنوبی مشکل اینجا است که خرید هر دستگاه بسیار گران است و نیاز به سرمایه‌گذار کلان وجود دارد.

چشم نرگس های خوسف به فراوری نگران است/مغفول ماندن رایحه درمانی

چشم به راه سرمایه گذاری

غلامرضا زینلی، از دیگر نرگس کاران استان خراسان جنوبی هم بیان کرد: یک هکتار سطح زیر کشت داریم و برداشت نسبت به سال قبل کاهش داشته است ولی بازار خرید و قیمت خوب بود.

وی با بیان اینکه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن گل نرگس اتفاق خوبی بود، گفت: مشکل در بخش آب است چرا که در زمستان کارت چاه‌ها شارژ نمی‌شود و مشکل ساز شده است و به همین دلیل شاهد کاهش برداشت در سال جاری بودیم.

به گفتۀ وی فرآوری گل نرگس باعث ارزش افزوده آن می‌شود و لازم است که در قالب یک تعاونی باشد تا تمام بهره‌برداران سود کنند.

زینلی با بیان اینکه در کشور هیچ کجا عطر و بوی گل نرگس را ندارند و مانند زعفران این منطقه نرگس هم متفاوت است، عنوان کرد: خود ما به دنبال ایجاد و ثبت یک رایحه درمانی از گل نرگس هستیم که امیدواریم به مشکلی برنخورد.

مهدی عبقری، از دیگر نرگس کاران شهرستان خوسف هم اظهار کرد: مشکل خرده مالکانی هستند که به هر قیمتی گل‌های خود را می‌فروشند.

وی با بیان اینکه اصفهان در بخش فرآوری وارد شده ولی عطر آنچنانی ندارد، گفت: به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز داریم تا این کار انجام شود ولی در صورت انجام به دلیل بوی عالی این گل در این منطقه مسلماً سودآور خواهد بود.

به گفتۀ وی حتی در فروش گل نرگس در استان‌های دیگر همیشه فقط یک شاخه گل نرگس خوسف را میان گل‌های نرگس از استان‌های دیگر قرار می‌دهند و به فروش می‌رسانند.

گیاه مزیت‌دار و فاقد چرخه فرآوری

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی هم در زمینه گل نرگس در گفتگو با مهر گفت: از محصولات خودرویی بود که در روستای آریش شهرستان خوسف می‌رویید و آنجا به نرگس کوه معروف بود.

وی ادامه داد: اما به دلیل برداشت پیاز این گل و خشکسالی‌ها، دیگر در آن منطقه چندان شاهد رویش آن نیستیم.

به گفتۀ وی گل نرگس هم مانند دیگر گیاهان دارویی جزو گیاهان مزیت‌دار استان محسوب می‌شود ولی با وجود اینکه اطلاعات آن را مانند دیگر گونه‌ها داریم حلقه مفقوده آن فرآوری است.

پویان اظهار کرد: اکنون از خود گل نرگس و هم از پیاز آن در کشورهایی مانند هنگ کونگ، مراکش و مصر فرآورده‌ها و مکمل‌هایی تولید می‌شود.

تهیه ۷ مکمل غذایی و دارویی از گل نرگس

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از گل نرگس می‌توان حدود ۷ مکمل دارویی و غذایی تهیه کرد، گفت: از دیگر گیاهان دارویی نیز حدود ۵۰ مکمل غذایی و دارویی تولید می‌شود.

پویان تصریح کرد: وارد شدن به عرصه عطر در حوزه گل نرگس شاید چندان توجیهی نداشته باشد چرا که رقبای قوی مانند فرانسه وجود دارند، اما در بخش مکمل‌ها می‌توان کارهایی انجام داد.

وی در زمینه محصولات ایجاد شده از گل نرگس عنوان کرد: می‌توان یک زماد برای از بین بردن جوش و کهیر تهیه کرد، همچنین مکمل دارویی و گیاهی برای پراکنده کردن سموم و پیشگیری افسردگی تولید کرد و به طور کلی در طب پیشگیری از گل نرگس یا گل محمدی می‌توان بهره برد.

به گفتۀ وی همچنین می‌توان از پیاز آن هم مکمل‌ها و زمادهایی برای مصارف مختلف مانند از بین بردن برخی قارچ‌ها، درمان دمل و ورم، زخم و ورم مفاصل، همچنین برای مشکلات عصبی تولید کرد.

چشم نرگس های خوسف به فراوری نگران است/مغفول ماندن رایحه درمانی

سهم نیم درصدی ایران از فرآورده‌ای گیاهان دارویی مزیت‌دار

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هنوز نه تنها در استان بلکه در کشور رویکردی برای استفاده از پتانسیل گیاهان دارویی و فرآوری آن وجود ندارد.

پویان بیان کرد: اگر در بخش فرآوری و تولید مکمل‌های دارویی و غذایی وارد شویم کشورهای عربی می‌توانند بازار خوبی برای ما باشند.

وی تأکید کرد: موضوع تولید مکمل‌های دارویی و غذایی است و منظور دارو و کارخانجات داروسازی نیست و این نوع نگاه در ایران هم باید نهادیه شود تا به راحتی بتوان این نوع مکمل‌ها را تولید کرد.

به گفتۀ وی سهم ایران از فرآورده‌ای گیاهان دارویی مزیت دار نیم درصد است و این در حالی است که کشوری مانند چین ۷۰ درصد اقتصاد آن برپایه گیاهان دارویی است و هیچ گیاه سبزی در آن کاشته نمی‌شود مگر اینکه بتوان از آن فرآورده و مکملی تهیه کرد.

پویان با بیان اینکه اکنون ارزآوری، سودآوری و اشتغال‌زایی در زمینه صادرات فرآورده‌های گیاهی است، گفت: کشورهای مانند کانادا، استرالیا، آلمان، هونگ کونگ؛ مراکش، مصر، هند و پاکستان وارد این حوزه شده‌اند و با مکمل‌های گیاهی در عرصه‌های دارویی و غذایی وارد بازار جهان شده و اقتصاد پایداری را ایجاد کرده‌اند.

کاهش ۴۰ درصدی برداشت گل نرگس

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم با بیان اینکه سطح زیرکشت گل نرگس در استان حدود ۳۹ هکتار است، گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی، کاهش بارندگی، افزایش دما در مقاطع حساس شاهد کاهش برداشت بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اکنون با کاهش ۴۰ درصد ۹ میلیون و ۴۸۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت شده است و این در حالی است که سال گذشته ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه با مبلغ ۱۶ میلیارد تومان بود.

به گفتۀ وی ۷۵۰ خانوار بهره‌بردار گل نرگس در استان هستند و بیشترین سطح زیرکشت در خراسان‌جنوبی مربوط به شهرستان خوسف با ۲۴ هکتار و بعد از آن مربوط به شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

رضایی با بیان اینکه این استان رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد، اظهار کرد: برداشت گل نرگس در خراسان‌جنوبی از اواخر آبان آغاز و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا نیمه‌های اسفند ادامه دارد.

چشم نرگس های خوسف به فراوری نگران است/مغفول ماندن رایحه درمانی

گیاهان و محصولات مزیت‌دار ویژه‌تر دیده شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه مشکل کارت‌های شارژ از چاه بیان کرد: پیگیری‌هایی برای محصولات نرگس و زعفران داشته‌ایم که اگر در فصل زمستان و بهار که نیاز اصلی این محصولات به آب است با کمبود بارندگی مواجه بودیم اقداماتی انجام شود که البته هنوز پاسخی داده نشده است.

رضایی در بخش فرآوری این محصول هم گفت: در صورتی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد شود دولت هم با ارائه تسهیلات و موارد دیگر حمایت می‌کند و حتی می‌توانند برای چند محصول گیاهی و گل استان باشد.

وی درباره مکمل‌های این گونه از گل‌ها و گیاهان هم اظهار کرد: در حوزه اختیارات ما نیست و لازم است که بخش بهداشت وارد این جریان شود و توجیهات لازم برای آنها انجام شود.

رضایی در زمینه عدم استقبال از کشت گل نرگس عنوان کرد: ما با بیمه این محصول یک مشوق قرار داده‌ایم، همچنین برای ترویج و فرهنگ‌‎سازی فقط می‌توانیم توصیه کنیم و الزامی نیست.

به گفتۀ وی به دلیل خشکسالی‌ها مردم محتاط‌تر عمل می‌کنند که کار درستی است و باید کاری که برای آنها توجیه اقتصادی دارد اجرایی کنند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اعتبارات بخش بهبود تولیدات گیاهی کاهش چشم‌گیری داشته است، گفت: اعتبارات فقط استانی است و دیگر ملی نداریم و همان هم تخصیص پیدا نمی‌کند.

وی از مسئولان و شواری برنامه‌ریزی درخواست کرد: گیاهان و محصولات مزیت‌دار مانند گل نرگس یا زعفران را به طور ویژه در اعتبارات ببینند که اگر در کل اعتباری داده نمی‌شود ولی برای محصولات خاص اعتباری کنار گذاشته شود.‌

توجه به این نکته ضروری است که نفت دیگر جایگاهی مانند گذشته ندارد و باید به سمت محصولات غیرنفتی برای اقتصاد کشور باشیم. همانگونه که دیگر کشورها بدون نفت اقتصاد خود را توسعه داده‌اند. خراسان جنوبی و ایران مملو از گیاهان دارویی است که اگر به آنها با نگاهی بازتر توجه شود و صنایع تبدیلی و فرآوری و مکمل‌های غذایی و دارویی از آن تولید شود، می‌توان بازار خوبی ایجاد کرد و یک چرخه پایدار اقتصادی را داشته باشیم.

در آیین تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی عنوان شد

کشاورزی خراسان جنوبی باید به مدل بازرگانی تبدیل شود

پارسال خشکترین سال زراعی  در ۴۰ سال اخیر/۳

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در آیین تکریم و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: در ۴۰ سال گذشته چنین خشکسالی را سابقه نداشته ایم مشخصاً وقتی که عمق خشکسالی با این وسعت را در پهنه کشور شاهدیم و جمعیت کشاورزان و دامداران سختی های زیادی را متحمل می شوند.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی دماوندی‌نژاد افزود: تمام تلاش دولت این است که تولیدکنندگان بخش کشاورزی  و دامداری با توجه به اقتضای کشاورزی ما که وابسته به معیشت و شرایط بارندگی است همچنان پایدار و سرزنده بماند.

 

وی با بیان اینکه برای رونق بخش کشاورزی بایستی با همت و تلاش آن را از دل معیشتی عبور دهیم و به کشاورزی تجاری تبدیل کنیم، گفت: کشاورزی در خراسان جنوبی باید به مدل بازرگانی تبدیل شود.

 

دماوندی‌نژاد بیان کرد: با این ریل گذاری باید به نقطه‌ای برسیم که محصولات استراتژیک خراسان جنوبی به عنوان طلاهای ناب شناخته شده جهانی به درآمدزایی بیشتری برسد.

 

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: طی سه ماه گذشته بیش از  ۲ میلیون تن نهاده بین دامداران روستایی و عشایر  توزیع شده است.

 

وی در پایان افزود: همچنین در این مدت مجوز صادرات ۳۰۰ هزار رأس دام سبک و ۵۰ هزار رأس گوساله پرواری صادر شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم  گفت: خراسان جنوبی از استانهایی که دارای محصولات استراتژیک از جمله، زرشک، زعفران و عناب است که در بحث بسته بندی و صادرات نیازمند حمایت ویژه است.

قناعت از جهاد کشاورزی خواست تا برنامه ای برای جلوگیری از خام فروشی این محصولات انجام شود.

نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: کشاورزی در ابعاد مختلف دارای اهمیت و یکی از مولفه های توسعه در کشور است.

نخعی افزود: ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی استفاده می شود و بهره وری از آب و توجه به این مقوله از مسائل مهم است.

وی از طرح حمایت و تقویت امنیت غذایی مجلس در سال جاری نیز خبر داد و گفت: خام فروشی یکی از مشکلات در استان است.

 

 

«مهدی جعفری»،  رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: باید در کنار برنامه های جهاد کشاورزی با هم عهد و پیمان ببنیدیم که رضایت‌مندی مردم اولویت و سرلوحه کار ما باشد و این خطر قرمز ما خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه میز خدمت جهاد کشاورزی در روز شهادت سردار سلیمانی برای بررسی و مشکلات این حوزه برپا خواهد شد، تأکید کرد: همچنین باید قانون را به نفع مردم تفسیر کنیم  و هیچ باکی هم نداشته باشید  و شجاعانه بر این منطق بایستید چون استان خراسان جنوبی ظرفیت اینکه مُر قانون را اجرا کنیم، ندارد.

 

گفتنی است؛ جعفری از جوانان متخصص، دارای تحصیلات عالیه و فعال در بخش کشاورزی خراسان جنوبی است که پذیرش شده در مقطع فوق دکتری توسعه روستایی و دارای مدرک دکترای اکولوژی کشاورزی است. وی ۱۶ سال سوابق مدیریتی در بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی دارد که آخرین آن معاون سازمان تعاون روستایی استان است و عضو هیئت اندیشه ورز کانون بسیج مهندسین کشاورزی استان و عضو شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان جنوبی است.

 

پیش از این غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بوده است که بازنشسته شد.

 

 

 

 

 

اجاره اراضی ملی به مالکیت آن ها ختم نمی شود

قرارداد‌های اجاره‌ای امور اراضی با مستأجرین اراضی ملی و دولتی، به مالکیت آن ها ختم نمی شود.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، رحمتی یکی از گلخانه داران شهرستان خوسف گفت: ۱۰ سال پیش به صورت رسمی قراردادی با امور اراضی امضاء کردم و تعهداتی از من گرفته و زمینی برای شروع فعالیت گلخانه داری به من اجاره داده شد.

او گفت: در طول این ۱۰ سال هزینه‌های زیادی برای تأسیسات، تعمیرات و زیر ساخت‌ها هزینه کردم و طبق قانون، در صورتی که قرارداد به پایان برسد می‌توانم درخواست تمدید دوباره آن را داشته باشم، اما متوجه شدم که تمام زمین‌ها و اختیارات امور اراضی به شرکت شهرک‌ها واگذار شده است.

رحمتی گفت: شرکت شهرک‌ها حالا برای زمینی که من اجاره کرده ام می‌گوید باید زمین را بخرم و مالک آن شوم در حالی که من دنبال مالکیت زمین نیستم و تنها می‌خواهم قراردادم تمدید شود.

برای پیگیری این موضوع با مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفتگو کردیم.

باقری سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کل قرارداد‌های اجاره امور اراضی با مستأجرین اراضی ملی و دولتی اجاره به شرط تملیک نیست و مالکیت آن از قوانین مربوط به خودش پیروی می‌کند.

او گفت: بر اساس ماده ۹ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی از سال ۸۹ به بعد، انتقال قطعی مالکیت روی قرارداد‌های اجاره اتفاق نمی‌افتد و اجاره در مدت معین قرارداد است.

باقری گفت: در حال حاضر به دلیل سیاست‌های جهاد کشاورزی در جهت افزایش بهره وری و بهینه کردن تولید، مدیریت کل مجتمع‌های گلخانه‌ای و دامپروری و اختیارات امور اراضی به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار شده است.

سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اراضی اجاره‌ای در حال حاضر به شرکت شهرک‌های کشاورزی واگذار و کار انتقال سندهایشان در دست اقدام است.

او گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی، اجازه تمدید قرارداد از سمت ما وجود ندارد.

سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شرکت شهرک‌ها شرکتی دولتی و زیر مجموعه جهاد کشاورزی است.

او گفت: ما از یک زمان به بعد متولی شهرک‌های کشاورزی در سطح کشور و استان شدیم و باید شهرک‌های موجود از امور اراضی را طبق قانون تحویل گرفته و مدیریت کنیم و برای توسعه و ساخت شهرک‌های جدید هم اقدام کنیم.

سورگی گفت: طبق قانون در حال حاضر ما تنها شرکتی هستیم که می‌توانیم اراضی را به نام بهره برداران و یا مستأجران منتقل کنیم و بقیه ادارات این اختیار را ندارند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: قراردادهایی که قبلا با مدیریت امور اراضی بسته شده است، تا آخرین تاریخ آن قرارداد پا بر جا هستند.

او گفت: برای قرارداد‌هایی که مهلت آن ها تمام شده است بر اساس درخواست متقاضیان، تصمیم های دیگری گرفته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*