اخبار خراسان جنوبی / موافقت بانک صادرات برای پرداخت مطالبات پیمانکاران 

باران، شنبه مهمان خراسان جنوبی می‌شود/

پیش بینی می‌شود از اوایل هفته آینده سامانه بارشی جدیدی وارد خراسان جنوبی شود.

نخعی کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، امروز و فردا تغییرات دمای هوای در استان محسوس نخواهد بود.

به گفته او پنجشنبه و جمعه به طور نسبی دما افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن از شدت سرما و یخبندان شبانه کاسته می‌شود.

نخعی گفت: پایان هفته در استان شاهد افزایش متناوب ابر خواهیم بود و برای اوایل هفته آینده نیز فعالیت سامانه بارشی در منطقه پیش بینی می‌شود و از روز شنبه سامانه بارشی وارد خراسان جنوبی می شود.

در کمیته اشتغال شهرستان زیرکوه عنوان شد

میزان اشتغال در بخش صنعت زیرکوه ناچیز است/۲

جلسه کمیته اشتغال شهرستان زیرکوه به ریاست موسوی سرپرست فرمانداری و با حضور زنگنه مدیر صندوق کارآفرینی امید استان ، معاون برنامه ریزی فرماندار و دیگر اعضای این کمیته در محل فرمانداری برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی در ابتدا جلسه موسوی سرپرست فرمانداری زیرکوه ضمن اشاره به اشتغال بسیار کم در حوزه صنعت شهرستان خواستار توجه بیشتر دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل جهت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه های صنعت و جذب سرمایه گذار در شهرستان شد.
در ادامه روسای ادارات شهرستان گزارشی از تعداد پرونده های در دست اقدام و آمار ثبت شده سامانه‌های رصد و کارا ارایه نمودند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
امور فرهنگی کشور به صورت نظام‌مند و قرارگاهی اجرا شودآیت الله عبادی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد تشکیل قرارگاه فرهنگی، گفت: اگر در امور فرهنگی نظام‌مند و قرارگاهی عمل شود به نتیجه نهایی و آرمان‌های مدنظر می‌رسیم.

 

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در دیدار با مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با گرامیدشت سالروز شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر به عنوان کسی که ما می توانیم را در آن زمان مطرح کرد و پای آن ایستاد تا شهید شد، اظهار کرد: تهاجمات گسترده فرهنگی از پیش از انقلاب، دوران انقلاب و مخصوصا بعد از شکست در جنگ نظامی مطرح بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در مورد تشکیل قرارگاه فرهنگی، گفت: در بخش های مختلف که به انجام امور می‌پردازند برابر یک طرح، نقشه انجام می‌شود و به صورت زمان‌بندی شده در موعد مقرر آن را تحویل می دهند، حالا یکی از پروژه‌های که باید انجام شود مسلمانی است اما جای سئوال است که چرا انجام نمی‌شود؟

 

وی با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های نیروهای نظامی را نظام‌مندی و مدیریت آنان دانست و ادامه داد: اگر در امور فرهنگی نیز دقیق و نظام‌مند عمل شود به نتیجه نهایی و آرمان‌های مدنظر می‌رسیم.

 

آیت الله عبادی افزود: نهادهای انقلابی و نهادهای دیگری که از قبل بودند امروز شانه به شانه انقلابی ها حضور دارند و عمل می کنند به جهت اینکه این حضور و دستورات ضمانت اجرایی دارد اینجاست که رهبر معظم انقلاب فرمودند که امور فرهنگی را قرارگاهی عمل کنید اما شرط اول آن فهمیدن و شرط دوم نیز تبیین آن برای جامعه است.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه باید برای مردم تبیین شود اسلامی که ۱۴۰۰ سال در انزوا بوده و طواغیت حاکم بودند ضمانت اجرایی نداشته است و تازه بعد از انقلاب اسلامی هم برخی می‌گویند ما که نمی‌توانیم مردم را به زور به بهشت ببریم، تصریح کرد: باید مقطع زمانی کنونی برای مردم تبیین شود و خوشبختانه اکنون این فیض الهی که قوای سه گانه پای در رکاب هستند و زمینه بسیار مساعد است و این اتفاق از ۲۲ بهمن سال ۵۷ مهمتر است چون آن روز ایمان و احساس و شور بود اما باورها برای پیروزی انقلاب اسلامی کمرنگ بود ولی اکنون این باور برای مردم و در منطقه و دنیا حاصل شده است.

 

وی ادامه داد: ایران اسلامی امروز قوی‌تر شده و خود دشمن نیز باور کرده است که رفتنی هستند و از حرکت مردم در کشورهای غربی هم پیداست که دیگر همراه دولت هایشان نیستند.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه رئیس جمهور فعلی مسائل حقوقی، قضایی، و انواع و اقسام مسائل مختلف اجتماعی و حزبی و گروهی را گذرانده است و کلاه سرش نمی رود، گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه نیز تاکنون مسئولیت های مختلف را داشته‌اند و این امتیاز است و لذا در شرایط ویژه کنونی باید قرارگاه فرهنگی تشکیل دهیم و قرارگاهی عمل کنیم و همه دستورات اجرا شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات کشور آثار شوم عمل خود ماست، تأکید کرد: اگر فرصت ویژه زمان کنونی سوزانده شود دیگران از ما طلبکار درخواهند آمد اما اگر به صورت قرارگاهی عمل شود به نتیجه مطلوب می رسیم.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در این دیدار گفت: مأموریت سپاه مبارزه با تهدیدات سخت و نظامی، تهدیدات نرم، تشکیل بسیح ۱۰ میلیونی و تربیت جوانان انقلابی است که همه آنها بستری برای عمق بخشی داخلی است.

 

حجت الاسلام «امین‌رضا کمالی» بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی در حوزه فرصت های بی نظیر و تهدیدات پیچیده و اثرگذاری قرار دارد و رهبر معظم انقلاب در مبارزه با خاکریزهای اعتقادی تأکید بر انجام کار قرارگاه فرهنگی دارند.

 

مدیر جهاد کشاورزی طبس خبر داد؛

خسارت ۳۰ درصدی سرمازدگی به محصولات گل نرگس/۲

خسارت ۳۰ درصدی سرمازدگی به محصولات گل نرگس

 

 معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: به دلیل سرمازدگی ۴ هکتار از باغات گل نرگس تا ۳۰ درصد خسارت دیده اند.

داوود بخشایی در گفتگو با مهر اظهار کرد: کار برداشت گل نرگس از سطح ۱۴.۵ هکتار از باغات این شهرستان آغاز و پیش بینی می‌شود حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قلمه گل نرگس برداشت شود.

به گفته وی این محصول بیشتر در حاشیه باغات و در سایه‌انداز درختان خرما، مرکبات و انار کشت می‌گردد و به علت شرایط مناسب آب و هوایی از کیفیت خوبی برخوردار و برداشت آن از اواسط آبان ماه شروع و تا فروردین ماه سال بعد ادامه دارد.

وی ادامه داد: بزرگترین باغ گل نرگس در خراسان جنوبی در سطح ۳ هکتار در روستای کریت شهرستان طبس است که گل‌های تولیدی در شهرستان طبس و استان‌های تهران، خراسان رضوی و یزد به بازار مصرف عرضه می‌شود.

وی افزود: مناطق عمده کاشت و پرورش گل نرگس در روستاهای کریت، پیر حاجات، ازمیغان، خرو و شهر طبس است.

مسابقات کشتی نونهالان بیرجند برگزار شد/۷

مسابقات استعدادهای برتر کشتی در رده نونهالان برگزار شد

 

 مسابقات استعدادهای برتر در رده نونهالان شهرستان بیرجند با عنوان گرامیداشت یادبود شهدای کشتی گیر با حضور ۸۷نفر در سالن ورزشی شهید کوشه ای برگزار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن گلکار در حاشیه این رقابت ها با اشاره به مسابقات استانی به میزبانی شهرستان بشرویه گفت:این مسابقات برای شناسایی استعدادهای ورزشی در رشته کشتی در رده نونهالان برگزار گردید و می تواند پشتوانه ای برای تشکیل های تیم های پایه باشد.
وی تصریح کرد:در این دوره از مسابقات ۱۴ نفر جهت حضور در مسابقات استانی انتخاب شدند.
وی همچنین اضافه کرد، مسابقات استانی در ۲۴ دی ماه در شهرستان بشرویه برگزارخواهد شد

پروازهای فرودگاه بیرجند به آسمان عتبات صعود نمی‌کند/کاهش مسافران/۴

پروازهای فرودگاه بیرجند به آسمان عتبات صعود نمی‌کند/کاهش مسافران

علی‌رغم اینکه فرودگاه بیرجند، یک فرودگاه بین‌المللی است اما زائران خراسان جنوبی مجبورند برای کربلایی شدن عازم مشهد شده و از آنجا به عتبات بروند.

به گزارش مهر هر چند فرودگاه بیرجند به نام فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه مشهور است اما در حال حاضر این سوال در اذهان مردم خراسان‌جنوبی مطرح است که چرا هیچ پرواز بین‌المللی از این فرودگاه انجام نمی‌شود؟

چرا در شرایط فعلی علاقمندان به زیارت اباعبدالله (ع) باید از بیرجند به مشهد بروند و از آنجا عازم فرودگاه بغداد یا نجف شوند؟ آیا این موضوع هزینه‌های زیارت را برای مردم نجیب و صبور خراسان‌جنوبی افزایش نمی‌دهد؟ این در حالی است که بر اساس گفته مسئولان سیاست‌ها باید بر محور فراهم شدن زیارت آسان باشد.

طبیعی است شهروندی که برای زیارت عتبات مجبور است ابتدا به استان دیگری برود، هزینه‌های سفر او افزایش می‌یابند.

مدیرکل حج و زیارت خراسان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سفر به عتبات در گذشته از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند انجام می‌شده است چرا که در آن برهه زمانی تعداد مسافران زیاد و یک پرواز تکمیل می‌شد.

ابوالفضل نوفرستی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مسافران به اندازه‌ای نیست که یک پرواز مستقل از فرودگاه بیرجند عازم عتبات شود، بیان‌کرد: در حال حاضر نیز اگر شرایط از نظر تعداد مسافر به گونه‌ای شود که یک پرواز را تکمیل کند، در اعزام زائران خراسان‌جنوبی از فرودگاه بیرجند دریغ نخواهیم کرد.

نوفرستی افزود: بر اساس آنچه کارشناسان و صاحب نظران می‌گویند اگر هر صندلی یک هواپیما خالی بماند حدود ۶ میلیون تومان خسارت برای آن شرکت هواپیمایی خواهد داشت.

وی گفت: حتی خراسان‌رضوی نیز به تنهایی نمی‌تواند یک پرواز را تکمیل کند و از این جهت زائران سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان جنوبی از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد عازم عتبات می‌شوند.

با بیان اینکه هزینه سفر هوایی (رفت و برگشت به صورت هوایی) حدود ۹ میلیون است، ادامه‌داد: اگر فقط مسیر رفت به صورت هوایی باشد هزینه برای زائران حدود هفت میلیون و نیم خواهد بود و البته افزایش هزینه‌ها در کاهش تعداد مسافران تأثیر داشته وگرنه مردم ما همیشه علاقمند و مشتاق سفرهای زیارتی بوده‌اند.

مدیر حج و زیارت خراسان خراسان‌جنوبی گفت: به امید خدا بر اساس گفته‌های مسئولان کشوری از نیمه دوم بهمن ما شرایط سفر زمینی به عتبات فراهم خواهد شد.

نوفرستی با بیان اینکه پروازهای عتبات به صورت منطقه‌ای و سفرهای سوریه به صورت ملی و کشوری است، یادآور شد: در خراسان‌جنوبی نیز اگر کسی تمایل به سفر زیارتی سوریه داشته باشد، می‌تواند به دفاتر زیارتی مراجعه کنند تا راهنمایی شوند.

وی افزود: هزینه سفر زیارتی سوریه نیز کمتر از ۱۰ میلیون تومان است.

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۱۲۷۶ نفر/۲

آمار جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۷۶ نفر افزایش یافت.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۲۴۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۲ بیمار از این طریق و از ۱۳۳ تست سریع ۱۷ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۷۳ تست ملکولی و سریع ۴۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، یک مورد از درمیان، دو مورد از زیرکوه، سه مورد از سرایان، ۸ مورد از طبس، ۱۱ مورد ازفردوس و سه مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۷۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی یک بیمار وخیم گزارش شده است.

 

 

 

از ظرفیت نخبگان و جوانان برای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب استفاده شود

از ظرفیت نخبگان و جوانان برای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب استفاده شود

 مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت نخبگان و جوانان برای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب باید بهره گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن عزیزی در کمیته تخصصی ذیل ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی که با حضور نیک بخش رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد اظهار داشت: یکی از مهمترین ماموریت‌ها و تکالیفی که در مجموعه وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های فرهنگی که به واسطه برخورداری از قلمرو وسیع مخاطبان و گستردگی ماموریت‌ها مورد توجه بوده حوزه فرهنگی است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: قاعدتا نقشه راه، تحقق اهداف متعالی فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و به تبع آن ادارات کل، عملیاتی و عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری است که طلیعه و سرفصل آغازین آن موضوع علم و پژوهش است.

وی تصریح کرد: آنچه که دغدغه ما در خراسان جنوبی است بحث شناخت شبکه مسائل جوانان است و برش پیمایش، ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای جوانان می‌تواند به نوعی برای برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی با محوریت و راهبری دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان استان باشد.

عزیزی عنوان کرد: در دیداری که مقام معظم رهبری با نخبگان جوان داشتند نکات بسیار راهبردی و کلیدی را در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان جوان مطرح کردند و مقام معظم رهبری ضمن بر شمردن مهمترین موضوعات کلیدی و اساسی کشور از ظرفیت راهبردی نخبگان برای حل مسائل و مشکلات کشور تاکید و صحه گذاشتند و به عناصر بسیار مهمی نیز اشاره کردند.

وی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نخبگان جوان برای عینیت بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب است و موضوع احساس مسئولیت را چه در مسئولان به عنوان متولیان امور جوانان و چه در خود جوانان به عنوان افرادی که می‌توانند با ایجاد بستر شکوفایی و ارتقای استعدادهایشان در راه عملی برای نیل به اهداف این بیانیه بتوانند گام بردارند تاکید ویژه‌ای داشتند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: موضوع دیگر زدودن و رفع موانع فرهنگی در حوزه تفکری نخبگان جوان بود و پرهیز جوانان از احساس ناتوانی و برخی سرخوردگی‌ها تاکید ویژه‌ای داشتند که هم خود جوانان با نگاه چشم انداز ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب ان شاالله تحقق و شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، بتوانند مسیر تعالی بخش را بپیمایند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان نیز در این نشست گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به علم و پژوهش تاکید بسیاری داشتند و بقیه مواردی که ایشان اشاره کردند اگر سرلوحه کار خود قرار دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نیک‌بخش افزود: دومین مطلبی که مقام معظم رهبری اشاره کردند بحث معنویت و اخلاق است و معنویت را شامل اخلاص، توکل، اخلاق، خیرخواهی، گذشت، راستگویی، شجاعت و اعتماد به نفس تاکید بسیار زیادی داشتند.

وی عنوان کرد: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد تاکید کردند و فرمودند که اگر اقتصاد قوی داشته باشیم، بر همین اساس عاملی مهم برای مفید بودن خواهد بود.

علم و پژوهش رکن اساسی و قلب تپنده بیانیه گام دوم انقلاب است 

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان همچنین در جلسه شورای پژوهش اداره کل وروزش و جوانان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: در آمارهای استان خراسان جنوبی، نرخ با سوادی در بین جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال بسیار آمار خوبی را نشان می‌داد و باید نقشه راه و بهترین سند برای ما بیانیه گام دوم باشد و مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در علم و پژوهش تاکید بسیار کردند و محورهایی را که مقام معظم رهبری مطرح کردند را هم باید در حوزه ورزش و هم در حوزه جوانان عملیاتی کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان  خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: خراسان جنوبی دارای هشت پدر علم نوین است که نه تنها در عرصه ایران بلکه در جهان درخشیدند و ما مرهون همه رشادت ها و جهادهای علمی این عزیزان هستیم.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی سومین استان از نظر وسعت در کشور بعد از استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است که سال ۱۳۸۳ به عنوان استان مستقل از استان‌های خراسان بزرگ متصل شد و به مرکزیت بیرجند به عنوان خراسان جنوبی در تقسیمات کشوری مشخص شد

عزیزی گفت: ۴۱ و نیم درصد جمعیت خراسان جنوبی روستاییان و عشایر هستند که ۱۳ درصد جمعیت استان اهل سنت  که در شهرستا‌های مرزی درمیان ، زیرکوه و همچنین شهرستان سربیشه، نهبندان و بیرجند زندگی می‌کنند و ۱۲ درصد جمعیت استان عشایرند و بزرگترین نوار شرقی مرزی کشور را در بحث مرز مشترک با کشور افغانستان به طول ۳۳۱ کیلومتر مربع داریم که اینها موید ظرفیت‌ ها و پتانسیل‌ها این منطقه در شرقی‌ترین نقطه کشور است.

مدیرکل ورزش و جوانان در بحث سیمای ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۱/۸ درصد جمعیت جوانان خراسان جنوبی از سن ۱۸ تا ۳۵ سال هستند و اقتصاد استان مبتنی بر اقتصاد کشاورزی ، دامپروری و همچنین بعضا صنعتی است.

وی ادامه داد: در زمینه حوزه ورزش خراسان جنوبی ۴۹ هیئات استانی ، ۳۵۰ هیئت شهرستان، ۲۵۱ باشگاه ورزشی خصوصی، ۳۱۰ فضای ورزشی سرپوشیده  و مسقف دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین ۷۰ تشکل مردم نهاد داریم که ۶۰ تا از آنها فعال هستند و ۲۳ تشکل دارای شناسه ملی است و در تمامی شهرستان‌های استان و در حال ارائه خدمت در بخش‌های مختلف هستند.

عزیزی ادامه داد : موضوع علم و  پژوهش که رکن اساسی و قلب تپنده بیانیه گام دوم انقلاب است به عنوان نقشه راه و چراغ راه توسعه کشور مطرح شده و این نگاه مقام معظم رهبری ر بیانیه گام دوم انقلاب موید رسالت، ماموریت و اهمیت علم و پژوهش در تعالی و رشد کشور به عنوان یک جهاد بزرگ علمی برای ساختن ایران عزیز است که به فضل الهی ما شاهد شکل گیری و بستر سازی موضوع تمدن نوین اسلامی باشیم.

وی عنوان کرد : آنچه که ما در چارچوب آیین نامه برگزاری شورای پژوهش به دنبال آن هستیم برگزاری منظم و هدفمند این گونه جلسات است و در چارچوب مصوبات به دنبال کمک به توسعه ورزش استان هستیم تا با اولویت محوری بتوانیم مسایل را دنبال کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: وضعیت آمایش انطباق عملکرد ورزشکاران را با عملکرد ملی پوشان در تیم‌های مختلف انطباق دادیم تا بر اساس آن شرایط بتوانیم با کمترین هزینه بیشترین توفیقات را به دست بیاوریم و بر همین اساس تمرکز ما بیشتر در رشته‌های پارا است و آنچه که بیشتر ما به دنبال آن هستیم تاکید بر ایجاد مرکز جامع توسعه استعدادهای افراد دارای توانایی خاص است.

 

 

 

 

 

۱۳ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به فروش رسید

۱۳ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی به فروش رسید

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: ۱۳ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال از سال گذشته تاکنون به فروش رسیده است.

عیسی جعفری‌ گیو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این املاک مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، ورزش و جوانان، دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته تعداد ۴۶ پرونده پس از تایید کمیته مولدسازی استان برای طرح در کارگروه مولدسازی مرکز و انجام مراحل صدور مجوز فروش به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد که همه مجوزها صادر و برای انجام مراحل فروش به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: برای برخی مجوزها مربوط به سال گذشته به دلیل نبود شرکت متقاضی در مزایده، لیست املاک مربوطه برای فروش توسط سازمان خصوصی‌سازی به اداره کل اموال دولتی ارسال شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تعداد ۱۷ پرونده مربوط به دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی تشکیل و برای صدور مجوز فروش به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده که همه مجوزها صادر و برای انجام مراحل فروش به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

وی افزود: در مجموع تاکنون در خراسان جنوبی ۶۳ ملک مازاد متعلق به هشت دستگاه اجرایی شناسایی شده است.

جعفری گیو درباره نحوه هزینه‌کرد درآمد املاکی که به فروش می‌رسد گفت: هزینه فروش املاک مازاد به حساب خزانه واریز و پس از مبادله موافقت‌نامه به حساب دستگاه فروشنده واریز می‌شود.

وی اظهار داشت: املاکی که توسط دبیرخانه کمیته مولدسازی مازاد شناسایی شود در صورتی که دستگاه بهره‌بردار از فروش آن امتناع کند، موضوع در کارگروه مولدسازی استان مطرح و با نظر استاندار برای فروش یا فروش نرفتن آن اقدام می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی افزود: پروژه مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت یکی از پروژه‌های اصلی و کلیدی دولت است که با هدف امکان مدیریت و استفاده بهینه از منابع با اولویت کاهش هزینه‌ها و چابک‌سازی دولت و درآمدزایی از اراضی و املاک مازاد و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حال اجراست.

وی درباره نحوه شناسایی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی در استان و اینکه فروش برخی املاک به دلیل نیاز دستگاه‌های اجرایی مورد اعتراض فعالان اجتماعی قرار گرفته است گفت: همه املاکی که مجوز آن توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شده است، توسط دستگاه‌های اجرایی به دبیرخانه کارگروه مولدسازی معرفی شده و صورتجلسات فروش به تایید همه اعضای کارگروه استانی به ریاست استاندار رسیده و مدیران دستگاه مربوطه هم صورتجلسه را امضا کرده‌اند.

 

در خراسان جنوبی

واکسیناسیون ۷۲۲۴ قلاده سگ گله و صاحبدار علیه هاری

۷ هزار و ۲۲۴ قلاده سگ گله و صاحبدار در خراسان جنوبی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

معاون سلامت دامپزشکی استان، بر اساس گزارش های شهرستانی ، جمعیت سگ‌هایواکسیناسیون ۷۲۲۴ قلاده سگ گله و صاحبدار علیه هاری صاحبدار و نگهبان گله در استان را ۹ هزار و ۵۰۰ قلاده اعلام کرد و گفت: با وجود خطرهای  ناشی از گازگرفتگی ،  مهار کامل نشدن و احتمال صدمه زدن به واکسیناتور یا صاحب حیوان در زمان واکسیناسیون از ابتدای امسال تاکنون ۷ هزار و ۲۲۴ قلاده توسط همکاران در شهرستان‌ها مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند.

بخشی گفت: از آنجایی که در اکثر مناطق سگ‌های ولگرد مشاهده می‌شود بر اساس دستورالعمل کنترل حیوانات ناقل بیماری متولی جمع آوری آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با همکاری سایر اعضاء کارگروه حیوانات ناقل بیماری است.

به گفته وی در حال حاضر در شهرستان‌های بیرجند و قاینات دو پناهگاه نگهداری از حیوانات بلاصاحب موجود است و سایر شهرستان‌های استان فاقد پناهگاه است که در راستای پیشگیری از بیماری در پناهگاه‌های ذکر شده در سال جاری ۲۴۰ قلاده مورد واکسیناسیون قرار گرفته ، تعداد ۱۱۰ قلاده درمان و تعدادی نیز عقیم سازی انجام شده است.

وی گفت: همچنین در این زمینه بیش از ۵ هزار متر مربع از پناهگاه‌های نگهداری سگ‌ها با سموم ضد انگل یا مواد ضدعفونی گندزدائی شده است.

بخشی افزود: با توجه به همکاری دامپزشکان بخش خصوصی با سمن ها‌ی حامی حقوق حیوانات درمان سگ‌های بیمار و عقیم سازی در راستای کاهش زاد و ولد نیز انجام می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان از دامداران خواست: برای واکسیناسیون سگ‌های نگهبان گله علیه بیماری هاری با گروه های واکسیناسیون همکاری کرده و در صورت هر گونه گاز گرفتگی توسط حیوانات اهلی و یا وحشی در اسرع وقت به نزدیکترین مراکز بهداشت درمانی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: صاحبان دارای سگ‌های خانگی و نگهبان می‌توانند با مراجعه با مراکز درمانی بخش خصوصی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و مصرف داروی ضد انگل که سالی یکبار باید انجام شود اقدام کنند.

 

 

 

 

 

برق رسانی به معادن پروده طبس تا پایان سال

طرح برق رسانی به معادن پروده طبس تا پایان امسال راه اندازی می‌شود.

مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی گفت: در استان خراسان جنوبی در بخش زیرساختی، ۱۳۰ میلیارد تومان قرارداد برق رسانی در حال اجرا داریم.
داریوش دیودیده افزود: از جمله این طرح ها ، برق رسانی به معادن پروده طبس است که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی همچنین گفت: طرح برق رسانی نهبندان به شاهکو با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری از دیگر پروژه هاست که بخش زیادی از تجهیزات خریداری و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
مجری طرح ایجاد زیربنا‌های لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی همچنین گفت: برای پروژه خط ۲ مدار ۲۰ کیلوولت معدن غنی آباد، پیمانکار تعیین و تجهیز کارگاه انجام شده و پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان آینده به بهره برداری برسد.
دیودیده با بیان اینکه مطالعات طرح برق رسانی به معادن خضراء در درح تا اوایل تابستان سال آینده به اتمام می‌رسد افزود: مطالعات پست برق شاهکوه- هیرد نیز در حال انجام است و تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

 

 

 

 

بهره مندی ۸۶۰ خانوار سیل زده از خدمات هلال احمر خراسان جنوبی/۲-۳

با اعزام نیرو‌های امدادی هلال احمر خراسان جنوبی به منطقه سیل زده کنارک در سیستان و بلوچستان ۸۶۰ خانوار از خدمات امدادگران بهره‌مند شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبیبهره مندی ۸۶۰ خانوار سیل زده از خدمات هلال احمر خراسان جنوبی با هدف تسریع در روند امدادرسانی و بررسی نیاز‌های مردم در این منطقه حضور فعال داشته است.

محمدرضا رضایی با اشاره به اینکه در پی سیلاب شهر کنارک ۱۰ نجاتگر در قالب دو تیم عملیاتی به این منطقه اعزام شدند، افزود: در این راستا ۱۰ دستگاه پمپ لجن کش و دو خودروی هایلوکس نیز به کارگیری شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: در این مدت تخلیه آب ۳۶ واحد مسکونی شامل ۶۲ خانوار توسط نجاتگران استان انجام شد.

وی با بیان اینکه ۲۹۰ واحد مسکونی شامل دو هزار و ۶۵۰ نفر ارزیابی شده است، افزود: همچنین بین ۲۶۸ خانوار اقلام امدادی و حمایتی نیز توزیع شده است.

رضایی با اشاره به اقلام توزیع شده از انبار جمعیت سیستان و بلوچستان افزود: این اقلام شامل ۱۴۰ تخته چادر ، ۲۴۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۱۴۰ بسته آب معدنی ، ۱۴۰ عدد نایلون ۱۶ متری ، یک هزار و ۱۸۳ تخته پتو و ۱۰۰ تخته موکت بوده است.

نیرو‌های امدادی استان چهار روز در منطقه سیل زده کنارک سیستان و بلوچستان حضور فعال داشته اند.

 

 

 

 

پرداخت سه میلیارد تومان به طرح های پشتیبان مشاغل خانگی/۲

حدود سه میلیارد تومان تسهیلات به طرح های پشتیبان مشاغل خانگی در بیرجند پرداخت شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند از نظارتپرداخت سه میلیارد تومان به طرح های پشتیبان مشاغل خانگی مستمر و مشترک بر طرح‌های پشتیبان مشاغل خانگی این شهرستان خبر داد.

حسنعلی فولادی گفت: از ابتدای سال تاکنون،  بیش از ۲۰ طرح مشاغل خانگی از جمله صنایع چوب، سفالگری و نساجی سنتی و همچنین چرم دست‌دوز که موفق به دریافت تسهیلات اشتغال شده‌اند، مورد بازدید قرار گرفتند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: طرح مشاغل خانگی از برنامه‌های اولویت‌دار است که با هدف ایجاد اشتغال پایدار توسط دولت به اجرا درآمده و با پرداخت تسهیلات، فرصت‌های اشتغال‌زایی مناسبی برای صنعتگران فراهم کرده است.

به گفته وی در این رابطه از ابتدای سال تاکنون، دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات به صنعتگران حوزه صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند اعطا شده که حاصل آن اشتغال بیش از ۱۲۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی شهرستان است.

وی گفت: برای حمایت از صنعتگران طرح‌های مشاغل خانگی کارشناس حوزه صنایع‌دستی به همراه کارشناس اداره کار و رفاه اجتماعی، دو دستگاه متولی و صادرکننده مجوز مشاغل خانگی و پشتیبان، به‌صورت مستمر بر طرح‌هایی که تسهیلات دریافت کرده‌اند نظارت می‌کنند.

 

 

 

محکومیت ۸۰۰ میلیون ریالی متهم قاچاق شیر خشک در بیرجند/۲-۴

متهم قاچاق شیر خشک در بیرجند به پرداخت ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اعلام کرد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان مستقر در پلیس راه بیرجند، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه وانت مقدار ۲ تن شیرخشک قاچاق را در ۸۰ کیسه ۲۵ کیلویی کشف و گزارش آن را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال کردند.

حسین حسن پور افزود: در شعبه چهارم بدوی مرکز استان پس از بررسی مدارک و مستندات موجود در پرونده و استماع دفاعیات و احراز وقوع تخلف، متهم به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ضبط شیرخشک‌های مکشوفه به پرداخت  ۸۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

عضو شورای قضائی استان گفت: متهم پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشت تا پرونده برای بررسی مجدد به شعبه تجدید نظر ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز استان ارسال شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: در شعبه تجدید نظر قاچاق کالاو ارز استان پس از بررسی اوراق پرونده و لایحه اعتراضیه و نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی متهم نتوانسته دلایل و مدارک مستندی برای نقض رای بدوی ارائه کند، لذا ضمن رد اعتراض رای سابق الصدور تایید و قطعی شده است.

 

 

 

 

پذیرش ۳ طرح خراسان جنوبی در طرح احمدی روشن

۳ طرح خراسان جنوبی در طرح احمدی بنیاد ملی نخبگان پذیرفته شد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: در پذیرش ۳ طرح خراسان جنوبی در طرح احمدی روشنسومین سال شرکت خراسان جنوبی در طرح احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان ۳ طرح اساتید دانشگاه‌های استان پذیرفته شد.

احمدی زاده گفت: این طرحها شامل “طراحی سامانه صحت سنجی تصاویر دیجیتال”، “طراحی و ساخت دستگاه پایش لحظه‌ای و آنلاین میزان آلاینده‌های تنفسی در محیط‌های صنعتی” و “پیشنهاد نوع ۳ (هنر اسلامی – تربیت اسلامی) الگوسازی آموزش کودکان نوجوانان بزرگسالان” است.

وی افزود: تاکنون در ۳ سال برگزاری این طرح در استان خراسان جنوبی ۱۶طرح از اساتید دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند پذیرفته شده اند.

احمدی زاده گفت: در این طرح دانشجویان برگزیده، با راهنمایی و مدیریت یکی از اساتید خبره، طی مدت نُه‌ماه به صورت گروهی برای حل یکی از مسائل کشور قدم بر می دارند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: دانشجویان و مستعدان برتر شرکت‌کننده در این طرح می‌توانند از مزایای دریافت ماهیانه ۱ تا ۲.۵ میلیون تومان در دوره اجرای طرح، کمک ۴۰میلیون تومانی به استاد و ۴۰میلیون تومانی برای خرید تحهیزات، استفاده از دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی و دریافت امتیاز فعالیت‌های نخبگانی بهره مند شوند.

وی در پایان گفت: ثبت نام از دانشجویان در ششمین دوره طرح شهید احمدی روشن در خراسان جنوبی پایان پذیرفته، ولی پیرو موافقت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، برای استان خراسان جنوبی، در صورتی که هر کدام از طرح‌های احمدی روشن یک حامی و متقاضی پیدا کند و کارفرمایی تمایل به مشارکت در تشکیل و حمایت از هسته‌های نخبگانی داشته باشد، بنیاد آمادگی دارد پیشنهاده‌ها را بررسی و حمایت کند.

بنیاد ملی نخبگان در راستای رشد و شکوفایی بیش از پیش دانشجویان مستعد کشور برای ششمین سال طرح شهید احمدی روشن را برگزار می‌ کند.

 

 

 

خراسان جنوبی

پرداخت ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به نیازمندان

۱۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال به نیازمندان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی پرداخت شد.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره)  استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این تسهیلات در نه ماه گذشته در راستای ایجاد اشتغال به دو هزار و  ۴۷۶ طرح خوداشتغالی پرداخت شد.

محمد عرب افزود: در راستای توانمندسازی مددجویان زیرپوشش و مشارکت این افراد در بهبود وضع اقتصادی خانواده ها، طرح‌های خود اشتغالی و مشاغل خانگی در استان اجرا شده که سه هزار و  ۵۰۴ فرصت شغلی از محل اعتبارات منابع امدادی و بانکی ایجاد شد.

وی گفت: از این تعداد هزار و  ۱۰۹ طرح در روستاها و  هزار و ۳۶۷ طرح در شهرها اجرا شده است.

عرب با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی خانواده‌های زیر پوشش یکی از مهمترین رویکرد‌های این نهاد است افزود: تعداد ۸۸۷ طرح توسط مجریان زن و تعداد هزار  ۵۸۹ طرح توسط مجریان مرد در استان اجرا شده است.

 

 

 

 

امکان ثبت نام نهضت ملی مسکن برای ۴ شهر دیگر/۲

امکان ثبت نام برای متقاضیان ۴ شهر دیگر خراسان جنوبی درطرح نهضت ملی مسکن فراهم شد.

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با پیگیریهای صورت گرفته امکان ثبت نام برای متقاضیان ۴ شهر دیگر استان شامل قاین، مود، آبیز و آیسک در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شد.

وحید داعی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه سمن به آدرس saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه امکان ثبت نام برای ۲۹ شهر از ۳۱ شهر استان فراهم شده گفت: مراحل تامین زمین در ۲شهر باقیمانده استان شامل باغستان و ماژان با جدیت در دستور کار و پیگیری این اداره کل قرار دارد که زمان امکان ثبت نام متعاقبا به اطلاع هم استانی‌ها خواهد رسید.

 

 

 

 

فرآوری ۴۴۶۰ تُن زرشک در خراسان جنوبی/۲

۴ هزار و ۴۶۰ تُن زرشک، امسال در خراسان جنوبی فرآوری و به بازار‌های داخلی و خارجی صادر شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این مقدار زرشک در ۸ واحد با ظرفیت اسمی ۴ هزار و ۴۶۰ تٌن فرآوری شد.

مهدی جعفری افزود: زرشک در این واحد‌ها به محصولاتی از جمله شربت، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک، فرآوری و به استان‌های همجوار و کشور‌های اروپایی صادر شد.

به گفته وی فرآوری زرشک برای بیش از ۱۰۰ نفر در خراسان جنوبی شغل ایجاد کرده است.‌

وی گفت: این واحد‌های تولیدی در شهرستان‌های قاینات، بیرجند، درمیان و زیرکوه واقع شده است.

خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد زرشک کشور، قطب تولید این محصول در کشور است.

امسال پیش بینی شده از ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ‌های بارور زرشک خراسان جنوبی ۲۲ هزار و ۳۰ تُن زرشک خشک برداشت شود.

در خراسان جنوبی ۳۰ هزار کشاورز زرشک کار وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

مطالبات پیمانکاران راهسازی خراسان جنوبی از طریق تهاتر بانکی پرداخت می‌شود

موافقت بانک صادرات برای پرداخت مطالبات پیمانکاران/۳

مطالبات پیمانکاران خراسان جنوبی از طریق تهاتر بانکی پرداخت می‌شود

نشست استاندار خراسان جنوبی با مدیرعامل بانک صادرات ایران به موافقت این حوزه با موضوع استفاده از ظرفیت تهاترهای بانکی در حوزه باندهای دوم استان انجامید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، براساس نتایج این دیدار از ظرفیت بانک صادرات برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش راهسازی استان استفاده می‌شود.

در این نشست که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همراه بود، مدیرعامل بانک صادرات درخصوص استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی تهاتر بانکی برای تسویه مطالبات پیمانکاران با بدهی بانکی قول مساعد داد.

مساعدت و همکاری بانک صادرات با اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی تا تسویه حداکثری مطالبات از دیگر مصوبات این نشست عنوان شد.

تهاترهای بانکی از ظرفیت‌های قانونی مناسب برای تقویت بنیه مالی پیمانکاران محسوب می‌شود که این ظرفیت علاوه بر اعتبارات قانون بودجه است.

در دیدار استاندر با وزیر نیرو عنوان شد

تسریع در روند اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی خواستار تسریع در انتقال آب به استان شد

 استاندار خراسان جنوبی همچنین در دیدار با وزیر نیرو، تسریع در روند اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به این استان را خواستار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “جواد قناعت” به منظور پیگیری مسایل حوزه آب و برق استان با “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو در تهران دیدار کرد.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب خشکسالی بر منابع آبی استان و کاهش چشمگیر حجم این منابع، تسریع در روند اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به خراسان جنوبی و تخصیص آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی را خواستار شد.

تامین اعتبارات لازم به منظور تسریع در روند اجرای پروژه‌های بخش آب و برق از دیگر مسایل مطرح شده در دیدار مشترک استاندار با وزیر نیرو بود.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست درباره طرح‌های توسعه حوزه آب و برق استان با محرابیان رایزنی کرد و وزیر نیرو هم درخصوص پیگیری درخواست‌های استان قول مساعد داد.

 

استاندار در دیدار با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خواستار شد

تقویت زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با مواد مخدر در خراسان جنوبی

استاندارخراسان جنوبی همچنین در دیدار با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، تقویت زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با مواد مخدر را خواستار شد.

قناعت در این دیدار به تشریح موقعیت جغرافیایی استان پرداخت و از نقش خراسان جنوبی در حراست از مرز و امنیت کشور گفت.

وی با اشاره به نقش مهم استان در زمینه مبارزه با باند‌های مواد مخدر و ممانعت از نفوذ آن‌ها به داخل کشور، خواستار تقویت امکانات این بخش در منطقه شد.

استاندار به حجم کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مواد مخدر، تقویت و تجهیز ایستگاه‌های بازرسی در استان ضرورت دارد.

آقای قناعت، تقویت معبر مرزی ماهیرود به منظور جلوگیری از ورود مواد مخدر و خروج پیش ساز‌ها با توجه به حجم تردد روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون در این معبر را از دیگر مطالبات استان عنوان کرد.

به گفته وی؛ با عنایت به نیاز دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، جذب و بکارگیری نیرو از اولویت‌های این حوزه است.

استاندار با اشاره به تعطیلی مرکز ماده ۱۶ استان تاکید کرد: با توجه به افزایش معتادان ارجاعی به مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ استان و نیز تعطیلی مراکز درمان اعتیاد ناشی از محدودیت‌های کرونایی، ضرورت دارد با تخصیص اعتبار ویژه، مرکز ماده ۱۶ استان تجهیز و راه اندازی شود.

آقای قناعت تخصیص اعتبارات عمرانی برای تجهیز و بهسازی ساختمان دبیرخانه شورا با توجه به کمبود فضا و لزوم پوشش دهی نیازمندی‌ها را از دیگر درخواست‌های استان عنوان کرد.

وی با تأکید بر حجم خودرو‌های توقیفی و مصادره‌ای و نیز تکمیل ظرفیت پارکینگ شورا افزود: توسعه و تجهیز پارکینگ خودرویی شورا به منظور حفاظت و صیانت از خودرو‌ها و نیز افزایش فضای موجود، تخصیص اعتبارات ویژه و همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را می‌طلبد.

پیشنهادات استاندار در این نشست، قول مساعد سردار مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را درخصوص پیگیری و رفع نیاز‌ها به همراه داشت.

 

 

پیشرفت در تامین مالی راه‌آهن بیرجند پس از سفر رییس جمهور

پیشرفت در تامین مالی راه‌آهن بیرجند پس از سفر رییس جمهور

بیرجند – ایرنا – دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از سومین سفر استانی رییس جمهور به دنبال راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به طرح راه‌آهن بیرجند بوده‌ که با برگزاری جلسات مختلف در سطح ملی و استانی، منجر به ورود جدی صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل برای تامین مالی این طرح زیربنایی شده است.

به گزارش ایرنا طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی گناباد یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی استان خراسان جنوبی است که پس از سال‌ها انتظار در اواسط مهر ۱۳۹۸ با کلنگ‌زنی قطعه ۱۶ عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن آغاز شد و تاکنون زیرسازی این طرح ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تصویب راه‌آهن شرق کشور حاصل پیگیری‌های فراوان در ادوار مختلف بوده که بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران و کشورهای همسایه دارد.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار – زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان – بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد.

پروژه راه‌آهن بیرجند به یونسی به لحاظ اتصال مرکز استان به شبکه ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از ۲ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد؛ رایزنی‌هایی زیادی برای تامین منابع مالی این پروژه انجام شده به‌طوری که تنها چند ماه بعد از کلنگ‌زنی ۲ مصوبه هیات وزیران وقت منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد که امید می‌رفت بر سرعت اجرای پروژه بیافزاید تا سرانجام سوت قطار در مرکز استان به صدا درآید.

در سفرهای متعدد مسوولان کشوری به خراسان جنوبی و مسوولان استانی به تهران به‌صورت مداوم از تامین اعتبار پروژه ریلی خراسان جنوبی خبر داده شد اما به نظر می‌رسد مهمترین مشکل پیش روی این پروژه بزرگ تخصیص نیافتن اعتبارات لازم است که منجر به کند شدن روند عملیات اجرایی آن شده است.

تامین مالی پروژه ریلی در مصوبات سفر رییس جمهور

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه به عنوان مطالبه استان در سفر ۱۹ شهریور رییس جمهور به خراسان جنوبی مطرح شد و طبق دستور آیت الله رییسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

پس از این تاکید و دستور رییس جمهور که جزو مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی خراسان جنوبی آغاز شد و از جمله موضوع تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد از مباحث اصلی جلسه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور بود که روز چهارشنبه (۱۰ آذر امسال) در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

براساس مصوبات نشست نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، مقرر شد بانک‌های عامل حداکثر تا یک هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی در پروژه ریلی این استان اقدام کنند.

در این نشست که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در کنار نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دیگر حوزه‌های متولی و بانک‌های حاضر در کنسرسیوم بانکی این پروژه همراه بود، در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد.

برگزاری اولین نشست با محوریت وزارت راه و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پس از این نشست با اشاره به آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از سفر رییس جمهور به استان در نشستی، مدیران بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی پیشنهادات خود را ارائه کردند و موارد عنوان شده به‌طور ویژه مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

وحید داعی اظهار داشت: این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، دیگر حوزه‌های متولی و بانک‌های حاضر در کنسرسیوم بانکی پروژه همراه بود در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی تا سقف ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام کنند تا مقدمات برای انعقاد قراردادها و روال قانونی پرداخت فراهم شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز قول داد تمامی مصوبات مربوط به این موضوع را با جدیت در دولت پیگیری کند.

وی از جهش اعتباری این پروژه در بودجه سال جاری هم خبر داد و گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود ۲ برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

افزایش ۲ برابری اعتبار راه‌آهن در بودجه امسال

داعی اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

به گفته وی فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری مدیریت عالی استان این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران ۲ شیفت مشغول به کار هستند افزود: مجموع راه‌آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

داعی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

پیشرفت در تامین مالی طرح راه‌آهن بیرجند پس از سفر رییس جمهور

مساعدت صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات 

در ادامه پیگیری‌های مربوط به این پروژه هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی با رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در تهران دیدار کرد که مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان را در پی داشت.

هیات عامل صندوق توسعه ملی با پیگیری‌های مسوولان استان درخصوص پرداخت تسهیلات پروژه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل قول مساعد داد.

در دیدار “جواد قناعت” استاندار خراسان جنوبی و “مهدی غضنفری” رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی که نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، مقرر شد این صندوق، مساعدت لازم را برای پرداخت ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، بدون الزام به تامین آورده بانک‌های عامل انجام دهد که این تصمیم مهم و گامی بلند در پیشبرد پروژه راه‌آهن استان است.

از دیگر مصوبات این جلسه این است که با نظر مساعد رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، موضوع تامین ۲۰ درصد سهام مالکانه توسط سرمایه‌گذار به‌صورت تدریجی (کسر ۲۰ درصد از صورت وضعیت کارکرد سرمایه‌گذار) در هیات امنای صندوق توسعه ملی طرح و تصویب شود.

موافقت بانک رفاه با افزایش سهم خود در اعتبارات راه‌آهن بیرجند

استاندار خراسان جنوبی روز گذشته (دوشنبه) در تهران با مدیرعامل بانک رفاه کارگران دیدار کرد که این دیدار نیز نتایج خوبی به همراه داشت و بانک رفاه با افزایش ۲ برابری سهم خود در اعتبارات پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی موافقت کرد.

در این دیدار که با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همراه بود، بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تامین اعتبارات پروژه راه‌آهن موافقت کرد و در پی این موافقت، سهم عاملیت بانک رفاه از سقف ۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را پیگیری کند.

مساعدت لازم مبنی بر پذیرش تضمین سازمان برنامه و بودجه با پیش‌بینی در قانون بودجه‌های سنواتی توسط بانک‌ها از دیگر مصوبات این جلسه بود.

واقعیت این است که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفته و پروژه پیشرفت مطلوب نداشته است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری منشاء تحولات اقتصادی و اجتماعی

اتصال بیرجند به ریل سراسری علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و سفر برای مردم، منشاء تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در این منطقه مرزی خواهد شد زیرا خراسان جنوبی با وجود محصولات متنوع کشاورزی و معدنی برای فروش و صادرات به زیرساخت حمل و نقل نیاز مبرم دارد.

از این جهت است که رییس جمهور در سفر به خراسان جنوبی تاکید کرد: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه‌های مواصلاتی به‌ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی بر زمان‌بندی پروژه‌ها که درخواست نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در جلسه شورای اداری استان بود، تاکید کرد و افزود: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه بزرگراه و ریل محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی فرصتی است برای تکمیل طرح‌های مهم و زیربنایی استان تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه‌آهن به‌موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی و تحولات بزرگ در این منطقه خواهیم بود.

 

 

ایل راه های عشایری هر چه زودتر باید تسطیح و ترمیم شوند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری؛ توسلی معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان با مجید بیکی فرماندار شهرستان نهبندان در خصوص گزارشی از اقدامات و برنامه های حوزه عشایری در چند ماهه اخیر و همچنین برنامه ریزی به منظور جبران خسارات وارده در بارندگی های اخیر به عشایر خصوصا ایل راه های عشایر و همکاری و مساعدت در جهت تسطیح ایل راه ها دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار مهندس بیکی فرماندار نهبندان گفت: لازم است ایل راه های عشایری در اسرع وقت تسطیح و ترمیم شده و همچنین در خصوص خسارت های برآورد شده، پیگیری و اقدام لازم صورت پذیرد تا مشکلات جامعه عزیر عشایری کاهش یابد.

وی افزود: در راستای خدمت رسانی بهتر به عشایر در سنوات اخیر اقدامات شایسته ای انجام گرفته است که می بایست تقویت شده و حمایت لازم صورت پذیرد.

 

 

 

مدیر کل کانون خراسان جنوبی در بازدید از مراکز ثابت و سیار درمیان

جذب دانش آموزان در اولویت باشد/۲

طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان طی سفر به شهرستان درمیان از مراکز ثابت و سیار کانون در این شهرستان مرزی استان بازدید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مدیر کل کانون استان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مرکز فرهنگی و هنری ثابت کانون طی نشستی با کارکنان و شنیدن گزارش برنامه، از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مراکز فرهنگی و هنری در شهرستان درمیان قرار گرفت.

وی طی سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های خوب کانون و استعدادهای کودکان ونوجوانان در این شهرستان بر لزوم معرفی بیشتر خدمات کانون و ارتباط با مدارس جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی و جذب اعضای جدید را خواستار شد.

 

 

نسخ کاغذی یا چالش‌های نسخه‌های درمان الکترونیکی

نسخ کاغذی یا چالش‌های نسخه‌های درمان الکترونیکی

ایسنا/خراسان جنوبی هرچند الکترونیکی کردن نسخ درمان راهکار مناسبی است، اما چالش‌هایی دارد که امید است سریع تر برطرف شود.

نسخه‌ الکترونیک؛ اکنون به موضوعی مهم و در عین حال چالش زا در نظام درمان تبدیل شده؛ موضوعی که همانطور که نمی‌شود از مزایای آن گذشت نمی‌توان از معایب و فراهم کرذدن زیرساخت‌ها پیش از جایگزینی آن نیز به راحتی گذشت.

به گزارش ایسنا، علاوه بر بحث نسخه نویسی به این روش که باید بارها تکرار شود تا درست باشد؛ حفظ اطلاعات بیمار و امنیت سابری نبیز موضوعی قابل تامل است که به گفته مسئولان تدبیر لازم چیده شده است. بر اساس آنچه که در نامه شورای عالی نظام پزشکی خطاب به رییس جمهوری آمده است، «هنوز اقدامات قانون لازم جهت اخذ «گواهی ارزیابی امنیتی افتا» روی سامانه‌های نسخه الکترونیک بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی انجام نشده و مرکز راهبردی افتا صراحتا سامانه‌های مذکور را فاقد امنیت سایبری لازم اعلام نموده است».

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز معتقدند درست است دارای این سامانه‌ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستند اما با ادغام کردن همه مشکلات مرتفع خواهد شد و براین اساس سامانه‌ها با رعایت زیرساخت‌ها آماده استفاده خواهد بود.

سطح نسخه نویسی الکترونیکی در خراسان جنوبی به ۹۹ درصد رسید

علی اربابی، مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی به ایسنا گفت: از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ مطابق با قانون، تجویز نسخه‌های بیمه سلامت  فقط از درگاه الکترونیک انجام می شود و دیگر نسخه کاغذی وجود ندارد.

وی افزود: : از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ مطابق با قانون، تجویز نسخه‌های بیمه سلامت فقط از درگاه الکترونیک انجام می شود و نسخه کاغذی حذف شده و هیچ پرداختی خارج از سامانه نسخه نویسی الکترونیکی انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی خوشبختانه در حال حاضر تحقق نسخه نویسی الکترونیکی به ۹۹ درصد رسیده و این درحالی است که در برخی شهرستان‌ها ازجمله سرایان، سربیشه، نهبندان و بشرویه این موضوع ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه درح ال حاضر تمامی داروخانه‌ها و مراکز درمانی سطح استان طرف قرارداد این اداره کل هستند، گفت: فقط تعداد اندکی از دندانپزشکان، پزشکان متخصص و فوق تخصص فاقد قرارداد هستند که آن هم در مرحله بازدید و عقد قرارداد است.

وی تصریح کرد: برای اینکه مردم استان و بیمه شدگان دچار مشکل و سردرگمی نشوند، دسترسی ثبت نسخه الکترونیک در سامانه بیمه سلامت برای پزشکان و مراکز درمانی غیر طرف قرارداد نیز ایجاد شده تا فرآیند الکترونیکی نسخه نویسی دچار مشکل نشود و مردم نیز بتوانند خدمات مورد نیاز خود را الکترونیکی دریافت کنند.

نسخ کاغذی یا چالش‌های نسخه‌های درمان الکترونیکی

اربابی به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در صندوق بیمه سلامت همگانی اشاره کرد و گفت: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای آذرماه ۱۴۰۰ اجرایی شد که درحال حاضر ۳۰ پزشک عمومی در سطح استان به صورت فعال در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: از مجموع جمعیت ۵۰ هزار نفری صندوق بیمه سلامت همگانی و صندوق سایراقشار نظام ارجاع ۱ (مددجویان کمیته امداد) حدود ۳۴ هزار نفر یعنی حدود ۷۰ درصد جمعیت هدف به پزشکان خانواده شهری انتساب داده شده و برای سایرین نیز در حال اجرا است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: سامانه‌های غیرحضوری سرویس‌های شهروندی بیمه سلامت به آدرس‌های  https://eservices.ihio.gov.ir/esc و www.bimehsalamatiranian.ir با قابلیت‌های احراز هویت بیمه شده بر اساس شماره ملی و شماره موبایل، امکان مشاهده اطلاعات هویتی و بیمه‌ای، امکان تغییر عکس و تمدید اعتبار بیمه، امکان مشاهده کلیه نسخ و امکان مشاهده ریز نسخه شامل تجویزی و خدمات ارائه شده است.

وی یادآور شد: بیمه شدگان و هم استانی‌ها می‌توانند پاسخ سوالات خود را در خصوص بیمه سلامت از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ دریافت کنند و برای اطلاع از اعتبار بیمه پایه درمانی و پزشک خانواده خود نیز می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را با تلفن همراه خود شماره گیری کنند.

دکتر سید علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران نیز چندی پیش به ایسنا گفته بود: در حال حاضر تمام نسخ سازمان بیمه سلامت به صورت الکترونیک به داروخانه‌ها ارائه می‌شود و وضعیت نسخ الکترونیک این سازمان مناسب است. باید توجه کرد که در نسخه‌پیچی الکترونیک برای بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت، نیاز است که هم کد ملی فرد را وارد کنیم و سامانه هم یک کد رهگیری به داروخانه می‌دهد و معمولا مشتری سرگردانی کمتری دارد. زیرا بعد از نوشتن نسخه از سوی پزشک، کد رهگیری صادر شده و در اختیار بیمار قرار داده می‌شود. البته کار داروخانه و مطب با این اقدام بیشتر می‌شود. زیرا هم باید کد ملی را داشته باشیم و هم کد رهگیری را، اما خوبی این اقدام این است که مطمئن می‌شویم که نسخه داخل سامانه نشسته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۳۹۹ مشارکت در نسخه الکترونیک پنج درصد بود، افزود: این درحالیست که اکنون در بیمه سلامت به ۱۰۰ درصد رسیده و در تامین اجتماعی هم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نسخ الکترونیک شده‌اند که امیدواریم تا پایان سال به صورت پلکانی افزایش یابد و تا اردیبهشت ماه نسخه کاغذی به طور کامل جمع شود. خوشبختانه با مجوزی که مبنی بر ادامه کار با نسخه کاغذی تا سقفی مشخص از سوی سازمان تامین اجتماعی داده شد، به مردم شوک وارد نشد و دچار سرگردانی نشدند. زیرا برخی پزشکان زیر بار نسخه الکترونیک نمی‌روند و باید به تدریج این موضوع را رفع کرد. باید در فرصت باقی‌مانده فکری شود که همه پزشکان وارد نسخه‌نویسی الکترونیک شوند؛ از طرفی متاسفانه سایر بیمه‌ها مانند بیمه وزارت نفت، بیمه کمیته امداد، نیروهای مسلح و … هیچکدام هنوز به نسخه الکترونیک متصل نشده‌اند. البته باید توجه کرد که  مشکلاتی که سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور مبتلابه  آن است، همچنان پابرجاست. مهمترین مشکلی که دارد، مشکل در زیرساخت‌های ارتباطی و پشتیبانی است که درست کار نمی‌کنند و قطعی دارند که در داروخانه بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

فاطمی گفت: در عین حال بحث امنیت سامانه‌های نسخه الکترونیک هم مطرح است که هنوز گواهی امنیتی نسخه الکترونیک صادر نشده است. باید گواهی امنیتی برای حفظ این سیستم به صورت جدی پیگیری شود تا مورد دستبرد و هک قرار نگیرد.

هرچند که ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته باید از سال‌ها پیش فعالیت خود را در الکترونیکی کردن نظام درمان آغاز می‌کرد، اما همین آغاز نیز به شرط فراهم کردن به موقع زیرساخت‌ها برای پوشش دهی همه مناطق مطلوب است.

انتهای پیام

 

 

 

فرماندار فردوس:

آمار واقعی از میزان اشتغال شهرستان فردوس استخراج شود

 آمار واقعی از میزان اشتغال شهرستان فردوس استخراج شود

فردوس – فرماندار فردوس تمام دستگاه‌های اجرایی و بخصوص اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی شهرستان را مکلف کرد آمار واقعی و دقیقی از میزان اشتغال فردوس استخراج کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید حلاج مقدم دوشنبه شب در پنجمین کمیته سرمایه گذاری و اشتغال فردوس با بیان اینکه با ثبت میزان اشتغال دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد و کنترل‌های لازم میزان اشتغال شهرستان مشخص می‌شود، تاکید کرد: تمام مدیران شهرستان مکلف هستند با هماهنگی یکدیگر آمار دقیق و واقعی از میزان اشتغال تثبیت شده و شغل‌های جدید را استخراج تا برای برنامه‌ریزی های کلان فردوس ملاک عمل قرار گیرد.

نگرانی از رشد مهاجرت از فردوس

وی رشد مهاجرت افراد جویای کار و تحصیل کرده را از فردوس نگران کننده دانست و گفت: با وجود رشد جمعیتی که در شهرستان داریم این رشد مهاجرت نشان از عدم استفاده کافی از ظرفیت‌های اشتغال در واحدهای تولیدی است که امیدواریم با عملیاتی شدن مصوبات سفر اخیر استاندار به فردوس این مهم نیز محقق شود.

حلاج مقدم با اشاره به اینکه ظرف ۵ ماه آینده دو واحد تولیدی کارخانه آرد زرین و مفتول آلومینیوم با اشتغال ۲۰۰ نفر راه اندازی خواهد شد، گفت: این دو کارخانه که مشکل اعتباری داشتند، در سفر اخیر استاندار به فردوس مشکلات تسهیلاتی آنها رفع و با تاکید استاندار در خصوص عملیاتی شدن مصوبات سفر، در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود.

فرماندار فردوس از بانک‌ها نیز خواست نسبت به تأمین ضمانت نامه‌های بانکی با افرادی که قادر به معرفی ضامن جهت اخذ تسهیلات اشتغال نیستند نهایت همکاری را انجام، تا در عین نظارت و کنترل مشکل آنها رفع شود.

مشکلات تسهیلات کرونا رفع شود

وی همچنین بانک‌ها را مکلف کرد تا میزان تسهیلات اعطایی به آسیب دیدگان از کرونا و مشکلاتی که موجب عدم پرداخت برخی از این تسهیلات شده را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام تا جهت رفع موانع موجود از طریق استان اقدام شود.

وی تاکید کرد: با این وجود میزان تسهیلات پرداختی فردوس به آسیب دیدگان از کرونا در سطح استان بالا و ممتاز است ولی باید به این موضوع نیز اعتراف داشت که این تسهیلات نتوانسته جبران چندانی از خسارت وارده به این عزیزان داشته باشد.

حلاج مقدم از صندوق کارآفرینی امید که توانسته تسهیلاتی به ۱۸۸ نفر پرداخت کند تقدیر و افزود: این صندوق در سال جاری ۱۳۳ شغل را تثبیت و ۴۷ شغل جدید نیز ایجاد کرده است.

برای جذب تسهیلات مشاغل خانگی شناور استان تلاش شود

وی با بیان اینکه امسال تسهیلات مشاغل خانگی و پشتیبان در استان شناور و سهمیه مشخصی برای شهرستان‌ها اعلام نگردیده گفت: در فرصت کوتاه باقی مانده طرح‌های اشتعال آفرین شناسایی و به بانک‌ها معرفی تا بتوان میزان بیشتری از این تسهیلات شناور را جذب شهرستان کرد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردوس نیز با ارائه آماری از میزان اشتغال دستگاه‌های اجرایی از ابتدای سال گفت: در حوزه اشتغال روستایی دستگاه‌های حمایتی توانسته‌اند ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات جهت هزار و ۱۵۸ نفر در سامانه کارا ثبت که تمام این طرح‌ها مورد کنترل و ارزیابی قرار گرفته و فقط ۲ درصد تخلف داشته‌اند که بازپس‌گیری تسهیلات به این افراد در دست اقدام است.

حمید صولتی عنوان کرد: از ابتدای امسال ۳ طرح دستمزد یارانه بیمه‌ای و کارورزی در زیست بوم اشتغال با توجه به رویکرد دولت جدید تغییر پیدا کرده و ۱۰ نفر در طرح یارانه دستمزد، ۶ نفر در مشوق بیمه‌ای، ۲ نفر در کارورزی و۶۷ نفر در مهارت آموزی در محیط واقعی کار در سامانه کارا ثبت شده است.

ثبت ۱۰۷ درصدی میزان تعهد اشتغال فردوس

وی با اشاره به اینکه در سامانه رصد ۷۵۳ شغل جدید در سال جاری برای شهرستان فردوس تعریف شده افزود: با توجه به ثبت ۸۱۰ نفر در این سامانه ۱۰۷ درصد تحقق اشتغال داشته‌ایم که علیرغم این میزان اشتغال اداره برق و آموزش و پرورش هیچ گونه اشتغال ثبت نکرده‌اند و برخی دستگاه‌ها مانند: شهرداری‌ها، حمل و نقل جاده‌ای، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و زندان نیز کاستی‌هایی در ثبت میزان تعهد اشتغال دارند.

صولتی همچنین از معرفی ۲ میلیارد تومان تسهیلات در بخش مشاغل خانگی از ابتدای امسال به بانک‌ها خبر داد و گفت: ۲۰ مجوز برای اشتغال ۱۱۳ نفر در این خصوص صادر شده است که مورد پایش و ارزیابی نیز قرار گرفته است.

وی از جذب ۵۰ درصد طرح‌های معرفی شده به بانک‌های رفاه کارگران و توسعه تعاون خبر داد و افزود: مابقی نیز در دست اقدام هست و یا افراد برای دریافت به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند.

 

 

هزار و ۵۲۹ دانش‌آموز خراسان جنوبی از تحصیل بازماندند/۲-۷

هزار و ۵۲۹ دانش‌آموز خراسان جنوبی از تحصیل بازماندند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۵۲۹ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی و از این تعداد ۲۲۴ نفر جذب شده‌اند.

محمد زمانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین آمار در حال حاضر هزار و ۳۰۵ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که از این تعداد ۶۳۷ دختر و بقیه پسر هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد این دانش‌آموزان مربوط به دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم هستند تصریح کرد: عمده دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مربوط به مرکز استان و چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: کودکان استثنایی، بیماران صعب‌العلاج، فقر مالی، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، ازدواج زودهنگام، کوچ‌نشینی و مهاجرت به داخل و خارج کشور از مهمترین دلایل بازماندن از تحصیل بوده است.

وی افزود: پراکندگی جمعیت و دوری از مدرسه در برخی نقاط نیز باعث بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل شده است و در اقدام ابتکاری هزار و ۱۰۰ دانش‌آموزی که در آستانه ترک تحصیل بودند با تامین ایاب و ذهاب به تحصیل ادامه دادند.

زمانی اظهار داشت: آن دسته از دانش‌آموزانی که فقر مالی دارند توسط انجمن اولیا و مربیان و خیران کمک مالی می‌شوند که در سال جاری تهیه نوشت‌افزار، پوشاک، کمک مالی و حتی تامین زیرساخت‌های فضای مجازی نظیر تلفن همراه و تبلت صورت گرفته است.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای والدین این دسته از دانش‌آموزان خبر داد و گفت: برگزاری کلاس‌های تقویتی و اردوهای جهادی دانشگاه فرهنگیان برای شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به شهرستان‌ها و برگزاری کارگروه مشترک شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل با حضور دستگاه‌های اجرایی از مهمترین اقدامات در این حوزه بوده است.

حدود ۱۸۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی و پیش دبستانی در ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

 

نقش حضرت موسی (ع) بر قامت بازیگر بیرجندی؛

ایمان گلرو پس از فصل انارها به سریال بزرگ حضرت موسی (ع) رسید/۷

ایمان گلرو پس از موفقیت در سریال فصل انارها اکنون نقش حضرت موسی (ع) را در سریال بزرگ حضرت موسی (ع) بازی می‌کند.

به گزارش خاورستان، پس از سریال حضرت یوسف (ع)، علاقه‌مندان سریال‌های تاریخی و مذهبی منتظر ساخت و پخش مجموعه حضرت موسی(ع) با کارگردانی فرج الله سلحشور بودند. چند سالی بود که پرونده ساخت مجموعه حضرت موسی در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. ابهامی که با درگذشت فرج الله سلحشور نویسنده و کارگردان این سریال آغاز شد.

پس از درگذشت فرج الله سلحشور کارگردانی این پروژه به جمال شورجه سپرده شد که با بیماری او نیز ساخت سریال بار دیگر با وقفه روبرو شد. اما در نهایت کارگردانی این مجموعه به ابراهیم حاتمی کیا رسید.

اکنون که حاتمی کیا که به دنبال انتخاب بازیگر برای نقش های این سریال عظیم است ایمان گلرو یکی از هنرمندان بیرجندی به عنوان نقش اصلی این سریال یعنی حضرت موسی (ع) انتخاب شده است.

ایمان گلرو بازیگر قدیمی تئاتر و سینما که بعد از بازی موفق در فیلم تلویزیونی “فصل انارها” به عنوان رزمنده دفاع مقدس که از شبکه سه سیما پخش شد یکی از گزینه های اصلی نقش حضرت موسی (ع) است که این افتخار دیگری برای اصحاب فرهنگ و هنر استان خراسان جنوبی است.

 

گلرو که متولد ۲۳ اردیبهشت ۶۹ از بیرجند است فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۹ شروع کرده و اکنون در زمینه‌های نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، مجری، طراح صحنه و عکاسی فعالیت دارد.

پس از بازی در نمایش های تئاتر و کارگردانی مجموعه های مختلف تئاتر، پس از شهادت سردار سلیمانی برای گرامیداشت یاد این شهید و شهدای مقاومت تئاتر “بندبازی در ارتفاعات عشق” را کارگردانی کرد.

 

هم چنین گلرو نویسندگی فیلم نامه فیلم “فصل انارها” که به مناسبت گرامیداشت یادوخاطره شهید سلیمانی و شهدای مقاومت ساخته شده است را برعهده دارد.

لازم بذکر است گلرو ۲۸ نقش بازیگری، ۱۸ کار کارگردانی، ۱۳ کار نویسندگی و ۱۱ طراحی صحنه در کارنامه دارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*