اخبار خراسان جنوبی /شرایط برای سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی تسهیل می‌شود

شهادت کمال انسانیت است

اعضای شورای فرهنگی استانداری خراسان جنوبی باخانواده شهید نخعی دیدار کردند.

در این دیدار محبی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: شهدا جانشان را در طبق اخلاص قرار دادند و با حضورشان در عرصه دفاع از وطن باعث شد ما امروز امنیت و آرامش داشته باشیم.

وی افزود: حضور ما در کنار خانواد‌های شهدا به این معناست که شهیدان هیچ وقت فراموش نخواهند شد و ما با حضور خودمان از برکات آنها استفاده می کنیم.

عزیزی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم در دیدار با خانواده شهید غلامحسین نخعی گفت: بهترین راه برای رسیدن به کمال انفاق است.

وی افزود: بهترین هدیه جان است که شهید جانش را فدای اسلام و انقلاب کرده است.

شهید غلامحسین نخعی متولد ۱۳۱۰ بوده که در سال ۶۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسیده است.

 

 

پنجاه درصد پرونده‌های قضایی در درح منجر به سازش می‌شود

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: پنجاه درصد پرونده‌های قضایی در درح با صلح و سازش مختومه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان در بازدید از حوزه قضایی شهر درح گفت: دادگاه پنجاه درصد پرونده‌های قضایی در درح منجر به سازش می‌شودعمومی بخش درح با وجود جدیدالتاسیس بودن از حوزه‌های قضایی برتر استان است.
حجت الاسلام حمیدی در بازدید از دادگستری شهرستان سربیشه مشکلات این حوزه از جمله کمبود نیروی اداری و تاسیس شعبه دوم دادیاری را بررسی کرد.

وی در بازدیداز کارخانه اکسید منیزیم سربیشه برای پیگیری پرداخت به موقع تسهیلات بانکی که خواسته مدیرعامل این مجموعه بوده قول مساعد داد.

 

 

 

 

 

 

 

ورود محموله جدید واکسن پاستوکووک پلاس به خراسان جنوبی

محموله جدید ۲ هزار دُزی واکسن پاستو کووک پلاس وارد استان شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صدا و ورود محموله جدید واکسن پاستوکووک پلاس به خراسان جنوبیسیما گفت: این محموله دقایقی قبل وارد استان شد.

شریف زاده افزود: واکسن آسترازنکا در مرکز استان فعلا موجود نیست، اما هفته آینده این واکسن هم تامین می‌شود.

وی همچنین گفت: افرادی که دو دُز واکسن آسترازنکا تزریق کرده اند می‌توانند برای دُز سوم خود از واکسن پاستو کووک پلاس استفاده کنند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان همچنین در خصوص تنوع سبد واکسن موجود در استان گفت: هم اکنون واکسن‌های سینوفارم، برکت و اسپایکوژن (مشترک بین ایران و استرالیا) هم در استان موجود است.

 

 

 

 

 

 

موافقت بانک رفاه با افزایش دو برابری سهم خود در اعتبارات راه آهن

همچنین دیدار قناعت با لله گانی مدیرعامل بانک رفاه کشور درخصوص راه‌آهن بیرجند- قاین- یونسی، نتایج خوبی به همراه داشت.
در این دیدار که با حضور اسحاقی نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی و داعی مدیرکل راه و شهرسازی استان همراه بود، بانک رفاه به عنوان سرگروه کنسرسیوم بانکی نسبت به افزایش سهم عاملیت خود در تأمین اعتبارات پروژه راه آهن موافقت کرد.
در پی این موافقت، سهم عاملیت بانک رفاه از سقف ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.
بانک رفاه همچنین پذیرفت، موضوع افزایش سهم عاملیت دیگر بانک‌های عضو کنسرسیوم را نیز پیگیری نماید.
مساعدت لازم مبنی بر پذیرش تضمین سازمان برنامه و بودجه با پیش بینی در قانون بودجه های سنواتی توسط بانک ها نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۲ سارق با کشف ۱۵ فقره سرقت در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی” قاین” گفت: مأموران فرماندهی انتظامی این شهرستان ۲ سارق حرفه ای دستگیر و ۱۵ فقره سرقت را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود زال بیکی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت منزل و اماکن دولتی در سطح شهرستان”قاین” بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران با انجام اقدامات فنی و پلیسی و همچنین آثار به جا مانده از صحنه های سرقت، ۲ سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه سارقان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان قاین با اشاره به این که سارقان در بازجوئی های پلیسی به ۱۵ فقره سرقت اعتراف کردند؛ تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردندکه به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

دیدار استاندار خراسان جنوبی با مجمع نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی
دیدار استاندار خراسان جنوبی با مجمع نمایندگان  استان در مجلس شورای اسلامی/
استاندار خراسان جنوبی با مجمع نمایندگان استان در تهران دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این دیدار با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل استان گذشت.
استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران و هلدینگ های اقتصادی بزرگ به منظور بهره برداری از پتانسیل‌های استان، مسایل توسعه ای و… از مباحث مورد گفتگو در این نشست بود.

 

 

درد بیکاری معلولان خراسان جنوبی/ اجرای ناقص قانون ۳ درصد استخدام

درد بیکاری معلولان خراسان جنوبی/ اجرای ناقص قانون ۳ درصد استخدام

معلولان خراسان جنوبی در حالی از درد بیکاری رنج می برند که قانون سه درصد استخدام معلولان در استان به صورت ناقص اجرا شده است.

به گزارش مهر مهم‌ترین مشکل جامعه معلولان ایران بیکاری است و بر اساس آمار موجود ۵۰ تا ۶۳ درصد معلولان ایران بیکارند یا شغل مناسب با حداقل حقوق ندارند که این موضوع سبب شده است در آمد ثابتی برای گذران زندگی نداشته باشند.

توانمند سازی معلولان یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که برای حل این مشکل بیش از گذشته با هدف حفظ و تقویت کرامت معلولان باید مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا طرح‌های مختلفی تاکنون توسط مسئولان مربوط در بهزیستی اجرا شده است که هرچند تا حدودی مفید بوده اما همچنان تعدادی بسیاری از معلولان بیکارند یا شغل مناسب با شرایط خود را ندارند و کارفرمایان کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی هم از به‌کارگیری آنها با وجود مشوق‌های در نظر گرفته شده استقبال چندانی نمی‌کنند.

در خراسان جنوبی با وجود همه تلاش‌های انجام شده توسط بهزیستی با راه اندازی ۱۴ مرکز حرفه آموزی معلولان برای توانمند سازی و حمایت از آنها برای ورود به بازار کار اما باز هم تعدادی از آنها بیکارند و معلولانی هم که در سال‌های گذشته کارگاهی را ایجاد یا در کارگاهی مشغول به کار شده‌اند با شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده‌اند.

اجرای نامناسب قانون به کارگیری ۳ درصد معلولان در استخدام‌های دستگاه‌های اجرایی هم بر میزان بیکاری معلولان به ویژه معلولان تحصیل کرده افزوده است و دولت سیزدهم برای بهبود اشتغال معلولان قول اجرای دقیق این قانون را داده است.

ما را با معلولیت باور کنید

یکی از معلولان بیرجندی که بر اثر بیماری در دوران کودکی معلول شده است در گفتگو با مهر با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم ما را با معلولیتمان باور کنند زیرا خودمان را از افراد سالم کمتر نمی‌دانیم، اظهار کرد: چون خانواده‌ام از نظر مالی در سطح پایینی بودند باید برای کمک به آنها قالی بافی می‌کردم به همین دلیل مانند بچه‌های دیگر به مدرسه نرفتم و تا سیکل را شبانه درس خواندم.

فاطمه امینی که مسئول تعاونی تولیدی توان جویان بیرجند است، ادامه داد: گلدوزی را در بهزیستی یاد گرفتم تا اینکه سال ۷۹ با تشکیل تعاونی تولیدی توان جویان کارگاه خیاطی را راه اندازی کردیم.

وی بیان داشت: اوایل کار ۳۴ نفر بودیم اما اکنون ۱۴ نفر سهامداریم و تنها ۷ نفر در تعاونی کار می‌کنند و بقیه یا ازدواج کرده‌اند و یا از این شهر رفته‌اند.

وی تصریح کرد: ابتدا سفارش بیشتری داشتیم و کارخانه‌ها و شرکت‌های خدماتی برای دوخت لباس‌های خود به ما سفارش کار می‌دادند.

به گفته وی به تدریج از میزان سفارش‌ها کاسته شد و به دلیل وجود هزینه‌های جانبی و بیمه ادامه کار به ویژه با شیوع کرونا خیلی سخت شد و بعد از مدتی که کارگاه به دلیل کرونا تعطیل بود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی مجدد در مکان تعاونی مشغول کار شده‌ایم.

وی تصریح کرد: سال ۸۶ با معرفی بهزیستی ۳ نفر از اعضای تعاونی تسهیلات ۳ میلیون تومانی اشتغال را دریافت کردند و تعدادی وسایل کار هم به ما داده شد و اگر سفارش کار داشته باشیم نیازی به حمایت نداریم اما با توجه به اینکه قیمت پارچه‌ها افزایش پیدا کرده و قیمت تمام شده برای لباس‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده بعضی از تولیدی‌های سطح شهر قیمت پایین‌تری را می‌گیرند از میزان سفارش کار کاسته شده است.

به توانمندی معلولان اعتماد نمی‌شود

امینی اضافه کرد: در بعضی از موارد هم با وجود اینکه کیفیت لباس‌های ما بهتر است اما به دلیل معلول بودن بچه‌های ما کارخانه‌ها و ادارات کارهای خود را به ما نمی‌دهند.

یکی دیگر از معلولان که از ۶ سالگی از ناحیه اندام تحتانی دچار معلولیت شده است، اظهار کرد: با وجود معلولیت به تحصیلم ادامه دادم و بعد از برگشت به بیرجند در مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) مشغول کار شدم.

مجید صالحی که کارشناس ارشد مهندسی طراحی سیستم و ساختاری و مسئول فنی و مربی هنری مجتمع توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) است، اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم قانون ۳ درصد اشتغال معلولان به خوبی توسط دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها اجرا نمی‌شود و باید نواقص موجود در قانون حمایت از معلولان بر طرف و آئین نامه‌های مربوط نوشته شود تا زمینه اجرای آن فراهم شود.

وی تصریح کرد: با دیجیتال شدن تلفن ادارات به کار گیری معلولان تحصیل کرده در دستگاه‌های اجرایی کم رنگ تر شده است و به خاطر نقص جسمانی آنها برای اشتغال با مشکل مواجه‌اند.

کارشناس توانبخشی و توان پزشکی بهزیستی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با شناسایی افراد معلولی که از خدمات حمایتی دیگر دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند بعد از اینکه به شرایط با ثباتی رسیدند افرادی که امکان تحصیل برای آنها فراهم نمی‌باشد در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند تا بتوانند در جایی مشغول کار شوند یا خود کار گاهی را راه اندازی کنند.

محمد عباس آبادی بیان کرد: برای معلولانی که در روستاها زندگی می‌کنند هم در کمیته اشتغال بهزیستی برای حرفه آموزی آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

همکاری کم کارفرمایان

وی با بیان اینکه معلولانی که شرایط حرفه آموزی در فنی و حرفه‌ای را نداشته باشند به مراکز حرفه آموزی بهزیستی معرفی می‌شوند تا به تدریج با افزایش حرفه آموزی از حمایت‌ها کاسته و برای ورود به کارگاه‌های تولیدی آماده شوند، اضافه کرد: معلولان در کارگاه‌های تیپ یک با حمایت بهزیستی دستمزد هم دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: این افراد بعد از اینکه از کارگاه‌های تیپ دو ترخیص شوند، با دادن مشوق‌هایی از کارفرمایان خواسته می‌شود که آنها را به کار گیرند اما همکاری کارفرمایان در این زمینه خیلی کم است.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۱۴ مرکز حرفه آموزی بهزیستی در شهرستان‌های استان وجود دارد و ۳۲۵ معلول در این مراکز مشغول حرفه آموزی هستند.

علی عرب نژاد بیان داشت: سال گذشته هم ۲۹۸ معلول در این مراکز مشغول حرفه آموزی بودند که بعضی از آنها آموزش‌های لازم در مدت چهار سال فرا می‌گیرند.

اعطای ۶۱ میلیارد ریال تسهیلات

وی اضافه کرد: در ۸ ماهه امسال برای ۱۰۲ نفر توان‌خواه در قالب ارائه تسهیلات خویش فرمایی قرض‌الحسنه ایجاد شغل شده است.

به گفته وی در این راستا از ابتدای سال جاری ۶۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است. سال گذشته هم ۲۹۹ نفر معلول ۱۳۹ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال تسهیلات خویش فرما دریافت کرده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه قانون سه درصد استخدام معلولان به خوبی اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: ایجاد اشتغال خرد، خود اشتغالی و طرح‌های کارفرمایی یک گام برای اشتغال جامعه هدف است. در این راستا بیش از ۱۷۲ نفر از معلولان روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت کرده‌اند.

عرب نژاد تصریح کرد: برای اشتغال جامعه هدف به ویژه معلولان بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، کار آفرینانی که برای یک تا پنج معلول اشتغال ایجاد کنند به ازای هر معلول تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات چهار در صد پرداخت می‌شود و بیمه مددجویان تا پنج سال به شرطی که برای فرد مددجو تا پنج سال ایجاد اشتغال شود برعهده بهزیستی است.

طرح میدان سردار شهید سلیمانی هنوز تهیه نشده است

با وجود گذشت دو سال از نامگذاری یکی از میادین شهر بیرجند به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هنوز طرحی برای این میدان تهیه نشده است.

به گزارش مهر اعضای شورای اسلامی دوره پنجم شهر بیرجند ۳ روز بعد از شهادت سردار سلیمانی برای نامگذاری میدان یا خیابانی به نام این شهید سرافراز اقدام کردند و بعد از بحث‌های مفصل در این باره در جلسات شورا و با در نظر گرفتن پیشنهاداتی که در این زمینه به شورا و شهرداری رسیده بود در نهایت میدان فرودگاه بیرجند در ورود ورودی شهر از سمت مشهد به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شد.

اما با گذشت دو سال از این مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند اعلام کرد که برای این میدان هنوز طرحی آماده نشده است و فراخوانی باید در این باره منتشر شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند به خبر نگار مهر گفت: میدان فرودگاه سابق بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند و همچنین بلوار ورودی شهر به سمت پلیس راه به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است.

به گفته محمد محمد زاده فضا سازی بلوار مورد نظر و کارهای عمرانی آن انجام شده است و زیر ساخت‌های لازم مانند لوله کشی و حفر چاه برای آبیاری فضای سبز لچکی جزیره موجود در این مکان اجرایی و بازسازی فضای سبز و نورپردازی میدان انجام شده است.

وی با بیان اینکه المان سردیس مورد نظر آماده و تحویل شهرداری بیرجند شده است و جانمایی برای نصب سردیس در گذشته انجام شده که باید با تأیید شهردار جدید زمینه اجرای آن فراهم شود.

پیشنهاد تهیه طرح برای میدان شهید سلیمانی

علیرضا محمودی راد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم به خبرنگار مهر گفت: موضوع این میدان در یکی از جلسات شورا شهر بیرجند مطرح شد و شهردار اظهار کرد که طرحی برای اجرا در این میدان باید تهیه شود.

شهردار بیرجند با بیان اینکه نامگذاری این میدان به نام شهید سردار سلیمانی انجام شده است، به خبرنگار مهر گفت: کارهای مورد نظر در این باره در قالب زیباسازی ورودی‌های شهر بیرجند در حال انجام است.

مهدی بهترین تصریح کرد: کار انتخاب بهترین طرح برای میدان سردار شهید سلیمانی باید در قالب فراخوانی انجام شود و هر زمانی که انجام این کار نهایی شد به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

 

افزایش قیمت دارو طرح عقیم سازی سگ‌ها را کند کرد/۲

وقتی افزایش قیمت دارو سرعت‌گیر طرح عقیم سازی سگ‌ها می‌شود

 رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با بیان اینکه طی ۱۰ ماه گذشته ۱۰۶ قلاده سگ بدون صاحب عقیم سازی شده است، اظهار کرد: افزایش قیمت دارو و هزینه‌های جراحی و درمان در سال جاری باعث کاهش سرعت پیشرفت طرح عقیم سازی شده است.

حسن علیزاده گفت: در راستای اجرای طرح جمع آوری عقیم سازی۱۰۶ قلاده سگ بی صاحب در  بیرجند و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در شهرستان بیرجند، مجموعه‌ای به مساحت سه هزار مترمربع در حاشیه شهر توسط شهرداری احداث شده که در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ قلاده سگ بدون صاحب در آن تحت سرپرستی و نگهداری قرار دارند.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: در این پناهگاه که با همکاری انجمنی از دوستداران و حامیان حیوانات اداره می‌شود سگ‌های بدون صاحب، پس از زنده گیری و انتقال به مجموعه و انجام واکسیناسیون زیر نظر دامپزشک بخش خصوصی عقیم سازی و پلاک کوبی می‌شوند.

علیزاده افزود: با توجه به اینکه سگ‌ها دارای قابلیت بالایی در تولید مثل هستند، یکی از راه‌های موثر در کنترل جمعیت این حیوانات عقیم سازی و رهاسازی آنها در طبیعت است، اما افزایش قیمت دارو و هزینه‌های جراحی و درمان در سال جاری باعث کاهش سرعت پیشرفت طرح عقیم سازی شده است.

 

 

 

 

برگزاری همایش کوهپیمایی و دوچرخه سواری در بشرویه/۷

برگزاری همایش کوهپیمایی و دوچرخه سواری در شهرستان بشرویه

همایش کوهپیمایی و دوچرخه سواری جام پیشکسوت ورزشکار شادروان علی گنج بخش در شهرستان بشرویه برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همایش کوهپیمایی و دوچرخه سواری به مناسبت سالگرد درگذشت پیشکسوت دوچرخه سوار شادروان علی گنج بخش در ارتفاعات نیگو با حضور ورزشکاران هیات کوهنوردی و هیات دوچرخه سواری در شهرستان بشرویه برگزار شد.

برگزاری مسابقات چهارجانبه والیبال بانوان خوسف/۷

مسابقات چهارجانبه والیبال خواهران شهرستان خوسف تحت عنوان «جام بصیرت» به مناسبت گرامیداشت دومین سالگرد شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، برگزار شد .
به گزارش امروز خراسان جنوبی در پایان تیم های سردار دل ها از حوزه مقاومت بسیج حضرت نرجس خاتون(س)،شهید قهرمان و شهید جلالی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب نمودند.
این دوره از مسابقات به همت اداره ورزش و جوانان ،هیأت والیبال شهرستان و حوزه بسیج حضرت نرجس خاتون(س) برگزار شد.

 

 

 

 

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در روستای دستگرد درمیان/۷

برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در روستای دستگرد شهرستان درمیان

همایش پیاده روی خانوادگی در روستای دستگرد شهرستان درمیان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این همایش به مناسبت روز بصیرت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی در روستای دستگرد شهرستان درمیان برگزار شد و در پایان به افراد شرکت کننده به قید قرعه جوایزی اهدا شد.

 

 

 

 

 

 

مهلت ارسال آثار به جشنواره کالاهای فرهنگی خراسان جنوبی تمدید شد/۲

 
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از تمدید ارسال آثار به دومین جشنواره کالاهای فرهنگی تا ۳۰ دی ماه سالجاری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: همزمان با هفتمین دوره جایزه فیروزه، دومین جشنواره کالاهای فرهنگی استان خراسانی جنوبی، از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باهمکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان باهدف حمایت از محصولات فرهنگی با رویکرد ایرانی – اسلامی در راستای حمایت از تولید ملی برگزار می‌شود.

وی با بیان این که جشنواره دارای دو بخش هدایای فرهنگی و بخش عروسک است، اضافه کرد: بخش عروسک شامل عروسک های بومی و محلی استان و بخش هدایای فرهنگی نیز شامل ۴‌ گروه از جمله الیاف چوبی و حصیری (حصیربافی، ترکه بافی و پخل بافی)، نساجی سنتی(حوله بافی، جاجیم بافی و چادر شب)، بافته های داری (گلیم، پلاس بافی و سفره آردی) و صنایع دستی (گوهرسنگ) می شود.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

شرایط برای سرمایه‌گذاران در خراسان جنوبی تسهیل می‌شود/۳

استاندار خراسان جنوبی گفت: تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران و فعالیت آنها در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد قناعت طی نشستی با مدیرعامل هلدینگ کوهستان کاسپین که در تهران برگزار شد، به تشریح ظرفیت‌های خراسان جنوبی پرداخت و از سیاست‌های استان در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گفت.

براساس رایزنی‌های صورت گرفته در این نشست، هلدینگ کوهستان کاسپین که در زمینه واردات، صادرات، کشاورزی و معادن فعالیت می‌کند، برای حضور در استان خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرد.

سرمایه‌گذاری در زمینه تولید چوب و راه‌اندازی کارخانجات فرآوری کاغذ و نیز ایجاد دهکده توریستی گل و گیاهان دارویی یا گلخانه، بخشی از تعهدات این هلدینگ برای سرمایه‌گذاری در استان است.

بنا به مصوبات این نشست هلدینگ کوهستان کاسپین در حوزه ظرفیت‌های معدنی استان نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین در این جلسه مقرر شد گروه کارشناسی هلدینگ هفته آینده و طی سفری به خراسان جنوبی، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود را در زمینه‌های کشاورزی و معدن ارزیابی کرده و براساس شرایط مهیا شده در استان، حجم سرمایه‌گذاری خود را قطعی کند.

خراسان جنوبی بهشت معادن است

خراسان جنوبی بهشت معادن است

همچنین استاندار خراسان جنوبی، در نشستی با مدیرعامل شرکت گهر زمین در دفتر تهران از آمادگی استان برای انجام تمهیدات لازم درخصوص سرمایه‌گذاری این هلدینگ خبر داد.

 استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی این استان گفت: خراسان جنوبی، بهشت معادن است و ما برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌های خدادادی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی از برنامه‌های استان در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران گفت و ضمن تشریح اقداماتی که برای تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها در اولویت برنامه‌های خراسان جنوبی قرار دارد، حضور و فعالیت این هلدینگ را در توسعه استان مؤثر خواند.

در این نشست که با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همراه بود، مدیرعامل شرکت گهر زمین نیز به تشریح حوزه‌های فعالیتی این مجموعه پرداخت و با اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و فرآوری معدنی، همراهی استان برای تسهیل شرایط حضور و فعالیت مجموعه را خواستار شد.

پیگیری مطالبات این مجموعه در داخل استان و نیز بررسی نحوه سرمایه‌گذاری آن در نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبات این نشست است.

بنابر این گزارش با پیگیرهای استاندار خراسان جنوبی، سرمایه‌گذاری شرکت گهر زمین در استان قطعی‌تر شد.

شرکت گهر زمین که در زمینه‌های اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید کنسانتره، گندله و فولاد، مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و طرح‌های معدنی و صنعتی، انعقاد قراردادهای پیمانکاری به منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارد، از جمله سهامداران شرکت انتقال آب به خراسان جنوبی نیز می باشد

 

 

 

۶۵ درصد مساحت شهرستان خوسف را مناطق کویری تشکیل می‌دهد

۶۵ درصد مساحت شهرستان خوسف را مناطق کویری تشکیل می‌دهد

 فرماندار خوسف گفت: ۶۵ درصد مساحت این شهرستان را مناطق کویری تشکیل می‌دهد و تجهیز امکانات و فرماندهی انتظامی منطقه ضروری است.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان خوسف، تسریع در راه‌اندازی فرماندهی انتظامی بخش جلگه ماژان را نیز خواستار شد.

وی افزود: مردم امروز مهربانی و اقتدار را توامان در نیروی انتظامی احساس می‌کنند و این نیرو یک نهاد قدرتمند و پناهگاه مردم است که در هر اتفاق و حادثه‌ای اولین تماس‌ها به دلیل اعتماد و ارتباطات این نهاد با مردم با نیروی انتظامی است.

فرماندار خوسف رسالت پلیس را ایجاد امنیت و آرامش جامعه دانست و اظهار داشت: امنیت و آرامش در جامعه نیز زمینه توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به شرایط کشور و تهاجم دشمن‌ در قالب جنگ نرم گفت: حضور پلیس، نحوه برخورد، اعتماد و ارتباط با مردم برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی بسیار حایز اهمیت است.

آخوندی، خوسف را یک شهر پدافند غیرعامل برای مرکز استان دانست و افزود: با توجه به نزدیکی خوسف تا بیرجند هر گونه اقداماتی در این شهرستان مرکز استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: طی سال‌های اخیر نیروی انتظامی در شهرستان خوسف در زمینه ایجاد ارتباط با مردم و ایجاد نظم و آرامش موفق بوده است و امیدواریم در دوران جدید این موارد تقویت شود.

فرماندار خوسف بیان کرد: شهرستان خوسف علیرغم اینکه شهرستان مرزی نیست اما در مبارزه با قاچاق مواد مخدر نقش پررنگی داشته و در سال‌های اخیر ۱۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در این آیین با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: اخلاص در زندگی، گفتار و کردار سبب شد مراسم تشییع و بزرگداشت این سردار با حضور میلیون‌ها نفر در ایران و سایر کشورها برگزار شود.

سردار ناصر فرشید افزود: در اعتقادات دینی و اعتقادی ما هست که خدمت کردن به مردم توفیق الهی و رفع نیازهای مردم، نعمت الهی است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی انتظامی یکی از ستون‌های امنیت کشور است و تنها سازمانی که بیشترین ارتباط با مردم را دارد گفت: خدا را شاکریم که توانسته‌ایم این اعتماد را به دست آوریم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی امنیت فقط وظیفه یک سازمان و نهاد نیست و همه افراد و سازمان‌ها در کشور برای حفظ و ارتقای آن وظیفه دارند.

در این آیین سرهنگ محمدحسن اکبری به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان خوسف معرفی و از خدمات سرهنگ کاظم صادقی فرمانده قبلی تقدیر شد.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

 

شناسایی ۵۸ بیمار جدید کرونایی در خراسان جنوبی/۲

در شبانه روز گذشته ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته ۱۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۱ بیمار و از ۱۹۶ تست سریع ۲۷ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۳۷۷ تست ملکولی و سریع ۵۸ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود:از این تعداد ۱۷ مورد از بیرجند، ۲ مورد از بشرویه، ۱ مورد از خوسف، ۲ مورد از درمیان، ۳ مورد از زیرکوه، ۱ مورد از سرایان، ۱۲ مورد از طبس، ۱۴ مورد از فردوس، ۱ مورد از قاین و ۵ مورد جدید از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۹۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۹ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی یک بیمار وخیم گزارش شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته موردی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همان هزار و ۲۷۵مورد ثابت ماند.

 

 

 

آرامش در بازار زرشک خراسان جنوبی با طرح خرید حمایتی برقرار شد

خرید ۲۱۰ تُن زرشک در خراسان جنوبی

در قالب طرح خرید زرشک تا کنون ۲۱۰ تُن زرشک توسط تعاون روستایی از زرشک کاران استان خریداری شده است.

مدیر تعاون روستایی استان گفت: پیرو اجرای طرح خرید زرشک از باغداران استانخرید حمایتی ۲۱۰ تن زرشک توسط تعاون روستایی خراسان جنوبی توسط تشکلهای تعاون روستایی در حال حاضر این برنامه در ۷مرکز ایجاد شده در شهرستانهای زرشک خیز استان ادامه دارد.

ضیائیان احمدی افزود: اگر چه با توجه به کاهش مقدار زرشک خرمنی (دانه اناری) و فروش بیشتر زرشک باغداران از این نوع و عدم ورود زرشک پفکی (که میزان قابل توجهی از زرشک استان را شامل می شود)، میزان مراجعه باغداران کاهش یافته است اما خوشبختانه قیمت زرشک در وضعیت مطلوبی باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود از سنوات گذشته در طول فصل سرما شاهد افت قیمت زرشک در بازار بوده ایم گفت: اما امسال علاوه بر حفظ بازار و همچنین افزایش حدود ۱۰درصدی قیمت از زمان شروع برنامه خرید، میزان درخواست خرید در بازار و تعداد خریداران زرشک نیز بشدت افزایش یافته است.

مدیر تعاون روستایی استان افزود: تا کنون در ۷ مرکز مجموعا ۲۱۰ تُن زرشک که از ۵۷۰ باغدار خریداری شده تحویل مراکز خرید شده که بیشتر آن نیز بلافاصله به بازارهای مصرف ارسال شده است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه متوسط زرشک تحویلی نیز حدود ۳۶۰کیلو از هر کشاورز بوده است گفت: مطالبات باغداران نیز ظرف حداقل ۱۵ روز و حدکثر ۳۰ روز به طور کامل پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خرید زرشک مربوط به شهرستان درمیان بوده است افزود: شهرستانهای قاینات و بیرجند نیز در رتبه های بعدی خرید زرشک قرار دارند.

مدیر تعاون روستایی استان یکی از هدفهای اساسی طرح را نیز فعالیت در حاشیه این بازار به جهت حفظ آرامش بازار بدون حذف عوامل دخیل در بازار دانست و گفت: به این هدف تاکنون دست پیدا کرده ایم.

 

 

 

در بارندگی‌های اخیر

آبدهی ۳۰ درصد تا ۵ برابری قنوات خراسان جنوبی/۲-۳

آبدهی قنوات خراسان جنوبی ۳۰ درصد تا ۵ برابر در بارندگی‌های اخیر افزایش یافت.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو باآبدهی ۳۰ درصد تا ۵ برابری قنوات خراسان جنوبی خبرنگار صداوسیما گفت: بارندگی‌های اخیر در قنواتی که هوابین هستند و در رودخانه‌ها و یا حاشیه رودها واقع شده اند اثر چند برابری داشته و کمتر از یک هفته این اثر بخشی نمایان شده، اما در قنوات با بافت سنگین و ریزدانه‌های رسی دیرتر تاثیر می گذارد.

اکبر محمدی افزود: قنواتی که بالادست آنها سازه‌های آبخیز احداث شده و آبگیری شده باشند قنوات پایین دست آنها دارای افزایش‌های چند برابری شده و خواهند شد که این افزایش‌ها از ۳۰ درصد تا ۵ برابر دبی‌های اولیه قنوات می‌شود.

به گفته وی احداث سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات و آبگیری آنها براثر بارش‌های دی ماه امسال علاوه بر مهار روان‌آب و سیلاب و کاهش خسارت آن به اراضی کشاورزی، افزایش دبی آب قنوات، رونق کشاورزی در بسیاری از روستا‌های خراسان جنوبی و خوشحالی کشاورزان را در پی دارد.

وی گفت: احیا و مرمت قنوات نیز در آبدهی قنوات تاثیرگذار هستند.

به گفته وی تا کنون از حدود ۷ هزار رشته از قنوات استان بیش از سه هزار و ۵۶۷ رشته از قنوات استان حداقل در یک فاز عملیات احیاء و مرمت در آنها انجام شده که حدود هزار و ۱۱۸ کیلومتر را شامل می‌شود.

قنوات هوابین قنواتی هستند که متاثر از برف و باران هستند و علاوه بر آب ثابتی که دارند نفوذ آب باران دبی آنها را چند برابر می کند و بسته به بافت زمین مدت زمان تأثیر کم و یا طولانی مدت است

 

 

 

جزای یک میلیاردی برای حمل موتورسیکلت قاچاق در طبس/۴

متهم حمل موتورسیکلت قاچاق به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: مأموران پلیس راه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودروی سواری، یک دستگاه موتور سیکلت کشف و پرونده این تخلف به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان طبس ارسال شد.

حسین حسن پور افزود: شعبه ویژه بدوی قاچاق کالا و ارز شهرستان دیهوک طبس پس از دریافت استعلام و احراز تخلف، متهم را به ضبط کالا و پرداخت یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد که حکم صادره در شعبه تجدید نظر قاچاق کالا و ارز استان قطعی شده است.

 

 

 

توقیف محموله مواد مخدر صنعتی در نهبندان/۴

مأموران انتظامی شهرستان نهبندان، در بازرسی از یک خودروی سواری مواد مخدر صنعتی و سنتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان، ۸۱ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۳۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف و ۲ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران انتظامی نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق مواد مخدر، هنگام گشت زنی در محور‌های فرعی این شهرستان به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و پس از شناسایی دقیق با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

وی گفت: راننده سواری پژو به محض مشاهده مأموران پلیس بر سرعت خود افزود و متواری شد که مأموران با اقدامی منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف کردند و در بازرسی از خودرو و پاکسازی مسیر تردد آن، ۸۱ کیلو و ۱۵۰ گرم حشیش و ۳۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تریاک کشف شد.

 

 

 

درگذشت پدر شهید حسن فاطمی در عشق آباد/۲

پدر شهید حسن فاطمی در سن ۸۱سالگی به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم حاج علی فاطمی روز گذشته در سن ۸۱سالگی به علت کهولت سن دعوت حقدرگذشت پدر شهید حسن فاطمی در عشق آباد را لبیک گفت و به فرزند شهیدش پیوست.
پیکر پدر شهید امروز در عشق آباد تشییع و در جوار فرزند شهیدش واقع در گلزار شهدای محله میان آباد شهر عشق آباد به خاک سپرده خواهد شد.
شهید حسن فاطمی  متولد آذر ۱۳۴۶ در محله میان آباد شهر عشق آباد از توابع شهرستان طبس است که در تاریخ  ۲۵ اسفند۱۳۶۳ در هورالهویزه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و در محله میان آباد شهر عشق آباد طبس به خاک سپرده شد.

تیم اسکواش بانوان طبس نماینده استان در لیگ برتر/۷

تیم اسکواش بانوان کویران طبس بعنوان نماینده اسکواش خراسان جنوبی برای اولین بار در رقابت‌های لیگ برتر شرکت خواهد کرد.

این تیم که متشکل از بازیکنان بومی و ملی پوشان اسکواش کشور است رقابت‌هایتیم اسکواش بانوان کویران طبس بعنوان نماینده خراسان جنوبی به لیگ برتر خود را در دور اول از تاریخ پنجم بهمن ماه جاری در شهر ساری آغاز خواهد کرد.

برابر برنامه اعلام شده از طرف سازمان لیگ اسکواش کشور تیم اسکواش بانوان کویران طبس بعنوان نماینده استان با تیم‌های فولاد آلیاژی ایران، مازند اسکواش، پارس اسکواش و صنایع غذایی اراک به رقابت خواهد پرداخت.

خانم‌ها اقتداری، فرزاد، سلطانی هر سه ملی پوش و خانم ها زابلی اهل قاین و رفیعی اهل طبس اعضای این تیم هستند.

 

 

 

 

تولد ۱۱۳۱۲نوزاد در خراسان جنوبی/۲

۱۱هزار و ۳۱۲نوزاد در ۹ماه گذشته در خراسان جنوبی متولد شدند.

مدیرکل ثبت احوال استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال که ۱۱هزار و ۲۸۶واقعه بود، دو دهم درصد افزایش دارد.

مهرآور افزود: از این تعداد ۵هزار و ۸۷۱نوزاد پسر و ۵هزار و ۶۴۱نوزاد دختر هستند.

وی گفت: در این مدت ۷هزار و ۵۷۰واقعه ولادت در مناطق شهری و ۳هزار و ۷۴۲واقعه ولادت در مناطق روستایی ثبت شد.

مدیرکل ثبت احوال استان میانگین سن مادران در این مدت را ۲۹سال و ۶ماه و سن پدران را ۳۳سال و ۴ماه عنوان کرد.

وی از ثبت ۱۱۹مورد دوقلوزایی و سه مورد ۴قلوزایی در ۹ماه گذشته در استان خبر داد.

 

 

اجرای طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه بیرجند/۲-۳

طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه بیرجند از امروز اجرا می شود.

دانشگاه بیرجند بعنوان اولین دانشگاه در سطح دانشگاه های وزارت علوم با هدفاجرای طرح پایش سلامت جسم کارکنان دانشگاه بیرجند ارتقا ء شاخص های بهداشتی ، شناسایی عوامل زمینه ای شیوع بیماری های غیر واگیر در خانواده دانشگاه و پیشگیری قبل از درمان طرح پایش سلامت را از سال ۹۲ همه ساله برگزار می کند.

امسال پس از پیگیری و انجام دو نوبت واکسیناسیون کارکنان به میزان ۱۰۰ درصد ،  مجوز انجام طرح از ۲۰ دی ۱۴۰۰ برای اداره بهداشت و درمان دانشگاه صادر شد.

پس از صدور مجوز برای انجام طرح دانشگاه بیرجند با عقد قرارداد با آزمایشگاه ، هزینه انجام آزمایشات و معاینات کارکنان دانشگاه را متقبل شده است و تمامی کارکنان اعم از شرکتی ، قراردادی ، پیمانی و رسمی در دو گروه کارمندان و اعضای هیأت علمی همه ساله در پایش مذکور شرکت می‌کنند.

در سال جاری جهت پیشگیری از خطر ابتلا به کووید ۱۹و حذف تجمع‌های غیر ضروری ، برای اولین‌بار نمونه‌گیری آزمایشات توسط تیم نمونه‌گیر آزمایشگاه طرف قرارداد، طبق برنامه زمان‌بندی و در گروه‌های ۴۰ نفره در محل اداره بهداشت و درمان دانشگاه انجام می‌شود.

لیست آزمایشات شامل بررسی قند خون ناشتا ، چربی‌ها ، CBC، بررسی کار کلیه‌ها و تیروئید و کامل ادرار است.

به‌دلیل تأثیر مستقیم کمبود ویتامین D بر ابتلا و شدت ابتلا به کووید ۱۹‌، امسال برای اولین ‌بار  انجام تست VitD3 نیز در لیست آزمایشات روتین قرار گرفته است.

 

 

 

رونمایی از کتاب الفبای یاسمن‌ها در کتابفروشی خوارزمی بیرجند

رونمایی از کتاب الفبای یاسمن‌ها در کتابفروشی خوارزمی بیرجند

 کتاب “الفبای یاسمن‌ها” گزیده‌ای از اشعار نزار قبانی با ترجمه رضا کریمی روز دوشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در محل کتابفروشی خوارزمی بیرجند رونمایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این آیین گفت: کتاب نیاز جامعه است و زمانی که در فضاهای عمومی مانند فرودگاه، مترو یا ترمینال مشاهده می‌کنیم اکثر افراد در حال مطالعه کتاب هستند، نشانگر جامعه‌ای پویا است.

ناصر نبی‌زاده افزود: جامعه‌ای که کتاب در زندگی مردم آن جایی نداشته باشد، بیمار است حتی اگر به نظر برسد رو به پیشرفت حرکت می‌کند اما ظاهری است و اگر امروز نشکند، قطعا فردا خواهد شکست.

وی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران کتاب “الفبای یاسمن‌ها”، انتخاب اشعار نزار قبانی که تاثیر بسیاری بر شعر عرب داشته را شایسته دانست و گفت: طی چند ماه اخیر چندین کتاب شعر در استان رونمایی شد و در کنار آنها، این ترجمه نشانگر فرهیختگی جامعه خراسان جنوبی است، جوانان خوشنام و بسیار با استعدادی که در کنار تجربه عظیم گذشته استان، باعث افتخار هستند.

در پایان این آیین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از “رضا کریمی طالقانکی” مترجم کتاب “الفبای یاسمن‌ها” با اهدای لوح تقدیر کرد.

کتاب الفبای یاسمن‌ها در ۱۰۰ صفحه توسط انتشارات رزقی بیرجند به چاپ رسیده است.

 

 

 

درد مضاعف همراهان بیمار در بیرجند/۷

درد مضاعف همراهان بیمار در بیرجند

 مرد ۴۵ ساله که در ۲۰۰ کیلومتری بیرجند ساکن است، ۶ روز می‌شود پدرش بر اثر ابتلا به کرونا و پارکینسون در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند بستری شده و در این شب‌های سرد زمستان محل اسکانش خودروی شخصی‌ است.

ساعت حدود ۲۰ یک شب زمستانی است که به بخش اورژانس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند مراجعه و خودم را نه خبرنگار بلکه همراه یکی از بیماران بستری در بخش داخلی و فرد شهرستانی معرفی می‌کنم.

از نگهبان می‌پرسم در این بیمارستان یا در شهر مکانی برای اقامت همراهان بیماران شهرستانی مثل من وجود دارد که پاسخ می‌دهد برای استراحت ۲ یا سه ساعت می‌توانید از نمازخانه داخل محوطه استفاده کنید اما برای اقامت شب در این بیمارستان مکانی نیست و در شهر هم مکانی را سراغ ندارم که به شما معرفی کنم، برای اسکان باید به مهمانسراها یا هتل‌ها مراجعه کنید که هزینه‌اش هم بالاست.

مرد حدود ۴۵ ساله با ظاهر روستایی کمی آن طرف‌تر نظاره‌گر گفت و گوی من و نگهبان بخش اورژانس است که به میان صحبت‌مان می‌آمد و می‌گوید: قبلا در بیمارستان رازی بیرجند محلی برای اسکان همراهان بیماران وجود داشت و می‌توانید به این بیمارستان سری بزنید، من خودم نهبندانی هستم و خیلی قبل که مریضی در این بیمارستان بستری داشتم در بیمارستان رازی به ما محل اسکان دادند.

از وی می‌خواهم که بخش اورژانس را ترک کنیم و داخل محوطه بیمارستان خودم را خبرنگار معرفی می‌کنم و اینکه به دنبال بررسی مشکلات همراهان بیماران در مرکز استان هستم، از این موضوع خیلی خوشحال می‌شود و می‌گوید: انشاالله خدا کمک کند که پیگیری‌ها و قلمتان به نتیجه برسد و مشکل افرادی مثل ما برطرف شود.

بی‌مکانی و خوابیدن در سوز سرما

بلوری گفت: پدرم به دلیل بیماری پارکینسون و ابتلا به کرونا از ۶ روز گذشته در این بیمارستان بستری شده و من همراه برادرم به عنوان همراه بیمار پنج شب است که داخل پارکینگ خارج از بیمارستان در خودرو می‌خوابیم؛ واقعا سخت است، اقوام و خویشاوند نزدیک هم در بیرجند نداریم.

وی افزود: در این شب‌های سرد زمستان خوابیدن در خودرو خیلی سخت است اما چاره‌ای نیست و توان مالی برای پرداخت هزینه مسافرخانه را هم نداریم، گاهی نصف شب‌ها از سردی هوا داخل خودرو خوابم نمی‌برد و به بخش اورژانس می‌روم و روی صندلی می‌نشینم تا صبح شود.

این شهروند نهبندانی گفت: ۲ سال پیش دایی بنده در محور بیرجند – نهبندان تصادف کرد و حدود سه هفته به دلیل شکستگی دست و پا در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بستری بود و به دلیل همزمانی با فصل تابستان باز هم به دلیل گرمای شدید هوا حسابی اذیت شدیم و واقعا روزهای خیلی سختی برای ما بود.

وی ادامه داد: شهر نهبندان ۲۰۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد و رفت و برگشت به شهرستان هم سخت و هزینه‌بر است.

بلوری در پایان صحبتش از من می‌خواهد از برادرش که در پارکینگ بیمارستان داخل خودرو خواب است، عکس بگیرم تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد و اصرار دارد که این موضوع را به‌طور مستمر پیگیری کنم تا شاید دغدغه‌های اسکان همراهان بیماران شهرستانی و روستایی هرچه زودتر رفع شود.

درد مضاعف همراهان بیمار در بیرجند

کرونا و تعطیلی همراه‌سرای بیمارستان رازی

حدود ساعت ۲۱ همان شب به بیمارستان رازی بیرجند می‌روم، روی تابلوی زردرنگی به عنوان مشخصات پروژه، نام بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی امام رضا (ع) بیرجند حک شده و با وجود اینکه این بیمارستان تازه‌ساخت در اسفند سال ۱۳۹۵ افتتاح شد، هنوز تابلوی مشخصات آن شامل نام پیمانکار و کارفرما، زیربنا و مساحت در ورودی بیمارستان نصب است.

عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۸۶ به عنوان بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند آغاز شد و به دلیل وجود یک بیمارستان دیگر به همین نام در بیرجند در زمان افتتاح نام آن به مرکز آموزشی و درمانی رازی تغییر کرد.

از در اصلی بیمارستان با معرفی خودم به عنوان همراه بیمار وارد می‌شوم و بعد از گذشتن از محوطه اصلی بیمارستان با باز شدن درب ریلی وارد ساختمان اصلی مجموعه می‌شوم، به محض باز شدن درب ریلی، دو طرف راهرو ورودی، ۲ در شیشه‌ای وجود دارد که روی در سمت چپ نوشته شده همراه‌سرای بانوان و ورود آقایان ممنوع و بر در سمت راست هم نام همراه‌سرای آقایان و ورود خانم‌ها ممنوع، موجود است.

برق هر دو همراه‌سرا خاموش و در ورودی هر دو بخش آقایان و خانم‌ها قفل است و از وسایل جاگذاری شده در آن از جمله کارتن، وسایل و سایر تجهیزات اداری مشخص می‌شود که در همراه‌سراها امکان پذیرش وجود ندارد.

در این بیمارستان هم خودم را به نگهبان، همراه یکی از بیماران معرفی می‌کنم و درخواست استفاده از همراه‌سرا را دارم که نگهبان بخش در پاسخ به درخواستم می‌گوید: از زمان شیوع کرونا این همراه‌سراها بسته شده است.

وقتی می‌گویم توان مالی و جایی برای اسکان در بیرجند ندارم، نگهبان در پاسخ به درخواست مجدد و اصرار من ادامه داد: چند لحظه‌ای صبر کنید با رییس بخش پرستاری صحبت کنم.

با تماس تلفنی وی، رییس بخش پرستاری بیمارستان رازی گفت که در این شرایط کرونا از اسکان همراهان بیمار در این بیمارستان معذوریم.

چهار اتاق اسکان همراه بیمار در بیمارستان امام رضا (ع)

از بیمارستان‌های ولیعصر و رازی بیرجند راهی بیمارستان امام رضا (ع) در خیابان طالقانی می‌شوم که مرکز درمانی تروما است و از نگهبان درب اصلی بیمارستان نشانی مرکز اقامت همراهان بیماران را می‌پرسم.

او نشانی محوطه درمانگاه شبانه‌روزی این بیمارستان را به من داد و از سمت چپ در اصلی بیمارستان امام رضا (ع) از در کوچکی وارد درمانگاه شبانه‌روزی می‌شوم، در محوطه این درمانگاه و زیر راهروی اصلی ورود به درمانگاه چهار اتاقک وجود داشت که بر در ورودی یک اتاق محل استراحت رانندگان و بر ورودی سایر اتاق‌ها هم عنوان اتاق اسکان حک شده و به ترتیب شمارگذاری شده است.

در ورودی اتاق اسکان شماره یک، یک جفت کفش مردانه کنار هم جفت شده و کمی لای در باز است، در اتاق اسکان را می‌زنم و در فاصله یکی و ۲ متری منتظر می‌ایستم، بعد از چند دقیقه‌ مردی حدود ۳۰ ساله در چارچوب در قرار گرفت.

خودم را معرفی می‌کنم و از او درخواست مصاحبه درخصوص مشکلات همراهان بیماران در شهر بیرجند و گرفتن عکس از داخل اتاق محل اسکان را می‌کنم که در پاسخ می‌گوید چند لحظه‌ای صبر کنید تا وسایل را مرتب کنم.

درد مضاعف همراهان بیمار در بیرجند

ناشکری نمی‌کنم؛ سرپناهی است

اتاقی حدود ۱۲ متری که کف اتاق موکت است و روی موکت‌ها چند پتوی کهنه که از همراهان بیماران قبلی به ارث مانده و کولر، پخچال و یک دستگاه شوفاژ همه امکانات این اتاق اسکان است، بعد از دیدن داخل اتاق چند دقیقه‌ای را در محوطه بیمارستان با این همراه بیمار به گفت و گو می‌نشینم.

اهل یکی از روستاهای شهرستان مرزی سربیشه در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بیرجند است و پدرش به دلیل سکته مغزی به مدت ۴۵ روز در بخش آی سی یو بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بستری است.

گوهری گفت: نباید ناشکری کنیم از اینکه خواسته باشیم ۴۵ روز را خانه اقوام و نزدیکان سپری کنم، اینجا برایم بهتر است و یک سرپناه گرمی در فصل زمستان برای من روستایی است.

وی افزود: باید از سرویس‌های بهداشتی داخل محوطه بیمارستان استفاده کنیم که واقعا مناسب نیست ولی در داخل این اتاق ۱۲ متری وسایل گرمایشی برای تابستان و سرمایشی برای تابستان وجود دارد.

این همراه بیمار با بیان اینکه در داخل اتاق اسکان یک دستگاه کولر، شوفاژ و یک دستگاه یخچال وجود دارد گفت: باید وسایل شخصی و حتی پیک نیک برای تهیه غذا و تشک و پتو را خودمان تهیه کنیم.

وی درباره شرایط تحویل کلید این اتاق‌ها توسط نگهبانی بیمارستان گفت: از جمله شرط‌های ارائه کلید توسط نگهبانی بیمارستان این است که حتما در بخش آی سی یو بیمارستان مریض داشته باشیم و شهرستانی باشیم، در صورتی که اتاق‌ها خالی باشد با پرداخت قبض پنج هزار تومانی به پذیرش بیمارستان، کلید اتاق اسکان را در اختیارمان می‌گذارند.

گوهری اظهار داشت: روز اول تهیه وسایل شخصی برای اقامت خیلی سخت بود به عنوان مثال چند ساعت را در خیابان‌های بیرجند در به در به دنبال جایی برای پر کردن پیک نیک بودم.

وی افزود: در بیمارستان امام رضا (ع) همین چند اتاق برای اسکان همراهان وجود دارد ولی در بیمارستان ولیعصر (عج) که همین شرایط هم وجود ندارد و همراهان بیمار بیشتر گلایه‌مند هستند.

درد مریض‌داری و درد نداشتن محل اسکان

بعد از گفت و گو با این مرد در درب اصلی بیمارستان با پیرمرد روستایی حدود ۸۰ ساله ساکن یکی از روستاهای شهرستان درمیان که همسرش به دلیل افتادن از پله و شکستن کمر از هشت ماه گذشته بارها در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بستری شده است، هم‌صحبت می‌شوم.

فیروزی گفت: در این مدت که همسرم بستری است، واقعا اذیت شدم و هرچند شب را خانه یکی از فرزندانم هستم، در این مدت به دنبال اجاره خانه مستقل بودم اما هزینه‌های اجاره خانه بالاست و در توان من نیست.

وی افزود: محلی برای اسکان همراهان بیمار شهرستانی در مرکز استان ضروری است، درد مریض‌داری یک طرف و درد نداشتن محل اسکان یک طرف، در این هشت ماه فرزندانمان از اینکه با آنها زندگی می‌کنم خیلی خوشحال هستند ولی برای خودم خیلی سخت است.

فیروزی گفت: مددجوی کمیته امداد هستم و برای تهیه هزینه‌های بیمارستان مانده‌ام تا اینک بخواهم هزینه محل اسکان مستقل را هم پرداخت کنم، اگر اطراف این بیمارستان مکانی برای استراحت شبانه‌ام باشد، برایم کافی است.

واگذاری اتاق‌های اسکان فقط به همراه بیماران آی سی یو

یکی از شهروندان گنابادی که از ۲ هفته پیش برادرش به دلیل تصادف در محور بیرجند – قاینات در این بیمارستان بستری است به جمع ما پیوست و گفت: از بیرجند به عنوان مرکز استان انتظار بیشتر از این داشتم که حداقل یک مرکز همراهان بیمار به‌صورت مجهز وجود داشته باشد نه اینکه ۱۲ شب همراه خانواده باید در به در دنبال محل اسکان باشم.

دوباره به نگهبانی درب اصلی بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه و خودم را معرفی می‌کنم و شرایط واگذاری اتاق‌های استراحت همراهان بیمار را می‌پرسم که نگهبان در پاسخ می‌گوید: در این بیمارستان تنها چهار اتاق اسکان وجود دارد و به افرادی واگذار می‌شود که بیمار در بخش آی سی یو دارند.

به گفته وی همراهان بیماران شهرستانی به دلیل نبود محل اقامت مشکلات زیادی دارند و روزانه مراجعات و درخواست‌های زیادی برای واگذاری محل اقامت از سوی همراهان بیمار وجود دارد.

درد مضاعف همراهان بیمار در بیرجند

مرکز همراهان در بیرحند جزو واجبات

نگهبان بیمارستان برای واکاوی بیشتر مشکل همراهان بیماران در شهر بیرجند، شماره مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا (ع) را به عنوان یک فرد دغدغه‌مند که از سالیان گذشته پیگیر رفع مشکل اقامت همراهان بیمار است، در اختیارم گذاشت.

اسماعیل محمدیان در گفت و گوی تلفنی به خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد مرکزی مجهز و قانونی برای اسکان همراهان بیمار در بیرجند جزو واجبات نه ملزومات است، بیشتر حجم مراکز تخصصی درمان را در شهر بیرجند داریم و همه بیماران شهرستانی برای ادامه روند درمان به مرکز استان اعزام می‌شوند.

وی افزود: در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند حداقل به ۱۰ تا ۱۵ اتاق اسکان برای همراهان بیمار نیاز داریم، بیماران بخش آی سی یو، بخش اعصاب و روان و بخش سوختگی شاید ۲ تا سه ماه در این بیمارستان بستری باشند که همراهان آنان واقعا دچار مشکلاتی زیادی می‌شوند.

محمدیان بیان کرد: همراهان بیمار در تابستان حداقل در خودرو و چادر می‌توانند سپری کنند اما در فصل زمستان به دلیل شدت سرما شرایط برای آنان سخت‌تر می‌شود.

وی گفت: به دلیل درخواست‌های زیاد همراهان بیمار فضاهایی که به عنوان انباری استفاده می‌کردیم را تبدیل به اتاق‌های ۱۲ متری کردیم و در اختیار همراهان بیمار به عنوان سرپناه شبانه قرار می‌گیرد.

مدیر پرستاری بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند ادامه داد: ما خودمان هم این اتاق‌ها را در شان همراهان بیمار نمی‌دانیم و در صورتی که همراه بیمار از محل رضایت داشته باشد، کلید را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه وسعت راه‌های خراسان جنوبی زیاد و حجم تصادفات در محورها بالاست گفت: بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند مرکز ترومای بیماران تصادفی است و گاهی همراهان بیمار را از سایر استان‌ها داریم که در شهر بیرجند برای اقامت خود دچار مشکل می‌شوند.

محمدیان گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و گاهی رفت و برگشت به شهرستان‌ها برای همراهان بیمار سخت است لذا مجبورند در شهر بیرجند بمانند، درخواست‌های زیادی از سوی همراهان بیمار برای محل اقامت شبانه داریم ولی در شهر بیرجند محل اسکانی برای همراهان بیمار وجود ندارد که این افراد را معرفی کنیم.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیاد همراهان بیماران شهرستانی، بارها این دغدغه و مشکل را با افراد خیر در میان گذاشتیم و خیرین زیادی پای کار آمدند اما به دلیل ارائه نشدن زمین و مکان از سوی مسوولان متولی، ساخت و راه‌اندازی مرکز همراهان بیمار بی‌نتیجه ماند.

وی اظهار داشت: انتظار داریم وقتی فرد خیر پای کار می‌آید، مسوولان متولی هم حمایت کنند تا این مشکل چندین ساله همراهان بیمار در شهر بیرجند رفع شود.

ساخت مرکز همراهان بیمار بعد هفت سال در نقطه صفر

شهر بیرجند قطب درمانی خراسان جنوبی است و ساماندهی وضعیت همراهان بیمار در قالب احداث مرکز اقامت آنان ضروری است که در سالیان گذشته احداث طرح مرکز همراهان بیمار به عنوان نیاز ضروری همواره از سوی دستگاه‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

بر همین اساس عملیات اجرایی مجتمع اقامتی همراهان بیمار بیرجند در شهریور سال ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت یک هزار و ۴۰۰ متر مربع در خیابان ظفر بیرجند آغاز شد و واگذار نشدن زمین به دلیل یکسری مشکلات در سند آن از مهمترین دلایلی بود که روند احداث پروژه را سال‌ها به تاخیر انداخت.

اوایل دی سال گذشته بود که مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از رفع مشکل ۶ ساله سند زمین مرکز اقامتی همراهان بیمار بیرجند خبر داد و گفت: با اخذ مجوز پروانه ساخت عملیات اجرایی این طرح را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

سید محمود حسینی این بار در گفت و گوی تلفنی علت آغاز نشدن عملیات اجرایی این پروژه را این گونه برای خبرنگار ایرنا تشریح کرد که علت اصلی ساخته نشدن مرکز اقامتی همراهان بیمار در استان از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال گذشته مشکلاتی درخصوص سند زمین این پروژه با بنیاد مستضعفان بوده که مشکل سند زمین سال گذشته رفع شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری خوب بنیاد مستضعفان، زمینی به متراژ ۲ هزار و ۵۵۰ متر مربع برای ساخت مرکز همراهان بیمار به مجمع خیرین سلامت استان واگذار شد.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی گفت: سال گذشته طراحی نقشه ساخت مرکز همراهان را انجام دادیم و قرار شد ساخت این مرکز را آغاز کنیم اما در حال حاضر به دلیل اینکه این زمین در نزدیکی یکی از مراکز امنیتی بیرجند قرار دارد، محدودیت ارتفاع‌سازی در حد یک یا ۲ طبقه به ما داده شد.

وی عنوان کرد: هرچه بررسی کردیم با محدودیت ارتفاع نمی‌توانیم مجموعه خوبی را بسازیم چرا که باید حداقل مکانی در سه یا چهار طبقه را بسازیم تا پاسخگوی نیاز همراهان بیمار باشد.

حسینی گفت: از طریق شورای شهر بیرجند پیگیر هستیم که این زمین را به احسن تبدیل کنیم تا مشکل ارتفاع‌سازی رفع شود و شهرداری هم زمینی در نزدیکی بیمارستان ولیعصر دارد که اگر با نظر مساعد شهردار و اعضای شورای شهر در اختیار مجموعه ما قرار گیرد، بلافاصله کار ساخت را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: مدیریت جدید بنیاد مستضعفان همکاری و مساعدت خوبی دارد که امیدواریم هرچه سریعتر مشکل زمین مجموعه رفع شود و اکنون منتظر نتیجه شورای شهر بیرجند برای رفع مشکل زمین هستیم.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی گفت: در صورت رفع مشکل زمین در زمینه ساخت مرکز همراهان بیمار مشکل مالی نداریم و خیرین پای کار هستند زیرا ساخت این مرکز از نیازهای ضروری مردم است و باید هرچه سریعتر با رفع مشکل زمین، کار ساخت را شروع کنیم.

وی بیان کرد: درخواست ما از دستگاه‌های متولی این است که همکاری کنند تا هرچه سریعتر مشکل زمین رفع و با ساخت این مجموعه دغدغه همراهان بیمار در مرکز استان برای همیشه رفع شود.

حسینی گفت: ما آمادگی داریم که در صورت حل مشکل زمین با همه توان و در کمترین زمان نسبت به اجرای پروژه اقدام کنیم.

به نظر می‌رسد باید توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش دغدغه خانواده‌های بیماران بار دیگر مرور شود که فرمودند: «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد، آن خانواده بیش از مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشد».

امید می‌رود با همکاری مسوولان متولی مشکل زمین مرکز اقامتی همراهان بیمار در بیرجند هرچه سریعتر رفع و با همت خیرین عملیات اجرایی این طرح در بیرجند آغاز شود تا تسکینی بر آلام خانواده بیماران باشد.

در حال حاضر ۱۴ بیمارستان با هزار و ۴۵۶ تخت ثابت در استان خراسان جنوبی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند که بیشترین آنها در مرکز استان فعالیت دارند./ ایرنا

 

 

 

 

 

۱۲۲ واحد از تاسیسات گردشگری خراسان جنوبی درجه‌بندی می‌شود/۲-۳

۱۲۲ واحد از تاسیسات گردشگری خراسان جنوبی درجه‌بندی می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از درجه‌بندی و نرخ‌گذاری ۱۲۲ واحد از تاسیسات گردشگری این استان براساس ضوابط کیفیت خدمات خبر داد.

به‌ گزارش امروز خراسان جنوبی، حسن رمضانی افزود: اکنون ۲۱۶ واحد تاسیسات گردشگری از جمله هتل، اقامتگاه بوم‌گردی، رستوران بین‌راهی و مجتمع گردشگری در این استان فعالیت دارند.

وی بیان کرد: با توجه به آغاز عملیات ارزیابی تاسیسات گردشگری و تشکیل کمیسیون درجه‌بندی استان در راستای صدور گواهی‌نامه کیفیت، ۴۰ واحد در مرحله ارزیابی اولیه و رفع مغایرت هستند که پس از رفع نقص وارد چرخه استانداردسازی و طرح تطبیق خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: به استناد آیین‌نامه اجرایی ایجاد، اصلاح و تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آنها بنا بر شیوه‌نامه و ضوابط مدون کیفیت خدمات در حال حاضر به چهار دسته از این تاسیسات شامل هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، واحدهای اقامتی بین‌راهی و واحدهای پذیرایی بین‌راهی که دارای ضوابط کیفی بوده و قابلیت قرارگیری در فرایند طرح تطبیق را دارا هستند، اختصاص دارد.

وی افزود: این تاسیسات براساس مشخصات فنی، تجهیزات، نیروی انسانی و کیفیت ارائه خدمات درجه‌بندی می‌شوند.

 

 

 

 

۶۵ درصد مساحت شهرستان خوسف را مناطق کویری تشکیل می‌دهد

۶۵ درصد مساحت شهرستان خوسف را مناطق کویری تشکیل می‌دهد

بیرجند – ایرنا – فرماندار خوسف گفت: ۶۵ درصد مساحت این شهرستان را مناطق کویری تشکیل می‌دهد و تجهیز امکانات و فرماندهی انتظامی منطقه ضروری است.

محمدعلی آخوندی روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان خوسف، تسریع در راه‌اندازی فرماندهی انتظامی بخش جلگه ماژان را نیز خواستار شد.

وی افزود: مردم امروز مهربانی و اقتدار را توامان در نیروی انتظامی احساس می‌کنند و این نیرو یک نهاد قدرتمند و پناهگاه مردم است که در هر اتفاق و حادثه‌ای اولین تماس‌ها به دلیل اعتماد و ارتباطات این نهاد با مردم با نیروی انتظامی است.

فرماندار خوسف رسالت پلیس را ایجاد امنیت و آرامش جامعه دانست و اظهار داشت: امنیت و آرامش در جامعه نیز زمینه توسعه پایدار را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به شرایط کشور و تهاجم دشمن‌ در قالب جنگ نرم گفت: حضور پلیس، نحوه برخورد، اعتماد و ارتباط با مردم برای از بین بردن آسیب‌های اجتماعی بسیار حایز اهمیت است.

آخوندی، خوسف را یک شهر پدافند غیرعامل برای مرکز استان دانست و افزود: با توجه به نزدیکی خوسف تا بیرجند هر گونه اقداماتی در این شهرستان مرکز استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: طی سال‌های اخیر نیروی انتظامی در شهرستان خوسف در زمینه ایجاد ارتباط با مردم و ایجاد نظم و آرامش موفق بوده است و امیدواریم در دوران جدید این موارد تقویت شود.

فرماندار خوسف بیان کرد: شهرستان خوسف علیرغم اینکه شهرستان مرزی نیست اما در مبارزه با قاچاق مواد مخدر نقش پررنگی داشته و در سال‌های اخیر ۱۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در این آیین با اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: اخلاص در زندگی، گفتار و کردار سبب شد مراسم تشییع و بزرگداشت این سردار با حضور میلیون‌ها نفر در ایران و سایر کشورها برگزار شود.

سردار ناصر فرشید افزود: در اعتقادات دینی و اعتقادی ما هست که خدمت کردن به مردم توفیق الهی و رفع نیازهای مردم، نعمت الهی است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروی انتظامی یکی از ستون‌های امنیت کشور است و تنها سازمانی که بیشترین ارتباط با مردم را دارد گفت: خدا را شاکریم که توانسته‌ایم این اعتماد را به دست آوریم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی امنیت فقط وظیفه یک سازمان و نهاد نیست و همه افراد و سازمان‌ها در کشور برای حفظ و ارتقای آن وظیفه دارند.

در این آیین سرهنگ محمدحسن اکبری به عنوان فرمانده انتظامی شهرستان خوسف معرفی و از خدمات سرهنگ کاظم صادقی فرمانده قبلی تقدیر شد.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

محفل ادبی «علمدار فاطمی» به یاد سردار دل‌ها در استان خراسان جنوبی برپا شد

 

محفل ادبی «علمدار فاطمی» به یاد سردار دل‌ها در استان خراسان جنوبی برپا شد

شاعران برجسته خراسان جنوبی در محفل ادبی «علمدار فاطمی» به شعر خوانی مدح و مرثیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بیان رشادت های سردار سلیمانی پرداختند و ابیات خود را به پیشگاه آن بانوی آسمانی تقدیم کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، هر کسی که فقط اندکی در فضای شعر و ادبیات نفس کشیده باشد خیلی خوب می‌داند که در بعضی ایام خاص مناسبتی مثل دهه محرم، دهه فاطمیه، دهه کرامت و روزهای شهادت و ولادت ائمه معصومین، شاعران آیینی در شلوغ‌ترین حالت ممکن به سر می‌برند.

شعر فاطمی از ظرفیت های بسیاری گسترده ای برخوردار است و متاسفانه سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود اما در حال حاضر با ورود طیف جدیدی از شاعران جوان و خلاق که علاوه‌بر بهره‌گیری از تجربیات اساتید و پیشکسوتان این عرصه، خلاقیت‌های جدیدی را وارد فضای شعر فاطمی کرده‌اند، شعر فاطمی در این چند سال اوضاع بهتری دارد، هرچند که هنوز هم جای کار بسیار است.

«علمدار فاطمی» محفل شاعران برای سوگواری ایام فاطمیه

محفل ادبی «علمدار فاطمی» که توسط حوزه هنری و آموزش و پرورش خراسان جنوبی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد فرصتی بود برای عزاداری شاعران برای حضرت زهرا(س) و سالروز شهادت سردار دلها به سبک شعر و هنر بود تا ظرفیت های خود را در این زمینه به نمایش بگذارند.

به سینما بهمن بیرجند رفتیم محلی که میزبان شاعران آئینی و مذهبی خطه خاوران در تمامی گروه های سنی است که از دور و نزدیک به این مکان آمده اند تا به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) اشعار خود را تقدیم بانوی مهر و آئینه کنند و در وصف سردار دل ها اشعار خود را به زبان بیاورند و به گوشه و کنار این مکان که نگاه می‌کردیم هر شاعری با بغضی خفته در گلو در حال تمرین کردن و خواندن اشعارش در دلش بود و آن مصیبت جان گداز را به یاد می‌آورد.

زمان انتظار به پایان رسید و خانم «یعقوبی» مجری محفل ادبی «علمدار فاطمی» به روی سِن رفت و در ابتدای این جلسه اشعاری را در وصف ریحانه النبی (س) و سردار حاج قاسم سلیمانی قرائت کرد.

* دل‌ها خروش دارد با یاد اشک زهرا(س)

«علی اکبر حسامی» یکی از شاعران برجسته خراسان جنوبی بود که در ابتدای این محفل اشعار آئینی خود را تقدیم به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) کرد.

امشب به یاد چشمی توفنده گشته دریا
دل ها خروش دارد با یاد اشک زهرا(س)
از سیلی شقایق جز آه بر نیاید
فریاد اشک خیزد از دیده تا ثریا
دستی به چهره گریان، چشمی به سوی باران
موجی ست پُر از تلاطم در سینه سوز دریا
گل های باغ عصمت، سرگشته و پریشان
دارند اشک حسرت بر آن عزیز طاها

* زهرا(س) کجا و زخم زمستان ها

اشک های عاشقان هنر به یاد داغ عزیز دل طاها بر گونه‌ها جاری شده بود و نوبت به «جعفر عباسی» یکی از شاعران جوان خاوران رسید و به قرائت اشعار خود وصف حضرت زهرا(س) پرداخت.

همگام با طراوت باران ها
همپای کوه و دشت و بیابان ها
امشب قدم زدیم هوایت را
دور از هوای دود اتوبان ها
دل در نگاه روشن تو بستن
شب های سوت و کور خیابان ها
مدیون آن تبسم دریایی ست
آرامش دمادم طوفان ها
خود را مرور می کند از اول
تا آخرین کتیبه کیهان ها
از عشرت شناور در شاهان
تا مستی مداوم ایوان ها
از تیر بر گلوی امامت تا
زنجیر دور گردن قرآن ها
نفرین به آن قلم که نگوید از
نان آور یتیمی دوران ها
ناگفته های فاطمه(ع) هست این شعر
او این شناسنامه انسان ها
ما شانه های مدح علی (ع) هستیم
ما را چکار با بله قربان ها
ما پشت آن دریم که وا کرده است
صد پنجره به روی مسلمان ها
آن در که خود دریچه بینش بود
جمعند پشت آن همه قرآن ها
پشت دری که سوخته از آهش
تاریخ بی تفاوت وجدان ها
در باور بهار نمی گنجد
زهرا(س) کجا و زخم زمستان ها
پیش نگاه روشنی عالم
خاموش باد شعله شیطان ها

* نام تو آبروی ایران است

در ادامه این محفل زیبای فاطمی نوبت به یکی دیگر از شاعران برجسته آئینی خراسان جنوبی رسید و «وجیهه نوزادی» به روی سِن رفت و به بیان اشعاری در وصف سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.

مرد گاهی به سرخی یک گل
قبر گاهی شبیه گلدان است
ماندن این قدرها که دشوار است
مردن این قدرها که آسان است
عده ای بعد مرگشان انگار
زنده تر می شوند و می مانند
مثل یک دانه در دل خاک اند
قصه از مردها فراوان است
مردی آمد حوالی اسفند
این را می شد از نگاهش دید
حتم دارم که مادرش فهمید
این پسر آبروی کرمان است
یک خبر می رسد خبر کوتاست
پدرم بغض کرده می پرسد
آه امروز چندم دی ماه چندمین روز از زمستان است

۱۳ روز رفته از دی ماه
سوز و سرمای مرگ می آید
پدرم بغض کرده و می گوید
سفر بعدی اش خراسان است
من، خیابان، غزل، حرم ،مردم
در نگاهم هزار تصویر است
سرشکسته قلم، دلم، شعرم
مثل نعش تو زیر باران است
به خدا یخ زده است دستانم
یخ زده هر چه واژه می دانم
زخم ها بی شمار سرگردان
شعر مجموعه ای پریشان است
می رسی به حرم دلت تنگ است
نعشتان روی دوش یاران است
مادری داد می زند سردار
نام تو آبروی ایران است

* فضای سینه پر از عشق بی کرانه توست

«امیرعلی قاسمی پناه» یکی از شعرای کودک دهه نودی بود که عضو ثابت شب شعرها است در این جلسه اشعاری را در وصف حضرت زهرا(س) قرائت کرد.
به شعر از نفس افتاده جان تازه بده
و مادری کن باز هم اجازه بده
به افتخار بگوییم از تبار توییم
هنوزم که هنوزست بی قرار توییم
اگر چه ما همه در حسرت مزار توییم
کنار حضرت معصومه(س) در کنار توییم
فضای سینه پر از عشق بی کرانه توست
کرم نما و فرودآ که خانه خانه توست

در ادامه این مراسم شاعران دیگری از جمله «ام البنین جمالی»، «قاضی زاده» و «فروتنی» و «طالبی» اشعار خود را تقدیم ساحت مقدس حضرت زهرا(س) و سردار دل‌ها کردند.

 

 

 

آرامش در بازار زرشک خراسان جنوبی با طرح خرید حمایتی برقرار شد

 

آرامش در بازار زرشک خراسان جنوبی با طرح خرید حمایتی برقرار شد

 در حالی با خرید حمایتی زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی آرامش در بازار جریان دارد که از آغاز این طرح تاکنون ۲۱۰ تن زرشک از بهره‌برداران خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، تولید سالانه هزار تن زرشک در خراسان جنوبی این استان را به قطب تولید این محصول ارزشمند و تا حدودی ناشناخته در بازارهای جهانی تبدیل ساخته است ولی به‌رغم توسعه روزافزون کشت آن، اقدام جدی و کارآمدی برایی معرفی و کسب جایگاه این محصول در کشورهای دیگر انجام نگرفته است.

خراسان جنوبی تنها زرشک بی‌دانه جهان را تولید می‌کند؛ اما چه سود که حتی نمی‌تواند آن را براساس استانداردهای بین‌المللی خشک کند و یا خود سهمی در تعیین قیمت داشته باشد.

تنها زرشک بی‌دانه جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود؛ زرشکی که گاهی زخم خار مشکلاتش بیش از سودی است که می‌برند اما عشق به تولید هیچگاه کشاورزان را از کار دور نمی‌کند؛ عشقی که اگر نبود حال به جای بوته‌های زرشک که چندان سودی هم برای کشاورز ندارد، درختان دیگری رشد کرده بود.

زرشک محصول استراتژیک خراسان جنوبی است. ۹۸ درصد از زرشک کشور در این منطقه تولید می‌شود.

سطح زیرکشت زرشک در استان ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار است. پیش‌بینی می‌شود ۲۲ هزار و ۳۰ تن زرشک بی دانه خشک از قطب تولید این محصول در جهان برداشت شود.

صادرات محصولات استراتژیک این منطقه می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد آن داشته باشد. خریداران زرشک ایران در سایر کشورها نیز ایرانیانی هستند که پایبند به فرهنگ ایرانی بوده و آن را در غذاهای سنتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

اما از آنجایی که کار چندانی برای معرفی و امکان استفاده متنوع از این محصول انجام نشده در بسیاری از کشورها شناخت چندانی از زرشک ایران وجود ندارد.

تولید این محصول مشکلات فراوانی داشته و میوه آن هر دو سال یکبار به ثمر می‌نشیند بنابراین فروش آن با قیمت‌های کنونی سود چندانی را عاید کشاورزان نکرده و بیشترین سود به جیب دلالان رفته است.

متأسفانه همین قیمت پایین زرشک جزو مشکلات اساسی کشاورزان محسوب شده و کشاورزان تا چندی پیش مجبور بودند به دلیل از بین نرفتن دست رنج دو ساله خود آن را با سود کم و حتی گاهی با ضرر به دلالان این حوزه بفروشند.

یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: متأسفانه دست رنج کشاورزان با توجه به هزینه‌های بالایی که کشاورزی در استان دارد به بهای ارزان از دستشان خارج می‌شود.

وی ادامه داد: نبود جایگاه برای خشک کردن محصول کشاورزان زرشک کار را مجبور به فروش زودهنگام محصولشان کرده بنابراین گاهی نه تنها سودی عاید کشاورز نشده بلکه ضرر به کشاورز رسیده است.

حیدری با اشاره به اینکه ورود دولت برای خرید زرشک می‌تواند تا حدودی به بازار این محصول سروسامان دهد و دست دلالان را کوتاه کند، اضافه کرد: برخی از زرشکاران به امید گران‌تر شدن محصول خود را در سردخانه‌ها دپو می‌کنند که این امر در کیفیت محصول تأثیرگذار بوده و آنچنان که تجربه نشان می‌دهد گاهی این زرشک تا چندین سال در سردخانه‌ها باقی می‌مانند.

کریمی یکی از زرشکاران خراسان‌جنوبی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: محصول زرشک در فصل سرد سال برداشت می‌شود بنابراین احتمال از بین رفتن و سرمازدگی محصول بسیار زیاد بوده و گاهی افرادی که سطح زیرکشت فراوانی دارند به سبب نبود کارگر در این زمان محصول زیادی از آنها از بین رفته و در نهایت ضرر فراوانی دیده‌اند.

خریداری۲۱۰ تُن زرشک توسط تعاون روستایی از زرشک کاران استان

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پیرو اجرای طرح خرید زرشک از باغداران استان توسط تشکل‌های تعاون روستایی در حال حاضر این برنامه در ۷ مرکز ایجاد شده در شهرستان‌های زرشک خیز استان ادامه دارد.

ضیائیان احمدی افزود: اگر چه با توجه به کاهش مقدار زرشک خرمنی (دانه اناری) و فروش بیشتر زرشک باغداران از این نوع و عدم ورود زرشک پفکی (که میزان قابل توجهی از زرشک استان را شامل می‌شود)، میزان مراجعه باغداران کاهش یافته اما خوشبختانه قیمت زرشک در وضعیت مطلوبی باقیمانده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار موجود از سنوات گذشته در طول فصل سرما شاهد افت قیمت زرشک در بازار بوده‌ایم گفت: امسال علاوه بر حفظ بازار و همچنین افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت از زمان شروع برنامه خرید، میزان درخواست خرید در بازار و تعداد خریداران زرشک نیز بشدت افزایش یافته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: تاکنون در ۷ مرکز مجموعا ۲۱۰ تُن زرشک از ۵۷۰ باغدار خریداری و تحویل مراکز خرید شده که بیشتر آن نیز بلافاصله به بازارهای مصرف ارسال شده است.

ضیائیان احمدی با بیان اینکه متوسط زرشک تحویلی نیز حدود ۳۶۰ کیلو از هر کشاورز بوده است گفت: مطالبات باغداران نیز ظرف حداقل ۱۵ روز و حدکثر ۳۰ روز به طور کامل پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان خرید زرشک مربوط به شهرستان درمیان بوده است افزود: شهرستان‌های قاینات و بیرجند نیز در رتبه‌های بعدی خرید زرشک قرار دارند.

مدیر تعاون روستایی استان یکی از هدف‌های اساسی طرح را نیز فعالیت در حاشیه این بازار به جهت حفظ آرامش بازار بدون حذف عوامل دخیل در بازار دانست و گفت: به این هدف تاکنون دست پیدا کرده‌ایم.

 

 

 

 

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

مردم مراقب پیامک‌های جعلی به نام دستگاه قضایی باشند

حوزه قضایی درح، پیشتاز در الکترونیکی کردن پرونده‌ها

مردم مراقب پیامک‌های جعلی به نام دستگاه قضایی باشند

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اخیرا در استان مواردی مشاهده شده که پیامک جعلی به نام قوه قضاییه آمده است و مردم باید مراقب این گونه کلاهبرداری‌ها باشند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از حوزه قضایی شهرستان سربیشه و دادگاه عمومی بخش دُرح در جمع خبرنگاران افزود: پیامک‌هایی که برخی افراد سودجو و کلاهبردار به مردم می‌دهند در ارتباط با مراجعه به دستگاه قضایی است یا از مردم درخواست اقدامی را دارند که باعث کلاهبرداری می‌شود.

وی گفت: بنابراین از مردم استان درخواست داریم پیامک‌هایی که به اسم دستگاه قضایی می‌آید را مورد توجه قرار دهند که این پیامک‌ها حتما با سامانه خدمات الکترونیک قضایی (عدل ایران) باشد و این سامانه تنها راه ارتباطی دستگاه قضایی و مردم است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر عبارت “عدل ایران” بالای پیامک نباشد، حتما جعلی است و مردم نباید این پیامک‌ها را ترتیب اثر دهند چون در دام افراد کلاهبردار قرار می‌گیرند.

وی به بازدید از حوزه قضایی شهرستان سربیشه اشاره کرد و افزود: امروز در این بازدید عملکرد ۹ ماهه دادگستری شهرستان را از نظر ورود جرایم، نحوه رسیدگی و تعداد پرونده‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم.

حجت الاسلام حمیدی گفت: شهرستان سربیشه به‌رغم تلاش همکاران قضایی و اداری مانند سایر استان مشکلاتی از لحاظ چارت تشکیلاتی و کمبود کادر قضایی دارد اما عملکرد همکاران و رسیدگی به پرونده‌ها قابل قبول است.

وی تصریح کرد: با وجود برخی مشکلات و کمبودها، اطاله دادرسی در استان کمترین وضعیت را دارد و آرا به‌موقع صادر و اجرا می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: به دنبال بررسی امروز اندک مشکلات قضایی این شهرستان در مرکز استان رسیدگی خواهد شد تا خدمات همکاران ما از کمیت و کیفیت بیشتر و بهتری برخوردار شود.

وی با اشاره به بازدید از دادگاه عمومی بخش درح گفت: با اینکه این دادگاه جزو حوزه‌های قضایی تازه تاسیس استان است و حدود یکسال و نیم از تاسیس آن می‌گذرد اما از نظم اداری خوبی برخوردار بوده و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها، ترویج فرهنگ صلح و سازش و دادرسی الکترونیک از شاخص‌های خوب این دادگاه است.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: اکثر پرونده‌های دادگاه عمومی بخش درح سربیشه الکترونیکی تشکیل می‌شود و به جز موارد جزئی و نیابت‌های قضایی که از سایر شهرستان‌ها می‌آید و امکان الکترونیکی کردن آنها فعلا وجود ندارد، تمامی پرونده‌هایی که از سطح بخش مرزی درح به این دادگاه ارجاع داده و رسیدگی می‌شود، صد درصد الکترونیکی است که از این نظر جزو حوزه‌های قضایی نمونه استان است.

وی افزود: از نظر صلح و سازش نیز تقریبا ۵۰ درصد پرونده‌هایی که در این حوزه قضایی تشکیل می‌شود با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف و صلح‌یاران به صلح و سازش منتهی شده که از این نظر هم جزو حوزه‌های قضایی نمونه است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: دادگاه عمومی بخش درح از جهت رسیدگی به پرونده‌ها دچار اطاله دادرسی نیست و پرونده‌ها به‌موقع رسیدگی و احکام صادر می‌شود.

 

 

 

 

 

دبیر علمی همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» مطرح کرد؛

شکل‌گیری رخدادی بی‌سابقه برای توسعه و ارتقاء خدمات در کتابخانه‌های عمومی کشور

 ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۶۶۰۳ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۲
دبیر علمی همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» حضور پژوهشگران و چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی در کمیته علمی چنین همایشی را بی‌سابقه دانست و آن را زمینه‌ساز یک جهش در توسعه و ارتقاء خدمات در کتابخانه‌های عمومی کشور دانست.
شکل‌گیری رخدادی بی‌سابقه برای توسعه و ارتقاء خدمات در کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها وایده‌ها» از ۴ آبان ماه با انتشار فراخوان و برگزاری مراسمی به همت انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین با حضور اعضای کمیته علمی همایش، آغاز بکار کرد.
دکتر لیلی سیفی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و دبیر علمی این همایش بین المللی طی گفتگویی درباره مشارکت پژوهشگران و سازمان‌های ملی و بین‌المللی در این رویداد گفت: یکی از اهداف ما در برگزاری همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» این بوده که بتوانیم مشارکت پژوهشگران داخلی و خارجی را از رشته‌های مختلف داشته باشیم؛ چرا که موضوع «خدمات» یک موضوع میان رشته‌ای است که می‌توان از ابعاد و جنبه‌های مختلف به آن پرداخت. بنابراین سعی کردیم ترکیب اعضای کمیته علمی و حتی سخنرانان همایش یک تنوع رشته‌ای داشته باشد تا به مجموعه‌ای جامع از نظریات دست پیدا کنیم و متناسب با آن بتوانیم در حوزه خدمات در کتابخانه‌های عمومی گام‌های موثری برداریم.
ـ حضور چهره‌های مطرح ملی و بین‌المللی در کمیته علمی همایش
دکتر لیلی سیفی درباره ترکیب کمیته علمی این همایش توضیح داد: ترکیب کمیته علمی این همایش در بخش ملی، متشکل از ۱۵ نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته داخلی است که شامل شش دانشیار،  پنج استادیار، سه استاد تمام و یک مدیر بین الملل از رشته‌های متنوع و با پوشش جغرافیایی متناسبی از دانشگاه‌های مختلف کشور هستند. به طوریکه اساتید شاخصی از رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی موثر بر سلامت، مدیریت، کتابداری پزشکی، حقوق بین المللی و برنامه ریزی درسی در بخش ملی این کمیته حضور دارند.
دبیر علمی این همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» درباره بخش بین‌الملل کمیته علمی این همایش توضیح داد: این بخش نیز متشکل از ۱۳ نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته جهانی شامل ۶ استاد تمام، ۵ دانشیار و ۲ مدیر اجرایی است که با پوشش جغرافیایی و ترکیب مناسبی از ۱۰ کشور یونان، نیوزلند، آمریکا، کانادا، سوئد، نروژ، ترکیه، هلند، نیجریه و لهستان دعوت به همکاری شده‌اند.
دکتر لیلی سیفی ادامه داد: اساتید و پژوهشگران حاضر در بخش بین‌الملل کمیته علمی این همایش نیز از رشته های نوآوری دیجیتال (مرتبط با کارآفرینی و علوم کامپیوتری)، فناوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات، علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند که در انتخاب این افراد تلاش شد علاوه بر تنوع جغرافیایی، تنوع رشته‌های مرتبط نیز مورد توجه قرار گیرد.
ـ سخنرانی مسئولان سازمان‌های معتبر جهانی در همایش
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: علاوه بر ترکیب ویژه کمیته علمی، چهره‌های مطرح دیگری نیز به عنوان سخنران در این همایش حضور خواهند داشت. خوشبختانه ما موفق شدیم توجه تمام انجمن ها و سازمان های مهم مرتبط در این رشته را به این همایش کنیم و به نوعی تمام چهره ها و پژوهشگرانی که در سازمان‌های بین‌المللی مرتبط فعالیت داشتند، موافقت کردند که در این همایش مشارکت و یا سخنرانی داشته باشند که چنین اتفاقی تاکنون در ایران بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: رئیس ایفلا، رئیس ASIS&T، رئیس انجمن کتابخانه آمریکا (ALA)، مسئول کرسی (SIG III (ASIS & T، رئیس سابق ALA و رئیس کمیته مسائل زنان در کتابداری (ALA)، مدیر اجرایی کتابخانه دولتی کوئینزلند (استرالیا) و یکی از اعضای کمیته دائمی کتابخانه عمومی ایفلا و مشاور ارشد (هلند) از سخنرانان این همایش بین‌المللی هستند.
ـ حمایت ویژه انجمن‌ها و سازمان‌های جهانی از همایش
لیلی سیفی در بخش دیگری از سخنان خود به حامیان این همایش در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سازمان‌ها و مجموعه‌های بسیاری برای همکاری در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و به ما پیوسته‌اند؛ چرا که یکی دیگر از اهداف ما در این همایش این بود که بتوانیم حمایت‌های معنوی انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را داشته باشیم تا آنها نیز ببینند که در کتابخانه‌های عمومی ایران فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد.
دبیر علمی این همایش بین المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» افزود: خوشبختانه یکی دیگر از اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در این همایش افتاده این است که انجمن (ASIS & T) و شاخه SIG III هردو به عنوان اسپانسر علمی این همایش معرفی شدند که این اتفاق بزرگ برای اولین بار در کشور ما رخ داده است. همچنین در بخش ملی انجمن ترویج علم ایران حامی علمی این همایش است. همچنین توانستیم با بخش کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، انجمن ایرانی مطالعات زنان دانشگاه بیرجند، بخش کرسی حقوق بشر و صلح یونسکو در دانشگاه بیرجند رایزنی های انجام دهیم و حمایت آنها را نیز جلب کنیم.
ـ لزوم مستندسازی، بومی‌سازی و بهره‌برداری مطلوب از دستاوردهای همایش
عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاقات و مشارکت چنین افراد و سازمان هایی در این همایش، اتفاق بسیار بزرگ و مبارکی در حوزه کتابخانه های عمومی خواهد بود که امیدواریم به عنوان یک فرصت ارزشمند برای کتابخانه‌های عمومی ایران مورد استفاده قرر گیرد. وقتی چنین انجمن‌های بزرگی متوجه می‌شوند که کتابخانه‌های عمومی ایران چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و اگر بتوانیم این همایش را به صورت موفقیت آمیز برگزار کنیم، می‌تواند برای کتابخانه‌های عمومی کشور دستاوردهای بسیار بزرگی در پی داشته باشد.
وی با تقدیر از دست‌اندر کاران برگزاری این همایش گفت: از دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و همچنین دفتر پژوهش نهاد که نقش بزرگی در برگزاری این همایش دارند، صمیمانه تشکر می‌کنم و اعتقاد راسخ دارم که اگر بتوانیم این تجربیات را مستندسازی و بومی سازی کنیم، شاهد یک جهش در توسعه و ارتقاء خدمات کتابخانه‌های عمومی کشور خواهیم بود.

 

 

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
بانک ها به تعهدات مالی خود نسبت به واحدهای تولیدی عمل کنند
حجت الاسلام حمیدی گفت: از بانک ها درخواست می شود به تعهدات مالی خود عمل کنند تا تولید واحدهای اقتصادی استان به حداکثری برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» امروز (۲۰ دی) در حاشیه بازدید از کارخانه اکسید منیزیم شهرستان سربیشه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه قضایی مراکز تولیدی استان را با هدف آشنایی با ظرفیت های اقتصادی و روند فعالیت چرخ صنعت و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی استان مورد بازدید و بازبینی قرار می دهد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه کارخانه اکسید منیزیم سربیشه اولین و بزرگترین کارخانه فرآوری منیزیت و تولید انواع اکسید منیزیم در کشور است، افزود: این کارخانه  ۲۵ درصد از نیاز کشور به مواد منیزیت نسوز را پاسخ می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی در سه شیفت فعالیت دارد، گفت: برای توسعه این کارخانه که با مشکل نقدینگی مواجه هستند ما سهم خود را در پیگیری این موضوع ایفا خواهیم کرد و از بانک ها درخواست می شود این واحدهای تولیدی بی نظیر در سطح کشور و استان را در دستور کار قرار دهند و به تعهدات مالی خود عمل کنند تا این واحدها به تولید حداکثری برسند.

 

گفتنی است؛ محصولات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه مورد استفاده در صنعت فولادسازی کشور است. منیزیم کلسینه و زنیتر، اکسید منیزیم ذوبی و انواع جرم‌های نسوز از جمله تولیدات کارخانه اکسید منیزیم سربیشه است.

 

 

۵ کشته و ۴۱ مصدوم، آخرین آمار آسیب‌دیدگان تصادف زنجیره‌ای بهبهان

۵ کشته و ۴۱ مصدوم، آخرین آمار آسیب‌دیدگان تصادف زنجیره‌ای بهبهان

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز آخرین آمار مصدومان و کشته‌شدگان حادثه تصادف زنجیره‌ای محور بهبهان – اهواز را اعلام کرد.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در این حادثه پنج نفر شامل یک زن و چهار مرد کشته شده‌اند.

وی افزود: ۴۱ نفر شامل پنج زن و ۳۶ مرد نیز مصدوم شده‌اند که تاکنون ۱۰ نفر از این مصدومان از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

 

 

 

 

برگزاری دوره مربی‌گری ژیمناستیک در خراسان‌جنوبی

رئیس هیئت ژیمناستیک خراسان جنوبی گفت: دوره مربی‌گری ژیمناستیک ویژه بانوان خراسان‌جنوبی برگزار شد.

برگزاری دوره مربی‌گری ژیمناستیک در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بعد از ماه ها که کرونا فعالیت های ورزشی به خصوص در رشته ژیمناستیک را متوقف کرده بود چند ماه است به دنبال فروکش کردن این ویروس فعالیت ها در این رشته مادر جان دوباره ای گرفته است و برگزاری دوره های آموزشی در کنار کلاس های آموزشی گواه این موضوع است.

حسین بیابانی  رئیس هیئت ژیمناستیک استان به خبرنگار فارس گفت: دوره مربیگری درجه ۳ ژیمناستیک هنری بانوان از ۱۶ تا ۱۹ دی ماه با تدریس مهری یزدانی مدرس بین المللی فدراسیون ژیمناستیک برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این دوره را گسترش ژیمناستیک به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی استان در همه  شهرستان های استان بیان کرد و افزود: در این دوره آموزشی ۳۶ نفر شرکت کننده از شهرستان های بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، درمیان، آیسک، اسدیه و زابل حضور داشتند.

وی برگزاری ۳ دوره مربیگری وداوری ژیمناستیک هنری دربخش آقایان وبانوان در بهمن  واسفندماه امسال و اعزام مربی به تهران جهت شرکت در دوره مربیگری ریتمیک بانوان را از برنامه های پیش روی هیئت ژیمناستیک استان بیان کرد و افزود: فعال کردن شاخه ریتمیک در استان برای اولین بار از دیگر برنامه هاست.

 به گفته وی افزون بر این برگزاری آزمون سطح بندی استانی در بخش آقایان وبانوان و برگزاری مسابقات قهرمانی ژیمناستیک هنری استان در دوبخش آقایان وبانوان در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از دیگر برنامه هاست.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تیم ژیمناستیک فرزندان پسر کارگران استان در مسابقات ژیمناستیک آنلاین فرزندان کارگر کشور که از اول تا ۳ بهمن ماه برگزار شود شرکت کند.

 

 

 

گلایه از نبود فضای اختصاصی برای ایجاد پایگاه قهرمانی بلندقامتان/ والیبالیست‌ها سرگردان میان وعده ها

رئیس هیئت والیبال خراسان‌جنوبی گفت: با وجود فعالیت ۲۵۰۰ والیبالیست در استان اما سالنی تحت عنوان خانه والیبال برای ایجاد پایگاه قهرمانی نداریم و مسئولان هم برای رفع این مشکل فقط به وعده ها اکتفا می کنند.

گلایه از نبود فضای اختصاصی برای ایجاد پایگاه قهرمانی بلندقامتان/ والیبالیست‌ها سرگردان میان وعده ها

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ والیبال استان که در چند ماه گذشته بعد از رکوردی که به دنبال شیوع کرونا در این رشته به وجود آمده بود و به دنبال تحول در مدیریت و حمایت های یک جانبه هیئت از ورزش کاران پرفروغ تر شده است که اعزام ۳ تیم والیبال ساحلی به مسابقات کشوری، برگزاری رقابت های انتخابی و قهرمانی استان در ماه های گذشته و…. گواه این موضوع است آمار فعالان  این رشته پرطرفدار و المپیکی هم آن طور که مسئولان آن آمار می دهند در ماه های گذشته رشد چشمگیری داشته است با همه این شرایط و وضعیتی که این رشته دارد اما فعالان آن از نبود فضای اختصاصی برای ایجاد پایگاه قهرمانی ویژه بلندقامتان رنج می برند.

محمد رمضانی رئیس هیئت والیبال استان با اشاره به این موضوع در گفتگو با خبرنگار فارس در بیرجند از این که مسئولان ورزش و جوانان فقط به وعده برای تامین این فضا اکتفا می کنند گلایه کرد و اظهار داشت: در ابتدا در مجمع انتخاب رئیس هیئت استان از سوی مدیر کل ورزش و جوانان استان قول داده شد که سالن عفاف به این رشته اختصاص یابد که بعد از پیگیری های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که قول پایگاه قهرمانی به هیئت هندبال در این سالن داده شده است.

به گفته وی در حالی وعده این سالن به هیئت هندبال داده شده که هم اکنون رشته والیبال ،تکواندو و کاراته با توجه به این که در این سالن و فضاهای اطراف آن فعالیت می کردند سرگردان شده اند و حتی برای تخلیه هر چه سریع تر این فضاها تهدید شده اند.

وی ادامه داد: بعد از این با پیگیری های انجام شده قول سالن حجاب به هیئت والیبال استان داده شد که این سالن در اختیار هیئت والیبال شهرستان بیرجند است .

وی ادامه داد: این وعده هم در حالی به هیئت والیبال استان داده شده که سالن حجاب را به هیئت های رزمی و بوکس به دنبال گرفتن سالن مروت که اختصاصی آن ها بوده و در اختیار تیراندازی قرار گرفته شده به آن ها هم داده شده و حتی مسئول یکی از  این هیئت ها به هیئت والیبال استان مراجعه داشته و درخواست تخلیه سالن حجاب را توسط هیئت والیبال شهرستان را داشته اند.

بی تدبیری مسئولان

رئیس هیئت والیبال استان بی تدبیری مسئولان و در نظر نگرفتن همه جوانب را دلیل سردرگمی هیئت ها بیان کرد و افزود: در حالی با این شرایط روبرو هستیم که با پیگیری هایی که از طریق فدراسیون داشته ایم رئیس فدراسیون قول داده است که در صورتی که فضای اختصاصی به این رشته داده شود تجهیزات به صورت کامل برای مجهز کردن این سالن به پایگاه قهرمانی در اختیار هیئت والیبال استان قرار گیرد.

به گفته وی افزون بر این یک سری امتیازات دیگر نظیر برگزاری دوره های داوری و مربی گری به صورت ویژه از سوی فدراسیون به هیئت استان داده شده است به طوری که بنا بر رایزنی های انجام شده قرار شده که استان خراسان جنوبی به عنوان مرکز آموزش والیبال شرق کشور در آینده ای نزدیک تبدیل شود.

 ۲۵۰۰ والیبالیست

وی با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۵۰۰ ورزشکار بیمه شده در رشته والیبال ادامه داد: از این تعداد حدود هزار و ۴۰۰ نفر بانوان هستند که از بین آن ها یک ملی پوش و اخیرا دو نفر هم در لیگ دسته یک کشور حضور دارند که با این جامعه آماری و تقاضای بالا برای فعالیت در این رشته اختصاص ندادن یک سالن اختصاصی به فعالان این رشته هیچ توجیهی ندارد.

وی به برگزاری رقابت های استانی که در نیمه دوم آذر ماه بود هم اشاره کرد و افزود: این رقابت ها در دو بخش آقایان و بانوان با حضور ۸ تیم از آقایان و ۸ تیم از بانوان از شهرستان های بیرجند، قاین،  طبس، سرایان، فردوس، زیرکوه، نهبندان و بشرویه برگزار شد و برای برگزاری این رقابت ها حدود ۹۰میلیون تومان هزینه شد.

به گفته وی برای برگزاری این رقابت ها هیچ گونه حمایت مالی از سوی ورزش و جوانان استان نشدیم فقط برای برگزاری رقابت ها سالن شهیدین قاسمی پیشنهاد شد که با توجه به بازدیدی که داشتیم از نظر گرمایشی و نور مشکل داشت و تصمیم گرفتیم که این رقابت ها را در سالن فجر دانشگاه بیرجند  برگزار کنیم .

وی افزود: برای خوابگاه هم  با توجه به نبود خوابگاه ورزشی در مرکز استان از امکانات خوابگاه خصوصی داخل دانشگاه با پرداخت هزینه  برای این کار استفاده کردیم.

وی هر چند در صحبت هایش به وعده جدیدی که مسئولان به دنبال پیگیری های زیادی که داشته برای رفع مشکل بلندقامتان داده اند اشاره کرد اما با توجه به قطعی نبودن آن از رسانه ای کردن آن اجتناب کرد و در عین حالتاکید کرد: به جز مبلغ بدهی که آن هم مربوط به هیئت قبل بوده و طبق قولی که اداره کل ورزش و جوانان در زمان مجمع داده  باید  برای تسویه این بدهی اقدام کنند هیج مطالبه مالی از ورزش و جوانان نداریم و تنها در خواست هیئت مربوط به اختصاص یک فضای اختصاصی  برای انجام فعالیت های مد نظر است.

به گفته وی در صورتی که شرایط برای فعالیت فراهم شود  و سنگ اندازی صورت نپذیرد به طور حتم در آینده نزدیک تیمی از استان در دو بخش بانوان و آقایان در رقابت های لیگ زیرگروه و لیگ  دسته دو کشوری شرکت خواهند کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*