اخبار خراسان جنوبی/ روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود

استاندار دیدار مدیر عامل گروه ریلی احداث راه آهن بیرجند خواستار شد؛

سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن استان

 

استاندار خراسان جنوبی،سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه آهن استان را خواستار شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قناعت با بیان این مطلب در جلسه دیدار مدیر عامل گروه ریلی احداث راه آهن بیرجند – قاین – یونسی، به مطالبه مردم در این زمینه تأکید کرد.
وی با اشاره به نقش راه آهن در توسعه استان، خاطرنشان کرد: راه آهن از زیرساخت‌ های بسیار مهم در پیشرفت استان به شمار می رود.
استاندار تصریح نمود: با وجود ظرفیت های بی نظیر ذخایر معدنی، این زیرساخت، بخش عمده‌ای از نیاز سرمایه گذاران را نیز برطرف می کند.
قناعت متذکر شد: طولانی شدن روند اجرای پروژه به نفع استان نیست.
شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور مدیر کل راه و شهر سازی استان همراه بود، مقرر شد به منظور سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، موضوع تشکیل سندیکای بانکی از طریق مدیرعامل بانک ملی ایران و تخصیص مبلغ ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس صندوق توسعه ملی نیز از طریق معاون اول رئیس جمهور پیگیری شود.

 

در سفر رئیس جمهور به خراسان جویی به مصوب شد؛
اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به باغ موزه‌ی دفاع مقدس خراسان جنوبی
مدیرکل حفظ ‌آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان به اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا و تکمیل باغ موزه‌ی دفاع مقدس اشاره کرد.

«غلامرضا فلاحی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به اختصاص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خراسان جنوبی در شهریورماه گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌ها و عامل اصلی پیشرفت کند پروژه باغ موزه‌ی دفاع مقدس کمبود اعتباربود که با سفر هیأت دولت به استان این مشکل مرتفع شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی با بیان اینکه این اعتبار طی سه سال از سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اختصاص خواهد یافت، افزود: در حال حاضر عملیات تسطیح، خاکبرداری و… انجام شده و این پروژه در مرحله‌ی فوندانسیون قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اختصاص اعتبار مورد نیاز برای ادامه پروژه با انتخاب پیمانکار و مدیریت کار، عملیاتی اجرایی این پروژه آغاز شده و در موعد مقرر به سرانجام برسد.

سرهنگ فلاحی از باغ موزه‌ی دفاع مقدس به عنوان طرح فرهنگی قوی در استان و کشور نام برد و گفت: از اعتبارات مصوبات سفر هیئت دولت ۱۰ میلیارد تومان امسال، ۳۵ میلیارد تومان سال آینده و ۳۵ میلیارد تومان هم در سال ۱۴۰۲ به این پروژه‌ی فرهنگی اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: در صورت ثبات تورم و عدم افزایش مصالح این پروژه با این اعتیار مصوب در سفر هیات دولت در این بازه زمانی اعلام شده تکمیل خواهد شد.

تکمیل یادمان شهدای گمنام بیرجند لنگ تامین اعتبار

تکمیل یادمان شهدای گمنام‌ در بوستان پروفسور معتمد نژاد بیرجند نیازمند اعتبارات جدید است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: از سال ۹۸ ساخت یادمان شهدایتکمیل یادمان شهدای گمنام بیرجند لنگ تامین اعتبار گمنام در بوستان پروفسور معتمد نژاد آغاز شده، ولی رقم اختصاصی در آن زمان با توجه به افزایش قیمت‌ها بااین زمان روند کار را کند کرده است.

خانزاد افزود: در حال حاضر مرحله سفت کاری انجام شده و درصورت تخصیص جدید کار پیش خواهد رفت.

وی گفت: اعتباری که در چند سال پیش بوده یک میلیارد و ۷۰۰ بوده که اکنون به بیش از دومیلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۵۵۰میلیون اختصاص داده شده است.

فرماندار بیرجند گفت: اعتبار تکمیلی این پروژه باید از محل اعتبارات شهرداری تامین شود و تزریق بودجه باید هرچه سریعتر انجام شود.

ناصری افزود: باید شهرداری نهایت همکاری را انجام بدهد و از محل اعتبارات داخلی مجوز شورا گرفته شود تا این پروژه در دهه فجر تکمیل و تحویل داده شود.

مدیر کل حفظ نشر وارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: در مورد تکمیل دانشنامه دفاع مقدس دراستان ضعف آرشیو سازی در ادارات به شدت وجود دارد.

سرهنگ فلاحی افزود: باتوجه به اینکه اسناد ومدارک طبق ضوابط و مقررات ادارات بعد از پنج سال از بین می‌رود انجام کار را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: آنچه که دربحث دانشنامه دفاع مقدس انجام شده تشکیل شورای هماهنگی بوده که درهمه شهرستان‌ها صورت گرفته و جمع آوری مداخل هم انجام شده است.

سرهنگ فلاحی گفت:مداخل گروه فرهنگی و شهدا انجام شده و در این دو گروه مشکلی نداریم.

فرماندار بیرجند درخصوص این مشکل گفت: کل مداخل برای فرمانداری فرستاده شود تا براساس وضعیت مداخل به ادارات ابلاغ وتکلیف شود.

ناصری افزود: باید دقیقا مشخص شود که چه اطلاعاتی از ادارات لازم داریم تامدیران را موظف به جمع آوری آن کنیم.

 

نخبگان جامعه در خط مقدم جنگ روایت‌ها قرار دارند

بیرجند – ایرنا – معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: جهاد تبیین در عرصه جنگ روایت‌ها یک ضرورت و مجاهدت است و آحاد مردم به‌خصوص نخبگان جامعه در خط مقدم جنگ روایت‌ها قرار دارند.

امیر سرتیپ محمد اکرمی نیا روز سه‌شنبه در گردهمایی سیاسی فرماندهان و مسوولان یگان‌های آجا مستقر در خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز جنگ دشمن با انقلاب اسلامی جنگ روایت است و در طی این سال‌ها جنگ‌های مختلف نظامی و تهاجم فرهنگی را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به جنگ نرم فرهنگی و فکری دشمن و تلاش برای جلوه دادن ناکارآمدی نظام اسلامی، اضافه کرد: همه ما در جنگ روایت‌ها باید تبیین‌گر باشیم.

امیر سرتیپ اکرمی افزود: تفسیر جهاد کبیر این است که از دشمن تبعیت نکنیم و نشان دهیم نظام اسلامی کارآمد است و همه ما به عنوان مجاهد عرصه تبیین مسوولیت داریم.

وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فتنه لطمه‌هایی را وارد می‌کند که مهمترین آن امیدوار کردن دشمن است، گفت: دهه بصیرت به سال ۸۸ باز می‌گردد و این فتنه با بصیرت مردم خنثی شد.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با اشاره به این موضوع که امروز که درگیر مذاکرات هسته‌ای هستیم این سوال مطرح است که این امر به جریان فتنه چه ارتباطی دارد؟، عنوان کرد: در برجام اروپایی‌ها ۱۱ تعهد برای رفع تحریم‌ها دادند و در مقابل ایران نیز تعهدات داد که آنان را اجرا کرد اما در مقابل آمریکا به تعهداتش عمل نکرد و از برجام خارج شد و راهبرد فشار حداکثری بر ایران را در پیش گرفتند.

امیر سرتیپ اکرمی با بیان اینکه گروه‌های متکثر دشمنان با هدف براندازی نظام اسلامی گرد هم جمع شده‌اند، ادامه داد: تحریم بنزین ایران، افزایش مطالبات هسته‌ای، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت از جمله پیامدهای فتنه ۸۸ بود که هنوز آثار سوء آن را شاهد هستیم که باید همه این مسائل تبیین شود.

وی به مصوبه هسته‌ای مجلس و تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، اشاره کرد و گفت: پس از این مصوبه مجلس و به دلیل شکست فشار حداکثری دشمن و مقاومت مردم ایران دور جدید مذاکرات هسته‌ای با اروپایی‌ها آغاز شده است.

امیر سرتیپ اکرمی تاکید کرد: راهبرد فشار حداکثری دشمن در سایه توسعه موشکی و نقش‌آفرینی ایران در منطقه شکست خورده است و امروز مقاومت در منطقه تبدیل به فرهنگ کرده است.

وی عنوان کرد: امروز مذاکرت هسته‌ای بر سر تضمین گرفتن از آمریکایی‌ها است که تبدیل به قانون شود، قدرت آمریکا رو به افول است و دیگر قدرتمند نیستند و نشانه‌ها و شاخص‌های فراوانی برای افول آمریکا را رهبر معظم انقلاب بیان کردند.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌ها قوی شده است و قاطعانه در بودجه ۱۴۰۱ فروش حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت برنامه‌ریزی شده است و به مرور می‌توان این وابستگی کشور به نفت را بیشتر کاهش داد.

امیر سرتیپ اکرمی افزود: اثرات روانی مذاکرات هسته‌ای را خنثی کرده‌ایم و امروز مثل گذشته نتیجه مذاکرات برای ما مهم نیست البته تاثیر مثبت توافق قابل انکار نیست اما مثل گذشته اثر روانی ندارد.

وی تاکید کرد: هزینه‌ سازش و تسلیم، از هزینه‌ مقاومت به مراتب بیشتر است، باید این را بدانیم و مدنظر داشته باشیم که آمریکا قابل اعتماد نیست و باید در برابر این کشور، راهبردهایی را انجام دهیم که یکی از آن‌ها خنثی سازی تحریم‌ها است.

امیر سرتیپ اکرمی بیان کرد: یکی از مشکلات حاضر نبود بصیرت در کشور است و به دلیل کافی نبودن سطح سواد رسانه‌ای در برابر هجمه‌های رسانه‌ای منفعل می‌شویم.

وی ادامه داد: فکر دشمن ظلم و راهبرد ما ظلم ستیزی است و دشمن به دنبال این است که ما از آرمان‌های خود دست بکشیم، اما ما چنین کاری را انجام نمی‌دهیم، از دشمن غیر از فتنه نمی‌توان انتظار داشت، اما ما باید استراتژی مناسبی داشته و پشتیبان ولایت فقیه باشیم.

 

 

 

 

 

معاون عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی:
تقابل استکبار با اسلام با مذاکره و گفتگو قابل حل نیست
حجت الاسلام پرورش با بیان اینکه تقابل استکبار با اسلام با مذاکره و گفتگو قابل حل نیست، گفت: آرمان‌های لیبرالی غرب با آرمان‌های مردم سالاری دینی تضاد دارد و دشمن به دنبال استحاله فرهنگی نظام اسلامی است که باید این واقعیت را بدانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «حسن پرورش» امروز (۷ دی) در گردهمایی سیاسی فرماندهان و‌مسئولین یگان های آجا مستقر در استان خراسان جنوبی با گرامیدشت سالروز حماسه ۹ دی که با حضور ارزشی و بصیرت ملت ایران خلق شد، اظهار کرد: اگر حافظه تاریخی خود را تقویت نکنیم در تحلیل‌های سیاسی و اتفاقاتی که پیرامون ما در گذر زمان رخ می‌دهد دچار برداشت اشتباه خواهیم شد و فتنه‌هایی که در بستر زمان اتفاق می‌افتد و گرفتار آن می‌شویم براساس نبود قدرت تحلیل سیاسی است.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران با بیان اینکه تشخیص حق از باطل نیازمند ابزار بصیرت و مطالعه تاریخ است، گفت: برای اینکه فتنه ها را خنثی کنیم باید از تاریخ درس بگیریم چون اکثر گرفتاری جامعه به خاطر جهل در مقابل عقل است و دشمن روی این امر حساب باز کرده است.

 

وی با بیان اینکه فتنه های دشمنان هر روز رنگ عوض می کند، ادامه داد: فضای مجازی در دست دشمن است و توسط آنان از بیرون هدایت می شود به واسطه اینکه نتوانسته‌ایم سواد رسانه ای خود را افزایش دهیم در تمام حوزه ها تحلیل دشمن را می پذیریم اما خودمان قدرت تحلیل نداریم.

 

حجت الاسلام پرورش با اشاره به اینکه اگر واقعیت های موجود را بشناسیم و باور کنیم دیگر در دام فتنه ها نخواهیم افتاد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی اثرگذاری خاص خود را دارد و در حال حرکت شتابان و رو به جلو است و این واقعیتی است که به خاطر آن با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می کنند.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران با تأکید بر اینکه دشمن همواره تاثیرگذاری و قدرت نرم انقلاب اسلامی در سطح دنیا را رصد می کند، گفت: باید واقعیت تقابل بین جبهه حق و باطل را قبول کنیم و ما حرف حقی را بیان کردیم که تا وقتی پای آن باشیم دشمنی ها بر علیه ما ادامه دارد.

 

وی افزود: امکان ندارد که استکبار دست از تقابل با اسلام بردارد چون این تقابل با مذاکره و گفتگو قابل حل نیست و کسانی که گفتند با کدخدا مذاکره کنیم تا مشکلات کشور حل شود در دشمن شناسی دچار مشکل بودند و بصیرت پایینی داشتند.

 

حجت الاسلام پرورش با بیان تفات ماهیت استکبار با اسلام، تصریح کرد: ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران ظلم ستیزی است در حالی که ماهیت آنان ظلم، غارت و استعمار است.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران با اشاره به اینکه دشمن با هر کسی که علیه منافع آنان باشد برخورد و حرکات خصمانه را شروع می کنند، افزود: جبهه استکبار با موجودیت انقلاب اسلامی مخالف و راهبرد آنان براندازی نظام اسلامی است و این واقعیت را باید بپذیریم چون از چنین دشمنی جزء فتنه و توطئه انتظار دیگری نباید داشت.

 

وی بیان اینکه متاسفانه برخی دشمن را در لباس دوست می بینند و هنوز قائل به این نیستند که امریکا با جمهوری اسلامی ایران دشمن است و حتی حل مشکل آب خوردن را هم به مذاکره گره زدند، گفت: امروز همین افراد اینقدر در دشمن شناسی ضعیف هستند که معتقدند که تقابل ما با امریکا استراتژیک است نه ماهیتی!

 

حجت الاسلام پرورش ادامه داد: دشمنی امریکا و رژیم صهیونیستی با ملت ایران واقعیت است و هر روز نیز فتنه های جدید از ترور فیزیکی تا ترویج ناهنجارهای فرهنگی را طراحی و اجرا می کنند.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران عنوان کرد: اگر برخی افراد دشمنی امریکا و رژیم صهیونیستی با ملت ایران را باور کنند دیگر در زمین آنان بازی نمی کنند و علی رغم تمام جنایت های این مستکبران با یک پیام تبریک نوروزی آنان غش نمی کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز زبان قدرت است که دشمن را وادار به عقب نشینی می کند، گفت: دیپلماسی بدون قدرت هیچ ارزشی ندارد اما متاسفانه برخی از روی بی‌بصیرتی گفتند که میدان غلبه بر دیپلماسی کرد.

 

حجت الاسلام پرورش با اشاره به اجرای موفقیت آمیز رزمایش مشترک پیامبر اعظم ۱۷ سپاه که در آن حمله به تاسیسات هسته ای اسرائیل طراحی شده بود و منجر به تغییر در موضع‌گیری رژیم صهیونیستی شد، عنوان کرد: امروز با همین میدان و قدرت نظامی ایران است که دشمن در بن‌بست راهبردی قرار گرفته است و نه می توانند میز مذاکره را ترک کنند و نه پرستیژشان اجازه می دهد که حرف ایران را تمکین کنند.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران با بیان اینکه اپوزیسیون خارج نشین و سکولارم‌های داخلی را باید به عنوان دشمن ایران قبول کنیم نه دوست، گفت: اگر این دشمنان را بشناسیم در تحلیل ها و موضع‌گیری ها درست رفتار خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه ولایت فقیه از ارکان و ضامن بقای نظام اسلامی است، افزود: آرمان های لیبرالی غرب با آرمان های مردم سالاری دینی تضاد دارد و دشمن به دنبال استحاله فرهنگی نظام اسلامی است که باید این واقعیت را بدانیم.

 

حجت الاسلام پرورش با اشاره به خطر استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: عدالت طلبی و دفاع از مستضعفین، توزیع عادلانه ثروت و پر کردن شکاف طبقاتی از آرمان های انقلاب است اما نفوذی ها ارزش های انقلاب را به ارزش های لیبرالی تبدیل کردند و استحاله فرهنگی و فکری در حوزه سیاسی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه دشمن از مکانیزم جنگ نرم و جنگ روایت‌ها برای استحاله نظام اسلامی ایران استفاده می کند، افزود: اگر بنا داریم انقلاب پابرجا بماند باید به ارکان مبقیه انقلاب که اسلام، رهبری و ولایت، مشارکت مردم و مبارزه با استکبار است، ایمان بیاوریم.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران عنوان کرد: حاکمیت دینی به دنبال زدودن فساد است اما دشمن برای اینکه رکن مشارکت مردم را از بین ببرند به دنبال جدایی حاکمیت و مردم هستند.

 

حجت الاسلام پرورش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با روحیه استکباری امریکا مشکل دارد نه با ملت آنان، ادامه داد: باید قبول کنیم استکبار از همه ابزار قدرت خود بر علیه نظام اسلامی استفاده می کند و اگر از قدرت نظامی خود استفاده نکرده بخاطر واقعیت های موجود در میدان است.

 

وی به استفاده دشمن از جنگ نرم و فضای مجای برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: افزایش اعتماد به نفس و خودباروی، تقویت مجاهدت علمی، دشمن شناسی و عدم اعتماد به آنان، استقامت فکری و اقتصادی از راهکارهای مقابله با تهدیدات دشمن است.

 

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش ایران در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست و اگر استقامت داشته باشیم خداوند متعال هم ما را امداد خواهد کرد و باید در مقابل فتنه های دشمنان خود را به سلاح با عظمت بصیرت مجهز کنیم.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
بصیرت اهل بصیرت به دشمن اجازه ایجاد هرج و مرج نمی دهد
آیت الله عبادی با بیان اینکه بصیرت اهل بصیرت به دشمن اجازه ایجاد هرج و مرج نمی دهد، گفت: نهم دی‌ماه روز بصیرت و میثاق با ولایت است که میثاق عملی و واضح را نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۷ دی) در گردهمایی سیاسی فرماندهان و‌مسئولین یگان های آجا مستقر در استان خراسان جنوبی اظهار کرد: جایگاه نیروهای مسلح و ارتش در نظام جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه تعریف شده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد وقتی در بحث خلقت انسان برای آزمایش است، راه خیر را از شر باید بشناسد وآن راه را تبعیت کند و این تبعیت با اختیار باشد، خدای متعال در نظام خلقت در موجودات ذی حیات نیروی دفاعی آفریده، این ریشه است، حتی گیاهان نیروی دفاعی دارند، تا برسد انواع موجودات زنده حتی ذره بینی تا برسد به انسان، همانگونه که خداوند به انسان عقل، عاطفه و حواس گوناگون داده شده قوه غضبیه برای دفاع نیز داده است.

 

وی افزود: وقتی انسانها به ضرورتی که جزو نیاز های اولیه انسانی است و مستعد و نامتنهایی است اگر جامعه نداشته باشد حتی حرف زدن را بلد نمی شود، لذا نیاز زندگی اجتماعی جزو اولین نیاز های انسانی است، جامعه انسانی نیز باید قوه غضبیه داشته باشد تا از خود دفاع کند، این در نظام خلقت تعریف ارتش می شود که عقل و دین به این موضوع حکم می کند.

 

آیت الله عبادی گفت: با اینکه اصل دین و فرستادگان خدا برای رحمت است، اما جهاد از ۱۰ قانون فرع دین است به عنوان یک واجب و ضروری که منکر آن کافر است، اما یک فرق کلی بین قوه دفاعیه جامعه اسلامی با جامعه غربی است که جنگ در ارتش اسلامی برای صلح است نه برای هوای نفس، ظلم و آدم کشی.

 

وی با اشاره به نامه سردار سلیمانی به خانواده خود که نوشته بود «من لباس نظامی نپوشیدم که آدم کشی کنم بلکه لباس نظامی پوشیدم که آدمکش ها را بکشم»، عنوان کرد: آنچه که پیامبران برای آن مبعوث شدند، وحی، نقل و منطق است، اما در کشورهای غربی اینطوری نیست، شبانه روز در کشورهای مظلوم در حال آدم کشی هستند، فرق اصولی نیروی مسلح اسلام ناب این است که دفاعش از حق و جهادش مقابله با ستمگران است.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: ارتش اسلام ناب به تعبیر سردار سلیمانی با آدم کش ها دشمن است و برای جامعه انسانی امنیت ایجاد می کند که همه کارها در سایه امنیت می چرخد، امروز که به گونه های مختلف دنیا را نا امن کردند اما به برکت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، کشور ایران امنیت مثال زدنی در سطح جهان دارد.

 

وی افزود: اسلام دینی نیست که مخصوص ایران باشد، اگر شرایط مساعدی پیش آید این امنیت را برای همه مردم دنیا می خواهیم، عقل، وجدان و دین نیز این را می گوید که قانون ما نیز مطابق با آن است، در شرع اسلامی کسی اگر خواب باشد حرام است کسی دیگر بیدارش کند ولو اینکه نمازش در حال قضا باشد مگر اینکه اجازه داشته باشد یا ولّی فردی در خانه به دلیل مسائل تربیتی باشد.

 

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: از سویی دیگر اگر انسانی در خواب به کسی ضرر مالی بزند باید غرامت بدهد، دین اسلام اینگونه است، این دین اصلا اجازه نمی دهد که به مظلومی تعدی شود، پس جایگاه ارتش جمهوری اسلامی جایگاه بالایی است، در حالی که قانونی سلسله مرات باید رعایت شود اما فرقی نمی کند از سرباز صفر تا امیر ارتش برای عقیده خود می جنگد، در صفوف نظامی سلسله مراتب باید باشد اما برده داری نمی باشد.

 

وی بیان کرد: اطاعت از سلسله مراتبی که بر اساس قانون است، واجب است، ارتش جمهوری اسلامی را امام خمینی(ره) کلمه طیبه نامید که به همین دلیل است، لذا جایگاه ارتش یک جایگاهی است که در عین حالی که به دید شغل می توان نگاه کرد اما اصل آن یک واجب عقلی و شرعی است و در ردیف بالاترین عبادات است و آن بالاترین مقام که شهادت است نتیجه این کار است پس پیداست که بالاترین عبادت است که محصولش بالاترین مقام است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: در کشوری اگر هرج و مرج شد دیگر هیچ کار نمی شود انجام داد و همه چیز می خوابد، لذا در همه خیر ها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شریک هستند، در قالب های مختلف به اسم های مختلف دشمن سعی میکند که هرج و مرج ایجاد کند چرا که با ایجاد ناامنی و هرج و مرج می تواند بر جامعه مسلط شود.

 

وی با بیان اینکه بصیرت اهل بصیرت به دشمن اجازه ایجاد هرج و مرج نمی دهد، افزود: نهم دی‌ماه نیز روز بصیرت و میثاق با ولایت است که میثاق عملی و واضح را نیروهای مسلح جمهوری اسلامی انجام می دهند، امیدواریم خداوند شرایط ظهور حضرت مهدی(عج) را فراهم آورد چراکه جامعه بشری به بد جایی رسیده و دزد های بین المللی و خائنین به انسان ها به هیچ چیز رحم نمی کنند و به هر طریقی جامعه های انسانی را به سلطه خود در می آورند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان گفت: در کشورهای اروپایی با پناهندگان بد رفتاری می کنند، رسانه های غربی بارها اعلام کنند چندین هزار کودک در فلان کشور ناپدید شد، اگر یک شب فرزند ما دیرتر به خانه آید چه حالی به ما دست می دهد اما می بینیم در اروپا ده ها هزار کودک ناپدید می شود، که برای حال جامعه بشری گریه کرد.

 

 

 

هشدار در خصوص نوع برخورد با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر معیشت مردم

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع برخورد با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر معیشت مردم هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، آقای اسحاقی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از تلاش های دولتهشدار در خصوص نوع برخورد با ارز دولتی و تاثیر آن بر معیشت مردم و رئیس جمهور در حوزه پیگیری منافع مردم ، گفت: برای ما قابل درک است که اصلاحات اقتصادی زمانبر است.
وی افزود: آن چیزی که برای ما مهم است اینست که مبادا برخورد و بی تدبیری در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی و دولتی داشته باشیم که  تاثیر گذار بر کالاهای اساسی و اقتصاد مردم باشد و منجر به کوچک شدن سفره مردم شود.
نماینده مردم شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبادا بدون نظرات کارشناسی در خصوص حذف یا ماندن از ۴۲۰۰ تومانی تصمیماتی داشته باشیم، گفت: مردم تحمل گرانی را ندارند و مواظب باشیم که این اتفاق نامبارک رخ ندهد.

 

مهارت آموزی بیش از ۱۲هزار نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی/۳-۲

۱۲هزار و ۴۵۳ نفر در ۹ ماه گذشته در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی صاحب یک مهارت شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماه گذشته با مهارت آموزی ۱۲هزار و ۴۵۳ نفر در مراکز فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبیبرگزاری ۱۸۲۶ دوره آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان ،  ۱۲ هزار و ۴۵۳ نفر مهارت آموختند.

 

عرب افزود: از این تعداد بیش از ۸ هزار نفر مرد و مابقی بانوان استان بودند.

وی گفت: ترویج مهارت آموزی در جای جای استان مورد تاکید است و کار آموزش در بین ۱۹ گروه هدف تداوم دارد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی گفت: در گرو‌های هدف تعیین شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به ترتیب سربازان وظیفه و زندانیان صدر نشین مهارت آموزی استان بوده اند.

عرب به برگزاری ۹۳ نوبت آزمون اشاره کرد و گفت: در ۹ ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار نفر در این آزمون‌ها شرکت کردند که ۸ هزار و ۱۳۳ نفر موفق به قبولی در آزمون شدند.

 

 

مدیر کمیته امداد طبس خبر داد؛
کمک ۲۱ میلیارد ریالی حامیان اکرام ایتام و محسنین از ابتدای امسال
رفیعی گفت: حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ ۲۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال به ۴۳۵ فرزند یتیم و محسنین شهرستان طبس کمک کرده اند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

«احمد رفیعی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: طرح اکرام ایتام و محسنین از جمله طرح های مهم کمیته امداد امام خمینی (ره) است که با کمک خیرین اجرا می شود.

مدیر کمیته امداد طبس به هدف از برگزاری طرح اکرام ایتام و محسنین گفت: این طرح با هدف حمایت از کودکان یتیم و بدسرپرست و نیازمند و یا کودکان با سرپرست ناتوان در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه در شهرستان طبس تعداد ۴۳۵ فرزند تحت پوشش طرح اکرام ایتام و محسنین قرار دارند، افزود: از این تعداد ۴۹ کودک یتیم و ۳۸۶ فرزند محسنین هستند و از خدمات این طرح بهره مند می شوند.

رفیعی در ادامه در خصوص تعداد حامیان گفت: چهار هزار و ۳۴۰ حامی اکرام و محسنین در شهرستان طبس وجود دارد که کمک های خود را جهت تامین نیازهای کودکان یتیم و محسنین در زمینه های معیشتی، تحصیلی، درمان، مسکن و اشتغال واریز می کنند.

مدیر کمیته امداد طبس در پایان عنوان کرد: حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ ۲۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال  کمک کرده اند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

آیت الله سید مصباح عاملی

دانش، پژوهش و اخلاق سه رکن تمدن ساز

مدیرحوزه علمیه خراسان دانش، پژوهش و اخلاق را سه رکن جامعه ساز و تمدن ساز دانست.

آیت الله سید مصباح عاملی در دیدار صمیمی با طلاب وروحانیون استان در دانش، پژوهش و اخلاق سه رکن تمدن سازحسینه جماران بیرجند گفت: خودسازی ، جامعه پردازی و تمدن سازی مبتنی و متکی بر ارکان سه گانه ، علم و بصیرت و تقوا و اخلاق است.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب ، خود سازی ، جامعه سازی و تمدن سازی باید در جامعه صورت گیرد افزود:حوزه های علمیه برای این سه رکن باید به طور جدی برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشند.
وی گفت: جامعه امروز به دنبال ساختن جامعه نو و انسان نو است تا جامعه ای مبتنی بر کرامت انسانی و خدا محوری و مبتنی بر استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی بسازد.
همچنین در این جلسه یکی از نمایند گان طلاب خواستار برنامه ریزی برای حضور استادان برجسته در شهرستان ها ، راه اندازی کلاس درس آزاد به صورت سنتی ، راه اندازی سطح چهار در حوزه مرکز استان با وجود علمای استانی ، برنامه ریزی برای حضور هیئتی اندیشه ورز در خصوص نقشه راه انقلاب اسلامی در سطح مرکز استان و حوزه های علمیه شد.

 

 

 

شناسایی ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از ۲۴۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان ۳۳ بیمار و از ۳۸۸ تست سریع ۵۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۶۳۶ تست ملکولی و سریع ۸۹ مورد بیمار جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۱ مورد از بیرجند، ۳ مورد از خوسف، ۱ مورد از بشرویه، ۲ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سرایان، ۲۵ مورد از طبس، ۱۱ مورد از فردوس، ۸ مورد از قاین   و  ۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۹ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

 

 

کشاورزان زخم خورده طرح توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن

طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب اگر چه با هدف توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن در حال اجرا است، اما در این مسیر ناکام و تشنه لب مانده و بیشترین فشار به کشاورزان وارد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، داستان خشکسالی، با اینکه تکراری است و به نظر می‌رسد با توجه به وخامت اوضاع، باید هر سال گریه کن جدیدی داشته باشد، اما انگار تنها گریه‌کنان این مصیبت عظمای کشاورزان و دامداران هستند.
سند‌های فراوانی با رویکرد‌های کاهش بحران خشکسالی طی این سال‌ها نوشته شده، از طرح احیا و تعادل بخشی آب با چندین بند و تبصره گرفته تا سند سازگاری با کم آبی، اما واقعیت آمار در جا به جایی آب دشت‌ها و یا واسپاری آب به صنایع سنگین نشان از وجود ضعف مدیریت بحران خشکسالی دارد.
طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور با هدف توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی، در جلسه پانزدهم شورای‌عالی آب کشور به تاریخ ۲۵ شهریور ۹۳ تصویب شد.
این طرح که کلیات آن توسط وزارت نیرو ارائه شد، ابتدا به‌صورت مصوبه‌ای تحت عنوان «برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز» تصویب شد، چرا که گفته می‌شد در دوره‌ای روند افسار گسیخته‌ای در حفر چاه‌های غیر مجاز در دشت‌های کشور را داشتیم، و نهایتاً تبدیل به طرحی مشتمل بر ۱۵ پروژه شد.
این ۱۵ پروژه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که همه جنبه‌های مدیریت منابع آب زیرزمینی را شامل شود. اقدامات پیش‌بینی شده در این طرح، هم به مدیریت عرضه (جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و آبخیزداری) پرداخته و هم مدیریت تقاضا (نصب کنتور، انسداد چاه‌های غیرمجاز) را تحت پوشش قرار می‌دهد.
همچنین اقدامات سلبی (استقرار گروه‌های گشت و بازرسی) در آن دیده شده و اقدامات ایجابی (ایجاد و استقرار تشکل‌های آب‌بران و بازار محلی آب) در آن لحاظ شده است.
در این طرح برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، وظایف وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صمت و کشور مشخص شده است تا دیگر عاملی به نام عدم‌هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها مانعی برای تحقق اهداف طرح نباشد.
کشاورزان زخم خورده طرح توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن
آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی
اما این طور که معلوم است دولت با توجه به مقوله‌های تکراری کمبود اعتبار، بخش عمده این طرح را از فشار به کشاورزان عملیاتی کرده است.
به عنوان مثال در آئین نامه اجرایی بند ه تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور تصویب نامه‌ای را مصوب کرده است که در ماده ۴ آن این طور آمده است: مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها (تا سقف دویست (۲۰۰) ریال) به صورت زیر تعیین می‌شود: یک درصد درآمد هر هکتار کشت غالب در هر محدوده مطالعاتی / شهرستان تقسیم بر میانگین نیاز آبی هر هکتار کشت غالب در همان محدوده / شهرستان.
این فرمول متمم‌هایی نیز دارد، اما جالب است که در زمان استخراج فرمول همه در فکر بهترین راه کسب درآمد از کشاورزان بهره بردار چاه‌های کشاورزی بودند.

پرداخت هزینه ۱۰ میلیونی برای کشاورز مقدور نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بر اساس بررسی‌های انجمن‌های صنفی در بیشتر شهرستان‌های استان به عنوان مثال در شهرستان نهبندان این عددی که مسئولان ۲۰۰ ریال تعیین کردند فقط می‌تواند ۴۰ ریال باشد.
رومنجانی گفت: با توجه به هزینه‌های کشاورزان و البته خسارتی که به تولید باغداران وارد شده پرداخت هزینه‌های ۱۰ تا ۱۲ میلیونی برای بسیاری از آن‌ها مقدور نیست.
واگویه‌های کشاورزان نشان می‌دهد، که باید همه طرح‌ها و برنامه‌ها و همینطور کمبود اعتبار دولت برای حفظ آب از جیب کشاورزان پرداخت شود.
در بخش دیگری از این تصویب نامه در ماده ۷ آن آمده است: شرکت مدیریت منابع آب ایران موظف است به منظور تحقق برنامه‌ها و اهداف مرتبط در احیا، تعادل بخشی و بهبود بهره‌برداری آب در سقف ۷۰ درصد مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه سهم اعتبارات هر استان را در قالب موافقتنامه مبادله‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت پرداخت خسارت نَکشت به کشاورزان همان منطقه و برای تحقق اهداف برنامه‌های تعادل بخشی، بهبود بهره‌برداری آب و انجام مطالعه در دشت‌هایی که با فرونشست زمین مواجه هست و یافتن راه‌کار‌های پیشگیری و برگرداندن آن به شرایط قبل اختصاص دهد.
از ۳۰ درصد باقیمانده مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه در چارچوب موافقتنامه متبادله، ۵۰ درصد در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت حفظ و احیای آبخیزداری و ۵۰ درصد مابقی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب قرار می‌گیرد.
کشاورزان زخم خورده طرح توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن
بر این اساس انگار قرار بوده با خسارت نًکشت، در هر استان اتفاق‌هایی بیافتد، اما دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان از سر بی کلاه کشاورزان خراسان جنوبی در برنامه‌های نکشت خبر داد و بیان داشت: تعریف ساده خسارت نکشت یعنی به کشاورز ما در دشتی که مشکل دارد به عنوان مثال دشت سرایان، پول بدهند که از این چاه برای مدتی آب برداشت نکند.
او گفت: این عدم برداشت در فاصله‌های زمانی مختلف نیز به تعادل آب‌های زیر زمینی کمک می‌کند.
رومنجانی گفت : این خسارت نَکشت در حالی که در دیگر استان‌ها اجرایی شده، اما متأسفانه هنوز در استان ما عملیاتی نشده و فقط از کشاورز خواسته می‌شود تا ساعات برداشت آب را کم کند.
او گفت: کشاورزان ما بر اساس اسناد و مدارک و شواهد عینی از سال ۹۲ تاکنون سهم خود را برای اجرای طرح تعادل بخشی با کاهش ۵۰ درصد برداشت ادا کردند تا جایی که بیشتر زمین‌های کشاورزی ما با تغییر الگوی کشت تبدیل به باغ شده است.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به واسطه این کنتور گذاری‌ها و کنترلی که برای برداشت آب بوده، در سال ۹۲ که برداشت آب کشاورزان ۷۱۰ میلیون متر مکعب گزارش شده، در سال زراعی گذشته به ۵۰۰ میلیون متر مکعب و حتی در برخی دشت‌ها کمتر از این رقم کاهش یافته است.
او با اشاره به اینکه کشاورزان حداکثر همکاری را در خصوص عدم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی داشته‌اند تصریح کرد:، اما باید پرسید در قبال این همت کشاورزان مسئولان ما در شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در بحث تعادل بخشی تا چه حد به تعهداتشان عمل کردند؟
رومنجانی بحث استفاده از فاضلاب‌ها، آبخوان داری مطلوب در دشت‌ها، کنترل مسیل‌ها، آبیاری‌های قطره‌ای، بحث خرید چاه‌های کم بازده و… را جز کار‌هایی عنوان کرد که در استان بسیار اندک و یا اصلاً انجام نشده است.

برای تعادل بخشی همه پای کار باشند

او اضافه کرد: اگر قرار است تعادل بخشی داشته باشیم باید همه سهم خود را از این موضوع انجام دهند نه اینکه فقط برای کاهش مصرف آب کشاورزان برنامه داشته باشیم. باید همه در کنار هم برای حفظ آب تلاش کنیم.
دبیر اجرایی نظام کشاورزی از چالشی مهم در استان سخن گفت: چالش جا به جایی آب دشت‌ها از کشاورزی به معدنی و صنعتی که در واقع می‌تواند ممات و حیات دشت‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.
او بیان کرد: بار‌ها مشاهده شده در همین دشت‌های ممنوعه در حالی که چاه کشاورزی را کنتور گذاری کردند و ساعت برداشتش را محدود کردند به یک معدن و یا صنعت آب می‌دهند.
آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی
دبیر اجرایی نظام کشاورزی گفت: برای کشاورزان به شدت سخت‌گیری می‌شود و میزان بهره برداری را از پروانه‌ها کم می‌کنند، اما در آن روی سکه به جای حفظ آبی که برداشت آن را از کشاورز سلب کرده‌اند، تلاشی نمی‌شود و آن را با قیمت ارزشمند به دیگری می‌فروشند.
او گفت: این رفتار باعث عدم اعتماد کشاورزان به برنامه‌های تعادل بخشی شده است، چراکه ما معتقدیم هر واگذاری جدیدی که قرار است برای آب دشت‌ها انجام شود حتی نیم لیتر، باید به ازای آن آب از کشاورز خریداری شود.
برای کشاورزان به شدت سخت‌گیری می‌شود و میزان بهره برداری را از پروانه‌ها کم می‌کنند، اما در آن روی سکه به جای حفظ آبی که برداشت آن را از کشاورز سلب کرده‌اند، تلاشی نمی‌شود و آن را با قیمت ارزشمند به دیگری می‌فروشندوی توضیح داد: اگر قرار باشد از هر چاه چند لیتر کم کنند و در جای دیگری آن را بفروشند که جز ظلم نمی‌توان نام دیگری برای آن گذاشت، بنابراین لازم است متولیان آب استان در تصمیمات خود همانگونه که برای کاهش برداشت‌ها روی کشاورزان حساب می‌کنند در اینگونه موارد نیز کشاورزان را مورد توجه قرار دهند.
او تصریح کرد: ما نمی‌گوییم به معدن و صنعت آب ندهید، اما می‌خواهیم همان طور که در کاهش برداشت‌ها ما را هر سال سهیم می‌کنید در تصمیم گیری هایتان برای واگذاری آب به حق کشاورزان هم احترام بگذارید.
او ادامه داد: کشاورزی که همه دارایی‌اش را با این کاهش‌ها از دست داده، از طرفی از آسمان هم بارانی نمی‌بارد که لااقل اندکی از زخم خشکسالی کم کند باید درد نداری‌اش را چطور جبران کند؟
او پیشنهاد کرد: تنها راه نجات کشاورزی که از او خواسته شده برداشت آب نداشته باشد این است که دولت از کشاورز آب را بخرد، به این ترتیب هم زندگی کشاورزان به قحطی نمی‌رسد، هم استان در بخش‌های صنعتی و معدنی پیشرفت می‌کند.
دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای مجوز برداشت از کشاورزان که برخی از آن‌ها بیش از دو تا سه دهه است در حال فعالیت هستند هزینه‌های میلیونی از جمله برای برق و تجهیز چاه، لوله گذاری‌های درختکاری و … و حالا با کاهش این برداشت در حال گرفتن سرمایه کشاورز هستند.
او تنها راهکار کنترل مطلوب آب دشت‌ها را تعامل دولت با کشاورزان دانست و گفت: در استان ما سند سازگاری با کم آبی بدون حضور و نظر حتی یک کشاورز یا نماینده کشاورزان تدوین شد.
رومنجانی ادامه داد: این سند سازگاری در شورای حفاظت آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان تنظیم شده است و مقرر شده هر سال برداشت آب چاه‌ها مقداری کاهش یابد تا در طی ۵ سال یک درصد کلی کاهش برداشت داشته باشیم.
به گفته او بر اساس این سند در دشت سرایان، سده، طبس و قاین باید تا ۵۰ درصد، نهبندان ۱۸، سربیشه ۴۴، بشرویه ۴۶، فردوس ۴۷ و بیرجند ۴۴ درصد کاهش یابد، به عنوان مثال در دشت سرایان اگر حجم برداشت پروانه‌ای ۳۰ لیتر در ثانیه است به ۱۵ لیتر در ثانیه می‌رسد.
رومنجانی گفت: در سایر محدوده‌های استان نیز به همین ترتیب کاهش‌هایی را برنامه‌ریزی کردند که این برنامه‌ریزی‌ها با اقداماتی مانند جا به جایی آب دشت‌ها پازلی را شبیه است که در هنگام تکمیل آن چندین قطعه مهم آن گم شده است.
به گفته او به این ترتیب حتی حق مالکیت چاه‌های کشاورزی نیز در هاله‌ای از ابهام است.
آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی
نایب رئیس نظام صنفی کشاورزان خراسان جنوبی هم به نکته مهمی اشاره کرد و بیان داشت: طی سال‌های گذشته خشکسالی‌ها و انواع حوادث غیر مترقبه باعث شده برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی تغییر کند. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان برای احیای زمین کشاورزی و استفاده از این چاه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های فراوانی شدند.
خزاعی گفت: سند مالکیت برخی از این چاه‌ها مربوط به سال ۱۳۴۰ است، در سال ۱۳۶۲ دولت مصوب کرد که آب انفال است و با اینکه سند‌های مالکیت زیادی بعد از انقلاب برای مالکان صادر شده بود این سند‌ها بدون هیچ توضیحی ناپدید شد.
او گفت: به این ترتیب حق مالکیت‌های کشاورزی اطمینان برای ادامه کار و همه آنچه مربوط به سالیان سال تلاش و زحمت کشاورز بوده است زیر سوال می‌رود.
خزاعی گفت: اگر قرار است برای دشت‌های استان اتفاق خوبی بیافتد نباید این اتفاق خوب فقط از جیب کشاورزان برود و می‌پرسد آیا کنترل و نظارتی که روی چاه‌های کشاورزی است را برای سایر بخش‌ها نیز مورد توجه قرار می‌دهند؟
حال وقتی به صورت جداگانه هریک از اقدامات ۱۵ گانه طرح احیا و تعادل‌بخشی مورد بررسی قرار می‌گیرد مشاهده می‌شود که روند پیشرفت این پروژه‌ها بسیار متفاوت است؛ درحالی‌که برخی پروژه‌ها پیشرفت بالای ۹۰ درصد داشته است.
پروژه‌هایی هم وجود دارند که عملاً هیچ پیشرفتی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. برای مثال استقرار گروه‌های گشت و بازرسی تقریباً در همه دشت‌های کشور انجام شده و هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ تیم گشت و بازرسی فعال هستند. اما پروژه ساماندهی بازار آب، حتی در دشت‌های پایلوت هم به نتیجه نرسیده و عملاً متوقف است.
آیا عامل عدم‌پیشرفت پروژه‌هایی نظیر ایجاد تشکل‌های آب‌بران و ساماندهی بازار آب، کمبود اعتبار است؟
گفتنی است دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: میزان کسری تجمعی ذخیره آب‌های زیرزمینی ایران به بیش از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب رسیده که تنها حدود ۱۰۵ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به ۱۷ سال اخیر و ۱۸ میلیارد مترمکعب آن مربوط به پنج سال اخیر است.
این یعنی طرح احیا و تعادل بخشی نه تنها به آن نقطه روشن نرسیده بلکه در این مسیر ناکام و تشنه لب مانده است و تنها کشاورزان عامل خشکسالی معرفی شدند.

انتهای پیام/ک

 

 

 

 

 

مدیر حوزه علمیه خراسان:

مهم‌ترین مسئله در معاونت فرهنگی حوزه ها، تهذیب و اخلاق است/۲-۳

مدیر حوزه علمیه خراسان، تهذیب و اخلاق را جزو مهم‌ترین زیر ساخت‌ها در حوزه ها برشمرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر حوزه علمیه خراسان در نشست با مدیران و اساتید مدارس علمیه استانمهم‌ترین مسئله در معاونت فرهنگی حوزه ها، تهذیب و اخلاق است گفت: هم جمهوریت نظام و هم اسلامیت نظام در گرو، در صحنه بودن روحانیت است و باید تلاش شود حوزه‌ها بتوانند به خود کفایی برسند.

آیت الله سید مصباح عاملی افزود: با توجه به اینکه روحانیت یکی از قواعد نظام است باید روحانیون و طلاب در ابعاد مختلف چه نرم افزاری، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی، قانون گذاری و… در راستای دولت انقلابی کمک کنند.

آیت الله عاملی گفت: جلسات حوز‌ها باید با پرسشگری و مطالبه گری باشد و باید به سمتی هدایت شود که موارد مهم که در خصوص حوزه‌ها است باید تبیین و با تبادل نظر به دغدغه‌ها رسیدگی شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: حوزه علمیه در خراسان جنوبی پیشینه ۷۰۰ ساله دارد.

حجت الاسلام خسروی افزود: این استان علما و فرهیختگان و بزرگان زیادی داشته است که تدیّن و فرهنگ امروز استان را مدیون تلاش‌های این علما و بزرگان هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ مدرسه علمیه در استان وجود دارد که در این مدارس هزار و ۴۱۶ نفر طلبه برادر و ۷۴۹ طلبه خواهر مشغول تدریس دروس حوزوی هستند.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه سطح علمی مدارس در استان ارتقای خوبی پیدا کرده است، افزود: ۷۱ نفر مستعد طلبه خانم و آقا در استان شناسایی شدند.

وی گفت: ۳۰ زبان آموز مکالمه زبان عربی و ۲۰ نفر حافظ کل قرآن هم در حوزه‌های علمیه استان هستند.

در این نشست مدیران حوزه‌های علمیه استان، توسعه رشته‌های حوزوی، افزایش اساتید برجسته، حمایت از حوزه‌های شهرستان ها، ایجاد منابع پایدار،  جلوگیری از آسیب‌ها، تجهیز مدارس علمیه، نخبه پروری و جذب نخبگان و حفظ و ارتقای آنها، توسعه و افزایش رشته‌های مدرسه‌های علمیه خواهران را خواستار شدند.

 

تشکیل پرونده برای ۳۸۴ نانوایی‌ متخلف در خراسان‌جنوبی/۴

۳۸۴ پرونده تخلف نانوایی‌ها در خراسان‌جنوبی به تعزیرات ارسال شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی گفت: ۳۸۴ پرونده تخلف نانوایی‌ها طی ۹ ماه سال جاری در خراسان‌جنوبی به شعب تعزیرات ارسال شد.

حسین حسن پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پیگیری تخلفات و نظارت بر نانوایی‌ها اظهار کرد: پرونده‌های تخلفات نانوایی‌ها که به تعزیرات ارسال می‌شود در دو بخش کالا و خدمات و بهداشت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در حوزه کالا و خدمات پرونده‌های وارده مرتبط با نانوایی‌ها ۲۰۳ پرونده بوده که همین میزان نیز مختومه شده است و متخلفین به ۶ میلیارد و ۵۳۳ میلیون و ۴۶ هزار و ۱۳۰ ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

حسن پور افزود: در بخش بهداشت و رسیدگی به تخلفات بهداشتی در نانوایی‌ها در ۹ ماهه سال جاری ۱۸۱ پرونده وارده داشته‌ایم که همین میزان نیز مختومه شده است و متخلفین به ۴۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

وی یادآور شد: تخلفات حوزه کالا و خدمات نانوایی‌ها را اصناف و سازمان صمت برای تعزیرات ارسال می‌کند که شامل تخلفاتی چون گران‌فروشی، کم فروشی و عدم درج نرخ نامه و تعطیلی در روزهای غیر تعطیلی شان است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی گفت: تخلفات بخش بهداشتی نانوایی‌ها را بیشتر دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌کند که شامل تخلفاتی چون استفاده بیش از حد نمک خوراکی در نان، استفاده از مواد غیر مجاز مثل جوش شیرین در خمیر نان و مطلوب نبودن بهداشت محیطی نانوایی است.

روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود/۲-۳

روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود

استاندار خراسان جنوبی از اتصال صددرصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی جواد قناعت در تشریح نتایج دیدار خود با زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بنا به قول مساعد وزیر، طی چهار فاز، تمامی روستاهای بیش از ۲۰ خانوار جمعیت استان تا پایان سال ۱۴۰۱ به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

وی بیان کرد: براساس مصوبات این جلسه، تمام روستاهای باقی‌مانده استان (با بیش از ۲۰ خانوار جمعیت) از اینترنت پرسرعت نیز برخوردار می‌شوند.

قناعت اظهار داشت: برخورداری روستاییان از اینترنت پرسرعت و استفاده از این ظرفیت در حوزه‌های آموزش آنلاین، بهداشت از راه دور، کشاورزی هوشمند و خدمات الکترونیک از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.

وی ادامه داد: بنا به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در فاز یک این طرح، تعداد ۴۵ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان تا پایان سال جاری از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شده و به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم توجه به طرح توسعه فیبر نوری در جهت ارتقای کیفی خدمات ارتباطی به روستاها نیز تاکید کرد.

قناعت با تاکید بر وجود نیروی انسانی خلاق و توانمند و نیز دانشگاه‌های معتبر استان در حوزه‌های مرتبط با IT و فناوری اطلاعات، به ظرفیت مرز مشترک با افغانستان اشاره کرد و پیشنهاد داد: از این فرصت جهت ایجاد و توسعه تبادلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با کشور همسایه استفاده شود.

در این جلسه که با حضور سید حسین دهدشتی معاون دولت، مجلس و امور استان‌ها، مهدی رضایی نیک معاون مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارتخانه و ابراهیم یافتیان عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران همراه بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مطالبات استان پاسخ مثبت داد و در خصوص اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات، برخورداری روستاها از اینترنت پرسرعت، توسعه فیبر نوری و دیگر موارد قول مساعد داد.

 

 

 

 

تا پایان امسال؛

۱۱۳ کیلومتر راه دوبانده در خراسان جنوبی بهره‌برداری می‌شود

۱۱۳ کیلومتر راه دوبانده در خراسان جنوبی بهره‌برداری می‌شود

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: یکی از هدف‌گذاری‌ها در سال جاری بهره‌برداری از ۱۱۳ کیلومتر باند دوم راه است که باید تا پایان امسال زیر بار ترافیک برود.

وحید داعی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از همین رو تاکنون ۴۰ کیلومتر این مقدار آسفالت شده و ۳۲ کیلومتر دیگر آماده آسفالت است.

وی طول راه‌های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار و ۱۶۲ کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این میزان ۷۵۱ کیلومتر باند دوم، ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی، چهار هزار و ۷۱ کیلومتر راه فرعی، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت، هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالت شوسه و چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه آسفالت خاکی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۲ کریدور اصلی کشور از این استان عبور می‌کند افزود: کریدور چابهار – بیرجند – مشهد هزار و ۵۷۰ کیلومتر طول دارد که ۴۱۴ کیلومتر آن در استان ما واقع شده و تاکنون ۲۱۹ کیلومتر معادل ۵۳ درصد دوبانده شده است.

وی اظهار داشت: از کریدور بندرعباس – راور – فردوس – مشهد که هزار و ۳۹۰ کیلومتر طول دارد نیز ۳۵۶ کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده که تاکنون ۲۲۴ کیلومتر معادل ۶۳ درصد آن دوبانده شده است.

داعی گفت: از کریدور شرق به غرب  شامل بیرجند – طبس – اصفهان و طبس – یزد هم ۵۷۰ کیلومتر در خراسان جنوبی قرار دارد که تاکنون ۷۰ کیلومتر معادل ۱۲ درصد دوبانده شده است.

وی ادامه داد: مجموع پروژه‌های احداث باند دوم ۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر در طول محورهای استان است که تاکنون ۷۵۱ کیلومتر دوبانده شده و از این میزان ۱۳۷ کیلومتر در سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۴۵ کیلومتر باند دوم راه با متوسط پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد در دست اجرا است گفت: اجرای این پروژه‌ها با مبلغ قرارداد ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و دوبانده شدن ۵۶ کیلومتر هم در دست مطالعه است.

وی تصریح کرد: تنها اداره کل و وزارتخانه‌ای بودیم که توانستیم در خراسان جنوبی از مجوز ماده ۵۶ استفاده کنیم از همین رو مجوز ۵۰ میلیارد تومان را برای دوبانده‌سازی محور بیرجند – قاین در قالب تسهیلات از بانک مسکن اخذ و تزریق کنیم و پیگیر اختصاص ۴۰ میلیارد تومان تکمیلی دیگر هستیم.

داعی با بیان اینکه مجوز ۵۰ میلیارد تومان از بانک سپه کشور برای محور دیهوک – فردوس اخذ شده و در مرحله صدور تضمین است گفت: در محور سربیشه – ماهیرود هم مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل بانک تجارت مجوز صادر شده و در مرحله صدور تضمین است.

وی ادامه داد: برای محور طبس – بشرویه از مسیر خدا آفرید نیز مجوز اخذ شد و در مرحله شناسایی بانک برای انعقاد قرارداد هستیم لذا در مجموع ۱۹۰ میلیارد تومان در قالب ماده ۵۶ برای پروژه‌های استان از محل بانک‌ها در حال تامین منابع لازم است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در بخش اسناد تسویه، تهاترهای بانکی و مالیاتی نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان به عنوان تنها اداره کل در استان و بین ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها از این ظرفیت استفاده شده و در سال جاری هم پیگیر این موضوع هستیم.

وی با اشاره به استفاده از ماده ۲۳ برای تکمیل محور خوسف – دیهوک -طبس گفت: با تلاش‌های انجام گرفته بعد از حدود ۱۵ سال این پروژه دارای ردیف در قانون بودجه سالانه شد.

داعی افزود: برای سال جاری پروژه بشرویه – سه راهی شهید زارع به طول ۴۱ کیلومتر و پروژه بیرجند – اسدیه – گزیک – میل ۷۳ به طول ۱۶۲ کیلومتر هم پیشنهاد شده که امید است مورد توافق قرار گیرد.

وی به بهره‌برداری از ۱۰ کیلومتر  باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: ۱۰ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود حد فاصل کیلومتر ۷۰ تا ۸۰ این محور ورودی شهر درح در هفته‌های اخیر بازگشایی شد و زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۵ کیلومتر باقیمانده از این  محور در قطعات مختلف با مبلغ قرارداد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در دست اجرا است که تمامی این قطعات در کل محور با پیگیری‌های انجام شده دارای پیمانکار و فعال است.

وی همچنین به پروژه‌های برون مرزی حوزه راه و شهرسازی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: تنها اداره کلی هستیم که در خاک افغانستان در حال اجرای پروژه هستیم و از پایانه مرزی ماهیرود شروع شده و تا فراه افغانستان ادامه دارد.

داعی با بیان اینکه طول پروژه ۱۲۰ کیلومتر است و تاکنون ۶۴ کیلومتر تکمیل شده افزود: تخصیص سال ۹۹ برای این پروژه حدود ۹۷ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۴۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با تاکید بر اینکه برای تکمیل پروژه برون مرزی به سه هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد اظهار داشت: با بهره‌برداری از این پروژه، طول ترانزیت کالا به کشور افغانستان ۴۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

 

 

 

مدیر حوزه علمیه خراسان: استقلال مالی حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود

مدیر حوزه علمیه خراسان: استقلال مالی حوزه‌های علمیه دنبال می‌شود

مدیر حوزه علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: ما به دنبال این هستیم که حوزه‌های علمیه بتوانند به خودکفایی و استقلال مالی برسند و این موضوع امکانپذیر است.

آیت الله سید مصباح عاملی روز سه‎شنبه در جمع اساتید حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی در محل مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند اظهار داشت: در این ارتباط موضوع زمان‌بر است و راه‌های عملی و طبیعی خودش را دارد اما شدنی است.

وی عنوان کرد: بحث منابع پایدار و استقلال حوزه‌های علمیه طبق نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب مسئله مهمی است، اگر در این زمینه موفق باشیم نه تنها کمک‌بگیر دولت نخواهیم بود بلکه کمک کننده دولت اسلامی هم خواهیم بود و این موضوع شدنی است.

آیت الله عاملی ادامه داد: روحانیت با توجه به اینکه قاعده نظام اسلامی است باید در ابعاد و عرصه‌های مختلف نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، فرهنگی و تبلیغاتی کمک دولت کند.

وی بیان کرد: هم جمهوریت نظام و هم اسلامیت نظام در گرو در صحنه بودن روحانیت و کمک کردن به نظام اسلامی است، ما به دنبال این هستیم که حوزه‌ها بتوانند به خودکفایی برسند و این موضوع ممکن است.

مدیر حوزه علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: باید در جلسات یک طرفه صحبت نکنیم بلکه باید ۲ طرفه باشد، ابتدا مشکلات را بشنویم و بعد تصمیم‌گیری و موضوعات را تبیین کنیم و این موضوع نیازمند ساز و کار عملیاتی است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه اقدامات انجام شده باید اطلاع‌رسانی شود، اضافه کرد: باید در جلسات موضوعات به سمت اهم موضوعات حوزه‌های علمیه برود.

وی گفت: رشته‌های تخصصی امیدآفرین است، باید در رشته‌های تخصصی نیازسنجی کنیم و مبتنی بر آن رشته‌های تخصصی را تعریف و پاسخگو باشیم، اخیرا شعار هر طلبه یک مهارت، حتی هر خانواده طلبه  هم یک مهارت، برنامه‌ریزی شده و اجرایی می‌شود و باید هم این کار انجام شود.

وی افزود: باید طلبه مجهز به رشته‌های تخصصی و هم مهارت متناسب آن باشد تا بتواند نقش خود را در جامعه ایفا کند، آن وقت است که هویت‌شناسی تحقق پیدا می‌کند و نسبت به آینده خود امیدوار است.

مدیر حوزه علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی با تاکید بر اینکه رشته‌های تخصصی در حقیقت خروجی حوزه را تامین می‌کند و نقش و رسالت حوزه را در جامعه تضمین می‌کند، اضافه کرد: در دروس خارج از فقه با فضلای خوبی تماس گرفتیم و صحبت کردیم، سعی می‌کنیم از میان اعظه که توان تدریس درس خارج را دارند، کسانی انتخاب شوند که جامعیت نسبی هم داشته باشند تا در ابعاد مختلف از وجود آنان استفاده کنیم، به دنبال این موضوع هستیم و به امید خدا محقق خواهد شد.

آیت الله عاملی گفت: اکنون دروس خارج را به سمت فقه مضاعف می‌بریم و از ۳۳ درس که در حوزه مشهد است، الان ۱۸ درصد خارج به سمت فقه مضاعف رفته است، رشته‌های تخصصی مهمترین بحث است که داریم روی آن کار می‌کنیم تاکنون هم کارهای خوبی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در بحث منایع پایدار کمک گرفتن از خیرین موضوع بسیار خوبی است، معنویت و معرفت در حوزه علمیه در درجه اول اهمیت دارد و اخلاق و تهذیب به عنوان مهمترین زیرساخت باید در حوزه‌های علمیه مطرح باشد که جای کار زیاد دارد.

آیت الله عاملی با بیان اینکه اخیرا قرارگاه تهذیب اخلاق را در مرکز تاسیس کردیم و به دنبال بودیم که معاونت فرهنگی را به معاونت تهذیب و اخلاق تبدیل کنیم، افزود: آنقدر موضوع تهذیب و اخلاق مهم است که نیازمند معاونت مستقل است تا مسائل در درون حوزه دنبال شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در معاونت فرهنگی مهمترین کاری که دنبال می‌شود، موضوع تهذیب و اخلاق است.

مدیر حوزه علمیه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی گفت: اولویت را خواهران به مسائلی بدهند که به‌ذات مربوط به حوزه‌های علمیه است و این اولویت‌ها هم خیلی زیاد است، در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغاتی و کارهای زیادی در عرصه زنان داریم.

آیت الله عاملی افزود: باید مسائل و مشکلات حوزه علمیه‌های استان در قالب قرارگاه‌های مختلف از جمله پشتیبانی در زمینه مشکلات مالی و قرارگاه‌های دانشی در حوزه رشته‌های تخصصی دنبال شود.

وی عنوان کرد: هویت و آینده طلبگی مهم است در بحث دانش‌آموختگان کاملا دیده شده و قدم‌های خوبی هم برداشته شده، باید در این زمینه بسیجی عمل کنیم و کانون دانش‌آموختگان را در استان راه‌اندازی و افتتاح کنیم و این حرکت ارزنده‌ای است که باید در همه شهرستان‌ها فعال شود.

 

 

 

 

سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فعالیت در خوسف ترغیب شدند

سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به فعالیت در خوسف ترغیب شدند

فرماندار خوسف گفت: سرمایه‌گذاران جدید به حضور در این شهرستان ترغیب شده‌اند و در زمینه‌ تولید کنسانتره، هیدروکربن، سلیس متال، احداث کشتارگاه و پرورش پرندگان در حال اخذ مجوزهای لازم هستند.

محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرستان به دلیل وجود ظرفیت‌های متعدد، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری بوده است و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش صنایع و واحدهای تولیدی ورود پیدا کرده‌اند.

وی گفت: بزرگترین نیروگاه خورشیدی فعال استان در دشت بارنده شهر خوسف به ظرفیت ۱۰ مگاوات توسط سرمایه‌گذارانی از کشور آفریقای جنوبی، کارخانه چدن و فولاد توسط سرمایه‌گذاران چینی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۲ میلیون دلار و تولید بتن آماده توسط سرمایه‌گذارانی از کشور افغانستان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: سرمایه‌گذارانی از کشور چین نیز برای ساخت کارخانه کنسانتره آهن در شهرستان حضور پیدا کرده‌اند و فعالیت خود را به‌زودی شروع خواهند کرد.

وی افزود: با واحدهای تولیدی و صنعتی که در شهرستان خوسف به بهره‌برداری رسیده یا در مرحله بهره‌برداری است نه تنها مشکل بیکاری در این منطقه مرتفع شده بلکه جمعیت بیکار سایر شهرستان‌ها نیز در خوسف مشغول به‌کار شده‌اند.

آخوندی گفت: تاکید دستگاه‌های اجرایی بر به‌کارگیری نیروهای بومی شهرستان و استان بوده است و در صورتی که تخصص لازم برای آن شغل نیروی بومی نباشد از سایر استان‌ها نیرو به‌کارگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده کاشی و سرامیک در شهرک صنعتی شهید رحمانی شهر خوسف در حال احداث است که میزان سرمایه‌گذاری این واحد بیش از هفت هزار میلیارد ریال است.

فرماندار خوسف افزود: زمان لازم برای ساخت این کارخانه حدود ۲ سال است و بیشتر تولیدات آن به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

وی گفت: اشتغال این واحد به تنهایی بیش از ۳۰۰ نفر است و میزان اشتغال غیرمستقیم این واحد نیز بسیار چشمگیر است.

فرماندار خوسف اضافه کرد: کارخانه فرآوری طلای شادان در مراحل پایانی است و به‌زودی به بهره برداری کامل می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه معادن یکی از پیشران‌های توسعه در منطقه است گفت: پنج معدن طلا در شهرستان خوسف وجود دارد که معدن طلای کودکان به بهره‌برداری رسیده و ظرفیت تولید سالانه آن بیش از ۷۰ کیلوگرم است.

آخوندی افزود: کارخانه فرآوری معدن طلای ماهرآباد در دست پیگیری است که متاسفانه سرعت پیشرفت آنها کند بوده و اکنون با پیگیری‌های متعدد صورت گرفته سرعت آن دوچندان شده است.

وی در عین حال گفت: با این میزان اعتبارات تخصیصی نمی‌توان بسیاری از مشکلات زیرساختی را رفع کرد و باید از محل اعتبارات ملی نگاه ویژه‌ای به این شهرستان پهناور شود.

فرماندار خوسف از تخصیص ۲۱ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های شهرستان در سال جاری خبر داد و افزود: از اعتبار ۳۱۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال از ابتدای امسال فقط ۶۸ میلیارد و ۷۶ میلیون ریال تخصیص پیدا کرده است.

وی گفت: خوسف به عنوان سومین شهرستان از نظر وسعت با پراکندگی بالا در استان اما از نظر میزان اعتبارات تملک دارایی‌ها رتبه دهم را داراست.

آخوندی اظهار داشت: علیرغم این میزان اعتبار، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اولویت دستگاه‌های اجرایی شهرستان است و از هیچ تلاشی برای حمایت از سرمایه‌گذاران دریغ نخواهد شد.

وی گفت: طی سال‌های اخیر به‌ویژه سال جاری سرمایه‌گذاران متعددی برای سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف ترغیب شده‌اند و اقدامات خوبی در حال رخ دادن است.

فرماندار خوسف افزود: کشتارگاه آریا ارک به عنوان یکی از مجهزترین و صنعتی‌ترین کشتارگاه‌های شرق کشور با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار میلیارد ریال به‌صورت آزمایشی مشغول به فعالیت شده است.

وی گفت: در راستای تکمیل چرخه تولید و ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت بیش از پیش این کشتارگاه، مجتمع زنجیره گوشت و تولید نهاده‌های دامی در دست پیگیری است.

آخوندی مبلغ سرمایه‌گذاری این مجتمع را بیش از ۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که شامل گاوداری شیری با ظرفیت ۲ هزار راس، پرواربندی گوساله با ظرفیت ۶ هزار راس، پرورش گوسفند داشتی با ظرفیت ۸ هزار راس، پرواربندی بره با ظرفیت ۱۲ هزار راس، شتر مرغ توام با ظرفیت ۱۲ هزار راس، خوراک آماده به ظرفیت ۴۰ هزار تن و مزارع کشت علوفه است.

وی همچنین از ورود سرمایه‌گذار در زمینه سلیس متال در شهرک صنعتی خوسف خبر داد و گفت: میزان برق لازم برای این سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵ مگاوات است.

آخوندی یکی از دغدغه‌های اساسی در راستای توسعه شهرستان در افق بلندمدت را تامین پست ۱۳۲ کیلو ولت برای معادن بخش جلگه ماژان و شهرک صنعتی شهید رحمانی بیان کرد و افزود: به‌زودی تفاهم‌نامه ساخت پست شهرک شهید رحمانی بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی و شرکت برق منطقه‌ای خراسان منعقد خواهد شد.

وی گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه و ایجاد پست مورد نظر بسیاری از مشکلات زیرساختی شهرک صنعتی مرتفع خواهد شد.

فرماندار خوسف اظهار داشت: با معافیت‌های مالیاتی و وجود مشوق‌های سرمایه‌گذاری، همکاری و تعامل بسیار سازنده دستگاه‌های اجرایی در شهرستان همچنین ظرفیت‌های خوب در بخش معادن، کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

فعال شدن ۲۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی و ادامه تلاش ها

فعال شدن ۲۳ واحد تولیدی خراسان جنوبی و ادامه تلاش ها

یکی از اولویت‌های جدی دولت سیزدهم پایش و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای کشور است که براساس آخرین پایش انجام شده در خراسان جنوبی امسال ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند و این روند فعال‌سازی ادامه دارد.

به گزارش ایرنا مساله تولید داخلی آن قدر حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر شعارهای سال را به‌طور متوالی بر محور رونق و جهش تولید نامگذاری کردند و سال ۱۴۰۰ نیز به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد.

مسلم است هر سال نامگذاری سال‌ها یک وظیفه‌ اجرایی مشخص را بر دوش دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌گذارد و از طرفی جنس این کار بیش از آن که دولتی باشد، اجتماعی است و به همین دلیل آحاد جامعه و فعالان اقتصادی نسبت به آن وظیفه دارند.

دولت سیزدهم از زمان آغاز به‌کار رسمی در شهریور امسال یکی از اولویت‌های جدی خود را فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید داخلی برای تامین نیازهای کشور و در نتیجه بی‌نیازی از واردات اعلام کرد زیرا پرواضح است طی سالیان گذشته واحدهای تولیدی و صنعتی زیادی در سراسر کشور از جمله استان مرزی خراسان جنوبی به دلایل متعدد از چرخه تولید خارج شدند؛ طرح‌هایی که میلیاردها تومان منابع مالی کشور را در خود بلعیدند.

بنا بر اعلام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تامین منابع مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تامین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکل اختلاف شرکا، انتقال فناوری و بهینه کردن خط تولید، رفع مشکلات حقوقی و زیرساختی، تولید محصول جدید و رفع مشکل بازار با همکاری دستگاه قضایی، شبکه بانکی، استانداری و کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید از جمله روش‌های راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال در استان‌ها اعلام شده است.

البته در همه این سال‌ها برای فعال‌سازی این واحدها و بازگشت مجدد نیروی انسانی آنها به کار در سطح ملی و استانی تلاش‌هایی صورت گرفته و حتی فراتر از دستگاه اجرایی، زمانی‌ که آیت‌ الله رییسی در کسوت ریاست قوه قضائیه فعالیت داشت، بازدید از واحدهای تولیدی فعال، نیمه‌فعال و تعطیل یکی از برنامه‌های ثابت سفرها و بازدیدهای رئیس عدلیه بود و جلوگیری از صدور حکم تعطیلی کارخانه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

این تلاش‌ها ادامه داشت تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز سفرهای استانی، احیا و فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های راکد و ‌غیرفعال تولیدی و صنعتی در مناطق مختلف کشور، به‌دلیل کم‌هزینه‌تر بودن و صرف زمان کمتر در مقایسه با راه‌اندازی بنگاه‌های جدید اقتصادی، در زمره اولویت‌های اصلی دولت مردمی قرار گرفت و با همکاری دستگاه‌های متولی، در حال پیگیری است.

تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن پروژه‌های نیمه‌فعال

نوزدهم شهریور امسال رئیس جمهور بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد و در این سفر بر فعال‌سازی پروژه‌های نیمه‌فعال استان تاکید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در سفر به خراسان جنوبی گفت: پروژه‌های نیمه فعال در استان باید در راستای اشتغالزایی فعال شود و برخی پروژه‌ها مشکل کمبود اعتبار دارند که با تزریق بودجه، گره آنها باز خواهد شد.

وی اظهار داشت: اگر مساله پروژه‌های نیمه فعال در خراسان جنوبی حل شود، هم مشکل استان حل می‌شود و هم هزاران شغل در این زمینه ایجاد می‌شود و این موضوع یکی از اولویت‌هایی است که باید حتما دنبال شود.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع نبود کارخانه شیر در خراسان جنوبی که در جلسات داخل استان مطرح شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است و استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به این استان از جمله کارهایی است که باید در عمل دنبال شود اضافه کرد: این به عنوان برنامه کفایت نمی‌کند و باید دنبال کرد که کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استان جذب شوند و این استان سرمایه‌گذاران خوبی می‌تواند داشته باشد و باید حمایت شوند تا سرمایه‌گذاری کنند.

آیت الله رییسی با اشاره به ظرفیت معدنی خراسان جنوبی به‌ویژه معادن زغال‌سنگ طبس گفت: اگر زیرساخت‌های این معادن تکمیل شود، چند برابر نیروی اشتغال امروز می‌توانیم در این معادن شغل ایجاد کنیم و از طرفی نیاز کشور به واردات در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: چرا زمانی که چنین ظرفیت‌های غنی در کشور داریم، واردات انجام دهیم و این واردات بی‌رویه مراکز تولیدی داخل کشور را دچار مشکل می‌کند.

این در حالی است که بنابر آمار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در حال حاضر بیش از ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر است که بر اساس آخرین عارضه‌یابی انجام شده در استان، از این تعداد ۲۶ درصد تعطیل، ۲۵ درصد زیر ۴۰ درصد ظرفیت، ۳۴ درصد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت و ۱۵ درصد بالای ۷۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

بازگشت به تولید ۲۳ واحد تولیدی در سال جاری

سال گذشته ۱۹ واحد تولیدی و در سال جاری تاکنون ۲۳ واحد تولیدی تعطیل استان به چرخه تولید بازگشتند که ۱۱ مورد از این واحدها در همین چند ماه فعالیت دولت سیزدهم فعال شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در این باره گفت: امسال تعهد داریم که ۱۹ واحد صنعتی تعطیل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج واحد مستقر در خارج از نواحی صنعتی مجدد به چرخه تولید بازگردد.

مهدی پارسا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که تاکنون زمینه برای فعالیت مجدد ۲۰ واحد تولیدی در شهرک‌های استان فراهم شده که ۵۰ درصد معادل ۱۰ واحد توسط سرمایه‌گذار جدید فعال شده است.

وی بیان کرد: عمده این واحدها در حوزه سنگ‌های ساختمانی، کودهای مکرونیزه، مصنوعات چوبی ساختمان، صنایع غذایی و خدماتی بوده است.

سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی در واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در واحدهای جدید را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اشتغال مجوزی این واحدها ۲۶۰ نفر بوده اما چون در آغاز کار هستند تاکنون ۹۸ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به‌کار شده‌اند.

وی گفت: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیرجند هشت واحد، سربیشه، فردوس، قاین، سرایان هر کدام ۲ واحد، نهبندان، خضری، خوسف و بشرویه هر کدام یک واحد مجدد به چرخه تولید بازگشتند.

پارسا عنوان کرد: این واحدها به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده یا از سوی بانک‌ها به سرمایه‌گذار قبلی برگردانده شده و یا اینکه در نوع تولید آن تغییراتی ایجاد شده است.

وی کمبود نقدینگی، تغییر الگوی مصرف و فقدان بازار را عمده دلیل تعطیلی این واحدها برشمرد و افزود: یکی از اقدامات مهمی که در این پروسه انجام دادیم اینکه به جای واگذاری زمین که سبب طولانی شدن فرایند کار برای سرمایه‌گذار جدید می‌شود ابتدا به سمت واحدهای تعطیل سوق داده و این واحدها را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: این اقدام ۲ حُسن داشت از جمله اینکه تعداد واحدهای راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاهش یافت و اینکه هرچه زمین در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم باید ابتدا زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود که برای دولت هزینه‌بر است.

وی عنوان کرد: به‌هرحال واحدهای صنعتی تعطیل شده هم سرمایه‌های ملی هستند و اینکه به جای واگذاری زمین جدید این واحدها را مجدد در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار دهیم یک اقدام شاخص است.

اطلاعات واحدهای تعطیل در اختیار دستگاه‌های اجرایی است

پارسا افزود: اطلاعات واحدهای تعطیل و راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان نیز قرار گرفته تا در صورت مراجعه سرمایه‌گذار بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی گفت: واحدهای تعطیل شده مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی با هزینه پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و اکنون واحدی در تملک بانک نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال کمک بلاعوض برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی نداشته‌ایم اما بخشی از هزینه‌های واحدها از جمله ۸۰ درصد هزینه‌های حضور در نمایشگاه‌، ارائه مشاوره به واحدهای تولیدی، ارائه طرح‌های توجیهی، کمک هزینه برای اخذ استانداردهای مختلف برای محصولات، پیش مطالعات سرمایه‌گذاران خارجی، ایجاد کنسرسیوم، شرکت مدیریت صادرات برای کمک به فروش از جمله حمایت‌های شرکت شهرک‌ها است.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی استان هنوز به‌صورت سنتی مشغول به‌کار هستند گفت: اکنون فضای تولید جدید شده و باید سرمایه‌گذاران این واحدها در مسیر جدید حرکت کنند.

پارسا افزود: اکنون سه طرح تولیدی تیپ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری به ما اعلام شده که پس از بررسی درخصوص سرمایه‌گذاری اقدام خواهد شد.

وی یکی از مشکلات واحدهای تولیدی را تامین زیرساخت‌ها ذکر کرد و گفت: در این زمینه از اعتبارات ملی و استانی استفاده می‌کنیم اما هزینه‌ها خیلی زیاد شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: کمبود نقدینگی، فقدان بازار، تامین مواد اولیه، فرسودگی ماشین‌آلات و سوء‌مدیریت به ترتیب بیشترین مشکل واحدهای تولیدی استان است.

عارضه‌یابی ۱۲۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم با اشاره به انجام عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط سازمان بسیج مهندسی صنعتی استان گفت: سال گذشته طرح «صنعت یار» به عنوان طرح اعتلای بسیج مهندسین صنعت و معدن ابلاغ شد.

مهدی جهانی‌کیا افزود: براساس اعلام سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن خراسان جنوبی در قالب این طرح باید طی یک برنامه سه ساله، عارضه‌یابی و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شود.

وی سهمیه استان خراسان جنوبی را ۳۰۰ واحد صنعتی و معدنی اعلام کرد و گفت: بنابر اعلام بسیج مهندسی تاکنون برای ۱۲۰ واحد صنعتی و ۱۳۹ واحد معدنی استان عارضه‌یابی انجام شده است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۶۳ واحد صنعتی در ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان مستقر است.

وی افزود: همچنین کلینیک صنعت استان سال قبل درخصوص اجرای طرح رونق تولید و ارائه خدمات مشاوره رایگان به صاحبان واحدهای تولیدی به منظور بهبود شرایط کسب و کار، فعالیت دوباره واحدهای نیمه‌فعال یا راکد و رفع معضلات واحدهای مشکل‌دار راه‌اندازی شد.

جهانی‌کیا افزود: کلینیک صنعت استان از مشاوران مجرب و متخصص و اساتید دانشگاهی تشکیل و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و تولیدی به‌خصوص راکد و نیمه‌فعال را انجام می‌دهد تا شاهد تولید و اشتغال در این واحدها باشیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های شرکت شهرک‌های صنعتی حمایت از تولیدات داخل استان است که در این زمینه نمایشگاه دائمی محصولات داخل استان در ساختمان کلینیک و مشاوره شهرک صنعتی بیرجند راه‌اندازی شده و فرصتی مهم برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر این محصولات است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی یکی از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نبود وثیقه عنوان کرد و گفت:  وزارت صمت از طریق صندوق ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در مناطق محروم در قبال محل اجرای طرح، سفته، چاه و موارد دیگر، ضمانت‌نامه صادر می‌کند.

وی اظهار داشت: حمایت از مطالعات پیش امکان‌سنجی (PFS) به منظور جذب شریک خارجی برای واحدها در دستور کار قرار دارد که تاکنون سرمایه‌گذار خارجی برای واحد لبنیات آنا و کاشی ترنج اعلام شده و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

واحد تعطیل با سرمایه‌گذار جدید فعال شد

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان یکی از سرمایه‌گذاران جدید در واحدهای تعطیل استان است که اوایل امسال این واحد را خریداری کرد.

علیرضا اکبریان گفت: این واحد در گذشته توسط یک سرمایه‌گذار دیگر اداره می‌شد که از سال ۹۷ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد و الان با حداکثر ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

وی افزود: برای خریداری و تعمیر این واحد ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و زمینه اشتغال ۱۱ نفر نیز به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

این سرمایه‌گذار بیان کرد: در نهبندان چند مشکل از جمله نبود نیروی کار ماهر، امکانات و قطعات یدکی و کمبود زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی را داریم و درخصوص روشنایی شهرک و جمع‌آوری زباله مشکل داریم.

وی گفت: انتظار داریم تعامل شرکت نیروی برق با ما بیشتر باشد، همچنین هنوز این مجموعه گازرسانی نشده و با توجه به فصل سرما باید از نفت استفاده کنیم که برای تامین نفت نیز مشکل داریم.

نماینده هیات مدیره کارخانه برش انواع سنگ گرانیتی در نهبندان عنوان کرد: پروانه بهره‌برداری این واحد آبان ماه صادر شد اما از شهریورماه تولید آزمایشی را آغاز کرده بودیم.

وی یادآور شد: مسوولان برخی مقررات را باید در منطقه تسهیل کنند، هر چند فرماندار شهرستان، شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت دلسوزانه ما را حمایت می‌کنند اما برای اینکه شهر نهبندان صنعتی شود نیاز به تلاش مضاعف دارد.

واگذاری واحد تولیدی به جای زمین

مدیر کارخانه مصنوعات چوبی ساختمانی یکی دیگر از سرمایه‌گذارانی است که برای احداث کارخانه در شهرک صنعتی به دنبال زمین بوده و با هدایت و حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی واحدی در اختیارش قرار گرفته است.

علی جمهوری گفت: قیمت‌ها در شهرک صنعتی بیرجند مناسب و شرایط از لحاظ زیرساختی برای کار به‌خوبی فراهم شده است.

وی بیان کرد: برای راه‌اندازی کارگاه مصنوعات چوبی ساختمانی پنج میلیارد تومان هزینه کردیم و زمینه اشتغال ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم شده است.

این سرمایه‌گذار افزود: از ۲ هفته گذشته شروع به کار کردیم و منتظر دستگاه جدید هستیم که برای ارسال محصولات تولیدی به سایر استان‌ها حتی خارج از کشور هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ادامه پیگیری برای فعال‌سازی واحدهای تولیدی

این روند فعال‌سازی ادامه دارد و به گفته معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در راستای اجرای دستور رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، این سازمان پیگیری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال را سرلوحه کار قرار داده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: سال گذشته تعداد ۱۹ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند و برنامه وزارتخانه در سال جاری بازگشت ۲۴ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده که تاکنون ۲۰ واحد در داخل شهرک‌ها و سه واحد در خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید بازگشته‌ است.

وی بیان کرد: در مجموع تاکنون ۴۲۴ پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان جنوبی صادر شده است و طبق آخرین پایش انجام شده از این واحدها، ۱۶۷ واحد بالای ۷۰ درصد، ۹۷ واحد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد، ۷۸ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت فعال و ۸۲ واحد نیز تعطیل و راکد هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای واحدهای نیمه‌فعال یا تعطیل استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درخصوص فعال‌سازی واحدهای تعطیل یا استفاده از ظرفیت خالی واحدهای نیمه‌فعال با برگزاری جلسات متعدد استفاده شده است.

وی اضافه کرد: با روش‌های مختلف نظیر تامین سرمایه در گردش، حل مشکلات بانکی و مالیاتی و تامین اجتماعی، امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدها به‌ویژه واحدهای مصرف‌کننده مواد پتروشیمی، استفاده از تسهیلات بازسازی و نوسازی برای بهبود ماشین‌آلات و تجهیزات، حل مشکلات سهامداری و مالکیتی یا تغییر در نوع محصول تولیدی در همین زمینه استفاده شده است.

نقش مهم صنایع کوچک در اشتغالزایی

اما مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نقش صنایع کوچک و متوسط در ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت شبکه صنعتی، بازاریابی و توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: اگر صنعت را عامل تعیین‌کننده در توسعه استان مرزی خراسان جنوبی بدانیم باید اقدامی انجام دهیم که موانع سر راه توسعه و تولید برداشته شود.

مهدیه ضیائیان افزود: از جمله موانعی که بر سر راه صنعت استان قرار گرفته، مالیات‌های سنگین است که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی شده است.

وی گفت: کارشناسان زیادی معتقدند با وجود اینکه استان خراسان جنوبی ثروتمند و دارای ظرفیت‌های منحصر به‌فرد است اما از نظر دارا بودن صنایع و واحدهای تولیدی هنوز توسعه‌نیافته است.

رییس کمیته پژوهش انجمن اقتصاد استان خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در خراسان جنوبی وجود دارد، به توسعه سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران باید توجه ویژه شود.

به گفته وی باید تلاش شود از ظرفیت‌های موجود در صندوق توسعه ملی و سایر مشوق‌ها در خراسان جنوبی استفاده کرد.

ضیائیان افزود: بیشتر کارخانه‌های استان صادرات‌محور هستند که مشکل نقدینگی دارند و تامین سرمایه در گردش می‌تواند کمک بزرگی به واحدهای تولیدی خراسان جنوبی باشد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استان به‌ویژه صنعت و تجارت یکی از راه‌های توسعه اقتصادی، ایجاد درآمد و افزایش فرصت شغلی در منطقه است که با فعال بودن چرخ‌های صنعت و فراهم بودن زیرساخت لازم محقق می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: نبود نقدینگی، بازار فروش و اخذ مالیات‌های سنگین از واحدهای نوپا از عوامل موثر در غیرفعال شدن برخی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی برای رفع نواقص است.

 

 

 

 

 

انتصاب اعضای شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی

اعضای شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی ، توسط آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان منصوب شدند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در این مراسم گفت: باید یک انسجام معنا دار و هدفمند برای حمایت و پشتیبانی وفعالیت‌های روز افزون درانتصاب اعضای شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی این حوزه‌ی دانش پرور انجام شود.

آیت الله  عاملی افزود: از اعضای شورا‌ها انتظار داریم در نیاز سنجی، برنامه ریزی، نظارت و مسئله شناسی منطقه‌ای به صورت جدی برنامه ریزی داشته باشند و همراه با مدیران حوزه‌ها یک شبکه کامل و جامع از نیاز منطقه را تشکیل دهند

وی با اشاره به اینکه اعضای شورا‌ها باید ظرفیت‌ها و برنامه‌های تحولی وانقلابی را دنبال کنند افزود:با توجه به اینکه اعضای شورا از میان مدیران و استادان حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و مدیر کل اوقاف استان هستند باید یک تحول جدید برای حمایت و پشتیبانی حوزه علمیه کلید بخورد.

کاظمی مسئول حوزه مدیریت ریاست و ارتباطات حوزه‌های علمیه خراسان هم گفت:در این مراسم  ۹ نفر به عنوان اعضای شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی توسط آیت الله مصباح معرفی شدند.

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه به عنوان مسئول شورای استانی حوزه علمیه خراسان جنوبی و حجت الاسلام خسروی مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی به عنوان دبیر شورای این اعضا و حجت الاسلام دلدار مدیر مدرسه علمیه رضوی ، حجت الاسلام اسدی استاد حوزه علمیه ، حجت الاسلام نوفرستی، حجت الاسلام شاکری امام جمعه شهرستان فردوس، حجت الاسلام محمدی امام جمعه طبس، حجت الاسلام بخشی پور مدیر کل اوقاف خراسان جنوبی، حجت الاسلام مشرفی استاد حوزه علمیه و حجت الاسلام رحمانی امام جمعه شهرستان قائنات اعضای دیگر این شورا‌ها هستند.

 

 

 

 

محکومیت ۲.۹ میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در فردوس/۴

متهم قاچاق سیگار و تنباکو در خراسان جنوبی به پرداخت ۲.۹ میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان فردوسمحکومیت ۲.۹ میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در خراسان جنوبی هنگام کنترل خودرو‌ها از یک دستگاه کامیونت تعداد ۱۴۰۰ باکس سیگار و ۱۷۵ باکس تنباکو قاچاق کشف و گزارش آن برای رسیدگی به اداره تعزیرات حکومتی فردوس ارسال کردند.

حسین حسن پور افزود: پس از بررسی پرونده در شعبه و دریافت پاسخ استعلامات و محرز شدن تخلف، متهم علاوه بر ضبط سیگار‌های مکشوفه به پرداخت ۲ میلیارد و ۹۲۲ میلیون ریال محکوم شد.

وی گفت: رأی پس از اعتراض متهم در شعبه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفت و شعبه نیز رای را تائید کرد.

 

 

 

 

 

بزرگداشت یوم الله ۹ دی در بیش از ۳۰ نقطه خراسان جنوبی/۳-۲

یوم الله نهم دی در بیش از ۳۰ منطقه خراسان جنوبی با شعار محوری یوم الله نهم دی ۱۴۰۰ ” نهم دی، تجلی وحدت ملی و رمز عبور از فتنه” گرامی داشته می‌شود.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در جلسه نهایی برنامه ریزی بزرگداشت یوم الله نهم دی ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت با اشاره به اهمیت بزرگداشت شایسته یوم الله نهم دی گفت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب” حضور مردم و ایمان دینی دو عنصر برجسته‌ی حماسه نهم دی ۸۸ بود” و این حضور به موقع و بصیرت مردم سرافراز ایران اسلامی بود که موجب ماندگاری این یوم الله در تاریخ شد.

حجت الاسلام احمد ملایی بر استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی، رسانه و مساجد جهت تبیین و بصیرت افزایی این مناسبت مردمی تاکید کرد.
وی از برگزاری ۳۰ مراسم محوری ویژه یوم الله نهم دی در سراسر استان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی خبر داد.
مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با دعوت از مردم بصیر و همیشه در صحنه استان جهت شرکت در مراسمات بزرگداشت یوم الله نهم دی، گفت: مراسم محوری یوم الله نهم دی در مرکز استان روز پنجشنبه نهم دی ساعت ۰۹:۳۰ با حضور اقشار مختلف مردم در محل مسجد امام حسین (ع) برگزار می‌شود.

 

 

 

 

تصویب حریم ۳ کاروانسرای گزینه ثبت جهانی خراسان جنوبی/۲-۳

حریم ۳ کاروانسرا در شهرستان طبس خراسان جنوبی مصوب شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مسئول حریم بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع

تصویب حریم ۳ کاروانسرای گزینه ثبت جهانی خراسان جنوبی دستی استان گفت: حریم کاروانسرا‌های ده محمد، خان و چهل پایه در شهرستان طبس که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسرا‌های کشور هستند تصویب شد.

پریسا جمشیدی افزود: کاروانسرای ده محمد در روستای ده محمد در مسیر طبس به بشرویه ، کاروانسرای خان در مسیر قدیم طبس به یزد و کاروانسرای چهل پایه در مسیر طبس به راور کرمان قرار دارند.

به گفته وی این بنا‌ها مربوط به دوران قاجاریه هستند و از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان مرمت و بازسازی شده اند.

جمشیدی افزود: حریم بنا‌های تاریخی به منظورحفظ منظر و محیط پیرامون اثر تاریخی تعیین می‌شود که با اعلام ضوابط آن اصالت و ارزش‌های تاریخی و بافت‌های اطراف بنا حفاظت و نگهداری می‌ شود.

 

 

 

توقیف ۴۲ رأس احشام قاچاق در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”فردوس” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون، ۴۲ رأس احشام قاچاق بدون مجوز دامپزشکی به ارزش یک میلیارد ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”فردوس” در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۴۲ رأس احشام قاچاق که فاقد مجوز دامپزشکی بود کشف کردند که ارزش ریالی احشام قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/۴

مأموران فرماندهی انتظامی نهبندان در بازرسی از یک کامیون، ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،جانشین انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی نهبندان در راستای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل محور‌های مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون، ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق خارج از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی کشف کردند.

جانشین انتظامی استان گفت: مأموران در این رابطه کامیون توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که به مراجع قضائی معرفی شدند.

به گفته وی شهروندان می‌توانند با ارائه اخبار و اطلاعات خود از طریق تلفن ۱۱۰ به مراکز پلیس، در افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه خود اثرگذار باشند.

 

 

 

 

جان باختن یک کودک در اثر حمله سگ/۴

یک کودک ۴.۵ ساله بیرجندی در اثر گازگرفتگی سگ جان باخت.

سرپرست اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند گفت: یک پسربچه ۴.۵ ساله از اهالی منطقه امیرآباد در بیرجند به دلیل گازگرفتگی سگ ولگرد فوت کرد.

رحیمی افزود: این کودک از طریق پاسگاه امیرآباد به عوامل اورژانس تحویل داده و به بیمارستان انتقال داده شد، اما هیچ علائم حیاتی نداشت و تلاش ۴۵ دقیقه ای عوامل اورژانس برای احیای او بی نتیجه ماند.

گفتنی است در سه ماه گذشته این دومین حادثه حمله سگ ها ی ولگرد به کودکان در منطقه امیرآباد بیرجند است و در مهرماه سگ های ولگرد به دختربچه ۶ ساله ای حمله کردند که با اقدام به موقع این کودک زنده ماند.

 

 

 

منسوجات دستباف خراسان جنوبی در اروپا/۲-۳

منسوجات دستباف خراسان جنوبی امسال به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح و آغاز جشن کریسمس به‌عنوان هدیه در این رویداد مهم با مسیحیان جهان همراه بود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان گفت: کشور ایتالیا از جمله کشور‌هایی است که پس از جهانی شدن روستای خراشاد به‌ عنوان روستای جهانی توبافی ، بازاری علاقه مند برای عرضه این محصولات دستباف شده است.

زهره اسدپور افزود: منسوجات دست‌بافت ارسالی به این کشور با استفاده از زعفران ، دیگر محصول استراتژیک استان خراسان جنوبی، رنگ طبیعی به خود می‌گیرد تا کالایی سالم و باکیفیت مطابق با استاندارد‌های جهانی به دست مصرف‌کننده برسد.

به گفته وی جهانی‌شدن روستای خراشاد و گستردگی فعالیت‌های صورت گرفته ، نگاه بازار‌های جهانی را به‌سوی پارچه‌های دست‌بافت تولیدشده در این روستای جهانی و بالطبع خراسان جنوبی معطوف کرده است.

 

 

 

دستگیری ۲ سارق وکشف ۱۰۰ فقره سرقت در بیرجند/۴

مأموران پلیس آگاهی خراسان جنوبی ۲ سارق حرفه‌ای را بازداشت و ۱۰۰ فقره سرقت را در شهرستان بیرجند کشف و ضبط کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس آگاهی خراسان جنوبی با وقوع

 چند فقره سرقت از اماکن خصوصی ، محتویات داخل خودرو و موتورسیکلت در شهرستان بیرجند ، پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید افزود: مأموران با انجام تحقیقات میدانی و بررسی ادله و مستندات یک سارق حرفه‌ای در شهرستان بیرجند را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، در یک عملیات غافلگیرانه وی را با یک همدستش دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: سارقان در تحقیقات پلیسی خود به ۱۰۰ فقره سرقت اماکن خصوصی، قطعات داخل خودرو و موتورسیکلت در شهرستان بیرجند اعتراف کردند.

سردار فرشید با بیان این که مأموران در ادامه این عملیات با توجه به اعترافات سارقان دستگیر شده ۲ مالخر را شناسایی و دستگیر کردندافزود: در این خصوص ۴ متهم دستگیر و به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های ارتش عبادتی بزرگ است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت:فعالیت های ارتش عبادتی بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در همایش سیاسی فرماندهان پدافند هوایی شرق گفت:جهاد  نلاش های ارتش یک عبادت بزرگ استاز مصادیق دفاع و از ضروریات است که ارتش این وظیفه را دارد.

آیت الله عبادی گفت: همه امور در سایه امنیت به سرانجام می رسد و کار ارتش که ایجاد این امنیت است عبادتی بزرگ محسوب می شود.

 

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش هم گفت: دهه بصیرت که به سال ۸۸ باز می‌گردد باید امروز نیز بازخوانی و تکرار شود و نباید گمان کنیم که حماسه مردم تنها یک رویداد بوده و پایان یافته است.

امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، فتنه لطمه‌هایی را وارد می‌کند که مهم‌ترین آن امیدوار کردن دشمن است.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: حضور ۸۵ درصدی مردم در انتخابات سال ۸۸ نقطه‌ای بود که قدرت نرم افزاری کشور را به رخ دنیا می‌کشید، اما جریان فتنه به آن لطمه زد.

امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: امروز نیازمند جهاد تبیینی هستیم و باید در جنگ روایت ها، ضرورت تببین را مدنظر داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر راهبرد فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده و مصداق آن حضور ایران در رویداد‌های مختلف منطقه است.

معاون هماهنگ کننده سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا رو به افول است و باید این را بدانیم و مدنظر داشته باشیم که آمریکا قابل اعتماد نیست و باید در برابر این کشور، راهبرد‌هایی را انجام دهیم که یکی از آن‌ها خنثی سازی تحریم‌ها است.

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم گفت: یکی از مشکلات حال حاضر نبود بصیرت در کشور است و به دلیل کافی نبودن سطح سواد رسانه‌ای در برابر هجمه‌های رسانه‌ای منفعل می‌شویم.

حجت الاسلام پرورش گفت: فکر دشمن ظلم و راهبرد ما ظلم ستیزی است و دشمن به دنبال این است که ما از آرمان‌های خود دست بکشیم، اما ما چنین کاری را انجام نمی‌دهیم.

وی گفت: از دشمن غیر از فتنه نمی‌توان انتظار داشت، اما ما باید استراتژی مناسبی داشته و پشتیبان ولایت فقیه باشیم.

معاون سیاسی اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن قدرت نظامی ایران را باور کرده، اما در داخل کشور برخی‌ها این موضوع را باور ندارند.

 

 

 

افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات باند‌های دوم خراسان جنوبی

اعتبارات باند‌های دوم خراسان جنوبی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای پیگیری اعتبارات در نظر گرفته شده در افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات باند‌های دوم خراسان جنوبیقانون بودجه سال ۱۴۰۰ و تخصیص‌های صادر شده برای باند‌های دوم استان با نیکوفرجام معاون دفتر امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کرد.

داعی گفت:با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات باند‌های دوم استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی گفت: اعتبار باند‌های دوم استان  ۳۶۰ میلیارد تومان بود که با پیگیری انجام شده ۵۰ درصد افزایش یافت.

 

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به این که حدود ۸۰ درصد ترانزیت به کشور افغانستان از طریق راه‌های خراسان جنوبی انجام می شود افزود: طول راه‌های استان ۱۷هزار و ۱۶۲ کیلومتر است که از این میزان ۷۵۱ کیلومتر باند دوم و ۸۸۲ کیلومتر راه اصلی است.

داعی درباره آخرین وضعیت باند‌های دوم استان گفت: مجموع پروژه‌های دوبانده سازی استان ۲۴۲۱ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۷۵۱ کیلومتر آن دوبانده شده و  ۵۹۰ کیلومتر با متوسط پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصدی در دست اجرا است.

 

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی افزود: امسال هدف گذاری شده تا ۱۱۳ کیلومتر باند دوم تا پایان سال زیر بار ترافیک برود که تاکنون ۴۰ کیلومتر آسفالت و ۳۲ کیلومتر دیگر آماده آسفالت است.

 

 

 

ورود سامانه بارشی به خراسان جنوبی/۲

سامانه بارشی از پنجشنبه شب تا جمعه وارد جو خراسان جنوبی می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: این سامانه بارشی با احتمال رعد و برق از سمت جنوب استان (شهرستان نهبندان) وارد می‌شود.
نخعی افزود: مطابق با الگوی نقشه‌ها به تناوب تا پایان هفته جاری افزایش ابر و وزش باد نیز در استان پیش بینی می‌شود.
وی گفت: به لحاظ شرایط دمایی امروز و امشب انتظار می‌رود از شدت سرما و یخبندان شبانه کاسته شود.
کارشناس هواشناسی استان همچنین از افزایش محسوس دمای کمینه هوا برای روز پنجشنبه خبر داد.
نخعی افزود: در شبانه روز گذشته سردترین نقطه استان سربیشه با کمینه دمای منفی ۱۰ درجه و گرمترین نقطه دهسلم نهبندان با بیشینه دمای ۲۱ درجه سلسیوس بود.

 

 

 

 

خراسان جنوبی، هفته آینده میزبان پیکر مطهر ۴ شهید گمنام/۲-۳

همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، پیکر ۴ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در شهر‌های بیرجند و نهبندان تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ، سن این شهدا را ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۴ سال اعلام کرد و گفت: این شهدا در عملیات‌های کربلای ۵، والفجر مقدماتی و بدر در مناطق شلمچه، فکه و شرق دجله به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

سرهنگ فلاحی مرکز هوافضای سپاه انصارالرضا، پایگاه شکاری نیروی هوایی و روستای چاهداشی را میزبانان پیکر ۴ شهید گمنام اعلام کرد.

هم اکنون در ۵۹ نقطه خراسان جنوبی، ۱۳۸ شهید گمنام دفن شده اند.
ماه گذشته هم هویت ۶ شهید گمنام استان شناسایی شد.

 

 

 

 

شهردار فردوس:

حوزه حمل و نقل شهرداری فردوس برای اولین بار بودجه مستقل گرفت

حوزه حمل و نقل شهرداری فردوس برای اولین بار بودجه مستقل گرفت

فردوس- شهردار فردوس گفت: برای اولین بار به سازمان حمل و نقل عمومی این شهرداری ۴۷۵ میلیون تومان به عنوان بودجه مستقل اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین اکبری عصر دوشنبه در آئین تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل عمومی فردوس و حومه افزود: با شیوع کرونا بسیاری از حوزه‌های خدماتی دچار مشکل شدند ولی حوزه حمل و نقل عمومی شهر فردوس بسیار خوش درخشید و خطر را به جان خریدند و در خدمات دهی به شهروندان کاستی و یا کوتاهی نکردند.

وی تاکید کرد: توجه به این حوزه مهم از اولویت‌های مهم شورای اسلامی و شهرداری است و بر این اساس برای اولین بار بودجه مستقلی به حوزه حمل و نقل عمومی شهر فردوس اختصاص دادیم.

وی عنوان کرد: از مجموع بودجه ۴۷۵ میلیون تومانی این حوزه ۱۰۰ میلیون تومان از محل درآمد پارکبان‌ها، ۱۷۵ میلیون تومان از محل صدور و تمدید پروانه‌های رانندگان و ۲۰۰ میلیون تومان نیز از بودجه شهرداری کمک خواهد شد.

اکبری به محل هزینه این بودجه نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰ میلیون تومان در جهت حمایت از ناوگان حمل و نقل شهر فردوس، ترویج فرهنگ ترافیک و آموزش شهروندی، ۱۰۰ میلیون تومان ویژه تجهیزات مرکز کنترل ترافیک و بهسازی پایانه مسافربری، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پارکبان، ۶۵ میلیون تومان جهت خرید ملزومات ترافیکی و ۱۵۰ میلیون تومان نیز در راستای خرید نرم افزار کارت خوان و تاکسی متر هزینه خواهد شد.

شهردار فردوس با بیان اینکه یکی از گلایه‌های مهم شهروندان اضافه دریافتی کرایه تاکسی‌های درون شهری است گفت: با راه اندازی این نرم افزار کرایه‌ها بر اساس تاکسی متر و میزان پیمایش مشخص و به صورت عادلانه توسط رانندگان دریافت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۷ دستگاه تاکسی زرد، ۱۵ مینی بوس و ۲ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فردوس و حومه فعال و مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.

اکبری از راه اندازی سامانه ۱۳۳ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه پاسخ گویی خودکار به شهروندان به منظور نظارت بر تاکسیرانی و دریافت انتقادات و پیشنهادات میسر خواهد شد.

شهردار فردوس از پرداخت یارانه ویژه به چندین مسیر کم مسافر شهر فردوس شامل: ربانی املشی، حافظ و تأمین اجتماعی خبر داد و افزود: رانندگانی که حاضر به خدمات دهی در این مسیرها شوند هر ماه یارانه دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به طرح‌های تشویقی در حوزه حمل و نقل درون شهری گفت: ماهیانه به دو نفر از رانندگانی که بیشترین پیمایش و خدمات دهی به شهروندان را داشته باشند کارت نقدی ۵۰۰ هزارتومانی اهدا خواهد شد.

حمید حلاج مقدم فرماندار فردوس نیز با بیان اینکه شبکه حمل و نقل مسافر در ایام کرونا آسیب‌های زیادی دید گفت: علیرغم اینکه تمهیدات دولت و تسهیلات کرونایی گره‌ای از مشکلات این قشر زحمتکش باز نکرد، با این وجود رانندگان متعهد هیچ گاه خدمات دهی به شهروندان را متوقف نکردند.

در این مراسم از ۱۱ راننده پیشکسوت که سه نفر از آنها بیش از ۴ دهه فعالیت داشته‌اند، ۲۲ راننده که ماهیانه بیشتر از ۶ هزار کیلومتر پیمایش داشته‌اند و ۴۲ راننده دیگر با لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

بیرجند- طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب اگر چه با هدف توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن در حال اجرا است اما در این مسیر ناکام و تشنه لب مانده و بیشترین فشار به کشاورزان وارد شده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: داستان خشکسالی، با اینکه تکراری است و به نظر می‌رسد با توجه به وخامت اوضاع، باید هر سال گریه کن جدیدی داشته باشد، اما انگار تنها گریه‌کنان این مصیبت عظمای کشاورزان و دامداران هستند.

سندهای فراوانی با رویکردهای کاهش بحران خشکسالی طی این سال‌ها نوشته شده، از طرح احیا و تعادل بخشی آب با چندین بند و تبصره گرفته تا سند سازگاری با کم آبی، اما واقعیت آمار در جا به جایی آب دشت‌ها و یا واسپاری آب به صنایع سنگین نشان از وجود ضعف مدیریت بحران خشکسالی دارد.

طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور با هدف توقف روند اضافه برداشت و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی، در جلسه پانزدهم شورای‌عالی آب کشور به تاریخ ۲۵ شهریور ۹۳ تصویب شد.

این طرح که کلیات آن توسط وزارت نیرو ارائه شد، ابتدا به‌صورت مصوبه‌ای تحت عنوان «برخورد قانونی با برداشت‌های غیرمجاز» تصویب شد، چرا که گفته می‌شد در دوره‌ای روند افسار گسیخته‌ای در حفر چاه‌های غیر مجاز در دشت‌های کشور را داشتیم، و نهایتاً تبدیل به طرحی مشتمل بر ۱۵ پروژه شد.

این ۱۵ پروژه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که همه جنبه‌های مدیریت منابع آب زیرزمینی را شامل شود. اقدامات پیش‌بینی شده در این طرح، هم به مدیریت عرضه (جایگزینی پساب با چاه‌های کشاورزی، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب و آبخیزداری) پرداخته و هم مدیریت تقاضا (نصب کنتور، انسداد چاه‌های غیرمجاز) را تحت پوشش قرار می‌دهد.

همچنین اقدامات سلبی (استقرار گروه‌های گشت و بازرسی) در آن دیده شده و اقدامات ایجابی (ایجاد و استقرار تشکل‌های آب‌بران و بازار محلی آب) در آن لحاظ شده است.

در این طرح برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، وظایف وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صمت و کشور مشخص شده است تا دیگر عاملی به نام عدم‌هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها مانعی برای تحقق اهداف طرح نباشد.

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

آئین نامه نامنحوس

اما این طور که معلوم است دولت با توجه به مقوله‌های تکراری کمبود اعتبار، بخش عمده این طرح را از فشار به کشاورزان عملیاتی کرده است.

به عنوان مثال در آئین نامه اجرایی بند ه تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور تصویب نامه‌ای را مصوب کرده است که در ماده ۴ آن این طور آمده است: مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها (تا سقف دویست (۲۰۰) ریال) به صورت زیر تعیین می‌شود: یک درصد درآمد هر هکتار کشت غالب در هر محدوده مطالعاتی / شهرستان تقسیم بر میانگین نیاز آبی هر هکتار کشت غالب در همان محدوده / شهرستان.

این فرمول متمم‌هایی نیز دارد اما جالب است که در زمان استخراج فرمول همه در فکر بهترین راه کسب درآمد از کشاورزان بهره بردار چاه‌های کشاورزی بودند.

پرداخت هزینه ۱۰ میلیونی برای کشاورز مقدور نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجمن‌های صنفی در بیشتر شهرستان‌های استان به عنوان مثال در شهرستان نهبندان این عددی که مسئولان ۲۰۰ ریال تعیین کردند فقط می‌تواند ۴۰ ریال باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع را از طریق نماینده‌ها پیگیری شده و امیدواریم به نتیجه برسد، گفت: با توجه به هزینه‌های کشاورزان و البته خسارتی که به تولید باغداران وارد شده پرداخت هزینه‌های ۱۰ تا ۱۲ میلیونی برای بسیاری از آنها مقدور نیست.

واگویه های کشاورزان نشان می‌دهد، که باید همه طرح‌ها و برنامه‌ها و همینطور کمبود اعتبار دولت برای حفظ آب از جیب کشاورزان پرداخت شود،

در بخش دیگری از این تصویب نامه در ماده ۷ آن آمده است: شرکت مدیریت منابع آب ایران موظف است به منظور تحقق برنامه‌ها و اهداف مرتبط در احیا، تعادل بخشی و بهبود بهره‌برداری آب در سقف ۷۰ درصد مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه سهم اعتبارات هر استان را در قالب موافقتنامه مبادله‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت پرداخت خسارت نَکشت به کشاورزان همان منطقه و برای تحقق اهداف برنامه‌های تعادل بخشی، بهبود بهره‌برداری آب و انجام مطالعه در دشت‌هایی که با فرونشست زمین مواجه هست و یافتن راه‌کارهای پیشگیری و برگرداندن آن به شرایط قبل اختصاص دهد.

از ۳۰ درصد باقیمانده مبالغ دریافتی موضوع این آئین‌نامه در چارچوب موافقتنامه متبادله، ۵۰ درصد در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جهت حفظ و احیای آبخیزداری و ۵۰ درصد مابقی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب قرار می‌گیرد.

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

سر بی کلاه کشاورزان استان از خسارت نَکشت

بر این اساس انگار قرار بوده با خسارت نًکشت، در هر استان اتفاق‌هایی بیافتد اما دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان از سر بی کلاه کشاورزان خراسان جنوبی در برنامه‌های نکشت خبر داد و بیان داشت: تعریف ساده خسارت نکشت یعنی به کشاورز ما در دشتی که مشکل دارد به عنوان مثال دشت سرایان، پول بدهند که از این چاه برای مدتی آب برداشت نکند.

علی رومنجانی ادامه داد: این عدم برداشت در فاصله‌های زمانی مختلف نیز به تعادل آب‌های زیر زمینی کمک می‌کند.

وی افزود: این خسارت نَکشت در حالی که در دیگر استان‌ها اجرایی شده، اما متأسفانه هنوز در استان ما عملیاتی نشده و فقط از کشاورز خواسته می‌شود تا ساعات برداشت آب را کم کند.

وی تاکید کرد: کشاورزان ما بر اساس اسناد و مدارک و شواهد عینی از سال ۹۲ تاکنون سهم خود را برای اجرای طرح تعادل بخشی با کاهش ۵۰ درصد برداشت ادا کردند تا جایی که بیشتر زمین‌های کشاورزی ما با تغییر الگوی کشت تبدیل به باغ شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی حتی در اجرای کنتور گذاری هوشمند در کشور پیش گام بوده است اضافه کرد: به واسطه این کنتور گذاری ها و کنترلی که برای برداشت آب بوده، در سال ۹۲ که برداشت آب کشاورزان ۷۱۰ میلیون متر مکعب گزارش شده، در سال زراعی گذشته به ۵۰۰ میلیون متر مکعب و حتی در برخی دشت‌ها کمتر از این رقم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان حداکثر همکاری را در خصوص عدم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی داشته‌اند تصریح کرد: اما باید پرسید در قبال این همت کشاورزان مسئولان ما در شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در بحث تعادل بخشی تا چه حد به تعهداتشان عمل کردند؟

رومنجانی بحث استفاده از فاضلاب‌ها، آبخوان داری مطلوب در دشت‌ها، کنترل مسیل‌ها، آبیاری‌های قطره‌ای، بحث خرید چاه‌های کم بازده و… را جز کارهایی عنوان کرد که در استان بسیار اندک و یا اصلاً انجام نشده است.

برای تعادل بخشی همه پای کار باشند

وی اضافه کرد: اگر قرار است تعادل بخشی داشته باشیم باید همه سهم خود را از این موضوع انجام دهند نه اینکه فقط برای کاهش مصرف آب کشاورزان برنامه داشته باشیم. باید همه در کنار هم برای حفظ آب تلاش کنیم.

دبیر اجرایی نظام کشاورزی از چالشی مهم در استان سخن گفت: چالش جا به جایی آب دشت‌ها از کشاورزی به معدنی و صنعتی که در واقع می‌تواند ممات و حیات دشت‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد.

وی بیان کرد: بارها مشاهده شده در همین دشت‌های ممنوعه در حالی که چاه کشاورزی را کنتور گذاری کردند و ساعت برداشتش را محدود کردند به یک معدن و یا صنعت آب می‌دهند.

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

وی اضافه کرد: برای کشاورزان به شدت سخت‌گیری می‌شود و میزان بهره برداری را از پروانه‌ها کم می‌کنند، اما در آن روی سکه به جای حفظ آبی که برداشت آن را از کشاورز سلب کرده‌اند، تلاشی نمی‌شود و آن را با قیمت ارزشمند به دیگری می‌فروشند.

وی تصریح کرد: این رفتار باعث عدم اعتماد کشاورزان به برنامه‌های تعادل بخشی شده است، چراکه ما معتقدیم هر واگذاری جدیدی که قرار است برای آب دشت‌ها انجام شود حتی نیم لیتر، باید به ازای آن آب از کشاورز خریداری شود.

برای کشاورزان به شدت سخت‌گیری می‌شود و میزان بهره برداری را از پروانه‌ها کم می‌کنند، اما در آن روی سکه به جای حفظ آبی که برداشت آن را از کشاورز سلب کرده‌اند، تلاشی نمی‌شود و آن را با قیمت ارزشمند به دیگری می‌فروشندوی توضیح داد: اگر قرار باشد از هر چاه چند لیتر کم کنند و در جای دیگری آن را بفروشند که جز ظلم نمی‌توان نام دیگری برای آن گذاشت، بنابراین لازم است متولیان آب استان در تصمیمات خود همانگونه که برای کاهش برداشت‌ها روی کشاورزان حساب می‌کنند در اینگونه موارد نیز کشاورزان را مورد توجه قرار دهند.

ما طالب پیشرفت استانیم

وی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم به معدن و صنعت آب ندهید اما می‌خواهیم همان طور که در کاهش برداشت‌ها ما را هر سال سهیم می‌کنید در تصمیم گیری هایتان برای واگذاری آب به حق کشاورزان هم احترام بگذارید.

وی ادامه داد: کشاورزی که همه دارایی‌اش را با این کاهش‌ها از دست داده، از طرفی از آسمان هم بارانی نمی‌بارد که لااقل اندکی از زخم خشکسالی کم کند باید درد نداری‌اش را چطور جبران کند؟

وی پیشنهاد کرد: تنها راه نجات کشاورزی که از او خواسته شده برداشت آب نداشته باشد این است که دولت از کشاورز آب را بخرد، به این ترتیب هم زندگی کشاورزان به قحطی نمی‌رسد، هم استان در بخش‌های صنعتی و معدنی پیشرفت می‌کند.

مجوزهای میلیونی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: برای مجوز برداشت از کشاورزان که برخی از آنها بیش از دو تا سه دهه است در حال فعالیت هستند هزینه‌های میلیونی از جمله برای برق و تجهیز چاه، لوله گذاری‌های درختکاری و غیره و حالا با کاهش این برداشت در حال گرفتن سرمایه کشاورز هستند.

وی تنها راهکار کنترل مطلوب آب دشت‌ها را تعامل دولت با کشاورزان دانست و گفت: در استان ما سند سازگاری با کم آبی بدون حضور و نظر حتی یک کشاورز یا نماینده کشاورزان تدوین شد.

رومنجانی ادامه داد: این سند سازگاری در شورای حفاظت آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان تنظیم شده است و مقرر شده هر سال برداشت آب چاه‌ها مقداری کاهش یابد تا در طی ۵ سال یک درصد کلی کاهش برداشت داشته باشیم.

به گفته وی بر اساس این سند در دشت سرایان، سده، طبس و قاین باید تا ۵۰ درصد، نهبندان ۱۸، سربیشه ۴۴، بشرویه ۴۶، فردوس ۴۷ و بیرجند ۴۴ درصد کاهش یابد، به عنوان مثال در دشت سرایان اگر حجم برداشت پروانه‌ای ۳۰ لیتر در ثانیه است به ۱۵ لیتر در ثانیه می‌رسد.

رومنجانی گفت: در سایر محدوده‌های استان نیز به همین ترتیب کاهش‌هایی را برنامه‌ریزی کردند که این برنامه‌ریزی ها با اقداماتی مانند جا به جایی آب دشت‌ها پازلی را شبیه است که در هنگام تکمیل آن چندین قطعه مهم آن گم شده است.

به گفته وی به این ترتیب حتی حق مالکیت چاه‌های کشاورزی نیز در هاله‌ای از ابهام است.

آن روی سکه طرح احیا و تعادل بخشی آب/خشکسالی و ضعف مدیریتی

حق مالکیت چاه‌های کشاورزی

در بحث مخدوش شدن حق مالکیت‌ها نایب رئیس نظام صنفی کشاورزان خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر به نکته مهمی اشاره کرد و بیان داشت: طی سال‌های گذشته خشکسالی‌ها و انواع حوادث غیر مترقبه باعث شده برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی تغییر کند. این در حالی است که بسیاری از کشاورزان برای احیای زمین کشاورزی و استفاده از این چاه‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های فراوانی شدند.

محمدرضا خزاعی گفت: سند مالکیت برخی از این چاه‌ها مربوط به سال ۱۳۴۰ است، در سال ۱۳۶۲ دولت مصوب کرد که آب انفال است و با اینکه سندهای مالکیت زیادی بعد از انقلاب برای مالکان صادر شده بود این سندها بدون هیچ توضیحی ناپدید شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب حق مالکیت‌های کشاورزی اطمینان برای ادامه کار و همه آنچه مربوط به سالیان سال تلاش و زحمت کشاورز بوده است زیر سوال می‌رود.

وی نیز مدعی است: اگر قرار است برای دشت‌های استان اتفاق خوبی بیافتد نباید این اتفاق خوب فقط از جیب کشاورزان برود و می‌پرسد آیا کنترل و نظارتی که روی چاه‌های کشاورزی است را برای سایر بخش‌ها نیز مورد توجه قرار می‌دهند؟

حال وقتی به صورت جداگانه هریک از اقدامات ۱۵ گانه طرح احیا و تعادل‌بخشی مورد بررسی قرار می‌گیرد مشاهده می‌شود که روند پیشرفت این پروژه‌ها بسیار متفاوت است؛ درحالی‌که برخی پروژه‌ها پیشرفت بالای ۹۰ درصد داشته است.

پروژه‌هایی هم وجود دارند که عملاً هیچ پیشرفتی در آنها مشاهده نمی‌شود. برای مثال استقرار گروه‌های گشت و بازرسی تقریباً در همه دشت‌های کشور انجام شده و هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ تیم گشت و بازرسی فعال هستند. اما پروژه ساماندهی بازار آب، حتی در دشت‌های پایلوت هم به نتیجه نرسیده و عملاً متوقف است.

آیا عامل عدم‌پیشرفت پروژه‌هایی نظیر ایجاد تشکل‌های آب‌بران و ساماندهی بازار آب، کمبود اعتبار است؟

گفتنی است دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: میزان کسری تجمعی ذخیره آب‌های زیرزمینی ایران به بیش از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب رسیده که تنها حدود ۱۰۵ میلیارد مترمکعب از این رقم مربوط به ۱۷ سال اخیر و ۱۸ میلیارد مترمکعب آن مربوط به پنج سال اخیر است.

این یعنی طرح احیا و تعادل بخشی نه تنها به آن نقطه روشن نرسیده بلکه در این مسیر ناکام و تشنه لب مانده است و تنها کشاورزان عامل خشکسالی معرفی شدند.

کلینیک تخصصی در سربیشه با مشارکت خیرین در حال ساخت است

کلینیک تخصصی در سربیشه با مشارکت خیرین در حال ساخت است

 مدیر اجرایی شورای خیرین سلامت شهرستان سربیشه گفت: کلینیک تخصصی بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) سربیشه با اعتبار ۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین در حال ساخت است.

 مرتضی آصفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه با زیربنای ۶۱۷ متر مربع، ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجموع اعتبار آن ۶ میلیارد تومان برآورد شده که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم مجمع خیرین و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سهم دولت است.

وی با اشاره به مشارکت خیرین در سایر طرح‌های عمرانی حوزه بهداشت و درمان شهرستان سربیشه در ۲ سال گذشته گفت: مرکز خدمات جامع سلامت امام حسین (ع) با اعتبار حدود ۲ میلیارد تومان توسط مجمع خیرین سلامت استان خراسان جنوبی در این شهرستان احداث و تکمیل شده است.

مدیر اجرایی شورای خیرین سلامت سربیشه اظهار داشت: ساختمان اکسیژن‌ساز بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) نیز به همت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و خیرین به‌صورت مشارکتی تکمیل شد و ساختمان اورژانس ۱۱۵ ماهیرود با همت یکی از خیرین سلامت و با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی در حال ساخت است.

وی افزود: کمک به تامین زمین، برق و گاز اورژانس جاده‌ای حسین‌آباد غیناب توسط مجمع خیرین سلامت شهرستان در دستور کار قرار دارد و اجرای پروژه برعهده دولت است.

آصفی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال کمک خیرین در شورای خیرین سلامت شهرستان سربیشه جمع‌آوری و هزینه شد گفت: از مجموع این کمک‌ها بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) سربیشه، مراکز بهداشتی درمانی درح و امام حسین (ع)، ۵۱۰ میلیون تومان در راستای اقدامات عمرانی، ۱۰۰ میلیون تومان هرینه درمان و سبد غذایی بیماران صعب‌العلاج و بقیه صرف خرید تجهیزات سرمایه‌ای شده یا در حساب شورا موجود است.

وی عنوان کرد: احداث ساختمان دیالیز و نیاز به یک دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) سربیشه، تکمیل مرکز جامع سلامت ماخونیک، تکمیل اورژانس جاده‌ای حسن‌آباد غیناب، کمبود سه دستگاه آمبولانس، کمبود برخی پزشکان متخصص از جمله متخصص بیهوشی و جراحی از نیازمندی‌ها و کمبودهای شهرستان سربیشه در بخش بهداشت و درمان است.

 

 

۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در نهبندان اجرا شد

۱۰ پروژه بازآفرینی شهری در نهبندان اجرا شد

فرماندار نهبندان گفت: از اعتبارات ستاد ملی بازآفرینی شهری، ۱۰ پروژه با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سال ۹۷ تا ۹۹ در این شهرستان تعریف شده که تاکنون هفت میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

مجید بیکی روز دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری نهبندان افزود: از سال ۹۷ تاکنون ۶ پروژه بازآفرینی شهری با اعتبار پنج میلیارد تومان در این شهرستان اجرا شده و چهار پروژه بازآفرینی دیگر در دست اجراست.

وی گفت: برای سال جاری و سال آینده هم پروژه‌های جدید در حوزه بازآفرینی شهری در شهرستان نهبندان تعریف خواهد شد و بازآفرینی شهری برنامه مطلوبی برای هویت‌بخشی به سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده است.

فرماندار نهبندان اظهار داشت: در حوزه بازآفرینی شهری کارهای پراکنده انجام می‌شد اما اکنون این ستاد نسبت به بهینه‌سازی، احیا و ایجاد زیرساخت‌های جدید در محلات قدیمی و تاریخی ماموریت دارد.

وی با بیان اینکه محیط‌های نامناسب در بافت‌های قدیمی سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود گفت: توجه به محلات قدیمی سبب برقراری عدالت اجتماعی در توزیع خدمات است لذا شهرداری باید توزیع مناسبی داشته باشد چراکه در برخی محلات نامناسب، مخروبه و تاریک، فضا برای بزهکاری ایجاد می‌شود.

بیکی افزود: دستگاه‌های اجرایی که سهم مشارکت در ستاد بازآفرینی شهری داشته‌اند تاکنون سهم خود را به اندازه کافی انجام نداده‌اند، ادارات کتابخانه عمومی، بهزیستی، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شهرداری و شورا باید اقدامات لازم را با هماهنگی شهرداری برای خانه محله داشته باشند تا خانه محله در فرصت مناسب به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: مرمت آسبادهای نهبندان به عنوان یک اثر تاریخی باید در اولویت کاری باشد همچنین برگزاری میز خدمت در بافت‌های فرسوده شهری در راستای رضایت بیشتر مردم باید برگزار شود.

 

 

 

آبی که مثل آب خوردن به هدر می‌رود/۷

هدر رفت آب در خراسان جنوبی ۱۰ درصد از میانگین کشوری بیشتر است که بخش اعظم آن به دلیل فرسودگی شبکه‌ای است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کوچه‌هایی در شهرستان درمیان وجود دارد که آب در آن جاری است، اما این آب نه روان آب و نه آب جاری شده از قنات روستاست بلکه به صورت ناباورانه چندین سال است که آب حاصل از ترکیدگی لوله‌ها در کوچه‌ها جاری است.

۲۲ سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم از یک طرف تعدادی از روستاییان استان منتظر رسیدن یک تانکر آب هستند، اما در آن طرف دیگر آب حاصل از ترکیدگی لوله‌ها به راحتی به هدر می‌رود.

هدر رفت آب تنها متخص یک نقطه و روستای خاص در استان نیست.

یکی از شهروندان گفت: مسئولین می‌گویند کمبود آب داریم، اما چرا کاری نمی‌کنند ، لوله‌های آب روستایی فرسوده شده و همه جا شاهد ترکیدگی لوله‌ها هستیم،در برخی از مناطق ۲۲ سال از عمر لوله‌های آب می‌گذرد.

۳۳ میلیون متر مکعب آب شرب به صورت سالانه سهم روستا‌های استان است این در حالی است که هدر رفت آب در خراسان جنوبی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

این مقدار هدر رفت آب معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تانکر ده هزار لیتری است که در طول یک سال به هدر می‌رود.

شهرستان درمیان سرآمد هدر رفت آب در استان است.

یکی از شهروندان شهرستان درمیان گفت: در خانه هایمان آب پیدا نمی‌شود، اما ۲۴ سال می‌شود که مثل آب خوردن آب از وسط کوچه هایمان هدر می‌رود.

زندگی‌هایی که به پای آب هدر می‌رود

هدر رفت آب در مناطق روستایی استان به خانه خسارت وارد کرده است.

یکی از روستاییان گفت: از ابتدای امسال تاکنون برای سومین بار خانه هایمان را با گچ و رنگ درست کرده ایم.

او گفت: مسئولین از ما می‌خواهند که آب را هدر ندهیم، اما وقتی زندگیمان به پای آب هدر می‌رود چه کنیم، هر چه سریع‌تر باید فکری به حال ترکیدگی لوله‌های آب شود.

گستردگی وسعت استان و نبود تیم‌های های نظارتی کافی برای جلوگیری از هدر رفت آب درد دیگر این بحران در استان است.

هر متر مکعب از این آبی که در لوله‌ها جریان دارد ۳ هزار و ۳۰۰ تومان برای دولت آب خورده است.

دولت هر ساله حدود ۱۰۹ میلیارد تومان برای تامین آب روستا‌های استان هزینه می‌کند که به خاطر فرسودگی لوله‌ها ۴۰ درصد آب یعنی سالانه حدود ۴۶ میلیارد تومان از اعتبار دولتی به هدر می‌رود.

کاهش هدر رفت آب با اعتباری بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان

امامی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های مهم استان بحث کاهش هدر رفت آب در شبکه‌ها است، که بخش اعظم آن به دلیل فرسودگی شبکه‌ای است.

او گفت: برای کاهش هدر رفت آب، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش شهری و روستایی مورد نیاز است که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی برنامه ریزی شده تا روند هدر رفت آب به سرعت کاهش یابد.

امامی گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۶ درصد در شبکه‌های آب روستایی و ۳ درصد در شبکه‌های شهری کاهش هدر رفت آب را داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بخش روستایی حدود ۵۰ کیلومتر و در بخش شهری حدود ۳۸ کیلومتر از شبکه‌های آب تعویض شده است.

او گفت: طی دو سال آینده هدر رفت آب در استان به کمتر از ۲۵ درصد می‌رسد.

 

 

 

تکمیل یادمان شهدای گمنام در بوستان پروفسور معتمدنژاد لنگ تامین اعتبار

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت:تکمیل یادمان شهدای گمنام‌در بوستان پروفسور معتمد نژاد بیرجند نیازمند اعتبارات جدید است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خانزاد معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت:از سال ۹۸ استارت یادمان شهدای گمنام در بوستان پروفسور معتمد نژاد زده شده، ولی رقم اختصاصی در آن زمان با توجه به افزایش قیمت‌ها بااین زمان روند کار را کند کرده است.

اوگفت:در حال حاضر مرحله سفت کاری انجام شده و درصورت تخصیص جدید کار پیش خواهد رفت.

خانزادگفت:اعتباری که در چند سال پیش بوده یک میلیارد و ۷۰۰ بوده که اکنون به بیش از دومیلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۵۵۰میلیون اختصاص داده شده است.

ناصری فرماندار بیرجند گفت:اعتبار تکمیلی این پروژه باید از محل اعتبارات شهرداری تامین شود و تزریق بودجه باید هرچه سریعتر انجام شود.

او گفت:باید شهرداری نهایت همکاری را انجام بدهد و از محل اعتبارات داخلی مجوز شورا گرفته شود تا این پروژه در دهه فجر تکمیل و تحویل داده شود.

سرهنگ فلاحی مدیر کل حفظ نشر وارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت:در مورد تکمیل دانشنامه دفاع مقدس دراستان ضعف آرشیو سازی در ادارات به شدت وجود دارد.

او گفت:باتوجه به اینکه اسناد ومدارک طبق ضوابط و مقررات ادارات بعد از پنج سال ازبین می رود انجام کار را با مشکل مواجه کرده است.

سرهنگ فلاحی گفت:آنچه که تاالان دربحث دانشنامه دفاع مقدس انجام شده تشکیل شورای هماهنگی بوده که درهمه شهرستان ها صورت گرفته و جمع آوری مداخل هم انجام شده است.

مدیر کل حفظ نشر وارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت:بحث مداخل ادارات بسیار مهم است که در این رابطه بزرگترین مشکل وجوددارد که نیاز به ورود جدی شخص فرماندار است البته در بحث جغرافی هم مشکل هست ک زیاد چشمگیر نیست.

او گفت: باتوجه به اینکه که در دفاع مقدس حضورنداشتیم و مدرک و اسناد وجودندارد و بااین شرایط مداخل ادارات نوشته نخواهد شد.

سرهنگ فلاحی گفت:مداخل گروه فرهنگی و شهدا انجام شده وازاین دو گروه مشکلی نداریم.

ناصری فرماندار بیرجند درخصوص این مشکل گفت:کل مداخل برای فرمانداری فرستاده شود تا براساس وضعیت مداخل به ادارات ابلاغ وتکلیف شود.

اوگفت:باید دقیقا مشخص شود که چه اطلاعاتی ازادارات لازم داریم تامدیران راموطف به جمع آوری آن کنیم .

ناصری گفت:اگر بعضی ازمدارک ادارات کمترباشد می شود از راویان آن دوره کمک گرفت تا با مصاحبه شفاهی این مداخل تکمیل شود.

 

 

 

افزایش ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندان‌های خراسان‌جنوبی/۷-۴

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندانهای خراسان جنوبی زیاد است، گفت:جرم ۸۱ درصد زندانیان استان مرتبط با مواد مخدر است.

افزایش ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندان‌های خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی امروز در نشست ویدئو کنفرانسی شورای عالی قوه قضائیه، اظهار داشت: باید در ارزیابی‌ و مقایسه‌ها به مواردی از جمله نیروی انسانی توجه شود.

وی با بیان اینکه در شاخصه های ارزیابی عملکرد استان‌ها باید یک بازنگری جدی به عمل بیاید، افزود: نه اینکه ارزیابی‌های موجود لازم نیست، لازم است اما کافی نیست.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه نوع پرونده‌ها نیز در استان‌ها و رسیدگی متفاوت است، گفت: نوع پرونده‌ها ایجاب میکند که شاخص خراسان جنوبی بین شاخص استان‌ها مقداری پایین بیاید که آن نیز رسیدگی کردن به پرونده‌های مربوط به مواد مخدر است.

وی تبیین کرد: نحوه رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر با سایر پرونده ها متفاوت است؛ باید عمیق بررسی و تمام جنبه های قضایی آن مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ورود زندانیان جرائم مواد مخدر به زندان‌های خراسان جنوبی زیاد است، اظهار داشت: ۸۱ درصد از زندانیان استان ما زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر هستند و فقط ۱۹ درصد زندانیان مربوط به جرائم دیگر است.

حجت الاسلام حمیدی بار دیگر با تاکید بر بازنگری در شاخص ها، گفت: این قطعا شاخص عملکرد ما را در مدیریت زندانی پایین می آورد و در مرخصی دادن به زندانی ها یا سایر مسائل ما را تحت تاثیر خودش قرار میدهد.

وی به مقایسه میزان کشفیات مواد مخدر طی ۹ ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته پرداخت و افزود: در سال گذشته طی ۹ ماه ۵۹ تن مواد مخدر در استان کشف شد که امسال در این مدت به ۶۰ تن رسیده است.

حجت الاسلام حمیدی از رشد ۴۵ درصدی افراد دستگیر شده به جرم مواد مخدر طی ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: همچنین در این مدت شاهد رشد ۲۸ درصدی تشکیل پرونده های مربوط به مواد مخدر در استان نسبت به سال قبل بودیم.

وی با بیان اینکه طی ۹ماه امسال ۱۴۳۲ دستگاه خودرو نیز توقیف شده، بیان داشت: پرونده هایی که در حال حاضر در بحث اجرای احکام داریم نیز نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد دارد.

 

 

 

موافقت سازمان تامین اجتماعی با ایجاد شعبه مستقل در سربیشه

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: ایجاد شعبه تامین اجتماعی مستقل در شهرستان سربیشه به تصویب هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی کشور رسید.

خواسته 20 ساله دیار روستاهای شگفت انگیز محقق شد/ موافقت سازمان تامین اجتماعی با ایجاد شعبه مستقل در سربیشه

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مطالبه ۲۰ سال بیمه شدگان تامین اجتماعی و کارگاه و واحدهای تولیدی این شهرستان بود که طی این سال ها خواستار ایجاد شعبه ای مستقل برای انجام امور خویش و جلوگیری از رفت و آمدها به مرکز استان( بیرجند) بودند و اکنون بعد از یک سال و نیم پیگیری نماینده نهبندان و سربیشه بالاخره این خواسته مردمی محقق شد و سربیشه نیز با تصویب هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی کشور صاحب شعبه تامین اجتماعی مستقل می شود.

«مصطفی نخعی» نماینده نهبندان و سربیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اعلام کرد و گفت: این شهرستان‌ها همه شاخص های بهره مندی از شعبه مستقل تامین اجتماعی یعنی وسعت، جمعیت و فعالیت کارگاه‌های اقتصادی و اجتماعی را داشت اما با این که بیمه شدگان تامین اجتماعی در سربیشه متناسب با آمارها و شاخص های این سازمان بود اما تاکنون از این مزیت بی بهره بود.

وی با بیان این که بهره مندی از شعبه مستقل تامین اجتماعی  خواسته ۲۰ ساله مردم سربیشه بود افزود: طی این سال ها به دلایلی که بهتر است در مورد آن سخنی به میان نیاید این خواسته مردمی محقق نشد

وی به پیگیری های متعدد از زمانی که نماینده مردم این شهرستان شده اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت بارها با مدیران سازمان تامین اجتماعی و معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه و حضوری این خواسته مطرح شد که بالاخره طی آخرین پیگیری ها قرار براین شد که هئیتی از سازمان تامین برای تهیه گزارش از تعداد بیمه شدگان و کارگاه های اقتصادی این شهرستان به سربیشه سفر کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هیئت سازمان تامین اجتماعی به سربیشه و تهیه گزارش مثبت دراین زمینه اضافه کرد: در سفر این هئیت مشخص شد که تعدادی کارگاه اقتصادی در شهرستان فعال است که لیست بیمه آن ها از بیرجند رد می شود و تعداد بیمه شدگان هم در سربیشه به حد نصاب برای ایجاد شعبه می رسد.

به گفته نخعی این اتفاق در حالی رخ داد که اکنون دولت به فکر کوچک سازی ست کمتر با ایجاد ارگان ونهاد جدیدی موافقت می کند.

 

 

 

دو هزار و ۷۷ واحد مسکن طرح اقدام ملی در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

دو هزار و 77 واحد مسکن طرح اقدام ملی در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۷۷ واحد مسکن درطرح اقدام ملی مسکن وارد فاز اجرایی شده است گفت: در حال حاضر به جز بیرجند در دیگر شهرهای استان جانمایی اراضی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

وحید داعی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با بیان اینکه از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی مسکن در سراسر کشور سهمیه خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده است اظهار داشت: یک هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و یک هزار و ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

وی افزود: با وجود سهمیه ابلاغی یک هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، اراضی برای بهره‌مندی سه هزار و ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار در استان تأمین شد که تا مهر امسال سه هزار و ۲۲۷ واحد دارای قرارداد ساخت شده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اراضی به میزان ۵۰.۵ هکتار برای ساخت سه هزار و ۴۱۶ واحد تأمین شده است ادامه داد: در حال حاضر در این شهرها نیز ۲ هزار و ۵۲۳ واحد، قرارداد ساخت دارند.

تاکنون ۲ هزار و ۷۷ واحد در خراسان جنوبی وارد فاز اجرا شده که علاوه بر این اقدامات، ۲۸۲ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد، اراضی به‌صورت رایگان واگذار شده که حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است.

داعی با اشاره به ثبت‌نام ۱۵ هزار و ۸۹ نفر از خراسان جنوبی در سامانه طرح اقدام ملی مسکن گفت: از این تعداد پنج هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط شناخته شدند، پنج هزار و ۳۳۹ نفر تاکنون اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن و پنج هزار و ۱۸۹ نفر اقدام به واریز وجه کرده‌اند.

داعی با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۵۲۷ واحد در مرحله اتمام فونداسیون، ۵۲۶ واحد در مرحله اسکلت و ۱۹۰ واحد در مرحله اجرای سقف است افزود: ۲ هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت ۲۷ هکتاری شهر بیرجند نیز در مرحله اخذ پروانه است و تاکنون هفت هزار و ۱۲۲ متقاضی از شهر بیرجند در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۳۷۶ متقاضی تأیید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اراضی تخصیصی در مرکز استان تاکنون سه هزار و ۲۲۷ واحد بوده که ۶۰ واحد دارای ۶۳ درصد و ۷۲۰ واحد دارای ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره به ادغام ۲ طرح مسکن ملی و نهضت ملی مسکن که اخیرا از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام شد گفت: طرح اقدام ملی مسکن با نهضت ملی مسکن هیچ تفاوتی ندارد و در همه شرایط برابر خواهد بود.

داعی گفت: در طرح نهضت ملی مسکن نیز تاکنون ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر از ۲۵ شهر استان در سامانه ثبت‌نام اولیه را انجام دادند که در مرحله پالایش و بررسی واجد شرایط بودن قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۳۸ نفر مربوط به شهر بیرجند هستند گفت: در حال حاضر به جز شهر بیرجند در سایر شهرهای استان جانمایی اراضی برای تأمین زمین طرح نهضت ملی مسکن صورت پذیرفته است و با توجه به اینکه از شروع این طرح در دولت قبل هیچ قیمت مشخص و تعیین شده‌ای نبوده به‌صورت مکرر اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که واحدها براساس قیمت تمام‌شده واگذار می‌شود.

داعی افزود: طبق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی انصراف از طرح برای افرادی که قرارداد واگذاری با آنها منعقد شده با معرفی جایگزین امکانپذیر است.

وی اظهار داشت: از آنجایی که هیچ شرکتی قیمت پیشنهادی دولت را برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی در استان را نپذیرفته مطابق بخشنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی واگذاری به صورت گروهی انجام شده و خود متقاضیان باید ساخت آن را انجام دهند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای ساخت این واحدها در نظر گرفته شده بود که رقم وام در مراکز استان‌ها به ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

داعی اظهار داشت: زمان افزایش تسهیلات بانکی برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن را بانک مسکن باید مشخص کند و موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات نیز باید در مرکز بررسی و از سوی وزارتخانه به سراسر کشور ابلاغ شود.

 

 

 

 

 

مراسم بزرگداشت ۹ دی در بیش از ۳۰ نقطه استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود

 

مراسم بزرگداشت 9 دی در بیش از 30 نقطه استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی از برگزاری مراسم بزرگداشت یوم الله نهم دی در بیش از ۳۰ نقطه استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حجت‌الاسلام احمد ملایی در جلسه نهایی برنامه ریزی بزرگداشت یوم الله نهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت با اشاره به اهمیت بزرگداشت شایسته یوم الله نهم دی اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری” حضور مردم و ایمان دینی دو عنصر برجسته ی حماسه نهم دی ۸۸ بود” و این حضور به موقع و بصیرت مردم سرافراز ایران اسلامی بود که موجب ماندگاری این یوم الله در تاریخ شد.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بر استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی، رسانه و مساجد جهت تبیین و بصیرت افزایی این مناسبت مردمی تاکید کرد و گفت: شعار محوری یوم الله نهم دی امسال ” نهم دی، تجلی وحدت ملی و رمز عبور از فتنه” است.

وی از برگزاری  ۳۰  مراسم محوری ویژه یوم الله نهم دی در سراسر استان با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی خبر داد.

ملایی با اشاره به مناسبت‌های بسیار مهم از نهم تا نوزدهم دی ماه  گفت:  وقایع بسیار مهم یوم الله ۹ دی؛ شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و مجاهد بزرگ ابو مهدی المهندس و یاران شهیدشان؛ تشییع قدرشناسانه و میلیونی سردار دلها توسط مردم؛ حمله مقتدرانه نیروهای مسلح به مقر شیطان بزرگ و قیام ۱۹ دی که به فرمایش مقام معظم رهبری از مصادیق ایام الله هستند.

مشاور شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: اولین سالگرد رحلت علامه آیت الله مصباح یزدی و همزمانی این مناسبت ها با دهه فاطمیه  این دهه را مصداق و نمادی از بصیرت و میثاق با ولایت کرده و ظرفیت عظیمی جهت تبیین و بصیرت افزایی ایجاد کرده است لذا از آذرماه ستاد مربوطه تشکیل شده و برنامه‌های متنوع و متعدد سلامت محور در سطح مساجد، مجامع و ادارات استان و در فضای مجازی و فضای شهری برنامه ریزی شده است.

ملایی با دعوت از مردم بصیر و همیشه در صحنه استان  جهت شرکت در مراسمات بزرگداشت یوم الله نهم دی گفت: مراسم محوری یوم الله نهم دی در مرکز استان روز پنجشنبه نهم دی ساعت ۰۹:۳۰ صبح  با حضور اقشار مختلف مردم در محل مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

مراسمات محوری بزرگداشت یوم الله نهم دی در مراکز شهرستان‌ها نیز به شرح ذیل خواهد بود:

انتهای پیام/ ۲۵۲/ ع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*