گزارش/ تاملی بر زمان شهادت دختر پیامبر اکرم (ص)

حال نامساعد ۴۰۰ دشت کشور به لحاظ فرونشست

حال نامساعد ۴۰۰ دشت کشور به لحاظ فرونشست

ایسنا/فارس رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: وضعیت ۴۰۰ دشت بزرگ کشور به لحاظ فرونشست، نامناسب است.

محمد شکرچی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی فرونشست زمین استان فارس، گفت: با توجه به فرونشست های موجود در کشور، وزارتخانه‌های نیرو، صمت و کشاورزی باید در خصوص مجوزهای مورد نظر ملاحظاتی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از راه و شهرسازی فارس، شکرچی‌زاده اضافه کرد: برای پیشگیری از فرونشست‌های بیشتر در کشور نیازمند عزمی همه جانبه و تشکیل یک ستاد ملی هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: باید با کمک و همفکری اساتید، دانشگاهیان، مدیران و مسئولین به این امر مهم پرداخت؛ از دانشگاه شیراز عاجزانه درخواست داریم که با کمک مدیران میانی و استانی پای کار بیایند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی متذکر شد که باید تلاش‌های زیادی را انجام داده و با عزمی جدی، از فرونشست دشت‌ها و محدوده آثار تاریخی جلوگیری کنیم چراکه اینها میراث آیندگان است و باید به نسل آینده تحویل دهیم.

شکرچی‌زاده افزود: نیمی از آبهای زیرزمینی به اتمام رسیده و از بین رفته است و باید سازوکارها و الگو و شرایط فعالیت را در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، با توجه به وضعیت فرونشست‌ها تغییر دهیم.

 

افشای نامه دلایل رد صلاحیت لاریجانی / از سهیم بودن در وضع موجود تا مداخله فرزندان در قراردادهای مجلس

نامه‌ شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از سوی خبرنگاران رسانه‌های خارج از کشور و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نزدیک به لاریجانی در فضای مجازی منتشر شد.

افشای نامه دلایل رد صلاحیت لاریجانی / از سهیم بودن در وضع موجود تا مداخله فرزندان در قراردادهای مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز ( شنبه ۲۷ آذر) نامه‌ آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری از سوی برخی خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب نزدیک به لاریجانی منتشر شد.

در این نامه که اصالت آن در پیگیری‌‌های خبرنگار فارس تأیید شد، سهیم بودن رئیس سابق مجلس در بخش هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت دوازدهم) و عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان، مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر اساس ملاحظه فهرستی از اموال غیر منقول مربوط به همسر و فرزندان، اعلام شده از سوی مراجع قانونی کشور، از جمله دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی اعلام شده است.

در نامه به دبیر شورای نگهبان، سفرهای متعدد اعضای خانواده علی لاریجانی به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگرش در آمریکا و اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک وی در انگلیس بر خلاف مصوبه لازم الاجرای شورای عالی امنیت ملی نیز به عنوان دیگر علل رد صلاحیت رئیس سابق مجلس در انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است.

این نامه همچنین تصریح کرده است که مداخله یکی از فرزندان علی لاریجانی را در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس شورای اسلامی در زمان ریاستش بر مجلس یکی از علل رد صلاحیت وی است.

حمایت از افراد ردصلاحیت شده و دفاع از عملکرد آنها و به کارگیری برخی از آنان در مناصب تحت امر خود و مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸ نیز از دیگر دلایلی است که در نامه منسوب به آیت‌الله جنتی برای رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری ذکر شده است.

در این نامه منتشر شده در فضای مجازی خطاب به رئیس سابق مجلس آمده است که تصمیم‌گیری درباره احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری مطابق بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی بر مبنای گزارش های رسمی دستگاه های قانونی و شناخت و اطلاعات اعضا از سوابق و ویژگی های داوطلبان، پس از بحث و مذاکره با رأی مخفی صورت می گیرد و مستند رأی اعضای شورای نگهبان ممکن است یکسان نباشد و مانند تصمیم گیری در موارد مشابه در سایر نهادها، هر یک از اعضا به یک یا چند گزارش یا اطلاعات خود توجه کرده باشند.

به گزارش فارس، پس از انتشار نامه دبیر شورای نگهبان به علی لاریجانی، نامه‌ای که از سوی این داوطلب رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به شورای نگهبان نوشته بود، نیز امروز در فضای مجازی منتشر شد.

 

 

 

تاملی بر زمان شهادت دختر پیامبر اکرم (ص)

تاملی بر زمان شهادت دختر پیامبر اکرم (ص)

زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) همچون مزار ایشان به صورت دقیق مشخص نیست و همین مساله باعث شده شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) سالروز شهادت آن حضرت را بر اساس روایت‌های ۷۵ روز و ۹۵ روز بعد از وفات رسول خدا (ص) اقامه عزا کنند.

چه روایت اول و چه روایت دوم، فرصتی برای تعظیم شعائر فاطمی و عزاداری برای دختر رسول خدا (ص) است. برخی از این ایام به عنوان دهه فاطمیه (س) یاد می کنند و برخی نیز چند روز قبل از شهادت حضرت زهرا (س) و چند روز بعد از آن به برپایی هیات و مراسم می پردازند.

شیعیان در برخی کشورها از جمله ایران،  عراق و پاکستان و به اقامه عزا در ایام فاطمیه (س) می پردازند و بعضی مراجع تقلید همچون آیت الله حسین وحید خراسانی و لطف الله صافی گلپایگانی در این ایام در دسته های عزاداری شرکت کرده و به سمت حرم حضرت معصومه (س) پیاده روی می کنند. تعطیلی روایت دوم یعنی سوم جمادی الثانی از سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد آیت‌الله وحید خراسانی صورت گرفت و با تصویب دولت در تقویم رسمی به عنوان سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تعطیل اعلام شد.

اگر نگاهی به زمان برگزاری هیات های عزاداری در این روزها بیاندازیم، متوجه می شویم روزهای برگزاری مراسم از سه روز تا حداکثر یک هفته است و کمتر هیاتی ۱۰ روز برای هر روایت اقامه عزا می کند.

دو قول مشهور برای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تاریخ نقل شده که ترجیح با روایت دوم یعنی روایتی است که شهادت آن حضرت را ۹۵ روز پس از وفات رسول خدا (ص) صحیح تر می داند،  در کشور ما نیز این روز برای شهادت آن حضرت تعطیل رسمی اعلام شده است. البته عزاداری در ایام فاطمیه (س) اول از دیرباز مرسوم بوده است.

حال سوال این است که چرا زمان ولادت و شهادت ائمه در تاریخ ثبت شده ولی برای زمان شهادت حضرت زهرا (س) دو روایت نقل شده و چرا فاصله این دو تاریخ ۲۰ روز است؟ برخی معتقدند مهمترین دلیل این اختلاف، روش نگارش و رسم الخط عربی در آن زمان بوده است.  در نوشته‌های عربی قدیم از نقطه و علامت استفاده نمی‌شد و هیچ حرفی نقطه نداشت و اعداد سبعون به معنی ۷۰ و تسعون یعنی ۹۰ مانند هم نوشته می‌شد و این مساله برای تاریخ نویسان دوره‌های بعد باعث اشتباه شد و نمی توانستند تفاوت این دو عدد را از هم تشخیص دهند و از طرف دیگر با توجه به این که ماه‌های قبلی ۲۹ یا سی روزه باشد،  تعیین دقیق روز شهادت با تردید همراه است و به همین دلیل معمولا سه روز را برای عزاداری هر روایت ملاک قرار می‌دهند.

 

 

 

 

 

نظام رتبه بندی معلمان از سند تحول بنیادین تا تصویب در مجلس

از زمانی که در سند تحول بنیادین حرف از نظام رتبه بندی معلمان برای ارتقا صلاحیت های حرفه ای معلمان شد تاامروز که دیگر لایحه رتبه بندی در مجلس تصویب شده است، فراز و نشیب های بسیاری طی شده است.

به گزارش مهر نظام رتبه بندی معلمان این روزها در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و وارد آخرین مرحله که تأیید شورای نگهبان است شد؛ که فراز و نشیب زیادی را طی سال‌های اخیر طی کرده است.

اوین بار در سند تحول بنیادین در راهکار ۲/۱۰ نام نظام رتبه بندی به صورت رسمی آمد با این مضمون که: «استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقا شغلی در آنان براساس نظام معیار ‏اسلامی‎.‎»

قرار بود از آغاز این نظام مبنای سنجشی باشد برای ارتقای رتبه‌ای معلمان و انگیزه شغلی و ارتقا برای آنها ایجاد کند تا در نهایت در حقوق آنها اثرات مثبتی بگذارد. اما به مرور این نظام رتبه بندی تبدیل به یک مساله معیشتی برای معلمان و نظام تعلیم و تربیت شد که بتواند حقوق معلمان را ترمیم و ارتقا دهد.

سال ۹۷ و ۹۸ شاید بیشترین چالش‌ها در این باره میان دولت و مجلس و برای اختصاص بودجه جهت اجرای این طرح که دیگر لایحه‌ای نیز در دولت داشت، صورت گرفت.

طرح رتبه بندی معلمان یا همان نظام رتبه بندی معلمان سال ۹۸ بود که به نظر می‌رسید از سد تصویب در دولت گذشته است. طرحی که حداقل از سال ۹۱، کلیدواژه ای آشنا برای معلمان بود و بارها درباره اجرایی شدن آن وعده‌هایی داده شد و نحوه اجرایی ‏شدن آن و تأخیر در آن مورد نقد بسیاری قرار گرفت و حتی بسیاری از معلمان مرحله اول اجرای آن را در سال ۹۴ دیگر داشتند ‏از یاد می‌بردند اما طرحی که قرار بود از سال ۹۶ مسیر اجرایی شدن فاز دوم خود را با سرعت بپیماید در آذر ۹۸ به مرحله‌ای رسید که کمی معلمان را به اجرایی شدنش امیدوار کرد؛ حتی از افزایش حقوق ۲۰۰ تا ۷۰۰ ‏هزار تومانی حقوق معلمان به دنبال اجرای این طرح صحبت شد و بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۸ برای اجرای آن دیده شد. اما ناگهان در انتهای سال ۹۸ این طرح کنار گذاشته شد.

در آذرماه سال ۹۸ که بحث درباره رتبه بندی خیلی داغ بود و اجرایی شدن آن به عنوان یکی از افتخارات وزیر جدید آموزش و پرورش یاد می‌شد، در گزارشی با عنوان «رتبه بندی معلمان؛ افزایش حقوق یا کیفیت بخشی به عملکرد معلمان؟» به تمام چند و چون این طرح از ابتدای طرح شدن تا اجرایی شدن پرداختیم.

طرح رتبه بندی معلمان یا همان نظام رتبه بندی معلمان آن روزها در دولت تصویب شده بود و بودجه مشخصی برای آن در نظر گرفته شده بود ولی همچنان مجلسیان معتقد بودند این طرح باید در مجلس تصویب شود.

بارها و بارها وزیر آموزش و پرورش در صدا و سیما و در جمع خبرنگاران درباره چند و چون آن مورد پرسش قرار گرفت، ساعت‌ها کار کارشناسی شد تا بالاخره در دی ماه ۹۸ ««شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان» ابلاغ شد» اما ظاهراً این همه ماجرا نبود. ابلاغی که عملاً در اسفند ۹۸ پس گرفته شد و رتبه بندی با آنهمه کار تبلیغاتی ملغی شد.

سال ۹۸؛ رتبه بندی یا نظام یکسان سازی حقوق کارکنان دولت؟

مهمترین نکته این بود که به نظر می‌رسید آنچه دولت می‌خواهد تحت عنوان رتبه بندی اجرا کند همان نظام یکسان سازی حقوق کارکنان دولت است که سال‌ها پیش در تمام دستگاه‌های اجرایی کشور عمل شد و یک افزایش حقوقی را در میان کارکنان دولت شاهد بودیم ولی برای معلمان اجرا نشد و سال‌ها پیش برای یکسان سازی حقوق معلم‌ها با سایر کارکنان دولت وعده داده شده بود و فاز اول آن در میانه دهه ۹۰ اجرا شد.

علی الهیار ترکمن همان روزها در گفتگویی با خبرگزاری مهر و با تیتر «رتبه‌بندی فاز سوم ندارد / تلاش برای تصویب قانون خاص برای فرهنگیان» در پاسخ به این پرسش مهر گفت: در مورد نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت باید بگویم که فرهنگ حاکم بر نظام اداری کشور ما فرهنگ پذیرش این نظام هماهنگ نیست و مبتنی بر چانه زنی و قلمرو سازی است. در این سیستم در وزارتخانه‌ای افراد خود را برای دریافت حقوق بیشتر محق تر می‌دانند و لابی‌هایی هم صورت می‌گیرد. من خواهشم از معلم‌ها این است که رتبه بندی را به چشم افزایش حقوق نبینند. در شرایط و ماهیتی که تعریف حقوق دارد ما نمی‌توانیم یک جهش در حقوق معلمان با رقمی مثل ۲ میلیون تومان ایجاد کنیم. قوانین موجود این اجازه را نمی‌دهد. اگر قانون خاص داشتیم می‌شد چنین جهش حقوقی را شاهد باشیم. الان همان چیزی که به عنوان معلم تمام وقت مرسوم شده است چیزی حدود ۵۵۰ هزار تومان به طور متوسط به حقوق معلمان اضافه می‌کند و طرح رتبه بندی نیز حدود ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان متوسط باعث اضافه شدن به حقوق می‌شود. باید معلمان نگاه کنند ما به افزایش تدریجی حقوق معلمان همت کرده‌ایم.

تاکید الهیار ترکمن بر اینکه این وزارتخانه بر اساس قوانین نمی‌تواند جهشی در حدود ۲ میلیون تومان در حقوق‌ها ایجاد کند، در اسفند ۹۸ با چالش جدی و پرسش‌های اساسی‌تری رو به رو شده بود. در اسفندماه و در روزهایی که کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند خبر رسید که تغییراتی در احکام حقوقی معلمان در راه است و عملاً رتبه بندی متوقف شده و حرف از افزایش حقوق معلمان بر اساس فصل دهم قانون مدیریت کشوری شد که سال‌ها پیش همانطور که در این گزارش ذکر شد برای اکثر کارکنان دولت اجرایی شده بود. الهیار همان روزهای پایانی سال ۹۸ با اشاره به اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری ۱۰ فوق‌العاده حقوق پیش‌بینی شده است و دولت هم به‌تازگی مصوبه‌ای داشته است که دستگاه‌هایی که این فوق‌العاده‌ها را افزایش نداده‌اند این کار را انجام دهند. معلمان چون در سال ۹۴ و ۹۸ که قانون رتبه‌بندی برایشان اعلام شد از همین ظرفیت فصل دهم استفاده کردند. ستادی از قبل برای بحث رتبه‌بندی بین وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان امور استخدامی تشکیل‌شده بود و اکنون این موضوع بررسی می‌شود که با لحاظ فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، چه اتفاقی برای رتبه‌بندی باید بیافتد. وزارت آموزش و پرورش با تمام وجود تلاش می‌کنیم تا عدالت در پرداخت‌ها وجود داشته باشد و این موضوع نیز مورد تأکید رئیس‌جمهور نیز است.

بار دیگر به دنبال اعتراض فرهنگیان علی الهیار ترکمن با تشریح جزئیات و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم گفت: پایه اصلی و رسمی رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ گذاشته شد. در آن زمان گفته شد که بر اساس ظرفیت‌های فصل دهم قانون خدمات کشوری، حق شغل معلمان تحت عنوان «حق شغل حرفه‌ای» افزایش یابد تا آنها بتوانند از امتیازاتی برخوردار شوند و بر اساس رتبه‌ای که می‌گیرند خود را ارتقا دهند. بنابراین رتبه بندی به این شکل در سال ۹۴ انجام و احکام آن صادر شد. در سال ۹۶ در خلال تصویب برنامه ششم توسعه، نمایندگان مجلس بندی را در ماده ۶۳ گنجاندند و دولت را مکلف کردند که رتبه بندی حرفه‌ای را برای معلمان اجرا کند اما متن مبهم نوشته شده بود و نشان نمی‌داد که رتبه بندی باید در قالب لایحه به مجلس برود یا از طریق مصوبه دولت قابل انجام است لذا در نهایت تصمیم بر آن شد که بر اساس مفاد ماده ۶۳ احتیاجی به لایحه و ارسال به مجلس نیست و دولت می‌تواند رتبه بندی را در قالب مصوبه‌ای آن را اجرایی کند. بر خلاف رتبه بندی سال ۹۴ که فقط یک آیتم از فصل دهم را افزایش داده بود، این بار سه آیتم از امتیازات فصل دهم یعنی «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» مشمول افزایش شد و هرکدام از افراد بر حسب رتبه‌های تخصیصی از افزایش‌هایی برخوردار شدند. چندی بعد از اجرای این مصوبه، بخشنامه سازمان برنامه ابلاغ و به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شد تا برای افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: فصل دهم شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، عائله مندی، اولاد، فوق‌العاده ایثارگری، سختی کار و فوق‌العاده مناطق محروم است. در رتبه بندی احکام مشمولان از ۳۵ تا ۵۰ درصد در سه آیتم ارتقا یافته بودند و اکنون بهتر است که سایر اقلام و امتیازات هم ارتقا پیدا کند و قطعاً به نفع فرهنگیان است. در کل ۳۰ درصد افزایش حقوق نسبت به عدد رتبه بندی رخ می‌دهد. برای کسانی که قبلاً رتبه ۵ را در طرح رتبه بندی گرفته بودند «حق شغل»، «حق شاغل» و «فوق‌العاده شغل» تا ۵۰ درصد افزایش یافته است و آیتم‌های دیگر عدد بزرگی را نشان نمی‌دهد ولی کسانی که رتبه‌های پایین‌تر ۱و ۲و ۳ بودند افزایش حقوق قابل توجهی پیدا کردند. بنابراین افرادی که در رتبه ۴و ۵ هستند از افزایش کمی برخوردار شدند که طبیعی است چون قبلاً دریافتی را در سه آیتم به صورت کامل داشته‌اند. در حال حاضر امکان اجرای همزمان هر دو آئین نامه رتبه بندی و افزایش ۵۰ درصدی امتیازات وجود ندارد، زیرا ظرفیت‌های قانون مدیریت خدمات کشوری محدود است. ما می‌توانستیم اول ۵۰ درصد امتیازات را افزایش دهیم و بعد رتبه بندی را روی ۵۰ درصد اجرا کنیم. ولی قانون این اجازه را به ما نمی‌دهد. ظرفیت قانون محدود و مشخص است؛ اما در کل این اقدام به نفع فرهنگیان است و اگر همکاری کنند می‌توانیم برای سال آینده موارد دیگری را به احکامشان اضافه کنیم. اعمال ضریب افزایش سال ۹۹ نیز کمک کننده و بهبود دهنده است.

حال عملاً نظام رتبه بندی که سر تیتر اکثر اخبار مسئولان در سال ۹۸ بود، بسته شده بود. گویی بار دیگر نظام رتبه بندی به سر خط بازگشته بود.

سال ۹۹؛ ترمیم رتبه بندی!

باز هم در سال ۹۹ بارها حرف از اجرای رتبه بندی معلمان زده شد.

حاجی میرزایی وزیر وقت و پرورش همچنین که دیگر بیشتر درباره شبکه شاد و آموزش مجازی سخن می‌گفت، درباره تکلیف رتبه بندی معلمان در بهار ۹۹ بیان کرد: ما یک رتبه بندی را سال ۹۴ انجام دادیم و سال ۹۸ آن را ارتقا دادیم. در سال ۹۴ معلمان از یک امتیاز آیتم‌های فصل دهم قانون امور استخدامی بهره می‌بردند که سال ۹۸ این به سه آیتم ارتقا یافت. در اسفند امکانی فراهم شد که همه معلمان که نتوانسته بودند از امتیاز افزایش ۵۰ درصدی حقوق که سایر کارکنان دولت از آن بهره برده بودند، استفاده کنند، بهره ببرند. معلمانی که قبلاً افزایش حقوق پیدا کرده بودند چندان در اسفند افزایش حقوق نداشتند اما بیش از ۶۲ درصد معلمان از صفر تا ۵۰ درصد در اسفند به حقوقشان اضافه شد.

وی همچنین در نشست خبری خود در همان روزها درباره ترمیم رتبه‌بندی معلمان گفت: برای اجرای یک فوق العاده شغل برای معلمان رایزنی‌هایی صورت گرفته و امید است ظرف یکی دو هفته آینده نتایج را اعلام کنیم. این امر نیازمند مصوبه هیئت وزیران است.

در بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده بود که در مهر ۹۸ آموزش و پرورش آن را اجرا کرد. در اسفندماه سال ۹۸ که همه دستگاه‌ها دولتی ۵۰ درصد طبق فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به فوق‌العاده شغل کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی اضافه کردند انجام داد ولی آن دقت لازم صورت نگرفت و در اسفندماه عملاً رتبه بندی بلااثر شد

وی درباره زمان صدور احکام فرهنگیان گفت: این امر نیازمند مصوبه دولت است و به محض دریافت مصوبه این کار انجام می‌شود. قبلاً در سازمان برنامه این برداشت وجود داشت که این کار بدون مصوبه دولت قابل انجام است، اما باید مصوبه هیئت وزیران دریافت شود.

هم زمان در آن روزها نمایندگان مجلس نیز از اهتمام مجلس یازدهم برای تدوین نظام جامع رتبه بندی سخن می‌گفتند

اینها همه در حالی رخ می‌داد که طبق قانون برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش مکلف است به تدوین و اجرای نظام جامع رتبه بندی معلمان. در بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان پیش بینی کرده بود که در مهر ۹۸ آموزش و پرورش آن را اجرا کرد. در اسفندماه سال ۹۸ که همه دستگاه‌ها دولتی ۵۰ درصد طبق فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به فوق‌العاده شغل کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی اضافه کردند انجام داد ولی آن دقت لازم صورت نگرفت و در اسفندماه عملاً رتبه بندی بلااثر شد.

اصل رتبه بندی این است که معلمان متناسب با شایستگی‌هایشان در ۵ رتبه قرار بگیرند که رتبه‌های مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی است. یعنی معلمی که بالاترین مدرک را دارد و بیشترین خلاقیت و فعالیت پژوهشی را دارد، بالاترین رتبه را بگیرد. این ایجاد یک فضای رقابتی در میان معلمان می‌کند تا در فضای تدریس به سمت راهکارهای نوین بروند و نهایتاً شایسته سالاری و شایسته گزینی بروز بدهد. بنابراین برای این موضوع باید راه‌هایی پیش بینی می‌شد

همان روزهای آغازین سال ۹۹ اعلام شد که آموزش و پرورش مکلف شد احکام اصلاحی و ترمیم رتبه بندی را طی چند روز آینده اعلام کند و تاریخ اجرای احکام نیز از اول فروردین ۹۹ است که امیدواریم در پایان خرداد این معوقه‌ها نیز پرداخت شود. با این ترمیم تا حدی شکاف بین پرداخت کارکنان ستادی و معلمان نیز اصلاح می‌شود. نظام رتبه بندی تنها شامل معلمانی است که سر کلاس درس می‌روند.

در نهایت باز خبر رسید که در خرداد ماه شیوه‌نامه اجرای رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد. تیر خبر از اصلاح مصوبات نظام رتبه‌بندی معلمان رسید. وزیر از افزایش ۶۵ درصدی حقوق فرهنگیان گفت. آبان ۹۹ لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت ارائه شد. و همان روزها اعلام شد که لایحه رتبه‌بندی با قید فوریت در دستور کمیسیون اجتماعی دولت قراردارد. در نهایت وزیر وقت گفت که رتبه بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود. اسفند ۹۹ بود که بار دیگر خبر رسید لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب هیأت وزیران رسید. در خرداد ماه ۱۴۰۰ بود که وزیر وقت توئیتی زد و نوشت: تشکر از دولت که ‎لایحه رتبه بندی معلمان را خارج از نوبت تصویب کرد. تشکر ویژه از مجلس شورای اسلامی و رأی قاطع و کم نظیر نمایندگان محترم، برای تصویب کلیات لایحه دارم. مصمم هستیم که با تصویب قانون و اجرای سریع آن، «گامی بلند در تحول نظام آموزشی» و «ارتقای منزلت معلمان عزیز» برداریم.

۱۴۰۰؛ آغاز یک فرایند جدی برای تصویب رتبه بندی معلمان در مجلس

از تیر ۱۴۰۰ بود که در کمیسیون آموزش مجلس بررسی این لایحه آغاز شد که با تغییر دولت و معرفی گزینه‌های آموزش و پرورش شاهد بودیم که هر سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از اهمیت اجرای رتبه بندی معلمان می‌گفتند. حالا مدتها بود دیگر این لایحه به مجلس شورای اسلامی رسیده بود و فرهنگیان در انتظار تصویب آن بودند.

در نهایت نمایندگان مجلس در نشست علنی روز ۲۴ آذر ۱۴۰۰ بررسی جزئیات لایحه رتبه بندی معلمان را به پایان رساندند و بر همین اساس لایحه مذکور برای بررسی تکمیلی به شورای نگهبان ارسال شد.

در همین مدت نیز اختلاف نظرهایی میان مجلس و دولت پیش آمد و درباره بار مالی آن نیز بحث‌هایی صورت گرفت و لایحه به دولت رفت و برگشت داشت. در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه ۱۴۰۱ به رتبه بندی معلمان اشاره شده است و ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد

در همین مدت نیز اختلاف نظرهایی میان مجلس و دولت پیش آمد و درباره بار مالی آن نیز بحث‌هایی صورت گرفت و لایحه به دولت رفت و برگشت داشت. در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه ۱۴۰۱ به رتبه بندی معلمان اشاره شده است و ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد. سه ماه از این لایحه پیشتر تصویب شده بود و بعد از اصلاحات توسط دولت ۵ ماده دیگرش در سخن مجلس مورد بررسی قرار گرفت و ۴ ماده آن تصویب شد. در گزارش متن کامل مصوبه رتبه‌بندی معلمان / «راند پایانی» در شورای نگهبان می‌توانید آنچه در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید را بخوانید.

حالا رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر آن حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص لایحه رتبه بندی معلمان نیز گفته است: به محض تصویب و ابلاغ این لایحه برای اجرا، هیأت‌های ممیزی برای رتبه بندی معلمان تشکیل و آئین نامه اجرایی آن تدوین خواهد شد.

به نظر می‌رسد نگاه مثبت دولت سیزدهم به لایحه رتبه‌بندی معلمان و تلاش‌های مجلس یازدهم بالاخره یک طلسم ده ساله را بشکند. لایحه‌ای که مدام تغییر ماهیت داد، بین مجلس و دولت رفت و آمد کرد و حتی درباره اینکه چقدر اجرای آن با روح حاکم بر آنچه در سند تحول بنیادین از این نظام رتبه بندی آمده تفاوت دارد صحبت شده است و شاید هنوز هم درباره نتایج اجرای آن بر کیفیت شغل معلمی نتوان سخن گفت و در همین مدت نیز بیشتر بر افزایش حقوقی که با اجرای این قانون (در صورت تأیید شورای نگهبان) تاکید شده است.

قرار است این لایحه با اعتبار ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا شود و البته هنوز فرآیند رتبه بندی معلمان مشخص نیست. هر چند در ماده ۴ این لایحه که به تصویب مجلس رسیده است آمده است: «فرآیند رتبه‌بندی برای کلیه معلمان، بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان، تربیت‌معلم و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی-تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه‌بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آئین‌نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. بر اساس تبصره این ماده، افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند یک ماده دو این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.»

به نظر می‌رسد پس از تأیید شورای نگهبان تازه کار آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن آن و توضیحات درباره چگونگی اجرای آن برای معلمان و اینکه آیا این رتبه بندی شامل کادر اداری می‌شود یا خیر و… آغاز شود اما در هر صورت آنچه مشخص است این است که رتبه بندی معلمان مسیر قانونی خود را برای اجرایی شدن بالاخره طی کرد و حتماً اثرات مثبتی در حقوق معلمان خواهد داشت.

مقایسه نظام مالیاتی ایران و سایر کشورهای جهان

سهم اندک مالیات در بودجه‌های سالانه

سهم اندک مالیات در بودجه‌های سالانه

نسبت مالیات به هزینه‌های جاری ایران طی ۱۰ سال گذشته، رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد را نشان می‌دهد که مقایسه این نسبت با برخی از کشورها، حکایت از نقش کم رنگ مالیات در تأمین هزینه‌های جاری دولت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نظام مالیاتی ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سیاست مالی که تأثیرات عمیق و گسترده‌ای بر اقتصاد دارد، دچار مشکلات و نارسایی‌های بسیاری است. عدم تعریف اهداف و چشم‌انداز معین برای گسترش درآمدهای مالیاتی، وجود ناعدالتی مالیاتی و نابرابری در جامعه و نقش ضعیف تنظیم‌گرانه مالیات در اقتصاد کشور، برخی از علائم نشان دهنده ناکارایی نظام مالیاتی است. علاوه بر این موارد، نظام مالیاتی فعلی به یکی از موانع جدی توسعه کسب و کارها و رونق تولید تبدیل شده است. با توجه به شرایط خاص اقتصاد ایران از نظر تهاجم تحریمی آمریکا و اقتصاد وابسته به نفت، رفع برخی از مسائل ایران به جهت نقش درآمدی و رویکرد حمایت از تولید اولویت دارد.

مالیات در اسناد بالادستی کشور نیز از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی نظام در بخش تشویق سرمایه‌گذاری و مالی و برنامه‌های توسعه، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر اصل ۱۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد از اتکا به درآمدهای نفتی در منابع عمومی فاصله گرفته و به درآمدهای مالیاتی روی آورد. اقتصاد نفتی آثار نامناسبی مانند بیماری هلندی، تورم، شکنندگی تولید و تاثیرپذیری از تحریم‌ها را در پی دارد که نظام هوشمندانه و مترقی مالیاتی علاوه بر تأمین درآمدهایی پایدار برای کشور، کمترین آثار منفی اقتصادی و بیشترین منفعت در ابعاد مختلف از جمله قدرت حکمرانی اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.

مالیات به دلیل کارکردهای چندگانه آن، از ایجاد شفافیت و درآمد گرفته تا طراحی ابزار تنظیم‌گری در اقتصاد و اثر کاهش شکاف طبقاتی، نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری‌های اقتصادی، تأمین مالی بودجه و تأمین عدالت دارد. در شرایط کسری بودجه فزاینده، رشد اقتصادی پایین، رشد آرام سرمایه‌گذاری، نرخ بیکاری بالا و وجود نابرابری، سیاست‌های مالیاتی می‌توانند نقش پررنگی در جلوگیری از تورم و حمایت از رشد اقتصادی فراگیر بازی کنند.

مروری بر آمارهای مالیاتی کشور

مقایسه نسبت هزینه وصول مالیات در ایران با سایر کشورها نشان می‌دهد که هزینه وصول مالیات در ایران در سطح بالایی قرار دارد و وصول هر ریال مالیات هزینه بالایی را می‌طلبد. لازم به ذکر است که هزینه وصول مالیات در کشورهایی که دارای سیستم مالیاتی کارآمدی هستند از جمله ایرلند، نروژ، اتریش، آمریکا، اسپانیا و کره جنوبی به یک درصد هم نمی‌رسد.

از طرف دیگر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی نیز در سال ۹۹ برای ایران حدود ۵.۱ درصد برآورد شده است در حالی که این شاخص در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با میانگین ۳۳.۸۴ درصد در سال ۲۰۱۹ اعلام شده است.

همچنین نسبت مالیات به هزینه‌های جاری ایران طی روند ۱۰ سال گذشته رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد را نشان می‌دهد که مقایسه این نسبت با برخی از کشورها، حکایت از نقش کم رنگ مالیات در تأمین هزینه‌های جاری دولت دارد. میانگین این نسبت در کشورهای منتخب در سال‌های مختلف بین ۳۶ تا ۹۰ درصد است.

نسبت مالیات به منابع عمومی بودجه نیز همیشه زیر ۴۰ درصد بوده است. در حالی که میانگین سهم مالیات از کل درآمدهای دولت در کشورهای منتخب در سال‌های مختلف ۶۴ درصد بوده در این میان، هند با متوسط ۸۴ درصد بیشترین و ژاپن با متوسط ۳۹ درصد پایین‌ترین سهم مالیات از منابع بودجه عمومی دولت را دارا هستند. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز نه تنها اقدامی برای اصلاح ساختار بودجه و نظام مالیاتی صورت نگرفته است، بلکه وضعیت نسبت به سال‌های گذشته نیز بدتر شده و این سهم به ۲۹.۴ درصد رسیده است.

رقم فرار مالیاتی در کشور بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که البته به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی از اقتصاد زیرزمینی این میزان برآورد چندان دقیق نیست و این فرار مالیاتی هم در حوزه مالیات‌های مستقیم و هم در حوزه مالیات‌های غیرمستقیم وجود دارد.

همچنین برآوردی که از میزان معافیت‌های مالیاتی در کشور انجام شده است در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور است. بر اساس مطالعات دفتر مطالعات و تحقیقات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، بدون احتساب معافیت‌های آستانه (موضوع مفاد ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم) و معافیت‌های موضوع مواد ۱۳۲، ۱۴۱ و ۱۴۲ قانون مذکور، ۴۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور معاف از مالیات است. به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور، حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور وجود دارد.

اصلاح نظام مالیاتی چگونه محقق می‌شود؟

نظام مالیاتی ایران نیازمند اصلاحات گسترده‌ای است که برخی مانند ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر مجموع درآمد در بلندمدت و برخی مانند مقابله با شکاف مالیاتی در کوتاه مدت قابل اجراست. لذا برای تأمین درآمد مالیاتی مورد نیاز در بازه کوتاه مدت یک تا دو ساله باید تا حد امکان از ظرفیت بالقوه درآمد مالیاتی استفاده کرد و آن را تا جای ممکن بهینه نمود.

راهکارهایی مانند مقابله با فرار و اجتناب مالیاتی، ایجاد شفافیت اقتصادی، تکمیل بانک اطلاعاتی به کمک سامانه مودیان و طرح جامع مالیاتی، هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرایندها و… با کمترین موانع سیاسی و بدون نیاز به وضع قانون جدید در کوتاه مدت قابلیت اجرا داشته و می‌تواند درآمد قابل توجهی را نصیب دولت کند.

 

 

 

 

ترمیم حقوق یا رتبه‌بندی معلمان؟

ترمیم حقوق یا رتبه‌بندی معلمان؟

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معتقدم آنچه امروز به عنوان «رتبه‌بندی» معلمان مطرح می‌شود، رتبه بندی نیست بلکه به نوعی ترمیم و یا همسان‌سازی حقوق معلم برای جبران کسری‌های ناشی از افزایش نرخ «تورم» است گفت: کاش این طرح را با رتبه‌بندی گره نمی‌زدند.

 محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: معتقدم آنچه امروز به عنوان رتبه‌بندی معلمان مطرح می‌شود و هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید، بیشتر ترمیم حقوق است تا رتبه‌بندی.

وی افزود: قرار بود بر اساس رتبه‌بندی معلمان، اعضای هیئت علمی، فناوران و پژوهشگران همسان دیده شوند و شرایطی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارتقای اعضای هیئت علمی پیش‌بینی کرده بود با بومی‌سازی برای معلمان نیز درنظر گرفته و عملیاتی شود.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با بیان اینکه لازمه این کار هم یقینا ایجاد یک سازمان سنجش حرفه‌ای بود که بتواند معلمان را به لحاظ دانش، مدارک تحصیلی، مدارج علمی، تجربه و پایه‌های تحصیلی که تدریس می‌کنند ارزیابی و رتبه‌بندی کند گفت: با این حال از آنچه که به عنوان ترمیم حقوق اتفاق افتاده استقبال می‌کنیم، زیرا حداقل بخشی از قانون که قرار بود در چندسال گذشته برای معلمان که کارمند دولت هستند اتفاق بیفتد و حقوقشان بر اساس تورم افزایش یابد، عملیاتی می‌شود.

محمدیان ادامه داد: با این حال درخواست می‌شود که این کار به اسم رتبه‌بندی اتفاق نیفتد. کاش این طرح را با رتبه‌بندی گره نمی‌زدند. این یک نوع ترمیم و یا همسان‌سازی حقوق معلم برای جبران کسری‌های ناشی از افزایش نرخ تورم است.

وی درباره اینکه چرا آموزش‌وپرورش جدا از قافله آموزش عالی دیده و تصمیماتی که برای بهبود معیشت معلمان اتخاذ می‌شود همواره با بوق و کرنا همراه است و یک ریال که به حقوقشان افزوده می‌شود ادعاهای بزرگی در کنارش مطرح می‌کنند؟ اظهار کرد: علت، برداشت نادرست از آموزش وپرورش و ماموریت‌های آن است.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: برخی گمان می‌کنند  چون آموزش‌وپرورش با کودکان و نوجوانان سروکار دارد یک دستگاه کوچک است در حالی که این چنین نیست و آموزش‌وپرورش را نباید تا این اندازه کوچک‌انگاری کنند. برخی معلم را با کارکنان دولت مقایسه می‌کنند که نباید این چنین باشد، بلکه باید گفت  معلمی از یک جایگاه ویژه به لحاظ مسئولیت و ماموریتی که دارند برخوردار است. حتی به تعبیری کاری که معلم انجام می‌دهد بسیار سخت‌تر از استاد دانشگاه است.

وی ادامه داد: استاد دانشگاه با جمعیتی مواجه است که هویتشان شکل گرفته و می‌دانند چگونه هستند و چه می‌کنند، اما معلم هویت‌سازی می‌کند. ضمن اینکه آموزش می‌دهد، تربیت می‌کند و ضمن اینکه تربیت می‌کند، هویت ملی، انقلابی و اسلامی را در دانش آموزان ایجاد و تقویت می‌کند.

محمدیان سه ماموریت بزرگ برای آموزش‌وپرورش برشمرد و گفت: این سه ماموریت در دستگاه‌های دیگر وجود ندارد یا حداقل هر سه توامان نیست. هویت‌سازی در آموزش‌وپرورش به عنوان یک دستگاه ملت‌ساز، دولت‌ساز و نظام‌ساز مطرح است. این همه اتحاد ملی و همبستگی ملی را که می‌بینیم مولود تلاش‌های آموزش‌وپرورش است و اگر آموزش‌وپرورش نبود این وحدت و انسجام ملی را نمی‌توانستیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر آموزش‌وپرورش در کارکرد خودش ضعیف بود ما نمی‌توانستیم این نظام‌های بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را داشته باشیم. لازم است مسئولان و تصمیم گیرندگان توجه کنند که وقتی از آموزش‌وپرورش سخن می‌گویند فرض کنند که اگر آموزش و پرورش نبود چه می‌شد. در این چندسال کرونا اگر معلمان حضور فعالی نداشتند و با نشاط وارد حیطه آموزش‌های مجازی نمی‌شدند معلوم نبود چه بر سر دانش‌آموزان و کشور می‌آمد. اکنون نیز با بسته شدن مدارس و عدم تشکیل  کلاس‌های حضوری می‌دانیم که چه خسارت‌های عظیمی وارد می‌شود.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که سیاست‌گذاران مراقبت کنند آموزش‌وپرورش را کوچک‌انگاری نکنند چرا که آموزش و پرورش دستگاه عظیم انسان‌ساز است.

 

 

 

در دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل،

خندیدن برای ۱۱ روز در کره شمالی ممنوع شد!

خندیدن برای ۱۱ روز در کره شمالی ممنوع شد!

ادای احترام و سکوت مردم به مناسبت دهمین سالروز درگذشت کیم جونگ ایل

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در حالی به مناسبت مراسم دهمین سالگرد مرگ پدرش، بارانی چرمی مشکی رنگش را پوشید که خندیدن برای مردم این کشور برای یک دوره عزاداری ۱۱ روزه ممنوع شد!

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی میل، بر اساس تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی کره شمالی، این کشور روز جمعه دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر سابق این کشور و پدر رهبر فعلی را با برگزاری مراسم یادبودی با حضور پسرش کیم جونگ اون و هزاران شهروند دیگر گرامی داشت.

کیم جونگ ایل به مدت ۱۷ سال از سال ۱۹۹۴ تا زمان مرگش در دسامبر ۲۰۱۱ بر کره شمالی حکومت کرده و قدرت را به پسرش کیم جونگ اون واگذار کرد.

بر اساس تصاویر منتشر شده، کیم جونگ اون با بارانی چرمی مشکی رنگ معروف خود در مراسم روز جمعه در کاخ خورشید کومسوسان، مقبره کیم جونگ ایل و پدربزرگش کیم ایل سونگ – بنیانگذار کره شمالی – شرکت کرد. از سال ۱۹۴۸ تاکنون سه نسل از رهبران متعلق به خاندان کیم بر این کشور حکومت کرده‌اند. در کره شمالی به مردم از بدو تولد آموزش داده می‌شود که کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل را تکریم کنند و همه بزرگسالان نشان‌هایی حامل تصاویر یک یا هر دوی آنها را همراه دارند.

خندیدن برای ۱۱ روز در کره شمالی ممنوع شد!

به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت کیم جونگ ایل، خندیدن یا نوشیدن مشروبات در کره شمالی به مدت ۱۱ روز ممنوع شد و مقامات دولتی به مردم دستور داده‌اند تا زمانی که کره شمالی مراسم عزاداری برای سالگرد درگذشت او را برگزار می‌کند، هیچ نشانه‌ای از خوشحالی نشان ندهند.

در فیلمی که توسط کانال KCTV پخش شد، کیم جونگ اون در حال تعظیم در مقابل پرتره بزرگ پدرش، ایستاده روی سکویی مشرف به هزاران نفر از حاضران در محوطه کاخ دیده می‌شود. پرچم‌ها در این روز سرد به حالت نیمه افراشته در آمدند. در پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی مردم با سر خم کردن در سکوت در برابر پرتره‌های کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ، این سالگرد را گرامی داشتند.

یک گروه دیگر هم در حال تعظیم در برابر یک تصویر موزاییکی از کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ و گذاشتن گل در آنجا دیده شدند.

رسانه‌های دولتی کره شمالی که به شدت تحت کنترل مقامات این کشور هستند، روز جمعه سرمقاله‌هایی منتشر کرده و در آنها از “رهبری انقلابی” کیم جونگ ایل ستایش کردند و در عین حال از مردم خواستند که خودشان را وقف پسر او کنند. در همین راستا روزنامه رسمی رودونگ سینمون متعلق به حزب حاکم کارگران کره شمالی، در سرمقاله‌ای نوشت: “با محور بودن رهبر محترم کیم جونگ اون، ما باید وفاداری حزبی و انقلابی خود را تقویت کنیم.” رودونگ سینمون همچنین تاکید کرد که مردم باید به “ایده‌ها و رهبری” کیم جونگ اون پایبند باشند.

خندیدن برای ۱۱ روز در کره شمالی ممنوع شد!

خواهر رهبر کره شمالی در مراسم سوگواری

در همین حال محدودیتهای دیگری هم برای مردم کره شمالی برای این ایام عزاداری رسمی اعمال شده است.

به طور مثال مردم کره شمالی اجازه نیافتند در روز ۱۷ دسامبر – سالگرد مرگ کیم جونگ ایل – به خرید مواد غذایی بروند.

در حالی که معمولا هر سال در کره شمالی برای این مناسبت یک دوره عزاداری ۱۰ روزه برگزار می‌شد، امسال این دوره عزاداری به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت او ۱۱ روزه است!

ظهر روز جمعه، آژیرها در کره شمالی به همین مناسبت سه دقیقه به صدا در آمدند و مردم کره شمالی در سراسر کشور سکوت کردند و به احترام کیم جونگ ایل تعظیم کردند. ماشین‌ها، قطارها و کشتی‌ها بوقهایشان را به صدا در آوردند و پرچم‌های ملی کره شمالی به حالت نیمه افراشته درآمدند و توده‌ای از مردم از تپه مانسو در پیونگ‌یانگ بالا رفتند تا در مقابل مجسمه‌های عظیم کیم جونگ ایل و کیم ایل سونگ گل بگذارند و تعظیم کنند.

 

 

 

از عیدی عجیب تا رکورد در برداشت‌های ارزی!

از عیدی عجیب تا رکورد در برداشت‌های ارزی!

در صورت تصویب برداشت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در سال آینده، بالاترین حد برداشت از صندوق طی سال‌های گذشته رقم خواهد خورد و سهم آن به نصف می رسد. این درخواست در حالی در بودجه مطرح شده که مجوز آن باید از سوی مقام معظم رهبری صادر شود، در حالی که ایشان پیش از این هم نسبت به چنین روالی در دولت‌ها انتقاد داشته‌اند و برداشت دولت برای امسال را نیز مشروط کرده ‌بودند.

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه ۱۴۰۱ از این حکایت داشت که برداشت از منابع صندوق توسعه ملی همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که دولت پیشنهاد کرده است از سهم ۴۰ درصدی صندوق از درآمدهای نفتی، ۲۰ درصد را به عنوان وام برداشت کرده و تنها ۲۰ درصد واریز کند. این پیشنهاد البته عجیب نیست و رویکرد دولت‌ها در رابطه با منابع صندوق توسعه تکرار همین روند بوده و از ابتدای تاسیس صندوق تا کنون فقط میزان برداشت ها تغییر کرده است.

صندوق توسعه ملی در اواخر سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرد و قرار بود بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به سرمایه گذاری‌های مولد اقتصادی تبدیل و همچنین سهم نسل‌های آینده از این منابع حفظ شود.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف شد در سال اول ۲۰ درصد منابع ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن را به صندوق واریز و سالانه سه درصد به آن اضافه کند.

از سال ۱۳۹۶ و با اجرای برنامه ششم توسعه مقرر شد ۳۰ درصد واریز و سالانه دو درصد اضافه شود، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده نشانی از اجرای تکالیف قانون برنامه ندارد و گرچه یکی از اهداف راه اندازی صندوق توسعه ملی کاهش وابستگی بودجه دولت‌ها به نفت بود اما در عمل با تشدید تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی دولت‌ها پیشنهاد واریز کمتر منابع صندوق و در اختیار گرفتن مازاد آن را داشتند.

عیدی ۸۰ هزار تومانی از ذخایر ارز

برگشت به گذشته و مروری بر عملکرد سه دولت نشان می‌دهد که دولت دهم گرچه سهم صندوق را طبق قانون واریز کرده ولی طی اقدامی عجیب در اواخر  سال ۱۳۹۱ حدود ۲.۷ میلیارد دلار از منابع صندوق را برداشت و خرج عیدانه حدود ۸۰ هزار تومانی به هر ایرانی کرد که در در نتیجه آن به غیر از هشدار تورمی که کارشناسان داشتند، ‌ دولت‌ بعد را به صندوق بدهکار کرد و هنوز گزارشی در مورد تسویه کامل این بدهی منتشر نشده است.

جدال درباره برداشت‌های تورم‌زا در دولت روحانی

در دولت یازدهم و دوازدهم نیز  عمدتا پیشنهاد واریز ۲۰ درصد از منابع صندوق مصوب شد و مابقی در اختیار دولت قرار داشت، ولی در سال گذشته بود که با وجود درخواست مجدد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای واریز ۲۰ درصدی و برداشت ۱۸ درصد باقی مانده، مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت نکردند  و برداشت را مشروط اعلام کردند.

بر این اساس، در قانون بودجه امسال مصوب شد از پیش‌بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز، از سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی، تا یک میلیون بشکه دولت ۲۰ درصد واریز و ۱۸ درصد به صورت بدهی در اختیار داشته باشد ولی مازاد بر آن، تمام ۳۸ درصد کامل به صندوق واریز شود.

در یکی – دو سال اخیر با روند افزایشی تورم، آنچه به محل اختلاف دولت و بانک مرکزی تبدیل شد، اثر تورم زایی برداشت های دولت از صندوق توسعه ملی با وجود مصوبه قانون بودجه بود، بانک مرکزی تاکید داشت که با توجه به عدم دسترسی به منابع صندوق توسعه ملی، این برداشت نوعی استقراض کوتاه مدت از بانک مرکزی به شمار رفته و عامل افزایش پولی و تورم است با این حال دولت موافق این نظر نبود و بارها اختلاف نظرهای مدیران مربوطه در این‌باره رسانه‌ای شد.

انتظار دیگری بود…

اما دولت سیزدهم که از ابتدای ورود خود بر عدم استفاده از منابع تورم زا در بودجه تاکید داشت، در همین رابطه صندوق توسعه ملی را نیز مورد اشاره قرار داده بود.

میرکاظمی – رئیس سازمان برنامه و بودجه – در اظهاراتش مخالفت با برداشت از صندوق توسعه ملی را اعلام و در انتقاد از هزینه‌های دولت گفته بود که “هزینه های دولت در هشت سال گذشته ۱۰ برابر شده است، ‌ برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی به چه معنا است. از وزیر اقتصاد در مجلس سوال کردم چرا از صندوق مکرر برداشت می‌کنید. اوراق، بدهی به بانک‌ها، آیا امسال امکان استفاده از تنخواه وجود دارد؟ ”

وی چندی پیش هم در جریان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید داشت که گرچه در سال ۱۴۰۰ ناچار به استفاده از منابع صندوق هستند اما برای سال ۱۴۰۱ دولت هیچ برنامه‌ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نخواهد داشت و به سمت خلق پول نمی‌رود و دولت از منابع صندوق برای بودجه استفاده نمی‌کند مگر برای پیشرانی اقتصاد و پروژه‌های بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت در توسعه کشور.

در شرایطی انتظار می‌رفت که درخواست برداشت از منابع صندوق دیگر در لایحه بودجه وجود نداشته باشد اما رونمایی از لایحه ۱۴۰۱ نشان داد که پیشنهاد برداشت ۲۰ درصدی مطرح شده است، بنابراین با توجه به اینکه باید دولت در سال آینده ۴۰ درصد درآمدهای نفتی را بر اساس قانون به صندوق واریز کند فقط ۲۰ درصد پرداختی داشته و ۲۰ درصد دیگر یعنی ۵۰ درصد سهم صندوق را خود در اختیارخواهد گرفت که گرچه بدهی است اما در هر صورت بالاترین میزان برداشت طی سال‌های اخیر است.

برای سال بعد باید از کل درآمدهای نفتی ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت، ۴۰ درصد صندوق توسعه ملی، ۳ درصد سایر ردیف‌ها و ۴۲.۵ درصد برای دولت باشد که در صورت تصویب برداشت ۲۰ درصدی،‌دولت مجوز استفاده ۶۲.۵ درصد منابع حاصل از فروش نفت در آینده را خواهد داشت.

 

 

 

پول پاشی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از بورس

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جزئیات تصویب ده پیشنهاد برای بازار سرمایه و در پاسخ به این پرسش که “با اعمال این پیشنهادها قرار است دقیقاً چه اتفاق هایی در بازار بورس بیفتد و آیا قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه هم افزایش پیدا می‌کند؟”، افزود: درخصوص پیشنهادهایی که در ستاد اقتصادی دولت ارائه و جزئیات آن فردا شب توسط سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه خواهد شد، ما به این سمت پیش رفتیم که جلوی افزایش شدید هزینه‌های بخش‌های تولیدی صنعتی را بگیریم و از یک طرف هم به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک کنیم و در بندهای دیگری هم در بخش‌هایی از بازار اثر گذار خواهد بود. یک بندی که مورد توجه فعالان بازار و با حمایت شخص رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گرفت و ان‌شاءالله انجام خواهد شد، بحث افزایش قدرت صندوق تثبیت بازار سرمایه است تا بتواند در مواقع بحرانی با فعالیت خودش به ثبات بازار کمک کند.

عشقی افزود: همچنین قرار است این صندوق علاوه‌ بر ردیف بودجه مشخصی که در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده، یک عدد خیلی بیشتری تقریبا ۱۰ برابر آن عدد هم از طریق انتقال سهام و در واقع نقدینگی به این صندوق کمک شود تا این صندوق بتواند به وظیفه خود عمل کند. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه “شنیده‌ شده است ۵۰ هزار  میلیارد تومان منابع به‌ جز چند ردیف منابع قبلی به صندوق تثبیت واریز می‌شود، آیا این موضوع درست است؟ گفت: بله، ما مذاکره‌ای که داشتیم قرار شد تا این عدد به صندوق تثبیت بازار سرمایه اضافه بشود تا این صندوق بتواند از سهم های بازار حمایت کند و یک جریان ورودی خوبی به بازار تزریق شود.

 

 

سهمیه‌ فرزندان اعضای هیأت علمی محل بروز فساد شده است/ اجرای مصوبه‌ای که ۲ بار ابطال شد!

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به مصوبه سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی در کنکور، گفت: مصوبه‌ای که ۲ بار ابطال شده، چگونه اجرا می‌شود؟ سهمیه‌ها محل بروز فساد شده است.

سهمیه‌ فرزندان اعضای هیأت علمی محل بروز فساد شده است/ اجرای مصوبه‌ای که 2 بار ابطال شد!

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: دیوان عدالت اداری درباره موضوع سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی در سال ۹۱ ورود کرد و این مصوبه را خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانست.

وی با بیان اینکه این سهمیه دو تسهیلات دارد که یکی تغییر رشته و دیگری، نقل و انتقال است، گفـت: در این مصوبه آمده بود که حدنصاب ۹۰ و ۹۲.۵ درصد نمره علمی آخرین فرد پذیرفته شده در کد رشته محل مذکور مدنظر قرار گیرد که دیوان عدالت اداری در سال ۹۱ تشخیص داد که این مصوبه خلاف قانون اساسی است و باید لغو شود، اما در سال ۹۲ در جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییرات جزئی تسهیلاتی را برای فرزندان هیأت علمی در نظر گرفتند.

امرایی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری در سال ۹۹ مجدد ورود کرد و تغییر رشته را خلاف قانون دانست، افزود: انتقال به معنای این است که فردی درخواست دارد از رشته پزشکی ایلام به پزشکی تهران انتقال یابد یا در تغییر رشته از رشته دامپزشکی به پزشکی بیاید.

*پرونده سهمیه فرزندان هیأت علمی از سوی دیوان عدالت اداری برای همیشه بسته شد

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: دیوان عدالت اداری در سال ۹۹، تغییر رشته را خلاف قانون دانست و حذف کرد و در سال ۱۴۰۰ مجدد، انتقال این دانشجویان را مردود دانست.

وی تصریح کرد: بر این اساس چون سال گذشته قضات دیوان عدالت اداری رأی به ابطال بند یک، و امسال هم رأی به ابطال بند ۲ داده بودند، در واقع قانونی دیگر وجود ندارد و در نتیجه پرونده سهمیه فرزندان هیأت علمی از سوی دیوان عدالت اداری برای همیشه بسته شد و مصوبه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابطال شد.

امرایی ادامه داد: بعد از این مدت، در شهریور ماه، خبری از سوی سازمان سنجش منتشر شد و به رؤسای دانشگاه‌ها برای انتقال مشروط داوطلبان، مجوز داد؛ ما سریعا این موضوع را با کمیسیون اصل ۹۰، دستگاه‌های بازرسی و کمیسیون آموزش مجلس مطرح کردیم و کمیسیون اصل ۹۰ پیرو نامه ما با سازمان سنجش مکاتبه کرد؛ البته سازمان سنجش پاسخ داده بود که این سازمان مجری است.

*  شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدامی خلاف قانون اساسی انجام می‌دهد

وی با بیان اینکه اشکالی به سازمان سنجش وارد نیست؛ سازمان سنجش دستگاه مجری است و اجرا می‌کند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عدم اجرای مصوبات دیوان گفته است که نظارت دیوان عدالت اداری بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی جایز نیست اما بحث این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی، اقدامی خلاف قانون اساسی انجام می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با تأکید بر اینکه همه ما تابع قانون اساسی کشور هستیم، اظهار کرد: اصل بر این است که مصوبات، خلاف قانون نباشد و بر همین اساس، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت به رئیس‌جمهور نامه نوشت و عنوان کرد مصوبه‌ای که ۲ بار ابطال شده، چگونه اجرا می‌شود و از سوی دیگر رئیس‌جمهور که پرچمدار مبارزه با فساد است، بداند که این سهمیه‌ها محل بروز فساد شده است.

 

 

مهاجرت از روستا به شهر؛ آمارها چه می‌گویند؟

مهاجرت از روستا به شهر؛ آمارها چه می‌گویند؟

مهاجرت روستاییان به شهرها در ۶ دهه اخیر همواره یکی از مهم­ترین موضوع‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جمعیت‌­شناختی کشور بوده و گاه «بعضی» از جنبه‌­های آن بررسی شده است.

برای درک علل و عوامل مهاجرت روستاییان و تبیین دقیق آنچه در چند دهه اخیر رخ داده، در گام نخست نیازمند ارائه تصویری روشن و «واقعی» از شرایط کنونی هستیم زیرا وقتی واقعیت مهاجرت گسترده روستاییان به شهر بیشتر و تاسف­بارتر آشکار می‌­شود که به آمار خالی شدن حداقل ۳۳ هزار روستا از سکنه و تغییر ترکیب جمعیتی کشور در دهه‌­های اخیر، دقیق‌­تر و با استناد به داده‌­های آماری توجه کنیم.

براساس منابع موجود، بیشترین و گسترده‌­ترین موج مهاجرت به شهرها در اوایل دهه ۴۰ خوشیدی و با آغاز اصلاحات ارضی در ایران رخ داد و این موضوع در ۶ دهه بعد، به تناوب و با شدت‌­های متغیر دنبال شده است؛ در سال ۱۳۵۵ برای نخستین‌بار نسبت خانوارهای شهری به روستایی نزدیک شد تا اینکه در نهایت، سرشماری ۱۳۹۵ نشان داد که تعداد خانوارهای شهری حدود سه برابر روستایی‌هاست.

در واقع اگر در سال ۱۳۵۵ سه میلیون و ۲۶۵ هزار خانوار ایرانی در مناطق شهری و سه میلیون و ۴۴۶ هزار خانوار در مناطق روستایی ساکن بودند، این رقم در سال ۱۳۹۵ به طور تقریبی ۳ برابر به نفع خانواده های شهری شد و به ازای حدود ۱۸ میلیون و ۱۲۵ هزار ۴۸۸ خانوار شهری، فقط ۶ میلیون و ۷۰ هزار خانوار در مناطق روستایی ساکن­‌اند.

این موضوع از نظر جمعیتی (تعداد نفرات) نیز سیری مشابه را طی کرده به‌گونه‌­ای که در سال ۱۳۹۹ محمد امید معاون وقت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اعلام کرد، از ۸۴ میلیون جمعیت کشور «حدود ۲۰ میلیون نفر روستایی و حدود یک میلیون نفر عشایر هستند که نزدیک به ۲۶ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند».

در حالتی خوش‌بینانه، رقم میانگین جمعیت ساکن در هر روستا حدود ۳۰۰ نفر است که با روستاهای پرجمعیت و مولد دهه­‌های گذشته به کلی متفاوت بوده و در عمل امکان بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای بزرگ یا متوسط در روستاها سلب شده است.۳۰۰ نفر، میانگین جمعیت ساکن در هر روستا
براساس آمار، این ۲۶ درصد جمعیت غیرشهری در ۶۲ هزار آبادی و روستا ساکن هستند که ۳۹ هزار روستا، بالای ۲۰ خانوار جمعیت و ۲۳ هزار روستا دارای جمعیتی کمتر از ۲۰ خانوارند. این رقم نشان می­‌دهد در حالتی خوش‌بینانه، رقم میانگین جمعیت ساکن در هر روستا حدود ۳۰۰ نفر است که با روستاهای پرجمعیت و مولد دهه­‌های گذشته به کلی متفاوت بوده و در عمل امکان بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارهای بزرگ یا متوسط در روستاها سلب شده است.

مهاجرت از روستا به شهر با اینکه روندی پایدار بوده، اما در دورانی اعلام شد که سیری معکوس داشته است؛ از جمله علیرضا زاهدیان رئیس وقت مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تیرماه گذشته درباره مهاجرت­‌ها گفت، «برآوردها نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، مهاجرت شهر به روستا بیش از مهاجرت روستا به شهر بوده است».

واقعیت اما اینکه چنین اتفاقی به‌صورت محدود و فقط در یکی، دو دوره زمانی خاص رخ داده و در دو سال اخیر و یک پیوستار کلی، ادامه نیافته است؛ در حقیقت آنچه بیشتر ملموس شده، رونق موقتی (و محدود  به سه سال) مهاجرت معکوس بوده که البته به نظر می‌­رسد به چند دلیل از جمله بازگشت تحریم‌­ها (در سال ۹۷) و ورود ویروس کرونا (در اواخر سال ۹۸) متوقف شده باشد.

در تبیین چرایی رشد مهاجرت معکوس در سال‌­های ۹۵ تا ۹۸، دلایل چندی بیان شده است؛ کارشناسان معتقدند یکی از این دلایل، «وجود جذابیت‌هایی مانند اشتغال در بخش گردشگری» از جمله توقفگاه‌­های بوم­گردی آن­‌هم در برخی روستاها و نه همه آنها بود و نیز «اجرای برخی طرح‌ها که شماری از کارآفرینان را ترغیب به فعالیت اقتصادی در روستاها کرده بود».

با تغییر شرایط اقتصادی کشور، بازگشت تحریم­‌ها و توقف یا کاهش اعطای وام­‌های اشتغال روستایی از سال ۹۸، ورق برگشت و در کنار کرونا و مصیبت‌­هایش، باعث بازگشت مهاجرت‌­ها به روال سابق، یعنی از روستا به شهر شد.

آوار کرونا بر مشاغل روستایی
به باور کارشناسان، در دو سال اخیر کسب‌وکارهای روستایی از جمله گردشگری و صنایع‌دستی، بیشترین تاثیر منفی را از کرونا و بحران‌­های جاری ارزی و تحریمی کشور پذیرفته‌اند. امری که در همان ماه‌­های نخستین شیوع کرونا، بسیاری پیش­‌بینی کرده بودند. به طور مثال، اردیبهشت ۱۳۹۹ یعنی تنها سه‌ماه پس از ورود کرونا به کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد با شیوع این ویروس نزدیک به ۱۳ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند.
این اتفاق در بسیاری از استان‌­های گردشگرپذیر تکرار  شد و در نتیجه سبب از دست رفتن مشاغل و روی آوردن روستاییان به شهرها شده است؛ برای نمونه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان اعلام کرد کرونا از اسفند ۹۸ تا پایان شهریورماه امسال، ۷ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف بخش گردشگری این استان خسارت‌زده است.

به این ترتیب، ادعاهایی درباره مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) حتی اگر واقعی باشد، محدود یه دو یا سه سال بوده و تصویر کلی مهاجرت کشور چنین چیزی را تائید نمی‌­کند؛ نخست آنکه بخشی از کاهش مهاجرت در میانه دهه ۹۰، ناشی از این واقعیت بوده که جابجایی زیادجمعیت، پیشاپیش رخ داده بود؛ به عنوان مثال از سال ۱۳۹۲ تا ۹۷ یعنی در مدت ۵ سال، شامل سال‌­هایی که گفته می‌شود مهاجرت به شهرها بیشتر بوده، ۴ میلیون و ۷۰۹ هزار نفر در داخل کشور مهاجرت کرده‌­اند که سهم مناطق شهری از آن ۸۴.۴ درصد و مقاصد روستایی ۱۵.۶ درصد است.

با وجود قرار داشتن ۸۵ درصد اراضی کشاورزی، ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۸ درصد اشتغال در بخش روستایی، اکنون ۷۴ درصد از جمعیت کشور در مناطق شهری و فقط ۲۶ درصد در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کنند.در مجموع با وجود قرار داشتن ۸۵ درصد اراضی کشاورزی، ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی و ۱۸ درصد اشتغال در بخش روستایی، اکنون ۷۴ درصد از جمعیت کشور در مناطق شهری و فقط ۲۶ درصد در مناطق روستایی کشور زندگی می‌کنند و آن ۱۳ هزار روستایی که تنها در ۳۰ سال (از سال ۶۵ تا ۹۵) خالی از جمعیت شده‌اند، مدت‌­ها باید طول بکشد که به شرط مهاجرت معکوس، دوباره شاهد نشاط و شادابی جمعیت و تولید شوند.

با این تفاسیر، با دیگر به این پرسش اساسی رئیس‌جمهوری برمی‌­گردیم که با وجود برخورداری بسیاری از روستاهای ما از نعمت برق، آب، گاز، خانه بهداشت، جاده و …، «چرا یک روستایی باید مهاجرت کند و به حاشیه شهرها برود»؟

 

 

 

 

 

سه خوردنی مفید برای شروع روز

یکی از موضوعات مهم و مفید در زندگی روزمره این است که صبح را با یک اقدام مثبت، هم از نظر ذهنی و هم به لحاظ جسمی آغاز کنیم.

 سه خوردنی مفید برای شروع روز به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اینکه چگونه روز خود را شروع کنیم، می‌تواند حاکی از مسائل مختلفی از وضعیت روحی گرفته تا بهره‌وری کلی فرد باشد.

به این ترتیب، لازم است به چند نکته از جمله نوع مواد غذایی که هنگام صبح مصرف می‌کنیم، دقت داشته باشیم و بهتر است صبح خود را با مصرف این سه خوراکی مفید آغاز کنیم.

این خوراکی‌ها از جمله موادی هستند که در اکثر خانه‌ها وجود دارد و با مراقبت از روده و کمک به هضم غذاها، باعث حفظ سلامتی می‌شوند:

۱) صبحانه را می‌توانید با بادام خیس خورده و پوست کنده شروع کنید. این خوراکی سرشار از مواد مغذی و ویتامین E است که برای سلامت پوست و مو مفید است. بادام برای سلامت مغز نیز عالی است.

۲) سپس به سراغ کشمش‌هایی بروید که شب قبل در آب خیس خورده اند. این خوراکی برای روده مفید است، به هضم غذا کمک می‌کند و ریزش مو را کاهش می‌دهد. کشمش سرشار از آهن و ویتامین B است.

۳) کمی زردچوبه را در آب گرم حل کرده و میل کنید. این ترکیب دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کند.

 

 

 

 

 

یک “میوه پاییزی” برای مقابله با کرونا

همچنین این میوه منبع غنی ویتامین C بوده که می تواند در سم زدایی بدن و کاهش آلودگی های محیط در بدن و نیز کاهش استرس کمک کند.

 یک "میوه پاییزی" برای مقابله با کرونا یک کارشناس تغذیه در تشریح خواص لیموشیرین، از این میوه پاییزی به عنوان یک میوه موثر برای افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماری هایی مانند کرونا و سرماخوردگی یاد کرد.

علی اشرف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه لیموشیرین از خانواده مرکبات است، گفت: این میوه منبع غنی از آهن و مس بوده و به مقدار زیادی پیش ساز ویتامین A را در خود دارد.

وی افزود: همچنین این میوه منبع غنی ویتامین C بوده که می تواند در سم زدایی بدن و کاهش آلودگی های محیط در بدن و نیز کاهش استرس کمک کند.

این کارشناس تغذیه ویتامین C را یک ویتامین محلول در آب دانست و افزود: به همین علت بدن نمی تواند این نوع ویتامین را ذخیره کند و نیاز است که این نوع ویتامین روزانه در برنامه غذایی قرار گیرد و در فصول سرد سال لیموشیرین می تواند منبع خوبی برای تامین این نوع ویتامین باشد.

رشیدی به آنتی اکسیدان های موجود در لیموشیرین هم اشاره کرد و افزود: وجود این آنتی اکسیدان‌ها موجب کاهش التهاب در فرد شده و به تقویت سیستم ایمنی هم کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی فعلی مصرف لیموشیرین به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و خاصیت آن در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: وجود همین آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر عفونت هم مقاوم می کند و می تواند از شدت علائم بیماری سرماخوردگی هم بکاهد و به همین خاطر توصیه می شود افراد در هنگام سرماخوردگی لیموشیرین مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به ویتامین C، بتاکاروتن و آنتی اکسیدان ها در لیموشیرین، مصرف این میوه را برای تقویت بینایی و محافظت چشم در برابر عفونت ها بسیار مفید دانست.

رشیدی در ادامه با اشاره به وجود پتاسیم موجود در لیموشیرین، گفت: این ماده معدنی به بدن در درمان عفونت های ادراری کمک می کند.

وی به فیبر موجود در لیموشیرین هم اشاره کرد و افزود: وجود این فیبر موجب کاهش چربی خون و کلسترول و نیز کنترل فشار خون می شود.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: به دلیل وجود همین فیبر مصرف لیموشیرین می تواند موجب کاهش یبوست شده و در درمان آن اثرگذار باشد.

رشیدی خاطرنشان کرد: همچنین لیموشیرین به دلیل خاصیت سم زدایی می تواند به سلامت و بهبود عملکرد کبد هم کمک کند.

این کارشناس تغذیه افزود: در مجموع لیموشیرین یکی از میوه های بسیار مفید است که مصرف آن خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد، اما نکته مهم این است که این میوه در فصل خودش مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: میوه ها هنگامی که در فصل خودشان مصرف شوند ارزش غذایی کامل داشته و بسیار می توانند سودمند باشند.

 

 

برداشت از حساب یک مرده

همزمان با کشف جسد مردی میانسال در تهران، تیم جنایی پایتخت در تحقیقات خود دریافت کارت بانکی این مرد در دست دو مرد جوان بوده که با آن تلفن همراه خریده‌اند.
به‌گزارش «ایران»، روز اول آذر ماه امسال، زن میانسالی به کلانتری جوادیه رفت و از ناپدید شدن همسرش خبر داد و گفت: همسرم اردشیر کارمند یک شرکت است و دو روز قبل برای انجام کاری در سبزه میدان از خانه خارج شد. بعد از آن هرچه با تلفن همراه او تماس گرفتم، خاموش بود.
با شکایت زن جوان پرونده‌ای در شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت تشکیل شد و به دستور بازپرس مصطفی واحدی، تحقیقات برای یافتن اردشیر در دستور کار قرار گرفت.در حالی که تحقیقات برای یافتن وی ادامه داشت، روز چهارم آذر جسد مرد میانسال در حوالی میدان شوش، کشف و در ادامه بررسی‌ها، مشخص شد که از حساب این مرد حدود ۵۰ میلیون تومان برداشت و با این پول تلفن همراه و وسایل دیگری خریداری شده و همچنین در یکی از پمپ بنزین‌ها با کارت وی پول برای سوخت‌گیری برداشت شده است. مأموران بلافاصله راهی پمپ بنزین شده و در بازبینی دوربین‌های پمپ بنزین، تصویر دو مرد جوان به‌دست آمد که با کارت بانکی اردشیر، به خودروی پرایدشان بنزین زده بودند. سرانجام از روی شماره پلاک خودرو، هویت سرنشینان آن شناسایی و دو مرد جوان دستگیر شدند، اما متهمان مدعی شدند اردشیر را نمی‌شناسند و کارت او را مردی به‌ نام امیر به آنها داده است. یکی از متهمان گفت: امیر به ما کارت بانکی می‌داد و از ما می‌خواست که با آن کارت‌ها خرید کنیم یا پول‌ها را به حساب خودمان و از آنجا به حساب او واریز کنیم. به نوعی می‌خواست ما برای او پولشویی انجام دهیم و بابت کاری که می‌کردیم هم مبلغی را دریافت می‌کردیم.
با توجه به اظهارات دو مرد جوان، تحقیقات برای شناسایی امیر به دستور بازپرس جنایی ادامه دارد.

 میمون های خشمگین۲۵۰ سگ را کشته شدند

با کشته شدن یک بچه میمون به دست گله ای از سگها میمون های خشمگین ۲۵۰ سگ را بی رحمانه قتل عام کردند.

به گزارش  دهلی نیوز، میمون های خشمگین در روستای “ماجالگان”‌ هند با کشته شدن یک بچه میمون سگها را دزدیده و آنها را به ساختمان های بلند برده و از آنجا به پایین پرتاب کرده اند.به گفته روستائیان تاکنون ۲۵۰ سگ در انتقامی خونین به همین روش کشته شده اند.

هنگامیکه مردم محلی متوجه کشته شدن صدها سگ شده اند تلاش کرده اند تا با میمون ها مقابله کنند که این حیوانات موذی در انتقامی سخت به جان کودکان کم سن و سال افتاده و قصد ربودن آنها را نیز داشته اند.

به گفته روستائیان با هجوم میمون ها به سگ های محلی به ندرت سگی در خیابان دیده می شود. روستائیان می گویند خشم میمون ها فروکش نکرده و تلاش می کنند کودکان را در مسیر حرکتی به سمت مدرسه بدزدند به همین دلیل روستائیان به شدت مراقب کودکان هستند از این رو تعداد زیادی افسر پلیس به این منطقه اعزام شده تا با میمون های مهاجم مقابله کرده و مانع ربوده شدن کودکان در کوچه و بازار شوند.

سمی که صداوسیما به خورد مردم می‌دهد

سمی که صداوسیما به خورد مردم می‌دهد

سفره های پر زرق و برق با انواع غذاهای چشم‌نواز، نوشابه‌های رنگارنگ و اشباع‌شده از قند، دیزاین‌ها و دکوراسیون‌های مدرن، مصرف بیش از اندازه پلاستیک با بسته‌بندی راحت، همه این فرهنگ‌سازی‌ها، سمی است که صداوسیما به خورد مخاطبان می‌دهد و همچنان هم ادامه دارد.

تبلیغات صدا و سیما در انحصار خوراکی‌هایی است که بیشتر آن مربوط به کنسروها با مواد ماندگاری زیاد و غذاهای آماده است؛ غذاهایی که در سه دقیقه توسط مادر خانواده آماده و برای کودکان سرو می‌شود و به نظر می‌رسد آنچه که به آن توجه نمی‌شود، سلامت اعضای یک خانواده است و تنها مصرف مهم است و پولی که از آن حاصل می‌شود.

به نظر می‌رسد در برخی برنامه‌ها از جمله تبلیغات، همسویی بین شورای سیاست‌گذاری سلامت صدا و سیما و برنامه‌های تولیدشده دیده نمی‌شود. گرچه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تبلیغاتی نمی‌توان ساخت این دست برنامه‌ها را محدود کرد چرا که ذات تبلیغات با مصرف و پولسازی بیشتر گره خورده است. زرق و برق‌هایی که با نشان‌دادن آنها رویا می‌فروشند و خیال خام چرا که هرچه دروغ تبلیغ بزرگ‌تر باشد خیالش برای مصرف‌کننده خوش‌تر است.

«به عبارتی با نشان‌دادن فضای شاد و رویایی در خانه‌های مدرن و سفره‌های پر زرق و برق در تبلیغات تلویزیون، آرزو و حس خوب می‌فروشند نه صرفآ محصول را، مثل تبلیغ روغن در رسانه ملی. همه ما روغن مصرف می‌کنیم که می‌توان با آن هم اشکنه پخت و هم استیک زبان. وقتی مخاطب به قصد خرید وارد فروشگاه می‌شود شاهد انواعی از برندهای مختلف در قفسه‌هاست که تقریبا قیمت‌های مشابه دارند و تفاوت خاصی هم با یکدیگر ندارند اما در نهایت مخاطب روغنی را انتخاب می‌کند که حس بهتری نسبت به آن برند دارد. این حس خوب را ممکن است از تیزر پخش‌شده در صداوسیما برداشت کرده باشد؛ حال و هوایی که در رویایش دارد و آن را در تبلیغ یک برند دیده است. در حالی که سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پیش‌نویسی را منتشر کرده که یکی از بندهایش این است: نمایش تبلیغاتی که موجب تضعیف خودباوری و اعتماد ملی و نیز تحقیر شخصیت مرد می‌شود که فاقد استطاعت برای خرید کالای مورد نظر هستند مجاز نیست. من نمی‌توانم بگویم چنین فضایی درست یا اشتباه است اما می‌دانم درهیچ کجای دنیا حاکمیت در این اندازه وارد فضای مارکتینگ نمی‌شود.» اینها را رضا نامی کارشناس تبلیغات به زبان می‌آورد.

به عقیده او در حال حاضر دست و پای شرکت‌ها برای تهیه تیزرهای تبلیغاتی بسته است. وقتی با همین روال پیش برویم بعد از مدتی چالشی که به وجود می‌آید غیرواقعی بودن تبلیغات برای مخاطب است. محدودکردن رنگ‌ها در پوشش و اِلمان‌های تصویری باعث می‌شود همه چیز یکنواخت نشان داده شود و اگر رسانه ملی هم این شیوه را پیش بگیرد تاثیر تبلیغاتی خودش را از دست می‌دهد چون مخاطب متوجه می‌شود که یک تبلیغ، واقعی نیست و نیاز واقعی او را برطرف نمی‌کند و پیام تصویری که می‌بیند با زندگی واقعی او منطبق نیست.

این کارشناس به ایسنا می‌گوید: «تبلیغات تلویزیونی فرهنگ‌سازی نادرستی نسبت به رفتارهای اجتماعی در ایران نمی‌کند مگر آنکه به صورت مصداقی به برخی از تبلیغات اشاره کنیم. برای مثال تبلیغ مصرف بیش از اندازه کیسه فریزر به دلیل سهولت در استفاده برای بسته‌بندی با توجه به مشکلات محیط زیستی که با آن روبه‌رو هستیم می‌تواند یک اشتباه استراتژیک باشد و زمانی که می‌خواهد پیام را برساند ناخودآگاه چالش محیط زیستی ایجاد کرده است. البته من مطمئنم در اتاق فکری که این تبلیغ شکل گرفته به چنین موضوعی فکر نشده و غیرعمدی بوده است و به جز مواردی در حوزه‌های دیگر، فضاهای مشابه نداریم. تبلیغات در رسانه ملی به شدت پرفشار است با این حال اگر وارد این فضا شوید و محصولی با کیفیت و قیمت‌گذاری درست داشته باشید تقاضا برای آن در تلویزیون خیلی افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از آن نتیجه خوبی گرفت. با توجه به شناختی که از فضای سازنده‌های تبلیغات  صدا و سیما دارم هیچکدام قصد و نیتی برای ایجاد مصرف‌گرایی و فضای نادرست فرهنگی ندارند.»

با این وجود آنچه این روزها به عنوان تبلیغات در تلویزیون می‌بینیم بیشتر به خوراکی‌ها و غذاهای آماده محدود می‌شود و جای تبلیغات فرهنگی در آن خالی است. تنها تبلیغات فرهنگی محدود به برخی از فیلم‌های سینمایی و اکران آنها روی پرده سینما می‌شود. اما چرا بیشتر تبلیغات رسانه ملی مربوط به کالاهای خوراکی است؟

به گفته نامی، گردش مالی و حجم بازار محصولات خوراکی بسیار بالاست برای همین امکان اختصاص بودجه مناسب در تبلیغات را دارند. اما رقم مالی مشخص و شفافی در این زمینه وجود ندارد. معمولا همراه این‌گونه تبلیغات از جایزه هم استفاده می‌شود که باعث افزایش فروش مقطعی در بازار است. البته به جز این محصولات، اپراتورها هم در صدا و سیما با حجم بالایی تبلیغ می‌کنند. از طرفی تبلیغاتی مثل کالاهای فرهنگی در صدا و سیما مقرون به صرفه نیست چرا که همه ما می‌دانیم اقتصاد در حوزه فرهنگ چندان قوی نیست. فرهنگ‌سازی، یکسری متولی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت بهداشت دارد که می‌توانند از صدا و سیما باکس‌های رایگان در راستای فرهنگ‌سازی جامعه تقاضا کنند اما مدت‌هاست که کار خاصی در راستای تبلیغات فرهنگ‌سازی در رسانه ملی صورت نگرفته است و فقط مدتی کمیته امداد برنامه‌های فرهنگ‌سازی مناسبی ساخت که می‌توان آن را به عنوان نمونه خوب در نظر گرفت اما آن هم مقطعی بود. از طرف دیگر صدا و سیما باید کسب درآمد کند و زمانی که با یک برند خاص قرارداد سه ساله می‌بندد نمی‌تواند سخت‌گیری زیادی درباره تبلیغات آن برند داشته باشد.

این کارشناس تبلیغات با بیان اینکه رفتار رسانه‌ای مخاطب، تک‌بعدی نیست، به ایسنا می‌گوید: «همان طور که برخی رسانه ملی را دنبال می‌کنند برخی دیگر هم شبکه‌های ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند. در این بین درصدی هم در فضای مجازی فعالیت دارند. هر چه چهارچوب‌های تبلیغات رسانه ملی سخت‌تر و بسته‌تر شود، تبلیغات به سمت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیگر می‌رود و با این روند صاحبان برندها از رسانه ملی فاصله می‌گیرند. همچنین بار اعتباری و روانی خاصی روی صدا و سیما وجود دارد و تلاش می‌کند به حد تعادلی برسد که بتواند درآمدزایی داشته باشد و از طرف دیگر برندها را از خودش دور نکند که این کار به شدت دشوار است. در نهایت نباید فراموش کنیم که نمی‌توان قدرت اقتصاد را در تصمیم‌گیری مدیران انکار کرد.»

زندگی امروز با شیوه جدیدی در پیش است که نمی توان آن را کتمان کرد. کاربرد مُد روز در زندگی‌ها پررنگ‌تر از قبل شده است. خرید یک‌جای مواد غذایی، پوشاک، گل، بروزترین وسایل زندگی، ویلا و آپارتمان‌های بزرگ‌تر احساس نیاز به تبلیغات پر زرق و برق را بیشتر از گذشته نشان می‌دهد.

مصرف همانند آموزش فرصت‌های یکسانی برای بدنه اجتماع فراهم نمی‌کند. مصرف، حتی شکاف‌ها را آشکارتر می‌کند. تلاش شده این طور فرض شود که مصرف کالاها و محصولات یکسان اعم از مادی و فرهنگی و مشارکت رشدیابنده در آنها برطرف‌کننده شکاف‌های اجتماعی، سلسله‌مراتب و تبعیض‌های بیش از پیش عمده در حوزه قدرت و مسئولیت‌هاست. در واقع ایدئولوژی آموزش به خوبی این نقش را ایفا می‌کند.

همچنین طبق نظریه ژان بودریار در کتاب «جامعه مصرفی»، مصرف مانند آموزش، یک نهاد طبقاتی است و همگان اشیای یکسانی در اختیار ندارند، همان طور که همگان از فرصت تحصیلی برابر برخوردار نیستند بلکه به صورت عمیق‌تر به لحاظ تبعیض رادیکالی و تنها بعضی‌ها به منطق مستقل و خردگرایی عناصر محیط دست پیدا می‌کنند. بعضی با اشیا سر و کار ندارند و به مفهوم حقیقی مصرف نمی‌کنند و بعضی دیگر خود را وقف یک اقتصاد جادویی، بالا بردن ارزش اشیا به آن صورتی که وجود دارد و بقیه چیزهایی کرده‌اند که شیء محسوب می‌شوند. این منطق بت‌پرستانه همان ایدئولوژی مصرف است.

علی‌اصغر سعیدی – جامعه‌شناس – با توجه به این نظریه به ایسنا می‌گوید: «این مسئله مهمی است که نظریه‌پردازهای مختلفی روی آن متمرکز شده‌اند. در جامعه‌شناسی، این پدیده را انباشت در جامعه مدرن می‌نامند یعنی می‌گویند تبلیغات موجب می‌شود یک انباشت کاذب در جامعه به وجود بیاید و این موضوع سبک زندگی افراد را تغییر دهد. البته برخی هم این نظریه را مطرح می‌کنند که عامل نظام سرمایه‌داری بر مصرف‌کننده مسلط‌تر است. برخی هم می‌گویند مصرف‌کننده جدیدی به وجود آمده؛ انسان مدرنی که ذائقه متنوعی دارد و کالاهای مختلفی می‌خواهد بنابراین باید برای او تبلیغ کرد تا به او گفت آنچه که می‌خواهد وجود دارد. این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است. یکی آنکه نمی‌توانیم وجود یک فرد جدید در جامعه را نقد کنیم. حالا در این بین یکسری طبقات محروم هم وجود دارند که ما می‌گوییم آنان دچار فقر مضاعف هستند یعنی اینکه قبلا کالایی را نمی‌دیدند اما حالا می‌بینند؛ چون تبلیغات فقط رادیو و تلویزیون نیست و افراد حتی در مراکز خرید و به صورت ویترینی خرید می‌کنند. در مقابل این نظریه،  فرانکفورتی‌های مارکسیستی معتقد بودند این نظام سرمایه‌داری است که با تبلیغ در شما نیاز به تولید می‌کند که نیازی کاذب است. «تئودور آدرنو» مقاله‌ای به نام «فراقت» دارد که می‌گوید نظام سرمایه‌داری شما را استثمار می‌کند، حقوقتان را نمی‌دهد و برای آنکه شما حس خوبی در محل کار داشته باشید برای شما تعطیلات فراهم می‌کند که به آن صنعت فرهنگی گفته می‌شود.»

این مدرس دانشگاه تحلیلش را این‌چنین پیش می‌برد: «بر اساس عقاید فرویدی هم تبلیغاتی ساخته می‌شود با این عنوان که شما نیازی دارید اما خودتان نمی‌دانید و سرمایه‌داری ناخودآگاه شما را تحریک می‌کند تا احساس رضایت کنید. اما نظریه جدید در جامعه‌شناسی مصرف، حرف دیگری می‌زند و می‌گوید این انسان مدرن شکل انسانی است که تکثرها را دارد اما آگاهی هم دارد و هر چیزی را نمی‌خورد. ما هر دو نوع آدم را در این جامعه %D