اخبار خراسان جنوبی/

استاندار خراسان جنوبی: تمام امکانات و ظرفیت‌ها در اختیار طرح جهش مسکن قرار گیرد

استاندار خراسان جنوبی: تمام امکانات و ظرفیت‌ها در اختیار طرح جهش مسکن قرار گیرد

گروه استان‌ها- استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی، تمامی امکانات و ظرفیت‌های قانونی را در اختیار طرح جهش مسکن قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، حمید ملانوری با بیان این مطلب در نشست فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان، طرح جهش مسکن را از بزرگترین طرح‌های دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: بر اساس تأکیدات شخص رئیس جمهور در قالب این طرح سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سطح کشور احداث می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل مسکن از دغدغه‌های جدی خانواده‌های فاقد مسکن است لذا ورود به این موضوع که مطالبه عموم افراد جامعه است، بسیار جدی است و عملیاتی شدن این طرح رشد اشتغال، رونق در واحدهای تولیدی و غیره را به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که به جهت اهمیت موضوع، طرح‌های مختلفی برای تأمین مسکن در کشور اجرا شده، گفت: همه باید کمک کنیم تا این طرح در استان شتاب بگیرد و با جدیت دنبال شود.

ملانوری فرمانداران را مکلف کرد که با برگزاری مستمر جلسات برنامه‌ریزی با حضور دستگاه‌های متولی به این بحث ورود جدی‌تری داشته باشند و گفت: طبق قانون شهرداری‌ها مکلفند نسبت به صدور پیش پروانه (پروانه موقت) برای متقاضیان این طرح، ظرف یک ماه و پروانه ساختمانی در مدت سه ماه اقدام کنند.

وی تأکید کرد: این بازه زمانی تعریف شده برای کلانشهرها است که با ازدحام مواجه هستند و متقاضیان زیادی دارند لذا در شهرهای استان که ترافیک مراجعین را نداریم، لازم است این بازه زمانی به یک هفته درروانه موقت و یک ماه در پروانه ساختمانی تقلیل یابد.

به گفته وی هیچ گونه تعلل و معطلی در اجرای امورات مربوط به این طرح، پذیرفتنی نیست و سازمان نظام مهندسی هم باید تمام خدمات فنی مهندسی را با رعایت تخفیف ۵۰ درصدی و در اسرع وقت ارائه کند.

ملانوری ادامه داد: دستگاه‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیز به عنوان مدافع جامعه هدف خود، باید مداخله کنند تا مسیر دسترسی مددجویان تسهیل شود و  هر چه سریع‌تر صاحب مسکن شوند.

وی به تکلیف دستگاه‌های خدماتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های خدماتی آب، برق و گاز باید همین ابتدای کار و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس و وزارتخانه ها در مورد تأمین اعتبارات ملی اقدام کنند و ثبت اسناد نیز باید صدور اسناد مربوطه را تسریع کند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که مهمترین اصل در شتاب بخشی به روند اجرای کار در این طرح، تعامل و هم‌افزایی است گفت: ارتباطات مستمر و همراهی‌های دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در تحقق هر چه سریع‌تر این پروژه مؤثر باشد.

ملانوری از مشوق‌های تعیین شده برای افراد خود مالک گفت و تصریح کرد: افرادی که به صورت خود مالک به این طرح ورود می‌کنند، ضمن این که فرم “ج” آنها قرمز نمی‌شود، نیاز به سپرده بانکی هم برای دریافت تسهیلات ندارند.

وی با تأکید بر این که تا آن جا که امکان دارد، ظرفیت تولید مسکن باید به سمت خودمالک برود خاطرنشان کرد: عدم نیاز به توسعه بیشتر شهر، استفاده از خدمات زیربنایی موجود، مدیریت بهتر خدمات شهری، کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت و غیره از پیامدهای مطلوب خودمالکی در این طرح است.

به گفته استاندار خراسان جنوبی با عنایت به این که در اغلب شهرهای استان امکان استفاده از ظرفیت خود مالکی در طرح جهش مسکن وجود دارد، اداره کل راه و شهرسازی مکلف است در اسرع وقت نسبت به بازگشایی این موضوع (خودمالکی) در سامانه، برای شهرهای قاین، مود، آیسک، آبیز، باغستان و ماژان اقدام کند.

 

 

 

 

 

 

استقبال از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور در بیرجند

مراسم گرامیداشت شهید جهانگیر نقدی‌پور فردا با حضور خانواده این شهید گرانقدر و خانواده های شهدا و جانبازان و مردم بیرجند برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: پدر و مادر شهیداستقبال از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور در بیرجند جهانگیر نقدی‌پور ساعت ۲۱ امروز چهارشنبه ۲۶ آبان وارد بیرجند خواهند شد و در فرودگاه بین المللی شهید کاوه مورد استقبال مسئولان قرار خواهند گرفت.

سرهنگ فلاحی افزود: مراسم استقبال و تکریم از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور یکی از شهدای گمنام تازه احراز هویت شده خراسان جنوبی، ساعت ۹ روز پنج شنبه در محل دفن این شهید واقع در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (خیابان معلم) برگزار خواهد شد.

شهید والامقام نقدی‌پور سال ۱۳۸۵ به عنوان شهید گمنام در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاک سپرده شد و پس از ۲ مرحله انجام آزمایش های DNA هویت این شهید تایید شد.

شهید جهانگیر نقدی‌پور در عملیات والفجر مقدماتی در ۱۸ بهمن سال ۱۳۶۱  به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

خدمت رسانی به مردم در «هفته بسیج» / ۴۲ برنامه شاخص در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از برگزاری هزار و ۵۸۹ مورد برنامه در قالب ۴۲ عنوان محوری همزمان با هفته بسیج در نقاط مختلف خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش شبستان سرهنگ «رضا هزاری» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کارنامه درخشان ۴۲ ساله شجره طیبه بسیج نشان می دهد که هر زمان انقلاب نیاز داشته بسیجیان حضور پیدا کردند و طعم شیرین خدمات بسیج را به ذائقه مردم چشانده اند‌، اظهار کرد: هفته بسیج با شعار «بسیج پاره تن مردم است» از ۲۹ آبان تا پنجم آذرماه برگزار می‌شود.

 

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از اجرای هزار و ۵۸۹ برنامه در قالب ۴۲ عنوان محوری توسط پایگاه ها و ناحیه ها و اقشار بسیج در این هفته خبر داد و گفت: هر روز از هفته بسیج به یک عنوان شامل بسیج و اقتصاد مقاومتی، بسیج، علم و پژوهش، بسیج عدالت و مبارزه با فساد، بسیج عزت ملی و مرزبندی با دشمنان، بسیج استقلال و آزادگی، بسیج سبک زندگی اسلامی، ایرانی و بسیج معنویت و اخلاق نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در نخستین روز هفته بسیج، رزمایش جهادگران بسیجی با حضور ۳۰۰ گروه جهادی در قالب سه هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان برگزار خواهد شد، افزود: در همین راستا کمک های مومنانه نیز با عنوان خدمات مومنانه در حوزه های مختلف ارائه خواهد شد.

هزاری ادامه داد: دیدار بسیجیان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجلیل از بسیجیان و مدیران موفق بسیجی، تقویت طرح شهید سلیمانی در مقابله با کرونا و اجرای واکسیناسیون و تقدیر از فعالان این حوزه، آغاز پویش نذر خون بسیجیان، میقات صالحین، برپایی میز خدمت، نواختن زنگ بسیج و اجرای برنامه در سامانه شاد، دیدار با خانواده معظم شهدا، عطرافشانی گلزار شهدا، همایش دیدار سران اهل سنت و ائمه جمعه، رونمایی از تولیدات فرهنگی و هنری، نشست های گفتمانی و روشنگری، انتشار و پخش فیلم های ارزشی، گشت محله محور و طرح همگام با کشاورز از جمله برنامه های پیش بینی شده برای اجرا در هفته بسیج امسال است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به اعزام گروه های جهادی و تیم های بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم شهری و روستایی برای ویزیت رایگان و خدمتگزاری به مردم، عنوان کرد: همچنین در این هفته اجرای چهار طرح «هر مهندس یک شهید»، «رونمایی طرح عمران روستا»، «نذر تخصص» و « نذر پژوهش و عارضه یابی» آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد استان با کمک های خیران و بسیج حقوقدانان انجام خواهد شد، افزود: برگزاری رزمایش ثامن، برگزاری نشست زن و تفکر بسیجی در نگاه امام راحل به صورت مجازی، برگزایر همایش پیاده روی خانوادگی، مسابقات ورزشی و فرهنگی، سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه، برپایی ایستگاه سلامت محور، برپایی نمایشگاه های عرضه محوصلات بومی و ایرانی در نواحی مقاومت بسیج، اجرای برنامه فرهنگی آبروی محله، برپایی غرفه خدمات مشاوره، برگزاری شیفت ایثارگری با رویکرد خدمات مومنانه و بازدید از پایگاه های منتخب بسیج با حضور مسئولان از دیگر برنامه های اجرایی در هفته بسیج است.

هزاری از افتتاح ۲۶ پروژه عمرانی بسیج سازندگی با اعتبار ۱۱۳ میلیارد و ۱۷ میلیون ریال در هفته بسیج خبر داد و گفت: رزمایش اقتدار بسیجیان روز چهارشنبه ۳ آذرماه با حضور ۱۰ هزار بسیجی در سراسر استان برگزار خوهد شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی  با اشاره به برگزاری نمایشگاه و جشنواره استانی «پایگاه های اسوه بسیج» در حسینیه جماران بیرجند، تصریح کرد: در همین راستا ۱۳ پایگاه بسیج برتر شناسایی شده در سطح استان در قالب این نمایشگاه فعالیت های خود را به مدت سه روز در معرض نمایش عموم خواهند گذاشت.

وی در پایان بیان کرد: به مناسبت هفته بسیج همایش اختتامیه گروه های جهادی(شکوه هجرت) و تقدیر از ۷۵ جهادگر برتر استان نیز روز چهارشنبه ۳ آذرماه برگزار می شود.

 

 

۱۰ هزار نفر از بسیجیان استان خراسان جنوبی در رزمایش اقتدار شرکت می‌کنند

 

10 هزار نفر از بسیجیان استان خراسان جنوبی در رزمایش اقتدار شرکت می‌کنند

معاون هماهنگ کننده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی از برگزاری هزار و ۵۸۹ عنوان برنامه در هفته بسیج خبر داد و گفت: ۱۰ هزار نفر از  بسیجیان خراسان جنوبی همزمان با رزمایش اقتدار در سراسر کشور اقتدار خود را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، سرهنگ رضاهزاری صبح امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های هفته بسیج اظهار داشت: بسیج از بطن مردم، برای مردم  و در کنار مردم است و با دستگیری مشکلات همراه و در کنار مردم بوده است.

وی با بیان اینکه در طول عمر ۴۲ ساله انقلاب، بسیج نشان داده که در هر عرصه ای که نیاز بوده حضور داشته و پای نظام و انقلاب ایستاده است، افزود: بسیجیان مخلص که از اقشار مردم هستند در هر برنامه ای با حضور خود طعم شیرین خدمت رسانی را به مردم چشاندند و به راستی که بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی که شجره طیبه بسیج را هم پایه گذاری کرد چه حکیمانه فرمود که هرجا ندای بسیج طنین انداز شد چشم طمع دشمن از آن کشور دور می‌شود و همچنین هرگاه مورد غفلت گیرد هر لحظه باید منتظر برنامه ای ازسوی دشمن باشیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی گفت: امسال هفته بسیج از ۲۹ آبان تا ۵ آذر با شعار “بسیج پاره تن مردم است” آغاز می‌شود که در این هفته هزار و ۵۸۹ برنامه  توسط پایگاه‌ها، حوزه‌های مقاومت، نواحی و اقشار بسیج تدارک دیده است تا در سطح استان خراسان جنوبی اجرا شود.

هزاری با بیان اینکه برنامه‌های امسال هفته بسیج در قالب ۴۲ عنوان اصلی برنامه ریزی شده
است افزود: ستاد هفته بسیج از سه ماه گذشته در استان و شهرستان‌ها تشکیل شده است که در این راستا گروه‌های هم اندیشی برنامه‌های مختلف را تدارک و برنامه ریزی کردند.

وی از انجام تبلیغات محیطی و به روزرسانی تبلیغات با توجه به هفته بسیج در سطح شهر خبر داد و گفت: رویداد عصر خاطره  برنامه ای است که برای بزرگداشت سردار شهید حجازی برنامه ریزی شده و همچنین از دیگر برنامه‌ها در فضای مجازی هم تولیدات متنوع تبلیغی مناسب با ایام هفته بسیج با تاسی از راهبرد و بیانیه گام دوم انقلاب  طراحی شده است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا ( ع) خراسان جنوبی از برگزاری رزمایش جهادگران با حضور ۳۰۰ گروه بسیجی در قالب گروه‌های جهادی استان و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این برنامه در قالب حرکتی رزمایش گونه است و علاوه بر این ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب گروه‌های جهادی سازمان دهی شدند که در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی و آمورشی و برداشت محصولات کشاورزی خدمت رسانی خواهند کرد.

هزاری افتتاح پروژه‌های بسیج سازندگی را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج دانست  و گفت: در هفته بسیج قرار است ۲۶ پروژه توسط بسیج سازندگی با اعتبار ۱۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در قالب احیا قنوات، دیوار ساحلی، کانال آب، انتقال آب، آبرسانی و استخر ذخیره آب افتتاح و به بهره برداری رسد.

وی از برگزاری جشنواره علمی پژوهشی جهاد آموزشی پژوهشی و برنامه عارضه یابی پژوهشی واحدهای صنعت خبر داد و افزود: قرار است علاوه براین‌ها در هفته بسیج تعداد ۱۰۰ نفر زندانی جرائم غیر عمد نیز از زندان آزاد شوند.

هزاری ادامه داد: در فضای مجازی هم با توجه به نیاز روز تولید محتوا رقم خورده است و همچنین همزمان با برگزاری رزمایش اقتدار بسیجیان در سراسر کشور این برنامه در خراسان جنوبی هم با حضور ۱۰ هزار نفر از بسیجیان استان تدارک دیده شده است که قرار است در این برنامه ۵ هزار نفر از بسیجیان بیرجند و ۵ هزار نفر از بسیجیان سایر شهرستان‌ها حضور یابند و اقتدار خود را به نمایش بگذارند.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصار الرضا ( ع) خراسان جنوبی شکوه هجرت و تجلیل از ۷۵ جهادگر نمونه را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: عطر افشانی مزار شهدا، تجلیل از خانواده ایثارگران و شهدا، اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی با محوریت واکسیناسیون و تجلیل از فعالان این عرصه نیز از مهم ترین برنامه‌‍‌ها است.

 

پیرو سفر رییس جمهوری؛

اسناد توسعه چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی تدوین می‌شود

اسناد توسعه چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی تدوین می‌شود

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: علاوه بر بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه، در برنامه است که برای ۲ شهرستان مرزی دیگر استان شامل زیرکوه و درمیان نیز اسناد توسعه جداگانه تهیه شود.

“حمید ملانوری” روز چهارشنبه در بیست و دومین نشست ستاد توسعه خاوران که یکی از دستور کارهای آن ارائه و بررسی گزارش اقدامات انجام شده در زمینه به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان بود، افزود: سند توسعه نهبندان که آن زمان سربیشه را هم شامل می‌شد در سال ۱۳۸۱ و چند سال بعد از سفر مقام معظم رهبری، به تصویب دولت رسید و از مجموع اعتبارات مصوب تاکنون ۹۰ درصد برای اجرای این سند هزینه شده است.

وی گفت: زمان‌بر شدن اقدامات سبب شد که همه اهداف مورد نظر در این سند محقق نشود و در سفر نوزدهم شهریور امسال رییس جمهوری به خراسان جنوبی، درخواست بازنگری سند توسعه نهبندان مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت تا سند بازنگری و در هیات دولت مطرح شود اما تاکید رییس جمهوری بر توجه به سند قبلی، آمایش و فضای فعلی استان و شهرستان بوده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس سند آمایش، سند قبلی توسعه و پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌شود باید اقدام ما مبنای تخصصی و علمی داشته باشد و بازنگری سند توسعه نهبندان و تدوین سند توسعه سربیشه هرکدام به طور جداگانه انجام شود و بر پایه نظرات کارشناسی، فنی و تخصصی فرمانداران، ائمه جمعه، روسای شوراهای اسلامی ۲ شهرستان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تایید و در اختیار استانداری قرار گیرد.

وی از متولیان این کار خواست که اسناد توسعه شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه تا هفته آینده در استان برای ارائه به هیات دولت جمع‌بندی شود.

ملانوری گفت: از آنجایی که باید مباحث سیاسی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی بخصوص معدن را در شهرستان‌های مرزی به‌طور ویژه مورد توجه قرار دهیم، امیدواریم با موافقت دولت در ادامه کار برای شهرستان‌های مرزی زیرکوه و درمیان هم اسناد توسعه جداگانه تهیه شود.

جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، سیاست اصلی استان

استاندار خراسان جنوبی جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را در اولویت و سیاست اصلی استان اعلام کرد و افزود: ما در موضوع خروج مواد معدنی به‌صورت خام جدی هستیم و تاکید بر این است تا جایی که امکان دارد، مواد معدنی پس از رسیدن به ارزش افزوده واقعی از استان خارج شود.

وی گفت: بعضا گزارش می‌شود مواد معدنی که مورد نیاز کارخانه‌های استان است از خراسان جنوبی خارج می‌شود که باید با قوت جلوی این کار گرفته شود.

ملانوری ادامه داد: فروش مواد اولیه معدنی در استان معامله برد – برد برای تولیدکنندگان خواهد بود و بسیاری از هزینه‌های اولیه تولید را کاهش می‌دهد لذا سیاستگذاری لازم برای جلوگیری از این کار در استان انجام می‌شود تا مواد اولیه مورد نیاز با قیمت پایین‌تر به دست تولیدکننده برسد.

وی گفت: همچنین تولیدات استان تا جایی که در دستگاه‌های دولتی، مجتمع‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها زمینه مصرف وجود دارد باید داخل استان استفاده شود و دستگاه‌های دولتی نیازهای خود را از تولیدات داخل استان تامین کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: این اقدام در راستای حمایت از تولیدکنندگان است چرا که همین حمایت‌ها باعث می‌شود واحدهای تولیدی سر پا بایستند.

ریل‌گذاری برای تسهیل سرمایه‌گذاری

ملانوری با اشاره به اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران گفت: آنچه از ابتدا برای تحقق این اهداف و سیاست‌ها مدنظر بوده، خوشبختانه محقق شده و می‌توان گفت در زمینه سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های استان و پای کار بودن مدیران برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، ریل‌گذاری خوبی انجام شده است.

وی از رسانه‌ها به‌ویژه کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران درخواست کرد نتایج و اهداف این ستاد را به اطلاع عموم مردم برسانند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف ستاد توسعه خاوران استفاده از همه ظرفیت‌ها در جلب و جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت بوده که در همه شهرستان‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: نهبندان و سربیشه از شهرستان‌های پیشرو در جذب سرمایه‌گذار بوده‌اند و تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری و پیشرفت پروژه‌ها در این ۲ شهرستان قابل تحسین است که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

ملانوری گفت: طرح‌هایی که به ستاد توسعه می‌رسد برای انجام آن هیچ بهانه‌ای از سوی دستگاه‌ها پذیرفتنی نیست و دستگاه‌ها قبل از ورود موضوعات به ستاد توسعه باید موارد را نسبت به موافقت یا رد آن تصمیم‌گیری کنند.

طرح‌ها براساس مزیت منطقه‌ای جانمایی شود

وی به تدوین سند آمایش سرزمین، صنعتی، معدنی و تجاری استان هم اشاره کرد و گفت: در هر شهرستان باید طرح‌ها با قابلیت منطقه‌ای مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: از آنجا که طرح‌های اولیه سند مورد تایید استان قرار گرفته مدیران شهرستانی و سازمان صمت اقدامات لازم را برای جانمایی طرح‌ها در اطلس سرمایه‌گذاری استان انجام دهند.

وی احصای مزیت‌ها به‌صورت نقطه به نقطه را از برنامه‌های ستاد توسعه خاوران ذکر کرد و گفت: طرح‌ها باید بر پایه استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه روی اطلس سرمایه‌گذاری شهرستان‌ها و استان جانمایی شوند.

ملانوری تاکید کرد: این طرح ها باید در سایت ستاد توسعه خاوران هم بارگذاری شود تا در اختیار عموم مردم به‌ویژه سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

وی گفت: طرح‌هایی که به مرحله امضای تفاهم‌نامه می‌رسد، نباید با هیچ گونه مانع‌تراشی از سوی دستگاه‌ها مواجه شوند.

استاندار خراسان جنوبی درباره درخواست یکی از سرمایه‌گذاران برای استفاده از پساب فاضلاب برای واحدهای معدنی گفت: خراسان جنوبی، استانی خشک و کم‌بارش است و یکی از راهکارهای تامین آب طرح‌های سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت بزرگ پساب فاضلاب‌های شهری و روستایی است که می‌توان از توان بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفت.

در این نشست که با محوریت ارائه گزارش اقدامات انجام شده در زمینه به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان، تدوین سند توسعه سربیشه، اقدامات کارگروه امور زیربنایی در راستای صدور مجوزهای بی‌نام، آخرین وضعیت تفاهم‌نامه‌های منعقده شهرستان نهبندان و تبیین و تشریح سند آمایش سرزمین، صنعتی، معدنی و تجاری استان برگزار شد، ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری هم به امضا رسید.

 

 

 

 

آثار هنرمندان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ استان است

 

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه هنری با کمترین امکانات در خط مقدم مبارزه با بی‌هویتی قرار دارد گفت: آثار هنرمندان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ استان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در مراسم رونمایی از کتاب «سرانجام» مجموعه اشعار «جعفر عباسی» شاعر آئینی و برجسته خراسان جنوبی ظهر امروز با حضور رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی و جمعی از اشعار برجسته استان برگزار شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در این مراسم اظهار داشت: پیوست رونمایی از کتاب سرانجام به قلم جعفر عباسی با سالروز وفات حضرت معصومه(س) را به فال نیک می‌گیریم به این علت که اشعار آیینی در این کتاب سروده شده است.

کریمیان در ادامه بیان کرد: پیوند این کتاب با دین و اهل بیت (ع) یک برکتی است که شاعر آن از برکاتش بهره خواهد برد که هم در دنیا و هم در آخرت نجات دهنده است و در مقدمه کتاب نیز به نو و آیینی بودن آن اشاره شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اشعار دلنشینی در کتاب «سرانجام» آمده است، افزود: این اشعار زیبا و آیینی امیدواریم به دل مردم و علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادبیات نیز بنشیند.

وی بیان کرد: کتاب «سرانجام» دومین کتاب رونمایی شده از ابتدای سال جاری تاکنون توسط حوزه هنری استان خراسان جنوبی است که نخستین کتاب مربوط به امیر نظام دوست با عنوان «فرعی دوم» بوده است.

کریمیان با بیان اینکه حدود چهار سال طول کشیده است تا کتاب «سرانجام» به مرحله چاپ و نشر برسد گفت: آثار هنرمندان استان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ این استان محسوب می‌شوند و این نوع مراسمات امیدواریم به حرکتی برای معرفی آثار به عنوان فرهنگ غنی استان به بازار کتاب در سطح ملی تبدیل شود.

وی ادامه داد: هر اثری که تولید می شود مانند درخت گزی در بیابان جلوی طوفان را می گیرد و ماندگاری این آثار جلوی بی‌هویت‌ها را می گیرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه هنری با کمترین امکانات در خط مقدم مبارزه با بی هویتی قرار دارد، ادامه داد: حوزه هنری خراسان جنوبی با تمام وجود کاستی‌ها و امکانات کافی در مقابل این بی‌هویتی‌ها با کمک هنرمندان آئینی ایستادگی می‌کند.

 

 

 

 

 

خرافات و حقایقی درباره مثلث برمودا

در این گزارش به جمع بندی از افسانه‌ها و واقعیات کشف شده در مورد مثلث برمودا می‌پردازیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از tamol، مثلث برمودا همیشه دانشمندان و محققان را متحیر کرده و تخیل نویسندگانی را که افسانه‌ها و داستان‌های بی‌شماری پیرامون آن می‌بافند را برانگیخته است. در این گستره وسیع اقیانوس اطلس در امتداد سواحل جنوب شرقی آمریکا بسیاری از کشتی‌ها بدون هیچ ردی غرق و هواپیما‌ها از صفحه رادار ناپدید شده و گفته می‌شود که کل تیم‌های نجات هنگام پرواز بر فراز این مثلث در اقیانوس غرق شده‌اند. اگرچه تعداد کشتی‌ها و هواپیما‌هایی که در مثلث برمودا ناپدید شده اند مشخص نیست، اما اکثر برآورد‌های غیررسمی نشان می‌دهد که حدود ۵۰ کشتی و ۲۰ هواپیما در طول ۱۰۰ سال گذشته در این منطقه ناپدید شده اند.

مثلث برمودا منطقه وسیعی از اقیانوس اطلس را اشغال می‌کند. مساحت کل آن طبق برآورد‌ها بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع تا بین ۳ میلیون تا ۹۰۰ هزار کیلومتر مربع است. این مثلث از غرب به سواحل جنوب شرقی ایالات متحده، از شمال به مجمع الجزایر برمودا و از جنوب به آنتیل بزرگ محدود می‌شود. با این حال، هیچ نقشه رسمی برای تعیین مرز‌های منطقه‌ای که مثلث برمودا در آن قرار دارد وجود ندارد و به عنوان منطقه رسمی اقیانوس اطلس شناخته نشده است.

مثلث برمودا

داستان‌های ناپدید شدن اسرارآمیز کشتی‌ها و هواپیما‌ها در مثلث برمودا به قرن نوزدهم بازمی گردد. در سال ۱۸۸۰، یک کشتی آموزشی که از برمودا در حرکت بود به همراه خدمه آن ناپدید شدند. در سال ۱۹۱۸، یک کشتی باری نیروی دریایی ایالات متحده به نام USS Cyclops ناپدید شد و ۳۰۸ خدمه و مسافر پس از ترک جزیره باربادوس مفقود شدند. در سال ۱۹۴۵، «پرواز ۱۹» آمریکایی در حین پرواز بر فراز مثلث برمودا ناپدید شد و ۱۴ خلبان و کمک خلبان مفقود شدند. تا قرن بیستم، ۲۵ هواپیمای کوچک در حین پرواز در منطقه ناپدید شدند و هیچ لاشه هواپیما یا کشتی از مثلث برمودا پیدا نشد.

در سال ۱۹۷۴، ریچارد وینر نویسنده آمریکایی کتاب “مثلث شیطان” و نویسنده آمریکایی “چارلز برلیتز” کتاب “مثلث برمودا” را منتشر کردند. در طول سال ها، تئوری‌های توطئه زیادی برای توضیح معمای ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیما‌ها منتشر شده است، مانند نظریه وجود دروازه‌های زمانی ناشی از انحراف در بافت فضا-زمان که ممکن است در این نقطه باز شود یا این نظریه که بیگانگانی هستند که پایگاه‌های خود را در قعر اقیانوس ایجاد کرده اند. همچنین کنت مک کال، روان‌پزشک و نویسنده کتاب شفای جن زده‌ها، ادعا کرد که مثلث برمودا مملو از ارواح برده‌های آفریقایی است که توسط ملوانان در راه آمریکا به آب‌ها پرتاب شده‌اند، و صدای ارواح هنگام حرکت در این آب‌ها شنیده می‌شود.

کتاب مثلث شیطان از ریچارد وینر

از سوی دیگر، توضیحات قابل قبول زمین‌شناسی و علمی برای ناپدید شدن هواپیما‌ها و کشتی‌ها در این منطقه نیز منتشر شده است. در سال ۲۰۰۳، دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا ثابت کردند که حباب‌های عظیم متان می‌تواند کشتی‌ها را غرق کند. محققان یک کشتی مدل ساختند و حباب‌های گاز را شلیک کردند و متوجه شدند که کشتی تعادل خود را از دست داده و در آب غرق می‎شود.

رعد و برق ممکن است حباب بزرگی از متان را در هنگام بالا آمدن روی سطح در کنار کشتی یا هواپیما مشتعل کند و باعث غرق شدن آن شود. محققان اظهار داشتند که تبدیل یخ متان به گاز ممکن است باعث انفجاری شبیه انفجار هسته‌ای شود و مقادیر زیادی گاز آزاد کند و این امر باعث گرم شدن اقیانوس و غرق شدن کشتی‌ها در آب‌های اشباع شده از گاز می‌شود. با این حال، هیچ مدرکی برای اثبات این پدیده یافت نشد و دانشمندان هیچ حباب متانی به این اندازه را در تاریخ اخیر ثبت نکرده اند. شواهد نشان می‌دهد که آخرین فروپاشی و انتشار گاز به دلیل تجزیه هیدرات‌های متان در پایان عصر یخبندان حدود ۱۵ هزار سال پیش، زمانی که سطح دریا‌ها پایین‌تر بود، رخ داد.

اقیانوس اطلس

یکی دیگر از نظریه‌های رایج این است که ناپدید شدن کشتی‌ها در این منطقه ناشی از امواج سرکش یا کشنده است که امواج استثنایی و شدیدی هستند و ممکن است بدون مقدمه تشکیل شوند و طول هر یک از آن‌ها به ۳۰ متر برسد. این امواج آنقدر قدرتمند هستند که می‌تواند کشتی‌ها و هواپیما‌ها را به طور کامل نابود کند. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA)، این امواج پس از برخورد به هم می‌پیوندند و کوهی را تشکیل می‌دهند. مثلث برمودا در منطقه‌ای قرار دارد که طوفان‌ها از جهات مختلف به هم نزدیک می‌شوند و احتمال ظهور امواج مرگبار را افزایش می‌دهند.در سال ۲۰۱۶، تیمی از هواشناسان تصویر گرفته شده توسط ماهواره ناسا را تجزیه و تحلیل  و وجود ابر‌های شش ضلعی را بر فراز انتهای غربی جزیره برمودا، بین ۳۲ تا ۸۸ کیلومتر عرض و حدود ۲۴۰ کیلومتر از ساحل فلوریدا مشاهده کردند. رندی سرونی از دانشگاه آریزونا به کانال علمی گفت که این ابر‌ها در واقع “بمب‌های هوایی” هستند که به اقیانوس برخورد کرده و امواج عظیمی تولید می‌کنند که به زودی با یکدیگر تداخل پیدا می‌کند. این تیم ابر‌های مشابهی را بر فراز دریای شمال در امتداد سواحل انگلیس مشاهده و خاطرنشان کردند که آن‌ها با باد‌هایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت همراه هستند و این باد‌ها برای ایجاد امواجی با ارتفاع بیش از ۱۴ متر کافی هستند.

کشتی در مثلث برمودا

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند ناپدید شدن‌های اسرارآمیز رخ داده در مثلث برمودا بیش از ناپدید شدن‌هایی است که در هر منطقه وسیع دیگری از اقیانوس رخ داده است. از اواسط دهه ۱۹۴۰ تا اواسط دهه ۱۹۸۰، تعداد هواپیما‌هایی که بر فراز خشکی در ایالات متحده سقوط کردند بیشتر از مثلث برمودا بود، اما آن‌ها دیگر حوادث مرموزی نیستند، زیرا لاشه آن‌ها پیدا شده است. لازم به ذکر است که مثلث برمودا یکی از پر رفت و آمدترین مسیر‌های دریایی در جهان است و منطقی است که بیشتر از کشتی‌هایی که در مسیر‌های کمتر رفت و آمدی مانند اقیانوس آرام هستند غرق شوند.

در سال ۲۰۱۳، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) مطالعه‌ای را در مورد مسیر‌های کشتیرانی دریایی انجام داد و به این نتیجه رسید که مثلث برمودا در بین ۱۰ توده آبی خطرناک نیست. لری کوشه، نویسنده کتاب “معمای مثلث برمودا حل شد”، در سال ۱۹۷۵ نوشت که بسیاری از حوادثی که پیرامون آن‌ها افسانه‌ها و داستان‌هایی در مورد تأثیر مثلث اسرارآمیز برمودا تنیده شده، در خارج از منطقه رخ داده است.

 

 

 

خوراک زمین شدنِ خوراک دام/ ذرت‌های سرماخورده‌ای که مردند

ذرت‌های شهرستان سربیشه آماده برداشت بودند که سرما آن‌ها را غافلگیر و سرمایه کشاورزان را خاک کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مشکلات حوزه کشاورزی خراسان جنوبی، این بار دامن گیر ذرت کاران شهرستان سربیشه شده است.

ذرت‌های سرمازده شهرستان سربیشه، داستان غم انگیزی از غصه‌های کشاورزانی را روایت می‌کنند که چشم به برداشت محصول مرغوب و باکیفیت داشتند، اما سرمای هوا، گرمای امیدشان را فرونشاند.

حمایت از تولید کننده چه معنایی دارد؟

حال با رسوخ سرما در مزارع ذرت، کشاورزان خراسان جنوبی علی الخصوص ذرت کاران شهرستان سربیشه خسارات فراوانی را متحمل شده اند که به این راحتی‌ها جبران نمی‌شود.

محمودی یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه که به دلیل سرمای هوا محصول ذرت او از بین رفته است، می‌گوید: در هر سهم که هر سهم یک روز برداشت و بهره مندی از آب چاه یا استخر محسوب می‌شود، می‌توان ۳ هکتار زمین را زیر کشت ذرت برد.

 

او ادامه می‌دهد: ذرت‌ها تماما به خاطر سرما از بین رفته اند و گویا به خاک تبدیل شده اند؛ حالا چه کسی می‌خواهد جوابگوی کشاورز خسارت دیده باشد؟

محمودی بیان می‌کند: مسئولین می‌گویند ما از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم و حالا تولیدکننده کیست؟ تولید کننده همین کشاورزی است که محصول او به دلیل سرما کاملا از بین رفته و مسئولین باید به صورت میدانی به مشکلات کشاورز رسیدگی کنند.

کاهش برداشت ذرت به یک دهم

وقتی که زمان برداشت ذرت در سربیشه فرا رسید، دستگاه برداشت کننده که چاپر نام دارد در شهرستان نهبندان بود و در آنجا مشغول به کار بود.

پس از اینکه دستگاه به سربیشه آمد، امید‌ها در دل‌ها زنده شد تا شاید زودتر ذرت‌ها برداشت شوند و از خسارت بیشتر به کشاورزان جلوگیری شود، اما خرابی دستگاه داغ خسارت را دوباره بر دل کشاورزان نهاد.

جلالی دیگر ذرت کار شهرستان سربیشه عنوان می‌کند: هر ساله با اینگونه مشکلات مواجه هستیم، اما کاری از دستمان بر نمی‌آید و تنها چشم انتظار همت مسئولین هستیم.

 

او تصریح می‌کند: محصول به گونه‌ای از بین رفته است که حتی دامداران نیز از آن برای خوراک دام خود استفاده نمی‌کنند و حاضر نیستند ذرت سرمادیده را به دام بدهند.

جلالی با بیان اینکه نمی‌شود هر سال کشاورز دست به تولید بزند، اما به دلیل مشکلات موجود، کار او لنگ بماند، اظهار می‌کند: پارسال می‌توانستیم از هر هکتار، ۵۰ الی ۶۰ تُن محصول ذرت را برداشت کنیم، اما امسال می‌شود تنها ۵ تُن ذرت برداشت کرد.

این کشاورز ادامه می‌دهد: شخصا به دلیل هزینه بذر حدود ۵۰ میلیون تومان خسارت دیده ام، اما بعضی از کشاورزان تا ۱۲۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان نیز خسارت دیده اند.

چاپر خراب شد، ذرت‌ها سرما خوردند/ اعتبار بیاید خسارات را جبران می‌کنیم

به دلیل سرمای هوا، حدود ۹۰ تُن ذرت در شهرستان سربیشه از بین رفته است و حالا کشاورزان منتظر همت مسئولین هستند تا بتوانند بخشی از سرمایه بر باد رفته خود را برگردانند.

جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: از اردیبهشت ماه جلسات متعددی به منظور برداشت به موقع ذرت برگزار شده است تا محصول در موقع مناسب برداشت شود.

او افزود: یک دستگاه چاپر یا همان برداشت کننده ذرت در استان وجود دارد که طبق قرارداد منعقد شده، در موقع مقرر برای برداشت محصول سر زمین حاضر شده است.

جوادی بایگی اظهار کرد: این دستگاه حدود ۷۰ درصد ذرت شهرستان را برداشت کرده است و تنها ۳۰ درصد محصول به دلیل خراب شدن دستگاه از زمین جمع آوری نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با اشاره به اینکه باید برای تعمیر دستگاه قطعاتی تأمین می‌شد، تصریح کرد: این قطعات در بیرجند وجود ندارد و باید از شهر‌های مشهد و تهران تأمین شود.

او بیان می‌کند: قبول داریم که کشاورزان خسارت فراوانی دیده اند، اما باید منتظر باشیم تا اعتبارات ابلاغ شوند و پس از آن بتوانیم مبالغ را برای جبران خسارات کشاورزان خرج کنیم.

سیلی ۷۵۶ میلیونی سرما به ذرت/ زرشک نیز یک و نیم میلیارد خسارت دید

علاوه بر ذرت، محصولات دیگری از جمله زرشک نیز دچار خسارت شده اند و مسئولین استانی نیز به این مسئله ورود کرده اند و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده اند.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: طبق برآورد‌های انجام شده، ۳۰ هکتار از مزارع ذرت سربیشه دچار سرمازدگی شده اند.

او افزود: ۷۵۶ میلیون تومان، میزان خسارت برآورد شده‌ای است که به کشاورزان ذرت کار وارد شده است و حال باید به فکر جبران این خسارت بود.

بیش از 750 میلیون تومان خسارت به ذرت کاران سربیشه وارد شده است

قوسی بیان کرد: علاوه بر ذرت، محصول زرشک نیز دچار سرمازدگی شده است و ۱۷۵ هکتار از باغات زرشک با سرما دچار خسارت شده اند که یک و نیم میلیارد تومان میزان خسارت برآورد شده این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال جمع بندی گزارشات مربوطه هستیم، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم اعتباراتی را از محل مدیریت بحران جذب کنیم تا خسارت ذرت کاران جبران شود.

 جلوی خسارت های بعدی را با برنامه ریزی بگیریم

ملانوری استاندار خراسان جنوبی نیز چندی پیش به سربیشه سفر کرد و از نزدیک پیگیر مشکلات کشاورزان خسارت دیده سربیشه شد.

او در این سفر گفت: در استانی زندگی می‌کنیم که با کمبود منابع آبی رو به رو است و تنش‌های آب و هوایی متفاوتی را به خود می‌بیند.

 

ملانوری ادامه داد: این مشکلات از جمله سرمازدگی برای اولین بار نیست که در استان رخ می‌دهند و باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا برای دفعات بعدی جلوی این خسارات گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مسئولین استانی و شهرستانی پیگیر باشند تا بتوان خسارات را برآورد کرد و به داد کشاورزان رسید.

ذرت‌های خاک شده به درد خوراک دام هم نمی‌خورد

محصول ذرت که می‌تواند به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرد، گزینه خوبی در شرایط خشکسالی است که می‌تواند نیاز دامداری‌ها را بر طرف کند.

سرمازدگی محصول ذرت در شهرستان سربیشه سبب شده است که حتی این محصول برای خوراک دام نیز مناسب نباشد.

خرابی دستگاه چاپر یکی از عوامل مهمی بوده است که در وارد شدن خسارت به ذرت کاران موثر بوده و تأمین نشدن قطعه برای آن نیز مشکل را دو چندان کرده است.

دستگاه چاپر خراب بوده و نتوانسته محصول ذرت را برداشت کند

حال در این شرایط باید مسئولین با استفاده از منابع اعتباری مختلف، به فکر جبران خسارت ذرت کاران باشند تا کمی از درد آن‌ها کاسته شود و دوباره کشاورزان به فکر تولید بیفتند.

یقینا حمایت از کشاورزان در شرایطی که خشکسالی نیز به جان زمین هایشان افتاده است، می‌تواند امید و انگیزه را در دل آن‌ها افزایش دهد و به شکوفایی عرصه کشاورزی و حتی دامپروری کمک کند.

گزارش از سید محمدعلی سجادی

 

۷۰ عنوان کتاب امسال در خراسان جنوبی منتشر شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۷۴ عنوان کتاب سال گذشته و ۷۰ عنوان کتاب در هفت ماه سال جاری در این استان منتشر شد و یکی از ویژگی‌های شاخص این کتاب‌ها توجه به فرهنگ و تاریخ خراسان جنوبی است.

ناصر نبی‌زاده روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و اختتامیه چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی افزود: هر سال بخش قابل توجهی از کتاب‌های منتشر شده مختص اقلیم خراسان جنوبی است.

وی از فعالیت ۴۰ کتابفروشی و ۲۸ انتشارات فعال در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در ۲ طرح بهارانه و ‌تابستانه کتاب امسال حدود ۲۷۰ میلیون تومان کتاب توسط مردم فرهنگ‌دوست خراسان جنوبی خریداری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه روح جامعه در پرتو گسترش کتاب و کتابخوانی رشد می‌یابد افزود: میراث بشری مملو از کتاب است و هرجا تمدنی یافت می‌شود، نویسنده و کتاب شاخص‌های اصلی آن تمدن هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا مشکلات عدیده‌ را برای صنوف فرهنگی به‌ویژه حوزه نشر و کتاب به وجود آورده است گفت: با این حال فعالان این عرصه، کار را متوقف نکردند و به تلاش خود ادامه دادند که این کوشش‌ها قابل تقدیر است.

نبی‌زاده گفت: در فرهنگ اسلامی نیز توجه به کتاب، امری مهم و شایسته عنوان شده و حتی معجزه دین اسلام، کتاب است که آغازین آیات قرآن به امر خواندن اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه هفته کتاب بهانه‌ای برای توجه به نویسندگان و مولفان است افزود: اگر می‌خواهیم گامی در جهت پیشرفت جامعه برداریم باید همه روزهای سال توجه‌مان به کتاب و دست‌اندرکاران آن باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بسیاری در جهان، ایران را براساس نویسندگان و آثار گرانسنگ آن می‌شناسند اظهار داشت: خراسان جنوبی نیز انبوهی از نویسندگان بزرگ و ارجمند را داشته که آثار بی‌بدیل را خلق و تقدیم جامعه بشری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کتاب با خون، هوا و زندگی مردم این منطقه آمیخته است گفت: مصداق این جمله، استقبال بالای مردم استان از آخرین نمایشگاه کتاب برگزار شده قبل از شیوع کرونا در سال ۹۸ است و مردمی که حتی با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نشان می‌دهند.

نبی‌زاده با گرامیداشت یاد مرحوم مهدی مرتضوی مدیرمسوول انتشارات چهار درخت بیرجند افزود: زنده‌یاد مرتضوی عاشقانه و با دغدغه‌مندی فراوان در حوزه نشر استان فعالیت کرد و نقش شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف کتاب در استان داشت.

فرماندار بیرجند هم در این آیین با تاکید بر اینکه هزینه برای کتاب نوعی سرمایه‌گذاری است و نیاز به عزم عمومی و ملی دارد گفت: امیدوارم این مراسم‌ و جشنواره‌ها موجب شود خانواده‌ها در کنار تامین مایحتاج روزمره، هزینه کتاب را نیز در نظر بگیرند.

علی ناصری با اشاره به اینکه ایران دارای پرسابقه‌ترین دوران تمدنی است گفت: حتی اگر تمدن دیگری نیز قبل از تمدن ایران وجود داشته باشد، هیچ مستندی از آنها باقی نمانده و این نشان‌دهنده ارزش آثار مکتوب است.

وی افزود: متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ و گذرگاهی حساس، متوجه پیچ تاریخی ایجاد شده نشدیم و داشته‌هایمان را به فرهنگ غرب دادیم که موجب پیشرفت آنها شد اما آنچه از ما بردند را با تغییر و به نام خودشان، به ما تحمیل کردند.

فرماندار بیرجند به غفلت فعلی مردم از آثار ارزشمند مکتوب اشاره کرد و گفت: معتقدم کتاب تنها چیزی است که اگر رایگان بدهند، به آن توجه نمی‌کنیم و همواره بهانه برای کتاب نخریدن زیاد است اما باید جای کتاب را در خانواده‌ها باز کنیم، بخصوص بین نونهالان که ‌بهترین سن را برای آشنایی و انس گرفتن با کتاب دارند.

وی با بیان اینکه در بیرجند بزرگان، ادبا، شعرا و فضلای بسیاری داریم افزود: ولی از یک جایی به بعد، تولید این بزرگان کم شد زیرا این افراد فقط برای مشهور شدن کار نمی‌کردند بلکه تلاش می‌کردند تا مرزهای علم را جا به جا کنند و به دستاوردی برسند.

ناصری همچنین با انتقاد از عملکرد دانشگاه‌ها گفت: امروزه اگر رساله یا کتابی نوشته می‌شود صرفا برای رفع تکلیف است و شاهد بازتولید علم مانند گذشته نیستیم.

وی اظهار داشت: شرایط اقتصادی قطعا در این بی‌میلی‌ها بی‌تاثیر نیست اما زمانی که در شرایط سخت‌تر مانند جنگ تحمیلی نیز قرار داشتیم، مردم از نان شب خود برای تامین نیازهای رزمندگان می‌زدند، فرق آن زمان با الان معرفتی بود که بین مردم وجود داشت.

فرماندار بیرجند با بیان اینکه نمایشگاه‌های کتاب اگر بسیار خوب هم برگزار شود، یک بدی بزرگ دارد افزود: به علت تخفیف‌های نمایشگاه‌ها دیگر کسی از کتابفروشی‌ها خرید نمی‌کند.

وی گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم اگر اعتباراتی در این حوزه دارند، به ناشران استان بدهند تا هزینه تولید کتاب برای مردم کاهش یابد.

مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی امروز با حضور فرماندار بیرجند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ناشران، نویسندگان و کتابفروشان فعال استان برگزار و در این مراسم از ۴۴ نویسنده، ناشر و کتابفروش فعال در خراسان جنوبی با اهدای هدیه و لوح سپاس تقدیر شد.

همچنین در حاشیه این مراسم ۱۳ اثر برگزیده چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی با انتخاب هیات داوران معرفی شدند و از صاحبان اثر تقدیر شد.

براساس نظر هیات داوران جشنواره در حوزه دین و سیره معصومین (علیهم‌السلام) «ترجمه‌ای کهن از قصص الانبیای کسایی» به تصحیح کلثوم قربانی‌جویباری، حامد نوروزی و زینب صالحی و در حوزه تاریخ و جغرافیا «المعجم فی آثار ملوک العجم» تالیف شرف‌الدین فضل‌الله حسینی‌قزوینی و با تصحیح و توضیح محمداسماعیل حنفی‌بجد برگزیده شدند.

همچنین در حوزه علوم کاربردی رسته مهندسی برق، کتاب «مبدل‌های الکترونیک قدرت پیشرفته» ترجمه محمدعلی شمسی‌نژاد، محمد فراهانی و حامد زارعی از انتشارات دانشگاه بیرجند و در رسته مهندسی کشاورزی و دامپروری، کتاب «عناب از کاشت تا فرآوری» تالیف کمال غوث، محسن پویان، مهدی ابراهیمی، ساره حسینی و طیبه شاهی به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

چهار اثر برگزیده هر کدام تندیس جشنواره، لوح تقدیر (برای تمامی نویسندگان) و مبلغ ۳۰ میلیون ریال را دریافت کردند.

۲۴ آبان در تقویم رسمی کشور روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام دارد.

بیست‌ و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌ و چهارم آبان‌ تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 

 

استقبال از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور در بیرجند/۴

مراسم گرامیداشت شهید جهانگیر نقدی‌پور فردا با حضور خانواده این شهید گرانقدر و خانواده های شهدا و جانبازان و مردم بیرجند برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: پدر و مادر شهیداستقبال از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور در بیرجند جهانگیر نقدی‌پور ساعت ۲۱ امروز چهارشنبه ۲۶ آبان وارد بیرجند خواهند شد و در فرودگاه بین المللی شهید کاوه مورد استقبال مسئولان قرار خواهند گرفت.

سرهنگ فلاحی افزود: مراسم استقبال و تکریم از خانواده شهید جهانگیر نقدی‌پور یکی از شهدای گمنام تازه احراز هویت شده خراسان جنوبی، ساعت ۹ روز پنج شنبه در محل دفن این شهید واقع در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (خیابان معلم) برگزار خواهد شد.

شهید والامقام نقدی‌پور سال ۱۳۸۵ به عنوان شهید گمنام در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاک سپرده شد و پس از ۲ مرحله انجام آزمایش های DNA هویت این شهید تایید شد.

شهید جهانگیر نقدی‌پور در عملیات والفجر مقدماتی در ۱۸ بهمن سال ۱۳۶۱  به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

ورود یک دستگاه MRI متعلق به خراسان جنوبی به کشور/۲

یک دستگاه MRI متعلق به خراسان جنوبی وارد کشور شد.

دستگاه MRI متعلق به خراسان جنوبی است که پس از ترخیص از گمرک به استان منتقل خواهد شد.

در حال حاضر دو دستگاه MRI در مرکز استان در حال ارائه خدمات به هم استانی‌ها است و با توجه به هماهنگی انجام شده و مساعدت وزارت بهداشت سه دستگاه دیگر قرار است به خراسان جنوبی تحویل شود.

پیگیری‌های لازم در خصوص تامین دو دستگاه دیگر در حال انجام است.

 

 

 

 

 

 

ناکامی فرنگی‌کاران خراسان‌جنوبی در لیگ‌برتر/ میزبانی هم دردی را دوا نکرد

فرنگی‌کاران خراسان‌جنوبی در حالیکه میزبان دور برگشت لیگ‌ برتر کشتی فرنگی گروه(ب) باشگاه‌های کشور بودند نتوانستند راهی مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، دور برگشت لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور در گروه (ب) جام یادگار امام(ره) یادبود پیشکسوت کشتی خراسان جنوبی «مرحوم محمد میابادی» به میزبانی بیرجند برگزار شد.

در این ماراتن ملی ۲۵ فرنگی‌کار در قالب تیم‌های سیدبابل مازندران، مدافع حرم قم، دانشگاه آزاد اسلامی کشور و خراسان‌جنوبی در سالن ورزشی مخابرات بیرجند روی تشک رقابت‌ها رفتند.

تیم کشتی فرنگی خراسان‌جنوبی متشکل از محمدعلی بزی، محمدرضا رضاپور، امیرمحمد رضایی، عرفان ولی‌زاده، جبار کاویان، جلال طاهری، مهدی حسین‌پور، عرفان درزی، سجاد حسینی، ابوالفضل اصغری، امین گلکاری، مسعود سروری، مهدی کمالی، مهرشاد عباسی و امیرحسین حسینی با مربیگری حسن گلکاری و مجتبی سروری و سرپرستی حسین حسن‌زاده بود که در رقابتی سنگین با کشتی‌گیران‌ مطرح کشوری سربه‌شاخ شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان تیم برتر دوره‌های رفت و برگشت بیست و یکمین دوره رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی جام یادگاران امام(ره) صعود کرد و تیم شهدای مدافع حرم قم، باشگاه سیدبابل مازندران و خراسان‌جنوبی رتبه‌های دوم تا چهارم گروه(ب) رقابت‌ها را بدست آوردند.

این دومین سال متوالی است که تیم خراسان‌جنوبی از صعود به جمع چهار تیم نهایی لیگ‌برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور باز می‌ماند.

خراسان‌جنوبی بعنوان یکی از کانون‌های اصلی کشتی؛ خوشبختانه با حضور ستاره‌های خوش‌استعدادی در مسابقات قهرمانی کشور خوش درخشیده است ولی در لیگ‌های برتر کشتی نتوانسته نتیجه خوبی را به دست آورد.

مهمترین دلایل این اتفاقات را می‌توان در ضعف‌های مالی هیات کشتی خراسان‌جنوبی، نبود اسپانسر و ناتوانی از حفظ ستاره‌های بومی برای حضور پر قدرت در لیگ برتر جستجو کرد.

گرچه طی سال‌های اخیر در برخی از موارد شاهد حضور کشتی‌گیران غیربومی در قالب تیم خراسان‌جنوبی در رقابت‌های باشگاهی کشور بوده‌ایم و نتایج نسبتا خوبی را نیز گرفته‌ایم ولی شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه و اعزام آنان به مسابقات کشوری می‌تواند پشتوانه‌‌قوی و اعتمادسازی مناسبی برای فعالان این عرصه باشد.

 امید است با حمایت‌های مالی و معنوی متولیان ورزش خراسان‌جنوبی و حضور بخش خصوصی و اسپانسر تیم‌های ورزشی از این پس شاهد درخشش استعداد‌های بالقوه کشتی استان روی تشک‌ رقابت‌ها باشیم.

 

 

 

کولاک نابینا و کم بینای خراسان‌جنوبی در مسابقات کشوری/۷

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: بانوان دوومیدانی کار نابینا و کم بینای خراسان‌جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور دو مدال نقره کسب کردند.

کولاک نابینا و کم بینای خراسان‌جنوبی در مسابقات کشوری

«علی عرب نژاد» افزود: تیم بانوان نابینا و کم بینای استان خراسان‌جنوبی، در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی کشور، انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات پارا آسیایی هانگژوی چین دو مدال کسب کردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی افزود: این مسابقات به میزبانی استان هرمزگان شهرستان بندرعباس در حال برگزاری است و خانم‌ها مریم عرب در رشته پرتاب نیزه و مریم مالداری در ماده دوی ۲۰۰ متر با کسب دو مدال نقره افتخار آفرینی کردند.

به گفتۀ وی این افتخار بزرگ برای اولین بار در تاریخ ورزش‌های نابینایان و کم بینایان استان به دست آمده است.

وی با بیان اینکه از خراسان جنوبی۷ ورزشکار شامل ۴ آقا و ۳ خانم در این رقابت‌ها شرکت کردند و مسابقات تا ۲۹ آبان ماه ادامه دارد، خاطر نشان کرد: نفرات اول تا ششم این رقابت‌ها به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند.

 

 

 

 

صف‌هایی که امان مردم را بریده است/ چرخ توزیع گاز مایع می‌لنگد/۲-۳

کمبود سیلندر گاز مایع موضوعی است که مدتی در شهرستان خوسف دردسرساز شده و همین امر باعث تشکیل صف‌های طولانی گاز مایع در این شهرستان شده است.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اهالی شهرستان خوسف گفت: ۱۶ روز می‌شود که گاز مایع اصلا نیامده و اهالی برای رفع مشکلشان مجبور می‌شوند درختانی که با زحمت بسیار منابع طبیعی کاشته و اکنون به ثمر رسیده است را قطع و برای سوختشان استفاده کنند.

او افزود: اکثر متقاضیان گاز مایع اهالی روستا‌هایی هستند که گاز به آن جا نرسیده یا مردم توان گازکشی ندارند.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: در خیلی از مناطق این شهرستان علمک‌های گاز نصب شده، اما هنوز لوله کشی و گاز کشی انجام نشده است.

مشکل گاز دغدغه اصلی مردم در فصل سرد زمستان

صف‌های طولانی برای رسیدن به گاز مایع از یک طرف و دست خالی برگشتن هم طرف دیگر ماجرا است.

یکی دیگر از شهروندان ادامه داد: مردم روستا صبرشان تمام شده است چه زمانی بساط صف‌های گاز برچیده می‌شود.

توزیع کننده گاز مایع در این شهرستان گفت: در آبان ماه امسال توزیع گاز مایع کاهش داشته و سهمیه ۱۲۰ تنی به ۲۰ تن کاهش یافته است.
زمستان سردی در راه است و مسئولان باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

جای خالی نظارت بر توزیع گاز مایع

مردانی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی گفت: مشکلی در تامین گاز مایع وجود ندارد اگر این مشکل وجود داشت باید علاوه بر شهرستان خوسف در سایر شهرستان‌ها هم صف‌های طویل گاز مایع تشکیل می‌شد.

او افزود: در مهر ماه امسال ۴۱ تن گاز مایع در شهرستان خوسف عرضه شده و در ۲۳ روز آبان ماه نیز ۹۰ تن گاز مایع توزیع شده است.
مردانی اظهار کرد: توزیع گاز مایع نسبت به ماه‌های قبل ۱۱۷ درصد افزایش داشته است و در ۹ سال گذشته نیز میانگین مصرف گاز مایع ماهانه ۱۰۰ تن بوده است که اکنون هم به ۱۰۰ تن می‌رسد و مشکلی در تامین گاز مایع وجود ندارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان وظیفه اصلی نظارت بر نحوه توزیع گاز مایع را بر عهده دارد.

 

 

 

 

کسب دو مدال نقره توسط نابینا و کم بینای ورزشکار دوومیدانی

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی:

تعداد زنان خانه‌دار بیمه شده در خراسان‌جنوبی ۱۸ درصد افزایش یافت

تعداد زنان خانه‌دار بیمه شده در خراسان‌جنوبی ۱۸ درصد افزایش یافت

 مدیرعامل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تعداد زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار بیمه شده در خراسان‌جنوبی با ۱۸ درصد افزایش به هزار و ۶۲۸ نفر رسید.

علیرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آمار بیمه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار در خراسان‌جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۹ به تعداد هزار و ۳۸۳ نفر بوده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این آمار تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ به هزار و ۶۲۸ نفر افزایش یافته است، بیان کرد: مقایسه این آمار نشان از افزایش ۱۸ درصدی بیمه زنان خانه دار و سرپرست خانوار دارد.

محمدی ادامه‌داد: بیمه زنان خانه دار فرصتی استثنایی برای بانوان محترم است که بتوانند قدمی در راستای تأمین امنیت اقتصادی و اجتماعی برای دوران سالمندی بردارند.

وی افزود: همه زنان خانه‌دار فاقد پوشش‌های بیمه‌ای، دختران مجرد می‌توانند به عنوان بیمه شده اصلی از انواع خدمات و تعهدات درمان و مستمری، از کار افتادگی و فوت بهره بگیرند و علاقمندان می‌توانند یکی از انواع نرخ بیمه ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد را انتخاب و بر اساس دستمزد تعریف شده هر کدام نسبت به انعقاد قرار داد اقدام کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: افرادی که متقاضی استفاده از خدمات درمانی باشند باید علاوه بر حق بیمه مذکور سرانه درمان مربوطه را بر اساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ پرداخت کنند

محمدی یادآور شد: در صورتی که همسر متقاضی بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی باشد، بانوان محترم می‌توانند به عنوان فرد تحت تکفل همسر خود و به تبعیت از وی و بدون پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی سازمان استفاده کنند.

وی ادامه‌داد: حدأقل سن برای انعقاد قرارداد ۱۸ سال و حدأکثر سن برای انعقاد قرارداد ۵۰ سال است و میزان سابقه قبلی افراد در تأمین اجتماعی در شرایط سنی فرد متقاضی لحاظ می‌شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی یادآور شد: پرداخت حق بیمه به صورت یک ماهه، دوماهه و یا سه ماهه است.

کمبود مربی مهمترین مشکل ورزشکاران رشته «آلیش» در خراسان‌جنوبی است/۷

کمبود مربی مهمترین مشکل ورزشکاران رشته «آلیش» در خراسان‌جنوبی است

نایب رئیس هیئت کشتی خراسان‌جنوبی گفت: کمبود مربی در استان و نبود سالن تمرین برای بانوان از مهمترین مشکلات ورزشکاران رشته «آلیش» یا همان کشتی بانوان است.

فاطمه احراری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی از لحاظ جسمانی و فنی در زمینه کشتی بانوان پتانسیل‌هایی بسیار خوبی داریم و از این جهت می‌توان به این رشته نگاه ویژه‌ای داشت.

نائب رئیس هیئت کشتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در گذشته کشتی گیرانی از خراسان‌جنوبی در اردوی تیم ملی حضور داشتند، بیان‌کرد: هدف ما بر این است که با حمایت ها در این رشته بتوانیم کسب مدال داشته باشیم.

احراری با تأکید بر اینکه توسعه کشتی بانوان در خراسان جنوبی نیاز به فرهنگ سازی دارد، ادامه داد: شاید برخی به واسطه عدم آگاهی این رشته را مناسب با خانم ها تصور نکنند در حالی که پوشش و لباس کشتی کلاسیک بانوان یا همان آلیش شبیه جودو و پوشیده است.

وی افزود: در گام بعدی، مدنظر ما این است که در این رشته به خانم‌ها بودجه سال های تمرین و مربی حرفه‌ای اختصاص داده شود.

نائب رئیس هیئت کشتی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کمبود مربی در سطح استان و نبودن سالن تمرین برای بانوان از مهمترین مشکلات ما است، گفت: امیدواریم هر چه سریعتر با برگزاری دوره‌های مربی‌گری با مجوز فدراسیون و مشخص کردن سالن تمرین بانوان این مشکل حل شود.

احراری یادآور شد: به جذب استعدادهای خوب و آینده روشن برای این رشته ورزشی در پرتو حمایت‌های رئیس هیأت کشتی استان بسیار امیدواریم و استقبال بانوان نیز از این رشته تاکنون بسیار خوب و قابل توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌توانیم از استان‌های مطرح در این رشته ورزشی باشیم، گفت: در سال ۹۸ ما میزان تیم ملی کشتی بانوان بودیم و این اتفاقات می‌توان به آشنا شدن مردم و علاقمندان به ورزش به این رشته کمک کند.

نائب رئیس هیئت کشتی خراسان‌جنوبی یادآورشد: در صورت موافقت فدراسیون، تمایل داریم میزان مسابقات منطقه‌ای بیشتری باشیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی تشریح کرد:
گرامیداشت هفته بسیج با اجرای ۴۲ عنوان برنامه شاخص

 

هزاری از برگزاری هزار و ۵۸۹ مورد برنامه در قالب ۴۲ عنوان محوری همزمان با هفته بسیج در نقاط مختلف خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ «رضا هزاری» امروز (۲۶ آبان) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کارنامه درخشان ۴۲ ساله شجره طیبه بسیج نشان می دهد که هر زمان انقلاب نیاز داشته بسیجیان حضور پیدا کردند و طعم شیرین خدمات بسیج را به ذائقه مردم چشانده اند‌، اظهار کرد: هفته بسیج با شعار «بسیج پاره تن مردم است» از ۲۹ آبان تا پنجم آذرماه برگزار می‌شود.

 

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی از اجرای هزار و ۵۸۹ برنامه در قالب ۴۲ عنوان محوری توسط پایگاه ها و ناحیه ها و اقشار بسیج در این هفته خبر داد و گفت: هر روز از هفته بسیج به یک عنوان شامل بسیج و اقتصاد مقاومتی، بسیج، علم و پژوهش، بسیج عدالت و مبارزه با فساد، بسیج عزت ملی و مرزبندی با دشمنان، بسیج استقلال و آزادگی، بسیج سبک زندگی اسلامی، ایرانی و بسیج معنویت و اخلاق نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در نخستین روز هفته بسیج، رزمایش جهادگران بسیجی با حضور ۳۰۰ گروه جهادی در قالب سه هزار و ۵۰۰ نفر در سطح استان برگزار خواهد شد، افزود: در همین راستا کمک های مومنانه نیز با عنوان خدمات مومنانه در حوزه های مختلف ارائه خواهد شد.

هزاری ادامه داد: دیدار بسیجیان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجلیل از بسیجیان و مدیران موفق بسیجی، تقویت طرح شهید سلیمانی در مقابله با کرونا و اجرای واکسیناسیون و تقدیر از فعالان این حوزه، آغاز پویش نذر خون بسیجیان، میقات صالحین، برپایی میز خدمت، نواختن زنگ بسیج و اجرای برنامه در سامانه شاد، دیدار با خانواده معظم شهدا، عطرافشانی گلزار شهدا، همایش دیدار سران اهل سنت و ائمه جمعه، رونمایی از تولیدات فرهنگی و هنری، نشست های گفتمانی و روشنگری، انتشار و پخش فیلم های ارزشی، گشت محله محور و طرح همگام با کشاورز از جمله برنامه های پیش بینی شده برای اجرا در هفته بسیج امسال است.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با اشاره به اعزام گروه های جهادی و تیم های بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم شهری و روستایی برای ویزیت رایگان و خدمتگزاری به مردم، عنوان کرد: همچنین در این هفته اجرای چهار طرح «هر مهندس یک شهید»، «رونمایی طرح عمران روستا»، «نذر تخصص» و « نذر پژوهش و عارضه یابی» آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزادسازی تعدادی از زندانیان جرائم غیرعمد استان با کمک های خیران و بسیج حقوقدانان انجام خواهد شد، افزود: برگزاری رزمایش ثامن، برگزاری نشست زن و تفکر بسیجی در نگاه امام راحل به صورت مجازی، برگزایر همایش پیاده روی خانوادگی، مسابقات ورزشی و فرهنگی، سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه، برپایی ایستگاه سلامت محور، برپایی نمایشگاه های عرضه محوصلات بومی و ایرانی در نواحی مقاومت بسیج، اجرای برنامه فرهنگی آبروی محله، برپایی غرفه خدمات مشاوره، برگزاری شیفت ایثارگری با رویکرد خدمات مومنانه و بازدید از پایگاه های منتخب بسیج با حضور مسئولان از دیگر برنامه های اجرایی در هفته بسیج است.

هزاری از افتتاح ۲۶ پروژه عمرانی بسیج سازندگی با اعتبار ۱۱۳ میلیارد و ۱۷ میلیون ریال در هفته بسیج خبر داد و گفت: رزمایش اقتدار بسیجیان روز چهارشنبه ۳ آذرماه با حضور ۱۰ هزار بسیجی در سراسر استان برگزار خوهد شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی  با اشاره به برگزاری نمایشگاه و جشنواره استانی «پایگاه های اسوه بسیج» در حسینیه جماران بیرجند، تصریح کرد: در همین راستا ۱۳ پایگاه بسیج برتر شناسایی شده در سطح استان در قالب این نمایشگاه فعالیت های خود را به مدت سه روز در معرض نمایش عموم خواهند گذاشت.

وی در پایان بیان کرد: به مناسبت هفته بسیج همایش اختتامیه گروه های جهادی(شکوه هجرت) و تقدیر از ۷۵ جهادگر برتر استان نیز روز چهارشنبه ۳ آذرماه برگزار می شود.

واژگونی خودرو در نهبندان ۱ کشته و ۴ مجروح در پی داشت/۴

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: واژگونی خودروی پراید در محور نهبندان – زاهدان یک کشته و چهار مصدوم در پی داشت.

سرهنگ «علیرضا رضایی» امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این حادثه شب‌گذشته حوالی دوراهی روستای حیدرآباد نهبندان روی داد.

وی بیان کرد: در این حادثه یک نفر جان باخت و چهار نفر مصدوم و به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شدند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی علت حادثه را ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نبود مهارت در رانندگی عنوان کرد.

وی گفت: اکثر راه‌های شهرستان نهبندان دوطرفه و کویری است از طرفی ایمنی لازم را هم ندارد که باید رانندگان با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

کسب رتبه برتر کمیته امداد خراسان جنوبی در اجرای طرح‌های پژوهشی

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی از کسب رتبه برتر کمیته امداد استان در اجرای طرح‌های پژوهشی در بین ادارات کل کمیته امداد سطح کشور را کسب کرد.

سلم آبادی استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشیکسب رتبه برتر کمیته امداد خراسان جنوبی در اجرای طرح‌های پژوهشی دانشگاه‎ها، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز علمی پژوهشی، تسهیل روند تولید محتوای علمی و پژوهشی به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات در کمیته امداد، تقویت و ترویج کار گروهی درون و برون سازمانی در کمیته امداد و تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی، ایجاد زمینه دستیابی به جدیدترین مطالب علمی و بررسی میزان کارایی آن در سازمان به اندازه فعالیت و بازدهی مورد نظر، ایجاد ارتباط ساختارمند بین پژوهشگران و همکاران حوزه‌های تخصصی و مدیران ارشد را از اهداف اجرای طرح‌های پژوهشی عنوان کرد.

وی گفت: از تعداد ۶۲ عنوان پژوهش کشوری مرتبط با فعالیت‌های کمیته امداد تعداد دو پژوهش کاربردی با موضوعات آسیب شناسی و تحلیل برنامه‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان و اثربخشی برگزاری اردو‌های آموزشی، تربیتی و زیارتی برای مددجویان به استان خراسان جنوبی واگذار شد که پس از اجرا و ارزیابی طرح‌های ارسالی استان‌ها به مرکز، کمیته امداد امام خمینی استان، رتبه برتر در اجرای طرح‌های پژوهشی در بین ادارات کل کمیته امداد سطح کشور را کسب کرد.

 

 

 

 

فداکاری ماموران پلیس مانع از خودسوزی زن جوان در طبس شد/۴

با فداکاری و جانفشانی ۲ نفر از مأموران کلانتری” ۱۱ عباسپور” شهرستان طبس از خودسوزی زن جوان جلوگیری شد.

فرمانده انتظامی طبس گفت: سرهنگ مریمی گفت: با اعلام نگهبان کلانتری”۱۱ عباسپور” مبنی بر این که خانمی در نزدیکی کلانتری قصد خودسوزی دارد بلافاصله مأموران انتظامی این یگان در محل حاضر شدند.

سرهنگ مریمی افزود: ماموران مشاهده کردند خانمی در حال فریاد زدن در حالی که بطری بنزین و فندک در دست دارد مشغول ریختن بنزین روی خود و لباس هایش است که سریعاً ماموران وی را به آرامش دعوت کرده، ولی نامبرده اقدام به پاشیدن بنزین بر روی ماموران کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: ماموران پلیس از اقدام این شهروند که قصد خودسوزی را داشته، دلسرد نشدند و همچنان وی را به آرامش دعوت کردند که در اقدامی سریع فندک را از وی گرفتند و از خودسوزی وی جلوگیری کردند.

سرهنگ مریمی با بیان این که با تلاش و فداکاری ۲ نفر از ماموران پلیس از خودسوزی این زن جوان جلوگیری شد؛ افزود: با بررسی و تحقیقات انجام شده، علت این خودسوزی اعتیاد زیاد به مواد مخدر و اختلاف شدید خانوادگی اعلام شده است.

 

 

 

 

 

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته فوت جدیدی در بیماران کرونای خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۲۱۴ نفر است.

دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۹۰ آزمایش تشخیص مولکولی کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۷۲ بیمار جدید و از ۵۳۵ آزمایش سریع ۸۳ مورد مثبت جدید شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۰ مورد از بیرجند، ۶ مورد از بشرویه ۳ مورد از سربیشه، ۲۱ مورد از طبس، ۱۹ مورد از فردوس، ۱۶ مورد از قاینات، ۴ مورد از زیرکوه، ۸ مورد از سرایان، ۴ مورد از درمیان، ۱۷ مورد از نهبندان و ۷ مورد ازخوسف، شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۲۳۲ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۳ نفر کرونا مثبتند.
شریف زاده گفت: از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

 

 

 

 

 

 

انعقاد ۸۱۳ میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی/۳

انعقاد ۸۱۳ میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

 ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن خراسان جنوبی با اعتبار ۸۱۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر به امضا رسید.

به گزارش ایرنا این تفاهم‌نامه‌ها روز چهارشنبه در بیست و دومین نشست ستاد توسعه خاوران به امضای “حمید ملانوری” استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران طرح‌ها رسید که با اجرای آنها زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر در شهرستان‌های نهبندان و خوسف فراهم می‌شود.

طرح ایجاد واحد تولیدی انواع کاشی، سرامیک و پرسلان‌های نانو پولیش و اسلپ با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان یکی از این ۲ تفاهم‌نامه است که دوره اجرای طرح در شهرستان خوسف ۲۴ ماه و اشتغالزایی آن ۳۰۰ نفر خواهد بود.

تفاهم‌نامه دیگر مربوط به اجرای فاز دوم تولید کنسانتره آهن در شهرستان نهبندان است که در ادامه فاز اول اجرا می‌شود.

بخش خصوصی ۱۱۳ میلیارد تومان برای اجرای این طرح در مدت ۱۲ ماه سرمایه‌گذاری می‌کند و برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

۲۵ تفاهم‌نامه‌ای که تاکنون در ستاد توسعه خاوران منعقد شده، ۵۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۹ هزار و ۷۳۰ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

ستاد توسعه خاوران با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن خراسان جنوبی، ۱۷ دی ۹۹ با حضور استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی در محل استانداری به طور رسمی راه‌اندازی و از سند توسعه خاوران هم رونمایی شد.

ستاد توسعه خاوران از ابتدای امسال فعالیت جدی و اجرایی خود را آغاز کرد و صدور مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری اولین بار در کشور از دستاوردهای این ستاد بوده است.

پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد موثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل ستاد توسعه خاوران فعالیت می‌کنند و دبیرخانه این ستاد در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مستقر است.

طرح راه‌اندازی “ستاد توسعه خاوران” اوایل امسال به عنوان طرح الگویی از سوی وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شد و رییس جمهوری نیز در سفر اخیر به خراسان جنوبی از تشکیل و فعالیت این ستاد اظهار رضایت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی:
۲۵۶ عنوان کتاب در خراسان جنوبی به چاپ رسید
نبی زاده گفت: در سال گذشته و ۶ ماهه سال جاری ۲۵۶ عنوان کتاب در سطح خراسان جنوبی منتشر شد که یکی از ویژگی های شایسته این کتاب‌ها توجه ویژه به تاریخ و فرهنگ بومی استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ناصر نبی زاده» امروز (۲۶ آبان) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال، اظهار کرد: روح جامعه در گرو گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و میراث بزرگ تمدن بشری مملو از کتاب است.

 

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به جایگاه شایسته کتاب در فرهنگ اسلامی، افزود: کتاب وسیله فرهیختگان است و قدردانی از همه کسانی که در این حوزه زحمت می کشند یعنی قدردانی از فرهیختگان، تمدن و اوج و پیشرفت بشریت.

 

وی با بیان اینکه بدون کتاب، تمدن بشری بدون روح خواهد بود، ادامه داد: هفته کتاب فقط یک هفته نیست و اگر می خواهیم گامی در جهت پیشرفت برداریم باید همه روزهایمان توجه به کتاب و دست اندکاران این مهم باشد.

 

نبی زاده با اشاره به وجود نویسندگان بزرگ و ارزشمند در سطح استان خراسان جنوبی، گفت: اهمیت حوزه کتاب در خراسان جنوبی با زندگی مردم مخلوط است و در سال ۹۸ قبل از شیوع کرونا که آخرین نمایشگاه کتاب در استان برگزار شد فروش کتاب نسبت به استان های پرجمعیت دیگر سطح کشور بیشتر بود.

 

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰ کتابفروشی و ۲۸ انتشاراتی در سطح استان فعالیت دارند و با وجود همه مشکلات کوشش کردند و در فروش کتاب طرح بهارانه و تابستانه حدود ۲۷۰ میلیون تومان فروخته شده است.

 

نبی زاده تأکید کرد: در سال گذشته و ۶ ماهه سال جاری ۲۵۶ عنوان کتاب در سطح استان خراسان جنوبی منتشر شد که یکی از ویژگی های شایسته این کتاب‌ها توجه ویژه به تاریخ و فرهنگ بومی استان است.

 

وی با بیان اینکه ۱۰۶ عنوان کتاب از سوی نویسندگان و ناشران خراسان جنوبی جهت شرکت در جشنواره استانی انتخاب کتاب سال ارسال شد، افزود: با پایان یافتن مرحله داوری و ارزیابی دقیق و علمی آثار، ۱۳ کتاب به عنوان کتب برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

 

مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یاد آور شد: چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال با هدف حفظ اصالت، استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و معرفی کتاب برتر و آثار فاخر مکتوب، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب استان، حمایت و تشویق پدیدآورندگان متخصص کتاب  و ارتقا سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی برگزار شد.

 

 

 

در ستاد توسعه خاوران رقم خورد:
مبادله دو تفاهم نامه به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال
در بیست و دومین جلسه ستاد توسعه خاوران به ریاست استاندار خراسان جنوبی، دو تفاهم نامه به به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند و به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ در بیست و دومین جلسه ستاد توسعه خاوران به ریاست استاندار خراسان جنوبی، دو تفاهم نامه به به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال مبادله شد. در قالب اجرای این دو تفاهم نامه زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر در شهرستان های نهبندان و خوسف فراهم می شود.

 

ایجاد واحد تولیدی انواع کاشی، سرامیک و پرسلان های نانو پولیش و اسلپ با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریال یکی از این دو تفاهم نامه است. دوره اجرای این واحد تولیدی ۲۴ ماه درنظر گرفته شده و عملیاتی شدن آن در شهرستان خوسف ۳۰۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

 

تفاهم نامه بعدی مربوط به اجرای فاز دوم تولید کنسانتره آهن است که در ادامه فاز اول و در شهرستان نهبندان عملیاتی می شود. میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای این طرح هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال است و تحقق آن اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر را به همراه دارد.

 

شایان ذکر است: ۲۵ تفاهم نامه ای که تا این لحظه در ستاد توسعه خاوران منعقد شده، ۵۹ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری و  ۹ هزار و ۷۳۰ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

 

 

 

برف پاییزی برخی مناطق خراسان جنوبی را سفیدپوش کرد/۲

برف پاییزی برخی مناطق خراسان جنوبی را سفیدپوش کرد

 بارش نخستین برف پاییزی برخی مناطق و ارتفاعات خراسان جنوبی را سفیدپوش کرد و کاهش دما در این استان تا پایان هفته جاری قابل ملاحظه است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به دنبال فعالیت توده هوای ناپایدار جوی که از روز گذشته در استان آغاز شد بارش برف موجب سفیدپوش شدن برخی مناطق به‌ویژه ارتفاعات طبس و فتح‌آباد فردوس شده است.

وی بیان کرد: بارش برف بیشتر در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به‌ویژه در گردنه‌های شمال استان شامل شهرستان‌های سرایان، فردوس و زیرکوه مورد انتظار است.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی ۲۴ ساعت آینده روند کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (تا ۱۲ درجه) را شاهد خواهیم بود و تشدید سرما و یخبندان شبانه تا پنجشنبه قابل پیش‌بینی است.

 

 

 

 

الحاق ۱۵هکتار زمین به حریم سرایان و سه قلعه/۲

مدیرکل راه و شهرسازی استان از الحاق ۱۰هکتار زمین به حریم شهر سرایان و ۵هکتار به حریم شهر سه قلعه برای استفاده در طرح جهش مسکن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، وحید داعی در جلسه بررسی مشکلات مسکن و راه های شهرستان سرایان گفت: باالحاق ۱۵هکتار زمین به حریم سرایان و سه قلعه الحاق هفت هکتار از اراضی دولتی به حریم شهر آیسک مردم این شهر بعد از ۱۴سال انتظار از نعمت اعتبارات و اراضی در قالب طرح جهش مسکن برخوردار می شوند.

وی از الحاق ۱۰هکتار زمین به حریم شهر سرایان و ۵هکتار به حریم شهر سه قلعه جهت توسعه و استفاده در طرح جهش مسکن خبر داد و افزود: مسئولان شهرستان باید امکانات و زیرساختهای لازم را در این حوزه را فراهم کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه تخصیص اعتبارات طرح بازآفرینی شهری به شهرستان سرایان را در سال جاری متذکر شد و گفت: امسال بالغ بر یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان از اعتبارات بازآفرینی در غالب ۴طرح به مرکز شهر سرایان اختصاص یافته است که در سرفصل های مناسب و کارشناسی شده هزینه شده است.

تامین زیرساختها، آماده سازی زمین، موضوع تراکم ساخت در این بخش مواردی بود که مطرح و تصمیمات لازم برای آن اتخاذ شد.

 

 

 

کسب ۶ مقام معلمان خراسان جنوبی درجشنواره الگوهای تدریس برتر کشور/۲-۳

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۶ نفر از دبیران توانمند استان؛ مفوق به کسب رتبه های برتر کشور در هفدهمین جشنواره الگوهای تدریس برتر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی،  در حاشیه آیین تجلیل از شرکت کنندگان در این جشنواره که به صورت ویدئو کنفرانس و برخط برگزارش شد؛ اظهار کرد: ۲۶ نفر از دبیران در دروس مختلف ریاضی،ادبیات،آزمایشگاه علوم،اصول و عقاید و شیمی شرکت کننده در این جشنواره به مرحله استانی راه یافته بودند.

وی، با اشاره به برگزاری هفدهمین دوره  جشنواره الگوهای برتر تدریس، در سه مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری،اضافه کرد: تدریس ها حداقل ۲۵ و حداکثر ۳۰ دقیقه و به صورت اجرا در جلوی دوربین به طوری که فیلم بدون وقفه ضبط شده و بدون تدوین و برش بوده و حجم فیلم هم محدود به ۲۰۰ مگابایت بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، – توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی های حرفه ای معلمان به۲ شکل فردی و گروهی، تبادل تجارب و دستاوردها در سطح محلی و ملی،ایجاد فرصت های بازآموزی مستمر علمی، تحقیقاتی و مطالعاتی برای معلمان‌، بهبود عملکرد آموزشی و تدریس دبیران در کلاس درس مجازی و ترویج روش ها و تجارب موفق و کارآمد تدریس با استفاده از فضای مجازی از مهمترین اهداف این جشنواره به شمار می رود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش خراسان جنوبی، کاربردی ساختن نظریه های یادگیری و آموزش،بهره مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در فرآیند یاددهی یادگیری و اصلاح و به روزآوری روش های تعلیم و تربیت با تاکید بر روش های فعال، گروهی و خلاق با توجه به نقش الگوی معلمان را از دیگر اهداف جشنواره هفدهم الگوهای تدریس برتر دانست.

آثار هنرمندان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ استان است

آثار هنرمندان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ استان است

 رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه هنری با کمترین امکانات در خط مقدم مبارزه با بی‌هویتی قرار دارد گفت: آثار هنرمندان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ استان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، در مراسم رونمایی از کتاب «سرانجام» مجموعه اشعار «جعفر عباسی» شاعر آئینی و برجسته خراسان جنوبی ظهر امروز با حضور رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی و جمعی از اشعار برجسته استان برگزار شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در این مراسم اظهار داشت: پیوست رونمایی از کتاب سرانجام به قلم جعفر عباسی با سالروز وفات حضرت معصومه(س) را به فال نیک می‌گیریم به این علت که اشعار آیینی در این کتاب سروده شده است.

کریمیان در ادامه بیان کرد: پیوند این کتاب با دین و اهل بیت (ع) یک برکتی است که شاعر آن از برکاتش بهره خواهد برد که هم در دنیا و هم در آخرت نجات دهنده است و در مقدمه کتاب نیز به نو و آیینی بودن آن اشاره شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اشعار دلنشینی در کتاب «سرانجام» آمده است، افزود: این اشعار زیبا و آیینی امیدواریم به دل مردم و علاقه‌مندان به حوزه شعر و ادبیات نیز بنشیند.

وی بیان کرد: کتاب «سرانجام» دومین کتاب رونمایی شده از ابتدای سال جاری تاکنون توسط حوزه هنری استان خراسان جنوبی است که نخستین کتاب مربوط به امیر نظام دوست با عنوان «فرعی دوم» بوده است.

کریمیان با بیان اینکه حدود چهار سال طول کشیده است تا کتاب «سرانجام» به مرحله چاپ و نشر برسد گفت: آثار هنرمندان استان خراسان جنوبی سندی برای بیان هویت و فرهنگ این استان محسوب می‌شوند و این نوع مراسمات امیدواریم به حرکتی برای معرفی آثار به عنوان فرهنگ غنی استان به بازار کتاب در سطح ملی تبدیل شود.

وی ادامه داد: هر اثری که تولید می شود مانند درخت گزی در بیابان جلوی طوفان را می گیرد و ماندگاری این آثار جلوی بی‌هویت‌ها را می گیرد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه هنری با کمترین امکانات در خط مقدم مبارزه با بی هویتی قرار دارد، ادامه داد: حوزه هنری خراسان جنوبی با تمام وجود کاستی‌ها و امکانات کافی در مقابل این بی‌هویتی‌ها با کمک هنرمندان آئینی ایستادگی می‌کند.

 

برگزاری گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار در دانشگاه بیرجند

 
جلسه گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار برگزار شد.
برگزاری گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار

به گزارش امروز خراسان جنوبی، به مناسبت بیست و نهم دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جلسه گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و روز کتابدار به همت کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه و با حضور احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند بصورت مجازی  برگزار شد.
دکتر احمد خامسان ضمن تبریک این ایام مبارک به همه کتابداران و اهل قلم، در خصوص ارتباط با کتاب و میزان حمایت از مجموعه کتابخانه و حوزه پژوهشی سخن گفت.
دکتر نجفی معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه ضمن تبریک و تهنیت هفته کتاب به همه دست اندرکاران از میزان مطالعه در جهان و ایران گفت.
دکتر جامی الاحمدی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز نشر دانشگاه گزارش یکساله فعالیتهای و عملکرد کتابخانه مرکزی را ارائه داد.
سخنرانی‌های علمی توسط اعضای هیأت علمی و پخش کلیپ از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

 

 

 

 

 

https://skhorasan.msy.gov.ir//parameters/msy/modules/cdk/upload/content/news/525797/lidow_2021111623557943.jpg

 

https://skhorasan.msy.gov.ir//parameters/msy/modules/cdk/upload/content/news/525795/lidow_20211116212959700.jpg

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*