اخبار خراسان جنوبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در جلسه شورای شهر بیرجند مطرح شد؛

مشکلات مددجویان بهزیستی بیرجند/ شورا و شهردار قول دادند

مشکلات مددجویان بهزیستی بیرجند/ شورا و شهردار قول دادند

بیرجند- اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند آمادگی خود را برای رفع مشکلات مددجویان تحت پوشش بهزیستی شهرستان اعلام کردند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جلسه شورای شهر بیرجند بعد از ظهر دوشنبه پیرامون مسائل و مشکلات مددجویان بهزیستی که مرتبط با شهرداری بود برگزار شد و رئیس شورا و شهردار بیرجند در زمینه حل این مشکلات اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در این جلسه با اشاره به وظایف بسیار زیاد بهزیستی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و ارائه خدمت به جامعه هدف گفت: بهزیستی زمینه جمع‌آوری کودکان خیابانی وظیفه‌ای ندارد و در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد وظایف بهزیستی به بخش غیر دولتی واگذار شده است.

نبود متقاضی برای واگذاری خدمات بهزیستی

علی عرب نژاد تصریح کرد: اما روند واگذاری این خدمات در بیرجند به دلیل نبود متقاضی برای مشارکت خیلی ضعیف است.

علی عرب نژاد با بیان اینکه ۲۵ مرکز غیر دولتی در استان در ارتباط با کودکان وجود دارد، اضافه کرد: بیش از توان خود تاکنون در این خصوص در بهزیستی کار کرده‌ایم و برای ساماندهی کودکان خیابانی نیاز به همکاری همه مسئولان استان داریم.

وی ادامه داد: ساختمان‌هایی هم که در نقاط مختلف شهر بیرجند در اختیار بهزیستی قرار دارد هیچ سازگاری با وظایف بهزیستی و جامعه هدف ما ندارد و معلولان برای انجام کارهای خود باید با رنج و سختی زیادی با مراجعه به آنها پی گیر امور خود شوند.

وی بیان داشت: خوابگاهی برای پیشگیری از فوت شبانه معتادان داریم که ۳۵ معتاد از خدمات شبانه در آن استفاده می‌کنند اما شرط اصلی پذیرش در آن معتاد بودن است که این موضوع سبب شده از حضور افراد متکدی غیر معتاد جلوگیری شود.

لزوم توجه به مناسب سازی شهری

جمیله رضا زاده معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه ۷.۹ درصد جمعیت بیرجند سالمند و ۴ درصد معلول یا افرادی هستند که نیاز به تسهیل دسترسی در شهر را دارند، اضافه کرد: باید مناسب سازی معابر و مبلمان شهری و پارک‌ها بیش از گذشته مورد توجه شهرداری و اعضای شورا قرار گیرد.

شهرام شیخانی معاون اموراجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه همسر و فرزند آزاری از آسیب‌هایی است که در خراسان جنوبی میزان آن زیاداست، گفت: بعد از آن کودکان کار و خیابانی و زنان بیشتر در استان در معرض آسیب هستند و از شهروندان می‌خواهیم در زمان مواجه با این موارد از طریق سامانه ۱۲۳ به ما اطلاع رسانی کنند.

درخواست همکاری برای مدیریت کودکان کار و خیابانی

وی با تاکید بر اینکه برای مدیریت کودکان کار و خیابانی به همکاری شهرداری نیازمندیم، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابانی در بیرجند افغانی هستند و برای کمک به آنها از شهرداری می‌خواهیم در روز بازارهای خود زمینه اشتغال آنها را فراهم کنند.

حسن شرفی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی هم با تاکید بر این نکته که سیکل درمان معتادان در استان معیوب است، عنوان کرد: شرط اصلی درمان معتادان این است که داوطلبانه برای درمان خود اقدام کنند حال اینکه در استان افراد معتاد برای درمان جمع‌آوری می‌شوند و به اجبار اقدام به درمان آنها می‌شود که خروجی مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: همه هزینه‌های آن هم توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و برای اینکه خروجی مناسبی داشته باشد حداقل از افراد دارای درآمد خوب باید بخشی از هزینه‌های گرفته شود.

مشکلات معلولان برای مسکن

رحیمی معاون امور مشارکت‌ها و اشتغال بهزیستی خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۸ برای اجرای حدود ۳ هزار و ۷۸ واحد مسکونی برای جامعه هدف اقدام شده است، بیان کرد: حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد آن تحویل و بقیه در حال ساخت است.

وی ادامه داد: بعضی از واحدهای مسکونی احداث شده برای معلولان دارای مشکلاتی برای پایان کار و صدور سند است که برای حل آنها نیاز به همکاری شهرداری داریم و برای اشتغال تعدادی از افراد جامعه هدف هم نیاز به همکاری شهرداری برای اشتغال آنها در روز بازار مسافر داریم.

اجرای قانون حمایت از معلولان در اولویت

مهدی بهترین شهردار بیرجند هم با بیان اینکه بهزیستی بیش از ۵۳ وظیفه سازمانی بر عهده دارد، گفت: یکی از برنامه‌های ما در دوره جدید اجرای قانون حمایت از معلولان است.

وی بیان داشت: با توجه به مکاتبه با شهرداری برای بخشوده شدن عوارض مربوط به تعدادی از معلولان چون شهرداری نمی‌تواند نسبت به بخشش عوارض اقدام کند بر اساس مصوبه شورا در این باره عمل خواهد شد.

علیرضا محمودی راد رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اینکه تسریع در امور شهروندان یکی از وظایف شورا است، ادامه داد: به عنوان نماینده مردم تلاش می‌کنیم تا خدمات به بهترین شکل به آنها ارائه شود و در کمیسیون خدمات شهری شورا در این راستا مشکلات مددجویان مطرح و راه حل های مورد نظر بیان می‌شود.

 

فوتی‌های بی پایان کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته هم با ثبت ۳ فوت جدید در شبانه روز گذشته، تعداد قربانیان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۱۴ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛ دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانهفوتی‌های بی پایان کرونا در خراسان جنوبی روز گذشته از ۲۹۰ آزمایش ملکولی ۹۷ بیمار جدید و از ۶۸۵ تست سریع ۲۱۶ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۲ ورد از بشرویه، ۶۶ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۱۰ مورد از زیرکوه، ۹ مورد از سرایان، ۳ مورد از سربیشه، ۳۲ مورد از طبس، ۲۵ مورد از فردوس، ۱۷ مورد از قاین و ۲۶ مورد از نهبندان شناسایی شد.

دبیرستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در حال حاضر ۲۲۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۰۸ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده  گفت: از این تعداد ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۵۲۲ هزار و ۳۳۹ نفر واکسن نوبت اول، ۴۰۹ هزار و ۲۷۸ نفر واکسن نوبت دوم و ۲ هزار و ۸۸ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

 

پیش بینی برداشت ۵۶تُن طلای سرخ در خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد: ۵۶تُن زعفران از اراضی زیر کشت گل‌های ارغوانی زعفران در استان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی گفت: سطح زیرکشت سال گذشته زعفران در استان را ۱۷هزار وپیش بینی برداشت ۵۶ تُن طلای سرخ در خراسان جنوبی ۱۵۲هکتار اعلام کرد و گفت: امسال حدود ۴۰۰تا۵۰۰ هکتار توسعه سطح زیرکشت زعفران در استان داشتیم.

غلامرصا قوسی از پیش بینی کاهش ۲۰درصدی تولید زعفران امسال در مقایسه با سال قبل خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶تُن زعفران از مزارع کشت زعفران استان برداشت شود.

وی کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک را از علل کاهش تولید زعفران در استان برشمرد.

قوسی بهره برداران زعفران را در خراسان جنوبی ۳۲هزار و ۲۸۲خانوار عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۶تعاونی در زمینه تولید زعفران در استان فعالیت می‌کنند.

به گفته وی بیشترین سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی به شهرستان قاین اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح خرید حمایتی زعفران از اول آبان آغاز شده است افزود: پیش بینی شده در این طرح ۲۰۰تُن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در این طرح هر کیلوگرم زعفران نگین با قیمت ۲۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان، شبه نگین ۱۶میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان، پوشال معمولی ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان و زعفران دسته هر کیلوگرم ۱۱میلیون تومان خریداری می‌شود.

قوسی افزود:بانک عامل موظف است نسبت به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت ۵روز اقدام کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات بسته به شرایط و نیاز تا ۵هزار میلیارد تومان هم قابل افزایش است.

سال گذشته ۷۰تُن زعفران از اراضی خراسان جنوبی برداشت شد.

 

 

 

 

 

 

 هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی مشخص شدند

مراسم تکریم و معارفه رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری مراسم تکریم و معارفه رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر خامسان ضمن مرور خدمات و مسئولیت های مهندس علیرضا صمدزاده و مهندس علی امینی  در دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی ، از زحمات آنها تقدیر و تشکرکرد و برای دکتر محمد خراشادی‌زاده، عضو هیأت علمی گروه آموزشی آما و مدیر برنامه، بودجه و تحول اداری در مسئولیت ریاست دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی آرزوی موفقیت کرد.

 

 

 

شناسایی ۱۶۳ متکدی در بیرجند/ اعتیاد و بیکاری بیشترین علل گرایش/۲-۳

شناسایی ۱۶۳ متکدی در بیرجند/ اعتیاد و بیکاری بیشترین علل گرایش

مسئول مجتمع فوریت های اجتماعی شهرداری بیرجند از شناسایی ۱۶۳متکدی در ۶ ماهه اول سال خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۲ نفر زن و ۹۱ نفر مرد بودند.

علی امیرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ۱۶۳ متکدی طی ۶ ماهه اول سال در شهر بیرجند شناسایی شده است، اظهار کرد: ۱۹ نفر از این تعداد با دستور قضائی تحویل بهزیستی و ۲۷ نفر به کمیته امداد معرفی شدند و ۲ متکدی حرفه‌ای در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه از متکدیان شناسایی شده ۱۴ نفر معتاد بودند که به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند، عنوان کرد: به خانواده‌های ۲۸ نفر هم اخطار داده شد.

وی با اشاره به اینکه دو کودک متکدی درگیر با اعتیاد هم برای ترک اعتیاد به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند معرفی شدند، تصریح کرد: ۴۵ متکدی هم به شهرستان‌های خود بر گردانده شدند.

به گفته وی ۲۵ متکدی هم از اتباع خارجی بودند که کارت اتباع یا پاسپورت داشتند.

امیرآبادی با بر شمردن نقاط جرم خیز بیرجند عنوان کرد: از متکدیان جمع‌آوری شده ۴۸ نفر دانش آموزان زیر ۱۸ سال بودند که در بعضی از مواقع با کیف مدرسه تکدی گری می‌کردند که به آموزش و پرورش بیرجند برای انجام اقدامات بعدی اطلاع داده شد.

وی گفت: بر اساس آمار متکدیان جمع‌آوری شده رده سنی کودکان و سالمندان بیشتر از دیگر رده‌های سنی در معرض آسیب قرار دارند.

مسئول مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه از متکدیان جمع‌آوری شده ۷ نفر دارای خانه ملکی و ۸۳ نفر مستأجر و یک نفر چادرنشین بود، اضافه کرد: اعتیاد به مواد صنعتی، فقر، بیکاری، طلاق، مهاجرت و …از مهم‌ترین علل تکدی گری است.

امیرآبادی بیان داشت: ۴۹ نفر از افراد شناسایی شده ۳و عده غذایی روزانه از این مرکز دریافت می‌کنند و آمادگی داریم تا در فصل سرما هرچند این مجتمع هنوز شبانه روزی نشده خدمات لازم را ارائه کنیم.

 

 

 

 

 در دیدار اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با نماینده ولی فقیه عنوان شد 

انتقاد از شهرسازی در بیرجند بدون نقشه جامع/۳

آیت الله عبادی بر نظارت دقیق بر کیفیت ساخت و سازها تأکید کرد و گفت: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می شد تا در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند اما این کار انجام نشد.

آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۴ آبان) در دیدار با اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اظهار کرد: مسئله علم و تخصص در هر سرمایه‌گذاری حرف اول را می‌زند که مسئولیت بر عهده شما نیز از مصادیق همین اصل است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت مسکن، افزود: امیدواریم با همت مسئولان به جایی برسیم که فرد فاقد مسکن در جامعه نداشته باشیم اما مساله کیفیت و عمر مفید ساختمان مهم است چون مردم با خون دل و وام که همه اینها سرمایه ملی شمرده می‌شود، کشور را می‌سازند.

 

وی با تأکید بر نقش دقت در کیفیت ساختمان سازی ها که بعدها خود را در بلایای طبیعی نشان می‌دهد، یادآور شد: زلزله دیروز جنوب کشور که خداوند آن را در صحرا قرار داد ضایعات جانی نداشت اما اگر همین زلزله در داخل شهر بود، چه می‌کرد؟

 

آیت الله عبادی بر نظارت دقیق بر ساخت و سازها تأکید کرد و  و گفت: مشکل جزیی در هر یک از مراحل ساخت می‌تواند ایمنی کل ساختمان را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی با چالش مواجه کند.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به تاثیرگذاری مثبت کیفیت معنوی و فرهنگی ساختمان سازی براساس فرهنگ اسلامی در روحیه انسان، بیان کرد: امروزه نحوه کیفیت منازل در رعایت مسایل شرعی و محرم و نامحرم متفاوت با فرهنگ اسلامی است و ساخت این گونه بناها بعدها اثر خود را نمایان می‌کند که همه اینها دلیل بر اهمیت مسئولیت مهندسان است.

 

وی با بیان اینکه شهرسازی بدون نقشه جامع نظیر آنچه در مرکز استان شاهد بودیم، چهره شهر را نازیبا و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند، گفت: برای مثال فردی که ۲ طبقه خلاف می‌سازد و جریمه آن را نیز به شهرداری پرداخت می‌کند، این شهرسازی نیست.

 

آیت الله عبادی تصریح کرد: نتیجه ساخت و سازهای غیرمجاز این است که وقتی تصاویر هوایی شهر ما را نشان می‌دهند، انسان خجالت می‌کشد ضمن اینکه مزاحمت برای مردم است و وقتی یک برج ساخته می‌شود امنیت منازل اطراف را به لحاظ فیزیکی، مخاطرات زلزله، نورگیری و مسائل اخلاقی به خطر می‌اندازد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه افزود: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می شد تا در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند اما این کار انجام نشد.

 

به گفته وی تصاویر فضایی ساخت و سازها در برخی شهرها لذت‌بخش است اما وضعیت بیرجند از این جهت خوب نیست.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: امیدواریم در بخش‌هایی که ممکن است مهندسان چه مشاوره با شهرداری و شهرسازی و چه راه‌های دیگر دست به دست هم دهند و اگر بخش خاصی را به طبقات بالا اختصاص می‌دهند، طرح مهندسی ارائه شود که آن واحد هم در رفاه باشد و این الگو در برخی شهرها از جمله تهران وجود دارد.

 

وی بیان کرد: استحکام شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که دوام داشته چون سرمایه عظیمی برای نسل‌های آینده محسوب شود.

کیفیت ساخت و ساز در اولویت نظام مهندسی خراسان جنوبی است

کیفیت ساخت و ساز در اولویت نظام مهندسی خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی گفت: کیفیت ساخت و ساز و خدمات نظام مهندسی همچنین حفظ ارزش‌های معماری اسلامی را محور اصلی فعالیت این سازمان قرار داده‌ایم.

“عباس عامری” روز دوشنبه در دیدار اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: هر آنچه در معماری سنتی باعث افتخار ما بوده، معماری اسلامی است.

وی شمار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی را بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ عضو ذکر کرد و گفت: این افراد در رشته‌های مرتبط با ساختمان شامل طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی ادامه داد: خوشبختانه قانون به سمتی حرکت می‌کند که همه مسائل ساخت و سازها توسط افراد متخصص و صاحب پروانه انجام شود چون در گذشته هرکسی که تمکن مالی داشت بشخصه این کار را انجام می‌داد و شاید خیلی از مسائل مهندسی در ساخت و سازها رعایت نمی‌شد.

وی گفت: مسکن در جامعه ما بخش زیادی از اقتصاد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد و این سهم برای کسانی که با گرفتن وام و تسهیلات طولانی‌مدت در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند بیش از ۱۰۰ درصد است.

عامری افزود: بنابراین اهمیت دارد، آنچه تولید می‌شود نهایت کیفیت و استاندارد در آن رعایت شده باشد تا سرمایه افراد کم‌بضاعت، بی‌بضاعت و دارای تمکن مالی که سرمایه ملی محسوب می‌شود به‌راحتی از بین نرود.

وی گفت: همچنین با بلایای طبیعی در کشور مواجه هستیم که باید ساختمان‌ها در برابر آنها مقاوم‌سازی شود و از استحکام لازم برخوردار باشند.

معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه گازگرفتگی بر اثر گاز طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: با وجود اینکه قبلا جزو استان‌های سبز در زمینه فوت ناشی از گازگرفتگی بودیم متاسفانه خراسان جنوبی در حال حاضر جزو استان‌های قرمز کشور است.

محسن نصرآبادی با اشاره به اینکه گازرسانی در خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۷ شروع شد افزود: امروز بخش قابل توجهی از شهرها و روستاها گازرسانی شده‌ و از آنجا که یکی از مهمترین وظایف مسوولان حفظ جان مردم است اطلاع‌رسانی کافی در زمینه کنترل دودکش‌ها و سایر نکات ایمنی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی درخواست کرد با توجه به فصل سرما از ظرفیت تریبون‌ها و ائمه جمعه و جماعات برای آگاهی‌بخشی به مردم در ایمنی‌سازی استفاده از گاز طبیعی بهره گرفته شود.

اعضای هیات مدیره نهمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی که در انتخابات اخیر این سازمان انتخاب شدند، پس از دریافت اعتبارنامه خود در هفته گذشته آغاز به‌کار کردند.

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در ۷ شهر دیگر خراسان جنوبی میسر شد/۳

ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در ۷ شهر دیگر خراسان جنوبی میسر شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد: با پیگیری این اداره کل و هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، امکان ثبت‌نام متقاضیان هفت شهر دیگر استان در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شد.

وحید داعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این شهرها شامل سربیشه، دیهوک، درح، اسفدن، شوسف، طبس مسینا و گزیک هستند و با فراهم شدن زمین مورد نیاز در این هفت شهر در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در ۲۵ شهر استان خراسان جنوبی وجود دارد.

وی گفت: اکنون سامانه برای ثبت‌نام در ۲۵ شهر خراسان جنوبی از جمله بیرجند، طبس، فردوس، نهبندان، بشرویه، سرایان، سربیشه، اسلامیه، حاجی‌آباد، خوسف، خضری دشت بیاض، اسدیه، نیمبلوک، طبس مسینا، سه‌قلعه، عشق‌آباد، آرین شهر، اسفدن، شوسف، دیهوک، ارسک، درح، قهستان، گزیک و زهان باز است و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثمن، نام‌نویسی کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش از این سامانه ثمن (نهضت ملی مسکن) برای ۱۸ شهر خراسان جنوبی که زمین مورد نیاز در آنها تامین شده، باز شد و از آغاز نام‌نویسی متقاضیان در این سامانه (۲۸ مهر امسال) تاکنون ۱۷ هزار و ۸۲۸ نفر در استان خراسان جنوبی موفق به ثبت‌نام شده‌اند.

وی افزود: تمامی مزایای موجود در طرح جهش تولید مسکن مشمول افرادی که برای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کردند نیز خواهد شد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

ثبت‌نام‌ متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم اجرایی شد، از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۸ مهر امسال در سامانه ثمن (saman.mrud.ir) آغاز شد و به مدت یک‌ ماه تا ۲۸ آبان امسال ادامه دارد.

سامانه ثمن یک ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس جمهوری، راه‌اندازی شد که براساس آن متقاضیان مسکن با رعایت چهار شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالکیت بخش خصوصی، استفاده نکردن از امکانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسکن و پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا، امکان ثبت‌نام در سامانه را دارند.

متقاضی پس از ثبت‌نام نهایی می‌تواند وضعیت همه مراحل کار خود را از طریق بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی tem.mrud.ir پیگیری کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

شهرسازی بدون نقشه جامع چهره شهر را نازیبا می‌کند

شهرسازی بدون نقشه جامع چهره شهر را نازیبا می‌کند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: شهرسازی بدون نقشه جامع نظیر آنچه در مرکز استان شاهد بودیم، چهره شهر را نازیبا و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی افزود: امروز در هر سرمایه‌گذاری علم و تخصص حرف اول را می‌زند که مساله بسیار مهمی است و مسئولیت برعهده شما نیز از مصادیق همین اصل است.

وی گفت: مسکن در جامعه بشری ضمن اینکه اجتناب‌ناپذیر است، اهمیت ویژه‌ دارد و بخشی از آن تامین مسکن است که حالت کمی دارد و امیدواریم با همت مسوولان به جایی برسیم که فرد فاقد مسکن نداشته باشیم اما در مورد مساله کیفیت و در بعد فیزیکی عمر مفید ساختمان چقدر است زیرا مردم با خون دل و وام که همه اینها سرمایه ملی شمرده می‌شود، کشور را می‌سازند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: دقت در کیفیت نقش زیادی دارد که بعدها خود را نشان می‌دهد و در زلزله دیروز جنوب کشور خداوند آن را در صحرا قرار داد که ضایعات جانی نداشت و اگر داخل شهر بود چه می‌کرد؟

وی نظارت بر ساخت و ساز را دارای اهمیت بیشتری دانست و گفت: اشکال جزیی در هریک از مراحل ساخت می‌تواند ایمنی کل ساختمان را در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی با مشکل مواجه کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: بیش از آن کیفیت معنوی و فرهنگی و اسلامی مطرح است زیرا ساختمان‌هایی که براساس فرهنگ اسلامی ساخته می‌شود ناخودآگاه غم‌زدایی دارد و انسان را خوشحال می‌کند.

وی گفت: کیفیت منازل در رعایت مسایل شرعی و محرم و نامحرم هم متفاوت است و ساخت این گونه بناها بعدها اثر خود را نمایان می‌کند که همه اینها دلیل بر اهمیت مسئولیت مهندسان است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: بعضی مسائل هم برای چهره عمومی شهر است از جمله شهرسازی، شهرداری و کیفیتی که در شهر ما انجام دادند و بخش قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌های مرکز استان بعد از انقلاب با این وسعت ساخته شده است.

وی گفت: تفاوت مردم عادی و متخصص این است که فرد دارای علم و تخصص ۵۰ سال بعد را می‌بیند و چه خوب بود این زمین ناساخته را که برای برج‌سازی، آپارتمان‌سازی یا ساختمان‌های دیگر اختصاص می‌دهند در هر محله‌ای مشخص باشد مردم چطور زندگی کنند و متاسفانه این کار نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: برای مثال فرد براساس پول مجوز می‌گیرد، ۲ طبقه هم خلاف می‌سازد و جریمه آن را نیز به شهرداری پرداخت می‌کند که این شهرسازی نیست.

وی افزود: نتیجه این است وقتی تصاویر هوایی شهر ما را نشان می‌دهند، انسان خجالت می‌کشد ضمن اینکه مزاحمت برای مردم است و وقتی یک برج ساخته می‌شود امنیت منازل اطراف را به لحاظ فیزیکی، مخاطرات زلزله، نورگیری و مسائل اخلاقی به خطر می‌اندازد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: لازم بود یک نقشه جامع برای کل شهر طراحی می‌شد و در هر بخشی آنچه لازم بود را تثبیت می‌کردند که این کار انجام نشد.

وی اظهار داشت: تصاویر فضایی برخی شهرها که نگاه می‌شود، لذت‌بخش است اما وضعیت بیرجند از این جهت خوب نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: امیدواریم در بخش‌هایی که ممکن است مهندسان چه مشاوره با شهرداری و شهرسازی و چه راه‌های دیگر دست به دست هم دهند و اگر بخش خاصی را به طبقات بالا اختصاص می‌دهند، طرح مهندسی ارایه شود که آن واحد هم در رفاه باشد و این الگو در برخی شهرها از جمله تهران وجود دارد.

وی گفت: امروز در جهت طراحی ساختمان، دانش مردم و متخصصان رشد کرده و هم از جهت ارتباطات می‌توان مشاوره و طرح گرفت اما از سرمایه‌های مادی و معنوی خود استفاده لازم را نمی‌کنیم و انگار خودمان را هنوز باور نداریم.

امام جمعه بیرجند تاکید کرد: استحکام شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که دوام داشته و سرمایه عظیمی برای نسل‌های آینده محسوب شود تا اینکه معیوب و هر از گاهی نیاز به بازسازی داشته باشد.

وی درباره درخواست مسوولان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی مبنی بر اطلاع‌رسانی ائمه جمعه و جماعت نسبت به بازدید از دودکش‌ها و تحقق ایمنی لازم استفاده از گاز طبیعی با توجه به فرارسیدن فصل سرما گفت: آمادگی داریم از همه ظرفیت‌ها در اطلاع‌رسانی محتواهای مرتبط و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: اینکه چنین ساده و ارزان جان مردم گرفته شود، نگران‌کننده است و از شما که با احساس مسئولیت این موضوع را دنبال می‌کنید، تشکر می‌کنم.

 

کیفیت ساخت و ساز در اولویت نظام مهندسی خراسان جنوبی است

کیفیت ساخت و ساز در اولویت نظام مهندسی خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی گفت: کیفیت ساخت و ساز و خدمات نظام مهندسی همچنین حفظ ارزش‌های معماری اسلامی را محور اصلی فعالیت این سازمان قرار داده‌ایم.

“عباس عامری” روز دوشنبه در دیدار اعضای جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: هر آنچه در معماری سنتی باعث افتخار ما بوده، معماری اسلامی است.

وی شمار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی را بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ عضو ذکر کرد و گفت: این افراد در رشته‌های مرتبط با ساختمان شامل طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی ادامه داد: خوشبختانه قانون به سمتی حرکت می‌کند که همه مسائل ساخت و سازها توسط افراد متخصص و صاحب پروانه انجام شود چون در گذشته هرکسی که تمکن مالی داشت بشخصه این کار را انجام می‌داد و شاید خیلی از مسائل مهندسی در ساخت و سازها رعایت نمی‌شد.

وی گفت: مسکن در جامعه ما بخش زیادی از اقتصاد خانواده را به خود اختصاص می‌دهد و این سهم برای کسانی که با گرفتن وام و تسهیلات طولانی‌مدت در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند بیش از ۱۰۰ درصد است.

عامری افزود: بنابراین اهمیت دارد، آنچه تولید می‌شود نهایت کیفیت و استاندارد در آن رعایت شده باشد تا سرمایه افراد کم‌بضاعت، بی‌بضاعت و دارای تمکن مالی که سرمایه ملی محسوب می‌شود به‌راحتی از بین نرود.

وی گفت: همچنین با بلایای طبیعی در کشور مواجه هستیم که باید ساختمان‌ها در برابر آنها مقاوم‌سازی شود و از استحکام لازم برخوردار باشند.

معاون سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه گازگرفتگی بر اثر گاز طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد گفت: با وجود اینکه قبلا جزو استان‌های سبز در زمینه فوت ناشی از گازگرفتگی بودیم متاسفانه خراسان جنوبی در حال حاضر جزو استان‌های قرمز کشور است.

محسن نصرآبادی با اشاره به اینکه گازرسانی در خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۷ شروع شد افزود: امروز بخش قابل توجهی از شهرها و روستاها گازرسانی شده‌ و از آنجا که یکی از مهمترین وظایف مسوولان حفظ جان مردم است اطلاع‌رسانی کافی در زمینه کنترل دودکش‌ها و سایر نکات ایمنی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی درخواست کرد با توجه به فصل سرما از ظرفیت تریبون‌ها و ائمه جمعه و جماعات برای آگاهی‌بخشی به مردم در ایمنی‌سازی استفاده از گاز طبیعی بهره گرفته شود.

اعضای هیات مدیره نهمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی که در انتخابات اخیر این سازمان انتخاب شدند، پس از دریافت اعتبارنامه خود در هفته گذشته آغاز به‌کار کردند.

 

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند:

نیاز سنجی مشکلات روستاهای بیرجند ظرف یک ماه انجام می شود/۲-۳

نیاز سنجی مشکلات روستاهای بیرجند ظرف یک ماه انجام می شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند از نیاز سنجی مشکلات روستاهای بخش مرکزی بیرجند در مدت یک ماه خبر داد.

رضا حسنی صفت در گفتگو با خبر نگار مهر در پاسخ به این سوال که اولویت اصلی شورای شهرستان بیرجند در دوره ششم چیست؟ اظهار کرد: یکی از اولین مصوبات شورا درباره نیاز سنجی مشکلات بخش مرکزی شهرستان بیرجند است تا ظرف یک ماه گزارش مربوط به این مشکلات به شورای شهرستان ارائه شود.

وی عنوان کرد: بعد از اینکه مشکلات روستاهای بخش مرکزی به شورا ارائه شود برای پیگیری مطالبات مردم از مسئولان شهرستان بیرجند و استان برای حضور در جلسات شورا دعوت می‌شود تا دغدغه‌های مردم از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با همکاری دستگاه‌های اجرایی راهکارهای مناسبی برای حل آنها پیدا شود.

وی با بیان اینکه شورای شهرستان بیرجند شامل ۴ نفر از شورای اسلامی شهر بیرجند و نماینده بخش مرکزی است، اضافه کرد: هر چند همه این افراد نسبت به مشکلات شهر بیرجند اطلاع کافی دارند و می‌توانند پیگیری لازم را در این باره انجام دهند اما مشکلات شهر بیرجند بیشتر توسط شورای شهر بیرجند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از آن جایی که شورای شهر زیر مجموعه شورای شهرستان است همه مصوبات شورای شهر برای اطلاع به شورای شهرستان ارسال می‌شود.

اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در ۴ شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

معاون بیمه خدمات و سلامت اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: شهرستان های بیرجند، قاین، طبس و فردوس در استان خراسان جنوبی مشمول طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی هستند.

 «مسعود مختاری» در نشستی وضعیت پیشرفت طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی را تشریح کرد و گفت: شهرستان های بیرجند، قاین، طبس و فردوس در استان خراسان جنوبی مشمول طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی هستند.

 

معاون بیمه خدمات و سلامت اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح در مجموع جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر را شامل می شود که از این تعداد حدود ۳۰ هزار نفر مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به شهرستان قاین، چهار هزار نفر مربوط به شهرستان طبس و  پنج هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به شهرستان فردوس است.

 

وی به اقدامات انجام شده برای انجام این طرح در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: آمار دقیق جمعیت این صندوق توسط سامانه های بیمه سلامت برای دسته بندی و انتساب به پزشکان استخراج شده است.

 

مختاری افزود: شماره تلفن همراه بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی نیز استخراج و اطلاع رسانی پیامکی برای مراجعه به پزشک خانواده منتسب شده به همه آنها انجام شده و برای بیمه شدگان شهرستان بیرجند نیز در حال انجام است.

 

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح در استان خراسان جنوبی از پزشکان مشمول این طرح با اولویت پزشکان عمومی مطب دار دعوت به عمل آمد و کارگاه های آموزشی برای پزشکان متقاضی برگزار شد.

 

مختاری با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح، پالایش همپوشانی بیمه ای برای جمعیت هدف نیز صورت می گیرد، عنوان کرد: تا کنون ۳۶ پزشک متقاضی انجام این طرح در سطح استان شده اند که ۲۲ پزشک از شهرستان بیرجند، پنج  پزشک از شهرستان قاین، پنج پزشک از شهرستان طبس و چهار پزشک هم از شهرستان فردوس متقاضی شدند.

 

 

ارائه آموزش های تخصصی امداد و نجات به ۹۵۶ نفر در خراسان جنوبی

ارائه آموزش های تخصصی امداد و نجات به ۹۵۶ نفر در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت تداوم ارائه آموزش‌های امداد و نجات به امدادگران و نجاتگران، گفت: از ابتدای سال جاری ۹۵۶ نفر این آموزش ها را فراگرفته اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی در نشست ویدئو کنفرانسی با روسای شعب جمعیت هلال احمر در سطح استان اظهار داشت: ارائه آموزش‌های امدادی بطور مستمر و چگونگی حضور اعضای داوطلب در حوادث از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی حضور به موقع و مناسب افراد آموزش دیده در حوادث و سوانح را وظیفه اصلی و فلسفه وجودی هلال احمر برشمرد و گفت: ارائه آموزش های عمومی و تخصصی با کیفیت و کمیت مطلوب در حوزه های مختلف زمینه ساز عملکرد موفق در زمان بحران است.

رضایی با بیان اینکه برگزاری منظم مجموعه دوره های آموزشی با محدودیت های موجود و در بازه زمانی کوتاه کم نظیر است، افزود: این مهم با مشارکت و تصمیم جمعی در نیمه نخست سال جاری اجرایی شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری ۶۴ دوره تخصصی امداد و نجات در ۱۱ شعبه سطح استان، گفت: تعداد ۹۵۶ نفر امدادگر از این آموزش ها بهره مند شده اند.

رضایی با بیان اینکه از مجموع افراد ۲۱۵ نفر در دوره مقدماتی امداد و نجات و ۲۳۰ نفر در دوره مقدماتی نجات شرکت کرده اند، افزود: هنچنین تعداد ۲۵۴ نفر در دوره های پیش بیمارستانی و ۲۵۷ نفر در دوره های تخصصی جستجو و نجات در حوادث حمل و نقل شرکت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع تعداد ۲۵۷ نفر با برگزاری این دوره ها شرایط لازم برای دریافت درجه نجاتگر سوم را کسب کرده اند، عنوان کرد: این دوره‌ها به منظور آماده سازی و تامین تیم‌های تخصصی برای حضور در پایگاه های امداد و نجات برگزار شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه داوطلبین شرکت در دوره‌های تخصصی باید دوره های آموزشی کمک های اولیه و مهارت‌های داوطلبی را بعنوان پیش نیاز بگذرانند، گفت: در این دوره ها از ظرفیت ۵۴ مربی کارمند و داوطلب هلال احمر استفاده شده است.

رضایی ضمن قدردانی از سه شهرستان طبس، قاین و سربیشه که به ترتیب بیشترین دوره های آموزشی را برگزار کرده اند، ادامه داد: جهت نگهداشت و حفظ آمادگی نجاتگران دوره های بازآموزی و توان افزایی نیز پیش بینی شده است که در اسرع وقت این موضوع باید عملیاتی شود.

 

 

دختران جودوکار خراسان جنوبی در یک‌ قدمی تیم ملی/۷

سپیده طاهری، زهرا پهلوان و راضیه سبزه‌کار از خراسان جنوبی به اردوی آمادگی و انتخابی تیم ملی دعوت شدند تا باری دیگر با هنرمندی‌ وصف‌ناپذیری نگاه مربیان را به خود جلب نموده و شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم‌ ملی داشته باشند.

اردوی آمادگی و انتخابی تیم ملی دختران نوجوان کشورمان از  دهم تا نوزدهم آذرماه به میزبانی استان لرستان در شهرستان خرم‌آباد برگزار خواهد شد.

 

قضاوت داور خراسان‌جنوبی در مسابقات فوتبال آسیایی/۷

داور جوان و آینده دار فوتبال خراسان‌جنوبی برای نخستین‌بار در مسابقات آسیای مرکزی قضاوت می‌کند.

«فرهاد فرهادپور» با دعوت رسمی فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی CAFA در مسابقات آسیایی زیر ۱۵ سال آسیا سوت می‌زند.

این دوره از مسابقات با شرکت تیم‌های فوتبال جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان به میزبانی شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان از ۲۶ آبان آغاز می‌شود.

کاداستر اراضی ملی در خراسان جنوبی امسال تکمیل می‌شود/۳

کاداستر اراضی ملی در خراسان جنوبی امسال تکمیل می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: طرح کاداستر (حدنگاری) اراضی ملی و دولتی در این استان تا پایان امسال به‌طور کامل اجرا می‌‎شود.

علیرضا نصرآبادی افزود: تاکنون برای حدود ۱۰ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی استان، سند مالکیت کاداستر (تعیین محدوده و مالکیت اراضی) با همکاری مطلوب اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در پنج میلیون هکتار از سطح استان در دست انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: این استان بیش از ۱۵ میلیون هکتار مساحت دارد و سومین استان پهناور کشور محسوب می‌شود که بیش از ۱۴ میلیون هکتار معادل ۹۴ درصد مساحت استان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: اجرای طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی دولتی، طرح ممیزی اراضی و تفکیک مستثنیات صورت می‌گیرد.

نصرآبادی روشن شدن تکلیف قانونی و تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از زمین‌خواری، ایجاد اطمینان و اعتماد در معاملات املاک و سرعت در انجام آن، کاهش تصرفات ملکی و دعاوی مربوط به دادگاه‌ها را از جمله اهداف اجرای این طرح برشمرد.

وی ادامه داد: کاهش حجم پرونده‌های قضایی، شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی، تثبیت مالکیت و جلوگیری از تجاوز و تعرض به املاک مجاور، مدیریت و برنامه‌ریزی روی زمین و استفاده بهینه از زمین دیگر اهداف طرح کاداستر است.

 

 

 

 

بازگشت ۱۸ زندانی جرائم غیر عمد به آغوش خانواده/۴

۱۸ زندانی جرائم غیر عمد خراسان جنوبی با کمک‌های ستاد دیه و خیران به آغوش خانواده بازگشتند. حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در هفتمین جلسه ستاد دیه استان گفت: پرونده ۱۸ زندانی جرائم غیر عمد که به دلیل بدهی مالی و مهریه در زندان بودند در ستاد دیه بررسی و زمینه آزادی آن ها فراهم شد.

او افزود: مجموع بدهی این زندانیان ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که از این مبلغ یک میلیارد و۳۰۰ میلیون تومان توسط ستاد دیه کشور و استان تأمین شده است.

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: ۶ مورد از پرونده‌های امروز مربوط به زندانیانی بوده است که از قبل سال ۹۷ در زندان بوده اند.

رئیس کل دادگستری استان همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۹ زندانی جرائم غیر عمد با تلاش ستاد دیه استان و کمک خیران آزاد شده اند اظهار کرد: مبلغ بدهی این افراد ۳۸ میلیارد تومان بوده است.

او ادامه داد: هم اکنون۶۴ زندانی جرائم غیر عمد در زندان‌های استان وجود دارد که مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای آزادی آن‌ها نیاز است.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌های دادگستری استان که امسال اعمال شده است ورودی زندانیان جرائم غیر عمد و محکومان مالی در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد کاهش یافته است.

 

 

 

 

چتر بسته بیمه برای بافندگان فرش دستباف/ تنها ۱۰ درصد بافنده‌ها بیمه هستند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: در سه سال گذشته حتی نام یک بافنده در فهرست بیمه قرار نگرفته و افراد بیمه شده موجود هم بنا به سخت‌گیری‌ها از فهرست بیمه خارج شدند.

چتر بسته بیمه برای بافندگان فرش دستباف/ تنها ۱۰ درصد بافنده‌ها بیمه هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، روزگاری در هر خانه داری به پا بود و زنان و مردانی گره بر تار آن می‌زدند و بافت فرش ممر درآمدشان در کنار دیگر کارها بود. هنر دستشان شهره خاص و عام شده بود و از آن سوی مرزها نیز خریدار داشت.

اما حالا چراغ کمتر کارگاهی روشن و دارها سال‌هاست که رنگ فرشی را به خود ندیده و بسیاری هم در گوشه و کنار خاک می‌خورند. حالا بافندگان فرش دستباف استان چندان نیستند، فرزندان میل به ادامه راه بافندگی ندارند و همان چند نفری هم که گره بر تار می‌زنند، به جبر روزگار است.

تا چندی پیش برای نشستن پشت دار قالی‌بافی کورسوی امیدی داشتند اما حالا به نظر خودشان تنها نقطه امیدشان کور شده چراکه چند سالی است دولت با عمل نکردن به تعهدات خود برای پرداخت سهم حق بیمه، امید این قشر زحمت‌کش را به ناامیدی بدل کرده و تداوم این بدعهدی سبب شده تا همان اندک افراد بیمه شده که براساس گفته‌ها کمتر از ۱۰ درصد جمعیت بافندگان هستند از فهرست بیمه و برخورداری از مزایای آن خارج شوند.

حالا با گذشت ۱۱ سال از تصویب قانون و هفت سال از زمان اجرای آن از بین ۵۰ هزار بافنده فرش استان، کمتر از ۱۰ درصد آن ها از مزایای بیمه بافندگی بهره‌مند هستند.

شرایط بیمه

قانون بیمه بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار سال ۸۸ به تصویب مجلس رسید تا در زمینه اصل ۱۲۳ قانون اساسی، پشتوانه‌ای برای قالی‌بافان و هنرمندان باشد. براساس این قانون، سهم حق بیمه پرداختی توسط گروه هدف یعنی قالی‌بافان ۷ درصد و سهم دولت نیز ۲۰ درصد حداقل دستمزد قانون کار مشخص شد. ملاک زیر پوشش قرار گرفتن بافندگان قالی، داشتن گواهی مهارت آموزی رسمی از طرف مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و اشتغال به کار تعیین شد.

۵۰ هزار بافنده

با اجرایی شدن قانون بیمه بافندگان فرش از سال ۹۲، ۵۰ هزار بافنده استان به این امید که می‌توانند با بیمه، تضمینی برای آینده داشته باشند در صف انتظار بیمه قرار گرفتند اما آنطور که«محمد حسن کامیابی‌مسک» رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در سه سال گذشته با پرداخت نشدن سهم حق بیمه توسط دولت، حتی یک بافنده هم نتوانسته در فهرست بیمه‌شدگان قرار گیرد و با این بد عهدی تنها نقطه امید بافندگان فرش، کور شد.

به گفته وی محروم شدن از بیمه در حالی است که روز به روز بر جمعیت بافندگان فرش افزوده می‌شود و بافندگان فرش به دلیل سختی کار، پس از چند سال قالی‌بافی آن قدر فرتوت و بی‌رمق می‌شوند که توان کار در حرفه دیگری ندارند.

بیمه ۱۰ درصد بافنده‌ها

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش جمعیت بافندگان فرش، بیمه را یکی از برنامه‌هایی دانست که مرکز ملی فرش باید پیگیری کند.

وی گفت: سال ۸۸ با سفر رئیس‌جمهور وقت به استان، بیمه برای بافندگان برقرار شد و حدود ۱۰ درصد جمعیت بافنده با قوانین مشخص شده زیر پوشش بیمه قرار گرفتند اما در سال‌های گذشته دولت با پرداخت نکردن سهم حق بیمه خود، تمام نقشه‌های بافندگان برای بیمه را نقش بر آب کرد و تداوم این روند سبب شد در سه سال گذشته حتی نام یک بافنده در فهرست بیمه قرار نگیرد و افراد بیمه شده موجود هم بنا به سخت‌گیری‌ها از فهرست بیمه خارج شدند.

کامیابی‌مسک با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد بافنده های فرش دستباف استان زیر پوشش بیمه قرار دارند، از مسئولان و متولیان خواست تا برای برقراری حق بیمه بافندگان فرش از سوی دولت پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

 

 

 

 

 

 

در راستای سند توسعه درح

قرداد سه جانبه برای برق رسانی به سایت تلفن همراه دو روستای سربیشه

قرارداد سه جانبه برق رسانی سایت تلفن همراه روستا‌های توتک و دامدامه در راستای سند توسعه درح به امضاء رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، این قراداد بین اداره کل ارتباطات و فناوری، مخابرات منطقه خراسان جنوبی و قرداد سه جانبه برای برق رسانی به سایت تلفن همراه دو روستای سربیشهکمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی منعقد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: این پروژه با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان تا دهه فجر  با همکاری شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات و کمیته امداد به بهره برداری خواهد رسید.

سلم آبادی افزود: تاکنون با ۱۷ دستگاه اجرایی، ۳۰ قرارداد در راستای سند توسعه درح تفاهم نامه منعقد شده که تاکنون بیش از ۱۱ میلیارد تومان برای اجرایی شدن این طرح‌ها توسط کمیته امداد پرداخت شده است.

 

کتابخانه، خیر و کتابخوان خراسان‌جنوبی در فهرست برترین‌های کشور/۲-۳

کتابخانه، خیر و کتابخوان خراسان‌جنوبی در فهرست برترین‌های کشورقرار گرفتند و تجلیل شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه، خیر و کتابخوان خراسان‌جنوبی در فهرست برترین‌های کشوربرترسن های این حوزه در کشور انتخاب شدند که کتابخانه تخصصی کودک یار مهربان شهر طبس به دلیل فضاسازی ویژه کتابخانه ، خدمات ویژه کودکان، خدمات ویژه در ایام کرونا از جمله پیک کتاب تحت وب، فعالیت در فضای مجازی به‌عنوان برتر انتخاب شد.

 

حاجی افزود:غلامحسین کریم‌پور هم که در شهر بیرجند ۲ کتابخانه ساخته‌ و یک کتابخانه دیگر را در دست‌احداث دارد به‌عنوان خیر برتر شناخته شد.

 

وی گفت:همچنین زهرا سلحشوران ۱۰ ساله عضو کتابخانه شهید باهنر گزیک با امانت ۴۶۰ جلد کتاب در یک‌سال به‌عنوان کتابخانه برتر معرفی شد.

معاون آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی:

دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای می‌توانند در مدرسه حضور پیدا نکنند

دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای می‌توانند در مدرسه حضور پیدا نکنند

معاون آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بعد از بازگشایی حضور دانش آموز در مدرسه الزامی است، گفت: دانش‌آموزان با بیماری زمینه‌ای می‌توانند در مدرسه حضور پیدا نکنند.

رضا یکه خانی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بازگشایی مدارس متوسط اول را از ابتدای آذرماه خواهیم داشت.

معاون آموزش متوسط آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: وقتی که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها می‌گوییم فلان مقطع بازگشایی شده است به معنای این است که دانش‌آموز باید از فعالیت و آموزش حضوری بهره گیرد مگر مورد موجهی وجود داشته باشد.

یکه خانی ادامه‌داد: اگر دانش‌آموزی بیماری و یا علامت ابتلاء به ویروس کرونا را داشته باشید، غیبت او موجه خواهد بود و همچنین همکاران فرهنگی و دانش آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند نیز می‌توانند با ارائه گواهی پزشک فعالیت غیر حضوری و آنلاین داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سرانه بهداشتی مدارس خراسان‌جنوبی واریز شده است، گفت: بر اساس گفته معاونت سلامت آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی، امسال و سال گذشته مجموع سرانه بهداشتی مدارس خراسان‌جنوبی حدود سه میلیارد تومان بوده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تأکید ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در فضاهای آموزشی و مدارس است تا هم بتوانیم از آموزش حضوری بهره بگیریم و هم سلامت دانش آموزان و همکاران حفظ شود.

یکه خانی یادآور شد: از ابتدای شروع فعالیت حضوری مدارس در خراسان‌جنوبی تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

 

 

 

 

محروم از اینترنت، بی بهره از تحصیل/ مردم روستا‌های مرزی از نبود اینترنت نالانند/۷

نبود اینترنت در روستا‌های مرزی سربیشه سبب شده است تا انجام بسیاری از کار‌هایی که می‌توان از طریق فضای مجازی انجام داد مختل شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  از ۲۵ روستای مرزی شهرستان سربیشه تنها دو روستا از نعمت اینترنت پرسرعت برخوردار هستند.

دغدغه‌ای که با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌های تحصیلی مشکلات فراوانی را برای روستا‌های نوار مرزی شهرستان سربیشه که اکثر آن‌ها فاقد اینترنت پرسرعت هستند به وجود آورده است.

روستای توت یکی از روستا‌های نوار مرزی سربیشه است که اهالی آن سه سالی می‌شود چشم انتظار وصل شدن اینترنت پرسرعت هستند.

از پرداخت قبض در شهر تا هزینه بالای سرویس مدرسه

یکی از اهالی روستای توت می‌گوید: به دلیل نبود اینترنت پرسرعت فرزندانم از درس‌های خود عقب مانده اند.

او ادامه می‌دهد: سرویس هفته‌ای ۲ بار دانش آموزان روستا را به درح می‌برد که هزینه آن برای ما زیاد است.

 

این روستانشین بیان می کند: علاوه بر این موضوع، حتی ما نمی توانیم یک قبض را از طریق اینترنت پرداخت کنیم و مجبوریم برای پرداخت آن تا شهر برویم.

او عنوان می کند: این مسئله باید هر چه زودتر حل شود تا بتوانیم کارهای خود را به راحتی انجام دهیم و در زمستان شاهد این نباشیم که در برف و سرما، بچه هایمان با خودرو به مدرسه بروند.

بهره مندی ۹ روستا از یک اینترنت

قربانی رئیس شورای اسلامی بخش درح می‌گوید: از جمله مشکلات اینترنت روستای توت این است که اینترنت این روستا از نوع اینترنت تجمیعی است.

او افزود: این بدین معنی است که حدود ۹ روستا از این اینترنت باید استفاده کنند و این عامل سبب کندی سرعت اینترنت و کاهش سطح خدمات دهی به روستائیان می شود.

جمعیت بالای روستا‌های نوار مرز، فاصله طولانی روستا‌ها با مرکز شهرستان و اینترنتی شدن اکثر امور، ضرورت راه اندازی اینترنت پرسرعت را در این روستا‌های دورافتاده دوچندان کرده است.

اتصال اینترنت روستاهای مرزی بخش درح در دست کار

بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از پارسال تاکنون برای اتصال روستاهای بخش درح شهرستان سربیشه به اینترنت اقدامات مهمی صورت گرفته است و پارسال از محل اعتبارات وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات ۳۰ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده است که این امر سبب شد تا تعدادی از روستا‌ها به اینترنت متصل شوند.

او افزود: روستاهای باغ سنگی، مشوکی، کفاز، خوشاب و علی هدیه علیا از جمله این روستاها بوده اند که از پارسال تاکنون به اینترنت نسل ۴ و شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

بهی ادامه داد: از ابتدای پارسال تاکنون ۹ سایت برای پوشش ۱۲ روستا در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون ۸ سایت به بهره برداری رسیده است و ۹ روستای بخش درح را تحت پوشش تلفن همراه قرار داده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار کرد: اتصال اینترنت مابقی روستا‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است و تعدادی از آن‌ها تا پایان سال و تعدادی دیگر نیز در سال ۱۴۰۱ به اینترنت متصل می‌شوند.

 

 

 

 

اعزام ورزشکاران نابینا و کم بینای خراسان جنوبی به رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی کشور/۷

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی از اعزام ورزشکاران نابینا و کم بینای استان به رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی کشور برای اولین بار خبر داد.

 

به گزارش امروز خراسان جنوبی، عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: برای اولین بار امروز ورزشکاران نابینا و کم بینای استان به رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی کشور که در بندرعباس برگزار می‌شود اعزام شدند.

او افزود: در آیین بدرقه ورزشکاران معلول استان به رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی کشور مدیران کل بهزیستی، ورزش و جوانان، معاون توانبخشی بهزیستی استان، رئیس هیئت‌های ورزشی نابینایان و کم بینایان و خانواده‌های این ورزشکاران در اداره کل ورزش جوانان حضور داشتند.

عرب نژاد اظهار کرد: رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی کشور به میزبانی بندرعباس از ۲۴ تا ۲۹ آبان ماه برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: کاروان ورزشکاران نابینا و کم بینای استان با حضور ۷ ورزشکار که شامل ۴ آقا و ۳ خانم هستند در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

او ادامه داد: فعالیت‌های هیئت‌های ورزشی نابینایان و کم بینایان استان در هفت ماه نخست امسال شامل شرکت در چالش مجازی بیا با هم ورزش کنیم و کسب مقام اول تیمی کشوری و مقام‌های اول و سوم انفرادی، فعال کردن تمرینات رشته‌های دو و میدانی، شطرنج و گلبال استان در دو گروه آقایان و بانوان، استعدادیابی شطرنج در گروه سنی ۱۳ تا ۱۶ سال آقایان و بانوان، برگزاری جشنواره استعداد یابی دو و میدانی در شهرستان طبس و برگزاری همایش کویرنوردی خانوادگی در شهرستان طبس بوده است.

 

 

 

 

 

گلایه‌های شهروندان از وضعیت بازی کودکان در پارک‌های بیرجند؛ وسایل بازی کودکان امن نیست

 

گلایه‌های شهروندان از وضعیت بازی کودکان در پارک‌های بیرجند؛ وسایل بازی کودکان امن نیست

برخی از شهروندان بیرجندی نسبت به وضعیت زمین ناهموار و وسایل ناامن در برخی از پارک‌های بیرجند گلایه دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، این روزها کرونا همه را خانه‌نشین کرده زیرا برای پیشگیری از ابتلای آن گریزگاهی مطمئن‌تر از فضای محدود خانه نیست.

این شرایط مدت کوتاهی است ایجاد شده و قرار نیست همیشه همین‌طور باشد و پایان می‌یابد و بعد از آن باز هم شهروندان دوست دارند گاهی در کنار دوستان و اعضای خانواده به پارک بروند و از هوای مطبوع و امکانات آن استفاده کنند اما اوضاع بر وفق مراد نیست و کمبودهایی وجود دارد که آنان را آزرده‌ خاطر و ناراحت کرده است.

امروزه پارک‌ها و فضای سبز جزیی ضروری از زندگی بشری به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که عده‌ای ساعات زیادی از اوقات فراغتشان را در این مناطق سپری می‌کنند.

اهمیت این امر می‌طلبد شرایط مطلوبی بر پارک‌ها حاکم باشد تا حق و حقوق شهروندی زیر سوال نرود و وجود پارک‌های کوچک و بزرگ در شهرستان بیرجند فضایی مناسب برای بازی کودکان و حتی بزرگسالان فراهم آورده است.

علاقه‌مندان به پارک و فضای سبز در بیرجند گلایه‌هایی را از برخی فضاهای سبز شهرستان دارند و در شرایط پیش رو تاریکی برخی از پارک‌های بیرجند رغبت تفریح شبانه را از خانواده‌ها گرفته است و بنا به تاکید شهروندان نقاط کور موجود در پارک‌های بیرجند باید رنگ روشنایی به خود گیرد چرا که در  شرایط فعلی زمینه پیدایش آسیب‌های اجتماعی به خوبی فراهم است.

آنچه مسلم است پارک‌ها می‌توانند معرف مناسبی برای انتقال فرهنگ آن شهر به مسافران و گردشگران باشند و اظهارات شهروندان نشان از این دارد که این امر تاکنون در برنامه‌های متولیان به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

قامت خشکیده درختان در برخی از پارک‌های سطح شهر هم بر روح و روان شهروندان چنگ می‌اندازد که باید در فرآیند رسیدگی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

بازنشستگان که به واسطه فراغ بالشان بخش اعظمی از مراجعه کنندگان به پارک‌ها هستند خواستار توجه به امکانات رفاهی و سرگرمی اعم از جانمایی کتابخانه هستند و به نظر می‌رسد این چنین پیشنهادهایی که ترویج فرهنگ کتابخوانی را رقم می‌ زند نکته‌ای قابل تامل در برنامه‌های متولیان باشد.

از نبود امکانات در پارک تا پاتوق شدن برای معتادان  

یکی از شهروندان در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: ساختار برخی پارک‌های بیرجند بسیار قدیمی است و امکانات و تجهیزات مناسبی ندارد.

وی ادامه داد: به وضع پارک‌ها و فضای سبز شهری بیرجند به خوبی رسیدگی نمی‌کنند، پارک‌ها نزدیک خیابان‌های پُرتردد و شلوغ شهر قرار دارد، محصور نیست و در زمان حضور خانواده به ویژه کودکان، امنیت بسیار کمی دارد.

این شهروند تاکید کرد: وضعیت فضای سبز، گل‌کاری و درختان پارک‌ها، چنگی به دل نمی‌زند و به حال خود رها شده و در پارک‌ها سطل زباله هم به اندازه کافی وجود ندارد.

دیگر شهروند هم با بیان اینکه مدیریت شهری می‌تواند با اختصاص امکانات مناسب، در فضاهای موجود پارک‌های خوبی در داخل و یا نزدیک شهر احداث کند تا شهروندان با حضور در آن‌ها و در کنار خانواده اوقات خوشی را بگذرانند گفت: امکانات پارک‌ها قدیمی و متعلق به چندین سال قبل است و باید اساسی بازسازی شود.

وی افزود: در تعطیلات بهار و تابستان مسافران در پارک‌های بیرجند چادر می‌زنند و دیگر جایی برای استراحت و تفریح شهروندان باقی نمی‌ماند و  بسیاری از پارک‌های شهر در مناطق دورافتاده ایجاد شده و به همین دلیل پاتوق معتادان شده و برای استفاده خانواده‌ها مناسب نیست.

وضعیت پارک‌ها  

گشتی در چند پارک در نقاط مختلف شهر داریم پارک‌های مهرشهر، الهیه، آزادی، پارک خیابان شیرین، فرزان، پارک خانواده و غیره بیشتر فضاها و زمین بازی کودکان با شن و ماسه یا با سنگریزه پوشیده شده است و تاب و سرسره‌ها بیشترشان فلزی است و زیر نور شدید آفتاب قرار دارند.

برخی تاب‌های پلاستیکی به شدت آسیب دیده است و سرسره‌ها با شیب تند و پایه‌هایی که توده‌ای از سیمان نگهدارنده آن است، توی ذوق می‌زند و خبر از خطر حادثه برای کودکانی می‌دهد که روزانه از پله‌های آن بالا می‌روند.

در پارک خیابان همت مهرشهر پله‌های سرسره‌ای روی زمین سقوط کرده و گویا به سبب محکم نبودن پایه‌ها در زمین  به آن آسیب وارد شده است.

زمین خاکی و سرسره فلزی   

شهروند ساکن خیابان همت به خبرنگار ما گفت: تاب و سرسره‌ها استاندارد نیست و چندین بار کودکان از روی پله‌ها سقوط کرده‌اند در حالی که سرسره‌های فلزی بدون حفاظ هم خطرات بیشتری در پی دارد.

وی ادامه داد: شیب تند سرسره‌ها در برخی فضاهای بازی برای کودکان با خطر همراه است و در بسیاری موارد اگر کودکان را با دست نگیریم به شدت روی زمین شنی گود شده یا سیمان‌های بیرون زده پایه‌های سرسره می افتند و آسیب می بینند.

همچنین وسایل بازی پلاستیکی زیر نور آفتاب تابستان آسیب می‌بیند و بعد از گذشت یک سال شاهد آفتاب سوختگی شدید تاب‌های پلاستیکی هستیم و دیر به دیر هم اتفاق می افتد که شهرداری برای تعویض آن اقدام کند و به ناچار کودکان با همان وضعیت شکسته که گاهی سبب زخمی شدن دست و پاهایشان می‌شود از آن استفاده می‌کنند.

در پارک آزادی هم در قسمت‌هایی از زمین بازی به سبب استفاده زیاد از تاب و سرسره‌ها، سنگریزه‌ها و شن‌ها به اطراف جمع شده و فضایی نامطلوب به وجود آورده است.

مخاطرات پوستی در زمین‌های خاکی

شهروندی که همراه با کودکانش در سایه درختان پارک در حال استراحت است به خبرنگار ما گفت: فضای بازی مناسب نیست و در روزهای توفانی با اندک وزش باد شاهد گرد و غبار زیاد در فضای بازی و اسباب بازی‌ها هستیم.

وی ادامه داد: کودکان در این زمین‌های خاکی بازی می‌کنند و به پوستشان آسیب می‌رسد و همچنین در صورت زمین خوردن روی این شن‌ها و سنگریزه‌ها هم دست و پایشان بیشتر آسیب می‌بیند.

این شهروند از شیب تند سرسره هم گلایه کرد و ادامه داد: بعد از سُر خوردن، کودک روی زمین گود شده و سفت می‌افتد و همین هم سبب می‌شود کودکان چندان میلی به استفاده از این وسایل بازی نداشته باشند.

وی با گلایه از کم بودن تجهیزات بازی کودکان در فضای پارک ها هم گفت: در نقاط شمالی شهر پارک‌ها و اماکن تفریحی کم است  همچنین هر چند شیوع کرونا شدت یافته است اما کودک کرونا نمی‌داند و می‌خواهد که گاهی اوقات در پارک با همسن و سالانش بازی کند.

در پارک فرزان هم وضعیت همین گونه است و هر چند بیشتر وسایل بازی در سایه درختان کاج امنیت بیشتری دارند اما به گفته شهروندان سرسره و الاکلنگ غیراستاندارد موجود در محله دردسر ساز است.

همچنین کودکان در هنگام بازی به سبب وجود سنگریزه در زمین بازی دچار آسیب می‌شوند و این پارک بیش از ۱۰ سال است که چنین وضعیتی دارد و استانداردسازی آن انجام نشده است.

یکی از شهروندان گفت: این پارک نیز باید همانند پارک‌های تازه احداث و پارک‌های جنوب شهر فضای بازی و وسایل آن استانداردسازی شود چرا که در این پارک روزانه جمع زیادی از کودکان مشغول بازی می‌شوند.

فضای بازی پارک خانواده در کنار روز بازار خیابان بهشتی هم چندان وضعیت مناسبی ندارد و شن روی زمین بازی کودکان را پوشانده و فضای زیر تاب و جلوی سرسره‌ها به مرور زمان گود و به چاله‌هایی تبدیل شده است که خطر برای بچه‌ها را دو چندان می‌کند و برخی تاب و سرسره‌ها هم استاندارد کافی را ندارد.

در پارک ۹ دی هم که یک یا دو سال بیشتر از افتتاح آن نمی‌گذرد وضعیت زمین و وسایل بازی نامناسب است و تجهیزات کم پاسخ گوی نیاز کودکان نیست.

دیگر شهروند هم به خبرنگار ما گفت: در این روزها هر چند با شیوع کرونا حضور کودکان برای مدتی کوتاه در مراکز تفریحی و پارک‌ها کم رنگ‌تر است اما گشتی در پارک و محیط‌های بازی کودکان نشان می‌دهد در هوای گرم و روزهای تعطیلات تابستان باز هم این فضاهای بازی هستند که محیطی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت توسط کودک و نوجوان انتخاب می‌شود.

اما آن چه گلایه را در پی دارد فضای بازی و امکانات تفریحی با استانداردهای پایین است. این کمبودها و ضعف‌ها در نقاط شمالی شهر بیشتر به چشم می‌آید و درخواست استانداردسازی برای افزایش امنیت و کاهش خطرات به خواسته بسیاری از والدین مبدل شده است.

وی ادامه داد: گاهی ارتفاع تاب‌ها در پارک بیش از حد است و کودک هنگام سوار یا پیاده شدن آسیب می‌بیند.

گلایه شهروندان به جاست

معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند در پاسخ به مسائل مطرح شده این چنین اظهار داشت: بسیاری از پارک‌ها و فضاهای بازی تازه ساز یا در حال ساخت بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط  اداره استاندارد با وسایل مناسب و زمین خوب ساخته می‌شود. بسیاری از وسایل با ارتفاع مناسب و جنس پلی اتیلن کار شده است اما تعدادی از پارک‌ها که در گذشته احداث شده است با استانداردها فاصله دارد و گلایه شهروندان بجاست.

حافظی گفت: اداره استاندارد بازرسی از پارک‌ها را انجام می‌دهد و بر اساس گزارش ارائه شده، شهرداری درباره استانداردسازی فضای بازی کودکان و وسایل اقدام می‌کند و همچنین بر اساس گزارش و اعتبارات موجود، استانداردسازی و ایجاد فضاهای بازی با اولویت بندی در فصل زمستان که پارک ها مخاطبان کمتری دارند، انجام می‌شود.

وی افزود: اقدامات بسیاری برای مناسب سازی فضا و امکانات بازی کودکان انجام شده است اما هنوز جای کار داریم و پارک‌هایی موجود است که باید به طور کامل فضای بازی آن بازسازی، شن و ماسه‌های کف و وسایل بازی تعویض شود.

به گفته حافظی تاب و سرسره‌ها با ارتفاع بالا در برخی پارک‌ها حذف و در برخی موارد جایگزین شده است و همچنین در ۵۰ تا ۶۰ درصد پارک‌ها کفی‌های فلزی حذف و کفی پلی اتیلن استاندارد جای گذاری و در پارک‌های خیابان همت، ۹ دی و غیره که شن دو بار شسته شده یا ماسه به کار رفته است ارتفاع باید ۵۰ تا ۶۰ سانت باشد که تا حدودی رعایت شده است و همه موارد نیاز به نگهداری و زیر و رو کردن دارد.

 

کسب مدال برنزجشنواره بین المللی«ابن سینا»توسط دانش آموزبیرجندی/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش آموز مهدیس میرزایی دانش آموز دبیرستان دوره دوم فرزانگان بیرجند، در محور برنامه نویسی موفق به کسب مدال برنزششمین جشنواره بین المللی«ابن سینا» شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد علی واقعی،صبح امروز، در بازدید از مدارس شهرستان زیرکوه اظهار کرد: جشنواره بین المللی ابن سینا در ۶ محور و ۳ مرحله برگزار می شود.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی، ماراتن برنامه‌نویسی، کسب و کارهای دانش‌آموزی، ایده‌پردازی و سخنرانی ترویجی، سمینارهای علمی، دستاوردها و اختراعات و فیلم کوتاه را محورهای ۶ گانه این جشنواره برشمرد و تصریح کرد: جشنواره بین المللی دانش آموزی ابن سینا، بابرگزاری پنج دوره،در محور های مختلف، باهدف؛ آموزش و توانمندسازی نسل جوان و باحضور پژوهشگران، نخبگان و جوانان و نوجوانانی ازایران وسایرکشورهای جهان برگزارمی‌شود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، ادامه داد: مرحله سوم این دوره از مسابقات به صورت حضوری و به میزبانی استان تهران برگزار شد.

با اعلام نتایج بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره بین المللی قصه گویی کانون در مرحله‌ی نیمه نهایی؛

۷ قصه‌گوی کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی خوش درخشیدند

۷ قصه‌گوی کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی خوش درخشیدند

با اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بین۷۴ اثر راه یافته به این مرحله نام ۷ قصه‌گوی استان به چشم می خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با ابراز خرسندی از راهیابی ۷ قصه به بخش نیمه نهایی این جشنواره گفت: از استان خراسان جنوبی ۱۵۱ اثر در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع قصه‌ زندگی من، من و کرونا، شهدای هسته‌ای، مدافع حرم و رشادت و ایثارگری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آزاد به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: با اعلام دبیرخانه این جشنواره، ۴۴۵۵ قصه ۹۰ ثانیه‌ای به این رویداد فرهنگی ارسال شده است که پس از پایش اولیه و داوری آثار ۷۴ قصه به مرحله نهایی راه پیدا کرده است که در این بین نام هفت قصه‌گو شامل «احسان بلوری»، «محمدرضا رهدار»، «حسین شهامی»، «رقیه مینا»، «محمود رزوینی»، «زینب نیک فر» و«حلما محمد زاده مقدم» از مربیان، اعضا و علاقه‌مندان به قصه‌گویی استان به چشم می خورد.

مدیر کل کانون استان در خصوص فعالیت قصه‌گویی در کانون استان اظهار داشت: با عنایت به این‌که قصه‌گویی به عنوان یکی از مهمترین واسطه‌های تربیتی در مراکز کانون مورد توجه ویژه قرار دارد، در سال‌های اخیر پس از نیازسنجی‌های انجام شده دوره‌های آموزشی مختلفی ویژه مربیان کانون و علاقه‌مندان به این هنر به مرحله‌ی اجرا درآمد که این موفقیت‌های حاصل خلاقیت مربیان و ارتقای دانش علمی آنان در بحث قصه‌گویی است.

بر اساس این گزارش، داوران مرحله نیمه‌نهایی متشکل از صادق کیانی‌مقدم مسوول کمیته قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، الهام دارابی مسوول دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی و قصه‌گوی بین‌المللی و مریم خاکسارتهرانی از قصه‌گویان و داوران باسابقه این حوزه، این آثار را انتخاب کرده‌اند.

یادآوری می‌شود هیأت داوران مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای بزودی این آثار را داوری و برگزیدگان آن همزمان با آیین پایانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شب یلدا معرفی خواهد شد.

شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛
سریال کمک هزینه های اختیاری مدارس و ناخرسندی والدین
در سال‌های نه چندان دور کمک‌های مردمی برای اداره مدارس بر اساس نظر مسئولان آموزش و پرورش اختیاری و داوطلبانه بود، اما امروز همین کمک‌های اختیاری چند سالی است که به معضلی برای خانواده دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم خراسان جنوبی تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ پاییز به نیمه راه رسیده و سرما سرخط مشکلات دانش‌آموزان مناطقی می شود که در کلاس ها الفبای روشنی می آموزند اما روستا که محروم باشد، محرومیتش به مدرسه هم می رسد و حاصل آن دست و پای کرخت دانش آموزانی است که بر اثر سرمای کلاس نای نوشتن ندارند.

 

صبح زود است و سرما بر تن دانش آموزان روستای آسفیچ شهرستان درمیان تازیانه می زند، دستانشان را چند مرتبه با بخار دهان گرم می کنند، به مدرسه که می‌رسند به سمت بخاری نفتی کلاس هجوم می‌برند تا گرم شوند، در این هجوم همدیگر را هول می‌دهند تا سهم بیشتری از گرما داشته باشند، گاهی دستشان به آهن گداخته بخاری می‌خورد و می‌سوزد، اما عطای گرمای بخاری را به لقای او نمی‌بخشند.

 

حالا چند روزی می‌شود کلاس‌های مدرسه شهدای روستای آسفیچ با بخاری‌های نفتی گرم می‌شود. یکی از والدین که فرزندش در مدرسه روستای آسفیچ درس می‌خواند، می‌گوید: سال گذشته مدرسه را گازکشی کردند اما هنوز هم از بخاری نفتی استفاده می کنند.

 

اختیاری که اجباری است؟!

«م-ا» با گلایه می افزاید: اما این روزها یکی دیگر از دغدغه‌های خانواده ها دریافت کمک هزینه مدرسه در این وضعیت نامناسب مالی والدین است. از هر دانش آموز ۵۰ هزار تومان و پیش دبستانی‌ها هم ۱۰۰هزار تومان برای کمک به مدرسه دریافت می کنند.

 

وی با بیان اینکه چرا آموزش و پرورش به مدارس مناطق محروم روستایی کمک نمی‌کند که از والدین پول دریافت نکنند، ادامه می دهد: مسئولان مدرسه به بچه‌ها می گویند برای خرید نفت و هزینه های دیگر مدرسه پول بیاورید وگرنه فردا از سرما یخ می‌زنید، با این وضعیت بچه ها را به مدرسه نفرستیم بهتر است؛ بچه ها هم والدین را مجبور می کنند که باید این پول را ببریم و الا ما را در مدرسه جا نمی دهند.

 

این مادر با اضطراب و نگران می افزاید: مدرسه روستا آن طرف رودخانه است تا وقتی بچه ها به خانه می‌رسند، دستشان یخ می زند. پارسال هم نفری ۳۰ هزار تومان به مدرسه داده ایم چون بچه ها را مجبور می‌کنند که کارنامه‌هایتان را نمی دهیم یا امتیاز از شما کم می کنیم!

 

این درحالی است که در سال های نه چندان دور کمک‌های مردمی برای اداره مدارس بر اساس نظر مسئولان آموزش و پرورش اختیاری و داوطلبانه بود، اما امروز همین کمک‌های اختیاری و داوطلبانه چند سالی است که به معضلی برای خانواده دانش آموزان به خصوص در مناطق محروم روستایی خراسان جنوبی تبدیل شده است.

 

می خواهم تنها دغدغه فرزندانم فقط درس باشد  

خانم «اسدزاده» هم که سه دانش آموز در مقاطع هشتم، پنجم و پیش دبستانی دارد و در این وضعیت اقتصادی به سختی قادر به تأمین مخارج آنان است، می‌گوید: تا همین چند روز پیش مدرسه بخاری نداشت و چون هوا خیلی سرد بود فرزند کوچکم را به خاطر ترس از سرماخوردگی به مدرسه نفرستادم.
وی در ادامه در مورد پرداخت کمک هزینه مدرسه که دغدغه این روزهایش است، می‌افزاید: پرداخت ۱۵۰ هزار تومان به مدرسه برای خانواده ما که تحت پوشش بهزیستی هستیم، خیلی سخت است. بچه‌ها هم مدام غصه می‌خورند که بقیه پولشان را داده اند ولی ما هنوز نبرده ایم.
او که پارسال هم برای هر فرزندش ۳۰ هزار تومان جهت هزینه نفت، برگه کاغذ و … به مدرسه پرداخت کرده، با حسرت از بی سوادی خودش که نمی‌تواند به درس و مشق فرزندانش رسیدگی کند، می‌گوید: متاسفانه خودم که شرایط نبود درست بخوانم اما دوست دارم اکنون تنها دغدغه بچه هایم فقط درس خواندن باشد نه پرداخت کمک هزینه مدرسه!

 

مادر یکی دیگر از دانش آموزان مدرسه روستای آسفیچ هم که تمایلی به درج نامش ندارد، می افزاید: شرایط معیشتی خانواده ما نامناسب است با یکی از معلم‌ها تماس گرفته‌ام که این پول را برای چی می‌خواهند که پاسخ داد برای هزینه های جاری مدرسه. او هم با نگرانی می خواهند اگر اجباری نیست این پول را پرداخت نکنند چون اصلا وضعیت مالی خوبی ندارند.

 

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دولت موظف به تامین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است»، اما در سال‌های اخیر این قانون عملا اجرایی نشده و مدارس دولتی علی‌رغم اصل صریح قانون اساسی، تحت عناوین مختلف هم‌چون کمک به مدرسه به ظاهر اختیاری اما در عمل اجباری و بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی خانواده‌ها اقدام به دریافت هزینه می‌کنند.

 

دریافت کمک به مدارس آن هم در مناطق محروم روستایی در حالی انجام می‌گیرد که خانواده‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی کنونی و هم‌چنین فشار مضاعف اقتصادی به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه با مشکلات مالی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و دریافت کمک هزینه در این مدارس نیز یک مشکل دیگری بر مشکلات خانواده‌ها افزوده است.

 

بخاری نفتی امسال هم گرمابخش کلاس‌ها

خانم «ابراهیمی» مدیر مدرسه شهدای روستای آسفیچ هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: روستا سه سال پیش گازکشی شده است و مدرسه هم لوله کشی گاز آن پارسال انجام شد، اما هنوز بخاری گازی نداریم. چند روز پیش از اداره آموزش و پرورش آمدند و موقت بخاری های نفتی را نصب کردند و قول دادند تا یک ماه دیگر بخاری گازی برای مدرسه بیاورند.

 

وی می افزاید: این مدرسه مختلط هر ۶ پایه تحصیلی را دارد که در مجموع ۳۸ دانش آموز در سه کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

 

کمک به مدرسه اجباری نیست
مدیر این مدرسه روستایی در خصوص دریافت پول از دانش آموزان برای کمک به مدرسه، توضیح می دهد: این هزینه های اختیاری را برای خرید برگه کاغذ، ماژیک و … دریافت می کنیم و هیچ اجباری برای دریافت آن در کار نیست. پارسال ۵۰ هزار تومان با رضایت والدین برای کمک به مدرسه دریافت کردیم امسال هم به دانش آموزان گفته ایم ۵۰ هزار تومان با رضایت والدین بیاورند.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان همچنان بر این امر اصرا می ورزد که دریافت وجه به صورت اجباری ممنوع است. «نجف علی مقیمی» در ادامه می گوید: در مدارس اجباری برای دریافت پول وجود ندارد و تنها حق بیمه و هزینه کتاب اعمال می‌شود.

 

وی بیان می کند: حالا اینکه انجمن و اولیای مدارس مبلغی برای کمک به کیفیت آموزش دانش آموزان تصویب می کنند، بحثی جداست که ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد. البته دریافت همین مبالغ هم توصیه ای و اختیاری است نه اجباری، ضمن اینکه باید وضعیت دانش آموزان نیازمند هم درنظر گرفته شود.

 

مقیمی می‌افزاید: دریافت هرگونه وجه با هر عنوان از اولیای دانش ‌آموزان برای ارائه کارنامه تخلف محسوب می‌شود و خانواده‌ها در صورت مشاهده می‌توانند به ادارات آموزش‌ و پرورش مراجعه و موضوع را گزارش کنند تا با متخلفان برخورد شود.

 

معضلی به نام سرانه پایین مدارس

مدیر آموزش و پرورش شهرستان درمیان در ادامه گریزی هم به وضعیت گرمایشی مدارس استان می زند و می گوید: ۱۸۰ مدرسه در شهرستان داریم که ۲۰ مدرسه به دلیل کمبود اعتبار هنوز منتظر خرید کنتور گاز و بخاری گازی هستند.

 

به گفته وی در حال حاضر به صورت موقت بخاری نفتی در این مدارس نصب شده است اما متاسفانه اینقدر سرانه مدارس پایین است که اگر زمانی درخواست کمک از خانواده ها می شود در راستای همین تأمین سوخت و هزینه های اولیه مدارس است!

 

گرمایش مدارس خراسان جنوبی نیازمند ۲۳ میلیارد تومان اعتبار

در ادامه برای پیگیری گلایه های والدین دانش آموزان و آخرین وضعیت امکانات گرمایشی مدارس به سراغ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی می رویم و با وی گفت و گو می کنیم. «محمود چاوشان» در مورد میزان کمبود امکانات گرمایشی در سطح استان می گوید: در حال حاضر ۴۳۱ مدرسه سطح استان خراسان جنوبی فاقد سیستم گرمایش است که زیرساخت های آن پیشرفت ۹۷ درصد دارد.

 

وی با بیان اینکه گرمایش مدارس خراسان جنوبی نیازمند ۲۳ میلیارد تومان اعتبار است، می افزاید: اکنون در حال خرید تجهیزات هستیم که ۴۰ درصد آن تا یک‌ماه آینده انجام می شود اما مابقی در انتظار تأمین اعتبار برای خرید بخاری است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان می کند: بیشتر این مدارس فاقد سیستم گرمایش در شهرستان های سربیشه، نهبندان، درمیان، قاین و طبس است که امیدواریم در صورت تأمین اعتبار تا ابتدای دی ماه مجهز شوند.

 

سخن آخر

مدیران مدارس، پولی برای هزینه کردن ندارند، کفگیر آموزش و پرروش هم به ته دیگ خورده و این کلاف سر درگم، هر سال، پیچیده تر می‌شود. بنابراین هنوز مشکلات مالی آموزش و پرورش و در نتیجه مشکلات مالی مدارس پابرجاست، چالش میان مدارس و خانواده ها بر سر پول نیز وجود دارد. مشکلی حل نمی شود، مگر عنایت ویژه به نظام آموزش و پرورش و تلاش برای خارج کردن مدارس از التماس و چانه زنی های مداوم برای تامین هزینه ها.

 

البته این مشکل را سال هاست کشورهای پیشرو درحوزه تعلیم و تربیت، با تزریق سرانه های قابل ملاحظه دانش آموزی حل کرده اند. مثل لوکزامبورگ که سرانه سالانه دانش آموزی در آن ۲۱ هزار دلار است، استرالیا و کره جنوبی که بیش از ۱۲ هزار دلار به ازای هر دانش آموز سرانه می دهند و فرانسه، آلمان و ژاپن که سرانه دانش آموزی خود را ۱۰ هزار دلار تعیین کرده اند.

 

 

 

 

 

 

به مناسبت روز ملی نان؛
نان های محلی خراسان جنوبی
در حالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز شاهد تنوع نان های صنعتی بر سر سفره ها هستیم، اما بازهم نان های سنتی به ویژه نان های متنوع محلی خراسان جنوبی که در تنورهای هیزمی و با روغن های سنتی پخت می شوند، یک غذای لذیذ و کامل برای مردم محسوب می شوند.

به گزارش شبستان در کشور ایران،‌ نان یکی از منابع اصلی الگوی غذایی مردم محسوب‌ می‌شود و بخش عمده‌ای از مردم،‌ به دلیل حرمت و جایگاه «گندم و نان» در دین مبین اسلام،‌ تاکید فراوانی بر قرار گرفتن «نان» در سر سفره دارند.

 

نان، بخش عمده ای از انرژی، پروتئین، مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین ها همچون تیامین۱ و نیاسین۲ مورد نیاز روزانه ما را تأمین می کند که نسبت به قیمت و وزن در مقایسه با سایر مواد غذایی همچون گوشت و شیر بیشترین ارزش غذایی را داراست. این ماده حیاتی نه فقط در اسلام بلکه در میان تمامی جوامع بشری از قداست خاص برخوردار است.

 

نان در اسلام

در این میان دین مبین اسلام، سفارش بسیاری درباره نان کرده و اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل شده است.

 

رسول خدا(ص) می فرماید «بارک لنا فی الخبز و لاتفرق بیننا و بینه؛ خدایا! به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن» آن بزرگوار نان را دارای خیر و برکت دانسته، می فرماید: نان دارای برکت است. خدای بزرگ برای (به دست آمدن) آن، از آسمان باران پربار می فرستد، و کشتزار را می رویاند.

 

امیرمؤمنان نیز می فرماید«اکرموا الخبز فان الله عزوجل انزله من برکات السماء و اخرجه من برکات الارض؛ نان را اکرام کنید و بزرگ بشمارید. همانا خداوند عزیز و جلیل، برای آن، برکات آسمان را نازل کرد و برکات زمین را خارج نمود».

 

یکی از اصحاب امام کاظم (ع) نقل می کند که صبحانه ای را در خدمت حضرت بودم. در این هنگام کاسه ای آوردند که زیر آن نان بود، فرمود: اکرموا الخبز ان یکون تحتها وقال لی مر الغلام ان یخرج الرغیف من تحت القصعه؛ نان را گرامی تر از آن بدارید که زیر کاسه باشد و به من فرمود: به غلام بگو تکه نان را از زیرکاسه بردارد. در روایت دیگر نیز می خوانیم که امام صادق (ع) از اینکه تکه نان را زیرکاسه بگذارند نهی می نمود.

 

 

نان در خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی بیشترین قوت اصلی مردم در وعده های غذایی نان است؛ اعتقادات و باورهای زیادی در خصوص نان دارند به طوری که اگر تکه نانی حتی در محل عبور خودشان ببینند آن را برداشته و با احترام خاصی در جایی می گذارند که پرندگان و گنجشکان آن را بخورند و بد می دانند که نان در کوچه و خیابان، محل عبور مردم ریخته شود.

 

در این استان نان های فراوانی پخت و مصرف می شود و برای تعدادی از نان ها آئین و مراسم خاصی برگزار می‌شود.

 

«فریبا کاهنی» کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی. گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به خبرنگارشبستان در بیرجند گفت: عمده ترین و اصلی ترین نان در خراسان جنوبی، همان نان «لواش» است که در بیرجند و دیگر شهرستان های استان تهیه و به عنوان قوت اصلی مردم در وعده هایی صبحانه، نهار و شام مصرف می شود.

 

وی ادامه داد: نان های «کماچ، پتیر، روغن جوشی، نان زردی، نان سمنو» از نان هایی هستند که در بیشتر شهرهای خراسان جنوبی تهیه و مصرف می شوند. نان کماچ را هم به عنوان مصرف عمومی و شخصی استفاده می کنند و هم برای خیرات رفتگان بر سر مزار عزیزان خودشان برده و به مردم و مستمندان تعارف می کنند.

 

به گفته وی، نان روغن جوشی هم نانی است که در داخل روغن سرخ می شود و در روز ۱۴ شعبان (برات) برای خیرات رفتگان مصرف می شود به خصوص خانواده هایی که سال اول می باشد که عزیزی را از دست داده اند این نان روغن جوشی را پخته و به خانه های فامیل و دوستان می فرستند.

 

وی گفت: کماچ سمنو که از جوانه گندم درست می شود جزو نان هایی است که در ایام نوروز پخت و مصرف می شود. در زمان قدیم با همین نان سمنو از مهمانان نوروزی پذیرایی می شده است و براین اعتقاد و باور بودند که در اول سال جدید باید فامیل و دوستان با یکدیگر هم نمک شوند.

 

کاهنی ادامه داد: نان جو در زمان قدیم تهیه و مصرف می شده است و اکنون بیشتر افرادی که دارای رژیم خاصی می باشند از این نان ها استفاده می کنند.

 

این کارشناس مردم شناسی افزود: یکی از پرمصرف ترین نان ها در بین مردم بشرویه «نان محلی خشک(غینیچه)» است که از کیفیت غذایی بالا و ماندگاری زیاد برخوردار است و علاوه براین که در تنورهای سنتی و خانگی تهیه می شوند در نانوایی های سنتی شهر و روستاهای اطراف نیز تولید می شود. این نان در شهر بشرویه و روستاهای اطراف پخت می شود و مخصوص مراسم خاصی نمی باشد و بیشتر توسط بانوان تهیه می شود.

 

به گفته کاهنی، قدمت آن با توجه به مصاحبه ای که از بزرگان و سالمندان انجام شد به بیش از ۱۰۰ سال می رسد. روی این نان را با کنجد و سیاه دانه تزئین می کنند. این نان بر اثر آتش در دیواره تنور خوب پخته و خشک شد. دارای کیفیت بالا و ماندگاری زیادی دارد. همچنین به شهرها و استان های دیگر صادر می شود. مهارت پخت نان سنتی غینیچه در شهرستان بشرویه به شماره ۲۲۳۲ در ۱۶ دی ماه ۹۹ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از نان های که به همت بانوان خراسان جنوبی پخت می‌شود از قبیل «نان تازه (نان پنجه کش)، پتیر، سیروکی، نان کلوچه، نان شکری (زنجفیلی)، نان گاورسی، کماچ، کماچ پتیری، نان قلیفی، نان شلغمی، نان جو، نان زردی و …» علاوه بر سیر کردن اعضای خانواده، به عنوان آیین ها و باورهای مردم، نذورات و خیرات نیز کاربری دارند. امید است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت برسند.

 

 

نان پتیرو

نان پتیرو به نان لواشی گفته می شد که از خمیر مایه ورنیامده و وی نکرده پخته می شد.

 

نان پستابی

نان پستابی به نان لواشی گفته می شد که در حرارت پست و کم تنور پخته می شده است. این نان از نان های خوب بوده و هست و برای مدت زیادی بدون اینکه کپک بزند یا طعمش تغییر کند؛ قابل نگهداری است.

 

نان خشکی

بعد از اینکه نان لواش را از تنور در می آوردند آن را روی لبه تنور می چیدند تا با حرارت ملایم تنور خوب خشک شود تا دیرتر کپک بزند. به این نوع نان، نان خشکی می گفتند.

 

نان حُری

نان حُری نانی است که با حرارت تند تنور پخته می شد و معمولا صبح ها برای مرد خانه که عجله داشت به سر کار برود تهیه می شد.

 

نان شاهی

نان لواشی که از بهترین خمیر ورآمده ولی ترش نشده و در یک حرارت مناسب پخته می شده است.

 

نان کوله یا نان ته تغاری

نان کوله یا ته تغاری از خمیرهای مالیده شده ته تغار خمیر درست می شد و مادران معمولا نان های گرد و کوچکی را برای کودکان خردسال تهیه می کردند.

 

نان پتیری

نان پتیری معمولا خمیری ورنیامده داشته و معمولا برای همان وعده پخته می شده است. به نان پتیری، نان آسیابی یا نان چوپانی نیز گفته می شده، چون مردان هم بلد بودند آن را بپزند و معمولا چوپانان صحرا و آقایانی که روزها در روستاهای مجاور در صف آسیاب بودند از این نان که لای آتش زغال پخته می شده استفاده می کردند. جالب است که نان پتیر در مواقع خشکسالی اهمیت زیادی داشته و گاهی به خاطر صرفه جویی در مصرف آرد گندم، در آن از آرد جو و سبزی هایی مثل برگ شلغم، برگ شنبلیله، جزغاله، سرپیازچه، سیرمو و گیاه محلی کما استفاده می کردند. در برخی مناطق به این نان، نان «لمبه» هم گفته می‌شود.

 

«پتیر آسیابی، پتیر برک شلغم، پتیر برک شنبلیله، پتیر جقله، پتیر روغنی، پتیر ساده، پتیر سرموکی و پتیر شیرمال» از انواع پتیرهای متداول برای پخت در بیرجند هستند. برک شلغم، برک شملیده، گیاه سرموک و جزقاله دنبه از انواع مواد افزودنی به پتیر می باشد. پتیرها را بسته به نوع آن در خاکستر، تنور، تابه و یا ساج می پزند.

 

نان گاورس یا نان ارزن

نان گاورس یا نان ارزن در خشکسالی اهمیت پیدا می کردند و گاهی آن را با آرد ریشه گیاه تته ران یا سوسن کوهی مخلوط می کردند.

 

 

نان غلفی

در مواقعی که کشت و کار گندم خوب بود مردم نان غلفی می پختند که یک نان سرشار از روغن زرد حیوانی و زعفران و زیره بود. در بعضی از مناطق استان خراسان جنوبی به این نان «کماچ» می گویند که در یک ظرف چدنی مخصوص به نام غلف یا غلیف پخته می شده و بسیار هم خوشمزه است.

 

نان کوله

از انواع دیگر نان است که به آن «کلوچه» هم می گویند و نوعی نان گرد، کلفت و کوچک است که برای آزمایش خمیر و گرمای تنور پیش از پخت به دیواره تنور زده و می پزند. این نوع نان برای تفنن و تنقل به کودکان داده می شود.

 

نان ته تغاری

از دیگر نانهای سنتی خانگی در بیرجند است. برای تهیه این نوع نان، خمیرهای چسبیده به دیواره های تغار ترش (ظرف ساخت خمیر نان) را تراشیده و به شکل «کماج» گرد و کلفت درمی آورند و در ته تنور و نزدیک به کف آن به دیواره تنور می چسبانند تا مغز آن خوب پخته شود.

 

کماج

کماج نوع دیگر نان سنتی این منطقه است که به صورت «کماج دیک چدنی و کماج روغنی» یا به اصطلاح محلی «قلفی» پخته می شود. این نوع نان نیز با افزودن روغن، زیره، زعفران و برخی ادویه های مخصوص و گاهی مغز گردو و خرما تهیه می شود. ین نوع نان را در دیک مسی که کف و دیواره آن با روغن آغشته شده می پزند “تافتون” هم نوعی نان تشریفاتی و ویژه افطار و یا صبحانه است که از آمیختن شیر، روغن و آب با آرد تهیه شده و با شیر و زعفران تزیین می شود.

 

نان تابه ای

نیز نوعی نان روغن جوش است. خمیر این نوع نان با نان ساده تفاوتی ندارد ولی آن را در تابه و یا دیک مسی می پزند، به این صورت که دو طرف نان را در روغن سرخ کرده و روی آن را شکر و خاکه قند می ریزند.
این نوع نان بیشتر در شبهای برات پخته شده و بین مردم تقسیم می شود.

 

نان تاتران

این نان هم نوع دیگر نان است که در سال‌های قحطی پخته می شود. آرد این نوع نان مخلوطی از آرد گیاه سوسن کوهی، آرد گندم و یا جو می باشد.

 

 

 

 

برگزاری اولین نشست علمی قنات و قنات‌داری/۲-۳

اولین نشست علمی قنات و قنات‌داری به همت گروه علوم و مهندسی آب به صورت مجازی برگزار شد.
برگزاری اولین نشست علمی قنات و قنات‌داری

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ دکتر حسین خزیمه‌نژاد دبیر اولین نشست علمی قنات و قنات‌داری با اعلام برگزاری این نشست علمی افزود؛ این نشست در راستای وظایف ستاد احیاء، مدیریت و بازسازی قنوات استان که در ۲۸ شهریور سال جاری در پی سفر استانی رئیس جمهور و به دستور ایشان تشکیل گردید، برگزار شد. روسا یا نمایندگان برخی از دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه بیرجند، سازمان جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و برخی دیگر از نهادهای دولتی در این ستاد عضویت دارند. وی ادامه داد؛ کارگروه‌هایی نیز در ذیل این ستاد تعریف شده و تاکنون یک جلسه از ستاد به ریاست استاندار و دو جلسه هم به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده است.
نماینده دانشگاه بیرجند در ستاد احیاء، مدیریت و بازسازی قنوات استان اعلام کرد؛ برای دانشگاه بیرجند به عنوان بازوی علمی ستاد نیز رسالت‌هایی تعریف شده است که برگزاری همایش، نشست‌های علمی و انجام طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های علمی مرتبط با سازه قنات از جمله آنها است.
اولین نشست از این سلسله نشست‌ها روز یکشنبه ۲۳ آبان بصورت مجازی و با حضور محققینی از دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی برگزار گردید.

 

 

 

احوال روزگار کرونازده کتابخانه ها/مطالبه گر حوزه کتاب باشیم

احوال روزگار کرونازده کتابخانه ها/مطالبه گر حوزه کتاب باشیم

بسیاری از فرهنگ دوستان خراسان‌جنوبی معتقدند اگر مطالبه گر حوزه کتاب بودیم الان باید جشن افتتاح کتابخانه مرکزی بیرجند را برگزار می‌کردیم نه اینکه در مرحله تخصیص زمین آن باشیم.

به گزارش مهر بررسی میزان رشد یافتگی فرهنگ هر ملتی، مؤلفه‌های متعددی دارد که یکی از این مؤلفه‌ها میزان علاقه‌مندی مردم آن سرزمین به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، سرانه کتاب‌خانه‌ها، تعداد ناشران و نویسندگان آن دیار است.

خراسان‌جنوبی از دیرباز به فرهنگ و تمدن و اندیشه مشهور بوده و به بزرگانی چون ابن حسام خوسفی، پرفسور گنجی و دکتر معتمد نژاد بالیده است.

اکنون در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی فرصتی است تا بررسی کنیم آیا زیرساخت‌های خراسان‌جنوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی و میزان علاقمندی مردم به این یار مهربان در شأن و جایگاه زادگاه بزرگانی که نام بردیم هست.

منابع کتابخانه‌ها به روز شوند

حمیده لیلازاده از دانشجویان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در کودکی من تعداد کتابخانه های خراسان جنوبی بسیار کم بود و خاطرم هست به جز کتابخانه استاد سعیدی در شهر بیرجند کتابخانه شناخته شده دیگری وجود نداشت.

وی با بیان اینکه اکنون چندین کتابخانه در نقاط مختلف شهر وجود دارد، بیان‌کرد: البته چیزی که از همان کودکی تا الان من را آزار می‌دهد قدیمی بودن و به روز نبودن منابع کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی بود و نمی‌توانیم کتاب‌های تازه منتشر شده را در قفسه‌های کتابخانه پیدا کنیم.

این دانشجوی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه البته کرونا تا حد زیادی استفاده از کتابخانه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: در همین ایام کرونا طرح‌های پاییزه، بهاره و زمستانه تخفیف کتاب فرصت خوبی را برای خرید کتاب به وجود آورد که من هم از آن استفاده کردم.

لیلا زاده یادآور شد: این طرح‌های تخفیف فروش کتاب علاوه بر اینکه موجب شد ما با سهولت و قیمت کمتری کتاب بخریم، فرصتی برای کتابفروشی‌ها در راستای فروش محصولات فرهنگی شان نیز به وجود آورد.

احوال روزگار کرونازده کتاب و کتابخانه/مطالبه گر حوزه کتاب باشیم

طرح‌های تخفیف، فرصتی برای تنفس کتابفروشی‌های کرونا زده

وی گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر قیمت کتاب به شدت افزایش پیدا کرده است و بسیاری از مردم علاقمند به کتاب نیز نمی‌توانند بسیاری از کتب را خریداری کنند و این طرح‌های تخفیف مجالی برای گشت و گزار در کتابفروشی و خرید کتاب‌های به نسبت ارزان قیمت به وجود آورد.

لیلازاده افزود: همین گرانی کتاب و البته برخی از مسائل محیطی زیستی نیز افراد را به سمت استفاده از کتاب‌های صوتی کشانده است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت یک کتاب معمولی و متوسط به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، طبیعی است که حتی علاقمندان به این حوزه کمتر جرأت خرید پیدا می‌کنند ولی هنوز هم هستند افرادی که کتاب برایشان یک اولویت بوده و در همین شرایط نیز آن را می خرند.

فرشته کاشانی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اغراق نیست اگر بگویم از همان دوران کودکی به کتاب و فضای کتابخانه علاقه مند بودم.

وی بیان‌کرد: دوران دبستان از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعد کتابخانه استاد سعیدی و بعد هم کتابخانه آستان قدس کتاب به امانت می‌گرفتم اما از دوران نوجوانی چیزی که من را رنج می‌داد این بود که چرا کتابخانه‌ها به یک قرائت خانه تقلیل پیدا کرده است.

کتابخانه به قرائت خانه تقلیل یافته

این شهروند خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان مثال در فصول مختلف سال که به سالن‌های کتابخانه سری می‌زدم انبوهی از دانشجویان و دانشجویان را می‌دیدم که یا برای امتحانات پایان ترم و یا کنکور مطالعه می‌کردند.

کاشانی افزود: این در حالی است که کتابخانه محیطی فرهنگی است که نباید به یک سالن مطالعه محدود شود و یاید در آن جلسات مختلف شب شعر و نقد کتاب و … برگزار شود.

وی یادآور شد: البته با همه این مسائل در مدت یک سالی که به علت شیوع کرونا کتابخانه ها بسته بود خیلی دلتنگ این فضا شدیم و باز هم اوقات فراغتمان را چیزی جز کتاب پر نمی‌کرد.

این شهروند خراسان‌جنوبی با انتقاد از اینکه مطالبه‌گر جدی در حوزه کتاب و فرهنگ در خراسان جنوبی نیستیم، گفت: یکی از علت‌های تأخیر در پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند همین عدم مطالبه گری است.

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در زمینه میزان تمایل مردم خراسان جنوبی به مطالعه تحقیق و پژوهش خاصی انجام نشده ولی شواهد نشان می‌دهد توجه به حوزه کتابخوانی در استان بالا است که چند نمونه و شاهد دارد.

احوال روزگار کرونازده کتاب و کتابخانه/مطالبه گر حوزه کتاب باشیم

شواهد نشان از علاقمندی مردم خراسان‌جنوبی به مطالعه دارد

وی بیان‌کرد: یکی از این شواهد نمایشگاه‌های کتاب بود که البته دو سال به علت شیوع کرونا برگزار نشد ولی در آخرین نمایشگاه که در سال ۹۸ و آن هم در فضای تازه برگزار شد با استقبال بسیار مطلوب یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کتاب فروش رفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: این میزان فروش در مقایسه با استان‌های همجوار ما که جمعیتی بیش از خراسان‌جنوبی دارند حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر بود.

نبی زاده ادامه‌داد: در طرح‌های فروش بهاره، تابستانه و زمستانه کتاب نیز استقبال مردم بسیار خوب بوده است و با همه محدودیت‌های کرونایی و سختی‌های اقتصادی میزان فروش بسیار خوب بوده است و به استانداردی که برای ما در نظر گرفته بودند، رسیدیم.

آغاز طرح پاییزه فروش کتاب از امروز

وی با اشاره به شروع طرح پاییزه فروش کتاب از ۲۴ آبان ماه نیز گفت: یکی از ویژگی‌های نویسندگان و مؤلفان خراسان جنوبی این است که نگاه خاصی به تاریخ و فرهنگ بومی استان و محل زندگی خود دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به نظر من نمی‌توان گفت کتاب‌های صوتی و یا کتاب‌های چاپی بهتر هستند، بلکه هر کدام کارکردهای خاص خود را دارند و هیچکدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود.

نبی زاده با بیان اینکه به عنوان مثال کتاب‌های صوتی را در حین رانندگی گوش داد، یادآور شد: البته هنور هم در همه جای دنیا کتاب به همان محصولی اطلاق می‌شود که چاپ شده، آن را ورق زده و از خواندنش لذت می‌بریم.

وی افزود: در هر حال ما باید نهایت سعی و تلاش خود را بکنیم تا کتاب‌ها با قیمت مناسبی به دست مردم برسد و طرح‌های تخفیف یکی از این برنامه‌ها است.

برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال استان، برگزاری ۷ نمایشگاه کتاب در شهرستان‌های استان، مسابقات کتابخوانی و بازدید از کتابفروشی‌های فعال استان (برنامه کتابگردی) از جمله برنامه‌هایی است که هفته کتاب برگزار خواهیم کرد.

احوال روزگار کرونازده کتاب و کتابخانه/مطالبه گر حوزه کتاب باشیم

ضرورت مطالبه گری در حوزه کتاب

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز در این زمینه در گفتگو با مهر اظهار کرد: همانگونه که در همه موضوعات مطالبه گری داریم در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز باید مطالبه گری جدی داشته باشیم.

وی بیان‌کرد: اگر این مطالبه گری در حوزه کتاب و مسائل مرتبط با آن در خراسان‌جنوبی وجود می‌داشت ما الان باید شاهد به بهره برداری رسیدن از کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی واقع در شهر بیرجند می‌بودیم نه اینکه تازه خرید زمین آن به قطعیت برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر نیز باید در حوزه ساخت این مجموعه فرهنگی که در بلوار شهید ناصری بیرجند قرار دارد مطالبه گری داشته باشیم.

کرونا بین مردم و کتابخانه ها فاصله انداخت

حاجی با اشاره به اینکه تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی در ایام شیوع کرونا به علت تعطیلی کتابخانه ها کاهش یافت، ادامه‌داد: البته امید ما این است که با شروع فعالیت مجدد ۸۳ باب کتابخانه خراسان‌جنوبی تعداد اعضای ما افزایش پیدا کند.

وی گفت: کرونا هر چند سالن‌های مطالعه ما را تعطیل کرد ولی از طرف دیگر فرصت فراغتی به وجود آورد که بخش‌هایی از مردم ما آن را به مطالعه اختصاص دادند.

فرهنگ مانند هوایی که برای تنفس لازم است برای یک جامعه ضروری است، بدون کتاب نه اندیشه‌ها رشد پیدا می‌کند و نه مردم با افکار و عقاید مختلف آشنا می‌شوند و از این جهت ضروری است که هم زیرساخت‌ها این امر فراهم شود و هم کتاب‌ها با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*