اخبار خراسان جنوبی/

پیام تبریک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی

    
پیام تبریک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پیامی آغاز بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را به دوستداران یار مهربان و عموم مردم استان تبریک گفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:
انسان از دو بُعد جسمی و فکری ساخته شده است و آشکارترین تفاوت انسان با دیگر موجودات، همان وجه فکری و اندیشه ه­ای اوست. همانگونه که جسم انسان برای ادامه حیات و سلامتی خود به غذای سالم و مفید نیاز دارد، اندیشه او نیز برای ساختن خود و جامعه خود، احتیاج به غذای معنوی سالم دارد. یکی از مصادیق تغذیه فکری، کتاب خوب و مفید است. مطالعه کتاب­ های خوب می­ تواند در شخصیت ما تحول مثبت ایجاد کند. کتاب خوب چون دوست خوب است که عقل را می­افزاید، ذهن را فعال می­ کند، تجربه را زیاد می­ کند و پند می دهد و عبرت می آموزد.

مطالعه کتاب همواره عامل پیشرفت و نوآوری و درنور دیدن مرزهای علم، دانش و آگاهی بوده و هست. آنچه امروز به عنوان کتاب در دسترس اهل مطالعه قرار می گیرد حاصل رنج، تلاش و پیگیری افراد دانایی است که با پشتکار و علاقه، حاصل دانش و تجربیات خود را در قالب کتاب به ما معرفی و در دسترس قرار داده اند که جای قدردانی دارد.

استان خراسان جنوبی نیز همواره با کتاب و کتابخوانی انس داشته و قدمت طولانی حوزه علمیه و مدرسه نوین شوکتیه گواه بر این مدعا است.

بخش عظیمی ار نوشته های ارزشمند نویسندگان این استان در خصوص تاریخ، فرهنگ، اقلیم، جغرافیا و اقتصاد خراسان جنوبی است. روایت داستان ها، حوادث رخ داده در این استان و حقایق ناگفته، هر ساله در میان تازه های نشر خودنمایی می کند.

پیش از این ها نیز، وجود شاعران گرانسگ استان، نویسندگان و مورخان، نشان از توجه والای مردم این خطه به خواندن و نوشتن دارد.

اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی، فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار را با شعار زیبای «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، به همه تلاشگران عرصه کتاب در ایران اسلامی و مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی تبریک عرض نموده و از خداوند متعال عالی ترین توفیقات را برایشان مسئلت می نمایم. ”

 

 

 

 

انتشار موبایل بانک جعلی ۸ بانک در گوگل پلی

به تازگی خبر‌هایی مبنی بر فعالیت مجرمان سایبری در زمینه ساخت اپلیکیشن‌های جعلی بانک‌های عامل داخل کشور از سوی پلیس فتا مطرح شده است.

چند روزی است از اعلام وجود برخی برنامه‌های بانکی ویژه نصب بر روی تلفن‌های همراه در گوگل پلی و … می‌گذردT با این عنوان که این برنامه‌ها جعلی و تقلبی است و با نصب و استفاده از آن برای انجام تراکنش‌های بانکی امکان دارد که کاربران مورد حمله مجرمان سایبری قرار بگیرند و طی چند ثانیه حساب بانکیشان تخلیه شود.

طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن‌های جعلی با اهداف مقرضانه نظیر دستیابی به اطلاعات شخصی، خصوصی و بانک کاربران یکی از ترفند‌های مجرمان سایبری است.

در اهدافی جدید مجرمان سایبری با طراحی و ارسال اپلیکیشن‌های جعلی بانک‌های صادرات، کشاورزی و سپه به گوگل پلی و تشویق کاربران مبنی بر بروزرسانی یا نصب اپلیکیشن‌های جعلی و مخربT زمینه دسترسی غیرمجاز با مقاصد شوم کلاهبرداری، اخاذی و آلوده سازی گوشی تلفن همراه کاربران، هدایت آنان به صفحات جعلی مرسوم به فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان را فراهم می‌سازند.

بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی، گزارشات متعدد دریافتی از هموطنان و بررسی‌های فنی، ضمن تاکید بر این فرآیند مجرمانه و اخذ دستور قضائی مبنی بر شناسایی، برخورد با مرتکبان و سایر اقدامات بین المللی در خصوص حذف این اپلیکیشن‌های جعلی از اپ استور‌های خارجی در جریان است.

این روز‌ها با توجه به مشغله‌های موجود در زندگی مردم و اینکه از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند، دیگر صف‌های عریض و طویلی که در گذشته در بانک‌ها برای انجام امورات بانکی تشکیل می‌شد، خبری نیست و اکثر هموطنان با تلفن همراه خود اقدام به انجام کار‌های مربوط به بانک می کنند.

همواره مجرمان برای رسیدن به مقاصد شوم خود از تمام ظرفیت‌های موجود و زمینه‌ها استفاده می‌کنند و این بار اپلیکیشن‌های بانکی، مورد هدف سودجویان چه از داخل و چه از خارج کشور قرار گرفته است و با طراحی برنامه‌های جعلی منتسب به بانک‌های کشور در صدد اجرای نقشه‌های مجرمانه خود هستند.

با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی آن که اکثر هموطنان از اپلیکیشن‌های بانکی برای انجام امور خود استفاده می‌کنند، برای بررسی بیشتر به سراغ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا رفتیم.

عدم نصب اپلیکیشن‌هایی که لینک آن‌ها پیامک می‌شوند

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر نسخه موبایل جعلی ۸ بانک بزرگ کشور در گوگل پلی قرار گرفته است.

 

وی افزود: با توجه به شیوه‌های گوناگون و نوین کلاهبرداران و سارقان اینترنتی در انجام اعمال مجرمانه و خرابکارانه خود، هموطنان به این موضوع توجه داشته باشند که نرم افزار همراه بانک را تنها از مارکت‌های معتبر داخلی یا سایت اصلی بانک دریافت کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: به هیچ‌وجه برای دانلود نرم‌افزار بانکی یا هرگونه تراکنش مالی از جست‌وجو در سایت گوگل یا سایر موتور‌های جست‌وجوگر استفاده نکنند.

به گفته سرهنگ رجبی، هموطنان از دریافت و نصب اپلیکیشن‌های آلوده که لینک آن‌ها توسط مجرمان سایبری از طریق ارسال پیام و یا پیامک‌ها به وسیله پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها ارسال می‌شود، خودداری کنند.

نقش بانک‌ها برای جلوگیری از وقوع این جرم در کشور چیست؟

اینکه هر جرمی توسط مجرمان رخ می‌دهد، صحیح است، اما انجام برخی اقدامات پیشگیرانه توسط هموطنان باعث می‌شود تا شاهد عدم وقوع جرایمی مانند سرقت، کیف قاپی و … در جامعه باشیم.

انتشار موبایل بانک جعلی ۸ بانک در گوگل پلی

اما در اینباره و در بحث اپلیکیشن‌های بانکی نقش بانک‌های عامل به خصوص بانک مرکزی در کاهش وقوع این جرم و عدم ضربه اقتصادی به هموطنان می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

بانک‌ها موظف به اطلاع رسانی دقیق از نحوه عملکرد خود در حوزه فضای مجازی به مردم هستند و اگر اپلیکیشنی دارند که از آن طریق به مشتریانشان خدمات ارائه می‌دهند، باید آن برنامه در رسانه‌ها اطلاع رسانی شود و از طرفی بانک مرکزی نیز باید بر این روند نظارت دقیقی داشته باشد چرا که امروز اکثر سرمایه مردم نزد بانک قرار دارد و باید در این باره اقدام جهادی و مناسبی صورت بگیرد تا افراد با خیال راحت بتوانند امورات بانکی خود را از بستر‌های مختلف انجام دهند.

در صورت کوتاهی از سوی هر نهادی، آن‌ها نیز باید پاسخگوی کم کاری خود باشند و در این باره نیز بانک مرکزی قبل از اینکه فاجعه عمیقی شکل بگیرد باید به موضوع اشتراک گذاری اپلیکیشن‌های جعلی ورود و نسبت به حل و فصل آن اقدام کند.

 

 

 

 

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در اینباره اظهار کرد:

سرهنگ پاشایی تصریح کرد:

 

 

 

 

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی:

موبایل بانک جعلی نصب نکنید

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: شهروندان از موتورهای جستجو و یا فروشگاه های نرم افزار موبایل خارجی، موبایل بانک های جعلی را دانلود و نصب نکنند.

 سرهنگ محمدپور افزود: یکی از شیوه‌های جدید کلاهبرداری از شهروندان، نصب موبایل بانک‌های جعلی قرار داده شده روی موتور‌های جستجوگر و یا منابع نصب نرم افزار خارجی است که کلاهبرداران از این طریق، موبایل افراد را به ویروس‌های مختلف آلوده می‌کنند.

او افزود: تاکنون در این خصوص شکایتی در استان ثبت نشده است، اما باید شهروندان به این نکته توجه داشته باشند که تنها از منابع رسمی و تأیید شده نرم افزار‌های مورد نیاز از جمله موبایل بانک‌ها را نصب و راه اندازی کنند.

سرهنگ محمدپور بیان کرد: وظیفه آگاه سازی بانک‌ها نسبت به این مسئله بر عهده بانک مرکزی است و این نهاد باید بانک‌های کشور را مطلع کند تا مشتریان آن‌ها تنها از منابع معتبر دست به نصب و راه اندازی موبایل بانک بزنند.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی عنوان کرد: شهروندان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید از لینک‌های ارسال شده به وسیله پیامک برای ورود به یک سامانه و نصب نرم افزار اقدام کنند.

او ادامه داد: زمانی که فراخوان و یا اطلاعیه‌های رسمی از سوی مراجع معتبر صادر شد، شهروندان می‌توانند نسبت به انجام اقدامات مربوطه اقدام کنند و خیالشان از بابت امنیت آن‌ها راحت باشد.

 

یک فوتی و ۸ مصدوم تاکنون در هرمزگان در پی زلزله

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: زلزله شدید عصر امروز یک فوتی و ۸ مصدوم سرپایی به دنبال داشته است.

یک فوتی و 8 مصدوم تاکنون در هرمزگان در پی زلزله

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، فاطمه نوروزیان در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در پی زلزله عصر امروز، تاکنون یک مورد فوتی و ۸ مورد مصدوم گزارش شده است.

وی افزود: ۸ مورد مصدومیت نیز عمدتا سطحی بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان این که بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به عنوان مرکز اصلی ارائه خدمات اورژانسی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: خبر سه فوتی که به نقل از بنده در حال انتشار است، صحت ندارد.

به گزارش فارس، معاون عمرانی استانداری هرمزگان فوت دو نفر را تایید کرده بود.

 

 

 

 

 

تقویت توان مالی سیستم بانکی با انتقال حساب‌های مالی معادن خراسان جنوبی

انتقال حساب‌های مالی معادن به بانک های خراسان جنوبی، توان مالی و امکان تسهیلات دهی سیستم بانکی را بالا می‌برد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه شورای معادن گفت: بر اساس تقویت توان مالی سیستم بانکی با انتقال حساب‌های مالی معادن خراسان جنوبی قانون، دفاتر مالیاتی واحد‌های معدنی باید در استانِ مربوطه تعیین شوند، که بر اساس مصوبه جلسه گذشته شورای معادن استان، لیست واحد‌های بزرگ به اداره کل امور مالیاتی اعلام شده است.
فرهادی افزود: در راستای حمایت از سرمایه گذاری در صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی و کمک به سرمایه گذار، در صورت احداث، تجهیز و نصب تأسیسات واحد فرآوری، با رأی شورای معادن استان با تعطیلی معدن به مدت یکسال موافقت می‌شود.
در این جلسه مشکلات انجمن واحد‌های شن شویی استان نیز بر اساس قانون معادن، مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

به مناسبت روز ملی نان؛
نان های محلی خراسان جنوبی
در حالیکه با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز شاهد تنوع نان های صنعتی بر سر سفره ها هستیم، اما بازهم نان های سنتی به ویژه نان های متنوع محلی خراسان جنوبی که در تنورهای هیزمی و با روغن های سنتی پخت می شوند، یک غذای لذیذ و کامل برای مردم محسوب می شوند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:در کشور ایران،‌ نان یکی از منابع اصلی الگوی غذایی مردم محسوب‌ می‌شود و بخش عمده‌ای از مردم،‌ به دلیل حرمت و جایگاه «گندم و نان» در دین مبین اسلام،‌ تاکید فراوانی بر قرار گرفتن «نان» در سر سفره دارند.

 

نان، بخش عمده ای از انرژی، پروتئین، مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی از ویتامین ها همچون تیامین۱ و نیاسین۲ مورد نیاز روزانه ما را تأمین می کند که نسبت به قیمت و وزن در مقایسه با سایر مواد غذایی همچون گوشت و شیر بیشترین ارزش غذایی را داراست. این ماده حیاتی نه فقط در اسلام بلکه در میان تمامی جوامع بشری از قداست خاص برخوردار است.

 

نان در اسلام

در این میان دین مبین اسلام، سفارش بسیاری درباره نان کرده و اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل شده است.

 

رسول خدا(ص) می فرماید «بارک لنا فی الخبز و لاتفرق بیننا و بینه؛ خدایا! به نان ما برکت بده و میان ما و آن جدایی میفکن» آن بزرگوار نان را دارای خیر و برکت دانسته، می فرماید: نان دارای برکت است. خدای بزرگ برای (به دست آمدن) آن، از آسمان باران پربار می فرستد، و کشتزار را می رویاند.

 

امیرمؤمنان نیز می فرماید«اکرموا الخبز فان الله عزوجل انزله من برکات السماء و اخرجه من برکات الارض؛ نان را اکرام کنید و بزرگ بشمارید. همانا خداوند عزیز و جلیل، برای آن، برکات آسمان را نازل کرد و برکات زمین را خارج نمود».

 

یکی از اصحاب امام کاظم (ع) نقل می کند که صبحانه ای را در خدمت حضرت بودم. در این هنگام کاسه ای آوردند که زیر آن نان بود، فرمود: اکرموا الخبز ان یکون تحتها وقال لی مر الغلام ان یخرج الرغیف من تحت القصعه؛ نان را گرامی تر از آن بدارید که زیر کاسه باشد و به من فرمود: به غلام بگو تکه نان را از زیرکاسه بردارد. در روایت دیگر نیز می خوانیم که امام صادق (ع) از اینکه تکه نان را زیرکاسه بگذارند نهی می نمود.

 

 

نان در خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی بیشترین قوت اصلی مردم در وعده های غذایی نان است؛ اعتقادات و باورهای زیادی در خصوص نان دارند به طوری که اگر تکه نانی حتی در محل عبور خودشان ببینند آن را برداشته و با احترام خاصی در جایی می گذارند که پرندگان و گنجشکان آن را بخورند و بد می دانند که نان در کوچه و خیابان، محل عبور مردم ریخته شود.

 

در این استان نان های فراوانی پخت و مصرف می شود و برای تعدادی از نان ها آئین و مراسم خاصی برگزار می‌شود.

 

«فریبا کاهنی» کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی. گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به خبرنگارشبستان در بیرجند گفت: عمده ترین و اصلی ترین نان در خراسان جنوبی، همان نان «لواش» است که در بیرجند و دیگر شهرستان های استان تهیه و به عنوان قوت اصلی مردم در وعده هایی صبحانه، نهار و شام مصرف می شود.

 

وی ادامه داد: نان های «کماچ، پتیر، روغن جوشی، نان زردی، نان سمنو» از نان هایی هستند که در بیشتر شهرهای خراسان جنوبی تهیه و مصرف می شوند. نان کماچ را هم به عنوان مصرف عمومی و شخصی استفاده می کنند و هم برای خیرات رفتگان بر سر مزار عزیزان خودشان برده و به مردم و مستمندان تعارف می کنند.

 

به گفته وی، نان روغن جوشی هم نانی است که در داخل روغن سرخ می شود و در روز ۱۴ شعبان (برات) برای خیرات رفتگان مصرف می شود به خصوص خانواده هایی که سال اول می باشد که عزیزی را از دست داده اند این نان روغن جوشی را پخته و به خانه های فامیل و دوستان می فرستند.

 

وی گفت: کماچ سمنو که از جوانه گندم درست می شود جزو نان هایی است که در ایام نوروز پخت و مصرف می شود. در زمان قدیم با همین نان سمنو از مهمانان نوروزی پذیرایی می شده است و براین اعتقاد و باور بودند که در اول سال جدید باید فامیل و دوستان با یکدیگر هم نمک شوند.

 

کاهنی ادامه داد: نان جو در زمان قدیم تهیه و مصرف می شده است و اکنون بیشتر افرادی که دارای رژیم خاصی می باشند از این نان ها استفاده می کنند.

 

این کارشناس مردم شناسی افزود: یکی از پرمصرف ترین نان ها در بین مردم بشرویه «نان محلی خشک(غینیچه)» است که از کیفیت غذایی بالا و ماندگاری زیاد برخوردار است و علاوه براین که در تنورهای سنتی و خانگی تهیه می شوند در نانوایی های سنتی شهر و روستاهای اطراف نیز تولید می شود. این نان در شهر بشرویه و روستاهای اطراف پخت می شود و مخصوص مراسم خاصی نمی باشد و بیشتر توسط بانوان تهیه می شود.

 

به گفته کاهنی، قدمت آن با توجه به مصاحبه ای که از بزرگان و سالمندان انجام شد به بیش از ۱۰۰ سال می رسد. روی این نان را با کنجد و سیاه دانه تزئین می کنند. این نان بر اثر آتش در دیواره تنور خوب پخته و خشک شد. دارای کیفیت بالا و ماندگاری زیادی دارد. همچنین به شهرها و استان های دیگر صادر می شود. مهارت پخت نان سنتی غینیچه در شهرستان بشرویه به شماره ۲۲۳۲ در ۱۶ دی ماه ۹۹ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از نان های که به همت بانوان خراسان جنوبی پخت می‌شود از قبیل «نان تازه (نان پنجه کش)، پتیر، سیروکی، نان کلوچه، نان شکری (زنجفیلی)، نان گاورسی، کماچ، کماچ پتیری، نان قلیفی، نان شلغمی، نان جو، نان زردی و …» علاوه بر سیر کردن اعضای خانواده، به عنوان آیین ها و باورهای مردم، نذورات و خیرات نیز کاربری دارند. امید است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت برسند.

 

 

نان پتیرو

نان پتیرو به نان لواشی گفته می شد که از خمیر مایه ورنیامده و وی نکرده پخته می شد.

 

نان پستابی

نان پستابی به نان لواشی گفته می شد که در حرارت پست و کم تنور پخته می شده است. این نان از نان های خوب بوده و هست و برای مدت زیادی بدون اینکه کپک بزند یا طعمش تغییر کند؛ قابل نگهداری است.

 

نان خشکی

بعد از اینکه نان لواش را از تنور در می آوردند آن را روی لبه تنور می چیدند تا با حرارت ملایم تنور خوب خشک شود تا دیرتر کپک بزند. به این نوع نان، نان خشکی می گفتند.

 

نان حُری

نان حُری نانی است که با حرارت تند تنور پخته می شد و معمولا صبح ها برای مرد خانه که عجله داشت به سر کار برود تهیه می شد.

 

نان شاهی

نان لواشی که از بهترین خمیر ورآمده ولی ترش نشده و در یک حرارت مناسب پخته می شده است.

 

نان کوله یا نان ته تغاری

نان کوله یا ته تغاری از خمیرهای مالیده شده ته تغار خمیر درست می شد و مادران معمولا نان های گرد و کوچکی را برای کودکان خردسال تهیه می کردند.

 

نان پتیری

نان پتیری معمولا خمیری ورنیامده داشته و معمولا برای همان وعده پخته می شده است. به نان پتیری، نان آسیابی یا نان چوپانی نیز گفته می شده، چون مردان هم بلد بودند آن را بپزند و معمولا چوپانان صحرا و آقایانی که روزها در روستاهای مجاور در صف آسیاب بودند از این نان که لای آتش زغال پخته می شده استفاده می کردند. جالب است که نان پتیر در مواقع خشکسالی اهمیت زیادی داشته و گاهی به خاطر صرفه جویی در مصرف آرد گندم، در آن از آرد جو و سبزی هایی مثل برگ شلغم، برگ شنبلیله، جزغاله، سرپیازچه، سیرمو و گیاه محلی کما استفاده می کردند. در برخی مناطق به این نان، نان «لمبه» هم گفته می‌شود.

 

«پتیر آسیابی، پتیر برک شلغم، پتیر برک شنبلیله، پتیر جقله، پتیر روغنی، پتیر ساده، پتیر سرموکی و پتیر شیرمال» از انواع پتیرهای متداول برای پخت در بیرجند هستند. برک شلغم، برک شملیده، گیاه سرموک و جزقاله دنبه از انواع مواد افزودنی به پتیر می باشد. پتیرها را بسته به نوع آن در خاکستر، تنور، تابه و یا ساج می پزند.

 

نان گاورس یا نان ارزن

نان گاورس یا نان ارزن در خشکسالی اهمیت پیدا می کردند و گاهی آن را با آرد ریشه گیاه تته ران یا سوسن کوهی مخلوط می کردند.

 

 

نان غلفی

در مواقعی که کشت و کار گندم خوب بود مردم نان غلفی می پختند که یک نان سرشار از روغن زرد حیوانی و زعفران و زیره بود. در بعضی از مناطق استان خراسان جنوبی به این نان «کماچ» می گویند که در یک ظرف چدنی مخصوص به نام غلف یا غلیف پخته می شده و بسیار هم خوشمزه است.

 

نان کوله

از انواع دیگر نان است که به آن «کلوچه» هم می گویند و نوعی نان گرد، کلفت و کوچک است که برای آزمایش خمیر و گرمای تنور پیش از پخت به دیواره تنور زده و می پزند. این نوع نان برای تفنن و تنقل به کودکان داده می شود.

 

نان ته تغاری

از دیگر نانهای سنتی خانگی در بیرجند است. برای تهیه این نوع نان، خمیرهای چسبیده به دیواره های تغار ترش (ظرف ساخت خمیر نان) را تراشیده و به شکل «کماج» گرد و کلفت درمی آورند و در ته تنور و نزدیک به کف آن به دیواره تنور می چسبانند تا مغز آن خوب پخته شود.

 

کماج

کماج نوع دیگر نان سنتی این منطقه است که به صورت «کماج دیک چدنی و کماج روغنی» یا به اصطلاح محلی «قلفی» پخته می شود. این نوع نان نیز با افزودن روغن، زیره، زعفران و برخی ادویه های مخصوص و گاهی مغز گردو و خرما تهیه می شود. ین نوع نان را در دیک مسی که کف و دیواره آن با روغن آغشته شده می پزند “تافتون” هم نوعی نان تشریفاتی و ویژه افطار و یا صبحانه است که از آمیختن شیر، روغن و آب با آرد تهیه شده و با شیر و زعفران تزیین می شود.

 

نان تابه ای

نیز نوعی نان روغن جوش است. خمیر این نوع نان با نان ساده تفاوتی ندارد ولی آن را در تابه و یا دیک مسی می پزند، به این صورت که دو طرف نان را در روغن سرخ کرده و روی آن را شکر و خاکه قند می ریزند.
این نوع نان بیشتر در شبهای برات پخته شده و بین مردم تقسیم می شود.

 

نان تاتران

این نان هم نوع دیگر نان است که در سال‌های قحطی پخته می شود. آرد این نوع نان مخلوطی از آرد گیاه سوسن کوهی، آرد گندم و یا جو می باشد.

 

 

 

 

 

 افزایش مرگ و میر کرونا در خراسان جنوبی

کرونا ۴ قربانی دیگر را به خانه ابدی برد/۳-۷

با ثبت ۴ فوت جدید در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۱۱ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۲۱ آزمایشکرونا ۴ قربانی دیگر را به خانه ابدی برد تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۹ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۳۲ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۳ مورد از بیرجند، ۱۵ مورد از قاین و از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان و سربیشه هر کدام ۲ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۱۶۵ تست سریع کرونا ۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۲۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۳ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۶۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۱ بیمار شامل ۳۱ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند.

 

 

 

کسب جایگاه چهارم طبس در مسابقات هندبال کشور/۷

هندبالیست‌های زغال سنگ طبس در آخرین روز برگزاری مسابقات قهرمانی کشوربا شسکت در دو بازی پایانی در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

زغال سنگ طبس در بازی یک چهارم نهایی بازی را ۲ بر ۱ به ارومیه واگذار کرد و در کسب جایگاه چهارم زغالسنگ طبس در مسابقات قهرمانی کشوربازی رده بندی نیز در مقابل تیم هندبال ساحلی اصفهان ۲ بر یک در ضربات پنالتی شکست خورد.
تیم زغال سنگ طبس پس از این بازی‌ها در جایگاه چهارم این مسابقات قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

برخورد قضائی با متعرضان به اموال عمومی و منابع طبیعی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از برخورد قاطع قضائی با متعرضان به اموال عمومی، معادن و منابع طبیعی خبر داد.

حجت الاسلام حمیدی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و امور اراضی و برخورد قضائی با متعرضان به اموال عمومی و منابع طبیعیمنابع طبیعی استان گفت: ناهماهنگی برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها زمینه تعرض افراد سودجو به منابع طبیعی و برداشت غیرمجاز از معادن را در برخی نقاط استان به وجود آورده است.

وی افزود: یکی از این تعرضات در بخش دستگردان طبس در یک معدن سنگ اتفاق افتاده که مورد تعرض عده‌ای سودجو قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تاکید کرد به منظور حفظ منابع طبیعی و راضی دولتی در جلسه امروز تصمیمات خوبی گرفته شد و مقرر شد نظارت‌ها در این خصوص افزایش یابد.

بررسی مسائل پیرامون مشکلات الحاق اراضی حاشیه شهر بیرجند و عملیات مالچ پاشی که در روز‌های اخیر در فضای مجازی پر بحث بود هم از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و امور اراضی و منابع طبیعی استان مطرح شد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به درخواست مردم برای  الحاق اراضی حاشیه شهر بیرجند گفت: باید در این خصوص تحقیقات لازم انجام شود که مقرر شد معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری پیگیر آن باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان در این جلسه گفت: مالچ پاشی از سال۹۹ آغاز شده و عملیات مالچ پاشی هیچ گونه مشکلی برای محیط زیست و حیات وحش و گیاهان ایجاد نخواهد کرد.

 

 

جای خالی دیپلماسی اقتصادی در مرکز ملی فرش ایران

کمترین صادرات فرش در نیم قرن اخیر / ۳

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: صدور فرش دستباف در ایران طی دو سال اخیر کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان صدور را طی ۵۰ سال اخیر به خود اختصاص داده است.

امسال کمترین آمار صادرات فرش در نیم قرن اخیر را داشته‌ایم/ جای خالی دیپلماسی اقتصادی در مرکز ملی فرش ایران

محمدحسن کامیابی‌مسک، رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طی سال‌هایی که آتش خشکسالی همه دار و ندار روستاییان یعنی دام و عرصه‌های کشاورزی آن‌ها را باز بین برد، همه امید روستاییان مهاجر و ماندگار در روستاها به واسطه پا نگرفتن صنعت در این استان کم برخودار همین لقمه نانی که از راه قالی بافی در می‌آورند، بود.

وی افزود: حالا اما رکود در فروش قالی‌هاف آن‌ها را از همین لقمه نان هم انداخته و به دلیل صادرات کم دست بافته‌های آن‌ها اغلب دسترنجشان یا گوشه خانه‌ها یا انبار دلالان و تجار جا خوش کرده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان تولید ۵۰ هزار بافنده استان کم نشده است، ادامه داد: در ۶ ماه ابتدای امسال از ۱۱۰ هزار مترمربع تولیدات فرش‌بافان استان به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان مقدار بسیار ناچیزی صادر شده است.

کامیابی‌مسک افزود: صادرات فرش دستباف در ایران طی این مدت کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان صادرات را طی ۵۰ سال اخیر به خود اختصاص داده است.

بیشتر تولیدات روی دست مانده

وی با اشاره به اینکه صادرات فرش دستباف سال گذشته نیز همانند امسال خیلی کم بود، ادامه داد: به طور معمول در ایران یک سوم تولیدات فرش به مصرف داخل می‌رسد و دوسوم آن صادر می‌شود که امسال و سال قبل این وضعیت برقرار نشده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها، برگشت ارز، همه‌گیری کرونا، معضلات بانکی، مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش ایران هم سبب شد تا فرش ایران درجا بزند و صادر نشود این درحالی است که باید مرکز ملی فرش ایران به دنبال بازارهای جدید می‌بود که طی این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.

کامیابی‌مسک گفت: اگر فرش دستباف زیر مجموعه صنایع‌دستی قرار می‌گرفت شاید اوضاع آن بهتر از این بود.

 

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

مالچ‌پاشی در خراسان جنوبی طبق روال قانونی انجام می‌شود

مالچ‌پاشی در خراسان جنوبی طبق روال قانونی انجام می‌شود

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به نظر کارشناسی ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، مالچ‌پاشی در بیابان‌های استان طبق روال قانونی و عادی انجام می‌شود و باید ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی که در دادگستری برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه سه دستور کار اصلی داشت و تصمیماتی اتخاذ شد برای اینکه کمک کنیم بیت‌المال متضرر نشود و حقوق بیت‌المال در اراضی دولتی و سایر حوزه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی بررسی عملیات مالچ‌پاشی در مناطقی از استان را یکی از این دستور کارها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در روزهای اخیر بحث مالچ‌پاشی در فضای مجازی و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت در این جلسه مطرح شد که آیا طبق روال قانونی انجام می‌شود و با توضیحاتی که مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست دادند مشخص شد برنامه‌ای است که از قبل در استان تدوین شده و طبق اصول و استانداردهای لازم انجام می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: این استان پهناور بیابان‌های زیادی دارد که این بیابان‌ها باید مورد کنترل قرار گیرد و شن‌های روان جاده‌های مواصلاتی را از بین نبرد لذا براساس گزارش‌هایی که ارائه شد، مالچ‌پاشی طبق روال عادی و طبیعی با هماهنگی ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست در استان انجام می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این کار باید ادامه داشته باشد تا بتوان وضعیت بیابان‌ها را در استان کنترل کرد و تحت نظارت قرار داد.

حجت الاسلام حمیدی افزود: دستور کار دیگر در ارتباط با این مساله بود که برخی افراد و خرده‌مالکان اطراف شهرها بخصوص شهرستان بیرجند تقاضای الحاق اراضی خودشان به شهر را دارند که با حضور نماینده مالکان در جلسه مسوولان سازمان‌های مربوطه توضیح دادند و قرار شد این موضوع برای پیگیری و استیفای حقوق مردم به حوزه معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی منعکس شود.

وی گفت: بعضی از این اراضی حدود ۵۰ سال است که برای آنها تصمیم‌گیری نشده و باعث تضییع حقوق مردم می‌شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکید شد با حفظ مالکیت افراد و حقوق آنها کارهای اداری در این زمینه و دغدغه‌هایی که وجود دارد در معاونت عمرانی استانداری با حضور متولیان بررسی شود تا تصمیم مناسبی در این زمینه گرفته شود که مردم هم متضرر نشوند و حق مردم است که حقوق خود را پیگیری کنند.

وی افزود: دستور کار دیگر جلسه امروز در رابطه با ناهماهنگی‌هایی است که بین برخی ادارات و سازمان‌ها به وجود آمده و باعث شده است افرادی به بعضی مناطق استان در بخش معادن تعرض کنند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: برای نمونه در بخش دستگردان شهرستان طبس اخباری را داشتیم مبنی بر اینکه در روزهای گذشته معدن سنگ در آنجا مورد تعرض افراد سودجو قرار گرفته و موضوع در این کارگروه که کار آن حفظ منابع طبیعی و اراضی دولتی است، مطرح و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی تصریح کرد: هر فردی که بخواهد به اموال عمومی شامل معادن یا منابع طبیعی تعرض کند، هم مورد پیگیری دستگاه قضایی قرار می‌گیرد و هم نیروی انتظامی با تمام قوا مقابله خواهد کرد.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی افزود: در این جلسه هماهنگی لازم انجام شد تا نظارت بهتر و بیشتری در آن منطقه انجام شود که افراد سودجو نتوانند معادن و منابع طبیعی را مورد تعرض قرار دهند.

وی گفت: این موضوعات در استان متولی دارد که باید توجه داشته باشند و اولین کسی که پیگیری می‌کند مدیر آن دستگاه مربوطه است تا جلوی اتفاقات گرفته شود.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه وظایف ذاتی هر سازمان معلوم است تاکید کرد: حفظ حقوق بیت‌المال یک تکلیف است و همه دستگاه‌ها و متولیان باید نهایت جدیت را برای انجام این وظیفه قانونی اعمال کنند.

وی گفت: اراضی دولتی، منابع طبیعی، محیط زیست و اراضی که ممکن است مورد افراد سودجو قرار گیرد، بخشی از کار است و مسولان تکلیف مهمی دارند که صرفه و صلاح بیت‌المال و حقوق دولت را مورد توجه قرار دهند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: جلسات برای هماهنگی بیشتر انجام وظایف است و همه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد باید به‌کار گرفته شود تا نتیجه و خروجی کار انجام وظیفه در حفظ اراضی دولت و حفظ بیت‌المال و منابع طبیعی باشد زیرا سرمایه ملی است و نسل به نسل به دست ما رسیده و وظیفه داریم برای نسل‌های بعدی آن را حفظ کنیم.

وی گفت: طوری که امروز به جان منابع طبیعی افتادیم اگر از ۲۰۰ سال قبل این تعرض‌ها آغاز شده بود الان چیزی نداشتیم و پوشش گیاهی و جنگل و مرتع از بین رفته بود لذا امروز در شرایط فعلی علاوه بر آسیب خشکسالی گزارش‌هایی از برخی تعرض‌ها می‌رسد که باید از آن ممانعت شود و مورد مراقبت دائمی قرار گیرد.

 

 

 

همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند برگزار می‌شود

 عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با کمیته علمی برگرفته از ۱۵ کشور و ۳۷ دانشگاه داخلی و خارجی امسال در بیرجند برگزار می‌شود.

علی‌اکبر سام‌خانیانی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه پهنه تمدنی ایران فرهنگی گذشته در این گردهمایی حضور دارند افزود: اولین بار از ۷۷ استاد زبان و ادب فارسی کشورهای مختلف در کمیته علمی این گردهمایی استفاده شده است.

وی گفت: دبیران کمیته علمی گردهمایی از کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، بنگلادش، اسپانیا، تونس، آلبانی، فرانسه، آمریکا، انگلستان، روسیه و قزاقستان هستند.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا این گردهمایی به‌صورت مجازی ۱۴ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد.

وی مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این گردهمایی را ۳۰ آذر امسال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۳۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده و اعلام نتایج داوری ۱۵ بهمن ماه است.

سام‌خانیانی گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قدیمی‌ترین انجمن علمی در رشته زبان و ادبیات کشور است که تاکنون ۱۵ همایش با عنوان گردهمایی بین‌المللی در کشور برگزار شده و شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: با توان و ظرفیتی که در دانشگاه بیرجند وجود دارد، سعی کرده‌ایم همه پژوهشگران فعال در ارتباط با زبان و ادبیات فارسی دعوت شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: حتی پژوهشگرانی که از طریق ترجمه و موسیقی ادبیات فارسی را می‌شناسند، دعوت شدند و این همایش با سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی)، ادبیات آیینی و پایداری، فلسفه ادبیات، جامعه‌شناسی ادبیات فارسی، وجوه فرهنگ‌شناختی و تمدن‌شناختی ادب فارسی، حکمت علمی و سیاسی در ادبیات فارسی و تاریخ‌شناسی ادبی از محورهای این گردهمایی است.

سام‌خانیانی پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان، آشنایی با نقد و نظریه‌های نوین، نقد آثار و بررسی وضعیت ادبیات معاصر، شعر پژوهی، نثر پژوهی، داستان پژوهی، ادبیات انقلاب اسلامی، ترجمه پژوهی، زبان پژوهی ادبی، ارزیابی زبان و ادب فارسی در نظام آموزش و ‌پرورش، نقد و بررسی عملکرد رسانه‌ها و نهادها در موضوع ادب فارسی، ارزیابی وضعیت آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، ارزیابی عملکرد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی را از دیگر محورها برشمرد.

وی افزود: زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصالی است که اقوام مختلف را در ملتی واحد همزیست کرده و غنای فرهنگی فصل این زبان باعث شده است که از جغرافیای سیاسی بالایی برخوردار باشد.

دبیر علمی شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: زبان و ادبیات فارسی متعلق به قومیت خاصی در ایران نیست و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم بین‌الاقوام است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زبان فارسی زبان مردمان مرز چین تا مدیترانه بوده است همه این کشورها میراث‌دار ایران بزرگ تاریخی با تکیه بر این زبان هستند.

سام‌خانیانی افزود: ادبیات زبان زندگی است و وقتی این زبان پهنه وسیعی از چین تا مدیترانه دارد این صدای قومی و محلی نیست بلکه امروز به زبان بین‌المللی تبدیل شده است.

وی گفت: اندیشمندان تاریخی ما صدای کل بشریت هستند و در تمدن چند هزار ساله زبان فارسی پل مشترک همه اقوام بوده است.

پژوهشگران تا ۳۰ آذر امسال می‌توانند آثار خود را در محورهای ذکر شده به دبیرخانه شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند و سایت همایش به نشانی conf.birjand.ac.ir/tarvij۱۶ ارسال کنند.

 

 

 

امام جمعه بیرجند: مصونیت از اغراض غیرعلمی شرط کتاب خوب است

امام جمعه بیرجند: مصونیت از اغراض غیرعلمی شرط کتاب خوب است

بیرجند – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اینکه نویسنده کتاب نسبت به موضوع صاحبنظر باشد و مصون بودن آن از اغراض غیرعلمی نشانه‌های کتاب خوب است.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مدیران و کتابداران استان ضمن تبریک میلاد امام حسن عسکری (ع) افزود: بررسی و کنترل اینکه نوشته‌های سالم به دست طالبان علم برسد، بسیار خوب است.

وی ادامه داد: کتاب ۲ خاصیت دارد، اول اینکه ترجمه اندیشه است و ارزش یک متفکر و اندیشمند یا یک ولی الهی در اندیشه او ذخیره است لذا هیچ کسی در دنیا باقی نمی‌ماند و آن علم و اندیشه و تفکر با مرگ افراد دفن می‌شود اما کتاب ترجمه اندیشه اوست.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: خاصیت دیگر کتاب این است که تاریخ را به هم متصل می‌کند و زمان را بر می‌دارد و متن کتابی که از پنج هزار سال قبل است امروز مستقیم از آن کتاب مطرح شود، زمان مطرح نیست بنابراین اندیشه دانشمندان هر چند سال قبل را بالفعل می‌توان دریافت کرد.

وی افزود: مساله اصلی در کتاب و کتابخوانی آنجاست که وقتی بنا است به جامعه بشری خدمت کنیم باید ترجمه اندیشه‌های سالم را به انسان‌ها برسانیم وگرنه اندیشه مریض را منتشر کنیم نه تنها خدمت نکردیم بلکه خرابکاری کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه نشان کتاب خوب ۲ چیز است گفت: اول اینکه نویسنده نسبت به آن موضوع صاحبنظر باشد یعنی در دانش مربوطه کم نیاورد والا با هر نیتی حتی نیت خوب نیز نوشته شده باشد، کم‌ارزش است و یک آدم بی‌سواد هر قدر نیت خوبی داشته باشد اما نمی‌تواند کتاب خوبی بنویسد.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: شرط دوم کتاب خوب این است که نوشته داخل آن کتاب از هرچه اغراض غیرعلمی مصون باشد و گرنه هر قدر هم مولف او دانشمند همانند عسلی است که مسموم کنند، عسل برای شفا است اما گاهی فردی عسل را مسموم می‌کند همچون مالک اشتر نخعی که با عسل مسموم شد.

وی گفت: وقتی کسی فکرش مریض است در کتاب علمی جهت‌هایی را می‌دهد که آسیب‌رسان است و آن دانش نیز هیچ زمان به نفع مردم تمام نمی‌شود لذا یکی از مسائلی که در قرآن کریم، احادیث، روایات، در قول حکما و شعرا و نیز در صحنه میدانی دیده می‌شود، تاثیر در همنشینی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: قیامتی که همه چیز را آدم فراموش می‌کند، یک چیز فراموش نمی‌شود و آن همنشین است، خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَی یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یَا وَیْلَتَی لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا؛ و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم، وای بر من، ای کاش که فلان (مرد کافر و رفیق فاسق) را دوست نمی‌گرفتم.»

وی گفت: از راه علم و ایمان می‌توان با پیغمبر (ص) رفیق شد و در روایات دارد که یک همنشین باید سه ویژگی داشته باشد چرا که شما با آن وقت می‌گذارید و اولین ویژگی این است که ظاهرش سنجیده باشد به‌طوری که تو را یاد خدا بیندازد، دوم اینکه سخنش بر دانش آدم بیافزاید و سوم عمل و رفتارش به‌گونه‌ای باشد که انسان را به یاد آخرت بیندازد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: در صحنه میدانی نیز وقتی کسی دچار انواع رذیلت‌ها می‌شود دلیلش در همنشینی است که انتخاب کرده و آن همنشین او را آلوده کرده است.

وی افزود: اگر کسی همچون مطهری تربیت می‌شود، علتش این است که با بزرگان نشسته است و انسان که نمی‌تواند کسانی را که در طول تاریخ بوده‌اند جمع کند بلکه تنها راهی که می‌توان با امام صادق (ع) یا پیامبر اسلام (ص) همنشین شد، کتاب است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: سرگذشت بزرگانی که پاک زیستند و پاک از دنیا رفتند مانند شیخ رجبعلی خیاط و کربلایی کاظم ساروقی را ندیده‌ایم اما آثاری وجود دارد که می‌تواند از طریق آن دست پیدا کرد؛ بهترین خدمت، خدمت به اندیشه است، خدمت به انسان خدمت به اندیشه است که کتابداران امین مردم و امین خداوند هستند چراکه هیچ ثوابی بالاتر از ساختن اندیشه انسان نیست و هیچ گناهی بالاتر از انحراف اندیشه یک انسان نیست.

 

 

 

 

 

 

نفرات برتر مسابقات دارت دختران خراسان جنوبی مشخص شدند/۷

اعلام نفرات برتر مسابقات دارت دختران استان اعزامی به مسابقات کشوری

نفرات برتر مسابقات دارت دختران استان اعزامی به مسابقات کشوری آذرماه مشخص شدند

به گزارش امروز خراسان جنوبی، نظر به برگزاری آخرین مسابقات دارت انتخابی و تمرینات اختصاصی دارت دختران در شهرستان بیرجند برترین های این دوره از رقابت ها معرفی شدند. در این مسابقات زهرا مومن مقام اول ، مطهره سلطانی مقام دوم ،الهه زیدری و مائده رمضانی مقام سوم و سوم مشترک را کسب کردند . شایان ذکر است: که دو نفر برتر این دوره از مسابقات به نمایندگی از خراسان جنوبی در دهه اول آذر ماه با رقیبان خود از سراسر کشور زیر نظر فروزان زارعی مربی تیم دختران استان به تمرینات ادامه خواهد داد.

 

درخشش خراسان جنوبی در مسابقات دوومیدانی منطقه ۶ کشور

قهرمانی و نائب قهرمانی دوندگان خراسان جنوبی /۷

خراسان جنوبی قهرمان رقابت های دوومیدانی منطقه ۶ کشور در بخش بانوان

 نایب‌ قهرمانی خراسان جنوبی در مسابقات دو ومیدانی پسران نونهال منطقه ۶ کشور

سرپرست هیات دوومیدانی خراسان جنوبی گفت: مسابقات دوومیدانی نونهالان پسر و دختر منطقه شش کشور با حضور سه استان، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در مجموعه ورزشی غدیر و آزادی شهرستان بیرجند برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

حسن دهقانی گفت: در این مسابقات خراسان جنوبی قهرمان رقابت های دوومیدانی منطقه ۶ کشور در بخش بانوان  و نایب قهرمان مسابقات دومیدانی پسران شد.

سرپرست هیات دوومیدانی خراسان جنوبی گفت:  مسابقات قهرمانی دو و میدانی پسران نونهال منطقه ۶ کشور یادواره شهیدیوسفی به میزبانی خراسان جنوبی شهرستان بیرجند برگزار و تیم استان عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص داد.

حسن دهقان افزود: این مسابقات در راستای شناسایی استعدادهای بالقوه ورزشی و معرفی توانمندی و قابلیت‌های خراسان‌جنوبی  در استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر و آزادی بیرجند برگزار شد.
سرپرست هیات دوومیدانی خراسان جنوبی با اشاره به رقابت نخبه‌های دو ومیدانی‌کار استان‌های سیستان‌ وبلوچستان، کرمان و خراسان‌جنوبی در این ماراتن منطقه‌ای، افزود: طی مراسمی با حضور مسئولان ورزشی خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند از نخبه‌های برتر ۱۱ ماده دوومیدانی این رویداد ورزشی با حکم، مدال و کاپ تجلیل به عمل آمد. حسن دهقان تصریح کرد: در ماده دو ۱۰۰ متر محمدحسین اسدی، احسان‌ یکه‌خان و حمید احمدی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند  و در دو ۱۱۰ متر بامانع نیز حمزه براهویی، محمدرضا هدایتی و محمدولی آشوری حائز رتبه برتر شدند. دهقان گفت: در دو ۴۰۰ متر صالح رضازاده، محمد عبدالهی و محمد عزیزی زودتر از همه‌ به خط پایان رسیدند و در دو ۱۵۰۰ متر نیز محمدطاها موادی، فردوس رحمانی و محمدحسین‌ رحیمی مقام‌های اول تا سوم را از آن خود کرد. وی یادآور شد: در دو ۳۰۰۰ متر ابوالفضل قربان‌پور، محمدصدیق سلمانی حائز رتبه‌های برتر شدند، در ماده پرتاب وزنه نیز مرتضی باقری، علی عبدالهی و بنامین‌ اعتمادی‌فر بر سکوهای اول تا سوم ایستادند. سرپرست هیأت دو و میدانی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: در ماده پرتاب دیسک فضل‌الرحمان نیک‌روش، بلال بهتانیان و محمدسینا‌ علیزاده به مقام‌های اول تا سوم دست یافتند و در پرش ارتفاع نیز محمدجواد یادگارزایی، میکائیل نهتانی به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند. حسن دهقان ادامه داد: در ماده پرتاب نیزه محمدعلی‌ بهتانی‌پور، مهرداد نارویی و داوود چاجی حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و در ماده پرش طول نیز حسین‌ پیله‌ ور، ابوالفضل شهرکی‌زاد و یاسین مرادقلی مقام‌های برتر را از آن خود کردند. وی خاطرنشان کرد: در بخش تیمی مسابقات قهرمانی دو و میدانی پسران نونهال منطقه ۶کشور، سیستان و بلوچستان با کسب ۳ نشان طلا، ۵ مدال‌ نقره و ۲ مدال برنز بر سکوی نخست قرار گرفت، خراسان‌جنوبی با کسب ۳ مدال طلا و ۳ نشان نقره و ۳ برنز نایب قهرمان شد و تیم‌ کرمان با کسب ۳ نشان طلا به مقام سوم رقابت‌ها دست یافت.

وی همچنین  نتایج انفرادی این دوره از مسابقات در بخش بانوان را بشرح ذیل اعلام کرد

ماده دو ۱۰۰ متر مانع: مقام اول، ملیکا اسدالهی، استان خراسان جنوبی رکورد ۱۸/۰۹ مقام دوم، عالیه نعمتیان، استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۲۷/۶۷ ماده ۱۰۰ متر: مقام اول، نگین جمالی، استان خراسان جنوبی، رکورد ۱۳/۷۱ مقام دوم، مهلا کامجو، استان کرمان، رکورد ۱۳/۹۸ مقام سوم، سمانه بمپوری، استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۱۴/۴۸ ماده ۴۰۰ متر: مقام اول، فاطمه طهماسبی استان کرمان، رکورد ۱/۱۱/۶۷ مقام دوم، مائده کشتکار، استان خراسان جنوبی، ۱/۱۳/۱۵ مقام سوم، زهرا تنگی زهی، استان سیستان بلوچستان، ۱/۱۸/۳۵ ماده ۳۰۰۰ متر: مقام اول، مرضیه عباسی، استان خراسان جنوبی، ۱۲/۵۰/۶۶ ماده پرش طول: مقام اول، مائده سلاجقه، استان کرمان، ۴/۷۷ مقام دوم، زینب قاسمی پناه، استان خراسان جنوبی، ۴/۴۱ مقام سوم، ثنا برزگر، استان خراسان جنوبی، ۴/۳۴ ماده پرش ارتفاع: مقام اول، بهار عمرانی، استان کرمان، ۱/۳۹ ماده پرتاب وزنه: مقام اول، یاسمین دکالی، استان سیستان و بلوچستان، ۵/۵۵ ماده پرتاب دیسک: مقام اول، زهرا مرادی، استان خراسان جنوبی،رکورد ۲۱/۳۳ مقام دوم، مهسا علی رضایی، استان کرمان، رکورد ۱۸/۳۳ مقام سوم، فاطمه سادات نوروزی،استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۱۲/۷۴ ماده پرتاب نیزه: مقام اول،معصومه گمشادزهی، استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۱۳/۷۹ مقام دوم، نسترن ایمانی،استان خراسان جنوبی، رکورد ۱۳/۴۷ مقام سوم، ام بتول آسال،استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۹/۷۸ دو امدادی رله: مقام اول، استان خراسان جنوبی، رکورد ۲/۴۰/۱۰ مقام دوم، استان کرمان، رکورد ۲/۴۸/۹۱ مقام سوم،استان سیستان و بلوچستان، رکورد ۳/۱۰/۴۵ نتایج تیمی: مقام اول، استان خراسان جنوبی، با ۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره، ۱ مدال برنز مقام دوم، استان کرمان، با ۲ مدال طلا، ۳ مدال نقره مقام سوم، استان سیستان و بلوچستان با ۱مدال طلا، ۵ مدال برنز

برگزاری همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در بیرجند/۲-۳

شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

دبیر همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند دبرگزاری شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسیر نشست خبری گفت: همایش بین‌المللی از تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری به مدت ۶ روز به شکل مجازی و یک روز به صورت حضوری در دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند دانشگاه بیرجند برگزار می شود.

علی اکبر سام خانیان افزود: تاکنون تعداد ۳۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده و تا پایان آذر ادامه دارد و ممکن است تمدید شود .

وی گفت: این همایش به زبان‌های فارسی انگلیسی به عربی خواهد بود.

دبیر همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند گفت: در کمیته علمی این همایش ۷۷ نفر از اساتید از ۱۵ کشور مختلف و ۳۷ دانشگاه از داخل کشور و خارج از کشور حضور دارند.

وی از مهمترین اهداف برگزاری شانزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را جایگاه  خراسان جنوبی در ادبیات عامه، گویش شناسی در ادبیات عامه در حوزه در حوزه فرهنگی خراسان جنوبی، بررسی وضعیت ادبیات فارسی در خراسان امروز، پیوند ادبیات فارسی با سایر زبان‌ها، زبان پژوهی ادبی، ترجمه پژوهی، داستان پژوهی، شعرپژوهی، پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات آیینی نیز عنوان کرد.

 

 

 

باز شدن گره ۱۲ ساله کتابخانه مرکزی بیرجند

طبق ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشکل اعتبار خرید زمین پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند حل شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب وباز شدن گره ۱۲ ساله کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی کتابخوانی با اشاره به حل شدن مشکل اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای خرید زمین پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند با ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، .گفت: این پروژه که یک پروژه ملی و بزرگترین پروژه فرهنگی استان است نیاز به ۸۸ میلیارد تومان برای ساخت آن نیاز است

حاجی افزود: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۸۳ باب کتابخانه وجود دارد که این میزان تا هفته کتاب سال ۹۹ تعداد ۷۹ باب بوده است.

وی گفت: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در خراسان‌جنوبی تا قبل از شیوع کرونا ۵۵ هزار عضو بوده است که این میزان به واسطه تعطیلی کتابخانه‌ها به واسطه ویروس کرونا به ۳۱ هزار و ۵۷۰ نفر رسیده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی افزود: تعداد منابع و نسخ کتابخانه‌ای در استان ۹۶۱ هزار و ۳۷۹ جلد است.

حاجی گفت: تعداد کتابخانه‌های روستایی ما تا هفته کتاب سال گذشته ۲۴ باب بوده است که در سال جاری به ۲۷ باب کتابخانه افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه در ایام شیوع کرونا درب کتابخانه‌ها به واسطه حفظ سلامت علاقمندان به کتاب بسته بود، گفت: در حال حاضر افراد می‌توانند از مخازن کتاب استفاده کنند و کتاب به امانت بگیرند ولی استفاده از سالن‌ها در شرایط قرمز کرونایی ممنوع است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه خیرین به صورت نقدی، غیر نقدی و واگذاری زمین، ۷۱ میلیارد ریال به موضوع کتاب و کتابخوانی در خراسان‌جنوبی کمک کرده‌اند، افزود: از جمله این کمک‌ها می‌توان به اهدای زمین در روستای حاجی آباد، اهدای زمین در روستای نوغاب، ساخت کتابخانه مرکزی فردوس اشاره کرد.

حاجی گفت: همچنین در هفته کتاب کتابخانه مولانا جلال الدین روستای تیغاب، کتابخانه حامی اندیشه معصوم آباد و بازگشایی کتابخانه محمد تقی کریم‌پور (به دلیل تعمیر اساسی و راه اندازی بخش نابینایان و ناشنوایان) از برنامه های اداره کل کتابخانه های استان است.

وی با اشاره به اینکه از فردا ۲۴ آبان به مدت سه روز عضویت در کتابخانه‌های عمومی رایگان خواهد بود، افزود: در روز سه شنبه در میدان ابوذر بیرجند پایگاهی برای اهدای کتاب و وقف کتاب توسط عزیزان علاقمندان خواهیم داشت.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی :

گره از پروژه کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی باز شد/

گره از پروژه کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی باز شد

بیرجند- مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی گفت: طبق ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشکل اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای خرید زمین پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند حل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حاجی صبح یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۸۳ باب کتابخانه وجود دارد که این میزان تا هفته کتاب سال ۹۹ تعداد ۷۹ باب بوده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی در خراسان‌جنوبی تا قبل از شیوع کرونا ۵۵ هزار عضو بوده است که این میزان به واسطه تعطیلی کتابخانه‌ها به مدت یک سال و نیم به واسطه ویروس کرونا به ۳۱ هزار و ۵۷۰ نفر رسیده است.

افزایش کتابخانه‌های روستایی

حاجی با بیان اینکه تعداد منابع و نسخ کتابخانه‌ای ما ۹۶۱ هزار و ۳۷۹ جلد است، ادامه‌داد: تعداد کتابخانه‌های روستایی ما تا هفته کتاب سال گذشته ۲۴ باب بوده است که در سال جاری به ۲۷ باب کتابخانه افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه در ایام شیوع کرونا درب کتابخانه‌ها به واسطه حفظ سلامت علاقمندان به کتاب بسته بود، گفت: اما در حال حاضر افراد می‌توانند از مخازن کتاب استفاده کرد و کتاب به امانت بگیرند ولی استفاده از سالن‌ها در شرایط قرمز کرونایی ممنوع است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در آستانه هفته کتاب و کتابخانه‌ای رخ داد، باز شدن گره از پروژه کتابخانه مرکزی خراسان‌جنوبی در شهرستان بیرجند بود که با ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشکل اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای خرید زمین آن حل و خرید قطعی شد.

حاجی افزود: این پروژه در ۱۱ هزار متر مربع است که ساخت آن ۸۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.

کمک ۶۴ میلیاردی خیرین در حوزه کتاب

وی با اشاره به اینکه خیرین به صورت نقدی، غیر نقدی و واگذاری زمین ۶۴ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان به موضوع کتاب و کتابخوانی در خراسان‌جنوبی کمک کرده‌اند، بیان‌کرد: از جمله این کمک‌ها می‌توان به اهدای زمین در روستای حاجی آباد، اهدای زمین در روستای نوغاب، ساخت کتابخانه مرکزی فردوس و… اشاره کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ پروژه‌های کتابخانه‌ای متعددی افتتاح شده است، ادامه‌داد: همچنین در هفته کتاب سال جاری کتابخانه مولانا جلال الدین روستای تیغاب، کتابخانه حامی اندیشه معصوم آباد و بازگشایی کتابخانه محمد تقی کریم‌پور (به دلیل تعمیر اساسی و راه اندازی بخش نابینایان و ناشنوایان) را خواهیم داشت.

حاجی با اشاره به اینکه از فردا ۲۴ آبان به مدت سه روز عضویت در کتابخانه‌های عمومی رایگان خواهد بود، گفت: در روز سه شنبه در میدان ابوذر بیرجند پایگاهی برای اهدای کتاب و وقف کتاب توسط عزیزان علاقمندان خواهیم داشت.

 

 

 

کشت ۲۴ نوع محصول ارگانیک در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۴ نوع محصول ارگانیک در خراسان جنوبی کشت می‌شود.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما ،  زرشک، زعفران، گل محمدی، توت، گیاهان دارویی را از جمله محصولات ارگانیک کشت شده در استان عنوان کرد.

عبدالرضا رضایی با بیان اینکه محصولات ارگانیک استان در شهرستان‌های قاین، زیرکوه، سرایان، بیرجند، سربیشه کشت می‌شود، افزود: بیشترین سطح زیرکشت محصولات ارگانیک به شهرستان‌های زیرکوه و قاین اختصاص دارد.

وی گفت: سطح زیرکشت محصولات ارگانیک ۱۵۸.۶ هکتار است که حدود ۰.۲ درصد محصولات تولیدی باغبانی استان را شامل می‌شود.

رضایی با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد محصولاتی باغبانی استان در رده محصولات سالم قرر دارند، افزود: این محصولات دارای برچسب با کد شناسایی برای پیگیری و ردیابی از سازمان ملی اداره استاندارد هستند.

وی با بیان اینکه تولید کنندگان محصولات ارگانیک از دستوالعمل‌های سختگیرانه‌ای تبعیت می‌کنند که احتمال آلوده شدن محصولات به هرگونه مواد سمی و شیمیایی منتفی است، افزود: محصولات ارگانیک سالم بوده و فاقد هرگونه افزودنی‌های غذایی و اندازه ویتامین C، کلسیم، منیزیوم، آهن و فسفردر مواد غذایی ارگانیک بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوشش ۱۰۰ درصدی طرح مکمل یاری دانش آموزان متوسطه

۷۳ هزار و ۴۲۸ دانش آموزان متوسطه خراسان جنوبی در طرح مکمل یاری تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن نیزپوشش ۱۰۰ درصدی طرح مکمل یاری دانش آموزان متوسطه صد در صد دانش آموزان دختر دروه های متوسطه اول و دوم استان تحت پوشش قرار گرفته اند.
محمدعلی واقعی افزود: با توجه به اهمیت کم خونی های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به ویژه در دختران و کمبود شدید ویتامین D با همکاری واحدهای بهبود تغذیه جامعه و سلامت نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی طرح آهن یاری و مکمل یاری با ویتامین D در مدارس مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه اجرا می شود.

وی با بیان این که هر هفته یک قرص آهن ۶۰ میلی گرم در مدارس دخترانه و هر ماه یک پرل ویتامین D مگادوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می شود؛ گفت: طرح مکمل یاری هرساله با هدف پیشگیری از بروز کمبود اهن و ویتامین دی از مهرماه در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم آغاز می شود.

به گفته واقعی علاوه بر توزیع قرص بین دانش آموزان، برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان، معلمان و مربیان اجرا می‌شود تا همگان با اهداف طرح آشنا و مزیت‌های استفاده از آن را بشناسند.به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن نیز صد در صد دانش آموزان دختر دروه‌های متوسطه اول و دوم استان تحت پوشش قرار گرفته اند.
محمدعلی واقعی افزود: با توجه به اهمیت کم خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به ویژه در دختران و کمبود شدید ویتامین D با همکاری واحد‌های بهبود تغذیه جامعه و سلامت نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی طرح آهن یاری و مکمل یاری با ویتامین D در مدارس مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود.

وی با بیان این که هر هفته یک قرص آهن ۶۰ میلی گرم در مدارس دخترانه و هر ماه یک پرل ویتامین D مگادوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می‌شود؛ گفت: طرح مکمل یاری هرساله با هدف پیشگیری از بروز کمبود اهن و ویتامین دی از مهرماه در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم آغاز می‌شود.

به گفته واقعی علاوه بر توزیع قرص بین دانش آموزان، برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان، معلمان و مربیان اجرا می‌شود تا همگان با اهداف طرح آشنا و مزیت‌های استفاده از آن را بشناسند.

 

 

 

نمایش فرش‌های کهن در موزه فرش خراسان جنوبی

فرش‌هایی با قدمت دوران قاجار و پهلوی در نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی در معرض دید علاقه مندان است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: فرش خراساننمایش فرش‌هایی با قدمت ۷ قرن در موزه فرش خراسان جنوبی جنوبی قدمتی ۷۰۰ ساله دارد.

حسن رمضانی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تعداد ۵۱ تخته فرش دستباف را که اکثراً متعلق به دوران قاجار و پهلوی هستند و برخی اختصاصاً برای حسینیه امام رضا (ع) بافته شده اند را در تفاهم نامه‌ای مشترک برای حفظ و نگهداری در شرایط بهتر و برداشتن گامی مؤثر برای مرمت فرش‌های آسیب دیده و نیز نمایش و معرفی کردن آن‌ها در «موزه فرش خراسان جنوبی» به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهدا کرد.

وی شهر مود شهرستان سربیشه و درخش شهرستان درمیان را خواستگاه و مراکز مهم قالیبافی در خراسان جنوبی عنوان کرد.

رمضانی گفت: نمایشگاه فرش دستباف خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۴ با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف معرفی این هنر ارزشمند و بومی و معرفی طرح‌های اصیل خراسان جنوبی در عمارت پهلوی مجموعه فرهنگی- تاریخی اکبریه بیرجند گشایش یافت.

به گفته وی فرش‌های این نمایشگاه عمدتاً مربوط به دوره قاجار و پهلوی و متعلق به یکی از ابنیه تاریخی مذهبی بیرجند بوده، با هدف معرفی فرش دستباف خراسان جنوبی که ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در این نمایشگاه ۱۰ تخته فرش دستباف از مجموعه ۵۱ فرش دستباف اهدایی اداره کل اوقاف و امور خیریه که طرح‌های اصیل و بومی خراسان جنوبی از جمله ریزه ماهی، سعدی، گل فرنگ، بته، محرمات و لچک ترنج کف ساده را ارائه می‌دهند در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار گرفته است.

 

 

 

آموزش امداد و نجات جاده ای و پیش بیمارستانی در قاین/۲

دو دوره تخصصی امداد و نجات در حوادث جاده‌ای و پایه پیش بیمارستانی برای ۴۵ نفر از نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان قاینات برگزار شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان قاینات گفت: با هدف افزایش توان علمی وآموزش های امداد و نجات جاده ای و پیش بیمارستانی به ۴۵امدادگر عملیاتی امدادگران و نجاتگران برای مقابله با حوادث احتمالی ۴۵ نفر از امدادگران این شهرستان دوره تخصصی پایه امداد و نجات در حوادث جاده‌ای و پایه پیش بیمارستانی را فرا گرفتند.

جواد یوسفی افزود: از مجموع امدادگران ۱۶ نفر به مدت ۵۴ ساعت در دوره تخصصی امداد و نجات جاده‌ای و تعداد ۲۹ نفر به مدت ۴۵ ساعت در دوره پایه پیش بیمارستانی شرکت کرده اند.

وی به سرفصل‌های تدریس شده در این دوره اشاره کرد و افزود: شرکت کنندگان در این دوره‌ها با آموزش‌های رهاسازی مصدوم، کار با آمبولانس و ست نجات، تریاژ در حوادث، مدیریت صحنه حادثه، فوریت‌های طب داخلی و تثبیت مصدوم آشنا شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان قاین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۷۵ نفر در دوره‌های آموزشی تخصصی و بیش از ۲۵۰ نفر در دوره‌های آموزشی عمومی شرکت کرده اند.

وی افزود: در پایان دوره پس از برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی برای قبول شدگان ، گواهی دوره صادر می‌شود.

 

 

 

 

اعزام ورزشکار خراسان جنوبی به مسابقات پینگ پنگ قهرمانی کشور/۷

پینگ پنگ باز خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور عزیمت کرد.

حسین یعقوب نژاد پینگ پنگ باز استان، به مسابقات قهرمانی پینگ پنگ بزرگسالان اعزام ورزشکار خراسان جنوبی به مسابقات پینگ پنگ قهرمانی کشورکشور و منطقه ۱۰ کشور به استان قزوین اعزام شد.

در این دوره رقابت‌ها چهار بازیکن از منطقه ۱۰ کشور به مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور که از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه به میزبانی استان قزوین برگزار می‌شود اعزام شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با اعلام نتایج بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای جشنواره بین المللی قصه گویی کانون در مرحله‌ی نیمه نهایی؛

۷ قصه‌گوی کانون پرورش فکری استان خراسان جنوبی خوش/ درخشیدند

با اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بین۷۴ اثر راه یافته به این مرحله نام ۷ قصه‌گوی استان به چشم می خورد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با ابراز خرسندی از راهیابی ۷ قصه به بخش نیمه نهایی این جشنواره گفت: از استان خراسان جنوبی ۱۵۱ اثر در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع قصه‌ زندگی من، من و کرونا، شهدای هسته‌ای، مدافع حرم و رشادت و ایثارگری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آزاد به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال شده است.

وی افزود: با اعلام دبیرخانه این جشنواره، ۴۴۵۵ قصه ۹۰ ثانیه‌ای به این رویداد فرهنگی ارسال شده است که پس از پایش اولیه و داوری آثار ۷۴ قصه به مرحله نهایی راه پیدا کرده است که در این بین نام هفت قصه‌گو شامل «احسان بلوری»، «محمدرضا رهدار»، «حسین شهامی»، «رقیه مینا»، «محمود رزوینی»، «زینب نیک فر» و«حلما محمد زاده مقدم» از مربیان، اعضا و علاقه‌مندان به قصه‌گویی استان به چشم می خورد.

مدیر کل کانون استان در خصوص فعالیت قصه‌گویی در کانون استان اظهار داشت: با عنایت به این‌که قصه‌گویی به عنوان یکی از مهمترین واسطه‌های تربیتی در مراکز کانون مورد توجه ویژه قرار دارد، در سال‌های اخیر پس از نیازسنجی‌های انجام شده دوره‌های آموزشی مختلفی ویژه مربیان کانون و علاقه‌مندان به این هنر به مرحله‌ی اجرا درآمد که این موفقیت‌های حاصل خلاقیت مربیان و ارتقای دانش علمی آنان در بحث قصه‌گویی است.

بر اساس این گزارش، داوران مرحله نیمه‌نهایی متشکل از صادق کیانی‌مقدم مسوول کمیته قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، الهام دارابی مسوول دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی و قصه‌گوی بین‌المللی و مریم خاکسارتهرانی از قصه‌گویان و داوران باسابقه این حوزه، این آثار را انتخاب کرده‌اند.

یادآوری می‌شود هیأت داوران مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای بزودی این آثار را داوری و برگزیدگان آن همزمان با آیین پایانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شب یلدا معرفی خواهد شد

افزایش ۹۱ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی

صادرات امانات پستی در شرایط شیوع کرونا از خراسان جنوبی در هفت ماه گذشته ۹۱ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان گفت: در این مدت ۴ هزار و ۳۸۵ دلار مرسوله پستی ازافزایش ۹۱ درصدی ارزش صادرات امانات پستی از خراسان جنوبی خراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

رحیمی زاده افزود: در این مدت ۹۵ فقره اظهارنامه به وزن ۴۸۹ کیلوگرم شامل خشکبار ، زعفران ، البسه ، حوله و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

صادرات مرسولات پستی در این در مقایسه با مدت پارسال ۹۱ درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۲۱۵ درصد افزایش یافت.

مدیر کل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۲۱ فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

به گفته وی وزن امانات پستی واردات به وزن ۸۳ کیلوگرم و ۷ هزار و ۶۱۸ دلار صادر شد.

رحیمی زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان ، روسیه ، امریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

 

 

 

سه شنبه؛ استقبال از خانواده شهید حسین بابایی

مراسم استقبال از خانواده شهید حسین بابایی یکی از شهدای گمنام شناسایی شده خراسان جنوبی روز سه شنبه برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: مراسم استقبال و تکریم خانواده شهید حسین بابایی یکی از شهدای گمنام شناسایی شدهسه شنبه؛ استقبال از خانواده شهید حسین بابایی خراسان جنوبی برگزار می شود.

سرهنگ فلاحی افزود: این مراسم ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س) در محل دفن شهید واقع در حوزه علمیه رضویه بیرجند (خیابان شهید ماژانی، خیابان سنبل) برگزار خواهد شد.

 

شهید والامقام «حسین بابایی» در یکم خرداد ۱۳۴۳ در مشهد متولد شد و در سوم خرداد ۱۳۶۱در منطقه شلمچه به مقام رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در یکم اسفند ۱۳۹۶ همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)طی مراسمی در حوزه علمیه بیرجند به خاک سپرده شد.

گفتنی است خانواده شهید بابایی دو فرزند خود را به نام‌های «حسین و علیرضا بابایی» تقدیم اسلام کرده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اتمام مرمت خانه عباس رمضانی سه قلعه/۳

آخرین فصل مرمت خانه عباس رمضانی (حاج غلامعلی) سه قلعه شهرستان سرایان پایان یافت.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: بااتمام آخرین فصل مرمت خانه عباس رمضانی سه قلعه اختصاص اعتبار و با مشارکت مردم، بنا‌های تاریخی حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی و احیاء می‌شوند که در این راستا از محل منابع ملی ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی در سال  گذشته اختصاص یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت اصناف خراسان‌جنوبی مشروط به دریافت واکسن /۲-۳

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: همه مشاغل برای فعالیت مشروط به دریافت حداقل یک دُز واکسن در کسب و کار‌های صنفی هستند.

فعالیت اصناف خراسان‌جنوبی مشروط به دریافت واکسن شد

 الیاس جویبان اظهار داشت: پیرو مصوبات ستاد ملی وستاد استانی مدیریت کرونا، کلیه شاغلین در واحدهای صنفی استان ملزم به انجام واکسیناسیون کرونا و دریافت کارت واکسن هستند.

وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از انتقال بیماری کرونا، اعلام کرد: گشت‌های مشترک بازرسی از بنگاه‌های اقتصادی از سوی بازرسی اتاق اصناف با همکاری مرکز بهداشت و درمان، تعزیرات حکومتی در حال انجام و در صورت نداشتن کارت واکسن با متخلفان برخورد و از فعالیت این واحدها جلوگیری خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان‌جنوبی مطرح کرد: فعالیت همه مشاغل مشروط به دریافت حداقل یک دُز واکسن در کسب وکار‌های صنفی هستند.

جویبان همچنین افزود: از اول آبان نیز صدور و تمدید تمامی مجوز‌های مربوط به فعالیت کسب و کارهای صنفی اعم از کسب و کار‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی منوط به انجام واکسیناسیون حداقل دُز اول هستند.

 

 

 

 

خروج فرآورده ورشکستگی از کارخانه‌های شیر/ مشکلات واحدهای فرآوری کی تمام می‌شود؟

چندین واحد فرآوری شیر در خراسان جنوبی به دلایل مالی ورشکسته شده اند و برخی از آن ها نیز به مرز تعطیلی رسیده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، چندین مدت است که صدایی گوش خراش در صنعت فرآورده‌های لبنی خراسان جنوبی به گوش می‌رسد و آن هم صدای ورشکستگی و بی رونقی کارخانه‌های این صنعت است.

از ۱۱ کارخانه فرآوری شیر در خراسان جنوبی، قفل بی رونقی بر ۸ کارخانه زده شده و تنها ۳ کارخانه در حال فعالیت هستند و فرآورده‌های لبنی تولید می‌کنند.

حتی همان ۳ کارخانه نیز نیمه جان هستند و باید در حال حاضر برای رفع مشکلات کارخانه داران حوزه فرآورده‌های لبنی اقدامات متعددی صورت گیرد.

سرمایه در گردش کافی نداریم/ تسهیلات بانک ها مشکل ساز است

یکی از کارخانه داران حوزه فرآورده‌های لبنی در خراسان جنوبی می‌گوید: در حال حاضر سرمایه در گردش پایینی داریم که باعث سخت شدن کار ما شده است.

او ادامه می‌دهد: تاکنون پس از ۴ سال از زمان راه اندازی مجموعه، حتی نتوانسته ام یک ریال تسهیلات از بانک‌ها دریافت کنم و کارم را سر و سامان دهم.

این کارخانه دار عنوان می‌کند: بانک‌ها وثیقه‌های سنگینی می‌خواهند که خود آن می‌تواند دردسر بزرگتری برای کارخانه دار باشد و او را دلسرد کند.

 

یکی دیگر از کارخانه داران حوزه لبنیات خراسان جنوبی بیان می‌کند: تجهیزات کارخانه ام به دلیل تعطیلی واحد خاک می‌خورد و کارگران نیز بیکار شده اند.

او اظهار می‌کند: خراسان جنوبی همه چیز از مواد اولیه و دستگاه را برای فرآوری دارد و حتی بیش از نیمی از شیر تولیدی در استان به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

این کارخانه دار تصریح می‌کند: تنوع محصول در فرآورده‌ها داریم، اما به دلیل کمبود سرمایه در گردش مجبوریم فقط برای سفارش مشتری تولید محصول کنیم.

انتظار برای حل مشکل ۶ واحد تولیدی

ملانوری استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: پیگیری‌های لازم باید برای بازگرداندن واحد‌های تولیدی به چرخه تولید صورت گیرد.

او افزود: هیچ مشکلی برای پرداخت تسهیلات از سوی دولت وجود ندارد و باید فقط پیگیری‌های لازم انجام شود.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: اعتباری بالغ بر ۱۶۲ میلیارد تومان برای اعطاء به واحد‌های فرآوری شیر اختصاص یافته است.

او افزود: ۶ واحد تولیدی درخواست تسهیلات کرده اند که ۳ تا از آن‌ها بدهی معوقه نداشتند و مشکلشان حل شده است، اما برای ۳ تای دیگر باید ابتدا تکلیف بدهی‌های معوقه روشن شود.

با بازگرداندن واحد‌های تولید فرآورده‌های لبنی خراسان جنوبی به چرخه تولید می‌توان اشتغال و درآمد سرشاری را در استان شاهد بود.

 

 

 

 

خاک، خوراک دام های خوسف/ دامداران از وضع موجود ناراضی اند

مرغوب نبودن نهاده های دامی اختصاص یافته به شهرستان خوسف و کم بودن مقدار سهمیه اختصاص یافته، معضلاتی هستند که سبب نارضایتی دامداران شده اند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، خشکسالی همچنان در خراسان جنوبی حاکم است و نبود نهاده‌های دامی نیز ارمغان این معضل چندین ساله در استان است.

دامداران تا چندی پیش از نبود نهاده دامی برای خوراک دام هایشان گلایه داشتند و حالا یک تیر دیگر هم به سمت صنعت دامداری پرتاب شده است.

مشکل جدید، کیفیت نداشتن نهاده دامی و کنسانتره موجود است و دامداران شهرستان خوسف از این مسئله ناراضی هستند؛ به گفته دامداران، سهمیه حال حاضر نمی‌تواند خوراک مناسبی برای دام‌ها باشد و حتی کفاف این را نمی‌کند که دام ۱۵ روز بتواند از آن استفاده کند.

خاک و سنگ در نهاده های دامی

یکی از دامداران خوسفی می‌گوید: در حال حاضر کمبود نهاده‌های دامی مشکل اساسی حوزه دامپروری در این شهرستان است و دام‌ها و دامداران از این موضوع ناراضی اند.

او ادامه می‌دهد: توزیع قطره چکانی نهاده‌های دامی از یک طرف و قیمت بالای خوراک دام در بازار آزاد از طرف دیگر سبب مشکلات زیادی شده است.

این دامدار خوسفی بیان می‌کند: نهاده‌های اختصاص یافته از کیفیت پایینی برخوردار هستند و خاک و سنگ در آن‌ها موجود است که به درد دام نمی‌خورد.

او عنوان می‌کند: بیش از ۲ تُن نهاده دامی به خوسف آمده است، اما از آنجایی که مقدار آن کم است، هر دامدار فقط ۲ کیسه می‌تواند برای دام هایش بردارد.

وقتی خوراک اختصاص یافته، نیمی از نیاز دام را برطرف می کند

رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف گفت: هر ماه حدود هزار تُن کنسانتره دامی به این شهرستان اختصاص پیدا می‌کند و دام‌ها از آن بهره مند می‌شوند.

او افزود: این میزان پاسخگوی کمتر از ۵۰ درصد نیاز دام‌های شهرستان است و پس از آن دامدار باید از بازار آزاد خرید خود را انجام دهد تا دام هایش گرسنه نمانند.

رضوی اظهار کرد: با توجه به خشکسالی شدید حاکم بر منطقه و فقر مراتع، نیاز است تا مسئولین کشوری چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشند و برای نجات صنعت دامپروری اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف تصریح کرد: ۱۲۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در این شهرستان وجود دارد که هزار و ۳۴ تُن نهاده دامی را در یک ماه مصرف می‌کنند.

 

 

 

 

 

بارش باران در خراسان جنوبی از سه‌شنبه/۲

بارش باران در خراسان جنوبی از روز سه‌شنبه

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش باران و برف از روز سه‌شنبه هفته جاری به‌ویژه در نیمه شمالی استان قابل پیش‌بینی است.

فاطمه زارعی  افزود: مطابق با داده‌ها، تصاویر ماهواره‌ای و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی پدیده غالب در استان تا چهارشنبه افزایش متناوب ابر خواهد بود.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت آینده تغییرات دما کاهشی است و احتمال وقوع یخبندان شبانه در مناطق مستعد وجود دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سه‌شنبه شب تا چهارشنبه هفته جاری بارش برف و باران به‌بویژه در نیمه شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: همچنین از چهارشنبه تا پایان هفته جاری کاهش دما در منطقه محسوس و قابل ملاحظه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا میوه در بیرجند گران‌تر است؟

چرا میوه در بیرجند گران‌تر است؟

خراسان جنوبی تولیدکننده بسیاری از محصولات کشاورزی است و قیمت‌های متفاوت و بالاتر میوه و تره‌بار نسبت به سایر مناطق از جمله استان‌های همجوار برای مردم این استان همواره جای سوال بوده است.

خبرنگار ایرنا برای بررسی این موضوع عصر یک روز سرد پاییزی به بازار روز میوه و تره‌بار واقع در خیابان غفاری بیرجند رفت که در ساعات مختلف روز محل مراجعه قشرهای مختلف مردم است.

بارش‌های خفیف پاییزی حال و هوای تازه‌ ایجاد کرده است و به دلیل وزش باد سرد پاییزی اکثر افرادی که وارد این مکان می‌شوند، لباس گرم پاییزی یا زمستانی به تن دارند.

ورودی این روز بازار روی تابلوی زرد رنگی فعالیت آن ساعت ۶ صبح تا ۲۲:۳۰ حک شده و عصر تا غروب زمان اوج حضور و خرید شهروندان است.

هنگام ورود به این روز بازار وضعیت ظاهری غرفه‌های داخل آن نسبت به ۲۰ روز گذشته تغییر کرده و در نگاه نخست مقداری مرتب‌تر به نظر می‌رسد به گونه‌ای که سر در ورودی هر غرفه شماره جایگاه و متصدی آن حک شده و به عبارتی دیگر غرفه‌ها شناسنامه‌دار شده‌اند، سقف‌های پارچه‌ای و فلزی بدنمای گذشته هم عوض شده است.

همچنین محل تردد خودروها از طرف خیابان غفاری و ظفر برای ورود به این روز بازار بسته شده و تردد خودروها فقط از ورودی پارکینگ میسر است که این موضوع نسبت به گذشته، محوطه بازارچه را خلوت‌تر کرده است.

موضوع را از برخی غرفه‌داران آگاه در بازار غفاری پرس و جو کردم که گفتند: معاونت بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برای نظارت راحت‌تر و بیشتر بر فعالیت غرفه‌داران و اینکه مردم هم راحت‌تر تخلفات احتمالی را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند، در ماه جاری سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری بیرجند را مکلف کرده طی مدت ۱۰ روز نسبت به ساماندهی غرفه‌داران، شماره‌گذاری غرفه‌ها و مشخص کردن متصدی آنها اقدام کند که این کار در مدت تعیین شده از سوی این سازمان انجام شده است.

تنوع قیمت‌ها

سپس با حضور در غرفه‌ها البته به عنوان خریدار، قیمت برخی میوه‌های پرمصرف مثل سیب، نارنگی، موز، انار، سیب زمینی و پیاز را جویا می‌شوم که در برخی غرفه‌ها نرخ میوه مشابه با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال انار درجه یک ساوه بین ۱۸ تا ۲۳ هزار تومان به فروش می‌‎رسد.

همچنین قیمت هویج از ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان، سیب از ۱۵ تا ۲۱ هزار تومان، قیمت موز ایرانی از ۲۲ تا ۲۷ هزار تومان، قیمت نارنگی از ۱۴ تا ۱۷ هزار تومان و قیمت سیب زمینی و پیاز از هفت تا ۱۰ هزار تومان در نوسان است.

قمیت میوه سبدی با کیلویی یا میوه ریز و درشت از یک نمونه هم با ۲ تا چهار هزار تومان اختلاف عرضه می‌شود.

به گفته خریداران افزایش قیمت گوجه فرنگی نسبت به چند هفته قبل بیشتر از سایر میوه‌ها به چشم می‌خورد به گونه‌ای که گوجه فرنگی بی‌کیفیت ۱۳ هزار تومان و نوع با کیفیت آن در برخی غرفه‌ها تا ۱۸ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

قیمت میوه‌ها در تعداد محدودی از غرفه‌ها با نصب کاغذ دست‌نویس یا روی تخته وایت برد مشخص شده که البته در برخی غرفه‌ها خط خوردگی برچسب‌ها و تغییر قیمت‌های روی آن دیده می‌شود.

در این خط خوردگی‌ها تغییر قیمت‌ها بیشتر کاهشی است و یکی از غرفه‌داران که این کار را انجام داده است، علت را این گونه توضیح داد: برخی افراد در ساعت پایانی روز میوه را با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند و ما هم برای فروش بیشتر محصول مجبوریم که قیمت روی تابلو و در ورودی غرفه را تغییر دهیم.

ذهنم مشغول قیمت‌ها بود که با بانوی خانه‌داری هم‌صحبت شدم و او گفت: قیمت سیب زمینی، پیاز، انار، موز، گوجه و خیار متفاوت است برای مثال قیمت درجه یک محصولات این غرفه با غرفه دیگر فرق دارد اما قیمت محصولاتی که در این روز بازار توسط دستفروشان و وانت‌داران عرضه می‌شود نسبت به قیمت غرفه‌ها ارزان‌تر است.

وی افزود: این تفاوت قیمت‌ یک میوه به نوعی مردم را سردرگم می‌کند که باید دستگاه‌های متولی، نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا مردم با اطمینان خاطر بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این شهروند گفت: علاوه بر قیمت‌های متفاوت که این روزها مشاهده می‌شود افزایش قیمت‌ها نیز برخی افراد جامعه را مجبور به حذف میوه از سبد مصرفی خانوار کرده است.

وی افزود: نمی‌دانم علت افزایش قیمت میوه در بیرجند نسبت به مشهد چیست؟ به دلیل ساکن بودن دخترم در این شهر، رفت و آمد دارم و چرا باید از مشهد تا بیرجند قیمت هر کیلوگرم سیب پنج هزار تومان اختلاف داشته باشد؟

میوه در بیرجند گران‌تر از بقیه جاها

یکی از غرفه‌داران بازار روز غفاری بیرجند که سابقه فعالیت ۱۸ سال در این صنف را دارد، پس از صحبت‌های این خریدار به خبرنگار ایرنا گفت: مردم بیرجند و خراسان جنوبی میوه را گران‌تر از سایر استان‌ها خریداری می‌کنند و علت اصلی هم این است که عرضه میدان میوه و تره‌بار بیرجند و استان رقابتی نیست بلکه در راستای رسیدن به سود بیشتر، رفاقتی است.

مرتضی مودی افزود: در میدان میوه و تره‌بار بیرجند ۱۵ تا ۲۰ غرفه‌دار اصلی وجود دارد که کل میوه استان را تامین می‌کنند و در عرضه میوه با قیمت دلخواه و سود بالاتر هماهنگ هستند در حالی که در بیشتر استان‌ها فعالیت در میادین میوه و تره‌بار، رقابتی است.

یکی از شهروندان بیرجندی که در حال خرید میوه از این غرفه‌دار بود با گلایه از گرانی میوه و سبزیجات در بیرجند عقیده داشت که علت اصلی گرانی میوه در بیرجند و خراسان جنوبی دوری آن از مراکز تامین میوه و افزایش هزینه‌های حمل و نقل است و این غرفه‌دار با سابقه، صحبت‌های مشتری را با ارائه دلیل و حساب سرانگشتی هزینه حمل و نقل تایید نکرد.

مودی در پاسخ به اظهارات این شهروند گفت: همین الان گوجه فرنگی درجه یک به‌صورت کلی کیلویی هشت هزار تومان از شیراز خریداری می‌شود، هزینه حمل کامیون ۱۰ تن میوه از شیراز تا بیرجند هفت میلیون تومان است و قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوجه فرنگی با هزینه احتساب هزینه حمل و نقل تنها ۷۰۰ تومان گران‌تر از شیراز به میدان میوه و تره‌بار بیرجند می‌رسد؛ چرا با اختلاف ۲ برابر در این روز بازار به مردم عرضه می‌شود؟ مشخص می‌شود جای نظارت جدی بر فعالیت غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار خالی است.

وی با تاکید بر اینکه باید میدان میوه و تره‌بار از حالت رفاقتی خارج شود تا میوه ارزان‌تر به دست مردم برسد ادامه داد: غرفه‌داران این مجموعه با هم متحد هستند و گاهی به‌صورت هماهنگ نسبت به نگهداشت محصولی در راستای سود بیشتر اقدام می‌کنند؛ اگر بازار میدان میوه و تره‌بار بیرجند رقابتی است پس باید قیمت‌ها با هم اختلاف داشته باشد و چرا در این میدان قیمت‌ها هماهنگ است؟

این فروشنده گفت: برای مثال روز گذشته هر کیلوگرم سیب زمینی را از میدان میوه بیرجند پنج هزار تومان و امروز همان محصول را هفت هزار تومان خریدم.

وی افزود: غرفه‌داران بازار غفاری براساس فاکتور میوه را عرضه می‌کنند و قیمت فاکتور هم مشخص است پس باید علت گرانی قیمت میوه با نظارت بیشتر مسوولان ریشه‌یابی شود.

مودی درباره اختلاف قیمت میوه در این روز بازار گفت: عرضه میوه و تره‌بار اینجا رقابتی است و برخی غرفه‌داران با سود کم قانع هستند اما برخی دیگر قانع نیستند.

میوه را از استان‌های دیگر ارزان‌تر می‌آوریم

وی گفت: ما میوه خود را مستقیم از بازار میوه و تره‌بار مشهد، شیراز و اصفهان تامین می‌کنیم که قیمت کلی میوه‌های آن با میدان میوه و تره‌بار بیرجند بیش از ۳۰ درصد برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود به همین دلیل هم ارزان‌تر به مردم می‌فروشیم اما غرفه مجاور ما میوه‌ را از بیرجند تامین می‌کند و مجبور است گران‌تر هم عرضه کند.

غرفه‌دار بازار غفاری افزود: برای مثال هر کیلوگرم سیب را از میدان میوه و تره‌بار مشهد به‌صورت مستقیم ۱۲ هزار تومان خریداری و ۱۶ هزار تومان عرضه می‌کنیم ولی بعضی غرفه‌داران همین میوه را از میدان میوه و تره‌بار بیرجند به‌صورت کلی کیلویی ۱۶ هزار تومان خریداری می‌کنند و با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

با یکی دیگر از غرفه‌داران که در فاصله چند متری غرفه‌اش به دلیل سرما در حلب روغن با استفاده از چوب و کارتن آتشی را روشن کرده و با ۲ نفر از کارگرانش مشغول صحبت است، هم‌کلام می‌شوم.

فیروز شاهی که متوجه می‌شود خبرنگارم از ارائه خدمات ضعیف در این روز بازار و افزایش چند برابری اجاره‌بها غرفه‌ها در سال جاری گلایه کرد و گفت: سال گذشته شهرداری از هر کدام غرفه‌داران ۴۰۰ هزار تومان اجاره‌بها دریافت می‌کرد که در سال جاری به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: هنوز در این روز بازار یک دوربین مدار بسته نصب نشده و شب‌ها هم نگهبان حضور ندارد؛ بارها میوه ما غرفه‌داران به سرقت رفته است.

این فروشنده به فاصله چند متر آن طرف‌تر که آسفالت زمین شکافته شده بود را نشان داد و گفت: یک سال و نیم لوله آب نشت داشت و بارها گزارش دادیم اما شهرداری هیچ اقدامی انجام نداد و در نهایت غرفه‌دار مجبور به ترمیم لوله شد.

وی ادامه داد: در هیچ یک از غرفه‌ها لوله آبی وجود ندارد و برای چه ماهانه از ما ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه آب دریافت می‌شود و اگر اعتراض کنیم پاسخ‌شان این است که غرفه را خالی کنید.

واسطه‌ها حذف شوند

پس از شنیدن این گلایه‌ها درباره نحوه عرضه و قیمت میوه سوال کردم که شاهی گفت: توزیع‌کنندگان اصلی میوه در خراسان جنوبی محدود هستند و با هماهنگی با هم میوه را توزیع می‌کنند یا برای سود بیشتر قیمت‌ها را با هم هماهنگ می‌کنند.

وی افزود: باید دست دلالان و واسطه‌ها از بازار میوه و تره‌بار بیرجند کوتاه شود تا مردم میوه را ارزانتر بخرند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد که قیمت میوه در برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی از مرکز استان هم گران‌تر به دست مردم می‎‌رسد به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم میوه با بیرجند بین ۲ تا پنج هزار تومان اختلاف دارد.

یکی از اهالی شهرستان زیرکوه که در فاصله ۱۷۰ کیلومتری بیرجند قرار دارد گفت: قیمت میوه در بیرجند ارزان‌تر از شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زیرکوه است.

ابراهیم بهروزی افزود: به همین دلیل وقتی برای کارهای درمانی‌ به بیرجند می‌آیم، میوه مورد نیاز را هم خریداری می‌کنم.

اما به گفته رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند چنانچه علاوه بر میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند، مجوز راه‌اندازی میدان مرکزی میوه و تره‌بار برای شهرداری بیرجند از سوی دستگاه‌های متولی صادر شود، تحول بزرگی در این حوزه رقم خواهد خورد.

حسن دلپسند به خبرنگار ایرنا گفت: گران‌ترین و بالاترین قیمت میوه را بین استان‌های کشور و همجوار خودمان در بیرجند داریم و علت این است که انحصار تهیه و تامین میوه دست عده خاصی است.

وی درباره این عده خاص توضیح بیشتری نداد و افزود: شهرداری تا سال ۱۳۹۶ میدان میوه و تره‌بار را با همکاری بخش خصوصی داشت که از سوی دستگاه‌های دولتی تعطیل شد و در حال حاضر بخش خصوصی بدون هماهنگی با شهرداری بیرجند میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند را راه‌اندازی کرده و هیچ گونه نظارتی بر عملکرد آنان نیست و این میدان تحت نظارت شهرداری هم نیست.

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: براساس ماده ۲ اساسنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار، مدیریت، ایجاد، توسعه و بهره‌برداری میدان میوه و تره‌بار در شهرها برعهده شهرداری با همکاری دستگاه متولی است و در تمامی شهرهای کشور میادین میوه و تره‌بار زیر نظر شهرداری‌ها فعالیت دارند که تاکنون به دلیل همکاری نکردن مسوولان در بیرجند محقق نشده است.

راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار با هدف ایجاد رقابت 

وی عنوان کرد: درخواست ما این است که نه در جهت مقابله با غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند بلکه در جهت رقابتی شدن بازار میوه، حمایت از حقوق مصرف‌کننده، کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت میوه عرضه شده مجوز راه‌اندازی میدان میوه و تره‌بار جدید برای شهرداری بیرجند صادر شود.

دلپسند گفت: شهرداری زیرساخت و امکانات لازم را برای راه‌اندازی میدان مرکزی میوه و تره‌بار دارد و سال ۹۹ هم اقدامات اولیه برای راه‌اندازی این میدان انجام شد که نامه‌ای از فرمانداری بیرجند به دستمان رسید و غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند اعتراض کردند که اگر شهرداری نسبت به احداث میدان جدید اقدام کند ما متضرر می‌شویم.

وی افزود: فرمانداری بیرجند هم با استناد به مصوبه کمسیون تنظیم بازار با احداث میدان میوه و تره‌بار توسط شهرداری مخالفت کرد.

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری بیرجند گفت: نظارت لازم بر عملکرد غرفه‌داران میدان میوه و تره‌بار وحدت بیرجند انجام نمی‌شود و فاکتور ارائه شده از سوی برخی غرفه‌داران شفاف نیست لذا میوه و سبزیجات در استان‌های مجاور خراسان جنوبی با همین بعد مسافت از مراکز تامین میوه، خیلی ارزانتر به دست مردم می‌رسد.

وی درباره وضعیت بازار روز غفاری گفت: در ماه جاری نسبت به ساماندهی بازار روز غفاری اقدام کردیم و به منظور ورود نکردن غرفه‌داران به محوطه بازارچه، خط کشی جلوی غرفه‌ها انجام و سازه‌های پارچه‌ای و فلزی غیراستاندارد جمع‌آوری شد همچنین ورود و خروج وسایل نقلیه به داخل پارکینگ و ممنوعیت ورود به محوطه بازارچه مدیریت شد و نسبت به شناسنامه‌دار کردن غرفه‌ها هم اقدام کردیم.

دلپسند اظهار داشت: در بازار غفاری درج قیمت‌ها انجام شده و به غرفه‌داران اخطار داده‌ایم که با توجه به شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و فاکتور را به مشتریان ارائه دهند.

وی افزود: در حال حاضر نگهبان در روز بازار غفاری نداریم که به دلیل کمبود نیرو این اقدام انجام نشده و درخواست نیرو داده‌ایم همچنین در حال نصب دوربین مداربسته در این مجموعه هستیم.

گرانی و تفاوت قیمت میوه مساله‌ای است که در میوه‌فروشی‌های داخل شهر هم وجود دارد اما چون اغلب مردم بیرجند در روز بازارها مایحتاج عمومی خود را تهیه می‌کنند در این مکان‌ها سهولت بیشتر در خرید را انتظار دارند.

دوسوم غرفه‌های میوه و تره‌بار شهر بیرجند متعلق به شهرداری است که حدود ۱۵۰ غرفه و جایگاه عرضه میوه و تره‌بار را شامل می‌شود و به گفته مسوولان اگر میدان مرکزی میوه و تره‌بار راه‌اندازی شود نقش بسزایی در ایجاد تعادل در بازار میوه مرکز استان خواهد داشت.

علاوه بر این نظارت مستمر بر نحوه توزیع و قیمت میوه و ایجاد انضباط در میادین میوه و روز بازارها از الزامات این حوزه به شمار می‌رود تا مردم با قیمت مناسب‌تر میوه مورد نیاز خود را تامین کنند.

 

 

 

۹۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه خراسان جنوبی واکسن کرونا زدند

۹۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه خراسان جنوبی واکسن کرونا زدند

 مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با تزریق ۶۲ هزار و ۷۷۹ دُز واکسن کرونا به دانش‌آموزان دوره متوسطه این استان آمار دانش‌آموزان واکسینه شده که حداقل یک دُز دریافت کرده‌اند به ۹۰ درصد رسید.

محمدعلی واقعی روز یکشنبه در نشست شورای معاونین این اداره کل افزود: از این تعداد ۳۹ هزار و ۲۸۷ دانش‌آموز هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده و مابقی یک دُز را تزریق کرده‌اند.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان آبان ماه بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان استان خراسان جنوبی واکسینه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از رشد ۱۰ درصدی دانش‌آموزان واکسینه شده استان در ۱۲ روز اخیر خبر داد و گفت: تمامی فرهنگیان استان نیز در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

وی همچنین به پوشش صد درصدی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره متوسطه به تعداد ۷۳ هزار و ۴۲۸ نفر در طرح مکمل‌یاری اشاره کرد و افزود: در پیشگیری و کنترل کم‌خونی فقر آهن نیز صد درصد دانش‌آموزان دختر دوره‌های متوسطه اول و دوم استان به تعداد بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر زیر پوشش قرار گرفته‌اند.

واقعی گفت: با توجه به اهمیت کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به‌ویژه در دختران و کمبود شدید ویتامین D، با همکاری واحدهای بهبود تغذیه جامعه و سلامت نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی و اداره آموزش و پرورش خراسان جنوبی؛ طرح آهن‌یاری و مکمل‌یاری با ویتامین D در مدارس مقاطع تحصیلی اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود.

وی با اشاره به توزیع یک هزار و ۳۰۰ قرص آهن و ویتامین D بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌­های اول و دوم متوسطه استان در سال تحصیلی اظهار داشت: کاهش قدرت و ظرفیت یادگیری، کاهش تمرکز حواس، اُفت تحصیلی، خستگی زودرس و ضعف و سرگیجه، کاهش توان کاری و مقاومت بدن در برابر بیماری‌­ها از جمله مهمترین عوارض کم‌خونی و فقر آهن در دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: هر هفته یک قرص آهن ۶۰ میلی‌گرم در مدارس دخترانه و هر ماه یک پرل ویتامین D مگادوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می‌شود.

وی عنوان کرد: جهش رشد، از دست دادن خون، مصرف کم انواع گوشت به‌ویژه گوشت قرمز، مصرف چای قبل از غذا یا بلافاصله بعد از غذا و مصرف ناکافی افزایش‌دهنده‌های جذب آهن از دیگر عوامل ایجاد کم‌خونی فقر آهن در دوران بلوغ است.

واقعی راشیتیسم، نرمی و پوکی استخوان را از عوارض کمبود ویتامین D ذکر کرد و گفت: طرح مکمل‌یاری هر سال با هدف پیشگیری از بروز کمبود آهن و ویتامین دی از مهر ماه در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان می‌توانند فرهنگ سالم زیستن را در جامعه نهادینه کنند و اگر دانش‌آموزان به‌طور صحیح آموزش سلامت و رفتارهای تغذیه‌ای مناسب را فرا بگیرند، می‌توانند سایر اعضای خانواده را آموزش داده و باعث ارتقای سواد سلامت جامعه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: علاوه بر توزیع قرص بین دانش‌آموزان، برنامه آموزشی ویژه دانش‌آموزان، معلمان و مربیان اجرا می‌شود تا همگان با اهداف طرح آشنا و مزیت‌های استفاده از آن را بشناسند.

به گزارش ایرنا از سوم مهر امسال زنگ آغاز سال تحصیلی در مدارس استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور نواخته شد و براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی انجام شده، آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و عشایری، مدارس با ۱۵ دانش‌آموز و کمتر، هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش برای دروس عملی و مهارتی آغاز شد.

مدارس روستایی با جمعیت ۳۰ نفر نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از نیمه دوم مهر آموزش‌های حضوری را آغاز کردند و ۱۵ آبان نوبت به دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم رسید که بعد از ۲۰ ماه با گروه‌بندی سر کلاس درس حاضر شوند.

براساس آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس متوسطه دوره اول و ابتدایی هم از اول آذر ماه فعالیت حضوری خود را آغاز می‌کنند.

 

 

افزایش ۲۴ درصدی کسری مخزن آبخوان‌های خراسان جنوبی/۲-۳

افزایش ۲۴ درصدی کسری مخزن آبخوان‌های خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: کسری مخزن آبخوان‌های استان از مهر ۱۳۹۹ تا مهر امسال با افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال آبی ماقبل به ۱۲۵.۲۵ میلیون متر مکعب رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “سعید سروری” کاهش ۴۸ درصدی بارش در سال آبی گذشته را یکی از عوامل اصلی افزایش ۲۴ درصدی کسری مخزن آبخوان‌های این استان عنوان کرد و گفت: دشت سرایان و بشرویه به ترتیب با کسری مخزن ۱۶ و ۱۴ میلیون متر مکعب بیشترین کسری مخزن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی متوسط افت سطح آب زیرزمینی آبخوان‌های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را ۲۵ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: بیشترین افت مربوط به دشت خضری جنوبی با ۹۹ سانتیمتر است و دشت‌های سده و چاهک موسویه شمالی با افت‌های ۹۶ و ۵۸ سانتیمتر در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: حل بحران آب به سادگی ممکن نیست و باید یک دوره گذار را طی کنیم؛ دوره‌ای که به دوره ریاضت آبی هم از آن یاد می‌شود.

وی اجرای سند سازگاری با کم‌آبی استان را موثرترین راه برای مقابله با وضعیت موجود دانست و گفت: برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوبه ملی است و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی آن را عملیاتی کنند.

 

 

 

 

 

 

 

شناسایی ۲۹۲ زباله گرد در بیرجند/۲-۲

زباله گردی ۲۹۲ نفر با روش‌های مختلف در بیرجند

بیرجند-معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت:۲۹۲ زباله گرد در بیرجند شناسایی شده‌اند که با روش های مختلف این کار را انجام می‌دهند.

محمد محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه زباله گردی پدیده‌ای است که اختصاص به بیرجند و استان ندارد بلکه در جهان هم وجود دارد اما نوع نگاه به آن و مدیریت آن متفاوت است، اضافه کرد: ۲۶۳ زباله گرد در گذشته و ۱۹ زباله گرد به تازگی در بیرجند شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۷ مورد با گاری دستی و ۸۸ مورد هم زباله گردی با وانت بار انجام می‌شود که برای همه آنها پرونده تشکیل شده است.

وی بیان داشت: ۳ مجوز به اشخاص با ۹ دستگاه برای تفکیک زباله از مبدا داده شده که یکی از آنها شرکت دانش بنیانی است که با دانشگاه بیرجند کار می‌کند که بعد از مرحله آزمایشی اطلاع رسانی عمومی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی از ساخت سطل‌های زباله مکانیزه در شهرداری خبر داد و عنوان کرد: فاز اول با استفاده از ۳۰ تا ۳۵ سطل زباله جدید در یکی از خیابان‌ها بیرجند آغاز خواهد شد تا اگر بازخورد خوبی داشت از آنها در دیگر خیابان‌های شهر هم استفاده شود.

صدور مجوز برای ۳۸ مرکز خرید و فروش زباله

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی شبکه بهداشت و محیط زیست به مراکز خرید و فروش زباله‌ها ورود کردیم و برای ۳۸ مورد مجوز صادر شد.

به گفته وی در مرحله اول ۱۰۸ واحد پلمپ شد که ۲۸ مورد آن در دست بررسی است و ۴۴ مرکز هم که مشکل بهداشتی یا زیست محیطی داشتند به خارج از محدوده خدماتی شهر هدایت شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه با همکاری محیط زیست مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است، اضافه کرد: ساخت سایت پسماند در دوره قبل شهرداری با حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه انجام شد و برای خط پردازش آن هم حدود ۸.۵ میلیارد تومان هزینه شد.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده خط گرم نیز به بهره برداری می‌رسد تا با انجام آن مشکلات زیست محیطی ناشی از زباله به حداقل برسد.

محمدزاده از تخریب اماکن مخروبه به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری یاد کرد و افزود: ایجاد مشاغل خانگی برای زباله گردها، باز گرداندن زباله گردهای غیر بومی به مبدا، هماهنگی با سازمان مشاغل شهرداری برای اینکه در روز بازار بلوار مسافر مکان‌های به مدت ۳ تا ۶ ماه رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی نمی‌توانیم زباله گردی را حذف کنیم، گفت: با همکاری دستگاه‌های دیگر تلاش ما بر این است که نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنیم تا با مصوبه شورا در دو منطقه شهر کار تفکیک زباله از مبدا توسط ۲ شرکت بر اساس آیتم‌های مدنظر انجام شود.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست

امسال مجوزی برای مالچ پاشی صادر نشده است/۳-۲

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: امسال مجوزی برای مالچ پاشی به سازمان جنگل‌ها داده نشده است.

 حسن اکبری افزود: در سال ۱۳۹۹ اعتباری برای مالچ پاشی در اختیار سازمان امسال مجوزی برای مالچ پاشی به سازمان جنگل‌ها داده نشده استجنگل‌ها مراتع و آبخیزداری قرار گرفت و قرار شد از سازمان محیط‌زیست نیز مجوز گرفته شود، اما مالچ پاشی انجام نشد و این اعتبار ماند و هزینه نشد درنهایت ستاد ملی مقابله با گردوغبار در سازمان حفاظت محیط‌زیست توافق کرد در سطح بسیار محدود بین یزد و طبس که امکان کار بیولوژیک وجود ندارد و حرکت ماسه‌های روان زیاد است انجام شود.

 

وی افزود: بعدازآن هیچ مجوزی امسال به سازمان جنگل‌ها داده نشده و فعلاً هم برنامه‌ای برای این کار نداریم، تصمیم‌گیری نهایی که اتفاق خواهد افتاد در ستاد مقابله با گردوغبار خواهد بود.

 

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: تاکنون سازمان محیط‌زیست مجوزی نداده و فکر نمی‌کنم برای مالچ‌های نفتی هم مجوزی بدهد.

 

 

 

 

 

دانشجویان می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند

تأمین اجتماعی شرایط بیمه شدن برای تمام افراد را مهیا کرده است و دانشجویان نیز می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: دانشجویان می‌توانند با دارا بودن شرط سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال، خود را همانند دیگر افراد بیمه تأمین اجتماعی کنند.

او افزود: دانشجویان درصورتی که بالاتر از ۵۰ سال سن داشته باشند، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه پردازی قبلی داشته باشند و حتی اگر شخصی دارای ۱۰ سال سابقه بیمه قبلی باشد از شرایط سنی معاف است.

محمدی ادامه داد: سه نوع بیمه وجود دارد و نوع بیمه دانشجویی متفاوت است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: نرخ ۱۲ درصدی دریافت حق بیمه برای بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی و مبلغ ماهیانه آن با توجه به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۰، ۳۱۸ هزار تومان است.

او بیان کرد: نرخ ۱۴ درصد برای بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی است و باید ماهیانه مبلغ ۳۷۱ هزار تومان برای حق بیمه خود پرداخت کنند.

محمدی در ادامه عنوان کرد: نرخ ۱۸ درصد نیز جهت بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و از کار افتادگی با پرداخت ماهیانه ۴۷۷ هزار تومان حق بیمه است و برای استفاده از خدمات درمانی ماهیانه باید مبلغی اضافه بر این مبالغ پرداخت شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی اظهار کرد: تمام افراد در هر نوع شغل یا رده تحصیلی‌ می‌توانند خود را بیمه تأمین اجتماعی کنند و نیاز نیست حتما از طریق بیمه فرد دیگری تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

 

 

 

رکود در بازار خودروی ‌خراسان‌جنوبی/ مردم با این قیمت‌ها توانی برای خرید ‌ندارند

گروه استان‌ها- در حال حاضر بازار خودرو در بیرجند با رکود مواجه است و افزایش قیمت‌ها نیز سبب شده تا خریداران از خرید خودرو منصرف شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند، یکی از بازارهایی که چند سالیست در تلاطم است بازار خودرو است در حال حاضر بازار خودرو در خراسان جنوبی در رکودی بی سابقه به سر می‌برد و این در شرایطی است که در فقدان خریدار و رکود قیمت‌ها لحظه ای رشد می‌کند.

به گفته کارشناسان این افزایش قیمت‌ها نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار بلکه ناشی از محدودیت‌های عرضه از سوی خودرو سازان است.

دو شرکت خودرو ساز بزرگ کشور در دو ماه گذشته تولید و عرضه خودرو را با توجه به بلاتکلیفی قیمت خودرو و همچنین رشد زیان در این شرکت‌ها محدود کردند به همین دلیل بازار با کمبود شدید خودرو مواجه بود که رشد قیمت‌ها کلید خورد.

عرضه قطره چکانی خودرو 

از سویی دیگر عرضه قطره چکانی خودرو و کاهش خودروی صفر در بازار از عواملی است که فعالان بازار رشد قیمت خودرو را به آن نسبت می‌دهند چرا که معتقدند خودروی صفر در حال حاضر به صورت محدود وارد بازار نمی‌شود و بیشتر خودروهای تحویلی در غالب خودروهایی که پیش فروش شده اند به خریداران تحویل می‌شوند که این خودروها تا یکسال امکان عرضه در بازار را ندارند.

بازار خودرو در جاده رکود

خودروهای لوکس تا خودروهای معمولی، تولید داخل و یا وارداتی فرقی ندارد در کنار یکدیگر پارک شده اند و چند وقتیست در گوشه نمایشگاه خاک می‌خورند، خودروهایی که از دور به مشتری‌ها چشمک می‌زنند اما از نزدیک توانی برای خریدشان نیست و نمایشگاه دارانی که این روزها همچنان از کسادی بازار خورو می‌گویند.

چند وقتیست که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات بسیار پایین آمده است و همین نبود مشتری در بازار هم سبب شده تا قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

خرید و فروش خودرو در رکود

اگرچه برخی فعالان بازار تا پیش از انتخابات اذعان می کردند که نگاه خریداران و فروشندگان به روزهای پس از انتخابات است تا بلکه تغییری در این حوزه بزرگ اقتصادی رخ دهد اما باز هم این روزها از رکودی خبر می‌رسد که انگار قرار نیست از بازار خودرو رخت بربندد.

در این شرایط رکود باز هم قیمت‌ها زیاد است  و توانی برای خرید نیست و با این که در یک سال گذشته بارها قیمت خودرو افزایش یافته از ابتدای سال هم چند بار نرخ‌ها تغییر داشته است.

یکی از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند و گویی رکودی سنگین بر بازار حاکم است.

احمدی با بیان اینکه قیمت‌ها در یک سال اخیر تا کنون  رشد قابل توجهی داشته است  افزود:  با وجود این بازار خودرو همچنان راکد است و با وجود فروشنده زیاد اما خریداری وجود ندارد و چندان معامله ای انجام نمی شود.

یکی از شهروندان هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از گرانی در بازار خودرو خبر داد و گفت: هرچند می‌گویند قیمت خودرو در چند وقت اخیر افزایش نداشته است اما از یکسال اخیر تا کنون به قدری قیمت‌ها افزایش داشته که در حال حاضر توان خرید برای مشتری نمانده است.

مشتری توانی برای خرید خودرو ندارد

معینی با بیان اینکه جالبتر این است که در این بازار راکد خودرو اما قیمت تعدادی از خودروها بین یک تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: با این وجود مشتری توانی برای خرید ندارد.

دیگر شهروند هم با بیان اینکه چرا باید در حال حاضر پراید ۱۱۱ که تولید داخل است با قیمت ۱۶۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ پنج ۳۰۰میلیون تومان قیمت شود گفت: پژو پارس ۲۹۷ میلیون، سمند ال ایکس ۲۵۵ میلیون، تیبا دو ۱۷۱ میلیون قیمت گذاری می‌شود و با این قیمت‌ها جز مشتری واقعی کسی نمی‌تواند خریداری کند.

اما یکی دیگر از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند یکی از دلایل رکود بازار خودرو در بیرجند  را قانون برگ سبز خودرو با عنوان سند مالکیت و عدم همکاری دفاتر اسناد رسمی برای وکالت عنوان کرد و گفت: این قانون بسیار خوبی است که از سوی دادستان کشور در چند وقت اخیر اعلام شد اما در بیرجند به ندرت دفاتر ثبت اسناد زیر بار اجرای آن می‌روند و همین روند سبب کسادی بازار خودرو شده  است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: در بازار خودرو وضعیت خرید و فروش روال عادی اما همچنان کساد را طی می‌کند هرچند نسبت به ابتدای سال و تا قبل از انتخابات بهتر شده است.

بازار خودرو همچنان راکد است

علی راعی فرد با بیان اینکه بازار خودرو دو هفته ایست که نوسانات زیادی نداشته است اما همچنان راکد است، افزود: هرچند با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه کاهش قیمت خودرو بیان شده است اما باید منتظر عملیاتی شدن این زمزمه‌ها بود.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین مشکلات مردم در بازار خودرو در این روزها گفت: دادستان کشور چندی پیش اعلام کرد برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی رانندگی بلامانع است و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت در دفاتر باشند.

راعی فرد افزود: با این صحبت در واقع هزینه سند برداشته شده است  و ملاک همان برگ سبز است  اما محضرهای اسناد رسمی وکالت نمی‌دهند و می‌گویند باید پلاک خودرو و سند یکی باشد و در این شرایط ما از محضردارهای بیرجند می‌خواهیم همراهی بیشتری داشته باشند که متاسفانه همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: روال قبل بر این بود که پلاک و سند باید به نام یک نفر بود اما با قانون جدید از سوی دادستان ملاک همان برگ سبز خودرو است در حالی که با چیزی که محضر دارها می‌گویند باید برای سند یک خودروی پراید فرد باید کلی هزینه کند و وکالت نمی‌دهند در حالیکه اگر وکالت داده شود و ملاک همان برگ سبز خودرو باشد هرینه کمتری دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند با تاکید بر اینکه با وجود دستور صریح و قاطع دادستان کل کشور درباره سند خودرو و اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست افزود: اما برخی از دفاتر محضر در بیرجند همراهی لازم را برای وکالت نمی‌دهند و اصرار دارند که برگ سبز سند مالکیت نیست و تنها مرجعی که می‌تواند سند رسمی خوددو تنظیم و صادر کند دفاتر اسناد رسمی است.

راعی فرد گفت: در حال حاضر خرید و فروش‌ها بسیار کم است در صورتی که قیمت اجاره، مالیات، عوارض و… برای نمایشگاه‌های خودرو چند برابر و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از مالکان نمایشگاه‌ها با مشکل مواجه شوند.

 

 

 

 

 

 

۷ قصه‌گوی کانون خراسان جنوبی به مرحله‌ی نیمه نهایی قصه‌های ۹۰ ثانیه ای راه یافتند
با اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله نیمه‌نهایی بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بین۷۴ اثر راه یافته به این مرحله نام ۷ قصه‌گوی خراسان جنوبی به چشم می خورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «طاهره حمیدی» امروز (۲۳ آبان) در گفتگو با خبرنگاران رسانه های استان اظهار داشت: از استان خراسان جنوبی ۱۵۱ اثر در بخش قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع قصه‌ زندگی من، من و کرونا، شهدای هسته‌ای، مدافع حرم و رشادت و ایثارگری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آزاد به دبیرخانه‌ی این جشنواره ارسال شده است.

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی افزود: با اعلام دبیرخانه این جشنواره، چهار هزار و ۴۵۵ قصه ۹۰ ثانیه‌ای به این رویداد فرهنگی ارسال شده است که پس از پایش اولیه و داوری آثار ۷۴  قصه به مرحله نهایی راه پیدا کرده است که در این بین نام هفت قصه‌گو شامل «احسان بلوری»، «محمدرضا رهدار»، «حسین شهامی»، «رقیه مینا»، «محمد رزوینی»، «زینب نیک‌فر» و «حلما محمدزاده مقدم» از مربیان، اعضا و علاقه‌مندان به قصه‌گویی استان به چشم می خورد.

 

حمیدی در خصوص فعالیت قصه‌گویی در کانون استان بیان کرد: با توجه به اینکه قصه‌گویی به عنوان یکی از مهمترین واسطه‌های تربیتی در مراکز کانون مورد توجه ویژه قرار دارد، در سال‌های اخیر پس از نیازسنجی‌های انجام شده دوره‌های آموزشی مختلفی ویژه مربیان کانون و علاقه‌مندان به این هنر به مرحله‌ی اجرا درآمد که این موفقیت‌های حاصل خلاقیت مربیان و ارتقای دانش علمی آنان در بحث قصه‌گویی است.

 

وی در پایان گفت: هیأت داوران مرحله پایانی بخش ۹۰ ثانیه‌ای به زودی این آثار را داوری و برگزیدگان آن همزمان با آیین پایانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شب یلدا معرفی خواهد شد.

 

 

 

 

 

رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی:
قانون شوراها باید بازنگری شود
حاجی آبادی گفت: در حال حاضر قانون شوراها نمی تواند خواسته و انتظارات مردم را برآورد کند که خواستار بازنگری قانون شوراها هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا حاجی آبادی»امروز (۲۳ آبان) در دیدار اعضای ششمین دوره شورای اسلامی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: ۱۱ شهرستان در استان داریم که همه شوراهای آن شکل گرفته و یک نماینده از آن به شورای استان معرفی شدند.

 

رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی و نماینده شهرستان بیرجند با بیان در قانون اساسی بر نقش شوراها در اداره امور کشور تاکید شده است گفت: شوراهای اسلامی یک نهاد و پارلمان محلی هستند که از متن قانون و بطن جامعه شکل می گیرند و نقش مثبت شورا می تواند عامل موفقیت مدیریت شهری و روستایی در دستیابی به برنامه ها و رشد و توسعه شهر و روستا و در نهایت رضایتمندی اکثریت مردم و شهروندان شود.

 

وی ادامه داد: بررسی مسائل و مشکلات استان و ارائه پیشنهادهای لازم بمنظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات و منابع و جلب همکاری در تهیه برنامه های عمرانی و رفاهی از وظایف و اختیارات شورای استان است.

 

حاجی آبادی بیان کرد: نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورای عالی استانها در محدوده استان، همکاری با شورای برنامه ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی و نظارت بر عملکرد شوراهای شهرستانها از دیگر وظایف شورای استان است.

 

رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مطالبه گری مهمترین کار شوراها است و می توانند تمام خواسته ها و انتظارات مردم را از نهادهای دولتی و اجرایی مطالبه کنند، افزود: در حال حاضر قانون شوراها نمی تواند خواسته و انتظارات مردم را برآورد کند که خواستار بازنگری قانون شوراها هستیم و امیدواریم در مجلس انقلابی دوره یازدهم این مهم انجام شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*