اخبار خراسان جنوبی/

 

افتتاح مجتمع تجاری و نمایشگاهی محصولات تعاونی ها و مشاغل خانگی

مجتمع تجاری و نمایشگاهی محصولات تعاونی ها و مشاغل خانگی در بیرجند افتتاح شد.

مدیر عامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون خراسان جنوبی در این مراسم گفت: درافتتاح مجتمع تجاری و نمایشگاهی محصولات تعاونی ها و مشاغل خانگی این مکان غرفه هایی از شرکت های تعاونی در حوزه های مختلف صنایع دستی، پوشاک بانوان، سوغات، فرش ،هنرهای تجسمی و چاپی محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه می کنند.

علی آبادی افزود: در این مجموعه ضمن طراحی رویدادهای هنری ، در روزهای سه شنبه علاوه بر غرفه های ثابت، میزهایی در اختیار فعالان حوزه مشاغل خانگی قرار می گیرد تا محصولات متنوع خود را عرضه کنند.

وی گفت: این مجموعه همه روزه صبح و عصر در شهر بیرجند، میدان شهدا، پاساژ بازرگان پذیرای بازدید کنندگان است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان در حاشیه این مراسم گفت: اعتبارات امسال در حوزه مشاغل خانگی اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی نسبت به سال گذشته ۵ برابر شده است.

اشرفی افزود: در حوزه پشتیبانهای مشاغل خانگی افرادی که برای بیش از بیست نفر فرصت شغلی ایجاد کنند تا دو میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دریافت می کنند که این تسهیلات به تازگی به استان ابلاغ شده است.

 

مالچ پاشی سیاهی مرگ بر دامان کویر

در روزهای اخیر اخبار تاسف باری از مالچ پاشی در مناطق جنوبی ریگ شتران در همسایگی پناهگاه حیات وحش نایبند مهمترین زیستگاه یوز آسیایی منتشر شد که یادآوری نکاتی از تجارب پیشین را لازم میدانیم.

مناطقی در کویر مرکزی که در گذشته با کمک مالچ، تاغ‌کاری شد، بنا بر مشاهدات در کل کشور، کلیه گونه‌های گیاهی نابود شدند و همه جنگل‌های تاغ دست‌کاشت نیز آفت‌زده شد. فاجعه تا آنجا گسترش یافت که حتی یک درختچه سالم تاغ نیز دیده نشد.

مالچ‌پاشی از نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند. همین مساله باعث خشک شدن چشمه ها و آبشخورها در مناطق اطراف خواهد شد. شنزارها از مهم‌ترین واحدهای ژئومورفولوژیک مؤثر در تصفیه و انتقال بارندگی‌ به سفره‌های آب زیرزمینی هستند.

لایه مالچ‌پاشی‌شده در اثر تابش آفتاب، ترکیبات اروماتیک و گوگرددار و فلزات سنگین وارد هوا می‌کند که مواد شیمیایی خطرناک موجود در آن منجر به مسمومیت و تنگی نفس افراد می‌شود.

مناطق مالچ‌پاشی‌شده به‌دلیل رنگ سیاه مالچ، جاذب تابش خورشید است که باعث افزایش چند‌درجه‌ای دما در منطقه می‌شود. مالچ پاشی در منطقه حساس حاشیه پناهگاه نایبندان که مهمترین زیستگاه یوز آسیایی است میتواند دمای سطح زمین را تا هفتاد درجه سانتیگراد افزایش دهد و به انقراض این گونه نادر کمک کند حتی اگر مالچ زیستی استفاده شده باشد.

مالچ‌پاشی با نابودی گونه‌های بومی، زمینه را برای ورود آفات و گونه‌های مهاجم فراهم می‌کند.

مالچ‌پاشی همچنین فون بی‌مهرگان خاک‌زی مناطق را که بسیاری از آنها در اکوسیستم نقش اساسی دارند، نابود و به این ترتیب کل اکوسیستم را ناپایدار می‌کند و ضرورت دارد که جلوی آن گرفته شود.

فساد مالچ و مازوت در خاک و هوا

در همین راستا حسین آخانی‌  استاد دانشگاه تهران در یکی از روزنامه های کشور نوشته بود مالچ و مازوت از آخرین پسماندها در فرایند تقطیر نفت هستند. مدت‌‌هاست که دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان مربوطه برای استفاده از آن بدترین کاربری را برگزیده‌اند. مالچ را در بیابان‌ها برای تثبیت تل ماسه‌ها و مازوت را برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در فصول پرمصرف برق به‌کار می‌برند. در این روزها که کنفرانس اقلیمی گلاسگو در جریان است و ایران هم در آن شرکت دارد، خبرهای نگران‌کننده استفاده از این آلاینده‌ترین پسماندهای نفتی در کشور توجیه ندارد.
سال گذشته که مالچ‌پاشی در ماسه‌زارهای خوزستان رخ داد، همه متخصصان یک‌صدا به آن اعتراض کردند. در نامه مورخ ۱۳اردیبهشت۱۳۹۹ به وزیر وقت جهادکشاورزی، ۳۰استاد دانشگاه و پژوهشگر سازمان تحقیقات کشاورزی و تقریبا همه اعضای بخش بیابان مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در ۸بند به آسیب‌های مالچ‌پاشی پرداختند. از بین این آسیب‌ها، مهم‌ترین مسئله آلودگی جبران‌ناپذیر به خاک است که اتفاقا خلاف قانون حفاظت از خاک، مصوب ۴خرداد ۱۳۹۸است. مواد ۱۱، ۱۴و ۱۵این قانون، سازمان حفاظت محیط‌زیست را مکلف به پایش و شناسایی آلاینده‌های خاک، شناسایی اشخاص آلوده‌کننده، توقف فعالیت و پیگیری از طریق مرجع قضایی برای اعمال مجازات مصرح در قانون کرده است.
با پیگیری و اعتراضات سال۱۳۹۹، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع توقف مالچ‌پاشی را اعلام کرد. ولی متأسفانه مستندات جدید نشان می‌دهد که این سازمان مجددا در بیابان‌های خراسان‌جنوبی در سکوت خبری و دور از چشم متخصصان و فعالان محیط‌زیست در طبس و نهبندان با صرف ۴۳میلیارد تومان در ۵۴۰هکتار اقدام به مالچ‌پاشی کرده و این روند ادامه دارد.
نگارنده که در مالچ‌پاشی ابوزیدآباد شاهد عمق حادثه و تأثیرات وحشتناک مالچ داغ بر مرگ گیاهان بومی و خودرو و افزایش شدید درجه حرارت به‌دلیل رنگ سیاه مالچ بود، همزبان با همکاران دانشگاهی و محققان سازمان تحقیقات کشاورزی انتظار دارد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزیر جهادکشاورزی که اتفاقا هر دو از همکاران دانشگاهی هستند، با عنایت به مستندات علمی و وظیفه قانونی، هر چه زودتر مالچ‌پاشی به هر بهانه‌ای را متوقف کنند. انتظار است کارشناسان و مدیرانی نیز که قانون را زیر پا ‌گذاشته‌اند برکنار و به دستگاه قضایی معرفی شوند. چون دولت اگر بخواهد با فساد مبارزه کند، باید از خود شروع کند

مالچ پاشی اثرات زیست محیطی به دنبال ندارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: بر اساس تحقیق پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۹۸ مالچ باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و آسیب به گونه های حیوانی نمی‌شود.

نصرآبادی با اشاره به اینکه این مالچ ها تأییدیه مالچ پاشی در خراسان جنوبی اثرات زیست محیطی به دنبال نداردزیست‌محیطی دارندگفت:مالچ پاشی امسال در ۵۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان طبس در محدوده مسجد شکر اجرا می شود.

وی افزود: قرار است پس از مالچ پاشی ۲۰۰ اصله نهال دراین منطقه کاشته شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طبس از نظر مساحت با ۵ میلیون هکتار، بزرگ‌ترین شهرستان کشور است گفت: ۲۶۱ هزار و ۶۶۹ هکتار از این شهرستان کانون‌های فرسایش بادی است که  ۱۸۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از مرز سمنان در حلوان طبس تا مسجد شکر وجود دارد که بر راه‌آهن طبس یزد مشرف است.

 

نصرآبادی افزود: عمده دلیل ماچ پاشی این منطقه  حفاظت از جاده و راه‌آهن است زیرا فرسایش بادی و شن های روان زیرساخت‌های راه‌آهن و تصادفات جاده‌ای را به دنبال دارد.

 

وی گفت: دمای ۵۰ درجه ، بارندگی کم و پوشش گیاهی بسیار اندک ، شرایط را در محدوده مسجد شکر خاص کرده است و ایجاد پوشش گیاهی بدون محافظت تپه‌ها غیرممکن است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه نهال‌کاری و بذرکاری در این منطقه در سالهای دور با عدم موفقیت مواجه بوده‌است افزود: ابتدا باید بر تپه‌های ماسه‌ای  تثبیت انجام تا فرصت برای استقرار گیاه فراهم شود.

 

وی گفت: تاج پوشش گیاه ، جلوی سرعت باد را می‌گیرد و کاهش فرسایش بادی را به‌دنبال دارد و ریشه‌ها خاک را نگه می‌دارد.

 

نصرآبادی گفت: این مالچ ها نسبت به آب نفوذپذیر است و مانع عبور آب نمی‌شود و در اثر گرما خودش را ترمیم می‌کند و باعث می‌شود رطوبت خاک خارج نشود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد؛

موضوعات اجتماعی نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های متولی

موضوعات اجتماعی نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های متولی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: موضوعات اجتماعی، نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های متولی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ عباسعلی بهاری با بیان این مطلب در گروه کاری فرهنگی و اجتماعی استان، به ابعاد گسترده موضوعات اجتماعی اشاره کرد و تصریح کرد: مباحث اجتماعی، همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های حوزه پیشگیری، مراقبت و کنترل از جمله سازمان بهزیستی، پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و دستگاه‌های فرهنگی، حمایتی و اطلاع رسانی را می طلبد.

وی تأکید کرد: تعامل و هم افزایی دستگاه ها در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی بسیار مؤثر است.

در این جلسه نیروی انتظامی، اداره کل بهزیستی و پزشکی قانونی نیز از وضعیت آسیب‌های مربوطه گزارشی ارائه نمودند و مقرر شد کمیته‌ای با محوریت پزشکی قانونی و با عضویت دستگاه‌های فرهنگی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه‌های حمایتی تشکیل شده و وضعیت موجود کانون‌های آسیب را در کل استان رصد و شناسایی نمایند.

این کمیته پس از هماهنگی با فرمانداری‌های شهرستان‌های مربوطه و ارائه برنامه هایی که می تواند در حوزه پیشگیری و کنترل آسیب همسرآزاری مؤثر باشد، با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و هیئت‌های مذهبی، مداخلات مؤثر اجتماعی را انجام دهند.

تهیه طرح جامع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط دانشگاه ها و با همکاری هیئت اندیشه ورز استان و ارائه آن به کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده از دیگر مصوبات این جلسه بود.

شایان ذکر است؛ گروه کاری فرهنگی و اجتماعی استان با موضوع خشونت خانگی، همسر آزاری و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با آن، با حضور کلیه اعضا برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی:
تغییر و تحول در معابر بافت مرکزی شهر بیرجند، تا پایان سال

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: معابر بافت مرکزی شهر بیرجند تا پایان سال دستخوش تغییر و تحول می شوند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در شورای هماهنگی ترافیک استان موضوع یکطرفه کردن معابر را بحثی چند وجهی خواند که باید با لحاظ کلیه مباحث اجتماعی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: موضوع یکطرفه کردن برخی معابر موجود در بافت مرکزی شهر بیرجند، مطالبه مردم و از موضوعات مطرح در شورای ترافیک استان می باشد.
وی به طرح این موضوع در جلسات گذشته شورا اشاره کرد و ادامه داد:با عنایت به این که مطالعات طرح جامع حمل و نقل بیرجند انجام شده، شهرداری مکلف شده بود تحقیقات لازم درخصوص تغییر و تحول در مسیرهای بافت مرکزی شهر را مورد بررسی قرار دهد.
معاون استاندار گفت: بر همین اساس شهرداری برپایه آمار تردد محورهای مختلف این بافت، سه طرح را در راستای یکطرفه کردن معابر مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.
فرهادی اظهار داشت: یکی از این طرح ها توسط مشاور طرح جامع ارائه شده، طرح دوم مربوط به گذشته است و طرح سوم نیز از ترکیب این دو می باشد که محاسن و معایب هر سه مورد در جلسه امروز مورد نقد و بررسی اعضا قرار گرفت.
وی افزود: با لحاظ تأثیراتی که هر طرح بر مسایل اجتماعی معابر مدنظر دارد، اعضا با طرح ترکیبی موافقت نموده و اجرای آن در دستور کار حوزه های متولی قرار گرفت.
معاون استاندار با تأکید بر این که اجرای این طرح زیرساخت هایی نیاز دارد، گفت: با تشکیل کمیته ای با محوریت فرمانداری و با حضور شورا، شهرداری و پلیس راهور ، عملیات اجرایی این طرح پایه ریزی می شود.
فرهادی اظهار امیدواری کرد؛ با اجرای این طرح ، شاهد بهبود ترافیک در معابر بافت مرکزی شهر بیرجند، تسهیل آمد و شد مردم و رونق کسب و کار اصناف باشیم.
وی ، مشکل ترافیک را از معضلات طولانی مدت این معابر عنوان کرد و تصریح نمود: این معضل، آمد و شد مردم را با مشکل مواجه کرده و تبعاتی برای کسبه فعال در این مسیرها به همراه داشت.
معاون استاندار اظهار داشت: در این طرح، خیابان های آیت الله طالقانی، شهدا، حکیم نزاری، شهید منتظری، شهید مطهری، انقلاب و ۱۷ شهریور مورد مطالعه اماری و فنی قرار گرفته است.
فرهادی گفت: با آماده سازی زیرساخت های لازم، موضوع یکطرفه شدن این معابر تا پایان سال عملیاتی می شود.

 

رایزنی‌ استاندار برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

رایزنی‌ استاندار برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی در دیدارهای جداگانه با سرمایه‌گذاران و مسوولان کشوری به منظور رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در این استان رایزنی‌های لازم را انجام داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “حمید ملانوری” روز سه‌شنبه در راستای توسعه واحدهای فرآوری زرشک استان با حجت‌ الاسلام و المسلمین “مصطفی پورمحمدی” رییس هیات امنا و رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی دیدار کرد.

وی در این دیدار، خراسان جنوبی را تنها تولیدکننده زرشک بی‌دانه کشور معرفی کرد و گفت: زرشک گیاهی است که در محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی دارای کاربرد است و قابلیت فرآوری و تبدیل به ۱۲ محصول از جمله مربا، کنسانتره و لواشک را دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه شرکت زرشک خوشه سرخ قاین تنها کارخانه تولید کنسانتره زرشک دنیا نامیده می‌شود، می‌بایست در تولید این محصول موفق‌تر عمل کند و با توسعه این شرکت می‌توانیم سطح خدمات‌دهی به کشاورزان را گسترش دهیم.

وی آمادگی استان را برای همراهی با این مجموعه در راستای توسعه شرایط موجود اعلام و خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام در زمینه خرید محصول زرشک و ایجاد صنایع فرآوری که ارزش افزوده به همراه دارد، کمک به کشاورزان زحمتکش خراسان جنوبی است.

بنابر این گزارش مذاکرات این نشست به ترغیب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به خرید زرشک مانده استان و توسعه شرکت زرشک خوشه سرخ قاین انجامید و مقرر شد با حضور مدیرعامل این مجموعه در جلسه ستاد توسعه خاوران، مسایل و مشکلات پیش روی این واحد بررسی و مرتفع شود.

این دیدار با محوریت بررسی امور شرکت زرشک خوشه سرخ قاین و افزایش سهم این واحد تولیدی در خرید و فرآوری زرشک استان و با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در تهران انجام شد.

رایزنی‌ استاندار برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی

همچنین استاندار خراسان جنوبی در راستای اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران و به منظور رفع موانع از مسیر فعالیت هلدینگ معدنی زرین در این استان، رایزنی‌های لازم را انجام داد.

ملانوری در دیدار با مدیرعامل هلدینگ معدنی زرین در پایتخت، مسائل و مشکلات این حوزه را پیگیری کرد و بررسی نحوه سرمایه‌گذاری هلدینگ و واکاوی مشکلات شرکت‌های تابعه این مجموعه اقتصادی در استان از جمله محورهای گفت و گوها در این نشست بود.

شرکت‌های تابعه این هلدینگ روی ۱۸ محدوده معدنی استان خراسان جنوبی در حال فعالیت هستند.

افزایش ظرفیت تولید با یافتن منابع جدید سرمایه‌گذاری خارجی و تکمیل زنجیره تولید سرب و روی و تنوع مواد معدنی جدید از جمله برنامه‌های این مجموعه اقتصادی برای آینده است.

 

 

 

کشف ۱۰۳ کیلو تریاک در “نهبندان”/۴

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان “نهبندان” ۱۰۳ کیلو و ۶۵۰ گرم تریاک کشف و ۳ قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی نهبندان با دریافت اخباری مبنی بر حمل مواد افیونی توسط سوداگران مرگ در این شهرستان، پیگیری موضوع و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: مأموران هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان نهبندان یک سواری پژو را مشاهده و به آن مشکوک شدند که پس از شناسایی، با علایم هشدار دهنده به راننده آن دستور ایست دادند.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: راننده سواری پژو ۴۰۵ پس از مشاهده مأموران پلیس متواری شد که مأموران در یک عملیات ضربتی با رعایت قانون به کارگیری سلاح با شلیک چند گلوله خودرو را متوقف کردند که در بازرسی از آن ۱۰۳ کیلو و ۶۵۰ گرم تریاک کشف شد.

 

 

 

 

 

 

 

تداوم خواب آشفته مستأجران در تب اجاره؛ خرید مسکن رؤیایی بی‌تعبیر در خراسان جنوبی است

 

تداوم خواب آشفته مستأجران در تب اجاره؛ خرید مسکن رؤیایی بی‌تعبیر در خراسان جنوبی است

 مدت‌ها است که کرایه نشینی در استان خراسان جنوبی دیگر خوش‌نشینی نیست و مردم به ویژه جوانان این استان معتقدند توانایی خرید خانه ندارند.

به گزارش  تسنیم  ، حکایتش تلخ و تکراری است حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدتی است خاطر خیلی‌ها را آزرده است، آن گونه که سرپرست خانواده باید همه درآمدش را آخر ماه برای کرایه خانه بگذارد و شب‌ها از کابوس خانه خواب و خوراکی نداشته باشد.

گر چه مهم ترین نیاز اولیه هر انسان تامین سرپناه و اجاره بها و خرید خانه است اما چند سالی است جوانان خراسان جنوبی رغبتی به ازدواج ندارند چرا که معتقد هستند در این اوضاع و احوال کرایه‌ها و قیمت‌های نجومی مسکن چه کسی جرات ازدواج کردن را دارد.

بارها هم شاهد برگزاری جلساتی از قبیل شورای مسکن در استان خراسان جنوبی بودیم اما خروجی این جلسات دردی از دردهای مستاجران را دوا نمی‌کند و التیام بر زخم افرادی که در به در به‌دنبال خرید سرپناه هستند اما به دلیل قیمت‌های نجومی توانی برای خرید ندارند است.

داستان پر تکرار زندگیشان شده است، هنوز قراردادهای نوشته شده به روزهای آخر نمی‌رسد که باید چاره‌اندیشی کنند یا به دنبال خانه‌ای دیگر باشند یا هم برای تمدید قرارداد با نظر مالک اقدام کنند.

در بازار بی‌سر و سامان مسکن، متولیان امور هم هر چند از سال‌های گذشته برای کاهش اجاره بها و کنترل بازار قیمت مسکن، نسخه‌هایی پیچیده‌اند اما واقعیت در این بازار گسترده موضوع دیگری است.

خبرها حکایت دارد اگر چه قراردادهای اجاره مطابق مصوبات تا تیرماه ۱۴۰۰ معتبر و بر اساس این اخبار در خراسان جنوبی حداکثر افزایش میزان اجاره بها تا ۱۵ درصد قابل قبول و اجرایی است اما گویا این مصوبات فقط روی کاغذ است و مالکان بر اساس نرخ روز و مقایسه با تورم اجاره می‌گیرند و خانه به دوشی مستاجران همچنان ادامه دارد.

همچنین آن طور که گفته‌ها حکایت دارد به سبب گرانی‌ها اگر چه بازار مسکن به رکود نشسته و خرید و فروش‌ها کاهش یافته است اما گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار مسکن و گفت‌وگو با چند مشاور املاک و مستاجر حکایت از کمبود خانه برای اجاره و افزایش نرخ اجاره بها در سال جدید دارد.

افزایش بی منطق اجار‌ه‌ها 

راهی سطح شهر و  بنگاه‌های مشاور املاک که می‌شوی، آنچه درک می‌کنی این است که گویا کار کارشناسی و مشاوره توسط بنگاه‌ها فقط در حد یک نوشته روی شیشه است چون حرف اول و آخر را مالک می‌زند و این را که ارزش ملک برای فروش و برای اجاره چه میزان است، تعیین می‌کند.

دست مستاجر هم زیر سنگ است و گلایه‌ها هم کم نیست، یک شهروند که در روزهای پایانی سال گذشته قرارداد اجاره خانه‌اش را تمدید کرده است، به خبرنگار ما گفت: نظارتی نیست و انگار این بازار متولی ندارد و قیمت‌ها به دلخواه تعیین می شود.

به گفته وی مدت‌ها مشاور املاکی نبود که برای اجاره یک واحد آپارتمان سر نزنم و پس از گشت بسیار در این بازار یک واحد آپارتمان ۷۵ متری را در شمال شهر بیرجند و در محله ارزان قیمت در طبقه سوم بدون هیچ امکانات رفاهی مانند آسانسور و پارکینگ با ۱۰ میلیون رهن و ۴۰۰ هزار تومان ماهانه اجاره کردم، نوبت به تمدید قرارداد برای سال جدید که رسید به یک باره مالک اجاره را تا دو برابر افزایش داد در حالی که در این شرایط چاره ای جز توافق ندارم.

دیگر مستاجر هم که در روزهای گذشته برای تمدید قرارداد اجاره بها اقدام کرده است،  به خبرنگار ما افزود: مالک، اجاره خانه را از ۴۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان افزایش داد، انگار تمام قوانین و مصوبات فقط روی کاغذ است و بنگاه‌ها یا نظر کارشناسی ارائه نمی‌دهند یا نگاهشان به دهان مالک است و اگر هم نظری می دهند و کارشناسی می‌کنند فقط برای مالک یک گفته است.

وی بیان داشت: بازار اجاره و خرید و فروش مسکن در دست دلال‌ها است و البته خانه‌ها هم برای اجاره بسیار کم است و مستاجران چاره ای جز پذیرش و توافق با مالک ندارند.

نرخ اجاره توافقی 

گفت‌وگو با دو مشاور املاک هم حکایت از افزایش اجاره بها و ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش در روزهای رکود دارد، یک مشاور املاک از افزایش تقاضا برای اجاره گفت و اظهار داشت: خانه برای اجاره کم است و نرخ اجاره بها هم بر اساس توافق میان مالک و مستاجر تعیین می شود و به گفته وی نرخ اجاره بها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

قانون خاصی وجود ندارد 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم به خبرنگار ما گفت: به دلیل شرایط کرونایی بیشتر مستاجران قراردادهای اجاره را با توافق با مالک تمدید می‌کنند و از این رو به سبب افزایش تقاضا برای اجاره و کاهش عرضه مسکن اجاره‌ای، تعادل بازار اجاره مسکن برقرار نیست و خانه برای اجاره کم شده است.

علی اربابی افزود: مالک با انصاف هم وجود دارد و گاهی با همان شرایط قبل تمدید اجاره نامه انجام می‌شود اما نرخ اجاره بها مصوبه‌ای ندارد و تابع عرضه و تقاضاست و در این شرایط هم از آن جا که مسکن برای اجاره به همان دلایل گفته شده کاهشی است، نرخ اجاره بها گاهی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است اما به طور معمول اجاره بها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه قیمت مسکن و قیمت اجاره بها براساس عرضه و تقاضا تعیین کننده است، گفت: باید برای حل مشکلات گرانی مسکن به دنبال طرح توسعه و عرضه مسکن باشیم که در این راستا طرح‌هایی در دست اقدام است.

محمد فرهادی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن که برای ۵ هزار واحد در شهرهای استان زمین تامین شده است گفت: عملیات اجرایی دو هزار و ۵۰۰ واحد آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۶۰۰ واحد در پروانه دریافت کرده است، ۱۵۰۰  واحد در مرحله فنداسیون، ۶۰۰ واحد  در مرحله اسکلت است و ۴۰۰ واحد در مرحله سفت کاری و ۵ واحد در مرحله نازک کاری است.

فرهادی گفت: در طرح جهش تولید هم که با حضور دولت سیزدهم کلید خورده است در ۱۷ شهر استان زمین تامین شده است  اما ما هم معتقدیم باید نظارت‌ها افزایش یابد که در این راستا باید همکاران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نظارت‌ها را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها تابع شرایط است گفت:کنترل تعرفه معاملات در بنگاه‌های مشاور املاک هم از راه‌های نظارت است.

 

 

 

 

سطح زیر کشت زیتون در نهبندان ۳۰ هکتار افزایش یافت

سطح زیر کشت زیتون در نهبندان ۳۰ هکتار افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: با توجه به استقبال کشاورزان در سال جاری سطح زیر کشت زیتون در این شهرستان ۳۰ هکتار افزایش یافته است.

علیرضا حیدرپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت زیتون در نهبندان ۳۳۰ هکتار است که ۱۵۵ هکتار بارور و ۱۷۵ هکتار غیربارور بوده و این شهرستان نخستین تولیدکننده زیتون در خراسان جنوبی است.

وی تصریح کرد: زیتون نهبندان کیفیت بالایی دارد و روغن تولیدی از آن هم با کیفیت مطلوب در استان معروف است.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: با توجه به خشکسالی، افزایش بی‌سابقه درجه حرارت و کاهش رطوبت در سال جاری تولید این محصول حدود ۵۰ درصد کاهش دارد و امسال ۸۰ تن محصول زیتون از باغات شهرستان نهبندان برداشت می‌شود.

وی افزود: در حوزه فرآوری نیز ۲ کارگاه روغن‌کشی با ظرفیت استحصال ۶۰۰ کیلوگرم روغن در ساعت وجود دارد و برندسازی برای روغن استحصالی از زیتون همچنین فرآوری آن برای تولید زیتون شور و زیتون پرورده از نیازهای منطقه است که در صورت اقدام نقش موثری در افزایش سود و اشتغال خواهد داشت.

حیدرپور از کشاورزان خواست در راستای افزایش بهره‌وری و برداشت محصول باغات قدیمی را با ارقام خوب و دارای بهره‌وری بالا و سازگار با منطقه پیوند بزنند.

وی با بیان اینکه ارقام عمده کاشت زیتون در نهبندان زرد روغنی، آربیکن، میشن و کنسروالیا است، گفت: مناطق کاشت زیتون منطقه چاهداشی، حیدرآباد و شوسف است همچنین برداشت زیتون در این شهرستان از ابتدای آبان آغاز می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

 

 

دیدار پس از ۳۹ سال فراق؛

خراسان جنوبی روز پنجشنبه میزبان خانواده شهید گمنام/۲-۳

خراسان جنوبی روز پنجشنبه میزبان خانواده شهید جهانگیر نقدی پور یکی از ۴ شهید تازه شناسایی شده در استان است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: این شهید اهل شهر خراسان جنوبی روز پنجشنبه میزبان خانواده شهید گمنامشوش دانیال در استان خوزستان است و والدین وی در قید حیات هستند و روز پنجشنبه صبح به استان می‌آیند.
سرهنگ فلاحی افزود: پس از استقبال در فرودگاه بیرجند مراسمی با حضور خانواده این شهید، مسئولان، خانواده شهدا و ایثارگران استان بر سر مزار شهید واقع در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار خواهد شد.
شهید جهانگیر نقدی پور یکی از ۴ شهید گمنامی است که به تازگی هویت وی شناسایی شده است.
شهید جهانگیر نقدی پور در ۱۹ سالگی در عملیات رمضان در منطقه شلمچه در سال ۱۳۶۷ به فیض شهادت نائل آمد و پس از عملیات تفحص به عنوان شهید گمنام در چهارم بهمن سال ۱۳۸۵ همزمان با ایام محرم الحرام در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

آموزش نساجی‌سنتی به بانوان روستای تاجمیر سربیشه/۲

بانوان روستای تاجمیر شهرستان سربیشه آموزش های نساجی سنتی را فراگرفتند.

 مسئول میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه گفت: ۱۲ نفرآموزش نساجی‌سنتی به بانوان روستای تاجمیر سربیشه از بانوان روستای تاجمیر هنر نساجی‌سنتی را فرا گرفتند.

هادی حق‌پناه افزود: دوره آموزش نساجی‌سنتی در رشته حوله‌بافی در راستای تفاهم‌نامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) و امور عشایری شهرستان در روستای تاجمیر برگزار شد.

به گفته وی روستای تاجمیر جز روستاهای عشایری شهرستان است و اهالی آن از قوم بلوچ هستند که به دلیل وجود ظرفیت خوب صنایع‌دستی در این روستا و با توجه به اشتیاق بانوان تاجمیری برای فراگیری نساجی‌سنتی در کنار تولید نخ پشم و کرک در روستای، اجرای این دوره آموزشی در دستور کار قرار گرفت و دوره مذکور به مدت ۱۰ روز برگزار شد.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سربیشه افزود: برای راه‌اندازی کارگاه‌های حوله‌بافی در تاجمیر نیز با کمک صندوق ولایت کمیته امداد امام خمینی (ره) اعطای تسهیلات انجام می شود و با حضور راهبر شغلی، محصولات تولیدی روستا خریداری و اشتغال خوبی را در این روستا به زودی شاهد خواهیم بود.

همچنین ایجاد صندوق خرد زنان توسط امور عشایری شهرستان برای بانوان این روستا برنامه‌ریزی و مقرر به تشکیل شده است.

 

 

 

 

هفت اثر معنوی خراسان جنوبی برای ثبت ملی معرفی شد/۲-۳

هفت اثر معنوی خراسان جنوبی برای ثبت ملی معرفی شد

مسوول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی گفت: هفت پرونده ثبت آثار معنوی و ناملموس استان در میراث ملی کشور آماده شده است.

به گزارش امروز خراسان‌ جنوبی، سید احمد برآبادی افزود: این آثار شامل پنج پرونده در حوزه دانش‌های بومی و مهارت‌ها و ۲ پرونده در حوزه‌ غذاها و شیرینی‌های سنتی است.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی واجد ارزش‌های فرهنگی و تاریخی زیادی است که اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با شناسایی و ثبت آثار معنوی و میراث ناملموس نسبت به حفظ، احیا و معرفی آنها اقدام می‌کند.

مسوول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ جنوبی گفت: تاکنون ۸۱ اثر خراسان جنوبی در میراث معنوی کشور ثبت شده است.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

 

 

 

 

 ثبت رکوردهای تازه از کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

موارد مثبت کرونا امروز در مقایسه با هفته اول آبان در استان ۳۱ درصد افزایش یافته است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در هفته ثبت رکورد های تازه از کرونا در خراسان جنوبی اول آبان متوسط موارد مثبت کرونا در استان ۱۴۷ نفر بود که این رقم امروز به ۱۹۳ نفر رسیده است که افزایش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

شریف زاده افزود: متوسط موارد روزانه بستری حاد تنفسی در هفته اول آبان ۱۶۸ نفر بود که امروز  به ۲۳۲ نفر رسید و افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: موارد بستری مثبت کرونا از ۶۷ نفر در هفته اول آبان به ۱۰۵ نفر رسید که ۵۷ درصد افزایش دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: موارد آی سی یو نیز از ۸ نفر در هفته اول آبان ماه به ۱۶ نفر رسید و افزایش ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

در دیدار نماینده مردم شهرستان های قائنات و زیرکوه با مدیرعامل شستا؛

تصویب احداث کارخانه آجر نسوز در قاینات با سرمایه گذاری شستا/۲

طرح احداث کارخانه آجر نسوز در هیئت مدیره شستا تصویب و شروع ساخت این کارخانه در شهر قاین ابلاغ شد.

 نماینده مردم شهرستان های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره بهتصویب احداث کارخانه آجر نسوز در قاینات با سرمایه گذاری شستا پیگیری های انجام شده در خصوص احداث کارخانه آجرنسوز در قائنات گفت: طرح احداث این کارخانه در هیئت مدیره شستا تصویب و با دستور رستمی مدیرعامل شستا شروع ساخت این کارخانه بزرگ در شهر قاین ابلاغ شد.

آقای اسحاقی افزود: مجوز احداث کارخانه آجر نسوز قاینات با اعتبار ١٠٠٠ میلیارد تومان و اشتغال ٢٠٠ نفر به صورت مستقیم در ابتدای سال ١۴٠٠ اخذ شده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

خروج ۸۰ درصد شیرخام تولیدی خراسان جنوبی

۸۰ درصد شیرتولید شده در  خراسان جنوبی به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اولویت خراسان جنوبی با توجه به خرج 80 درصد شیرخام تولیدی خراسان جنوبی به خارج از استانشرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است و در حال حاضر ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاب شتر یکی از ظرفیت‌های استان است و می‌توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد.

غلامرضا قوسی افزود: در استان ۱۵ واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارد و از تعداد ۲۵۰ تن شیر تولیدی در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدار‌ها تبدیل به فرآوری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: از تعداد ۱۳۰ تن شیر جمع‌آوری شده تعداد ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج می‌شود و مابقی در کارخانه‌های استان به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود.

وی افزود: عدم رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از علل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

قوسی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی ، قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد ؛ می‌توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود.

به گفته وی کشتارگاه اختصاصی شتر در استان وجود ندارد و این استان با توجه به جمعیت شتر نیازمند احداث کشتارگاه شتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از آغاز سال جای تاکنون ۷۰۰ تن گوشت در ۲۵ واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی شتر استان تولید شد، افزود: از این مقدار، حدود ۴۲۰ تن مصرف داخل استان است، اما مازاد گوشت شتر استان ارسال می‌شود.

توسعه صنعت پرورش شتر و شترداری و استفاده از قابلیت‌های این صنعت یکی از کارآمدترین ابزار‌های رونق اقتصادی و جذب گردشگر در مناطق کویر نشین و مستعد پرورش شتر از جمله خراسان جنوبی است.

صنعت شترداری فواید بسیار زیادی عاید بهره‌برداران این حوزه می‌کند به طوری که استفاده از پوست ، گوشت و کوهان شتر هر یک به صورت مجزا متقاضیان مخصوص به خود را دارد. استفاده از این محصولات می‌تواند صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور مبدل کند، اما غفلت مسئولان از این صنعت درآمدی را عاید شترداران استان نمی‌کند.

 

 

 

 

معرفی ۲۵۰ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات

۲۵۰ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی خراسان جنوبی برای دریافت این تسهیلات معرفی شدند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی صنایعمعرفی ۲۵۰ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی برای دریافت تسهیلات دستی و گردشگری استان از آغاز پرداخت فاز دوم تسهیلات، به کارگاه‌های صنایع‌دستی آسیب‌دیده از کرونا خبر داد .

زهره اسدپور افزود: پس از ابلاغ آئین‌نامه پرداخت مرحله دوم تسهیلات مربوط به خسارت‌های کرونا مرتبط با مشاغل صنایع‌دستی به اداره‌های‌کل استان‌ها و با اطلاع‌رسانی انجام شده، تعداد ۲۵۰ نفر از صنعتگران صنایع‌دستی استان برای بهره‌مندی از تسهیلات کارگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا به معاونت صنایع‌دستی کشور معرفی شدند، که در حال حاضر تعدادی نیز موفق به دریافت تسهیلات مذکور شده‌اند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خراسان جنوبی گفت: این فرصت برای تولیدکنندگان دارای مجوز صنایع دستی اعم از انفرادی، کارگاهی و دارندگان کارت‌شناسایی که نتوانسته‌اند طی سال گذشته از تسهیلات کرونا استفاده کنند، فراهم شده است.

 

 

 

 

محکومیت ۴۱ میلیارد ریالی متخلفان دپوی لاستیک/۴

متهمان پرونده های تخلف در حوره لاستیک به پرداخت ۴۱ میلیارد و ۱۰۲ میلیون و ۷۱۱ هزار ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حسن پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ پرونده انواع لاستیکمحکومیت ۴۱ میلیارد ریالی متخلفان دپوی لاستیک سبک و سنگین وارد شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی شده است.

حسین حسن پور  از مختومه شدن ۱۴ پرونده تخلف لاستیک در استان خبر داد و افزود: تعداد لاستیک‌های کشف شده در استان یک‌هزار ۳۴۳ حلقه لاستیک بوده است.

به گفته وی متهمان این پرونده‌ها به پرداخت ۴۱ میلیارد و ۱۰۲ میلیون و ۷۱۱ هزار ریال جزای نقدی محکوم شدند.

حسن پور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌هزار و ۱۵۸ مورد بازرسی اصناف توسط ۳۰۸ اکیپ نظارتی استان انجام شد که در این بازرسی‌ها ۱۸۶ واحد دارای تخلف شناسایی و به ۴۵۶ واحد صنفی نیز تذکرات لازم داده شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی و صنفی، مراتب را با شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعلام نتایج بازبینی آثار پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی

۶ اثر از نمایش‌های رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی به مرحله نهایی این جشنواره معرفی شدند.

امروز با نظر هیات انتخاب پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی ، نتایجاعلام نتایج بازبینی آثار پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی بازبینی آثار اعلام شد و ۶ اثر به مرحله پایانی راه یافت.

مدیر اجرایی پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی در خصوص آثار راه یافته به مرحله بعد گفت: از مجموع ۸ اثر ارسال شده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی که با حضور هیئت انتخاب این جشنواره بررسی و بازبینی شد ، ۶ اثر از شهرستان‌های سرایان ، طبس ، بیرجند و قاینات به مرحله نهایی این جشنواره معرفی شدند.

میرزنگویی افزود: پس از بررسی آثار بر اساس نظر هیئت انتخاب این جشنواره ، نمایش‌های ” دختر نارچین”به نویسندگی حسین ابراهیمی و کارگردانی مهدی سالمی از شهرستان سرایان، ” جام حذفی “به نویسندگی میثم صدرا و علی حمیدیان فر کار گروهی از شهرستان طبس و ” پاپاراتزی “به نویسندگی و کارگردانی میثم صدرا از بیرجند بدون اولویت به مرحله بعد را یافتند.

به گفته وی همچنین نمایش‌های ” تو رانشان دادم انگشتم از هوش رفت ” به نویسندگی عدالت فرزانه و کارگردانی زهرا صرافیان، ” اگزیستنس “به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی مرتضی برومند و ” استشمامات ” به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی مشترک صابر و رسول رنجبر هر سه از شهرستان قاینات مشروط به اصلاحات و با تایید هیئت انتخاب، دیگر نمایش‌های راه یافته به مرحله پایانی پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان جنوبی هستند.

 

 

انهدام باند سارقان و کشف ۷ فقره سرقت در نهبندان/۷

جانشین انتظامی خراسان جنوبی از انهدام باند سارقان حرفه‌ای با ۷ فقره سرقت در شهرستان نهبندان خبر داد.

سرهنگ شجاعی نسب گفت: با وقوع چند فقره سرقت در شهرستان نهبندان، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با اقدامات پلیسی و بررسی سرنخ‌های به جامانده، ۲ سارق سابقه دار را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه آن‌ها را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

جانشین انتظامی خراسان جنوبی گفت: متهمان در بازجویی‌های پلیسی به ۷ فقره سرقت در شهرستان نهبندان اعتراف کردند  که اموال سرقتی را به ۳ مالخر فروخته اند.

به گفته وی مأموران در ادامه عملیات با توجه به اعترافات سارقان دستگیر شده ، ۳ مالخر را در یک عملیات ضربتی بازداشت کردند که متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ شجاعی نسب از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هر گونه فعالیت غیر قانونی توسط افراد مشکوک مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند، تا نسبت به دستگیری مجرمان و متخلفان اقدام شود.

 

 

تذکر معاون استاندار خراسان جنوبی درباره غفلت از معماری اسلامی

تذکر معاون استاندار خراسان جنوبی درباره غفلت از معماری اسلامی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: غفلت از ساخت و سازها به شیوه معماری اسلامی از دغدغه‌های مسوولان است که باید مورد توجه نظام مهندسی ساختمان قرار گیرد.

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمد فرهادی در نشست اعطای اعتبارنامه اعضای هیات مدیره نهمین دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی افزود: در هیات مدیره‌های مختلف بعضی اهداف مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته و این موضوع در حوزه شهرسازی و معماری نه تنها در خراسان جنوبی بلکه در کل کشور مورد غفلت واقع شده است.

وی ضمن ابراز تاسف در این زمینه متذکر شد: آیا ما واقعا در این حوزه برای نسل‌های آینده از خودمان چیزی به یادگار خواهیم گذاشت؟

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به فناوری‌های روز و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی از مهمترین مواردی است که باید در راس امور قرار گیرد.

وی با ابراز خرسندی از اتفاقات مثبت دوره هشتم افزود: مواردی از جمله پیشگام بودن سازمان نظام مهندسی ساختمان در اقدامات متعدد که سبب شده از سایر استان‌ها پیشقدم باشیم باعث افتخار است.

فرهادی تصریح کرد: یکی از ثمرات دوره هشتم، تعاملات سازنده و ارزنده بین سازمان و ارکان اداری استان و مردم بود.

رییس هیات اجرایی انتخابات هیات مدیره‌های نظام مهندسی هم در ابتدای این نشست گزارشی درخصوص شرایط و نحوه برگزاری انتخابات ارایه کرد و گفت: برگزاری انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک از پیشنهاداتی بود که به نتیجه رسید و از ۲۸ نفر نامزد براساس شرایط ۱۴ نفر در روند رای‌گیری قرار گرفتند و طبق قانون ۹ نفر منتخب هیات مدیره شدند.

ولی پور انتخابات دوره نهم را از سالم‌ترین انتخابات نسبت به نحوه رای‌دهی در دوره‌های قبل اعلام کرد.

مراسم تکریم هیات مدیره دوره هشتم و معارفه هیات مدیره دوره نهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار بیرجند برگزار و اعتبارنامه‌های اعضای منتخب نهمین دوره به آنان اعطا شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بزرگترین مجموعه فنی در ساخت و ساز کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان است که افزایش کیفیت، نظارت بر حس اجرا و ارتقای دانش فنی از وظایف اصلی این مجموعه به شمار می‌رود.

وحید داعی افزود: در هیات مدیره دوره هشتم افزایش دارایی‌های سازمان، افزایش تعرفه‌های نظام مهندسی، بازسازی ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی و همکاری بسیار موثر سازمان در طرح اقدام ملی مسکن و  ارائه تخفیفات درخصوص این طرح از شاخص‌ترین اقدامات است.

وی بیان کرد: در انتخابات نهمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که انتخابات آن به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد شاهد افزایش ۱۴ درصدی مشارکت اعضای سازمان نظام مهندسی نسبت به دور قبل بودیم و در این دوره مشارکت اعضا به حدود ۴۰ درصد رسید.

 

 

۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت

۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت

 مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد به جامعه عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مهدی عصمتی‌پور افزود: این اعتبار در قالب تسهیلات طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و با هدف حمایت از عشایر استان برای جبران بخشی از خسارت‌های خشکسالی است.

وی افزود: این اعتبار به‌صورت تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، عشایر برای دریافت تسهیلات به ضامن کارمند نیاز ندارند و می‌توانند به‌صورت زنجیره‌ای تسهیلات دریافت کنند.

وی اظهار داشت: متقاضیان برای دریافت تسهیلات باید به ادارات امور عشایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

عصمتی‌پور افزود: از آغاز سال جاری تاکنون ۶۹ میلیارد تومان تسهیلات یک ساله و پنج ساله به بیش از هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر استان خراسان جنوبی پرداخت شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

کاهش بارندگی در سال آبی گذشته و جاری و تداوم خشکسالی، زندگی و تولید جامعه عشایری خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و آنان را در زمینه تامین آب و علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلاتی مواجه کرده است.

با این وجود مسوولان استان با پشتیبانی دستگاه‌های ملی در ماه‌های اخیر اقدامات حمایتی را آغاز کردند که راه‌اندازی قرارگاه استانی آب، خرید تضمینی دام عشایر و پرداخت تسهیلات از جمله آنهاست.

 

 

معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

خسارت ۲۷۰۰ میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی/۲-۳

خسارت ۲۷۰۰ میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

معاون جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از خسارت دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان به دلیل خشکسالی خبر داد و گفت: برای جبران خسارت ها در سال جاری هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.

محمد حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خشکسالی بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است.

وی به کاهش چشمگیر بارندگی‌ها، فقر مراتع و گرمای شدید هوا و خسارت‌های سرمازدگی و…. نیز اشاره کرد و بیان داشت: در بخش کشاورزی به سمت و سوی مصرف کمتر آب حرکت می‌کنیم و اجرای سامانه‌های آبیاری نوین از جمله اقدامات مؤثر در این بخش است.

به گفته اکبری خسارات خشکسالی به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و دامداری بسیار سنگین بوده و گزارشات به وزارت خانه برای جبران خسارات ارسال شده است.

وی ادامه داد: و اگر چه مصوباتی بوده اما هنوز اعتباراتی برای این بخش به استان ابلاغ نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از اجرای سالانه پنج هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در استان خبر داد و افزود: خراسان جنوبی در این زمینه پیشتاز بوده است.

اکبری تصریح کرد: البته اجرای این سامانه به سبب مشکلات آبی جای کار بیشتر دارد و امیدواریم در این زمینه با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

 

 

سایه غفلت بر توسعه انرژی‌های نو/ بخشنامه‌ای که نیمه‌کاره رها شد

سایه غفلت بر توسعه انرژی‌های نو/ بخشنامه‌ای که نیمه‌کاره رها شد

بیرجند- خراسان جنوبی با وجود ظرفیتهای بالا در زمینه تولید انرژی های نو هنوز نتوانسته به جایگاه مناسبی در این زمینه برسد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها؛ تولید انرژی‌های تجدید پذیر از سال ۱۳۷۴ در کشور با ارائه مشوق‌هایی شروع شد و در خراسان جنوبی حدود ۱۰ سال پیش و از سال ۹۰ با احداث چند نیروگاه بر روی پشت بام مسجد و مدرسه با هزینه دولت این طرح آغاز شد و تبلیغاتی برای آشنایی و مشارکت مردم نیز در این خصوص انجام شد.

بر اساس اطلاعات هواشناسی، خراسان جنوبی یکی از آفتابی‌ترین استان‌های کشور است به گونه‌ای که در این استان تنها هوا در ۷۵ روز ابری بوده و در ۳۰۰ روز باقیمانده سال نعمت بی کران خورشید در تمامی ساعات روز بر زمین می تابد.

در سال‌های بعد با ابلاغ بخشنامه معاون اول سابق رئیس جمهور ادارات دولتی موظف شدند که ۲۰ درصد برق مصرفی خود را با نصب نیروگاه تولید کنند که تاکنون تعدادی از ادارات استان اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند.

همچنین با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود در زمینه اقلیم و هوا، در استان اقداماتی برای سرمایه گذاری تولید انرژی‌های تجدید پذیر آغاز شد و با بهره برداری از چند نیروگاه به دلیل افزایش قیمت تجهیزات و دیگر مشکلات روند احداث نیروگاه‌های بزرگ با مشکلاتی مواجه شد.

گام‌های برداشته شده

معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند به خبرنگار مهر می‌گوید: با نصب نیروگاه خورشیدی زمینه تولید ۶۰ کیلووات برق در دانشگاه فراهم شد و امکان تولید ۱۵۰ کیلووات دیگر هم وجود دارد که با انجام آن ۲۰ درصد برق مورد نیاز از انرژی تجدید پذیر در این دانشگاه تأمین می‌شود.

به گفته حمید رضا نجفی علاوه بر این تا ظرفیت ۲ مگاوات تولید برق از این طریق در دانشگاه بیرجند وجود دارد.

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اعلام اینکه از سال ۹۸ نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مددجویان خراسان جنوبی شروع شد، می‌گوید: ۱۹۸ نیروگاه ۵ کیلوواتی تاکنون ایجاد شده است.

علی اکبر نخعی عنوان می‌کند: هزار و۷۱۶ خانواده از مددجو جویان برای انجام این کار شناسایی و به شرکت توزیع برق معرفی شده‌اند تا در صورت صرفه اقتصادی اقدام لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی انجام شود.

به گفته وی سال گذشته هزینه ایجاد هر نیروگاه از ۲۵ میلیون تومان به ۶۵ میلیون تومان افزایش یافت که ۵ میلیون تومان بلاعوض و بقیه هزینه آن با اعطای تسهیلات بانکی پرداخت می‌شد و برق تولیدی وارد شبکه برق شده و هر دو ماه پول آن به مددجو پرداخت می‌شود.

سایه غفلت بر توسعه انرژی های نو / بخشنامه ای که نیمه کاره رها شد

ظرفیت ایجاد ۵ هزار نیروگاه خورشیدی خانگی در استان

مجری انرژی‌های تجدید پذیر خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از سال ۹۰ طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی چند مدرسه و مسجد با هزینه دولت در استان آغاز شد، می‌گوید: در ابتدا برق تولیدی به دولت فروخته نمی‌شد و اگر مصرف داخلی منازل از برق تولیدی کمتر بود انجام این کار توجیه نداشت لذا مقرر شد مردم با پرداخت ۵۰ درصد هزینه، برق تولیدی را به دولت بفروشند که از این طرح چند سالی استقبال شد.

علیرضا پوزشی با بیان اینکه سازمان انرژی‌های تجدید پذیر سال ۹۵ طرحی را ارائه داد که بر اساس آن با پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه مورد نظر و با نصب کنتوری جداگانه برق تولیدی خریداری می‌شد و اولین نیروگاه استان فروردین ۹۶ به شبکه متصل شد.

به گفته وی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی متصل به شبکه استان ۴۶۷ مورد با مجموع ظرفیت ۴ هزار و ۸۳۶ کیلووات است و حدود ۳ میلیارد تومان هر دو ماه برای خرید برق تولید خانگی پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت ایجاد ۵ هزار مورد نیروگاه خورشیدی خانگی با تولید ۴۰ مگاوات برق در استان وجود دارد.

مجری انرژی‌های تجدید پذیر خراسان جنوبی با اعلام اینکه از سال ۹۷ ادارات دولتی و شرکت‌های نیمه دولتی و وابسته به دولت با استفاده از اعتبار دولتی بر اساس بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری دولت دوازدهم باید ۲۰ درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌کردند، می‌گوید: تا سال ۹۷ باید این کار اجرایی می‌شد و اگر اقدامی برای این منظور نمی‌شد ۸۰ درصد برق مصرفی آنها به نرخی که از مردم برق تولیدی خریداری می‌شد و ۲۰ درصد دیگر با تعرفه عمومی محاسبه می‌شد.

بخشنامه‌ای که نیمه کاره رها شد

وی ادامه داد: سال ۹۸ با استانداری و همه ادارات کل در این باره مکاتبه شد تا با تخصیص اعتبار این طرح اجرایی شود که تعدادی از دستگاه‌ها مانند منابع طبیعی، اداره کل بازرسی، شرکت برق، دانشگاه بیرجند و… اقداماتی در این باره انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: اما بین این ادارات و آنهایی که نیروگاه مورد نیاز را احداث نکرده‌اند از این نظر تفاوتی وجود ندارد و مجوزی برای جریمه این ادارات نداریم و آنها به دلیل محدودیت‌های اعتباری اقدامی نکرده‌اند و برای هر تولید هر کیلو وات برق ۱۸ میلیون تومان باید هزینه شود.

به گفته وی برای احداث نیروگاه تا ۲۰۰ کیلووات شرکت توزیع نیروی برق استان قرار داد منعقد و برق تولیدی را خریداری می‌کند و از ۲۰۰ کیلو وات بیشتر ساتنا در تهران طرف قرار داد است و برق تولیدی را خریداری می‌کند و با توجه به اینکه برق مصرفی کل استان ۳۰۰ مگاوات است تولید انرژی‌های تجدید پذیر باید با مصرف استان متناسب باشد در غیر این صورت مشکلاتی به وجود می‌آید.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ مگاوات خوسف ،۷ مگاوات سربیشه و یک مگاوات ارسک بشرویه به شبکه متصل شده است، عنوان می‌کند: هر چند ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این باره در استان با توجه به اقلیم، هوای صاف و دما وجود دارد اما سرمایه گذاری در این مورد به تنهایی ملاک نمی‌باشد و امکان تزریق آن به شبکه هم باید وجود داشته باشد.

سایه غفلت بر توسعه انرژی های نو / بخشنامه ای که نیمه کاره رها شد

وی با بیان اینکه تعیین ظرفیت توسط تهران است و صدور مجوز ۶ ماه زمان می‌برد، بیان داشت: سرمایه گذاری در این حوزه ارزی است و با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر و اینکه نیروگاه‌های خورشیدی یا مواد خام آن باید از خارج تهیه شود سرمایه گذاری در این باره کار آسانی نمی‌باشد.

وی گفت: با همه این سختی‌ها نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی درح در قالب ۲۰ واحد ۲.۵ مگاواتی در حال احداث است که ۴ واحد ۱۰ مگاواتی آن کلنگ زنی شده و تجهیزات آن به محل حمل شده که در سال ۱۴۰۰ با رفع مشکلات موجود نصب خواهد شد و ۴۶ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و ۹۰ مگاوات نیروگاه گازی در استان است.

خراسان جنوبی علی رغم ظرفیتی که در زمینه تولید انرژی‌های نو دارد هنوز نتوانسته بازار انرژی‌های نو را در دست بگیرد این در حالی است که استان با داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان می‌تواند صادر کننده مهمی در حوزه برق تولیدی حداقل از انرژی خورشیدی باشد.

سنگ پیش پای سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو

معاون اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حوزه انرژی‌های نو اراضی مرغوب برای سرمایه گذاری که کنار پست‌های ۱۳۲و یا ۴۰۰ توزیع و خطوط انتقال برق است، توسط عده‌ای بلوکه شده است که باید در این زمینه ورود شود و افرادی که طی سال‌های قبل این اراضی را برای اجرای طرح در اختیار گرفته‌اند اما اقدامی انجام نداده‌اند از آنها باز پس گرفته شود.

محمد بهروزی با بیان اینکه در حوزه تولید پنل‌های خورشیدی در کشور مشکلاتی وجود دارد، گفت: متأسفانه تولید کننده مناسب در کشور که بتواند پاسخگوی نیاز داخل باشد را نداریم.

وی با اذعان به اینکه یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران در حوزه انرژی‌های خورشیدی این است که واردات پنل‌های مورد نیاز به کندی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: باید سعی شود تسهیلاتی برای تجهیزاتی مثل پنل و اینورتر که در کشور تولید کمی دارند در نظر بگیریم تا سرمایه گذاران بتوانند آن را به راحتی وارد کنند.

به گفته وی قوانین و مقرراتی در این حوزه نیز باید بازنگری و به روز شود تا تا مثل دیگر کشورها بهره وری کاملی از این ظرفیت ببریم.

یکی از علل تن دادن به خاموشی‌های تابستانه و زمستانه، کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تأسیس نیروگاه‌ها است که در جهت اهداف و سیاست‌های توسعه پایدار اقتصادی و مدیریت مصرف انرژی نیاز است تا موانع در این حوزه برداشته شود و از منابع ارزشمند و خدادادی بهره برداری شود.

آغاز طرح غربالگری کودکان ۳ تا ۶ سال

همزمان با سراسر کشور برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرکل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: امسال برای بیست و ششمین سال متوالی طرح غربالگری تنبلی چشم آغاز طرح غربالگری کودکان3تا6سالکودکان در کشور شروع شده است.

عرب نژاد افزود: امروز علاوه بر خدمات ۴۴ پایگاه دائمی غر بالگری چشم از ۶۸ مرکز غیردائمی در اول آبان امسال تا پایان سال به منظور پیشگیری از تنبلی چشم کودکان خدمات ارائه می‌دهند.

وی گفت: سهمیه استان در سال جاری ۳۷ هزار کودک است که تاکنون ۱۶ هزار نفر از کودکان سه تا ۶ سال ساله مورد معاینه قرار گرفتند و بقیه کودکان ۳ تا ۶ سال از امروز با مراجعه به مراکز  سراسر استان می‌توانند معاینه شوند.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: خانواده‌ها با توجه به شیوع بیماری کرونا هیچگونه مشکلی نباید داشته باشند و تمام پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته ۳۱ هزار کودک مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند.

 

 

 

افزایش ۵۹.۵ درصدی دفن زباله های بیمارستانی در بیرجند/۲-۳

دفن زباله های بیمارستانی در بیرجند با شیوع کرونا ۵۹.۵ درصد افزایش یافت.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: با شیوع کرونا افزایش چشمگیری را در دفن زباله های بیمارستانی شاهد هستیم به گونه ای که پیش‌ از کرونا روزانه ۳ هزار کیلوگرم زباله بیمارستانی در بیرجند دفن می‌شد ، اما در حال‌ حاضر روزانه ۴ هزار و ۷۸۵ کیلوگرم زباله دفن می‌شود که  ۵۹.۵ درصد افزایش دارد.

 

لطایفی گفت: بر اساس تعریف قانون مدیریت پسماند بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی تا زمان تبدیل به زباله عادی  برعهده تولید کننده است.

 

وی گفت: بعد از بی‌خطرسازی تحت نظارت محیط‌زیست، حمل و دفن زباله را شهرداری انجام می دهد.

 

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند گفت: با وقوع کرونا دفن زباله های بیمارستانی با دقت بیشتری صورت می‌گیرد؛ این زباله ها در ترانشه جداگانه دفن و با آهک پوشیده می‌شود.

 

لطایفی گفت:همچنین روزانه ۱۲۵ تن زباله عادی در سایت پسماند تخلیه و دفن می‌شوند.

 

 

 

 

۲۳ مدال رقابت‌های تک لیفت و تک پرس شرق کشور از آن فردوسی ها/۷

ورزشکاران باشگاه‌های عدالت و اکسیژن فردوس در رقابت‌های تک لیفت و تک پرس باشگاه‌های شرق کشور ۲۳ مدال کسب کردند.

مسابقات تک لیفت و تک پرس بدون لوازم باشگاه‌های شرق کشور  بزرگداشت شهید ۲۳ مدال رقابت‌های تک لیفت و تک پرس شرق کشور از آن فردوسی هاحسن فنودی با حضور حدود ۱۶۰ شرکت کننده به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد که ورزشکاران باشگاه‌های بدنسازی عدالت و اکسیژن فردوس،  موفق به کسب ۱۱ مدال طلا، ۶ نقره و ۶ برنز شدند.

همچنین در قسمت تیمی باشگاه اکسیژن مقام اول لیفت نوجوانان و مقام دوم پرس سینه نوجوانان و باشگاه عدالت نیز مقام دوم لیفت نوجوانان و پرس سینه بزرگسالان را به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مالچ پاشی در خراسان جنوبی اثرات زیست محیطی به دنبال ندارد/۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی: بر اساس تحقیق پژوهشگاه صنعت نفت در سال ۹۸ مالچ باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و آسیب به گونه های حیوانی نمی‌شود.

نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار صداو سیما با اشاره به اینکه این مالچ ها تأییدیه مالچ پاشی در خراسان جنوبی اثرات زیست محیطی به دنبال نداردزیست‌محیطی دارندگفت:مالچ پاشی امسال در ۵۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان طبس در محدوده مسجد شکر اجرا می شود.

وی افزود: قرار است پس از مالچ پاشی ۲۰۰ اصله نهال دراین منطقه کاشته شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طبس از نظر مساحت با ۵ میلیون هکتار، بزرگ‌ترین شهرستان کشور است گفت: ۲۶۱ هزار و ۶۶۹ هکتار از این شهرستان کانون‌های فرسایش بادی است که  ۱۸۰ هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از مرز سمنان در حلوان طبس تا مسجد شکر وجود دارد که بر راه‌آهن طبس یزد مشرف است.

 

نصرآبادی افزود: عمده دلیل ماچ پاشی این منطقه  حفاظت از جاده و راه‌آهن است زیرا فرسایش بادی و شن های روان زیرساخت‌های راه‌آهن و تصادفات جاده‌ای را به دنبال دارد.

 

وی گفت: دمای ۵۰ درجه ، بارندگی کم و پوشش گیاهی بسیار اندک ، شرایط را در محدوده مسجد شکر خاص کرده است و ایجاد پوشش گیاهی بدون محافظت تپه‌ها غیرممکن است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه نهال‌کاری و بذرکاری در این منطقه در سالهای دور با عدم موفقیت مواجه بوده‌است افزود: ابتدا باید بر تپه‌های ماسه‌ای  تثبیت انجام تا فرصت برای استقرار گیاه فراهم شود.

 

وی گفت: تاج پوشش گیاه ، جلوی سرعت باد را می‌گیرد و کاهش فرسایش بادی را به‌دنبال دارد و ریشه‌ها خاک را نگه می‌دارد.

 

نصرآبادی گفت: این مالچ ها نسبت به آب نفوذپذیر است و مانع عبور آب نمی‌شود و در اثر گرما خودش را ترمیم می‌کند و باعث می‌شود رطوبت خاک خارج نشود.

 

 

 

سربیشه رکوردار بارندگی‌های اخیر/۲

کَفاز سربیشه با ثبت ۹ میلیمتر بارندگی رکوردار بارندگی شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شد.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی استان گفت: در این مدت همچنین در کَنگان ، روستای درمیان و روستای حجت آباد ۵ میلیمتر بارندگی ، بندان ، اسفزار ، دستگرد و قهستان ۴ میلیمتر، محمدشهر ، زهان ، گزیک ، کلاته گاویچ ، خلف ، حصاردار خوسف و آلنگ نهبندان ۳ میلیمتر و در اسدیه دو میلیمتر بارندگی ثبت شد.

نخعی افزود: همچنین در ایستگاه‌های باران سنجی بیرجند ، مود و ماهمیران حدود یک میلیمتر بارندگی ثبت شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اختصاص ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خراسان جنوبی

 ۷۵ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات به جامعه عشایر خراسان جنوبی اختصاص یافت.

مدیرکل امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: این اعتبار دراختصاص ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به عشایر خراسان جنوبی قالب تسهیلات طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و با هدف حمایت از عشایر استان برای جبران بخشی از خسارت‌های خشکسالی پرداخت می‌شود.

مهدی عصمتی پور افزود: این اعتبار به صورت تسهیلات با نرخ سود ۱۰ درصد و بازپرداخت یک ساله پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده عشایر برای دریافت تسهیلات نیاز به ضامن کارمند ندارند و می‌توانند به صورت زنجیره‌ای تسهیلات دریافت کنند، افزود: متقاضیان برای دریافت تسهیلات می‌ توانند به ادارات امور عشایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

مدیر کل امور عشایر استان گفت: از آغاز سال جاری تاکنون ۶۹۰ میلیارد ریال تسهیلات یک ساله و ۵ ساله به بیش از هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر استان پرداخت شده است.

عشایر خراسان جنوبی بیش از یک میلیون و ۶۶ هزار راس دام سبک و سنگین دارند که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین هستند.

 

 

 

 

 

فعال کردن گرانیت نهبندان و سربیشه در صنعت سنگ ایران

گرانیت نهبندان و سربیشه در صنعت سنگ ایران بیش از پیش به کار برده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، در دیدار نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی فعال کردن گرانیت نهبندان و سربیشه در صنعت سنگ ایرانبا مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی کشور، مقرر شد ظرف ۱۰روز آینده برای این موضوع برنامه ریزی شود.

آقای نخعی، نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: با همکاری اتاق سنگ ایران، صندوق حمایت حمیات از سرمایه گذاری‌های معدنی و اداره کل صمت خراسان جنوبی راهکار‌های لازم تدوین می‌شود.

برنامه ریزی برای تجهیز دپارتمان معدن نهبندان، اجرایی شدن طرح برق رسانی به منطقه شاهکوه تا ۲۰روز آینده و شروع برق رسانی به منطقه هیرد در سال آینده، مشارکت ایمیدرو در طرح‌های معدنی نهبندان و سربیشه و تصمیم گیری برای حل مشکل چند واحد تولیدی معدنی نهبندان و سربیشه از دیگر نتایج دیدار آقای نخعی بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

آنچه رسیدن به هاب شتر را غیرممکن می‌سازد

آنچه رسیدن به هاب شتر را غیرممکن می‌سازد

ایسنا/خراسان جنوبی رییس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عدم رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

توسعه صنعت پرورش شتر و شترداری و استفاده از قابلیت‌های این صنعت یکی از کارآمدترین ابزارهای رونق اقتصادی و جذب گردشگر در مناطق کویر نشین و مستعد پرورش شتر از جمله خراسان جنوبی است.

صنعت شترداری فواید بسیار زیادی عاید بهره‌برداران این حوزه می‌کند، به طوری که استفاده از پوست، گوشت و کوهان شتر هر یک به صورت مجزا متقاضیان مخصوص به خود را دارد. استفاده از این محصولات می‌تواند صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور مبدل کند، اما غفلت مسئولان از این صنعت درآمدی را عاید شترداران استان نمی‌کند.

غلامرضا قوسی، رییس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است و در حال حاضر ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاب شتر یکی از ظرفیت‌های استان است و می‌توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد.

وی ادامه داد: در استان ۱۵ واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارد و از تعداد ۲۵۰ تن شیر تولیدی در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدارها تبدیل به فرآوری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: از تعداد ۱۳۰ تن شیر جمع‌آوری شده تعداد ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت‌های معتبر از استان خارج می شود و مابقی در کارخانه‌های استان به فرآورده‌های لبنی تبدیل می‌شود.

قوسی افزود: عدم رقابت کارخانه‌های استان با کارخانه‌های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

وی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی، قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد؛ می‌توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود.

قوسی ادامه داد: کشتارگاه اختصاصی شتر در استان وجود ندارد و این استان با توجه به جمعیت شتر نیازمند احداث کشتارگاه شتر است.

وی با بیان اینکه از آغاز سال جای تاکنون ۷۰۰ تن گوشت در ۲۵ واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی شتر استان تولید شد، افزود: از این مقدار، حدود ۴۲۰ تن مصرف داخل استان است، اما مازاد گوشت شتر استان ارسال می‌شود.

انتهای پیام

 

 

۱۹.۵ درصد مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد/۷

۱۹.۵ درصد مخازن سدهای خراسان جنوبی آب ذخیره دارد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۹.۵ درصد حجم مخازن سدهای استان آب دارد و حجم ذخیره آب کنونی سدهای استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کمتر است.

سید سعید پورجعفر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون از ۵۸.۳۵ میلیون متر مکعب حجم هفت سد مخزنی استان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب این ظرفیت آب ذخیره دارد و سال گذشته در همین زمان ۱۸.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی بیان کرد: سدهایی مانند دره بید و نهرین طبس، سد رزه و فرخی قاین از ۲ تا هفت میلیون متر مکعب و مابقی سدها زیر یک میلیون متر مکعب آب دارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) تاکنون هیچ گونه ورودی آب به سدهای استان نداشته‌ایم لذا اگر بارندگی اتفاق بیفتد، سدهای استان ظرفیت کافی و خالی را برای ذخیره‌سازی روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها دارند.

وی گفت: اگر امسال بارندگی مناسب نداشته باشیم سد نهرین طبس که تامین آب شرب این شهرستان را انجام می‌دهد به‌طور کامل خشک خواهد شد.

پورجعفر عنوان کرد: برای مشکل آب شرب شهرستان طبس با توجه به کاهش ذخیره سد نهرین، با شرکت آب و فاضلاب استان در حال رایزنی هستیم، همچنین حفاری و لوله‌گذاری یک حلقه چاه در شهر طبس در حال انجام است که از طریق منابع آب زیرزمینی مشکل کمبود آب رفع شود.

وی افزود: با توجه به کاهش حجم آب سد نهرین و احتمال خشک شدن آن، حق‌آبه کشاورزان سد نهرین از سد دره بید تامین شد تا برای مصارف شرب بیشتر استفاده شود در غیر این صورت اوایل تابستان سد نهرین خشک شده بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی درباره رودخانه‌های استان نیز گفت: سال گذشته در اکثر نقاط استان لایروبی رودخانه‌ها را در قالب بازگشایی انجام دادیم.

وی افزود: وظیفه اصلی شرکت آب منطقه‌ای تعیین حد حریم بستر رودخانه و شناسایی متجاوزان حریم است که بخش عمده‌ای از مطالعات کانون‌های جمعیتی استان در این زمینه انجام شده است.

پورجعفر اظهار داشت: برخی نقاط حادثه‌خیز در بستر رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه‌ای اعلام شده که با همکاری دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی، شهرداری و سایر مجموعه‌ها بازگشایی شده و اکنون مورد خاص یا مسیر مسدودی وجود ندارد.

وی گفت: در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های استان، بیشتر موارد در بافت‌ روستاهای قدیم رخ داده که آنچه وظیفه ما بوده، اجازه ساخت و ساز نداده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به گستردگی خراسان جنوبی باید دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در صورت مشاهده و اعلام ساخت و سازها همکاری کنند تا جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ثبت اراضی در سامانه کاداستر گفت: امکان ثبت اراضی برای افرادی که در حریم و بستر رودخانه‌ها نسبت به ساخت و ساز اقدام کرده‌اند، نخواهد بود لذا تاکید داریم خرید و فروش اراضی در حاشیه رودخانه‌ها باید با دریافت استعلام از شرکت آب منطقه‌ای باشد.

براساس تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو، خراسان جنوبی جزو استان‌های کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفته دوم آبان‌ ماه بوده‌ است.

همچنین سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل ۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

این کاهش بارندگی‌ها، کاهش روان‌آب‌ها و افت ورودی سدها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد و از طرفی خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن ۱۰۱ میلیون متر مکعبی مواجه ساخته است.

 

 

 

زوج‌های نابارور خراسان جنوبی از مراجعه به سایر استان‌ها بی‌نیاز شدند

زوج‌های نابارور خراسان جنوبی از مراجعه به سایر استان‌ها بی‌نیاز شدند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با تکمیل چرخه خدمات مرکز درمان ناباروری در بیرجند، زوج‌های نابارور نیاز ندارند به سایر استان‌ها مراجعه کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، محمد دهقانی افزود: با تجهیز و راه‌اندازی اتاق‌های عمل و آزمایشگاه IVF مرکز درمان ناباروری رویش، اولین عمل جراحی IVF امروز (دوشنبه) در محل مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز درمان ناباروری رویش از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد گفت: بخش زیادی از تجهیزات این مرکز از طریق وزارت بهداشت و هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تهیه شده که آن زمان این تجهیزات حدود سه میلیارد تومان بوده و در حال حاضر ارزش ریالی این تجهیزات بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: در این مدت در کنار تجهیزات، لوازم مصرفی زیادی که مورد نیاز مرکز بوده با همت دانشگاه و مرکز جامع درمان بیماران خاص تهیه شده تا برای ارائه خدمت هیچ کمبودی وجود نداشته باشد.

وی افزود: با حضور متخصصان زنان، بخش IUI انجام می‌شد که نتایج خیلی خوبی هم داشت و حدود ۲۰۰ کودک با این روش به دنیا آمدند.

دهقانی گفت: بخشی از خدمت که IVF بود به دلیل نبود فلوشیپ نازایی و ناباروری انجام نشده بود که خوشبختانه ۲ نفر از متخصصان زنان بومی استان در این فلوشیپ قبول شدند و بعد از گذراندن دوره در این مرکز شروع به فعالیت کردند.

وی بیان کرد: بنابراین چرخه فعالیت این مرکز به‌طور کامل راه‌اندازی و اولین مورد IVF امروز انجام شد تا چرخه کامل خدمات مرکز ناباروری ارائه شود و دیگر زوج‌های نابارور به سایر استان‌ها مراجعه نکنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: خوشبختانه با بسته حمایتی که از سوی وزارت بهداشت چند سال است ابلاغ شده، ۹۰ درصد هزینه‌ها از طریق یارانه‌ای که وزارت بهداشت در نظر گرفته، تامین می شود و ۱۰ درصد آن را زوج‌های نابارور پرداخت می کنند.

وی گفت: بسته حمایتی برای زوج‌های نابارور در دستور کار سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفته و بخشی از خدماتی که ارائه می‌شود مورد تعهد سازمان‌های بیمه‌گر است و برای باقیمانده آن در حال رایزنی هستیم که تعهدشان کامل شود و حمایت جامع و کاملی از زوج‌های نابارور صورت گیرد.

دهقانی بیان کرد: همچنین در قالب کمک به این افراد و کسانی که تحت درمان مرکز هستند اگر نیاز داشته باشند به بانک‌ها معرفی می‌شوند تا در قالب تسهیلات تا سقف حدود ۳۰ میلیون تومان از تسهیلات درمان ناباروری استفاده کنند.

 

 

 

 

 

موزه عروسک بیرجند رتبه سوم بازدیدهای مردمی را در کشور دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت: این استان ۶ موزه خصوصی دارد و موزه عروسک بیرجند تاکنون رتبه سوم بازدیدهای مردمی را در کل موزه‌های خصوصی کشور کسب کرده است.

حسن رمضانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موزه عروسک با هدف حمایت از زنان روستایی و عرضه عروسک‌های دست‌ساز آنان برای فروش، در خانه فروتنی بیرجند به عنوان یک اثر تاریخی راه‌اندازی شد و مورد اقبال مردم و گردشگران است.

وی گفت: عروسک‌های دست‌ساز را مادربزرگ‌ها برای کودکان می‌ساختند که ساختار آنها متاثر از فرهنگ و باورهای بومی منطقه است و معروف‌ترین نوع عروسک در این موزه “دوتوک” از روستای تاجمیر نام دارد.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی ادامه داد: موزه‌ها با توجه به اینکه محیط سربسته هستند در ۲ سال اخیر به دلیل ممنوعیت تجمع جمعیت انسانی ناشی از شیوع کرونا آسیب دیدند.

وی گفت: میانگین بازدید سالانه از موزه‌های خراسان جنوبی در پنج سال اخیر حدود ۵۰ هزار نفر بود که این آمار از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون با کاهش ۹۰ درصدی همراه شده است.

رمضانی بیان کرد: استان خراسان جنوبی دارای ۱۲ موزه دولتی و ۶ موزه خصوصی است که در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه هستند و بیش از ۲ هزار شی فرهنگی، تاریخی ارزشمند را در خود جای داده‌اند.

وی گفت: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: علاوه بر موزه‌های زیر پوشش میراث فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.

وی گفت: بازدید مجازی از موزه‌ها و گنجاندن دروس آشنایی با میراث فرهنگی و موزه‌ها در کتاب‌های درسی از موضوعاتی است که در دوران شیوع کرونا بر آنها تمرکز شد تا خلاء بازدید حضوری به گونه‌ای جبران شود.

رمضانی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل تعطیلات ناشی از شرایط کرونایی بیشتر روزهای سال موزه‌ها تعطیل بودند و فقط ۷۵۴ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

وی گفت: موزه‌ها نوروز امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازدید علاقه‌مندان باز شد و در این مدت نیز پنج هزار و ۲۲۹ نفر بازدید کردند که از ابتدای امسال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر برای دیدن موزه‌های خراسان جنوبی به این مکان‌ها آمدند.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: با توجه به خروج خراسان جنوبی از وضعیت قرمز کرونا بازگشایی موزه‌های استان نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از اول مهر امسال انجام شد لذا در حال حاضر امکان بازدید از موزه‌های استان وجود دارد و در روزهای ایام هفته جز دوشنبه و جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

وی گفت: نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات کشور نیز امسال به مناسبت هفته میراث فرهنگی در خانه تاریخی پردلی بیرجند به بهره‌برداری رسید.

رمضانی عنوان کرد: این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان خراسان جنوبی نیز می‌پردازد.

وی افزود: موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی است که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی منطقه جنوب خراسان هستند و این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون‌دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در باغ اکبریه بیرجند که یک اثر تاریخی ثبت جهانی است، یکی از مکان‌های پربازدید به‌ویژه در نوروز محسوب می‌شود.

 

 

موافقت ایمیدرو با نصب ۲ چرخ ریخته‌گری در کارخانه فولاد قاینات/۲-۳

موافقت ایمیدرو با نصب ۲ چرخ ریخته‌گری در کارخانه فولاد قاینات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به دنبال پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی با نصب و راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری اسلب و بیلت در کارخانه فولاد قاینات موافقت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی “حمید ملانوری” روز دوشنبه به منظور بررسی نحوه تامین آب کارخانه فولاد قاینات و برنامه‌ریزی برای شتاب‌بخشی به روند فعال‌سازی صد درصدی این واحد تولیدی با “محمد آقاجانلو” مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران و دیگر متولیان این حوزه در تهران دیدار داشت.

وی در این نشست هم‌اندیشی به تشریح ظرفیت‌ها و موقعیت خراسان جنوبی پرداخت و گفت: این استان با وجود ظرفیت‌های بکری که دارد، از داشتن واحدهای صنعتی بزرگ که منشأ تحول باشند، محروم است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: به جهت اهمیت این موضوع همه مدیران استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کسانی که صاحب نفوذند در این زمینه مداخلاتی داشته‌اند.

وی به ظرفیت‌های معدنی خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ما در خراسان جنوبی ۴۸ نوع کانی معدنی داریم که فقط بخشی از آنها فرآوری می‌شود.

ملانوری افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم به حد و اندازه ظرفیت موجود از معادن استان در اشتغال و صنعت بهره‌مند شویم.

وی از راه‌اندازی فولاد قاینات به عنوان انقلاب صنعتی در استان نام برد و گفت: در کنار چند واحد صنعتی بزرگ استان همچون کویر تایر، سیمان باقران، سیمان قاین و منیزیم سربیشه، فولاد نیز دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: فولاد می‌تواند با ایجاد انگیزه در دیگر سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی به رشد و توسعه استان کمک کند.

وی افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی در امنیت سرمایه‌گذاری رتبه اول را دارد اما در جذب سرمایه‌گذار هنوز در حد و اندازه استان توفیق نداشته‌ایم.

ملانوری گفت: لحاظ کردن مشوق‌های ویژه برای ترغیب سرمایه‌گذاران، خواسته ما از رئیس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور به استان بود و حضور سرمایه‌گذاران به‌ویژه از حوزه دولتی می‌تواند در توسعه فرهنگ منطقه هم تأثیرگذار باشد و مردم را نیز به سرمایه‌گذاری ترغیب کند.

وی بیان کرد: کارخانه فولاد قاینات در حال حاضر زمینه اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم آورده و قطعا با توسعه‌ای که در برنامه است، اشتغالزایی نیز بیشتر خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی به ۲ دغدغه بزرگ تامین مواد اولیه و آب برای این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: بنا به توضیحات متولیان با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه فولاد، صنعتی آب‌بر است افزود: با وجود اینکه خراسان جنوبی منطقه خشک و کم‌آب است، موضوع تامین آب این کارخانه دغدغه بزرگی محسوب می‌شود.

ملانوری تصریح کرد: چاه‌هایی که در محدوده حفر شده در حال حاضر پاسخگوی نیاز کارخانه هست اما در ادامه کار و با توسعه این واحد، آب بیشتری نیاز است.

وی با بیان اینکه مهمترین منبع آبی که می‌توان به این واحد تخصیص داد، پساب فاضلاب شهر قاین است گفت: شبکه فاضلاب قاین با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و میزان آب استحصالی از آن ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

استاندار خراسان جنوبی انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادی بین شرکت ملی فولاد و شرکت آب و فاضلاب را پیشنهاد داد و افزود: مشارکت شرکت فولاد در اجرای پروژه فاضلاب قاین به کار شتاب می‌بخشد و هم اینکه آب مورد نیاز کارخانه زودتر تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: کارخانه فولاد ایجاد شده و وظیفه همه ماست که کمک کنیم این واحد زنده روز به روز توسعه پیدا کند.

بنابر این گزارش پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی، موافقت ایمیدرو با نصب و راه‌اندازی ۲ چرخ ریخته‌گری اسلب و بیلت در کارخانه فولاد قاینات را به همراه داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی نیز در این نشست حضور داشتند.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته (سیزدهم آبان) از کارخانه فولاد قاینات بازدید کرد و گفت: خط احیای این کارخانه که آهن اسفنجی تولید می‌کند، آماده افتتاح رسمی است.

ملانوری افزود: با اقدامات خوبی که انجام شده خط احیا در حال فعالیت آزمایشی است.

طرح فولاد قاینات در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجراست و فاز اول این طرح با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن در حال تولید آزمایشی است.

فاز دوم کارخانه و تولید فولاد نیز با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال نصب تجهیزات است و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

مدیر ستاد کانون‌های مساجد خراسان جنوبی:
ثبت‌نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در خراسان جنوبی آ‌غاز شد
حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان به صورت مجازی گفت: بارگذاری و داوری آثار در بازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذر امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی انجام می شود.

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به آ‌غاز ثبت نام پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان اظهار داشت: «مدهامّّتان» به معنای «دو  باغ خرم و سبز» نام بزرگترین رویداد قرآنی بچه های مسجد است.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پانزدهمین دوره این مسابقات همانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا با شیوه ای متفاوت نسبت به چهارده دوره گذشته برگزار می شود، افزود: از جمله ویژگی های این دوره از مسابقات می توان به اضافه شدن بخش استعدادیابی ویژه کودکان زیر هفت سال و نوجوانان و همچنین ایجاد پیوند بین جلسات سنتی قرآن کریم مساجد و مسابقات قرآنی مدهامّّتان اشاره کرد.

 

وی درخصوص اهداف برگزاری این مسابقات گفت: ترویج معارف قرآنی در جامعه، توجه به مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت های قرآنی، تحکیم پیوند مسجد، قرآن و مردم، کشف استعدادهای قرآنی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات قرآنی هستند.

 

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به اینکه مخاطبان این مسابقات «کودکان، نوجوانان و جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد» هستند، درخصوص شرایط عمومی این دوره از مسابقات توضیح داد: افرادی که در مرحله کشوری مسابقات مدهامّّتان در دو دوره گذشته (سیزدهم و چهاردهم) رتبه اول تا سوم را کسب نموده اند و یا در مسابقات سازمان اوقاف و امورخیریه در دو دوره گذشته (۹۸ و ۹۹) رتبه اول تا پنجم ملی یا بین المللی را کسب کرده‌اند نمی توانند در این مسابقات در همان رشته شرکت کنند؛ همچنین اجرای تقلیدی صرفاً از الگوهای بارگذاری شده در سامانه می باشد.

 

وی ادامه داد: همچنین هر فرد در یک رشته می تواند شرکت کند و می بایست، ابتدای اثر نام و نام خانوادگی، استان، نام کانون و تاریخ بارگذاری اثر را ذکر کند و همه فایل های ارسالی باید به صورت تصویری بوده و چهره فرد به طور کامل مشخص باشد و حداکثر زمان اثر سه دقیقه و حجم اثر حداکثر ۳۰ مگابایت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه ضبط فیلم به صورت افقی، بدون حرکت، بدون تدوین و بدون استفاده از میکروفن و سیستم صوتی و فقط با صدای معمولی خود شخص باشد، افزود: رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل مسابقات از سوی شرکت کنندگان الزامی است؛ بدیهی است آثاری که فاقد شرایط و ضوابط اعلامی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی درخصوص رده های سنی شرکت در مسابقه هم گفت: رده سنی زیر ۷ سال (متولدین ۱۳۹۴ به بعد)، رده سنی ۷ تا ۱۶ سال (متولدین ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳) و رده سنی ۱۷ تا ۳۰ سال (متولدین ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۳) در این مسابقات می‌توانند شرکت کنند.

 

وی به ضوابط اجرایی این مسابقات اشاره کرد و ادامه داد: مسابقات قرآنی مدهامّّتان به صورت غیرحضوری و از طریق بارگذاری اثر در سامانه بچه های مسجد برگزار می شود؛ اما ستاد استان بنابر صلاحدید و تشخیص شرایط می تواند نسبت به برگزاری حضوری مسابقات اقدام کند و نفر برتر رشته هایی که مرحله کشوری دارند جهت شرکت در مرحله کشوری اعزام خواهند شد.

 

حجت‌الاسلام سبزه کار با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا اجرا و ضبط اثر در منزل بلامانع است اما ضبط در فضای مسجد، دارای اولویت و حائز امتیاز بیشتری خواهد بود، اظهار داشت: شرط احراز رتبه در مرحله استانی و کشوری، کسب حداقل ۷۰ درصد کل امتیازات رشته مورد نظر است؛ اگر فردی بالاترین امتیاز را در مرحله استانی کسب کند ولی امتیازش به ۷۰ درصد کل امتیازات نرسد امکان راهیابی به مرحله کشوری را نخواهد داشت.

 

به گفته وی، تجلیل از نفرات برتر و منتخب در مرحله استانی متناسب با تعداد شرکت کنندگان و در صورت کسب حد نصاب امتیاز لازم، انجام می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش رقابتی پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامّّتان همانند دوره های گذشته در رشته های متنوع برای رده های سنی مشخص ویژه برادران و خواهران در دو بخش استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

 

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به دو بخش ویژه این مسابقه «جلسات سنتی قرآن کریم و استعدادیابی قرآنی» تصریح کرد: در بخش جلسات سنتی قرآن کریم؛ قاریان و مرتلان قرآنی، جلسه سنتی قرآن کریم را در مسجد محل با حداقل هفت نفر از کودکان و نوجوانان برگزار می کنند و گزارش جلسات خود را در رواق نور، بخش جلسات سنتی ثبت می‌کنند؛ امتیاز برگزاری این جلسات در انتخاب قاریان و مرتلان، علاوه بر امتیاز فنی کسب شده در مرحله استانی و کشوری لحاظ خواهد شد؛ همچنین ضمن تکریم مربیان بهترین جلسات سنتی قرآن کریم با اعزام تیم مستندساز، فعالیت های این افراد مستند و در سطح ملی منتشر خواهد شد.

 

به گفته وی، همچنین در بخش استعدادیابی قرآنی نیز، کودکان زیر هفت سال شرکت کننده در جلسات سنتی فوق می توانند با ارسال اثر اجرای زنده و کوتاه خود در جلسه سنتی قرآن در این بخش شرکت کنند. استعدادهای برتر در ویژه برنامه های قرآنی مجازی و حضوری، دعوت شده و از محتواها و برنامه هایی که به منظور رشد و پرورش ایشان در نظر گرفته شده است بهره مند می گردند.

 

سبزه کار یادآور شد: بارگذاری آثار و داوری در بازه زمانی هفتم آبان لغایت ۳۰ آذرماه امسال و معرفی نفرات برتر از ۹ لغایت ۱۵ دی ماه انجام خواهد شد و مرحله کشوری این مسابقات در اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

 

غرق‌شدگی ورزش‌های آبی و استخرها در کرونا/ یک بام و دو هوای مسئولان

همه‌گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تأثیر گذاشت اما ورزش‌های آبی و استخرها با آن بیشتر از همه تحت تأثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند.

غرق‌شدگی ورزش‌های آبی و استخرها در کرونا/ یک بام و دو هوای مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، تأثیر کرونا بر استخرهای ورزشی و فعالیت‌های مرتبط با آن که از ابتدا شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور و بخشنامه تعطیلی اماکن آبی آغاز شد این روزها به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده است که ظاهراً پایانی برای آن وجود ندارد.

به اعتقاد بسیاری از فعالان این رشته، ورزش‌های آبی و استخرها نیز می‌توانستند مانند سایر رشته‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب و دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند و هم زمینه نشاط و تندرستی جامعه را فراهم و هم از ورود خسارات مادی به صاحبان مجموعه‌ها و خداحافظی اجباری فعالان این رشته جلوگیری کنند.

این تعطیلی دوساله باعث وارد آمدن آسیب به تأسیسات و استخرهای آبی استان خراسان‌جنوبی و رشته‌های ورزشی آبی استان شده و بسیاری از فعالان این رشته را بیکار و ورشکسته کرده است.

همه‌گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تأثیر گذاشت اما ورزش‌های آبی و استخرها با آن بیشتر از همه تحت تأثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند که در این میزگرد به این موضوع پرداختیم.

آسیب صدچندان ورزش‌های آبی و استخرها

«سیدابوالفضل سیادت» از مربیان و داوران پیشکسوت ورزش‌های آبی خراسان‌جنوبی در این میزگرد گفت: ورزش‌های آبی و استخرداری زحمات زیادی دارد ولی درآمدزایی آن کم است و لازم بود مسئولان تدابیر بهتر و مؤثرتری بیندیشند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا تمام مشاغل آسیب دید، افزود: رشته‌های آبی ضربات صد چندانی خورد چرا که از ابتدا تاکنون به صورت کامل تعطیل بوده است.

به گفته وی در ابتدا با تعطیلی این بخش از جامعه استخرها و مسئولان آن‌ها ضرر کرده‌اند و بعد از آن افراد مرتبط با آنکه مربیان و ناجیان غریق هستند و قشر ورزشکار این رشته‌های ورزشی که به طور کلی از این ورزش دور بوده‌اند، آسیب دیدند.

حمایت‌های ناصحیح باعث ناامیدی شد

این پیشکسوت ورزش‌های آبی استان تأکید کرد: مسئولان باید دلسوز باشند تا بتوانند درد و مشکلات مربیان، ناجیان و مسئولان استخرها را درک کنند تا بتوانند تدبیری برای آن‌ها بیندیشند.

سیادت عنوان کرد: در زمانی که کرونا نبود، همین افراد اشتغال‌زایی‌هایی ایجاد کرده بودند و به جامعه خدمات ارائه می‌کردند ولی اکنون که به مشکل برخورده و بیکار شده‌اند، مسئولان هم با برنامه‌هایی که صحیح نیست کمکی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوعات یک جوان با چه امیدی وارد میدان شود، زمانی که می‌بیند در بحران‌ها حمایتی نخواهند شد، درآمدها پایین و رقابت‌های منفی برای ضربه زدن به هم وجود دارد در حالی که لازم است با همدلی در کنار هم گام بردارند.

به گفته وی لازم است که مسئولان تدابیر کارآمدتری بیندیشند تا بتوان این زمان را هم پشت سر گذاشت و در آینده باز هم با امید در کنار هم کار کنند.

این مربی و داور پیشکسوت در زمینه چگونگی حمایت‌ها نیز پیشنهاد داد: تسهیلاتی که داده می‌شود با سود بسیار کم باشد یا به صورت بلاعوض داده شود چرا که اکنون استخرهای تعطیل که درآمد ندارند، چگونه سود تسیهلات هم بدهند.خدمات بالای استخرها به مردم

سیادت افزود: کارهای رفاهی و معیشتی برای قشر مرتبط و بیکار شده انجام دهند و حتی اگر در مشاغلی که تمایل دارند تسهیلاتی داده شود تا بتوانند به کار جدیدی بپردازند؛ حمایت‌های کنونی شباهتی به حمایت ندارد و بیشتر باعث دلزدگی و نارحتی این قشر شده است.

به گفته وی استخرها و ورزش‌های آبی علاوه بر اینکه بر روح و روان انسان تأثیرات مثبتی دارد، بسیاری از مشکلات و آسیب‌دیدگی‌ها را نیز توسط ورزش در آب رفع می‌کند و با توجه به این خدمات مسئولان باید بسنجند و راهکار بدهند.

توجه به خدمت‌رسانی ملموس به جامعه

این پیشکسوت ورزش‌های آبی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: هرگونه حمایت و هزینه در بخش ورزشی نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است چرا که در صورت عدم توجه به ورزش جامعه دچار مشکلاتی می‌شود که برای رفع آن آسیب‌ها لازم است هزینه‌های گزافی شود.

سیادت ادامه داد: در همین راستا تمام مسئولان استانی و کشوری با توجه به این نکات می‌توانند حمایت‌های همه جانبه و خوبی از ورزش و ورزش‌های آبی و استخرها داشته باشند.

وی اظهار داشت: مسئولان علاوه بر توجه به مسند و صندلی و فقط شعار دادن لازم است که به این موضوع فکر کنند چه مقدار به جامعه خود خدمت کرده‌اند و آورده اصلی آن‌ها چیست.

به گفته وی مسلماً با توجه به اهمیت ورزش، مسئولان برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهایی می‌توانند ارائه دهند چرا که این مسیر به تنهایی توسط سرمایه‌گذار و افراد مرتبط طی نمی‌شود و نیاز به حمایت وجود دارد.

تأیید کم خطر بودن اماکن آبی

«جعفر عباس‌پور» یکی از استخرداران خراسان‌جنوبی که استخر رضوی‌نژاد را در اختیار دارد هم عنوان کرد: به صورت جهانی تأیید شده که اماکن آبی کلردار جزو اماکن کم خطر در بخش شیوع کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه از استخرهای دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده بود در این مدت اجاره‌ای دریافت نشد، گفت: ممنون این کار هستیم ولی سرمایه ما که در این مدت خوابیده است چه می‌شود.

به گفته وی در ابتدای سال ۹۸ کمیسیون نرخ‌گذاری برگزار شد و گفتند به دلیل اینکه تورم نداریم نرخ اجاره و بلیط تغییر نمی‌کند اما در پایان سال ۹۸ با تغییر مدیرکل به طور ناگهانی و یک طرفه بدون برگزاری کمیسیون اعلام کردند به دلیل تورم فقط نرخ اجاره ۳۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عباس‌پور افزود: این در حالی است که اگر تورم وجود داشت لازم بود هزینه‌های انجام شده استخرها در این مدت هم توسط اداره‌کل ورزش سنجیده می‌شد.

این استخردار خراسان‌جنوبی با گلایه از نوع مزایده و در اختیار قرار دادن استخرها، تبیین کرد: استخرها از طریق ماده ۲۷ و کمیسیون ماده ۵ به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این کمیسیون یک ساله است ولی در ماده ۲۷ مدت زمان بیشتری حتی بیش از ۱۰ سال هم داده می‌شود.نیاز به بازنگری در واگذاری استخرها

عباس‌پور ادامه داد: در کمیسیون ماده ۵ زمانی که داده می‌شود آن فرد فقط به دنبال درآمدزایی است و به صورت رقابت منفی هم انجام می‌شود که با بلیط‌های ارزان هم باعث فرسوده شدن استخر و هم باعث ضرر باقی استخرداران می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که چنین استخری به فرد دیگری در سال بعد واگذار می‌شود، لازم است که تعمیرات را هم اداره‌کل ورزش انجام دهند، ولی این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی برای ماده ۲۷ نیز اختیار تام به کارگروه استان داده شده تا مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود که در خراسان‌جنوبی اتفاق نمی‌افتد، همچنین بارها درخواست شده که در دفترچه مطالعاتی ماده ۲۷ نیاز به بازنگری است و کارشناسان اداره‌کل بیایند و آن را اصلاح کنند، هنوز جوابی به ما داده نشده است.

افزایش تمایل جوانان به تفریحات کاذب

استخردار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات سال ۹۵ که انجام شد از جمعیت حدود ۲۰۲ هزار نفری شهرستان بیرجند فقط ۱۳ هزار ورزشکار بیمه شده داریم که ۶ درصد جمعیت می‌شوند و ۱۰ استخر کنونی شهرستان برای این تراکم جمعیت بسیار زیاد است.

عباس‌پور تصریح کرد: کمبود اماکن ورزشی نداریم و به جای اینکه اعلام شود کلنگ چندین پروژه ورزشی جدید زده شد، لازم است که همین تعداد اماکن ورزشی فعلی احیا شود و به آن‌ها توجه کنند و دیگر مجوز استخر داده نشود.

وی با تأکید بر اینکه بودجه‌های اعلامی برای مسائل و آسیب‌های اجتماعی بالا است، اظهار داشت: می‌توان با توجه به مسائلی مانند ورزش از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کنیم چرا که جوانان به دلیل افزایش هزینه‌ها رو به سمت تفریحات کاذب و دخانیات آورده‌اند.

به گفته وی در هر استخر حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از تأسیسات تا ناجی غریق مشغول به کار بودند که اکنون با تعطیلی استخرها بیکار شدند و ارائه تسهیلات با بازپرداخت سنگین فقط یک مسکن مقطعی است که نیاز نیست و لازم است که اقدامات کاربردی دیده شود.

عباس‌پور اظهار داشت: نوع نگاه مسئولان ورزشی، سرمایه‌دارانه است و به دنبال کسب درآمد هستند و نوع نگاه حمایتی وجود ندارد، قرار بود برای آبنمای آب، برق و گاز نیز رایزنی انجام شود که نشد و اکنون برای تعمیرات استخر خود من مجبور به پرداخت شدم.

وی تصریح کرد: تاکنون برای تعمیرات حدود ۴۳ میلیون تومان هزینه کرده‌ام و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دیگر باقی مانده و مسئولان ورزشی استان نیز به جای پاسخگویی فقط طفره می‎‌روند.

پرداخت تسهیلات با تنفس بالا

این استخردار با بیان اینکه مطالبه ما به حق است و لازم است استانداری وارد میدان شود، درخواست کرد: استخرهای ورزشی لازم است که هر چه سریع‌تر بازگشایی شوند و با حمایت‌های واقعی و ملموس، می‌توان دوباره به چرخه بازگشت.

عباس‌پور یکی از حمایت‌ها را اجازه تیم‌داری استخرها دانست و افزود: در استان فقط دو استخر بودیم که قبل از کرونا تیم تشکیل داده بودیم ولی با حمایت و مشوق‌هایی می‌توان این را گسترش داد.

به گفته وی ورزش غواصی جزو رشته‌های المپیکی شده که می‌توانند اماکن آبی در پیشرفت و توسعه این ورزش و تیم‌داری و دوره‌های آموزشی عملکرد خوبی داشته باشند، چراکه استعدادهای خوبی در استان وجود دارد.

وی پیشنهاد داد: برای حمایت از استخرداران می‌توانند تسهیلاتی با بهره کمتر ولی تنفس حداقل ۶ تا یک سال، با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیرند، همچنین برای منجیان و مربیان وام اشتغالزایی دیده شود که به سلیقه خود آن‌ها باشد تا این مدت تمام شود.

عباس‌پور تصریح کرد: خراسان‌جنوبی پتانسیل‌های خوبی دارد و با رایزنی می‌تواند میزبان مسابقات و اردوهای متعدد در بخش ورزش‌های آبی باشد.

مربیانی که در اسنپ کار می‌کنند

«مجتبی قربان‌نژاد»، رئیس هیأت شنای شهرستان بیرجند نیز در این میزگرد با بیان اینکه شنا یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها است، گفت: با شیوع کرونا خیل عظیمی از مربیان و ناجیان بیکار شده و بسیاری از آن‌ها در مشاغلی مانند اسنپ کار می‌کنند.

وی درباره حمایت از این قشر هم اظهار داشت: بارها اسامی مربیان شنا را به فدراسیون برای کمک‌های بلاعوض داده‌ایم ولی اتفاقی نیفتاده است همچنین بسته‌های معیشتی دیده شده بود که یک بار به برخی داده شده که مؤثر نبود.

قربان‌نژاد خاطرنشان کرد: مربی‌گری جزو مشاغل پر رسیک است که فقط با عشق و علاقه می‎‌توان به آن روی آورد و اکنون مربیان به دلیل نبود حمایت‌ها از این کار دلزده شده‌اند.

 

مظلومیت ورزش‌های آبی

رئیس هیئت شنای شهرستان بیرجند عنوان کرد: هیأت استان در این مدت کرونا برنامه‌هایی را در زمینه دوره‌های آموزشی به صورت مجازی اجرایی کرده است.

قربان‌نژاد درخواست کرد: دولت به مربیان کمک کند و این تسهیلات و حمایت‌ها متناسب با شرایط روز و نرخ تورم و به صورت ادامه‌دار باشد تا زمانی که استخرها بازگشایی شوند.

وی مطرح کرد: استخرها، مربیان و ناجیان بیشترین آسیب را در دوران کرونا دیده‌اند ولی در این میان مظلوم واقع شده و کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

به گفته وی استخرهای دولتی باید یک بخش از سانس‌های خود را به ورزش‌های آبی اختصاص دهند که این کار نمی‌شود و نیاز به توجه ویژه است.

کلر کشنده تمام ویروس‌ها

«پدرام نایب‌زاده»، که استخر خرمشهر را در اختیار دارد و رئیس هیأت نجات‌غریق و غواصی استان خراسان‌جنوبی است، عنوان کرد: بیشترین شغل آسیب‌دیده با شیوع کرونا استخرها بودند و با موجی از تبلیغات منفی تعطیل شدند.

وی اظهار داشت: اکثر رشته‌های ورزشی بازگشایی شدند و تنها استخرها تعطیل باقی مانده‎اند و سؤال اینجا است که باشگاه‌هایی با محیط بسته، مترو و تالارها و موارد دیگر، کرونا در آنجا حضور ندارد؟

به گفته وی استخرها با کلر ضدعفونی می‌شوند که خود کشنده همه ویروس‌ها است و سطوح را در ابتدای کرونا با همین کلر ضدعفونی می‌کردند و سقف استخرها نیز از ۶ متر بیشتر و از تهویه مناسبی برخوردار است.

نایب‌زاده تصریح کرد: تنها مشکل استخرها در رختکن بود که می‌توانستیم با سانس‌بندی‌های مناسب در زمان محدود این موضوع را با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی، کاملا رعایت کرد.

بازپرداخت سنگین تسیهلات ارائه شده

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان‌جنوبی یکی از مشکلات را تعداد بیشمار استخرها دانست و گفت: در شهرستانی مانند بیرجند تعداد استخرها نسبت به جمعیت آن از تهران هم بیشتر است.

نایب‌زاده تصریح کرد: با بازگشایی همزمان استخرها با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که مشتری وجود ندارد و از آن سو رقابت‌های منفی خواهد شد که باعث آسیب‌زایی می‌شود.

وی در زمینه ارائه تسهیلات به استخرها تبیین کرد: تسهیلات در ابتدا قرار بود با تنفس ۶ ماهه باشد که به ۳ ماه تغییر پیدا کرد و ۲ ساله بود که به همین دلیل در هر ماه باید حدود ۹ میلیون تومان بازپرداخت می‌داشتیم که امکان‌پذیر نبود و ما اقدام به دریافت نکردیم.

به گفته وی در زمانی که استخرها همچنان تعطیل هستند چگونه می‌توانند چنین بار مالی زیادی را به دوش بکشند و باری به دردهای آن‌ها اضافه شود.

 

بیکاری ۲۱۰ ناجی غریق

استخردار خراسان‌جنوبی در زمینه این رشته آبی هم بیان داشت: ۲۱۰ ناجی غریق فعال در ۱۹ استخر کل استان در سال ۹۸ داشتیم که بیکار شدند.

نایب‌زاده اضافه کرد: ریزش هم در این بخش داشته‌ایم چرا که ناجیان غریق هر ساله باید در دوره‌های بازآموزی و آمادگی شرکت کنند که در سال ۹۹ حدود ۶۰ نفر ریزش و در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ نفر ریزش داشت.

وی تأکید کرد: منجی غریق یک شغل فصلی نیست و در تمام طول سال مشغول هستند و به همین دلیل امرار معاش اصلی بیشماری از ناجیان غریق فقط از همین طریق بود که دیگر بیکار شدند و به شغل‌هایی مانند فروش ترشی و کار در تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند.

به گفته وی با بازگشایی استخرها با مشکل ناجی غرق نیز روبه‌رو خواهیم شد که ریزش داشته‌اند و کمبود خواهیم داشت.

هیچگونه حمایتی نشده‌اند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان‌جنوبی اعلام کرد: برای حمایت از منجیان غریق خود هیأت دست به کار شد و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۵۰ میلیون تومان گرفتیم و منجیان غریق استان که شغل اصلی آن‌ها این بود شناسایی شدند و به صورت بلاعوض پرداخت شد.

وی تصریح کرد: تاکنون از سمت دولت به هیچ ناجی غریقی کمک نشد و چندین بار هم نامه اسامی را ارسال کردیم ولی تا این لحظه که اتفاقی نیفتاده است.

به گفته وی لازم است که ستاد کرونا و مسئولان ورزشی در بازگشایی استخرها بازنگری داشته باشند و نوع حمایت ها نیز اصلاح شود.

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: استخرهای استان اکثراً دولتی هستند و در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، در بخش اجاره‌ها که از ابتدای کرونا از استخرداران دریافت نشده و تمدید خودکار قرارداد استخرها را نیز داشته‌ایم.رایزنی برای پرداخت اعتبارات و حمایت‌ها

وی بیان داشت: در بخش مربیان و منجیان نیز با توجه به شناسایی و معرفی خود هیأت‌های ورزش آبی نیز برای پرداخت تسهیلات و بسته معیشتی رایزنی شده و برای آب، برق و گاز نیز جمع‌بندی‌ها انجام شده و پیگیر این مشکل هستیم تا هزینه‌های حامل‌های انرژی رفع شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در زمینه خسارت‌های استخرها به دلیل تعطیلی نیز عنوان کرد: برای بازگشایی دوباره، هزینه‌های بالایی باید انجام دهند که رایزنی و پیگیری از طریق وزارت خانه داشته‌ایم که اعتباراتی در نظر گرفته شود.

و اما…

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که استخرها و ورزش‌های آبی بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متقبل شده‌اند و ارائه تسهیلات با بهره‌های بالا چه به مربیان و ناجیان و چه به استخردارانی که هنوز تعطیل و بیکار هستند، دردی از آن‌ها درمان نمی‌کند بلکه باعث می‌شود برای بازپرداخت این تسهیلات نیز به مشکل بربخورند.

در همین راستا نیاز است که مسئولان بالادستی استان از استانداری، شهرداری، فرمانداری و نمایندگان مجلس رایزنی‌هایی داشته باشند تا استان خراسان‌جنوبی به دلیل مشکلات بیشتری که به دلیل محروم بودن دارد، به صورت ویژه دیده شود و به دنبال راهکارهای عملیاتی‌تر و حمایت‌گرانه‌تری باشند.

در پایان باید پرسش کرد که آیا خدماتی که اداره‌کل ورزش و جوانان به جامعه ورزشی استان خراسان‌جنوبی اعم از باشگاه‌ها، استخرها، مراکز ورزشی، ورزشکاران، مربیان و خلاصه همه آن‌هایی که هم ورزش دغدغه‌شان بوده و هست و هم از این طریق امرار معاش می‌کردند، مطابق با مشکلات و خسارات وارده هست یا خیر؟ و باید در این راستا استانداری به صورت جدی بررسی کند که چه بلایی سر ورزش خراسان‌جنوبی در دو سال گذشته آمده و چگونه می‌توان خسارت وارده به آن را جبران کرد.

شاید وقت آن باشد که دولت جدید آقای رئیسی در تحقق این وعده‌ها عمل کند و تغییر اساسی را در جامعه ایجاد کرده و بتواند شرایط موجود را تغییر دهد. بدون شک اساسی‌ترین کار دولت جدید باید رسیدگی به وضعیت مشاغلی باشد که در این دوران کرونا ورشکست شده‌اند یا در مرز ورشکستگی قرار دارند و یا حتی از بین رفته‌اند و لازم است دولت در این زمینه یاری‌گر آن‌ها باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*