اکتشافات معدنی از هفته آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود/۳-۷

اکتشافات معدنی از هفته آینده در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های متعددی که انجام شد، هفته آینده تیمی متشکل از ۱۸۰ نفر متخصصان زمین‌شناسی به استان می‌آیند تا در چهار شهرستان بیرجند، زیرکوه، قاینات و سربیشه، اکتشافات وسیع را انجام دهند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “حمید ملانوری” روز چهارشنبه در دیدار “تقی نبئی” رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در بیرجند افزود: تاکنون مطالعات و اکتشافات قوی و در خور شأن در زمینه معادن خراسان جنوبی صورت نگرفته و کار این گروه، بزرگ و بسیار مؤثر است اما باز هم نمی‌تواند نیاز استان را رفع کند.

وی بیان کرد: این گروه به مدت یک سال در استان مستقر خواهند بود و میزان اعتباری که برای انجام این اکتشافات لحاظ شده، ۲۰۰ میلیارد تومان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار ما از سازمان نظام مهندسی معدن، علاوه بر معرفی ظرفیت‌های معدنی استان، کمک به توسعه اکتشافات و نیز جلب و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های خصولتی و دولتی است که تحت نظارت کامل قرار دارند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی با استان‌های مختلف در ارتباط است و بر پتانسیل‌های معدنی خراسان جنوبی به‌طور کامل اشراف دارد لذا می‌تواند در زمینه معرفی این ظرفیت‌های استان به‌خوبی ورود کند.

ملانوری گفت: آنچه در این راستا انتظار داریم این است که با اطلاع‌رسانی درست درخصوص فرصت‌های معدنی خراسان جنوبی، از سرمایه‌گذاران اهل و دارای تخصص لازم برای حضور در این منطقه دعوت شود.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های معدنی بکر و بی‌نظیر استان بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: براساس اسناد بالادستی و سندهای توسعه‌ای، بر حوزه معدن به عنوان یکی از مهمترین محورها و پیشران‌های اقتصادی و توسعه‌ای متمرکز شده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما معتقدیم چنانچه معادن به‌طور کامل مطالعه شده به بهره‌برداری برسند و از خام‌فروشی محصولات معدنی جلوگیری شود، به یقین ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در اشتغالزایی و درآمدزایی استان متأثر خواهند بود.

وی با اشاره به مطالعاتی که طی سال‌های گذشته بر پهنه‌های معدنی استان صورت گرفته است افزود: در حال حاضر ۷۰۰ پروانه معدنی در خراسان جنوبی صادر شده که ۲۳۰ مورد آن غیرفعال است.

ملانوری با بیان اینکه خراسان جنوبی در حال حاضر به اندازه واقعی از ذخایر معدنی خود برخوردار نیست گفت: سازمان نظام مهندسی معدن می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و تخصصی خود به موضوع مطالعه، اکتشاف، بهره‌برداری و ایجاد واحدهای فرآوری ورود کرده و جهشی در این زمینه ایجاد کند.

وی به نقص موجود در برخی قوانین اشاره کرد و افزود: ما با هر اقدامی که جلوی رانت و فساد را بگیرد، کاملا موافقیم اما برخی قوانین نیاز به اصلاح دارد تا شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران دارای اهلیت و صلاحیت تسهیل کند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: قوانین باید به نفع سرمایه‌گذاری‌های سالم اصلاح شوند و اختیارات لازم نیز به استان‌ها داده شود.

وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهوری به استان هم این موضوع مطرح شد که به تاکید ایشان بر تعیین مشوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه مناطقی همچون خراسان جنوبی انجامید.

ملانوری از اقدامات ستاد توسعه خاوران در راستای بهره‌برداری از معادن گفت و افزود: ما با شکستن بروکراسی‌های اداری، کار راهبری و نظارتی را در این ستاد برعهده داریم.

وی گفت: ما با اعتقاد به اینکه برای معادن استان باید گام‌های جدی برداشته شود، آمادگی همراهی با برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن را داریم.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن نیز با تشریح اقدامات و برنامه‌های این سازمان در سطح کشور، خراسان جنوبی را استانی مستعد در زمینه ذخایر معدنی عنوان کرد و گفت: توجه به معدن و صنایع معدنی می‌تواند اقتصاد پایدار را ایجاد کند.

تقی نبئی با اشاره به اینکه تعداد پروانه‌های صادره در خراسان جنوبی حدود ۸ درصد کل پروانه‌های صادر شده در کشور است تصریح کرد: اگر صنایع معدنی توسعه یابد، بدون تردید تمامی معادن غیرفعال استان به چرخه فعالیت بر می‌گردند.

وی با تایید صحبت استاندار مبنی بر وجود نقص در برخی قوانین افزود: برخی قوانین مخل و مزاحم سرمایه‌گذاری در حوزه معدن است که سازمان نظام مهندسی رفع آنها را به‌طور جدی در دستور کار دارد.

فعال شدن اقتصاد معدن و اقتصاد گردشگری از تاکیدات رییس جمهوری در سفر ۱۹ شهریور ماه به خراسان جنوبی بود که در مصوبات سومین سفر استانی آیت الله رییسی نیز لحاظ شده است.

از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است.

این استان با دارا بودن ۶۹۸ معدن و ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

 

تزریق واکسن پاستوکووک به دانش آموزان/۳-۷

واکسن پاستوکووک به دانش آموزان خراسان جنوبی تزریق می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه تاکنون دانش آموزان فقط واکسن سینوفارم دریافت می‌کردند گفت: با ورود ۱۰ هزار دز واکسن پاستوکووک به استان، این نوع واکسن هم از امروز در بیرجند و از فردا در شهرستان‌ها به دانش آموزان تزریق می‌شود.

شریف زاده افزود: تاکنون ۴۵ هزار و ۳۰۶ نفر از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، معادل ۵۴.۷۴ درصد آنها، علیه کرونا واکسینه شده اند.

وی گفت: در واکسیناسیون دانش آموزان استان، شهرستان بیرجند با واکسینه کردن ۱۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز تاکنون پیشتاز است.

۸۲ هزار و ۷۷۰ دانش آموز خراسان جنوبی واجد شرایط واکسیناسیون هستند.

۲ هزار جوان خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت وام ازدواج/۳-۷

 بیش از ۲ هزار جوان در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت وام ازدواج

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان چنوبی گفت: بیش از ۲ هزار جوان در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مهدی قناد در خصوص تسهیلات ازدواج از تاریخ ۱ فروردین ماه تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری گفت: در این ۶ ماهه ۱۴هزار و ۵۲۸ نفر ثبت نام کرده اند در حالی که ۹هزار و ۶۲۵ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بوده اند که از این تعداد ۷ هزار و ۱۳۷ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند. وی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۸۸ نفر نیز در صف انتظار دریافت تسهیلات هستند، اظهار داشت: مبلغ وام اعطایی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۰ میلیون تومان می باشد و در صورتی که زوجه کمتر از ۲۳ سال و زوج کمتر از ۲۵ سال داشته باشند به هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اعطا می گردد

 

برگزاری مسابقات بومی محلی در خوسف/۷

برگزاری مسابقات بومی محلی رشته های هفت سنگ تیمی و چوب کشی دربخش بانوان

به مناسبت روز روستا، مسابقات بومی محلی المپیاد رشته های هفت سنگ تیمی وچوب کشی در دو بخش آقایان و بانوان در شهرستان خوسف برگزار گردید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی دربخش بانوان باشرکت ۹۰نفر در شهرستان خوسف برگزار و در رشته چوب کشی ،به ترتیب قمری، کاهنی، باغانی ،قدسی ونیا و نجفی مقام اول تا چهارم را کسب کردند.
در بخش هفت سنگ نیز  ۱۲ تیم از خانم ها رقابت کردند که در پایان تیم لاله مقام اول را کسب کرد.
 دربخش آقایان نیز باشرکت ۸۰ نفر در رشته چوب کشی به ترتیب دشتبانی ، علی نژاد، حسین زاده ، ابوالقاسمی و باغانی مقام اول تا چهارم را کسب کردند.
در بخش هفت سنگ نیز به ترتیب قاسمی ، حسینی ، قائمی جاوید ، محمدی و باغانی نیز مقام برتر را کسب کردند.
در پایان مسابقات به نفرات برتر جوایزی از سوی هیات بومی و محلی اهدا شد.

 

اعزام تیم فلوربال طبس به مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی/۷

اعزام تیم فلوربال طبس به مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی

تیم فلوربال طبس به مسابقات قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی اعزام شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی تیم منتخب فلوربال شهرستان طبس به نمایندگی از استان خراسان جنوبی عازم مسابقات انتخابی تیم ملی فلوربال کشور که از ۲۱ تا ۲۴ مهرماه در تبریز برگزار می‌گردد، اعزام شد. گفتنی است ابوالفضل مریدا، محمدحسن مرادی، احسان کمالیان‌مقدم، سیدحامد الیاسی، محمدعلی مالک‌زاده، جواد سقازاده‌مقدم، محمدرضا اکبری، محمد لیاقتی، سجاد ذوالفقاری به مربیگری حامد یعقوبیان و سرپرستی روح‌الله ابراهیمی به این مسابقات اعزام شدند

 

۳ تن مواد مخدر در شهرستان طبس کشف شد

 

3 تن مواد مخدر در شهرستان طبس کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از رشد ۱/۷درصدی دستگیری قاچاقچیان و کشف ۳ تن انواع مواد مخدر خبر داد و گفت: افزایش ۲۰ درصدی کشف اموال مسروقه و ۸۹ درصدی دستگیری سارقان نشان از تلاش بی وقفه پلیس در حفظ امنیت اجتماعی است.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم ازطبس، سرهنگ فاضل مریمی شامگاه سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: شگرد جدید مجرمین باعث پیچیدگی کار کشف و رسیدگی شده و همین نیز موجب می‌شود که اهمیت هوشمندی و پیچیدگی پلیس را بیشتر نشان دهد.

وی به نقش رسانه ها برای پایداری امنیت بوسیله روشنگری و آگاهی بخشی اشاره کرد و افزود: سرانجام نیکو برای رسالت سنگین نیروی انتظامی حاصل مشارکت مردم، مسوولان و رسانه ها خواهد بود و انتظار جامعه نیز یک پلیس هوشمند و پیچیده است که سیاست های ناجا در همین مسیر قرار گرفته است.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس از خدمات سرهنگ محمود علیپور فرمانده سابق انتظامی طبس قدردانی کرد و خود را روایت گر زحمات همکاران دانست و گفت: شهرستان طبس یک موقعیت سرزمینی خاص دارد که گستردگی و پهناوری و قرار گرفتن در کریدور مرکزی کشور؛ وجود معادن عظیم و وقوع حوادث تاریخی؛ سبب خاص شدن این شهرستان شده است که این خاص بودن امنیت پایدار را هم می طلبد و وظایف نیروی انتظامی را سنگین تر می کند.

مریمی در ارائه گزارش عملکرد ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ گفت: با رشد ۱۰۷ درصدی دستگیری قاچاقچیان، موفق به کشف ۳ تن انواع مواد مخدر شده‌ایم و با این رشد به شدت نگران جامعه هستیم و نیاز است با کمک رسانه ها برای ارتقاء دانش والدین در مضرات مواد مخدر تلاش کنیم و البته همکاران ما با حضور در شبکه مجازی شاد و نیز مساجد و ادارات برای فرهنگ سازی عمومی درباره آثار مخرب مواد بویژه مواد مخدر صنعتی تلاش کرده‌اند.

وی به فقدان کمپ ترک اعتیاد در طبس اشاره کرد و گفت: اولویت مصرف مواد مخدر در شهرستان با مواد سنتی است اما رشد تند قابل توجه استفاده از مواد مخدر صنعتی نگران کننده است و ۸۶ درصد دستگیر شدگان حوزه مواد مخدر در سنین جوانی بین ۲۰ تا ۳۵ سال) هستند.

این مقام انتظامی طبس از رشد ۱۷ درصدی سرقت در شهرستان خبر داد و گفت: افزایش ۲۰ درصدی کشف اموال مسروقه و ۸۹ درصدی دستگیری سارقان نشان از تلاش بی وقفه پلیس در حفظ امنیت اجتماعی است اما وجود ۲۱ درصد سرقت ها در اماکن خصوصی که بخش عمده آن از اماکن نیمه کاره و درحال ساخت و یا سرقت در معابر و خودروهای رها شده با درب باز صورت می گیرد نشان می دهد که شهروندان باید بیشتر به هشدارهای پلیس در فضای مجازی و رسانه‌ها دقت کنند تا برخی بسترهای سرقت کاهش یابد.

مریمی نصب دوربین های مداربسته؛ استفاده از قفل‌های ایمن و حفاظ‌های مناسب را موجب کاهش سرقت برشمرد و از فعال شدن کمیسیون پیشگیری از سرقت در شهرستان طبس خبر داد و گفت: بیشترین سن سارقین بین ۳۱ تا ۵۱ و کمترین آن بین سنین ۱۰ تا ۱۲ سال است اما همین آمار کمترین هم زنگ خطر است که در سنین پایین شاهد ارتکاب سرقت هستیم و لازم است مردم را نسبت به اتخاذ روش‌های ایمن در حفاظت از اموال خود اقناع کنیم تا به کمک رسانه از ایجاد بسترهای سرقت آسان پیشگیری کنیم.

تصادفات از جمله دغدغه‌های فرمانده انتظامی شهرستان طبس بود که در گزارش ۶ ماهه اول سالجاری و مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: تصادف درون شهری از افزایش ۱۰۰ درصدی فوت و ۲۸ درصدی جرحی برخوردار بوده است که بیشترین میزان حادثه درون شهری از ساعت ۱۲ تا ۲۲ رخ داده است و ۴۰ درصد حوادث مربوط به موتورسیکلت بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال بوده و ۴۹ درصد مصدومین تصادفات داخل شهر مربوط به ترک نشینان و راکبین است که قطعا برای ساماندهی موتورسیکلت سواران دستور کار جدی در نظر گرفته‌ایم.

سرهنگ مریمی از وضعیت جاده‌های شهرستان انتقاد کرد و گفت: با توجه به تلاش همکاران پلیس راه‌های طبس و دیهوک؛ تصادفات برون شهری منجر به فوت ۸ درصد کاهش داشته اما متاسفانه با رشد ۵ درصدی حوادث جرحی مواجه هستیم که در کاهش حوادث فوتی جاده‌ای می‌توان به احداث ۱۷ استراحتگاه موقت بین راهی و مجتمع خدماتی آقای طالبی در مزینو، روکش آسفالت، قانون کامیون خوابی در شب، رفع آب نماها و احداث پل اشاره کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس علل حوادث رانندگی در شهر را ۲ درصد تجاوز از سرعت مطمئنه و ۳۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و نیز ۲۵ درصد عدم توجه به جلو (استفاده از تلفن همراه) اعلام کرد.

مریمی از خدمات پلیس فتا در شهرستان طبس قدردانی کرد و گفت: حدود ۸۵ درصد جرایم رایانه ای مربوط به حوزه اقتصادی از جمله خریدهای اینترنتی؛ پیامک‌های کلاهبرداری؛ درگاه‌های غیرمجاز و… است که اگر مردم به هشدارهای پیاپی پلیس در رسانه ملی و شبکه‌های مجازی و سایر رسانه‌ها توجه کنند؛ باعث خواهد افراد سودجو با شکست مواجه شوند.

وی رسانه‌ها را بهترین وسیله برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی روش‌های مراقبت از کلاهبرداری اینترنتی برشمرد و از کاهش چشمگیر ایجاد مزاحمت های مجازی در شهرستان خبرداد و از مردم خواست که موارد تخلفات مجازی را سریعا یه پلیس اعلام کنند.

توسعه اینترنت پرسرعت در روستای نوفرست/۲

به منظور توسعه ارتباطات در روستاها، با نصب تجهیزات در مرکز مخابرات روستای نوفرست از توابع شهرستان بیرجند شبکه اینترنت خانگی این روستا ارتقا یافت.

مدیر مخابرات منطقه گفت: علی رغم اینکه توسعه ارتباطات روستایی در تعهدات مخابرات نبوده، مخابرات منطقه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و به منظور بهره مندی روستائیان مخصوصا دانشجویان و دانش آموزان از شبکه ارتباطی نسبت به توسعه اینترنت پرسرعت در روستای نوفرست اقدام کرده است.

آذری نصرآباد افزود: با ارتقای تجهیزات فنی دیتا در مرکز مخابرات نوفرست، ساکنان این روستا می‌توانند با شماره گیری سامانه ۲۰۲۰ نسبت به درخواست و ثبت نام اینترنت خانگی (ADSL) اقدام کرده و از ارتباطات مخابراتی بهره‌مند شوند.

روستای نوفرست دارای ۱۷۸ خانوار و ۴۹۷ نفر جمعیت است

 

 

 

مسابقه ملی«پرتو صلح» در خراسان جنوبی برگزار می شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری مسابقه ملی تحت عنوان «پرتو صلح» ویژه کودکان در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدرضا رضایی اظهار داشت: یکی از مواردی که با آینده کودکان گره خورده، یافتن استعدادها، توانایی‌ها و علایق آن‌ها است لذا در این راستا جمعیت هلال احمر همزمان با هفته کودک مسابقه ملی پرتو صلح را برگزار می کند.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»، افزود: مسابقه ملی پرتو صلح با هدف ترویج مفاهیم و فرهنگ صلح و دوستی بین کودکان به همت امور جوانان هلال احمر برگزار می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه این مسابقه در دو رده سنی ۴ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ سال برگزار می شود، گفت: کودکان علاقه‌مند جهت شرکت در مسابقه می توانند برداشت و تعریف خود از واژه صلح را با عبارت «صلح یعنی» بیان و با استفاده از گوشی تلفن همراه به صورت افقی تصویربرداری و از طریق واتس آپ به شماره تلفن ۰۹۰۳۲۸۶۶۱۲۵ ارسال کنند.

وی مهلت ارسال آثار را تا ۱۵ آبان ماه عنوان کرد و گفت: ثبت نام و دریافت کد تایید توسط علاقه‌مندان، پیش از ارسال اثر در سامانه عضویت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ضروری است.

 

تکریم فرماندار سابق و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه/۲

آیین تکریم فرماندار سابق و معارفه سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این مراسم گفت: مسئولیتمعارفه سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه ، امانتی است در دست ما برای خدمت به مردم و آنچه در نظام اداری ما مهم است این است که خود را مجهز به دانش و بینش در حوزه کاری کنیم و اهل تعامل و گره گشایی از مشکلات مردم باشیم

خوش خبر افزود: پاسخگویی و توانمندی باید در کنار هم باشد و اگر نتواند مشکلی از مشکلات مردم حل کند قطعا به توفیق نخواهد رسید.

وی گفت: یک مسئول باید در بین مردم باشد و به دورترین نقاط حوزه مسئولیتی خویش سربزند و موظف هستیم در این شرایطی که نیاز به انسجام و در کنار هم بودن داریم ، از هیچ کوششی دریغ نکنیم .

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار افزود: تغییر ،یک مولفه قابل پذیرش در هر دستگاه است و اگر تغییر و جابجایی نباشد ، خلاقیت و شکوفایی حاصل نمی شود و تا زمانی که این جابجایی ها باشد ،نظام ما یک نظام کارآمد و مردم ما مردمی امیدوار خواهند بود.

خوش خبر گفت: شهرستان زیرکوه یک شهرستان با ظرفیت بالاست و خصوصا با بازگشایی مرز یزدان می تواند نقش تاثیر گذاری در استان داشته باشد

حجت الاسلام صادقی امام جمعه موقت زیرکوه نیز گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک امانت در دست ماست و حفاظت از این امانت واجب عینی است .

امام جمعه اهل سنت فندخت در این مراسم گفت: جامعه زیرکوه ، ترکیبی از سنی و شیعه در کنار یکدیگر است ، از تلاشهای جناب عربشاهی فرماندار شهرستان در راستای حفظ وحدت ،تقدیر و تشکر می کنم.

مولوی حسینی افزود: همه ادارات و مسئولان ادارات شهرستان در جهت حفظ وحدت تلاش دارند که این جای تقدیر و شکرگزاری دارد .

وی گفت: تقاضا داریم شخصی برای سکانداری فرمانداری شهرستان انتخاب شود که بر حفظ این وحدت بین سنی و شیعه تاکید داشته باشد .

 

در این مراسم از زحمات چند ساله عربشاهی ، فرماندار شهرستان زیرکوه ،تقدیر و موسوی به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه معارفه شد.

 

 

 

 

تزریق واکسن پاستوکووک از امروز به دانش آموزان/۲

واکسن پاستوکووک از امروز به دانش آموزان خراسان جنوبی تزریق می‌شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه تاکنون دانش آموزان فقط واکسن سینوفارم دریافت می‌کردند گفت: با ورود ۱۰ هزار دز واکسن پاستوکووک به استان، این نوع واکسن هم از امروز در بیرجند و از فردا در شهرستان‌ها به دانش آموزان تزریق می‌شود.

شریف زاده افزود: تاکنون ۴۵ هزار و ۳۰۶ نفر از دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، معادل ۵۴.۷۴ درصد آنها، علیه کرونا واکسینه شده اند.

وی گفت: در واکسیناسیون دانش آموزان استان، شهرستان بیرجند با واکسینه کردن ۱۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز تاکنون پیشتاز است.

۸۲ هزار و ۷۷۰ دانش آموز خراسان جنوبی واجد شرایط واکسیناسیون هستند.

 

 

 

ناکامی سوداگران مرگ در انتقال محموله سنگین تریاک در خوسف۴

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف از کشف ۹۸۰ کیلوگرم موادمخدر از نوع تریاک خبر داد.

سرهنگ صادقی گفت: مأموران مبارزه با مواد مخدر شهرستان خوسف اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را از طریق محورهای مواصلاتی شهرستان منتقل کنند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: تیم گشت زنی پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان هنگام گشت زنی محور سرچاه عماری – خوسف به یک خودروی سواری که در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

فرمانده انتظامی شهرستان خوسف گفت: مأموران سواری خودرو پژو را در یک عملیات ضربتی متوقف و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو ، ۹۸۰ کیلوگرم که  حرفه ای جاساز شده بود ، کشف کردند.

سرهنگ صادقی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو پژو را توقیف و یک متهم بازداشت کردند که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

وی گفت: برخورد نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد مخدر قاطع و بدون اغماض خواهد بود و پلیس اجازه جولان و سرکشی به برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی نخواهد داد.

 

 

 

کرونا بهار زندگی ۳ نفر دیگر را خزان کرد/۲-۳

۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز  ۲۴۱ آزمایشکرونا بهار زندگی 3 نفر دیگر را خزان کرد تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۴۹ بیمار جدید شامل ۱۳ مورد بستری و ۳۶ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد از بیرجند ۲۳ مورد، زیرکوه ۶ مورد، درمیان ۲ مورد، طبس و فردوس هر کدام ۳ مورد، قاینات ۷ مورد و نهبندان ۵ مورد جدید گزارش شد.

به گفته وی همزمان ۴۷۷ تست سریع انجام شد که ۸۲ مورد جدید کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۷۹ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۷ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

وی گفت: ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

 

 

 

کمبود بسته‌های متنوع سرمایه گذاری، حلقه مفقوده صنایع معدنی

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت:حلقه مفقود شده رشد سرمایه گذاری در بخش صنایع معدنی خراسان جنوبی، کمبود بسته‌های متنوع سرمایه گذاری در استان است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی،رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور در بیرجند با بیان اینکه خراسان کمبود بسته‌های متنوع سرمایه گذاری، حلقه مفقوده صنایع معدنیجنوبی در امر سرمایه گذاری معدن بسیار مستعد است گفت: تسهیلات و مشوق ها، میزان ذخیره مواد معدنی یک معدن، ارزیابی بعد فنی معدن و تحلیل و توجیه اقتصادی ظرفیت یک معدن سازوکار‌ مشخص برای این بسته‌های سرمایه گذاری است که با وجود آن‌ها سرمایه‌گذاران با آسودگی خاطر ترغیب به همکاری شوند.

 

نبئی گفت: تلاش می‌کنیم تا با تهیه بسته‌های مختلف سرمایه گذاری برای داخل استان و همین طور سرمایه گذاری در عرصه بین المللی و کشور‌های همجوار همچون افغانستان باشیم.

 

وی افزود: به دنبال ایجاد شرایطی هستیم تا سازمان نظام مهندسی معدن استان بتواند یک مرکز منطقه‌ای و بین الملی برای مباحث آموزشی و توسعه فنی باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از محور‌های مهمی که در استان برای اشتغال، برآن متمرکز شده ایم موضوع معدن است و برآنیم تا در ستاد توسعه خاوران، معادن استان را شناسایی اکتشاف و استخراج کنیم.

ملانوری گفت: با حضور سرمایه گذاران و فعالان این بخش، امید می‌رود رونق بسیاری برای این ظرفیت بزرگ اقتصادی استان ایجاد شود.

وی گفت: به زودی سرمایه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی با حضور سرمایه گذاران در استان انجام می‌شود که در پی آن ۸۵ روستا در بیرجند، خوسف قاین و سربیشه از آن بهره مند خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، استان از منفعت تمام ذخایر معدنی خود برخوردار نیست که این امر می‌تواند با کمک نظام مهندسی معدن و شناساندن این ظرفیت عظیم به سرمایه گذاران جهش پیدا کند.

 

 

 

 

آغاز چهلمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان استان/۲-۳

چهلمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان خراسان جنوبی در فردوس آغاز به کار کرد.

آئین افتتاحیه چهلمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان خراسان آغاز چهلمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان استانجنوبی، همزمان با سراسر کشور در شهرستان فردوس برگزار شد.

معاون پرورشی مدیر کل آموزش و پرورش استان در این مراسم گفت: این مسابقات در هشتاد رشته هنری، ادبی، رسانه و فضای مجازی همه ساله اول مهر آغاز می‌شود و تا پایان تابستان سال بعد ادامه دارد.
جعفری افزود: مرحله آزمون آموزشگاه این مسابقات تا دی ماه، مرحله شهرستان در بهمن ماه، مرحله استانی تا اسفندماه و مرحله کشوری از خردادماه تا پایان تابستان برگزار می‌شود.
وی گفت: این مسابقات بزرگترین رویداد فرهنگی هنری در آموزش و پرورش سراسر کشور است که سال گذشته تعداد ۴۰ هزار نفر، دانش آموزان استان در این مسابقات شرکت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز گفت: بدلیل وجود ظرفیت‌هایی که در شهرستان فردوس وجود دارد تصمیم گرفتیم افتتاحیه این رویداد بزرگ را در شهرستان فردوس برگزار کنیم.
واقعی افزود: با توجه به فعالیت‌های فرهنگی دانش آموزان در استان توانسته‌ایم ۲۵۰ رتبه کشوری کسب کنیم که نشان از مستعد بودن استان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.
در پایان این مراسم از خانم مبینا زبرجدی برنده مدال برنز المپیاد ادبی، سیده حدیث شکوری مقام برگزیده کشوری در رشته سفال، خانم شمیسا شجاعی مقام برگزیده کشوری در رشته شعر، خانم کیمیا طالب زاده رتبه برگزیده کشوری طراحی با مداد، آقای سجاد سالخورده، مقام برگزیده کشوری در رشته نقاشی خط، خانم سارا صالحی نیا رتبه برگزیده کشوری در رشته وبلاگ نویسی و آقای امیر حسین خورشیدی برگزیده جشنواره نوجوان خوارزمی در محور ادبیات تجلیل شد.

 

 

 

 

نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویسی در بیرجند گشایش یافت/۲-۳

نمایشگاه آثار هنرمندان خوشنویسی در بیرجند گشایش یافت

نمایشگاه آثار هنرمندان برجسته انجمن خوشنویسان بیرجند به مناسبت ۲۱ مهر روز ملی خوشنویسی گشایش یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در آیین افتتاح این نمایشگاه در نگارخانه استاد مهدی اسماعلی مود گفت: ۶۰ اثر از استاد مهدی اسماعیلی مود و ۱۰ نفر از هنرمندان فوق ممتاز خوشنویسی بیرجند به نمایش گذاشته شد.

ناصر نبی‌زاده با گرامیداشت روز ملی خوشنویسی افزود: این هنر در خراسان جنوبی سابقه‌ دیرینه دارد و از نعمت وجود هنرمندان برجسته‌ در این عرصه برخوردار هستیم که گوشه‌ای از آثار فاخر آنان در این نمایشگاه قرار گرفته است.

وی گفت: نمایش ۶۰ اثر از هنرمندان دارای رتبه هنری فوق ممتاز نشانگر سطح شایسته هنر خوشنویسی در استان خراسان جنوبی است و ما نیز همه تلاش خود را در چارچوب وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن خوشنویسی استان انجام می‌دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه با حمایت‌های صورت گرفته، انجمن خوشنویسان خراسان جنوبی دارای ۱۰ شعبه در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، بشرویه، سرایان، خوسف، طبس، خضری، سربیشه و نهبندان است که در طول سال با برگزاری کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های هنری فعالیت می‌کنند.

وی به هماهنگی‌های صورت گرفته با بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: دو سال پیاپی، خراسان جنوبی برگزار کننده جشنواره ملی خوشنویسی رضوی و میزبان هنرمندان سراسر کشور بود و امسال نیز هجدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی را برگزار خواهیم کرد.

نبی‌زاده گفت: امیدواریم بستر شایسته‌ای را برای جلوه‌گری هنر خوشنویسی که هنر بومی و قدیمی این سرزمین است را در خراسان جنوبی فراهم کنیم.

در حاشیه افتتاح نمایشگاه از سه نفر قبول‌شدگان دوره فوق ممتاز شامل سید عمادالدین عمادی، عبدالرضا مصلحی و عباس سنگچولی همچنین از محسن اسماعیلی مود به عنوان پرکارترین هنرمند خوشنویس استان و سید علی زجاجی به عنوان نخبه و جوان‌ترین هنرمند فوق ممتاز، تقدیر شد.

این نمایشگاه تا ۲۶ مهر ماه جاری در بیرجند برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند صبح ها ۹ تا ۱۱ و عصرها ۱۷ تا ۱۹ از آثار نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

 

پس از ۱۱ سال؛

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند معطل زمین است/۲-۳

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند معطل زمین است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند در انتظار تحویل قطعی زمین هستیم و به همین دلیل اجرای پروژه به تاخیر افتاده است.

محمود حاجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دلایل تاخیر در روند ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند اظهار داشت: زمین این کتابخانه واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند به متراژ ۹ هزار و ۱۵۲ متر مربع است که البته این زمین متعلق به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی است اما چون نتوانستیم بهای این زمین را به‌موقع پرداخت کنیم، اجرای پروژه متوقف شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتبار زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی بیرجند نیاز است، این پروژه سال ۱۳۹۶ در ردیف پروژه‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و در این برهه زمانی رقمی بالغ بر ۴۴۰ میلیون تومان برای بهای زمین کتابخانه نیاز بود که به اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی پرداخت و زمین پروژه به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تحویل قطعی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در آن دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ۱۰۰ میلیون تومان از بهای زمین را پرداخت کرد اما به دلیل اختصاص ندادن کل ارزش زمین، تاکنون زمین پروژه تحویل قطعی نشده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری جلسه‌ای با مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی داشتیم که مشکل تحویل زمین را به‌طور دائمی حل کنیم.

حاجی گفت: براساس یک مصوبه و دستورالعمل، سازمان ملی زمین و مسکن به ادارات کل راه و شهرسازی‌ این اجازه را داده که در زمینه تامین زمین کتابخانه‌های عمومی، زمین را به‌صورت رایگان یا با اقساط ۲۰ ساله واگذار کنند.

وی افزود: درخواست ما این است که اداره کل راه و شهرسازی استان این زمین را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار دهد تا کار اجرای پروژه را شروع کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله واگذاری قطعی زمین توسط اداره کل راه و شهرسازی قرار داریم گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان درخصوص اختصاص زمین اعلام کرده که باید استعلام مربوطه را از مرکز بگیرد در حالی که نیازی به استعلام از مرکز نیست و دستورالعمل مکتوب وجود دارد که سازمان ملی زمین و مسکن، آنان را مجاز به تحویل زمین به کتابخانه‌های عمومی کرده است.

وی گفت: برای مثال در استان هرمزگان موضوع احداث کتابخانه یک سال پس از خراسان جنوبی مطرح شد و سال‌هاست که مردم این استان از وجود کتابخانه مرکزی بهره می‌برند ولی اهالی خراسان جنوبی همچنان چشم به راه ساخت کتابخانه مرکزی هستند.

اسفند سال ۱۳۸۸ طرح ملی ساخت بزرگترین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی در شهرستان بیرجند تصویب و یک سال بعد کلنگ اجرای این طرح با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به زمین زده شد، اما به دلیل نبود بودجه، مسوولان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هنوز نتوانسته‌اند زمین پروژه را خریداری کنند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان دارای ۸۱ کتابخانه عمومی و ۹۹۱ هزار و ۹۵۷ نسخه کتاب است.

 

 

 

 

 

به مناسبت هفته کودک؛

مسابقه ملی«پرتو صلح» در خراسان جنوبی برگزار می شود/۲-۳

مسابقه ملی«پرتو صلح» در خراسان جنوبی برگزار می شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برگزاری مسابقه ملی تحت عنوان «پرتو صلح» ویژه کودکان در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدرضا رضایی اظهار داشت: یکی از مواردی که با آینده کودکان گره خورده، یافتن استعدادها، توانایی‌ها و علایق آن‌ها است لذا در این راستا جمعیت هلال احمر همزمان با هفته کودک مسابقه ملی پرتو صلح را برگزار می کند.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»، افزود: مسابقه ملی پرتو صلح با هدف ترویج مفاهیم و فرهنگ صلح و دوستی بین کودکان به همت امور جوانان هلال احمر برگزار می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه این مسابقه در دو رده سنی ۴ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ سال برگزار می شود، گفت: کودکان علاقه‌مند جهت شرکت در مسابقه می توانند برداشت و تعریف خود از واژه صلح را با عبارت «صلح یعنی» بیان و با استفاده از گوشی تلفن همراه به صورت افقی تصویربرداری و از طریق واتس آپ به شماره تلفن ۰۹۰۳۲۸۶۶۱۲۵ ارسال کنند.

وی مهلت ارسال آثار را تا ۱۵ آبان ماه عنوان کرد و گفت: ثبت نام و دریافت کد تایید توسط علاقه‌مندان، پیش از ارسال اثر در سامانه عضویت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ضروری است.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس مطرح کرد؛

دستور وزیر کار برای احداث واحد جایگزین پنبه نسوز نهبندان/۲-۳

دستور وزیر کار برای احداث واحد جایگزین پنبه نسوز نهبندان

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: بعد از تعطیلی واحد پنبه نسوز نهبندان مقرر شد نسبت به احداث واحد جایگزین اقدام شود که وزیر کار در این زمینه دستوراتی را داد.

مصطفی نخعی عصر سه شنبه در زمینه دیدارش با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در راستای پیگیری برخی از مشکلات حوزه انتخابیه دیداری با آقای عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد و موضوعات متفاوتی مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس بیان‌کرد: یکی از این مسائل مورد بحث احداث واحد تولیدی جایگزین پنبه نسوز نهبندان بود که سال‌ها قبل به واسطه برخی از ملاحظات زیست محیطی تعطیل شده بود.

نخعی افزود: بعد از تعطیلی واحد پنبه نسوز نهبندان مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نسبت به احداث واحد جایگزین اقدام کند که متأسفانه تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

وی افزود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور دادند که ضمن تجدید ارزیابی اقتصادی طرح‌های مورد نظر اقدام عاجل و سریعی در خصوص ایجاد و راه‌اندازی یک واحد جایگزین در شهرستان نهبندان برابر توافقات قبلی انجام شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: موضوع دوم مورد گفت و گو با وزیر کار درباره احداث نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در شهرستان نهبندان و همچنین یک واحد نیروگاه بادی در بخش درح شهرستان سربیشه با توجه به قابلیت و ظرفیت‌های آن منطقه بود که آقای عبدالملکی نیز در این زمینه دستوراتی به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دادند.

نخعی یادآور شد: دستور تأسیس شعبه تأمین اجتماعی مستقل در سربیشه نیز باتوجه به پیگیری مستمر در یک سال گذشته و کارهای کارشناسی توسط وزیر صورت گرفت و به زودی شاهد راه اندازی شعبه مستقل تأمین اجتماعی در سربیشه خواهیم بود.

برگزاری مسابقه تیراندازی با اسلحه کلاشینکف در بیرجند/۷

به مناسبت هفته نیروی انتظامی مسابقه تیراندازی با اسلحه کلاشینکف در بیرجند برگزار شد.

فرمانده پادگان آموزشی مرزبانی نیروی انتظامی استان در این باره گفت: به مناسبتبرگزاری مسابقه تیراندازی با اسلحه کلاشینکف در بیرجند هفته نیروی انتظامی یک دوره مسابقه تیراندازی با اسلحه کلاشینکف به مسافت ۱۰۰ متر و با شرکت ۲۴ نفر از نیرو‌های مسلح استان برگزار شد.

سردار محمدی افزود: این رقابت‌ها در سه بخش تیراندازی درازکش، ایستاده و نشسته برگزار شد.

در پایان در بخش انفرادی سروان روح الله کمالی از مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله و در بخش تیمی  نیز تیم مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله اول شدند.

 

 

 

 

 

 

 

۲۰ واحد معدنی در خراسان جنوبی مجوز بهره‌برداری گرفت

۲۰ واحد معدنی در خراسان جنوبی مجوز بهره‌برداری گرفت

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در نیمه نخست امسال با سرمایه‌گذاری ۹۷۱ میلیارد ریال در این استان صادر شد که از لحاظ سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت برابر افزایش دارد.

عباس جرجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با صدور پروانه‌های معدنی زمینه اشتغال ۱۶۰ نفر فراهم شده است.

وی گفت: میزان اشتغال این واحدهای معدنی ۲ برابر و به لحاظ تعداد صدور پروانه یک و نیم برابر نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین در این مدت ۲۶ فقره گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد ریال در این استان صادر شد که از نظر تعداد گواهی حدود سه برابر و به لحاظ سرمایه‌گذاری بیش از چهار برابر شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه فعال‌سازی و احیای معادن غیرفعال نیز از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ واحد معدنی از معادن راکد و غیرفعال استان با برگزاری جلسات تعیین تکلیف برای این معادن به چرخه تولید بازگشتند.

جرجانی افزود: از مجموع ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در ایران، خراسان جنوبی با توجه به ساختار زمین‌شناسی از ذخایر غنی معدنی با تنوع ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است.

وی گفت: این استان با دارا بودن ۶۹۸ معدن و ذخیره قطعی حدود هفت میلیارد تن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر در این بخش یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: درخصوص اجرای برنامه‌های ستاد توسعه خاوران نیز از مجموع تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این ستاد ۱۱ تفاهم‌نامه مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

وی میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی این طرح‌ها ۶ هزار و ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده است که با تحقق و اجرای تفاهم‌نامه‌ها تحول عظیمی در حوزه صنعت و معدن خراسان جنوبی ایجاد خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد/۲

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

 بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با تضعیف تدریجی سامانه پرفشار جوی تا فردا (پنجشنبه) روند تغییرات دما در این استان افزایشی و هوا گرمتر خواهد شد.

براساس داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی، امروز نیز وقوع یخبندان در مناطق سردسیر شمال شرق استان به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه و قاینات قابل پیش‌بینی است.

 

 

 

 

 

 

خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی هدفگذاری شد

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: این سازمان خوداتکایی در تامین تجهیزات پزشکی قانونی با اتکا به توان جوانان نخبه کشور را هدفگذاری کرده است.

“عباس مسجدی آرانی”  در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است اینکه بتوانیم به علم روز مجهز شویم و متناسب با علم روز پیش برویم زیرا نمی‌توانیم اظهارنظرهای ۳۰ سال پیش را برای دستگاه‌ قضا داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش پرونده‌ها و پیچیدگی موضوعات هستیم از طرفی علوم روز دنیا در حال پیشرفت است و ما بازوی کارشناسی دستگاه قضا هستیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: ما یک سازمان علمی هستیم و بیش از هزار پزشک در سازمان پزشکی قانونی با مجهزترین دستگاه‌های آزمایشگاهی و تجهیزات در راستای اجرای عدالت در حال تلاش و فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا و افزایش قیمت برخی مواد و تجهیزاتی که باید وارد می‌کردیم، از یک سال و نیم پیش تیمی از جوانان نخبه کشور را بسیج کردیم تا در زمینه تولید کیت‌های مربوط به ژنتیک که بسیار پیشرفته است، کار کنند و اخیرا این محصولات رونمایی و بومی شد.

مسجدی آرانی اظهار داشت: تولید این دو محصول دانش بنیان با همت نخبگان و دانشمندان جوان و البته کار و تلاش گروهی و جمعی بود که توانست پزشکی قانونی را در تامین این محصولات از کشورهای بیگانه بی‌نیاز کند.

وی گفت: به فرمایش مقام معظم رهبری آن روی سکه دانایی، توانایی است و این هدفگذاری در سازمان پزشکی قانونی دنبال می‌شود تا کشور را از این وابستگی‌ها خلاص کنیم و به قوه قضاییه در تراز جمهوری اسلامی که دغدغه امام و رهبری بوده است، دست پیدا کنیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور اجرای عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: یکی از دستگاه‌هایی که در اجرای عدالت بسیار نقش‌آفرین است، دستگاه قضایی است که ما در سازمان پزشکی قانونی جزئی از این دستگاه هستیم.

وی بیان کرد: هر موضوعی که در حوزه پزشکی و نظام سلامت جنبه قضایی پیدا کند، سازمان پزشکی قانونی اظهارنظر کارشناسی می‌کند تا قضات بتوانند حکم عادلانه‌ای را صادر کنند.

مسجدی گفت: سال گذشته از حدود ۶ میلیون پرونده‌ قضایی که در قوه قضاییه تشکیل شد، یک سوم یعنی بیش از ۲ میلیون پرونده به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.‌

وی با بیان اینکه تنوع کار پزشکی قانونی بالاست افزود: حدود ۴۰ نوع معاینه را همکاران ما در سازمان پزشکی قانونی کشور انجام می‌دهند که شامل نزاع، ضرب و جرح، تصادفات، حوادث کار، بیماری‌های شغلی و بررسی گواهی استعلاجی، بررسی گواهی رشد، عدم تحمل کیفر که کار بسیار سختی است، بررسی سلامت و گواهی عقلی، قصور پزشکی، سقط جنین و سایر موارد است.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: حدود پنج درصد کار ما مربوط به معاینه اجساد است که کار فوق تخصصی است و در پرونده‌هایی که از دستگاه قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود همکاران ما علت فوت را با کار تخصصی مشخص می‌کنند.

وی اضافه کرد: در بخش آزمایشگاهی به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته امروز بهترین آزمایشگاه‌های کشور در سازمان پزشکی قانونی است چراکه اگر اختلافی در نظام سلامت، بیمارستان‌ها، بین اطبا و دستگاه‌های وزارت بهداشت اتفاق بیفتد و پرونده قضایی تشکیل شود، اظهار نظر کارشناسی پزشکی قانونی فصل‌الخطاب دستگاه قضایی است.

مسجدی گفت: بیش از ۴۶۰ مرکز پزشکی قانونی در سراسر کشور به مردم خدمت ارائه می‌کنند که یکی از آنها استان پهناور خراسان جنوبی است و هم به جهت محرومیت‌ها و هم پراکندگی جمعیت و راه‌های مواصلاتی که ترانزیتی است و مسائل مربوط به تصادفات، حضور ما برای پیگیری مصوباتی است که آیت الله رییسی در زمان ریاست قوه قضاییه برای این استان داشتند و هم اینکه مشکلات بررسی و رفع شود تا همکاران ما با تکریم ارباب رجوع بتوانند خدمات را ارائه کنند.

وی اظهار داشت: زمانی که آیت الله رییسی به ریاست قوه قضاییه منصوب شدند به ایشان گزارش دادم در بیش از ۱۵۰ شهرستان کشور مرکز قضایی داریم ولی مرکز پزشکی قانونی نداریم که با حمایت رییس قوه قضاییه با وجود مشکلات مالی و به‌کارگیری پزشک، در ۵۰ شهرستان مرکز پزشکی قانونی را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در ۱۰۰ شهرستان دیگر همچنان این مشکل را داریم و مردم حداقل ۸۰ کیلومتر با شهر دیگر باید مسافت را طی کنند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در سفر به خراسان جنوبی که بدون اعلام قبلی به رسانه‌ها انجام شد، با رییس کل دادگستری استان نیز دیدار و درباره مسائل کاری این حوزه گفت و گو کرد.

 

 

امام جمعه بیرجند: دقت بیشتری در مورد اشتباهات پزشکی انجام شود

امام جمعه بیرجند: دقت بیشتری در مورد اشتباهات پزشکی انجام شود

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: باید دقت بیشتری در مورد اشتباهات پزشکی انجام شود که یک فرد هم جانباخته و هم مالباخته نشود.

حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” روز چهارشنبه در دیدار “عباس مسجدی آرانی” رییس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: در ذهن‌ها طوری است که مساله اشتباهات پزشکی کم گرفته می‌شود و بسیاری از جاها نه به صورت مستند اما در ذهن این است که اشتباهات در پرونده‌ها به سود پزشک ختم می‌شود که باید در این موضوع دقت بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: مواردی از سقط جنین گاهی در همین گزارشات به صورت معمولی داده می‌شود که آمار سقط جنین برای مثال نسبت به تلفات کرونا در این روزها پنج برابر بیشتر است؛ از نظر فقه ما جنین یک انسان و از طرفی حق بزرگ جامعه است که کم‌توجهی به این مسئله، سهل‌انگاری محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در حالی روزی آمار هزار سقط جنین داده می‌شود که نگرانی اهل فن و مقام معظم رهبری نسبت به مسئله فرزندآوری و نسل جدید به گونه‌ای است اگر کشور به مرحله پیری برسد، راه علاج ندارد.

وی افزود: الان هم به عنوان یک پنجره نجات، آخرین فرصت را برای فرزندآوری داریم و در این شرایط بی‌حساب و کتاب نسل از بین می‌رود و پیش چشم ما ساقط می‌شود و از دست ما کاری ساخته نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: اعم از اینکه می‌گویند برخی موارد قانونی است و برخی هم قانونی نیست و به وسیله عناصر پزشکی در همین مجموعه انجام می‌شود همچنین گزارشاتی از مردم داریم و به ذهن می‌رسد که سازمان یافته است، در این موضوع افرادی تسلیم و افرادی در برابر سقط جنین مقاومت می‌کنند و بعدها که بچه‌ها متولد می‌شوند، سالم هستند.

وی ادامه داد: استکبار جهانی برای از بین بردن ما از طرق مختلف از جمله ترور و سقط جنین تلاش می‌کند که باید هوشیار باشیم.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه در تمام هستی جنبه زیبای خلقت، موضوع عدل است و منحوس‌ترین چهره در هر قالبی ظلم است گفت: توجه خاص شما به موضوع عدالت، زیبا و قابل تقدیر است و نه تنها هر مسوولی بلکه هر انسانی باید در اعمال روزانه خود به اجرای عدالت توجه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در رده‌های مسوولیتی خیر و شر آن فراگیر به جامعه می‌رسد و جایگاه پزشکی قانونی و موارد مختلف که برعهده شما قرار دارد بسیار مهم است و مبادا مواردی که افرادی در زیر و بم روزگار هم از حوادث و هم در نوع قضاوت دچار آسیب شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*