اخبار خراسان جنوبی / طراحی سامانه خود آزمون پایه دوازدهم برای اولین بار در خراسان جنوبی

راه‌اندازی واحدهای لبنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

 

 

تحقق وعده رییس جمهوری؛ محل اسکان معدنکاران طبس بهسازی شد

بیرجند – ایرنا – عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رییس جمهوری از معدن زغال‌سنگ پروده و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن پایان یافت و یکی دیگر از دستورات آیت الله رئیسی در سومین سفر استانی محقق شد.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری روز جمعه نوزدهم شهریور امسال در سفر از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد و پس از سخنرانی در جمع مردم طبس، با بالگرد به معدن زغال‌سنگ پروده این شهرستان رفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت که یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران، وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌ها در محل معادن بود.

رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغال‌سنگ گفت: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

وی همچنین خواستار تحول و اصلاح نظام پیمانکاری شد که جزو مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی قرار گرفته است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم ۲۳ شهریور ماه در پی سفر رییس جمهوری به شهرستان طبس و دستور ویژه آیت الله رئیسی برای رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران معدن، به این شهرستان رفت تا روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام را از نزدیک بررسی کند.

حاتم شاکرمی” از محل خوابگاه‌های کارگران برخی از معادن طبس که به صورت پیمانکاری برای شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند بازدید کرد از جمله شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت زغال‌سنگ پروده همچنین شرکت معدن جو طبس؛ همزمان مقادیری تجهیزات رفاهی از قبیل تشک نیز تحویل خوابگاه‌های معدنچیان این شرکت‌ها شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازدید ضمن شنیدن مشکلات و درد دل‌های کارگران معادن، کانکس‌ها را مکان مطلوبی برای اقامت کارگران ندانست و گفت: این کانکس‌ها باید با فضای بهتری جایگزین شود.

 

وی پیمانکاران معدن را ملزم به بهبود فوری وضعیت رفاهی خوابگاه‌های کارگران دانست.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس امروز (یکشنبه ۱۱ مهر ماه) از پایان عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن طبس خبر داد.

محمود زارع نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیت‌ الله رئیسی در سفر به شهرستان طبس و بازدید از محل اسکان کارگران معدن، مهلت ۲۰ روزه‌ را برای پیمانکاران در راستای بهبود وضعیت کارگران این معدن در نظر گرفت.

وی بیان کرد: در این مدت در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت یکسری اقدامات رفاهی، تسطیح محوطه، تخریب کانکس‌ها و محیط‌های نامناسب، رنگ‌آمیزی مجموعه، تامین تخت و پتو، تعویض کابل‌ها و شبکه برق انجام و محوطه مجددا نوسازی شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس اعتبار هزینه شده در این زمینه را ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این مجموعه ۳۳۶ نیروی معدنکار در ۲ شیفت ۱۵ روزه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: درخصوص موارد مربوط به دستمزد و حقوق کارگران معدن نیز جلساتی با سازمان تامین اجتماعی برگزار و مکاتباتی انجام شده است.

زارع نیا با بیان اینکه یکسری برنامه‌های بلندمدت نیز در این مجموعه در دستور کار قرار دارد گفت: احداث پایگاه امداد و نجات معادن طبس در محل مجتمع پروده چهار مشخص شده و ایمیدرو مجری آن انتخاب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مهمترین حوزه زغالی کشور در حوزه خراسان جنوبی و شهرستان طبس قرار دارد و بیشترین نیروی کارگری را در این مجتمع داریم همچنین با توجه به ماهیت معادن زغال‌سنگ که شرایط ایمنی و حادثه خیلی اهمیت دارد احداث و تکمیل این پایگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در اولویت قرار گیرد.

 

 

بهره برداری از ۵ طرح بهداشتی درمانی در خراسان جنوبی همزمان با کشور

همزمان با آیین بهره برداری از ۵٠ طرح بیمارستانی برکت در سراسر کشور ۵ طرح بهداشتی درمانی در خراسان جنوبی به نمایندگی در بخش سرداران دهک نهبندان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی؛این مراسم امروز بصورت ویدئو کنفرانس، با حضور معاون استاندار و مسئولان ستادبهره برداری از ۵ طرح بهداشتی درمانی در خراسان جنوبی همزمان با کشور اجرایی فرمان امام و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مراسم گفت: همزمان با مراسم بهره برداری از ۵۰ طرح بیمارستانی برکت، بهره برداری از پایگاه‌های سلامت شهر نهبندان و روستای ارسک بشرویه، مرکز جامع سلامت روستای بیهود قائن، مرکز جامع سلامت درمیان و دهک نهبندان با اعتبار  ١۵ میلیارد تومان آغاز شد تا ٣١ هزار خانوار خراسان جنوبی از مزایای این طرح‌های بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند .

موسوی افزود:ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه سلامت ۱۷ پروژه‌ی درمانی را با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان اجرایی کرده است.

دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: مرکز جامع سلامت روستای دهک بخش سرداران شهرستان نهبندان با حجم سرمایه گذاری ۴ میلیارد تومان و بهره مندی سه هزار و  ۵٠٠ نفر و هزار و ١٠٠ خانوار و با در پوشش قرار دادن ۶٣ روستا، با مشارکت خیران و بنیاد برکت به نمایندگی از ۴ پروژه مراکز جامع سلامت خراسان جنوبی به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسیده است.

 

 

یادواره شهید کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ در بیرجند برگزار می‌شود

یادواره شهید کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ در بیرجند برگزار می‌شود

 مسوول ستاد نماز جمعه شهرستان بیرجند گفت: یادواره سردار شهید محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ روز سه‌شنبه همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در بیرجند برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمودرضا توکلی افزود: این بزرگداشت به مدت سه روز تا سالروز شهادت امام رضا (ع) در مصلای المهدی (عج) بیرجند ادامه خواهد داشت.

وی گفت: آغاز برنامه‌های یادواره شهید محمود کاوه و شهدای کربلای ۲ از ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از نمایشگاه این یادواره هم بازدید کنند.

مسوول ستاد نماز جمعه شهرستان بیرجند اظهار داشت: سخنرانان و مداحان کشوری در این یادواره حضور خواهند داشت که از مهمترین مهمانان حاج رضا نبوی و سردار سید مجید ایافت هستند.

وی از رونمایی کتاب داستان‌های رشادت شهید محمود کاوه خبر داد و گفت: سرودی با مضمون دست نوشته‌های سردار کاوه توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تدوین و تهیه شده که در این یادواره رونمایی و اجرا می‌شود.

حجت الاسلام توکلی افزود: دست نوشته توجه به نماز جمعه مردمان بیرجند با امضای شهید کاوه سند افتخاری است که در این یادواره رونمایی می‌شود و نشان از اهمیت نماز جمعه در دید شهدا دارد.

وی با اشاره به روند کاهشی کرونا و تغییر رنگ شهرها به وضعیت نارنجی و زرد گفت: با توجه به افزایش واکسیناسیون عمومی و تغییر رنگ شهر بیرجند، نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام محسن مشرفی در مرکز استان اقامه می‌شود و قبل از نماز جمعه نمایش رزمگاه با حضور ۳۰ نوجوان و ‌سرود مجدد اجرا خواهد شد.

مسئول ستاد نماز جمعه شهرستان بیرجند اظهار داشت: طبق مصوبات ستاد کرونا برگزاری جلسات باید با یک چهارم ظرفیت باشد و شبستان مصلای بیرجند پنج هزار نفر گنجایش دارد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ریزی برای حضور هزار نفر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ شهدا باید با توجه به هجمه فرهنگی دشمن مورد توجه قرار گیرد افزود: در کنار این بزرگداشت یادواره مخصوص کودکان را هم خواهیم داشت که با زبان کودکانه فرهنگ شهید کاوه آموزش داده می‌شود.

شهید محمود کاوه متولد یکم خرداد ۱۳۴۰ است و ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران عراق به شهادت رسید.

 

 

فراوری ۱۷ نوع محصول از زرشک در خراسان جنوبی/۲-۳

زرشک خراسان جنوبی به لحاظ کیفیت بالا و نوع بی دانه زرشک ، قابلیت تولید ۱۷ نوع محصول را دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی؛مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: زرشک را با تولید یکفراوری ۱۷ نوع محصول از زرشک در خراسان جنوبی محصول از آن نمی‌توانیم نجات دهیم باید دایره تولیدات را گسترده تر کنیم.

احمد بیکَس با بیان اینکه مشکل صادرات زرشک بار میکروبی است، افزود: بازاریابی و فروش مشکل اصلی زرشک در استان است.

وی با بیان اینکه زرشک توسط دلالان از افراد مختلف با کیفیت‌های متفاوت خریداری و مخلوط می‌شود، گفت: این موضوع بعداً در ارائه محصول به بازار‌های صادراتی مشکل ایجاد می‌کند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید بارگاه‌های زرشک را همه کشاورزانی که سطح زیر کشت بالای دو هزار متر دارند، ایجاد کنند، عنوان کرد: در زمینه فروش و بسته بندی زرشک تازه باید به صورت ویژه ورود کنیم.

به گفته اگر بتوانیم حداقل ۲۰ درصد محصول زرشک را به صورت تازه به بازار ارائه دهیم حجم زیادی از مشکل کشاورزان کاسته می‌شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک کشور و جهان را داردخواستار پیگیری احداث آزمایشگاه تخصصی زرشک و تامین اعتبار برای آن شد.

بیکَس با بیان اینکه مشکلات صنایع و واحد‌های تولیدی در حوزه زرشک را باید جمع بندی کنیم، گفت: زرشک در کشور مغفول مانده است و راهکار آن حضور در نمایشگاه ها، معرفی برند ویژه و تولید محصولات فراوری شده  است.

 

فرماندار فردوس:

اعتبارات شهرداری فردوس به سه برابر افزایش یافت/۲

 فرماندارفردوس از افزایش سه برابری اعتبارات تملک دارایی و سایر منابع دولتی شهرداری فردوس در بودجه ۱۴۰۰ به نسبت سال قبل خبر داد.

به گزارش مهر، حمید حلاج مقدم در آئین تودیع و معارفه شهرداران سابق و جدید فردوس اضافه کرد :۸۴ درصد جمعیت شهرستان فردوس در شهرهای فردوس، اسلامیه و باغستان زندگی می‌کنند که نیازمند خدمات بیشتری هستند.

وی تصریح کرد: شهر فردوس به لحاظ سیستم مدیریت شهری یکی از شهرهای برتر استان است و زیرساخت‌های خوبی دارد که باید ارتقا یابد.

فرماندار فردوس تاکید کرد: شهردار فردوس باید بر اساس اصول معماری، اسلامی و ایرانی حرکت کند و معماری بومی و برخاسته از فرهنگ ناب مردم منطقه را مد نظر داشته باشد.

وی امانتداری، کارآمدی و نگاه عدالت محور به تمام محلات شهر را از خصوصیات یک شهردار موفق برشمرد و افزود: شفاف سازی مسائل مالی و هزینه کردهای شهرداری باید به عنوان یک اصل مهم به صورت مستمر برای مردم تشریح شود.

در این مراسم از خدمات سه ساله علی کاظمی شهردار سابق فردوس تجلیل و حسین اکبری به عنوان شهردار جدید فردوس معرفی شد.

 

 

 

طراحی سامانه خود آزمون پایه دوازدهم برای اولین بار در خراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل خراسان جنوبی از طراحی سامانه خود آزمون امتحانات نهایی پایه دوازدهم«آسان» برای اولین بار در سطح کشور در خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، در دومین  نشست ستاد امتحانات این ادراه کل اظهارکرد: هدف از طراحی این سامانه تهیه بانک سوال برای دانش آموزان پایه دوازدهم و خود ارزیابی این دانش آموزان می باشد.

وی با بیان این که تا کنون ۹۰۰ سؤال از۲۰ عنوان درس در این سامانه به آدرس؛ exam.skedu.ir بارگذاری شده است؛ تصریح کرد: دانش آموزان این پایه  استان در شاخه نظری می توانند با کد ملی به عنوان نام کاربری و سریال شناسنامه به عنوان رمز عبور وارد سامانه «آسان» شده و با انتخاب درس مورد نظر نسبت به طراحی آزمون اقدام نمایند.

واقعی؛ با اشاره به مفاد آزمون، از قبیل سوالات تستی، صحیح و غلط، جای خالی و تشریحی و حتی فایل صوتی زبان انگلیسی ، عنوان کرد: سامانه آسان توسط اداره سنجش آموزش و پرورش خراسان جنوبی جهت آشنایی دانش آموزان باسوالات امتحانات نهایی، افزایش اطلاعات علمی لازم برای حضور در جلسـه آزمون اصلی و سـنجش و ارزیابی مباحث مطالعه شده راه اندازی  شده تا با مشاهده نقاط ضـعف و قوت خود بر توانمندی های علمی شان بیافزایند.

پایان رقابت های اسنوکر آقایان خراسان جنوبی با شناخت برترین ها

پایان رقابت های اسنوکر آقایان خراسان جنوبی با شناخت برترین ها

رقابت های اسنوکر آقایان با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس مسابقات قهرمانی اسنوکر آقایان خراسان جنوبی با حضور ورزشکارانی از شهرستان های استان به میزبانی بیرجند برگزار شد. در پایان این دوره از رقابت ها تیم سردار دلها (سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم های تنظیم موتور سخندان و تیم شهرستان طبس به ترتیب مقام های دوم و سوم را از آن خود کردند. در مراسم اختتامیه با حضور اسلامی معاون ورزش بانوان اداره کل، اسحقی رییس هیات بولینگ و بیلیارد بیرجند، پیشکسوتان و ورزشکاران از تیم های برتر با اهدای لوح و جوایز نقدی تجلیل شد.

برگزاری رقابت‌های تیمی پانزده توپ اسنوکر در خراسان جنوبی

 برگزاری رقابت‌های تیمی پانزده توپ اسنوکر آقایان در شهرستان بیرجند

رقابت های اسنوکر آقایان خراسان جنوبی، گرامیداشت هفته دفاع مقدس به میزبانی پایگاه قهرمانی بولینگ و بیلیارد استان در بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، رقابت‌های تیمی پانزده توپ اسنوکر آقایان در شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور ۴۸ نفر به مدت ۳ روز برگزار شد. کاظم ساجد رئیس هیات بولینگ، بیلیارد و بولس استان خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه این مسابقات با اشاره به استقبال چشمگیر علاقمندان به این رشته گفت: علی رغم استقبال زیاد علاقمندان به این رشته برای شرکت در این دوره از مسابقات، رعایت صحیح شیوه نامه‌ها و دستورالعمل های بهداشتی و حفظ سلامت ورزشکاران را در دستور کار خود قرار دادیم و نتوانستیم افراد بیشتری را در این مسابقات پذیرش کنیم، اما به موازات آن مقرر گردید مسابقات بیشتری را در تقویم سالانه هیات پیاده سازی نماییم. رئیس هیئت بولینگ، بیلیارد و بولس استان خراسان جنوبی افزود: در این دوره از مسابقات محمدباقری، مرتضی امینی و کیان انصاریان از تیم سردار دلها مقام نخست و امیرسخندان، حسین کمالی، علی علمدار از تیم تنظیم موتور سخندان مقام دوم و مهدی رجایی، امیرحسین گوهری از تیم طبس ۱ مقام سوم را از آن خود کردند. ساجد بیان کرد: بیلیارد ورزشی است که می تواند به تقویت ذهن و تحرک جسمانی جوانان و نوجوانان کمک ویژه ای نماید و امیدواریم با گسترش این ورزش در استان خصوصا در بین نسل جوان، سبب جذب افراد بیشتری در این رشته ورزشی شویم. کاظم ساجد ادامه داد: بیلیارد خراسان جنوبی از پتانسیل بالایی برخوردار است که می‌تواند برای استان افتخارآفرینی کند، همچنین با برگزاری چنین مسابقاتی فضای مناسبی برای فعالیت ورزشکاران به وجود می‌آید که بتوانند شرایط بهتری برای حضور در مسابقات کشوری داشته‌باشند. وی همچنین گفت: هیات بولینگ و بیلیارد در طی ماه آینده، طبق برنامه ریزی بعمل آمده، کلاس های جهش یک داوری را با حضور آقای منصور مقدم پیش رو دارد که بصورت کشوری به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار می گردد و همچنین مسابقات رنکینگ استانی جهت اعزام به مسابقات شرق کشور را در برنامه های آتی گنجانده است. رئیس هیات بولینگ و بیلیارد خراسان جنوبی در ادامه بااشاره به فعال بودن بیلیارد بانوان در استان، افزود:متاسفانه با وجود اینکه در مسابقات استانی و کشوری از حضور بانوان در بخش داوری مسابقات استفاده می شود، ما در این دوره موفق به کسب مجوزهای لازم جهت حضور و داوری بانوان داور استانمان نشدیم و از حضور این عزیزان که اتفاقا تجارب بالاتری نسبت به اقایان داور استان در بازی های کشوری داشتند، محروم ماندیم. وی مشارکت فعالانه ورزشکاران بیلیارد و استعدادهای فراوان استان در این رشته ورزشی را از نتایج وجود باشگاه بیلیارد در استان دانست و گفت: به سهم خود از همراهی شرکت هموار ره آذر و شرکت عمران پالایش رادمان بیرجند که در برگزاری این دوره از مسابقات همراه بوده اند، تشکر کرده و تلاش داریم با همراهی اعضای هیئت رئیسه هیئت بولینگ و بیلیارد استان، مشکلات باشگاه ها را مرتفع سازیم تا شاهد ارتقا جایگاه ورزش پرطرفدار بیلیارد در استان خراسان جنوبی باشیم. در پایان از سوی مسئولان هیات بولینگ و بیلیارد استان خراسان جنوبی به نفرات برتر لوح و تندیس و همچنین جوایز نقدی اهداء گردید. لازم به ذکر است داوری این دوره از مسابقات را فاضل فروتن، سبحان شاعرزاده، احسان دهقانی،حجت علی آبادی و احمد رضایی برعهده داشتند.

چهارمین دوره مسابقات فوتوالی کاپ آزاد خراسان جنوبی برگزار شد/۷

برگزاری چهارمین دوره مسابقات فوتوالی کاپ آزاد خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان بیرجند

چهارمین دوره مسابقات فوتوالی کاپ آزاد خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ،این دوره از مسابقات به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یادواره سردار شهید حاج محمد ناصر ناصری،به همت کمیته فوتوالی استان خراسان جنوبی در محل زمین ساحلی بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد. در این دوره رقابت های فوتوالی استان، ، تعداد ۱۸ تیم از شهرستان های بیرجند ، خوسف ، فردوس و درمیان حضور داشتند و به صورت گروهی با انجام ۳۴ بازی به رقابت پرداختند و در پایان تیم های  شهید ناصری ، فستیوال‌ اسپرت و سپاهان به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند. در پایان با حضور مسئولین از تیم های برتر با اهدای کاپ قهرمانی، لوح، مدال و جوایز نقدی تجلیل شد.

خط کشی بیش از ۲۲۰۰کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی/۲-۳

۲۲۴۷کیلومتر از راه‌ها در محور‌های اصلی، فرعی و روستایی استان طی ۶ ماه ابتدای سال۱۴۰۰ خط کشی شده است.

 رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: خط کشی بیش از ۲۲۰۰ کیلومتر طول مسیر از جاده‌های خراسان جنوبی۲۲۴۷کیلومتر از راهها در سطح محور‌های اصلی، فرعی و روستایی این استان با هدف ارتقای ایمنی و تسهیل در رفت و آمد از ابتدای سال خط کشی شده است.

احمدی افزود: خط‌کشی راهها ضمن این که از ضروری‌ترین نوع علائم ایمنی است از عوامل اصلی منظم‌کردن حرکت وسایل‌نقلیه و آگاهی‌دادن به مترددین جاده‌ای است؛ لذا از مهمترین عوامل برای ایمنی جاده‌ها محسوب می‌ شود.

وی گفت: به منظور تامین ایمنی محور‌های استان ۳۳۶۰کیلومتر از راه های استان پارسال خط کشی شده است.

رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به محور‌های مهمی که خط کشی در آن‌ها صورت گرفته اشاره کرد و افزود: احیای خط کشی درمحور‌های مواصلاتی استان با اولویت محور‌های شریانی در دستور کار این اداره بوده است؛ لذا اکثر محور‌های شریانی و اصلی استان از جمله بیرجند – گناباد، نهبندان – شهداد، بیرجند – زاهدان، سربیشه – بازارچه مرزی میل۷۸، فردوس – بجستان، فردوس – دیهوک – راور از جمله محور‌هایی بودند که در سال گذشته خط کشی در آنها انجام شد.

احمدی گفت: با تلاش عوامل راهداری استان سعی شده در هیچ یک از محور‌های شریانی و اصلی استان مشکلی از بابت خط کشی مشاهده نشود و در زمان و موعد مقرر طبق برنامه ریزی مدون خط کشی محور‌ها تجدید و بروز شود.

 

 

 

کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان جنوبی/۲-۳

سال آبی گذشته، با کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان جنوبی پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:کاهش ۵۷ درصدی بارندگی پایان سال آبی با کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب سدهای خراسان جنوبیهای سال آبی در خراسان جنوبی، کاهش روان آب‌ها و افت ورودی سد‌ها و در نتیجه کاهش حجم مخازن سد‌ها را به‌دنبال داشته است به طوریکه  ذخیره سدهای ذخیره ای استان از ۲۰ میلیون مترمکعب به ۱۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

سروری ظرفیت مخازن سدهای ذخیره ای را ۵۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۲۰ درصد حجم مخازن، پر است.

 

وی گفت:همچنین میزان پتانسیل رواناب تولید شده در استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۳۲۴ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش و نسبت به دراز مدت ۳۹ درصد کاهش داشته است.

 

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:طبق آماربرداری سراسری مرحله سوم از منابع و مصارف استان در سال آبی ۹۹ – ۱۳۹۸، تعداد ۱۳هزار و ۵۹۹ منبع آب زیر زمینی اعم از چاه، قنات و چشمه در استان وجود دارد که از نظر تعداد ۲۸ درصد از آن به چاه، ۵۱ درصد به قنات و ۲۱ درصد به چشمه اختصاص داشته است.

 

سروری افزود:میزان تخلیه منابع آب‌های زیرزمینی ۹۰۵ میلیون متر مکعب بوده که ۷۳ درصد مربوط به چاه، ۲۳ درصد قنات و ۴ درصد چشمه است.

وی گفت: با توجه به اینکه مصارف آب استان در تمامی بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی اتکا داشته و از طرفی با توجه به خشکسالی‌های اخیر و برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های استان با کسری مخزن ۱۰۱ میلیون مترمکعبی مواجه شده اند بطوریکه از ۳۵ محدوده مطالعاتی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۸ محدوده، ممنوعه بحرانی است.

مدیر عامل آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت:براساس پیش بینی هواشناسی نیز نرم بارش‌ها در پاییز امسال کمتر از میانگین است که این موضوع می‌طلبد تا تمام هم استانی‌ها به خصوص کشاورزان اهتمام ویژه‌ای در خصوص راه‌های جلوگیری از هدررفت آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برای مدیریت هرچه بهتر منابع آب داشته باشند.

 

 

 

 

درخشش دختران نونهال درح در مسابقات دو و میدانی خراسان جنوبی/۷

درخشش دختران نونهال درح در مسابقات استعدادهای برتر دو و میدانی استان

دختران نونهال شهر درح با حضور در مسابقات استعدادهای برتر دو میدانی استان موفق به کسب دو مقام اول و یک مقام دوم شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دختران نونهال شهر درح به عنوان نمایندگان شهرستان سربیشه پس از ماه ها تمرین با حضور در مسابقات استعدادهای برتر دو و میدانی استان که در شهرستان بیرجند برگزار شد، موفق به کسب سه مقام ارزشمند شدند. در این دوره از رقابت ها، زهرا حسین زاده در ماده ۱۵۰۰ متر مقام اول، فائزه محمودی در ماده ۲۰۰ متر سرعت مقام اول و فاطمه خسروی در ماده ۱۰۰متر سرعت مقام دوم را کسب نمودند.

ارائه آموزش‌های تخصص امداد و نجات به ۸۱۴ نفر

از ابتدای امسال تا کنون ۴۰ دوره آموزشی تخصص امداد و نجات برای ۸۱۴ شرکت کننده برگزار شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به ضرورت آموزش‌های امداد و نجاتارائه آموزش‌های تخصص امداد و نجات به ۸۱۴ نفر به مردم به ویژه جوانان، گفت: در شش ماهه نخست امسال ۴۰ دوره آموزشی تخصص امداد و نجات برای ۸۱۴ شرکت کننده برگزار شده است.

رضایی با اشاره به اینکه پشتوانه اصلی جمعیت هلال احمر جوانان و داوطلبین هستند، افزود: ارائه آموزش‌های لازم و چگونگی حضور اعضای داوطلب در حوادث از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه اگر هلال احمر نتواند به موقع و به درستی در حوادث نقش ایفا کند در واقع به رسالت خود عمل نکرده است، گفت: مهمتر از اجرای برنامه‌های آموزشی دنبال کردن این برنامه و ادامه دادن آن‌ها در حوزه جوانان است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به فعالیت ۲۴ پایگاه امداد و نجات بین شهری در سطح استان، افزود: این دوره‌ها به منظور آماده سازی تیم‌های تخصصی برای حضور در پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری برگزار شده است.

رضایی با بیان اینکه داوطلبین شرکت در دوره‌های تخصصی باید دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه و مهارت‌های داوطلبی را بعنوان پیش نیاز بگذرانند، گفت: در همین راستا از ابتدای سال تا کنون ۱۲۷ دوره آموزشی برای دو هزار و ۱۴۷ نفر اجرایی شده است.

 

 

 

 

 

 

معرفی برترین های مسابقات والیبال بیرجند/۷

برترین های مسابقات والیبال شهرستان بیرجند پس از انجام ۲۸بازی معرفی شدند.

این دوره از مسابقات در بخش آقایان ۱۰تیم  شرکت کردند که در پایان پس از انجام ۲۸بازی، تیم‌های دهیاری چهکند مقام اول، ربیعان مقام دوم و تیم بیمارستان ایران مهر مقام سوم را کسب کردند و تیم سرچاه تازیان هم تیم اخلاق این دوره از مسابقات انتخاب شد.

در بخش بانوان هم ۸ تیم شرکت کردند که پس از انجام ۱۶بازی تیم‌های پدیده شرق ۱ وپدیده شرق ۲ وستاره ساز مقام اول تاسوم را کسب کردند وکاپ اخلاق بخش بانوان هم به تیم بنیادشهید اختصاص یافت.

 

 

 

 

 

دارتر خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات دارت کارگر کشور/۷

رضا محمدی دارتر خراسان جنوبی موفق به کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات دارت قهرمانی آقایان کارگر کشور شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این دوره از مسابقات که بصورت آنلاین برگزار شد، رضا محمدی توانست با شکست دارتر خراسان جنوبی نایب قهرمان مسابقات دارت قهرمانی اقایان کارگر کشورحریفان خود به فینال مسابقات راه یابد اما در دیدار نهایی، نتیجه را به علیرضا ایزدی از اصفهان واگذار و حائز رتبه دوم این مسابقات شد.

در این دوره از مسابقات دارت، از استان خراسان جنوبی امیر مداح و مهدی وکیل زاده و حمید مرادی و مهدی اسماعیلی و محمد ابراهیمی و سجاد شکاری حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

حال ۶بیمار کرونایی در خراسان جنوبی، نامساعد/۲-۳

حال ۶بیمار کرونایی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی، نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۹۸آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۶بیمار جدید شامل ۱۰بستری و ۱۶مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۸مورد از بیرجند، ۳مورد از زیرکوه، ۳مورد از طبس، ۱مورد از قائنات، ۱مورد از درمیان بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۳۹۳تست سریع کرونا ۶۲بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۵۵بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستانهای خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۷نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۵نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴بیمار با علائم تنفسی در بیمارستانهای استان پذیرش شدند که در همین مدت ۳۸بیمار شامل ۱۷بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستانها ترخیص شدند.

مهدی زاده گفت: یک مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۵۰نفر رسید.

 

 

 

 

با کمک خیران و ستاد دیه

آزادی ۱۲ زندانی جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی

ورود زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش یافت/۲-۳

 

۱۲ زندانی جرایم غیر عمد خراسان جنوبی با کمک خیران و ستاد دیه استان آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: امروز در ششمین جلسه ستاد دیه استان ۱۲ پرونده محکومان جرایم غیر عمد مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام حمیدی افزود: مجموع بدهی این زندانیان ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

وی گفت: از این مقدار ۴۴ میلیون تومان را محکومان پرداخت کردند و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم گذشت شکات بود.

رئیس کل دادگستری استان افزود: یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان باقی مانده را هم ستاد دیه استان و کشور برای آزادی زندانیان بر عهده گرفته است.
.

 

ورود زندانیان جرائم غیرعمد خراسان جنوبی ۵۰ درصد کاهش یافت
حجت الاسلام حمیدی همچنین گفت: با اعمال سیاست های قوه قضاییه در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان ها از ابتدای امسال ورود زندانیان جرایم غیرعمد خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان هستند، اضافه کرد: از این تعداد ۲۰ نفر بدهی مالی، ۲۹ نفر مهریه و یک نفر بدهی دیه دارند که در مجموع ۱۹ میلیارد تومان این زندانیان بدهی دارند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال در ورود زندانیان جرایم غیرعمد استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داریم که نشان دهنده اعمال سیاست های قوه قضاییه در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان ها است.

 

وی در پایان گفت: از ابتدای امسال ۶۰  درصد در ماندگاری زندانیان جرایم غیرعمد در استان کاهش داشته ایم.

 

 

 

مصوبات شورای معادن لازم الاجرا است/ برخورد با مدیران خاطی

 مصوبات شورای معادن لازم الاجرا است/ برخورد با مدیران خاطی

بیرجند- معاون هماهنگی استاندار خراسان جنوبی گفت: مصوبات شوراهای معادن و گفتگوی دولت و بخش خصوصی در زمینه معادن لازم الاجراست و با مدیران بی توجه برخورد خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی عصر شنبه در جلسه شورای معادن استان به عنوان سال تولید؛ پشتیبانی ها، مانع زدایی ها اشاره کرد و بیان داشت: این عناوین به منظور سیاست گذاری و ریل گذاری عملکرد دولت هاست.

به گفته وی؛ امسال نیز همچون سال های گذشته تمام برنامه ریزی ها و اقدامات ما به عنوان دستگاه های اجرایی باید در راستای تحقق عنوان سال باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: انعطاف ناپذیر بودن بعضی از دستگاه‌های اجرایی نظیر شرکت نفت استان در عدم تأمین سوخت مورد نیاز معادن، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با تأکید بر نقش مهم و اساسی معادن در تولید و اشتغال، متذکر شد: حمایت از آنها باید به طور جدی صورت پذیرد.

فرهادی با اشاره به اینکه میانگین عمر ماشین آلات معادن در استان بالای ۳۰ سال است، ادامه داد: ماشین آلات با عمر بالا قطعاً از مصرف سوخت بالاتری نیز برخوردار هستند، لذا مدیران باید به صورت میدانی از معادن بازدید نمایند تا از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوند.

به گفته وی؛ در برخی از موارد، بدنه کارشناسی استان از تنگ نظری بیش از حد رنج می برد که لازم است مدیران در این خصوص ورود پیدا کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیمانکاران (به ویژه در حوزه معادن) که به استان می آیند باید از نیروهای بومی و تولیدات استان در اجرای پروژه هایشان استفاده کنند.

فرهادی افزود: معادن بزرگ که از گردش مالی بالایی برخوردار می باشند باید ملزم به سرمایه گذاری در استان شوند و در این رابطه باید از اهرم های قانونی استفاده کنیم.

ماجرای بازگشایی مدارس حاشیه بیرجند/شیوه آموزش حضوری به تأیید برسد/۷

ماجرای بازگشایی مدارس حاشیه بیرجند/شیوه آموزش حضوری به تأیید برسد

مناطق حاشیه شهر بیرجند جزو مناطق روستایی محسوب می‌شوند اما به واسطه نُرم جمعیتی بالا، بازگشایی مدارس این مناطق قصه متفاوتی دارد.

به گزارش مهر بر اساس آیین‌نامه‌هایی که برای آموزش در سال جدید تحصیلی به تصویب رسیده است، مدارس مناطق روستایی و عشایری با شرایط خاصی امکان بازگشایی دارند، چرا که از طرفی در این مناطق به واسطه برخی از محرومیت‌ها بعضی از دانش آموزان از گوشی همراه بی بهره هستند و از طرفی دسترسی به اینترنت در روستاها با مشکلاتی رو به رو است.

اما در این میان روستاهای حاشیه شهر بیرجند قصه متفاوتی دارند. مناطق حاشیه شهر بیرجند چون امیرآباد، حاجی آباد و …مناطق روستایی محسوب می‌شوند اما شرایط مدارس روستایی چون جمیعت کم بر آنان حاکم نیست و نُرم دانش آموزی بسیار بالایی دارند.

با این وجود، مدارس این مناطق با شرایطی اقدام به بازگشایی کرده‌اند و این سوال برای بسیاری از والدین دغدغه‌مند نسبت به سلامت دانش‌آموزان مطرح است که آیا این بازگشایی بر طبق آئین‌نامه است.

محمد علی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: تمامی مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های درسی آنان زیر ۱۵ نفر جمعیت هستند از سوم مهرماه اقدام به بازگشایی کرده‌اند.

وی بیان‌کرد: اما مدارس روستایی و عشایری که بالای ۱۵ نفر در هر کلاس دارند، شیوه آموزش حضوری خود را با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی چون فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان و سایر موارد باید تدوین و بعد از تصویب در شورای مدرسه به تأیید اداره کل آموزش و پرورش برسانند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بعد از تأیید اداره کل، این مدارس می‌توانند فعالیت خود را از هفته سوم مهرماه آغاز کنند، ادامه‌داد: آموزش در این مدارس البته به صورت ترکیبی از آموزش حضوری و غیر حضوری خواهد بود.

واقعی افزود: معلمان مدارس حاشیه شهر بیرجند اگر برای آموزش از طریق شبکه شاد با مشکل رو به رو هستند می‌توانند از پیام‌رسان‌های تعاملی استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در مدارس پرجمعیت روستایی حاشیه شهر بیرجند با نُرم جمعیتی بالا رعایت فاصله اجتماعی چگونه ممکن خواهد بود، یادآور شد: همه دانش‌آموزان با هم در کلاس درس حضور نخواهند یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حضور در مدارس برای این دسته از دانش آموزان به اینگونه خواهد بود که برخی از آنان روزهای زوج و برخی روزهای فرد از آموزش حضوری استفاده خواهند کرد و یا عده‌ای از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح و برخی نیز از ۱۰ تا ۱۲ صبح در مدرسه حضور خواهند یافت.

واقعی یادآو

۱۰ سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان؛ تب خوسف در نبود بیمارستان/۲-۷

 

10 سال انتظار برای ساخت یک بیمارستان؛ تب خوسف در نبود بیمارستان

سال ۹۲ بود که کلنگ احداث بیمارستان خوسف بر زمین خورد و در این سال‌ها بارها وعده تکمیل و بهره‌برداری داده شد اما با وجود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان این بیمارستان در انتظار تکمیل است.

به گزارش تسنیم  کلنگ احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف سال ۹۲ بر زمین زده شده، این پروژه درمانی که جزو پروژه‌های مهر ماندگار به حساب می آید نخستین و مهم‌ترین خواسته مردم خوسف است.

این پروژه با بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون بارها قول‌های مکرری در مورد پایان رسیدن آن داده‌اند اما همچنان انتظار برای اتمام آن است.

۱۰ سال پیش بود که تصمیم بر این شد تا در شهرستان خوسف بیمارستانی احداث شود چرا که تقریبا همه شهرستان‌های استان خراسان جنوبی به جز خوسف و زیرکوه بیمارستان دارند.

هر چند اندک زیرساخت‌هایی از بهداشت و درمان در دومین شهرستان بدون بیمارستان استان فراهم است اما امکانات جوابگوی این منطقه به لحاظ میانگین سنی نیست.

یکی از ساکنان شهرستان خوسف با بیان اینکه امکانات ضعیف بهداشت و درمان در خوسف بیشتر پاسخ گوی بیماران سرپایی است گفت:  جمعیت زیادی از بیماران که بیشتر آنها از روستاهای اطراف مراجعه می‌کنند برای پیگیری مراحل درمان راهی مراکز درمانی مرکز استان می‌شوند.

وی بیان داشت: از همان روزی که کلنگ احداث بر زمین خورد مسئولان وعده‌های زیادی را به ما دادند اما با گذشت این سال‌ها هنوز منتظر تکمیل بیمارستان هستیم.

گلایه‌های مردم این شهرستان از ضعف زیرساخت‌های بهداشت و درمان و کم توجهی و کم کاری مدیران و نمایندگان، برای پیگیری تسریع این طرح درمانی است.

دریغ از یک متخصص 

دیگر شهروند هم گفت: نه یک رادیولوژی، نه یک پزشک متخصص، نه سونوگرافی، نه پزشک ارتوپد و غیره دریغ از یک پزشک متخصص در شهرستان و بیمارستانی که بتوان درد خود را در آن درمان کرد.

وی ادامه داد: برای کوچکترین دردی در نیمه‌های شب یا هر ساعت از شبانه روز باید راهی مرکز استان شویم و حتی برای خدمات ساده‌ای مانند باز کردن بخیه، درمان سوختگی، بازکردن گچ، پر کردن دندان و غیره باید در این وضعیت مهلک بیماری کرونا راهی مرکز استان شویم.

وی افزود: از دو هفته قبل که برای گرفتن خدمات دندانپزشکی به خانه بهداشت خوسف مراجعه کردم هنوز سرگردان هستم و در خانه بهداشت شهرستان فقط پزشک عمومی و یک دندانپزشک که بیشتر کار کشیدن دندان را انجام می‌دهد مستقر هستند.

شهروند خوسفی گفت: پس از عکسبرداری اعلام شد که دندانم  نیاز به جراحی دارد و به سبب تعطیلات پیش آمده برای جراحی دندان سرگردان شدم و به مرکز استان مراجعه کردم و در مرکز استان هم پس از بالا و پایین بسیار مشخص شد که دندان باید کشیده شود.

وی بیان کرد: دندانپزشکی که در این مرکز بهداشت حاضر است خدماتی که ارائه می‌کند بسیار اندک است و جوابگوی نیاز نیست.

شهروند دیگری هم به خبرنگار ما گفت: خوسف فقط پزشک عمومی دارد و برای درمان بیماران سرپایی، امکانات و خدمات داده می‌شود در حالی که بیشتر ساکنان این شهرستان میان سال و پیر هستند و به امکاناتی بیشتر از این نیاز دارند.

وی ادامه داد: اگر دست و پایی بشکند شهرستان امکاناتی ندارد و باید به مرکزاستان یا شهرستان‌های دیگر مراجعه کنیم.

خوسف امکانات درمانی بسیار ضعیفی دارد 

اکبری افزود: برای کوچکترین خدمات باید راه دیگر نقاط را در پیش بگیریم چرا که خوسف امکانات درمانی بسیار ضعیفی دارد و  پزشک عمومی فعلی هم برای گذراندن دوره و طرح خود راهی شهرستان شده و پس از مدتی کسب تجربه راهی دیگر مراکز درمانی می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه در جاده‌ها هم تصادفات بسیاری رخ می‌دهد که مجروحان بدون استثنا به مرکز استان انتقال داده می‌شوند. مرکز درمان شبانه روزی خوسف هیچ پزشک متخصصی ندارد و بیشتر بیماران مراجعه کننده پس از معاینه توسط پزشک عمومی به مرکز استان برای پیگیری درمان ارجاع داده می‌شوند.

پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصدی بیمارستان

بنا به پیگیری خبرنگار تسنیم سال گذشته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان وعده داد که پایان سال ۹۹ و در نهایت اوایل امسال کار ساخت و ساز پیر پروژه بهداشت و درمانی این شهرستان به اتمام برسد و برای تجهیز، تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود.

اما در پیگیری دوباره از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان و روند احداث بیمارستان آن طور که رئیس شبکه بهداشت و درمان خوسف  گفت: به سبب شرایط کرونا و تعطیلات بسیار، ساخت فضای فیزیکی بیمارستان تا پایان سال گذشته به اتمام نرسید و قرارداد پیمانکار برای ادامه کار تا خردادماه امسال تمدید شد.

احمدی از پیشرفت ۶۷ درصدی این پروژه بهداشتی و درمانی شهرستان خبر داد و می‌افزود: هم اکنون قرارداد قبلی این پروژه به اتمام رسیده و فرآیند قانونی ادامه کار از سوی دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی در حال پیگیری است.

اما نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با گلایه از اینکه ۱۰ سال است از آغاز احداث این بیمارستان می‌گذرد اما همچنان خاک می‌خورد افزود: پیگیری‌های زیادی برای تامین بودجه بیمارستان خوسف شده اما گویا مشکل اعتبار ندارد بلکه مشکل از پیمانکار است.

حسین خسروی با بیان اینکه فرماندار شهرستان، پیمانکار و علوم پزشکی باید پیگیر باشند تا ساخت و تکمیل آن هر چه زودتر به اتمام برسد ادامه داد: اعتباری در بودجه امسال مجلس در اختیار نماینده گذاشته شد که ۱۵ میلیارد تومان است و فقط باید در پروژه‌هایی که ردیف ملی دارند هزینه شود.

وی گفت: مسکن و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی دو دستگاهی هستند که ردیف ملی دارند و از این طریق مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای بخش درمان و یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به بخش بنیاد مسکن خوسف اختصاص یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از دیدار با مدیران وزارت بهداشت و بنیاد برکت برای پیگیری پروژه‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی در چند وقت اخیر خبر داد و افزود: نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و ساکی مدیرکل منابع فیزیکی و نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت بهداشت، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی و اعتبارات مورد نیاز بیمارستان در حال ساخت خوسف مورد بررسی قرار گرفت.

حسین دهقانی بیان کرد: با توجه به نیاز مردم این منطقه و به منظور تسریع عملیات ساختمانی این بیمارستان مقرر شد که جلسات اختصاصی بیشتری در فواصل زمانی کمتر برای پیگیری این موضوع برگزار شود.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های نماینده بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس برای ساخت بیمارستان خوسف، عنوان کرد: با پیگیری مداوم چالش‌های موجود و بررسی همه جانبه روند پیشرفت عملیات ساختمانی بیمارستان، در آینده نزدیک اطلاع رسانی جامع‌تری در این زمینه خواهد شد.

دهقانی از دیدار با کیهان پور مدیر نظارت و کنترل پروژه‌های عمرانی و طرح‌های زیربنایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خبر داد و گفت: این دیدار با محوریت جذب اعتبارات پروژه‌های بیمارستان نهبندان و پروژه‌های بهداشتی دانشگاه در محل بنیاد برکت برگزار شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: قول‌های مساعدی در این رابطه داده شده که امیدواریم حدود ۳ میلیارد تومان از تعهد بنیاد برکت در پروژه‌های مذکور به‌زودی جذب و در اختیار واحدهای مربوطه قرار گیرد.

 

 

 

 

پیش بینی خیزش گرد و غبار در خراسان جنوبی/۲

 مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از وزش باد و خیزش گرد و خاک در استان خبر داد.

علیرضا خندان رو با اشاره به شرایط جوی هوای استان از شدت وزش باد در مرز شرقی استان خبر داد و افزود: از دوشنبه تا پایان هفته جاری شرایط جوی نسبتاً پایدار و آرامی پیش بینی می‌شود.

خندان رو با اشاره به وضعیت دمایی استان بیان کرد: روند کاهش نسبی دما ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

 

به بهانه روز جهانی خنده؛

یک دقیقه خنده؛ ۴۵ دقیقه آرامش/۴

یک دقیقه خنده؛ ۴۵ دقیقه آرامش

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست تیم بین‌المللی خنده درمانی در کشور گفت: اگر شما یک دقیقه بخندید، آن خنده حداقل ۴۵ دقیقه آرامش به همراه دارد؛ بیماری‌ها را از شما دور کرده و حتی شرایط سخت را راحت تر می‌کند.

شاید از همان زمانی که “رامبد جوان” برنامه‌ای با محوریت خنده ساخت و به همه ما بارها اعلام کرد که صدها مقاله در این زمینه و تاثیر آن بر احساس رضایت از زندگی خوانده و بارها و بارها برایمان تکرار کرد که حتی خنده مصنوعی و نه از ته دل نیز حال درونیمان را بهتر می‌کند، برای اولین بار فهمیدیم که لب‌های خندان چه تاثیری روی شادابی قلبمان دارد.

به مثابه حافظ که می‌گوید: “جریده رو که گذرگاه عافیت تنگ است”؛ اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که هر لحظه سلامت ما در معرض تهدید است؛ تهدیدی که تنها با دوری از استرس و خندیدن بدون بی خیالی می‌توان از آن رهایی یافت؛ شاید این بهترین راه باشد. خنده زبان مشترک تمام انسان‌های دنیاست و امری لازم و ضروری برای زندگی؛ خنده‌ای که برای پاسداشت آن، روزی در جهان تدارک دیده شده است.

اثراتی مافوق تصور

سارا ملک کیانی، سرپرست تیم بین‌المللی خنده درمانی که به صورت خیریه برای آوردن شکوفه لبخند بر لبان مردم تمام استان‌ها فعالیت می‌کند به ایسنا گفت: خندیدن، یک احساس آرامش را برقرار می کند؛ جالب است بدانید کسی که می خنداند، بیشتر از شنونده اثر مفید بر بدن خود به جای می‌گذارد.

وی افزود: خنده باعث ایجاد ارتباط اجتماعی بهتر و بیشتر با مردم می شود و مردم دوست دارند که با آن فرد رابطه داشته باشند؛ از همه مهم تر باعث کاهش درد دیگران می شود، پس اثر خوبی برای فردی که مردم را می‌خنداند، دارد.

سرپرست تیم بین‌المللی خنده درمانی بیان کرد: خنده، گنجایش ریه را بالا می‌برد و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری وارد خون شود، بنابراین بیماری‌های ریوی مثل برونشیت را از بین می‌برد؛ میزان قند خون را کم می‌کند؛ خنده، قاتل بیماری‌هاست؛ خنده موجب افزایش اکسیژن رسانی و ماد غذایی به سلول می‌شود.

وی با بیان اینکه خنده باعث تخلیه احساسات منفی و رفع استرس فرد شده و در کاهش فشار خون موثر است، افزود: خنده باعث افزایش ترشح آندرفین وسروتونین شده که در نتیجه ترشح این دو هورمون باعث سلامتی و شادابی بیشتر فرد می‌شود.

سرپرست تیم بین‌المللی خنده درمانی با بیان اینکه خنده باعث تعادل در کارکرد هر دو نیمکره مغز می‌شود، افزود: بالابردن سطح شادی در بین افراد به خصوص بانوان و کودکان و ایجاد سرور دائمی در قلب افراد از اهداف تشکیل این تیم است.

وی با اشاره به اینکه تاکتیک‌های خنده درمانی این گروه برمبنای اصول اثبات شده علمی است، تصریح کرد: : خنده بر روی بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی تاثیرگذار است و امروزه واژه خنده درمانی در کنار موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و مواردی از این دست، وارد واژگان درمانی شده و مورد توجه قرار گرفته است.

سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی بیان کرد: در تمام بیماری‌های روانی ردپایی از استرس و اضطراب وجود دارد، تا جایی که برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که اضطراب مادر همه بیماری‌های روانی است و در یوگای خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می‌شود و در این کلاس‌ها افراد یاد می‌گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرامبخشی خنده، تجسم و تنفس یوگایی به دست آورند.

وی افزود: در هنگام خندیدن ۱۷ ماهیچه از صورت و ۸۰ ماهیچه در دیگر نقاط بدن درگیر می‌شوند؛ در حالی که گریه و اخم کردن ۴۰ عضله را تنها در صورت به کار می‌گیرند؛ بنابراین چرا نخندیم؟. مشکلات همیشه وجود دارند ولی باید با خنده از کنارشان رد شد؛ ا خود بپرس با خنده رد شوی بهتر است یا گریه؟.

سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی بیان کرد: خندیدن باعث کاهش افکار منفی می‌شود؛ افکار منفی وقتی به طور دائم وجود داشته باشند تغییرات شیمیایی مضری در بدن ایجاد می‌کنند و با آزاد کردن هورمون‌های استرس، سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند؛ بنابراین می‌بینیم برای مقابله با کرونا نیز خنده اثرات خوبی دارد.

 

راه‌اندازی واحدهای لبنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

راه‌اندازی واحدهای لبنی خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر از ۱۱ واحد فرآوری محصولات لبنی استان فقط ۲ واحد فعال است و باید راه‌اندازی این واحدها در دستور کار جدی قرار گیرد.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، افزود: این موضوع از چند وقت پیش مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: این واحدهای لبنی تجمیع شود یا چند واحد خوب آن مجدد به چرخه تولید بازگردد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر سرمایه‌گذار این واحدها به هر نحو تمایل به راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی ندارد هیچ اشکالی ندارد که واحد زیرمجموعه یکی از واحدهای فرآوری لبنی کشوری شود و با برند آنها کار کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که واحدهای تعطیل لبنیاتی استان تجمیع یا چند واحد آن راه‌اندازی شود یا توسعه یابد بدون شک مشکل محصولات لبنی استان رفع می‌شود.

ملانوری گفت: تاکید داریم در جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران این واحدها مشکلات مطرح و تعیین تکلیف نهایی شود اما اگر واحد تولیدی تمایل به راه‌اندازی مجدد ندارد نیاز به بحث و بررسی نیست.

وی افزود: ما مکلف هستیم این واحدها را تعیین تکلیف کنیم یا به سرانجام برسانیم لذا باید ساز و کار نهایی این واحدها در جلسه جمع‌بندی تا از دستور کار خارج و تعیین تکلیف شود چون نتایج جلسات مهم است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر واحدی امکان دریافت تسهیلات را دارد بانک‌ها کمک کنند تا سرمایه‌گذار تسهیلات دریافت کند و مجدد فعال شود.

وی گفت: باید ساز و کار برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان این واحدها فراهم شود همچنین رویکرد همه متولیان این باشد که واحدهای تعطیل فرآوری شیر در استان مجدد فعال شود.

ملانوری افزود: دستگاه‌های متولی از جمله بانک، اتاق تعاون، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر متولیان نهایت همکاری و تلاش را برای تسهیل فرایند و رفع موانع انجام دهند.

وی با اشاره به دستور کار دیگر این نشست درباره فروش محصول زرشک، تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان و خوشه خشکبار گفت: چند جلسه این موضوع در دستور کار قرار گرفته اما فرصت نشد درخصوص آن بحث کنیم لذا در چند روز آینده در دفتر استاندار جلسه‌ای در این زمینه برگزار می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بارها گفته‌ایم و معتقدم بزرگترین و بهترین ساز و کاری که می‌تواند موضوع محصولات استراتژیک استان را به سامان برساند تشکیل تعاونی است اما زمان را داریم از دست می‌دهیم.

وی گفت: یک ماه و نیم است که منتظریم در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته و فرصت نشده است لذا اگر قرار باشد برای ادامه فعالیت این گونه پیش برویم زمان را از دست خواهیم داد.

ملانوری تصریح کرد: این موضوع خیلی مهم است و نباید معطل جلسه بعدی اتاق بازرگانی باشیم لذا در این خصوص جلسه‌ای در دفتر استاندار برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بحث و تبادل نظر شده و به جمع‌بندی برسیم.

وی طراحی خوشه خشکبار در خراسان جنوبی را مناسب دانست و گفت: حتی می‌توان ظرفیت محصولات استراتژیک استان از زمان گلدهی تا برداشت و فروش محصول را تبدیل به جریان گردشگری کرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات استراتژیک را می‌توان تبدیل به قطب گردشگری کرد افزود: از این ظرفیت می‌توان بیشترین بهره‌برداری را داشت بنابراین در این زمینه طراحی لازم انجام و ساز و کار تهیه شود، ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی درخصوص حضور موثر فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

ملانوری ادامه داد: مشکلاتی در زمینه هزینه حضور در این نمایشگاه مطرح شد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی رفع و زمینه حضور فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

در این زمینه برای اعزام هر نفر ۲۵ میلیون تومان برآورد هزینه شده است که مقرر شد شرکت شهرک‌های صنعتی استان ۸۰ درصد اعتبار واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی و سازمان توسعه تجارت ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند، ۲۰ درصد نیز سهم فعال اقتصادی باشد.

فعال‌سازی واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌فعال خراسان جنوبی از تاکیدات رییس جمهوری در سفر به این استان بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نوزدهم شهریور امسال در سومین سفر استانی خود در نشست شورای اداری استان که پایان سفر یک روزه به خراسان جنوبی برگزار شد، گفت: از طرفی اعلام شد که کارخانه شیر داریم اما تعطیل است لذا استاندار خراسان جنوبی مورد و علت تعطیلی این کارخانه را بررسی کند و مشخص شود که مشکل کارخانه چیست تا مشکل آن رفع و فعال شود.

 

 

 

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی است

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی است

 رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حضور فعالان اقتصادی استان در رویداد جهانی “اکسپو دبی” فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های استان و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی است.

علیرضا خامه‌زر روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد افزود: برپایی رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر یک ساله از مهر سال ۱۴۰۰ و به مدت ۶ ماه در شهر دبی و با حضور کشورهای مختلف در قالب پایون کشوری برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همچنن دوره‌های گذشته و به نمایندگی از ایران مسئولیت برپایی پاویون جمهوری اسلامی را در این رویداد مهم اقتصادی – فرهنگی برعهده دارد.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل، تزانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: با توجه به اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده برای حضور موثر فعالان اقتصادی بخش خصوصی، فضای مناسبی برای معرفی شرکت‌های توانمند و برتر و نیز برگزاری جلسات رودررو (B۲B) برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: هزینه حضور در این رویداد جهانی برای هر فعال اقتصادی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان برآور شده است که نیاز به حمایت دستگاه‌های مربوطه داریم.

خامه‌زر گفت: در این خصوص مکاتباتی از جمله با استاندار انجام شده و گزارش اقدامات هماهنگی برای برگزاری دوره آموزشی آشنایی فعالان اقتصادی با رویداد اکسپو و توانمندسازی هیات‌های تجاری ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیگیری درخصوص نحوه مشارکت سایر استان‌های کشور در رویداد اکسپو از طریق اتاق‌های بازرگانی، پیگیری دریافت غرفه برای معرفی محصولات کشاورزی و لبنی و صنایع غذایی استان در نمایشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی و مکاتبه در زمینه پیگیری مصوبه مربوطه توسط دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مرتبط مبنی بر اعلام میزان مشارکت مالی از دیگر اقدامات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: وزارتخانه متبوع برای واحدهای صنایع دستی غرفه به مساحت ۶۰ متر مربع در این رویداد جهانی مهیا کرده است.

حسن رمضانی افزود: برای اعزام فعالان صنایع دستی که جزو اقشار ضعیف‌تر هم هستند نیاز مالی داریم که درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک کند.

وی گفت: البته هزینه‌های حضور پنج نفر از هنرمندان صنایع دستی استان توسط وزارتخانه تقبل و پرداخت خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: سازمان توسعه تجارت ایران قول داده تا برای هر فعال اقتصادی که قصد حضور در این رویداد جهانی را دارد تا ۱۳ میلیون تومان معادل ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند.

عباس جرجانی افزود: البته این موضوع قول داده شده اما هنوز اعتباری در این خصوص اختصاص نیافته است که پیگیری لازم را خواهیم داشت.

وی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم آمادگی دارد تا ۸۰ درصد هزینه‌های فعالان اقتصادی که در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند را بپردازد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: حضور در این نمایشگاه فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده شود.

حمید ملانوری ادامه داد: مشکلاتی در زمینه هزینه حضور در این نمایشگاه مطرح شد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی رفع می‌شود و زمینه حضور فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

 

 

 

 

اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در بودجه امسال ۲ برابر شد/۲-۳

اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در بودجه امسال ۲ برابر شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود ۲ برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

وحید داعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی افزود:  فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است  و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی بیان کرد: حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است.

داعی گفت: ۱۸۳ کیلومتر  دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد است.

وی افزود: تاکنون برای قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران ۲ شیفت مشغول به کار هستند اظهار داشت: مجموع راه‌آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

داعی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار با پیگیری مسوولان استان، کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی اواسط سال ۱۳۹۸ به زمین خورد.

تسریع در اجرای این پروژه و تکمیل راه‌آهن قطعه یونسی – بیرجند از جمله مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات دوبانده‌سازی را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه راه‌های دوبانده محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

توجه به راه‌آهن و دوبانده شدن جاده‌ها از جمله درخواست‌های مردم و مسئولان در سومین سفر استانی رییس جمهوری بود که آیت الله رئیسی در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال می‌کنند.

رییس جمهوری نوزدهم شهریور ماه در سفر به خراسان جنوبی اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.

 

 

 

جوانان هلال احمر خراسان جنوبی به کمک مراکز واکسیناسیون آمدند

جوانان هلال احمر خراسان جنوبی به کمک مراکز واکسیناسیون آمدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت سرعت‌بخشی به واکسیناسیون کرونا طرح “ایران یاران جوان” با همراهی جوانان جمعیت هلال احمر در این استان اجرا شد.

علیرضا رضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح به منظور همراهی با کادر سلامت و افزایش سرعت واکسیناسیون در مراکز تجمیعی آغاز شد و ۴۵ نفر از جوانان هلال احمر در این مراکز فعال شدند.

وی گفت: از هفته گذشته تاکنون ۹۸۶ نفر از خدمات این داوطلبان بهره‌مند شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین خدمات جوانان هلال احمر که دانشجویان رشته پزشکی و پرستاری هستند، فعالیت در واکسیناسیون است.

وی افزود: داوطلبان طرح “ایران یاران جوان” در شهرستان‌های قاینات، بشرویه و سربیشه فعال شده‌اند.

رضایی از اجرای طرح توسعه ناظران سلامت در استان نیز خبر داد و گفت: در این طرح داوطلبان با هدف ترغیب مردم به تزریق واکسن کرونا فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: تاکنون ۱۸۱ داوطلب در این طرح فعال شده‌ و هفت هزار و ۱۹۴ نفر از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۶۶.۷ درصد جمعیت هدف در خراسان جنوبی تاکنون دُز اول واکسن کرونا و ۳۲.۹ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

همه مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان‌ جنوبی اجرایی شد

همه مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان‌ جنوبی اجرایی شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: تمامی مصوبات سفر رییس جمهوری به استان وارد فاز اجرایی شده و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق مصوبات، مسئولیت‌سازی صورت گرفته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری اظهار داشت: رییس جمهوری و جمعی از وزرای کابینه و مدیران ستادی روز جمعه نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی سفر کردند.

وی افزود: حضور در جمع مردم در امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس، بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفت و گو با نیروهای کارگری و فنی و مهندسی، بازدید از محله‌های حاشیه شهر و گفت و گو با مردم، زیارت قبور شهدا، حضور در یکی از محلات حاشیه‌ای شهر بیرجند و گفت و گو با مردم، حضور در جمع نمایندگان اقشار و نخبگان خراسان جنوبی و نشست شورای اداری استان از برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

مصوبات به ریاست جمهوری ارسال شد

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه همه موارد مطرح شده در حین سفر در شورای اداری استان جمع‌بندی شد گفت: بعد از این سفر، با برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مصوبات جمع‌بندی و برای دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق مصوبات، مسئولیت‌سازی شد.

وی بیان کرد: تمامی موارد به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده و در دستور کار است.

بهسازی مکان استقرار کارگران و اصلاح نظام پیمانکاری 

ملانوری با اشاره به بازدید رییس جمهوری از معادن زغال‌سنگ طبس افزود: یکی از اتفاقاتی که در این بازدید رقم خورد، طرح مطالبات کارگران در زمینه امکانات رفاهی، معیشتی و دستمزد بود که رفع آنها با تعیین بازه زمانی مورد تاکید آیت الله رئیسی واقع شد.

وی گفت: بلافاصله بعد از آن سفر، رفع مشکلات فضای استقرار کارگران و حوزه معیشتی آنها در دستور کار قرار گرفت و طی همین بازه زمانی کوتاه، مکان استقرار کارگران در حال بهسازی است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مصوباتی که در استان رقم خورده اما برای کل کشور منشأ اثر است، اصلاح نظام پیمانکاری است و طبق دستور رییس جمهوری مقرر شد نظام پیمانکاری کشور به نفع کارگران اصلاح شود.

پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرعت گرفتن پروژه‌ها

وی گفت: درخصوص مطالبات و دیون پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دولتی استان نیز مقرر شد، همه موارد احصا و برای تامین اعتبار ارائه شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: تامین این اعتبارات و پرداخت دیون پیمانکاران، کاهش اعتراضات کارگری و در نتیجه سرعت گرفتن روند اجرای پروژه‌ها و انتفاع مردم را به همراه دارد.

۷۸۵ میلیارد تومان مطالبات برآورد شد

وی گفت: تمامی مطالبات احصا شده در ۲۸ دستگاه دیون‌دار ۷۸۵ میلیارد تومان برآورد شده که در قالب پروژه‌های استانی، ملی، استانی – ملی تفکیک و به دولت ابلاغ شده است.

ملانوری افزود: در سطح استان ۳۲ پروژه نیمه‌تمام احصا شده که برای اجرای آنها تاکنون هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل این پروژه‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: در زمینه ادامه پروژه‌های راه، راه‌آهن، کشاورزی، صمت، گردشگری، آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی و سایر حوزه‌ها نیز مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است.

طرح‌های بهره‌برداری از کویر تدوین می‌شود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دو سوم وسعت خراسان جنوبی را کویر شامل می‌شود گفت: با توجه به اینکه کویر، ظرفیت مطلوبی است، مقرر شد طرح ویژه‌ای برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این ظرفیت تهیه و مطالعات لازم انجام شود.

وی افزود: برای تحقق این مصوبه، ستادی با مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیری دانشگاه بیرجند تشکیل شده و طرح‌های بهره‌برداری از کویر در حال تدوین است.

ستاد احیای قنوات تشکیل شد

ملانوری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول قنوات را در کشور دارد اعلام کرد: با تاکید رییس جمهوری برای احیا و بازسازی قنوات، ستاد ویژه‌ای در معاونت عمرانی استانداری شکل گرفته است تا از این ظرفیت در راستای تقویت منابع آبی استان استفاده شود.

وی ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، تحقق خط انتقال سوخت به استان، فعال کردن واحدهای معدنی راکد و تسریع در روند اجرای خط انتقال خلیج فارس به استان را از دیگر مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهوری عنوان کرد.

راه‌اندازی واحدهای فرآوری از مصوبات است

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان‌ جنوبی محصولات کشاورزی منحصر به‌فرد دارد افزود: ما در تولید زرشک و عناب رتبه اول و در تولید زعفران رتبه دوم کشور را داریم اما با وجود تولید سالانه ۲۲ هزار تن زرشک، ۷ هزار تن عناب و ۶۷ تن زعفران، عایدات کشاورزان از این تولیدات بسیار ناچیز است.

وی گفت: تنها راهی که می‌تواند برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کند، ایجاد صنایع فرآوری است که به توسعه استان هم کمک خواهد کرد.

ملانوری بیان کرد: راه‌اندازی واحدهای محصولات استراتژیک استان نیز از مصوبات این سفر است.

تسریع در نهضت گلخانه‌ای

وی گفت: در راستای توسعه کشاورزی صنعتی، طرح نهضت گلخانه‌ای در استان در حال اجراست و ۳۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است.

ملانوری اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های ۷۰۰ هکتار دیگر با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار است که مقرر شد با حمایت دولت تسریع شود.

سند توسعه نهبندان در حال به‌روز رسانی است

استاندار خراسان جنوبی با یادآوری سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان نهبندان افزود: بعد این سفر که در سال ۱۳۷۸ انجام شد، سند توسعه نهبندان تدوین شد که بخش‌هایی از آن معطل مانده است.

وی اظهار داشت: به‌روز رسانی سند توسعه نهبندان هم از مصوبات سفر بوده که در حال تدوین است.

تایید راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران

ملانوری از اقدام استان در زمینه راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران گفت و افزود: در قالب این ستاد که در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال عملیاتی شده، بروکراسی‌های اداری شکسته و شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شده است.

وی اظهار داشت: این طرح مورد تایید رییس جمهوری واقع شد و آیت الله رییسی تاکید کردند که باید توسعه یابد.

حل مشکل مسکن با کمک وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیته امداد

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در این سفر گفت: با دستور وزیر، مقرر شد مشکل مسکن استان با الحاق زمین در برخی مناطق حل شود.

وی افزود: در همین زمینه و در سفر رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به استان که در چند روز گذشته انجام شد، رییس کمیته امداد کشور قول داد که طی ۲ سال آینده، مشکل مسکن تمامی مددجویان تحت پوشش این نهاد در خراسان جنوبی به‌طور کامل حل شود.

 

 

 

 

 

صدور ۱۹ هزار کارت معلولیت در خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به صدور کارت شناسایی معلولین گفت: از سال ۹۴ صدورکارت معلولیت جدید آغاز شده و تاکنون تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۱ عدد کارت معلولیت در استان صادر شده است.

صدور 19 هزار کارت معلولیت در خراسان جنوبی

علی عرب نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: یکی از رسالت های اصلی بهزیستی کمک به معلولان به طرق مختلف می باشد.

وی از تأمین و توزیع یک هزار و ۲۴۹ وسیله کمک توانبخشی و یک هزار و ۴۳ وسیله بهداشتی از ابتدای امسال تاکنون در سطح استان خبر داد و افزود: همچنین طی ۶ ماهه اول سال جاری؛ در قالب انعقاد تفاهم نامه خرید خدمت با واحدهای توانپزشکی واگذارشده از سوی بهزیستی، همچنین واحدهای توانپزشکی وابسته به مؤسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی، هلال احمر، آموزش و پرورش، همچنین واحدهای خصوصی ارائه دهنده این خدمات؛ نسبت به تأمین و ارائه خدمات توانپزشکی مورد نیاز معلولان تحت حمایت بهزیستی؛ شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوائی سنجی و بینائی سنجی؛ در تمامی شهرستانهای استان، برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و هم اینک، روند ارجاع و معرفی توانخواهان به کلینیک های طرف تفاهم نامه، شروع گردیده و ادامه دارد.

ارائه خدمات (CBR) به ۸۸۰۰ معلول روستایی خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری با استناد به بخشنامه ای که از سوی ریاست سازمان بهزیستی در خصوص ارائه خدمات توانپزشکی به معلولین(خرید خدمات توانپزشکی)، با مبنا قراردادن اصل تأمین خدمات باکیفیت برای جامعه هدف، رعایت حال خانواده های خدمت گیرنده و کسب رضایت حداکثری آنان و اجتناب از انحصارگرایی، امکان خرید خدمت از تمامی واحدهای توانپزشکی دارای پروانه فعالیت معتبر من جمله واحدهای توانپزشکی زیرمجموعه سازمان که به بخش غیر دولتی واگذار شده اند، مؤسسات خیریه دارای مجوز خدمات توانپزشکی، مراکز توانپزشکی دانشگاهی و هلال احمر، کلینیکهای خصوصی و مراکز روزانه تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم شده و در این مسیر کارشناسان توانپزشکی بهزیستی نیز در صورت دارابودن مجوزهای مربوطه، صرفا” در خارج از ساعات اداری، می توانند با سازمان همکاری نمایند.

عرب نژاد به خدمات (CBR) توانبخشی مبتنی بر جامعه اشاره کرد و افزود: بیش از۸ هزار و ۸۰۰ نفر از معلولان روستایی کلیه خدمات توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی خود را از قبیل آموزش، توانپزشکی،مناسب سازی، اشتغال و توانمندسازی و غیره از طریق ۱۶ مؤسسه تسهیلگری و با همکاری ۸۲  تسهیلگر محلی دریافت می کنند.

وی یادآور شد: همچنین تعداد ۱۷۲ نفر از معلولین روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت نموده یا تا پایان سال دریافت می کنند.

بررسی ۵۸۸ پرونده در کمیسیون پزشکی توانبخشی استان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت استان بر اساس طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوان و سلامت  (ICF)  در تمامی شهرستانهای استان برگزار گردیده، این کمیسیون ازسال ۹۲ آغاز بکار کرده و هم اکنون تعداد ۸۰ نفر شامل پزشک  متخصص، پزشک عمومی ، کارشناسان توانپزشکی و غیره عضو کمیسیون می باشند، تصریح کرد: در شش ماهه امسال تعداد پرونده های بررسی شده در جلسات کمیسیون ۵۸۸ پرونده بوده است.

عرب نژاد با اشاره به صدور کارت شناسایی معلولین گفت: از سال ۹۴ صدورکارت معلولیت جدید آغاز شده و تاکنون تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۱ عدد کارت معلولیت در استان صادر شده که این تعداد مشتمل بر صدور کارت جدید، ابطال کارت و صدور کارت المثنی بوده و تعداد یک هزار و ۲۲۵ کارت آماده چاپ و ۱۰۶ عدد کارت در حال ابطال است.

وی به طرح ارتقاء توانمندی معلولان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح در سال جاری در مجموع تعداد ۴۱ نفر معلول نابینا، آسیب نخاعی و سالمند تحت پوشش قرار گرفته و سرانه اعتبار به ازاء هر نفر ۲۲ میلیون ریال می باشد.

 

در راستای اجرای پویش «مشق مهر» صورت گرفت
توزیع ۱۹۵۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای پویش «مشق مهر» یک هزار و ۹۵۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند تحت پوشش این نهاد حمایتی در خراسان جنوبی توزیع شد.

«علی عرب نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۸۵۰ دانش آموز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و خدمات حمایتی را دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: به مناسبت آغاز سال تحصیلی جهت کمک به دانش آموزان نیازمند اقدام به برگزاری پویش «مشق مهر» کرده است.

عرب نژاد با اشاره به پویش «مشق مهر» گفت: سازمان بهزیستی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جهت کمک به دانش آموزان نیازمند اقدام به برگزاری پویش «مشق مهر» کرده است.

وی با بیان اینکه پویش «مشق مهر» از ابتدای شهریور شروع شده است، افزود: در راستای اجرای این پویش یک هزار و ۹۵۰ بسته تحصیلی بین دانش آموزان نیازمند تحت پوشش این نهاد حمایتی در خراسان جنوبی توزیع شد.

عرب نژاد در ادامه بیان کرد: از این تعداد بسته ها ۱۰۰ بسته توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تهیه شده که ۵۰ بسته بین دانش آموزان نیازمند شهرستان فردوس و ۵۰ بسته تحصیلی دیگر نیز بین دانش آموزان نیازمند تحت پوشش شهرستان قاین توزیع شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: سال گذشته ۳۵۰ بسته تحصیلی توزیع شده بوده و امسال آمار بسته های تحصیلی بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است.

 

 

 

 

 

 

 

اعزام تیم جودو خراسان جنوبی به مسابقات قهرمانی کشور/۷

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از اعزام تیم جودو بانوان و آقایان استان به مسابقات قهرمانی کشور خبر داد.

قطبی افزود: این مسابقات از تاریخ ۱۶ تا ۲۰ مهر ماه در بخش بانوان و ۲۰ تا ۲۴ مهر ماه در بخش آقایان برگزار می‌شود.

قطبی ادامه داد: گفتنی است در رده سنی نوجوانان در بخش بانوان، سپیده طاهری، ندا بخشی پور و راضیه سبزه کار به سرپرستی ریحانه ضامن و مربیگری اعظم صامعی نیا و در رده سنی جوانان فاطمه کوچی، مهدیه یوسفی و مرضیه سبزه کار به سرپرستی ریحانه ضامن و با مربیگری مائده محمدی به این مسابقات اعزام می‌شوند.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در رده سنی نوجوانان در بخش آقایان، مهدی اسماعیلی، سید محمد خاتمی، پویا راعی فر، امین دانشمند، امیر حسین پوستینی، عرفان سعادتی، امیر حسین شهیدی و سعید غلام نجف به سرپرستی و مربیگری محسن ثابت ایمانی و امین کارکن راهی مسابقات می‌شوند.

او در پایان بیان کرد: در رده سنی جوانان نیز در بخش آقایان، حمید رضا کارگر، محمد کوهی، پوریا خسروی، پوریا علیجانی، محمد مهدی باغی زاده، الیاس بصیر و محمدامین چراغ به سرپرستی و مربیگری مجتبی فیاض زاده به مسابقات اعزام می‌شوند.

 

 

 

 

 

تحقق وعده رییس جمهوری؛ محل اسکان معدنکاران طبس بهسازی شد

تحقق وعده رییس جمهوری؛ محل اسکان معدنکاران طبس بهسازی شد

 عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رییس جمهوری از معدن زغال‌سنگ پروده و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن پایان یافت و یکی دیگر از دستورات آیت الله رئیسی در سومین سفر استانی محقق شد.

به گزارش ایرنا رییس جمهوری روز جمعه نوزدهم شهریور امسال در سفر از پیش اعلام نشده وارد شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شد و پس از سخنرانی در جمع مردم طبس، با بالگرد به معدن زغال‌سنگ پروده این شهرستان رفت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این بازدید هوایی و زمینی که وزیران کشور و صنعت، معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و استاندار خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، وضعیت معادن زغال‌سنگ را بررسی کرد و سپس چهره به چهره با کارگران و معدنچیان به گفت و گو پرداخت که یکی از موارد مطرح شده از سوی کارگران، وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌ها در محل معادن بود.

رییس جمهوری در پاسخ به مطالبات کارگران معدن زغال‌سنگ گفت: از همین الان به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

وی همچنین خواستار تحول و اصلاح نظام پیمانکاری شد که جزو مصوبات سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی قرار گرفته است.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم ۲۳ شهریور ماه در پی سفر رییس جمهوری به شهرستان طبس و دستور ویژه آیت الله رئیسی برای رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران معدن، به این شهرستان رفت تا روند تصمیمات و اقدامات در دست انجام را از نزدیک بررسی کند.

حاتم شاکرمی” از محل خوابگاه‌های کارگران برخی از معادن طبس که به صورت پیمانکاری برای شرکت‌های بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند بازدید کرد از جمله شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت زغال‌سنگ پروده همچنین شرکت معدن جو طبس؛ همزمان مقادیری تجهیزات رفاهی از قبیل تشک نیز تحویل خوابگاه‌های معدنچیان این شرکت‌ها شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این بازدید ضمن شنیدن مشکلات و درد دل‌های کارگران معادن، کانکس‌ها را مکان مطلوبی برای اقامت کارگران ندانست و گفت: این کانکس‌ها باید با فضای بهتری جایگزین شود.

 

وی پیمانکاران معدن را ملزم به بهبود فوری وضعیت رفاهی خوابگاه‌های کارگران دانست.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس امروز (یکشنبه ۱۱ مهر ماه) از پایان عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن طبس خبر داد.

محمود زارع نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیت‌ الله رئیسی در سفر به شهرستان طبس و بازدید از محل اسکان کارگران معدن، مهلت ۲۰ روزه‌ را برای پیمانکاران در راستای بهبود وضعیت کارگران این معدن در نظر گرفت.

وی بیان کرد: در این مدت در قالب یک برنامه کوتاه‌مدت یکسری اقدامات رفاهی، تسطیح محوطه، تخریب کانکس‌ها و محیط‌های نامناسب، رنگ‌آمیزی مجموعه، تامین تخت و پتو، تعویض کابل‌ها و شبکه برق انجام و محوطه مجددا نوسازی شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس اعتبار هزینه شده در این زمینه را ۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این مجموعه ۳۳۶ نیروی معدنکار در ۲ شیفت ۱۵ روزه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: درخصوص موارد مربوط به دستمزد و حقوق کارگران معدن نیز جلساتی با سازمان تامین اجتماعی برگزار و مکاتباتی انجام شده است.

زارع نیا با بیان اینکه یکسری برنامه‌های بلندمدت نیز در این مجموعه در دستور کار قرار دارد گفت: احداث پایگاه امداد و نجات معادن طبس در محل مجتمع پروده چهار مشخص شده و ایمیدرو مجری آن انتخاب شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مهمترین حوزه زغالی کشور در حوزه خراسان جنوبی و شهرستان طبس قرار دارد و بیشترین نیروی کارگری را در این مجتمع داریم همچنین با توجه به ماهیت معادن زغال‌سنگ که شرایط ایمنی و حادثه خیلی اهمیت دارد احداث و تکمیل این پایگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در اولویت قرار گیرد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

ورود محموله ۵۶۴۰۰دزی واکسن کرونا به خراسان جنوبی/۲-۳

محموله ۵۶۴۰۰دزی واکسن سینوفارم و اسپوتنیک وارد خراسان جنوبی شد.

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: این ورود محموله ۵۶۴۰۰دزی واکسن کرونا به خراسان جنوبیمحموله شامل ۴۰ هزار دز واکسن سینوفارم، ۸ هزار و ۲۰۰ دز واکسن اسپوتنیک نوبت اول و ۸ هزار و ۲۰۰ دز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم است.

شریف زاده با اشاره به اینکه واکسن‌های وارد شده به استان بین شهرستان‌ها توزیع شد افزود: با ورود این محموله سرعت واکسیناسیون در مراکز تجمیعی افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*