اخبار خراسان جنوبی/ ارسال اولین محموله گاز به کشور افغانستان

برگزاری مسابقات پینگ پنگ آزاد بیرجند

برگزاری مسابقات پینگ پنگ آزاد بیرجند
مسابقات پینگ پنگ آزاد انتخابی شهرستان بیرجند به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و ورزش جهت شرکت در مسابقات استانی در محل سالن شهید سرحدی برگزار و با شناخت برترین ها به کار خود پایان داد. در این مسابقات  حسین یعقوب نژاد ، امید عباسپور ، امیرحسین عباسپور ،  معراج محمودی ، مصطفی طاهری ، مهدی عشقی ، ارمین عبدالهی ، میلاد رمضانی ، علیرضا عباسپور و  رضا عباسپور مقامهای اول تا دهم را کسب کردند

 

 

برگزاری مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس در بیرجند

برگزاری مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس در بیرجند

 

مسابقات پینگ پنگ طرح هوپس پسران شهرستان بیرجند ، انتخابی تیم شهرستان برگزار شد و نفرات ذیل جهت شرکت در مسابقات استان معرفی شدند. در این مسابقات میلاد رمضانی ، میثاق ولوی ، ارش شفیعی ، علی اصغر صغیری و یاسین گرامی مقام های اول تا پنج را کسب کردند. گفتنی است مسئول برگزاری مسابقات را میلاد بهروزیان و داوری را حسن داوری و حاجی پور بر عهده داشتند .

 

 

۸۰ درصد بستری‌شدگان فعلی آی‌سی‌یو واکسن نزده‌اند

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه سویه دلتا بدترین سویه کرونا تا امروز بوده است بیان کرد: اگر الان می‌بینیم عزیزان ما در عرصه‌های مختلف پزشکی، پرستاری و کادر درمان مرگ و میر شان در برابر بیماری کرونا کمتر شده به دلیل این است که مدیون واکسن هستیم.

 ۸۰ درصد بستری‌شدگان فعلی آی‌سی‌یو واکسن نزده‌اند به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: همین وضعیت را باید به جامعه تعمیم دهیم، ۴ هزار و ۹۰۰ نفر در آی‌سی‌یو‌های کشور به دلیل بیماری کرونا بستری هستند، اگر روند واکسیناسیون ادامه پیدا کند و موارد جدید بیماری کم شود و‌ آی سی یو‌ها خالی‌تر شوند می‌توانیم به وضعیت متعادلی برسیم.

مردانی با اشاره به اینکه تجربه موفقی انگلیس در این قضیه داشته است با اینکه موارد جدید بیماری زیاد است، ولی مرگ و میر آن‌ها کم شده است و ما هم باید در این جهت حرکت کنیم ادامه داد: عزیزانی که بر علیه واکسیناسیون در کشور صحبت می‌کنند احتمالاً چشمانشان را بستند و یا اعتقادات دیگری دارند.


این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه بیمارانی که در بخش آی سی یو بستری هستند عمدتا ۸۰ درصد آن‌ها افرادی هستند که واکسن تا به حال نزدند گفت: در وزارت بهداشت در مرکز مدیریت بیماری‌ها کمیته‌ای فعالی وجود دارد که کلیه مرگ و میر ناشی از واکسن در آنجا تجزیه و تحلیل می‌شود و پرونده‌ها مود بررسی قرار می‌گیرد و گزارشات مربوطه در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های عادی سازی زندگی مردم این است که پوشش واکسیناسیون را به حد اعلا برسانیم اظهار کرد: یکی از دارو‌هایی که در درمان بیماران کرونایی به نحوه بسیار چشمگیری استفاده می‌شود کورتون است، دگزامتازون از جمله این دارو‌ها است و بیماری که کرونا می‌گیرد در مرحله شدید گاهی دو تا سه هفته ممکن است کورتن دریافت کند.

مردانی با اشاره به اینکه در طول عمر طبابت بنده این تعداد مریض مبتلا به قارچ سیاه ندیده بودم افزود: در یک روز گاهی ۱۰ الی ۱۲ بیمار مبتلا به قارچ سفید دیده می‌شود، باید در کم کردن عوارض قارچ سیاه به صورت موثر عمل کنیم.

او با بیان اینکه در دو سال گذشته وضعیت بسیار آرامی از نظر ابتلا به آنفلوانزا در کشور داشتیم گفت: آمار‌هایی که در دنیا وجود دارد موید همین وضعیت است، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستشوی دست توانست موارد ابتلا به آنفلوانزا را به نحوه چشمگیری در دنیا کاهش داد، خیلی از موارد آنفلوانزا بدون علامت است.

پاتک ۵۰ میلیاردی پلیس به مزرعه ماینر

پاتک ۵۰ میلیاردی پلیس به مزرعه ماینر

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از کشف ماینرهای غیرمجاز به ارزش ۵۰ میلیارد ریال در یافت‌آباد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ جلیل موقوفه‌ای گفت: روز گذشته با رصدهای اطلاعاتی و اقدامات فنی تیم عملیات کلانتری ۱۵۱ یافت آباد یک مزرعه استخراج رمز ارز را در یک گاراژ شناسایی شد.

وی افزود: تیم عملیات کلانتری یافت آباد پس از دریافت این اطلاعات مهم با هماهنگی‌های قضائی به محل مذکور مراجعه و پس از کشف ۶۱ ماینر غیرمجاز در این گاراژ متهم را بازداشت کردند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران تصریح کرد: متهم پس از انتقال به کلانتری در بازجویی‌ها لب به اعتراف گشود و به استخراج غیرقانونی رمز ارز در جنوب تهران اعتراف کرد.

وی افزود: کارشناسان اداره برق ارزش ریالی ماینرهای کشف شده را ۵۰ میلیارد ریال اعلام کردند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: پرونده متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

 

افزایش ۲۰ درصدی پرونده های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی
اسماعیلی گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال ۸۰ هزار و ۳۵۹ پرونده به دستگاه قضایی وارد شد که تعداد پرونده های ورودی نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

، «عباس اسماعیلی» در گردهمایی و همایش فصلی رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان اظهار کرد: در ۶ ماهه سال جاری از ۸۰ هزار و ۳۵۹ فقره پرونده که به محاکم، دادسرا و دادگاه های تجدیدنظر استان وارد شده است تعداد ۵۷ هزار  پرونده مختومه شده است.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی گفت: امسال آمار پرونده های وارده به محاکم قضایی سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 

اسماعیلی با تأکید بر اینکه شعب قضایی تا پایان سال باید پرونده های را نسبت به ابتدای سال مساوی و مختومه قطعی کنند، ادامه داد: در این مدت نرخ رسیدگی به پرونده های قضایی در استان از ۹۵ درصد به ۹۷ درصد افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به افزایش متوسط زمان رسیدگی از ۳۱ به ۳۴ روز  در استان، افزود: این متوسط زمان رسیدگی شامل اجرای احکام و سرپرست‌ها شامل نمی شود.

 

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری خراسان جنوبی به پرونده‌های مسن با عمر بیش از یک سال در دستگاه‌های قضایی استان اشاره و اظهار کرد: در ۶ ماهه امسال ۵۸۸ فقره پرونده مسن با عمر بیش از یک سال در استان موجود است که امیدواریم تا قبل از پایان سال مختومه شود.

 

اسماعیلی بیان کرد: صدور آرای پرونده های قضایی در ساعات پایانی ماه اشتباه تایپی بالایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی از افزایش ۶۷ درصدی پرونده های الکترونیک قضایی در ۶ ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: برگزاری دادگاه های آنلاین نیز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است و متوسط روزانه ۱۵۴ دادگاه آنلاین در سطح استان برگزار می کنیم.

 

به این ۷ دلیل واکسن بزنید

با دریافت واکسن نه تنها از خود در برابر کرونا محافظت می‌کنید، بلکه به محافظت از دیگران مخصوصاً سالمندان و افراد در معرض خطر نیز کمک می‌کنید.

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: هفت دلیل عمده و اصلی و علمی برای تزریق واکسن کرونا وجود دارد که افراد باید از آن آگاه باشند و آن موقع نسبت به تزریق یا عدم تزریق تصمیم بگیرند.فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: واکسن با سیستم ایمنی همکاری می‌کند تا اگر در معرض ویروس کرونا قرار گرفتید یا مبتلا نشوید یا اگر کرونا گرفتید، شدید نباشد و احتمال بستری شدن یا مرگ بسیار کم و تقریباً صفر باشد.

وی افزود: با دریافت واکسن نه تنها از خود در برابر کرونا محافظت می‌کنید، بلکه به محافظت از دیگران مخصوصاً سالمندان و افراد در معرض خطر نیز کمک می‌کنید.

این داروساز ادامه داد: توقف یک پاندمی نیاز به استفاده از تمام ابزارهای موجود دارد؛ پس علاوه برای پروتکل‌ها سهم خود را در واکسیناسیون نیز باید انجام دهید تا این پاندمی به اتمام برسد.

شمشیرگران افزود: اغلب افراد با واکسیناسیون دچار عارضه نمی‌شوند، یا اگر شوند معمولاً خفیف و کوتاه مدت است و این در برابر عوارض بیماری کرونا ناچیز است؛ پس لازم است عاقلانه تصمیم بگیرید.

 

وی ادامه داد: اگر قبلا کرونا گرفته‌اید و واکسن نزده‌اید، ریسک ابتلای مجدد شما دو برابر کسانی است که قبلا کرونا گرفته‌اند و واکسینه شده‌اند چراکه معلوم نیست ایمنی ناشی از ابتلا، تا چه مدتی دوام دارد.

وی بیان کرد: تزریق واکسن با پیشگیری از کرونا باعث کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروس می‌شود و در نتیجه بروز باکتری‌ها و ویروس‌های مقاوم به دارو کاهش پیدا می‌کند و دلیل آخر اینکه واکسیناسیون فقط چند دقیقه زمان می‌برد و رایگان است؛ در حالی که هزینه‌های درمان بسیار بالاست و مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود می‌آورد.

 

 

 

خواب ابدی در ۳۰ کیلومتری

بیش از ۶۰ نفر از آغاز سال در ۳۰ کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، جدید ترین حادثه عصر روز گذشته رخ داد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان جنوبی، ساعت ۷ و ۱۶ دقیقه بامداد ۱۴ فروردین بود که اولین حادثه رانندگی با تعداد کشته بالای ۵ نفر در ۱۸ کیلومتری جاده بشرویه  از سمت فردوس اتفاق افتاد ، یک رانا با یک نیسان برخورد کرد و ۶ کشته شد  در اولین روز کاری  رسمی سال ۱۴۰۰ به جای گذاشت، بیشتر افراد کارمندان دولت بودند.

علت حادثه خواب آلودگی راننده نیسان اعلام و سبب تصادف رخ به رخ شد.

حالا از آن روز بیش از ۵ ماه گذشته است و  ساعت ۰۲:۲۰ بامداد ۲۱ شهریور کیلومتر ۲۵  جاده  طبس – بشرویه اتوبوس به مقصدخواب ابدی در 30 کیلومتری  مشهد حرکت می کند، از روبرو نیز  کامیون کشنده در حرکت است  در دقیقه ای به هم برخورد می کنند و ۵ انسان جان می دهند.

شاخ به شاخ

راننده اتوبوس با بیان اینکه راننده کامیون شاخ به شاخ شد  می گوید: راننده کامیون خواب بود و از آنجایی که جاده کم عرض و پلی در آنجا بود توان کنترل خورو را نداشتم و به آن برخورد کردم.

خانم مسافری هم می گوید: در یک لحظه اتوبوس ترمز کشید و سرم را بالا آوردم دیدم نوری از رو به رو نور آمد و به ما برخورد کرد.

پسر جوانی هم می گوید: با اینکه آخر اتوبوس بودیم اما همسرش دچار حادثه شد و صدمه  شدیدی دید.

۱۳ شهریور نیز ساعت ۳:۲۵ بامداد در جاده فردوس به بجستان کیلومتر ۳۰ گردنه افغو  حادثه رانندگی رخ داد و یک خانواده بی مادر شد.

این اتوبوس با ۱۵ نفر مسافر از بندر عباس به مشهد مقدس در حرکت بود که  به یک کامیون برخورد می کند و یک کشته و۴ زخمی بر جای می گذارد.

خانم ۲۰ ساله ای از سرنشینان این اتوبوس می گوید: چندین دفعه به راننده اتوبوس تذکر داده شد تا با حواس بیشتری رانندگی کند اما او توجه نکرد.

۴ کشته جدیدترین آمار

خواب ابدی در 30 کیلومتریعصر روز گذشته هم در ۲۵ کیلومتری شهر خوسف به ماژان تصادف مرگبار دیگری اتفاق افتاد،  ۴ نفر بر اثر حادثه رانندگی کشته شدند که اعضای یک خانواده  و روستایی بودند.

حادثه بین خودرو آمیکو و پراید رخ داد و ۴ نفر دیگر زخمی شدند.

پلیس علت حادثه را عدم رعایت حق تقدم از جانب راننده وانت امیکو اعلام می کنند.

این نمونه های جدیدی است با تعداد بالای کشته از تصادفات رخ داده در روزهای اخیر در ۳۰ کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی است.

از آغاز سال تاکنون ۳۰ کیلومتر مانده به شهرهای خراسان جنوبی ۵۱ درصد حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده  که  بیش از ۶۰  فوتی و بیش از  ۶۵۰ مجروح برجای گذاشته است که بیش از ۵۱ درصد تصادفات جرحی کل استان است.

۶۰ تا ۷۵ درصد تصادفات مرگبار در ۳۰ کیلومتری

براساس آمارهای چندین سالِ اخیر در خراسان جنوبی ، ۶۰ تا ۷۵ درصد تصادفات مرگبار جاده‌ای، در ۳۰ کیلومتری شهرهای این استان، یعنی زمانی که  فقط نیم‌ساعت مانده تا به مقصد برسیم، رخ می دهد ،  ۳۰ کیلومتری که گرچه راه‌اندکی است اما گاهی می‌تواند زندگی‌هایی را نابود کند و پشیمانی ابدی به بار آورد و کام خانواده های زیادی را تلخ کند همانند حادثه ای که روز گذشته در خوسف رخ داد.

این حجم زیاد از تصادفات جاده ای هشداری جدی برای مسولان مربوطه است تا  دلایل فنی و رفتاریِ آن بررسی کنند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی خستگی و خواب‌آلودگی راننده، عجله و شتاب راننده برای رسیدن به مقصد و ترافیک از مهمترین عللخواب ابدی در 30 کیلومتری بروز تصادفات در ۳۰کیلومتری شهرها عنوان می کند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه هر جا جاده ها ایمن شده تصادفات خیلی کاهش داشته است افزود: به طور مثال اگر در حادثه رانندگی طبس اگر جاده دو بانده می بود راننده کشنده به اتوبوس برخورد می کرد و این حادثه خونین رخ نمی داد.

ضعف آموزش و فرهنگ ترافیک

بیشتر رفتارهای پرخطر رانندگی و تصادفات مرگبار، ناشی از ضعف آموزش و فرهنگ ترافیک است موضوعی که  چاره‌اش فقط جریمه سنگین و توقیف خودرو برای چند ماه  نیست، بلکه آموزش و یادآوریِ مداوم و الگوسازی و تشویق را می‌طلبد.

باید آموزش‌های لازم از خانوادهها و مدارس شروع شود و در جامعه ادامه یابد، همچنین الگوهای اجتماعی مثل مسئولان، باید نماد مناسبی از رانندگی قانونمند باشند.

موضوعی که فقط به نشست های و دورهمی های بی ثمر در چند سال اخیر ختم شده است، دورهمی هایی که به تقدیر از چند نفرختم شده است.

در پی افزایش تصادفات مسولان استانی نشست کارگروه اجرای مداخلات موثر در پیشگیری از تصادفات  تشکیل دادند.

حجت الاسلام وحدانی نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری  خراسان جنوبی هم می گوید: ایجاد سامانه جامع شناسایی رانندگان پُرخطر، مکانیزه شدن مباحث مربوط به پیشگیری از حوادث و خطرات تصادفات جاده ای، ارائه آموزش‌ها و هشدار‌های لازم به رانندگان و نظارت بر آموزشگاه‌های رانندگی از جمله برنامه‌های کارگروه اجرای مداخلات موثر در پیشگیری از تصادفات  است.

خواب ابدی در 30 کیلومتریگرچه در برخی از استانها علت اصلی تصادفات توجه نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی اعلامی شود و انگشت اصلی اتهام در بیشتر تصادفات به سوی رانندگان است،  اما در خراسان جنوبی دوبانده نبودن برخی از مسیرهای منتهی به شهرها هم مزید علت این حوادث ناگواراست، ۳۰ کیلومتری که استاندارد نیست و در برخی از مواقع توان حجم زیادی از تردد های را ندارد .

ضرورت دوبانده سازی اطراف شهرها

 هزار و  ۱۴۰ کیلومتر در حوزه ۳۰ کیلومتری شهرهای خراسان جنوبی است که  ۵۷۲ کیلومتر از آن تاکنون دوبانده شدند و۵۶۸ کیلومتر دیگر نیازمند باند دوم است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف گذاری کردیم برای شناسایی دوبانده کردن نقاط حادثه خیز و پر ترافیک در ورودی شهرهای خراسان جنوبی می گوید: براساس این برنامه ۲۵۰ کیلومتر طی دوسال بایدد دوبانده می شد که تا آغاز سال ۱۳۷ کیلومتر دوبانده شد و زیر بار ترافیک رفت و هم اکنون نیز قطعات باقی مانده ۷۵ درصد پیشرفت دارد و پیش بینی شده بتوانیم ۱۱۳ کیلومتر را تا پایان سال تکمیل کنیم.

مودی در خصوص برنامه کوتاه مدت برای دوبانده سازی گفت: ورودی شهرستانها اولویت بندی شده تا بتوانیم دو تا سه سال آینده زیر بار ترافیک ببریم.

در اطراف شهرهای خراسان جنوبی، شهرک ها، روستاها، تفرجگاهها، مزارع، باغ ها و واحدهای صنعتی زیادی قرار دارد که سبب شده تاخواب ابدی در 30 کیلومتری تراکم ترافیک با تردد انواع وسایل نقلیه  همچون، موتور،  سواری، وانت، کامیون، اتوبوس و… با حجم زیاد در این مناطق درحال حرکت هستند.  موضوعی که باید  تا علاوه بر افزایش گشتهای پلیس، مشخص شدن نقاط پرتصادف و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در این محدوده ها به زیر ساخت‌ها جاده ای همچون علائم جاده ای و دوبانده کردن این مسیرها نیز  بیش از پیش توجه شود.

 

 

تهیه کننده : زهرا فلاحی نسب 

 

 

 

 

 

 

دستگیری ۸ خرده فروش موادمخدر در طبس

۸ خرده فروش موادمخدر در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در طبس دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت: دراجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی دستگیری ۸ خرده فروش موادمخدر در طبسودرراستای برنامه‌های ابلاغی واجرایی فرماندهی انتظامی شهرستان طبس، ماموران انتظامی شهرستان موفق به دستگیری تعدادی از عناصر اصلی توزیع کننده موادمخدرصنعتی در شهر طبس شدند.

سرهنگ فاضل مریمی افزود: در این راستا، ۸ نفرخرده فروش موادمخدر دستگیر و از آن‌ها مقدار ۱۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شد.

وی گفت: درطول اجرای طرح، یک دستگاه خودرو ویک دستگاه موتورسیکلت سرقتی کشف و سارقان با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی، تحویل مراجع قضایی شدند.

 

 

طی ۲۴ ساعت گذشته؛

۱۰ هزار و ۲۹۱ دوز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شد

۱۰ هزار و ۲۹۱ دوز واکسن کرونا در خراسان جنوبی تزریق شد

بیرجند- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تزریق ۱۰ هزار و ۲۹۱ دوز واکسن کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سرعت گرفتن واکسیناسیون و ثبت رکورد در تزریق واکسن اظهار کرد: خوشبختانه سبد متنوعی از واکسن‌های کرونا در استان را داریم.

وی با بیان اینکه تا کنون ۶۹۲ هزار و ۸۷۰ نفر در استان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: از این تعداد ۴۶۲ هزار و ۱۲۵ نفر دوز اول و ۲۳۰ هزار و ۷۴۵ نفر هر دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند.

به گفته وی طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۰ هزار و ۲۹۱ نفر برای تزریق واکسن اقدام و آن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آمار مبتلایان به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان گفت: ۱۱۷ بیمار کرونایی در استان با انجام ۵۴۸ تست کرونا شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، عنوان کرد: ۷۰ بیمار کرونایی نیز در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و حال ۳ نفر از بیماران نیز وخیم است.

به گفته وی ۱۵ بیمار کرونایی طی شبانه روز گذشته در بیمارستان‌ها بستری و ۴۶ نفر به صورت سرپایی خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

دهقانی از فوت یک بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و افزود: شمار فوتی‌های کرونا در استان به یک هزار و ۱۷۰ نفر رسیده است.

زمینه عدالت اجتماعی فراهم شود/دشمن به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه

خطیب جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه باید زمینه عدالت اجتماعی در جامعه بیش از پیش فراهم شود، گفت: هدف نهایی در نظام اسلامی دستیابی به عبودیت است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه شهر بیرجند با بیان اینکه پس از پیروی انقلاب اسلامی جامعه اسلامی شکل گرفت، اظهار کرد: اکنون باید با مراقب از انقلاب و حکومت اسلامی زمینه بیش از پیش عدالت اجتماعی را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری عدالت هدف نهایی نیست بلکه هدف میانی است، تصریح کرد: هدف نهایی در نظام اسلامی دستیابی به عبودیت است.

وی با اشاره به اینکه اجرای عدالت بدون شک از سوی حاکمان به تنهایی امکان ندارد، گفت: مردم نیز با حضور در صحنه و پیروی از امامت و ولایت باید زمینه اجرای آن را فراهم کنند.

خطیب جمعه بیرجند بر وحدت اسلامی تاکید کرد و افزود: دشمنان قصد دارند وحدت بین مسلمانان را خدشه دار کنند و در این زمینه باید مراقب بود.

وی با بیان اینکه تقوا و عبودیت زمینه انسجام و وحدت را فراهم می‌کند، گفت: مساله وحدت و انسجام اسلامی در موقعیت فعلی جهان اسلام ضروری است.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به کشتار نمازگزاران افغانستانی و شهادت آنان تصریح کرد: آمریکایی‌ها با اینکه در منطقه شکست خوردند اما هنوز به دنبال ایجاد نا امنی و اختلاف مذهبی و عمومی هستند.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در کشور افغانستان است، گفت: غربی‌ها با حضور در منطقه عامل ایجاد ناامنی‌ها هستند و از دولت حاکم بر افغانستان انتظار داریم در زمینه تأمین امنیت مردم به رسالت خود عمل کند.

وی به هفته نیروی انتظامی هم اشاره کرد و بیان داشت: وحدت بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مایه افتخار و اقتدار است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به انتخابات کشور عراق و دستاوردهای خوب آن عنوان کرد: آمریکایی به دنبال تعویق انتخابات عراق بودند اما بسیج این کشور سبب شد تا این امر در کمال امنیت برگزار شود.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد حضور مردم و پیروزی جریانات اسلامی هستیم و امید است آینده خوبی را در عراق شاهد باشیم.

حجت الاسلام نوفرستی گفت: حضور آمریکایی در کشورهای مختلف نه تنها مشکلات آن را حل نکرده بلکه استقلال آنها را نیز دچار مشکل کرده است.

 

 

 

ارسال اولین محموله گاز به کشور افغانستان/۲

اولین محموله گاز از خراسان جنوبی به کشور افغانستان ارسال شد.

مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان گفت: اولین محموله گاز از طریق بازارچه مرزی یزدان ارسال شد.

قلی زاده با بیان اینکه جامعه هدف این محموله، مردم روستای کلاته نظر کشور افغانستان هستند افزود: در این محموله، تعداد ۳۲۲ سیلندر به روستای کلاته نظر ارسال شد.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، از این پس روزانه ۵۰ سیلندر گاز از طریق بازارچه یزدان ارسال خواهد شد.

به گفته مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان؛ ماهانه هزار و ۲۰۰ سیلندر گاز به کشور افغانستان ارسال می شود

 

 

 

 

۶۴ درصد جویندگان کار در خراسان جنوبی؛ فاقد مهارت/۲-۳

۶۴ درصد جویندگان کار در شش ماهه نخست سال در خراسان جنوبی؛ فاقد مهارت هستند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در شش ماهه ابتدای سال، هزار و ۴۰۱ نفر جوینده کار در مراکز کاریابی و خدمات اشتغال استان ثبت نام کردند که  هزار و ۷۸ نفر معادل ۷۷ درصد آنها مرد و ۲۳ درصد زن بودند.

راستگو افزود:از مجموع جویندگان کار، ۵۰۲ نفر معادل ۳۶ درصد دارای مهارت و ۸۹۹ نفر معادل ۶۴ درصد آنان فاقد مهارت بودند که این موضوع باید مدنظر جویندگان کار و خانواده‌های آنان و همچنین سیاست گذاران این بخش قرار گیرد.

وی گفت:از مجموع ۵۶۹ نفر بکارگمارده در استان تعداد ۳۳۷ نفر معادل ۵۹ درصد دارای مهارت و ۲۳۲ نفر معادل ۴۱ درصد فاقد مهارت‌های لازم بوده اند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:از ابتدای سال هزار و ۶۵۲ فرصت شغلی در استان کسب شده که ۳۴ درصد در بخش صنعت، ۴ درصد در بخش کشاورزی و ۶۲ درصد در بخش خدمات بوده است.

راستگو افزود: از مجموع فرصت‌های کسب شده در استان ۹۷ درصد در بخش خصوصی و ۳ درصد در بخش تعاونی فراهم شده است.

 

 

دعوت ۴ جودو کار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی/۷

۴ جودو کار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

با دعوت فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران دو بانوی جودوکار استان که در دعوت ۴ جودو کار خراسان جنوبی به اردوی تیم ملیمسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی، صاحب مدال نقره و برنز شده بودند به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

سپیده طاهری در وزن ۴۰- کیلوگرم نایب قهرمان کشور و راضیه سبزه کار مقام سوم در وزن ۷۰+ کیلوگرم را به دست آورد و در اردو‌های آتی تیم ملی حضور خواهند یافت.

همچنین با تشخیص کمیته فنی، مرضیه سبزه کار که مسابقات زیبایی به نمایش گذاشته بود؛ و تنها با یک اخطار از مسابقات فینال باز مانده بود به اردوی تیم ملی جوانان بانوان دعوت شد.

 

در مسابقات آقایان هم امیر حسین پوستینی جودوکار نوجوان خراسان جنوبی در وزن ۷۳- کیلوگرم صاحب مدال برنز و به اردوی تیم ملی دعوت شد.

 

قضاوت داور خراسان جنوبی در مسابقات جودوی قهرمانی کشور/۷

داور خراسان جنوبی در مسابقات جودوی قهرمانی کشور قضاوت می‌کند.

امیرعباس حسینی داور استان در مسابقات قهرمانی جودوی کشور رده سنی قضاوت داور خراسان جنوبی در مسابقات جودوی قهرمانی کشورنوجوانان مهرماه ۱۴۰۰ که در مجموعه ورزشی تختی در حال برگزاری است قضاوت می کند.

۱۶جودوکار از خراسان جنوبی هم در این مسابقات در رده های سنی جوانان و نوجوانان حضور داشتند که دو بانوی جودوکار نوجوان استان در این مسابقات مدال هاینقره و برنز را کسب کردند و به اردوی تیم ملی راه یافتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعزام کاروان سلامت به مناطق روستایی شهرستان زیرکوه/۲

به مناسبت دهه وقف کاروان سلامت به روستای چناران از توابع بخش شاسکوه شهرستان زیرکوه اعزام شد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زیرکوه گفت: همزمان با دهه وقف تیم پزشکی، درمانی داوطلبان جمعیت هلال احمر در قالب کاروان سلامت به منظور ارائه خدمات بشردوستانه به روستای چناران زیرکوه اعزام شدند.

عابدینی با اشاره به اینکه ۳۳نفر در این کاروان ویزیت رایگان شدند، گفت: ارائه خدمات دارویی رایگان به ارزش ۱۰میلیون ریال به مراجعه کنندگان از دیگر فعالیت‌های کاروان در این روستا‌ها بوده است.

وی گفت: در این برنامه همچنین ایستگاه سلامت توسط داوطلبان راه اندازی شد و تعداد ۵۰نفر از مراجعه کنندگان نیز از خدمات تست فشارخون و تب سنجی بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

ورود جدی دادستان‌های خراسان جنوبی به مشکلات بازار/۲-۳

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:دادستان‌های استان برای ساماندهی بازار به طور جدی ورود کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی؛حجت الاسلام حمیدی در دومین گردهمایی روسا و دادستان‌های حوزه‌های ورود جدی دادستان‌های خراسان جنوبی به مشکلات بازارقضایی استان که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد گفت: کمبود اقلام ،افزایش قیمت و تفاوت قیمت اجناس مختلف در بازار از جمله مواردی است که همواره گلایه مندی مردم را در پی داشته است لذا باید دادستان‌های استان برای ساماندهی بازار تا جایی که بر عهده قوه قضائیه است به طور جدی ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه ابتدایی امسال ۸۰ هزار و ۳۵۹ پرونده در محاکم قضایی استان تشکیل شده است افزود: این میزان پرونده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد.

حجت‌الاسلام حمیدی گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا و لزوم واکسیناسیون همه افراد جامعه به‌ویژه کارکنان حوزه‌های قضایی استان، افرادی که ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند اجازه ورود به مجتمع‌های قضایی را ندارند و به مراجعه‌کنندگانی که واکسینه نشده باشند هم خدمات اداری ارائه نخواهد شد.

وی بر رسیدگی به‌موقع و در اسرع وقت به پرنده‌ها و نظارت کامل بر واحد‌های زیرمجموعه تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد، حمایت از تولید و اشتغال و کارآفرینی از جمله برنامه‌های این دستگاه است

 

 

 

 

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی در آیسک/۷

به مناسبت گرامیداشت هفته تربیت بدنی و روز ملی روستا جشنواره بازی‌های بومی و محلی روستا‌های بخش آیسک سرایان برگزار شد.

 این جشنواره در رشته‌های چوب کشی، طناب کشی و هفت سنگ تیمی در دو بخش آقایان و بانوان امروز در سالن ورزشی روستای بغداده بخش آیسک برگزار شد.

در بخش آقایان ۷۰نفر شرکت کردند که ۲۵نفر در مسابقات چوب کشی و ۵۵نفر در قالب ۷تیم در مسابقات هفت سنگ گروهی وطناب کشی رقابت کردند.

در بخش بانوان ۱۱نفر در مسابقات چوب کشی و ۷تیم شامل ۴۲نفر در رشته هفت سنگ گروهی رقابت کردند.

در هفت سنگ گروهی تیم‌های یاس عمرویی، بغداده ب و ارغوان عمرویی اول تا سوم شدند.

در چوب کشی _۵۵کیلوگرم اکرم رجبی، زینب و محدثه حاجی پور از روستای چرمه و در ۷۵کیلو انسیه معلم از بغداده، ناهید پارسا زاده از عمرویی و کوکب سرایان از چرمه و در ۸۵کیلو سوگند ریاحی از بغداده و الهام لاله‌ای از بغداده حائز رتبه برتر شدند.

در مراسم اختتامیه با حضور صنعتی معاون فرمانداری سرایان، رئیس ورزش و جوانان سرایان ومسئولان بخش آیسک لوح تقدیر و هدایای نفرات برتر اهدا شد.

 

 

 

به همت خیّر نیک اندیش

اهدای چهار دستگاه پزشکی به مرکز جامع سلامت دیهوک/۲

چهار دستگاه پزشکی و درمانی به همت خیّر نیک اندیش به مرکز جامع سلامت دیهوک اهداء شد.

مسئول مرکز جامع سلامت دیهوک شهرستان طبس گفت: به همت مهدی غفاری اهدای چهاردستگاه پزشکی به مرکز جامع سلامت دیهوکخلیق خیّر نیک اندیش ساکن تهران، چهار دستگاه پزشکی شامل یک دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه نوار قلب، دستگاه ان اس تی و دستگاه مانیتورینگ به مرکز جامع سلامت دیهوک اهداء شد.

باقری افزود:ارزش این دستگاه ها ۱۲۰میلیون تومان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی مشکلات تجارت با کشور افغانستان در خراسان جنوبی

امروز در نشست تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری کشور افغانستان با استاندار خراسان جنوبی، مشکلات تجارت با کشور افغانستان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی در این نشست با بیان اینکه فعالیت اقتصادی یکی از بررسی مشکلات تجارت با کشور افغانستان در خراسان جنوبیبنیادی‌ترین مسائل جامعه است گفت: کشور ایران و افغانستان دارای ظرفیت‌های طبیعی و پتانسیل‌های بالا در زمینه معدنی، کشاورزی و توریسم است که باید از این مزیت‌ها به بهترین نحو انجام شود.

آقای ملانوری با بیان اینکه مرزها، محور و پیشران دیگر توسعه ها هستند افزود: بخشی از رونق اجتماعی و نشاط در فضای کسب و کار ، در بحث تجارت انجام می‌شود و سرمایه گذاری در تولید هم از دیگر زمینه‌های توسعه و رونق اجتماعی است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی در بحث تجارت و بازرگانی و سعی بر پیگیری آن گفت: با توجه به شرایط فعلی افغانستان، حضور و مطالبه گری تجار افغان از دولت این کشور می‌تواند سبب رونق تجارت می‌شود.

استاندار با بیان اینکه در کشور ما هم مشکلات باید بررسی شود و با توجه به ظرفیت‌های موجود فرصت تجاری ایجاد کرد افزود: این توجه حائز اهمیت برای مردم دو کشور به خصوص مرزنشینان خواهد بود.

آقای ملانوری با بیان اینکه در اتفاقات اخیر مرز یک روز هم تعطیل نشد گفت: هم اکنون هم آمادگی داریم در هر سطح که تجار افغان تقاضا دارند صادرات کالا را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه درخصوص مشکلات جاده‌ای کشور افغانستان، بخشی را ما تلاش می‌کنیم و بخشی را کشور افغانستان پای کار بیاید افزود: در هر مرزی که برای تجار افغان راه کوتاه‌تر و کالا‌ها تقاضای بیشتری داشته باشد مبادلات انجام می‌شود.

استاندار با بیان اینکه سرمایه گذاری در ایران در کشاورزی، صنعت و معدن  کم است گفت: در استان ما نیز در این حوزه‌ها آمادگی استقبال از سرمایه گذاران را داریم و فضا را برای سرمایه گذار مهیا می‌کنیم.

آقای ملانوری با بیان اینکه اگر قرار باشد اقتصاد رونق یابد نیازمند فعال شدن بخش خصوصی هستیم افزود: منابع با سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت رونق منطقه در حال پیش بردن است.

وی با بیان اینکه سازمان صمت استان قرارداد‌ها را بررسی کند گفت: همه موضوعات مرتبط با قرارداد‌ها ظرف یک هفته آینده تعیین تکلیف شود.

استاندار از تجار افغان خواستار ارائه مکتوب مشکلات و ارائه راه حل شد و افزود: در برخی محصولات هم می‌تواند واحد فراوری ایجاد کرد و باتوجه به فضای امن منطقه می‌شود ارزش افزوده هم ایجاد کرد.

آقای ملانوری با بیان اینکه مطالعات در خصوص و جاده مرز دوکوهانه و یزدان و میل۷۳ را آغاز می‌کنیم گفت: در خصوص مشکلات جزئی  هم مساعدت خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه ۲۵درصد خروجی کالا به افغانستان از ۴مرز استان است گفت: از ابتدای امسال ۶۵میلیون دلار صادرات به این کشور انجام شد که نسبت به شش ماهه سال گذشته ۱۴درصد افزایش داشته است.

جرجانی با بیان اینکه ۷۵درصد صادرات به افغانستان از تولیدات استان است افزود: صیفی جات، قیر، سیمان، میلگرد و کاشی از جمله بیشترین صادرات به این کشور است.

وی با بیان اینکه قطعات خط تولید کاشی و قطعات دستگاه‌های معدنی هم از جمله کالاهای وارداتی به ایران است گفت: کائوچو، ترنجبین، زغال سنگ و کنجد هم از دیگر محصولات وارداتی به کشور است.

مدیرکل گمرکات استان هم با بیان اینکه تمایل برای فعال‌تر کردن مرز‌های استان با کشور افغانستان را داریم گفت: در راستای واردات محصولات از افغانستان به خصوص محصولات کشاورزی مساعدت‌هایی ر حال انجام است و ما آمادگی فراوری موقت محصولات را داریم.

رحیمی زاده افزود: مشکلات توقفات سوختی به حوزه گمرکات ارتباطی ندارد و معطلی تجار بر سر مشکلات مالی خریدار و فروشنده و عرضه مدارک است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هم با بیان اینکه در واردات محصولات کشاورزی از افغانستان و سایر کشور‌ها به ایران هزینه تمام شده، صرفه اقتصادی و عدم ضربه زدن به تولیدات داخلی مدنظر است گفت: واردات انواع میوه به جز انبه، نارگیل و اناناس به ایران ممنوع است چرا که این تولیدات در کشور ما وجود دارد.

قوسی با بیان اینکه واردات محصولات با ریسک کم و متوسط مشکلی ندارد افزود: این محصولات شامل شاهدانه، زردآلو، بذر خیار و دانه ماش است.

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هم با بیان اینکه از ۱۲۰کیلومتر راه مرز ماهیرود تا کشور فراه افغانستان توسط ایران و افغانستان در حال کار است گفت: تا کنون ۶۵کیلومتر این راه، آسفالت و به بهره برداری رسیده است و مابقی هم درحال پیگیری است که با اتمام آن جاده ۳۰۰کیلومتر برای رسیدن نزدیک‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه ما آمادگی کاهش هزینه عوارض ترانزیت را داریم افزود: این موضوع در صورتی محقق خواهد شد که این کاهش دوطرفه باشد و به همان میزان برای ترانزیت ایرانی هم قیمت کاهش یابد.

خامه زر نماینده اتاق بازرگانی و نماینده تجار ایران در این جلسه با بیان اینکه ۸۰درصد اعتمادشکنی‌ها به خود فعالان اقتصادی این کشور برمی گردد گفت: متاسفانه رعایت اصول تجاری در قرارداد‌ها انجام نمی‌شود و با اتاق بازرگانی دراین خصوص مشاوره صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه تا به امروز بسیاری از مشکلات تجار به صورت کدخدامنشی انجام شده است افزود: تجار می‌توانند برای حل مشکلات خود به اتاق بازرگانی مراجعه کنند.

در این نشست تعدادی از تجار افغانستان هم مشکلات خود را  بیان کردند.
ذلفان فراهی یکی از تجار افغان با بیان اینکه افزایش تعداد روز‌ها برای ماندن ماشین‌های افغان در بازارچه متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود گفت: این جریمه‌ها باید از بین برود چرا که بخشی از این معطلی‌ها به خاطر طول کشیدن رویه بارگیری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تضمینی برای دریافت پول از تجار ایرانی را نداریم افزود: در برخی مواقع برای دریافت پول باید به دنبال تجار ایرانی باشیم.

این تاجر افغان با اشاره به حریق  چندی پیش در مرز افغانستان گفت: نیازمند جایگاه اختصاصی و ذخایر آبی بیشتر برای اطفای حریق در این منطقه هستیم.

وی همچنین خواستار افزایش مبادلات تجاری با واردات محصولات افغانستان به کشور ایران شد و افزود: افغانستان محصولات کشاورزی، چون هندوانه و انار به فراوانی دارد که می‌تواند وارد ایران کند.

فیضی دیگر تاجر کشور افغانستان با بیان اینکه اختلال در مشکل سیمان هم سبب ایجاد امشکلاتی شد گفت: ما از واردات سیمان خراسان جنوبی استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه کارشکنی‌ها در لغو برخی قرارداد‌ها و عدم پرداخت پول به دلار در بحث سیمان سبب گلایه تجار افغان شده است گفت: گا‌هی در بحث خرید سوخت از تهران و انتقال آن از مرز ماهیرود به افغانستان با سخت گیری‌هایی روبه رو می‌شویم که سبب دلخوری می‌شود.

سلطانی یکی دیگر از تجار این کشور هم خواستار ایجاد دفتر مشترک ایران و افغانستان برای رفع مشکلات شد و گفت: ۹۰درصد کارخانجات استان بر سر تعهدات خود در بحث صادرات بوده اند، اما به علت مشکلات در سایر استان‌ها در مرز به مشکل برمی خوریم.

یکی دیگر از تجار افغان هم با اشاره به مشکلات جاده‌های مرزی افغانستان خواستار کمک و حل مشکل شد و گفت: خواستار بازگشایی مرز دوکوهانه با تمام ظرفیت هستیم.

وی با بیان اینکه خواستار بازگشایی ۱۰۰درصدی مرز یزدان هستیم افزود: از کلاته نظر تا میل۷۸، نزدیک به ۳۰۰کیلومتر فاصله است که هزینه‌ها را برای ما افزایش می‌دهد، اما با بازگشایی کامل این مرز می‌توانیم علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل محصولات را با قیمت مناسبت‌تر عرضه کنیم که تقاضا را هم افزایش خواهد داد.

در پایان نیز مقرر شد یک ماه آینده جلسه بعدی با بررسی مشکلات و سرمایه گذاری مشترک برگزار شود.

 

مرزهای خراسان جنوبی آماده مراودات تجاری با افغانستان است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: امکانات و زیرساخت‌های لازم در چهار معبر مرزی استان فراهم شده است و آماده توسعه مراودات تجاری با کشور افغانستان در هر سطح مورد نیاز هستیم.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه در نشست با شماری از تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان که در بیرجند برگزار شد، افزود: در چهار معبر مرزی دوکوهانه، ماهیرود، یزدان و میل ۷۳ خراسان جنوبی امکانات، نیروی انسانی، تشکیلات ادارای و سایر زیرساخت‌ها مستقر است.

وی گفت: در هر سطحی که کشور افغانستان تمایل داشته باشد، می‌توانیم مراودات و مبادلات تجاری را افزایش دهیم و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم به شرطی که در کشور مقابل نیز مشکلات رفع شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان با ۳۳۱ کیلومتر دارای بیشترین مرز مشترک ایران با افغانستان و چهار شهرستان مرزی است که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: در اتفاقات اخیر افغانستان حتی یک روز اجازه ندادیم مرز ماهیرود تعطیل شود هرچند به روال عادی و قانونی باید مرز تعطیل می‌شد اما با برنامه‌ریزی، ریسک‌پذیری و حضور جدی همکاران در مرز، اجازه تعطیل شدن مرز را ندادیم چون بازگشایی مجدد آنها شاید ماه‌ها یا سال‌ها زمان می‌برد.

ملانوری گفت: همچنین در این مدت بازارچه مرزی یزدان بازگشایی شد و با توجه به نیازهای اساسی منطقه “کلاته نظر” افغانستان بلافاصله خرده‌فروشی در دستور کار قرار گرفت و اکنون برای گسترش مبادلات تجاری آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی یکی از بنیادی‌ترین و مهمترین فعالیت‌های جامعه به شمار می‌رود اظهار داشت: رفاه، شادی، دیانت، فعالیت‌های اجتماعی، فعال بودن و حضور پرانرژی مردم منوط به این است که اقتصاد پویا، فعال و بانشاطی در منطقه شکل بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: انسانی که رفاه و دسترسی به مواد مورد نیاز زندگی داشته باشد برای جامعه مفید و اثرگذار است اما انسانی که گرفتار و فاقد شغل بوده و به نیازهای اولیه خود دسترسی ندارد در جامعه سردرگم و رهاست که می‌تواند مخل نظم و امنیت جامعه باشد.

وی گفت: تمامی ملزوماتی که برای ایجاد رفاه مناسب، نشاط اجتماعی و زندگی خوب نیاز است در اختیار ما قرار دارد و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دارای مزایا و فرصت‌های زیادی هم به لحاظ موقعیت خاص استراتژیک هستند و هم به لحاظ منابع، ذخایر و ظرفیت‌هایی که دارند.

ملانوری از کشورهای ایران و افغانستان به عنوان کشورهای غنی معدنی در منطقه یاد کرد و گفت: در بخش کشاورزی نیز هر دو کشور به لحاظ تولید و موقعیت دارای زمینه‌های زیادی کمی و کیفی هستند.

وی عنوان کرد: در محور گردشگری و صنعت توریسم که امروز یکی از صنایع بزرگ دنیاست و اشتغال و درآمدزایی بالایی دارد و هم نسبت به معرفی فرهنگ و ظرفیت‌های منطقه می‌تواند کارآمد باشد هر دو کشور فرصت‌های بسیار خوبی در زمینه جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی دارند.

استاندار خراسان جنوبی از مرز به عنوان یکی دیگر از محورها و پیشران‌های بزرگ توسعه تجارت یاد کرد و گفت: مرز مشترک خراسان جنوبی با کشور افغانستان یکی از محورهای توسعه‌ای دو کشور است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی در خراسان جنوبی افزود: در ایران، افغانستان و خراسان جنوبی نیروی انسانی توانمند، بافکر، علاقه‌مند و باانگیزه در حوزه تجارت و اقتصاد وجود دارد که می‌تواند به فعالیت‌های اقتصادی دو کشور و منطقه کمک کند.

ملانوری گفت: بخشی از رونق اقتصادی و نشاط در فضای کسب و کار در قالب فعالیت‌های تجاری است که در زمینه مبادلات مرزی در حوزه بازرگانی می‌توان این رونق اقتصادی را ایجاد کرد.

وی سرمایه‌گذاری در حوزه تولید را یکی دیگر از راه‌های رونق اقتصادی دانست و افزود: هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از ظرفیت خوبی در حوزه تولید برخوردار هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی موانع و مشکلاتی وجود دارد که در این جلسه تصمیماتی اخذ و تا حد امکان موضوعات پیگیری و رفع خواهد شد تا مبادلات بین دو کشور توسعه یابد.

وی گفت: در این بخش با توجه به شرایط فعلی که در افغانستان وجود دارد، آنچه خیلی می‌تواند موثر باشد، حضور، گفت و گوها و پیگیری‌های تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان است.

ملانوری تاکید کرد: مطالبات جدی تجار و فعالان اقتصادی افغانستان از حاکمان و مقامات این کشور می‌تواند مسیر را برای رونق تجارت بین دو کشور فراهم کند که در این میان ما نیز باید موضوعات را بررسی کنیم.

وی افزود: با توجه به منابع و ظرفیت‌های موجود می‌توان سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را خیلی افزایش داد و مرز یزدان در گذشته یکی از مرزهای فعال در حوزه تجاری بود که به دلایل متعدد چهار سال پیش تعطیل شد و همه می‌دانیم برای مرزنشینان دو کشور و همه مردم موضوع بازگشایی مرزها مهم است.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان باقران آمادگی دارد که محصول تولیدی را به افغانستان صادر کند اظهار داشت: درخصوص جاده‌های دسترسی مشکلاتی وجود دارد که هر دو کشور برای رونق فعالیت‌های اقتصادی باید کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون راه دسترسی یزدان به کلاته نظر افغانستان توسط همکاران ما در استان تسطیح شده و بخشی از راه دسترسی ماهیرود خراسان جنوبی – فراه افغانستان نیز در حال آسفالت است اما کمک از جانب افغانستان نیز باید لحاظ شود.

وی عنوان کرد: فرصت‌ها همییشه به دست نمی‌آید اما اکنون این فرصت فراهم شده تا چهار معبر مرزی خراسان جنوبی را بازگشایی کنیم و استان ما آمادگی مبادله تجاری در هر سطحی را دارد.

ملانوری گفت: در بخش تولید، فعالان اقتصادی، تجار و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری نکرده یا خیلی محدود است در حالی که آمادگی کامل برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و سایر حوزه‌ها را داریم.

وی گفت: می‌توان در این زمینه سرمایه‌گذاری مشترک بین فعالان دو کشور را در دستور کار قرار داد و ما نیز امکانات زیرساختی را فراهم می‌کنیم لذا باید از این ظرفیت استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر قرار است رونق اقتصادی شکل بگیرد حضور فعالان بخش خصوصی در این زمینه حائز اهمیت است چون نقش دولت نقش کنترلی، حمایتی، تسهیل‌گری، نظارتی و راهبری است.

وی تصریح کرد: استان خراسان جنوبی را بر پایه اینکه منابع داخل خود را توسط بخش خصوصی فعال و از این طریق زیرساخت‌ها را تامین کنیم پیش می‌بریم نه اینکه متکی بر اعتبارات دولتی باشیم.

ملانوری افزود: در حال حاضر بخش خصوصی در ایجاد و راه‌اندازی بیمارستان، مدارس، کتابخانه، راه، ارتباطات، بهداشت و سایر موارد با ما همکاری دارد و این آمادگی در بخش سرمایه‌گذاری هم وجود دارد تا با فعالان اقتصادی کشور افغانستان وارد تفاهم شوند.

وی گفت: در حوزه مطالعات اکتشافات معدنی کار خوبی در استان آغاز شده و به لحاظ آموزشی، علمی و تحقیقاتی اگر فعالان اقتصادی افغانستان اعلام آمادگی کنند در قالب تفاهم‌نامه می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اشتراکات بین ایران و افغانستان گفت: شرایط کشور افغانستان گذرا است و امیدواریم در این دوره ثبات و آرامش ایجاد شود تا فعالیت‌ها رونق بگیرد.

وی افزود: این شرایط نباید سبب شود فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور کمرنگ شود چراکه در آینده لطمه جدی به روابط دو کشور خواهد زد.

ملانوری بیان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ سرمایه‌گذاری فعالیت‌های اقتصادی یکی از امن‌ترین استان‌های کشور و دارای امنیت پایدار است علیرغم اینکه کشور ما مورد تهدید است امروز یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه هستیم.

وی اظهار داشت: در ارتباط با مشکلات قانونی و مسایل مختلفی که توسط تجار افغانستان مطرح شد، سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی مکلف است همه قراردادهای تجاری را بررسی، جمع‌آوری و هر مشکلی در این خصوص وجود دارد را رفع کرده و نتیجه را به ما اعلام کند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های مرتبط با مرز و سرمایه‌گذاری تجاری باید موارد را احصا کرده و راهکارها را به ما پیشنهاد دهند تا موانع و مشکلات را رفع کنیم.

وی گفت: برخی تجار خواستار واردات محصولاتی از قبیل هندوانه و انار به استان شدند در حالی که این محصولات تولید داخل را داریم و برخی محصولات روی دست کشاورز مانده است ضمن اینکه در برخی محصولات و کالاها نیازمند این هستیم که واحدهای فرآوری به منظور ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و درآمدزایی ایجاد شود.

ملانوری افزود: در یک ماه آینده نشستی با حضور فعالان اقتصادی و تجار افغانستان درخصوص تولید و سرمایه‌گذاری برگزار خواهیم کرد.

وی از پیگیری برای تکمیل جاده در دست احداث ماهیرود – فراه افغانستان خبر داد و گفت: درخصوص سایر جاده‌های بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، یزدان و میل ۷۳ نیز مطالعات آغاز می‌شود تا در دستور کار قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در ارتباط با تامین زیرساخت‌های ارتباطی در مرز پیگیری انجام خواهد شد همچنین اعلام کرده‌ایم در صورتی که تجار و فعالان اقتصادی برای انجام امور اداری مشکل دارند در مجموعه خودمان محیط اداری یا کانکس در کشور خودشان در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم.

در این نشست برخی از تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان خواستار پیگیری و رفع برخی مشکلات از قبیل آسفالت جاده‌های دسترسی به مرزهای استان، توسعه واردات سیمان قاینات، توسعه واردات محصولات کشاورزی و باغی، تامین انرژی و سوخت، توسعه ارتباطات، ایجاد اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان جنوبی، راه‌اندازی دفتر رسیدگی به مشکلات قضایی تجار، تامین نیازهای معیشتی و مواد اولیه ساکنان مناطق مرزی افغانستان و پیگیری برای رفع مشکلات تجار سایر نقاط کشور برای توسعه مراودات از مرزهای خراسان جنوبی شدند.

 

 

 

خروجی کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ۱۴ درصد افزایش یافت

خروجی کالا از خراسان جنوبی به افغانستان ۱۴ درصد افزایش یافت

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مجموع کالاهای خروجی از خراسان جنوبی به افغانستان در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ معادل ۱۲ درصد و در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۱۴ درصد افزایش داشته است.

عباس جرجانی روز پنجشنبه در نشست تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان با استاندار خراسان جنوبی که در بیرجند برگزار شد افزود: سال گذشته ۲۰۳ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی به کشور افغانستان صادر شد و سهم خروجی کالا به این کشور از مرزهای استان ۲۵ درصد است.

وی با اشاره به ظرفیت بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی تاکید کرد: تمامی ظرفیت‌های مورد نیاز برای توسعه مراودات تجاری با کشور همسایه فراهم شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: وجود منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در پایانه مرزی ماهیرود، محصولات کشاورزی استراتژیک و زمینه مناسب توسعه واحدهای فرآوری و تولید محصولات با ارزش بالا، زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز ۲ گمرک رسمی، چهار بازارچه مرزی و مرز رسمی ماهیرود به عنوان گمرک رسمی با افغانستان از دیگر ظرفیت‌های این استان است.

وی با اشاره به جایگاه صنعت خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی در شهرستان‌های استان وجود دارد و ۵۴۵ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۹۳۷ میلیارد ریال و اشتغال ۱۲ هزار نفر فعال است.

جرجانی از فعالیت ۷۰۴ معدن در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این معادن با ذخیره قطعی ۶.۹ میلیارد تن، استخراج اسمی ۲۳ میلیون تن و اشتغال ۱۳ هزار نفر زمینه خوبی را برای توسعه سرمایه‌گذاری و مراودات تجاری با افغانستان فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: هرچند کشور افغانستان نیز دارای معادن بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه سنگ‌های قیمتی است اما می‌توان از ظرفیت این استان برای فرآوری محصولات این کشور استفاده کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه تجارت استان تاکنون ۳۴ هزار و ۸۶۱ واحد دارای پروانه، ۱۵۱ کارت بازرگانی دارای اعتبار و ۵۶ هزار و ۳۰۰ کارت مبادلات مرزی صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: این آمادگی را در استان داریم که بازارچه‌های مرزی را فعال‌تر و دروازه مشترک بین ایران و افغانستان را ایجاد کنیم.

حسن رحیمی‌زاده افزود: در زمینه مسایل و مشکلات گمرکی بین دو کشور آمادگی خود را برای فعال‌تر کردن بازارچه‌های استان اعلام می‌کنیم.

وی بیان کرد: آماده انجام هرگونه کمک‌های فنی و گمرکی با افغانستان هستیم همچنین برای توسعه ارتباطات الکترونیکی و تسهیل در فرایند و جلوگیری از توقفات کامیون‌ها در مرز اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از آمادگی این استان برای توسعه واردات از افغانستان نیز خبر داد و گفت: البته باید در این خصوص نشست‌هایی در داخل و مرکز کشور برگزار شود و وزارتخانه‌های مربوطه نیز مساعدت داشته باشند.

وی افزود: درخصوص محصولات کشاورزی کشور افغانستان که درخواست واردات داده شد برای فرآوری محصول و صادرات آن به کشورهای دیگر می‌توان اقدام کرد.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: در مورد موضوعات مربوط به سوخت و توقف محموله‌های تجار افغانستان در مرز این مشکل از مرز ما نیست بلکه مربوط به نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل و تجار است که شاید به دلیل یکسری بدهی‌ها و مشکلات مالی بین دو طرف ایجاد شود در حالی که به محض اینکه کالا به مرز برسد ما تشریفات قانونی را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در ارتباط با خواسته تجار افغانستان درخصوص واردات محصولات کشاورزی این کشور به خراسان جنوبی گفت: یکسری اولویت‌هایی برای واردات محصولات کشاورزی به ایران از جمله خراسان جنوبی مشخص شده است.

غلامرضا قوسی افزود: اولویت نخست در این زمینه، صرفه اقتصادی، اولویت دوم اینکه واردات منجر به ضربه زدن به محصولات تولیدی داخل نشود و نیاز به مصرف از دیگر اولویت‌ها است.

وی بیان کرد: واردات انواع میوه به‌ویژه گرمسیری غیر از انبه، موز، آناناس و از این قبیل از سایر کشورها به ایران ممنوع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه کالاهای با ریسک کم از قبیل بذور گیاهی هیچ محدودیتی برای واردات نداریم و مجوز صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه واردات کالاهای با ریسک پرخطر محدودیت داریم گفت: درخصوص انار و هندوانه که مورد درخواست تجار افغانستان است ما در تولید داخل مشکلی نداریم لذا قادر به وارد کردن این محصولات نیستیم.

قوسی نبود پروتکل‌های بهداشتی را از مشکلات مهم دانست و تصریح کرد: پروتکل‌های بهداشتی باید توسط هر دو کشور ایران و افغانستان تدوین و رعایت شود.

وی افزود: قرنطیه دامی و گیاهی نیز از دیگر الزامات است در حالی که هنوز این پروتکل‌ها در کشور افغانستان تدوین نشده است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

 

 

 

پس از سفر رییس جمهوری انجام شد؛

برداشتن اولین گام برای سرعت دادن به پروژه راه‌آهن بیرجند

برداشتن اولین گام برای سرعت دادن به پروژه راه‌آهن بیرجند

 سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی استان خراسان جنوبی از جمله راه و راه‌آهن، پرداخت مطالبات پیمانکاران و تکمیل راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی از مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان است که اولین گام برای تشکیل کنسرسیوم بانکی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی برداشته شد.

به گزارش ایرنا عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن پس از سال‌ها انتظار مردم، ۲ سال پیش در مرکز خراسان جنوبی آغاز شد و تاکنون زیرسازی آن در قطعه ۱۶ مسیر بیرجند – یونسی ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رییس جمهوری نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی آمد و تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و نیمه‌فعال استان از تاکیدات آیت الله سید ابراهیم رییسی در برنامه‌های مختلف این سفر یک روزه بود.

این تاکیدات رییس جمهوری در واقع مبتنی بر نیازسنجی از استان است زیرا توجه به راه‌آهن و دوبانده شدن راه‌ها از جمله درخواست‌های مردم و مسوولان در سومین سفر استانی رییس جمهوری بود و آیت الله رییسی در پاسخ به این اولویت مطرح شده گفت: یکی از مسایل مهم جاده‌ها و ارتباطات ریلی است که وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مساله را دنبال می‌کنند.

وی اظهار داشت: جزو اولویت‌های این وزارتخانه اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسایل ریلی در مناطق مختلف است که یکی از این مناطق خراسان جنوبی و جزو برنامه‌ها است.

اتصال بیرجند به ریل سراسری از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که بعد از ۲ دهه انتظار در سال ۱۳۹۸ محقق شد و کلنگ قطعه ۱۶ خط آهن بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی به زمین خورد.

تصویب راه‌آهن شرق کشور حاصل پیگیری‌های فراوان در ادوار مختلف بوده که بر پایه خواسته‌های مردمی شکل گرفته است و در نهایت این خط ریلی چابهار در جنوب شرق را به سرخس در شمال شرق ایران متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و مبادلات تجاری در شرق ایران همچنین کشورهای همسایه دارد.

استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های متفاوت، سهمی از شروع پروژه راه‌آهن شرق داشتند اما خراسان جنوبی در گذر این سال‌ها سهمی نگرفت و پروژه عملیاتی نشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از جمله مدیرانی بود که در نشست شورای اداری استان در پایان سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی از حوزه کاری این اداره کل گزارش داد و درباره راه‌آهن گفت: راه‌آهن طبس با ظرفیت خوب زیر بار فعالیت است و ابرپروژه چابهار – بیرجند – یونسی را در حال کار داریم.

۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله زیرسازی 

وحید داعی افزود: خوشبختانه ۳۲ کیلومتر از قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی که محل اتصال است، در حال اجراست و ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، راه‌آهن فردوس هم با ۲۰ درصد در حال اجراست.

وی از رییس جمهوری کمک خواست تا در حوزه راه‌آهن ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فایناس صندوق توسعه ملی و مشارکت مالی بانک‌ها به این پروژه تزریق شود تا زودتر به اتمام برسد و سوت قطار در بیرجند به صدا درآید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از راه‌آهن به عنوان یک اَبرپروژه در این استان یاد کرد و گفت: طول راه‌آهن زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۰۱ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی بیان کرد: حد فاصل بیرجند – یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی قرار دارد و ۵۸ کیلومتر از آن در دست اجرا است.

داعی گفت: ۱۸۳ کیلومتر دیگر در استان خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه ۹۰ کیلومتر مسیر پیمانکار دارد افزود: همچنین برای ۱۸۰ کیلومتر دیگر با استاندار پیگیری کردیم که در قالب کنسرسیوم (شراکت) اجرایی خواهد شد.

وی اظهار داشت: تامین اعتبار این پروژه ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۷۰ درصد تسهیلات صندوق توسعه ملی است و اولین بار صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری قرار شد به‌صورت ریالی تسهیلات را در اختیار این پروژه قرار دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: چهار اقدام انجام دادیم ابتدا تشکیل کنسرسیوم متشکل از ۶ شرکت است که ثبت حقوقی شده و هویت حقوقی دارد، اقدام دوم موافقت هیات امنای صندوق بود که با پیگیری‌های زیاد اخذ شده و با ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فایناس موافقت شد تا به این پروژه تزریق شود.

وی گفت: اقدام سوم اشکالی بود که بحث تضمین داشت و پیگیری زیادی توسط وزیر راه و شهرسازی و استاندار انجام شد و در نتیجه دولت مصوب کرد تضمین این پروژه از محل راه‌آهن به سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کند.

داعی افزود: مهمترین اقدام اینکه تا خرداد امسال فقط یک مصوبه داشتیم که به قرارداد تبدیل شد، یعنی اکنون بین وزارت راه و شهرسازی و ۶ شرکت قراردادی مبادله و تعهد ایجاد شده است.

به گفته وی گام آخر این پروژه “کنسرسیوم بانکی” است که با کمک استانداری پیگیری می‌شود تا این تسهیلات به پروژه تزریق شود و ۱۸۰ کیلومتر باقیمانده نیز به سرانجام برسد.

انعقاد قرارداد کنسرسیوم بانکی به‌زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی

اگرچه تسریع در اجرای این ابرپروژه و تکمیل راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی از جمله مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری به خراسان جنوبی است اما به گفته مسوولان و کارشناسان، اجرای پروژه‌ای با این حجم عملیات عمرانی با تخصیص اعتبارات دولتی بسیار زمان‌بر است لذا ایجاب می‌کند که بانک‌ها نیز با مشارکت مالی در قرارداد این پروژه به تسریع آن کمک کنند.

حالا ۳۵ روز پس از سومین سفر استانی آیت الله رییسی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از برگزاری پیش جلسه هماهنگی قرارداد کنسرسیوم بانکی بعد از سفر رییس جمهوری به استان خبر داد.

داعی گفت: در آینده نزدیک جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی برای اتمام و انعقاد قرارداد برگزار خواهد شد که گام بلندی برای سرعت دادن به اجرای پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی است.

اکنون پروژه احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی است و در مجموع ۶ شرکت مسئولیت اجرای پروژه ۲۷۱ کیلومتری را برعهده دارند که بناست ۹۰ درصد اعتبارات از طریق این کنسرسیوم تامین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از جهش اعتباری این پروژه در بودجه سال جاری هم خبر داد و گفت: اعتبار راه‌آهن خراسان جنوبی در قانون بودجه با افزایش حدود ۲ برابری به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید.

داعی اظهار داشت: اعتبار طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی در قانون بودجه سال گذشته ۲۹۰ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی افزود: فاینانس داخلی راه‌آهن قطعه بیرجند – یونسی در حال انعقاد قرارداد مشارکت است و زمان اجرای مشارکت چهار سال خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تاکنون برای قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شده و ۱۲۰ دستگاه پل دارد که کارگاه کاملا فعال است.

اولویت با اتصال مرکز استان به ریل سراسری است

وی اظهار داشت: سیاستی که در استان دنبال کردیم این است که بتوانیم در اسرع وقت مرکز استان را به راه‌آهن سراسری وصل کنیم و با پیگیری استاندار این جریان دارد به ثمر می‌رسد.

داعی با بیان اینکه در پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی پیمانکاران ۲ شیفت مشغول به کار هستند افزود: مجموع راه‌آهن شرق کشور ۲۳ قطعه است که از قطعه چابهار تا زاهدان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حال انجام است و بخشی از ریل‌گذاری انجام شده است.

وی گفت: ایستگاه راه‌آهن نیز برای شهرهای نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین پیش‌بینی شده اما ایستگاه بیرجند تشکیلاتی است و اداره کل راه‌آهن ایجاد خواهد شد.

اتصال بیرجند به ریل سراسری علاوه بر ایجاد امکانات رفاهی و سفر برای مردم، منشاء تحولات بزرگ اقتصادی و اجتماعی در این منطقه مرزی خواهد شد زیرا خراسان جنوبی با وجود محصولات متنوع کشاورزی و معدنی برای فروش و صادرات به زیرساخت حمل و نقل نیاز مبرم دارد.

از این جهت است که رییس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی تاکید کرد: نسبت به کریدور ریلی استان و نیازی که بیان شده با محوریت وزیر راه و شهرسازی و دعوت بانک‌های عامل مشکلات موجود بررسی و به شکلی حل شود لذا میزان اعتباراتی که باید برای راه‌های مواصلاتی به‌ویژه ریل پرداخت شود، در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله رییسی گفت: راه‌های استان باید توسعه یابد اما در گام نخست باید طلب پیمانکاران پرداخت شود.

وی بر زمان‌بندی پروژه‌ها که درخواست یکی از نمایندگان استان بود نیز تاکید کرد و افزود: زمان‌بندی در هر پروژه‌ای هم باعث نظارت مردم و بخش‌های نظارتی و هم باعث مسوولیت برای کسانی می‌شود که پروژه را اجرا می‌کنند.

پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرعت گرفتن پروژه‌ها

استاندار خراسان جنوبی بتازگی ضمن تشریح آخرین روند اجرای مصوبات سفر رییس جمهوری گفت: درخصوص مطالبات و دیون پیمانکاران پروژه‌های عمرانی دولتی استان مقرر شد همه موارد احصا و برای تامین اعتبار ارائه شود.

حمید ملانوری افزود: تامین این اعتبارات و پرداخت دیون پیمانکاران، کاهش اعتراضات کارگری و در نتیجه سرعت گرفتن روند اجرای پروژه‌ها و انتفاع مردم را به همراه دارد.

وی گفت: تمامی مطالبات احصا شده در ۲۸ دستگاه دیون‌دار ۷۸۵ میلیارد تومان برآورد شده که در قالب پروژه‌های استانی، ملی، استانی – ملی تفکیک و به دولت ابلاغ شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۲ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان احصا شده که برای اجرای آنها تاکنون هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل این پروژه‌ها، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: در زمینه ادامه پروژه‌های راه، راه‌آهن، کشاورزی، صمت، گردشگری، آموزشی، بهداشت و درمان، ورزشی و سایر حوزه‌ها مصوباتی داشتیم که در حال پیگیری است.

خراسان جنوبی استانی پهناور و کویری است که طول راه‌های آن ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر بوده و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله طولانی بین شهرها عملیات ساخت راه را پرهزینه و گاهی زمان‌بر می‌کند.

از همین رو خراسان جنوبی همواره یکی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل به‌ویژه بزرگراه محسوب شده و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، بسیاری از جاده‌های استان هنوز دوطرفه است.

سفر رییس جمهوری به خراسان جنوبی فرصتی است برای تکمیل طرح های مهم و زیربنایی استان تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و به گفته مسوولان اگر منابع مالی پروژه راه‌آهن به‌موقع تامین شود سه تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری راه‌آهن بیرجند به یونسی خواهیم بود.

 

 

 

ادامه انتظار برای تأمین پزشک عفونی در قاین/ آمدن پزشک شاید در آذر ماه/۲

چند روزی می شود که در قاین پزشک عفونی حضور ندارد و احتمالا در آذر ماه این مشکل برطرف خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کمبود پزشک در شهرستان‌های خراسان جنوبی مشکلی است که در تخصص‌های مختلف وجود دارد.

این بار جمعی از مردم قاین با طرح گلایه ای، از نبود پزشک عفونی در این شهرستان ابزار نارضایتی کردند.

به گفته شهروندان قاینی، چند هفته‌ای می‌شود که پزشک عفونی مستقر در قاین از این شهر رفته و بیماران مجبور هستند به شهر‌های دیگر سفر کنند.

در شرایط شیوع کرونا، مردم نیازمند پزشک عفونی هستند، اما نبود این پزشک در قاین باعث شده تا بیماران کرونایی نیز سرگردان باشند.

لطف پزشک قبلی به قاین/ آمدن پزشک جدید قطعی نیست

برای پیگیری این موضوع با احمدی معاون درمان داناشگاه علوم پزشکی بیرجند تماس گرفتیم تا ببینیم چه زمانی پزشک عفونی برای این شهرستان تأمین خواهد شد.

او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح پزشک عفونی مستقر در قاین در اسفند ماه پارسال به پایان رسیده است و پزشک می‌توانست شهر را ترک کند.

احمدی بیان کرد: با اصرار مسئولین دانشگاه، پزشک چندین ماه دیگر نیز در شهرستان باقی ماند، اما در اواخر شهریور ماه از قاین خارج شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: درخواست‌هایی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شده است تا با مشخص شدن وضعیت فارغ التحصیلان، سهمیه‌ای به خراسان جنوبی و قاین داده شود.

او با بیان اینکه تا آذر ماه نتیجه نهایی اعلام می‌شود، اظهار کرد: باید دید که سهمیه‌ای به خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت یا خیر.

 

 

 

 

تشییع پیکر مادر شهید اسد سبزاری در بیرجند/۲

پیکر مادر شهید اسد سبزاری امروز در بیرجند تشییع و به خاک سپرده شد.

، حاجیه آسیه خلیلی مادر شهید اسد سبزاری در اثر عارضه قلبی در سن ۸۲سالگیتشییع پیکر مادر شهید اسد سبزاری در بیرجند درگذشت.

پیکر این مرحومه در بهشت متقین بیرجند تشییع و خاکسپاری شد.

شهید اسد سبزاری متولد ۱۳۴۴/۱۱/۲۰ در بیرجند است که در تاریخ ۱۳۶۴/۰۸/۲۸ در جزیره مجنون به خیل شهدا پیوست و در گلزار شهدای بیرجند به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

 

تصادف در سه راهی ماژان خوسف چهار فوتی برجای گذاشت/۴

حادثه برخورد خودرو آمیکو و پراید در سه راهی ماژان ۴فوتی و ۴مصدوم برجای گذاشت.

رئیس پلیس راه استان گفت:با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی۱۱۰ مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر۲۵ محور فرعی” خوسف به ماژان” تقاطع ماژان به معدن قلعه زری بلافاصله مأموران و نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

سرهنگ رضایی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند خودروی وانت امیکو با سواری پراید برخورد کرده است که بر اثر این حادثه ۴ نفر جان خود را از دست داده اند و ۴نفر مصدوم که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

وی با اشاره به این که علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه عدم رعایت حق تقدم از جانب راننده وانت امیکو تشخیص داده شده است؛ گفت: شهروندان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

وعده جدید برای انتقال آب

انتقال آب خلیج فارس تا دو سال دیگر به خراسان جنوبی/۲

آب خلیج فارس ظرف مدت دو سال به تمام شهر‌های خراسان جنوبی می‌رسد و عملیات انتقال آب از نیمه آذر آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جلسه تشریح خط انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان‌های سرایان و فردوس انتقال آب خلیج فارس تا دو سال دیگر به استانشب گذشته با حضور مدیر عامل شرکت تامین آب صنایع و معادن ایران، مجری طرح انتقال آب، حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، امامان جمعه سرایان، فردوس و آیسک، فرمانداران سرایان و فردوس، روسای شورا‌های اسلامی شهرها، بخش‌ها و شهرستان‌های سرایان و فردوس و مدیر کل آب منطقه‌ای استان  در سرایان برگزار شد.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان در این جلسه گفت: تمام شهرستان های خراسان جنوبی به صورت عادلانه از خط انتقال آب از خلیج فارس برخوردار می شوند.

حجت الاسلام نصیرایی افزود: با اجرای این طرح  تضمین زندگی در استان تشنه خراسان جنوبی رقم خورد.

وی گفت: پس از ماه‌ها پیگیری و جلسات متعدد، اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس به شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی  به مرحله عملیاتی نزدیک شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان هدف از حضور مجریان این خط در استان را بررسی زمینه اصلاح مسیر خط بر ای برخورداری ۴ شهرستان غرب استان از این خط اعلام کرد.

همچنین در این جلسه اعلام شد عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب خلیج‌ فارس به فلات مرکزی ایران از اویل آذرماه ۱۴٠٠ آغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت تامین آب صنایع و معادن کشور نیز گفت : خط اول انتقال آب از خلیج فارس به گل گهر سیرجان،   وچادر ملوی یزد به طول ۸۲۰ کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسیده وخط دوم انتقال آب که تا مشهد در خراسان رضوی امتداد خواهد یافت اواسط آبان ماه به سمت استان خراسان جنوبی آغاز خواهد شد.

اسدی افزود: این طرح ۱۲۶۰کیلومتر طول مسیر دارد که با توجه به اجرای خط یک در اجرای خط دو ۷۹۵کیلومتر خط لوله ۲۰۰۰تا ۲۲۰۰اجرا خواهد شد.

وی گفت: این طرح که با هزینه ۴۷هزار میلیارد تومان طی سه سال اجرامی شود در پایان سال دوم مردم استان خراسان جنوبی از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

به گفته اسدی این خط شامل ۲۰ایستگاه پمپاژ  و۱۸ مخزن در طول مسیر است وسهم خراسان جنوبی از طرح مصوب انتقال آب ۶۰میلیون متر مکعب برآورد شده است.

مدیر عامل شرکت تامین آب صنایع و معادن ایران درخصوص ظرفیت خط دوم انتقال آب خلیج فارس تا مشهد مقدس گفت: این خط ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس را انتقال خواهد داد.

مدیر عامل شرکت تامین آب صنایع و معادن کشور همچنین گفت: این طرح با هدف تامین منابع آبی پایدار صنایع و معادن، حفظ ذخایر آبهای زیر زمینی و محیط زیست برای استان های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی و صنایع معدنی خواف (سنگان) اجرا می شود.

اسدی افزود: طرح فوق بدون وابستگی به اعتبارات دولتی، با سرمایه گذاری شرکت های معدنی تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل ملی صنایع مس ایران ، فولاد مبارکه، چادرملو، گل گهر، فولاد خراسان، فولاد اپال پارسیان و سنگ آهن گهر زمین عملیاتی می‌شود.

رسولی مقدم، فرماندار شهرستان سرایان هم  با تشکر از پیگیری‌های ویژه حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، از اصلاح طرح انتقال آب به منظور برخورداری مردم شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی خبر داد.

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی:

بازداشت موقت به قدر ضرورت صادر شود/ ضرورت مقابله با بسترهای فساد

بازداشت موقت به قدر ضرورت صادر شود/ ضرورت مقابله با بسترهای فساد

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه قرار بازداشت موقت باید به قدر ضرورت صادر شود، گفت: ضرورت مقابله با بسترهای فساد از برخورد با فساد موردی از اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح پنج شنبه در گردهمایی و همایش فصلی رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شاید در هفته‌های آتی در راستای قرنطینه هوشمند تنها کسانی را در مجتمع قضائی پذیرا باشیم که هر دو دوز واکسن کرونا را زده باشند که البته این مهم به تصمیم ستاد کرونا است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما در دادگستری خراسان‌جنوبی باید سیاست‌های قوه قضائیه را نصب العین خود قرار دهیم و نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشیم که در سند تحول قوه قضائیه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

نظارت تلفنی کفایت نمی‌کند

حمیدی با اشاره به اینکه یکی از این سیاست‌ها نظارت کردن بر زیر مجموعه است که این نظارت باید به صورت مستمر و میدانی باشد، گفت: از پشت میز و به صورت تلفنی نمی‌توان بر زیر مجموعه نظارت کرد بلکه باید با حضور در شعبات قضائی و … به صورت مستمر این اقدام را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: باید همان حساسیتی که بر عملکرد قضات در مجموعه دادگستری داریم بر عملکرد شوراهای حل اختلاف نیز نظارت داشته باشیم که مردم در این زمینه و پرونده‌های مورد بررسی در شورا گلایه مندی‌هایی دارند.

رئیس کل دادگستری با تأکید بر نحوه رفتار مطلوب قضات و کارکنان با مردم و نظارت در این موضوع بیان‌کرد: اگر یک مسئول قضائی رفتار خوبی با مردم نداشته باشد موجب یأس و ناامیدی مردم می‌شود و با رفتار نامناسب دیگر خدمات نیز دیده نمی‌شود.

حمیدی با تأکید بر نظارت بر نحوه رسیدگی به پرونده‌ها گفت: وقتی پرونده‌ای را به شعبه‌ای ارجاع دادیم کار به اتمام نرسیده است بلکه باید بررسی کنیم که آیا این پرونده به اطاله دادگستری دچار شده، آیا به ادله طرفین توجه شده است و به طور کلی در مسیر عدالت قرار دارد.

وی گفت: به ویژه اگر در پرونده قضائی، فردی زندانی است این نظارت و توجه دو چندان می‌شود و نظارت باید هم به صورت کمی و کیفی باشد.

نظارت بر عملکرد کمی شعب مورد نظارت قرار گیرد

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه عملکرد شعب از نظر کمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ما در خراسان‌جنوبی پروند کثیرالشاکی زیادی نداریم ولی همین میزان کم نیز باید مدیریت شده و دادستان‌ها و رؤسای دادگستری نیز به آن توجه ویژه داشته باشند و تنها به قاضی شعبه واگذار نشود.

حمیدی گفت: قرار بازداشت موقت باید به قدر نیاز و ضرور صادر و آخرین قراری باشد که یک قاضی صادر می‌کند و از سایر قرارهای تأمین استفاده شود.

وی افزود: البته در مواردی که حق جامعه، صدور قرار بازداشت موقت متهم است نیز نباید دست و دلمان بلرزد چرا که در بسیاری از موارد آزادی یک متهم موجب فساد در جامعه می‌شود و قانون نیز بر این موارد تأکید ویژه دارد که البته میزان آن کم است.

توصیه‌هایی برای قرارهای محدود کننده

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قرارهای محدود کننده چون ممنوع الخروج شدن و ممنوع المعامله شدن باید مدت زمان مشخص داشته باشد و به فرد نیز اطلاع داده شود، اظهار کرد: متأسفانه گاه به فرد اطلاع داده نمی‌شود و مشکلاتی را برای او ایجاد می‌شود.

حمیدی با تأکید بر حساسیت نسبت بر فساد در درون سازمانی و فساد در جامعه بیان‌کرد: دادگستری مرجع رسیدگی به فسادها است و پرونده‌های مرتبط با آن نیز باید با دقت و توجه ویژه‌ای مورد بررسی قرار گرفته و با حساسیت دنبال شود.

وی گفت: نباید نسبت به بسترهای فسادزا بی تفاوت باشیم و در مقابل آن وظیفه خود را به درستی انجام دهیم که از مقابله با فساد موردی اهمیت بیشتری دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بر نظارت بر بازار و کمک به تولید نیز تأکید کرد و گفت: مردم از ناآرامی‌های بازار به حق گلایه دارند که اگر مسئولان امر در این زمینه وظیفه خود را انجام نمی‌دهند، دادستان‌ها ورود پیدا کنند.

حمیدی همچنین به ضرورت رسیدگی سریع به پرونده‌های معوق و گسترش دادرسی‌های الکترونیک و استفاده از دادگاه‌های آنلاین و ۶۰ سامانه الکترونیک اشاره کرد و افزود: باید تکلیف خود را نسبت به زندان و زندانی انجام دهیم چرا که ما در مجموعه قضائی فرد را به زندان معرفی می‌کنیم و برای حفظ حقوق او در این زمینه باید از نزدیک سخن گفت و صحبت زندانی را شنید.

کاخی در همسایگی کوخ/۴

فروشگاه های لوکس، آپارتمان های جدید ساز و مدرن در خیابان مدرس بیرجند چشم هر بیننده ای را خیره می کند اما در انتهای همین خیابان، محله ای بسیار قدیمی با بافتی کاملا روستایی در جوار استانداری، آرام و ساکت در انتظار یاری مسئولان است.

به گزارش شبستان فروشگاه های لوکس تحفه شهرهای مدرن امروزی است. آپارتمان های چند طبقه با نمای رومی، فضاهایی که چشم هر بیننده را خیره می کند و چه بسا داخل آن صدها برابر زیباتر است. اینجا خیابان مدرس بیرجند است خیابانی که گاها مردم و جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود و یا خرید لوازم لوکس به آن مراجعه می کنند. از ابتدای ورود به این خیابان، ساختمان های آسمان خراش، بانک ها و… توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند هر چه به جلو تر می رویم بر تعداد ساختمان و فروشگاه‌های شیک افزوده می شود در انتهای مدرس بافت قدیمی توجه ما را به خود جلب می کند وارد مدرس ۴۸ می شویم هر چه جلوتر می رویم تعجبمان بیشتر می شود چرا که این خیابان از یک سو به استانداری، از سوی دیگر به خیابان پاسداران و پارک شهدای گمنام و از این طرف به خیابان مدرس متصل است اما محله ای بسیار محروم است. نمی دانیم روستایش بخوانیم یا شهر؟ چرا که خانه های کاهگلی، معابر تنگ، وجود ساباط و… همه و همه ما را یاد روستا می اندازد اما وجودش در کنار استانداری و خیابان مدرس گویای شهری بودن آن است.

خانه ها کاه گلی، معابر خاکی و باریک در قالب بافتی فرسوده و روستایی و حوض انباری قدیمی که در ورودی بافت رحیم آباد خودنمایی می کند. محله ای به دور از ابتدایی ترین امکانات شهری مانند گاز و…که با بی مهری برخی مسئولان مواجه شده است. رحیم آباد روستایی است که با گسترش ساخت و سازها در میان شهر قرار گرفت اما به اذعان اهالی به علت داشتن مالکیت خصوصی همچنان روستا باقی مانده است.

نبود گاز، فرسودگی برخی منازل و معابر و… باعث نارضایتی اهالی این منطقه از بیرجند شده است به اذعان اهالی با توجه به قدمت منازل و معابر، بارندگی های سال گذشته مشکلات زیادی برای اهالی رحیم آباد به وجود آورده است تا جایی که با تخریب یکی از منازل و سد معبر شهرداری و آتش نشانی برای تخلیه اهالی منزل کناری وارد عمل شده اند.

بی مهری مسئولان

یکی از اهالی رحیم آباد ضمن انتقاد از عدم ورود مسئولان برای حل مشکلات این منطقه به بارندگی های سال گذشته، تخریب منزل همسایه، سد معبر به علت آوار شدن خشت های خام، وجود تلی از خاک و گل و لای ناشی از بارندگی اشاره می کند و می گوید: پس از تخریب منزل همجوارمان و وجود گل و لای فراوان، برای خروج پدر و مادر پیرم از منزل با ستاد مدیریت بحران شهرداری تماس گرفتیم که متأسفانه در ابتدا حاضر به همکاری نشدند.

«بهنام نیا» ادامه می دهد: پس از آمدن آتش نشانی و تماس های مکرر، ستاد مدیریت بحران شهرداری نیز ورود کرد و با وجود گل و لای فراوان و عدم امکان حضور افراد عادی به داخل منزل، پدر و مادرم به وسیله برانکارد از منزل خارج شدند.

وی با اشاره به پیگیری های انجام شده با شهرداری و… برای تعیین تکلیف اراضی این منطقه ادامه می دهد: علی رغم پیگیری با استانداری، شهرداری و قول های مکرر مسئولان مربوطه تاکنون اقدام خاصی برای معابر و… گرفته نشده است.

شهروند دیگری از این محله ضمن گلایه از نبود گاز در این منطقه می گوید: در حال حاضر دورترین روستاها از نعمت گاز برخوردار هستند این درحالی است که اهالی این منطقه از این نعمت برخوردار نیستند و باید با وجود معابر باریک و… به سختی نفت سفید مورد نیاز زمستان را تأمین کنند.

منازل رها شده و آسیب های اجتماعی

«قلی زاده» که حدود نیم قرن از عمر خود را در این محل زندگی می کند، گریزی به برخی منازل رها شده بدون صاحب می زند و ادامه می دهد: متأسفانه صاحب برخی از منازل در دیگر نقاط بیرجند و یا در کلان شهرها زندگی می کنند و منزل خود را رها کرده و به محلی برای تجمع معتادان و… تبدیل شده که خود آسیبی برای اهالی منطقه است.

وی تأکید می کند:پس از پیگیری های فراوان دو منطقه آسیب پذیر در این محله توسط شهرداری پاکسازی و حصارکشی شد.

وی عدم اجازه ساخت و ساز با وجود داشتن سند مالکیت را از دیگر مشکلات پیش رو عنوان می کند و می افزاید: متاسقانه این منطقه متولی ندارد و مانند مهره سوخته است چرا که با وجود پیگیری هنوز مشکلات پابرجا است.

تافته جدابافته

شهروند دیگری که در این محله مستأجر است، از مشکلات پیش رو به نبود گازکشی اشاره می کند و می گوید: در این شرایط تأمین نفت سفید برای استفاده از بخاری، خود دردسرهای زیادی به همراه دارد.

وی که تمایلی به بیان نامش ندارد، ادامه می دهد: همسرم کارگر است و مشکلات زیادی از جمله نبود گاز و… را با توجه به افزایش بی سابقه کرایه منزل در دیگر نقاط شهر به جان خریده ایم.

وی تأکید می کند: اهالی دورترین نقاط روستایی و همه نقاط شهربیرجند از نعمت گاز برخوردار هستند فقط محله رحیم آباد تافته جدا بافته مانده است و مسئولان مربوطه پاسخ درستی برای حل مشکلات نمی دهند.

وی گریزی به جلسه ای با قید فوریت و با حضور مدیران مرتبط با موضوع گازرسانی در شهریور سال گذشته می زند و می گوید: سال گذشته پس از بارندگی ها و بروز مشکلات برای اهالی، جلسه ای در استانداری برای حل مشکلات گازرسانی این منطقه تشکیل و به ظاهر استاندار در این جلسه بر گازرسانی این منطقه تأکید کردند اما با گذشت حدود ۸ ماه از این جلسه تاکنون این مهم محقق نشده است.

رفع مشکل ساخت و ساز

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه مشکلات برای ساخت و ساز در این منطقه مرتفع شده است، می گوید: در مقطعی مجوز ساخت و ساز به اهالی داده نمی شد اما با پیگیری های انجام گرفته و در حال حاضر، مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 «محمد فرهادی» با اشاره به مشخص شدن ضوابط ساخت و ساز در این منطقه، یادآور می شود: اقدامات لازم انجام شده و ضوابط به شهرداری اعلام شده است.

به  گفته وی یا وجود قرار داشتن این منطقه در محدوده استانداری و میراث فرهنگی، اهالی برای ساخت و ساز باید ضوابط میراث فرهنگی را رعایت کنند و پس از رعایت ضوابط هیچ مشکلی برای ساخت و ساز وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از اهالی برای حل مشکل به استانداری مراجعه نکرده اند، می افزاید: اهالی برای گرفتن راهنمایی و پیگیری مشکل به دفتر فنی استانداری مراجعه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان اینکه اهالی محله رحیم آباد بیرجند می توانند تابع ضوابط و قوانین اقدام به ساخت و ساز کنند، از ضوابط ساخت و ساز میراث فرهنگی به استفاده از مصالح سنتی و ساخت و ساز تا ارتفاع ۴.۵ متر اشاره کرد.

«حسن رمضانی» با بیان اینکه تاکنون هیچ یک از اهالی برای دریافت مجوز ساخت و ساز به اداره میراث فرهنگی مراجه نکرده است، تأکید می کند: منازل حاشیه استانداری از استحکام لازم برخوردار نیستند و به علت عدم استحکام لازم، اداره گاز اقدام به گازکشی این منطقه نمی کند این درحالی است که باغ رحیم آباد، منازل تازه ساز و مسجد محله از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی تأکید می کند: هیچ محدودیتی برای ساخت و ساز بناهای غیر مستحکم با رعایت ضوابط اعلام شده وجود ندارد.

در ادامه رئیس اداره گاز شهرستان بیرجند برای گازرسانی به منطقه گفت: مطابق هماهنگی های انجام شده مجوزهای لازم از سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اخذ شده است.

«هادی ژاله» تکمیل عملیات گازرسانی را در این محدوده نیازمند رفع معارض توسط استانداری می داند و می افزاید: این مشکل تاکنون از سوی استانداری مرتفع نشده است.

به گفته وی تکمیل عملیات گازرسانی پس از تأیید اجرای شبکه در دستور کار اداره گاز شهرستان قرار می گیرد.

سخن پایانی

جایی بسی تأسف است که با وجود گذشت سال ها از تشکیل استان خراسان جنوبی و گازرسانی به دورترین مناطق، اهالی محله ای در بطن شهر بدون امکانات اولیه زندگی می کنند و با وجود سردی استخوان سوز زمستان برای تأمین نفت سفید نیز با مشکلات متعدد مواجه هستند. اسفندماه سال گذشته استاندار خراسان جنوبی با برگزاری جلسه فوری قول بررسی مشکل گازرسانی با فوریت را به مردم می دهد در حالی که اداره مربوطه گازرسانی به این محل را نیازمند رفع معارض توسط شهرداری اعلام می کند.

اولین محموله گاز از بازارچه یزدان به افغانستان ارسال شد

 مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی گفت: اولین محموله سیلندر گاز از طریق بازارچه مرزی یزدان به کشور افغانستان ارسال شد و این برنامه ادامه دارد.

مسعود قلی‌زاده روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: جامعه هدف این محموله، مردم روستای “کلاته نظر” کشور افغانستان است.

وی افزود: در این نخستین محموله، تعداد ۳۲۲ سیلندر گاز به روستای کلاته نظر ارسال شد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس روزانه ۵۰ سیلندر گاز از طریق بازارچه یزدان ارسال خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه این است که ماهانه هزار و ۲۰۰ سیلندر گاز به کشور افغانستان ارسال شود.

قلی‌زاده گفت: اولین پروژه ارسال محموله سیلندر با همکاری اداره کل گمرکات خراسان جنوبی، مرزبانی و مسوولان بازارچه یزدان در تاریخ ۲۱ مهر ماه انجام شد.

وی پیشتر از ورود سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی به صادرات سیلندر گاز و فرآورده‌های نفتی به افغانستان خبر داده بود.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی شهریور امسال گفت: با توجه به اینکه بازارچه مرزی یزدان با دستور استاندار در قالب خرده‌فروشی کار خود را آغاز کرد، سازمان همیاری برای استفاده از این فرصت اعلام آمادگی کرده است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان همیاری شهرداری‌ها در حوزه اقتصادی و بازرگانی افزود: این سازمان برای تحقق برنامه‌های خود در حوزه بازرگانی از هر فرصت مطلوبی استفاده می‌کند.

قلی‌زاده اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن امکان خرده‌فروشی در مرز یزدان و نیز تاکید رییس جمهوری در سفر نوزدهم شهریور ماه به خراسان جنوبی مبنی بر توسعه فعالیت‌ها در بازارچه‌های مرزی، سازمان همیاری در راستای بهره‌برداری از این فرصت برنامه‌هایی دارد.

وی گفت که این سازمان به موضوع ارائه خدمات به تجار و بنکداران و نیز تسهیل در روند انجام صادرات کالا، ورود کرده است و همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد بست.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی تصریح کرد: کمک به توسعه استان، مهمترین هدف این سازمان از انجام پروژه‌های عمرانی در بازارچه‌های مرزی است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

بر همین اساس استاندار خراسان جنوبی ششم مهر امسال اعلام کرد: از نظر ما هر چهار معبر مرزی استان باز است و امکان تجارت و مبادلات مرزی در آنها وجود دارد.

حمید ملانوری در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خراسان جنوبی افزود: فعالیت در بازارچه‌های مرزی استان به همت تجار و بازرگانان ایران و افغانستان بستگی دارد و تجار با توجه به شرایط پیش آمده مراودات خود را توسعه دهند.

 

 

 

 

 

 

هشت آسباد شهرستان درمیان در دست مرمت است/۲

هشت آسباد شهرستان درمیان در دست مرمت است

 مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان خراسان جنوبی گفت: هشت آسباد (آسیاب بادی) این شهرستان با اختصاص ۲ میلیارد ریال اعتبار در دست مرمت است.

امیر اسماعیل شهسواری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آسبادها بین ۱۰ تا ۶۰ درصد مرمت شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام‌بخشی دیوارها و اجرای پوشش‌های گنبدی از جمله اقدامات مرمتی در این آثار تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۶ آسباد در شهرستان درمیان شناسایی شده است گفت: از این تعداد ۱۱ آسباد در بخش مرکزی، ۹۴ آسباد در بخش گزیک و ۲۱ آسباد در بخش قهستان شناسایی شده است.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان اظهار داشت: بیشترین حجم اعتبارات مرمتی شهرستان را در زمینه مرمت آسبادها به دلیل ثبت جهانی این آثار در آینده هزینه کرده‌ایم و در سایر آثار تاریخی اقدامات مرمت اضطراری را انجام دادیم.

وی افزود: بخش زیادی از آسبادهای منطقه به‌صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ‌های آسیاب باقی مانده است که برای مرمت کامل آنها به اعتبارات زیاد نیاز داریم.

شهسواری بیان کرد: مرمت و احیای آسبادها برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام می‌شود که باید برای ثبت جهانی به‌صورت ۱۰۰ درصد تعدادی از آسبادهای این شهرستان را مرمت و راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: تا پایان سال جاری راه‌اندازی یک آسباد در دستور کار قرار دارد و تجهیزات مورد نیاز نیز آماده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*