گزارش/ چالش‌های تغییر در پرداخت یارانه‌ها

شرایط اعزام زائران اربعین اعلام شد

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور از شرایط اعزام زائران اربعین به عراق خبر داد.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد برگزاری اربعین با توجه به روند بیماری موضوع در دستور کار مسئولان ایران و عراق قرار گرفت.

وی افزود: وزارت بهداشت هر دو کشور باید اعلام نظر می‌کردند و در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد اربعین با حضور مسئولان وزارت بهداشت بررسی شد و پیشنهاد شد کسانی که دو دز واکسن دریافت کرده اند و فاقد بیماری زمینه‌ای هستند در صورت موافقت عراق امسال افرادی در مراسم اربعین شرکت کنند.

معاون امنیتی، انتظامی وزیر کشور افزود: ابتدا وزارت کشور عراق با حضور مسئولان سفارت ایران جلسه گذاشتند و قرار شد نظر نهایی خود را اعلام کنند و تا روز گذشته براساس اعلام سفارت ما دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و ۷۲ ساعت قبل از سفر تست pcr داشته باشند.

وی افزود: این ۳۰هزار نفر را در قالب موکب داران و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند ساماندهی کنیم، چون این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. هرچند امسال بنایمان بود که فقط ۱۰۰ هزار نفر از خدام شرکت کنند و اکنون باید از آن ۱۰۰هزار نفر ۳۰هزار نفر را اعزام کنیم.

ذوالفقاری در مورد امکان افزایش تعداد زائران با رایزنی‌ها تصریح کرد: بعید می‌دانیم امکان رایزنی برای افرایش این تعداد باشد و این در حالی است که برای سایر کشور‌ها ۱۰ هزار نفر سهمیه داده اند.

وی در خصوص امکان سفر زمینی نیز تصریح کرد: مرز‌های زمینی کاملا بسته است هیچ خدماتی در مرز‌ها ارائه نمی‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد: موضوع حفظ سلامت مردم برای مسئولان کشورمان و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و ورود بدون مجوز از سوی مرز‌های زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفان مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

 

 

احمد مسعود مردم افغانستان را به قیام عمومی علیه طالبان دعوت کرد

رهبر جبهه مقاومت علیه طالبان در پنجشیر از مردم افغانستان خواست که در سرتاسر این کشور علیه طالبان قیام کنند. 

 احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت علیه طالبان در پنجشیر در یک پیام صوتی از مردم افغانستان خواست که در گوشه گوشه این کشور علیه طالبان قیام کنند.

وی اظهار داشت: حمله دیروز طالبان به وضوح نشان دادکه نیروهای بیگانه همسو و در کنار طالبان در مقابل ملت افغانستان از دیرباز قرار داشتند و هنوز حضور دارند.

احمد مسعود تاکید کرد: شهروندان افغانستان در سرتاسر این کشور و خارج از افغانستان قیام عمومی برای عزت و آزادی و سربلندی افغانستان آغاز کنند و فریاد هیهات منا الذله را بلند کنند.

وی بیان داشت: جامعه جهانی با ایجاد فرصت غلط به طالبان باعث شدند که آنها جرات سیاسی پیدا کنند و به دنیا بگویند که تغییر کرده اند، در حالی که طالبان به هیچ عنوان تغییر نکرده اند بلکه ظالم تر، قسی القلب تر، افراطی تر و متعصب تر از دیروز قدم گذاشته اند.

احمد مسعود افزود: امروز مردم افغانستان قضاوت دنیا را نظاره می کنند که چه کسی به عنوان دوست مردم افغانستان حضور پیدا می کنند و آنها خواهند دید که دوست واقعی مردم افغانستان چه کسانی خواهند بود.

وی اضافه کرد: ما با استقبال از اعلامیه علمای دینی، از طالبان خواسته بودیم جنگ را متوقف کنند و اختلافات از راه گفتگو حل شود، اما طالبان بر خلاف تصمیم عالمان دینی، پس از اعلامیه جبهه پنجشیر با تمام قوا حمله کردند و چهره واقعی خود را نشان دادند که هیچی اعتقادی به دین و تصمیم علما و همچنین اتحاد ندارند.

احمد مسعود اظهار داشت که نیروهای وی در نقاط مختلف این ولایت حضور داشته و به جنگ علیه طالبان ادامه خواهند داد

 

 

۴۰ سال بی خوابی زن چینی بر اثر بیماری عجیب

یک زن چینی ادعا می‌کند که حدود چهار دهه است که نخوابیده و در این مدت هیچ گونه خستگی یا خواب آلودگی را احساس نکرده است.

رسانه‌های چینی جزئیاتی از یک اتفاقی عجیب برای یک زن را منتشر کردند که ادعا می‌کند نزدیک به ۴۰ سال نخوابیده است و تایید کرد که در این مدت هرگز احساس خستگی نیز نداشته و این در حالی است که اکثر مردم نمی‌توانند ۲۴ ساعت پشت سرهم بدون توقف کار کنند. به گفته odditycentral، شوهر و همسایگان زن چینی به نام لی ژانیینگ، صحبت‌های او را تایید کرده اند.

 

 

 

بردگی در دنیای مدلینگ/ برهنگی، آزادی یا بردگی شیطان و قدرت‌های بزرگ؟

برخی افراد به عنوان آزادی خواسته یا ناخواسته در دامی می‌افتند که برای بیرون آمدن از آن، خطرات بزرگی آ‌ن‌ها را تهدید می‌کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی راهی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نگاه دنیای غرب به انسان را هر قدر هم که بخواهیم لطیف کنیم و برای آن تحلیل‌های حقوق بشری ارائه نماییم، اما در عمل وجهی برای دفاع از آن وجود ندارد. گردانندگان دنیای غرب حتی اگر در فضای پرزرق‌وبرق رسانه‌های تحت مدیریتشان بزک شوند، باز هم در گوشه گوشه دنیا، خبر‌هایی به گوش می‌رسد که حاکمان این رسانه‌ها، بی‌رحمانه به دنبال استثمار انسان‌ها هستند.

وی افزود: متاسفانه دنیای غرب با رویکرد تبعیض آمیزش، نتیجه‌ای جز تحقیر برای انسان‌ها نداشته است، هر چند که این تحقیر را در یک فضای جذاب ارائه کرده باشد و خودِ فرد ندانسته آن را انتخاب کرده و به گمان خویش در انتخابِ آن و در نحوه عملکرد درون آن، احساس آزادی کند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: دنیای غرب پایه و اساس حکمرانی استعمارگرانه‌اش را در قالب شهوات قرار داده است؛ چرا که وقتی به معنای شهوت دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در ظاهر مروج آزادی و توجه به خواسته‌های دل است، اگرچه در حقیقت، اسارت انسان را به دنبال دارد. تاج العروس یکی از معتبرترین کتاب‌های لغت در تعریف شهوت بیان می‌کند «شهوت» در لغت داراى مفهوم عامى است که به هرگونه خواهش نفس و میل و رغبت به لذّات مادى اطلاق می‌شود و این همان چیزی است که می‌تواند مورد توجه حاکمیت طاغوت و شیطان برای برقراری حکومتش قرار گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین راهی تصریح کرد: انحراف از حق که خواسته اصلی حکومت‌های طاغوتی است با نگاه ویژه و فراتر از نیاز طبیعی به شهوات اتفاق می‌افتد و قرآن نیز پرده از این حقیقت برمی‌دارد و نقطه حساس تقابل حق و باطل را بر پیروی از شهوات بیان می‌کند و می‌فرماید «وَاللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا»؛ خدا مى‌‏خواهد شما را ببخشد (و از آلودگى پاک نماید)، اما آن‌ها که پیرو شهوات‌اند، مى‏‌خواهند شما به کلى منحرف شوید.

وی اظهار کرد: شاید برخی متوجه این اسارت نباشند و به گمانشان پیروی از شهوات، اوج آزادی باشد، اما از نگاه تیزبین انسان‌های با بصیرت این امر پوشیده نیست که پیروی از شهوات، چیزی جز بردگی شهوت‌ها و انسان‌های گردنکش زمانه نیست. امام خمینی (ره) در توضیح این حقیقت در کتاب شریف چهل حدیث خود می‌فرماید: «انسان مطیع شهوات و مقهور نفس امّاره، بنده فرمان‌بر آن‌هاست و هر چه آن‌ها امر کنند با کمال خضوع اطاعت کند و در پیشگاه آن‌ها عبد خاضع و بنده مطیع گردد تا کار به جایی رسد که اطاعت آن‌ها را مقدم دارد بر اطاعت خالق سماوات و ارض و بندگی آن‌ها را برگزیند».

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وقتی گزارش‌های برخی از افرادی که خود مروج این شهوات هستند را مطالعه می‌کنیم، بیشتر به این حقیقت پی می‌بریم که بسیاری از آن‌ها در حکم عروسک‌های خیمه شب بازی در دستان این مستکبران هستند و با کوچک‌ترین نافرمانی تحت شدیدترین فشار‌ها قرار می‌گیرند. حاکمان ثروتمند و دارای رسانه غربی در مقابل کوچک‌ترین موج و حرکتی که موجب باز شدن بند‌های اسارت در شهوات شود، واکنش نشان می‌دهند و به شکلی تحقیرآمیز با صاحبان این موج‌ها برخورد می‌نمایند.

بردگی در دنیای مدلینگ/ برهنگی، آزدی یا بردگی شیطان و قدرت‌های بزرگ؟

حجت الاسلام راهی توضیح داد: در گزارشی افشاگرانه از «حلیمه عدن» مدل مسلمان و محجبه سومالیایی-آمریکایی که کمتر از دو سال پس از کناره‌گیری از حضور در برنامه‌های نمایشی دنیای مدلینگ از درگیری‌های درونی و فضای استثماری این عرصه پرده برداشت، می‌خوانیم: «در دو سال آخر به عوامل گروه اعتماد کردم و وقتی قرار شد باحجاب کامل روی صحنه نمایش بروم، دردسر‌ها یکی‌یکی از راه رسیدند؛ برای مثال جای روسری‌های معمولی برای من یک تکه پارچه جین در نظر گرفتند که روی سرم بگذارم. روشی که آن‌ها طراحی کرده بودند باعث شد من از اصالت و تصویر خودم فاصله بگیرم. حجاب من مدام آب می‌رفت و در هر برنامه مدلینگ و نمایش مدها، کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شد».

بردگی در دنیای مدلینگ/ برهنگی، آزدی یا بردگی شیطان و قدرت‌های بزرگ؟

«حلیمه عدن»

وی افزود: واقعیت دنیای مدرن همان حقیقتی است که قرآن برای پیغمبر اسلام (ص) بیان می‌کند که تفکرات مشرکانه و ملحدانه حتی اگر در جایی از خود نرمش نشان دهد، برای این است که زمینه را برای استثمارگری خود مهیا سازد و تا زمانی که کاملاً فرد را از پای در نیاورد و به کیش و آیین خود گرایش ندهد، دست از سرش بر نمی‌دارد.

این پژوهشگر مذهبی در پایان گفت: دستور قرآن در این‌گونه موارد، ثبات قدم و عدم وادادگی تحت هر شرایطی است؛ آنجا که می‌فرماید: «وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ»؛ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آن‌ها شوی و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: “هدایت، تنها هدایت الهی است! ” و اگر از هوی و هوس‌های آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.

 

 

 

 

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

در مطلب زیر با عجیب‌ترین باور‌های جهان آشنا می‌شوید.

اعتقادات و ادیان عجیب و غریبی با مناسک و آداب و رسوم خاص و نامتعارفی در گوشه و کنار جهان حاکم است. افراد و فرقه‌هایی این آداب و رسوم را به دلایل مختلفی انجام می‌دهند، در ادامه  با بعضی از این باورها در جهان  آشنا شوید.

دیه‌گو مارادونا، اسطوره‌ای برای عاشقان فوتبال در جهان بود؛ اما در کشور آرژانتین از سال ۱۹۹۸ تبدیل به الهه‌ای مورد پرستش شد و طرفدارانش جشن تولد ۳۸ سالگی او را به شکلی خاص و خلاقانه جشن گرفتند.

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

 

امروزه کلیساهایی به نام مارادونا وجود دارد، و مریدان مارادونا از ۱۰۰ هزار تن در جهان بیشتر شده‌ اند؛ از جمله آداب و رسوم آنها پوشیدن پیراهن ورزشی شماره ۱۰ و خواندن ذکرهایی برای اوست. برای گرویدن به دین مارادونا کافی است تا این جماعت عجیب، قسم بخورند که مارادونا برترین فوتبالیست تمام زمانهاست.

خدمتکار شاهزاده فیلیپ

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

شوهر فقید ملکه الیزابت یک فرد معمولی برای ساکنان روستای یاکل در جزیره تانا در وانواتو نبود، بلکه خدایی بود که برای او دین و مناسک انجام می دهند، آنها معتقدند او پسر خدای زمین بود و برای ازدواج با ملکه‌ای قوی و ثروتمند جزیره را ترک کرد و روزی به آنجا باز می‌گردد.

رهبران روستا، پس از مرگ شاهزاده فیلیپ، گفتند که نمی‌دانند چه کسی رهبر معنوی جدید آنها می شود و روح دوک ادینبورو هنوز زنده است، اما گم شده و برخی از ساکنان بر این باورند که در کالبد پسرش چالرز یا نوه هایش ویلیام و هری زندگی خواهد کرد.

کلیسای اتانازی

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

طبق نظر این کلیسا، انسانها یک جور وبا (همه‌گیری) هستند که باید از بین بروند، و براساس این باور انسانها را بدون قید و شرط می‌کشند.

از سوی دیگر، آنها دارای آیین‌ها و باورهایی هستند که جامعه آنها را محکوم می کند، مانند دفاع از حق سقط جنین رایگان و امکان نبش قبر مردگان، به شرطی که این کار با اجازه قبلی مردگان انجام شود. شعار معروف پیروان این کلیسا این است که “برای نجات سیاره زمین، خودتان را بکشید”.

رائیلی

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

پرستندگان رائیل، زمانی به فرقه‌ای تبدیل شدند که بنیانگذار آن کلود فوریلون، خواننده و روزنامه نگار مشهور فرانسوی و متخصص در اتومبیل‌های ورزشی، رائیل را تقدیس کرد و بر این باور بود انسان و حیوانات توسط موجودات فضایی خلق شده‌اند.

از جمله آیین های این فرقه می‌توان به نمایش‌های رزمی اشاره کرد و تعمیدها در کلیسای آنها با روش سلولی و با کمک راهنمایان انجام میشود.‌

فرقه  پولی‌بابا

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

پولی بابا یک شهروند هندی بود که در شهر خود جودپور با موتورسیکلت رویال اینفیلد ۳۵۰ CC می‌راند. یک روز در تصادف غم انگیزی جان خود را از دست داد به درخت برخورد کرد. سپس پلیس جسد را به سردخانه و موتورسیکلت را به گاراژ شهرداری منتقل کرد، اما گزارشات مکرر می‌گویند که موتورسیکلت روز بعد در محل حادثه پیدا شد و دوباره به گاراژ بازگردانده  و این موضوع چند روز برای ساکنان شهر تکرار شد و پس از آن، هندی‌ها تصور کردند پولی بابا و موتورسیکلتش از خدایان هستند، بنابراین برای او آرامگاه ویژه‌ای ساختند و موتورسیکلت و مجسمه او را برای عبادت در آن مکان گذاشتند.

جیدیا

باور‌های نامتعارف عجیب و غریب‌ترین فرقه‌های جهان / از کلیسای مارادونا تا فرقه  پولی‌بابا

جیدیا یک سازمان رهبانی، روحانی و دانشگاهی باستانی است که از داستان‌های سینمایی الهام گرفته شده و در مجموعه‌ها و فیلم‌های جنگ ستارگان ظاهر شده است و در ایالات متحده، بریتانیا، نیوزلند و جمهوری چک به چشم می‌خورد. در این فرقه  آنها بر امور خیریه تمرکز می‌کنند و سلاح سنتی آنها شمشیر نورانی است.

 

 

نوشیدنی‌های طبیعی که از مُسکن قوی‌تر عمل می‌کنند

مراجعه به طبیعت و مصرف خوراکی‌های طبیعی برای خلاص شدن از درد یک اقدام مطلوب است.

 

به گزارش  سایت “خبرنی”، استفاده از نوشیدنی‌های طبیعی به جای مُسکن، امر مطلوبی است که در این گزارش ما برخی از نوشیدنی‌ها را معرفی می‌کنیم.

شیر بادام

شیر بادام حاوی درصد بالایی از منیزیم است که کمبود آن در بدن منجر به سردرد‌های میگرنی و حملات مکرر می‌شود. مشخصه این نوع شیر حاوی مواد معدنی معادل اثر مسکن‌های آسپرین است که معمولاً در تسکین سردرد‌های میگرنی استفاده می‌شود. بیماران مبتلا به میگرن می‌توانند با خوردن چند عدد بادام این فواید را به دست آورند به شرط آنکه خام بوده و بو داده نباشند.

نعناع

از نوشیدنی گرمِ نعناع می‌توان برای درمان میگرن استفاده کرد، زیرا حاوی درصد بالایی از منتول است که به آرامش اعصاب و شل شدن ماهیچه‌های معده کمک می‌کند.

 آب ولرم

آب به بهبود جریان خون اکسیژن دار به تمام اندام‌های حیاتی بدن کمک می‌کند. این همان چیزی است که بیماران میگرنی با توجه به عدم خون رسانی به مغز نیاز دارند اما به شرطی که ولرم باشد.

آب لیمو با عسل

فواید آب لیمو تنها به مرطوب کردن بدن، تقویت ایمنی و احساس طراوت محدود نمی‌شود، بلکه به دلیل توانایی آن در آرامش اعصاب و رفع استرس و اضطراب به درمان سردرد‌های میگرنی نیز کمک می‌کند. علاوه بر این حاوی درصد بالایی از ویتامین C است و به داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به شرط ترکیب با عسل معروف است.

 

 

 

 

 

 

 

چالش‌های تغییر در پرداخت یارانه‌ها

چالش‌های تغییر در پرداخت یارانه‌ها؛ راهکارهای پیشنهادی

نخستین یارانه نقدی پس از استقرار دولت سیزدهم در این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. به‌ نظر می‌رسد دولت سیزدهم به دنبال افزایش مبلغ یارانه نقدی با هدف حمایت از معیشت خانوار باشد. یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است بدون رعایت دو پیش‌نیاز، هرگونه اقدامی برای تغییر در پرداخت یارانه‌ها آسیب‌زا خواهد بود.

صد و بیست و هفتمین مرحله یارانه نقدی در حالی در شهریورماه پرداخت خواهد شد که دولت سیزدهم به‌دنبال ایجاد تغییراتی در پرداخت آن است. مبلغ ۴۵ هزار تومانی یارانه نقدی هر ماه به جمعیت حدود ۷۸ میلیون نفری یارانه‌بگیران پرداخت می‌شود و در طول این سال‌ها ثابت مانده است.
با این حال، ارزش یارانه نقدی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ به دلیل تورم، کاهش یافته است. با اینکه پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ یارانه دیگری با عنوان یارانه معیشتی به برخی از خانوارها تعلق گرفت، اما یارانه معیشتی نیز مبلغ ثابتی بود که نتوانست ارزش خود را در برابر تورم حفظ کند.

با اینکه دولت سیزدهم تا کنون موضوع‌گیری رسمی درباره یارانه‌های نقدی و یارانه معیشت نداشته، اما با توجه به اظهارنظرهای دوران تبلیغات انتخاباتی و نیز رویکرد پیشین اعضای کابینه، به‌نظر می‌رسد دولت جدید در پی ایجاد تغییراتی در کم و کیف پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی باشد. یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم، تخصیص کارت اعتباری معیشت ۲۰۰ هزار تومانی به خانوارهای دهک اول، دوم و سوم و کارت اعتباری معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به خانوارهای دهک چهارم و پنجم بود، وعده‌ای که زمان اجرای آن، آخر پاییز اعلام شده است.

 

 

 

 

 

 

صبحانه مناسب هر مزاج چیست؟

متخصص طب سنتی از ویژگی‌های صبحانه‌هایی می‌گوید که در طب سنتی برای هر مزاج در نظر می‌گیرند.

صبحانه از وعده‌های مهم در حفظ سلامت است که باوجود توصیه متخصصان تغذیه به‌صرف آن، همچنان مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد. خیلی از افراد به دلیل دیر برخاستن از خواب اصلا صبحانه نمی‌خورند، برخی هم در وعده صبحانه صرفا کیک و چای یا کیک و شیر خورده و به این وعده بی‌توجهی می‌کنند، اما جالب است بدانید طب سنتی ایرانی علاوه بر اهمیتی که برای صرف صبحانه قائل است برای هر مزاجی صبحانه مناسبی را نیز پیشنهاد می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع با دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفتگو کرده‌ایم. طب سنتی ایرانی باوجود گستردگی برای افراد مختلف، رژیم غذایی مناسب‌شرایط و مزاج‌شان را توصیه می‌کند که این امتیاز منحصربه‌فرد این شیوه درمانی نسبت به طب مدرن است. با توجه به این‌که طب سنتی، افراد را در دسته‌های مزاجی مختلفی طبقه‌بندی کرده صبحانه‌های مناسبی را نیز برای هر مزاج در نظر گرفته است. در ابتدا افراد باید نوع مزاج خود را بشناسند تا بتوانند صبحانه مناسب‌شان را انتخاب کنند.

چه مزاجی، چه صبحانه‌ای؟

افرادی که مزاج گرم یا گرم و خشک یا به‌اصطلاح صفراوی دارند: بهتر است صبحانه‌هایی بخورند که حرارت آن‌ها را بیشتر نکند.پس خوردن عسل و سیاهدانه و مربا‌های گرم مثل مربای زنجبیل برای این افراد مناسب نیست، این‌ها می‌توانند با نان سنگک و مربای آلبالو و کمی کره، صبحانه مناسب مزاج‌شان را بخورند و مصرف گهگاهی حریره بادام و فرنی هم برای این افراد خوب است.

کسانی که مزاج سرد یا سرد و‌تر یا به‌اصطلاح بلغمی دارند: نان سنگک و مربا‌هایی با مزاج گرم همچون مربای زنجبیل بخورند. مصرف عسل و گاهی سیاهدانه نیز به این افراد توصیه می‌شود.

کسانی که مزاج سرد و خشک یا به‌اصطلاح سوداوی دارند: بهتر است در وعده صبحانه فرنی، حریره بادام، شله‌زرد و شیربرنج بخورند. نان سنگک و مربای به و کمی کره محلی که از سلامت آن مطمئن باشند یا خامه هم برای این افراد خوب است. مصرف تخم‌مرغ عسلی هم در این افراد گزینه خوبی است، اما خوردن عدسی به این افراد توصیه نمی‌شود.

کسانی که مزاج گرم و‌تر یا به‌اصطلاح دموی دارند: برای صبحانه نان سنگک و مربای به یا مربای سیب باکمی کره محلی بخورند، این افراد در صورتی‌که احساس حرارت زیاد می‌کنند، می‌توانند مربای آلبالو نیز بخورند.

مصرف حلواارده یا ارده‌شیره و ارده عسل برای افرادی که مزاج گرم دارند:مناسب نیست و با توجه به این‌که میزان حرارت‌شان چقدر است این توصیه از حذف کامل تا قرار دادن یک یا دو بار ارده عسل و ارده‌شیره در هفته در برنامه غذایی‌شان می‌تواند متغیر باشد.

خصوصیات نان از دیدگاه طب سنتی
نان، جزو اجزای اصلی و ثابت صبحانه بوده و از مواردی است که بهتر است در وعده صبحانه همه مزاج‌ها گنجانده شود، ولی متأسفانه امروزه به روش‌های بد طبخ می‌شود و گاهی دیرهضم بوده یا سبب سوزش سر دل می‌شود. نان تازه، گوارش خوبی دارد و مقوی است درحالی‌که نان خشک و مانده، دیرهضم است. بهتر است از مصرف روزانه انواع نان‌های سفید مثل نان تست و نان باگت پرهیز شود. وجود جوش‌شیرین در نان سبب بیماری‌های بلغمی مثل مشکلات گوارشی و… می‌شود. بهترین نان، نان سنگک خوب برشته‌شده و غیرسوخته است.

نان فطیر نوعی نان نامناسب است که عمل تخمیر در آن به‌خوبی انجام‌نشده و ترد و پوک نبوده و به‌نوعی مانده است. اغلب نان‌های محلی به‌خصوص اگر با شیر و روغن و شیرینی تهیه‌شده باشد مثل نان شیرمال و همچنین نان‌های بدون سبوس، دیرهضم و نفاخ هستند. در حال حاضر نان‌های محلی سبوس‌دار و نان سنگک تقریبا خصوصیات نان مناسب را دارند، سبوس موجود در نان دربهبود وضعیت گوارش و تأمین ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین گروه B نقش به‌سزایی دارد. از نان‌های تست سبوس‌دار درصورتی‌که برشته و به‌صورت سوخاری باشد نیز می‌توان استفاده کرد.

بایدونباید‌های صبحانه‌ای
مصرف مایعات مثل چای همراه صبحانه توصیه نمی‌شود بلکه بهتر است بافاصله‌ای یکی دوساعته چای کمرنگ ایرانی خوش‌عطر و بو نوشیده شود. پنیر با مزاج سردی که دارد در افراد دارای مزاج سرد توصیه نمی‌شود و بهتر است همراه کمی سیاهد‌انه خورده شود. از دیدگاه طب سنتی، نان و پنیر و گردو به‌عنوان یک عصرانه خوب و نه صبحانه مناسب، شناخته‌شده است. مصرف گردو در وعده صبحانه در صورت نداشتن مشکل گوارشی مناسب است، ولی اگر مشکل هضمی یا گوارشی دارید، بهتر است مصرف آن را تا برطرف‌شدن این مشکلات به تعویق بیندازیم. مصرف خیار، گوجه‌فرنگی، هندوانه، انگور و… همراه با صبحانه از عادات بدی است که بعضی افراد دارند. نیمرو، سوسیس و تخم‌مرغ هم مواد غذایی خوبی برای صبحانه نیستند. کله‌پاچه هم غذای خوبی از دیدگاه طب سنتی و همچنین تغذیه امروزی نیست. با توجه به این‌که امعاواحشای گوسفند و گاو دارای چربی‌های اشباع فراوان و کلسترول است، بهتر است مصرف این مواد در برنامه غذایی محدود شود.

توصیه به افرادی با مشکلات خاص
افرادی که دچار ریفلاکس هستند، بهتر است از مربا‌های مقوی معده مثل مربای سیب، به و مربای بالنگ و پوست پسته بیشتر استفاده کنند. کسانی که دچار ضعف بدنی هستند، تخم‌مرغ عسلی در صورت اعتماد به‌سلامت آن و کمی کره و مربای هویج یا عسل گزینه خوبی برای آنهاست. در افرادی که مشکل افسردگی دارند مصرف مربای گل‌گاوزبان باکمی کره محلی پیشنهاد می‌شود. فرنی، شله‌زرد، حریره بادام و شیربرنج هم پیشنهاد خوبی برای این افراد است. در کسانی که کم‌خون هستند در کنار مصرف دارو‌های مربوط، مصرف شیره انگور گزینه خوبی به‌شمار می‌رود. مصرف مربای گل و کره محلی یا خامه هم برای افرادی که اجابت مزاج خوبی ندارند، می‌تواند مؤثر باشد.

 

 

 

 

عاقبت دوستی ۱۱ ساله پسر جوان با مار کبری 

یک پسر جوان سودانی به طور ناگهانی مورد حمله حیوان خانگی‌اش قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

اخیرا عکس‌های از جسد یک پسر جوان که به دست حیوان خانگی خود جانش را از دست داد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این پسر جوان سودانی، منصور علی نام داشت. براساس گزارش‌ها  او در حال گرفتن ویدئوی زنده با مار خود که ۱۱ سال از آن نگهداری و به او آموزش می‌داد بود که ناگهان مورد حمله مار کبری قرار گرفت.  بلافاصله بعد از حمله خانواده منصور که در کنارش حضور داشتند او را به بیمارستان “عسیر عربستان” منتقل کردند اما  منصور به علت پخش شدن سم در بدنش جان خود را از دست داد. در ادامه این مطلب برخی از تصاویر این جوان در آخرین لحظات زندگی‌اش را مشاهده می‌کنید.

 

 

 

 

پیش‌بینی تداوم خشکسالی در پاییز امسال با بارش‌های کمتر از حد طبیعی

پیش‌بینی تداوم خشکسالی در پاییز امسال با بارش‌های کمتر از حد طبیعی

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام‌کرد: وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ در اکثر مناطق کشور توسط عمده مدل‌های جهانی کمتر از مقادیر متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده که این کاهش برای نیمه غربی کشور بیشتر چشمگیر است.

به گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، پیش‌بینی مقدار اختلاف از میانگین بلندمدت بارش بر اساس نتایج حاصل از مدل‌های جهانی مربوط به چهار مرکز پیش‌بینی برای فصل پاییز ۱۴۰۰ در سطح کشور انجام شده است.

بر این اساس، وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز در بیشتر مناطق کشور (به‌جز مناطق واقع در سواحل دریای خزر و برخی از مناطق جنوبی) متناسب با پیش‌بینی دو مرکز Meteo France و NCEP کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است که این شرایط در نیمه غربی کشور با اتفاق نظر بیشتری بین مدل‌های مختلف همراه است.

در برخی مناطق رشته کوه زاگرس، کاهش بارش نسبت به میزان بلندمدت تاریخی همین دوره بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی دما

بر  اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در بیشتر مناطق کشور متوسط دمای فصل پاییز نسبت به متوسط بلندمدت همراه با افزایش خواهد بود، به‌طوری‌که نتایج پیش‌بینی مدل‌ها نشان می‌دهد که در برخی از مناطق، افزایش دما نسبت به وضعیت متوسط بلندمدت تاریخی ممکن است به بالاتر از یک درجه سانتی‌گراد نیز برسد.

مدل‌های جهانی پیش‌بینی فصلی وضعیت اقلیم توسط مراکز معتبر بین‌المللی هواشناسی متعددی در سطح جهان توسعه داده شده‌اند که از معتبرترین آنها می‌توان به مرکز پیش‌بینی‌های محیطی ایالات متحده (NCEP)، مرکز اروپایی پیش‌بینی‌های میان‌مقیاس هواشناسی (ECMWF١) سازمان هواشناسی فرانسه (Meteo France) و دفتر هواشناسی انگلستان (UK Met) اشاره کرد.

 

 

 

 

 

آیا بحران آبی کشور به مدیریت نادرست آب باز می‌گردد؟/

آیا بحران آبی کشور به مدیریت نادرست آب باز می‌گردد؟

بحران کنونی آب ناشی از تغییرات اقلیمی پایدار است که ممکن است وضعیت جغرافیایی کشور را برای همیشه تغییر دهد و از این نظر با خشکسالی‌های قبل که با ترسالی‌های بعدی جبران می‌شد، قابل مقایسه نیست. بخشی از مشکلات امروز منابع آب کشور به مدیریت ناصحیح و سیاست های نادرست درحوزه آب باز می گردد.

کم‌آبی، خشکسالی، کاهش نزولات جوی و صدها واژه دیگر که شنیدن آن بیابانی خشک و بی‌آب و علف را برای هرکس تداعی می‌کند. اما این اصطلاحات بیش از هر چیزی هشدارهایی را زنده می‌کند که شاید تا ۳ دهه قبل چندان مورد توجه جامعه جهانی و به ویژه ایران نبود. این درحالیست که بسیاری از کارشناسان ایرانی و بین‌المللی آن را برای ایران بسیار قریب‌ الوقوع می‌دانستند. البته این موضوع تنها اختصاص به کشوری مانند ایران نداشته و غالب کشورهای جهان- به استثنای چند کشور محدود – با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بحران کم‌آبی به حدی جدی است که حتی بسیاری از کشورهای قاره اروپا که از آن به عنوان «قاره سبز» هم یاد می‌شود، طی دو دهه اخیر با آن درگیر بوده و هستند. اما نکته مهم در رابطه با این کشورها نحوه «مدیریت» منابع آبی است که علیرغم باقی ماندن تهدید، مشکل کمبود آب را مرتفع کرده است. در ایران نیز وضعیت به حدی از جدیت نزدیک شده که مسوولان و روسای جمهوری نیز بارها بر آن تاکید داشته و نحوه مدیریت منابع آبی را در مرتفع کردن مشکل خشکسالی ضروری دانسته‌اند. این موضوع در جدیدترین اظهارات «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری ایران هم بر آن تاکید شده و به نوعی مساله آب به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم کشور در دستور کار قرار گرفته است. موضوعی که با توجه به منابع آبی کشور به درستی بر آن تاکید شده است.

وضعیت آب و مدیریت آن در ایران چگونه است؟

اگر نگوییم که ایران کشوری بسیار خشک بوده، اما کاربرد اصطلاح نیمه خشک و نیمه بیابانی برای کشور رایج و قابل قبول است. باید توجه داشت که این وضعیت مربوط به حداقل دو دهه قبل است که بسیاری از رودخانه‌ ها و تالاب‌ های کشور به این حد از بحران نرسیده و خشک نشده بود. به هر تقدیر وضعیت آب در ایران که هنوز هم برای بسیاری جدی گرفته نمی‌شود ناشی از «تصورات ذهنی عمومی» است که از سال‌ های قبل در فرهنگ ایران جا افتاده بود.

وضعیت اقلیمی و آبی ایران به گونه‌ای است که ایرانیان در طول سال‌های متمادی مشکل قحطی و خشکسالی را تجربه کرده و با آن آشنا هستند اما بعد از هربار خشکسالی گشایش‌ هایی حاصل شده و منابع از دست رفته را جبران می‌نمود. این تصور ذهنی موجب شده تا خشکسالی‌ های اخیر و کمبود منابع آبی هم با همان تصورات اشتباه گرفته شود. غافل از این که بحران کنونی ناشی از تغییرات اقلیمی پایدار است که ممکن است وضعیت طبیعی و جغرافیایی کشور را برای همیشه تغییر دهد، کمااین‌که شواهد آن نیز کاملا هویداست.

در قرن‌های قبل خبری از سدهای دایمی نبود و منابع آب با شرایط جغرافیایی منطبق بوده، نحوه مدیریت آب در مناطق خشک فلات مرکزی نظیر یزد، کرمان، خراسان، اصفهان و …با استفاده از شیوه سنتی قنات بوده است. مضاف بر این‌که جمعیت هم متناسب با منابع آبی گسترش می‌یافت که به نوعی حاصل تعامل متعادل انسان با محیط بوده است.

علیرغم طبیعت خشک ایران و وجود بیابان‌ها و کویرهای بزرگ در کشور، منابع آبی در هر شرایطی در دسترس بوده که هرچند مشقت‌ های خاص خود را داشته اما هیچ‌گاه به مانند بیابان خشک و بی‌آب و علفی مانند صحرای «عربستان» نبوده است. در حواشی بیابان‌ ها و کویر های ایران، غالبا کوهستان‌ های مرتفع قرار دارند که با توجه به عرض جغرافیایی، به عنوان منابع تولید کننده آب شیرین محسوب می‌شوند که یا از طریق قنات و یا در برخی موارد وجود رودخانه‌های آب شیرین دایمی، در دسترس بوده‌اند. وجود رودخانه آب شیرین «شهداد» در حاشیه کویر لوت، رودخانه «جاجرود» و «حبله‌رود» در حاشیه شمالی دشت کویر، کوهستان «البرز» در شمال دشت کویر، «کرکس» و «شیرکوه» در جنوب نطنز و یزد و در حاشیه غربی و سلسله جبال «هزار و لاله‌زار» و «جبال بارز» در استان کرمان در حاشیه جنوبی و ارتفاعات شرقی کشور در حاشیه شرقی دو کویر ایران همگی از جمله مواردی هستند که وضعیت اقلیمی ایران را نسبت به سایر بیابان‌های جهان به میزان زیادی متمایز کرده است.

اما همین وضعیت نسبتا مساعد در کشور طی سال‌های اخیر با بهره‌برداری غیر اصولی از منابع آبی و برداشت بی‌رویه معادن سنگ کوهستان، در مرز بحران قرار گرفته و با وجود ترسالی‌ های مکرر به جبران منابع آبی نمی‌انجامد، چرا که عملا منابع تولید کننده آب شیرین در کشور مورد دست‌درازی سودجویان قرار گرفته و با مدیریت نادرست نابود شده است.

خشکسالی موقتی یا تغییر اقلیم؟

درواقع بحران آب در ایران به نوعی ناشی از سلسله چالش‌ ها و مشکلات ناشی از کمبود آب و استفاده نادرست از منابع آب در کشور است. این کمبود آب هم نتیجه دو مکانیسم متفاوت کلی «کمبود آب فیزیکی» (مطلق) و کمبود «آب اقتصادی» است. کمبود آب فیزیکی، در نتیجه عدم وجود منابع کافی آب طبیعی برای تامین تقاضای یک منطقه، و کمبود آب اقتصادی نتیجه «مدیریت» ضعیف منابع آب کافی موجود است. بدین ترتیب نگرانی‌های اصلی ایران در مورد بحران آب شامل تغییرپذیری اقلیمی زیاد، توزیع نامناسب آب و اولویت‌بندی توسعه اقتصادی که بارها توسط کارشناسان گوشزد شده بسیار جدی  است.

ایران در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توام با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است،به گونه‌ای که تهران به عنوان پایتخت و اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور، از هم‌اکنون به عنوان کانون این بحران شناخته می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

آسیب‌های یازده‌گانه آموزش «صرفا مجازی»

آسیب‌های یازده‌گانه آموزش «صرفا مجازی»؛ اعتیاد به اینترنت تا اضافه وزن

 با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از کشورها در دو سال گذشته، به روش‌های مختلفی تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را تجربه کردند؛ در کشور ما نیز سال تحصیلی گذشته غیرحضوری و به اصطلاح آنلاین برگزار شد و میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو از حضور در محیط‌های آموزشی محروم بودند.

 آموزش غیرحضوری بویژه در شرایط خاص مانند بروز و همه‌گیری بیماری‌ها و سایر حوادث و بالایا مزایایی دارد که نمی‌توان از آن گذشت؛ از جمله امکان تداوم آموزش از محیط‌هایی خارج از مدرسه، صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت‌وآمد و انرژی؛ اما باید توجه داشت، این مزایا تنها بخشی از واقعیت‌اند و آفات و پیامدهای فراوان آن نباید معغفول بماند.
غفلت از آموزش حضوری و تکیه صرف به فضای آنلاین و آموزش‌های از راه دور، آسیب‌های فراوانی دارد که لازم است به صورتی ویژه به آن توجه شود.

افت شدید علمی
نخستین آسیب غیبت آموزش حضوری، افت شدید علمی و کم‌سوادی بسیاری از دانش‌آموزان بوده است.
مشاهده‌ها نشان می‌دهد بخشی از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم دبستان حتی در خواندن و نوشتن مشکل دارند؛ این افت درسی تنها شامل پایه‌های اول و دوم نیست و نتایج امتحانات نهایی پایه دوزادهم در سال گذشته نشان از افت یک و نیم نمره‌ای در کارنامه دانش‌آموزان دارد.

اضافه وزن دانش‌آموزان و معلمان
حضور در خانه و امکان دریافت دروس از طریق گوشی تلفن هوشمند یا لپ تاپ، باعث کاهش تحرک و افزایش چاقی می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان اضافه وزن دانش‌آموزان از ۷ درصد در ابتدای شیوع دوران کرونا، به حدود ۳۱ درصد رسیده است که پیامدهای خاص سلامتی و بهداشتی به همراه خواهد داشت.
این تبعات حتی دامنگیر معلمان و کادر اداری مدارس هم شده و بسیاری از آنها با مشکلات ناشی از کم تحرکی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بی‌نظمی و اختلال‌های خواب
یکی از دیگر جنبه‌های ظاهرا مفید آموزش مجازی، مقید نبودن به ساعات ثابت روزانه و شناور بودن زمان استفاده از محتواهای درسی است؛ این مزیت البته معایبی هم داشته و باعث بی‌نظمی در ساعات خواب و بیداری و تغیر سبک زندگی دانش‌آموزان و آموزگاران شده است.

با تعطیلی مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان خود را موظف به رعایت نظم و ترتیب در کارها و بیداری در ساعات اولیه صبح نکرده و از آن سو، شبها تا دیرقت بیدار می‌مانند، در حالی‌که مدارس حضوری، معلم و متعلم را موظف می‌کردند در ساعات مشخصی از روز در کلاس درس حضور داشته و نسبت به ساعات خواب و بیدار خود حساس باشند.

تنهایی و افسردگی
مزیت مهم دیگر آموزش حضوری، همگرایی روندها و پیوندهای فردی و جمعی است؛ دانش‌آموزی که می‌توانست در محیط مدرسه تجربه دوستی‌های لذت بخش کودکانه و نوجوانانه را کسب کند، اکنون به صورتی منزوی در کنج خانه است و تنهایی را تجربه می‌کند.

این وضعیت باعث گسترش افسردگی، پرخاش و غفلت از مراوده‌های انسانی شده است. جنبه‌های اجتماعی و میان فردی حضور فیزیکی در مدرسه، از مهمترین کارکردهای شیوه‌های سنتی و از دلایل مهم تداوم آن هستند.

کاهش مهارت‌های اجتماعی
بسیاری از متخصصان و روان‌شناسان، کارکردهای اجتماعی آموزش حضوری را مهمترین مزیت این روش تحصیلی می‌دانند.
با حضور کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه، امکان آموزش و تمرین مهارت‌های اجتماعی فراهم می‌شود؛ از جمله مهارت‌های همدلی، حل اختلاف، همکاری و … با تعطیلی کامل مدارس و محرومیت میلیون‌ها دانش‌آموز از این امکان مهم، بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک با نسلی از جوانان مواجه باشیم که حداقل همدلی و مهارت‌های اساسی زندگی جمعی را آموخته‌اند.

محرومیت از مهر معلم و مشاور مدرسه
در کنار این موارد، هرگز نمی‌توان از آثار تعاملات روانی و فردی میان آموزگار و دانش‌آموز به ویژه در پایه‌های نخست ابتدایی گذشت؛ بخش مهمی از آموزش و رشد فردی و عاطفی دانش‌آموز در مدرسه شکل می‌گیرد.
محرومیت کودکان از مواجهه حضوری با آموزگار و دیگر کارکنان مدارس مانند مشاور مدرسه، بی‌تردید باعث ظهور و بروز اختلال‌هایی در فرآیند رشد و بلوغ عاطفی-روانی کودکان شده و امکان مشاوره‌های همدلانه و رفع مشکلات روان‌شناختی در مدارس را به حداقل رسانده است.

جای خالی زنگ ورزش و جشن‌ها
یکی دیگر از پیامدهای منفی تعطیلی مدارس، حذف کامل زنگ‌های ورزش و برگزاری مراسم و مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی است.
اگرچه بسیاری از کارشناسان از کیفیت زنگ ورزش مدارس گلایه می‌کنند، اما زنگ‌های ورزش، در بدبینانه‌ترین نگاه، عامل تحرک، شادی و تفریح دانش‌آموز بوده که اکنون از دسترس خارج شده‌اند.
جنبه دیگر، برگزاری مراسم و جشن‌های ملی و مذهبی در مدارس است که به سهم خود، نقش مهمی در گسترش شادی و نشاط داشته‌اند؛ این مراسم اگرچه در برخی مدارس در سال تحصیلی گذشته به صورت آنلاین برگزار شده‌اند اما هرگز نمی‌توانند جایگزین جشن‌های حضوری و جمع‌های نشاط‌آور فیزیکی باشند.

غفلت از جنبه‌های پرورشی و فوق برنامه مدارس
در کنار کارکردهای آموزشی، ورزشی، شادی‌آور و تحرک بخش، یکی از مهمترین جنبه‌های آموزش حضوری، کارکردهای پرورشی و غیردرسی آن است؛ این جنبه به هیچ وجه در فضاهای آنلاین قابلیت اجرا ندارد و در صورت ادامه وضع موجود، بخش‌های بزرگی از دانش‌اموزان از برنامه‌های پرورشی همچون آموزش‌های مذهبی، پذیرفتن مسئولیت، کار جمعی، فعالیت‌های هنری مانند سرود، تئاتر، روزنامه دیواری، مجسمه‌سازی و مسابقات هنری و فرهنگی مدارس محروم خواهند بود.

یکنواختی و دلزدگی از آموزش
اتفاق مهم دیگری که در سال تحصیلی گذشته رخ داده است، خستگی دانش‌آموز و معلم از فضای یکنواخت درس و کلاس مجازی بوده و باعث دلزدگی بسیاری از کودکان و نوجوانان از فضاهای درسی و علمی شده است.
حضور چندین ساعته در یک پلت فرم مجازی و نبود تنوع و هیجان و یکنواختی کلاس‌های درس، از دلایل این وضعیت است.

هزینه‌های اینترنت و عدم دسترسی‌ها
تجربه سال تحصیلی اینترنتی نشان می‌دهد استفاده از فضای آنلاین برای بخش مهمی از خانواده‌ها هزینه‌ها و مشکلات بسیاری به همراه داشته و در نتیجه برخی از دانش‌آموزان مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.

در شرایط تحریم‌های سنگین اقتصادی و پیامدهای منفی آن بر معیشت و اشتغال خانواده، هزینه‌ خرید یا تامین گوشی‌های تلفن هوشمند و اشتراک اینترنت بار مالی دیگری بر دوش خانواده‌ها قرار داده است که برخی از اقشار ضعیف و محروم قادر به تامین آن نیستند.
از طرفی در بسیاری از مناطق دورافتاده و نیز دانش‌آموزان عشایر کشور، امکان دسترسی به اینترنت را ندارند و  این موضوع، باعث محرومیت شدید آموزشی آنها شده است.

اعتیاد به اینترنت
تجربه سروکار داشتن روزانه با گوشی‌های هوشمند و فضاهای آنلاین، باعث بروز مشکل جدی و جدید دیگری با عنوان اعتیاد به اینترنت شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون وابستگی زیانبار به فضای آنلاین و پیامدهای منفی آن، در میان بخش‌های بزرگی از معلمان و دانش‌آموزان رو به افزایش است.

 

 

 

 

 

 

جنجال عجیب کرونایی با قطع بازی برزیل و آرژانتین!

این اتفاق در دقیقه ۵ بازی و زمانی رخ داد که مقامات برزیلی قصد دستگیری ۴ بازیکن تیم ملی آرژانتین را داشتند که ظاهراً با جعل سند، توانسته بودند بدون سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه اجباری به دلیل سکونت در انگلیس وارد خاک برزیل شوند.

تصمیم مقامات سازمان بهداشت و پلیس برزیل برای هجوم بردن به زمین مسابقه فوتبال تیم ملی این کشور و آرژانتین در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در دیداری که در شهر سائوپائولو برگزار شد، نه تنها اعضای دو تیم، بلکه تمام اهالی فوتبال را شوکه کرد.

این اتفاق در دقیقه ۵ بازی و زمانی رخ داد که مقامات برزیلی قصد دستگیری ۴ بازیکن تیم ملی آرژانتین را داشتند که ظاهراً با جعل سند، توانسته بودند بدون سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه اجباری به دلیل سکونت در انگلیس (یکی از کشورهای لیست قرمز کرونایی برزیلی) وارد خاک برزیل شوند.

جنجال عجیب کرونایی با قطع بازی برزیل و آرژانتین!

نکته جالب اما این بود که این اتفاق حتی بدون هماهنگی با مسئولان فوتبال برزیل رخ داد و در شرایطی بوده که کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی منعی برای حضور ۴ بازیکن آلبی‌سلسته ندیده بود.

مطابق انتظار این حادثه واکنش‌هایی را به همراه داشت. مهمترین آنها مربوط به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است. این سازمان با انتشار توئیتی اعلام کرده که در روزهای آتی درباره حادثه رخ داده تصمیم‌گیری و حکم صادر خواهد کرد.

فدراسیون فوتبال برزیل نیز با انتشار بیانیه‌ای بابت اتفاقات رخ داده عمیقاً ابراز تأسف و حرکت مسئولان سازمان بهداشت این کشور را زیر سؤال برده است. در بیانیه این سازمان آمده؛ اگرچه اجرای پروتکل‌های بهداشتی اهمیت دارد و لازم‌الاجرا است اما شیوه غیرمنتظره اجرای مقررات در حالی که امکان تحقق آن در ساعات و حتی روزهای قبل از بازی وجود داشت را مورد انتقاد قرار داده است. فدراسیون فوتبال برزیل در پایان از کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی و فیفا خواسته که درباره این مسئله تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

در این بین بازیکنان تیم ملی آرژانتین که پس از ورود پلیس به زمین بازی به رختکن برگشتند، تا چند ساعت پس از تعلیق بازی در همان مکان باقی ماندند و ضمن توضیح خواستن بابت اتفاق رخ داده، تقاضای دریافت ضمانت برای بازگشت همه آنها به کشورشان را داشتند.

اتحادیه فوتبال آرژانتین نیز با انتشار بیانیه‌ای ادعای برزیلی‌ها مبنی بر جعلی بودن اسناد ارائه شده توسط ۴ بازیکن آلبی‌سلسته را تکذیب کرده است. کلودیو تاپیا، رئیس اتحادیه فوتبال آرژانتین هم گفت: امروز یک منظره شرم‌آور را شاهد بودیم که چهار نفر سرزده وارد زمین بازی شدند. ناظر کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی از بازیکنان ما خواست که به رختکن بروند. او گفت در صورت مداخله هر فردی خارج از عوامل مسابقه، بازی باید تعلیق شود. ما هم به آرژانتین برمی‌گردیم و با یک پرواز چارتر بازیکنان‌مان را برمی‌گردانیم.

لیونل اسکالونی، سرمربی تیم ملی آرژانتین هم در واکنش به اتفاق رخ داده به خبرنگاران گفت: دوست دارم که مردم آرژانتین درک کنند که به عنوان سرمربی تیم من باید از بازیکنانم دفاع کنم. بنابراین زمانی که افرادی تصمیم می‌گیرند که وارد زمین شوند و بازیکنان مرا دستگیر و آنها را دیپورت کنند، امکان ندارد اجازه چنین کار را بدهیم، چون آنها آنها هرگز به ما هشدار نداده بودند که این ۴ نفر اجازه بازی کردن ندارند. ناظر کنفدراسیون به ما گفت که به رختکن برویم. در این ماجرا ما قربانی شدیم. ما می‌خواستیم بازی را انجام دهیم. برزیلی‌ها هم می‌خواستند بازی کنند. واقعاً‌ متأسفم. من دنبال مقصر نمی‌گردم. اتفاقی که افتاد ناراحت کننده است. هر اقدامی که می‌بایست انجام می‌شد، الان زمانش نبود. این بازی باید یک جشن فوتبالی می‌بود اما این‌گونه تمام شد. نمی‌دانم چه باید بگویم.

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*