گزارش / محلی که سر مقدس امام حسین (ع) آیه کهف و رقیم را تلاوت فرمود

 

 

محدودیت تردد شبانه لغو شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت شبانه خبر داد.

محدودیت تردد شبانه لغو شد

 علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت تردد شبانه خبر داد و گفت:اگر محدودیتی ایجاد شده بود برای حفظ سلامت مردم بود تا دور همی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به بحث مهم واکسیناسیون و سرعت واکسیناسیون این اقدام صورت گرفت و این به معنای آزاد شدن دور همی نیست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از آن، ابراز داشت:‌رفع محدودیت شبانه به این معنی نیست تا مردم به راحتی بچرخند و فکر نکنیم چون واکسن بزنیم ایمن هستیم و نیاز به ماسک زدن نداریم.

 

 

 

نرخ سیمان به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان کاهش یافت

فاطمی‌امین: نرخ سیمان به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان کاهش یافت

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید، گفت: اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه اصلاح ساختارها منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.

به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیدرضا فاطمی‌امین» با اشاره به نشست صبح امروز خود با جمعی از نمایندگان به ریاست «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس درخصوص موضوع تنظیم بازار سیمان، فولاد و کالاهای اساسی که در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، افزود: در این نشست گزارشی درباره اقدام‌های انجام شده در حوزه‌های بازار سیمان و فولاد ارائه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

وی ادامه‌داد: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‌رود دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد.

 

 

 

رئیس دانشگاه علمی کاربردی:

۷۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی کاربردی خالی است

۷۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی کاربردی خالی است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ۷۵ درصد ظرفیت های ایجاد شده در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی خالی است و تنها ۲۵ درصد آن تکمیل شده است.

محمدحسین امید در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: بر اساس مواد ۶۴ و ۶۵ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود به گونه‌ای عمل کند که ۳۰ درصد دانشجویان کشور مهارتی باشند.

وی ادامه داد: امروز جمعیت دانشجویی کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۳۰ درصد این جمعیت می‌شود حدود یک میلیون نفر، یعنی تعداد دانشجویان مهارتی کشور بر اساس برنامه مذکور باید حدود یک میلیون نفر باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بخش از این دانشجویان مهارتی باید توسط بخش پزشکی و برخی دانشگاه‌های دیگر که دارای رشته مهارتی هستند، تأمین شده و مابقی آن باید توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی تأمین شود.

وی افزود: این در حالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به تنهایی ظرفیت پوشش این ۳۰ درصد دانشجویان مهارتی را دارد، یعنی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهر ۱۴۰۰ ظرفیت تربیت بیش از یک میلیون دانشجو و حتی ظرفیت مازاد نیز دارد.

امید افزود: اما متأسفانه ۲۵ درصد ظرفیتی که توسط دانشگاه ایجاد شده تکمیل شده است و ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده خالی است، حال سوال پیش می‌آید که چرا این ظرفیت خالی است؟ دلایل متعددی دارد یکی از دلایل آن این است که دوره مهارتی ما شهریه‌ای است و با وجود اینکه دانشگاه جامع، ارزان‌ترین شهریه کل کشور را دارد، دانشجو باید برای دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه کند و این برای عده‌ای سخت است مخصوصاً در دوره کرونا که کسب و کارها با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که همچنان در دولت نگاه مدرک گرایی برای استخدام وجود دارد و در فراخوان‌های استخدام به دنبال مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند و این در حالی است که دوره ما مهارتی است. گرچه بنای ما تربیت کادر دولتی نیست و برنامه ما تربیت افراد خلاق، کار آفرین و کارفرما است ولی بی تأثیر نیست، دلیل سوم این است که اصولاً نگاه به آموزش عالی در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: سال ۹۵ در کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو داشتیم که اکنون این تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است یعنی به یک سوم کاهش یافته است. این کاهش جمعیت دانشجویی همه زیر نظام‌ها را در برگرفته است اما در دانشگاه علمی کاربردی علیرغم روند نزولی در سال ۹۸ و ۹۹ در زمان اعلام نتیجه کنکور ۱۵ درصد رشد داشتیم و اقبال به دانشگاه جامع علمی کاربردی زیاد شد.

امید ادامه داد: یک عامل دیگر نیز وجود دارد که باعث شده ظرفیت دانشگاه ما تکمیل نشود و آن هم تغییر نظام پذیرش آموزش و پرورش است، وقتی قانونی یک نظام آموزشی را تغییر می‌دهد سایر اجزای آن نظام هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نظام آموزش و پرورش چند سال پیش از پنج، شش، یک به شش، سه، سه تغییر کرد.

وی با تأکید بر اینکه فقط ۲۵ درصد ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی تکمیل شده و ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده در مراکز علمی کاربری خالی است، گفت: این موضوع می‌طلبد که دولت به این مسئله توجه کند، طی دو تا سه سال پیاپی به دولت و مجلس پیشنهاد داده‌ایم که بخشی از شهریه آموزش مهارتی دانشجویان در برخی از مناطق کم برخوردار را که نیاز به آموزش مهارتی در آن مناطق وجود دارد را پرداخت کنند که به نتیجه نرسید اما امسال قول‌هایی داده‌اند تا این در این زمینه مساعدت شود.

 

 

 

 

مصوباتی به نفع دلالان/ کاسه صبر خودروسازان لبریز شد

مصوباتی به نفع دلالان/ کاسه صبر خودروسازان لبریز شد

در حالی که انتظار دو ساله خودروسازان برای توقف قیمت گذاری دستوری به نتیجه نرسیده، مصوبه شورای رقابت صبر خودروسازان را لبریز کرده و یکی از خودروسازان گفته تا اطلاع ثانوی پیش فروش نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از دو سال است که بازار خودروی کشور با پدیده‌ای به نام «قرعه کشی» آشنا شده است که اگرچه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفته‌بازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما قیمت گذاری دستوری موجب شده هر یک دستگاه خودروی تولیدی به سهم خود، به زیان انباشته خودروسازان اضافه کند و به همین دلیل خودروسازان حاضر نیستند با تولید زیاد، روند افزایش زیان انباشته خود را تشدید کنند.

قیمت گذاری دستوری به دور باطلی تبدیل شده که از یک سو منجر به کاهش تولید شده و از سوی دیگر به دلیل کاهش تولید، عرصه برای دلالان جهت جولان در بازار را فراهم کرده است. دلال‌هایی که سودشان از هر خودرو گاهی به ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد و معمولاً بیش از سودی است که خودروساز می‌برد.

ضمن اینکه به دلیل کم بودن میزان تولید و عرضه در قالب پیش فروش، مکانیزم پیش فروش به عرصه‌ای واقعی از بخت آزمایی تبدیل شده که مصرف کنندگان واقعی را برای رسیدن به خودرو به مشقت انداخته است.

قیمت‌های سرسام‌آور و جولان دلالان در بازار که با هر خبر کوچک و بزرگی، آشفتگی را در بازار دوچندان می‌کنند، نه تنها موجب خروج مصرف کننده واقعی از بازار شده بلکه بازارهای دیگر همچون لاستیک، قطعه و … را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

دلالان تنها برنده قیمت گذاری دستوری

در این بین متولیان صنعت خودرو به جای اصلاح فرایند، با تصمیمات خود، بازار را بیش از پیش آشفته می‌کنند؛ در آخرین نمونه باید به مصوبه ششم شهریور ماه شورای رقابت اشاره کرد. مصوبه‌ای که اگرچه قصد حمایت از مصرف کننده را دارد اما بی توجه به شرایط تولید، بیش از گذشته پای بر گلوی خودروساز می‌فشارد.

بر اساس مصوبه اخیر شورای رقابت، مصرف‌کننده با توجه به مبلغ پیش‌پرداختی که به‌ازای خرید خودرو به شرکت‌های خودروسازی پرداخت می‌کند در قیمت تمام‌شده خودرو سهیم می‌شود؛ یعنی اگر کسی برای یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی، ۵۰ میلیون پیش پرداخت داده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت کرده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت کند. همچنین طبق این مصوبه، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت.

این در حالی است که طی سالهای گذشته قیمت گذاری دستوری موجب شده خودروساز در حاشیه زیان قرار گیرد و به نظر می‌رسد با این مصوبه جدید نیز فشار مضاعفی به خودروسازان وارد و منجر به افزایش زیان انباشته شود.

این مصوبه شورای رقابت در حالی که خودروسازان دو سال است چشم امید به دولت و مجلس دارند تا با اصلاح سیاست گذاری‌های صنعت خودرو، چاره‌ای اساسی برای قیمت گذاری دستوری بیاندیشند، عملاً کاسه صبر خودروسازان را لبریز و آنها را وادار به واکنش کرد. اواخر هفته گذشته، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد تا زمان تعیین تکلیف مصوبه شورای رقابت، در سال جاری هیچ محصولی پیش فروش نخواهد شد و برنامه فروش محصولات صرفاً فروش فوق‌العاده خواهد بود. ایران خودرو هنوز واکنشی به این مصوبه نداشته است.

طبیعتاً اگر وزارت صمت برای این مساله چاره‌ای نیندیشد، توقف پیش فروش می‌تواند به تحرک دلالان در بازار و رشد قیمت‌ها دامن بزند.

نکته‌ای که مورد غفلت مسئولان شورای رقابت قرار گرفته این است که هر چه قیمت گذاری را دستوری تر از قبل کنند، این موضوع نه کمکی به تولیدکننده می‌کند و نه به نفع مصرف کننده است چراکه تولیدکننده توان مالی خود برای افزایش تیراژ تولید را از دست می‌دهد و مصرف کننده نیز که از خرید کارخانه‌ای جا مانده مجبور است مبلغ مضاعف‌تری نسبت به قبل برای خرید خودرو از بازار بپردازد زیرا این نحوه قیمت گذاری فقط فرصت را برای سوداگران برای افزایش هر چه بیشتر سود دلالی فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد متولیان از جمله وزارت صمت باید هر چه سریع‌تر تکلیف صنعت خودروسازی را مشخص کنند و با اصلاح سیاست‌ها، در اولین گام به گونه‌ای تدبیر کنند که با حفظ منافع مصرف کننده، قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو متوقف شود. چرا که لغو قیمت دستوری، قطعاً منجر به رونق تولید و کاهش قیمت در بازار خواهد شد و مردم نیز از این سیاست منتفع خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

اسکان اسیران کربلا در خرابه شام/ محلی که سر مقدس امام حسین (ع) آیه کهف و رقیم را تلاوت فرمود

امام صادق (ع) در روایتی فرموده‌اند: وقتی امام سجاد (ع) را همراه با اهل بیت رسول خدا (ص) نزد یزید آوردند، آن‌ها را در خرابه‌ای که دیوار‌های آن سست بود و در کنار قصر او قرار داشت، مستقر کردند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی آفتاب در روز عاشورای سال ۶۱ هجری در سرزمین کربلا غروب کرد، زمانی بود که زمین بار غم شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را بر دوش داشت. از همان زمان، اسارت خانواده امام حسین علیه السلام و همراهان ایشان در کربلا آغاز شد.

عمر بن سعد کاروانی را به تعداد مشهور ۸۴ نفر از اسیران کربلا به سمت کوفه روانه کرد که در رأس آن‌ها امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها حضور داشتند. این کاروان روز دوازدهم محرم به کوفه رسید. اسیران بعد از یک هفته اقامت در کوفه، به دستور ابن زیاد به سمت شام حرکت داده شدند تا به کاخ یزید بروند.

اسارت اهل بیت امام حسین علیه السلام یکی از جان‌سوزترین رویداد‌ها در کل تاریخ محسوب می‌شود؛ رویدادی که داغ آن بر پیشانی تاریخ باقی مانده و هنوز بعد از چهارده قرن قلب مردم مؤمن و آزاده را به درد می‌آورد.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام مهدی آقایی، پژوهشگر و کارشناس دینی، انجام داده به بررسی ماجرای اسارت خانواده و یاران حضرت سیدالشهدا علیه السلام پرداخته است.

مسیر اسیران کربلا

آیا در تاریخ مسیری که اسیران کربلا طی کرده‌اند، مشخص است؟

طبق منابع تاریخی و کتاب‌هایی که به ماجرای مقتل حضرت سیدالشهدا علیه السلام و اسارت خانواده و اهل بیت آن حضرت پرداخته‌اند، اسیران کربلا در روز ۱۱ محرم یعنی یک روز بعد از عاشورا از کربلا حرکت کرده و در روز ۱۲ محرم وارد کوفه شده‌اند.

یعنی شهری که مردمش ابتدا امام حسین علیه السلام را با درخواست بسیار زیاد دعوت کردند و بعد به روی آن حضرت شمشیر کشیدند و ناجوانمردانه به شهادت رساندند، در روز ۱۲ محرم شاهد ورود اسیران کربلا بودند.

همین کاروان اسیران را عبیدالله بن زیاد ملعون حدود هفت روز در کوفه مستقر کرد و در روز ۱۹ به سوی شام و کاخ یزید ملعون حرکت داد. آن بزرگان در روز اول ماه صفر وارد شهر شام شدند. یعنی شهری که نام آن را سال‌ها بعد در حضور امام سجاد علیه السلام می‌آوردند، آن حضرت آن اندازه خاطرات بد از آن داشتند که چندین بار می‌فرمودند: «الشام الشام».

تعداد اسیران لشکر امام حسین علیه السلام در روز عاشورا

آیا تعداد دقیق اسیران کربلا هم مشخص است؟

در این باره مطالب زیادی عنوان شده است و در بعضی منابع با هم اختلاف‌نظر دارند. این تعداد از حدود ۸۰ نفر تا حدود ۱۰۰ نفر عنوان شده‌اند. اما بیشترین نقل به تعداد ۸۲ یا ۸۴ اشاره دارد.

اسکان در شام

یکی از سؤالاتی که درباره اسیران کربلا مطرح می‌شود، مربوط به محل اسکان آن‌ها در شام است. در بعضی از مقاتل می‌خوانیم که اهل بیت امام حسین علیه السلام و سایر اسیران کربلا را در شام، در محل خرابه‌ای ساکن کردند که صدای آن‌ها به کاخ‌نشینان یزید می‌رسید.

یزید بعد از اینکه اسیران کربلا را به سمت شام هدایت کرد، دستور داد که آن بزرگان را مدتی در خرابه‌ای که در شام وجود داشته، متوقف کنند. آن طور که شیخ مفید این موضوع را عنوان کرده است، یزید دستور داد که اسیران عاشورا در خانه‌ای جداگانه منتقل کرده و نگه دارند و امام زین‌العابدین علیه السلام هم در بین همین اسرا باشند.

به همین علت مکانی که به کاخ یزید چسبیده بود و درست در کنار کاخ او قرار داشت را خالی کرده و اسیران کربلا را چند روز در همان محل به اسارت گرفته بودند.

از این مطلب مشخص می‌شود که محل اسکان و توقف اسیران کربلا مکانی بوده که در کنار قصر یزید قرار داشت. اما خصوصیات این محل را شیخ مفید عنوان نکرده است.

امام جعفر صادق علیه السلام در روایتی عنوان فرموده‌اند که: وقتی امام زین‌العابدین علیه السلام را همراه با اهل بیت رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نزد یزید آوردند، آن‌ها را در خرابه‌ای که دیوار‌های آن سست بود، قرار دادند. یکی از اسیران گفت: ما را در این خرابه قرار داده‌اند تا دیوار‌های آن بر سر ما خراب شود.

همان موقع یکی از نگهبان‌های یزید ملعون سخن او را شنید و گفت: این‌ها را ببین که ترس دارند مبادا دیوار‌ها بر سر آن‌ها خراب شود، در حالی که این بهتر است از آنکه فردا از این محل آن‌ها را بیرون آورده و یکی یکی گردن آن‌ها را بزنند! امام سجاد علیه السلام فرمودند: به اذن خداوند متعال هیچ کدام از این دو اتفاق نمی‌افتد، و همین طور هم شد.

در عین حال در منابع دیگری هم اشاره مستقیم به خرابه بودن آن نشده، اما عنوان شده که دیوار‌های آن محل که اسیران کربلا را ساکن کردند به اندازه‌ای سست بود که نزدیک بود پایین بریزد.

خرابه‌ای در شام

درست است که امروزه این روند رایج نیست که ما در کنار خانه‌های آباد و قصرها، کوخ‌ها و خرابه‌ها را ببینیم، اما آن زمان این تصویر بسیار دیده می‌شد که قصر پادشاهان درست در کنار خرابه‌ها قرار داشت. حتی آن زمان‌ها رسم بوده که خانه مردمی که در کنار قصر پادشاهان قرار داشت را به مرور خراب می‌کردند و زمین آن را به کاخ متصل می‌کردند و به این صورت، کاخ‌ها و قصر‌ها را وسعت می‌دادند.

بر این اساس این امکان وجود دارد که خرابه‌ای که اسیران کربلا را در شام در آنجا اسکان دادند، یکی از همین خانه‌ها بوده باشد یا محلی بوده که کالا‌ها و اجناس را در آن نگهداری می‌کردند.

این احتمال هم وجود دارد که آن محل درست در کنار قصر یزید ملعون نبوده، بلکه از آن فاصله داشته. اما به علت سکوتی که آن دوران به دلیل نبود کارخانه‌ها و وسایل نقلیه در محیط‌ها وجود داشته، صدای اسیران کربلا به راحتی به داخل کاخ یزید هم می‌رسید.

انتقال سر مقدس شهدای کربلا

آیا سر‌های مبارک شهدای کربلا در تمام طول مسیر همراه کاروان اسرا منتقل می‌شد؟

سر‌های مقدس شهدای کربلا به همراه سر مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام از کربلا به کوفه برای عبیدالله بن یزید برده شد و از آنجا به شام نزد یزید ملعون انتقال داده شد. در کتاب‌های تاریخی به صراحت اسمی از شهدا برده نشده، ولی به عنوان مثال در تاریخ طبری نوشته شده که عمر بن سعد به لشکر خودش دستور داد که سر‌های یاران امام حسین علیه السلام را جدا کنند و آن موقع تعداد آن‌ها ۷۲ سر بود. اما در اینجا اسمی از شهدا برده نشده است.

شیخ مفید هم این طور نوشته که عمر بن سعد در همان روز عاشورا سر مقدس امام حسین علیه السلام را همراه با خولی بن یزید اصبحی و حمید بن مسلم ازدی به سمت عبیدالله بن زیاد در کوفه فرستاد و دستور داد که سر‌های مقدس بقیه شهدا را جدا کنند. در آنجا ۷۲ سر بود که همه آن‌ها را همراه شمر بن ذی‌الجوشن و قیس بن اشعث و عمر بن حجاج به سمت کوفه فرستاد.

این تعداد را سید بن طاووس ۷۸ سر عنوان کرده که قبیله‌های حاضر در کربلا به عنوان تقرب به درباره ابن زیاد و یزید ملعون، در بین خودشان تقسیم کردند.

وقتی سر مقدس امام حسین علیه السلام آیه کهف و رقیم را تلاوت فرمود

اینکه گفته شده سر مبارک امام حسین علیه السلام بر روی نیزه آیه قرآن کریم را تلاوت کردند، آیا مشخص است که چه آیه‌ای را تلاوت فرمودند؟

این اتفاق در کوفه افتاده است. درواقع یک روز پس از اینکه اسیران کربلا به کوفه برده شدند، عبیدالله بن زیاد دستور داد تا سر مقدس امام حسین علیه السلام را در کوچه‌های کوفه و در بین مردم قبیله‌های مختلف بچرخانند. زید بن ارقم این طور تعریف کرده که آن روز من در بین غرفه نشسته بودم و سر امام حسین علیه السلام را که بر بالای نیزه قرار داشت از نزدیک خانه من عبور دادند.

وقتی که سر مبارک آن حضرت به من نزدیک شد، شنیدم که این آیه مبارکه از سوره کهف را تلاوت می‌فرمودند که: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ وَ الرَّقِیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً»

بدن‌های شهدای کربلا چه زمانی دفن شد؟

وقتی لشکر عمر بن سعد همراه سر‌های مقدس شهدا و اسیران کربلا از کربلا رفتند، گروهی از قبیله بنی اسد که در منطقه غاضریه در نزدیکی کربلا ساکن بودند، به کربلا رفتند. آن‌ها بدن مبارک امام حسین علیه السلام و سایر شهدای کربلا را دفن کردند.

بازگشت به کربلا

چه زمانی اسیران بعد از واقعه جان‌سوز عاشورا به کربلا برگشتند؟

در کتاب‌هایی که نوشته شده اسیران واقعه عاشورا بعد از رفتن به کوفه و شام، به کربلا برگشتند در مورد تاریخ و زمان برگشت آن بزرگان اختلاف‌نظر‌هایی دارند. بعضی نویسندگان و محققان با توجه به طول مسافت و زمان رفتن اسیران به کوفه و شام و توقف آن‌ها در شام، اربعین همان سال را بعید می‌دانند. اما گروه دیگری این موضوع را با توجه به دلایلی ممکن دانسته‌اند.

 

 

 

غبار دیجیتال بر چهره عدالت آموزشی

غبار دیجیتال بر چهره عدالت آموزشی

تداوم تعطیلی مدارس و گذران سال تحصیلی با تکیه صرف به آموزش مجازی، چالش‌های نابرابری فرصت‌های آموزشی را افزایش می‌دهد. تاثیر نابرابری در برخورداری از امکانات آموزشی، پرورشی و بهداشتی بر رشد دانش‌آموزان در شیوه آموزش مجازی ملموس‌تر است.

به گزارش ایرنا یک سال و نیمی می‌شود کرونا مانند بسیاری از حوزه‌ها، چهره مدارس کشور را هم تغییر داده است. این بیماری از یک سال و نیم پیش قاتل هرگونه اجتماع کم حفاظتی شد که دستورالعمل‌های بهداشتی در آن به درستی رعایت نمی‌شد. مدارس از نخستین مراکزی بود در سراسر دنیا تعطیلی را تجربه کرد. نگرانی در خصوص عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش آموزان پرتعداد و کم سن و سال و شیوع بیماری، اگرچه با اتخاذ تدابیر مشخص در کشورهای مختلف جهان کاهش یافت و متعاقب آن آموزش حضوری از سر گرفته شد، اما در کشور ما هنوز این مهم به انجام نرسیده است.

در حال حاضر از ۲۰۷ کشور جهان، مدارس تنها در ۳۰ کشور به طور کامل تعطیل هستند که ایران هم یکی از آنها است. در این میان مدارس در ۱۰۷ کشور باز است و ۷۰ کشور مدارس ترکیبی یعنی تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی را تجربه می‌کنند.

این در حالی است که تکیه صرف بر آموزش مجازی و تعطیلی مدارس، فرصت‌های دسترسی به عدالت آموزشی را به صورت معناداری کاهش می‌دهد.

عدالت آموزشی زیر سایه فرصت‌های نابرابر آموزش مجازی

عدم دسترسی یکسان دانش‌آموزان به ابزارهای لازم برای دریافت آموزش مجازی از جمله گوشی هوشمند یا تبلت، سطح تاثیرگذاری وضعیت اقتصادی بر برابری آموزشی را افزایش داده است. بسیاری از خانواده‌ها با وضعیت اقتصادی ضعیف، قادر به تهیه این ابزارهای الکترونیک نیستند و آموزش و پرورش هم بودجه لازم برای تامین این پیش‌نیازها را ندارد. در نتیجه درسال گذشته برخی دانش‌آموزان که تعداد آنها کم هم نیست، از دریافت محتوای آموزش مجازی یا به عبارتی به کل از دریافت آموزش مدرسه‌ای بازمانده‌اند.

بهمن ماه پارسال بود که جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت اعلام داشت: به پنج میلیون ابزار آموزش الکترونیک نیاز است چرا که سه میلیون محصل از هیچ یک از ابزارهای آموزشی برخوردار نیستند و از طرفی حدود ۱۲ درصد دانش آموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند را در اختیار دارند.

هنچنین عدم دسترسی یکسان به اینترنت، به عاملی برای نابرابری آموزشی بدل شده است. برخی خانواده‌ها قادر به تامین هزینه‌های سنگین اینترنت برای فرزندانشان نیستند. گذشته از این، برخی خانواده‌ها از جمله خانواده‌های عشایر به خاطر جابجایی‌های فصلی و عبور از مناطق مختلف از دسترسی پایدار به اینترنت محروم هستند.

سطح سواد دانش‌آموزان هم در شیوه مجازی آموزش بیش از پیش به عاملی برای نابرابری آموزشی بدل شده است. در سبک مجازی آموزش، به رغم تلاش بسیار زیاد معلمان، بخش مهمی از بار آموزش و تکلیف‌خواهی بر دوش خانواده‌ها افتاده است. پدر و مادرهایی با سطح سواد کم، قادر به آموزش و رفع ایراد دانش‌آموز یا حتی ارتباط موثر با معلم دانش‌آموز به منظور رفع مشکل درسی نیستند.

غبار دیجیتال بر چهره عدالت آموزشی

 

نابرابری در دریافت حمایت‌ها و آموزش‌های بهداشتی و پرورشی

دانش‌آموزان در مدرسه فقط درس نمی‌آموزند. در شیوه آموزش مجازی،  دانش‌آموزان در دریافت آموزه‌های اجتماعی و بهداشتی هم  نابرابری را تجربه می‌کنند.

در پروژه تحقیقاتی بین المللی «کودکان را نجات دهید» که در سپتامبر ۲۰۲۰ انجام شده هم به این مهم اشاره شده است. این مساله درمورد انتقال آموزه‌های اجتماعی از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی هم صحت دارد.

در شرایط پاندمی، دسترسی به ارتباطات بهداشتی به طور خاصی حیاتی است. مدارس غالباً اطلاعات مهمی را درباره موضوعات مرتبط با بهداشت، مانند چگونگی پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی و بیماری‌ها، ارائه می‌دهند. تعطیلی مدارس، دسترسی کودکان به منابع اطلاعاتی مانند معلمان و دوستان را مختل می‌کند و آن‌ها را متکی به مراقبان می سازد تا به اطلاعات بهداشتی کووید-۱۹ آن‌ها اعتماد کنند و این در مواردی که مراقبان نخواهند یا نتوانند با فرزندان خود در مورد کووید-۱۹ ارتباط برقرار کنند، سلامت خانواده را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این پروژه آمده است: این کودکان همچنین یادگیری در مورد روش‌های بهداشتی که مدارس اغلب آموزش می‌دهند، از جمله شستشوی منظم دست را – که اقدامی اساسی برای به حداقل رساندن خطر انتقال کووید-۱۹ است- از دست می‌دهند. مخصوصا کودکان بزرگتر که ممکن است به رسانه‌های اجتماعی روی آورند که این امر باعث افزایش خطر انتشار اطلاعات نادرست می‌شود. خانوارهایی که به اینترنت دسترسی ندارند ممکن است هیچ اطلاعاتی در مورد دنیاگیری، از جمله این‌که چگونه از خود محافظت کنند، و در چه جاهایی در جستجوی مراقبت‌های بهداشتی و مشاوره باشند، دریافت نکنند .

در این میان مخاطراتی چون احتمال اشتغال کودکان در خانواده‌های کم‌بضاعت و حتی ازدواج کودکان و از دست رفتن فرصت رسیدگی و پشتیبانی پرسنل مدرسه بیش از پیش عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

این در حالی است که آموزش حضوری یا ترکیبی، با افزایش تعامل و ارتباط چهره به چهره معلم و پرسنل مدرسه با دانش‌آموزان، فرصت‌های متوازن‌تری را برای آموزش دانش‌آموزان فراهم می‌کند و از بروز شکاف‌های بیشتر و عمیق‌تر در آموزش و پرورش دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند.

 

 

 

بلایی که بمباران اخبار منفی بر سر جامعه می‌آورد

بلایی که بمباران اخبار منفی بر سر جامعه می‌آورد

 این روزها بیشتر از هر زمانی، مردم در معرض بمباران خبری قرار گرفته‌اند. بمبارانی که در آن بیشتر خبرهای منفی دیده می‌شود تا خبرهای مثبت و امیدوارکننده؛ اما این روند چه پیامدهایی در جامعه دارد؟

 اینکه اخبار منفی همواره برای مردم از جذابیت‌ها و ارزش‌های خبری بیشتری برخوردار است، بر کسی پوشیده نیست اما باید به این نکته توجه کرد که روانشناسان تاکید دارند ازدیاد اخبار منفی در جامعه و رصد کردن آن، ممکن است به نوعی اعتیاد هم تبدیل شود و پیامدهای جبران‌ناپذیر روحی، روانی و اجتماعی بر افراد می‌گذارد.

البته موقعیت‌ها و شرایط مختلف هر جامعه‌ای هم در برهه‌های زمانی بسیار متفاوت بوده و ممکن است بحران یا شرایط‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردم را در تنگنای پیگیری اخبار منفی قرار دهد. به عنوان مثال شیوع ویروس کرونا خود شکلی تازه‌ای از رصد اخبار را در میان مردم ایجاد کرد. در واقع پیگیری اخبار در زمینه‌های سلامت و بهداشت به ضرورتی برای در امان بودن از این ویروس بدل شد.

آثار روانی اخبار منفی
در کنار همه این اتفاقات، در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی و کانال‌های خبری، پیگیری و در صدر قرار دادن اخبار منفی را دو چندان کرده است. همچنین بیشتر رسانه‌ها اخبار مثبت و منفی را عادلانه بین مخاطبان منتشر نمی‌کنند و این خود موجب بمباران اخبار منفی می‌شود. استیون پینکر روانشناس آمریکایی کانادایی در این باره گفته است: «رسانه‌ها اخبار منفی را تحریک می‌کنند و این تحریف عواقبی دارد.»

 

 

 

 

صفر تا صد ماجرای غیرفعال شدن گوشی های شیائومی / ایرانی ها هم نگران باشند؟

مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل گفت: تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی شیائومی درباره غیرفعال شدن گوشی های شیائومی اعلام نشده است.

 

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان انجمن واردکنندگان موبایل، خبر غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی را نادرست می‌دانند و اعلام می‌کنند که پیگیری‌های آن‌ها حکایت از این دارد که این موضوع به طور رسمی توسط این کمپانی بزرگ چینی اعلام نشده است. برخی منابع آگاه در این انجمن نیز می‌گویند که پیگیری‌هایی با این شرکت انجام دادند که حکایت از نادرست بودن خبر منتشر شده دارد. با این حال آن‌ها می‌گویند اگر زمانی چنین اتفاقی برای برند شیائومی در ایران رخ بدهد، این دولت است که باید وارد میدان شود و موضوع را حل و فصل کند.

ساعاتی پیش برخی سایت‌های خارجی خبر غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در کشور‌های تحریم‌شده از جمله ایران را منتشر ساختند. بر اساس این گزارش که وبسایت XDA-Developers منتشر ساخته، شرکت شیائومی، در حال قطع دسترسی کاربران به موبایل‌های ساخت خود در کشور‌های تحریم شده مانند سوریه، کوبا، کره شمالی، سودان و البته ایران است. با این وجود به نظر می‌رسد که این اتفاق هنوز برای کاربران ایرانی رخ نداده است.

«محمدرضا عالیان» مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان  می‌گوید که تاکنون هیچ خبر رسمی از سوی شیائومی در این باره اعلام نشده و این کمپانی از هیچ یک از منابع رسمی خود درباره این مشکل صحبتی به میان نیاورده است. او همچنین می‌گوید که برخی از واردکنندگان توانستند با وندور‌ها و واسطه‌هایی که با شرکت اصلی در ارتباط هستند در این باره صحبت کنند و پیگیری‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد.

پیگیری‌های بیشتر حکایت از این دارد که احتمالا گوشی‌های غیرفعال شده در کشوری مانند کوبا مربوط به یک سری سفارشات خاص مربوط به بازار آمریکای جنوبی بوده که به صورت قاچاق سر از کشور‌هایی مثل کوبا برآورده و بازار را کمی مختل کرده است و شیائومی قصد ساماندهی این گوشی‌ها را دارد. به نظر می‌رسد هیچ یک از این گوشی‌ها وارد ایران نشدند چرا که بازار شیائومی در کشور از مکان‌های دیگر و شرکت‌های دیگری تامین می‌شود.

عالیان درباره آپدیت‌هایی که اخیرا شیائومی برای حل مشکل تماس اضطراری برای گوشی‌های خود منتشر ساخته اشاره می‌کند. این آپدیت‌ها از یکی دو روز گذشته برای انواع مدل‌های شیائومی عرضه شده و گوشی‌های این برند می‌توانند پس از دریافت این آپدیت با شماره‌های ضروری در داخل کشور تماس بگیرند. به نظر می‌رسد زمانی که این کمپانی در صدد حل این مشکل در ایران برآمده، انجام اقدامی، چون غیرفعالسازی گوشی‌ها در کشور چندان محلی از اعراب نداشته باشد.

عالیان در پاسخ به این پرسش که آیا پیگیری رسمی در این مورد انجام شده می‌گوید که این موارد به بدنه دولتی مربوط است و ابراز امیدواری می‌کند که دولت بتوانند پیگیر این موضوع باشد. او می‌گوید که هیچ برندی از گوشی‌های بین‌المللی در حال حاضر به طور رسمی وارد ایران نمی‌شود و این موضوع به دلیل تحریم‌های بانکی است: «با این حساب اگر قرار باشد برندی از تولیدکنندگان موبایل ایران را تحریم کند، فقط مربوط به شیائومی نیست و همگی این کار را باید بکنند، اما این اتفاق رخ نداده و بر اساس پیگیری‌های ما، قرار هم نیست رخ بدهد.»

یک منبع آگاه دیگر در این انجمن نیز می‌گوید که پیگیری‌هایی در این مورد انجام شده و به آن‌ها گفته شده که چنین سیاستی برای گوشی‌های داخل کشور در نظر گرفته نشده است. این منبع آگاه با اشاره به موضوع فعالسازی اول و فعالسازی دوم که در تمام گوشی‌ها وجود دارد می‌گوید که در مرحله فعالسازی دوم، شرکت گوگل کاملا متوجه فعال سازی گوشی در منطقه می‌شود: «همانطور که اپلیکیشن‌ها به راحتی از اپ استور گوگل پاک شدند، این اتفاق می‌تواند از سمت گوگل هم تا حد زیادی رخ بدهد، اما قرار نیست چنین موضوعی رخ بدهد.»

پیگیری‌ها درباره این موضوع ادامه دارد و به نظر می‌رسد که با شروع هفته کاری درخارج از ایران می‌توان به اخبار دقیق‌تری از این موضوع پی برد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*