اخبار خراسان جنوبی/قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۷۸۳ مسجد خراسان جنوبی در مهرواره اوج شرکت کردند

 

بروکراسی اداری مانعی برای تبدیل ایده‌ها به اختراع است

 

خودکفایی ایران اسلامی با تکیه بر نخبگان

 

هوای بیرجند؛ ناسالم برای گروه های حساس

تداوم بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی /۲

 

 

فعال کردن ظرفیت های راکد اولویت خراسان جنوبی است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه ستاد فرمان امام درخراسان جنوبی اجرایی شد

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: تاکنون شش هزار و ۳۰۰ طرح با حجم سرمایه گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد فرمان امام در استان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی موسوی پیش از ظهر دوشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان بیان کرد: این ستاد در راستای توانمند سازی اقتصادی و انجام امور زیربنایی، فرهنگی و سلامت اقدامات زیادی انجام داده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا تاکنون بیش از شش هزار و ۳۰۰ پروژه در سطح شهرستان‌های استان اجرایی شده است.

موسوی حجم سرمایه گذاری این طرح‌ها را هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: همچنین این ستاد بر اساس تفاهم نامه با استانداری، معین محرومیت زدایی و توسعه شهرستان نهبندان است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در استان افزود: تاکنون ۲۶۶ پروژه در حوزه‌های آبرسانی، مدارس و مخابرات عملیاتی شده است.

 

 

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:
طرح «مهرواره اوج» در ۷۸۳ مسجد خراسان جنوبی اجرایی می‌شود
حجت الاسلام رضایی از اجرای طرح مهرواره اوج در ۷۸۳ مسجد خراسان جنوبی از ۳۱ مردادماه خبر داد و گفت: این طرح با هدف خدمت رسانی به مردم به ویژه محرومان تا ۲۳ آبان ماه امسال ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «احمد رضایی» امروز(۱۵ شهریور) در نشست خبری با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی طرح مهرواره محله همدل را در ماه رمضان سال قبل شروع کرد، اظهار کرد: این طرح با شعار «مسجد محله محور و محله مسجد محور» آغاز شد که آثار و برکات زیادی را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه در طرح مهرواره محله همدل بیش از ۲ هزار مسئله از مسائل استان توسط مساجد و فعالان محلات شناسایی شد و نسبت ‌به حل آنها اقداماتی صورت گرفت، اظهارداشت: آثار و برکات این طرح برای محلات خیلی خوب بود به طوری که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در ۲۰ مرداد امسال بر ادامه این طرح و اوج گیری آن تاکید کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که طرح مواسات باید بیشتر با محوریت مساجد دنبال شود، گفت: مساجد خراسان جنوبی در این راستا اقداماتی را شروع کردند که در قالب طرح محله همدل اجرایی می شود.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه در طرح مهرواره محله همدل دو موضوع «شناخت دقیق مسائل محله و جوانب آن و شناخت دقیق جهت‌گیری صحیح در حل مسائل و حرکت به سوی جامعه اسلامی» باعث شد تا به فکر تداوم طرح با رویکردی جدید بیفتیم، گفت: تداوم طرح محله همدل با عنوان مهرواره «اوج» از ۳۱ مرداد روز جهانی مسجد آغاز و تا ۲۳ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های طرح اوج، اوج‌گیری نهضت مواسات با محوریت مساجد خواهد بود که در این طرح مساجد هویت و جایگاه خود را بهتر از گذشته پیدا خواهند کرد، افزود: مساجد در طرح اوج برای عموم مردم و برای مسائل اجتماعی و اقتصادی مسجد و محله نقش‌آفرینی خواهد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح اوج امام مسجد پرچمدار همه‌جانبه خدمت به مردم خواهد بود، گفت: قرار است در این طرح مسجد تبدیل به مرکزی شود که تمام ظرفیت‌ها را به منصه ظهور بگذارد.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه مساجد در این طرح مسکلات محل را شناسایی و در راستای حل آنها اقدام خواهند کرد، افزود: هم اکنون در برخی مساجد استان هفته‌ای سه شب حقوق‌دان و پزشک رایگان حضور دارند و یا در برخی دیگر از مساجد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی در آن‌ها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «ارتقای خدمت‌رسانی مساجد» شعار طرح مهرواره اوج است، گفت: ظرفیت‌های اجتماعی و خاموش مساجد تحت لوای این مهرواره احیا می‌شود و مساجد به خودباوری می‌رسند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح فعالان مساجد برای احیای ظرفیت مساجد تلاش خواهند کرد، گفت: امید است در این مرحله کارهای خاص، ارزشمند و ماندگاری رقم بخورد.

حجت الاسلام رضایی افزود: در طرح مهرواره اوج تمام ظرفیت‌های محله اعم از امکانات و نیروی انسانی برای خدمت‌رسانی به مردم پای کار خواهند آمد.

وی جلب مشارکت مردم، ارتقای روش‌های حل مسئله، روش‌شناسی و شناسایی ظرفیت‌های محلی و شناسایی امامان فعال مساجد از جمله اهداف دیگر طرح عنوان کرد و گفت: این طرح در هشت گام برگزار خواهد شد که مهمترین آن لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در خدمت به مردم است.

 

 

 

دبیر اجرایی طرح مهرواره اوج در خراسان جنوبی:
ظرفیت‌های مساجد اهل سنت خراسان جنوبی در طرح مهرواره اوج احیا می‌شود
حجت الاسلام بنی خزاعی با اشاره به اینکه مهرواره اوج برای احیای ظرفیت مساجد شیعه و اهل سنت است، گفت: ظرفیت های مساجد شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی در طرح مهرواره اوج در راستای کمک به محرومان همان محله فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حجت الاسلام «علیرضا بنی خزاعی» امروز (۱۵ شهریور) در نشست خبری مهرواره همدلی «اوج» در خراسان جنوبی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ۲۰ مرداد امسال فرمودند که نهضت مواسات باید مجدد اوج بگیرد و مساجد مرکز احسان و مواسات قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه در طرح مهرواره محله همدل از خراسان جنوبی بیش از ۲ هزار و ۷۰۵ گزارش اقدام ثبت شد، گفت: این طرح برکات بسیار خوبی برای مردم و از سویی معرفی فرهنگ مردم استان در کشور داشت.

دبیر اجرایی طرح مهرواره اوج در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طرح مهرواره اوج در بیشتر مساجد استان به خصوص آنهایی که امام جماعت دارند، اجرایی خواهد شد، افزود: در حال حاضر خراسان جنوبی با ثبت و آمادگی ۷۸۳ مسجد در سامانه برای طرح اوج، رتبه سوم کشوری را از منظر در اختیار دارد.

حجت الاسلام بنی خزاعی اظهارداشت: حدود ۲ هزار و ۸ مسجد در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۷۸۳ مسجد که امام جماعت دارند برای طرح اوج تاکنون اعلام همکاری کردند.

وی با اشاره به اینکه این مهرواره برای احیای ظرفیت مساجد شیعه و اهل سنت است، گفت: ظرفیت های مساجد شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی در طرح مهرواره اوج در راستای کمک به محرومان همان محله فعال خواهد شد.

دبیر اجرایی طرح مهرواره اوج در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مساجد باید تبدیل به درمانگاه کامل برای مردم هر محله باشند، خاطرنشان کرد: طرح مهرواره اوج یکی از اهداف آن همین خدمت رسانی به نیازهای اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مردم است.

 

فعال کردن ظرفیت های راکد اولویت خراسان جنوبی است

فعال کردن ظرفیت های راکد اولویت خراسان جنوبی است

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فعال کردن ظرفیت‌های راکد و نیمه فعال استان در اولویت است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام ظرفیتی مناسب برای بهره برداری از منابع استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید ملانوری پیش از ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های استان بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیر فعال در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در راستای فعال کردن این معادن، تفاهم نامه‌هایی در ستاد توسعه خاوران منعقد شده است، گفت: ستاد اجرایی هم می‌تواند در زمینه خرید پهنه و فعال کردن معادن سرمایه گذاری و مشارکت کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات زیادی برای توسعه استان در دستور کار بوده که فعال کردن پروژه‌ها به طور ویژه دیده شده است.

وی با بیان اینکه فعال کردن ظرفیت‌های راکد و نیمه فعال در اولویت است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام ظرفیت مناسب برای بهره برداری از منابع استان است.

ملانوری با اشاره به پروژه‌ها شتر بیان کرد: تاکنون برنامه ریزی های زیادی در راستای حضور مسئولان کشوری برای افتتاح این پروژه انجام شده که تاکنون به دلایل متعدد اعم از قرمز شدن وضعیت کرونا در شهرها، عملی نشده است.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تأکید کرد:
لزوم استفاده از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی/۲-۳
آیت الله عبادی با بیان اینکه تخصص و تعهد نویسنده نشانه کتاب خوب است، گفت: باید از بستر فضای مجازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

 آیت الله«سیدعلیرضا عبادی» در دیدار با جمعی از دست اندرکاران یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی خراسان جنوبی، اظهار کرد: مسئولیت شما، مسئولیت مهمی است و به دلیل همین اهمیت باید شما و همکارانتان که در این سمت قرار دارند خیلی احساس مسئولیت کنند که الحمدلله توجه دارید.

 

نماینده ولی فقیه گفت: نشانه کتاب خوب این است که نویسنده کتاب در هر رشته ای که کتاب می نویسد مهارت کافی و تخصص لازم در آن رشته را داشته باشد.

 

وی در ادامه تعهد نویسنده را از دیگر نشانه های کتاب خوب دانست و افزود: همچنین باید نویسنده توجه داشته باشد به مخاطب خودش خیانت نکند و آنچه می نویسد تحریف نکند.

 

آیت الله عبادی بیان کرد: کتابخانه تا به حال در همان کتاب و آرشیو و مجلدات خلاصه می شده است، اما امروز با شرایط خوبی که با وجود اینترنت فراهم آمده ابزار خوب ایجاد شده است در حالی که یک عده به ضرر خود و جامعه از اینترنت و فضای مجازی سوء استفاده می کنند، نوع بهره برداری بد است اما اصلش که خوب است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه باید طرح هایی داشته باشید تا ضمن اینکه کتابخانه مجهز است فضای مجازی هم مجهز باشد تا جوانان از کتابخانه مجازی بتوانند استفاده کنند، گفت: شرایط امروز با سابق خیلی فرق می کند، امکاناتی که امروز وجود دارد و یک کتابخانه در یک موبایل جا می شود خیلی نعمت بزرگی است به شرطی که استفاده خوب باشد، کتابخانه ها اگر مجهز نیست باید مجهز شود که مردم از فضای مجازی هم بتوانند حداکثر استفاده را بکنند.

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا: نخبگان در میدان تولید به‌کارگیری شوند/۷

فرمانده سپاه انصارالرضا: نخبگان در میدان تولید به‌کارگیری شوند

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: نخبگی فقط در حوزه علمیه و دانشگاه‌ نباید باشد بلکه نخبگان باید در میدان تولید، صنعت و کشاورزی به‌کارگیری شوند.

سردار علی قاسمی روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: نخبگان علمی از ظرفیت خود برای رفع مشکلات استان و به فعل رساندن ظرفیت‌های بالقوه استان استفاده و در این زمینه ورود کنند.

وی گفت: اساس اسلام بر علم استوار است، علمی که مفید، موثر و نتیجه‌بخش باشد و پایان آن به بهشت و انسان صالح ختم شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه ائمه اطهار شهید راه علم، عقیده و جهاد هستند عنوان کرد: از صدر اسلام تاکنون شهدای زیادی در راه ترویج علم و اسلام تقدیم شدند و در یک دهه اخیر هم چند دانشمند برجسته هسته‌ای در این راه به شهادت رسیدند.

وی افزود: آرزوی شهادت در راه علم، سنت الهی است و عارفان، مجاهدان و سالکان راه حق به این راه رفتند.

سردار قاسمی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بیشترین تجلیل را از اندیشمندان، مبتکرین و علما داشتند، هر عالمی و دانشمندی که از دنیا می‌رود، پیام ویژه‌ای می‌دهند و در جلسات طولانی با علما و اساتید شرکت می‌کنند.

وی گفت: رهبری از ما انتظار دارند که شبکه عظیم تولید علم با راهبرد عالمانه، حکیمانه با اصل نخبگی دنبال شود اما خیلی از دستورات ایشان بر زمین مانده‌ است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از کارها با پیچ‌ و خم‌های بی‌خود که از زمان طاغوت به ارث رسیده‌، سد راه است افزود: در تولید اولیه واکسن کشور ما در دنیا رتبه ششم دارد اما چه عواملی باعث می‌شود این واکسن تکثیر نشود؟

وی گفت: غل و زنجیرهایی براساس قوانین طاغوتی و غربی دست ‌و پای ما را بسته و نمی‌گذارند فکرهای خلاق و مخترع کار کنند تا ایده‌ تبدیل به عمل شود، به عنوان مثال برخی طرح‌ها ۶ ماه طول می‌کشد که ثبت شود و در زمان حمایت هم می‌گویند بودجه نیست و بایگانی می‌شود.

سردار قاسمی با بیان اینکه استعدادهای کشور باید با همت، تلاش و حوصله به‌کارگیری شود، اضافه کرد: چقدر ابتکارات، خلاقیت‌ها و تولیدات به مرحله بعدی نرسیده و بعدا تحلیل می‌کنیم نخبگان ما خسته شدند و از کشور خارج می‌شوند.

وی گفت: متاسفیم برای افرادی که به این جریان دامن می‌زنند و برای آنها که مانع می‌شوند این نخبگان نتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و به مقصد برسند و ناگزیر هجرت می‌کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اضافه کرد: این موضوع هجرت به خوبی‌ها و خیر نیست بلکه هجرت به سرسپردگی و وابسته شدن است و کدام جوان مخترع و مبتکر ایرانی حاضر است این آزادی خود را از دست بدهد و تسلیم شود.

وی افزود: مجموعه بسیج علمی و پژوهشی تشکیل شد تا کمک کند استعدادهایی در کشور درست استفاده شود.

سردار قاسمی گفت: مشکلات اقتصادی فراوانی در کشور داریم و چرا کشوری که تولید علم و نخبگان بسیار دارد، نمی‌تواند در این بخش‌ها موفق باشد چون رهبری فرمودند “اقتصاد ما باید درون‌زا، مردم خانگی و محله محور باشد” اما ما در این زمینه تعلل و کوتاهی کردیم.

وی افزود: به عنوان مثال اردوهای علمی خوبی برنامه‌ریزی می‌شود اما از آنها خوب بهره‌برداری نمی‌شود و در مجموع برنامه‌های خوبی تدارک دیده می‌شود اما در عمل خوب دنبال نمی‌شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: کشور ما در زمینه پهپاد چهارمین کشور دنیاست و تا سه هزار کیلومتر با کنترل از راه دور انجام می‌شود، در زمینه سایبری در دنیا حرف برای گفتن داریم و در جنگ الکترونیک در دنیا حائز رتبه هستیم؛ چطور در بخش‌های نظامی می‌توانیم پیشرفت کنیم اما در بخش‌های دیگر نمی‌توانیم؟

در این آیین سرهنگ علی فرخنده به‌ عنوان مسوول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی معرفی و از خدمات مرتضی عظیمی‌فر مسوول پیشین این سازمان تقدیر شد.

 

 

 

 

 

 

بهره گیری از کتابخانه‌های عمومی روستایی برای مهارت آموزی/۷

طی تفاهم نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی روستایی به عنوان خانه مهارت استفاده می‌شود.

اولین وبینار تخصصی پیرامون اجرایی شدن تفاهم نامه بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در قالب این تفاهم نامه ۲۵ خانه مهارت روستایی در سطح استان راه اندازی می‌شود.
محمود حاجی با معرفی کتابخانه‌های عمومی روستایی به عنوان خانه مهارت افزود: کتابخانه‌ها در جامعه می‌توانند به عنوان قطب فعال در راستای مهارت افزایی و ارتقای دانش عمومی و تخصصی ایفای نقش کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه این اقدام فرهنگی برای اولین بار در کشور رقم خواهد خورد امید است در راستای مهارت افزایی روستاییان، گامی مفید و موثر باشد.
عرب مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان نیز بر شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مناطق روستایی استان تاکید کرد و گفت: سنجش اولویت‌های آموزشی مورد نیاز در هر روستا می‌تواند اولین گام مهم در خصوص اجرای این تفاهم نامه باشد.

 

 

 

زلزله ۳.۹ ریشتری «خور» را لرزاند/۴

زلزله ۳.۹ ریشتری «خور» در خراسان جنوبی را لرزاند

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر در ساعت ۸ و ۵۱ دقیقه روز دوشنبه حوالی خور در استان خراسان جنوبی را تکان داد.

این زلزله در عمق ۲۱ کیلومتری زمین رخ داده است.

تا کنون گزارشی از خسارات احتمالی این زلزله اعلام نشده است.

خراسان جنوبی دومین استان زلزله خیز کشور است.

 

 

 

درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی تایمز /۲-۳

براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال ۲۰۲۲ نام دانشگاه بیرجند در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت.

مؤسسه تایمز در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ نام ۵۸ دانشگاه برتر ایران و بیش از ۱۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور را اعلام کرد که نام دانشگاه بیرجند برای چندمین سال پیاپی در بین برترین‌های دنیا می‌درخشد.

با حضور ۱۲ دانشگاه جدید از ایران، تعداد دانشگاه‌های کشور در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ به ۵۸ مورد افزایش یافت.

رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.

دهقانی افزود: این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

وی گفت: دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی، علوم پزشکی کردستان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با قرارگرفتن در بازه رتبه‌ای ۴۰۰-۳۵۱ به‌عنوان دانشگاه‌های اول ایران در این رتبه‌بندی معرفی شده‌اند.

پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است.

 

 

 

 

پیش ثبت نام زیارت اربعین فعلا متوقف شده است/۲-۳

پیش ثبت نام زیارت اربعین فعلا متوقف شده است

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: پیش ثبت نام اربعین که از امروز پانزدهم قرار بود انجام شود بر اساس اعلام ستاد اربعین فعلا متوقف شده است.

ابوالفضل نوفرستی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیش ثبت‌نام زیارت اربعین مانند تمام کشور در خراسان جنوبی که از امروز پانزدهم شهریورماه ساعت ۹ صبح قرار بود آغاز شود بنا بر اعلام ستاد اربعین فعلاً متوقف شده است.

وی بیان کرد: دولت عراق سهمیه سی هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفاً تعیین مرز هوایی را اعلام کرده است لذا برای آگاهی از جزییات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام زائران ثبت نام فعلاً متوقف شده است.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: افراد علاقمند برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حتماً باید دو دوز واکسن کرونا را زده و بیماری زمینه‌ای نیز نداشته باشند.

نوفرستی گفت: همچنین افرادی که بخواهند برای زیارت اعزام شوند باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از اعزام تست pcr منفی را نیز ارائه دهند چرا که در هنگام خروج این تست منفی را از آنان خواهند خواست.

وی در زمینه میزان سهمیه برای اعزام به زیارت در ایام اربعین و یا الزام به اعزام هوایی زائران بیان‌کرد: در مورد میزان سهمیه و یا شیوه اعزام همه چیز تابع ضوابط دو کشور است و هنوز چیزی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است.

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: در مورد حذف ویزا در سفر اربعین نیز هنوز چیزی قطعی نشده است.

 

 

خرمای نهبندان در نبود سردخانه به‌صورت فله‌ عرضه می‌شود/۲-۳

خرمای نهبندان در نبود سردخانه به‌صورت فله‌ عرضه می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: با توجه به نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی در این شهرستان خرماکاران ناچارند هنگام برداشت محصول خود را فله‌ای عرضه کنند.

علیرضا حیدرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی مشکل اصلی نخل‌داران شهرستان نهبندان است که باعث شده عایدی چندانی از دسترنج خود نداشته باشند.

وی گفت: سطح زیرکشت خرما در نهبندان ۳۶۵ هکتار است که از این مقدار ۲۵۰ هکتار بارور است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری از این سطح ۶۷۵ تن محصول خرما برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان اظهار داشت: در سال جاری برداشت خرما حدود ۲۰ درصد کاهش دارد که علت اصلی آن وقوع توفان شدید در خرداد و مرداد ماه است.

وی افزود: بیشتر نخلستان‌های نهبندان در روستاهای «دهسلم»، «بندان» و «چاهداشی» وجود دارد و ۳۵۰ بهره‌بردار در زمینه تولید این محصول فعالیت دارند.

حیدرپور با بیان اینکه برداشت خرما از نیمه مرداد شروع می‌شود و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد گفت: خرمای نهبندان بیشتر در داخل شهرستان و استان به مصرف می‌رسد البته به صورت محدود خارج از استان هم صادر می‌شود.

وی کبکاب، زاهدی، مضافتی، ارقام محلی، خاره خوش و پرکو را از مهمترین ارقام تولیدی خرمای نهبندان ذکر کرد و افزود: شهرستان نهبندان دومین تولیدکننده خرما در خراسان جنوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم خرمای تازه بیین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که در صورت فرآوری ارزش آن افزایش خواهد یافت، البته نبود واحد فرآوری از دیگر مشکلات نخل‌داران منطقه است.

وی گفت: طرح احداث سردخانه در نهبندان را از طریق ستاد توسعه خاوران ارائه دادیم و در این ستاد مصوب شده اما تاکنون سرمایه‌گذار مراجعه نکرده است.

حیدرپور همچنین از کشاورزان شهرستان خواست در راستای بهره‌وری بیشتر، باغات قدیمی خود با ارقام محلی را حذف و ارقام جدید تجاری را جایگزین کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد

 قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز با امضای تفاهم‌نامه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان بسیج سازندگی در خراسان جنوبی آغاز به کار کرد.

مسوول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی روز دوشنبه در این آیین گفت: یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ سازمان بسیج سازندگی کشور تمرکز گروه‌های جهادی در قالب قرارگاه‌های جهادی است تا نظارت بیشتری بر فعالیت و عملکرد مطلوب آنها داشته باشد.

مهدی هنری افزود: براساس تصمیمات کشوری، قرارگاه‌های ملی در برنامه بسیج سازندگی کشور تشکیل شده که بر این اساس قرارگاه‌های جهادی استانی هم تشکیل می‌شوند.

وی گفت: تاکنون در حوزه تخصصی که با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی داشتیم، قرارگاه قرآنی استان تشکیل شد که در حال فعالیت در زمینه سوادآموزی قرآنی است و گروه‌های جهادی قرآنی را سازماندهی کرده است.

مسوول بسیج سازندگی خراسان جنوبی اظهار داشت: بعد از برگزاری جلسات با سازمان نوسازی مدارس کشور و تشکیل قرارگاه ملی جهادگران مدرسه‌ساز به تبع آن قرارگاه استانی در خراسان جنوبی تشکیل و برنامه‌ریزی شد که ۴۰ گروه جهادی تخصصی در این حوزه ساماندهی شوند.

وی افزود: براساس این تفاهم‌نامه هیات امنای قرارگاه استانی شامل سازمان بسیج، نوسازی مدارس و نماینده مجمع جهادگران و تعدادی گروه جهادی دیگر است که از امروز فعالیت رسمی را آغاز کرد.

هنری تصریح کرد: اهداف اصلی ما در فعالیت جهادی انسان‌سازی و تربیت نیروی انقلابی است که با حضور جهادگران این عرصه باعث تعالی و تقویت جهادگران از گروه‌های مختلف می‌شود.

وی گفت: تعمیر، مرمت و زیباسازی مدارس در اولویت قرارگاه جهادگران مدرسه‌ساز قرار می‌گیرد و قرارگاه‌های شهرستانی را پیگیری خواهیم کرد که در شهرستان بشرویه اولین قرارگاه تشکیل شده است.

نیاز آموزش و پرورش وسیع است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ه‍م در این آیین گفت: نیاز آموزش و پرورش وسیع است و ما به تنهایی پاسخگوی این نیاز نیستیم لذا ورود خیرین و جهادگران به عرصه مدرسه‌سازی بخشی از این نیازمندی‌ها را مرتفع خواهد کرد.

محمود چاوشان ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در ۶ زیر نظام آمده که یکی از این زیر نظام‌ها فضا، تجهیزات و فناوری است و توسعه، احداث، مرمت و استانداردسازی را در دستور کار دارد.

وی گفت: یکی از اقدامات کلیدی در این حوزه جذب و تکریم خیران مدرسه‌ساز به عنوان بازوان توانمند نوسازی مدارس است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی افزود: این تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی کارساز خواهد بود و بسیج در مرمت، رنگ‌آمیزی، حصارکشی و ساخت مدارس در قالب گروه‌های جهادی به این اداره کل کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در سنوات گذشته نیز اقدامات بی‌شماری تحت عنوان گروه‌های جهادی در زمینه مدرسه‌سازی انجام شده اما امروز تخصص‌گرایی در گروه‌های جهادی را مورد نظر قرار دادیم.

چاوشان با تقدیر و تشکر از تلاش جهادگران و خیران گفت: با تلاش‌های صورت گرفته تمامی مناطق بالای ۱۰‌ دانش‌آموز در استان از مدرسه برخوردارند و در پی تامین استانداردهای لازم هستیم.

وی تیر امسال گفته بود: در حال حاضر ۲۱۶ پروژه در استان خراسان جنوبی شامل ۵۷۵ کلاس درس در حال اجرا است که برای تکمیل آنها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی خبر داد:
سایه کمبود ۴۸۰ کلاس درس بر ماه مهر خراسان جنوبی
چاوشان از کمبود ۴۸۰ کلاس درس در استان خبر داد و گفت: عمده مشکل کمبود فضای آموزشی خراسان جنوبی مربوط به مساکن مهر به خصوص در مرکز استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمود چاوشان» امروز (۱۵شهریور) در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه فی ما بین سازمان توسعه و تجهیز مدارس و سازمان بسیج سازندگی استان با هدف ایجاد قرارگاه جهادگران مدرسه ساز در جهت رفع کمبود های زیرساختی فضاهای آموزشی و پرورشی مناطق محروم اظهار کرد: در راستای کاهش نیازهای آموزش و پرورش در بحث تجهیز و احداث مدارس تکلیف داریم که از کلیه ظرفیت های در استان استفاده کنیم که گروه های جهادی نیز جزو همین ظرفیت ها محسوب می شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه امسال با تشکیل گروه های جهادی تخصصی سرعت مرمت و احداث فضای های آموزش نسبت به قبل بیشتر خواهد شد، افزود: از ابتدای سال ۹۹ در بحث حذف مدارس کانکسی و غیراستاندار ۳۳ مدرسه با ۵۸ کلاس درس را در دستور کار قرار دادیم که تاکنون ۹۰ درصد این فضاهای آموزشی با همکاری گروه های جهادی حذف و فضای استاندارد جایگزین شد.

 

چاوشان با اشاره به اینکه خراسان جنوبی با دارا بودن سرانه فضای آموزشی حدود ۷ مترمربع در رتبه پنجم میزان سرانه کشور و بالاتر از میانگین فضای آموزشی کشور یعنی ۵.۳ قرار دارد، تصریح کرد: استاندارد فضای آموزشی در کشور نیز ۸.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

 

وی با بیان سرانه پایین فضای آموزشی در مساکن مهر استان، ادامه داد: مهمترین مشکل ما در زمینه کمبود فضاهای آموزشی در مساکن مهر به خصوص مرکز استان یا سرانه حدود چهار مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌ جنوبی از کمبود ۴۸۰ کلاس درس در سطح استان خبر داد و گفت: امیدواریم با کمک خیران  و ظرفیت های استانی بتوانیم هر چه سریعتر این کمبود فضای آموزشی را جبران کنیم.

 

 

 

 

شناسایی بیش از ۳ هزار مکان برای اجرای طرح نیروگاه خورشیدی/۲-۳

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از شناسایی ۳ هزار و ۸۱۶ مکان برای اجرای طرح نیروگاه خورشیدی از پارسال تاکنون خبر داد.

سلم آبادی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۸۱۶ مکان برای اجرای طرح نیروگاه خورشیدی در استان شناسایی شده است گفت: از این تعداد هزار و ۱۷۵ مکان دارای فضای مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

او با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح کمک به وضعیت اقتصادی و معیشت خانواده‌های مددجویان کمیته امداد امام خمینی استان است افزود: با اجرای این طرح هزار و ۱۷۵ نفر مشغول به کار خواهند شد.

سلم آبادی با بیان اینکه قرار بود تفاهم نامه‌ای برای اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی بین سازمان مدیریت برنامه ریزی استان و کمیته امداد امام خمینی منعقد شود اظهار کرد: تأمین اعتبار از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی استان انجام نشده است و به همین دلیل در حال حاضر طرح نیروگاه خورشیدی در استان با تعداد پایین تری در حال اجرا است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون نزدیک به ۲٠٠ نیروگاه خورشیدی توسط کمیته امداد امام خمینی استان راه اندازی شده است.

 

 

 

 

 

محرومیت پیام وحدت از میزبانی دور برگشت پلی آف لیگ دسته سه/۷

باشگاه پیام وحدت بیرجند از میزبانی در دور برگشت مرحله پلی آف نهایی لیگ دسته سوم محروم شد.

تیم فوتبال پیام وحدت بیرجند به دلیل صدور حکم کمیته انضباطی از محرومیت پیام وحدت از میزبانی دور برگشت پلی آف لیگ دسته سهمیزبانی در دور برگشت مرحله نهایی پلی آف لیگ دسته سوم باشگاه‌های کشور محروم شد.

این حکم انضباطی به علت تخلفات تیم پیام وحدت در دیدار برابر پاراگ تهران از سوی کمیته انضباطی صادر شد و سازمان لیگ نیز طی مکاتبه‌ای که با باشگاه پیام وحدت و شهدای رزکان داشته به علت صدور این رای، شهر مشهد را برای میزبانی تیم پیام وحدت در دیدار دور برگشت مرحله نهایی پلی آف  انتخاب و معرفی کرد.

بنابراین دیدار دو تیم پیام وحدت بیرجند و شهدای رزکان البرز  در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد برگزار گزار می شود.

 

 

خودکفایی ایران اسلامی با تکیه بر نخبگان

 

هوای بیرجند؛ ناسالم برای گروه های حساس

تداوم بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی /۲

تداوم توفان و گرد و غبار در خراسان جنوبی تا پایان هفته

 رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی با افزایش اختلاف فشاری در سطح زمین و تشدید سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه شاهد توفان و گرد و خاک در استان تا پایان هفته جاری خواهیم بود.

جواد نخعی افزود: وزش شدید تا خیلی شدید باد همراه با خیزش گرد و خاک، آسمان غبارآلود، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا از مخاطرات این وضعیت جوی تا عصر جمعه خواهد بود.

وی بیان کرد: وزش باد شدید در مرز شرقی و نواحی جنوبی استان سبب وقوع توفان گرد و خاک می‌شود و با شدت گرفتن باد احتمال خسارت در مناطق شرقی دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: احتمال خسارت به برخی سازه‌ها، آسیب به نهال‌های جوان، شکسته شدن درختان و اختلال در تردد جاده‌ای وجود دارد.

وی توصیه کرد که در این مدت افراد به ویژه گروه‌های حساس، کودکان و سالمندان در خانه بمانند و مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

نخعی افزود: روند تغییرات دمایی امروز و فردا افزایشی است اما پنجشنبه و جمعه هوا خنک‌تر خواهد شد.

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال در استان وجود دارد

استاندار خراسان جنوبی: 230 معدن دارای پروانه غیرفعال در استان وجود دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال در استان داریم که برای فعالیت آنها در ستاد توسعه خاوران اقداماتی انجام گرفته است.

حمیدملانوری صبح امروز در دیدار مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: در راستای توسعه استان، برنامه‌ها، سیاست‌ها و اقدامات گسترده ای در دستور کار است اما فعال کردن پروژه‌ها و ظرفیت‌های نیمه فعال را به طور ویژه دیده ایم.

وی با بیان اینکه به جهت اهمیت موضوع، فعال کردن ظرفیت‌های راکد و نیمه فعال در اولویت اقدامات استان است، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) ظرفیت بسیار بزرگی است و جای فعالیت حوزه‌هایی مثل ستاد اجرایی، استان‌هایی مثل خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی  با اشاره به اقدامات ستاد اجرایی در استان، تصریح کرد: از ظرفیت این ستاد، می توان برای بهره برداری هر چه بهتر و بیشتر از منابع استان استفاده کرد.

ملانوری معدن و ذخایر معدنی را از مزایای بسیار ارزشمند استان نام برد و گفت: در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه غیرفعال در استان داریم که برای فعال کردن آنها، در ستاد توسعه خاوران، تفاهم نامه‌هایی منعقد شده و ستاد اجرایی هم می تواند به این موضوع ورود کرده، در زمینه خرید پهنه یا مشارکت در فعالیت در این معادن، سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به طرح‌های اشتغال زای در دستور کار ستاد اجرایی در استان اظهار داشت: طرح استان بدون بیکار که از ناحیه خراسان جنوبی ارائه شده و مورد تأیید ستاد اجرایی قرار گرفته، طرح بسیار خوبی است.

ملانوری تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این طرح و سرعت بخشیدن به روند اجرای آن، موضوع از طریق ستاد توسعه خاوران پیگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت پروژه هاب شتر ضمن تشکر از اقدامات ستاد اجرایی در این زمینه، گفت: برای حضور مخبر به جهت افتتاح این پروژه، چند مرتبه برنامه ریزی شد ولی متأسفانه به دلایل متعدد از جمله شیوع کرونا و قرمز شدن شهرها تا این لحظه عملی نشده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز در این جلسه به تشریح اقدامات این حوزه در استان پرداخت و گفت: ستاد اجرایی در راستای توانمندسازی اقتصادی و انجام امور زیربنایی، فرهنگی و سلامت استان تاکنون بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ طرح با حجم سرمایه گذاری هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ۱۱ شهرستان استان اجرایی کرده است.

موسوی اظهار داشت: در زمینه عمرانی نیز تا الان ۲۶۶ پروژه در حوزه‌های آبرسانی، مدارس، مخابرات و غیره عملیاتی شده که بیش از ۷۵ درصد آنها انجام شده است.

 

 

 

 

مطالعات نشان می دهد ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از شدت بیماری کووید۱۹ به ویژه آسیب ریوی و ترومبوآمبولی دارد.

 ویتامینی که از کرونای شدید پیشگیری می‌کند به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از مدیکال نیوز، بیماری کووید ۱۹ تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت عمومی و رفاه اجتماعی و اقتصادی دارد. اکثر افراد مبتلا به این بیماری، علائم خفیف تا متوسطی دارند، اما بخش قابل توجهی از آنها به دلیل ذات الریه دچار نارسایی تنفسی می‌شوند. ترومبوز (لخته شدن خون) یکی دیگر از عوارض کووید ۱۹ است.

ویتامین K از ویتامین‌های محلول در چربی است که در مواد غذایی یافت می‌شود و به شکل مکمل‌های غذایی نیز در بازار وجود دارد.

بدن انسان به ویتامین K برای اصلاح پس از سنتز پروتئین‌های خاصی که برای انعقاد خون یا کنترل پیوند کلسیم در استخوان‌ها و سایر بافت‌ها نیاز است، نیاز دارد.

بدون ویتامین K، انعقاد خون به طور جدی مختل شده و خونریزی کنترل نشده رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین K همچنین ممکن است استخوان‌ها را ضعیف کرده و به طور بالقوه به پوکی استخوان کمک کرده و باعث تشکیل کلسیم در شریان‌ها و سایر بافت‌های نرم شود.

نکته حائز اهمیت این است که ماتریس پروتئین Gla موسوم به MGP یک مهار کننده وابسته به ویتامین K در کلسیفیکاسیون بافت نرم و تخریب الیاف الاستیک است.

یافته‌های محققان دانشگاه ماستریخت هلند نشان می‌دهد که عدم فعالیت MGP وابسته به ویتامین K، فیبرهای الاستیک را در برابر پروتئولیز ناشی از کروناویروس محافظت نمی‌کند.

مجموع این داده‌ها باعث شده است گروه مطالعه به مکانیسم تأثیر کاهش ویتامین K در ذات الریه پی ببرد که منجر به کاهش MGP و پروتئین S فعال شده که به ترتیب عامل تشدید آسیب ریوی و انعقاد خون هستند، می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اعتبارات مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی افزایش یافت/۲-۳

اعتبارات مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی افزایش یافت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به کسب رتبه نخست استان در طرح‌های مقابله با بیابانزایی و عملکرد مطلوب این اداره کل، اعتبارت مقابله با بیابانزایی استان در سال جاری از ۹۹ به ۱۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

علیرضا نصرآبادی افزود: عملکرد خوب استان در بحث‌های مقابله با بیابانزایی باعث شد خراسان جنوبی در این بخش رتبه نخست کشوری را در برنامه‌های سال ۱۳۹۹ به‌دست آورد.

وی بیان کرد: این عملکرد مطلوب سبب شد سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور جایگاه استان در تخصیص اعتبارات مقابله با بیابانزایی را نیز مجدد افزایش دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اعلام کرد: در این راستا اعتبار مشخص شده برای استان در سال ۱۴۰۰ که ۹۹ میلیارد تومان تعیین شده بود مجدد ۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت، بر این اساس اعتبارت استان در سال جاری برای فعالیت‌های مقابله با بیابانزایی ۱۱۳ میلیارد تومان خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اعتبارات مطلوبی که در بخش آبخیزداری نیز تعیین شده گفت: سرجمع اعتبارت ملی پیش بینی شده استان در بخش آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی  به رقم بی سابقه ۲۳۶ میلیارد تومان رسید.

نصرآبادی با اشاره به عملکرد استان در بحث‌های مقابله با بیابانزایی اظهار داشت: سال گذشته برای انجام این فعالیت‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی بیش از ۷۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشتیم که به طور کامل تخصیص یافت.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های انجام شده در این حوزه شامل نهالکاری، مدیریت هرزآب، آبیاری سنواتی، اجرای سیستم‌های چرایی و قرق، ساماندهی و کنترل چرای، مالچ پاشی و سایر است که حتی بیشتر از حجم و اعتبار مصوب سال گذشته اجرایی شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: این عملکرد خوب باعث شد برای امسال در بخش مقابله با بیابانزایی رقم ۹۹ میلیارد تومان برای استان مصوب شود.

 

 

 

 

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نزولی شد

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نزولی شد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین ارزیابی‌ها، خراسان جنوبی از قله خیز پنجم کرونا عبور کرده و روند نزولی بیماری در استان آغاز شده است.

غلامرضا شریف‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سه روز گذشته قله موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی شکسته شده و شیب نزولی را شاهدیم که این روند نتیجه رعایت همه‌جانبه پروتکل‌های بهداشتی است و باید تداوم یابد.

وی از کاهش تعداد بیماران تنفسی و کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار ۴۲۴ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۲۵۷ نفر به‌طور قطعی مبتلا به کرونا بوده‌اند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بالاترین موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی مربوط به اول شهریور امسال با ۴۹۱ مورد بستری بوده و در روزهای اخیر روند موارد کرونا مثبت و بستری بیماران کرونایی ثابت رو به کاهش است.

وی تصریح کرد: حفظ روند نزولی یا افزایش دوباره موارد بیماری به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دارد.

شریف‌زاده همچنین از ورود محموله جدید واکسن کرونا به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: ۶۸ هزار دُز واکسن تحویل استان شد که شامل ۵۴ هزار دز سینوفارم، ۱۲ هزار دز آسترازنکا و ۲ هزار دز کوو ایران برکت است.

وی گفت: قبل از این محموله ۳۶۱ هزار دز واکسن کرونا وارد خراسان جنوبی شده بود که بیش از ۹۰ درصد آن به جامعه هدف بالای ۱۸ سال تزریق شده است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی بیان کرد: با دریافت محموله جدید که تعداد واکسن قابل توجهی دارد، واکسیناسیون در استان سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی درباره دُز دوم واکسن اسپوتنیک توضیح داد: پیگیری‌های لازم برای ورود واکسن اسپوتنیک صورت می‌گیرد و به محض ورود برای جامعه هدفی که دز اول را دریافت کرده‌اند، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از اوایل تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۶ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، سه شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و بیماری کووید ۱۹ به‌تدریج در استان خراسان جنوبی گسترش یافت.

موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در خراسان جنوبی شکل گرفت و این استان از تیر ماه وارد موج پنجم بیماری شد.

 

 

 

 

 

معاون کمیته امداد خراسان جنوبی خبر داد:
حمایت ۲۷ میلیارد ریالی برای جبران هزینه های درمانی بیماران صعب العلاج و خاص
حسینی با بیان اینکه سه هزار و ۲۲۴ بیمار خاص و صعب‌العلاج در خراسان جنوبی تحت حمایت کمیته امداد هستند، گفت: از ابتدای امسال ۲۷ میلیارد ریال برای درمان این بیماران هزینه شده است.

«سید رضا حسینی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در بیرجند گفت: ۴۳ هزار و ۱۳۱خانوار معیشت‌بگیر و تبصره ۱۴ تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هستند و خدمات حمایتی در زمینه‌های اشتغال، مسکن، جهیزیه، معیشت، فرهنگی و درمانی به آنان ارائه می‌شود.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر سه هزار و ۲۲۴ بیمار خاص و صعب‌العلاج در استان خراسان جنوبی تحت حمایت کمیته امداد هستند و این نهاد با در نظر گرفتن یک بسته بیمه مکمل توانسته است بسیاری از هزینه‌های درمانی آنان را تامین کند.

 

وی با بیان اینکه برای تأمین هزینه‌های درمانی این بیماران نیازمند کمک‌های خیران هستیم، عنوان کرد: از ابتدای امسال ۲۷ میلیار ریالی برای ارایه خدمات حمایتی و درمانی بیماران صعب‌العلاج و خاص در استان از سوی این نهاد هزینه شده است.

 

حسینی ادامه داد: در راستای حمایت از مددجویان تحت حمایت، با برنامه ریزی های صورت گرفته شده، هزینه های درمانی بیماران سرطانی و شیمی درمانی تا ۱۰۰ درصد در بخش بستری و در بحث هزینه های دارو تا ۹۵ درصد تامین می شود.

 

حمایت کمیته امداد از ۴ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به بهره‌مندی چهار هزار کودک زیر سن پنج سال از حمایت‌های تغذیه‌ای کمیته امداد استان گفت: همچنین هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) برخوردار هستند.

 

وی تصریح کرد: با شناسایی و معرفی کودکانی که به سوء تغذیه مبتلا هستند سبدهای غذایی که به صورت کارت اعتباری در نظر گرفته شده در اختیار خانواده ها قرار داده می شود و آنان می توانند اقلام مورد نیاز را از فروشگاه های منتخب خریداری کنند.

 

اهدای ۱۸۵ سری جهیزیه بین نوعروسان مددجو کمیته امداد

حسینی از اهدای ۱۸۵ سری جهیزیه به ارزش۳۰ میلیار ریال به نوعروسان زیر پوشش کمیته امداد استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در این راستا پنج قلم کالای اساسی برای شروع زندگی به این زوجین داده می شود که زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در این مدت چهار هزار و ۵۰۰ کولر در مجموع به ارزش ۱۸۹ میلیارد ریال در بین خانوارهای تحت حمایت توزیع شده است.

 

وی افزود: در طی پنج ماهه نخست سال جاری تعداد هزار و ۳۸۹ نفر از زنان سرپرست خانوار و مجریان طرح های اشتغال از خدمات بیمه تامین اجتماعی کمیته امداد استان برخوردار شده اند.

 

 

از پایان شهریور

تفکیک مکانیزه طلای کثیف در شهرداری بیرجند/۲-۳

طرح تفکیک مکانیزه زباله در مقصد از پایان شهریور در شهرداری بیرجند آغاز می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: خط پردازش ۱۵۰ تنی تفکیک زباله تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد و تفکیک زباله در سایت پسماند شهرداری بیرجند به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.

محمدزاده افزود: برای اجری این طرح جمعا ۱۲ میلیارد تومان هزینه شد.
وی گفت: اجرای این طرح باعث برگشت زباله تفکیک شده به چرخه تولید، رعایت بیشتر مسائل بهداشتی و کاهش هزینه‌های دفن زباله می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

انعقاد تفاهم نامه برای احداث قرارگاه جهادگران مدرسه ساز

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی از انعقاد تفاهم نامه ای به منظور احداث قرارگاه جهادگران مدرسه ساز در استان خبر داد.

 

هنری  در مراسم انعقاد تفاهم نامه بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سازمان بسیج سازندگی استان گفت: این تفاهم نامه با هدف ایجاد قرارگاه جهادگران مدرسه ساز و به منظور رفع کمبود‌های زیرساختی فضا‌های آموزشی و پرورشی مناطق محروم منعقد شد.

او با اشاره به شناسایی ۴۰ گروه جهادی برای اجرای مفاد این تفاهم نامه افزود: این گروه ها در حوزه مدارس فعالیت خواهند داشت و در ادامه گروه‌های بیشتری به این قرارگاه اضافه می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

سارقان کابل برق در پوشش خانوادگی به دام افتادند/۴

سارقان کابل برق در پوشش خانوادگی در شهرستان فردوس بازداشت شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: با توجه به وقوع چند فقره سرقت کابل برق در شهرستان موضوع شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار ماموران قرار گرفت که با اخبار واطلاعات به دست آمده مشخص شد سارقان کابل برق با خودرو ال ۹۰ به سمت کرمان متواری شدند و در یک عملیات پلیسی در محور فردوس- کرمان ماموران پاسگاه عملیاتی شهید زارع خودرو و سرنشینان آن را متوقف و بازداشت کردند.

سرهنگ فولادی افزود: متهمان زوج غیربومی و سابقه دار بودند که در تحقیقات پلیس به چند فقره سرقت خود اعتراف و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی گفت: مأموران در این زمینه یک خودرو را توقیف و یک متهم بازداشت کردند که متهم بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس با اشاره به رعایت مردم به هشدار‌ها و توصیه‌های پلیس در خصوص پیشگیری از وقوع سرقت از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را بلافاصله از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

استاندار خواستار شد؛

سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی پروژه‌های بزرگ را تقبل کند

 استاندار خراسان جنوبی گفت: سازمان همیاری شهرداری‌های استان باید خود را تقویت کند تا بتواند پروژه‌های بزرگی مانند راهسازی را متقبل شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری روز یکشنبه در دیدار مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان افزود: ورود این سازمان به پروژه‌های عمرانی خوب است و با توجه به تعدد پروژه‌های عمرانی در سطح استان و تبدیل شدن خراسان‌ جنوبی به یک کارگاه عمرانی، فرصت برای فعالیت سازمان همیاری شهرداری‌ها فراهم است.

وی در عین حال تاکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های سازمان همیاری شهرداری‌های استان باید در راستای اشتغالزایی و ایجاد کار باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه شهرداری‌ها عضو سازمان هستند، زمینه فعالیت و پویایی برای این مجموعه فراهم است.

وی افزود: سازمان همیاری تاکنون در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده که با توجه به سودآوری‌هایی که به همراه داشته، مطلوب است.

ملانوری گفت: انتظاری که از سازمان همیاری شهرداری‌ها می‌رود، این است که در قبال این سرمایه‌گذاری‌ها، اشتغالزایی داشته باشد و تحرک ایجاد کند.

وی در ادامه به حوزه اختیارات و وظایف شهرداران اشاره کرد و گفت: شهردار باید مطالبه‌گر باشد و بتواند حق و حقوق شهر و شهروندان را استیفا کند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: لازمه این کار، تسلط شهرداران به قانون است که سازمان همیاری می‌تواند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان خراسان جنوبی نیز در این نشست به تشریح عملکرد این مجموعه از ابتدای سال جاری پرداخت و گفت: فعالیت‌های سازمان در ۲ بخش عمرانی و بازرگانی، رشد قابل توجهی به نسبت سال گذشته داشته است.

مسعود قلی‌زاده اظهار داشت: سازمان همیاری از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی استان هزینه کرده است.

وی افزود: مجموع درآمدهای سازمان به ویژه در حوزه بازرگانی، داخل استان هزینه می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*