اخبار خراسان جنوبی /

نماینده نهبندان در مجلس: ۲ بانده محور سربیشه ماهیرود تعیین تکلیف شد

 

 

نماینده نهبندان در مجلس: 2 بانده محور سربیشه ماهیرود تعیین تکلیف شد

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: دو بانده سازی محور سربیشه درح، ماهیرود مهمترین اولویت بود که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر ضمن افزایش قابل توجه اعتبار مصوب مسیر تععین تکلیف شد.مصطفی نخعی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیگیری لازم جهت تسریع در مبادله قرارداد مشارکت تسهیلات ماده ۵۶ برای باند دوم محور سربیشه – درح – ماهیرود به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شد.

وی با بیان اینکه دو بانده‌سازی این مسیر یکی از مهمترین اولویت‌های بنده از ابتدای حضور در مجلس بوده است گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته تاکنون ضمن افزایش قابل توجه اعتبار مصوب مسیر مذکور نسبت به سال گذشته در حالی که در ابتدای سال گذشته کمتر از ۲۰ کیلومتر مسیر در حال کار بود اکنون تمامی ۱۳۵ کیلومتر آن تعیین تکلیف شده و در حال فعالیت است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۷ شهریورماه سال ۷۸ ماندگارترین و طلایی‌ترین روز برای نهبندان است ادامه داد: مردمان سختکوش و قانعی که تنها نام شهرستان را یدک کشیده و از امکانات بی‌بهره بودند درست ۲۲ سال  پیش بود رهبری از  میان همه شهرستان‌ها نهبندان را انتخاب و از این شهرستان بازدید کردند.

وی اظهار داشت: در حالی سالروز سفر تاریخی رهبری معظم انقلاب به شهرستان نهبندان را داریم که در حال حاضر ناراحتی ما از این است که با گذشت ۲۲ سال از این سفر هنوز هنوز آن طور که باید مصوبات پیگیری نشده و رهبری ۲۲ سال پیش کار بسیار بزرگی کردند و نهبندان را انتخاب کردند و تاکید جدی داشتند که من به این شهرستان آمده‌ام تا توجه مسئولان را جلب کنم هر چند سفر رهبری بسیار پر خیر و برکت بود.

وی ادامه داد: همین که در این سفر طرح توسعه تهیه شد و به تصویب هیئت وزیران رسید اقدام بسیار خوبی بود چرا که اگر این سفر پر خیر و برکت نبود طرحی به نام طرح توسعه تهیه نمی‌شد.

نخعی با بیان اینکه در تهیه طرح توسعه نهبندان پیش‌بینی‌های خوبی شده بود و کار بسیار بزرگی بود گفت: اما متاسفانه مسئولان گذشته آن طور که باید پیگیری نکردند چرا که چهره الان شهرستان نهبندان با چهره‌ای که در طرح توسعه ترسیم شده بود تفاوت دارد و وضعیت اقتصادی در حال حاضر شهرستان با قابلیت‌ها و آنچه که شناسایی شده بود تطابق ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور دقیق نمی‌توان درصد تحقق طرح توسعه را عنوان کرد اما به نظر من شاید بین ۴۰ تا ۵۰‌ درصد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم زیرساخت‌ها را در نظر بگیریم به عنوان مثال اگر حرف از فرمانداری ویژه می‌شود اگر حرف از زیرساخت‌ها می‌شود هر  کدامش در نوع خود از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: اگر فرمانداری ویژه در شهرستان نهبندان می‌داشتیم بسیار از مشکلات زودتر فابل حل بود ما هم از یک سال گذشته بحث فرمانداری ویژه شهرستان را دنبال کردیم و جلسات متعددی برگزار شد هنوز هم این موضوع را پیگیری می‌کنیم چرا که یکی از مصوبات سفر رهبری است و اگر مصوبه فرمانداری ویژه محقق شود اثرات زیادی دارد و بسیاری از مصوبات با این امر انجام می‌شد.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
شهیدان رجایی و باهنر معیاری برای دولت اسلامی هستند
آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه معیار ما در دولت اسلامی و تراز انقلاب الگوگیری از شهیدان رجایی و باهنر است، گفت: باید با همکاری و ایده های اسلامی، پیاده کردن روح قانون اساسی و چشم‌پوشی از منافع حزبی و قومی از فرصت خدمت به مردم استفاده کنیم.

آیت الله «سید علیرضا عبادی» در مراسم محوری بزرگداشت شهدای والامقام هشتم شهریور که با جمعیت محدود و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: موجودات زنده عالم هریک تعریف خودشان را دارند و وقتی با ترکیب جنس و فصل، نوع آنها تعریف شود، آثار و صفات و رفتارشان در آن نوع مشخص و فراگیر است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان توصیف دوگانه انسان در قرآن، گفت: در برخی از این آیات، عالی‏‌ترین ثناها و ستایش‌‏ها درباره انسان به کار رفته و ویژگی‌‏های منحصر به فردی به او نسبت داده شده است؛ در حالی که در برخی آیات دیگر، بدترین نکوهش‏‌ها در مورد انسان به کار رفته است.

 

وی ادامه داد: راز این توصیف دوگانه در این است که انسان دارای اراده و اختیار است اما موجودات دیگر تحت سیستم غریضه اداره می شوند؛ به لازمه این امر اگر انسان از عهده تکلیفش به خوبی برآمد، مستحق ستایش خواهد بود و اگر نتوانست به نحو شایسته ادای تکلیف نماید مستوجب نکوهش است.

 

آیت الله عبادی به وجود انسان های شرور و ظالم یا صالح و متقی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: جامعه به سه طبقه انسان های کامل، انسان های فاسد و تبهکار و انسان های عادی تقسیم می شود البته جمعیت این‌ها در جامعه هیچکدام زیاد نیست اما ایده های آنان با تفاوت زیاد تعریف می شود؛ عمده جمعیت از کسانی هستند که تاثیرپذیرند، اما این دو طیف(انسان های کامل و تبهکار) تاثیرگذار هستند.

 

امام جمعه بیرجند با تأکید بر اینکه جنگ بین حق و باطل و دین و کفر وجود دارد، تصریح کرد: اگر تلاش کسانی که مدعی حق و عدل و انصاف هستند به جای نرسد که سیستم ظلم و تعدی را از کار بیندازند آنها از نو حرکت خود را شروع می کنند و لذا تکلیف از ما برداشته نمی شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه جنگ جبهه حق و باطل همواره نابرابر است چون انسان های ظالم حد و مرزی ندارند و از هر دروغ، تباهی و جنایتی به هر کیفیتی فروگذار نمی کنند، افزود: در حالی که جبهه حق هر کاری را بر اساس معیار انجام می دهد و اینکه مرجع دین می فرماید سلاح اتمی برای ما کارآمد نیست چون ما محدودیت داریم اما دشمن که محدودیت ندارد.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: ما حق و عدل را از طریق حق و عدل بکار می بریم بنابراین ما همواره نابرابر هستیم و از این جهت به نفع دشمن است چون آنها هیچ قید و محدودیتی ندارند؛ اروپایی ها ۸۰ میلیون جمعیت سرخ پوست امریکا را کشتند و روی قبر آنها ایالات متحده ساختند، ولی ما حتی یک سیلی به ناحق نمی توانیم به کسی بزنیم باید پاسخگو باشیم.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه آنچه را ما می گویم حق است و انسان‌ها فطرتا حق و عدل را دوست دارند بنابراین در این جهت جبهه ما قوی‌تر است منتهی شرط آن کار کردن است، گفت: خانواده وهب مسیحی بودند وقتی حقانیت امام حسین(ع) را دیدند مسلمان شدند و امام را در کربلا یاری کردند.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه معیار ما در دولت اسلامی و تراز انقلاب الگوگیری از شهیدان رجایی و باهنر است، عنوان کرد: این دو شهید مجاهد در فرصت کوتاه خدمتشان با وجود یکه تازی های آمریکا و نفوذ بر افکار مردم در شرایط آن روزگار، توانستند خوب عمل کرده و بیشترین تاثیر را در جامعه ما بگذارند.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به بی‌منطق بودن دشمنان و عدم پایبندی غربی‌ها به قانون به ویژه قوانین بین‌المللی، بیان کرد: متاسفانه هنوز برخی افراد غربگرا، امریکا و اروپایی های جنایتکار را بزک می کنند و کسانی که در برابر ظلم سکوت می کنند، در جنایات آنان شریک هستند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کشور عراق اشاره کرد و افزود: ترور این شخصیت تاثیرگذار و محبوب جهانی در خاک کشوری دیگر مخالف قوانین بین‌المللی است و اوج پستی غربی‌ها سکوت در برابر جنایات داعش و ظلم به مردم سوریه، لبنان و یمن است.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه برکات و قدرت جمهوری اسلامی ایران، دشمنان و ستمگران را سرافکنده است تأکید کرد: وظیفه ما به عنوان یک مسلمان، تبیین درست حقایق و واقعیت‌ها از طرفی و نمایان کردن ماهیت ظالمانه دشمنان از سوی دیگر است تا مردم بتوانند با آگاهی دشمن را شناخته و عادلانه راه حق را در پیش گیرند.

 

وی در پایان سخنان خود به انتخاب درست مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: اکنون که فرصت مناسبی برای مردم رنج کشیده کشور ما فراهم شده است باید با همکاری و ایده های اسلامی، پیاده کردن روح قانون اساسی و چشم پوشی از منافع حزبی و قومی، از این فرصت برای خدمت به مردم و رسیدن به موفقیت‌ها استفاده کنیم.

 

 

 

 

فرماندار شهرستان سربیشه خبر داد:
افتتاح و کلنگ‌زنی ۸۷ پروژه در شهرستان سربیشه
محمدی از کلنگ زنی و بهره برداری از ۸۷ پروژه در هفته دولت امسال با اعتباری بالغ بر ۱۱۸ میلیارد تومان در شهرستان سربیشه خبر داد.

«محمد محمدی» با اشاره به بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۸۷ پروژه با اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومان در هفته دولت امسال، گفت: از این تعداد ۸۰ پروژه با اعتبار ۶۲۵ میلیارد ریال افتتاح و هفت پروژه با ۵۵۵ میلیارد ریال کلنگ زنی می شود.

فرماندار شهرستان سربیشه افزود: از این تعداد پروژه قابل افتتاح و کلنگ زنی ۱۴ پروژه در مناطق شهری و ۷۳ پروژه در مناطق روستایی قرار دارند.

وی با بیان اینکه با رویکرد توسعه محور به نوعی همه جمعیت شهرستان از مزایای این پروژه ها برخوردار می شوند، افزود: با اجرا و افتتاح این تعداد پروژه برای ۲۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می شود.

وی بهسازی باند اول جاده سربیشه-درح، گازرسانی به نواحی روستایی و تأمین برق مسکن محرومان را از مهمترین پروژه های هفته دولت امسال برشمرد و یادآور شد: امسال توسعه زیرساخت ها در حوزه آب، برق، گازرسانی با ۱۸ پروژه و اعتبار هزینه شده ۶۸۰ میلیارد ریال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه حوزه اقتصادی بخش مهم دیگری از برنامه های هفته دولت در سال جاری است، افزود: در این بخش ۲۵ طرح اقتصادی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی، تسهیلات بانکی و کمک های دولتی به بهره برداری می رسد.

محمدی افزود: با بهره برداری از این طرح های اقتصادی برای ۱۳۰ نفر اشتغال جدید یا تثبیت شغل ایجاد می شود.

به گفته وی حوزه ارتباطات از دیگر بخش های مهم و مورد نیاز مردم است که در این زمینه هم ۱۵ پروژه با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری می رسد که بخش مهمی از مشکلات شهرستان در حوزه پوشش اینترنت برطرف می شود.

وی یادآور شد: در حوزه بهسازی فضای شهری و روستایی هم ۲۰ پروژه با اعتبار ۵۱ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

فرماندار سربیشه از آغاز اجرای دو زمین چمن مصنوعی در سطح شهرستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیگیری ها و قول های داده شده تا پایان سال این دو پروژه به بهره برداری برسد.

محمدی تأکید کرد: علاوه بر پروژه های اعلام شده عملیات اجرایی ایکس ری کامیونی مرز ماهیرود در مرداد ماه با حضور رئیس کل گمرکات کشور، استاندار و … آغاز شد و در حال حاضر عملیات زیرسازی آن در دست اجرا است.

وی اعتبارات این پروژه را ۱۲۱۰ میلیارد ریال (۱۲۱ میلیارد تومان) اعلام کرد که از محل منابع گمرکات کشور و سرمایه گذاری بخش خصوصی تأمین می شود و بهره برداری از آن علاوه بر تسهیل روند صادرات، به توسعه فعالیت مرز منتهی خواهد شد.

وی در پایان افزود: در طول دولت دوازدهم ۷۶۳ پروژه با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

از جولان ریزگردها تا طغیان آفات/ وقتی غوغای بیابان زایی، کویر را از نفس می اندازد

کانون‌های بحرانی بیابان در خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و علی رغم شتاب گرفتن طرح‌های مقابله با بیابان زایی هنوز هم این استان نیازمند توجه ویژه است.

از مجموع مساحت خراسان جنوبی که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است، ۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌ است.

بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله خطر افزایش بیابان‌ها خراسان جنوبی را تهدید می‌کند که به این منظور طرح‌هایی برای مقابله با بیابان‌زایی اجرایی شده و نوید بهبود وضع موجود را می‌دهد، اما با توجه به وسعت استان کافی نیست.

خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان بین دو کویر لوت و مرکزی قرار گرفته است گفت: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است.

او افزود: خراسان جنوبی جزو ۵ استان درگیر با پدیده گرد و غبار و دومین استان بیابانی کشور است و طی سال‌های اخیر با توجه به شرایط خاص استان اقدامات مقابله با بیابان‌زایی شتاب گرفته است.

نصرآبادی با بیان اینکه خشکسالی و ریزگرد‌ها هر روز هوای استان را آلوده‌تر می‌کند، بیان کرد: با اجرای ۱۷ هزار و ۷۲۹ هکتار نهال کاری، ۱۵ هزار و ۹۲۵ هکتار مدیریت روان آب سطحی و ۶۰۰ هکتار مالچ پاشی و احداث آب‌گیر‌ها، اقدامات مهمی برای جلوگیری از اثرات منفی ریزگرد‌ها و شن‌های روان و نابودی مراتع انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی اگر چه طی سال‌های اخیر افزایش داشته، اما بازهم جوابگوی سطح درگیری استان نیست.

رشد کانون‌های بحرانی

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تخریب سرزمین یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های بیابانی است که برآیند آن به شکل فرسایش خاکی خود را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه در عرصه فرسایش بادی طرح‌های بیابان‌زایی را اجرا می‌کنیم، افزود: با توجه به حساسیت‌های اقلیمی، جغرافیایی و منطقه‌ای حاکم در این زمینه برنامه‌ریزی شده است.

نصرآبادی با بیان اینکه از سال ۸۹ تا ۹۷ مساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵ درصد رشد داشته است، ادامه داد: همچنین مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان نیز ۶۸ درصد افزایش پیدا کرده است

 


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حرکت ماسه‌های روان در گذشته در منطقه سرایان فعالیت‌های کشاورزی و دامداری و همچنین سکونت مردم را دچار اختلال کرده بود، بیان کرد: با انجام عملیات جنگل کاری که از سال ۹۲ در منطقه شروع شده جلوی هجوم ماسه‌ها گرفته شده است.

او با تأکید بر اینکه باید از اقدامات انجام شده در حوزه بیابان زدایی حفاظت شود، عنوان کرد: به این منظور باید غرق چرای دام و مقابله با آفات و بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

طغیان آفات و کاهش مقاومت گونه‌های گیاهی

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشک شدن هوا و کمبود بارندگی مقاومت گونه‌های گیاهی کاهش یافته است.

او با اشاره به طغیان آفات از جمله آفت شپشک سفید و هجوم ملخ‌های کوهان دار افزود: شهر سه قلعه شاهد شیوع این آفات بود که با مشارکت تشکل‌های مردمی و بسیج در کمتر از دو ماه مهار شد.

نصرآبادی به اجرای طرح حفاظت از جنگل‌های دست کاشت با مدیریت قطع برش اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از پیشروی آفت‌ها؛ گونه‌ها و سرشاخه‌هایی که دچار آفت شده‌اند را قطع و از محل دور می‌کنیم.

شتاب در اجرای طرح‌های بیابان زدایی با دو برابر شدن اعتبارات

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در استان همواره تلاش کرده‌ایم فراتر از اعتبارات تصویب شده فعالیت داشته باشیم، گفت: در مقابله با بیابان زدایی رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم.

او با بیان اینکه سطح عملکرد طرح‌های مبارزه با بیابان‌زایی طی پارسال در استان ۱۰۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: ۴ میلیارد تومان بیشتر از اعتبار مصوب در این حوزه کار کرده‌ایم.

نصرآبادی از اجرای عملیات بیابان زدایی در سطح ۲۲ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد و عنوان کرد: عملکرد خوب پارسال باعث شد تا اعتبارات این حوزه برای امسال به دو برابر افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: امسال ۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تهیه طرح بیابان زدایی در استان داشته‌ایم، ادامه داد: از این میزان برای حدود یک میلیون هکتار عملیات اجرا شده است.

منبع: مهر

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

محصول سال گذشته زرشک کاران در انبارها/ موانع صادراتی برداشته شود

محصول سال گذشته زرشک کاران در انبارها/ موانع صادراتی برداشته شود

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه محصول زرشک سال گذشته کشاورزان استان هنوز در انبارها باقی مانده است، گفت: برای حل مشکلات باید برنامه ریزی صحیح و به موقع انجام شود.

محسن احتشام  یکی از خواسته های به حق کشاورزان استان را تعیین قیمت منصفانه برای زرشک و زعفران استان عنوان کرد و افزود: راهکار هایی به وجود آید که قیمت تعریف شده نیز حفظ شود و بازار محصول کشاورز را با همان قیمت تعیین شده خریداری کند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از راهکارهای حل مشکلات این است که سرمایه در گردش واحدهای فراوری زرشک و زعفران تامین شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه باید موانع پیش روی صادرات زرشک و زعفران برداشته شود، بیان داشت: زرشک یکی از محصولات استراتژیک و مهم استان است که ۳۶ هزار خانوار در روستاهای استان و محروم ترین نقاط از محل تولید این محصول امرار معاش می کنند.

وی بیان داشت: تشکل های بخش خصوصی خواهان سازماندهی و ساماندهی بازار و بازاریابی محصولات استراتژیک استان هستند.

احتشام بر برنامه ریزی به موقع برای حل مشکلات زرشک و زعفران هم تاکید کرد و افزود: هنوز که فصل برداشت زرشک شروع نشده باید برای آن برنامه ریزی و استراتژی های لازم را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه باید راهکارهایی را اجرایی کنیم که مشکلات زرشک کار و زعفران کار را حل کنیم، ادامه داد: حجم زیادی از محصول زرشک سال گذشته کشاورزان در انبارها باقی مانده است.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی استان در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائل و مشکلات زرشک را مطرح کرد و مصوب شد جلسه تخصصی برای این محصول در ۲۰ شهریور برگزار شود، گفت: امیدواریم به موقعیتی برسیم که بتوانیم برای خرید محصول زرشک کشاورزان استان کمک کنیم.

وی با اشاره به سهم ناچیز زرشک در سبد صادرات غیر نفتی کشور عنوان کرد: سالانه بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می شود اما رقم صادراتی آن بسیار ناچیز است.

احتشام با بیان اینکه سال گذشته ۳۲۰ تن از محصول زرشک استان صادر شده است، گفت: در سال جاری نیز تا کنون ۱۹۰ تن زرشک صادرات شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: برای حل مشکلات زرشک باید صادر کننده و سرمایه گذار حمایت شود.

۳۹۷ طرح کسب و کار کوچک در خراسان جنوبی افتتاح شد

۳۹۷ طرح کسب و کار کوچک در خراسان جنوبی افتتاح شد ۳۹۷ طرح کسب و کار خُرد و کوچک در خراسان جنوبی همزمان با ششمین روز هفته دولت به صورت ویدئوکنفرانس با حضور مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افتتاح شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی روز یکشنبه در این آیین گفت: این پروژه‌ها از محل تفاهم‌نامه مشترک صندوق کارآفرینی امید با بنیاد برکت و با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

محمد زنگنه افزود: امروز به نمایندگی از ۳۹۷ پروژه کسب و کار سه پروژه تولید گرانول، بازیافت زباله و صنایع چوب با اشتغالزایی مستقیم برای ۶ نفر در روستای دستگرد شهرستان بیرجند افتتاح شد.

وی بیان کرد: همزمان با هفته دولت ۲۵ طرح با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۳۵ نفر در شهرستان بیرجند به بهره‌برداری رسید.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی اظهار داشت: در دو سال گذشته هر سال شاهد افزایش پرداخت تسهیلات در حوزه حمایت از کسب و کارهای خُرد و کوچک و اشتغال روستایی هستیم.

وی عنوان کرد: سال قبل هزار و ۷۳۵ طرح با ۶۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در استان اجرا شده است که نسبت به سال قبل‌تر ۲۰ درصد افزایش داشت.

زنگنه گفت: امسال نیز ۸۴۴ فقره تسهیلات با اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال توسط صندوق کارآفرینی امید در استان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد افزایش دارد.

وی افزود: از محل قانون اشتغال روستایی، هزار و ۸۲ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۹۴ میلیارد تومان در استان پرداخت شده است همچنین ۱۴ میلیارد تومان طرح در دست بررسی قرار دارد که بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار استان پرداخت خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: به مناسبت هفته دولت به نمایندگی از ۴۰۷ طرح که در حال تکمیل و بهره‌برداری است ۱۸ میلیارد تومان طرح در استان به بهره‌برداری رسیده یا در حال افتتاح است.

وی افزود: بخشی از اعتبارات سفر مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در تیر ماه گذشته به استان ابلاغ شده است که استاندار خراسان جنوبی بابت این اعتبار قدردانی کرد.

زنگنه گفت: در کتاب «کارآفرینی و امید در ایران ۱۴۰۰» که اسامی کارآفرینان برتر کشور ثبت و منتشر شده اسامی ۲۹ نفر از کارآفرینان خراسان جنوبی نیز ثبت شده که امروز این کتاب به نمایندگی از کارآفرینان استان به پنج نفر اهدا و از آنان تجلیل و قدردانی شد.

 

 

 

۹۷ واحد مسکن محرومان در شهرستان زیرکوه افتتاح شد

۹۷ واحد مسکن محرومان در شهرستان زیرکوه افتتاح شد

 ۹۷ واحد مسکن محرومان با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به مناسبت هفته دولت در شهرستان مرزی زیرکوه افتتاح شد.

فرماندار زیرکوه روز یکشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: یک واحد مسکن محرومان در روستای بمرود به نمایندگی از این تعداد واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید.

محمدحسین عربشاهی بیان کرد: پروژه روشنایی معابر شهر حاجی‌آباد و برق‌رسانی به میدان دام و کشتارگاه روستای بمرود از جمله طرح‌های برق‌رسانی است که با اعتبار کل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بهره‌برداری شد.

وی از افتتاح پروژه‌های آبیاری کم‌فشار در چاه‌های کشاورزی در سطح ۹۰ هکتار و با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ۶۰ خانوار کشاورز از مزایای این طرح‌ها برخوردار شدند.

فرماندار زیرکوه اظهار داشت: پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستای معصوم‌آباد به حجم ۲ هزار متر مربع و با اعتبار ۵۲۰ میلیون تومان به نمایندگی از ۱۳ پروژه اجرای طرح‌های هادی و زیرسازی معابر روستایی شهرستان با مجموع اعتبار یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان نیز به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از پروژه روکش آسفالت گرم جاده مرزی یزدان به طول ۱۲ کیلومتر و با اعتبار هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از دیگر پروژه‌های افتتاحی شهرستان زیرکوه در ششمین روز هفته دولت بود.

 

 

 

۲ طرح صنایع معدنی در شهرستان طبس به بهره‌برداری رسید

۲ طرح صنایع معدنی در شهرستان طبس به بهره‌برداری رسید

همزمان با ششمین روز هفته دولت ۲ طرح صنایع معدنی با مجموع سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد تومان در شهرستان طبس به بهره‌برداری رسید.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس روز یکشنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها که با حضور سرپرست فرمانداری ویژه طبس برگزار شد، گفت: کارخانه کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیارد تومان امروز افتتاح شد.

محمود زارع‌نیا افزود: با افتتاح این طرح برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و  ۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

مدیر صنعت، معدن و تجارت طبس گفت: همچنین واحد فرآوری زغال‌سنگ شرکت فروآلیاژ تام با ۲ خط دانه‌بندی و خط تولید کنسانتره با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: این واحد صنایع معدنی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال افتتاح شد که برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرد.

زارع‌نیا افزود: شرکت فروآلیاژ تام، طرح‌های توسعه‌ای و دانش بنیان دیگری در زمینه فرآوری زغال سنگ در دست اقدام دارد.

حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور در شهرستان طبس قرار دارد و بزرگترین حوضه زغال‌سنگ کک‌شو ایران در این منطقه است.

حوضه زغال‌دار طبس با وسعتی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲.۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

همچنین در ششمین روز هفته دولت عملیات اجرایی گازرسانی به پنج پروژه طرح اقدام مسکن ملی در شهرستان طبس با اعتبار بیش از ۹۲ میلیارد ریال آغاز شد.

با اجرای این پروژه گازرسانی، هزار و ۹۵۷ خانوار از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

افتتاح همزمان ٩٢ پروژه توزیع برق در طبس با اعتبار و سرمایه‌گذاری بالغ بر ١٧٩ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های افتتاحی ششمین روز هفته دولت در این شهرستان بود.

 

پیروزی تیم فوتبال پیام وحدت بیرجند مقابل خلیج فارس ماهشهر

صعود نماینده خراسان‌جنوبی به فینال پلی‌آف لیگ دسته سه فوتبال

پیروزی تیم فوتبال پیام وحدت بیرجند مقابل خلیج فارس ماهشهر

 تیم فوتبال پیام وحدت بیرجند در دیدار حساس با تیم خلیج فارس ماهشهر با نتیجه یک بر صفر بازی را برد و به فینال پلی آف لیگ دسته سه باشگاه‌های کشور صعود کرد.

 بازی برگشت مرحله پلی آف لیگ دسته سه فوتبال کشور در ورزشگاه آزادی بیرجند برگزار شد.

نیمه نخست این بازی بدون گل توسط ۲ تیم به پایان رسید اما در نیمه دوم بازی و در دقیقه ۸۲ تیم پیام وحدت بیرجند با گل مهدی خاقانی، میهمان خود را شکست داد.

پیام وحدت بیرجند در پلی آف لیگ دسته سوم باشگاه‌های کشور ۳۱ مرداد به مصاف تیم خلیج فارس بندر ماهشهر رفت که این بازی با تساوی بدون گل پایان یافت.

نماینده فوتبال خراسان جنوبی بازی دیگری با نماینده البرز دارد که در صورت برد این بازی به لیگ دسته دو کشور صعود خواهد کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در جمع بازیکنان و کادر فنی تیم پیام وحدت بیرجند حضور یافت و برای نماینده استان آرزوی موفقیت کرد.

 

 

 

 

 

۶ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین زیر بار ترافیک

۶ کیلومتر دیگر از باند دوم محور بیرجند – قاین با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

مدیرکل راه وشهرسازی استان گفت : ظهر امروز ۶ کیلومتر دیگر از پروژه احداث باند دوم محور بیرجند _ قاین محدوده مسجد فاطمه زهرا (س) تا ورودی آرین شهر بازگشایی و زیر بار ترافیک رفت.
داعی افزود : این قطعه ۶ کیلومتری با اعتبار هزینه شده ۴۰ میلیارد تومان احداث و امروز با همکاری پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان بازگشایی شد.

وی گفت : در مجموع تاکنون طول دوبانده شده این محور به ۷۶ کیلومتر رسیده و تلاش برای تکمیل دوبانده سازی کامل این محور که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است ادامه دارد.

 

 

 

 

 

 

رکوردشکنی احداث بند خاکی در خراسان جنوبی

امسال رکورد احداث بند خاکی در خراسان جنوبی شکسته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: امسال ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت بند خاکی به استان اختصاص یافته که ۹۹ میلیارد تومان آن از طرح اقدام ملی محرومیت زدایی و ۲۴ میلیارد تومان از اعتبارات ملی است.

نصرآبادی افزود : با این اعتبار طبق برنامه ریزی انجام شده بیشترین تعداد بند خاکی طی سال‌های اخیر ساخته خواهد شد که میزان اعتبار برای هر بند، بنا به ماهیت ساختاری آن متفاوت و در دست بررسی است.

وی گفت : این بند‌های خاکی در همه شهرستان‌های استان احداث خواهند شد.

 

 

 

 

 

کشت ۴ نوع عناب در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی

هم اکنون چهار نوع عناب در باغ مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کشت می شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه مجموعه فعالیت‌های این مجموعه در سال ۹۸ منجر به معرفی دو رقم عناب ماژان و سیوجان در کنار دو رقم تجاری لی و لانگ شده است، گفت : اکنون در روزی به نام روز انتقال یافته ها، تمام تجربیات و پروهش‌هایی که در مرکز تحقیقات بر روی محصول عناب انجام شده است در راستای افزایش عملکرد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
زراعتگر با اشاره به شروع این تحقیقات با ۵۰ ژنوتیپ، افزود: در حال حاضر در این باغ چهار رقم عناب ماژان و سیوجان از ارقام بومی و رقم لانگ و لی از ارقام بین المللی عناب کشت می‌شود.

وی گفت : با احداث این باغ بعنوان باغ الگویی ، کشاورزان با تجربه بیشتری به سمت ایجاد باغات می‌روند.

 

 

 

 

 

اختصاص یک میلیارد تومان در حوزه ورزش برای فردوس ، طبس، سرایان و بشرویه

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس از اختصاص یک میلیارد تومان در بخش ورزش حوزه‌ی انتخابیه خود خبر داد.

حجت الاسلام نصیرایی در جریان بازدید از زمین چمن آزادی و استخر فجر اختصاص یک میلیارد تومان در حوزه ورزش برای فردوس، طبس، سرایان و بشرویهسرپوشیده طبس ضمن بررسی مشکلات و موانع ورزشی در نشستی که با روسای هیئت‌های ورزشی طبس داشت از اختصاص اعتبار ویژه هیئت‌های ورزشی حوزه‌ی انتخابیه خود خبر داد.
وی همچنین با مهم برشمردن اختصاص سهمیه‌ی ورزشی معادن، در راستای محقق شدن این موضوع برگزاری جلسه‌ای را با حضور مدیران ورزشی و مدیران معادن طبس در اسرع وقت لازم دانست.
رئیس مجمع نمایندگان استان در خصوص آراء اعتماد به وزیر ورزش و جوانان گفت: امیدواریم با حضور وی که یک چهره ورزشی است و شناخت خوب از ورزش دارد تحول و حرکت نو و جدیدی شکل بگیرد و هم به استان‌ها های کمتر توسعه یافته مانند استان خراسان جنوبی توجه شود.

 

 

 

 

قضاوت داور استان در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور

داور خراسان جنوبی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور قضاوت می کند. ابوالفضل داوطلب، داور خراسان جنوبی به عنوان دارو دوم رقابت فوتبال ساحلی دو تیم  شاهین خزر رودسر  و سپاهان سمنان از سری مسابقات هفته هشتم لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور را قضاوت می کند.

 

رقابت تیم های شاهین خزر رودسر  و سپاهان سمنان فردا در ورزشگاه شهرداری رودسر برگزار می شود.

 

 

 

 

گروه سنی بالای ۸۰ سال ، بیشترین دریافت کنندگان واکسن کرونا

بیشترین گروه سنی هدف که واکسن کرونا را در خراسان جنوبی دریافت کردند افرادی بالای ۸۰ سال هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت : ۸۵ درصد گروه سنی ۸۰ سال به بالا در خراسان جنوبی تاکنون واکسینه شده اند.
شریف زاده افزود : گروه سنی زیر ۴۰ سال که گروه‌های خاص و گروه‌های شغلی را شامل می‌شود هم با کمتر از ۲۰ درصد پایین‌ترین درصد دریافت کنندگان واکسن را در گروه‌های هدف دارد.
وی گفت : در مجموع ۲۹۶ هزار و ۶۲۳ نفر واکسن کرونا را دریافت کردند که ۲۰۲ هزار و ۶۲۴ نفر (یعنی ۳۵.۱ درصد جامعه هدف) دز اول و ۹۳ هزار و ۹۹۹ نفر (۱۶.۳ درصد) واکسن دز دوم را دریافت کرده اند.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان با بیان اینکه کرونای غالب در استان سویه دلتا است گفت: همچنین موردی از قارچ سیاه در خراسان جنوبی گزارش نشده است.

 

 

 

 

راهیابی دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی

۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند موفق به راهیابی به مرحله نهایی بیست و ششمین المپیاد علمی دانشجویی کشور شدند.

بیست و ششمین المپیاد علمی دانشجویی سال ۱۴۰۰ کشور یکم مرداد در دانشگاه راهیابی ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشورفردوسی مشهد با شرکت دانشگاه‌های منطقه ۹ کشور برگزار شد که  ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند به مرحله نهایی راه یافتند.

مرحله نهایی بیست و ششمین المپیاد علمی دانشجویی کشور ۱۹ شهریور  برگزار خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

زلزله حوالی ارسک را لرزاند

زمین لرزه‌ای با قدرت ۳/۱ ریشتر صبح امروز حوالی ۸کیلومتری شهر ارسک بشرویه را لرزاند.

زمین لرزه‌ای با قدرت ۳/۱ریشتر ساعت ۶:۲۲صبح روز یکشنبه در عمق ۱۰کیلومتری زمین حوالی ۸کیلومتری شهر ارسک بشرویه را لرزاند.

برخی از مردم زلزله را احساس کردند.

 

این زمین لرزه خسارتی نداشته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک کشته در تصادف محور سرایان_ فردوس

برخورد سواری پژو با کامیون در کیلومتر ۲ محور سرایان به فردوس یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت. رئیس پلیس راه استان گفت : برخورد سواری پژو با کامیون در کیلومتر ۲ محور سرایان به فردوس ۱ فوتی و ۱ مجروح برجای گذاشت.

سرهنگ رضایی افزود : علت حادثه گردش به طرز غلط از جانب راننده کامیون بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح آبرسانی پایدار به سه روستای شهرستان درمیان افتتاح شد

طرح آبرسانی پایدار به سه روستای شهرستان درمیان افتتاح شد

 طرح آبرسانی پایدار به سه روستای شهرستان مرزی درمیان همزمان با پنجمین روز هفته دولت با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

فرماندار درمیان روز شنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها گفت: چهار میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان برای اجرا و تکمیل آبرسانی به این روستاها هزینه شده است.

حسینعلی بخشی افزود: طرح آبرسانی به روستای سرخنگ امروز به نمایندگی از روستاهای آویشک و سیرجان به بهره‌برداری رسید و بیش از ۵۰۰ نفر از آب سالم و بهداشتی برخوردار شدند.

وی بیان کرد: گازرسانی به روستای محمدآباد علیات نیز به نمایندگی از طرح گازرسانی به پنج روستا و هفت واحد صنعتی با مجموع اعتبار پنج میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

فرماندار درمیان گفت: همچنین ساختمان عملیاتی اداره گاز شهرستان درمیان با اعتبار ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از طرح‌هایی است که همزمان با پنجمین روز هفته دولت در این شهرستان افتتاح شد.

وی از افتتاح نگارخانه شهر اسدیه با زیربنای ۳۰۰ متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان با مشارکت بنیاد علوی خبر داد و گفت: آسفالت معابر روستای نوزاد به حجم  ۱۰ هزار متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با مشارکت بنیاد علوی و دهیاری این روستا نیز افتتاح شد.

بخشی افتتاح آسفالت راه روستایی محمدیه – مهدی‌آباد با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و سنگفرش معابر روستای سرخنگ بخش قهستان با اعتبار ۴۰ میلیون تومان را از دیگر پروژه‌های افتتاحی پنجمین روز هفته دوت در شهرستان درمیان ذکر کرد که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

 

 

 

 

 

هزینه‌کرد هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در حوزه راهداری خراسان جنوبی

هزینه‌کرد هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در حوزه راهداری خراسان جنوبی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: ۲۳ پروژه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری است که بیش از هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آنها هزینه شده است.

 اسدالله جلال‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه‌ها شامل عملیات تعریض، نوسازی و بهسازی راه روستایی، اجرای روشنایی، احداث راه روستایی، احداث پل، اصلاح شیب شیروانی، روکش آسفالت سرد و گرم و احداث قرنیز در راه‌های استان است.

وی افتتاح روکش اسلاری سیل محور سه راهی بشرویه – دیهوک برای اولین بار در استان را از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری هفته دولت عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افتتاح پروژه‌های تعریض و بهسازی محور سربیشه – درح – مرز ماهیرود، اصلاح شیب و شیروانی و آسفالت گرم محور نهبندان – بیرجند و عملیات روکش آسفالت محورهای فرعی راه روستایی نهبندان به طول ۲۰ کیلومتر را از دیگر پروژه‌ها برشمرد.

وی بیان کرد: تعدادی پروژه در هفته دولت در شهرستان‌های خوسف، درمیان، بشرویه، سربیشه، فردوس، قاینات، نهبندان، طبس و زیرکوه به بهره‌برداری می‌رسد که در افزایش ایمنی و تسهیل عبور و مرور در جاده‌های استان نقش موثری دارد.

استان پهناور و کویری خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه دارد و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله زیاد بین شهرهای استان در نتیجه رانندگی طولانی مدت لزوم افزایش ایمنی راه‌ها را دوچندان کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

۷ شهریور؛ روزی ماندگار در خاطره کویرنشینان/ «نهبندان» همچنان بر مدار محرومیت

محرومیت‌ها در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی به ویژه شهرستان‌های مرزی از جمله شهرستان نهبندان عاملی بود تا مقام معظم رهبری با سفر به این منطقه در هفتم شهریور ۱۳۷۸ توجه مسئولان دولتی را به این منطقه معطوف کنند.

7 شهریور؛ روزی ماندگار در خاطره کویرنشینان/ «نهبندان» همچنان بر مدار محرومیت

خبرگزاری فارس- نهبندان؛ درست در چنین روزی در ۲۰ سال قبل، رهبر معظم انقلاب با سفر به شهرستان مرزی نهبندان، یک روز فراموش‌ نشدنی را در اذهان مردم این شهر برای همیشه ثبت کردند.

معظم له در این سفر فرمودند:« من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل، به‌طور کامل جلب کنم. من از مسئولان در سطوح مختلف چه در سطح استان، چه در سطوح بالاتر و سطح دولت، چه در سطح بخش‌های مختلف دولتی این‌گونه توقع و انتظار دارم که بر روی نقاط دور افتاده که غالباً محرومیت‌های زیادی هم در دوران‌های قبل بر آن‌ها تحمیل شده است، متمرکز شوند و توجه بیشتری کنند».

همچنین ایشان تأکید کردند: «منطقه‌ جنوب خراسان، یعنی منطقه‌ استعداد انسانی، جنوب خراسان، منطقه‌ای است که از لحاظ استعدادهای انسانی، بسیار خوب است. نهبندان هم از همین مجموعه است؛ ما خودمان نمونه‌هایش را هم دیدیم. از لحاظ منابع طبیعی هم این‌جا وضع خوبی دارد؛ چه منابع سنگ و امثال آن، چه منابع نباتی که حاصلخیز است و محصولات خوبی دارد و چه منابع دیگر. جای مستعدی است. در این‌جا باید دو وظیفه، در کنار هم دست به‌دست هم دهد. یکی وظیفه‌ی مسؤولان است که باید برروی نقاط محروم از جمله این نقطه  متمرکز شوند…»

اوج محرومیت در مناطق مرزی

محرومیت شهرستان های خراسان‌جنوبی به ویژه مرزهای استان بر کسی پوشیده نیست و همین محرومیت‌ها در نقاط مختلف استان به ویژه شهرستان‌های مرزی از جمله شهرستان نهبندان عاملی بود تا مقام معظم رهبری با سفر به این منطقه در هفتم شهریور ۱۳۷۸ توجه مسئولان دولتی را به این منطقه معطوف کند تا مشکلات این مناطق مورد توجه ویژه قرار گیرد.

با سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان محروم نهبندان طرح «توسعه» این شهرستان مصوب شد که قرار بود بر اساس این طرح‌ زیرساخت‌های این شهر توسعه یابد و گامی مهم برای جهش از محرومیت به سمت توسعه برداشته شود اما حالا بعد از گذشت ۲۲ سال از سفر معظم له این طرح به طور کامل اجرایی نشده است.

۱۹ سال انتظار برای توسعه

بعد از سفر ایشان برای پیشرفت و ارتقای منطقه به دستور مقام معظم رهبری طرح توسعه نهبندان تهیه و آماده شد. این طرح در ۳۰ تیرماه ۱۳۸۱ در قالب ۵ فصل و ۱۷ ماده با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدت ۱۰ سال تصویب شد.

علی‌رغم اینکه طرح برای ۱۰ سال تصویب شده بود، تخصیص اعتبارات تا سال ۹۷ به طول انجامید گذشته از این، تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به طرح باعث شده تا عملکرد همه‌جانبه نداشته باشد و شهروندان آن گونه که باید از اثرات مطلوب طرح برخوردار نشوند.

در تعدادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم به راه تانکرهای سیار آبرسانی هستند. هنوز هم روستاهایی فاقد راه آسفالته، فاقد برق، گاز و بستر ارتباطی وجود دارد

در تعدادی از روستاهای شهرستان نهبندان آب وجود ندارد و مردم چشم به راه تانکرهای سیار آبرسانی هستند. هنوز هم روستاهایی فاقد راه آسفالته، فاقد برق، گاز و بستر ارتباطی وجود دارد که مردمانش راه نجات را در مهاجرت جست‌وجو می‌کنند و اینها تنها گوشه‌ای از محرومیت‌هایی است که مردم شهرستان مرزی نهبندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

افزایش ۳ برابری اعتبارات راه‌ روستایی و باند دوم

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان اظهار داشت: مدیران شهرستانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نهبندان، باید پیگیر اعتبارات ملی باشند چرا که برای محرومیت‌زدایی اعتبارات خوبی دیده شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت راه‌های روستایی و باند دوم شهرستان، مطرح کرد: در حوزه راه اعتبارات راهداری شهرستان نهبندان ۳ برابر شده است یعنی از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۸ ملیارد تومان رسیده است.

فرماندار نهبندان بیان داشت: همچنین در زمینه گازرسانی در فاصله‌ای کمتر از دو سال ۲۶۰ روستای نهبندان گازرسانی شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تمام روستاهای نهبندان از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

گازرسانی به ۸ روستا و ۴ واحد صنعتی

بیکی عنوان کرد: طی هفته دولت امسال گازرسانی به ۸ روستای «کلات جنگل، چاه کرد، فراتان، ملوغان، هشتوگان، گلرگ، گوش و ابراهیم‌آباد» با اعتبار ۱۱۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و ۲۸۴ خانوار از نعمت گاز شهری برخوردار شدند.

وی اضافه کرد: همچنین گازرسانی به ۴ واحد صنعتی و تولیدی با اعتبار ۱۸ میلیارد ریال، یک پروژه ساختمای اداری با اعتبار ۲۶ میلیارد ریال و ۱۳ پروژه مسکن محرومان با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال افتتاح شد که ۱۸۷ خانوار از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

عملیات گازرسانی به روستاهای عمری، شورآباد، رود دره، کوهسار و دهسلم شهرستان نهبندان آغاز و به زودی ۲۱۷ خانوار از گاز طبیعی برخوردار می‌شوند

فرماندار نهبندان از آغاز عملیات گازرسانی به روستاهای عمری، شورآباد، رود دره، کوهسار و دهسلم شهرستان نهبندان خبر داد و مطرح کرد: به زودی ۲۱۷ خانوار ساکن در این مناطق از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

بیکی تبیین کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه استانداری و بنیاد برکت به عنوان معین اقتصادی شهرستان در مهرماه ۱۳۹۸ همزمان با روز ملی روستا و عشایر کمک و مساعدت این بنیاد در راستای محرومیت‌زدایی و تکمیل زیرساخت‌های شهرستان سرعت گرفت.

مشارکت بنیاد برکت در محرومیت‌زدایی منطقه

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ شاهد مشارکت ۱۳ میلیارد تومانی بنیاد برکت و مشارکت سایر دستگاه‌ها مجموعا میزان ۳۰ میلیارد تومان در پروژه‌های عمرانی بودیم، عنوان کرد: در همین راستا تاکنون نیز مبلغ ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره برای اشتغالزایی نیز قریب به یک هزار و ۵۰۰ نفر و طرح در شهرستان نهبندان پرداخت شده است.

فرماندار نهبندان ادامه داد: در فاز دوم تعیین پروژه‌های سند توسعه میان‌مدت شهرستان نهبندان برای سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ ردیف پروژه با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان از سوی فرمانداری مشخص و از طریق استانداری به بنیاد برکت برای بررسی و مساعدت ارسال شده است.

در سال جاری در مجموع ۸۵ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد

بیکی ادامه داد: البته در فاز دوم پروژه‌های این سند، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان سهم شهرستان در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، ۱۲ میلیارد تومان منابع استانی و ۳۲ میلیارد تومان سهم اعتبار ملی دستگاه‌های اجرایی استان تعیین شد که مجموعاً ۸۵ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرستان نهبندان مشارکت خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در بخش‌های آبرسانی روستایی، عملیات آبخیزداری، ایجاد اماکن ورزشی، زیرساخت‌های شهرک صنعتی، احیا و مرمت قنوات، زیرساخت‌های گردشگری، تکمیل پایگاه‌های امداد و نجات هلال‌احمر، زیر ساخت ایستگاه‌های دیجیتال صداوسیما، احداث ۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی روستایی، توسعه فضای سبز شهری، بهبود عبور و مرور درون‌شهری و غیره تعریف شده است.

نهبندان؛ سرشار از پتانسیل‌های بیشمار در توسعه

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نهبندان چهارراه ارتباطی در جنوب استان بوده و در مسیر ارتباطی چابهار- مشهد قرار گرفته و دارای اهمیت ویژه‌ای است، گفت: قابلیت‌های کشاورزی و دامداری این شهرستان ظرفیتی مناسب برای توسعه است.

وی  با اشاره به دیگر ظرفیت‌های نهبندان برای توسعه، مطرح کرد: این شهرستان علاوه بر معادن فلزی، غیر فلزی و خاک‌های صنعتی، این شهرستان یکی از قطب‌های کشور در ذخیره سنگ گرانیت است.

سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان‌جنوبی و انتخاب شهرستان نهبندان به عنوان مقصد این سفر کار بزرگی بود که توسط ایشان صورت گرفت

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان‌جنوبی و انتخاب شهرستان نهبندان به عنوان مقصد این سفر را کار بزرگی دانست و تبیین کرد: ایشان در این سفر تأکید جدی داشتند بر اینکه «من به نهبندان آمدم تا وجه مسئولان را به اینجا جلب کنم».

نخعی سفر مقام معظم رهبری را سفر پر خیر و برکتی دانست و گفت: در راستای سفر ایشان قطعا اقدامات ارزشمندی انجام شده و همین طرح «توسعه نهبندان» که تهیه و در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیأت وزیران رسید اقدام ارزشمندی بود چراکه اگر سفر ایشان به این خطه نمی‌بود چنین طرحی تهیه نمی‌شد.

مسئولان کم گذاشتند

وی با تأکید بر اینکه در راستای اجرای این طرح پیش‌بینی‌های خوبی انجام شده اما در مقام اجرا مسئولان کم گذاشته‌اند، تبیین کرد:  وضعیت کنونی نهبندان تناسبی با آن چیزی که در این طرح پیش‌بینی شده بود ندارد.

عقب‌ماندگی نهبندان در شاخص‌های توسعه

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم تأکید رهبری بر توسعه نهبندان و گذشت ۲۲ سال از سفر ایشان به این شهرستان، همچنان در بسیاری از شاخص‌های توسعه دچار عقب‌ماندگی هستیم که این امر اثر بخشی طرح را از بین برده است.

علی‌رغم تأکید رهبری بر توسعه نهبندان و گذشت ۲۲ سال از سفر ایشان به این شهرستان، همچنان در بسیاری از شاخص‌های توسعه دچار عقب‌ماندگی هستیم که این امر اثر بخشی طرح را از بین برده است

نخعی در خصوص درصد تحقق مصوبات سفر رهبری به نهبندان، گفت: عدد دقیقی را نمی‌شود بیان کرد ولی نظر بنده بر این است که حداکثر بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد مصوبات اجرا شده و آن‌طوری که پیش‌بینی شده بود تحقق نیافه است.

وی با تأکید بر اینکه باید به مصوبات سفر وزن بدهیم، توضیح داد: راه‌اندازی فرمانداری ویژه یکی از مصوبات این سفر بود که اگر تحقق پیدا می‌کرد بسیاری از مصوبات که در قالب این طرح گنجانده شده محقق می‌شد، لذا طی یک سال اخیر پیگیری‌های زیادی را در این خصوص انجام داده و تمام توان و تلاش خود را برای این مهم به‌کار گرفته‌ایم.

آنچه مسلم است هدف رهبری در تصویب طرح توسعه نهبندان چیزی جز زدودن چهره فقر و محرومیت از این شهرستان مرزی نبوده که متأسفانه مسئولان نتوانسته‌اند در عملکردشان به این اهداف برسند لذا امیدواریم با روی کارآمدن دولت سیزدهم و نگاه ویژه تمام مسئولان استانی و کشوری به شهرستان‌های محروم، شاهد پیشرفت و آبادانی این خطه از کشورمان نیز باشیم.

 

 

 

کشف ۶۳ تن نهاده دامی احتکار شده در خراسان‌جنوبی

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس ۶۳ تن نهاده دامی احتکار شده به ارزش ۴ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال در یکی از روستاهای شهرستان بیرجند کشف کردند.

کشف ۶۳ تن نهاده دامی احتکار شده در خراسان‌جنوبی

 

 سرهنگ جواد بخشی  اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشرافیت و هوشمندی بالای خود از احتکار مقدار چشمگیری نهاده‌های دامی در یک انبار مطلع شده و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران محل انبار نهاده‌های دامی احتکار شده را شناسایی کردند و با هماهنگی مقام قضایی به همراه مأموران اداره تعزیرات حکومتی و اداره صنعت و معدن وارد انبار شدند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی بیان داشت: مأموران در بازرسی دقیق از انبار شناسایی شده، ۶۳ تن نهاده دامی احتکار شده کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ۴ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال براورد شده است.

بخشی با بیان اینکه مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند، خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد و از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی:
اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح در مرزها/ کوچکترین ناامنی در مرز خراسان جنوبی نداریم
سردار قاسمی با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مرز گفت: کوچکترین مسئله ناامنی در مرز خراسان جنوبی نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سردار «علی قاسمی» شامگاه (۶ شهریور) به خبرنگاران خبرگزاری شبستان و مهر گفت: در حال حاضر امنیت کامل در چهار شهرستان مرزی «درمیان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه» برقرار است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی با تاکید بر اشراف اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مرز “ایران- افغانستان”، افزود: کوچکترین مسئله ناامنی در مرز خراسان جنوبی نداریم.

 

وی ادامه داد: در آن سوی مرز هم آرامش خوبی در شهرهای استان های «فراه و هرات» برقرار است و و ما هیچ تهدیدی را متصور نیستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه آمادگی کامل نیروهای مسلح در مرز خراسان جنوبی گفت: روال جاری ورود و خروج کالا در بازارچه ماهیرود برقرار است.

 

سردار قاسمی خاطرنشان کرد: مردم استان خراسان جنوبی هیچ نگرانی نداشته باشند چرا که ‌روال زندگی عادی در روستاهای مختلف مرز (نقاط صفر و …) برقرار و کشاورزی جریان دارد.

 

گفتنی است، خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

 

 

 

 

 

نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان به بهره برداری رسید
همزمان با ششمین روز از هفته دولت، نگارخانه ‌آ‌فتاب شهرستان سرایان با حضور جمعی از مسئولان به بهره برداری رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی امروز (۷ شهریور) در مراسم افتتاح نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان اظهار داشت: در هفته دولت، چهار نگارخانه در شهرستان های زیرکوه، درمیان، سرایان و بشرویه به بهره برداری رسید.

 

«ناصر نبی زاده» از نگارخانه‌ها به عنوان زیرساخت و بسترهای فرهنگی هر شهر یاد کرد و گفت: نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان در زمینی به مساحت ۹۵ مترمربع و با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ساخته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه،‌ نگارخانه آفتاب ظرفیت نمایش ۴۰ اثر هنری را دارد، گفت: این مکان، می تواند بستری برای نمایش آثار و تولیدات هنری جوانان و هنرمندان شهرستان سرایان و در همچنین آموزش و دریافت نظرات و نگاه‌های مردمی باشد.

 

نبی زاده خاطرنشان کرد: در طول سه سال گذشته، ۹ هزار مترمربع فضای فرهنگی هنری تقدیم مردم خراسان جنوبی شده است.

 

«ابراهیم رسولی مقدم» فرماندار سرایان هم بر تکمیل و بهره برداری هرچه سریعتر مجتمع فرهنگی هنری سرایان با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع تاکید کرد و گفت: گسترش فضاهای فرهنگی یک نیاز و حق مردم این شهرستان است.

 

 

 

ازدحام در مرکز واکسیناسیون فردوس/ مردم گلایه مند هستند

ازدحام در مرکز واکسیناسیون فردوس/ مردم گلایه مند هستند

 کمبود واکسن کرونا در شهرستان فردوس موجب ایجاد صف های طولانی در تنها مرکز واکسیناسیون شهر شده و مردم از این موضوع و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی گلایه مند هستند.

به گزارش مهر صف‌های طولانی، ساعت‌ها سرگردانی و واکسنی که شاید برسد و شاید نه. این حال و روز تنها مرکز واکسیناسیون شهرستان فردوس است.

افرادی که چندین روز از نوبت دوم دریافت واکسن آنها می‌گذرد مجبورند علیرغم اینکه مرکز از ساعت ۸ صبح شروع به کار می‌کند حداقل ۲ ساعت قبل به این مرکز مراجعه و در نوبت قرار گیرند تا شاید موفق به تزریق واکسن شوند.

کمبود شدید واکسن در روزهای گذشته موجب شده آمار مراجعه کنندگان به این مرکز زیاد و موجب ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.

بسیاری از مراجعه کنندگان از این وضعیت بشدت گلایه مند هستند و خواستار ورود بیشتر واکسن و مدیریت مسئولان شبکه بهداشت و درمان فردوس در این خصوص شدند.

انتظار سه ساعته برای دریافت واکسن

یکی از شهروندان که صبح زود برای دریافت نوبت دوم به مرکز تجمیع واکسیناسیون معراج الشهدا مراجعه کرده بود به خبرنگار مهر گفت: بیش از دو ساعت است که در نوبت هستم و از ۶ و نیم صبح آمدم تا شاید قبل از تمام شدن واکسن‌ها نوبتم شود.

رضازاده با بیان اینکه نبود مدیریت در این مرکز و عدم نظارت مسئولان بهداشتی موجب شده تا پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، افزود: بیم این می‌رود تا در مکانی که باید خود را علیه این ویروس واکسینه کنیم به محلی امن برای سرایت بیشتر آن به یکدیگر شود.

ازدحادم در مرکز واکسیناسیون فردوس/ مردم گلایه مند هستند

مسئولان نظارت و مدیریت بیشتری داشته باشند

وی یکی از عوامل را عدم رعایت مردم دانست ولی در عین حال افزود: مسئولان نیز می‌توانند با نظارت بیشتر از تجمع مردم جلوگیری کنند و باید در این خصوص هر چه زودتر تمهیدات لازم اندیشیده شود.

یکی از بانوان که برای نوبت دوم واکسن مراجعه کرده بود نیز گفت: بیش از یک هفته از تاریخ نوبت دوم واکسنم می‌گذرد و برای سومین روز هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌ام.

رحیمی عنوان کرد: هر روز ساعت ۶.۵ به مرکز مراجعه و در نوبت قرار می‌گیرم ولی در روزهای قبل که واکسن‌های موجود تمام می‌شد و امروز هم ساعت سه ساعت شده منتظرم ولی هنوز نوبتم نشده است.

وی از مسئولان امر خواست حداقل در چنین شرایطی که مردم برای دریافت واکسن و در این وضعیت شلوغی با جانشان بازی می‌کنند از نزدیک بازدیدی داشته باشند تا حداقل مردم بدانند مسئولان در کنارشان هستند.

نجاری یکی دیگر از شهروندانی فردوسی که به گفته خودش چندین ساعت در صف واکسن منتظر است، می‌گوید: امیدی به اینکه به این زودی ها نوبتش شود ندارد.

وی عطای این مرکز را به لقایش بخشید و گفت: برای دریافت نوبت دوم مجبورم به مرکز بهداشتی درمانی اسلامیه و یا شهرهای همجوار مراجعه کنم شاید موفق شوم.

یکی دیگر از شهروندان که از معرفی خود خودداری کرد نیز گفت: مسئولان می‌توانند با برنامه ریزی و مدیریت نگذارند که چنین مردم تجمع کنند.

خطر سرایت ویروس و عدم رعایت پروتکل‌ها

وی افزود: حتی صندلی برای نشستن افراد بسیار کم است و همین موضوع موجب شده افراد در حالت ایستاده خسته و در مقابل درب ورودی تجمع کنند که خطر سرایت ویروس را مضاعف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بعضاً شاهد هستیم افرادی که دیرتر در نوبت قرار می‌گیرند زودتر واکسن را دریافت می‌کنند که نشان از بی نظمی و شاید جابجایی کارت‌های واکسیناسیون به علت شلوغی و دست تنها بودن یک نفر از عوامل اجرایی نوبت دهی است.

ازدحادم در مرکز واکسیناسیون فردوس/ مردم گلایه مند هستند

مشکل کمبود واکسن کشوری است

معاون شبکه بهداشت و درمان فردوس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: کمبود واکسن یک مشکل کشوری است و ما عامل اجرایی هستیم و هر مقدار واکسن در اختیار شهرستان قرار گیرد، در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

محمود حسینی زاده افزود: شهرستان فردوس از لحاظ تعداد افرادی که علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند در رده بالای استان قرار دارد ولی با این وجود به دلیل کمبود واکسن در روزهای گذشته با مراجعه و ازدحام جمعیت در مرکز مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: مردم باید خودشان در این مرکز رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را بکنند و پس از تحویل کارت واکسیناسیون یا ملی با رعایت فاصله منتظر باشند تا نوبتشان فرا برسد.

حسینی زاده با بیان اینکه پس از بازدید از چندین مرکز و هیأت مذهبی با موافقت آموزش و پرورش سالن ورزشی اندیشگر ۳ برای تجهیز مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا اختصاص یافته افزود: در مرکز فعلی مردم در معرض آفتاب قرار دارند و با سرد شدن هوا مکان مناسبی نیست.

انتقال مرکز واکسیناسیون به محل جدید

وی تصریح کرد: مرکز فعلی واکسیناسیون به زودی به سالن ورزشی اندیشگر منتقل خواهد شد تا شرایط محیطی بهتری برای مردم فراهم شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان فردوس خاطرنشان کرد: حداقل امروز یکشنبه به مقدار کافی واکسن چینی و ایرانی داریم، مردم می‌توانند با اولویت دریافت نوبت دوم به مرکز مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: در دو نوبت بازدید که امروز از مرکز واکسیناسیون داشتم گر چه صبح شلوغ بود ولی در ساعت یازده صبح تمام مراجعین واکسن را دریافت و کاملاً خلوت شده بود و این وضعیت بستگی به میزان واکسنی دارد که به ما اختصاص می‌یابد.

آنچه این روزها به چشم می‌خورد، بلاتکلیفی و سرگردانی است، حضور مردم و به ویژه سالمندان در صف‌های واکسیناسیون است نشان دهنده نبود مدیریت واکسیناسیون در شهرهای مختلف استان است که باید برنامه ریزی ویژه ای برای حل این مشکل از سوی مسئولان اندیشیده شود.

قیمت‌گذاری عناب در چنبره بی‌تدبیری/کرونا فروش را کاهش داد

قیمت‌گذاری عناب در چنبره بی‌تدبیری/کرونا فروش را کاهش داد

عناب‌کاران خراسان‌جنوبی معتقدند که محدود کردن مصرف آب، نبود نهاد قیمت گذار در حوزه این محصول استراتژیک و کاهش خرید عناب در ایام کرونایی برای آنان مشکلاتی به وجود آورده است.

به گزارش مهر این روزها فصل چیدن محصولی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران به شرط برنامه‌ریزی و فرآوری یکی از پتانسیل‌های مهم خراسان‌جنوبی برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی است.

مقصود عناب است. میوه‌ای که علی رغم کوچک بودن خواص بسیار زیادی را در خود نهفته دارد و بسیاری از مردم به عنوان یکی از تنقلات و برخی نیز به عنوان یکی از گیاهان دارویی از آن استفاده می‌کنند. برخی نیز آن را دم کرده و دم نوش آن را مصرف می‌کنند.

اما این روزها که فصل چیدن دسترنج عناب کاران خراسان‌جنوبی است، بسیاری از آن گلایه‌هایی از روند خرید و فرآوری و در یک کلام درآمدزایی این محصول دارند و به زبان ساده‌تر معتقدند دخلشان با خرجشان همخوانی ندارد و از طرف دیگر نیز کاهش نزولات آسمانی مشکلاتی برای آنان ایجاد کرده است.

مهدی میرزایی از تولیدکنندگان و بهره‌برداران عناب در خراسان‌جنوبی که تحصیلاتش نیز در زمینه کشاورزی است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما عناب کاران این است که میزان سهمیه آب ما را کاهش داده‌اند.

گلایه از محدود کردن آب مصرفی کشاورزان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهمیه آب ما از ۲۵ لیتر در ثانیه در سال‌های ابتدایی کار به ۱۲.۵ لیتر در ثانیه رسیده است، افزود: این در حالی که ما بر اساس همان ۲۵ لیتر در ثانیه کشت کرده‌ایم و نمی‌دانیم با تشنگی درختان سرسبز عناب چه کنیم.

این تولیدکننده عناب در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قیمت کود نیز چند برابر افزایش داشته است، گفت: البته آنقدر مشکل بر سر راه ما قرار دارد که دیگر افزایش قیمت کود را یک مسئله نمی‌دانیم.

قیمت‌گذاری عناب در چنبره بی‌تدبیری/کرونا فروش را کاهش داد

نهاد پشتیبان برای قیمت‌گذاری عناب وجود ندارد

میرزایی با گلایه از نبود یک نهاد پشتیبان برای قیمت‌گذاری عناب در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما برای محصول استراتژیک چون زعفران، شورای ملی زعفران را داریم ولی در مورد عناب هیچ نهاد حامی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دغدغه ما کمبود آب، بحث قیمت و دغدغه فروش است، گفت: متأسفانه عنابی که ما به قیمت دوازده هزار تومان می‌فروشیم در بازارهای خراسان رضوی با افزایش چند برابری به قیمت ۳۵ هزار تومان فروش می‌رود!

این تولیدکننده عناب در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علی‌رغم تورم و افزایش قیمت کود و… قیمت عناب از چند سال گذشته تاکنون هیچ تغییری در خراسان‌جنوبی نداشته است، یادآور شد: قیمت کارگری نیز در یکی – دو سال گذشته چند برابر شده است.

میرزایی گفت: به نظر من اهالی رسانه، مطبوعات و همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند، شایسته است مردم ایران با محصول استراتژیک عناب و خواص دارویی آن آشنا کند به گونه‌ای که مردم در هر کجای این سرزمین این محصول را شناخته و خواهان خرید آن باشند.

پیشنهاداتی برای کاهش مشکلات عناب‌کاران

سید محمد تقی موسوی نژاد که در روستای سیوجان مشغول کار عناب‌کاری است نیز با گلایه از اینکه امسال میزان استفاده از آب چاه به بهانه خشکسالی و کنترل مصرف آب برای کشاورزان محدود شده است، گفت: این در حالی است که من درختانی با قدمت ۲۰ ساله داریم که این محدودیت به آنان آسیب می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید دلالان نیز کاهش یافته است، بیان‌کرد: می‌توانیم از طریق راهکارهایی چون ایجاد تعاونی روستایی برای خرید عناب و یا با خرید تضمینی این محصول، مشکلات عناب کاران را کاهش داد.

سبحان مصطفایی، عامل توسعه خوشه صنعتی خشکبار در خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در زمینه محصول استراتژیک عناب همه درد را می‌دانند ولی متأسفانه درمانی برای این درد انجام نمی‌شود.

قیمت‌گذاری عناب در چنبره بی‌تدبیری/کرونا فروش را کاهش داد

درمان درد حوزه عناب با فرآوری حل می‌شود

وی بیان‌کرد: تا زمانی که فرآوری این محصول را جدی نگیریم، نمی‌توانیم در حوزه‌های مختلف از جمله صادرات موفق باشیم.

عامل توسعه خوشه صنعتی خشکبار خراسان‌جنوبی گفت: وقتی که برای فرآوری این محصول استراتژیک برنامه جدی و منسجم نداریم چه فرقی می‌کند که در انبارهای خراسان جنوبی ۱۰۰ تن یا ۱۰ تن عناب ذخیره شده است.

مصطفایی اظهار کرد: وقتی که از مشاوران تولید در عرصه کشاورزی سوال بپرسیم بی شک به شما خواهند گفت که فعالیت در حوزه تولید زعفران سودهی بیشتری نسبت به تولید عناب خواهد داشت که این مورد موجب گرایش به سمت فعالیت در حوزه زعفران می‌شود.

یک اشکال در حوزه فرآوری عناب

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرآوری عناب خلاءهایی داریم، بیان‌کرد: شاید محصولات متعددی به نام محصول فرآوری شده از عناب ثبت شده باشد ولی به راستی چه میزان از این محصولات ثبت شده در بازار وجود داشته و مردم و سرمایه‌گذاران می‌شناسند.

عامل توسعه خوشه صنعتی خشکبار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کشوری مانند چین در حوزه عناب بسیار قوی ظاهر شده است، گفت: یکی از دوستان در سفری که به یکی از کشورهای اروپایی داشت، بیان می‌کرد در فصل عناب، این محصول توسط کشور چین در بازارهای کشورهای اروپایی عرضه می‌شد.

مصطفایی با اشاره به اینکه برای موفقیت بیشتر در بحث صادرات عناب باید کنسرسیوم تازه ثبت شده عناب خراسان‌جنوبی بسیار فعال‌تر ظاهر شود، افزود: در خراسان‌جنوبی در حوزه ایده‌پردازی بسیار قوی هستیم ولی در عرصه عمل موفق نیستیم.

قیمت‌گذاری عناب در چنبره بی‌تدبیری/کرونا فروش را کاهش داد

پیش بینی برداشت هفت هزار و ۱۳۰ تن عناب

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سطح زیر کشت عناب در خراسان‌جنوبی چهار هزار و ۱۳۴ هکتار است که سال گذشته ۶ هزار و ۷۲۷ تن برداشت عناب از این سطح زیر کشت داشتیم.

وی بیان‌کرد: پیش بینی می‌شود که در سال جاری هفت هزار و و ۱۳۰ تن برداشت عناب داشته باشیم که این میزان هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال ارزش اقتصادی (با احتساب کیلویی ۲۵ هزار تومان) برای استان خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی ۹ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار داریم، گفت: بیشترین بهره‌بردار و تولید عناب مربوط به شهرستان خوسف در خراسان‌جنوبی است.

کرونا فروش عناب را تحت تأثیر قرار داد

رضایی در زمینه میزان فروش عناب و موانع پیش رو در این حوزه اظهار کرد: قبل از کرونا عناب به عنوان سوغات و یا تنقلات در استان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما از آنجایی که این ویروس دورهمی‌ها و سفرها را کاهش داد، میزان فروش عناب نیز تحت تأثیر قرار گرفت.

وی گفت: اهمیت این موضوع از آنجایی است که ۷۰ درصد عناب تولیدی داخل استان برای فروش به خارج از استان می‌رود و طبیعی است که کاهش سفرها نیز این موضوع را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از طریق رایزنی و هماهنگی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان میزان فروش عناب را افزایش داد، یادآور شد: تعاونی‌ها نیز می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

رضایی گفت: رسانه‌ها نیز اگر با کمک گرفتن از کارشناسان و صاحب نظران در حوزه خواص دارویی عناب ورود پیدا کرده و مردم در این زمینه اطلاعات کافی پیدا کنند میزان فروش نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

برداشت عناب تا پایان شهریور ادامه دارد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: فصل برداشت عناب از اواسط مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

در هر حال آنچه مسلم است برای حل مشکل عناب‌کاران در وهله اول باید نهادی پشتیبان در زمینه قیمت گذاری عناب ورود پیدا کند تا کشاورزان خراسان‌جنوبی در این زمینه دچار ضرر و زیان نشوند و از طرف دیگر دست دلالان نیز کوتاه شود.

و در وهله دوم نسبت به معرفی، تولید انبوه و بازاریابی محصولات فرآوری شده از عناب اقدام شود تا به جای خام فروشی با صادرات و فروش این محصولات فرآوری شده، سود بیشتری نصیب کشاورزان و عناب کاران پرتلاش خراسان جنوبی شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*