اخبار خراسان جنوبی/

کاریکاتور/ همه دوباره علیه کرونا / جان مردم از همه چیز مهم تر است

کاریکاتور/ رکورد ثبت فوتی‌های روزانه در بهشت زهرا طی 50 سال اخیر شکسته شد / جمعه سیاه کرونایی تهران

 

 

 

اثر بخشی واکسن در مهار بیماری کرونا

اثر بخشی واکسن در مهار بیماری کرونا

 شدت شیوع و بیماری کرونا در کشور زمینه طرح این پرسش درافکار عمومی است که آیا مکانیسم و راهی برای خلاصی از این بیماری نیست.تجربه تقریبا ۲ ساله جهان گویای این حقیقت کلیدی است که کرونا هنوز هم بیماری با زمینه های ناشناخته قوی است و امکان درمان قطعی و صدرصدی این بیماری تاکنون یافت نشده است.

به گزارش ایرنا اما در همین بازه زمان دو راهکار در مهار این بیماری تاکنون موثر افتاده و تجربه کشورهای توسعه یافته نشان از موفقیت اساسی در این عرصه دارد. واکسیناسیون سراسری در کنار رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی تنها محمل و بستری مطمئن برای عبور از بیماری کروناست. بسته به توانمندی اقتصادی و صنعتی کشور ها و مهم تر از آن نظم پذیری و هارمونی در میان مردم، شاهد موفقیت ها و شکست ها در بسیاری از  کشورهای دنیا در میدان مبارزه با کرونا هستیم.
از این جهت تجربه مدیریت صحیح بیماری کرونا در پیک اول در کشورمان به خوبی نشان داد که رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی با دو شکل استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی چه دستاوردهای بزرگ و در نوع خود تاریخی در مهار بیماری در کشور رقم زد. همه کشورهای دنیا هم در اوایل شیوع بیماری، به سمت اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های سراسری رفتند و بسته به قدرت اقناع پذیری گفتمان شان بیماری را در جوامع شان مدیریت کردند. همراستا با رعایت پروتکل های بهداشتی، مساله واکسن کرونا در سطح بین المللی مطرح شد و اقتصاد های بزرگ و پیشرفته پیشگام در این عرصه شدند. چین، روسیه، هند، انگلیس و آمریکا از نمونه کشورهایی هستند که در عرصه تولید واکسن قدم های بزرگی برداشتند و این کشورها به خصوص در انگلیس، آمریکا و چین، با تزریق حداکثری واکسن، بیماری به طرز جدی مدیریت و روند مرگ و میر به زیر ۱۰ عدد در روز رسید. به خصوص در انگلیس قبل از همه گیری واریانت هندی کرونا، میزان مرگ و میر به یک نفر هم  در روز رسید.
روند تزریق واکسن در دنیا به شکل مطلوبی پیش رفت و دراین عرصه کشورمان به دلیل مسائل ناشی از تحریم ها نتوانست  مانند کشورهای همسایه ترکیه، امارات بتواند واکسن مورد نیاز داخلی اش را از کشورهای مقصد تامین نماید. بلوکه شدن دارایی های  ایران در بانک های خارجی و سختی جابجایی این پول ها البته در کنار برخی بی تدبیری های داخلی، همگی دست به دست هم داد که کشور در مقیاس جهانی از روند واکسیناسیون به نوعی عقب بماند. با این حال با توجه به پیش بینی هایی که در داخل کشور نسبت به سختی تامین واکسن با توجه به مسائل مرتبط تحریمی وجود داشت، مساله تولید داخلی واکسن در برند های مختلف در دستور کار قرار گرفت و تقریبا از چند ماه پیش تولیدات داخلی وارد بازار شده است.
سرعت گسترش بیماری با ورود دو سویه انگلیسی و هندی یک موجب همه گیری بیماری را با ضریب بالای عفونت زایی و احتمال مرگ در کشور رقم زد و با توجه به افزایش مرگ و میرها و درصد بالای ابتلا از ۳ الی چهار هزار به روزی بالای ۳۰ هزار فضای بیماری را در کشور در یک شرایط بسیار سخت و خطیر قرار داد. در واقع بعد از موج چهارم و پنجم بیماری این موضوع به جد در کشور احساس شد که باید پیش بینی درست و واقع بینانه از بیماری در کشور صورت می گرفت و وزارت بهداشت بیش از همه گیری موج انگلیسی و هندی، گروههای آسیب پذیر جامعه را واکسینه کردند.
یکی از دلایلی که بیماری در برخی کشورها  در مقاطعی در  شرایط مدیریت شده قرار گرفت بی شک به خاطر واکسینه شدن بخش مهمی از جامعه آسیب پذیر بوده است.طبق گزارش های رسانه ای  بیش از ۵۸ درصد مردم انگلیس واکسینه شدند و همین امر باعث شده که با وجود اینکه نوع هندی بیماری خیلی زودتر از سایر کشورها وارد انگلیس شده است، بیماری عود و صعود خیلی زیادی نشده است. مقایسه این آمار با روند واکسیناسیون کشور که هنوز زیر ۱۰ درصد است نشان از فاصله زیاد دارد و برای همین است که تسریع در امر واکسیناسیون چه از مجرای تولیدات داخلی و چه از محل واردات مورد تاکید رئیس جمهوری محترم کشور است.

برخی گزارش ها نیز حاکی است بیش از  ۴۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور دز اول و ۳۵ میلیون نفر دز دوم را دریافت کرده اند.
مساله بسیار مهمی که باید در مدیریت کرونا در نظر داشت؛ میزان ایمنی خود واکسن است. گرچه در وهله اول شک و تردیدی نسبت به اصل واکسیناسیون و هدف گیری گروههای سنی بالا وجود ندارد؛ اما نباید تصور ایمنی و به بیانی رویین تن شدن با واکسن را در برابر کرونا داشت. طبق پژوهش علمی معتبر آکادمیک در انگلیس هشدار داده شده که ایمنی واکسن در برابر واریانت های جدید بیماری کرونا قابل بحث است. در تحقیقات این گروه علمی آمده است که در صورت بروز و پیدایی یک سویه (SARS- COV۲)  روند فعلی واکسیناسیون به کلی مختل شود. کما اینکه اخیر آمار مرگ و میرها در انگلیس که بیشترین تزریق واکسن را در دنیا انجام داده به بالای ۱۰۰ نفر در روز رسیده که نشان از قدرت سرایت پذیری و کشندگی بالای سویه های جدید دارد. برای همین اکنون ناظران بهداشتی در انگلیس با نگرانی نسبت به آینده مواجه هستند.
برایند کلام این است که با وجود تلاش برای گسترش روند واکسیناسیون برای مهار بیماری که امروز مورد تاکید جدی مقامات عالیه کشورمان قرار دارد؛ نباید مهم ترین ابزار یعنی رعایت اصول بهداشتی مورد غفلت واقع شود. از این رو بایستی همراستا با تسریع در روند واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی با دو مشخصه بارز استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مورد توجه اساسی قرار گیرد به خصوص اینکه مسلما تا رسیدن به نقطه مطلوب واکسیناسیون در کشور هنوز فاصله وجود دارد.

 

 

 

 

آنچه غربی ها از سقوط افغانستان پنهان می کنند

آنچه غربی ها از سقوط افغانستان پنهان می کنند

 سرعت تحولات در افغانستان و سقوط استان های این کشور به دست طالبان طی یک هفته گذشته به حدی بود که جهان را درشوک فرو برد و تحلیلگران به علل این سراسیمگی در فروپاشی پرداختند، اما غربی ها و بخصوص آمریکایی ها علل و عوامل اصلی سقوط را پنهان می کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نیویورک تایمز در گزارشی در این خصوص، دلایل مختلف این فروپاشی را مرور کرده است؛ یکی از مواردی که این روزنامه به آن اشاره دارد، ضعف ارتش افغانستان در رویارویی با حملات برق آسای طالبان است. آمریکایی ها می گویند برای ارتش افغانستان از نظر آموزش، تجهیزات و سلاح بیش از ۸۸ میلیارد دلار هزینه کرده اند و بنابراین می بایست مقابل طالبان تاب می آورد، اما آیا رسانه های غربی همه چیز را در باره افغانستان و شرایط جاری آن می گویند؟

نیویورک تایمز تلاش می کند، شکست در برابر طالبان را به ارتش افغانستان منتسب کند و برخی بهانه ها را از زبان فرماندهان و نیروهای نظامی و پلیس به عنوان دلایل شکست مطرح می سازد. بهانه های ساده انگارانه ای مانند

دلخوری ارتشی ها از دولت ، فساد در ساختار حکومتی ، “سیب زمینی” و جنگ روانی علیه ارتش ، عنوان شده است.

اگرچه برخی علل برشمرده مانند فساد در حکومت یا جنگ روانی در فروپاشی ارتش افغانستان نقش داشت، اما دلخوری فرمانده هان از مقام ها یا ماجرای سیب زمینی بیشتر شبیه طنز است تا تحلیل! ماجرای سیب زمینی سرخ شده که به گفته یک افسر افغان در خط مقدم به عنوان غذا به نیروها داده می شد، با طعنه مطرح می شود و حرف های یک افسر پلیس را نقل می کند که گفته “سیب زمینی سرخ کرده قرار نیست خط مقدم را حفظ کند. ”

البته حرف و حدیث ها و تحلیل های متفاوتی در ارتباط با این بحران در روزهای اخیر منتشر شده است؛ از اندیشکده های آمریکایی و اروپایی تا رسانه های بین المللی که با حبس اطلاعات واقعی تلاش دارند، رفتار آمریکایی ها را که حالا بسیاری از فرهیختگان افغان از آن به عنوان خیانت و خباثت یاد می کنند، ازذهن مخاطبان خود بخصوص شهروندان افغانستانی منحرف کنند.

ارتش های تزئینی

در خبرسازی ها و جریان سازی های روزهای اخیر ، غربی ها و آمریکایی ها عمدا به یک نکته اساسی اشاره نکرده اند؛ ارتش های تزئینی (غیر عملیاتی) ساخت آمریکا !

در این خصوص ، سقوط ارتش افغانستان اولین تجربه نیست. آمریکایی ها سازنده ارتش مدرن و جدید عراق هم بودند که در ژوئن ۲۰۱۴ به دست داعش در شمال عراق منهدم شد.

فروپاشی ارتش افغانستان در ۲۰۲۱ دومین تجربه در ۷ سال گذشته است، حالا نیویورک تایمز و تحلیلگرانش هرچقدر می خواهند درباره هزینه های صورت گرفته برای تاسیس و سازماندهی آن حرف بزنند، اما سوال همچنان برپایه خود باقی است؛ “چرا ارتش های ساخت آمریکا نمی توانند حتی برای سه ماه مقاومت کنند؟

آمریکایی ها به شهروندان عراقی و افغان نمی گویند که این ارتش های تزئینی فاقد اراده لازم و تجربه تصمیم گیری مستقل هستند و بدون ژنرال ها و فرماندهان آمریکایی عملا کارائی ندارند؛ آنها مقصر نیستند، بلکه اینگونه تربیت شده اند و به علاوه تمام تکیه گاه و پشتوانه آنان پایگاه های نظامی آمریکا بود.

آمریکایی ها در جریان ساخت ارتش های نوین در عراق و افغانستان در چمبره یک فساد گسترده مالی هم بودند که درباره آن چیزی نمی گویند. در واقع این ارتش سازی ها محلی بود برای مافیای پنهان در نهادهای امنیتی و نظامی آمریکا که میلیارد دلار در جریان تشکیل این ارتش ها به جیب برخی سیاستمداران و ژنرال ها رفت.

عوامل دیگر هم دست به دست داده اند تا فروپاشی سرعت بگیرد، مثلا نبود رهبری فرهیخته و نخبه برای روزهای بحرانی و یا روسای قبایل خودباخته و همچنین نارضایتی های عمومی، اما واقعیت این است که سربازان ارتش ساخت آمریکا نه به لحاظ ایدئولوژیک و نه حرفه ای ، اعتماد به نفس لازم را ندارند و با بروز یک جنگ روانی ساده از هم می پاشند.

وابستگی و پشت گرمی ارتش افغانستان به آمریکا

وابستگی ارتش افغانستان به ژنرال های آمریکایی نقش مهمی در فروپاشی زودهنگام شیرازه آن داشت. آنها نه در طراحی عملیات و نه در تصمیم گیری ها هیچ نقشی نداشتند و عملا نگاهشان به پایگاه های نظامی آمریکا و حمایت های مختلف نیروهای آمریکایی و ناتو بود، از همین رو وقتی آغاز خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان در دو ماه پیش اعلام رسمی شد، شیرازه نیروهای افغان هم از هم پاشید.

آنها تا پیش ازاین چشمشان به تصمیمات و دستورات ستادهای عملیاتی بود که فرماندهی آن را ژنرال های آمریکایی بر عهده داشتند.

جنگ روانی

ارتش افغانستان، علاوه بر اینها در بزنگاه تاریخی اخیر با یک جنگ روانی هم روبه رو شد، به این مفهوم که آمریکایی ها در حالی که ارتش افغانستان را برای شرایط جدید آماده نکرده بودند، پیام های صریح و روشنی در ارتباط با وجود یک توافق پنهانی برای تحویل قدرت به طالبان صادر می کردند.

اولین پیام های منفی حدو.د دو. سال پیش، زمانی بود که آمریکا بدون دولت مرکزی با طالبان به مذاکره پرداخت و این اولین تردیدهارا  نسبت به پشت پرده ها تشدید کرد.

آمریکایی ها در دو ماه اخیر هم چند پیام واضح برای ارتش افغانستان ارسال کردند که نتیجه آن سست شدن اراده ارتش بود؛ از جمله تخلیه پایگاه نظامی بگرام بدون اطلاع فرماندهان افغان بود که یک شبه انجام شد. آمریکایی ها حتی حاضر نشدند پایگاه را تحویل نظامیان افغان بدهند.

آمریکایی ها آخرین پیام های خود را در راستای جنگ روانی از چند روز پیش به ارتش افغانستان دادند، آن هم زمانی بود که رسما در اطلاعیه هایی از طالبان برای خروج اتباع خود از کابل فرصت خواستند و در اطلاعیه های بعدی هم هشدار دادند که به نظامیان و اتباع آمریکایی تعرض نکنند.

مجموعه این رفتارها و پیام ها کافی است تا بزرگترین ارتش های جهان در کمترین زمان  از هم بپاشند. آن هم ارتشی مانند افغانستان که همواره تحت دستور ژنرال ها عمل می کردند و استقلال چندانی در عملیات نظامی و تصمیم گیری ها در حوزه امنیتی نداشته اند.

ندیدن مردم از سوی حکومت

نکته دیگر پشتوانه مردمی ارتش هاست که ریشه اش در ارتباط حکومت با مردم است و اینکه بپذیریم قدرترین ارتش های جهان بدون پشتوانه مردم و رابطه حکومت و ملت فرو می پاشد.

حکومت مرکزی افغانستان در حقیقت زمانی سقوط کرد که مردم را ندید یا نخواست ببیند. زمانی فرو ریخت که فساد گسترده و جنگ قدرت، آنان را از شنیدن صدای مردمان محروم کرد و رهبران این کشور آن روزی کلید فروپاشی را زدند که به جای مردم به حمایت بیگانه دلخوش کرده و برای حفظ قدرت خود را به آب و آتش زدند. هنگامی هم که به فکر مردم افتادند که دیگر دیر شده و فرصت های تشکیل بسیج مردمی از دست رفته بود.

بزرگترین ضعف حکومت افغانستان آنجا بود که به پشتوانه آمریکایی ها و ارتش ناتو تصور می کرد، به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده است. نوع رابطه کابل با کشورهای منطقه طی سال های گذشته نشان می دهد که سراب قدرت در سایه حمایت آمریکا تا چه حد دولت اشرف غنی را از عقلانیت در روابط منطقه ای اش دور کرده بود.

این درحالی است که اگر حکومت مردم را در کنار خود نگهداشته بود، هیچگاه ارتش افغانستان به این شکل از هم نمی پاشید و با ورود مردم به صحنه می توانست اوضاع را در کنترل خود نگهدارد و به علاوه شاید می توانست روی حمایت کشورهای منطقه حساب کند.

در این ارتباط دوباره نقبی بزنیم به جنگ داعش علیه عراقی ها در ۲۰۱۴ و از مردمی بگوییم که به مدت ۸۹ روز در محاصره کامل مقاومت کردند و مخوف ترین گروه تروریستی را شکست دادند؛ نام این منطقه “آمرلی” است که در شمال استان صلاح الدین واقع است.

شهر دیگری هم به تنهایی دربرابر داعش مقاومت کرد؛ “بلد ” شهری مذهبی در نزدیکی سامرا در استان صلاح الدین که با بغداد مرکز عراق حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. اگرچه عراقی ها نیز با معضل اشغال کشور توسط آمریکایی ها روبه رو بودند، اما دستکم نوع تعامل دولت عراق در آن روزها به گونه ای بود که تهران در کمترین زمان پل هوایی با بغداد را ایجاد کند و مردم هم با فتوای مرجعیت به سرعت بسیج شدند و اجازه ندادند مخوف ترین گروه تروریستی قرن به اهداف خود برسد.

حقیقت این است که دنیا انتظار داشت که افغان ها دستکم برای ماه ها در برابر هجوم طالبان مقاومت کنند. زمانی هم که خبرهایی مبنی بر تشکیل گروه های بسیج مردمی در فضای رسانه ای پیچید، تصور این بود که طالبان هرگز به هدف خود یعنی تصرف تمام افغانستان نخواهد رسید، اما گویا شکاف میان حکومت و مردم به مرحله غیر قابل بازگشت رسیده و کار از کار گذشته بود.

اینها کلید اصلی یک حادثه تاریخی است که آمریکایی ها آن را پنهان می کنند تا هم خود را تطهیر کنند و هم تقصیرها را به گردن ارتش و مردم افغانستان بیاندازند. شاید هم دنبال فراهم کردن برگه های بازی برای آینده هستند.

 

 

 

 

 

 

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

تصور این است که با اعمال محدودیت های مقطعی می توان مانع از شیوع کرونا در کشور شد اما جالب است بدانید در تعطیلات اخیر تهران و البرز تعداد متوفیان ۸۴ درصد رشد داشته است!

به گزارش مهر تصور این است که با اعمال محدودیت‌های مقطعی می‌توان مانع از شیوع کرونا در کشور شد، به همین بهانه اعضا ستاد ملی مقابله با کرونا در مواقعی که آمار متوفیان و مبتلایان جدید به کرونا اوج می‌گیرد در جلسه تصمیم می‌گیرند که محدودیت‌هایی را متناسب با تعطیلات پیش رو اعمال کنند و به اصطلاح جاده‌ها را ببندد تا هم مانع از سفر شوند و هم از شیوع کرونا در کشور جلوگیری کنند.

چندی پیش در گزارشی با عنوان «اولتیماتومی برای سفر / تصمیماتی که مُسکن هم نیست چه برسد به درمان!» به این مساله پرداختیم که چه محدودیت یا ممنوعیتی برای جلوگیری از شیوع کرونا و مدیریت این بیماری در کشور مفید است، در این گزارش آماری سعی کردیم تا تعطیلاتی که از اسفند ۱۳۹۹ تا به امروز پیش رو داشتیم و محدودیت‌هایی که از سوی دولت اعمال شد را بررسی کنیم و ببینیم که آیا این ممنوعیت و محدودیت‌ها و یا حتی تعطیلات‌های تقویمی بر صعود یا نزول آمار متوفیان و مبتلایان جدید تأثیری داشته یا خیر.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۱۸ اسفند ۱۳۹۸:

در این بازه که در موج نخست شیوع ویروس در ایران قرار داشتیم، تعداد مبتلایان از ۷۴۳ تن به ۱۰۲۸ تن رسیده که حکایت از ۳۸ درصد افزایش دارد و تعداد فوتی‌های روزانه از ۴۹ تن به ۱۲۳ تن رسیده که رشد یک و نیم برابری (۱۵۰ درصدی) نشان می‌دهد.

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ لغایت ۴ فروردین ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۵۶۸۸ تن بوده (میانگین روزانه: ۱۱۳۷ بیمار جدید) که دو هفته بعد به ۱۲۹۰۷ تن (میانگین روزانه: ۲۵۸۱ بیمار جدید) افزایش یافته و ۱۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد. این رشد برای مجموع فوتی‌ها که از ۶۷۷ تن به ۷۰۳ تن رسیده، کمتر از نیم درصد است.

۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۶۰۹۸ تن بوده که دو هفته بعد به ۳۰۸۶ تن کاهش یافته است (کاهش ۵۰ درصدی). این کاهش در مجموع فوتی‌ها که از ۲۷۹ تن به ۱۹۲ تن رسیده، حدود ۳۱ درصد است.

۲۱ و ۲۲ فروردین ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۳۶۰۶ تن بوده که دو هفته بعد به ۲۱۹۸ تن کاهش یافته است (کاهش ۴۰ درصدی). این کاهش در مجموع فوتی‌ها که از ۲۳۹ تن به ۱۸۳ تن رسیده، حدود ۲۵ درصد است.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۵ و ۶ خرداد ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۳۸۱۰ تن بوده که دو هفته بعد به ۴۱۳۸ تن افزایش یافته است (افزایش ۹ درصدی). این افزایش در مجموع فوتی‌ها که از ۹۱ تن به ۱۴۴ تن رسیده، تقریباً ۵۸ درصد است.

۱۴ تا ۱۶ خرداد ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۹۵۹۴ تن بوده (میانگین روزانه: ۳۱۹۸ تن) که دو هفته بعد به ۷۸۳۰ تن (میانگین روزانه: ۲۶۱۰ تن) کاهش یافته است که معنای آن کاهش ۱۷ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها که از ۱۹۲ تن به ۳۲۷ تن رسیده و حکایت از افزایش ۷۰ درصدی دارد.

۲۸ خرداد ۱۳۹۹:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۲۶۱۹ تن بوده که دو هفته بعد به ۲۵۴۹ تن کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۱۲۰ تن به ۱۴۱ تن رسیده و حکایت از افزایش حدود ۱۸ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۱۷ و ۱۸ مرداد ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۴۵۷۵ تن بوده که دو هفته بعد به ۴۲۳۴ تن کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۲۸۸ تن به ۲۳۸ تن رسیده و حکایت از افزایش حدود ۱۸ درصدی دارد.

۷ تا ۹ شهریور ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۵۷۷۴ تن بوده (میانگین روزانه: ۱۹۲۴ تن) که دو هفته بعد به ۶۵۴۱ تن (میانگین روزانه: ۲۱۸۰ تن) افزایش یافته است که معنای آن رشد بیش از ۱۳ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۳۲۵ تن به ۴۹۳ تن رسیده و حکایت از افزایش ۵۰ درصدی دارد.

۱۷ و ۱۸ مهر ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۸۵۳۴ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۱۶۰۵ تن افزایش یافته است که معنای آن رشد ۳۶ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۴۴۰ تن به ۶۶۹ تن رسیده و حکایت از افزایش ۵۲ درصدی دارد.

۲۵ و ۲۶ مهر ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۸۶۵۵ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۵۸۳۱ تن افزایش یافته است که معنای آن رشد ۸۳ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۵۱۸ تن به ۷۵۱ تن رسیده و حکایت از افزایش ۴۵ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۴ آبان ۱۳۹۹:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۶۱۹۱ تن بوده که دو هفته بعد به ۹۲۳۶ تن افزایش یافته و رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۲۹۶ تن به ۴۵۹ تن رسیده و حکایت از افزایش ۵۶ درصدی دارد.

۱۳ آبان ۱۳۹۹:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۸۹۳۲ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۳۳۵۲ تن افزایش یافته و رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۴۲۲ تن به ۴۸۲ تن رسیده و حکایت از افزایش ۱۴ درصدی دارد.

۲۸ دی ۱۳۹۹:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۶۰۱۶ تن بوده که دو هفته بعد به ۶۲۶۸ تن افزایش یافته و رشد ۴ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۸۶ تن به ۷۰ تن رسیده و حکایت از کاهش ۲۰ درصدی دارد.

۲۲ بهمن ۱۳۹۹:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۷۵۸۵ تن بوده که دو هفته بعد به ۸۲۷۰ تن افزایش یافته و رشد ۹ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۶۱ تن به ۷۳ تن رسیده و حکایت از افزایش ۲۰ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۷ و ۸ اسفند ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۱۶۳۰۹ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۶۳۹۶ تن افزایش یافته و تغییر محسوسی نداشته است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۱۶۳ تن به ۱۴۱ تن رسیده و حکایت از کاهش ۱۴ درصدی دارد.

۲۱ و ۲۲ اسفند ۱۳۹۹:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۱۶۳۹۶ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۵۴۸۶ تن کاهش یافته و تغییر محسوسی نداشته (کاهش نیم درصدی). این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۱۴۱ تن به ۱۷۸ تن رسیده و حکایت از افزایش ۲۶ درصدی دارد.

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ تا ۴ فروردین ۱۴۰۰:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۴۴۶۷۲ تن بوده (میانگین روزانه: ۷۴۴۵ تن) که دو هفته بعد به ۸۷۰۳۴ تن (میانگین روزانه: ۱۴۵۰۵ تن) افزایش یافته است که معنای آن رشد ۹۵ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۴۶۴ تن به ۹۴۰ تن رسیده و حکایت از افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۹ فروردین ۱۴۰۰:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۹۳۱۰ تن بوده که دو هفته بعد به ۲۳۳۱۱ تن افزایش یافته و رشد بیش از ۱۵۰ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۸۱ تن به ۲۷۴ تن رسیده و حکایت از افزایش ۲۴۰ درصدی دارد.

۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۰:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۲۳۴۱۰ تن بوده که دو هفته بعد به ۵۰۳۳۹ تن افزایش یافته و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۲۱۱ تن به ۶۴۹ تن رسیده و حکایت از افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی دارد.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۲۰۱۵۰ تن بوده که دو هفته بعد به ۱۳۹۳۰ تن کاهش یافته و نزول ۳۱ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۳۴۴ تن به ۳۱۰ تن رسیده و حکایت از نزول ۹ درصدی دارد.

۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۲۴۳۹۱ تن بوده که دو هفته بعد به ۲۰۲۴۷ تن کاهش یافته و نزول ۱۷ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۴۹۹ تن به ۳۴۹ تن رسیده و حکایت از نزول ۳۰ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

۱۴ تا ۱۶ خرداد ۱۴۰۰:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۲۱۲۶۳ تن بوده (میانگین روزانه: ۷۰۸۷ تن) که دو هفته بعد به ۲۴۷۰۹ تن (میانگین روزانه: ۸۲۳۶ تن) افزایش یافته است که معنای آن رشد ۱۶ درصدی است. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۴۰۵ تن به ۳۴۶ تن رسیده و حکایت از کاهش ۱۵ درصدی دارد.

۳۰ تیر ۱۴۰۰:

در این بازه تعداد مبتلایان شناسایی شده ۲۷۳۷۹ تن بوده که دو هفته بعد به ۳۹۳۵۷ تن افزایش یافته و رشد حدود ۴۴ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد فوتی‌ها از ۲۱۳ تن به ۴۰۹ تن رسیده و حکایت از رشد ۹۲ درصدی دارد.

۷ و ۸ مرداد ۱۴۰۰:

در این بازه مجموع مبتلایان شناسایی شده ۵۹۱۴۸ تن بوده که دو هفته بعد به ۷۸۱۶۸ تن افزایش یافته و رشد ۳۲ درصدی نشان می‌دهد. این در حالی است که مجموع فوتی‌ها از ۵۶۲ تن به ۱۰۹۵ تن رسیده و حکایت از رشد ۹۵ درصدی دارد.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

تعطیلات ویژه کرونایی

از ۲۱ فروردین تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰:

در این بازه که برای مهار موج پنجم کرونا، تعطیلات مشابه قرنطینه در اکثر نقاط کشور به اجرا در آمد، مجموعاً ۷۵۰۰۰۳ بیمار شناسایی شد و ۱۴ روز بعد بازه ای شروع شد که مجموعاً ۷۳۶۷۲۳ بیمار شناسایی شد که تقریباً تغییر خاصی نشان نمی‌دهد. این در حالی است که در این بازه مجموع فوتی‌ها از ۱۳۴۹۳ تن به ۱۱۵۸۱ تن کاهش یافت که نزول ۱۴ درصدی نشان می‌دهد.

از ۲۸ تیر تا ۳ مرداد ۱۴۰۰:

در این بازه دو استان تهران و البرز تعطیل شدند و مجموع بیماران شناسایی شده از ۱۶۸۱۶۹ تن به ۲۵۵۲۱۰ تن رسید که رشد ۵۲ درصدی نشان می‌دهد و مجموع فوتی‌ها از ۱۶۳۹ تن به ۳۰۱۹ تن افزایش یافت که رشد ۸۴ درصدی نشان می‌دهد دلیل اینکه در این بررسی میران ابتلاء و فوتی‌ها برای کل کشور در نظر گرفته شده نقش اثرگذاری اثرگذاری چرخش ویروس به واسطه افزایش سفرها از مبدا دو استان یاد شده به سایر نقاط کشور است.

بررسی تاثیر تعطیلی‌ها بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان جدید به کرونا

 

بررسی این آمارها چند نکته را که از ابتدا هم گوشزد شده بود ولی هیچ‌وقت جدی گرفته نشد تصدیق می‌کند. اول این‌که هیچ‌گاه زمان تعطیلی‌ها به دوهفته‌ای که به عنوان حداقل مورد درخواست کارشناسان و متخصصان بود نرسید. قبل از جهش‌های جدید کرونا دوران نهفتگی کرونا حدود دو هفته بود و متخصصان معتقدند همین الان هم این میزان تعطیلی می‌تواند در روند تعداد موارد ابتلاء و مرگ و میر اثرگذار باشد.

مسئله دوم هم نوع اجرا و نظارت بر محدودیت‌هاست؛ متأسفانه در تمام ایام و ادوار اعلام و اجرای محدودیت‌ها، آن چیزی که تحت عنوان «لاک داون» مورد توجه متخصصان بوده و آزمونش را در بسیاری از کشورها پس داده است اجرا نشد و هم مسافرت‌ها جریان داشت، هم کسب‌وکارها به راه بود.

مسئله سوم پیوند تعطیلی‌ها با تعطیلات رسمی و تطابق با برنامه فراغت مردم و البته اطلاع رسانی ضعیف آن است. تعیین بازه چندساعته بین اعلام تا اجرای طرح فرصت خوبی را برای خروج مردم از شهرهای مبدا فراهم کرد. در مجموع تا به امروز و دور جدید محدودیت‌ها هیچ‌گاه نه مطالبه متخصصان و نه آن‌چه وعده داده شده بود اجرایی نشده و آن هم به‌خاطر نگاه فانتزی مسئولان به حکمرانی در شرایط کرونایی است.

نکات کلیدی:

* در این بررسی همه تعطیلات تقویمی (به غیر از جمعه) یا تعطیلات خاص اعمال شده بابت کرونا از روز نخست شیوع ویروس کرونا در کشور (۳۰ بهمن ۱۳۹۸) لحاظ شده است.

* جمعه‌های متصل به تعطیلات دیگر، در زمره تعطیلات محاسبه شده‌اند.

* تأثیر تعطیلی در ۱۴ روز بعد رصد شده است.

* تأثیر تعداد تست‌های تشخیصی کووید ۱۹ (تست PCR) و اقداماتی مانند «بیماریابی فعال» در بررسی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

 

 

ادامه روند صعودی فوتی‌های کرونا در کشور/۶۵۵ تن دیگر جان باختند

ادامه روند صعودی فوتی‌های کرونا در کشور/۶۵۵ تن دیگر جان باختند

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در پی خیز پنجم کرونا و پیشتازی سویه دلتا در کشور، متاسفانه در شبانه روز گذشته ۶۵۵ تن از بیماران کووید-۱۹ به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تا کنون ۱۵ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۸۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۳۹ دُز رسیده  است.

رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور با تزریق واکسن به ۶۶۹ هزار نفر دوباره شکسته شد.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز(۲۵ مردادماه ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۰۴۴ نفر از آنان بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

عبور بعضی استان‌ها از قله خیز پنجم کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به نظر می رسد روند بستری در استان‌های اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، گلستان، مازندران، هرمزگان، همدان و یزد در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نزولی شده است؛ چنانکه عبور استان سیستان و بلوچستان از قله خیز اخیر همه گیری قطعی است و استان‌های فوق هم به احتمال زیاد در حال عبور از قله خیز پنجم هستند.

در صورت ادامه این روند و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی و اعمال دقیق تر محدودیت ها انتظار می رود تا هفته آینده روند بستری در استان‌های بیشتری نزولی شود.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۷۵۷ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷۳۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۲۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

از تاریخچه تعزیه چه می‌دانید؟

ما در این گزارش نگاهی اجمالی به تاریخچه و چگونگی پیدایش شبیه‌خوانی و ارتباط آن با آیین‌های اساطیری می‌پردازیم.

 

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه محرم که می‌آید، به وفور واژه «تعزیه» را می‌شنویم. بعضی درباره ویژگی‌های منحصر به فرد این گونه نمایشی سخن می‌گویند، برخی از کم‌توجهی به آن شکایت دارند و تعدادی دیگر نیز می‌کوشند تا زنگار فراموشی را از آن بزدایند و برای مدتی کوتاه هم که شده، آن را در کانون توجه قرار دهند و به عنوان یک گونه نمایشی آن را بررسی کنند، اما شاید هنوز بخشی از مردم ما با تاریخچه تعزیه آشنایی نداشته باشند.

ما در این گزارش نگاهی اجمالی به تاریخچه و چگونگی پیدایش شبیه‌خوانی و ارتباط آن با آیین‌های اساطیری می‌پردازیم.

آنچه پیش‌رو دارید، بخش کوتاهی است از کتاب «تاثیر ادبیات مکتوب بر مجالس شبیه‌خوانی» که به قلم محمد حسین ناصربخت، پژوهشگر و مدرس تئاتر و از سوی انتشارات «پرسمان» منتشر شده است.

به باور نگارنده این کتاب، عده‌ای معتقدند که تعزیه ریشه در آیین‌های مرسوم در دوران باستان دارد که جهت عزاداری برای قهرمان اسطوره‌ای ایران «سیاوش» که مظهر معصومیت و پاکی است، برگزار می‌شده است و این مراسم که سوگ سیاوش نام داشته، به گفته “ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی” در کتاب «تاریخ بخارا» متعلق به قرن چهارم هجری تا روزگار نگارش کتاب بیش از سه هزار در بخارا قدمت داشته است.

در اجرای مراسم یاد شده چنانکه از تنها دیوارنگاره باقی مانده از این مراسم کهن در دره پنج کند تاجیکستان، که مربوط به قرن هفتم میلادی است، و شرح “نرشخی” در تاریخ بخارا بر می‌آید، مردم در دسته‌های عزاداری سازمان یافته با حمل جسد ساختگی سیاوش یعنی «شبیه‌سازی» کردن و خواندن نوحه و سرود هر ساله در موعدی مقرر، همچون تمامی مراسم آیینی، مراسم عزا و بزرگداشت این قهرمان را برپا می‌ساخته‌اند و چنانکه اشاره شد، بعد‌ها مراسمی شبیه به این مراسم در قرن چهارم هجری توسط معزالدیوان دیلمی که فرمان آزادی عزاداری بر امام سوم شیعیان را صادر کرد، برپا شد که با دسته‌گردانی و دسته‌روی و شبیه‌سازی و نوحه‌خوانی انجام می‌پذیرفت.

مراسمی که هر چند بعد از مدتی با ممانعت‌هایی از سوی حکومت به دلیل عکس‌العمل سایر مذاهب اسلامی رو به رو شد، اما سرانجام پس از تبدیل شدن مذهب شیعه به مذهب رسمی کشور در دوره صفویه گسترش یافت و شرایط پدید آمدن شبیه‌خوانی را پدید آورد.

با توجه به همین اسناد و شباهت‌های بین مراسم فوق‌الذکر و موضوع و شخصیت‌های مطروحه در آن است که گروهی تعزیه را به آیین اساطیری سوگ سیاوش مربوط می‌سازند، هر چند که عده‌ای دیگر نیز این نمایش را ادامه منطقی مجالس روایت و تذکار نمایشی نقالان، شاهنامه‌خوانان، سخنوران، مداحان، حکایت‌خوانان و قصه‌گویان داستان‌های حماسی و مذهبی می‌دانند، مجالسی که از دیرباز در سرتاسر فلات ایران رواج داشته است که البته هر دو نظر نیز می‌توانند صحت داشته باشند، زیرا در دوره صفویه که شبیه‌خوانی آغاز به شکل‌گیری نمود، شرایط لازم برای گسترش همه این اتفاقات پدید آمد و چنانکه این نظریات را بپذیریم، حضور و تاثیر اساطیر ایران در مجالس تعزیه طبیعی به نظر خواهد رسد.

در بخش دیگری از این کتاب می‌خوانیم:

دو اندیشه مهم «شهادت» و «انتظار» که محور‌های اصلی در شکل‌گیری نمایش شبیه‌خوانی هستند، هر دو در اندیشه ایرانی مسوبق به سابقه بوده و هسته اصلی تفکر مستتر در اساطیر ایرانی را تشکیل می‌دهند و البته به دلیل همین پیوند‌های تنگاتنگ بین اندیشه تجلی یافته در مجالس تعزیه با باور‌های کهن ایرانیان است که این نمایش مردمی به ارتباطی غبطه‌برانگیز با مخاطب دست می‌یابد، ارتباطی که محققی آمریکایی، چون پیتر چلووسکی را که خود در سرزمین دیگر پرورش یافته و به همین علت آنچنان که خود نیز اذعان دارد هیچگاه به درک کامل این مجالس نایل نخواهد آمد، چنان تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌نویسد:

«تعزیه چنان نمایش انسانی و جدی است که کل جوهره اندیشه و عواطف مربوط به حیات، مرگ، خدا و انسان همنوع را در بر می‌گیرد، برای جویندگان تاریخ هنر و کسانی که با تئاتر تجربی سر و کار دارند، تعزیه از انگیزش آدم‌ها و تجارب نوین تئاتری خبر می‌دهد.»

 

 

 

 

 

 

 

 

جزییات پیشنهاد ۷۰میلیاردی الاهلی به ستاره پرسپولیس

این پیشنهاد کار پرسپولیس برای حفظ مهره کلیدی خود را بسیار سخت می‌کند چراکه این تیم به زحمت ۱۰ و شاید حتی ۱۵ میلیارد تومان با احتساب آپشن‌ها به عنوان دستمزد و پاداش برای این بازیکن محوری خود پرداخت خواهد کرد.

الاهلی امارات که دو سالی است با تیم الشباب ادغام شده است،  در ادامه جذب ستاره های سرشناس پیشنهاد رسمی برای نوراللهی ارائه کرده است.

به گزارش تابناک ورزشی، شباب الاهلی دوبی که بازیکنان معروفی مثل عمر عبدالرحمان، کارلوس ادواردو، احمدخلیل، یوری سزار و… را جذب کرده ، پیشنهاد رسمی خودش را به احمدنورالهی داده است تا با ترکیبی پرستاره در فصل پیش رو حضور پیدا کند.

جزییات پیشنهاد ۷۰میلیاردی الاهلی به ستاره پرسپولیس

این پیشنهاد کار پرسپولیس برای حفظ مهره کلیدی خود را بسیار سخت می‌کند چراکه این تیم به زحمت ۱۰ و شاید حتی ۱۵ میلیارد تومان با احتساب آپشن‌ها به عنوان دستمزد و پاداش برای این بازیکن محوری خود پرداخت خواهد کرد.

جزئیات پیشنهاد قرارداد دوساله الشباب به ستاره خط میانی پرسپولیس به شرح زیر اعلام شده است.

سال اول ۱.۲ میلیون دلار دستمزد ( بیش از سی میلیارد تومان بر اساس دلار ۲۶هزارتومانی )
سال دوم ۱.۴ میلیون دلار دستمزد

بازیکنانی مثل جواد کاظمیان، علی کریمی، فرهاد مجیدی، حسن روشن، میلاد میداودی و… سابقه بازی برای این تیم اماراتی را دارند.

 

 

 

مقصد مسافران به اقامتگاه‌های روستایی تغییر کرد ۴-۷

غیربومیان‌ در سفر به مازندران راه خود را از مسیر اصلی به اقامتگاه های خود در روستاها کج می‌کنند تا پس از اسکان و استراحت به تفرج در سواحل و جنگل بپردازند.

 مقصد مسافران به اقامتگاه‌های روستایی تغییر کرد به گزارش  تسنیم از ساری، در حدود ۱۸ ماه گذشته شیوع کرونا تاکنون بار‌ها با تعطیلات رسمی و غیررسمی مواجه بودیم که با تصمیم مسئولین با محدودیت‌هایی از جمله برای تردد، تعطیلی بازار همراه بود که در هر بازه زمانی تعطیل با وجود تاکید کادر درمان مبنی بر در خانه بمانیم و فاصله گذاری را رعایت کنیم، اما برخی از هم میهنان بدون در نظر گرفتن شرایط حاد شیوع کرونا ویروس و خستگی مفرط کادر درمان، بار سفر را به ویژه برای شمال بستند که عواقب ناخوشایندی هم برای خودشان و هم برای بومیان مناطق سفر کرده رقم زدند.

از آنجایی که سیر و سفر در ایام تعطیل به شمال به ویژه مازندران است و به اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، این استان سالانه پذیرای حدود ۴۰ میلیون گردشگر است، در ۱۸ ماه گذشته بحرانی، مازندران مقصد گردشگرانی شده که توجهی به اولویت اول کشور یعنی قطع زنجیره انسانی جهت جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا ویروس ندارند و همین امر موجب شد تا تمامی مراکز درمانی دولتی و حتی خصوصی استان از بیماران کرونایی پر باشد و به ناچار بسیاری از بیماران در منازل زیر اکسیژن بستری هستند و بنا بر آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل حدود ۴ هزار بیمار در مراکز درمانی بستری هستند و این استان مرگ تا ۵۰ عزیز به دلیل ابتلاع به کرونا در روز را نیز تجربه کرد که باتوجه به اختصاص حدود ۱۰ درصد تلفات کشور به خود، از وخیم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود!

اما در مصوبه جدید هیات دولت که ابلاغی نیز می‌باشد و دست عوامل نظامی و انتظامی را برای کنترل کامل جاده‌ها باز گذاشته، منع مطلق تردد در جاده‌ها است که این موضوع برای استان‌های شمالی بسیار حائز اهمیت است تا در ایام تعطیلات جاده‌ها و اماکن عمومی خلوتی را شاهد باشند و هرچند که زمان اعلام برای اجرای طرح تا آغاز خود طرح ۲۴ ساعت وقت به مسافران داد تا بار سفر به شمال را ببندند و بخشی از آن‌ها وارد استان‌های شمالی به ویژه مازندران شدند، اما حرکت پیش دستانه پلیس راه و راهور در بستن زودهنگام ورودی‌های استان قبل از آغاز طرح منع تردد، مسافران را غافلگیر کرد.

البته منع تردد جاده‌های اصلی مازندران بسیار مهم است امام مهم‌تر از آن بستن ورودی‌های روستا‌های این استان است چراکه غیربومیان در سفر به مازندران راه خود را از مسیر اصلی به اقامتگاه‌های خود در روستا‌ها کج می‌کنند تا پس از اسکان و استراحت به تفرج در سواحل و جنگل بپردازند.

شاید کمتر مسافری از حال و هوای روستا‌هایی مثل جواهرده و جنت رودبار در رامسر، روستا‌های مناطق دوهزار و سه هزار تنکابن، مجل کلاردشت، روستا‌های مناطق کجور و بلده، یا مناطق خوش نشین لاریجان، بندپی بابل، ارتفاعات سوادکوه، دودانگه و چهاردانگه ساری و حتی هزارجریب شرق مازندران خبر نداشته باشد یا این مناطق مسافر نداشته باشند، از این رو نیاز است تا ورودی روستا‌های گردشگری استان به روی غیر بومیان و حتی به روی شهروندان مازندرانی غیر بومی این روستا‌ها برای قطع کامل زنجیره انسانی بسته شود.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری مازندران در این باره با بیان اینکه به دهیاران ابلاغ شده تا ورودی روستا‌ها کنترل و از ورود افراد غیر بومی حتی مازندرانی مطلق ممنوع گردد، گفت: این طرح با مشارکت دهیار، شورای اسلامی و بسیجیان پایگاه مقاومت محلات انجام می‌شود.

محمدرضا غلامی با اشاره به اینکه حتی در برگزاری مراسم محرم به مسئولین محلی روستا‌ها اعلام شد تا بر اساس دستورالعمل اجرا کند، افزود: مراسم در محیط باز و بدون جابجایی هیات‌ها و با تعداد محدود و البته با حضور خود اهالی باید انجام پذیرد.

وی ممانعت از ورود غیر بومیان و مسافران به روستا در این ایام را زمینه ساز برگزار مراسم محرم بر اساس دستورالعمل دانست.

هرچند که بر اساس ابلاغیه ورودی روستا‌های استان باید بسته شود، اما اجرای دقیق آن و نظارت بر حسن انجام وظیفه توسط مدیران محلی روستا‌ها به ویژه دهیاران بسیار مهم است چرا که از حدود ۳ هزار و ۵۰۰ روستای مازندران بخش عمده آن مقصد گردشگران و مسافران خوش نشین است که با قیمت ناچیز بهترین زمین‌ها بعضا زراعی را خریداری و با تغییر کاربری اقامتگاه دائر کردند و به اصطلاح دیگر شالیکار در این زمین‌ها شالی نمی‌رویاند، اما سرمایه داران ویلا می‌رویانند!

با وضعیت فوق حاد کرونایی در مازندران بستن محور‌های ورودی استان بسیار مهم بود و همچنین تعطیلی ورودی‌های روستا نیز از محور‌های اصلی مهم‌تر است چرا که مسافران در پی تعطیلی اماکن گردشگری در این ایام چاره ای جز پناه بردن به روستا‌ها را ندارند و اگر طرح در روستا‌های مازندران به درستی اجرا بشود و به روستا راهی نیابند، مسافران به ناچار استان را ترک می‌کنند!

جعل عنوان قاضی برای ازدواج با همکلاسی سابق /۴

مرد شیاد که برای ازدواج با دختر مورد علاقه‌اش خود را قاضی و بازپرس دادسرای تهران معرفی کرده بود در یزد شناسایی و دستگیر شد.

 جعل عنوان قاضی برای ازدواج با همکلاسی سابق

به گزارش ایران، مجید فرهمندزاده، رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: این فرد با جعل عنوان قاضی خود را فردی با موقعیت اجتماعی خاص جا زده بود و در پی این بوده تا با دختری که در دوران دانشگاه با او همکلاسی بوده ازدواج کند.

وی با بیان اینکه متهم فقط پنج ترم در دانشگاه تحصیل کرده و نتوانسته تحصیل خود را حتی تا مقطع لیسانس به اتمام برساند، افزود: این فرد زمانی دستگیر شد که به‌همراه همکلاسی سابق خود که از کارآموزان وکالت بوده و باید در آزمون اختبار کانون وکلای یزد شرکت می‌کرده، خود را مقام قضایی معرفی کرده است که با توجه مشکوک بودن برخی از شواهد و قرائن، موضوع به کارشناسان حفاظت و اطلاعات دادگستری گزارش شد و پس از اخذ مجوز قضایی، مراتب برای بررسی صحت موضوع یا هر گونه سوء‌استفاده احتمالی در دستور کار قرار می‌گیرد.

متهم پس از مواجهه با کارشناسان حفاظت اطلاعات قصد فرار داشت اما دستگیر شد و از این متهم کارت شناسایی جعلی وکالت، کارت شناسایی جعلی مقام قضایی تحت عنوان قاضی بازپرسی دادسرای تهران و فیش حقوقی و حکم کارگزینی جعلی کشف و ضبط شد.

فرهمندزاده تصریح کرد: این جاعل عاشق پیشه برای خود پرچم‌های رومیزی نیز تهیه کرده بوده و حتی دو عدد چکش ممهور به آرم قوه قضائیه و عنوان بازپرسی نیز ساخته که به آن دختر ثابت کند که دارای پست و مقام قضایی است.
وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد این متهم محیط دادگاه‌ها را بیشتر از دریچه سینما و تلویزیون دنبال کرده و آمال و آرزوهای خود را با جعل برای کارت‌ها و اشکال و ملزومات تشریفاتی دنبال می‌کرده است وگرنه کسی که یکبار در دادگستری حاضر شده باشد می‌داند در روی میز هیچ مقام قضایی چکش وجود ندارد.

این مقام قضایی هدف این متهم را فریب برای ازدواج با همکلاسی سابق خود که کارآموز وکالت بوده دانست و بیان کرد: علاقه شدید به همکلاسی سابق و ضرورت جلب اعتماد و اطمینان اطرفیان فرد مورد نظر در ازدواج باعث اقدام متهم به این بزه شده است.

فرهمندزاده التزام به قوانین و پایبندی به اخلاق را ضرورت زندگی اجتماعی و حرکت رو به تعالی جامعه ذکر کرد و گفت: نباید اجازه داد هرکس برای رسیدن به مقصود خود به هرگونه جعل عنوان، دروغگویی و فریبکاری متمسک شود و شهروندان در صورت مواجهه با چنین افرادی، بلافاصله مراتب را به ستاد خبری حفاظت اطلاعات دادگستری یا مراجع ذیصلاح در دادسرا اطلاع دهند.

رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری تأکید کرد: باید نسبت به ادعاهای افراد حساس بود و اگر جایی قرار است معامله‌ای صورت گیرد یا بر اساس شرایطی ازدواج رخ بدهد بهتر است حتماً جوانب کار سنجیده شود و حتی تا آنجا که امکان دارد استعلام صورت گیرد.

 

کدام واکسن ایمنی بالا تری دارد؟/علمی ۴

پاسخ دقیق این سوال را نمی‌دانیم اما داده‌های ارائه شده در این زمینه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهند. به‌نظر می‌رسد میزان ابتلا بعد از تزریق واکسن جانسون و جانسون بیشتر از واکسن‌های فایزر و مدرناست همان‌طور که بر اساس نتایج آزمایش‌های بالینی چنین انتظاری وجود داشت. همچنین میزان کمی ابتلا به عفونت در افراد واکسینه‌شده با واکسن مدرنا نسبت به واکسن فایزر گزارش شده است اما این یافته اولیه بر اساس داده‌های چند میلیون نفر از دو مکان است بنابراین ممکن است نمای کلی را نشان ندهد.

 کدام واکسن ایمنی بالا تری دارد؟ به گزارش  بهداشت نیوز، از آنجا که هیچ واکسنی ۱۰۰درصد موثر نیست، انتظار می‌رفت که عفونت‌های بعد از واکسیناسیون وجود داشته باشد. در زمینه آزمایش‌های بالینی، حدود ۰.۰۴ درصد از افرادی که واکسن فایزر دریافت کرده بودند به سارس-کوو-۲ مبتلا شدند در حالی که این میزان ۰.۰۷ با واکسن مدرنا و ۰.۵۹ با واکسن جانسون و جانسون بود.

اکنون که واکسن‌ها مجاز شده‌اند، دانشمندان این شانس را دارند که فراتر از آزمایش‌های بالینی تعداد عفونت‌های بعد از واکسن که در دنیای واقعی رخ می‌دهند را ردیابی کنند. داده‌های فعلی نشان می‌دهد عفونت بعد از واکسیناسیون در اکثر افراد شامل علائم خفیفی است و درصد کمی از آنان به بیماری شدید مبتلا می‌شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند یا از دنیا می‌روند.

با این حال، افزایش موارد ابتلا به کرونا در نوع اخیر دلتا که بسیار مسری است احتمالا خطر ابتلا به چنین عفونت‌هایی را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال، نتایج مطالعه اخیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) که ۶ اگوست به‌عنوان گزارش هفتگی بیماری و میزان مرگ‌ومیر (MMWR) منتشر شد، نشان داد که نوع دلتا در ماه مه و ژوئن در شهرستان میسا، کلرادو امریکا افزایش یافته است. در همان زمان، این بخش نسبت به سایر مکان‌ها که شیوع دلتا کمتر بود، نسبت قابل‌توجهی موارد بیشتر از عفونت بعد از واکسن را به دست آورد.

در حال حاضر، گزارش عفونت‌های بعد از واکسیناسیون تا حد زیادی به ایالت‌ها واگذار شده است و حدود ۲۵ ایالت که این موارد را گزارش کردند هنوز اطلاعاتی در مورد تعداد موارد مرتبط با هر برند واکسن ارائه نداده‌اند.

با این حال، اوکلاهما و واشنگتن دی سی این اطلاعات را عمومی کردند. وب سایت DC Health می‌گوید: این داده‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه در مورد نحوه عملکرد واکسن‌ها به‌ویژه با ظهور انواع جدید ارائه دهند. با این وجود، محدودیت‌های زیادی وجود دارد ازجمله اینکه مجموعه داده‌ها کوچک هستند، هر واکسن به تعداد مختلفی از افراد داده شد و زمان دوزها تفسیر داده‌ها را دشوار می کند.

بر اساس داده‌های این مرکز، تا اول آگوست، بیش از ۲۹۹هزار ساکن دی سی کاملا واکسینه‌شده بودند. از این تعداد تقریبا ۱۵۱هزار نفر دو دوز واکسن فایزر، حدود ۱۲۴هزار و ۷۰۰ نفر دو دوز واکسن مدرنا و حدود ۲۴هزار نفر واکسن جانسون و جانسون را دریافت کردند.

در این جمعیت، بالاترین میزان ابتلا به کرونا در افراد دریافت‌کننده جانسون و جانسون به میزان ۷۷ نفر، یا ۰.۳۲درصد از تقریبا ۲۴۰۰۰ دریافت کننده واکسن بود. دومین میزان در بین دریافت‌کنندگان فایزر مشاهده شد، از این تعداد ۳۰۸ نفر یا ۰.۲، از نظر ویروس مثبت بودند. سرانجام ۱۶۱ نفر، یا ۰.۱۳ از دریافت‌کنندگان مدرنا به کرونا مبتلا شدند.

این اعداد شامل موارد ابتلا بدون علامت، خفیف، متوسط ‌و شدید است. البته برخی از افراد مبتلا به عفونت بدون علامت یا خفیف ممکن است تحت آزمایش قرار نگیرند بنابراین موارد آنها از دست می‌رود به این معنی که این تعداد احتمالا محاسبه نمی‌شوند.

اوکلاهما نیز نتایج مشابهی را گزارش کرده است. بر اساس گزارشی از وزارت بهداشت ایالت اوکلاهما، تا ۲ آگوست، بیش از ۱.۵ میلیون نفر کاملا واکسینه‌شده بودند. حدود ۸۱۷هزار دریافت‌کننده فایزر، ۶۷۴ هزار نفر دریافت‌کننده مدرنا و ۱۰۲هزار فرد دریافت‌کننده جانسون و جانسون بوده‌اند. باز هم، دریافت‌کنندگان جانسون و جانسون بالاترین میزان موارد ابتلا به کرونا را با ۲۱۵ یا ۰.۲۱ درصد ثبت کردند. ۱۴۶۸ دریافت‌کننده فایزر، یا ۰.۱۷ از کل به کرونا مبتلا شدند و آزمایش ۸۳۱ دریافت‌کننده مدرنا یا ۰.۱۲ مثبت شد.

این اطلاعات فوری از اوکلاهما و دی سی احتمالا تصویری ناقص از موارد ابتلا به کرونا بعد از واکسیناسیون در هر منطقه ارائه می‌دهد اما در حال حاضر، مشخص نیست که آیا الگوهای مشاهده شده نماینده کل کشور هستند یا خیر.

روبرت دارنل، دانشمند پزشک در دانشگاه راکفلر در نیویورک گفت: برای مقایسه دقیق برندهای واکسن، به‌ویژه با نوع دلتا که در حال گسترش است ما به داده‌های بیشتری نیاز داریم.

به گفته رویترز، نتایج سایر تحقیقات مقدماتی نیز نشان می‌دهد، واکسن مدرنا بیشتر از نوع فایزر در برابر نوع دلتا محافظت می‌کند که تفاوت نرخ ابتلا به کرونا بعد از واکسیناسیون را توضیح می‌دهد.

با بررسی بیش از ۵۰هزار بیمار در سیستم سلامت کلینیک مایو مشخص شد که اثربخشی واکسن مدرنا در جهان از ۸۶ درصد به ۷۶ درصد بین ژانویه و جولای با شیوع دلتا و اثر فایزر از ۷۶ به ۴۲ درصد کاهش یافت.

با این حال، این مطالعه هنوز مورد بررسی کلی قرار نگرفته است بنابراین نتایج هنوز باید تایید شود.

 

رسوایی لغو میزبانی ایران در جام جهانی اسکی بخاطر بی پولی و اختلاف داخلی /۷

برای میزبانی مسابقات اسکی روی چمن در دیزین فروردین‌ماه نامه‌ای را به وزیر ورزش نوشتم مبنی بر اینکه کابل و بالابر‌ها باید طبق استاندارد‌ها باشد. این موضوع از سوی وزیر ورزش به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ارجاع داده شد، اما تا امروز هنوز این کابل تهیه نشده

فدراسیون اسکی قرار بود شهریورماه امسال میزبان مرحله نهایی مسابقات جهانی اسکی روی چمن باشد، میزبانی که به خاطر مسائل مختلف و عدم تامین امکانات لازم به سرانجام نرسید تا فدراسیون اسکی ایران درخواست لغو میزبانی را مطرح کند.

به گزارش تابناک ورزشی، قرار بود این مسابقات به میزبانی دیزین برگزار شود، به همین دلیل طبق برنامه باید مسئولان جهانی برای بازدید از محل برگزاری مسابقات به تهران می‌آمدند تا شرایط پیست بررسی شود. بعد از درخواست چند باره مسئولان جهانی این اتفاق رخ نداد تا به نوشته فارس بالاخره فدراسیون اسکی تصمیم به لغو میزبانی بگیرد.

رسوایی لغو میزبانی ایران در جام جهانی اسکی بخاطر بی پولی و اختلاف داخلی

مشکلی که باعث شد تا این میزبانی به ایران نرسد، مسئله کابل و بالابر‌ها بود به طوری که این موضوع حتی اجازه تمرین به ملی‌پوشان را هم نداد و در تمرینات نصفه و نیمه این سرمربی تیم ملی بود که با اجاره وانت بچه‌ها را بالا می‌برد!

عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی دراین باره گفت: برای میزبانی مسابقات اسکی روی چمن در دیزین فروردین‌ماه نامه‌ای را به وزیر ورزش نوشتم مبنی بر اینکه کابل و بالابر‌ها باید طبق استاندارد‌ها باشد. این موضوع از سوی وزیر ورزش به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ارجاع داده شد، اما تا امروز هنوز این کابل تهیه نشده است و ورزشکاران نیز نتوانستند تمرینات لازم را در محل برگزاری مسابقات داشته باشند. طرف ما بهره‌بردار دیزین نیست بلکه شرکت توسعه است. هر چند براساس اعلام شرکت توسعه هزینه کابل‌ها پرداخت شده، اما هنوز این کار انجام نشده است.

درخواست میزبانی برای مسابقات جهانی سال آینده

نظریان همچنین خردادماه امسال با مدیرکل البرز که میزبانی اسکی روی چمن مربوط به این استان است ۲ جلسه برگزار کرد. افراد حاضر در جلسه قول‌هایی برای میزبانی دادند، اما این وعده‌ها و قول‌ها هیچ وقت به مرحله اجرا نرسید. تمامی اتفاقات و شرایط فدراسیون اسکی را بر آن داشت تا درخواست لغو میزبانی را بدهد.

رئیس فدراسیون اسکی با اعلام قطعی لغو میزبانی دیزین گفت: البته فدراسیون اسکی قول میزبانی قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ را گرفته و وارد مذاکره شده که در سطحی بالاتر است.

باید دید بالاخره کشورمان می‌تواند میزبانی در این سطح داشته باشد یا خیر؟ و آیا مشکلات داخلی اجازه میزبانی در سطح بین‌المللی را خواهد داد؟

 

 

گفته می شود نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه مردم از سه روز پیش از طریق جاده‌ها راهی استان‌های شمالی و سایر استان‌ها شده اند. سید کاظم دلخوش در تذکری شفاهی بیان کرد: متاسفانه از سه روز قبل اعلام کردند که به خاطر کرونا تعطیلی اعمال خواهد شد، اما تازه قرار است از ساعت ۱۲ ظهر امروز پلیس راه جلوی تردد‌ها را بگیرد، متاسفانه همه مردم راهی استان‌های شمالی و سایر استان‌ها شده اند و وضعیت راه‌ها مشخص است. وی در ادامه اظهار کرد: این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست. افرادی که ساک هایشان آماده بود از سه روز پیش از طریق جاده‌ها خود را به استان‌های شمالی و سایر استان‌ها رساندند. مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد؟ این نحوه تصمیم گیری نادرست است. کشتار‌ها در حال افزایش است؛ باید قاطع برخورد کنند.

 

 

گفته می شود برخی رسانه‌های مخالف در پی تحولات اخیر افغانستان، شایعه‌ای مبنی بر درگیری طالبان و نیروهای کشورمان در مرز دوغارون منتشر کرده‌اند که منابع امنیتی آن را به‌ صراحت رد کرده‌اند. منابع امنیتی گزارش‌های برخی رسانه‌های مخالف مبنی بر احتمال درگیری بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در مرز «اسلام‌قلعه» را رد کردند. منابع امنیتی به خبرگزاری تسنیم، گفتند که براساس بررسی‌ها، یکی از اعضای طالبان اشتباهی وارد خاک ایران شده بود که نیروهای مرزبانی ضمن آگاهی بخشیدن به وی در خصوص مسائل و قوانین مرزی او را امروز تحویل طرف مقابل دادند. منابع تصریح کردند که هیچ موضوع خصومت‌آمیز و یا درگیری بین طالبان و نیروهای مرزبانی صورت نگرفته است.

 

 

 

گفته می شود مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با انجام یک نظرسنجی در سطح ملی، میزان امیدواری مردم نسبت به آینده کشور را بررسی کرد. در این نظرسنجی ۴۱.۳ درصد از پاسخگویان گفته‌اند در سال آینده وضعیت کشور نسبت به الان بهتر می‌شود. در مقابل ۲۸.۸ درصد معتقد بودند وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بدتر می‌شود. ۱۴.۸ درصد بیان کرده‌اند وضعیت سال آینده کشور نسبت به الان تغییر نمی‌کند. ۱۴.۳ درصد از پاسخگویان پیش بینی از وضعیت آینده کشور نداشته‌اند و گزینه «نمی‌دانم» انتخاب کرده‌اند. ۰.۹ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند. براساس اعلام ایسپا، این نظرسنجی در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.

 

 

 

گفته می شود ولادیمیر آلکنو در گفت‌وگویی اعلام کرده که داورزنی به فرهاد قائمی قول حضور در المپیک را داده بود. آلکنو در مصاحبه با رسانه ورزشی روسیه در مورد مشکلات کار با تیم ایران و عملکرد تیم ملی روسیه در توکیو صحبت هایی را انجام داده و گفت: فضا متشنج بود. رسوایی بزرگی در ایران رخ داد زیرا در ایران قائمی را یک ستاره می دانند. مشکل این بود که رئیس فدراسیون بدون مشورت با ما بازیکن را به محل تیم ملی فراخواند و همچنین به او قول حضور در ترکیب المپیک را داد. در ایران متخصصان زیادی وجود دارند. ظاهراً، شخصی قائمی را برای دریافت بهتر به تیم ملی توصیه کرد و این درحالی بود که این والیبالیست در بهار رسماً به کار خود در تیم ملی پایان داد چون به من گفته شد او آسیب جدی دیده است!

 

 

 

گفته می شود رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اختلاف موجود در نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران را موجب تضییع حقوق مردم دانست و گفت: نرخ تورم با حقوق مردم ارتباط مستقیم دارد و اختلاف موجود در این رابطه موجب تضییع حق الناس است که نباید به سهولت از کنار آن گذشت و باید برای رسیدن به آمار متقن، تدبیر شود. متناسب سازی حقوق با تورم، امری ضروری است و صرفا به یک قشر تعلق ندارد و باید همه گروه های شغلی را شامل شود.

 

 

 

گفته می شود در حالیکه وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد، هواپیمای حامل رئیس جمهور افغانستان غنی هرگز وارد حریم هوایی تاجیکستان نشده و در خاک این کشور فرود نیامده، سفارت افغانستان در تاشکند گفت هیچ اطلاعی ندارد که آیا اشرف غنی رئیس جمهور مستعفی به ازبکستان رسیده است یا خیر.

 

 

دو شرط آمریکایی‌ها برای به رسمیت شناختن طالبان

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت: اگر طالبان حقوق ابتدایی بشری را رعایت کند و به تروریست‌ها پناه ندهد، آمریکا آنها را به رسمیت خواهد شناخت.

 دو شرط آمریکایی‌ها برای به رسمیت شناختن طالبان

به گزارش  تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت که آمریکا حاضر است مشروط به رعایت حقوق ابتدایی بشری و عدم پناه دادن طالبان به تروریست‌ها این گروه را برسمیت بشناسد.

بلینکن به در پاسخ به پرسش «سی‌ان‌ان» درباره اینکه آیا واشنگتن آماده است طالبان را به عنوان دولت مشروع به رسمیت بشناسد گفت: دولت آینده افغانستان که حقوق ابتدایی بشری مردم خود را رعایت کند و به تروریست‌ها پناه ندهد، دولتی است که ما می‌توانیم با آن کار کنیم و آن را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: در مقابل نیز، دولتی که حقوق ابتدایی مردم خود از جمله زنان و دختران را رعایت نمی‌کند و به گروه‌های تروریستی پناه می‌دهد که طرح حمله به آمریکا یا متحدان و شرکایش را دارند، مطمئناً توسط ما برسمیت شناخته نخواهند شد.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پیش از نسبت به «مداخله بیشتر در امور داخلی» افغانستان به واشنگتن هشدار داده بود.

طالبان دو هفته قبل نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که آمریکا با تشویق افغان‌ها به فرار از افغانستان در امور این کشور مداخله می‌کند.

روز گذشته پس از ورود طالبان به کابل، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی این گروه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستور ورود طالبان به شهر پس از فرار نیروهای امنیتی، پلیس و مقامات و تخلیه وزارتخانه‌ها و ادارات صورت گرفته است.

وی اظهار داشت که طالبان برای جلوگیری از آسیب ساکنین شهر کابل در نبود نیروهای امنیتی دستور ورود به شهر را داده تا از سرقت و جنایت جلوگیری گردد.

سخنگوی طالبان از شهروندان کابل نیز خواسته بود تا درباره ورود اعضای این گروه به شهر نگرانی نداشته باشند.

 

 

نماینده مجلس: استان‌های شمالی از قرمز گذشته و سیاه شده اند

یک عضو مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه وضعیت استان های شمالی از نظر کرونا سیاه است، گفت که از مردم می خواهیم پروتکل ها را رعایت کنند و در خانه بمانند. رحمت الله نوروری در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای تعطیلی ۵ روزه کشور گفت: در شرایطی ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته که تهمیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استان های شمالی اتخاذ نشده است. به نوشته ایسنا، وی افزود: از روز گذشته راه های هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت با حجم ترافیک بالا مواجه است؛ آن هم در شرایطی که استانهای شمالی کشور به خصوص گلستان از وضعیت قرمز گذشته و وارد وضعیت سیاه شده است.

 

 

 

 

 

 

 

زمان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی مشخص شد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دستور کار جلسه بعدی مجلس خواهد بود.عبدالرضا مصری در پایان جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت ۷:۴۵ شنبه سی‌ام مرداد ۱۴۰۰ و دستور کار آن رسیدگی به خط مشی و اصول کلی برنامه دولت سیزدهم و صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد بود.

تذکر یک نماینده درباره طرح شفافیت آرا

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، باید هر چه سریعتر طرح شفافیت آرا در دستور کار مجلس قرار گیرد.حجت الاسلام جواد نیک بین در جلسه علنی امروز ( یکشنبه) در تذکری شفاهی و در جریان بررسی کلیات طرح انتزاع بخش ساختمان شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» اظهار کرد: وقتی هیأت رئیسه و رئیس مجلس اولویت‌های مورد نیاز کشور را رعایت نکنند، صحن مجلس این گونه به هم می‌ریزد.وی شفافیت آرا را یکی از وعده های نمایندگان به مردم بیان کرد و افزود: شفافیت آرا از آسیب ضربه تعارض منافع به مردم جلوگیری می‌کند، پس چرا طرح شفافیت آرا که از فساد جلوگیری می کند به صحن علنی مجلس نمی‌آید تا سر و صداها از بین برود و همه با استدلال و منطق صحبت کنند؟ این نماینده مجلس گفت، خیلی از حرف‌هایی که رسانه‌ها مطرح می‌کنند و خودی‌ها و بی‌خودی‌ها می‌گویند به خاطر عدم طرح شفافیت آراست. ابتدای کار مجلس کلیات شفافیت آرا رأی آورد اما چندین ماه است که در کمیسیون تخصصی معطل مانده، این موضوع هر چه سریع تر در دستور کار مجلس قرار گیرد که ای کاش قبل از بررسی صلاحیت وزرا این اتفاق رخ می داد.

 

کوثری: اگر قرار است ما موشک نداشته باشیم، هیچ‌کس نباید داشته باشد

نماینده مردم تهران در مورد آینده مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت: ما هیچ گاه مذاکره را رد نمی‌کنیم حتی مقام معظم رهبری نیز مذاکره را رد نکردند، اما گفتند که نمی‌شود به این‌ها اطمینان کرد، در حال حاضر و در دولت سیزدهم نیز مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و بحث اینکه مذاکره ادامه پیدا نکند مطرح نیست. محمداسماعیل کوثری در گفتگو با عصر ایران اظهار کرد: مسئله این است که در این رابطه به هیچ عنوان باج نخواهیم داد. اگر سلاح هسته‌ای بد است برای همه کشور‌ها و خود آمریکا هم باید بد باشد. ما که سلاح هسته‌ای نمی‌خواهیم، اما می‌خواهیم از تکنولوژی و فناوری و فواید هسته‌ای برای امور غیر نظامی استفاده کنیم.

آن‌ها می‌گویند شما این تکنولوژی را نداشته باشید، می‌گویند در منطقه نفوذ و موشک نداشته باشید. اگر قرار است ما موشک نداشته باشیم آن‌ها هم نباید داشته باشند.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی آمد که تمام این حرف‌های غیر منطقی را پشت سر بگذارد ما تحت هیچ شرایطی زیر بار حرف غیرمنطفی نمی‌رویم آن‌ها می‌خواهند زور بگویند و روی موضوعی پافشاری‌های بیخود کنند. می‌گویند شما نباید این تکنولوژی را داشته باشید. ما نیز می‌گوییم شما برای خودتان این‌ها را مشخص می‌کنید، حق ما برخورداری از این تکنولوژی و سایر موضوعات است.

کوثری تصریح کرد: از مسائل حقوق بشری حرف می‌زنند عامل این همه جنایت در حال حاضر در افغانستان کیست؟ عامل بوجود آمدن طالبان در افغانستان کیست؟ آن‌ها می‌گویند شما این جنایات ما را فراموش کنید و به هر آنچه ما می‌گوییم گوش دهید. وی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکره انجام می‌شود، اما تا آن‌ها نخواهند انصاف به خرج بدهند ما نیز زیربار نمی‌رویم.

 

توصیف مصباحی‌مقدم از وزیران پیشنهادی رئیسی

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره ترکیب کابینه پیشنهادی آیت الله سید ابراهیم رییسی به مجلس شورای اسلامی، کابینه را ترکیبی از نیروهای نسبتا جوان و با سوابق اجرایی و متخصص ارزیابی کرد.عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: افرادی که معرفی شده‌اند تقریباً بی‌حاشیه و بدون برچسب‌ سیاسی هستند و می‌توان گفت که وزیران پیشنهادی ترکیبی معتدل را تشکیل می‌دهند.مصباحی مقدم با اشاره به انتصاب محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی به عنوان معاون اول و رییس دفتر رییس جمهوری گفت: آقای مخبر دارای تجربیات بسیار موفق و طولانی مدت هستند، آقای اسماعیلی را هم حدود ۳۰ سال است که می‌شناسم و تجربیات او در قوه قضاییه بسیار چشمگیر و موفقیت‌آمیز بوده است.وی، رویکرد دولت رییسی را با دولت‌های قبل متفاوت دانست و گفت: همین موضوع که ۸ سال کشور به گونه‌ای اداره شده و حالا می‌خواهد چرخش، تحول و تغییر در آن پدید آید چالش بزرگی پیش روی وزیران پیشنهادی است.

 

 

 

 

ورود نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف تکذیب شد

هیچ نیرویی از طالبان وارد کنسولگری ایران در مزار شریف نشده و تنها فردی از این گروه از بیرون با کارمند محلی آن‌جا احوال‌پرسی کرده است.در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به کنسولگری کشورمان در مزارشریف و صحبت با کارمند کنسولگری خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که فردی که با اعضای کنسولگری در حال صحبت است شخص محلی و مورد اعتماد می‌باشد که جهت کسب اطلاع از مساعد بودن شرایط و حال کارمند محلی(افغانستانی) کنسولگری مراجعه کرده است.در واقع هیچ نیروی طالبان وارد کنسولگری نشده و تنها این شخص از جلوی درب اصلی کنسولگری در حال احوالپرسی بوده است .بر اساس این گزارش و بنا بر اطلاع خبرنگار ایسنا در حال حاضر هیچ دیپلماتی در سرکنسولگری ایران در مزارشریف نیست و چند هفته است فعالیت‌ها در این کنسولگری به کابل منتقل شده است.

 

 

 

 

 

 

لوح یادبودی که رئیس‌ دستگاه قضا تحویل نگرفت

رئیس قوه قضاییه لوح یادبودی که منقش به تصویرش بود را نپذیرفت و گفت: راضی نیستم عکس من در یک اداره باشد.در پایان نشست رئیس دستگاه قضا با آزادگان، قرار بود لوح یادبودی از سوی آزادگان دستگاه قضا منقش به تصویر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و سخنان وی درباره ایثارگران تقدیم رئیس قوه قضاییه شود که رئیس دستگاه قضا ضمن تقدیر از اهداکنندگان لوح، از پذیرش آن امتناع کرد.رئیس قوه قضاییه سپس خطاب به تمام مسئولان بخش‌های مختلف قضایی اعلام کرد: به هیچ وجه راضی نیستم عکس من در یک اداره و یا روی تابلو‌ها و لوح‌های یادبود باشد.

 

 

نماینده اهواز: با تقسیم خوزستان مخالفیم

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تشکیل خوزستان جنوبی نه در صحن علنی و نه در هیچ فراکسیونی، نه بررسی شده و نه تایید شده است.سید کریم حسینی با اشاره به جزئیات اعلام وصول طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی اظهار کرد: این طرحی است که سال گذشته، یکی از نمایندگان جنوب استان خوزستان به عنوان نظر شخصی خودش، ارائه داد. به هیچ وجه هم سایر نمایندگان خوزستان با این طرح همراهی نکردند.وی افزود: همان موقع هم به ایشان گفتیم که این طرح اصلا به صلاح نیست و طرح پخته‌ای نیست.نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز اعلام وصول این طرح بنا بر این بوده که طرح‌هایی که توسط نمایندگان داده می‌شود در یک سیکل قرار می‌گیرند و توسط هیات رئیسه مجلس خوانده می‌شوند و این طرح نیز که امروز خوانده شد از بابت این بود که در نوبت بوده است و به عنوان یک طرح عادی توسط هیات رئیسه خوانده شد.وی افزود: بلافاصله ما با این همکارمان صحبت کردیم و به وی گفتیم که قرار بود این طرح ارائه نشود و ایشان نیز گفت که من این طرح را به عنوان یک طرح عادی داده‌ام.

 

شرط اصلی شهردار شدن زاکانی مشخص شد

معاون استاندار تهران گفت تا قانون اصلاح نشود، زاکانی نمی تواند شهردار شود؛ تحصیلات و سوابق او با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور مغایر است.عبدالرضا چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تحصیلات و سوابق آقای زاکانی مغایر با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است و ملاک ما نیز در حال حاضر مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است.معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تحصیلات و سوابق آقای زاکانی مغایر با مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است و ملاک ما نیز در حال حاضر مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور است.

 

 

 

 

 

امام جمعه بیرجند: بیشتر نابسامانی‌ها ریشه فرهنگی دارد/۳

امام جمعه بیرجند: بیشتر نابسامانی‌ها ریشه فرهنگی دارد

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اکثر نابسامانی‌های امروز به دلیل نابسامانی فرهنگی است و باید انسانیت و علوم انسانی در اولویت قرار گیرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در جمع روسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه اجرایی استان ضمن تسلیت ایام عزای امام حسین (علیه السلام) گفت: اولین مساله که قبل از هر چیز باید دانست این است که از کجا و به چه دلیل آمده‌ام، آفات انسان چیست، قرار است به کجا بروم و وظیفه انسان در این دنیا چیست؟

وی افزود: اگر کسی این سوالات را به معنای صحیح دانایی دانست و همه امورات خود را به این کار گره زد، این فرد از زندگی سود خواهد برد والا در هر جا، هر مکانی و با هر القابی در زیان است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر دوستان قدر فرصت را می‌دانستند باید در انقلاب اسلامی شناخت انسان و علوم انسانی را در اولویت قرار می‌دادند که این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه غرب لیبرال بدترین آفت برای انسانیت است گفت: علوم انسانی از این کشورها برداشت می‌شود، روانشناس و روانکاو ما از دانش این کشورها استفاده می‌کنند، باقی نابسامانی‌ها نیز از نابسامانی فرهنگی نشات گرفته می‌شود، فرهنگ که خراب شود همه چیز خراب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: خداوند در کنار پرتگاه‌های انسان حیا را همانند چراغ خطر قرار داده و سه عنصر در انسان اصل است که اگر این سه عنصر حفظ شود، همه چیز حفظ می‌شود.

وی این سه عنصر را عقل، حیا و دین برشمرد و تصریح کرد: اگر این سه حفظ شود، امنیت همه چیز حفظ می‌شود ولی اگر این سه ضایع شود، دیگر امنیت هیچ چیز تامین نمی‌شود، در حالی که دین و حیا جزء جدا نشدنی از عقل هستند.

امام جمعه بیرجند گفت: اصل دیگر که در انسانیت نسبت به سایر موجودات وجود دارد، پشیمانی است که از طریق وجدان نسبت به گناه رخ می‌دهد، پشیمانی نیز انسان را تا حد جنون و خودکشی و این افسردگی‌ها که در دنیا می‌بینید، می‌کشاند.

وی افزود: اینها در اثر پشیمانی از گناه است که خودش متوجه نیست، در مکاتب دیگر بعد از پشیمانی به سرگرمی شراب خوری یا بازی روی می‌آورد و گمان می‌کند با این کار فراموش یا بازگو می‌کند تا تخلیه شوند، اما این راهش نیست بلکه راه آن در اسلام به عنوان توبه معرفی می‌شود.

رویارویی زغال‌سنگ طبس با فولاد سپاهان اصفهان/۷

در سی‌ و چهارمین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های کشور تیم زغال‌سنگ طبس خراسان‌جنوبی از سد رعد پدافند آمل گذشت و به مصاف فولاد سپاهان اصفهان می‌رود.

لیگ برتر هندبال | رویارویی زغال‌سنگ طبس با فولاد سپاهان اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در چهارچوب رقابت‌های مرحله اول از دور رفت سی‌ و چهارمین دوره لیگ برتر کشور هندبال باشگاه‌های کشور تنها نماینده‌ خراسان‌جنوبی خوش درخشید.

تیم هندبال زغال‌سنگ‌ طبس در یک بازی کاملا تهاجمی و حرفه‌ای توانست با نتیجه ۳۲ بر ۲۴ از سد رعد پدافند آمل بگذرد. در این ماراتن ملی شاگردان «رضا جعفرنیا» توانستند از موقعیت‌های خود بهتر استفاده کرده و نیمه نخست بازی را با برتری ۱۶ بر ۱۰ به نفع خود پایان داده و پیروزمندانه به رختکن بروند.

در نیمه دوم بازی نیز علی‌رغم تلاش بازیکنان «امین حسنوند» سرمربی رعد پدافند آمل، این نماینده خراسان‌جنوبی در لیگ‌برتر هندبال باشگاه‌های کشور بود که با اختلاف ۸ امتیازی و با نتیجه ۳۲ بر ۲۴ برنده میدان شود.

«رضا جعفرنیا» سرمربی تیم هندبال زغال‌سنگ طبس پس از پیروزی ستودنی بر رعد پدافند آمل اظهار داشت: در نخستین بازی رسمی تیم زغال‌سنگ در این دوره متأسفانه در اوایل مسابقه کمی نامتعادل بودیم و بالانس لازم را نداشتیم.

وی افزود: خداروشکر هر چی جلوتر رفتیم بازی تیم هماهنگ‌تر شد و بازیکنان این هماهنگی را در زمین نشان دادند و توانستند از موقعیت‌های خود استفاده کنند و پیروز میدان شوند.

«علی شایسته» بازیکن تیم زغال سنگ طبس نیز گفت: بازی اول در لیگ همیشه سخت است با این حال نتیجه قابل قبولی گرفتیم.

وی ادامه داد: تیم حریف تیم جوان و با انگیزه‌ای بود و ما هم نیز یک تیم جوان و باتجربه‌ای داریم  که توانستیم به خوبی از پس این بازی سخت برآییم.

به گزارش فارس؛ تیم هندبال زغال‌سنگ طبس خراسان‌جنوبی در دومین بازی از سری مسابقات لیگ برتر هندبال باشگاه‌های روز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه جاری در مقابل تیم فولادسپاهان اصفهان صف‌آرایی می‌کند. حریف نماینده خراسان‌جنوبی در نخستین بازی مقابل تیم نفت‌ و گاز گچساران با نتیجه ۳۲ بر ۲۵ پیروز میدان شده است.

 

 

 

 

 

 

 

زمین برای خانه ایتام و سالمندان در خراسان جنوبی وقف شد/۲-۳

زمین برای خانه ایتام و سالمندان در خراسان جنوبی وقف شد

 معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: موقوفه‌ای شامل یک قطعه زمین مسکونی آماده ساخت به ارزش ۶ میلیارد ریال برای خانه ایتام یا سالمندان در این استان به ثبت رسید.

حجت الاسلام حسن رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانم طاهره سالاری اهل خضری دشت بیاض مقیم تهران یک قطعه زمین مسکونی آهن‌ریزی شده در شهر خضری دشت بیاض را برای استفاده دارالایتام یا سالمندان وقف کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال هشت وقف جدید در خضری دشت بیاض به ثبت رسیده است گفت: کل موقوفات این منطقه ۲۸۶ مورد بوده که با ثبت این وقف جدید به ۲۸۷ مورد رسیده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد که با کمک خیران این زمین وقفی تکمیل و به عنوان وقف انتفاع برای خانه ایتام یا سالمندان استفاده شود.

وی از وجود ۳ هزار و ۸۶۴ موقوفه مرتبط با محرم در استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۸۳ موقوفه در بیرجند، ۵۳۸ موقوفه در خوسف، ۴ هزار و ۸۸۸ موقوفه در فردوس، ۴۲۱ موقوفه در طبس، ۳۰۵ موقوفه در سربیشه، ۲۹۸ موقوفه در قاینات، ۲۱۷ موقوفه در نهبندان، ۲۰۵ موقوفه در بشرویه، هزار و ۶۴۴ موقوفه در سرایان، ۱۳۷ موقوفه در زیرکوه و ۱۰۸ موقه در خضری‌ دشت‌ بیاض ثبت شده است.

حجت الاسلام رحیمی با تاکید بر اینکه این تعداد موقوفه با ۶ هزار و ۴۲۰ نیت به ثبت رسیده است بیان داشت: این موقوفات دارای رقبات زیادی است که ۴۸۷ رقبه با نیت روضه‌خوانی، ۳ هزار و ۲۵۲ رقبه با نیت تعزیه‌داری و ۳ هزار و ۶۸۱ رقبه با نیت اطعام و عزاداری است.

وی افزود: در حال حاضر متناسب با نیازهای جامعه لازم است نیات واقفان به سمت تامین این نیازها از جمله در حوزه اجتماعی، درمان و آموزش هدایت شود.

 

 

 

ممنوعیت تردد شبانه در تمامی شهرهای خراسان جنوبی ادامه دارد/۲-۳

ممنوعیت تردد شبانه در تمامی شهرهای خراسان جنوبی ادامه دارد

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: تردد از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد کماکان در معابر عمومی تمامی شهرهای خراسان جنوبی با هر وضعیت کرونایی اعم از قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع است.

سرهنگ علیرضا عباسی اعلام کرد: اجرای این طرح تا هر زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: رانندگان خودروها در صورت ترددهای غیرضروری از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

رییس پلیس راهور خراسان جنوبی تصریح کرد: مخدوش کردن پلاک خودروها نیز توسط برخی رانندگان علاوه بر اینکه تخلف رانندگی است، پیگیری کیفری خواهد داشت و متخلفان علاوه بر اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد بین استانی همزمان با سراسر کشور از ساعت ۱۲ روز یکشنبه (۲۴ مرداد) در خراسان جنوبی آغاز شد و تا پنجم شهریور ماه خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود به استان و خودروهای بومی اجازه خروج را ندارند.

همچنین همه اصناف، ادارات و بانک‌ها از امروز دوشنبه (۲۵ مرداد) تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مرداد) به جز ادارات و اصناف ضروری تعطیل هستند.

 

 

 

 

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد/۵

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

بشرویه به واسطه مراسم و رسوم عزاداری ویژه‌ مردم منطقه به حسینیه خراسان‌جنوبی مشهور شده است.

به گزارش مهر ماه محرم که وارد شهرستان بشرویه می‌شویم از همه جای آن نشانه‌های عزا را می‌توان دریافت. از سیاه‌پوش شدن در و دیوار شهر تا صوت عزاداری و مداحی که از هر کوی و برزن به گوش می‌رسد، می‌توان فهمید که مردم این دیار ارادت دیرینه‌ای به سالار شهیدان دارند.

بشرویه در ایام محرم و به ویژه قبل از شیوع کرونا تبدیل به حسنیه‌ای بزرگ شده بود که مردم در دهه ابتدایی ماه و به ویژه از روز ششم محرم به بعد به صورت مستمر در محافل عزا شرکت می‌کردند و هیچکس در خانه خود طبخ غذا نداشت و به واسطه مجموع این شرایط به حسینیه خراسان‌جنوبی مشهور شده است.

کرونا هر چند سبک عزاداری را در این حسینیه بزرگ خراسان‌جنوبی تغییر داده و همگان خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند ولی سعی می‌کنند با توجه به شرایط روز ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان‌دهند.

حجت‌الاسلام رضا بهشتی‌فر، رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان بشرویه از شهرستان‌های ولایی، مذهبی و انقلابی خراسان‌جنوبی است که در ایام ماه محرم مراسم خاص و ویژه‌ای داشته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم قبل از ایام کرونا با این روزها تفاوت‌هایی داشته است، بیان‌کرد: قبل از ایام کرونا مردم ظهر و شب در حسینیه علی اشرف تجمع و در این مکان عزاداری می‌کردند.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

همه مهمان اباعبدالله (ع)

بهشتی‌فر با بیان اینکه در ایام ماه محرم و از روز ششم این ماه در بشرویه کسی در خانه‌اش غذا پخت نمی‌کرد، ادامه‌داد: همه افراد در این روزها سر سفره با برکت سید و سالار شهیدان می‌نشستند و همه چه غنی و چه فقیر با نذورات اطعام می‌شدند.

وی گفت: از طرف دیگر در ایام ماه محرم اگر کسی وارد بشرویه شود با توجه به فضا سازی شهر، سیاه پوش کردن اماکن مختلف و برگزاری مجالس عزاداری متعدد، شهر را مانند یک حسینیه می‌بیند و از این نظر بشرویه را حسینیه خراسان‌جنوبی نامیده‌اند.

رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه یادآور شد: البته از زمان شیوع کرونا در کشور، ما در بشرویه برای حفظ سلامت مردم شیوه برگزاری مراسم عزاداری را تغییر داده‌ایم و به جای اینکه همه در حسینیه مرکزی شهر تجمع کنند، در مکان‌های متعدد و در فضای باز مدارس مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.

بهشتی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ هیئت در شهرستان بشرویه فعال هستند، یادآور شد: در برگزاری مراسم، زمان مورد نظر ستاد کرونا یعنی دو ساعت را نیز مراعات می‌کنیم و مجالس عزاداری از ساعت ۹ تا ۱۱ شب برگزار می‌شود.

حسین دباغ زاده، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشرویه نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: در شهرستان بشرویه همه به صورت سه وعده در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کردند.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

حسینیه حاج علی اشرف میراث فرهنگی بشرویه

وی با اشاره به اینکه در ظهر و شب مردم در حسینیه حاج علی اشرف برای برگزاری مراسم عزاداری تجمع می‌کردند، بیان‌کرد: حسینیه حاج علی اشرف بیش از ۴۵۰ سال قدمت دارد و از جمله میراث فرهنگی شهرستان بشرویه محسوب می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی بشرویه گفت: همچنین صبح‌ها در منزل آقای نجفی که از بزرگان بودند، عزاداری می‌کردند.

دباغ زاده گفت: مردم شهرستان بشرویه چه از نظر فضاسازی شهری و سیاه پوش کردن شهر، چه از نظر شکوه مجالس و محافل عزاداری کم نمی‌گذارند و به نوعی در خراسان‌جنوبی نمونه است و از این نظر بشرویه را حسینیه خراسان‌جنوبی می‌نامند.

رعایت پروتکل‌ها در مراسم عزاداری

وی با تأکید بر اینکه در طی دو سال گذشته به واسطه شیوع کرونا مردم بشرویه علی رغم علاقه قلبی به برگزاری مراسم سنتی عزاداری برای حفظ سلامت خود و دیگر همشهریان شیوه مراسم عزاداری را تغییر داده‌اند و در فضای باز مدارس و یا در محل مزار شهدا و یا مزار شهدای گمنام محافل عزاداری را برگزار می‌کنند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشرویه بیان‌کرد: از طرف دیگر برای حفظ سلامت مردم، نذورات به صورت بیرون بر توزیع می‌شود.

دباغ زاده یادآور شد: امیدواریم در سال آینده با از بین رفتن کرونا بتوانیم با آسودگی خاطر همان مراسم سنتی و همیشگی در شهر بشرویه را داشته باشیم ولی تا آن زمان پروتکل‌های بهداشتی را با دقت و شدت مراعات خواهیم کرد.

سید حسین محسنی، رئیس کانون مداحان بشرویه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مفهوم اشعار در مداحی باید همواره مد نظر قرار بگیرد، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در شهرستان بشرویه در مداحی‌ها همان سبک سنتی گذشته را در پیش بگیریم تا از بسیاری از آسیب‌های مداحی‌های جدید مصون بمانیم.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ سال پیش کلاس مداحی داشته است، بیان‌کرد: علم‌گردانی و نخل‌گردانی از مراسم سنتی در شهرستان بشرویه بوده است که تا قبل از کرونا مراسم بسیار باشکوهی با حضور انبوه مردم از شب ششم محرم برگزار می‌شده است.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

هیئتی برای جوانان

رئیس کانون مداحان بشرویه با اشاره به اینکه در حال حاضر مراسم در فضای باز برگزار می‌شود، بیان‌کرد: یک هیئت برای جوانان به عنوان دخیل العباس در سال ۸۶ راه‌اندازی کرده‌ایم که مراسم آن در فضای آزاد ۲۰ هزار متر در دبیرستان امام رضا (ع) با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

محسنی یادآور شد: با همکاری هیئتی‌ها ۱۸ جوان آلوده به مواد مخدر را به کمپ‌های ترک اعتیاد برای ترک معرفی شدند و بعد از ترک اعتیاد نیز برایشان فرصت کسب و کار فراهم کردیم و الان نیز سه جوان دیگر در کمپ هستند.

وی گفت: همیشه و همواره تأکید ما بر این بوده است که هیئت مذهبی باید خروجی و برای مردم بصیرت افزایی به همراه داشته باشد و به نظرم هیئتی که در راستای آگاه‌سازی کاری انجام ندهد به هدف خود نرسیده است.

رئیس کانون مداحان بشرویه گفت: ما می‌خواهیم جوانانمان را در کنار خودمان داشته باشیم و شرایط مناسب برای آنان فراهم کنیم تا دشمن در رسیدن به هدف خود برای آسیب رساندن به جوانان و نوجوانان ما موفق نشود.

اگر نگاهی به آمار آسیب‌های اجتماعی در خراسان‌جنوبی داشته باشیم، درمی‌یابیم که این آمار در بشرویه به نسبت بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی پایین‌تر است. اگر انسانی اهل دقت و انصاف باشد آیا بین این برگزاری مجالس مذهبی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بشرویه ارتباطی پیدا نمی‌کند.

 

 

 

 

۲۶ درصد مردم فردوس نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند/۲

۲۶ درصد مردم فردوس نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس گفت: ۲۶ درصد مردم شهرستان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

احمد نگهبان خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۶ درصد مردم نوبت اول و ۷ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت و ۹۲ درصد گروههای هدف روستایی نیز واکسینه شده اند.

وی افزود: از اول مرداد ماه جاری هزار و ۷۴۸ نفر تست کرونا انجام شده که از این تعداد ۴۵۹ نفر تست آنها مثبت بوده است.

نگهبان تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد تست های کرونا بطور متوسط، مثبت بوده که نشان از شیوع بالا و گسترده دلتا کرونا دارد.

وی تاکید کرد: در پیک جدید اغلب مراجعین زیر ۶۰ سال هستند و گروههای سنی جوان و میانسال درگیر می شوند که رعایت دستورالعمل های بهداشتی را برای همه مضاعف می کند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر به طور متوسط ۲۰ نفر در بخش کرونا بستری می شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان با اشاره به اینکه بر اساس گزارشهای مردمی کارکنان نانوایی ها در سطح شهرستان متاسفانه از ماسک استفاده نمی کنند خواستار پیگیری موضوع شد و تاکید کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا باید هیات مذهبی راس ساعت ۱۱ شب مراسم های خود را به تمام کنند که باز هم برخی هیئت ها از این مصوبه تخلف می کنند.

فرماندار فردوس نیز در همان ابتدای سخنانش از رئیس اداره تبلیغات اسلامی خواست نظارت بیشتری بر فعالیت هیئت های مذهبی انجام و باید بر اساس مصوبه ستاد کرونا راس ساعت ۱۱ شب تمام هیئت ها به فعالیت خود خاتمه دهند در غیر اینصورت دستورات ارشادی انجام و در غیر اینصورت برخورد قانونی صورت گیرد.

حمید حلاج مقدم از مداحان و مبلغین خواست با توجه به ظرفیت مهم ماه محرم و حضور مردم، تذکرات ارشادی لازم برای رعایت فاصله اجتماعی و لزوم حفظ جان مردم را هر شب برای مردم داشته باشند.

وی اعلام کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی هیچگونه مراسم نخل گردانی و محوری در شهرستان انجام نخواهد شد و هر هیئت صرفاً برنامه مخصوص بخود را خواهد داشت.

در این جلسه اعلام شد بسیج و هلال احمر برای کنترل ورودی های شهرستان با ستاد کرونا همکاری و تمام همایش ها و فعالیت های ورزشی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

 

 

واکسیناسیون ۳۰ درصد واجدان شرایط در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۰ درصد از جامعه هدف بالای ۱۸ سال در خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: ۵۵۷ هزار نفر بالای واکسیناسیون ۳۰ درصد جامعه هدف خراسان جنوبی۱۸ سال در استان واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستند که از این افراد ۳۰ درصد یک نوبت واکسن را دریافت کرده اند.
شریف زاده افزود: حدود ۷ درصد هم در استان هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند.
وی گفت: تا روز گذشته ۲۷۱ هزار و ۹۴۲ دُز واکسن وارد استان شده و تاکنون ۲۱۲ هزار و ۷۴۲ دُز تزریق شده است.
دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در استان همچنین گفت: تاکنون در خراسان جنوبی ۱۷۳ هزار و ۲۷۱ نفر نوبت اول و ۳۹ هزار و ۴۷۱ نفر هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند.
شریف زاده افزود: ۸۵ درصد از گروه سنی بالای ۸۰ سال و بیش از ۷۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال در استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

 

 

 

 

 

برای ایام محرم

تامین حدود ۱۳۰۰ تُن کالای اساسی/۲-۳

حدود ۱۳۰۰ تُن کالای اساسی ویژه هیئت‌های مذهبی و موکب‌ها در خراسان جنوبی تامین شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: ۵۰۰ تن برنج تامین حدود ۱۳۰۰ تُن کالای اساسیپاکستانی با قیمت هر کیسه ده کیلویی ۱۴۰ و ۱۹۶ هزار تومان، ۲۹۳ تن شکر فله با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان، ۲۹۳ تن روغن به قیمت درج شده روی کالا، ۴۰ تن گوشت گوساله منجمد به قیمت ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان و ۱۵۰ تن مرغ ویژه هیئت‌های مذهبی و مواکب در استان تامین شده است.
جویبان افزود: این سهمیه کالای اساسی در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته و هیئت‌ها و مواکبی که مجوز رسمی و کد ثبت شده دارند می‌توانند برای دریافت سهمیه خود به ادارات تبلیغات اسلامی مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

جلوگیری از عبور و توزیع ۴۶۲ کیلوگرم مواد مخدر/۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از شناسایی و کشف ۴۶۲ کیلوگرم مواد مخدر در یک دستگاه خودروی سواری خبر داد.

سردار فرشید گفت: مأموران پلیس در بازرسی از یک سواری زانتیا در محور”نهبندان به سربیشه” ۴۶۲ کیلوگرم تریاک کشف کردند.
وی افزود: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی در یک عملیات ضربتی سواری زانتیا را متوقف کردند که در این زمینه ۲ سوداگر مرگ بازداشت و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.
فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی تاکید کرد اجازه جولان به قاچاقچیان مواد مخدر و سوداگران مرگ را نخواهیم داد و با قاطعیت با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد خواهد شد.

 

 

 

زمین لرزه خوسف بدون خسارت/۴

زلزله ۳ و یک دهم ریشتری در شهرستان خوسف خسارتی نداشت.

 مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ساعت ۱۰:۵۰:۲۷ روز دوشنبه جنوب غرب خوسف را لرزاند.
میرجلیلی افزود: این زلزله خسارتی در پی نداشت.

 

 

 

 

 

بهره مندی روستای حسن آباد کرق سنگ نهبندان از اینترنت پرسرعت/۲

اینترنت همراه اول در روستای حسن آباد کرق سنگ نهبندان به تکنولوژی ۴G ارتقا یافت.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: سایت نسل ۲ همراه اول روستای حسن آباد کرق سنگ در نهبندان به تکنولوژی ۴G ارتقا یافت.
نخعی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر شرکت مخابرات منطقه خراسان جنوبی و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در این خصوص افزود: پس از پیگیری‌های مستمر انجام شده با ارتقای تکنولوژی نسل چهارم سایت همراه اول در روستای حسن آباد کرق سنگ از توابع شهرستان نهبندان ، مردم این روستا از نعمت اینترنت پرسرعت برای انجام فعالیت‌های آموزشی و غیره بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

 

کشت گیاهان دارویی در ۶۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی/۲-۳

۶۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی زیر کشت گیاهان دارویی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: از ابتدای سال تاکنون در کشت گیاهان دارویی در ۶۰۰ هکتار از مراتع خراسان جنوبی۶۰۰ هکتار از مراتع استان گیاه دارویی کشت شده است که به علت خشکسالی سطح کشت گیاهان دارویی در مقایسه با پارسال کاهش داشته است.
رضایی افزود: پارسال سطح کشت گیاهان دارویی ۵ هزار و ۶۴۷ هکتار بود که از این سطح ۲ هزار و ۵۰۵ تن گیاه دارویی برداشت شد.
وی گفت: بیشترین سطح کشت گیاهان دارویی متعلق به شهرستان سرایان با ۸۲۹ هکتار است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین گفت: تاکنون ۸۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شد که عمده گیاهان دارویی شامل خاکشیر ، زیره سبز ، انواع آویشن ، نعناع ، زنیان ، به لیمو ، نعناع فلفلی ، مریم گلی ، زوفا ، اسطخودوس ، چای ترش ، زرین گیاه ، رزماری و آنغوزه است.

رضایی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر تولید گیاهان دارویی گفت: امسال تولید خاکشیر و زیره سبز کاهش چشمگیری داشته و به علت خشکسالی محصول آنغوزه از مراتع استان برداشت نشده است.
وی با اشاره به اینکه ۹۱ طرح برای پرداخت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده اند افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال از این تسهیلات پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

 

هواشناسی خراسان جنوبی

افزایش نسبی دمای هوا و کاهش شدت وزش باد/۲

هواشناسی خراسان جنوبی برای فردا افزایش نسبی دمای هوا و کاهش شدت وزش باد را پیش بینی کرده است.

کارشناس هواشناسی استان گفت: دمای هوا طی امروز و فردا در طول روز به طور نسبی افزایش می‌یابد و با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی از امروز به تدریج تا پایان هفته از شدت وزش باد در استان کم خواهد شد.
لطفی افزود: در این مدت گاهی وزش باد و گرد و خاک و در مرز شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید و آسمانی غبار آلود پیش بینی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

محکومیت ۳۵۰ میلیون ریالی قاچاقچی کالا در بیرجند/۴

متهم قاچاق کالا در بیرجند به پرداخت ۳۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: با ارسال گزارش پلیس امنیتمحکومیت ۳۵۰ میلیون ریالی قاچاقچی کالا در بیرجند اقتصادی مبنی بر اینکه ماموران ایست و بازرسی علی آباد بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه اتوبوس تعدادی کالای قاچاق شامل ۱۰ دستگاه دریل شارژی و ۳۸ دستگاه انواع پمپ آب کشف، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه چهارم اداره کل تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شد.

حسین حسن پور افزود: شعبه پس از احضار متهم و رسیدگی‌های قانونی و احراز وقوع تخلف بر اساس مدارک و مستندات موجود در پرونده، وی را به استناد بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم کرد.

به گفته وی ، احکام ، دادنامه صادرشده با رعایت تشریفات قانونی اجرا و تمام جریمه وصول شد.

وی گفت: جریمه کالا‌های قاچاق که در استعلام ازگمرک مجاز مشروط اعلام می شود، بر اساس بند ب ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک تا سه برابر ارزش کالا است.

 

 

 

 

 

هزار کیلومتر از حریم رودخانه‌های خراسان جنوبی امسال تعیین می‌شود/۲-۷

هزار کیلومتر از حریم رودخانه‌های خراسان جنوبی امسال تعیین می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال جاری با تخصیص به موقع اعتبارات هزار کیلومتر دیگر از حریم و بستر رودخانه‌های استان تعیین می‌شود.

سید سعید پورجعفر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حریم و بستر هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال تعیین شد که نقش موثری در صیانت و حفاظت از رودخانه‌ها داشته است.

وی گفت: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار متر مربع حریم و بستر رودخانه در استان خراسان جنوبی رفع تصرف و آزادسازی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در راستای حفظ و حراست از مجاری آب‌های سطحی همچنین پیشگیری از خسارت جانی و مالی در سیلاب‌های احتمالی، رفع تصرف مستحدثات غیرمجاز در دستور کار این شرکت قرار دارد.

وی افزود: عملیات رفع تصرف پس از شناسایی و ابلاغ اخطاریه به متخلفان سپس اخذ دستور قضایی انجام می‌شود.

پورجعفر تصریح کرد: افرادی که در نزدیکی حریم و بستر رودخانه‌ها، معامله ملکی انجام می‌دهند حتما باید پیش از انجام معامله استعلامات لازم را از شرکت آب منطقه‌ای و امورات تابعه در شهرستان‌ها اخذ کنند تا در آینده دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

وی گفت: در راستای صیانت و حفاظت از رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها، گروه‌های گشت و بازرسی این شرکت به طور مدام در حال گشت‌زنی بوده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقدامات قانونی صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*