اخبار خراسان جنوبی

پذیرش ۱۶۹ دانش آموز محروم در مدارس هیئت امنایی و غیردولتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://birjand.iribnews.ir/files/fa/news/1400/5/22/6842638_776.jpghttps://birjand.iribnews.ir/files/fa/news/1400/5/22/6842627_541.jpgآیین شیرخوارگان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد
http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13223698.jpg
http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13222816.jpg
http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13223309.jpg

کلاهبرداری ۵۰۰ میلیونی با وعده فروش واکسن

مرد شیاد که به بهانه واردات واکسن کرونا و تبلیغ در فضای مجازی ۵۰۰ میلیون تومان از مردم کلاهبرداری کرده از سوی پلیس فتا دستگیر شد.
به‌ گزارش «ایران»، چندی قبل فردی به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه کرد و مدعی شد در فضای مجازی اقدام به خرید واکسن کرونا کرده اما فروشنده از وی کلاهبرداری کرده است.
وی در تشریح جزئیات این ماجرا گفت: در فضای مجازی با شخصی ناشناس که خود را از وارد کنندگان این واکسن معرفی کرد آشنا شدم و پس از صحبت‌های اولیه مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال برای خرید ۲ دوز از این واکسن به حساب وی واریز کردم اما پس از واریز پول دیگر پاسخی از وی دریافت نکردم.
سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت در این باره گفت: پس از این شکایت کارشناسان پلیس فتا پایتخت تحقیقات خود را آغاز کردند و با بهره‌گیری از روش‌های علمی و اقدامات فنی مرد کلاهبردار را در فضای مجازی مورد شناسایی قرار دادند و دریافتند که مجرم با ایجاد یک کانال تلگرامی اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان فروش واکسن کرونا کرده است. با به دست آمدن اطلاعات هویتی متهم و پس از تشریفات قضایی، در نهایت مجرم در مخفیگاه خود در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا انتقال داده شد.
سرهنگ گودرزی اظهار داشت: متهم پس از انتقال به پلیس فتا هرگونه جرمی را انکار می‌کرد اما پس از روبه رویی با ادله دیجیتال ضمن پذیرش جرم خود، به بیش از ۲۰ مورد کلاهبرداری با ارزش ریالی حدود پنج میلیارد ریال اعتراف کرد.رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: باید توجه داشت که خرید و فروش هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع است و علاوه بر جرم بودن این اقدام، غالب این افراد نیز کلاهبردار هستند و بسیاری از این افراد اصلاً دارویی در اختیار ندارند و فقط مدعی داشتن داروهای نادر هستند. شهروندان همچنین در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می‌توانند مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس
www.Cyberpolice.ir گزارش کنند.

قتل مرد بیگناه پایان یک ارتباط شوم

مردی که پس از رابطه پنهانی با یک زن با همدستی او شوهرش را به قتل رسانده بود، بزودی در شعبه هفتم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شوند.
به گزارش «ایران»، رسیدگی به این پرونده از سال ۹۸ با حضور زنی ۳۷ ساله به‌ نام مرضیه در پلیس آگاهی پایتخت و اعلام ناپدید شدن همسر ۴۲ ساله‌اش به‌ نام محمود آغاز شد.
وی در توضیح ماجرا به مأموران گفت: همسرم ۲ روز پیش از خانه بیرون رفت و تلفن همراهش هم خاموش شد و پس از آن دیگر خبری از او ندارم.با شکایت زن جوان مأموران تحقیقات‌شان را آغاز کردند و در نخستین گام تماس‌های تلفنی مرضیه را مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد وی با مردی به‌ نام حمید ارتباط پنهانی داشته است.
با افشای این ماجرا حمید که از بستگان دور مرضیه بود ردیابی و بازداشت شد و به قتل محمود اعتراف کرد. وی درباره جزئیات ماجرا گفت: سال‌ها پیش مرضیه با محمود ازدواج کرد اما از زندگی اش راضی نبود. او همیشه از بدرفتاری‌های شوهرش گلایه داشت و می‌گفت طلاقم نمی‌دهد. یک روز من و مرضیه با چند نفر از دوستان‌مان به خارج از شهر رفتیم و در آنجا مشروب خوردیم و مواد مصرف کردیم و آخر شب وقتی به تهران برگشتیم حال مرضیه خوب نبود و مجبور شدم او را به خانه‌اش در شهرری برسانم چون نمی‌توانست از پله‌ها بالا برود به او کمک کردم تا به داخل اتاقش برود که همان موقع شوهرش وارد خانه شد و من را دید.
ابتدا قصد داشتم فرار کنم اما نشد و در حالت غیرطبیعی دست به قتل زدم. سپس با کمک مرضیه جسدش را داخل ماشین گذاشتیم و او را به حاشیه تهران بردیم و دفن کردیم. بعد از آن قرار شد برای گمراه کردن پلیس مرضیه به پلیس مراجعه کند و مدعی شود که همسرش گم شده است.
پس از اعترافات متهم ،مأموران به محل دفن جسد رفتند و جسد را کشف کردند. در ادامه مرضیه هم ناچار شد به رابطه پنهانی با محمود اعتراف کند.او گفت: قتل شوهرم برنامه‌ریزی شده نبود و اگر او آن شب دیرتر به خانه می‌آمد آن اتفاق نمی‌افتاد.
با توجه به اظهارات متهمان و شکایت اولیای دم و تکمیل تحقیقات، پرونده به شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا محمود به اتهام قتل و مرضیه به اتهام معاونت در قتل محاکمه شوند.

آدم ربایی دکتر قلابی برای راز پنهان قتل

 پسر جوان که به اتهام معاونت در قتل تحت تعقیب پلیس بود وقتی متوجه شد دوست دخترش پی به راز او برده است وی را ربود و در باغی حبس کرد.
به‌گزارش  «ایران»، چند روز قبل مرد کارخانه‌داری به همراه همسرش هراسان و سراسیمه به پلیس رفت و از ناپدید شدن دخترش خبر داد.
او گفت: دیروز دخترم الینا برای تعمیر گوشی تلفن همراهش از خانه خارج شد اما دیگر برنگشت. برای پیدا کردن دختر ۲۷ ساله‌ام به دوست و فامیل و آشنا زنگ زدم اما هیچ کسی از الینا خبری نداشت. نگران دخترم هستم و فکر می‌کنم بلایی سرش آمده باشد.
با شکایت مرد ثروتمند، تحقیقات برای یافتن دختر جوان آغاز شد و باتوجه به وضعیت مالی خانواده الینا، فرضیه آدم ربایی مطرح شد. اما با توجه به اینکه کسی با این خانواده تماس نگرفته و درخواستی مبنی بر دریافت پول مطرح نشده بود این فرضیه کمرنگ شد.
بررسی‌ها برای یافتن دختر جوان به دستور بازپرس حبیب‌الله صادقی ادامه داشت تا اینکه در چهارمین روز ناپدید شدن الینا اتفاق جدیدی رخ داد.
نخستین سرنخ
دوست الینا با پلیس تماس گرفت و سرنخ اصلی ناپدید شدن دختر جوان را در اختیار تیم‌ تحقیق قرار داد. او گفت: الینا را دزدیده‌اند. مدتی قبل الینا در فضای مجازی با پسر جوانی آشنا شد که خودش را پزشک معرفی کرده بود. بهزاد می‌گفت در آلمان زندگی‌ می‌کند و برای ازدواج با یک دختر ایرانی به وطن برگشته است. آنطور که الینا می‌گفت بهزاد به او ابراز علاقه کرده و می‌خواست ازدواج کند و به آلمان بروند. چند روز قبل هم الینا با من تماس گرفت و گفت می‌خواهد به ملاقات بهزاد برود اما دیگر خبری از او نداشتم تا اینکه چند ساعت قبل یک پیام صوتی در واتس آپ برایم فرستاد و گفت تمام حرف‌های بهزاد دروغ بوده است. او نه تنها پزشک و مقیم آلمان نبود، بلکه اتهام معاونت در قتل هم دارد.
الینا در پیام صوتی به من گفت که وقتی از ماجرای قتل با خبر شده تصمیم گرفته که ماجرا را لو دهد. اما بهزاد با او قرار گذاشته و با خوراندن آبمیوه مسموم او را بی‌هوش و به باغی در اطراف پایتخت منتقل و در آنجا حبس کرده است.
با اظهارات دختر جوان، در تحقیقات مشخص شد که بهزاد همان متهم فراری است که مدتی قبل در یکی از شهرستان‌های اطراف پایتخت به همراه دوستش دست به جنایت زده و به اتهام‌ معاونت در قتل تحت تعقیب پلیس بوده است.به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسرای امور جنایی پایتخت اکیپی از مأموران راهی باغ مورد نظر شده و دختر جوان را که دست و پا بسته داخل اتاقکی حبس شده بود نجات دادند.
در ادامه نیز پسر جوان که قصد فرار داشت بازداشت شد. او در تحقیقات گفت: فکر نمی‌کردم الینا از رازم با خبر شود. زمانی که به‌صورت اتفاقی از ماجرا با خبر شد و تصمیم گرفت موضوع را به پلیس بگوید، برای اینکه لو نروم و دستگیر نشوم تصمیم گرفتم او را در باغ حبس کنم. با خودم گفتم چند روزی او را نزد خودم نگه می‌دارم تا راضی شود مرا لو ندهد بعد هم می‌خواستم رهایش کنم اما بالاخره دستگیر شدم.
تحقیقات به دستور بازپرس جنایی در این پرونده ادامه دارد.

فوت ۷ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/

شمار قربانیان کرونا در خراسان جنوبی ۴رقمی شد

۲۹۰ نفر بستری هستند/۲-۳

فوت ۷ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی/۲۹۰ نفر بستری هستند

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طی شبانه روز گذشته هفت بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت کرده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: در شبانه روز گذشته ۳۵۳ بیمار کرونایی جدید در استان شناسایی شده است.

وی عنوان کرد: ۴۶۷ آزمایش PCR در استان انجام شده که ۱۹۱ مورد مثبت بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از ۵۱۲ تست سریع نیز ۱۶۲ مورد مثبت گزارش شده است.

وی از بستری بودن ۴۵۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان خبرداد و گفت: از این تعداد ۲۹۰ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

دهقانی با بیان اینکه ۲۶ نفر از بیماران کرونایی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت نظر پزشک هستند، تصریح کرد: حال ۴ نفر از بیماران وخیم گزارش شده است.

وی از فوت ۷ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی طی شبانه روز گذشته خبر داد و بیان داشت: شمار فوتی‌ها به یک هزار و ۴ نفر رسیده است.

با ثبت ۷فوتی جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شمار جان باختگان بیماری کرونا در استان به هزار و چهار نفر افزایش یافت.

اجرای فصل سوم کاوش محوطه گبری مود سربیشه

فصل سوم کاوش محوطه گبری مود شهرستان سربیشه اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان‌جنوبی، مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استاناجرای فصل سوم کاوش محوطه گبری مود سربیشه گفت: کاوش فصل سوم گبری مود که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند در تپه B گبری مود به مدت ۴۵ روز و از تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ شروع و تا ۱۱ مرداد انجام شد.

سید احمد برآبادی افزود: در این فصل از کاوش‌ها، ترانشه‌ای باعنوان ترانشه شماره چهار/ D در شمال برجستگی تپه جنوبی در ادامه فعالیت‌های آموزشی سال گذشته و با ابعاد ۵×۱۰ متر ایجاد شده و در کاوش از این ترانشه، تاکنون فضا‌های معماری مرتبط با بارو و حصار دفاعی تپه مود B کشف شده است.

وی گفت: این ساختار دفاعی بارویی به عرض بیش از دو متر از جنس گل به صورت چینه‌ای و پی سنگ چینی داشته که تنها ارتفاعی بیش از یک متر آن بر جای مانده است و علاوه بر این، بقایای معماری مربوط به معماری به صورت تخریب شده به چشم می‌خورد که این سازه‌های معماری با توجه به نوع تخریب، به احتمال بر اثر عوامل طبیعی (زلزله) ویران شده باشد.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی گفت: در ساخت فضا‌های معماری این بخش از محوطه، از لاشه سنگ، چینه (گل)، گج و خشت‌های ۴۰×۴۰ سانتی‌متر و ملات گل استفاده شده است.

به گفته وی از آنجایی که در این فصل کاوش سنگ‌ساب و مشته‌های سنگی زیادی از این ترانشه به‌ دست آمده احتمالاً این فضا به‌عنوان کارگاهی برای ساخت این مصنوعات استفاده می‌شده و علاوه بر این موارد، استخوان‌های زیادی (حیوانی) مربوط به دندان، مفصل، استخوان پا و … از این ترانشه به دست آمده که در ارتباط با تغذیه ساکنین این محوطه بوده است.

وی گفت: مهم‌ترین داده فرهنگی به دست آمده از محوطه مود، سفال است که سفال‌های به‌دست آمده در دو گروه ساده و منقوش و به صورت چرخ‌ساز و دست‌ساز است.

برآبادی افزود: سفال منقوش این محوطه سبک معروف به سفال لوندو است که در حوزه جغرافیایی جنوب شرق ایران در محوطه‌های باستانی‌شنایی شده است و علاوه بر این، یک گونه از سفال شیاردار و فرم‌های شاخص دوران تاریخی خصوصا دوران اشکانی در میان سفالینه‌ها به چشم می‌خورد.

وی گفت: محوطه گبری مود در  خراسان جنوبی، شهرستان سربیشه و در بخش مود این شهرستان واقع شده و این محوطه در فاصله ۲۹ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند و در  ۵.۳ کیلومتری شمال شرقی شهر مود در مسیر جاده آسفالته روستای حاجی‌آباد واقع شده است.

به گفته وی دسترسی به این محوطه از طریق زیر گذر شهر مود که به سمت روستای حاجی‌آباد ادامه دارد بعد از طی حدود ۵.۲ کیلومتر از جاده آسفالته این محوطه در سمت چپ جاده قرار گرفته است.

برآبادی افزود: محوطه گبری مود از دو برجستگی به‌نام A و B تشکیل شده  که سفالینه‌های تپه مود A، به دوران پیش از تاریخ و تاریخی، به خصوص دوران اشکانی تعلق دارند و حضور چند نمونه از سفال‌های مشابه سفال‌های دوره ساسانی در میان نمونه‌های گردآوری شده، شاید حاکی از استقرار در دوره ساسانی نیز باشد، اما  مدارک مؤید استقرار در این دوره بسیار اندک و مبهم است.

وی گفت: اگرچه انتساب قطعی برخی از نمونه‌های دوران تاریخی تپه مود به یکی از دوره‌های اشکانی یا ساسانی ناممکن به نظر می‌رسد، لیکن کاملاً روشن است که هیچ یک از نمونه‌های سفالین تپه مود A، به دوران اسلامی تعلق ندارند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: هم‌چنین در میان نمونه‌های جمع‌آوری شده(بهداد، ۱۳۹۱) از محوطه گبری مود A، نمونه‌ای که بتوان آن را به پیش از هزاره سوم پیش از میلاد نسبت داد یافت نشد و یافته‌های به دست آمده بر روی تپه جنوبی هم بیشتر شامل سرباره، ابزار سنگی، سفال که بیشتر مربوط به دوره اشکانی و احتمالاً ساسانی و سفال‌های محدود دوره اسلامی نیز در پیرامون محوطه به چشم می‌خورد.

 

 

 

 

 

بهره مندی ۷۴۴زن سرپرست خانوار از خدمات بیمه اجتماعی

۷۴۴زن سرپرست خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از خدمات بیمه اجتماعی از ابتدای سال جاری بهره‌مند شدند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان گفت: اینبهره مندی ۷۴۴ زن سرپرست خانوار از خدمات بیمه اجتماعی طرح در راستای توانمند سازی خانواده‌ها و به منظور حمایت همه جانبه و تامین آتیه مناسب برای زنان سرپرست خانوار امداد اجرا شده است.

سیدرضا حسینی افزود:در این طرح زنان سرپرست خانوار پس از رسیدن به سن ۵۵سالگی و با پرداخت حداقل ۱۰سال پرداخت حق بیمه از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند می‌ شوند.

وی گفت: علاوه بر زنان سرپرست خانوار شهری، سرپرستان خانوار ساکن در روستا‌ها نیز از طرح بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر بهره مند هستند.

حسینی با بیان اینکه برای پرداخت حق بیمه‌ی اجتماعی زنان سرپرست خانوار از ابتدای سال جاری بیش از ۴میلیارد ۸۷۰میلیون ریال هزینه شده است افزود: هدف از اجرای برنامه بیمه‌های اجتماعی، اجرای صحیح قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر سرمایه گذاری در جهت توانمندسازی مددجویان زیر پوشش و تامین پشتوانه اقتصادی برای این خانواده‌ها که منتج به خروج پایدار از تحت حمایت امداد می‌شود است.

 

 

 

 

 

وقف یک باب منزل مسکونی در قاینات/۲

یک باب منزل مسکنی در شهرستان قاینات وقف شد.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان قاینات گفت: ورثه مرحومه حاجیه بی بی مروارید حمیدزاده واقع در شهر اسفدن یک باب منزل مسکونی به نیت استفاده به عنوان زینبیه اسفدن وقف کردند.

حجت الاسلام رمضان پور ارزش موقوفه را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

 

 

 

 

برگزاری کلاس مربیگری سطح یک فوتسال در طبس/۷

کلاس مربیگری سطح یک فوتسال در طبس برگزار شد.

 کلاس مربیگری سطح یک فوتسال ایران با حضور ۱۳نفر از بانوان استان‌های برگزاری کلاس مربیگری سطح یک فوتسال در طبسخراسان جنوبی و خراسان رضوی در شهرستان طبس آغاز شد.

در این کلاس که به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت مربیان با اصول مربیگری فوتسال در رده‌های پایه آشنا می شوند.

مربیان این دوره پس از موفقیت در آزمون تئوری و عملی می‌توانند به آموزش فوتسال در رده‌های پایه بپردازند.

 

 

 

 

 

آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی سربیشه/۲

نماینده مردم شهرستانهای نهبندان و سربیشه در مجلس از آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی شهرستان سربیشه خبر داد.

 نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گفت: تعداد زیادی از روستا‌های بخش درح شهرستان سربیشه که بیشتر آن‌ها در دهستان لانو هستند آب لوله کشی مناسب ندارند که برای رفع این مشکل به عنوان یک مطالبه مردمی در یکسال اخیر پیگیری‌های زیادی شد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و تلاش مشترک مجموعه آب و فاضلاب استان، بسیج سازندگی و کمیته امداد، عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی بخش درح شهرستان سربیشه آغاز شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گفت: اعتبار مورد نیاز برای آبرسانی به این روستا‌ها ۴۰ میلیارد تومان است که از محل اعتبارات آب روستایی تامین می‌شود و در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

نخعی افزود: لوله‌ها خریداری شده و کار اجرا آغاز شده است و اجرای آن را بسیج سازندگی بر عهده دارد.

وی گفت: جمعیتی بیش از ۳ هزار نفر با اجرای این طرح آبرسانی از آب لوله کشی سالم برخوردار خواهند شد.

 

 

 

اختصاص دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان کوثر شهرستان زیرکوه/۲

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس از اختصاص دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان کوثر شهرستان زیرکوه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛ اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های انجام شده، یک دستگاه اکسیژن ساز سانترال پرتابل ۶۰۰ لیتری به بیمارستان کوثر شهرستان زیرکوه اختصاص یافت.

وی افزود: این دستگاه اکسیژن ساز با اعتبار سه میلیارد تومان از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت تامین شده است.

 

 

 

 

آیین شیرخوارگان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد/۲-۳

 

 

آیین شیرخوارگان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

 همزمان با نخستین جمعه ماه محرم صدای گریه‌های مادران در رثای علی اصغر شیرخواره کربلا در آیین شیرخوارگان حسینی طنین انداز شد.

بانوان خراسان جنوبی نیز با حضور در همایش جهانی شیرخوارگان حسینی برای مظلومیت طفل شیرخواره امام حسین(ع) اشک ماتم ریختند.

 این مراسم در حسینیه جماران بیرجند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در بیرجند برگزار شد.

مراسم شیرخوارگان حسینی در نقاط مختلف به صورت مجازی و در برخی شهرستان‌ها که شرایط بهتر و از سوی ستاد کرونا مجوز دارند به صورت حضوری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توفان و گردوخاک در راه خراسان‌جنوبی/ ۲

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از وقوع وزش باد و گردو خاک در استان خبر داد و گفت: وزش باد و خیزش گرد و خاک در نیمه شرقی استان شدت بیشتری خواهد داشت.

توفان و گردوخاک در راه خراسان‌جنوبی/ هوا گرم‌تر می‌شود

جواد نخعی اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۲ روز آینده در برخی ساعات وزش باد و وقوع گرد و خاک در اکثر نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه وزش باد و خیزش گرد و خاک در نیمه شرقی استان شدت بیشتری خواهد داشت، بیان داشت: وزش باد و گرد و خاک در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در مرز شرقی خواهد شد.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طی روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده شاهد افزایش سرعت وزش باد در استان خواهیم بود، اضافه کرد: به لحاظ دمایی نیز روند تغییرات دما در استان به طور نسبی افزایشی است.

۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی امضا شد/۳

 

۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی امضا شد

 ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری اقتصادی با اعتبار ۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال و مشارکت بخش خصوصی در خراسان جنوبی مبادله و امضا شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی از مجموع ۲ تفاهم‌نامه‌ای که امروز در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید، یک مورد مربوط به ایجاد گلخانه هیروپونیک جو و فرآوری و غنی سازی خوراک دام بود.

این واحد تولیدی با میزان سرمایه‌گذاری هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال، زمینه اشتغال ۲۵۰ نفر را فراهم می‌آورد.

آغاز عملیات اجرایی این واحد تولیدی شهریور ۱۴۰۰ است و در طول ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

این تفاهم‌نامه بین حمید ملانوری استاندار و  سیدحسن جعفری عضو هیئت مدیره شرکت سایه بهشت طبیعت مبادله شد.

همچنین بر اساس تفاهم‌نامه مبادله شده در ستاد توسعه خاوران، واحد تولیدی ۱۰۰ هزار تنی کنستانتره سنگ آهن در شهرستان زیرکوه راه‌اندازی می‌شود.

این واحد تولیدی که از شهریورماه وارد فاز اجرا می‌شود، طی بازه زمانی ۱۶ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

بخش خصوصی برای اجرای این پروژه، ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌کند.

آغاز به کار این واحد تولیدی کنستانتره سنگ آهن، برای ۴۷ نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

تفاهم‌نامه راه‌اندازی این واحد تولیدی در ستاد توسعه خاوران، به امضای حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی و غلام حیدر پرده پوش سنگانی مدیرعامل شرکت بارمان آساک هیراد رسید.

 

 

۲۰۰ میلیارد تومان برای آب شرب روستایی خراسان جنوبی اختصاص یافت/۳

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: امسال از محل اعتبارات ملی ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب مناطق روستایی و عشایری استان اختصاص یافت.

حسین امامی در گفت و گو با  ایرنا افزود: امسال اعتبارات تامین آب شرب در مناطق روستایی و عشایری پنج برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از مجموع این اعتبار ۲۰ درصد مربوط به بخش عشایری است اظهار داشت: این اعتبار برای طرح‌های ملی روستایی و عشایری هزینه خواهد شد و امسال و سال آتی تحول چشمگیری در حوزه آب روستایی خواهیم داشت چون پروژه‌های ملی به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در ارتباط با تامین آب در مناطق عشایری و روستایی افزود: بخش عمده‌ای از عشایر استان در روستاها ساکن هستند که ۲۰ درصد جمعیت مناطق روستایی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: سهم اعتباری هر کدام از شهرستان‌ها بر اساس میزان جمعیت عشایری آنها احصا شده و اعتبارات توزیع خواهد شد.

امامی عنوان کرد: سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تامین آب در مناطق روستایی در مجموع ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که متناسب با سهم شهرستان‌ها و شاخص جمعیت روستایی توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتبار مذکور برای پایدارسازی شبکه‌های روستایی با نظر فرمانداران هزینه خواهد شد یادآور شد: بخش عمده‌ای از اعتبار برای پروژه‌هایی که نمی‌توانیم از محل اعتبار ملی برای آنها اعتبار جذب کنیم هزینه خواهد شد تا در حوزه جلوگیری از هدررفت آب، پایداری شبکه‌ها و مخزن آب هزینه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه آبرسانی پایدار به ۱۸ روستای استان تکمیل و آماده افتتاح است افزود: در حال حاضر به ۳۹۸ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی ادامه داد: واگذاری انشعابات را آغاز کرده‌ایم و در آبرسانی سیار حتی برخی روستاها که موقتی مشکل دارند، آب به صورت سیار تامین می‌شود.

امامی با اشاره به هدررفت آب در مناطق روستایی و شهری استان گفت: امسال با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار کاهش ۲.۵ درصدی هدررفت آب در استان پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: در صورت تخصیص این اعتبار در سرفصل کاهش هدررفت به میانگین کشوری نزدیک خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم کاهش میزان هدررفت آب تصریح کرد: این مهم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با اعتبارات اختصاص یافته و با اولویت مکان‌هایی با حوادث بالا برنامه‌ریزی و انجام می‌شود.

 

 

 

عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی سربیشه آغاز شد/

 

گروه استان‌ها- نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی بخش درح سربیشه خبر داد و گفت: در قالب طرح تکمیل مجتمع خوشاب جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، دومینوی تکراری خشکسالی کمبود بارش و آب که سال‌ها است در استان خراسان جنوبی هر سال تکرار می‌شوند دست در دست هم داده اند تا روز به روز زمین‌ها خشک‌تر و فریاد العطش بیشتر و بیشتر شود.

حکایت آن جاست که فقط کافی است عزم خود را جزم کنید و راهی برخی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از جمله شهرستان نهبندان و سربیشه شوی آن گاه روستاهای زیادی را مشاهده خواهی کرد که العطش را فریاد می‌زنند.

روستاهایی که هر کدامشان محروم‌تر از دیگری است و خواهان جرعه آبی هستند، حکایت تلخ بی‌آبی در گرمای تابستان بیشتر نمود دارد، روستاهایی که خشکسالی‌های ۲۰ ساله تاب و توانی برایشان نگذاشته است و همچنان همه جا خشک و بی‌آب و علف است.

کارشناس هواشناسی استان خراسان جنوبی هم از خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان خشک کشور در سال آبی امسال یاد کرد و گفت: استان خراسان جنوبی در سال آبی امسال پس از سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان چهارمین استان خشک کشور است.

نخعی بیان کرد: در سال آبی امسال در خراسان جنوبی تنها ۶۱ میلی متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۵۸.۳ میلی متر بود امسال ۶۱.۵ درصد است و در مقایسه با بلند مدت با ۴۶ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم.

وی گفت: براساس آخرین بررسی‌های انجام شده در سال زارعی امسال خراسان جنوبی با ۶۱ میلی متر بارش بعد از سیستان و بلوچستان با ۳۴.۵ میلی متر، هرمزگان با ۴۵.۵ میلی متر و کرمان با ۵۳ میلی متر چهارمین استان خشک کشور از نظر بارندگی‌ها است.

اما از آنجا که در شهرستان نهبندان و سربیشه تامین آب یکی از مهم ترین نیازهای مردم است نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما از تحول در نهضت آبرسانی به روستاهای مرزی خبر داد و گفت: خواسته چندین ساله مردم، با پیگیری‌های مستمر انجام شده از سال گذشته تاکنون و با همت و مشارکت آب و فاضلاب، بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی این امر محقق شده است.

مصطفی نخعی با بیان اینکه عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی بخش درح شهرستان سربیشه آغاز شده است افزود: با پیگیری‌های انجام شده و با همت و تلاشِ مشترک مجموعه آب و فاضلاب، بسیج سازندگی و کمیته امداد، عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۶ روستای مرزی آغاز شد.

وی افزود: تاکنون لوله‌های موردنیاز خریداری و مقرر شده عملیات حفاری توسط نیروهای خدوم و انقلابی بسیج سازندگی به سرانجام برسد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و  سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: با انجام این مهم که در قالب طرح تکمیل مجتمع خوشاب به سرانجام خواهد رسید و جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند خواهند شد.

 

 

تحویل ۲۳۲ پنل خورشیدی به عشایر شهرستان فردوس/۲

فرماندار فردوس گفت: ۲۳۲ پنل خورشیدی و تجهیزات مرتبط به عشایر این شهرستان تحویل داده شد.

حمید حلاج مقدم افزود: صبح امروز تعداد ۲ پنل حورشیدی به نمایندگی از ۲۳۲ پنل با تجهیزات مرتبط در محله عشایری چشمه خانم توزیع شد.

وی گفت: این پنل‌ها با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان خریداری شده که از این میان تاکنون تعداد ۱۴۰ مورد تحویل عشایر شهرستان شده است.

در ادامه توزیع این پنل‌ها ، فرماندار و بخشدار مرکزی از پروژه احداث ۳۰ واحد مسکن روستایی با زیربنا هر واحد ۵۵ متر مربع در محله عشایری چشمه خانم که از محل تسهیلات اقشار کم درآمد (۳۰میلیون بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ساخت است بازدید کردند و ضمن بررسی مسائل و مشکلات پیش‌رو درجریان روند پیشرفت فیزیکی پروژه قرار گرفتند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه ایده‌های دانش‌آموزی بازدید کرد/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی در راستای اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران از نمایشگاه ایده‌های دانش‌آموزی استان بازدید کرد.

به گزارش امرذوخراسان جنوبی این نمایشگاه شامل دو بخش آثار جشنواره جابرابن حیان و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش‌آموزی استان در تمامی دوره‌های تحصیلی است.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه، بخشی از کارهای برگزیده شده در دومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراها است.

از مجموع آثار رسیده به این جشنواره، مربوط به ۱۹ هزار شرکت کننده، تعداد ۸۱۰ نفر به مرحله استانی و ۲۶۵ مورد هم به مرحله کشوری راه پیدا کردند که شهریورماه و در مرحله فینال جشنواره، در رقابت با دیگر آثار رسیده از سطح کشور، برگزیده‌ها معرفی خواهند شد.

بنا به تأکید حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی، یکی از مهمترین مصوبات ستاد توسعه خاوران، توجه به ایده‌های دانش آموزی و سرمایه‌گذاری بر روی آنها است.

این بازدید با حضور اعضای ستاد توسعه خاوران انجام شد.

 

 

 

 

 

 

تمامی اطلاعات ثبت احوال در خراسان جنوبی مکانیزه می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: با پروژه ایجاد پایگاه سببی و نسبی ثبت احوال که یکی از برنامه‌های بزرگ سازمان ثبت احوال کشور است تمامی اطلاعات این سازمان مکانیزه می‌شود.

علیرضا مهرآور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر امکان پاسخگویی به درخواست‌های ارائه شده به صورت مکانیزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: استعلام‌های انجام شده اکنون از سوی محاکم و مراجع مربوطه به صورت غیرمکانیزه مبتنی بر بررسی انسانی انجام می‌شود که به هیچ وجه مطلوب سازمان نبوده و پاسخگوی نیازهای امروزه تراکنش‌های دولت الکترونیک نیست.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای این پروژه باید به‌زودی در ادارات ثبت احوال استان آغاز شود اظهار داشت: اجرای چنین برنامه‌ها و اهداف بزرگی مستلزم تامین اعتبارات مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: پروژه ایجاد پایگاه سببی و نسبی ثبت احوال در فازهای ورود اطلاعات و نظارت، پیدایش و تایید شماره ملی و ارائه سرویس‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی اجرا خواهد شد.

مهرآور عنوان کرد: انتظار می‌رود پس از ایجاد پایگاخ اطلاعات سببی و نسبی، سازمان ثبت احوال بتواند ضمن حفظ حقوق شهروندی و حریم خصوصی اشخاص حقیقی و در چارچوب ماده ۳۴ قانون ثبت احوال، انواع سرویس‌های الکترونیک مبتنی بر این پایگاه را بر اساس صلاحیت قانونی و سطوح دسترسی تعریف شده بهره‌برداران در اختیارشان قرار دهد.

وی یادآور شد: در وضعیت مطلوب علاوه بر ایجاد سرعت در پاسخگویی به نیاز بهره‌برداران، افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نیز حاصل خواهد شد.

 

 

 

 

 

تشکیل گروه‌های جهادی امر به معروف برای مطالبه‌گری از مسئولان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی از تشکیل گروه‌های جهادی امر به معروف و نهی از منکر برای مطالبه‌گری از مسئولان خبر داد.

تشکیل گروه‌های جهادی امر به معروف برای مطالبه‌گری از مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سردار علی قاسمی صبح امروز در برنامه تلویزیونی چراغ هدایت ویژه هفته امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: در اسلام مردم حقوقی را از مسئولان و حاکمیت طلب دارند که خیلی جاها به صورت فردی، گروهی و یا اجتماعی در چارچوب قانون و شرع می‌توانند مطالبه کنند.

وی بیان داشت: در قانون به مردم اجازه دادند که خواسته‌های به حق خود را از مسئولان بپرسند لذا مسئولی که قولی داده و عمل نکرده مردم می‌توانند ان را از مسئولان سوال و مطالبه کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی با اشاره به فعالیت گروه‌های خودجوش امر به معروف و نهی از منکر در محلات، عنوان کرد: مطالبه‌گری می‌تواند با محوریت مسجد محل باشد که می‌توانند مسئول را به مسجد باورند از او سؤال کنند.

قاسمی ادامه داد: در مساجد شورای امر به معروف با محوریت امام مسجد تشکیل شده که متشکل از بچه‌های بسیج و معتمدین محل هستند که مردم می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و آن مطالبات به ستاد منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد استان در دفتر نمایندگی ولی فقیه مستقر و برای حمایت از آمران امر به معروف دادگاه ویژه‌ای داریم که حمایت می‌کند، تصریح کرد: آمران به معروف آموزش دیدند و کارت‌هایی را دریافت کردند و شناخته شده‌اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی از تشکیل شوراهای امر به معروف در مدارس و دستگاه‌های اجرایی خبر داد و مطرح کرد: هیأت اندیشه‌ورز مرکز فکری و خرد جمعی ستاد امر به معروف است و از علمای حوزه علمیه، اساتید دانشگاه و پیشکسوتانی که در دستگاه‌های فرهنگی خدمت کردند موضوعات مد نظر ستاد و جامعه در شورا به شور گذاشته می‌شود و بعد این بحث به گروه‌های مختلف ارجاع می‌شود و بعد برای بررسی بیشتر از طریق دستگاه‌های مربوط به آن دنبال می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: ستاد امر به معروف به‌دنبال پیشگیری از منکرات است و در مقوله امر به معروف ابتدا پیشگیری مهم است و نهی از منکر درمان و یک کار ارشادی است.

وی تبیین کرد: برای احصاء آسیب‌ها و شناسایی و درمان آن‌ها در استان، دستگاه‌هایی مانند کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، بهزیستی و غیره وجود دارد که در این حوزه وظیفه دارند اما ستاد با همه این دستگاه‌ها همکاری دارد و ستاد برای پیشگیری از آسیب‌ها مطالبه می‌کند و گرنه مسئول رفع آسیب‌های اجتماعی ستاد نیست، ستاد خلاء‌ها را شناسایی و مجریان را وادار به برطرف کردن آن می‌کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان‌جنوبی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی در مقایسه با سایر استان‌ها آسیب‌های آن حداقل است اما همین هم برای استان ما زیاد است چراکه خراسان‌جنوبی استانی مذهبی و فرهنگی است.

قاسمی با اشاره  وجود آسیب‌ها در حوزه مواد مخدر و فضای مجازی، گفت: در حوزه مواد مخدر و فضای مجازی آسیب‌هایی داریم که برای ما زیاد است.

 

 

 

 

توفان و گردوخاک در راه خراسان‌جنوبی/ هوا گرم‌تر می‌شود

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از وقوع وزش باد و گردو خاک طی ۴۸ ساعت آینده در استان خبر داد و گفت: وزش باد و خیزش گرد و خاک در نیمه شرقی استان شدت بیشتری خواهد داشت.

توفان و گردوخاک در راه خراسان‌جنوبی/ هوا گرم‌تر می‌شود

جواد نخعی امروز در گف‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی ۳ روز آینده در برخی ساعات وزش باد و وقوع گرد و خاک در اکثر نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه وزش باد و خیزش گرد و خاک در نیمه شرقی استان شدت بیشتری خواهد داشت، بیان داشت: وزش باد و گرد و خاک در استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به ویژه در مرز شرقی خواهد شد.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طی روز‌های شنبه و یکشنبه هفته آینده شاهد افزایش سرعت وزش باد در استان خواهیم بود، اضافه کرد: به لحاظ دمایی نیز روند تغییرات دما در استان به طور نسبی افزایشی است.

 

 

 

 

سفره «احسان حسینی» پهن می‌شود/ توزیع ۵۰۰ هزار وعده غذای گرم در خراسان‌جنوبی

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی گفت: طرح «اطعام حسینی» در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم و طرح «احسان حسینی» در قالب تهیه، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی در بین نیازمندان اجرا می‌شود.

سفره «احسان حسینی» پهن می‌شود/ توزیع ۵۰۰ هزار وعده غذای گرم در خراسان‌جنوبی

رضا سلم‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: طرح «اطعام حسینی» با هدف گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مددجویان در ایام محرم و در ادامه پویش‌های ایران همدل و کمک‌های مؤمنانه در استان خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود.

وی با اعلام اینکه این طرح تا پایان ماه صفر (۱۵ مهرماه) برای اطعام نیازمندان ادامه دارد، تبیین کرد: مهم‌ترین هدف اجرای این رزمایش، اطعام افراد و خانوارهای نیازمند در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مؤمنانه، مواسات و همدلی است.

طرح «اطعام حسینی» در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم و طرح «احسان حسینی» در قالب تهیه، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی اجرا می‌شود

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی مطرح کرد: طرح «اطعام حسینی» در قالب تهیه، طبخ و توزیع غذای گرم و طرح «احسان حسینی» در قالب تهیه، بسته‌بندی و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی در بین نیازمندان اجرا می‌شود.

راه‌اندازی ۷۲ آشپزخانه

سلم‌آبادی از راه‌اندازی ۷۲ آشپزخانه در طرح «اطعام حسینی» خبر داد و گفت: این آشپزخانه‌ها با هم‌افزایی مراکز نیکوکاری، هیأت‌های مذهبی و مؤسسات خیریه راه‌اندازی شده و طبخ و توزیع غذاهای گرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

در طرح «اطعام و احسان حسینی» طبخ بیش از ۵۰۰ هزار وعده غذای گرم و توزیع بیش از ۲۴ هزار سبد غذایی پیش‌بینی شده است

وی با تأکید بر اینکه در طرح «اطعام حسینی» نذورات مردمی به سمت گره‌گشایی از نیازمندان هدایت می‌شود، تبیین کرد: در این طرح طبخ بیش از ۵۰۰ هزار وعده غذای گرم و توزیع بیش از ۲۴ هزار سبد غذایی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۲۰ میلیارد تومان کمک مردمی در راستای اجرای طرح «اطعام و احسان حسینی» جمع‌آوری شود، مطرح کرد: برای این منظور همه دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان و مراکز نیکوکاری آماده دریافت کمک‌ها و نذورات مردم مؤمن و عزادار هستند.

روش‌های مشارکت مردم و خیران

سال گذشته به همت مردم استان ۸ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی در طرح «احسان حسینی» جمع‌آوری شد

سلم‌آبادی با یادآوری اینکه سال گذشته ۸ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی در طرح «احسان حسینی» در استان جمع‌آوری شد، بیان داشت: ۱۰۱ مرکز نیکوکاری پذیرای کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی در جهت تهیه و پخت غذای گرم برای محرومان است.

وی به روش‌های مشارکت مردم و خیران در اجرای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: شماره‌گیری کد دستوری #۰۵۶*۱*۸۸۷۷ و یا شماره حساب ۰۱۱۱۶۷۶۵۱۸۰۰۵ و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۱۰ بانک ملی از روش‌های مشارکت در این طرح است.

 

 

عشق به حسین شیعه و سنی نمی شناسد/ وقتی اهل سنت بانی پهن کردن سفره اطعام حسینی می شوند

در روز‌های محرم سفره‌های پربرکت نذر امام حسین (ع) در جای جای خراسان جنوبی پهن می‌شود؛ نذری‌هایی که طعمشان با تمام غذا‌های عادی فرق دارد و شیعه و سنی در آن ها شریک اند.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نذری دادن به عزاداران امام حسین (ع) سنتی دیرینه و پسندیده است که در شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد؛ برادران اهل سنت نیز در این ایام دیگ‌های نذریشان را برپا می‌کنند و شروع به پخت غلور می‌کنند.

یکی از برادران اهل سنت می گوید: یک سال در ماه محرم برایم مشکلی پیش آمد و تصمیم گرفتم اگر مشکلم حل شود هر ساله در روز عاشورا غلور نذری پخت کنم و بین عزاداران حسینی توزیع کنم و اکنون چندین سال است که این کار را انجام می‌دهم و شیوع کرونا خللی در این روند ایجاد نکرده است.

او با اشاره به اینکه قیام امام حسین آنقدر بزرگ بوده است که حالا بعد از سالیان سال مردم برای او و خاندانش عزاداری می‌کنند و به یاد او هستند افزود: هرچند غربی‌ها و شبکه‌های غربی چندسالی است که به دنبال آن هستند تا قیام امام حسین را تضعیف کنند و عشقی که به حسین (ع) در دل‌های اهل سنت جا گرفته را از بین ببرند، اما باید بدانند الطاف او برای ما بسیار آشکار است و من بار‌ها کمک او را در زندگی ام دیده ام.

حب حسین در دل اهل سنت جا گرفته است

دوست داشتن و علاقه و شور حسینی مربوط به امروز و دیروز نیست؛ بلکه از سالیان قبل برادران و خواهران اهل سنت ارادت خاصی به سیدالشهدا داشته اند.

حسینی امام جمعه‌ سابق شهرستان درمیان گفت: در اینکه تمامی اهل سنت ایران محب امام حسین (ع) هستند شکی نیست؛ در شهرستان درمیان خراسان جنوبی نیز اهل سنت به امام حسین ارادت خاصی دارند و این را در این مدتی که امام جمعه‌ آن منطقه بوده ام به وضوح دیده ام.

او با اشاره به اینکه عشق به امام حسین در میان اهل سنت مربوط به امروز و دیروز نیست افزود: زمانی که تاریخچه وقف‌های اهل سنت را برای امام حسین ببینیم متوجه می شویم از دوران‌های بسیار قبل اهل سنت ارادت خاصی به امام حسین و خاندان او داشته اند.

حسینی با بیان اینکه در روستا‌های شهرستان درمیان که بیشتر هم اهل سنت هستند موقوفات زیادی برای امام حسین و ماه محرم وجود دارد اظهار کرد: موقوفات روستای گاوویچ و روستای اشک این منطقه از جمله آن هاست که اهل سنت روستای اشک حسینیه‌ای به نام سیدالشهدا ساخته اند و هرساله نیز در این حسینیه مراسم عزاداری در ماه محرم برگزار می‌شود.

امام جمعه سابق درمیان ادامه داد: بانوان روستای نوقاب درمیان در روز عاشورا نان پخت می کنند و آنقدر این تعداد نان‌ها زیاد است بود که به روستا‌های اطراف نیز فرستاده می شود.

 

 

 

قول مساعد معاون وزیر بهداشت برای ساخت مرکز ترومای خراسان جنوبی

قول مساعد معاون وزیر بهداشت برای ساخت مرکز ترومای خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص اعتبارات موردنیاز پروژه ساخت مرکز تروما استان قول مساعد داد.

محمد دهقانی، روز گذشته ۲۰ مرداد در دیدار با قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارش اجمالی از اقدامات انجام شده در مدیریت کرونا استان به بیان مشکلات و موضوعات قابل پیگیری این دانشگاه از جمله اعتبارات مربوط به حوزه درمان، تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های استان، اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان، وضعیت نیروهای تخصصی و کمبود آن و نیز اعتبارات مورد نیاز پروژه مرکز  تروما استان پرداخت و خواستار مساعدت ویژه از سوی ایشان شد .

به گزارش ایسنا، جان بابایی نیز ضمن عرض خدا قوت و تشکر از یکایک دست اندر کاران مجموعه دانشگاه در مدیریت بحران کرونا، در خصوص موارد فوق و همچنین  اعتبارات مورد نیاز پروژه مرکز تروما استان قول مساعد داد.

چندین سال است که قرار است ساخت و تکمیل مرکز ترومای استان در دستور کار قرار گیرد و اولویت پروژه‌های خراسان جنوبی باشد، اما به دلیل کمبود اعتبار همچنان مسکوت مانده است.

مرکز تروما یا مرکز خدمات رسانی اورژانس به مصدومان حوادث بخش‌هایی هستند که به مصدومان حوادث خدمات می‌دهند.

 

نقض پروتکل‌های بهداشتی در جامعه را از طریق سامانه سجام گزارش دهید

بیرجند- معاون دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه عدم رعایت پروتکل‌ها تهدید علیه بهداشت عمومی است، گفت: هم استانی ها موارد نقض پروتکل‌ها را از طریق سجام گزارش دهید.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تأکیدات مستمر و همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا است که به نوعی از آن می‌توان به یک حکم حکومتی نام برد که فراتر از قانون است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: از طرف دیگر ستاد ملی کرونا نیز به نوعی برگرفته شده و منبعث شده از شورای عالی امنیت ملی است که مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز بر اساس موازین قانونی لازم‌الاجرا و فراقانون است.

وحدانی‌نیا با اشاره به اینکه این اشارات برای نشان دادن اهمیت لازم اجرا بودن دستورات ستاد ملی کرونا است، ادامه‌داد: متأسفانه بخش‌هایی از مردم به دلایل مختلف دچار خستگی شده و پروتکل‌های بهداشتی چون زدن ماسک و فاصله اجتماعی را مراعات نمی‌کنند.

نقض پروتکل‌ها تهدید علیه بهداشت عمومی است

وی بیان‌کرد: اگر کسی در این شرایط پروتکل‌های بهداشتی را مراعات نکند، کار او به نوعی تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه است چرا که می‌تواند افراد زیادی را درگیر بیماری و این ویروس خطرناک و کشنده کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به ماه محرم و عزاداری‌های این ماه گفت: متأسفانه برخی از روی احساس و با این استدلال که هدف وسیله را توجیه می‌کند، می‌خواهند مجالس عزاداری را به هر شیوه ممکن و با هر شرایطی برگزار کنند.

وحدانی نیا افزود: این در حالی است که مجالس عزاداری و هیئت‌های مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید الگو و نمونه برای دیگران باشد و به عنوان مثال اگر تأکید ستاد کرونا بر برگزاری محافل در فضای باز است در همان فضای باز برگزار کنند.

وی گفت: یکی از پیام‌های مکتب عاشورا امر به معروف و نهی از منکر است که در هر زمانی یک معروف و یک منکر جلوه می‌کند و در زمان ما و با توجه به شیوع بیماری کرونا عدم رعایت پروتکل‌ها و بهداشت عمومی با توجه به ضرورت حفظ جان مردم یک منکر محسوب نمی‌شود.

بی توجهی به پروتکل‌ها یک منکر اجتماعی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: عدم رعایت ضوابط بهداشتی و تهدید علیه بهداشتی عمومی با توجه به کشنده بودن این ویروس خطرناک یک منکر اجتماعی محسوب می‌شود و عموم مردم وظیفه دارند در این زمینه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

وحدانی نیا با تأکید بر اینکه در وهله اول باید خودمان بر اساس معیارهای وجدانی مسائل بهداشتی را رعایت کنیم، اظهار کرد: اگر دیگران نیز خلاف پروتکل‌ها عمل کرده و بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند از طریق سامانه سجام و یا حضوری به دادستان‌ها گزارش دهید.

وی گفت: اگر کسی با علم و آگاهی نسبت به مبتلا بودن خودش در محافل حضور یابد و دیگران به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای را مبتلا کند، اقدام او نسبت به شخص خاص می‌تواند حتی عنوان قتل، تهدید به قتل و یا شروع به قتل داشته باشد.

 ۲ هزار کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی خط‌کشی شد

بیرجند – ایرنا – رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۲ هزار کیلومتر خط‌کشی در سطح محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان با هدف ارتقای ایمنی و تسهیل در رفت و آمد انجام شده است.

سجاد احمدی شاهرخت روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: خط کشی راه‌ها ضمن اینکه از ضروری‌ترین نوع علائم ایمنی است از عوامل اصلی منظم‌کردن حرکت وسایل‌نقلیه و آگاهی‌دادن به مترددین جاده‌ای نیز محسوب می‌شود.

وی خط‌کشی را از مهمترین عوامل برای ایمنی جاده‌ها دانست و اظهار داشت: این اداره کل به منظور تامین ایمنی محورهای استان، اقدامات درخور توجهی در بحث خط‌کشی محورها در دستور کار خود داشته است.

رییس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: سال گذشته سه هزار و ۳۶۰ کیلومتر از جاده‌های استان در مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی خط کشی شد.

احمدی عنوان کرد: احیای خط‌کشی در محورهای مواصلاتی استان با اولویت محورهای شریانی در دستور کار این اداره بوده است لذا اکثر محورهای شریانی و اصلی استان سال گذشته خط‌کشی شد.

وی اضافه کرد: با عنایت به تلاش‌های فراوان انجام پذیرفته توسط عوامل راهداری استان سعی شده در هیچ یک از محورهای شریانی و اصلی استان مشکلی از بابت خط‌کشی مشاهده نشود.

 

 

تمامی اطلاعات ثبت احوال در خراسان جنوبی مکانیزه می‌شود

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: با پروژه ایجاد پایگاه سببی و نسبی ثبت احوال که یکی از برنامه‌های بزرگ سازمان ثبت احوال کشور است تمامی اطلاعات این سازمان مکانیزه می‌شود.

علیرضا مهرآور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر امکان پاسخگویی به درخواست‌های ارائه شده به صورت مکانیزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: استعلام‌های انجام شده اکنون از سوی محاکم و مراجع مربوطه به صورت غیرمکانیزه مبتنی بر بررسی انسانی انجام می‌شود که به هیچ وجه مطلوب سازمان نبوده و پاسخگوی نیازهای امروزه تراکنش‌های دولت الکترونیک نیست.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای این پروژه باید به‌زودی در ادارات ثبت احوال استان آغاز شود اظهار داشت: اجرای چنین برنامه‌ها و اهداف بزرگی مستلزم تامین اعتبارات مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: پروژه ایجاد پایگاه سببی و نسبی ثبت احوال در فازهای ورود اطلاعات و نظارت، پیدایش و تایید شماره ملی و ارائه سرویس‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی اجرا خواهد شد.

مهرآور عنوان کرد: انتظار می‌رود پس از ایجاد پایگاخ اطلاعات سببی و نسبی، سازمان ثبت احوال بتواند ضمن حفظ حقوق شهروندی و حریم خصوصی اشخاص حقیقی و در چارچوب ماده ۳۴ قانون ثبت احوال، انواع سرویس‌های الکترونیک مبتنی بر این پایگاه را بر اساس صلاحیت قانونی و سطوح دسترسی تعریف شده بهره‌برداران در اختیارشان قرار دهد.

وی یادآور شد: در وضعیت مطلوب علاوه بر ایجاد سرعت در پاسخگویی به نیاز بهره‌برداران، افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نیز حاصل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*