اخبار خراسان جنوبی / ششمین شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز به کار کرد

ایستادگی و فداکاری خانواده شهدا باعث قوت قلب مسوولان است

 فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی گفت: خون شهدا موجب عزت، عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران شده و ایستادگی و فداکاری خانواده معزز شهدا باعث قوت قلب مسوولان است.

سردار علی اصغر مسروری در دیدار با خانواده شهید مرزبانی “رضا مقدم پور” افزود: مرزداران و مرزبانان با تکیه بر خون شهدا و با اراده و علاقه بسیار قوی از مرزهای کشور دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات و سختی که مردم به واسطه جنگ اقتصادی متحمل می‌شوند گفت: خانواده شهدا و ایثارگران با همه مشکلات و سختی‌ها، تحمل بالایی دارند و پای انقلاب و آرمان‌های شهدا ایستاده‌اند.

فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی اظهار داشت: حقیقتا هر موقع فشار ماموریت و سختی کار به ما دست می‌دهد دیدار با خانواده معزز شهدا روحیه می‌دهد.

وی با بیان اینکه دشمنی علیه کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است گفت: اینکه امروز مردم جهان، ایران را به عنوان کشوری مقتدر، بزرگ، مردمی و شجاع می‌دانند، ناشی از برکت خون شهدا و صبر خانواده آنان است.

سردار مسروری عنوان کرد: مرزبانی این افتخار را دارد که سنگربان شهدا باشد و در جاهایی که قدم به قدم مزین به نام شهداست، انجام وظیفه می‌کند.

«جهش تولید» در بهشت معادن کشور/ از شناسایی ۵۰ نوع ماده معدنی تا احیای ۶ واحد راکد

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۰ نوع آن در این استان وجود دارد و استخراج می‌شود، گفت: ۶ واحد معدنی خراسان‌جنوبی طی سال جاری به چرخه تولید بازگشتند.

«جهش تولید» در بهشت معادن کشور/ از شناسایی ۵۰ نوع ماده معدنی تا احیای ۶ واحد راکد

عباس جرجانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی استانی کاملا معدنی است و از نظر توسعه صنعتی و معدنی ظرفیت‌های فراوانی دارد که این ظرفیت‌ها در حال تبدیل شدن به بالفعل هستند.

وی در حال حاضر۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد، تبیین کرد: ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این استان از لحاظ معادن فعال و اشتغال رتبه چهارم و ذخیره مواد معدنی نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده، مطرح کرد: زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهم‌ترین مواد معدنی در این استان کویری هستند.

اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن

از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۴۲ نوع آن در خراسان‌جنوبی وجود دارد و استخراج می‌شود

جرجانی با اعلام اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۰ نوع آن در خراسان‌جنوبی وجود دارد و استخراج می‌شود، عنوان کرد: معادن در همه شهرستان‌های استان فعال بوده و هر شهرستان ظرفیت خاصی دارد همچنین برخی شهرستان‌ها به‌عنوان بهشت معدنی از انواع ظرفیت‌های معدنی برخوردار هستند.

وی از اشتغال ۱۳ هزار نفر در معادن استان خبر داد و افزود: این استان در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی دارد.

«طبس» خاستگاه زغال‌سنگ کشور

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های شناخته شده خوبی دارد، گفت: شهرستان طبس را می‌توان به خاستگاه زغال‌سنگ کشور معرفی کرد چراکه براساس آمار بیش از ۷۵ درصد زغال‌سنگ کشور در طبس وجود دارد که سهم قابل توجهی از نیاز صنایع فولادی کشور را تأمین می‌کند.

جرجانی از شهرستان بشرویه نیز به عنوان قطب معادن سرب و روی استان یاد کرد و افزود: وجود معادن بنتونیت از جمله ظرفیت‌های مهم شهرستان‌های سرایان و فردوس است و این شهرستان‌ها بهترین بنتونیت کشور را دارند.

شناسایی ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی

وی عنوان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان شناسایی شده که سرایان یکی از شهرستان‌های شاخص در  خصوص بهره‌مندی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در استان است.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی وجود معادن منیزیت را از جمله ظرفیت‌های مهم شهرستان مرزی سربیشه برشمرد و مطرح کرد: نهبندان نیز با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی از شهرستان‌های معدنی استان و کشور است و معادن فعال از قبیل گرانیت‌های شاهکوه، طلا، آهن، لیتیوم و اکسید منیزیم این شهرستان را به عنوان قطب معدنی معرفی کرده است.

بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده در ماده معدنی منیزیت کشور در این استان وجود دارد و بیش از ۷ میلیون تن ذخایر قطعی داریم

جرجانی اضافه کرد: در ماده معدنی منیزیت جزو استان‌های برتر کشور هستیم به نوعی که بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده کشور در این استان وجود دارد و بیش از ۷ میلیون تن ذخایر قطعی داریم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در خصوص معادن راکد استان، مطرح کرد: تعیین تکلیف معادن غیرفعال و راکد استان از سال گذشته با جدیت تمام از سوی این سازمان آغاز شده و در حال پیگیری و انجام است.

بازگشت ۶ واحد معدنی به چرخه تولید

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از بازگشت ۶ واحد معدنی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید در سال جاری خبر داد و توضیح داد: از این معادن ۵ معدن در شهرستان‌ نهبندان و یک معدن هم در شهرستان سربیشه فعال  است.

اشتغال ۴۴ نفر در سال جاری

ذخیره قطعی این ۶ معدن ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که بیشتر آن شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن مربوط به معدن مس در نهبندان است

جرجانی با بیان اینکه معادن فعال شده در زمینه فلورین، منیزیت، مس و گرانیت هستند، تصریح کرد: ذخیره قطعی این ۶ معدن ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که بیشتر آن شامل یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن مربوط به معدن مس در نهبندان است.

وی فعال‌شدن این تعداد معدن را زمینه‌ساز اشتغال ۴۴ نفر ذکر کرد و گفت: در مجموع در این ۶ معدن بیش از ۱۱ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

اشتغال ۵ هزار نفر با امضای تفاهم‌نامه احیای معادن

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از امضای ۱۴ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و بیان داشت: از این تعداد ۱۰ تفاهم‌نامه در حوزه صنعت، معدن و تجارت به ویژه صنایع معدنی امضا شده است که در بازه زمانی ۲، ۳ و ۵ ساله اجرایی خواهند شد.

جرجانی با اشاره به اشتغال ۶ هزار و ۵۳۶ نفر با اجرای این طرح‌ها، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه احیای معادن راکد و نیمه‌فعال استان با شرکت هلدینگ معدنی عمران خاوران به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال قابل پیش‌بینی ۵ هزار نفر در استان امضا شد که با امضای این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در دوره کوتاه مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن نیمه فعال خراسان‌جنوبی به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.

 

 

 

 

 

خدمات صندوق بازنشستگی کشوری به دفاتر پیشخوان واگذار می‌شود

مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی از واگذاری تمامی خدمات این صندوق به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش خصوصی خبر داد.

 

باقری نژاد مدیر صندوق بازنشستگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با واگذار کردن خدمات این صندوق به دفاتر پیشخوان دولت، از میزان مراجعه بازنشستگان شهرستان‌ها به مدیریت استانی کاسته و امکان دسترسی به همه خدمات برای بازنشستگان فراهم می‌شود.

او با بیان اینکه واگذاری خدمات این صندوق در دستور کار قرار گرفته است افزود: این خدمات شامل چاپ فیش حقوقی، چاپ حکم، صدور گواهی کسر از حقوق، پاسخ به استعلامات وام ضروری و وام ازدواج و همچنین استعلام بازنشستگان خارج از کشور در دفاتر پیشخوان دولت به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری ارائه می‌شود.

باقری نژاد بیان کرد: خرید بیمه نامه شخص ثالث بیمه ملت، خرید خدمات امداد خودرو ویژه بازنشستگان، افزایش و کاهش افراد تحت تکفل بیمه تکمیلی درمان و صدور گواهی مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق در دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۶ هزار و ۶۵۸ بازنشسته و ۱۵ هزار و ۶۰۰ شاغل مشترک صندوق بازنشستگی کشوری دارد که از خدمات این صندوق بهره مندند.

 

 

 

 

 

 

دولت سیزدهم و ضرورت توجه به تخصص‌ها و تجربه‌های مدیریتی

دولت سیزدهم و ضرورت توجه به تخصص‌ها و تجربه‌های مدیریتی

با روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید و تازه نفس، طبیعی است که تغییرات در مسئولیت‌ها و مدیریت‌ها انجام شود تا از برنامه‌ها و راه‌حل‌های تیم جدید برای برون‌رفت از مشکلات کشور استفاده شود؛ اما آنچه در این میان اهمیت دارد، ضرورت توجه به تجربه‌های تخصصی مدیریتی و کارشناسی نیروها در جهت موفقیت در حل مشکلات است.

به گزارش ایرناپلاس، در مسیر تغییرات، یک سنت نادرست مدت‌هاست که از سوی دولت‌های مختلف پیگیری می‌شود و نیاز است یکبار برای همیشه اصلاح شود.
در چند دهه اخیر همراه با تجربه تغییر رئیس‌جمهوری و هیات دولت، دامنه تغییرات مدیریتی و اداری چنان گسترده می‌شود که رده‌های میانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را درنوردیده و گاه به سطوح پایین مشاغل نیز سرایت می‌کند.
عمده این تغییرات بر حسب سلایق سیاسی و جناحی مدیران بالاتر رخ می‌دهد؛ روندی که نه تنها خیری برای مصالح عالی کشور ندارد، بلکه فاقد اصول علمی مدیریت و ناقض غرض اصلی دولت‌ها و شعارهای اولیه آنان است.

اکنون که حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی اعلام کرده بدون وابستگی جناحی و به صورت «مستقل» وارد عرصه شده و «شایسته سالاری» سرلوحه اصلی برنامه‌های اوست، بد نیست در یک سنت‌شکنی فایده‌مند، چرخه معیوب تغییرات فله‌ای و اتوبوسی کارکنان، یکبار برای همیشه قطع و کشور و نظام از برکات آن بهره‌مند شود.

واقعیت اینکه بسیاری از مدیران رده میانی به پایین، در طول سال‌ها مسئولیت در دولت‌های مختلف، به سطحی از تجربه و کارآزمودگی می‌رسند که استفاده بهینه از این سرمایه ملی، هنر و درایت دولت جدید را آشکار خواهد کرد.

اگر بپذیریم که راس بدنه مدیریت‌های کلان دستگاه اجرایی شامل وزیران، معاونان و برخی مدیران کل استانی، لازم است همراه و همگام با سیاست‌های رئیس جدید دولت باشند تا برنامه‌های وعده داده شده را اجرایی کنند، بقیه مدیران و کارمندان نیازی به تغییرات جناحی و سیاسی ندارند و می‌توانند بیشترین مزیت‌ها را روانه کارنامه دولت جدید و کشور کنند؛ آن‌هم در شرایطی که کشور دچار مشکلات فراوان اقتصادی است و فرصت حل آنها دشوارتر می‌شود.

البته که لازم است اگر مدیر یا مدیران میانی و رده پایین، آشکارا مخالف رویه و سمت و سوی رئیسی باشند، باید یا خود را همسو کنند یا جا برای مسئول دیگری بازکنند، اما بیشتر کارمندان دولت و دستگاه‌های اجرایی جهت‌گیری خاص سیاسی و جناحی ندارند و در سیستم اداری گسترده کشور، نقش کارگزار را ایفا می‌کنند.

در چنین شرایطی تاکید افراطی بر تغییرات گسترده مدیریتی حتی تا پایین‌ترین سطوح در دورافتاده‌ترین مناطق، باعث از دست رفتن تجربه ارزشمند کسانی خواهد شد که سال‌ها عمر صرف آن کرده‌اند. برای کسب جزء به جزء این تجارب ارزشمند، هزینه‌های فراوان ملی و مردمی صرف شده است و به باور بسیاری از کارشناسان، ارزش ان از درآمدهای ملی اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست.

از طرفی با قطع زنجیره این تجربه‌ها، فرآیند انباشت سرمایه انسانی و آموزه‌های ریز و درشت حرفه‌ای و مدیریتی دچار اخلال جدی شده و رفع سریع مشکلات، به تاخیر خواهد افتاد؛ امری که به هیچ وجه مورد پسند دولت سیزدهم نخواهد بود.

در بسیاری از جوامع توسعه یافته، منابع انسانی به عنوان مهمترین و ارزشمندترین دارایی‌ها ارزیابی می‌شوند و دولت‌ها برای حفظ و اشاعه آن تلاش می‌کنند. تجربه این جوامع نشان می‌دهد، با تغییر دولت‌ها، تنها بخش کوچکی از راس هرم اداری تغییر می‌کنند و بقیه کارکنان به ایفای وظایف شغلی خود در مسیری هموار ادامه می‌دهند.

از نگاه اجتماعی و روان‌شناختی نیز، هرگونه تغییرات افراطی و گسترده در جابجایی و عزل و نصب‌های بیهوده، به تولید ناامنی شغلی و روانی برای خیل عظیم مدیران کشور خواهد انجامید که پیامدهای آن دامنگیر همه خواهد شد؛ تبعاتی که بیش از هر چیز برنامه‌های جهادی وعده داده شده را دچار اختلال جدی خواهد کرد.

در شرایط کنونی که کشور درگیر مشکلات انباشته شده ناشی از تحریم و کرونا و خشکسالی و توالی متعدد آن است، هرگونه اولویت دادن به عزل و نصب‌های غیرضرور، می‌تواند فرصت‌های طلایی حل معضلات و جلب رضایت مردم را کاهش داده و زمینه را برای پدیدآیی معضلات نو فراهم کند.

البته آنچه که نیاز است اینکه تغییرات مدیریتی در سطوح میانی و خرد، منوط به برآوردهای کارشناسی و سنجش شایستگی‌ها باشد تا همانند روش‌های اشتباه گذشته، کشور تا ماه‌ها درگیر عزل و نصب‌های بیهوده و جناحی نباشد. در این مسیر البته حساب دست‌های ناپاک و سوءاستفاده کنندگان احتمالی از خزانه بیت‌المال جداست.

آنچه اولویت امروز ایران اسلامی است، گام‌های بلند، درست و سریع به سوی اصلاح مشکلات است و این روند در سطح کلان و بدنه عظیم دولت، نیاز مبرمی به راهیرد علمی و عقلانی دارد.
بی‌شک هر تلاش مجاهدانه و مبتنی بر نیازهای واقعی و اولویت‌دار مردم نه تنها به سرمایه اجتماعی کشور خواهد افزود، بلکه پایه‌های اعتماد و نزدیکی اقشار مختلف را به دولت جدید و در نهایت نظام جمهوری اسلامی مستحکم‌تر خواهد کرد؛ امری که به هیچ وجه خوشایند بوق‌های تبلیغی سعودی_صهیونیستی نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

وزارت بهداشت اعلام کرد؛

رکوردشکنی کرونا ادامه دارد/ ۴۵۸ فوتی در ۲۴ ساعت

رکوردشکنی کرونا ادامه دارد/ ۴۵۸ فوتی در ۲۴ ساعت

وزارت بهداشت با اشاره به جانباختن ۴۵۸ نفر از بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته اعلام کرد که مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

 از دیروز تا امروز ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۳۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

۶ هزار و ۲۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

 

نماز جمعه در ۲۵ شهر خراسان جنوبی اقامه شد

نماز جمعه در ۲۵ شهر خراسان جنوبی اقامه شد

 مسوول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: نماز جمعه جز بیرجند در ۲۵ شهر استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه شد.

حجت الاسلام حامد شاهبیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امیدواریم با کاهش روند انتشار ویروس کرونا بتوانیم در آینده نزدیک شاهد برگزاری نماز جمعه در تمامی شهرستان‌های استان باشیم.

وی به نمازگزاران توصیه کرد: نسبت به رعایت فاصله‌ اجتماعی و پرهیز از تجمع بعد از اقامه نماز اهتمام ویژه داشته باشند.

مسوول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی اظهار داشت: برگزاری نماز جمعه در تمامی شهرها به تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کاهش انتشار ویروس بستگی دارد که همه باید در این زمینه تلاش و مراقبت کنیم.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و ۲۶ نقطه این استان محل برگزاری نماز جمعه است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های سربیشه، درمیان و بشرویه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های سرایان و خوسف در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

 

 

 

 

۱۶۷ باشگاه ورزشی خراسان‌جنوبی متقاضی تسهیلات کرونایی/۷

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی از ۲۱۶ باشگاه ورزشی فعال استان خبر داد و گفت: تعداد ۱۶۷ باشگاه ورزشی آسیب‌دیده از ویروس منحوس کرونا در سامانه کارا متقاضی دریافت ۸ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان تسهیلات بانکی هستند.

حسن عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در راستای حمایت از اماکن و باشگاه‌های ورزشی تعطیل شده و آسیب‌دیده از ویروس محنوس کرونا اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به ۲۱۶ باشگاه ورزشی بخش خصوصی خراسان‌جنوبی، افزود: مدیران ۱۶۷ باشگاه ورزشی استان در سامانه کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام و متقاضی دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی از درخواست دریافت ۸ میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان تسهیلات کرونایی باشگاه‌های ورزشی بخش خصوصی استان خبر داد و گفت: پس از بررسی پرونده‌های ارسالی مبلغ ۵ میلیارد و ۸۹۱ میلیون تومان تسهیلات کرونایی به متقاضیان پرداخت شده است.

عزیزی با اشاره به اشتغال ۱۶۸ نفر در باشگاه‌های ورزشی خراسان‌جنوبی، خاطرنشان کرد: وام‌های پرداخت‌شده تسهیلات کرونایی بین ۸۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گزارش فارس؛ مهلت ثبت‌نام متقاضیان دریافت تسهیلات کرونایی مشاغل آسیب‌دیده تا پایان شهریورماه تمدید شده و پس از تأیید ۵ هزار ۸۶۲ پرونده  متقاضی تسهیلات کرونایی استان مبلغ ۷۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات به واجدین شرایط پرداخت شده است.

 

 

برگزاری مسابقات دارت به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت و امامت/۷

برگزاری مسابقات دارت به مناسبت گرامیداشت دهه ولایت و امامت

به مناسبت گرامیداشت دهه ی ولایت و امامت مسابقات دارت ویژه کارکنان و کارآموزان سازمان فنی و حرفه ای شهرستان خوسف برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات که با حضور سی نفر ازکارکنان و کارآموزان برگزار شد ، با اهدای کارت هدیه و لوح سپاس از نفرات برتر اول تا سوم تقدیر شد.

آغاز فعالیت های هیات ورزش های ناشنوایان در قاین/۷

 آغاز فعالیت های هیات ورزش های ناشنوایان در شهرستان قائنات

تمرینات پسران و دختران کم شنوا و ناشنوا در رشته های آمادگی جسمانی، دو و میدانی، بدمینتون و والیبال در شهر قائن آغاز شد.

جواد جنگی رئیس هیات ورزش های ناشنوایان شهرستان قاین گفت: این تمرینات روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مجموعه ورزشی شهید امین زاده برگزار خواهد شد.

خراسان جنوبی پیشتاز تولید محتوای آموزش الکترونیک در کشور/۳-۷

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان در ادامه ی حضور خود در شهرستان سربیشه در نشست هم اندیشی با مدیران دوره ی ابتدایی شهرستان سربیشه از تلاش برای بازگشایی مدارس با شرایط حضوری خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، در نشست معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با مدیران مقطع ابتدایی شهرستان سربیشه ، که با حضور جمعی از مدیران و نیز به صورت ارتباط زنده از طریق شبکه ی شاد برگزار گردید ، زمانی معاون آموزش ابتدایی ضمن خیر مقدم به همکاران و تبریک اعیاد قربان و غدیر از تلاش های آنان در اجرای موثر برنامه های آموزش ابتدایی به ویژه برگزاری همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی تقدیر نمود.

زمانی با اشاره به نقش و اهمیت دوره پیش دبستانی و ابتدایی در شکل گیری صحیح هویت کودکان، خواستار توجه بیشتر به پرورش و تقویت هویت ایرانی اسلامی در دوره پیش از دبستان و دبستان شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال که با شرایط همه گیری بیماری کرونا مواجه هستیم، بعضی از خانواده ها به واسطه نگرانی از سلامتی فرزاندانشان آن ها را در دوره پیش دبستانی ثبت نام نکردند اما با این وصف با توجه به اهمیت این دوره ، تلاش برای جذب حداکثری نوآموزان به دوره ی پیش دبستانی یکی از مهم ترین دغدغه های دستگاه تعلیم و تربیت است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به نحوه ی فعالیت مدارس در سال تحصیلی آینده عنوان کرد : در شرایط فعلی بیماری کرونا، کار و زحمت معلمان چندین برابر شده، کار در این وضعیت برای معلمان، مدیران و خانواده ها سخت تر است و با این حال در سال تحصیلی گذشته ، در بحث آموزش مجازی خراسان جنوبی در تولید محتوای آموزشی الکترونیکی پیشتاز کشور بوده است .  زمانی در خصوص نحوه ی آموزش در سال تحصیلی آینده اظهار داشت : با توجه به آغاز واکسیناسیون فرهنگیان عزیز ، تصمیم برای آموزش حضوری یکی از سناریوهای قوی پیش روی ماست که تلاش در جهت تحقق آن در حال پیگیری است.

همچنین وی در ادامه ی صحبت های خود به مواردی از قبیل توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ،اجرای صحیح و مطلوب طرح های تکالیف مهارت محور، برنامه ویژه مدرسه، درس پژوهی، طرح جابربن حیان و پوشش تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی، نرخ تکرار در دوره ابتدایی استان و لزوم برگزاری کلاس های تقویتی و ترمیمی در مدارس درجهت کاهش نرخ تکرارپایه اشاره کرد .

 

 

برگزاری مسابقات همگانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان /۷

برگزاری مسابقات همگانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان به مناسبت گرامیداشت روز خانواده

به مناسبت گرامیداشت روز خانواده و تکریم از بازنشستگان یک دوره مسابقه فریزبی با رعایت پروتکل های بهداشتی برای کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان در زمین چمن شماره دو مجموعه ورزشی آزادی بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، با حضور تعدادی از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با همت هیات همگانی استان به مناسبت گرامیداشت روز خانواده یک دوره مسابقه ورزشی فریزبی همگانی در دو بخش آقایان و بانوان در فضای باز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و نفرات برتر هر بخش مشخص شدند. نفرات برتر بخش آقایان: حبیب شاعر زاده مقام اول مهدی سمویی و سید رضا عسکری مقام دوم بخش بانوان: ساره کوشافر مقام اول بتول صادقی مقام دوم و فاطمه مسعودی مقام سوم را به خود اختصاص دادند.

 

 

واژگونی تریلر با دو مصدوم در محور بیرجند_خوسف /۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از واژگونی تریلر در محور بیرجند_ خوسف با دو مصدوم خبر داد.

 

سرهنگ رضایی افزود: یک دستگاه تانکر که حامل سوخت نبوده، در دو راهی معصوم آباد محور بیرجند_ خوسف واژگون شد.

او افزود: این حادثه دو مصدوم داشته است که به بیمارستان بیرجند منتقل شده اند.

سرهنگ رضایی عنوان کرد: علت حادثه در دست بررسی است.

 

 

آزمون مدارس نمونه دولتی در خراسان جنوبی برگزار شد/۲-۳

آزمون مدارس نمونه دولتی، ورودی پایه دهم  در استان برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در این آزمون ۳هزار و ۹۵۴دانش آموز در ۹شهرستان و در ۳۲حوزه امتحانی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با هم رقابت کردند.

به گفته واقعی در این آزمون ۵۰درصد، نمره علمی و ۵۰درصد معدل دانش آموز تاثیر گذار است.

وی گفت: قرار است هزار و ۲۴۲نفر در این آزمون برای تحصیل در ۱۸مدرسه نمونه استان انتخاب شوند که نتایج آن تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد.

 

 

ادامه تاخت و تاز کرونا

۲۷۵ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۲۷۵ مبتلای جدید در آزمایش های مولکولی و سریع تشخیص کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۴۲ آزمایش ۲۷۵ مبتلای جدید در خراسان جنوبیتشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۵۴ بیمار جدید شامل ۵۴ بستری و ۱۰۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۷ مورد از بیرجند، ۳۸ مورد از قائنات، ۲۰ مورد از زیرکوه، ۹ مورد از فرودس، ۸ مورد از طبس، ۷ مورد از سرایان، ۵ مورد از سربیشه، ۵ مورد از نهبندان، ۴ مورد از درمیان و یک مورد از خوسف بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۴۸۰ تست سریع کرونا ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی افزود:با ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در بیماران کرونا فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۷۷ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۳۷۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۱۷ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۰۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۸۸ بیمار شامل ۴۹ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۳ هزار و ۶۷۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۹ هزار و ۲۰۰ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۴ هزار و ۸۶۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۱۳۱ هزار و ۶۵ نفر واکسن نوبت اول و ۳۲ هزار ۵۵ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

ارائه خدمات بهتر یکی از راه‌های تکریم بازنشستگان است/۳

ارائه خدمات بهتر یکی از راه‌های تکریم بازنشستگان است

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: ارائه خدمات بهتر یکی از راه‌های حرمت‌گذاری به بازنشستگان است و تکریم و تجلیل سال‌ها خدمت و زحمت صادقانه بازنشستگان و پیشکسوتان، وظیفه همگانی محسوب می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد حسینی در مراسم تجلیل از بازنشستگان نمونه استانی مشترک صندوق بازنشستگی کشوری افزود: اقدامات خوبی در حوزه معیشت بازنشستگان از یک سال گذشته تاکنون انجام شده است که در دولت جدید نیز ادامه‌دار خواهد بود.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی نیز باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند و زمینه بهره‌مندی از تجارب ارزنده این قشر عزیز را به عنوان راهنمای عملی مدیران و کارکنان فراهم کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: در دین اسلام به عنوان یک دین کامل و نمونه، افراد بازنشسته جایگاه بسیار والایی دارند و در آیات و روایت‌های متعدد بر تکریم و احترام سالمندان تاکید شده است.

وی تصریح کرد: بازنشستگان را هیچ وقت نباید فراموش کرد بلکه همواره باید زحمات این عزیزان را مورد تقدیر قرار داد.

حسینی افزود: تغییر نگرش جامعه نسبت به جایگاه افراد بازنشسته و ایجاد روحیه و امید در آنان، قطعا دلگرمی جوانان و آینده‌سازان کشور را به همراه دارد.

وی گفت: بدون تردید زمانی که بزرگان ما شاد باشند، این شادی به کل جامعه سرایت داده می‌شود.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به آمار ۱۶ هزار و ۶۵۸ نفری بازنشستگان و ۱۵ هزار و ۷۰۲ نفری شاغلان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری در خراسان‌ جنوبی، ارج نهادن به شخصیت و تشکر از خدمات ارزشمند بازنشستگان را از اهداف اصلی نامگذاری روز خانواده و تکریم بازنشستگان برشمرد.

محمد باقری‌نژاد گفت: تکریم بازنشستگان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی وظیفه‌ای همگانی به ویژه در دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه تکریم بازنشستگان باید به یک فرهنگ عمومی و وظیفه ملی تبدیل شود افزود: بازنشستگان سرمایه معنوی کشور هستند که باید از تجربیات گذشته این عزیزان استفاده کرد.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری مراسم انتخاب بازنشستگان نمونه استان گفت: ملاک انتخاب بازنشستگان نمونه، انجام فعالیت‌های ارزنده و تاثیرگذار در دوران بازنشستگی و براساس ۶ محور “علوم، آموزش و پژوهش”، “فرهنگ و هنر”، “کارآفرینی و ایجاد اشتغال”، “فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه”، “فعالیت‌های ورزشی و تندرستی”و “ایثار و فداکاری” است.

وی اظهار داشت: هر سال به این مناسبت بازنشستگان، آثار و اقدامات ارزشمند دوران بازنشستگی خود را پس از فراخوان انتخاب بازنشستگان نمونه در سایت صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی cspf.ir بارگذاری می‌کنند تا پس از بررسی و اعلام نظر کمیته داوری برگزیده‌ها معرفی شوند.

در این مراسم که با حضور مدیران کل عضو شورای هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خراسان جنوبی همراه بود، خانم‌ها فاطمه صغری مشرقی مقدم در محور فرهنگ و هنر و زهرا فورکی نژاد در محور امور اجتماعی و عام‌المنفعه و آقایان افسری در محور کارآفرینی و ایجاد اشتغال، اطهری‌زاده در محور ایثار و فداکاری، بهمن نجفی در محور علوم، آموزش و پژوهش و سید ابوالفضل سیادت در محور ورزش و تندرستی، تجلیل شدند.

 

 

روستایی که با طعم دوغ شناخته می شود/ توصیه طب سنتی و مدرن به نوشیدن دوغ/۲

دوغ یکی از محصولاتی است که طعم لذیذ و خواص زیادی دارد و در روستای جوخواه شهرستان طبس تولید می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان جوخواه روستایی است که به داشتن یک نوشیدنی خنک و مرغوب معروف است و در فصل تابستان هم خواهان بسیاری دارد.

دوغ جوخواه، محصولی است که در سطح شهرستان طبس مشتریان زیادی داشته و این روستا هم به دلیل داشتن این محصول در سطح شهرستان شهره شده است.

دوغی خوش طعم که برای آن سر و دست می شکنند

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: دوغ جوخواه از جمله محصولاتی است که مرغوبیت بسیار بالایی دارد و خیلی‌ها برای نوشیدن آن مشتاق اند.

او ادامه می‌دهد: در این روستا دوغ گاو، گوسفند و شتر تولید می‌شود و دوغ شتر آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

 

ششمین شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز به کار کرد

ششمین شورای اسلامی شهر بیرجند آغاز به کار کرد

 

 

ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند با برگزاری آیین تحلیف و انتخاب هیات رئیسه شورا به طور رسمی آغاز به کار کرد.

 شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره ششم امروز با قرائت قرآن کریم و قرار گرفتن هیات رئیسه سنی در جایگاه فعالیت خود را برای یک دوره چهار ساله آغاز کرد.

مرتضی یزدان شناس، مهدی عبدالرزاق نژاد و فاطمه زهرا هلال بیرجندی به عنوان هیات رئیسه سنی شورای شهر بیرجند معرفی شدند و اعضای شورای ششم متن سوگندنامه را قرائت کردند.

فرماندار بیرجند در این مراسم  که در محل فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه در ۲۸ خرداد امسال با حضور چشمگیر مردم حماسه‌ای دیگر رقم خورد گفت: طبق بخشنامه وزارت کشور درخصوص نحوه شروع به کار شورای شهر اولین جلسه شورا باید در فرمانداری برگزار شود و مهمترین دستور کار آن تعیین اعضای هیات رییسه برای یک سال است.

ناصری افزود: همچنین متن سوگندنامه ششمین دوره شورای اسلامی شهر در این نشست قرائت و توسط اعضای شورا امضا می‌شود.

وی گفت: طبق بخشنامه وزارت کشور مهمترین دستور کار اولین جلسه رسمی شورا تعیین اعضای هیات رییسه است و اعضا بلافاصله بعد از رسمیت یافتن موظفند نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط اقدام کنند.

در ادامه این نشست “علیرضا محمودی راد” با رای ۹ نفره اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای شورا “فاطمه زهرا هلال بیرجندی” با ۹ رای به عنوان نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند و “عباس سروری” با ۹ رای به عنوان منشی شورا انتخاب شدند.

 

شهرداران ۴ شهر خراسان جنوبی انتخاب شدند

با آغاز به کار دوره جدید شورا‌های اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی و تشکیل جلسات آن ها، شهرداران ۴ شهر استان انتخاب شدند. برابر قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی، مراسم تحلیف و نخستین جلسه هر دوره شورای اسلامی شهر به دعوت فرمانداری برگزار و پس از ادای سوگند، هیأت رئیسه شورا برای سال اول تعیین می‌شود.

دیروز و با آغاز به کار شورا‌های اسلامی شهر و روستا حسین اکبری به عنوان شهردار فردوس، رضا مطلبی پور به عنوان شهردار سرایان، حسین بلالی به عنوان شهردار بشرویه و افشین عابدینی به عنوان شهردار اسدیه انتخاب شدند.

 

 

 

 

شهرداران “فردوس”؛ سرایان”؛ “بشرویه” و “اسدیه” در استان خراسان جنوبی انتخاب شدند

شهرداران "فردوس"؛ سرایان"؛ "بشرویه" و "اسدیه" در استان خراسان جنوبی انتخاب شدند

گروه استانها_ همزمان با ۱۴ مردادماه و آغاز به کار ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، مراسم تحلیف اعضای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبیرجند؛ برابر قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، مراسم تحلیف و نخستین جلسه هر دوره شورای اسلامی شهر، به دعوت فرمانداری برگزار و پس از ادای سوگند، هیات رییسه شورا برای سال اول، تعیین می گردد.

امروز و با آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا حسین اکبری به عنوان شهردار فردوس، رضا مطلبی پور به عنوان شهردار سرایان، حسین بلالی به عنوان شهردار بشرویه و افشین عابدینی به عنوان شهردار اسدیه انتخاب شدند.

حسین اکبری شهردار فردوس شد

دردومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر فردوس که در محل سالن جلسات شورای شهر برگزار گردید، پس از بحث‌ و‌ تبادل نظر و با توجه به بررسیها و ارزیابیهای انجام شده برروی برنامه‌های کاری وپیشنهادی ارائه شده توسط گزینه ها وکاندیداهای مورد نظر برای تصدی سمت مدیریت شهرداری فردوس در طی چند هفته گذشته و پس از جمع بندی نظرات اعضا ، حسین اکبری  به عنوان شهردار جدید فردوس با اکثریت آرا انتخاب شدند .

 در این جلسه، با توجه به فاصله زمانی صدور حکم شهردار جدید و معرفی رسمی حسین اکبری از سوی استانداری خراسان جنوبی، حسین داستانی به عنوان سرپرست شهرداری معرفی شدند‌.

همچنین در این جلسه هادی واحدی به عنوان نماینده شورای اسلامی شهرفردوس در شورای اسلامی شهرستان فردوس معرفی شدند

در پایان، اعضای شورای شهر فردوس،از زحمات و خدمات ارزشمند کاظمی، شهردار سابق فردوس،در طی مدت تصدی شهرداری فردوس ، تشکر و قدردانی کردند .

آغاز به کار ششمین دوره شورای اسلامی شهر سرایان

در مراسم تحلیف و تعیین هیئت رئیسه شوراهای اسلامی شهرستان سرایان به ترتیب جواد زینبی ، حسین روحی و مهدی هاشم زئی بعنوان روسای شورای اسلامی شهرهای سرایان ،آیسک و سه قلعه  ومحمدحسن تیموری ،غلامرضا آجری ، غلامرضا شهسواری بعنوان نائب رئیس شوراها و خانم رقیه میرفرح،  جواد حاتمی و ابراهیم نوذری بعنوان منشی شورای این سه شهر انتخاب شدند.

آغاز به کار  ششمین دوره شورای اسلامی شهر خوسف

در این جلسه محمدرضا خوشحال به سمت ریاست شورای اسلامی شهر ، محمد نوروزی نایب رئیس و علیرضا باقری به سمت منشی شورای اسلامی شهر خوسف منصوب شدند.

در شورای شهر ماژان نیز رضا حدادی به سمت ریاست شورای اسلامی شهر ،محمدرضا احمدزاده نایب رئیس و ایمان علیدوست به سمت منشی شورای اسلامی شهر ماژان منصوب شدند.

 

 

 

 

 

 

قاچاقچی حشیش در قائن بازداشت شد/۴

قاچاقچی حشیش در قائن بازداشت شد

 فرمانده انتظامی قاین اظهار کرد: قاچاقچی حشیش با ۲۰ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش در سواری پراید با هوشیاری ماموران انتظامی شهرستان قائنات بازداشت شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ محمود زال بیگی گفت: ماموران انتظامی این شهرستان در بازرسی از یک
سواری پراید ۲۰ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش کشف کردند.

وی افزود: مأموران انتظامی پاسگاه”ابراهیم آباد” قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری و گشت زنی به یک سواری پراید مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی یادآور شد: ماموران در بازرسی از خودرو و پاکسازی مسیر تردد آن، ۲۰ کیلو و ۷۰۰ گرم حشیش کشف و در این زمینه یک متهم را بازداشت کردند.

 

 

 

 

راهیابی ۱۶دانش آموز قاینی به مرحله دوم المپیاد نانو/۲

۱۶دانش آموز خراسان جنوبی، به دومین مرحله دوازدهمین دوره المپیاد علوم وفناوری نانو راه یافتند.

 معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که شهرستان قاینات با کسب ۱۶رتبه در این المپیاد، مقام اول را در استان به خود اختصاص داده گفت: شهرستان‌های بیرجند با ۴، طبس با ۳ و نهبندان، درمیان و فردوس هر کدام با یک رتبه در مقام‌های بعدی قرار دارند.

یکه خانی با بیان این که ثبت نام در دوازدهمین المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو از روز جمعه اول اسفندماه ۱۳۹۹ از طریق سایت اینترنتی باشگاه نانو انجام شد افزود: این مسابقات در سه مرحله برگزار می‌شود که در اولین مرحله ۲۶دانش آموز دختر و پسر خراسان جنوبی حائز رتبه‌های برتر شدند.

وی با اشاره به برگزاری دومین مرحله این دوره از مسابقات در چهارم شهریور ماه امسال گفت: سومین و آخرین مرحله نیز اواخر شهریور در قالب یک اردوی علمی-عملی، برگزار می‌شود.

 

دوازدهمین دوره المپیاد علوم و فناوری نانو، با هدف ترویج و آموزش عموم دانش‌‏آموزان، شناسایی استعداد‌های برتر دانش‌‏آموزان و همچنین پرورش و هدایت دانش‌‏آموزان مستعد برگزار می‏شود که هزار و ۵۰۰داوطلب برتر در آزمون مرحله اول به شرط کسب حداقل ۱۵٪ امتیاز، به مرحله دوم المپیاد راه پیدا می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینجا حفاران غیرمجاز مشغول کارند/۴

خبری که طی روزهای گذشته از آثار باستانی به گوش می‌رسد حفاری‌های غیرمجاز در روستای «محمدآباد» زیرکوه است روستایی که وجود طبیعت بسیار زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده در غرب و تپه‌های ماسه‌ای بزرگ در شرق، آن را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کرده است.

اینجا حفاران غیرمجاز مشغول کارند + فیلم

به گزارش فارس، خراسان‌جنوبی دارای گنجینه‌ای بی‌نظیر و ارزشمند از آثار تاریخی و باستانی است؛ آثاری که طیف گسترده‌ای از یادگارهای نیاکان ما را در بر می‌گیرند و در قالب اشکال مختلفی همچون تپه‌ها و محوطه‌ها و شهرها و مجموعه‌های تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین پراکنده شده‌اند.

بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان‌جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

هر وجب از خاک پاک ایران به قدری زیبا و دلنشین است که ساعت‌ها وقت می‌برد تا دقیق آن را ببینیم و از این همه زیبایی و شگفتی طبیعت لذت ببریم و خراسان‌جنوبی نیز از این زیبایی‌ها عقب نمانده و هر وجب از این خطه کویری زیبایی‌هایی دارد.

 

«زیرکوه» دیار ۴ فصل

شهرستان زیرکوه یکی از شهرستان‌های مرزی استان خراسان‌جنوبی است که با وسعتی معادل ۸ هزار کیلومتر مربع در شمال شرق استان قرار گرفته و به لحاظ جاذبه‌های گردشگری، پتانسیل‌ها و استعدادهای خاص و منحصربه‌‌فردی که دارد به سرزمین طبیعت رنگارنگ و دیار چهار فصل مشهور است.

دشت‌های پهناور شهرستان زیرکوه نیز زیستگاه حیوانات نادری چون آهو و گربه‌سانانی چون گربه شنی است که در مناطق کویری شهرستان از جمله کویر همت‌آباد و دق پترگان یافت می‌شوند.

اگر چه در جای‌جای این شهرستان زیبا جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی به چشم می‌خورد اما بخش مرکزی این شهرستان آثار تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردی دارد که اکثر آن‌ها در یک مسیر دسترسی برای گردشگران قرار دارد.

روستای محمدآباد در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهر حاجی‌آباد قرار دارد. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو روستاهای جالب و دیدنی منطقه با طبیعتی بسیار زیبا است

روستای محمدآباد در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شهر حاجی‌آباد قرار دارد. این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو روستاهای جالب و دیدنی منطقه با طبیعتی بسیار زیبا است. وجود کوه‌های سر به فلک کشیده در غرب و تپه‌های ماسه‌ای بزرگ در شرق روستا سبب شده تا این روستا طبیعتی خاص و جالب داشته باشد.

 

تاریخ خراسان‌جنوبی زیر تیغ حفاران غیر مجاز

وجود آب بسیار فراوان که از دل کوه بیرون می‌آید سبب خلق طبیعتی بسیار زیبا در دامنه کوه محمدآباد گردیده که همه روزه پذیرای مهمانان زیادی از نقاط مختلف منطقه و حتی شهرستان می‌باشد.

بیشه محمدآباد که برگرفته از وجود درختان بی‌شمار در دامنه کوه بوده در فاصله ۳ کیلومتری روستای محمدآباد قرار دارد، به علت روییدن درخت چناری عظیم در کنار چشمه به آن پای چنار هم می‌گویند.

در شرایطی که کرونا عملاً گردشگری را تعطیل کرده و بخش قابل توجهی از صنایع‌دستی در سایه کرونا مهجور مانده، نگرانی‌ها در خصوص حضور حفاران غیر مجاز افزایش یافته است. این روزها تاریخ خراسان‌جنوبی زیر تیغ حفاران غیر مجاز این سوداگران هویت و فرهنگ ره به نابودی می‌برد.

 

غارتگران در کمین آثار تاریخی

اشیای باستانی در مکان اصلی و بافت اولیه خود در دل تپه و محوطه‌های باستانی معنا دارند. تپه‌هـای باسـتانی فقط زمانی می‌توانند رازهای ناگشوده تمدنی کهن را بیان کنند که به دست متخصصان باستان‌شناسی و آشنا به ظرایف کار با روش‌ها و اصول علمی کاوش شوند.

بازسازی محیط زیست گذشته، شناخت شیوه‌های معیشت، مدیریت منابع‌طبیعی و معدنی، الگوهای کشت، رژیم غذایی جوامع انسانی، فنون تولید و تکنولوژی ساخت دست‌افزارهای بشر، شیوه‌های تدفین و اعتقادات و بسیاری مسائل از این قبیل با مطالعه همین زباله‌های باستانی قابل درک هستند که در حفاری‌های غیرمجاز تمام این داده‌ها تخریب و دور ریخته می‌شوند.

حفاران غیرمجاز مشغول کارند

محوطه‌های باستانی و آن چیزهایی در آن‌ها مدفون هستند، به دلیل گذشت زمان و شرایط محیطی بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند و در حفاری‌های غیرمجاز متأسفانه حفاران با جدا کردن اشیا از بافت اصلی خود باعث می‌شوند معنا و مفهوم این اشیا از بین بروند.

خبری که طی روزهای گذشته از این آثار باستانی به گوش می‌رسد حفاری‌های غیرمجاز در روستای «محمدآباد» زیرکوه است. براساس گزارش‌های ارسالی به تازگی حفاری‌های شبانه در مناطق و تپه‌های تاریخی روستای محمدآباد انجام شده است.

تاکنون هیچ اقدامی در جهت شناسایی این افراد صورت نگرفته است و بیش از این نیز حفاری‌هایی در آسیاب قدیمی روستا انجام شده بود که هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده که امیدوارم در جهت حفظ و نگهداری میراث گرانبهای گذشتگان، شاهد یک اقدام جهادی از جانب مسئولان مربوطه باشیم.

امید می‌رود مسئولان میراث فرهنگی فکری به حال این میراث در حال تاراج بکنند یا دست کم توجهی بیشتر به شهر باستانی زیرکوه کنند و از کارشناسانی دلسوز و توانمند برای جلوگیری از تاراج هر چه بیشتر آثار تاریخی این شهر کهن دعوت به همکاری کند.

 

 

 

 

وقتی ارتقای بازی آنلاین ۲۰ میلیون تومان برای مادر آب می‌خورد/۴

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از شناسایی پسر جوانی که برای ارتقای بازی آنلاین، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی مادر خود کرده بود خبر داد.

سرهنگ محمدپور رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای شهرستان قاین و طرح شکایت با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب وی، پرونده‌ای تشکیل شد.

او افزود: شاکی در تحقیقات اولیه مدعی شد با توجه به اینکه پیامک برداشت از حسابم فعال بوده هیچ گونه پیامک برداشت دریافت نکرده‌ام و پس از اعلام موجودی متوجه شدم مبلغ ۲۰ میلیون تومان از حسابم کسر شده و در ادامه با مراجعه به بانک و پرینت حساب متوجه شدم طی چندین تراکنش در بازه زمانی ۶ ماهه این مبلغ از حساب اینجانب برداشت شده است.

سرهنگ محمدپور اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتای شهرستان قاین مشخص شد وجوه برداشت شده صرف خرید اکانت بازی آنلاین شده است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی بیان کرد: با اقدامات تخصصی مشخص شد عملیات برداشت مبالغ توسط پسر شاکی انجام شده و پیامک‌های تراکنش بانکی توسط فرزندش پاک شده است.

او افزود: علاقه نوجوانان و جوانان به بازی‌های آنلاین مسبب هیجانات کاذب و تلاش برای رسیدن به مراحل بالاتر می‌شود، از این‌رو والدین باید در استفاده از اینترنت و بازی‌های آنلاین از فرزندان خود مراقبت بیشتری داشته باشند.

 

 

 

 

افزایش خسارت حیات وحش به اراضی کشاورزی خراسان جنوبی/۳

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خشکسالی‌ها ورود حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان و خسارت در این بخش را افزایش داده و تلاش ما این است که این خسارت‌ها محدود شود.

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، با بیان اینکه تعارض بین انسان و حیات وحش به قدمت عمر انسان وجود داشته است گفت: در گذشته ورود وحوش به روستا‌ها شاید به خاطر آب بود که با ساخت آب انبار‌ها و آبشخور‌ها در حال حاضر برای نوشیدن آب کمتر به سمت اراضی کشاورزی می‌آیند.

او افزود: باید در سطح ملی زیرساخت قانونی و اعتباری مناسب برای جبران خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزان در نظر گرفته شود.

اکبری بیان کرد: در ۲ سال گذشته از محل درآمد فروش پروانه‌های شکار که سال‌های ۹۷ و ۹۸ فروخته شد، مبلغی به استان برگشت داده شد و مقداری فنس خریداری و در اختیار کشاورزان آسیب دیده به‌خصوص در منطقه حفاظت شده درمیان و سربیشه قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: مکاتبات متعددی با مرکز و مراجع استانی درخصوص جبران خسارت وحوش انجام دادیم و به دلیل مشکلات مالی دولت، تاکنون مبلغی برای جبران خسارت‌ها اختصاص نیافته است و در ۲ سال اخیر نتوانستیم خسارت وارده را جبران کنیم.

او تصریح کرد: با تله‌گذاری از سوی افراد سودجو گاهی وحوش ما به طرز خیلی خشن کشته می‌شود.

اکبری ادامه داد: بیمه، خسارت حیات وحش به مزارع و باغات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد و این موضوع خسارت طبیعی است که باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد اما تاکنون شرکت‌های بیمه زیر بار نرفته‌اند.

 

 

 

 

 

بوستان روستای علی‌آباد بیرجند به بهره برداری رسید
بوستان زنده یاد مجتبی کاشانی روستای علی‌آباد لوله بیرجند با مشارکت سازمان بسیج سازندگی و خیرین اجرا و به بهره برداری رسید.

«مهدی هنری» در حاشیه افتتاح بوستان زنده یاد مجتبی کاشانی روستای علی‌آباد لوله بیرجند اظهار کرد: یکی از برنامه های سازمان بسیج سازندگی در زمینه اجرای پروژه های عمرانی و خدمت رسانی در روستاهای حاشیه شهر است.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه روستای علی‌آباد لوله با ۲ هزار نفر جمعیت در حاشیه شهرستان بیرجند قرار دارد، گفت: این روستا علی‌رغم داشتن جمعیت بالای جوان، نوجوان و کودک از هیچ امکانات تفریحی برخوردار نبود که با توجه به این نیاز اساسی روستا و درخواست شورای اسلامی روستا پروژه بوستان و پارک کودک در دستور کار قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در ابتدا این پروژه با اعتبار بسیج سازندگی آغاز شد اما با توجه به اینکه این پارک در مجاورت مدرسه خیرساز روستا واقع بود با رایزنی که از طریق مجمع خیرین مدرسه ساز با خیر پروژه انجام شد و برنامه ای که مجمع خیرین برای تجلیل از خیرین مدرسه ساز با نامگذاری اماکن عمومی داشت تفاهم‌نامه ای فی مابین این سازمان و مجمع خیرین و مسئول شورای روستا منعقد شد که این بوستان به نام خیر نیک اندیش زنده یاد «مجتبی کاشانی» نامگذاری شده و در کنار آن اعتباری بابت کمک به اجرای بوستان از طریق خیر تامین شود.

 

هنری بیان کرد: بوستان زنده یاد مجتبی کاشانی روستای علی‌آباد لوله بیرجند با کمک خیرین توسط سازمان بسیج سازندگی اجرا و به بهره برداری رسید.

 

به گفته وی این بوستان در زمینی به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع احداث شده که شامل جدول کاری، پیاده رو سلامت، ست‌بازی پلی اتیلن برای کودکان و کفپوش، ست‌بازی نوجوان، وسایل ورزشی بزرگسال و همچنین ۱۱۰ مترمربع سکوی نشیمن و نقاشی و سیستم روشنایی پارک و پیاده رو خطی است.

 

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در مجموع در این مرحله برای اجرای بوستان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده که هزار و ۴۵۰ میلیون ریال توسط خیرین و بسیج سازندگی، ۲۰۰ میلیون ریال کمک استاندار و ۵۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دهیاری روستا تامین شده است.

 

هنری افزود: با توجه به اینکه کار اجرایی این پروژه توسط این سازمان و به صورت امانی و غیرانتفاعی اجرا شده حدود ۳۰ درصد نیز در هزینه ها صرفه جویی شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین به دلیل اینکه این روستا کاملا وقفی است، در داخل مجموعه بوستان از طریق اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سقاخانه آب روستا نیز با اعتبار ۲ هزار میلیون ریال اجرا شده که همزمان با بوستان افتتاح شد.

 

 

 

رئیس بنیاد مسکن خراسان جنوبی:

هزار و ۴۳۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن شروع به کار ساخت کردند/۳

هزار و ۴۳۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن شروع به کار ساخت کردند

رئیس بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: هزار و ۴۳۰ نفر در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خراسان جنوبی شروع به کار ساخت در طرح اقدام ملی مسکن کرده‌اند.

علی اصغر آسمانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت خراسان‌جنوبی به ظرفیت سه هزار و ۴۱۶ واحد زمین تخصیص داده شده است.

رئیس بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه متقاضیانی که برای دریافت زمین اقدام کردند دو هزار و ۹۱۰ نفر بودند، بیان‌کرد: تاکنون هزار و ۴۶۴ پروانه ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت صادر شده است.

آسمانی مقدم افزود: برای صدور پروانه ساختمانی تنها در شهرستان طبس مشکلاتی وجود دارد که شهرداری به دلیل آماده سازی و … پروانه‌ای صادر نکرده است ولی در بقیه شهرهای خراسان‌جنوبی چنین مشکلی برای متقاضیان ساخت مسکن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از شهروندان خراسان‌جنوبی معتقدند زمین‌های اختصاص داده شده در طرح اقدام ملی مسکن جانمایی مناسبی ندارد، گفت: من این نکته را به شدت تکذیب می‌کنم چرا که در بسیاری از شهرها چون نهبندان و طبس در این طرح در نقاط بسیار خوب شهر اختصاص یافت و جانمایی نامناسب صحت ندارد.

رئیس بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی یادآور شد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تاکنون هزار و ۴۳۰ نفر نیز شروع به کار کردند که این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم از این طریق بسیاری از هم استانی‌های عزیز صاحب خانه شوند.

آسمانی مقدم گفت: در خراسان‌جنوبی به جز شهر بیرجند (به واسطه دارا بودن جمعیتی بالای ۱۰۰ هزار تکلیف بر عهده بنیاد مسکن نیست) به اعتقاد من در همه طرح‌های مسکن دولت‌ها چه مسکن مهر و چه طرح اقدام ملی مسکن زمین و تسهیلات به اندازه کافی وجود داشته و دارد و در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم.

وی یادآور شد: اگر در این طرح‌ها کسی صاحب خانه نشده است یا به واسطه پایین بودن توان اقتصادی وجه کافی نداشته و یا سهل انگاری کرده است.

رئیس بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: در پاره‌ای از موارد در شهرهای کم جمعیت و مناطق روستایی خراسان‌جنوبی، متقاضی برای تسهیلاتی که در نظر می‌گیریم وجود ندارد که این موضوع نیز دلایل متعددی دارد.

آسمانی مقدم اظهارکرد: به عنوان مثال برای ۶ هزار واحد سال گذشته که ۳۰ میلیون نیز وام بلاعوض می‌دادیم بسیاری از افراد اقدام نکرده و متقاضی نشدند.

آمار صعودی فوتی های کرونا در خراسان جنوبی

آمار صعودی فوتی های کرونا در خراسان جنوبی/ شمار فوتی ها به ۹۷۴ نفر رسید

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ مورد فوتی کرونا در استان داشته ایم و شمار فوتی ها به ۹۷۴ نفر رسیده است.

کامبیز مهدی زاده  اظهارکرد: طی شبانه روز گذشته ۵۹۴ آزمایش سریع کرونا در استان انجام شده که ۱۸۵ مورد معادل ۳۱ درصد تست ها مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۳۰ آزمایش PCR نیز طی شبانه روز گذشته در استان انجام شده است، عنوان کرد: از این تعداد نیز ۱۵۰ مورد مثبت اعلام ده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۲۹ نفر از بیماران شناسایی شده جدید در بیمارستان ها بستری شده اند، عنوان کرد: هم اکنون ۲۲۰ بیمار کرونا مثبت در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۳۶۴ بیمار با علائم تنفسی نیز در بیمارستان ها بستری هستند، ادامه داد: ۲۰ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

مهدی زاده با اشاره به روند صعودی فوتی های کرونا در استان عنوان کرد: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ مورد فوتی جدید داشته ایم که شمار فوتی ها به ۹۷۴ نفر رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: تعداد موارد مثبت آزمایش‌های ملکولی و سریع کرونا در مقایسه با نیمه اول تیر ماه در استان ۴ برابر شده است.

 

 

 

 

 

مروری بر شوراهای اسلامی شهر بیرجند/۷-۵
مراسم تحلیف و انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای ششم شهر بیرجند امروز (۱۴ مرداد) درحالی برگزار شد که بسیاری از طرح های بزرگ و کلان نیمه کاره در کنار انتخاب شهرداری توانمند، به عنوان مطالبه جدی مردم پیش روی این نمایندگان مردم قرار دارد.

 

شورای اسلامی شهر، روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به طور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.

 

به گزارش شبستان بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده‌است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت ششم به تعویق افتاد. اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰ هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبان مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.

 

شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام سید روح‌الله امام خمینی(ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی آیت الله سیدعلی خامنه‌ای آغاز شد. این نهاد مردمی فعالیت‌های گسترده و مؤثری در کل کشور دارد. پیش زمینه قانونی فصل هفتم قانون اساسی ایران به شوراها اختصاص دارد. این فصل شامل اصول صدم تا صد و ششم قانون اساسی هستند.

 

اصل ۱۰۰: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی‏، اداره امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.

اصل ۱۰۱: به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای‌عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استانها تشکیل می‌شود. نحوه تشکیل و وظایف این شورا را قانون معین می‌کند.

اصل ۱۰۲: شورای‌عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرحهایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرح‌ها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

اصل ۱۰۳: استانداران‏، فرمانداران‏، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.

اصل ۱۰۴: به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی‏، صنعتی و کشاورزی‏، شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران‏، و در واحدهای آموزشی‏، اداری‏، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب از نمایندگان اعضا این واحدها تشکیل می‌شود. چگونگی تشکیل این شوراها و حدود وظایف و اختیارات آنها را قانون معین می‌کند.

اصل ۱۰۵: تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.

اصل ۱۰۶: انحلال شوراها جز در صورت انحراف از وظایف قانونی ممکن نیست‏. مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شوراها و طرز تشکیل مجدد آنها را قانون معین می‌کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند و دادگاه موظف است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

 

 

ترکیب اعضای دوره اول شورای اسلامی شهر بیرجند 

اولین جلسه منتخبان مردم در اولین دوره شورای اسامی شهر بیرجند در ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ و آخرین جلسه این اعضا در چهارم اردیبهشت ۱۳۸۲ برگزار شد. اعضای این شورای متشکل بودند از؛

۱- مهندس نورالدین امینی (رئیس شورا)
۲-دکتر جواد خامسان
۳-مهندس حسن هوشمندی
۴-عیسی سیسکانی
۵-مهندس محمدحسن فخار
۶-حسن خسروی
۷-زهره موهبتی

 

 

ترکیب اعضای دوره دوم شورای اسلامی شهر بیرجند 

اعضای دومین شورای اسلامی شورای شهر بیرجند در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۲ کار خود را به صورت رسمی آغاز و در ششم اردیبهشت ۱۳۸۶ با برگزاری آخرین جلسه، به فعالیت این شورا خاتمه دادند. در این دوره، مهندس امینی بر اثر تصادف به رحمت الهی رفت و پس از چندی، «عباسعلی نیک» به این جمع اضافه شد که در این دوران، دکتر «فروزانفر» ریاست شورا را برعهده گرفت.

 

۱-مهندس نورالدین امینی (رئیس شورا)
۲-دکتر ابراهیم تقی زاده
۳-حسن خسروی
۴-دکتر رضا زنگوئی
۵-دکتر غضنفر فروزانفر
۶-مهندس محمدحسن فخار
۷-زهره موهبتی

*عباسعلی نیک (جایگزین مهندس امینی)

 

 

ترکیب اعضای دوره سوم شورای اسلامی شهر بیرجند 

اعضای سومین شورای اسلامی شورای شهر بیرجند در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ کار خود را به صورت رسمی آغاز و در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ با برگزاری آخرین جلسه، به فعالیت این شورا خاتمه دادند. در این دوره از فعالیت شورای اسلامی شهر بیرجند، تغییراتی در ترکیب اعضا به دلیل حضور برخی از اعضای شورای شهر، در پست‌های کلیدی استان، رخ داد. با رفتن «حسن خسروی» آقای «مهدی میری» به این جمع اضافه شد که پس از رای گیری، ریاست شورا به مهندس «میری» رسید.

 

۱-دکتر غضنفر فروزانفر (رئیس شورا)
۲-دکتر رضا زنگوئی(نایب رئیس شورا)
۳-حسن خسروی
۴-مهندس محمدحسن فخار
۵-دکتر حمیدرضا ناصری
۶-عباسعلی نیک
۷-فاطمه زهراهلال بیرجندی

*مهندس مهدی میری (جایگزین حسن خسروی)

 

 

ترکیب اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر بیرجند 

اولین جلسه شورای چهارم شهر بیرجند سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ برگزار شد. با رفتن «سیده زهرا حسینی» از جمع اعضای شورای شهر، دکتر «رضا حسنی صفت» در ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ به جمع اعضا اضافه شد. همچنین در سوم مهرماه ۱۳۹۵ با رفتن نفیسه نخعی به مجموعه استانداری خراسان جنوبی، «اسدالله سلیم» به جمع اعضای شورای شهر بیرجند پیوست.

 

۱-دکتررضا زنگوئی (رئیس شورا)
۲- مهندس نفیسه نخعی – (اسداله سلیم)
۳- دکترمهدی بهترین
۴-مهندس سیده زهرا حسینی – (دکتر رضا حسنی صفت )
۵- مهندس حسین صباغ
۶- دکترمحمدعلی طاهری
۷-حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد
۸-سیدهادی قالیبافان
۹-عباسعلی نیک
۱۰-فاطمه زهرا هلال بیرجندی
۱۱-مهندس مرتضی یزدانشناس

 

 

ترکیب اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند 

اعضای پنجمین شورای اسلامی شهر بیرجند در ۲ شهریور ۱۳۹۶ اولین جلسه رسمی خود را در دیدار با فرماندار مرکز استان برگزار کردند. همچنین آخرین جلسه رسمی این شورا در ۹ مرداد ۱۴۰۰ با حضور منتجبان جدید و جمعی از مسئولان در محل فرهنگسرای شهر برگزار شد.

۱-دکتر ابراهیم تقی زاده (رئیس شورا)
۲-فاطمه زهرا هلال بیرجندی (نایب رئیس شورا)
۳-دکتر علیرضا محمودی راد (منشی)
۴-مهندس مرتضی یزدانشناس (خزانه دار)
۵-دکتر محمدعلی طاهری
۶-حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد
۷-دکتر رضا حسنی صفت
۸-مهندس مهدی میری
۹-زهره موهبتی

 

 

ترکیب اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند 

مراسم تحلیف و انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای ششم شهر بیرجند امروز (۱۴ مرداد) درحالی برگزار شد که به اتفاق آرا، «علیرضا محمودی» به عنوان رئیس، «فاطمه زهرا هلال بیرجندی» نائب رئیس این شورا و «عباس سروری» به عنوان منشی شورا انتخاب شد.
۱-علیرضا محمودی راد (رئیس شورا)
۲-فرید فروزانفر
۳-فاطمه زهرا هلال بیرجندی
۴-مرتضی یزدان شناس
۵-محمد مهدی درخشی
۶-رضا حسنی صفت
۷-عباس سروری
۸-مهدی عبدالرزاق نژاد
۹-ویدا ناصری

گفتنی است، انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد امسال در خراسان جنوبی برگزار شد. این استان، به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد و انتخابات شوراها در ۳۰ شهر استان برگزار شد که در بیرجند به صورت تمام الکترونیک بود.

 

طبق قانون تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند و بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*