اخبار خراسان جنوبی

https://img9.irna.ir/d/r2/2021/08/15/4/169005095.jpg

شورای سه نفری برای مدیریت کابل پس از خروج اشرف غنی تشکیل شد

شورای سه نفری برای مدیریت کابل پس از خروج اشرف غنی تشکیل شد

منابع معتبر در کابل اعلام کرد که شورای سه نفری متشکل از عبدالله عبدالله، گلبدین حکمتیار و حامد کرزی برای جلوگیری از هرج و مرج در کابل تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، فخرالدین قاری‌زاده از افراد نزدیک به حزب جمعیت اسلامی افغانستان نوشت که این شورا پس از خروج اشرف غنی از کشور تشکیل شده تا امور را در کنترول داشته باشند.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری با حمدالله محب مشاور امنیت ملی و فضل فضلی رئیس اداره امور افغانستان امروز کشور را ترک کرده و به تاجیکستان رفتند ؛ براساس گزارش منابع تاجیکستانی این افراد قصد دارند از طریق این کشور عازم کشور سوم شوند.

این در حال است که افراد گروه طالبان وارد کابل شده و اعلاک کرده اند که دلیل ورودشان به پایتخت جلوگیری از سرقت و هرج مرج است. بنابه گفته  شاهدان عینی در غرب کابل اکنون طالبان وارد حوزه ۱۳ امنیتی در منطقه هزاره نشین شهر کابل شده اند.

شماری از افراد طالبان بعد اظهر امروز در یکی از مساجد غرب کابل در مراسم عزاداری وارد شده و از مردم خواسته اند که آرامش خود را حفظ کنند و آنها برای تأمین امنیت مردم تلاش خواهند کرد.

 

 

 

 

ضعف یا توطئه؛ افغانستان چگونه به اینجا رسید؟

ضعف یا توطئه؛ افغانستان چگونه به اینجا رسید؟

 سقوط دومینووار مراکز استان های افغانستان توسط طالبان، آن هم نه با تسلیحات سنگین و جنگنده و بالگرد که با سلاح های سبک انفرادی، باردیگر جهان را در حیرت و نگرانی فرو برد، اما به راستی دلایل این فروپاشی ها چیست و ازکجا ریشه می گیرد؟؛ خیانت، توطئه یا ضعف؟

در خصوص بحران جاری در افغانستان،‌ ابتدا لازم است به ابهامات موجود در روند جاری، از مذاکرات دوحه میان طالبان و آمریکایی ها تا ادعاها درباره خاستگاه اجتماعی و مقبولیت طالبان در مناطق شمالی، اشاره شود؛ گروهی که شاید در لحظات تنظیم گزارش وارد کابل شده و قدرت را بطور کامل در دست گرفته باشد.

ابهام در پرونده

برای بررسی یکی از مهمترین ابهام های پرونده افغانستان و تحولات جاری آن باید به دو سه سال قبل برگردیم، زمانی که زلمای خلیلزاد نماینده دولت آمریکا و هیات اعزامی از سوی دونالد ترامپ مذاکرات با طالبان را در دوحه قطر آغاز کردند.

نکته ای که آن روزها در لابلای خبرها و گزارش ها پنهان ماند و کسی به آن توجه نکرد، این بود که در مذاکرات، دولت افغانستان غایب بود. در حقیقت آمریکای ترامپ دولت افغانستان را برای شرکت در پروسه صلح در دوحه قابل ندانست و بازی نداد.

ماهیت آن مذاکرات را می توان به معامله ای تشبیه کرد که فروشنده از ابتدا در روند چانه زنی ها حضور نداشته و سرانجام هم معامله میان واسطه و خریدار امضاء شده است. حتی بعد از آن هم با روی کار آمدن بایدن اوضاع فرق نکرد، فقط رئیس جدید کاخ سفید افغان ها را غافلگیر کرد.

از جمله مواردی که در طول مذاکرات دوحه بر آن تاکید می شد، تقسیم قدرت در افغانستان و ارائه سهمی از آن به طالبان بود، اما گویا در پشت پرده آن مذاکرات طالبان همه قدرت را یکجا طلب کرده بود و حالا هم بعد از حدود دو سال از آن مذاکرات، در آستانه دستیابی به تمام قدرت در این کشور است.

دولت افغانستان نه تنها در طول مذاکرات حضور نداشت که حتی در جریان توافقات صورت گرفته هم قرار نگرفت و بعید است اصل اسناد و توافقات دو طرف به دولت مرکزی در کابل انتقال یافته باشد. غافلگیری دولت و ارتش افغانستان از عقب نشینی شتابان و عجولانه آمریکایی ها چه دلیلی به غیر از این می توانست داشته باشد.

عجایب بحران

از عجایب افغانستان، در بحران جاری این است که واقعیت های منطبق بر جغرافیای انسانی مناطق، با حوادث جاری جور نمی آیند؛ مثلا در مناطقی که بیشترین ضدیت با طالبان وجود دارد، اساسا هیچ مقاومتی نمی شود.

مناطق شمالی شامل مناطق تاجیک، ازبک و ترکمن نشین افغانستان به راحتی و حتی قبل از مناطق شرقی و جنوبی پشتون نشین سقوط می کند و بی عملی فرماندهان جهادی معروف که تجربه یک بار غافلگیری ازسوی طالبان را داشته اند، همه را متعجب می سازد.

انگار آن نیروهای مردمی که صحبت از بسیج آنان بود، آب شدند و به زمین فرو رفتند و از آن همه نظامی زن آموزش دیده که در مقابل دوربین های مستندسازان فیگور می گرفتند، خبری نشد و مراکز استان ها یکی یکی و در کمترین زمان یعنی در طول یک هفته از کنترل دولت خارج شد؛ قندهار، هرات، بلخ و … و قلعه هایی که یکی یکی و با کمترین مقاومت فرو ریختند، آن هم در شرایطی که اهالی این مناطق با توجه به تجربه دو دهه قبل شناخت کافی از ماهیت فکری مهاجمان دارند.

این درحالی است که خاستگاه طالبان و اتفاقا شاخه پاکستانی آن که در نبردهای جاری مشارکت گسترده ای دارند، مناطق پشتون نشین است، حال آنکه اولین دژهای مقاومت در مناطقی خارج از حوزه پشتون ها سقوط کرد.

چرا ارتش افغانستان به این سادگی فروپاشید؟

براساس برآوردهای دولت های غربی و ژنرال های آمریکایی که خود موسس ارتش افغانستان در سال های آغازین قرن دو هزار میلادی هستند، در بدترین شرایط این نیروها بدون کمک خارجی می بایست تا ۶ ماه مقاومت می کرد و در بدترین حالت ۳ ماه پیش بینی می شد.

به گفته مقام های آمریکایی، پای ارتش افغانستان دستکم ۸۸ میلیارد دلار هزینه شده است. نه آموزش این نیروها که با مربیان آمریکایی و ناتو بوده است و نه جنگاوری و شجاعت افغان ها قابل انکار است، پس دلیل این فروپاشی پر سرعت چیست؟

اکنون مهمترین سوال در لحظاتی که کابل شاهد ورود ستون های گروه طالبان به داخل شهر است، این می باشد که چرا ارتش افغانستان غافلگیر شد؟

مروری به حوادث ژوئن ۲۰۱۴ و فروپاشی ارتش عراق به دست داعش و سقوط موصل، برخی شباهت ها را میان این دو بحران با فاصله زمانی ۷ ساله نمایان می کند.

خیانت فرماندهان و همراهی مقام های محلی، یکی از مهمترین دلایل درهم شکستن بزرگترین لشکرهای عراق در شمال این کشور بود. البته برخی نظامیان نیز به دلیل علقه های ایدئولوژیک، با داعش همراه شدند و به این گروه پیوستند.

اما در این میان نقش آمریکا را در این فروپاشی نمی توان نادیده گرفت. آمریکایی ها همین روش را در عراق به شکل دیگری انجام داده بودند. آنها در خصوص افغانستان، با طالبان در دوحه توافق پنهانی داشتند که از جزییات آن چیزی در دسترس نیست. اما این یک بخش ماجراست، چرا که نوع خروج غیرمسئولانه ارتش آمریکا از افغانستان نیز  بسیار محل تامل است.

تصور کنید، فرماندهان افغان را که صبح از خواب برخاسته و یک باره با خبر شوند که آمریکایی ها شبانه پایگاه بگرام را تخلیه کرده اند. یا اینکه نظامیان افغان از حدود دو ماه پیش خروج شتابان آمریکایی ها را از کشورشان به تماشا نشسته اند، در حالی که طالبان به سرعت در حال پیشروی به داخل شهرهاست و درسطوح سیاسی نیز همه نهادهای تصمیم گیر دچار نوعی بی حسی به مانند مارگزیدگی شده اند.

اگر تهاجم طالبان همزمان با خروج سراسیمه آمریکایی ها را به دقت بررسی کنیم، در دل این اتفاق یک جنگ روانی علیه ارتش افغانستان هم نهفته است، چرا که هنوز آمریکایی ها پرونده های امنیتی را تحویل دولت و نیروهای مسلح افغانستان نداده اند.

آیا این اتفاقات برای ارتش وابسته ای که تاکنون مستقل بودن را تمرین و تجربه نکرده و راسا در خصوص پرونده های امنیتی تصمیم گیری و اقدام نکرده، شوک آور نیست؟

علاوه بر همه اینها آمریکایی ها براساس تعهداتی که به دولت افغانستان داشته اند، به محض حملات برق آسای طالبان می بایست عملیات خروج را برای کمک به ارتش افغانستان متوقف می کردند، چرا که در هرشکلی از توافق به نظر می رسد این حملات باید ناقض قرارداد منعقده بوده باشد. اما آمریکایی ها برغم این حملات به خروج خود سرعت بخشیدند.

مجموعه اطلاعات موجود درباره تحولات جاری در افغانستان تاکید دارد که نمی توان ضعف و توطئه داخلی را عامل اصلی فروپاشی زود هنگام ارتش افغانستان و دولت اشرف غنی دانست و نقش تعیین کننده آمریکایی ها را نادیده گرفت. تیر خلاص را هم آمریکایی ها، در یک هفته اخیر به دولت و حکومت افغانستان زدند، چراغ سبز را روشن کرده و راه را برای ورود طالبان به کابل گشودند، زمانی که از طالبان برای خروج دیپلمات هایشان از کابل فرصت خواستند؛ به همین سادگی.

به احتمال زیاد تا ساعاتی دیگر رسانه های جهانی، خبر سقوط کابل و پایان حکومت افغانستان را به جهان مخابره خواهند کرد و آمریکایی ها نیز نیروها و دیپلمات های خود را به سلامت از این شهر خارج خواهند کرد، اما جهان فراموش نخواهد کرد که آمریکایی ها ملت افغانستان را در گردابی عظیم و یک بحران پیچیده امنیتی قرار داده و رها کردند، بنابراین مسئولیت همه حوادث ، اتفاقات و فجایع احتمالی به عهده واشنتگن است .

 

 

 

گفته می شود علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در پی اظهارات اخیر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران، تصاویر مکاتبات وی به‌عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. وی در این توییت خاطرنشان نموده است: این‌ها تصاویر مکاتبات آقای زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آقای روحانی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ است که رئیس جمهور هم از اعتبارات کرونا بذل و بخشش کردند. وی افزوده است: آقای زالی! شما که آن روز‌ها برای رئیس جمهورِ «مدظله العالی» از اینجور نامه‌ها میزدی و با رانت دختر خانم جناب رئیس جمهور ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را صرف خریداری یک مکان به اصطلاح علمی ِ غیر ضروری کردی، نمی‌دانستی خرید واکسن مهمتر از دلبری کردن برای رئیس دولت است. نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: چه شده که حالا لب باز کرده‌ای؟ چرا حالا که مردم داغدار جان به لب شده اند و خیالت از جابجایی دولت راحت شد، هفت تیر کش شده ای!

 

 

گفته می شود دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس به دنبال پیگیری قضایی صحبت‌های توهین آمیزش به توپ جمع کن بازی با ماشین سازی در تبریز، امروز با دستبند در دادسرای عمومی و انقلاب تبریز حاضر شد. حامد لک، گلر تیم فوتبال پرسپولیس در پی شکایتی که از او بابت ویدیوی منتشر شده مبنی بر توهین به توپ جمع کن بازی با ماشین سازی در تبریز صورت گرفته بود در دادگاه حاضر شد. سینا یوسفی وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: صبح امروز دروازه بان پرسپولیس به دنبال پیگیری قضایی و همکاری پلیس فتا و دستگاه قصایی استان در شعبه ۲۷ دادسرای تبریز تفهیم اتهام شد. وی ادامه داد: دقایقی پیش نیز وی با دستبند در اتاق دادستان عمومی و انقلاب تبریز حاضر شد و پس از آن گویا قرار بازداشت موقت صادر شده است.

 

 

 

 

گفته می شود وزیر پیشنهادی آموش و پرورش گفت: بنده هیچ نسبتی جز برادر دینی با آقای رئیسی ندارم. حسین باغ‌گلی کاندیدای پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد، اگر برای خود و خانواده‌ام مستندی به وجود آید که بابت همه مشورت‌ها در مدارس غیردولتی یک ریال دستمزد داشته باشم همین جا استعفا خواهم داد. باغ‌گلی ادامه داد: بنده هیچ نسبتی جز برادر دینی با آقای رئیسی ندارم و حتی دانشجوی خانم علم‌الهدی هم نبوده‌ام و آشنایی من با ایشان در یک همایش علمی بوده است.

 

گفته می شود نماینده تبریز در مجلس با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر حضور وی در معاونت پارلمانی دولت اعلام کرد که در مجلس می‌ماند.حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور دوره سیزدهم مبنی بر حضور وی در معاونت پارلمانی دولت اعلام کرد که در مجلس می‌ماند.این نماینده در پایان از رئیسی تشکر کرد و گفت: به تعامل مجلس و دولت کمک خواهم کرد.

 

گفته می شود جمعه ٢٢ مردادماه ١۴٠٠ عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود و رکورد متوفیان پایتخت شکسته شد. با کمال تاسف جمعه ٢٢ مردادماه ١۴٠٠ عجیب‌ترین روز بهشت زهرای تهران بود؛ چرا از ابتدای کرونا تا به امروز با رکورد فوت کرونایی شکسته شد؟ فوتی های کرونا جمعه ٢١۶ تن بود و در مجموع با تعداد کل فوتی ها، آمار متوفیان ٣٩٠ تن ثبت شد که در  ۵١ سال حیات بهشت زهرا بی‌سابقه بوده است.

گفته می شود رئیس کمیته امداد گفته خط فقر از ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

 

گفته می شود با ادامۀ اوضاع نابسامان و پیشروی های طالبان در افغانستان و سقوط ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، مردم به بانک های کابل هجوم برده اند تا پول های خود را از بانک خارج کنند.

 

 

 

نوحه‌ها و اشعار قدیمی چگونه متولد شده و از کجا آمده‌اند؟

همه چیز‌های قدیمی حس و حال بهتری به ما می‌دهند، این موضوع درباره نوحه‌های پرمعنای گذشته در ماه محرم هم صدق می‌کند.

 

شعر‌های سطحی و کم‌مایه بعضی نوحه‌خوانی‌های امروز را که کنار بگذاریم، دل خیلی از ما به یکی از آن روضه‌خوانی‌های قدیمی گره خورده است. یکی از همان شعر‌هایی که می‌خواست هم واقعیت را بگوید، هم دم از مبارزه با ظلم بزند، هم تنگی دل از این همه رنج را نشان بدهد.

به گزارش جام جم اتفاقا، همان‌ها هستند که هنوز در خلوت‌هایمان زیر لب با خود زمزمه می‌کنیم و چند لحظه‌ای غرق می‌شویم در دنیایی دیگر. در اینجا مروری کرده‌ایم بر تعدادی از آن شعر‌های قدیمی محرمی و امام‌حسینی تا ببینیم چه کسی آن‌ها را سروده یا چه کسانی آن‌ها را خوانده‌اند. احتمالا شما هم مثل من در انتهای این مطالب یک «خوش به حال شاعرش» خواهید گفت؛ از آن غبطه‌های واقعی.

 

او می‌دوید و من می‌دویدم‌
می‌گویند جوانی در یکی از روستا‌های نزدیک مشهد به دنیا آمد و بعد هم به مشهد رفت و آنجا یک قنادی باز کرد. اهل شعر بود. حتی گاهی افرادی به مغازه‌اش می‌آمدند و او شعرهایش را می‌خواند.

ابایی نداشت از این که میان شعر‌های مذهبی‌اش گریه کند. آن مرد عبدالجواد جودی‌خراسانی بود که در شعرهایش تخلص به «جودی» می‌کرد. بعضی‌ها هم صدایش می‌کردند: میرزای جودی. دیوان شعر او اولین بار سال ۱۲۹۹ به سبک چاپ سنگی منتشر شد. یکی از شعر‌های او در دیوانش

این است:
او می‌دوید و من می‌دویدم / او سوی مقتل، من سوی قاتل
او می‌نشست و من می‌نشستم / او روی سینه، من در مقابل
او می‌کشید و من می‌کشیدم / او از کمر تیغ، من آه از دل
او می‌برید و من می‌بریدم / او از حسین سر، من غیر از او دل

آنقدر این شعر روان است که نه تنها مداحان مختلف آن را خوانده‌اند، بلکه شاید خودمان هم وقتی در حال خودمان هستیم، آن را زیر لب زمزمه کنیم.

نوحه‌ها و اشعار قدیمی چگونه متولد شده و از کجا آمده‌اند؟

باز این چه شورش است
صحبت از شعر‌های روز‌های عاشورا که می‌شود نمی‌توان از یاد جناب محتشم کاشانی دور شد؛ از باز این چه شورش است. ما این قطعه را فراوان شنیده‌ایم. اما یکی از خاطره‌انگیزترین‌ها آن‌ها برای ما شعرخوانی بچه‌های آباده است.

همان گروه سرودی که یک بار به دیدار امام‌خمینی هم رفته بودند. محمدحسین توکل، تکخوان این گروه سرود در خاطراتش تعریف می‌کند: آموزش و پرورش و بنیاد شهید این استان بسیار علاقه‌مند به همکاری بودند. نوحه باز این چه شورش است با همکاری آموزش و پرورش و بنیاد شهید یزد ضبط و آماده پخش شد. آن‌ها یکی از مدارس خود را در اختیار ما قرار دادند تا این نوحه ضبط و آماده شود.

نوحه‌ها و اشعار قدیمی چگونه متولد شده و از کجا آمده‌اند؟

ما دلمان می‌خواهد همه بچه‌هایی که در کودکی پشت میکروفن می‌روند و نوحه می‌خوانند عاقبت به خیر شوند، مفید باشند مثل توکل که مدرک پزشکی عمومی و تخصصی پاتولوژی دریافت کرد.‌

ای ساقی لب تشنگان
عمری طولانی داشت علی‌اکبر خوشدل تهرانی. ۱۲۹۳ در تهران به دنیا آمد و در دوران جنگ یعنی سال ۱۳۶۵ از دنیا رفت. غیر از این که به مدرسه‌های معمولی رفته بود، فقه و اصول و صرف و نحو را در مدرسه مروی خوانده بود. بخشی از عمرش صرف یاد گرفتن شد. وقتی علم باشد و در کنارش هم صفای دل، حاصلش می‌شود شعر مشهوری که خیلی از ما

آن را شنیده‌ایم:‌ای ساقی لب‌تشنگان،‌ای جان جانانم / سقای طفلانم
این سال‌ها خیلی از مداحان شعر علی‌اکبرآقای خوشدل را خوانده‌اند. اما شما اگر دلتان می‌خواهد یکی از آن نسخه‌های قدیمی ساده و صمیمی‌اش را بشنوید، به سراغ مداحی استاد محمد احمدیان بروید. مرحوم احمدیان را که می‌شناسید، او همان کسی است که «نوجوان اکبر من» را هم خواند و حالا صدایش جزو صدا‌های ماندگار از نوحه‌خوانی‌های تهران قدیم است. گرچه، خیلی‌ها آن را بازخوانی کرده‌اند.

از این شعر مشهور که بگذریم، در دهه ۴۰، آن سال‌هایی که مردم در تردید و خفقان و بزرگ‌ترین رویداد‌های سیاسی ایران به سر می‌بردند، او توانست در شعرهایش از ظلم و حق‌طلبی هم بگوید. مثلا در همان شعر معروف «حسین سرباز ره دین بود / عاقبت حق‌طلبی این بود / از سر نی داد، خوش این ندا سر/ ا… اکبر ا… اکبر»

شعر دیگری که از او به جای مانده این است: «بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است/ که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است». با خواندن این ابیات چقدر باید دلمان بسوزد که بعضی از شعر‌های امروزی نه از ظلم می‌گوید و نه از حق و به جایش همچنان از زیبایی چهره امام‌حسین و یاران او با ریتم‌های نامرتبط و معانی صرفا احساساتی و نه برانگیزاننده علیه ستم.

نوحه‌ها و اشعار قدیمی چگونه متولد شده و از کجا آمده‌اند؟

مکن‌ای صبح طلوع
خباز بود. نان می‌پخت و شعر می‌سرود. مرد معتبر محله بود و امضا و شهادتش یک گواهی به حساب می‌آمد. کربلایی محمود بهجت که در بهمن ۱۳۲۴ از دنیا رفت، شعر‌های زیادی در وصف اهل‌بیت سرود، اما مشهورترینش همان شعری است که در مراسم تاسوعا و عاشورا به صورت دودمه خوانده می‌شود: «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است / عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است / مکن‌ای صبح طلوع».

از کجا مشخص شد که این شعر از پدر آیت‌ا… بهجت است؟ از آنجا که یک بار وقتی مراسم روضه‌خوانی روز تاسوعا تمام شد، مداح جلسه برای عرض تسلیت پیش آیت‌ا… بهجت رفت و ایشان گفتند: این شعر (مکن‌ای صبح، طلوع) از سروده‌های مرحوم ابوی است.
البته، این را هم در خاطر داشته باشید نسخه‌های متفاوتی از این شعر هست که مصرع‌ها و ابیاتش با یکدیگر فرق دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دپوی ۱۸ تنی مواد اولیه داروی کرونا/ بلاتکلیفی ۲۰۰ هزار بسته “رمدسیویر”/۶

دپوی ۱۸ تنی مواد اولیه داروی کرونا/ بلاتکلیفی ۲۰۰ هزار بسته "رمدسیویر"

اعلام معاون فنی گمرک ایران از وضعیت دپوی داروهای موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) از این حکایت دارد که در کنار سایر داروها، در حال حاضر حدود ۱۸ تن مواد اولیه داروهای مرتبط با کرونا در این گمرک دپو شده و بخشی از داروها نیز تکلیفی ندارند.

طی روزهای گذشته اعلام دپو و رسوب مواد اولیه دارویی، دارو و مواد اولیه ساخت داروهای مرتبط با کرونا در برخی گمرکات، آن هم در شرایط موجود کمبود دارو در مراکز درمانی، بیمارستانها و داروخانه ها بحث های بسیاری به همراه داشت.

به دنبال آن با بازدید میدانی مسئولان  مربوطه و به ویژه ورود دادستانی و بررسی های که در این رابطه صورت گرفت اخیرا جلسه ای در فرودگاه امام خمینی (ره) حضور معاونان دادستان تهران و سایر دستگاه ها از جمله گمرک، وزارت بهداشت و بانک مدکزی برگزار و طی آن مصوباتی در مورد ترخیص و تعیین تکلیف فوری این کالاها صادر شد.

اما تازه ترین مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با دادستان عمومی و انقلاب تهران در رابطه با مصوبات جلسه اخیر، ابعاد تازه ای از وضعیت دپوی دارو در گمرک فرودگاه امام خمینی انبارهای آن را نشان می‌دهد.

 

هشدار محققان: قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران/۶

یکی از محققان کشور بر اساس تحلیل‌ داده‌هایی که انجام داده، معتقد است کشور با بحران بزرگی از شیوع سویه دلتا روبرو است و تا این سویه آتش خود را شعله‌ور نکرده و همانند هند، کشور را به یک قتلگاه آخرالزمانی تبدیل نکرده است و صدایش در لابلای صدای بسیاری از دیگر کشورها گم نشده، باید از جهان برای تامین واکسن‌های موثرتر کمک بخواهد، ولی این پنجره به زودی بسته خواهد شد و لازم است از این فرصت استفاده شود.

 هشدار محققان: قتلگاه آخرالزمانی هند پیش روی ایران

 

 

 

 

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد/۶

شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد

 شبکه تلویزیونی طلوع نیوز افغانستان گزارش داد اشرف غنی افغانستان را ترک کرده است.

این شبکه خبری به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد رییس‌جمهور افغانستان از این کشور خارج شده است.

در همین حال برخی منابع به روزنامه آیشا پلاس تاجیکستان گفته‌اند اشرف غنی، حمدالله محب و محمود فضلی از دوشنبه مرکز تاجیکستان به کشور سومی رفته‌اند.

تاکنون این گفته‌ها از سوی مقامات دولتی در کابل تایید و یا رد نشده است.

این در حالی است که وال استریت ژورنال خبر داده بود دولت افغانستان و واشنگتن از طالبان خواسته‌اند تا ورود به کابل را تا ۲ هفته به‌تاخیر بیاندازند.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان امروز برای مشورت به سفارت آمریکا رفته است.

آخرین آمار کرونا تا ۲۴ مرداد/ رکوردشکنی مرگ و میر کرونا در ایران با ۶۲۰ جان باخته! /۶

در ۲۴ ساعت اخیر، شمار واکسن‌های تزریق شده از ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار دوز گذشت، در حالی که آزمایش بیش از ۳۶ هزار تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید-۱۹» اضافه شوند؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و حال ۷۳۲۳ تن از ایشان وخیم است.

تاکنون ۱۵ میلیون و ۹۶ هزار و ۱۴۲ تن دوز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۴ تن نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۶۲۶ دوز رسیده است؛ عددی که از تزریق ۵۸۵ هزار و ۴۰۰ دوز واکسن در شبانه روز اخیر در کشورمان حکایت دارد.

بر پایه اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۶ هزار و ۷۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که از این بیماران، ۴۲۷۲ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۲۱ تن رسید.

در ۲۴ ساعت اخیر، ۶۲۰ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند که رکورد فوتی روزانه در کشورمان است؛ بنابراین، تا ظهر امروز، متاسفانه آمار جان‌باختگان این بیماری در کشورمان به ۹۷ هزار و ۲۰۸ تن رسیده است و تا به امروز نیز خوشبختانه ۳ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۹۴۰ تن بهبود یافته‌اند.

همچنین ۷۳۲۳ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند که بیشترین تعداد بیمار بدحال ثبت شده در کشورمان در یک سال و نیم گذشته از شناسایی ویروس کروناست. همچنین تاکنون ۲۷ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۵۶۵ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» ۲.۶ درصد است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» ۹۷.۴ درصد، در حالی که میانگین نرخ مرگ در جهان ۲.۳ درصد است و همچنان وضعیتی به مراتب بهتر از کشورمان را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

لندن به حضور دیپلماتیک در افغانستان پایان می دهد/۶

ساندی تایمز به نقل از منابع ناشناس نوشت: انگلیس سفیر خود را از افغانستان خارج کرده و به حضور دیپلماتیک خود در این کشور پایان خواهد داد.

تخلیه سفارت در حال انجام است، زیرا لندن بیم آن دارد که طالبان ظرف چند روز آینده کابل را تصرف کنند.

 

 

 

طالبان: اغلب شهرها بدون جنگ تسلیم ما شدند

سخنگوی طالبان در سخنانی گفت که بیشتر شهرهای افغانستان بدون جنگ و درگیری تسلیم این گروه شده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت وگو با عربی۲۱ اظهار کرد که گسترش نفوذ این گروه طی چند روز گذشته در افغانستان عمدتاً بدون جنگ صورت گرفت.

وی اخبار منتشره درباره کشته شدن شمار زیادی از نیروهای طالبان در جریان تسلط بر شهرهای مختلف و مراکز ولایت‌ها را تکذیب کرد.

 

 

 

تعطیلی ۵ روزه روزنامه‌های کشور /۱

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی ۵ روزه، اغلب روزنامه های کشور هم منتشر نمی شوند. اغلب مدیران مسوول روزنامه ها تعطیلی چاپخانه ها و نبود امکان توزیع را از دلایل تعطیلی روزنامه ها در این چند روزه عنوان کرده اند، اما معتقدند فعالیت رسانه ای شان در هر شرایطی از درگاه های مجازی ادامه خواهد داشت.

 سردبیر روزنامه امروز خراسان جنوبی درباره وضعیت انتشار این روزنامه در ایام تعطیل، توضیح داد: بنای ما بر تعطیلی است، از سویی امکان توزیع نیست، مردم هم قرار است در خانه باشند. ما به درخواست دولت لبیک گفتیم. سایت هم تعطیل خواهد بود و اگر خبر مهمی باشد آنلاین منتشر خواهد شد.

 

 

پاسخ مستند اتاق تهران به مسئولان وزارت بهداشت /

چند روز پس از آنکه رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد بخش خصوصی چند بار مجوز واردات واکسن گرفته اما نتوانسته آن را نهایی کند، اتاق بازرگانی تهران به این صحبت‌ها واکنش نشان داد.

 پاسخ مستند اتاق تهران به مسئولان وزارت بهداشت به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازرگانی تهران – در فروردین ماه امسال اعلام کرد که بخش خصوصی خرید شش میلیون دوز واکسن کرونا را نهایی کرده و در صورت صدور مجوزهای لازم، امکان واردات آن به کشور وجود خواهد داشت.

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که قصد دارد این واکسن‌ها را به بنگاه‌های اقتصادی و خطوط تولید عرضه کند تا کارگران فعال در این خطوط واکسینه شوند. با این وجود اما چند هفته بعد اعلام شد که با تاخیر در فرایند صدور مجوز، این واکسن‌ها از دسترس خارج شده و بخش خصوصی در دیگر بازارها به دنبال واردات واکسن خواهد بود، موضوعی که هنوز بخشی از آن درگیر پروسه صدور مجوز و البته نهایی کردن صادرات از سوی کشور مبدا است.

در روزهای گذشته که بحث درباره چرایی کند بودن واردات واکسن بار دیگر اوج گرفته، مسعود خوانساری در متنی در صفحه شخصی خود در توییتر بار دیگر به موضوع صادر نشدن مجوز برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی انتقاد کرد و انگشت اتهام را به سمت وزارت بهداشت گرفت. کیانوش جهانپور – رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت – در پاسخ به این اظهارات اما اعلام کرد که وزارت بهداشت مجوزهای فراوانی را برای بخش خصوصی صادر کرده اما آنها نتوانسته‌اند به وعده خود عمل کنند، موضوعی که بار دیگر به واکنش بخش خصوصی منجر شده است.

 

 

دانشجویان فعلا واکسینه نمی‌شوند/۶

دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به بخشنامه دکتر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت کشور مبنی بر عدم اقدام به واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه‌ها تا زمان اعلام رسمی، اظهار کرد: ما اکنون در حال تکمیل واکسیناسیون گروه‌های شغلی حساس و گروه‌های سنی جدید هستیم و هنوز سهمیه‌ای برای دانشجویان اختصاص نیافته است؛ بنابراین، دانشگاه‌ها فعلا نباید تا زمان اعلام سراسری، هیچ اقدامی در راستای واکسیناسیون دانشجویان انجام دهند./ایسنا

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات، عامل افشای پرونده های فساد اقتصادی بوده/۶

روزنامه آرمان نوشت: «هر که از ما نیست بر ماست»؛ شاید تعریفی درست از آنچه باشد که در ذهن برخی اعضای جبهه پایداری می‌گذرد و آنان برای رسیدن به قدرت حتی حاضرند شخصیت‌های موفق و شناخته در مسیر مبارزه با فساد را تخریب کنند که نمونه بارز آن نامه قاسم روانبخش خطاب به رئیسی در انتقاد به انتخاب حجت‌الاسلام خطیب به‌عنوان وزیر اطلاعات است.دلیل مخالفت جبهه پایداری با معرفی خطیب به‌ عنوان وزیراطلاعات مشخص است؛ نخست اینکه اعضای این تشکل انتظار داشتند تا شخصی تندرو و دلواپس مانند خودشان برای جلوس بر این کرسی پیشنهاد شود؛ چهره‌ای به نام نصرا.. پژمانفر! همچنین جبهه پایداری تلاش داشت تا گزینه دیگر این جریان به نام سیدمحمود نبویان برکرسی وزارت اطلاعات تکیه بزند.

 

 

 

 

 

 

 

انتقاد بانوی نماینده از نبود زنان در لیست وزرای پیشنهادی/۶

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از نبود زنان در بین وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم انتقاد کرد.فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم نوشت: «نامه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس اعلام وصول شد.‏جای این گلایه هست که چرا از ظرفیت بانوان مدیر متخصص، جهادی و پرتلاش استفاده نشده است. در حالی که انتظار می‌رفت، برای برخی از وزارتخانه‌ها از بانوان استفاده شود، اما در لیست وزرای پیشنهادی نام هیچ بانویی به چشم نمی‌خورد.»امروز محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نامه رییس جمهوری درباره معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم جهت بررسی صلاحیت و رای اعتماد در مجلس را اعلام وصول کرد.

 

 

 

جمالی نوبندگانی: با طالبان راحت تر می‌شود کنار آمد تا آمریکایی‌ها/۶

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره «کمتر بودن خطر طالبان نسبت به آمریکا برای ایران» بیان کرد: طالبان در حد آمریکا نیست. آنها می خواهند به عنوان همسایه دائمی در کنار بقیه کشورهای منطقه حضور داشته باشند. از آن طرف هرچند به نظر می آید طالبان از تجارب سی سال گذشته اش درس هایی گرفته باشد اما اینکه فکر کنیم طالبان از دشمنی های عقیدتی و ایدئولوژیکش دست برداشته باشد، خیر این طور نیست. وی افزود: طالبان می خواهد در افغانستان حاکمیت داشته باشد و تنها در سایه امنیت می تواند به این هدفش برسد؛ بنابراین مجبورند نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل داشته باشند. افغانستان به آب های آزاد دسترسی ندارد و امروز بسیاری از گلوگاه های اقتصادی و ترانزیتی افغانستان دست ایران است. با این توضیح می توان نتیجه گرفت راحتر با آنها می شود کنار آمد تا امریکایی ها.جمالی یادآور شد: آمریکایی ها در منطقه و افغانستان از لحاظ اجتماعی و اقتصادی نیازی به ایران ندارد ولی طالبان اگر به عنوان یک دولت هم سر کار بیاید تأمین خیلی از نیازمندی های خود را باید از طریق ایران برطرف کند؛ بنابراین نمی تواند مثل دشمن صرف به ایران نگاه کند.

 

 

 

 

روزنامه کیهان : سفیر انگلیس بعد از بازداشت شلوار خود را خیس کرد

روزنامه کیهان نوشت: در روزهای گذشته انتشار عکس سفرای انگلیس و روسیه در تهران خبرساز شد. سایمون شرکلیف و لوان جاگاریان در باغ سفارت روسیه نشسته و عکس یادگاری می‌گیرند. در عکس منتشر شده توسط اکانت توییتری سفارت روسیه، دو سفیر به بازسازی دیدار روزولت، استالین و چرچیل در کنفرانس تهران پرداخته و جای خالی نماینده آمریکا را با یک صندلی خالی پرکرده‌اند.

نکته قابل توجه اینجاست که تکلیف انگلیس مشخص و مبرهن است. سایمون شرکلیف، سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کارکشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه بریتانیا را در کارنامه دارد.شرکلیف فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، افغانستان و عراق نیز سابقه کار داشته است. وی همچنین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعدازآن هم به‌عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است.

دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌شود. در آن روزها این گروه شورشی-سلفی، دست به کشتار و گروگان‌گیری‌های سریالی در شهرهای مختلف کشور نیجریه می‌زند.

همچنین آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ها برای اولین بار مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضر شده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خوردند.

سایمون شر کلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه انگلیس پیوسته است، او جایگزین سفیر پرحاشیه قبلی یعنی رابرت مک ایر شده است. مک ایر دی‌ماه ۱۳۹۸ در حاشیه یک تجمع غیرقانونی روبروی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیت ناجا سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که در حال فیلم‌برداری در جمع تعدادی آشوبگر بود. وی پس از بازداشت، شلوار خود را خیس کرد.سفارت انگلیس در دوران مدیریت مک ایر محل مهمانی‌های شبانه برخی افراد مشکوک بود، این مهمانی‌های پوششی یادآور نقش شام‌های شبانه انگلوفیل‌ها در دوران مشروطه بوده و مورد اعتراض محافل سیاسی داخلی قرار گرفت.طی سالیان گذشته سفارت انگلیس منشأ اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه کشورمان بوده است. برای نمونه در جریان فتنه ۸۸ بنا بر اقاریر «حسین رسام» از کارکنان سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه و کارکنان آن در اغتشاشات حضور فعال داشتند و برای تداوم آشوب‌ها شبکه‌سازی می‌کردند. درحال حاضر رسام به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال به کار گرفته‌شده است.

 

کاریکاتور/ 620 تنها یک عدد نیست... کرونا رکورد تاریخی زد!

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند خبر داد؛

اجرای نیت ۶۰ درصد موقوفات بیرجند و درمیان در ماه محرم و صفر/۲

اجرای نیت ۶۰ درصد موقوفات بیرجند و درمیان در ماه محرم و صفر

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند از اجرای نیت بیش از ۶۰ درصد موقوفات بیرجند و درمیان در ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: ۱۰ هزار پرس غذا برابر نیات واقف توزیع خواهد شد.

حجت الاسلام دادخدا خدایی اظهار داشت: با توجه به اینکه در بحث اجرای نیت موقوفاتی که درآمد دارند را احصاء می‌کنیم امسال بیش از ۶۰ درصد موقوفات با نیت عزاداری در محرم و صفر در شهرستان و بیرجند و درمیان درآمد داشتند

خدایی از اجرای نیت بیش از ۶۰ درصد موقوفات بیرجند و درمیان در ماه محرم و صفر خبر داد و یادآور شد: در بحث اجرای نیات محرم و صفر در ماه محرم از محل موقوفات مرتبط در چند موقوفه اجرای نیت خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از این نیات اجرای نیت در امامزادگان باقریه (ع) به مدت ۱۲ شب از ابتدای محرم تا ۱۲ محرم است و همچنین در دهه اول محرم زیارت عاشورا نیز در محل امامزادگان باقریه (ع) برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند برگزاری مراسم پرفیض زیارت عاشورا به مدت ۶۰ روز از ابتدای محرم تا آخر صفر در محل حسینیه امام رضا (ع) را یکی دیگر از نیات محرم عنوان کرد و بیان کرد: در دهه دوم محرم به مدت ده شب از شب ۱۱ محرم تا ۲۰ محرم در محل حسینیه امام رضا (ع) جلسه روضه خوانی از ۸:۳۰ تا ۹:۳۰ شب برگزار می‌شود.

خدایی به مبالغی که اجرای نیت شده است اشاره کرد و تصریح کرد: در ایام محرم ۱۰ هزار پرس غذا برابر نیات واقف در محل‌های مشخص شده توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در دهه اول و دوم محرم در حسینیه ساقداری ها، مسجد جامع پایین شهر و حسینیه مناوندی ها اجرای نیت خواهیم داشت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به موقوفات روستایی اشاره کرد و یادآور شد: در موقوفات روستایی نیز موجودی کلیه موقوفات روستایی احصاء و به شوراهای روستا جهت اجرای نیت ارسال شده است.

خدایی با اشاره به اینکه موقوفات روستایی در محل خود برابر نیات واقف اجرای نیت خواهند داشت اظهار داشت: در این مدت توزیع ۵ هزار پرس غذا در روستاها صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل هلال احمر خراسان جنوبی مطرح کرد؛

آمادگی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی برای تسریع واکسیناسیون عمومی۲-۳

آمادگی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی برای تسریع واکسیناسیون عمومی

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از آمادگی برای کمک به تسریع واکسیناسیون عمومی در استان خبر داد و گفت: در راستای ترغیب عموم مردم به انجام واکسیناسیون ۷۲ تیم در استان فعال است.

 محمدرضا رضایی در نشست فوری قرارگاه عملیاتی کرونای جمعیت هلال احمر استان، اظهار داشت: به دنبال گستردگی کرونا در کشور و پیک پنجم، جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی آمادگی دارد در راستای واکسیناسیون عمومی با هدف کمک به کادر بهداشت و درمان و تسریع فرایند واکسیناسیون شهروندان تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دهد.

وی بیان کرد: همچنین هلال احمر در صورت تأمین داروی مورد نیاز بیماران کرونایی آمادگی دارد ساعات کار داروخانه این جمعیت را افزایش دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح ناظران سلامت شهید سلیمانی در استان، افزود: از ابتدای اجرای این طرح تا کنون یک هزار و ۹۴۴ تیم حدود ۱۷ هزار و ۴۰۷ مکان عمومی را مورد بررسی قرار داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: طی این مدت ۳۹ هزار و ۴۵۳ نفر از خدمات طرح ناظران سلامت شهید سلیمانی بهره مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه در راستای ترغیب عموم مردم به انجام واکسیناسیون ۷۲ تیم به شش هزار و ۴۰۹ نفر خدمات ارائه کرده‌اند، گفت: در گمرک ماهیرود نیز با استقرار تیم سلامت هلال احمر ۱۷ هزار نفر از خدمات بهداشتی به منظور پیشگیری شیوع ویروس کرونا بهره مند شده‌اند.

رضایی با اشاره به اینکه اجرای طرح نذر سلامت دو به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری محرم، عنوان کرد: طی اجرای این طرح تا کنون ۲۲ هزار ماسک برای توزیع بین عزاداران توسط خیرین تهیه شده است.

وی افزود: همچنین ۴۰۰ نفر از جوانان هلال احمر در مراسم ۷۰ هیئت مذهبی به منظور پیاده سازی شیوه نامه‌های بهداشتی همکاری می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای اجرای طرح کمک‌های مومنانه از ابتدای سال جاری ۸ هزار بسته معیشتی و ۷۰ هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان متأثر از بیماری کرونا توزیع شده است، اظهار داشت: همچنین طی این مدت ۸۷۰ نفر از خدمات ۱۴ بانک امانات تجهیزات پزشکی نیز بهره مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی آنلاین با محتواهای آموزشی مرتبط با بیماری کرونا برای بیش از ۱۴ هزار نفر برگزار شده است، اظهار داشت: طراحی و انتشار محتوای آموزشی مرتبط در قالب ۳۵ پوستر، مجموعه اینفوگرافی، کلیپ و موشن گرافی بین جامعه مخاطب هلال احمر از دیگر اقدامات بوده است.

شناسایی ۳۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته از طریق تست‌های ملکولی و سریع در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۲۴۱ آزمایششناسایی ۳۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی تشخیص کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۹۹ بیمار جدید شامل ۵۴ بستری و ۴۵ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود:از این تعداد ۲۲ مورد از بیرجند، شهرستان‌های سرایان و سربیشه هرکدام یک مورد، قاینات ۱۲ مورد، نهبندان ۱۵ مورد، شهرستان‌های زیرکوه و طبس هر کدام ۱۹ مورد، شهرستان‌های درمیان و فردوس هرکدام ۴ مورد و از شهرستان خوسف دو مورد جدید شناسایی شد.

وی افزود: در این مدت همچنین هزار وو ۱۸۸ تست سریع در استان انجام شد که منجر به شناسایی ۲۶۸ بیمار کرونایی شد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر ۴۴۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۸۳ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو نفر وخیم است.

مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۱۲۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۰۲ بیمار شامل ۶۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۴ هزار و ۹۹۰ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

 

 

 

 

ارسال چهارمین مرحله تجهیزات پروژه مهر به مدارس خراسان جنوبی/۲-۳

چهارمین مرحله تجهیزات پروژه مهر شامل ۴۰۰ قلم کالای آموزشی به مدارس خراسان جنوبی ارسال شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در حاشیه ارسال تجهیزات گفت: تجهیزات ارسال شده شامل ۴۰۰ قلم کالایارسال چهارمین مرحله تجهیزات پروژه مهر به مدارس خراسان جنوبی آموزشی، کمک آموزشی، اداری و خوابگاهی به ارزش ۱/۵ میلیارد تومان است.

به گفته واقعی، از ابتدای فعالیت شورای پروژه مهر در خراسان جنوبی، ۳ مرحله تجهیزات بهداشتی، آموزشی، کمک آموزشی، اداری و خوابگاهی دیگر به ارزش ۸/۵ میلیارد تومان برای مدارس استان ارسال شد.

پیشرفت ۲۰ درصدی زائرسرای محرومان خراسان جنوبی/۲-۳

زائر سرای ویژه محرومان خراسان جنوبی در جوار حرم امام رضا (ع) در مشهد تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در دیدار اعضای بنیاد زائر استان با نماینده ولی فقیه در استان مسئول ستادپیشرفت ۲۰ درصدی زائرسرای محرومان خراسان جنوبی بازسازی عتبات عالیات و بنیاد زائر استان گفت: عملیات اجرایی زائر سرای ویژه محرومان خراسان جنوبی در جوار حرم امام رضا (ع) در مشهد در زمینی به مساحت ۸۰۵ متر مربع و زیربنای ۵ هزار متر مربع در ۹ طبقه با ظرفیت ۵۰۰ نفر تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جوینده افزود: تاکنون مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این زائرسرا هزینه شده است.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در صورت تامین اعتبار تا ۲ سال آینده این زائرسرا به بهره برداری می‌رسد و برای ادامه کار به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات و بنیاد زائر افزود: مردم استان در سال ۹۹، مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به ستاد عتبات کمک کردند که نسبت به سال ۹۸، ۳۸ درصد افزایش داشته است.
جوینده گفت: از آغاز کرونا تاکنون ۴۷ میلیارد تومان هزینه پخت غذای گرم، پخت نان، بسته‌های بهداشتی، توزیع آرد و کمک‌های بلاعوض شده است.

 

 

 

 

با افزایش بیماران کرونایی

از سرگیری فعالیت بیمارستان صحرایی نهبندان/۲

فعالیت بیمارستان صحرایی نهبندان با افزایش تعداد بیماران از سر گرفته شد.

رئیس شبکه بهداشت نهبندان در گفتگو با خبرنگار صداو سیما گفت: فعالیت این بیمارستان که به سبب  کاهش از سرگیری فعالیت بیمارستان صحرایی نهبندانبیماران کرونایی دو هفته متوقف شده بود از ۴ روز گذشته مجددا آغاز شد.

نادی با بیان اینکه این بیمارستان مختص بیماران کرونایی است گفت: در حال حاضر ۸ بیمار در این بیمارستان بستری هستند.

وی افزود: از ابتدای برپایی این بیمارستان صحرایی ۳۵ بیمار کرونایی پذیرش شده اند.

بیمارستان صحرایی ٧٠ تختخوابی نهبندان از ۲۰ تیر با افزایش شمار بیماران کرونایی این شهرستان، ویژه‌ی بستری و درمان بیماران کرونایی برپا شد.

 

 

 

 

 

ادامه روند کاهشی دمای هوا در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی از ادامه‌ روند کاهشی دمای هوا در استان طی ۲۴ ساعت آینده خبر داد.

زارعی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیشیابی هواشناسی برای امروز در برخی ساعات شاهد وقوع وزش باد و گرد و خاک به ویژه در مرزشرقی استان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه از فردا با کاهش ناپایداری‌ها مقداری از سرعت وزش باد کاسته می‌شود، افزود: روند کاهشی دما نیز تا فردا ظهر ادامه خواهد داشت و از فردا ظهرتا پایان هفته دما به طور نسبی در طول روز افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد درآمد پایدار، با راه اندازی کارخانه فرآوری گل نرگس در خوسف/۲

استاندار خراسان جنوبی گفت: درآمد پایدار، با ورود شهرداری خوسف به راه اندازی کارخانه فرآوری گل نرگس ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی در نشست اعضای شورای اسلامی شهر خوسف با بیان اینکه منطقه زرخیز شهرستان خوسف علاوه بر وجود علما و دانشمندان صاحب نام، از ظرفیتهای بیشمار دیگری نظیر معادن مس،طلا و گل نرگس و… برخوردار است گفت: بنا به اهدافی که مورد تأکید ستاد توسعه خاوران است، باید با استفاده از ظرفیتهای هر منطقه برای دستیابی به توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن آن اقدام نمود.

ملانوری گفت: شهرداری، نهاد عمومی غیردولتی است که باید با بهره گیری از ظرفیتهای موجود خلق درآمد کرده و از آن در ارتقاء سطح مدیریت شهری بهره ببرد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت های شهر خوسف ظرفیت گردشگری است که باید در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهردار قرار گیرد، پیشنهاد داد: شهردار سند توسعه درآمدهای شهری را بر پایه ظرفیتهای شهرستان خوسف تهیه و بر اساس آن اقدام نماید.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که میزان اختصاص اعتبارات دولتی در حوزه کمک به شهرداریها بر اساس قانون کاملاً مشخص است و فقط به حوزه اصلاح معابر و آتش نشانی ها تعلق می گیرد گفت: از آن جایی که اعتبارات دولتی محدود است و هیچ گاه پاسخگوی نیازهای شهرداریها نیست، لذا ما باید برای درآمد زایی نوع نگاهمان را عوض کنیم و اعتبارات شهرداری ها بر مبنای اعتبارات محلی تأمین گردد.

وی با اشاره به ظرفیتهای شهرستان خوسف در تامین اعتبار برای شهرداری گفت: به عنوان مثال فعالسازی یکی از معادن منطقه به نام شهرداری و یا احداث و راه اندازی کارخانه اسانس گیری گل نرگس از جمله اقداماتی است که در راستای درآمدزایی شهرداری در خوسف می توان انجام داد.

ملانوری با بیان اینکه مجموع ۲۰میلیون شاخه گل نرگس تولیدی استان در اختیار شهرستان خوسف قرار دارد که می تواند فرصت کم نظیری برای سرمایه گذاری باشد گفت: ارائه طرح در زمینه بهره برداری از گل نرگس، از طریق ستاد توسعه خاوران یا سازمان همیاری شهرداریها مورد حمایت قرار می گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با ورود شهرداری، در آینده نزدیک کارخانه محصولات گل نرگس را در شهرستان خوسف دایر نماییم.

 

 

 

 

همزمان با آیین افتتاحیه نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر؛

فراخوان مهرواره استانی نذر کار خوب در کانون خراسان جنوبی منتشر شد/۲-۷

فراخوان مهرواره استانی نذر کار خوب در کانون خراسان جنوبی منتشر شد

در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه فرهنگی و هنری امر به معروف و نهی از منکر در محل مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و فراگیر کانون بیرجند، از پوستر مهرواره ادبی «نذر کار خوب» با محوریت امر به معروف و نهی از منکر رونمایی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون در خصوص برگزاری این مهرواره گفت: مهرواره ادبی «نذرکار خوب » با مشارکت کانون و ستاد امر به معروف و نهی  ازمنکر استان خراسان جنوبی با موضوع محوری امر به معروف و نهی از منکر و با هدف گفتمان سازی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در بین کودکان ونوجوانان رده سنی ۹+ سال( نونهال) تا ۱۵+ سال(نوجوان) در سطح استان برگزار می شود.

وی ادامه داد: آشنایی کودکان و  نوجوانان با امر به معروف و نهی از منکر از جمله اهداف رونمایی از این پوستر است و کودکان ونوجوانان می‌توانند  کارهای  خوب‌شان را در قالب خاطره نویسی و داستان  به دبیرخانه این مهرواره ارسال کنند.

گفتنی است؛ بر اساس این فراخوان، کودکان ونوجوانان علاقه‌مند به شرکت در این مهرواره می توانند حد اکثر تا سه اثر را به صورت فایل تایپ شده با فرمت B nazanin ۱۴ به مراکز کانون در سطح استان تحویل و یا از طریق آدرس اینترنیتی farhangi.khorasanj@kpf و یا در پیام‌رسان سروش به شماره ۰۹۰۲۰۰۹۵۳۸۶ ارسال نمایند.

برای این مهرواره ۲۰ شهریور ماه مهلت تعیین شده است و همزمان با اربعین حسینی از برگزیدگان آثار برتر تجلیل به‌عمل خواهد آمد.

 

 

 

 

 

 

جولان ریزگردها در خراسان جنوبی/۵

جولان ریزگردها در خراسان جنوبی

 یکی از اثرات خشکسالی‌ متوالی به ویژه خشکسالی بی‌سابقه در سال آبی جاری، افزایش کانون‌های فرسایش بادی و تشدید ریزگردها در خراسان جنوبی است که چالش‌هایی را در عرصه‌های اجتماعی، بهداشتی، اقتصادی و کشاورزی این استان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا از ابتدای بهار امسال گزارش‌های اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش شدید بارندگی در این استان حکایت داشت، متوسط ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۹) تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ براساس محاسبات انجام شده به روش منحنی هم باران برابر ۷۴.۱۲ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بارندگی مشابه سال گذشته (۱۶۹.۱۴ میلیمتر) ۵۶ درصد کاهش و نسبت به متوسط بارندگی مشابه در دوره درازمدت (۱۱۴.۴۲ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

کاهش شدید بارش در سال آبی جاری، مهر تاییدی بر وجود خشکسالی شدید در سطح کشور به ‌ویژه خراسان جنوبی زد و از عواقب این خشکسالی بی‌سابقه، افزایش ریزگردها و ورود گرد و خاک‌ به آسمان این استان است.

از ابتدای سال جاری چند موج شدید گرد و غبار شهرستان‌های خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده و به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست این استان از ابتدای سال جاری تا نهم مرداد ماه، تعداد روزهای با هوای ناسالم ۶۰ روز به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری دارد و این موضوع در کنار پاندمی کرونا نگرانی‌ مردم ساکن در این مناطق را چند برابر کرده است.

خراسان جنوبی به لحاظ اقلیمی جزو استان‌های خشک و بیابانی است و براساس آخرین مطالعات در سال ۹۷ مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی استان از سه میلیون و ۱۲۱ هزار هکتار به پنج میلیون و ۲۴۳ هزار هکتار یعنی حدود ۶۸ درصد افزایش یافته است.

در یک دهه اخیر مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی خراسان جنوبی از یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار رسیده یعنی تعداد کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در این استان از ۲۸ کانون به ۳۵ کانون افزایش یافته که یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

موضوع افزایش کانون‌های بحرانی گرد و غبار اکثر شهرستان‌های خراسان جنوبی را گرفتار کرده و سالانه ۷۲۹ هزار تُن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید و بیش از پنج هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌های استان وارد می‌کند.

امسال بر اثر خشکسالی بی‌سابقه گاهی چتر سیاهی که این گرد و غبارها بر سر استان باز می‌کند، روزها طول می‌کشد تا بار سفر از استان ببندد و این مشکل گاهی به حدی بغرنج می‌شود که کارشناسان محیط زیست از افراد مبتلا به بیمارهای تنفسی،  سالمندان و کودکان درخواست دارند که از منزل خارج نشوند.

البته داستان خشکسالی و هجوم گرد و غبار ناشی از آن قصه دیروز و امروز نیست، افزون بر ۲۰ سال است که ساکنان خراسان جنوبی با اثرات مختلف ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

موضوعی که به گفته کارشناسان در چند سال اخیر خیلی نگران‌کننده بوده،  این است که بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۱۷۰ روز افزایش یافته و بر سرعت ورزش بادها هم افزوده شده، از جهتی توفان شن و ریزگردها که در دهه‌های گذشته فقط در فصول بهار و تابستان رخ می‌داد، در سال‌های اخیر در اکثر فصول سال و در هر زمانی که باد به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، گستره بزرگی از وسعت خراسان جنوبی را دربر می‌گیرد.

خراسان جنوبی خطرناک‌ترین شرایط را دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: استان خراسان  جنوبی خطرناکترین شرایط را در کشور از نظر نرخ تولید گرد و غبار و کانون‌های فرسایش بادی دارد.

حسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آلودگی گرد و غبار به صورت محسوس در استان در حال افزایش است که این موضوع تهدید جدی برای خراسان جنوبی محسوب می‌شود چرا که بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور متعلق به این استان است.

وی بیان کرد: پنج میلیون هکتار از مساحت خراسان جنوبی کانون فرسایش بادی است یا استعداد تبدیل شدن به این کانون‌ها را دارد که زنگ هشدار جدی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: حدود یک سوم مساحت استان را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد، همچنین خراسان جنوبی در مجاورت بیابان بزرگ لوت و چند بیابان کوچک دیگر قرار دارد که اینها کانون‌های اصلی فرسایش خاک در استان محسوب می‌شوند.

وی درباره منشاء ریزگردها گفت: بیشتر گرد و غبارها در استان خراسان جنوبی منشاء داخلی دارد و کانون‌های فرسایش خاک زیادی در اطراف استان است که می‌تواند این استان را به عنوان صادرکننده گرد و غبار معرفی کند.

اکبری ادامه داد: خراسان جنوبی یک استان بادخیز است و روزهای زیادی از سال در معرض بادهای شدید قرار دارد که همین مساله باعث ایجاد گرد و غبار با منشا داخلی می‌شود، البته این گونه نیست که منشاء گرد و غبار خارج از استان نباشد.

وی اظهار داشت: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز اکثرا از خراسان جنوبی آغاز می‌شود و مقداری گرد و غبار را به سمت جنوب استان و حتی جنوب شرقی کشور می‌برند، همچنین بادهایی که از سمت غرب می‌وزد، گرد و غبار را از کویرهای شرقی یزد به خراسان جنوبی صادر می‌کند.

افزایش چشمگیر روزهای ناسالم در خراسان جنوبی

اکبری گفت: از ابتدای سال جاری تا نهم مرداد ماه، تعداد روزهای با هوای ناسالم در استان ۶۰ روز توسط پنج ایستگاه پایش هوا به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری دارد.

وی این وضعیت را متاثر از کاهش بارندگی و خشکسالی بی‌سابقه در یک سال اخیر دانست و افزود: با توجه به وضعیت بحرانی خشکسالی حاکم بر استان، پیش‌بینی می‌شود خراسان جنوبی امسال روزهای ناسالم بیشتری را پیش‌رو داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی با مساله ریزگردها درگیر هستند اما کانون‌های اصلی فرسایش خاک در نوار شرقی استان شامل شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و نهبندان است، شهرستان طبس که بخش‌های کویری بیشتری دارد نیز بیشترین آمار توفان و گرد و غبار را دارد.

وی گفت: افزایش پدیده گرد و غبار می‌تواند آینده خطرناکی را برای استان رقم بزند و اگر برداشت بی‌اندازه از سفره‌های آب زیرزمینی به همین منوال پیش برود و فشار بر طبیعت اعم از چرای بی‌رویه شتر و دام‌های سبک،  تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی ادامه داشته باشد تا ۱۰ سال آینده استان با مشکلات جدی بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

اکبری بیان کرد: اگر بخواهیم نسبت به پدیده گرد و غبار نگاه بلندمدت داشته باشیم و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم باید از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی محدوده‌های قابل‌توجهی در استان را در قالب طرح‌های بیابان‌زدایی نهال‌کاری کرده‌ است اما این عملکردها تنها نوعی مُسکن برای طبیعت دچار بیماری محسوب می‌شود.

اکبری گفت: برای درمان قطعی و پیشگیری از نابودی منابع طبیعی باید از معضلاتی از قبیل چرای بی‌رویه، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و سایر فشارهای وارده بر طبیعت حتی گردشگری غیراصولی جلوگیری کرد.

خسارت پنج هزار میلیارد ریالی گرد و غبار در خراسان جنوبی

وی افزود: در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در چهار سال گذشته با اشاره به استان‌های شرقی کشور تاکید فراوانی بر مساله جلوگیری از فرسایش خاک بود و مطالعات اساسی در زمینه شناسایی کانون‌های فرسایش خاک انجام شد که در این تحقیقات خراسان جنوبی به عنوان یکی از کانون‌های پرخطر گرد و غبار و فرسایش خاک نیز معرفی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: ماهیت استان خراسان جنوبی بیابانی است و سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تُن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید.

وی گفت: براساس آخرین برآوردها سالانه پنج هزار و ۵۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی استان وارد می‌شود.

اکبری بیان کرد: موضوعی که از خشکسالی و کمبود بارندگی در استان ما نگران‌کننده‌تر است، افزایش ۳.۳ درجه‌ای دمای سطح زمین در سال جاری است، اثرات افزیش دما به تناسب از اثرات کمبود بارندگی بیشتر است چرا که به شدت تبخیر آب در خاک و گیاهان را افزایش می‌دهد و این موضوع نیز از عوامل موثر در افزایش ریزگردها است.

وی افزود: پیشگیری از تشدید اوضاع و حفظ پوشش گیاهی موجود بهترین اقدامی است که در راستای بهبود وضعیت هوایی آینده از نظر وجود ریزگردها در خراسان‌ جنوبی می‌توانیم انجام دهیم.

بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ۱۷ مرداد امسال در نشست کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اظهار داشت: براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست به استناد اطلاعات استخراج شده از سیستم‌های پایش هوا، بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

محمد فرهادی افزود: طبق همین اطلاعات از ابتدای سال جاری تا نهم  مرداد ماه، تعداد روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در استان ۶۰ روز به ثبت رسیده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی بر دیگر استان‌های کشور در تولید گرد و غبار پیشتاز است و این آمارها حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطرهاست.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر کانون‌های فرسایش بادی یک سوم پهنه وسیع استان را شامل می‌شود گفت: این حجم کانون فرسایش بادی به جهت تبعاتی که به همراه دارند، نگران‌کننده است لذا باید برای کم کردن این مساحت، کارهای علمی ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در این راستا اقداماتی انجام داده است اضافه کرد: برای مهار این شرایط پیش آمده و جلوگیری از پیشرفت بیشتر کانون‌های فرسایش بادی باید اقدامات سریعتر و گسترده‌تری انجام شود.

لزوم هم افزایی دستگاه‌ها برای کنترل ریزگردها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، قوانین و مقررات مرتبط با آیین‌نامه هوای پاک باید به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شود تا با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت همه حوزه‌ها، برای کنترل شرایط موجود اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با تاکید بر نقش اطلاع‌رسانی در زمینه آگاهی‌بخشی جامعه و ابراز نگرانی از شرایط استان، خاطرنشان کرد: بخشی از کار ما این است که نگاه ملی را به خراسان جنوبی جلب کنیم و در این راستا باید از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما استفاده کنیم و پخش گزارش‌های ویژه از شبکه‌های سراسری در این زمینه بسیار مؤثر است.

فرهادی گفت: پخش این گزارش و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه وضعیت استان، در جذب اعتبارات ملی و ارائه برنامه‌های ویژه برای مهار شرایط موجود مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از گرد و غبار گفت: بخش عمده‌ای از این خسارت‌ها مربوط به باغات و مزارع و محصولات کشاورزی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: براساس آمار، گرد و غبار سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد می‌کند و دستگاه‌های اجرایی باید با هم‌افزایی و تعامل و البته پیگیری جدی برای جذب اعتبارات ملی، به این موضوع ورود کنند.

افزایش ۶۸ درصدی مناطق تحت تاثیر از فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و افزایش گرمای هوا در خراسان‌ جنوبی خطر گسترش بیابان‌ها و افزایش پدیده گرد و غبار وجود دارد.

علیرضا نصرآبادی افزود: کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد در خراسانی‌جنوبی از ۲۸ کانون در چند سال گذشته به ۳۵ کانون افزایش یافته است که یک هشدار جدی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مساحت کانون‌های بحرانی استان از یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار به ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۷۲۹ هکتار رسیده و شهرستان طبس با ۵۹۷ هزار و ۴۳۵ هکتار بزرگترین کانون بحرانی را داراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: شهرستان‌ بشرویه با ۳۰۱ هزار و ۸۱۳ هکتار دومین شهرستان دارای بیشترین حجم فرسایش بادی است و در مجموع ۲ شهرستان طبس و بشرویه، ۵۵ درصد سطح فرسایش بادی را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۷ مساحت کانون‌های بحرانی بر اثر خشکسالی و تغییر اقلیم ۵۵ درصد و مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی نیز ۶۸ درصد افزایش یافته است.

نصرآبادی گفت: در عرصه‌های بیایانی یکی از مشکلات اساسی جهانی، ملی و منطقه‌ای، تغییر اقلیم و تخریب سرزمین است که برآیند آن به شکل فرسایش خاکی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: پدیده بیابان‌زایی تبعات مستقیم و غیرمستقیم متفاوتی دارد که حرکت ماسه‌های روان یکی از آنهاست، این پدیده در دهه ۸۰ در منطقه سه قلعه سرایان امکان ادامه فعالیت و استمرار بخش کشاورزی و دامداری و سکونت مردم را دچار اختلال کرده بود.

وی گفت: در این منطقه حرکت و هجوم ماسه‌های روان به سمت مناطق مسکونی و مزارع مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان ایجاد کرده که با جنگل‌کاری از سال ۹۲ تاکنون جلوی هجوم ماسه‌ها گرفته شده است.

خراسان جنوبی پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار

نصرآبادی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی و پنجمین استان درگیر با پدیده گرد و غبار در کشور است گفت: برای کاهش این خسارت‌ها پروژه‌های اجرایی در بخش بیابان از سال ۵۴ آغاز شد و به طور مستمر تاکنون در دست انجام است.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های اجرایی در دوره ۴۵ ساله شامل ۱۳ هزار و ۸۷۶ هکتار بذرکاری و بذرپاشی، ۱۵۳ هزار و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۳۰۹ کیلومتر احداث بادشکن زنده (اطراف مزارع و جاده‌ها)  و ۶۵۱ کیلومتر احداث بادشکن غیر زنده در مناطق خاص اجرا شده، اما با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زدایی اندک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: همچنین در این مدت ۲۸ هزار و ۹۴۱ هکتار اجرای طرح مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت، ۹۹۱ هزار و ۶۸۸ هکتار حفاظت و قرق عرصه‌های تاغزارهای طبیعی و دست کاشت، ۳۹ هزار هکتار مدیریت روان‌آب‌های سطحی در قالب پروژه‌های اجرایی احداث هلالی‌های آبگیر و کنتور فار و از محل اعتبارات ملی، استانی، خشکسالی و مدیریت بحران استان اجرا شده است.

وی گفت: خطر افزایش بیابان‌ها از سال‌ها پیش خراسان جنوبی را تهدید می‌کند که در همین راستا طرح‌هایی برای مقابله با بیابان اجرایی شده و نوید بهبود وضع موجود را می‌دهد، اما کافی نیست.

نصرآبادی اظهار داشت: میزان خسارت فرسایش بادی به منابع زیستی و اقتصادی استان سالانه برابر با ۸۲۸ میلیارد و ۹۰۲ میلیون ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: این خسارت‌ها در حوزه منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تاسیسات صنعتی، واحد صنعتی، واحد تولید، ایستگاه‌های راه آهن و از این قبیل روی می‌دهد.

آنچه مسلم است مردم خراسان جنوبی از وجود ریزگردها در هوایی که تنفس می‌کنند در رنج هستند و در این میان شرایط برای بیماران قلبی، تنفسی و افراد دارای مشکلات خاص حادتر است، پس باید پیش از آنکه سلامت و آسایش مردم این دیار در رفت و آمد ریزگردها بیشتر از قبل تهدید شود، چاره اساسی اندیشید.

انجام تحقیقات علمی ویژه، اقدامات سریع و گسترده درخصوص انجام عملیات نهال‌کاری و سایر اقدامات مقابله‌ای، جلب توجه نگاه ملی به وضعیت خراسان جنوبی و تقویت اعتبارات ملی از جمله راهکارهای کارشناسان و مسوولان در این زمینه است.

 

 

 

مدرس دانشگاه: وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متخصص و جهادی هستند/۸

مدرس دانشگاه: وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متخصص و جهادی هستند

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم افراد متخصص و جهادی هستند که رییس جمهوری با اتکا به این ویژگی‌ها قادر به پیشبرد برنامه‌های خود خواهد بود.

علی زنگویی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وزیران با انگیزه و متخصص در مدیریت بحران نیاز امروز نظام جمهوری اسلامی است زیرا رییس جمهوری فقط با همراهی افرادی با این ویژگی‌ها خواهد توانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز با مسایلی همچون کرونا، تحریم، سیل و خشکسالی، گرانی‌ها و وضعیت سیاست خارجی در منطقه مواجه است که باید مورد توجه ویژه دولت و مجلس قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند ادامه داد: افرادی که در کسوت وزیر به دنبال پست و مقام باشند، خودشان باید کنار بروند زیرا وضعیت کنونی نیازمند وزرایی است که شبانه‌روز برای حل سختی‌ها و مشکلات تلاش و آسایش خود را وقف جامعه کنند.

وی گفت: تنها راه رهایی از این وضعیت کار جهادی است که امیدواریم با تجمیع و تقویت کابینه جهادی، قوی و با انگیزه شاهد پویایی در تمامی حوزه‌ها باشیم.

زنگویی افزود: کابینه پیشنهادی حتما با مشورت و تلاش ویژه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌ و افراد مورد اعتماد در مدیریت بحران هستند اما مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها و صحن علنی از هیچ تلاشی برای رای اعتماد به کابینه ولایتمدار و جهادی چشم‌پوشی نکند.

رییس جمهوری چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را برای اخذ رای اعتماد نمایندگان قوه مقننه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را اعلام وصول کرد و در ادامه نیز بررسی برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی در دستور کار نمایندگان مردم در مجلس قرار گرفت.

 

 

 

 

تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانوان صنعتگر خراسان جنوبی قرار گرفت/۳-۷

تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانوان صنعتگر خراسان جنوبی قرار گرفت

 معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: براساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه وزارت میراث فرهنگی، بنیاد کرامت رضوی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار هنرمندان صنایع‌ دستی با اولویت زنان سرپرست خانوار قرار گرفت.

حسین عباس‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کشور، صنایع دستی و هنرمندان فعال در این حوزه با چالش‌هایی مواجه هستند که کاهش بازاریابی و فروش محصولات تولیدی هنرمندان و در نتیجه نبود نقدینگی در تامین مواد اولیه از جمله آنهاست.

وی گفت: حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌ دستی از وظایف معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در همین راستا تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بنیاد کرامت رضوی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد شد.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب این تفاهم‌نامه تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار هنرمندان صنایع‌ دستی و به طور مشخص بانوان با اولویت زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد.

وی افزود: در خراسان جنوبی نیز با تکمیل و ارسال اطلاعات و مدارک واجدین شرایط ۴۳ نفر از هنرمندان استان برای دریافت وام، تایید شدند و اسامی هنرمندان برای پیگیری امور مربوط به دریافت تسهیلات به شهرستان‌های استان ابلاغ شد.

عباس‌زاده بیان کرد: به تفکیک شهرستان‌ها بشرویه پنج نفر، قاین ۶ نفر، خوسف سه نفر، بیرجند ۱۵ نفر، درمیان یک نفر، سرایان پنج نفر، نهبندان پنج نفر، فردوس یک نفر و طبس ۲ نفر با مبالغ ۳۰۰ میلیون ریال، ۲۰۰ میلیون ریال و ۱۵۰ میلیون ریال و مجموع ۱۰ میلیارد ریال از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

وی همجنین از پرداخت یک میلیارد ریال تسهیلات به صنعتگران خراسان جنوبی در قالب مشاغل خانگی پشتیبان خبر داد و  گفت: این تسهیلات به ۲ فقره طرح مشاغل خانگی پشتیبان در استان ابلاغ شده است.

معاون صنایع‌ دستی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح‌ها مربوط به حوله‌بافی است گفت: تعداد اشتغال این طرح‌ها ۱۰ نفر است.

وی اضافه کرد: اعتبارات جدید برای پرداخت تسهیلات به صنعتگران در سال جاری تاکنون به استان ابلاغ نشده است.

بیش از ۸۰ رشته صنایع‌ دستی سنتی در قالب بیش از هفت هزار کارگاه با ۱۰ هزار صنعتگر در خراسان جنوبی فعال است.

این استان دارای هفت هزار کارگاه تولیدی و ۱۰ هزار صنعتگر است که با شیوع کرونا خسارات فراوانی را متحمل شدند.

 

 

 

آتش‌سوزی در نخلستان‌های نهبندان مهار شد/۴

آتش‌سوزی در نخلستان‌های نهبندان مهار شد

فرمانده یگان تکاوری ۱۲۴ بندان شهرستان نهبندان گفت: تکاوران این یگان حادثه آتش‌سوزی در نخلستان‌های روستای مرزی بندان این شهرستان را مهار کردند.

سرگرد جواد آذری افزود: به دنبال آتش‌سوزی در نخلستان‌های روستای مرزی بندان اهالی منطقه درخواست کمک کردند که بلافاصله امدادرسانی به آنان در دستور کار تکاوران و نیروهای واکنش سریع یگان ۱۲۴ قرار گرفت.

وی افزود: این حادثه صبح امروز روی داد و با اعزام سریع کارکنان این یگان به موقع مهار شد.

فرمانده یگان تکاوری ۱۲۴ بندان شهرستان نهبندان اظهار داشت: در این اقدام جهادی و انسان‌دوستانه، مرزداران و تکاوران با اقدام به موقع از ایجاد خسارت‌های بیشتر به محصول مرزنشینان منطقه جلوگیری کردند که خوشحالی اهالی این روستا را در پی داشت.

 

 

سایه توفان بر زمین‌های کشاورزی خراسان جنوبی/۵-۴

سایه توفان بر زمین‌های کشاورزی خراسان جنوبی

 کشاورزان و بهره‌برداران خراسان جنوبی در حالی سالی سخت و پر فراز و نشیب را به علت خشکسالی و کم‌آبی می‌گذرانند که وزش بادهای شدید و توفان در هفته‌های اخیر نیز خسارات متعددی را در این استان برجا گذاشته است.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی با وجود اینکه در منطقه کویری واقع شده، در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است همچنین ۴۱ درصد جمعیت این استان ساکن روستاها و ۳۳ درصد جمعیت شاغل استان نیز در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی خراسان جنوبی برای تولید محصولات خود هر سال علیرغم خشکسالی‌ها، کمبود بارندگی و منابع آبی با مشکلات دیگری مانند وزش بادهای ۱۲۰ روزه دست و پنجه نرم می‌کنند.

سال زراعی جاری (مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) نیز کشاورزان با توجه به نوسان زیاد قیمت کود، سموم شیمیایی، نبود کارگر به دلیل شیوع ویروس کرونا، هزینه بالای تولید و سایر مشکلات، همه سختی‌ها را تحمل کردند به امید اینکه با فروش محصولات کشاورزی، حاصل دسترنج خود را ببینند.

اما در هفته‌های اخیر وزش باد شدید و توفان محصولات نورس و کال که هنوز موعد برداشت آنها نرسیده است را با خاک یکسان کرد و دغدغه دیگری به نگرانی‌های کشاورزان افزود.

نه اینکه توفان و تندباد موضوع جدیدی در استان مرزی خراسان جنوبی باشد زیرا هر سال در فصل تابستان وزش بادهای موسمی و ۱۲۰ روزه سیستان به بخشی از محصولات کشاورزی استان خسارت وارد می‌کند با این تفاوت که امسال شدت وزش بادها بیشتر، مداوم‌تر و قبل از برداشت محصول رخ داد و سبب شد بخش زیادی از محصول عناب و پسته کشاورزان ریزش کند؛ محصولاتی که شاید دیگر قابل استفاده نباشد یا خوراک دام شود.

اکنون بسیاری از کشاورزان خراسان جنوبی در میان محصولاتی که بر زمین ریخته شده و خسارتی که بر دوش آنان سنگینی می‌کند در بهت فرو رفته و نیازمند یاری مسوولان در جبران بخشی از خسارت‌ها هستند.

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت باغی استان (به غیر از زعفران) در سال ۹۲ معادل ۵۹ هزار و ۷۸۸ هکتار بود که این میزان در سال ۹۹ به ۷۱ هزار و ۳۸۱ هکتار رسیده است.

همچنین سطح زیرکشت بارور باغی از ۴۸ هزار و ۶۴۸ هکتار در سال ۹۲ به ۵۶ هزار و ۵۲۴ هکتار افزایش یافته و شاهد ارتقای میانگین تولید در بخش باغبانی از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار به ۲ هزار و ۶۷۱ کیلوگرم در هکتار هستیم.

در این مدت سطح زیرکشت محصولات زراعی استان از ۸۴ هزار و ۱۲۰ هکتار به ۷۲ هزار و ۷۱۰ هکتار کاهش یافت زیرا افزایش عملکرد در واحد سطح یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی بود که منجر شد علیرغم کاهش سطح زیرکشت اما میزان تولیدات این بخش از ۴۲۰.۸ هزار تن به ۶۶۹.۵ هزار تن افزایش یابد.

از طرفی ارتقای میانگین تولید در بخش زراعت از پنج هزار و ۲ کیلوگرم در هکتار به ۹ هزار و ۲۰۷ کیلوگرم در هکتار نیز رقم قابل توجهی است که با برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی در خراسان جنوبی محقق شده است.

از همه این مزیت‌ها که بگذریم، خراسان جنوبی استانی مستعد به خشکی و خشکسالی است که ۲۰ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته و میزان خسارت وارده در اثر این مخاطره طبیعی همه ساله رو به افزایش است.

توفان در عین خشکی و کم‌آبی

بنابر اعلام رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، این استان در سال زراعی جاری با ۶۱ میلیمتر بارش بعد از استان سیستان و بلوچستان با ۳۴.۵ میلیمتر، هرمزگان با ۴۵.۵ میلیمتر و کرمان با ۵۳ میلیمتر چهارمین استان خشک کشور به لحاظ میزان بارش است.

در سال آبی جاری ۶۱ میلیمتر بارندگی در خراسان جنوبی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۵۸.۳ میلیمتر)، با ۶۱.۵ درصد و در مقایسه با بلندمدت با ۴۶ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم که این شرایط در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه گزارش شده است.

از سویی بادهای موسمی ۱۲۰ روزه از مشهورترین و اثرگذارترین بادهای محلی ایران به ‌خصوص شرق کشور است که تقریبا از اوایل خرداد تا اواخر شهریور بر شرق کشور به ویژه استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان حاکم می‌شود.

کشاورزان خراسان جنوبی در حالی امسال با خسارت ناشی از توفان مواجه شده‌اند که سال گذشته در فصل بهار و تابستان بر اثر بارش‌های سیل‌آسا، گرما و سرما نیز خسارات‌ فراوانی به محصولات باغی و زمین‌های زراعی آنها وارد شد که بخشی از آن همچنان باقی مانده و برای جبران خسارت هنوز اقدام عملی انجام نشده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مجموع خسارت‌های بخش کشاورزی در ۱۱ شهرستان استان بر اثر توفان در ۲ هفته گذشته را ۲۷۱ میلیارد و ۸۵۵ میلیون تومان برآورد کرد.

رضا یزدان مهر افزود: بیشترین میزان خسارت در بخش زراعی به ترتیب مربوط به محصولات علوفه‌ای، پنبه و سایر محصولات و در بخش باغی به ترتیب پسته، انار، عناب، زرشک و خرما گزارش شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع این خسارت‌ها ۱۵۷ میلیارد تومان مربوط به بخش باغی بوده است تصریح کرد: بیشترین خسارت توفان مربوط به درختان پسته بوده که ۱۹ میلیارد تومان به بشرویه و ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به باغات فردوس خسارت وارد شد.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در این مدت ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به باغات عناب استان خسارت وارد شد که شهرستان خوسف با هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بیشترین خسارت را داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان خسارت‌های توفان مربوط به شهرستان‌های بشرویه، فردوس و نهبندان بوده است اظهار داشت: وزش باد شدید و توفان در شهرستان بشرویه ۱۲۱ میلیارد تومان، فردوس ۴۱ میلیارد تومان و نهبندان بیش از ۳۹ میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت.

یزدان مهر عنوان کرد: ۸.۵ میلیارد تومان محصولات گلخانه‌ای بشرویه، سرایان، سربیشه، فردوس، نهبندان و بیرجند در حوزه زیرساختی نیز حدود ۲۳ هکتار خسارت ۵ تا ۵۰ درصدی وارد شد، حدود ۴۶ هزار و ۱۵۰ مترمربع دچار خسارت شد.

پارسال سیل و امسال توفان 

وی با اشاره به وقوع خسارت‌های متعدد به بخش کشاورزی استان یادآور شد: سال گذشته ۵۵۹ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد که ۲۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به خسارت سیل فروردین و اردیبهشت ماه بوده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین ۱۰۶ میلیارد تومان خسارت سیل شهریور، ۴۳ میلیارد تومان خسارت سرمازدگی آذر و دی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۱۲۲ میلیارد تومان خسارت و علف صحرایی سه میلیارد تومان خسارت بوده است.

وی بیان کرد: سال ۹۸ بیشترین خسارت‌ها با ۴۸۶ میلیارد تومان مربوط به سیل بود همچنین در سال آبی ۹۶ – ۹۷، ۸۴۸ میلیارد تومان خسارت خشکسالی بر بخش کشاورزی استان وارد شد.

یزدان مهر با اشاره به برنامه حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان خسارت دیده استان عنوان کرد: سال ۹۸ دولت ورود پیدا کرد و ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت به استان اختصاص یافت.

وی گفت: امسال نیز برنامه حمایتی از جانب وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور به ویژه سازمان مدیریت بحران کشور مبنی بر تسهیلات کم‌بهره و اعتبارات جبران خسارت پیگیری شده است که در صورت تصویب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم گفت: وزش باد شدید و توفان در ۲ هفته گذشته علاوه بر بخش کشاورزی، به زیرساخت‌های استان هم ۱۵ میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

سید ابوالحسن میرجلیلی افزود: توفان در این مدت به گلخانه‌های خراسان جنوبی نیز پنج تا ۵۰ درصد خسارت زد.

وی با بیان اینکه در اخطاریه توفان‌های اخیر ۷۶ تیم امدادی و عملیاتی استان در حالت آماده‌باش بودند اظهار داشت: ۱۸ تیم ارزیاب برای برآورد خسارات وارده شده به بخش‌های مختلف همکاری داشتند.

خسارت باد شدید به عناب نارس

فرماندار خوسف هم در ارتباط با خسارت توفان به محصولات کشاورزی این شهرستان گفت: در ۲ هفته گذشته ۳۲۰ هکتار از باغات عناب که نارس بودند و ۱۴۰ هکتار از باغات پسته شهرستان دچار خسارت شد.

محمدعلی آخوندی افزود: سطح زیر کشت عناب در استان سه هزار و ۸۶۳ هکتار است که از این میزان بیشترین سطح مربوط به شهرستان خوسف به ویژه روستای سیوجان است.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده وزش شدید باد و توفان مرداد امسال تاکنون به بیش از ۲۰ درصد محصول عناب قطب تولید این محصول یعنی روستای سیوجان و ۲۰ درصد محصول پسته شهر ماژان خسارت زده است.

فرماندار فردوس هم گفت: وزش باد شدید و توفان در این شهرستان به ۳۰ درصد باغ‌های پسته به میزان ۲ هزار هکتار خسارت جدی وارد کرده است.

حمید حلاج مقدم میزان ریالی خسارت به درختان پسته را یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های انار شهرستان نیز به مبلغ ۷۶۵ میلیارد ریال از توفان خسارت دید.

وی گفت: پنج هکتار از باغات عناب به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال و نیز به سازه و محصول ۱۷ واحد گلخانه مبلغ چهار هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال خسارت‌هایی وارد شده است.

فرماندار فردوس اظهار داشت: توفان همچنین سه هزار و ۹۰۰ میلیون ریال به باغات و تاسیسات شهری شهرداری فردوس، چهار هزار و ۲۰ میلیون ریال به باغات، گلخانه و تاسیسات شهری شهرداری اسلامیه و سه هزار میلیون ریال به سایر اماکن شهری و روستایی خسارت وارد کرد.

وی افزود: در مجموع توفان ۲ هفته گذشته در این شهرستان ۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی و تاسیسات شهری خسارت وارد کرده است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و تمامی استان تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه و توفان است.

 

 

 

 

تصادف در محور نهبندان – بیرجند ۲ کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت/۴

تصادف در محور نهبندان - بیرجند ۲ کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: برخورد ۲ خودروی سواری در محور نهبندان – بیرجند ۲ کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: این حادثه صبح امروز در کیلومتر ۲۵ محور نهبندان به بیرجند بین خودروهای سواری زانتیا و پژو ۴۰۵ روی داد.

وی بیان کرد: ۲ نفر از سرنشینان خودرها کشته و ۲ نفر نیز مجروح که به بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شدند.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی علت حادثه را رعایت نکردن حق تقدم هنگام گردش به چپ از جانب راننده زانتیا اعلام کرد.

محور نهبندان – بیرجند از مسیرهای پرتردد و حادثه‌خیز خراسان جنوبی است که هنوز بخش‌هایی از آن دوطرفه است.

 

 

 

 

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی:

تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است/۳-۷

تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است

 مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: تقویت زیرساخت‌های مبادلات تجاری در مرز ماهیرود خراسان جنوبی در دستور کار است و با اجرای این طرح‌ها حجم مبادلات تجاری در مرز مشترک با افغانستان افزایش خواهد یافت.

حسن رحیمی‌زاده اضافه کرد: برای تامین و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز ماهیرود امسال قراردادی با بخش خصوصی به امضا رسید و عملیات اجرایی این دستگاه نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

وی بیان کرد: این طرح با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در دست اجراست که طی ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با راه‌اندازی آن حجم مبادلات تجاری در مرز ماهیرود افزایش می‌یابد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند و تاثیر خوبی در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اسکن کالا در گمرک مبدا مانند شهید رجایی و سایر گمرکات انجام و به صورت سیستمی در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود که بعد از اسکن کالا در مرز ماهیرود این تصاویر با هم مقایسه می‌شود لذا کاملا می‌توان جلوی هرگونه کالای قاچاق را در مرز گرفت.

رحیمی‌زاده افزود: در سال جاری تاکنون هیچ اختلالی در وضعیت صادرات استان ایجاد نشده است و مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر به صورت میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا به کشور افغانستان از مرز ماهیرود ارسال می‌شود و نسبت به گذشته از نظر تعداد تفاوتی نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درخصوص صادرات کالا از مرز ماهیرود از ابتدای امسال هم اظهار داشت: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهار ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۶۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۳۲ دلار و از نظر وزنی ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

وی افزود: صادرات خروجی استان در چهار ماه نخست امسال از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۱۹ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده گفت: از این میزان در حوزه صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود ۲ هزار و ۱۲۳ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۵۳ دلار و وزن ۷۳۱ هزار و ۳۱۴ تن صادر شده است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان صادر شده است گفت: اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، روغن سوخت تقطیری، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، میلگرد، قیر و خرما بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اشاره به وضعیت واردات کالا به خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال ۱۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار و وزن ۴۹۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۲۹ درصد، از نظر ارزش سه هزار و ۷۳۱ درصد و از نظر وزن ۴۰۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده بوده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و با ولایت فراه افغانستان همجوار است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه و مجاور گمرک ابونصر فراهی در ولایت فراه است.

گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در حال حاضر ۳۷ درصد سهم صادراتی کل کشور به افغانستان از لحاظ ارزش و ۴۸ درصد به لحاظ وزنی مربوط به خراسان جنوبی است.

 

 

 

 

خودروهای غیربومی اجازه ورود به خراسان جنوبی را ندارند/۴

خودروهای غیربومی اجازه ورود به خراسان جنوبی را ندارند

بیرجند – ایرنا – رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از امروز تا پنجم شهریور ماه خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود به استان و خودروهای بومی اجازه خروج را ندارند و ورودی‌های استان کنترل می‌شود.

سرهنگ علیرضا رضایی  افزود: براساس مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد همزمان با سراسر کشور از ساعت ۱۲ امروز (۲۴ مرداد) در خراسان جنوبی آغاز شد و تا پنجم شهریور ادامه دارد.

وی تاکید کرد: ورودی و خروجی استان توسط پلیس رصد می‌شود و هر گونه تخلف با اعمال قانون همراه خواهد بود.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی درباره تردد بین شهرستانی گفت: پلاک‌های بومی هر شهرستان که داخل شهرها تردد می‌کنند، جریمه نمی‌شوند اما هر گونه تردد بین شهرستانی با پلاک غیر آن شهرستان حایز جریمه خواهد شد.

وی اظهار داشت: مبلغ جریمه برای متخلفان در شهرهای قرمز یک میلیون تومان و در مناطق نارنجی ۵۰۰ هزار تومان است و از رانندگان اخذ می‌شود.

محدودیت‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا از ساعت ۱۲ امروز در سراسر کشور اجرایی شد و خودروهایی که قصد خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود به سایر شهرها را داشته باشند، بازگردانده می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا روز گذشته (شنبه) از تعطیلی ۶ روزه همه اصناف، بانک‌ها و مشاغل دولتی در سطح کشور به جز اصناف ضروری (گروه شغلی یک) از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه به منظور کمک به کنترل کرونا خبر داد.

علیرضا رییسی افزود: ممنوعیت تردد سراسری در جاده‌های کشور از ساعت ۱۲ روز یکشنبه (۲۴ مرداد) تا جمعه (۵ شهریور) اعمال خواهد شد و همه مجوزهایی که تاکنون برای تردد صادر شده است، لغو می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین همه اصناف، ادارات و بانک‌ها از دوشنبه (۲۵ مرداد) تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مرداد) به جز ادارات و اصناف ضروری تعطیل هستند.

تردد شبانه نیز از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ممنوع است و رانندگان متخلف مشمول جریمه می‌شوند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر خراسان جنوبی در روند صعودی شدید پیک پنجم کرونا قرار دارد و شمار بیماران تنفسی بستری در بیمارستان‌های استان به بیش از ۴۵۰ نفر رسید.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها از ۲۳ مرداد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

 

 

 

 

سریال کنسلی پروازها در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند ادامه دارد/۳-۵

 

سریال کنسلی پروازها در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند ادامه دارد

 سریال تلخ و دنباله دار کنسلی پروازها در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند همچنان در حال رقم خوردن است و دو شرکت هواپیمایی به دلیل کمبود ناوگان برخی پروازهای خود را لغو کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، به دلیل موقعیت سیاسی و استراتژیک بیرجند، سومین فرودگاه کشور در سال ۱۳۱۲ پس از قلعه مرغی و فرودگاه بوشهر در بیرجند ساخته شده است.

حال فرودگاه بین المللی بیرجند با قدمتی طولانی روزهای خوبی را ندارد چرا که قصه تلخ لغو پروازهای منتهی به این فرودگاه یکی یکی تکرار می شود و هر روز یک شرکت هواپیمایی به بهانه کمبود ناوگان پروازهای خود را لغو  می‌کنند.

اگر از ابتدای سال تاکنون پروازها در فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند هفته ای یکی دو پرواز لغو می‌شد، حال طبق اعلام  دو شرکت‌ هواپیمایی تا آبان ماه برخی ار پروازهای این فرودگاه به دلیل کمبود ناوگان لغو شده است.

داستان لغو پروازهای فرودگاه شهید کاوه به یک سریال دنباله داری تبدیل شده است سریالی که گویا اگر کمبود ناوگان است چرا باید بیشتر پروازها از این فرودگاه لغو شود؟

لغو برخی پروازهای شرکت‌های ایران ایر و ماهان 

به راستی پرکشیدن پروازها یکی از سریال‌های تلخ و دنباله دار در استان خراسان جنوبی است و این روزها دوباره به صورت چراغ خاموش توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی آغاز شده است.

آن طور که پروازها یکی پس از دیگری از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند پر می کشند و این در حالی است که  در سال‌های اخیر با رایزنی‌های مختلف در بیشتر روزهای هفته و در مسیر تهران- بیرجند و بالعکس و در برخی از روزها هم از مشهد به بیرجند و بالعکس پرواز انجام می شد.

در حالی دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان به دنبال لغو برخی پروازهای خود در طول هفته از این فرودگاه را اعلام کردند و این موضوع سبب گلایه بسیاری از شهروندانی شده است که برای تسهیل امور خود از هواپیما استفاده می کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی با بیان اینکه با هزار خون دل و زحمت‌های فراوان افزایش پروازها در برنامه تابستانه و زمستانه فرودگاه بیرجند گنجانده شد  گفت: حال چطور است به این راحتی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی یکی یکی پروازها را لغو می کنند و در دیگر مسیرهای پروازی به کار می گیرند؟

شهروند دیگری افزود: بنا به اقتضای شغلی هر ماه باید چند روز را به تهران سفر کنم و همیشه هواپیما را انتخاب کرده ام اما با این اوضاع و احوال که پروازها یکی یکی خط می خورند مشخص نیست تکلیف من و امثال من چیست؟

احمدی هم یکی از شهروندان بیرجندی است که از موضوع لغو پروازها گلایه داشت و گفت: وقتی پروازها یکی پس از دیگری لغو می شود، چگونه انتظار حضور سرمایه گذار را می‌توان داشت؟‌

صحت بیشتر ماجرا را از زبان مسئول روابط عمومی فرودگاه بین المللی شهید کاوه جویا شدیم.

صدری در  گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن تایید لغو برخی پروازها در این فرودگاه گفت: شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر برخی پروازهای خود را به دلیل کمبود ناوگان در بعضی از روزها لغو کردند.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی ایران ایر پرواز روز یک شنبه مسیر تهران- بیرجند و بالعکس و پرواز مشهد-بیرجند و بالعکس و همچنین پرواز روز دوشنبه مسیر تهران – بیرجند و بالعکس را و شرکت هواپیمایی ماهان هم پرواز رفت و برگشت روز دوشنبه مسیر تهران – بیرجند را لغو کرده است، ادامه داد: شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای خود را هفته به هفته لغو می کند.

صدری گفت: ایران ایر در چند روز گذشته به طور رسمی تاریخ‌های لغو پروازهای خود را در فرودگاه بیرجند اعلام کرد که بر این اساس  پروازهای روز جمعه مسیر تهران- بیرجند و بالعکس از ۱۵ مردادماه تا هفتم آبان و پروازهای روز یک شنبه هم در مسیر تهران بیرجند و در مسیر مشهد –بیرجند و بالعکس تا ۲۵ مهر لغو شده است.

وی تاکید کرد: مدیرکل فرودگاه‌های استان مکاتبات زیادی را انجام داده است تا با توجه به این کنسلی‌ها، پروازهایی در قالب فوق العاده جایگزین شود و استاندار خراسان جنوبی هم تا کنون پیگیری‌های زیادی را انجام داده است.

صدری افزود: از ابتدای امسال تا اول مردادماه، شرکت ماهان ۴۴ پرواز و ایران ایر ۲۰ پرواز خود را در مسیر فرودگاه بیرجند لغو کرده اند.

آنچه به نظر می‌رسد این است که نباید گذاشت این سریال تلخ ادامه یابد چرا که اگر به دنبال توسعه استان هستیم نباید بگذاریم پروازها یکی پس از دیگری خط بخورند که در این زمینه باید نمایندگان استان ورود پیدا کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی ساز و کارهای آموزشی دوران کرونا؛

افت تحصیلی دانش‌آموزان در میان کانال‌های مجازی آموزشی/۳-۴

افت تحصیلی دانش‌آموزان در میان کانال‌های مجازی آموزشی

افت تحصیلی، کلید واژه‌ای است که باتوجه به شرایط کرونا و آموزش مجازی، عملکرد برخی از دانش آموزان را تحت الشعاع خود قرار داده است. ریزش نمرات دانش آموزان و عملکرد پایین آن‌ها با توجه به هوش و توانایی بالای آنان علاوه بر دانش آموزان، نگرانی والدین آنان را نیز در پی داشته است.

یکی از بارزترین علل افت تحصیلی دانش‌آموزان امروزی استفاده بیش از حد از ابزارآلات تکنولوژی است که زمان قابل توجهی از ساعات روزانه آنها را پر می‌کند و گاها حتی آنها را از برنامه غذایی سالم و تحرک لازم نیز دور می‌سازد.

به گزارش ایسنا، اکنون که شرایط کرونا باعث شده کودکان حتی در مورد درس نیز نیازمند به فضای مجازی باشند، این افت تحصیلی و افسردگی دور از انتظار نیست. والدین نیز مستاصل شده‌اند از افت تحصیلی فرزندانشان و از ارتباط گیری نه چندان مناسبشان با فضای مجازی برای پیگیری دروس.

اولین و مهم ترین کار والدین در این شرایط دوستی و نزدیک شدن به دانش آموز است؛ با او صحبت کنید اما نه صحبتی که حالت نصیحت داشته باشد و فرزند شما را خسته کند و بیشتر حس لجبازی در آنها ایجاد کند. می‌توان با صحبت های دوستانه و گذاشتن برنامه های جنبی و خانوادگی او را حمایت کرد و حتی می‌توان با رفتن نزد مشاور از آنها برای حل این مشکل کمک گرفت. یک مشاوره خوب توسط فردی کارشناس می‌تواند فرزند را به مسیر درست و شوق ادامه تحصیل بازگرداند.

ابتدای مردادماه امسال بود که معاونت آموزش متوسطه، «بخشنامه بسته تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی» را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، نتایجی که در حال حاضر به‌عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در اختیار خانواده، مدرسه، دانش‌آموز و نظام آموزشی قرار دارد؛ شرایط را برای تبیین دقیق واقعیت فراهم نمی‌کند و ممکن است با همه واقعیت یکسان نبوده و میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان به‌طور دقیق و به‌سرعت دریافت نشود؛ همین امر سبب شود ذی‌نفعان اصلی (خانواده، مدرسه، دانش‌آموزان) از درک واقعیت و علاج به هنگام غافل شوند. در این صورت با بازگشت به شرایط عادی در دوران پس از بیماری کرونا و مشغول شدن کنش گران آموزشی به رویه‌های متعارف گذشته، بر انباشت افت پنهان آموزشی در طول ماه‌ها و سال‌های تحصیل دانش‌آموزان اضافه شود.

بر همین اساس، اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مؤثر برای کاهش افت تحصیلی بسیار مهم و ضروری است، «بسته تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی ناشی از وقفه آموزش‌های حضوری در دوران بیماری کووید ۱۹و پس‌ از آن» که با تعامل در نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی و اندیشیدن در مورد زمینه‌های نامساعد گذشته و شواهد موجود تدوین‌شده است، برای اقدام لازم ایفاد می‌شود.

خانواده‌ها در اثربخشی آموزشی موثر هستند

نادره نادعلی، یکی از والدین دانش آموزان که خود در عرصه آموزشی فعال است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است دانش‌آموزان تحت تاثیر آن‌ها دچار افت تحصیلی شوند.

وی افزود: عوامل فردی یکی از این علت‌ها که دانش آموز انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود در گروه های درسی خود عملکرد خوبی نداشته باشد.

نادعلی ادامه داد: همچنین عوامل خانوادگی یکی از عامل‌هایی است که در روحیه و تحصیل دانش آموز بسیار مهم است و والدین باید بکوشند تا محیطی با جو آرام و روان ایجاد کنند تا دانش آموزان از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت مناسبی باشند.

وی اظهار کرد: درخانواده‌هایی که آرامش حکمفرماست و محیط ساکت تری وجود دارد تمرکز دانش آموز بیشتر از خانواده‌هایی است که دارای جویی متشنج و منفی هستند .

نادعلی بیان کرد: همچنین محیطی که دانش آموز در آن زندگی می‌کند نقش بسیار مهمی در تحصیل فرد دارد، در مواردی استفاده از تجربیات دیگران و مشورت با مشاوره تحصیلی، کلاس‌های آموزشی و اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموزان به شدت مهم است.

ساز و کارهای آموزش و پرورش برای جلوگیری از افت تحصیلی

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است در این شرایط، برخی از دانش آموزان دچار افت تحصیلی شوند، آموزش و پرورش در این زمینه اقداماتی اندیشیده است.

وی افزود: تشکیل کمیته پیشگیری از افت تحصیلی، شناسایی دانش آموزان در معرض تکرار پایه در اردیبهشت ماه  و اتخاذ تدابیر لازم به منظور اقدامات اثربخش و پیگیری امور تحصیلی این دانش آموزان توسط توسط عوامل ذی ربط تا حصول نتیجه، از جمله اقدامات است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: جبران عقب ماندگی درسی دانش آموزان از طریق برگزاری کلاس‌های تقویتی به صورت قطبی و مدرسه‌ای در بازه زمانی اردیبهشت لغایت شهریورماه امسال نیز از جمله تدابیر است.

واقعی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش، جلب مشارکت خیرین آموزش، آموزگاران توانمند و دانشجو  معلمان جهادگر در برگزاری کلاس‌های جبرانی است .

وی بیان کرد: همچنین استفاده مناسب از مراکز بهبود اختلالات یادگیری و پتانسیل مراکز آموزش استثنایی نیز در دستور کار است .

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی آموزگاران مجرب و توانمند در هر پایه به منظور استفاده از توانمندی آنان در برگزاری کلاس‌های جبرانی  نیز از جمله تدابیر است.

واقعی ادامه داد: از جمله اقدامات آموزش و پرورش، تکثیر و توزیع درس نامه‌های آموزشی در برخی مناطق روستایی  که دسترسی اینترنتی ندارند، نظارت مستمر حضوری و مجازی از روند پیگیری امور تحصیلی دانش آموزان در معرض افت تحصیلی در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریورماه است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ممکن است دانش آموزان طی عواملی دچار افت تحصیلی شوند و روحیه تلاشگر خود را از دست بدهند، ورود خانواده و کادر آموزشی برای رفع این مشکل می‌تواند موجبات پیشرفت دانش آموزان را فراهم کند تا از تحصیل باز نمانند.

مهم این است وقتی ساز و کاری برای آموزش دانش آمو.زان در فضای بحرانی تعبیه می‌کنیم، به مواردی نیز در کنار آن توجه کنیم تا وضعیت از این شرایط، بدتر نشود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*