اخبار خراسان جنوبی/

http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13222816.jpghttp://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13223309.jpghttp://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13221616.jpg

http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13222441.jpghttp://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13221899.jpg

 

http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13221785.jpghttp://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13222313.jpg

http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13223698.jpg

http://media.shabestan.ir/Original/1400/05/22/IMG13222970.jpg

 

 

 

 

آیین‌هایی از جنس اخلاص در خراسان‌جنوبی | از بیل‌زنی ۲۰۰ ساله خوسفی‌ها تا سنگ‌زنی درخشی‌ها

همزمان با ماه محرم، شور حسینی با برگزاری آیین‌های سنتی و مذهبی برپا شده و هر کسی با هر توانی و با برتن کردن لباس عزا و ریختن اشک ماتم و ندای «لبیک یا حسین» دلش را به عشق بی‌کران حسین (ع) گره می‌زند.

آیین‌هایی از جنس اخلاص در خراسان‌جنوبی | از بیل‌زنی ۲۰۰ ساله خوسفی‌ها تا سنگ‌زنی درخشی‌ها

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ محرمی دیگر از راه رسید و دوباره بیرق سیاه بر سر هر کوی و برزنی در شهر و روستا برافراشته شده تا یاد امام حسین(ع) را در دل های عاشقانش زنده نگه دارد. امروز با گذشت ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا همچنان از کوچه پس کوچه‌های هر کدام از شهرهای کشور صدای یا حسین(ع) به گوش می‌رسد و رنگ و بوی عزا و ماتم در هم پیچیده است.

همزمان با ماه محرم، شور حسینی با برگزاری آیین‌های سنتی و مذهبی برپا شده و هر کسی با هر توانی و با برتن کردن لباس عزا و ریختن اشک ماتم و ندای «لبیک یا حسین» دلش را به عشق بی‌کران حسین (ع) گره می‌زند.

مردم استان خراسان‌جنوبی نیز آیین‌ها و آداب متنوع و مختلفی را در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌کنند که گویای ارادت خاص و ویژه مردم این استان به سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) است.

آیین‌های عزاداری مطابق با رسوم، آداب و سنت‌ها در مناطق مختلف این استان متفاوت است و در همه این آیین‌ها می‌توان جلوه‌ای از شور و اشتیاق و محبت به سالار شهیدان را مشاهده کرد.

تعداد ۱۰ آیین سنتی عزاداری شناخته‌شده در خراسان‌جنوبی وجود دارد. هرچند شیوع کرونا، آیین‌های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر مراسم‌ها و برنامه‌های ملی و مذهبی تحت تأثیر قرار داد اما عزاداران حسینی تلاش کردند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و با محدودیت و جمعیت کم برخی از این آیین‌ها را اجرا کنند.

علم‌بندان؛ نشانی از ۱۰۰ سال دلدادگی به عزای حسین(ع)

علم‌بندان یکی از آیین‌های کهن عزاداری ماه محرم در خراسان‌جنوبی است؛ این آیین در ابتدای ماه محرم برگزار می‌شود به گونه‌ای که غالب مردم به خصوص سادات عزاداری ماه محرم را با برگزاری این آیین آغاز می‌کنند.

علم‌بندان به این گونه است که بر تیری چوبی به ارتفاع سه تا پنج متر پارچه‌های سیاه انداخته و سادات و بزرگان محل یا روستا در مقابل مسجد گرد هم آمده و پارچه سبز آویخته و نمادی می‌سازند از علم کربلا و آن‌گاه آنان که قدرت مناسب و اندام ورزیده‌ای دارند علم را در دست گرفته و به عزاداری و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

همچنین در دهه اول محرم و شب‌های تاسوعا و عاشورا جوانان و عزاداران با مداحی و مدیحه‌سرایی پشت سر علم در کوچه‌ها به راه می‌افتند.

تعزیه؛ هنری با قدمت ۵۰۰ ساله

هنر تعزیه یک از هنرهای کهن در ایران و یکی از قانون‌مندترین هنرهای نمایشی در جهان است، این هنر نمایش مظلومیت امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یارانشان در صحرای کربلا است و ایرانیان برای تبیین واقعه کربلا از ابزار تعزیه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای اثرگذاری بیش‌تر بر مخاطبان برای بیان واقعه با استفاده از روایات و مقاتل استفاده کردند.

هنر تعزیه در تمام نقاط ایران از دیرباز اجرا می‌شده و خراسان‌جنوبی هم در این زمینه مستثنا نیست و قدمت این هنر در استان به بیش از ۵۰۰ سال قبل بر می‌گردد، هنر تعزیه در این استان مانند سایر نقاط کشور دارای قدمتی دیرینه و کهن است به گونه‌ای که تعزیه‌خوانی در خراسان‌جنوبی بیش‌تر جنبه موروثی و خانوادگی داشته و از پسر به پدر و از برادر به برادر انتقال یافته است و سندهای تعزیه‌خوانی هم به همین شکل سینه به سینه به تعزیه‌خوان‌های امروزی رسیده است.

هنر تعزیه در خراسان‌جنوبی بر خلاف شهرها، در نقاط روستایی گسترش بیش‌تری یافته و هرساله در دهه اول ماه صفر و ماه محرم تعزیه‌های مختلفی مانند تعزیه حر، تعزیه ظهر عاشورا، تعزیه طفلان مسلم، تعزیه اسرای کاروان کربلا، تعزیه حضرت عباس(ع) در مساجد و حسینیه‌ها اجرا می‌شود.

هر ساله همزمان با آغاز ایام ماه محرم مراسمات تعزیه‌خوانی در نقاط مختلف خراسان‌جنوبی برگزار و در این نمایش مذهبی تلاش می‌شود تا مردم با وقایع صحرای کربلا و روز عاشورا آشنا شوند.

بیل‌زنی خوسفی‌ها با قدمتی ۲۰۰ ساله

بیل‌زنی یکی از میراث‌های معنوی مردم شهر خوسف است که نشان از عشق بی‌نهایت آن‌ها به امام حسین(ع) دارد و این مراسم نماد حزن بی‌پایان مردم این دیار برای شهدای صحرای کربلا است که هر سال در روز عاشورا و تاسوعا خود را در میان سیل عزاداران حسینی جلوه‌گر می‌کند.

مراسم بیل‌زنی با قدمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساله خاص شهر خوسف است که در ظهر عاشورا برگزار و در این آیین عده زیادی از مردم که بیش‌تر آن‌ها از کشاورزان شهر خوسف هستند در محل حسینیه این شهر جمع می‌شوند و سر بیل‌های خود را با نظم خاصی به صورت هماهنگ به هم می‌زنند که سر و صدای ایجاد شده تداعی‌کننده واقعه عاشورا است.

افراد بیل در دست، دایره‌وار در کنار هم بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌‌برند و هر فرد در حال حرکت به هوا پریده و تیغه‌ بیل‌ها را به هم می‌‌زنند و همه یک صدا و با آهنگی مخصوص می‌گویند «حیدرعلی» و همزمان بیل‌ها نامنظم و با شتاب به یکدیگر می‌خورند.

بیل‌زنی در میان مردم خوسف نماد تدفین شهدای کربلا و یادآور تدفین پیکرهای آسمانی آن‌ها توسط طایفه بنی‌اسد است که این طایفه در روز ۱۳ ماه محرم پیکرهای آسمانی شهدای کربلا را در میان حزن و اندوه به خاک سپاردند.

به‌هم خوردن بیل‌ها در روز عاشورا نماد رویارویی لشکریان کفر و لشکریان امام حسین(ع) است که جنگ لشکریان یزید بر علیه لشکر امام حسین(ع) را نشان می‌دهد.

نخل‌گردانی؛ آیینی کهن در خراسان‌جنوبی

از دیگر مراسمی که در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود، «تابوت‌گردانی» است که در بعضی از مناطق به تناسب اقلیم آن منطقه، شرایط و شیوه برگزاری تفاوت پیدا می‌کنند، به عنوان مثال در استان‌های جنوبی کشور «حجله‌گردانی» و در استان‌های شرقی از جمله خراسان‌جنوبی، آیین «نخل‌گردانی» صورت می‌گیرد.

مطمئنا نخل در وهله نخست برای هر شنونده‌ای یادآور و تداعی‌کننده درخت خرما است، شاید مهم‌ترین رواج این نام و رسم این باشد که در روایات و اعتقادات مردم، پیکر مقدس امام حسین(ع)، بر روی شاخه‌های درخت خرما قرار گرفته و به محل دفن حمل شده است ولی در مجموع نخل شباهت بسیاری به درخت سرو دارد و سرو در فرهنگ عامه یعنی جاودانگی، رشادت، زندگی اخروی و آزادگی که یادآور روحیات و ویژگی‌های امام حسین(ع) است.

نخل توسط سادات و بزرگان بسته و در روزهای تاسوعا و عاشورا همراه هیأت‌های عزاداری حرکت داده می‌­شود، در محل عزاداری چند بار نخل‌ها را دور می­‌دهند و بعد به زمین می‌گذارند تا عزاداران آن را زیارت کنند.

نخل را در سه زمان عصر تاسوعا، شب عاشورا و ظهر عاشورا به حرکت در‌می‌آورند، پیش از این در شهرستان فردوس رسم بر این بود که هر کدام از هیئت‌های میهمان که از روستاهای مجاور برای عزاداری به فردوس می‌آمدند به احترام قدوم‌شان نخل را برای آنان نیز به حرکت درمی‌آوردند.

وظیفه هدایت و حرکت نخل هم نسل در نسل از پدران به فرزندان بزرگ­تر منتقل می‌شود، نخل دارای چهار پایه و دارای ارتفاعی نزدیک به ۶ متر است که نخل‌گردان‌ها آن را بر روی دوش گذاشته و با حرکت آن، مراسمی بسیار باشکوه و پرحرارت را به‌ وجود می‌آورند.

عزاداری به سبک هیأت کفن‌پوشان بشرویه

یکی از مراسم منحصر به فرد عزاداری در بشرویه توسط هیئت کفن‌پوشان که حدود ۱۰۰ نفر هستند اجرا می‌شود، در این مراسم اعضای هیئت در شب عاشورا پیراهن یا روانداز سفیدی همچون کفن بر تن کرده و شمشیرهای چوبی به صورت نمادین در دست می‌گیرند و “«یاحسین گویان» زنجیره‌وار گرد نخل می‌گردند و عزدارای می‌کنند.

مشعل‌گردانی؛ میراث معنوی مردمان استان

مشعل‌گردانی دیگر از مراسم ماه محرم است که در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود و جزو میراث معنوی مردمان این مرز و بوم است. مشعل عبارت است از چند تسمه آهنی که به شکل استوانه‌ای درست شده است و داخل آن را با کنده چوب آغشته به روغن پنبه‌دانه و یا نفت پر می‌کنند و در کنار آن روشنایی، به عزاداری می‌پردازند.

این مراسم در حال حاضر فقط در روستای خور و برکوه اجرا می‌شود؛ در روستای برکوه عصر تاسوعا و در روستای خور شب عاشورا مراسم مشعل انجام می‌شود و پس از مراسم آتش را خاموش نمی‌کنند و می‌گذارند تا خودش خاموش شود.

مردم برای مشعل احترام زیادی قائل هستند به طوری که برخی زمین‌های زراعی خود را وقف مشعل‌ها کرده‌اند، مراسم مشعل را به یاد مشعل‌هایی که در شب عاشورا در اطراف خیمه اباعبدالله(ع) روشن بود بر پا می‌کنند.

هفت‌منبر؛ پیوند اندوه و حاجت در عصر تاسوعا

مراسم هفت‌منبر از جمله مراسم ایام محرم است که توسط زنان در عصر روز تاسوعا بر پا می‌شود و زنان سالخورده، جوان و دختران در هفت‌منبری که در ایام محرم در آن‌ها مراسم روضه‌خوانی انجام شده شمع روشن می‌کنند.

برگزارکنندگان مراسم خادم‌های ‌مسجد، حسینیه و یا منزل هستند که از عصر تاسوعا روی منبر یک پارچه سیاه می‌اندازند و آن را در نزدیکی در مسجد یا حسینیه می‌گذارند و آماده پذیرایی از عزاداران سالار شهیدان می‌شوند.

یک مجمعه بزرگ و یا تشت پر از گل را روی پله منبر گذاشته و تشتی خالی را هم در پله دیگر می‌گذارند زن‌ها در نزدیکی غروب آفتاب به این اماکن می‌روند و پس از نیت کردن، شمع خود را روشن کرده و داخل سینی می‌گذارند و بعد نذورات خود را از قبیل خرما، شیرینی و پول را در داخل تشت می‌ریزند و منبر را زیارت می‌کنند و به مکان دیگر می‌روند.

خیرات سیدالشهدا؛ نمایش وحدت شیعه و سنی

همزمان با روز عاشورای حسینی مراسم خیرات سیدالشهدا به همت برادران اهل تسنن در شهرستان درمیان برگزار می‌شود. اهل تسنن در سنتی دیرینه همه ساله در روز عاشورا با پختن غلور و آش نذری با عنوان خیرات سیدالشهدا ارادات خود را به امام حسین (ع) به نمایش می‌گذارند تا ضمن عزاداری برای امام حسین باری دیگر وحدت شیعه و سنی را به نمایش گذارند.

در شهر اسدیه مرکز این شهرستان و اغلب روستا‌ها عزاداران اهل سنت به اطعام مردم می‌‌پردازند و در این مراسم اهل سنت علاوه بر قرائت قرآن، سخنرانان آنان نیز درباره مقام و منزلت حضرت امام حسین (ع) سخنرانی می‌کنند.

«سنگ‌زنی» سنتی دیرینه در درخش

مردم درخش در خراسان‌جنوبی با برگزاری آیینی دیرینه به نام «سنگ ‌زنی» در شب پنجم محرم به سوگواری امام حسین (ع) و یاران وفادارشان می‌پردازند. آیین سنگ‌زنی حکایت سوگواری و عزاداری قوم بنی‌اسد است که پس از واقعه روز عاشورا وقتی به کربلا می‌رسند و با پیکرهای بی‌سر و پاره پاره امام و یارانش مواجه می‌شوند به نشانه عزاداری سنگ‌هایی را بر می‌دارند و به سر و صورت خود می‌زنند.

در آیین سنگ‌زنی ۲ تکه چوب استوانه‌ای ۸ سانتی‌متری که بیشتر از چوب درخت عناب یا گردو ساخته می‌شود و نخی از آن عبور کرده است، پشت دست سنگ‌زنان قرار می‌گیرد و با کوبیده شدن روی یکدیگر صدای سنگ ایجاد می‌شود.

روستای درخش خراسان‌جنوبی ۸ نفر سنگ‌زن دارد که این کار را از پدرانشان آموخته‌اند و پس از درگذشت پدر، فرزند ذکور ورثه به جای پدر در سنگ‌زنی شرکت می‌کند. این ۸ نفر سنگ‌زن از میان خود یک نفر را به‌عنوان آخوند (نوحه‌خوان) انتخاب می‌کنند و این آیین همراه با هیأت و با آهنگ نوحه سینه‌زنی یا زنجیرزنی انجام می‌شود و مداحان نیز در آیین سنگ‌زنی نوحه خاصی می‌خوانند.

مناسکی که تغییر می‌یابد نه توقف

 تداوم وضعیت پرچالش شیوع کرونا موجب شده تا برگزاری آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) شاهد دگرگونی‌های قابل‌توجهی باشد؛ تغییراتی که پیش از این و در مراسم ماه مبارک رمضان هم شاهد آن بودیم.

مراسم عزاداری حسینی از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین آیین‌ها در کشور ما است که با گذشت بیش از هزار سال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات اجتماعی جریان دارد و منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنش‌های فردی و اجتمـاعی شده است. تداوم، تنوع و وسعت مراسم و مناسکی مانند عزاداری محرم را در نظام فرهنگیمان باید بی‌سابقه توصیف کنیم.ثبات شکل و تکرار کنش‌های دینی از دیگر خصوصیاتی است که آنها را به سنت‌های ماندگار فرهنگی تبدیل کرده است.

در واقع عزاداری و سوگواری برای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) ریشه در تاریخ و هویت ایرانیان دارد. ایرانیان در طول ‏تاریخ علم عزاداری برای بزرگ‌ترین آزادی‌خواه جهان را پابرجا نگهداشته‌اند و پیوند ملت ایران با امام‌حسین (ع)، پیوندی اعتقادی، ‏دینی، فرهنگی است و به هیچ روی گسستنی نیست. در دوره‌های گوناگون تاریخی و دوره حاکمان مختلف، صرف نظر از نگاه ‏حاکمیت‌ها به موضوع عاشورا و محرم، مردم به شکل خودجوش و سنتی حماسه حسینی را زنده نگه داشته و هر ساله ‏پررونق‌تر از گذشته در قالب‌های مختلف به سوگواری می‌پردازند. ‏

کارکردهای برپایی مناسک محرم

عزاداری حسینی به دلیل تقویت روح استکبارستیزی و بصیرت افزایی، ایجاد وحدت و تقویت ارتباط بین مسلمانان و کسب معنویت و معارف دینی حائز اهمیت بسیار است.

تقویت روح استکبار ستیزی و بصیرت افزایی

یکی از آثار و اهداف عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بصیرت افزایی و شناخت مستضعف و مستکبر، حق و غیر حق است و از آن جهت که دیانت از سیاست جدا نیست، بایستی یکی از تأثیرات عزاداری‌های محرم را تقویت روح استکبارستیزی و پرورش روحیه حماسه و ایثار دانست. امام خمینی (ره) در سخنی، ماه محرم را اینگونه بیان می‌کنند: «با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت‌های شیطانی زد، ماهی که به نسل‌ها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابر قدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند.»

ایجاد وحدت و تقویت ارتباط میان مسلمانان

ایجاد وحدت و تقویت ارتباط میان مسلمانان یکی دیگر از اهداف عالی عزاداری‌های محرم است. جامعه مسلمان برای رسیدن به خواسته‌های خود نیازمند هماهنگی و ارتباط‌های قوی و پیوند عاطفی میان تک تک افراد است. مناسبت‌های مذهبی بهترین فرصت برای تقویت وحدت و شرح مسیر پیش روی جامعه اسلامی است، که ماه محرم به عنوان یکی از مهم‌ترین این فرصت‌ها به شمار می‌رود. عزاداری‌های محرم از جامعه‌ای پراکنده، قدرتی بزرگ می‌سازد و امت مسلمان را در برابر نفوذ دشمن متحد می‌کند. این نوع تقویت وحدت را می‌توان در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به وضوح مشاهده کرد.

کسب معنویت و تعلیم معارف دینی

امام حسین (ع) به منظور احیای دین قیام کردند و به همین منظور باید احیای دین و ترویج معارف دینی به عنوان یکی از اهداف عزاداری مورد توجه قرار گیرد. شیعیان با حضور در مراسم عزاداری محرم و با کسب معنویت و تزکیه نفس، خود را در برابر نفوذ شیطان بیمه می‌کنند. محبان اهل بیت (ع) با عزاداری بر مصیبت‌های امام حسین (ع) پیوند عاطفی قوی بین خود و امام معصوم (ع) ایجاد می‌کنند که این ارتباط عاطفی باعث می‌شود فرد پس از عزاداری سعی کند ویژگی‌های محبوب را در خود تقویت کند.

 مناسک حسینی در روزهای کرونایی

اهمیت و تداوم چنین مراسم و مناسکی به حدی است که همه ساله با آغاز ماه محرم شاهد برگزاری مراسم و حضور دسته‌های عزاداری در سطح شهر و روستاها بوده‌ایم. حتی تدارکات ایام محرم در برخی از قوم‌ها و استان‌ها از چند روز قبل طی مراسمی مانند طشت گذاری شروع می‌شد و تا آخر محرم و صفر ادامه داشت.  اما امسال با آمدن کرونا شاهد تغییراتی هستیم. این تغییرات که پیش از این بر آموزش، مشاغل و سبک‌های زندگی اثرگذار شده بود، حالا با آغاز محرم نمود بیشتری پیدا کرده است. با این حال وسعت و اهمیت این مناسک چنان است که حتی با توجه به شرایطی مانند کرونا ادامه دارند.

پیش از این، تقارن شیوع ویروس کرونا با ایام ماه رمضان و همراهی و همدلی متولیان برگزاری مراسم‌های این ماه به خصوص شب‌های قدر تجربه‌ای گرانبها برای مسئولان بود که به علت آثار مثبت برجا مانده، مبنای تصمیم‌گیری در خصوص دیگر برنامه‌های مذهبی از جمله برپایی نمازهای جماعت در مساجد و نمازهای جمعه بوده است.

اهمیت برپا داشتن عزاداری حسینی سبب شد بار دیگر دست اندرکاران مدیریت بحران کرونا، نسبت به ارزیابی شرایط شیوع، ابتلا و چگونگی برگزاری مراسم‌های محرم و صفر با همفکری و مشورت نهادهای متولی نسبت به تبیین چارچاب و ضوابط آن اقدام کنند. بر این اساس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سید و سالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» در ایام ماه محرم منتشر کرد که در آن بر لزوم کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک و عدم برگزاری عزاداری درفضاهای بسته و مواردی این چنینی تاکید شده است.

کرونا و اشکال متفاوت نذورات

نذورات نیز از جمله اموری هستند که با توجه به شرایط حال حاضر تغییراتی یافته‌اند. برای مثال در برخی از شهرها نذرهای امام حسین (ع) به نوع دیگری مانند نذر ماسک تغییر کرده است. با توجه به اجباری بودن استفاده از ماسک‌ها در مراسم، این عمل خیرخواهانه به قشرهای کم درآمد برای جلوگیری از ویروس، کمک شایانی خواهد کرد.

همچنین پخت نذری هر ساله در ماه‌های محرم و صفر در ایران و دیگر کشورهای اسلامی رواج دارد. شاید به جرات بتوان گفت در ایران میلیون‌ها و میلیاردها تومان در ایام محرم برای نذورات هزینه می شود. صحنه هم زدن غذای نذری، از آن خاطره هایی است که هیچ وقت از خاطر نمی رود و در واقع می‌توان گفت نذری یک بهانه خوب برای با هم بودن است اما امسال با شیوع ویروس کرونا نذری دادن در هیت های مذهبی و عزاداری امام حسین(ع) و یارانش ممنوع شده و هیت‌ها موظفند برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و نذورات به صورت کمک های مومنانه در بین نیازمندان توزیع شود.

 

 

 

مهدی بلالی مود؛ پدر علم سم‌شناسی ایران

تهران- ایرنا- مهدی بلالی مود، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی به «پدر سم‌شناسی ایران» معروف است و از جمله متخصصان بنام و مشاهیر ماندگار خطه خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در جریان جنگ تحمیلی و با وجود سکونت در اسکاتلند به جهت کمک به هموطنان خود در بمباران رژیم بعث عراق به کشور بازگشت و از آن زمان خدمات فراوانی در حوزه سم‌شناسی و کمک به جانبازان شیمیایی انجام داد.

«من و همسرم از اتفاقاتی که در کشورمان رخ می‌داد، آن‌قدر متأثر شدیم که احساس کردیم، وظیفه ماست که برگردیم و کمک کنیم.» این سخنان مهدی بلایی استاد دانشگاه و متخصص سم شناسی است که از انگیزه برگشت خود به ایران بعد از آغاز جنگ تحمیلی حکایت دارد. به عبارتی روشن تر وی قهرمان جنگ از نوعی دیگر است. هرچند وی جراحت جنگی ندارد اما حرفه تخصصی و زندگی خود را وقف هم‌وطنانی کرد که از تاثیر سمی سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران(۱۳۶۷- ۱۳۵۹) صدمه دیده اند.

مهدی بلالی که جوایز متعددی در زمینه شیمی و فیزیک به وی اعطا شده بود در زمان آغاز جنگ، تنها ایرانی متخصص سم‌شناسی به شمار می رفت. در حقیقت در آن زمان وی مرکز سم‌شناسی پزشکی در بیمارستان دولتی شهر محل زندگی‌اش، مشهد را راه‌اندازی کرده بود. اندکی قبل از آغاز جنگ، او و همسرش که دندانپزشک کودکان بود، برای ادامه تحصیل به ادینبورگ در اسکاتلند رفتند. او تا اوایل ۱۳۶۱ خورشیدی دکتری خود را در رشته سم‌شناسی (تخصص درمانی) گرفت و مشغول به تدریس در دانشگاه ادینبورگ شد. در همین زمان بود که برای نخستین بار خبر استفاده از سلاح‌های شیمیایی به وسیله رژیم صدام علیه ایرانیان را شنید.

مهدی بلالی در کنار همسرش در جلسه نکوداشت در دانشگاه شهید بهشتی

هرچند نیروهای رژیم بعث از گاز خردل و اعصاب در اوایل جنگ به طور آزمایشی استفاده کرده بودند اما از شهریور ۱۳۶۲ خورشیدی بود که بمب‌های گاز خردل گوگردی به طور مرتب علیه ایران به کار برده شد. تا پایان جنگ در مرداد ۱۳۶۷ خورشیدی در حدود یک هزار و ۸۰۰ تٌن گاز خردل گوگردی  علیه سربازان و غیرنظامیان ایرانی استفاده شد.

مهدی بلالی در ۱۳۶۲ خورشیدی هنگامی که تصمیم به اقدام عملی در کمک به مجروحان جنگی گرفت، ایشان و دیگر متخصصان حوزه درمان بلافاصله مشغول درمان و مراقبت از مصدومان شیمیایی ایرانی شدند. در آن زمان نه تنها ایشان، بلکه هیچ فرد دیگر تجربه‌ای در درمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی نداشت. اما پزشکان و بیمارستان‌ها در عرض چند ماه خود را با شرایط وفق دادند. بلالی می‌گوید: «وظیفه اصلی من همکاری با کمیته پزشکی بیمارستان دولتی بود تا دستورالعملی را برای درمان قربانیان سلاح‌های شیمیایی تهیه کنیم.» ایشان و همکارانشان در مشهد، ۲ بیمارستان دولتی بزرگ یعنی بیمارستان‌های امام رضا و قائم را تبدیل به واحدهایی برای درمان مصدومان شیمیایی کردند.
او می افزاید: «هنگام وقوع حملات سنگین شیمیایی عراق علیه ایران در مرزهای غربی کشور، وسیله‌های ارتباطی بسیار ضعیف بود. من هر شب شیفت بودم و پزشکان حاضر در بیمارستان‌های صحرایی مرتب تماس می‌گرفتند تا در خصوص شیوه درمان مصدومان شیمیایی با من مشاوره کنند. در بمباران های اولیه تعداد زیادی از مصدومان شیمیایی، مستقیماً به بیمارستان ما در مشهد آورده شدند.»(۱)

به گفته برخی منابع؛ رژیم بعثی در دفاع مقدس بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تٌن گاز شیمیایی استفاده کرد

زندگی نامه مهدی بلالی مود

مهدی بلالی مود در ۱۵ شهریور ۱۳۲۱ خورشیدی در مود بیرجند متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مود و زاهدان و متوسطه را در دبیرستان شوکتی بیرجند (خرداد ۱۳۴۰ خورشیدی) به پایان رسانید. تحصیلات دانشگاهی را ابتدا در رشته شیمی و سپس در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز کرد و در خرداد ۱۳۴۳خورشیدی به اخذ لیسانس شیمی و در خرداد ۱۳۴۹ خورشیدی به دریافت دکتری پزشکی نایل آمد.

وی در  اسفند ۱۳۵۱ خورشیدی به عنوان مربی پزشکی قانونی و مسمومین دانشکده پزشکی مشهد استخدام و مشغول به کار شد.

بلالی در اسفند ۱۳۵۴ خورشیدی استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) شد و در طول سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۷ خورشیدی مدیریت امور آموزشی دانشکده پزشکی مشهد را نیز عهده دار بود.

وی در تیر ۱۳۵۷ خورشیدی جهت گذرانیدن دوره تخصصی سم شناسی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورگ به انگلیس رفت.

نامبرده درکوتاه ترین زمان ممکن به اخذ دکتری تخصصی (Ph.D) با درجه ممتاز در رشته فارماکولوژی و سم شناسی بالینی نایل آمد (تیر ۱۳۶۰). پس از دریافت تخصص درمان شناسی و فوق تخصص مسمومیت ها در مرداد همان سال با عنوان استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ادینبورک استخدام و در مرکز درمان شناسی و درمان مسمومین بیمارستان سلطنتی ادینبورگ مشغول به کار شد.

بلالی در دی ۱۳۶۰ خورشیدی با عشق خدمت به وطن و در شرایط جنگی به مشهد بازگشت و با عنوان استادیار و سرپرست بخش مسمومین بیمارستان امام رضا (ع) ، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد مشغول به کار شد. در اردیبهشت ۱۳۶۴ خورشیدی دانشیار و در مهر  ۱۳۷۰ خورشیدی به مقام استادی گروه آموزشی بیماری های داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتقاء یافت.

پروفسور مهدی بلالی در تاسیس دانشکده علوم پزشکی بیرجند مشارکت داشته و از ۱۳۶۷ خورشیدی به عنوان عضو هیات امنای این دانشکده در مشهد همکاری کرده است. نامبرده از ۱۳۸۲ خورشیدی سردبیری مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند را عهده دار شد. (۲)

پروفسور بلالی در ۱۳۹۰ خورشیدی مفتخر به دریافت نشان دولتی پژوهش از رییس جمهوری وقت شد و همچنین بالاترین مدال افتخار از بنیاد بین‌المللی علوم پزشکی پروفسور یلدا و لوح افتخار از جامعه سم‌شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه را نیز دریافت کرد.

مهدی بلالی و عشق به جانبازان شیمیایی

مهدی بلالی که همانگونه که گفته شد از قهرمانان گمنام جنگ تحمیلی به شمار می رود. درباره خاطرات خود با جانبازان شیمیایی گفته است: من بیمارانی داشتم که اهل شیراز، کرمان، ساری و بابل بودند و هنوز با من ارتباط دارند. یکی از آن مجروحان شیمیایی، مهندس مخابرات بود. نخستین موبایلی را که وارد مشهد شد، برای من آورد. شماره رندی است که اکثر جانبازان شیمیایی کشور آن را حفظ کرده‌اند. یکی از آشنایان به من می‌گفت، این شماره رندی است، آن را ۷میلیون تومان می‌خرم. به او گفتم این شماره را عزیزی به من داده است و آن را ۷میلیارد تومان هم نمی‌فروشم. این شماره متعلق به تمام جانبازان شیمیایی است. عشق من خدمت به جانبازان شیمیایی است. در طول هفته هم روزهای زوج به مطبم می‌روم؛ فقط برای رسیدگی به امورات جانبازان شیمیایی. از خدماتی هم که انجام داده ام یک خاطره شیرینی دارم از وصلت یک جوان بسیجی که جانباز شیمیایی بود با دختر یک درجه‌دار ارتش که او هم شیمیایی شد… جانبازان شیمیایی زیادی از شهرهای مختلف همچون زاهدان، بابل، ساری، گلستان و غیره گاهی به من سر می‌زنند و هیچ وقت دست خالی نمی‌آیند و برای ابراز محبتشان، سوغاتی آن منطقه را می‌آورند. من از ته دل جانبازان شیمیایی را دوست دارم، چون به‌خاطر آنها برگشتم. خوشحالم چون آنها باعث شدند که به وطنم برگردم و به کشورم خدمت کنم. اگر جانبازان شیمیایی نبودند، شاید هیچ وقت به ایران برنمی‌گشتم. برخی همکارانم که رفتند، گاهی به من ایراد می‌گرفتند که تو اشتباه کردی برگشتی درحالی‌که من به هموطنانم خدمت کردم و در سطح بین‌المللی هم کار کردم. یک عامل برگشت من به ایران، همسرم بود که می‌گفت چطور ما آخر هفته‌ها برویم، تفریح درحالی‌که مردم کشورمان در آتش جنگ دارند، می‌سوزند.(۳)

بلالی درباره جایزه سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی  و اختصاص آن به جانبازان شیمیایی نیز می گوید: بخشی از این جایزه را برای تهیه داروهای کمیاب جانبازان شیمیایی اختصاص دادم. ۴۵هزار یورو از این جایزه سهم من بود که بخشی از آن را به خرید داروهای جانبازان شیمیایی اختصاص دادم. جانبازان شیمیایی به برخی داروها شدیدا نیاز دارند از جمله اسپری «سرتاید» که گران است،‌ البته بنیاد جانبازان برای جانبازان ۷۰درصد به بالا این اسپری را تهیه می‌کند اما بقیه برای تهیه آن مشکل داشتند. تغذیه جانبازان شیمیایی بسیار مهم است و باید تغذیه مناسب و از مواد دارای پروتئین داشته باشند اما برخی جانبازان دچار مشکلات معیشتی و درمان مسمومیت با گازهای جنگی هستند به همین دلیل از مسوولان تقاضا دارم که به وضعیت این جانبازان بیش از پیش رسیدگی شود. این جانبازان بسیاری مظلوم هستند. شاید به ظاهر سالم باشند اما از درون، ریه و دیگر بخش‌های داخلی آنان آسیب‌دیده است و ما با زحمت و داروهای پزشکی می‌توانیم آنها را سرپا نگه‌داریم. (۴)

پروفسور بلالی مود صاحب تألیفات و انتشارات متعدد در زمینه‌های شیمی، سم‌شناسی پزشکی، درمان‌شناسی و مسمومیت‌ها شامل ۳۱ کتاب و منوگراف (تک نگار) به زبان‌های فارسی و انگلیسی و ۱۶۸ مقاله علمی در نشریات پزشکی و مجلات علمی داخلی و خارجی و ۲۹۸ خلاصه مقاله در کنگره‌های علمی و کنفرانس‌های پزشکی کشور و بین‌المللی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه می‌باشد. وی راهنمایی و مشاوره رساله‌های دکتری پزشکی، داروسازی، تخصصی و فوق تخصصی را در دانشگاه‌های داخلی و خارجی کشور عهده‌دار بوده‌است.

پوستر مستند التیام که به زندگی و حرفه مهدی بلالی مود می پردازد.

محمود کاوه؛ سردار جوانی که رشادت‌هایش لرزه بر دشمن می‌انداخت

محمود کاوه؛ سردار جوانی که رشادت‌هایش لرزه بر دشمن می‌انداخت

تهران- ایرنا- شهریورماه یادآور درگذشت مردی است که آوازه شجاعت‌ها و از خودگذشتگی‌هایش فراموش‌ناشدنی است. او سردار جوانی بود که رشادت‌هایش لرزه بر دشمن می‌انداخت. شخصی که به گفته سرتیپ شهید حسن آبشناسان “اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و حضرت امام(ره) وجود داشته باشد، محمود کاوه است.”

محمود کاوه سال ۱۳۴۰ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. دوران تحصیلات ابتدایی خود را سپری کرد و بعد با علاقه و حمایت و تشویق پدرش که از کسبه مذهبی مشهد بود، وارد حوزه علمیه شد و تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستانش را نیز به صورت همزمان ادامه داد. در همان سال‌هایی که انقلاب اسلامی در شرف رسیدن به پیروزی بود، شهید محمود کاوه در جریانات انقلاب فعالیت کرده و در دبیرستان و در میان دانش‌آموزان اقدام به پخش اعلامیه می‌کرد. حضوری فعال در راهپیمایی‌ها و درگیری‌های زمان انقلاب داشت و به عنوان محور مبارزه شناخته می‌شد.

‌فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی

“با پیروزی انقلاب اسلامی، کاوه جزو نخستین عناصر مؤمن و متعهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره آموزش ۶ ماهه چریکی به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن برای حفاظت از بیت حضرت امام در یک ماموریت ۶ ماهه به تهران عزیمت کرد و با شروع جنگ تحمیلی به همراه تعدادی از نیروهای خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد. مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش نیروها به مشهد فراخواندند”. (۱)

حضور در جبهه کردستان

مدتی بعد همزمان با آغاز فعالیت‌های ضد انقلاب در کردستان به آنجا رفت. شهید صیاد شیرازی در جایی درباره‌اش گفته است: “یک نوجوان ۱۸ ساله در جبهه کردستان پیدا شده… وقتی در اتاق جنگ شرح عملیات می‌دهد، آدم مات و مبهوت می‌ماند و سرا پا گوش می‌شود!”. ماجرای حضورش در کردستان از این قرار بود که “او به همراه تعدادی از برادران پاسدار جهت آزادسازی شهر بوکان وارد کردستان شده بود و به دلیل لیاقت‌ها و مهارت‌هایی که داشت، در همان ابتدا به عنوان فرمانده یک گروه ۱۲ نفره انتخاب شد. کاوه در این منطقه برای مبارزه با ضدانقلاب – که از حمایت‌های خارجی برخوردار بود و با جنایاتی هولناک، توطئه شوم جدایی آن نقطه از میهن اسلامی را در ذهن می‌پروراند – شب و روز نداشت و به دلیل تلاش بسیار زیاد، جدیت و پشتکار، شجاعت و روحیه شجاعت‌طلبی‌ای که داشت در مدت کوتاهی به سمت فرماندهی عملیات سپاه سقز منصوب شد و در این زمان با ناباوری همگان همراه تعداد کمی نیرو، عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام را با شهامت غیرقابل وصفی طرح‌ریزی و۴۵ کیلومتر جاده مرزی را طی یک مرحله و در عرض ‌٢۴ ساعت در قلب منطقه تحت نفوذ ضدانقلاب، آزاد کرد. ضدانقلاب که با برخورداری از سلاح و امکانات و نیروی رزمی فراوان، عرصه را برای نیروهای نظامی و انتظامی تنگ کرده بود و جنایات فجیعی مرتکب می‌شد با ورود جوانان دلیر و متعهدی چون کاوه به صحنه عملیات، به این نتیجه رسید که ماندن در کردستان برایش سنگین تمام خواهد شد. کاوه و همرزمانش با عملیات پی در پی، مزدوران استکبار را در منطقه منفعل و مستأصل کرده بودند تا جایی که ضدانقلاب در اوج استیصال و درماندگی برای زنده یا مرده او جایزه تعیین کرده بود.” (۲)

خصوصیات اخلاقی

“روحیه اطاعت‌پذیری و ولایت‌مدارانه، هوش سرشار و چابکی در عملیات، مسلح بودن به سلاح تقوا و اخلاق حسنه، شجاعت و بی‌باکی، ساده‌زیستی و صمیمیت با نیروها از جمله ویژگی‌های شخصیتی آن شهید والامقام است. با وجودی که در مقابل ضد انقلاب سازش‌ناپذیر، جسور و با شهامت بود، اما در داخل تیپ با نیروهای تحت امر خود برخوردی بسیار متواضعانه، باصفا و صمیمی داشت و همین تواضع او سبب شده بود که محبوبیت خاصی بین نیروها داشته باشد. شهید کاوه در قلب نیروهای بسیج و سپاه جای داشت و مصداق بارز تلفیق محبت و قاطعیت در امر فرماندهی نظامی بود.”(۳)

رشادت‌ها

شهید محمود کاوه یکی از افرادی بود که در عنفوان جوانی فرماندهی و هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده داشت. آزادسازی سد بوکان و جاده ‌۴٧ کیلومتری آن، آزادسازی جاده صائین‌دژ به تکاب، آزادسازی محور استراتژیک پیرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزیت و نقطه ثقل عناصر منافقین به شمار می‌آمد و به انهدام مرکز رادیوئی آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزی منطقه «آلواتان» و آزادسازی زندان «دوله‌تو» و کشته شدن بیش از ‌٧۵٠ نفر از این عناصر شد، از جمله نبردهای تهاجمی‌ای بود که توسط محمود کاوه و همرزمانش در تیپ ویژه شهدا طرح‌ریزی شده و به اجرا گذاشته شد. محمود کاوه بنا به صلاح دید فرماندهی سپاه در ‌۲۹ تیر ۱۳۶۲ در تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در عملیات برون‌مرزی «والفجر ۲»‌ که در منطقه حاج عمران انجام می‌گرفت، شرکت کند. در این عملیات، کاوه با هدایت قوی رزمندگان، اهداف از پیش تعیین شده تیپ از جمله «ارتفاعات ‌٢۵١٩ » را با موفقیت به تصرف درآورد. “سرتیپ شهید حسن آبشناسان– فرمانده لشکر ‌٢٣ نوهد – می‌گوید: «اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و حضرت امام(ره) وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمنده‌ای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود. او دارای فضایل روحی و اخلاقی ویژه‌ای بود و انجام کار خالصانه و بی‌ریا را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. عموماً کم سخن می‌گفت و بیشتر عمل می‌کرد و همواره سعی می‌کرد، وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را از خود می‌دانستند”. (۴)

شهادت

۱۱ شهریور ‌١٣۶۵، همان روزی است که روح سردار شجاع اسلام در عملیات کربلای ‌٢ بر بلندای قله ‌٢۵١٩ حاج عمران به پرواز درآمد. در بخشی از وصیت این شهید گرانقدر آمده است: “دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه‌ای را که علیه انقلاب طرح‌ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر عزیز، آن را خنثی خواهد کرد. آینده جنگ هم کاملاً روشن است که پیروزی نصیب رزمندگان اسلام خواهد شد و هیچگاه ما نخواهیم گذاشت که خون شهیدانمان هدر رود. اگر امروز به‌ انقلاب‌ ما خدشه‌ وارد شود، بدانید که‌ به‌ مسلمان‌های‌ جهان ‌خدشه‌ وارد شده‌ است‌ و اگر به‌ انقلاب‌ ما رونق‌ داده‌ شود، آنها پیروز شده‌اند.”

 

قیام عاشورا؛ جاودانه‌ترین نام در تاریخ اسلام/۵-۴

قیام عاشورا؛ جاودانه‌ترین نام در تاریخ اسلام

 واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) به دلیل ماهیت اسلام‌خواهی، اصلاح‌طلبی و ظلم‌ستیزی‌اش همواره در طول تاریخ الهام‌بخش انقلابیون و حرکت‌های اصلاحی بوده و به همین دلیل هم در دوره‌های مختلف با برگزاری مراسم عزاداری برای این قیام، یاد سرو و سالار شهیدان زنده نگه داشته شده است.

به گزارش ایرنا حکومت عدالت‌کُش معاویه با مرگ وی به پایان رسید و با توجه به آن که حکومت یزید، هنوز تحکیم نشده و متزلزل بود، بهترین فرصت پیش آمده بود تا مردم آزادیخواه نیروهای خود را متشکل کنند و خلافت اسلامی را به مرکز اصلی خود بازگرداند و اجتماع ناسالم و رنجوری را که زیر ضربات شلاق و حکومت ضد اسلام معاویه چون بیمار محتضری شده بود از چنگال اهریمنان  برهانند. بنابراین برای این کار قبل از هر چیز وجود رهبری لایق لازم بود که در پرتو لیاقت و محبوبیت خویش برای این کار اقدام کند و لایق ترین شخصیتی که مورد احترام دوست و دشمن بود و حقاً او می بایست در این موقع حساس با در دست گرفتن قدرت، خلافت جهان اسلام را از این وضع پریشان نجات می داد، حسین‌بن‌علی(ع) بود.

در این دوره محیط سیاسی اسلام نیز تشنه قیام و اقدام بود و روح بزرگ اصلاح‌طلب امام حسین(ع) بر آن بودند که اگر شرایط مساعد باشد، اصلاحات وسیعی را در زمینه تشکیل حکومت اسلامی و دیگر شئون حیاتی مسلمانان شروع کنند اما پیش از آن که از طرف امام حسین(ع) و دیگر مردم برای برگرداندن خلافت به مرکز اصلی خود اقدامی صورت گیرد، حکومت یزید پیش دستی کرد و برای جلوگیری از هرگونه جنبش اصلاحی، امام حسین(ع) و چند نفر از شخصیت‌های دیگر را تحت فشار قرار داد که با او بیعت کنند و حکومت او را به رسمیت بشناسند اما امام(ع) با او بیعت نکردند و حکومت یزید با اتکا به قدرت سرنیزه خود از ایشان خواسته بود که تسلیم بی قید و شرط وی شود و درباره این مطلب به قدری پافشاری و سختگیری کرد که امام در معرض خطر بازداشت و شهادت قرار گرفت و قیام خود را از همین جا شروع کردند.

بدین ترتیب امام حسین(ع) از مدینه رهسپار مکه شدند و از آنجا به سمت کوفه در حرکت بودند که در دهم محرم ۶۱ قمری به همراه ۷۲ تن از یارانشان در صحرای کربلا به شهادت رسیدند. در حادثه کربلا که بنابه نوشته منابع تاریخی شاید ۶ ساعت هم طول نکشید، اردوی عمر بن سعد آنقدر قساوت، بی رحمی و اعمال غیرانسانی مرتکب شدند که نوشتن، گفتن و شنیدن در خصوص آن قلب هر آزاده ای را می لرزاند اما این قیام در طول تاریخ همواره زنده ماند و الهام بخش حرکت های ظلم‌ستیز شد.

قیام عاشورا در قرون نخست اسلامی

نخستین سوگواری و عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش توسط خانواده ایشان برگزار شد. امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به نوحه سرایی و عزاداری برای شهدای کربلا پرداختند. این اقدام ایشان موجب شد که کوفیان که در شهادت امام و یارانش نقش مستقیم داشتند از عمل خود پشیمان و شرمنده شوند و در کوی و بازار به عزاداری بپردازند و بعد از آن هم این عزاداری، همچنان در دوره های مختلف با فراز و فرودهایی ادامه پیدا کرد.

مورخان از بازتاب واقعه کربلا در شهرهای ایران اطلاعی نمی دهند، جز اینکه مؤلف گمنام تاریخ سیستان در این زمینه می نویسد: چون این خبر به سیستان آمد، مردمان سیستان گفتند نه نیکو طریقتی برگرفت یزید که با فرزندان رسول (ص) چنین کردند و پاره‌ای شورش اندر گرفت.

البته در فاصله اندکی پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران فداکارش قیام هایی بر ضد بنی امیه به وقوع پیوست. مشهورترین این قیام ها که با فاصله اندکی از واقعه کربلا صورت گرفت، قیام مردم مدینه برای بیرون آمدن از فرمان خلافت یزید، قیام توابین و قیام مختار ثقفی بود و بعد از آن هم در سه چهار سده اول اسلام در بیشتر نهضت‌های ضد حکومت های بیدادگر، قول و قرار نهضت سر آرامگاه و خاک مطهر اباعبدالله الحسین(ع) گذاشته می شد و به همین دلیل هم بود که خلفای اموی و عباسی مکرر این مکان مقدس را خراب می کردند و به آب می بستند و مردم را از زیارت آنجا منع می کردند.

آل‌بویه؛ آغازگری عزاداری برای عاشورا

آغازگر عزاداری برای امام حسین(ع) در تاریخ ایران، آل بویه بودند زیرا تا پیش از آن عصر، شیعه قدرت سیاسی را در دست نداشت. بنابراین آل بویه که از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساکن منطقه دیلمان ایران بودند پس از به قدرت رسیدن توانستند، عزاداری علنی داشته باشند و معزالدوله دیلمی دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطیل شود و مردم در بیرون از منازل عزاداری کنند. به روایت ابن اثیر معزالدوله در ۱۰ محرم ۳۵۲ قمری به مردم دستور داد که دکان ها و اماکن کسب را تعطیل کنند و سوگواری کنند و قباهای سیاه مخصوص عزا بپوشند. در شهر بگردند، بگریند و بر سر و سینه بزنند و نوحه امام حسین ابن علی(ع) را بخوانند. این نوع عزاداری تا پایان حکومت آل‌بویه مرسوم بود و با برآمدن سلجوقیان، تقریباً ضعیف شد.

افول عزاداری بعد از آل‌بویه تا تسامح تیموریان

با افول قدرت سلسله ایرانی آل بویه و غلبه حکومت های مستبد اوضاع بر شیعیان سخت شد. با وجود منع برگزاری رسمی و گسترده مراسم عزاداری روز عاشورا، عزاداری از حالت رسمی و عمومی به خانه ها و قلوب شیعیان عقب نشینی کرد. در سده ششم قمری، خط اعتدال در میان گروه حاکم مشاهده شد و در این زمان ۲ واعظ معروف بغداد یعنی علی بن حسین غزنوی که حنفی بود و دیگری امیر عبادی، برای اباعبدالله الحسین(ع) نوحه خوانی کردند.

پس از آن امیر تیمور گورکانی با شعار انتقام امام حسین (ع) از نسل یزید دمشق را فتح کرد.  بنابراین سلاطین تیموری با فراهم آوردن زمینه های مناسب و دادن آزادی به عاشقان و پیروان نهضت حسینی، برای برگزاری مراسمات مذهبی، زمینه و بستر مناسبی برای عزاداری در عاشورا فراهم کردند.

صفویه؛ رسمیت دادن مجدد به عزاداری عاشورا

با تأسیس حکومت صفویه، مراسم سوگواری و عزاداری برای امام حسین(ع) به خصوص در روز عاشورا وارد مرحله جدیدی شد. به طوری که سلاطین و زمام داران صفوی به عنوان مجری و عوامل اصلی برگزاری وگسترش این گونه مراسم در ایران شدند. چنان که در دهه اول محرم همه افراد جامعه در مراسم شرکت می کردند. در این دوره مراسم عزاداری و سوگواری روز عاشورا به شیوه روضه خوانی، نوحه سرایی، مرثیه سرایی، سینه زنی و تعزیه در غالب اجتماعات وسیع شهری و روستایی برگزار می شد.

آدام اولئارئوس که در عهدشاه صفی در اردبیل به سر می برد، گزارش نسبتا دقیقی از مراسم سوگواری در ایام عاشورا در اردبیل ارایه می دهد و می نویسد: مراسم در میدان بزرگ شهر انجام می گرفته است. در طرف چپ میدان صندلی های به طور منظم چیده شده و روی آن قالیچه های زیبا انداخته بودند و در مقابل ما سفره بلندی پهن بود که پر از خوراکی های شیرین و شربت های معطر بود. جلوی سفره چند شمعدان مسین که در آن شمع های مومی کلفت گذاشته بودند، قرار داشت. شمار زیادی از اهالی شهر در میدان گرد آمدند، عده ای بر زمین نشستند و گروهی نیز در حالی که مشعل و ترکه نارنج به دست داشتند، دایره وار قرار گرفتند و آغاز به خواندن کردند. ویژگی این بخش از مراسم در آن است که اردبیل پنج خیابان اصلی بزرگ دارد و هر یک از آنها مختص به صنف معینی است. این گروها ۲ ساعت یکی پس از دیگری به نوبت عزاداری می کنند.

امتداد عزاداری عاشورا در دوره زندیه تا قاجار

پس از صفویان تا دوره قاجاریه مراسم عاشورا همچنان باشکوه برگزار می شد. به عنوان نمونه در دوره زندیه چون شخص کریم خان مقید به آداب و مراسم مذهبی بود در ماه محرم دسته جات عزاداری را برپا می‌کرد.

در دوره قاجار نیز به تقلید از شاهان گذشته این مراسم گسترده شد. به خصوص در عهد ناصری دهه اول محرم عزاداری و حرکت دسته‌ها در مساجد و تکایا و برگزاری مراسم دیگر به اوج خود رسید که عامل اصلی این موضوع علمای بزرگ شیعه بودند که در تهران و شهرستان ها این آیین را همراه با اطعام و پذیرایی از عزاداران سیدالشهداء رواج دادند.

همچنین در این دوره سبک و شیوه های نوینی در مراسم عزاداری محرم و عاشورا به وجود آمد و نوع جدیدی از عزاداری به نام «شبیه خوانی» به مراسم اضافه شد. بر این اساس در عزاداری به برپایی مراسمی جهت بازسازی حادثه عاشورا می‌پرداختند و عده‌ای نقش‌ افراد را بازی می‌کردند. این نوع عزاداری شعرهای خاص خود را داشت و در دوره فتحعلی شاه بیش از هر زمان دیگری رواج پیدا کرد.

رژیم پهلوی و تلاش برای کمرنگ کردن عزاداری

در دوره پهلوی اول دوره رکود دسته جات و هیات های عزاداری برای برگزاری مراسم عاشورا شروع شد، زیرا حکومت عملاً تکیه‌ها را بست و عزاداری را ممنوع کرد. به همین دلیل هم نوع دیگری از عزاداری در قالب هیات‌های عزاداری خانگی به وجود آمد و جلسه هایی به صورت هفتگی یا ماهانه برگزار شد اما در دوره پهلوی دوم هرچه که تلاش می شد، رژیم نتوانست با قدرت و تاثیر گذاری هیات های مذهبی و دهه محرم و به خصوص در روز عاشورا مقابله کند. به گونه ای که محرم سال های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۲ خورشیدی یکی از مراسم های باشکوه برگزار شد و راهپیمایی میلیونی در تهران و سراسر ایران در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در ۱۳۵۷ خورشیدی به مثابه تیر خلاصی بود که به عمر رژیم پایان داد.

انقلاب اسلامی و برگزاری باشکوه عاشورا

انقلاب اسلامی مرهون الهام گیری از محتوای قیام عاشورا است به گونه ای که این قیام روح حماسه و غیرت دینی در کالبد مردم دمید و بساط ظلم و ستم را واژگون کرد. به همین دلیل هم بعد از پیروزی انقلاب تا به امروز، عزاداری برای سیدالشهدا(ع) با شور و شوق فراوان و باشکوه برگزار شده است چرا که امام خمینی(ره) نیز فرموده اند: عاشورا را زنده نگه دارید که در صورت زنده نگه داشتن عاشورا، کشور شما آسیب نخواهد خورد … این دسته جات عزیز عاشورا است که مردم را به هیجان می آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می کند، به همین دلیل هم مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) در هر کوی و برزن با حضور انبوه شیفتگان سالار و سرور شهیدان، هر سال باشکوه فراوانی برگزار می‌شود. ماه محرم که فرا می‌رسد، شهرها در نوای طبل‌ها، سنج‌ها، زنجیرها و در اخلاص دستانی که از سر غم به سینه‌ها می‌کوبند، جانی دوباره می‌گیرند.

حمایت از صنایع کوچک؛ گامی در جهت توسعه اقتصادی/۵-۷

حمایت از صنایع کوچک؛ گامی در جهت توسعه اقتصادی

 امروزه مشکلات معیشتی مردم یکی از مهم‌ترین مسایل کشور است. بدون شک صنایع کوچک و متوسط با طیف متنوعی از تولید محصولات و خدمات می‌توانند، نقش بی‌بدیلی در حل این معضل ایجاد کنند و زمینه ایجاد شغل با کمترین سرمایه را فراهم آورند.

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیه‌های صنعتی با راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بستر مناسب فعالیتی برای آنها، خواهد بود. از ۱۳۹۳ خورشیدی به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و بنا به تصویب شورای فرهنگ عمومی، ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به‌عنوان «روز حمایت از صنایع کوچک» نامگذاری شده است. این روز بهانه ای شد تا ضمن ارج نهادن به ارزش های معنوی، اجتماعی، تلاشگران در این عرصه اقتصادی، چالش ها و مشکلات این صنایع نیز شناسایی شده و فعالان و مسوولان عرصه اقتصادی کشور در جهت رفع این مشکلات بکوشند.

 

اهمیت و جایگاه اقتصادی صنایع کوچک در ایران

در ایران بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط در بر می گیرد، این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور و بحث اشتغالزایی ایفا می کنند و از آنجایی که نیاز به سرمایه اولیه بالایی ندارند، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی کنند. بدون شک حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع سبب خواهد شد که تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند و همچنین موجب گسترش عدالت اجتماعی می شود. رونق اقتصادی در اینگونه بنگاه ها که برپایه تعاریف علمی کمتر از ۱۰ نیروی کار دارند، رقابتی سالم در صنوف همگون ایجاد می کند و خروجی این رقابت سالم تولیدات باکیفیت در بخش های مختلف اقتصادی است. از طرفی خصوصیات کوچک بودن این صنایع باعث می شود که تخصصی تر کار کنند و همچون صنایع بزرگ یک طیف گسترده از کارهای صنعتی را انجام نمی دهند. صنایع کوچک به لحاظ همین کوچکی، چابک تر و انعطاف پذیرتر هستند و در شرایط مختلف اگر محصولی تولید کنند و با مشکل مواجه شوند، بلافاصله محصول را دیگری که مورد نیاز است، جایگزین آن کرده و به تولید می پردازند.

همچنین  با توسعه اشتغال در این بخش می توان به افق های صادراتی بیشتری دست یافت. علی رسولیان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تعداد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن بر این باور است که صنایع مذکور در ۱۴۰۰ خورشیدی با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ تن را در سراسر کشور فراهم کرده است.

علاوه بر این موارد از دیگر مهم‌ترین تأثیرات این صنایع می توان به گسترش دامنه و میزان نقدینگی، توسعه تجاری و افزایش سطح درآمد ملی کشور اشاره کرد. آیت الله خامنه ای مقام معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت این صنایع فرمودند: آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌سازد، همین صنایع کوچک و متوسط است؛ این‌ها را تقویت کنید و پیش ببرید.

یکی دیگر از اهمیت‌های صنایع کوچک، بدون شک نقش بی بدیل آنها در خنثی کردن تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور است که می‌تواند در خودکفایی کشور و تحقق رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی، نقش کلیدی و موثری ایفا کند.

 

راهکارهایی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط

به دلیل اهمیت بالای این صنایع تولیدی کوچک که بدان اشاره شد، ضرورت دارد که با روش های مختلف از جمله اعطای تسهیلات مالی، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای تورهای صنعتی، اعزام هیات های تجاری و صنعتی به نمایشگاه های داخلی و خارجی در جهت پیشرفت و توسعه آنها گام برداشت. همچنین با توجه به اینکه درصد بالایی از صنایع کوچک و متوسط کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، باید توجه بیشتری توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه از نظر تزریق بودجه عمرانی جهت تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گیرد. از طرف دیگر ضرورت دارد که تزریق تسهیلات به صنایع کوچک و رفع مشکلات این واحدها با پیش نیاز آموزش اثربخش مالکان و مدیران واحدهای صنعتی و آشنایی آنان با قوانین کسب و کار و تجارت همراه باشد.

تصویب قانون خاص حمایت از صنایع کوچک و متوسط، کاهش سهم کارفرما در صنایع کوچک و متوسط از بیمه تامین اجتماعی، جهت دهی برندهای داخلی جهت سرمایه‌گذاری در استان‌های مرزی و کمتر توسعه یافته کشور در جهت توازن منطقه‌ای و صادرات و الزام استفاده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از خدمات کلینیک‌های کسب و کار از دیگر اقدام هایی است که می توان در جهت توسعه این صنایع انجام داد.

 

مشکلات عمده صنایع کوچک و متوسط

از جمله مشکلاتی که صنایع کوچک و متوسط با آن مواجه هستند، می توان به عدم دسترسی و امکان تامین منابع مالی این واحدهای صنعتی، تغییرات پی در پی قوانین و سیاست های دولت، عدم ثبات اقتصادی، عدم دستاوری به فناوری های روز و گران بودن آنها، عدم دسترسی به بازارهای صادراتی اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده در شرایطی که صعود بی‌رویه و غیرقابل‌انتظار نرخ ارز هزینه‌های اضافی را به صنعتگران تحمیل کرد، محدودیت حاصل از شرایط تحریم در ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه صنایع نیز مانعی بزرگ در فعالیت سربازان اقتصادی را به همراه داشت. بدین ترتیب موانع بازار مانند نوسانات عرضه و تقاضا و تغییرات شدید قیمت مواد اولیه و تجهیزات به دلایلی چون تورم و تحولات نرخ ارز از مهم ترین چالش های صنایع کوچک و متوسط به شمار می‌روند. سولماز علی پور یکی از کارشناسان این حوزه دسترسی نداشتن به انواع اطلاعات از جمله بازاریابی درباره بازارهای داخلی و خارجی،  وضعیت مالی و فناوری صنایع کوچک و متوسط برای کمک به سرمایه‌گذاران در انتخاب کسب‌وکارهای مناسب برای سرمایه‌گذاری، اطلاعات فنی و عملیاتی، اطلاعات درباره منابع تأمین مواد اولیه تولید و خریداران و… را از جمله گرفتاری های این بخش می داند.

در پایان باید اذعان داشت که اگر دنبال کم‌اثر و بی‌اثر کردن تحریم‌ها هستیم، باید از ایجاد و حمایت از تولیدات ملی و صنایع کوچک جانانه دفاع و حمایت کرد. این امر مستلزم امکانات و منابع است که خوشبختانه در ایران این منابع عظیم موجود است و تنها نیاز به مدیران کارآمد و لایق دارد تا بتواند آنها را به حرکت درآورد و در راه اعتلای این صنایع گام بردارد.

 

 

تعطیلی بدون برنامه دردی را دوا نمی کند/۵

تعطیلی بدون برنامه دردی را دوا نمی کند

درحالی امار سیاه کرونا هر روز رکورد زنی می کند و تعداد بیشتری از هموطنانمان را به کام مرگ می کشاند، نیاز است تعطیلی ها بابرنامه و با هدف کاهش ترددهای درون و برون شهری باشد؛ نه فرصتی برای سفر ، گشت و گذار و یا شرکت در انواع تجمعات و در پی ان ثبت رکوردهایی سیاه تر.

 پیشنهاد تعطیلی ای که امروز تصویب شده – ۱۰ مرداد- از سوی وزیر بهداشت طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری و در حالی که آمارهای قربانیان کرونا هنوز به روزی  ۵۰۰ کشته نرسیده بود، مطرح شد. در پی این نامه و در ۱۱ مرداد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از رئیس‌جمهور وقت ( آقای روحانی)  خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد که با ایام تغییر و تحویل دولت همزمان شد.
با این حال این پیشنهاد وزیر بهداشت هفته گذشته در ستاد ملی کرونا رد و اعلام شد که  با هدف بررسی دقیق تر و هماهنگی دستگاه های اجرایی و مردم فعلا اجرایی نخواهد شد اما همه پیشنهادات اعضا اخذ شده است.

حالا پیشنهاد تعطیلی در ستاد کرونا بررسی و اعلام شد که از ۲۵ تا ۳۰ مرداد تعطیل شود؛  تعطیلاتی که همچون عید قربان با تعطیلات مناسبتی تاسوعا و عاشورا  همراه شده است و عدم پیش بینی تدابیر بسیار سختگیرانه و جریمه های بازدارند می تواند این تعطیلی را به سرنوشت موارد قبل دچار کند.

اعلام خبر تعطیلی در کنار  اجرای محدودیت ها از ظهر فردا در حقیقت فرصت دادن به افرادیست که بدون هیچ مسئولیت اجتماعی در قبال سلامت خود و دیگران، به فکر  تفریح یا سفر خود هستند و چه بسا این تعطیلی را فرصتی برای حضور در مراسم های عزاداری شهر و دیار خود بدانند که در سالهای پیشین غیرکرونایی مرسوم بود حتی اگر اعلام شده باشد که برگزاری تجمعات در مکانهای سرپوشیده ممنوع است.

بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت بارها تاکید کرده اند تعطیلی به تنهایی برای کنترل موج پنجم کرونا کافی نیست و باید شرایط کنترل و اعمال نظارت دقیق بر ترددها درون و بیرون شهرها اعمال شود و در یک کلام برای تعطیلی، برنامه ای با هدف صفر کردن ترددها و تعاملات اجتماعی داشت.

نوع دلتا از کشور هند اغاز شد و باید به تجربه این کشور در کنترل این ویروس نگاه دقیقی داشته باشیم تا با توجه به امکانات و شرایط کشور تصمیمات درست انخاذ کرد. هند حدود سه ماه با خیز شدید شیوع دلتا ویروس مواجه بود و زمانی موفق به کنترل شد که سرعت واکسیناسیون و اعمال محدودیت ها به معنای واقعی لاک داون را اجرایی کرد حال اگر قرار است از این تجربه استفاده شود نباید صرفا نوعی از تعطیلی را اعمال کرد که در گذشته انجام شده و در این روزها شاهد امار سیاه و رکودزنی های غمبار آن هستیم . باید با هماهنگی همه دستگاه ها تردد بین شهری ممنوع و تنها برای موارد بسیار ضروری و اندک امکان پذیر باشد تا فرصتی برای کنترل شیوع ویروس و شاید تنفسی برای کادر درمانی که ١٨ ماه بی وقفه مشغول ارائه خدمات است باشد نه فرصتی برای افزایش ترددها و درپی ان عزادار شدن هزاران خانواده دیگر.

مقرر شده بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلاتی که از دوشنبه اغاز و تا ٣٠ مردادماه ادامه دارد ممنوعیت تردد از ظهر فردا (یکشنبه) اعمال شود جدا از جدیتی که در تجربه های قبلی تعطیلات و محدودیت ها تردد دیده نشد شاید اعمال این محدودیت ها برای فردا دیر باشد و امروز افزایش ترددها را شاهد باشیم شاید بهتر بود حتی قبل از اعلام خبر تعطیلات محدودیت های تردد آغاز می شد.

در همین راستا علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران تاکید کرده: افزایش سطح واکسیناسیون عمومی و دو هفته لاک‌داون، تنها راه قطعی برون‌رفت از شرایط فعلی بیماری کرونا در کشور است و جز آن راه دیگری وجود ندارد. گرچه تصمیم بسیار تلخی است اما برای آنکه تا حدی ترمز مرگ و میر بیماری در کشور و تهران کشیده شود، مجبور هستیم تصمیم تلخ دو هفته لاک داون را بپذیریم. البته در این زمینه باید همه کشور همکاری کنند. یعنی لاک داون باید تصمیم حاکمیت باشد نه تصمیم یک وزارتخانه یا دستگاه.  تمام برنامه‌های اقتصادی مردم از قبیل عوارض، مالیات، پرداخت حق کارفرما و غیره باید در این دو هفته تعطیل شود و فرصت جدیدی داده شود. بنابراین تمام اسناد الزام آور اقتصادی برای کسبه و مردم عادی در این دو هفته باید متوقف شود. همچنین لازم است فرآیندهای مختلف اجتماعی کاهش یابد.

 

 

اجرای محدودیت های کرونایی در خراسان جنوبی

اداره‌ها، اصناف و بانک‌ها از دوشنبه تعطیل شدند/ ممنوعیت تردد خودروها از فردا

/۳-۵

از یکشنبه ۲۴ مرداد تا ۵ شهریور ممنوعیت تردد بین شهری برای خودرو‌های شخصی اعمال می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا ضمن تاکید بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی در مراسمات عزارداری گفت: عزادرای در اماکن سربسته و دسته روی هیئت‌های در ایام محرم و برپایی ایستگاه‌ها ممنوع است.

ملانوری افزود: سازمان تبلیغات اسلامی مکلف است در ایام برگزاری مراسم، به صورت روزانه و طی جلساتی مستمر، شرایط را دائماً رصد نماید تا دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند.

وی همچین بر تشدید نظارت‌ها بر صنوف تاکید کرد و از سازمان صمت خواست در این راستا از ظرفیت کارکنان دیگر ادرات استفاده شود تا با کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد جدی شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر پرهیز از هرگونه تجمع، گفت: تمام جلسات در ادارات و مکان‌های مسقف با حداکثر ظرفیت ۱۰ نفر برگزار شود و سایراعضا به صورت مجازی در جلسات شرکت کنند.

ملانوری با اشاره به لزوم اجرای طرح شهید سلیمان، گفت: در ستاد کرونا تصویب شد تا از ظرفیتت تیم‌های شهید سلیمانی جهت تذکر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه آمار کرونا همچنان صعودی است و وضعیت استان نگران  کننده است، گفت: هم اکنون شهرستان‌های سرایان و  خوسف در وضعیت زرد درمیان و سربیشه نارنجی و مابقی در وضعیت قرار دارند.

دهقانی با بیان اینکه بیشتر آمار مبتلایان کرونا از افرادی است که واکسن نشده اند، از افرادی بالای ۷۰سال خواست تا هر چه زودتر برای واکسینه شدن مراجعه کنند.

وی با بیان میانگین واکسیناسیون در خراسان جنوبی بیش از میانگین کشوری است، اما ۱۶ درصد افرادی بالای ۷۰ سال برای واکسن مراجعه نکرده اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه هیئت‌های خراسان‌جنوبی مقید به رعایت پروتکل‌ها هستند، گفت: زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و برگزاری مراسم در ساعت مقرر از جمله مواردی است که این شب‌ها هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی رعایت می‌کنند.

رضایی گفت: تاکنون عملکرد هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی در زمینه رعایت پروتکل‌ها رضایت بخش بوده و امیدواریم در اوج ایام عزا یعنی روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی نیز بر همین منوال پروتکل‌های بهداشتی توسط متولیان هیئت‌های مذهبی و عزاداران رعایت شود.

آینه دار مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی هم  اعلام امادگی کرد تا در جهت اقناع افکار عمومی با استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی جهت تهیه برنامه‌ها متناسب اقدام کنند.

همچنین بر اساس ستاد ملی کرونا همه ادارات از دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل اعلام شد و از فردا ساعت ۱۲ تا جمعه ۵ شهریور ممنوعیت تردد بین شهری خودرو‌های شخصی اعمال می‌شود.

 

 

 

 

 

در پلی آف لیگ دسته سوم باشگاه‌های کشور

خلیج فارس بندر ماهشهر رقیب پیام وحدت بیرجند/۷

خلیج فارس بندر ماهشهر حریف پیام وحدت بیرجند در پلی آف لیگ دسته سوم باشگاه‌های کشور شد.

براساس قرعه کشی روز شنبه که با حضور ۴ تیم راه یافته به این مرحله برگزار شد، خلیج فارس بندر ماهشهر رقیب پیام وحدت بیرجندتیم پیام وحدت خراسان جنوبی به مصاف تیم خلیج فارس بندر ماهشهر خواهد رفت.

دیدار رفت ۳۱ مرداد در ماهشهر و بازی برگشت این مرحله ۶ شهریور در بیرجند انجام خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت ۷ واحد صنعتی به چرخه تولید/۲-۳

۷ واحد صنعتی غیر فعال در خراسان جنوبی از ابتدای امسال به چرخه تولید بازگشتند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با اعلام این خبر گفت: با فعال شدن بازگشت ۷ واحد صنعتی به چرخه تولیددوباره این واحد‌ها و بازگشت آن‌ها به مدار تولید برای ۳۰ نفر اشتغالزایی شده است.

پارسا افزود: برای احیای این واحد‌های تولیدی در مجموع بیش از ۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وی زمینه فعالیت دوباره این واحد‌ها را اغلب در بخش‌های کانی‌های غیرفلزی و صنایع غذایی عنوان کرد و گفت: از این واحد‌های فعال شده ۲ واحد در سربیشه و در شهرستان های سرایان، نهبندان، بیرجند و خوسف هر کدام یک واحد و همچنین یک واحد در بخش خدمات در خضری دشت بیاض بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بیشترین اشتغال ایجاد شده در این واحد‌ها را با ۵ نفر مربوط به واحد تولید سنگ ساختمانی در نهبندان عنوان کرد.
پارسا افزود: سال گذشته هم ۱۹ واحد دراستان به چرخه تولید بازگشتندکه بیشتر در حوزه کانی غیر فلزی، شیمیایی، غذایی و فلزی بودند.

وی گفت: تامین نقدینگی، خارج شدن از تملک بانک ها،تعیین سرمایه گذار جدید،تغییر ساختار واحد تولیدی و مشارکت واحدهای صنعتی بزرگ در راه اندازی واحد های کوچک از جمله اقدامات اجرا شده برای بازگشت این ۷ واحد صنعتی به چرخه تولید بوده است.

 

 

 

آمار بالای مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی/۳-۷

۴۲۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۴۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۱۵۵ بیمار جدید شامل ۵۴ بستری و ۱۰۱ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۶۲ مورد از بیرجند، خوسف و زیرکوه هر کدام ۲ مورد، درمیان و سربیشه هر کدام ۶ مورد، سرایان ۱۴ مورد، طبس ۲۵ مورد، قاین ۳۰ مورد، نهبندان و فردوس هر کدام ۴ مورد جدید ثبت شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۱۱۱۸ تست سریع کرونا ۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی افزود: با ۳ مورد فوتی جدید در شبانه روز گذشته در بیماران کرونا فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۱۰۰۷ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۴۲۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۹۰ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۳ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۱۰۴ بیمار شامل ۷۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

 

افزایش ۳ برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات۲-۷

اعتبارات مصوب مرمت قنوات در خراسان جنوبی امسال در مقایسه با پارسال ۳ برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفتافزایش ۳ برابری اعتبارات مصوب برای مرمت قنوات: تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنوات مصوب شده است که نسبت به اعتبار تخصیص یافته پارسال رشد سه برابری داشته است.

اکبر محمدی افزود: بر اثر سیل اردیبهشت امسال ۱۴۷ رشته از قنوات استان دچار خسارت شدند که ۳۲ رشته از این قنات‌ها کاملا مسدود شدند.

به گفته وی با برنامه ریزی‌ های انجام شده، مساعدت مغنی‌ های ماهر، مشارکت‌های مردمی، استفاده از پتانسیل بسیج سازندگی استان و پیگیری‌های همکاران جهاد کشاورزی در سطح شهرستان‌های استان، ۲۹ رشته از قنوات مسدود شده بازگشایی شدند و تنها ۳ رشته قنات دیگر باقی مانده که مراحل بازگشایی آن‌ها در حال انجام است.

محمدی گفت: قنوات خسارت دیده در لیست پیشنهادی اعتبارات امسال قرار گرفته اند که تا پایان سال عملیات احیاء و مرمت آن‌ها انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در صورت مصوب شدن اعتبارات مدیریت بحران که ۴۰ میلیارد تومان است، حدود ۱۴۰ کیلومتر از قنوات خسارت دیده احیاء می‌شود و تاکنون ۲۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص پیدا کرده است.

محمدی  گفت: طول قنات دادِرانِ در شهرستان درمیان هزار و ۵۰۰ متر است که حدود ۶۰۰ متر از قنات بر اثر سیل خسارت دیده است.

مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از همان ابتدای عملیات مرمت قنوات در استان، عملیات بازگشایی قنات دادِرانِ آغاز شد که تاکنون ۴۰۰ متر آن مرمت شده و تنها ۲۰۰ متر باقی مانده است.

وی افزود: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای قنات دادِرانِ پیش بینی اعتبار شده که تاکنون ۵۷ میلیون تومان از این رقم تخصیص پیدا کرده و قابل پرداخت است.

محمدی با اشاره به این که این قنات تا ۳ ماه آینده بازگشایی می‌شود گفت: از اعتبارات امسال نیز حدود ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنات پیش بینی شده است.

 

 

 

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی خبر داد؛

توزیع ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار بین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی/۲-۷

توزیع ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار بین دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از توزیع ۵۴۷ میلیارد تومان اعتبار بین دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

علی بهدانی افزود: در شورای برنامه‌ریزی استان دو مدل توزیع شهرستانی پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مورد بررسی و تبادل نظر توسط اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه مدل توزیع استانی مورد تصویب اعضا قرار گرفت، افزود: اعتبارات بند (۳) جدول (۱۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور با موضوع اعتبارات رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بررسی شد.

به گفته وی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان ۴۴۷ میلیارد تومان از اعتبارات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اعلام کرد: پروژه‌های پیشنهادی از محل این اعتبار در ۵ سرفصل شامل آبخیزداری، آبرسانی، بهداشت و درمان، راه‌های روستایی و مدارس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور احصا و برای بررسی و تصویب به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارسال شده است.

وی از توزیع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل، بازسازی، روکش و نگهداری راه‌های روستایی استان خبر داد و افزود: بخشی از این اعتبار به منظور پرداخت مطالبات پیمانکاران در شهرستان‌های استان پیش بینی شده است.

بهدانی عنوان کرد: همچنین ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استان به آبرسانی روستایی و عشایری اختصاص یافت.

 

 

زمین لرزه درح سربیشه بدون خسارت/۴

زمین لرزه ۳.۸ ریشتری بامداد روز شنبه در سربیشه تاکنون خسارتی نداشته است.

این زمین لرزه ساعت دو و ۲۵ دقیقه در طول: ۶۰.۵۶ و عرض: ۳۲.۰۶ عمق: ۱۷ کیلومتری زمین رخ داد.

به دلیل اینکه عمق زمین لرزه زیاد بود اکثر مردم زلزله را احساس نکردند.

تاکنون این زمین لرزه بدون خسارت گزارش شده است.

 

 

 

اعضای موفق مرکز فرهنگی و هنری بشرویه تقدیر شدند/۲

اعضای موفق مرکز فرهنگی و هنری بشرویه تقدیر شدند

در دیدار مربیان و اعضای مرکز فرهنگی وهنری کانون بشرویه با علی شفیعی فرماندار این شهرستان از اعضای موفق این مرکز در رویدادهای هنری و ادبی تقدیر شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این دیدار شفیعی فرماندار بشرویه  ضمن تشکر از زحمات مربیان کانون پرورش فکری در جهت کشف استعداد و هدایت کودکان و نوجوانان به سمت علایقشان، حمایت والدین در پیشرفت این نوجوانان را بی تاثیر ندانست.

وی با تبریک به نوجوانان موفق آن‌ها را به تلاش و پشتکار بیشتر و ادامه دادن این راه توصیه کرد و افزود: امیدواریم در آینده شاهد موفقیت  بیشتر در عرصه‌های مختلف بوده و نتیجه این تلاش‌ها در زندگی شخصی و آینده شغلی کودکان ونوجوانان نمود پیدا کند.

در این مراسم مدال برنز مسابقه جهانی نقاشی کودک به حجت الهام بخش عضو نوجوان این مرکز اهداء شد.

گفتنی است، اثر این نوجوان ۱۵ ساله از بین بیش از ۴۰۰۰ اثر از ۳۸ کشور دنیا در رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال توانسته بود مدال برنز این مسابقه را کسب کند.

در ادامه از «مریم سادات خاکساری» و « فهیمه فرهادی» برگزیدگان دومین مهرواره طنز خلیج فارس جوایز خود را از دست فرماندار شهرستان دریافت کردند.

یاد آور می شود اثر این دو عضو موفق ادبی نیز از بین ۱۶۲ اثر رسیده به این مهرواره در بین ۹ اثر برگزیده قرار گرفته بود.

در پخش پایانی این مراسم نیز لوح تقدیر مهرواره  طنز خلیج فارس به سرکار خانم نرگس اسماعیلی اول مربی ادبی این مرکز اهداء شد.

 

 

 

 

بهزیستی خراسان جنوبی آماده دریافت نذورات محرم/۲-۳

ادارات بهزیستی خراسان جنوبی آماده دریافت کمک های مردم در ایام محرم هستند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: اداره کل بهزیستی استان آمادگی دارد در ایام محرمادارات بهزیستی خراسان جنوبی آماده دریافت کمک های مردم (دهه‌ی اول محرم الحرام تا پایان صفر) نذورات و کمک‌های نوع دوستانه‌ی خیران و مردم استان را به دست نیازمندان واقعی و افراد دارای معلولیت در مراکز نگهداری بهزیستی، ایتام و زنان سرپرست خانوار برساند.عرب نژاد افزود: خیران همچنین می‌توانند گوشت قربانی، نذورات دام زنده در تاسوعا و عاشورای حسینی را تحویل مؤسسات خیریه تحت نظارت و یا ادارات بهزیستی داده و هزینه برگزاری مراسم شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی با نام و یاد اموات را به شماره حساب ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ واریز و به خانواده‌های نیازمند تحت پوشش بهزیستی مرکز استان و شهرستان‌ها برساند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واکسیناسیون ۹ هزار معلم درخراسان جنوبی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از واکسینه شدن بیش از ۹هزار معلم استان تاکنون خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی افزود: از قریب ۱۶ هزار فرهنگی استان بیش از ۹ هزار فرهنگی  واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه سلامت فرهنگیان و دانش آموزان خط قرمز خادمین آموزش و پرورش در بهارستان علم و ادب است، عنوان کرد: قریب ۷ هزار نفر باقی مانده اندکه از این تعداد ۲۰۱ نفر سرباز معلم هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بر مراجعه هرچه سریعتر سرباز معلمین شهرستان ها و مناطق استان جهت دریافت واکسن در مراکز تعیین شده، عنوان کرد: تا پایان مرداد ماه تمام فرهنگیان مرحله اول واکسن کرونا را دریافت می کنند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به آغاز تزریق مرحله دوم واکسن از نیمه دوم شهریور ماه، بیان کرد: تاکید ما برای سال تحصیلی جدید بر بازگشایی مدارس و تشکیل کلاس ها به صورت حضوری است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی، با بیان این که اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان در راستای کاهش ریسک ها است، عنوان کرد: در دوران غیر حضری شدن کلاس های درس، چند اتفاق مهم در دانش‌آموزان رخ داده که مورد نخست تغییر الگوی خواب ، دوم تحرک و فعالیت فیزیکی و نکته سوم تغییر الگوی تغذیه است که با این سه تغییر در کنار کاهش فعالیت های «پرورشی» دانش‌آموزان در زمان غیر حضوری شدن کلاس درس مدارس مواجه بودیم که آسیب‌هایی در پی داشته است.

 

 

 

پویش اهدای خون “نذر سرخ” در خراسان جنوبی/۲-۳

پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: از آنجا که عمر فرآورده‌های خونی کم است و با توجه به اینکه اهداکنندگان خون تا ۳ ماه پس از اهدای خون امکان اهدا ندارند برای جلوگیری از ازدحام اهداکنندگان در روز‌های تاسوعا و عاشورا و به تبع آن خارج شدن آن‌ها تا ۳ ماه از چرخه اهدا، امسال پویش اهدای خون از تاسوعا تا اربعین برگزار می‌شود.

میری مقدم افزود: متقاضیان شرکت در این پویش، برای دریافت نوبت به سامانه birjand.bto.ir مراجعه کنند.

وی افزود: علاوه بر مراکز اهدای خون در بیرجند و طبس، همچنین مرکز انتقال خون قاین صبح روز عاشورا فعال خواهد بود.

 

 

 

 

سوگواره احلی من العسل با جمعیت محدود در بیرجند برگزار می‌شود/۲-۳

سوگواره احلی من العسل با جمعیت محدود در بیرجند برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: نهمین سوگواره احلی من العسل همزمان با ششم ماه محرم به صورت مجازی در ۱۲ شهرستان و منطقه استان و با جمعیت محدود در بیرجند برگزار می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی محمدعلی واقعی افزود: آیین نمادین سوگواره احلی من العسل ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه فردا – یکشنبه – با اجرای کاروان رهپویان حضرت قاسم (ع) در آستان مبارک امامزادگان باقریه بیرجند برگزار می‌شود و در این آیین ۴۰ دانش‌آموز نوجوان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در فضای باقریه بیرجند حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری خطاب به جوانان و نوجوانان در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، گذشت و شجاعت ادامه داد: سوگواره احلی من العسل متناسب با شرایط کرونایی و بهره‌مندی از بستر شبکه شاد به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از فضاهای مجازی برگزار خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر نهادینه شدن فرهنگ عاشورایی در نسل نو تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر مراسم سوگواره احلی من العسل به نام حضرت قاسم ابن الحسن (ع) برگزار می‌شود لذا این سوگواره در راستای نهادینه کردن فرهنگ عاشورایی نه‌تنها جای خود را در جامعه باز کرده، بلکه در گفتمان جهانی نیز بازتاب فراوانی داشته است.

وی عنوان کرد:  برگزاری این سوگواره فارغ از چارچوب‌های سازمانی، کاری هدفمند و اثرگذار با یک‌ شور آغاز می‌شود و به یک شعور در جامعه هدف پایان می‌یابد.

واقعی افزود: نهمین دوره سوگواره احلی من العسل در قالب‌های سه‌گانه مراسم نمادین و محدود حضوری در مراکز استان، کاروان رهپویان حضرت قاسم (ع) و اجرای گروه‌های سرود سیار در محله‌ها، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پویش مجازی و جمع‌آوری آثار از اول محرم تا روز اربعین حسینی در بخش‌های مختلف ادبی، معرفتی و هنری در شبکه شاد برگزار می‌شود.

عبارت احلی من العسل یا شیرین‌تر از عسل، به حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) منسوب است که در شب عاشورا وقتی عمویش امام حسین (ع) پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟ او پاسخ داد: برای من شیرین‌تر از عسل است.

در سال‌های اخیر ششم محرم سوگواره‌ای با حضور دانش‌آموزان برگزار می‌شود که به تأسی از نوجوانان عاشورایی و گرامیداشت یاد و نام حضرت قاسم بن الحسن (ع) «احلی من العسل» نامگذاری شده است.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه ایده‌های دانش‌آموزی بازدید کرد

استاندار خراسان جنوبی از نمایشگاه ایده‌های دانش‌آموزی بازدید کرد

 استاندار خراسان جنوبی در راستای اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه خاوران از نمایشگاه ایده‌های دانش‌آموزی استان بازدید کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی این نمایشگاه شامل دو بخش آثار جشنواره جابرابن حیان و جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش‌آموزی استان در تمامی دوره‌های تحصیلی است.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه، بخشی از کارهای برگزیده شده در دومین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراها است.

از مجموع آثار رسیده به این جشنواره، مربوط به ۱۹ هزار شرکت کننده، تعداد ۸۱۰ نفر به مرحله استانی و ۲۶۵ مورد هم به مرحله کشوری راه پیدا کردند که شهریورماه و در مرحله فینال جشنواره، در رقابت با دیگر آثار رسیده از سطح کشور، برگزیده‌ها معرفی خواهند شد.

بنا به تأکید حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی، یکی از مهمترین مصوبات ستاد توسعه خاوران، توجه به ایده‌های دانش آموزی و سرمایه‌گذاری بر روی آنها است.

این بازدید با حضور اعضای ستاد توسعه خاوران انجام شد

 

https://www.sko.ir/Dorsapax/Data/Sub_0/File/newnews_EToolsFile_image_2021_8_12-12_44_56_306_Ozn-faa782f3-f712-4c8c-bd2b-01378c83d4ee.jpg

 

 

 

 

 

بررسی پیشنهاد برگزاری بزرگداشت برای استاد غلامرضا سعیدی/۳

بررسی پیشنهاد برگزاری بزرگداشت برای استاد غلامرضا سعیدی
در دومین نشست مشورتی انجمن آثار و مفاخر خراسان جنوبی، برگزاری بزرگداشت برای استاد غلامرضا سعیدی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، دومین نشست مشورتی انجمن آثار و مفاخر استان ، سه شنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به پیشنهاد برگزاری بزرگداشت برای استاد سید غلامرضا سعیدی اشاره کرد و گفت: در این راستا هماهنگی هایی با انجمن آثار و مفاخر کشور انجام شده و در صورت تایید محورها، آثار مربوط به این پاسداشت جمع آوری و یادنامه ای برای این فرهیخته اهل خراسان جنوبی چاپ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استاد سعیدی به واسطه مطالعاتی که داشته، نزدیک به ۱۳ اثر تالیفی و بیش از ۳۷ اثر ترجمه و ده ها مقاله منتشر کرده است که نشان از عظمت کار وی دارد.

ناصری فرماندار بیرجند نیز در این نشست عنوان کرد: برگزاری بزرگداشت ها برای مفاخر پیشین و مفاخری که هنوز در میان ما زندگی می کنند، کاری ارزشمند در راستای قدردانی از زحمات آن هاست.

وی با اشاره به این که مهم ترین مسئله معرفی این افراد به نسل جوان برای تداوم مسیر فرهیختگی است، بیان کرد: در گذشته یادمان هایی برای استاد سعیدی انجام گرفته بود اما تقاضا داشتیم تا در داخل خود استان انجام گیرد تا آغاز کننده کاری فرهنگی باشد.

به گفته وی شاید بیماری کرونا اجازه برگزاری بزرگداشتی مفصل و با جضور فیزیکی حضار را ندهد اما با تبیین راه های جایگزین همچون چاپ یادمان، علاوه بر فراهم شدن امکان برگزاری، حق مطلب نیز ادا می شود.

شایان ذکر است استاد سید غلامرضا سعیدی که در سال ۱۳۱۴ ه ق ؛ مطابق با ۱۲۷۶ ه.ش (۵) در روستای نوزادِ مؤمن آباد بیرجند به دنیا آمد و تحصیلات خویش را در زادگاه و شهر بیرجند سپری کرد و به قول خود «از سال ۱۳۲۰ ش یکسره تهرانی شد».

پس از سالهای ۱۳۲۰ ه.ش در صحنه فرهنگ ایران به طور محسوسی ظهور می ‏یابد. و با تألیف آثار ارزنده خوب می ‏درخشد. حتی آثارش در کشور الجزایر ترجمه شده و در روند مبارزات مردم الجزایر تأثیر بسیار بر جای می‏ گذارد.

غلامرضا سعیدی جزء اولین کسانی است که به مسئله “فلسطین” و “رژیم صهیونیستی” توجه نشان داد و آثار زیادی با موضوع فلسطین و اشغالگری اسرائیل نوشت. همچنین در حمایت از جدایی کشور مسلمان “پاکستان” از “هند” تالیفات زیادی دارد و در کنگره‌های بین‌المللی این نظر را مطرح کرده است.

وی دهها کتاب در حوزه مسائل جهان اسلام، شامل؛ “فلسطین”، “هند” و “الجزایر” نوشت. همچنین در دفاع از مفاهیم اسلامی در دهها نشریه مذهبی قلم زد و در نهایت سالها در قم در “دارالتبلیغ اسلامی” فعالیت می کرد.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب غلامرضا سعیدی را باید از “پیشروان نهضت اسلامی” دانست. وی شاگردان زیادی تربیت کرد که می توان به دکتر علی شریعتی و دکتر مصطفی چمران اشاره کرد.

سید غلامرضا سعیدی در ۲۲ آذر ۱۳۶۷ در بیرجند درگذشت و پیکرش در جوار حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

 

 

ثبت بیش از ۱۲ هزار تخلف سرعت غیرمجاز در خراسان جنوبی/۲-۷

ثبت بیش از ۱۲ هزار تخلف سرعت غیرمجاز در خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: تیر امسال ۱۲ هزار و ۷۴۹ تخلف سرعت غیرمجاز در جاده‌های این استان توسط ۶۳ دستگاه دوربین ثبت تخلفات، ذخیره و برای اعمال قانون ارسال شد.

اسدالله جلال‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در تیر ماه تردد ۱۵۳ هزار و ۳۰۰ وسیله نقلیه در روز توسط ۵۶ دستگاه تردد شمار برخط در جاده‌های بین‌شهری و ۲۲ دستگاه فعال در ورودی و خروجی استان خراسان جنوبی ثبت‌ شد.

وی بیان کرد: بیشترین ترددها در محور بیرجند – مود با تردد حدود ۶ هزار و ۶۰۵ وسیله نقلیه در روز بوده که در هر ساعت ۲۷۵ دستگاه انواع خودرو از این مسیر ارتباطی تردد کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: در این مدت در هر ساعت ۶ هزار و ۳۸۸ خودروی سبک و سنگین در جاده‌های استان تردد داشته‌اند.

وی میانگین سرعت متوسط در جاده‌های استان را ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت بیان کرد و افزود: کنترل سرعت‌های غیرمجاز با ۶۳ سامانه برخط ثبت تخلفات عبور و مرور انجام می‌شود.

جلال‌زاده اظهار داشت: تیر امسال ۱۲ هزار و ۷۴۹ تخلف سرعت غیرمجاز و ۲۷ تخلف اضافه ‌بار ثبت و ارسال شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های کنترل سرعت در تمامی محورهای مواصلاتی استان فعال است یادآوری کرد: علاوه بر این یک سامانه توزین حین حرکت (WIM) در محور قاین – بیرجند فعال است.

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: بیشترین سهم تردد پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان مربوط به استان‌ خراسان رضوی بوده و بیشترین سهم تخلف پلاک‌های غیربومی در جاده‌های استان نیز از استان‌ سیستان و بلوچستان ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه ساعت اوج ترافیک در جاده‌های خراسان جنوبی بین ساعات ۱۸ تا ۱۹ است گفت: کنترل موثر محورهای مواصلاتی در ساعات اوج ترافیک و ساعات اوج تخلف در محورها موجب کاهش ریسک وقوع تصادف در جاده‌ها می‌شود.

به گزارش ایرنا ۲۲ دستگاه نظارت تصویری و ۷۸ دستگاه تردد شمار در مسیرهای ارتباطی استان خراسان جنوبی فعال است.

جاده‌های خراسان جنوبی مجهز به ۶۳ دوربین ثبت تخلف عبور و مرور است.

 

 

 

 

 

بهره‌برداری از ۱۲۵ کلاس درس در خراسان جنوبی تا مهرماه

بهره‌برداری از ۱۲۵ کلاس درس در خراسان جنوبی تا مهرماه

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: ۱۲۵ کلاس درس با اعتبار ۶۵ میلیارد تومان تا مهر امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

محمود چاوشان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد کلاس درس در قالب ۴۰ پروژه آموزشی در اکثر شهرستان‌های استان احداث شده است.

وی بیان کرد: اکنون عملیات اجرایی ۲۱۶ پروژه آموزشی با ۴۸۰ کلاس درس را در دست اجرا داریم و در تمامی مراحل ساخت مدارس، خیرین استان مشارکت دارند.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: ۲۶۰ میلیارد تومان برای اتمام این پروژه‌های در دست اجرا در استان نیاز است.

وی ادامه داد: مهاجرت و افزایش جمعیت دانش‌آموزان در مساکن مهر به خصوص در شهرستان بیرجند باعث کمبود شدید فضای آموزشی در خراسان جنوبی شده است.

چاوشان گفت: مهمترین مشکل ما در زمینه کمبود فضاهای آموزشی در مساکن مهر به خصوص مرکز استان است به طوری که در واحدهای مسکن مهر استان به احداث  ۳۰۰ کلاس درس نیاز داریم و از این تعداد ۱۹۰ کلاس درس در ۱۰ سایت مسکن مهر بیرجند مورد نیاز است.

سرانه فضای آموزشی شهر بیرجند کمتر از میانگین کشوری 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی در شهر بیرجند برای هر دانش‌آموز کمتر از پنج متر مربع است در حالی که میانگین سرانه آموزشی کشوری برای هر دانش‌آموز ۵.۳ متر مربع است و بالاترین مقدار کمبود فضای آموزشی را در سایت مسکن مهر ارتش بیرجند داریم.

وی افزود: در روستاهای حاشیه شهر و شهرک‌های اقماری بیرجند از جمله امیرآباد، حاجی‌آباد و دستگرد به احداث ۷۰ کلاس درس نیاز است و در مساکن مهر سایر شهرستان‌های استان هم به ۱۰۰ کلاس درس نیاز داریم.

چاوشان اظهار داشت: در شهرستان‌های بیرجند و قاینات به دلیل مهاجرت و افزایش جمعیت در سال‌های اخیر اکنون ۴۱ مدرسه در بیرجند و پنج مدرسه در قاین با مجموع حدود ۴۰۰ کلاس درس به شکل دونوبت اداره می‌شوند که ۲۰ هزار جمعیت دانش‌آموزی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی تعهدات خیرین مدرسه‌ساز استان در چهار ماه نخست امسال را ۲۱ پروژه با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این مدت افزایش ۱۰۱ درصدی تعهدات خیرین را داشته‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*