اخبار خراسان جنوبی /

 

 

 

 

دبیر ستاد امر به معروف و‌ نهی از منکر خراسان جنوبی:
شورای امر به معروف در مساجد شکل می گیرد
قاسمی با بیان اینکه شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد با مسئولیت امام جماعت شکل می گیرد، گفت: تمام مدیران در مقابل منکرات مجموعه خود و ترویج امر به معروف مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سردار «علی قاسمی» امروز (۱۷ مرداد) در نشست با ائمه جمعه استان که در آستانه ماه محرم و دهه امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد، اظهار کرد: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اقدامات زیربنایی بسیاری در حال انجام است و تاکنون آیین نامه هایی نیز ابلاغ شده که در اجرا با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم سریعتر حل شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر بر محور ولایت فقیه است، افزود: این دو فریضه الهی دولتی صرف نیست و همه قوا و دستگاه ها در این زمینه سهیم هستند تا این مهم را دنبال کنند.

وی ادامه داد: تکلیف امر به معروف و نهی از منکر بر عهده همگان است ولی ائمه جمعه به عنوان مسئول فرهنگی شهر در رأس این امور قرار دارد.

سردار قاسمی با بیان اینکه شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مساجد با مسئولیت امام جماعت شکل می گیرد، تصریح کرد: تمام مدیران در مقابل منکرات مجموعه خود و ترویج امر به معروف مسئول هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان جنوبی بیان کرد: محور برنامه های امسال این ستاد در موضوع رسانه، فضای مجازی، کار مردمی، ترویج و تجلیل از الگوهای موفق و‌ کارهای علمی و پژوهشی است.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری در ایام ماه محرم و صفر، گفت: برگزاری هیئت در فضای باز با یک سوم ظرفیت، برگزاری هیئت در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت، زمان برگزاری مجالس حداکثر ۲ ساعت، دسته‌روی به صورت محلی و رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر از جمله این دستورالعمل ها است که باید مورد توجه هیئت های مذهبی قرار گیرد.

 

 

 

 

 

 

غبار روبی مزار شهدا در روز خبرنگار/۲-۳

غبار روبی مزار شهدا در روز خبرنگار
مزار شهید ناصری و شهید بصیری پور به مناسبت روز خبرنگار با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی غبارروبی و عطرافشانی شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از معاونین و مدیران رسانه های استان با هدف تجدید میثاق با شهدا، قبور مطهر شهید ناصری و شهید بصیری پور را عطرافشانی کردند.

شایان ذکر است به مناسبت روز خبرنگار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور بر سر مزار خبرنگاران فقید خبرگزاری فارس، مرحومه سمانه ترشابی و مرحومه نجمه زهدی، یاد این عزیزان از دست رفته را گرامیداشت.

 

 

 

خداقوت مدیران دستگاههای اجرایی و شهروندان به مناسبت روز خبرنگار

جمعی از مدیران کل دستگاههای اجرایی و شهروندان استان خراسان جنوبی روز گذشته به مناسبت صورت حضوری و مجازی روز خبرنگار را به خبرنگاران موسسه مطبوعاتی امروز خراسان جنوبی تبریک گفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در دیدار مجازی با خبرنگاران روزنامه امروز خراسان جنوبی و گرامی داشت یاد و خاطره شهید صارمی و شهید ناصری  گفت: رسانه‌های استان خراسان جنوبی در نقد و بررسی توسعه متوازن خراسان جنوبی و بیان عملکردها و انتقادها بسیار خوب عمل می‌کند.

ناصر نبی زاده زاده با اشاره به اینکه رسانه‌ها به عنوان سرمایه‌هایی ارزشمند در انتقال اطلاعات و آگاهی بخشی و تعالی جامعه هستند افزود: جامعه رسانه ای استان در بحث پوشش خبری در همه حوزه‌ها به ویژه در بحث مدیریت بیماری کرونا، انتخابات و ایجاد شور و هیجان در بستر شرکت مردم در انتخابات بسیار فعال هستند.

وی همچنن گفت: سویه جدید کرونا وضعیت بسیار خطرناکی را به وجود آورده است و در این راستا برنامه‌‌ریزی شد به صورت مجازی روز خبرنگار را به رسانه‌های استان تبریک عرض کنیم.

درخواست روزنامه امروز خراسان جنوبی برای حمایت از نشریات شهرستانی

درخواست روزنامه امروز خراسان جنوبی برای حمایت از نشریات شهرستانی
مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز در دیدار مجازی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خواستار حمایت از نشریات شهرستانی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، محمود حیدری در دیدار مجازی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی عنوان کرد: مدتی است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شده که مجوز نشریات شهرستانی لغو خواهد شد.

وی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضای پیگیری این مسئله و اعطای مهلتی برای فعالسازی نشریات در قالب پایگاه خبری را داشت و افزود: این مجموعه نشریات محلی را در راستای سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی کرد و قرار بود از سوی وزارتخانه مورد حمایت نیز قرار گیرد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

به گفته وی مردم شهرستان ها از نشریات شهرستانی استقبال بسیار خوبی دارند اما ادارات شهرستان ها این گونه نیستند.

حیدری در بخش دیگری از سخنانش برای دریافت آگهی های ثبتی شهرستانها در نمایندگی های شهرستانی روزنامه امروز خراسان جنوبی اعلام آمادگی کرد و گفت: اخیرا دو دستگاه جدید نیز در چاپخانه این روزنامه راه اندازی شده است.

وی به گلایه خبرنگاران از عدم پاسخگویی ادارات نیز اشاره کرد و گفت: خواستار برگزاری دوره های سواد رسانه ای به صورت ضمن خدمت برای مدیران دستگاه های اجرایی با هدف مرور قوانین مرتبط با پاسخگویی به رسانه ها هستیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی

خدمت رسانی به ۵۰ هزار نفر بطور مستقیم در کتابخانه های عمومی استان

لزوم تقویت ارتباط رسانه ها و کتابخانه های عمومی با هدف ارتقای سطح مطالعه

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان نیز روز گذشته همزمان با روز خبرنگار، با حضور در دفتر روزنامه امروز خراسان جنوبی، این روز را به مدیر مسوول و دست اندرکاران این مجموعه تبریک گفت.
محمود حاجی در این بازدید، با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۸۱ باب کتابخانه عمومی فعال داریم، اظهار کرد: در کتابخانه های عمومی استان به بیش از ۵۰ هزار عضو، خدمات مستقیم ارائه می شود.
وی افزود: در جشنواره کتابخانه رضوی که در سطح بین المللی برگزار می شود، سال گذشته بیش از ۳۰ هزار نفر از استان مشارکت داشتند که ۳ برابر نُرم کشوری بود، ضمن اینکه امسال این جشنواره تا آبانماه ادامه دارد و امیدواریم در راستای ترویج سیره رضوی، هم استانی های ما در این جشنواره مشارکت فعال و پرشور داشته باشند.
وی با ذکر اینکه تعطیلی کتابخانه های عمومی بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی کرونا صورت می گیرد، اضافه کرد: اجرای پروژه کتابخانه مرکزی در مرکز استان، پس از گذشت سالها، هنوز با مشکل تامین زمین روبروست.
مدیر مسوول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز با اشاره به ظرفیت بالای استان در حوزه رسانه، گفت: روزنامه امروز خراسان جنوبی طی ۳ سال در سطح کشور در ردیف چند روزنامه برتر کشور قرار گرفته است که این نشان از وجود نیروهای توانمند در این عرصه در سطح استان دارد.
محمود حیدری افزود: در صورت حمایت مدیران و مردم، رسانه ها می توانند نقش موثری در رفع مسائل و مشکلات ایفا نمایند.
وی، از آمادگی روزنامه امروز خراسان جنوبی برای اشتراک نیمه بهای کتابخانه های عمومی، معرفی کتب مولفین بومی و معرفی مولفین به بانکها برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه برای چاپ کتب خبر داد و اظهار امیدواری کرد: ارتباط کتابخانه های عمومی با رسانه های استان در راستای ارتقای سطح فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تقویت شود.

 

 

 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

خبرنگاران طلایه داران میادین آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در دیدار با مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی و بیرجند امروز گفت: خبرنگاران طلایه داران میادین آگاهی و چشم بینا و زبان گویای مردم  در هر زمان و مکان هستند و برایشان سرمای زمستان و گرمای تابستان، خطرات جاده و بیماری حتی ویروس بی رحم وقاتل کرونا فرقی نمی کند و فقط و فقط به انجام رسالت می اندیشند و ادای تکلیف، تکلیفی که خون پاک شهیدی گرانقدر چون محمود صارمی به عهده شان گذاشته است. واقعی گفت: ۱۷ مرداد ماه «روز خبرنگار »، یاد روز باشکوه تلاشگران عرصه اندیشه و قلم رابه محضر خبرنگاران عزیز خراسان جنوبی  تبریک عرض نموده وضمن پاسداشت خاطره شهدای خبرنگار و خبرنگاران فقیداصحاب رسانه،جِدّ و جَهد شما عزیزان را در برافروختن چراغ اطلاع رسانی مستقل و مسئولانه ارج می نهم.

وی افزود: بدون شک،دستیابی به قله های پیشرفت،سربلندی و سعادت بهارستان علم و ادب؛ بامراقبت از فکر و اندیشه گل های بوستان علم و معرفت در وادی تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی و آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی است که جز با حق جویی، صداقت و مجاهدت در عرصه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ممکن نمی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸هزار دانش آموز و ۱۵ هزار فرهنگی زیرمجموعه آموزش و پرورش استان هستند افزود: رسالت آموزش و پرورش فرهنگ سازی است و اعتقاد دارم اگر پیشرفتی صورت می‌گیرد به خاطر عقبه فرهنگی استان است.  وی گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها برای ایجاد این پیشرفت ها کمک شایانی به فرهنگ‌سازی مخصوصاً در حوزه آموزش و پرورش می‌کند. واقعی ادامه داد : ما می خواهیم در آموزش و پرورش فرزندانی تربیت کنیم که جایگزین اساتید و مشاهیر استان شوند .واقعی همچنین به تلاش خبرنگاران در دوران دفاع مقدس و وضعیت کنونی پرداخت و گفت :در این شرایط که بیماری منحوس کرونا زندگی مردم را دچار اختلال کرده, این خبرنگاران و رسانه‌ها هستند که به عنوان پل ارتباطی بین کادر درمان و مردم با فرهنگ سازی در جهت کنترل این بیماری و پیشگیری آن اقدامات بزرگی را انجام دادند.

در ادامه مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی به تاثیرات و نقش رسانه در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت : طی سالهای اخیر رسانه ها با بیان توانمندیها و مشکلات حوزه آموزش و پرورش سعی کردند اهداف آموزش و پرورش بهتر محقق شود.  محمود حیدری در پایان با معرفی مجموعه چاپ و نشر موسسه مطبوعاتی امروز خراسان جنوبی گفت:  این ظرفیت را داریم تا تالیفات معلمین نویسنده را با شرایط خاص و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه چاپ نماییم

 

 

دستگیری ۲ سوداگر مرگ و کشف ۱۰۱ کیلوگرم تریاک در”بیرجند”

 

جانشین انتظامی استان از کشف ۱۰۱ کیلوگرم تریاک در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ “حسن شجاعی نسب” اظهار داشت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی “علی آباد” شهرستان “بیرجند” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک وانت نیسان مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از وانت نیسان ۱۰۱ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای داخل خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

جانشین انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شدند.

 

 

 

پلیس نهبندان ۱۹ کیلو هروئین را در بازرسی از سواری رانا کشف کرد

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” از کشف ۱۹ کیلو و ۴۵۰ گرم هروئین در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی”سهل آباد” شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری رانا مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۱۹ کیلو و ۴۵۰ گرم هروئین که به طرز ماهرانه ای جاساز شده بود کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد

 

 

 

در دیدار امروز استاندار خراسان جنوبی رقم خورد:
تشریح اقدامات بانک توسعه تعاون در خراسان جنوبی

ایرانی، عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون کشور با ملانوری استاندار خراسان جنوبی دیدار کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ این دیدار با هدف بررسی اقدامات بانک توسعه تعاون در استان صورت گرفت.
واکاوی اقدامات این بانک در راستای استفاده از ظرفیت ها در توسعه خراسان‌جنوبی نیز از دیگر محورهای این دیدار بود.
شایان ذکر است؛ بانک توسعه تعاون با ۱۱ واحد بانکی در سطح استان، مشغول فعالیت و خدمات رسانی به تعاونگران می باشد و با راه اندازی واحدهای صنعتی، کشاورزی،خدماتی، گردشگری و همچنین صنایع تکمیلی و خرد، حمایت خود را از اشتغال و تولید به اجرا درآورده که از آن جمله می توان به پروژه‌های بزرگی همچون کارخانه‌های تولید و فرآوری پودر میکرونیزه بنتونیت در سرایان، کارخانه تولید آرد در فردوس، کارخانه تولید خوراک دام و طیور در زیرکوه، کارخانه استخراج و فرآوری طلا در خوسف، کارخانه تولید و فرآوری اکسید منیزیم و همچنین کارخانه استخراج و فرآوری آندالوزیت درنهبندان، کارخانه تولید آهک کلسینه در طبس، و احداث چندین مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی و مجتمع گردشگری در نقاط مختلف استان اشاره کرد.

 

 

۳۶۵ روز خبرنگار

 خبرنگاری روز ندارد چراکه خبر تعطیل بردار نیست. قلم زدن خبرنگاران، در سرزمین زیبای آرمان‌ها و رسیدن به حق و حقیقت کاری ادامه دار و مستمر و بی وقفه است که ۳۶۵ روز را شامل شده و هر روز که خبر هست خبرنگار هم هست.

شکوه و زیبایی شغل خبرنگاری غیر قابل پیش بینی بودن آن است چراکه هدف یک خبرنگار از کاری که انجام می‌دهد رسیدن به شهرت نیست او به دنبال حقیقت است و با فعالیت خود مسئولان را به پاسخگویی وا می دارد.
خبرنگاری شغل، حرفه، هنر و عشق است، هنر و عشقی که خبرنگار باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد و برای ادامه مسیر قلم بزند.
به راستی چه زیباست اندیشه‌ای که در مقابل قلم زانو زند و واژه‌هایی که در خدمت بیان حق برآید.
وچه تعبیر قشنگی که «یکی از دستانی که باید بوسه زد دست خبرنگاران و قلم به دستان است» آری دست خبرنگاران را هم باید بوسید هم باید بوئید و هم به گرمی فشرد.
حکمت این مهم را باید در بیانات ائمه جستجو کرد که می فرمایند: «بیان حق و حقیقت، تلاش برای ساختن مدینه فاضله و از همه مهمتر هدایت افکار عمومی در مسیر درست با آگاهی بخشی و بیان واقعیات و…. از وظایف انبیا و اولیاست» که امروز این رسالت خطیر و تلاش ارزشی برعهده خبرنگاران نهاده شده است تا با قلم زدن و آکاهی بخشی و بیان حقایق و واقعیات جامعه به افکار عمومی سهم بسزایی را در ادامه راه بزرگان ایفا نموده و برای آحاد مردم چراغ راه هدایت و ادامه مسیر درست باشند.
خبرنگاران نوشته‌هایشان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی‌توانند بگویند و فریادشان بی صداست.
این قشر به راستی سمبل تعهد، وظیفه شناسی، دلسوزی، آگاهی بخشی و مطالبه گری هستند که حتی جانشان را برای روشنی بخشی و عینیت بخشیدن به

«نون والقلم مایسطرون» در طبق اخلاص گذاشته‌اند.
هفدهم مرداد که یادآور ایثارگری و رشادت خبرنگاران شهید است را به همه خبرنگاران ایران عزیز باید تبریک و تهنیت گفت و برای این عزیزان موفقیت و سربلندی در انجام وظایف خطیرشان آرزومند کرد.
علی اکبر قزوینیان

 

 

واکسیناسیون بیش از ۷۰۰ فرهنگی سربیشه/۲
مدیر آموزش و پرورش سربیشه گفت: بیش از ۷۰۰ فرهنگی شهرستان واکسینه می شوند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،  محمد بهلگردی در حاشیه بازدید از مرکز تجمیعی واکسیناسیون فرهنگیان شهرستان در خصوص واکسیناسیون همکاران فرهنگی در سربیشه ، اظهار کرد: خوشبختانه در شهرستان سربیشه با همکاری خوبی که با شبکه ی بهداشت و درمان شهرستان صورت گرفت ، تمهیدات انجام واکسیناسیون فرهنگیان شهرستان رقم خورد.

 بهلگردی افزود: از صبح روز شنبه شانزدهم مرداد ماه روند واکسیناسیون فرهنگیان در شهرستان آغاز شد و  بیش از ۷۰۰ همکار  فرهنگی مرحله اول واکسیناسیون خود را در مرکز تجمیعی و اختصاصی دریافت خواهند کرد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان اعلام کرد : در شهرستان سربیشه سه پایگاه در شهرهای سربیشه ، مود و درح ، روند واکسیناسیون همکاران فرهنگی ساکن در هر شهر را بر عهده دارند و همکاران فرهنگی ساکن مرکز استان نیز می توانند با مراجعه به دانشگاه فرهنگیان ، بر اساس برنامه های اعلامی به آنها در محل این پایگاه ها حضور پیدا کرده و مرحله اول واکسیناسیون خود را انجام می دهند.

 

 

 

 

 

دسترسی کاربران دانشگاه بیرجند به منابع الکترونیکی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی/۲-۳

 
دسترسی به منابع الکترونیکی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی

دسترسی کاربران دانشگاه بیرجند به منابع الکترونیکی کتابخانه دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برقرار شد. به گزارش امروز خراسان جنوبی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با بیش از یک دهه فعالیت برای راه‌اندازی، از کتابخانه های دیجیتال مطرح در کشور می باشد. تعداد مدارک موجود در این کتابخانه دیجیتال ۱۶۴۷۲۱۳۲۲ مدرک است.

 

 

تجهیز مراکز کانون استان از محل اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی /۲-۳

تجهیز مراکز کانون استان از محل اعتبارات کنترل آسیب‌های اجتماعی

چند مرکز کانون استان از طریق اعتبارات مربوط به طرح کنترل آسیب‌های اجتماعی تجهیز شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان با اعلام این خبر گفت: در اجرای برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، مبلغ یک میلیارد و هشت صد و هشتاد میلیون ریال  به منظور خرید تجهیزات به کانون استان خراسان جنوبی اختصاص یافت که این مبلغ پس از نیاز سنجی و خرید تجهزیات  در مراکز ثابت و سیار کانون در شهرستان‌های بیرجند و قاین و نهبندان هزینه شده است.

وی افزود: از محل این اعتبار تجهیزات صوتی و تصویری، ویدیو پرژکتور، پرده نمایش، میز و صندلی فلزی و پلاستیکی، میز مطالعه، رایانه و متعلقات و … خریداری و جهت بهره‌برداری به این مراکز ارسال شده است.

مدیر کل کانون خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اجرای برنامه‌های مختلف از قبیل کارگاه‌های حال خوش زندگی، نوجوان امید وار، مهارت نه گفتن، اجرای برنامه‌های پیک امید، اجرای برنامه ۱۳توسط  کتاب‌خانه سیار در مناطق کم برخوردار روستایی و حاشیه شهرها  و ۱۲ مرکز فرهنگی و هنری ثابت و ۲ کتاب‌خانه پستی، مشارکت در طرح های مختلف کشوری، ویژه برنامه‌های مربوط به کودکان کار و… به کودکان ونوجوانان استان خدمات رسانی می کند.

 

 

 

 

 

دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده خبرنگار فقید خبرگزاری فارس و خاورستان
دیدار استاندار خراسان جنوبی با خانواده خبرنگار فقید خبرگزاری فارس و خاورستان
استاندار خراسان جنوبی در آستانه روز خبرنگار با خانواده خبرنگار فقید خبرگزاری فارس و خاورستان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ این دیدار
با هدف عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده این خبرنگار صورت گرفت.
مرحومه سمانه ترشابی،خبرنگار خبرگزاری فارس و خاورستان بود که یک ماه پیش در جاده بیرجند- قاین، بر اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد.
هادی ترشابی، همسر مرحومه سمانه ترشابی نیز در این حادثه از ناحیه دست و پا دچار شکستگی شدید شده است.
این دیدار با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی و نیز مدیرعامل خانه مطبوعات استان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

 

پیشتازی خراسان جنوبی بر دیگر استان های کشور در تولید گرد و غبار
پیشتازی خراسان جنوبی بر دیگر استان های کشور در تولید گرد و غبار
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از پیشتازی خراسان جنوبی بر دیگر استان های کشور در تولید گرد و غبار گفت.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست به استناد اطلاعات استخراج شده از سیستم های پایش هوا، بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور، مربوط به خراسان جنوبی است.
وی ادامه داد: طبق همین اطلاعات از ابتدای سال جاری تا تاریخ نهم  مرداد ماه، تعداد روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در استان ۶۰ روز به ثبت رسیده است.
به گفته وی؛ این آمارها حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطرهاست.
معاون استاندار با اشاره به این که در حال حاضر، کانون های فرسایش بادی، یک سوم پهنه وسیع استان را شامل می شوند، گفت: این حجم کانون فرسایش بادی به جهت تبعاتی که به همراه دارند، نگران کننده است لذا باید برای کم کردن این مساحت، کارهای علمی ویژه ای صورت گیرد.
فرهادی با بیان این که اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در این راستا اقداماتی انجام داده، تأکید نمود: برای مهار این شرایط پیش آمده و جلوگیری از پیشرفت بیشتر کانون های فرسایش بادی باید اقدامات سریع تر و گسترده تری انجام شود.
وی متذکر شد: با عنایت به اهمیت موضوع، قوانین و مقررات مرتبط با آیین نامه هوای پاک باید به تمامی دستگاه ها ابلاغ گردد تا با هم افزایی و استفاده از ظرفیت همه حوزه ها، برای کنترل شرایط موجود اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون استاندار با تأکید بر نقش اطلاع رسانی در زمینه آگاهی بخشی جامعه و ابراز نگرانی از شرایط استان، خاطرنشان کرد: بخشی از کار ما این است که نگاه ملی را به خراسان جنوبی جلب کنیم و در این راستا باید از ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا وسیما استفاده کنیم.
فرهادی با بیان این که صدا و سیما باید در این بحث ورود جدی داشته باشد، اظهار داشت: پخش گزارش های ویژه از شبکه های سراسری، در این زمینه بسیار مؤثر است.
وی متذکر شد: پخش این گزارش و اطلاع رسانی عمومی در زمینه وضعیت استان، در جذب اعتبارات ملی و ارائه برنامه های ویژه برای مهار شرایط موجود مؤثر خواهد بود.
معاون استاندار با اشاره به خسارت های ناشی از گرد و غبار، گفت: بخش عمده ای از این خسارت ها مربوط به باغات و مزارع و محصولات کشاوری است.
فرهادی ادامه داد: بر اساس آمار، گرد و غبار سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت های استان خسارت وارد می آورد.
وی تأکید کرد: دستگاه های اجرایی باید با هم افزایی و تعامل و البته پیگیری جدی برای جذب اعتبارات ملی، به این موضوع ورود نمایند.
شایان ذکر است: انتخاب و کاشت گونه های گیاهی متناسب با اقلیم منطقه توسط شهرداری ها و منابع طبیعی و آبخیزداری، به کار گرفتن کارشناسHSE در واحدهای تولیدی، توجه به معاینه فنی کارخانه ها، اهتمام دستگاه های متولی به تأمین نفت گاز یورو ۴ برای ناوگان حمل و نقل عمومی  و مکلف بودن صدا و سیما در اطلاع رسانی وسیع درخصوص پدیده گرد و غبار از جمله مصوبات این جلسه بود.

 

 

 

کمک بانوان آیسک به موکب اربعین با بافت فرش/۲

بانوان آیسک در خراسان جنوبی ۶۲ میلیون ریال به موکب اربعین با بافت فرش کمک کردند.

جمعی از بانوان شهر آیسک با مشارکت در بافت یک تخته فرش مبلغ ۶۲ میلیون ریال به تامین هزینه‌های موکب اربعین کمک کردند.
فرش دستباف (گبه) ۵ مترمربعی با ۷۰ نفر روز مشارکت بانوان شهر آیسک بافته شد.
برش این تخته فرش در آستانه ماه محرم با حضور بانوان بافنده انجام شد.

 

 

رکورد شنکی کرونا در استان؛

شناسایی ۴۸۲ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۴۸۲ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۲۲۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۰۹ بیمار جدید شناسایی شد که ۴۰ مورد بستری و ۶۹ مورد سرپایی، بودند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۸ مورد از بیرجند، خوسف و فردوس هر کدام ۲ مورد، سربیشه ۴ مورد، درمیان ۳ مورد، زیرکوه ۳۰ مورد، طبس و نهبندان هر کدام ۱۰ مورد، قاین ۲۰ مورد جدید شناسایی شد.وی گفت: همچنین از ۱۱۶۷ تست سریع ۳۷۳ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۴۲۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۳۷ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم است.وی افزود: در شبانه روز گذشته ۱۳۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۲ بیمار شامل ۳۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۲۳ هزار و ۸۹۹ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۹ هزار و ۷۶۱ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۵ هزار و ۱۲۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدیزاده گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید در استان تعداد فوتی‌های کرونا در استان به ۹۸۵ نفر رسید.دکتر مهدیزاده گفت: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به ۱۳۹ هزار و ۳۵۵ نفر رسید و تا کنون ۳۲ هزار و ۹۶۰ نفر نیز واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

آغاز واکسیناسیون کارکنان بانک از فردا

واکسیناسیون کارکنان بانک در خراسان جنوبی از فردا آغاز می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: فردا در اولین مرحله ۴۰۰ نفر از کارکنان بانک، واکسن کرونا را دریافت می کنند.

 

دهقانی همچنین از ورود محموله ۴۶ هزار دُزی واکسن کرونا به خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این محموله شامل ۳۶ هزار ۸۰۰ دُز واکسن سینوفارم و ۱۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا است.

وی با اشاره به این که به نسبت پیک چهارم موارد فوتی کمتر است گفت: کمتر شدن فوتی‌های کرونایی به دلیل واکسیناسیون گروه‌های پر خطر جامعه است.

 

 

 

 

۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق امید در خراسان جنوبی پرداخت شد

 مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: این صندوق در هشت سال گذشته بیش از ۱۴ هزار فقره تسهیلات به میزان ۲۶۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف استان به متقاضیان پرداخت کرده است.

به گزارش ایرنا محمد زنگنه روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت شهدای رسانه و روز خبرنگار افزود: صندوق کارآفرینی امید به دنبال سود نیست و درحوزه‌های اجتماعی بیشترین تاثیر را دارد.

وی با بیان اینکه رسالت و اولویت پرداخت تسهیلات با مهارت‌دیدگان و ایجاد اشتغال در نقاط کم‌برخوردار است اظهار داشت: صندوق یک نهاد عمومی غیردولتی فعال زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و تنها موسسه حامی کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع بزرگ روستایی و از این قبیل است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی ادامه داد: این صندوق برای رفع نیازهای ضروری تسهیلات ۲ تا ۱۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی تا پنج میلیارد تومانی با نرخ سود ۲ تا ۶ درصد با بازپرداخت ۲ تا هشت ساله بسته به نوع طرح پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در قالب تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های متعدد منعقد شده از سال ۹۸ تاکنون اقدامات خوبی در زمینه قانون اشتغال روستایی در کنار سه بانک عامل دیگر انجام شده است که پرداخت بیش از هزار و ۵۵ فقره تسهیلات به میزان ۹۲ میلیارد تومان از جمله این اقدامات است.

زنگنه از امضای تفاهم‌نامه ۱۵ میلیاردی به منظور حمایت از مشاغل خرد و کوچک با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و افزود: در حوزه گیاهان دارویی نیز با جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه داریم که تاکنون بیش از سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی ادامه داد: همچنین پرداخت ۵۱۰ میلیون تومان تسهیلات در تفاهم با فرهنگ و ارشاد، تفاهم‌نامه با شهرداری برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی بیرجند و پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر دستگاه اتوبوس از دیگر اقدامات است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: صندوق سه طرح استراتژیک روستای بدون بیکار، هر روستا یک محصول و صندوق‌های خرد محلی را اجرایی کرده است که ۲۸ روستا، هدف هر طرح روستای بدون بیکار و هر روستا یک محصول هستند.

وی افزود: تاکنون در این روستاها نزدیک به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است و در برنامه داریم که ۲۴ میلیارد تومان برای این طرح‌ها تسهیلات پرداخت کنیم تا به‌زودی جشن پایان بیکاری را در این روستاها شاهد باشیم.

زنگنه با بیان اینکه در طرح صندوق‌های خرد بانوان نیز تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود عنوان کرد: صندوق کارآفرینی امید استان بیشترین حمایت را از صندوق‌های خرد بانوان داشته است که پرداخت تسهیلات به ۲۸۰ صندوق خرد در حوزه کشاورزی روستایی و عشایر از آن جمله است.

وی مجموع صندوق‌های خرد مورد حمایت را ۲۷۰ مورد با پرداخت ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات بیان کرد و ادامه داد: از دیگر اقدامات کم‌نظیر این صندوق تحقق تعهدات اشتغال صندوق است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی گفت: بر اساس آمار موجود در سامانه رصد هر چند تعهد ما ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر در سال گذشته بود اما برای ۷۵۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شد به این معنا که به طور میانگین روزانه برای ۲ نفر  اشتغال محقق شده است.

وی افزود: امسال هم تعهد اشتغال ۵۰۰ نفر تعیین شد که تاکنون برای بیش از ۲۹۰ نفر ایجاد اشتغال شده است.

زنگنه از انعقاد تفاهم نام با بنیاد علوی نهاد محرومیت زدایی شهرستان درمیان و بنیاد برکت خبر داد و گفت: ۲۹۰ نفر توسط بنیاد علوی به بانک معرفی شدند و قرار است ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به معرفی شدگان این نهاد پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: همچنین ۷۰۰ نفر از سوی بنیاد برکت برای دریافت تسهیلات معرفی شدند که تسهیلات متقاضیان به مرور امسال پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان جنوبی همچنین از امهال تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا در چند نوبت خبر داد و گفت: در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی در روزهایی کرونا نزدیک به هشت میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در استان پرداخت شد و دستور استمهال مشاغل آسیب‌دیده از کرونا برای سه ماه ابتدای سال نیز به تازگی صادر شده است.

 

 

جولان سگ‌های ولگرد در شهر؛ وحشتی که دل شهروندان را چنگ می‌زند

 

 

جولان سگ‌های ولگرد در شهر؛ وحشتی که دل شهروندان را چنگ می‌زند

 جولان سگ‌های ولگرد در بیرجند و حاشیه شهر که در برخی ساعت شبانه روز خود را به داخل شهر می‌رسانند به موضوعی جدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مدتی است که پیام‌های بسیاری از سوی شهروندان بیرجندی مبنی بر رهایی و وجود سگ‌های ولگرد در گوشه گوشه این شهر و محله‌های مختلف به ما ارسال شده است.

مشکلی که اگر رسیدگی نشود روز به روز مشکلات بیشتری را به وجود خواهد آورد و در حال حاضر هم جولان سگ‌ها در محله‌های مختلف علاوه بر خطر انداختن سلامت افراد باعث به وجود آمدن وحشت کودکان و شهروندان شده است.

مشکل سگ‌های ولگرد در بیرجند مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که مردم و متولیان این حوزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

موضوع سگ‌های ولگرد هر از گاهی به‌ عنوان یکی از عوامل بازدارنده در حفظ سیمای شهری که بهداشت شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازد، مطرح می‌شود.

شهر بیرجند یکی از نقاطی است که با موضوع حضور سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر خود دست‌ به‌ گریبان بوده و این امر آرامش شهروندان را دچار مشکل کرده است.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در بیرجند

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در بیرجند سبب ایجاد نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است و تنها با قدم زدن در سطح شهر به ویژه در شب در هر محله‌ای با چندین سگ ولگرد مواجه می‌شویم، سگ‌هایی که گاهی تنها و گاهی در گله‌هایی که جمعیت آنها کم هم نیست در حال تردد در گوشه و کنار شهر و خیابان‌ها هستند و به نظر می‌رسد که تعداد این سگ‌ها افزایش قابل توجهی داشته و متأسفانه فکر اساسی برای جمع‌آوری آن‌ها نشده است.

جولان سگ‌های ولگرد در بیرجند معضل اصلی شهروندان در محله‌های مختلف شده است معضلی که نه به گوش مسئولان گویا می‌رود و نه توجهی به آن می‌شود ،گویا این مردم خود باید اقدامی انجام دهند.

این مطلب را یکی از شهروندان برای خبرگزاری تسنیم در بیرجند ارسال کرده است و نوشته است مسئولان حالا حالاها از خواب بیدار نمی‌شوند، تردد این سگ‌ها به حدی افزایش یافته است که شهروندان نه در روز آسایش و آرامشی دارند و نه شب از صدای این حیوانات می‌توانند استراحت کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با وجود این سگ‌ها در محله، ما نه جرأت بیرون آمدن در آخر شب را داریم و نه کودکانمان در این روز‌های تابستانی می‌توانند در کوچه بازی کنند.

پرسه زدن این سگ‌ها آسایش ما را گرفته است

وی ادامه داد: پرسه زدن این سگ‌ها در طول روز و شب آسایش ما را گرفته است، خصوصا صدای آن‌ها در شب و پراکنده کردن زباله‌ها آن هم دم در خانه که این خود باعث مشکل و بیماری است.

این شهروند اظهار داشت: سگ‌های ولگرد امروز فقط معضل شهر بیرجند نیستند و متاسفانه تبدیل به یک معضل شهری میان اکثر شهرهای کشور شده‌ است و سگ‌های ولگرد اکنون جزئی از نمای حاشیه شهرها شده‌اند و در خیابان‌ها، کوچه‌ها و اطراف خانه‌ها پرسه می‌زنند و در جست‌وجو غذا زباله‌ها را پراکنده می‌کنند.

وی بیرجندی گفت: جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان، حمله به عابران پیاده و ایجاد رعب و وحشت اتفاقات عادی است که بسیاری از شهروندان با آن روبه‌رو بوده‌‌اند.

دیگر شهروند هم ادامه داد: جولان سگ‌های ولگرد در ساعات پایانی شب و اوایل صبح در خیابان‌ها و معابر شهرستان بیرجند و بیشتر در مناطق حاشیه شهر و خیابان‌های ظفر، ملاصدرا، امیرکبیر و بهمن به معضلی تبدیل شده و مردم از مسئولان می‌خواهند که فکری برای این موضوع بیندیشند.

ملک آبادی افزود: جولان سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های شهر موجب بروز تنش و رعب و وحشت در بین مردم شده و آسایش شهروندان برخی از خیابان‌های شهر را تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: وجود این حیوان در شهر، نه تنها سلامت و آسایش و ایمنی مردم را به خطر می‌اندازد بلکه امکان دارد با حمله سگ‌های ولگرد به آن‌ها مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کند.

این شهروند بیرجندی بیان کرد: حضور سگ‌های ولگرد در خیابان و معابر شهر بیرجند موجب ترس برخی از شهروندان به‌ویژه بانوان می‌شود و باید مسئولان در این زمینه فکری کنند.

حضور سگ‌های ولگرد، مشکلات و تبعات بهداشتی به همراه دارد

وی با تأکید بر ضرورت اقدام سریع مسئولان برای حل این معضل افزود: از طرف دیگر حضور سگ‌های ولگرد، مشکلات و تبعات بهداشتی نیز به همراه دارد که می‌تواند برای سلامت شهروندان مشکل‌ساز شود، به همین خاطر اقدام سریع درباره این موضوع یک ضرورت انکارناپذیر به‌حساب می‌آید.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند هم  در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده برای پرسه حیوانات ولگرد به صورت گله‌ای در معابر شهر بیرجند گفت: این گلایه‌های مردم به حق است.

محمدزاده افزود: دو گروه از شهرداری در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در سطح معابر شهر برای جمع‌آوری این حیوانات گشت‌زنی دارند و اقدام به جمع‌آوری آن‌ها می‌کنند.

وی گفت:  حیوانات به پناهگاهی در خارج شهر برای نگهداری، تغذیه، واکسیناسیون، عقیم سازی و غیره منتقل می‌شوند، اما مانعی که وجود دارد این است که برخی از سمن‌های حامی حیوانات در معابر پر تردد و مراکز شهر اقدام به تامین غذا برای این حیوانات می‌کنند و زمانی هم که شهرداری قصد جمع‌آوری دارد، اعلام موضع می‌کنند.

به گفته وی تغذیه این حیوانات در معابر شهر سبب شده است تا شاهد حضور گله ای آن ها در معابر اصلی و مراکز شهر هم باشیم.

 

 

 

 

عطر گل رز به مشام خارجی ها نمی رسد/ زرد شدن چهره گل های سرخ در سایه بی توجهی ها

گلبرگ‌ها و پرچم گل‌ها که با تابش خورشید گرم شوند عطر گل هم می‌پرد، مزارع گل سرخ مملو از گل‌های خوش‌بو است اما پای صادرات آن لنگ می زند.

زمین غنچه‌ها را در اشتیاق شکفتن بی‌تاب کرده و زمان دقیقه‌ها و ثانیه‌ها را برای گلچین‌هایی که با تندرستی و در سکوت، گل‌های خندان را از سرشاخه‌ها گردن می‌زنند، کوتاه و کوتاه‌تر می‌کند.

کارگران گلچین چشمی به مشرق دارند و آفتاب که حالا از خوابگاه سرخ و نارنجی خویش برخاسته و رو به بلندای آسمان قد می‌کشد و چشمی به دست‌ها که به سرعت قیچی تیز و خوشدست را به سمت گل‌هایی راهی می‌کنند که خیلی وقت نیست می‌خندند. عطر گل‌ها که در هوا می‌پیچد جنب‌وجوش در گلزار‌ها شروع می‌شود. بوی دل‌انگیزی به مشام می‌رسد و فضا را عطرآگین کرده‌اند.

شدت اشعه‌های خورشید تندتر می‌شود و عقربه‌های ساعت از نسیم صبحگاهی گذشته و حوالی ظهر را نشان می‌دهد و این یعنی پایان کار. گلی که بعد از ساعت ۱۰ چیده شود دیگر گل صبحگاهی نیست. گلبرگ‌ها و پرچم گل‌ها که با تابش خورشید گرم شوند عطر گل هم می‌پرد، مزارع گل سرخ مملو از گل‌های خوش‌بو است و رنگ قرمز گل‌های رُز بر دیگر رنگ‌ها مستولی شده است.

گل سرخ

رُز، گلی سرشار از افسانه و تاریخ

براساس شواهد و اسناد موجود، پیشینه گل رُز به ایران می‌رسد و تا ٣۵٠ سال پیش از این گل رز در هیچ اقلیم دیگری به جز خاک ایران رویش نداشته است. در دوره صفوی این گل به همراه ادوات گلاب‌گیری به عثمانی و سپس سوریه و بلغارستان منتقل شده، اما دیری نگذشت که رز ایرانی درآمد کلانی برای کشور‌های میزبان خود ایجاد کرده و در کشور ما به یک صنعت منسوخ و قدیمی یعنی گلاب‌گیری سنتی خلاصه شد.

گل رُز که به گل سرخ نیز معروف است بیشتر از ١۵٠ گونه دارد که براساس نژاد در ٧ دسته طبقه‌بندی می‌شود. در طول تاریخ گل سرخ یا همان گل رز محبوب‌ترین گل نزد بشر بوده و در بین مردم ملل مختلف میراثی از افسانه و تاریخ را به همراه دارد.

رتبه ۱۷ تولید و رتبه ۹۰ صادرات!

ایران به دلیل دارا بودن اقلیم ۴ فصل یکی از ۲۰ تولیدکننده بزرگ گل و گیاه در جهان به شمار می‌آید. در بین گل‌های زینتی گل رُز به‌عنوان ملکه گل‌ها از عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده‌های دارویی این گل بیشتر مورد توجه بوده ولی به تدریج کشت و کار آن در باغ‌ها گسترش یافته است.

علاقه و اشتیاق انسان به داشتن گل رُز در همه فصول سال باعث شد تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد و هم‎ اکنون گل رز یکی از محبوب‌ترین گل‌های جهان و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار گرفته است.

وضعیت بحرانی منابع آبی در کشور به‌ویژه استان کویری خراسان‌جنوبی واقعیتی انکارناپذیر است. مسئله‌ای که باید آن را جدی گرفت و برای مقابله با آن با بهره‌گیری از روش‌های نوین کشت و آبیاری از آب موجود بهترین بهره را برد.

بنا بر بررسی‌های انجام شده کشور ایران از حیث حجم، تناژ وتولید گل‌های زینتی در رتبه ۱۷ جهان قرار دارد، اما در حوزه صادرات جایگاه ۸۰ تا ۹۰ دنیا را به خود اختصاص داده که این تفاوت در میزان تولید و ضریب صادرات به روشنی مؤید عمق فرصت‌سوزی‌هایی است که در این بخش شاهد هستیم.

گل

ارزآوری ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه نفت

یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در خراسان‌جنوبی گفت: کشور ایران و خراسان‌جنوبی پتانسیل مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد و علاوه بر اشتغال‌زایی که در منطقه ایجاد می‌کند، در تولید ثروت ملی و ارزآوری به دلیل صادرات نقش مهمی دارد.

او سرانه مصرف گل در ایران را معادل یک دهم سرانه ۱۵۰ شاخه‌ای گل در دنیا ذکر کرد و افزود: گل یک کالای لوکس محسوب می‌شود و سرانه مصرف آن در ایران ۱۵ شاخه است که همین تعداد محدود نیز برای استفاده در مراسمات استفاده می‌شود.

عطر گل رز خراسان جنوبی به مشام خارجی ها نمی رسد/ زرد شدن چهره گل های سرخ در سایه بی توجهی ها

این تولیدکننده گل و گیاه با تأکید بر اینکه صادرات هر ۱۰۰ شاخه گل رُز معادل یک بشکه نفت ارزآوری دارد، عنوان کرد: ضایعات کنونی گل در ایران به دلیل نبود بازار‌های صادراتی مناسب بیش از ۶۰ درصد است و این در حالی است که در کشور‌های اروپایی از جمله هلند ضایعات گل به صفر رسیده است.

پای لنگ صادرات

این تولیدکننده گل و گیاه عمده دلیل این امر را مصرف داخلی و به تبع آن صادرات ذکر کرد و گفت: با وجود اینکه گل‌های تولیدی کشور با کشوری همچون هلند در رقابت است، اما کاهش صادرات توازن تولید و فروش را بر هم زده و در حال حاضر کشور ترکیه از این موضوع استفاده کرده و خلأ صادرات ایران را برای کشور‌های عربی پرکرده است.

او ترکیه را رقیب اصلی کشور ایران دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان گل و گیاه چشم به حمایت دولتمردان دوختند تا شاید باری دیگر صادرات گل به سایر کشور‌ها رونق بگیرد چراکه با توجه به پیشرفت ترکیه در این زمینه اگر شرایط گل و گیاه ایران به این شکل پیش رود جایگاهمان در صادرات گل و گیاه در دنیا تضعیف خواهد شد.

شاخه گل

چند سالی است که شاهد توسعه و رونق گلخانه‌ها در مناطق مختلف کشور به‌ویژه خراسان‌جنوبی هستیم. افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدرو پونیک، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه را می‌توان از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای برشمرد.

تولید یک میلیون شاخه گل در استان

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی، لزوم تغییر الگوی کشت به جهت تغییر اقلیم به سمت گیاهان کم‌آب‌خواه و افزایش تولید از مقدار معین آب مصرفی و تمایل کشاورزان به جهت تکنولوژی جدید، تولید گل در گلخانه مورد توجه قرار گرفته است.

او تعداد گلخانه‌های زیرکشت گل رُز و گل و گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی را ۳۳ واحد اعلام کرد و افزود: ۴.۲۶ هکتار از گلخانه‌های استان زیرکشت گل است که از این میزان ۲.۷۶ هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی گلدانی و آپارتمانی است.

عطر گل رز خراسان جنوبی به مشام خارجی ها نمی رسد/ زرد شدن چهره گل های سرخ در سایه بی توجهی ها

قوسی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل رُز در خراسان‌جنوبی ۱.۵ هکتار و مربوط به ۲ گلخانه واقع در بیرجند است، افزود: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار شاخه گل رُز در این گلخانه‌های هیدروپونیک تولید می‌شود.

صادرات گل‌های زینتی، فرصتی برای ارزآوری

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه پیش‌بینی درآمد حاصل از گل رُز قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: خراسان‌جنوبی ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش گل رُز داشته و گل تولیدی در این منطقه براساس بررسی‌های صورت گرفته از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

او افزود: شیوع کرونا و تعطیلی برخی مراسم‌ها تقاضا برای خرید گل را به شدت کاهش داد و این کاهش تقاضا برای خرید، گلخانه‌داران استان را وادار به کاهش تولید کرد و این مسئله در کنار کاهش قیمت خسارت زیادی را به تولیدکنندگان گل رُز استان وارد کرد.

قوسی با بیان اینکه ۲ واحد تولیدکننده گل رُز در استان به طور متوسط اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر را مهیا کرده‌اند، عنوان کرد: با توجه به کیفیت بالای گل رُز تولیدی در خراسان‌جنوبی این استان ظرفیت صادرات این محصول را با لحاظ شرایطی دارا است.

عطر گل رز خراسان جنوبی به مشام خارجی ها نمی رسد/ زرد شدن چهره گل های سرخ در سایه بی توجهی ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: افزایش سطح زیر کشت تولید گل رُز یکی از الزامات صادرات محور شدن تولید این محصول در استان است و با لحاظ این شرایط می‌توانیم پایانه صادراتی گل رُز در خراسان‌جنوبی داشته باشیم.

او با اعلام اینکه طی ۴ ماهه امسال ۳۲۰ هزار شاخه گل در استان تولید شده است، خاطرنشان کرد: تولید گل رُز بیش از یک میلیارد تومان درآمد در سال جاری نصیب بهره‌برداران این بخش کرد.

قوسی با اشاره به تولید روزانه ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ شاخه گل رُز در استان، گفت: ۹۰ درصد گل رُز تولید شده در استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و اصفهان ارسال می‌شود.

گل رُز همان کیمیای گران‌قیمتی است که کاربرد وسیعی در صنایع عطر و داروسازی دارد. نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب و به‌روز و مشکلاتی در بحث بازاریابی و بعد از برداشت همچون گرید بندی، سورتینگ، حمل و نقل و تعرفه‌های گمرک بر مشکلات این بخش افزوده است.

در حالی که صادرات تک محصولی یکی از بیماری‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود توجه به صادرات گل‌های زینتی به‌عنوان یک تجارت سودآور می‌تواند نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا کند و تحقق این هدف نیازمند توجه به کیفیت تولید و ارسال محموله‌ها از جمله نحوه بسته‌بندی گل‌هاست.

علی‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، پرورش گل و گیاه باید با توجه به ارزش اقتصادی، ارزآوری مناسب و اشتغال‌زایی با جهت‌گیری صادراتی حمایت شود و فعالان این بخش نیز با روش‌های نوین، هزینه‌های تولید را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهند تا بتوان گامی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید برداشت.

 

 

 

 

 

 

 

میزبانی بقاع متبرکه از طرح بصیرت عاشورایی/ شیرخوارگان حسینی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار می شود/۳

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: این طرح «بصیرت عاشورایی» با حضور ۳۱ مبلغ بومی و غیر بومی در ماه محرم برای برپایی مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) و اجرای نیات واقفان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: هر سال با اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» نقش بقاع متبرکه و امامزادگان در زمینه عزاداری امام حسین (ع) در جامعه احساس می‌شود و امسال نیز بقاع متبرکه آماده عزاداری برای امام حسین (ع) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستند.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح برنامه‌های مختلفی از جمله اعزام مبلغین در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۳۱ مبلغ برای حضور در مناطق محروم استان اعلام آمادگی کرده اند.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: از ۳۱ نفر مبلغ ۱۲ نفر اعزامی از قم هستند و ۱۹ نفر از مبلغان خراسان جنوبی هستند که در بقاع متبرکه استان در ماه محرم بحث تبلیغ را بر عهده خواهند داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: سازمان اوقاف با اجرای این طرح به دنبال تبیین اهداف قیام عاشورا برای نسل امروز و استفاده از ظرفیت‌های بقاع متبرکه برای اجرای ویژه برنامه‌های محرم و صفر و اجرای نیات واقفان است.

وی با اشاره به برنامه‌های طرح «بصیرت عاشورایی» گفت: در راستای اجرای این طرح مراسم «احلی من العسل»، شیرخوارگان حسینی، سه ساله‌های حسینی، تاسوعا و عاشورای حسینی در فضای باز بقاع متبرکه استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام بخشی پور در خصوص اجرای شب شعر حسینی افزود: برگزاری مراسم شب شعر حسینی با حضور مداحان و شاعران حسینی در مناطق کم خطر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: اجرای نیات واقفان خیراندیش که از اهم برنامه‌ها محسوب می‌شود با توزیع غذای متبرک در هیئات، حسینیه ها، بقاع متبرکه و بیمارستان‌ها و کمک به برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

 

برگزاری مسابقات پارکور در بوستان کاجستان بیرجند/۷

مسابقات پارکور، یادواره شهیدبرگزاری مسابقات پارکور در بوستان کاجستان بیرجند ورزشکار ابراهیم یوسفی از سوی یگان ویژه نیروی انتظامی استان در بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد.

 

سردار امجدیان افزود: نفرات برتر این دوره به مسابقات کشوری نیروهای مسلح اعزام خواهند شد.

 

وی هدف از برگزاری مسابقات را بالابردن روحیه و ایجاد نشاط و شادابی و سلامت تن نیروها و آمادگی در مقابل ماموریت ها عنوان کرد.

معرفی برترین‌های جشنواره هنری فانوس/۲-۳

در اختتامیه جشنواره استانی فانوس ۱۴ اثر به عنوان اثر برتر در خراسان جنوبی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، این جشنواره از سوی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ۵ رشته هنر‌های نمایشی، موسیقی و سرود، تجسمی و سنتی، بخش رادیویی و تلویزیونی و سینمایی برگزار شد که از ۱۰۵ اثر ارسالی ۱۴ اثر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در این مراسم گفت: امسال برای اولین بار این جشنواره به صورت استانی برگزار می شود.
سرهنگ فلاحی  افزود: برگزیدگان همچنین به مرحله‌ی کشوری این جشنواره، که دی امسال در مشهد برگزار می‌شود، راه یافتند.

پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای مددجویان امداد/۲-۳

۲۵۰ میلیارد تومان منابع تسهیلاتی برای خانواد‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) تا پایان امسال پرداخت می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: یکی از اهداف کمیته امداد، اشتغال و توانمند سازی اقتصادی خانواده‌ها است.
سلم آبادیبا بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان منابع تسهیلات برای خانواد‌های نیازمند تحت پوشش کمیته امداد تا پایان سال پرداخت خواهد شد. افزود: در سال جاری به ۵ هزارو ۶۰۰ پرونده تسهیلاتی که در خواست وام ۵۰ میلیون تومانی دارند تسهیلات پرداخت خواهد شد.
وی گفت: از ۲۸ تیر حدود ۷۰۰ پرونده تسهیلاتی به بانک‌ها ارسال شد و تاکنون به ۱۳۰ پرونده تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همچنین گفت: بیشترین درخواست تسهیلات در حوزه خدمات و تولید فرش، گلیم و دامپروری و کشاورزی بوده است.
سلم آبادی افزود::در سال گذشته ۱۰۷ درصد از تسهیلات اشتغال که بیشتر از برنامه ابلاغی بوده است توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

وی درباره راه وری شغلی که یکی از هدف‌های مهم کمیته امداد امام خمینی (ره) است افزود: افرادی که مهارتی دارند، اما سرمایه و بازار فروش را ندارند، تسهیلات در اختیارشان قرار میگرد و یک راه ور به عنوان فعال اقتصادی در کنارشان کمک به شرایط شغلی و بازار فروش را برای آن‌ها محیا می‌سازد.

 

 

 

 

درگذشت مادر شهید سید حسن صاعدی در سرایان/۲

مادر شهید سید حسن صاعدی در سرایان به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه عذرا امامی مادر شهید سید حسن صاعدی به علت کهولت سن و بیماری دیروز در سرایان درگذشت.درگذشت مادر شهید سید حسن صاعدی در سرایان
پیکر این مادر شهید امروز ساعت ۱۸ به سمت گلزار شهدای سرایان تشییع می شود.
شهید سید حسن صاعدی متولد ۱۳۴۱ در سرایان در اول فروردین ۱۳۶۶ در شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش در گلزار شهدا سرایان آرام گرفت.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*