اخبار خراسان جنوبی/

یادواره سردار شهید ناصری در مشهد برگزار می شود

شورای شهر به پایان کار شهردار رای مثبت داد

شورای اسلامی شهر بیرجند پایان کار شهرداری این شهر را اعلام کرد. به گزارش امروز خراسان جنوبی شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته در جلسه غیرعلنی پس از بحث و تبادل نظر در خصوص ابقا یا ادامه کار جاوید شهردار فعلی با ۴ رای مخالف و ۵ رای موافق به پایان ماموریت وی در شهرداری بیرجند رای داد.
بر این اساس جاوید شهردار مرکز خراسان جنوبی روز گذشته از این سمت کنار گذاشته شد و مهندس عدل معاون عمرانی شهرداری بیرجند به عنوان سرپرست شهرداری تا انتخاب شهردار امور شهرداری را مدیریت می‌کند.
به گفته یک فرد مطلع هرچند برخی از اعضای شورای شهر در صدد بودند تا رای ابقای جاوید را از شورا بگیرند.
شفافیت آرای نمایندگان هم یکی از خواسته‌های مردم است که امید می‌رود در شورای ششم جامه عمل بپوشد.
با این اوصاف دکتر «جاوید» از سمت شهردار بیرجند کنار گذاشته شد. این در حالی است که در گذشته جاوید بارها اعلام کرده بود که اگر همه اعضای شورای فعلی (شورای پنجم) انتخاب شوند دیگراین مسئولیت را قبول نخواهد کرد

 

 

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
۸۰ درصد قربانیان کرونا در خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال داشتند
دهقانی فیروزآبادی با ابراز نگرانی از روند صعودی موارد بستری و سرپایی کرونا در استان، گفت: از زمان شروع همه گیری بیماری کرونا بیش از ۸۰ درصد موارد فوتی مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده است.

«محمد دهقانی فیروزآبادی» نیز در ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار کرد: در حال حاضر شاهد روند افزایشی موارد سرپایی و بستری کرونا در سطح استان هستیم و به اوج پیک سوم در آبان ماه سال گذشته که بسیار اذیت شدیم نزدیک می شویم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در طی یک هفته گذشته ۲۸۹ مورد مبتلای جدید به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند، افزود: همچنین در این مدت آمار فوتی های کرونا نیز ۲۲ مورد ثبت شده است البته تناسبی بین موارد بستری و فوتی نیست و‌خوشبختانه فاصله زیاد است.

 

دهقانی فیروزآبادی گفت: از ابتدای اسفند ۹۹ تاکنون موارد مثبت روزانه بستری و فوتی مبتلایان به کرونا در سطح استان افزایشی است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ۲ هزار و ۶۹ مورد بازدید از اصناف و ۸۰ مورد از ادارات استان خبر داد و افزود: متاسفانه استفاده از ماسک توسط اصناف شهرستان درمیان به ۶۹ درصد و توسط کارکنان ادارات شهرستان قاین به ۷۵ رسیده است که نیازمند توجه جدی است.

 

وی تصریح کرد: از زمان شروع همه گیری بیماری کرونا بیش از ۸۰ درصد موارد فوتی مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده است.

 

 

بحرانی‌ترین وضعیت کرونا در ایران؛ افزایش شهر‌های قرمز کرونایی به ۳۳۶ شهر /۳

نکته قابل تامل در وضعیت فعلی کشورمان که می‌توان «فوق بحرانی» خواندش، قرار گرفتن همه شهرستان‌های بسیاری از استان‌های کشورمان در وضعیت قرمز است که ناگفته پیداست چه فشار سنگینی متوجه نظام بهداشت و درمان نموده و تا چه اندازه شرایط را شکننده کرده است؛ بحرانی که چه بسا بخشی از آن مرهون تعطیلی شش روزه اخیر در استان‌های تهران و البرز باشد.

با اوج گیری شیوع نسخه جهش یافته ویروس کرونای دلتا و بیماری کووید ۱۹ در کشورمان، ۵۱ شهر دیگر کشورمان که در وضعیت نارنجی قرار داشتند هم به وضعیت قرمز کرونایی رسیدند. وضعیتی که برای توصیفش به زبان ساده، می‌توان از قرار گرفتن سه چهارم شهرستان‌های کشورمان در وضعیت قرمز و بحرانی سخن به میان آورد!

این توصیف زمانی کامل‌تر می‌شود که بدانیم تنها یک چهارم شهرستان‌های کشورمان در وضعیت‌های نارنجی، زرد و آبی قرار دارند، به این صورت که ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند (شمار شهرستان‌های نارنجی تا ساعاتی پیش، ۱۱۰ شهرستان بود) و ۲۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند (شمار شهرستان‌های زرد تا دیروز، ۵۳ شهرستان بود)، در حالی که مدت هاست هیچ شهری در ایران در وضعیت آبی قرار ندارد!

نیم نگاهی به نقشه رنگ بندی اخیر کرونایی ایران نشان می‌دهد که تقریبا ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن همه نقاط کشورمان را به شکل هولناکی در بر گرفته و معدود مناطقی در وضعیت بحرانی قرار ندارد که برخی از آنها، از جمله شهرستان‌های واقع در جنوب شرقی کشورمان، به تازگی از بحران وسیع خلاصی یافته اند؛ نوعی از رهایی که نسبی است و همراه با خطر.

عجیب‌ترین خرافه‌ها در مورد واکسن کرونا؛ از تغییر ژنتیک تا مرگ بعد از واکسیناسیون

بسیاری از مردم هنوز تمایلی به استفاده از واکسن کرونا ندارند، به گونه‌ای که انتشار اطلاعات نادرست در مورد واکسن، خطری برای کنترل این بیماری محسوب می‌شود.

 

به گزارش العربیه، از زمان شروع کمپین‌های واکسیناسیون، خرافه‌های زیادی در مورد عوارض جانبی واکسن گسترش یافته است که ما در این گزارش، برجسته‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

خرافه اول: من مبتلا شده ام، پس نیازی به واکسن ندارم

برخی معتقدند که اگر او به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، نیازی به واکسن ندارد، اما مطالعات تأیید می‌کند که دریافت واکسن می‌تواند از عوارض شدید ویروس محافظت کند.

سطح حفاظتی که از ایمنی طبیعی پس از آلوده شدن به ویروس به دست می‌آید نیز ناشناخته است، اما دانشمندان معتقدند که واکسن محافظت بهتری در مقایسه با ایمنی طبیعی ایجاد می‌کند.

خرافه دوم: عوارض جانبی واکسن خطرناک هستند

مطالعه اخیر دانشگاه ژوهانسبورگ و شورای تحقیقات علوم انسانی در آفریقای جنوبی نشان داد که ۲۵ درصد از پاسخ دهندگانی که نمی‌خواهند واکسینه شوند نگران عوارض جانبی هستند.

اما در حقیقت بیشتر عوارض جانبی واکسن خفیف است. آن‌ها شامل تب خفیف، التهاب بازو و خستگی می‌شوند و معمولاً بعد از یک تا سه روز فروکش می‌کنند.

عوارض جانبی نادر مانند لخته شدن خون از واکسن جانسون اند جانسون گزارش شده است، اما احتمال تجربه این عارضه جانبی کم است. در مقابل، خطر لخته شدن خون در نتیجه عفونت کرونا ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از خطرات مربوط به واکسن است.

خرافه سوم: واکسن‌ها دارای تراشه ردیابی هستند

شاید عجیب‌ترین خرافه گسترش یافته این مورد باشد، به گونه‌ای که نظریه توطئه مبنی بر وجود تراشه میکروبی در واکسن برای ردیابی افراد مطرح شده است.

این خرافه با انتشار ویدئویی در فیس بوک منتشر شد که نشان از وجود یک ریزتراشه روی برچسب تزریق واکسن کرونا داشت. در واقع هدف این ریزتراشه اطمینان از تقلبی نبودن واکسن و تاریخ انقضای آن است.

خرافه چهارم: توسعه سریع انواع واکسن، آن را بی اثر می‌کند

این خرافه به توسعه سریع واکسن و ارتباط آن با بی اثر بودن آن مربوط می‌شود، اما این امر ممکن بود، زیرا فناوری واکسن سال‌ها در حال توسعه بوده است.

هنگامی که اطلاعات ژنتیکی SARS-CoV-۲ مشخص شد، این روند به سرعت آغاز شد، زیرا منابع کافی برای تأمین هزینه‌های تحقیق وجود داشت و رسانه‌های اجتماعی جذب افراد برای آزمایشات بالینی را آسان‌تر کردند. از آنجا که COVID-۱۹ مسری است، به راحتی می‌توان تشخیص داد که واکسن کار می‌کند یا خیر.

خرافه پنجم: واکسن می‌تواند DNA من را تغییر دهد

آخرین خرافه، در مورد توانایی واکسن در تغییر DNA افراد گیرنده صحبت است، اما این اطلاعات کاملاً با علم مغایرت دارد. DNA در هسته سلول‌ها قرار دارد و مواد واکسن وارد هسته نمی‌شود؛ بنابراین واکسن DNA را تغییر نمی‌دهد.

قابل ذکر است که رسانه‌های اجتماعی نقش عمده‌ای در گسترش خرافه‌ها و نظریه‌های توطئه ایفا می‌کنند. قبل از به اشتراک گذاری هرگونه اطلاعات، باید اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از منبع علمی معتبر تهیه شده اند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی چهارمین استان خشک کشور/۲

خراسان جنوبی در سال آبی جاری پس از سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان چهارمین استان خشک کشور است.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی استان گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده در سال زراعی جاری خراسان جنوبی با ۶۱ میلی متر بارش بعد از استان سیستان و بلوچستان با ۳۴/۵ میلی متر، هرمزگان با ۴۵/۵ میلی متر و کرمان با ۵۳ میلی متر چهارمین استان خشک کشور به لحاظ میزان بارش هاست.

 

نخعی افزود: در سال آبی جاری در استان ۶۱ میلی متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۵۸/۳ میلی متر)، با ۶۱/۵ درصد و در مقایسه با بلندمدت با ۴۶ درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم.

 

وی گفت: با توجه به نقشه‌های پیشیابی شرایط کم بارشی در استان تا آبان ماه ادامه دار خواهد بود.

 

 

 

احتکار انواع روغن موتور و ضدیخ خودرو دربیرجند/۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی یک انبار احتکار روغن موتور و ضدیخ خودرو در شهرستان بیرجند کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی اخباری مبنی بر احتکار روغن موتور و ضدیخ خودرو در یک انباری واقع در  شهرستان بیرجند دریافت کردند که پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

سردار فرشید افزود: ماموران با تحقیقات و بررسی‌های انجام شده محل احتکار روغن موتور و ضدیخ خودرو را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی انبار شناسایی شده را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران در بازرسی دقیق این انبار، ۵۸ هزار و ۸۰۰ لیتر انواع روغن موتور، ۲۲ هزار و ۸۰۰ لیتر انواع روغن دنده و ۲۳ هزار و ۲۰۰ لیتر انواع ضدیخ احتکار شده به ارزش ۵۳ میلیارد ریال کشف کردند.

سردار فرشید با اشاره به این که انبار کالا‌های احتکار شده برابر دستور مقام قضائی پلمپ شده است، افزود: در این خصوص یک متهم دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شد.

درخشش دانش آموزان هنرمند خراسان جنوبی در جشنواره فردا/۲

دانش آموزان هنرمند استان، در سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری جشنواره فردا ۱۶ رتبه اول و دوم کسب کردند.

مدیرکل آموزش وپرورش استان گفت: بیش از ۳۵ هزار نفر رشته در سطح آموزشگاه و شهرستان، شرکت کردند که از این تعداد ۶۵۱ دانش آموز جواز حضور در مرحله استانی را به دست آوردند.

واقعی با اشاره به راهیابی صد و یازده دانش آموز دختر و پسر خراسان جنوبی به مرحله کشوری، افزود: پس از داوری آثار راه یافته به این مرحله، ۳۰ اثر تولیدی دانش آموزان استان بعنوان آثار برتر معرفی شد که از این تعداد، ۵ دانش آموز موفق به کسب رتبه اول، ۶ دانش آموزان حائز مقام دوم و ۵ نفر نیز موفق به کسب مقام سوم شدند و علاوه بر این ۱۴ نفر نیزحائز مقام برگزیده شدند.

استاندار خراسان‌جنوبی:

پروتکل‌ های بهداشتی در برگزاری عزاداری های محرم رعایت شود/۳

پروتکل‌ های بهداشتی در برگزاری عزاداری های محرم رعایت شود

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در مراسم محرم گفت: تأکید بر برگزاری مراسم در فضای باز است.

حمید ملانوری در ستاد کرونای خراسان‌جنوبی اظهار کرد: دستورالعمل عزاداری در ماه محرم ابلاغ شده است که اجرای آن نیز بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: ما در مراسم عزاداری محرم اصرار بر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده مستمر از ماسک و تأکید بر برگزاری عزا در فضای باز داریم که در زمینه رعایت پروتکل‌ها نیز باید نظارت شود.

ملانوری ادامه‌داد: همه ما علاقمند به عزاداری برای سالار شهیدان و دلتنگ مراسم محرم هستیم ولی در حال حاضر موضوع سلامت و جان مردم در میان است که هیئت‌ها نیز موضوع سلامت را باید مد نظر قرار دهند.

وی گفت: آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان و.. باید فضای باز خود را بدون هیچ محدودیتی در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهند.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نذورات باید به صورت مواد غذایی خشک باشد، اظهار کرد: می‌توان به جای ایستگاه‌های صلواتی ایستگاه‌های سلامت برپا کرد تا خدمتی هم به مردم در این شرایط کرونایی داشته باشیم.

ملانوری با تأکید و توصیه به هم استانی‌ها برای تزریق واکسن بیان‌کرد: انجام واکسیناسیون بی‌شک خسارت‌ها را کاهش می‌دهد و اگر کارمندی در محدوده سنی که امکان تزریق واکسن قرار دارند، باشد ولی از واکسیناسیون امتناع کند در صورت ابتلاء به کرونا نمی‌تواند از مرخصی استعلاجی استفاده کند و باید مرخصی استحقاقی بگیرد.

وی با بیان اینکه تیم‌های جهادی شهید سلیمانی در مراسم‌های عزاداری حضور داشته و بر رعایت پروتکل‌ها توصیه و تذکر داشته باشند، یادآور شد: دید و بازدید هیئت‌ها به روال سال‌های قبل ممنوع است اما در محل خود هیئت، دسته‌روی بلامانع است.

 

 

 

 

 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی:

۴۵۰ کیلوگرم تریاک در سربیشه توقیف شد/۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۴۵۰ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک وانت نیسان در شهرستان سربیشه خبر داد.

 

سردار فرشید فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: مأموران فرماندهی انتظامی شهرستان سربیشه اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور‌های فرعی شهرستان دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

او افزود: مأموران هنگام کنترل محور‌های فرعی در شهرستان سربیشه به یک وانت نیسان حامل بار یونجه که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده نیسان با مشاهده مأموران متواری شد.

سردار فرشید اظهار کرد: مأموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۴۵۰ کیلو گرم تریاک کشف و یک متهم دستگیر شد.

 

 

 

شناسایی ۴۵۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی/۳

در شبانه روز گذشته ۴۵۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: دیروز ۳۳۹ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۱۴۴ بیمار جدید شناسایی شد که ۴۰ مورد بستری و ۱۰۴ مورد سرپایی، بودند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۳ مورد از بیرجند، بشرویه ۸ مورد، خوسف، درمیان و نهبندان هر کدام ۳ مورد، زیرکوه ۱۷ مورد سریان ۱۰ مورد، فردوس ۹ مورد، طبس ۱۲ مورد، قاین ۲۶ مورد جدید شناسایی شد.

وی گفت: همچنین از ۹۰۹ تست سریع ۳۰۹ بیمار جدید شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۵۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۲۰۰ نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد ۲۱ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۸۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۹۹ بیمار شامل ۳۴ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

 

 

 

دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی/ این بار «توفان» به عناب کاران خسارت زد
بعد از خست آسمان و کاهش نزولات آسمانی بر سر مزارع، این بار دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی تکرار و توفان؛ خسارت های میلیاردی به بار آورد.

به گزارش شبستان در خشک‌ترین سال نیم‌قرن اخیر در خراسان جنوبی قرار داریم؛ حالا بعد از بعد از خست آسمان و کاهش نزولات آسمانی بر سر مزارع، این بار یا آغاز وزش شدید بادهای ۱۲۰ روزه سیستان دومینوی سقوط کشاورزی در خراسان جنوبی تکرار و توفان؛ خسارت های میلیاردی به بار آورد.

چند روزی است که طوفان دست در دست خشکسالی و کم آبی، مهمان ناخواسته استان کویری خراسان جنوبی است، شدت توفان سبب شده تا این استان به زیر خاک غوطه ور و خسارت های جبران ناپذیری را بر کشاورزان محتمل شود.

خراسان جنوبی از (۳ مرداد) شاهد ورزش بادهای شدید و توفان‌های گرد و خاک است، و این وضعیت به گفته کارشناس هواشناسی استان همچنان ادامه دارد، شدت این توفان در برخی از نقاط به حدی است که آ‌سمان خراسان جنوبی دیده نمی‌شود و اداره کل محیط زیست استان هوای چهار شهرستان را ناسالم اعلام کرد.

خسارت ۸۱ میلیاردی توفان به نهبندان

«مجید بیکی»، فرماندار نهبندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خسارت ۹۹ میلیارد تومانی توفان به بخش کشاورزی نهبندان، خبر داد و گفت: همچنین توفان ۴۵۰ میلیون تومان به بخش برق خسارت زده است.

وی با بیان اینکه توفان چند روز گذشته ۸۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان به بخش باغی و منابع طبیعی خسارت وارد کرده است، افزود: همچنین خسارت به مزارع زراعی نهبندان ۱۸ میلیارد تومان شامل محصولات پنبه و محصولات علوفه ای برآورد شده است.

بیکی تصریح کرد: ورزش باد شدید در نهبندان به محصولات پسته، خرما، عناب، انار، انگور، زرشک، زیتون و محصولات گلخانه ای خسارت زده است که بیشترین خسارت به محصول عناب بوده است.

وی از خسارت ۲ هزار و ۴۲ هکتاری توفان به محصولات باغی و ۷۷۰ هکتاری به محصولات زراعی خبر داد و گفت: درصد خسارت توفان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد برای هر نوع محصول متغیر است به عنوان مثال خسارت توفان به محصول زرشک ۲۰ درصد و به محصول عناب ۸۰ درصد برآورد شده است.

خسارت توفان به ۴۶۰ هکتار  از اراضی باغی خوسف

«محمدعلی آخوندی»، فرماندار خوسف هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خسارت توفان به محصول عناب نارس در قطب این محصول خبر داد و اظهار کرد: ۳۲۰ هکتار از باغات عناب و ۱۴۰ هکتار از باغات پسته شهرستان خوسف خسارت دیده اند.

وی با بیان اینکه توفان در شهرستان خوسف حدود ۲۰ درصد به محصول پسته در بخش ماژان و حدود ۲۰ درصد به محصول عناب در قطب تولید عناب (روستای سیوجان) خسارت زده است، گفت: بیشترین خسارت توفان به محصول عناب برآورد می شود.

برآورد خسارت  ۶۰ میلیارد  به بخش کشاورزی سرایان

«محمد ابراهیم رسولی مقدم»، فرماندار سرایان هم با بیان اینکه  توفان و گرد و خاک هفته گذشته ۶۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زده است، گفت: این توفان  ۱۵ درصد به محصول پنبه، ۲۰ درصد به محصول پسته،۳۰ درصد به محصول عناب و ۳۰ درصد به محصول انار خسارت وارد کرده است.

وی افزود: بیشترین حجم خسارت توفان به بخش کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است.

خسارت ۲۷۰ میلیارد تومانی به انار فردوس

«موسی سلیمانی» مدیر جهاد کشاورزی فردوس هم با بیان اینکه توفان هفته گذشته به ۳۰ درصد و یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ های انار شهرستان فردوس خسارت وارد کرده است، افزود: میزان انار ریخته شده در جریان توفان هفت هزار و ۶۵۰ تن برآورد شده است، که برآورد کلی خسارت وارد شده به محصولات باغی، تاسیسات و محصولات گلخانه ای شهرستان فردوس حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است.

بیشترین خسارت توفان به محصول عناب

«غلامرضا قوسی»، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درخصوص خسارت توفان به بخش های مختلف کشاورزی استان، گفت: خسارت توفان بر محصولات مختلف، متفاوت است اما بیشترین خسارت توفان در خراسان جنوبی بر محصول عناب نارس وارد شده است.

وی تصریح کرد: گزارش کامل خسارت های بخش کشاورزی بعد از جمع بندی و برآورد خسارت ها در شهرستان ها در اختیار  مدیریت بحران و رسانه ها قرار خواهد گرفت.

برآورد خسارت توسط ۱۸ تیم ارزیاب

«ابوالحسن میر جلیلی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم پیش از این از خسارت ۱۰ تا ۳۰ درصدی توفان به هشت واحد گلخانه‌ در استان خبر داد و گفت:  به دنبال وزش باد شدید قطع برق در ۲۷ روستا، شکستگی درختان، تخریب سازه‌های دامی و تلف شدن تعدادی از دام ها، خسارت به مزارع و باغات عناب، پسته و انار  وارد شد.

وی تصریح کرد: محصولات باغی از جمله عناب، پسته، انار و میوه های سر درختی همانند سیب خسارت خورده است اما مدیریت بحران بعد از اتمام خسارت و توفان برآورد دقیق را توسط ۱۸ تیم ارزیاب اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

 

 

درگذشت مادر شهید حسین پردل در قاین/۲

مرحومه یتیمی مادر شهید حسین پردل در قاین به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه یتیمی متولد ۱۳۰۵/۸/۵ دیروز به علت کهولت سن و بیماری در بیمارستاندرگذشت مادر شهید حسین پردل در قاین شهدای قاین به فرزند شهیدش پیوست.

پیکر این مادر گرانقدر امروز در قاین تشییع و در قبرستان فرخ آباد به خاک سپرده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجهزترین سالن بین المللی اسکواش کشور در بیرجند؛ زیر خروارها خاک/۷

مجهزترین سالن بین المللی اسکواش کشور در بیرجند؛ زیر خروارها خاک

سالن اسکواش بیرجند، با وجود اینکه یک سال از افتتاحش می‌گذرد اما هنوز مکانی برای ورزشکاران این رشته نیست.

۲۸ تیرماه سال گذشته بود که با حضور وزیر ورزش و جوانان، سالن تخصصی و بین المللی اسکواش بیرجند افتتاح شد. به گفته سلطانی فر، این سالن نخستین و مجهزترین سالن بین المللی اسکواش کشور است.

به گزارش ایسنا، در این سفر سالن تخصصی و بین المللی اسکواش بیرجند افتتاح شد که اعتبار هزینه شده برای این طرح ۵۶ هزار میلیون ریال و جمعیت برخوردار از این سالن ۲۲۰ هزار نفر است.

از همان زمان، ساخت پروژه ورزشی خانه اسکواش بیرجند در قالب طرح احداث یک سالن شامل ۴ کورت استاندارد دارای پلکان به ظرفیت ۲۲۰ هزار نفر تماشاچی، دفتر اداری، بوفه و فروشگاه بزودی آغاز شد.

با ساخت نخستین سالن و کورت‌های استاندارد اسکواش در بیرجند، زمینه میزبانی مسابقات قهرمانی ملی و بین‌المللی، جشنواره‌های استعدادیابی، دوره‌های آموزشی و کمپ تیم‌های ملی این رشته ورزشی در خراسان جنوبی فراهم شد.

جایی که قرار بود کانون پرورش استعدادها باشد، یک سال است که اسکواش کاران استان رنگ این سالن ۹۳۰ متری را به خود ندیدند. ورزشکاران استان که مدال‌های کشوری دارند باوجود چنین سالنی دریک سالن غیراستاندارد تمرین می‌کنند. این بازیکنانی که با همین امکانات کم در مسابقات کشوری درخشیدند، آرزوی توپ زدن در مجهزترین سالن شهرشان را دارند.

مشکلاتی که بر گردن پیمانکار 

علی غنی، رئیس هیئت اسکواش خراسان جنوبی، توپ را در زمین پیمانکار انداخت و به ایسنا گفت: احتمال دارد ایرادات جرئی داشته باشد که پیمانکار رفع خواهد کرد و در اختیار اداره کل و اداره کل هم متعاقبا در اختیار هیئت قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۶، رتبه ۲۸ کشور را داشتیم که اکنون به رتبه اول کشور رسیده‌ایم و این امر مدیون تلاش‌های ورزشکاران، اعضای هیات و مسئولان است.

وی با بیان اینکه کسب این رتبه در رشته اسکواش در کشور نشان دهنده کار جهادی است، افزود: یکی از عواملی که می‌تواند ورزش اسکواش استان را توسعه دهد، افتتاح این مجموعه است.

رییس هیات اسکواش خراسان جنوبی بیان کرد: امروز به علت شیوع کرونا بسیاری از مجموعه‌های ورزشی در سراسر استان دچار مشکل شده‌اند که درخواست دادیم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان صورت گیرد.

غنی با بیان اینکه با توجه ویژه به حوزه ورزش استان، شاهد افتتاح مجموعه‌هایی مانند این پروژه خواهیم بود، یادآور شد: بیش از ۵ میلیارد تومان برای راه اندازی این پروژه هزینه شده است و این تعلل‌ها نتیجه‌ای جز ضربه زدن به استعداد ورزشکاران استان نخواهد داشت.

پیمانکارپروژه در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود تکمیل نشدن پروژه افتتاح شده است، گفت: این امر را باید از مسئولین پرسید.

علت تعطیلی سالن ورزشی اسکواش و عدم استفاده ورزشکاران

حسن عزیزی،  مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه سالن ورزشی اسکواش یکی از مجهزترین و استانداردترین اماکن ورزشی دارای قابلیت برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی است که در تاریخ ۲۸ تیرماه سال گذشته با حضور وزیر ورزش و جوانان به همراه ۱۲ پروژه ورزشی دیگر از جمله استخر سرپوشیده سربیشه و سالن‌های ورزشی نهبندان در شرایط کرونا به افتتاح و بهره برداری رسید.

وی افزود: علت تعطیلی این مکان‌ها، مانند سایر پروژه‌های موصوف بدلیل مصوبات ستاد کرونا و تعطیلی کلیه فضاهای ورزشی سرپوشیده، استخرهای ورزشی و باشگاه‌های بدنسازی در شرایط رنگ بندی قرمز و نارنجی تا اطلاع ثانوی است که به محض عادی شدن وضعیت و در چارچوب مصوبات ستاد ملی و استانی بازگشایی خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان کرد: تمامی فعالیت‌های متنوع، خطیر و گسترده این اداره کل در بخش‌های مختلف ورزش و جوانان در رصد و پایش مستمر نهادهای نظارتی است تا با کمک و همراهی آنان شرایط مناسب تری برای ارایه خدمات مطلوب تر برغم شرایط سخت اعتباری و مالی فراهم شود.

عزیزی ادامه داد: در سال جاری اولویت اداره کل ورزش و جوانان تکمیل و بهره برداری از پروژه‌های بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده ورزش استان، عدم برخورداری از سند ورزش قهرمانی بود که در اسفندماه سال ۹۸ طرح مسترپلن ورزش قهرمانی استان با رویکرد فرامرز در چارچوب کار مطالعاتی پایش وضعیت حضور کاروان ورزشی ایران در چند دوره اخیر المپیک و بازی‌های آسیایی و چگونگی عملکرد ورزشکاران استان و انطباق دهی آن با طرح آمایش سرزمینی تدوین شد که بر این اساس یازده رشته ورزشی مشتمل بر ۱۰ رشته انفرادی و یک رشته تیمی با تکیه بر رده‌های پایه، نونهالان و نوجوانان و تاکید بر بانوان احصا شد که توزیع اعتبارات در بخش قهرمانی هیات‌ها در چارچوب تفاهم نامه‌های تعهدی منعقد شده است و سایر هیات های ورزشی در چارچوب توسعه بعد همگانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: آنچه که مبنای توزیع اعتبارات است پایش عملکرد هیات‌ها مبتنی بر برنامه محوری و اجرای تعهدات در چارچوب تقویم مصوب سالیانه است؛ نه رابطه استخدامی رییس یا ارکان اجرایی هیات با اداره کل ورزش و جوانان.

امید است با راه‌اندازی واقعی سالن اسکواش بیرجند ورزشکاران مدال آور این حوزه در استان روی خوشی از ورزش و تمرین ببینند.

 

 

عدل سرپرست شهرداری بیرجند شد/۲

سرپرست شهرداری بیرجند معرفی شد

 “علی عدل” معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند با رای اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب و معرفی شد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دومین نشست رسمی شورای شهر، علی عدل با بیشترین آرای اعضای شورا تا معرفی شهردار جدید، به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند انتخاب شد.

علیرضا محمودی‌راد گفت: معاون امور عمرانی شهرداری بیرجند با حفظ سمت و در چارچوب قانون شهرداری تا زمان انتخاب شهردار جدید و صدور حکم از سوی وزارت کشور، مسوولیت اداره شهرداری را برعهده دارد.

وی افزود: در نشست‌های بعدی شورا، فهرست نامزدها برای انتخاب شهردار بیرجند مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در بازه زمانی قانونی این کار انجام شود.

رییس شورای شهر بیرجند تخصص و تعهد، مدیریت، بومی بودن، اشراف بر حوزه کاری، داشتن روحیه پاسخگویی، پاکدستی، عدالت، تواضع و داشتن برنامه عملیاتی را از شاخص‌ها و معیارهای اعضای شورای ششم شهر بیرجند برای انتخاب شهردار ذکر کرد.

“محمدعلی جاوید” پیش از این به مدت چهار سال شهردار بیرجند بود و سال ۱۳۹۶ با رای اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم انتخاب شد.

اولین نشست رسمی ششمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند روز پنجشنبه ۱۴ مرداد برای مراسم تحلیف و انتخاب هیات رییسه شورا به میزبانی فرمانداری بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

عشایر خراسان جنوبی گرفتار خشکسالی بی‌سابقه در نیم قرن اخیر

عشایر خراسان جنوبی گرفتار خشکسالی بی‌سابقه در نیم قرن اخیر

 کاهش ۵۶ درصدی بارندگی، خشک شدن ۲۴۰ حلقه چاه مالداری، چنبره خشکسالی بر ۸۰ درصد از مراتع، کمبود و گرانی علوفه باعث شده که عشایر خراسان جنوبی سال سختی را در خشکسالی بی‌سابقه نیم قرن اخیر تجربه کنند و برای کاهش اثرات ناشی از خشکسالی و کم‌آبی بیش از پیش نیازمند حمایت هستند.

به گزارش ایرنا از ابتدای بهار امسال گزارش‌های اداره کل هواشناسی و شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از کاهش شدید بارندگی در این استان حکایت داشت که بیشترین تاثیر را بر بخش کشاورزی و دامداری می‌گذارد.

آمارهای دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نشان می‌دهد که متوسط ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۹) تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ براساس محاسبات انجام شده به روش منحنی هم باران برابر ۷۴.۱۲ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بارندگی مشابه سال گذشته (۱۶۹.۱۴ میلیمتر) ۵۶ درصد کاهش و نسبت به متوسط بارندگی مشابه در دوره درازمدت (۱۱۴.۴۲ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

در حال حاضر از ۴۴ دشت مطالعاتی استان ۹ دشت محدوده بحرانی، ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد است و سال آبی جاری در خراسان جنوبی مانند بسیاری از مناطق کشور کم‌بارش بود که بحرانی‌ترین شرایط را در ۵۰ سال اخیر برای عشایر این استان رقم زد.

بر اثر کمبود شدید بارندگی‌، دشت‌ها و مراتع خراسان جنوبی اکنون با خشکسالی بی‌سابقه روبه‌رو هستند چرا که در بهار امسال رویش علوفه در ۸۰ درصد مراتع رخ نداده است.

این در حالی است که ۲ سال گذشته که در خراسان جنوبی ترسالی داشتیم، ۸۰ درصد دام عشایر از مراتع تغذیه می‌شدند و امسال به دلیل نبود رویش علوفه، تقریبا صد درصد دام به صورت دستی تغذیه می‌شود که با توجه به گرانی علوفه، پرورش دام هزینه‌های زیادی را بر دست عشایر می‌گذارد.

همچنین توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای نیاز دام عشایر را تامین نمی‌کند و قیمت علوفه‌های خشبی و نهاده‌های دامی هم در بازار آزاد به شدت بالاست، به همین خاطر اغلب عشایر خراسان جنوبی به ناچار در حال فروش و حراج دام‌های مولد خود برای خرید علوفه سایر دام‌ها هستند چرا که در این بحران خشکسالی مجبورند ۷۰ درصد درآمد خود را صرف خرید علوفه و نهاده دامی کنند.

قیمت فروش دام‌ عشایر نسبت به ۲ سال گذشته کاهش ۲۰ درصدی داشته چرا که اکنون هر کیلوگرم دام زنده بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان در خراسان جنوبی به فروش می‌رسد در حالی که قیمت دام زنده در اواسط سال گذشته  ۶۰ هزار تومان بود و این کاهش قیمت دام زنده در سال جاری در کنار افزایش نرخ نهاده‌های دامی، بر مشکلات عشایر این خطه افزوده است.

خرید تضمینی دام عشایر اقدام موثری بود که در سال جاری با پیگیری سازمان امور عشایر ایران با هدف قطع کردن دست دلالان توسط شرکت پشتیبانی امور دام اجرایی شد اما به گفته رییس این سازمان، تاکنون در این زمینه کُند عمل شده است.

خرید تضمینی دام با ترکیب خاصی از نر، ماده، بز، بزغاله، میش و بره توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و به دلیل اینکه این شرایط ترکیب دام در مناطق عشایری خراسان جنوبی وجود ندارد عملا اجرای این طرح دردی را از عشایر این خطه در این بحران خشکسالی دوا نکرده است.

کم‌آبی به عنوان یکی از مشکلات چندین سال عشایر خراسان جنوبی در سال جاری به دلیل خشک شدن ۲۴۰ حلقه چاه مالداری و کاهش دبی سایر چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها تشدید شده و به شدت عشایر را دچار مشکل کرده، به عنوان مثال سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری این استان انجام می‌شد که در سال جاری به دلیل شدت خشکسالی به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

کمبود علوفه دام مهمترین مشکل عشایر است

یدالله حسینی از عشایر طایفه حسینی بهلولی مستقر در منطقه همت‌آباد سربیشه، کمبود علوفه دام را مهمترین مشکل عشایر ذکر کرد و گفت: توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای نیاز دام عشایر را رفع نمی‌کند و نیاز است سهمیه دام عشایر افزایش پیدا کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال خشکسالی بیشترین ضربات خود را به عشایر وارد کرده و حتی معیشت آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی با گلایه‌مندی از گرانی علوفه در بازار آزاد گفت: قیمت علوفه‌های خشبی و نهاده دامی به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که یک کیلوگرم کاه ۶ هزار تومان و یک کیلوگرم جو هفت هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: با این قیمت‌ها واقعا پرورش دام صرفه اقتصادی ندارد و عشایر از روی ناچاری دام‌هایشان را نگهداری می‌کنند به امید اینکه سال آینده سال پربارشی باشد.

این دامدار عشایر گفت: در سال‌های گذشته که ترسالی بود ۸۰ درصد دام عشایر از مرتع تعلیف می‌شد اما امسال چون علوفه رویش نداشته، ۱۰۰ درصد دام به صورت دستی تغذیه می‌شود که هزینه‌های سنگینی را برای عشایر داشته است.

وی اظهار داشت: در سال جاری تولید محصولات عشایر هم به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که برخی از عشایر منطقه نتوانستند محصولات لبنی مصرفی خودشان را تولید کنند.

حسینی گفت: امسال کمتر کسی سراغ دام عشایر را می‌گیرد و دام عشایر روی دستشان مانده است، گاهی دلالان هم که برای خرید، ورود پیدا می‌کنند با قیمت خیلی ارزان و با چک‌های بلندمدت دام را خریداری می‌کنند.

وی افزود: طرح خرید تضمینی دام با شرایط و ترکیبی خاصی توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و با توجه به اینکه این ترکیب دام در منطقه وجود ندارد، دردی از عشایر منطقه دوا نکرده است.

وی اظهار داشت: اگر شرکت پشتیبانی امور دام قصد حمایت از عشایر را دارد واقعا دام مازاد عشایر را خریداری کند نه اینکه قانون و جدول طراحی کند، عشایر خودشان بهتر تشخیص می‌دهند که چه نوعی دام را مازاد برای فروش دارند.

حسینی با اشاره به اینکه عشایر در این بحران خشکسالی نیازمند حمایت دولت هستند گفت: ضربه سنگینی که خشکسالی در سال جاری به عشایر وارد کرده در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

عطش آب در مناطق عشایری

یکی از عشایر مستقر در دشت گلورده شهرستان درمیان کم‌آبی را مشکل اصلی عشایر در این گرمای تابستان عنوان کرد و گفت: آب توسط اداره امور عشایری شهرستان به صورت سیار تامین می‌شود اما به دلیل شدت گرما، این مقدار آب نیاز و عطش عشایر را رفع نمی‌کند و خواهان افزایش حجم آب ارسالی هستیم.

محمدنقی بهلولی افزود: در سال جاری خشکسالی به عشایر ضربه وارد کرد و کم‌آبی و کمبود علوفه، مشکل اصلی عشایر است.

وی گفت: خشکسالی به شدت دام عشایر را نحیف و لاغر کرده است و به دلایل مختلف ۲۰ تا ۳۰ درصد تلفات دام داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دام زنده عشایر بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نسبت به گرانی علوفه واقعا عشایر متضرر می‌شود، قیمت دام زنده عشایر امروز با قیمت مرغ یکسان است.

این عشایر درمیانی اظهار داشت: خشکسالی در سال جاری بیشترین حجم خسارت را به عشایر وارد کرده است و معیشت عشایر تحت تاثیر قرار گرفته چرا که عشایر هر درآمدی دارند، صرف خرید علوفه برای دام خود می‌کنند.

وی گفت: برخی از عشایر منطقه که توان خرید علوفه نداشتند، چوب حراج به دام خود زدند و دام خود را با کمترین قیمت به دلالان فروختند تا بتوانند هزینه پرورش سایر دام‌های خود را تامین کنند.

بهلولی گفت: در ۶۰ سال گذشته این شدت خشکسالی را تجربه نکرده‌ایم و انتظار ما در این بحران حمایت دولت درخصوص اختصاص سهمیه بیشتر نهاده دامی یارانه‌ای است تا بتوانیم این سال بحرانی را پشت سر بگذاریم.

وی عنوان کرد: اداره کل امور عشایر استان بدون محدودیت تسهیلات در اختیار عشایر قرار می‌دهد اما با این وضعیت توان بازپرداخت تسهیلات را نداریم.

عشایر خراسان جنوبی گرفتار خشکسالی بی‌سابقه در نیم قرن اخیر

خسارت ۸۸۰ میلیارد تومانی به عشایر

خسارت خشکسالی در بخش‌های مختلف از جمله کاهش تولیدات، ضعیف شدن دام و سقط جنین، کاهش علوفه مراتع و خشک شدن چاه‌های مالداری بوده و به گفته مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از بهمن سال گذشته تاکنون خشکسالی بیش از ۸۸۰ میلیارد تومان خسارت به جامعه عشایری استان وارد کرده است.

مهدی عصمتی‌پور با بیان اینکه تیغ خشکسالی امسال برنده‌تر از سال‌های قبل شده است گفت: به عنوان مثال فقط در زمینه تولید محصولات لبنی، عشایر امسال ۸۰ درصد کاهش تولیدات را داشته‌اند و حتی در زمینه جمع‌آوری گیاهان دارویی سالیان گذشته عشایر درآمدزایی خوبی داشتند که امسال به دلیل فقر مراتع هیچ برداشتی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی عشایر به دو صورت سهمیه‌ای یارانه‌ای و علوفه خشک و خشبی با قیمت آزاد اما ارزان‌تر تامین می‌شود افزود: به ازای هر دام سبک ماهانه سه کیلوگرم توزیع نهاده دامی یارانه‌ای داریم که در مجموع در سه ماه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۳۷۷ تن نهاده بین دام عشایر استان توزیع شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه تامین علوفه خشبی یا خشک با همکاری ۱۰ تعاونی عشایری و اتحادیه استان و با حمایت بنیاد برکت و بسیج سازندگی علوفه خشک از سایر استان‌ها خریداری و به استان حمل می‌شود و در اختیار عشایر قرار می‌گیرد تا عشایر برای فصل زمستان دام خود ذخیره‌سازی کنند که این علوفه‌ها هم ارزان‌تر و هم در دسترس عشایر است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این اداره کل مشکلی در پرداخت تسهیلات به جامعه عشایری برای تامین علوفه دام ندارد گفت: پارسال ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت برای تامین نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شد که این تسهیلات از آغاز امسال تاکنون به ۶۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: از این تسهیلات ارزان‌قیمت، ۴۳ میلیارد تومان به حساب عشایر واریز شده و مابقی در حال تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد است و در مجموع تسهیلات اختصاص یافته در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داشته است.

عصمتی‌پور بیان کرد: به تعاونی‌های عشایری استان هم اعلام کردیم که تسهیلات بدون محدودیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا نسبت به تامین علوفه دام عشایر اقدام کنند و در اختیار عشایر برای ذخیره‌سازی در فصل سرما قرار دهند.

وی درباره خرید دام مازاد عشایر هم گفت: این موضوع توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود ولی با توجه به کمبود زیرساخت‌های استان روند انجام طرح متاسفانه با کندی انجام می‌شود که اخیرا با پیگیری انجام شده و قراردادی که با کشتارگاه یزد بسته شده، روند انجام کار بهتر شده است.

عصمتی‌پور افزود: مساله مجوز صادرات دام استان به سیستان و بلوچستان را پیگیری کردیم که این اتفاق باعث شد حجم زیادی از فشار بر دوش عشایر برداشته شود.

وی گفت: در سال جاری واکسیناسیون رایگان عشایر را با همکاری اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی پیگیری کردیم که انجام شد.

افزایش ۲ برابری آبرسانی سیار به عشایر 

وی گفت: امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا آبرسانی سیار به عشایر استان را به ۲ برابر افزایش دادیم، سال گذشته آبرسانی سیار به چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌های عشایر این تعداد در سال جاری به هفت هزار و ۶۰۰ خانوار افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: گاهی برخی عشایر اذعان دارند که نسبت به خرید تانکر آب از بخش خصوصی اقدام می‌کنند اما واقعیت این است برخی از عشایر که بالای ۵۰۰ راس دام دارند، ۵۰ درصد آب دام و ۱۰۰ درصد آب شرب آنها را ما تامین می‌کنیم و به دلیل تمکن مالی بخشی از آن برعهده خود عشایر است.

وی بیان کرد: امسال به دلیل کاهش نزولات آسمانی ۲۴۰ حلقه چاه‌های مالداری در محلات عشایر خشکیده است و این موضوع باعث شده که مشکلات کم‌آبی عشایر به شدت افزایش یابد.

عصمتی‌پور با اشاره به اینکه کار آبرسانی به عشایر با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود گفت: از این تعداد پنج دستگاه تانکر خصوصی است و از طریق قرارگاه آب استان پیگیر هستیم که در راستای حل مشکل کم‌آبی عشایر تعداد ناوگان خصوصی به ۱۰ دستگاه افزایش یابد تا عشایر در تابستان داغ امسال دچار چالش نشوند.

وی عنوان کرد: برای تامین آب عشایر و دام آنان به صورت سیار در سال جاری به هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم، البته از فرمانداران درخواست داریم که در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها جامعه عشایری را به صورت ویژه ببینند تا بتوانیم با این نگاه ویژه مشکلات جامعه عشایری را در زمینه کم‌آبی به حداقل برسانیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: تلاش مجموعه ما این است که در این شرایط سخت خشکسالی، آب را به موقع به عشایر برسانیم اما در زمینه تامین آب به موقع و مورد نیاز عشایر با کمبود اعتبار مواجه هستیم و در این زمینه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به تشکل‌های عشایری و بخش خصوصی به عنوان پیمانکاران آبرسانی سیار این اداره‌ کل دیون داریم.

وی ضمن تشکر از استاندار خراسان جنوبی و سازمان امور عشایر ایران که تاکنون همراهی‌های خوبی در زمینه تامین آب عشایر داشته‌اند اضافه کرد: در سال جاری با توجه به شرایط سخت کم‌آبی در مناطق عشایری استان باز هم نیازمند مساعدت و حمایت در اختصاص اعتبار ویژه برای تامین آب عشایر هستیم.

عصمتی‌پور گفت: امسال عشایر خراسان جنوبی بحرانی‌ترین سال را تجربه می‌کنند و خشکسالی بی‌سابقه کمر عشایر را خم کرده است.

وی اضافه کرد: به نسبت شرایط کشور، نظام و دولت کمک خوبی به عشایر می‌کنند اما به دلیل شرایط سخت امسال اگر حمایت مالی بیشتری شویم، بهتر می‌توانیم در راستای حل مشکلات عشایر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در تامین آب عشایر ۲ موضوع آبرسانی سیار و پایدار را در دستور کار داریم گفت: در زمینه آبرسانی پایدار به عشایر هدف تامین آب پایدار و دائم، با کیفیت و بهداشتی و ایجاد اشتغال دائم است که در همین راستا طرح آبرسانی به ۴۰ محله عشایری منطقه بمرود زیرکوه را سال گذشته به اتمام رساندیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد نهبندان و طرح آبرسانی به محلات عشایری بخش دستگردان طبس را در دست اجرا داریم، البته طرح‌های مطالعاتی زیادی در شهرستان‌های مختلف در زمینه تامین آب پایدار عشایر انجام شده یا در دستور کار است.

معیشت عشایر تحت تاثیر خشکسالی

وی این خشکسالی‌ در خراسان جنوبی را در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: خشکسالی در سال جاری بحران عجیبی است که معیشت جامعه عشایری ما به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

عصمتی‌پور افزود: امسال جامعه عشایری بیشترین و سنگین‌ترین ضربات خشکسالی را متحمل شدند که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده چرا که در نوک اصلی پیکان خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی‌ها را در خراسان جنوبی داشته‌ایم و از مجموع هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع خراسان جنوبی، سه میلیون و ۴۰۰ هکتار در اختیار جامعه عشایری است که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ در ۸۰ درصد مراتع استان رویش علوفه را نداشتیم و مراتع خشک بودند.

وی گفت: این در حالی است که در سال‌های گذشته ۷۵ تا ۸۰ درصد علوفه دام عشایر از مراتع تامین می‌شد اما در سال جاری به دلیل فقر شدید مراتع و نبود رویش علوفه، دام عشایر ۱۰۰ درصد به صورت دستی تعلیف می‌شود که این موضوع هزینه‌های سنگینی بر دست عشایر گذاشته است.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف هم گفت: دغدغه اصلی ما این است که در این شرایط خشکسالی و تابستان گرم، عشایر مشکل کمتری درخصوص تامین آب داشته باشند که رفع این دغدغه نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و به موقع است.

هادی نوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرمای هوا حجم آبرسانی سیار به عشایر منطقه ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: ۱۳۰ محله عشایری در این شهرستان داریم و به ۱۰۱ محله با تانکر آبرسانی می‌شود، در حالی که سال گذشته آبرسانی سیار به ۷۲ محله عشایری را داشتیم.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف عنوان کرد: برای تامین آب مورد نیاز و به موقع عشایر به یک دستگاه تانکر آبرسان جدید و به صورت فوری نیاز داریم تا به جامعه عشایر بتوانیم خدمت بهتری ارائه دهیم.

وی افزود: با توجه کاهش شدید بارندگی و کم‌آبی در مناطق عشایری باید اعتبارات ویژه اختصاص یابد تا برای تامین آب عشایر یک کار جهادی را شروع کنیم و تمامی قنوات، چشمه‌ها و آب انبارها عشایر را مرمت کنیم و جلوی هدررفت آب را بگیریم.

نوری گفت: باید روان آب‌ها و آب رودخانه‌های فصلی شهرستان را با احداث بندهای خاکی مهار کنیم تا عشایر از آن استفاده بهینه داشته باشند.

گلایه عشایر از نحوه خرید تضمینی دام 

وی افزود: عشایر منطقه از نحوه خرید تضمینی دام گلایه دارند و در ۲ سال اخیر به دلیل بارندگی‌های مناسب، دام عشایر منطقه به ۲ برابر افزایش یافت که در سال جاری به دلیل خشکسالی و گرانی علوفه، عشایر توان نگهداری همه دام خود را ندارند.

مدیر امور عشایر شهرستان خوسف گفت: از طرفی توقع عشایر این است که واقعا دام مازادی که عشایر تشخیص می‌دهند، خریداری شود و انتظار از شرکت پشتیبانی امور دام حمایت به معنای واقعی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری خشکسالی بیشترین ضربات را به جامعه عشایری وارد کرده است اضافه کرد: در مجموع تولیدات دامی و لبنی عشایر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

نوری گفت: کمبود علوفه و کم‌آبی خسارات سنگینی را به عشایر وارد کرده است و باید به همان نسبت در تخصیص اعتبارات مدیریت بحران و سایر اعتبارات به صورت ویژه دیده شوند.

وی تصریح کرد: اگر امروز در راستای رفع مشکلات عشایر تلاش نشود، خطر مهاجرت عشایر را بیش از گذشته خواهیم داشت، هرچند اکنون نیز زنگ خطر مهاجرت عشایر به صدا درآمده و به مرحله بحران نزدیک شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

 

 

 

 

 

یک شهرستان دیگر قرمز شد/۲

شهرستان بشرویه خراسان جنوبی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت.

بر اساس آخرین نقشه وضع کرونا تعداد شهرستان‌های خیلی پُرخطر در خراسان جنوبی خراسان جنوبی بشرویه هم به جمع شهرستانهای قرمز پیوست.

بر این اساس ۷شهرستان بیرجند، زیرکوه، فردوس، قائنات، نهبندان، طبس و بشرویه در وضعیت قرمز (خیلی پُرخطر)، سربیشه و درمیان در وضعیت نارنجی (پُرخطر)، خوسف و سرایان در وضعیت زرد (خطر متوسط)  قرار دارند.

هیچ نقطه کم خطر در خراسان جنوبی وجود ندارد.

احتمال تغییر روزانه این نقشه با توجه به میزان بیماران با نشانه‌های حاد تنفسی در شهرستان‌ها ممکن است.

 

 

 

 

۲۰ سال خشکسالی خراسان جنوبی

وقتی فرونشست زمین جلوتر از اعتبارات پیش می‌رود/۲-۳

وقتی فرونشست زمین جلوتر از اعتبارات پیش می‌رود

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به بحران فرونشست زمین در دشت‌های خراسان جنوبی، گفت: در شرایط فعلی برای مقابله با این بحران برنامه‌ها را به صورت دیون اجرا می‌کنیم.

سعید سروری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۴۴ دشت وجود دارد که از این تعداد  ۹ دشت ممنوعه بحرانی، ۲۲ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد است.

وی افزود: فرو نشست زمین در دشت‌های استان همه ساله اتفاق می افتد هر چند که مقدار آن ناچیز  است اما در صورت تداوم و مرور زمان، به صورت شکاف‌ها و گودال‌های عمیقی نمایان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون شکاف در دشت سرایان خراسان جنوبی نمایان شده و این وضعیت، ترک‌هایی به عمق ۳ تا ۴ متر در سطح زمین ایجاد کرده است.

سروری گفت: برداشت بیش از حد آب از سفره‌های آب زیر زمینی باعث بروز این وضعیت شده که خشکسالی‌های چند ساله اخیر طی سال گذشته وضعیت را حادتر کرده؛ به طوری که هم اکنون بیشتر از ظرفیت دشت‌های استان از آن آب برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برای مقابله با این بحران برنامه‌ها را به صورت دیون اجرا می‌کنیم، تصریح کرد: با توجه به هزینه بسیار بالای تأمین، انتقال و توزیع آب شرب در استان از تمامی هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم که در مصرف آب شرب حداکثر صرفه جویی را داشته باشند.

 

 

 

 

 

قفل بی مهری بر بزرگترین کارخانه گچ نهبندان/ تجهیزاتی که ۱۸ سال است خاک می‌خورند!/۲

بزرگترین کارخانه گچ نهبندان در افضل آباد پس از ۱۸ سال تعطیلی همچنان خاک می‌خورد و در گیر و دار تأمین اعتبار مانده است.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کارخانه گچ افضل‌آباد در سفر مقام معظم رهبری  در سال ۷۸ به نهبندان راه‌اندازی شد، اما به دلیل مشکلات متعدد تعطیل و در سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی در سال ۸۴ و مصوبه هیئت دولت مبنی بر راه‌اندازی کارخانه، اقدامات و رایزنی‌هایی انجام شد.

این کارخانه از سال ۷۶ تا ۸۸ به صورت ثابت فعالیت داشت و از ابتدای مرداد ماه سال ۸۸ کارخانه گچ افضل آباد به شهرداری نهبندان واگذار شد، اما تاکنون شهرداری هیچ اقدامی برای بازگشایی کارخانه نکرده است.

بازگشایی کارخانه لنگ تأمین اعتبار

حجت‌الاسلام مختاری رئیس دادگستری نهبندان  می‌گوید: با توجه به اینکه برای راه اندازی این کارخانه در سال‌های گذشته اعتبار میلیاردی از محل بیت‌المال هزینه شده، با وجود تلاش فراوان بدون استفاده مانده و شهرداری نیازمند حمایت مسئولان برای تأمین اعتبار است.

او افزود: دغدغه همه مسئولین نهبندان کمک به واحد‌های تولیدی و ایجاد اشتغال در شهرستان است.

حجت‌الاسلام مختاری تصریح کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی این آمادگی را دارند که در شهرستان نهبندان و بدون جابجایی کارخانه گچ و با حفظ آن اقدام به سرمایه گذاری و راه اندازی کارخانه کنند.

رئیس دادگستری نهبندان ادامه داد: با بازگشایی این کارخانه، گچ تولیدی آن نیاز داخلی استان و مناطق همجوار را تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/ ر

 

 

 

 

برای چندمین بار متوالی

حریق در نخلستان بندان/۴

حدود ٣٠ نفر نخل کوچک و بزرگ در نخلستان روستای گردشگری بندان شهرستان نهبندان در آتش سوخت.

بر اثر آتش سوزی در نخلستان روستای گردشگری بندان، ٣٠ نفرحریق در نخلستان بندان ٣٠ نخل در نخلستان بندان نخل کوچک و بزرگ و پاجوش بین ۶٠ تا ١۰٠ درصد از بین رفت.

این آتش سوزی برای چندمین مورد از نوع خود در سال‌های اخیر بوده و هر بار مسئولان قول استقرار یک دستگاه خودروی اطفاء حریق یا آتش نشانی داده اند، اما تاکنون عملی نشده است.

با توجه به اینکه این روستا از نقاط هدف گردشگری و در حاشیه‌ی محور پر تردد زابل – نهبندان قرار دارد، مسافران در این نخلستان اتراق و آتش بجا مانده از این استراحتگاه موجب آتش سوزی در نخلستان می‌شود.

فاصله‌ی این روستا با مرکز شهرستان و به نزدیک‌ترین مرکز آتش نشانی ٨۵ کیلومتر است که ضروری است، یکدستگاه خودروی آتش نشانی در این روستا مستقر شود.

 

 

 

 

 

 

 

وعده‌ای که تبدیل به خانه نشد؛

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

مسکن یکی از دغدغه‌های جوانان خراسان جنوبی است که با وضعیت موجود اجرای طرح مسکن ملی و مشکلات آن هنوز عده زیادی از جامعه هدف، اندر خم یک کوچه‌اند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه برای هر خانواده تأمین مسکن بوده است اما آنچه در چند سال اخیر بیشتر برای خانواده‌ها به‌ویژه زوج‌های جوان به سنگی بزرگ و دغدغه‌ای طولانی تبدیل‌شده تأمین مسکن است.

این روزها تأمین مسکن و سقفی به‌عنوان سرپناه، آرزویی دست‌نیافتنی برای برخی از مردم شده است، آرزویی که روزبه‌روز قیمتش سر به فلک می‌کشد و کسی هم جلودارش نیست.

اواخر دولت دوازدهم بود که مسئولان با توجه به معضل اشتغال و البته مسکن از طرح مسکن مهر که تازه به پایان رسیده بود وام گرفتند و به فکر خانه‌دار شدن افراد قشر متوسط جامعه افتادند و با تصمیمی مبنی بر اجرای طرح اقدام ملی مسکن با شرایط سخت و به قولی حرف‌هایی از جنس وعده سر خرمن، خواستند عده‌ای را صاحب‌خانه کنند. اما با گذشت دو سال از آغاز این طرح هنوز عده زیادی از جامعه هدف اندر خم یک کوچه‌اند.

حالا با بالا رفتن تب‌وتاب مشکلات، مسکن در ماه‌های اخیر در کنار دیگر مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به دغدغه اصلی تبدیل‌شده و به نظر می‌رسد با وضعیت موجود کشور و مشکلات پیرامون خانه‌دار شدن این مشکل به گره کور بدل شده است.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

در خراسان جنوبی، اداره کل راه و شهرسازی استان موفق به کسب رتبه اول در تعیین تکلیف متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و رتبه اول در عملکرد با ۴۶ درصد نسبت تخصیص پروژه به افراد حائز شرایط شده است.

همچنین اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز در بین ادارات کل کشور در بحث تعیین تکلیف متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن رتبه اول را کسب کرده است.

اگرچه در جلسات و آمار و ارقام این استان سه رتبه برتر در اجرای طرح مسکن ملی را کسب کرده است اما در عمل مردم از روند اجرای آن گلایه‌مند هستند.

حرکت کند در مجوزهای اولیه

یک شهروند بیرجندی در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: در تاریخ یک دی‌ماه که تقاضای نقشه کردیم نهایتاً تا اول بهمن یا اسفند باید پروانه ساختمانی خود را دریافت و شروع به کار می‌کردیم. اما هنوز کارشناسان مربوطه آزمایش مکانیک خاک خود را انجام نداده‌اند.

خسروی با ابراز تأسف نسبت به روند کند دریافت پروانه ساختمانی و همچنین نبود هماهنگی لازم در ارجاع خوب و هماهنگ این طرح می‌افزاید: آیا باید با روند صعودی قیمت‌ها، هزینه‌های ساخت‌وساز و وام ۱۸ درصد کارم را شروع کنم؟ با این تورم حساب که می‌کنم در پایان یک واحد ساختمان با وام و سودش ممکن است یک میلیارد تومان تمام شود.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

وی به‌تازگی ازدواج‌کرده و حقوق دریافتی‌اش به ماهی ۴ میلیون تومان می‌رسد و با شرایط موجود هیچ آینده روشنی نسبت به خانه‌دار شدنش ندارد.

شهروند دیگری نیز کندی کار را دلیل انصراف تعداد زیادی از متقاضیان مسکن ملی می‌داند و می‌گوید: تاکنون شاهد هیچ اتفاق خاصی در بحث مسکن ملی لااقل در بیرجند نبوده‌ایم، حتی بحث خاک‌برداری را به خودمان واگذار کرده‌اند.

تاکنون شاهد هیچ اتفاق خاصی در بحث مسکن ملی لااقل در بیرجند نبوده‌ایم، حتی بحث خاکبرداری را به خودمان واگذار کرده‌اند

اربابی با اشاره به اینکه در این طرح باید ۵ خانواده باهم هماهنگ شوند، می‌گوید: متحدشدن این ۵ خانواده کمی سخت است، هرکسی یک نظری دارد، بعضی‌ها باهم جور نمی‌شوند، بعضی‌ها کارمند هستند و وقت پیگیری کارها را ندارند. از هر زاویه‌ای که نگاه کنید به نظر می‌رسد یک جای کار می‌لنگد.

وی به نقل از مجری طرح می‌گوید: بر اساس برآوردهای انجام‌شده هر فرد حداقل باید ۴۰۰ میلیون تومان آورده در این طرح داشته باشد تا بتواند صاحب‌خانه شود.

وی عنوان کرد: به ما گفته‌شده اگر هزینه اولیه را ندارید اصلاً برای ساخت‌وساز اقدام نکنید.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

سازوکار نادرست پروژه را لنگ کرد

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مسکن ملی با سازوکاری که دولتی‌ها چیده‌اند راه به‌جایی نخواهد برد. به‌تازگی برای تسهیلاتی که ابتدا گفته‌شده بود ۱۰۰ میلیون تومان حالا گفته‌اند ۲۵۰ میلیون تومان که فقط در حد صحبت هست و هنوز ابلاغیه‌ای در این مورد نیامده است و قطعاً چند ماهی طول خواهد کشید.

محمد خوشنام با اشاره به اینکه ممکن است بانک‌ها نیز آن همکاری لازم را در این خصوص نداشته باشند، می‌افزاید: شاید این تسهیلات کمی اوضاع را بهتر کند اما این‌طور نخواهد بود که مردم آورده‌ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آن ۴۰ میلیون تومان آورده افراد فقط برای آماده‌سازی هزینه شده و برای ساخت نمی‌شود از آن استفاده کرد.

خوشنام افزود: مردم دراین‌باره دغدغه زیادی پیداکرده‌اند علاوه بر آنکه آورده آن‌چنانی باید داشته باشند، برای گرفتن پروانه و مجری و ناظر باید به شهرداری و نظام‌مهندسی نیز مراجعه کنند که این موضوع خودش یک فرآیند کامل دارد.

وی ادامه داد: شنیدم که در شورای مسکن چند هفته پیش مصوب کرده‌اند که بدون پروانه تا هر مرحله‌ای که پیش رفتند تکمیل کنند اما به هر صورت کار ساخت‌وساز و فنی این‌طور نیست که بدون پروانه و ناظر و مجری بشود کار را درست و منظم پیش برد، ممکن است مشکلاتی در آینده پیش آید که گرفتاری آن برای مالکان بیشتر شود.

خوشنام با اشاره به نحوه اجرای این طرح می‌گوید: به نظر بنده مسکن ملی به این نحوی که ورود کردند خیلی سازوکار مناسبی ندارد، به‌طور مثال در مسکن مهر که گاهی به آن خرده می‌گیرند و بنده دفاع کرده‌ام و گفتم پروژه خوبی بود که ممکن است ایراداتی داشته باشد و بعد از رفع مشکلات پروژه خوبی از کار درمی‌آمد و حداقل یک ساختار منظم داشت و توانستیم آن را به پایان برسانیم.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

کاهش توان مالی مردم در ساخت مسکن

این انبوه‌ساز اهل خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمان طرح مسکن مهر ساخت‌وساز با متری ۳۰۰ هزار تومان انجام می‌شد اما اکنون متری ۶ میلیون برای مسکن ملی نیاز است یعنی این مبلغ ۲۰ برابر شده درحالی‌که توان مردم این مقدار افزایش پیدا نکرده است.

در زمان طرح مسکن مهر ساخت و ساز با متری ۳۰۰ هزار تومان انجام می‌شد اما الان متری ۶میلیون برای مسکن ملی نیاز است یعنی این مبلغ ۲۰ برابر شده در حالی که توان مردم این مقدار افزایش پیدا نکرده است

محمد خوشنام عنوان کرد: مسئولان در مسکن ملی گفته‌اند که ما برای طبقه متوسط به بالا مشارکت را در نظر گرفته‌ایم که بنده فکر نمی‌کنم همین طبقه هم بتواند از پس این افزایش برآید آن‌ها باید ۲۵۰ میلیون تومان وام بگیرند و بازپرداخت آن را تسویه کنند علاوه بر این حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باید آورده داشته باشند.

وی بیان داشت: مشارکت ۵ نفری در این طرح هم کار درستی نیست چون اخلاقیات و درآمدهای این افراد ممکن است باهم یکی نباشد درحالی‌که در مسکن مهر این‌گونه نبود و تمام‌کارها انجام می‌شد، از انبوه‌ساز دعوت می‌شد و او موظف بود نقشه را طراحی کند، از نظام‌مهندسی تأییدیه بگیرد، هزینه‌های نظام‌مهندسی و پروانه ساختمان پرداخت و تأییدیه آتش‌نشانی را دریافت و پایان کار را بگیرد و تحویل مالک دهد و در پایان مبلغ آن اخذ می‌شد به‌طوری‌که با افزایش قیمت‌ها نیز با مبلغی که وزارتخانه در نظر گرفت پروژه مسکن مهر جمع شد.

وی با اشاره به این موارد اظهار داشت: مردم عادی سررشته‌ای از این پروژه‌ها ندارند و نمی‌دانند چطور برخورد کنند و چه جایی به نفعشان است و چه جایی به ضررشان.

خوشنام گفت: ۷۰۰ واحد را در مسکن مهر ساخته‌ام و در سال ۸۹ تا ۹۲ یک تیم ۵ نفره تشکیل دادم و تمام کار را تا تحویل پیگیری کردند، حالا فکر کنید بنده این ۷۰۰ واحد را اگر به گروه ۵ نفره تقسیم می‌کردم ۱۴۰ گروه ۵ نفره می‌شد که از هر گروه یک نفر هم پیگیر کارها می‌شد ۱۴۰ نفر باید در شهرداری حضور پیدا کنند.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

به گفته وی به این طریق برای شهرداری هم مشکلاتی پیش می‌آید و هزاران دردسر ایجاد می‌شود که به آن توجه نکردند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان در پاسخ به این سوال که چرا در این پروژه‌ها انبوه‌سازان ورود نکردند اظهار داشت: چون در اوایل کار به انبوه‌سازان گفتند شما قیمت بدهید، ما با توجه قیمت مصالح و برآوردها گفتیم متری کمتر از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نمی‌شود که آقای وزیر گفته بود، دو میلیون و ۵۰۰ بیشتر پول نمی‌دهیم به همین دلیل انبوه‌سازان قبول نکردند.

خوشنام یادآور می‌شود: بر اساس قیمتی که وزیر گفته بود هیچ انبوه‌سازی حاضر به ساخت نشد و عاقبت به مردم واگذار شد به‌این‌ترتیب جناب وزیر صورت‌مسئله را پاک کردند درحالی‌که شک نکنید برای مردم در حال حاضر متری ۶ میلیون تومان این مسکن تمام خواهد شد درصورتی‌که اگر در همان زمان با مبلغ پیشنهادی انبوه‌سازان موافقت می‌شد تاکنون روند ساخت پروژه با توجه به تورم پیش‌آمده بازهم با متری ۴ تا ۴.۵ میلیون به جاهای خوبی رسیده و تمام‌شده بود.

سهم دو هزار و ۴۵۰ واحدی خراسان جنوبی در مسکن ملی

اما مدیرکل راه و شهرسازی می‌گوید: با توجه به اینکه زمین برای این طرح تقریباً به‌صورت رایگان برای مردم درآمده است باید نگاه ویژه‌تری به این طرح وجود داشته باشد.

وحید داعی در گفتگو با مهر گفت: سهمیه استان خراسان جنوبی در طرح اقدام ملی مسکن دو هزار و ۴۵۰ واحد است که تاکنون عملیات اجرایی دو هزار و ۲۰۰ واحد آن آغازشده است.

به گفته وی در برخی شهرهای استان تعدادی از واحدها در مرحله سفت‌کاری و حتی واحدهایی در مرحله نازک‌کاری نیز داریم که نشان می‌دهد با اندکی همدلی و هم‌افزایی می‌توان پروژه را به نتیجه رساند.

مدیرکل و راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در برخی شهرهای دیگر نیز فونداسیون و اسکلت ایجادشده و پیشرفت نسبتاً مطلوبی داشته‌ایم.

سقفِ بی‌ستون مسکن ملی/ مدال بر سینه مسئولان و مردم همچنان چشم‌انتظار!

وی درباره مشکلات این طرح در مرکز استان می‌گوید: در شهر بیرجند با توجه به تصمیماتی که اتخاذ شد مشکلاتی وجود داشت که رفع شده است.

داعی تصریح کرد: مردم در گروه‌های ۵ نفره ساماندهی شده‌اند و باید برای اخذ پروانه به شهرداری بیرجند مراجعه و پروانه ساختمانی خود را دریافت کنند.

هرچند مسئولان راه و شهرسازی قیمت تقریباً رایگان این زمین‌ها را نوعی کمک بی‌نظیر و هدیه برای مردم می‌دانند که باید به بهترین شکل از آن بهره برد؛ اما اشکال کار آنجاست که عده زیادی از این مردم نمی‌توانند به دلیل اشکالات فراوان در کار از این هدیه استفاده کنند.

به‌طور حتم حرکت کند اجرای این طرح و روند صعودی قیمت‌ها هرروز عرصه را برای خانه‌دار شدن آن عده‌ای که امیدی به این طرح داشتند تنگ‌تر می‌کند تا جایی که به نظر می‌رسد با پایان سال در گوشه و کنار شهرها شاهد شکل‌گیری شهرک‌هایی باشیم نیمه‌کاره باشیم به‌طوری‌که یکجا واحدهای آپارتمانی ساخته‌شده و در جایی دیگر زمین خالی است.

باید دید با طی این روند شرکت‌های خدمات رسان به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن چگونه خدمات‌رسانی خواهند کرد؟

جذب ۵ میلیارد ریال برای تامین دارو و درمان نیازمندان خراسان جنوبی/۳

برای تامین هزینه‌های دارو و درمان بیماران نیازمند خراسان جنوبی در اولین مرحله ۵ میلیارد ریال هزینه شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: این اعتبار براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال جاری به استانها ابلاغ و  توسط جمعیت هلال احمر کشور به استان ابلاغ و برای تامین دارو و درمان بیماران هزینه شد.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه این اعتبار در مرحله اول و به شرط جذب کامل برای بیماران نیازمند اختصاص پیدا کرده است، افزود: خوشبختانه خراسان‌جنوبی توانسته به صورت ۱۰۰ درصد این اعتبارات را جذب کند و در حال حاضر منتظر اختصاص مرحله دوم اعتبارات هستیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی توزیع اعتبارات را به تناسب محرومیت و جمعیت در بین تمامی شهرستان‌های استان عنوان کرد و گفت: افراد نیازمند توسط خانه‌های هلال شناسایی و به جمعیت هلال احمر برای دریافت خدمات معرفی می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه خدمات حمایتی برای درمان، دارو، بستری، جراحی، لوازم و تجهیزات توانبخشی، فیزیوتراپی، زایمان و. سایر خدمات به بیماران نیازمند ارائه می‌شود، گفت: در مرحله اول ۵۳۱ نفر از خدمات این طرح در استان بهره‌مند شده اند.

وی با اشاره به تشکیل پرونده ۴۰۲ نفر متقاضی دریافت خدمات برای مرحله دوم این طرح، ابرازامیدواری کرد: با کمک و نگاه توسعه محور جمعیت هلال احمر به نقاط محروم شاهد افزایش ۲۰ درصدی این اعتبارات در مرحله دوم نیز باشیم.

 

 

 

 

۱۵۳ کودک کار تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی/۷

هم اکنون ۱۵۳ کودک کار تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بر اساس آیین نامه بهزیستی کار شناسایی و جذب و توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها را به عهده دارد.

عرب نژاد با اشاره به حمایت ۱۵۳ کودک کار توسط بهزیستی استان، افزود: علاوه بر این از ابتدای سال اقلام مختلفی همچون اسپری ضدعفونی کننده دست و سطوح، دستکش، ماسک، مواد شوینده مانند مایع دستشویی، دستمال کاغذی در چهار مرحله بین ۲۴۰ نفر از کودکان و خانواده‌های آنان توزیع شده است.

وی گفت: توزیع پمفلت‌های آموزشی در بین کودکان و خانواده‌های آنان و ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و بهداشتی لازم به منظور پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان کار و خیابان به صورت چهره به چهره و توزیع بسته‌های غذایی بین خانواده‌های کودکان که از بیماری کرونا آسیب دیده اند از جمله اقدامات بهزیستی در خصوص این کودکان بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: رویکرد بهزیستی حذف ناگهانی کودک از خیابان نیست، بلکه به صورت کم کم ساعات حضور کودک در خیابان کمرنگ شده و پس از رسیدن کودک و خانواده به زندگی مستقل، کودک دیگر در خیابان حضور نخواهد داشت.

عرب نژاد افزود: مدیریت و ساماندهی آسیب اجتماعی کودکان کار در استان نسبتاً مطلوب و قابل قبول است، ولی هیچ پدیده‌ای از پدیده‌های اجتماعی قابل حذف بطور کامل از سطح اجتماع نیست

وی گفت: حلقه مفقوده آسیب اجتماعی این کودکان در درجه اول فقر اقتصادی خانواده، اعتیاد، مهاجرت اتباع بیگانه به استان- کمک‌های مردم در خیابان به این کودکان، درآمدزایی بالای آن‌ها از زباله گردی است.

 

 

 

فاز نخست پیست موتورسواری خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود/۷

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی گفت: در راستای تأمین اعتبارات و هزینه‌های مالی احداث پیست استاندارد موتورسواری خراسان‌جنوبی با همکاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، اداره‌کل و مجموعه مدیریتی استان این پروژه کددار شده و فاز نخست آن به‌زودی اجرا می‌شود.

فارس من | فاز نخست پیست موتورسواری خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با این موضوع، اظهار داشت: در راستای احداث پیست استاندارد و مجهز موتورسواری خراسان‌جنوبی با پیگیری‌های اداره‌کل، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه ۹۸ سفری به بیرجند داشتند.

وی افزود: برابر دستور وزیر ورزش و جوانان به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور مبنی بر جانمایی و تأمین اعتبار ملی احداث ۸ باب پیست استاندارد در مراکز استان‌های کشور، سایت ۴.۵ هکتاری جنب استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند مورد تأیید کمیته فنی فدراسیون قرار گرفت.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مراتب احداث پیست‌ استاندارد مرکز استان در مرحله پیگیری‌های اداری آن تا حصول نتیجه با اولویت در دستور کار اداره‌کل است.

عزیزی یادآور شد: در راستای تأمین اعتبارات و هزینه‌های مالی احداث پیست استاندارد موتورسواری خراسان‌جنوبی با همکاری کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، اداره‌کل و مجموعه مدیریتی استان این پروژه کددار شده و فاز نخست آن به‌زودی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی امیرآباد توسط دستگاه‌های ذیربط، گفت: این زمین یک هکتاری استیجاری در قالب طرح فجر ۲۵ به عنوان زمین روباز ورزشی روستایی تسطیح و آماده‌سازی شده بود و به‌هیچ عنوان این مکان استاندارد نبوده و مشمول پوشش بیمه مسئولیت مدنی نمی‌باشد و با توجه به ماهیت این رشته و همجواری آن با بلوار اصلی دارای مخاطرات فراوانی است که باید ساماندهی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*