اخبار خراسان جنوبی / استاندار خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛ سه همسایه خراسان‌جنوبی در وضعیت قرمز کرونایی/عادی انگاری نکنیم

 

 

 

 

کسب مقام چهارم پرش ارتفاع قهرمانی کشور توسط افسانه سبزه کار

کسب مقام چهارم مسابقات پرش ارتفاع قهرمانی کشور توسط افسانه سبزه کار

افسانه سبزه کار، چهارم مسابقات پرش ارتفاع قهرمانی کشور شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جوانان کشور گرامیداشت دهه کرامت- بانوان به میزبانی شهر کرد در حال برگزاری است و تا کنون  نتایج مسابقات پرش ارتفاع به شرح ذیل اعلام شده است ۱- سارا ماهینی-بوشهر-۱.۶۰متر ۲- مائده مطهری-کردستان-۱.۵۵متر ۳-مهیا نعیمی-تهران-۱.۵۵متر ۴-افسانه سبز کار-خراسان جنوبی-۱.۵۰متر ۵-زهرا دهقان-فارس-۱.۴۵متر ۶-شیرین معینی منش-همدان-۱.۴۰متر

 

 

 

 

 

کسب مقام های اول تا سوم هیات سوارکاری خراسان جنوبی در مسابقات شرق کشور

کسب مقام های اول تا سوم هیات سوارکاری خراسان جنوبی در مسابقات شرق کشور

هیات سوارکاری خراسان جنوبی در مسابقات شرق کشور مقام های اول تا سوم را کسب کرد

به گزارش امروز خراسان جنوبی مسابقات سوارکاری شرق کشور به میزبانی شهرستان گناباد در دو گروه دوخون و آزاد برگزار، و چابک سواران استان مقام‌های زیر را کسب کردند. در گروه دوخون که مهمترین گروه می باشد باشگاه سوارکاری مارال بیرجند مقام اول و دوم را به دست آوردن و به ترتیب اسب اسپا با چابکسواری محمد علی موسوی رستگار و مالکیت امیر رعیت مقام اول، اسب مارییوس با چابکسواری محمد جعفری پور و مالکیت سید رضا معاشر دوم شد و در گروه اسب‌های آزاد اسب سامشاه با چابکسواری محمد علی موسوی رستگار و مالکیت وحید رشید زاده به مقام سوم دست یافت .

 

 

آبیاری قطره‌ای به بدتر شدن شرایط کمک می‌کند، اگر …

آبیاری قطره‌ای به بدتر شدن شرایط کمک می‌کند، اگر ...

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: آبیاری قطره‌ای برای سازگاری با شرایط خشکسالی انجام می‌شود، اما باید بدانیم چگونه از آن بهره ببریم.

سعید سروری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر میزان بارندگی‌ها با میزان برداشت آب تعادل ندارد و از سویی دیگر خشکسالی چندین ساله باعث کاهش آب‌های سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۳ درصد منابع آبی استان از طریق چاه، ۲۳ درصد قنات و چهار درصد چشمه تامین می‌شود، افزود: آبیاری قطره‌ای برای سازگاری با شرایط خشکسالی انجام می‌شود، اما باید بدانیم چگونه از آن بهره ببریم.

وی بیان کرد: آبیاری قطره‌ای تحت کنترل نباشد و از محل صرفه جویی در این بخش به اراضی اضافه کنیم به بدتر شدن شرایط کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: متوسط افت سطح آب زیرزمینی در استان ۲۷ سانتی متر بوده و روند نشست زمین در دشت سرایان صعودی است.

سروری ادامه داد: این امر به دلیل برداشت بی رویه از چاه‌ها در دست سرایان است که باعث شده برداشت آب از متوسط کشوری نیز بالاتر برود.

وی اظهار کرد: طبق سند سازگاری با کم آبی در استان باید سالانه ۲۳ میلیون مترمکعب در برداشت آب کاهش داشته باشیم که باید برطبق آن برنامه بریزیم تا به حد معمول برسیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند در سال ۹۲ توانستیم میزان مصرف آب را در بخش کشاورزی حدود ۱۵ درصد کاهش دهیم که این امر در بخش برق حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

 

 

آغاز طرح سنجش ۱۹ هزار نوآموز در خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: فرایند سنجش۱۹ هزار نو آموز بدو ورود به دبستان از امروز پنجم تیرماه آغاز شد و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی در آیین افتتاح طرح سنجش در مرکز تدبیر بیرجند، اظهار کرد: در این طرح با توجه به تفاوت های و به منظور شناخت توانایی ها، استعدادها و تنظیم برنامه های آموزشی متناسب با آن، در دو مرحله غربالگری اولیه و تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

وی،جامعه مخاطب طرح سنجش را نوآموزان ۶ ساله لازم التعلیم بدو ورود به دبستان دانست و عنوان کرد:  در راستای اجرای این طرح و  بر اساس نتایج ارزیابی ها علاوه بر شناسایی مشکلات ذهنی،جسمی و رفتاری نوآموزان ، نسبت به تعیین جایگاه آموزشی آنان نیز  اقدام می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به انجام عملیات نوبت توسط مدیران مدارس، بیان کرد:امسال۱۶پایگاه اولیه و۲پایگاه تخصصی وظیفه سنجش کوودکان بدو ورود به دبستان را برعهده دارند، که از مجموع پایگاه های اولیه، ۴ پایگاه در مرکزاستان مستقر هستند.

دبیر شورای آموزش و پرور خراسان جنوبی با بیان این که ساعت کاری پایگاه های سنجش ۵ ساعت از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ می باشد؛ اضافه کرد: میزان پذیرش هر پایگاه بر اساس نوبت دهی، بین ۳۳ تا ۳۶ نفر در روز و در فواصل زمانی معین بوده و چنانچه شرایط ایجاب کندو نیاز به گسترش دامنه فعالیت پایگاه ها برای پاسخگویی می باشد

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی،از همکاری ۱۴۰ معلم مجرب استان در پایگاه های سنجش کودکان بد ورود به دبستان، خبر داد و افزود:  تعرفه سنجش کودکان بدو ورود به دبستان امسال ۵۰ هزار تومان می باشد.

به گفته واقعی اولیای دانش آموزان با حضور به موقع در ز روز، ساعت و مکان سنجش نوآموزشان به پایگاه تعیین شده نسبت به انجام فرایند سنجش اقدام کنند.

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
اصناف برای تثبیت و حفظ اقتصاد اسلامی طرح ارائه دهند

گلایه آیت‌الله «عبادی» از نادر بودن چادر مشکی و لباس‌های عفاف و حجاب

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با انتقاد از کمبود و نادر بودن چادر مشکی تولید داخلی و لباس متناسب با اندیشه فرهنگی زنان در بازار، گفت: متأسفانه لباس‌های نامناسب به وفور در بازار عرضه می‌شود لذا جمعیت متدین اصناف نباید نسبت به تغییر و تحول‌های جهان بی‌تفاوت باشند.

گلایه آیت‌الله «عبادی» از نادر بودن چادر مشکی و لباس‌های عفاف و حجاب

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در دیدار با رئیس اتاق اصناف استان و جمعی از معتمدین بازار، با اشاره به اینکه در گذشته از اصناف به‌عنوان کاسب حبیب‌الله و امین یاد می‌شد، اظهار داشت: اصناف جایگاه خاصی از نظر حضور میدانی در جامعه و بحث تولید و توزیع کالاها دارند.

وی با اشاره به اینکه با انقلاب باید متحول شویم و مردم باید براساس اسلام عمل کنند، افزود: هر جایی پیشرفت داشته‌ایم همان درصدی است که به اسلام و انقلاب و وجدانمان عمل کرده‌ایم و هرجایی خارج از انقلاب رفتیم با مشکل مواجه شدیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی از اصناف و بازاریان خواست طرح‌های کارساز برای ساماندهی اقتصاد کشور ارائه دهند و افزود: برای اینکه از این دنیا عقب نمانیم و تحریم‌های دشمن برایمان مشکل‌ساز نشود، باید طرح و برنامه کارشناسی داشته باشیم.

عبادی اضافه کرد: امروز بدون تخصص، نظارت و طرح نمی‌توان اقتصاد اسلامی را حفظ کرد و مسئولان باید طرحی داشته باشند که اقتصاد از دست اصناف متعهد خارج نشود.

وی با گلایه از سوء‌استفاده برخی‌ از ارزهای دولتی جهت تأمین کالای مورد نیاز مردم، گفت: متأسفانه کسانی که ارزهای کم‌قیمت را گرفتند که کالای اساسی مورد نیاز مردم را وارد کنند سر از کالای قاچاق و واردات کالاهای غیرضروری درآوردند و این مسائلی است که در دنیا جدید با آن مواجه هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی همچنین با انتقاد از کمبود و نادر بودن چادر مشکی تولید داخلی و لباس متناسب با اندیشه فرهنگی زنان در بازار، اضافه کرد:  متأسفانه لباس‌های نامناسب به وفور در بازار عرضه می‌شود لذا جمعیت متدین اصناف نباید نسبت به تغییر و تحول‌های جهان بی‌تفاوت باشند.

«رضا علیزاده» رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این دیدار گفت: اصناف بزرگترین بخش نظام اقتصادی به شمار می‌رود و بخش اعظم نظام تولید، خدمات و توزیع را برعهده دارند.

 

وی به نقش موثر اصناف در دوران دفاع مقدس و تحریم و جنگ اقتصادی اشاره کرد و گفت: اصناف آخرین زنجیره تولید هستند و متاسفانه بسیاری از مشکلات گرانی، کمبود و احتکار را به اصناف نسبت می دهد در حالی که اینگونه نیست.

 

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی ادامه داد: اصناف با شیوع ویروس کرونا با جان و دل از رزمایش بهداشت و سلامت استقبال کردند و بدون هیچگونه ممانعتی اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی کردند.

 

وی با اشاره به مشارکت گسترده اصناف استان در  صحنه انتخابات، عنوان کرد: امیدواریم در سال مزین به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، دولت جدید گام‌های موثر و اساسی در جهت رفع مشکلات بردارد.

 

 

 

 

 

 

مزارع پر رنج و دسترنج اندک | از جولان «دلالان» تا زنگ خطر خروج گندم از کشور

هر چند خشکسالی‌های پیاپی امان مردم این استان کویری را بریده اما کشاورز دستان پینه بسته‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و شکر خدا می‌گوید چراکه دانه دانه گندم حاصل ذره ذره عشق اوست. اینک حاصل دسترنج یک ساله‌اش به ثمر نشسته اما با وجود کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و خرید تضمینی با قیمت اعلام‌شده گویا روزگار بر وفق مراد گندم‌کاران نیست!

مزارع پر رنج و دسترنج اندک | از جولان «دلالان» تا زنگ خطر خروج گندم از کشور

به گزارش فارس زمین پیراهن طلایی از جنس گندم بر تن کرده و رقص باد در میان دشت طلایی آنقدر زیباست که آرامشش تمام وجودت را فرا می‌گیرد. چشم در چشم گندمزار که می‌شوی ذهنت خالی می‌شود از کلمات برای بیان آن همه شکوه و زیبایی. شاهکار آفریدگار هستی را  زمانی می‌توان به زیبایی مشاهده کرد  که زمین‌های سرسبز به دشتی طلایی از خوشه‌های گندم تبدیل می‌شوند.

خوشه‌های زرین آنقدر باصلابت قد کشیده‌اند که چشم و دلت سیر نمی‌شود از دیدنشان. از باران و باد گذر کرده و حالا خورشید داغ‌تر از همیشه بر فراز گندم‌زار نظاره‌گر دلبری خوشه‌های طلایی است. دیدن این لحظه آنقدر زیباست که تمام آن یک سال سختی و سرما را می‌شود از یادبرد و لبخند زد. بعد از گذر از سختی‌ها اکنون زمان وداع کشاورز است با گندم‌های زرین و پایان دست نوازشگر او بر سرش.

هر چند خشکسالی‌های پیاپی امان مردم این استان کویری را بریده اما دستان پینه بسته‌اش را به سوی آسمان بلند کرده و شکر خدا می‌گوید چراکه دانه دانه گندم حاصل ذره ذره عشق اوست. اینک حاصل دسترنج یک ساله‌اش  به ثمر نشسته اما با وجود کم‌آبی، کاهش بارش‌ها و خرید تضمینی با قیمت اعلام‌شده گویا روزگار بر وفق مراد گندم‌کاران نیست!

گندمزارهای آتشین خراسان‌جنوبی این روزها آوای زندگی سر داده‌اند و به‌رغم هوای گرم و در برخی روزهای آتشین و سوزان، کار برداشت با عشق و علاقه انجام می‌شود و خوشه‌های طلایی گندم در دستان زحمتکش و پینه بسته کشاورزان خودنمایی می‌کند.

کام گندم‌کاران تلخ است

رضایی یکی از کشاورزان خراسان‌جنوبی با اشاره به شرایط آب و هوایی، خشکسالی، گرمای هوای و کاهش محصول گندم، گفت: در مزرعه‌ای که سال گذشته ۲ تن محصول برداشت می‌کردیم امسال به یک تن رسیده است.

این کشاورز با گلایه نسبت به قیمت پایین خرید تضمینی گندم، گفت: با هزینه‌های کود، بذر، آب و برق، ماشین‌آلات و غیره متأسفانه قیمت تضمینی خرید دولت ۵ هزار تومان تعیین شده که قیمت پایین خرید دولت کام ما را تلخ کرده و ذوقی برای کشت گندم باقی نمی‌ماند.

دولت به شکل‌های مختلف از کشاورز پول می‌گیرد ارزش افزوده، مالیات مستقیم، جریمه، بیمه و غیره اما وقتی گندم را می‌خواهد بخرد آن را با قیمت پایین می‌خرد

وی اضافه کرد: دولت به شکل‌های مختلف از کشاورز پول می‌گیرد ارزش افزوده، مالیات مستقیم، جریمه، بیمه و غیره هزینه‌های زیادی بر کشاورز تحمیل می‌کند اما وقتی گندم را می‌خواهد بخرد آن را با قیمت پایین می‌خرد و پول آن را هم دیر پرداخت می‌کند.

قیمت خرید تضمینی به صرفه نیست

یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌جنوبی بیان داشت: هزینه کشت گندم امسال ما نسبت به سالیان گذشته قابل مقایسه نیست و چندین برابر شده و این در حالی است که قیمت کارشناسی دولت ۴ هزار تومان و منت بر سر کشاورز گذاشته شده و یک هزار تومان نیز در صورت تحویل به موقع تشویقی قرار داده است.

وی با گلایه از اینکه این قیمت به هیچ وجه به صرفه نیست و جوابگوی هزینه‌های ما نیست، عنوان کرد: اگر شرایط بر این اساس پیش برود، کشاورز انگیزه کافی برای کشت گندم در سال آینده ندارد و یا اینکه به دلیل فشارهای اقتصادی مجبور به فروش گندم با قیمت بالاتر به واسطه‌های می‌شوند و گندم از کشور خارج می‌شود.

با این قیمت تعیین شده و افزایش سرسام‌آور و نجومی قیمت کود، سم، بذر و غیره نه تنها سودی عایدمان نمی‌شود بلکه بدهکار هم خواهیم شد

رمضانی خطاب به متولیان امر، بیان داشت: چرا متناسب با تورم و گرانی قیمت کارشناسی منطقی خرید گندم را اعلام نکرده‌اید و این قیمت بر چه اساسی تعیین شده است، با این قیمت تعیین شده و افزایش سرسام‌آور و نجومی قیمت کود، سم، بذر و غیره نه تنها سودی عایدمان نمی‌شود بلکه بدهکار هم خواهیم شد.

چرا مسئولان به داد کشاورزان نمی‌رسند؟

یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌جنوبی گفت: کشاورز امروز برای جهش تولید و کاشت گندم نیاز به بذر و کود کشاورزی دارد اما نمی‌دانم چرا مسئولان به داد کشاورزان نمی‌رسند، مگر قرار نبوده در حوزه تولید گندم خودکفا باشیم؟

حال و روز این روزهای کشاورزی در استان خراسان‌جنوبی خوب نیست، کم‌بارشی‌ها، قیمت‌های نجومی نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام و پایین بودن نرخ تضمینی خرید گندم که هر کیلویی ۵ هزار تومان اعلام شده باعث شده تا کشاورزان داغ چیدن خوشه‌های طلایی گندم از گندم‌زارهایشان را بر دل خود بگذارند و از سر اجبار مزارع سرسبز گندم خود را به دامداران و یا دلالان بفروشند زیرا با این قیمت اعلام شده آنان حتی در هزینه‌های کشت هم می‌مانند و متضرر می‌شوند.

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: امسال مجموع سطح زیر کشت گندم در استان ۲۳ هزار و ۷۶۳ هکتار است که ۱۸ هزار و ۶۵ هکتار به کشت آبی و ۵ هزار و ۶۹۸ هکتار به کشت دیم اختصاص یافته است.

پیش‌بینی برداشت ۴۳ هزار تن گندم/ کاهش ۳۰ درصدی برداشت

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به شهرستان قاین با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار و کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهر بیرجند با ۲۵۰ هکتار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به برداشت گندم در استان، بیان داشت: امسال برداشت گندم در استان با توجه به گرمای زودرس هوا و کاهش نزولات جوی از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اواسط مردادماه ادامه دارد.

پیش‌بینی می‌شود برداشت محصول به‌دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد

قوسی از کاهش برداشت محصول گندم در استان خبر داد و توضیح داد: گرچه سطح زیرکشت گندم در استان نسبت به سال قبل کاهش نیافته اما پیش‌بینی می‌شود که برداشت محصول به‌دلیل کاهش بارندگی، افزایش شوری خاک، حمله آفات و بیماری‌ها و افزایش خسارت سرما بیش از ۳۰ درصد کاهش یابد.

وی با یادآوری اینکه سال زراعی گذشته ۶۵ هزار تن گندم از مزارع آبی و دیم استان برداشت شد، اضافه کرد: امسال به‌دلیل بارش‌های کم، برداشتی از مزارع دیم نداشتیم و پیش‌بینی ما برای برداشت از مزارع آبی ۴۳هزار تن است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی از کاهش ۳۰ درصدی برداشت محصول جو در استان خبر داد و گفت: سطح زیرکشت جو در سال جاری ۲۱ هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح، حدود ۴۵ هزار تن محصول برداشت شود.

قوسی ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت جو در استان مربوط به شهرستان بشرویه با ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار است و سال گذشته از ۲۰ هزار و ۴۳۵ هکتار سطح زیرکشت جو در خراسان‌جنوبی ۶۵ هزار و ۳۹۱ تن محصول برداشت شد.

آغاز خرید تضمینی گندم در استان

«وحید ضیائیان‌احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان اشاره و بیان داشت: خرید تضمینی گندم در خراسان‌جنوبی از ۲۲ اردیبهشت‌ماه آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی مطرح کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۵ هزار تومان است و امسال ۱۵ مرکز خرید تشکل‌های تعاون روستایی در ۹ شهرستان و ۲ مرکز مکانیزه خرید در بیرجند و قاین متعلق به اداره‌کل شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام می‌کنند.

خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی از خرید تضمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خبر داد و مطرح کرد: از این میزان یک هزار و ۷۸۳ تن مربوط به مراکز خرید گندم مرتبط با تشکل‌های تعاون روستایی در سطح استان است.

تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که این رقم نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی خرید گندم است

ضیائیان‌احمدی با اعلام اینکه بیشترین گندم خریداری شده امسال مربوط به شهرستان طبس است، تبیین کرد: سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال سه هزار و ۳۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خرید شده بود که این رقم نشان‌دهنده کاهش ۳۰ درصدی خرید گندم است.

وی خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما در هنگام رویش غلات، قیمت پایین خرید تضمینی نسبت به قیمت دلالان را از مهم‌ترین دلایل کاهش خرید گندم از کشاورزان ذکر کرد و افزود: کشاورز صرف و صلاح را در نظر می گیرد و اقدام به فروش محصول خود نمی‌کند.

و اما…

این روزها به‌دلیل ناعادلانه بودن نرخ خرید تضمینی  گندم تولیدات کشاورزان به جای اینکه به سیلوها برود تا قوت مردم شود، در بازار آزاد به دلالان که با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند فروخته و حتی بخشی از این تولیدات در انبارهای دامداران ذخیره می‌شود.

در حالی که دلالان، گندم کشاورزان را با نرخ‌های بالاتری خریداری می‌کنند نه تنها از دغدغه کشاورزان کم نشده بلکه آن‌ها نگران‌اند در آینده نه چندان دور با قاچاق گندم، کشور با کمبود این محصول استراتژیک مواجه شود.

نگرانی از ورود دلالان به بازار خرید گندم و تهدید پایداری تولید این محصول در شرایطی وجود دارد که دولت همچنان به تکرار برنامه‌های گذشته خود ادامه می‌دهد بی آنکه به هشدارهای کشاورزان و کارشناسان توجه کند.

در مجموع باید اشاره کرد که گندم یک محصول استراتژیک است که زندگی مردم به آن وابسته است و قطع یقین اگر در بحث قیمت‌گذاری متناسب با تورم و گرانی کار کارشناسی انجام نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و که اگر این شرایط ادامه یابد به‌طور حتم به واردات گندم نیاز خواهیم داشت.

 

 

 

باز سازی محور شهداد نهبندان بزودی آغاز می شود

باز سازی جاده شهداد – نهبندان ۲۲۰میلیارد ریال اعتبار می خواهد/۲

وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در خصوص علت طولانی شدن مسدود بودن جاده شهداد_ نهبندان در مجلس حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، نماینده شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال بنده در خصوص علت طولانی شدن مسدودی جاده شهداد به نهبندان و بی‌توجهی به وعده‌های داده شده قبلی و همچنین وضعیت وخیم راه‌های روستایی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه به مجلس آمد.
نخعی افزود: برابر گزارش وزیر، مطالعه بازسازی جاده شهداد به نهبندان به پایان رسیده و برابر مطالعه صورت گرفته بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
وی گفت: با دستور وزیر مقرر شد در مرحله اول، مناقصه انتخاب پیمانکار برای قطعه واقع در محل آبگرفتگی که به کلی تخریب شده و برابر برآورد صورت گرفته حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، طی چند روز آینده برگزار و عملیات اجرایی آغاز شود.
نماینده شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد تا زمان به نتیجه رسیدن تصمیمات اتخاذ شده، موضوع در جلسات مشترک و همچنین توسط کمیسیون عمران مورد پیگیری قرار گیرد.

 

بانوی ورزشکار خراسان جنوبی قهرمان پرتاب دیسک کشور شد/۷

سهیلا سلیمانی بانوی ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت ماده پرتاب دیسک، قهرمان کشور شد.

ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت‌های دو و میدانی قهرمانی جوانان کشور، گرامیداشت دهه کرامت با اختلاف زیاد نسبت به حریفان خود قهرمان شد.

 

در ماده پرتاب دیسک، سهیلا سلیمانی از خراسان جنوبی مقام اول، کوثر مصطفی زاده از خوزستان مقام دوم، الله گل محمدی از چهارمحال‌ و بختیاری مقام سوم  این دوره از مسابقات را کسب کردند.

همچنین دوومیدانی‌کاران شهرستان بیرجند در مسابقات قهرمانی پسران و دختران کشور خوش درخشیدند و در جمع شش تیم برتر کشور قرار گرفتند.

«افسانه سبزکار» در ماده پرش ارتفاع بر سکوی چهارم رقابت‌ها ایستاد و «امیررضا کریمی» نیز در ماده پرتاب وزنه به مقام پنجم رقابت‌ها دست‌ یافت.

شناسایی ۳۸ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی/۲-۳

۳۸ بیمار کرونایی جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۳۰ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۸ بیمار جدید شامل ۶ بستری و ۳۲ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۶ مورد از بیرجند، ۱۱ مورد از نهبندان، ۱۰ مورد از زیرکوه، ۲ مورد از سربیشه و ۲ مورد از قاین بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۲۵۰ تست سریع کرونا ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی افزود: یک مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در بیماران کرونا ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۱۸ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۱ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۹۴۴ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۱ هزار و ۳۵۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱ هزار و ۹۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

 

 

 

آبرسانی به روستاهای بشرویه صد درصد افزایش یافت /۲
فرماندار بشرویه گفت: به دلیل خشکسالی و کاهش میزان بارندگی طی سه ماه اخیر، آبرسانی به روستاهای بشرویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته صد درصد افزایش یافته است.

«علی شفیعی» در گفتگو با شبستان  اظهار داشت: خشکسالی و باران اندک طی سه ماه اخیر خراسان جنوبی به خصوص شهرستان بشرویه را بسیار تحت تاثیر خود قرار داده است.

فرماندار بشرویه در ادامه بیان کرد: در شهرستان بشرویه طی سه ماهه ابتدای امسال با بسیج امکانات نسبت به آبرسانی به ۱۲ روستا به صورت ثابت و مقطعی بحث آب رسانی در دستور کار قرار گرفت و در این روستاها حدود ۳۰۰ خانوار ساکن هستند.

وی با بیان اینکه آبرسانی به ۱۲ روستا با کمک بیش از ۲۰۰ تانکر آب انجام شده است، ادامه داد: با توجه به خشکسالی ها میزان آبرسانی در بشرویه طی سه ماه ابتدای ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از صد در صد افزایش داشته است.

فرماندار بشرویه با اشاره به اینکه آبرسانی برای تامین آب شرب مورد نیاز دام ها در بشرویه نیز نسبت به سال قبل افزایش بسیاری داشته است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵۰۰ تانکر آب برای تامین آب مورد نیاز دامداران و مناطق عشایری حمل شده است.

شفیعی در پایان عنوان کرد: با توجه به اینکه امسال شاهد خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در خراسان جنوبی به خصوص بشرویه خواهیم بود قطعا” نیاز به آب در روستاها و مناطق عشایری بسیار افزایش خواهد یافت و امیدواریم  برای تامین آب مورد نیاز این مناطق برنامه دقیق و جامعی اجرا کنیم تا شاهد کاهش جمعیت و کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی نباشیم.

کشف هزار و ۵۶۰ قطعه مرغ فاقد مجوز در بیرجند/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک کامیون بنز در بیرجند هزار و ۵۶۰ قطعه مرغ غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی شهرستان بیرجند به یک کامیون بنز مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ بخشی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون هزار و ۵۶۰ قطعه مرغ قاچاق که فاقد هر گونه مجوز بهداشتی بود را کشف کردند.
وی با بیان این که کارشناسان ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده را بالغ بر ۸۲۵ میلیون ریال براورد کردند، گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف محموله‌های پستی قاچاق در بیرجند/۴

ماموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک کامیون حامل محموله‌های پستی در بیرجند انواع کالای قاچاق کشف کردند.

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی گزارشی مبنی بر حمل و جابجایی یک محموله پستی قاچاق از سمت زاهدان به بیرجند دریافت کردند که بلافاصله این موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
سرهنگ بخشی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی کامیون حامل محموله پستی را برای بررسی بیشتر متوقف کردند که در بازرسی از مرسولات پستی داخل خودرو، انواع لوازم آرایشی غیر بهداشتی، لوازم یدکی قاچاق و انواع قرص غیر مجاز کشف شد که کارشناسان ارزش ریالی کالا‌های قاچاق کشف شده را بالغ بر ۲ میلیارد ریال برآورد کردند.
وی گفت: در این خصوص پرونده‌ای تشکیل و برای رسیدگی و سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی ارسال شد.

 

 

 

 

خدمتی مدال طلای مسابقات جهانی را به گردان آویخت/۷

اخبار ورزشی | درخشش ورزشکاران خراسان‌جنوبی در میادین ملی و بین‌المللی

 تیم تفنگ بادی بانوان جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های جام جهانی کرواسی با درخشش تیرانداز خراسان‌جنوبی طلایی شد.

«نجمه خدمتی» از خراسان‌جنوبی، «فاطمه کرم‌زاده» و «آرمینا صادقیان» در مرحله نیمه نهایی این ماراتن بین‌المللی با کسب ۶۲۵/۵ امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت و راهی فینال رقابت‌ها شد.

بانوان تیرانداز کشورمان در مسابقات جام جهانی کرواسی با غلبه بر تیم روسیه با گردن‌آویز طلایی بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستادند، تیم‌های روسیه و مجارستان به ترتیب دوم و سوم شدند.

مسابقات تیراندازی جام جهانی با  حضور ۵۲۰ ورزشکار از ۴۷ کشور جهان از اول تا دوازدهم تیرماه
به‌میزبانی کرواسی در حال برگزاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۳۹ معتاد متجاهر در مراکز اقامتی خراسان جنوبی پذیرش شدند/۷

 مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۹ معتاد متجاهر در مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ استان برای انجام مراحل درمان و بازتوانی پذیرش شده‌اند.

علی عرب‌نژاد  افزود: این بیماران پس از شناسایی از سطح شهر جمع‌آوری و پس از پیمودن فرآیند قرنطینه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز تعیین شده پذیرش می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر هفت مرکز بهبودی اقامتی میان‌مدت و چهار مرکز کاهش آسیب در استان خراسان جنوبی فعال است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بهزیستی استان در یک مرکز سرپناه شبانه، ۱۳ مرکز سرپایی درمان سوء مصرف مواد مخدر، مرکز اقامتی بلندمدت و مرکز جامع درمان اعتیاد هر کدام یک مرکز در استان خدمات ارایه می‌دهد.

وی اظهار داشت: رفاه اجتماعی در تعریف به هرگونه اقدام از سیاستگذاری تا ارایه خدمات با هدف کاهش بار مشکلات اجتماعی گفته می‌شود و در دهه‌های اخیر با تغییر مفهوم رفاه از مفاهیم کاملا عینی مانند بهداشت، آموزش و اشتغال به مفاهیم ذهنی مانند احساس رضایتمندی مردم تغییر کرده است.

عرب‌نژاد گفت: سازمان بهزیستی کشور با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای محقق کردن رفاه اجتماعی و پیشبرد راهبردهای توسعه‌ای و کاهش آسیب‌های  اجتماعی به‌ویژه اعتیاد، اقدام به تاسیس مراکز اقامتی به‌عنوان مراکز مجری تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای ساماندهی بیماران متقاضی درمان و متجاهرین کرده است.

وی اضافه کرد: رویکرد اصلی این مراکز پرهیز مداری با مشارکت تیم بهبود و گروه‌های همتا و خودیار متمرکز است و خدمات آن توسط تیم بهبود شامل مسئول فنی، روانشناس، مددکار اعتیاد و مددیار خانواده ارایه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: دفتر درمان اعتیاد خدماتی از قبیل پرداخت کمک هزینه درمان به معتادین نیازمند و پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به معتادین پاک شده را ارایه می‌کند.

مراکز ماده ۱۶ مراکزی هستند که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل بین سه تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می‌شوند و در این مدت ضمن ترک اعتیاد، با حرفه‌آموزی برای بازگشت به جامعه آماده خواهند شد.

 

 

 

آبرسانی سیار در شهرستان زیرکوه ۱۵ درصد افزایش یافت

آبرسانی سیار در شهرستان زیرکوه ۱۵ درصد افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیر امور آب و فاضلاب زیرکوه گفت: آبرسانی سیار در خرداد امسال با توجه به گرمای هوا و برای کاهش دغدغه کم‌آبی روستاییان در این شهرستان ۱۵ درصد افزایش یافت.

علیرضا غلامحسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر ۱۵ روستای شهرستان مرزی زیرکوه با جمعیت سه هزار و ۵۰۰ نفر با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: ماهانه ۲۵۰ سرویس آب برای روستاییان حمل می‌شود و در سال جاری یک ناوگان دولتی به ظرفیت ناوگان آبرسانی سیار شهرستان اضافه و یک ناوگان خصوص از مدار خارج شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه گفت: حجم آبرسانی سیار به روستاهای این شهرستان در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل آبرسانی پایدار به برخی روستاها و پایداری آب در شبکه‌های موجود، کاهش داشته است.

وی افزود: در فصل گرما همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا براساس امکانات و ظرفیت‌ها مشکلات کم‌آبی در روستاها را به حداقل برسانیم و در این زمینه مشکل کمبود اعتبار نداریم.

غلامحسینی فرسودگی شبکه‌های آبرسانی را از مهمترین مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: ۳۳ درصد شبکه‌های آبرسانی این شهرستان معادل ۲۴۰ کیلومتر فرسوده بوده و نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای اصلاح، بازسازی و جلوگیری از هدررفت آب است.

وی اظهار داشت: میزان هدررفت آب در خطوط انتفال آب و شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرستان ۴۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری و استانی هم بالاتر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

موردی از کرونای هندی در خراسان جنوبی گزارش نشده است

سه همسایه خراسان‌جنوبی در وضعیت قرمز کرونایی/عادی انگاری نکنیم

تردد و مراجعه بیماران کرونایی از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی جای نگرانی دارد/۳

مراقبت بهداشتی در مرزهای شرقی با جدیت ادامه دارد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار تامین امنیت مرز، مراقبت‌های بهداشتی در مرز مشترک با افغانستان با جدیت مورد توجه است و این کار با کمک دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر ادامه خواهد داشت.

حمید ملانوری روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، گفت: امروز باعث افتخار خراسان جنوبی است که علی‌رغم شیوع ویروس هندی از مرزهای شرقی هیچ‌گونه ورود این نوع ویروس به استان گزارش نشده است.

وی افزود: از ابتدای شیوع ویروس هندی در کشورهای اطراف، تمامی موارد پیشگیری در دستور کار قرار گرفت و حتی کسانی که گواهی یا آزمایش داشتند دوباره از آنها تست گرفته شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در ارتباط با مرز از زمان شیوع ویروس هندی طبق مصوبات ستاد کرونا با تاکید بر همکاری‌های مشترک مرزی و توسعه کیفیت و کمیت صادرات، پایانه مسافربری تعطیل شد اما مبادلات در بازارچه مرزی ادامه دارد و مدیریت در این حوزه با حساسیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به ورود ویروس هندی به برخی مناطق کشور و آمار مرگ و میر کرونا در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: رفت و آمدها باید با جدیت کنترل شود و در ارتباط با وضعیت ترددها کمیته‌ای با قید فوریت در استان تشکیل و نتیجه کارشناسی را به ستاد اعلام کنند.

ملانوری از تغییر رسته‌های کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها از گروه‌های شماره سه به ۲ طبق اعلام وزارت کشور خبر داد و افزود: هرگونه فعالیت در این اماکن باید صرفا با رعایت موازین و مقررات ابلاغی باشد.

روزانه ۴ هزار نفر بر علیه کرونا در خراسان جنوبی واکسینه می شوند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در ان جلسه با اشاره به اینکه روزانه حدود چهار هزار نفر در خراسان جنوبی واکسینه می شوند، گفت:واکسیناسیون ۸۴ درصدی جمعیت بالای ۸۰ سال خراسان‌جنوبی انجام شده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی اظهارکرد: خوشبختانه در دو- سه هفته اخیر وضعیت خراسان‌جنوبی از نظر شیوع کرونا تغییر چندانی نکرده و شاهد افزایش آمار مبتلایان نبوده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه روند فوتی‌های ناشی از کرونا رو به کاهش بوده است، بیان‌کرد: در حال حاضر استفاده از ماسک در سطح ادارات در خراسان‌جنوبی ۹۷.۵ درصد و در سطح صنوف ۹۴.۶ درصد است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه‌داد: در حال حاضر آنچه باعث نگرانی است وضعیت استان‌های همسایه و قرمز شدن شهرهای همجوار استان ما چون زاهدان، یزد و کرمان است که ترددها به این استان‌ها جای نگرانی دارد چرا که به عنوان مثال در هفته گذشته در یکی از روستاهای نهبندان در یک مراسم سالگرد ۱۰۰ ماشین با پلاک سیستان و بلوچستان حضور داشت.

وی با اشاره به نارنجی شدن دو شهر درمیان و نهبندان افزود: پیک قبلی کرونا از از شهرهای غرب کشور شروع شد و تمام کشور را در برگرفت و الان که در جنوب آمار افزایش یافته، در صورت مراقبت نکردن شهرهای دیگر از جمله استان ما را نیز گرفتار خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وارد شدن ۱۱ هزار و ۱۸۰ دوز واکسن کرونا به خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: روزانه حدود چهار هزار دز واکسن در خراسان جنوبی زده می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی یادآورشد: ۸۴ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال، ۵۵ درصد جمعیت بین ۷۵ تا ۷۹ سال و ۶۰ درصد جمعیت بین ۷۰ تا ۷۴ سال خراسان جنوبی واکسینه شده‌اند.

 

 

 

 

۲۲۰ زوج نابارور در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه برکت/۲-۳

۲۲۰ زوج نابارور روستایی در خراسان جنوبی در حال حاضر تحت پوشش بیمه برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان قرار دارند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان گفت: در راستای رویکرد جمعیت محور و تاکید بر فرزندآوری زوجین، بیمه برکت با همکاری بنیاد احسان، اقدام به حمایت از زوجین روستایی نابارور کرده که در صورت دارا بودن شرایط به طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرند.

موسوی افزود: بر این اساس ثبت نام زوجین روستایی از سال ۱۳۹۷ به طور جدی در دستور کار این نهاد قرار گرفت که تاکنون ۵۰ زوج نابارور درمان شده اند.

وی گفت: هم اکنون نیز ۲۲۰ زوج نابارور در استان تحت درمان هستند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان افزود: نام نویسی زوجین جدید نیز به صورت اینترنتی از طریق وب سایت barakatkhanevade.ir انجام می‌شود و افراد متقاضی می‌توانند از طریق این وبسایت ثبت نام کرده و با بارگذاری مدارک مورد نیاز برای ثبت نام این طرح درخواست دهند.

 

 

 

بیش از هزار و ۶۰۰  تن سهمیه جدید شکر در راه استان/۲-۳

هزار و ۶۹۴  تن سهمیه جدید شکر برای تنظیم بازار در خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: هزار و ۶۹۴ تن شکر برای استان در حال جذب است که تا پایان هفته پس از حمل در مراکز عرضه توزیع می‌شود.

جویبان با بیان اینکه با ورود سهمیه جدید مشکلی در تامین و توزیع شکر مورد نیاز در استان نخواهیم داشت افزود: از سهمیه قبلی شکر با قیمت هر کیلوگرم ۸ هزار و ۷۰۰ تومان هم هنوز شکر در بازار موجود است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۳۵۰ تن شکر تنظیم بازار با قیمت هر کیلوگرم ۸ هزار و ۷۰۰ تومان در مراکز عرضه استان توزیع شد.

 

 

 

 

 

 

سرپا نگه داشتن ماشین آلات معدنی با تعمیر و تعویض قطعات

فرسودگی ماشین آلات معدنی باعث کاهش تولیدات معادن شده است و تنها راه ادامه روند تولید در شرایط موجود، تعمیر و تعویض قطعات است.

عجمی صاحب معدن گرانیت در منطقه شاهکوه نهبندان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: چندین سال است که فرسودگی ماشین آلات معدنی در این معدن باعث کند پیش رفتن روند تولید شده است.

او افزود: با این حال، تعمیر و تعویض قطعات تنها راهکار‌هایی است که در می‌توان به کار گرفت و به روند تولید ادامه داد.

عجمی با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین ماشین موجود در معدن گرانیت متعلق به او ۳۸ است فعالیت می‌کند، اظهار کرد: قطعات موجود در بازار برای ماشین آلات معدنی خارجی است و به صورت دست دوم به معدن کار می‌رسد.

این معدن کار خراسان جنوبی تصریح کرد: برای معدن کاران تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، اما شروط دریافت تسهیلات، مشکلات زیادی را برای معدن کار ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: یکی از شروط پرداخت تسهیلات به معادن این است که فرد تعدادی از جوانان را مشغول به کار کند در حالی که تسهیلات برای سر کار ماندن کارگران حاضر در معدن درخواست می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه عدم پذیرش پروانه معدنی توسط بانک‌ها یکی دیگر از مشکلات معدن کاران برای دریافت تسهیلات است، بیان کرد: بانک‌ها تنها اسناد ملکی را می‌پذیرند و بسیاری از معدن کاران نمی‌توانند از عهده این شرط بر آیند.

معدن کار خراسان جنوبی عنوان کرد: برای واردات ماشین آلات میتوان از طریق وزارت صمت اقدام کرد، اما فرایند‌های دشوار اداری، معدن کار را دلسرد می‌کند.

 

 

 

 

گلایه دامداران خراسان جنوبی از عدم تحقق وعده‌ها؛

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه/

خرد شدن استخوان دامدار زیر بار مشکلات/ آن که دستش می رسد کاری نمی کند!/۷

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه

 مشکلات دامداران خراسان جنوبی علی رغم وعده‌های مسئولان همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران از ادامۀ فعالیت در این صنعت ناامید شده اند.

به گزارش مهر این روزها حرفه دامداران خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی بی سابقه در سال جاری و گرانی شدید نهاده‌های دامی حال و روز خوشی ندارد.

دامداران استان با مشکلات بسیاری از جمله کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و نبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند و استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی و کمبود شدید علوفه در مراتع بر شدت آن افزوده است.

تنگناها باعث شده بسیاری از آنها دام‌های خود و حتی دام‌های مولد را به دلیل افزایش هزینه‌های دامپروری روانه کشتارگاه و با قیمت بسیار اندک به دلالان بفروشند.

تأمین ۶۰ درصد نهاده دامی با کنسانتره یارانه دار

محسن اعتصامی، از دامداران خراسان جنوبی درباره مشکل نهاده‌های دامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در چند سال گذشته تنها کنسانتره برای دام‌ها تأمین شده در حالی که دام‌ها نیاز به جو، ذرت و کنجاله سویا هم دارند.

به گفتۀ وی کنسانتره دولتی یارانه دار فقط ۵۰ تا ۶۰ درصد را تأمین می‌کند و باقی را باید به صورت آزاد با چندین برابر قیمت خریداری کرد.

وی ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده است، به عنوان مثال کاه، ذرت و یونجه نسبت به سال قبل چندین برابر شده و دولت نظارتی بر آن ندارد.

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه

به گفته وی به‌دلیل خشکسالی‌ها وضعیت مراتع نیز بسیار نامناسب است و دیگر نمی‌توان با هزینه‌های کمرشکن دام را نگه داشت.

اعتصامی درباره وعده مسئولان در تأمین نقدینگی نیز گفت: تسهیلات فقط از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود که اگر یک بار تسهیلات دریافت کرده باشیم دیگر تسهیلات برای سرمایه در گردش هم داده نمی‌شود.

این دامدار خراسان جنوبی اضافه کرد: برای بهسازی و نوسازی مجموعه خود تسهیلات دریافت کرده‌ام و فقط ۲ سال دیگر از آن مانده و کاملاً خوش حساب بوده‌ام و اکنون برای سرمایه در گردش نیاز مالی دارم که صندوق می‌گوید باید آن وام تسویه کامل شود تا دوباره تسهیلاتی داده شود.

گلایه از وعده‌های محقق نشده

حسینی از دیگر دامداران خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با بیان اینکه سهمیه هر گوسفند پرواری پنج کیلو نهاده در ماه است، عنوان کرد: وضعیت نهاده‌های دامی هیچ تغییری نکرده و هنوز هم سهمیه هر دام سبک، سه کیلو نهاده دولتی در ماه است.

وی با بیان اینکه کسی به داد دامداران نمی‌رسد، گفت: مسئولان اعلام کردند که خرید تضمینی دام از دامدار به قیمت ۴۵ هزار تومان، از برنامه‌های حمایتی است اما اکنون قیمت خرید دام به ۳۵ و حتی ۳۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: گوسفندی که قبل از سال قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است، اکنون به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

ابراهیمی از دیگر دامداران استان هم گفت: متأسفانه تاکنون در زمینه خرید دام به قیمت ۴۵ هزار تومانی که اعلام شده خریدی ندیده‌ایم.

وی با بیان اینکه دامداران به دلیل قیمت بالای نهاده و علوفه مجبور به فروش دام خود به زیر قیمت و حتی وعده یکسال و دوسال هستند، بیان داشت: قیمت گوسفند میش هر کیلو ۳۵ هزار تومان است، اما کسی به قیمت ۲۵ هزار تومان هم آن را نمی خرد.

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه

حمایت همه دستگاه‌های اجرایی لازم است

رئیس اتحادیه دامداران استان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با مهر در این باره گفت: نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین ۱۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

محمدجواد غریبی با بیان اینکه مشکلات باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از نهاده‌های دامی تولید استان به خارج از استان صادرات می‌شود.

به گفتۀ وی در ماه گذشته ۲۵۰۰ تن جو خام بین دامداران توزیع شده است و کنسانتره نیز به میزان ۱۴ هزار تن در حال توزیع است.

حمایت‌ها تاکنون ملموس نبوده است و دامداران تمایلی به نگهداری دام ندارند و اگر مجوز ذبح داده شود، این کار را انجام می‌دهندوی در زمینه قول جهاد کشاورزی برای تأمین نقدینگی بیان کرد: در جلسات نبوده‌ایم ولی تاکنون در این قالب پرداختی نداشته‌ایم.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه حمایت‌ها تاکنون ملموس نبوده است، عنوان کرد: دامداران تمایلی به نگهداری دام ندارند و اگر مجوز ذبح داده شود، این کار را انجام می‌دهند.

غریبی اضافه کرد: در حال حاضر با مشکل تأمین علوفه، نقدینگی، خشکسالی، هزینه حمل و نقل، و نبود آب شرب مواجه هستیم و کسی برای حمایت از دامدار کاری انجام نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی کارهایی انجام داده است که کافی نیست و لازم است همه پای کار بیایند.

عدم تعادل بین مراتع و دام

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهرگفت: با توجه به بارندگی‌های سال ۹۸ در خراسان‌جنوبی و وجود علوفه‌های مرتعی در استان تعداد قابل توجهی از دامداران اقدام به خرید دام کرده و جمعیت دام استان طی این سال‌ها افزایش یافته است.

محمد ابراهیم ابراهیمی ادامه داد: با این وجود در سال گذشته و فروردین ماه امسال که شاهد بارندگی خوبی در استان نبودیم مراتع استان به شدت خشک شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت دام استان افزایش و مراتع استان به شدت خشک و بدون علوفه است، تصریح کرد: تعادلی بین مراتع و دام موجود در استان وجود ندارد و دامداران برای تغذیه دام نیاز به تأمین علوفه دستی دارند.

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه

وی در زمینه وضعیت تأمین نهاده و علوفه دامداران اظهارکرد: نهاده‌هایی که دولت توزیع می‌کند اقلام وارداتی و نهاده‌های یارانه دار است اما بقیه اقلام مثل کاه، یونجه و ذرت علوفه‌ای، همه ساله توسط خود تشکل‌ها و دامداران تأمین می‌شود.

به گفتۀ وی تشکل‌ها و دامداری‌های بزرگ و صنعتی متمکن همه ساله نسبت به ذخیره سازی علوفه اقدام می‌کنند و دولت بر روی نهاده‌ها و اقلام وارداتی برنامه ریزی می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال جاری تشکل‌ها برای خرید علوفه با شدت بیشتری نسبت به سال‌های قبل ورود پیدا کرده‌اند و گزارش خرید و توزیع علوفه را هم می‌دهند.

به گفته وی همچنین تشکل‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج سازندگی نیز در این موضوع همراهی می‌کنند تا اقلام علوفه‌ای تولید داخل، وارد استان شود.

توزیع ۱۴ هزار تن نهاده

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در باره میزان توزیع سهمیه نهاده‌ها و افزایش آن گفت: آمار ۱۴ هزار تنی توزیع نهاده و افزایش آن در امسال که توسط جهادکشاورزی اعلام شد، یک واقعیت است.

ابراهیمی تصریح کرد: ممکن است برخی از دامداری‌ها سهمیه را گرفته و جوابگوی نیاز دام آنها نبوده است، که این موضوع درست است، چرا که قرار نیست دام فقط با نهاده یارانه دار تأمین خوراک شود و فقط قسمتی از خوراک دام، نهاده یارانه‌ای است و باقی آن شامل اقلام علوفه‌ای است که باید خود دامدار تأمین کند.

به گفتۀ وی اکنون در استان به اندازه کافی نهاده وجود دارد و در مورد تأمین علوفه خشبی برای دام‌های استان نیز شاهد همکاری خوب بسیج و سپاه هستیم.

قیمت بر اساس عرضه و تقاضا

وی در زمینه نارضایتی دامداران از قیمت بالای علوفه هم بیان کرد: قیمت علوفه بر اساس عرضه و تقاضا است و به همین دلیل تأکید ما بر این است که دامداران و تشکل‌ها خرید خود را در سرخرمن و قبل از انتقال علوفه به انبار، از کشاورزان انجام دهند تا با قیمت کمتری خرید کنند.

ابراهیمی افزود: کاه قیمت مصوبی ندارد تا ما بر آن نظارت کنیم و الان هم بهترین زمان خرید و ذخیره سازی علوفه، کاه، یونجه، ذرت و جو است که هنوز به انبار کشاورز نرفته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: مسئولیت رصد تأمین علوفه با جهاد کشاورزی نیست و لازم نیست جهاد حتماً بداند که چقدر علوفه در استان تأمین شده است، اما در موضوع حمل و نقل و تأمین نقدینگی برای خرید علوفه با تشکل‌ها همکاری می‌کنیم.

ذبح دامپروری زیر تیغ مشکلات/دامداران چشم انتظار نگاه مسئولانه

پیگیر اجرای تسهیلات وعده داده شده هستیم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره پرداخت تسهیلات وعده داده شده برای خرید علوفه به دامداران هم گفت: تاکنون تسهیلات وعده داده شده توسط جهاد کشاورزی پرداخت نشده است.

ابراهیمی ادامه داد: با ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه رایزنی داشته‌ایم و پیگیر اجرایی شدن آن هستیم، اما اتحادیه عشایری و دامداران از طریق صندوق توسعه بخش کشاورزی برای خرید علوفه تسهیلاتی دریافت کرده‌اند.

به گفتۀ وی در شرایط فعلی حداقل تا ۱۰ ماه آینده، شرایط دامداران از وضعیت موجود بهتر نخواهد بود، به همین دلیل دامداران باید برای ۱۰ ماه آینده خود برنامه ریزی و پیش بینی کنند.

وی افزود: دولت برای خرید دام زنده از دامداران هم اقدام کرده و هدف از خرید دام سبک، حمایت از دامداران است و هر چند قیمتی که تعیین می‌شود برای دامدار صرفه اقتصادی نداشته، برای دولت نیز چیزی جز ضرر نیست.

این مقام مسئول در مورد کشتار دام مولد، تأکید کرد: در حالت عادی و ترسالی هر ساله باید برای حفظ ترکیب گله ۲۰ تا ۲۵ درصد دام پیر، نازا و غیر صرفه اقتصادی حذف شود تا بره و بزغاله‌های تازه متولد شده جایگزین شوند.

ابراهیمی تصریح کرد: در سال خشکسال که ترکیب گله از بین رفته است تا حذف ۳۵ درصد دام ایرادی ندارد اما اگر این درصد طبق نظر دامپزشکی به بیش از ۳۵ درصد برسد جای نگرانی دارد و باید بررسی شود که اکنون در استان براساس آمار افزایش حذف دام نداشته‌ایم.

صنعت دامداری در خراسان جنوبی از سالیان گذشته منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم به خصوص روستاییان بوده است. بنا بر آمار مسئولان بخش اعظمی از اشتغال خراسان جنوبی در حوزه‌های کشاورزی و دامداری است که در چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو شده است. و نبود حمایت کافی همه دستگاه‌های اجرایی از این بخش باعث مشکلات فراوانی شده است که باید هر چه سریع‌تر مسئولان برای مشکلات مطرح شده به دنبال چاره باشند.

را ه اندازی نمایشگاه کتاب ویژه دفاع مقدس

    
را ه اندازی نمایشگاه کتاب ویژه دفاع مقدس
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: تعداد کتاب های چاپ شده با موضوع دفاع مقدس در استان به حدی رسیده که بتوان نمایشگاهی ویژه این آثار برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در کمیته هنری، نمایشی و ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد: چاپ کتب در حوزه دفاع مقدس از جمله دستورکارهای این کمیته است و راه اندازی نمایشگاه در راستای حمایت از این کتب انجام خواهد گرفت.

وی همچنین خواستار معرفی هنرمندان استانی دارای رتبه در جشنواره های ملی شد تا به صورت خاص مورد قدردانی قرار گیرند.

نبی زاده همچنین به برگزاری مرحله استانی جشنواره ملی فانوس توسط اداره کل  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: نقش بنیانگذار کبیر انقلاب در دفاع مقدس، نقش مردم، بسیج، شهیدان ، جانبازان، آزادگان، رزمندگان، ایثارگران و خانواده این عزیزان در دفاع مقدس، مدافعان حرم و وطن و مجاهدت های مقاومت اسلامی از جمله موضوعات این جشنواره هستند.

به گفته وی هنرمندان آثار تولیدی خود در سال ۹۹ را در قالب های هنرهای نمایشی ، هنرهای تجسمی، تولیدات تلویزیونی و سینمایی، موسیقی و سرود و تولیدات رادیویی به دبیرخانه جشنواره استانی فانوس ارسال کرده اند و با پایان یافتن جشنواره ، آثار برگزیده برای شرکت در جشنواره ملی ارسال خواهند شد.

شایان ذکر است برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی کوتاه دفاع مقدس و چاپ کتب دفاع مقدس از دیگر دستورکارهای این جلسه بود.

 

 

 

 

 

به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛

اعتیاد در بدو تولد/۴

اعتیاد در بدو تولد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان ما مواد مخدر سنتی همچنان مصرف بالاتری نسبت به مواد مخدر صنعتی دارد، گفت: تعداد قابل توجهی از زنان باردار و شیرده را در خراسان جنوبی شناسایی کرده‌ایم که معتاد هستند و بالتبع، تولد نوزدانشان همراه با اعتیاد خواهد بود.

محمدرضا حسنی مقدم، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سن اعتیاد در کشور پایین آمده و خراسان جنوبی از این امر مسثنی نیست.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی، کودک معتاد هم داریم، افزود: تعداد قابل توجهی از زنان باردار و شیرده را در خراسان جنوبی شناسایی کرده‌ایم که معتاد هستند و بالتبع، تولد نوزدانشان همراه با اعتیاد خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: در خانواده‌هایی هم که پدر و مادر اعتیاد داشتند، کودکان معمولا از سنین چهار تا پنج سالگی معتاد می‌شوند.

حسنی مقدم ادامه داد: خراسان جنوبی ۲۱۲ کودک زیر ۱۸ سال معتاد دارد که ۹۰ درصد هزینه درمان کودکان معتاد معرفی شده به بیمارستان‌های بیرجند، قاین، فردوس و طبس توسط علوم پزشکی و ۱۰ درصد توسط نهاد ارجاع دهنده (کمیته امداد امام خمینی ره، آموزش و پرورش و…) پرداخت می‌شود.

وی افزود: باتوجه به بحث کرونا، باور غلطی که در جامعه شکل گرفت این بود که مصرف مواد مخدر به پیشگیری و درمان کرونا کمک می‌کند و همین امر مصرف را افزایش داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه فراوانی استفاده از مواد مخدر توسط کودکان در خراسان جنوبی به نسبت استان‌های دیگر کمتر است، افزود: در استان ما مواد مخدر سنتی همچنان مصرف بالاتری نسبت به مواد مخدر صنعتی دارد.

حسنی مقدم با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی بیشتر در رنج جوان جامعه مصرف بالاتری دارد، اظهار کرد: بسیاری در استان، مواد مخدر صنعتی و سنتی را به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه فرد معتاد گاهی به جایی می‌رسد که هرچه به دستش آید، استفاده می‌کند، تصریح کرد: نمی‌توانیم آمار دقیقی از اینکه فراوانی کدام نوع ماده مخدر و مصرف کدام یک بیشتر است، دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون پژوهشی انجام نشده و آمار دقیقی از میزان فراوانی مواد مخدر در دست نیست، تصریح کرد: پژوهشی نداشته‌ایم که مشخص شود افزایش مواد مخدر به چه دلیل است.

حسنی مقدم با بیان اینکه سطح دسترسی به مواد مخدر در استان پایین‌ترین سطح در کشور است، تصریح کرد: خراسان جنوبی استان عبوری است و تعداد حجم قابل ملاحظه‌ای از طریق این استان منتقل می‌شود، اما بخشی از آن در استان می‌ماند و مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه طی امسال، نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد میزان کشفیات مواد مخدر افزایش داشته است، تصریح کرد: درست است سطح دسترسی در استان پایین‌ترین در کشور است، اما فردی که بخواهد مواد مخدر را پیدا کند، می‌تواند به سهولت این کار را انجام دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به برخورد با خرده‌فروشان براساس طرح‌هایی که اجرا می‌سشود، افزود: پلیس مواد مخدر با خرده فروشان و توزیع‌کنندکان مواد مخدر در حال برخورد است.

حسنی مقدم ادامه داد: پژوهش‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود با همکاری مراکز علمی و فرهنگی و دانشگاه‌ها بوده و نتایج، از طریق دفتر تحقیقات و پژوهش ستاد به استان‌های دیگر ارجاع می‌شود.

وی افزود: این آمادگی در ستاد و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان وجود دارد تا از افرادی که پژوهش‌هایی را که مدنظر ستاد است را انجام دهند، حمایت کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: نتایج پژوهش‌هایی که مختص هر استان است، تبدیل به طرح شده و اقدامات براساس طرح‌ها صورت می‌گیرد.

قوانین بازدارنده برای رسیدن به سرشاخه‌های اصلی 

حسنی مقدم بیان کرد: یک از مشکلات ما همین است که بسیاری از محموله‌هایی که کشف می‌شود به فرد اصلی و قاچاقچی اصلی دسترسی پیدا نمی‌کنیم و افرادی که دستگیر می‌شوند بیشتر افرادی هستند که تنها مبلغی را برای جابجایی مواد مخدر گرفته‌اند.

وی افزود: تاکنون توفیق زیادی در زمینه دسترسی و دستگیری افراد سرشاخه باند و قاچاقچی اصلی نداشته‌ایم که این امر مستلزم کار بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و قوانین بهتر و بازدارنده‌تر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کار جدیدی که در حال انجام است، شناسایی اموال قاچاقچیان تا بتوانیم با این اقدام، بازدارندگی قاچاق را افزایش دهیم.

 

 

 

 

برقراری اینترنت پرسرعت همراه در بسطاق سرایان/۲

با تامین تجهیزات از محل منابع اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، روستای بسطاق از پوشش اینترنت پرسرعت بهره‌مند شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با اعلام این خبر گفت: با پیگیری و تلاش مخابرات منطقه خراسان جنوبی، پس از تامین تجهیزات و نصب آنها، سایت همراه روستای بسطاق از پوشش اینترنت پرسرعت بهره‌مند شد.
بهی افزود: با اجرای این پروژه که از محل اعتبارات ملی توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، ۳۰۰ خانوار این روستا از سرویس اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.
وی با اشاره به برقراری اینترنت پرسرعت در ۲۷ روستای استان از ابتدای سال ، گفت: اجرای پروژه اتصال روستا‌های استان به شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد و حدود ۳۰۰ روستای دیگر در این برنامه منظور شده اند.

 

 

 

 

 

 

اعطای گرنت پژوهشی آلمان به عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند/۲-۳

هما مالکی ، عضو هیأت علمی گروه آموزشی فرش دانشکده هنر دانشگاه بیرجند ، برنده گرنت پژوهشی الکساندر فون هامبولت آلمان شد.

این گرنت پژوهشی را بنیاد الکساندر فون هامبولت (Alexander von Humboldt اعطای گرنت پژوهشی به عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجندFoundation) در قالب فلوشیپ تحقیقاتی جورج فارستر برای پژوهشگران با تجربه (Georg Forster Research Fellowship Programme for Experienced Researchers) به “هما مالکی” اعطا کرد.

 

در قالب این فلوشیپ ، یک پروژه تحقیقاتی با عنوان “تولید و مشخصه سازی نخ با ویژگی حافظه شکلی” با همکاری دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه آخن (RWTH Aachen University) آلمان به انجام خواهد رسید.

بنیاد الکساندر فون هومبولت از سال ۱۹۵۳ میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون محققان برجسته از کشور‌های مختلف در حوزه بین المللی از حمایت این بنیاد بهره‌مند بوده‌اند تا جایی که ۵۱ نفر از برندگان جایزه نوبل در رشته‌های مختلف از این بنیاد نیز بورسیه تحقیقاتی دریافت کرده‌اند.

 

گرنت پژوهشی ، بودجه‌ای است که برای  طرح‌های پژوهشی در اختیار افراد یا گروه‌ها قرار می‌گیرد.

 

هدف اصلی این بنیاد ایجاد شبکه‌ای فعال و پویا از پژوهشگران سراسر جهان است به گونه‌ای که برقراری ارتباط علمی بین دانشمندان برجسته دنیا و محققان آلمانی را در عالی‌ترین سطح حمایت کند.

 

علاقه مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه‌های حمایتی این بنیاد به وبسایت آن به نشانی https://www.humboldt-foundation.de/en مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*