اخبار خراسان جنوبی/رنج بیماری یا غصه نبود دارو

تماس تلفنی سخنگوی دولت با خانواده‌ خبرنگار فقید خبرگزاری فارس

تازه‌ترین تحولات مرز افغانستان/ توقف تجارت فقط در یک مرز

تازه‌ترین تحولات مرز افغانستان/ توقف تجارت فقط در یک مرز

آخرین خبرها از وضعیت مرز ایران و افغانستان از این حکایت دارد که فعالیت عادی به مرز ماهیرود برگشته و امکان پذیرش کالا فراهم شده است، در حال حاضر فقط مرز دوغارون بسته بوده و فعلا امکان پذیرش کالا در آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر و با درگیری‌های افغانستان،فعالیت در مرزهای ایران با این کشور دچار تغییراتی شد؛ به طوری که در اعلام ابتدایی گمرک ایران  مرز ماهیرود و دوغارون بسته و فعالیت تجاری در آنها متوقف شد.

 

اما از روز گذشته به تدریج شرایط آرام‌تر شده و آنچه مسئولان گمرک ایران اطلاع دادند از این حکایت داشت که مرز ماهیرود باز شد ولی تبادل کالا در آن به کندی صورت می‌گرفت.

اوضاع عادی در ماهیرود/ تجار کالا بفرستند

این در حالی است که اعلام امروز لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – در رابطه با وضعیت مرز ایران و افغانستان به خصوص در مورد ماهیرود و دوغارون نشان می‌دهد که فعالیت در مرز ماهیرود به حالت عادی برگشته است؛ به طوری که فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی سرعت گرفته و امکان پذیرش کالا وجود دارد.

 

بر این اساس با آغاز مجدد فعالیت ماهیرود در روز گذشته با توجه به مسدود بودن مسیر خروج در بخش‌هایی از مرز ، فعالیت تجاری در آن به کندی صورت می‌گرفت. اما امروز با عادی شدن فعالیت در پایانه مرزی، منطقه ویژه و بازارچه ماهیرود، امکان ارسال محموله‌های تجاری فراهم شده و منعی برای صدور پروانه صادراتی یا ترانزیت وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته ۱۶۲ کامیون در مرز ماهیرود برای انتقال کالای تجار افغان تردد داشتند که ۹۵ کامیون ایرانی کالای خود را در ماهیرود به ۶۲ کامیون افغان ترانشیپ کردند و ۵کامیون  ترانزیتی حامل کالاهای افغان  که مبدا آن  کشوری دیگر بوده و از مسیر ایران عبور کرده بود از ماهیرود خروج پیدا کردند.

اما تاکید این مقام مسئول در گمرکی آن بر این است که قبل ازهرگونه اظهار و بارگیری کالا به مقصد مرز ماهیرود، صادرکننده یا شرکت حمل با گیرنده افغان کالا هماهنگی کامل کرده و در صورت مهیا بودن پذیرش و تعهد تحویل و خروج کالا از مرز ماهیرود نسبت به بارگیری کالا اقدام کنند که باعث تجمع و توقف کالا و کامیون در مرز نشود، چراکه باتوجه به شرایط مرز ماهیرود وبندر ابونصرفراهی کلیه عواقب ناشی از عدم هماهنگی و توقف و دپوی کالا و کامیون در مرز ماهیرود با صادرکننده و شرکت حمل بوده وگمرکات مبدا و مقصد هیچگونه مسئولیتی در قبال هرگونه توقف ودپوی کالا نخواهند داشت.

 

دوغارون بسته است

اما در این رابطه این‌که در مرز دوغارون فعالیت به چه صورت است سخنگوی گمرک توضیح داد که مرز دوغارون بسته است و هنوز شرایط به ثبات برنگشته بنابراین امکان خروج کالا وجود ندارد.

 

وی از تجار خواست که فعلا کالای خود را به سمت مرز گمرک دوغارون  ارسال نکند.

 

لطیفی در مورد سایر مرزها نیز یادآور شد که  در سایر بخش‌های مرز ایران و افغانستان از جمله مرز میلک مشکلی وجود ندارد و تبادل کالا صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

ربیعی با خانواده خبرنگار فقید خبرگزاری فارس ابراز همدردی کرد

سخنگوی دولت در تماس تلفنی با خانواده‌ مرحومه سمانه ترشابی خبرنگار فقید خبرگزاری فارس ابراز همدردی کرد.

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی ربیعی روز یکشنبه در تماس تلفنی با پدر و برادر مرحومه سمانه ترشابی، درگذشت این خبرنگار جوان خبرگزاری فارس در استان خراسان جنوبی را مایه تاسف و اندوه دانست و برای خانواده آن مرحوم طلب صبر و آرامش کرد.

ربیعی با اشاره به تلاش‌های مرحومه ترشابی برای بیان سختی‌ها و رنج‌های مردم منطقه از خداوند متعال برای آن مرحوم طلب آمرزش و اجر و پاداش الهی کرد.

سمانه ترشابی خبرنگار خبرگزاری فارس در استان خراسان جنوبی هفته گذشته بر اثر تصادف زنجیره‌ای در محور «قاین – بیرجند» دچار جراحت شدید شد و پس از چند روز بر اثر جراحات وارده در این تصادف جان خود را از دست داد.

 

 

 

۱۹۱ بیمار جدید کرونایی در خراسان‌جنوبی شناسایی شد

۱۹۱ بیمار جدید کرونایی در خراسان‌جنوبی شناسایی شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۱۹۱ بیمار جدید کرونایی در استان طی شبانه روز گذشته شناسایی شده است، گفت: شمار فوتی های کرونا در استان به ۹۳۰ نفر رسیده است.

کامبیز مهدی‌زاده در گفتگو با مهر اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا ۶۳ هزار و ۴۳۱ آزمایش در خراسان‌جنوبی انجام شده که از این میزان ۲۲ هزار و ۴۴۱ مورد مثبت و ۴۰ هزار و ۹۹۰ مورد نیز منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ تست pcr در استان انجام شده است، بیان‌کرد: نتیجه ۳۴ آزمایش مثبت بوده که ۱۴ مورد بستری و ۲۰ بیماری نیز سرپایی بوده‌اند.

مهدی‌زاده ادامه‌داد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۷ آزمایش و تست سریع کرونا انجام شده است که از این تعداد ۱۵۷ مورد مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند، گفت: از این تعداد ۸۴ نفر ابتلاء قطعی به کرونا دارند و ۱۰ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه حال یک نفر از بیماران وخیم است، اظهارکرد: ۲۱ هزار و ۴۲۷ نفر نیز تاکنون از بیماری کرونا بهبودی حاصل کرده یا دوران قرنطینه خانگی را سپری می‌کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه متأسفانه یک نفر از هم استانی‌های ما بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده است، افزود: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا به ۹۳۰ نفر در خراسان جنوبی رسید.

وی همچنین از بلامانع بودن تزریق واکسن ایرانی برای گروه هدف بالای ۷۰ سال خبر داد و بیان داشت: یک هزار و ۵۰۰ دوز واکسن ایرانی کووبرکت در استان وجود دارد که تزریق آن به زودی آغاز می شود.

بحران ریزگردها در خراسان جنوبی /تنفس کویرنشینان سخت‌تر شد

بحران ریزگردها در خراسان جنوبی /تنفس کویرنشینان سخت‌تر شد

معضل ریزگردها در دهه اخیر به مشکل و چالش جدی در خراسان جنوبی تبدیل شده و روزهای گرد و غباری در این استان طی سال جاری ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش مهر هر چند مدت یک بار گرد و غبار شدیدی فضای شهرهای خراسان‌جنوبی را فرا می‌گیرد و نفس کویرنشینان را تنگ می‌کند. موضوعی که برای مردم خراسان جنوبی به ویژه مردم نهبندان و طبس تازگی ندارد.

برای آنان همسایگی با کویر و بیابان به معنای تنفس ریزگردها معنا شده، که عوارض زیادی بر سلامت جسمی آنان به ویژه برای کودکان و سالمندان داشته است. مسئولان نیز هر بار قول و وعده‌ای در این زمینه می‌دهند که برخی اجرایی شده و برخی نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

اما باید وضعیت کنونی شهرستان‌های خراسان‌جنوبی را در سال ۱۴۰۰ از حیث گرفتار شدن با پدیده گرد و غبار بررسی کرد و دید آیا خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها علاوه بر اینکه تشنگی روستاییان و عشایر و کمبود علوفه برای دام را به همراه داشته، آیا تنفس همسایگان کویر و بیابان را نیز تنگ‌تر کرده است.

علیرضا خندان رو، مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: میانگین تعداد روزهای دارای گرد و غبار در خراسان‌جنوبی از ابتدای سال جاری تا آخر خردادماه ۹ روز بوده است.

تعدادی روزهای دارای گرد و غبار ۱۰۰ در صد افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای دارای گرد و غبار در سه ماهه اول سال ۹۹ تنها چهار روز بوده است، اظهار کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد که میزان دارای روزهای گرد و غبار در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه صددرصد افزایش داشته است.

مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین گرد و غبار را در منطقه حاجی آباد زیرکوه داشته‌ایم، بیان‌کرد: بعد از آن شهرهای طبس و نهبندان بیشترین روزهای دارای گرد و غبار را داشته‌اند.

خندان رو با اشاره به اینکه متأسفانه به واسطه خشکسالی بیشتر شهرهای خراسان‌جنوبی درگیر پدیده گرد و غبار هستند، یادآور شد: شهرستان طبس ما در بلندمدت هم همیشه با این پدیده رو به رو بوده است و تعداد روزهای دارای وضعیت گرد و غبار آن در بلندمدت به طور میانگین به ۳۱ روز می‌رسد.

وی گفت: طبس به واسطه قرار گرفتن در حاشیه کویر و احاطه شدن توسط بیابان‌ها و کاهش میزان بارندگی‌ها و نهبندان به واسطه تحت تأثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان روزهای دارای گرد و غبار زیادی دارند.

روزهای دارای گرد و غبار نهبندان از اوایل تابستان شدت می‌گیرد

مدیرکل سازمان هواشناسی خراسان جنوبی اظهار کرد: البته روزهای دارای گرد و غبار نهبندان از اواخر خرداد و اوایل تابستان شدت می‌گیرد.

حسن اکبری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: بارها گفته‌ایم که خراسان‌جنوبی جز پنج استانی است که بیشترین درگیری را با پدیده گرد و غبار دارد و در بین سه استان دارای بیشترین بیابان است.

وی بیان‌کرد: افزایش کانون‌های فرسایش بادی، فعالیت‌های ناسالم انسانی در طبیعت به همراه تغییر اقلیم شرایط را از جهت وقوع پدیده گرد و غبار برای خراسان جنوبی‌ها سخت‌تر کرده است.

یک سوم مساحت خراسان‌جنوبی درگیر پدیده گرد و غبار

رئیس سازمان محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه حدود یک سوم مساحت خراسان‌جنوبی درگیر پدیده گرد و غبار است، اظهار کرد: پنج میلیون هکتار از مساحت استان یا کانون فرسایش بادی هستند و یا استعداد تبدیل شدن به این کانون‌ها را دارند که یک زنگ هشدار است.

اکبری با اشاره به اینکه بر اساس آمار منابع طبیعی کانون فرسایش بادی در خراسان‌جنوبی به ۳۸ کانون افزایش یافته است، بیان‌کرد: بیشترین اقدامی که در راستای رفع این معضل صورت گرفته نهال‌کاری و جنگل‌کاری بوده است.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه داشته‌باشیم که به واسطه محدودیت منابع آبی و برخی از مسائل دیگر عملیات نهال کاری گاه موفق نبوده و در بسیاری از مواقع به آب‌های زیر زمینی ما نیز لطمه وارد کرده است.

نهال‌کاری با رعایت ضوابط محیط زیستی صورت گیرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه البته در مناطق کانون‌های فرسایش بادی که در نزدیکی مناطق مسکونی قرار دارد (مانند محدوده مسجد شکر طبس) چاره‌ای جز نهال‌کاری وجود دارد، بیان‌کرد: رسانه‌ها و سمن‌های مردم نهاد محیط زیست می‌توانند نقش مهمی در آگاه سازی مردم در حوزه حفظ پوشش گیاهی موجود و حفاظت از منابع آبی داشته باشند.

اکبری با اشاره به اینکه تعداد سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست در خراسان‌جنوبی بسیار کم است، یادآور شد: حفظ و حراست از محیط زیست باید تبدیل به یک امر همگانی شود و در این زمینه عموم شهروندان احساس مسئولیت کنند.

وی گفت: همچنان تأکید من بر این است که پیشگیری از تشدید اوضاع و حفظ پوشش گیاهی موجود بهترین اقدامی است که ما در راستای بهبود وضعیت هوایی ناسالم از نظر وجود ریزگردها در خراسان‌جنوبی می‌توانیم انجام دهیم.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و افزایش گرمای هوا در خراسان‌جنوبی خطر گسترش بیابان‌ها و افزایش پدیده گرد و غبار وجود دارد.

وی گفت: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی ما ۳۵ تا بوده است که احتمال افزایش آن وجود دارد که یک زنگ هشدار محسوب می‌شود.

قول سه برابری اعتبارات بیابان زدایی خراسان‌جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سفر مسئولین کشوری به خراسان‌جنوبی قول سه برابر شدن اعتبارات آبخیزداری و بیابان‌زدایی خراسان‌جنوبی در سال ۱۴۰۰ داده شده است، بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ بیشتر کار ما بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام حوزه بیابان زدایی و شروع مطالعات پروژه‌های جدید خواهد بود.

نصرآبادی ادامه‌داد: در راستای بیابان‌زدایی می‌توان اقدامات متعددی چون تثبیت شن‌های روان، مالچ پاشی و احداث هلالی آبگیر برای جمع‌آوری هرزآب و افزایش رطوبت آب انجام داد که ما نیز پیگیری می‌کنیم ولی همه این پروژه‌ها در نهایت برای هدف اصلی یعنی همان نهال‌کاری است.

وی با اشاره به اینکه نهال‌کاری را بر اساس دقت‌های زیست محیطی و در نقاط مورد نیاز و با دقت در حفاظت از نهال‌ها تا چند سال بعد از کشت، انجام می‌شود، یادآور شد: ما در سال گذشته در حدود ۴۵ هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی نهال‌کاری داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به عشق آباد طبس، زیرکوه و در محدوده مسجد شکر طبس و در حقیقت در عرصه‌های بحرانی فرسایش بادی اشاره کرد.

مجموع اعتبارات نهال کاری ۹۸ و ۹۹ حدود ۷۱ میلیارد تومان بوده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: مجموع اعتبارات نهال کاری ما در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۷۱ میلیارد تومان بوده است.

آنچه مسلم است مردم خراسان جنوبی از وجود ریزگردها در هوایی که تنفس می‌کنند در رنج هستند و در این میان شرایط برای بیماران قلبی، تنفسی و افراد دارای مشکلات خاص شدیدتر و حادتر است و بسیاری از آنان در چنین روزهایی نمی‌توانند از منزل خود خارج شوند.

باید چاره‌ای اندیشید، بیش از آنکه سلامت و آسایش مردم این دیار در رفت و آمد این ریزگردها بیش‌تر از قبل تهدید شود.

کد خبر ۵۲۴۸۱۷۴

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند

فرد مبتلا به دلتای هندی ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده می‌کند۲-۳

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند اظهار کرد: فرد مبتلا به ویروس دلتای هندی می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده کند.

مسعود ضیایی گفت: ویروس دلتای کرونا در استان ما هم شیوع پیدا کرده و اکثر بیماران، مبتلا به این گونه جدید هستند.

وی افزود: تفاوتی که ویروس دلتا با انواع قبلی دارد، سرایت بالای آن است. به طوری که یک فرد مبتلا می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده کند. در صورتی که گونه قبلی دو تا چهار نفر را آلوده می‌کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: سرعت آلودگی این ویروس بسیار زیاد بوده و افراد بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند و از طرفی سنین پایین تر را هم درگیر می‌کند و تمایلش به ریه بیشتر است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند در خصوص علائم این گونه کرونا گفت: علائم اولیه به صورت سرماخوردگی شدید مانند سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، تب و سرفه می‌تواند خود را نشان دهد که توصیه می‌شود افراد در صورت داشتن هر علامتی، به پزشک مراجعه کنند.

ضیایی خاطرنشان کرد: از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود رعایت نکات بهداشتی مثل زدن ماسک و پرهیز از حضور در مجامع و مجالس به خاطر سرایت بالای این بیماری، بیشتر از قبل رعایت شود تا مانع از پیشرفت این بیماری در استان خراسان جنوبی شویم و از وقوع پیک های بعدی جلوگیری کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

انتخابات ۱۴۰۰ پیروزی مردم ایران بر مدعیان در جنگ روانی بود

انتخابات ۱۴۰۰ پیروزی مردم ایران بر مدعیان در جنگ روانی بود

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: انتخابات ۱۴۰۰ در واقع پیروزی مردم ایران بر مدعیان خارجی در جنگ روانی بود.

آیت‌الله سید علیرضا عبادی  در دیدار با استاندار خراسان‌جنوبی اظهارکرد: مردم ایران علی‌رغم تهاجم‌های بی‌رحمانه در انتخابات ۱۴۰۰ به موقع حرف خود را زدند و انتخاب حماسی داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در هوشمندی مردم خراسان‌جنوبی این نکته قابل تأمل است که نیروی کارآمدی که مردم ایران در سال ۱۴۰۰ به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند، آنان در ۱۵ سال قبل به عنوان عضو خبرگان رهبری شناسایی و برگزیدند.

عبادی با بیان اینکه پیروزی مردم ایران بر مدعیان خارجی جای تبریک و تقدیر دارد، ادامه داد: مدعیان خارجی دروغ و جنگ روانی بسیار انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه ما وراثت کریمه عفاف و حجاب ما است، گفت: نقل است از مسئول استعمارگری در الجزائر درباره چرایی مقابله با عفاف و حجاب پرسیدند که او پاسخ داد اگر حجاب و عفاف در کشوری از بین برود آنجا راحت تصرف می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما منطق داریم و باید با منطق و استدلال این ارث با اهمیت را حفظ کنیم.

 

سرمایه گذاری ۴ هزار میلیاردی بخش خصوصی در خراسان جنوبی/۳-۲

 

استاندار خراسان جنوبی از سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی در خراسان جنوبی خبر داد.

«حمید ملانوری»  در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام، اظهار کرد: در ۲۸ خردادماه اتفاق بسیار بزرگی در استان افتاد؛ قبل از انتخابات دو موضوع اجرای صحیح انتخابات بر مدار قانون و در سایه امنیت و همچنین مشارکت حداکثری مردم را با جدیت پیگیری کردیم.

 

استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت: در این دوره از انتخابات شعب اخذ رأی در سطح استان برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ۱۵ درصد افزایش یافت.

 

ملانوری با ابراز خرسندی از اینکه خراسان جنوبی با ۷۴.۳ درصد مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در بحث سلامت و امنیت انتخابات با همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی و همکاری مردم هیچ شبهه و مشکلی ایجاد نشد.

 

وی با اشاره به اینکه با تأمین اعتبار پروژه های عمرانی در حوزه های مختلف علی رغم همه مسائل و مشکلات بودجه ای با قدرت و سرعت بیشتری در حال اجرا است، تصریح کرد: برای جبران خسارت سیل سال ۹۹ نیز مصوبه دولت را برای تأمین مبلغ ۳۰ میلیارد تومان اخذ کردیم که تخصیص ۵۰ درصد آن به استان ابلاغ شده است و برای مابقی این اعتبار نیز با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار داشتم که در این زمینه دستور پیگیری دادند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ستاد توسعه خاوران تشکیل شده است، افزود: برای اولین بار در کشور برای طرح های سرمایه گذاری دارای توجیه اقتصادی مجوز بی‌نام صادر می کنیم تا سرمایه گذاران در کمترین زمان فعالیت خود را در استان آغاز کنند.

 

ملانوری از صدور مجوز بی‌نام برای ۴۰ طرح سرمایه‌گذاری در خراسان‌ جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۰۰ طرح با قابلیت سرمایه گذاری در استان احصا شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: تاکنون چهار هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه با بخش خصوصی امضا کردیم که این طرح های سرمایه گذاری در قالب فعال سازی واحدهای معدنی، راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان شروع شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت توسعه همه پایدار و جانبه در استان، تصریح کرد: در همین راستا تاکنون ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاران بخش خصوصی به عنوان کار خیر و مسئولیت اجتماعی تفاهم‌نامه امضا کردند.

 

 

 

 

با مشارکت خیرین؛

۱۰ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا می شود

۱۰ رشته قنات در خراسان جنوبی احیا می شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از مشارکت خیرین برای احیای ۱۰ رشته قنات در شهرستان های نهبندان و سربیشه خبر داد.

 محمدرضا رضایی ظهر یکشنبه در دیدار با فرماندار نهبندان، با بیان اینکه جمعیت هلال احمر سعی دارد حمایت خیرین را به سمت و سوی امور پایدار پیش ببرد، اظهار داشت: در همین راستا احیای قنوات، کمک به مجتمع های آب و تامین آب پایدار در روستاها در دستور کار خصوصاً در اجرای طرح نذر آب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس قول مساعد خیرین و کمک خود مردم تلاش داریم پنج قنات در شهرستان سربیشه و پنج قنات در شهرستان نهبندان احیا شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به کمک جمعیت هلال احمر خصوصاً در ایام کرونا در حوزه بهداشت و درمان، عنوان کرد: در این راستا برای شهرستان نهبندان در اولین مرحله مبلغ ۳۶ میلیون تومان اعتبار حمایتی به صورت ماهانه در بخش دارو و درمان اختصاص یافته است.

رضایی با بیان اینکه تلاش داریم تمامی خدمات هلال احمر در روستاها از سوی خانه های هلال روستایی انجام شود، گفت: تمامی نیازمندان در حوزه درمان، توانبخشی و دارو می توانند از خدمات رایگان جمعیت هلال احمر بهره مند شوند.

کامیونت حامل حشیش در بیرجند متوقف شد/۴

مأموران انتظامی ایست و بازرسی بیرجند ۱۰۸ کیلوگرم حشیش به صورت جاساز از یک کامیونت کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی ایست و بازرسی شهرستان بیرجند هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیونت خاور مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سردار فرشید افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از کامیونت، ۱۰۸ کیلوگرم حشیش که به طرز ماهرانه‌ای در خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

وی گفت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه پلیس به صورت شبانه‌روزی و با به کارگیری تمام امکانات برای برقراری نظم و امنیت تلاش می‌کند، افزود: مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ آماده دریافت اخبار و اطلاعات شهروندان در خصوص شناسایی و برخورد با مجرمان است.

آغاز مرحله جدید واکسیناسیون افراد ۷۰سال به بالا/۲-۳

طرح واکسیناسیون جاماندگان بالای ۷۰سال در خراسان جنوبی در هفته جاری آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرگزاری صداوسیمای استان گفت: این مرحله برای سالمندان بالای ۷۰سال است که در مراحل قبلی واکسینه نشده و جامانده اند.

دهقانی افزود: به افراد واجد شرایط از طریق پیامک یا تماس تلفنی برای زمان مراجعه اطلاع داده خواهد شد و به افرادی که بدون هماهنگی به مراکز جامع واکسیناسیون مراجعه حضوری کنند واکسن تزریق نخواهد شد.

وی گفت: در این مرحله سالمندان بالای ۷۰سال واکسن کرونا از نوع سینوفارم و واکسن ایرانی کوو ایران برکت را دریافت خواهند کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین افزود: تا کنون در استان ۷هزار و ۶۱۷سالمند ۷۰تا۷۴ سال، ۶هزار و ۴۸۱سالمند ۷۵تا۷۹ سال و ۱۳هزار و ۶۳۷سالمند بالای ۸۰سال واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

 

 

 

 

 

افزایش ۱۸ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی/۲-۳

نرخ ازدواج در سه ماهه نخست امسال در استان بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل ثبت احوال استان ضمن گرامیداشت هفته ازدواج گفت: در سه ماهه نخست امسال ۲۱۹۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۴۷۳ واقعه در مناطق شهری و ۷۲۱ واقعه در مناطق روستائی به ثبت رسیده است.
مهرآور افزود: در  این مدت میانگین سن ازدواج مردان در خراسان جنوبی  ۲۷ سال و خانم‌ها ۲۱.۱ سال  بوده است.
وی گفت: در بیش از ۸۱ درصد ازدواج‌های ثبتی در سه ماهه نخست امسال زوج بزرگتر از زوجه، در ۱۱ درصد ازدواج‌ها زوجین هم سن بوده و در  ۷.۶ درصد ازدواج‌ها نیز زوجه از زوج بزرگتر بوده است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: نرخ ازدواج پارسال در خراسان جنوبی ۸.۷ درصد بوده که این رقم در کشور ۶.۸ درصد است و از این نظر خراسان جنوبی  رتبه دوم کشوری است.
مهرآور گفت: پارسال شهرستان درمیان با ۲۹/۲ درصد بیشترین رشد ازدواج و نهبندان با ۳/۵ درصد، کمترین رشد ازدواج را در استان داشت.

پرداخت وام ازدواج به بیش از ۲ هزار نفر در خراسان جنوبی/۲-۷

۲ هزار و ۱۲۳ نفر در استان در سه ماهه امسال تسهیلات ازدواج را دریافت کردند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گفت: در سه ماه ابتدای امسال ۷ هزار و ۹۷ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۳۰ درصد این افراد معادل ۲ هزار و ۱۲۳ نفر این تسهیلات را دریافت کردند.
قناد افزود: هم اکنون ۴ هزار و ۹۷۴ نفر در خراسان جنوبی در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج هستند.
وی همچنین گفت: پارسال ۱۱ هزار و ۹۸۱ نفر در استان متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که ۹۱ درصد آنان این تسهیلات را دریافت کردند.

 

 

 

 

کشف کولر‌های گازی قاچاق درشهرستان فردوس/۴

مأموران انتظامی شهرستان فردوس در بازرسی از یک تریلی کولر‌های گازی قاچاق کشف کردند.

 فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت:ماموران ایست و بازرسی” گلشن” شهرستان فردوس هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک تریلی کشنده مشکوک شدندو خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ فولادی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از تریلی ۴ دستگاه کولرگازی قاچاق که فاقد هرگونه مدارک گمرکی بود کشف کردند که ارزش ریالی کالای قاچاق کشف شده توسط کارشناسان مربوطه  ۲۵۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

واژگونی خودرو در کیلومتر ۷ جاده بیرجند- زاهدان/

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از واژگونی یک خودرو در کیلومتر ۷ جاده بیرجند- زا هدان خبر داد.

 

حسینی افزود: در ساعت ۳ بامداد امروز شنبه ۲۰ تیرماه واژگونی یک خودرو پژو در کیلومتر ۷ جاده بیرجند- زاهدان به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی بیرجند اطلاع داده شد.

او افزود: بلافاصله نیرو‌های آتش نشانی ایستگاه غفاری بیرجند به محل حادثه اعزام شدند.

حسینی با اشاره به اینکه این حادثه دو مصدوم داشته است تصریح کرد: مصدومین که داخل خودرو گیر افتاده بودند، توسط نیرو‌های آتش نشانی رها سازی شدند و به مرکز درمانی انتقال داده شدند.

 

 

 

 

 

اندرزگاه قرآنی در زندان مرکزی بیرجند افتتاح شد/۲-۳

اندرزگاه قرآنی در زندان مرکزی بیرجند افتتاح شد

 اندرزگاه قرآنی زندان مرکزی بیرجند روز یکشنبه با حضور شماری از مدیران قضایی و اجرایی استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی در مراسم افتتاح طرح‌های اندرزگاه قرآنی و بهسازی اندرزگاه نیکی‌ها در زندان مرکزی بیرجند گفت: همه مشکلاتی که بشر امروز دارد نتیجه جدا شدن از فرهنگ قرآنی و فرهنگ دینی است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: اگر زندگی ما زندگی دینی و قرآنی باشد این همه مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات را نخواهیم داشت پس چاره‌ای جز پناه بردن به قرآن و توجه به آموزه‌های قرآن نداریم.

وی اظهار داشت: مددجویان باید از این فضای قرآنی که برای آنها مهیا شده، نهایت استفاده را داشته و اطمینان داشته باشند که مسوولان دادگستری و زندان به مددجویان این اندرزگاه به لحاظ تخفیف مجازات و دیگر ارفاقات قانونی عنایت ویژه‌ای خواهند داشت.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان جنوبی هم گفت: در اندرزگاه قرآنی فضای خوبی برای اصلاح و تربیت مددجویان فراهم شده است و ما مسوولان هم مانند مددجویان از برنامه‌های اصلاح و تربیت بهره‌مند می‌شویم.

غلامرضا روشان، بهینه‌سازی و مرمت فضاهای زندان را از برنامه‌های اصلی این اداره کل عنوان کرد و افزود: اندرزگاه قرآنی در زندان مرکزی بیرجند ظرفیت ۲۵۰ نفر مددجو را دارد و اندرزگاه نیکی‌ها نیز با ظرفیت ۳۰۰ نفر ویژه نسوان، مرمت و بهسازی شد.

۲۵۰ مددجو در این مرکز قرآنی به فراگیری علوم قرآنی شامل روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ و تفسیر قرآن مشغول شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است

روند بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی صعودی است

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی جزو ۲۵ استان کشور است که در شروع خیز پنجم کرونا قرار گرفته و روند بستری‌ بیماران در این استان صعودی است.

محمد دهقانی افزود: میزان مراجعه سرپایی و تست‌های مثبت افزایش پیدا کرده و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ داده و به سمت مخاطره بیشتر حرکت می‌کنند.

وی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از نمونه‌های مثبتی که در آزمایشگاه ویروس شناسی مورد آزمایش قرار می‌گیرد ویروس کرونای هندی یا دلتا تشخیص داده می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: حدود ۹۰ درصد از نمونه‌ها از نوع ویروس دلتا است که عمده آنها مربوط به شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، سربیشه و درمیان است.

وی افزود: در مورد کرونای انگلیسی گفته می‌شد حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم است تا منتقل شود اما این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و ۵ تا ۱۰ ثانیه کافی است تا ویروس از فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود.

دهقانی از مردم درخواست کرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله و پرهیز از تجمعات بخصوص پرهیز از مسافرت یا مسافرپذیری از استان‌های همجوار به ویژه استان سیستان و بلوچستان که آلودگی بالایی دارد را رعایت کنند تا بتوانیم مانع از پیشرفت خیلی سریع ویروس دلتا در استان خراسان جنوبی شویم.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر ۹۹، روند بیماری بار دیگر در مهر سال گذشته صعودی شد که موج سوم تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی بار دیگر در موج چهارم کرونا از هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد به طوری که اواخر فروردین ماه، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفت.

خراسان جنوبی اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های جدید از ۲۱ فروردین امسال همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد که متناسب با رنگ‌بندی شهرستان‌ها ادامه دارد.

همچنین خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی است که به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و در معرض خطر ورود ویروس جهش یافته است از این رو پیرو دستور رییس جمهوری، وزیر بهداشت و استاندار خراسان جنوبی مراقبت‌ها در مرزهای استان تشدید شده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور از روز شنبه ۱۹ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، خراسان جنوبی یک شهرستان قرمز، ۶ شهرستان نارنجی و چهار شهرستان زرد رنگ دارد.

در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است و با اضافه شدن شهرستان طبس ۶ شهرستان‌ استان شامل بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس، طبس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه و سرایان در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

جریمه ۵۰۰ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در خراسان جنوبی/۴

متهم قاچاق سوخت در خراسان جنوبی به پرداخت جریمه ۵۳۶ میلیون تومانی محکوم شد.

سرپرست اداره کل تعزیرات حکومتی استان گفت: ماموران پلیس آگاهی حین کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر مشکوک و پس از بررسی خودرو‌ ۱۶ هزار لیتر سوخت را کشف و گزارش تخلف را به تعزیرات ارسال کردند.

حسن پور افزود: شعبه پس از احضار متهم و احراز تخلف، وی را به پرداخت ۵۳۶ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد که با اعتراض متهم، پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز ارسال شد.

وی گفت: شعبه تجدیدنظر قاچاق کالا و ارز استان نیز پس از بررسی پرونده، رای شعبه بدوی را تائید و قطعی اعلام کرد.

فرد مبتلا به دلتای هندی ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده می‌کند/۲-۷

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر بیرجند گفت: فردی که مبتلا به ویروس دلتای هندی است، می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ضیایی افزود : تفاوتی که ویروس دلتا با انواع قبلی دارد، سرایت بالای آن است به طوری که یک فرد مبتلا می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را آلوده کند در صورتی که گونه قبلی ۲ تا ۴ نفر را آلوده می‌کرد.

او افزود: سرعت آلودگی این ویروس خیلی زیاد است، افراد بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند و از طرفی سنین پایین‌تر را هم درگیر می‌کند و تمایلش به ریه بیشتر است.

ضیایی در خصوص علائم این گونه کرونا گفت: علائم اولیه به صورت سرماخوردگی شدید مثل سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، تب و سرفه می‌تواند خود را نشان دهد که توصیه می‌شود در صورت داشتن هر علامتی، به پزشک مراجعه شود.

رئیس بخش عفونی  بیمارستان ولیعصر (عج) بیان کرد: از هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود نکات بهداشتی مثل زدن ماسک و پرهیز از حضور در مجامع و مجالس به خاطر سرایت بالای این بیماری، بیشتر از قبل رعایت شود تا مانع از پیشرفت این بیماری در خراسان جنوبی شویم و از وقوع پیک‌های بعدی جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو فرهیخته پیشکسوت خراسان جنوبی/۲-۷

تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو فرهیخته پیشکسوت خراسان جنوبی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از غلامحسین یوسفی متخلص به ناقوس، شاعر و غزل سرای پیشکسوت و محمد اطمینان هنرمند پیشکسوت مینیاتور استان تقدیر کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی عصر شنبه ۱۹ تیرماه با حضور در منزل غلامحسین یوسفی و محمد اطمینان، ضمن تقدیم لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عنوان کرد: جامعه هنری و فرهنگی خراسان جنوبی در قبال هنرمندان پیشکسوت مسئول است و باید از تجارب ارزشمند این عزیزان استفاده کرد.

وی با اشاره به این که بررسی آثار این دو فرهیخته اهل خراسان جنوبی موید این واقعیت است که سرمایه های عظیمی در حوزه شعر و هنرهای تجسمی در استان وجود دارد، اضافه کرد: ارج نهادن به هنرمندان بویژه پیشکسوتان که کوله باری از تجربه های گرانبها را بر دوش دارند، ارج نهادن به فرهنگ و هنر این سرزمین است.

شایان ذکر است در این دیدارها، بهاری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، ناصری فرماندار بیرجند، معاونین و تعدادی از کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی حضور داشتند.

13

 

رنج بیماری یا غصه نبود دارو / وقتی برای تهیه دارو باید کفش آهنی پوشید!/۷

کمبود برخی دارو‌ها در خراسان جنوبی موجب سرگردانی مردم شده؛ بیمارانی که از داروخانه‌ها دست خالی به خانه بر می‌گردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است کمبود برخی دارو‌ها برای مردم درد سرساز شده، مردمی که علاوه بر رنج بیماری باید رنج نبود دارو را هم بر دوش بکشند.

بیماران و همراهان بیمار این روز‌ها برای تهیه یک قلم دارو باید کفش آهنی بپوشند و نسخه به دست آواره این داروخانه و آن داروخانه بشوند.

یکی از شهرواندان بیرجندی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: دارو‌هایی که تا چند وقت پیش به راحتی در همه داروخانه‌های سطح شهر پیدا می‌شد، حالا کمیاب شده اند.

او با گلایه از پاسخگو نبودن مسئولان درباره تأمین دارو‌های مورد نیاز بیماران دیابتی ادامه می‌دهد: دو هفته است که برای دریافت دارو به داروخانه‌های شهر و حتی هلال احمر مراجعه می‌کنم، اما موفق به تهیه این دارو‌ها نشده ام.

شهروند دیگری نیز از نبود برخی دارو‌های ساده در داروخانه‌ها گلایه‌مند است و می‌گوید: چند روزی است به دنبال تهیه مفنامیک اسید به چند داروخانه سطح شهر می‌روم، ولی پیدا نکرده ام و مسئول داروخانه با پاسخ نبود این دارو من را راهی داروخانه دیگری می‌کند.

متصدی یکی از داروخانه‌های بیرجند نیز، فهرستی ۲۵ تایی از دارو‌های کمیاب را به خبرنگار ما نشان می‌دهد که شامل قرص، شربت، قطره‌های خوراکی و آمپول‌های بیماران خاص، سرطانی و حتی دارو‌های ساده است.

نبود دارو بیشتر زمانی احساس می‌شود که پزشکی برای درمان بیمار خود داروی خارجی تجویز می‌کند و بیمار و همراهانش برای تهیه دارو سرگردان داروخانه‌ها می‌شوند.

کمبود دارو مقطعی است

راستی رئیس اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: در برخی داروها، کمبود داریم، اما این کمبود‌ها مقطعی است.

او با اشاره به اینکه کمبود برخی دارو‌ها سراسری است و تنها مختص خراسان جنوبی نیست افزود: کمبود دارو‌هایی مانند مفنامیک اسید برای مردم دردسر ساز نیست و بیماران می‌توانند از دارو‌های مسکن جایگزین استفاده کنند.

راستی ادامه داد: علت کمبود دارو‌ها به خاطر کاهش تولید شرکت‌های داروسازی است و با افزایش تولید، کمبود‌ها نیز برطرف می‌شوند.

 

 

 

فرمانده ارشد نظامی: نقطه صفر مرزی شرق کشور امنیت کامل دارد/

فرمانده ارشد نظامی: نقطه صفر مرزی شرق کشور امنیت کامل دارد

بیرجند – ایرنا – فرمانده ارشد نظامی ارتش در استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به تحولات داخل افغانستان، امنیت کامل در نقطه صفر مرزی داخل کشور فراهم است و جای هیچ گونه نگرانی برای مردم و مرزنشینان وجود ندارد.

امیر سرتیپ دوم ستاد “محمود محمودی” روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر هیچ مساله خاصی برای مرزنشینان کشور و مردم خراسان جنوبی وجود ندارد.

وی بیان کرد: البته در منطقه صفر مرزی داخل کشور افغانستان هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و پایگاه‌ها و اماکن توسط طالبان اشغال شود اما با مدیریتی که در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی انجام می‌شود و با هوشیاری نیروهای نظامی، امنیتی و مرزبانی بدون شک هیچ اتفاقی تاکنون برای مردم و نیروهای مستقر نیفتاده و نخواهد افتاد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش در خراسان جنوبی اظهار داشت: وضعیتی که اکنون در سطح بین‌المللی از جمله منطقه و غرب آسیا به ویژه کشور افغانستان وجود دارد بر کسی پوشیده نیست و درگیری‌های داخلی بین حکومت و گروه‌های مختلف از جمله طالبان وجود دارد.

وی گفت: برخی مناطق، استان‌ها و ایالت‌های کشور افغانستان به دست طالبان تصرف شده است و این حرکات در گوشه و کنار افغانستان وجود دارد ولی هنوز حاکمیت اصلی و رسمی با دولت افغانستان است و برای ما به عنوان کشور همسایه افغانستان و یک نیروی نظامی که در مرزها مستقر هستیم حکومت رسمی این کشور مهم است.

امیر محمودی افزود: طالبان تحولاتی در حاشیه نوار مرز و شهرهای مرزی افغانستان که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای ارتش مستقر در شرق کشور همسایگی دارند هم انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: نیروهای نظامی علاوه بر مرزبانی نه تنها برای وضعیت موجود بلکه برای وضعیت کلی که بر منطقه حاکم است اعم از گروه‌های تروریستی، تکفیری، داعش، نیروهای فرامنطقه‌ای هرچند که در حال تخلیه هستند و برای همه ناامنی‌هایی که در منطقه شرق کشور از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه وجود دارد، مستقر و آماده هستند.

ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: اینکه در چند روز گذشته مشاهده شد ستون‌های نظامی در محور شرقی مشهد – بیرجند، بیرجند – سیستان و بلوچستان و سایر محورها در حال تردد هستند به این دلیل است که بخش دیگری از مرزهای شرقی برعهده ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و ارتش مستقر شده است.

وی افزود: در گذشته ارتش جمهوری اسلامی ایران تا منطقه نهبندان مسئولیت مراقبت و تامین امنیت را برعهده داشت اما در ماموریت جدیدی که به ما اضافه شده، منطقه سیستان از استان سیستان و بلوچستان نیز تحویل ارتش شده است.

امیر سرتیپ دوم محمودی گفت: اکنون منطقه بلوچستان در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و این جابه‌جایی در به عهده گرفتن ماموریت جدید باعث شد تعدادی نیرو را در سیستان مستقر کنیم و این علت جابه‌جایی سیستم‌های نظامی بوده است.

وی با بیان اینکه این تحرکات در چند روز آینده نیز در استان مشاهده خواهد شد اظهار داشت: در حال حاضر جنگ یا شرایط جنگی نیست بلکه ماموریت مراقبت از مرز را برعهده داریم که برابر مقررات نظامی، مدت زمان مراقبت از مرز برای هر یگان تعریف شده است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش گفت: در منطقه شمال خراسان جنوبی، دُرح سربیشه، نهبندان، درمیان، شاهرخت و سایر مناطق نیز هنوز یگان‌ها حضور دارند و اگر جابه‌جایی مشاهده شود تعویض یگان‌های مستقر و استقرار نیروهای تازه نفس است که لحظه‌ای خلا در ماموریت ما رخ نخواهد داد.

وی افزود: انتظار داریم در این جابه‌جایی‌ها و استقرارهای جدید که از لحاظ محل اسکان نیاز به مساعدت داریم مسوولان و فرمانداری‌های منطقه به ما کمک کنند تا در مکان مناسبی نسبت به استقرار تجهیزات اقدام شود.

امیر محمودی تصریح کرد: از سال ۹۷ که یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی مرز شرق کشور را مستقیم برعهده گرفتند اکنون تعویض‌هایی را در دستور کار داریم و نیروهای جدید و تازه نفس مستقر می‌شوند.

وی گفت: علاوه بر اینکه ماموریت منطقه سیستان را برعهده گرفته‌ایم در سراسر مناطق قبلی نیز یگان‌ها آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و منطقه به تیپ‌های جدید واگذار می‌شود ولی در اصل ماموریت و برنامه اجرایی تامین امنیت در مرزها هیچ تغییری نه تنها ایجاد نشده که شرایط بهتر شده است.

فرمانده ارشد نظامی ارتش در خراسان جنوبی عنوان کرد: در اجرای ماموریت برای تامین امنیت هیچ تغییری ایجاد نشده و همچنان تا این وضعیت‌ها ادامه داشته باشد ماموریت تامین امنیت و مراقبت مرز توسط نیروهای نظامی در کشور وجود دارد و از همه مرزهای کشور مراقبت می‌شود.

وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ماموریت‌های ذاتی که دارد برابر قانونی اساسی برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران در فضا، زمین و دریا و حفظ آن می‌کوشد.

امیر سرتیپ دوم محمودی گفت: ارتش ماموریت خود را از ابتدای انقلاب اسلامی همچنین در هشت سال دوران دفاع مقدس با تمام توان و قدرت انجام داد و اکنون بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان پای این ماموریت و وظیفه ایستاده است.

وی بیان کرد: ارتش علاوه بر انجام این وظایف، ماموریت‌های بیشتری از جمله کمک به جبهه مقاومت و کمک به پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور را انجام می‌دهد.

ارشد نظامی آجا در استان خراسان جنوبی گفت: در شرایطی که ویروس منحوس کرونا دنیا را درگیر کرده، ارتش از روزهای نخست در تمامی شهرها و مناطق پای کار بوده و با خلوص نیت تاکنون بدون تبلیغات انجام وظیفه کرده است.

وی اضافه کرد: از جمله آخرین برنامه‌های ارتش در این زمینه مربوط به وضعیت سیستان و بلوچستان است که به محض مشاهده مشکلات مردم بنابر دستور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به نیروی زمینی که میدان دار مبارزه با کرونا است، وارد عمل شدند.

امیر محمودی گفت: یکسری امکانات، وسایل و تجهیزات به این استان منتقل شد و در چند شهرستان حساس و پرجمعیت این استان مراکز درمانی در حال راه‌اندازی است، همچنین هر کجا لازم باشد ارتش امکانات خود را پای کار می‌آورد و در خدمت مردم خواهد بود.

وی گفت: آبرسانی به برخی مناطق کم‌آب کشور از جمله سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار ارتش جمهوری اسلامی است و در سال‌های گذشته در سیل، زلزله و سایر حوادث شاهد حضور قدرتمند ارتش بوده‌ایم.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ ارتش در خراسان جنوبی افزود: برای ارتش همین کافی است که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌ها فرمودند در سیل گرگان ارتش جمهوری اسلامی قبل از ستاد بحران و دستگاه‌های خدمات‌رسان وارد عملیات شد.

وی عنوان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون پای کار بوده‌ایم و اگر نیاز باشد ارتش با همه توان و امکانات پای کار خواهد بود.

وی گفت: یگان‌های ارتش که در مرز مستقر هستند با همکاری سایر نهادها نسبت به ارائه خدمات عمومی از جمله لوله‌کشی آب روستاها، ایجاد کانال‌ها و ساخت منازل روستایی برای افراد کم‌بضاعت و محروم با بودجه و امکانات خود نیز فعالیت داشته‌اند و در خدمت مردم هستند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد. این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

بنابر اعلام مسوولان گمرک در حال حاضر مرز ماهیرود باز است و فعالیت‌ تجاری در پایانه مرزی ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

روزهای ناسالم هوا در خراسان جنوبی رو به افزایش است/۲-۷

روزهای ناسالم هوا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سه ماه نخست امسال ۳۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید و تعداد روزهای ناسالم استان به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها رو به افزایش است.

حسن اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال جاری گرد و غبار و روزهای ناسالم در این استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

وی عنوان کرد: میزان پاکی و ناسالم بودن یک روز براساس شاخصی با نام AQI سنجیده می‌شود که این شاخص نیز دارای محدوده از صفر تا بالای ۳۰۰ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد آن محدوده پاک است، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم و قابل قبول را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود که برای گروه‌های حساس در این محدوده قرار گرفتن ضرر دارد.

وی افزود: به علاوه محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده محدوده خطرناک است.

اکبری بیان کرد: پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده است.

وی گفت: کانون‌های فرسایش بادی زیادی در استان و کشور داریم لذا خشکسال‌های پی در پی، بارندگی کم، رطوبت پایین زمین و کاهش پوشش گیاهی پدیده گرد و غبار را در پی دارد که در برخی سال‌ها تشدید می‌شود.

وی تصریح کرد: ماهیت استان خراسان جنوبی بیابانی است و بیش از یک سوم مساحت استان کانون فرسایش بادی است که سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تُن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید.

وی افزود: براساس آخرین برآوردها سالانه پنج هزار و ۵۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی استان وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: در چنین شرایط شکننده و حساسی بسیار باید با طبیعت مدارا شود و هر اقدامی که اندک پوشش گیاهی طبیعت یا حتی سنگ فرش‌های خاک را تغییر دهد، موجب تشدید فرسایش و افزایش گرد و غبار می‌شود.

وی مهمترین عوامل تشدید فرسایش خاک و گرد و غباری شدن استان را چرای بی‌رویه دام (شتر و گوسفند) در مراتع، ایجاد جاده‌های خاکی متعدد در طبیعت، معدنکاری بدون بازسازی و احیا، رفت و آمد خارج از جاده‌ها در طبیعت به بهانه طبیعت‌گردی و آفرود ذکر کرد.

اکبری گفت: خوشبختانه با همت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدامات ارزنده‌ای در سنوات گذشته در استان در راستای مقابله با بیابان‌زدایی و پیشگیری از آن انجام شده است.

وی افزود: سال ۹۸ بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار و سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به خراسان جنوبی اختصاص یافت و بین دستگاه‌های متولی برای فعالیت‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای با گرد و غبار توزیع شد.

 

 

 

تردد جاده‌ای در خراسان جنوبی ۲۱ درصد افزایش یافت/۲-۳

تردد جاده‌ای در خراسان جنوبی ۲۱ درصد افزایش یافت

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: سه ماه نخست سال جاری میزان تردد جاده‌ای در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافت.

اسدالله جلال‌زاده افزود: با توجه به نتایج حاصل از تحلیل داده‌های ترافیک عبوری، متوسط تردد روزانه در سه ماه نخست سال گذشته، هزار و ۵۱۲ وسیله نقلیه به ازای هر محور بوده که در مدت مشابه امسال به بیش از هزار و ۸۰۰ وسیله نقلیه رسیده است.

وی افزود: همچنین نتایج برگرفته از سامانه‌های هوشمند این مرکز ساعات اوج سفرهای فصل بهار را اغلب در بازه ۱۸ تا ۲۰ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین زمینه از ابتدای بهار بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار وسیله نقلیه وارد استان و بیش از یک میلیون و ۲۹۸ هزار وسیله نقلیه از خراسان جنوبی خارج شدند که به طور میانگین حدود ۳۵ درصد از این حجم تردد را ناوگان سنگین جاده‌ای به خود اختصاص داده است.

وی گفت: بیشترین حجم سفرهای ورودی به استان از ابتدای بهار به ترتیب با مبدأ استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و اصفهان و بیشترین حجم سفرهای خروجی از استان نیز به مقاصد همین استان‌ها بوده است.

جلال‌زاده با اشاره به اینکه افزایش حوادث جاده‌ای از نوع واژگونی معضلی در ترددهای استانی است افزود: این مساله اغلب به دلیل خواب‌آلودگی و توجه نکردن به جلو از سوی رانندگان بوده است.

وی گفت: در این زمینه، برنامه‌ریزی و مدیریت سفر طی مسیر، بهره‌مندی از امکانات مجتمع‌های خدماتی رفاهی، رعایت نکات ایمنی، استراحت و توقف ۱۵ دقیقه‌ای بعد از هر دو ساعت رانندگی از جمله راهکارهای سودمند در کاهش تصادفات به شمار می‌آید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از اعمال قانون برای رانندگان متخلف به صورت هوشمند خبر داد و گفت: اعمال قانون با بیش از ۶۰ سامانه ثبت تخلف سرعت این مرکز انجام می‌شود که در سه ماه گذشته بیش از ۵۳ هزار مورد بوده است.

وی اظهار داشت امید است با اعمال قانون رانندگان متخلف بتوان امنیت کاربران و مسافران جاده‌ای که به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می‌گذارند را افزایش داده و شاهد کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای در محورهای استان باشیم.

خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه ششمین استان کشور از نظر طول راه‌ها محسوب می‌شود و با ۶ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان، کرمان و سمنان همجوار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

پیام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پی درگذشت خبرنگار خبرگزاری فارس

پیام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پی درگذشت خبرنگار خبرگزاری فارس

ایسنا/خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی درگذشت مرحومه سمانه ترشابی، خبرنگار خبرگزاری فارس را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا عبادی، در پیامی با اشاره به حادثه تصادف محور قاین – بیرجند و جان باختن خبرنگار خبرگزاری فارس در این حادثه ابراز همدردی کرد.

متن پیام نماینده ولی فقیه در استان به این شرح است:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

با تأسف از تصادفات جاده‌ای که همواره جان عزیزانمان را در معرض تهدید قرار می‌دهد و تأسف از حادثه تلخ تصادف جمعی از اصحاب رسانه بیرجند در یکی از محورهای حادثه خیر استان خراسان جنوبی.

اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت سرکارخانم سمانه ترشابی خبرنگار محترم خبرگزاری فارس و دعا و آرزوی شفای همکاران ایشان که در این حادثه مصدوم گردیدند و همچنین انتظار اینکه اعّم از مشکل فنی خودروئی یا جاده‌ای و یا رانندگی همه بکوشیم به این‌همه تصادفات پایان دهیم یا به حداقل برسانیم. والسلام علیکم و رحمه‌الله

انتهای پیام

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی:
کرونا بیشترین آسیب را به صنایع دستی و گردشگری زد
رمضانی گفت: بیشترین آسیب ناشی از بیماری کرونا در بحث اقتصاد به صنایع دستی و گردشگری وارد شده است.

«حسن رمضانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان ازبیرجند با بیان اینکه صنایع دستی و گردشگری با شیوع بیماری کرونا نسبت به دیگر بخش های اقتصادی بیشترین آسیب را متحمل شده است، اظهار داشت: وقتی گردشگری از رونق بیفتد فروش صنایع دستی نیز محقق نمی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به این مهم که کرونا خسارت زیادی را به بخش صنایع دستی و گردشگری استان وارد کرده است، گفت: برای حمایت از هنرمندان تمهیداتی مانند استمهال وام، تعویق در پرداخت هزینه آب، برق و گاز، مالیات و… پیش بینی شده است.

رمضانی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری و صنایع دستی استان دچار رکود شده است، افزود: با اینکه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای حمایت از هنرمندان و صنعتگران استان پرداخت شده است اما میزان ضرر و زیان این بخش بیش از این ارقام است.

وی تعداد هنرمندان دارای شناسنامه دربخش گردشگری و صنایع دستی استان را ۱۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در سال های گذشته هنرمندان و صنعتگران استان با برپایی بازارچه های موقت صنایع‌دستی در قالب بازارچه‌های نوروزی و… اقدام به فروش صنایع دستی می کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گریزی به فروش صنایع دستی استان از ابتدای سال جاری زد و گفت: هنرمندان از ابتدای سالجاری تاکنون موفق به فروش بیش از یک میلیارد تومان صنایع دستی شدند در حالی که قبل از شیوع بیماری کرونا؛ در بازارچه های نورزوی ۳ تا ۴ میلیارد تومان فروش داشتند که این نشان از کاهش شدید میزان فروش می باشد.

رمضانی نبود بازار فروش را از مهمترین مشکلات هنرمندان اعلام کرد و یادآور شد: قبل از شیوع بیماری کرونا هنرمندان استان در نمایشگاههای استانی و ملی حضور داشتند اما با توجه به تعطیلی نمایشگاه ها در عمل نمی توان کاری انجام داد.

وی از طراحی چندین نرم افزار برای فروش محصولات تولیدی در بخش صنایع دستی خبر داد و افزود: با طراحی این نرم افزارها هنرمندان اقدام به فروش محصولات تولیدی خود به صورت مجازی می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در پایان ابرازامیدواری کرد: با از بین رفتن بیماری کرونا شاهد رونق بخش صنایع دستی و گردشگری در استان باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی:
تربیت جوان نخبه انقلابی برای حکمرانی در کشور هدف بنیاد است
رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: تربیت جوان مومن، نخبه و انقلابی برای حکمرانی در کشور هدف بنیاد ملی نخبگان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «سیدسعیدرضا احمدی زاده» امروز( ۱۹ تیر) در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با بسیج دانشجویی خراسان جنوبی، گفت: بنیاد نخبگان کشور در سال ۸۵ به فرموده مقام معظم رهبری شکل گرفت تا نهادی فراتر از دولت برای حمایت از نخبگان باشد.

وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان دو ماموریت مهم یعنی شناسایی و حمایت ها از نخبگان در قالب تسهیلات و همچینن هدایت نخبه ها به سمت استعدادهایشان دارد، گفت: مهمترین ماموریت بنیاد، پرورش نخبگان برای اثرگذاری در جامعه است.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدف بنیاد نخبگان پرورش نخبه ها برای حکمرانی در آینده کشور و اثرگذاری در جامعه است، افزود: نخبه ای که فقط مقاله بنویسد و مشکل جامعه را حل نکند نخبه نیست، نخبه باید در خلق اثر فرهنگی، هنری و ادبی فعال باشد و اثرگذاری او در راستای اعتلای و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران باشد.

احمدی زاده با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب به حضور جوان متعهد انقلابی نخبه اشاره شده است، گفت: با توجه به ظرفیت خیلی خوب بسیج دانشجویی، برای ماموریت مهم پرورش و اثرگذاری نخبگان در جامعه، امروز تفاهم نامه ای را با این مجموعه انقلابی منعقد کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف بنیاد این است که فرد مستعد را برای اثرگذاری در کشور توانمند کند، گفت: تربیت جوان مومن، نخبه و انقلابی برای حکمرانی در کشور هدف بنیاد است.

وی در پایان این را هم گفت که بالاترین نخبگان شهدا و ایثارگران بودند که در بزنگاه ها فهمیدند که چطور باید اثرگذار باشند و به وظیفه خود عمل کردند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*