اخبار خراسان جنوبی/ بیش از ۸۰ هکتار زمین برای اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی تامین شد

با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور

سه پروژه عمرانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خراسان جنوبی افتتاح شد

سه پروژه عمرانی، آموزشی و رفاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی روز یکشنبه با حضور رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان دانشگاهی و نمایندگان مجلس به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در این مراسم از تزریق ۱۸ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه‌های فنی و حرفه ای استان در دو سال اخیر خبر داد.

ابراهیم صالحی عمران گفت: بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند که این بیانگر اشتغالزایی پایدار است.

صالحی عمران با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو در خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند، گفت: برای تحقق کیفیت آموزشی ۱۸ میلیارد تومان اعتبار در ۲ سال اخیر به دانشگاه های فنی و حرفه ای استان تزریق شده است.

وی از انعقاد تفاهم نامه با وزارت صمت به منظور استفاده از کارگاه‌های بخش دولتی و خصوصی برای آموزش دانشجویان خبر داد و افزود: با این تفاهم نامه زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی دانشجویان بدون استخدام در دستگاه‌های دولتی فراهم می‌شود.

استاندار در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های معدنی و صنایع دستی و گردشگری منحصر به فرد استان گفت: مهارت آموزی جوانان استان در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای علاوه بر بهره مندی از این ظرفیت‌ها ارزش افزوده خوبی هم برای استان به همراه خواهد داشت.

آقای ملانوری افزود: در برنامه‌های توسعه‌ای استان نیازمند نیروی انسانی با مهارت کافی هستیم و اعلام آمادگی می کنیم تا از فعالیت‌های علمی برای توسعه رشته‌های مختلف در استان حمایت کنیم.

خسروی نماینده شهرستان‌های بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی دانشگاه و علم را محور توسعه کشور دانست، گفت: اگر استعداد‌های جوانان شناسایی و ارزیابی شود قطعا می‌توانیم اقدامات موثری برای توسعه کشور انجام دهیم.

همچنین امروز با حضور صالحی عمران ریاست دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و خسروی نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی طرح خوابگاه دانشکده فنی و حرفه‌ای پسران با مساحت هزار و ۸۰۰ مترمربع و سالن کارگاهی به مساحت ۶۰۰ متر مربع کلنگ زنی و ۳ طرح ساختمان آموزشی، نمازخانه و زمین چمن مصنوعی این آموزشکده با اعتبار ۸ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان افتتاح شد.

 

 

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی مطرح کرد؛

احتمال افزایش خاموشی ها در خراسان جنوبی/ لزوم صرفه جویی مشترکان

احتمال افزایش خاموشی ها در خراسان جنوبی/ لزوم صرفه جویی مشترکان

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: با افزایش بی سابقه مصرف برق، در صورت عدم همکاری و صرفه جویی احتمال افزایش خاموشی ها در استان بالا می رود.

با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در استان اظهارکرد: با افزایش بی سابقه مصرف برق در کشور و اتمام ذخایر آبی سدها و عبور مصرف انرژی از حداکثر توان تولیدی نیروگاهی، برنامه های احتمالی خاموشی های اطلاع رسانی شده در استان به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ۳۹۰ هزار مشترک برق در خراسان جنوبی داریم، عنوان کرد: اگر هر مشترک روزانه ۱۰۰ وات صرفه جویی در مصرف برق داشته باشد، در مجموع نزدیک به ۳۹ مگاوات صرفه جویی در مصرف خواهیم داشت و هیچ خاموشی اعمال نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان از تمامی مشترکین صنعتی استان بویژه مشترکین صنعتی بالاتر از ۳ مگاوات درخواست دارد با کاهش و جابجایی بار از ساعت ۱۲ لغایت ۲۱ به ساعت ۲۱ لغایت ۹ صبح روز بعد همکاری جدی داشته باشند.

دادگر عنوان کرد: سایر مشترکین اداری، خانگی و تجاری نیز به منظور کاهش میزان و مدت خاموشی ها، حداکثر صرفه جویی ممکن را در مصرف برق به عمل آورده و ضمن تنظیم دمای آسایش بر روی ۲۵ درجه و بالاتر و خودداری از استفاده وسایل برقی پرمصرف در ساعات ۱۲ الی ۲۱ و عدم استفاده همزمان آنها و همچنین کاهش روشنایی های غیر ضرور، همکاری لازم را برای جلگیری از افزایش خاموشی ها داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بهره برداری از مدرسه اوتیسم خراسان جنوبی تا پایان سال/۲

مدرسه اوتیسم خراسان جنوبی تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: مدرسه خیرساز اوتیسم مهرشهر بیرجند با ظرفیت ۶ کلاس درس توسط یکی از خیران به مساحت ۶۷۰ مترمربع در دست ساخت است که مبلغ قرارداد این پروژه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان این که برای احداث مدرسه اوتیسم ،  ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ جذب شده که از این مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تأمین اعتبار شده و پیش‌بینی می‌شود مدرسه اوتیسم مهرشهر تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

 ۲۴ دانش آموز اوتیسمی در مدرسه فرشتگان بیرجند مشغول به تحصیل هستند.
تا پایان سال؛

اصلاح ۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های خراسان جنوبی/۲

با تخصیص اعتبارات ابلاغی، تا پایان سال ۴ نقطه حادثه خیز جاده های استان اصلاح و به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: با توجه به دستورالعمل سازمان راهداری هم اکنون در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب شده داریم.

فدوی افزود: تاکنون ۱۲ نقطه حادثه خیز جاده‌های استان اصلاح و رفع شده است و ۶ نقطه حادثه خیز نیز در دست اقدام است.

وی گفت: با تخصیص اعتبارات ابلاغی امسال که حدود ۴۵ میلیارد ریال است ۴ نقطه حادثه خیز پمپ بنزین معصومیه بیرجند، نقطه پر تصادف برون، نقطه پرتصادف خوانشرف، نقطه پر تصادف پیچ چاه طالب اصلاح و ایمن سازی شده و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

کشف محموله قاچاق در نهبندان/۴

فرمانده انتظامی نهبندان گفت: مأموران پلیس این شهرستان در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و یک کامیون باری، انواع کالای قاچاق به ارزش ۷۳۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک اتوبوس مسافربری و یک کامیون باری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از خودروها تعداد ۲ دستگاه اسپیلت، ۹ هزار و ۸۰۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن ها بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۷۳۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره استانی انتخاب کتاب سال عنوان شد

توجه ویژه نویسندگان خراسان جنوبی به موضوعات بومی و آداب و سنن استان/۲-۳

    
توجه ویژه نویسندگان خراسان جنوبی به موضوعات بومی و آداب و سنن استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که سال گذشته ۱۷۴ عنوان کتاب در استان به چاپ رسید، عنوان کرد: خراسان جنوبی جزو معدود استانی هایی است که بخش عظیمی از نویسندگان آن علاقه به نگارش آداب و رسوم استان و بازنمایی آن ها دارند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال، بیان کرد: روز قلم روز بزرگداشت فرهنگ و هنر و پاسداشت زحمات اساتید فرهیخته اهل قلمی است که برای توسعه و پیشرفت جنبه های مختلف فرهنگی جامعه تلاش کردند.

وی با بیان این که استان خراسان جنوبی دارای شخصیت های برجسته علمی متعدد است ، ادامه داد: مهم ترین ویژگی اصلی این استان وجود انسان های فرهیخته ای است که نقش بی بدیلی را در بسترهای گسترده فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور داشته و تاثیرات عمیقی در این حوزه ها گذاشتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که در سال گذشته شرایط ناشی از بیماری کرونا و محدودیت های مالی ایجاد شده مانع از برگزاری بسیاری از فعالیت های فرهنگی شد، اضافه کرد: با این حال تلاش شد تا در راستای حمایت از نویسندگان قدم های کوچکی برداشته شود.

نبی زاده به خرید بالغ بر ۱۳۰ میلیون تومان کتاب از مولفین و نویسندگان استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته، ۱۷۴ عنوان کتاب در استان به چاپ رسید که بخش گسترده ای از این عناوین به مباحث متعدد حوزه های بومی استان پرداخته بودند.

وی با تاکید بر این که خراسان جنوبی جزو معدود استانی هایی است که بخش عظیمی از نویسندگان آن علاقه به نگارش آداب و رسوم استان و بازنمایی آن ها دارند، اظهار کرد: برای مثال، دو جلد کتاب قطور فقط برای یک منطقه و روستا تالیف شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرایط سخت اختصاص کاغذ یارانه ای به ناشرین برای چاپ کتاب نیز خبر داد و افزود: کوشش شد سهمیه کاغذ یارانه ای تخصیص یافته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران خراسان جنوبی افزایش داشته باشد.

نبی زاده از طرح های حمایتی خرید کتاب به صورت فصلی سخن گفت و یادآور شد: خوشبختانه این طرح ها در راستای قرار گرفتن کتاب با قیمت مناسب تر در اختیار علاقه مندان، با استقبال بالایی در خراسان جنوبی همراه هستند.

وی به حضور فعالانه خراسان جنوبی در طرح های ترویج کتاب کشور اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۳۰ جام برای شرکت در طرح جام باشگاه های کتاب و کتابخوانی در کشور تشکیل شد که خوشبختانه روستای آسفیچ از شهرستان درمیان در بین این باشگاه به عنوان برگزیده انتخاب شد.

به گفته وی نغاب شهر خوسف نیز در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سال گذشته به مرحله نهایی راه یافت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم نشد، بیان کرد: در سال ۹۸ با وجود این که نمایشگاه در محل جدید نمایشگاه های بین المللی و با فاصله از مرکز شهر برگزار شد، استقبال بسیار بالا و فروش قابل توجهی به نسبت سایر استان ها به همراه داشت.

نبی زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم آبان امسال ، نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم و اختتامیه چهارمین جشنواره استانی انتخاب کتاب سال را همزمان با مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب داشته باشیم.

 

 

 

آمورش دفاع شخصی به محیط بانان خراسان جنوبی/۷

دومین دوره آمورش دفاع شخصی ،آمادگی جسمانی و سلاح سرد به محیط بانان استان خراسان جنوبی

دومین دوره آموزش دفاع شخصی، آمادگی جسمانی وسلاح سرد به محیط بانان استان خراسان جنوبی زیر نظر استاد سید علی ترحمی به میزبانی شهرستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در ادامه دورهای آموزش دفاع شخصی محیط بانان اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی، دومین دوره دفاع شخصی وآمادگی جسمانی به مدت سه روز در سالن کشتی شهید کوشه ای بیرجند در دوشیفت صبح وعصر با مدرسی استاد سید علی ترحمی برگزار و محیط بانان شهرستانهای بیرجند، سربیشه، خوسف و درمیان در این دوره فنون دفاع شخصی، آشنایی ، آمادگی جسمانی وحرکات افت روبه جلو را آموزش دیدند. در این دوره آموزشی محمد اسداللهی و امید عیدی به عنوان کمک مربی استاد ترحمی را همراهی کردند.

برگزاری مسابقات فوتبال در روستای گلوباغ سربیشه/۷

برگزاری مسابقات فوتبال آقایان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در روستای گلوباغ شهرستان سربیشه

مسابقات فوتبال آقایان در رده سنی آزاد به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در محل زمین چمن مصنوعی شهید شعیبی روستای گلوباغ از توابع بخش درح به همت هیأت فوتبال شهرستان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این مسابقات با حضور ۴ تیم در رده سنی آزاد به صورت دوره ای برگزار و در نهایت نیز تیم دهیاری گلوباغ فاتح این رقابت ها شد.

برگزاری همایش پیاده روی و مسابقات دوی بانوان در لانوی سربیشه/۷

برگزاری همایش پیاده روی و مسابقات دوی سرعت بانوان روستای لانو به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر

هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان سربیشه، همایش پیاده روی بانوان و مسابقات دوی سرعت دختران نونهال را به مناسبت هفته مبازه با مواد مخدر برگزار نمود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، همایش پیاده روی بانوان در مسیر ۲ کیلومتری حاشیه روستا و مسابقات دوی سرعت دختران نونهال در زمین چمن مصنوعی روستای لانو به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر به همت هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان برگزار شد.

 

 

اجرای۲۱۶طرح آموزشی با ۵۷۵کلاس در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: درحال حاضر ۲۱۶ طرح با ۵۷۵ کلاس درس و ۲۷ هزار و ۱۷۳ متر مربع مساحت درشهرستان ها و مناطق استان در دست اجرا است که برای تکمیل آن به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدعلی واقعی، درشورای  معاونین و پروژه مهر استان اظهار کرد: از این تعداد، ۲۴ کلاس درس تا مهرماه سال جاری به فضای آموزشی استان اضافه می شود که مهم ترین آن ها مدرسه ۱۲ کلاسه شهید مدافع حرم بصیری‌پور با یک هزار و ۹۰۰ متر مربع و مدرسه ۱۲ کلاسه قلم چی با یک هزار و ۷۰۰ متر مربع مساحت،هستند.

وی با اشاره به اجرای  ۲۸ طرح آمنوزشی با ۱۱۰ کلاس درس در مرکز استان، عنوان کرد: مدرسه خیرساز اوتیسم مهرشهر بیرجند با ظرفیت ۶ کلاس درس توسط یکی از خیرین به مساحت ۶۷۰ مترمربع در حال ساخت است، که مبلغ قرارداد این پروژه ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان این که برای احداث مدرسه اوتیسم،  ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ جذب شده که از این مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تأمین اعتبار شده و پیش‌بینی می‌شود مدرسه اوتیسم مهرشهر تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

دبیرشورای آموزش وپرورش خراسان جنوبی،ازشورای پروژه مهربعنوان یک ابربرنامهمشارکتی،فراسازمانی وملی که نیازمندمشارکت و حمایت سایر دستگاه ها دارد،یادکرد و افزود: برای کنترل فرآیندها برنامه نظارتی تدوین شده و هدف اصلی این برنامه توجه به نکات ضروری است تا ادارات شهرستان ها، مناطق و مدارس بر آنها بیشتر متمرکز شوند و این  برنامه های نظارتی به صورت هدایت و پشتیبانی ادارات خواهد بود.

به گفته واقعی، تهیه و توزیع کتاب های درسی، ساماندهی نیروی انسانی و تجهیزات، توانمند سازی نیروی انسانی و توسعه صلاحیت های شایستگی معلمان، سنجش نوآموزان و شفاف شدن حوزه های قانونی برای تسهیل تصمیم گیری در واحدهای اجرایی، از مهم ترین عناوین پروژه مهر به شمار می رود.

شایان ذکر است ر ادامه هر کدام از مسئولین کارگروه ها به بیان اقدامات خود در خصوص برنامه ها و اهداف شورای پروژه مهر پرداخته و گزارش کار ارائه کردند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

بازگشایی بازارچه یزدان اولویت خراسان جنوبی در توسعه مبادلات تجاری/

بازگشایی بازارچه یزدان اولویت خراسان جنوبی در توسعه مبادلات تجاری

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای توسعه مبادلات تجاری و رونق اقتصادی، بازگشایی بازارچه یزدان اولویت اول استان است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ حمید ملانوری ظهر یکشنبه در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان، به لحاظ فرهنگی، اجتماعی مشترکات بسیار زیادی دارند و اگر دو کشور بخواهند به جایگاه رفیع تری برسند، باید ارتباطاتشان توسعه پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه امنیت دو کشور به هم گره خورده، گفت: همراهی ها و تعاملات دو کشور به ارتقاء سطح امنیت منطقه کمک می کند.

استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۲ سال گذشته، دائماً دچار تحریم بوده اما با توجه به سیاست ها و مشی ایرانی و اسلامی متأثر از فرهنگ مقاومت و دفاعف توانسته جایگاه خود را در منطقه محکم کند.

ملانوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه طی این سال ها امنیت خود را حفظ کرده در تأمین امنیت منطقه نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی تأکید کرد: با وجود تهدیداتی که طی این سال ها از شرق و غرب بر کشور تحمیل شده اما خوشبختانه تا این لحظه کسی جرأت نکرده به حریم کشور پا بگذارد، به همین دلیل است که جمهوری اسلامی در جهان به ویژه در کشورهای همسایه نقش آفرینی می کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشترکات بین ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: ما به طور طبیعی منابع و ذخایر مشابهی داریم که می تواند با برنامه ریزی درست به اقتصاد و معیشت دو کشور کمک کرده، اقتدار منطقه را بیشتر کند.

ملانوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در سال های اخیر تمام تلاش خود را برای افغانستان کرده، گفت: بعد از گذشت سال ها، هنوز هم تعداد زیادی از اتباع شما در کشور ما زندگی می کنند، پیوندهایی بین دو ملت ایجاد شده و مردم ایران، خود را جدای از افغانستان نمی دانند.

به گفته وی؛ رونق و ارتقاء سطح رفاه عمومی در افغانستان، برای ما بسیار مهم است.

وی متذکر شد: همکاری های دو کشور به ویژه در بحث مبادلات تجاری، سال گذشته بیشتر بود و با توجه به ظرفیت هایی که در دو منطقه وجود دارد، ما علاقه مند به توسعه همکاری ها هستیم.

استاندار خراسان جنوبی به وجود ۴ بازارچه مرزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود فراهم بودن زیرساخت ها، تجهیزات، امکانات و نیروی مورد نیاز در یزدان، گلورده و دوکوهانه، تنها معبر رسمی فعال استان، ماهیرود می باشد.

ملانوری افزود: با توجه به شیوع بیماری، اقدامات لازم در راستای جلوگیری از خسارت های کرونا در مرز صورت گرفته و خوشبختانه تا الان شرایط به خوبی مدیریت شده است.

وی پایداری امنیت را مهمترین دلیل اصرار استان بر فعال شدن بازارچه ها در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: بازگشایی بازارچه ها به اشتغال، معیشت و رفاه مرزنشینان کمک می کند و باعث ماندگاری آنها در مرز می شود.

به گفته وی؛ مرز که از جمعیت خالی شود، به لحاظ امنیتی خدشه می بیند.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر نگاه تعاملی استان اظهار داشت: در جریان آتش سوزی مرز، ۵۰ درصد استعداد آتش نشانی استان به منطقه اعزام شد و حریق در زمان کوتاهی مهار گشت.

ملانوری با اشاره به اینکه احساس ما بر همکاری مشترک است، نه حفظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران، تصریح نمود: تقاضای ما این است که افغانستان هم به همین شکل جلو بیاید و کمک کند تا مراودات دو کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه تجار شما هم به توسعه روابط علاقه مند هستند، تأکید کرد: ما برای توسعه روابط و به ویژه در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی ۱۰۰ درصد آمادگی داریم و حتی به منظور انجام سرمایه گذاری های مشترک برنامه ریزی کرده ایم.

به گفته وی؛ تعاملات بین بخش خصوصی دو کشور نیز می تواند به توسعه روابط و فعالیت های اقتصادی بینجامد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد نیز در ادامه ضمن تشکر از خدمات و همراهی های جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال حضور مهاجرین افغان در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده در دوران جهاد، مقاومت و بازسازی، همواره همراه ما بوده و حمایت های خود را بر مبنای آموزه های بنیانگذار انقلاب از ما دریغ نداشته است.

عبدالجابر انصار با اشاره به پیگیری های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشایی بازارچه های مرزی خاطرنشان کرد: بازگشایی این بازارچه ها نیاز به زیرساخت ها و هماهنگی های ویژه ای دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان، علاقه مند به توسعه همکاری هاست، پیشنهاد سفر سفیر افغانستان و هیئت همراه به ایران، برگزاری وبینار و نمایشگاه حضوری و مجازی و نیز ارتباط تصویری با والی فراه را ارائه نمود که با تأکید بر تأثیرگذاری این موارد بر توسعه مراودات و بازگشایی بازارچه یزدان، مورد موافقت واقع شد.

شایان ذکر است: عبدالجابر انصار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، با هدف توسعه مراودات تجاری و بازرگانی و نیز روابط دو جانبه استانی با ولایت های هرات و فراه در کشور افغانستان، سفر دو روزه ای به استان داشته است.

گفتگوی شبستان با قاضی جوان و نمونه خراسان جنوبی؛
از حضور موثر در مساجد تا مجازات های جایگزین حبس/ سارقی که با حکم قاضی جوان زندگی او متحول شد
حجت الاسلام معاونی می گوید: «در پرونده های کیفری هرجایی که این امکان بوده و قانون اجازه داده سعی کردم در ۷۰ درصد موارد به سمت مجازات های جایگزین حبس برویم».

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ چند سالی است که با حضور آیت الله رئیسی در قوه قضائیه، سیاست های جدید از جمله هوشمندسازی و الکترونیکی کردن دستگاه قضا، استفاده از جوانان و مهمترین آنها مجازات های جایگزین حبس بسیار رواج پیدا کرده و باعث شده تا مردم رضایت بهتری نسبت به گذشته از دستگاه قضا داشته باشند.

میدان دادن به قضات جوان و انقلابی باعث شد تا شاهد ظهور نوآوری ها و ابتکارات در احکام برخی متهمان باشیم. صدور بیش از ۹۰۰ حکم جایگزین حبس فقط در سال ۹۹ از جمله اینها بوده است. براساس قانون مجازات اسلامی در فصل نهم سیاست های جایگزین حبس برای برخی متهمین مشخص شده است که بر این اساس قضات می توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنند.

این اقدامات برخی قضات جوان و انقلابی استان باعث شد تا به مناسبت هفته قوه قضائیه گفتگویی را با حجت الاسلام «جواد معاونی» قاضی نمونه در جشنواره استانی رای برتر و و رئیس دادگاه عمومی بخش دستگردان طبس داشته باشیم.

حجت الاسلام معاونی ۳۱ سال سن دارد و پیش از این در شهرستان درمیان قضاوت می کرده است. او علاوه بر قضاوت، برای ارتباط گیری بهتر با مردم تلاش کرده بیشتر روستاهای بخش دستگردان سر بزند و به سوالات مردم پاسخ دهد.

۱- شما ۳۱ سال سن دارید درسته؟ از سختی قضاوت و صدور احکام در این سن بگویید؟ بله. بنده ۳۱ ساله سن دارم. قاضی بودن خیلی سخت است، به این دلیل که با جان، مال و آبروی مردم سر و کار داریم، لذا باید نهایت دقت انجام شود تا کوتاهی صورت نگیرد و مدیون کسی نشویم، واقعا قاضی بودن سختی های خود را دارد.

۲- با خانواده در همان بخش دستگردان حضور دارید یا مدیر پروازی هستید؟ خیر بنده با خانواده در دستگردان هستم و تلاش دارم تا در کنار مردم باشم، شبانه روز هر وقت کسی مراجعه کرد و کاری داشت با کمال میل و افتخار در خدمت هستم و تلاش می کنیم تا در راه اندازی کار مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

۳- ارتباط شما با مساجد و مردم چطور است؟ خودم امام جماعت یک مسجد در عشق آباد هستم و نماز مغرب و عشاء را آنجا می خوانم، بودن در کنار مردم برای ما یک افتخار است، لذا بر همین اساس تلاش دارم تا در میان مردم باشم. بیشتر روستاهای دستگردان را رفته ام و شب ها در بین مردم صحبت کرده و پاسخگوی سوالات آنها هستم.

۴- شما به عنوان قاضی نمونه در جشنواره استانی رای برتر هم شناخته و تجلیل شدید. در خصوص احکام جایگزین حبس توضیح بفرمایید؟ در سال های اخیر در قوه قضائیه در حوزه دادرسی های الکترونیک و همچنین سیاست های جایگزین حبس شاهد تحولات بزرگی بودیم، ما هم در دادگاه‌های عمومی بخش دستگردان طبس که در دورترین نقطه استان قرار گرفتیم توانستیم در این زمینه ها اقدامات موثری انجام دهیم. در حوزه سیاست های جایگزین حبس افرادی داشتیم که به مشاغل کارگری و فنی و حرفه ای معرفی شدند، یا به جای حبس، دوره های مراقبت را گذراندند و یا برای ارائه خدمات عمومی به شهرداری ها و جاهای دیگر معرفی شدند، سعی کردیم از این احکام جایگزین استفاده کنیم و بسیار هم موثر بوده است.

۵- از تاثیرات احکام جایگزین حبس بفرمایید؟ قطعا سیاست جایگزین حبس بسیار نسبت به حبس موثرتر است. چون امروزه ثابت شده مجازات حبس با توجه به فرهنگ پذیری زندانی از زندانی و آن آثاری که برای خانواده زندانی دارد، سیاست جایگزین حبس موثرتر بوده است. وقتی فردی را حکم حبس می دهیم در واقع خانواده او هم مجازات می شوند، مجازات‌های جایگزین حبس در بازگشت متهمان به اجتماع بسیار موثرتر از حبس بوده است.

۶- بررسی صورت گرفته که چند درصد احکام شما در یکسال گذشته جایگزین حبس بوده است؟ در پرونده های کیفری آنهایی که امکان مجازات جایگزین حبس وجود داشته است، این سیاست اعمال شده است، هرجایی که این امکان بوده و قانون اجازه داده سعی کردیم که در ۷۰ درصد موارد به سمت سیاست های جایگزین حبس برویم.

۷- بررسی کردید که این سیاست تاثیرش در جامعه چقدر بوده است؟ مصداقی بیان بفرمایید. در شهرستان درمیان که بودیم فردی بود که سابقه کیفری نداشت و مرتکب سرقت شده بود. برای این فرد از همین سیاست جایگزین حبس استفاده کردیم و او را به کلاس های خیاطی به جای زندان معرفی کردیم. امروز همین فرد در شهرخودش یک خیاط نمونه شده است و کاملا از فضای جرم فاصله گرفته است، خیلی از این موارد وجود داشته که سیاست جایگزین حبس موثرتر واقع شده است.

۸- دستگاههای اجرایی چه کمکی می توانند در سیاست جایگزین حبس به شما داشته باشند؟ دستگاه‌های اجرایی با توجه به اینکه مرتکبان ما خیلی ها در حوزه اعتیاد هستند. به خصوص در حوزه سرقت ها، اگر نهادهایی که در این زمینه فعالیت دارند در بازپروری این افراد در حوزه اعتیاد کمک کنند، بسیار موثر خواهد بود. در بحث معرفی معتادین به مشاغل کارگری و جاهایی که می توانند اشتغال داشته باشند، کمک بسیار مفیدی می توان انجام داد. لذا چنانچه بتوانند کمک کنند بیکاری در معتادان بهبود یافته ریشه کن شود، بسیار موثر خواهد بود. فعالیت هایی که ما می توانیم به عنوان جایگزین حبس اعمال کنیم را هم به ما معرفی کنند تا قضات مد نظر قرار دهند.

 کودک و همسر ‌آزاری» درصدر تماس های ۱۲۳ خراسان جنوبی/۴

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه یک هزار و ۵۸۸ تماس با خط تلفن ۱۲۳ طی سه ماه ابتدای امسال برقرار شده است، گفت: بیشترین تماس ها در زمینه اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری، اقدام به خودکشی و همسرآزاری بوده است.

«شهرام شیخانی» در گفتگو با  شبستان  اظهار داشت: اورژانس اجتماعی به منظور کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی و ساماندهی آنان در خانواده راه اندازی شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: اورژانس اجتماعی در چهار بخش خط تلفن ۱۲۳، تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران و پایگاه های خدمات اجتماعی با کادری مجرب و متخصص با هدف جایگزین کردن مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات، نقش مهمی ایفا می کند.

وی در خصوص گروه های هدف مراکز اورژانس اجتماعی گفت: کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، افرادی که اقدام به خودکشی نموده یا قصد خودکشی دارند، دختران و پسران فراری از منزل، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، اختلافات خانوادگی حاد، کودکان خیابانی و کار، افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و سایر افرادی که در شرایط حاد و بحرانی قرار دارند از جمله گروه های هدف این مرکز هستند.

شیخانی با بیان اینکه خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی با هدف در دسترس قرار دادن خدمات سازمان بهزیستی به آحاد مردم از سال۸۷ در استان راه اندازی شده است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی از خدمات شبانه روزی خط تلفن ۱۲۳ بهره مند هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه گفت: طی سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد یک هزار و ۵۸۸ تماس مرتبط با گروه های هدف برنامه اورژانس اجتماعی به خط ۱۲۳ گزارش شده است که از این تعداد ۳۶۳ مورد با مداخلات تلفنی کارشناسان حل شده است و تعداد ۳۱۷ مورد به خدمات اجتماعی سیار و ۱۹۴مورد به مرکز مداخله در بحران ارجاع و مابقی تماس ها به سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی ارجاع شده است.

وی ادامه داد: بیشترین ارتباط با خط تلفن ۱۲۳  در سه ماهه اول سال جاری در زمینه اختلافات حاد خانوادگی،کودک آزاری، افکار و اقدام به خودکشی و همسرآزاری بوده است.

شیخانی در خصوص تیم خدمات اجتماعی سیار گفت: تیم خدمات اجتماعی سیار از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در استان آغاز کرده است و در حال حاضر در خراسان جنوبی تعداد ۱۰خودرو خدمات اجتماعی سیار فعال هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه تیم خدمات اجتماعی سیار طی سه ماه ابتدای امسال به ۵۸۳ نفر از گروه های هدف خدمات ارائه کردند، افزود: بیشترین گزارشات تیم خدمات سیار اجتماعی استان در این مدت مربوط به اختلافات حاد خانوادگی، کودک آزاری و همسرآزاری بوده است.

وی با اشاره به مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی، اجتماعی عنوان کرد: این مراکز از سال ۸۷ فعالیت خود را با هدف کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی در خراسان جنوبی آغاز کردند.

شیخانی در ادامه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان خردادماه ۴۵۵ نفر از گروه های هدف از خدمات روانشناسی، مددکاری، حقوقی و نگهداری مراکز مداخله در بحران استان بهره مند شده اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در کل استان مشغول به ارائه خدمات هستند، ادامه داد: طی سه ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱هزار و ۷۶۵ خدمت توسط پایگاه های خدمات اجتماعی در مناطق حاشیه نشین در قالب شناسایی، تشکیل پرونده و برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی به ساکنین مناطق حاشیه نشین ارائه شده است.

 

اتاق بازرگانی بیرجند آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به تجار افغان است/۷

اتاق بازرگانی بیرجند آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به تجار افغان است

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند گفت: به عنوان اتاق یک استان مرزی آمادگی این را داریم که به دوستان افغان خدمات مشاوره‌ای و بازرگانی در بحث‌های سرمایه‌ای و تجاری ارائه دهیم.

علیرضا خامه‌زر شنبه شب در نشست کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، گمرک، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع بررسی مسائل و مشکلات و راهکاری توسعه روابط تجاری دو جانبه افزود: از جمله درخواست‌های ما این است که به هیاتی که در قالب شورای ساماندهی مبادلات مرزی قصد بازدید از امکانات بندر ابونصر فراهی را دارد، ویزای کثیر داده شوند.

وی بیان کرد: مرز ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ما با کشور افغانستان یکی از پتانسیل‌های بزرگ خراسان‌ جنوبی است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: در استان صنایع بزرگی چون کاشی و سرامیک، لاستیک سازی، تولید چرم مصنوعی، زغال سنگ، چینی آلات بهداشتی و سایر را داریم که زمینه تبادلات اقتصادی را فراهم کرده است.

وی خطاب به طرف افغانستانی عنوان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری در سایر استان‌ها چندین برابر خراسان‌ جنوبی است و از طرف دیگر ما زیر ساخت‌های بسیار خوبی را در این منطقه فراهم کرده‌ایم.

خامه‌زر ادامه‌ داد: از طرف دیگر ما در مرکز استان خراسان‌جنوبی منطقه ویژه اقتصادی را داریم که در حقیقت یک ظرفیت بسیار بزرگ است و موجب می‌شود دوستان افغان در این منطقه از امنیت، انرژی و نیروی کار ارزان برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی با اشاره به سه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی یادآور شد: برای سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری سه محصول زرشک، زعفران و عناب می توان اقدام کرد، البته ما به دنبال این هستیم که تجار ایرانی و افغانستانی با هم همکاری کرده و محصولی تولید کنند که به درد بازار هر دو کشور بخورد.

رییس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات، ترانزیت و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به وجود ۴۷ ماده معدنی در خراسان‌ جنوبی و فراهم بودن زمینه تعاملات در حوزه سنگ گفت: ما می‌توانیم سنگ‌های ساختمانی زیبای افغانستان را وارد کرده و بعد از فرآوری آن را به افغانستان و یا هر کشور ثالث دیگری صادر کنیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بیمارستان‌های بسیار مجهزی در بیرجند راه‌اندازی شده که می‌تواند در بحث توریست درمانی از این ظرفیت استفاده کرد.

خامه زر با بیان اینکه کمتر تاجر افغانستانی در تعاملات با یک فعال اقتصادی خراسان‌ جنوبی به مشکل برخورده است یادآور شد: ما در اتاق بازرگانی بیرجند مرکز داوری را داریم که در مشکلات اقتصادی و تجاری پیش آمده می‌تواند با سرعت بسیار بالا مسائل را پیگیری کند.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌ جنوبی هم گفت: بی شک کشور افغانستان به‌واسطه هم‌زبانی و مشترکات فرهنگی و دینی یکی از بازارهای مهم صادراتی و اقتصادی برای ما است.

مهدی حیدری فرد افزود: سال ۹۹ حدود ۸۴۰ میلیون دلار صادرات به افغانستان از خراسان‌ جنوبی داشته‌ایم همچنین در دوماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۱۴۴ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که بسیار ارزشمند و قابل توجه است.

وی بیان کرد: تجار و دولتمردان کشور افغانستان تأکید داشته‌اند که تعاملات تجاری دو طرفه باشد و تنها به صادرات کالا از ایران به افغانستان اکتفا نکنیم و واردات نیز از این کشور داشته باشیم.

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: برای تعاملات دو طرفه باید راهکارهایی بیندیشیم، ورود موقت کالاها برای فرآوری، یکی از این راهکارها است.

 

 

 

 

 

دمای ۴۰ درجه‌ای در انتظار شهر‌های خراسان جنوبی/۲

با ادامه روند افزایش دمای هوا تا پایان هفته در خراسان جنوبی، دمای ۴۰ درجه‌ای در اکثر شهرستان‌های استان پیش بینی می شود.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های هواشناسی استان تا روز چهارشنبه شرایط جوی در اغلب نقاط استان پایدار و یکنواخت خواهد بود.

زارعی با اشاره به روند افزایشی دمای هوا تا پایان هفته در استان، افزود: دما در اکثر شهرستان‌های استان در روزهای سه شنبه تا پنجشنبه به ۴٠ درجه سلسیوس و یا بیشتر خواهد رسید.

 

شناسایی ۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته ۲۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۷۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۲ بیمار جدید شامل ۸ بستری و ۱۴ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند و شهرستان‌های زیرکوه و نهبندان هرکدام ۷ مورد جدید به ثبت رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۳۲۹ تست سریع کرونا ۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی افزود:در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۶ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۵۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۷ بیمار شامل ۱۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۱ هزار و ۱۵۲ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۲ هزار و ۳۰۴ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۲ هزار و ۱۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاده افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۳ هزار ۵۲۶ نفر واکسن نوبت اول و ۲۰ هزار ۲۱۲ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

رتبه دوم کشوری جشنواره کمند دانشجویی از آن دانشجوی فردوسی/۲-۳

 

فهیمه ایادی دانشجوی اهل شهرستان فردوس در دومین جشنواره کشوری کمند رتبه دوم را کسب کرد.

فهیمه ایادی دانشجوی دانشگاه الزهرا تهران که چهار سال سابقه فعالیت در زمینه توبافی و پارچه دست بافت را دارد در دومین جشنواره کشوری کمند رتبه دوم بخش طراحی شال و پارچه را کسب کرد.

این دانشجو برای پنج نفر هم در این زمینه اشتغال ایجاد کرده است که محصولات تولید شده اغلب شال و روسری است و از طریق فضای مجازی بفروش می‌رسد.

محصولات تولید شده علاوه بر خراسان جنوبی در سایر استان‌ها بخصوص استان‌های غربی مشتری‌ها خود را دارد.

 

جشنواره کمند با هدف آشنایی دانشجویان با مفاهیم کار، مهارت آموزی و کارآفرینی، ایجاد ارتباط میان دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین توانمندسازی دختران دانشجو و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه آنها در دانشگاه امیر کبیر برگزار می شود

 

 

 

 

کشف انبار مواد خوراکی احتکار شده در بیرجند/۴

مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در بازرسی از یک انبار واقع در بیرجند، انواع مواد خوراکی احتکار شده کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان از احتکار تعداد زیادی مواد خوراکی در یک انبار مطلع و بلافاصله موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
سردار فرشید افزود: مأموران پس از تحقیقات و بررسی‌های انجام شده محل انبار احتکار مواد خوراکی را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از انبار تعداد ۱۵ هزار و ۴۳۸ عدد کارتن حاوی مواد خوراکی احتکار شده کشف کردند که بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه ارزش ریالی آن ۲۰ میلیارد ریال برآورد شد.
وی با بیان این که مأموران در این زمینه یک متهم دستگیر کردند، گفت: متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد و محل انبار احتکار شده به دستور مقام قضائی پلمب شد.
فرمانده انتظامی استان از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

عفو یا تخفیف مجازات ۱۸۵ زندانی در خراسان جنوبی/

۱۸۵ زندانی در خراسان جنوبی از عفو یا تخفیف مجازات بهره مند شدند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه طرح پایش زندانیان اواخر سال گذشته وعفو یا تخفیف مجازات ۱۸۵ زندانی در خراسان جنوبی اوایل امسال در زندان‌های استان انجام شده است، گفت: ۲۵۰ زندانی که دارای شرایط لازم برای بخشش و تخفیف مجازات بودند در این طرح شناسایی و پرونده‌های آن‌ها به کمیسیون مرکزی قوه قضاییه ارسال شد.
حجت الاسلام حمیدی افزود: پس از بررسی‌های انجام شده ۱۸۵ زندانی مشمول عفو یا تخفیف مجازات از سوی رهبر معظم انقلاب شناخته شدند که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد مورد عفو قرار گرفته و از زندان آزاد شده اند.
وی گفت: این روند همچنان ادامه دارد و ۶۵ نفر باقی مانده در کمیسیون مرکزی قوه قضاییه به مناسبت عید غدیر و عید قربان مشمول عفو قرار خواهند گرفت.

 

 

با برگزاری دادگاه‌های آنلاین

کاهش ۲۰ درصدی مراجعه حضوری به مجتمع‌های قضایی خراسان جنوبی/۳-۷

مراجعه حضوری به مجتمع‌های قضایی خراسان جنوبی با برگزاری دادگاه‌های آنلاین ۲۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری استان در شورای قضایی توسعه خدمات قضائی را یکی از اولویت‌های دستگاه قضا دانست و گفت: قرار است تا پایان سال حوزه قضایی در بخش قهستان هم راه اندازی شود.

 

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه با برگزاری دادگاه‌های آنلاین ۲۰ درصد از تردد به مجتمع‌های قضایی کم شده است گفت:خراسان جنوبی تنها استانی است که در ۲ دادگاه آن پرونده‌ها به شکات صد در صد الکترونیک بررسی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه قضات خراسان جنوبی، قضاتی خوشنام و پرتلاش و به دنبال اجرای عدالت هستند گفت:دادگستری خراسان جنوبی این افتخار را دارد که قضاتش در ۲ سال گذشته، هیچ پرونده تخلفی نداشته اند که این نشان از سلامت و قانونمداری آن‌ها دارد.

استاندار هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۷ تیر و شهدای دادگستری گفت:دشمنان ما در ابتدای پیروزی انقلاب بدنبال حذف شخصیت‌های موثر نظام همچون شهید بهشتی بودند، اما غافل از این بودند که این خون‌های پاک نهال انقلاب را به درختی تنومند تبدیل می‌کند.

ملانوری افزود: خوشبختانه با تلاش‌های کارکنان و قضات قوه قضائیه، رضایت خوبی از دستگاه قضا در جامعه وجود دارد.

وی با اشاره به امینت مثال زدنی خراسان جنوبی گفت: این امنیت حاصل همراهی مردم و تلاش همه دستگا‌های و نقش موثر دستگاه قضا است.

 

در این مراسم از ۱۹ نفر از قضات برتر خراسان جنوبی و خانواده دو شهید دادگستری استان تقدیر شد.

 

 

 

 

دفاع اولین دانشجوی مشترک دانشگاه های بیرجند و سوربن فرانسه/۲-۳

سپیده پاژنگ اولین دانشجوی دکتری مشترک دانشگاه بیرجند و دانشگاه سوربن فرانسه به مرحله دفاع از رساله خود رسید.

عنوان این رساله دکتری “نقش سازوکار حرارتی در تغییر شکل کوتاه مدت دفاع اولین دانشجوی دو مدرکی دانشگاه بیرجند و دانشگاه سوربن فرانسهمنشور‌های افزایشی، کاربرد در مکران” Short-term deformation of accretionary prism, the role of mechanical and thermal inheritance. Application to Makran است.

استاد گروه آموزشی زمین شناسی و استاد راهنمای این دانشجو در دانشگاه بیرجند گفت: بر اساس توافق نامه امضاء شده بین رؤسای دانشگاه بیرجند و دانشگاه سوربن کشور فرانسه، سپیده پاژنگ دانشجوی دکتری رشته زمین شناسی دانشگاه بیرجند به‌عنوان اولین دانشجوی دکتری دو مدرکی (Double Degree) توسط این دو دانشگاه پذیرش شد.

محمد مهدی خطیب افزود: جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو در دو دانشگاه برگزار می شود و طبق این توافق نامه ، دانشجو علاوه بر اخذ مدرک دکتری از دانشگاه بیرجند از دانشگاه سوربن نیز مدرک دکتری اخذ می کند .

فیلیپ آگارد از دانشگاه سوربن هم استاد مشاور این رساله بود.

 

 

 

 

 

 

 

ورود ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به بازار کار

ورود ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به بازار کار

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند که بیانگر ظرفیت عظیم آن در اشتغالزایی پایدار است.

ابراهیم صالحی عمران روز یکشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی افزود: فنی و حرفه‌ای دانشگاهی متفاوت و کارآفرین است که با تربیت نیبروی انسانی ماهر وارد عرصه آموزش شده است.

وی ادامه داد: تقویت کیفیت آموزشی در استان‌ها از مهمترین سیاست‌های اجرایی این مجموعه است که جز با همراهی و هم‌افزایی مسوولان استانی محقق نخواهد شد.

صالحی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌های متفاوتی با استان‌ها برای تامین کیفیت آموزشی در سال‌های گذشته برقرار شده که خراسان جنوبی هم از این دسته است اما متاسفانه به مفاد تفاهم‌نامه کمتر توجه شده در حالی که دانشگاه تمام تعهدات خود را عملیاتی کرده است.

وی بیان کرد: در ارتباط با بحث کیفیت آموزشی امروز مجلس و دولت تاکید ویژه دارند که ۸۰ دانشگاه تحت مدیریت این مجموعه با بهترین کیفیت اداره شود.

صالحی با بیان اینکه برنامه‌های این مجموعه پیوسته و متفاوت است افزود: مهارت‌آموزان در ادامه هنرستان وارد بخش فنی مهارتی و پس از هفت سال از ابتدای ورود به فعالیت مورد نظر به نیروهای متخصص تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار  ۷۰۰ دانشجو در خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند تصریح کرد: برای تحقق کیفیت آموزشی ۱۸ میلیارد تومان اعتبار در ۲ سال اخیر تزریق شده که هشت میلیارد تومان از درامد تخصصی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاین با پنج هزار متر مربع آماده بهره‌برداری است یادآور شد: تامین آب و زیرساخت‌های فیبرنوری از مهمترین مشکلات این مجموعه است که امیدواریم با حمایت مسوولان استانی مرتفع شود.

صالحی در ادامه این دیدار طبق مفاد قانون بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خواستار تغییر کاربری ۲ مجموعه آموزشی در شهرستان بیرجند و طبس شد.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: مهارت‌آموزی با رویکرد ایجاد اشتغال باشد

استاندار خراسان جنوبی: مهارت‌آموزی با رویکرد ایجاد اشتغال باشد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های معدنی و صنعتی در استان مهارت‌آموزی باید بر اساس نیاز خراسان جنوبی برای ایجاد اشتغال باشد.

حمید ملانوری روز یکشنبه در دیدار با رییس دانشگاه فنی و  حرفه‌ای کشور افزود: وجود دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیاز هر استان در کشور است اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در خراسان جنوبی آموزش فنی و حرفه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در تامین اشتغال خواهد داشت.

وی ادامه داد: معادن و سنگ‌های قیمتی خراسان جنوبی به لحاظ حجم و ارزش در دنیا بی نظیر است که می‌توان مهارت آموزشی را برای ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه متمرکز کرد.

ملانوری اظهار داشت: دانش‌آموزان زیادی قادر به ورود به عرصه‌های اقتصادی هستند اما به لحاظ روالی که در کشور ایجاد کردیم انگیزه از آنها گرفته می‌شود اگر فرد بتواند زودتر وارد بازار کار شود انگیزه بهتر و بیشتر برای فعالیت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از نیازهای اصلی کشور است و از هیچ تلاشی برای پویایی این مهم کوتاهی نخواهیم کرد.

ملانوری با اشاره به اینکه امروز بخشی از ستاد توسعه خاوران متمرکز بر اشتغال پایدار شده است افزود: با حمایت و ورود بخش خصوصی به این حوزه بدون شک این مهم در استان اتفاق خواهد افتاد.

وی یادآور شد: امکانات موجود در استان نباید صرف اقدامات جزیره‌ای دستگاه‌ها شود استانی با این ظرفیت نیازمند دانشگاه صنعتی مقتدراست نه اینکه مباحثی در ارتباط با ادغام آن مطرح شود.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: مهارت‌آموزی در ارتباط با فرآوری محصولات استراتژیک استان هم یکی از مهمترین نیازهای استان است تا بهترین محصول به صورت بی کیفیت وارد بازار نشود.

وی بیان کرد: ۲۲ هزار تن زرشک در سال تولید این استان است که متاسفانه کمتر از هشت هزار تن آن فرآوری می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ۶۷ تن زعفران با کیفیت بی‌نظیر در این استان تولید می‌شود که باز هم شاهد بسته بندی کمتر از ۲۰ درصد در استان هستیم که با ایجاد مهارت می‌توان ضمن ایجاد شغل نسبت به فرآوری و برند سازی محصولات استراتژیک استان اقدام کرد.

 

 

 

مرغ‌هایی که برای همسایه تخم می‌گذارند/۲

چند روزی است تخم مرغ در بیرجند به کالایی کم یاب تبدیل شده است و پیگیری‌ها از خارج شدن تخم مرغ‌ از این شهرستان به استان‌های همجوار خبر می‌دهد.

زجاجی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند درگفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: چند روزی در شهرستان بیرجند گلایه‌هایی از نبود تخم مرغ به گوش می‌رسید که پیگیری‌ها برای یافتن  دلیل این موضوع آغاز شد.

او افزود: با پیگیری‌ از مرغداری‌هایی که مرغ تخم گذار دارند، مشخص شد مرغداران تخم مرغ را به خارج از استان صادر می‌کنند و این موضوع سبب کمبود تخم مرغ در شهرستان شده است.

زجاجی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ در خارج از استان سبب ترغیب مرغداران به صادرات آن به استان‌های همجوار شده که با دعوت این افراد و تشکیل جلسه ای، تصمیم گرفته شد تا ابتدا نیاز شهرستان به تخم مرغ تأمین شود و مازاد آن صادر شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی بیرجند تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد که از امروز بازار به روال قبلی خود برگردد و مرغداران ابتدا تخم مرغ را به فروشندگان درون شهرستان بفروشند

 

 

 

 

شناسایی ۳۴ طرح کشاورزی مزیت دار در خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی از شناسایی ۳۴ طرح و فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: این طرح ها اکنون به کارگروه زیربنایی رفته و منتظر تأیید استعلامات است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا قوسی شنبه شب در هفتمین جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران تصریح کرد: برخی از این طرح ها به دلیل اینکه محدودیت های زمین، آب و زیرساخت نداشته باشند در شهرک های صنعتی یا نواحی آن اجرایی می شوند.

به گفتۀ وی برخی از طرح ها نیز سرمایه گذار دارد و با تأیید کارگروه زیربنایی کار را شروع خواهند کرد و برای برخی نیز با اطلاع رسانی های دقیق به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

وی اظهار کرد: در بخش مجتمع های گلخانه ای و دامداری و دامپروری مشکل زیرساخت نداریم و مشکل اصلی در زمینه اعتبار برای تسهیلات است چرا که سرمایه گذار تسهیلات خوب می خواهد و درخواست پیگیری این مشکل را داریم.

قوسی با بیان اینکه برخی از طرح ها که در زمینه محصولات استراتژیک نیز هستند، به دلیل نیاز به هزینه های بالای سرمایه گذاری از ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان باید با قرارگاه ها، بنیادها حمایتی مانند بنیاد برکت و آستان قدس رایزنی شود تا برای اجرای آنها کمک کنند.

طرح های کلان برای جذب سرمایه گذار حمایت شود

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم تأکید کرد: بعد از تأیید مجوزها از کارگروه زیربنایی کار به صورت جدی شروع می شود تا سرمایه گذاران جذب شوند.

محمدحسین اکبری با اشاره به اینکه طرح های کلان کشاورزی در بخش محصولات استراتژیک از جمله زعفران، زرشک، عناب، انار و خرما است، گفت: در این بخش برای جذب سرمایه گذار باید کمک شود.

وی ادامه داد: از جمله طرح های کشاورزی که می توان به آن اشاره کرد، علاوه بر محصولات استراتژیک، تولید شیر خشک، کشتارگاه، سردخانه، پرورش بز سانن، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، دامپروری، تولید علوفه هیدروپونیک و موارد دیگری است.

به گفتۀ وی شرکت های سهامی زراعی نیز طرح هایی دارند که اگر مشکل تسهیلات رفع شود خود اجرایی می کنند و در غیر این صورت با جذب سرمایه گذار می توان به صورت مشارکتی اجرایی کرد.

اجرای ۱۲ طرح سرمایه گذاری با ۶ هزار اشتغال در خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی از مبادله تفاهم نامه برای اجرای ۱۲ طرح سرمایه گذاری در استان با اشتغال حدود ۶ هزار نفر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر اکبری راد شنبه شب در هفتمین جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران گفت: به دنبال این هستیم که از فرصت ها، ظرفیت ها و فعالان بخش خصوصی در حوزه فنی، علمی و اقتصادی استفاده کنیم.

بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاران اطلاع رسانی هایی با همکاری صدا و سیما داشته‌ایم و دستگاه های اجرایی و مربوطه نیز با معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های خود می توانند در این زمینه کمک کنند.

به گفتۀ وی ۱۰۲ طرح ظرفیت دار شناسایی شده به همت و تلاش ۵ کمیته ذیل ستاد خاوران بوده است.

وی در بخش سرمایه گذاری اعلام کرد: ۱۲ طرح سرمایه گذاری با مبلغ ۲۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال با اشتغال ۵ هزار و ۷۵۰ نفر اشتغال مستقیم اجرایی شده است و تفاهم نامه با استاندار و بخش خصوصی مبادله شده است.

مدیر کل دفترجذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی درباره مشکل تسهیلات گفت: در طی هفته آینده حتماً جلسه شورای هماهنگی بانک ها را خواهیم داشت و پیگیر رفع این مسئله هستیم.

اکبری راد در زمینه خروجی کارگروه امور زیربنایی بیان کرد: پیگیری می شود که روند را تسریع کنند.

وی با بیان اینکه برخی از مانع ها توسط خود مسئولان انجام می شود، اظهار کرد: یک قرارگاه پشتیبانی مانع زدایی با ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تشیکل شده است که به زودی اولین جلسه آن برگزار می شود.

خواستار رونق توریست درمانی و انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی هستیم

بیرجند- سرکنسول افغانستان در مشهد در جمع فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی با تأکید بر رونق توریست درمانی گفت: خواهان انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، جابر انصار شنبه شب در جمع فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: به یقین مراوده با مسئولین دلسوز که قصد خدمت به مردم خود را دارند، بسیار دلنشین‌تر از مدیرانی است که به مسئولیت خود تعهدی ندارند و از این جهت مردم خراسان جنوبی و بیرجند به واسطه داشتن مسئولان دغدغه‌مند مؤلفه مثبتی دارند.

سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس با بیان اینکه باید کار بخش خصوصی را به بخش خصوصی و کار دولت را به دولتمردان واگذار کنیم، بیان‌کرد: این وعده را از جانب دولت افغانستان می‌دهم که بخش خصوصی در خراسان‌جنوبی به همتایان خود در افغانستان معرفی شوند.

جابر انصار با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادات ما تشکیل اتاق مشترک ایالت فراه و استان خراسان‌جنوبی است، ادامه‌داد: از نظر ما هیچ مانعی برای تشکیل چنین اتاق مشترکی وجود ندارد.

ضرورت دیدار استاندار خراسان‌جنوبی و والی فراه

وی با بیان اینکه از دیگر پیشنهادات ما دیدار استانداران و والیان فراه و خراسان‌جنوبی است، گفت: این دیدار می‌تواند به صورت حضوری و یا مجازی در ماه‌های آتی صورت گیرد تا بتوانیم در خصوص تعاملات دوجانبه نیز رایزنی‌هایی داشته باشیم.

سرکنسول افغانستان در مشهد اظهار کرد: پیشنهاد دیگر من به فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی برای ورود به بازار افغانستان در حوزه انتقال علم، فناوری و تکنولوژی است و تلاش بر تعاملات علمی داشته باشیم چرا که تضمین برای بقا در بازار افغانستان است.

جابر انصار با اشاره به اینکه دانشگاه‌های بیرجند در راستای تعاملات علمی در حوزه پذیرش دانشجوی ما فعال‌تر باشند، بیان‌کرد: کشت‌های فرا سرزمینی فرصت بسیار مساعدی در ولایت فراه است که هیچ گونه بحث امنیتی ندارد.

وی با بیان اینکه ما در افغانستان قانون حمایت از سرمایه‌گذار را داریم، گفت: بر این اساس در حوزه اکتشاف معادن، استخراج معادن و بحث‌های زیر ساخت نیز دوستان ایرانی در افغانستان می‌توانند ورود بسیار خوبی داشته باشند.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به اینکه در سفرهای قبل نیز درباره مرز میل ۷۳ و مرز یزدان گفت و گوهایی صورت گرفت، اظهارکرد: در همان سفرها نیز تأکید کردم که دوستان ایرانی برای بازگشایی از بین میل ۷۳ و مرز یزدان (به عنوان گمرک چهارم یا پنجم) یکی را انتخاب کنند.

فقط گمرک رسمی را به رسمیت می‌شناسیم

جابر انصار بیان‌کرد: طرح استانداری خراسان‌جنوبی این بود که گمرک مرزی یزدان به عنوان گمرک چهارم و کمرگ میل ۷۳ به عنوان بازارچه اختصاصی و گمرک اختصاصی باشد که ما در قوانین جمهوری اسلامی افغانستان چنین چیزی نداریم و شورای امنیت افغانستان بازارچه‌ها و بازار مشترک را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها هر جا قصد ایجاد گمرک رسمی وجود داشته باشد با شما همکاری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث توریست درمانی یکی از نیازهای مردم ولایت فراه است، گفت: از توسعه توریست درمانی شما منفعت و سود اقتصادی خود و مردم ما نیز صحت و سلامتی را به دست می‌آورند و یک تعامل دوجانبه پرسود است.

سرکنسول افغانستان در مشهد با اشاره به برخی از گلایه‌های بخش خصوصی در مورد جعل برند محصولات ایرانی در افغانستان اظهار کرد: برندسازی در افغانستان قوانین خود را دارد و جعل برند در کشور ما جرم است که در این زمینه می‌توان اقداماتی انجام داد.

جابرانصار با تأکید بر اینکه یکی دیگر از پیشنهادات من موضوع انتقال انرژی از خراسان‌جنوبی به افغانستان است، بیان‌کرد: در این زمینه نیز ما نیازمندی‌هایی داریم که با تعاملات می‌توان در این زمینه رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی کرد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه من قانون حمایت از سرمایه‌گذاری باید به صورت منطقه‌ای تعریف شود، ادامه‌داد: ما این اقدام را در افغانستان انجام دادیم و کسی که در هرات یا کابل و یا بامیان سرمایه‌گذاری کند تسهیلات متفاوتی برای او پیش بینی شده است.

درخواست ایجاد قرنطینه مشترک

سرکنسول افغانستان در مشهد یادآور شد: از دیگر درخواست‌های ما تأسیس قرنطینه مشترک برای تسهیل صادرات برخی از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی است.

جابر انصار با تأکید به اینکه ما به هر سه مرز مشترک ایران با افغانستان با یک دید نگاه می‌کنیم، گفت: امیدواریم گفت و گوهای ما در نهایت به مسائل بسیار خوبی از جمله اتاق مشترک دو ولایت برسد.

وی گفت: اگر از طرف اتاق بازرگانی و نمایندگی وزارت امور خارجه تاجری طی نامه رسمی به ما معرفی شود برای آنها ویزای کثیره بدون هیچ دردسری در کمترین زمان صادر می‌کنیم ولی مهندسین باید از طرف وزارت صمت معرفی شوند.

وی در پایان از همراهی بابت اطفا حریق در دو مرتبه در مرز ابونصرفراهی و مسئولین بهداشت و سلامت جمهوری اسلامی بابت برخی از خدمات در مرز تشکر و قدردانی کرد.

مشرقی وال، معاون گمرک ابونصر فراهی نیز در این نشست بر ایجاد اتاق مشترک خراسان‌جنوبی با ولایت فراه تأکید کرد و گفت: تشکیل چنین اتاق مشترکی می‌تواند به کاهش برخی از مشکلات در تعاملات دو طرف منجر شود.

شرایط تحصیل جوانان افغانستانی در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

وی با اشاره به ضرورت تسهیل شرایط تحصیل جوانان افغانستانی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما خواهان آن هستیم که جوانان افغانستانی در خراسان جنوبی تحصیل کرده و از تجارب علمی جمهوری اسلامی ایران بهره مند شوند.

معاون گمرک ابونصر فراهی با تأکید بر صادرات محموله‌های باکیفیت به افغانستان بیان‌کرد: ما در مرز ابونصر فراهی یک مرکز صحیح (مرکز بهداشتی و درمانی) نداریم که درخواست ما این است که چنین مرکزی ایجاد شود.

مشرقی وال یادآور شد: از دیگر درخواست‌های ما فراهم کردن کردن شرایط تردد در مرز با رعایت پروتکل‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت جمهوری اسلامی است.

مجری طرح اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی تاکید کرد؛

لزوم توجه به ایجاد زیر ساخت های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی

لزوم توجه به ایجاد زیر ساخت های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی

بیرجند- مجری طرح اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی با تاکید بر ایجاد زیر ساخت ها گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مناطقی که برای سرمایه گذاری در استان پیش بینی شده به زیر ساخت دسترسی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایمان ایوبی شنبه شب در هفتمین جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران با اشاره به اینکه چندین ماه است که این اطلس شروع شده است، اظهار کرد: ۳۷ لایه اطلاعاتی دیده شده است که در انتخاب زمین مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در کشور هیچ اطلسی مانند اطلس خراسان جنوبی از نظر کارشناسان استفاده نکرده و عملیاتی نیست و خروجی قابل قبولی ارائه شده است که با همکاری همه دستگاه های اجرایی می‌توان آن را به روز کرد.

به گفتۀ وی ۱۵ میلیون هکتار اراضی کل استان است که از این مقدار یک و نیم میلیون هکتار اراضی مجاز هستند که فقط ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در نزدیکی زیرساخت ها قرار دارند.

مجری طرح اطلس سرمایه گذاری خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا باید گفت که خراسان جنوبی اصلاً وضعیت مطلوبی در بخش زیرساختی ندارد و باید به این نکته توجه ویژه شود.

اجرای طرح کمپ های بیابانی

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با اشاره به طرح های گردشگری، گفت: از مهمترین طرح ها، طرح کمپ های بیابانی است.

وی تصریح کرد: با شرکت هوایی ماهان در این زمینه رایزنی شده است که کارشناسانی دارند و قرار است در طی هفته آینده سه منطقه مشخص شده در سه شهرستان برای تأیید بازرسی شود تا سرمایه گذاری انجام گیرد.

حمزه نخعی، نماینده دانشگاه بیرجند در زمینه طرح های آبیاری و کشاورزی، عنوان کرد: در دانشگاه بیرجند برنامه هایی اجرایی شده است و طرح های مطالعاتی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

رفع مشکل برق در منطقه ویژه

حسین زارعی، نماینده منطقه ویژه اقتصادی استان هم در این جلسه اعلام کرد: با انتقال و موافقت خط ۱۳۲ مشکل تأمین برق مطقه ویژه برای سرمایه گذاران رفع می شود.

مهدی ابراهیمی، نماینده جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه از سال ۹۵ در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی کارهای بسیاری انجام شد، گفت: به دنبال این هستیم که ۵ فرآورده دارویی از محصولات استراتژیک داشته باشیم که لازمه آن حمایت است.

 

 

احتمال افزایش خاموشی ها در خراسان جنوبی/ لزوم صرفه جویی مشترکان

بیرجند- مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: با افزایش بی سابقه مصرف برق، در صورت عدم همکاری و صرفه جویی احتمال افزایش خاموشی ها در استان بالا می رود.

مهدی دادگر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در استان اظهارکرد: با افزایش بی سابقه مصرف برق در کشور و اتمام ذخایر آبی سدها و عبور مصرف انرژی از حداکثر توان تولیدی نیروگاهی، برنامه های احتمالی خاموشی های اطلاع رسانی شده در استان به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ۳۹۰ هزار مشترک برق در خراسان جنوبی داریم، عنوان کرد: اگر هر مشترک روزانه ۱۰۰ وات صرفه جویی در مصرف برق داشته باشد، در مجموع نزدیک به ۳۹ مگاوات صرفه جویی در مصرف خواهیم داشت و هیچ خاموشی اعمال نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی تصریح کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان از تمامی مشترکین صنعتی استان بویژه مشترکین صنعتی بالاتر از ۳ مگاوات درخواست دارد با کاهش و جابجایی بار از ساعت ۱۲ لغایت ۲۱ به ساعت ۲۱ لغایت ۹ صبح روز بعد همکاری جدی داشته باشند.

دادگر عنوان کرد: سایر مشترکین اداری، خانگی و تجاری نیز به منظور کاهش میزان و مدت خاموشی ها، حداکثر صرفه جویی ممکن را در مصرف برق به عمل آورده و ضمن تنظیم دمای آسایش بر روی ۲۵ درجه و بالاتر و خودداری از استفاده وسایل برقی پرمصرف در ساعات ۱۲ الی ۲۱ و عدم استفاده همزمان آنها و همچنین کاهش روشنایی های غیر ضرور، همکاری لازم را برای جلگیری از افزایش خاموشی ها داشته باشند.

بیش از ۸۰ هکتار زمین برای اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی تامین شد/۷

بیش از ۸۰ هکتار زمین برای اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی تامین شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ۸۶.۵ هکتار زمین برای ساخت مسکن اقدام ملی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر خراسان جنوبی تامین شده است.

وحید داعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ابلاغی طرح اقدام ملی در سراسر کشور سهمیه استان خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۵۰ واحد بوده که هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و هزار و ۶۷ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با وجود سهمیه ابلاغی هزار و ۳۸۳ واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اراضی برای  بهره‌مندی سه هزار و ۷۲۷ واحد به مساحت ۳۶ هکتار تامین شده که تا خرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد سه هزار و۲۲۷ واحد قرارداد ساخت کسب کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر نیز اراضی به میزان ۵۰.۵ هکتار برای ساخت سه هزار و ۴۱۶ واحد تامین شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر ۲هزار و ۵۲۳ واحد دارای قرار داد ساخت است گفت:در سطح استان خراسان جنوبی تا این لحظه ۲ هزار و ۷۷ واحد وارد فاز اجرا شده است .

داعی گفت: علاوه بر اقدامات اعلام شده در دولت تدبیر و امید تعداد ۲۸۲ واحد برای بهره‌مندی مددجویان کمیته امداد اراضی به صورت رایگان واگذار شده که به میزان حدود ۳.۷ هکتار در سطح استان است.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۸۹ نفر در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند اظهار داشت: از این تعداد پنج هزار و ۳۷۱ نفر واجد شرایط طرح اقدام ملی شناخته شده اند و پنج هزار و ۳۳۹ نفر تاکنون اقدام به افتتاح حساب در بانک مسکن کرده که از این تعداد پنج هزار و ۱۸۹ نفر اقدام به واریز وجه داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون در سطح استان یک هزار و ۸۷ واحد در مرحله اجرای فونداسیون و اسکلت است و تعداد ۲ هزار و ۱۴۰ واحد مستقر در سایت۲۷ هکتاری شهر بیرجند به مرحله اخذ پروانه رسیده است.

وی بیان کرد: در شهر بیرجند نیز تا کنون هفت هزار و ۱۲۲ متقاضی در سامانه ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد۲ هزار و ۳۷۶ متقاضی تایید نهایی شده‌اند.

داعی با بیان اینکه اراضی تخصیصی در شهر بیرجند برای سه هزار و ۲۲۷ واحد بوده اظهار داشت: ۶۰ واحد دارای ۲۶ درصد و ۷۲۰ واحد دارای پنج درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی یادآور شد: برای احداث واحدهای طرح اقدام ملی مسکن با برخی دستگاه‌های اجرایی استان از قبیل آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه منعقد شده است.

داعی گفت: پیش‌بینی این است که واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن طی ۲ سال آینده در این استان تکمیل و بهره‌برداری شود.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است که سال گذشته با حضور رییس جمهوری رونمایی شد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند اجرای این طرح که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخ به نیاز جامعه در دست اجراست، بتواند در بلندمدت، تغییرات مثبتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

بر این اساس مقرر شد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.

طرح واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی به صورت گروهی و همچنین معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان کشور آبان سال گذشته با دستور رییس جمهوری از طریق ارتباط تصویری در بیست و نهمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استان در بیرجند رونمایی شد.

همزمان با سراسر کشور قرارداد واگذاری ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه زمین برای واحدهای مسکونی استان خراسان جنوبی به صورت گروهی انجام شد و متقاضیان طرح اقدام ملی در استان به ۱۵۶ گروه پنج، چهار و سه نفره تقسیم بندی شده‌اند که این قراردادها برای ساخت مسکن ملی به گروه‌های مربوطه واگذار شد.

بعد از واگذاری قرارداد زمین، این گروه‌ها باید نسبت به تهیه نقشه، اخذ پروانه و ساخت و ساز مسکن اقدام کنند.

 

 

 

 

 

۷۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در خراسان جنوبی پرداخت شد

 ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در خراسان جنوبی پرداخت شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: از محل ۹۲ میلیارد تومان تسهیلات درخواست شده استان برای مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بیش از ۸۴ درصد معادل ۷۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

مشیرالحق عابدی روز شنبه در ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: بنا بر گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این میزان توسط بانک‌ها و موسسه‌های طرف قرارداد پرداخت شده و رتبه استان در این زمینه قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: جلسه‌ای با حوزه اصناف استان برگزار و تکلیف شد نامه‌ای برای مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور انجام شود که در این خصوص با پرداخت پنج میلیارد تومان با نظر ستاد کرونا استانی برای مشاغل آسیب دیده موافقت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این مبلغ برای اصناف تا سقف ۵۰ میلیون تومان قرض الحسنه پرداخت خواهد شد که تصمیم گیری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در خردادماه مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص تمهید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل آسیب دیده از کرونا به استان‌ها ابلاغ شد.

عابدی ادامه داد: این مصوبه در قالب دو بخش پرداخت تسهیلات مجدد به کسانی که در مرحله اول موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند و تمدید مهلت بازپرداخت تسهیلات کرونا، که به همه دستگاه‌های مرتبط اطلاع رسانی شده است.

وی بیان کرد: همچنین در سایر حمایت‌ها، شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله برق و گاز مکلف شدند تا پایان شهریور از قطع خدمات مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده به علت وجود بدهی خودداری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تسهیلاتی که به حوزه ورزش و جوانان، گردشگری، حمل و نقل ریلی و فرهنگ و هنر نیز پرداخت شده بود برای افرادی که در مرحله اول دریافت نکرده بودند تا پایان شهریورماه تمدید شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: مقوله‌ای که باید بیش از پیش مورد توجه واقع شود تشدید مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که به هر میزان تقویت شود سبب می‌شود بر مدیریت مساله بیشتر تمرکز کنیم.

ناصر خوش خبر بیان کرد: بی توجهی با کم توجهی دستورالعمل‌ها چیزی جز درگیر شدن بیشتر ما را در پی نخواهد داشت لذا نباید از دستورالعمل‌ها و تاکیدات در این خصوص خسته شد و هرکدام باید مبلّغی در این حوزه باشیم.

وی اظهار داشت: از آنجایی‌که با محدودیت‌های واکسیناسیون مواجه‌ایم اما گزارش‌ها این نوید را می‌دهد که به زودی دامنه واکسیناسیون افزایش خواهد یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در شرایط فعلی که استان همسایه ما سیستان و بلوچستان همچنین یزد و کرمان آلودگی زیادی دارد، می‌طلبد با تمهیدات لازم ثبات استان را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه رنگ بندی شهرستان‌ها ملاک تصمیم گیری ما است تصریح کرد: در این خصوص نباید چانه‌زنی کرد بلکه همه فرمانداران و مسوولان استان باید به این رنگ بندی پایبند باشند و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام دهند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: برابر مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در راستای اجرای مصوبات چه در بحث‎هایی که باید همراه باشیم در بازدیدها، گشت‌های مشترک و تعهد دادن و در خصوص اعمال قانون در ترددهای شبانه و شهرهای قرمز و نارنجی فعالیت داریم.

سردار ناصر فرشید در خصوص ترددهای شبانه افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۰ خودرو سواری در استان بابت تردد در ساعت محدودیت‌ها جریمه شدند.

وی تاکید کرد: وقتی قرار است تردد از ساعت ۲۲ به بعد ممنوع شود خیلی از مسایل دیگر هم باید رعایت شود این در حالیست که در برخی پارک‌ها و بوستان‌های مرکز استان به ویژه بیرجند شاهد جمعیت انبوهی از شهروندان هستیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از طرفی برخی تالارها یا شهرهای بازی پارک‌ها نیز تا پاسی از شب باز هستند لذا وقتی پیامک جریمه برای رانندگان ارسال می‌شود با واکنش تند آنها مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: همه کسانی که در سلامت مردم مسوول هستند باید برای  رعایت پروتکل‌های بهداشتی دست به دست هم داده تا شاهد موج بعدی کرونا دراستان نباشیم.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: قوه قضاییه به دنبال توسعه عدالت است

استاندار خراسان جنوبی: قوه قضاییه به دنبال توسعه عدالت است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه قضا از مهمترین حوزه‌های خدمتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و این قوه به دنبال توسعه عدالت در جامعه است.

حمید ملانوری شنبه شب در جلسه گرامیداشت شهدای هفتم تیر، تقدیر از قضات نمونه و تجلیل از خانواده معظم شهدای دادگستری خراسان جنوبی افزود: هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی، توسعه عدالت اجتماعی بود.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی شکل گرفت تا با عدالت محوری و انصاف، حق مظلوم را از ظالم بگیرد و مردم با خیال راحت در این نظام زندگی کنند.

ملانوری عنوان کرد: مردم ما در کشور به دنبال امکانات زیادی در حوزه رفاهی خود نیستند اما انتظار دارند که آنچه وجود دارد بر پایه عدالت باشد تا رضایت‌مندی ایجاد شود.

وی گفت: این نظام برپایه توسعه عدالت اجتماعی، رفع استضعاف و بردن خدمات به دورترین نقاط برای بهره‌مندی مردم شکل گرفته و به راهش ادامه می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: شهادت عزیزانی همچون شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید مطهری و سایر شهیدان از سوی دشمنان با هدف تضعیف پایه‌های مدیریتی نظام شکل گرفت، اما خون این شهیدان باعث شده که توفیقات بیشتری در کشور رقم زد.

ملانوری اضافه کرد: امروز انقلاب ما به سایر کشورها صادر شده و بعد از گذشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی ایران، اغبار را از چشم خیلی از ملت‌ها برداشت و خیلی از ملت‌های دنیا را بیدار و زنده کرد.

وی اظهار داشت: امروز انقلاب ما خیلی کشورهای جهان را با مقاومت و پیروزی خود متصل کرده و علیرغم تمام مشکلات و تحریم به مسیر پیشرفت و توسعه خود ادامه می‌دهد.

ملانوری با بیان اینکه ایران اسلامی در حال حاضر به لحاظ استقرار و پایداری امنیت، بهترین کشور منطقه و جهان است، ادامه داد: ایران در بحث تجهیزات نظامی و امنیتی، دانش هسته‌ای، نانو تکنولوژی‌ها و علوم مختلف از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است.

وی همچنین گفت: در همین ایام اخیر، اقدامات خوب قوه قضاییه در سطح کشور و رضایتمندی از رییس این قوه، باعث شد مردم به شخصی رای بدهند که در راس این دستگاه خدمت کرده که نشان از رضایتمندی مردم در این دوره از فعالیت دستگاه قضاییه است.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تبریک به انتخاب خوب مردم خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: امروز رییس قوه قضاییه با رای و نظر و در قالب برگزاری انتخابات آزاد و دمکراسی به عنوان رییس جمهوری کشور انتخاب شد و  در این دوره هم با وجود فشارها و تبلیغات مختلف دشمنان، مردم به صحنه آمدند و رای قاطع و بسیار خوبی دادند.

ملانوری عنوان کرد: مردم خراسان‌جنوبی با ۷۴.۳ درصد، رتبه اول مشارکت در انتخابات را کسب نمودند و ۸۱ درصد آرای مردم به آیت الله رئیسی اختصاص داشت که این موضوع هم از افتخارات خراسان جنوبی است.

وی ضمن آرزوی توفیق برای دولت آینده، از تلاش‌های مجریان انتخابات، هیات‌های بازرسی، دستگاه‌های امنیتی و قضایی، متنفذین، ائمه جمعه و جماعات، رسانه‌ها و مردم در جریان انتخابات قدردانی کرد.

ملانوری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و شهدای گرانقدر این دستگاه بزرگ به خصوص شهید بهشتی هم گفت: رضایت خوبی از دستگاه قضا در سراسر استان خراسان جنوبی وجود دارد که جای تقدیر دارد.

وی از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان مهمترین اتفاق قرن یاد و اضافه کرد: در دورانی که سیاستمداران بزرگ دنیا، استقرار حکومت‌های دینی را در جوامع بشری، منتفی می‌دانستند، انقلاب اسلامی ایران با استقرار یک حکومت و نظام الهی بر کشور، تغییر نگرشی اساسی در فکر و ذهن تحلیل‌گران سیاسی جهان ایجاد کرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: توطئه‌های دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب و تا همین الان به واسطه همین اقدام طوفانی انقلاب به پشتوانه رهبری حضرت امام (ره) و همراهی مردم بوده است.

ملانوری اضافه کرد: دشمنان از همان ابتدا به مقابله با انقلاب اسلامی ایران پرداختند و مسئله حذف شخصیت‌ها و ترور مسوولان و شخصیت‌های تاثیرگذار نظام ما را طراحی و  دستور کار خود قرار دادند و در مجموع به دنبال سست کردن پایه های نظام بودند.

وی گفت: دشمنان جنگ تحمیلی را به صورت نابرابر با پشتیبانی تمام حکومت‌های بزرگ دنیا در برابر نظام جمهوری اسلامی به راه انداختند که هدف اصلی آنان ساقط کردن انقلاب بود.

ملانوری گفت: دشمن غافل از این بود که نظام ما اساس کار خود را بر پایه حاکمیت خداوند بنا کرده و با خون پاک شهیدان بیمه شده و روز به روز با خون شهیدان پایه‌های نظام محکم‌تر می‌شود.

 

۹۴ درصد ابلاغ‌های قضایی در خراسان جنوبی الکترونیکی است

بیرجند – ایرنا – رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۹۴ درصد پرونده‌های قضایی استان به شکل الکترونیکی به مردم ابلاغ می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی شنبه شب در نشست گرامیداشت شهدای هفتم تیر، تقدیر از قضات نمونه و تجلیل از خانواده معظم شهدای دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به خدمات دادرسی الکترونیک در دادگستری استان افزود: زیرساخت استفاده از دادسرای الکترونیک از سال ۹۳ در قانون آیین دادرسی پیش‌بینی شده و امروز به شدت در کشور توسعه پیدا کرده است.

وی خراسان جنوبی را یکی از استان‌های پیش‌رو در دادرسی الکترونیک دانست و اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۶۲ سامانه الکترونیکی در دادگستری استان داریم که از طریق این سامانه‌ها به مردم خدمت‌‎رسانی می‌کنیم.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: امروز مردم از طریق سامانه‌های خودکاربری بدون مراجعه به دادگستری استان، دادسراها و مجتمع‌های قضایی از خدمات این دستگاه استفاده می‌کنند.

وی گفت: یکی از مهمترین سامانه‌های الکترونیک درخواست گواهی عدم سوء پیشینه در استان است که از طریق این سامانه مردم حداکثر ظرف چهار ساعت این گواهی را دریافت می‌کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی دادگاه‌های آنلاین در استان هم گفت: با راه‌اندازی این دادگاه‌ها مراجعه مردم به مجتمع‌های قضایی و دادگاه‌ها، ۲۰ درصد کاهش یافته است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: این افتخار را در خراسان جنوبی داریم که نه تنها در داخل کشور بلکه ارتباطات آنلاین متعددی را با کشورهای دیگر و در قاره‌های دیگر از جمله آسیای میانه و آسیای شرقی داشته‌ایم و به پرونده‌های مختلف قضایی رسیدگی شده است.

وی بیان کرد: تنها استانی هستیم که یکی و ۲ تا از دادگاه‌های ما به شکل ۱۰۰ درصد الکترونیکی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: ما به سرعت به سمت و سوی قوه قضاییه هوشمند حرکت می‌کنیم و هدف نهایی از بهره‌مندی از این سامانه‌ها دقت و سرعت در روند رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در انتصابات مختلف و در دیدار مختلف با کارکنان قوه قضاییه یکی از تکالیفی که برای قوه قضاییه مقرر فرمودند این است که از قضات خدمتگزار، مومن و متعهد تقدیر و آنان  تبدیل به چهره و به جامعه معرفی شوند، اضافه کرد: قضات ما در خراسان جنوبی، قضاتی پر تلاش، خوش‌نام و سالم و به دنبال اجرای عدالت هستند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به دادسرای انتظامی قضات به عنوان مرجعی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی آنان هم گفت:  در یکی و ۲ سال اخیر یک مورد پرونده هم برای قضات خراسان جنوبی در این دادسرا تشکیل نشده و هر چی بوده، تقدیر است.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: این نشانه این است که همکاران و قضات ما در فضایی بسیار خوب و سالم فقط مجری قانون و عدالت هستند.

وی اظهار داشت: یکی از مسوولیت‌های قوه قضاییه توسعه خدمات قضایی است که هم در سند تحول قوه قضاییه و هم در اسناد بالا دستی به آن پرداخت شده است.

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: توسعه خدمات قضایی به این معنا است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم برای رسیدن به عدالت و احقاق حق خود کمترین هزینه را پرداخت کنند و به تعبیری دیگر عدالت را در خانه مردم ببریم.

وی افزود: ما در خراسان جنوبی شهرها و بخش‌هایی داشتیم که تجمع جمعیتی در آن بالا بود اما در این مناطق تشکیلات قضایی برای خدمت‌رسانی به مردم نداشتیم که با تلاش صورت گرفته سه حوزه قضایی به حوزه‌های قضایی استان اضافه شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: روز گذشته در راستای رفاه مردم دادگاه عمومی بخش سده قاینات را راه‌اندازی کردیم و در سال جاری راه‌اندازی دادگاه عمومی بخش قهستان درمیان در دستور کار قرار دارد.

همچنین در این آیین از ۱۹ نفر از قضات برتر خراسان جنوبی و همچنین خانواده شهیدان محمدحسین عبدالهی و محمدحسین زنجانی از شهدای دادگستری خراسان جنوبی تقدیر شد.

 

 

فاز نخست بوستان کاجستان بیرجند افتتاح شد

فاز نخست بوستان کاجستان بیرجند افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – فاز نخست بوستان کاجستان بیرجند در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار با هزینه کرد ۳۵۰ میلیارد ریال شنبه شب با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در آیین افتتاح این بوستان گفت: برخی از پروژه‌های شهرداری بیرجند ارزش افتتاح در سطح ملی را دارد که حاصل همدلی و همراهی اعضای شورای پنجم و پرسنل شهرداری بوده است.

محمد فرهادی افزود: امیدوارم این نگاه و نوع تعامل و همکاری الگویی برای دوره ششم شورای اسلامی شهر بیرجند باشد همانطور که در سطح شهرهای استان این تعامل و همکاری را شاهد هستیم.

وی با اشاره به مناسب سازی بوستان کاجستان بیان کرد: شهرداری‌های استان به ویژه شهر بیرجند یکی از مجموعه‌های پیشگام در مناسب سازی فضای شهری هستند که امیدوارم روز به روز شاهد رعایت این موضوع در مابقی مکان‌های عمومی باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند هم گفت: سال ۹۶ حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های عمرانی شهرداری اختصاص پیدا کرد که ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافت در حالیکه این میزان در چهار سال گذشته به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

ابراهیم تقی زاده افزود: افزایش اعتبارات عمرانی به دلیل توجه به پروژه‌های عمرانی شاخص و مهمی بود که توسط شهرداری و شورای پنجم ارائه و دنبال شد در نتیجه پروژه‌های بزرگی در مرکز استان رقم خورد.

وی بیان کرد: وفاق، همدلی و انسجامی که بین شورای اسلامی دوره پنجم با شهرداری وجود داشت منجر به اجرای پروژه‌های شاخص و مهمی چون اجرای سایت پسماند شهری شد که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: در دهه چهار ساله دوره پنجم شورای اسلامی شهر بیرجند ۱۲ بوستان و پارک در مرکز استان در حال احداث یا آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: احداث فرهنگسرای شهر بیرجند، میدان بزرگ اجتماعات و بوستان کاجستان و سایت پسماند شهری از جمله مهمترین پروژه‌های عمرانی مرکز استان است که امیدواریم در دوره ششم نیز نسبت به ادامه این روند اهتمام ویژه‌ای وجود داشته باشد.

 

 

 

سایت پسماند شهری بیرجند به‌زودی افتتاح می‎‌شود

سایت پسماند شهری بیرجند به‌زودی افتتاح می‎‌شود

بیرجند – ایرنا – شهردار بیرجند با اشاره به اینکه از بیرجند به عنوان تمیزترین شهر ایران یاد می‌شود گفت: از بین هزار و ۴۰۰ شهر کشور به عنوان نوزدهمین شهر ایران، سایت پسماند شهری به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدعلی جاوید شنبه شب در آیین افتتاح بوستان کاجستان بیرجند افزود: برای سایت پسماند شهری ۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که تا پایان شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر شرایط خاصی نه تنها بر مملکت که حتی بر دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا حکمفرما بود علاوه بر این در کشور تحریم‌های ظالمانه نیز وجود داشت.

شهردار بیرجند با بیان اینکه در سال‌های اخیر منابع درآمدی شهرداری‌ها به شدت کاهش پیدا کرد اظهار داشت: شاید یکی از انتظاراتی که مسوولان تراز اول شهرداری‌ها داشتند اینکه شرایط را حفظ کرده و حقوق و مزایای کارکنان شهرداری‌ها را به موقع پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: وقتی شهرداری بیرجند را تحویل گرفتیم ۶ ماه حقوق و مزایای معوق داشتیم و ماهانه ۱۲.۵ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم.

جاوید تصریح کرد: انتظار بر این بود فضای سبز و خدمات شهری را حفظ کنیم و خیلی نگاه توسعه‌ای وجود نداشت اما با این توصیف شرایطی ایجاد شد که به غیز از پروژه‌های زیادی که در چهار سال گذشته به بهره‌بردارسی رسیده، از اول تیرماه تا پایان مردادماه هر هفته یک پروژه با اعتبار حداقل یک میلیارد تومان در بیرجند افتتاح خواهیم کرد.

وی یادآور شد: پروژه بوستان کاجستان با مبلغ ۳۵ میلیارد تومان، سایت پسماند شهری با هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان و بوستان کاظمیه با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد که با هماهنگی و همدلی در شورای اسلامی و کارکنان شهرداری این شرایط بوجود آمده است.

شهردار بیرجند گفت: در این دوره عملیات اجرایی ۱۲ بوستان در شهر بیرجند آغاز شد که تا پایان شهریورماه همه به بهره‌برداری می‌رسد که بالای ۹۸ درصد هزنیه آن از محل اعتبارات داخلی تامین شده است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم این بوستان‌ها در محلات کمتر برخوردار شهر بیرجند احداث شود اظهار داشت: از این تعداد چهار بوستان در مهرشهر، کاظیمه، انقلاب، الهیه، بند دره، پارک خطی نشاط هر کدام یک بوستان و سایت اداری دو پارک اجرا شده است.

جاوید افزود: برای اجرای پروژه فرهنگسرای شهر بیرجند از محل اعتبارات داخلی حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و چندین پروژه دیگر تا بخش فرهنگی را کمرنگ نبینیم.

وی از پروژه میدان اجتماعات و باغ مفاخر شهر بیرجند به عنوان شاه بیت این غزل یاد کرد و یادآور شد: این پروژه حدود ۱۲ هکتار وسعت دارد که در قلب شهر بیرجند به عنوان پروژه اجتماعی، فرهنگی، تفریحی و رفاهی تا پایان شهریورماه فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار بیرجند در ارتباط با بوستان کاجستان گفت: از اداره منابع طبیعی استان بابت اینکه فضای بوستان کاجستان را در اختیار شهرداری قرار دادند قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: بوستان کاجستان در روزهای نخست فضای مخوف و مخروبه بود که انواع و اقسام مشکلات اجتماعی را می‌توانست در بر داشته باشد چراکه از سال ۱۳۵۰ درختکاری انجام شده بود اما اعتباری اختصاص داده نشده بود لذا با سیاست‌گذاری در شورای شهر و برنامه ریزی توانستیم عملیات کلنگ زنی این پروژه را از دهه فجر سال ۹۷ آغاز کنیم.

جاوید بیان کرد: برای اینکه بتوانیم پروژه‌های بزرگ عمرانی را مدیریت کنیم یکی از روسا یا شهرداران مناطق یا همکاران را به عنوان مدیر پروژه انتخاب کردیم و طرح پروژه بوستان کاجستان را به مشاور واگذار کردیم.

وی اظهار داشت: سعی کردیم کلیتی ایجاد کنیم تا بوستان بزرگ در شهر بیرجند این ظرفیت را داشته باشد تا چندین هزار خانواده را همزمان در خود جای دهد چون مردم اعتقاد داشتند فضای تفریحی ندارند.

شهردار بیرجند با بیان اینکه دسترسی همه شهروندان بیرجندی به این بوستان فراهم است عنوان کرد: وسعت این بوستان ۵۳ هکتار وسعت دارد که ۴۰ هکتار در اختیار منابع طبیعی و ۱۳ هکتار در اختیار نیروی انتظامی و بخش خصوصی قرار دارد که درخواست داریم ضلع شمالی این پروژه به بلوار شهدای عبادی متصل شود.

وی گفت: در بوستان کاجستان زیرساخت‌های تفریحی از قبیل شهربازی، باغ پرندگان، زمین‌های ورزشی بانوان و آقایان، دریاچه، زمین‌های مینی گلف، پیست دوچرخه سواری، فضای استراحت خانواده‌ها در قالب سکوی نشیمن و سایر زیراسخت‌ها فراهم شده است.

جاوید افزود: ۲۴ هزار مترمربع به پارکینگ این بوستان اختصاص یافته است و مشکلی در زمینه پارکینگ نخواهیم داشت، این پروژه این ظرفیت را دارد که در دور جدید از سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده کنیم و همه نواقص را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: نمی‌خواهیم کار تبلیغاتی انجام دهیم چراکه وظیفه ما خدمت به شهروندان است، آنچه انجام شده از دل برخواسته بود در غیر اینصورت اجرای آن در طول این مدت امکان پذیر نبود.

فاز نخست بوستان کاجستان بیرجند در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار با هزینه کرد ۳۵۰ میلیارد ریال شنبه شب با حضور جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*