اخبار خراسان جنوبی / بهره مندی بیش از ۱۷هزار خانوار روستایی و ۲۸۶واحد صنعتی از نعمت گاز

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
جوانان فرهنگ اصیل خراسان جنوبی را حفظ کنند
آیت الله عبادی گفت: امروز جوانان باید هدفمند فرهنگ سنتی و اصیل استان خراسان جنوبی را که به تعبیر مقام معظم رهبری معروف به شهر علم و ایمان است را حفظ کنند.

آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی بیرجند با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات، اظهار کرد: توطئه های چندساله دشمنان و کارشکنی های عمدی و سهوی در حین انجام و اجرا، نقش سحره فرعون را بازی می کرد اما ید قدرتمند الهی با عصای موسی همه آن سحر را بلعید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بعد از پیروزی در انتخابات کارها شروع می شود، گفت: با سرانگشت ایمان و تعهد و دانش و تجربه ان شاءالله مشکلات مردم و کشور برطرف شود.

 

وی با اشاره به عملکرد زیبای دکتر سعید جلیلی در عرصه انتخابات، افزود: ایشان نشان داده که خودش مطرح نیست بلکه آرمان مطرح است و با همه سرمایه ای که داشت متواضعانه انصراف دادند.

 

آیت الله عبادی در ادامه مشارکت بالای مردم خراسان جنوبی در انتخابات را برگ برنده ای دانست و بیان کرد: البته مردم جنوب خراسان بزرگ به ایمان و فرهنگ شهرت دارند و این مشارکت حداکثری در انتخابات نیز ثمره همین شجره است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان تغییرات فرهنگی در  استان، ادامه داد: امروز جوانان باید هدفمند فرهنگ سنتی و اصیل این خطه را که به تعبیر مقام معظم رهبری معروف به شهر علم و ایمان است را حفظ کنند.

 

وی با اشاره به اینکه اقتضا در انقلاب اسلامی صددرصد است اما باید موانعی بیرونی و داخلی برطرف شود، گفت: باید قانون اساسی و فرهنگ اسلامی در جامعه پیاده شود.

 

 

استاندار خراسان‌جنوبی:

۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خراسان جنوبی جذب نشد

۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خراسان جنوبی جذب نشد

 استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته این استان جذب نشده است.

حمید ملانوری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مسئله اصلی در توزیع اعتبارات عدالت است و اگر بودجه و اعتبار نداریم همه باید در این موضوع سهیم باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر اعتبارات هر چند به میزان کم به صورت عادلانه توزیع شود همه راضی می‌شوند ولی وقتی دو نفر کارشناس در یک منطقه جغرافیایی با سابقه کار یکسان در دو دستگاه حقوق و مزایای متفاوت دریافت می‌کنند، پسندیده نیست.

ملانوری ادامه‌داد: ما بودجه و اعتبار مالی چه کم و چه زیاد داشته باشیم باید آن را براساس عدالت توزیع کنیم و اینگونه نباشد که یک سازمان و اداره معطل پول آب و برق و گاز خود باشد ولی دستگاه دیگر شرایطی متفاوتی داشته باشد.

وی بیان‌کرد: از خرداد ماه این مسئله مورد تأکید قرار گرفته است که هر گونه پرداختی به کارمندان به صورت متمرکز صورت گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توزیع عادلانه اعتبارات در کارمندان و نیروی انسانی ما انگیزه ایجاد می‌کند، گفت: مجموع اعتبارات جذب نشده خراسان‌جنوبی از سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که این مقدار در اولین جلسه برنامه‌ریزی ۳۴۰ میلیارد بود که نشان از جذب مقداری از این اعتبار است.

ملانوری با بیان اینکه پروژه‌های دارای اولویت در توزیع اعتبارات جدی گرفته شود، اظهار کرد: مقداری از اعتبارات خراسان جنوبی را کنار گذاشتیم تا در سفرهای استانی در صورت وجود نیاز در یک شهرستان به این اعتبار نسبت به رفع آن تلاش شود.

وی با تأکید بر ادامه سفرهای استانی تا پایان مسئولیت ادامه داد: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی از مشکلات تنها در این سفرهای شهرستانی مشخص می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی دو بار در سال باید عملکرد خود را در نشریات منتشر کنند، گفت: بزرگترین منبعی که دستگاه‌های اجرایی در اختیار دارند نیروی انسانی کارشناس، ماهر و متخصص است.

ملانوری همچنین با اشاره به مشارکت ۷۴.۲ درصدی مشارکت مردم خراسان‌جنوبی در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم خراسان‌جنوبی علیرغم تمام کارشکنی‌ها، تبلیغات منفی و جوی روانی دشمنان افتخار آفریدند که این موضوع مسئولیت ما را دوچندان می‌کند.

 

 

ئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی خبر داد؛
اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به خراسان جنوبی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: مجموع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال‌جاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که براساس شاخص‌ها توزیع شد.

«مجید پورعیسی»  در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: امسال ۴۸۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای به استان اختصاص یافته است که ۴۷۱ میلیارد آن تاکنون ابلاغ شده و از این میزان ۴۵۱ میلیارد تومان به تناسب شاخص ها در بین دستگاه های اجرایی توزیع می شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: امروز مصوب شد حداقل ۲۰ ساعت به هر دستگاه اجرایی اضافه کار بدهیم و هزینه های ضروری آنان را پوشش دهیم اما جهت گیری این باشد که به طور متوسط تا پایان سال ۷۰ ساعت اضافه کار به کارشناسان و ۱۲۰ ساعت برای مدیران در نظر گرفته شود.

 

وی ادامه داد: انتظار داریم ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال به استان کسری اعبتار هزینه ای بدهند.

 

پورعیسی از اختصاص هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی از منابع مختلف به استان خبر داد که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است، افزود: ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار تملک، ۱۷۷ میلیارد تومان نفت داشته ایم که بر اساس شاخص ها توزیع شد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتبار حوزه راه و حوزه آب هر کدام ۵۰ میلیارد تومان است که پس از مشخص شدن پروژه ها در صحن علنی شورا مصوب خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه امسال ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبارات توازن استانی اختصاص یافت که نسبت به سال قبل سه برابر افزایش دارد، افزود: این اعتبارات براساس ۳۶ شاخص در شهرستان ها توزیع شده است.

 

پورعیسی با اشاره به اینکه تاکنون از چهار منبع اعتبارات تملک دارایی تخصیص بیش از ۸۰ درصد و از یک منبع نیز تخصیص بیش از ۲۵ درصدی داریم، گفت: امیدواریم تا پایان امسال تخصیص اعتبارات به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: در سال جاری با توجه به پروژه های نیمه تمام، محدودیت آغاز پروژه جدید داریم و ۱۰ درصد اعتبارات استان برای پروژه‌های جدید در نظر گرفته می‌شود.

 

وی بیان کرد: امسال در مجموع اعتبار هزینه ای و اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای استان حدود ۲ هزار میلیارد تومان است.

روز بدون فوتی کرونایی در خراسان جنوبی

در ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه براثر بیماری کرونا در استان موردی از فوت گزارش نشده و تمجموع موارد فوت شده همان ۹۱۷ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۱۸آزمایش مولکوبی  تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۲۸ بیمار جدید شامل ۱۱ بستری و ۱۷ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۱ مورد از بیرجند، ۶ مورد از نهبندان،زیرکوه و طبس هرکدام یک مورد ، سربیشه ۴ مورد و شهرستان قائنات ۵ مورد بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۸۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۵۶ نفر کرونا مثبتند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶  نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر نامساعد است. افزود: در شبانه روز گذشته ۳۸ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۱۴ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۹۰۲ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز گذشته ۶۱ هزار و ۲۲۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱  هزار و ۸۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

مهدی زاد ه افزود:همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا امروز ۴۲  هزار و ۹۷۸ نفر واکسن نوبت اول و ۹ هزار و ۸۰۵  نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

 

 

 

 

مردم از سفر به سیستان و بلوچستان بپرهیزند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس ا استان از مردم خواست ،از سفر به استان سیستان و بلوچستان به دلیل وضعیت قرمز کرونایی بپرهیزند.شریف زاده با بیان اینکه در حال حاضر شرایط در این استان بسیار بحرانی است گفت: متاسفانه روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان تعداد  هزار و ۲۴۰ نفر مبتلای جدید به کرونا شناسایی شدند که در صورت عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و سفر به این استان و حضور در دورهمیها، هفته های آینده شهرهای خراسان جنوبی نیز با افزایش تعداد مبتلایان و قرمز شدن برخی شهرها مواجه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مردم استان از سفر به استانهای همچوار که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و مخصوصا استان سیستان و بلوچستان جدا خودداری کنند، افزود: در حال حاضر نیز با رنگ بندی جدید شهرستان درمیان از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی برگشت و  تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی را  از ۳ شهر به ۴ شهر استان افزایش دیافت که  این زنگ خطری برای ااستان است..

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس استان  ضمن تاکید بر رعایت پروتکلهای بهداشتی از مردم خواست تا از سفر های غیرضرور خودداری کنند.

 

 

 

بیش از ۳۶۷ کیلو گرم مواد افیونی در”بیرجند” کشف شد

 

فرمانده انتظامی استان از کشف ۳۶۷ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک و ۱۵۰ گرم حشیش در شهرستان”بیرجند” خبر داد و گفت: در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی اخباری دریافت کردند که سوداگران مرگ قصد دارند یک محموله مواد مخدر را در محورهای مواصلاتی شهرستان”بیرجند” حمل و به نقاط مرکزی کشور منتقل کنند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: مأموران انتظامی هنگام گشت زنی در محور های مواصلاتی شهرستان “بیرجند” به یک خودروی پژو ۴۰۵ و یک سواری پراید که در حال حرکت بودند مشکوک شدند که ماموران پس از طی مسافتی با انجام اقدامات پلیسی به خودروها دستور ایست داده و آنها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی افزود: ماموران در بازرسی از خودروها ۱۰۳ کیلو و ۶۵۰ گرم تریاک کشف کردند که قاچاقچیان به مقر پلیس دلالت و پس از تحقیقات تخصصی به دپوی مقادیر دیگری مواد مخدر در ۲ منزل مسکونی در شهر “بیرجند” اعتراف کردند.

سردار فرشید با اشاره به اینکه ماموران به همراه متهمان به محل های مورد نظر اعزام شدند که در پاک سازی و بازرسی از منازل مسکونی ۲۶۴ کیلو و ۵۰ گرم تریاک و ۱۵۰ گرم حشیش نیز کشف کردند، تصریح کرد: مجموع مواد مخدر کشف شده از متهمان ۳۶۷ کیلو و ۷۰۰ گرم تریاک و ۱۵۰ گرم حشیش است.

وی یادآور شد: ماموران در مجموع این عملیات ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

کسب ۲۰ نشان کیفیت ملی برای صنایع دستی خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از کسب ۲۰ نشان کیفیت ملی برای صنایع دستی استان خبر داد.

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: شیوع ویروس کرونا آسیب جبران‌ناپذیری به هنرمندان صنایع دستی وارد کرده و در برنامه‌های مختلف سعی شده است تا بازاریابی و عرضه محصولات صنایع دستی با وجود کرونا تسهیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان او با اشاره به تنوع صنایع دستی استان، افزود: ۲۰ نشان کیفیت ملی برای صنایع دستی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر کسب شده که نسبت به سنوات قبل گام بزرگی بوده و کسب نشان ملی مرغوبیت، در جلب اعتماد مشتریان و فروش محصولات تأثیر بسزایی داشته است.

رمضانی با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد کارگاه‌های صنایع دستی استان در چند سال اخیر اظهار کرد: در مجموع در حوزه صنایع دستی و گردشگری ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به افراد آسیب‌دیده از کرونا پرداخت شد و برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا اقداماتی از جمله اعطای تسهیلات،  اعطای مهلت برای پرداخت هزینه آب و برق کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی انجام شده است.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال، ۲۶۰ پروانه تولید انفرادی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی خانگی، چهار پروانه تولید کارگاهی با اشتغال ۲۰ نفر و ۴۵۰ کارت شناسایی برای فعالان حوزه صنایع دستی استان صادر شد.

او ادامه داد: پارسال ۶۰ دوره آموزش صنایع دستی در رشته‌های مزیت‌دار و بومی استان و ۲ دوره آموزشی تخصصی و تکمیلی برای فعالان صنایع دستی برگزار شد و در این مدت خانه کارآفرینی حوزه صنایع دستی در محله خیرآباد و خانه سفال در بافت قدیمی شهر بیرجند راه‌اندازی شده است.

رمضانی عنوان کرد: ۳۰ کارگاه تجمیعی تراش سنگ‌های قیمتی و حوله‌بافی در شهر سه قلعه با همکاری صندوق کارآفرینی امید راه‌اندازی شده است و همچنین بازارچه‌های صنایع دستی در شهر‌های مود، سربیشه، آیسک، فردوس، نهبندان و خضری دشت بیاض با همکاری شهرداری‌ها در حال احداث است که تعدادی از آن ها تا شهریور ماه به بهره‌برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مجموع سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی برای احداث و تکمیل بازارچه‌های صنایع دستی در سال ۹۹ تخصیص یافت.

 

 

 

 

 

 

افزایش شهر‌های نارنجی خراسان جنوبی به چهار شهر/۲-۳

براساس آخرین نقشه رنگ بندی شهرهای کشور ، تعداد شهرهای نارنجی استان به ۴ شهر افزایش یافت .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت : بر اساس جدیدترین بروزرسانی جدول رنگبندی وضعیت کرونایی کشور شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاین و درمیان در وضعیت نارنجی( پرخطر)  و سایر شهر‌های استان در وضعیت زرد کرونایی ( خطر متوسط) قرار دارند..

دکتر مهدیزاده افزود: در این رنگ بندی، شهرستان درمیان از وضعیت زرد به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده و سایر شهرستانها به لحاظ رنگ بندی تغییری نداشته است.

وی گفت : در حال حاضر شهرستانهای بیرجند، درمیان ، قائنات و نهبندان در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی  بیرجند از مردم خواست تا پروتکلهای بهداشتی را  هرچه بیشتر رعایت کنند و علاوه بر زدن ماسک از دورهمیها بپرهیزند.

 

 

 

 

۱۲۰ میلیون تومان هزینه برای مرمت و تجهیز اردوگاه هدایت بیرجند/۲-۳

بیش از ۱۲۰ میلیون تومان برای مرمت ، توسعه زیرساخت ها و تجهیز اردگاه استانی هدایت بیرجند هزینه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که اردوگاه هدایت ۱۴ هکتار وسعت دارد و در فصول بهار و تابستان ، پذیرای اردو‌های دانش آموزی است، گفت : این اردوگاه شامل  دو سوییت با امکانات کامل، سالن اجتماعات با ظرفیت ۴۰۰ نفر، سلف با ظرفیت ۱۵۰ نفر، استخر همراه قایق پدالی و فضای سبز است.
واقعی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری بیش از ۱۲۰ میلیون تومان برای مرمت، توسعه زیرساخت‌ها و تجهیز اردوگاه استانی هدایت بیرجند، هزینه شده است، افزود: رنگ آمیزی، کف سازی حیاط اردوگاه، خرید قایق پدالی و تعمیرات ساختمانی از جمله این اقدامات است.

وی از  فعالیت ۱۵ اردگاه در ۱۲ شهرستان استان، خبرداد و گفت:  اردوگاه‌های دانش آموزی می‌توانند در بالا بردن فرهنگ اجتماعی، اعتقادی دانش آموزان نقش آفرینی کنند که این مهم نیاز به بستر سازی حمایتی و مشارکت همه دستگاه‌ها به ویژه استانداری و فرمانداری‌ها دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: کمبود نقدینگی برای توسعه زیر ساخت ها، تعمیر و نگهداری و نیروی انسانی برای تأمین کادر اداری و اجرایی، از عمده مشکلات اردوگاه‌های استان است .

اردوگاه استانی هدایت ، در روستای تیموری پایین، در ۶۰ کیلومتری بیرجند واقع است.

 

 

 

جلوه گری زورخانه در عمل/ هنرمندی که ورزش را هم هنر می‌داند/۷

یکی از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی بیرجند توانسته با به کارگیری ذوق و پشتکار، آثار زیبایی را روی چوب خلق کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  برای آشنایی با یکی از پیشکسوتان ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی به موزه میراث پهلوانی شهر بیرجند رفتیم.اینجا بود که با آقای قمری قرار ملاقات داشتیم. قمری ۵۸ ساله است و در راه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی مو سپید کرده است.

قمری پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی می‌گوید: این ورزش علاوه بر اینکه موجب سلامت تن و بدن می‌شود، هنری است که روح را هم به شادی و نشاط وا می‌دارد.

او ادامه می‌دهد: سعی کرده ام امور و رفتار‌های خود را به گونه‌ای انجام دهم که با منش و مرام زورخانه‌ای و پهلوانی سنخیت داشته باشد.

وقتی از دل چوب خشک، هنر آشکار می‌شود

این پیشکسوت دستی هم بر هنر دارد و کار‌های زیبایی از او در گوشه و کنار موزه میراث پهلوانی بیرجند دیده می‌شود.در کارگاه خانگی اش، روی چوب کار می‌کند و به آن نقش می‌دهد.

قمری می‌گوید: در اینجا ابزار و وسایل متنوعی دارم و می‌توانم کار‌های مختلفی را روی چوب انجام دهم.

او با اشاره به یکی از دست ساخته‌های خود می‌گوید: روی این چوب، تمام حرکات ورزش زورخانه‌ای به نمایش در آمده است.

قمری با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی چوب‌های با کیفیتی برای انجام کار‌های هنری وجود دارد بیان می‌کند: چوب عناب، گردو و زرشک به وفور در استان یافت می‌شود و کیفیت بسیار خوبی برای به کارگیری در صنایع دستی دارد.

خلق اثر با شاخ و استخوان حیوانات

این پیشکسوت ورزش‌های زورخانه‌ای می‌گوید: علاوه بر چوب از شاخ گاو و استخوان شتر هم استفاده می‌کنم و نقش‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنم.

او ادامه می‌دهد: یکی از بهترین اشیایی که می‌توانم بسازم، عصاست که در پایتخت هم مشتری دارد و بنا به گفته مشتریان کیفیت آن نیز مطلوب است.

محسن، پسر ۱۵ ساله آقای قمری هم در این کارگاه ۱۲ متری با پدر همکاری می‌کند.

او می‌گوید: وقتی به این کار مشغول شدم و فروش دست ساخته‌های خودم را دیدم، به این فکر افتادم که وقت بیشتری را در کنار پدرم برای ساخت محصولات چوبی صرف کنم تا درآمدی هم نصیبم شود.

حال همت این ورزشکار هنرمند می‌تواند درسی باشد برای جوان‌هایی که قصد هنرآموزی دارند و می‌خواهند برای خود شغلی دست و پا کنند.

 

 

 

 

 

بازار بی رمق هنری هزار ساله / وقتی قاچاق کُرک، صنعت بَرَک بافی را زمین گیر کرده است!/۷-۵

‌امروزه صنایع دستی خراسان جنوبی برای ماندن، در کشاکشی سخت با صنایع مدرن دست و پنجه نرم می‌کنند که برک بافی یکی از این صنایع با ارزش است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نساجی از حرفه‌های سنتی و با اصالت خراسان جنوبی است  و مردمان این منطقه از گذشته‌های دور به تولید انواع پارچه با مواد اولیه می‌پرداختند.

بَرَک یک نوع پارچه نرم و چسبان و ضخیم است که از پشم شتر یا کرک بز بافته می‌شود و در فصل زمستان کاربرد بسیار دارد؛ پارچه‌ای که گرما زا، ضد حساسیت، ضد تعریق و مناسب برای درد مفاصل است.

دست بافته‌ای سنتی در شرق کشور که پس از ۱۵ سال فراموشی دوباره در سال ۹۴ به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سربیشه و تلاش هنرمندان شهر تاریخی مود احیاء شده است.

کمبود مواد اولیه، دغدغه این روز‌های برک بافان

هنر اصیل برک بافی این روز‌ها با توجه به سختی فرآیند آماده سازی الیاف برای بافت پارچه مورد اقبال قرار نمی‌گیرد و مهم‌ترین دغدغه برک بافان سختی در تهیه مواد اولیه و افزایش قیمت‌ها است.

حسینی یکی از برک بافان می‌گوید: عمریست در تکاپوی بافندگی هستم، اما امروز به دلیل گرانی و کمبود مواد اولیه باید این هنر را کنار بگذارم.

او ادامه می‌دهد: بز کرکی به دلیل تولید کرک مرغوب و با کیفیت از ارزش اقنصادی بالایی در بازار‌های جهانی برخوردار است که زیستگاه اصلی این نوع دام‌ها در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه است؛ با این حال برک بافان در تهیه مواد اولیه برک که همان کرک بز است، مشکل دارند.

مرموزیان یکی دیگر از بافندگان برک نیز به مشقت‌های تهیه کرک اشاره می‌کند و می‌گوید: مواد اولیه را با قیمت بسیار بالایی خریداری می‌کنیم، اما با فروش پایین روبه رو می‌شویم.

کرک

او بیان می‌کند: حدود ۱۵ سال است که برک بافی حرفه من است، ولی هیچ گونه حمایتی برای تهیه مواد اولیه صورت نمی‌گیرد.

مرموزیان عنوان می‌کند: مواد اولیه برک بافی در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه موجود است، اما حدود ۳ سالی می‌شود که ما راهی طولانی برای تهیه آن طی می‌کنیم.

اختلاف قیمت بالای کرک، دلیل کمبود و قاچاق

خواص بالای کرک باعث شده تا در دنیا مورد استفاده قرار گیرد و کرک مو کشی شده و تمیز با قیمت بسیار بالایی در دنیا خرید و فروش می‌شود که این موضوع، دلیلی بر کمبود این ماده، گرانی و قاچاق آن به خارج استان شده است.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، می‌گوید: ایران سومین کشور تولید کننده کرک بعد از چین و مغولستان است؛ بز کرکی یا بز کشمیر معروف‌ترین نژاد است که بیشتر در نواحی کویری نگهداری می‌شود.

او بیان می‌کند: هنر برک بافی در بیشتر مناطق استان به ویژه مود، نهبندان و بشرویه رایج بوده، اما سال هاست که در این شهرستان‌ها تولید نمی‌شود.

عباس زاده به اشتیاق خارجی‌ها برای خرید پارچه برک اشاره و عنوان می‌کند: کرک خاصیت جذب رطوبت دارد و به آسانی شعله ور نمی‌شود، به همین دلیل در صنعت هم برای تولید البسه از جمله کت و جلیقه، کمربند، مانتو و چادر از آن استفاده می‌شود.

ضربه مهلک کرونا به هنر اصیل برک بافی

در واپسین روز‌های سال ۹۸ شیوع ویروس کرونا اصلی‌ترین ضربه را به صنعت گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی وارد کرد و باعث نا امیدی سرمایه گذاران و گردشگران شد.

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تصریح می‌کند: با گسترش کرونا، خسارات زیادی به حوزه‌های مختلف صنایع دستی وارد شد که سبب تعطیلی بازارچه‌های صنایع دستی استان شده است.

نساجی

او افزود: تا قبل از شیوع کرونا ۵۰۰ غرفه صنایع دستی در استان فعال بود که به دلیل محدودیت‌ها تعطیل شده اند.

عباس زاده ادامه می‌دهد: برپا نشدن بازارچه صنایع دستی در سال ۹۹ و منع برگزاری نمایشگاه‌ها در طول سال، خسارات زیادی به صنعتگران وارد کرد و تنها افراد آشنا با فضای مجازی توانستند از ظرفیت‌های این فضا در زمان شیوع کرونا بهره بگیرند.

آموزش‌های تخصصی برک بافی برای حضوری موفق در بازار‌های داخلی و خارجی

عباس زاده معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۵ نفر به صورت کاملا تخصصی در خراسان جنوبی به تولید و آموزش برک بافی می‌پردازند که با تخصیص اعتبار طرح خوشه‌های صنایع دستی، تعداد ۱۰۰ نفر دیگر در شهرستان بشرویه به این جمع اضافه شده و تخصص لازم را به دست آورده اند.

او با اشاره به خدمات ارائه شده به برک بافان  افزود: این خدمات شامل صدور مجوز، ارائه تسهیلات کم بهره، ارائه تسهیلات بلاعوض، ارائه خدمات بیمه ای، معرفی برای حضور در نمایشگاه ها، حضور در بازارچه ها، تأمین فضای کارگاهی، امکان شرکت در رویداد‌های مهم و تخصصی در حوزه صنایع دستی مانند مهر اصالت، نشان ملی و ارائه آموزش‌های رایگان ویژه شاغلین است.

میراث فرهنگی

عباس زاده با اشاره به اینکه تعداد محدودی در این حوزه مهارت دارند، اضافه می‌کند: کارگاه‌های تولیدی در شهرستان بشرویه، نهبندان و شهر مود فعال هستند و همچنین خانه برک شهرستان بشرویه به صورت تخصصی به روند آموزش و تربیت نیرو می‌پردازد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه می‌دهد: احداث بازارچه صنایع دستی با همکاری شهرداری مود در این شهر و سربیشه در دست اقدام است که بازارچه سربیشه به زودی افتتاح می‌شود.

برک بافان در انتظار روز‌های پر رونق

با وجود اینکه برک بافی یکی از هنر‌های با اصالت در خراسان جنوبی است و می‌تواند درآمد خوبی را برای صنعتگران به همراه داشته باشد، با مشکلات زیادی رو به روست و تهیه مواد اولیه که قیمت بالایی دارند، باعث بی رونقی بازار برک بافان شده است.

در صورت حمایت مسئولین از این هنر، روز‌های خوبی برای هنرمندان این حوزه رقم خواهد خورد که می‌تواند نام خراسان جنوبی و پارچه برک را دوباره در جهان بر سر زبان‌ها بیندازد.

گزارش از فاطمه الوانی

 

 

 

 

وزش تند باد و گرد و خاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی وزش تندباد همراه با گردو خاک در استان پیش بینی کرد.

لطفی گفت: با توجه به  عدم تغییر عمده در الگوی نقشه های پیش یابی ، همچنان  گاهی وزش تند باد و گرد و خاک و در نوار شرقی وقوع باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه به طور موقت روزهای یکشنبه ودوشنبه شرایط جوی در غالب نقاط استان نسبتا پایدار و آرام خواهد بود، افزود: دمای هوا نیز در این مدت تغییر محسوسی نخواهد داشت.

 

 

 

 

بهره مندی بیش از ۱۷هزار خانوار روستایی و ۲۸۶واحد صنعتی از نعمت گاز

۱۷هزار و ۷۱۳خانوار روستایی و ۲۸۶واحد صنعتی در خراسان جنوبی با اتصال ۵۲۳ روستا به شبکه سراسری گاز از این نعمت برخوردار شدند.

همزمان با افتتاح طرح های وزارت نفت، گازرسانی به ۵۲۳روستای خراسان بهره مندی بیش از ۱۷ هزار خانوار روستایی و ۲۸۶ واحد صنعتی از نعمت گازجنوبی در ارتباط تصویری با رئیس جمهور و با حضور استاندار خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

برای اجرای این طرح در خراسان جنوبی ۵۳۲ میلیارد تومان هزینه شد که سهم دولت از تأمین اعتبار و سرمایه گذاری در این طرح ها ۱۲ هزار و ۹۱۷ میلیارد تومان است.

در این مراسم، طرح‌های گازرسانی به ۲۱ شهر (۲۵۱هزار و ۶۸۹خانوار شهری)، ۲هزار و ۸۰۹روستا (۱۸۱هزار و ۵۷۶خانوار روستایی)، ۴هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی، ۷واحد تأسیسات تقویت فشار گاز و نیز طرح شیرین سازی و گوگردزدایی برش سبک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا با سرمایه گذاری ۱۴هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

 ۱۰۰ درصد جمعیت شهری ، ۹۵درصد جمعیت روستایی و در مجموع ۹۸درصد جمعیت شهری و روستایی استان از نعمت گاز برخوردارند.

 

 

 

استفاده ۲۰۳ نفر از زندانیان خراسان جنوبی از پابند الکترونیک/۲-۳

از آغاز اجرای طرح کنترل الکترونیکی زندانیان، ۲۰۳ نفر از زندانیان استان از مزایای طرح پابند الکترونیک بهره مند شده اند.

مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان گفت: از آغاز اجرای طرح کنترلاستفاده ۲۰۳ نفر از زندانیان خراسان جنوبی از پابند الکترونیک الکترونیکی زندانیان، ۲۰۳ نفر از زندانیان در استان از طرح پابند الکترونیک استفاده کرده و تحت نظارت الکترونیکی قرار گرفته اند.
روشان افزود: طرح پابند یا نظارت الکترونیکی از سیاست‌های جدید قوه قضائیه در سال‌های اخیر است که به منظور تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های مرتبط با خانواده زندانیان مورد توجه ویژه قرار گرفته است و با افتتاح مرکز مراقبت الکترونیکی زندانیان در سال۹۹ این تعداد در حال افزایش است.
وی گفت: در قالب اجرای سیاست‌های راهبردی قوه قضائیه طرح پابندالکترونیکی جایگزین حبس می‌شود و تردد زندانیان در محدوده خاص تعریف می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی خبرداد؛

اختصاص دو هزار میلیارد تومان اعتبار به خراسان جنوبی /۲-۳

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه اعتبار سال جاری خراسان‌جنوبی دو هزار میلیارد تومان است، گفت: مهمتر از این موارد موضوع پیگیری تخصیص این اعتبار است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید پورعیسی عصر پنج شنبه در حاشیه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهارکرد: ما در خراسان‌جنوبی ۴۸۶ میلیارد ابلاغ اعتبار هزینه‌ای داشتیم که به تناسب شاخص‌ها توزیع می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: همچنین مصوب شد که ما در خراسان‌جنوبی حدأقل ۲۰ ساعت به دستگاه‌های اجرایی اضافه‌کاری بدهیم و هزینه‌های ضروری را پوشش بدهیم ولی جهت‌گیری ما این باشد که ۷۰ ساعت اضافه کار به طور متوسط به کارشناسان و ۱۲۰ ساعت اضافه کار به مدیران تا پایان سال برسد.

پورعیسی ادامه‌داد: انتظار ما این است که ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد کسری به ما تا آخر سال بدهند.

وی در مورد اعتبارات تملک نیز گفت: چیزی در حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع مختلف چه استانی و ملی اعتبار داریم و ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار تملک و ۱۷۷ میلیارد تومان اعتبار نفت داشتیم که براساس شاخص‌هایی که داشتیم، توزیع کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: امسال یک مطالعه در زمینه شاخص‌های عدم برخورداری داشتیم و سهم شهرستان‌ها مشخص شد.

پورعیسی با بیان اینکه اعتباراتی نیز در زمینه آب و راه آهن (در حدود ۵۰ میلیارد تومان برای هرکدام) داشتیم، بیان‌کرد: این اعتبارات را بعد از رایزنی با معاونت عمرانی و مشخص شدن پروژه‌ها در جلسه شورا بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار توازن استانی ما ۳۳۰ میلیارد تومان بود که حدود ۳۵-۳۶ شاخص دارد، گفت: عدم برخورداری و محرومیت‌ها از جمله این شاخص‌ها است که از اول مردادماه این را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کنیم که تبدیل به موافقت نامه شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبار توازن ملی و استانی خراسان جنوبی سه برابر شد، اظهارکرد: اعتبار تملک استانی و ملی که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

پور عیسی با اشاره به اینکه اعتبارات امسال خراسان جنوبی دو میلیارد تومان است، یادآور شد: مهمتر از همه این موارد موضوع تخصیص است که از چهار منبع تخصیص بالای ۸۰ درصد و از یک منبع تخصیص بالای ۲۵ درصد داریم.

تشییع پیکر مادر شهید حمامی در خوسف/۲

پیکر کربلائیه خدیجه میرزایی مادر شهید حمامی در شهر خوسف تشییع و در گلزار شهدای این شهر در کنار فرزندش به خاک سپرده شد.

مادر شهید محمد علی حمامی کربلائیه خدیجه میرزایی در سن ۸۰ سالگی بعداز تحملتشییع پیکر مادر شهید حمامی در خوسف یک دوره بیماری اول تیرماه به فرزند شهیدش پیوست.

امروز پیکر مادر شهید محمدعلی حمامی بر روی دستان مردم شهید پرور خوسف تشییع شد و پیکر آن مرحومه در گلزار شهدای شهر خوسف با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کنار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

ثبت ۲وقف جدید در نهبندان/۲

۲وقف جدید به ارزش ۳۵۰میلیون ریال در شهرستان نهبندان به ثبت رسید.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون ۱۰وقف جدید در شهرستان نهبندان به ثبت رسیده است گفت: خوشبختانه با کمک مردم این شهرستان توانسته است جز برترین شهرستان‌ها در زمینه ثبت وقف جدید باشد.

بهادری افزود: به مناسبت میلاد امام رضا (علیه السلام) ۲وقف جدید از طرف خیران نیک اندیش شهرستان نهبندان با نیات مختلف با ارزش ۳۵۰میلیون ریال به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به وقف ۲۰ سیر آب و اراضی کشاورزی از مزرعه و قنات کریم آباد روستای میغان گفت: این وقف توسط یکی از خیران نیک اندیش به ارزش ۳۰۰میلیون ریال با نیت هزینه کرد در عزاداری دهه فاطمیه به ثبت رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهبندان افزد: به مناسبت میلاد خورشید هشتم یک خابیه آب و اراضی کشاورزی از مزرعه روستای علی رئیس این شهرستان توسط یکی از واقفین خیر اندیش به ارزش ۵۰میلیون ریال برای کمک به مسجد این روستا به ثبت رسید.

۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خراسان جنوبی جذب نشد/۳

۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خراسان جنوبی جذب نشد

 استاندار خراسان‌جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سال گذشته این استان جذب نشده است.

 حمید ملانوری عصر پنج شنبه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مسئله اصلی در توزیع اعتبارات عدالت است و اگر بودجه و اعتبار نداریم همه باید در این موضوع سهیم باشیم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر اعتبارات هر چند به میزان کم به صورت عادلانه توزیع شود همه راضی می‌شوند ولی وقتی دو نفر کارشناس در یک منطقه جغرافیایی با سابقه کار یکسان در دو دستگاه حقوق و مزایای متفاوت دریافت می‌کنند، پسندیده نیست.

ملانوری ادامه‌داد: ما بودجه و اعتبار مالی چه کم و چه زیاد داشته باشیم باید آن را براساس عدالت توزیع کنیم و اینگونه نباشد که یک سازمان و اداره معطل پول آب و برق و گاز خود باشد ولی دستگاه دیگر شرایطی متفاوتی داشته باشد.

وی بیان‌کرد: از خرداد ماه این مسئله مورد تأکید قرار گرفته است که هر گونه پرداختی به کارمندان به صورت متمرکز صورت گیرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توزیع عادلانه اعتبارات در کارمندان و نیروی انسانی ما انگیزه ایجاد می‌کند، گفت: مجموع اعتبارات جذب نشده خراسان‌جنوبی از سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که این مقدار در اولین جلسه برنامه‌ریزی ۳۴۰ میلیارد بود که نشان از جذب مقداری از این اعتبار است.

ملانوری با بیان اینکه پروژه‌های دارای اولویت در توزیع اعتبارات جدی گرفته شود، اظهار کرد: مقداری از اعتبارات خراسان جنوبی را کنار گذاشتیم تا در سفرهای استانی در صورت وجود نیاز در یک شهرستان به این اعتبار نسبت به رفع آن تلاش شود.

وی با تأکید بر ادامه سفرهای استانی تا پایان مسئولیت ادامه داد: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی از مشکلات تنها در این سفرهای شهرستانی مشخص می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی دو بار در سال باید عملکرد خود را در نشریات منتشر کنند، گفت: بزرگترین منبعی که دستگاه‌های اجرایی در اختیار دارند نیروی انسانی کارشناس، ماهر و متخصص است.

ملانوری همچنین با اشاره به مشارکت ۷۴.۲ درصدی مشارکت مردم خراسان‌جنوبی در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مردم خراسان‌جنوبی علیرغم تمام کارشکنی‌ها، تبلیغات منفی و جوی روانی دشمنان افتخار آفریدند که این موضوع مسئولیت ما را دوچندان می‌کند.

 

 

 

 

 

پروژه بهسازی و توسعه آرامگاه حکیم‌ نزاری در بیرجند افتتاح شد/

پروژه بهسازی و توسعه آرامگاه حکیم‌ نزاری در بیرجند افتتاح شد

 پروژه بهسازی، تملک و توسعه آرامگاه حکیم‌ نزاری قهستانی در شهر بیرجند با حضور معاونان استاندار خرسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، این پروژه که چهارشنبه شب با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی، رییس شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند افتتاح شد، در راستای بهسازی بافت تاریخی شهر بیرجند انجام شده است.

آرامگاه حکیم نزاری یکی از آثار ارزشمند خراسان جنوبی است که خرداد ۹۶ به شماره ۳۰۱۶۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

شهرداری برای اجرای پروژه بهسازی، تملک و توسعه آرامگاه حکیم نزاری به مساحت ۷۶۰متر مربع، ۲۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

حکیم سعدالدین بن شمس‌الدین نزاری بیرجندی قهستانی معروف به حکیم نزاری از شعرای بزرگ نیمه دوم سده هفتم و آغاز قرن هشتم است.

اشعار نزاری سرشار از اصطلاحات دینی، علمی، فلسفی و عرفانی است و بسیاری از شعرا و نویسندگان از جمله جامی، شاعر و عارف نامدار سده نهم برخی از اشعار حافظ را متاثر از اشعار حکیم نزاری می‌دانند.

 

 

تسریع در توسعه خراسان جنوبی با ورود تیم‌های سرمایه گذاری

۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید/۷-۵

۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی به امضا رسید

 ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تولید کیسه‌های پلی پروپیلن و مشارکت در توانمندسازی دانش‌آموزان، بین استانداری خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران به امضا رسید.

به گزارش ایرنا همزمان با برگزاری دهمین نشست ستاد توسعه خاوران، تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین ستاد توسعه خاوران و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه تولید کیسه‌های پلی پروپیلن منعقد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: در این تفاهم دوره اجرای طرح مربوطه ۱۸ ماه با سرمایه‌گذاری ۲۱۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۷۰ نفر در محل ناحیه صنعتی شهر مود در نظر گرفته شده است.

مشیرالحق عابدی افزود: موضوع این تفاهم‌نامه ایجاد سرمایه‌گذاری و اشتغال، توسعه کارآفرینی با محوریت رشد و بهره‌وری در اقتصاد به منظور توسعه، پیشرفت و تعالی استان است.

وی گفت: همچنین تلاش به منظور رفع محدودیت‌های دست و پاگیر در زمینه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و تلاش مستمر و جدیت سرمایه‌گذار در سرعت بخشیدن به اجرای واحد برای بهره‌برداری در فرصت مناسب در این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک ستاد توسعه خاوران و معین‌های توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در این نشست امضا شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این باره اظهار داشت: تامین اعتبار برای پرداخت حق‌الزحمه روحانیون به ۱۵۰ نفر در هشت ماه به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از جمله تعهدات دستگاه معین توسعه است.

وی بیان کرد: تاکنون از ۱۰۱ طرح سرمایه‌گذاری شناسایی شده در استان برای ۴۰ طرح زمین انتخاب شده و ۳۲ طرح به کمیته امور زیربنایی برای اخذ مجوز و استعلام‌ها ارسال شده است.

عابدی گفت: همچنین ۲۴ مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری در کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری تایید شد و ۶ مجوز توسط کمیته امور زیربنایی صادر شده است.

وی افزود: وزیر کشور مکاتبه‌ای برای تمامی استانداران درخصوص الگوبرداری از ستاد توسعه خاوران استان خراسان جنوبی ابلاغ کرد که استانداری‌ها نمونه‌های استانی خود را ارسال کرده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این اقدام مهم استان در بسیاری استان‌ها از جمله چابهار به مرحله اقدام رسیده است.

وی گفت: ۲۸ محور اولویت‌دار حوزه‌های اقتصادی استان‌ها توسط وزیر کشور به رییس جمهوری اعلام شده بود که در گذشته ۲۰ محور آن در ستاد توسعه خاوران عنوان شده است.

رییس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فرد اما محروم از معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها است.

مرتضی صفدری‌زاده افزود: آنچه در این نشست‌ها مفید است روحیه جهادی برای توسعه بیشتر، جهش تولید و توجه همه مسوولان دولتی و خصوصی به توسعه است.

وی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم مانند جریان حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی از ایده‌ها و طرح‌های دانشجویی نیز حمایت شود تا تحریک و تهییج جدی‌تر در زمینه توسعه انجام شود.

رییس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب مسئولیت اجتماعی منطقه ویژه اقتصادی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در طرح امین مدارس هزینه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت خاوران پردیس هم گفت: برای واحد تولیدی پلی پروپیلن ظرفیت ۶۰ میلیون پاکت با اشتغال مستقیم ۱۷۰ نفر و غیر مستقیم ۲۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

سعید لشکری میزان سرمایه‌گذاری این طرح را ۲۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تولید انواع کیسه‌های دیگر نیز می‌توان از ظرفیت این کارخانه استفاده کرد.

وی گفت: در حال حاضر زمین تحویل و پروانه فعالیت واحد نیز اخذ شده است که در کمتر از ۱۸ ماه پیش‌بینی شده واحد را به بهره‌برداری برسانیم.

سرمایه‌گذار طرح تولیدی پلی پروپلین عنوان کرد: این واحد تولیدی برای فعالیت نیاز به حدود ۲ مگاوات برق دارد که به زودی تامین خواهد شد بنابراین اگر سایر مشکلات حل شود برای خرید دستگاه‌ها اقدام می‌کنیم.

وی افزود: ظرفیت استفاده حداکثر ۷۰ درصد محصولات تولیدی این کارخانه در استان فراهم است و با راه‌اندازی نیازی به وارد کردن کیسه از استان‌های دیگر علاوه بر سیمان در مورد آرد یا مواد دیگر نخواهد بود.

 

 

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:
نهضت ملی ترویج ازدواج آسان در خراسان جنوبی اجرا می شود/۲-۳

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای نهضت جهادی ملی ترویج ازدواج آسان (نمتا) و بهبود نرخ جمعیت در استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، «محمدرضا رضایی» در دیدار با نماینده موسسه خیریه الزهرا(س) استان، اظهار داشت: در راستای ترویج سنت حسنه ازدواج آسان و پایدار و بهبود نرخ جمعیت با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز آینده کشور تفاهم نامه ای مشترک در خصوص ازدواج آسان بین سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و موسسه خیریه الزهرا سلام الله علیها در قم منعقد شده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر ظرفیت بالایی در تشویق قشر جوان به فعالیت های اثربخش و رفع چالش ها به خصوص کاهش نرخ جمعیت دارد، افزود: انعقاد این تفاهم نامه فرصت های بالنده ای را در تحقق اهداف ازدواج آسان و بهبود نرخ جمعیت ایجاد می کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: فراهم کردن کارگاه های آموزشی با رویکرد مشاوره ها، آموزش های اسلامی و همچنین فراهم کردن امکان مشاوره های تلفنی برای افراد از جمله اقداماتی است که در راستای اجرای این طرح انجام خواهد شد.

رضایی ادامه داد: از اقدامات موسسه نیز در اختیار دادن امکانات اعم از تسهیلات و آموزش‌ها، مشاوره ها، تامین جهیزیه، تهیه سالن برای برگزاری مراسم عقد و عروسی و حمایت از اعضای داوطلب در طرح شهید سلیمانی است.

وی از برگزاری اردوهای زیارتی جهت تشویق جوانان با رویکردهای فرهنگی در راستای اجرای این تفاهم نامه خبر داد و گفت: سایر همکاری های خارج از تفاهم نامه نیز در جهت محرومیت زدایی و فعالیت های بشردوستانه با همکاری دوجانبه جمعیت هلال احمر  و موسسه الزهرا (س) در تمامی بخش ها مدنظر خواهد بود.

ابوالحسن احمدی نماینده موسسه خیریه الزهرا(س) در استان نیز در این جلسه گفت: این موسسه ۱۲۰ نمایندگی در سطح کشور دارد که از این تعداد هفت نمایندگی در سطح استان خراسان جنوبی فعال است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین آمار ازدواج تحت حمایت موسسه، با ۱۵۲ مورد متعلق به خراسان جنوبی بوده است، اظهار داشت: این موسسه در مناطق مرزی شرق کشور طی سال گذشته سه میلیارد تومان در راستای ترویج ازدواج آسان هزینه کرده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی:
حراج آب در خراسان جنوبی با نرخ پایین!/ تصفیه خانه فاضلاب بیرجند امسال به بهره‌برداری می‌رسد/۲-۳

هاشمی مقدم با انتقاد از پایین بودن نرخ تعیین شده برای بهای مصرفی آب در کشور، گفت: این نرخ پایین در واقع حراج آب است، در خراسان جنوبی به ازای هر متر مکعب آب شرکت آب و فاضلاب هزار تومان و فاضلاب هر متر مکعب ۷۰۰ تومان ضررمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی هاشمی مقدم» پیش از ظهر امروز (۳ تیر) در پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی خراسان جنوبی که به میزبانی دانشگاه بیرجند به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان ۷۴۹ هزار نفر جمعیت تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب هستند، گفت:  این افراد در قالب ۳۳۹ هزار مشترک آب روستایی و شهری از خدمات شرکت و فاضلاب استان بهره می برند.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد جمعیت خراسان جنوبی از آب لوله کشی برخوردار هستند که در این زمینه نسبت به متوسط کشوری پایین تر هستیم، گفت: هم اکنون ۴۳۰ روستای استان با تانکر برای مصارف شرب و بهداشتی آنها آبرسانی می شود و سالانه بالغ بر ۳۰۰هزار مترمکعب آب را با تانکر از نقاط مختلف استان در اختیار این عزیزان قرار می دهیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی اولین استان در سطح کشور بوده است که در سال ۹۸ برنامه سازگاری با کم آبی در آن تصویب شده است، افزود: برنامه تنظیم و تصویب شده و حالا باید همه دستگاهها و مسئولان نسبت به اجرای آن تلاش داشته باشند.

هاشمی مقدم با انتقاد از پایین بودن نرخ تعیین شده برای بهای مصرفی آب در کشور، گفت: این نرخ پایین در واقع حراج آب است، در خراسان جنوبی به ازای هر متر مکعب آب شرکت آب و فاضلاب هزار تومان و فاضلاب هر متر مکعب ۷۰۰ تومان ضررمی کند.

وی با اشاره به اینکه هزینه های سنگین و تعرفه پایین آب در استان عملا تعادل و توجیه ندارد، اظهارداشت: این اختلاف قیمت در آینده شرکت آب را با مشکلات مواجه خواهد کرد لذا لازم است که دولت سیزدهم تعرفه های آب را منطقی تر کند تا خدمات بهتری به مشترکین بدهیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه باید با عایق سازی ساختمان ها بدنبال بهره وری بیشتر سیستم سرمایشی ساختمان ها باشیم، گفت: باید در کنار هر سرمایه گذاری که در استان صورت می گیرد به موضوع آب هم توجه شود.

هاشمی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۱ هزار مترمکعب آب امسال به بهره برداری می رسد که می تواند این آب بخش عظیمی از آب مورد نیاز صنعت، فضای سبز و نهالستان ها را تامین کند، گفت: تلاش خواهد شد تا بخشی از آب فاضلاب به چرخه استفاده غیر شرب برگردد.

وی با هشدار به کسانی که در روستاها یا برخی نقاط حاشیه شهرها از انشعاب های غیر مجاز استفاده می کنند، گفت: چنانچه موردی از انشعاب غیر مجاز در مجتمع های روستایی مشاهده شد، برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه الگوی مصرف آب شرب به طور متوسط در کشور ۱۵ متر مکعب در ماه به ازای هر خانوار تعریف شده است، گفت: این میزان در خراسان جنوبی ۱۲ مترمکعب است که باید از مردم استان به خاطر رعایت الگوی مصرف تشکر کرد.

هاشمی در پایان با اشاره به اینکه هدر رفت آب در استان ۳۶ درصد است، گفت: مردم استان می توانند مشکلات، مسائل و پیشنهادات خود را از طریق سامانه ۱۲۲ با شرکت آب و فاضلاب استان در میان بگذارند.

امام جمعه بیرجند: حفظ فرهنگ مردم خراسان جنوبی بالاترین اولویت را دارد/

امام جمعه بیرجند: حفظ فرهنگ مردم خراسان جنوبی بالاترین اولویت را دارد

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: فرهنگ بالای مردم خراسان جنوبی ارزشی است که باید حفظ شود و بالاترین اولویت را دارد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی بیرجند ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا (علیه السلام) و تقدیر از حسن انتخاب و حماسه‌آفرینی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ افزود: توطئه‌های چند ساله و کارشکنی‌های عمدی یا سهوی، نقش سِحره فرعون را بازی می‌کرد که یَد قدرتمند الهی با عصای موسایی همه‌ آن سِحرها را بلعید.

وی اظهار داشت: بعد از این پیروزی تازه کار شروع می‌شود و با سر انگشت ایمان، تعهد، دانش و تجربه، ان شاء الله مشکلات از پیش روی مردم و انقلاب برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آقای جلیلی نیز خیلی زیبا عمل کردند، در عین حال که مواضع پرمایه بود و حرف برای گفتن داشتند اما نشان دادند که خودش مطرح نیست بلکه آرمان مطرح است و با همه سرمایه‌ای که داشت، متواضعانه و برای خدا عمل کردند.

وی افزود: پیروزی مردم عزیزمان در سطح کشور در مقابل دشمن و امتیاز خاص خراسان جنوبی هم در جهت درصد مشارکت، هم در درصد حسن انتخاب و نیز این درصد از خودگذشتن و خدا را جستن، در بالاترین رده در کشور قرار دارد که این برگ برنده‌ای است که جای شکر دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) که می‌فرمایند «لو کان العلم (او الدین) معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس» گفت: طبق حدیث پیامبر و تفسیر آیات قرآن کریم مردم ایران نسبت به سایر جهانیان استعدادهای برتری دارند، به همین نسبت مردم جنوب خراسان از قدیم به عنوان مردم نمونه، با فرهنگ و با تقوا در کل کشور شناخته می‌شوند که حضور مردم در انتخابات امسال نشان‌دهنده این موضوع است.

وی اظهار داشت: از گذشته‌ها نیز خیلی حرف داریم، در روایت داریم مردم همچون معدن هستند، همه مثل هم نیستند و معدن مردم خراسان جنوبی، معدن ارزشمندی است لذا همواره باید در این خصوص شکرگزار خدا باشیم.

امام جمعه بیرجند افزود: این موضوع را بارها از زبان دیگران شنیدیم که اهالی خطه خراسان جنوبی به اخلاق خوش و پاکدستی شهرت دارند.

وی گفت: امروز با گسترش فضاهای مجازی و آسیب‌هایی که وجود دارد اما باز هم به نسبت تفاوت دیده می‌شود، این فرهنگ را باید حفظ کنید چرا که در طول تاریخ تا اینجا آمده است، از گذشته نقل است که هر ۱۰۰ سال یک درصد تغییر فرهنگی اتفاق می‌افتد اما امروز تغییر فرهنگ به روز است.

وی افزود: امروز فرزند بیش از آن که با پدر و مادرش حرف بزند با فضای مجازی حرف می‌زند لذا باید این فرهنگ هدفمند حفظ شود، در قدیم به طور طبیعی حفظ می‌شده است اما امروز که عصر انفجار اطلاعات است خیلی باید تلاش کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی که از گذشته با این منطقه و شهر بیرجند آشنایی دارند، در دیداری که اعضای ستاد کنگره ۲ هزار شهید استان داشتند، ایشان بیرجند را شهر علم و ایمان نامیدند لذا این ارزش‌ها باید حفظ شود و از امروز کار نیروهای انقلاب تازه شروع شده است.

وی تصریح کرد: تحقق هر چیزی بستگی به دو مورد دارد؛ یکی مقتضی و دیگری نبود مانع، انقلاب اسلامی از نظر اقتضا غنی است اما وجود مانع بسیار زیاد است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی گفت: گاهی برخی مانع‌ها خارجی است که به طور مشخص دشمن کارش ایجاد مانع است اما برخی موانع داخلی است که باید برای این موانع چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص گام دوم انقلاب و تشکیل دولت اسلامی و آن پنج اصلی که چند سال قبل به آن اشاره کردند که «مردم شما انقلابی کردید در بین دو بلوک قدرتمند شرق و غرب که اجازه حرف زدن را نیز به کسی نمی‌دادند، اما هنوز قانون اساسی جمهوری اسلامی پیاده نشده و اجرای قوانین الهی صورت نگرفته است».

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: سال گذشته رهبر انقلاب اسلامی بارها درخصوص دولت جوان صحبت کردند که نشان‌دهنده امید است و از این صحبت‌ها بوی کرامت می‌آید، امیدواریم این پیروزی سیاسی سرآغاز حرکتی باشد در اجرای عدالت که مشکل همه حل شود البته حل مشکلات به ارث مانده از خودگذشتگی می‌خواهد و تلاش‌ها برای خدا صورت گیرد تا ارزش پیدا کند.

 

 

 

 

مبارزه با عوامل و ریشه‌های فساد اولویت نخست قوه قضائیه است/ خراسان جنوبی رتبه نخست دادگاه‌های آنلاین در کشور

 

مبارزه با عوامل و ریشه‌های فساد اولویت نخست قوه قضائیه است/ خراسان جنوبی رتبه نخست دادگاه‌های آنلاین در کشور

گروه استان‌ها- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مبارزه با عوامل و ریشه‌های فساد باید در اولویت پیگیری و برخورد قضایی باشد گفت: در سه ماه نخست امسال ۸ هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین در استان برگزار شد که در این رابطه استان رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند  ، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه روسای حوزه‌های قضایی شهرستان‌های قاین، فردوس سرایان و خوسف و دادستان خوسف اظهار داشت: نباید در قوه قضائیه منفعل باشیم و باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات قوه قضائیه برای حل مشکلات استفاده حداکثری کرد.

وی افزود: باید با استفاده از امکانات قوه قضائیه به دنبال جرم زدایی از جامعه باشیم و مبارزه با عوامل و ریشه‌های فساد باید در اولویت پیگیری و برخورد قضایی باشد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از برگزاری دادگاه‌های آنلاین در استان خبر داد و گفت: در سه ماه اول امسال ۸ هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی برگزار شد که خراسان جنوبی در برگزاری دادگاه‌های آنلاین رتبه اول کشور را دارد.

حمیدی با تاکید بر اینکه مسئولان قوه قضایی باید انقلابی باشند تا تحول در طراز انقلاب را شاهد باشیم گفت: دادستان‌ها باید مواجه ایجابی و فعال داشته باشند که به استقبال مشکلات و نابسامانی‌های اجتماعی بروند.

وی با بیان اینکه دادستان‌ها باید جرم‌ها و آسیب‌های اجتماعی را کشف کند و مسائل را در متن جامعه دنبال و پیگیری کنند افزود: باید نگاه درون بخشی را به برون سازمانی تغییر دهید.

حمیدی افزود: باید دولت مشکل بیکاری را برطرف کند ولی ما هم احساس مسئولیت می‌کنیم و برای به سرانجام رسیدن تحول در قوه قضائیه نیازمند فعالیت جهادی همه قضات و کارکنان این مجموعه هستیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر قوه قضائیه اصلاح شود کشور اصلاح می‌شود و باید تلاش وهمت کنیم تا وظایف شرعی و قانونی که برعهده ما است به نحو احسنت انجام دهیم.

حمیدی با بیان اینکه باید از نگرش قدیمی، غیر پاسخگو غیر شفاف به نگرش هوشمند پاسخگو و شفاف تغییر جهت دهیم افزود : مدیران قضایی باید از گزارشات و نظرات مردمی استفاده کنند.

 

 

 

 

 

برگزاری مرحله شهرستانی مسابقه دوچرخه سواری دختران/۷

۶ تیر ماه اولین مسابقه‌ دوچرخه سواری دختران در سطح شهرستان برای المپیاد استعداد‌های برتر در بیرجند برگزار می‌شود.

علوی رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  گفت: مرحله اول دوچرخه سواری دختران شهرستان بیرجند در ۴ رده سنی به صورت جداگانه برای هر رده برگزار می‌شود.

او افزود: مسابقه دوچرخه سواری، روز ۶ تیر ساعت ۹ صبح در مکان استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر شهرستان بیرجند برگزار می‌شود.

علوی ادامه داد: علاقه مندان می‌توانند با حضور در استادیوم غدیر در روز مسابقه و همراه داشتن شناسنامه و وسایل ایمنی دوچرخه سواری در این مسابقه شرکت کنند.

رئیس هیئت دوچرخه سواری خراسان جنوبی تصریح کرد: مرحله اول این مسابقه در شهرستان بیرجند برگزار می‌شود و برگزیدگان شهرستان در مرحله استانی با برگزیدگان شهرستان‌های دیگر استان با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

او عنوان کرد: همچنین بعد از برگزاری مسابقه استانی، برگزیدگان هر استان در سطح کشوری در مسابقه قهرمانی دوچرخه سواری دختران با یکدیگر به رقابت پرداخته واستعداد‌های برتر کشوری شناسایی و مشخص می‌شوند.

 

 

 

تحصیل زیر سقف‌های لرزان/ ۶۰ درصد مدارس خراسان‌جنوبی غیرمقاوم و تخریبی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی از وجود ۳ هزار آموزشگاه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۴۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

تحصیل زیر سقف‌های لرزان/ ۶۰ درصد مدارس خراسان‌جنوبی غیرمقاوم و تخریبی است

محمود چاوشان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش‌آموز ۷.۲۳ متر مربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری بالاتر است، اظهار داشت: استان خراسان‌جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۳۰ مترمربع است حدود یک متر فاصله دارد.

وی از وجود ۳ هزار آموزشگاه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۴۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۲۷ پروژه آموزشی در قالب ۱۵۷ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در سطح استان به بهره‌برداری رسید که شاهد مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در ۹۳درصد این پروژه‌ها بوده‌ایم.

مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت ۴۶ کلاس درس

چاوشان همچنین به مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت پروژه‌های آموزشی اشاره و اعلام کرد: از سال ۹۷ تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۴۶ کلاس درس با مشارکت بنیاد مستضعفان و اداره‌کل نوسازی مدارس شروع شده که با پیگیری‌های صورت پذیرفته ۲۲ کلاس درس بهره‌برداری شده و مابقی نیز در آینده نزدیک تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در سطح استان ۲۱۶ پروژه آموزشی با ۵۷۵ کلاس درس در حال احداث است، اضافه کرد: برای اتمام این پروژه‌ها که بخش عظیمی از نیاز به فضای آموزشی استان را مرتفع می‌کند نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: تعداد ۱۸۸ پروژه با ۵۶۱ کلاس درس از مجموع پروژه‌های در دست اقدام با حمایت و مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی در دست اجرا است که با آماده شدن بخش زیادی از این پروژه‌ها با شروع سال تحصیلی جاری شاهد حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس با امکانات و استانداردهای آموزشی تعریف شده خواهیم بود.

کمبود ۳۰۰ کلاس درس در مساکن مهر

چاوشان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و ۵ مدرسه در قاینات به صورت دونوبته اداره می‌شوند، افزود: ۱۰ سایت مسکن مهر در استان وجود دارد که ۱۹۰ کلاس درس در مساکن مهر بیرجند و ۱۱۳ کلاس درس در سایر شهرستان‌ها کمبود است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۰ پروژه با ۹۵ کلاس درس در سطح شهرستان بیرجند به‌ویژه مهرشهر و شهرک‌های اقماری در دست اجرا است که کلیه تلاش مجموعه نوسازی مدارس بهره‌برداری بالغ بر ۵۰ درصد این پروژه‌ها تا مهرماه است تا بتوانیم با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی به آخرین وضعیت بودجه‌ای جهت توسعه و تجهیز مدارس استان اشاره و مطرح کرد: متأسفانه تاکنون از اعتبارات ملی و استانی ریالی برای توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص نیافته است.

تکمیل ۳۹ مدرسه تا مهر ۱۴۰۰

چاوشان مطرح کرد: در حال حاضر ۵۸ کلاس درس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان وجود دارد که با تفاهم‌نامه‌ای که بین نوسازی مدارس، بنیاد برکت و استانداری خراسان‌جنوبی انجام شده کلاس درس کانکسی از چرخه فضاهای آموزشی استان حذف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت مدرسه جایگزین کلاس‌های درس کانکسی شده و از میان ۵۸ مدرسه کانکسی ۱۹ مدرسه تکمیل و تحویل شده و مابقی مدارس نیز تا پایان مهر ۱۴۰۰ تکمیل و تحویل می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی به اجرای پویش‌های «آجر به آجر» و «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» در استان اشاره و مطرح کرد: طرح «آجر به آجر» اقدام مشارکت جمعی در زمینه ساخت مدارس است که می‌توان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.

چاوشان در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۲ هزار و ۲۳۷ خیر در پویش «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» و ۱۲ هزار و ۶۵۷ خیر در طرح «آجر به آجر» در خراسان‌جنوبی مشارکت داشته‌اند.

 

 

شرق کشور را دریابید | از سونامی بیکاری تا سفره‌های خالی مردم

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس ضمن گلایه از کم‌توجهی به شرق کشور به‌ویژه استان خراسان‌جنوبی، گفت: یکی از عمده دلایل کاهش میانگین نمره عدالت همین بی‌توجهی‌ها است، سونامی بیکاری نهبندان و سربیشه را فراگرفته و اقتصاد این منطقه به خواب سنگینی فرو رفته است.

شرق کشور را دریابید | از سونامی بیکاری تا سفره‌های خالی مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مصطفی نخعی در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس در نطق میان دستور دولت ضمن تبریک دهه کرامت، اظهار داشت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) علیه زدودن همه آثار طاغوت، مردم‌باوری و ارائه سبک جدیدی از مردم‌سالاری مبتنی بر شرع مقدس اسلام و تبلور آن در جمهوری اسلامی بوده است.

وی از حضور باشکوه مردم کشور و به‌‍تبع مردم استان خراسان‌جنوبی در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ قدردانی کرد و بیان داشت: در برابر این مردم باید سر تعظیم فرود آورد؛ چه آن‌ها که به هر دلیل رأی ندادند و چه آن‌ها که در جشن پاسداشت از جمهوریت حضور فعالانه داشتند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: مردم ایران با وجود همه فشارها، ناکارآمدی‌ها و سوء مدیریت‌ها و از طرفی تبلیغات گسترده رسانه‌ای بدخواهان و دشمنان این کشور با حضور میلیونی در پای صندوق‌های رأی بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب تجدید میثاق کردند.

مزه شیرین خدمت‌رسانی را به مردم بچشانید

نخعی اضافه کرد: ملت ایران با انتخاب شخصیتی انقلابی و دلسوز نشان دادند پای انقلاب و آرمان‌های بلند انسانی و الهی ایستاده‌ و اجازه تعبیر خواب‌های آشفته دشمنان را ندادند لذا در طلیعه گام دوم انقلاب، هنگام خدمت تمام وقت و قدردانی از مردمی است.

وی خطاب به رئیس جمهور منتخب مردم، گفت: اعتماد کم‌نظیر مردم به شما در این شرایط حساس و تاریخی نعمت بزرگی است که شکر آن جز در خدمت‌رسانی به این مردم شریف نیست، لذا باید تمام همت و تلاش خود را به‌کار بندیم تا طعم شیرین این پیروزی را با عبور از وضع موجود به وضع مطلوب با کار و تلاش جهادی و بی‌وقفه به مردم بچشانیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی راهبردی‌ترین سند حل مشکلات کشور و کلید واژه بیانیه بسیار مهم گام دوم انقلاب برای تسریع در حرکت کشور به سمت پیشرفت و تحقق عدالت اجتماعی را استفاده از ظرفیت عظیم جوانان توانمند، متعهد و متخصص دانست.

گلایه از بی‌مهری به جوانان

نخعی اضافه کرد: نخبگان جوانی که در هر زمینه‌ای از نانو تا هسته‌ای، پزشکی تا موشکی و هر عرصه‌ای که به آن‌ها اعتماد شده، خوش درخشیده‌اند و فاتح قله‌های علم و فناوری بوده‌اند لذا مهاجرت نیرو‌های فکری جامعه آسیب بزرگی است که در صورت بی‌توجهی مشکلات اساسی برای کشور به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: نمونه بارز این بی‌توجهی‌ها، مشکلات بسیاری است که به‌خصوص در سال‌های اخیر برای نیرو‌های متخصص و عملیاتی صنعت نفت بوجود آمده است؛ جوانان و پرسنل متعهد و توانمندی که در سخت‌ترین شرایط تحریمی نه تنها اجازه توقف حتی یک لحظه این صنعت عظیم را ندادند بلکه خالق نوآوری‌ها و شگفتی‌های بسیاری نیز بوده و امروز به‌شدت مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

شرق کشور را دریابید

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از کم‌توجهی به شرق کشور به‌ویژه استان خراسان‌جنوبی، گفت: یکی از عمده دلایل کاهش میانگین نمره عدالت همین بی‌توجهی‌ها است، سونامی بیکاری نهبندان و سربیشه را فراگرفته، اقتصاد این منطقه به خواب سنگینی فرو رفته و بیشتر مردم با وجود شرایط خشکسالی بی‌سابقه در سال جاری، فاقد هر نوع درآمد اقتصادی استاندارد هستند و زندگی را به سختی می‌گذرانند.

نخعی اضافه کرد: در نتیجه همین بی‌توجهی‌ها استانی با ظرفیت‌های بسیار معدنی، گردشگری، کشاورزی و دامپروری به همراه قابلیت‌های ارزشمند مرزی با کشور افغانستان وضعیت خوبی ندارد و جوانان استان و وضعیت اقتصادی مردم به‌ویژه در شهرستان‌های حوزه انتخابیه، بسیار نامناسب و نگران‌کننده است.

به‌صدا درآمدن آژیر خطر در مناطق مرزی

وی از وضعیت اسفناک جاده‌های ارتباطی سخن گفت و اضافه کرد: خالی شدن روستا‌ها از سکنه به خصوص در مناطق مرزی آژیر خطر را به صدا درآورده و این مسئله حتی از رنگ قرمز شهر‌های کرونایی نیز پر خطر‌تر است و لازم است هر چه سریع تر با توسعه امکانات رفاهی جلوی این فاجعه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی گرفته شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این منطقه لب‌ها با تشنگی سخن می‌گویند، دست‌ها رمقی برای کشاورزی و پا‌ها توانی برای یافتن آب در دشت‌های سراب‌گونه را ندارند؛ آیا سزاوار است در مملکت اسلامی، سفره اکثر مردم مرزنشین که تأمین‌کننده امنیت مرکزنشینان هستند خالی باشد و مردم در کنار بالاترین ذخایر اقتصادی، حتی از نعمت آب شرب مناسب نیز بی‌بهره باشند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*