اخبار امروز خراسان جنوبی / تحصیل ۲۱۵ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه بیرجند

 

 

تکذیب خبر آدم ربایی در بیرجند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی خبر آدم ربایی دختران و کودکان را در شهرستان بیرجند تکذیب کرد و گفت : با انتشار دهندگان شایعات طبق قانون برخورد خواهد شد.

سرهنگ علی اکبر حیدری گفت : اخیرا فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن خانمی ادعا می‌کند در چند روز گذشته بیش از صد دختر و یا کودک توسط افرادی ربوده شده و به خارج از کشور منتقل شده اند.
وی افزود : با بررسی‌های پلیس مشخص شد اظهارات فرد منتشر کننده فایل صوتی از اساس کذب است و ربایش دختران و کودکان در بیرجند صحت ندارد و فرد اعلام شده توسط این خانم، تا کنون چند بار سابقه فرار از منزل دارد که سوابق آن در پلیس موجود است.
سرهنگ حیدری با بیان این که پلیس اظهارات فرد ادعا کننده و منتشر کننده فایل صوتی را طبق قانون پیگیری خواهد کرد، تصریح کرد: شهروندان جهت آرامش افکار عمومی و جلوگیری از احساس ناامنی در بین خانواده ها، اخبار موثق را از مراکز رسمی اطلاع رسانی پیگیری کنند و از انتشار شایعات خودداری نمایند.

 

 

 

 

به تعداد شهرستان‌های کشور، پایتخت خواهیم داشت

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: ظرفیت‌های شهرستان‌ها را شناسایی کرده ایم و بر اساس آن به تعداد شهرستان‌های کشور، پایتخت خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، نامزد سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی و به تعداد شهرستان‌های کشور، پایتخت خواهیم داشترادیویی با مردم استان خراسان جنوبی گفت: برنامه ما این است که به تعداد شهرستان‌های کشور پایتخت داشته باشیم یعنی اختیاراتی که در پایتخت هست به استان‌ها هم داده شود و اختیارات هیأت وزیران به فرمانداران تفویض شود.

آقای قاضی زاده هاشمی افزود: در این برنامه پتانسیل ها و داشته های هر شهرستان شناسایی شده و هر شهرستان در یک زمینه خاص که در آن سرآمد دیگر شهرستانهاست، به پایتخت همان ظرفیت تبدیل می شود، و برای این ظرفیت، سرمایه‌گذاری منابع بانکی کشور و اولویت نظام آموزشی، گمرک و تجارت داخلی و بین المللی در اختیار داشته باشد.

همچنین در این برنامه مجموعه بودجه دستگاه‌های مختلف جمع و سرانه هر شهرستان در اختیار فرماندار و شورای برنامه ریزی شهرستان قرار می‌گیرد تا اختیار منابع مالی شهرستان در خود شهرستان باشد.

نامزد سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از سوء مدیریت در کنترل بیماری کرونا در کشور گفت: بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم کشور بر اثر بیماری کرونا فوت کردند درحالی که در خیلی از کشور‌های دنیا با قاطعیت در مدیریت و با یک مدیریت عالمانه، مسئله کرونا بحرانی نشد.

آقای قاضی زاده هاشمی با اشاره به عدم توازن و ایجاد تبعیض گسترده در صد سال اخیر در کشور گفت: تمام قدرت و منابع در تهران جمع شده است و با همین حال بیش از نیمی از جمعیت ۱۴ میلیون نفری تهران حاشیه نشین هستند و این تبعیض گسترده ناشی از تورم مزمن است.
وی مسئله سربازی را تلف شدن نیروی انسانی جوان و نخبه شهرستان‌ها دانست و گفت: من دنبال این هستم که سربازی اجباری لغو شود و به صورت حرفه‌ای و داوطلبانه شکل بگیرد.

  • نامزد سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مسئولان محلی توسط شما انتخاب شوند و به شما پاسخگو باشند گفت: انتخاب استاندار باید با نظر نخبگان استان صورت گیرد.

آقای قاضی زاده هاشمی افزود: سامانه‌ای الکترونیک طراحی کردیم که اگر یک سوم مردم استانی و شهرستانی از مدیری اعلام نارضایتی بکند در صورت تایید در سامانه عزل می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری از بین بردن تبعیض‌ها و فساد با از بین بردن رانت و از بین بردن قبیله گرایی، تبار گرایی، ایجاد شایسته‌سالاری و بودن با مردم را از اهداف “دولت سلام” دانست.

آقای قاضی زاده هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان‌های خراسان جنوبی، نبود واحد‌های بزرگ صنعتی و معدنی، شبکه حمل و نقل و گاز، کمبود آب، نیاز به فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه و گمرک و کارخانجات فراوری سنگ‌های معدنی، جلوگیری از مهاجرت گسترده به خاطر بیکاری و نیاز به افزایش امکانات بهداشتی درمانی را از نیازمندی‌های خراسان جنوبی دانست و برای توسعه صنایع مرتبط با محصولات راهبردی زرشک و زعفران، استفاده از ظرفیت گردشگری، رونق بازارچه‌های مرزی، احداث مزرعه تولید برق از انرژی خورشیدی، فرآوری گیاهان دارویی، صادرات محصولات و افزایش تولید گوشت شتر و ماهی در این استان قول داد.

 

 

 

 

 

قاضی‌زاده هاشمی: اختیارات پایتخت به شهرستان‌ها می‌رود

بیرجند – ایرنا – نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در طرح کلان دولت سلام، اختیارات پایتخت به شهرستان‌ها می‌رود تا کار مردم درگیر سلسله مراتب‌ها نشود.

به گزارش ایرنا سید “امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی” عصر دوشنبه در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان جنوبی از طریق شبکه استانی خاوران افزود: در این طرح اختیاراتی که در پایتخت و در اختیار وزراست در اختیار فرمانداران قرار می‌گیرد.

وی گفت: برخی ادارات به دلیل سلسله مراتب مدیریتی و عدم اختیار، پاسخگو نیستند که ما با تفویض اختیار به شهرستان‌ها ادارات را پاسخگو می‌کنیم تا به هر فردی مراجعه کنیم پاسخگو باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه این اختیارات در حوزه اجرا به فرمانداران تفویض می‌شود و اعتبارات را هم در اختیار فرمانداران قرار خواهیم داد تا بودجه دستگاه‌های مختلف در اختیار فرماندار و ‌شورای برنامه‌ریزی شهرستان قرار گیرد و اختیار منابع شهرستان در اختیار خود شهرستان باشد.

وی افزود: شاید سوال پیش بیاید که دولت سلام شما چطور این وضعیت را کنترل می‌کند که فساد اتفاق نیفتد؟ در دولت سلام به دنبال حاکمیت مردم هستیم و دولت‌های ضد مردمی را مردمی می‌کنیم، دولت‌های ما الان زانوشان روی گردن مردم در بخش‌های مختلف است و ما می‌خواهیم حاکمیت را به مردم برگردانیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید دولتمردان‌ سخنگوی مردم باشند در حالی که الان دولت‌ها از بورس و مالیات و دیگر حوزه‌ها از جیب مردم بر می‌دارند و نفت مردم را سر سفره دولت می‌برند در حالی که نفت باید سر سفره مردم باشد.

وی بیان کرد: در این طرح مسوولان محلی توسط خود شما انتخاب می‌شوند پس باید پاسخگو باشند، برای انتخاب استاندار نخبگان استان باید نظر دهند اگر تایید کردند، انتخاب می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی مستمر مدیران را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد و افزود: سامانه‌ای راه‌اندازی کردیم و اگر یک سوم جامعه هدف در یک مجموعه یا منطقه نارضایتی از مدیر را تایید کنند او عزل می‌شود.

وی گفت: به خاطر نظارت مردمی همه جانبه این مهم مدیریت می‌شود زیرا وظیفه دولت جلب رضایت مردم است و ما ۱۳ هزار و ۷۰۰ معاون و مدیرکل به بالا داریم که از شما مردم حقوق می‌گیرند و جایگاه و خودرو و خانه سازمانی آنها از مردم است پس باید به مردم پاسخگو باشند و سازمانی درست کردیم که پاسخگوآور است و مدیران باید جلب رضایت کنند.

ساختار تصمیم‌گیری در مرکز را مستقیم به شهرستان‌ها می‌دهیم

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: ساختار تصمیم‌گیری متمرکز در تهران را خرد می‌کنیم و مستقیم به شهرستان‌ها می‌دهیم، استاندار کارش هماهنگی، برنامه‌ریزی کلان و ‌پیگیری مشکلات استان در مرکز است و سایر موارد را فرمانداران در شهرستان‌ها انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه برای هر شهرستان براساس ظرفیت آن ماموریت ملی تعریف می‌کنیم و به عنوان پایتخت همان ظرفیت حمایت می‌کنیم افزود: تمام ظرفیت شهرستان‌ها در حوزه‌های طبیعی، انسانی، زیرساختی و شغلی را استخراج کردیم و می‌دانیم چه منابع و ظرفیتی دارد و اجازه می‌دهیم هر شهرستان براساس ظرفیت‌ها پایتخت شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور، رشته‌های علمی و دانشگاهی را در آن منطقه مستقر می‌کنیم و اجازه دیپلماسی در آن حوزه را می‌دهیم، نمایشگاه‌های مخصوص ظرفیت‌ها را به شهرستان‌ها واگذار می‌کنیم و این طور است که عدم توازن از بین می‌رود.

وی افزود: ۱۰۰ سال به کشور ظلم شده لذا دولت مرکزی باید کمک کند تا عقب‌ماندگی‌ها رفع شود و این مناطق رشد کنند، هرچه به سمت مرزها می‌رویم این مشکل بیشتر می‌شود که باید به آن توجه خاص داشت.

وی گفت: نکته کلیدی این است به علت ساختارها و روش‌هایی که استضغاف و عدم توازن ایجاد کرد در ۱۰۰ سال گذشته کشور دچار تبعیض گسترده شده است و شغل در مناطق خاصی از کشور اتفاق افتاده و حاشیه‌نشینی و نقض محیط زیست ایجاد شده است.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: این وضعیت به وجود آمد چون توازن کشور به هم ریخته، جایی فقر و جایی حاشیه نشینی، جایی آلودگی و ‌گرانی زمین درست کرده و مشکلات زیادی که می‌توان ذکر کرد براساس برنامه‌ریزی غلط ایجاد شده است.

دولت‌ها بدون مردم نمی‌توانند کاری بکنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز کشور نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح است دولت‌های مختلف گفتند اما چرا موفق نشدند چون خودشان خواستند انجام دهند و دولت‌ها باید بدانند که بدون مردم نمی‌توانند کاری کنند.

وی گفت: همه چیز را در تهران جمع کردیم، وقتی تامین مالی و بودجه است ۵۰ تا ۶۰ درصد تهران، مراکز تفریحی، پزشک، متخصص، مهندس و حقوقدان است تهران و آن هم نه در همه تهران بلکه شمال تهران و در استان تهران با ۱۴ میلیون نفر جمعیت بیش از نیمی حاشیه‌نشین هستند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در این دوران با تورم به وجود آمده فقرا به نیازمندان مالیات می‌دهند یعنی ثروتمند املاکی دارد که تورم قیمت آنها را بالا می‌برد اما شکاف درآمدی بین کسی که چیزی ندارد و مستاجر است بیشتر و روز به روز بر مال ثروتمند افزوده می‌شود.

وی گفت: هرچه از مرکز به سمت پیرامون می‌رویم ‌وضع بدتر می‌شود، مسأله بیکاری گسترده هم وجود دارد و الان بیش از ۴۵۰ شهرستان در کشور داریم که ۱۵۰ تا وضعیت بحرانی و ۳۰ تا فوق بحرانی هستند چون بیکاری وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: تازه وضعیت سربازی هم هست که سربازان پس از سربازی و دانشجویان پس از دانشجویی تمایل به برگشت پیدا نمی‌کنند که نیروی جوان و ‌نخبه را هم از شهرستان می‌گیریم در حالی که تمام منابع در همین شهرستان‌ها است.

وی گفت: در سربازی ۲ سال از بهترین اوقات جوان مردم را می‌گیریم در سنی که می‌تواند ازدواج کند، درس بگیرد، عمرش تلف و از چرخه تولید کشور هم خارج می‌شود و کسی که می‌توانست کار کند الان بیکار است.

وی افزود: با سربازی اجباری سه میلیون سرباز فراری ایجاد شده که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند نه ازدواج درست و نه مجوز می‌توانند بگیرند به همین خاطر به دنبال این هستم که سربازی اجباری حل شود.

دولت سلام دولت همه مردم است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت سلام، دولت همه مردم و ملت عزیز ایران است و به مدد جوانان محقق می‌شود.

وی افزود: جوانان شما با فکرهای نو، با عدالت خواهی و عدالت‌طلبی و با یک تجربه‌ای از گذشته، با یک تجربه ۱۰۰ ساله که ۴۰ سال آن مربوط به بعد انقلاب است آمده‌اند تا این نظام دیوان سالاری که اجازه نداده قانون اساسی مترقی ما، اهداف انقلاب ما محقق شود و مردم را دلزده و مایوس کرده است را از جا بِکند و سفره این انقلاب را  از دست فرصت‌طلبان‌، زیاده‌خواهان‌، قدرت‌طلبان دربیاورد و بتکاند و مردم را را سر سفر انقلاب بنشاند، مردمی که حقشان است مردمی که انقلاب را به پیروزی رساندند مردمی که شهید دادند، مردمی که سختی کشیدند، مردمی که صبورانه ما را تحمل کردند وقتی نگاه می‌کنند می‌بینند در سختی که آنها کشیدند یک عده شریک نیستند، یک عده دارند کار خودشان را می‌کنند یک عده دارند اسکی‌شان، سفر خارجی‌ و اروپایشان را می‌روند ولی مردم باید در فقر به سر برند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه آنچه وظیفه اصلی دولت اسلامی است که امیرالمومنین علی(ع) به ما یاد داده است برقراری عدالت است و بودن با مردم است یادآور شد: دولت سلام این ۲ هدف اساسی از بین بردن تبعیض‌ها ، فساد، رانت، قبیله‌گرایی و با ایجاد شایسته سالاری و بودن با مردم و اعمال حاکمیت مردم و حق حاکمیت مردم را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ما مردم را مسلط بر مدیران خواهیم کرد افزود: هر مدیری که نتواند پاسخگوی مردم باشد باید یا عذرخواهی کند و رضایت مردم را جلب کند یا عزل شود یا باید پای مردم را ببوسد تا در اهمالی که کرده او را ببخشند یا جایش در دولت سلام و دولت جوانان آینده نیست، جوانان شما در گام دوم به دنبال عوض کردن روش‌ها هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از مردم خراسان جنوبی به عنوان مردمی خونگرم یاد کرد و افزود: این استان دارای مردم اصیل دارای سابقه گسترده در دل کویر است.

وی ابتدا به مردم همه شهرستان‌های خراسان جنوبی سلام کرد و گفت: شهرستان بشرویه ۷۵ اثر تاریخی با شهر قدیمی با سابقه و پنج اثر ثبت ملی دارد.

قاضی زاده هاشمی گفت: واحدهای فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی، وجود واحدهای تولیدی خوراک دام و آبزیان و صنایع تبدیلی و دستی، کشت محصولات کشاورزی را در این شهرستان داریم ولی برخی کمبودها کار را عقب انداخته لذا اگر واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ داشتیم توسعه بشرویه بهتر بود.

وی گفت: در بعضی از شبکه‌ها هم کمبود داریم همچون حمل و نقل و گاز که نیاز به توجه بیشتری دارد و این شهرستان هم گرفتار کمبود آب است.

بیرجند مرکز خراسان جنوبی ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد

وی همچنین با سلام بر مردم بیرجند ادامه داد: این شهر مرکز استان، شهر قدیمی علم و ادب، شهر فرهنگ و تمدن است که ظرفیت های گردشگری زیادی به خصوص در حوزه روستایی دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شهر بیرجند در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب است وجود فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه و گمرگ را برای توسعه این شهر لازم دانست و افزود: سنگ‌های معدنی فراوان داریم با کارخانه‌های فراوان که محصولات زرشک و زعفران تولید م‌شود.

وی ادامه داد: در این شهرستان گیاهان دارویی توسعه پیدا کرده و باید حتما صنایع مرتبط با آن توسعه یابد که با تغییر رفتار دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  یادآور شد: گرانی کالا مثل همه نقاط کشور در بیرجند هم وجود دارد.

وی اظهار داشت: در این شهرستان دو شهرک و ناحیه، صنعتی ذخایر معدنی سه کارخانه فرآوری، جاذبه‌های گردشگری، امامزاده‌ها وجود دارند و دوران خشکسالی طولانی مدت بوده که باید برای آب آشامیدنی و صنعتی این شهرستان فکری شود و متاسفانه مهاجرت گسترده به خاطر بیکاری داریم.

قاضی زاده هاشمی گفت: شهرستان درمیان بناهای تاریخی گسترده دارد که باید ظرفیت های گردشگری برای آن فراهم کرد و  بازارچه مرزی خیلی مفصلی در میل ۷۳ دارد و علت اینکه رونق نگرفته نبود زیرساخت های کامل است لذا باید زیرساخت‌ها تکمیل شود پس فرصت خوبی وجود دارد به خاطر هم‌مرز بودن با افغانستان که این شهرستان را پایگاه صادرات نفت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معدن ۱۴ معدن فعال دارد و کل استان خراسان جنوبی و درمیان به علت نوع خورشید مناسب می‌توانند یک مزرعه تولید برق باشند.

وی با اشاره به مشکل جدی برق اظهار داشت: سریعترین کار در این حوزه راه‌اندازی مراکز تولید برق با پنل‌های خورشیدی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکل مهاجرفرستی در شهرستان درمیان گفت: باید برای این موضوع هم فکری جدی کرد.

وی بیان کرد: شهرستان زیرکوه هم به خاطر همجواری با افغانستان یک بازارچه مرزی در این شهرستان وجود دارد که باید توسعه یابد ۶ ماده معدنی وجود دارد که نیاز به بهره‌برداری جدی دارد در حوزه سنگ‌های قیمتی و گیاهان دارویی هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

قاضی زاده هاشمی گفت: با توجه به تولید زرشک در این منطقه  صنایع تبدیلی مرتبط با آن باید توسعه یابد برخی جاذبه‌های گردشگری به خصوص در حوزه طبیعی گسترده است که باید صنایع تبدیلی و تکمیلی فراهم شود.

وی یادآور شد: این شهرستان درمسیر تردد قاچاق است که در حوزه امنیت باید کار جدی تر انجام داد.

وی اظهار داشت: در شهرستان سرایان هم ظرفیت گردشگری، برخورداری از تنوع معدنی، ظرفیت‌های خاک صنعتی، قابلیت تولید کاغذ از سنگ آهک در این شهرستان وجود دارد، ۲۳ طرح در حال بهره برداری است ۷۰ درصد صنایع تبدیلی کشاورزی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد ریال حتما باید برای تکمیل آن فکر جدی کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه  شرکت‌های داروسازی برای تبدیل  گیاهان دارویی به دارو باید ایجاد شود عنوان کرد: کشت زعفران رونق جدی دارد جاذبه های گردشگری فراروان وجود دارد که  باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در سرایان بالاتر از سایر نقاط استان است گفت: این نشان می دهد به علت محرومیت نیاز به سرمایه‌گذاری جدی دارد.

قاضی زاده هاشمی افزود: سربیشه هم تنها گذر ورود و خروج ما در ماهیرود است که مواد معدنی  نیاز به سرمایه‌گذاری دارد در حوزه معدن سرمایه‌گذاری مناسب نشده لذا باید دانشگاه‌های مرتبط با صنعت در این شهرستان ایجاد شود و کمک کنیم تجارت توسعه بیشتری پیدا کند و خشکسالی هم مشکلات زیادی در حوزه دامپروری ایجاد کرده است.

وی از طبس به عنوان نگین کویر یاد کرد و گفت: طبس شهر معدن و زغال سنگ است که دسترسی ریلی و زیرساخت‌های خوبی در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: کویر فوق‌العاده‌ای در این شهرستان وجود دارد که می تواند برای آن گردشگری خاص تعریف کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وجود معادن غنی زغال سنگ باعث می‌شود این شهرستان  پایتخت زغال سنگ ایران معرفی کنیم و مرکز دانشگاهی سرمایه‌گذاری وامکانات بهداشتی و درمانی بیشتر باید فراهم شود.

وی گفت: شهرستان فردوس هم مراکز توریستی ویژه و آبگرم دارد و باید بیمارستان دامپزشکی ایجاد شود.

وی یادآور شد: این شهرستان حوزه علمی ۵۰۰ ساله درخشان دارد که باید حفظ شود همچنین صنایع در دست احداث در حوزه سیمان و فولاد دارد که برخی زیرساخت‌های آن خاطر کم‌آبی به خصوص در حوزه کشاورزی باید تغییر پیدا کند.

قاینات در حوزه زعفران سرآمد است

قاضی زاده هاشمی گفت: شهرستان قاینات هم یک شهر تاریخی گسترده و ویژه است که هم‌مرز با افغانستان بود و چون در حوزه تولید زعفران سرآمد است و در مسیر شمال به جنوب قرار گرفته با رونق صادرات محصولاتی همچون  فولاد و زعفران وضعیت مردم باید رشد پیدا کند و قشر مهاجر زیاد داریم که باید برای آن فکر جدی کنیم.

وی اظهار داشت: با توجه به  ظرفیت مرزی شهرستان نهبندان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، بزرگترین معدن آزبست کشور، ۸۵ معدن دارد و علیرغم کویری بودن قطب پرورش زیتون و مراکز مهم گوشت شتر است ماهی‌های سردابی و گرمابی اما به علت بیکاری دچار مهاجرفرستی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم خونگرم خراسان جنوبی فرزندان شما و برادران  شما در دولت سلام برای نه تنها کل کشور بلکه برای تک تک شهرستان‌ها ظرفیت‌سنجی کردند و برنامه برای رشد و توسعه دارند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید در جمع مردم حضور می‌یافت اظهار داشت: به هر حال فصل انتخابات است و به علت رعایت پروتکل‌ها و مدیریت ضعیف کرونا از هم دور ماندیم که عذرخواهی می‌کنم‌.

وی گفت: بیش از ۸۰ هزار نفر از مردم کشور در اثر سوء مدیریت فوت کردند در حالی که در خیلی از کشورهای دنیا با مدیریت عالمانه اصلا بحرانی نداشته‌اند.

وی افزود: آماری را صدا و سیما از کشورهایی که اوضاع‌شان بد هست، می‌دهد حتی چین هم کمتر از پنج هزار نفر کشته داده در کشور ژاپن و ویتنام مدیریت کردند قبل از اینکه کارشان به واکسن برسد.

 

در دیدار استاندار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان شد

وضعیت امنیتی سفید در خراسان جنوبی

مسئولان آرای مردم را امانت بدانند/ لزوم صیانت از انتخابات

آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی : آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود علاوه بر این به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سلامت مردم هم باید حفظ شود.

آیت الله عبادی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی و هیات همراه ضمنآرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود تبریک دهه کرامت، گفت: خواسته مردم و بنده در این روز‌ها بیداری و زمان شناسی مسئولین است.
وی افزود : بیداری و زمان شناسی مسئولین می‌تواند رفاه و آسایش مردم را تامین کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : انتخابات برای مردم ما فرصت بسیار ارزشمندی است تا در یک فضای صمیمی خدمتگزاران خودشان را چه در شورای روستا و شهر باشد و چه در ریاست جمهوری برای چهار سال آینده تعیین کنند.
آیت الله عبادی افزود : آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود علاوه بر این به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سلامت مردم هم باید حفظ شود.
وی گفت : مسئولین ذی‌ربط باید تلاش کنند امنیت و آرامش فکری و امنیت محیط زندگی مردم را تأمین کنند که این همواره وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم و اینکه دشمن در دشمنی خود کم نمی‌آورد ما باید همه احتمالات را بسنجیم و متناسب با احتمالات آمادگی لازم را داشته باشیم.

 

وضعیت امنیتی سفید در خراسان جنوبی/ شعب اخذ رأی ۱۵ درصد افزایش یافت

«حمید ملانوری» نیز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: موضوع انتخابات برای کشور بسیار بااهمیت است و این دوره حساسیت های ویژه و خاصی به لحاظ نوع مشارکت مردم و انتخاب و هم فشارهای روانی و تبلیغاتی دشمن برای ایجاد ناامیدی و بی انگیزگی در مردم برای حضور در این حماسه بزرگ دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان مجریان بر مدار قانون تلاش برای برگزاری انتخاباتی سالم و با امنیت است، گفت: با اعتمادسازی باید فضا به گونه ای فراهم شود که مردم با انرژی و امید به آینده در انتخابات شرکت کنند.

 

ملانوری با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری انتخاباتی سالم و امن در سراسر استان فراهم شده است، ادامه داد: به لحاظ شیوع کرونا و اهمیت حفظ سلامتی مردم در انتخابات تاکنون ملزومات بهداشتی مورد نیاز تأمین و ناظران بهداشتی شعب اخذ رأی تعیین شده اند.

 

وی بیان کرد: در انتخابات پیش رو به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دسترسی مردم، شعب اخذ رأی در سطح استان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه به لحاظ امنیتی وضعیت انتخاباتی در خراسان‌ جنوبی سفید است، گفت: در این ایام برای کنترل و مدیریت حوزه بازار و اقتصادی با انجام بازدید و گشت های مشترک تلاش شده و اقلام کالاهای اساسی را تأمین کرده ایم.

 

ملانوری از افزایش ۱۵ درصدی شعب اخذ رأی انتخابات ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی خبر داد.

بیش از ۲۴ هزار نفر برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی را برعهده دارند

 

 رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: بیش از ۲۴ هزار نفر در این استان به عنوان عوامل اجرایی آماده برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد هستند و ناظران بهداشتی هم به منظور کنترل ضوابط در محل شعب اخذ رای حضور خواهند داشت.

ناصر خوش خبر اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش شعب اخذ رای، در روز ۲۸ خرداد ماه جاری تعداد هزار و ۲۴ شعبه در استان دایر می‌شود.

وی گفت: این افزایش آمار شعب برای پیشگیری از تجمعات در زمان رای‌گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده و به نسبت رشدی که در آمار شعب داریم، تعداد عوامل اجرایی، محافظان، گروه پشتیبانی و سایر عوامل نیز در مقایسه با دوره‌های گذشته افزایش یافته است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی تصریح کرد: این افزایش آمار شعبه‌ها موجبات اطمینان خاطر مردم و مجریان انتخابات را در روند رای‌گیری فراهم می‌کند و همزمان با این اقدام برای تامین ملزومات بهداشتی مورد نیاز در شعب اخذ رای نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی انتخابات را فرصتی بی‌بدیل برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: به جهت اهمیت موضوع، تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی پرشور در کشور و بالطبع استان خراسان جنوبی منظور شده است.

 

کالاهای اساسی مورد نیاز در خراسان جنوبی تامین شد

سه برابر سال گذشته علوفه در خراسان جنوبی توزیع شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به توزیع ۱۲ هزار تن علوفه در استان گفت: این میزان سه برابر مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

مشیرالحق عابدی تصریح کرد: در زمینه مشکل دان طیور که به وجود آمده بود و جوجه ریزی وجود نداشت، تدابیری اندیشیده شد تا هیچ گونه مشکلی در بخش تأمین مرغ نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در کنار تأمین اقلام اساسی در بخش گوشت مرغ و گوشت قرمز هم هیچ گونه مشکلی نداریم.

عابدی در بخش تأمین علوفه دامی مورد نیاز استان هم گفت: از ۲ هفته گذشته قرارگاه تأمین علوفه دام در استان تشکیل شد و بیشترین تأمین علوفه دام را بخش خصوصی انجام داده و از توان تمام دستگاه های اجرایی استفاده شده است.

به گفتۀ وی از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲ هزار تن علوفه به استان وارد شده و در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این میزان حدود ۳ برابر مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته، چرا که به دلیل خشکسالی ها نیاز دامداران به این بخش بیشتر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در راستای رفع مشکل دامداران خرید دام مازاد را داشته ایم که بارقه امید ویژه ای برای دامداران است.

عابدی ادامه داد: همچنین رقم تسهیلات به عشایر در سال جاری برابر با تمام سال ۹۹ بود که نوید ویژه ای در این بخش بود.

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد؛

انتخابات میدان نبرد با دشمن / لزوم مشارکت آگاهانه و حداکثری

 انتخابات میدان نبرد با دشمن / لزوم مشارکت آگاهانه و حداکثری

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی انتخابات را مهمترین میدان نبرد در جنگ نرم با دشمن دانست و گفت: باید با حضور آگاهانه و حداکثری دشمنان را ناامید و آینده کشور را تضمین کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر؛ حمید ملانوری بعدازظهر دوشنبه در جشن تکلیف سیاسی (همایش رأی اولی‌ها) خاطرنشان کرد: هر آنچه خداوند پس از خلقت انسان به عنوان اشرف مخلوقات در اختیار او قرار داده، برای این است که در مسیر زندگی خود به سعادت و کمال برسد و در مقابل تنها چیزی که از بندگان خواسته این است که شکر گذار خداوندی باشیم که با رحمت، مهربانی، بزرگی و کرامت، این نعمات را در اختیارمان قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند در طول سال‌های حیات بشری انبیا و اولیا و پس از آن، نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) را برای ما فرستاد تا امروز تحت ولایت و رهبری آن بزرگواران هدایت شده، بتوانیم راه درست را تشخیص دهیم.

استاندار خراسان جنوبی به تاریخ ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: ۶۰ سال پیش در این سرزمین، انسانی بزرگ بنام روح ا… الموسوی الخمینی (ره) به عنوان نماد انسانی متقی و آزادی خواه قیام کرد تا فریاد اسلام خواهی، خدا طلبی و معنویت سر دهد.

ملانوری تصریح کرد: امام آمد تا همچون ابراهیم خلیل الله، بت‌های خود ساخته بشر را بشکند، روح خدا را در جامعه بشری بدمد و رسالت پیامبر اکرم (ص) را در زدودن جهل و گمراهی از چهره غبار آلود مردم، دوباره نشان دهد.

وی ادامه داد: امام آمد تا با تأسی از ائمه اطهار، همه فضائل اخلاقی را به ما آموزش دهد و با این رفتار و ادبیات بود که مردم بیدار شدند، حکومت جهل و کج روی و استبداد را ساقط کرده، نظامی الهی و اسلامی مبتنی بر مردم سالاری و شایسته سالاری دینی را انتخاب نمودند.

استاندار از تأثیر شگرف نظام اسلامی بر دنیا گفت و اظهار داشت: مردم ایران با انتخابی شگفت‌انگیز نه تنها ایران بلکه دنیا را متحول کردند و امروز پس از گذشت ۴۰ سال تأثیر این انتخاب، هوشیاری همه ملت‌های آزادیخواه جهان است.

ملانوری با تأکید بر دشمنی‌های نظام سلطه علیه کشورمان، گفت: پس از تعیین نظام اسلامی توسط مردم و تحمیل دشمنی‌ها بر علیه این کشور، مردم در برابر این زورگویی‌ها، تحریم‌ها و.. ایستادگی و مقاومت را انتخاب کردند.

وی به اهداف بزرگ حضرت امام خمینی (ره) از اولین روزهای آغاز نهضت اسلامی اشاره و تأکید کرد: همواره تأکید حضرت امام (ره) بر استقرار نظامی بود که سرنوشتش توسط مردم تعیین شود، لذا بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی با رأی قاطبه مردم، نظام جمهوری اسلامی بر کشور حاکم شد و پس از آن تا به امروز در انتخابات‌های مختلف، مردم در تعیین سرنوشت کشور نقش دارند.

استاندار خراسان جنوبی به تفاوت انتخابات در نظام اسلامی با سایر کشورهای جهان اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات در کشور ما، مظهر خلق یک حماسه بزرگ و جاودان بوده و به اعتقاد ما شرکت در انتخابات، تکلیفی الهی است.

ملانوری خطاب به دانش آموزان و جوانان رأی اولی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در برابر یک جنگ بزرگ اقتصادی، روانی و تبلیغاتی قرار داریم که از آن به عنوان جنگ نرم یاد می‌شود و در قالب این جنگ دنبال آن هستند تا جوانان را از انقلاب بگیرند.

وی ادامه داد: مهمترین میدان نبرد در جنگ نرم، انتخابات است، زیرا بزرگترین سرمایه گذاری ها در تعیین سرنوشت و آینده صورت می‌گیرد.

به گفته وی؛ وظیفه همه ما این است که در فضای سالمی که توسط مدافعان حرم، وطن و سلامت ایجاد شده، رأی خود را به صندوق بیندازیم و آینده کشور را تضمین نمائیم.

استاندار خراسان جنوبی به لزوم هوشیاری در برابر توطئه‌های دشمنان نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا بذر ناامیدی را در جامعه منتشر کند و اعتماد مردم به نظام را از بین ببرد.

ملانوری متذکر شد: ابزار لازم در مقابل این جنگ، دانشی است که اهمیت مشارکت را تبیین نماید.

به گفته وی؛ در کنار مشارکت، ما باید به کسانی رأی بدهیم که بتوانند بر اساس مسیر انقلاب و فرهنگ مردم، کشور را به اوج موفقیت برسانند.

وی از همه رأی اولی‌ها و عموم مردم خواست؛ با حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات ۲۸ خرداد، برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام اسلامی بیفزایند.

 

 

 

 

اهدای یک قطعه زمین ۳ میلیارد تومانی جهت احداث کتابخانه در آرین شهر/۲

حاجی گفت: خیر نیک اندیش یک قطعه زمین با مساحت ۴۹۲ مترمربع و به ارزش سه میلیارد تومان را جهت احداث کتابخانه به نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اهدا کرد.

«محمود حاجی» افزود: طی دهه کرامت یک قطعه زمین توسط خیرین نیک اندیش جهت احداث کتابخانه در آرین شهر به نهاد کتابخانه های عمومی استان اهدا شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۹۲ مترمربع مساحت این زمین است، افزود: این قطعه زمین اهدا شده ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان دارد که به منظور احداث کتابخانه عمومی  در این شهر واگذار شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر کتابخانه عمومی شهید مطهری آرین شهر در محل فرهنگ سرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت استیجاری است که به لحاظ دسترسی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با پیگیری های صورت گرفته به همت خیرین محلی زمین مناسب در مرکز این شهر جهت احداث کتابخانه عمومی به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار شده است.

حاجی در ادامه گفت: امید است با احداث این کتابخانه در این زمین مردم این شهر در سال های آتی از خدمات یک کتابخانه عمومی استاندارد بهره مند شوند.

در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی عنوان شد

پزشکی قانونی در همه شهرستان‌های خراسان‌جنوبی مستقر شود

برخورداری خراسان جنوبی از تجهیزات باکیفیت در پزشکی

نظرات پزشکی قانونی سبب استحکام آرای قضایی می‌شود

قانونی/۳-۷

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور : تجهیزات پزشکی قانونی خراسان جنوبی خوشبختانه با تجهیزات مراکز پیشرفته و آزمایشگاهی تهران تفاوتی ندارد و خدمات ارائه شده به مردم با همان کیفیت است.

مهدوی  در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی گفتبرخورداری خراسان جنوبی از تجهیزات باکیفیت در پزشکی قانونی: آزمایشگاه سم شناسی، آسیب شناسی و سایر آزمایشگاه‌های خراسان جنوبی تجهیزات درجه یک در سطح دنیا را دارا و پزشکان متخصص و کارشناسان خوب در این استان مستقر هستند.

مهدوی با بیان اینکه نیازمند تقویت نیروی انسانی در این استان هستیم، افزود: پزشکی قانونی نیاز است در سایر شهر‌های استان مستقر شود.

به گفته وی به خاطر شرایط اقلیمی استان، پزشکان تمایل همکاری در شهر‌های دور دست را ندارند و از طرفی با وجود سختی کار و دستمزد پایین باید دولت برای این موضوع چاره اندیشی کند.

وی گفت: پژوهش‌های کاربردی نیز انجام شده که نتیجه آن برای پیشبرد اهداف سازمان و ارتقا کیفی فعالیت‌های خدمات کارشناسی پزشکی قانونی در نظر گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری استان هم گفت: مهم‌ترین رسالت قوه قضائیه در جامعه عدالت است و در تلاشیم به سمتی حرکت کنیم که مردم روز به روز شاهد گسترس عدالت در جامعه باشند.

حجت الاسلام حمیدی با تاکید بر استقرار پزشکی قانونی در تمامی شهرستانهای استان افزود:برای اجرای عدالت نیازمند بازوانی هستیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پزشکی قانونی است و بدون نظر پزشکان متخصص پزشکی قانون قاضی‌ها نیز نمی‌توانند رای دهند.

وی با بیان اینکه این سازمان بسیار حساس و کمک کاری است به قوه قضائیه گفت: پزشکی قانونی همچون قوه قضائیه با بهره گیری از فناوری‌های روز توانسته تشخیص‌های بهتر و دقیق تری را ارائه دهد.

در این مراسم توکلی به عنوان مدیرکل پزشکی قانونی استان معرفی و از زحمات جعفرزاده قدردانی شد.

 

 

 

 

 

مدیر کل کانون خراسان جنوبی در بازدید از مرکز فرهنگی و هنری سربیشه مطرح کرد؛

تابستان فرصت طلایی کانون در جذب اعضای جدید است/۲

تابستان فرصت طلایی کانون در جذب اعضای جدید است

مدیر کل کانون استان خراسان جنوبی، از مرکز فرهنگی و هنری سربیشه بازدید و طی نشستی با مربیان این مرکز از فصل تابستان به عنوان فرصت طلایی کانون در جذب اعضای جدید یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در نشستی که در حاشیه بازدید خود از مرکز فرهنگی و هنری کانون شهرستان سربیشه داشت از فصل تابستان به عنوان فرصت طلایی و بهار کانون یاد کرد و اظهار داشت:  با توجه به شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی در اجرای فعالیت‌ها و حضور اعضا در مراکز به وجود آمد که لازم است با توجه به فصل تابستان و اوقات فراغت کودکان ونوجوانان در جهت جذب اعضای جدید و پایدار سازی اعضای فعلی در کارگاه‌های مجازی و برخط بیشتر از قبل تلاش کنیم و این امر با ارتباط گیری با خانواده‌ها، اولیای تربیتی، دستگاه‌های اجرایی هم سو و جذب شریک فرهنگی میسر می شود.

وی ادامه داد: به منظور برگزاری کارکاه‌های حضور به صورت محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجوز لازم از سوی کانون کشور صادر شده است که مستلزم هماهنگی و اخد مجوز از ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا در استان و فرمانداران در شهرستان‌ها است.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:/۳-۷
عملکرد جامعه در قبال حفظ زن به عنوان یک گوهر قابل دفاع نیست

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه اولین مربی انسان مادر است، گفت: اما عملکرد جامعه در قبال حفظ زن به عنوان یک گوهر قابل دفاع نیست.

 آیت الله «سید علیرضا عبادی» در دیدار با بانوان اهل تشیع و تسنن استان به مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: دین و قرآن و اسلام عزیز همواره قابل دفاع است اما بقیه با درصد می توان به آن نگاه کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه عمل، رفتار و بینش ما قابل دفاع نیست ولی مقداری از آن که برخواسته از دین خداست قابل دفاع است، افزود: آنچه که به مربوط به هوای نفس است به هر اسمی قابل قبول نیست.

 

وی ادامه داد: شگردی که امروز بیش از همه تاریخ دشمنان بکار می گیرند این است که آنها شیوه های که به اسم اسلام انجام می شود را به اسم اسلام تمام می کنند چون آنها با اسلام جنگ دارند و دشمن همه مسلمانان هستند و ما هم باید در مقابل دشمن حواسمان جمع باشد و از اسلام دفاع کنیم.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه تشریع دین یعنی احکامی که خالق متعال برای مخلوقش آفریده است، گفت: خداوند می داند که خیر انسان در چیست بنابراین تردیدی نداریم که آنچه که در دین و قرآن آمده خیر بشر است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه آسیب های که بر جامعه مسلمین آمده طرح دشمن است که به وسیله خود مسلمین انجام می شود، تصریح کرد: خداوند در نظام تکوین و تشریع با تأکید می فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَحَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْر…»، اگر کرامت انسانی را در وجود خود زنده کنیم ۸۰ درصد امور ما حل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند به انسان کرامت و عزت داده است و در حدیث قدسی آمده که تمام اشیا را برای تو و تو را برای خود آفریدم، ادامه داد: انسان های خودپرست، پول پرست و دنیاپرست معنای کرامت انسانی را نمی‌فهمند.

 

آیت الله عبادی بیان کرد: اکنون جامعه بشری در لئامت(پستی) فرو رفته و در مال پرستی مسابقه گرفته است و فرصتی پیدا نمی کند که خود و خدا و کمال را بشناسد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: خدای متعال در دینش طوری تشریع کرده که عاطفه زن و ذخائر معنوی و فطرت او درگیر مسائل کثیف دنیایی نشود و مانند گوهر او را حفظ کرده باشد و دلیل آن هم این است که طبق حکم خدا تمام آنچه که مطابق با شأن او از همه هزینه زندگی به گردن شوهر است، یعنی زن باید فکرش آزاد باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه عملکرد جامعه در قبال حفظ زن به عنوان یک گوهر قابل دفاع نیست، افزود: در نظام خلقت فرزند انسان که سیر الی الله دارد و خدا به او کرامت، عزت و ارزش عطا کرده، با شانس و اقبال رشد نمی‌کند، او مربی می خواهد؛ اولین مربی فرزند مادر است.

 

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: مادری که می خواهد فرزندی به عنوان یک انسان که راه کمال را طی کند پرورش دهد کارش از همه سخت‌تر و ارزشمندتر است، خدا هم آن مهر مادر را که از مهر خودش جدا کرده و به قلب مادر ریخته، مادر همه چیز را تحمل می کند تا به فرزندش آسیبی نرسد.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه جایگاه زن در جامعه اسلامی کرامتی است که خداوند به بنده خودش داده، اما شرطش این است که از هوای نفس دوری کنیم و جامعه ما به خویشتن برگردد.

 

وی خاطر نشان کرد: انقلاب ما اسلام ما است نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد، هر کس یک کلمه کم و زیاد کند به خودش برگشت می کند، به انقلاب ربطی ندارد، قانون اساسی طبق اسلام است، مفاسدی که وجود دارد ربطی به اسلام وانقلاب ندارد، اما برای اینکه بیش از پیش هوشمند باشیم محور مطالب این باشد که در کنار جهان شناسی، خداشناسی، خودشناسی، راه شناسی، دشمن شناسی و دوست شناسی هم نیاز است.

 

 

 

 

توقیف ۱۲ نفر شتر قاچاق در طبس/۴

ماموران انتظامی شهرستان طبس در بازرسی از یک کامیون ۱۲ نفر شتر قاچاقث کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت : مأموران انتظامی شهرستان طبس هنگام کنترل محور‌های مواصلاتی، به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ علی پور افزود : مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو ۱۲ نفر شتر قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی به ارزش یک میلیارد ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس گفت : ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

شناسایی ۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی۲-۳

۴۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۲۸ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۱ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۳۴ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۴ مورد از بیرجند، ۱۶ مورد قاین، ۶ مورد از نهبندان، ۳ مورد از سربیشه و یک مورد جدید مبتلا به کرونا از خوسف شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همزمان در شبانه روز گذشته از ۱۷۲ تست سریع کرونا ۳۳ بیمار جدید شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۶ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۵۱ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۰ بیمار شامل ۱۲ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۵۴۰ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز ۵۹ هزار و ۹۰۹ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱ هزار و ۵۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۴۲ هزار و ۸۶۹ نفر در استان واکسن کرونا در نوبت اول و ۶ هزار و ۴۰۷ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته موردی از فوت جدید ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همان ۹۰۸ نفر است.

 

 

 

 

تامین ۱۲۰۰پنل خورشیدی برای روشنایی محلات عشایری/۲-۳

هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی برای تامین روشنائی محلات عشایری خراسان جنوبی تهیه و تأمین شد.

مدیرکل امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این تعداد پنلتامین ۱۲۰۰پنل خورشیدی برای روشنایی محلات عشایری خورشیدی با ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان اعتبار تأمین شده است.

مهدی عصمتی پور هزینه هر پنل را ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: از این رقم عشایر تنها ۱۰ درصد هزینه برای خرید و نصب پنل را پرداخت کردند.

وی گفت: توزیع ۲۳۲ پنل خورشیدی در مرحله اول از ۴ شنبه ۲۶ خرداد با حضور استاندار آغاز و هفته آینده نیز ۴۴۸ پنل تحویل عشایر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان با بیان اینکه مابقی پنل‌ها نیز به زودی درمحلات عشایری تامین خواهد شد، افزود: این تعداد پنل در محلات عشایری قشلاق و ییلاقی که از نعمت برق و روشنایی محروم هستند نصب می‌شود.

خراسان جنوبی با ۱۵هزار و ۶۷۶خانوار عشایر هفت درصد عشایر کشور را به خود اختصاص داده است.

جایگاه شوراها در قانون اساسی/۵-۷

سعید افقی

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرای عمومی انجام شود، همان‌طور که قانون اساسی مقرر نموده مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، و شوراهای کشور تحقق می‌یابد، بنابراین نهادهای حکومتی را نهادهای اعمال حق حاکمیت ملی می‌نامند.

اصل هفتم: طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر»، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند که طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را قانون معین می‌کند.

اصل یک‌صدم: برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان، یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، یا استان صورت می‌گیرد، که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله‌مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می‌کند.

اصل یکصد و یکم: به‌منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آن شورای عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان‌ها تشکیل می‌شود. نحوه تشکیل و وظایف این شورا را قانون معین می‌کند.

اصل یکصد و دوم: شورای عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرح‌ها باید در مجلس موردبررسی قرار گیرد.

اصل یکصد و سوم: استانداران، فرمانداران، و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند. (تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلامی و قوانین کشور باشد).

اصل یکصد و ششم: انحلال شوراها جز در صورت انحراف از وظایف قانونی ممکن نیست و مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شوراها و طرز تشکیل مجدد آنها را قانون معین می‌کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند و دادگاه موظف است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

اصل هفتم قانون اساسی صراحت دارد که شوراهای اسلامی کشور یکی از ارگان‌های تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی واداری کشور دارای وظایف خاص خود هستند، ولی ازنظر قانون اساسی و حق حاکمیت در طراز سایر ارکان حکومتی قرار می‌گیرند. حتی دامنه حکومت آنها به‌اندازه‌ای است که مسئولین دولتی موظف به رعایت تصمیمات آنها در حدود اختیاراتشان هستند.

همچنین باملاحظه اصل یکصدم قانون اساسی به نظر می‌رسد که غرض قانون‌گذار از وضع اصل یکصدم توزیع قدرت در نظام‌های اجتماعی، امور اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، و فرهنگی و … اگرچه مستقیماً سیاسی نیستند و اصولاً جدای از امور سیاسی محسوب می‌شوند، اما دارای کارکردهای سیاسی نیز می‌تواند باشد. به‌ویژه ازآن‌جهت که این بخش‌ها به وجود آورنده طیف خاصی هستند که در فرآیند اقتدار سیاسی، به‌عنوان منابع قدرت شناخته می‌شوند. قانون اساسی با واگذاری این دسته از امور و فعالیت‌های اجتماعی به شوراها سعی کرده است تمرکز منابع قدرت در دست عده خاص نباشد.

 

 

در مبارزه با فساد آدرس غلط ندهیم/۵-۷

علی احمدی

در برنامه های داوطلبان ریاست جمهوری که از صدا و سیما پخش می شود، این گونه به مردم تلقین می شود که منشا فساد صرفا در قوه مجریه و دولت است، حال آن که چنین نیست،باید بپذیریم در حال حاضر بسیاری از فساد ها ناشی از قوانین و مقررات است. برخی قوانین مصوب مجلس شورای اسلای فساد زا است. کمتر فسادی در قوه مجریه شکل می گیرد که هم دستی در قوه قضاییه نداشته باشد. در قوه مجریه و دولت و حتی قوه قضاییه ، فساد زمانی گسترش می یابد که مفسد بستر را فراهم ببیند و از مجازات و عقوبت خود را در امان بداند.

با توجه به تعدد و تکثر محاکم اعم از محاکم عمومی، دادگاه های انقلاب، دادگاه های نطامی ، دادگاه ویژه روحانیت و تعزیرات حکومتی و سازمان هایی مانند ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان زندان ها، و… در قوه قضاییه ، این قوه از حیث گستره سازمانی دست کمی از دولت و قوه مجریه ندارد. مبارزه با فساد و مبارزه با مفسد تفکیک دو مقوله جدا گانه ولی مرتبط با هم هستند. مبارزه در هر دو مورد ، یا تاکنون نبوده است و یا ناکارامد بوده است. حاصل این وضعیت موجب شده است، فساد به گونه ای به فساد سیستمی تبدیل شده است، تا جایی که هم از سوی مقامات دولت موجود و مستقر و هم داوطلبان ریاست جمهوری به صراحت صحبت از خرید پست ها و مناصب می شود.

جناب اقای رئیسی در دو سال گذشته قدم های خوبی ولی محدود در مبارزه با مفسد بر داشته اند، اما در مبارزه با فساد که ناشی از روندها ، آیین دادرسی ها و احکام در قوه قصاییه است در دو سال گذشته کمتر توفیقی داشته است.

مبارزه با فساد و مفسد، هیچ کدام نمی تواند جایگزین دیگری شود ، ولی موفقیت در مبارزه با یکی می تواند دیگری را محدود کند. بر این مبنا توجه به یک بعد، آن هم تمرکز در یک قوه و بی توجهی به ابعاد و قوای دیگر نوعی انحراف در مبارزه و آدرس غلط دادن به مردم و طی کردن مسیر اشتباه در حکمرانی است.

اگر دل در گرو نطام داریم و مردم را ولی نعمت خود بر می شماریم ، مناسب ترین وضعیت این است که در قوه قضاییه مبارزه با مفسد و فساد استمرار و توسعه یابد، و نیروهای انقلاب به عنوان مکمل ایشان در قوه مجریه و با هماهنگی هم دیگر، ریشه های فساد در کشور را بخشکانند .و الا پریدن از آن سوی جوی آب به این سوی آن مشکلی را حل نمی کند.

بهارانه کتاب به مدت ۲ روز تمدید شد

بهارانه کتاب به مدت ۲ روز تمدید شد
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ به مدت دو روز تمدید شد و تا سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه در کتابفروشی‌های عضو طرح ادامه خواهد داشت.

محمود رمضانی با بیان این خبر، عنوان کرد: با توجه به استقبال عمومی از طرح بهارانه ۱۴۰۰ و مطالبه کتاب‌فروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر افزایش اعتبار و مدت زمان اجرای طرح، بهارانه ۱۴۰۰ در سراسر کشور به مدت دو روز تمدید شد.

وی با بیان این که از ابتدای طرح تاکنون بیش از یک میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال کتاب در استان از سوی مردم خریداری شده است، ادامه داد: علاقه مندان می توانند با مراجعه به کتابفروشی های عضو طرح ، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی خریداری کنند.

کالاهای اساسی مورد نیاز در خراسان جنوبی تامین شد

کالاهای اساسی مورد نیاز در خراسان جنوبی تامین شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده در حال حاضر در تامین کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم و بیشترین میزان اقلام را تا این لحظه نسبت به سنوات گذشته تامین کرده‌ایم.

مشیرالحق عابدی روز دوشنبه در دیدار استاندار خراسان جنوبی و هیات همراه با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، به تشریح اقدامات و برنامه‌های حوزه اقتصادی استان در راستای تنظیم بازار پرداخت و افزود: اولویت‌های اقتصادی استان براساس برنامه‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت در حال انجام و پیگیری است.

وی به موضوع بازار مرغ اشاره کرد و گفت: با توجه به تصمیم کلان کشور در تامین دان طیور تکانه‌هایی داشتیم لذا جوجه‌ریزی به میزان کافی صورت نگرفت و مشکلاتی را به همراه داشت.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که شده، این اطمینان خاطر وجود دارد که در تامین گوشت مرغ مورد نیاز استان، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: براساس گزارش جهاد کشاورزی و با توجه به نیاز روزانه ۲۵ تا ۳۵ تنی گوشت مرغ، روز گذشته ۶۰ تن مرغ در سطح استان توزیع شده است.

عابدی از برنامه‌های استان برای تامین علوفه دامی مورد نیاز گفت و تصریح کرد: بنا به تاکید شخص استاندار مبنی بر رفع این مشکل، قرارگاه تامین علوفه دام از ۲ هفته پیش در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: مهمترین وظیفه قرارگاه، انسجام‌بخشی به اقداماتی است که دستگاه‌های متولی به صورت جداگانه نسبت به حل این مشکل انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان علوفه دام توسط بخش خصوصی تامین شده است افزود: از همه توان و ظرفیت دستگاه‌ها نیز به منظور رفع این نیاز اساسی استفاده می‌شود.

عابدی درخصوص علوفه دامی خریداری شده در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۱۲ هزار تن علوفه دامی در استان توزیع شده که این رقم بیش از سه برابر میزان علوفه‌ای است که در مدت مشابه سال گذشته در اختیار دامداران قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: خرید علوفه دامی تا رفع کامل نیاز دامداران کماکان ادامه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به بارندگی مطلوب سال گذشته، دامداران نسبت به خرید دام بیشتر اقدام کردند که این دام مازاد در شرایط خشکسالی موجود، مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی خرید دام مازاد دامداران توسط جهاد کشاورزی را یکی از اقدامات استان در راستای مدیریت شرایط موجود عنوان کرد و گفت: خرید دام مازاد همچنان ادامه دارد.

عابدی افزود: بنا به گزارش امور عشایری، رقم تسهیلاتی که در همین زمینه به عشایر استان پرداخت شده در سه ماه اول امسال، برابر همه تسهیلاتی است که در سال ۹۹ پرداخت شده است.

 

 

 

 

در دیدار استاندار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی عنوان شد

وضعیت امنیتی سفید در خراسان جنوبی

مسئولان آرای مردم را امانت بدانند/ لزوم صیانت از انتخابات

آیت الله عبادی با اشاره به اهمیت بیداری و زمان شناسی مسئولان در این ایام، گفت: آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود.

 آیت الله «سید علیرضا عبادی» در دیدار با استاندار خراسان جنوبی با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: بیداری و زمان شناسی مسئولان می تواند رفاه و آسایش مردم را تأمین کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه انتخابات برای مردم فرصت بسیار ارزشمندی است، گفت: مردم در فضای صمیمی خدمتگزاران خود در ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها را برای چهار سال تعیین می کنند.

 

وی با بیان اینکه آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود علاوه بر این به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سلامت مردم هم باید حفظ شود، تأکید کرد: به دلیل شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم و اینکه دشمن در دشمنی کم نمی آورد باید همه احتمال ها را بسنجیم و متناسب با آن آمادگی داشته باشیم.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: امیدواریم به سلامت جشن پیروزی در صحنه انتخابات را مردم عزیز بر اساس آنچه خودشان اصلح و احسن تشخیص دهند، بگیرند و این جشن پیروزی را همزمان با ایام ولادت امام رضا(ع) داشته باشند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به پیروزی های جبهه مقاومت در فلسطین و سوریه اشاره کرد و گفت: اخیرا هم کار نتانیاهو این قلاده به گردن استکبار تمام شد و مردم از شر او راحت شدند و امیدواریم زمینه مساعدتری با شکست های پیاپی سیاسی و نظامی اسرائیل غاصب فراهم شود و آنجا هم خانه مردم به صاحبش برگردد و مسلمانان هم از خواب مرگ غفلت بیدار شوند و نسبت به قدس عزیز بی تفاوت نمانند.

 

وی در پایان افزود: امیدواریم شرایطی برای جهان پیش آید که بشر از دست این غول های بیابانی وحشی که دنیا را برای همه انسان ها ناامن کردند نجات پیدا کند، شما هم با حسن تدبیر خودتان در این ثواب سهمیه داشته باشید.

 

 

 

آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی : آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود علاوه بر این به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سلامت مردم هم باید حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی ، آیت الله عبادی در دیدار با استاندار خراسان جنوبی و هیات همراه ضمنآرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود تبریک دهه کرامت، گفت: خواسته مردم و بنده در این روز‌ها بیداری و زمان شناسی مسئولین است.
وی افزود : بیداری و زمان شناسی مسئولین می‌تواند رفاه و آسایش مردم را تامین کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت : انتخابات برای مردم ما فرصت بسیار ارزشمندی است تا در یک فضای صمیمی خدمتگزاران خودشان را چه در شورای روستا و شهر باشد و چه در ریاست جمهوری برای چهار سال آینده تعیین کنند.
آیت الله عبادی افزود : آرای مردم یک امانت است که باید از آن صیانت شود علاوه بر این به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا سلامت مردم هم باید حفظ شود.
وی گفت : مسئولین ذی‌ربط باید تلاش کنند امنیت و آرامش فکری و امنیت محیط زندگی مردم را تأمین کنند که این همواره وجود دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: به دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم و اینکه دشمن در دشمنی خود کم نمی‌آورد ما باید همه احتمالات را بسنجیم و متناسب با احتمالات آمادگی لازم را داشته باشیم.

 

وضعیت امنیتی سفید در خراسان جنوبی/ شعب اخذ رأی ۱۵ درصد افزایش یافت

«حمید ملانوری» نیز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: موضوع انتخابات برای کشور بسیار بااهمیت است و این دوره حساسیت های ویژه و خاصی به لحاظ نوع مشارکت مردم و انتخاب و هم فشارهای روانی و تبلیغاتی دشمن برای ایجاد ناامیدی و بی انگیزگی در مردم برای حضور در این حماسه بزرگ دارد.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه وظیفه ما به عنوان مجریان بر مدار قانون تلاش برای برگزاری انتخاباتی سالم و با امنیت است، گفت: با اعتمادسازی باید فضا به گونه ای فراهم شود که مردم با انرژی و امید به آینده در انتخابات شرکت کنند.

 

ملانوری با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته مقدمات سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری انتخاباتی سالم و امن در سراسر استان فراهم شده است، ادامه داد: به لحاظ شیوع کرونا و اهمیت حفظ سلامتی مردم در انتخابات تاکنون ملزومات بهداشتی مورد نیاز تأمین و ناظران بهداشتی شعب اخذ رأی تعیین شده اند.

 

وی بیان کرد: در انتخابات پیش رو به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دسترسی مردم، شعب اخذ رأی در سطح استان ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اعلام اینکه به لحاظ امنیتی وضعیت انتخاباتی در خراسان‌ جنوبی سفید است، گفت: در این ایام برای کنترل و مدیریت حوزه بازار و اقتصادی با انجام بازدید و گشت های مشترک تلاش شده و اقلام کالاهای اساسی را تأمین کرده ایم.

 

ملانوری از افزایش ۱۵ درصدی شعب اخذ رأی انتخابات ۱۴۰۰ در استان خراسان جنوبی خبر داد.

 

قاتل درختان بنه محکوم شد/۲

معدن داری که ۶ درخت بنه حدود ۵۰۰ ساله را در شهرستان نهبندان قطع کرده بود محکوم شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نهبندان با اشاره به قدمت تاریخی درختان بنه نهبندان گفت : بیشتر این درختان بنه، عمری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال دارند حتی برخی از این درختان عمر ۷۰۰ سال را نیز ثبت کردند و جزو میراث طبیعی این استان است.

محمد حسین کدخدازاده افزود : فردی در منطقه شاهکوه اقدام به قطع ۶ اصله درخت بنه کرده بود که با شکایت منابع طبیعی شهرستان   پرونده وی تشکیل شد.

وی افزود : این فرد  که در آن منطقه معدن دارد در راستای کارش و اکتشاف و بهره برداری از سنگ‌ها، اقدام به قطع این درختان کرده بود.

به گفته‌ی کدخدازاده این معدن چندین سال پیش راه اندازی شده و اداره صنعت و معدن بدون اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اجازه راه اندازی آن را داده است.

وی افزود : در راستای کاهش خسارت وارده به درختان منطقه متهم مکلف به تهیه ۱۵ عدد اجاق گاز تک شعله و تحویل به مردم همان منطقه با نظارت اداره منابع طبیعی شهرستان نهبندان شد.

 

جشن تکلیف سیاسی ۷ هزار و ۴۳۲ رأی اولی در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی بیش از ۱۶ هزار رأی اولی دارد که ۷ هزار و ۴۳۲ دانش آموز رأی اولی امروز با حضور استاندار بلوغ سیاسی شان را جشن گرفتند.

ملانوری در این مراسم حضور در انتخابات را یک حماسه بزرگ دانست و گفت : انتخابات چرخش نخبگان است و حضور جوانان در انتخابات، هم در سرنوشت خود و هم در سرنوشت دیگر آحاد جامعه تاثیرگذار است.

استاندار افزود : انتظار ما از رأی اولی‌ها این است که با حضور گسترده، پرشور و آگاهانه خود یک حماسه دیگر را خلق کنند و دشمنان را در رسیدن به اهداف شومشان مأیوس کنند و باعث نشاط و امید آفرینی در جامعه شوند.

خراسان جنوبی بیش از ۱۶ هزار رأی اولی دارد.

 

 

 

تجلیل از اهدا کنندگان برتر خون در خراسان جنوبی

در سالروز جهانی اهدای خون (۱۴ ژوئن) در مراسمی از اهداء کنندگان برتر خون در خراسان جنوبی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل پایگاه انتقال خون استان در این مراسم گفت: از  آغاز سال جاری تاکنون ۵ هزار و ۵۰۲ نفر از خواهران و برادران برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون در استان مراجعه کردند.

میری مقدم با بیان اینکه از این تعداد ۴ هزار و ۳۸۰ نفر موفق به اهدای خون شده اند، افزود: در این مدت ۸۷ نفر موفق به اهدای پلاکت و ۶۲ نفر نفر پلاسما شدند.

وی گفت: ۴ هزار و ۸۲ مرد و ۲۹۷ زن موفق به اهدای خون شدند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳.۷ درصد افزایش دارد.

مدیرعامل پایگاه انتقال خون استان افزود: میانگین اهدای خون توسط بانوان در کشور ۵ درصد است و این درحالی است که در استان اهدای خون بانوان در حال حاضر ۸ درصد است که پیش بینی می‌شود اهدای خون به ۱۰ درصد برسد.

 

تحصیل ۲۱۵ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه بیرجند

۲۱۵ دانشجو از کشور افغانستان در دانشگاه بیرجند مشغول تحصیل هستند.

رئیس دفتر امور بین الملل دانشگاه بیرجند گفت : از این تعداد ۷۱ دانشجو در تحصیل ۲۱۵ دانشجوی افغانستانی در دانشگاه بیرجندمقطع کارشناسی، ۱۴۱ دانشجو در کارشناسی ارشد و ۳ دانشجو در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.
تقی پور با بیان اینکه پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشگاه از سال ۷۱ شروع شده است گفت: پذیرش این دانشجویان در دانشگاه بیرجند از سال ۹۸ به صورت منسجم افزایش چشمگیری یافت.
وی افزود : تاکنون دانشجویانی از کشور‌های ازبکستان، بنگلادش، افغانستان و تاجیکستان در این دانشگاه تحصیل کردند که ۷۵ دانشجو در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل شدند.
رئیس دفتر امور بین الملل دانشگاه بیرجند با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در همه رشته‌ها گفت: بیشتر این دانشجویان در رشته‌های علوم سیاسی، ادبیات فارسی، علوم آموزشی و کامپیوتر در دانشگاه بیرجند تحصیل کردند.
تقی پور افزود : در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا، کلاس‌های دانشگاه به جز رشته‌های تحصیلات تکمیلی در صورت تشخیص اساتید؛ به صورت مجازی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

۳۱ خردادماه، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و یا تکمیل فرم درخواست تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقیقی در استان، ۳۱ خردادماه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل امور مالیاتی استان با اعلام این خبر گفت: از مؤدیان مالیاتی خواهشمندیم به منظور برخورداری از مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی و عدم تعلق جرائم قانونی غیرقابل بخشش، در اسرع وقت نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام و برای جلوگیری از هرگونه مشکل، از موکول نمودن آن به روز‌های پایانی خودداری کنند.
احسانی مهر افزود: در دو ماهه ابتدای سال از محل مالیات و عوارض وصول شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده، ۷۴ میلیارد ریال به حساب شهرداری بیرجند، ۹۶ میلیارد ریال به حساب سایر شهرداری‌های استان، ۶۱ میلیارد ریال به حساب دهیاری ها، حدود ۵ میلیارد ریال به حساب روستا‌های فاقد دهیاری و ۱۷ میلیارد ریال به حساب مناطق عشایری استان به صورت مستقیم برای انجام پروژه‌های عمرانی، خدماتی، زیربنایی، زیباسازی و … واریز کرده است که مجموع این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳ برابر شده است.

یک کشته در واژگونی وانت پیکان در بیرجند/۴

واژگونی وانت پیکان در بیرجند یک کشته برجای گذاشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند گفت: بر اثر واژگونی وانت پیکان در تقاطع صیاد شیرازی_قرنی ییرجند،  راننده ۴۱ ساله جان باخت.

سرهنگ محمدرضا خسروی علت این حادثه را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کرد.

 

 

 

 

 

آخرین مهلت ثبت درخواست تعویض شناسنامه تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اعلام کرد: متقاضیان تعویض شناسنامه اصلی تنها تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات مهلت ثبت درخواست دارند.

مهرآور در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان اینکه ۱۸ خرداد مهلت درخواست شناسنامه المثنی به پایان رسیده است، تأکید کرد: تا اطلاع ثانوی درخواست شناسنامه المثنی ثبت نمی‌شود و تنها  افراد دارای شناسنامه مخدوش، آب خورده و پارگی  می‌توانند برای تعویض شناسنامه اصل تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات اقدام کنند.

وی افزود: ادارات ثبت احوال در هفته جاری هر روز دایر بوده و روز پنجشنبه ۲۷ خرداد تا ساعت ۱۶ و در روز انتخابات (۲۸ خرداد) تا ساعت ۲۰ آماده خدمات رسانی و تحویل شناسنامه و کارت ملی‌های درخواست شده از قبل، است.

مهرآور با بیان اینکه دفاتر پیشخوان دولت نیز در هفته جاری موظف به خدمات دهی و تحویل شناسنامه‌های آماده شده در دفتر هستند، افزود: این دفاتر در روز انتخابات نیز خدمات ارائه می‌کنند و متقاضیانی که در این دفاتر درخواست دادند می توانند شناسنامه و کارت ملی خود را تحویل بگیرند.

 

 

 

 

وعده‌های قانونی و در حد اختیارات به مردم می‌دهم

ششمین انتخابات شوراها در استان‌ها| نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند: وعده‌های قانونی و در حد اختیارات به مردم می‌دهم

 نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند با بیان اینکه نگاه غیرکارشناسی می تواند به کارکرد شورا برای حل مشکلات شهری مردم آسیب وارد کند گفت: باید همه چیز مانند یک شهر شیشه ای شفاف شود.

محمد رمضانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند  با اشاره به مهم‌ترین وظایف شورای شهر در رفع مشکلات شهری و شهروندان اظهار داشت: وظیفه شورا کاملا مشخص است و در بطن قانون شوراها انتخاب افراد اصلح، کارشناس و آگاه انجام می شود تا به مطالبات شهروندان در بخش‌های مختلف اجتماعی و مدنی جامه عمل پوشانده شود.

وی افزود: وظیفه شورا از مصوباتی که در شورای ترافیک گرفته می شود تا پیگیری مشکلات زنان سرپرست در هر بخش اهمیت خاص خود را دارد.

نامزدی اصولگرای شورای شهر بیرجند بهترین راه احصای مشکلات شهری را تعامل شورا با رسانه‌ها دانست و بیان کرد: به نظر بنده حتی می توان یک ویژه نامه شورا داشته باشیم تا عملکرد شورا توسط مردم هم رصد شود.

رمضانی تصریح کرد: این رصد علاوه بر آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به حقوق شهروندی شان می تواند روحیه مطالبه گری را نیز افزایش دهد و از طرف دیگر عده‌ای که آگاهی نسبت به وظایف شورا ندارند نیز می توانند آگاهانه مشکل خود را به اعضای شورای شهر منتقل کنند.

وی به رابطه شورای شهر با شهرداری به عنوان ناظر بر اجرای امور شهری اشاره و خاطرنشان کرد: بنده همیشه گفته‌ام ما باید شورای شهر باشیم نه شورای شهرداری، البته این به معنای این نیست که شورا باید در مقابل شهرداری باشد، بلکه شورای شهر مانند پدری دلسوز باید علاوه بر پیگیری مطالبات بر حق شهروندان در تامین نیازهای شهری، برای بهبود شرایط شهر در تمام بحث‌های زیرساختی، از آسفالت و انبوه‌سازی گرفته تا استاندارد بودن وسایل بازی پارک‌ها و غیره به شهرداری در مباحث درآمدهای پایدار و تصمیمات خوب در توسعه شهری به شکل عادلانه کمک و نظارت داشته باشد.

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند یادآور شد: امروز در شهرستان بیرجند زمزمه هزینه کردهای ناعادلانه برای شمال و جنوب شهر را می شنویم، به نظر بنده شورا باید در این رابطه پاسخ گو باشد و اگر هزینه‌ها عادلانه بوده و یا اگر بر حسب نیاز بوده باید شفاف و روشن به مردم توضیح داده شود.

رمضانی با بیان اینکه نگاه غیر کارشناسی می تواند به کارکرد شورا برای حل مشکلات شهری مردم آسیب وارد کند اظهار داشت: نگاه غیرکارشناسی، کارکرد شورا را به باتلاقی سوق می دهد که هر روز به جای پیشرفت، شهر را به عقب ماندگی می کشاند.

وی افزود: برای مثال پروژه‌های نیمه کاره، پروژه‌هایی که چند بار تخریب و دوباره ساخته می شود و به عنوان مثال همین خیابان جمهوری که آیلندها بعد از مدت کوتاهی جمع شد، یا پل‌های هوایی که یک مدت روی چندین چهار راه گذاشته شد اما بعد از مدت کوتاهی جمع شد، این نشان دهنده نگاه غیر کارشناسی است.

کاندیدا شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: اما نگاه سیاسی تا این حد زیان بار نخواهد بود و تنها مشکلی که در نگاه‌های سیاسی داریم این است که راه توسعه، اجرای طرح‌های مختلف به ویژه فرهنگی و اجتماعی بسیار کند پیش می رود و یا اصلا پیش نخواهد رفت.

رمضانی به فساد اداری و اقتصادی در دوره‌های گذشته در شورای شهر و برخورد قضایی با آنها اشاره کرد و به بیان برنامه شورای جدید برای دوری از این مهم پرداخت و بیان کرد: تنها پاسخ به این موضوع شفافیت، شفافیت، شفافیت است و در این راستا باید مبلغ قردادهای شهرداری و مصوبات شورا تا یک سقف مشخص رسانه ای شود.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند در  پروژه‌ها چه میزان هزینه شده است یادآور شد: همچنین مردم باید بدانند مثلا قرار است در شهرک فرهیختگان چه اتفاقاتی از نظر زیرساختی داشته باشیم.

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند با تاکید بر اینکه مانند یک شهر شیشه ای همه چیز باید شفاف شود گفت: مطابق با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، شهرداری‌ها ملزم هستند تا به ترتیب آزادی اطلاعات، دسترسی به اطلاعات و شفافیت را رعایت کنند و بدین ترتیب موظف هستند تا در امور مالی خود از جمله قرارادهایی که منعقد می کنند اصل شفافیت را رعایت کنند و زمینه دسترسی به  اطلاعات مربوط ( به استثنای اطلاعات طبقه بندی شده) را توسط آحاد جامعه فراهم کنند.

رمضانی با اشاره به تبعات تضعیف جایگاه شوراها از نگاه مردم در اداره شهرها و روستاها و جلوگیری از آن بیان کرد: نگاه مردم بر اثر عملکرد شورا تضعیف می شود و زمانی که همه چیز شفاف باشد یقین دارم نه تنها جایگاه شورا تضعیف نمی شود، بلکه اعتماد به شورا در رفع مشکلات و غیره دو چندان می شود.

وی با اشاره به وعده‌های نامزدهای انتخاباتی و عمل کردن به آن خاطرنشان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید وعده‌های قانونی و در حد اختیارات شورا بدهند و از دادن وعده های بیهوده خود داری کنند.

 

 

 

 

توصیه انتخاباتی علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی/حضور عزت آفرین است/

توصیه انتخاباتی علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی/حضور عزت آفرین است

بیرجند-علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی با تبیین معیارهای رئیس جمهور اصلح، مشارکت در انتخابات را در این شرایط علی رغم گلایه‌ها عزت آفرین می‌دانند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: به دور از شعار و اغراق در خراسان‌جنوبی شیعه و سنی سال‌ها است که در کنار هم برادرانه و دوستانه زندگی کرده و روابط اجتماعی و خانوادگی با یکدیگر دارند و هر قدمی که در توسعه استان برداشته می‌شوند با همیاری جوانان شیعه و سنی بوده است.

اما این یکدلی و همراهی فقط مربوط به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیست و امروز در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز مردم خراسان‌جنوبی از هر فرقه و مذهبی خواهان رئیس جمهوری اصلح و مقتدر از یک طرف و مشارکتی پرشور از جنبه دیگر هستند.

اگر خراسان‌جنوبی در ادوار گذشته انتخابات همواره جزو استان‌های پیشتاز در مشارکت سیاسی در موضوع انتخابات بوده است به واسطه نقش آفرینی برادران و خواهران اهل سنت در کنار هم استانی‌های شیعه مذهب بوده است و این دور در کنار هم از دیار خاوران دارالتقریب ساخته‌اند.

دعوت به مشارکت حداکثری

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان در گفتگو با مهر با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ همه جانبه و به طور کلی نسبت به انتخابات‌های سال‌های قبل اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: مردم باید شرکت پرشور در انتخابات داشته باشند چراکه مسئله، مسئله اسلام و کفر است.

مولوی عبدالعزیز خالقی بیان داشت: کفر جهانی وقتی در ایران تورم، گلایه و مشکلات مردم را مشاهده می‌کند می‌گوید کسی در انتخابات ایران شرکت نکرده و رأی نخواهد داد.

امام جماعت اهل سنت روستای درمیان با اشاره به اینکه وظیفه مسلمانان این است که مطالبات خود را از دولت داشته باشند، عنوان کرد: میزان مشارکت بسیار مهم است چراکه با مشارکت حداکثری می‌توان سرفرازی ایران را در جهان نمایان کرد.

وی با بیان اینکه ملت ایران با تمام سختی‌هایی که در حوزه اقتصادی دارد اما برای مسائل سیاسی روز خود به نحو احسن اظهار آمادگی می‌کند، ادامه داد: ملت ایران در روز ۲۸ خرداد با مشارکت حداکثری در انتخابات چشمان دشمنان این نظام را کور کنند.

مولوی خالقی با تاکید بر انتخاب اصلح افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، معیشتی، گرانی و کمبودهایی که در حال حاضر در کشور شاهد هستیم برنامه و توانایی نامزدها باید بررسی شود.

توصیه انتخاباتی علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی/حضور عزت آفرین است

انتخاب اصلح

مولوی غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های یک رئیس جمهور اصلح و کارآمد اظهار کرد: حضرت رسول (ص) در هزار و ۱۴۰۰ سال پیش فرمودند که منافق سه خصلت دارد که آن سه خصلت دروغ گفتن، عمل نکردن به وعده‌ها و خیانت در امانت است.

وی بیان‌کرد: ما وقتی سخن از رئیس جمهور اصلح می‌زنیم به این معنا است که این سه خصلت بیان شده در او نباشد و هر چه انسان از این سه خصلت فاصله بگیرد به ایمان و تدین نزدیک‌تر است

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به اینکه منظور از حفظ امانت در مَسند ریاست جمهوری بیت‌المال مسلمین است، ادامه‌داد: وقتی اختلاس‌ها و اتلاف هزینه‌ها و …در جامعه رخ می‌دهد خیانت در امانت به وجود آمده است و رئیس جمهور اصلح باید از این موارد دور باشد.

فاروقی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور باید خیرخواه مردم، مملکت و اسلام باشد، گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و از این نظر عملکرد مسئولین به پای اسلام نوشته می‌شود و رئیس جمهور نباید با عملکردش مردم را از دین فراری دهد.

وی اظهار کرد: در زمینه حفظ مملکت نیز رئیس جمهوری اصلح است که کشور خویش را به بیگانگان نفروشد.

گلایه مردم از مسائل اقتصادی

امام جمعه اهل سنت بیرجند یادآور شد: البته مردم از جهات مختلف چون مسائل اقتصادی و فقر گلایه‌هایی داشته و توان خرید برخی از مایحتاج خود را ندارند که این موضوع نیز باید مد نظر مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

فاروقی یادآور شد: ما در طول ۴۲ سال گذشته همواره امید به بهبود شرایط داشته‌ایم و دعا می‌کنیم که این بهبودی در شرایط مردم و کشور رخ دهد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مردم ایران اسلامی بار دیگر در آستانه آزمون بزرگی هستند و می‌توانند با رأی خود عهد دوباره‌ای با آرمان‌های انقلاب اسلامی داشته باشند.

توصیه انتخاباتی علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی/حضور عزت آفرین است

ایران قوی با پشتوانه مردم محقق می‌شود

وی بیان‌کرد: بی شک هر شهروند ما خواهان یک ایران قوی است و ایران قوی جز با پشتوانه مردمی محقق نمی‌شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه مشارکت مردم در حقیقت مؤلفه قدرت پشتوانه جمهوریت نظام اسلامی است، ادامه‌داد: علاوه بر اهمیت اصل شرکت در انتخابات، مردم به کسی رأی دهند که در تجربیات کاری خود نشان داده که کفایت لازم و کارآمدی در مدیریت را دارد.

نوفرستی بیان‌کرد: رئیس جمهور باید باور به جوانان متخصص ایران زمین و توان داخلی داشته و از طرف دیگر شجاعت لازم را در برخورد با استکبار جهانی را داشته باشد چرا که امروزه ایران اسلامی در حقیقت امید جبهه مقاومت است.

ضرورت داشتن روحیه جهادی برای یک رئیس جمهور

وی با بیان اینکه طبق گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئول نظام اسلامی باید روحیه جهادی داشته باشد، گفت: روحیه جهادی از آن جهت حائز اهمیت است که فرد را به تلاش و کوشش برای حل مشکلات مردم وا می‌دارد.

مولوی سید احمد عبدالهی، امام جمعه اهل سنت درمیان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضور و مشارکت مردم در انتخابات در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بسیار مؤثر و نقش آفرین است.

مشارکت حداکثری عزت آفرین است

وی با بیان اینکه در جنبه داخلی مشارکت حداکثری مردم نشان دهنده انسجام در جامعه و موجب عزت نظام است، گفت: در عرصه خارجی نیز اگر کسانی نیت‌های سو علیه مردم ما داشته باشند با مشارکت عموم مردم در انتخابات عقب نشینی کرده و توطئه آنان خنثی می‌شود.

امام جمعه درمیان اظهار کرد: مردم امروزه با مشکلات عدیده اقتصادی رو به رو هستند ولی راه حل آن قهر کردن با صندوق رأی نیست.

مولوی عبدالهی، یادآور شد: این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که اگر رئیس جمهور با پشتوانه رأی بالایی انتخاب شود، انگیزه بیشتری برای کار و فعالیت خواهد داشت و در حقیقت رأی مردم انگیزه او برای کار و تلاش می‌شود.

توصیه انتخاباتی علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی/حضور عزت آفرین است

راه گلایه از مدیران قهر کردن با صندوق نیست

گفتنی است در تاریخ ۱۹ خردادماه سال جاری نیز آیت‌الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی در دیدار با معاون سیاسی اداره عقیدتی- سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: قهر کردن و عدم مشارکت در انتخابات راه گلایه و نارضایتی از عملکرد برخی مدیران نیست.

وی با اشاره به اینکه انقلاب فرصت بزرگی در اختیار ما قرار داده است و مردم باید برای اینکه خادمان خود را عوض کنند به صحنه بیایند، بیان‌کرد: قهر کردن و عدم مشارکت در انتخابات راه گلایه و نارضایتی از عملکرد برخی مدیران نیست، چون دشمنان همین را می‌خواهند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی یادآور شد: ما در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته‌ایم که همه دشمنان برای اینکه آثار مخرب روی افکار و اندیشه مردم ما داشته باشند به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

عبادی افزود: البته تلاش و پیچ و تاب دشمنان از نوع تار عنکبوت است و اگر تلاشی صورت بگیرد برای مردم آشکار است.

امید است که مردم در تاریخ ۲۸ خردادماه سال جاری برای تغییر رویکرد مدیریتی کشور و تغییر ریل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی جامعه برای پیشرفت ایران اسلامی پا به عرصه بگذارند که آینده برای آنان است.

آینده‌ای که می‌تواند به مراتب بهتر و بالنده‌تر از امروز باشد

 

 

 

تک تک آرای مردم امانت است/ وضعیت امنیتی سفید در خراسان‌جنوبی/

مقدمات برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی فراهم شده است/مسئولان آرای مردم را امانت بدانند/ لزوم صیانت از انتخابات

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی آرای مردم را یک امانت دانست که باید از آن صیانت شود و گفت: امیدواریم به سلامت جشن پیروزی در صحنه انتخابات را مردم عزیز براساس آنچه خودشان اصلح و احسن تشخیص دهند، بگیرند.

تک تک آرای مردم امانت است/ وضعیت امنیتی سفید در خراسان‌جنوبی

 آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح امروز در دیدار با استاندار خراسان‌جنوبی ضمن تبریک دهه کرامت، به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات برای مردم فرصت بسیار ارزشمندی است زیرا مردم در فضای صمیمی خدمتگزاران خود در ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را برای چهار سال برمی‌گزینند.

وی با تأکید بر اینکه بیداری و زمان‌شناسی مسئولان می‌تواند رفاه و آسایش مردم را تأمین کند، افزود: امسال نیز با ویروس کرونا مواجه‌ایم و با توجه به شرایط در پیش رو باید سلامت مردم در جریان برگزاری انتخابات حفظ شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی خطاب به مسئولان متذکر شد: به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که در آن قرار داریم و اینکه دشمن در دشمنی کم نمی‌آورد باید همه احتمال‌ها را بسنجیم و متناسب با آن آمادگی داشته باشیم.

آرای مردم یک امانت است

عبادی آرای مردم را یک امانت دانست که باید از آن صیانت شود و بیان داشت: امیدواریم به سلامت جشن پیروزی در صحنه انتخابات را مردم عزیز براساس آنچه خودشان اصلح و احسن تشخیص دهند، بگیرند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایطی برای جهان پیش آید که بشر از دست این غول‌های بیابانی وحشی که دنیا را برای همه انسان‌ها ناامن کردند نجات پیدا کند.

«حمید ملانوری» استاندار خراسان‌جنوبی نیز در این دیدار اظهار داشت: وظیفه ما به‌عنوان مجریان انتخابات، این است که تلاش کنیم انتخابات در شرایطی امن و آرام و در خور شأن نظام برگزار شود.

اهمیت ویژه انتخابات ۱۴۰۰

وی با اشاره به اینکه تأکید ما به همه عوامل اجرایی و مجریان انتخابات، حرکت بر مدار قانون و رعایت اصل بیطرفی است، بیان داشت: انتخابات در همه دوره‌ها حساس بوده و در این دوره نیز حساسیت‌های ویژه خود را دارد.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: فشارهای روانی و تبلیغاتی خارج مرزها برای کاهش سطح امید مردم به نظام و بی‌انگیزه کردن آن‌ها به مشارکت در انتخابات و در نتیجه تأثیرگذاری بر روند انتخابات و کمرنگ جلوه دادن نقش آن از مهم‌ترین دلایلی است که حساسیت شرایط موجود را بیشتر کرده است.

تمهیدات کرونایی برای انتخابات ۱۴۰۰

ملانوری با بیان اینکه مردم باید با خیال راحت و با انرژی مضاعف در این حماسه سیاسی شرکت کنند، تبیین کرد: به جهت حفظ سلامت مردم، هم رأی‌دهندگان و هم رأی‌گیرندگان در برابر بیماری کرونا تمهیدات لازم در خصوص تأمین ماسک و لوازم بهداشتی و نیز رعایت فاصله اجتماعی اندیشیده شده است.

وی از افزایش ۱۵ درصدی شعب به منظور کمتر کردن تجمعات و رعایت ضوابط بهداشتی و البته دسترسی بهتر مردم خبر داد و گفت: براساس گزارش‌های کشوری و استانی، تا این لحظه استانی امن و راحت هستیم.

 

 

 

 

 

 رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۴  هزار نفر در این استان به عنوان عوامل اجرایی، آماده برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد ماه هستند.

ناصر خوش خبر افزود: با عنایت به پیگیری های صورت گرفته مبنی بر افزایش شعب اخذ رأی، در روز ۲۸ خرداد تعداد هزار و ۲۴ شعبه در سطح استان دایر خواهد شد.

وی ادامه داد: این افزایش آمار شعب، به منظور پیشگیری از تجمعات در زمان رأی گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته است.

به گفته وی؛ به نسبت رشدی که در آمار شعب داریم، تعداد عوامل اجرایی، محافظین، گروه پشتیبانی و … نیز در مقایسه با دوره‌های گذشته افزایش یافته است.

رئیس ستاد انتخابات استان یادآور شد: این افزایش آمار شعبه‌ها، موجبات اطمینان خاطر مردم و مجریان انتخابات را در روند رأی گیری فراهم می‌کند.

خوش خبر خاطرنشان کرد: همزمان با این اقدام برای تأمین ملزومات بهداشتی مورد نیاز در شعب اخذ رأی نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی بیان کرد: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که علیرغم وجود شرایط کرونایی، سلامت آنها در زمان رأی گیری تضمین خواهد شد .

به گفته وی؛ با عنایت به شرایط رنگ بندی استان، این بستر فراهم است که مردم با اطمینان خاطر برای مشارکت در این امر سرنوشت ساز حضور پیدا کنند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی بیان کرد: کلیه دستگاه های اجرایی در سطح استان منسجم شده و تمام ظرفیت‌های موجود استان برای برگزاری انتخاباتی در طراز ایران اسلامی آماده است.

خوش خبر یادآور شد: بستر و شرایط فراهم شده تا روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، افتخار دیگری نصیب استان شود.

 

 

 

 

 

تبلیغات زشت و زیبا با وعده‌های تخیلی!

شعارهای نامزدهای انتخابات را در حالی بررسی می‌کنم که چشمم به شعارهای پرطمطراقی می‌افتد که بدون شک تعدادی از آن‌ها خارج از تخصص و تجربه خود به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

تبلیغات زشت و زیبا با وعده‌های تخیلی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چند روزی است نامزدهای شورای شهر با تبلیغات خود، مهمان کوچه‌ها و خیابان‌ها و فضای مجازی شده و خواسته یا ناخواسته پوسترهای تبلیغاتی‌شان را با ژست‌ها و لبخندهای متفاوت می‌بینیم که بر در و دیوار شهر نقش بسته‌اند، بعضی‌ها به دوربین چشم دوخته و برخی به دوردست‌ها.

کاندیداها تلاش کرده‌اند در پوسترهای تبلیغاتی‌شان، شعارهای خود را بگنجانند. گویا قرار است این شعارها به کمک‌شان بیایند تا علاوه بر تبلیغات در فضای مجازی و سخنرانی در ستادشان یا محله‌های مختلف شهر، بیشتر مورد توجه قرار گیرند از این رو با شعارهای تبلیغاتی شسته و رفته و در قالب جمله‌های کوتاه و شعارگونه، افکار، اهداف و برنامه‌های خود را به مخاطب ارائه داده‌اند.

اما تا چه حد شعارهای تبلیغاتی داوطلبان شورا به عملی شدن نزدیک است و چقدر با تخصصی که دارند متناسب است؟ این‌ها از جمله پرسش‌هایی است که ممکن است در مواجهه با پوسترهای تبلیغاتی که این روزها در شهر سیطره یافته است، از خود بپرسیم.

فراموش نمی‌کنند؟

بررسی تبلیغات داوطلبان شورای شهر نشان می‌دهد، برخی از آن‌ها توجه به جوانان را دست مایه شعار خود قرار داده و خواسته‌اند نظر این طیف را به خود جلب کنند.

یک جوان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: صحبت از آینده‌ای روشن، نگرش نو، جوان‌گرا بودن، پایان یافتن تبعیض وغیره جمله‌های دلخوش کننده‌ای است اما آیا افرادی که این موارد را در شعارهای تبلیغاتی خود گنجانده‌اند وقتی بر کرسی پارلمان شهری تکیه زدند آن‌ها را  فراموشی نمی‌کنند؟

وی که دانشجوی کارشناسی است از کاندیداهای شورای شهر می خواهد به مطالبات جوانان توجه کنند زیرا فرصت طلایی این قشر به سرعت از دست می‌رود.

شعارهای پرطمطراق

شعارهای نامزدهای انتخابات را در حالی بررسی می‌کنم که چشمم به شعارهای پرطمطراقی می‌افتد که بدون شک تعدادی از آن‌ها خارج از تخصص و تجربه خود به آن‌ها اشاره کرده‌اند.

به گفته یک استاد دانشگاه، نباید در شعارها افراط کرد زیرا این شعارها بیشتر حالت بازدارنده دارند تا اینکه برای طرف مقابل جذاب باشد.

وی که به ذکر نام خود در این گزارش تمایلی ندارد، معتقد است: برخی داوطلبان شعارهای خود را بدون کار کارشناسی و مشورت انتخاب کرده و حتی برخی نمی‌دانند شعارهای‌شان از حیطه وظایف اعضای شورا خارج است، آن‌ها فقط خواسته‌اند از شعارهای جذاب استفاده کنند در حالی که شهروندان متوجه می‌شوند برخی از این‌ها در حد شعار است و عملی نخواهد شد.

تخصص‌های غیرمرتبط با مشکلات شهری

برخی کاندیداها با پوسترهای تبلیغاتی خود، شهر را قبضه کرده‌اند و از این طریق سعی می‌کنند بیشتر در ذهن شهروندان باقی بمانند و بعضی با ارائه رزومه طولانی روی پوستر تبلیغاتی خود، تصور می‌کنند می‌توانند دردهای شهر را متوجه شوند و در شورای شهر آن‌ها را درمان کنند در حالی که رزومه‌شان با شورای شهر مرتبط نیست.

در این میان بعضی از افراد تخصص‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند که به مشکلات شهری هیچ ربطی ندارد. شهر دلسوز و کاردان می‌خواهد و به افرادی در شورای شهر نیاز است که با مشکلات شهر آشنایی و چیزی در چنته داشته باشند.

یکی از نامزدهای شورا آن قدر رزومه‌اش طولانی است که بیشتر فضای پوستر را اشغال کرده و عکس کوچکی از این نامزد بالای رزومه قرار گرفته است، آن یکی مولف چندین جلد کتاب است و دیگری دستی در شهرسازی دارد و یکی دیگر دانشجوی مقطع دکتراست.

شعارهای پر آب و تاب

در میان تعدادی از شعارها، صحبت از آینده‌ای روشن، نسل نو، افکار نو، مدیریت پویا، شهری زیبا، مستقل و مطالبه‌گر بودن، مدیریتی توانمند، نگرش نو، تعهد، تجربه و تخصص داشتن است.

برخی شعارها آنقدر امید بخش است که دلت می‌خواهد آن‌ها را روی برگه‌ای بنویسی، قاب بگیری و روی دیوار بزنی تا همیشه مقابل چشمانت باشد اما شعارها باید قابلیت عملی شدن را داشته باشد، موضوعی که برخی داوطلبان شورا به آن توجهی نکرده و فقط خواسته‌اند در دنیای رقابت کم نیاورند.

گویا هر چه شعارها زیباتر و پوسترها خوش آب و رنگ تر باشد می‌توانند از رقیب خود سبقت بگیرند غافل از اینکه شعارهای‌شان در حیطه اختیارات اعضای شورا نیست.

اکنون که شعارهای داوطلبان شورا به واسطه انتشار پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی از فضای مجازی و ستادها به شهر رسوخ کرده ، شهروندان آن‌ها را بیشتر بررسی و درباره‌شان اظهار نظر می‌کنند.

یک شهروند بیرجندی که کنار تعدادی پوستر نصب شده روی دیوار ایستاده، با بیان اینکه برخی نامزدهای انتخاباتی زندگینامه‌شان را روی پوسترهای تبلیغاتی آورده‌اند، افزود: کاندیداها باید همان اندازه که برای طراحی پوسترهای تبلیغاتی خود وقت می‌گذارند و هزینه می‌کنند برای شعارهای خود ارزش قائل شوند و اهداف و برنامه‌های خود را در قالب این شعارها عرضه کنند در حالی که این موضوع از سوی بعضی از کاندیداها مورد غفلت واقع شده است.

کاندیداها به جای شعار برنامه بدهند

رضاییان افزود: برخی شعارهای روی پوسترها آنقدر پر آب و تاب است که در زمان خواندن آن ها باید از کنارشان عبور کنید!

شعارهای تبلیغاتی در کنار ژست‌های کاندیداها روی پوسترها بر دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند، هر یک سعی کرده‌اند زیباترین و بهترین تصویر را از خود با شعارهای امید دهنده به رخ بکشند، پوستر کاندیداهای جوان و میانسال روی یک دیوار و شعارهایی که به کار گرفته‌اند صحنه جالب توجهی را ایجاد کرده است.

روز دیگری آغاز می‌شود و هنوز پوسترهای آمیخته به شعارهای تبلیغاتی در شهر منتشر می‌شود. شعارهایی که اگر آرمانی نباشند و بتوانند جامه عمل به آن‌ها بپوشانند بیشتر مورد توجه شهروندان قرار می‌گیرند در حالی که برخی کاندیداها تبلیغات شعاری کرده‌اند تا دادن شعار تبلیغاتی.

 

 

 

انتظارات مردم «بیرجند» از کاندیداهای شورای شهر چیست؟

 

 

 

 

 

شاید انتظاراتی که مردم از شوراها دارند یکی از محرک‌هایی است که موجب حضور آن‌ها در انتخابات می‌شود تا به فردی رأی بدهند که بتواند انتظارات آن‌ها را برآورده کند، البته بیرجند مبتلا به مشکلات و معضلاتی است که رفع و حل آن‌ها به یکی از مهم‌ترین انتظارات افکار عمومی تبدیل شده است.

انتظارات مردم «بیرجند» از کاندیداهای شورای شهر چیست؟

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ کمتر از چند روز دیگر تا برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراها زمان باقی است و در این مدت هر یک از نامزدها با ارائه برنامه‌ها و اهداف‌شان تلاش می‌کنند آرای شهروندان را به خود اختصاص دهند.

مردم با توجه به برنامه‌های کاندیداها دست به انتخاب می‌زنند تا فرد اصلح را انتخاب کنند به این امید که از مشکلات شهری کاسته شود زیرا آن ها قرار است نماینده شهروندان در شورا و تصمیم‌گیرنده باشند.

شورای شهر مکانی برای تسویه حساب‌های سیاسی و راهبری شهر براساس گرایش‌های حزبی و جناحی نیست و بهترین قضاوت‌کنندگان برای عملکرد شورا مردم هستند و اینک در آستانه انتخابات شورای شهر مردم انتظارات و خواسته‌هایی از کاندیداها دارند که دانستن آن برای کاندیداها خالی از لطف نیست.

از شعار زدگی دوری کنند

رضاپور یکی از شهروندان بیرجندی معتقد است: کاندیداهای شورای شهر باید دور از هرگونه شعارزدگی حرکت کنند تا در زمانی که برنده انتخابات شدند نقشه راهشان را فراموش نکنند.

 

یک فعال اجتماعی نیز با اشاره به وضعیت نامناسب حواشی شهر، گفت: حواشی شهر همواره از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند به‌خصوص که این آسیب‌ها قشر جوان را نشانه گرفته و انتظار می‌رود اعضای آینده شورای شهر به این نقاط که از بیشتر شاخص‌ها محروم هستند، نگاه ویژه‌ای کنند.

کرمی بر توجه کاندیداهای شورای شهر به فضای مناسب برای تفریح جوانان تأکید کرد و با بیان اینکه فضای فرهنگی، ورزشی و تفریحی باید در شهر به شکل متناسبی توزیع شود، ادامه داد: امیدوارم داوطلبان شورای شهر این موارد را جزو اولویت‌های خود بگذارند.

یکی از کاسبان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اجاره بالای مغازه‌ها کمر مستأجران را خم کرده به‌ویژه با شرایط کرونایی ایجاد شده دیگر نفسمان بند آمده و انتظار داریم کاندیداها بعد از پیروزی‌شان به این مهم توجه داشته و این موضوع را سر و سامان بدهند.

اصلاح مبلمان شهری

شهروندی دیگری گفت: کاش متولیان شرح وظایف اعضای شورای شهر را در دسترس شهروندان قرار می‌دادند تا برخی از افراد که آگاهی کاملی از شرح وظایف آن‌ها ندارند، مطلع شوند.

نوروزی افزود: تکمیل و اصلاح مبلمان شهری یکی از خواسته‌های به‌حق شهروندان است زیرا مبلمان فعلی زیبنده مرکز استان نیست.

وی تصریح  کرد: از سال ۸۳ بیرجند به‌عنوان مرکز استان معرفی و تعیین شد و از آن زمان تاکنون تغییر خاصی در چهره این شهر مشاهده نشده، از اعضای شورای شهر جدید می‌خواهم در این دوره برای تکمیل و اصلاح مبلمان شهری اقدام سازنده‌ای انجام شود.

 

یکی دیگر از شهروندان بیان داشت: ترمیم و همسان‌سازی پیاده‌روهای شهر از خواسته‌های به‌حق شهروندان است زیرا پیاده‌روهای نقاط مختلف شهر حال خوشی ندارند و از اعضای شورای جدید می‌خواهم یکی از اولویت‌های کاری‌شان را به بهسازی و ترمیم پیاده‌روها قرار دهند.

اعضای جدید شورای شهر با برنامه وارد شوند

وی با بیان اینکه از اعضای جدید شورای شهر در دوره ششم می‌خواهیم برای سر و سامان دادن به سیستم حمل و نقل عمومی شهری برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند، تصریح کرد: متأسفانه سیستم حمل و نقل شهری بیرجند تا حدودی به جراحی نیاز دارد، بدون طرح و برنامه نمی‌توان از شرایط فعلی خارج شد و این تغییرات زمانی ایجاد خواهد شد که اعضای شورای جدید با برنامه وارد میدان شوند.

شهروند دیگری گفت: از اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر انتظار دارم برای ایجاد روز بازارهای کوچک در مناطق مختلف شهر بیرجند و به‌خصوص شمال شهر گام بردارند تا مردم به روز بازارهای مناسب‌سازی شده با طراحی سنتی بروند و شهر از حال و هوای فعلی خارج شود.

این شهروند اضافه کرد: اعطا نکردن مجوزهای کارگاهی صنایع و مشاغل مشابه در مجاورت شهر از خواسته‌های مهم شهروندان است و این مهم باید توسط اعضای شورای جدید مطرح و پیگیری شود.

لزوم بروزرسانی و تجهیز وسایل بازی پارک‌ها

هدایتی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی بیان داشت: بروزرسانی و تجهیز وسایل بازی شهربازی بیرجند از خواسته‌های به‌حق مردم است و امیدواریم اعضای جدید شورای شهر بتوانند تغییری در شهربازی بیرجند برای ایام تابستان ایجاد کنند تا خانواده‌ها مجبور نشوند فرزندان‌شان را به استان‌های دیگر برای استفاده از تجهیزات بازی ببرند.

وی افزود: جذب سرمایه‌گذار به‌منظور ساخت مجموعه‌های تجاری، تفریحی و سرگرمی از مواردی است که کمتر مورد توجه اعضای شورای شهر قرار گرفته است.

حاتمی یکی دیگر از شهروندان معتقد است: اعضای شورای شهر باید متشکل از متخصصان حوزه علوم شهری باشند و افرادی که برای شورای شهر انتخاب می‌شوند باید شناختی کامل از قوانین و مقررات شورا و شهرداری داشته و دارای دانش و تخصص مرتبط با شهر و شهرسازی باشند تا بتوانند به‌طور کامل بر شهرداری نظارت و برای توسعه شهر ریل‌گذاری خوبی کنند.

حاتمی عنوان کرد: عضو منتخب شورای شهر باید از طرح‌های موفق ملی به‌عنوان الگوهای بومی استفاده کند و تجارب موفق  یا طرح‌های تجربه شده را با خود به شورای شهر بیاورد، نه آنکه بخواهد در شورای شهر به کسب تجربه بپردازد.

وی گفت: عدالت در تقسیم خدمات شهری و نظارت بر حسن عملکرد واحدهای خدمات شهری از جمله انتظارات اساسی و مبنایی مردم از شورای منتخب است و صرف بودجه هنگفت در یک نقطه از شهر و برای پروژه های بدون اولویت اقدامی تبعیض‌آمیز است و به نظر من باید مردم همه نقاط شهر طعم خدمات مناسب را بچشند.

پروژه‌های عمرانی

شاید انتظاراتی که مردم از شوراها دارند یکی از محرک‌هایی است که موجب حضور آن‌ها در انتخابات می‌شود تا به فردی رأی بدهند که بتواند انتظارات آن‌ها را برآورده کند، البته بیرجند مبتلا به مشکلات و معضلاتی است که رفع و حل آن‌ها به یکی از مهم‌ترین انتظارات افکار عمومی تبدیل شده است.

 

یکی از این انتظارات را «محمودی» از شهروندان بیرجندی مطرح می‌کند. وی که به گفته خود استاد دانشگاه است، افزود: پروژه‌های عمرانی، هویت یک شهر هستند اما بیرجند هنوز به هویت اصلی خود دست نیافته زیرا پروژه عمرانی درستی برای این شهر تعریف نشده است.

وی با بیان اینکه نقش اصلی شوراها کمک به توسعه شهری است، اضافه کرد: انتظارم از اعضای بعدی شورا اهمیت دادن به پروژه‌های عمرانی و کمک به توسعه شهر بیرجند است.

«بهلولی» شهروند دیگری گفت: ایجاد گره‌های ترافیکی در بیشتر ساعات در خیابان‌های اصلی نشان‌دهنده مشکل بزرگ ترافیکی در این شهر و نیازمند سامان‌دهی و ورود شورای اسلامی شهر است.

برقراری عدالت اجتماعی

داشتن تخصص و توانایی کافی، پاسخگویی به مردم، برقراری عدالت اجتماعی در جامعه شهری و انتخاب شهردار مناسب بخشی از خواسته‌های مردم بیرجند از کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شوراها است.

وی تسریع در اجرای پروژه‌های شهری، افزایش درآمدهای وصولی شهرداری و سامان‌دهی متکدیان، دست‌فروشان، معتادان و متجاهران شهری را از دیگر انتظارات مردم از اعضای شورای شهر ذکر کرد و افزود: متأسفانه گاهی اعضای شورا به قدری درگیر مسائل غیر ضروری می‌شوند که مسئولیت اصلی خودشان را فراموش می‌کنند.

 

شهروندی دیگر گفت: با توجه به شرایط شهری، اعضای جدید شورا باید پروژه‌های تأمین اوقات فراغت جوانان به‌ویژه در حوزه ورزش و کتاب‌خوانی را در برنامه کاری خود داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر باید در حوزه علوم شهری تخصص و با قوانین و مقررات در این بخش آشنایی و دانش کافی داشته باشند، اضافه کرد: وقتی اعضای شورای شهر تخصص و دانش کافی داشته باشند و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کنند، می‌توانند شهردار مناسب را هم انتخاب کنند.

یکی دیگر از شهروندان متدین بودن، دلسوزی، مطیع رهبری بودن و کار کردن از جان و دل برای مردم را از ویژگی‌های یک کاندیدای خوب شورا دانست و گفت: بر همین اساس در زمان انتخابات باید ببینیم فرد مورد نظر چه سابقه و توانایی‌هایی دارد.

وی دوری از هرگونه حاشیه‌سازی را از وظایف کاندیداهای شوراها ذکر کرد و بیان داشت: شوراها باید به وظایف اصلی و رسالتی که برای توسعه شهر دارند، بدون هیچ تبعیضی عمل و برنامه‌های خودشان را واضح بیان کنند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

چرخش نخبگان مهمترین کارکرد انتخابات است

چرخش نخبگان مهمترین کارکرد انتخابات است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: انتخابات مظهر مشارکت و اراده ملت بزرگ ایران به شمار می‌رود و مهمترین کارکرد آن چرخش نخبگان برای ساختن ایرانی مقتدر است.

به گزارش ایرنا “حمید ملانوری” روز دوشنبه در همایش بزرگ رای اولی‌ها (جشن تکلیف سیاسی) در بیرجند افزود: انتخابات کارکردهای مختلف و مهمی دارد که مهمترین آن چرخش نخبگان است، چرخش نخبگان یعنی فرصتی که جامعه ایجاد می‌کند تا شما هم در معرض خدمت و مدیریت قرار بگیرید.

وی گفت: خداوند هر آنچه بعد از خلقت انسان آفریده را در اختیار او به عنوان اشرف مخلوقات قرار داد تا در مسیر زندگی با بهره‌مندی از آنچه خلق کرده بتواند در مسیر سعادت و کمال و ‌رشد قرار بگیرد و ‌طی یک دوره زندگی در این دنیا به سمت خودش برگردد و زندگی ابدی را ادامه دهد.

وی افزود: در این بین خداوند مسیری را تعیین کرد تا انسان‌ها روی این ریل‌گذاری بتوانند مسیر تکامل را طی کنند، خداوند برای انسان جز رشد و تکامل نخواست و همه آنچه خلق کرده برای عزت و حرمت انسان‌ها قرار داده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تنها چیزی که خداوند خواست، شکرگزاری رافت و مهربانی است اما برخی انسان‌ها حق بقیه را ضایع کردند و برای همین بود که خداوند در طول حیات بشری انبیا و اولیا خودش را به عنوان راهنما و معلم و تعیین کننده مسیر فرستاد تا حق و باطل را تبیین و ‌تشریح کنند.

وی افزود: خداوند متعال ۱۲۴ هزار پیغمبر و پس از پایان رسالت نبی مکرم اسلام (ص) ائمه بزرگوار را فرستاد تا اینکه امروز تحت رهبری این بزرگواران هدایت شویم و بتوانیم به مسیر اصلی ادامه دهیم.

ملانوری بیان کرد: متاسفانه در بعضی نقاط کره خاکی انسان‌ها به جای شکرگزاری و لذت از این نعمات، تعدی، ‌تجاوز، ظلم، ‌جنایت و خیانت می‌کنند و دیگران را در استعمار و استثمار می‌گیرند و ‌پا روی حق دیگران می‌گذارند، آنقدر که در دوره معاصر ما صدای بسیاری از آزادی‌طلب‌ها را درآورده است.

وی افزود: ۶۰ سال پیش در این سرزمین انسانی بزرگ به نام روح الله برخاست و قیام کرد، ایستاد و فریاد زد و به عنوان نماد یک انسان بزرگ و آزاده، اسلام‌خواهی و خداطلبی را فریاد زد و حکومتی را خواست که در آن حق جاری باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امام خمینی (ره) به عنوان نماینده حضرت ولی‌عصر (عج) قیام کرد تا بار دیگر رسالت انبیا الهی را بازخوانی کند و این مسیر را در ریل واقعی خودش قرار دهد.

وی افزود: مردم نیز یک انتخاب بزرگ برای حضور در صحنه مبارزاتی و ساقط کردن حکومتی فاسد به نام پهلوی کردند که این حکومت استبداد و ‌ظلم را اشاعه داده بود.

وی گفت: امام حکومتی را بازخوانی کرد که در آن احکام اسلامی حاکم باشد و اخلاق، تقوا و روح خدمت، ایثار، صبر و ‌گذشت و مقاومت در جامعه ترویج پیدا کند.

ملانوری وجه دیگر نظام جمهوری اسلامی را مشارکت مردم در اداره امور کشور برشمرد و اظهار داشت: مردم آن روز انتخاب بزرگی کردند و پس از آن انتخاب‌ سرنوشت‌ساز و ‌مهم که با تصمیم مردم شکل گرفت و ۴۲ سال پیروزی و موفقیت را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه انسان مسیر زندگی را با انتخاب‌های مستمر و ‌پی در پی شکل می‌دهد افزود: انتخاب هدف یکی از مهمترین انتخاب‌ها در زندگی است و مردم ایران با انتخاب شگفتی‌ساز در جامعه بشری اتفاقی را رقم زدند که دنیا را متحیر کرد لذا هدف امام خمینی (ره) برای ایجاد این دریای خروشان عظمت انسان‌ها برای تحول کره خاکی بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از چهل سال امروز نتایج بزرگ این رسالت دیده می‌شود، انتخابی که امروز باعث شده همه ملت‌های آزادی‌خواه به هوش باشند، قیام کنند و دشمنان جامعه انسانی را به ذلت بکشند، این اتفاق امروز در یمن، لبنان، سوریه، مصر، لیبی و دیگر کشورهای آزادی‌خواه می‌افتد و می‌گویند حرکتمان نشات گرفته از حرکت مردم ایران است.

وی اظهار داشت: این تفکر در افکار انسان‌ها شکل گرفته که در هر دوره بعضی‌ها باید حتی جان خود را برای ادامه جامعه بشری فدا کنند همانطور که سلیمانی‌ها و ‌فخری‌زاده‌ها از جان گذاشتند و امروز هم کادر درمان برای سلامت مردم جان خود را فدا می‌کنند.

ملانوری گفت: بعد از انتخابات بزرگ مردم برای استقرار نظام جمهوری اسلامی دشمنی‌ها علیه این ملت زیاد شد و مردم انتخاب‌های فراوانی انجام دادند و جلوی تهدیدها و زورگویی‌ها ایستادند.

وی افزود: درخصوص انتخابات همان روزهایی که امام قیام را شروع کرد و هنوز انقلابی شکل نگرفته بود، فرمود باید در جامعه نظامی حاکم شود که مردم خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند و حکومت مردم بر مردم از اهداف بزرگ امام راحل برای شکل‌گیری انقلاب بود لذا در ابتدای پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار شد و با رای مردم جمهوری اسلامی حاکم شد.

وی تصریح کرد: مردم در حوزه‌های مختلف خودشان تاکنون تصمیم گرفتند، دولت‌ها، مجلس‌ها و شوراها را شکل دادند و با حضور مقتدرانه و آگاهی این انتخابات‌ جدای از اینکه یک اصل سیاسی است در ‌کشور ما وجه دیگری هم دارد که در سایر کشورها وجود ندارد و آن خلق یک حماسه است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ما در وهله اول به اراده خودمان رای می‌دهیم و حضور ما در انتخابات برای انتخاب یک جریان سیاسی نیست بلکه اقدامی را برای منفعت خودمان انجام می‌دهیم و یک تکلیف است.

وی افزود: دانش‌آموزان و ‌رای‌اولی‌ها باید دقت کنند و هوشیار باشند که در طول حیات بشری برای خارج کردن از مسیر اصلی خیلی‌ها تلاش کردند و امروز هم تلاش می‌کنند که در مسیر جنگ تبلیغاتی و ‌روانی است.

ملانوری گفت: اگر سال ۶۱‌ دشمنان با ادوات جنگی خواستند در کشور ما حضور پیدا کنند و نیروی مبارزاتی و ‌جهادی کشور را از بین ببرند و خیلی از شخصیت‎‌ها را ترور کردند امروز به دنبال این هستند که جوانان را از مسیر دیگری از ما بگیرند.

وی افزود: وقتی جوانی به جایی برسد که در ذهن او طوری تلقی کنند که هیچ سرمایه‌گذاری برای خود نکند در حالی که بزرگترین سرمایه‌گذاری همین انتخابات است این یعنی جنگ در حالی که روزی حسین فهمیده برای تضمین جان همنوعانش جان داد اما امروز در فضای امنی که سلیمانی‌ها ایجاد کردند نباید به خودمان این اجازه را بدهیم که در تعیین سرنوشتمان شریک نباشیم.

ملانوری با بیان اینکه انتخابات یک سرمایه‌گذاری بزرگی است گفت: بالاخره انتخابات برگزار می‌شود و افرادی رای می‌آورند، اگر فردی شرکت نکند دیگری در انتخاب شرکت می‌کند بنابراین این حضور در انتخابات باید جدی و عاقلانه باشد و گرنه جهل زمان پیامبر اسلام (ص) که باعث زنده به گور شدن دختران می‌شد امروز در قالب جهل مدرن ریشه می‌دواند و فرد خانواده را با عدم تصمیم‌گیری زنده به گور می‌کند زیرا جامعه‌ای وجود دارد که زنده نیست.

وی با اشاره به اینکه حضور در انتخابات‌ به عنوان فرصت بزرگ تصمیم‌گیری باید برای ما اهمیت داشته باشد افزود: دشمن در قالب جنگ روانی و تبلیغاتی همه توان خود را برای اشاعه ناامیدی به کار گرفته است و من و شما باید ابزار متناسب با آن را با داشتن بصیرت و ترویج امید و اهمیت مشارکت در انتخابات به دست گیریم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رای بدهیم به کسانی که بتوانند ریل‌گذاری واقعی را برای هدایت جامعه در مسیر درست انجام دهند و انتظار ما از تمامی دانش‌آموزان و رای اولی‌ها این است که با حضور پرشور و گسترده و آگاهانه حماسه‌ای خلق کنند که برگ زرین دیگری بر افتخارات جامعه باشد.

وی گفت: امروز در اطراف مرزهای ما خیلی تهدید وجود دارد اما به برکت این حضور مردم جرات ورود نمی‌کنند پس باید مواظب باشیم ثمراتی که در ۴۲ ساله به دست آوردیم با یاوه‌گویی‌های عده‌ای از دست ندهیم.

 

 

 

بیش از ۱۶ هزار نفر در خراسان جنوبی رای اولی هستند

بیش از ۱۶ هزار نفر در خراسان جنوبی رای اولی هستند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۶ هزار رای اولی در خراسان جنوبی شناسایی شدند که از این تعداد هفت هزار و ۴۳۲ نفر دانش‌آموز هستند.

محمدعلی واقعی روز دوشنبه در همایش بزرگ رای اولی‌ها (جشن تکلیف سیاسی) که با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان در بیرجند برگزار شد، افزود: انتخابات امسال از درجه اهمیت بسیار بالایی با توجه به مقتضیات روز برخوردار است که مشارکت حداکثری را می‌طلبد.

وی خطاب به دانش‌آموزان دختر حاضر در این همایش گفت: شما بلوغ شرعی را در ۹ سالگی با شرکت فعال اولیا پشت سر گذاشتید و الان جشن تکلیف بلوغ سیاسی، اجتماعی و ‌فکری شماست که انتظار ما حضور پرشور و ‌پرنشاط شما و خانواده‌ها پای صندوق رای است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: حضور دانش‌آموزان به همراه خانواده بر نشاط و شادابی انتخابات امسال افزون خواهد کرد پس باید در این جشن ملی به عنوان یک تکلیف شرعی با حساسیت و شور و ‌نشاط شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه دعوت به شرکت در انتخابات را باید در دستور کار قرار دهیم افزود: دانش‌آموزان نقش تعیین کننده‌ای در خلق این حماسه دارند.

واقعی گفت: در تمامی شهرستان‌ها برنامه‌ریزی‌های مورد نظر برای برگزاری جشن‌ تکلیف سیاسی دانش‌آموزان انجام شده است.

وی تصریح کرد: همه ما دغدغه برگزاری انتخابات باشکوه را داریم زیرا با فضاسازی که دشمنان به وجود می‌آورند باید بیدار باشیم و با بصیرت پاسخ آنها را بدهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ‌از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تحریم ظالمانه دشمن وجود داشته و دست‌اندازی‌های آنها در همه امور ملموس است که در برابر آن تعداد زیادی شهید شدند و جان دادند، شهدایی که حتی بلوغ سیاسی را تجربه نکردند اما ایثار کردند تا مردم برای مردم تصمیم بگیرند.

وی افزود: رای اولی‌ها به عنوان سفیران سیاسی فراخوان خانوادگی کنند تا خدمات خوبی که انقلاب اسلامی برای ملت ایران انجام داده، بی‌بهره نماند و با حضورمان فردایی بهتر را برای خود و جامعه رقم بزنیم.

در این آیین از کتاب جشن تکلیف سیاسی تألیف حجت الاسلام حاجی علی اکبری رونمایی شد و استاندار خراسان جنوبی و مدیران استان به صورت نمادین به نیابت از شهدای دانش‌آموز رای خود را در صندوق انداختند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*