گزارش / از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟ عیارسنجی وعده‌های نامزدهای انتخاباتی زیر ذره‌بین مردم

از نامزدهای انتخاباتی چه خبر؟

عیارسنجی وعده‌های نامزدهای انتخاباتی زیر ذره‌بین مردم

عیارسنجی وعده‌های نامزدهای انتخاباتی زیر ذره‌بین مردم

تهران- ایرنا- این روزها بازار وعده و وعید در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به قدری داغ شده است که گاهی سخنان آنان مورد انتقاد دیگر نامزدان قرار می‌گیرد. شعارهایی که گاهی بدون توجه به اختیارات قانونی و ظرفیت‌های موجود در کشور مطرح می‌شود و بستر بهره‌برداری‌های سیاسی دشمنان نظام را فراهم می‌آورد.

۱۷ روز بیشتر تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و با مشخص شدن اسامی نامزدهای قطعی این دوره از انتخابات، عرصه رقابت این افراد مهیا شده است تا با ارایه برنامه های خود، ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در پای صندوق های رای، امکان انتخابی شایسته را نیز فراهم کنند. گفتنی است انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

از این رو با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و… رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات، مورد توجه ناظران است. در ادامه به مهمترین اظهارنظرهای نامزدهای انتخابی در شبانه روز گذشته پرداخته شده است.

افزایش مشارکت عمومی و کاهش سایه دولت در اقتصاد را پیگیری می‌کنم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی رسانه ای با بیان اینکه اقتصاد ما صددرصد دولتی است، گفت: در دولت سلام باید به سمت مشارکت عمومی و کاهش سایه و مداخلات دولت در اقتصاد پیش برویم. وقتی از اقتصاد مردمی و مقاوم سازی اقتصادی سخن به میان می‌آید، بنابر بیانیه گام دوم، به معنای رشد همه جانبه مشارکت و میانگین ها توسط مردم است. یعنی اقتصاد رانتی و نظام سرمایه داری نباشد، بلکه آحاد مردمی که دارای توانایی ذهنی کافی هستند، فعال اقتصادی باشند و بتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند، ضمن اینکه دارای شغل مولد باشند که توانایی تامین معیشت آنان را داشته باشد.

وی بابیان اینکه یک اقتصاد صددرصد دولتی داریم، اظهار داشت: چیزی که با عنوان تعاونی و بخش خصوصی نام می‌بریم، شوخی است. چون اینها پیمانکاران دولت هستند و مجوزها، قیمت‌ها، تامین منابع و اجازه فروش، صادرات، نحوه بکارگیری نیروی انسانی و غیره همگی دست دولت است. رهایی از اینها نیازمند یک حرکت گام به گام است. یعنی اول باید این تغییرات اتفاق بیفتد تا به آن نقطه برسد. به طور مثال ما از اقتصاد کاملا و صددرصد دولتی باید به سمت مشارکت عمومی برویم و باید بتوانیم میان دولت و بخش مردمی مشارکت ایجاد کنیم و بعد به سمت بخش خصوصی و تعاونی کردن کارها برویم.

ریشه قاچاق باید در دولت خشکانده شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره برنامه دولت احتمالی‌اش برای مقابله با قاچاق و واردات بی‌رویه گفت: تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه قضاییه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود. باید در نظامات پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند. اگر پولی که صرف قاچاق می‌شود، رهگیری شود، مشخص خواهد شد که بسیاری از منابع قاچاق از محل صادرات کسب می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای جلوگیری از قاچاق باید ارز حاصل از صادرات وارد چرخه تولید شده و تولید را رونق دهد اما هدایت این پول‌ها به سوی دلالی، قاچاق سازمان یافته را شکل می‌دهد. یکی از کارهای دولت مردمی، نظارت بر ارز حاصل از صادرات است تا به این وضعیت دچار نشویم که دولت چندی قبل اعلام کرد، برخی صادرکنندگان پول‌های حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند. تصاحب‌کنندگان این پول‌ها خیلی وقت است، پول‌ها را برنگردانده‌اند اما سوال این است که چرا هیچ‌کس بلافاصله موضوع را پیگیری نکرده که علت برنگرداندن‌ این پول‌ها چه بوده و اصلاً در کجا صرف شده‌ است؟چرا آقایان به‌موقع نظارت نکرده‌اند که میلیاردها از این مسیر از دست نرود و بعد مجبور نباشیم مسأله را با برخورد قضایی حل کنیم؟ بسیاری از آنچه امروز به‌عنوان پرونده فساد و قاچاق به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود محصول عدم اقدام به موقع و فقدان نظارت صحیح است.

بسته جامعی برای رونق اقتصاد سینما پس از واکسیناسیون تدوین می‌کنم

عبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: بسته جامعی برای رونق اقتصاد سینما در دوره بعد از واکسیناسیون عمومی با کمک سینماگران و فعالان فرهنگی تدوین و اجرا می‌کنم. کرونا به اقتصاد فرهنگ و به ویژه سینمای ایران آسیب جدی وارد کرد؛ هرچند با VOD ها جلوی خسارت بیشتر گرفته شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت من، با کمک سینماگران و فعالان فرهنگی بسته جامعی برای رونق اقتصاد سینما در دوره بعد از واکسیناسیون عمومی تدوین و اجرا می‌شود. من سینما را در کنار مردم می‌خواهم.

برخی نامزدها برای رییس‌جمهور شدن نیامده‌اند

محسن رضایی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: مردم با حذف نامزدهایی که برای رییس جمهور شدن نیامده اند، می‌توانند گزینه درست را پیدا کنند. در آزمون‌های تستی وقتی تشخیص گزینه درست سخت است، از روش حذف گزینه استفاده می شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه توییت خود آورده است: مردم ما با حذف گزینه هایی که «برای رییس جمهور شدن نیامده اند»، یا ممکن است این مسوولیت را «نیمه کاره رها کنند»، می‌توانند گزینه درست را پیدا کنند.

برنامه‌ریز، برنامه محور و آینده‌نگر هستم

محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد برنامه‌های گفت: برنامه‌ریز، برنامه محور و آینده‌نگر هستم. عمده مشکلات امروز کشور ناشی از سیاست‌های کلان است و الگوهای شناخته‌شده علمی دنیا برای حل مشکلات به کار گرفته شود. من با توجه به اینکه از ۲۵ سالگی از صنعت کار خود را شروع کرده و برنامه‌ریز و برنامه محور و آینده‌نگر هستم و با توجه به تجربیاتم احساس می‌کنم که این کار از من بر می‌آید. کشور برای حرکت تولید باید مانع زدایی را در پیش گیرد و تجربیات ۴۲ ساله من می‌تواند پشتیبان خوبی در این زمینه باشد.

وی در مورد کنترل قیمت ها و راهکار خود گفت: دولت با معلول می جنگد و اگر رانت ها که ریشه اصلی هستند، برداشته شود، عامل اصلی از بین می رود. وی بر نقش نظارتی اتاق بازرگانی و اتاق اصناف تاکید و بر موفق بودن تجربه خود در استان خراسان اشاره کرد. وی در مورد کاهش نرخ بیکاری وعده داد که سالی یک میلیون شغل اضافه کند که البته این رقم در سال نخست ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار شغل خواهد بود که با جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور و سرمایه های خارجی می توان در مجموع به ۴ میلیون فرصت شغلی نیز دست یافت. مهرعلیزاده در مورد برنامه های خود برای کنترل و کاهش قیمت بازار مسکن به تجربه موفق ساختن شهرکهای استاندارد متوسط مقیاس مانند سئول و بوسان کره اشاره کرد.

باید با دست پر در مذاکرات حضور داشته باشیم

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی رسانه ای گفت: دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم. در یکی دو قرن گذشته هر زمانی که ما خواستیم جهشی داشته باشیم، دشمنان تلاش کردند که مانع ما شوند و متاسفانه جریان‌هایی را هم در داخل کشور همراه خود کردند و به خدمت خود گرفتند. امیرکبیر حرکت بزرگی را آغاز کرد اما علیه او فضاسازی شد و در نهایت او را به شهادت رساندند. در دوره‌های مختلف شخصیت‌هایی داشتیم که توانستند کشور را به مراحل بالایی برسانند اما توسط همین دشمنان به شهادت رسیدند که آخرین جنایت آنان ترور سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده بود. اگر ما امروز می‌خواهیم مسایل روزمره خود را حل کنیم به یک نگاه تمدنی و بلندمدت نیاز داریم.  امروز باید با برنامه ریزی برای جهش بلندی داشته باشیم و این جهش باید در شان ملت ایران باشد. اگر می‌خواهیم مسایل روزمره خود را حل کنیم نیاز به یک جهش بزرگ در شان ملت ایران داریم، ما در اقتصاد نابسامانی داریم، گرانی، مشکل مسکن، تحریم ها و این مسایل را داریم البته ۸ سال پیش هم این‌ها را داشتیم اما کمتر بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در انتخابات سال ۹۲ بنده صحبت‌هایی کردم و پاسخ‌هایی را به مردم دادم و از همین دوربین گفتم که چگونه می‌توان این مسائل را حل و فصل کرد. کشور نباید معطل این باشد که قاتلان حاج قاسم سلیمانی بخواهند به ما عنایتی بکنند یا نکنند. دست ما باید پر باشد تا در مذاکرات بتوانیم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم و اهرم فشار به دست مخالفان ندهیم. رویکرد غلط به این معناست که ما یک رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم که مسائل امروز را حل کنیم و برای روزهای آینده برنامه نداشته باشیم. من مخالف مذاکره نیستم و خودم مذاکره کننده بودم اما معتقدم که نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم و بگوییم که گفت‌وگو می‌کنیم و همه مسائل حل می‌شود و این همان رویکرد غلط است.

هر موضوعی مقابل تولید قرار دارد باید مانع‌زدایی شود

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گویی اظهار کرد: هر موضوعی که در حوزه اقتصاد و مدیریت و مسایل مختلف مقابل تولید برای بخش اقتصاد و سایر بخش‌ها قرار گیرد باید مانع‌زدایی شود و هر آن چیزی که به درد رونق این بخش می‌خورد باید مورد توجه و دقت قرار گیرد. باید دست به دست هم بدهیم و با هم ریشه فساد، بوروکراسی غلط، مفسده‌ها و فاسدان اقتصادی را ریشه کن کنیم و به فضل الهی قله افتخار پیش روی ملت ایران قرار گیرد. مردم مرتفع شدن سیاست‌های متغیر آسیب زننده و بی‌ارادگی‌ها در جهت تنظیم بازار و بی‌دقتی‌ها در جهت منافع‌شان خواهند دید. نباید در شهر به‌دنبال قاچاقچی بگردیم و کولبران را قاچاقچی بنامیم. قاچاقچی واقعی کسانی هستند که در پس پرده قرار دارند، بر قدرت‌ تکیه زده‌اند و بر جان، مال و حیثیت مردم مسلط هستند و برای او ارزش قائل نیستند. در بهره‌مندی از ظرفیت بزرگ دیپلماسی خارجی دقت لازم را انجام داده‌ام. هر موضوعی که در حوزه اقتصاد و مدیریت و مسائل مختلف مقابل تولید برای بخش اقتصاد و سایر بخش‌ها قرار گیرد باید مانع‌زدایی شود و هر آن چیزی که به درد رونق این بخش می‌خورد باید مورد توجه و دقت قرار گیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: یکی از دقت‌های لازم من در بهره‌مندی از ظرفیت بزرگ دیپلماسی خارجی، برای ایجاد زمینه فهم بازارهای مختلف در عرصه جهان و نیازهای آنها و انعکاس و تطبیق آن با مزیت‌های قطعی داخل کشور برای تولید و صادرات است. متاسفانه دستگاه خارجی ما تاکنون برای خود مسوولیتی در قبال این موضوع نپذیرفته است. ما تا امروز فقط در افغانستان و عراق رایزن اقتصادی فعال داشتیم. گرچه در ایام اخیر دو رایزن دیگر هم اضافه شدند اما این کافی نیست.

 

 

 

نامزدهای انتخابات این اولویت‌ها را فراموش نکنند

تهران- ایرناپلاس- در کنار مردم عادی، احزاب و گروه‌ها، طرفداران کاندیداها و ناظران و مجریان انتخابات ۱۴۰۰، مخاطب اصلی بخش‌های مهمی از سخنان پنجشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب، نامزدهاست که با رفتار و گفتار سنجیده و مناسب خود، نقش مهمی در باشکوه‌تر شدن این رقابت‌ها برعهده دارند.

به گزارش ایرناپلاس، سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری پنجشنبه گذشته (۶ خرداد ماه) با نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاوی نکات مهم درباره مجلس و انتخابات بود. ایشان در بخشی از سخنان خود محورهای مهمی را ترسیم کردند که لازم است با توجه به در پیش بودن مناظره‌های نامزدها و گرم شدن نسبی تنور انتخابات و تبلیغات، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در این نوشتار ضمن اشاره به نکات اصلی تذکرات رهبری، مواردی را برای توجه بیشتر نامزدها و ستادهای انتخاباتی آنها برمی‌شماریم:

آثار مهم نتیجه انتخابات
رهبر معظم انقلاب درباره پیامدهای نتیجه انتخابات فرمودند، اثرات آن «سال‌ها بر زندگی مردم و کشور سایه‌افکن خواهد بود و امیدواریم انتخابات ۲۸ خرداد بر خلاف خواسته دشمنان مایه آبرو، عزت و سربلندی ایران بشود».

مرور تاریخ انتخابات کشور از سال ۱۳۶۰ تا کنون نشان می‌دهد، همه رئیسان جمهوری گذشته، دو دوره ۴ ساله زمام امور اجرایی کشور را در دست می‌گیرند؛ بنابراین انتخاب مناسب می‌تواند احتمالا برای دو دوره یعنی ۸ سال سرنوشت کشور را متاثر سازد و این همان نکته‌ای است که درباره انتخاب صحیح اهمیت دارد.
درواقع با توجه به سنت ۴۰ سال گذشته، چنانچه رئیس‌جمهوری برآمده از انتخابات سیزدهم و چهاردهم نیز، یک فرد واحد باشد، از امسال تا ۸ سال بعد، روند اجرایی و مدیریتی مربوط به قوه مجریه تحت تاثیر انتخاب ۲۸ خرداد امسال خواهد بود؛ حتی اگر رئیس‌جمهوری بعدی یک دوره‌ای باشد نیز درچهار سال مهم پیش‌رو، روندها و مدیریت‌های کشور متاثر از نتیجه انتخاب مردم خواهد بود.

برنامه محوری نامزدها
محور بعدی سخنان رهبری، درباره برنامه‌های انتخاباتی نامزدها بود که فرمودند: «بیان راه‌حل‌های عینی و واقعی درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در برنامه‌های انتخاباتی نامزدها» عامل اصلی در افزایش انگیزه مشارکت در انتخابات خواهد بود.
با توجه به شرایط خاصی که در انتخابات این دوره به واسطه ویروس کرونا و برخی معضلات به چشم می‌خورد، داشتن برنامه و ارائه راهکارهای غیرتخیلی و عملیاتی، نه تنها بر انتخاب درست مردم اثرگذار است، بلکه عامل مهمی در بالابردن میزان مشارکت و انگیزه صاحبان حق رای خواهد داشت؛ برنامه‌ای که نه شعاری و عوام‌گرایانه باشد نه غیرواقعی و ناممکن.

نامزدها و تیم مشاوران آنها، بهترین تبلیغ را باید در تدوین و ارائه برنامه‌ها و سیاست‌های اصلی اجرایی خود قرار داده و ضمن رعایت موازین علمی و عملی، تلاش کنند به‌جای کلی‌گویی‌های بی‌ثمر، برخی از مهمترین جزئیات هدفگذاری‌ها و راهکارهای خود را به جامعه عرضه کنند.

تمرکز بر اولویت‌های اصلی کشور
نکته مهم دیگر در سخنان رهبری، تاکید بر تمرکز نامزدها بر موضوع‌هایی همچون «بیکاری جوانان، معیشت طبقات ضعیف و مافیای واردات» بود که حائز اهمیت است.

بدیهی است که بسیاری از حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی اعم از فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی ورزشی در شمار مشکلات پیش روی دولت آینده است؛ اما آنچه اهمیت دارد اولویت‌هاست. کرونا و تحریم باعث شده است اقشار بزرگی از مردم دچار مضیقه‌های مالی و معیشتی شوند که نخستین وظیفه دولت آینده، رفع آنها با سیاست‌های کارشناسی و علمی است. چنانچه رهبر معظم انقلاب هم اشاره کردند «نامزدها باید برنامه‌ها و راه‌حل‌های خود برای حل مشکلات اقتصادی را به مردم ارائه و آنها را قانع کنند که توانایی حل مشکلات اقتصادی را دارند».

مراقبت‌های لازم در مناظره‌ها
نکته مهم دیگری که رهبری تاکید داشتند، رعایت موازین اخلاقی و قانونی نامزدها در صحنه مناظره‌هاست؛ ایشان نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آنهاست، بر حذر داشتند و گفتند «در گذشته نیز هرگاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد».

باید توجه داشت که صحنه مناظره‌ها، مهمترین و شاخص‌ترین بخش از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در کشور است که نگاه‌های بسیاری را در داخل و خارج از کشور جلب می‌کند. آنچه از تجربه مناظره‌های دوره‌های گذشته به‌دست آمده، لازم است برای این دوره در بالاترین سطح رعایت شود؛ رعایت اخلاق اسلامی و دوری از تخریب‌های واکنشی یکی از مهمترین شروط یک مناظره سودمند و تاثیرگذار است.

در شرایط خاص این دوره که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امکان تجمع‌های حضوری و جلسه‌های سخنرانی را منتفی کرده، استفاده درست از فرصت مناظره‌ها، بهترین ابزار برای شناساندن تفاوت‌ها و طرز فکرهای خاص نامزدهاست؛ همین موضوع اهمیت رفتار و گفتار مناسب و مبتنی بر ادب و انصاف را مضاعف می‌کند.

یکی از نکات مهم در این رابطه، تمرکز بر داشته‌ها و برنامه‌های خود به جای هدف قرار دادن رقیب است؛ چنانچه هر نامزدی با تاکید بر معرفی برنامه‌های مدون خود، سعی در آشکارسازی تفاوت‌ها و نگرش‌های خاص خود و همکارانش داشته باشد، بهترین نتیجه ممکن در انتخاب درست مردم حاصل شده و جامعه از زشتی برخی مناظره‌ها به شیوه غربی‌ها دور می‌ماند.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که برخی تجربه‌های ناخوشایند گذشته در مناظره‌های دو نفره ریاست جمهوری چه هزینه گزافی برای کشور آفرید و چه زیان‌هایی بر سرمایه اجتماعی وارد آورد. در کنار رعایت حداکثری نامزدها یا نماینده آنها در مناظره‌ها، برگزارکنندگان نیز لازم است پیش و در زمان اجرای مناظره، تمهیدات لازم را اندیشیده و مانع تکرار اتفاقات ناخوشایند گذشته شوند.

رعایت سرفصل‌های یاشده از سوی کاندیداها و ستادهای انتخاباتی آنها بویژه در فضای مجازی، نوید بخش انتخاباتی آبرومند و مفید خواهد بود و به تعبیر رهبری «در چنین صورتی، کشور به معنی واقعی کلمه سعادتمند خواهد شد»؛ ان‌شاءالله.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*