قرارداد تامین مالی و ساخت راه‌آهن بیرجند به امضا رسید

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: موافقت‌نامه قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی، اجاره و انتقال راه‌آهن بیرجند – یونسی بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و کنسرسیوم ریلی منعقد شد.

 وحید داعی افزود: آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی اجرای پروژه راه‌آهن استان بر کریدور شرق بوده که بعد از سال‌ها انتظار، این آرزو محقق و عملیات اجرایی قطعه ۱۶ بیرجند به سمت یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در محدوده جغرافیایی خراسان جنوبی در مهر سال ۱۳۹۸ همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان آغاز شد.

وی افزود: این پروژه‌ در ماه‌های بعد نیز با حمایت دولت و با هدف تسریع در اجرا، مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) توسط صندوق توسعه ملی را در پی داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال ۹۹ با پیگیری‌های مجدانه انجام شده، هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رییس جمهوری با تخصیص این تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی خراسان جنوبی (بیرجند – یونسی) موافقت کرد.

وی گفت: نکته حایز اهمیت این است که برای اولین بار در کشور دولت موافقت کرده از محل صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های ریلی تسهیلات ریالی تخصیص داده شود.

داعی افزود: برای تحقق این مصوبه باید ابتدا قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و کنسرسیوم ریلی منعقد می‌شد که با پیگیری‌های مجدانه‌ از سوی استاندار و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در تاریخ نهم خرداد سال جاری قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی، اجاره و انتقال راه‌آهن بیرجند – یونسی به تایید و امضای وزیر راه و شهرسازی رسید.

وی تصریح کرد: انعقاد این قرارداد گامی بسیار مهم در روند اجرای این ابرپروژه است که دراین خصوص از پیگیری ویژه استاندار و عنایت مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تشکر می‌کنم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: این قرارداد بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت آرادان، اس دی ام، توسار، ویسا، تیراژ و توچال منعقد شده است.

وی اظهار داشت: در ادامه پیگیری‌هایی لازم انجام می‌شود تا بانک‌های عامل در قالب یک کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه سازماندهی شده و پرداخت تسهیلات فاینانس صندوق توسعه ملی از طریق این بانک‌ها به کنسرسیوم ریلی محقق خواهد شد که اکنون تحقق این موضوع در دست پیگیری است.

داعی درخصوص آخرین وضعیت اجرایی پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: ۱۸۳ کیلومتر از حد فاصل راه‌آهن بیرجند – یونسی در استان خراسان جنوبی است که قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد در مرحله عملیات زیرسازی است.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹ اعتبار این طرح از ۲۹۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۹۹ به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی گفت: سعی می‌کنیم مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی را در آینده نزدیک حل و فصل کنیم.

محمد اسلامی که همزمان با دهه فجر ۹۹ به خراسان جنوبی سفر کرده بود، اظهار داشت: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را از دست ندهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*