اخبار خراسن جنوبی / ۱۸۰ طرح سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی شناسایی شد

خرید تضمینی دام عشایر از فردا

خرید تضمینی دام عشایر خراسان جنوبی از فردا آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان امور عشایری کشور در بازدید از محلات عشایری بخش سه قلعه خرید تضمینی دام عشایر  خراسان جنوبی از فرداشهرستان سرایان با اشاره به مشکلات جدی عشایر به دنبال خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها و دغدغه عشایر برای تامین نهاده‌های دامی گفت: دام زنده ترکیبی عشایر به ازای هر کیلو ۴۵ هزار تومان خریداری خواهد شد وب ه ازای هر کیلو دام زنده مقدار سه کیلو گرم جو یارانه‌ای در اختیار ر عشایر قرارمیگیرد که با محاسبه این قیمت خرید دام ۵۷ هزار تومن می‌شود.

علایی مقدم در راستای تاب آوری عشایر از تخصیص ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به عشایر کشور و از پیگیری سازمان امور عشایری کشور با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استمهال تسهیلات عشایر کشور خبرداد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور امروز به همراه حجت الاسلام نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس ، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، از محلات عشایری چاه طالب مختاری، نمکزار ، چاه سرمندلی، در بخش سه قلعه شهرستان سرایان بازدید و مشکلات این قشر را بررسی کردند.

 

خشکسالی، نبود جو و سایر خوراک دامی، عدم خرید دام زنده و ممنوعیت خروج دام از  جمله مشکلاتی بود که عشایر بیان کردند و درجلسه ا ی با حصور رئیس سازمان امور عشایری کشور ۵مصوبه برای حمایت از عشایر تصویب شد.

 

در مبارزه با فساد آدرس غلط ندهیم

علی احمدی

در برنامه های داوطلبان ریاست جمهوری که از صدا و سیما پخش می شود، این گونه به مردم تلقین می شود که منشا فساد صرفا در قوه مجریه و دولت است، حال آن که چنین نیست،باید بپذیریم در حال حاضر بسیاری از فساد ها ناشی از قوانین و مقررات است. برخی قوانین مصوب مجلس شورای اسلای فساد زا است. کمتر فسادی در قوه مجریه شکل می گیرد که هم دستی در قوه قضاییه نداشته باشد. در قوه مجریه و دولت و حتی قوه قضاییه ، فساد زمانی گسترش می یابد که مفسد بستر را فراهم ببیند و از مجازات و عقوبت خود را در امان بداند.

با توجه به تعدد و تکثر محاکم اعم از محاکم عمومی، دادگاه های انقلاب، دادگاه های نطامی ، دادگاه ویژه روحانیت و تعزیرات حکومتی و سازمان هایی مانند ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان زندان ها، و… در قوه قضاییه ، این قوه از حیث گستره سازمانی دست کمی از دولت و قوه مجریه ندارد. مبارزه با فساد و مبارزه با مفسد تفکیک دو مقوله جدا گانه ولی مرتبط با هم هستند. مبارزه در هر دو مورد ، یا تاکنون نبوده است و یا ناکارامد بوده است. حاصل این وضعیت موجب شده است، فساد به گونه ای به فساد سیستمی تبدیل شده است، تا جایی که هم از سوی مقامات دولت موجود و مستقر و هم داوطلبان ریاست جمهوری به صراحت صحبت از خرید پست ها و مناصب می شود.

جناب اقای رئیسی در دو سال گذشته قدم های خوبی ولی محدود در مبارزه با مفسد بر داشته اند، اما در مبارزه با فساد که ناشی از روندها ، آیین دادرسی ها و احکام در قوه قصاییه است در دو سال گذشته کمتر توفیقی داشته است.

مبارزه با فساد و مفسد، هیچ کدام نمی تواند جایگزین دیگری شود ، ولی موفقیت در مبارزه با یکی می تواند دیگری را محدود کند. بر این مبنا توجه به یک بعد، آن هم تمرکز در یک قوه و بی توجهی به ابعاد و قوای دیگر نوعی انحراف در مبارزه و آدرس غلط دادن به مردم و طی کردن مسیر اشتباه در حکمرانی است.

اگر دل در گرو نطام داریم و مردم را ولی نعمت خود بر می شماریم ، مناسب ترین وضعیت این است که در قوه قضاییه مبارزه با مفسد و فساد استمرار و توسعه یابد، و نیروهای انقلاب به عنوان مکمل ایشان در قوه مجریه و با هماهنگی هم دیگر، ریشه های فساد در کشور را بخشکانند .و الا پریدن از آن سوی جوی آب به این سوی آن مشکلی را حل نمی کند.

۹۰۰ بیمار در خراسان جنوبی قربانی کرونا/۷

مورد جدیدی از فوت ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت نشد و تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی همچنان۹۰۰ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶ ۹۰۰ بیمار در خراسان جنوبی قربانی کروناآزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۷ بیمار جدید شامل ۳ بستری و ۱۴ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۱ مورد از بیرجند، ۲ مورد از قاین، ۲ مورد از درمیان، ۱ مورد از سربیشه و ۱ مورد از زیرکوه بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۶۷ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۶ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت:از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۳۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۳۷ بیمار شامل ۱۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۲۰ هزار و ۳۰۳ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی افزود: تا روز گذشته ۵۸ هزار و ۹۵۳ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۱ هزار و ۲۶۹ بیمار شد.

دکتر مهدی زاده افزود: در ادامه روند واکسیناسیون در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته ۷ دز واکسن نوبت اول و ۲۲ دز نوبت دوم به افراد گروه‌های هدف تزریق شد که در مجموع دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا در استان به ۴۲ هزار و ۴۹۴ نفر و مجموع دریافت کنندگان دو نوبت اول و دوم به ۴ هزار و ۷۴۳ نفر رسید.

 

برگزاری کارگاهای توجیهی قصه‌گویی در مراکز کانون فردوس و درمیان/۲-۳

به منظور آشنایی بیشتر اعضای مراکز کانون با بخش‌های مختلف بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کارگاه‌های توجیهی ویژه نوجوانان علاقمند به شرکت در این جشنواره برگزار کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرکز کانون در شهرستان فردوس طی نشستی، اصول اولیه تولید قصه های ۹۰ ثانیه ای و پادکست قصه گویی و پرداخت مناسب متن را به اعضای نوجوان خود ارایه کرد.

بر همین اساس، معرفی منابع مناسب قصه گویی، ازدیگر بخش‌های این کارگاه توجیهی بود.

مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان درمیان نیز نشست توجیهی مشابهی را با هدف معرفی انواع قصه‌ها ، شیوه‌های قصه‌گویی، تولید قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و پادکست  را با حضور اعضای فعال و علاقمند خود برگزار کرد و مربی مسئول این مرکز به سوالات اعضا در خصوص نحوه‌ی شرکت در این جشنواره پاسخ گفت.

 کسب ۵ عنوان برتر

در جشنواه معلمان هنرمند کشور/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در اولین جشنواره معلمان هنرمند، ۲۷۴ نفر از همکاران فرهنگی استان با ارسال آثارشان به دبیرخانه کشوری شرکت کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، افزود: این جشنواره توسط معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت و به میزبانی استان فارس برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از معلمان هنرمند به عنوان سرمایه های معنوی و ارزشمند نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: ۵ نفر از معلمین خراسان جنوبی در این جشنواره با کسب مقام های دوم و سوم، به عنوان برترکشوری معرفی شدند.  

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی بر استفاده از ظرفیت معلمان هنرمند در راستای اهداف برنامه درس ملی و فعالیت های تربیتی معلمان، تأکیدکردو ادامه داد:جشنواره معلمان هنرمند،در۶شاخه آفرینش های ادبی، نقدادبی وهنری،رسانه و فضای مجازی،هنرهای آوایی،هنرهای نمایشی، فیلم کوتاه وهنرهای تجسمی با محوریت فرهنگی و هنری برگزار شد.

مشارکت دانش آموزان استان در پویش مهربانترین پدر/۲-۳

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش آموزان ولایت مدار و انقلابی استان در پویش سراسری مهربان ترین پدر شرکت می کنند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرشید جعفری، با بیان این خبر اظهار کرد: این پویش ملی در بستر فضای مجازی و شبکه شاد برای دانش آموزان سراسر کشور در قالب دلنوشته‌ای به امام مهربانی، ساخت ویدئو کست از قرائت یکی از اشعار دیوان امام(ره) و داستان کوتاه برگزار می شود.

 وی،ترویج مکتب و آرمان‌های امام خمینی(ره) در جامعه به خصوص بین نسل جوان را مهم ترین رویکرد خادمین نظام تعلیم و تربیت درخراسان جنوبی دانست وافزود:تبیین اندیشه های ناب حضرت امام وآشنایی دانش آموزان عزیزباسیره تربیتی وعملی آن عزیزسفرکرده مهمترین اهداف این پویش به شمار می رود.

افتخار آفرینی دانش آموزان استان درمسابقه فرهنگ مجازی/۲-۳

معاون پرورشی وفرهنگی آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت: ۲دانش آموز دختراستان، عنوان برترکشوردرمسابقه سراسری«فرهنگ فضای مجازی،رفتارهوشمندانه وسوادرسانه»بامحوریت بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) را کسب کردند.

به گزارش امروز آموزش و پرورش خراسان جنوبی، فرشید جعفری، با بیان این خبر اظهار کرد:مسابقه سراسری«فرهنگ فضای مجازی، رفتار هوشمندانه و سواد رسانه» از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۰آغاز و تا دهم اردیبهشت ماه ادامه داشت.

 وی اضافه کرد: خانم ها فاطمه ثقفی از کانون بعثت سرایان و سارینا فیروزی از آموزشگاه فرزانگان موفق به عنوان نفرات  برتر و برگزیده کشور به ترتیب در رشته ی پادکست متوسطه اول و دوم کشور از استان خراسان جنوبی معرفی شدند.

فراخوان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی اعلام شد/۲-۳

معاون امور هنری سینمایی خراسان جنوبی گفت: فراخوان ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی از سوی دبیرخانه کارگروه ساماندهی مدولباس کشور منتشر شد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علی زمزم ا بیان این خبر ، عنوان کرد: ششمین نمایشگاه لباسهای عاشورایی با هدف  بزرگداشت شعائر دینی و احیای فرهنگ غنی عاشورا را در دو بخش اصلی و جنبی برگزار می شود.
به گفته وی ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده ها با نگاه دینی و طراحی لباس های مناسبتی، مذهبی و عاشورایی در گروه‌های سنی مختلف و تقدیر از زحمات پیشکسوتان، چهره های ماندگار و فعالان این عرصه در حوزه تولید و توزیع از دیگر اهداف این نمایشگاه عنوان شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۱۸۰ طرح سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی شناسایی شد/۷

۱۸۰ طرح سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی شناسایی شد

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون بیش از ۱۸۰ طرح سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، دامداری و گردشگری در استان توسط فرمانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی شناسایی و به دبیرخانه ستاد توسعه خاوران ارجاع شده است.

مشیرالحق عابدی افزود: دبیرخانه ستاد توسعه خاوران، این طرح‌ها را به منظور بررسی کارشناسی و اخذ مجوزهای قانونی به کمیته‌ شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری و کمیته جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ارجاع داده است.

وی راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران را از اقدامات بسیار ارزنده و ابتکاری استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: از ابتدای شکل‌گیری این ستاد در دی ماه ۹۹ تاکنون، تعداد ۵۵ طرح اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در سطح استان شناسایی شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: از این تعداد برای ۴۰ طرح زمین انتخاب شده و ۳۲ طرح به منظور اخذ استعلامات به کمیته امور زیربنایی ارجاع شده است.

وی بیان کرد: برابر پیگیری‌هایی که انجام شده، کارگروه امور زیربنایی استان تاکنون تعداد ۲۲ مجوز بی‌نام سرمایه‌گذاری صادر کرده است.

عابدی تهیه و تدوین اطلس سرمایه‌گذاری استان را یکی از اقدامات بسیار خوب ستاد توسعه خاوران برشمرد و گفت: این سند کار علمی ارزشمندی است که تمامی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر شهرستان، شهر، بخش، دهستان و روستا را به صورت نقطه‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ توسط همه دستگاه‌های اجرایی افزود: تمامی کمیته‌های پنج‌گانه ذیل ستاد توسعه خاوران و فرمانداری‌ها، برنامه زمان‌بندی ۶ ماهه اول سال را تهیه کرده و به منظور برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های توسعه‌ای استان به دبیرخانه ستاد ارسال کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: دبیرخانه ستاد، پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد توسعه خاوران را نیز با هدف بارگذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی درخصوص فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در همین مدت کوتاه برای ۹ طرح سرمایه‌گذاری تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است گفت: طرح‌های استیل کورد، لانولین، پرس mdf، فروسیلیس، احیای معادن و صنایع نیمه فعال، تولید دولومیت، تولید منیزیت، بسته‌بندی آب آشامیدنی، فرآوری سنگ‌های معدنی (سنگ بری) با امضای این تفاهم‌نامه‌ها وارد فاز اجرا شده‌ است.

عابدی افزود: ۱۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پنح هزار و ۵۸۰ نفر اشتغالزایی مستقیم از مهمترین آورده‌‎های این تفاهم‌نامه‌ها است که بین سرمایه‌گذار، استاندار و فرمانداران به امضا رسیده است.

وی گفت: فقط در طرح احیای معادن و صنایع، تعداد ۲۲۰ واحد معدنی نیمه‌فعال استان توسط سرمایه‌گذار به چرخه تولید برمی‌گردد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد ریالی در پنج سال زمینه اشتغال پنج هزار نفر را فراهم می‌کند.

 

 

 

 

تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی از روز دوشنبه/۷

بنابر اعلام استانداری خراسان جنوبی ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی، نهادها و بانک‌های استان از روز دوشنبه (۱۷ خرداد) ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا براساس مصوبات نشست شورای اداری شهرستان خوسف که اواخر هفته گذشته با حضور استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان برگزار شد، ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان از هفته جاری به ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ تغییر کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی هم گفت: ساعت کاری ادارات به استثنای مراکز درمانی و خدمات‌رسان که مکلف به ارائه خدمات شبانه‌روزی هستند، در سراسر استان تغییر می‌کند.

محمد حسینی افزود: در راستای اجرای مصوبه جدید هیات وزیران درخصوص رعایت الگوی مصرف برق و تغییر ساعت کاری ادارات در فصل گرما، ساعت کاری ادارات استان از روز دوشنبه – ۱۷ خرداد – تغییر می‌کند.

وی گفت: طبق این بخشنامه، ساعت کاری تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها، بانک‌ها، مؤسسات عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها در روزهای شنبه تا پنجشنبه تا اطلاع ثانوی از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ تعیین شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: مدیران مکلفند به منظور پاسخگویی به مراجعان، نسبت به فعال بودن میزهای خدمت در ورودی ادارات و طبق روال معمول ساعت کاری اقدام کنند.

وی بر ضرورت توجه مدیران به موضوع صرفه‌جویی در مصرف برق تاکید کرد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران باید به منظور کاهش مصرف برق به موضوع تنظیم دمای محیط کار به حداقل ۲۵ درجه سانتیگراد، استفاده از دیزل ژنراتورهای در اختیار از ساعت ۱۱ و خاموش کردن همه وسایل سرمایشی و روشنایی در پایان ساعت اداری توجه داشته باشند.

حسینی تاکید کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان موظف است گزارش نتیجه صرفه‌جویی حاصل از این تغییرات را به استاندار ارائه کند.

 

یادداشت

این مناظره نیست/۷

این مناظره نیست

برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شاید برنده مشخصی نداشت، اما یکی از بازندگان آن صداوسیما بود، چرا که نام این برنامه چندساعته را هر چیزی می‌توان گذاشت جز مناظره!

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم دیروز (شنبه ۱۶ خرداد) با موضوع اقتصاد برگزار شد. مناظره‌ای که بیش از سه ساعت و نیم به طول انجامید، اما در نهایت مواضع و برنامه‌های اقتصادی هیچ کدام از هفت کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ برای مخاطبان مشخص نشد. این اتفاق چند دلیل مشخص دارد که بیشتر آن دلایل، به نحوه برگزاری مناظره (هم در فرم و هم در محتوا) از سوی صداوسیما و سیاست‌گذاران این برنامه بازمی‌گردد.

مناظره که از ریشه نظر گرفته شده در لغت به معنای بحث و گفت‌وگو کردن با یکدیگر است. اما در برنامه دیروز، یکی از مسائلی که بسیار کمرنگ بود و در حاشیه قرار گرفت همین “بحث و گفت‌وگو” درباره عنوان مشخص شده یعنی “اقتصاد” بود.

اول از همه اینکه بدون آن که به کاندیداها فرصت داده شود در چند دقیقه ابتدایی وقت خود، علاوه بر معرفی خودشان، مواضع کلی و اصلی اقتصادی خود را بیان کنند، از همان ابتدا سوالات تخصصی آغاز شد. در حالی که در حالت منطقی باید کاندیداها در ابتدای صحبت خود فرصت ارائه کلیاتی از برنامه و رویکردشان درباره اقتصاد و در کل فرصت معرفی خود را داشته باشند.

ایراد اصلی این مناظره در نحوه برگزاری و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آن از سوی صداوسیما و برگزارکنندگان آن است. در این به اصطلاح مناظره، از طریق قرعه‌کشی از هر کاندیدا سوال متفاوتی به صورت اتفاقی پرسیده می‌شد و او در سه یا چهار دقیقه فرصت داشت برنامه و نظر خود را درباره این سوال مطرح کند! بنابراین در هر دور، هفت سوال متفاوت از کاندیداها پرسیده می‌شد. در حالی که اگر قرار باشد که یک مناظره واقعی انجام شود باید از هر هفت کاندیدا “یک سوال مشخص” پرسیده شود و با پاسخ‌های کاندیداها، مخاطب بتواند نوع رویکرد و برنامه‌شان را با یکدیگر مقایسه کند. وقتی سوالات متفاوتی از کاندیداها پرسیده می‌شود طبیعتا امکان مقایسه بین کاندیداها هم وجود نخواهد داشت و یکی از دلایل سردرگمی بسیاری از مخاطبان و انتقاداتشان در فضای مجازی همین موضوع بود.

از طرفی بر مبنای همان معنای مناظره، در برنامه دیروز فرصت چندانی برای بحث و گفت‌وگو پیرامون مباحث مطرح شده میان کاندیداها وجود نداشت و به دلیل همان مشخص نبودن سوالات واحد، هر یک از کاندیداها به جای نقد برنامه طرف مقابل، به حمله به یکدیگر و جدال‌های لفظی و شخصی پرداختند و تنها یکی از آن‌ها تلاش کرد بدون وارد شدن به بحث‌های حاشیه‌ای در چارچوب سوالات مطرح شده به ارائه برنامه‌های خود بپردازد.

از سوی دیگر یکی از انتقادات، نوع اجرای این برنامه بود که به جای مجری آن، یک ربات و یا برنامک رایانه‌ای هم می‌توانست این وظیفه را به عهده بگیرد. مجری مناظره تنها وظیفه پرسیدن سوالات مشخص شده و یا به عهده گرفتن نقش وقت‌نگهدار را ندارد، بلکه باید از چنان وجهه، اقتدار و تسلطی برخوردار باشد که اولا بتواند کاندیداها را مجبور کند ذیل سوال و مبحث مشخص شده صحبت کنند، ثانیا وقتی به کسانی که در آن مناظره حضور ندارند اهانت شده و یا اتهامی وارد می‌شود، اجازه این کار را ندهد و ثالثا با استفاده از یک گروه قوی در پشت صحنه بتواند ادعاها و وعده‌های کاندیداها را راستی‌آزمایی کرده و با پرسیدن سوالات چالشی و خارج از سوالات پاکتی، کاندیداها را وادار به پاسخگویی مناسب کند.

در حالی که مجری این برنامه تنها به پرسیدن سوالات مشخص و تذکر درباره اتمام وقت بسنده می‌کرد و در کل رویکرد سازندگان و سیاست‌گذاران این برنامه نه تنها به چالش کشیدن کاندیداها نبود بلکه تلاش شد با سوالات خنثی و جلوگیری از ایجاد چالش‌های منطقی و جذاب، اجازه پینگ‌پنگی شدن بحث که یکی از نکات مهم یک مناظره واقعی است هم داده نشود.

موضوع دیگر نوع سوالات طراحی شده بود که انتقادات زیادی را هم به وجود آورد. در شرایطی که موضوع تحریم و تبعات اقتصادی آن، کرونا و مشکلاتی که برای اقتصاد کشور ایجاد کرده، بورس که میلیون‌ها ایرانی درگیر آن هستند و در کل مباحث اصلی اقتصادی کشور جایی در سوالات نداشتند و به جای آن، برخی سوالات تخصصی که بعضی از آن‌ها نیاز به چند ساعت بحث و گفت‌وگو داشتند پرسیده شد و قرار بود تنها در سه دقیقه به آن‌ها پاسخ داده شود به همین دلیل تقریبا از سوی کاندیداها به سوالات پاسخ مشخصی داده نشد و مخاطبان نتوانستند درباره رویکرد اقتصادی و راهکارهای آن‌ها به نتیجه مشخصی برسند!

در نهایت این برنامه‌ای که با عنوان مناظره ۱۴۰۰ و با حضور هفت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم پخش شد، هر چه بود یک مناظره به معنای واقعی نبود و شاید بهتر باشد در دو مناظره بعدی که قرار است سه‌شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد به مباحث فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اختصاص داده شود، صداوسیما و سیاست‌گذاران مناظره انتخاباتی، رویکرد خود و نحوه برگزاری این برنامه را تغییر دهند؛ چرا که با چنین فرم و محتوایی، نه تنها شور انتخاباتی مورد نظر مسئولان عالی نظام ایجاد نمی‌شود بلکه بسیاری از مردم و مخاطبان را ناامیدتر و سردرگم‌تر خواهد کرد.

یادداشت از آرین افخمی

 

 

 

 

تفاهم‌نامه سازمان صنایع کوچک و استانداری خراسان جنوبی امضا شد/۷

تفاهم‌نامه سازمان صنایع کوچک و استانداری خراسان جنوبی امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استانداری خراسان جنوبی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد توسعه خاوران امضا شد.

 این تفاهم‌نامه همکاری مشترک روز پنجشنبه در نهمین نشست ستاد توسعه خاوران بین “علی رسولیان” معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و “حمید ملانوری” استاندار خراسان جنوبی امضا و مبادله شد.

هماهنگی و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان و محرومیت‌زدایی از منطقه از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت و همکاری لازم برای تحصیل زمین از اراضی ملی برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

تامین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، همکاری برای تخصیص زمین و مکان‌یابی برای ایجاد ناحیه صنعتی سربیشه و کمک به تامین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تامین مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی شهید رحمانی خوسف، طبس و دیهوک از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه است.

همچنین اخذ مجوز تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند و تامین اعتبار برای تامین ۷۵ لیتر آب بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، تامین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان (فاز چهار شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی‌آباد زیرکوه، درمیان و سرایان) به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر موضوعات قید شده در این تفاهم‌نامه است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای تامین اعتبار به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان و منابع داخلی شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان متعهد شد.

تامین بخشی از اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تامین ۵۵ مگاوات برق شهرک‌های صنعتی بیرجند، حاجی‌آباد زیرکوه، نهبندان، طبس و دیهوک، انجام مطالعات مکان‌یابی ناحیه صنعتی جدید برای سربیشه، تامین بخشی از اعتبارات لازم برای تامین آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و تامین ۱۲۵ میلیارد ریال برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از دیگر تعهدات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

استانداری خراسان جنوبی نیز در این تفاهم‌نامه متعهد شد نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم برای اخذ مجوزها و مصوبات مورد نیاز برای تحقق شهرک صنعتی جدید در سربیشه و تامین آب و برق اقدام کند.

تامین بخشی از اعتبارات ماده ۳ تفاهم‌نامه از محل اعتبارات عمرانی استان برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان جنوبی تا پایان سال آینده، تامین بخشی از اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تامین ۵۵ مگاوات برق، هماهنگی و پیگیری برای اخذ مجوز تخصیص آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه از محل تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب از جمله تعهدات استانداری در این تفاهم‌نامه قید شده است.

هماهنگی و پیگیری لازم برای اخذ مجوزهای مربوطه برای توسعه و تملک شهرک‌های صنعتی استان و تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تملک اراضی مورد نیاز و تامین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی به میزان ۱۲۵ میلیارد ریال از دیگر تعهداتی است که استانداری خراسان جنوبی باید نسبت به آن اقدام کند.

مدت انجام این تفاهم‌نامه به مدت ۲ سال از تاریخ انعقاد است و با توجه به تفاهم صورت گرفته اعتبارات لازم توسط طرفین به صورت متناسب و همزمان با یکدیگر تامین خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

امام جمعه اهل سنت بیرجند: حضور در انتخابات باید آگاهانه باشد/۷

امام جمعه اهل سنت بیرجند: حضور در انتخابات باید آگاهانه باشد

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند باید شناخت آگاهانه داشته باشند و گزینه اصلح را انتخاب کنند.

مولوی غلام حیدر فاروقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشارکت در انتخابات احترام به نظام جمهوری اسلامی ایران است و حضور آگاهانه مردم در انتخابات نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

وی افزود: اگر مردم در انتخابات حضور باشکوه داشته باشند، در عرصه بین‌الملل هم تاثیرگذار است و کشورهای جهان بیشتر روی ایران اسلامی حساب باز می‌کنند و احترام بیشتری برای نظام و مسوولان کشورمان قائل هستند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: وقتی هم که شخص اصلح انتخاب شود، خدمت بهتر و موثری در راستای حل مشکلات مردم خواهد داشت.

وی اظهار داشت: هرچه مردم در این انتخابات حضور پررنگ‌تری داشته باشند، عزت و اقتدار کشور بالاتر می‌رود زیرا در حال حاضر دشمن تبلیغات زیادی علیه نظام دارد که حضور مردم باعث استحکام جامعه اسلامی خواهد شد.

مولوی فاروقی گفت: دشمنان تصور می‌کنند مردم به خاطر مشکلات معیشتی در انتخابات شرکت نخواهند کرد لذا حضور در انتخابات در این دوره مهمتر از دوره‌های قبل است چرا که مایه آبروی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اهل سنت در همه انتخابات گذشته حضور فعال داشته‌اند افزود: به اذعان مسوولان، اهل سنت در برخی مناطق ۹۰ درصد و برخی مناطق نیز ۸۰ درصد مشارکت سیاسی داشته‌اند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اظهار داشت: اهل سنت در انتخابات گذشته همیشه مشارکت خوبی داشته و انتظار دارد که خواسته‌های اهل سنت در عمل و نه فقط در شعارها دیده شود.

وی افزود: هر رییس جمهوری در این دوره انتخاب شود به خواسته‌های اهل سنت هم توجه کند و لازم است از ظرفیت نیروی انسانی اهل تسنن بیش از پیش در مدیریت‌های کلان کشور و استان استفاده شود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

حمایت کمیته امداد از ۵ هزار و ۵۰۰ کودک و مادر در خراسان جنوبی/۷

حمایت کمیته امداد از ۵ هزار و ۵۰۰ کودک و مادر در خراسان جنوبی

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: چهار هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه و هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده از خدمات حمایتی این نهاد در استان بهره‌مند هستند.

سید رضا حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف کمیته امداد از حمایت کودکان گرفتار سوءتغذیه و مادران باردار و شیرده، ارتقای وضعیت تغذیه این افراد است.

وی گفت: رویکرد اصلی این نهاد، آموزش شیوه‌های ارتقای کیفیت مراقبت از مادران باردار، شناسایی زودهنگام مادران مبتلا به سوءتغذیه و اجرای موفق طرح توزیع سبد غذایی سالم و کامل است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی ادامه داد: مادران باردار از ابتدای ماه چهارم بارداری تا ۲۴ ماه پس از زایمان مشمول بهره‌مندی از مزایای این طرح می‌شوند تا بدین ترتیب دوره بارداری و شیردهی موفقی را سپری کنند.

وی گفت: کودکان دچار سوءتغذیه نیز توسط مراکز بهداشت و درمان استان شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌شوند و این نهاد برای رفع سوءتغذیه این کودکان نیز ماهیانه کارت‌های سبد غذایی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان به منظور خرید از فروشگاه صادر می‌کند.

حسینی افزود: سبد غذایی شامل برنج، ماکارونی، عدس، پنیر، مرغ، خرما، روغن، نخود، لوبیا، تن ماهی و سویا است که ماهیانه بین مادران باردار و شیرده همچنین کودکان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح هم‌سفره با رویکرد تلاش در راستای رفع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال بیان کرد: این طرح به‌منظور تامین حداقل نیاز غذایی کودکان نیازمند که سرپرستان آنها توانایی مالی کافی را ندارند، اجرا شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خراسان جنوبی تاکید کرد: سوءتغذیه این کودکان در صورت بی‌توجهی می‌تواند در آینده بیماری‌ها و ناهنجاری‌های زیادی در پی داشته باشد.

وی گفت: برای تامین مواد خوراکی مورد نیاز هر کودک، حساب بانکی ویژه‌ای افتتاح‌ شده که سقف برداشت ماهیانه سرپرست خانواده برای هر کودک معادل تهیه یک سبد غذایی است و فقط برای خرید اقلامی که مصرف آنها برای کودک مفید و ضروری است امکان خرید وجود دارد تا از این طریق مواد ضروری مورد نیاز رشد کودکان با نظارت این نهاد تامین شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حکایت کمبود مرغ بار دیگر در استان خراسان جنوبی تکرار شد

 

حکایت کمبود مرغ بار دیگر در استان خراسان جنوبی تکرار شد

در حالی که دو روز است در برخی شهرستان‌های استان مردم از کمبود مرغ گلایه دارند اما مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی معتقد هستند در استان کمبود تولید مرغ نداریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، داستان پرواز مرغ را دیگر این روزها همه از حفظ هستند چرا که سریال دنباله‌دار پرواز مرغ از سال گذشته در حالی مطرح شد که با افزایش قیمت‌ها آغاز شد و چند بار از سال گذشته تاکنون قیمت آن بالا و پایین رفت و مردم بارها از افزایش قیمت مرغ و کمبود این قلم گلایه داشتند تا اینکه در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به یک باره قیمت مرغ در سراسر کشور با قیمت ۲۴۹۰۰ تومان اعلام شد.

از فروردین‌ماه تاکنون بازار مرغ در استان خراسان جنوبی روزهای آرامی را سپری کرد تا اینکه از دو روز پیش تاکنون برخی از خبرها حکایت از کمیابی مرغ را دارند آن گونه که یکی از شهروندان بیرجندی با تماس با دفتر خبرگزاری تسنیم در بیرجند از کمیابی مرغ در نهبندان برایمان گفت.

این شهروند با تاکید بر اینکه روز گذشته وقتی برای خرید مرغ با قیمت تنظیم بازار که همان ۲۴۹۰۰ تومان است مراجعه کردم، با ویترین خالی از مرغ روبه‌رو شدم گفت: استان خراسان جنوبی در حالی نام قطب تولید مرغ را به یدک می‌کشد که امروز مردم به دنبال مرغ می‌گردند.

دیگر شهروند هم با تماس به یکی از خبرنگاران ما  از کمبود مرغ در شهرستان فردوس حکایت کرد که خبرنگار ما برای بررسی بیشتر به سراغ تعدادی مراکز عرضه مرغ در بیرجند رفت.

در نخستین مرکزی که برای خرید مرغ در بیرجند مراجعه کردیم، در قفسه‌ها تعداد کمی مرغ وجود داشت اما فروشنده معتقد بود در یک چشم برهم زدنی این مقدار هم به پایان می‌رسد.

این عامل فروش مرغ در بیرجند از کمبود سهمیه مرغ از چند روز گذشته خبر داد و گفت: همان طور که در اخبار و رسانه‌های کشور هم شنیدیم در دیگر استان‌ها هم زمزمه کمبود مرغ وجود دارد لذا در بیرجند هم از دو روز گذشته سهمیه‌ای که برای ما به طور روزانه ارسال می‌شد کاهش دارد و ازسویی تقاضای مردم برای خرید این قلم افزایش یافته است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما در استان خراسان جنوبی کمبود تولید مرغ نداریم چرا که میزان مرغ تولیدی ما میزان زیادی از آن مازاد بر مصرف مردم است که به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

احمد بیکس با بیان اینکه هر گاه قیمت مرغ در استان‌های همجوار نسبت به استان ما افزایش می‌یابد برخی افراد نسبت به خروج مرغ چه به صورت قانونی و غیرقانونی اقدام می‌کنند افزود: گاهی کشش بازار همسایه سبب می‌شود مرغ در استان روند کاهشی داشته باشد اما آن چه ما همیشه مد نظر داریم این است که اولویت نخست تامین مرغ مردم استان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ  تنظیم بازار در سراسر کشور ۲۴۹۰۰ تومان است اما مرغ در بازار آزاد بیشتر از این است.

بیکس به مردم اطمینان خاطر داد تا نگران نباشند چرا که کمبود مرغ نداریم و از خریدهای غیرضروری اجتناب کنند.

 

 

 

 

گرمای ۴۷ درجه در «بندان و دهسلم» خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از افزایش دمای هوا در استان خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته بندان و دهسلم با ۴۷ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند.

گرمای ۴۷ درجه در «بندان و دهسلم» خراسان‌جنوبی

جواد نخعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، با اشاره به شرایط جوی استان، اظهار داشت: مطابق با الگوی نقشه‌های هواشناسی طی روزهای آینده  پدیده غالب در استان افزایش دمای هوا و تشدید گرما خواهد بود.

وی بیان داشت: با توجه به تقویت اختلاف فشار سطح زمین طی جمعه تا شنبه هفته آینده با تشدید سرعت وزش باد خیزش گرد و خاک هم در استان قابل پیش‌بینی است.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از افزایش دو تا سه درجه‌ای دمای هوا در استان خبر داد و عنوان کرد: روز گذشته دمای بیشینه غالب نقاط استان به ۴۰ و بالای ۴۰ درجه رسید و انتظار می‌رود تا اواسط هفته آینده این وضع تداوم داشته باشد.

نخعی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته تغییرات دما در بیرجند بین  ۱۸ و ۳۹ درجه ثبت شد، تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با ۱۵ درجه خنک‌ترین و بندان و دهسلم با ۴۷ درجه سلسیوس گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند.

 

 

 

 

۹ زمین چمن مصنوعی شهرستان درمیان به‌زودی تکمیل می‌شود/۷

۹ زمین چمن مصنوعی شهرستان درمیان به‌زودی تکمیل می‌شود

 مدیر ورزش و جوانان شهرستان درمیان گفت: ۹ زمین چمن مصنوعی در این شهرستان در دست ساخت است و تلاش داریم تا اوایل تابستان امسال تکمیل شود.

مهدی ابراهیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد زمین چمن مصنوعی با اعتبار ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در حال ساخت است تا عموم مردم به ویژه جوانان منطقه از آنها استفاده کنند.

وی بیان کرد: سال گذشته با همکاری بنیاد علوی عملیات اجرایی ۱۵ زمین چمن مصنوعی را در شهرستان درمیان آغاز کردیم و از این تعداد ۶ زمین چمن مصنوعی با اعتبار سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در شهر اسدیه و روستاهای منصورآباد، براندود، تخته جان، آنیک و خونیکسار افتتاح شد.

مدیر ورزش و جوانان شهرستان درمیان گفت: زمین‌های چمن مصنوعی در این شهرستان با مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی و بنیاد علوی در دست اجراست و بنیاد علوی در زمینه احداث هر زمین چمن مصنوعی ۳۰۰ میلیون تومان مشارکت کرده است.

وی با اشاره به تکمیل سالن ورزشی روستاهای نوغاب درمیان افزود: این طرح ورزشی با زیربنای یک هزار و ۳۰۰ متر مربع آماده افتتاح است و بنیاد علوی سال گذشته در زمینه احداث این طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مشارکت کرده است.

ابراهیمی از پیشرفت ۴۰ درصدی سالن ورزشی روستای آواز خبر داد و گفت: در زمینه اجرای این طرح هم سال گذشته بنیاد علوی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشارکت کرده است.

 

 

 

 

مدرس حوزه: شناخت دین بدون افراط و تفریط نیاز بشر است/۴

مدرس حوزه: شناخت دین بدون افراط و تفریط نیاز بشر است

 مدرس حوزه و دانشگاه گفت: آنچه امروز نیاز بشر است اینکه چارچوب دین را بدون افراط و تفریط بشناسیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اسدی شامگاه شنبه در مراسم محوری شهادت امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد که در فضای باز آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند برگزار شد، با اشاره به شرایط خفقان حاکم بر زمان امام صادق (ع) اظهار داشت: جامعه وقتی سراغ جهل و جاهل می‌رود کار از دست ارزش‌ها خارج می‌شود لذا تا دین شناخته نشود و مردم مبانی عقلانیت را نشناسند، نمی‌توانند فعالیت کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بعد از شیوع ویروس کرونا بر مواسات تاکید کردند و مردم چون عاشق ولایت هستند و ولایت را دوست دارند و از آنجایی که نگاه، نگاه دینی و عقلانی است با نگاه جهادی وارد میدان شدند.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: کار فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به‌تدریج ارزش‌ها و عقل می‌آید و افراط و تفریط کنار می‌رود.

وی بیان کرد: برخی از حقوق، وقت، مال و جان خود گذشتند تا به افراد نیازمند کمک کنند و این همان فرهنگی است که امام صادق (ع) نیز در زمان خودش ایجاد کرده بود.

حجت الاسلام و المسلمین اسدی اظهار داشت: آنچه در مکتب خمینی کبیر ما را دور هم جمع می‌کند و سبب می‌شود بزرگداشت برگزار کنیم و در مکتب امام جان بدهیم عقلانیتی است که ایشان به جامعه تزریق کردند.

وی گفت: خفقانی که در دوران ستمشاهی بوجود آمده بود همان خفقانی بود که دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس شکل گرفت لذا امام راحل آمد و “ما می‌توانیم” را برای مردم زنده کرد.

وی افزود: امام این باور را به مردم القا کرد که تصمیم در این مملکت باید دست خودتان باشد لذا وقتی ایشان در این عرصه ورود کرد پنجه در پنجه ابرقدرت دنیا گذاشت.

مدرس حوزه عنوان کرد: غرب که ادعا می‌کرد دنیا را اداره می‌کند امام با شرق و غرب عالم درگیر شد و خیلی‌ها می‌گفتند ایشان می‌خواهد چه کاری انجام دهد اما این قدرت الهی، بندگی و عبودیت بود.

وی گفت: امام خمینی (ره) وقتی عقلانیت را در جامعه ایجاد کرد، مردم تمام قامت وارد میدان شدند لذا رژیم چند هزار ساله که ادعای قدرت می‌کرد را امام راحل با تفکر عقلانیت کنار زد و با اراده، ایمان و توکل و اراده مردم توانست جلوی اینها بایستد.

حجت الاسلام و المسلمین اسدی گفت: امام بعد از سال‌ها تبعید وارد ایران شدند و جمعیت میلیونی به استقبال‌شان آمدند، زمان رحلت ایشان نیز جمعیت چند میلیونی برای تشییع آمدند و عده‌ای در مراسم جان دادند، کم کم ایرانی که حیاط خلوت استکبار جهانی بود، قطب قدرت در دنیا شد.

وی افزود: در این همه شرایط سختی که بر ما تحمیل شد جریان قدرت موشکی کشور امروز دشمن را مستاصل کرده است.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: یک نفر مانند حاج قاسم سلیمانی که وارد عرصه می‌شود همه معادلات را به هم می‌ریزد و رای که امروز مردم سوریه به بشار اسد می‌دهند رای به فداکاری سردار سلیمانی و تفکر مقتدرانه مقاومتی بوده که از مکتب خمینی کبیر در جامعه است.

وی اظهار داشت: این تفکر آن قدر تاثیرگذار بوده که به‌تدریج رژیم صهیونیستی با تمام ادعایی که داشت در جنگ‌های ۳۳ تا ۱۲ روزه به زمین خورد و این همان نگاه عقلانی پر از قدرتی است که باید در مکتب جعفری دنبال کنیم.

مراسم محوری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد شنبه شب با حضور شماری از مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در محل آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند برگزار شد.

 

 

 

 

جلوگیری از آسیب خانواده زندانیان در دستور کار سازمان زندان‌ها است

 رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: سال گذشته تمرکز این سازمان بر اشتغال زندانیان بود و در سال جاری علاوه بر تلاش برای تثبیت اقدامات قبلی تلاش ما بر این است که با اهتمام بیشتری از آسیب خانواده زندانیان جلوگیری کنیم.

محمدمهدی حاج‌محمدی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در بیرجند افزود: این موضوع می‌تواند محل مشارکت آحاد مردم و همه نخبگان باشد چرا که خانواده زندانی بی‌گناه است و تقصیری در اشتباه سرپرست خانواده ندارد.

وی اظهار داشت: از مردم استان خراسان جنوبی نیز در این ماموریت خطیر که مراقبت از خانواده زندانیان است، کمک می‌طلبیم.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه وظیفه سنگینی در قبال وضعیت جسمی، فکری  و رفتاری زندانیان داریم گفت: سال گذشته در شرایط کرونایی با دل مشغولی زیاد مراقبت کردیم زندانیانی که در بند هستند به کرونا  مبتلا نشوند زیرا تلاش رسانه‌های بیگانه بر این بود که القا کنند ما نسبت به سلامت زندانیان بی‌اعتنا هستیم.

وی ادامه داد: در این راستا با مدیریت، اعطای مرخصی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدامات لازم صورت گرفت و در سال جاری که امکان واکسیناسیون عمومی فراهم شده، از دولت درخواست داریم با درک اهمیت سلامت زندانیان و تعهدی که نظام اسلامی به سلامت آنان دارد و نگرانی‌هایی که خانواده زندانیان دارند این افراد را که به عنوان زندانی در اختیار ما هستند در اولویت واکسن کرونا قرار دهند تا در شیوع این ویروس، زبان دشمنان باز نباشد.

حاج‌محمدی گفت: شهید همت در وصیتش آورده است ما در قبال همه کسانی که راه کج می‌روند مسوولیم لذا همه برادران جهادی دغدغه دارند حرف شهدا روی زمین نماند و توصیه شهدا در واقع ماموریت آنهاست.

وی افزود: اکنون نسبت به زندانی و خانواده آنان شرایطی وجود دارد که برادران جهادی و فرهنگی که نگرانند در مقوله آسیب‌های اجتماعی نقش ایفا کنند و اینجا زندانیان و خانواده آنان عرصه فعالیت گروه‌های جهادی است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی به تعطیلی کانون اصلاح و تربیت خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این کانون با صفر شدن آمار مددجویان زیر ۱۸ سال تعطیل شد که الگویی برای سایر استان‌های کشور است.

وی در همین راستا هدف از سفرش به خراسان جنوبی را قدردانی از مردم استان، مسوولان و دست‌اندرکاران برای ادای تکلیف و وظیفه‌شان در قبال آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد.

حاج‌محمدی صفر شدن آمار مددجویان کانون اصلاح و تربیت خراسان جنوبی را رویدادی فوق‌العاده توصیف کرد و افزود: امیدواریم با کمک نخبگان این استان و بانوان، شاهد صفر شدن آمار مددجویان نسوان نیز باشیم و در این مقوله هم استان خراسان جنوبی برای سایر هموطنان الگو شود.

وی تصریح کرد: تعطیلی کانون اصلاح و تربیت خراسان جنوبی برای اولین بار در سطح کشور رقم خورد و شایسته تقدیر است.

رییس سازمان زندان‌ها ضمن تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: از این بابت که نتوانستیم آرزوهای آن بزرگوار را در قبال زندان و زندانبانی عملی کنیم، شرمنده هستیم و در این روز عهد می‌بندیم تلاش بیشتری کنیم که به آرمان‌های مترقی نزدیکتر شویم و انصافا مترقی‌تر و پیشرفته‌تر از نگاه امام راحل به ماموریت زندانبانی طرح بهتری نداریم.

وی ادامه داد: برای موفقیت در ماموریت اصلاح و تربیت حتما باید به علل ارتکاب جرم بیندیشیم از جمله علل بیکاری و بزهکاری که به همین خاطر تلاش می‌کنیم فقط یک نگهبان نباشیم بلکه یک زندانبان خوب باشیم زیرا زندانبان خوب برای اصلاح و تربیت، نجات و درمان بزهکار، توانمند شدن زندانی و مراقبت از خانواده زندانی در معرض آسیب برای جلوگیری از وارد شدن به چرخه بزهکاری تلاش می‌کند.

همچنین در سفر امروز رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به خراسان جنوبی با حضور رییس کل دادگستری و جمعی از مسوولان استانی یک باب منزل واقع در امیرآباد بیرجند به مساحت ۶۰ متر مربع زیربنا تحویل خانواده زندانی نیازمند شد.

این منزل با همکاری اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخته شده است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سی‌امین سفر استانی صبح امروز (جمعه) وارد خراسان جنوبی شد و بدو ورود به بیرجند با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

حاج‌محمدی با استاندار خراسان جنوبی هم دیدار کرد.

بازدید از زندان مرکزی بیرجند و حضور در مراسم آزادی هشت زندانی، شرکت در مراسم اهدای خانه به خانواده زندانی همچنین دیدار با نمایندگان گروه‌های جهادی، دیدار با کارکنان و خانواده‌های زندانی از جمله مهمترین برنامه‌های این سفر یک روزه اعلام شده است.

همچنین روز گذشته سه گروه از مدیران سازمان زندان‌ها از زندان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان بازدید کردند که گزارش بازدیدها را به رییس این سازمان ارائه خواهند کرد.

 

 

 

طرح شهید لاجوردی در زندان‌های کشور اجرا می‌شود

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: طرح شهید لاجوردی با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای اصلاح و باز اجتماعی شدن مجرمان و حمایت از خانواده زندانیان در کشور اجرا می‌شود.

محمدمهدی حاج‌محمدی شامگاه جمعه در نشست تخصصی با نمایندگان گروه‌های جهادی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: زیرساخت‌های این طرح در زندان‌های کشور فراهم شده است.

وی افزود: گروه‌های جهادی بیش از آنکه به مسوولان نظام تعصب داشته باشند، به نظام تعصب دارند و براساس وظیفه انسانی و دینی خود در حوادثی مانند سیل و زلزله که آسیب‌های زیادی به مردم وارد می‌شود به میدان می‌آیند تا آنها را از شرایط سخت نجات دهند.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: هنگامی که سرپرست یک خانواده زندانی می‌شود گویا آن خانواده دچار حادثه سیل یا زلزله شده است که آثار و پیامدهای آن نیز سال‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار زندانی داریم که با احتساب اعضای خانواده‌شان جمعیت آنان به یک میلیون نفر می‌رسد و همه این افراد نیازمند کمک هستند.

حاج‌محمدی با اشاره به این گفته شهید همت که ما در قبال همه کسانی که راه کج می‌روند مسوولیم گفت: امروز رسانه‌های بیگانه با دروغ‌پراکنی و بزرگنمایی به دنبال اخبار حوزه زندان هستند و در داخل نیز بسیاری نگاه‌شان به این است که زندانیان به دلیل بزهکاری و دست‌درازی به اموال مردم باید در زندان‌ها بمانند و امیدی به اصلاح و بازگشت آنها نیست.

وی به کلام امام خمینی (ره) که «زندان باید مدرسه ‌آموزش و تربیت اخلاق اسلامی باشد» اشاره کرد و افزود: مهمترین عامل انگیزشی و رفع شک و تردید برای کمک به زندانیان و خانواده‌های آنها همین فرمایشات امام راحل است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سی‌امین سفر استانی صبح روز جمعه وارد خراسان جنوبی شد و بدو ورود به بیرجند با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

حاج‌محمدی با استاندار خراسان جنوبی هم دیدار کرد و با حضور وی یک باب منزل واقع در امیرآباد بیرجند به مساحت ۶۰ متر مربع زیربنا تحویل خانواده زندانی نیازمند شد.

این منزل با همکاری اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخته شده است.

بازدید از زندان مرکزی بیرجند و حضور در مراسم آزادی هشت زندانی، شرکت در مراسم اهدای خانه به خانواده زندانی همچنین دیدار با نمایندگان گروه‌های جهادی، دیدار با کارکنان و خانواده‌های زندانی از جمله مهمترین برنامه‌های این سفر یک روزه اعلام شد.

همچنین سه گروه از مدیران سازمان زندان‌ها از زندان‌های طبس، فردوس، قاین و نهبندان بازدید کردند که گزارش بازدیدها را به رییس این سازمان ارائه خواهند کرد.

 

 

 

 

مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی در خراسان جنوبی پایش شد

مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی در خراسان جنوبی پایش شد

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: همزمان با اجرای طرح فراگیر مدیریت مصرف برق در استان مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی پایش شد و این روند ادامه دارد.

مهدی دادگر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هفتمین طرح فراگیر مدیریت مصرف برق همزمان با سراسر کشور از دیروز در خراسان جنوبی اجرا شد که در این طرح مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی پایش و با ۶۲ اداره متخلف برخورد شد.

وی از تذکر به ۵۸ اداره متخلف خبر داد و گفت: برق چهار دستگاه اداری که مازاد مصرف داشتند و مصرف خود را کاهش نداده بودند نیز قطع شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت: هفتمین اقدام فراگیر شرکت برق با هدف کاهش مصرف برق ادارات از روز پنجشنبه در این استان اجرا شد و مصرف برق ادارات به میزان ۵۰ درصد قبل از پایان ساعت کار اداری و ۹۰ درصد پس از آن باید کاهش یابد.

وی گفت: این طرح امروز نیز با هدف استمرار خدمت‌رسانی به شهروندان و برای عبور از پیک بار فصل گرما در استان اجرایی می‌شود و برق اداراتی که در این طرح همکاری نکنند، قطع خواهد شد.

دادگر بیان کرد: در شهرستان‌ها کنترل مقدار مصرف برق ادارات با اعزام ماموران برق به دستگاه‌های اجرایی کنترل می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال با توجه به کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی همچنین شرایط ویژه آب و هوایی در کشور، ضرورت دارد تدابیر ویژه‌ای به منظور رفاه و آسایش شهروندان برای عبور از پیک بار ۱۴۰۰ به ویژه با شروع فصل گرما اعمال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر با توجه به ورود هر روز استان به محدوده قرمز مصرف برق، مشترکان باید مصرف خود را مدیریت کنند تا خاموشی‌های فصل گرما کاهش یابد.

وی افزود: مصرف ساختمان‌هایی که در حال حاضر از روشنایی تزئینی استفاده می‌کنند، حدود ۱.۴ تا ۱.۵ مگاوات در شهر بیرجند است که با مصرف یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی در استان برابری می‌کند لذا از صاحبان این واحدها تقاضای همکاری با شرکت برق در خاموش کردن این روشنایی‌ها را داریم.

دادگر گفت: همچنین با توجه به حجم بالای مصرف برق توسط واحدهای تجاری از صاحبان واحدهای تجاری درخواست داریم همکاری حداکثری با شرکت برق داشته باشند.

وی افزود: برخورد با فعالیت دستگاه‌های رمز ارز غیرمجاز، رفع اتصالات سست و معایب شبکه برق و تعدیل و تنظیم بار روشنایی معابر از دیگر اقداماتی است که در هفتمین طرح اقدام فراگیر شرکت توزیع نیروی برق استان انجام می‌شود.

 

 

 

معاون وزیر صمت مطرح کرد:

رشد ۸ درصدی بخش صنعت کشور در شرایط تحریم و کرونا

رشد ۸ درصدی بخش صنعت کشور در شرایط تحریم و کرونا

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود شرایط تحریم و کرونا اما با تلاش بخش خصوصی و فعالان اقتصادی شاهد رشد هشت درصدی صنعت در سال گذشته بودیم.

“علی رسولیان” پنجشنبه شب در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان قاینات افزود: سعی و تلاش دشمنان به زانو درآوردن کشور و شکست صنعت ما بود و چالش شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد.

وی اظهار داشت: علیرغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها با تلاش و کوشش فعالان اقتصادی، بخش صنعت در سال گذشته حدود هشت درصد رشد داشت که باید قدردان همه صنعتگران و مدیران باشیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سال گذشته بیش از هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری ۵۰۰ مشاور احیا شد که ایجاد ۲۷ هزار شغل را در پی داشت.

وی افزود: احیای واحدهای راکد در سال جاری نیز ادامه دارد و یک هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی کشور احیا می‌شود.

رسولیان اظهار داشت: با کسانی که زمین‌های واگذار شده را محبوس کرده و فعالیتی ندارند، برخورد قانونی می‌شود و به افرادی که بهره‌برداری پیش از موعد داشته باشند، تخفیف بهره‌برداری تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال چاره‌ای جز تولید نداریم و به عنوان مسوولان صنعتی و اقتصادی شرایط را برای کارآفرینان و بخش خصوصی که در صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند، فراهم می‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست از همدلی و همراهی بخش خصوصی و دولت در جهت رفع موانع تولید قدردانی کرد.

محسن احتشام گفت: با وجود تصویب دولت، شهرک‌های صنعتی بیرجند و قاین هنوز از معافیت مالیاتی برخوردار نشده است.

وی افزود: قیمت‌گذاری پایین زمین در شهرک صنعتی مشوق خوبی است ولی کار را برای وثیقه‌گذاری مشکل کرده است.

فرماندار قاینات هم با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان گفت: کارخانه سیمان، مجتمع فولاد، شرکت‌های سهامی زراعی، ۸۰ واحد تولیدی و ۲ محصول استراتژیک زرشک و زعفران نشان از قابلیت بالای شهرستان قاینات در بخش اقتصادی دارد.

محمد کریمی افزود: تعیین تکلیف واحدهایی که در تملک بانک‌ها هستند، افزایش سهمیه آب مصرفی شهرک صنعتی از هزار و ۵۰۰ به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب، کاهش قیمت زمین و هزینه‌های فاضلاب در شهرک صنعتی قاین برای ایجاد مشوق‌های بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته از درخواست‌های فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی گفت: اجرای پست گاز ۲۰ هزار متر مکعبی شهرک صنعتی شماره ۲ قاین، تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی فاز ۱ و ۲ شهر خضری دشت بیاض، ایجاد ناحیه تخصصی فولاد در بخش نیمبلوک، احداث حداقل ۱۰ واحد سوله کارگاهی در شهرک‌های صنعتی شهرستان قاینات و ایجاد مشوق‌های خاص سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته از دیگر درخواست‌ها است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عصر پنجشنبه در سفر به شهرستان قاینات از واحدهای تولیدی تیرک، صنایع گسترش قاین و نهرآب بازدید و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان قاینات شرکت کرد.

علی رسولیان که روز پنجشنبه وارد بیرجند شد، ابتدا در نشست ستاد توسعه خاوران شرکت کرد و با حضور وی تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استانداری خراسان جنوبی امضا شد.

تفاهم‌نامه تامین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید.

همچنین فاز نخست واحد تولید آجر و جرم‌های نسوز با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی طرح تولید دولومیت کلسینه و زینتر شده در این شهرستان آغاز شد.

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان‌ قاینات از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی بود.

 

 

 

 

 

همایش رای اولی‌ها در بیرجند برگزار شد

همایش رای اولی‌ها در بیرجند برگزار شد

 همایش رای اولی‌ها ویژه خواهران با همکاری بسیج جامعه زنان سپاه انصارالرضا (ع) و آموزش و پرورش خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد.

رییس موسسه روایت سیره شهدا روز پنجشنبه در همایش “انگشت اشاره” که با جمعیت محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: ۲۸ خرداد روز بیعت با رهبری و حاج قاسم سلیمانی است.

حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری افزود: مشکلات ما با انتخاب نکردن حل نمی‌شود و باید مطمئن باشیم که مشکلات ما با درست انتخاب کردن حل می‌شود.

وی عنوان کرد: هر موفقیتی مرهون انتخاب درست است و اگر درست انتخاب کنیم، سودش به جیب ۸۰ میلیون ایرانی می‌رود و از طرفی اگر نادرست انتخاب کنیم، ضررش نصیب ۸۰ میلیون ایرانی خواهد شد.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه انتخاب درست نیازمند عقل و قدرت انتخاب است گفت: اگر به دنبال انتخاب درست هستیم باید راه اسلام، قرآن و ولایت را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه انتخاب جمهوری اسلامی ایران از طرفی مردم انتخاب درستی بود گفت: اما در برخی انتخابات، درست انتخاب نکردیم.

حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: هرچه فهم ما بیشتر، سهم ما بیشتر و خسارت ما کمتر خواهد بود.

وی جوان‌گرایی، باتقوا و ایمان بودن، قوی و کارآمد برای مدیریت اجرایی، مردمی بودن، با بصیرت و با برنامه بودن، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اسلام، انقلاب و اهداف ملت را از ویژگی‌های انتخاب درست و اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری ذکر کرد.

وی گفت: دشمنان همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مردم حضور گمرنگی در صحنه داشته باشند اما باید به کوری چشم دشمنان حماسه ماندگاری را خلق کنیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان بیرجند هم گفت: نظیر این برنامه تا برگزاری انتحابات، پنج برنامه دیگر را ویژه رای اولی‌ها در مناسبت‌های مختلف به ویژه اعیاد مذهبی پیش‌رو برگزار خواهیم کرد.

سرهنگ پاسدار حسین خراسانی مطلق افزود: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی رای اولی‌ها با انتخاب، تاثیر انتخاب در سرنوشت کشور و مشارکت سیاسی، اجتماعی رای اولی‌ها در کشور است.

۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

 

 

 

 

نمایند مردم نهبندان و سربیشه در مجلس:
دپارتمان آموزش های معدنی در نهبندان راه اندازی شود
نخعی توسعه زیرساخت های آموزشی را یکی از مقدمات و زیرساخت های توسعه هر منطقه دانست و گفت: نهبندان با توجه به ظرفیت معدنی بالایی که دارد باید دپارتمان آموزش های معدنی در این شهرستان راه اندازی شود.

گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،  در ستاد توسعه خاوران با بیان اینکه ستاد توسعه خاوران منشاء برنامه ریزی خوبی برای کار و رونق اشتغال در استان است، گفت: توسعه باید پایدار و همه جانبه و مبتنی بر در نظر گرفتن بسیاری از مسائل از جمله مسائل محیط زیستی باشد.

وی با بیان اینکه توسعه همه جانبه در استان توجه به همه نقاط استان را می طلبد، نه اینکه برخی نقاط روز به روز صنعتی تر و برخی جاهای دیگر ضعیف تر شوند، افزود: باید در ستاد توسعه خاوران توسعه همه جانبه و همه نقاط استان مد نظر باشد.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس توسعه زیرساخت ها و جذب سرمایه گذار و ارتباط گیری با او، انتقال آب به استان و تامین آب مورد نیاز صنعت و از همه مهمتر توجه به آموزش و تربیت نیروی متخصص را از مهمترین اولویت ها برای سرمایه گذاری در استان دانست و گفت: برای تحقق امر اموزش باید دپارتمان آموزش های معدنی در نهبندان راه اندازی شود.

نخعی با بیان اینکه سند توسعه نهبندان تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است، افزود: مشکلات امروز شهرستان نهبندان نتیجه همین بی توجهی ها است، لذا انتظار داریم آستان قدس رضوی حداقل ورود جدی تری به ظرفیت های نهبندان داشته باشد.

وی افزود: آستان قدس بعد از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان شروع خیلی خوبی در بسیاری از پروژه ها در این شهرستان داشت اما متاسفانه این پروژه ها متوقف شده است.

رئیس گروه عمران و زیر ساخت آستان قدس رضوی:
آستان قدس رضوی در بخش معدن و کشاورزی خراسان جنوبی سرمایه گذاری می‌کند
دلبری گفت: آستان قدس رضوی آمادگی دارد تا در بخش معدن، کشاورزی و سایر بخش هایی که در خراسان جنوبی به دلیل محرومیت بخش خصوصی امکان سرمایه گذاری ندارد، سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، « محمد دلبری» امروز(۱۳ خرداد) در ستاد توسعه خاوران که با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون وزیر صمت و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، افزود: رسالت آستان قدس رضوی، خدمت به مردم و شعار آستان «از مردم و برای مردم» است و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی آمادگی کامل دارد تا با اهتمام و جدیت برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف خراسان جنوبی ورود کند، گفت: بسیاری از ظرفیت های خراسان جنوبی درآمدزا و خوب هستند که در حوزه بنیاد بهره وری موقوفات می توان با سرمایه گذاری در این بخش ها در استان از سود آن هم برای سایت مدرسه، مسجد و حتی مجتمع خدماتی بین راهی استفاده کرد.

رئیس گروه عمران و زیر ساخت آستان قدس رضوی با بیان اینکه رویکرد جدید آستان قدس سرمایه گذاری در بخش معدن را هم در بر می گیرد، گفت: معادن غنی و بسیار بزرگی در بخش معدن در خراسان جنوبی وجود دارد که باید شکوفا و فعال شوند.

دلبری یکی از برنامه های استان قدس برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را، هدایت و کمک به کشاورزان برای توسعه این بخش عنوان کرد و گفت: در این طرح بذر و نهال را به کشاورز خواهیم داد و از طرف دیگر محصولات آنها را به صورت تضمینی خریداری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه آستان قدس آمادگی دارد تا کشاورزی قراردادی را در خراسان جنوبی پیاده سازی کند، افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزان دغدغه اصلی آنها را کم خواهد کرد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی در دو ماه ابتدایی سال ۱۸ روز ناسالم داشت/۲-۳

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: کیفیت هوای خراسان جنوبی در ۱۸ روز از دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ناسالم بود.

حسن اکبری گفت: در سال گذشته ۷۱ روز کیفیت هوا در خراسان جنوبی ناسالم بود.

وی با اشاره به اختصاص۴۰ میلیارد تومان اعتبار در بحث مقابله با پدیده گرد و غبار در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی به خراسان جنوبی و توزیع آن بین دستگاه‌های مسئول، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد این اعتبارات برای عملیات نهالکاری، بوته کاری، مدیریت رواناب، نهالکاری روی مالچ، آبیاری و مراقبت نهالکاری و بوته کاری سنواتی، احداث باد شکن، مدیریت چراو قرق اختصاص یافت.

وی گفت: ۷ میلیارد تومان اعتبار هم از محل صندوق توسعه ملی به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برای انجام عملیات حفاظت، قرق و مدیریت چرا و کاهش اثرات گرد و غبار، مراقبت، آبیاری و واکاری و حفظ و نگهداری ایستگاه‌های پایش و آنالیز گرد و غبار، تامین و تجهیز ایستگاه‌های پایش و آنالیز گرد و غبار و بخشی نیز به سازمان جهاد کشاورزی برای انجام عملیات کشاورزی و سازمان زمین شناسی و دانشگاه علوم پزشکی استان برای اجرای امور مقابله‌ای اختصاص یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: باید توجه داشت مقابله صرف با گرد و غبار موثر نیست و اقداماتی همچون نهالکاری در عرصه ۵ میلیون هکتاری تحت فرسایش استان به تنهایی راهکار موثر نخواهد بود لذا با حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن باید در شیوه‌های بهره برداری از منابع طبیعی از جمله مشاغل وابسته به طبیعت از جمله دامداری و شترداری در مراتع، فعالیت‌های معدنی و گردشگری در مناطق کویری تجدید نظر شود.

اکبری یادآور شد: سازگاری با کم آبی و مدیریت منابع، مشارکت مردم و مسئولان در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نیز از موارد مهم اثر گذار برای جلوگیری از افزایش کانون‌های گرد و غبار خواهد بود.

 

 

 

زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

 

زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی تکمیل می‌شود

گروه‌ استان‌ها- برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال‌ در خراسان جنوبی باید زیرساخت‌ها، امکانات لازم و شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ توسط بخش خصوصی فراهم و حمایت از سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در الویت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند،یکی از عوامل مهم و موثر در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق درباره توانمندی‌ اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی نه تنها استانی محروم نیست بلکه برخوردار از فرهنگی غنی، بی‌بدیل و بی‌نظیر در سطح کشور و بسیار جلوتر از دیگر نقاط است و ظرفیت‌های اقتصادی عظیمی دارد که توجه به هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

در راستای ارائه راهکارهای عملی و اجرایی برای توسعه صنعتی استان، بررسی وضعیت شهرک‌های صنعتی، مشکلات و راهکارهای توسعه عملی و اجرایی علی رسولیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به استان خراسان جنوبی سفر کرد.

در این سفر تفاهم‌نامه‌ای بین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استاندار خراسان جنوبی مبادله شد که هماهنگی و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان و محرومیت‌زدایی از منطقه از طریق فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز بخش صنعت و همکاری لازم برای تحصیل زمین از اراضی ملی برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان، دو هدف اصلی از انعقاد این تفاهم‌نامه است.

تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، همکاری برای تخصیص زمین و مکان‌یابی جهت ایجاد ناحیه صنعتی سربیشه، کمک به جذب اعتبار لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تأمین ۵۵ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی شهید رحمانی خوسف، طبس و دیهوک از جمله موضوعات ماده ۲ این تفاهم نامه است.

اخذ مجوز تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند و تأمین اعتبار برای تخصیص ۷۵ لیتر آب بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان (فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی‌آباد زیرکوه، درمیان و سرایان) به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در قبال این تفاهم نامه، متعهد گردید اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی سازمان و منابع داخلی شهرک‌های صنعتی استان برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تأمین کند.

تخصیص بخشی از اعتبارات لازم جهت تکمیل زیرساخت‌های تأمین ۵۵ مگاوات برق برای شهرک‌های صنعتی شهید رحمانی خوسف، طبس و دیهوک، انجام مطالعات مربوط به مکان‌یابی ناحیه صنعتی جدید برای شهرستان سربیشه، تأمین بخشی از اعتبارات لازم برای تخصیص آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و نیز تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌ های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان(فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و سرایان)به میزان ۱۲۵ میلیارد ریال از دیگر تعهدات این سازمان در این تفاهم نامه است.

استانداری خراسان جنوبی نیز در این تفاهم‌نامه، نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم برای اخذ مجوزها و مصوبات مورد نیاز برای تحقق بند ۲ تفاهم نامه و تأمین آب و برق متعهد شده است.

تأمین بخشی از اعتبارات ماده ۳ تفاهم‌نامه از محل منابع اعتبارات عمرانی استانی جهت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سنوات ۱۴۰۰تا ۱۴۰۱، تأمین بخشی از اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تخصیص ۵۵ مگاوات برق  برای شهرکهای صنعتی شهید رحمانی خوسف،طبس و دیهوک در چارچوب مفاد ماده ۲ تفاهم نامه، هماهنگی و پیگیری لازم برای اخذ مجوز تخصیص آب به میزان ۷۵ لیتر بر ثانیه از محل تخصیص مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب و پساب تصفیه خانه بیرجند و تأمین بخشی از اعتبارات مربوطه برای شهرک ها و نواحی صنعتی استان از دیگر تعهدات استانداری در این تفاهم‌نامه عنوان شده است.

همچنین استانداری خراسان جنوبی در قبال امضای این تفاهم نامه، نسبت به هماهنگی و پیگیری لازم  برایاخذ مجوزهای مربوطه برای توسعه و تملک شهرک‌های صنعتی استان و تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای تملک اراضی مورد نیاز و نیز تأمین اعتبار برای احداث شبکه‌های گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی (فاز ۴ شهرک صنعتی بیرجند، نهبندان، حاجی آباد زیرکوه، درمیان و سرایان) به میزان ۱۲۵ میلیارد ریال متعهد شده است.

زمان انجام این تعهدات به مدت ۲ سال از تاریخ انعقاد تفاهم نامه تعیین شده و اعتبارات لازم  نیز توسط طرفین به صورت متناسب و همزمان با یکدیگر تأمین خواهد شد.

 

ایجاد هزار کارگاه در شهرک‌های صنعتی کشور

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه بازدید از نواحی صنعتی استان خراسان جنوبی به تشریح اقدامات وزارت صمت در راستای حمایت از تولیدپرداخت و گفت: امسال پیش بینی شده تا واحدهای کوچک که امکان تأمین و خریداری زمین ندارند، بتوانند از کارگاه‌هایی که ایجاد می‌کنیم، استفاده کنند.

رسولیان با بیان اینکه در این زمینه برای ایجاد هزار کارگاه در شهرک‌های صنعتی کشور برنامه ریزی شده تا در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد گفت: سهم خراسان جنوبی ایجاد ۴۰ کارگاه است.

معاون وزیرصمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، امسال بیش از هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در کشور احیا و به چرخه تولید بازگردانده شود .

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری ۵۰۰ مشاور احیا شده که ۲۷ هزار شغل را ایجاد کرده است

رسولیان اظهارکرد: احیای واحدهای راکد از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته و اصل کار توسط ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها و با تعامل بانک‌ها، دستگاه قضا و دستگاه‌های نظارتی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: برای احیای واحدهای غیرفعال شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سطح کشور بیش از ۵۰۰ مشاور فعالیت دارند که نسبت به عارضه‌یابی واحدها اقدام می‌کنند و با کمک ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداران نسبت به احیای واحدها اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:سال گذشته بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ قرارداد واگذاری با بیش از ۵ هزار هکتار زمین صنعتی در کشور واگذار شد.

رسولیان گفت: این میزان واگذاری نشان از رشد بیش از ۲ برابری و حدود ۱۴۰ درصدی انعقاد قراردادها برای واگذاری اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دارد که امید است از امسال این واحدها به مرور به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به ۲ چالش مهم کشور شامل تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در سال‌های اخیر اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را به منظور انتقال پول، تامین مواد اولیه، ایجاد ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی دنیا برای فعالان اقتصادی در پی داشت.

معاون وزیر صمت گفت: چالش شیوع ویروس کرونا نیز اقتصاد دنیا را تحت تأثیر منفی جدی قرار داد به طوری که رشد اقتصادی بالای هشت درصد کشورها را به زیر صفر رساند و به شکلی اندک کشوری می‌تواند ادعا کند که رشد اقتصادی بالاتر از صفر خواهد داشت.

رسولیان بیان کرد: همه تلاش استکبار و دشمنان این بود که در چنین شرایطی ما را به زانو درآورند و صنعت ما را به شکست بکشانند که در حوزه‌های مختلف اعم از خودرو، صنایع پیشرفته و واحدهای تولیدی دارای مواد اولیه وابسته همه تلاش خود را کردند.

تصادف در محور سربیشه – ماهیرود سه کشته و سه مصدوم داشت/۴

تصادف در محور سربیشه - ماهیرود سه کشته و سه مصدوم داشت

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بر اثر برخورد ۲ خودروی سواری در محور سربیشه – ماهیرود سه نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: این حادثه ساعت ۲۱:۱۵ امروز بین خودروی پراید و پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۵۶ محور مرزی سربیشه به ماهیرود روی داد.

وی گفت: در این حادثه سه نفر از سرنشینان پراید که اعضای یک خانواده بودند، در دم جان باختند و حال یک نفر از سرنشینان این خودرو هم وخیم اعلام شده است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین ۲ نفر از مسافران خودروی پژو ۴۰۵ مصدوم و مصدومان این حادثه به بیمارستان علی بن ابی الطالب (ع) سربیشه منتقل شدند.

وی علت این حادثه را انحراف به چپ سواری پژو اعلام کرد.

 

 

 

 

۱۴۰۰ سالی سخت برای عشایر کشور

رییس امور عشایر کشور در جمع عشایر روستای همت آباد و روستای گزخت شهرستان زیرکوه: بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و این گرمای هوا، تبخیر آب و کمبود علوفه شرایط را برای عشایر سخت می کند.

علایی مقدم امروز به همراه معاونین خود و مسئولان استانی از یکی از دامداری ۱۴۰۰ سالی سخت برای عشایر کشورهای صنعتی در دارج و آهنگران و عشایر روستای همت آباد و روستای گزخت شهرستان زیرکوه بازید کرد.

وی عشایر را مرزبانان بدون مرز کشور دانست و گفت :عشایر در دورترین نقاط کشور مانند همین مردم عشایر روستای همت آباد و گزخت که در ۲۵ کیلومتری مرز سکونت دارند عزت، غیرت وفاداری چاشنی کارشان است و از ابتدای انقلاب تاکنون جزو وفادارترین انسان‌های جامعه بودند و تا کنون ۱۰ هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده اند.

رییس امور عشایر کشور گفت: :کشور  سالانه به ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز نیاز دارد که ۲۰۰ هزار تن، معادل ۲۵ درصد آن توسط عشایر تامین می شود.

 

علائی مقدم گفت: همچنین عشایر ۴۰ درصد فرش صادراتی، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۵۰ هزار تن لبنیات را تامین می کنند.

 

کمبود نهاده‌های دامی، آب شرب، جاده‌های روستا‌های عشایری، خرید تضمینی دام، تمدید تسهیلات عشایری و اعطای تسهیلات جدید از خواسته‌های عشایر بود که رییس امور عشایر کشور برای خرید تضمینی دام با قیمت ۴۵ هزار تومان و به ازای هر کیلو دام تحویلی ۳ کیلو جو با قیمت دولتی، تامین علوفه، پرداخت وام‌های قرض الحسنه ۴ درصد با پرداخت ۵ ساله، ایجاد اشتغال خانگی برای زنان عشایر در بحث گلیم بافی، حوله بافی، فالی بافی صنایع دستی، تمدید تسهیلات عشایر، کمک به مدارس عشایری، تجهیز چاه و آبرسانی آب شرب و دام به مناطق عشایری در زیرکوه قول داد.

نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر رفع هر چه سریعتر دغدغه عشایر درخصوص خرید دام گفت: از صبح دوشنبه خرید دام انجام خواهد شد و در خصوص مدارس عشایری تفاهم نامه‌ای بین امور عشایر و رئیس سازمان نوسازی مدارس منعقد شده که ما خواستار این هستیم که از این ۵۰۰ میلیارد تومان بخشی به سرویس‌های بهداشتی عشایر و بخشی به مدارس نیمه کاره اختصاص داده شود.

اسحاقی درخصوص تامین نهاده‌های دامی در این شهرستان‌ها هم گفت: با توجه به اینکه ما در منطقه خشکی قرار داریم و از نظر خشکسالی بیشتر متضرر شدیم باید در توزیع نهاده‌های دامی بیشتر به این منطقه توجه شود.

 

وی همچنین  خواستار افزایش سهمیه آرد عشایر شد.

 

 

 

 

 

 

توزیع ۹۰۰ وعده غذا در اسفدن/۲

۹۰۰ وعده غذا به مناسبت شهادت امام جعفرصادق (ع) در شهر اسفدن شهرستان قاینات پخت و توزیع شد.

 مدیر عامل موسسه خیریه جنت الماواء اسفدن گفت: برای طبخ و توزیع این تعداد غذا ۱۰۸ میلیون ریال هزینه شده است.

 

حسینی  افزود:این هزینه از محل مشارکت مردمی و خیران تامین شده است.

 

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۹۰۰ نفر/۲-۳

با ثبت یک موردفوت جدید ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۰۰ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۵۰ آزمایش تشخیصافزایش قربانیان کرونا در خراسان جنوبی به ۹۰۰ نفر کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۳۴ بیمار جدید شامل ۶ بستری و ۲۸ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۳ مورد از شهرستان بیرجند، ۱۱ مورد از شهرستان قاینات، شهرستان‌های خوسف، سربیشه و نهبندان هرکدامک دو مورد و از شهرستان‌های بشرویه، ریال درمیان، زیرکوه و طبس هرکدام یک مورد جدیدکرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۷۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۰ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۳۲ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۳۰ بیمار شامل ۸ بیمار ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۲۸۲ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز ۵۸ هزار و ۸۸۷ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱هزار و ۲۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

 

 

 

 

 

اجرای ۲۱ هزار متر آسفالت در معابر ۷ روستای سربیشه/۲

۲۱هزار متر مربع از معابر هفت روستای بخش مرزی درح (به ضم دال و را ) شهرستان سربیشه آسفالت شد.

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار صدا واجرای ۲۱ هزار متر آسفالت در معابر ۷ روستای سربیشه سیما گفت: این سطح از معابر از محل اعتبارات توسعه بخش درح این شهرستان تأمین اعتبار شد.

حاجی زاده افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، ۲۱ هزار مترمربع عملیات زیر سازی و آسفالت روستا‌های چاپنسر ، باغسنگی ، علی هدیه ، خوشاب ، کفاز ، سفالبند ، خاکک بخش مرزی درح شهرستان سربیشه انجام شد.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این روستا‌ها را ۴۸ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار از شهریور پارسال در راستای تفاهم نامه بنیاد مسکن ، کمیته امداد و فرمانداری در قالب سند توسعه بخش درح انجام شد.

همچنین عملیاتی نظیر اجرای جوی ، جدول کانیوو و سنگ فرش نیز برای تکمیل طرح هادی در تعدادی از این روستا‌ها انجام شده است.

 

 

 

 

 

برای معرفی جاذبه های گردشگری

برگزاری تور مجازی اکوتوریسم شهرستان طبس/۲

تور مجازی اکوتوریسم شهرستان طبس برگزار شد.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: این تور مجازی توسط انجمن علمی دانشجویی جغرافیای دانشگاه بیرجند و با همکاری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان ، انجمن علمی دانشجویی جغرافیای دانشگاه‌های رازی کرمانشاه ، محقق اردبیلی ، دامغان ، مازندران و پیام نور ارومیه  برگزار شد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی استان در این وبینار گفت: آثار ارزشمند ثبت شده طبس که ۱۰ اثر طبیعی هستند  شامل درختان کهنسال ، آبشار ، بیابان ، کال ، چشمه ،  منظر و جنگل بوده و از جاذبه‌های شاخص این شهرستان به شمار می‌روند.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: این پدیده‌های منحصر به فرد ، همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند و با عنایت به اینکه آثار طبیعی جزو آثار تجدیدناپذیر هستند لذا حفاظت و نگهداری از آن‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و در این خصوص مشارکت دستگاه‌های ذیربط و همکاری مردم محلی و گردشگران را می‌طلبد.

برنامه تور مجازی اکوتوریسم شهرستان طبس ، بسیار مورد توجه دانشجویان و علاقه مندان قرار گرفت و آنان با جاذبه‌های طبیعی شهرستان زیبا و تاریخی طبس آشنا شدند.

 

 

 

اختصاص اعتبار برای زیرساخت‌های شهرک صنعتی قاین

معاون وزیر صمت از ا ختصاص اعتبار برای زیرساخت‌های شهرک صنعتی قاین خبر داد.

اختصاص اعتبار برای زیرساخت‌های شهرک صنعتی قاین رسولیان در جلسه رفع موانع تولید شهرستان قائنات از تخصیص اعتبار برای آسفالت و بهینه سازی معابر شهرک صنعتی قاین، ساخت ۱۰ واحد سوله کارگاهی و گازرسانی به شهرک صنعتی زیرکوه و ارائه تسهیلات از محل مانده حساب صنایع بزرگ به صنایع خرد این شهرستان خبر داد.
اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس نیزگفت: برخی از کارخانه‌های تعطیل در شهرک صنعتی قاین نیازمند توجه ویژه مسئولان است، وباید به واحد‌های تولیدی که مغفول مانده اند توجه بیشتری شود.
معاون وزیر صمت همچنین از چند واحد تولیدی درشهرستان قائنات بازدید کرد.
وی همچنین در بازدید از شهرک صنعتی خضری دشت بیاض برای تامین تلفن و اینترنت، برق و روشنایی شهرک و تامین اعتبار آب مورد نیاز قول مساعد داد.

احیا شدن هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال در کشور

رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در قاین : امسال هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال در شهرکهای صنعتی کشور احیا می شود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در  جلسه کارگزاری تسهیل و رفع موانع احیا شدن هزار و 600 واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال در کشورتولید در شهرستان قاین  با بیان این مطلب گفت: سعی و تلاش دشمنان به زانو درآوردن کشور و شکست صنعت ما بود و چالش شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد.
رسولیان با بیان اینکه  علیرغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها با تلاش و کوشش فعالان اقتصادی، بخش صنعت در سال گذشته حدود هشت درصد رشد داشته ، افزود:  احیای واحدهای  غیرفعال در سال جاری نیز ادامه دارد و  هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال  در شهرک‌های صنعتی کشور احیا می‌شود.
وی از برخورد قانونی : با کسانی که زمین‌های واگذار شده را محبوس کرده و فعالیتی ندارند خبرداد و گفت:  به افرادی که بهره‌برداری پیش از موعد داشته باشند، تخفیف بهره‌برداری تعلق خواهد گرفت.

رسولیان همچنین از تخصیص اعتبار برای آسفالت و بهینه سازی معابر شهرک صنعتی قاین نیز خبر داد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی الگویی موفق تعطیلی کانون اصلاح و تربیت در کشور

رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: خراسان جنوبی الگو و نمونه خوبی برای تعطیلی کانون اصلاح و تربیت در کشور است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان چنوبی، حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور صبح خراسان جنوبی الگوییی موفق تعطیلی کانون اصلاح و تربیت در کشورامروز در دیدار با استاندار گفت: انگیزه ما از سفر به خراسان جنوبی قدردانی از مسوولان این استان و تلاش در جهت تعطیلی کانون اصلاح و تربیت در کشور بود  که  امیدواریم این اتفاق خوب در سایر نقاط کشور نیز رخ دهد.
حاج محمدی با بیان اینکه کمتر از  ۳ درصد جمعیت زندانیان جرایم کیفری در کشور بانوان هستند افزود: با کمک زنان نخبه در کشور و اقدامات برنامه ریزی شده می‌توان بند نسوان را نیز همچون کانون اصلاح و تربیت تعطیل کرد تا دیگر زندانی زن نیز نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید در کنار مسائل مربوط به زندانیان ، غذای فگری آنان را نیز در نظر گرفت افزود: بنا به فرموده امام راحل زندان باید مدرسه آموزش و تربیت اخلاق اسلامی باشد و زندانیان می‌توانند با اصلاح در محیط زندان افرادی مفیدی در جامعه باشند.
استاندار هم  با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که به معنای واقعی زندان‌ها را بدون زندانی و یا  تعداد زندانیان جرایم کیفری را تا حد امکان کاهش دهیم، افزود:  در همین راستا با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومانی از محل استانداری موفق شدیم ۳۴ زندانی جرایم غیر عمد را به آغوش خانواده هایشان بازگردانیم.
ملانوری با بیان اینکه با اقدامات مشارکتی  باید  ورودی‌های زندان را کاهش داد، افزود: خانواده‌های زندانیان که به شدت در معرض آسیب در اجتماع هستند نیازمند حمایت بوده و آمادگی داریم در قالب طرح‌های فرهنگی و اشتغال زایی از زندانیان جرایم غیر عمد و خانواده هایشان حمایت کنیم.
رئیس کل دادگستری استان هم با بیان اینکه باید از خانواده‌های زندانیان و معیشت آنان حمایت کرد گفت: به عنوان دستگاه قضا خود را موظف به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می‌دانیم و امیدواریم شاهد بسته شدن بند نسوان استان همچون تعطیلی کانون اصلاح و تربیت باشیم.
حجت الاسلام حمیدی  افزود: از ۲ میلیارد تومان کمک خیران در جشن گلریزان امسال تا کنون یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نقد شده و این میزان مشارکت نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر کل سازمان زندانم‌های استان نیز از اجاره‌ای بودن ساختمان مرکزی اداره کل زندان‌ها  خبرداد و گفت:  برای تکمیل ساختمان نیمه کاری اداره کل زندان‌ها در مجموعه سایت اداری بیرجند که تاکنون ۴۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشته، ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
روشان افزود: کمبود اعتبار برای احداث ندامتگاه ۵۰۰ نفره نهبندان  و مشکل تصفیه خانه زندان مرکزی بیرجند نیز از دیگر مسائلی است که نیازرمند اعتبار و حمایت دارد.

 

 

 

آسمانی شدن پدر شهید سید محمد حسینی/۲

پدر شهید سید محمد حسینی صبح امروز در سن ۹۳ سالگی در روستای براندود شهرستان درمیان به فرزند شهیدش پیوست.

مرحوم سید حسین حسینی پدر شهید سید محمد حسینی صبح امروز در سن ۹۳ آسمانی شدن پدر شهید سید محمد حسینی در درمیانسالگی به دیار حق شتافت .

قرار است مراسم تشییع پدر شهید عصر امروز جمعه ساعت ۱۷در -روستای براندود/شهرستان درمیان برگزار  شود.

شهید سید محمد حسینی در شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در محل حاجی عمران به فیض شهادت نائل آمد. .

 

 

 

 

 

 

آسمانی شدن مادر شهید غلامعلی علیزاده/۲

مادر شهید غلامعلی علیزاده در شهرستان نهبندان به فرزند شهیدش پیوست.

مرحومه کنیز کفاشی در سن ۸۰ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت و پیکر آنآسمانی شدن مادر شهید غلامعلی علیزاده مرحومه در روستای خونیک علیا بخش شوسف شهرستان نهبندان در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

شهید غلامعلی علیزاده چهارم خرداد ۱۳۶۷ در سن ۲۳ سالگی در شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خانه دار شدن یک زندانی در بیرجند/۲

همزمان با سفر رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به خراسان جنوبی ، یک باب منزل تحویل یک خانواده زندانی شد.

با حضور  حاج‌محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، مدیر کل دادگستری استان ومسئولان استانی یک باب منزل  واقع درامیرآباد بیرجند به مساحت ۶۰ متر مربع زیربنا تحویل خانواده زندانی نیازمند شد.
این منزل با همکاری اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخته شده است.
روشان مدیرکل زندان‌های خراسان جنوبی در این مراسم  یکی از اهداف سازمان زندان‌ها  را حمایت از زندانیان دانست و گفت : ایجاد کارگاه‌های زود بازده و کوچک خانگی، کمک به خانواده زندانیان در اشتغال   از دیگراهداف سازمان زندان‌ها است.
وی افزود : تاکنون ۴۲ واحد مسکن محرومان در خراسان جنوبی به خانواده زندانیان اختصاص یافته وتا پایان سال ۱۷ واحد دیگر نیز تحویل خواهدشد

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۱۵۴ دستگاه ماینر قبل از اتصال به شبکه در خراسان جنوبی/۴

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از کشف ۱۵۴ دستگاه ماینر قبل از اتصال به شبکه در مبادی ورودی استان همزمان با برگزاری طرح اقدام فراگیر خبر داد.

مهندس دادگر گفت: با هماهنگی دستگاه‌های قانونی ذیربط در استان در یک اقدامکشف ۱۵۴ دستگاه ماینر قبل از اتصال به شبکه در خراسان جنوبی ضربتی و با همکاری اداره کل گمرک استان خراسان جنوبی و سازمان امور تملیکی استان تعداد ۱۵۴ دستگاه ماینر غیرمجاز کشف، ضبط و تحویل انبار اداره کل امور تملیکی استان شد.

وی با اشاره به مصرف بالای دستگاه‌های رمز ارز افزود: مصرف این تعداد دستگاه در صورت اتصال به شبکه حدود ۳۱۰ کیلووات بوده که معادل مصرف برق ۳۱۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی و یا معادل مصرف برق ۴۵۰ خانوار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ضمن اعلام شماره ۳۲۴۰۰۵۸۵ به نام دفتر حراست این شرکت گفت: مشترکان و شهروندان گرامی می‌توانند در صورت اطلاع رسانی از وجود ماینر‌های غیرمجازبا شماره فوق تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش دریافت کنند.

گفتنی است طرح فراگیر مذکور با حضور۲۶ گروه عملیاتی ۶۰ نفر پرسنل و ۲۶ دستگاه خودرو طی امروز و فردا در استان برگزار می‌گردد.

 

 

 

برگزاری همایش انگشت اشاره ویژه رای اولی‌ها در بیرجند/۲-۳

در این همایش که با همکاری بسیج و آموزش و پرورش استان برگزار شد، ۱۶۰ دانش آموز ودانشجوی دختر رای اولی شرکت کردند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان بیرجند با اعلام این خبر گفت: نظیر این برنامه تابرگزاری همایش انگشت اشاره ویژه رای اولی‌ها در بیرجند انتحابات، ۵ برنامه دیگر ویژه رای اولی‌ها در مناسبت‌های مختلف بویژه اعیاد مذهبی پیش رو برگزار خواهیم کرد.
خراسانی افزود: هدف از برگزاری این همایش آشنایی رای اولی‌ها با انتخاب، تاثیر انتخاب در سرنوشت کشور و مشارکت سیاسی _ اجتماعی رای اولی ها در کشور است.
حجت الاسلام ماندگاری مهمان ویژه این مراسم نیز در خصوص انتخاب فرد اصلح گفت: اگر می‌خواهیم انتخاب درست داشته باشیم باید راه اسلام، قرآن و ولایت را انتخاب کنیم، مشکل ما با انتخاب نکردن حل نمی‌شود و باید در تمامی امور و کارهایمان انتخاب درست داشته باشیم.

برخورد با ۶۲ اداره متخلف در مصرف برق در خراسان جنوبی/۲-۳

همزمان با اجرای کشوری طرح فراگیر مدیریت مصرف برق در خراسان جنوبی مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی پایش شد و با ۶۲ اداره متخلف برخورد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: هفتمین طرح فراگیر مدیریتبرخورد با ۶۲ اداره متخلف مصرف برق در استان مصرف برق امروز همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی اجرا شد که در این طرح مصرف برق ۶۰۰ دستگاه اجرایی پایش شد و ۵۸ اداره متخلف تذکر گرفتند.

دادگر افزود: همچنین برق ۴ دستگاه اداری که مازاد مصرف داشتند و مصرف خود را کاهش ندادند قطع شد.

وی گفت: طبق مصوبه دولت، ادارات باید در ساعات اداری مصرف برق خود را به ۵۰ درصد مصرف مدت مشابه پارسال کاهش دهند و در روز‌های تعطیل و ساعات غیر اداری نیز مصرف برق ادارات باید به ۱۰ درصدِ مقدار مصرف روزانه کاهش یابد.

بهره‌برداری از فاز نخست واحد تولید آجر‌های نسوز قلیایی در سربیشه

فاز نخست واحد تولید آجر‌های نسوز قلیایی با حضور معاون وزیر صمت، استاندار و جمعی از مسئولین در شهرستان سربیشه به بهره برداری رسید.

مراسم افتتاح از این خط تولید با حضور رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن وبهره‌برداری از فاز نخست واحد تولید آجر‌های نسوز قلیایی در سربیشه تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور همراه بود.
این خط تولید با سرمایه گذاری هزار و ۷۲۰ میلیون ریال برای ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
سالیانه در این واحد ۶۰ هزار تن جرم‌های نسوز قلیایی و ۱۸ هزار تن آجر‌های نسوز قلیایی تولید خواهد شد.
تولیدات این واحد تولیدی در محافظ جداره کوره‌ها در برابر حرارت بالا، حفاظت تجهیزات خطوط ذوب و ریخته گری فلزات (پاتیل، تاندیش ) در مقابل مذاب و حرارت کاربرد دارد.
همچنین عملیات اجرایی طرح تولید دولومیت کلسینه با پیش بینی اشتغال ۳۶ نفر و اعتبار سرمایه گذاری ۱۰۸ میلیارد تومان در کارخانه اکسید منیزیم سربیشه آغاز شد.

دستگیری سارقان آیفون‌های منازل مسکونی در بیرجند/۴

سارقان آیفون‌های منازل مسکونی با ۲۴ فقره سرقت در بیرجند دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند  گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت آیفون دستگیری سارقان آیفون‌های منازل مسکونی در بیرجندمنازل مسکونی در شهر بیرجند، تحقیق و بررسی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

سرهنگ علیرضا فولادی افزود: ماموران کلانتری ۱۳ جوادیه با انجام اقدامات اطلاعاتی و با بررسی‌های همه جانبه، موفق به شناسایی محل اختفاء سارقان شدند.

وی گفت: ماموران پس از هماهنگی مقام قضائی در یک عملیات غافلگیرانه وارد مخفیگاه سارقان شده و ۲ سارق حرفه‌ای را دستگیر که متهمان در بازجویی‌ها به ارتکاب ۲۴ فقره سرقت آیفون منازل اعتراف کردند.

سرهنگ فولادی گفت: سارقان دستگیر شده با تشکیل پرونده بریای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه رفت و آمد مشکوک خودرو‌ها و افراد ناشناس خصوصا در ساعات پایانی شب، موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ با پلیس در میان بگذارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نماینده مجلس: انتقال آب مهمترین نیاز خراسان جنوبی است

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب مهمترین نیاز خراسان جنوبی است و چون منبع آبی مناسبی در استان نداریم، انتقال آب باید مورد توجه ویژه باشد.

“مصطفی نخعی”در نهمین نشست ستاد توسعه خاوران که با حضور “علی رسولیان” معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اگر استعدادهای استان بخواهد در نقاط مختلف مورد توجه قرار گیرد، انتقال آب به تمامی نقاط باید در دستور کار باشد.

وی اظهار داشت: مهمترین زیرساخت برای شکل‌گیری تولید که سبب تثبیت جمعیت نیز می‌شود موضوع انتقال آب است که باید به همه نقاط استان نیز انجام شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها برگزاری جلساتی مانند ستاد توسعه خاوران می‌تواند بسیار مشکل‌گشا باشد و اگر به معنای واقعی به دنبال تحقق این شعار باشیم می‌توانیم این استعدادها را در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال سوق دهیم.

وی افزود: ستاد توسعه خاوران در مدت کوتاهی که از فعالیت آن می‌گذرد منشا برنامه‌ریزی‌های بسیار خوب برای رونق کار، اشتغال و تولید بوده است منتها باید توجه کنیم که توسعه باید پایدار و همه‌جانبه باشد.

نخعی تصریح کرد: توسعه پایدار باید مبتنی بر در نظر گرفتن بسیاری از شاخص‌ها از جمله مسایل محیط زیستی باشد و اشکالی که در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان داریم اینکه در گذشته کانون‌های سرمایه‌گذاری شکل گرفته و اکنون اگر سرمایه‌گذاری شکل بگیرد جذب همین کانون‌ها می‌شود.

وی گفت: برای توسعه همه‌جانبه یکی از رسالت‌هایی که باید برای ستاد توسعه خاوران تعریف شود این است که به همه کانون‌های مستعد استان توجه شود چراکه در تمامی نقاط استان استعدادها و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: همه نقاط استان و استعدادها باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه فقط کانون‌های سرمایه‌گذاری قبلی رشد یابد یا همچنان بیش از پیش رونق بگیرد.

وی اولین نکته مهم برای توسعه پایدار را توسعه زیرساخت‌ها دانست و تاکید کرد: باید دید چه شرایطی وجود داشته که بسیاری از نقاط استان علیرغم داشتن استعدادها اما کمتر رونق تولید و اشتغال داشته و مورد توجه قرار گرفته‌ است.

نخعی مهمترین دلیل کم‌توجهی را کمبود یا نبود بسیاری از زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از مواردی که باید مورد توجه ستاد توسعه خاوران باشد علاوه بر جذب سرمایه‌گذار، توجه به زیرساخت‌ها است.

وی افزود: دومین نکته به عنوان زیرساخت اساسی دیگر، توسعه زیرساخت‌های آموزشی است که به عنوان نمونه در طبس، نهبندان یا نقاطی که ظرفیت معدنی بسیار خوبی دارند یکی از زیرساخت‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، موضوع آموزش است که در زمینه نیروی متخصص کمبود داریم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های اساسی شکل نگیرد، نمی‌توان انتظار حضور و جذب سرمایه‌گذار در همه نقاط استان داشت.

وی گفت: بعد از سفر مقام معظم رهبری به نهبندان، آستان قدس رضوی شروع خوبی در این شهرستان داشت و خیلی از چاه‌های کشاورزی در منطقه چاهداشی به تملک آستان درآمد، فعالیت‌های خوبی شروع شد و تعدادی معدن در اختیار آستان قرار گرفت همچنین کارخانه فرآوری سنگ گرانیت راه‌اندازی و ماشین‌آلات نصب شد.

نخعی اظهار داشت: همچنین در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی مجتمع بزرگی احداث شد که تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تاکیدات رهبری نسبت به توسعه نهبندان تبدیل به سند توسعه نهبندان شد اما این سند در سنوات گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: تاکنون بسیاری از مفاد این سند کمتر مورد توجه قرار گرفته و وضعیت امروز شهرستان نهبندان نتیجه این بی‌تفاوتی‌ها است.

وی بیان کرد: رسالتی که برای خیلی از سازمان‌های دولتی یا آستان قدس رضوی که از مردم برای مردم فعالیت می‌کنند طبیعتا حضور در چنین مناطقی است که بخش خصوصی رغبت چندانی برای حضور ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نیز نیامده‌ایم برای چنین مناطق کمتر توسعه یافته‌ای جذابیت برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم که این ایراد البته در کلان کشور وجود دارد.

وی افزود: انتظار داریم آستان قدس رضوی همان گونه که شروع خوبی داشت اما زود نزول کرد، ورود جدی در حوزه اشتغالزایی، رونق تولید و رونق ظرفیت‌های این منطقه داشته باشد.

نخعی گفت: کارخانه سنگ‌بری نهبندان که با سرمایه‌گذاری آستان قدس فعال شده، نیز تعطیل شده است، ۵۱ میلیون تن ذخیره گرانیت نهبندان است هرچند گرانیت رونق خود را از دست نداده بلکه کاربری آن تغییر یافته است.

وی افزود: کارخانه‌هایی که توانسته‌اند استانداردهای بین‌المللی را احصا کنند و مبتنی بر فناوری روز دنیا فعالیت داشته باشند محصولات خود را پیش فروش می‌کنند لذا باید استانداردها را به دست آورده و فناوری را به روز کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: از آستان قدس رضوی انتظار داریم با جدیت بیشتری نسبت به گذشته ورود کنند و این شروع مانند شروع قبلی نباشد تا شاهد ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان به ویژه شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه باشیم.

وی گفت: یکی از اقداماتی که از سال گذشته دنبال می‌کنیم تاسیس و راه‌اندازی دپارتمان‌ آموزش‌های معدنی در نهبندان است که خواهش دارم در کمیته‌های زیرمجموعه ستاد توسعه خاوران این موضوع پیگیری و راه‌اندازی شود زیرا اگر این دپارتمان شکل بگیرد بسیاری از افراد علاقه‌مند به حوزه معدن نگرانی بابت فعالیت نخواهند داشت و با کمبود نیروی متخصص نیز مواجه نخواهیم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: بعد از گذشت حدود ۶ ماه از تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی این طرح تاکنون در راستای حمایت و رفع موانع تولید ۵۵ طرح اولویت‌دار سرمایه‌گذاری را بررسی کرده است.

مشیرالحق عابدی افزود: علاوه بر بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری تاکنون ۴۰ قطعه زمین نیز برای سرمایه‌گذاری واگذار شده است.

وی اظهار داشت: همچنین در راستای سرعت گرفتن و رفع موانع پیش روی طرح‌های مذکور ۲۲ مصوبه بی‌نام سرمایه‌گذاری در استان توسط کارگروه زیربنایی صادر شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات برای افزایش سرمایه‌گذاری در استان، تهیه اطلس سرمایه‌گذاری بوده که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط استان ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد گفت: کتابچه اطلس سرمایه‌گذاری استان در حال تهیه و تدوین است که به محض آماده شدن در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

وی همچنین از راه‌اندازی قرارگاه پشتیبانی‌ و مانع‌زدایی‌ ذیل ستاد توسعه خاوران خبر داد و افزود: احکام مسوولان این قرارگاه صادر شده و قرار است این قرارگاه پشتیبان برنامه‌های ستاد باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: آستان قدس رضوی برای ورود بیشتر به موضوع سرمایه‌گذاری و شکوفایی تولید به خصوص در حوزه معادن علاقه دارد.

محمد فرهادی افزود: مقرر شد آستان قدس رضوی در زمینه برداشت و فرآوری معادن استان سرمایه‌گذاری داشته باشد همچنین در حوزه کشاورزی مقرر شد طرحی با همکاری آستان قدس رضوی تهیه و اجرا شود.

وی بیان کرد: ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در دیگ رستم از دیگر پروژه‌هایی است که آستان قدس رضوی در آن سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

رییس گروه عمران و زیرساخت آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: آستان قدس آمادگی دارد تا در بخش معدن، کشاورزی و سایر بخش‌هایی که در خراسان جنوبی به دلیل محرومیت بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری ندارد، سرمایه‌گذاری کند.

محمد دلبری افزود: بسیاری از ظرفیت‌های خراسان جنوبی درآمدزا و خوب هستند که در حوزه بنیاد بهره‌وری موقوفات می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها در استان از سود آن برای احداث مدرسه، مسجد و حتی مجتمع خدماتی بین راهی استفاده کرد.

وی اظهار داشت: معادن غنی و بسیار بزرگی در بخش معدن در خراسان جنوبی وجود دارد که باید شکوفا و فعال شوند لذا رویکرد جدید آستان قدس رضوی سرمایه‌گذاری در بخش معدن نیز هست.

رییس گروه عمران و زیر ساخت آستان قدس رضوی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هدایت و کمک به کشاورزان برای توسعه این بخش است که در این طرح بذر و نهال در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و محصولات تولیدی نیز خرید تضمینی شود.

 

 

 

 

خط تولید آجر و جرم‌های نسوز در سربیشه افتتاح شد

خط تولید آجر و جرم‌های نسوز در سربیشه افتتاح شد

 فاز نخست واحد تولید آجر و جرم‌های نسوز روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا این طرح شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور روز پنجشنبه در شهرک صنعتی سنگ سربیشه افتتاح شد.

برای احداث خط تولید آجر و جرم‌های نسوز در سربیشه هزار و ۷۲۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده و زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

ظرفیت تولیدات این کارخانه ۶۰ هزار تن جرم نسوز قلیایی و ۱۸ هزار تن آجر نسوز در سال است.

این واحد تولیدی در زمینه تولید اجرام و پروفیل‌های نسوز، محافظت جداره کوره‌ها در برابر حرارت بالا، حفاظت تجهیزات خطوط ذوب و ریخته‌گری فلزات (انواع پاتیل، تاندیش، کوره قوس الکتریک و کنورتور) در مقابل مذاب و حرارت کاربرد دارد.

همچنین امروز عملیات اجرایی طرح تولید دولومیت کلسینه و زینتر شده با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سربیشه آغاز شد.

این طرح در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع با زیربنای سه هزار و ۴۰۰ متر مربع اجرا می‌شود.

ظرفیت تولید سالانه دولومیت کلسینه و زینتر شده ۱۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده است که زمینه اشتغال ۴۴ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد تومانی شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور اجرا می‌شود و در زمینه ذوب فلزات آهنی و غیرآهنی، صنایع نسوز (آجر شاموتی، سیمان سازی)، شیشه‌سازی، رنگ‌سازی، سرامیک، پرکننده در صنایع لاستیک و صنایع ساختمانی (کاشی و سرامیک) کاربرد دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی که امروز وارد بیرجند شد، ابتدا در نشست ستاد توسعه خاوران شرکت کرد و با حضور وی تفاهم‌نامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و استانداری خراسان جنوبی امضا شد.

بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان‌های سربیشه و قاینات از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه “علی رسولیان” به خراسان جنوبی است.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان مرزی سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

۶ محور خراسان جنوبی به سامانه نظارت تصویری نیاز دارد

۶ محور خراسان جنوبی به سامانه نظارت تصویری نیاز دارد

 رییس مرکز مدیریت راه‌های استان خراسان جنوبی با اشاره به نصب و راه‌اندازی ۲۲ سامانه نظارت تصویری در این استان گفت: ۶ محور استان نیازمند راه‌اندازی سامانه‌های نظارت تصویری است.

هادی بهمنی روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سامانه‌های جدید در محورهای استان نیاز است که انتظار می‌رود با تامین و تخصیص اعتبار لازم خریداری و نصب شود.

وی گفت: در حال حاضر نصب و راه‌اندازی هر یک از این سامانه‌ها بیش از سه میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: اطلاعات به دست آمده از سامانه دوربین‌های نظارت تصویری تاثیر بسزایی در کنترل ترافیک و رفع مشکلات احتمالی محورهای مواصلاتی دارد و تصاویر آنلاین به منظور بهره‌برداری به موقع در اختیار پلیس‌ راه و اداره کل مدیریت بحران نیز قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰ ایستگاه ثبت تخلف فعال در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

بهمنی درباره توسعه سامانه ترد شمار در استان به عنوان یکی دیگر از سامانه‌های هوشمند در انجام فعالیت‌های راهداری گفت: در حال حاضر ۷۸ محور استان به سامانه تردد شمار مجهز است.

وی تخریب و سرقت دستگاه‌های تردد شمار و ثبت تخلف را از مشکلاتی دانست که اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان با افزایش گشت‌زنی‌ها، استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی و فرهنگ‌سازی سعی دارد آن را رفع کند.

رییس مرکز مدیریت راه‌های استان خراسان جنوبی افزود: تحلیل و به‌کارگیری اطلاعات به دست آمده از سامانه‌های تردد شمار و ثبت تخلف و دیگر سامانه‌های هوشمند راهداری می‌تواند به امنیت سفر و ارائه اطلاعات صحیح و بروز به کاربران جاده‌ای منجر شود.

استان پهناور و کویری خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر راه دارد و ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است. این پهناوری و فاصله زیاد بین شهرهای استان در نتیجه رانندگی طولانی مدت لزوم افزایش ایمنی راه‌ها را دوچندان کرده است.

 

 

بهره‌برداری از اولین کارخانه فرآوری طلا در خراسان جنوبی

بهره‌برداری از اولین کارخانه فرآوری طلا در خراسان جنوبی

 کارخانه فرآوری معدن طلای کودکان در شهرستان خوسف به عنوان اولین واحد استحصال طلای خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید تا با تولید شمش طلا در این واحد قابلیت دیگری از این استان معدنی نمایان شود.

به گزارش ایرنا کارخانه فرآوری طلا در جوار معدن طلای کودکان با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومان روز چهارشنبه همزمان با سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان خوسف افتتاح شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حاشیه افتتاح این طرح صنایع معدنی گفت: واحد فرآوری طلای کودکان شهرستان خوسف به عنوان اولین واحد استحصال طلای استان امروز به بهره‌برداری رسید.

عباس جرجانی افزود: با توجه به ذخیره قطعی بیش از ۳۰۰ هزار تن کانسنگ طلا در معدن طلای کودکان شهرستان خوسف، واحد فرآوری و استحصال طلای این معدن به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به تولید شمش طلا در این واحد گفت: کارخانه فرآوری معدن کودکان دارای ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ کیلوگرم شمش طلا است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری صورت گرفته اولیه در این واحد را ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: با راه‌اندازی این واحد زمینه اشتغال مستقیم برای حدود ۱۳۰ نفر فراهم شده است.

وی افزود: معدن طلای کودکان دارای استخراج اسمی سالانه ۳۸ هزار تن کانسنگ طلا با عیار ۲ و یک دهم پی پی ام است.

واحد فرآوری و استحصال طلای کودکان با سرمایه‌گذاری شرکت زمین کاوان زمان، اولین واحد تولید شمش طلا از میان سه واحد در دست احداث در استان خراسان جنوبی است که در راستای فرآوری ماده معدنی طلا و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار در جوار معدن به بهره‌برداری رسید.

شهرستان خوسف که استاندار خراسان جنوبی امروز به آن سفر کرد، با وجود پنج معدن طلا به عنوان قطب معادن شرق کشور محسوب می‌شود و کارخانه فرآوری طلا در معادن طلای شادان و ماهرآباد این شهرستان نیز در دست احداث است.

معدن طلای شادان با ذخیره قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و استخراج اسمی سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن همچنین معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی حدود پنج میلیون تن کانسنگ طلا و استخراج اسمی سالانه ۱۰۰ هزار تن  در حال حاضر در مرز شهرستان‌های خوسف و نهبندان در حال فعالیت هستند.

حمید ملانوری در ادامه سفر به شهرستان خوسف از معدن طلای هیرد حد فاصل شهرستان‌های خوسف و نهبندان نیز بازدید کرد.

عملیات اجرایی کارخانه فرآوری طلای هیرد با هدف ایجاد ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا از خرداد سال ۹۸ با استفاده از توان بخش خصوصی آغاز شد.

با افتتاح و بهره‌برداری از معدن و کارخانه طلای هیرد برای حدود ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی حدود پنج میلیون تن کانسنگ طلا حد فاصل شهرستان‌های خوسف و نهبندان در حال فعالیت است و استخراج اسمی سالانه این معدن ۱۰۰ هزار تن است.

بازدید از محل اجرای پروژه بهسازی ورودی شهر ماژان از دیگر برنامه‌های سفر امروز استاندار خراسان جنوبی به شهرستان خوسف بود.

طول مسیر اجرای این پروژه  ۲.۵ کیلومتر با دو خط و با عرض ۱۰ و نیم متر است و برای اجرای عملیات خاکریزی، تسطیح، زیرسازی، ایجاد ابنیه، آسفالت و تأمین روشنایی این پروژه تاکنون ۷۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

این پروژه با همکاری ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری و دهیاری به صورت مشترک در حال انجام است.

 

 

 

 

 

 

چرا برخی افراد به سیگار پناه می‌برند؟‌/مشاوره

چرا برخی افراد به سیگار پناه می‌برند؟‌

 روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه رفتار والدین و فضای خانه مهمترین عامل کشش یا عدم کشش فرزندان به مصرف سیگار و قلیان است، گفت: دلیل دیگر افراد بخصوص زنان برای مصرف سیگار، ژست و خودنمایی است؛ رفتار نمایشگری که گاه به ویرانی زندگی می‌انجامد.

«ژیلا آهنگرزاده»  با تاکید بر اینکه سیگاری شدن افراد بخصوص نوجوانان مطلبی روانشناسی است، اظهار داشت: فضای آشفته، نزاع های مداوم والدین، وجود شکاف نسلی و نبود درک مشترک یکی از عوامل مهم گرایش و پناه بردن اعضای خانواده بخصوص نوجوانان به سمت الکل، مواد مخدر، دخانیات و قلیان است.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان در تعریف اعتیاد مجاز گفته می شود یعنی جرمی بر آن متصور نیست اما مواد مخدر، محرک و الکل اعتیاد غیرمجاز و جرم محسوب می شود، ادامه داد: یادگیری از سنین کودکی مبتنی است بر الگوی مشاهده ای یعنی فرزند با نگاه و مشاهده رفتارها را کسب می کند پس مصرف سیگار و قلیان در خانواده مهر تاییدی برای فرزندان است.

به بیان این روانشناس، تاثیر آموزش های اولیه در تمامی افراد دائمی و ماناتر است اما آموزش های رفتاری در محیط های مختلف ممکن است به صورت موقتی باشد. پس سیگار کشیدن والدین یا فامیل های اطراف در کنار ژن علاقمندی به مصرف سیگار، اثری ماندگار در طول زندگی فرد برجا خواهد گذاشت.

آهنگرزاده تصریح کرد: سیگار کشیدن فرزندان در خانواده هایی که سطح فرهنگی و اجتماعی پایینی دارند بیشتر دیده می شود چرا که تصور والدین مبنی بر اینکه در دسترس بودن سیگار از کنجکاوی او می کاهد، معضلی برای کشش فرزندان به سیگار می شود.

این روانشناس بالینی، ضمن ضروری دانستن از خود شروع کردن والدین و آموختن مهارت های زندگی، خاطرنشان کرد: سپس این والدین تحت نظر مشاوران و روانشناسان، آموزش مهارت زندگی و نه گفتن را به فرزندان آموزش دهند.

چرا افراد به مصرف سیگار و قلیان کشش پیدا می کنند؟

آهنگرزاده در پاسخ به این پرسش که به طور کلی چرا افراد به مصرف دخانیات و قلیان کشش پیدا می کنند، توضیح داد: پس از فضای ناآرام خانه، نخستین دلیل افراد بخصوص زنان برای مصرف سیگار، ژست است؛ یک رفتار نمایشگری که به دلیل محدودیت های موجود در فضای خانه و شرایط ایجاد شده شکل می گیرد.

وی ادامه داد: دومین عامل، پناه بردن به عامل بیرونی است به این معنا که فرد برای فرار از آلام و سختی ها می خواهد به عامل بیرونی پناه ببرد در حالی که منبع کنترل افراد درونی باید باشد. در حقیقت منبع کنترل درونی یعنی داشتن وجدان و اخلاق بازدارنده و عاقلانه تصمیم گیرنده که در صورت پرورش آن، فرد هرگز به سمت عوامل بیرونی برای رسیدن به آرامش نمی رود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه نقش همسالان و گروه های دوستانه در کشش افراد به مصرف سیگار فوق العاده زیاد است، تاکید کرد: تا آنجا که در روانشناسی اجتماعی نقش همسالان به مراتب مهمتر و اثرگذارتر از نقش والدین محسوب می شود که به طور معمول افرادی که در داخل خانواده مشکل دارند یا به دنبال منبع بیرونی می گردند این ناراحتی را با همسالان تقسیم و با کپی برداری از رفتار آنان، خود را ذوب در گروه می کنند.

تابوشکنی مصرف سیگار بخصوص در میان زنان چه پیامدهایی دارد؟

وی با تاکید بر اینکه وقتی قُبح یک مساله ای از بین برود آن رفتار رایج می شود، تصریح کرد: افزایش عادی سازی مصرف سیگار میان زنان یکی از دلایل از بین رفتن این تابو در جامعه است، نشانه های این تابو شکنی، ناپسند نشمردن مصرف سیگار توسط زنان و علنی شدن آن در کوی و برزن است.

آهنگرزاده به پیامدهای بغرنج ادامه این تابو شکنی اشاره کرد و گفت: کار بجایی رسیده که مصرف نکردن الکل، سیگار یا مواد مخدر و گل به منزله اُمُل و عقب افتاده بودن است. ضمن اینکه بر اثر مد شدن این معضلات، فشار اجتماعی دوچندان می شود مبنی بر اینکه شما چرا مانند بقیه نیستید. موضوعی که گاه به از بین رفتن بنیان های خانواده و رواج طلاق و جدایی کشیده می شود.

وی تاکید کرد: فضای مجازی، سریال ها و فیلم ها هم به نوعی ترغیب کننده نوجوانان و زنان به مصرف دخانیات است تا آنجا که الگوهای اجتماعی که شخصیت کاریزماتیک دارند عامل تشویق می شوند.

خانواده ها در مقابل مصرف دخانیات فرزندان چه واکنشی نشان دهند؟

آهنگرزاده در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه خانواده ها باید از رفتارهای سلبی و بازدارنده پرهیز کنند، گفت: ایجاد آرامش و فضای امن در جمع خانواده بهترین راهکار برای پیشگیری از کشش یا قطع مصرف سیگار توسط سایر اعضا است چرا که وقتی فرد آرامش دارد نیازی به پناه بردن به عامل بیرونی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده به عنوان نخستین مدرسه تربیت، می تواند منبع کنترل درونی فرزندان را به آنان بیاموزد، با دادن اعتماد و عزت نفس به فرزندان. ضمن اینکه اگر خود مصرف کننده سیگار یا قلیان هستند باید در این رویه تجدیدنظر کنند چرا که آسیب زدن به خود، نشانه پرخاشگری درونی فرد است. پس باید در کنار مشاوره و روانشناس به درمان این پرخاشگری بپردازند.

اپیدمی دخانیات یکی از مهمترین معضلات بهداشت عمومی در سراسر جهان است که سالانه بیش از هشت میلیون قربانی دارد. بیش از هفت میلیون از این تعداد در نتیجه مستقیم دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۱.۲ میلیون نفر سیگاری نیستند و بر اثر دود دست دوم سیگار از بین می‌روند.

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد دخانیات هم حکایت از این دارد که تنباکو قاتل نیمی از مصرف کنندگان است. ضمن اینکه بیش از ۸۰ درصد از ۱.۳ میلیارد کاربر دخانیات، در کشورهای فقیر و متوسط زندگی می‌کنند.

همچنین تقریبا ۶۰ درصد از مصرف‌کنندگان دخانیات در سراسر جهان تمایل به ترک سیگار دارند، اما تنها ۳۰ درصد از جمعیت جهان به خدمات باکیفیت ترک سیگار دسترسی دارند.

از: فاطمه دهقان نیری

 

چگونه از شر خاطرات بد خلاص شویم؟/مشاوره

چگونه از شر خاطرات بد خلاص شویم؟

 همه ما ممکن است گاه و بیگاه در ذهن خود خاطرات بدی را یادآوری کنیم و از یادآوری آن‌ها احساس ناخوشایندی داشته باشیم، آنقدر که دلمان بخواهد از شر آن‌ها خلاص شویم. اما خلاص شدن از شر خاطرات بد چقدر ممکن است؟

بعضی خاطرات آزاردهنده هستند و یادآوری مکرر آن‌ها اثر نامطلوبی روی سلامت روان دارد به همین خاطر تلاش برای فراموش کردن آن‌ها کاری ضروری است. با تلاش و کوشش می‌توان خاطرات خاصی را فراموش کرد. برای این کار باید با شناسایی آنچه باعث تحریک این خاطرات می‌شود شروع کنید.

خاطره هویت است

واقعیت ماجرا این است که هویت ما و چیزی که از خودمان می‌دانیم همان خاطرات ما است. به عبارت دقیق‌تر ما همان چیزی هستیم که به یاد می‌آوریم. اینکه چه چیزهایی را به یاد می‌آوریم و چه چیزهایی را فراموش می‌کنیم جهان ما را معنا می‌کند و درکی از ما به خودمان می‌دهد. فراموش کردن یکی از راه‌های سازگاری با جهان است. واقعیت این است که مغز همواره در حال فراموش کردن و پاک کردن اطلاعات غیر ضروری است اما این فرایند غالباً به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. با کمی تمرکز و تلاش می‌توانیم مداخله آگاهانه‌تری در فرایند حذف و فراموشی داشته باشیم.

حافظه همواره در حال بازیابی کردن خود است. چیزی که به نظر فراموش شده است، با یک اتفاق دوباره به ذهن ما وارد و پیش چشم ما حاضر می‌شود. دانشمندان شناختی این فرایند را بازیابی حافظه می‌نامند که همواره به نشانه‌هایی وصل است. کافی است یک نشانه مثل یک بو، صدا، تصویر و… حس شوند و بلافاصله مجموعه بزرگی از خاطرات را به همراه خود احضار کند. به همین خاطر برای فراموش کردن باید نشانه‌های بازیابی را بشناسیم تا بتوانیم نحوه پاسخ مغز را کنترل کنیم. می‌توانیم سعی کنیم از محرک‌هایی که برانگیزاننده خاطراتی هستند که نمی‌خواهیم برایمان زنده شوند، اجتناب کنیم اما این روش به ندرت تاثیرگذار است. چراکه این محرکه‌ها آنقدر زیاد و غیر قابل کنترل هستند که مدیریت آن‌ها تقریبا ناممکن است.

 

برای مثال فردی را تصور کنید که در یک حادثه رانندگی دچار یک استرس پس از سانحه شده است و یاداوری صحنۀ چپ کردن ماشینش او را به اضطراب می‌اندازد، کافی است این فرد در یک رستوران آهنگی را بشنود که هنگام چپ شدن ماشینش گوش می‌کرده است، این خاطره زنده می‌شود.

تغییر را شروع کنید

به جای اجتناب از نشانه‌های بازیابی، روشی را امتحان کنید که جایگزینی فکر نامیده می‌شود. مثلاً اگر با یکی از بستگانتان بحث تلخی داشته‌اید و هرگاه او را می‌بینید به یاد آن بحث می‌افتید سعی کنید از این به بعد روی یادآوری‌های مثبت‌تری که از او دارید تمرکز کنید. سعی کنید چیزهای خوب و خاطرات خوبی که با او دارید را زنده کنید. تمرین کنید و انقدر این کار را تکرار کنید که با دیدن آن فرد آن احساسات منفی جایش را به احساسات و خاطرات متفاوتی بدهد. یک راه دیگر تمرکز روی سرکوب خاطرات بد است. تلاش برای متوقف کردن سناریوها و خاطرات بدی که با دیدن یک نشانه به ذهنتان می‌آیند مفید است. اگر بتوانید جلوی یادآوری‌های خود به خودی خاطرات بد را بگیرید روی عملکرد مغز در به یادآوردن آن خاطرات اثر خواهد داشت. وقتی سعی می‌کنید یک خاطره را با خاطره دیگری جایگزین کنید قشر پیشانی چپ مغز شما درگیر می‌شود و وقتی تلاش می‌کنید خاطره را سرکوب کنید در نیمکرۀ راست این اتفاق می‌افتد.

توانایی شما برای فراموشی، تا حدی با معماری عصبی خاص مغز شما مرتبط است. مطالعات نشان می‌دهند که استرس شدید و کمبود خواب توانایی کنترل خاطرات را کم می‌کنند و ساز و ‌کار فراموشی را دچار اختلال می‌کنند. افرادی که در زندگی خود ناملایمات بیشتری را تجربه کرده‌اند برای فراموش کردن  بهتر از افرادی عمل می‌کنند که چنین سختی‌هایی را از سرنگذارنده‌اند. اگر چیزی آسیب‌زا را تجربه کرده باشید، بعید است که بتوانید تجربه را کاملاً از مغز خود پاک کنید. اما آنچه می‌توانید انجام دهید این است که میزان ورود و ناخواسته بودن آن خاطرات را محدود کنید.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*