اخبار خراسان جنوبی/ ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمل هوایی کالای کشاورزی اختصاص یافت

https://media.mehrnews.com/d/2021/06/18/4/3804139.jpg

 

http://media.shabestan.ir/Original/1400/03/28/IMG17191303.jpg

 

https://img9.irna.ir/d/r2/2021/06/18/4/168891517.jpg

 

 

 

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی:
تخلفی در روند برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی گزارش نشد
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی از تخلفات انتخاباتی گزارش نشده است، گفت: اما انتخابات در برخی حوزه های شهرستان بیرجند با میانگین ۴۵ دقیقه ای با تاخیر برگزار شد.

«علی محمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: حضور مردم بنا بر گزارشات واصله از سطح استان خراسان جنوبی خوب است و امیدواریم این حضور در عصر امروز پرشورتر شود.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی با بیان اینکه تا این لحظه تخلفی از برگزاری انتخابات گزارش نشده است، گفت: اما انتخابات در برخی حوزه ها در اول وقت شروع نشد و اخذ رای از مردم دیر شروع شده است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه میانگین تاخیر برگزاری انتخابات در برخی حوزه های انتخاباتی شهرستان بیرجند را به طور میانگین ۴۵ دقیقه عنوان کرد و گفت: دلیل این تاخیر این بود که برخی سیستم های فرمانداری ها اشکال داشت و راه اندازی نمی شد.

وی ادامه داد: این تاخیر بیشتر در شهرستان بیرجند که انتخابات شوراها الکترونیکی است و سیستم ها با تاخیر راه اندازی می شد، اتفاق افتاده است، در حال حاضر انتخابات در همه حوزه ها راه اندازی شده  و مشلی در روند برگزاری انتخابات نداریم.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات استان خراسان جنوبی از نظارت چهار هزار ناظر انتخاباتی ریاست جمهوری در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: خواسته ما از مردم این است که همانطور که از اوایل صبح با شور و هیجان در انتخابات حضور یافته اند در ساعات بعدی در صحنه حضور یابند.

 

 

مرمت حوض ‌انبارهای تاریخی روستای افین

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی از مرمت حوض انبارهای تاریخی استان خبر داد.

بزرگمهر کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حوض انبارهای تاریخی روستای افین شهرستان زیرکوه مرمت شده است.

او افزود: یکی از دلایل مرمت این حوض انبارها ذخیره آب برای استفاده از آن در فضای سبز روستا است.

بزرگمهر با اشاره به این که بخشی از آب قنوات روستای افین بر این حوض انبارها وقف است اظهار کرد: با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستا این حوض ‌انبارها احیا شده و از آن ها علاوه بر جنبه گردشگری برای آبیاری فضاهای سبز عمومی روستا استفاده می شود.

کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در کنار مسجد جامع افین که بنا به اطلاعات موجود سابقه تاریخی آن به دوره تیموریان می‌رسد حوض ‌انبار دیگری ساخته شده است.

او ادامه داد: امسال مرمت این حوض انبار در دستور کار اداره ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان جنوبی، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

پرداخت ۱۴۲ میلیاردی بیمه سلامت برای هزینه درمان بیمه شدگان

بیمه سلامت بابت هزینه‌های درمان بیمه شدگان در سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کرده است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان ، اربابی مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت:۶۲ درصد از جمعیت خراسان جنوبی، تحت پوشش بیمه سلامت هستند که بیشترین جمعیت تحت پوشش بیمه‌ای استان را تشکیل می‌دهند.

او در خصوص پرداخت هزینه‌های درمان سال ۹۹ نیز عنوان کرد: اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی به موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد که در سال ۹۹ به بیمه شدگان بیمه سلامت خدمت ارائه کرده اند، در سطح یک روستایی بالغ ۴۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در سطح دو و سه بالغ بر ۹۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.

اربابی ادامه داد: در خراسان جنوبی تعداد ۶۹۱ نفر از بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند و خدمات درمانی مورد نیاز در خصوص بیماری خاص خود را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه بیمه سلامت به نوعی وکیل درمانی بیمه شدگان است و برای این عزیزان خرید خدمت انجام می‌دهد، اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی با تعداد ۴۱۳ موسسه و مرکز درمانی اعم از پزشک، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، مرکز بهداشت، بیمارستان، درمانگاه و … در سطح استان قرارداد منعقد کرده است تا دسترسی مردم و بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیازشان راحت‌تر شود.

 

 

 

توزیع ۱۷۷بسته معیشتی بین نیازمندان بشرویه/۲

۱۷۷بسته معیشتی در قالب رزمایش کمک های مومنانه بین نیازمندان شهرستان بشرویه توزیع شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، این تعداد بسته معیشتی به ارزش ۴۵ میلیون تومان بین نیازمندان شهر بشرویه باتوزیع ۱۷۷بسته معیشتی بین نیازمندان بشرویه مشارکت فرماندهان پایگاه‌های بسیج شهری توزیع شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همزمان با دهه کرامت؛
مراسم خطبه عقد جوانان «با اجازه امام رضا؛ بله» در بیرجند برگزار می شود /۲-۷
مراسم خطبه عقد زوج های جوان بیرجندی توسط خادمان کاروان زیرسایه خورشید به مناسبت دهه کرامت قرائت می شود.

«صادق نوروزی»  با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: طرح ازدواج رضوی با عنوان «با اجازه امام رضا(ع)؛ بله» قرار است در روز دوشنبه ۳۱ خردادماه جاری همزمان با شب میلاد باسعادت امام رضا(ع) در جوار آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند با همکاری دبیرخانه کانون های خدمت رضوی در خراسان جنوبی، شبکه جوانان رضوی، جمعیت جوانان سرزمین خورشید و کانون بانوان خدمت رضوی برگزار شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری سردار مقاومت در بیرجند و مسئول اجرایی شبکه رضوی استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قرائت خطبه عقد با حضور خدام بارگاه رضوی در ساعت ۲۰:۳۰ شب میلاد امام مهربانی‌ها انجام می شود، افزود: این مراسم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با حضور حداقلی خانواده ها است و زوجین زندگی مشترک خود را با توسل به اهل بیت(ع) آغاز می کنند.

 

نوروزی ادامه داد: این مراسم ویژه زوج هایی است که در شرف عقد هستند و علاقمندان جهت شرکت در این طرح و بهره‌مندی از بسته های متبرک حرم امام رضا (ع) می توانند با شماره ۰۹۳۶۶۰۹۵۳۸۸ تماس بگیرند.

 

مسئول اجرایی شبکه رضوی استان خراسان جنوبی در پایان افزود: مولود خوانی، پذیرایی، اهداء بسته های متبرک رضوی همراه با زیارت پرچم بارگاه ملکوتی آقا علی بن موسی الرضا(ع) از جمله برنامه های جشن «با اجازه امام رضا بله» به شمار می رود.

 

 

همزمان با ایام دهه کرامت؛
کارگاه «کسب و کار در جوار مساجد» در حاجی آباد بیرجند افتتاح شد /۲-۷
همزمان با ششمین روز از دهه کرامت کارگاه «کسب و کار در جوار مساجد» در حاجی آباد بیرجند با حضور مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی افتتاح شد.

کارگاه کسب و کار «حوله بافی» ویژه اشتغال بانوان امروز (۲۷ خرداد) به مناسبت دهه کرامت با حضور مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی و جمعی از هنرجویان در محل کانون فرهنگی هنری شهید حججی حاجی آباد بیرجند افتتاح شد.

 

حجت الاسلام «ابراهیم سبزه کار» در مراسم افتتاح این کارگاه اشتغال اظهار کرد: زیبایی های مسجد بسیار است که یکی از مصادیق آن همین راه اندازی کارگاه توبافی برای اشتغال‌زایی بانوان است.

 

مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی با اشاره به درخشش کانون فرهنگی هنری شهید حججی در طرح ملی ایران قوی در سال گذشته، افزود: همبستگی و همکاری امام جماعت، کانون های فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج و سایر ارکان مسجد زمینه پویایی و رشد را فراهم می کند.

 

وی ادامه داد: برای اولین بار طرح کسب و کار در جوار مساجد در روستای علی آباد بیرجند اجرا شد و اکنون تبدیل به فروشگاهی برای عرضه تولیدات بانوان توانمند این روستا شده است.

 

حجت الاسلام سبزه کار با بیان اینکه مزیت کسب و کارهای خانگی این است که بانوان در منزل کار می کنند، عنوان کرد: در مشاغل خانگی بانوان قادر هستند با حداقل هزینه ضمن کمک به اقتصاد خانواده به امور خانه داری، همسرداری و تربیت فرزندان رسیدگی کنند.

 

وی بیان کرد: یکی از برنامه های ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی حمایت از طرح های بومی برای ایجاد اشتغال و کسب و کار در جوار مساجد است.

 

گفتنی است؛ هدف از راه اندازی این کارگاه ارائه آموزش‌های رایگان به بانوان و کمک به آنها برای ایجاد اشتغال‌های خرد خانگی است. گروه سنی که در این کارگاه‌، آ‌موزش‌های لازم را فرا می‌گیرند بین سنین ۱۸ تا ۳۵ هستند.

 

 

 

خراسان جنوبی رکورددار حضور حداکثری در انتخابات/مشارکت۷۴درصدی مردم

بیرجند-رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی بابیان اینکه استان رکورددار حضور در انتخابات بود، گفت:مشارکت مردم خراسان‌جنوبی به بیش از ۷۴ درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر خوش خبر ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم خراسان‌جنوبی آگاهانه و پرشور در انتخابات ۲۸ خردادماه شرکت کردند که برگرفته از باورها و فرهنگ انقلابی مردم این دیار بود.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تا الان خراسان‌جنوبی رتبه اول مشارکت را در سطح کشور براساس تعرفه‌های مصرفی داشته است و نرخ مشارکت به بیش از ۷۴ درصد رسیده که استان‌های دیگر فاصله بسیار زیادی با استان ما دارند.

خوش خبر با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب نیز در خراسان‌جنوبی بیشترین رأی را آورده است، گفت: در برخی از شهرهای ما کار شمارش آراء به پایان رسانده و در سامانه جامع انتخابات بارگذاری کرده‌اند که آمار آن را نیز به هم استانی‌های عزیز تقدیم می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در شهرستان بشرویه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۷۵.۱۴ درصد و تعداد آراء مأخوذه نیز ۱۴ هزار و ۶۷۶ برگ رأی بوده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در بین آراء مأخوذه صحیح نیز آقای ابراهیم رئیسی با ۱۲ هزار و ۴۱۷ رأی بیشترین آراء را داشته و بعد از آن آقای همتی ۶۲۷ رأی، آقای قاضی زاده هاشمی ۵۰۲ رأی و آقای رضایی میرقائد ۴۴۶ رأی را کسب کردند.

 

 

راهکارهای توسعه صادرات خراسان جنوبی روی میز مسوولان

راهکارهای توسعه صادرات خراسان جنوبی روی میز مسوولان

بیرجند – ایرنا – محصولات راهبردی خراسان جنوبی شامل زعفران، زرشک و عناب چنان اهمیت و ارزآوری دارد که راهکارهای توسعه صادرات آنها در دستور کار مشترک بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان، ۹۷ درصد عناب کشور، دومین استان تولیدکننده زعفران ایران و دارای رتبه اول زعفران باکیفیت جهان است این در حالی است که سهم این استان در صادرات زرشک و عناب فقط ۲ درصد و زعفران ۷۰ درصد میزان تولید است.

خراسان جنوبی دارای محصولات راهبردی همچون زرشک، عناب و زعفران است اما مسایل و مشکلات متعددی سبب شده آن طور که باید این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی معرفی نشود و سهم اندکی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد.

بدون شک نکته‌ای که پس از تولید محصولات کشاورزی حائز اهمیت است، تامین زنجیره فروش و حمایت از آن تا رسیدن محصول به بازار هدف و مقصدهای صادراتی است لذا خام‌فروشی بزرگترین معضل کشاورزی این منطقه است که توجه به این موارد در سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها” اهمیت مضاعف پیدا کرده است.

کشاورزان هم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از همین رو امروز (پنجشنبه) میز تخصصی توسعه صادرات محصولات راهبردی استان خراسان جنوبی با حضور مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از مدیران دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد و چالش‌های موجود، پیشنهادها و راهکارها برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در کوتاه مدت و میان مدت مورد بررسی قرار گرفت.

مشکل در بازاریابی محصولات کشاورزی 

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند در این نشست گفت: حدود ۴۵ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک فعال است اما برای این محصولات استان آن گونه که باید اقدامی صورت نگرفته است.

علیرضا خامه‌زر با بیان اینکه در بازاریابی محصولات کشاورزی دچار مشکل هستیم اظهار داشت: محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هم مانند مردم این منطقه مظلوم واقع شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی باید متولی محصولات سه محصول استراتژیک باشد همان طور که کرمان به عنوان متولی پسته معرفی شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: برای محصولات استان باید شناسنامه مشخص تهیه شود و با راه‌اندازی زرشک و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: جهاد کشاورزی باید در ترویج و آموزش کشاورزان و استفاده از سموم و مواد شیمیایی به کشاورزان‌ کمک کند تا محصول به دست آمده در بازارهای خارجی استانداردهای لازم را داشته باشد.

خامه‌زر گفت: دانشگاهیان کمک کنند محصولات استان شناسنامه کیفیت و سلامت را درخصوص سلامت و خواص داشته باشد تا زمانی که در بازارهای خارجی عرضه می‌شود، شناسنامه‌دار باشد.

 تعاونی محصولات راهبردی استان تشکیل می‌شود

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در سطح کشور سرآمد است و در بازارهای خارجی و جهانی حرفی برای گفتن دارد اما هنوز آن گونه که باید نتوانسته خود را در سطح جهانی عرضه کند.

غلامحسین حسینی افزود: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دنبال می‌کنیم که تاکنون به نتایج خوبی رسیده است و عضوگیری را به زودی آغاز می‌کنیم.

وی اظهار داشت: هدف از این کار کمک به تولیدکنندگان محصولات استراتژیک در مرحله کاشت، داشت و برداشت، بسته‌بندی و صادرات است تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به بهترین نحو در بازار عرضه کنند و دست دلالان حذف شود و سود حاصل از آن در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد.

کاهش کیفیت محصولات کشاورزی 

مدیرعامل اتحادیه زرشکاران و زعفران‌کاران و باغداران خراسان جنوبی نیز گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و دستمزدهای کارگری آن طور که در گذشته شاهد بودیم کشاورزان توانایی رسیدگی به باغات را ندارند و کیفیت محصولات سال به سال کاهش می‌یابد.

امیر ابراهیم‌آبادی افزود: از آنجایی که برای صادرات باید روی محصولات درجه یک برنامه‌ریزی داشته باشیم این زنگ هشداری است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا کشاورز درآمد لازم را داشته باشد.

وی اظهار داشت: در ارتباط با صادرات، موضوع بهداشت و بار میکروبی محصولات مطرح است که بارگاه‌های زرشک و واحدهای بوجاری برخی مسایل بهداشت را رعایت نمی‌کنند و نیاز است توجه ویژه شود.

مدیرعامل اتحادیه زرشکاران و زعفران‌کاران و باغداران خراسان جنوبی گفت: راه برون‌رفت از شرایط موجود که نتوانسته‌ایم جایگاه صادرات محصولات کشاورزی را احصا کند، این است که زنجیره تولید و ارز این محصولات را تکمیل کنیم و از مرحله کاشت، داشت و برداشت تا فروش، فرآوری و صادرات در قالب زنجیره و تحت مدیریت یک تشکل باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حلقه‌های این زنجیره به صورت گسسته در استان وجود دارد که اگر به صورت زنجیروار عمل کنند بدون شک تاثیر زیادی خواهد داشت.

ابراهیم‌آبادی گفت: در دنیا آنچه شاهد هستیم اینکه زنجیره‌ها توسط ذی‌نفعان و بخش خصوصی اداره می‌شود و درخواست داریم دستگاه‌های دولتی در زمینه ارتقای این بخش و تکمیل زنجیره محصولات کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.

آزمایشگاه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این نشست تخصصی گفت: ایجاد و راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی در استان در حال پیگیری است اما درخواست داریم سازمان توسعه تجارت ایران ما را یاری کند.

عباس جرجانی افزود: احداث آزمایشگاه سبب خواهد شد صادرات غیرنفتی استان به ویژه در بخش کشاورزی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد بسیار خوبی که سال ۹۹ در استان مصوب شد و اکنون نیز در دستور کار قرار دارد اینکه ارزش افزوده محصولات استراتژیک استان را بالا ببریم.

رییس سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: در این خصوص سرمایه‌گذاران مختلفی را به استان دعوت می‌کنیم تا محصولات استراتژیک استان را به محصولات دیگری تبدیل کنند و به عنوان پایه مواد اولیه بتوان ارزش افزوده این محصولات را افزایش داد.

وی عنوان کرد: از طریق هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور این موضوع در حال پیگیری است همچنین خبرهای خوبی از طریق سازمان جهاد کشاورزی به زودی اعلام خواهد شد.

نکات بهداشتی به دقت رعایت شود

عضو کنسرسیوم زرشک و زعفران نیز گفت: مهمترین اصلی که درخواست داریم پیگیری شود این است که کشاورزان و تولیدکنندگان و افرادی که در صنایع بسته‌بندی فعال هستند از بار میکروبی محصول بکاهند و درخصوص ایجاد بارگاه‌های خشک کردن زرشک دقت کنند.

شاهین صفارپور افزود: سال ۹۵ نخستین کارخانه شرق کشور برای خشک کردن و فرآوری محصولات استان از قبیل عناب و زعفران را راه‌اندازی کردیم تا با کیفیت بالا و بدون بار میکروبی و در بسته‌بندی‌های شکیل وارد بازار شود اما به دلایلی کار ما عقیم ماند.

وی خواستار کمک برای احیای این کارخانه در خراسان جنوبی شد و گفت: زرشک تازه در این کارخانه طی ۲۴ ساعت خشک و بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود و این تاثیر زیادی بر بازار صادراتی دارد.

وی گفت: زرشک بی‌دانه خراسان جنوبی در دنیا بی‌رقیب است بنابراین درخواست داریم کمک کنید تا آنچه شایسته و بایسته استان و این محصول است را در بازارهای جهانی داشته باشیم.

لزوم معرفی زرشک خراسان جنوبی در داخل و خارج کشور

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه جهان در این استان تولید می‌شود اظهار داشت: برای این محصول بازار مصرف داخلی بزرگ و خارجی داریم اما آنگونه که باید نتوانسته‌ایم این محصول را به درستی در بازارهای داخلی و خارجی معرفی کنیم.

مهدی جعفری با تاکید بر اینکه معرفی این محصول نیازمند کار فرهنگی است افزود: در کار فرهنگی از خانه تا بازارهای جهانی باید پُل ارتباطی بین تولیدکننده داخلی و خارجی ایجاد شود.

وی بر لزوم ارائه بسته‌های حمایتی و مشوق‌های صادراتی تاکید و بیان کرد: نوسان شدید قیمت‌ها کشاورزان را بی‌انگیزه کرده است و نمی‌توان سیاست‌گذاری لازم را در استان لحاظ کرد.

معاون سازمان توسعه تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: در طول سال وضعیت مطلوبی در کشور نداریم که تولیدکنندگان تکلیف خود را بدانند.

وی افزود: امسال ۱۰ تن زعفران خریداری کردیم که در حوزه صادرات به‌کارگیری می‌شود لذا زعفران جای خود را در بازار جهانی و داخلی پیدا کرده است اما در مورد عناب و زرشک باید فکری بشود.

جعفری تاکید کرد: باید پل ارتباطی بین بازارهای جهانی و تولیدکنندگان برقرار شود تا ابتدا زرشک تازه را در بازار عرضه کنیم، از طرفی برای خشک کردن محصول زرشک باید کشاورزان حمایت شوند تا با استفاده از روش صحیح خشک کردن محصول، استاندارد آن برای صادرات حفظ شود.

وی گفت: درخواست داریم با همکاری بخش خصوصی تور بازرگانان خارجی که می‌خواهند این محصول را خریداری کنند در زمان برداشت به استان فراهم شود زیرا در این صورت به تولید و تولید کننده کمک خواهد شد.

گواهی ۱۱ محصول ارگانیک در خراسان جنوبی صادر شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته در این استان گواهی ۱۱ محصول ارگانیک صادر شد که به عنوان یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی است و برای توسعه صادرات باید به این سمت برویم.

عبدالرضا رضایی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست تولید عناب کشور را دارد افزود: اگر در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک برنامه‌ریزی نشود حتی بازار کنونی را هم از دست خواهیم داد.

وی یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را تسهیل روند صدور مجوزها برای ایجاد بارگاه‌های زرشک اعلام کرد و گفت: مشکلات مربوط به این حوزه باید به طور مستمر رصد و با همکاری تولیدکنندگان رفع شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: جهش و نوسان قیمت نهاده‌های کشاورزی و از طرفی ثابت ماندن یا کاهش قیمت محصولات کشاورزی فشار زیادی بر تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزان وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌ثباتی قیمت‌ها به یک معضل مهم تبدیل شده است گفت: سالانه ۲۲ هزار تن زرشک خشک، هفت هزار تن عناب و ۷۰ تن زعفران در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود.

چالش برندسازی محصولات گیاهی خراسان جنوبی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در برندسازی محصولات گیاهی در استان با مشکل مواجه‌ایم و بیشترین اقدامی که برای این محصولات انجام شده در حوزه بسته‌بندی بوده است اما باید برای برندسازی نیز چاره‌اندیشی شود.

احمد بیکس بر لزوم بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه محصولات استراتژیک استان تاکید کرد و گفت: تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته در خراسان جنوبی نداریم و ۹۰ درصد کار در بسته‌بندی محصول با دست انجام می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست داریم مشوق‌های صادراتی در حوزه تامین تجهیزات باشد و تامین تجهیزات پیشرفته با استفاده از تسهیلات با بهره بالا به صلاح نیست زیرا برای تولیدکننده نیز مشکل‌ساز است.

وی افزود: در خراسان جنوبی با کمبود نیروی فنی و تخصصی درخصوص محصولات استراتژیک مواجه هستیم از طرفی ظرفیت آزمایشگاهی استان نیز پایین است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نبود ثبات بازار قیمت‌ها یک معضل شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم این است که ردیف اعتباری نداریم و باید برای صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ردیف بودجه تعیین شود.

وی قوانین حاکم بر صادرات را سخت دانست و گفت: مشکل اصلی این است که هیچ کدام از تشکل‌های کشاورزی توانایی مالی لازم برای حضور در بازارهای خارجی حتی نمایشگاه‌ها را ندارند.

بیکس با بیان اینکه برخی از محصولات تولیدی عناب نیاز به کد آیسیک (ISIC) دارند گفت: درخصوص زرشک نیز علیرغم اینکه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم اما اسم این محصول در فهرست محصولات گمرک مطرح نشده و این نیازمند اصلاح است.

وی افزود: از آنجایی که در استان خراسان جنوبی کشاورزی بیشتر به صورت خرده مالکی اداره می‌شود در زمینه قرنطینه محصول کشاورزی معمولا در گمرک انتهایی بار بسته‌بندی و پلمب می‌شود اما آمادگی داریم قرنطینه گیاهی را در استان انجام دهیم تا در مقصد بسته‌های مجدد بازگشایی و پلمب نشود.

وی با بیان اینکه سه محصول زرشک، زعفران و عناب از لحاظ جنبه گیاهی و دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: این در حالی است که هنوز در خراسان جنوبی برند گیاهی این محصولات در صنایع تبدیلی از دانشگاه علوم پزشکی دریافت نشده است.

سیاست‌گذاری‌ها باید درست باشد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: تا زمانی که توجه دولت‌ها و سیاست‌گذاری آنها به بخش کشاورزی به عنوان محصولات استراتژیک درست نباشد، این مسائل و مشکلات را خواهیم داشت.

حسن رحیمی‌زاده افزود: تا زمانی که سالی ۲۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی محصولات کشاورزی پرداخت شود، سبب می‌شود اشتغال، کشاورزی، واحدهای تولیدی ضربه ببینند و بازارهای هدف تعریف نشود در نتیجه تنوع‌بخشی به محصولات نداشته باشیم.

وی گفت: اگر ما به التفاوت این میزان در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد صنایع تبدیلی به‌روز می‌شود و سرمایه‌گذاری به شدت افزایش می‌یابد لذا نیازی به برگزاری این قبیل جلسات نخواهد بود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از اتاق بازرگانی خواست صادرکنندگان بخش کشاورزی استان را معرفی کند تا در استان اظهارنامه و قرنطینه گیاهی در گمرک استان محقق شود.

بنابر اعلام مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست از سال ۸۰ تاکنون از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پولی که برای مشوق‌ها و یارانه‌های پرداخت کرده‌ایم بیش از ۳۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

محمود بازاری گفت: روز گذشته در کارگروه توسعه تجارت خراسان جنوبی مصوب شد سند اقدامات توسعه محصولات راهبردی استان تهیه شود که اعتبار این موضوع بخشی از محل منابع استان و بخشی نیز در سطح ملی است و در شورای عالی صادرات در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی افزود: محصولات زرشک، عناب، زعفران، گیاهان دارویی و حتی عسل در خراسان جنوبی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است اما در همه اینها گرفتاری‌های منطقه‌ای و ملی داریم.

باید به بخش خصوصی اعتماد شود

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از جمله محصول زعفران با مشکل تعارض منافع مواجه شده‌ایم اظهار داشت: برای محصول زعفران میز تخصصی تشکیل شده است اما مشکلات زعفران که باید ۸۰ درصد آن صادر شود با نگاه دولتی و برنامه دولتی حل نمی‌شود بنابراین تا به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، کاری پیش نمی‌رود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است هر آنچه در محدوده روستا تولید می‌شود درخصوص کاشت، داشت، برداشت و مسئولیت تام آن با جهاد کشاورزی است و باید آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بخشی از کار بازاریابی و بازارسازی برای محصولات برعهده دولت است گفت: امسال نیز منابعی به این منظور تخصیص پیدا می‌کند همچنین در بخش‌های مختلف مشوق پیش‌بینی شده است.

بازاری گفت: در مورد خرید توافقی زعفران و زرشک اگر برنامه‌ای برای بازار و فروش نداشته باشیم دچار معضل بزرگی خواهیم شد که متاسفانه درخصوص زعفران با این معضل مواجه شده‌ایم.

بازاری با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یا کشت فراسرزمینی با بخشنامه اجرا نمی‌شود افزود: برخی از صادرکنندگان زنجیره ارزش، کشاورزی قراردادی یا سایر موارد را دارند قبل از اینکه این بخشنامه‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: باید به بخش خصوصی که درگیر مشکلات تولید و صادرات است، اعتماد کنیم و بر کیفی‌سازی محصول در مرحله تولید کار شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نیازمند تمرکز صادرات به ویژه برای سه محصول استراتژیک هستیم اظهار داشت: در این خصوص نیاز نخست تامین زیرساخت‌ها است که باید در سند الزامات توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد.

سند توسعه صنایع تبدیلی محصولات راهبردی تهیه می‌شود

وی بیان کرد: باید برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی سند توسعه صنایع تبدیلی در استان تهیه شود که سازمان‌های جهاد کشارزی و صمت باید بر مبنای هدف‌گذاری برای توسعه صادرات استان این سند را تهیه کنند.

بازاری گفت: برخی محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی معرفی شده اما نیاز به پشتیبانی استان دارد، عسل ارگانیک و گیاهی عناب و زرشک می‌تواند برندی برای استان باشد که بخش دولتی باید دغدغه‌مند عمل کند.

وی افزود: برای محصولات استراتژیک استان ظرفیت ایجاد شده اما دستورالعمل‌هایی به‌گونه‌ای که محصول به طریق تشویقی به سمت استانداردسازی برود، طراحی نشده است.

بازاری گفت: تعیین اولویت‌ها در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و صادرات و کالاهایی که قرار است صادر شود تابع استانداردهای ملی نیست لذا باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: سه محصول راهبردی خراسان جنوبی با وجود زحمات کشاورزان استان برای نگهداشت و رشد آنها بدون حتی نامی از این استان بر محصولات در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آنچه وجود تعارض منافع بین بخش دولتی و خصوصی نامید، افزود: در استان باید بخش خصوصی را باور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود توسعه یابد، همچنین بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک و عناب همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند.

 

 

 

 

 

از زهر زنبور عسل تا ژل رویال / صنعتی دلار ساز در دل کویر خراسان جنوبی/۳-۷

در حال حاضر در دنیا و کشورمان چندین محصول با ارزش مثل گرده گل، بره موم، ژل رویال و زهر از زنبور تولید و ده‌ها محصول ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شود که فراتر از عسل هستند.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان ، محصولات سلامت محور زنبور عسل که حتی نیمی از ظرفیت‌هایش کشف نشده، توان دگرگونی علم، صنعت، ورزش، اشتغال و پزشکی و داروسازی کشور را دارد و می‌تواند اقتصاد ایران را دگرگون کند.

تولید ژل رویال و بره موم نیزمی تواند سودآوری بسیار زیادی را برای زنبورداران داشته باشد به طوری که دربسیاری از مواقع، این سودآوری به میزان تولید عسل طبیعی نیز می‌رسد.

امروزه به لطف پیشرفت‌های علمی، این فرآورده‌های ارزشمند به رسمیت شناخته شده اند.

این فرآورده‌ها ترکیبات غذایی عالی و فواید زیادی برای سلامتی دارند و طیف گسترده‌ای از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد فعال را دارا هستند.تولید بیش از ۶ هزار کیلوگرم فرآورده زنبورعسل در خراسان جنوبی

ابراهیمی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: میزان تولید ژل رویال در استان ۱۲۰ کیلوگرم، موم ۶ هزار کیلوگرم، بره موم ۲۵۴ کیلوگرم و زهر زنبورعسل ۴۰ گرم بوده است.

او افزود: بره موم، ژل رویال و زهر نیز خواص دارویی فوق العاده‌ای دارند که اکنون صنعت داروسازی جهان روزبه روز به فواید و اثرات این محصولات بر بیماری‌ها و تهیه دارو بیشتر آگاه می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: قیمت هر کیلو گرم ژل رویال ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است.

۲۰۰ میلیارد تومان برای حمل هوایی کالای کشاورزی اختصاص یافت

۲۰۰ میلیارد تومان برای حمل هوایی کالای کشاورزی اختصاص یافت

 مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حمایت از حمل هوایی محصولات کشاورزی فسادپذیر در دستور کار ویژه این سازمان قرار دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان امسال از محل یارانه برای سوخت حمل هوایی این نوع محصولات اختصاص یافته است.

محمود بازاری  در نشست میز تخصصی توسعه صادرات محصولات راهبردی استان خراسان جنوبی (زرشک، زعفران، عناب) که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: برای حمل هوایی محصولات کشاورزی فسادپذیر امسال به جد پیگیر هستیم و پارسال نیز یارانه‌ای در این خصوص برای محصول زعفران پرداخت شد.

وی اظهار داشت: امسال ۳۰ میلیارد تومان برای صادرات محصول زعفران اختصاص یافته است هرچند رقم پایینی است اما در این زمینه بسته‌های حمایتی بازاریابی و جهش صادرات نیز به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امسال ردیفی در بند «م» تبصره یک قانون بودجه درخصوص محصول زعفران گذاشته شده است همچنین از محل یارانه سوخت ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار دارد که حمل هوایی کالاهای کشاورزی فسادپذیر را در دستور کار داریم.

وی عنوان کرد: طرح شناسه کیفیت زعفران که سال‌ها قبل توسط شورای ملی زعفران پیگیری و اجرا شد با توجه به شرایط امروز بازار زعفران جزو ضروریات است و در این خصوص در استان برنامه‌ریزی و در سطح مزارع زعفران امسال این کار با همکاری شورا انجام شود.

بازاری افزود: اگر این طرح ادامه داشت شاید همه مزارع زعفران زیر پوشش قرار می‌گرفت و حتما در طرح‌های صادراتی استان خراسان جنوبی باید کار شود و آنچه در حیطه وظایف ماست به استان کمک خواهیم کرد.

وی گفت: روز گذشته در کارگروه توسعه تجارت خراسان جنوبی مصوب شد سند اقدامات توسعه محصولات راهبردی استان تهیه شود که اعتبار این موضوع بخشی از محل منابع استان و بخشی نیز در سطح ملی است و در شورای عالی صادرات در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: محصولات زرشک، عناب، زعفران، گیاهان دارویی و حتی عسل در خراسان جنوبی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است اما در همه اینها گرفتاری‌های منطقه‌ای و ملی داریم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از جمله محصول زعفران با مشکل تعارض منافع مواجه شده‌ایم اظهار داشت: برای محصول زعفران میز تخصصی تشکیل شده است اما مشکلات زعفران که باید ۸۰ درصد آن صادر شود با نگاه دولتی و برنامه دولتی حل نمی‌شود بنابراین تا به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، کاری پیش نمی‌رود.

بازاری افزود: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است هر آنچه در محدوده روستا تولید می‌شود درخصوص کاشت، داشت، برداشت و مسئولیت تام آن با جهاد کشاورزی است و باید آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بخشی از کار بازاریابی و بازارسازی برای محصولات برعهده دولت است گفت: از سال ۸۰ تاکنون از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پولی که برای مشوق‌ها و یارانه‌های پرداخت کرده‌ایم بیش از ۳۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: امسال نیز منابعی به این منظور تخصیص پیدا می‌کند همچنین در بخش‌های مختلف مشوق پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در مورد خرید توافقی زعفران و زرشک اگر برنامه‌ای برای بازار و فروش نداشته باشیم دچار معضل بزرگی خواهیم شد که متاسفانه درخصوص زعفران با این معضل مواجه شده‌ایم.

بازاری با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یا کشت فراسرزمینی با بخشنامه اجرا نمی‌شود افزود: برخی از صادرکنندگان زنجیره ارزش، کشاورزی قراردادی یا سایر موارد را دارند قبل از اینکه این بخشنامه‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: باید به بخش خصوصی که درگیر مشکلات تولید و صادرات است، اعتماد کنیم و بر کیفی‌سازی محصول در مرحله تولید کار شود.

بازاری با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نیازمند تمرکز صادرات به ویژه برای سه محصول استراتژیک هستیم اظهار داشت: در این خصوص نیاز نخست تامین زیرساخت‌ها است که باید در سند الزامات توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی سند توسعه صنایع تبدیلی در استان تهیه شود که سازمان‌های جهاد کشارزی و صمت باید بر مبنای هدف‌گذاری برای توسعه صادرات استان این سند را تهیه کنند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخی محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی معرفی شده اما نیاز به پشتیبانی استان دارد، عسل ارگانیک و گیاهی عناب و زرشک می‌تواند برندی برای استان باشد که بخش دولتی باید دغدغه‌مند عمل کند.

وی افزود: برای محصولات استراتژیک استان ظرفیت ایجاد شده اما دستورالعمل‌هایی به‌گونه‌ای که محصول به طریق تشویقی به سمت استانداردسازی برود، طراحی نشده است.

بازاری گفت: تعیین اولویت‌ها در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و صادرات و کالاهایی که قرار است صادر شود تابع استانداردهای ملی نیست لذا باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: سه محصول راهبردی خراسان جنوبی با وجود زحمات کشاورزان استان برای نگهداشت و رشد آنها بدون حتی نامی از این استان بر محصولات در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران  با اشاره به وجود تعارض منافع بین بخش دولتی و خصوصی افزود: در استان باید بخش خصوصی را باور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود توسعه یابد، همچنین بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

وی بیان کرد: در آخرین جمع‌بندی که صنعت خوراک بتواند پنح درصد ظرفیت تولید خود را صادرات داشته باشد، این پیشنهاد هفته آینده در مرکز تصمیم‌گیری خواهد شد.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک و عناب همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند.

 

 

 

 

گله مندی مردم روستای رقویی از قطعی آب/۲

مشکل قطعی و کم فشار بودن آب روستای رقویی سبب گله مندی اهالی این روستا شده بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ساخت و ساز غیر مجاز در کنار مخازن آب روستایی را عامل آن دانست.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص کم آبی و قطع آب بدون اطلاع رسانی قبلی در روستای رقویی یکی از روستاییان گفت: دیروز از صبح تا شب آب نداشتیم ما حتی برای شستن دست و صورت خود با مشکل مواجه هستیم.

او ادامه داد: برای تأمین آب شرب باید کیلومتر‌ها راه تا قنات روستا‌های دیگر برویم یا از آب شور و تلخ چاه‌های کشاورزی تناول کنیم، چطور انتظار می رود برای پیشگیری از کرونا مدام دستان خود را شستشو دهیم در حالی که لب‌های ما از بی‌آبی خشک شده و عرق در این روز‌های بسیار گرم و آفتابی بدن ما را کرخت کرده است؟ شما را به خدا در این اوضاع کرونایی به داد ما برسید.

برای پیگیری موضوع با امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تماس گرفتیم.

امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در روستای رقویی مخازن را با کد ارتفاع بالا می‌زنیم، اما بعضی از روستاییان در نزدیکی کد ارتفاع مخزن خانه می‌سازند که موجب افت فشار آب در روستا می شود.

او افزود: در هفته گذشته قطع برق سبب نقص فنی در خط ما شد که این مشکل به موقع حل شد و وضعیت آب و هوایی مناسب شرایط را برای ما راحت‌تر کرده است.

امامی با اشاره به این که چالش اصلی ساخت خانه در محل مخازن است بیان کرد: علیرغم تلاش‌هایی که برای نصب مخازن در مکان‌های غیر قابل دسترس صورت گرفته، اما باز هم برخی ملاحظه نمی‌کنند و با صاف کردن تپه‌ها شروع به ساخت و ساز غیر مجاز می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: مشکل مخزن بعد از بررسی های انجام شده در هفته گذشته حل شد و در حال حاضر با افرادی که به صورت غیرمجاز در کنار مخازن خانه سازی می‌کنند برخورد قانونی انجام می‌دهیم.

 

 

۲کشته و ۳مجروح در حادثه رانندگی محور قاین – بیرجند/۴

بر اثر حادثه رانندگی در محور قاین- بیرجند ۲نفر جان خود را از دست دادند و ۳نفر مجروح شدند که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۱۶و۵ دقیقه عصر امروز با اعلام مرکز ۲ کشته و ۳ مجروح در حادثه رانندگی در محور فوریت‌های پلیسی۱۱۰ مبنی بر حادثه رانندگی در محور قاین – بیرجند حوالی روستای (پسوچ)بلافاصله نیرو‌های امدادی و مأموران پلیس به محل حادثه اعزام شدند.

سرهنگ رضایی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک کامیون کشنده تریلی حامل بار پروفیل آهن بر اثر بریدن ترمز و عدم کنترل خودرو از مسیر خارج شده و با بلوکه‌های وسط جاده برخورد کرده است.

وی گفت: بر اثر این حادثه بار تریلی رها شده و با ۳خودروی سواری پراید، وانت پراید و سواری پژو در لاین مخالف برخورد کرده است.

رئیس پلیس راه استان افزود: متاسفانه در این حادثه رانندگی ۲نفر جان باختند و ۳نفر دیگر مجروح و روانه بیمارستان شدند که حال یکی از مصدومان وخیم گزارش شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

با ورود دادستان بیرجند؛

مشکل کاهش آب شرب حاشیه جاده امیرآباد حل شد/۲-۳

مشکل کاهش آب شرب حاشیه جاده امیرآباد حل شد

 مشکل کاهش آب شرب مورد استفاده مردم در حاشیه جاده امیرآباد بیرجند با ورود دادستان مرکز استان حل شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مشکل کاهش آب شرب مورد استفاده مردم در حاشیه جاده امیرآباد بیرجند با ورود دادستان مرکز استان حل شد.

در سالهای اخیر اختلاف بوجود آمده بین دو دستگاه خدمت رسان باعث بروز مشکلاتی برای عبور آب و در نتیجه کاهش آب شرب مورد استفاده مردم در حاشیه جاده امیرآباد بیرجند شده بود.

حجت الاسلام علی نسائی زهان دادستان مرکز استان چندی پیش به جهت بررسی و پیگیری موضوع با مراجعه به محل برداشت آب قنات امیرآباد و مسیر انتقال آب از روستای خالق آباد به محل برداشت آب، از نزدیک در جریان امر قرار گرفت و مقرر شد موضوع در دستور کار دادستان مرکز استان قرار گیرد.

به همین لحاظ و به جهت حل مشکل در تاریخ ۲۴ خرداد جلسه‌ای با حضور مسئولین و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در محل سالن جلسات دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند برگزار شد. در این جلسه اعضا به ارائه نقطه نظرها و دیدگاهای خود در خصوص موضوع پرداختند که پس از بحث و بررسی، اختلافات حاصله مابین دستگاه‌ها مرتفع و مردم مجدداً از نعمت برداشت آب شرب بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

 

۷۶۳ پروژه رهاورد دولت دوازدهم برای شهرستان سربیشه است/۲

۷۶۳ پروژه رهاورد دولت دوازدهم برای شهرستان سربیشه است

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در چهار سال گذشته ۷۶۳ پروژه مختلف با اعتبار ۹۷۷ میلیارد تومان در شهرستان سربیشه اجرایی شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد فرهادی در نشست شورای اداری شهرستان سربیشه که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: طی همین چهار سال گذشته به منظور توسعه خدمات در مناطق روستایی، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های شهرستان واریز شده است.

وی گفت: اختصاص ۲ دستگاه ماشین‌آلات سنگین ویژه دهیاری، چهار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین برای شهرداری و سه دستگاه تنفس برای آتش‌نشانی‌های موجود در سطح شهرستان از جمله اقدامات دولت در راستای تامین نیاز خودرویی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت ۲۰۸ روستا با جمعیت ۷ هزار و ۶۰۰ نفر گازرسانی شده است و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری شهرستان در سه شهر سربیشه، درح و مود از نعمت گاز برخوردارند.

وی گسترش ایستگاه‌های دیجیتال را از دیگر اقدامات دولت در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: با استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها، ضریب نفوذ دیجیتال در شهرستان سربیشه به ۸۷.۶ درصد رسیده است.

فرهادی افزود: در حوزه ارتباطات و اینترنت هم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت و اقداماتی که انجام شد، ۸۰ درصد جمعیت شهرستان سربیشه زیر پوشش اینترنت قرار دارد، ۳۰ طرح مخابراتی در این منطقه شروع شده که از این تعداد ۱۹ مورد به بهره‌برداری رسیده است.

وی از خشکسالی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان نام برد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های حاکم بر استان و متاثر شدن کل منطقه از این شرایط بنا به دستور شخص استاندار، قرارگاه آب تشکیل شده تا قبل از اینکه به فصل گرما برسیم و دچار مشکل شویم، چاره‌اندیشی کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از نتیجه‌بخش بودن برنامه‌های قرارگاه آب گفت و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته آبرسانی به روستاها با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات دامداران در تامین نهاده‌های دامی و برنامه‌های استان برای رفع این معضلات اظهار داشت: مهمترین راهکار خرید دام مازاد دامداران با توجه به کمبود ذخایر تغذیه‌ای و نامطلوب بودن شرایط مراتع بود که با جدیت دنبال شد و به نتیجه هم رسید.

فرهادی گفت: با توجه به اهمیت موضوع و مدنظر قرار دادن این نکته که خرید دام مازاد به شکلی صورت بگیرد که هم دست عشایر خالی نشود و نداشتن دام، زندگی دامداران را به مخاطره نیندازد و هم ذخیره ژنتیکی استان تحلیل نرود، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: برابر برنامه‌ریزی های صورت گرفته، اولین کشتار دام مازاد استان روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد انجام شد و این روند در راستای حمایت از دامداران همچنان ادامه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به ازای هر کیلوگرم دام تحویلی، سه کیلوگرم نهاده یارانه‌ای به دامداران تحویل می‌شود.

وی درخصوص شهرک کارگاهی شهرستان هم گفت: برای شهرک مشاغل یا همان صنوف آلاینده در راستای حمایت از تولید، زیرساخت‌ها تا ورودی شهرک توسط دولت تامین می‌شود.

فرهادی از پیگیری مشکلات شهرستان سربیشه در ستاد توسعه خاوران خبر داد و افزود: طرح این موضوعات در ستاد توسعه خاوران، کارساز بوده و خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، استعلامات سرمایه‌گذاران طی ۲ هفته پاسخ داده می‌شود.

وی تصریح کرد: به محض ارائه درخواست توسط سرمایه‌گذاران متقاضی، مجوزهای بی‌نام و زمین لازم به آنها ارائه می‌شود.

وی گفت: برای متقاضیان، پروانه ساخت صادر می‌شود و درحقیقت فرایند یک ساله در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسد.

 

 

 

 

اجرای طرح ” کارمند فعال – ایران پویا “/۷

اجرای طرح " کارمند فعال - ایران پویا "

با اجرای طرح «کارمند فعال – ایران پویا» کارمندان هم می توانند در محیط کار و پشت میز خود حرکات ورزشی را انجام دهند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی کاظم چراغ بیرجندی رییس هیات ورزش های همگانی استان گفت : این طرح «کارمند فعال – ایران پویا» به شکل مدون و پیوسته از شنبه ۵ تیرماه سال جاری به صورت هفتگی و طی یک برنامه چرخشی روزهای شنبه هر هفته راس ساعت ۸:۳۰ صبح انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح در قالب جلسات آموزش و تمرین ۲۰ دقیقه ای: (۱۰ دقیقه اول شنبه هر هفته آموزش و حرکات آمادگی جسمانی و ۱۰ دقیقه بعدی بصورت تناوبی هر برنامه درخصوص یکی از موارد تغذیه، روانشناسی، حرکات اصلاحی، مشاور خانواده، رشد و یادگیری) با استفاده از اساتید برجسته کشوری با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی سلامت جسمانی، روانی و بهبود بهره وری سازمانی کارکنان دستگاه های اجرایی اجرا خواهد شد.

برگزاری مراسم آبروی محله در خضری دشت بیاض/۲

مراسم آبروی محله به یاد شهیدان رعنایی و ابوترابی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خضری دشت بیاض برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما خراسان جنوبی، در این یادواره معاونت تعلیم و تربیت سپاه انصارالرضای استان در جمع مردم خضری برگزاری مراسم آبروی محله در خضری دشت بیاضدشت بیاض در خصوص انتخابات۱۴۰۰ گفت:شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

حجت الاسلام کامجو افزود: ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند و از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود چرا که نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم و رای یک نفر هم منشا اثر است.

نماینده شهرستان های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این یادواره با اشاره به آیه قرآنی واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا گفت: وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد و خداوند منّان امر می‌کند که همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند.

اسحاقی افزود: با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.

 

 

 

جای خالی نام خراسان جنوبی بر محصولات راهبردی استان در بازار جهانی

سه محصول راهبردی خراسان جنوبی با وجود زحمات کشاورزان استان برای نگهداشت و رشد آنها، بدون حتی نامی از این استان بر روی آن در بازار‌های ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران جای خالی نام خراسان جنوبی بر محصولات راهبردی این استان در بازار جهاندر جلسه میز تخصصی صادرات محصولات استراتژیک خراسان جنوبی گفت:محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب در بازار‌های خارجی و جهانی حرفی برای گفتن دارد، اما هنوز آنگونه که باید نتوانسته است خود را در سطح جهانی عرضه کند.

بازاری با بیان اینکه در حوزه بازاریابی و بازارسازی بخشی از کار برعهده دولت است افزود: انتظار ما از وزارت جهاد این است هر آنچه در محدوده روستا انجام می‌شود را مدیریت کند.

وی افزود: از سال۸۰ بیش از ۳۵درصد مشوق‌ها و یارانه‌ها مربوط به بخش کشاورزی است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بحث خرید توافقی زعفران و زرشک اگر برنامه‌ای برای بازار و فروش نداشته باشیم دچار معضل بزرگی خواهیم شد که متاسفانه در بحث زعفران با این معضل مواجه شده ایم.

بازاری افزود: صادرکنندگان نمونه در کنار زنجیره ارزش از کشاورزی قراردادی هم بهره می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در استان نیازمند تمرکز صادرات به ویژه برای این سه محصول هستیم گفت: در این راستا نیاز نخست تامین زیرساخت‌ها است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کالا‌هایی که قرار است صادر شود تابع استاندارد‌های ملی نیست گفت: در زمینه بسته بندی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی باید سندی تهیه شود.

بازاری با بیان اینکه ۳۰میلیارد تومان در بحث حمل هوایی زعفران کشور اختصاص یافته است گفت: همچنین در این راستا بسته‌های حمایتی نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای حمل هوایی محصولات کشاورزی فساد پذیر امسال به جد پیگیر هستیم افزود: ۲۰۰میلیارد تومان امسال از محل یارانه، برای سوخت حمل هوایی کالا‌های کشاورزی فساد پذیر داختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طرح شناسایی کیفیت زعفران سال‌ها قبل پیگیری و اجرا شده و باید در خراسان جنوبی برنامه ریزی شود امسال این طرح در مزارع زعفران استان اجرا شود.

جرجانی رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: راه اندازی آزمایشگاه تخصصی برای محصولات کشاورزی در استان در حال پیگیری است تا به روند توسعه صادرات و محصولات کشاورزی کمک کند.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند هم با بیان اینکه برای محصولات استراتژیک استان آنطور که باید کار اساسی نشده است گفت: باید شناسنامه محصولات استراتژیک خراسان جنوبی تهیه شود و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت باید مورد توجه قرار گیرد.

خامه زر افزود:جهاد کشاورزی باید در ترویج و آموزش کشاورزان و استفاده از سموم و مواد شیمیایی به کشاورزان‌کمک کند تا محصول به دست آمده در بازار‌های خارجی استاندارد‌های لازم را داشته باشد.

وی گفت: دانشگاهیان کمک کنند محصولات استان شناسنامه کیفیت و سلامت را در خصوص سلامت و خواص داشته باشد تا زمانی که در بازار‌های خارجی عرضه می شود شناسنامه دار باشد.

حسینی، رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز گفت: تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک استان را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دنبال می‌کنیم و عضویت گیری به زودی آغاز خواهید شد.

همچنین در این جلسه سرمایه گذاران بخش خصوصی ردیف بودجه برای صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، فعال شدن تشکل ها‌ی صادراتی، فراهم شدن تجهیزات بسته بندی با برند محصولات استان، تکمیل زنجیره تولید، حذف واسطه‌ها و دلالان، ثبات قیمت از خواسته‌های خود اعلام کردند.

 

 

 

 

هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی بین عشایر خراسان جنوبی توزیع شد

هزار و ۲۰۰ سامانه خورشیدی بین عشایر خراسان جنوبی توزیع شد

 هزار و ۲۰۰ دستگاه سامانه خورشیدی قابل حمل همزمان با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان سربیشه و بازدید از منطقه عشایری کسراب، بین خانوارهای عشایری استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا هشت دستگاه از این سامانه‌ها روز چهارشنبه در ادامه سفر استاندار خراسان جنوبی به سربیشه و با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان استان و شهرستان تحویل خانوارهای عشایر محله کسراب سربیشه شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در این آیین گفت: هزینه خرید این تعداد سامانه خورشیدی قابل حمل ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان است که ۹۰ درصد اعتبار هزینه شده برای خرید آنها توسط شرکت توانیر پرداخت شده است.

مهدی عصمتی‌پور افزود: هزینه هر دستگاه سامانه خورشیدی ۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است که ۱۰ درصد آن توسط شخص متقاضی پرداخت شده است.

وی بیان کرد: سهم شهرستان سربیشه از هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی که امروز و در فاز نخست توزیع شد، ۱۰۸ مورد است و تعدادی از سامانه‌های خورشیدی به صورت نمادین در کسراب سربیشه به جامعه عشایری استان تحویل شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: این تعداد پنل در محلات عشایری که از برق و روشنایی محرومند، نصب می‌شود و ۴۳۴ پنل خورشیدی هم سال گذشته بین عشایر استان توزیع شده است.

وی افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری در استان داریم که جمعیت ۸۱ هزار نفری را شامل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، امام جمعه و فرماندار سربیشه از منطقه عشایری کسراب در شهرستان سربیشه بازدید و با عشایر منطقه دیدار کرد.

منطقه عشایری کسراب با  ۳۲۴ نفر جمعیت در بخش مرکزی شهرستان سربیشه واقع شده‌ است.

ملانوری همچنین در سفر به شهرستان سربیشه در جمع مردم صولابست حضور یافت و در این بازدید با مردم صولابست دیدار کرد.

بررسی میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی در دست اقدام دستگاه‌های اجرایی در راستای محرومیت‌زدایی از این منطقه اهداف این بازدید بود که استاندار خراسان جنوبی بر شتاب‌بخشی به روند اجرای طرح‌ها تاکید کرد.

صولابست روستایی در دهستان درح است که ۵۰ خانوار جمعیت دارد.

 

 

 

تزریق محموله دُز دوم واکسن اسپوتنیک در خراسان جنوبی/۲-۳

۱۰۰نفر دیروز در اولین روز ورود محموله دُز دوم واکسن اسپوتنیک، در مرکز استان واکسینه شدند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی گفت: تزریق محموله دُز دوم واکسن اسپوتنیک در خراسان جنوبیدانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزار و ۵۱۰دُز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم دریافت کرده که از این تعداد ۷۰۰دُز سهمیه مرکز استان و ۸۱۰دُز سهمیه شهرستان‌ها است.

شریف زاده با اشاره به اینکه در مرکز استان از دیروز واکسیناسیون نوبت دوم واکسن اسپوتنیک آغاز شده است گفت: سهمیه شهرستان‌ها هم توزیع شده و از امروز واکسیناسیون آن‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: این واکسن‌ها به افرادی که ۲۸روز قبل دُز اول واکسن اسپوتنیک را دریافت کرده اند تعلق می گیرد که  غالب آن برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان و همچنین گروه‌های سالمندان و بیماران خاص استان تزریق می‌شود.

 

 

 

 

 

در قالب طرح تابستانه شوق رویش

همایش پیاده روی ۵۰تن از اعضای زن هلال احمر خراسان جنوبی/۷

در قالب طرح تابستانه شوق رویش ۵۰تن از اعضای زن هلال احمر خراسان جنوبی در همایش پیاده روی شرکت کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: این خواهران به مناسبت دهه همایش پیاده روی ۵۰ تن از خواهران هلال احمر خراسان جنوبیکرامت مسیر ۳کیلومتری بیرجند تا روستای رزگ را پیاده روی کردند.

رضایی افزود: مسابقات دارت و طناب کشی از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

 

 

 

 

 

 

 

در بخش دختران

معرفی برترین های مسابقات دو و میدانی قهرمانی خراسان جنوبی/۷

 مسابقات دو و میدانی قهرمانی و انتخابی خراسان جنوبی در بخش دختران برگزار شد.

مسابقات دو و میدانی قهرمانی و انتخابی استان در بخش دختران، با حضور ٧٠ معرفی برترین های مسابقات دو و میدانی قهرمانی خراسان جنوبیورزشکار در٣ رده سنی و ۵ ماده برگزار شد.

در پایان این مسابقات در رده سنی پایه در ١٠٠ متر مائده عباسی از درمیان، ثنا سلطانی و  فاطمه چوبینه از بیرجند به ترتیب اول تا سوم، در ۴٠٠ متر فاطمه زهرا فروغی از نهبندان و سیده مهدیه تاج بخش از خوسف مقام های اول و دوم را کسب کردند.

در پرش طول هم مهسا دهقانی از آبیز،ساره مهرور از  بیرجند و مژگان ایوبی از  خوسف و  در ماده ١٠٠متر مانع،
هما قاسمی از  بیرجند، مریم قاسمی از حاجی آباد و یکتا سادات حسینی از بیرجند اول تا سوم شدند.

رده سنی نونهالان در ماده ۱۰۰متر نگین جمالی از بیرجند،  سیده معصومه موسوی و مبینا مسعودی از خوسف؛ در ماده ۴٠٠متر زینب قاسمی پناه از بیرجند،فاطمه نوروزی از حاجی آباد و مهشید حسینی از نهبندان در ماده پرش طول، ثنا برزگر و نسترن ایمانی از بیرجند و فاطمه اکبری نژاد از خوسف و در ماده ٨٠٠ متر مرضیه عباسی از بیرجند، رقیه سادات میری از خوسف و فاطمه محمد پور از  حاجی آباد مقام های اول تا سوم این رده ها را کسب کردند.

در رده سنی نوجوانان در ماده  ١٠٠ متر، عاطفه افرین از  بیرجند، کوثر غلامعلی زاده از نهبندان و مائده سالاری از درمیان؛ در ماده ۴٠٠متر حانیه طحان از  بیرجند، فائزه میر بلوچی از بیرجند و زهرا فلاحی از حاجی آباد؛ در ماده ١٠٠متر با مانع هدی قاسمی و فاطمه عباسی از بیرجند و نرگس محمد زاده از آبیز؛  در ماده پرش طولنرجس عباسی از بیرجند، مهدیه قمری از خوسف و زهرا ابراهیمی از بیرجند در این ماده ها  اول تا سوم شدند.

 

 

 

ساخت ۵۱۵ واحد مسکن از حساب ۱۰۰ امام/۲

۵۱۵ واحد مسکونی تاکنون از محل حساب ۱۰۰ امام (ره) در خراسان جنوبی ساخته و به اقشار کم درآمد استان واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار  ساخت ۵۱۵ واحد مسکن از حساب ۱۰۰ امامصدا و سیما گفت : ۳۵ واحد نیز از این محل در سال جاری در حال اجرا است که ۱۵ واحد در روستای شاهیک قاین و ۲۰ واحد در حاجی آباد بیرجند با ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در حال اجرا است.

دائمی افزود : در مجموع برای ساخت این واحد‌ها ۲۱ میلیارد تومان هزینه شد که بخشی از این مبالغ بلاعوض و بخشی به صورت اقساط است.

وی گفت : این واحد‌های مسکونی با متوسط متراژ ۸۰ مترمربع ساخته شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود : برای پرداخت کمک‌ها از محل حساب ۱۰۰ امام ، خانواده‌های کم بضاعت دهک اول و دوم در شهر‌ها و روستا‌ها شناسایی و تأیید می‌شوند.

وی گفت : در ساخت این واحد‌های مسکونی تسهیلات بانکی قرض الحسنه و تسهیلات حساب ۱۰۰ امام بدون نرخ سود پرداخت می‌شود.

 

 

 

 

به بهانه روز جهانی بیابان زدایی؛

خراسان جنوبی‌ها در سال ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار می‌خورند!

خراسان جنوبی‌ها در سال ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار می‌خورند!

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی گفت: در سال بیش از ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار از کانون‌های فرسایش خراسان جنوبی بلند می‌شود و بخش زیادی از آن در استان رسوب می‌کند و به نوعی بر سر مردم فرو می‌ریزد و بخشی از آن از استان خارج می‌شود.

۱۷  ژوئن به عنوان روز جهانی بیابان زدایی در سراسر جهان نام گذاری شده است و این روز (روز جهانی بیابان زدایی) در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

پیش‌روی بیابانها، فروسائی زمین در نواحی خشک، نیمه خشک و مناطق نیمه مرطوب  را دربرمی‌گیرد و عوامل دخیل در پیدایش آن در وهله اول فعالیت‌های انسانی و تغییرات آب و هوا است. پیشروی بیابان‌ها به مفهوم توسعه بیابانهای از پیش موجود نیست.

این فرآیند در حقیقت به این دلیل رخ می دهد که اکوسیستمهای نواحی خشک که بیش از یک سوم کره زمین را در بر می گیرند شدیداً  در معرض استفاده بیش از حد و عدم بهره برداری صحیح از زمین قرار دارند. فقر، عدم ثبات سیاسی، جنگل زدایی و تخریب جنگلها، چرای بیش از حد دامها و روشهای نامناسب و نادرست آبیاری همگی می‌تواند به کاهش میزان حاصلخیزی زمین بینجامد.

اکنون خراسان جنوبی به دلیل اقلیم خاصش اکنون در معرض فرسایش‌های بادی و افزایش وسعت بیابان قرار دارد؛ امری که ما نیز در آن دخیل هستیم.

حسن اکبری در مورد چالش بیابان و گرد و غبار و تاثیر آن بر محیط زیست، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موقعیت خراسان جنوبی به گونه‌ای است که در کمربند خشک زمین قرار دارد و ماهیت استان، یک استان بیابانی است.

وی با بیان اینکه این استان در مجاورت با دو بیابان و کویر بزرگ کشور است، افزود: کویرهای متعددی نیز در داخل استان وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه بیش از یک سوم خاک استان در معرض پدیده فرسایش بادی است، تصریح کرد: در سال بیش از ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار از این کانون‌های فرسایش بلند می‌شود و بخش زیادی از آن در استان رسوب می‌کند و به نوعی بر سر مردم فرو می‌ریزد و بخشی از آن از استان خارج می‌شود.

اکبری ادامه داد: این امر نشان دهنده این است که ما شرایط خاصی داریم و کوچک‌ترین بی احتیاطی  در زمینه خفظ پوشش گیاهی، مدیریت مصرف آب و تغییر کاربری‌ها می‌تواند ما را به سمت بیابانی‌تر شدن پیش ببرد.

وی افزود: اگر چه بیابان پدیده طبیعی است و بخشی از بیابان‌هایی که دراستان و کشور وجود دارد؛ نتیجه فرایندهای طبیعی است، اما چیزی که باعث نگرانی ما است این است که فعالیت‌های انسانی شدت ایجاد بیابان را افزایش داده و روز به روز بر وسعت بیابان‌ها افزوده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی بیان کرد: قطعا برای اینکه شرایط طبیعی پایدار و ادامه حیات داشته باشیم باید تعادلی بین میزان بیابان‌ها و سایر اکوسیستم‌ها که نقش تعادلی دارند مانند کوهستان‌ها، آبگیرها، تالاب‌ها و مراتع ایجاد کنیم.

روند حیات سخت می‌شود و نفس کشیدن سخت‌تر

اکبری با اشاره به اینکه اگر بیابان‌ها از حدی فراتر روند ادامه حیات برای ما سخت می‌شود، ادامه داد: هرعاملی که پوشش گیاهی را از بین ببرد ما را به سمت بیابانی شدن پیش می‌برد.

وی افزود: در بسیاری از نقاط استان ممکن است پوشش گیاهی وجود نداشته باشد، اما سنگ ریزه هایی وجود دارد که سطح خاک را می‌پوشاند و مانع فرسایش می‌شود چراکه ما استان بادخیزی هستیم و اگرخاک لخت شود بسیار راحت در اثر وزش باد به صورت گرد و غبار وارد هوا می‌شود؛ مخصوصا وقتی که شدت باد بالا باشد و ذرات خاکی که وارد هوا می‌شوند بسیار ریز و زیر ۲.۵ میکرون باشند، بسیار خطرناک هستند چراکه بسیار کوچک هستند و به راحتی از کیسه‌های هوایی درون شش‌های ما عبور می‌کنند و بدن ما مکانیزمی برای مبارزه با این گرد و غبار ندارد.

اکبری اظهار کرد: بخشی از گرد و غبار درشت تر  توسط بینی و بخشی در ریه فیلتر می‌شود و باز می‌گردد؛ اما ذرات زیر ۲.۵ میکرون جذب خون می‌شوند و بدن ما مکانیزم دفاعی در برابر این ندارد و بدین ترتیب مستقیما روی زندگی و سلامت ما تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه گرد و غبار خسارت‌های دیگری نیز می‌تواند به ما وارد کند، تصریح کرد: این خسارت‌ها روی میزان محصولات کشاورزی، زیرساخت‌ها و قطعی برق خواهد بود که نمونه‌های آن را در خوزستان دیدیم؛ دید را در جاده‌ها کاهش می‌دهد و تصادفات افزایش پیدا می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی بیان کرد: براساس مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۷ انجام دادیم، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخ‌ های استان و منابع زیست محیطی استان بر اثر گرد و غبار وارد می‌شود.

بیش از ۳۰۰ سال تا تجدید خاک

اکبری با بیان اینکه فرسایش خاک علاوه بر اینکه باعث ایجاد گرد و غبار می‌شود یکی از جبران‌ناپذیرترین خسارت‌ها به محیط طبیعی است، اظهار کرد: از نظر دانش بوم شناسی می‌گویند اگر بخواهیم حمله‌ای را علیه طبیعت شروع کنیم بهترین استراتژی این است که خاک را هدف بگیریم چراکه خاک بستر تولید، کشاورزی، رویش و امنیت غذایی است و وقتی خاک در منطقه‌ای آسیب بپذیرد بقیه حلقه‌های طبیعت هم آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: خاکی که دراثر فرسایش جابجا می‌شود و از دسترس خارج می‌شود آن خاک سطحی است که از نظر حاصلخیزی ارزشمند است؛ در حقیقت خاک زنده است که بخشی در اثر فرسایش بادی و خاکی از دسترس خارج می‌شود و این ایجاد یا تولید خاک برای هر سانتی متر آن بیش از ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم بیابان‌های استان توسعه پیدا نکند باید فعالیت‌هایی که موجب تاثیر بر طبیعت و مخصوصا خاک می‌شوند را بهتر مدیریت کنیم، تصریح کرد: چرای دام درکشور یکی از مهم‌ترین عوامل بیابان زایی است؛ مخصوصا در خشکسالی‌ها که خاک لخت است و پوشش کم تری دارد.

اکبری اظهار کرد: عوامل دیگری نیز موثر است از جمله اینکه استان ما یک استان معدنی است و طبیعتا توسعه معدنی نیاز است و بخشی از اشتغال استان باید به سمت معدن و صنعت برود؛ اما توسعه معدنی ما باید به چه شکل صورت بگیرد؟؛ چقدر جاده‌های دسترسی‌ ایجاد کنند؟؛ معادن چه اندازه سینه کار باز کنند و چقدر بازسازی انجام دهند؟؛ چقدر هنگام فعالیت به محیط زیست اطرافشان احترام بگذارند؟؛ چقدر معدن کاران با حساسیت‌های طبیعت آشنا هستند؟؛ این موارد همگی تاثیرگذار است تا توسعه معادن باعث بیابان زایی نشود.

بنیاد توسعه استان را برمبنای محور آب پیش ببریم

وی با بیان اینکه بخشی از کانون‌های فرسایش همین کانون‌های خطی است که جاده‌های فرعی و دسترسی‌هایی است که ما در طبیعت ایجاد می‌کنیم، افزود: این دسترسی‌ها بعضا برای معادن، بعضی برای دامداری‌ها و برخی برای گردشگری است.

اکبری با بیان اینکه این موارد وقتی رخ می‌دهد سطح خاک را بهم می‌ریزد و مستعد فرسایش می‌کند، تصریح کرد: ما باید بنیاد توسعه استان را برمبنای محور آب پیش ببریم؛ هرچقدر استفاده غیرمنطقی‌تری از آب داشته باشیم زیرساخت‌ها و بنیاد بوم شناسی استان بیشتر فرو می‌ریزد.

وی افزود: بخش زیادی از اشتغال استان روی کشاورزی و دامداری است و این‌ها از انواع شغل‌هایی هستند که فشار بیشتری روی طبیعت وارد می‌کنند؛ ما سالی بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی داریم و این تجمع اضافه برداشت‌ها ما را به سمت خطرناکی پیش می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی ادامه داد: ما مجازیم براساس منابع علمی حداکثر ۴۰ درصد آب‌های تجدید پذیر را برداشت کنیم درحالی که ما بیش از ۱۰۰ درصد در حال برداشت هستیم و این برای آینده بسیار خطرناک است.

روزهای سخت با رفتارهای غیرمعمول

اکبری اظهار کرد: ضمن اینکه وقتی ما برداشت بیش از حد از سفره داریم باعث می‌شود سفره آب‌های زیر زمینی افت داشته باشد و نتیجه این می‌شود که بسیاری از پوشش گیاهی استان که وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند مخصوصا در اطراف باتلاق‌ها و آب گیرها پوشش‌های گیاهی آن خشک می‌شوند.

وی با بیان اینکه در اطراف تالاب‌ها پوشش‌های گیاهی که به منابع آب زیرزمینی وابسته هستند از جمله درختان گز که بوته‌های مقاوم کویری هستند قرار دارند، افزود: ما در توسعه استان باید به ظرفیت زیستی طبیعت توجه کنیم؛ یعنی هر نوع توسعه‌ای که قرار است شکل بگیرد از جاده سازی، خط آهن معدن، صنعت، پادگان، کشاورزی و شترداری و هر نوع توسعه یا هر نوع شغلی که قرار است ایجاد شود را باید بر مبنای ظرفیت طبیعت انجام دهیم و سعی کنیم کمترین آسیب را به پوشش گیاهی استان داشته و کمتر این برداشت را از سفره‌های آب زیرزمینی داشته باشیم؛  در این صورت است که می‌توانیم آینده روشنی را در بلندمدت برای استان ترسیم کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی یادآور شد: در صورت عدم رعایت این موارد، اگر کوچکترین بی‌احتیاطی  کنیم با توجه به شرایط آسیب‌پذیر و شکننده‌ای که داریم این امر می‌تواند منجر به افزایش بیابان‌ها، افزایش گرد و غبار و آمدن روزهای سخت‌تر برای فرزندانمان شود.

 

 

 

 

در بیست و ششمین جلسه انجمن هنر های نمایشی کانون خراسان جنوبی؛

اعضای انجمن با ساخت عروسک‌های خلاق نمایشی آشنا شدند/۲-۷

 

جدید ترین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی با دعوت از «محسن اکرمی» طراح، عروسک ساز و مربی فرهنگی کانون استان یزد برگزارشد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، بیست وششمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون استان  با حضور اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون استان  و با تدریس «محسن اکرمی» طراح، عروسک ساز و مربی فرهنگی کانون استان یزد برگزار و اعضا با نحوه‌ی ساخت عروسک های خلاق نمایشی آشنا شدند.

مدرس این نشست انجمن در ابتدا با بیان مقدمه‌ای در مورد ساخت عروسک‌های نمایشی گفت: این نوع از عروسک‌ها را با ساده ترین ابزارها و وسایلی که در دسترس ما هست به راحتی می توان خلق و نمایش‌های جذابی را در کنار خانواده و دوستان خود اجرا کرد.

اکرمی در ادامه به بیان ایده‌ها و مراحل ساخت عروسک‌های ساده و خلاق نمایشی و همچنین عروسک‌های بلند قامت پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت خلاقیت در ساخت این نوع از عروسک، به منظور آشنایی بیشتر اعضا نحوه‌ی ساخت چند نمونه عروسک نمایشی ساده را به صورت عملی برای اعضا توضیح و به سوالات آنها در این خصوص پاسخ گفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*