اخبار خراسان جنوبی/ جشن متفاوت دخترانه در بیرجند برپا شد

حذف واردات کود شیمیایی در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی

معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: امیدواریم بتوانیم تا ۳ سال آینده نیاز کشور را از واردات کود شیمایی به ویژه در زمینه فسفات و پتاسه رفع کنیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور امروز در جمع اصحابحذف واردات کود شیمیایی در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی رسانه از کاهش صادرات کود‌های شیمیایی خبر داد و گفت: حدود ۹۰ درصد از کود‌های مصرفی کشور تولید داخل است.
علیزاده با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم تا ۳ سال آینده نیاز کشور را از واردات کود شیمایی به ویژه در زمینه فسفات و پتاسه برطرف کنیم، افزود: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی ۳ میلون تن کود شیمیایی است که در ۳ ماهه نخست امسال ، ۴۰ درصد از این برنامه تامین شده است.
وی درباره قیمت کود‌های شیمیایی نیز گفت: قیمت کود‌های شیمیایی در سراسر کشور نرخ یکسان دارد.
معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور افزود: مصرف عمده کود کشور کود‌های ازته است که دولت به این کود یارانه قابل توجهی تخصیص داده و به صورت یارانه‌ای به دست کشاورزان میرسد که نرخ این کود‌ها در سراسر کشور برابر است.

صادرات ۱۱۶۴ دلاری امانات پستی از خراسان جنوبی

از ابتدای امسال هزار و ۱۶۴ دلار مرسوله پستی از خراسان جنوبی به خارج از کشور ارسال شد.

مدیرکل گمرکات استان گفت: در این مدت ۲۷ فقره اظهارنامه به وزنصادرات ۱۱۶۴ دلاری امانات پستی از خراسان جنوبی ۱۹۰ کیلوگرم شامل زعفران، خشکبار، البسه، شیرینی و سایر کالا‌ها به خارج از کشور پست شد.

رحیم زاده صادرات مرسولات پستی در دو ماه گذشته در مقایسه با مدت پارسال ۹ درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی ۱۳۱ درصد افزایش یافت.

مدیرکل گمرکات استان افزود: همچنین در این مدت ۳ فقره اظهارنامه برای واردات امانات پستی به استان صادر شد.

به گفته وی وزن امانات پستی واردات به وزن ۱۱ کیلوگرم و هزار و ۱۵۰ دلار صادر شد.

رحیم زاده کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی را آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک اعلام کرد.

 

 

پیروزی تیم فوتبال بنتونیت سپاهان اصفهک طبس در لیگ استانی

تیم فوتبال بنتونیت سپاهان اصفهک در هفته دوم مسابقات فوتبال لیگ خراسان جنوبی موفق شد در خانه حریف به یک پیروزی شیرین دست یابد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، تیم بنتونیت سپاهان اصفهک در این دیدار توانست با گل‌های مهدی آب بسته پیروزی تیم فوتبال بنتونیت سپاهان اصفهک طبس در لیگ استانیو احسان خداوردی در مقابل تنها گل تیم آهن آلات رحمانی زیرکوه به یک برد ارزشمند دست پیدا کند.

بنتونیت سپاهان اصفهک با این برد در جدول مسابقات چهار امتیازی شد.

 

 

در گفتگوی انتخاباتی با مردم استان خراسان جنوبی مطرح شد؛

صادرات محصولات راهبردی، راه آهن و آب در رأس مسائل خراسان جنوبی

عبدالناصر همتی: در خراسان جنوبی، توجه به مسائلی همچون صادرات محصولات راهبردی، توسعه ی راه آهن، و تأمین آب باید در رأس طرح های توسعه ی استان قرار گیرد.

صادرات محصولات راهبردی، راه آهن و آب در رأس مسائل خراسان جنوبیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، همتی یکی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در گفتگوی انتخاباتی با مردم خراسان جنوبی گفت: در بحث محصولات استراتژیک خراسان جنوبی همچون زعفران باید بر روی فرآوری و بسته بندی این محصول برای توسعه صادرات برنامه ریزی کرد.
وی افزود: توسعه ی راه آهن در خراسان جنوبی و اتصال آن به راه آهن مشهد – چابهار برای توسعه صادرات، انتقال آب از دریای عمان به این استان، استفاده از شرایط آفتابی استان در بهره گیری از ظرفیت سلولهای خورشیدی و توسعه زیرساختهای مرزی استان در مرز مشترکش با افغانستان از مهمترین مواردی است که باید در ارتقاء بخشهای مختلف خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد.
همتی همچنین، با تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در اثر بیماری کرونا از دست داده اند گفت: امیدوارم در صورت انتخاب من از سوی ملت به عنوان رئیس جمهور، در اولین فرصت، واکسیناسیون سریع و عادلانه را به اتمام برسانیم .
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی در جامعه افزود: سیاست بیش از حد بر اقتصاد کشورمان حاکم شده و مسائل اقتصادی ما تحت تاثیر نگاه سیاسی به خصوص در استان ها سبب شده که ما نتوانیم از پتانسیل‌های استان‌ها استفاده بکنیم و یک ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه اقتصادی هر منطقه برقرار کنیم و برای رهایی از این مشکل باید همانند تمام دنیا، سیاست را در خدمت اقتصاد قرار دهیم تا هر تصمیمی که می گیریم نفعش برای مردم باشد.
همتی گفت: در دولتی که تشکیل دهم سعی بر این است تا هر سه ماه یکبار جلسه با نخبگان هر استان، جوان‌ها و کسانی که در روند سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تعیین کننده هستند داشته باشیم تا روند توسعه ی استانها سرعت گیرد.
وی با بیان اینکه مشکلات جدی در استانهای مرزی کشور وجود دارد افزود: هر چه قدر از مرکز کشور دور می شویم میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می‌کند که باید با توجه به ظرفیتهای هر استان در جذب گردشگر و توریست،از این جنبه برای توسعه استانهای کمتر توسعه یافته بهره بگیریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهای جهان از نظر پیشرفت و ثروت رشد قابل توجهی در ۱۰ سال گذشته نداشته و با افزایش بیکاری، سفره ی مردم کوچیکتر شده است که باید سعی کنیم با توانمندسازی اقشار محروم و پایین جامعه، اصلاح دستمزدها، و در اختیار گذاشتن کارتهای اعتباری، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

همتی یکی از راه های توانمند سازی استان‌ها را رسیدگی به بخش کشاورزی روستاها دانست و افزود: سعی ما بر این است که شرایط سخت روستاها را بهبود بخشیم و آنها را در تولید یاری دهیم.
وی همچنین افزایش زمینه ی تفریح جوانان در شهرهای کوچک و همچنین توجه به هویت مستقل زنان در فعالیتهای اجتماعی را از دیگر برنامه های مد نظر خود در تشکیل دولت آینده عنوان کرد.

حج تمتع فقط برای عربستانی ها؛ کرونا باز هم مانع حاجیان شد

 حج تمتع فقط برای عربستانی ها؛ کرونا باز هم مانع حاجیان شد

وزارت حج عربستان اعلام کرد که حج امسال هم مانند سال گذشته تنها با حضور زائران داخل این کشور برگزار خواهد شد و به دلیل شرایط همه گیری کرونا هیچ زائر خارجی در این مناسک حضور نخواهد داشت .

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان ،  فقط اتباع سعودی و افراد مقیم این کشور و حداکثر تا ۶۰ هزار نفر می توانند در مراسم امسال شرکت کنند.

وزارت حج عربستان دلیل این تصمیم را خطرات ناشی از همه گیری کووید – ۱۹ اعلام کرد و افزود : زائرانی که قصد حضور در مناسک امسال را دارند می بایست عاری از بیماریهای مزمن باشند .

این وزارت خانه در بیانیه خود افزود : گروههای سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال می توانند در حج امسال شرکت کنند و می بایست بر اساس ساز و کارهای دولت در خصوص مقابله با کرونا حتما واکسن دریافت کرده باشند.

عربستان سعودی سال گذشته هم به خاطر مقابله با همه گیری ویروس کرونا از شرکت حجاج خارجی در مراسم حج ممانعت کرد.

«ماجد القصبی» وزیر اطلاع‌رسانی عربستان دوشنبه گذشته  در تشریح چالش‌های پیش‌روی سازوکار مناسک حج سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا گفت که تکامل مستمر ویروس و مشخص نبودن خسارت‌های وارده ناشی از آن و کمبود واکسن در بسیاری از کشورها، باعث شد تا اعلام چگونگی انجام مراسم حج امسال به تأخیر بیفتد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم حج امسال به مرکز شیوع ویروس کرونا چه در داخل کشور و چه در دیگر کشورهای اسلامی تبدیل شود.

 

رئیس‌جمهوری آینده چگونه نقدینگی را هدایت می‌کند؟

رئیس‌جمهوری آینده چگونه نقدینگی را هدایت می‌کند؟

«هدایت نقدینگی» یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری بوده است. نقدینگی چیست و چگونه می‌توان آن را به سمت تولید هدایت کرد؟

«دولت من نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال را هدایت می‌کند.»؛ «۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی داریم و اگر بتوانیم این نقدینگی را به طرف این پیش‌ران‌ها هدایت کنیم، می‌توانیم شاهد جهش کشور باشیم.»؛ «نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود؛ هدایت نقدینگی به سمت تولید و رونق تولید مهم است.»؛ «اگر این مشکلات رفع شود به‌طور خودکار نقدینگی به سمت تولید هدایت خواهد شد و قدرت تخریبی خود در جهت‌های دیگر را از دست خواهد داد.»؛ «شرایط اعتماد مردم به بورس و هدایت نقدینگی را به بازار سرمایه فراهم می‌کنیم.»؛ «اگر نقدینگی به درستی مدیریت و به‌سوی تولید هدایت شود، نگرانی‌ها کاملاً بر طرف می‌شود.»؛ «دولت من، دولت ثبات و آرامش است و می‌خواهد نقدینگی را مهار و به سمت تولید هدایت کند.» و …

این‌ مطالب، بخشی از اظهارنظرهای اقتصادی نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری است.
«هدایت نقدینگی» یکی از کلیدواژه‌های پر تکرار در تبلیغات نامزدهاست که در نخستین مناظره تلویزیونی نیز به آن پرداخته شد. به‌عنوان نمونه سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی راهکار کنترل تورم را اصلاح ساختار بودجه، گسترش و تقویت تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید بیان کرد.
سعید جلیلی راهکار هدایت نقدینگی به تولید را در بستن راه‌های  فرار مالیاتی و اعطای منابع حاصل شده در این زمینه به بانک‌ها برای تزریق به تولید اعلام کرد.

نقدینگی چیست؟
پرسش اینجاست که وعده «هدایت نقدینگی» تا چه میزان قابلیت اجرا دارد؟ پیش از پاسخ به این پرسش باید دید نقدینگی چیست؟
اقتصاددان‌ها در یک تعریف ساده می‌گویند نقدینگی، جمع پول و شبه‌پول است؛ پول همان سکه و اسکناسی است که افراد جامعه در اختیار دارند. موجودی حساب‌های جاری بانکی نیز در تعریف پول قرار می‌گیرد.
شبه‌پول، سایر انواع سپرده‌های بانکی است که مانند سپرده جاری که به راحتی در دسترس نیستند. سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی که باید مدت زمان مشخصی در بانک بمانند، شبه‌پول را تشکیل می‌دهند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در پایان سال ۱۳۹۹ حجم پول بیش از ۶۹۰ هزار میلیارد تومان و حجم پول بیش از ۲۷۸۵ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین حجم نقدینگی در پایان سال گذشته، تقریباً برابر با ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان بود. پرسش بعدی اینجاست که چرا تاکنون این حجم عظیم نقدینگی به بخش تولید هدایت نشده است و اگر بتوان نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد، چرا باید نسبت به رشد آن هشدار داد؟

نقدینگی برای تولید
اسکناس و سکه در دست مردم، همان بدهی بانک مرکزی به مردم و سپرده‌های بانکی در بانک‌های تجاری، همان بدهی بانک‌ها به سپرده‌گذاران است. بنابراین می‌توان گفت پول و شبه‌پول، بدهی بانک‌ها هستند. آیا می‌توان این «بدهی» را به سمت «تولید» هدایت کرد؟ نقدینگی پس از ایجاد، قابل هدایت نیست، اما می‌توان خلق و ایجاد نقدینگی را کنترل کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی، تقاضا برای دریافت اعتبار یا تسهیلات نیز تغییر می‌کند و بر اساس همین تقاضا، نقدینگی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. رشد نقدینگی زمانی می‌تواند پیامدهای منفی برای اقتصاد کشور داشته باشد که سرعت بیشتری نسبت به رشد تولید پیدا کند.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از رشد اقتصادی مربوط به ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ است که در آن رشد تولید ناخالص تولید داخلی با نفت برابر با ۲.۲ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت برابر با ۱.۹ درصد اعلام شده‌ و این در حالی است که رشد نقدینگی در پایان آذر ۱۳۹۹ نسبت به آذر ۱۳۹۸ بیش از ۳۸ درصد و نسبت به اسفند ۱۳۹۸ حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

خلق نقدینگی در برابر هدایت نقدینگی
پرسش بعدی این است که می‌توان نقدینگی را مدیریت کرد؟
بانک مرکزی می‌تواند از طریق عملیات بازار باز، برآوردی از نقدینگی مورد نیاز به‌دست آورد و از این طریق، خلق نقدینگی در شبکه بانکی را مدیریت کند. علاوه بر این، عملیات بازار باز می‌تواند با جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه، مانع استقراض دولت از بانک مرکزی شود و از این دو مسیر، نرخ تورم را کنترل کند.
عملیات بازار پس از اینکه سال‌ها و در دولت‌های مختلف مورد غفلت واقع شده بود، از سوی بانک مرکزی و در دولت کنونی مورد استفاده قرار گرفت.

فروش اوراق بدهی دولتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را منتشر می‌شود و توسط بانک مرکزی به عنوان کارگزار در بازار بین بانکی مورد معامله قرار می‌گیرد، روشی است که در آن بدون خلق نقدینگی نه تنها کسری بودجه دولت تأمین می‌شود، بلکه از تزریق منابع توسط بانک مرکزی نیز جلوگیری می‌کند و به این صورت، خلق و ایجاد نقدینگی نیز مدیریت می‌شود.
بنابراین، در مناظره‌های بعدی باید دید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جای هدایت نقدینگی، چه برنامه‌هایی برای مدیریت کردن کم و کیف خلق نقدینگی دارند.

 

توزیع یک میلیون و ۵۱۹هزار تعرفه رای بین شهرستان های خراسان جنوبی

 توزیع یک میلیون و ۵۱۹هزار تعرفه رای بین شهرستان های خراسان جنوبی

بیرجند- دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی از آغاز توزیع یک میلیون و ۵۱۹ هزار تعرفه اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا دربین شهرستانهای استان خبر داد.

مهدی قهرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۷۳۵ هزار تعرفه رای انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگان هیئت نظارت و فرمانداران توزیع شد.

وی عنوان کرد: همچنین ۷۸۴ هزار تعرفه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بین ۱۱ شهرستان استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع تعرفه ۵ و ۹ نفره برای شوراهای شهر پیش بینی شده است، گفت: تعرفه‌های شوراهای روستا نیز ۳ و ۵ نفره در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های احراز هویت به زودی به استان وارد خواهد شد، گفت: سایر از سایر اقلام و ملزومات انتخابات نیز در بین شعب توزیع خواهد شد.

قهرمانی عنوان کرد: سه مانور انتخاباتی در تمام شهرستان های استان با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف انتخابات با حضور عوامل اجرایی برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

راه علاج مشکلات کشور حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح است

راه علاج مشکلات کشور حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح است

بیرجند-معاون سیاسی سپاه بااشاره به اینکه میدان انتخابات میدان تولید قدرت، تامین امنیت و نوسازی مدیریت کشور برای بهبود وضعیت است، گفت:راه علاج مشکلات حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر شنبه در نشست بصیرتی در حسینیه جماران بیرجند، با بیان اینکه برگزاری انتخابات های مختلف در کشور، نشانه شکست دشمن است، اظهارکرد: اما دشمن آرام ندارد و در بستر انتخابات به دنبال اجرای نقشه های شومی است تا بتواند اقدامات دیگرش را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه امروز جبهه انقلاب در وضعیتی قرار دارد که رویارویی دشمنان با جبهه انقلاب در تمام زمینه ها قابل تصور است، عنوان کرد: اما ملت ایران با بهره گیری از تجارب و اوامر الهی، دشمن را ناکام خواهند کرد.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملت ایران دشمنانش را در حوزه نظامی ناکام کرده و دشمن جرات حتی یک گلوله به سمت ملت را ندارد، گفت: آمریکا تهدید می کند اما تکاورانشان در آب های ایران دستگیر می شوند، هواپیمای جاسوسی شان منهدم می شود، عین الاسد بمباران می شود اما جرات اقدامی علیه ملت ایران را ندارند.

سردار جوانی با بیان اینکه بازوان انقلاب اسلامی در منطقه، متحدان آمریکا را زمین گیر کرده است، ادامه داد: در سرزمین های اشغالی، حماس و جهاد اسلامی به گونه ای عمل کرد که وحشت تمام وجود صهیونیست ها را گرفته است.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال جنگ نرم در حوزه ادراکی و روایت ها است، گفت: دشمن تمام سرمایه هایش را متمرکز کرده تا بر دل ها اثر بگذارد و در این جنگ به دنبال دخل و تصرف کشور است.

وی با بیان اینکه دشمن جریان تحریفی راه انداخته است، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند اگر تحریف شکست بخورد، تحریم شکست می خورد و امروز باید برای شکست تحریف اقدام کنیم.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه میدان انتخابات میدان تولید قدرت، تامین امنیت و نوسازی مدیریت کشور برای بهبود وضعیت است، گفت: برخی آدرس غلط می دهند و بر طبل می کوبند که مردم در انتخابات شرکت نکنند.

جوانی بیان کرد: دشمن راه حل مشکلات را شرکت نکردن در انتخابات اعلام می کند اما مقام معظم رهبری آدرس درست می دهند و می فرمایند راه علاج مشکلات حضور پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح است.

وی با بیان اینکه دشمن با برجسته سازی مشکلات، آدرس غلط می دهد، ادامه داد: البته مشکلات قابل انکار نیست و دشمنان، عوامل نفوذ و سوءمدیریت ها در ایجاد انها سهم داشته اند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه کسانی دنبال حل مشکلات هستند باید مردم را به حضور پرشور و توصیه انتخاب درست دعوت کنند، گفت: انتخابات دستاورد انقلاب و فرصتی بی نظیر برای بهبود شرایط است.

سردار جوانی با بیان اینکه دشمنان در سال ۱۳۸۸ در بستر انتخابات فتنه به پا کردند و همچنان تاوان آن فتنه را می دهیم، اظهارکرد: شواهد نشان می دهد دشمن در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به دنبال اجرای نقشه است.

وی با تاکید بر اینکه ما برای برهم زدن نقشه های دشمن باید به جهاد امیدآفرینی دست بزنیم، گفت: باید به دعوت مقام معظم رهبری لبیک گفته شود و همه مردم برای دعوت به حضور آشنایان در انتخابات اقدام کنند.

سردار جوانی عنوان کرد: امروز طبل تحریم انتخابات فقط به دست منافقان به صدا در نیامده بلکه از طرف کسانی که در نظام اسلامی مسئولیت داشتند، نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از استان های پیشتاز در مشارکت در انتخابات است، گفت: لازم است مردم خراسان جنوبی رکورد سال های گذشته را بزنند.

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز صحنه، صحنه نبرد نرم است وهمان طور که رزمندگان در سال ۱۳۶۱ خرمشهر را آزاد کردند، امروز اگر بیگانگان در تصمیم افرادی اغنا پیدا کرده اند، آن افراد را آزاد کنیم تا در مسیر درست قرار گیرند.

 

 

 

سهمیه کنسانتره دام در خراسان جنوبی به ۱۶ هزار تن رسید

سهمیه کنسانتره دام در خراسان جنوبی به ۱۶ هزار تن رسید

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های انجام شده سهمیه کنسانتره دام استان از ۹ هزار تن در اسفند سال گذشته اکنون به حدود ۱۶ هزار تن رسیده و افزایش چشمگیری داشته است.

غلامرضا قوسی روز شنبه در حاشیه افتتاح باسکول ۶۰ تنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان و بازدید از میدان عرضه دام بیرجند که با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی انجام شد، در جمع خبرنگاران افزود: در ارتباط با تامین علوفه مورد نیاز دامداران با توجه به کاهش بارندگی‌ و تداوم خشکسالی که مراتع از لحاظ تامین علوفه با کاهش شدید مواجه شدند با دستور استاندار در سال جاری قرارگاه تامین علوفه راه‌اندازی شد.

وی گفت: با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در تامین علوفه مورد نیاز دام، حدود ۱۲ هزار تن علوفه خشبی توسط اتحادیه تعاونی دامداران و تعاونی‌های عشایری و سایر دستگاه‌ها مانند بنیاد برکت و بسیج سازندگی در استان تامین شده و در حال توزیع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تامین علوفه‌های یارانه‌ای که با ارز دولتی تامین می‌شود از جمله کنسانتره دامی نیز مطرح است که با پیگیری‌های انجام شده سهمیه کنسانتره از اسفند ماه تاکنون افزایش چشمگیری داشته و بین دامداران توزیع می‌شود.

وی افزود: همچنین استمهال تسهیلات دامداران و کشاورزان خسارت‌دیده از دیگر حمایت‌ها است که مجوز آن از سوی بانک مرکزی صادر شده و براساس آن در مرحله اول جریمه تاخیر اقساط دامداران از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۹ بخشیده می‌شود.

قوسی گفت: مجوز خرید گوشت گوساله نیز اخذ شده است و گوشت گوساله با قیمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌شود، در کنار آن به عنوان مشوق مقرر شد جو و ذرت نیز در اختیار دامداران قرار گیرد.

وی اظهار داشت: مکاتبات لازم برای دریافت اعتباراتی از ستاد مدیریت بحران برای پرداخت خسارت وارده به بخش کشاورزی یا تامین تسهیلات کم‌بهره برای دامداران و کشاورزان نیز انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به ستاد مدیریت بحران اعلام شده است که به محض ابلاغ اعتبار لازم نسبت به پرداخت غرامت‌ها اقدام کند.

وی افزود: تلاش بر این است که سهمیه ۱۲ هزار تن علوفه خشبی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره در وهله نخست تثبیت شود و با توجه به اینکه هرچه به پایان سال نزدیک شویم تقاضا بیشتر خواهد شد به تبع سهمیه علوفه را افزایش خواهیم داد.

قوسی با اشاره به برنامه خرید تضمینی دام که رییس سازمان امور عشایر ایران هفته گذشته در سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد، گفت: مقدمات خرید دام مازاد در استان فراهم شده و از فردا خرید در یکی از شهرستان‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام آغاز می‌شود.

وی اظهار داشت: در زمینه حمایت از دامداران که بیشترین تاثیر و خسارت را از خشکسالی‌ها داشتند، مجوز خرید دام مازاد در هشت استان کشور از جمله خراسان جنوبی دریافت شد.

وی افزود: در هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) ۱۵۷ پروژه در استان افتتاح می‌شود که افتتاح باسکول ۶۰ تنی به منظور تسهیل در فرایند وزن کشی نهاده‌ها و کودهای شیمیایی از جمله این پروژه‌هاست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این پروژه دی ماه ۹۹ کلنگ‌زنی شد و قرار بود دهه فجر به بهره‌برداری برسد اما به دلیل مشکلات مالی با تاخیر مواجه شد.

وی ادامه داد: فقط برای باسکول ۶۰ تنی این پروژه ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هزینه شده است.

قوسی گفت: با توجه به نیاز مهم ناوگان حمل و نقل این خلا در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی احساس می‌شد که با جذب اعتبار از این شرکت در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسید.

 

 

همزمان با هفته جهاد کشاورزی؛
باسکول ۶۰ تنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی راه اندازی شد
همزمان با دومین روز هفته جهاد کشاورزی، باسکول دیجیتال ۶۰ تنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، باسکول ۶۰ تنی مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان امروز (۲۲ خرداد) با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی به بهره برداری رسید.

 

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران در حاشیه این مراسم  افتتاحی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: در این هفته ۱۵۷ پروژه بخش کشاورزی استان با اعتبار بیش از ۹۸ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

 

وی با اشاره به افتتاح باسکول ۶۰ تنی مجتمع انبارهای کود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در دومین روز از هفته جهاد کشاورزی، افزود: به منظور تسهیل فرآیند وزن گیری نهاده‌های کشاورزی و کود شیمیایی ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار برای راه اندازی این پروژه هزینه شده است.

 

قوسی در ادامه از تأمین ۱۲ هزار تن علوفه برای دامداران استان از ابتدای امسال خبر داد و عنوان کرد: سهمیه کنستانتره استان نیز که با ارز دولتی تأمین می شود از ۹ هزار تن در اسفندماه پارسال به ۱۶ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اخذ مجوز خرید دام مازاد استان توسط شرکت پشتیبابی امور دام، تصریح کرد: از فردا خرید دام مازاد در یکی از شهرستان ها(خوسف) آغاز خواهد شد.

 

وی به استمهال تسهیلات دریافتی دامداران اشاره و بیان کرد: جریمه دیرکرد تسهیلات دامداران خسارت دیده از سال ۹۴ تا سال ۹۹ مشمول بخشودگی شده است.

 

قوسی از دریافت مجوز خرید گوشت گوساله منجمد از دامداران استان خبر داد و گفت: قیمت خرید ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است و دامداران به ازای تحویل گوشت می توانند نهاده دامی جو و ذرت دریافت کنند.

 

 

 

 

طرح آواهای کریمانه در کانون‌های مساجد خراسان جنوبی اجرا می‌شود

طرح آواهای کریمانه در کانون‌های مساجد خراسان جنوبی اجرا می‌شود

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: همزمان با دهه کرامت، طرح ملی آواهای کریمانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم سبزه‌کار روز شنبه در وبینار تبیین برنامه‌های دهه کرامت با تبریک سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: طرح ملی آواهای کریمانه با محوریت اجرای سراسری گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و با شعار «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت (ع)» در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های دهه کرامت در سال جاری در سه محور «خانواده، مسجد، ادارات» پیش‌بینی شده است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط موجود که امکان برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های پیش رو مقدرو نیست، می‌توان این برنامه را به سمت برگزاری جشن‌های خانگی سوق داد و هر منزل مجری یک جشن خانگی بین اعضای خانواده خود باشد تا دهه کرامت برای تمامی اعضای خانواده اعم از کودکان و بزرگسالان گرامی داشته شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های حوزه خانواده در بخش‌های «کتابخوانی، زیارت‌خوانی، فرهنگی، اجتماعی و جشنواره مردمی کرامت» تدارک دیده شده است افزود: همچنین برنامه‌های حوزه مسجد با عناوین «بصیرتی، قرآنی، کتابخوانی، زیارت‌خوانی، اجتماعی، امامزادگان، فضاسازی، فضای مجازی، فرهنگی و سه‌شنبه‌های تکریم» و برنامه‌های ادارات نیز در بخش‌های «زیارت‌خوانی، فرهنگی، کتابخوانی، همدلی، سه‌شنبه‌های تکریم و جشنواره مردمی کرامت» تعریف شده است.

حجت الاسلام سبزه‌کار اظهار داشت: برگزاری طرح کتابخوانی در منزل، خلاصه‌نویسی کتب مطالعه شده مرتبط با امام رضا (ع) یا حضرت معصومه (س)، تزیین منزل برای اعضای خانواده، ایجاد روحیه نشاط و شادی و برگزاری جشن‌های خانگی، اجرای طرح دختران آفتاب و تقدیر از دختران، طرح پخت کیک خانگی و تزیین آن به مناسبت دهه کرامت در محافل خانوادگی، برگزاری مسابقه دلنوشته‌ای به امام رضا (ع) مختص پسران ۱۰-۱۸ سال و مسابقه دلنوشته‌ای به حضرت معصومه (س) ویژه دختران ۱۰-۱۸ سال، نصب پرچم و تزئین محله (هر منزل یک پرچم) از جمله برنامه‌های دهه کرامت در استان است.

وی برگزاری مسابقه خاطره‌نویسی از زیارت به مشهد مقدس و جمکران، حفظ صلوات خاصه امام رضا (ع) توسط کودکان (۷تا ۱۰) در این ایام و انتشار در فضای مجازی و ارسال فایل تصویری ضبط شده به همراه مشخصات فردی به ستاد فهمای استان، قرائت زیارتنامه حضرت شاهچراغ در روز ششم دهه کرامت در منازل، قرائت زیارت امین الله در دهه کرامت و هدیه به امام رضا، قرائت صلوات خاصه آن حضرت به صورت دسته‌جمعی در این دهه پس از نمازهای یومیه را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.

مدیر ستاد فهمای خراسان جنوبی از تهیه اقلام بهداشتی و توزیع بین مناطق محروم نیز خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شرایط به وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا معیشت بسیاری از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از مردم توان تامین برخی نیازهای اصلی خانواده را از دست داده‌اند، خانواده‌ها می‌توانند در راستای سیره امام رضا (ع) درخصوص تامین این نیازها با تهیه سبدهای حمایتی معیشتی به صورت فامیلی، شادی را به خانواده‌های نیازمندان هدیه دهند.

وی با اشاره تقارن دهه کرامت با تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا تا برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد اظهار امیدواری کرد که انتخابات امسال با حضور پرشور مردم به حماسه‌ای به‌یاد ماندنی تبدیل شود.

حجت الاسلام سبزه‌کار یکی از رسالت‌ها و وظایف اصلی بچه‌های مسجد را بصیرت‌افزایی در شرایط کنونی جامعه برشمرد و گفت: مسجد باید بصیرت‌افزا و در خط مقدم رفع شبهات باشد.

وی تاکید کرد: جشن‌ها و برنامه‌های گرامیداشت دهه کرامت به سمت مناطق روستایی نیز هدایت شود تا جمعیت روستایی استان هم از برکات آن بهره‌مند شوند.

مراسم دهه کرامت امسال از امروز (۲۲ خرداد) مصادف با اول ذی‌القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر تا اول تیر ماه سالروز ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) با شعار “خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت (ع)” برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت شعب اخذ رای باشد/۳

برای هر شعبه اخذ رای یک ناظر بهداشتی انتخاب شود

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت شعب اخذ رای باشد

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت سلامتی مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت شعب اخذ رای در روز برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد قرار گیرد.

حمید ملانوری در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: با در نظر گرفتن حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای در این استان ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرده است و هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی دایر می‌شود.

وی تاکید کرد: هر گونه آغاز به کار شعبه جدید یا تغییر شعبه‌هایی که در سال‌های قبل فعال بودند، حتما به مردم اطلاع‌رسانی شود تا مردم در روز انتخابات قبل از حضور شعبه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

استاندار خراسان جنوبی از مسوولان ستاد انتخابات استان و دانشگاه علوم پزشکی خواست در مدت باقیمانده تا انتخابات پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های جدید ستاد ملی کرونا را در رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند تا عموم شهروندان نسبت به رعایت نکات بهداشتی اطلاع کافی داشته باشند.

وی درباره تعیین ناظران بهداشتی گفت: با توجه به اینکه بیش از هزار شعبه فعال در استان داریم تعیین ناظر جدای از اعضای شعب به تجمع در شعبه‌ها منجر خواهد شد لذا یکی از اعضای شعبه نظیر نماینده فرماندار قبل از انتخابات آموزش‌های لازم را فرا بگیرد و به عنوان ناظر بهداشتی هم فعالیت کند.

ملانوری بیان کرد: تمامی برنامه‌های مربوط به شعب اخذ رای تا چهارشنبه تعیین تکلیف شود و افراد آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

وی گفت: اعضای ستاد انتخابات در شهرستان‌ها نیز علاوه بر مرکز استان نسبت به اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در ارتباط با آرامستان بیرجند با توجه به اینکه مرکز استان از شرایط قرمز خارج شده و مراسم‌ عموما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود نسبت به رفع مسدودی‌ها اقدام شود تا اعتراضاتی که نسبت به پارک خودروها در خیابان‌های اطراف وجود داشته است، برطرف شود.

وی گفت: با توجه به گزارش‌هایی که در ارتباط با برگزاری برخی برنامه‌های بدون مجوز رسیده است باید در نظر داشت که برگزاری هرگونه مراسم باید با مجوز دانشگاه علوم پزشکی و رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا باشد.

ملانوری افزود: هدف ما برگزاری انتخابات ایمن و با سلامت کامل است که در این زمینه تمامی متولیان باید از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نکنند.

وی گفت: امیدواریم با رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌ها و مشارکت حداکثری مردم شاهد انتخاباتی پرشورتر از همیشه باشیم که مسلما بار دیگر دشمنان را با شکست و ناکامی جدی روبه‌رو خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه انسجام و همدلی قابل توجهی بین دست اندرکاران انتخابات وجود دارد گفت: ۲۴ هزار نفر در برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد فعال خواهند بود که آموزش‌های لازم را برای برگزاری انتخابات سالم و امن و با آرامش فرا گرفته‌اند.

ناصر خوش خبر افزود: برای ایجاد آرامش و اطمینان خاطر مردم در روز انتخابات اقدام به افزایش شعب اخذ رای در این دوره از انتخابات شده است و هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در سراسر استان فعال خواهند بود.

وی گفت: از این تعداد ۵۴۸ شعبه ثابت و ۴۷۶ شعبه سیار خواهند بود که زیرساخت‌های رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از قبل تامین شده است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دستورالعمل بهداشتی ستاد ملی کرونا به استان و شهرستان‌ها ابلاغ شده است و ممنوعیت اخذ اثر انگشت، نحوه چیدمان، فاصله‌گذاری و تهویه هوا از مهمترین مواردی بوده که در این دستورالعمل آورده شده است.

وی با تاکید بر اینکه شعب اخذ رای تا حد امکان در مکان‌های باز اقدام به رای‌گیری خواهند کرد گفت: خراسان جنوبی رتبه سوم پس از سمنان و زنجان را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و امیدواریم تداوم این روند نقش قابل توجهی در کاهش مبتلایان به ویروس کرونا داشته باشد.

 

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی خبر داد؛

اختصاص ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات خرید علوفه به عشایر خراسان جنوبی/۲-۳

اختصاص ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات خرید علوفه به عشایر خراسان جنوبی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی از اختصاص ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید علوفه به جامعه عشایری استان خبر داد.

 مشیرالحق عابدی در بازدید از میدان عرضه دام در شهرستان بیرجند اظهارکرد: با توجه به دستور استاندار خراسان‌جنوبی قرارگاه تأمین علوفه خراسان‌جنوبی از دو هفته قبل کار خود را آغاز کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در این قرارگاه مشکلات تأمین علوفه احصاء شده است، بیان‌کرد: یکی از این مشکلات تأمین تسهیلات برای دریافت علوفه و موضوع حمل و نقل از استان‌های غربی به خراسان‌جنوبی بود.

عابدی ادامه‌داد: بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به جامعه عشایر جهت علوفه پرداخت شده که این مبلغ برابری با تمام مبلغ پرداختی در سال ۹۹ است.

وی با بیان اینکه بیش از سه برابر مدت مشابه سال گذشته علوفه خریداری شده است، یادآور شد: بیشتر علوفه توسط شرکت تعاون دامداران خراسان‌جنوبی خریداری شده که جای تشکر برای رفع این مشکل را دارد ولی باز هم نیاز به تأمین علوفه است.

غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی نیز در این بازدید اظهار کرد: با توجه به مصوبات قرارگاه تأمین علوفه خراسان‌جنوبی اقدامات ارزشمندی با همکاری تشکل‌های مربوطه در زمینه تأمین علوفه انجام شده است.

وی بیان‌کرد: یکی از مشکلات ما در زمینه تأمین علوفه بحث حمل و نقل از استان‌های مبداء و نقدینگی است که در این زمینه در قرارگاه تأمین علوفه خراسان‌جنوبی مصوباتی داشته‌ایم که اگر اجرایی شود این دو مشکل نیز حل خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: از طرف دیگر با بالا رفتن کرایه حمل و نقل و هزینه‌های جانبی قیمت علوفه نیز نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

غریبی با تأکید بر اینکه همزمان هم علوفه را ذخیره و نیاز روزمره دامداران خراسان‌جنوبی را تأمین می‌کنیم، گفت: نسبت به سال گذشته خرید علوفه توسط تشکل‌ها و ورودی به انبارها حدود سه برابر افزایش داشته است که با توجه به خشکسالی سال جاری باز هم نیاز خراسان‌جنوبی را تأمین نمی‌کند.

 

 

 

 

 

سوابق و وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟/۶

سوابق و وعده‌های اقتصادی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

 دغدغه اصلی مردم در انتخابات ۱۴۰۰، بی شک اقتصاد است؛ اما هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری که این روزها در حال بیان وعده‌های مختلف هستند، چقدر توان ورود به عرصه اقتصاد، حل مشکل معیشت مردم و تحقق وعده‌هایشان را دارند؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، نامزدها را از این که در مناظرات و گفت وگوها در باب فضای مجازی یا سیاست خارجی نظرشان را بگویند، پرهیز دادند. ایشان فرمودند: «مسأله‌ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛» ایشان افزودند که «فعلاً مسأله‌ی فوری و اصلی کشور، مسائل اقتصادی است که بایستی با جدّیت دنبال بشود و نامزدهای محترم به این زمینه بپردازند، با مردم حرف بزنند، مردم را قانع کنند.»

روز سه شنبه چهارم خرداد، اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده مشخص شد و آنان شروع به بیان نظرات و شعارهای اقتصادی خود کرده‌اند؛ اما این هفت نفر هر کدام چه میزان تخصص و تجربه در زمینه اقتصادی دارند تا بتوانند در قامت رئیس قوه مجریه، به حل معضلات اقتصادی کشور بپردازند؟

در جدول زیر، سوابق تحصیلی و اجرایی نامزدها در عرصه اقتصادی و شعارهای انتخاباتی آنها آمده است.

ردیف نام کاندیدا تحصیلات سوابق اجرایی وعده‌های اقتصادی
۱ سعید جلیلی دکترای معارف اسلامی و علوم سیاسی  دبیر شورای عالی امنیت ملی

رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس اداره بازرسی و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه

۱- طرح واحد انرژی، مدیریت سهم انرژی نفت، بنزین و گاز توسط مردم

۲- تامین سبد غذایی همه شهروندان

۳- مبارزه با مفسدین

۴- تولید مسکن با واگذاری زمین دولتی به تعاونی های مسکن

۲ محسن رضایی دکترای اقتصاد فرمانده پیشین سپاه پاسداران

دبیر و رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام

۱- یارانه ۴۵۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون نفر

۲- تشکیل صندوق مالک نفت و گاز و پخش ۳۰ درصد سهام آن به یکایک ایرانیان، ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری

۳- مهار گرانی‌

۴- بالاتر بردن جاذبه تولید از هر کار دلالی

۳ ابراهیم رئیسی دکترای فقه و حقوق

سطح چهار فقه و اصول حوزه

دادستان تهران و عضو شورای عالی پول و اعتبار

رئیس سازمان بازرسی کل کشور

دادستان کل کشور

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده مجلس خبرگان

معاون اول و رئیس قوه قضاییه

۱- هدایت نقدینگی به سمت تولید

۲- فعال کردن ۷۰ درصد ظرفیت خالی اقتصادی کشور و ایجاد یک میلیون شغل

۳- تک رقمی کردن تورم

۴- کاهش ۵۰ درصدی  هزینه درمانی

۵- توجه به محرومان و مستضعفان و طبقات پایین جامعه

۴ علیرضا زاکانی پزشک و متخصص پزشکی هسته‌ای رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور

نماینده تهران در مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس

۱- برداشتن موانع تولید

۲- برداشتن تیغ بانک از گردن تولید

۳- مواجهه‌ با رانت خواران

۴- حل عمده مشکلات صنعت و کشاورزی

۵- ساماندهی کریدور شمال و جنوب در حوزه ریلی

۵ سید امیرحسین قاضی زاده پزشک و جراح

متخصص گوش، حلق و بینی

نماینده مشهد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

۱- تک رقمی کردن تورم و رساندن آن به زیر ۵ درصد

۲- برنامه‌ریزی برای تامین ۴/۵ میلیون مسکن و تامین مسکن سه دهک پایین جامعه با اقساط ۳۰ ساله با طرح اجاره به شرط تملیک

۳- وام ۵۰۰ میلیون تومانی به زوجین جوان

۴- حذف طبقه برنده برای پایان شکاف طبقاتی

۶ محسن مهرعلیزاده دکترای مدیریت مالی قائم مقام سایپا

معاون وزیر صنایع سنگین

مدیرعامل سازمان عمران کیش

معاون سازمان انرژی اتمی

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد

استاندار خراسان و اصفهان

رییس سازمان تربیت بدنی

۱- توقف روند افزایش تورم در عرض ۳-۴ ماه و کنترل تورم با حذف یارانه پنهان

۲- کاهش سهم ۶۷ درصدی دولت از اقتصاد به  ۲۵ درصد

۳- افزایش سه تا ۵ برابری یارانه نقدی دهک های جامعه

۴- توسعه راه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و صنعت ساختمان و مسکن از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی

۵- اصلاح نظام مالیاتی، حمایت از واحدهای کوچک تولیدی و کارآفرینان جوان

۷ عبدالناصر همتی دکترای اقتصاد، استاد اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی معاون سیاسی صدا وسیما

رئیس بیمه مرکزی

مدیرعامل بانک سینا و بانک ملی

رییس کل بانک مرکزی

۱- رساندن تورم به ۸ تا ۱۲درصد و ایجاد رشد اقتصادی حداقل ۵ درصد

۲- حاکم کردن فن‌سالاری در تنظیم و اجرای بودجه

۳- حل مشکل معیشت و رفاه مردم

۴- حل مساله FATF همزمان با پرونده تحریم

سوابق تحصیلی سه نامزد، مرتبط با اقتصاد

مرور سوابق نامزد ریاست جمهوری نشان می دهد سه تن از آنان تحصیلات مرتبط با اقتصاد دارند: محسن رضایی و عبدالناصر همتی دکترای اقتصاد و محسن مهرعلیزاده دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران دارند. تحصیلات اقتصادی آن هم در سطح دکترا، طبعاً فرد را با دانش اقتصاد و راه و روشهای آن برای حل مشکلات اقتصادی آشنا می‌کند و تدریس اقتصاد که برخی نامزدها سابقه آن را دارند نیز احاطه ذهنی و علمی آنان به موضوع را افزایش می‌دهد. با این حال صرف تحصیل در اقتصاد، شرط کافی برای مدیریت اقتصادی موفق نیست. در برخی کشورها افراد ابتدا در بخش خصوصی فعالیت کرده و با سرمایه خود کسب و کار موفقی را مدیریت می‌کنند و بعد از این توفیقات، در پست‌های دولتی به کارگرفته می شوند تا بودجه کشور و سرمایه عمومی، دستمایه تمرین و سعی و خطا نشود.

سوابق اجرایی در حوزه اقتصاد

در سوابق سعید جلیلی مدیریت اقتصادی دیده نمی‌شود. البته در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت که وی در آن عضویت و دبیری داشته، برخی مسائل مهم اقتصادی نیز مطرح می شود.

محسن رضایی، در بیش از دو دهه اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و چند سالی هم دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع بوده است که درباره موضوعات مختلف اقتصاد در آن بحثهای زیادی شده است. یکی از تجربیات رضایی نیز حضور در انتخابات ریاست جمهوری در سالهای ۸۴، ۸۸، ۹۲ است و در هر یک از این رویدادها هم شعارها و برنامه های اصلی وی، اقتصادی بوده است.

قریب به اتفاق سمت‌های سید ابراهیم رئیسی قضایی بوده است. البته اقتصاد و اختلافات مالی سوژه بسیاری از دعاوی حقوقی و قضایی و بازرسی از دستگاه ها در ریاست سازمان بازرسی است و قاعدتاً رئیس قوه قضاییه با  مسایل اقتصادی از منظر دستگاه قضا ارتباط داشته داشته است. رئیسی در مقطعی به دلیل سمت دادستان کل کشور، عضو شورای عالی پول و اعتبار هم بوده که مسائل پولی و مالی در آن  مطرح می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی دیگر سمت آقای رئیسی  بوده که یکی از مجموعه های اصلی اقتصادی کشور است. رئیسی در مقام رئیس دستگاه قضایی، عضو شورای عالی هماهنگی سران قوا نیز بوده که در سه سال اخیر درباره مسائل مهم اقتصادی کشور نظیر ارز، قیمت بنزین، کمک به بورس و.. تصمیم گیری داشته است.

سابقه اجرایی اصلی علیرضا زاکانی، نمایندگی مجلس است. وی در یک سال اخیر رئیس مرکز پژوهشهای مجلس بوده و سابقه بررسی آمارها، طرح‌ها و لوایح اقتصادی را دارد. البته او در مجالس هفتم، هشتم، نهم و یازدهم عضو کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، شوراها، کمیسیون اصل ۹۰ و برجام بوده است.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم مانند زاکانی پزشک است و علاوه بر جراح گوش و حلق و بینی، چهار دوره نماینده مجلس بوده است. او در این مجالس، عضو کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان بوده، گرچه عضویت در کمیسیون تلفیق مجلس را هم که متصدی تنظیم بودجه سالیانه کشور است، تجربه کرده که سابقه تصمیم‌گیری اقتصادی محسوب می شود.

سوابق مدیریت اقتصادی و صنعتی محسن مهرعلیزاده زیاد است و سمت‌های زیادی در کارنامه او دیده می‌شود؛ هرچند برخی از این سمت‌ها را در دوره کوتاهی عهده دار بوده است. قائم مقام سایپا، معاون وزیر صنایع سنگین، مدیر عامل سازمان عمران کیش و مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد برخی از اینهاست. او در دولت اصلاحات استاندار خراسان و رئیس سازمان تربیت بدنی و در دولت روحانی استاندار اصفهان بوده است.

عبدالناصر همتی که باید او را رئیس «سابق» بانک مرکزی خطاب کنیم هم نوع سوابقش مدیریت مالی و بانکی بوده است. او دوره ای طولانی ریاست بیمه مرکزی را برعهده داشته و چند سال هم مدیرعاملی بانک سینا و بانک ملی را تجربه کرده است. رئیس کل بانک مرکزی هم آخرین سمت او در دولت کنونی بود.

وعده های اقتصادی

این روزها هفت نامزد تایید شده در حال ارائه وعده های اقتصادی هستند و گاه در بیان این وعده ها نیز با هم در رقابتند؛ نکته حائز اهمیت این است که مهمترین دغدغه اصلی مردم مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی است و شعارها، برنامه ها و وعده های کاندیداها در شرایط کنونی با توجه به گستره رسانه ها و نفوذ زیاد شبکه های مجازی در میان مردم توسط کارشناسان و اقشار مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد و اطلاعات در این زمینه بسرعت در فضای آنلاین به چرخش در می آید.

البته علاوه بر فعالان فضای مجازی که وعده های اقتصادی کاندیداها را به چالش کشیده و امکان تحقق آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، برخی وعده ها صدای رسانه های همسوی کاندیداها را هم درآورده است؛ به گونه ای که مثلا روز گذشته یک روزنامه وابسته به اصولگرایان  از وعده های چند نامزد مثل یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، رساندن تورم به ۵ درصد، وام ۵۰۰ میلیونی به زوج‌های جوان و حل کردن مشکل بازار سرمایه در سه روز انتقاد کرده و نوشته که این موارد چندان متکی به اطلاعات درست و مبتنی بر واقعیات کشور نیست.

رهبر معظم انقلاب نیز هفته گذشته نیز در سخنرانی تصویری برای نمایندگان مجلس با اشاره به این موضوع تاکید کردند: «شعارهای غیرواقع‌بینانه هم داده نشود. شعارهای غیرواقع‌بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقّی بشود. با توجّه به امکانات کشور و واقعیّات کشور بایستی شعار داد و وعده داد؛ این‌جوری بایستی عمل کرد.»

گرچه با بالا رفتن سطح دانش و سواد اقتصادی و رسانه ای مردم، اقناع مردم با شعارهای جذاب و غیرواقعی دشوارتر از گذشته شده، اما به هرحال اگر نظارت عمومی بر این وعده ها نباشد، حتی شعارهای غیرعملیاتی نامزدهای تاییدشده از سوی شورای نگهبان نیز می‌تواند با مشخص شدن عدم تحقق وعده ها، تدریجاً به اعتماد عمومی به نظام هم ضربه وارد کند.

 

 

خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش۴۱ درصدی بارش‌ها/۷

خشکسالی بیخ گوش ایران؛ کاهش۴۱ درصدی بارش‌ها

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) تا ۲۰ خردادماه به رقم ۱۲۹.۷ میلی‌متر رسید که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۲ ساله با کاهش ۴۱.۵ درصدی همراه شده و این درحالی است که میزان مصرف آب نسبت به پارسال رشد ۱.۲ درصدی یافته است.

ایران در سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹تا آخر شهریور ۱۴۰۰) یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه می‌کند و این خشکی اثرهای نامطلوب خود را برحجم آب مخازن سدهای مهم کشور برجای نهاده و از طرف دیگر هجوم به استفاده از سفره‌های زیرزمینی را دامن زده است.

کاهش ملموس بارش‌ها مهمترین اثر خشکسالی امسال است که دغدغه تامین آب مورد نیاز را جدی تر از زمان دیگری کرده است.

براساس گزارش تازه‌ای که از سوی مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی منتشر شده از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست خرداد ماه تنها ۱۲۹.۷ میلی‌متر بارندگی در کشور اتفاق افتاده و این درحالی است که در  دوره بلند مدت ۵۲ ساله ۲۲۱.۹ میلی‌متر بارندگی در کشورمان به ثبت رسیده که نشان از کاهش بارش‌ها در امسال به میزان ۴۱.۵ درصد دارد.

میزان بارش‌های فصل بهار نیز تا ۲۰ خردادماه درحالی به رقم ۲۲.۲ میلی‌متر رسیده که در دوره بلندمدت این میزان عدد ۵۴.۷ میلی‌متر را نشان می‌دهد که اختلافی ۶۱.۳ درصدی دارد.

از ابتدای خردادماه جاری تا روز بیستم آن فقط ۲.۱ میلی‌متربارندگی اتفاق افتاده درحالی که این رقم در دوره بلند مدت ۴.۵ میلی‌متر بوده و اختلافی ۵۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های هفت روز گذشته تا ۲۰ خرداد ماه ۰.۲ میلیمتر گزارش شده است و این درحالی است که میزان مصرف آب در کلان شهر تهران در ۱۷ خرداد ۱۴۰۰: سه میلیارد و ۵۷۵ میلیون لیتر بود که ۱.۲ درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

طی پنج  هفته بعد(۱۷ خرداد تا ۲۰ تیر) نیز شرایط بارش کم و بیش مشابه بوده و در اغلب مناطق کشور در محدوده نرمال (صفر م.م.) پیش‌بینی می‌شود.

استان‌های ساحلی خزر و نواحی شمالغرب بارش کمتر از نرمال خواهند داشت. درمناطق محدودی از جنوبشرق بارش‌های موسمی مورد انتظار است.

 

 

بانویی که جا پای مادر گذاشت/ فاطمه معصومه (س)، وارث صفات فاطمی

حضرت فاطمه معصومه (س) الگویی برای تمام زنان و دخترانی است که می‌خواهند به جایگاه حقیقی خود در دنیا و آخرت برسند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا خاتم پژوهشگر و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسب میلاد با سعادت حضرت معصومه (ع) و روز دختر اظهار کرد: حضرت معصومه (س) دختر هفتمین امام شیعیان است. این بانو علاوه بر شرافت خانوادگی، فضائل فردی فراوانی دارند که آن‌ها را از مادر خویش حضرت زهرا (س) به ارث برده‌اند. به عنوان نمونه شیخ عباس قمی درباره ایشان می‌گوید برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران امام کاظم (ع) سیده جلیله معظمه فاطمه، معروف به حضرت معصومه (س) است.

علم فاطمی

وی افزود: یکی از صفات بارز حضرت زهرا (س) علم وافر است که امام باقر (ع) در توصیف علمیت حضرت زهرا (س) فرمودند «هنگامى که حضرت فاطمه (س) متولّد شدند خداوند عزّوجلّ به فرشته‌اى وحى فرمودند که بر زبان محمّد (ص) جارى کند نام آن مولود را فاطمه گذارد.» سپس فرمودند «تو را به واسطه علم از جهل جدا و قطع کردم». بر اساس این روایت حضرت زهرا (س) به سبب کثرت علم از جهل بریده شده و به قدری علم دارد که جهالت هرگز در آن راه ندارد و از آغاز آفرینش برخوردار از علوم ربانی شده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در باب جایگاه علمی حضرت معصومه (س) نیز نقل شده است که روزی عده‌ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می‌خواستند آن‌ها را از محضر امام کاظم (ع) بپرسند، اما ایشان در سفر بودند. از این رو فاطمه معصومه (س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آن‌ها تحویل دادند. آنان هنگامی که از مدینه خارج شده و بیرون شهر با امام (ع) روبرو شدند، امام پرسش‌های آنان و پاسخ‌های دخترشان را مشاهده و پاسخ‌ها را تایید و سه بار فرمود پدرش به فدایش باد.

دختری که جا پای مادر گذاشت/ فاطمه معصومه (س)، وارث صفات فاطمی

مدافع امامت

حجت الاسلام خاتم به ویژگی دیگر حضرت معصومه (س) که الگوبرداری شده از حضرت زهرا (س) است اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا (س) اولین مدافع امامت بودند و در این راه هم با نقل حدیث و هم با اقدام عملی از امامت دفاع کردند. حضرت معصومه (س) نیز هم با بیان احادیث و هم با عمل و حرکت به سمت ایران از امامت دفاع کردند. جالب است روایاتی که از این بانو در منابع گرد آمده، عموما پیرامون مسائل اعتقادی و به ویژه در رابطه با امامت و تبیین جایگاه بلند اهل بیت (ع) و پیروانشان است.

دختری که جا پای مادر گذاشت/ فاطمه معصومه (س)، وارث صفات فاطمی

وی توضیح داد: حضرت معصومه (س) با واسطه از حضرت زهرا (س) نقل می‌کنند «اَنسیتُمْ قَوْلَ رَسُولِ اللّه صلی الله علیه و آله یَوْمَ غَدیرِ خُمٍّ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیُّ مَولاهُ»؛ آیا فراموش کردید سخن رسول خدا (ص) در غدیر خم که فرمودند هر که را من مولای اویم علی مولای اوست.» همچنین در روایتی زیبا فرمودند: «مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیداً»؛ هر کس بر محبت آل محمد جان دهد، شهید است.»

القاب مشترک

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: این مادر و فرزند دارای القاب مشترکی هستند و از آن جایی که القاب ایشان حقیقی و با توجه به طینت، خلق و خوی و صفات ایشان قرار داده شده است، بسیار ارزشمند و قابل بررسی علمی است. امام صادق (ع) در روایتی فرمودند فاطمه (س) در نزد خداوند ۹ اسم دارد، برای حضرت معصومه (س) نیز القابی مانند: طاهره، تقیه، نقیه، رضیه و مرضیه نقل کرده اند، بنابراین در بسیاری از القاب مانند «مرضیه» و «طاهره» مادر و دختر گرانقدر هم اسم و هم لقب هستند.

دختری که جا پای مادر گذاشت/ فاطمه معصومه (س)، وارث صفات فاطمی

پدر فدای فرزند!

حجت الاسلام خاتم افزود: یکی از دیگر ویژگی‌های مشترک حضرت معصومه و حضرت زهرا (س) این است که پدرشان، خود را فدای دختر خوانده اند. امام کاظم (ع) خطاب به دختر خود سه بار فرمودند «فدا‌ها ابوها»؛ پدرش به فدایش. همانگونه که رسول خدا (ص) خطاب به حضرت زهرا (س) فرمودند «فداک ابوک یا فاطمه»؛ پدرت به قربان تو باد‌ای فاطمه».

ثواب زیارت

وی در ادامه گفت: برای زیارت این مادر و دختر ثواب و آثار بسیاری در روایات نقل شده است. حضرت زهرا (س) فرمودند «پدرم به من خبر داد که هر کسی بر او و بر من سه روز سلام کند خداوند بهشت را بر او واجب مى کند، چه در زمان حیات ما باشد و چه بعد از وفات ما»، نسبت به زیارت حضرت معصومه (س) نیز روایات زیبایی از ناحیه امام جواد (ع) صادر شده است که فرمودند «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَ‏ فَلَهُ‏ الْجَنَّه»، هر کس عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است.

دختری که جا پای مادر گذاشت/ فاطمه معصومه (س)، وارث صفات فاطمی

شهادت

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی دیگر از شباهت‌های حضرت معصومه به مادر، شهادت در راه امامت و ولایت است. امام کاظم (ع) فرمودند «همانا حضرت فاطمه صدیقه‌ای بود که به مقام شهادت رسید»؛ سید جعفر مرتضی عاملی نیز در مورد شهادت حضرت معصومه (س) سند تاریخی می‌آورد که سربازان مأمون، هارون بن موسی برادر امام رضا (ع) را به شهادت رساندند و هارون در قافله‌ای قرار داشت که عازم خراسان بود و حضرت معصومه (س) هم در این قافله بود. مأمون سربازان خود را به سوی این قافله فرستاد و جنگی صورت گرفت و عده‌ای کشته شدند و هارون مجروح شد و سپس در حالی که غذا می‌خورد کشته شد و حضرت معصومه (س) در ساوه مسموم شدند و به خاطر همین سم روز‌های کمی زنده ماند و بعد به شهادت رسید.

مقام شفاعت

حجت الاسلام خاتم در پایان گفت: یکی دیگر از خصوصیات مشترک داشتن مقام والای شفاعت است. به خدا سوگند در روز قیامت، فاطمه (س) شیعیان و دوستان خود را از میان مردم چنان بر می‌چیند که مرغ دانه‌های خوب را از بد جدا می‌کند همچنین در زیارت‌نامه حضرت معصومه (س) نیز که از جانب امام معصوم نقل شده است: «یا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» ای فاطمه [معصومه] برای من در بهشت شفاعت کن همانا برای تو در پیشگاه خداوند متعال منزلتی بزرگ است.

 

 

 

 

 

 

 

شمار فوتی های کرونا در خراسان جنوبی به۹۰۸ نفر رسید/۲-۷

شمار فوتی های کرونا در خراسان جنوبی به۹۰۸ نفر رسید

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در استان طی شبانه روز گذشته گفت: شمار فوتی های این بیماری در استان به ۹۰۸ نفر رسیده است.

کامبیز مهدی زاده افزود: طی شبانه روز گذشته ۱۴۵ آزمایش کرونا در استان انجام شده که ۳۰ مورد ان مثبت گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ نفر از مبتلایان جدید در بیمارستان بستری هستند، عنوان کرد: ۲۰ مورد دیگر مراجعین سرپایی بوده اند که در خانه قرنطینه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۱۸۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۶۶ نفر مبتلای قطعی به کرونا هستند.

مهدی زاده با بیان اینکه ۶ نفر از بیماران در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند، ادامه داد: حال یک نفر از بیماران وخیم است.

وی از فوت دو بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: شمار فوتی های این بیماری به ۹۰۸ نفر رسیده است.

مهدی زاده در خصوص واکسیناسیون کرونا در استان هم گفت: واکسیناسیون واجدین شرایط در حال انجام است و امروز ۱۱۵ دوز واکسن تزریق شده است.

به گفته وی از این تعداد ۱۳ مورد واجدین شرایط جدید و ۱۰۲ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان داشت: تا امروز ۴۸ هزار و ۹۱۹ نفر از واجدین شرایط در استان بر علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند.

وی عنوان کرد: ۴۲ هزار و ۷۷۷ نفر دوز اول را دریافت کرده اند و شش هزار و ۱۴۲ نفر به طور کامل واکسینه شده اند.

 

 

دستبند پلیس بر دستان ۲ سارق و ۲ مالخر در “درمیان”/۴

۲ سارق حرفه‌ای و ۲ مالخر با ۱۲ فقره سرقت احشام در شهرستان درمیان دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان درمیان گفت: با وقوع چند فقره سرقت احشام دردستبند پلیس بر دستان ۲ سارق و ۲ مالخر در شهرستان درمیان، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
سرهنگ دشتستانی افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان درمیان با انجام کار اطلاعاتی و تحقیقات میدانی ۲ سارق و ۲ مالخر را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی آن‌ها را دستگیر کردند.
وی با اشاره به این که سارقان دستگیر شده در بازجویی‌های پلیسی به ۱۲ فقره سرقت احشام اعتراف کردند، گفت: مأموران در این رابطه ۴ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.
این مقام انتظامی افزود: شهروندان ضمن رعایت موارد امنیتی و استفاده از سیستم‌های مداربسته، به هشدار‌های پلیس توجه کنند و در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک مراتب را در اسرع وقت از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

شناسایی متهم ایجاد مزاحمت در شبکه های اجتماعی/۴

متهم سایبری که با ایجاد مزاحمت از طریق شبکه های اجتماعی باعث سلب آرامش شاکی پرونده شده بود شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: خانمی با در دست داشتن مرجوعه شناسایی متهم ایجاد مزاحمت در شبکه های اجتماعیقضایی به اداره پلیس مراجعه کرد و عنوان داشت مدتی است شخصی ناشناس از شماره‌های مختلف اقدام به پیام دادن در شبکه های اجتماعی وی کرده و موجب برهم زدن آرامش او شده است.

سرهنگ علی محمدپور افزود: پس از انجام اقدامات اطلاعاتی و تخصصی کارشناسان ، متهم شناسایی و مشخص شد به وسیله خطوط همراه متعلق به بستگان خود نیز اقدام به مزاحمت کرده است.

وی گفت: متهم طبق دستور مقام قضایی در این پلیس حضور یافت و در ابتدا از موضوع پرونده اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما پس از مواجهه با مدارک و مستندات جمع آوری شده به بزه انتسابی اعتراف کرد.

 

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: پرونده متهم برای سیر مراحل قضایی به دادسرا ارجاع داده شد.

سرهنگ محمدپور گفت: تهدید، توهین و ایجاد مزاحمت در فضای مجازی مشابه رفتار‌های تهدیدزا و مزاحمت در فضای حقیقی پیگرد قانونی دارد و قانون به صورت جدی مقابل این افراد ایستاده است، پس مراقب رفتار خود در این فضا باشیم.

وی گفت: شهروندان هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

 

مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

۹۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان از تولیدات داخلی تأمین می‌شود

۹۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان از تولیدات داخلی تأمین می‌شود

مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: ۹۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان از تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

علی علیزاده افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در حقیقت بازوی دولت در اجرای سیاست‌های بخش کشاورزی و کمک به کشاورزان است.

عضو هیئت مدیره و مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان‌کرد: ما برای سال ۱۴۰۰ برنامه تدارک سه میلیون تن کود شیمایی (فسفاته، پتاسه و ازته) را داریم که خوشبختانه تاکنون که هنوز سه ماه سال به پایان نرسیده ۴۰ درصد از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نهاده‌های کشاورزی تأمین شده است.

علیزاده ادامه‌داد: در سنوات گذشته قیمت عمده نیاز کودی کشور از طریق واردات تأمین می‌شد ولی در حال حاضر ۹۰ نیاز کودی کشور از طریق تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا سه سال آینده تمام کودهای مورد نیاز کشاورزان از طریق تولید داخل تأمین خواهد شد، گفت: کود داخلی را با قیمت ۱۹ هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم که به مراتب از نظر قیمتی ارزان‌تر از مشابه خارجی است.

مدیرعامل بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه برای تأمین ۲۶۰ هزار تن کود فسفاته با تولیدکنندگان داخلی قرارداد بسته‌ایم، گفت: این روند نشان می‌دهد که بیشتر نیاز کشاورزان از تولید داخل تأمین می‌شود.

علیزاده اظهار کرد: در زمینه کودهای یارانه‌ای ذخایر خوب و مطمئنی در همه استان‌ها داریم و به همه کشاورزان این اطمینان را می‌دهیم که ذخایر استراتژیک خوبی برای تأمین کود مورد نیاز در ماه‌های آتی داریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت حمل و نقل بیان‌کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به هیچ وجه هزینه حمل و نقل را از کشاورزان نمی‌گیرد و افزایش قیمت بر دوش خود شرکت خواهد بود.

مدیرعامل بازرگانی خدمات حمایتی کشاورزی یادآور شد: در سال جاری خراسان‌جنوبی توانسته است بیش از ۴۱ درصد از سهمیه کود خود را جذب کند.

معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

۹۰ درصد کود شیمیایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌‎شود

۹۰ درصد کود شیمیایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌‎شود

بیرجند – ایرنا – عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد کود شیمیایی مورد نیاز بخش کشاورزی تولید داخل است در حالی که چهار سال قبل قسمت عمده نیاز کشور به کود از طریق واردات تامین می‌شد.

علی علیزاده روز شنبه در نشست خبری در بیرجند افزود: برنامه‌ریزی این است که تا سه سال آینده درخصوص کود شیمیایی به خودکفایی برسیم و بی نیاز از واردات خواهیم بود.

وی بیان کرد: با توجه به ابلاغی که به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شده است این شرکت به عنوان مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی انتخاب شد و با همکاری اعضای شرکت تا سه سال آینده کل نیاز کشور به واردات کودهای مختلف برطرف خواهد شد و تولید داخل خواهیم داشت.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اکنون در سطح کشور هیچ تولیدکننده کود یارانه‌ای نداریم که ظرفیت خالی داشته باشد یا تولید آن را خریداری نکرده باشیم.

وی افزود: ۳۶ مورد مناقصه داخلی با تولیدکنندگان کودهای یارانه‌ای کشور برگزار و قرارداد خرید منعقد شد تا از ظرفیت آنها بهره‌مند شویم لذا تولیدات داخل برای مصارف کشاورزی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

علیزاده اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مباشر دولت و بازوی کمکی در اجرای سیاست‌های بخش کشاورزی در تلاش است قداماتی که در جهت حمایت از بخش کشاورزی می‌توان انجام داد را براساس اساسنامه خود اعم از تهیه، تدارک و توزیع کودهای شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی با همکاری سایر اعضا انجام دهد.

وی گفت: برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری برای خدمات حمایتی کشاورزی ابلاغ کرد تدارک و تامین حدود سه میلیون تن کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه است.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: امروز اعلام می‌کنیم علیرغم اینکه هنوز سه ماه اول سال تمام نشده اما حدود ۴۰ درصد از برنامه تکلیفی وزارتخانه در حوزه نهاده‌های کشاورزی محقق شده است.

وی با بیان اینکه ذخایر خوب و مطمئنی در همه استان‌ها از حیث کودهای یارانه‌ای داریم گفت: این اطمینان را به کشاورزان و مردم استان خراسان جنوبی می‌دهیم نه تنها در این استان که در تمام کشور در هیچ نوع کودی کمبود نداریم و ذخیره استراتژیکی بسیار کافی و خوبی داریم.

علیزاده با تاکید بر اینکه ترکیبات و تنوع کودی را با توجه به نیاز مختلف کشور بالا برده‌ایم گفت: امسال نسبت به سال قبل تنوع کود کشاورزی بیشتر شده است و با توجه به نیاز استان‌ها در اختیار استان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در کنار تامین کودهای یارنه‌ای، برای اینکه کمکی از طریق شبکه بزرگ کارگزاری به تولیدکنندگان کودهای غیریارانه‌ای داشته باشیم با بیش از ۳۵ شرکت کودهای غیریارانه‌ای در بیش از ۳۰۰ نوع کود تفاهم‌نامه داریم که در کارگزاری‌های شرکت خدمات حمایتی سراسر کشور محصولات خود را عرضه می‌کنند.

معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: این مهم کمک قابل توجهی هم به افزایش تولید و هم بکارگیری ظرفیت‌های خالی تولیدکنندگان بخش خصوصی، منتفع شدن کشاورزان و خرید کود کیفی، با استاندارد و با قیمت مناسب داشته است.

وی با بیان اینکه هیچ دغدغه و مشکلی برای تامین کود مورد نیاز کشت پاییزه نداریم گفت: حتی قسمت عمده‌ای از کود بهار آینده را تامین کرده‌ایم و امید است سال زراعی خوبی در ادامه و در کشت پاییزه داشته باشیم.

علیزاده اظهار داشت: نیاز کود بخش کشاورزی کشور به طور میانگین چهار میلیون تُن است البته با توجه به نوع بارندگی و وضعیت آب و هوایی کشور این میزان قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه کود اوره تولید داخل است و در این زمینه مشکلی نداریم افزود: درخصوص کودهای فسفاته و پتاسه که وارداتی است با تامین مواد اولیه خاک فسفات موفق شدیم بیش از ۲۶۰ هزار تُن با تولیدکنندگان داخلی قرارداد ببندیم به این معنا که بخشی از کود فسفاته داخل تولید می‌شود.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اگر چنانچه بشود معادن جدیدی که وزارت صمت کار می‌کند در یکی دو سال آینده به بهره برداری برسد حداکثر در سه سال آینده در همه کودهای شیمایی بی نیاز از واردات خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت تامین کودهای شیمیایی با تولید داخل است افزود: پنج پتروشیمی از قبل و دو پتروشیمی به زودی نسبت به تامین کودهای شیمیایی اقدام خواهند کرد.

علیزاده گفت: چنانچه تولیدکنندگان داخلی نتوانند نسبت به تامین کودهای شیمیای اقدام کنند اقدام به واردات می‌کنیم که البته میزان واردات نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است به نحوی که هنوز در سال جدید که نیاز بالا هم بود واردات نداشته‌ایم.

وی از افزایش خدمات حمل و نقل برای کودهای شیمیایی خبر داد و گفت: شرکت خدمات کشاورزی بابت بابت حمل و نقل ریالی از کشاورز دریافت نمی‌کند.

عضو هیات مدیره و معاون امور بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه قیمت کودهای شیمیایی از سال گذشته افزایش نیافته است افزود: تعیین‌کنندگان قیمت حمل و نقل سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی هستند که به ازای هر کیلومتر مبلغی تعیین می‌شود اما همه هزینه‌ها برعهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

وی اظهار داشت: در هیچ استانی نگرانی برای تامین و توزیع سهمیه کود شیمیایی کشاورزی نداریم و در هر استانی احساس نیاز شود نسبت به تخصیص سهمیه و توزیع اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: خراسان جنوبی تاکنون بیش از ۴۱ درصد سهمیه کود خود را جذب کرده که پیگیری و فعالیت استان قابل تقدیر است و هرقدر استان نیاز داشته باشد تحویل خواهیم داد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: کود یارانه‌ای اوره، فسفاته و پتاسه مانند سایر استان‌ها براساس سهیمه در اختیار استان قرار می‌گیرد.

محمدمهدی سعیدی افزود: سال قبل از سهمیه ۱۵ هزار و ۳۰۰ تنی کود اوره سهمیه استان، ۱۶ هزار و ۴۰۰ تن معادل هزار و ۱۰۰ تن مازاد به استان تعلق گرفت.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود چهار هزار و ۲۰۰ تن کود اوره در شهرستان‌ها توزیع شده که به نسبت سال گذشته که ۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده و افزایش ۱۵۰ درصدی داشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تصویب ارز ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومانی، مقداری مبلغ کودهای پتاس افزایش یافت و با قراردادی که با شرکت‌های داخلی منعقد شد، کود فسفات ۱۳ درصد به ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی ۱۹۰ هزار تومان برای استان تامین شده است.

وی اظهار داشت: اکنون ۱۰۰ درصد ظرفیت انبارهای استان تکمیل است و هیچ نگرانی بابت تامین و توزیع کودهای شیمیایی کشاورزی در استان نداریم.

 

 

بانک‌ها و موسسات اعتباری پارسال چقدر وام دادند؟

بانک‌ها و موسسات اعتباری پارسال چقدر وام دادند؟

تهران- ایرنا- طبق آخرین داده‌های آماری، سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری پرداخت شده که نسبت به سال قبل از آن ۴۸.۶ درصد افزایش یافته است.

به گزاش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، بانک‌ها سال گذشته در مجموع ۲۳ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند. این تسهیلات به اشکال مختلف قرض‌الحسنه، مضاربه، سلف، مشارکت، جعاله، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سرمایه‌گذاری مستقیم و موارد دیگر بوده است.

بررسی داده‌های آماری حاکی از این است که پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال ۹۹ که مهترین اتفاق آن همه گیری بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بود ۴۸.۶ درصد بیش از سال ۹۸ بوده است. سال ۹۸ در مجموع ۱۶ هزار و ۹۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده بود.

سال گذشته ۲۸ درصد تسهیلات پرداختی (رقمی معادل ۶ هزار و ۷۳۰ هزار میلیارد ریال) به صورت مرابحه بود.

مرابحه در واقع نوعی قرارداد بین بانک و مشتری برای فروش یک دارایی یا کالاست. در این قرارداد، بانک کالاهای مورد تقاضای مشتری را خریداری کرده و آنها را به قیمت بیشتر به مشتری می فروشد. مبلغ سود (افزایش قیمت) پیش از بسته شدن قرارداد مشخص و تثیبت شده و به مشتری اعلام می شود. این عقد برای حمایت از بازار سرمایه، انتشار اوراق صکوک و تأمین مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین سال گذشته ۸.۵ درصد تسهیلات پرداختی به صورت قرض الحسنه بوده است و نسبت به سال ۹۸ می‌توان گفت ۷۵.۳ درصد رشد داشته است.

سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها تنها ۶۳ هزار میلیارد ریال بوده و در مقایسه با سال ۹۸ نه تنها رشد نداشته بلکه ۹.۷ درصد نیز کم شده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌های تجاری در سال گذشته متفاوت بوده است. به نحوی که ۳۲.۶ درصد از وام این بانک‌ها به شکل فروش اقساطی (یک هزار و ۲۰۳ هزار میلیارد ریال) و ۱۳.۶ درصد وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه (۴۹۷ هزار هزار میلیارد ریال) بوده است.

سال گذشته ۲۰.۸ درصد تسهیلات توسط بانک‌های تخصصی پرداخت شده است. این بانک‌ها سه هزار و ۸۷۷ هزار میلیارد ریال وام دادند.

بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری بیشتری سهم را در واریز وام به متقاضیان داشتند. این بانک‌ها و موسسات در مجموع ۱۶ هزار و ۳۸۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که رشد ۶۰.۹ درصدی داشته است. بیشترین تسهیلات پرداختی در این بخش به متقاضیان مربوط به مرابحه با رقم پنج هزار و ۵۷۶ هزار میلیارد ریال است.

بیش از ۱۲ هزار زائر در نوبت حج تمتع/۲-۳

بیش از ۱۲ هزار زائر در خراسان جنوبی در نوبت حج تمتع هستند.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی در جلسه با مدیران کاروان‌های استان با گرامیداشت هفته حج از اعلام آمادگی عربستان برایبیش از ۱۲ هزار زائر در نوبت حج تمتع پذیرش ۶۰ هزار زائر از تمامی کشورهای در حج امسال خبر داد و گفت: هنوز سهیمه  ایران از زائران حج تمتع مشخص نشده است.

نوفرستی افزود: افراد با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۰ سال که سابقه بیماری خاصی ندارند و دو دز واکسن کرونا را تزریق کردند، بر اساس اولویت ثبت نام به این سفر معنوی اعزام‌ خواهند شد.

به گفته وی پارسال  حدود ۲ هزار و ۲۰۰ زائر در قالب ۱۲ کاروان ساماندهی شدند که به دلیل شرایط کشور عربستان مراسم حج انجام نشد.

نوفرستی دیدار با مسئولان ارشد استان، برگزاری نمایشگاه عکس مسجد الحرام و مسجد نبی به صورت مجازی، نمایشگاه کتاب، غبار روبی از مزار شهدا و شهدای فاجعه منا، دیدار با خانواد‌های شهدا و کاروان‌ها به صورت مجازی برنامه‌ای با عنوان اسرار و معارف حج در سالروز ولادت امام رضا(ع) را مهم‌ترین برنامه‌های هفته حج عنوان کرد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: ۷۵ هزار نفر در خراسان جنوبی در نوبت حج عمره هستند که با استقرار کنسول گری ایران و عربستان حج عمره برگزار خواهد شد.

وی همچین در خصوص اعزام زائران در اربعین به کربلا معلی گفت: امسال مراسم اربعین انجام‌می شود، اما تعداد افراد برای شرکت در مراسم پیاده روی هنوز مشخص نشده است.

 

 

 

توزیع ۹۸۰ قلم تجهیزات در قالب پروژه مهر/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۹۸۰ قلم تجهیزات آموزشی، پرورشی، اداری و خوابگاهی در قالب پروژه مهر بین آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان توزیع شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، صبح امروز در آیین توزیع این تجهیزات اظهار کرد: برای تهیه این تجهیزات مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان از محل منابع داخلی این اداره کل هزینه شده است.

وی با بیان این که تجهیزات ارسالی شامل۵۳دستگاه کولر آبی، ۴۴عدد صندلی چرخان،۲۵۳ تخته خواب فلزی، ۱۱۰ عدد صندلی اداری، ۶۰ کیت علوم تجربی و ریاضی، ۹ دستگاه ادیومتر و،لپ تاپ می شود، اضافه کرد: این تجهیزات توسط مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق بین مدار استان با اولویت مدارس محروم توزیع می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از پروزه مهر به عنوان نماد پیاده سازی کامل مدرسه محوری مبتنی بر برنامه های تدبیر و تعالی یاد کرد و افزود: پاسداشت روز بازگشایی مدارس یک جشن ملی و سرآغاز بهار تعلیم و تربیت است؛ از این رو با پیش بینی تمهیدات لازم و برنامه ریزی مناسب درسطح کلان استانی و خورد شهرستانی باید فضایی با نشاط، شاداب و امید ساز برای متعلمین بهارستان علم و ادب ایجاد شود.

به گفته واقعی، در شورای پروژه مهر از ظرفیت‌های مادی و معنوی آموزش و پرورش و سایر نهادها و ادارات در خصوص بازگشایی هر چه باشکوه‌تر مدارس بر اساس اسناد بالادستی و مطابق با ضوابط استفاده می شود.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند:

مردم با بررسی به فرد اصلح در انتخابات رای بدهند

مردم با بررسی به فرد اصلح در انتخابات رای بدهند

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند با بیان اینکه وظیفه شرعی و قانونی مردم است که در انتخابات شرکت کنند، گفت: با بررسی کامل باید به فرد اصلح در انتخابات پیش رو رای بدهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام صدرالدین عارفی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: انتخابات یکی از موضوعات واجبی است که همه مردم باید به آن توجه کنند.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند در ادامه بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این امکان برای ملت ایران به وجود آمد که خودشان انتخابات را در دست بگیرند و سرنوشت خود را تعیین کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم وظیفه دارند تا در انتخابات شرکت کنند، افزود: قبل از انقلاب اسلامی هیچکس اختیاری برای تعیین سرنوشت خود نداشت اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی مردم مختار هستند که رئیس جمهور و نمایندگان خود را انتخاب کنند.

حجت الاسلام عارفی ادامه داد: مردم به خاطر آزادی در انتخاب مسئولین باید شکرگذار انقلاب باشند و بدانند که نباید سرنوشت خود را به دست دیگران بسپرند و باید در انتخابات حضور یابند.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند در خصوص انتخاب اصلح گفت: مردم به فردی رای بدهند که به فکر منافع ملت باشد و شکم دار نباشد و به دنبال منافع خود و چپاول کردن منافع ملت نباشد.

وی در ادامه بیان کرد: مردم باید به فردی رای دهند که به دنبال ایجاد اشتغال باشد و به نفع مردم حرف بزند و اگر چنین فردی پیدا شد باید همه به آن فرد رای بدهند.

وی با اشاره به اینکه اولین و مهم ترین مشکل کشور عدم وجود ثبات در بازار است، افزود: بی ثبات شدن بازار نشان دهنده عدم وجود ناظران و بازرسان است و اگر رئیس جمهور درست کار می کرد بازار آشفته نمی شد و متاسفانه رئیس جمهور فعلی درست کار نکرده است.

حجت الاسلام عارفی در ادامه گفت: رئیس جمهور فعلی به علت عدم نظارت بر بازار به ملت خیانت کرده است و امیدواریم رئیس جمهور آینده به فکر ملت و مبارزه با فساد باشد و به موضوع نظارت بر بازار توجه کند و جوانان تحصیل کرده باید رئیس جمهور آینده را کمک کنند تا بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند با بیان اینکه قانون مداری یکی از ویژگی های اصلح دانست، ادامه داد: وظیفه شرعی و قانونی مردم است که در انتخابات شرکت کنند و به فرد اصلح رای بدهند.

 

 

 

 

هدر رفت آب در استان تشنه؛

یک سوم روان آب های خراسان جنوبی از مرز خارج می شود

یک سوم روان آب های خراسان جنوبی از مرز خارج می شود

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان داریم که حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می‌یابد.

علیرضا نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و ۱۵۳ سازه آبخیزداری در استان وجود دارد که از سال ۸۴ تا ۹۹ ساخته شده‌اند.

وی اعتبار مصوب برای ساخت این سازه‌ها را ۱۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این سازه‌ها ظرفیت ذخیره سازی حدود ۸۱ میلیون متر مکعب رواناب را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هکتار حوزه آبخیز در استان داریم، ادامه داد: برای مساحت یک میلیون و ۷۸۱ هکتار از این حوزه‌ها مطالعات انجام شده است.

نصرآبادی عنوان کرد: در یک میلیون و ۱۶۵ هکتار نیز عملیات آبخیزداری اجرا شده و در باقی مانده مساحت‌ها نیاز داریم سازه آبخیزداری را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه رواناب‌ها به طور کلی در سطح استان از سرشاخه‌های حوضه آبریز نشأت گرفته و به سمت اکوسیستم‌های پایین دست که عموماً اراضی پست و کم ارتفاع تالاب‌ها و شوره‌زار ها می‌باشد، هدایت می‌شود، گفت: در طول مسیر اکوسیستم‌های متنوع از جمله مراتع، جنگل‌ها و اراضی کشاورزی از آن منتفع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی عنوان کرد: سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان داریم که حدود یک سوم آن به سمت نواحی مرزی استان جریان می‌یابد.

احیا ۲۹۱ قنات با اجرای سازه های آبخیزداری

وی تعداد سازه‌های اجرا شده در آبخیزهای مرزی استان را ۱۸۷ مورد اعلام کرد و گفت: این سازه‌ها در شهرستان‌های زیرکوه درمیان سربیشه به نهبندان قاین وجود دارد و ۷۱۹ هزار و ۶۲۸ متر مکعب سازه خاکی و سنگی را شامل می‌شود.

نصرآبادی با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات آبخیزداری مبتنی بر کنترل سیلاب و مهار روان آب‌ها و تغذیه منابع آب زیرزمینی است، اضافه کرد: این اقدامات به طور غیر مستقیم پس از تغذیه قنوات و منابع آب زیرزمینی منجر به تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و دامداری می‌شود.

به گفته وی به ازای هر هکتار اجرای طرح آبخیزداری بین ۵۰۰ تا هزار متر مکعب رواناب و نزولات ذخیره می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی تصریح کرد: با جهش خوب در اجرای پروژه‌های آبخیزداری که از سال ۹۷ آغاز شده ۲۰۴ روستا و آبادی با جمعیت ۲۷ هزار و ۹۸۲ خانوار از احداث سازه‌های آبخیزداری منتفع شده‌اند.

به گفته وی با اجرای طرح‌های آبخیزداری در سه سال اخیر ۲۹۱ قنات احیا شده است.

اما و اگرهای پوششی بودن نامزدهای انتخابات

اما و اگرهای پوششی بودن نامزدهای انتخابات

 “غلامعلی دهقان” فعال سیاسی معتقد است: پنج کاندیدا از تفکر کمابیش شبیهی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند و سوابق آنها نشان می دهد که تفاوت جوهری با هم ندارند، اما اگر هفت نامزد تا پایان در رقابت باقی بمانند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

کارزار انتخابات ۱۴۰۰ با برگزاری مناظره دوم روند خود را ادامه می دهد و روز به روز تنور آن گرم تر می شود،  اما مساله اصلی این است که با وجود حضور پنج کاندیدا از یک جریان، کدامیک از آنها به نفع دیگری کنار می رود و پوششی عمل می کند که این احتمال هم وجود دارد برخی از آنها پوششی باشند.

این موضوع باعث شد تا پژوهشگر ایرنا گفت وگویی با «غلامعلی دهقان» عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه انجام دهد که در ادامه می خوانیم:

اما و اگرهای پوششی بودن نامزد های انتخابات

روایت های متفاوت از پوششی بودن یا نبودن نامزدها

دهقان در مورد پوششی بودن نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در خصوص نامزدهای پوششی در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری ۲ روایت وجود دارد؛ روایت نخست بر مبنای این تحلیل است که پنج کاندیدا از تفکر نسبتاً شبیهی به یکدیگر برخوردار هستند و سوابق آنها نشان می دهد که هر یک از آنها با هم تفاوت جوهری ندارند. البته ممکن است که یکی از آنها پایگاه رای قومی و محلی خاصی داشته باشد؛ یعنی فردی مانند محسن رضایی، اما در مجموع به نظر می رسید می توان آنها را در ادبیات سیاسی تحت عنوان جریان اصولگرایان مدعی ارزش ها و انقلابی معرفی کرد. به نظر می آید در این تحلیل می تواند حداقل برخی از آنها به نفع گزینه اصلی کنار برود. در مناظره اول هم شاهد بودیم که سید ابراهیم رئیسی انگار حاشیه امنی داشت و کمتر وارد جر و بحث های مناظره که اصولاً منطق مناظره هم همین را می طلبد، می شد و زاکانی، رضایی و قاضی زاده هاشمی این مسوولیت را انجام می دادند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ادامه افزود: روایت دوم، روایت خود نامزدهاست که بصراحت گفته اند؛ ما برای خود شخصیتی قایل هستیم و قرار نیست که پوششی عمل کنیم و حتی چند روز پیش وقتی این شبهه به وجود آمد و چنین شائبه ای مطرح شد، کاندیداها پوششی بودن خودشان را تکذیب می کردند. در مناظره اول هم دیدیم که رئیسی به این نکته اشاره کرد که این دوستان هر کدام وزن سیاسی خاصی دارند و گفته شد که پوششی برای انتخابات ۱۳۹۶ خورشیدی بوده است که منظور اسحاق جهانگیری برای حسن روحانی بود.

وقتی تکثر ایجاد شود عقلانیت سیاسی حکم می کند نامزدها به نفع دیگری کنار بروند

دهقان اظهار کرد: به طور معمول در انتخابات دهه ۶۰ خورشیدی هم موارد وجود دارد که نامزدهایی حتی شب انتخابات به نفع گزینه اصلی کنار می رفتند. پس معمولاً وقتی که تکثر ایجاد شود عقلانیت سیاسی حکم می کند که کاندیداهایی که رای بیشتری دارند، در صحنه باقی بمانند. البته منطق دهه ۶۰ خورشیدی با هم اکنون تفاوت است در آن زمان رقابت آنچنانی هم وجود نداشت و شاید صلاح بر این بود که گزینه های چندگانه ای وجود داشته باشد و به نظر می آید که کاندیداها آن چنان رقابتی نداشتند و برای این بود که نشان دهند صحنه صحنه انتخابات است اما از دوم خرداد ۱۳۷۶ خورشیدی ما شاهد رقابت جدی بوده ایم که امسال هم همچنان وجود دارد.

 

اگر رضایی به نفع رئیسی پوششی عمل کند حتماً رای او به صندوق رئیسی ریخته نخواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در مورد پوششی بودن محسن رضایی و حضور او در انتخابات خاطرنشان ساخت: محسن رضایی که هم اکنون هم به عنوان یکی کاندیداها حضور دارد در دوره های قبل هم حضور داشته است. او در انتخابات ۱۳۸۴ انصراف داد، در انتخابات ۱۳۸۸ در میان دوقطبی احمدی نژاد و موسوی محو شد و در انتخابات ۱۳۹۲ رای نزدیک به چهار میلیون داشت و به نظر می آید که رای رضایی در این انتخابات تعیین کننده است در این حد که اگر او تا پایان حضور داشته باشد شاید این رای سبب شود که انتخابات به مرحله دوم برسد اما اینکه رضایی لزوماً از یک کاندیدا حمایت کند و پوششی باشد معلوم نیست که رای او به سبد آن کاندیداها ریخته شود. چنین به نظر می رسد که رضایی بعد از چند دوره ثبت نام این دفعه قصد جدی برای ریاست جمهوری دارد و به نظر می رسد که نمی خواهد پوششی عمل کند. به همین دلیل هم باید منتظر هفته آخر و بعد از مناظره سوم ماند که اگر روند صعود مقبولیت همتی ادامه پیدا کند احتمال اینکه رضایی به نفع رئیسی کنار برود، وجود دارد اما با این تفاوت که معلوم نیست که آرای او حتماً به صندوق رئیسی ریخته شود زیرا بخش قابل توجهی از آرای او در انتخابات ۱۳۹۲ خورشیدی رای بومی و محلی بود.

چنانچه روند صعودی محبوبیت همتی ادامه پیدا کند، جلیلی پوششی عمل می‌کند

دهقان در مورد پوششی بودن سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: سعید جلیلی بعد از انتخابات ۱۳۹۲ دولتی را به نام دولت در سایه تشکیل داد و گروه های تخصصی تشکیل می شدند که درباره مسایل مختلف با او مشورت می کردند که بسیار هم پسندیده است. حال این سوال مطرح است که آیا جلیلی با این تجربه چند ساله  می خواهد به نفع رئیسی عقب نشینی کند؟ که این سوالی است که در اردوگاه اصولگرایان هم مطرح است. البته دنیای سیاست دنیای ائتلاف، اتحاد و داد و ستدد است. به نظر می رسد اگر روند صعودی محوبیت همتی که با شیب آرامی انجام می گیرد ادامه پیدا کند این احتمال وجود دارد که جلیلی در چند روز آخر به نفع رئیسی کنار برود و باید دید که نظرسنجی ها چگونه هستند.

انتخابات به دور دوم می‌رود اگر ۷ کاندیدا تا پایان در رقابت باقی بمانند

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در پایان یادآور شد: به نظر می رسد که اگر هفت کاندیدا تا پایان در رقابت انتخاباتی باقی بمانند، شکل گیری انتخاباتی که شبیه انتخابات ۱۳۸۴ باشد، وجود دارد؛ یعنی انتخابات به دور دوم کشیده شود. البته سیالیت عرصه سیاسی در ایران هر احتمالی را امکان پذیری می‌کند. بنابر این در روزهای آینده بسیاری از پارامترها می تواند رقابت انتخاباتی را شکل دهد که شاید بخشی از آن هنوز هویدا نیست.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

کشاورزی از پیشران‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی است

کشاورزی از پیشران‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: کشاورزی به دلیل این که زمینه‌های آبادانی، استقلال و خودکفایی ملی را فراهم می‌آورد، یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور و استان‌هایی همچون خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

به گزارش بیرجند امروز، حمید ملانوری در پیامی به مناسبت  فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی با این فراز از کلام مقام معظم رهبری که “کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محورهای توسعه در کشور است” افزود: کشاورزی، کلید توسعه تمدن بشری، به عنوان بستر امنیت و سلامت غذایی، پایه و اساس پیشرفت و رونق اقتصادی در هر کشور است. این بخش به علت ارتباطات گسترده‌ای که با دیگر حوزه‌های اقتصادی دارد، زمینه‌ساز تولید ثروت و ارزآوری بوده، در به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور، نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند.

وی اظهار داشت: همین اهمیت و جایگاه است که سبب شده  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز نقش بخش کشاورزی را بسیار تعیین‌کننده بداند و در اصول سوم و چهل و سوم به طور ویژه به لزوم خودکفایی در این بخش بپردازد. بدون تردید، کشاورزی به دلیل این که زمینه‌های آبادانی، استقلال و خودکفایی ملی، اشتغال وسیع، تامین معیشت و مبادلات تجاری را فراهم می‌آورد، یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی در کشور و استان‌هایی همچون خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی با وجود محصولات بی‌نظیری همچون زرشک، عناب و زعفران به لحاظ حجم تولید و کیفیت منحصر بفرد و نیز سهم بسزای جمعیت تحت پوشش، کشاورزی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و به فرمایش امام صادق (ع)؛ “ألزّارعونَ کُنوزُ الأَنام”. این جایگاه ارزشمند ایجاب می‌کند تا مردم و مدیران استان با تعامل و همراهی، صنعت کشاورزی این دیار زرخیز را با اِعمال سیاست‌های مؤثر در مدیریت مصرف آب، کشت گونه‌های کم‌آب‌بر، توسعه کشت‌های نشایی، حفظ و تقویت آبخوان‌ها، افزایش سطح گلخانه‌ها، توجه به شیوه‌های نوین آبیاری، استفاده از سیستم‌های مکانیزه در کاشت، داشت و برداشت محصولات استراتژیک، رونق صنایع تبدیلی و نیز اصلاح نژاد و پرورش دام، طیور و آبزیان، راه‌های رونق و افزایش حجم تولید را در این بخش هموارتر سازند.

وی گفت: اینجانب ضمن عرض تبریک صمیمانه هفته جهاد کشاورزی (۲۱ لغایت ۲۷ خرداد ماه) به تمامی جهادگران عرصه تولید استان، برکت زندگی و توفیق روزافزون بهره‌برداران و فعالان حوزه‌های کشاورزی و دامداری را از حضرت منان مسئلت دارم. امید که بتوانیم با تاسی از رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ضمن رفع موانع از مسیر تولید محصولات کشاورزی و دامی و با پشتیبانی از فعالان زحمتکش حوزه کشاورزی و دامداری به‌ویژه روستاییان و عشایر عزیز، شاهد رونق هرچه بیشتر در حوزه کشاورزی به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیشران‌های اقتصادی استان در راستای رسیدن به توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن باشیم.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ۱۵۷ پروژه عمرانی و خدماتی با سرمایه‌گذاری ۹۸ میلیارد تومان همزمان با هفته جهاد کشاورزی در این استان افتتاح می‌شود.

 

 

 

 

جشن متفاوت دخترانه در بیرجند برپا شد
به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه اخت الرضا(س)،کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی خراسان جنوبی جشن روز دختر امسال را به سبکی متفاوت با حضور مادران و رأی اولی‌ها در بیرجند برگزار کردند.

به گزارش شبستان شهر مدینه در اولین روز از ماه ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری میزبان دختری از خاندان عصمت بود که پدرش حضرت موسی بن جعفر(ع) نام فاطمه را برایش برگزید و برادرش امام رضا(ع) او را معصومه خواند.

 

او دختر و خواهر و عمه امام بود و در دامن خانواده بافضیلت امامت به چنان مقامی دست یافت که کسی همتراز و شأن آن بانو در عصر خودش نبود. نوشته‌اند که طی مدت ۲۵ سال امام رضا(ع) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون و امام کاظم(ع) بود و پس از آن، کریمه اهل بیت(ع) هدیه‌ای از سوی پروردگار به خاندان اهل بیت(ع) بود تا خواهری باشد هم سنگ برای حضرت علی بن موسی الرضا(ع).

 

در بیان فضیلت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روایت‌های مختلف وجود دارد که شاخص‌ترین آنها روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مورد پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) است که فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَهُ؛ کسی که او را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت است».

 

سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر عزیز جامعه نامگذاری شده است. به همین مناسبت امسال جشنی متفاوت در آستانه دهه کرامت با همت کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی استان خراسان جنوبی ویژه دختران و مادران بیرجندی در محل حوزه علمیه سفیران هدایت برپا شد.

 

در این مراسم جشن باشکوه ۲۵۰ نفر از مادران و دختران بیرجندی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی شرکت داشتند که پس از اجرای برنامه مولودی‌خوانی به صورت جداگانه از مباحث کارگاه مادران با موضوع فرزندآوری و نحوه ارتباط صمیمانه با دختران، کارگاه فرشته های زمینی ویژه دختران ۷ تا ۱۲ سال با موضوع آماده‌سازی برای مباحث عقیدتی و مذهبی و همچنین کارگاه ویژه دختران رأی اولی با موضوع نقش من در انتخابات و اهمیت انتخاب اصلح بهره مند شدند.

 

در پایان این مراسم نیز ضمن توزیع بسته های تبرک رضوی به دختران خردسال کارگاه فرشته های زمینی، جانماز و کتاب قصه اهدا شد.

 

 

 

 

پیام تسلیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت درگذشت شاعر گرنقدر “فهیم بخشی”

    
پیام تسلیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت درگذشت شاعر گرنقدر "فهیم بخشی"
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی طی پیامی درگذشت ” فهیم بخشی” شاعر و پژوهشگر گرانقدر بیرجندی را تسلیت گفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:
“انا لله و انا الیه راجعون
 از ازل مبناست بسم الله الرحمن الرحیم
عشق را معناست بسم الله الرحمن الرحیم
 هر خودی را از خود و از دیگران بی خود کند
 جام بی همتاست بسم الله الرحمن الرحیم
 زنده یاد فهیم بخشی

 

 خبر درگذشت شاعر و ادیب فرزانه، مرحوم جناب آقای فهیم بخشی باورنکردنی و سخت است. فرهیخته ای که سرودن و آموختن معنی زندگی او بود وسخنان زیبا و صلابت کلامش خاطره انگیز نشست ها و محافل ادبی . شاعر گرانقدری که در طول عمر پر برکتش اشعار زیبایی درباره خداوند، اهل بیت، عشق و زندگی سرود و در ترویج اخلاق و خدمت موثر به جامعه ی ادبی و شعری استان از هیچ کوششی فروگذار نکرد و با آثار خود به غنای شعر و ادب استان افزود و با طبعی روان ، اشعاری درخشان از  خویش به یادگار گذاشت.
درگذشت این ادیب و شاعر گرانقدر را به عموم هم استانی های عزیز و جامعه فرهنگی و ادبی تسلیت عرض می نمایم و از محضر قادر متعال علو درجات برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان و آشنایان معزز آرزومندم.
روحش شاد و یادش گرامی
ناصر نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

پایان خردادماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صنوف فرهنگی، هنری و رسانه ای/۲-۳

پایان خردادماه آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صنوف فرهنگی، هنری و رسانه ای
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ای فقط تا پایان خردادماه جاری جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی مهلت دارند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده با بیان این خبر، عنوان کرد: نشریات ، کانون های آگهی و تبلیغات ،چاپخانه ها، موسسات فرهنگی و هنری، آموزشگاه های آزاد هنری، موسسات تک منظوره و چندمنظوره هنری، موسسات سینمایی و انتشارات استان هر چه سریعتر برای ارائه اظهارنامه از طریق درگاه www.intamedia.ir اقدام کنند.

به گفته وی ارائه اظهارنامه در مدت زمان تعیین شده جهت برخورداری حداکثری از معافیت ها  و مشوق های مالیاتی و عدم تعلق جرائم قانونی ضروری است و در صورت عدم ارائه اظهارنامه ، صنوف فرهنگی، هنری و رسانه ای مشمول معافیت های مالیاتی نخواهند شد.

 

 

درخشش کانونهای فرهنگی، هنری،مذهبی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در جشنواره ملی رویش/۷

کانوهای فرهنگی هنری مذهبی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با کسب ۴ رتبه برتر، نهمین جشنواره ملی رویش را به پایان رساندند.

 

معاون مدیر فرهنگی و رئیس اداره فرهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: خوشبختانه امسال علیرغم تمام محدودیت‌هایی که در زمینه کرونا داشتیم، مجموعه کانونی دانشگاه بیرجند با تمام توان در این جشنواره شرکت کردند.

موحدی ضمن ابراز خرسندی از عملکرد مجموعه کانونهای فرهنگی، هنری، مذهبی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در این دوره از مسابقات، از کسب چهار رتبه برتر این جشنواره توسط دانشگاه بیرجند خبر داد.

رئیس اداره فرهنگی دانشگاه بیرجند ضمن اعلام این مطلب که امسال استقبال چشمگیری از این جشنواره شده بود، خاطر نشان کرد: امسال حدود ۸۰ درصد کانونهای فرهنگی هنری دانشگاههای سراسر کشور، بیش از ۱۵ هزار فعالیت کانونی را در درگاه فرهنگی وزارت عتف ثبت و مورد داوری قرار گرفتند.

وی همچنین افزود: در بخش کانونهای برتر فرهنگی هنری دانشگاههای سراسر کشور، دانشگاه بیرجند با کسب ۴ رتبه نخست، پس از دانشگاههای علامه طباطبائی و فردوسی مشهد و در گروه یک این جشنواره که دانشگاههای طراز اول کشور در آن مورد داوری قرار می گیرند، مقام سوم بخش کانونها را از آن خود کرد. موحدی اضافه کرد: کانونهای کارآفرینی، عفاف و حجاب، حماسه و دفاع و بازیهای فاخر مقام نخست را در بخش کانونهای برتر این جشنواره از آن خود کردند.

شایان ذکر است نهمین جشنواره ملی رویش خردادماه ۱۴۰۰ و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

بهره برداری از شانزدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند در مسجد رضوی

شانزدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند به منظور بهره گیری از پایگاه اجتماعی مساجد در مسجد رضوی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند گفت: استفاده از ظرفیت مردمی بابهره برداری از شانزدهمین خانه هلال شهرستان بیرجند در مسجد رضوی محوریت مساجد بهترین کمک برای هلال‌احمر در مدیریت بحران‌ها است.

حسین ذاکریان با بیان اینکه فعالیت‌های امداد و نجات و بشردوستانه جمعیت هلال احمر بدون مرز و به‌تمامی بشریت تعلق دارد، افزود:  استفاده بهینه از ظرفیت مساجد برای ترویج فرهنگ داوطلبی و کمک‌های بشردوستانه در دستور کار جمعیت هلال احمر قرار دارد.

وی گفت: دسترسی به منابع، تراکم جمعیت، امکان اسکان اضطراری و شناخت مطلوب هیئت امنای مساجد از جامعه مخاطب و محلات تحت پوشش از جمله مولفه‌های تاسیس خانه هلال در مساجد است.

 

 

 

متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و قبل آن می‌توانند رای دهند

حسن بیگی گفت:ادارات ثبت احوال جهت ارائه کد ملی شهروندان در روز انتخابات آماده باش هستند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، شکراله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در مورد شرایط رای دهندگان در انتخابات ۲۸ خرداد اظهار کرد: در چهار انتخابات ۲۸ خرداد ماه، طبق ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب کنندگان باید شرایطی داشته باشند.

وی در تشریح این شرایط افزود: رای دهندگان باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و به لحاظ سنی ۱۸ سال تمام باشند. یعنی متولدین ۲۸ خرداد ۱۳۸۲ و ماقبل آن می‌توانند رای دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: افراد حتما در روز انتخابات شناسنامه همراه داشته باشند و داشتن کدملی نیز الزامی است، اگر کارت ملی همراهشان باشد که بسیار خوب است، اما کد ملی حتما باید بگیرند.

حسن بیگی سپس گفت: با مدیرکل ثبت احوال که عضو ستاد انتخابات است هماهنگی شده و ادارات ثبت احوال این هفته در آماده باش کامل هستند و مردم می‌توانند مراجعه کنند که اگر کارت ملی آن‌ها آماده بود بگیرند در غیر این صورت برگه‌ای داده می‌شود که حاوی کد ملی تایید شده می‌باشد.

 

 

 

هیات بازرسی آماده دریافت تخلفات انتخاباتی/۷

مردم می‌توانند تخلفات انتخاباتی نامزد‌ها را به هیات بازرسی استانداری خراسان جنوبی اعلام کنند.

دبیرهیات بازرسی انتخابات خراسان جنوبی گفت: این هیات از همان آغاز هیات بازرسی آماده دریافت تخلفات انتخاباتیتشکیل تاکنون تمام مراحل اجرایی انتخابات را با نگاه دقیق و ریزبینانه زیر نظر دارد تا وظیفه قانونی خود که پاسداری و حراست از آرای مردم است را در کنار هیات‌های نظارت شورای نگهبان و شورا‌های اسلامی به نحو مطلوب جامه عمل بپوشاند.

ملکی با اشاره به تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا افزود: مردم می‌توانند هر گونه تخلف انتخاباتی را از طریق تماس با شماره تلفن ۳۲۳۸۶۵۲۱ یا سامانه ۱۱۱ و یا ثبت در پرتال وزارت کشور بخش رسیدگی به شکایات حوزه انتخابات اطلاع دهند.

وی نصب عکس و پوستر‌های انتخاباتی بر روی تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، فعالیت کارمندان دولت در ساعات اداری له یا علیه نامزدها، فعالیت انتخاباتی عوامل برگزاری انتخابات اعم از ناظران، مجریان و بازرسان و استفاده از امکانات دولتی، نهاد‌ها و مراجع عمومی را از جمله مصدایق تخلفات انتخاباتی دانست که مردم می‌توانند گزارش دهند.

دبیرهیات بازرسی انتخابات استان همچنین گفت: هزار و ۲۷ بازرس، ۶۸ سربازرس و ۱۲ نفر بازرس ویژه، ۲۸ خرداد، فرآیند برگزاری انتخابات را در شعبه اخذ رای زیر نظر خواهند داشت.

 

ولادت ۱۱۹۳ دختر در خراسان جنوبی

هزار و ۱۹۳ نوزاد دختر در دو ماه گذشته در خراسان جنوبی متولد شد.

مدیرکل ثبت احوال استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در این مدتولادت ۱۱۹۳ دختر در خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۴۷ واقعه ولادت در استان ثبت شد.

مهرآور نسبت جنسیتی ولادت در دو ماه گذشته را به ازای واقعه هر ۱۰۰ دختر به ۱۰۵ پسر اعلام کرد و افزود: در این مدت ۱۷ مورد دوقلوزایی و یک مورد سه قلوزایی در استان ثبت شد.

وی از کاهش ۶.۶ درصدی ولادت‌ها در دوماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت هزار و ۵۹۹ واقعه ولادت در شهر‌ها و ۸۴۸ واقعه ولادت در مناطق روستایی استان ثبت شد.

مدیر کل ثبت احوال استان میانگین سن مادران در استان را ۲۹.۶ سال و پدران را ۳۳.۴ سال اعلام کرد.

وی فراونی نام دختران در این مدت را به ترتیب فاطمه ، فاطمه زهرا ، زهرا ، زینب و حلما و فروانی نام پسران را به ترتیب امیرعلی، امیرحسین، علی، ابوالفضل و محمد ذکر کرد.

 

 

 

در لیگ دسته یک فوتبال خراسان جنوبی؛

پیروزی تیم پیشگامان بیرجند مقابل تیم شهید شرفی فردوس

رقابت دو تیم شهید پرویز شرفی و پیشگامان بیرجند از سری مسابقات لیگ دسته یک فوتبال استان با پیروزی پیشگامان بیرجند به پایان رسید.

مسابقه فوتبال بین دو تیم شهید پرویز شرفی شهرستان فردوس و پیشگامان بیرجند ازپیروزی تیم پیشگامان بیرجند در لیگ دسته یک فوتبال استان سری مسابقات لیگ دسته یک فوتبال خراسان جنوبی به میزبانی تیم شهید پرویز شرفی در زمین چمن شماره ۱ شهید درخشان شهرستان فردوس برگزار شد.
این دیدار با نتیجه ۳ بر ۲ به نفع تیم پیشگامان به پایان رسید.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*