اخبار خراسان جنوبی / اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

 

 

 

 

 

 

 

انتخاب مجدد عباس سروری به عنوان رییس هیات کشتی خراسان جنوبی

انتخاب مجدد عباس سروری به عنوان رییس هیات کشتی خراسان جنوبی

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات کشتی خراسان جنوبی با حضور حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان استان به عنوان رییس مجمع ، سید جلال عسگری دبیر فدراسیون کشتی ، محسن قطبی معاون توسعه امور ورزش ، سیده اعظم اسلامی معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان و اعضای هیات کشتی استان برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان استان در جلسه مجمع انتخاب رییس هیات کشتی استان گفت : یکی از بزرگترین توفیقات مجموعه مدیریتی ورزش استان ، نگاه به موضوع جوان باوری و جوان یاوری می باشد و بر همین اساس، افرادی جوانی که به رای اعضای مجمع در انتخابات برگزیده می شوند و حکم خود را از رییس فدراسیون دریافت می کنند ، همین توجه به جوانان عزیز می باشد و امروز شاهد این هستیم که اعتماد به جوانان ، باعث رشد و تحول و توسعه در یکی از مهمترین رشته های ورزشی استان شده است . وی افزود : رشته کشتی چه به لحاظ بحث پهلوانی و چه از لحاظ زیر ساخت ها و حوزه نرم افزاری و بحث استعدادهای ورزشی استان ، یکی از رشته هایی می باشد که ما نگاه ویژه ای به آن داریم و در بحث مستر پلن ورزش قهرمانی ما که مبتنی بر آمایش وضعیت رشته های ورزشی در بحث حضور موفق در مسابقات ۲۰۲۲ هانگژوی چین و ۲۰۲۴ المپیک پاریس می باشد، مرهون همین نگاه می باشد و این باعث می شود که هم اکنون امکانات ، منابع و تجهیزات را در خدمت هیات هایی قرار دهیم که بتوانند در حوزه قهرمانی افتخار آفرینی کنند . وی ادامه داد : از همه هیات های ورزشی می خواهیم که نگاه ویژه ای به بخش بانوان داشته باشند که این نگاه ویژه ، در واقع به واسطه نقش بانوان چه در حوزه توسعه ورزش همگانی و توسعه ورزش قهرمانی آن رشته می باشد و در همین راستا می توانیم ظرفیت استعدادهای استان را به خوبی معرفی کنیم . حسن عزیزی تصریح کرد : در خصوص راه اندازی کشتی ساحلی استان و با توجه به اینکه خراسان جنوبی یک استان کویری می باشد ، استان ما می تواند به عنوان استان های مطرح در این حوزه معرفی و مقدمات آموزش مربیان و داوران فعال در این حوزه فراهم شود . سید جلال عسگری دبیر فدراسیون کشتی در این جلسه ضمن تشکر از حسن عزیزی مدیر کل ورزش و جوانان استان و محسن قطبی معاون توسعه امور ورزش اداره کل و عباس سروری رییس هیات کشتی استان گفت : این مجمع برای رییس هیات ، هم فرصت هست و هم تهدید ، فرصت از این جهت که با رای مثبت اکثریت اعضا به برنامه ها می توان آن ها را به خوبی اجرایی و اعتماد اعضا را جلب و اتفاقات خوبی رقم بخورد و تهدید از این جهت که اگر برنامه ها به خوبی اجرایی نشوند اعتماد اعضا نسبت به آن هیات کمرنگ خواهد شد . در پایان جلسه و پس از رای گیری، عباس سروری با کسب اکثریت آرا و ۱۶ رای ماخوذه، به مدت چهار سال به عنوان سکاندار و رییس هیات کشتی خراسان جنوبی انتخاب شد .

 

 

 

برگزاری مسابقات دوی کوهستان در خراسان جنوبی

مسابقات استانی دوی کوهستان خراسان جنوبی در رشته ورتیکال به میزبانی شهرستان فردوس برگزار شد

به گزارش امروز خراسان جنوبی، این دوره از مسابقات که با حضور ۴۳ ورزشکار آقا و ۱۳ ورزشکار خانم در دو رده سنی شاخه آزاد ۱۸ تا ۴۴ سال و شاخه پیشکسوتان بالای ۴۵ سال در روستای بقچیر فردوس برگزار شد. در مراسم اختتامیه نتایج به شرح زیر اعلام و جوایز نفرات برتر با حضور مسئولین به آنها اعطا شد. نتایج رده سنی ۱۸ تا ۴۴ سال آقایان: اول صادق مودی بیرجند رکورد ۳۱.۵۰ دوم عیسی چنارانی سرایان ۳۲.۴۷ سوم علیرضا حبیبی بیرجند ۳۴.۲۳ رده سنی بالای ۴۴ آقایان : اول هادی یعقوبی سرایان ۳۷.۰۲ دوم مهدی امیرآبادی زاده خوسف ۳۷.۴۴ سوم سید محمد مهدی گرجی نیا قاین ۴۰.۰۳ رده سنی ۱۸ تا ۴۴سال بانوان: اول فاطمه نخعی فردوس ۵۴.۳۹ دوم نجمه سادات موسوی طبس ۵۸.۰۶ سوم منیره عدالتی فردوس ۵۸.۴۸

 

 

برگزاری مسابقات ورزشی مادر و دختر گرامیداشت روز دختر در  سربیشه

برگزاری مسابقات ورزشی مادر و دختر گرامیداشت روز دختر در شهرستان سربیشه

مسابقات ورزشی دارت و فریزبی مادر و دختر به مناسبت روز دختر با همکاری اداره ورزش و جوانان و هیأت ورزش های همگانی شهرستان سربیشه در بوستان لاله برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مصادف با ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و روز دختر و به مناسبت آغاز دهه کرامت، مسابقات ورزشی مادر و دختر در شهرستان سربیشه برگزار گردید. این مسابقات به همت هیأت ورزش های همگانی و همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان و با حضور ۳۰ مادر و دختر در فضای باز پارک لاله سربیشه در دو رشته فریزبی و دارت به صورت انفرادی و گروهی برگزار شد.
اکبری نیا رییس اداره شهرستان نیز با حضور در این رویداد ورزشی ضمن تجلیل از نفرات برتر، از رفع نیازهای ورزشی و مسایل پیش روی ورزش بانوان در شهرستان به عنوان یکی از اهداف مهم اداره ورزش و جوانان نام برد و حضور بانوان در میادین ورزشی و فرهنگی را عاملی اثربخش در پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی دانست.

 

حمید ملانوری در دیدار با معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

جمع آوری ۲۰۰ میلیارد تومان کمک های مومنانه در خراسان جنوبی

جمع آوری ۲۰۰ میلیارد تومان کمک های مومنانه در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی از جمع آوری ۲۰۰ میلیارد تومان کمک های مومنانه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان خبر داد.

حمید ملانوری در دیدار با معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف، اقدامی زیربنایی در راستای رفع نیازهای جامعه است، اظهارکرد: با تلاش مروجین وقف طی سال های گذشته نیات موقوفات با توجه به نیازهای روز جامعه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اغلب موقوفات کشور زمینه برگزاری مراسم مذهبی، آموزش و بهداشت و درمان بوده اند، گفت: طی سال های اخیر نیات موقوفات تغییر و با توجه به نیازهای جامعه در موضوعاتی همچون کتابخانه، آب و مجتمع های فرهنگی انجام شده است.

وی بر توجه ویژه به فرهنگ سازی درخصوص اهمیت وقف در جامعه تاکید کرد و افزود: اقدامات مروجین در زمینه اهمیت و تاثیر وقف باید تداوم داشته باشد و آموزش و فرهنگ سازی مورد توجه ویژه در این حوزه قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با اذعان به اینکه فرهنگ سازی در حوزه وقف کار اوقاف به تنهایی نیست، گفت: به جهت اهمیت موضوع، همه حوزه ها باید به این مسئله ورود داشته باشند.

وی عنوان کرد: اگر فرهنگ سازی درست صورت گیرد، این کمک ها به سمت وقف اموال و املاک سمت و سو داده می شود.

ملانوری با بیان اینکه اگر رسیدگی به وقف و اجرای نیات واقفین مورد بی توجهی قرار گیرند موجب کمرنگ شدن جاذبه وقف می شوند، تصریح کرد: برای وقف این زمینه و شرایط مهیاست که خود را پوشش بدهد، لذا امکان رسیدگی به موقوفه به راحتی فراهم است.

استاندار با اشاره به اینکه واقفین، انسان هایی دوراندیش و آینده نگر هستند، ادامه داد: موقوفاتی داریم که بیش از ۶۰ سال پیش وقف شده اند، اما نیات آنها همچنان کاربرد دارد و متناسب با نیازهای روز جامعه هستند.

وی با اعلام آمادگی استان برای همراهی با اوقاف در راستای فرهنگ سازی، رفع مشکلات موجود و برگرداندن موقوفات، گفت: توقع ما این است که درآمد موقوفات در راستای نیات واقف هزینه شود تا به حل مشکلات استان نیز کمک کند.

وی با بیان اینکه مردم استان در جریان کرونا، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک های مؤمنانه داشته اند، گفت: بخش عمده ای از اینها، کمک های فردی مردم بوده و نشان می دهد که مردم نیازهای جامعه را می فهمند و برای رفع آنها کمک می کنند.

موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند راه اندازی می شود

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: موزه، مرکز اسناد و مفاخر تا ابتدای مهرماه امسال در محل پردیس شهدای دانشگاه به بهره برداری می رسد.

«احمد خامسان» افزود: موزه، مرکز اسناد و مفاخر تا ابتدای مهرماه امسال در محل پردیس شهدای دانشگاه به بهره‌برداری می رسد.

 

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه موزه علم و فناوری در حال تجهیز است و تا یکسال آینده آماده بهره برداری می شود، افزود: در طرح دوشنبه های فرهنگی هر هفته برنامه ای را در حوزه های مختلف فرهنگی هنری در سطح دانشگاه برگزار خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: همچنین دوشنبه های بازار کتاب و محصولات فرهنگی نیز در صحن پردیس شهدای دانشگاه برپا خواهد شد.

 

خامسان از برگزاری اولین جشنواره شکوه شرق در دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف حفظ و ماندگاری فرهنگ اصیل شرق کشور در آبان ماه امسال برگزار می شود.

 

رئیس دانشگاه بیرجند در پایان عنوان کرد: متقاضیان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند آثار خود را با توجه به محورهای طرح شده تا اول شهریور ماه برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

آتش‌سوزی در معدن پروده طبس مهار شد/۴

 رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: حادثه حریق در معدن زغال‌سنگ پروده شهرستان طبس مهار شد و این حادثه هفت مصدوم داشت که حال عمومی مصدومان خوب است.

محمود زارع‌نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از ظهر امروز کارگاه استخراج لانگوال معدن شماره یک شرکت زغال‌سنگ پروده طبس دچار حریق و بلافاصله آتش مهار شد.

وی افزود: بر اثر این حادثه هفت معدنچی مصدوم شدند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس گفت: مصدومان که دچار سوختگی سطحی شده‌اند و حال عمومی‌شان رضایت‌بخش است، بلافاصله با چهار دستگاه آمبولانس از طبس، دیهوک، اصفهک و مزینو و اورژانس هوایی به بیمارستان طبس منتقل شدند.

وی گفت: براساس بررسی‌های اولیه، این حادثه بر اثر ایجاد حرارت ناشی از تزریق فوم برای پر کردن حفره حاصل از ریزش سقف روی داد که باعث اشتعال مواد مصرفی مورد استفاده برای گرفتن ضربات ریزش شده است.

 

 

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند: شورای اسلامی شهر محل جولان دادن سیاسی نیست‌

 

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند: شورای اسلامی شهر محل جولان دادن سیاسی نیست‌

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیرجند با تاکید بر اینکه شورای اسلامی شهر محل جولان دادن سیاسی نیست گفت: کاندیداها از دادن وعده‌های واهی خودداری کنند.

علیرضا محمودی راد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند  با اشاره به مهمترین وظایف شورای شهر در حل مشکلات شهری و شهروندان اظهار داشت: ارتباط تنگاتنگ با مردم محلات، درک مشکلات از پی بیان خودشان و سپس حلاجی و تعیین اولویت در جلسات کارشناسی و فنی و اقدام در چهار چوب قانون از جمله مهمترین وظایف شورای شهر است.

وی‌ افزود: شورای اسلامی به نحوی جایگاه قانونگذاری، نامه گذاری، برنامه نویسی و تصویب لایه‌های ارائه شده از سوی شهرداری است و از طرف دیگر شهرداری امور اجرایی و مدیریتی شهری را انجام می دهد، بنابراین یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر انجام وظیفه از سوی شهرداری در زمینه‌های مختلف است.

کاندیدای اصولگرای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیرجند با بیان اینکه شورای اسلامی شهر محل جولان دادن سیاسی نیست بیان کرد: باید با تخصص و تجربه در راه اعتلاء شهر و زندگی بهتر مردم قدم برداشت، حال اگر بین اعضای شورا همفکری و همراهی و عقیده یکنواخت وجود داشته باشد، بهتر است.

محمودی راد تصریح کرد: انسان باید همیشه خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند و این شرایطی که در اختیار او گذاشته شده را فرصتی بداند که در راه خدمت به خلق با حفظ امانت داری قدم بردارد.

وی با اشاره به تبعات تعضیف جایگاه شوراها اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه تخریب شوراها و اعضای آنها چه شوراهای قبلی و چه کاندیداهای اخیر، باعث ایجاد بی‌اعتمادی و سرخوردگی در مردم شده و در حضور در انتخابات و اعتماد نسبت به همه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بیرجند یادآور شد: با توجه به قوانینی که روز به روز صادر می‌شود، شورای شهر اختیارات بالایی ندارد، فقط بعضی برنامه ریزی‌ها و تایید لایه‌های شهرداری در چهارچوب قوانین با توجه به بودجه محقق شده، به عهده شورای شهر است که آنها هم باید از فیلتر هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری عبور کند.

محمودی راد اظهار داشت: بنابراین وعده هایی که شهر را بزرگ می کنیم، راه آهن می آوریم و از این قبیل موارد چیزی جز کلاهبرداری و دروغگویی تبلیغاتی نیست.

 

 

 

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند: مشکلات فراوانی در حوزه شهری داریم

 

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند: مشکلات فراوانی در حوزه شهری داریم

نامزد اصولگرای شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه مردم و کاندیداها باید آگاهی خود را در حوزه اختیارات شهری بالا ببرند گفت: در این صورت کاندیداها باتوجه به ظرفیت‌های قانونی گرفتاری برای مردم و شورا به وجود نمی آورند.

مرتضی یزدان شناس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  بیرجند  اظهار داشت: در انتخابات پیش رو حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و تعیین سرنوشت بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: چراکه زمانی که ما آگاهانه و با مطالعه انتخاب می کنیم در آینده مشکلات کمتری خواهیم داشت زیرا انتخاب ما به سمت منتخب اصلح منجر می شود و از بسیاری گرفتاری‌ها و اتلاف انرژی‌های آینده جلوگیری خواهد شد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات در حوزه شهری زیاد است بیان کرد: در حوزه شهری در شورای شهر حوزه‌های مختلفی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و برای مشکلات راه حل ارائه و برای اجرای برنامه‌ها و حل مشکلات نیز باید برنامه ریزی صورت گیرد.

یزدان شناس با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد شهری باید برنامه‌های زیادی را مدون کنیم تصریح کرد: چراکه اگر اقتصاد شهری پویا باشد زندگی در آن شهر بی دغدغه تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر اقتصاد شهری درست تعریف نشود و برای آن راه کارهای روشنی تدوین نشود مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی و ورزشی کمبودهایی داریم که باید شناسایی و در جهت رفع آن اقدام شود.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه درشورای پنجم اقدامات خوبی انجام شده است که کافی نیست یادآور شد: زیرساخت‌های ما در بیرجند کم است و نیاز است برای تامین زندگی ایده آل شهری این زیرساخت‌ها سال‌ها تقویت شود.

یزدان شناس با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری نیز باید برنامه ریزی‌هایی صورت گیرد اظهار داشت: یکی از کارهایی که می توان انجام داد، افزایش آگاهی علمی و تخصصی کارکنان شهرداری و آگاهی بخشی در فرهنگ عمومی مردم است.

در حوزه خدمات شهری باید کارهای گسترده بسیاری انجام تا رفاه شهروندان فراهم شود

وی با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی و عمران نیز مشکلات زیادی داریم که با نظام علمی هوشمند باید به ثمر بنشیند افزود: در حوزه خدمات شهری نیاز است کارهای گسترده بسیاری انجام شود تا رفاه شهروندان فراهم شود.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیرجند یکی از تمیزترین شهرهای کشور شناخته شده است گفت:  خوشبختانه نشان شهر تمیز را در بیرجند داریم که از افتخارات ما است و نیاز است این مهم را حفظ کنیم.

یزدان شناس بیان کرد: همچنین باید در شناسایی مشکلات شهر از کارشناسان متخصص و زبده استفاده کنیم و همچنین باید این مشکلات را شناسایی و در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در جهت رفع آنها تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: در شورای پنجم ما بر روی افق چشم انداز ۲۰ ساله کار می کنیم و برنامه ریزی می کنیم که بیرجند چه شاخص‌هایی باید داشته باشد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: شناسایی مشکلات و برنامه ریزی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب می تواند به حل مشکلات ما کمک کند.

یزدان شناس با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری باید ارتباط سازنده ای با یکدیگر داشته باشند و در جهت ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر به شهروندان تلاش کنند افزود: هرچه این ارتباط تخصصی تر باشد مدیریت شهری موفق تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در شورای پنجم ارتباط با شهرداری بی‌نظیر بود خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که هرچه ارتباط فنی تر و کارشناسی تر باشد مصوبات پخته و کارشناسی تری تصویب خواهد شد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: کمیسیون‌های مختلفی در شورای شهر وجود دارد که با نظرات کارشناسی مصوبات اجرایی می شود.

نگاه غیر کارشناسی صدمات جبران ناپذیری را به همه حوزه‌ها وارد می کند

یزدان شناس به تبعات نگاه غیرکارشناسی و سیاسی به امور شهری اشاره کرد و یادآور شد: نگاه غیر کارشناسی و سیاسی نه تنها در شهرداری لطمه می زند بلکه صدمات جبران ناپذیری را به همه حوزه‌ها وارد می کند.

وی با بیان اینکه اگر سیاسی بودن را در هر حوزه ای مشاهده کنیم موفق نخواهیم بود و به آن حوزه لطمه وارد خواهد شد خاطرنشان کرد: سیاست باید در خدمت حوزه‌های مختلف برای پیشبرد اهداف آن حوزه باشد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه اکثر حوزه‌های ما درگیر سیاست هستند و طمع سیاست انحصار طلب است و می خواهد همه حوزه‌ها را در اختیار خود بگیرد.

یزدان شناس با گلایه از اینکه متاسفانه برخی از کاندیداها کارکرد و اقدامات شورای شهر و شهرداری را با بی انصافی مورد حمله قرار می دهند گفت: در حالی که ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در شورای پنجم انجام شده است که بی نظیر است اما متأسفانه برخی از کاندیداها اقدامات شورای پنجم را نادیده می گیرند.

وی با اشاره به اینکه ما در شهری هستیم که باید در آن تحول ایجاد کنیم تا حسرت شهرهای دیگر را نخوریم یادآور شد: همچنین باید قدرت سیاسی را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و غیره کاهش داد.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: کسانی که صاحبان قدرت و انحصار طلب هستند با حضور شورا مقابله می کنند اما تاکنون موفق نشده اند اما در دستگاه‌هایی که حضور دارند سعی می کنند اختیارات شوراها را کاهش دهند تا نتوانند به برنامه‌های اصلی خود دست یابند.

یزدان شناس با بیان اینکه طرح مدیریت واحد شهری تدوین شده است و هنوز در مجلس مانده است اظهار داشت: امید است طرح مدیریت واحد شهری برای اتلاف انرژی و کاهش طول عمر پروژه‌ها اجرایی شود، زیرا این امر سبب می شود مردم خود را در مدیریت زندگی خود مشغول بدانند و این سبب رونق کارها خواهد شد.

وی به وعده‌های انتخاباتی از سوی کاندیدای شورای شهر اشاره و خاطرنشان کرد: فردی که کاندید می شود ابتدا باید قوانین و مقررات را مطالعه کند و با قوانین شورا آشنا شود زیرا اگر قانون را نداند به ضرر خود صحبت می کند.

کاندیدای شورای شهر بیرجند و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مردم و کاندیداها باید آگاهی خود را در حوزه اختیارات شهری بالا ببرند گفت: در این صورت کاندیداها باتوجه به ظرفیت‌های قانونی گرفتاری برای مردم و شورا به وجود نمی ‌آورند.

انتهای پیام/۲۵۵/ش

 

 

 

 

محموله قاچاق به مقصد نرسید/۴
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس در بازرسی از ۷ اتوبوس مسافربری، انواع کالای قاچاق به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”جواد بخشی” اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به ۷ اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودروها را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی افزود: مأموران در بازرسی از خودروها تعدادی لوازم ورزشی، وسایل سرمایشی و خانگی کشف کردند که ارزش ریالی آن ها بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این رابطه ۷ خودرو توقیف و ۷ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

دستگیری سارق با کشف ۶ فقره سرقت در”بشرویه”/۴

فرمانده انتظامی”بشرویه” از دستگیری یک سارق حرفه ای خبر داد و گفت: متهم دستگیر شده به ۶ فقره سرقت از اماکن خصوصی و محصولات کشاورزی اعتراف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و محصولات کشاورزی در شهرستان بشرویه، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی بیان داشت: مأموران پلیس آگاهی شهرستان بشرویه با انجام کار اطلاعاتی و تحقیقات میدانی یک سارق را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی وی را دستگیر کردند.
سرهنگ مریمی با اشاره به این که سارق دستگیر شده در بازجویی های پلیسی به ۶ فقره سرقت از اماکن خصوصی و محصولات کشاورزی اعتراف کرده است، یادآور شد: مأموران در این رابطه یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

 

🔻استاندار خراسان جنوبی:
🔸وقف، اقدامی زیربنایی در راستای رفع نیازهای جامعه

🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: وقف از اقدامات زیربنایی در راستای رفع بخش عمده ای از نیازهای جامعه می باشد.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ ملانوری با بیان این مطلب در نشست معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که اسلام در کنار خمس، زکات و قرض الحسنه دیده، وقف است که کارکردهای زیادی در جامعه دارد.
🔹وی تأکید کرد: طی سال های گذشته با تلاش ارزنده مروجین وقف، این فرهنگ به خوبی جا افتاده و نیات موقوفات با توجه به نیازهای جامعه‌ وقت، انجام شده است.
🔹استاندار درخصوص عمده ترین موقوفات موجود گفت: اغلب موقوفات کشور در سه زمینه در زمینه مراسم مذهبی، آموزش و بهداشت و درمان وقف شده اند.
🔹ملانوری ادامه داد: طی سال های اخیر و با توجه به تغییر نیازهای جامعه، نیات موقوفات نیز دستخوش تحول شد و به موضوعاتی همچون کتابخانه، آب و مجتمع های فرهنگی تغییر جهت داد.
🔹وی به لزوم توجه ویژه به فرهنگ سازی درخصوص اهمیت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: آن جایی که مروجین در زمینه اهمیت وقف و تأثیر آن در جامعه اقدامات مؤثری داشته اند، این مهم در بین مردم جا افتاده و همه درخصوص ثمرات وقف متقاعد شده اند.
🔹به گفته وی؛ آن چه در قالب وقف صورت می گیرد، برای همیشه ماندگار است و از بین نمی رود.
🔹استاندار متذکر شد: دو نکته بسیار مهم در باب ماندگاری و ترویج وقف در جامعه، آموزش و فرهنگ سازی می باشد که در دوره هایی کمرنگ شده است.
🔹ملانوری تصریح نمود: فرهنگ سازی، کار اوقاف به تنهایی نیست و به جهت اهمیت موضوع ، همه حوزه ها باید به این مسئله ورود کنند.
🔹وی به دو خصیصه تدین و خیراندیشی مردم استان اشاره کرد و تصریح نمود: در جریان کرونا، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کمک های مؤمنانه در سطح استان جمع آوری شده که بخش عمده ای از آن ها، کمک های فردی مردم بوده و نشان می دهد که مردم نیازهای جامعه را می فهمند و برای رفع آنها کمک می کنند.
🔹به گفته وی؛ چنانچه فرهنگ سازی درست صورت گیرد، این کمک ها به جهت وقف اموال و املاک سمت و سو داده می شود.
🔹استاندار با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به اجرای نیات واقفین، اظهار داشت: مباحثی همچون رسیدگی به وقف و اجرای نیات واقفین اگر مورد بی توجهی قرار گیرند، سرخوردگی در جامعه را به همراه دارند و باعث کمرنگ شدن جاذبه وقف می شوند.
🔹ملانوری تأکید نمود: برای وقف این زمینه و شرایط مهیاست که خود را پوشش بدهد، لذا امکان رسیدگی به موقوفه به راحتی فراهم است.
🔹وی متذکر شد: بر اساس احکام موجود، بخشی از نیت هر موقوفه، باید برای توسعه و احیای خود هزینه گردد.
🔹استاندار با اشاره به این که وقف همواره به کمک نظام و حکومت آمده، گفت: واقفین، انسان هایی دوراندیش و آینده نگر بوده اند و با دقت کافی با نیت خیرخواهانه خود، حرکت های رو به رشدی را در جامعه انجام داده اند.
🔹ملانوری به نمونه هایی از موقوفات کشور اشاره کرد و تصریح نمود: موقوفاتی داریم که بیش از ۶۰ سال پیش وقف شده اند، اما نیات آنها همچنان کاربرد دارد و متناسب با نیازهای روز جامعه هزینه می شود .
🔹وی با اعلام آمادگی استان برای همراهی با اوقاف در راستای فرهنگ سازی،رفع مشکلات موجود و برگرداندن موقوفات ، گفت: توقع ما این است که درآمد موقوفات در راستای نیات واقف هزینه شود تا به حل مشکلات استان نیز کمک کند.
🔹معاون امور مجلس و استان های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز اوقاف و امور خیریه را از سازمان های اثرگذار در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اثرگذار معرفی کرد.
🔹حجه الاسلام و المسلمین نوری زاده ، اصلی ترین تکالیف این نهاد برانگیخته از اعتقادات دینی را افزایش منابع موقوفات و اجرای امینانه نیات واقفین عنوان کرد و گفت: مهمترین وظیفه ما حفظ این سرمایه و جلب اعتماد مردم است.
🔹وی با اشاره به این که در سطح کشور ۲۰۵ هزار موقوفه و یک و نیم میلیون رقبه شناسایی شده، گفت: اغلب نیات موقوفات فرهنگی اعتقادی می باشند.
🔹به گفته وی؛ سازمان اوقاف و امور خیریه برای فرهنگ سازی، شبکه سازی، توانمندسازی نیروها و استفاده از ظرفیت های هر استان برنامه ریزی کرده است.
🔹شایان ذکر است: در این جلسه که با حضور حجه الاسلام بخشی پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همراه بود به این نکته نیز اشاره شد که؛ در خراسان جنوبی حدود ۱۰ هزار موقوفه و ۲۲ هزار رقبه داریم که در قالب بیش از ۱۴ هزار نیت وقف شده اند که از این تعداد بیش از ۲ هزار مورد اجتماعی و ۱۲ هزار مورد هم با نیت اعتقادی می باشند.

 

 

یک دستگاه خودروی آتش نشانی به چاهداشی نهبندان اختصاص یافت/۲

فرماندار نهبندان گفت: با توجه به پیگیری های مستمر صورت گرفته از سوی فرمانداری و مساعدت استانداری، یک دستگاه خودروی آتش نشانی نیمه سنگین از طرف سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به دهیاری روستای چاهداشی اختصاص یافت.
مجید بیکی افزود: با توجه به جمعیت قابل ملاحظه روستای چاهداشی و از طرفی وجود برخی حوادث و آتش سوزی ها در مناطق روستایی، پیگیری های مستمری از سوی فرمانداری و از طریق استانداری صورت پذیرفت که بالاخره در خرداد ماه ۱۴۰۰ و پس از اعلام اولویت ها، با اختصاص یک دستگاه خودروی آتش نشانی نیمه سنگین به دهیاری روستای چاهداشی موافقت و به زودی تحویل می گردد.
لازم به ذکر است این خودرو صرفا با پرداخت ٣٠ درصد مبلغ نهایی خودرو از سوی دهیاری و مابقی ٧٠ درصد مبلغ به عنوان مساعدت بلاعوض دولت از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت گردیده است.

 

 

۹۹ شعبه أخذ رأی برای نهبندان و شوسف در نظر گرفته شده است

۹۹ شعبه أخذ رأی برای نهبندان و شوسف در نظر گرفته شده است

بیرجند-فرماندار نهبندان گفت: ۹۹ شعبه أخذ رأی برای نهبندان و شوسف در نظر گرفته شده است.

مجید بیکی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما در شهرستان نهبندان و شوسف در مجموع ۹۹ شعبه أخذ رأی خواهیم داشت که نسبت به انتخابات ۹۶ حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.

فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه در شهر نهبندان در سال ۹۶ تعداد ۱۲ شعبه أخذ رأی داشتیم که امسال به ۱۹ مورد افزایش یافته است، بیان‌کرد: در شهر شوسف هم تعداد شعب أخذ رأی از سه شعبه به پنج شعبه افزایش یافت.

بیکی گفت: در مجموع تعداد شعب ثابت شهری ما ۲۳ شعبه و تعداد شعب سیار شهری ۱۸ شعبه و تعداد شعب سیار روستایی ۵۵ شعبه و تعداد شعب ثابت روستایی نیز سه شعبه است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع در ۱۰۱ روستا در محدوده روستاهای نهبندان و شوسف انتخابات شورای روستاها انجام خواهد شد، اظهار کرد: در شهر نهبندان ۱۷ کاندید و در شهر شوسف ۹ کاندید برای انتخابات شورای شهر تأیید صلاحیت شده‌اند.

فرماندار نهبندان در زمینه تخلفات انتخاباتی نیز بیان‌کرد: شاید در فضای مجازی تخلفاتی رخ داده باشد اما در عرصه فعالیت تبلیغی فیزیکی چون نصب بنرها و جلسات تبلیغی و افتتاح ستادها خوشبختانه در شوسف و نهبندان شاهد تخلف خاصی نبوده‌ایم.

بیکی یادآور شد: در نهبندان و شوسف هزار و ۸۰۰ نفر از عوامل اجرایی و نظارتی کار اجرای انتخابات را پیگیری می‌کنند.

همراه داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی در انتخابات الزامی است

همراه داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی در انتخابات الزامی است

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: همراه داشتن اصل شناسنامه و شماره ملی برای شرکت در انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد ماه الزامی است.

سیف‌الله ابوترابی افزود: در انتخابات پیش رو همراه داشتن اصل شناسنامه و دانستن شماره ملی ضروری است، اما همراه داشتن کارت ملی ضرورتی ندارد و افراد فقط باید کد ملی خود را بدانند.

وی ادامه داد: براساس اعلام ستاد انتخابات کشور در مجموع در مراکز ۲۴ استان در کشور انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

 

 

 

تلاش ۵ هزار نیروی پلیس برای تامین امنیت انتخابات/۲-۳

بیش از ۵ هزار نیروی پلیس در خراسان جنوبی، تامین امنیت انتخابات ۲۸ خرداد را برعهده خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: تمام نیرو‌های این فرماندهی برای برقراری امنیت در آستانه انتخابات، در جای جای خراسان جنوبی در آماده باش کامل هستند و در روز انتخابات هم در کنار مردم خواهند بود.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: پشتیبانی‌های هوایی و زمینی برای مرز‌ها و دورترین نقاط روستایی پیش بینی شده است.

وی گفت: سامانه ۱۱۰ پلیس آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این خصوص است.

جانشین فرمانده انتظامی استان وضعیت امنیتی خراسان جنوبی را مطلوب دانست و گفت: نیروی انتظامی تمام تلاش خود را می‌کند تا مردم در فضای امن در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و در نتخابات شرکت کنند.

 

 

 

 

هفت طرح ورزشی در شهرستان سربیشه در دست اجراست/۷

هفت طرح ورزشی در شهرستان سربیشه در دست اجراست

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان سربیشه گفت: هفت طرح ورزشی در این شهرستان با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در دست اجراست و برخی از آنها در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

 ابوالفضل اکبری‌نیا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین چمن مصنوعی روستای طناک سفلی با همت یکی از خیرین شهرستان در حال ساخت است که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: یکی از خیرین شهرستان سربیشه در زمینه احداث این طرح ۱۵۰ میلیون تومان تعهد کرده است و مابقی اعتبار آن را اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تامین خواهد کرد.

رییس اداره ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته عملیات اجرایی سه زمین چمن مصنوعی را از محل اعتبارات وزارت نفت با پیگیری نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شروع کردیم که زمین چمن مصنوعی روستای ناز دشت ابتدای امسال به بهره‌برداری رسید و زمین چمن مصنوعی روستاهای ماهیرود و مختاران تا پایان تیر ماه تکمیل خواهد شد.

وی از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی سالن ورزشی دهستان لانو خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار چهار میلیارد تومان و مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) در دست اجراست و تاکنون در زمینه اجرای این طرح بیش از یک میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

اکبری‌نیا افزود: ۲ زمین چمن مصنوعی با مشارکت شهرداری‌های سربیشه و مود نیز در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: عملیات اجرایی سالن سقف کوتاه شهر سربیشه نیز سال گذشته با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان کلنگ‌زنی شد و برای اجرای این طرح منتظر تخصیص اعتبارات امسال هستیم.

رییس اداره ورزش و جوانان سربیشه گفت: احداث سالن سقف کوتاه و زمین چمن شهرک ولی‌عصر(عج) در شهر مرزی دُرح نیز در دستورکار قرار دارد و منتظر تخصیص اعتبارات هستیم.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

 

 

 

 

 

۲۰۲ صندوق اخذ رای در شهرستان درمیان مستقر می‌شود

۲۰۲ صندوق اخذ رای در شهرستان درمیان مستقر می‌شود

بیرجند – ایرنا – فرماندار درمیان گفت: ۲۰۲ صندوق اخذ رای برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان پیش‌بینی شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت عوامل اجرایی انتخابات است.

حسینعلی بخشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد ۸۳ صندوق برای اخذ آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ۱۱۹ صندوق برای اخذ آرای نامزدهای شوراها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای اخذ آرای انتخابات ریاست جمهوری تعداد ۴۹ صندوق سیار و ۳۴ صندوق ثابت در نظر گرفته‌ایم که ۶۶ صندوق در مناطق روستایی و ۱۷ صندوق در مناطق شهری فعال خواهند بود.

فرماندار درمیان اظهار داشت: ۸۳ شعبه اخذ رای در روز جمعه (۲۸ خرداد) آرای مردم شهرستان را جمع‌آوری می‌کنند که در راستای حفظ سلامتی مردم ۱۹ درصد افزایش دارد.

وی افزود: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر در این شهرستان ۱۵ نامزد در شهر اسدیه، ۱۵ نامزد در شهر طبس مسینا و ۱۲ نامزد در شهر گزیک برای عضویت در شورای اسلامی شهرها با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بخشی گفت: همچنین در روستاهای بخش مرکزی ۲۰۷ نامزد، در بخش قهستان ۲۳۶ نامزد و در بخش گزیک ۹۵ نامزد برای عضویت در شورای اسلامی روستاها حضور دارند.

وی عنوان کرد: ۳۳ هزار و ۵۲۶ نفر در انتخابات ۱۴۰۰ واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد هزار و ۸۷۹ نفر رای اولی هستند.

فرماندار درمیان گفت: تمامی تمهیدات برای تجهیز شعب اخذ رای اندیشیده شده و ستاد انتخابات شهرستان با اعزام تیم نظارت و ارزیابی در شعبه‌های اخذ رای به‌صورت میدانی الزامات و نیازهای شعب را احصا و گزارش آن را به ستاد انتخابات استان اعلام کرده‌ است.

وی با اشاره به همکاری هزار و ۳۳۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، بازرسی و انتظامی در انجام فرآیند برگزاری انتخابات افزود: همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم تا انتخاباتی سالم، امن و قانونمند با محوریت سلامت مردم و رعایت توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی برگزار شود.

 

 

خاموشی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز در سرایان/۴-۲

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان از کشف ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ وطن دوست گفت: مأموران انتظامی اخباری مبنی بر نگهداری تعدادیخاموشی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز در سرایان دستگاه استخراج ارز دیجیتال در یکی از انبار‌های واقع در شهرک صنعتی شهرستان سرایان دریافت کردند که بلافاصله پیگیری موضوع در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت.

وی افزود: مأموران با انجام تحقیقات تخصصی و پلیسی، محل نگهداری دستگا‌های استخراج ارز دیجیتال را شناسایی کردند که پس از هماهنگی با مقام قضائی با رعایت حقوق شهروندی این محل را بازرسی کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان سرایان افزود: مأموران در بازرسی و پاکسازی از این محل ۶ دستگاه استخراج ارز دیجیتال غیر مجاز کشف و ۲ متهم دستگیر کردند.

سرهنگ وطن دوست با بیان این که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند، افزود: ارزش ریالی این اقلام غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

 

 

 

 

 

بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور پرشور در انتخابات

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی برای حضور پرشور در انتخابات در بیانیه‌ای دعوت به حضور پرشور کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکزخراسان جنوبی، بخشی از متن این بیانیه به شرح ذیل است: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با تبریک دهه سراسر نور کرامت و ولادت با سعادت کریمه اهل بیت ، حضرت فاطمه معصومه (س) و میلاد باسعادت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع)، از مردم بصیر، همیشه در صحنه و ولایت‌مدار استان دعوت کرد، تا در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، با حضور آگاهانه ، دشمن شکن و حماسی خویش در پای صندوق‌های رأی؛ بار دیگر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رأی آری داده و با حضور پرشور و معنادار خود به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و اندیشه‌های تابناک حضرت امام خمینی (ره) مهر تأییدی دوباره زنند.
در این بیانیه فراخوان و دعوت عمومی که در آستانه سیزدهـمیـن دورۀ انتخابات ریاست جمهوری و ششمیـن دورۀ انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا صادر شده است، آمده است:
مسئلۀ انتخابات برای هر کشور و نظامی، مسئلۀ بسیار مهمّی است. انتخابات، مظهر کامل حضور و انتخاب مردم و اقتدار و امنیت ملی است. مردم با حضور آگاهانه و پرشور خودشان در صحنۀ انتخابات، مردم‌سالاری واقعی را در این کشور شکل می‌دهند.
در وضعیت حساس کنونی که دشمن بیش از هر زمان دیگری با بسیج معاندین و ضد انقلاب و فضای امپراتوری رسانه‌ای در تکاپوی شبهه‌افکنی، سیاه‌نمایی و القای بی‌رغبتی مردم نسبت به انتخابات و نظام است، بنا بر این شرکت هرچه پرشورتر و حداکثری واجدین رأی در انتخابات تضمین کننده امنیت و اقتدار ام‌القرای جهان اسلام و به اذن‌الله بار دیگر خفت و شکست نظام سلطه و در رأس آن شیطان بزرگ، آمریکا و سرسپردگان منطقه‌ای آن را در پی خواهد داشت.
هر یک رأی ایرانی، یک سیلی محکم بر استکبار جهانی ومشتی بر دهان یاوه گویان و بدخواهان نظام است.
حضور گسترده و آگاهانۀ مردم در پای صندوق‌های رأی، “رأی به ولایت‌مداری؛ استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی”، “رأی به آرمان‌های سترگ انقلاب اسلامی، شهدا و امام شهدا”، ” رأی به بی‌اثر بودن تحریم، نفوذ و حربه‌های دشمنان زبون انقلاب اسلامی”، “رأی به ایستادگی و اقتدار، عزت و پیشرفت ملی ایران اسلامی” است.
در آستانۀ ۲۸ خرداد ماه، جمعۀ سرنوشت ساز، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از آحاد مردم متدین، بصیر، دشمن شناس وعامل به هنگام به وظیفه دعوت می‌نماید تا با لبیک به ندای مقام رهبرمعظم و رأی حداکثری و انتخاب فردی اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و افرادی شایسته و دلسوز در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا به تکلیف عقلی، ملی و دینی خود عمل کرده و در افزودن برگ زرین دیگری بر اوراق سراسر عزت و افتخار کشور سهیم شده و با سربلندی اسلام و اقتدار افزون‌تر نظام مقدس جمهوری اسلامی دوستان را امیدوار و دشمنان کینه توز و در رأس آنان آمریکای جهان خوار را مایوس کنند.

 

 

 

 

 

قراردادهای پیش فروش مسکن باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود/۲-۳

مشاوران املاک اجازه عقد قرارداد پیش فروش مسکن را ندارند و قراردادهای پیش فروش مسکن باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، جمعی از نمایندگان دادگستری، تعزیرات حکومتی ، سازمان بازرسی ، اتحادیه قراردادهای پیش فروش مسکن باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شوداملاک استان و نماینده اداره‌کل ثبت اسناد استان دیروز با حضور در چند بنگاه معاملات مسکن روند اجرای قانون بیست و چهار دادگستری مبنی‌بر پیش‌فروش مسکن را از نزدیک بررسی کردند.

 

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تامین مسکن را از نیاز‌های اساسی هر شهروند دانست و گفت: در سال‌های اخیر  افرادی که توان مالی تهیه مسکن را نداشتند به پیش خرید ساختمان روی آوردند.

 

حجت‌الاسلام وحدانی نیا افزود: بنا بر ماده ۲۴ قانون در پیش فروش ساختمان مشاوران املاک تحت هیچ عنوان قرارداد پیش فروش ساختمان را نمی‌توانند تنظیم کنند.

 

وی گفت: تنظیم  قرارداد‌های پیش فروش ساختمان  به عنوان یک سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی حمایتی از پیش خریدار  است که از کلاهبرداری های احتمالی جلوگیری می کند.

 

حجت‌الاسلام وحدانی نیا گفت: اگر بنگاه‌های معاملاتی برخلاف آنچه که در ماده ۲۴ آمده قرداد پیش فروش تنظیم کنند پروانه معاملاتی املاک آنها برای بار اول تا یک سال تعلیق، در صورت تکرار تا ۲ سال  تعلیق  و برای بار سوم ابطال می شود.

در بازدید میدانی که برای رصد و پایش فعالیت بنگاه‌های معاملاتی انجام شد تذکرات لازم به مشاوران املاک داده شد.

 

 

 

 

افتتاح نمایشگاه نقاشی در باغ و عمارت اکبریه/۲-۳

نمایشگاه نقاشی صنایع دستی به نمایندگی از ۵ طرح صنایع دستی در باغ و عمارت اکبریه بیرجند افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان در حاشیه این نمایشگاهافتتاح نمایشگاه نقاشی در باغ و عمارت اکبریه گفت: هدف از افتتاح این نمایشگاه معرفی صنایع دستی و ظرفیت استان به کودکان و آحاد جامعه است و در این نمایشگاه با همکاری اموزش و پرورش از دانش آموزان خواسته شده تا متناسب با صنایع دستی استان آثار خود را ارائه دهند.

رمضانی افزود: در این نمایشگاه گروه‌های سنی ۴- ۱۲ سال ۸۰ اثر ارائه دادند که از بین اثار ۵۰ اثر منتخب شدند.

وی گفت: علاقمندان می توانند به مدت سه روز در دو نوبت صبح و عصر برای بازدید به باغ اکبریه مراجعه کنند.

همچنین امروز دو کارگاه حوله بافی در روستا‌های حاجی آباد و دستگرد و یک کارگاه صنایع دستی در بیرجند و سایت فروش صنایع دستی با هزینه ۶۵ میلیون تومان و اشتغال زایی ۲۷ نفر در بیرجند افتتاح شد.

 

 

 

آزادسازی ۳ پهنه معدنی در خراسان جنوبی/۲-۳

۳ پهنه معدنی ۱۶ تیر امسال در خراسان جنوبی برای سرمایه گذاری و استخراج مواد معدنی به سرمایه گذاران واگذار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گفت: در این مرحله ۱۰ هزار و ۱۴۰ کیلومتر مربع از مساحت بلوکه شده معدنی استان آزاد می شود.

ایمان طلب افزود: این پهنه‌های معدنی شامل پهنه جنوب دهسلم نهبندان شامل ۷۵۱ کیلومتر، پهنه شرکت پایا واقع در طبس و عشق آباد شامل ۸ هزار و ۲۴۲ کیلومتر و پهنه کوچ علی طبس شامل هزار و ۱۴۷ کیلومتر است.

وی گفت: پهنه دهسلم نهبندان مربوط به عناصر فلزی، پهنه پایا مربوط به عناصر فلزی، سرب و روی و پهنه کوچک علی مربوط به ماده معدنی زغال سنگ است.

به گفته وی پهنه‌های پایا و جنوب دهسلم توسط بخش خصوصی و پهنه کوچک علی توسط شرکت تولید مواد معدنی ایران انجام می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی پهنه‌های واقع در استان ۱۶ تیر آزاد سازی می‌شوند.

تاکنون ۹۰ درصد پهنه‌های معدنی استان آزاد سازی شد.

 

 

 

 

آغاز عملیات سمپاشی شبکه‌های فاضلاب شهر بیرجند/۲

آدمرو‌ها و منهول‌های شبکه‌های فاضلاب شهر بیرجند برای جلوگیری از تکثیر حشرات و موجودات موذی، سمپاشی می شود.

مدیر امور آب و فاضلاب بیرجند وجود سوسک در شبکه‌های فاضلاب را از آغاز عملیات سمپاشی شبکه‌های فاضلاب شهر بیرجندمعضلات زندگی شهری عنوان کرد و گفت:شهر بیرجند ۱۱ هزار منهول فاضلابی دارد که به طور میانگین هر منهول در سال ، دو دوره سمپاشی می شود.

 

ندائی جوان افزود: علاوه بر این در صورت تماس شهروندان با سامانه ۱۲۲ و اعلام وجود سوسک در منطقه های خاص ، منهول‌های آن منطقه برای رفاه حال شهروندان خارج از برنامه سمپاشی می شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه سمپاشی شبکه‌های فاضلابی از اقدامات اضطراری در بهره برداری از شبکه‌های فاضلابی است با شروع فصل رشد سوسری‌ها از اول خرداد (فصل گرما) عملیات سمپاشی شبکه‌های فاضلاب در ۲ جبهه کاری (شمال و جنوب شهر) به روش مه پاشی گرم آغاز شد.

 

 

 

 

رکود در بازار مسکن/ سناریوی دنباله‌دار انتخابات بر بازار مسکن/

یک مشاور املاک با بیان اینکه بازار مسکن از ۶ ماه قبل همچنان در رکود به سر می‌برد، گفت: افزایش قیمت مسکن از شهریور تا آذر سال گذشته زیاد بود و پس از آن بازار در رکود به سر می‌برد و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

رکود در بازار مسکن/ سناریوی دنباله‌دار انتخابات بر بازار مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، بازار مسکن مانند سال‌های اخیر در رکود به سر می‌برد و خریدار و فروشنده تمایلی به انجام معامله ندارند و به نظر می‌رسد منتظر تعیین تکلیف انتخابات و وضعیت اقتصادی بازار مسکن هستند.

شهروندی بیرجندی که از اوایل سال به دنبال خرید یک واحد مسکونی است، گفت: با اینکه از همان ابتدا بازار مسکن راکد بود و واحد مناسبی برای خرید پیدا نکردم اما با قرار گرفتن در آستانه انتخابات و شروع تبلیغات این بازار قفل شده و دیگر  فروشندگان سابق هم تمایلی به انجام معامله ندارند.

وی افزود: یک ماه پیش به‌منظور خرید یک واحد ۱۱۰ متری در خصوص قیمت با فروشنده توافق کردیم اما اکنون منصرف شده و هیچ واحد دیگری هم برای فروش در بازار وجود ندارد.

توان خرید مردم سلب شد

یکی دیگر از شهروندان هم در این باره گفت: قیمت‌ها در بازار مسکن به قدری افزایش یافته که توان خرید نداریم و قرار گرفتن در آستانه انتخابات هم مزید بر علت و بازار مسکن به‌طور کلی قفل شده است.

وی افزود: با اینکه قصد خرید مسکن را دارم اما چون شرایط کنونی بر اقتصاد بازار سایه افکنده است، خریدم را به پس از انتخابات موکول می‌کنم.

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه نیاز مبرم به فروش مسکن دارد، گفت: با اینکه قصد فروش مسکن‌ام را دارم اما مدتی است مشتری دست به نقد در بازار وجود ندارد و اکنون هم به‌دلیل انتخابات و نامشخص بودن شرایط اقتصادی بازار به توصیه کارشناسان، فروش آن را به بعد از انتخابات موکول کرده‌ام تا حداقل متضرر نشوم.

بازار مسکن در انتظار انتخابات

«صادقی» کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ارزیابی بازار مسکن نشان می‌دهد که عوامل اثرگذار در بازار باعث شده خریداران و فروشندگان واقعی تا مشخص شدن رئیس جمهور بعدی و سامان گرفتن بازار، دست از خرید و فروش بردارند.

وی افزود: اگرچه تغییرات نرخ ارز و مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر تأثیر زیادی در بازار مسکن داشت اما در این میان اما و اگرهای انتخابات ریاست جمهوری هم این بازار را به سمت رکود بیشتر برده و معامله‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا ثابت شدن شرایط از فعالیت در بازار دور باشند.

برخلاف نظر این کارشناس که بخشی از رکود بازار مسکن را به دلیل اتفاقات سیاسی می‌داند، «محمدی» یک مشاور املاک که خود را کارشناس در این عرصه می‌داند، کاهش قدرت خرید را عامل عمده رکود این بازار مطرح کرد و افزود: اکنون نه تنها بازار مسکن بلکه عمده بازارها درگیر رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌ها هستند و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و افراد توانایی خرید در بازارهای مختلف را ندارند.

وی مدعی است: اکنون ۲ نوع رکود در بازار داریم؛ یکی به دلیل کاهش تقاضا و دیگری به دلیل افزایش قیمت و کاهش توان خرید مردم رخ داده است.

بازار مسکن قفل شد!

محمدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم اما در یک ماه اخیر همان مقدار اندک خرید و فروش هم قفل شده است.

یک مشاور املاک دیگر با بیان اینکه بازار مسکن از ۶ ماه قبل همچنان در رکود به سر می‌برد، گفت: افزایش قیمت مسکن از شهریور تا آذر سال گذشته زیاد بود و پس از آن بازار در رکود به سر می‌برد و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

 

وی افزود: هم‌اکنون با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت مسکن همچنان ثابت است اما اگر قرار باشد تغییراتی در قیمت مسکن ایجاد شود ۲ ماه پس از انتخابات شاهد آن خواهیم بود.

یکی دیگر از مشاوران املاک هم گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی به قدری زیاد است که دیگر تغییر و تحولات نمی‌توانند تأثیر چشمگیری داشته باشند.

وی افزود: قیمت میلگرد از ۱۲ هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این وضعیت در معاملات مسکن تأثیر جدی گذاشته اما قیمت‌ها را با توافق برجام و انتخابات ثابت نگه داشته‌اند و با وجود افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن ثابت است.

 

صعود یا سقوط بازار مسکن!

این مشاور املاک با اشاره به ارتباط قیمت‌ها در بخش‌های مختلف با برخی اتفاقات سیاسی، ادامه داد: امروز با سکون قیمت مواجه هستیم نه ثبات آن بنابراین با یک تلنگر در روزهای آینده تغییراتی در این بازار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون که مشخص نیست قیمت‌ها پس از انتخابات چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد، بازار مسکن در سکون به سر می‌برد، تبیین کرد: با وضعیت کنونی قیمت مسکن بعید می‌دانم پس از انتخابات روند کاهشی داشته باشیم ضمن اینکه اگر مقداری هم افزایش قیمت داشته باشیم به‌طور حتم رکود بیشتری را شاهد خواهیم بود.

این مشاور املاک در پایان مطرح کرد: این در حالی است که همه انتظار دارند رئیس جمهور بعدی قیمت‌ها را کاهش دهد چون با قیمت‌های موجود هم مردم توان خرید ندارند و تنها راه جبران آن کاهش قیمت‌ها است.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شعب أخذ رأی در فردوس ۱۵ درصد افزایش یافت

شعب أخذ رأی در فردوس ۱۵ درصد افزایش یافت

بیرجند- فرماندار فردوس گفت: شعب أخذ رأی در فردوس ۱۵ درصد افزایش یافته و به ۶۴ شعبه رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید حلاج مقدم دوشنبه شب در نشست انتخاباتی در راستای افزایش مشارکت مردمی گفت: باید همگی دست به دست هم دهیم و در بزرگترین رویداد سیاسی کشور حداکثر مشارکت را داشته باشیم.

وی اظهارکرد: با توجه به بیماری کرونا و در راستای رعایت حدأکثری دستورالعمل‌های بهداشتی شعب اخذ رای در سطح شهرستان به ۶۴ شعبه رسیده که نسبت به دور قبل انتخابات بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: افزایش شعب أخذ رأی صورت گرفت تا ازدحام جمعیت صورت نگیرد و مردم بتوانند با خیال راحت در مدت زمان رای‌گیری در شعبات حضور یافته و رای خود را به صندوق‌ها بیاندازند.

فرماندار فردوس ادامه داد: تمامی افرادی که بعنوان کاندیدا در عرصه رقابت‌ها حاضر هستند صلاحیت لازم را دارند و مردم با توجه به شاخص‌ها و ملاک‌های مد نظر و برنامه‌های کاندیداها و شناختی که پیدا کرده‌اند، به افراد توانمند و اصلح برای شوراها و ریاست جمهوری رای خواهند داد

حلاج مقدم از تمامی حاضرین در جلسه و اقشار مختلف خواست تا با تشویق سایرین و نزدیکان خود به حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌ها از حق قانونی و شرعی خود در تعیین سرنوشت کشور و شهر و روستای خود استفاده کنند.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده مخالفین و دشمنان نظام برای نا امیدی و عدم حضور مردم در انتخابات، حجم بی سابقه تخریب و تشویق مردم به رای ندادن را ناشی از تاثیر بسیار بالای آرای مردم در تقویت اقتدار ملی و خنثی‌سازی توطئه‌های استکبار دانست و اظهارکرد: مردم ایران اسلامی و شهرستان فردوس مثل همیشه با مشارکت حدأکثری خود در این انتخابات نیز حماسه‌ای دیگر خلق خواهند کرد.

حجت الاسلام بابایی امام جمعه فردوس نیز در این جلسه گفت: باید با حضور در انتخابات و انتخاب فردی اصلح دین خود را به شهدا ادا کرده و مخالف خواسته دشمن عمل کنیم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که بزرگان می‌توانند در زمینه دعوت مردم به حضور در انتخابات نقش بسزایی داشته باشند، افزود: باید تمام اقشار و آحاد جامعه را به حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کنیم.

افزایش مصارف غیرانسانی از علل کمبود نان در سربیشه است

افزایش مصارف غیرانسانی از علل کمبود نان در سربیشه است

بیرجند – ایرنا – رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: یکی از علل اصلی کمبود نان در این شهرستان افزایش مصارف غیرانسانی از جمله برای دام است.

مهدی ملایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش تقاضا و کمبود نان فقط مشکل شهرستان سربیشه نیست و به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط عمومیت پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی مواد غذایی از جمله برنج و ماکارونی تقاضای نان به عنوان غذای جایگزین افزایش یافته، ضمن آنکه بخشی از افزایش تقاضا به افزایش مصارف غیرانسانی از جمله خوراک دام به دلیل افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی نظیر کنسانتره، جو و سبوس مرتبط است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه بیان کرد: با وجود خشکسالی در سال جاری و کاهش تولید گندم، تخصیص سهمیه آرد شهری و روستایی مطابق سهمیه‌های قبلی بدون هر گونه کاهش در حال انجام است و از این نظر هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

وی گفت: اختلاف شدید قیمت آرد در دو سوی مرز، احتمال قاچاق این کالای اساسی را نیز افزایش داده که در این خصوص برابر مصوبات شورای تامین شهرستان، مجموعه‌های انتظامی و مرزی به تشدید نظارت‌ها اقدام کرده‌اند و مجموعه مرزبانی و گمرک نظارت ویژه‌ای را در این خصوص اعمال می‌کنند.

ملایی افزود: در سه ماه نخست سال جاری ضمن تغییر برنامه پخت و تعطیلی برخی واحدهای خبازی با هدف جلوگیری از تراکم تقاضا در بعضی ساعات یا روزهای هفته، بازرسی و نظارت‌ها نیز در قالب گشت‌های مستقل و مشترک با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۴۳ فقره بازرسی و ۱۸ فقره گشت مشترک در شهرستان سربیشه اجرا شده و در نتیجه آنها سه پرونده تخلف عرصه خارج از شبکه و کم‌فروشی نان تشکیل و برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: با توجه قیمت تمام‌شده و حجم بالای یارانه تخصیصی در حال حاضر آرد جزو ارزانترین کالاهای مصرفی است و مصرف صحیح و جلوگیری از اسراف این نعمت الهی، لازم به نظر می‌رسد.

وی نظارت همگانی را شرط لازم درخصوص تقویت نظارت‌ها و برخورد با تخلف‌های احتمالی دانست و ضمن تشکر از حساسیت‌های عمومی، از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه تلفنی ۱۲۴ ارتباط مردمی و ستاد خبری نظارت و بازرسی این اداره اعلام کنند.

به گفته کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، قیمت تمام‌شده هر کیسه آرد برای دولت ۲۰۰ هزار تومان است که در نقاط روستایی هر کیسه به قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.‌

 

 

 

 

 

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی:

مشارکت در انتخابات حق ملت ایران و واجب عینی است/۲-۳

مشارکت در انتخابات حق ملت ایران و واجب عینی است

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی  گفت: خداوند متعال انسان را برای رشد و کمال مختار آفریده است و با اراده خود می تواند دنیا و آخرت باسعادتی داشته باشد.

سردار«علی قاسمی» در همایش بزرگ رای اولی‌ها (جشن تکلیف سیاسی) که به صورت حضوی در بیرجند و مجازی در شبکه شاد برگزار شد، با بیان اینکه راهنمایی و مشورت گرفتن در هر انتخابی ضرورت دارد، افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ۲۷ انتخابات  برگزار شده است و ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی و ۹۵ درصد نیز به قانون اساسی رأی دادند.

وی ادامه داد: تمام امور را مردم ایران مستقیم از طریق صندوق رأی انتخاب می کنند و انتخابات در نظام اسلامی جایگاه و تاثیر ویژه ای دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه دشمن در همه انتخابات ها شیطنت می کرد و در این دوره نیز بحث رأی ندادن را مطرح می کند، تصریح کرد: اگر با این حرف دشمن رأی ندهیم پس از مدتی می گویند نظام اسلامی بعد از ۴۲ سال به بن بست رسیده است چون پشتوانه مردمی ندارد.

فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) خراسان جنوبی انتخابات را حق ملت ایران و واجب عینی دانست و افزود: امروز دشمن تلاش می کند تا ایران را مانند عربستان وابسته کند اما مردم با حضور حداکثری خود  در انتخابات پیش رو مشت محکمی بر دهان استکبار می زنند.

 

کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است/۲

کاروانسرای سرایان نامزد ثبت جهانی است

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان گفت: کاروانسرای سرایان واقع در محدوده تاریخی این شهر مراحل نامزد و منتخب شدن برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را پشت سر گذاشته و مقدمات این رخداد مهم در دست انجام است.

محمد عرب روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرایند ثبت قطعی اثر در فهرست میراث جهانی پس از بررسی نتایج گزارش ارسالی بازدید تیم محلی یونسکو انجام می‌شود.

وی بیان کرد: به منظور آماده‌سازی این اثر عملیات محوطه‌سازی زمین روبه‌روی کاروانسرا و آب انبار در دست اقدام است و برای نهایی شدن ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، نیازمند حمایت و مشارکت همه مردم و توجه جدی دستگاه‌های اجرایی با هدف آماده‌سازی کاروانسرا برای حضور ارزیابان ثبت جهانی هستیم.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان افزود: برنامه‌های مرمت، حفظ، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی شاخص این شهرستان بر مبنای ثبت حداقل یک اثر در فهرست میراث جهانی بوده از همین رو مرمت حمام تاریخی، مرمت و احیای بازار میثم و تجمیع کارگاه‌های چلنگری و زنگوله سازی، کمک به ایجاد کارگاه‌های تراش سنگ و خراطی و راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی همچنین مرمت آب انبار و محوطه‌سازی اطراف بناها و محوطه‌سازی میدان کوثر برای تحقق هدف ثبت جهانی این مجموعه بوده است.

وی با بیان اینکه نهایت کار در حوزه آثار تاریخی بعد از مرمت و احیا، ثبت در فهرست میراث جهانی است گفت: کاروانسراهای ایرانی مانند خانه ایرانی، باغ ایرانی، قنات ایرانی و برج ایرانی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فرد است که بدون در نظر گرفتن ارزش معماری خاص آن از لحاظ جایگاه اجتماعی، فرهنگی و تعاملات ساختاری دارای ارزش‌های بالایی دارد.

عرب افزود: به دور از تعریف و گسترش کالبدی کاروانسراها آنچه اهمیت می‌یابد، مولفه‌های فرهنگی اجتماعی است که در اعصار مختلف در آن طی شده، استمرار یافته و در چند هزار سال بدون گسست ارزش‌های معماری ایران در کنار فرهنگ جامعه حفظ شده است.

وی گفت: محدوده تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، آب انبار، حمام، بازار و مسجد جامع یک مجموعه تاریخی و مرکز محله زنده شهری است که هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و زنده‌ترین نقطه شهر مسحوب می‌شود که مردم نیز تعاملات خوبی با این محدوده دارند.

وی افزود: مجموعه تاریخی شهر سرایان، مجموعه تاریخی شهر سه قلعه، آب انبارهای شهر آیسک، کویر زیبای سه قلعه به عنوان بهشت منجمان و کویرنوردان، آب انبارهای شهر سرایان، غار بتون، مجموعه آبشارهای دره کلگی و دوتگی واقع در منطقه سبزرود، منطقه گردشگری کریمو و مصعبی و روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، کال زو و منطقه گردشگری زابر از جمله آثار جذاب تاریخی و طبیعی شهرستان سرایان هستند که آب انبارها و مجموعه کال زو و آبشارهای دره سبزرود نیز قابلیت نامزد ثبت جهانی را دارند.

مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان اظهار داشت: ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی منافع متعدد همچون جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده دارد.

وی مسائل اقتصادی را از دیگر نتایج ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین‌المللی افزوده می‌شود که قطعا ورود گردشگر می‌تواند فواید مالی زیادی داشته باشد.

عرب افزود: ثبت جهانی یک اثر تاریخی به افزایش احساسات ملی‌گرایانه و هویتی نیز کمک زیادی کرده و ریشه‌دار بودن آن ملت را اثبات می‌کند.

در حال حاضر سه اثر در حوزه میراث فرهنگی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت همچنین حوله‌بافی روستای خراشاد در حوزه صنایع دستی به عنوان چهارمین اثر خراسان جنوبی ثبت جهانی هستند که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.

۲۴ کاروانسرای باارزش در استان خراسان جنوبی وجود دارد که برخی از آنها مرمت و بازسازی شده‌اند.

کاروانسراهای سرایان، کلمرد، جوخواه و چهار گنبد طبس، اصفاک بشرویه و خوشاب فردوس از جمله کاروانسرای مرمت شده و در حال بهره‌برداری استان است.

شهرستان سرایان ۲۸۶ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی دارد که ۶۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شدت گرما در خراسان جنوبی کمتر می‌شود/۲

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از امروز تا پایان هفته جاری از شدت گرما تا حدودی در منطقه کاسته می‌شود و این کاهش دما بین سه تا پنج درجه متغیر خواهد بود.

فاطمه زارعی افزود: الگوی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده کاهش ضخامت جو و تضعیف سامانه کم‌فشار سطح زمین است که این روند باعث کاهش دما در استان خواهد شد.

وی اظهار داشت: به علاوه در این مدت روند افزایش سرعت وزش باد همراه با خیزش گرد و خاک به ویژه در مناطق نوار شرقی استان قابل پیش‌بینی است.

 

 

 

 

 

پرداخت ۷ میلیارد تومان به ایتام خراسان جنوبی/۲-۳

حامیان طرح‌های اکرام ایتام و محسنین از آغاز امسال ۷ میلیارد تومان به حساب ایتام واریز شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: این کمک‌ها در زمینه‌های معیشت، تحصیل، تهیه لوازم تحصیلی و اقلام مورد نیاز این ایتام هزینه می‌شود .

رفیعی افزود: از ابتدای امسال تا روز ولادت حضرت معصومه (س) ۵ هزار و ۴۰۰ حامی حمایت از ۹ هزار و ۲۵۰ یتیم و فرزند محسنین را برعهده گرفتند.

وی گفت: خیران در ایام دهه کرامت نیز می‌توانند با مراجعه به ادارات کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در طرح‌های اکرام ایتام و محسنین مشارکت کنند.

کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی ۹ هزار و ۱۲۹ یتیم و فرزند محسنین زیرپوشش دارد که از تعداد دو هزار و ۴۵۲ نفر یتیم هستند.

محموله جدید واکسن کرونا در راه خراسان جنوبی/۲-۳

هزار و ۵۱۰ دز واکسن اسپوتنیک نوبت دوم ، امروز وارد خراسان جنوبی می شود.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: افرادی که نوبت اول واکسن اسپوتنیک را در ۲۸ روز گذشته دریافت کرده اند  بر اساس فرخوانی که از طریق تماس تلفنی و پیامک خواهد بود ، نوبت دوم واکسن را دریافت می کنند.

 

شریف زاده افزود: این واکسن از روز چهارشنبه بین شهرستان های استان توزیع می شود و امیدواریم واکسیناسیون از پایان روز چهارشنه و پنج شنبه آغاز شود.

۸ درصد جمعیت واجد شرایط بالای ۱۸ سال خراسان جنوبی تاکنون واکسینه شده اند.

 

 

 

 

 

 

شناسایی عامل تبلیغ تقلب در امتحانات مجازی/۴

فردی که اقدام به تبلیغ تقلب در امتحانات آنلاین در شبکه های اجتماعی کرده بود در خراسان جنوبی شناسایی شد.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی گفت: کارشناسان پلیس فتا شهرستان قاین در رصد و بررسی شبانه روزی فضای مجازی، کانالی مبنی بر تبلیغ تقلب در امتحانات مجازی را مشاهده کردند.

سرهنگ علی محمدپور افزود: با بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان پلیس فتا شهرستان قاین مالک کانال شناسایی و با اخذ دستور قضایی، در این پلیس حضور پیدا کرد.

وی از هموطنان خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

 

 

 

اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

جامعه اهل سنت خراسان جنوبی همگام با سایر اقشار ملت بزرگ ایران برای حضور گسترده در انتخابات ۲۸ خرداد اعلام آمادگی کرده‌اند و سایر هموطنان را نیز به مشارکت حداکثری در عرصه تعیین سرنوشت فراخواندند.

به گزارش ایرنا انتخابات به عنوان فصل مهم بروز و ظهور مشارکت مردمی در اداره امور کشور همواره مورد توجه آحاد ملت به ویژه مردم خراسان جنوبی بوده و این استان از نظر مشارکت در انتخابات همواره جزو استان‌های پیشرو با مشارکت بالای ۷۲ درصد بوده است.

مردم انقلابی و ولایتمدار خراسان جنوبی اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر ادیان که با نثار جان و مال خود و تقدیم هزاران شهید والامقام در حفظ انقلاب و کیان کشور نقش‌آفرین بوده‌اند اینک سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در روز ۲۸ خرداد را هم فرصتی برای خلق حماسه حضور می‌دانند.

جامعه اهل سنت خراسان جنوبی هم آماده‌اند تا ۲۸ خرداد ماه با شور و نشاط در انتخابات شرکت کنند و این حضور خاری بر چشم دشمنان و بدخواهانی باشد که این روزها با انواع ترفندها سعی در کاهش مشارکت مردم دارند.

امسال ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر در خراسان جنوبی واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر رای اولی به شمار می‌روند.

اهل تسنن ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهند که اکثر آنان در شهرستان‌های مرزی درمیان، نهبندان و زیرکوه ساکن هستند و این استان از نظر وحدت شیعه و سنی در کشور زبانزد است.

به اعتقاد علمای اهل سنت خراسان جنوبی، حضور حداکثری اهل سنت همگام با دیگر اقشار ملت ایران در پای صندوق‌های رای، عزت‌آفرین و وحدت‌آفرین است.

جمعی از آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره ضرورت حضور حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به شرایط و مقتضیات کنونی همچنین شاخص‌های نامزد اصلح بیان کردند.

اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

مشارکت در انتخابات، احترام به نظام جمهوری اسلامی 

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: مشارکت در انتخابات، احترام به نظام جمهوری اسلامی ایران است و حضور آگاهانه مردم در انتخابات نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند.

مولوی غلام حیدر فاروقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند باید شناخت آگاهانه داشته باشند و گزینه اصلح را انتخاب کنند.

وی افزود: اگر مردم در انتخابات حضور باشکوه داشته باشند، در عرصه بین‌الملل هم تاثیرگذار است و کشورهای جهان بیشتر روی ایران اسلامی حساب باز می‌کنند و احترام بیشتری برای نظام و مسوولان کشورمان قائل هستند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: وقتی هم که شخص اصلح انتخاب شود، خدمت بهتر و موثری در راستای حل مشکلات مردم خواهد داشت.

وی اظهار داشت: هرچه مردم در این انتخابات حضور پررنگ‌تری داشته باشند، عزت و اقتدار کشور بالاتر می‌رود زیرا در حال حاضر دشمن تبلیغات زیادی علیه نظام دارد که حضور مردم باعث استحکام جامعه اسلامی خواهد شد.

مولوی فاروقی گفت: دشمنان تصور می‌کنند مردم به خاطر مشکلات معیشتی در انتخابات شرکت نخواهند کرد لذا حضور در انتخابات در این دوره مهمتر از دوره‌های قبل است چرا که مایه آبروی نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اهل سنت در همه انتخابات گذشته حضور فعال داشته‌اند افزود: به اذعان مسوولان، اهل سنت در برخی مناطق ۹۰ درصد و برخی مناطق نیز ۸۰ درصد مشارکت سیاسی داشته‌اند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اظهار داشت: اهل سنت در انتخابات گذشته همیشه مشارکت خوبی داشته و انتظار دارد که خواسته‌های اهل سنت در عمل و نه فقط در شعارها دیده شود.

وی افزود: هر رییس جمهوری در این دوره انتخاب شود به خواسته‌های اهل سنت هم توجه کند و لازم است از ظرفیت نیروی انسانی اهل تسنن بیش از پیش در مدیریت‌های کلان کشور و استان استفاده شود.

مولوی فاروقی بیان کرد: جامعه اهل سنت در ۲۸ خردادماه نیز با حضور حماسی خود در انتخابات حماسه‌ای دیگری از نوع وحدت، همدلی و اقتدار را رقم خواهند زد.

اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

حضور گسترده در انتخابات عزت نظام را نشان می‌دهد

امام جمعه اهل سنت اسدیه مرکز شهرستان درمیان هم گفت: حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای مهر تایید دیگری بر نظام جمهوری اسلامی ایران است و عزت و اقتدار نظام ما را در عرصه بین‌الملل به نمایش می‌گذارد.

مولوی سید احمد عبداللهی با تاکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ لازم و ضروری است افزود: یک دلیل حضور مردم این است که نباید در سرنوشت خود و کشورشان بی‌تفاوت باشند و باید به مساله انتخابات اهمیت بدهند.

وی گفت: همچنین حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای توطئه‌های دشمنان را خنثی و آنان را ناامید می‌کند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه اضافه کرد: این حضور باعث می‌شود که دشمنان متوجه شوند مردم پایبند به نظام خود هستند و هر سال با حضور گسترده مردم در میدان‌های مختلف به خصوص انتخابات، پایه‌های نظام محکم و قوی‌تر می‌شود.

وی گفت: مردم باید هوشیار باشند که دشمنان دل به نارضایتی آنان بسته‌اند و حضور گسترده در انتخابات به این معنا است که ملت حامی نظام خود است و تاکنون در هر صحنه‌ای که مردم ما مشارکت بالایی داشته‌اند، توطئه‌های دشمنان این سرزمین نیز نقش برآب شده است.

مولوی عبداللهی با اشاره به لزوم انتخاب اصلح در انتخابات گفت: همیشه باید بهترین‌ها ملاک انتخاب انسان باشد به ویژه در عرصه‌ای که به جمع و سرنوشت کشور مربوط می‌شود.

وی اظهار داشت: براساس بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری، شخص منتخب مردم باید مردمی و دلسوز به حل مشکلات مردم باشد، مبارزه با فساد را سرلوحه کار خود قرار دهد و نسبت به مساله معیشت مردم و بهتر شدن وضعیت زندگی آنان برنامه‌های خوب و مفید را ارائه کند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه گفت: مردم باید خودشان با بررسی‌های مختلف فرد اصلح را انتخاب کنند یا از افراد آگاه و مورد اعتماد بپرسند.

اهل سنت خراسان جنوبی آماده خلق حماسه‌ای دیگر

حضور در انتخابات وحدت‌آفرین است

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا حضور در انتخابات را وحدت‌آفرین دانست و گفت: مردم با حضور حداکثری در انتخابات در جهت حفظ عزت، وحدت و آرامشی که جامعه دارد، گام بر می‌دارند.

مولوی سید محمد حسینی افزود: این عزت، وحدت و آرامشی را که خداوند متعال به جامعه ما عنایت کرده است، باید قدردان باشیم و با حضور خود در انتخابات آن را حفظ کرده و ارتقا دهیم تا با وحدت ملی در آینده شاهد اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی گفت: حضور مردم در همه انتخابات گذشته قدرت و عظمت ملت ایران و نظام اسلامی را به اثبات رسانده است و هرچه مردم حضور بیشتری در پای صندوق‌های رای داشته باشند، دشمنان ملت ایران و نظام اسلامی مایوس‌تر خواهند شد.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا بیان کرد: دشمنان با توطئه‌های مختلف به دنبال این هستند که ملت ایران حضور کمرنگی در پای صندوق‌های رای داشته باشد و حضور گسترده مردم در میدان انتخابات تبلیغات و نیت سوء آنان را خنثی و نقش بر آب می‌کند.

وی اظهار داشت: شخصی هم که با رای بیشتر و پشتوانه قوی مردمی به عنوان خادم مردم انتخاب می‌شود، قدرت چانه‌زنی بیشتری در عرصه بین‌الملل خواهد داشت تا بتواند در برابر توطئه‌ها و حرکت‌های شوم دشمنان قیام کند و از حقوق ملت در عرصه بین‌الملل دفاع کند.

مولوی حسینی گفت: در سطح جهان تمامی کشورهای دوست و دشمن انتخابات ما را رصد می‌کنند بنابراین هرچه مردم حضور بیشتری داشته باشند، دشمنان در طراحی برنامه‌های خود علیه ما ناامید و دوستان امیدوارتر خواهند شد.

وی انتخابات را عرصه مشارکت در تعیین سرنوشت توصیف کرد و افزود: مردم به عنوان یک وظیفه ملی و شرعی باید با بصیرت و آگاهی در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا تصریح کرد: ایران اسلامی وطن همه ماست و برای امنیت آن شهدای‌ زیادی تقدیم شده است لذا در ۲۸ خرداد اهل سنت و تشیع با وحدت و قدرت حماسه دیگری را خلق خواهند کرد.

وی گفت: جامعه اهل سنت در تمامی انتخابات گذشته حضور حداکثری داشته‌ است و در انتخابات پیش‌رو هم به کوری چشم دشمنان پای نظام و انقلاب خود هستند و مشارکت حداکثری خواهند داشت.

 

 

 

 

 

اولین جشنواره “شکوه شرق” در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

اولین جشنواره "شکوه شرق" در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس دانشگاه بیرجند گفت: اولین جشنواره “شکوه شرق” با هدف کمک به حفظ و ارتقای میراث فرهنگی و معنوی خراسان جنوبی و معرفی آن، شناسایی استعدادهای برتر و تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار استان در سال جاری برگزار می‌شود.

احمد خامسان روز سه‌شنبه در نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره شکوه شرق افزود: از سال ۹۷ با مشورت نخبگان به فکر افتادیم که نهاد دانشگاه به عنوان ریشه‌دارترین نهاد فرهنگی نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کند.

وی گفت: در دوران بلوغ دانشگاه بیرجند نسبت به فرهنگ مرز و بوم با امکانات موجود برای گسترش فرهنگ و ماندگاری فرهنگ اصیل شرق کشور هدف‌گذاری کردیم که اکثر برنامه‌ها اجرایی شده و در مسیر فرهنگی است.

رییس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: دانشگاه بیرجند در راستای رسالت اجتماعی و اینکه جامعه، بخش اصلی مورد هدف دانشگاه در خدمات متقابل است چالش‌هایی را مورد شناسایی قرار داد که مهمترین آن کم‌شتاب بودن شیب فرهنگی در استان فرهنگی مانند خراسان جنوبی است.

وی افزود: جشنواره‌های زیادی در این مدت برگزار شده اما جشنواره‌های اهالی فرهنگ به یک برند تبدیل نشده است.

خامسان تاکید کرد: از طرفی فرهنگ در اثر تعامل و تعامل بر اثر شبکه‌سازی رشد می‌کند و از آنجا که شبکه‌سازی خوبی صورت نگرفته همواره شاهد شکاف در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و هنری هستیم.

وی گفت: شناخته شدن خراسان جنوبی بیش از پیش در کشور از مهمترین دغدغه‌ها بوده است که سبب آغاز عملیاتی شدن اولین جشنواره “شکوه شرق” در استان شد.

رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی ارج نهادن به فعالیت‌های فرهنگی در گستره وسیع، حفظ میراث فرهنگی و معنوی استان و معرفی به نسل جوان، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر فرهنگی و هنری، تکریم و تجلیل از مفاخر و نام‌آوران، گسترش تعامل نخبگان با جامعه را از مهمترین اهداف این جشنواره عنوان کرد.

وی افزود: جشنواره شکوه شرق ۲ سالانه است و هر ۲ سال یک بار برگزار خواهد شد و از آنجا که زمان برگزاری جشنواره در آبان‌ امسال پیش‌بینی شده است در قالب جشنواره، گردشگری کشاورزی را هم خواهیم داشت.

خامسان گفت: این جشنواره بخش‌های مختلف آثار مکتوب فرهنگی شامل کتاب‌های حوزه فرهنگ خراسان جنوبی، آثار مکتوب ادبی شامل شعر و داستان، رساله‌ها با محوریت تاریخ، عکس، فیلم، موشن گرافی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی، و توسعه فرهنگ کارآفرینی و تلاش را دارد.

وی اظهار داشت: دبیرخانه جشنواره از ۲۰ خرداد فعال شد و تا اول شهریور برای دریافت آثار آماده است.

رییس دانشگاه بیرجند افزود: موزه و مرکز مفاخر دانشگاه بیرجند هم در پردیس شهدا و شوکتیه جدید از مهر ماه آغاز به کار خواهد کرد و برای فعالیت موزه علم و فناوری ایران نیز اقدامات اولیه انجام‌شده که به دنبال تجهیز آن هستیم.

وی گفت: در همان موزه دوشنبه‌های فرهنگ را خواهیم داشت که مراسم فرهنگی در پردیس شهدا برگزار شود و همزمان با دوشنبه‌های فرهنگ، دوشنبه بازار کتاب و محصولات فرهنگی را خواهیم داشت.

جشنواره شکوه شرق برای تشویق و حمایت معنوی از فعالان حوزه علم، ادب و هنر، کمک به حفظ و ارتقای میراث فرهنگی و معنوی استان و معرفی آن به نسل جوان، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در سطح استان، تکریم و تجلیل از مفاخر، نام‌آوران و چهره‌های ماندگار استان اعم از مفاخر گذشته و حال حاضر، تقویت و توسعه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، زمینه‌سازی برای تعاملات میان جامعه با نخبگان، استعدادهای برتر و مفاخر خراسان جنوبی با حضور چهره‌های برجسته ملی و منطقه‌ای در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

 

 

 

 

شناسایی ۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

۴۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۴۷ آزمایش تشخیصی کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۰ بیمار جدید شامل ۱۰ بستری و ۳۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱۸ مورد از بیرجند، ۱۲ مورد قاین، ۹ مورد از نهبندان و یک مورد جدید مبتلا به کرونا در زیرکوه شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همزمان در شبانه روز گذشته از ۱۷۴ تست سریع کرونا ۳۴ بیمار جدید شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۵ نفر کرونا مثبتند.

مهدی زاده گفت: از این تعداد ۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال دو نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش شدند که در همین مدت ۴۴ بیمار شامل ۱۳ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۶۰۶ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

به گفته وی تا روز ۶۰ هزار و ۵۶ تست مولکولی کرونا در استان انجام شد که ۲۱ هزار و ۵۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۴۲ هزار و ۸۷۹ نفر در استان واکسن کرونا در نوبت اول و ۶ هزار و ۴۹۰
نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید، مجموع فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۹۰۹ نفر افزایش یافت.

 

 

 

 

 

 

 

اجرای ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین خراسان جنوبی در ۸ سال

اجرای ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین خراسان جنوبی در ۸ سال

بیرجند – ایرنا – اجرای طرح‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی با رشد جهشی همراه بوده به طوری که تاکنون بیش از ۳۱ هزار هکتار اراضی مستعد استان به این سامانه‌ها مجهز شده و ۹۰ درصد این میزان در هشت سال گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا خشکسالی و کم‌آبی در ایران به ویژه استان‌هایی مانند خراسان جنوبی به یک واقعیت اقلیمی تبدیل شده و با توجه به روند روزافزون نیاز بخش‌های مختلف به آب از جمله بخش کشاورزی، استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نو مانند اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، الزامی است.

براساس آمارهای رسمی، سهم مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۹۰ درصد است البته بیشترین میزان اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های پیشرفته آبیاری و عواملی مانند رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف مربوط به این بخش است.

یکی از موثرترین راه‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، از طرفی این اقدام با هدف حفظ منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آب سبب افزایش بازدهی آبیاری زمین‌های کشاورزی در نتیجه افزایش کیفیت محصول می‌شود.

سوابق نشان می‌دهد هرچند اجرای سامانه‌های آبیاری نوین از سال ۷۲ در خراسان جنوبی (قبل از تاسیس استان) آغاز شد اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی از این طرح نداشتند و منابع استان نیز بسیار محدود بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: جهش آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان از سال ۹۶ شکل گرفت و اوج آن در سال ۹۸ با افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات این حوزه بود.

غلامرضا قوسی افزود: در حال حاضر ۲۱ درصد اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌ است و سال ۹۶ رتبه خراسان جنوبی ۲۸ بود که در سال گذشته به ششم کشوری ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال‌های اخیر اجرا شده است گفت: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: بنابر بررسی‌های انجام شده، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری میانگین تولید محصول را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد لذا با توجه به میزان آب محدود و مشخصی که در اختیار کشاورز است باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بیشترین تولید و بالاترین درآمد عاید کشاورزان شود.

وی گفت: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین چهار هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که این میزان صرفه‌جویی در استان کم‌آب خراسان جنوبی رقم چشمگیری است.

قوسی تصریح کرد: از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۹ بیش از ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان آن تخصیص داده شده است.

وی گفت: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم‌فشار، حداکثر ۹ میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار حداکثر ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این استان در سال جاری موفق به کسب رتبه پنجم در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کسب رتبه اول کشوری با سطح حدود ۱۳ هزار هکتار در زمینه پروژه‌های در حال اجرا شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه در استان اجرا شد و جزو استان‌های نخست در کشور بوده‌ایم.

قوسی گفت: با اجرای سامانه‌های نوین، مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی افزود: بیشترین فراوانی پروژه‌ها در هفته جهاد کشاورزی امسال نیز با توجه به اولویت‌ها، پروژه‌های آب و خاک، تولیدات دامی و منابع طبیعی است زیرا شرایط اقلیمی و گرم و خشک سبب شده است که پروژه‌های آبخیزداری، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و تجهیز اراضی بیشترین فراوانی را داشته باشد.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی بدون محدودیت، طرح‌های آبیاری نوین را در شهرستان‌های استان اجرا می‌کند و با اجرای روش‌های آبیاری نوین و استفاده بهینه از این آب، تمایل کشاورزان به ماندگاری در روستاها و مهاجرت معکوس نیز بیشتر می‌شود.

اجرای ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین خراسان جنوبی در ۸ سال

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: در مجموع سامانه‌های نوین آبیاری تاکنون در بیش از ۳۱ هزار هکتار اراضی استان انجام شده است که ۲۸ هزار هکتار آن از سال ۹۲ تاکنون بوده است.

اکبر محمدی افزود: ۷۹ درصد از اراضی آبی استان هنوز به روش سنتی آبیاری می‌شود و قابلیت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را دارند.

وی اظهار داشت: میزان اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای این سامانه‌ها در سال ۹۹ حدود ۲۴۶ میلیارد و ۶۰۹ میلیون ریال بوده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر این سامانه‌ها در سطح ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی استان در دست اقدام است و براساس اعلام مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری کشور، خراسان جنوبی رتبه نخست اجرای این پروژه‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه مطالعات ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان نیز در دست اجرا است افزود: مجموع اراضی آبی استان ۱۴۱ هزار هکتار است که امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

محمدی گفت: برای ترغیب کشاورزان به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال زراعی جاری به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۳۰۰ میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار ۹۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی به کشاورزان تاکنون کلاس‌های ترویجی، دوره‌های آموزشی و بازدیدهای مختلفی در سطح استان انجام شده و برنامه‌های آموزشی و ترویجی متعددی برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی خرده مالکی اراضی کشاورزی منابع آبی، بالابودن هزینه خودیاری، هزینه‌های تامین برق و استخر را از جمله موانع موجود ذکر کرد و گفت: هدف اصلی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سوق دادن پروژه‌ها به سمت مزارع خرده مالکی است که از هدررفت آب کشاورزی جلوگیری شود اما به دلیل ازدیاد مالکان، اجرای سامانه‌های آبیاری با مشکلاتی مواجه و با تاخیر انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۲۱ درصد از اراضی آبی، زراعی و باغی خراسان جنوبی در هشت سال گذشته حدود ۱۳۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی شاخص آسیب‌پذیری که از تقسیم متوسط کسری مخزن استان بر میزان برداشت آب زیرزمینی توسط چاه‌های بهره‌برداری به دست می‌آید، در خراسان جنوبی ۲ برابر میانگین کشوری است.

بنابراین آبیاری صحیح و استفاده بجا و متعادل از آب در برهه‌ای که خشکسالی بیداد می‌کند، کاملا ضروری است و با استفاده از روش‌های آبیاری نوین می‌توان با مقدار آب موجود زمین بیشتری را زیر کشت برد و نیاز آبی محصول را در طول دوره رشد آن تامین کرد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه در این باره گفت: با اجرای چهار هزار و ۵۸۸ هکتار طرح آبیاری نوین در این شهرستان، سالانه ۱۴ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

مریم جوادی بایگی افزود: از محل اعتبارات سال گذشته ۳۵۹ هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون تومان در شهرستان سربیشه اجرا شد.

وی گفت: با اجرای این مقدار سامانه نوین آبیاری در سال گذشته ۸۹۹ هزار متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی شهرستان صرفه‌جویی شده است.

مدیر جهاد کشاوزی سربیشه اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبیاری نوین باعث کاهش شدید هدررفت آب در بخش کشاورزی می‌شود و در مجموع به طور میانگین راندمان آب در آبیاری تحت فشار ۹۰ درصد و آبیاری کم‌فشار ۷۰ درصد است.

وی افزود: استفاده از روش‌های نوین آبیاری اراضی کشاورزی در این بحران خشکسالی راهکار اساسی برای بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان هم گفت: ۷۱۳ هکتار سامانه آبیاری نوین در این شهرستان با اعتبار دولتی پنج میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان در دست اجرا است.

علیرضا حیدرپور با اشاره به اینکه اکنون ۳۰ درصد اراضی شهرستان نهبندان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است افزود: این سامانه‌ها در سطح سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شده است.

وی توسعه طرح‌های آبیاری نوین را راهکاری برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و بهره‌وری بهینه از آب در این بخش ذکر کرد و گفت: توسعه آبیاری نوین مهمترین راهکار مقابله با کم‌آبی منطقه و پیشگیری از کاهش منابع آب‌های زیرزمینی است.

خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع و شرایط اقلیمی متنوع، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان به شمار می‌رود همچنین از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان کشور است در حالی که وابسته به منابع آب زیرزمینی بوده و میزان اضافه برداشت آب در استان حدود ۱۳۴ میلیون متر مکعب گزارش شده است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیر کشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کشاورزی اشتغال دارند.

 

 

 

 

 

دولت بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن بیرجند را تضمین کرد/۲-۷

دولت بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن بیرجند را تضمین کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت بازپرداخت تسهیلات طرح راه‌آهن استان را تضمین کرد و با این تضمین دولت، دغدغه کنسرسیوم بانکی مبنی بر بازپرداخت تسهیلات برطرف شد.

به گزارش ایرنا محمد فرهادی گفت: براساس مصوبه روز گذشته دولت، چنانچه تسهیلات منابع راه‌آهن جمهوری اسلامی کفاف نکند، دولت از محل اعتبارات بودجه سنواتی پرداخت می‌کند.

وی گفت: عملیات اجرایی قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در مهر سال ۹۸ و همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به استان خراسان جنوبی آغاز شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به جهت شتاب‌بخشی به روند اجرای این پروژه مهم، با پیگیری‌هایی که در استان صورت گرفت، راه‌آهن در سال ۹۹ از محل فاینانس داخلی، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوبه گذراند.

وی گفت: ۹ خرداد ۱۴۰۰ نیز قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی و اجرای این پروژه به تایید وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رسید.

فرهادی اظهار داشت: تفاهم‌نامه کنسرسیوم ریلی این پروژه متشکل از ۶ شرکت نیز منعقد شده و این گام مهمی در جهت عملیاتی شدن پروژه راه‌آهن است.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه قبلی مقرر شده بود که بازپرداخت تسهیلات راه‌آهن به عهده شرکت راه‌آهن باشد و در ادامه کار، بانک‌های عامل به این موضوع ایراداتی را وارد دانستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به نظر کنسرسیوم بانکی، پیگیری‌هایی از سوی استاندار و وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت و به این ترتیب با مصوبه‌ای که در دولت گذشت، محل بازپرداخت تسهیلات به این ترتیب تصحیح شد که چنانچه تسهیلات منابع راه‌آهن کفاف نکند، از محل سایر منابع پرداخت شود.

وی به تشریح وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن پرداخت و گفت: این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در مرحله زیرسازی مسیر است.

فرهادی افزود: اعتبار اختصاص یافته به این پروژه در سال جاری ۶۰ میلیارد تومان است که به نسبت رقم ۲۹ میلیارد تومانی سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه است.

وی گفت: آخرین گام برای سرعت بخشیدن به روند اجرای کار، انعقاد قرارداد بین دو کنسرسیوم  ریلی و بانکی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: کنسرسیوم بانکی تامین منابع مالی پروژه را به عهده دارد و کنسرسیوم ریلی نیز از مجموعه شرکت‌هایی تشکیل شده که پروژه راه‌آهن استان را اجرا خواهند کرد.

هیات وزیران با توجه به اهمیت استراتژیک احداث کریدور ریلی شرق کشور به عنوان موتور محرک فوق‌العاده توسعه شرق کشور و به منظور فراهم کردن بستر قانونی لازم برای تضامین حاکمیتی به منظور تامین مالی طرح راه‌آهن بیرجند – یونسی به عنوان بخشی از کریدور یادشده، با اصلاح بند (۵) مصوبه مربوط موافقت کرد.

به موجب اصلاحیه مذکور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در طول دوره بهره‌برداری پروژه، اصل و سود منابع مالی تامین شده توسط شرکت طرف قرارداد را ابتدا از محل درآمدهای مندرج در طرح تجاری منضم به قرارداد واگذاری پرداخت کرده و در صورت عدم تکافوی درآمدهای مورد نظر، از محل سایر منابع مالی مصوب مربوط در قوانین بودجه سنواتی تامین خواهد شد.

 

 

 

 

فعال اقتصادی: دولت آینده نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی اقدام کند/

فعال اقتصادی: دولت آینده نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی اقدام کند

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند گفت: تشکیل مجدد وزارت بازرگانی به عنوان رکن تنظیم کننده بازرگانی و تجارت کشور در داخل و خارج، انتظار بخش خصوصی از رییس جمهوری و دولت آینده است.

علیرضا خامه‌زر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رفتن به سمت موازنه تجاری، اصلاح نظام مالیاتی، سیستم بانکی و تامین اجتماعی برای تسهیل و توسعه امور بخش خصوصی، تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام و توجه به تولید و صنعت، توسعه مشارکت عمومی و ایجاد انگیزه برای فعالان بخش خصوصی از دیگر انتظارات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

“تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت «صنعت، معدن و تجارت» یکی از اهداف دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن نیز بود و لایحه‌ای با موضوع انفصال بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت را به مجلس شورای اسلامی فرستاد اما در نهایت مورد تایید مجلس و شورای نگهبان قرار نگرفت”.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند خواستار چابک‌سازی نظام اداری و نصب مدیران کارآمد و شایسته مرتبط با پست‌های سازمانی شد و گفت: مبارزه با فساد اداری، جلوگیری از رانت و امضاهای طلایی، فساد و تبعیض و نابرابری‌های اجتماعی، رقابتی کردن فضای کسب و کار از طریق جلوگیری از ورود بخش دولتی به اقتصاد و جلوگیری از ویژه‌خواری باید مورد توجه رییس جمهوری آینده باشد.

وی اظهار داشت: توجه به همسایگان در فعالیت اقتصادی، سهیم شدن و عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای برای حضور کشور در مناسبات بین‌المللی، انعقاد قراردادهای تجاری و سیاسی بلندمدت با کشورها و اقتصادهای بزرگ و توجه به شایسته‌سالاری نیز از جمله انتظارات بخش خصوصی است.

وی افزود: انتخابات مهمترین مظهر و تجلی‌گاه رای و اراده مردم در تعیین سرنوشت خود است که در این میان انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه‌ای در ابعاد داخلی و بین‌المللی دارد.

خامه‌زر گفت: سپردن امور مملکت به یک نفر به عنوان رییس جمهوری و به تبع آن تشکیل یک دولت قوی و کارآمد با انرژی که بتواند وضعیت اقتصادی را سر و سامان دهد، کشور را در همه بخش‌ها به توسعه متوازن و پایدار برساند و از تنگناهای اقتصادی داخلی و بین‌المللی رهایی بخشد، بسیار مهم است.

وی افزود: دولت آینده باید سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های مدون و چشم‌انداز را با توجه به اقتضائات و موفقیت داخلی و بین‌المللی تنظیم کند و در این راستا از همه ظرفیت‌های کشور به خصوص جوانان، دانشگاهیان و نخبگان استفاده مفید ببرد.

این فعال اقتصادی گفت: در عرصه داخلی لازم است که با تکیه بر توان داخلی همه بخش‌های اقتصادی در نظر گرفته شود و رییس جمهوری با توجه به آمار و اطلاعات برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

وی اظهار داشت: آنچه تاکنون به عنوان حلقه مفقوده در تصمیم‌گیری‌های راهبردی به وضوح دیده شده و تبعات آن گریبانگیر کشور بوده، نبود توجه به آمارها و داده‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف است.

خامه‌زر افزود: اگر کارهای اقتصادی استخراج شده توسط کارشناسان، اساتید و صاحبنظران مبنای کار دولت‌ها قرار گیرد کمتر به چالش‌ بر می‌خوریم.

وی گفت: اینکه در فصل برداشت محصولات کشاورزی با قیمت نازل فروخته شود و هزینه کاشت، داشت و برداشت را کفاف ندهد و با فاصله چند ماه مجدد برای تنظیم بازار داخل دست به دامان واردات همین محصولات شویم ناشی از توجه نشدن به اطلاعات، آمار و داده‌های بخش کشاورزی است.

وی بر ضرورت توجه ویژه به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد کشور به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها تاکید کرد و افزود: توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور و جایگاه فعلی و آینده در اقتصاد منطقه و جهان، جایگاه و رتبه ایران در مناسبات اقتصادی منطقه و جهان و ترسیم سند چشم‌انداز منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار مهم است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: دولت باید با تکیه بر منابع و توان داخلی در راستای بهبود فضای کسب و کار، نشاط و انگیزه را به تولید و صنعت و همه بخش‌ها برگرداند.

وی افزود: حمایت از صنایع داخلی از طریق پشتیبانی مادی و معنوی، مدیریت واردات، توسعه صادرات به خصوص صادرات غیرنفتی می‌تواند جایگاه کشور را در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ثبات بخشد.

خامه‌زر گفت: در این میان توجه به همسایگان و کشورهای دارای مرز مشترک از جمله افغانستان، عراق، پاکستان، آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا اولویت اول سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی دولت و وزارت خارجه باید باشد.

وی اظهار داشت: استفاده از رایزنان بازرگانی با تجربه و کارکنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک در برقراری ارتباط تجاری بسیار موثر بوده و این تجربه بسیاری از کشورهای دنیا است.

این فعال اقتصادی گفت: توجه به موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ایران و توجه به این ظرفیت با در نظر گرفتن آب‌های شمال و جنوب کشور و کریدورهای ترانزیتی می‌تواند درآمد سرشاری را نصیب کشور کند و ثبات اقتصادی را به همراه داشته و توان حمل و نقل و لجستیک کشور را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر توجه بسیار زیادی را می‌طلبد اظهار داشت: خراسان جنوبی با توجه به موقعیت آب و هوایی ظرفیت بسیار خوبی برای تولید انرژی خورشیدی و بادی دارد.

خامه‌زر بر لزوم خصوصی‌سازی به معنای واقعی نه خصولتی‌سازی تاکید کرد و گفت: توانمندسازی بخش خصوصی و تغییر نگاه به این بخش، اصلاح سیاست‌های ارزی و پولی و ایجاد ارتباط با سیستم بانکی همسایگان، ایجاد بانک‌های مشترک برای تسهیل تبادلات بانکی تجار و فعالان اقتصادی، مدیریت واردات و توسعه صادرات، استفاده از بازارهای همسایگان و منطقه در رفع نیازها و صادرات، ضروری است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سید ابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری هستند.

 

 

زباله گردها؛ همچنان بی سر و سامان در بیرجند

پای زباله گردها مدت هاست به همه جای شهر بیرجند از جمله قلب آن باز شده به خصوص از زمانی که وضعیت اقتصادی به دلیل گرانی نامناسب شده است و برخی افراد بی بضاعت برای پر کردن شکم شان به زباله گردی رو آوردند.

زباله گردها؛ همچنان بی سر و سامان در بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، در هر ساعتی از شبانه روز به هر خیابان و محله ای که سر بزنی، امکان ندارد با این معضل در کف شهر مواجه نشوی. این افراد با کند و کاو در آشغال های سطل های زباله که در خیابان ها تعبیه شده است، موجب آلودگی محیط می‌شوند. البته با شیوع کرونا، اقداماتی برای جمع آوری زباله گردها انجام شد اما بعد از مدتی دوباره به فراموشی سپرده شدند و سر و سامانی نیافتند و همچنان این افراد در جامعه مشغول فعالیت هستند و به نوعی موجب انتشار بیماری و پراکنده شدن زباله ها در شهر می شوند. روایت ۴ خبرنگار از پدیده بی سر و سامان زباله گردها را مرور می کنیم.

تعجب نکنید!

 اگر در میان جمعیت فشرده‌ای که در حال تردد در خیابان طالقانی بیرجند هستند زباله گردی دیدید که کیسه پر از زباله را با خود حمل می کند، تعجب نکنید. خیلی وقت است شهروندان به دیدن این صحنه عادت کرده اند و فقط با کنار کشیدن خودشان اجازه می‌دهند زباله گرد از آن جا عبور کند. زباله گردها سطل های زباله را واکاوی می‌کنند و آن چه را که به دردشان می خورد در کیسه می ریزند و از خود زباله های رها شده را به جا می گذارند.

قبل از میدان معصومه بیرجند مخزن زباله ای قرار دارد که شیرابه حاصل از زباله، بوی نامطبوعی را در فضا پخش کرده است. زباله گرد جوانی که ماسک چرکین اش را زیر چانه خود زده است با فراغ خاطر، زباله های داخل مخزن را زیر و رو می کند، پلاستیک های بزرگ و جعبه های مقوایی را در پیاده رو می ریزد تا سر فرصت آن ها را داخل کیسه بزرگی که تا نیمه پر است، بگنجاند و به سطل های زباله دیگر سرک بکشد.

وقتی زباله ها را به هم می زند، بیشتر بوی بد در فضا می پیچد. سپس کیسه حاوی زباله را روی دوشش می گذارد و به سمت میدان حرکت می کند. در میدان معصومه نیز بانویی که چادرش را دور کمرش پیچیده است و کیسه زباله را روی زمین می کشد از مقابلم می گذرد، او به سمت خیابان طالقانی حرکت می کند تا به گفته یکی از شهروندان کیسه اش را از زباله های خشکی که کاسبان داخل سطل های زباله یا در حاشیه پیاده رو ریخته اند، پر کند و  آن چه می ماند زباله های رها شده ای است که چهره شهر را آلوده می کند.

کیسه هایی روی دوش

۲ کیسه مملو از زباله های بازیافتی را به چرخ زباله ای که در حاشیه خیابان امام خمینی(ره) است، تکیه داده و خودش برای این که دستش به زباله های ته چرخ زباله برسد تا کمر داخل آن خم شده است و از آن جایی که سنگینی وزنش به داخل است، برای بیرون آمدن از چرخ زباله دست و پا می زند، بالاخره با ۲ قوطی شامپو و سس گوجه فرنگی در دست به عقب برمی گردد و پس از جابه جایی آن ها، کیسه ها را روی دوش خود می اندازد و مسیر مستقیم را در پیش می گیرد، هر جا زباله ای می بیند لحظه ای برای یافتن زباله های بازیافتی توقف می کند و گاهی به دلیل محکم بودن گره کیسه زباله، ناگزیر به از هم پاشیدن آن می شود که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، جمع آوری زباله را برای شهرداری سخت تر می کند. جالب این جاست که در محله ای زباله گردی دیگر برای برداشتن زباله های بازیافتی، چرخ زباله را با زحمت روی زمین می اندازد.

یکی از شهروندان ساکن در این خیابان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با این که در منزل زباله های خشک و تر را تفکیک می کنم اما چون محلی برای زباله های خشک در نظر گرفته نشده است، سردرگم هستم به همین دلیل آن ها را با کیسه پشت در می گذارم تا زباله گردهایی که بازیافتی ها را جمع آوری می کنند، ببرند.

وی اظهار کرد: اگر زباله ها را تفکیک نکنیم، زباله گردها کیسه های زباله را برای یافتن آن ها پاره می کنند.

زباله های رها شده

لباس هایش را تکان می دهد و کیسه ای را که بر دوشش گذاشته به آرامی  روی زمین می‌گذارد. نیم نگاهی به محتویات داخل کیسه می اندازد هنوز فضا برای جمع کردن مواد بازیافتی وجود دارد، به آرامی اطرافش را نگاه می کند، ماسک بر صورت دارد و گره دستمالی را که سرش را بسته تا از اشعه های داغ خورشید در امان باشد محکم می کند، چاره ای ندارد به سمت نایلون های زباله حرکت و با پاره کردن آن ها چند قوطی فلزی را جدا و بقیه زباله ها را رها می کند.

لبه تیز قوطی فلزی خش عمیقی را در کف دستش ایجاد، خونش را با لباس خود پاک و مواد بازیافتی را درون کیسه اش پرت می کند و آن را روی دوشش می گذارد و به راهش ادامه می دهد، من می مانم با زباله های پرت شده در اطراف چهارراه شهرداری و رهگذرانی که از این مسیر عبور می کنند.

بدون ماسک

ماسک نزده است و چندین نایلون زباله را در یکی از کوچه های خیابان شهید رجایی به سرعت باز می کند و زباله های بازیافتی را برمی دارد. نایلون های باز شده را بدون این که ببندد رها می کند و به سرعت سوار دوچرخه و دور می شود. هنوز دور نشده است که زباله گردی دیگر این بار با موتور سه چرخ از راه می رسد و سراغ نایلون های باز شده می رود و با عصبانیت یکی از آن ها را به گوشه ای پرتاب می کند؛ سوار موتورش می شود و می‌رود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*