اخبار خراسان جنوبی/ انتخابات۱۴۰۰| بازار داغ رفت و آمد ها و نگاه برخی بساز و بفروش ها به صندلی شورا

افزایش قربانیان کرونا به ۹۰۶ نفر در خراسان جنوبی

قربانیان کرونا در خراسان جنوبی، با ثبت ۲ فوت جدید در شبانه روز گذشته، به ۹۰۶ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در شبانه روز گذشته همچنین ۱۶۶ آزمایش جدید کرونا در خراسان جنوبی گرفته شد که ۴۸ بیمار جدید شامل ۹ نفر بستری و ۳۹ نمونه سرپایی، شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: ۲۶ نفر از بیماران جدید شناسایی شده مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۴ نفر شهرستان قاین، ۵ نفر شهرستان نهبندان، یک نفر درمیان، یک نفر سربیشه و یک نفر مربوط به بشرویه است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۸۶ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری اند گفت: ۷۵ نفر از این بیماران مبتلا به کرونایند که ۱۰ نفر آنان در بخش‌های آی سی یو بستری اند و حال دو نفرشان وخیم است.

تا کنون در خراسان جنوبی ۲۱ هزار و ۴۵۶ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

تشییع و خاکسپاری پدر شهید احمد دلیل در قاینات

پدر شهید جاویدالاثر احمد دلیل، در روستای وُرِزگ قاینات، تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

مرحوم غلامحسین دلیل، پدر شهید احمد دلیل در سن ۸۹ سالگی به علت کهولت تشییع و خاکسپاری پدر شهید احمد دلیل در قایناتسن در گذشت که امروز صبح در روستای ورزگ قائنات، تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد.

شهید احمد دلیل، در سال ۶۳ در سن ۲۱ سالگی در جزیره مجنون به شهادت رسید که پیکر جاوید الاثرش بعد از ۳۱ سال در سال ۹۴ کشف و به روستای محل تولدش منتقل شد

 

 

سعید جلیلی: مرز خراسان جنوبی می‌تواند نقش بزرگی در روابط اقتصادی خارجی ایران ایفا کند

آقای جلیلی یکی از نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز در گفتگو با مردم خراسان جنوبی در شبکه خاوران، بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت مرز مشترک این استان با کشور افغانستان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، آقای جلیلی در این گفتگو با اشاره به سفر‌های خود به این استان و آشنایی اش سعید جلیلی: مرز خراسان جنوبی می‌تواند نقش بزرگی در روابط اقتصادی خارجی ایران ایفا کندبا ظرفیت‌های استان، آمار و شاخص‌های خراسان جنوبی در زمینه‌های علمی و دانشگاهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را مایه‌ی افتخار دانست و گفت: خراسان جنوبی می‌تواند در همه شاخص‌ها جهش پیدا کند چرا که فرصت‌های بسیار خوبی در بخش‌های کشاورزی و محصولات استراتژیک صادراتی، معادن و مرز دارد.

وی همجواری خراسان جنوبی با کشور افغانستان را یک فرصت بزرگ و خوب برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور دانست و افزود: هم جواری استان فراه افغانستان با خراسان جنوبی، این فرصت را ایجاد می‌کند تا محصولاتی که در استان تولید می‌شود به بهترین شکل بتواند از مجرای افغانستان، بازار صادراتی خودش را در این کشور و سایر کشور‌ها پیدا کند.

آقای جلیلی گفت: اگر امروز ما بتوانیم بازار افغانستان را به شکل خوبی هدف کالا‌های ایرانی قرار بدهیم، تولید و صادرات کالا‌های کشورمان چند برابر می‌شود و سهم خراسان جنوبی در این زمینه یک سهم قابل توجه و چشمگیر خواهد بود.

وی، کریدور شمال به جنوب ایران را یکی از مباحث مهم عرصه‌ی روابط اقتصادی با خارج دانست که نه تنها به اقتصاد ما بلکه به اقتصاد کشور‌هایی از جمله هند و چین نیز کمک شایان می‌کند و خراسان جنوبی نقش بسزایی در این مسیر ترانزیتی دارد که باید در این زمینه برنامه‌های جدید طراحی شده در مباحث حمل و نقل ریلی دنبال شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شخصیت‌های بزرگ خراسان جنوبی از جمله علمای بزرگ آیت الله ربانی، آیت الله عارفی و خاندان عبادی، آن‌ها را سرمایه‌های ارزشمند این استان دانست و افزود: خراسان جنوبی در سال‌های انقلاب و دفاع مقدس نیز فرزندان زیادی از جمله شهیدان رحیمی، ناصری، آهنی و صد‌ها شهید والا مقام دیگر را در دفاع از حریم این مرز و بوم تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرده است.

  • وی با بیان اینکه جوانان، تحول هر منطقه‌ای را رقم می‌زنند از این قشر خواست سند پیشرفت هر استان را در عرصه‌های اقتصاد و تجارت، کشاورزی و روابط خارجی تدوین کنند و به دولت بگویند چه ظرفیت‌هایی در هر شهر و روستا مورد غفلت واقع شده است تا زمینه شکوفایی آن را فراهم کرد.

آقای جلیلی گفت: اگر می‌خواهیم ایران جهش پیدا کند باید خراسان جنوبی و تک تک استان‌ها جهش پیدا کنند و اگر می‌خواهیم ایران موفق باشد این بدون جهش تک تک روستاها، تک تک شهر‌ها و استان‌ها ممکن نیست.

 

 

 

ماسک نزن ها؛ این بار برخی فروشندگان

مدت زیادی است که استفاده از ماسک به یک الزام برای مقابله با گسترش هر چه بیشتر ویروس کرونا در جهان تبدیل شده است.

ماسک نزن ها؛ این بار برخی فروشندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اگر چه بسیاری از شهروندان از ماسک استفاده می‌کنند و در خصوص رعایت بهداشت و سلامت عمومی متعهد هستند، اما برخی افراد از ماسک زدن خودداری می کنند و می گویند که استفاده از ماسک، برخلاف میل باطنی به آن‌ ها تحمیل شده است.

در این بین برخی فروشندگان که در ارتباط با مردم و تامین مواد غذایی آنان هستند رغبتی به استفاده از ماسک ندارند که نگرانی شهروندان را در زمان شیوع کرونا دوچندان کرده است.

یکی از شهروندان بیرجندی در همین باره گفت: در خیابانی زندگی می کنم که از مراکز خرید در هسته مرکزی شهر فاصله دارم و مجبورم تمام مواد غذایی ام را از سوپرمارکت محله مان خریداری کنم. ماه هاست ترس از ابتلا به کرونا در وجودم رخنه کرده است و تمام سعی ام را می کنم که با رعایت پروتکل ها و ماسک زدن از شیوع این ویروس منحوس و کشنده جلوگیری کنم اما سعی من به تنهایی فایده ای ندارد چون زنجیره وار همگی با هم در ارتباط هستیم و غفلت هریک از ما زنجیره مراقبت را ناقص می کند و هر روز نگرانی ها از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط برخی فروشندگان مایحتاج ضروری مردم، بیشتر می شود.

وی افزود: متاسفانه فروشنده محله ما تحت هیچ شرایطی از ماسک استفاده نمی کند، در حالی که دایم با افراد مختلفی در ارتباط است و رفتار او سبب شده احساس نگرانی و ترس در بین اهالی در زمان رفتن به مغازه برای خرید مایحتاج ضروری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با وجود تذکرهایی که می دهیم همچنان بدون ماسک در مغازه فعالیت می کند و روزانه با افراد زیادی سر و کار دارد که با وجود رعایت نکردن اصول بهداشتی و نزدن ماسک در واقع نوعی منبع شیوع کرونا محسوب می شود.

یکی دیگر از شهروندان گفت: در برخی مغازه های شهر فروشندگان به دلیل گرمای هوا از ماسک استفاده نمی کنند و مشتریان با وجود ترس و نگرانی باز هم داخل مغازه می روند و مواد مورد نیاز و پوشاک ضروری خود و فرزندان شان را خریداری می کنند.

«حمیدی» افزود: با وجود این که بارها مسئولان در خصوص استفاده از ماسک تذکر های لازم را داده اند اما بی توجهی ها همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: کاش اهرمی برای اجبار و زدن ماسک وجود داشت تا شهروندان در زمان خرید مایحتاج شان نگران سلامت خود نباشند.

وی با اشاره به این که هر روز بی توجهی ها و نزدن ماسک در شهر بیشتر می شود، افزود: خبرهایی از طغیان موج جدید کرونا به گوش می رسد اما بی تفاوتی ها به رعایت پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک همچنان وجود دارد.

یکی از فروشندگان هم گفت: هوا گرم شده است و ما دایم در مغازه هستیم و استفاده از ماسک برای من و همکارانم مقدور نیست.وی که تمایلی به معرفی خود نداشت، افزود: مشتریان ماسک می زنند و زدن ماسک توسط امثال من که ۲۴ ساعته در حال کار هستیم، نیاز نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

طفلی یتیم به نام فرهنگ/۴

طفلی یتیم به نام فرهنگ

قرار بود دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد، اما نه سوالی در زمینه فرهنگ و هنر پرسیده شد و نه نامزدها برنامه‌ای در این حوزه ارائه کردند؛ گویی مسائل فرهنگ و هنر دغدغه‌شان نیست.

رهبر معظم انقلاب در هفتم خرداد سال گذشته در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اقتصاد و فرهنگ را در صدر فهرست اولویّت های کشور برشمردند. گزافه نیست اگر دو سال اخیر را سال تنگنای فرهنگ بنامیم؛ سال لغو بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری حضوری به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع کرونا و سال بیکاری یا کاهش شدید درآمد اصحاب فرهنگ و هنر.
غیر از این معضلات که اخیرا به حوزه فرهنگ افزوده شده است، این حوزه در همه‌ شاخه‌ها با مشکلات مزمن و دامنه‌داری دست‌به گریبان است. صنعت نشر و بازار کتاب با مسائل مختلفی از جمله کتاب‌سازی و قاچاق کتاب و شفاف نبودن فروش و اخیرا هم کتاب‌های آنلاین و انتشار بدون مجوز پی.دی. اف کتاب در سایت‌های مختلف و از همه مهم‌تر میزان ناچیز مطالعه در میان مردم مواجه بوده است. سینما و تئاتر با وجود افزایش نسبی سالن‌ها از سال‌ها قبل با معضل کمبود سالن روبرو بودند و این معضل در شهرهای کوچک و مناطق محروم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

اهالی موسیقی، فعالان قرآنی، هنرمندان حوزه تجسمی نقاشی، خوشنویسی، کاریکاتور و مجسمه سازی و خلاقان بازی‌های رایانه‌ای هر کدام با مشکلات مختلفی در سال‌های گذشته مواجه شده‌اند که گاه حل‌نشده باقی‌مانده است. وضعیت گردشگری نیز به دلیل ضرر و زیان فراوان این بخش و مشکلات گذشته ناشی از سیاه‌نمایی در مورد سفر به ایران روشن است.

ناگفته پیداست در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای فرهنگ در همه شاخه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، کتاب و ادبیات، صنایع‌دستی و گردشگری ضروری‌تر از قبل شده، هم مردم و هم اهالی فرهنگ و هنر منتظر هستند تا ببینند نامزدهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت دارند.

در همین احوال، دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر سه‌شنبه (۱۸ خرداد) برگزار شد. مناظره‌ای که قرار بود به موضوعات فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد اما هیچ کدام از نامزدها هیچ نقد و نظری درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه و حتی برنامه‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نداشتند. مناظره ای که در آن همه نامزدها تا حد زیادی با هم در نداشتن نقدی درباره مسائل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه، برنامه‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم و راهکارهایی برای حل معضلات کنونی یکسان بودند.

شاید هم اینقدر در مسائل سیاسی و انتخاباتی غرق شده‌اند که فراموش کرده‌اند هر دولتی با هر اولویتی در مسائل کشور، علاوه بر برنامه های کلان اقتصادی و سیاسی، باید سیاست ها، راهبردها و برنامه‌های مدون و مشخصی در زمینه فرهنگی و هنری هم داشته باشد. آن هم در کشوری مانند ایران با این سابقه و قدمت تاریخی و  ظرفیت ها و ویژگی های فرهنگی و هنری.

 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پخش دومین قسمت از مناظره های انتخاباتی در توئیتی نوشت: فرهنگ و هنر بخش مغفول مناظرات بود، حتی در دومین مناظره با عنوان فرهنگی و اجتماعی.  ‏ایران بدون فرهنگ و هنر، ایران نیست! ‏از کدام برنامه سخن می‌گوییم؟

 

 

 

 

 

نکاتی درباره مناظرات انتخاباتی/۵-۷

روح الله جمعه‌ای
نکاتی درباره مناظرات انتخاباتی

مناظرات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند ادوار گذشته با انتقادات و اعتراضات مواجه شده است اما به واقع قصور اصلی را نباید در میان سیاستگذاری‌های، مجریان، رسانه، نامزدها و… جستجو کرد چرا که همه موارد برشمرده معلول فقدان فرهنگ مناظراتی در کشور است.

مناظره، نظرگاه گفتمانی می‌باشد، نه محل منازعه و مناقشه برای کسب رای در هنگامه هیجانات انتخاباتی؛ اساس مناظره بر تبیین مبانی نظری گفتمان‌ها و تلاش برای اثبات نظریه های مطرح شده است که کاملا با مجادله به منظور کسب رای  معطوف به قدرت کاملا متفاوت است.

متاسفانه آنچه در ایران در قالب مناظرات انتخاباتی شاهد هستیم برگرفته و اقتباسی از رفتار مشابه در سایر کشورها به ویژه آمریکا است درحالیکه در آن کشور مناظرات انتخاباتی ریشه در ادبیات کابویی وفرهنگ دوئلی نهفته در هنجارهای اجتماعی آن کشور دارد و در آن منازعات انتخاباتی سخیف‌ترین عبارات از سوی نامزدها برای کسب برتری علیه یکدیگر به کار گرفته می‌شود که مورد توجه و رغبت جامعه این کشور است. اما ارزش‌های اجتماعی در ایران نهفته در اخلاقیات تمدنی واعتقادات دینی دارد و به همین دلیل گرته برداری از آن منازعات در مناظرات ایرانی مذموم و ناپسند است.

از سوی دیگر در آمریکا دو نامزد به پشتوانه دو حزب بزرگ و سراسری و سابقه دار در مناظرات شرکت کرده و کاملا تحت نظر و اشرافیت مشاوران حزبی تلاش می کنند تا جایگاه حزب برای قدرت در نظام سرمایه داری تحکیم کنند. اما در ایران هیچ یک از نامزدها پشتوانه قوی حزبی نداشته و به طور مقطعی و در زمان انتخابات بخشی از مطالبه قدرت طلبانه برخی جریانات را نمایندگی می‌کنند.

مناظرات آمریکایی بدون هیچ‌گونه ملاحظه سیاسی و امنیتی، توسط رسانه‌های خصوصی برگزار می‌شود در حالی که در ایران مناظرات زیر سایه انبوهی از ملاحظات صحیح امنیتی به ویژه مخاطرات منطقه‌ای و بین المللی صورت می‌گیرد.

به طور کلی می‌توان اذعان داشت که بزرگترین اشتباهی که منجر به نارضایتی از مناظرات انتخاباتی شده است، ایجاد مطالبات غیرواقعی از چند ساعت مناظره تلویزیونی است که هر نامزد نهایتا ۳۰ دقیقه فرصت اعلام گستره‌ای متنوع و متکثر از مواضع خود دارد در حالی‌که ده‌ها ساعت برنامه از رسانه ملی و صدها ساعت فرصت تبلیغ در سایر رسانه‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود دارند که در سایه این مطالبه نادرست، مغفول مانده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

 

 

 

 

با رای دیوان عدالت اداری: سود، جریمه و کارمزد وام کشاورزان خسارت دیده بخشیده شد/۵-۷

سود، جریمه و کارمزد وام کشاورزان خسارت دیده بخشیده شد

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: با رأی هیئت عمومی دیوان؛ سود، جریمه و کارمزد وام‌ های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه، مشمول بخشودگی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق گفت: دیوان عدالت اداری براساس قانون اساسی تنها مرجع قضائی رسیدگی به تظلمات آحاد مردم در برابر قدرت حاکمه است.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: در سال ۹۶ براساس بند (خ) ماده (۳۳) برنامه ششم توسعه قانونی مصوب شد کشاورزانی که بر اثر حوادث غیر مترقبه متضرر می‌شوند وام به آن‌ها تعلق بگیرد و سود وام و جریمه تأخیر گرفته نشود و مدت سه سال هم بازپرداخت شأن به عقب بیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق گفت: هیئت وزیران در سال ۹۷ بخشنامه‌ای صادر و درباره این قانون، محدودیت ایجاد کرد به این ترتیب که این بخشنامه کسانی را که وام دریافت کرده‌اند به دو بخش تبدیل کرد؛ کسانی که منبع مالی وام دریافتی شأن خود بانک باشد هیچ سود و جریمه‌ای به آنان تعلق نمی‌گیرد، اما کسانی که منبع مالی شأن صندوق توسعه ملی باشد، جریمه تأخیر و سود باید بدهند.

وی افزود: کشاورزان بر همین اساس متضرر شدند و تعدادی از آن‌ها به دیوان عدالت اداری دادخواست دادند تا اینکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این بخشنامه را ابطال کرد و بر این اساس همه کشاورزان اعم از اینکه منبع مالی وام شأن صندوق توسعه ملی یا خود بانک باشد، مشمول قانون هستند و دولت مکلف است همه این کشاورزان را مشمول ابطال این بخشنامه قرار دهد.

رئیس دیوان عدالت اداری افزود: بنابر این همه کشاورزانی که وام دریافت کرده‌اند بدون اینکه به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند، می‌توانند به بانک مربوطه مراجعه کنند؛ ما ابلاغ کرده‌ایم و دولت مکلف است عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رأی دیوان از چه زمانی قابل اجراست، گفت: این رأی از همین الان لازم الاجراست و براساس ماده (۱۳) قانون دیوان عدالت اداری بخشنامه دولت از روز تصویب ملغی می‌شود و همه کسانی که از آن روز تا الان متضرر شده‌اند؛ مشمول این بخشنامه هستند و گویی چنین بخشنامه‌ای اصلاً وجود نداشته است و اگر در این مدت از کسی جریمه دیرکرد هم دریافت شده است باید به آن‌ها برگردانده شود.

رییسی: برنامه ما توجه خاص به خراسان جنوبی است/۷

رییسی: برنامه ما توجه خاص به خراسان جنوبی است

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما این است که به خراسان جنوبی توجه خاص شود به دلیل این که ظرفیت‌ فراوانی در این استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی عصر پنجشنبه در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی که از شبکه استانی خاوران پخش شد، افزود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند که با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی می‌شود.

وی با اشاره به سفر ۲ دهه قبل مقام معظم رهبری به خراسان جنوبی و شهر بیرجند گفت: ایشان فرمودند که اقتصاد خراسان جنوبی، اقتصاد سنگ است یعنی در این استان سنگ‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد و می‌تواند کارساز باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در گذشته هر ۲ ماه به دلایل مختلف به این استان و شهرهای مختلف آن سفر داشتم و الان شرایط به گونه‌ای است که شرایط سفر به ویژه با وضعیت کرونا سخت شده است و البته در این شرایط هم یک یا ۲ بار به استان سفر داشته‌ام.

وی گفت: افتخار من این است که نمایندگی مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری را برعهده دارم و این افتخار برای من افتخار بزرگی است.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی از مردم خراسان جنوبی به عنوان مردمی متدین، ولایت‌مدار و سختکوش یاد کرد و گفت: همه ایران را دوست داریم ولی حقیقتا خراسان جنوبی یکی از علقه‌های جدی من در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه نمایندگی مردم این استان را دارم، خراسان جنوبی حساسیت خاصی برای من دارد و اخبار و تحولات استان را با حساسیت دنبال می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز مسئله مهمی می‌خواهد در کشور رقم بخورد و آن انتخابات ریاست جمهوری است، در تاریخ سیاسی کشور مسئله انتخابات مهم است چون مبتنی بر رای مردم است اما انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: به برکت نام امام رضا (ع)، زمانی که توفیق تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشتم، نگاه من به این منطقه، نگاه خراسان بزرگ بود گرچه تقسیم‌بندی استانی را قبول دارم و خراسان جنوبی هم در این محاسبات ما بسیار مهم بود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: انصافا کارهای بزرگی در خراسان جنوبی انجام شده است و وقتی به شهرهای استان سفر می‌کنم، می‌بینم که گام‌های خوبی برداشته شده اما بین آنچه انجام شده و آنچه باید انجام شود، تفاوت دارد.

وی افزود: امروز می‌بینیم که استعداد و ظرفیت خراسان جنوبی فوق آن چیزی است که وجود دارد و انجام می‌شود و اقدامات خوبی می‌تواند در جهت رفع محرومیت استان انجام شود.

نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری گفت: به برخی از مناطق خراسان جنوبی که سفر می‌کنم، احساس می‌کنم محرومیتی است که امکان رفع آن وجود دارد.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زعفران و زرشک، عناب و انار گفت: فرآوری این محصولات می‌تواند ارزش افزوده زیادی را برای استان ایجاد کند در حالی که الان ارزش افزوده آن نصیب دیگران می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: اقتصاد خراسان جنوبی می‌تواند اقتصاد مبتنی بر داشته‌های استان باشد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی علیرغم اینکه در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، آلودگی استان به این مواد خطرناک در حد بسیار پایین است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ارتکاب جرم در این استان علیرغم اینکه مرز مشترک با کشورهای دیگر دارد، اما پایین‌ترین نرخ جرم را در این استان داریم چون مردم استان اعم از شیعه و سنی فرهنگی، دیندار، دین‌مدار و ولایت‌مدار هستند.

وی عنوان کرد: ما شرایطی را در استان خراسان جنوبی می‌بینیم که این شرایط را حتما می‌شود متحول کرد، وضعیت آب و آبرسانی در استان، وضعیت کشاورزی و صنعت را با کمک مردم و فرهیختگان استان می‌توان متحول کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: خراسان جنوبی و بیرجند معروف به استان فرهنگی است و درست است که محصول خراسان جنوبی زعفران و زرشک است اما در کنارش چهره‌های فرهیخته نامداری داریم که در تاریخ ایران به عنوان چهره‌های نامدار شناخته می‌شوند.

وی با نام بردن از بزرگان و علمای خراسان جنوبی از جمله آیت الله تهامی، آیت الله عارفی و آیت الله آیتی و سرداران بزرگ و شهدای عالیقدر این استان گفت: خراسان جنوبی استانی ولایتمدار است و گاهی که خدمت مقام معظم رهبری می‌رسم و در آستان قدس رضوی آخرین بار که خدمت ایشان رسیدم از من نسبت به این استان و مردم آن پرسیدند.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: مردم باانگیزه‌ در شهرها و روستاهای استان نیازمند توجه هستند و توجه با حرف نمی‌شود بلکه باید در عمل صورت گیرد لذا باید اعتبارات و بودجه‌ها در این استان و کاری که برای آن می‌شود، متفاوت باشد.

وی گفت: من از ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و فرهیختگی استان خراسان جنوبی مطلع هستم و می‌دانید ارتباط بسیار نزدیکی با استان دارم و همواره نسبت به آن حساس هستم، این بار باید خدمت شما می‌آمدم و جزو اولین استان‌هایی بود که می‌آمدم اما شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد زیرا اگر اجتماعی باشد موجب آسیب هم استانی‌ها می‌شود لذا از همین تریبون که صدا و سیما فراهم کرده به شما مردم عرض سلام و ادب و خسته نباشید می‌گویم.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی افزود: در شکل‌گیری دولت جدید همه شما کمک کنید نه الان بلکه دولت هم که تشکیل شد، کمک کنید؛ چهره‌های فرهیخته استان طرح‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات آنها حتما می‌تواند برای کشور گره‌گشا باشد.

وی با یاد کردن از خانواده معظم شهدا، فرهیختگان و فعالان اقتصادی گفت: در بخش صنعت استان کار انجام شده است و باید در این بخش کار بسیاری انجام شود، برخی نظرشان این است که چون در خراسان جنوبی نزولات آسمانی کم است از کشاورزی به سمت صنعت برویم، من نفی نمی‌کنم و باید صنعت در استان پیشرفت کند اما باید موضوع کشاورزی همچنان در دستور کار باشد یعنی هم استان کشاورزی است و نامداری استان و محصولات کشاورزی آن باید مورد توجه باشد که یک محور است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خراسان جنوبی می‌تواند محور صنعت و محور معادن هم بشود یعنی در معدن زبانزد باشد و در این زمینه کار شود.

وی گفت: با کمک دختران، پسران، زنان، فرهیختگان، فرهنگیان خراسان جنوبی و همه اقشار و مردم متدین، خدمتگزار، ولایتمدار، امام رضایی و قانع و قدردان به پیش خواهیم رفت به امید تشکیل دولت مردمی و به امید شکل‌گیری ایران قوی و امید اینکه هرچه زودتر خدمت شما بیایم و دیدارها تازه شود.

 

 

 

 

 

نماینده مجلس: رییسی در کابینه خود فراجناحی عمل می‌کند

نماینده مجلس: رییسی در کابینه خود فراجناحی عمل می‌کند

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی گفت: حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفته است که در کابینه خود فراجناحی عمل خواهد کرد و از تمامی افراد استفاده می‌کند.

به گزارش ایرنا حبیب الله دهمرده روز چهارشنبه در اجتماع حامیان سید ابراهیم رییسی که در پارک جنگلی بیرجند برگزار شد، افزود: باید رییس جمهوری توانمند، سالم و با مدیریت قوی را انتخاب کنیم.

وی گفت: وضعیت دولت بعد با انتخاب درست ملت به مراتب از وضع موجود بهتر خواهد بود و همه باید دست به دست هم بدهیم تا این اتفاق رخ بدهد.

نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس یازدهم اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری باید همه حضور پررنگی در پای صندوق‌های رای داشته باشیم و دیگران را هم تشویق به این کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه همه دنیا منتظر انتخابات ایران است گفت: دوستان ملت دعاگو هستند و دشمنان برای توطئه و حضور کمرنگ مردم در پای صندوق‌های رای ثانیه شماری می‌کنند.

دهمرده اضافه کرد: اگر ملت ایران قوی باشد، تمامی کشورهای همسایه و مسلمان جهان خوشحال و دلگرم می‌شوند.

وی یکی از اقدامات شاخص و مهمترین رهاورد نظام جمهوری اسلامی ایران را توسعه عدالت محوری در سطح جامعه برشمرد و گفت: امروز آموزش عالی در همه شهرهای ایران اسلامی گسترش یافته است که نمونه بارز عدالت محوری است.

استاندار اسبق سیستان و بلوچستان، کرمان و لرستان عنوان کرد: در زمان طاغوت واقعا زیرساخت‌های کشور ضعیف بود ولی امروز به برکت نظام اسلامی، دورترین روستاها از امکانات و زیرساخت‌های خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: امروز علیرغم همه توطئه‌های بدخواهان، ایران اسلامی با قدرت میسر توسعه و پیشرفت خود را ادامه می‌دهد.

دهمرده گفت: تاکنون کشورهای اروپایی غیر از دشمنی برای ما کاری نکردند و نخواهند کرد لذا باید خودمان با استفاده از ظرفیت‌های کشور برای توسعه ایران کمر همت را ببندیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ سال است که حجت الاسلام و المسلمین رییسی را می‌شناسد افزود: چون در این مدت شناخت بالایی از ایشان دارم دیدگاه من به آقای رییسی نزدیک است و برایش تبلیغ می‌کنم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نباید برای اینکه فردی را بالا ببریم بقیه را تخریب کنیم و باید آگاهانه پای صندوق‌های رای برویم تا وضعیت کشور ما درست شود.

وی با بیان اینکه باید مراکز آموزش عالی در کشور توسعه یابد گفت: با ادغام دانشگاه صنعتی بیرجند در دانشگاه بیرجند فقط صورت مسئله پاک می‌شود و اگر در این خصوص مشکلی وجود دارد باید به طور زیربنایی حل شود.

رییس ستاد دانشگاهیان حامی سید ابراهیم رییسی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در خراسان جنوبی هم گفت: باید همه تلاش‌ها برای حضور گسترده و آگاهانه مردم در پای صندوق‌های رای انجام شود.

ابراهیم تقی‌زاده افزود: حضور در انتخابات برای کشور ما عزت‌آفرین و مایه اقتدار آن در عرصه‌های بین‌المللی است.

وی اظهار داشت: ظرفیت خراسان جنوبی نیروی انسانی قوی است اما متاسفانه علیرغم همه ظرفیت‌هایی که دارد، استانی کم‌برخوردار در سطح کشور شناخته می‌شود و بیش از گذشته نیازمند توجه است.

 

 

گرمای هوا در خراسان جنوبی ادامه دارد/۲

گرمای هوا در خراسان جنوبی ادامه دارد

 اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی تداوم گرمای هوا در منطقه تا اواسط هفته آینده را پیش‌بینی کرد و اغلب شهرستان‌های استان در ۲۴ ساعت گذشته دمای بالای ۴۰ درجه داشتند.

به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی، تحلیل داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی نشان‌دهنده حاکمیت الگوی تابستانه در جو استان است.

بنابراین تداوم گرمای هوا در منطقه کماکان تا اواسط هفته آینده پیش‌بینی می‌شود و این شرایط افزایش مصرف انرژی به طور مشخص برق و آب را در پی دارد.

 

 

 

 

نامزدهای شوراها از وعده‌های غیرقابل تحقق بپرهیزند/۲

نامزدهای شوراها از وعده‌های غیرقابل تحقق بپرهیزند

فرماندار سرایان گفت: نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از دادن وعده‌های احساسی و غیرقابل تحقق بپرهیزند.

ابراهیم رسولی مقدم روز پنجشنبه در نشست هماهنگی تبلیغات انتخابات ویژه نامزدهای شورای اسلامی شهرهای سرایان، آیسک و سه قلعه افزود: انتظار می‌رود نامزدها در هر شرایطی احساسات خود و هوادارانشان را کنترل و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: پایان انتخابات فارغ از هر نتیجه‌ای روز پیروزی همه نامزدها خواهد بود در صورتی که بر هوای نفسانی و احساسات مثبت و منفی خود غلبه کنند و با شهروندان و مردم صادق باشند.

فرماندار سرایان با بیان اینکه همه نامزدها ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند گفت: از زمان شروع تبلیغات انتخاباتی (امروز ۲۰ خرداد) تمامی نامزدهای شوراها موظفند ضمن در نظر گرفتن سلامت تک تک افراد جامعه، ستاد انتخاباتی خود را نیز توصیه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کنند.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ با عنوان “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها”، برگزاری باشکوه انتخابات را نوعی رونق تولید در عرصه سیاسی دانست و افزود: با اعلام داوطلبی افراد برای عضویت در شوراهای شهر و روستا و در ادامه حضور آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی شاهد رونق تولید در عرصه سیاسی کشور خواهیم بود.

رسولی مقدم با تاکید بر آمادگی فرمانداری و تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در شهرستان سرایان از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا خواست با مد نظر قرار دادن قوانین و مقررات از شروع تا پایان مهلت تبلیغات، ستاد انتخابات شهرستان را برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور یاری کنند.

 

 

تاکسی های فرسوده بیرجند در ایستگاه نوسازی/۷

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیرجند آغاز شده است.

تاکسی های فرسوده بیرجند در ایستگاه نوسازی

 به گزارش خبرگزاری فارس از، با دیدن هر مسافر، توقف کوتاهی می‌کند و برای حرکت دوباره پا را بر پدال می‌فشارد با شنیدن صدای خرخر و نفس‌های به شماره افتاده تاکسی، کلمات تندی را نثار خودرویی می‌کند که دیگر نای راه رفتن ندارد.

 بین دو بانوی سوار بر تاکسی، آهسته کلماتی رد و بدل می‌شود و هر از گاه لبخندی بر لبانشان می نشیند؛ راننده اما بدون توجه به مسافران، نگاهش را به جلو تیزتر می‌کند و محکم تر پا بر پدال گاز می‌گذارد تا سربالایی یکی از خیابان های شهر را پشت سر بگذارد.

یکی از مسافران جسارت بیشتری به خرج می‌دهد و از راننده می‌خواهد برای تعویض تاکسی قدیمی که کمتر نقطه قابل تحملی در آن یافت می‌شود، اقدام کند که راننده به سختی لب به سخن باز می‌کند و با حالت حق به جانب می گوید: با شرایط معیشتی سخت امروز مگر پولی برای نوسازی خودرو باقی می‌ماند؟

وی با اشاره به عمر بیشتر از ۱۳ سال تاکسی، از ضرورت نیاز به بازسازی تاکسی فرسوده‌اش با استهلاک زیاد سخن می‌گوید و با گلایه از افزایش چند برابری قیمت خودروهایی که باید به عنوان تاکسی نو تحویل داده شود، به افزایش زیاد قیمت لوازم یدکی تاکسی‌ها هم گریزی می زند و می‌افزاید: اقساط طولانی طرح نوسازی و همچنین سود زیاد تسهیلات بانکی، رغبتی برای ثبت نام در این طرح باقی نمی‌گذارد.

دیگر راننده تاکسی هم با اشاره به خودروی زرد رنگش که برخی نقاط آن فرو رفته است، مدل آن را مربوط به سال ۸۵ مطرح می‌کند و با گلایه از استهلاکی که این روزها گریبان گیر تاکسی اوست، می‌گوید: نه در توان دولت است که خودروی نو به رانندگان تاکسی‌های فرسوده بدهد نه در توان ما که برای تعویض آن اقدام کنیم.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند از آغاز طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیرجند خبر داد و گفت : طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی درون شهری و جایگزین آن با خودروهای با استاندارد سطح آلایندگی یرو ۵ آغاز شد.

غلامپور افزود : امکان ثبت نام در طرح نوسازی برای مالکان تاکسی های فرسوده از مدل ۱۳۸۸ به ماقبل در سامانه نوسازی ناوگان فراهم شده است .

وی گفت : در این طرح دو خودروی سمند و پژو ۴۰۵ پایه گاز سوز با استانداردهای آلایندگی یورو ۵ جایگزین تاکسی های فرسوده میشود .

 

خسروی اسفزار: مساعدت وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی برای احداث قنوات مستقل و جبران خسارات سیل اخیر/۲

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: نشستی با واحدهای کارگری و با حضور مسئولان استانی داشتیم و مشکلات آنها را از نزدیک دریافت کردیم همچنین جلسه ای با معلمان و فرهنگیان منطقه برگزار و قرار شد مشکلات و مسائل آنها نیز پیگیری شود.

حسین خسروی اسفزار  در ادامه تصریح کرد: طبق بخشنامه ای مقرر شده بود بخش های صنعتی بیرجند به دانشگاه بیرجند الحاق شود که این موضوع را از وزیر علوم پیگیری کردیم چرا که در این کار که کار کارشناسی روی آن صورت نگرفته باید تجدیدنظر شود و هیأتی از تهران به منطقه بیاید تا موضوع به صورت تخصصی بررسی شود.

حسین خسروی در نطق میان دستور

وی همچنین به جلسه ای در شورای اداری استان با موضوع تکریم ارباب رجوع اشاره و بیان کرد: با توجه به انتخابات پیش رو باید اعتماد مردم را افزایش داد چرا که عملکرد برخی دستگاه های اجرایی باعث کاهش اعتماد مردم شده است.

خسروی اسفزار ادامه داد: همچنین از آنجایی که در ایام بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی بود، به عنوان عضو هیأت عالی نظارت بخشی از زمان خود را صرف رسیدگی به صلاحیت ها و اعتراضات کردیم.

وی همچنین با اشاره به سیلی که اخیرا در شهرستان درمیان رخ داد، یادآور شد: میزان خسارت این سیل برآورد و با وزیر نیرو و جهاد کشاورزی مکاتبه شد که قرار شد قنوات مستقل احداث شود تا مشکل خشکسالی نیز به این واسطه برطرف شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که در سال حمایت از تولید و رفع موانع آن قرار داریم از سرمایه گذاری دعوت کردیم تا کارخانه گندله تأسیس شود و به واسطه آن ۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند که تا کنون فاز اول آن آغاز شده و قرار است به سرمایه گذار نیز تسهیلات داده شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه خواستار شد

راه‌اندازی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دپارتمان ملی معدن برای ارائه آموزش‌های مهارتی به معدن‌کاران/

ایجاد کنسرسیوم بانکی برای حل مشکل آب نهبندان

مصطفی نخعی در تشریح اقدامات خود در راستای بازدیدهای نظارتی که از حوزه انتخابیه داشته است، گفت: هفته گذشته از علی رسولیان معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای حضور در استان دعوت به عمل آمد و از شهرک صنعتی شهرستان سربیشه بازدید شد و توانستیم موافقت وزارتخانه را برای تأمین زیرساخت های این شهرک و همینطور شهرک صنعتی نهبندان اعم از آب، برق، جاده و ارتباطات اخذ کنیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کلنگ زنی واحد تولید دولومیت در سربیشه با حضور معاون وزیر و استاندار عنوان کرد: این واحد برای حدود ۱۲۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد همچنین افتتاح واحد تولید آجر منگزیتی و دولومیتی که کاربری آن برای کوره های فولاد، سیمان و جرم های نسوز است را داشتیم که برای صد نفر ایجاد اشتغال کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین با توجه به اهمیت حمایت از تولید و پشتیبانی و مانع زدایی، بازدیدهایی از واحدهای تولیدی داشته و با مدیران استانی و کشوری برای رفع مشکلات آنها تماس حاصل شد.

نخعی در ادامه به اقداماتی در حوزه بهداشت اشاره کرد و یادآور شد: یکی از اقداماتی که از سال گذشته پیگیر آن بودیم تا اکنون به نتیجه رسید، تصویب طرح توسعه بیمارستان نهبندان از ۳۲ به ۹۵ تختخواب بود که مجوز ماده ۲۳ آن از سازمان برنامه و بودجه گرفته و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز ردیف بودجه برای آن در نظر گرفته شد.

این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در ادامه اظهار کرد: همچنین پروژه احداث ساختمان پانسیون پزشکان متخصص به دلیل نداشتن اعتبار متوقف شده بود که مجدد با دریافت حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار، از سر گرفته شد تا پزشکان متخصص برای خدمات رسانی به مردم منطقه، مشکل محل اقامت نداشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین پروژه اورژانس بیمارستان نهبندان مدت ها پیش آغاز شده بود که به دلیل نبود اعتبار کافی، متوقف شده بود که با پیگیری ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن گرفته و پروژه مجدد شروع شد که طبق پیش بینی ها، در تابستان افتتاح می شود.

نخعی اضافه کرد: دستگاه اکسیژن سازی هم برای بیمارستان های سربیشه و نهبندان با هماهنگی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اعتبار هر کدام ۲ و نیم میلیارد تومان نیز تهیه شد.

مصطفی نخعی

این نماینده مردم در مجلس یازدهم به اقداماتی در حوزه کشاورزی نیز اشاره و بیان کرد: دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تهیه و خرید سمپاش مخصوص نخلیلات اخذ شد چرا که تا پیش از این کشاورزان به خاطر نبود دستگاه مخصوص، امکان بهره وری درست از نخلستان های خود را نداشتند.

وی همچنین به دریافت موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش ظرفیت مجتمع شترداری نهبندان اشاره و عنوان کرد: ظرفیت سابق مجتمع، ۵ هزار نفر شتر بود که قرار شد به ۱۰ هزار نفر افزایش یابد که به اشتغال و رونق تولید کمک می کند به خصوص که نهبندان یکی از قطب های دامپروری و شترداری بوده و ده درصد شتر کشور در این منطقه است.

نخعی همچنین از احیای قنات ها با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس با اشاره به سفر سال گذشته وزیر راه به حوزه انتخابیه، یادآور شد: مسیر سربیشه- بازارچه مرزی ماهی‌رود یکی از مسیرهای پرتردد و بسیار حادثه خیز حوزه انتخابیه است که در این سفر مقرر شد اعتبار بیشتری برای دوبانده شدن آن در نظر گرفته شود که البته در طول یک سال گذشته تمام مسیر که حدود ۱۳۰ کیلومتر بود تعیین تکلیف شده و قطعه ای از آن مانده که مناقصه آن انجام و پروژه اجرا خواهد شد؛ ضمن اینکه برای اعتبار این موضوع از ظرفیت ماده ۵۶ قانون بودجه استفاده کرده و مذاکراتی با بانک تجارت داشتیم که به نتیجه رسید و مقرر شد صد میلیارد تومان مشارکت در این پروژه داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین پروژه مسیر نهبندان-بیرجند نیز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

نخعی در ادامه با اشاره به حضور افشانی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ماه گذشته در منطقه، عنوان کرد: طی این سفر دستورات خوبی برای مجتمع آموزشی و خوابگاهی شهر دُرُح صادر شد همچنین اعتباری نیز برای مجتمع خوابگاهی و آموزشی شهر نهبندان در نظر گرفته شده

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین از راه اندازی دانشگاه فنی و حرفه ای نهنبدان در سال گذشته با پیگیری های مکرر خبر داد و گفت: زیرساخت ها برای راه اندازی این دانشگاه فراهم بود و صرفا رشته هایی در قالب دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شد که دانشجو نیز در آن جذب شده است.

وی همچنین به سفر هاشمی معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور به منطقه اشاره و بیان کرد: دستور احداث و راه اندازی دپارتمان ملی معدن در شهرستان نهبندان از سوی معاون وزیر صادر شد، این دپارتمان آموزش های مهارتی در حوزه معدن و ماشین آلات معدنی و ایمنی معدن را به معدن کاران می دهد.

نخعی در ادامه با اشاره به حوزه فاضلاب منطقه عنوان کرد: از آنجایی که تکمیل پروژه فاضلاب سربیشه بسیار مهم بود، جلسه ای با وزیر نیرو در تهران داشتیم که وی نیز بر این موضوع تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به دستور تخصیص اعتبار ۳ میلیارد تومانی وزیر نیرو برای تکمیل سد ذخیره ای بندان که تا کنون تنها ۵۴ درصد پیشرفت داشته است، گفت: مهار سیلاب، کمک به ذخایر آب زیرزمینی منطقه و جلوگیری از هدررفت روان آب ها به سمت افغانستان و مدیریت آب شهری از مزیت های احداث این سد است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای تکمیل مجتمع های آب رسانی نهبندان و سربیشه با همکاری وزارت نیرو پیگیر ایجاد کنسرسیوم بانکی شامل بانک های ملی، صادرات و رفاه هستیم و تا کنون نیز اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع ها جذب کرده ایم.

۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌آهن خراسان جنوبی/۲-۷

سلمان اسحاقی  با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم متعهد شده ایم کلیه پروژه هایی که با کندی مواجه و بایگانی شده اند را احیا و اجرای آن را تسریع و تسهیل کنیم، گفت: در این راستا اتفاق مبارک استقرار پادگان ارتش در قائن رقم خورد که در راستای دستور رهبر معظم انقلاب در ۲۰ سال پیش بود.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه استقرار این پادگان با پیگیری های مستمر و همکاری امیر موسوی، فرماندار ارتش و امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی صورت گرفت، عنوان کرد: بالاخره مردم شهر قائن امروز شاهد ساخت و ساز پروژه عظیم پادگان ارتش در این منطقه هستند که از آنجایی که خراسان جنوبی یکی از استان های مرزی است، وجود ارتش باعت توسعه حضور ۵ هزار خانواده نیروهای ارتشی در منطقه و توسعه آن می شود و قطعا ارتش می تواند حامی و پشتیبان ملت در منطقه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی در حوزه راه و شهرسازی عنوان کرد: سال ها بود که محور قائن-بیرجند به دلیل مشکلاتی که داشت باعث کشته شدن حدود ۴۰۰ نفر از شهروندان منطقه شده بود که یکی از اقدامات ما در این مجلس این بود که اجازه ندادیم بدهی دولت به پیمانکار باعث تعطیلی این پروژه شود. از این رو در کنار استاندار تلاش کردیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه این دغدغه را پیگیری کنیم که امروز یکی از جاهایی که برای مردم نماد امید است، محور بیرجند-قائن است که تا پیش از این بغض در گلو بود.

سلمان اسحاقی

اسحاقی ادامه داد: پروژه مجتمع بزرگ فولاد شهرستان قائن جزء ۸ ابرپروژه فولادی کشور، ۱۳ سال بود که به صورت قطره چکانی پیشرفت می کرد اما در یک سال گذشته جهش عظیم در روند آن، محسوس بود؛ طی قراردادی که با ایمیدرو و شرکت ملی فولاد داشتیم شاهد این هستیم که ظرف دو ماه آینده بخش احیای آن افتتاح خواهد شد و تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ بخش تولید فولاد نیز به بهره برداری برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی فاقد راه آهن است، اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده شاهد این هستیم که با موافقت رئیس جمهور ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی اعتبار برای خط راه آهن گناباد-قائن-بیرجند تخصیص داده شده و اکنون ۶ شرکت در حال سرمایه گذاری هستند و ۱۰ کیلومتر نیز به سمت قائن پیشرفت کرده و ظرف ۴ سال دیگر به اتمام می رسد.

وی با اشاره پیگیری هایی که در حوزه بهداشت داشته است، عنوان کرد: زیرکوه تنها شهرستان استان خراسان جنوبی است که هنوز فاقد بیمارستان است که از وزارت بهداشت مجوز گرفته و ماده ۲۳ آن نیز از سازمان برنامه و بودجه دریافت شد تا بیمارستانی ۹۶ تختخوابی احداث شود که توانستیم ردیف اعتباری مستقل آن را نیز با مبلغ ۱۴ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ به تصویب برسانیم.

اسحاقی ادامه داد: بزرگ ترین بخش ICU استان در بیمارستان شهدای قائن است که قرار شد با پیگیری هایی که در کمیسیون بهداشت داشتیم، دستگاه سی تی اسکن از WHO دریافت شود، همچنین احداث بیمارستان دوم قائن که سال ها متوقف شده بود طی دو هفته آتی مجدد آغاز می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با همکاری دولت و مجلس، ظرف ماه های آینده دستگاه MRI به مجموعه بیمارستانی شهدای قائن اضافه می شود، خاطرنشان کرد: همچنین این بیمارستان که ۱۲۰ تختخوابی بود با حضور مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت به ظرفیت ۳۰۰ تختخوابی خواهد رسید./

از بین رفتن ۸۰ درصدی گونه‌های حیات وحش

نسبت به ۶۰ سال گذشته، حدود ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش نظیر جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز در خراسان جنوبی از بین رفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینت مطلب گفت: تخریب از بین رفتن ۸۰ درصدی گونه‌های حیات وحشزیستگاه‌های حیات وحش و شکار بی رویه از جمله عوامل مهم در کاهش جمعیت گونه‌های جانوری خراسان جنوبی است.

اکبری افزود: گور خر ایرانی از صحنه طبیعت خراسان جنوبی حذف شده است و یوزپلنگ و پلنگ در آستانه انقراض قرار دارند و در اثر به هم ریختن زنجیره‌های غذایی طبیعت، مجال جولان دهی گونه‌هایی همچون گرگ و تشی افزایش یافته و موجب خسارت به اراضی کشاورزی و دام مردم می‌شود.

وی به قاچاق گونه‌های مهم زیستی استان هم اشاره کرد و گفت: شاهد قاچاق پرنده‌های کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره‌برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی و … هستیم.

 

  • مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: پارسال حدود ۲۹۳ نفر برای شکار غیر مجاز در خراسان جنوبی دستگیر شده‌اند که به دلیل تنوع و پراکندگی استان و کمبود محیط بان که فقط ۶۰ نفر هستند، می‌توان گفت این تعداد شکارچی غیر مجاز، حتی ۱۰ درصد از جمعیت تمام شکارچیان غیرمجاز هم نیستند.

 

اکبری با بیان اینکه سالانه ۳ هزار تخلف شکار غیرمجاز پرندگان و پستانداران در خراسان جنوبی گزارش می‌شود و این آمار خیلی زیاد است گفت: همچنین سالانه بیش از سه هزار مهره‌دار زیر چرخ خودرو‌ها له می‌شوند که این نیز عدد بالایی است و نیاز به فرهنگ سازی و توجه مردم دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در مشکلاتی مانند گرد و غبار، منابع طبیعی در کنار ماست، در مشکل پسماندها، استانداری و بهداشت با ما همکاری دارند، ولی در کشتار بی‌رویه و حذف تنوع زیستی، تنها هستیم، که مشکل ساز شده واین بخش مغفول مانده است.

 

 

 

 

برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی در استان

چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه در استان همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: در این دوره از مسابقات تعداد هزار و ۹۸۰برگزاری چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآنی نفر در استان شرکت کرده اند که بعد از اصفهان و خراسان جنوبی از نظر آمار ثبت نام رتبه سوم را در کشور دارا هستیم.

حجت الاسلام بخشی پور گفت: تعداد شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل رشد صد در صدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: رقابت در ۱۰ رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء تفسیر قرآن، اذان، دعاخوانی، هم خوانی و هم سرایی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: در سطح استان در ۵ منطقه این مسابقات برگزار می‌شود که در تیر و مرداد مرحله شهرستانی برگزار می‌شود و مرحله استانی در شهریور  خواهد بود.

 

 

 

 

برداشت گندم و جو از ۵۰۰ هکتار اراضی شهرستان بیرجند

۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بیرجند زیر کشت گندم و جو است که این روز‌ها کشاورزان مشغول برداشت محصولاتشان هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند گفت: در شهرستان بیرجند ۲۵۰ برداشت گندم و جو از ۵۰۰ هکتار اراضی شهرستان بیرجندهکتار زیر کشت گندم آبی و ۲۵۰ هکتار نیز زیر کشت جو آبی است است که برداشت محصول از آن‌ها از ۱۵ خرداد آغاز شده است.

محمدی افزود: پیش بینی می‌شود از این اراضی ۴۵۰ تن گندم و ۴۰۰ تن جو برداشت شود.

وی گفت:به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی، کاهش عملکرد نسبت به سنوات گذشته داریم بطوریکه در سال‌های گذشته از هر هکتار ۳ تن گندم برداشت شده است و این مقدار، امسال به ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

انبار تجهیزات کشاورزی در آتش سوخت/

حریق در یک انبار محصولات کشاورزی در فخرآباد خوسف موجب از بین رفتن تجهیزات کشاورزی این انبار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مسئول آتش نشانی شهرداری خوسف گفت: در ساعت ۹:۵۰ با سامانه ۱۲۵ آتشانبار تجهیزات کشاورزی در آتش سوخت نشانی خوسف تماس گرفته شد و خبری مبنی بر آتش گرفتن انبار ادوات کشاورزی واقع در روستای فخر آباد به این سامانه اطلاع داده شد.

میرزائی افزود: عوامل آتش‌نشانی شهرداری خوسف با اطلاع از وقوع این حادثه بلافاصله با یک دستگاه خودرو به محل اعزام شدند و بلافاصله با استقرار در محل حادثه اقدام به مهار آتش کردند.

وی با بیان اینکه ۲ مامور آتش‌نشانی به همراه یک خودرو در این عملیات شرکت داشتند، گفت: در این حادثه یک انبار و یک دستگاه تراکتور بیل لودری و یک دستگاه درو و چند دستگاه دیگر شامل چند بیل و اره در آتش سوخت و از بین رفت.

مسئول آتش نشانی شهرداری خوسف با بیان اینکه این آتش‌سوزی در خارج از روستا و در نزدیکی زمین‌های کشاورزی کشاورزان اتفاق افتاده بود، گفت: با اقدام به موقع ماموران، آتش‌سوزی پس از ۲۰ دقیقه تلاش مهار و از سرایت آن به اطراف جلوگیری شد.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در روز‌های گرم اخیر/۲-۳

مصرف برق در یک هفته گذشته در خراسان جنوبی، ۲۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافت.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: این افزایش مصرف به علت افزایش بی سابقه‌ی دما و استفاده از وسایل سرمایشی در یک هفته گذشته در تمام کشور و خراسان جنوبی رخ داده است به طوری که در این مدت ، بازه زمانی پیک بار مصرف برق در استان بیشتر شده و هر روز از ساعت ۹ صبح وارد پیک بار می‌شویم و مقدار مصرف از حد تعیین شده برای خراسان جنوبی، فراتر می‌رود.

 

دادگر افزود: در یک هفته اخیر همچنین به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف برق، روزانه به طور متوسط ۲.۵ تا ۳ مگاوات خاموشی در بخش‌های مختلف عمومی، خانگی، صنعتی و کشاورزی استان اعمال شده است که اگر همکاری مردم و صنایع را نداشتیم، این خاموشی‌ها دو برابر می‌شد.

 

وی گفت: در بخش صنعت، کارخانه‌های سیمان قاینات، ایران منیزیم و کویرتایر، همکاری بسیار خوبی با شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات پیک بار دارند که موجب می‌شود از میزان خاموشی‌ها کاسته شود و ما نیازمند همکاری تمامی صنایع در این خصوص هستیم.

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان از ادارات و مردم نیز خواست همچنان این شرکت را در کاهش مصرف برق به ویژه در پیک بار یاری دهند.

دادگر با بیان اینکه نرخ هر مگاوات برق مصرفی در ساعات پیک بار، دو برابر ساعات عادی است افزود: مشترکانی که در ساعات پیک بار، افزایش مصرف داشته باشند، متحمل هزینه‌ای علاوه بر نرخ دو برابری برق می‌شوند.

دادگر با اشاره به سیاست‌های تشویقی شرکت توزیع برق استان برای مشترکانی که همکاری لازم را برای کاهش مصرف برق دارند گفت: هزینه‌ی مصرف هر مگاوات برق در ساعات پایان شب و از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح، به اندازه یک چهارم هزینه‌ی مصرف در ساعات عادی است و مشترکانی که در این ساعات از وسایل برقی خود استفاده کنند هزینه مصرف شان به صورت تخفیف از مبلغ قبوض آن‌ها کسر می‌شود.

 

 

 

 

آموزش داوری درجه یک فوتبال به داوران ۳ استان/۷

کلاس ارتقاء داوری درجه دو به یک فوتبال با حضور داوران استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و کرمان امروز در طبس آغاز شد.

در این کلاس ۲۵ نفر از داوران شهرستان‌های طبس، بیرجند، فردوس، بشرویه، آموزش داوری درجه یک فوتبال به داوران ۳ استانکرمان و مشهد زیر نظر استاد علیرضا کهوری مدرس رسمی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و محمدجواد محمدی به عنوان مدرس آمادگی جسمانی آموزش می‌بینند.

داوران حاضر در این کلاس پس از پشت سرگذاشتن آزمون‌های تئوری و عملی به عنوان داور درجه یک ایران می‌توانند در لیگ‌های کشوری قضاوت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

بهره برداری از ۱۵۷ طرح در هفته جهاد کشاورزی

۱۵۷ طرح در هفته جهاد کشاورزی، در خراسان جنوبی به بهر برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان امروز در نشست خبری گفت: از ۲۱ تا ۲۷ بهره برداری از ۱۵۷ طرح در هفته کشاورزیخرداد هفته جهاد کشاورزی نام گذاری شده است که در این هفته ۱۵۷ طرح در بخش کشاورزی استان به بهره برداری می‌رسد.

قوسی با بیان اینکه بیش از ۹۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، خودیاری مردم و تسهیلات بانکی، برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده است افزود: با بهره برداری از این طرحها، بیش از ۲۲ هزار خانوار از مزایای آن بهره مند می‌شوند و برای ۲ هزار و ۲۸۸ نفر، اشتغال مستقیم ایجاد و برای ۶ هزار و ۵۱۷ نفر هم تثبیت شغل می‌شود.

وی افزود: بیشتر این طرح‌ها با ۲۵ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، و پس از آن شهرستان زیرکوه با ۲۱ طرح و شهرستان خوسف با ۱۸ طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بیشتر طرح‌ها در حوزه آب و خاک اجرا شده است گفت: سیستم‌های نوین آبیاری، طرح‌های انتقال آب و مرمت و بازسازی قنوات از جمله طرح‌هایی است که در هفته جهاد کشاورزی در استان به بهره برداری می‌رسد.

قوسی افزود: خرید ۲۴۷ دستگاه تراکتور جدید برای کاهش هزینه‌های تولید در استان، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در ۴۷۰۰ هکتار از اراضی، مرمت و بازسازی ۹۳ رشته قنات، پرداخت ۱۶۷ میلیارد تومان تسهیلات احداث گلخانه، و هزینه کرد ۱۰۳ میلیارد تومان برای احداث زیرساخت‌های نهضت گلخانه‌ای در استان، از فعالیت‌های سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای رونق بخش کشاورزی استان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حذف و معدوم سازی لاشه ۷ راس گاو در قاینات/۴

لاشه‌ی غیر قابل مصرف ۷ رأس گاو در کشتارگاه دام شهرداری قائنات معدوم سازی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس شبکه دامپزشکی قائنات گفت: این لاشه‌ها از ابتدای خرداد تا کنون برای حذف و معدوم سازی لاشه ۷ راس گاو در قایناتاستحصال گوشت، توسط قصابان شهرستان به کشتارگاه دام انتقال داده شده بودند که با توجه به تشخیص مسئول بهداشتی و همچنین بررسی سابقه بیماری، به دلیل ابتلا به عفونت شدید و بیماری سپتی سمی و موارد بهداشتی از چرخه مصرف حذف و معدوم شدند.

محمودی افزود: در خصوص نظارت‌های شرعی و بهداشتی بر کشتار دام و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال و به خصوص حلیت گوشت استحصالی، کارشناسان شبکه دامپزشکی قائنات به طور دقیق بر لاشه‌های دام کشتاری نظارت دارند.

وی از همشهریان خواست گوشت و فرآورده خام دامی خود را از مراکز مجاز تحت نظارت و تایید دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده تخلف، مراتب را سریع به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

۹۸ میلیارد تومان پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

۹۸ میلیارد تومان پروژه کشاورزی در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۵۷ پروژه عمرانی و خدماتی با سرمایه‌گذاری ۹۸ میلیارد تومان در این استان آماده بهره‌برداری است که در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می‌شود.

غلامرضا قوسی در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) افزود: از مجموع اعتبار این پروژه‌ها ۳۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی، ۲۹ میلیارد تومان سهم خودیاری مردم و ۲۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت تامین شده است.

وی جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها را ۲۲ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: همچنین با بهره‌برداری این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار و ۲۸۸ نفر فراهم و منجر به تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۵۱۶ نفر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان‌های بیرجند با ۲۵ پروژه، زیرکوه ۲۱ و خوسف با ۱۸ پروژه بیشترین میزان پروژه‌های قبال افتتاح را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: بیشترین فراوانی پروژه‌ها نیز با توجه به اولویت‌های جهاد کشاورزی مربوط به حوزه آب و خاک، تولیدات دامی، باغبانی و منابع طبیعی است که به لحاظ شرایط اقلیمی و گرم و خشک استان پروژه‌های آب و خاک اولویت نخست استان است و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مرمت و بازسازی قنوات و تجهیز و نوسازی اراضی بیشترین درصد فراوانی را دارد.

قوسی عنوان کرد: سال گذشته چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شد و امسال نیز ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار پروژه در دست اجرا است و جزو استان‌های نخست در کشور محسوب می‌شویم.

وی افزود: سال گذشته ۹۴ رشته قنات به طول ۲۴ کیلومتر مربع مرمت و بازسازی شد و امسال برای جذب اعتبارات بیشتر پیگیری لازم صورت گرفته و حدود ۳۵ میلیارد تومان در مرحله اول از محل اعتبارات ملی برای استان نهایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که ۴۰۰ رشته قنات از محل اعتبارات ملی و استانی را مرمت و بازسازی کنیم و با بازسازی آن حدود ۲۵ درصد افزایش آبدهی قنوات خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون است چراکه ماشین‌آلات فرسوده باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.

قوسی افزود: در این زمینه سال گذشته حدود ۲۴۷ دستگاه تراکتور و ۴۸۷ دستگاه ادوات کشاورزی از محل تسهیلات ردیف توسعه مکانیزاسیون خریداری و به ناوگان ماشین‌آلات بخش کشاورزی اضافه شد که افزایش راندمان و ضریب مکانیزاسیون از ۱.۹۷ درصد به ۲.۱۳ درصد در هکتار را در پی داشت.

وی با اشاره به تجهیز ۱۷ دستگاه کمباین برداشت غلات و ۶ دستگاه برداشت غله گفت: تجهیز یا نوسازی ماشین‌آلات باعث کاهش هزینه‌ها تولید می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: هدف ما در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری است لذا باید مدیریت درست از آب و خاک همچنین نیروی انسانی توانمند را در دستور کار داشته باشیم.

وی گفت: اگر قرار است به تولید برسیم باید آب کافی در اختیار گیاه قرار بگیرد تا دچار تنش نشود لذا باید توجه داشت در سیستم‌های نوین آبیاری، آب جدید واگذار نمی‌شود یا سطح کشت تغییر نمی‌کند بلکه مصرف آب بهینه و راندمان آبیاری بیشتر می‌شود.

قوسی افزود: از سال ۹۳ تاکنون با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بنا بر آمار شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب معادل حدود ۴۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.

 

 

حمل ۱۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق با ۴ دستگاه اتوبوس/۴

مأموران پلیس خراسان جنوبی در بازرسی از ۴ دستگاه اتوبوس، ۱۰۰ میلیون تومان انواع کالای قاچاق کشف و ضبط کردند.

به گزارش  امروز خراسان جنوبی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در مبادی ورودی شهرستان بیرجند به چهار دستگاه اتوبوس مسافربری مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ بخشی افزود: مأموران در بازرسی از خودروها، انواع کالای قاچاق به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان کشف و ضبط کردند.

وی گفت: مأموران در این خصوص ۴ دستگاه اتوبوس مسافربری را توقیف و ۴ متهم بازداشت کردند که متهمان بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ بخشی افزود: پدیده قاچاق علاوه بر ضربه زدن به اقتصاد کشور زمینه ساز جرایم دیگری نیز در سطح جامعه می‌شود بر همین اساس تشدید اقدامات مقابله‌ای در این حوزه همواره یکی از اولویت‌های مهم پلیس به شمار می‌رود.

 

 

 

راه‌اندازی بازارچه‌های موقت فروش صنایع‌دستی با اولویت بنا‌های تاریخی/۳-۵

بازارچه‌های موقت فروش صنایع‌دستی با اولویت بنا‌های تاریخی به منظور کمک به جذابیت بنا‌های تاریخی راه‌اندازی می‌شود.

 مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی گفت: بازارچه صنایع‌دستی بیرجند در کاروانسرای امینی بازار مرکزی راه‌اندازی می‌شود که از محل اعتبارات مرمت می شود و امیدواریم با تخصیص به موقع این اعتبار امسال به اتمام برسد.

رمضانی افزود: در شهرستان بشرویه نیز خانه فیاض‌بخش به عنوان بازارچه صنایع‌دستی فعال شده و برای شهرستان فردوس در پارک گردشگری تون احداث بازارچه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه می‌شود.

وی گفت:  بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان سرایان احداث شد و در شهر خضری نیز مراحل پایانی را سپری می‌کند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به احداث بازارچه صنایع‌دستی طبس به همت بخش خصوصی گفت: در شهر‌های مود و شوسف هم با همت بخشداری و شهرداری فضا‌هایی اختصاص یافته که در فروش صنایع‌دستی کمک بزرگی می‌کند.

رمضانی گفت: در خور موافقت اصولی برای ایجاد بازارچه صادر شده و در خوسف با توجه به موافقت سه جانبه با فرمانداری و بنیاد‌مسکن زمینی در کوشه اختصاص یافته که اقامتگاه، بازارچه و کارگاه در آن راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: در شهرستان نهبندان هم زمینی توسط مسکن و شهرسازی اختصاص یافته که به زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: با اختصاص اعتبار بازارچه‌های صنایع‌دستی شهرستان‌های فردوس و بیرجند تا تیر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 

رمضانی بر اهمیت ثبت نشان نیز تاکید کرد و گفت:پس از ثبت نشان حوله‌بافی خراشاد، به دنبال افزایش روستا‌های ملی در سطح استان هستیم که نایبند با حصیربافی، خور و خوسف با سنگ‌های قیمتی و پارچه مله پیشنهاد شده و در حال پیگیری است.

وی گفت:با افتتاح خانه برک در مود این صنعت فراموش شده توسط ۲۰ کارگاه فعال دوباره احیا می‌شود و همزمان با هفته صنایع‌دستی بازارچه صنایع‌دستی روستای جهانی خراشاد کلنگ‌زنی و جشن جهانی شدن این روستا برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: راه‌اندازی کارگاه حوله‌بافی در روستای سرچاه، اجرای طرح (خداقوت صنعتگر) برپایی نمایشگاه عکس سربیشه، راه‌اندازی کارگاه پخل‌بافی چاهداشتی و بازارچه‌های موقت در قهستان و اسدیه از دیگر برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در خراسان جنوبی است.

رمضانی با تاکید بر اهمیت بسته بندی صنایع دستی افزود: آماده کمک‌های بلاعوض برای بسته‌بندی مناسب هستیم و متقاضیان از تسهیلات بانکی نیز می‌توانند در این راستااستفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین انتظار در حوزه صنایع‌دستی این است که بخش خصوصی برای بازاریابی به صورت حرفه‌ای وارد عمل شود گفت: تا زمانی که بخش خصوصی فعال صنایع‌دستی اصول بازار و الزامات را به صورت حرفه‌ای نیاموزد مستقل نخواهد بود و همیشه تابع بخش دولتی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی کارگاه حوله‌بافی روستای حاجی‌آباد را نمونه موفق صنعتگران در عرصه بازاریابی معرفی کرد و افزود: این صنعتگر توانسته با ثبت برند حوله‌بافی و بسته‌بندی مناسب اقدامات بزرگی در عرصه فروش محصولات انجام دهد.

 

رمضانی گفت: پارسال رقم صادرات صنایع‌دستی استان ۲ میلیون و پنجاه هزار دلار بود که با وجود مشکلات اقتصادی، اما با توجه به افزایش سفر، فروش صنایع‌دستی در نوروز امسال مناسب بود که رقم آن به حدود ۲ میلیارد تومان رسید.

 

 

 

 

هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی دایر می‌شود/۳

هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی دایر می‌شود

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی از افزایش مجدد شعب اخذ رای در این استان خبر داد و گفت: براساس آخرین آمار، هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای در این استان تشکیل می‌شود که از این تعداد ۶۲ درصد در مناطق روستایی و مابقی در نقاط شهری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر خوش خبر افزود: ستاد انتخابات استان در جهت رفاه حال مردم در روز رای‌گیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری، درخواست افزایش شعب را ارائه کرد که موافقت شد.

وی بیان کرد: ۵۳ درصد شعب، ثابت است و بقیه به شکل سیار خواهند بود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به استقبال خوب مردم و نخبگان از ثبت‌نام در رقابت انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر گفت: ۶۰۷ نفر از علاقه‌مندان به حضور و فعالیت در شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که از این تعداد بعد از تایید صلاحیت‌ها، ۵۰۴ نفر در عرصه رقابت باقی مانده‌اند.

وی ادامه داد: ۹۱۸ روستای حائز شرایط برای تشکیل شورا در استان داریم که در ابتدای ثبت‌نام نامزدها در ۹۱۲ روستا آمار داوطلبان به حد نصاب رسید.

خوش خبر گفت: براساس آخرین آمارهایی که اعلام شد، با فوت یک نفر از داوطلبان، انصراف برخی و رد صلاحیت تعدادی از آنها، آمار متقاضیان حضور در شوراها در ۱۳ روستای استان به حد نصاب نرسید.

وی اظهار داشت: ۱۳ روستا در استان خراسان جنوبی از داشتن شورا محرومند که البته این آمار به نسبت تعداد ۲۵ روستای فاقد شورای دوره گذشته (پنجم) کمتر است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اضافه کرد: مجریان انتخابات، دو محور رعایت قانون و اخلاق را در صدر امور خود قرار دهند.

وی گفت: مجریان انتخابات، ناظران و اعضای هیات‌های بازرسی با رعایت قانون و اخلاق، امنیت و سلامت انتخابات را تضمین می‌کنند و توجه به این دو اصل خیلی مهم در خروجی انتخابات تاثیرگذار است.

خوش خبر اظهار داشت: مهمترین پیامد آن نیز این است که مردم در جریان انتخابات، هزینه‌ای نمی‌پردازند و بازنده میدان هم ناراضی نخواهد بود.

وی امنیت، معیشت، سلامت و انتخابات را از اولویت‌های برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: به همه مدیران تکلیف شده، این برنامه‌های محوری را مورد توجه داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در همه انتخاباتی که از بدو پیروزی انقلاب در کشور شکل گرفته، نامزدهای انتخاباتی، توده‌های مردم، عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی، همه در کنار هم سلامت انتخابات را تضمین کرده‌اند.

وی مهمترین نتیجه انتخابات را جابه‌جایی قدرت برشمرد و افزود: این جابه‌جایی قدرت اگر به پشتوانه حضور و همراهی حداکثری مردم باشد، قطعا نتیجه بهتری به همراه دارد.

خوش خبر گفت: هر کس در هر پست و سمت و جایگاهی باید به عنوان تریبون‌دار نظام برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه انتخابات تلاش کند.

 

 

 

به بهانه روز صنایع دستی؛

دست بافته‌هایی که روی دست نمی‌مانند/۵

دست بافته‌هایی که روی دست نمی‌مانند

طرح توسعه مشاغل خانگی آمد تا هنرها و دست بافته‌های دیرین را دوباره احیا کند، هنرهایی که پتانسیل لازم را داشت اما گاهی در میان دغدغه‌ها کم رنگ شده بود.

به گزارش ایسنا شهرستان خوسف ظرفیت‌های بسیار خوبی در بحث تولید پنبه مله دارد و از قدیم نیز بحث کشت و هم تبدیل پنبه تولیدی به صنایع‌دستی انجام می‌شده است.

روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکنون طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کمک پنبه آمده تا نگذارد این هنر دیرین به فراموشی سپرده شود، برای صنایع دستی حاصل بازار امن بازار فراهم کند و شهرستان‌هایی که هنر در آن نفس می‌کشد چون خوسف را بیشتر معرفی کند.

مشکل در تامین وسایل تولید پارچه‌ها

نرجس نجفی که ۱۰ سال است در حوزه صنایع دستی فعال است نزدیک دو سال است که تمرکزش را بر روی پنبه مله و رنگرزی گیاهی است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پنبه مله را طی مراحلی به منسوجات مختلف تبدیل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تمام مراحل نخ‌ریسی، بافت و تولید این پارچه‌ها با دست است، افزود: این پنبه در زمستان بدن را گرم و در تابستان بدن را سرد نگه می‌دارد.

این هنرمند بیان کرد: اکنون در حوزه تامین وسایل تولیدی این پارچه‌ها با مشکل مواجه هستیم که نیاز است بیشتر به آن توجه شود و نهادها ما را دریابند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با رونق طرح توسعه مشاغل خانگی، بتوانیم بیشتر در حوزه تولید محصولات پنبه مله فعالیت کرده و رونق این حوزه بیشتر شود.

مشکلاتی که سال‌هاست نای حل شدن ندارند

حسنی، دیگر هنرمند خوسفی که مدت ۱۲ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، از مشکلات این حوزه می‌گوید و ادامه می‌دهد: متاسفانه با اینکه قدمت تولید صنایع دستی از پنبه مله به بیش از ۵۰ سال و یا بیشتر می‌رسد، هنوز بسیاری از مشکلات ابتدایی این صنعت حل نشده است.

وی بیان کرد: از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که کار در حوزه مله مراحل سختی دارد و این مراحل باید پشت سر هم ادامه یابند، در صورتی که گاهی بسیاری از زیرساخت‌ها آماده نیست.

حسنی بیان کرد: با وجود ظرفیتی که شهرستان دارد بهتر از این می‌شود پنبه را معرفی کرد چراکه هنوز جای پیشرفت و فعالیت دارد و می‌تواند حوزه‌های بهتری را از این فعالیت به بازار عرضه کند؛ تنها نیاز به حمایت دارد.

از محصولات مله، برند ملی می‌سازیم

مجتبی ابراهیمی، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  و توسط جهاددانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای و مداخله‌گر در حوزه اشتغال در حال انجام است.

وی ادامه داد: بر اساس این الگو و با انجام مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی قرار است برای ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور زمینه ایجاد اشتغال فراهم شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی اظهار کرد: برای توسعه کسب و کار، تهیه محصولات از پنبه مله نیز وارد شبکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی شده که در نتیجه به بازارهای بزرگ‌تری دست پیدا خواهد کرد و تبدیل به برند ملی می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: در این طرح سعی داریم بازارها و هنرمندان را شناسایی و آنان را به یکدیگر متصل کنیم تا محصولات و صنایع دستی خراسان جنوبی در حوزه بازار نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

تلاش برای عدم فراموشی یک محصول خاص

مجتبی آخوندی، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف به ایسنا گفت: در بحث مهارت‌ها و رشته‌های فراموش شده صنایع دستی از جمله موارد مهمی که فراموش شده بود پنبه مله بود.

وی افزود: در سال‌های اخیر به کمک میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی توانستیم به صورت محدود، بذر پنبه مله را تهیه کرده و آن را در اختیار کشاورزان شناسایی شدن قرار دهیم.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف با بیان اینکه بذر تنها در این شهرستان کشت می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت تعاونی به صورت تخصصی در حوزه مله بافی در خوسف در حال کار است.

آخوندی با بیان اینکه با کمک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، رشته‌های فراموش شده صنایع دستی را به نسل جدید معرفی می‌کنیم، اظهار کرد: اکنون پنج شرکت تعاونی صنایع دستی فعال در خوسف داریم که به صورت پشتیبان عمل می‌کنند که کل روستاهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده و محصول و مواد اولیه را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به صورت پشتیبان در این طرح، ادامه داد: یکی از کارهایی که در بخش صنایع دستی انجام دادیم، این بود که تسهیلاتی را به هنرمندان اعطا کردیم تا لوازم اولیه کار خود را خریداری کنند.

کوتاه کردن دست دلالان از بازار فروش

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوسف بیان کرد: شرکت تعاونی به صورت منصفانه، محصولات را از افراد خریداری می‌کند و سعی کرده‌ایم دست دلال را قطع کنیم.

آخوندی با بیان اینکه تاکید ما در بحث مشاغل خانگی، زنان سرپرست خانوار هستند تا بتوانیم آنان را توانمند سازیم، تصریح کرد: در حال حاضر رشته‌های پارچه بافی، حوله بافی، تولید گلیم و قالیچه و قالی تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که این حرفه‌ها به فراموشی سپرده نشود، افزود: همکاری خوبی با جهاددانشگاهی در بحث توسعه مشاغل خانگی و هم از لحاظ تخصص و مهارتی که در این نهاد وجود دارد، داشته‌ایم.

آخوندی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در حوزه مشاغل خانگی در خوسف فعال هستند، افزود: در طرح مشاغل خانگی سعی کرده‌ایم صنایع دستی را به صورت تلفیقی از صنعت دست سنتی با شیوه‌های علمی و آموزش‌های نوین به کار گیریم که این امر فروش و بازاریابی را رونق خواهد داد.

وی بیان کرد: این طرح باعث نوسازی محصولات و برندها شده که جای پیشرفت دارد و می‌تواند بازار نوینی را پیش روی صنایع دستی باز کند.

 

 

 

افزایش ۱۰۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد: سقف تسهیلات احداث مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

علی اصغر آسمانی مقدم در گفتگو با صداوسیما از پرداخت این تسهیلات از یکافزایش ۱۰۰ درصدی سقف تسهیلات مسکن روستایی ماه آینده در بانک‌های عامل در استان خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران سقف تسهیلات مسکن در طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و از بازپرداخت ۱۵ ساله به ۲۰ ساله افزایش یافت.

وی افزود: این تسهیلات با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی سهمیه استان در سال گذشته  در این طرح را ۵ هزار و ۷۸۱ واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵ هزار و ۳۳۹ نفر به بانک‌های عامل معرفی که از این تعداد ۵ هزار و ۱۷۹ نفر موفق به انعقاد قرار داد با بانک‌ها و دریافت تسهیلات شدند.

وی گفت: از این پس متقاضیان برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

آسمانی مقدم افزود: ساکنین دائم روستا، افراد دارای مسکن نامقاوم، فاقدین مسکن، استفاده نکردن از تسهیلات دولتی مسکن، افراد دارای زمین از بنیاد مسکن که از تسهیلات استفاده نکردن، زوج‌های جوان فاقد مسکن، مهاجرت دائم از شهر به روستا از جمله شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن است.

 

 

پیام نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی به مردم برای شرکت در انتخابات

نماینده ی ولی فقیه در خراسان جنوبی در پیامی ، مردم استان را به شرکت در انتخابات و رقم زدن یک پیروزی بزرگ دیگر در تاریخ کشور دعوت کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، آیت الله عبادی در این پیام مردم استان و کشور را بسیار هوشمندتر از دشمنان پیام نماینده ی، ولی فقیه در خراسان جنوبی به مردم برای شرکت در انتخاباتدانست و گفت: اینکه انقلاب اسلامی فرصتی به ما داده که شخصی یا جریانی نمی‌تواند مثل یک پادشاه پنجاه سال بر ما تحمیل شود و حتی او را نیز در حد یک خدمتگزار پایین آورده و سر چهار سال، نه کودتا، نه اعتراض، بلکه حق انتخاب خدمتگزار برای ما ثبت کرده است، شکرانه دارد و شکرانه‌ی آن، انتخاب بهتر است تا به موجب آن یک جشن بزرگ نصیب مردم شود.

وی افزود: دشمنان ما، آمریکا، صهیونیست، انگلیس، فرانسه، منافقین، وهابی ها، بهایی ها، بی دین ها، مزدور‌های جریان‌های خائن وابسته به خارج، فتنه گرها، قاتلین فرودگاه بغداد و آن‌ها که ما را می‌کُشند، هماهنگ تحریم می‌کنند، برای بچه‌های ما مواد مخدر وارد می‌کنند، منکرات و فحشا و قانون شکنی ترویج می‌دهند و همه گزینه‌های نابودی ما را روی میز دارند، حالا همه هماهنگ تبلیغات می‌کنند که در انتخابات شرکت نکنیم، معنی این پیام چیست و وظیفه ما چیست؟

نمانیده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وقتی بزرگان جامعه ، نخبه‌های متعهد ، دانشمندان دلسوز ، فرهیختگان فهیم ، مراجع بزرگوار دین و امامین انقلاب (دامت برکاتهم)، شرکت در انتخابات را لازم و واجب می‌شمارند و حتی سهل انگاری در این مشارکت که خدای ناخواسته موجب شکست مردم و آسیب به اسلام شود، ترک واجبی می‌دانند که در رأس گناهان کبیره است و حکم عقل نیز همین است، تکلیف ما، شرکت گسترده در انتخابات است تا دشمنان به آرزو‌های سیاه خود نرسند.

 

 

 

طرح تشدید برخورد با تخلفات پلاک در خراسان جنوبی اجرا شد/۴

طرح تشدید برخورد با تخلفات پلاک در خراسان جنوبی اجرا شد

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: طرح تشدید و اجرای گسترده برخورد با تخلفات پلاک در خراسان جنوبی در دستور کار جدی پلیس راه استان قرار گرفته است و رانندگانی که اقدام به مخدوش کردن پلاک خود می‌کنند از چشم دوربین‌های پلیس دور نخواهند ماند.

سرهنگ علیرضا رضایی افزود: رانندگانی که در اعداد و ارقام پلاک خودروی خود تغییر ایجاد و اقدام به پوشش پلاک کنند، متوقف و اعمال قانون خواهند شد.

وی افزود: رسالت پلیس برقراری نظم و امنیت ترافیکی و پیشگیری از وقوع تخلفات و تصادفات رانندگی است و یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده پلیس برای نیل به هدف، اعمال قانون برای رانندگان متخلف است.

رییس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: هدف ما از اعمال قانون صرفا صدور قبض جریمه نیست بلکه تخصیص نمره منفی، ضبط گواهینامه، توقیف در پارکینگ و سایر امتیازات منفی که براساس اجازه قانون در اختیار پلیس قرار گرفته و همگی از مصادیق اعمال قانون محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در تمامی روش‌ها پلیس از پلاک نصب شده روی وسیله نقلیه برای اعمال قانون استفاده می‌کند که گاهی افرادی به منظور فرار از چنگال قانون و دور ماندن از دید پلیس و دوربین‌های کنترل ترافیک اقدام به مخدوش کردن عمدی پلاک وسیله نقلیه خود می‌کنند.

سرهنگ رضایی گفت: این رفتار علاوه بر اینکه براساس قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود از دیدگاه مقررات ترافیکی نیز تخلف است و با رانندگان متخلف براساس قانون برخورد خواهد شد.

 

 

انتخابات۱۴۰۰| بازار داغ رفت و آمد ها و نگاه برخی بساز و بفروش ها به صندلی شورا

فقط ۸ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و انتخابات شورای شهر و روستا باقی مانده است و تلاش نامزد‌ها برای تشریح برنامه های خود و اقناع مردم هر روز پرحرارت‌تر می‌شود. تب و تابی که هرچه به ۲۸ خرداد نزدیک می شویم، بیشتر و بیشتر می شود و در تبلیغات هم رنگ و روی خاصی به خود می گیرد.

انتخابات1400| بازار داغ رفت و آمد ها و نگاه برخی بساز و بفروش ها به صندلی شورا

به گزارش فارس ، این روزها داوطلبان شورا بیشتر به دنبال تبلیغات چهره به چهره هستند و از هر فرصتی برای معرفی خود استفاده می کنند در حالی که حرف از مطالبه گری شان داغ داغ است.

اما آن چه از گوشه و کنار شهرستان های استان به گوش می رسد این است که هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم، رفت و آمد داوطلبان شورا با مردم و فعالان فضای مجازی بیشتر می شود، شنیده شده صاحب یک مغازه در بیرجند پوستر نامزد رد صلاحیت شده را نصب کرده است.

همچنین یک گروه سیاسی خاص در مرکز استان قرار است از سه تا چهار نامزد که در عرصه ساخت و ساز فعالیت دارند، حمایت کند.

یکی از نامزدهای شورای شهر بیرجند در فضای مجازی نوشته است: یکی از مشکلات بزرگ این شهر پنهان کاری مسئولان است که من این کار را انجام نخواهم داد.

طبق شنیده ها، یکی از بانوان داوطلب حضور در شورای اسلامی یکی از شهرستان ها به بانوان این شهرستان قول ایجاد اشتغال داده و بر توجه به رعایت حق و حقوق آن ها تأکید کرده است.

همچنین منابع محلی می گویند در مرکز استان، بازار برای به دست گرفتن ریاست ستادهای انتخاباتی داغ شده است و در دیگر شهرستان ها نیز این موضوع وجود دارد.

برخی نامزدهای انتخاباتی خوسف این روزها به شدت در پی طراحی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی و تهیه عکس مناسب برای آن هستند.

شورای ائتلاف در یکی از شهرستان ها نیز  همچنان جلساتی برای ماندن و رفتن عده ای از نامزدهای شورای شهر برگزار می کند.

منابع محلی نیز خبراز برگزاری جلسات خانگی نامزدهای شورای یکی از شهرهای استان می دهند و می گویند: آن ها مشاورهایی نیز برای ارائه طرح در خصوص تبلیغات بهتر و بیشتر انتخاب کرده اند.

یکی از نامزدهای شورای شهر بشرویه نیز یک کانال تلگرامی راه اندازی کرده و پاسخ گوی سوالات مردمی است.

کاربران فضای مجازی خبر از حضور نامزد شورای شهر نهبندان در روستا‌های دور افتاده این منطقه را می دهند.

شنیده ها حاکی است سه نفر از داوطلبان یکی از شهرها که نسبت فامیلی دارند بر سر این که کدام به نفع دیگری کنار برود در حال مجادله اند.

امام جمعه یکی از شهرستان های استان در واکنش به جوگیری انتخاباتی به ویژه در میان  حامیان نامزدهای ریاست جمهوری گفت: برخی نامزدها انگار در مریخ  زندگی کرده   و از مشکلات مردم خبر  نداشته اند و با بغض در گلو حرف می زنند.

این روزها  طرفداران واعضای ستاد نامزدهای شورای شهر سرشان شلوغ است .یکی به دنبال تهیه بلندگو ، دیگری به دنبال سفارش لامپ وچراغانی برای ستادهای انتخاباتی است، از سویی دیگر برخی از نامزدهای شورای شهر بیرجند هم با حضور در ستادهای نامزدهای ریاست جمهوری گویا می خواهند از این طریق با یک تیر دو نشان بزنند وخود را معرفی کنند.

 

 

۷ هزار دانش آموز رای اولی در استان خراسان‌جنوبی پای صندوق های رأی می روند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۴۴۳ دانش آموز رای اولی در استان خراسان‌جنوبی به پای صندوق های رأی می روند بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

7 هزار دانش آموز رای اولی در استان خراسان‌جنوبی پای صندوق های رأی می روند

محمدعلی واقعی با بیان این که جشن بلوغ سیاسی ۱۴۰۰ با حضور رأی اولی های استان در ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد، گفت: ۷۴۴۳ دانش آموز رأی اولی در انتخابات امسال می توانند مشارکت داشته باشند.

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان در برخی نقاط استان، بحث پوشش اینترنت بود؛ بر اساس پیگیری ها و قول های وزیر تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی روستاهای استان تحت پوشش اینترنت قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه به طرح توسعه فعالیت ها و شاخص ها در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طرح هر دانش آموز یک مهارت باید در مدارس اجرا شود و از تمام ظرفیت ها باید برای آموزش مهارت ها در تابستان استفاده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که در انتخابات پیش رو ۷۴۴۳ دانش آموز رأی اولی در خراسان جنوبی می توانند مشارکت داشته باشند، گفت: جشن بلوغ و تکلیف سیاسی ۱۴۰۰ به صورت حضوری و همچنین در شبکه شاد در ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد.

واقعی از برگزاری دوره های جبرانی آموزشی برای دانش آموزان دبستان و به خصوص پایه اولی ها با همکاری فرهنگیان در تابستان امسال و با رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد و گفت: امیدواریم در این طرح بتوانیم در جهت تقویت پایه های تحصیلی دانش آموزان گام برداریم.

وی در ادامه با تاکید بر این که چنانچه والدینی مانع تحصیل فرزندان خود شوند مطابق قانون می توان با آنها برخورد کرد، گفت: والدین باید در جهت ادامه تحصیل فرزندان خود همکاری بیشتری داشته باشند.

 

 

 

شمارش معکوس برای خلق حماسه‌ای بزرگ و ماندگار/۵-۷

انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود که مردم باید با انتخاب فردی اصلح و شایسته مقدمات عزت، تحول و سربلندی هرچه بیشتر کشور را در جامعه فراهم کنند.

کمتر از چند روز دیگر، یعنی ۲۸ خرداد یکی دیگر از روزهای مهم تاریخ انقلاب اسلامی ورق خواهد خورد تا جایی که مردم بزرگ میهن اسلامی ما باید با خلق حماسه‌ای دیگر یک انتخاب باشکوه و پرشور دیگری را برگزار کنند.

این حماسه باشکوه امروز به شمارش معکوس خود رسیده و تمامی شواهد حاکی از آن است که تمامی مسوولان و آحاد مردم جامعه به دنبال نقش آفرینی و تعیین سرنوشت خود در این روز خواهند بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی در حالی به روزهای خود نزدیک می‌شود که دشمنان قسم خورده نظام مقدس اسلامی مانند سایر رخدادهای مهم، با تمام وجود کمر همت بسته‌اند تا میزان مشارکت و حق تعیین سرنوشت مردم را در این دوره به حداقل برسانند، موضوعی که در ۴۳ سال اخیر همیشه به دنبال آن بوده و هر بار نیز چیزی جز شکست نصیبشان نکرده است.

مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه ایران اسلامی در ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ بدون شک فردی را به ریاست جمهوری انتخاب خواهند کرد که با عزت و اقتدار ضمن اجرای مطالبات مردم، کشور را نیز به سمت پیشرفت و توسعه پیش ببرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*