اخبار خراسان جنوبی / استاندار خراسان جنوبی: زمینه برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم است

 

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

پیامدهای اولین مناظره چالشی

پیامدهای اولین مناظره چالشی

تهران- ایرنا- دو روز از برگزاری نخستین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ می‌گذرد ولی پیامدهای آن در فضای سیاسی کشور همچنان ادامه دارد. در این میان، رویکرد انتقادی نسبت به شکل برگزاری و عملکرد برخی نامزدها در مناظره غلبه دارد.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

* سخنگوی ستاد انتخابات کشور: بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند

«اسماعیل موسوی» در گفت‌وگویی درباره واجدان شرایط رای دادن در کشور اظهار داشت:  در کشور ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ان شاء‌الله شاهد حضور آن‌ها در پای صندوق‌های رای خواهیم بود. همچنین بیش از ۷۲ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور پیش بینی کردیم که به عنوان شعبه‌های ثابت و سیار کار اخذ رای را در ۲۸ خرداد انجام می‌دهند.

موسوی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک شوراها در برخی از شهرها گفت: در ۲۴ مرکز استان و البته غیر از تهران، انتخابات به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد، بنابراین در این مراکز استان‌ها از تعرفه کاغذی استفاده نمی‌کنیم و از صندوق‌های رای معمول نیز استفاده نخواهیم کرد، بلکه صندوق‌های رای الکترونیکی خواهیم داشت افراد با وارد کردن کد هر یک از نامزدها می‌توانند به نامزد مورد نظر خودشان رای بدهند.

* مشاور وزیر کشور: برخی با حربه تشکیک در سلامت انتخابات، به اقدامات ضدامنیتی روی آورده‌اند

«روح الله جمعه‌ای» مشاور وزیر کشور در توییتی نوشت که هرگونه اخلال و دخالت با سند مجعول در امر انتخابات، جرم محسوب می شود.

جمعه‌ای افزود: برخی که سابقه عدم تمکین در برابر قانون در کارنامه خود دارند این بار با حربه تشکیک در سلامت انتخابات به اقدامات ضد امنیتی روی آورده‌اند! برابر با بندهای ۷ و ۱۵ ماده ۳۳ قانون انتخابات هرگونه اخلال و دخالت با سند مجعول در امر انتخابات، جرم محسوب می شود.

*درخواست فرصت از صداوسیما برای رئیسی جهت پاسخ به اظهارات مهرعلیزاده و همتی

ستاد حامیان ابراهیم رئیسی از مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اظهاراتی که مهرعلیزاده و همتی علیه ابراهیم‌رئیسی در مناظره اول داشتند، خبر داد. در یادداشت توییتری ستاد حامیان ابراهیم رئیسی آمده است: پیرو نامه رسمی نماینده سیدابراهیم‌رئیسی به کمیته تبلیغات انتخابات صداوسیما، پس از رسیدگی‌های صورت گرفته، اعتراض ستاد انتخاباتی رئیسی وارد دانسته و مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اتهامات کذب آقایان مهرعلیزاده و همتی برای سیدابراهیم‌رئیسی منظور خواهد شد.

در همین پیوند، عبدالناصر همتی در توئیتر خود نوشت:  با توجه به اینکه به رقیب اصلی بنده ۵ دقیقه فرصت اضافی داده شد، بنابر محاسبات انجام شده باید ۲۰ دقیقه فرصت اضافی برای پاسخگویی به بنده هم اختصاص یابد.

 آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

* عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: مرزهای ادب در مناظرات شکسته نشود

«محمد عطریانفر» در مصاحبه‌ای اظهار داشت: مناظره‌های گرم و هیجانی تا جایی قابل احترام است که مرزهای ادب شکسته نشود. نباید برای گرم‌کردن فضا، اخلاق زیر سؤال برود و می‌شود هم درعین‌حال مناظره گرمی را شاهد باشیم و هم برنامه‌های نامزدها را بشنویم. افراد اگر نقدی هم نسبت به یکدیگر دارند، باید در چارچوبی منطقی حرف بزنند و بحث‌ها شخصی و موردی نباشد و از همه مهم‌تر به یکدیگر توهین نکنند و افترا نزنند.

عطریانفر در بخش دیگری از مصاحبه افزود: آقای رضایی در این گفت‌وگو بسیار سطحی رفتار کرد، آقای زکانی نماد خشونت بود، آقای رئیسی از موضع بالا حرف می‌زد، آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد و درنهایت آقای همتی هم موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود. البته من پیش‌بینی می‌کنم رفتار نامزدها در دو مناظره آینده منطقی‌تر شود.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

* عضو جبهه ایستادگی: نخستین مناظره بیشتر شبیه منازعه و عقده‌گشایی بود

«حسین کنعانی مقدم» در مصاحبه‌ای با منازعه خواندن مناظره اول تاکید کرد که این مناظره دادگاهی علیه نظام ریاستی کشور بود، هیچ کدام از کاندیداها نیز به سوالات پاسخی ندادند و همه به دنبال نفی دیگری برای اثبات خود بودند.

این کنشگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این مناظره بیشتر عقده گشایی بود و دوستان به دنبال این بودند که طرف مقابل را مورد هجمه قرار دهند، بیان کرد: این آقایان که در این منازعه قرا می‌گیرند بگویند که پدرخوانده‌هایشان چه کسانی هستند و پشتوانه سیاسی آن‌ها کجاست؟ اگر می‌گویند اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل هستند مفهوم اینها را برای مردم توضیح دهند که به چه معنا است؟ به نظرم همه آن‌ها دارند از جریانی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کند فرار می‌کنند و سعی دارند آن را مخفی کنند.

کنعانی‌مقدم ادامه داد: اما در میان طیف اصولگرایی به نظر می‌رسد که این پنج نفر «همسنگر» یکدیگر هستند و در یک سنگر قرار دارند و قاعدتاً در مواقعی که در خطر می‌افتند یکدیگر را پوشش می‌دهند.

*سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب: تقویت فضای رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات ضرورت امروز کشور است

«امیر ابراهیم رسولی» درمصاحبه‌ای تصریح کرد: باید همه ما برای تغییر شرایط موجود کمک کنیم تا مردم با امید و انگیزه بیشتری در انتخابات حاضر شوند.  تقویت فضای رقابت و مشارکت پرشور در انتخابات ضرورت امروز کشور است و مطالبات مردم از نامزدهای انتخاباتی باید در این ایام شکل گیرد نه اینکه بعد از انتخابات در پی مطالبه باشند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: نامزدها باید با طرح برنامه‌های خود به مردم وعده‌های دهند که قدرت انجام آن را با توجه به ظرفیت کشور، داشته باشند و بگویند برای بهبود وضعیت کشور  چه اقداماتی انجام می‌دهند، این بهترین فرصت است و مردم نباید این فرصت را از دست بدهند و با بی توجهی و بی تفاوتی از کنار آن بگذرند.

* عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی : بنا نیست کاندیدایی به نفع رئیسی کناره‌گیری کند

«حمیدرضا ترقی» در گفت‌وگویی در خصوص احتمال کناره‌گیری کاندیداهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: بنا نیست کاندیدایی به نفع آقای رئیسی کناره‌گیری کند. سعید جلیلی نیز بنا ندارد که از انتخابات کناره‌گیری کند و در صحبت‌های اخیر او نقطه نظری دال بر اینکه بخواهد کناره‌گیری کند ندیده‌ام.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که در صورت عدم کناره‌گیری کاندیداهای اصولگرا، احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیلی بعید است انتخابات به دور دوم کشیده شود. با توجه به این که موقعیت رئیسی در میان نامزدها به لحاظ پایگاه اجتماعی جلوتر است و فاصله قابل توجهی با سایر نامزدها دارد، فکر نمی‌کنم بابت خورد شدن آرا جای دغدغه و نگرانی وجود داشته باشد. حتی اگر نامزدهای اصولگرا هم کنار نروند باز هم آرا به سمت رئیسی خواهد آمد.

*بیانیه مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم: اقدامی شایسته در راستای پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب انجام دهید

جمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم در کانال خود در فضای مجازی بیانیه ای منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه که به تاریخ ۱۶خرداد منتشر شده آمده است: با کمال تعجب بیانیه ای از جانب شورای نگهبان صادر شد که طی آن تذکر مقام معظم رهبری وتصریح ایشان بر رفع ظلم وجفا ولزوم اعاده حیثیت از برخی از نامزدهای عدم احراز صلاحیت شده بدلیل گزارش های خلاف وغلطی که خلاف بودن آن بر معظم له اثبات شده بود نادیده وناشنیده انگاشته شد و به صورت ضمنی رسانه ها وفضای مجازی به عنوان مخاطبان کلام رهبری معرفی شدند. این بیانیه در حقیقت ظلم و جفای بزرگ تری بود که  نسبت به ساحت رهبری صورت گرفت. این بیانیه نه تنها مردم وعلاقمندان به نظام را اقناع نکرد بلکه موجب جریحه دار شدن احساسات  پاک میلیونها طرفدار نظام وانقلاب گردید.

در ادامه می‌خوانیم: سؤال این است که “دستگاه های مسئول” مخاطب رهبری، کدام نهاد بود و چرا هیچ اقدام عملی برای لبیک به فرمان معظم له صورت نگرفت؟ چرا از جانب مدعیان ولایتمداری و داعیه داران جبهه انقلاب، شاهد هیچ اقدامی عملی برای مطالبه اجرای امر رهبری نیستیم؟ نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور و هیئت دولت، قوه قضائیه، نهادهای امنیتی به ویژه شورای عالی امنیت ملی، حوزویان و دانشگاهیان، ائمه محترم جمعه و جماعات و احزاب و تشکل های سیاسی هر یک به سهم خود وظیفه دارند اقدامی شایسته در راستای پاسخ به مطالبه رهبر معظم انقلاب انجام دهند.

 

 

 

برگزاری جشنواره عکس” تصویر حماسه ” از انتخابات استان

🔹رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره عکس ” تصویر حماسه “خبر داد.
🔹به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مالکی با اعلام این خبر گفت: این جشنواره در راستای ثبت و ماندگار کردن صحنه های ارزشمند حضور با شکوه مردم پای صندوق های رأی و مشارکت حداکثری در انتخابات برگزار می شود.
🔹وی ادامه داد: حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی ، به تصویر کشیدن جلوه های انتخابات و شور مردمی و انقلابی اهالی خراسان جنوبی و رأی اولی های و مشارکت در راه اعتلای ایران اسلامی، محورهای این جشنواره باشند.
🔹رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان با تأکید بر این که شرکت در این جشنواره برای تمامی هنرمندان و علاقه مندان به عکاسی آزاد است، گفت: عکس ها باید در دو قالب عکاسی با دوربین و تلفن همراه تهیه شده و بدون دستکاری، روتوش و برش به دبیرخانه ارسال شوند.
🔹مالکی با اشاره به این که هر نفر اجازه ارسال حداکثر ۵ قطعه عکس در اندازه اصلی را دارد، خاطرنشان کرد: عکس های فاقد کیفیت و کراپ شده در مرحله داوری حذف خواهند شد.
🔹وی متذکر شد: عکس ها باید در جریان انتخابات، تبلیغات و شور شوق انتخاباتی سال ۱۴۰۰ و در استان خراسان جنوبی گرفته شده باشند و در همان اندازه اصلی ارسال گردند.
🔹رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان با بیان این که آثار ارسالی نباید در مسابقه عکاسی دیگری شرکت کرده باشند، گفت: عکاسان علاقمند به شرکت در این رقابت می بایست آثار خود را تا تاریخ ۳۰ خردادماه به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.
🔹مالکی افزود: نتایج جشنواره بعد از داوری آثار در روز پنجم تیرماه اعلام می گردد.
🔹وی اظهار داشت: علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت http://www.sko.ir/ اطلاعات کامل جشنواره را دریافت نموده، نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.
🔹به گفته وی؛ ارسال آثار از طریق شماره تلفن ۰۹۰۳۴۶۳۰۷۰۰ در شبکه های اجتماعی واتس اپ و سروش نیز مقدور می باشد.
🔹مشاور استاندار درخصوص جوایز مربوط به جشنواره نیز گفت: جوایز تعیین شده برای نفر اول، لوح تقدیر،تندیس جشنواره، جایزه نقدی به مبلغ ۱۵ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره، جایزه نقدی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ ۷ میلیون ریال می باشد.
🔹مالکی ادامه داد: نفر چهارم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی ۴ میلیون ریالی، نفر پنجم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ۳ میلیون ریالی و نفر ششم نیز با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی ۲ میلیون ریالی تجلیل می شوند.
🔹وی متذکر شد: مجری این جشنواره استانداری خراسان جنوبی است.
🔹به گفته وی؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت آب و فاضلاب، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بیرجند، سازمان نظام مهندسی ساختمان، خانه مطبوعات و شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی نیز در برگزاری این جشنواره همکاری خواهند داشت.

 

 

 

خرید تضمینی هزار و ۱۲۰ تٌن گندم از کشاورزان

هزار و ۱۲۰ تْن گندم تاکنون از کشاورزان در مراکز خرید گندم خراسان جنوبی خریداری شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این مقدار گندم تا ۱۶ خرداد ازخرید تضمینی هزار و ۱۲۰ تٌن گندم از کشاورزان کشاورزان خریداری شده است.

حسینی تعداد محموله‌های ثبت شده در سامانه بانکی را ۱۰۶ محموله اعلام کرد و افزود: تاکنون وجه نقد هزینه خرید ۹۵ محموله به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی رقم پرداخت شده بابت خرید  گندم به کشاورزان را ۲۵ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۱۵۰ ریال اعلام کرد و گفت: ۱۷ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۹۰۰ ریال در انتظار پرداخت به کشاورزان است.

حسینی گفت: کشاورزان و بهره برداران می‌توانند گندم مازاد بر نیاز خود را در ۱۷ مرکز خرید شامل ۱۵ مباشر خرید زیر مجموعه تعاون روستایی و دو انبار ملکی زیرنظر شرکت غله و خدمات بازرگانی تحویل دهند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان نرخ پایه خرید گندم معمولی از کشاورزان را ۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این رقم در سال گذشته دو هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت در خراسان جنوبی ادامه دارد، گفت: با توجه به فصل برداشت خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور در خراسان جنوبی ادامه دارد.

حسینی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی بابت پرداخت بهای گندم تحویلی کشاورزان به مراکز خرید وجود ندارد، گفت: اسامی کشاورزان در پایان هر روز به بانک عامل ارسال می‌شود.

پیش بینی می‌شود از ۱۸ هزار هکتار سطح کشت گندم  در خراسان جنوبی ۴۰ هزار تن گندم برداشت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کشف ۹۰۰ میلیون ریال مرغ گوشتی فاقد مجوز در”نهبندان”

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون، هزار و ۳۶۸ کیلوگرم مرغ گوشتی غیر مجاز و فاقد مجوز بهداشتی به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”احسان رحیمی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۳۶۸ کیلوگرم مرغ گوشتی که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

واژگونی سواری پراید ۶ مصدوم برجای گذاشت

رئیس پلیس راه استان گفت: بر اثر واژگونی سواری پراید در محور”مود به مزار کاهی” شهرستان سربیشه راننده به همراه ۵ نفر سرنشینان خودرو مصدوم شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ”علیرضا رضایی” اظهارداشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک سواری پراید در محور”مود به مزار کاهی” شهرستان سربیشه بلافاصله ماموران گشت انتظامی و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان داشت: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند سواری پراید واژگون شده که راننده به همراه ۵ نفر از سرنشینان خودرو مصدوم، که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه استان خراسان جنوبی با بیان این که کارشناسان پلیس راه علت واژگونی را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقیله ناشی از تخطی سرعت مطمئنه اعلام کردند، تاکید کرد: شهروندان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از ایده‌های نو در اطلاع‌رسانی انتخابات ضروری است/۷-۲

رییس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر استفاده از ایده‌های نو برای اطلاع‌رسانی‌ و آگاهی‌بخشی درخصوص اهمیت حضور در انتخابات ضروری است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مرسل مالکی در نشست هم‌اندیشی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری بیرجند و نماینده اداره‌ کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی افزود: در این بازه زمانی کوتاه باقی مانده تا ۲۸ خرداد باید از هر شیوه مناسبی برای فضاسازی انتخابات استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: هدف از این کار، اطلاع‌رسانی درخصوص اهمیت انتخابات و حضور مردم در این فریضه مهم است.

مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی گفت: رسالت کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان، آگاهی‌بخشی و ارائه اطلاعات درست و به‌موقع است.

وی افزود: بهترین کار در شرایط موجود زمینه‌سازی برای ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات است و آنچه در این موضوع بسیار مهم جلوه می‌کند، انتخاب درست و آگاهانه است.

مالکی گفت: نصب بنر و پوسترهایی با محتوای انتخاباتی برگرفته از کلام گهربار رهبر معظم انقلاب می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی برای مردم باشد.

حاضران در این نشست نیز به طرح موضوع پرداختند و راهکارهایی را در راستای فضاسازی شهر و اطلاع‌رسانی درخصوص اهمیت انتخابات ارائه کردند.

 

کرونا جان دو نفر دیگر را گرفت/۳

با ثبت دو مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی، تعداد فوتی‌های این بیماری در استان به ۹۰۲ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۴کرونا جان دو نفر دیگر را گرفت آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۱۴ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۷ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند، ۲ مورد از قاین، ۱ مورد از درمیان، ۳ مورد از نهبندان بوده اند و از سایر شهرستان‌ها هم مورد جدیدی گزارش نشده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۶۸ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۳ نفر کرونا مثبتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از این تعداد ۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته ۴۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۳۷ بیمار شامل ۸ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۲۰ هزار و ۳۰۸ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: تا روز گذشته ۵۹ هزار و ۷ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۱ هزار و ۲۸۳ بیمار شد.

مهدی زاده گفت: با فوت دو نفر دیگر بر اثر کرونا در استان مجموع فوتی‌های کرونا در استان به ۹۰۲ نفر رسید.وی افزود: در ادامه روند واکسیناسیون در خراسان جنوبی در شبانه روز گذشته در مجموع دریافت کنندگان نوبت اول واکسن کرونا در استان به ۴۲ هزار و ۵۹۱ نفر و مجموع دریافت کنندگان دو نوبت اول و دوم به ۵ هزار و ۲۶ نفر رسید.

 

 

 

ابلاغ ثبت ۱۱ اثر تاریخی به خراسان جنوبی/۲-۳

ثبت ۱۱ اثر تاریخی در شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه به استاندار خراسان جنوبی برای حفاظت و حراست از این آثار ابلاغ شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این آثار شامل دوابلاغ ثبت ۱۱ اثر تاریخی به خراسان جنوبی  خانه های تاریخی جواد زاده و  کیانی زاده در بشرویه و ۹ محوطه تاریخی در شهرستان زیرکوه است که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به  استاندار  خراسان جنوبی برای ابلاغ به مسئولان مربوط و اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از این بناها  اعلام کرد.

حسن رمضانی قدمت خانه های تاریخی را متعلق به دوره قاجار و محوطه های تاریخی را از دوره اشکانی تا سلجوقیان اعلام کرد.

تاکنون ۹۴۸ اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی در خراسان جنوبی در فهرست آثار میراث ملی به ثبت رسیده است.

 

 

آغاز خرید ترکیبی دام عشایر از امروز/۲-۳

خرید ترکیبی دام عشایر از امروز در خراسان جنوبی همزمان با کشور آغاز شد.

مدیرکل امور عشایر استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: دام زنده ترکیبی عشایر به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری خواهد شد.

عصمتی پور افزود: در این طرح دامداران باید در بازه زمانی تعیین شده در هر شهرستان به مرکز خرید دام مراجعه و نسبت به فروش دام خود اقدام کنند.

وی با اشاره به مشکلات جدی عشایر به دنبال خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها و دغدغه عشایر برای تامین نهاده‌های دامی گفت: همچنین به ازای هر کیلوگرم دام زنده مقدار سه کیلوگرم جو یارانه‌ای در اختیار  عشایر قرارمی گیرد.

مدیر کل امور عشایر استان  تعداد دام سبک و سنگین در اختیار عشایر استان را یک میلیون و ۶۶ هزار رأس اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۰۰ رأس گاو و گوساله و ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر شتر است.

به گفته وی ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری خراسان جنوبی ۱۳ درصد جمعیت استان و هفت درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده اند.

خراسان جنوبی چهارمین استان عشایر نشین کشور است.

 

 

 

 

 

 

 

 

تداوم هوای گرم در خراسان جنوبی تا اواخر هفته/۲

با توجه به الگوی نقشه‌های پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی، با توجه به حاکمیت الگوی تابستانه در جو، تداوم هوای گرم در منطقه تا اواخر هفته در خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

از امروز به طور موقت از شدت گرمای هوا در برخی نقاط از جمله شمال شرقی استان کاسته می‌شود و در دو سه روز آینده گاهی افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک به ویژه در نوار شرقی استان قابل پیش بینی است.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

اهدای پلاسما در خراسان جنوبی بیشتر از میانگین کشوری است

اهدای پلاسما در خراسان جنوبی بیشتر از میانگین کشوری است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاسما در خراسان جنوبی دو و نیم برابر میانگین کشوری است که نشان‌دهنده پیشتاز بودن مردم استان به لحاظ اعتقادی و فرهنگی است.

حمید ملانوری روز دوشنبه در بازدید از پایگاه انتقال خون استان خراسان جنوبی افزود: میانگین اهدای پلاسمای خون در کشور ۲ درصد و در خراسان جنوبی معادل دو نیم برابر این نرخ یعنی پنج درصد است.

وی گفت: انتقال خون مجموعه‌ای ارزشمند است زیرا همانطور که اکسیژن برای ادامه حیات ضروری است، خون و فرآورده‌های خونی نیز برای آحاد جامعه نیاز حیاتی به شمار می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی از تلاش‌های انتقال خون در شرایط همه‌گیری کرونا قدردانی کرد و افزود: مجموعه نظام سلامت کشور در فضای هم‌افزا و جهادی همچون دوران دفاع مقدس وارد میدان شدند و اگرچه بعضی قسمت‌ها به ظاهر کمتر دیده شدند اما به لحاظ محتوایی همه تلاش کردند و تلاش‌های ۱۶ ماهه مجموعه انتقال خون نیز در راستای مدیریت این بیماری قابل تقدیر است.

وی بحران کرونا را از سایر حوادث غیرمترقبه متمایز دانست و تصریح کرد: بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و توفان در مقطعی کوتاه اتفاق می‌افتد و تاثیرات خود را می‌گذارند و پس از آن مدیریت می‌شوند اما این بحران ۱۶ ماه است که همه سیستم مدیریتی دنیا را غافلگیر کرده است.

ملانوری اظهار داشت: در کشور ما با تعامل و همراهی مردم، نظام، دولت، رسانه‌ها، اصناف، بازاریان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، نیروی انتظامی، ارتش، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها و نهادها یکی از پایدارترین و مطلوب‌ترین وضعیت‌های دنیا در مدیریت کرونا رقم خورد.

وی به نیاز همیشگی جامعه به فرآورده‌های خونی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای ارائه شده، از هر سه نفر یک نفر در دوران زندگی خود به خون نیاز پیدا می‌کند و نشان‌دهنده آن است که ما باید همواره خود را نیازمند به خون بدانیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد که این موضوع براساس آموزه‌های دینی ما از اجر بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر پیشتاز بودن مردم استان خراسان جنوبی در کارهای خیر اظهار داشت: مردم استان در همه بزنگاه‌های مهم و حیاتی انقلاب نظیر مشارکت در انتخابات، کمک‌های مؤمنانه و دفاع مقدس همواره در صحنه بوده و خوش درخشیده‌اند که این مهم باید تداوم یابد.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف خداقوت به مدیرکل و کارکنان پایگاه انتقال خون استان از این مجموعه بازدید کرد و ضمن رصد وضعیت، فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات موجود را نیز جویا شد.

نحوه خدمات‌رسانی به اهداکنندگان خون در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا از دیگر موارد مدنظر در این بازدید بود.

 

 

 

 

 

۳۵ درصد آب در شبکه‌های شهری و روستایی استان خراسان جنوبی هدر می‌رود

 

35 درصد آب در شبکه‌های شهری و روستایی استان خراسان جنوبی هدر می‌رود

 استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تأمین آب ضروری‌ترین نیاز برای ماندگاری جمعیت در سطح استان است گفت: در مجموع ۳۵ درصد آب در شبکه‌های شهری و روستایی خراسان جنوبی هدر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حمید ملانوری ظهر امروز در بازدید از شرکت آب و فاصلاب استان اظهار داشت:  شرکت آب و فاضلاب باید با ارائه راهکارهایی مناسب و سریع، نسبت به اصلاح شبکه‌های فرسوده و کاهش هدررفت آب اقدام کند.

وی با بیان اینکه باید اصلاح شبکه‌ها با هدف کاهش هدررفت آب باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و به طور جدی دنبال شود، گفت: میانگین ۳۵ درصدی هدررفت آب در مجموع شبکه‌های شهری و روستایی عدد بسیار بالایی است.

استاندار خراسان جنوبی  ادامه داد: اگر این میزان آب به شبکه برگردد و در مدار مصرف قرار گیرد، کمک بزرگی به موضوع تأمین آب مورد نیاز استان می کند.

ملانوری با بیان اینکه بر این اساس، یک سوم آب تولیدی استان از طریق شبکه‌های فرسوده هدر می رود که اصلاً در مقابل هزینه‌هایی که برای استحصال و بهداشتی کردن آب می شود، قابل قبول نیست خاطرنشان کرد: ما اگر به جای این که به دنبال منابع جدید باشیم، چاه حفر کنیم و با آزمون و خطا به منابع آبی شیرین دست یابیم، همین آب موجود را نگهداریم و درست مصرف کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

وی با تشکر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب در مدیریت منابع موجود و برنامه‌ریزی‌هایی که برای تأمین آب مورد نیاز مردم در شرایط فعلی صورت گرفته گفت: تأمین آب به ویژه آب شرب مورد نیاز مردم در این فصل گرم، امری بسیار مهم و ضروری است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شناسایی و حذف مصارف غیرمجاز یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی است، تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب باید با یک برنامه عملیاتی جامع هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی و حذف این مصارف اقدام کند.

ملانوری افزود: این موضوع در مناطقی که نیازهای آبی بیشتر است و آب موجود در شبکه در مصارفی نامتعارف هرینه می‌شود، برخوردهای قاطع‌تری را می‌طلبد و با توجه به شرایط کرونایی موجود و ضرورت رعایت ضوابط بهداشتی، تأمین آب بهداشتی مورد نیاز مردم هم، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی به تشکیل قرارگاه آب استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اندک سال زراعی جاری و کاهش محسوس سطح منابع آبی، مهمترین وظیفه قرارگاه آب، کمک به شرکت آب و فاضلاب استان در تأمین آب مورد نیاز مردم است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تمام ظرفیت‌های موجود تمام دستگاه‌های اجرایی، به منظور تأمین آب مورد نیاز مردم در اقصی نقاط استان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گیرد، یادآور شد: تأمین آب ضروری ترین نیاز برای ماندگاری جمعیت است واگر نتوانیم آب مورد نیاز مردم را در اقصی نقاط استان به ویژه در روستاها و مناطق مرزی تأمین کنیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که جمعیت در این مناطق ماندگار شوند.

استاندار خراسان جنوبی: زمینه برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم است/۳

استاندار خراسان جنوبی: زمینه برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بنا به سیاست‌های ستاد توسعه خاوران، جلب مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی استان در اولویت بوده و این زمینه اکنون فراهم است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست تخصصی با مدیرعامل شرکت کویر تایر اظهار داشت: شرایط برای سرمایه‌گذاری مردم در طرح‌های توسعه‌ای کویر تایر به ویژه واحد تولید استیل کورد فراهم است.

وی افزود: کویر تایر یکی از معدود صنایع بزرگ استان است که طی این سال‌ها سهم بسزایی در اشتغال منطقه داشته است.

استاندار خراسان جنوبی نقطه قوت این مجموعه اقتصادی را مشارکت مردم در راه‌اندازی آن عنوان کرد و گفت: صنایعی مثل کویر تایر در رونق استان نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های کویر تایر در توسعه واحدهای تولیدی زیرمجموعه این شرکت در استان افزود: ایجاد و راه‌اندازی واحد تولیدی استیل کورد، موفقیت بزرگی برای کارخانه کویر تایر محسوب می‌شود.

ملانوری اظهار داشت: کمک به تامین مواد اولیه تایرهای تمام رادیال سیمی و کم شدن میزان وابستگی کشور به تامین این مواد در قالب واردات، بسیار ارزشمند است.

وی گفت: افزایش تولید تایرهای تمام رادیال سیمی ویژه خودروهای سنگین، یکی از نتایج این سرمایه‌گذاری است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شرکت کویر تایر باید نحوه سرمایه‌گذاری مردم در این طرح را اطلاع‌رسانی کند گفت: مردم می‌توانند به اندازه بضاعت و توان خود از سهام این کارخانه بخرند و در اجرای این طرح تولیدی مهم مشارکت کنند.

وی بیان کرد: ایجاد درآمد پایدار با توجه به بازار فروش مهیای محصولات تولیدی این کارخانه از مهمترین مولفه‌هایی است که باعث اصرار ما به مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم شده است.

ملانوری اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم در ایجاد چنین طرح‌هایی هرچه سریعتر شاهد توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن استان خراسان جنوبی باشیم.

مدیرعامل شرکت کویر تایر نیز در این نشست گزارش جامعی از وضعیت تولید در این کارخانه ارائه کرد و از طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام این شرکت گفت.

سید محمدحسین زینلی افزود: افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت موجود، احداث کارخانه استیل کورد، راه‌اندازی واحد تولیدی ۵۰ هزار تنی تایرهای معدنی، ساختمانی، اتوبوسی و کامیونی و نیز ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی از جمله برنامه‌های توسعه‌ای شرکت کویر تایر است.

وی با بیان اینکه کلنگ احداث کارخانه تولید استیل کورد در تیر ماه به زمین زده می‌شود گفت: نحوه واگذاری سهام این کارخانه به بخش خصوصی به‌ویژه مردم، به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

هجدهم اردیبهشت امسال سه تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولید لاستیک، روغن لانولین و صنایع چوب با ارزش ۸۴۰ میلیارد تومان به عنوان نخستین ثمرات ستاد توسعه خاوران بین استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران طرح‌ها در محل استانداری امضا و مبادله شد.

طرح تولید استیل کورد با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۰ نفر با مشارکت شرکت کویر تایر زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه امضا و اعلام شد با توجه به اینکه تشریفات قانونی این طرح در حال انجام است به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و دوره سرمایه‌گذاری یک ساله است.

با توجه به توجیه اقتصادی که طرح استیل کورد در صنعت لاستیک‌سازی دارد، شرکت سرمایه‌گذاری امید تمایل داشت کل طرح را سرمایه‌گذاری کند اما از آنجایی که ستاد توسعه خاوران به دنبال ترغیب مردم برای مشارکت در سرمایه‌گذاری و طرح‌های اقتصادی است، زمینه سرمایه‌گذاری مردم خراسان جنوبی در این طرح فراهم شده است.

 

 

 

رقابت ۵۲۰ داوطلب برای انتخابات شورا‌های شهر/۲-۳

۵۲۰ نامزد ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر خراسان جنوبی، برای شرکت در این عرصه تایید صلاحیت شدند.

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت: برای این انتخابات ۶۲۳ نفر برای ۳۱ شهر استان ثبت نام کردند که ۶۶ نفر آنان توسط هیات‌های اجرایی و نظارت رد صلاحیت شدند.

حسین پور افزود: در مدت تعیین شده برای شکایت به رد صلاحیتها، ۵۷ داوطلب شکایت کردند که با رسیدگی به این اعتراضها، در مرحله اول ۱۴ نفر در هیات عالی نظارت استان و ۴ نفر در هیات مرکز نظارت کشور تایید شدند که در مجموع ۵۲۰ نفر تایید صلاحیت شدند.

حسین پور در خصوص داوطلبان انتخابات شورای‌های روستا هم گفت: ۱۴۷ داوطلب ردصلاحیت شده تا ساعت ۲۴ امشب فرصت اعتراض خود را به دبیرخانه هیات عالی نظارت استان در خیابان سجاد شهر، مجتمع ایثار ارائه کنند و نتیجه آن هم تا روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

وی افزود: ۵ هزار و ۳۹۱ نفر در استان برای انتخابات شورای روستا‌ها ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون ۵ هزار و ۱۱۷ نفر تایید صلاحیت شدند.

وی گفت: تبلیغات رسمی نامزد‌های این انتخابات از پنج شنبه ۲۰ خرداد به مدت هفت روز شروع میشود.

 

 

 

 

 

 

پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پی درگذشت علی مرادخانی

پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پی درگذشت علی مرادخانی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پیامی درگذشت معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در متن پیام ناصر نبی زاده آمده است:

“إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر درگذشت انسانی والامقام، نیک اندیش و متعهد به خدمت به مردم ، مرحوم علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
فعالیت های مستمر ، دلسوزانه ، ارزشمند و راهبردی ایشان در عرصه مدیریت برای پیش برد اهداف فرهنگی و هنری ایران عزیزمان ، در کنار اخلاق نیکو و صمیمانه ای که با فرهیختگان فرهنگ و هنر داشتند، هیچگاه از یادمان نخواهد رفت.

اینجانب این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده آن مرحوم، وابستگان و اهالی فرهنگ و هنر صمیمانه تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، برای آن عزیز سفرکرده، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستارم.

ناصر نبی زاده

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی”

گفتنی است زنده یاد علی مرادخانی که معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عهده دار بود، فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران است. وی پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی نیز حضور داشته که از آن جمله می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵)، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷)، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶)، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۳ تا ۱۳۸۷)، مدیریت موزه موسیقی (۱۳۸۷ تاکنون) اشاره کرد.

تاسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، مدیر تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان (امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نیز برخی دیگر از فعالیت‌های زنده یاد مرادخانی را تشکیل می‌دهند.

 

 

 

 

 

 

به مناسبت هفته محیط زیست

اکوسیستم پهناور و زیبای خراسان جنوبی در معرض تهدیدات زیست محیطی/۷

برداشت بی رویه از منابع آبی، تخریب زیستگاه و شکار بی رویه، پدیده گرد و غبار و دفع نامناسبت پسماند‌ها مهمترین تهدیدات زیست محیطی در خراسان جنوبی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به تهدیدات زیست اکوسیستم پهناور و زیبای خراسان جنوبی در معرض تهدیدات زیست محیطیمحیطی در خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۱۰ در صد از منابع آبی تجدید پذیر استان را برداشت می‌کنیم در حالی که بیشتر از ۴۰ درصد مجاز نیستیم و نتیجه این شد که تاکنون بیش از سه میلیارد متر مکعب آب از سهم آیندگان را به یغما برده ایم.

اکبری همچنین با اشاره به کانون فرسایش بادی بودن بیش از یک سوم مساحت استان و فرود سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم گفت: سالانه ۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از گرد وغبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست محیطی استان وارد می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مهمترین عوامل تشدید فرسایش گردو غباری شدن استان را چرای بی رویه دام (شتر و گوسفند) در مراتع ، ایجاد جاده‌های خاکی متعدد در طبیعت ، معدن کاری بدون بازسازی و احیاء، رفت و آمد خارج از جاد ه‌ها در طبیعت به بهانه طبیعت گردی، آفرود دانست.

اکبری همچنین درخصوص پسماند‌ها با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد زباله گاه‌ها و سایت‌های پسماند استان شرایط غیر استانداردی اکوسیستم پهناور و زیبای خراسان جنوبی در معرض تهدیدات زیست محیطیدارند گفت: آتش زدن زباله ها، زباله گردی، تجمع حیوانات از جمله مهمترین پیامد‌های این شیوه دفع پسماند است.

وی افزود: در زمینه تخریب زیستگاه و شکار بی رویه هم نسبت به ۶۰ سال گذشته حدود ۸۰ درصد جمعیت گونه‌های برجسته حیات وحش نظیر جبیر، آهو، هوبره، قوچ و میش، کل و بز استان را از دست داده ایم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: کاهش جمعیت گونه‌های در آستانه انقراض، قاچاق پرنده کمیاب هوبره، کشته شدن خزندگان بومی بواسطه ناآگاهی مردم، تصادفات جاده‌ای حیات وحش (سالانه بیش از ۳ هزار مهره دار زیر چرخ خودرو‌ها له می‌شوند)، تخریب طبیعت با طرح‌های توسعه‌ای، بهره برداری بیش از حد از مراتع و زیستگاه‌ها و آلوده ساختن ساختن زیستگاه‌های بکر در اثر فعالیت‌های انسانی از مشکلات و تهدید‌های تنوع زیستی است.

اکبری گفت: ۶۰۶ مورد بازدید و پایش سایت‌های دفع پسماند و صدور ۲۱۵ فقره اخطار به متولیان امر از جمله شهرداران و معرفی پنج اکوسیستم پهناور و زیبای خراسان جنوبی در معرض تهدیدات زیست محیطیشهردار به مراجع قضایی، ۹۲۳ فقره پایش از واحد‌های تولیدی و خدماتی و صدور ۳۴۹ فقره اخطار آلایندگی و جریمه ۷ واحد به عنوان صنایع آلاینده و تکمیل، خرید و راهبری ۵ ایستگاه سنجش گردو غبار از جمله اقدامات حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برای مقابله با تهدیدات و معضلات زیست محیطی در سال گذشته است.

وی گفت: با همه این تلاش‌ها و عملکرد نسبتا گسترده، حال عمومی محیط زیست استان خوب نیست و ظاهرا هیچ دارویی اعم از برخود قانونی، اخطار، پایش، جریمه، جلسه و … به اندازه‌ای کار ساز نیست که امیدواری ما نسبت به آینده را تضمین کند بلکه چاره کار همان گونه که دنیا تجربه و علم نیز اثبات کرده در فرهنگ سازی عمومی محیط زیست است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱۸ خرداد، آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره تعاونی‌های برتر

۱۸ خرداد آخرین مهلت تعاونی‌ها برای نام نویسی در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: با هدف ترویـج و توسـعه۱۸ خرداد، آخرین مهلت ثبت نام در جشنواره تعاونی‌های برتر فرهنگ تعاون و آشـنایی بیش از پیش با نقش و جایگاه کسب و کار‌های تعاونی در توسـعه اقتصادی و اجتماعی ایران اسـلامی و معرفی تعاونی‌های پیشتاز، پیشگام و موفق ، فرایند شانزدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در حال انجام است.

اشرفی افزود: این جشنواره همه ساله با هدف شناسایی و معرفی الگو‌های برتر، تبیین دستاورد‌های بخش تعاون و ترویج فرهنگ کار گروهی برگزار می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: مدیران تعاونی‌های متقاضی شرکت در جشنواره بایستی در مهلت تعیین شده نسبت به بهنگـــام ســازی اطلاعــات تعــاونی هــا در سامــانه جــامع و هوشـــمند بخش تعــاونی کشــور بــه نشانی http://taavoni.mcls.gov.ir اقدام کنند.

وی بر بروز آوری تمام اطلاعات مرتبط با تعاونی‌ها ، بارگذاری مدارک و مستندات مرتبط با مجامع عمومی ” آخرین مجمع عمومی عادی تعاونی یا مجمع فوق العاده تطبیق اساسنامه تعاونی با بخش تعاونی مصوب سال ۱۳۹۳ ” اطلاعات اعضای تعاونی ، اطلاعات شـاغلان در تعاونی ، صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسـی تعاونی از سال ۹۶ تا ۹۹ و به روز آوری اطلاعـات اعضای هیات مدیره و بازرسین تعاونی تأکید کرد.

وی افزود: متقاضیان تا ۱۸ خرداد امسال مهلت دارند برای بهنگام سازی اطلاعات در سامانه جامع و هوشـمند بخش تعاونی کشور اقدام کنند.

اشرفی گفت: تعـاونی‌هایی که نسـبت به بهنگام سازی اطلاعات در موعـد مقرر اقـدام کرده و واجـد شـرایط لازم برای شـرکت در جشـنواره باشند از ۱۹ خرداد به مدت یک ماه ، از امکان تکمیل پرسشـنامه اختصاصـی شانزدهمین جشـنواره ملی تعاونی‌های برتر و بارگذاری مـدارک و مسـتندات لازم در سامانه صدرالاشاره برخوردار خواهند بود.

این مقام مسئول افزود: پس از مراحل الف و ب ، صـحت سـنجی مدارک و مستندات و فعالیت تعاونی‌های کسب کننده بالاترین امتیاز در گرایش‌های گوناگون توسط کارگروه علمی جشنواره در اداره کل انجام خواهد شد و تعاونی‌های کسب کننـده بالاترین امتیازات به عنوان تعاونی برتر استانی ” و تعـاونی‌های دارای امتیاز ممتاز در هر گرایش ” به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب خواهند شد.

مراسم تجلیل و تکریم تعاونی‌های برتر اسـتانی با حضور مقامات ارشد اسـتانی و معرفی تعاونی‌های برتر ملی با حضور مقامات ارشد کشوری در هفته تعاون (۲۰-۱۳ شهریور) برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

۲۶۱ روستای خراسان جنوبی در سال جاری گازرسانی می‌شود/۲-۳

۲۶۱ روستای خراسان جنوبی در سال جاری گازرسانی می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: گازرسانی به ۲۶۱ روستای استان خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان در سال جاری انجام می‌شود.

سید محمود هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با احتساب این روستاها ضریب برخورداری از گاز طبیعی در روستاهای خراسان جنوبی به ۹۹ درصد افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: تا ابتدای سال ۱۳۹۷ و پس از ۱۱ سال از تاسیس شرکت گاز استان خراسان جنوبی، این استان با تعداد ۲۹۳ روستا به عنوان یکی از چهار استان کم‌برخوردار در حوزه گازرسانی با ۳۵ درصد جمعیت روستایی برخوردار زیر پوشش گاز طبیعی قرار داشت.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با تلاش و همت کارکنان شرکت گاز طی سه سال گذشته با اتصال یک هزار و ۱۱۱ روستای استان به شبکه سراسری گاز طبیعی تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی به یک هزار و ۴۰۴ روستا و جمعیت روستایی برخوردار به ۹۵ درصد افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر تمامی ۳۲ شهر خراسان جنوبی از گاز طبیعی برخوردار هستند و مجموع ضریب برخورداری جمعیت شهری و روستایی استان ۹۷ درصد است.

هاشمی اظهار داشت: در زمینه گازرسانی به روستاها توانستیم با گازرسانی به ۶۳۴ روستا در یک سال (سال ۹۹) یک رکورد بی‌سابقه را به نام شرکت گاز استان خراسان جنوبی ثبت کنیم.

وی گفت: براساس گزارش دریافتی از شرکت ملی گاز ایران، سال گذشته بیشترین مقدار شبکه گازرسانی اجرا شده بین شرکت‌های گاز استانی به میزان ۲ هزار و ۴۷۱ کیلومتر به نام شرکت گاز خراسان جنوبی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: همچنین این شرکت نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی واحدهای صنعتی و تولیدی از این نعمت خدادادی داشته است و طی سه سال گذشته یک هزار و ۱۴۲ واحد صنعتی و تولیدی استان از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

وی گفت: تا پایان امسال به ۱۴۱ واحد صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان گازرسانی می‌شود و ۹۷ درصد واحدهای صنعتی استان به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند.

هاشمی با اشاره به گازرسانی ۲۷۳ واحد صنعتی در سال گذشته اضافه کرد: در حال حاضر هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی و تولیدی در خراسان جنوبی زیرپوشش گاز طبیعی قرار دارند و در مجموع ۹۰ درصد صنایع استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان یک هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد و ۴۱ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.

در حال حاضر ۲۹۱ هزار و ۱۱۷ مشترک گاز طبیعی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۱۹۶ هزار و ۷۴۳ مشترک شهری و ۹۴ هزار و ۳۷۴ مشترک روستایی هستند.

 

 

 

 

راه‌اندازی ۴۲ موسسه فرهنگی خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته

راه‌اندازی ۴۲ موسسه فرهنگی خراسان جنوبی در ۸ سال گذشته

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: تعداد موسسات فرهنگی و هنری تک منظوره و چند منظوره استان از ۱۱ موسسه در سال ۹۲ به ۵۳ مورد در حال حاضر افزایش یافته است که رشد خوبی دارد.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت خراسان جنوبی نیز از ۳۹ به ۵۱ موسسه در سال جاری افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ۱۲ موسسه فرهنگی قرآن و عترت در این مدت تاسیس و اخذ موافقت اصولی و پروانه فعالیت آن در دولت تدبیر و امید انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برگزاری ۲۲ دوره نمایشگاه قرآن کریم در چهار سال گذشته، برگزاری هفت دوره آزمون سراسری قرآن و عترت و اعطای ۲۴ هزار گواهینامه حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم به شرکت‌کنندگان و برگزاری بیش از هزار و ۱۰۰ محفل انس با قرآن کریم از جمله اقدامات قرآنی شاخص این اداره‌ کل بوده است.

وی از افزایش تعداد چاپخانه‌های استان از ۳۶ به ۵۹ چاپخانه خبر داد و افزود: کانون‌های آگهی و تبلیغات نیز از ۷۱ به ۷۸، آموزشگاه‌های آزاد هنری از ۱۷ تا به ۲۱ مورد، تعداد انجمن‌های ادبی از ۱۷ به ۲۳ و انجمن‌های هنری از ۱۴ به ۱۶ انجمن افزایش یافته است.

نبی‌زاده با بیان اینکه تعداد ناشران استان در هفت سال گذشته از ۱۴ به ۳۰ ناشر افزایش یافته است گفت: شمار نمایندگی خبرگزاری‌ها از ۱۱ به ۱۵، نشریات و پایگاه‌های خبری از ۵۸ به ۱۲۶، سرپرستی و نمایندگی‌های مطبوعات از ۲۲ به ۴۰، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از ۳۷۷ به ۶۷۳ مورد، تعداد نگارخانه از سه به ۹ مورد، سالن‌های اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از ۷ به ۱۱ سالن، شرکت‌های تولید فیلم از پنج به ۹ مورد و تعداد سینماها از چهار به هفت مورد افزایش یافته است.

وی برگزاری هفت دوره نمایشگاه کتاب، چهار دوره جشن روز صنعت چاپ، ۹ دوره جشن روز خبرنگار، هشت جشنواره فیلم فجر، ۴۲ مراسم رونمایی از کتاب، هزار و ۴۷۷ شب اجرای تئاتر صحنه‌ای و خیابانی، هشت دوره جشنواره تئاتر، برگزاری ۲ دوره جشنواره ملی خوشنویسی رضوی، سه دوره جشنواره نقاشی خط و هفت دوره جشنواره فیلم و عکس استانی را از اقدامات شاخص فرهنگی در هفت سال گذشته ذکر کرد.

وی اظهار داشت: برگزاری ۵۰ نمایشگاه توانمندی کانون‌های مساجد، ۱۰ هزار ساعت کلاس‌های آموزشی، توزیع ۱۰ هزار بسته‌های بهداشتی و حمایتی در دوران کرونا، برگزاری پنج هزار برنامه‌های قرآنی در کانون‌های مساجد، تجهیز بیش از ۳۵۰ کانون و تاسیس ۲۰۰ کتابخانه در سطح استان از اقدامات شاخص این اداره کل درخصوص توسعه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است.

 

 

 

 

 

 

مشارکت ۱۵ کتابفروشی خراسان جنوبی در طرح بهارانه کتاب/۲-۳

۱۵ کتابفروشی خراسان جنوبی در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ که از امروز در سراسر کشور آغاز شده است، مشارکت دارند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: طرحمشارکت ۱۵ کتابفروشی خراسان جنوبی در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از امروز (دوشنبه ۱۷ خرداد ماه) همزمان با سراسر کشور آغاز شده و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.

رمضانی با اشاره به این که در «بهارانه کتاب ١۴٠٠» سقف مجاز خرید برای هر خریدار دویست هزار تومان است، افزود: سقف مجاز یارانه خرید برای هر خریدار نیز ۴۰ هزار تومان اعلام شده است.

وی گفت: علاقه‌مندان تا ۲۴ خردادماه می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ٢٠درصدی خریداری کنند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با بیان این که ۸۶۰ کتابفروشی از سرار کشور در این طرح حضور دارند، افزود: ۱۱ کتابفروشی در بیرجند، ۲ کتابفروشی در قاین و در طبس و فردوس نیز هر کدام یک کتابفروشی عضو طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ هستند.

رمضانی به استقبال بسیار خوب مردم در طرح زمستانه و پاییزه سال گذشته اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود در طرح بهارانه نیز شاهد حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی باشیم.

کامیون حامل مرغ قاچاق در بیرجند متوقف شد/۴

کامیون حامل مرغ قاچاق در بیرجند متوقف شد

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون باری در این شهرستان هزار و ۱۷۰ قطعه مرغ زنده قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی پلیس، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: ماموران یگان امداد شهرستان بیرجند در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و طیور، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون باربری مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از این کامیون هزار و ۱۷۰ قطعه مرغ قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی را کشف کردند که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۹۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

 

 

 

کشف محموله مرغ گوشتی فاقد مجوز در نهبندان /۴

فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون، هزار و ۳۶۸ کیلوگرم مرغ گوشتی غیرمجاز و فاقد مجوز بهداشتی را به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ احسان رحیمی افزود: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی اظهار داشت: در بازرسی از این کامیون هزار و ۳۶۸ کیلوگرم مرغ گوشتی فاقد مجوز حمل کشف شد که کارشناسان ارزش ریالی آن را بیش از ۹۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

 

 

 

 

 

راه اندازی پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع استند/۲

به زودی در منطقه شکار ممنوع استند نهبندان پاسگاه محیط بانی جانمایی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در سفر به شهرستان نهبندان ضمن بازدید ازراه اندازی پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع استند منطقه شکار ممنوع استند در دیدار با بیکی فرماندار این شهرستان گفت: منطقه شکار ممنوع استند، این منطقه را یکی از مناطق مستعد حیات وحش در شهرستان نهبندان عنوان کرد که باید مورد حمایت و حفاظت ویژه قرار گیرد.
اکبری افزود: به زودی در منطقه شکار ممنوع استند کانکسی به عنوان محیط بانی جانمایی خواهد شد تا با استقرار محیط بانان در این منطقه، کار حفاظت و حراست بصورت مستمر و دقیق انجام شود.
وی ضمن قدردانی از حمایت‌های همه جانبه فرمانداری در حوزه محیط زیست شهرستان، به ارائه گزارش اقدامات و فعالیت‌های انجام شده طی یک سال گذشته در شهرستان نهبندان پرداخت.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*