اخبار خراسان جنوبی /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تیم اقتصادی آستان قدس رضوی به استان می‌آیند

استاندار خراسان جنوبی از حضور تیم اقتصادی آستان قدس رضوی در استان خبر داد.

ملانوری، به تشریح دیدار خود با تولیت آستان قدس رضوی پرداخت و گفت: دیدار با حجه الاسلام والمسلمین مروی با هدف پیگیری مسایل استان و دعوت از این مجموعه برای سرمایه گذاری در راستای بهره برداری از ظرفیت‌های موجود انجام شد.

وی افزود: ورود آستان قدس رضوی به بحث بهره برداری از ظرفیت‌های خراسان جنوبی، قطعاً دستیابی به اهداف توسعه‌ای استان را شتاب می‌بخشد.

استاندار گفت: آستان قدس رضوی با حوزه فعالیتی متنوع و امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند در زمینه‌های مختلف به ویژه معدن و صنایع وابسته به آن سرمایه گذاری کند.

وی با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در راستای ایجاد و توسعه مجتمع‌های بین راهی افزود: موضوع احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در یکی از محور‌های استان هم پیشنهاد شد که مورد موافقت مجموعه قرار گرفت.

آقای ملانوری گفت: مذاکرات ما با حجه الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی به این نتیجه رسید که تیم اقتصادی آستان قدس، هفته آینده به استان سفر می‌کنند.

به گفته وی حضور مسئولان آستان قدس رضوی و کارشناسان آن مجموعه در ستاد توسعه خاوران و ادامه مذاکرات در زمینه سرمایه گذاری در استان نیز از نتایج این دیدار بود.

 

 

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی:

۸۵ مدرسه برکت در خراسان جنوبی ساخته می شود

۸۵ مدرسه برکت در خراسان جنوبی ساخته می شود

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی از اجرای ۸۵ پروژه مدرسه سازی برکت در استان خبر داد.

 سید مجتبی موسوی ظهر چهارشنبه در مراسم بهره برداری از دبستان شش کلاسه برکت روستای آواز در شهرستان درمیان اظهارکرد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه این پروژه دارای شش کلاس درس است، ادامه داد: مدرسه برکت روستای آواز در زمینی به مساحت دو هزار ۵۰۰ مترمربع با زیربنای ۷۴۵ مترمربع احداث شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۸۲۰ میلیون تومان از سوی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین شده است، گفت: مابقی اعتبار از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تامین اعتبار شده است.

موسوی از اجرای ۸۵ پروژه مدسه سازی از سوی بنیاد برکت در استان خبر داد و تصریح کرد: ۳۵ پروژه تا کنون تکمیل و به مرحله بهره برداری رسیده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه ۴۶ پروژه نیز در حال ساخت است، افزود: چهار مدرسه دیگر نیز در مرحله ابلاغ به مجری است.

به گفته موسوی تعهد بنیاد برکت برای اجرای این پروژه ها بیش از ۲۸ میلیارد تومان است.

 

 

 

مشاوره / چگونه خشم فرزندان را کنترل کنیم

ویژگی مهم دوران نوجوانی، احساس خشم و رفتارهای پرخاشگرانه است که منظور از پرخاشگری رفتار ناخوشایندی است که باعث آسیب‌های عاطفی، روانی یا جسمانی به خود یا دیگران و اشیاء می‌شود.
پرخاشگری به صورت رفتارهایی مثل هل دادن، لگد زدن، مشت زدن، کتک زدن، یا تخریب اموال و دارایی‌های دیگران، خود را نشان می‌دهد و گاهی به صورت کلامی مثل فحش و ناسزا گفتن، داد و فریاد کردن و… بروز می‌کند.
پرخاشگری مستقیم (خصمانه )، آسیب آشکاری است که به دیگران وارد می‌شود، مثل کتک زدن برادر کوچک‌تر؛ اما پرخاشگری غیرمستقیم مثل مسخره کردن و تحقیر و طرد دیگران، شایعه درست کردن در مورد دیگران و… به شکلی موذیانه به دیگران آسیب‌های روانی- عاطفی وارد می‌کند.
با این همه لازم است بگوییم گاهی احساس خشم و ابراز آن، مفید است؛ مثلاً، ابراز خشم در برابر بی انصافی و یا به هنگام تضییع حق و حقوق ممکن است مانند تلنگری باشد که دیگران را متوجه اشتباهاتشان کند و یا با تخلیه هیجانات منفی به ‌صورت خشم، می‌توان از اضطراب و افسردگی پیشگیری کرد یا با ابراز خشم، می‌توان دیگران را متوجه ناراحتی و نارضایتی خود کرد.
گاهی اوقات به نوجوان حق دهیم تا مانند همه افراد، انسانی خشمگین شود و خشم خود را ابراز کند، اما در عین حال باید بین رفتار خشمگینانه و رفتار پرخاشگرانه تمایزی قائل شویم.
راهکارهای حل پرخاشگری فرزندان
اولین گام در پیشگیری از رفتار پرخاشگرانه بهتره است به اصلاح روابط خانوادگی خود بپردازید؛ زیرا تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از والدین، ناآگاهانه و ندانسته محیطی را فراهم می‌آورند که پرخاشگری را در فرزندشان ایجاد نموده و تداوم می‌بخشند.
در دومین گام، بهتر است روش‌ مواجهه با نارضایتی و تعارض را در خانواده خود شناسایی کنید یا بهتر است از خود این پرسش را داشته باشید که شیوه معمول مطرح کردن گله و شکایت اعضای خانواده شما چگونه است؟
ابراز ناراحتی و دلخوری در خانواده شما این‌گونه است که به یکدیگر طعنه بزنید، تحقیر کنید، پرخاشگری نمایید یا این که اجازه می‌دهید همه تعارض‌ها و نارضایتی‌های خانوادگی، در جلسه‌ای آرام و به دور از سرزنش و انتقاد، مورد گفتگو قرار دهند؟
* به اعضای خانواده فرصت دهید که در کنار یکدیگر کار و تفریح نمایند.
* در هنگام تصمیم گیری و برنامه ریزی از اعضای خانواده نظرخواهی کنید و به نظراتشان اهمیت بدهید.
* رابطه ای حسنه برقرار کرده و درباره محدودیت ها، حقوق و وظایف افراد گفتگو نمائید یا مطمئن شوید هر کسی وظایف خود را درک کرده و پیامدهای انجام ندادن وظایف را نیز به خوبی متوجه شده است،
* پیامدهای رفتار را به نوجوانان یادآوری کنید گاهی نوجوان به این دلیل پرخاشگری می‌کند که می‌داند رفتار پرخاشگرانه‌اش هیچ پیامد بدی ندارد.
* در بین اعضای خانواده جوی آرام برقرار کرده و نظرات مخالف و موافق را بشنوید و اعضای خانواده را تشویق نمائید نظرات خود را عنوان کنند.
* به رفتارهای مطلوب و پسندیده نوجوانان توجه کنید و با تحسین و تشویقتان، رفتار او را تقویت کنید، و رفتارهای منفی او را تنبیه کنید (محروم کردن یا حذف موقتی خواسته یا چیزی که مورد علاقه نوجوان است، بهترین نوع از تنبیهات ملایم متنبه ‌کننده است).
* یکی از ترفندهای دیگر درمانی این است که والدین و نوجوان نقش بازی کنند مثلاً پدر نقش نوجوان پرخاشگر را بازی کند و نوجوان نقش پدر یا مادر آن نوجوان را سعی کنید صادقانه و حقیقی بازی کنید به نحوی که خود نیز آن را تصنعی و ساختگی نپندارید و در پایان بازی، احساسات و افکار خود را که حین بازی در نقش‌های مختلف داشتید، با نوجوانتان در میان بگذارید و متقابلاً احساسات و افکار او را هم جویا شوید.
* هنگام تماشای فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز، با نوجوانتان بحث‌های دوستانه‌ای راه بیندازید و دلایل پرخاشگری شخصیت فیلم و اثرات پرخاشگری آن‌ها بر جسم و روان دیگران را از نوجوان جویا شوید.
* او را تشویق کنید که در مورد روش‌های متفاوتی که می‌توان درگیری و تعارض را بدون توسل به پرخاشگری حل کرد، صحبت کنید.
* روزانه نیم ساعت همراه فرزند نوجوان خود بدوید یا پیاده‌روی تند کنید یا بنابر علاقه او، وی را در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنید تا بتواند انرژی روز افزون خود را به شکل سالم تخلیه کند.
* با کمک گرفتن از مشاور و روان‌شناس، تلاش کنید نگاه خصمانه و بدبینانه نوجوان خود را نسبت به دیگران و دنیا اصلاح کنید و رفتار پرخاشگرانه وی را که ماحصل آن دیدگاه ناموجه است، کاهش دهید.

 

سرقت های خرد، ۵۱درصد سرقت های خراسان جنوبی /۴

 

جوابیه خبر صفحه ۴

 

 

 

 

روستای گازار با نظر کارشناسان در سه دولت، مرکز بخش شاخنات شد/۲

فرماندار بیرجند با بیان اینکه در سه دوره دولت و جمع بندی کار کارشناسان روستای گازار به عنوان بخش انتخاب شده است، افزود: همه روستاها باید کمک کنند تا بتوانیم توسعه بخش را داشته باشیم.

فارس من| روستای گازار با نظر کارشناسان در سه دولت، مرکز بخش شاخنات شد

علی ناصری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به تقسیمات کشوری و مصوبه دولت در خصوص روستای گازار به مرکزیت بخش شاخنات و اختلاف نظر برخی از اهالی این بخش، اظهار داشت: تصمیمات کشوری رویه و ساز و کار خاص خود را دارد لذا مصوبه دولت در خصوص تبدیل روستای گازار از سال ۱۳۸۸ بوده و این موضوع به دلیل وسعت بخش مرکزی بیرجند است که حداقل به دو بخش تقسیم شود.

وی با بیان اینکه تمام روال قانونی روستای گازار برای تبدیل شدن به بخش طی شده است، گفت: برای تفکیک یک روستا به بخش جمعیت مهم است اما متاسفانه به خاطر مهاجرت بخشی از مناطق روستایی جمعیت خود را از دست داده اند.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه هدف ما توسعه بخش است نه تنها روستای بخش، افزود: برای مرکز بخش چندین آیتم مهم مانند امکان توسعه شهری و کوتاه‌شدن مسیر را باید داشته باشد لذا در برخی از روستاها به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن امکان توسعه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سه دوره دولت و جمع بندی کار کارشناسان  روستای گازار به عنوان بخش انتخاب شده است، بیان کرد: همه روستاها باید کمک کنند تا بتوانیم توسعه بخش را داشته باشیم.

ناصری یکی از عوامل کار تقسیمات کشوری که از سال ۱۳۸۸ تا کنون روستای گازار به بخش تبدیل نشده است را اختلافات جزئی دانست و افزود: این اختلافات موجب شد که حدود ۸ تا ۱۰ سال طرح مسکوت بماند.

فرماندار بیرجند خطاب به اهالی این بخش توصیه کرد: از همه اهالی این بخش می خواهیم اختلافات را کنار گذاشته و کمک کنند تا بتوانیم وضعیت اداری و بخش را توسعه دهیم.

 

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:

درخشش روابط عمومی هلال احمر/ ارزشیابی ها مبنای کیفی داشته باشد

درخشش روابط عمومی هلال احمر/ ارزشیابی ها مبنای کیفی داشته باشد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از درخشش روابط عمومی این جمعیت خبر داد و گفت: ارزشیابی ها مستمر و با مبنای کیفی در سطح استانی و کشوری زمینه ساز انگیزه و پویایی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی ضمن عرض تبریک گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی، در مراسم تجلیل از همکاران حوزه روابط عمومی، اظهار داشت: روابط عمومی مهم‌ترین نقش را در ایجاد ارتباط مؤثر بین مردم و مسئولین دارد و می‌تواند با اطلاع رسانی درست و انعکاس دقیق فعالیت‌ها، زمینه شناخت و ارتقای آگاهی از خدمات سازمان را فراهم کند.

وی اعتمادسازی را بخش مهمی از فعالیت روابط عمومی‌ها دانست و افزود: روابط عمومی‌ها با شفاف سازی و صداقت در اطلاع رسانی می‌توانند در جلب اعتماد جامعه مؤثر باشند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه خدمات رسانی در تمامی حوزه های جمعیت هلال احمر به تسکین آلام بشری بر می‌گردد، گفت: روابط عمومی باید در راستای آرمان ها و اهداف جمعیت که مبنی بر اعتقادات مذهبی جامعه است، گام بردارد و دشمن را از عدالت نظام جمهوری اسلامی مطلع سازد.

رضایی با اشاره به اینکه روابط عمومی علاوه بر اطلاع رسانی باید همه ارتباطات را با داخل و خارج از سیستم مدیریت کند، بیان کرد: ایجاد ارتباط در درون و بیرون سازمان به منظور توزیع اطلاعات، تعادل و تعامل میان کارکنان، ایجاد تعهد و انگیزش بیشتر کارکنان، کاهش تضاد و ایجاد اقناع و تفاهم از اهم وظایف روابط عمومی ها است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در مسیری پویا و درعین حال خدمت رسان به مردم در حال حرکت است، ادامه داد: در همین راستا روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در پنجمین جشنواره روابط عمومی های هلال احمر در بخش انتشارات و تبلیغات رتبه برتر و در ارزیابی سال ۱۳۹۹ نیز در بخش امور استانها رتبه عالی را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با انتقاد از عدم برگزاری مستمر ارزیابی ها و اینکه برخی از این ارزشیابی ها مبنای کیفی نداشته است، تصریح کرد: ارزشیابی و اثر بخشی فعالیت های روابط عمومی ها از لحاظ کمی و بطور ویژه کیفی بطور دوره ای حداقل سالیانه در سطح استانی و کشوری تاثیر بسزایی در ایجاد انگیزه و پویایی فعالان این عرصه دارد.

 

 

 

 

 

 

تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی نباید سبب نارضایتی مردم شود ۵-۷

 

تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی تا زمان انتخابات نباید سبب نارضایتی مردم را فراهم کند

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه تهدیدهای فضای مجازی در انتخابات باید توسط همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان شناسایی شود گفت: مسئولان استان مراقب باشند تا تصمیم‌گیری‌های آنها سبب نارضایتی مردم نشود.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان  بر شناسایی تهدیدهای فضای مجازی در انتخابات توسط همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان تاکید و اظهار داشت: باید با برنامه مشخص با این تهدیدها در خراسان جنوبی برخورد شود.

وی افزود: ضد انقلاب به دنبال ایجاد ناامیدی در بین مردم برای کاهش حضور آنها در انتخابات است و دستگاه قضایی استان آمادگی دارد به جرایم و تخلفات انتخاباتی به ویژه اقدامات ضد انقلابی در فضای مجازی و حقیقی در این باره در کمترین فرصت رسیدگی کند و خودم و دادستان هم پیگیری لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: مسئولان استان باید مراقب باشند تا تصمیم‌گیری‌های آنها در یک ماه باقی مانده به انتخابات سبب نارضایتی مردم نشود تا خدای نکرده تاثیر منفی در حضور مردم در انتخابات نداشته باشد و با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید سخنرانی کاندیداهای انتخاباتی در استان به خوبی کنترل شوند.

حمیدی گفت: قانون‌مداری در انتخابات یک اصل اساسی است و رعایت اصل بی‌طرفی مدیران و مجریان انتخابات رصد می‌شود و از مدیران، مسئولان و مجریان انتخابات درخواست می‌شود این قانون را به معنای واقعی کلمه رعایت کنند و از اعمال سلیقه در این باره خودداری شود تا تصمیم و علاقه شخصی ما به یک جناح یا جریان سیاسی سبب نشود که اعمال سلیقه شخصی در انتخابات داشته باشیم و هیچ مدیر و مسئولی نباید از امکانات دولتی له یا علیه جناح یا فرد خاصی استفاده کند.

وی  مشارکت در انتخابات را امنیت‌ آفرین و قدرت‌ آفرین برای کشور دانست و افزود: در یک ماه باقی مانده تا برگزاری انتخابات تلاش و برنامه‌ریزی شود تا مردم تشویق به مشارکت در انتخابات شوند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: دعوت به مشارکت در انتخابات بهترین امر به معروف است و رعایت اصول اخلاقی در انتخابات مهم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم با اعلام این که سامانه جامع ارتباطی مردمی (سجام) قوه قضائیه آماده دریافت گزارش‌های شهروندان درباره تخلفات انتخاباتی است گفت: منشور تخلفات انتخاباتی ابلاغ شده و پلیس فتا و دستگاه‌های اطلاعاتی اشراف کامل دارند و هر گونه عملی که سبب تشویش اذهان عمومی شود بلافاصله برای اجرای روند قضایی به دادستانی ارجاع خواهد شد و با توجه به کرونا بیشتر تبلیغات نامزدها از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی خواهد بود که نیازمند مراقبت بیشتر توسط دستگاه‌های نظارتی است.

حجت‌الاسلام وحدانی نیا افزود: با توجه به تمهیدات خاصی که اندیشیده شده کسانی که در فضای سایبر و مجازی رفتار مجرمانه داشته باشند با آنان برخورد قاطع خواهد شد.

حجت‌الاسلام نسایی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان جنوبی هم  با تاکید بر این که به دنبال پرونده‌ سازی برای افراد نیستیم اما افرادی که به‌طور هدفمند به دنبال تخریب نظام باشند با آنان برخورد قاطع انجام خواهد شد گفت: شعبه‌های ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده و بدون هیچ اغماضی با متخلفان برخورد خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

خطر ریزش بافت های فرسوده بیرجند/ جان ساکنان در خطر!/۵-۷

اکنون صدای شکستن ستون های بافت های فرسوده بیرجند شهر کاج های بلند شنیده می شود و در سایه سکوت و بی خیالی مسئولان خراسان جنوبی شاهد به خطر افتادن امنیت جانی، مالی و اجتماعی ساکنین این بافت های سست و گلی و از پا افتاده هستیم.

به گزارش شبستان خانه های گلی و قدیمی یادآور خاطرات دوران کودکی است اما اکنون این خانه ها با قدمتی بیش از ۳۰ سال به تهدیدی برای به خطر انداختن جان انسان ها تبدیل شده اند و آن خاطرات شیرین جای خود را به این تهدید ترسناک داده اند.

درست است کوچه های تنگ و خانه های گلی هنگام بارش باران باعث ایجاد احساس زیبایی در انسان می شود اما همین باران نعمت الهی هر چند اندک می تواند ریزش این بافت های قدیمی را به دنبال داشته باشد.

*رشد نامعقول بافت های فرسوده در شهر کاج های بلند

بیرجند معروف به شهر کاج ها؛ یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در آن بافت های فرسوده بسیاری وجود دارد و باعث ایجاد دلهره و ترس در انسان می شود چرا که این بافت های فرسوده نه تنها امنیت جانی بلکه امنیت روحی و اجتماعی را از انسان می گیرد.

بافت های فرسوده این شهر زنگ خطری برای رویداد یک فاجعه بزرگ است فاجعه ای که می تواند در اثر سیل، زلزله و یا هر حادثه طبیعی و غیرطبیعی دیگری رخ دهد و آن زمان دیگر کاری از دست هیچ کس بر نمی آید.

کمی آن طرف تر از برج های سر به فلک کشیده و آپارتمان های تنگ و کوچک جایی که فقر و نداری حرف اول را می زند صدای خرد شدن ستون‌های خانه هایی به گوش می رسد که چندین نسل در آن ها پرورش یافته اند.

بافت های فرسوده شهر کاج های بلند اکنون دیگر توانی برای ایستادن در کوچه ها و دالان های تنگ و تاریک ندارد و در سکوت و تنهایی مسئولان در حال از پا افتادن هستند.

متاسفانه طی چند سال اخیر شهروندان بیرجندی ساکن در این نوع بافت ها به دلایل بسیاری از جمله شرایط اقتصادی هیچ نوع تمایلی برای بازسازی منازل خود ندارند و این موضوع اهتمام دولت و شهرداری را می طلبد تا به میدان بیایند و نه تنها جلوی گسترش این نوع بافت ها را بگیرد بلکه باید با ایجاد شرایطی آسان به بازسازی و مقاوم سازی این نوع منازل کمک کند.

بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده به نفع دولت و مردم است چرا که در زمان رخ دادن زلزله، سیل و آتش سوزی و سایر حوادث می توانیم شاهد کاهش خسارت های جانی و مالی باشیم.

*طرح «فرزان» طرحی نافرجام

مسئولان خراسان جنوبی سال ۱۳۸۴ طرحی با عنوان «فرزان» مطرح کردند تا در راستای اجرای این طرح به درد بی صدای مردمان ساکن در بافت های فرسوده بیرجند پایان بدهند اما از زمان مطرح شدن این طرح بیش از ۱۶ سال می گذرد اما هنوز اجرای این طرح به اتمام نرسیده است.

هنوز بعد از ۱۶ سال وضعیت طرح «فرزان» مشخص نشده است و چیزی عاید مردم جز مظلوم نمایی مسئولان نشده است و اکنون باز هم این مردم هستند که باید منتظر بمانند که تکلیف این طرح و ساکنان این بافت های فرسوده چه می شود و مسئولان چه خوابی برایشان خواهند دید.

به سمت شمال بیرجند رفتیم جایی که مردم برای اولین بار در آن جا سکونت یافتند و این شهر کم کم رشد یافت و در حال قدم زدن در این کوچه های تنگ و مشاهده خشت های گلی و آجری سست شده ای بودیم که هر لحظه می تواند فاجعه و مصیبتی را به بار بیاورند.

*با دست خالی کجا را بسازیم؟

«زهراخانم» یکی از شهروندان بیرجندی که ۶۰ سال سن دارد در گفتگو با شبستان می گوید: این خانه از آن پدرشوهرم است و ما حدود ۳۵ سال است که در این خانه زندگی می کنیم.

وی ادامه می دهد: قبل از اینکه ما در اینجا ساکن شویم ۵ بچه دیگر در این خانه بزرگ شدند و سر و سامان یافتند و این خانه قدمت طولانی دارد و هر زمان که باران می آید قسمتی از خانه ریزش می کند.

زهراخانم بیان می کند که با دست خالی و قرض از دیگران به درست کردن بخش های ریزش کرده می پردازد و این موضوع فشار زیادی را به زندگی آنان وارد می کند.

این شهروند بیرجند می گوید: شوهرم کارگر است و توان مالی زیادی برای بازسازی این خانه ندارد و اگر اینجا را بفروشیم نمی دانیم به کجا برویم اکنون که قیمت ملک سر به فلک کشیده است و با حقوق اندک کارگری نه تنها نمی شود خانه خرید بلکه نمی شود شکم بچه ها را سیر کرد.

*تسهیلات با سود زیاد مانعی برای بازسازی خانه های فرسوده

«علی آقا» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی است که در این خانه های ترک خورده و فرسوده زندگی می کند و در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار می کند: خانه های اینجا تبدیل به خرابه شده است و دیگر قابل سکونت نیست.

وی در ادامه می گوید: این خانه ها از استحکام لازمی برخوردار نیستند و بیش از ۴۰ سال قدمت ساخت دارند و هر لحظه ممکن است فرو بریزند و کاری هم از دست ما بر نمی آید.

این شهروند بیرجندی در خصوص دریافت تسهیلات برای بهسازی خانه اش بیان می کند: سود این تسهیلات زیاد است و ما هم درآمد کافی برای پرداخت این تسهیلات نداریم و به همین دلیل به دنبال تسهیلات نرفتیم.

علی آقا می گوید: امیدواریم مسئولان تا قبل از وقوع فاجعه در این مناطق به فکر مردم بیفتند و با پرداخت تسهیلات با سود کم به بازسازی و مقاوم سازی این خانه های فرسوده کمک کنند.

*لزوم همکاری دستگاه های اجرایی جهت مقاوم سازی بافت های فرسوده بیرجند

«مهدی حدیدی نژاد» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص بافت های فرسوده شهرستان بیرجند اظهار می کند: شهرداری بیرجند در سال های اخیر اهتمام زیادی به محدوده بافت های فرسوده این شهر داشته است.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند در ادامه می گوید: شهرداری به کمک فرمانداری بیرجند و اداره کل راه و شهرسازی استان اقدام به تصویب سند توسعه چندین محله دارای بافت فرسوده از جمله خیرآباد و ۱۷ شهریور بیرجند کرده است.

وی در خصوص طرح «فرزان» بیان می کند: در راستای اجرای این طرح اداره کل راه و شهرسازی اقدام به خرید و تملک قسمتی از املاک واقع در این طرح می کند و تاکنون ۹ هزار مترمربع از میدان آزادی تا پل موسی بن جعفر(ع) بیرجند توسط این اداره خریداری شده است.

حدیدی نژاد با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی شهر باید در قالب یک طرح جامع نسبت به مقاوم سازی و برنامه ریزی در خصوص بافت های فرسوده اقداماتی انجام دهند، می افزاید: بافت های مرکزی شهر بیرجند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و اگر نسبت به مقاوم سازی بافت های فرسوده اقدامی انجام نشود شاهد عواقب جبران ناپذیری در خصوص مسائل فرهنگی و حوادث غیر مترقبه خواهیم بود.

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری بیرجند ادامه می دهد: اهتمام جدی در جهت رفع موانع و مشکلات بافت های فرسوده به دلیل مشکلات اقتصادی در بین دستگاه های اجرایی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر سال شهرداری با کمک شورای اسلامی شهر بیرجند ۵۰ درصد تخفیف عوارض مقاوم سازی بافت های فرسوده را اعلام می کند، می افزاید: در این خصوص سازمان نظام مهندسی استان نیز با تخفیف ۴۰ درصد از هزینه های خود همکاری لازم را داشته است.

حدیدی نژاد می گوید: بانک های خصوصی نیز در جهت مقاوم سازی و ساخت و ساز بافت های فرسوده بیرجند تسهیلات کم بهره ای را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

*وجود ۲۳۰هکتار بافت فرسوده در بیرجند

«حسن علیزاده» معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: مساحت کل بافت های فرسوده مصوب استان در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، بشرویه، فردوس معادل ۴۹۱ هکتار است.

 

وی با اشاره به اینکه شهرستان بیرجند  ۲۳۰ هکتار بافت فرسوده، ۲۲۵ هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۱۵۵ هکتار روستاهای ادغام شده دارد، می افزاید: متأسفانه به دلیل عدم استقبال و مشارکت ساکنین محلات هدف در سال های گذشته با شرکت های ساختمانی در امر تجمیع و نوسازی نیاز به حمایت دستگاه های دولتی است و اعتمادسازی، از دیگر محدودیت های ساخت و ساز است.

 

علیزاده با بیان اینکه در محدوده و محلات هدف نیاز به اقدامات گسترده بسترسازی در جهت جلب اعتماد مردمی است، ادامه می دهد: واقع شدن حدود نیمی از بافت های فرسوده در محدوده و حریم بناهای تاریخی هم از دیگر موانع ساخت و ساز است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان می کند: نکته قابل توجه این است که خطرات احتمالی سکونت در این بافت ها و ضرورت نوسازی با ارائه راهکار و پیشنهاد به ساکنین محلات نیاز به اطلاع رسانی و آموزش وسیع دارد که منجر به مشارکت مردم در این مسیر گردد بنابراین مشارکت حداکثری مردم از مهمترین موضوعات در احیاء بافت های فرسوده به شمار می رود.

وی در خصوص پروژه های بازآفرینی شهری می گوید: طی سال های اخیر ۱۸ پروژه در شهرستان بیرجند با اعتباری بالغ بر ۱۵هزار و ۶۲ میلیون تومان از جمله احداث خانه محله، کتابخانه، سالن ورزشی، اصلاح شبکه و بازسازی انشعابات، پایگاه خدمات اجتماعی، فضای سبز محله ای، مدرسه امام هادی(ع)، بهسازی و احیاء معابر محلات تاریخی و غیره در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد ۱۳ پروژه به بهره برداری رسیده و پنج پروژه در حال اجرا است.

علیزاده با بیان اینکه در راستای اجرای طرح «فرزان» پروژه ها و اقدامات بسیاری انجام شده است، می افزاید: در راستای اجرای این طرح ۴۷ هکتار از محله خیرآباد مورد مطالعه و شناسایی و تصویب در ستاد بازآفرینی استان قرار گرفت.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه عنوان می کند: در راستای طرح«فرزان» اجرای پروژه مسیر اتصال سه راه اسدی به سمت پل موسی ابن جعفر(ع) با اعتبار حدود ۱۲ میلیارد ریال، تأمین قیر معابر واقع در محدوده طرح فرزان به مقدار ۲۱۹ تن و اعتبار ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه املاک تملک شده در طرح فرزان ۱۲۳ ملک با اعتباری بالغ بر ۱۷۳ میلیارد ریال است، می گوید: املاک تملک شده جهت احداث پروژه هشت بهشت در طرح فرزان با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال و اجرای پروژه ۱۵ واحدی یاس با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

علیزاده در پایان بیان می کند: شرکت بازآفرینی شهری ایران جهت خرید املاک فرزان اوراق مشارکت صادر کرده است که سود اوراق مشارکت نیز تسویه گردیده است.

 

سخن آخر؛

طرح فرزان می تواند جلوی ریزش بافت های فرسوده و وقوع فاجعه ای عظیم در شهر بیرجند را بگیرد و امیدواریم مسئولان مربوطه به میدان بیایند و سرعت اجرای این طرح را بیش از گذشته افزایش دهند و به فکر ارائه تسهیلاتی با سود کم به متقاضیان بازسازی بافت های فرسوده شهر کاج های بلند باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی برترین های جشنواره درون دانشگاهی رویش/۲-۳

اختتامیه حشنواره درون‌دانشگاهی به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه بیرجندبرگزار شد.

علی زنگویی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با اشاره به شرایط به وجود معرفی برترین های جشنواره درون دانشگاهی رویشآماده به علت شیوع ویروس کرونا و حضور نداشتن دانشجویان در فضای دانشگاه از  استمرار برگزاری برنامه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی در این دوران خبر داد و گفت: هزار و ۱۰۰ گزارش و عملکرد در قالب ۴۶۰ اثر هنری، ۲۳۰ کارگاه، ۳۴۰ مسابقه، نمایشگاه، و نشست انجام و به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۶۰ اثر هنری به جشنواره کشوری رویش ارسال شدند.
در پایان از ۱۷ نفر در بخش‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، مذهبی، ادبی و ایده برتر قدردانی شد.

 

 

 

کشف سلاح شکاری غیر مجاز در خوسف/۴

ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف یک قبضه سلاح غیر مجاز شکاری در این شهرستان کشف کردند.

مسئول نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان خوسف گفت: بر اساس گزارش های همیاران افتخاری مبنی بر نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز توسط فردی با هویت معلوم در یکی از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ، بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به همراهی پلیس اطلاعات و امنیت فرماندهی انتظامی شهرستان خوسف به محل مورد نظر اعزام شدند.

خاشی افزود: پس از اخذ مجوز قانونی از مراجع قضایی شهرستان ، از منزل متخلف یک قبضه سلاح شکاری غیر مجاز به همراه مهمات کشف و ضبط شد.

پرونده فرد متخلف برای رسیدگی قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

 

 

 

 

 

رقابت کشتی گیران خراسان جنوبی در مسابقات بین المللی کشتی/۷

دو کشتی گیر خراسان جنوبی در چهل و یکمین رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی روی تشک می روند.

رئیس هیئت کشتی خراسان جنوبی گفت: مسابقات دو روزه بین المللی کشتی جام تختی در تهران در حال برگزاری است و امروز امیرحسین کریمی در وزن ۹۷کیلوگرم روی تشک می رود.

سروری افزود: داریوش حضرتقلی دیگر کشتی گیر آزادکار استان در وزن ۶۱ کیلوگرم فردا به مصاف حریفان خود خواهد رفت.

 

 

 

 

راهیابی ۱۴۰ دانش آموز به مرحله کشوری جشنواره فردا/۳-۲

۱۴۰ دانش آموز از مجموع ۳۴۴ دانش آموز دختر و پسر برگزیده استان به مرحله کشوری سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری فردا راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان صبح امروز با بیان این خبر گفت: مرحله استانی جشنواره فرهنگی هنری «فردا» ویژه فرهنگیان و دانش آموزان امسال با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا، در فضای مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار شد.

واقعی با اشاره به حضور ۳۵ هزار نفر رشته در این جشنواره در دو بخش فرهنگی هنری و کانون ها، افزود: مرحله کشوری و اختتامیه سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری «فردا»، مرداد ماه امسال به صورت مجازی و به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و تلاش معاونین و مربیان پرورشی مدارس، همراهی والدین گرانقدر و دانش آموزان عزیز شاهد درخشش دانش آموزان دختر و پسر استان در مرحله کشوری این مسابقات باشیم.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه القوارت و شارقنج

سازه‌های آبخیزداری در دو حوزه آبخیز القورات و شارقنج با ظرفیت آبگیری بیش از سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب سیلاب احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند با بیان اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری با هدف حفظ آب و خاک، کاهش تاثیر سیلاب، تغذیه منابع آبی و همچنین رشد اقتصادی در منطقه است گفت: عملیات ساخت این سازه‌ها به‌صورت پیمانی ، توسط پیمانکار بخش خصوصی با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است.

ابراهیم علیپور افزود: این سازه‌های آبخیزداری درحوزه آبخیز القورات و در بالادست شش روستا شامل (قلعه کوه – عباس آباد- بزندروک- ماسن – کلاته ملاییان پایین) و حوزه شارقنج در بالادست ۳ روستا شامل روستا‌های (هج –اشتک- دره گزان) که بیشترین جمعیت و اراضی کشاورزی را داراست اجرا می‌شود.

وی افزود: ظرفیت آبگیری این سازه‌ها، بیش از سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب سیلاب خواهد بود که این گونه سازه ها‌ی احداثی نقش به‌سزایی در پرآب شدن چاه‌ها و قنات‌های روستا‌های پایین دست دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند گفت: اجرای این گونه طرح‌های زیربنایی علاوه بر حفظ میراث ارزشمند «کاریز و قنوات»، موجب استمرار تولید کشاورزی و پایداری سکونتگاه‌های روستایی، کنترل مهاجرت از مبدا، مهاجرت معکوس به روستا‌ها و افزایش رضایت مندی جوامع محلی شده است.

علیپور افزود: از کل حوزه‌های آبخیز شهرستان بیرجند با توجه به اینکه سهم حوزه آبخیز شهری ۱۸۴ هزار و ۶۷۸ هکتار است، تاکنون سطح ۳۳۸ هزار و ۱۱۸ هکتار مطالعه شده است.

وی گفت: از سال ۱۳۷۰ تا پایان سال ۱۳۹۹ در شهرستان بیرجند ۸ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۱۴۶ مترمکعب انواع عملیات آبخیزداری شامل ۳۵۰ مورد سازه (بند خاکی، پشته خاکی، پخش سیلاب، سنگ و ملات، گابیون، خشکه چین و سازه لاستیکی) اجرا شده که قادر به کنترل ۱۳ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۹۱۵ متر مکعب سیلاب در حوزه‌های آبخیز است.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان بیرجند گفت: اجرای عملیات بیولوژیک سطح ۳ هزار و ۶۸ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و حفاظت و قرق هزار و ۳۸ هکتار، در راستای حفاظت خاک و آبخیزداری گام‌های موثری برداشته شده است به طوری که در بارندگی‌های اخیر (روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه) ۴۳ سازه در ۸ حوزه آبخیز شهرستان بیرجند حدود یک میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب آبگیری شد.

 

 

تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی/۲-۳

٣ مدرس دانشگاه علمی کاربردی، برگزیده کشور در مراسمی تجلیل و قدردانی شدند.

مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه علمی کاربردی کشور در این مراسم گفت: در کشور تجلیل از مدرسان برتر دانشگاه علمی کاربردی خراسان جنوبی۱۳۹ مدرس برگزیده شدند که سه نفر از آن‌ها از خراسان جنوبی بودند.
اشرفی افزود: این تجلیل به صورت سالانه با بررسی سوابق مدرسان کشور و قدردانی از برترین‌ها انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در دانشگاه جامعه علمی کاربردی کشور ۳۵ هزار مدرس آموزش دیده تدریس می کنند افزود:  ٢٣٣ مدرس در خراسان جنوبی فعالیت دارند و  آموزش‌های ضمن خدمت این مدرسان برای بهبود کیفیت آموزش دانشگاه ادامه دارد.

 

 

 

آغاز عملیات اجرایی بوستان شهدای دانشگاه بیر۳جند/۲-

عملیات اجرایی بوستان شهدای دانشگاه بیرجند با حضور مسئولان، استادان و کارکنان دانشگاه بیرجند آغاز شد.

رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های این دانشگاه احداثآغاز عملیات اجرایی بوستان شهدای دانشگاه بیرجند بوستان شهدا است که عملیات اجرایی آن از امروز آغاز می‌شود.

خامسان با اشاره به اینکه این طرح در زمینی به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع احداث می‌شود، افزود: جمع کل اعتبار برآورد شده برای اجرای این طرح ۴ میلیارد تومان است که در فاز اول، عملیات اجرایی نشان (إلمان) این طرح با صرف اعتبار یک میلیارد تومان آغاز می شود و امیدواریم این فاز تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هم در این مراسم با گرامیداشت و فرارسیدن سالروز سوم خرداد آزادسازی خرمشهر و عملیات بیت المقدس گفت: اجرای بوستان و یادمان شهیدان نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارد.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه جلد اول کتاب دفاع مقدس رونمایی شده است و امیدواریم جلد دوم در آینده نزدیک به چاپ برسد، افزود: امسال دو رشته جدید در دانشگاه علمی کاربردی استان در زمینه دفاع مقدس راه اندازی می‌شود.

 

 

 

 

راه‌اندازی سامانه شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های برتر دانشگاه بیرجند

سامانه شناسایی و توانمندسازی استعداد‌های برتر (شتاب) برای شناسایی، حمایت و توانمندسازی دانشجویان دانشگاه بیرجند در تمامی ابعاد آموزشی، پژوهشی، مهارت‌ورزی و کار آفرینی راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند گفت: سامانه شتاب با فراهم کردن بسته کاملی از تسهیلات نقدی و غیر نقدی به منظور ایجاد انگیزه و جهت دهی به فعالیت‌های دانشجویان ممتاز طراحی و اجرا شده است.

محسن آیتی با تأکید بر اینکه این سامانه به عنوان یکی از دستاورد‌های ارزشمند معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در نوع خود و در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کم نظیر و جوایز در نظر گرفته شده ویژه دانشجویان برتر در این سامانه مربوط به سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است گفت: براین اساس، نشان استاد دکتر شکوهی جایزه بالاترین امتیاز آموزشی است و تسهیلات آن شامل اعتبار توان مندی آموزشی، اعتبار کار آفرینی، اعتبار مهارت افزایی و کمک هزینه شرکت درمسابقات مورد تأیید گروه است.

وی افزود: هچنین نشان استاد دکتر گنجی به بالاترین امتیاز پژوهشی تعلق می‌گیرد و تسهیلات این بخش شامل اعتبار ارتباطات علمی، اعتبار اجرای پایان‌نامه کارشناسی، اعتبار مشارکت در فعالیت‌های نوآوری و کار آموزی و اعتبارشرکت در مجامع معتبر داخلی است.
آیتی گفت: نشان استاد دکتر معتمدنژاد هم به بالاترین امتیاز فرهنگی تعلق می‌گیرد و تسهیلات این بخش نیز به رتبه دانشجویی، هدیه ازدواج، اعتبار برنامه‌ها و سفر‌های زیارتی و گردشگری و کمک هزینه شهریه خوابگاه تعلق خواهد گرفت.

دانشجویان برای دسترسی به سامانه شتاب می‌توانند به نشانی http://shetab.birjand.ac.ir مراجعه کنند.

روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت در بیماران کرونایی گزارش نشد و شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی ۸۸۱ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که مجموعا ۴۴ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۳۷ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۴ مورد از بیرجند، ۶ مورد از قاین، ۵ مورد از خوسف، ۳ مورد از بشرویه، ۲ مورد از نهبندان، ۲ مورد از سرایان، ۱ مورد از طبس و ۱ مورد از زیرکوه بوده است.

وی گفت: همزمان در ۲۴۹ آزمایش سریع کرونا ۳۹ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۱۹۹ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۴ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت:از این تعداد ۱۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۶ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۵۹ بیمار با علائم تنقسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۴۷ بیمار شامل ۱۶ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۹ هزار و ۵۹۸ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی افزود: تا روز گذشته ۵۶ هزار و ۲۹۰ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰ هزار و ۵۷۳ بیمار شد.

کشف آرد قاچاق در بیرجند/۴

مأموران در بازرسی از یک کامیون ۲۷۰ کیسه آرد قاچاق به ارزش ۲۹۰ میلیون ریال کشف کردند.

فرمانده انتظامی بیرجند گفت: مأموران انتظامی شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی این شهرستان به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.
سرهنگ فولادی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از خودرو ۲۷۰ کیسه آرد قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی آن توسط کارشناسان مربوطه بالغ بر ۲۹۰ میلیون ریال برآورد شد.
وی با بیان این که در این زمینه یک متهم بازداشت شده است، گفت: متهم بازداشت شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.
فرمانده انتظامی بیرجند گفت: اجرای طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا یکی از راهبرد‌های عملیاتی پلیس در پیشبرد اهداف ماموریتی نیروی انتظامی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور محسوب می‌شود و در این زمینه همراهی و همکاری تمام نهاد‌ها و بخش‌ها با نیروی انتظامی ضروری است.

 

 

 

 

افتتاح هشتاد و پنجمین مدرسه برکت خراسان جنوبی در آوازِ درمیان/

هشتاد و پنجمین مدرسه احداثی با مشارکت بنیاد برکت در خراسان جنوبی در روستای آوازِ شهرستان درمیان افتتاح شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین بهره برداری از این طرح آموزشی با بیان این که ۱۲۰ دانش آموز پسر روستای آواز از مزایای این آموزشگاه ۶ کلاسه برخوردار شدند، گفت: آموزشگاه برکت روستای آواز درمیان در زمینی به مساحت ۲ هزار متر و زیربنای ۷۳۵ متر مربع، با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان احداث شده که آورده بنیاد برکت در این پروژه آموزشی ۸۵۰ میلیون تومان است.

واقعی افزود: ۸۵ طرح آموزشی با ۲۹۲ کلاس درس با مشارکت بنیاد برکت احداث شده که سهم درمیان از این میزان ۱۰ مدرسه است.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ اردیبشهت چهل و ششمین سالروز تأسیس سازمان نوسازی مدارس،  افزود: با مشارکت خیرین، در سال گذشته تعداد ۲۲ پروژه آموزشی و پرورشی با ۷۰ کلاس درس و زیر بنای ۷ هزار متر مربع و اعتبار ۲۱ میلیارد تومان اجرا شد، که آورده خیرین در این طرح‌ها ۸ میلیارد تومان بود.

 

 

 

 

 

به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی

گشایش مجموعه فرهنگی خانه تاریخی صمدی در قاین

در آغاز هفته میراث‌فرهنگی مجموعه فرهنگی خانه تاریخی صمدی شهر قاین افتتاح شد.

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی،  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: خانه صمدی کهگشایش مجموعه فرهنگی خانه تاریخی صمدی خراسان جنوبی جزء آثار تاریخی شهرستان قاین به ثبت آثار ملی رسیده با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ، تملک، مرمت، ساماندهی و راه‌اندازی شده است.

حسن رمضانی افزود: خانه مرحوم صمدی به عنوان اولین عکاس، در یکی از گذر‌های بافت تاریخی شهر قاین است که یکی از نمونه‌های اصیل معماری ایرانی با ویژگی‌هایی نظیر درون‌گرایی، حیاط مرکزی، استفاده از مصالح بوم‌آورد محسوب می‌شود.

وی گفت: این بنا شامل سردر ورودی، دالان، حیاط، ایوان‌ها، مطبخ، اطاق‌های دورتادور حیاط و انبار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: با توجه به این که این مکان به عنوان اولین عکاس‌خانه منطقه شناخته می‌شود، در بخش‌هایی از ایوان جنوبی و اتاق مجاور ایوان، آثار تاریک‌خانه، حوضچه‌های ظهور و چاپ عکس مشاهده می‌شود.

رمضانی افزود: مقدمات صدور مجوز موزه برای این مجموعه آغاز شده و امید است بزودی موزه عکس قاین راه‌اندازی شود.

همزمان با افتتاح این مجموعه فرهنگی، نمایشگاه عکس و تاریخ عکاسی قاینات در این مجموعه افتتاح شد و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز روز‌های تعطیل از ساعت ۹ الی ۱۳ از این نمایشگاه بازدید کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است

بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  گفت: اکنون می‌توانیم بگوییم که بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است.

حسن رمضانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال گذشته ۳۲ اثر از خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که شامل ۱۴ اثر تاریخی و فرهنگی، شش شی تاریخی، چهار اثر طبیعی و هشت اثر معنوی است.

وی با بیان اینکه با این آثار در مجموع تعداد آثار ثبتی استان خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ۹۴۸ اثر رسید، تصریح کرد: اکنون ۷۷۷ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، دو اثر میراث معماری صنعتی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۱ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی در استان ثبت شده است.

رمضانی گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای ما در راستای حفاظت از آثار تاریخی در کنار ثبت ملی این آثار، تعیین و ثبت حریم آثار و مجموعه‌های تاریخی است، لذا در طی سال گذشته ۴ حریم آثار تاریخی استان به ثبت رسیده است و در تیرماه امسال شاهد حضور ارزیابان یونسکو برای ارزیابی کاروان سراهای استان که پنجمین اثر ثبت شده‌ جهانی است، خواهیم بود.

وی بیان کرد: پس از ثبت آثار تاریخی مهمترین اقدام در حوزه اجرایی معاونت میراث‌فرهنگی، حفاظت اضطراری و مرمت بناهای تاریخی است؛ این به این دلیل است که میراث معماری بومی و سنتی منحصر بفرد کشورمان با پیشینه چند هزار ساله خود توانسته است ارمغان همزیستی با طبیعت و اقلیم ایران را به همراه داشته باشد.

رمضانی ادامه داد: معماری ما نشانی است که هویت تاریخی و بومی سرزمین‌مان را به جهانیان نمایان می‌سازد و ما در پناه چنین معماری هزاران ساله توانسته‌ایم در اقلیم‌های گوناکون ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب زندگی کنیم و تمدنی کهن را به دیگر کشورها بشناسانیم.

وی با بیان اینکه نیاکان ما برای هر اقلیم و منطقه‌ای از ایران معماری ویژه و سازگار همان اقلیم را بنا نهاده‌اند، اظهار کرد: در این راستا در سال گذشته، ۵۸ بنای تاریخی استان خراسان جنوبی با اعتبار بالغ ‌بر ۳۵ میلیارد ریال مرمت شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت بناهای تاریخی باعث معرفی میراث نیاکان و همچنین رونق گردشگری و اقتصادی می شود که در این میان برخی از آثار که به فهرست میراث جهانی پیوسته‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چراکه ارزش‌های معماری بومی و یا طبیعی آنها از حد و مرز کشورمان فراتر می‌رود.

رمضانی افزود: ازجمله آثار شاخص مرمت‌ شده می‌توان به باغ اکبریه با اعتبار ۵ میلیارد ریال، باغ رحیم‌آباد بااعتبار یک‌ میلیارد ریال، مرمت آسبادهای استان بااعتبار ۳ میلیارد ریال، مرمت قنات بلده با اعتبار ۳ میلیارد ریال، اشاره کرد.

وی، مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستائی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی (ازجمله بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون و بشرویه) بااعتبار ۸ میلیارد ریال از تلاش های ارزشمند میراث فرهنگی در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: بافت خوسف بااعتبار ۲ میلیارد ریال و بافت بشرویه بااعتبار ۲ میلیارد ریال، بافت بیرجند بااعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، بافت شهر تون فردوس بااعتبار ۲ میلیارد مرمت شدند.

رمضانی اظهار کرد: ۱۰ خانه مشارکتی نیز بااعتبار ۵ میلیارد ریال مرمت شدند و در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی و… مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌های فعال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء است که در چهارچوب وظایف و تعهدات محوله در طول سال ۹۹ مطابق اصول فنی، مرمت ۵۰ شیی تاریخی را انجام داده است؛  این اشیا شامل ۱۵ سفال و سرامیک، ۸ شیی فلزی، یک نسخه کتاب و کاغذ، یک اثر شیشه ای و ۲۵ سکه می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه ۱۸ موزه در سطح استان فعال هستند، گفت: در سال گذشته موزه میراث زمین طبس راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۸۰ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند که این کاهش بازدید به دلیل بیماری کرونا بود، بیان کرد: سه پایگاه جهانی، پنج پایگاه ملی، ۱۰ روستای دارای بافت ارزشمند و پنج شهر دارای بافت تاریخی در استان خراسان جنوبی وجود دارد.

رمضانی تصریح کرد: اکنون می‌توانیم بگوییم که بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است.

فعالیت ۹ هزار شاغل صنایع دستی در استان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه بناهای مشارکتی تا قبل از سال ۹۳، تنها ۳۷ بنای مشارکتی در استان وجود داشت، اما امروز تعداد بنای مشارکتی به ۷۵ مورد رسیده است.

رمضانی با بیان اینکه تا سال ۹۳ تنها ۸۶ بنای تاریخی در استان مرمت شده بود که امروز تعداد بناهای تاریخی مرمت شده به عدد ۱۲۰ رسیده است، تصریح کرد: تعداد تعاونی‌های فعال در حوزه‌ی صنایع دستی تا قبل از سال ۹۳، ۱۷ مورد بوده که امروز به ۳۸ تعاونی در سطح استان رسیده است.

وی افزود: تعداد شاغلین در حوزه‌ صنایع دستی تا سال ۹۳ در سطح استان ۲۵۰۰ نفر بوده که امروز به ۹ هزار نفر رسیده است.

رمضانی یادآور شد: همچنین تداد موزه‌های فعال در استان تا قبل از سال ۹۳، ۱۴ مورد بوده که با اضافه شدن پنج موزه جدید تعداد موزه‌ها به عدد ۱۹ رسیده است.

وی از تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای احداث و تکمیل بازارچه‌های صنایع‌دستی خراسان جنوبی خبر داد و خاطرنشان کرد: این اعتبارات برای احداث و تکمیل بازارچه‌های در دست اجرا، تخصیص یافته که براساس میزان پیشرفت فیزیکی در شهرستان‌ها توزیع شده است.

 

 

آب شرب از فضای سبز شهر اسفدن خراسان جنوبی جدا شد/۲

آب شرب از فضای سبز شهر اسفدن خراسان جنوبی جدا شد

فرماندار قاینات گفت: طرح جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز شهر اسفدن با اعتبار هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید که نقش موثری در بهینه‌سازی مصرف آب دارد.

محمد کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به طول ۵ هزار و ۲۰۰ متر از محل اعتبارات داخلی و اعتبارات ماده ۵۸ اجرا و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افتتاح شد.

وی بیان کرد: انتقال بدون واسطه آب از چاه شهرداری به ۳۲ پارک، فضای سبز میدان و آیلند، حذف آبیاری با تانکر، صرفه‌جویی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان و حذف ۱۷ انشعاب آب شرب از این فضاهای سبز، صرفه‌جویی در مصرف آب شیرین و کاهش هزینه آب بهای ماهیانه متوسط پنج میلیون تومان از مزایای این طرح است.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد/۳

ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هدف‌گذاری شد

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف ما در جذب سرمایه‌گذاران دارای اهلیت، ترغیب مردم استان به سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، “حمید ملانوری” در دیدار با سردار سید “حسین هوش السادات” فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در تهران گفت: آمادگی لازم را برای همراهی با این قرارگاه و سرمایه‌گذاری در استان داریم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های بکر و قابل توجه استان، زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی وجود دارد و قرارگاه خاتم‌الانبیا در هر حوزه‌ای که تمایل به حضور و سرمایه‌گذاری داشته باشد، ضمن استقبال، مقدمات کار را فراهم می‌کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران که سال گذشته در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد گفت: در راستای اقدامات این ستاد، تعدادی طرح دارای توجیه اقتصادی تهیه شده که در اختیار قرارگاه قرار می‌گیرد تا در صورت صلاحدید نسبت به اجرایی شدن آنها اقدام شود.

وی حضور قرارگاه سازندگی در خراسان جنوبی را بزرگترین سرمایه‌گذاری عنوان‌ کرد و گفت: ورود قرارگاه به مباحث اقتصادی، آینده استان را تضمین می‌کند.

ملانوری با تاکید بر اینکه هدف ستاد توسعه خاوران، ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی است اظهار داشت: با ورود قرارگاه به عنوان یک سرمایه‌گذار دارای صلاحیت و توانمند، مردم هم همراه خواهند شد.

وی با اشاره به ورود شرکت سرمایه‌گذاری امید برای اجرای طرح تولید استیل کورد در خراسان جنوبی افزود: تاکید ما در اجرای طرح این بود که ۴۹ درصد سهام شرکت در اختیار مردم قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هدف از این پیشنهاد، به گردش درآوردن سرمایه‌های راکد مردم و ایجاد درآمدهای پایدار برای آنهاست.

وی گفت: مشابه اتفاقی که در استیل کورد رقم خورد، پیشنهاد ما به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) هم همین است که سرمایه‌گذاری‌ها به نحوی باشد تا مردم مشارکت کنند.

ملانوری با تشریح موقعیت جغرافیایی و اقلیم منطقه گفت: خراسان جنوبی علیرغم خشکسالی‌های چندین ساله و بارندگی‌های اندک، سرزمین محصولات کشاورزی خاص است و به عنوان تنها تولیدکننده زرشک و عناب و دارنده با کیفیت‌ترین زعفران کشور، زبانزد است.

وی اضافه کرد: با وجود چنین ظرفیت‌هایی متاسفانه درآمد مردم از محصولات کشاورزی بسیار ناچیز است.

استاندار خراسان جنوبی علت را در فروش فله‌ای محصولات عنوان کرد و گفت: اگر زمینه‌های فرآوری این محصولات فراهم شود، بالطبع اشتغالزایی، درآمدزایی و سودآوری را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت‌ها در معادن، گردشگری و مرز هم وجود دارد افزود: همه اصرار ما برای حضور سرمایه‌گذاران دارای اهلیت در خراسان جنوبی، استفاده از این توانمندی‌ها و کمک به درآمد و معیشت مردم منطقه است.

سردار سید “حسین هوش السادات” فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در پایان این نشست برنامه‌ریزی برای مشارکت اقتصادی بنا به موقعیت خراسان‌ جنوبی و حوزه اختیارات قرارگاه را منوط به حضور در استان، رصد شرایط و مطالعات فنی طرح‌ها دانست.

همچنین استاندار خراسان جنوبی در راستای اهداف و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران مبنی بر ترغیب سرمایه‌گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری در استان، طی روزهای اخیر با شماری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در تهران دیدار و مذاکره کرد.

 

 

 

راه اندازی نخستین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونای خراسان جنوبی /۲-۳

نخستین مرکز تجمیعی تزریق واکسن کرونای خراسان جنوبی از امروز در بیرجند آماده پذیرش سالمندان بیش از ۸۰ سال است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند گفت: این مرکز واقع در خیابان معلم (سالن پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند) از ساعت ۹ الی ۱۹ آماده پذیرش سالمندان بالای ۸۰ سال است.
زنگویی افزود: دو مرکز دیگر تجمیعی در سالن ورزشی شهید بهشتی و سالن مدیریت بحران خیابان شعبانیه بیرجند پیش بینی کرده ایم که در مراحل بعدی و واکسیناسیون سالمندان بیش از  ۷۵ سال راه اندازی می‌شوند.

وی گفت: در شهرستان بیرجند ۲۰۰ هزار نفر بیش از ۱۸ سال واجد شرایط واکسیناسیون کرونا هستند که در دو نوبت می‌بایست ۴۰۰ هزار دوز واکسن به آن‌ها تزریق شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بیرجند به حجم سنگین عملیات واکسیناسیون کرونا در بیرجند اشاره کرد و از تمامی دستگاه‌های اجرایی خواست مرکز بهداشت را در تسهیل واکسیناسیون یاری کنند.

زنگویی با اشاره به وجود ۴ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در بیرجند افزود: واکسیناسیون کرونای ۳ هزار و ۳۰۰ نفر در شهرستان بیرجند انجام شده و با وجود فراخوان مابقی افراد، هنوز ۱۸ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال هنوز مراجعه نکرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

مبارزه شیمیایی با زنگ زرشک در ۲۰۰ هکتار از باغات درمیان انجام شد/۲

مبارزه شیمیایی با زنگ زرشک در ۲۰۰ هکتار از باغات درمیان انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی درمیان گفت: مبارزه شیمیایی با آفت زنگ زرشک در ۲۰۰ هکتار از باغات این شهرستان در سال زراعی جاری انجام شد و این بیماری با همکاری مردم قابل کنترل است.

سید محسن نصیرایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبارزه با مشارکت بسیج سازندگی، نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی، دهیاران و بخشداران به صورت ضربتی انجام شد و نهاد پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی، ۳۸۲ لیتر سم فولیکور را با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرد و در اختیار جهاد کشاورزی قرار داد.

وی گفت: آفت زنگ زرشک حدود ۴۰۰ هکتار از باغات شهرستان درمیان را در بخش‌های مرکزی و قهستان آلوده کرده و هرس و سم‌پاشی درختان آلوده ۲ روش مهم در مبارزه با این آفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان عنوان کرد: سال گذشته مبارزه مکانیکی با آفت زنگ زرشک یعنی هرس درختان در سطح ۴۰۰ هکتار از باغات آلوده نیز انجام شد و در این طرح بسیجیان با همکاری مردم شاخه‌های آلوده را هرس و آتش زدند که کارشناسان حوزه حفظ نباتات نیز ضمن نظارت بر عملیات، مسائل فنی را به باغداران گوشزد کردند.

وی مبارزه همگانی را راهکار مناسبی برای از بین بردن آفت زنگ زرشک دانست و اضافه کرد: در برخی روستاها همه کشاورزان برای مبارزه با آفت اقدام نمی‌کنند از طرفی صاحبان برخی باغات در شهرها زندگی می‌کنند که نسبت به هرس و رعایت بهداشت باغ خود اقدام لازم را انجام نمی‌دهند.

نصیرایی گفت: آفت زنگ زرشک بیماری گیاهی با عامل قارچی است و علایم این آفت به صورت تاول‌هایی پشت برگ‌ درختان ظاهر می‌شود که در چند سال درخت را جارویی می‌کند.

وی افزود: این بیماری به‌راحتی توسط باد، انسان و علف‌های هرز منتقل می‌شود اما با همکاری همه جانبه مردم قابل کنترل است.

وی از کشاورزان خواست تهویه مناسب را زیر درختان ایجاد و درختان را به گونه‌ای اصلاح کنند که از حالت چتری خارج و به صورت چند پایه‌ای درآید تا تهویه مناسب برای درختان ایجاد شود.

مدیر جهاد کشاورزی درمیان برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق آلوده، تهیه و توزیع سم مورد نیاز برای مبارزه، دعوت از بسیج سازندگی و بسیج همگانی باغداران در برخی مناطق برای مبارزه، برگزاری رزمایش در کانون‌های آلوده، توزیع بروشورهایی درخصوص مقابله با زنگ زرشک و پرورش مناسب درخت زرشک را از اقدامات جهاد کشاورزی درمیان برای مقابله و جلوگیری از گسترش این آفت ذکر کرد.

سال گذشته طرح مبارزه با آفت‌های کرم چوبخوار و زنگ زرشک در خراسان جنوبی تدوین و به سازمان مدیریت بحران ارسال شد تا از محل این اعتبارات مبارزه جدی در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد.

شهرستان درمیان با سطح زیر کشت ۲ هزار و ۶۸۰ هکتار و تولید سالانه سه هزار تن زرشک خشک، سومین تولیدکننده زرشک در استان خراسان جنوبی است.

 

 

 

تولید روزانه ۵۰۰ ماسک به همت دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیرجند/۵

مسئول کارگاه تولید ماسک دانشگاه فنی حرفه‌ای دختران بیرجند (سپیده کاشانی) از دوخت ماسک توسط دانشجویان آموزشکده خبرداد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان الوندی مسئول کارگاه تولید ماسک دانشگاه فنی حرفه‌ای دختران بیرجند (سپیده کاشانی) گفت: کارگاه تولید ماسک اوایل شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های دوخت آمورشکده برپا شد تا بتوانیم کمکی در بحران کرونا به جامعه انجام دهیم.

او افزود : اوایل ماسک‌های دوخته شده برای ارگان‌های خاص ازجمله بیمارستان‌ها استفاده می‌شد، ولی حال که کرونا به روال عادی برگشته برای توزیع بین افراد بخش خصوصی تهیه می‌شود.

مسئول کارگاه تولید ماسک دانشگاه فنی حرفه‌ای دختران بیرجند گفت: مواد اولیه ماسک مثل پارچه آن را از تهران خریداری می‌کنیم، ولی فنر و کش آن را از بیرجند تهیه می‌کنند.

الوندی با اشاره به اینکه روزانه ۵۰۰ ماسک درکاگاه‌ها تولید می‌شود، بیان کرد: افراد مشغول به کار در کارگاه دانشجویان آموزشکده هستند که برای کارورزی با کارگاه همکاری می‌کنند.

او تصریح کرد:دانشجویان روزانه پنج ساعت برای دوخت ماسک همکاری لازم را به عمل می‌آورند.

الوندی گفت: علاوه بر دانشجویان سایر افراد علاقه مند می‌توانند درکارگا‌های تولید ماسک همکاری کنند.

 

 

 

 

 

 

۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی خراسان جنوبی اضافه می‌شود/۳-۲

۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی خراسان جنوبی اضافه می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال هفت طرح فرهنگی و هنری در استان به بهره‌برداری می‌رسد و با افتتاح این طرح‌ها چهار هزار و ۴۰۰ متر مربع به فضای فرهنگی و هنری خراسان جنوبی اضافه می‌شود.

ناصر نبی‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد طرح با اعتبار ۷۲ میلیارد ریال در نقاط مختلف استان خراسان جنوبی اجرا شده است.

وی بیان کرد: مرکز نگارخانه طلوع شهرستان مرزی زیرکوه با زیربنای ۳۰۰ متر مربع و اعتبار ۱۱ میلیارد ریال در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نگارخانه شهرستان درمیان نیز با اعتبار ۱۳ میلیارد ریال و زیربنای ۳۰۰ مترمربع در سال جاری افتتاح می‌شود.

وی افزود: نگارخانه آفتاب شهرستان سرایان با زیربنای ۸۰ متر مربع و اعتبار ۲ میلیارد ریال از دیگر طرح‌هایی است که امسال آماده بهره‌برداری می‌شود و نگارخانه خورشید بشرویه هم با زیربنای ۷۰ متر مربع و اعتبار ۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.

نبی‌زاده اظهار داشت: همچنین خانه فرهنگ بیرجند با زیربنای ۲ هزار متر مربع و اعتبار ۱۶ میلیارد ریال ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهره‌برداری از این مجموعه در سال جاری آغاز خواهد شد.

وی گفت: فاز اول ساختمان خانه مطبوعات استان نیز با اعتبار سه میلیارد ریال و زیربنای ۱۵۰ متر مربع اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال تکمیل می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: مجتمع فرهنگی و هنری سرایان با زیربنای هزار و ۵۰۰ متر مربع و اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های افتتاحی در سال جاری است.

وی درباره بازسازی و نوسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند گفت: تاکنون در زمینه اجرای این طرح که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۲۹ میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن به حدود ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

نبی‌زاده افزود: با تخصیص اعتبار لازم به این طرح پیشرفت فیزیکی آن را در سال جاری به ۷۰ درصد خواهیم رساند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۴ طرح فرهنگی و هنری را در استان خراسان جنوبی در دست اجرا داریم که با تکمیل و بهره‌برداری از آنها سرانه فضای فرهنگی استان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.v

 

 

مجموعه فرهنگی خانه تاریخی صمدی در خراسان جنوبی گشایش یافت

 

 

 

 

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

همه واحدهای آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تولید بازگشتند

همه واحدهای آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به تولید بازگشتند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت همه واحدهایی که در ماجرای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دچار مشکل و آسیب شده بودند به جز یک واحد به عرصه تولید بازگشتند.

محمد اصغرزاده، سه شنبه شب ۲۸ اردیبهشت به رسانه‌ها گفت: حدود چهار ماه است که استانی پاک و عاری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از وقتی نخستین نمونه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده شد هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا هر چه زودتر این ویروس را از بین ببریم.

اصغرزاده با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت همه واحدهایی که در ماجرای آنفولانزای فوق حاد پرندگان دچار مشکل و آسیب شده بودند به جز یک واحد به عرصه تولید بازگشتند، بیان کرد: تلاش شد تا همه مرغ‌های گوشتی را در استان بیمه کرده و واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان تزریق شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات خوبی که در این چند ماه رقم خورد ممیزی کردن واحدها بود، ادامه داد: در مدت شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان نهاده، کارتن، شانه تخم مرغ‌هایی که توسط دامپزشکی معدوم شده بود به میزان دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به واحدهای خسارت دیده غرامت پرداخت کردیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر در سه شهرستان طبس، فردوس و بشرویه تولیدکنندگان براساس دستورالعمل‌های دامپزشکی کشور مرغ بودن آنتی بیوتیک تولید می‌کنند، تصریح کرد: براساس تاکید وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ بدون آنتی بیوتیک نباید هیچ تفاوتی با مرغ‌های معمولی باشد.

اصغرزاده با بیان اینکه قیمت مرغ بدون آنتی بیوتیک همان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان باید باشد و بیشتر از این قیمت تخلف است،  یادآور شد: مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک باید در کشتارگاه‌های خاصی کشتار شوند، اما قیمت مرغ بدون آنتی بیوتیک همان قیمت مرغ‌های معمولی است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*