اخبار خراسان جنوبی / تجمع حمایت از مردم فلسطین، امروز در بیرجند/

 

 

 

 

 

 

 

دانش‌آموزان و فرهنگیان شهرستان فردوس ۹۶ مقام استانی کسب کردند

دانش‌آموزان و فرهنگیان شهرستان فردوس ۹۶ مقام استانی کسب کردند

بیرجند – ایرنا – مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس گفت: دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی این شهرستان در سال تحصیلی جاری ۹۶ مقام را در مسابقات فرهنگی و هنری که در سطح استان برگزار شد، کسب کردند.

محمد ناظری روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس که با حضور امام جمعه و فرماندار برگزار شد افزود: در این مسابقات ۴۳ مقام اول، ۲۹ مقام دوم و ۲۴ مقام سوم کسب شده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وی گفت: در جشنواره جابر بن حیان یک هزار و ۶۰۰ طرح توسط دانش‌آموزان شهرستان ارائه و داوری شد که ۳۰ طرح به مرحله استانی راه پیدا کرده است.

مدیر آمورش و پرورش فردوس اظهار داشت: حدود ۱۲ رتبه در جشنواره استانی علمی و پژوهشی و ۱۳ رتبه در زمینه تولید محتوا توسط همکاران ما در استان کسب شده است.

وی افزود: در جشنواره نوجوان خوارزمی ۵ هزار دانش‌آموز شرکت کردند و ۴۸ اثر در شهرستان ارائه شد که از این تعداد ۱۰ اثر به مرحله استانی راه پیدا کرده است.

ناظری گفت: ۲۵۰ دانش‌آموز نیز در مسابقات ساخت وسایل آزمایشگاهی شرکت کرده‌اند که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: این شهرستان در طرح رتبه‌بندی استان‌ها و شهرستان‌های کشور مبتنی بر شاخص‌های آموزشی براساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) توانست رتبه ششم کشور و اول استان را کسب کند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان فردوس گفت: این مدل یکی از کارآمدترین تکنیک‌های تصمیم‌گیری محسوب می‌شود که با هدف رتبه‌بندی یک شاخص ترکیبی از ۲۰ شاخص موجود اولین بار در ایران محاسبه شده و یک شاخص آموزش است.

وی افزود: بر این اساس خراسان جنوبی بین ۳۱ استان رتبه چهاردهم و شهرستان فردوس در میان ۴۴۹ شهر رتبه ششم کشور و اول استان را به دست آورده است.

فرماندار فردوس نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از افتخارآفرینی مجموعه آموزش و پرورش شهرستان گفت: افتخاری که در این دوره کسب شده، رتبه اول استان با اختلاف قابل ملاحظه‌ای نسبت به رتبه دوم نشان‌دهنده تلاش مجموعه فرهنگیان دلسوز و زحمتکش شهرستان بوده است.

حمید حلاج مقدم افزود: این طرح و شاخص‌های آن در سطح کشور بررسی شده و در کنار همه افتخاراتی است که با توجه به‌ سابقه فرهنگی و تاریخی فردوس کسب شده است که امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند.

وی گفت: به نمایندگی از مردم، جامعه فرهنگیان شهرستان و به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس انتظار داریم این شهرستان که پیوسته افتخارآفرینی می‌کند، مسوولان مربوطه برای تامین ۱۹۴ معلم برای سال تحصیلی پیش‌رو به این مجموعه نگاه ویژه داشته باشند و از طریق پذیرش دانشگاه فرهنگیان یا استخدام نیروی جدید این کمبود را جبران کنند.

رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس تاکید کرد: این خواسته عمومی مردم شهرستان فردوس است که باید به آن توجه ویژه شود و نمی‌توان آن را به تاخیر انداخت چراکه مجموعه شهرستان می‌تواند حداقل ۵۰ درصد کمبود نیروی انسانی را جبران کند لذا باید از استان پیگیری‌های لازم را انجام داد تا مجموعه آموزش و پرورش شهرستان با چالش مواجه نشود.

در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس مصوب شد با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه سینما شهر صندلی‌ها و تجهیزات سینما فردوس که بیش از ۲ سال است تعطیل شده در اختیار آموزش و پرورش برای راه‌اندازی موقت سالن سینمایی و برپایی مراسم فرهنگی در سالن امیدهای انقلاب قرار گیرد.

همچنین برای بازگشایی خوابگاه‌های دانش‌آموزی پایه‌های نهم و دوازدهم مقرر شد این خوابگاه‌ها تا پایان امتحانات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اولویت هر اتاق ۲ دانش‌آموز بازگشایی شوند.

درخصوص به‌کارگیری نیروهای خدماتی مدارس نیز با استفاده از ظرفیت ماده ۱۷ قانون خدمات کشوری از طریق اداره کل این درخواست پیگیری شود.

۹۰ فضای آموزشی در شهرستان فردوس وجود دارد و فقط ۶۹ نیروی خدماتی در این مدارس مشغول به کار هستند که سه نفر از این افراد امسال بازنشسته می‌شوند.

همچنین درخصوص حضور پیش دبستانی‌های غیردولتی در فضاهای مازاد مدارس ابتدایی مصوب شد برخی کلاس‌ها و فضاهای خالی و مازاد مدارس شهرستان در اختیار پیش دبستانی‌های غیردولتی قرار گیرد.

 

 

همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی طرح هادی دارند

بیرجند – ایرنا – معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تهیه طرح هادی در تمامی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان سال گذشته به اتمام رسید.

قاسم تنها روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین تهیه طرح هادی در ۷۲ روستای زیر ۲۰ خانوار خراسان جنوبی نیز انجام شده است.

وی گفت: در مجموع تاکنون برای تهیه طرح هادی روستاهای استان ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از تعداد ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی را در ۵۸۱ روستا با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان شروع کردیم.

وی افزود: ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای قیر رایگان سال گذشته به استان اختصاص یافت که از این محل طرح هادی ۴۰ روستا در دست اجراست.

تنها گفت: در این طرح، خرید قیر را بنیاد مسکن انجام می‌دهد و کار آسفالت، زیرسازی و حمل قیر به صورت مشارکتی توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از محل اعتبارات سهمیه قیر رایگان، ۱۳۰ هزار متر مربع آسفالت در روستاهای استان خراسان جنوبی انجام شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: درخصوص اجرای طرح هادی روستاهای استان سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان اعتبار ملی داشته‌ایم که به صورت کامل اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: از محل این اعتبار، طرح هادی را در ۹ روستای جدید شروع کردیم و اجرای طرح هادی را در ۳۰ روستا ادامه دادیم.

تنها گفت: همچنین از محل اعتبارات استانی ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی روستاهای استان مصوب شد که تاکنون ۱۱ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان تخصیص یافته و از این محل، اجرای طرح هادی را در ۱۱ روستای جدید شروع کردیم و طرح هادی ۸۶ روستا ادامه یافت.

خراسان جنوبی هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

۳۵ درصد از تولیدات دامی استان خراسان جنوبی به دست عشایر انجام می‌شود

 

35 درصد از تولیدات دامی استان خراسان جنوبی به دست عشایر انجام می‌شود

گروه استان‌ها- خراسان جنوبی با ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر رتبه چهارم عشایر کشور را دارا است و در حال حاضر ۳۵ درصد از تولیدات دامی استان به دست عشایر انجام می‌شود که این امر نشان از اهمیت این جامعه در استان خراسان جنوبی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است، ۸۰درصد این جمعیت در مناطق مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

امسال به علت کاهش ۶۰ درصدی میانگین بارندگی‌ها نسبت به سال قبل، افزایش میانگین دمای هوا، تبخیر بالا و تشدید کرونا، کوچ امسال از اواخر فروردین انجام شده است و سال سختی را برای عشایر نوید می‌دهد.

خشکسالی‌ها سبب شده تا وضع نامطلوبی در چرای دام صورت گیرد به طوری که از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مرتع در اختیار عشایر، ۸۰ درصد آن از بین رفته و خسارت بزرگی به بار آورده است.

بر اساس آنچه  امروز شاهد آن هستیم  ۶۵ درصد کوچ‌ها در خراسان جنوبی درون استانی است  با اینکه پارسال  شرایط بارندگی خوبی داشتیم به طوری که  خراسان جنوبی میزبان ۳۸۰ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان بود.

اما امسال ۷ هزار و ۵۰۰ رأس دام از سربیشه و نهبندان به سمت سیستان و بلوچستان و تعدادی از بشرویه و طبس به سمت خراسان‌های رضوی و شمالی کوچ خواهند کرد.

در این میان با توجه به بحران خشکسالی و این که در ماه‌های آینده مشکلات دامداران و عشایر از لحاظ علوفه تشدید خواهد شد می‌طلبد که پیش خرید علوفه دام به طور ویژه در دستور کار قرار تا عشایر عزیز کمتر دچار مشکلات شوند.

نامطلوب بودن جاده های عشایری شهرستان نهبندان

مدیرکل امور عشایر استان خراسان در دیدار فرماندار نهبندان درباره مسائل و مشکلات عشایر شهرستان بحث و تبادل نظر کرد و اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های موجود تسهیلاتی که در اختیار عشایر استان و به ویژه شهرستان قرار می‌گیرد اداره امور عشاری شهرستان به نحو مطلوب و شایسته اطلاع‌رساتی جامع انجام دهد.

فرماندار نهبندان گفت: توجه به بحران خشکسالی و این که در ماه‌های آینده مشکلات دامداران و عشایر شهرستان از لحاظ علوفه تشدید خواهد شد باید پیش خرید علوفه دام به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد تا عشایر کمتر دچار مشکلات شوند.

بیکی بیان کرد: با توجه به اینکه سطح پراکندگی در شهرستان زیاد است یکی از مشکلات اساسی و مهمی که عشایر شهرستان از آن رنج می‌برند نامطلوب بودن جاده‌های عشایری شهرستان است که این خود سبب شده نهاده‌های دامی در اسرع وقت در اختیار عشایر قرار نگیرد و از امور عشایری خواسته می‌شود ترتیبی اتخاذ و این مشکل اساسی برطرف شود.

در شهرستان نهبندان نسبت به شهرستان‌های دیگر استان امکانات دولتی و بخش خصوصی کمتر و کار کردن در مناطق عشایری نسبت به مناطق روستایی بسیار سخت‌تر است و می‌طلبد مشکلات آنان نسبت به جاهای دیگر بیشتر احساس می‌شود و نیاز است تدابیر بیشتری در جهت رفاه حال عشایر شهرستان برداشته شود.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز، بازسازی و ساخت مدارس عشایری کشور 

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه بررسی نظام مسائل عشایر کشور مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز، بازسازی و ساخت مدارس عشایری اختصاص یابد.

سلمان اسحاقی به جلسه بررسی نظام مسائل عشایر کشور که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، کریمی‌ فیروزجایی رئیس فراکسیون عشایری مجلس، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان عشایر، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس و احمد سعیدی رئیس سازمان بسیج عشایری برگزار شد اشاره کرد.

 وی بیان داشت: در یک سال گذشته با حمایت نمایندگان توانستیم نقش مؤثر و ارزشمندی در جهت جلب رضایت عشایر کشور ایفا کنیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه که اعضای هیئت رئیسه فراکسیون عشایر و اعضای آن حاضر بودند توافق شد مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان در جهت تجهیز، بازسازی و ساخت مدارس عشایری تخصیص داده شود.

اسحاقی در ادامه به دیدار خود به همراه استاندار خراسان جنوبی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: این دیدار در راستای اعتبار پروژه‌هایی که بخشی از آن در سال گذشته تخصیص و بخشی دیگری از آن جزو مطالبات دولت بود و یا برای شروع بعضی از پروژه‌ها نیاز به تخصیص اعتبار مورد نظر بود برگزار شد.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محور قاین – بیرجند، راه‌آهن، خشکسالی، انتقال آب(که در لیست آن انتقال آب به روستاهای کلی، بزن آباد، محمدآبادعلم، جبار و غیره) از دغدغه‌های بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 

 

 

 

همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی طرح هادی دارند

همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی طرح هادی دارند

بیرجند – ایرنا – معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تهیه طرح هادی در تمامی ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان سال گذشته به اتمام رسید.

قاسم تنها روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین تهیه طرح هادی در ۷۲ روستای زیر ۲۰ خانوار خراسان جنوبی نیز انجام شده است.

وی گفت: در مجموع تاکنون برای تهیه طرح هادی روستاهای استان ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از تعداد ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی را در ۵۸۱ روستا با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان شروع کردیم.

وی افزود: ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای قیر رایگان سال گذشته به استان اختصاص یافت که از این محل طرح هادی ۴۰ روستا در دست اجراست.

تنها گفت: در این طرح، خرید قیر را بنیاد مسکن انجام می‌دهد و کار آسفالت، زیرسازی و حمل قیر به صورت مشارکتی توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از محل اعتبارات سهمیه قیر رایگان، ۱۳۰ هزار متر مربع آسفالت در روستاهای استان خراسان جنوبی انجام شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: درخصوص اجرای طرح هادی روستاهای استان سال گذشته ۶ میلیارد و ۶۷۸ میلیون تومان اعتبار ملی داشته‌ایم که به صورت کامل اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: از محل این اعتبار، طرح هادی را در ۹ روستای جدید شروع کردیم و اجرای طرح هادی را در ۳۰ روستا ادامه دادیم.

تنها گفت: همچنین از محل اعتبارات استانی ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی روستاهای استان مصوب شد که تاکنون ۱۱ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان تخصیص یافته و از این محل، اجرای طرح هادی را در ۱۱ روستای جدید شروع کردیم و طرح هادی ۸۶ روستا ادامه یافت.

خراسان جنوبی هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد ۹۱۸ روستا بالای ۲۰ خانوار است.

 

 

 

 

 

 

 

کرونا جان ۳نفر دیگر را در خراسان جنوبی گرفت۳-۲

در شبانه روز گذشته با ثبت ۳ مورد فوت جدید ناشی از کرونا، مجموع فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۸۸ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۴ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۵۶ بیمار جدید شامل ۹ بستری و ۴۷ سرپایی شناسایی شدند.

دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۱۶ مورد از قاین، ۶ مورد از نهبندان، از شهرستان‌های بشرویه و طبس هرکدام یه مورد و از شهرستان‌های درمیان، خوسف، زیرکوه، سربیشه و فردوس هرکدام یک مورد جدید مبتلا به کرونا گزارش شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر ۲۱۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۹۵ نفر کرونا مثبتند.

دکتر مهدی زاده گفت: از این تعداد ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۵ نفر نامساعد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در شبانه روز گذشته ۵۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های استان پذیرش و در همین مدت ۴۲ بیمار شامل ۲۰ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

دکتر مهدی زاده گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۹ هزار و ۶۹۴ بیمار کرونا مثبت بهبود یافتند یا در حال حاضر در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

تا روز گذشته ۵۶ هزار و ۶۵۴ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۲۰ هزار و ۶۷۷ بیمار شد.

معافیت ۲۰ ساله مالیاتی فعالان اقتصادی در سرایان/۲
ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان با حضور فرماندار، مدیر کل امور مالیاتی، مسئولین عضو ستاد و تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوص برگزار شد.
رسولی مقدم فرماندار سرایان با اشاره به ظرفیت ها و مواهب خدادای معدنی و غیر معدنی شهرستان، بخصوص ماده معدنی بنتونیت که شهرستان سرایان را امروز بعنوان پایتخت بنتونیت ایران معرفی می کنند اظهار امیدواری کرد: تلاش و همت مسولین با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی بتواند ثروت حاصل از افزایش ارزش افزوده این ماده معدنی و سایر را به سبد ثروت خانوار شهرستان بیفزاید.
وی با اشاره به معافیت ۲۰ ساله مالیاتی فعالان اقتصادی در سرایان گفت: یکی از بهترین تاکتیکها برای خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان را استفاده از تمام ظرفیتهای اقتصادی موجود و تلاش مضاعف مسئولین و سرمایه گذاران عنوان نمود.

عاقبت زن‌کُشی در مشاجره خانوادگی

قاتل فراری از”نهبندان” در نزدیکی اصفهان دستگیر شد/۴

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: فردی که در شهرستان نهبندان همسرش را به قتل رسانده بود و به سمت شهرهای مرکزی کشور در حال فرار بود با رصد عملیاتی پلیس خراسان جنوبی در ایست و بازرسی شرافت شهرستان نائین اصفهان دستگیر شد.

 عاقبت زن‌کُشی در مشاجره خانوادگی به گزارش امروز خراسان جنوبی سردار ناصر فرشید، افزود: ساعت ۱۴ روز ۲۸ اردیبهشت ماه فردی با حضور در یکی از کلانتری های شهرستان نهبندان، خبر یک فقدانی و قتل را به مأموران پلیس گزارش داد که بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار مأموران قرار گرفت.

وی بیان کرد: مأموران با دریافت اطلاعات اولیه موضوع را پیگیری کردند و با اقدامات فنی و پیگیری های مستمر، پیکر بی جان مقتول در کیلومتر ۵ محور فرعی نهبندان- زاهدان کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: بررسی‌های پلیس حاکی از این بود که قاتل پس از بروز اختلافات با همسرش، وی را به قتل رسانده و پس از رها کردن مقتول، به سمت شهرهای مرکزی کشور متواری شده است.

فرشید تصریح کرد: با پیگیری های مأموران پلیس در خراسان جنوبی متهم در حالی که به طرف شهرهای مرکزی کشور در حال فرار بود با همکاری پلیس اصفهان در ایست و بازرسی شرافت شهرستان نائین استان اصفهان دستگیر شد.

وی خاطرنشان کرد: متهم در اظهارات اولیه با اقرار به قتل همسرش بیان داشت که در محلی خارج از شهر با همسرش درگیر شده و نامبرده را خفه و جنازه را داخل بیابان رها کرده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی یادآور شد: عوامل بررسی صحنه جرم در محل جنایت و کشف جسد حاضر شدند و با حضور پزشکی قانونی و بازپرس، پس از مستند سازی، جنازه مقتول با دستور بازپرس به سردخانه بیمارستان شهید آتشدست نهبندان منتقل شد .

فرشید به خانواده ها و شهروندان توصیه کرد هنگام بروز تنش و اختلافات آستانه صبر و تحمل خود را بالاتر برده تا از بروز وقایع و اتفاقات ناگوار و جبران‌ناپذیر خودداری شود.

تجمع حمایت از مردم فلسطین، امروز در بیرجند/۲

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اجتماع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، یکم خرداد در بیرجند خبر داد.

این شورا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی در تهاجم وحشیانه شبانه‌روزی به نوار غزه و کشتار ده‌ها کودک و زن بی‌دفاع فلسطینی و ضرورت حمایت از ملت شجاع وتحت ستم فلسطین و محکومیت این جنایات توسط مردم آزاده سراسر جهان و مردم استان‌های مختلف ایران اسلامی و مطالبه جدی مردم همیشه در صحنه استان خراسان جنوبی با هماهنگی‌های صورت گرفته، اجتماع مردمی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در بیرجند، شنبه یکم خرداد ساعت ۱۰ در میدان قدس برگزار می‌شود.

مردم انقلابی و همیشه در صحنه بیرجند با رعایت کامل اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی و اصل فاصله گذاری اجتماعی و با قلب‌هایی مالامال از نفرت و انزجار از این گونه کشتار سبوعانه صهیونیست‌ها، بار دیگر با شعار‌های کوبنده مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل، خشم انقلابی خود از جنایت‌های نظام سلطه و استکبار جهانی را در این اجتماع فریاد می‌زنند.

 

 

 

اعتراض ۲۷ داوطلب رد صلاحیت شده‌ی شورای شهر/۲-۳

۲۷ نفر از ۴۳ داوطلب رد صلاحیت شده شوراهای شهر، در هیات عالی نظارت خراسان جنوبی اعتراض خود را ثبت کردند.

دبیر هیات عالی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی استان گفت: این افراد شکایت خود را در فرمانداری‌ها و هیات عالی نظارت استان ثبت کردند و احتمال اینکه افرادی به هیات نظارت مرکزی در تهران شکایت کرده باشند، وجود دارد.

حسین پور افزود: هیات نظارت برانتخابات شورا‌ها در مرحله نهایی بررسی صلاحیتها، تا ۷ خرداد مهلت دارد به این شکایات رسیدگی کند

 

 

 

 

در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

وقف ۴ هکتار باغ پسته و ۱۲ساعت آب در شهرستان فردوس/۲

خیر فردوسی ۴هکتار باغ پسته و ۱۲ساعت آب موتور پمپ روستای چاهنو به ارزش بیش از سه میلیارد تومان با نیت ساخت قبور ائمه بقیع وقف کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، امروز با حضور هوشیار مدیر عامل موسسه وقف شهید سردار سلیمانی ستاد عتبات عالیات کشور و مسئول ستاد عتبات و عالیات استان و مسئولان شهرستان فردوس ، خیر فردوسی ۴ هکتار باغ پسته و ۱۲ ساعت آب موتور پمپ در روستای چاهنو به ارزش بیش از سه میلیارد تومان که وقف ائمه بقیع شده بود در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع تحویل ستاد عتبات عالیات شد.
 درآمد حاصله از این موقوفه تا زمان مهیاشدن زمینه ساخت قبور ائمه بقیع در عتبات عالیات هزینه خواهد شد.

حضور تیم فوتسال امید زغالسنگ طبس در مرحله دوم مسابقات مناطق کشور/۷

تیم فوتسال امید زغالسنگ طبس برای شرکت در مرحله دوم مسابقات امید مناطق کشور فردا عازم این مسابقات می‌شود.

رئیس هیئت فوتبال طبس گفت: در مرحله اول مسابقات ۲۳ استان کشور حضور داشتند که هشت تیم به مرحله دوم راه یافتند.

علیانی افزود: در این مرحله از مسابقات تیم فوتسال امید زغال سنگ طبس با نمایندگان لاهیجان، ارومیه و فریدون شهر در گروه اول رقابت خواهد کرد.

وی گفت: مسابقات از سوم تا هفتم خرداد در مراغه برگزار خواهد شد و از جمع هشت تیم مرحله دوم ، چهار تیم جواز صعود به لیگ فوتسال دسته اول امید‌های کشور را دریافت خواهند کرد.

بهسازی و روکش ۵۰۳ کیلومتر از جاده‌های خراسان جنوبی/ ۲-۳

۵۰۳ کیلومتر از جاده‌های استان از پارسال تا پایان فروردین ماه امسال برای رفاه حال استفاده کنندگان بهسازی و روکش شده است.

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: از پارسال ۲۷ قرارداد با اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان در بحث انواع روکش‌های آسفالت گرم، تقویتی و حفاظتی منعقد شده است.

صادقی افزود: برای پیشرفت فیزیکی پروژه ها تاکنون ۶۲ میلیارد تومان هزینه شده است که این عملکرد مربوط به اجرای ۹۶ کیلومتر روکش آسفالت گرم، ۸۹ کیلومتر ماسه آسفالت گرم، ۱۳۸ کیلومتر ماسه آسفالت سرد و در بحث اجرای روکش‌های حفاظتی، ۴۷ کیلومتر اجرای عملیات اسلاری سیل و ۱۲۳ کیلومتر فوگسیل از محل اعتبارات ملی و ۲۶ هزار و ۱۸۵ تن لکه گیری موضعی بصورت امانی صورت پذیرفته است.

وی گفت: با توجه به طول ۱۷ هزار کیلومتری جاده‌های بین شهری و روستایی، هر ساله اعتبار بالایی برای بهسازی روکش آسفالت نیاز است.

صدور و تمدید ۳۰ فقره مجوز سه گانه صنایع دستی/۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از صدور و تمدید ۳۰ فقره مجوز سه گانه صنایع دستی در استان از ابتدای سال جاری خبر داد.

حسن رمضانی گفت : از ابتدای سال جاری  ۱۷ فقره پروانه تولید انفرادی ، ۱۰ فقرصدور و تمدید ۳۰ فقره مجوز سه گانه صنایع دستیه کارت شناسایی و یک فقره مجوز تاسیس کارگاه رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان صادر و تمدید شده است.

وی با اشاره به مزایای صدور این پروانه‌ها افزود: هنرمندان دارای پروانه‌های تولید انفرادی و کارگاهی می‌توانند از مزایای شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، اهدای تسهیلات، بیمه و سایر خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه این مجوز‌ها بیانگر نوع، ظرفیت تولید و سرمایه گذاری انجام شده برای یک رشته در مکانی معین است، گفت: افرادی که مجوز پروانه تولید انفرادی دریافت می‌کنند به شکل مستمر و مداوم در رشته مورد تقاضای خود فعالیت و تولید خواهند داشت.

 

 

 

 

 

افزایش سرعت وزش باد همراه با گردوخاک در خراسان جنوبی/۲

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی افزایش سرعت وزش باد همراه با گردوحاک در استان را پیش بینی کرد.

زارعی گفت: براساس خروجی مدل‌های پیشیابی هواشناسی افزایش سرعت وزش باد همراه با گردوخاک در استان پیش بینی می‌شود.

وی افزود: به لحاظ دمایی نیز تا اواسط هفته آینده تغییرات محسوسی نخواهد داشت.

افتتاح صد و یکمین مرکز نیکوکاری خراسان جنوبی/۲-۳

صد و یکمین مرکز نیکوکاری خراسان جنوبی صبح امروز در بیرجند افتتاح شد.

مشاور مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان در مراسم راه اندازی این مرکزراه اندازی صد و یکمین مرکز نیکوکاری خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۱۰۱ مرکز نیکوکاری در سطح استان ۳۰ هزار نفر مددجو تحت پوشش این مراکز هستند.

اکبری افزود: پارسال از مجموع ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبارات و درآمد‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی استان مبلغ ۴۱ میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری جمع آوری شده است که ۳۵ درصد درآمد‌ها بوده است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ مراکز نیکوکاری کمیته امداد استان به ۱۵۰ مرکز برسد.

مشاور مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر ۳۵ مرکز از ۱۰۱ مرکز در بیرجند فعالیت دارند که به صورت محله محور و مسجدمحور فعالیت می‌کنند.

اکبری هدف از راه اندازی مراکز نیکوکاری در مساجد و مراکز دارای جمعیت بالا را ترویج فرهنگ حسنه انفاق و نیکوکاری، شناسایی افراد محروم و کمک به آنان، فقر زدایی، توسعه مشارکت مردمی و جذب نیرو‌های نیکوکار و خیر در هر محله برشمرد.

در پایان این مراسم مرکز نیکوکاری بقیه الله بیرجند واقع در خیابان شیرین افتتاح شد.

 

 

 

شوراها و گام‌هایی برای توسعه شهری/شایسته‌ها را برگزینیم/۷

شوراها و گام‌هایی برای توسعه شهری/شایسته‌ها را برگزینیم

انتخاب افرادی متخصص، متعهد و شایسته برای عضویت در شوراها، شهرها را گام به گام به توسعه یافتگی نزدیک می‌کند.

به گزارش مهر اگر به عنوان یک شهروند و یا خبرنگار در جلسات شورای شهر یا روستا حاضر شده باشیم، در می‌یابیم که مسائل کلان شهری در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در این جلسات مورد بررسی و برای آن تصمیم گرفته می‌شود.

موضوع جلسه گاه بررسی یک پروژه عمرانی و یا فرهنگی و یا حتی بودجه سالانه شهرداری و یا تخصیص بودجه برای برگزاری یک مسابقه مهم ورزشی در شهر است اما مهم این است که اگر اعضای شورا افراد شایسته و متخصص باشند، می‌توانند در این حوزه‌ها تصمیماتی تأثیرگذار برای شهر بگیرند.

با گذشت چند دوره از برگزاری شوراها شاید هنوز برخی از شهروندان از نقش و اهمیت شوراها در توسعه شهری غافل باشند و توجه نکنند که شایسته گزینی در انتخابات شورای شهر و روستا چه تأثیری بر توسعه و عمران محل زندگی آنان دارد. اگر نگاهی به قانون اساسی و سایر قوانین بیندازیم درمی یابیم که شوراها در نظام اجرایی کشورمان چه نقشی را ایفا می‌کند.

شوراها ریل‌گذاری مسیر توسعه شهر را دارند

لیلا حکیم‌زاده از شهروندان خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: از نظر من شورای شهر و یا حتی شورای یک روستا شبیه مجلس در سطح کشور است که برای مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی شهر در حقیقت ریل‌گذاری می‌کند.

وی بیان‌کرد: از طرف دیگر بودجه شهرداری‌ها هم سالانه باید به تصویب شورای شهر برسد و این یکی از مسائل مهمی است که باید در موضوع انتخاب اعضای شوراها به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حکیم زاده ادامه‌داد: یک شهردار علاوه بر اینکه توسط اعضای شورای شهر انتخاب می‌شود، پروژه‌های مهم عمرانی شهر را نیز باید با تصویب و هماهنگی شورا به مرحله اجرا بگذارد که همه این موارد نشان دهنده اهمیت انتخابات شورای شهر و نقش آن در توسعه یک منطقه است.

شوراها و گام‌هایی برای توسعه شهری/شایسته‌ها را برگزینیم

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های قبل در برخی از موارد خبرهایی از فساد برخی از اعضای شوراها منتشر می‌شد که زمینه ناراحتی مردم را فراهم می‌کرد و یا گاه می‌شنیدیم که برخی از شهرداری‌ها از سهمیه واکسن پاکبان برای خود و کادر اداری شهرداری استفاده کرده‌اند که رفع این معضلات با شایسته گزینی ممکن می‌شود.

علی علیزاده از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: اگر می‌خواهیم که انتخابمان در انتخابات شوراهای شهر و روستا به توسعه شهری بینجامد باید افرادی متخصص و متعهد را برگزینیم و در ادامه نیز از آنان مطالبه گری در راستای تحقق وعده‌هایشان داشته باشیم.

گلایه‌هایی که با یک انتخاب درست رفع می‌شود

وی بیان‌کرد: فرهنگ، اقتصاد، پروژه‌های عمرانی و …مسائلی هستند که شوراها درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند و از این جهت مهم است چه کسانی را انتخاب می‌کنیم.

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه انتخابات شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، افزود: نقش انتخابات شوراهای شهر و روستا نباید در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و گمرنگ شود.

علیزاده یادآورشد: همه ما در حوزه شهری از موضوعاتی چون ترافیک، کمبود امکانات در برخی از نقاط شهر، کندی پیشرفت پروژه‌های عمرانی در شهر و … گلایه داریم و اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی این مسائل مرتفع شود باید گزینش‌های بسیار خوبی در انتخابات داشته باشیم و آن را کم اهمیت جلوه ندهیم.

رأی دادن براساس قوم‌گرایی آسیب زا است

رضا بهمنی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه در انتخابات شوراها افراد به صرف آشنایی و فامیل بودن به افراد رأی می‌دهند که این مسئله بی شک فسادزا خواهد بود.

وی ادامه‌داد: اگر انتخاب‌های ما براساس شایسته گزینی و تخصص افراد باشد، خواهیم دید که بعد از چند سال چه تأثیر مثبتی بر توسعه شهر ما خواهد داشت.

این شهروند خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تصمیمات شوراها انتخاب شهردار است، یادآور شد: اگر یک شهردار متخصص و متعهد توسط شوراها انتخاب شود بی شک مشکلات در حوزه عوارض و پروانه ساخت و … به حدأقل خواهد رسید.

شوراها و گام‌هایی برای توسعه شهری/شایسته‌ها را برگزینیم

نقش شوراها در توسعه عمران شهری

محمد محمدی، کارشناس ارشد علوم سیاسی و مدرس دانشگاه پیام نور بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار کرد: با مقایسه وضعیت شهرهایی که در انتخابات شوراهای شهر و روستا براساس قوم گرایی رأی دادند با شهرهایی که انتخابشان براساس تخصص بود، درمی‌یابیم که شایسته گزینی چقدر بر توسعه زیرساخت‌های عمران شهری تأثیرگذار است.

وی بیان‌کرد: حوزه تصمیم‌گیری شوراهای شهر و روستا از مسائل کلان اقتصادی و عمرانی و فرهنگی یک شهر گرفته تا مشکلات یک شهر را شامل می‌شود.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی گفت: به عنوان مثال یکی از مسائل مهم در شهر بیرجند موضوع اراضی پادگان بود که بی شک شورای شهر در رابطه با این موضوع می‌تواند نقش بسیار مهم و جدی را ایفا کند.

محمدی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف شوراها انتخاب یک شهردار متخصص و متعهد است، یادآور شد: اعضای شورای شهر می‌توانند با انتخاب یک شهردار لایق، باتجربه و دلسوز نیز از جنبه دیگر به رشد و توسعه شهر کمک کنند.

شوراها در حقیقت یک مجلس محلی است

وی گفت: در مورد انتخاب اعضای شورای شهر و روستا تنها تخصص مهم نیست بلکه علاوه بر آن پاک دستی حائز اهمیت است چرا که این اعتقادات دینی و پاک دستی است که زمینه خدمت صادقانه را فراهم می‌آورد.

کارشناسی ارشد علوم سیاسی و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شورای شهر برای یک منطقه چون مجلس عمل می‌کند، اظهار کرد: شورای شهر کمیته‌های مختلفی دارد و از این نظر باید تخصص‌های مختلف در آن حضور داشته باشد.

نقش خودمان در توسعه شهر را کمرنگ ندانیم، ما با یک انتخاب درست و گزینش افرادی لایق و شایسته می‌توانیم زادگاهمان را قدم به قدم به یک شهر توسعه یافته نزدیک کنیم. با انتخاب افراد که تخصص، تعهد و پاک دستی را در کنار هم داشته باشد.

اگر امروز سستی کنیم و پای صندوق‌های رأی حاضر نشده و یا بر اساس ملاک‌ها و معیارهایی چون آشنا و فامیل بودن و وعده‌های غیر قابل اجرا رأی دهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شهرمان در سال‌های آتی از توسعه برخوردار شود. امروز قدم اول را با انتخاب درست و فردا گام بعدی را با مطالبه گری برای پیشرفت شهرمان برداریم.

گفتنی است خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» پویشی برای شفافیت، پاسخگویی و شایستگی راه انداخته و داوطلبان با ثبت نام در سایت پویش می‌توانند به آن بپیوندند.

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
انتقاد از نبود اعتبار برای تعیین امام جماعت در مساجد/۳آیت الله عبادی با انتقاد از نبود اعتبار برای تعیین امام جماعت در مساجد، گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از ۴۲ سال ملاحظه می کنید اعتبارات بسیاری برای کارهای مضر و حقوق های نجومی هزینه می‌شود اما اعتبار لازم برای تعیین امام جماعت مسجد نیست.

به گزارش شبستان آیت الله «سید علیرضا عبادی» در مراسم معارفه مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی اظهار کرد: مسجد یکی از ظرفیت های مکانی ارزشمند در اسلام است که البته بخاطر آنچه که در طول تاریخ پیش آمده است مسجد رسول الله را تبدیل به یک نوع دیگر کرده و مسئله مسجد در میان مسلمانان مبهم مانده است و نتیجتاً در ۱۴۰۰ سال انزوا بعید نیست که ما ندانیم مسجد یعنی چه؟

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه خداوند متعال مسجد را بر هیئت انسان تعبیه فرموده است، افزود: اگر اندیشه و عقیده مردم آنچنان که باید ساخته شود در اقتدای به امامت جماعت تمام کارهای مردم صالح می شود و بصیرت پیدا می کنند و هر قدمی که لازم باشد در همه شئون زندگی برمی دارند.

 

وی ادامه داد: نماز، فلاح و خیر عمل است اما دین نیست بلکه ستون دین است ولی برخی اشتباه گرفتند و عوض دین فقط نماز می خوانند!

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه دین همه امور را فرا می گیرد، تصریح کرد: مسجد اگر به معنی واقعی کلمه باشد و در آن از پیشوا گرفته تا نمازگزاران به وظایف خود عمل کنند و نماز و سایر امور مسجد را به بهترین وجه انجام دهند همه چیز خوب و نورانی می شود اما متأسفانه آنچه از نماز، مسجد و جماعت مانده فقط هیئت آن است و چشم ما متوجه به ظاهر است.

 

امام جمعه بیرجند در ادامه گفت: ایجاد یک مسجد آرمانی نیازمند مقدماتی است که باید فراهم شوند، در حال حاضر روی ذی المقدمه خیلی کار می شود در حالی که متأسفانه روی مقدمات آن کار نمی شود.

 

وی یادآور شد: اگر مسجد آنچنان که باید ایجاد شود دیگر یهودیان صهیونیستی نمی تواند این همه بر مسلمانان ظلم کنند و در مقابل دنیا سکوت داشته باشد.

 

آیت الله عبادی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر اینکه زمانی بر مردم فرامی رسد که «مساجدهم معموره من البناء و قلوبهم خراب عن الهدی؛ مساجدشان از نظر ساختمان آباد و دل‌هایشان از نظر هدایت خراب است»، گفت: مغز و قلب می تواند مسجد را اداره کند و به آن رنگ مسجد پیامبر(ص) را بدهد و مقداد و ابوذر بسازد.

 

وی افزود: اینکه شما بر محور مسجد می نشینید، وقت می گذارید و فکر می کنید کار بسیار مهمی است اما به این کار مهم به صورت ریشه ای اهمیت دهید.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار برای تعیین امام جماعت در مساجد، افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از ۴۲ سال ملاحظه می کنید اعتبارات بسیاری برای برخی از کارهای مضر و اسراف و تبذیرها و حقوق های نجومی هزینه می شود اما اعتبار برای یک امام جماعت مسجد نیست. مردم باید بدانند و توجه داشته باشند؛ امروز در شرایطی بحث فقر و خط فقر مطرح می شود که آن طلبه بزرگوار در راه طلب علم شرایط سخت را تحمل می کند و زندگی را می گذراند، این برای چه کسی قابل باور است؟

 

وی با اشاره به اینکه اگر ما مساجد را به معنی صحیح و با اندیشه اسلامی مدیریت می کردیم نه انتخابات بد داشتیم و نه انواع و اقسام هزینه های سنگین بر دوش جامعه متحمل می شد، عنوان کرد: متاسفانه نتیجه تسامح و سهل انگاری این است که دیکته ما را باید انگلیس و فرانسه تعیین کند، ما حتی در خانه های خود هم از تهاجم فرهنگی غرب امنیت نداریم و فضای مجازی را هم دولت رها کرده تا دشمن آن را اداره کند، متأسفانه آنچه که باید سازنده باشد(مساجد) تعطیل است و در مقابل فضای مجازی مخرب دایر است.

 

آیت الله عبادی بیان کرد: اگر کشورهای اسلامی با هر مذهبی که هستند بر مواضع نظام جمهوری اسلامی باشند دشمن خفه  و حرفی برای گفتن ندارد اما این شیوه های زشت ما دشمن را پرو و گستاخ کرده است.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه مردم باید از تجربه سختی و تلخی های این سالیان یک بار برای رضای خدا انتخاب درست انجام دهند و یک رجایی دیگر انتخاب کنند، افزود: اگر تفکر رجایی ها در این نظام جنبه اجرایی به خود بگیرد صهیونیست های لجن سکته می کنند چون در همه زورآزمایی ها با شکست مواجه شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عاملان حیوان آزاری در شهرستان زیرکوه دستگیر شدند/۴

عاملان حیوان آزاری در شهرستان زیرکوه دستگیر شدند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گفت: ۴ متهم که در اقدامی وحشیانه یک بچه شتر را در شهرستان زیرکوه آزار و اذیت کرده و فیلم آن را منتشر کرده بودند توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علی اکبر حیدری اظهار داشت: مأموران پلیس در خراسان جنوبی با رصد فضای مجازی ویدئوی کوتاهی را مشاهده کردند که افرادی در شهرستان زیرکوه طی اقدامی وحشیانه با تحریک چند قلاده سگ موجب آزار و اذیت یک نفر بچه شتر شده اند و تصاویر این اقدام خود را منتشر کرده اند که بلافاصله موضوع پیگیری شد.

وی بیان داشت: مأموران با پایش مستمر فضای مجازی اطلاعاتی در این خصوص کسب کردند و ۴ عامل حیوان آزاری را که با این اقدام خود موجب جریحه دار شدن احساسات مردم به ویژه حامیان حیوانات شده بودند؛ در شهرستان زیرکوه شناسایی کردند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران در عملیاتی ضربتی و کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار ویدئوی این حیوان آزاری، ۴ متهم را با هماهنگی مقام قضائی در ۲ عملیات جداگانه دستگیر کردند.

سرهنگ حیدری با اشاره به اینکه متهمان به صراحت به جرم منتسبه اعتراف کردند؛ تصریح کرد: ۴ متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند تا پاسخگوی عمل غیرانسانی خود باشند.

وی با اشاره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی گفت: هرگونه انتشار فیلم و تصاویر مربوط به حیوان آزاری در فضای مجازی بطور جد رصد و در صورت مشاهده با انتشاردهندگان آن که باعث جریحه‌دار شدن احساسات هم‌وطنان می‌شوند، با جدیت برخورد خواهد شد.

با امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری؛

۲۲۹ معدن نیمه فعال خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود/۲-۳

۲۲۹ معدن نیمه فعال خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: با امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری “هلدینگ معدنی خاوران” در ۲ دوره کوتاه مدت و بلندمدت، ۲۲۹ معدن نیمه فعال استان به چرخه فعالیت کامل بر می‌گردد.

“حمید ملانوری” روز پنجشنبه در هفتمین نشست ستاد توسعه خاوران که با امضای ۲ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری همراه بود، افزود: عملیات اجرایی کارخانه فروسیلیس با اعتبار ۵۵۰ میلیارد تومان از خرداد سال جاری آغاز می‌شود و با اشتغالزایی برای ۲۲۰ نفر در مدت ۲ سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: پروژه هلدینگ معدنی خاوران نیز در قالب راه‌اندازی معادن نیمه فعال در ۲ دوره کوتاه مدت ۳۰ ماهه و بلندمدت ۶۰ ماهه، ۲۲۹ معدن استان را به چرخه فعالیت کامل بر می‌گرداند.

وی تصریح کرد: در دوره اول ۶۰۰ میلیارد تومان و در دوره دوم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود و برای پنج هزار نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی شناسایی سرمایه‌گذار دارای اهلیت را بسیار مهم دانست و گفت: وجود ۲۲۹ معدن نیمه فعال و غیرفعال استان نشان می‌دهد که باید در واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذاران، افراد دارای سابقه خوب و با صلاحیت در صدر فعالیت‌های ما قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت مطلوب آستان قدس رضوی در توسعه استان افزود: در دیداری که بتازگی با تولیت آستان قدس رضوی صورت گرفت، مقرر شد ستاد توسعه خاوران در هفته‌های آتی با حضور کارشناسان و معاونان آستان قدس برگزار شود.

ملانوری به سرمایه‌گذاری‌های ایمیدرو در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: به منظور بررسی پروژه بسیار مهم و بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به استان و سرمایه‌گذاری‌هایی که در قالب تفاهم‌نامه‌های سال‌های قبل در حوزه راه‌ها، برق، معدن و صنعت معطل مانده، هفته آینده ستاد توسعه خاوران با حضور مجری انتقال آب و مدیرعامل ایمیدرو به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود تا موارد ۱۴ گانه ایمیدرو قطعی شود.

وی از برگزاری نشست با مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان برای ورود به سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هواپیمایی ماهان شرکتی بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری و یکی از ایرلاین‌های بزرگ کشور است لذا با رایزنی صورت گرفته مقرر شد این شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری در استان ورود پیدا کند تا هم استان از سرمایه‌های این شرکت بهره‌مند شود و هم پروازهای ماهان به خراسان جنوبی تقویت شود.

استاندار خراسان جنوبی نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب را عالمانه خواند و گفت: این شعارها براساس نیازهای کشور و با نگاه عالمانه مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و از آن جایی که نیاز امروز کشور تولید است، مانع‌زدایی و پشتیبانی از آن نقش مهم و تعیین کننده‌ای دارد.

وی اضافه کرد: قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری راه‌اندازی می‌شود.

ملانوری با بیان اینکه شهروندان باید سفیران خوبی برای معرفی ظرفیت‌ها و محصولات استان باشند گفت: ستاد توسعه خاوران به منظور تسهیل در انجام امور اداری در رده بالای مدیریتی استان و با همراهی همکاران شهرستانی و در فضایی هم‌افزا شکل گرفته است.

وی با تقدیر از کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران افزود: کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی با محوریت صدا و سیمای مرکز استان، ورود بسیار خوب و مطلوبی به موضوع معرفی ستاد توسعه خاوران در سطح منطقه و کشور داشته و حضور بنده در برنامه صبح بخیر ایران در این راستا صورت گرفت.

استاندار خراسان جنوبی، ناشناخته بودن استان و ظرفیت‌های بی‌بدیل آن را از مهمترین موانع تولید نام برد و گفت: به عنوان نماینده عالی دولت در استان اعلام می‌کنم هیچ مانعی در مسیر سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بزرگترین ایراد موجود، ناشناخته بودن ظرفیت‌های عظیم استان است که در این راه کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی ستاد توسعه خاوران، وظیفه بسیار سنگینی به عهده دارد.

ملانوری با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های گمنام استان باید به‌درستی معرفی شوند گفت: سنگ استفاده شده در جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سازمان ملل از سنگ‌های گرانیت نهبندان است که در کمتر جایی به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه توسعه استان باید همه جانبه، پایدار و متوازن رقم بخورد افزود: تلاش ما بر این است که بر محور شعار سال “تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها”، همه بحث‌های پیرامون تولید را پشتیبانی و مانع‌زدایی کنیم که این مهم با شناسایی، اطلاع‌رسانی و جذب سرمایه‌گذار محقق می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بر لزوم بهره‌گیری از ایده‌های نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت دانش‌آموزان که بسیار خلاق و پرانرژی هستند، به‌درستی بهره‌برداری شود و تلاش کنیم ایده‌های این گروه مؤثر در مسیر سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در همین راستا ایده‌ها، نوآوری‌ها و اختراعات جوانان آینده‌ساز استان در قالب ۲ جلد به دبیرخانه ستاد توسعه تقدیم شده است.

۲ تفاهم‌نامه “تولید فروسیلیس” و “هلدینگ معدنی خاوران” برای راه‌اندازی معادن نیمه فعال با حضور استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاران این طرح‌ها در ستاد توسعه خاوران به امضا رسید.

 

 

 

تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی لغو شد/۲-۳

تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی لغو شد

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی از لغو تغییر ساعت کاری ادارات استان در فصل گرما خبر داد و گفت: مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات استان در فصل گرما تا اطلاع ثانوی لغو شد.

محمد حسینی اعلام کرد: با توجه به اعلام وزارت کشور درخصوص لزوم یکنواختی ساعت کاری ادارات استان‌ها در سراسر کشور، مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از دستور کار خارج شد و بر همین اساس شروع و خاتمه ساعت کاری ادارات استان مطابق روال معمول خواهد بود.

وی افزود: ساعت رسمی کار ادارات از روز شنبه تا چهارشنبه ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه و در روزهای پنجشنبه ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه است.

معاون استاندار خراسان جنوبی توجه به دستورالعمل‌ها و پیشنهادات ابلاغی قبلی در راستای کاهش مصرف برق را با توجه به افزایش دما ضروری دانست و گفت: این بخشنامه به تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

در اولین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در سال ۱۴۰۰ و بنا به پیشنهاد شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در راستای مدیریت مصرف انرژی در فصل گرما، مقرر شد ساعت کاری ادارات استان تغییر کند که براساس این بخشنامه تا اطلاع بعدی تغییری در ساعت کاری ایجاد نخواهد شد.

 

 

 

 

مجوز بکارگیری نیروی کارمعین برای شهرداری‌های خراسان جنوبی صادر شد/۲-۳

مجوز بکارگیری نیروی کارمعین برای شهرداری‌های خراسان جنوبی صادر شد

بیرجند – ایرنا – معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در راستای اجرایی شدن مجوز اخذ شده از سازمان اداری و استخدامی کشور، دومین مجوز بکارگیری نیروی قرارداد کارمعین در شهرداری‌ها برای شهرداری‌های استان خراسان جنوبی صادر شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مهدی جمالی‌نژاد توضیح داد: این مجوز از میان افراد واجد شرایط که به صورت غیرمستقیم در شهرداری‌ها در حوزه ستادی، مناطق و سازمان‌های وابسته در مشاغل کارمندی مشغول به کار بوده‌اند براساس ارزیابی شاخص‌های تعیین شده شامل مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و مصاحبه کتبی، به ترتیب نمره فضلی و رعایت شرایط احراز در سقف سهمیه تخصیصی سازمان اداری و استخدامی کشور اعطا شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و تلاش سایر شهرداری‌ها و دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها و تسریع در ارسال اطلاعات مورد نیاز، روند اعطای مجوز بکارگیری نیروی قرارداد کارمعین در تمامی شهرداری‌های کشور سرعت بیشتری بگیرد تا در کمترین زمان ممکن شاهد ساماندهی بخش بزرگی از نیروی انسانی شهرداری‌ها باشیم.

نخستین مجوز بکارگیری نیروی قرارداد کارمعین در شهرداری‌ها هفته قبل برای شهرداری قم صادر شد.

 

 

 

 

تاکید استاندار در جمع مدیران:

روابط عمومی‌ها برای معرفی خراسان جنوبی اقدام کنند/۵-۷

روابط عمومی‌ها برای معرفی خراسان جنوبی اقدام کنند

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد این استان گفت: یکی از رسالت‌های مهم روابط عمومی این است که با استفاده از ظرفیت‌های در اختیار خود، برای معرفی خراسان جنوبی اقدام کند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در جمع مدیران روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی افزود: معرفی نشدن درست ظرفیت‌های استان، عدم پیشرفت و توسعه را رقم زده که این نقیصه با اطلاع‌رسانی درست برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه باور دارد روابط عمومی، قلب تپنده سازمان و دست راست مدیر است گفت: یک سازمان زمانی می‌تواند در محیط پیرامونی خود و در جمع مخاطبانش سرزنده باشد که بتواند ارتباط خوبی با جامعه هدفش برقرار کند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اینکه گاهی گفته می‌شود، سرمایه اجتماعی کاهش پیدا کرده به دلیل کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌های ماست که در مورد کارهایی که انجام می‌دهیم، اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم.

وی افزود: اینکه پیشرفت‌های علمی، فناوری، خدمات زیربنایی و موفقیت‌های کشور در همه زمینه‌ها دیده نشده، به خاطر کوتاهی‌هایی است که در زمینه اطلاع‌رسانی انجام داده‌ایم.

ملانوری با تاکید بر اینکه ایجاد ارتباط دوسویه از وظایف روابط عمومی است گفت: ارتباط مناسب بین سازمان و مخاطبان همچنین کارکنان درون مجموعه با مدیران، از تکالیف روابط عمومی است.

وی تبیین و تشریح برنامه‌های سازمان در بین مخاطبان را هم از جمله مواردی خواند که باید مدنظر روابط عمومی قرار گیرد و افزود: تفهیم برنامه‌ها به مخاطبان و انتقال مطالبات به جامعه هدف به عهده روابط عمومی است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ما هیچ اقدام محرمانه‌ای در دستگاه نداریم و مردم باید همه چیز را بدانند، حضور و فعالیت ما را حس کنند و اقدامات ما برای آنان قابل لمس باشد.

وی با بیان اینکه روابط عمومی باید جایگاه اقناع مردم باشد گفت: روابط عمومی دستگاه باید با اطلاع‌رسانی درست به مردم در جامعه نشاط ایجاد کند.

ملانوری سنگ بنای اصلی و محور پویایی و توسعه را فعالیت‌های فرهنگی برشمرد و افزود: نکته مهم در فعالیت‌های فرهنگی، اطلاع‌رسانی است که از مهمترین وظایف روابط عمومی است.

وی یکی از وظایف روابط عمومی را ایجاد انگیزه و حس اعتماد در جامعه خواند و گفت: بزرگترین خدمت ما به جامعه این است که با دادن اطلاعات به‌موقع و ایجاد انگیزه، همه را به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در اردوگاه نظام نگهداریم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: چنانچه سرمایه اجتماعی دچار اشکال و خدشه شود، با مشکل مواجه می‌شویم.

وی افزود: به جهت اهمیت این موضوع به همه مدیران توصیه می‌کنم حتما برای ایجاد یک روابط عمومی در خور شان سازمان اقدام کنند و درخصوص تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز روابط عمومی‌ها نیز پیگیری می‌شود.

در این مراسم سه نفر از مدیران روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از همه به طرح موضوع پرداختند و از مشکلات حوزه کاری خود گفتند که استاندار بر پیگیری این موارد نیز تاکید کرد.

 

 

 

 

 

برداشت ۸۵۰ تن توت در خراسان جنوبی/۷

۸۵۰ تن میوه توت که خواصی از جمله زیاد شدن عمر انسان و تصفیه خون را دارد، امسال از ۳۲۷ هکتار باغ توت خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران این روز‌ها حال و هوای باغات خراسان جنوبی کمی با بقیه ایام سال متفاوت است.

دانه‌های خوش رنگ و لعاب توت از میان شاخ و برگ‌های این درخت، طرفداران خود را صدا می‌زنند.

وارد یکی از باغات توت شهرستان بیرجند شدیم و در آنجا صحنه‌های جالبی را به چشم دیدیم.

یک نفر از دانه‌های توت دستچین شده می‌خورد و یکی دیگر هم بالای درختی بود و چندین نفر در زیر همان درخت با گرفتن پارچه‌ای بزرگ، منتظر تکان دادن درخت بودند تا توت از بالای آن بیفتد و افراد در کنار هم توت بخورند.

توت نور دیده، شیرین کننده کام انسان

یکی از باغداران شهرستان بیرجند می‌گوید: توتی که از بالای درخت برداشت می‌شود، نور آفتاب بیشتر به آن تابیده است و به همین دلیل، میوه رسیده‌تر است.

او اضافه می‌کند: این توت ها، شهد شیرینی دارد که کام افراد را شیرین می‌کند.

این باغدار بیرجندی با اشاره به یک قول قدیمی می‌گوید: در زمان قدیم گفته شده است که انگور را جفت جفت بخور، توت را مشت مشت؛ و لذت خوردن میوه توت هم به دلیل کوچک بودن دانه‌های آن در این است که تعداد زیادی دانه توت، با هم خورده شود و لذت از جایی بیشتر می‌شود که این کار در کنار اعضای خانواده، فامیل و دوستان انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

رییس فدراسیون نجات غریق: کرونا بیشترین خسارت را به ورزش آبی زد/۷

رییس فدراسیون نجات غریق: کرونا بیشترین خسارت را به ورزش آبی زد

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: شیوع ویروس کرونا مجموعه ورزش کشور را درگیر کرده و ورزش آبی بیشترین خسارت را در دوران کرونا متحمل شده است.

مهدی حیدری روز پنجشنبه در مجمع سالیانه هیات نجات غریق و غواصی خراسان جنوبی افزود: همه متولیان این حوزه آسیب دیدند و پیگیری‌های مکرر انجام شد تا مجموعه‌های آبی بازگشایی شوند اما برخی تصمیمات از دست ما خارج و در اختیار ستادهای ملی و استانی کرونا است.

وی گفت: بازگشایی مراکز آبی به جان انسان‌ها مربوط می‌شود که باید به آن توجه داشته باشیم و منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی اظهار داشت: برای تامین سلامت ناجیان غریق در شهرهای ساحلی هم مکاتبات لازم برای تزریق واکسن کرونا انجام شده است.

وی گفت: آمار غریق استان خراسان جنوبی مانند بسیاری از استان‌های کشور با توجه به جمعیت بالا است و پیگیری‌هایی صورت گرفته تا هیات‌های نجات غریق در تیم‌های امداد و نجات حضور داشته باشند.

حیدری افزود: فدراسیون نجات غریق متعهد شده ۳۳ هزار معلم ورزش را آموزش دهد تا ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز از طریق این معلمان آموزش‌های لازم را در شبکه شاد فرا بگیرند که سهم مهمی در عدالت آموزشی خواهد داشت.

وی گفت: هزار و ۱۸۸ نفر سال گذشته در کشور غرق شدند که کمترین آمار کشور در حوزه استخرها بوده است.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: ما ۲۰۰ هزار نیروی آموزش دیده رشته نجات غریق در کشور داریم اما ۷۲ نفر در استخرها غرق شده‌اند که برای ما با این تعداد یک ‌فاجعه است.

وی افزود: غواصی در همه سدهای وزارت نیرو ممنوع شد مگر دوره‌هایی که مجوز داشته و تحت نظارت باشد.

حیدری بیان کرد: هفته آینده هفته پیشگیری از غرق‌شدگی است که در حال تولید محتوای مناسب پیشگیری در سطح دانش‌آموزی هستیم.

وی گفت: توافق‌نامه‌ای با نیروهای مسلح و بسیج در حال انعقاد است که به عنوان همراه نجات غریق در سواحل کمک کنند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی سال گذشته از بهترین استان‌ها در برگزاری کلاس‌های حقوقی است و تا پایان تیر ماه ۳۰‌ کارگاه حقوقی در استان‌ها به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

حیدری گفت: درخصوص میزبانی مسابقات منطقه‌ای نیز بنا به شرایط و قابلیت قول می‌دهیم که مسابقات شرق کشور در خراسان جنوبی برگزار شود.

وی افزود: قبل از تجهیزات مسابقه‌ای اولویت ما تجهیزات امداد و نجات است که استخرها ابتدا در حوزه تجهیزات امدادی کامل شوند.

حیدری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت داخلی در تلاشیم از طریق تولیدکنندگان داخلی با حداقل قیمت‌ها تجهیزات ایمنی را تولید و به استخرها ارسال کنیم.

وی گفت: وقتی لوازم استخرها کامل باشند، تعداد غریق‌ها کاهش می‌یابد و درخصوص لوازم غواصی ۲ مجموعه کامل غواصی از طریق فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان به استان اختصاص خواهد یافت.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی با بیان اینکه در حوزه آب درمانی خراسان جنوبی بسیار قوی است افزود: در زمینه آسیب ناجیان مربوط به دوران کرونا وزارت ورزش و جوانان برای اخذ تسهیلات پیگیر است که از طریق کمیسیون ماده پنج تسهیلات کم‌بهره در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

وی گفت: بیمه دغدغه ویژه ما در حوزه نجات غریق است که باید محقق شود و از طریق کمیسیون ماده پنج پیگیر شدیم تا مجریان اماکن ورزشی مجبور به برقراری قرارداد با ناجیان شوند.

وی افزود: در ارتباط با مقاله‌های پژوهشی استقبال می‌کنیم و در ‌بحث استعدادیابی طبق توافق‌نامه با آموزش و پرورش اقدامات لازم صورت گرفته که نماینده‌ای از آموزش و پرورش به عنوان مسوول کیمته استعدادیابی معرفی شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: کرونا با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی ماهانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ورزش استان خسارت وارد کرده است زیرا باشگاه‌ها در ردیف گروه سه در محدودیت‌های کرونایی قرار گرفتند.

حسن عزیزی افزود: مکاتبه‌های زیادی انجام شد که فعالیت‌های ورزشی از دسته سه به ۲ تغییر یابد اما تا این لحظه محقق نشده است.

وی گفت: در حوزه استان هم پیگیر بازگشایی اماکن ورزشی روباز هستیم که امیدواریم با برقراری پروتکل‌های بهداشتی آغاز فعالیت ورزشی را داشته باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: سومین هیات ورزشی استان که بیشترین خسارت را متحمل شده بعد از هیات‌های بدنسازی و واترپلو، هیات نجات غریق و غواصی است.

وی بیان کرد: در مورد تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق سامانه ورزش و جوانان در وزارتخانه در حال پیگیری داریم که امیدواریم زیان‌دیدگان از تسهیلات ۱۲ درصدی بتوانند استفاده کنند.

عزیزی گفت: از حیث آمار بالای غرق شدگان در استان باید به شناسایی نقاط خطرزا اقدام شود که در این حوزه‌ها افرادی را برای نجات غریق آموزش دهیم.

وی افزود: در خراسان جنوبی آمار بالای افزایش سالمندی و حوادث باعث شده که این افراد نیازمند یکسری درمان‌ها به صورت آب درمانی باشند و در این حوزه هم باید به آموزش توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی شود در شهرستان‌هایی که ناجی نداریم مشکلات مرتفع شود و تمهیداتی را برای بازسازی استخرها و اماکن ورزشی اندیشیده‌ایم که امیدواریم به زودی محقق شود.

۳۵۰ ناجی غریق در خراسان جنوبی حضور دارند که حدود ۲۰۰ نفر فعال هستند.

 

 

 

فردوس در بین برترین های کشور از نظر شاخص های آموزشی

شهرستان فردوس موفق به کسب رتبه ۶ از بین ۴۴۹ شهر در کشور و رتبه اول در استان از نظر شاخص های آموزشی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، فرماندار شهرستان فردوس در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: افتخاری که در این دوره برای مدیریت آموزش و پرورش شهرستان کسب شده نشان دهنده تلاش مجموعه فرهنگیان دلسوز و زحمت کش شهرستان بوده است.
حلاج مقدم افزود: این طرح و شاخص‌های آن در سطح کشور بررسی شده و یکی از افتخاراتی است که با توجه به سابقه فرهنگی تاریخی شهرستان کسب شده است و امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند.
رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان فردوس نیز گفت: انتظار داریم مسئولان هم برای تامین کمبود ۱۹۴ معلم نگاه ویژه‌ای به شهرستان داشته باشند و از طریق پذیرش دانشگاه فرهنگیان یا استخدام نیروی جدید این کمبود را جبران کنند.

بهره مندی ۳۰۷۰ بیمار خاص و صعب العلاج از خدمات حمایتی

۳ هزار و ۷۰ بیمار صعب العلاج و خاص خراسان جنوبی از خدمات حمایتی و درمانی کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره مند هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی؛معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان گفت: در راستای حمایت از مددجویان تحت حمایت، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته شده، هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی و شیمی درمانی تا ۱۰۰ درصد در بخش بستری و در بحث هزینه‌های دارو تا ۹۵ درصد تامین می‌شود.

سیدرضا حسینی افزود:علاوه بر موارد فوق، در راستای بهبود هر چه سریعتر این مددجویان به آنان کمک‌های مختلفی از قبیل سبد غذائی، هزینه‌های ایاب و ذهاب و … ارائه می‌ شود.

وی گفت: برای تسهیل در ارائه‌ی بهتر خدمات درمانی به بیماران خاص و صعب العلاج، اطلاعات کلیه بیماران در سامانه‌ای به نام ” سبا” ثبت و برای شناسایی به افراد فوق کارت ویژه داده شده که از مراکز درمانی منتخب می‌توانند بصورت رایگان خدمات دریافت کنند.

 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی استان با قدردانی خیران در این حوزه، افزود:خیرین می‌ توانند در راستای کمک به بیماران صعب العلاج در قالب طرح شفا، این بیماران نیازمند را مورد حمایت قرار دهند.

سال گذشته بیش از ۱۱ میلیارد ریال برای پرداخت فرانشیز دارو و کمک به تجهیزات بیماران خاص و صعب العلاج تحت حمایت هزینه شده است.

خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در کشور دارد

خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در کشور دارد

 مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: این استان با ۶ هزار و ۹۶۸ رشته قنات شناسایی شده، بیشترین تعداد قنوات را در کشور دارد.

محمد امیرآبادی‌ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۹۵ رشته قنات سال گذشته با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به طول ۲۴ کیلومتر مرمت و بازسازی شد و تاکنون عملیات مرمت و بازسازی در یک هزار و ۶۹ کیلومتر از قنوات استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: پنج میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان اعتبار استانی برای مرمت قنوات استان در سال گذشته مصوب شد که از این مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافت.

مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۷ میلیارد تومان اعتبار ملی نیز برای مرمت و بازسازی قنوات استان مصوب شد که ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن اختصاص یافته است.

وی افزود: سال ۱۳۹۸ تحول خوبی در زمینه مرمت و بازسازی قنوات خراسان جنوبی انجام شد و با اختصاص ۳۶ میلیارد تومان اعتبار، ۳۰۴ رشته قنات استان را مرمت و بازسازی کردیم.

امیرآبادی بیان کرد: در برنامه امسال هم در صورت تخصیص اعتبار لازم توان مرمت و بازسازی قنوات به طول ۱۴۰ کیلومتر را داریم.

وی گفت: در خراسان جنوبی ۶ هزار و ۹۶۸ رشته قنات با حجم تخلیه سالانه ۲۵۳ میلیون متر مکعب وجود دارد که شرایط خشکسالی بی‌سابقه در سال جاری حجم آبدهی قنوات را تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

مدیر قنوات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: این استان بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که باید به تناسب این تعداد، اعتباری بیشتری را نیز دریافت کنیم.

وی از ساماندهی مقنی‌های استان خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰۰ مقنی گواهی مهارت دریافت کردند و از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به دنبال آموزش و تشکیل انجمن صنفی این افراد هستیم.

استان خراسان جنوبی چهار اثر ثبت جهانی دارد که یکی از آنها قنات بلده فردوس است.

 

فاجعه انسانی در غزه به روایت نیویورک تایمز

نیروی کار اصلاحی

بهره‌مندی ۹.۳ میلیون نفر جمعیت روستایی از آب سالم و پایدار

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*