اخبار علمی/۵۰ درصد انتقال ویروس کرونا از افراد بدون علامت است

چگونه هم روزه بگیریم هم با انرژی کار کنیم؟

بسیاری از روزه داران در ماه رمضان از خستگی رنج می‌برند؛ زیرا غذای سحر را کنار می‌گذارند یا غذا‌هایی را می‌خورند که انرژی لازم را تامین نمی‌کند.

به گزارش اسکای نیوز، متخصصان تغذیه اتفاق نظر دارند که حفظ سطح انرژی یکسان در ایام ماه رمضان از اوایل صبح تا غروب خورشید غیرممکن است، اما می‌توان آسیب را محدود کرده و تا حد ممکن از انرژی خود لذت برد.

از نظر هدی بنانی متخصص تغذیه، راز حفظ این انرژی، در غذا‌های مصرفی در وعده سحر نهفته است.

هدی بنانی تاکید می‌کند که این وعده غذایی، سوخت و غذای مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند و به هیچ وجه نباید حذف شود.

این متخصص می‌افزاید: باید دو نکته اصلی یعنی زمان و اجزای تشکیل دهنده در مورد وعده سحری در نظر گرفته شود؛ به گونه‌ای که فرد باید یک ساعت قبل از اذان این وعده غذایی را بخورد تا زمان کافی برای جویدن غذا و جلوگیری از نفخ شکم و قولنج داشته باشد.

در رابطه با نوع غذا نیز، بنانی تأکید می‌کند که برخلاف وعده افطار، نباید در خوردن یک غذای متعادل و سرشار از کربوهیدرات تردید کنید؛ زیرا با سرعت کمتری هضم می‌شود، احساس سیری را برای مدت طولانی تری حفظ می‌کند، انرژی می‌دهد و حرکت را در طی روز تسهیل می‌کند.

غذا‌هایی که بنانی خوردن آن را برای سحر توصیه می‌کند شامل نان، غلات، سیب زمینی، حبوبات مانند لوبیا، عدس، انواع ماکارونی و میوه‌هایی مانند موز است.

او همچنین به اهمیت خوردن مغز بادام و فندق تأکید کرد زیرا حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کالری، امگا ۳، ویتامین B و منیزیم است.

این متخصص تغذیه برای مقابله با تشنگی نیز توصیه می‌کند تمرکز خود را روی آب میوه‌های تهیه شده در خانه، آب سبزیجات، سوپ جو و سالاد‌های حاوی گوجه فرنگی و خیار بگذارید.

بنانی می‌گوید: تصور اینکه با حذف وعده غذایی سحر، قادر به کاهش وزن خود خواهیم بود، اشتباه است؛ زیرا بدن احساس کمبود می‌کند و به دنبال جبران آن در وعده افطار  خواهد بود که این باعث پرخوری و اضافه وزن می‌شود.

این متخصص توضیح می‌دهد هیچ گونه نگرانی در مورد اینکه خوردن سحری باعث اضافه وزن می‌شود، وجود ندارد؛ زیرا بدن در طول روز همه چیز را می‌سوزاند.

او توصیه می‌کند که از مصرف غذا‌های پرچرب مانند غذا‌های سرخ شده در وعده غذایی سحر خودداری کنید، زیرا فرد روزه دار را در طول روز به بی حالی، تنبلی و خستگی سوق می‌دهد. همچنین باید از مصرف ترشی زیاد و غذا‌های شور در وعده سحری خودداری کرد؛ زیرا حاوی مقدار زیادی سدیم است که باعث افزایش احساس تشنگی می‌شود.

البنانی می‌گوید: ماه رمضان فرصتی برای پاکسازی بدن، خلاص شدن از سموم و برخی از عادات غذایی نادرست است؛ بنابراین نباید در استفاده از نوشیدنی‌های محرک حاوی کافئین، مانند قهوه و چای افراط کرد؛ به خصوص آنکه این نوشیدنی‌ها ادرار آور هستند و این باعث افزایش نیاز بدن به آب در هنگام روزه داری می‌شود.

او تصریح کرد: در بین مردم معروف است که نوشیدن مقدار زیادی آب هنگام سحر، به ذخیره بیشتر مقدار آب در بدن کمک و از تشنگی جلوگیری می‌کند، اما این درست نیست؛ زیرا رطوبت رسانی به بدن باید در طول فاصله افطار تا سحر توزیع شود.

۵۰ درصد انتقال ویروس کرونا از افراد بدون علامت است

یک اپیدمیولوژیست گفت: ۵۰ درصد از انتشار ویروس کرونا در جامعه از طریق افراد بدون علامت صورت می‌گیرد.

احمد مهری، کارشناس بهداشت عمومی و اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اوج‌گیری موارد بستری و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: در حال حاضر شاهد اوج‌گیری تعداد موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کرونا در سراسر کشور هستیم، قرار بود که از همان ابتدا محدودیت‌های تشدید یافته‌ای در کشور اعمال شود که متاسفانه این کار محقق نشد.

او ادامه داد: آخرین مطالعات انجام گرفته توسط متخصصان اپیدمیولوژی در دنیا نشان می‌دهد، ۵۰ درصد از انتشار ویروس کرونا در جامعه از طریق افراد بدون علامت صورت می‌گیرد، بنابراین قرنطینه افراد دارای علائم به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید محدودیت سراسری اعمال شود.

چند ساعت ورزش کنیم تا به فشارخون مبتلا نشویم؟

چند ساعت ورزش کنیم تا به فشارخون مبتلا نشویم؟

 محققان دریافتند که ۴۳ دقیقه ورزش کاردیو (ورزشی که ضربان قلب را افزایش دهد) عاملی موثر در سلامت خواهد بود و از ابتلا به فشارخون بالا جلوگیری خواهد کرد.

به نقل از سایکولوژی نیوز، در حال حاضر دو ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش هفتگی با شدت متوسط توصیه می‌شود، اما بررسی  ۳۰ ساله نشان می‌دهد که برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا این مقدار کافی نیست و حداقل حدود پنج ساعت در هفته یا ۴۲.۸ دقیقه ورزش در روز نیاز است.

ویتامین k در چه خوراکی‌هایی وجود دارد؟

کمبود ویتامین k در بدن عوارض مختلفی دارد و می‌تواند در شکل گرفتن برخی از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان موثر باشد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ویتامین‌هایی که فواید فراوانی برای بدن ما دارد، ویتامین کا (K) است.

انجمن تغذیه آلمان می‌گوید ویتامین کا دارای فواید فراوانی است؛ به طوری که شما را از یکسو از بیماری‌ها حفظ کرده و از سوی دیگر با پیری مبارزه می‌کند.

این انجمن تغذیه می‌افزاید ویتامین کا روند انعقاد خون را تنظیم کرده؛ همچنانکه از استخوان‌ها در برابر پوکی استخوان محافظت می‌کند. این ویتامین از کلسیفیکاسیون شریانی مراقبت کرده و شما را ازسرطان حفظ می‌کند؛ همچنانکه مانع چین و چروک پوست شماست.

ویتامین K به دو نوع تقسیم می‌شود:

K۱: در سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کلم و همچنین گیاهان تازه و آووکادو یافت می‌شود. این ویتامین در میان ویتامین‌های محلول در چربی وجود دارد؛ به این معنی که باید برای جذب روده آن را با چربی مصرف کنید.

K۲: در گوشت‌ها مانند جگر اردک، تخم مرغ و محصولات لبنی مانند پنیر گودا یافت می‌شود.

همه واکسن های کرونا در جلوگیری از مرگ بیماران کارایی دارند

همه واکسن های کرونا در جلوگیری از مرگ بیماران کارایی دارند

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، کارایی تمامی واکسن های کووید ۱۹ در جلوگیری از مرگ و میر بیماران کرونایی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتوحی، با اشاره به مطالعات علمی در زمینه اثربخشی واکسن‌های خارجی، گفت: تولید واکسن کووید ۱۹ بزرگ‌ترین اتفاق علمی در سال ۲۰۲۰ است.

وی افزود: همه واکسن‌ها در جلوگیری از مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ کارایی دارند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*