اخبار خراسان جنوبی /

تمهیدات لازم برای پیشگیری از ورود کرونای هندی به کشور انجام شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ذر خصوص ویروس جهش یافته هندی گفت: با توجه به اینکه کرونای جهش یافته در کشور هندوستان باعث بروز مشکلات متعددی شده بایدتمهیدات لازم برای پیشگیری از ورود کرونای هندی به کشور انجام شود.

محمد دهقانی ظهر امروز در جع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونای جهش یافته در کشور هندوستان باعث بروز مشکلات متعددی شده و آمار بسیار زیادی از مردم آن کشور را مبتلا کرده، یکی از نگرانی‌ها انتقال این ویروس جهش یافته به کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و بعد از آن انتقال از طریق این دو کشور به کشور مااست.

وی افزود: امروز در ستاد ملی و استانی هم تاکید شد استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان تمهیدات لازم را در این خصوص به کار برند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در جلسه ستاد استانی مقرر شد که جلسه ویژه کنترل مبادی مرزی شرق استان و کشور با حضور استاندار تشکیل شود و دستگاه‌های مربوطه اعم از مرزبانی، گمرک، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط در جلسه حاضر باشند تا تصمیمات لازم برای تشدید کنترل مبادی ورودی به عمل آید.

دهقانی بیان کرد: هر چند که از قبل هم تمام افرادی که از مرز ماهیرود وارد استان می شدند همه باید تست منفی می داشتند و یا تست برای آن ها انجام می شده و در صورت منفی بودن اجازه ورود به کشور را داشتند.

وی تاکید کرد: باید این مراقبت‌ها تشدید شود تا اگر این ویروس به افغانستان وارد شده بود، از طریق مرزهای ما وارد کشور نشود.

 

 

مراسم شب‌های قدردر بازه زمانی حداکثر دو ساعت و فضای باز برگزار شود

 

مراسم شب‌های قدردر بازه زمانی حداکثر دو ساعت و فضای باز برگزار شود

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مراسم شب‌های قدر باید در بازه زمانی حداکثر دو ساعت و در فضای باز برگزار شود، گفت: محدودیت تردد در لیالی قدر نداریم.

 حمید ملانوری در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که ظهر امروز و بعد از ستاد ملی کرونا برگزار شد، اظهار کرد: مصوبات ستاد کرونا، لازم الاجراست و همه مکلف به رعایت آن هستیم.

وی پیرو صحبت‌های رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا و با توجه به شیوع ویروس هندی که سرعت انتشار بسیار بیشتری به نسبت ویروس انگلیسی دارد، گفت: رفت و آمد به سایر کشورها باید با حساسیت هر چه بیشتر صورت گیرد، لذا در همین زمینه ممنوعیت پروازها و ترددهای زمینی و آبی در رابطه با هند مصوب شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به دستور ویژه رئیس جمهور به  استانداران شرق کشور، بیان کرد: با دستور رئیس جمهور، استانداران شرق  برای کنترل رفت و آمدها مسئولیت ویژه دارند، در همین راستا فرمانده مرزبانی استان باید با هماهنگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و با همراهی دستگاه‌های مرتبط، سناریوی عملیاتی برای کنترل مرزهای استان تعریف کند و فرمانداران شهرستان‌های مرزی نیز گزارش جلسات روزانه ستاد کرونا را به ستاد استانی ارائه کنند.

ملانوری به محدودیت‌های اعمال شده در راستای مدیریت بیماری کرونا اشاره و تاکید کرد: محدودیت‌های کرونایی ممکن است در حوزه تولید و کسب و کار مشکلاتی به همراه داشته باشد، اما ما مسئولیت داریم از آثار مخرب این ویروس جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که فعالیت اصناف، تابع شرایط رنگ بندی است، تصریح کرد: در همین زمینه ضمن تشکر از همراهی‌های اصناف و بازاریان، طی جلسه‌ای ویژه با هماهنگی معاون امور اقتصادی استانداری، همه مسائل بررسی می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروتکل شکنی‌های صورت گرفته در جاده سلامت، گفت: با توجه به پروتکل شکنی‌هایی که در جاده‌های سلامت سطح استان صورت می گیرد، معاون امور عمرانی باید با هماهنگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با نصب بنر، هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه کنند.

ملانوری بیان کرد: لازم است به مرور نسبت به محدود کردن حضور مردم و بستن کامل مسیرهای ورودی  جاده‌های سلامت اقدام  شود.

وی مصوبات ستاد کرونا را لازم الاجرا خواند و گفت: این تصمیمات چون در راستای حفظ سلامت مردم اتخاذ می‌سوند، حکم قانون را دارند و همه مکلف به اجرای آن ها هستیم و در همین زمینه  مسئولیت مشکلاتی که در واحدهای تابعه دستگاه‌ها رخ می دهد به عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: برای موفقیت بهتر باید همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد، فرمانداران، ائمه جمعه، مسئولین امنیتی و اطلاعاتی، سازمان‌های مردم نهاد در فضایی هم افزا در راستای تحقق مصوبات و کنترل شرایط همکاری کنند.

ملانوری به تصمیمات ستاد ملی در خصوص شب‌های قدر اشاره کرد و اظهار داشت: مراسم شب‌های قدر (شنبه،دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده)، باید در بازه زمانی حداکثر دو ساعت، در فضای باز ، به میزان ۲۵ درصد گنجایش فضا و با رعایت فاصله ۴ مترمربع برگزار شود و در این شب‌ها ممنوعیت تردد نداریم.

وی تصریح کرد:  مسئولیت رصد مصوبات ستاد ملی و استانی بر عهده  دفتر بازرسی استانداری  است،  لذا باید موضوع دورکاری ها و حضور کارکنان در محل کار به صورت یک سوم، دوسوم  و تحقق سایر مصوبات ستاد، توسط این دفتر رصد شود.

رؤسای کمیته‌های ذبل ستاد نیز در ابتدای جلسه، طی گزارش‌های جامعی از وضعیت عملکرد و اقدامات خود، طی یک هفته گذشته گفتند.

 

 

 

سه بیمار دیگر در خراسان جنوبی قربانی کرونا شدند/۲

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به آخرین وضعیت بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد:در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۵ آزمایش از افراد مشکوک و بستری در بیمارستان گرفته شد که از این تعداد نتیجه ۱۱۶ آزمایش مثبت بوده است و ۲۷ نفر از آنها بستری شدند.

مهدی‌زاده ادامه داد: ۵۱ مورد از بیماران جدید شناسایی شده در شبانه روز گذشته در خراسان  جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند، چهار نفر سربیشه، ۲۴ نفر قاین، ۹ نفر فردوس، یک نفر درمیان، هفت نفر زیرکوه، یک نفر نهبندان، هفت نفر سرایان، یک نفر بشرویه، سه نفر خوسف و هشت نفر مربوط به شهرستان طبس است.

مهدی‌زاده گفت: همچنین در این مدت ۶۲۳ مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز ۱۶۳ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه حال پنج نفر از بیماران کرونایی بستری در آی سی یو، وخیم است، افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت سه مورد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی، تعداد قربانیان این ویروس منحوس در استان به ۸۰۹ نفر رسیده است.

 

 

 

محرومیت ۱۸ هزار دانش‌آموز خراسان جنوبی از آموزش مجازی/۲

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ۱۸ هزار و ۲۹ دانش‌آموز استان در حال حاضر به دلیل نبود زیرساخت اینترنتی و نداشتن گوشی تلفن همراه و تبلت از فضای مجازی محرومند.

محمدعلی واقعی، افزود: در ابتدای شیوع کرونا و آغاز آموزش به صورت غیرحضوری و مجازی در استان، ۲۵هرار دانش آموز به دلیل نداشتن زیرساخت اینترنتی و نبود تبلت و گوشی تلفن همراه از فضای مجازی محروم بودند و از آموزش های مدرسه تلویزیونی برخوردار می‌شدند.

وی با بیان اینکه کمک استانداری و خیران سبب شد تا شش هزار گوشی و تبلت برای این دانش‌آموزان خریداری و دراختیارشان قرار گیرد، افزود: در حال حاضر هنوز ۱۸ هزار و ۲۹ دانش‌آموز در استان زیرساخت اینترنت، گوشی و تلفن همراه برایشان فراهم نیست و نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر آموزش در نقاط محروم از طریق دادن درسنامه از سوی معلمان، کلاس‌های حضوری و رفع اشکال انجام می‌شود، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند در صورت داشتن مشکل در دروس با توجه به حضور مدیران و معاونین در مدارس،‌ به آنان مراجعه کنند.

 

 

 

راه اندازی شهرک کارگاهی صنایع دستی در کوشه سفلی/۲

فرماندار شهرستان خوسف از کارگاه صنایع دستی در شهر خوسف بازدید کرد
آخوندی در این بازدید از شروع بکار ایجاد شهرک کارگاهی در روستای کوشه سفلی خبر داد و افزود : با افتتاح از این شهرک برخی از مشکلات این قشر مرتفع خواهد شد .
وی بر تولید کارهای بازار پسند و‌ متناسب با نیاز بازار تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از روش های نوین بازاریابی و استفاده از فضاهای مجازی و خرید های برخط در بحث فروش می تواند تاثیر بسزایی در میزان فروش محصولات تولیدی داشته باشد

 

 

 

برگزاری جلسه بررسی وضعیت مراتع و ورود دام غیرمجاز در منطقه حفاظت شده درمیان
در این جلسه حسینعلی بخشی بر کنترل ورود به مراتع و چرای دامهای غیر مجاز و غیر بومی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: باید برنامه ریزی شود تمامی دستگاههای مرتبط در حفظ آب و خاک با همدیگر همکاری داشته و جلسات مشترک برگزار نمایند.
🔹همچنین فرماندار بر رصد ۱۰۰ درصدی ورود دام از شهرستان های مجاور به شهرستان از منظر جلوگیری از آلودگی و جلوگیری از انتقال بیماری های واگیردار توسط دامپزشکی شهرستان تاکید و از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خواست جلسات مستمر با محوریت جهاد و حضور دستگاهای مرتبط نظیر محیط زیست، منابع طبیعی، عشایر و… برای صیانت از خاک و پوشش گیاهی مراتع شهرستان برگزار نماید.
🔹همچنین در این جلسه خسروی سرپرست نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان از وضعیت نابسامان مراتع در منطقه حفاظت شده درمیان گلایه و از ورود دامهای غیر بومی ومجاز ابراز نگرانی کرد وی افزود: کاهش بارندگی درسال زراعی و چرای بی رویه دامها تهدید جدی برای حیات وحش و محیط زیست منطقه می باشد.

 

 

ناکامی قاچاقچیان در انتقال مواد مخدر در”سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”سربیشه ” از کشف ۶۱ کیلو و ۱۰۰ گرم تریاک در این شهرستان خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر انتقال مواد مخدر توسط سوداگران مرگ دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای مواصلاتی در شهرستان سربیشه به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده سواری پژو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۶۱ کیلو و۱۰۰گرم تریاک کشف شد.

سرهنگ کارگر تصریح کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

 

کشف ۹۴ کیلو تریاک در “فردوس”/۴

فرمانده انتظامی شهرستان”فردوس” از کشف ۹۴ کیلو و ۶۰۰گرم تریاک در بازرسی از یک تانکر سوخت کش خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”فردوس” هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک تریلرتانکر سوخت کش مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: ماموارن پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از تانکر سوخت ۹۴ کیلو و ۶۰۰گرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاساز شده بودکشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

بازگشت فلامینگو سرگردان به دامان طبیعت در شهرستان “طبس”/۲

 

فرمانده انتظامی شهرستان” طبس” از بازگشت یک قطعه پرنده فلامینگو سرگردان به دامان طبیعت دراین شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، سرهنگ”محمود علی پور”در این رابطه اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان طبس هنگام انجام ماموریت یک قطعه پرنده فلامینگو که در کویرسرگردان و بی حال بود را مشاهده کردند.

وی بیان داشت: مأموران بلافاصله نجات فلامینگوی سرگردان را در دستورکار قراردادند و به منظور درامان ماندن از شرحیوانات درنده نسبت به گرفتن آن اقدام کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس تصریح کرد : ماموران انتظامی با هماهنگی مقام قضائی فلامینگو را به صورت صحیح و سالم و برای رهاسازی در طبیعت به کارکنان اداره محیط زیست شهرستان تحویل دادند.

سرهنگ علی پور در خاتمه ضمن تاکید بر حفظ منابع زیستی و حیات وحش تصریح کرد: شهروندان به محض مشاهده چنین مواردی، مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس و یا به محیط بانان گزارش دهند.

 

 

 

 

شناسایی سمند حامل تریاک در”قاین”/۴

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران پلیس در شهرستان”قاین” در بازرسی از یک سواری سمند۳۲۴ کیلو گرم تریاک کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری سمند مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده خودرو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و با بی توجهی به فرمان ایست پلیس به سرعت به سمت مسیرهای صعب العبور متواری شد که با تلاش مأموران خودرو توقیف ولی راننده آن با استفاده از عوارض زمین و کوهستانی بودن منطقه متواری شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان این که عملیات پلیس برای دستگیری متهم متواری شده ادامه دارد؛ تصریح کرد: ماموارن در بازرسی از خودرو ۳۲۴ کیلو گرم تریاک کشف کردند.

 

 

 

 

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: با دستور رییس جمهوری، استانداران شرق کشور برای کنترل رفت و آمدها مسئولیت ویژه دارند و در همین راستا فرمانده مرزبانی استان با هماهنگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و همراهی دستگاه‌های مرتبط، برنامه عملیاتی برای کنترل مرزهای استان تعریف کند.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که پس از جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد، افزود: پیرو صحبت‌های رییس جمهوری در ستاد ملی کرونا و با توجه به شیوع ویروس هندی که سرعت انتشار بسیار بیشتری به نسبت ویروس انگلیسی دارد، رفت و آمد به سایر کشورها باید با حساسیت هرچه بیشتر صورت گیرد لذا در همین زمینه ممنوعیت پروازها و ترددهای زمینی و آبی در رابطه با هند مصوب شد.

وی به دستور ویژه رییس جمهوری به استانداران شرق کشور اشاره کرد و گفت: فرمانداران شهرستان‌های مرزی نیز گزارش جلسات روزانه ستاد کرونا را به ستاد استانی ارائه کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده برای مدیریت کرونا افزود: محدودیت‌های کرونایی ممکن است در حوزه تولید و کسب و کار مشکلاتی را به همراه داشته باشد، اما ما مسئولیت داریم از آثار مخرب این ویروس جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت اصناف تابع شرایط رنگ‌بندی است تاکید کرد: در همین زمینه ضمن تشکر از همراهی‌های اصناف و بازاریان طی جلسه‌ای ویژه با هماهنگی معاون امور اقتصادی استانداری، همه مسایل بررسی می‌شود.

ملانوری با اشاره به آنچه پروتکل‌شکنی‌های صورت گرفته در جاده سلامت نامید، گفت: با توجه به پروتکل‌شکنی‌هایی که در جاده‌های سلامت سطح استان صورت می‌گیرد، معاون امور عمرانی با هماهنگی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نصب بنر، هشدارهای لازم را در این زمینه ارائه کنند.

وی اظهار داشت: لازم است به مرور نسبت به محدود کردن حضور مردم و بستن کامل مسیرهای ورودی جاده‌های سلامت اقدام شود.

استاندار خراسان جنوبی مصوبات ستاد کرونا را لازم‌ الاجرا خواند و گفت: این تصمیمات چون در راستای حفظ سلامت مردم اتخاذ می‌شود، حکم قانون را دارد و همه مکلف به اجرای آنها هستیم.

وی افزود: در همین زمینه مسئولیت مشکلاتی که در واحدهای تابعه دستگاه‌ها رخ می‌دهد به عهده مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران است.

ملانوری تصریح کرد: برای موفقیت بهتر باید همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد، فرمانداران، ائمه جمعه، مسوولان امنیتی و اطلاعاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد در فضایی هم‌افزا در راستای تحقق مصوبات و کنترل شرایط همکاری کنند.

وی به تصمیمات ستاد ملی درخصوص شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: مراسم شب‌های قدر (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هفته آینده) باید در بازه زمانی حداکثر ۲ ساعت در فضای باز به میزان ۲۵ درصد گنجایش فضا و با رعایت فاصله چهار متر مربع برگزار شود.

ملانوری بیان کرد: در این سه شب ممنوعیت تردد نداریم.

وی افزود: مسئولیت رصد مصوبات ستاد ملی و استانی برعهده دفتر بازرسی استانداری است لذا باید موضوع دورکاری و حضور کارکنان در محل کار به صورت یک سوم، دوسوم و تحقق سایر مصوبات ستاد توسط این دفتر رصد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در حاشیه این نشست گفت: با توجه به اینکه کرونای جهش یافته در کشور هندوستان باعث بروز مشکلات متعددی شده و آمار بسیار زیادی از مردم آن کشور را مبتلا کرده، یکی از نگرانی‌ها انتقال این ویروس جهش یافته به کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و بعد از آن انتقال از طریق این ۲ کشور به ایران است.

محمد دهقانی افزود: امروز در ستاد ملی و استانی تاکید شد استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تمهیدات لازم را در این خصوص به کار گیرند.

وی گفت: در جلسه ستاد استانی مقرر شد جلسه ویژه کنترل مبادی مرزی شرق استان و کشور با حضور استاندار تشکیل شود و دستگاه‌های مربوطه اعم از مرزبانی، گمرک، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط در جلسه حاضر باشند تا تصمیمات لازم برای تشدید کنترل مبادی ورودی به عمل آید.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا اظهار داشت: هرچند از قبل هم همه افرادی که از مرز ماهیرود وارد خراسان جنوبی می‌شدند، باید تست منفی داشتند یا تست برای آنها انجام شده و در صورت منفی بودن اجازه ورود به کشور را داشتند لذا تاکید شد این مراقبت‌ها تشدید شود تا اگر این ویروس به افغانستان وارد شود از طریق مرزهای ما وارد کشور نشود.

رؤسای کمیته‌های ذیل ستاد استانی مدیریت کرونا نیز در ابتدای جلسه در گزارش‌های جامع از وضعیت عملکرد و اقدامات خود طی یک هفته گذشته گفتند.

نمودار شناسایی بیماران مبتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در موج چهارم کرونا از اوایل هفته دوم فروردین امسال در خراسان جنوبی صعودی شد و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌ها که ۳۰ فروردین منتشر شد، سه شهرستان دیگر خراسان جنوبی شامل سربیشه، زیرکوه و سرایان از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند و در حال حاضر هفت شهرستان استان شامل بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه، زیرکوه و سرایان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند که مشابه وضعیت استان در موج سوم کرونا (آبان و آذر ۹۹) است.

همچنین شهرستان‌های نهبندان، بشرویه و درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و خوسف تنها شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

براساس اعلام وزارت بهداشت در رنگ‌بندی جدید، شهرستان‌هایی که با اوج‌گیری بیشتر بستری روبه‌رو هستند با قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند و در خراسان جنوبی شامل شهرستان‌های طبس و فردوس است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

 

ماهیرود در مسیر توسعه/ تلاش برای تقویت زیرساخت های بازارچه/۲-۳

ماهیرود در مسیر توسعه/ تلاش برای تقویت زیرساخت های بازارچه

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از توسعه زیرساخت ها در بازارچه مرزی ماهیرود خبر داد و گفت: طی سال جدید، ایکس ری در ماهیرود راه اندازی می شود.

حسن رحیمی زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در مرز ماهیرود بیان کرد: با توجه به تجربه حوادث آتشسوزی طی سال گذشته، اقداماتی در راستای جلوگیری از تکرار حادثه انجام شده است.

وی توسعه پارکینگ ها در راستای ایجاد فاصله بین کامیون ها را یکی از اقدامات انجام شده دانست و گفت: افزایش جایگاه های ترانشیب هم در دستور کار قرار دارد.

رحیمی زاده با بیان اینکه مجهز کردن بازارچه به جایگاه آتش نشانی و اطفای حریق در حوزه گسترده نیازمند سرمایه است، افزود: همچنین این امر نیازمند همکاری دستگاه های متولی بوده که بتوان جایگاهی متناسب با شرایط منطقه ایجاد کرد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه در حال حاضر جایگاه آتش نشانی در بازارچه موجود است اما برای شرایط منطقه کافی و استاندارد نیست.

رحیمی زاده با بیان اینکه در حال حاضر جایگاه های سوخت به سیستم های اطفای حریق و لوله کشی آب مجهز هستند، گفت: همچنین چند دستگاه ماشین آتش نشانی در اختیار گمرک و بازارچه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در راستای ایجاد زیرساخت ها هم اقداماتی در دستور کار قرار دارد، گفت: طی سال جدید، ایکس ری در ماهیرود راه اندازی می شود.

رحیمی زاده با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی صادرات در سال گذشته اظهار کرد: صادرات خراسان جنوبی نسبت به سال ۹۸ بیش از ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

رونمایی از پوستر جشنواره ملی شعر ” رستاخیز شن ها “

دومین جشنواره ملی شعر “رستاخیز شن‌ها” برگزار می‌شود/۲-۳

دومین جشنواره ملی شعر "رستاخیز شن‌ها" برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: دومین جشنواره ملی شعر “رستاخیز شن‌ها” با هدف معرفی ابعاد معنوی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس، به میزبانی این استان برگزار می‌شود.

ناصر نبی‌زاده افزود: همزمان با مراسم ویژه سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس، پوستر دومین جشنواره ملی شعر “رستاخیز شن‌ها” صبح فردا (پنجم اردیبهشت) در حسینیه جماران بیرجند رونمایی می‌شود.

وی افزود: هدف از برپایی این جشنواره معرفی ابعاد معنوی معجزه الهی صحرای طبس، دستیابی به افق‌های تازه در عرصه شعر و ادب متعهد، ایجاد فضای سالم و رقابتی و جذب و پرورش استعدادهای جوان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: شرکت در این جشنواره برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی و استفاده از تمامی قالب‌های شعری آزاد است.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند اشعار خود را با موضوعات حمله نظامی آمریکا به صحرای طبس، معرفی ابعاد حادثه و تشابه این رویداد با داستان قرانی ابابیل، معرفی شهدای این رویداد از جمله شهید “محمد منتظر قائم”، نگاهی به امدادهای غیبی در عرصه انقلاب اسلامی و استکبارستیزی به دبیرخانه ارسال کنند.

نبی‌زاده افزود: شرکت‌کنندگان تا پایان شهریور امسال مهلت دارند آثار خود را از طریق سامانه TabasArt.ir ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۵۶۳۲۸۲۲۷۱۸ تماس گیرند.

عملیات نظامی آمریکا با نام «پنجه عقاب» توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌هایی که توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران به اسارت درآمده بودند، اجرا شد. پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ (۲۴ آوریل ۱۹۸۰) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند و هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی کشورمان یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود آمد که سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیمابر بازگشت.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر با استفاده از نقاط کور رادار ایران خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دورافتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی کشورمان فرود آمدند که حین سوختگیری یکی از بالگردها دچار نقص فنی شد و در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده بود، سه فروند بالگرد از دست رفت.

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت این نیروها را داد ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌ شن آغاز شد و یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می شود، هشت نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقیمانده نیروها خود را به ناو نیمیتز ‌رساندند و بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.

صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسوولان در شهرستان طبس برگزار و یاد شهید “محمد منتظر قائم” نخستین فرمانده سپاه استان یزد که در این محل به شهادت رسید، گرامی داشته می‌شود.

براساس تصمیمات اتخاذ شده مراسم گرامیداشت واقعه صحرای طبس امسال به جهت محدودیت‌های ماه رمضان و شیوع کرونا، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت به صورت محوری با مرکزیت بیرجند و در حسینیه جماران برگزار می‌شود و همزمان گروهی نیز برای تولید برنامه‌های متناسب و پخش از شبکه‌های سراسری در محل واقعه مستقر خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در پیامی به مناسبت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس:
تصویر ۴۰ سال شکست و ذلت آمریکا در رسانه‌ها منعکس شود/ ۱
آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند در پیامی به‌ مناسبت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس، از متولیان عرصه رسانه، هنر و فعالان مجازی خواست تصویر بیش از چهل سال شکست و ذلت آمریکا و هم پیمانان جنایتکار او را در بسترهای مختلف رسانه ای به نمایش بگذارند.

 متن پیام به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه فرارسیدن یوم الله پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست مفتضحانه آمریکای جنایکار در صحرای طبس قرار داریم؛ مسئله ای که در آن روز رقم خورد را، قشر جوان و دیگران در مطالبی که در قالب یادداشت ها، مصاحبه ها و همچنین تحقیقاتی که در طول این سالها انجام گرفته و انتشار یافته دنبال نمایند.

 

در این حادثه عظیم بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند “این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامى را بر این همه قدرتها غلبه داد؟ این جز همان است که در صدر اسلام هم یک عده قلیل را بر عده‌‏هاى کثیر پیروز کرد و همچو رعبى در قلبها انداخت که نتوانستند در مقابل سى هزار جمعیت عرب – که هر چندتایشان یک شمشیر داشت و هر چندتایشان یک شتر داشت – مقاومت کنند، (در حالى که) آن‏ها هفتصد هزار جمعیت بودند؟ این جز این بود که یک دست غیبى در کار است؟! (چه کسى) این هلیکوپترهاى آقاى کارتر را که مى‏‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند، شنها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست”.

 

آنچه می تواند ابعاد واقعه صحرای طبس را بیش از گذشته به نمایش بگذارد، ایجاد مرکز آموزشی، سیاسی، فرهنگی و تحقیقاتی در قالب “موزه بین‌المللی استکبارستیزی صحرای طبس” است که براساس گزارش های دریافتی در جهت آغاز این پروژه اقدامات شایسته ای تاکنون شکل گرفته و می طلبد دست اندرکاران امر این مسئله را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

 

عده ای آمریکا پرست در داخل و خارج از کشور هر روز و به بهانه های گوناگون بدنبال تطهیر چهره خون خوار استکبار هستند، لذا در سال جاری که متأسفانه بخاطر شرایط شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی امکان برگزار اجتماع با حضور آحاد جامعه و در سطح گسترده فراهم نیست، از متولّیان محترم عرصه صدا و سیما، هنر، رسانه و فعالان مجازی خواهانم تصویر بیش از چهل سال شکست و ذلّت آمریکا و هم پیمانان جنایتکار او را در بسترهای مختلف رسانه ای به نمایش بگذارند.

 

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهید واقعه صحرای طبس آقای محمد منتظر قائم و با تبریک پیروزی های بیش از چهل ساله جبهه مقاومت اسلامی در برابر آمریکا به محضر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) ، خانواده معظم شهدا و ملّت شهید پرور و قهرمان ایران اسلامی ، برای رزمندگان دلیر اسلام از خداوند متعال آرزوی صحت، سلامتی و تداوم در این مسیر الهی را مسئلت می‌نمایم.

۳۱ واحد مرغداری در “خوسف” به چرخه تولید بازگشت/۲

 

31 واحد مرغداری در "خوسف" به چرخه تولید بازگشت

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف گفت: پس از بحران آنفولانزای فوق حاد پرندگان ۳۱ واحد مرغداری در شهرستان خوسف به چرخه تولید بازگشتند و جوجه ریزی کردند.

 وحید شریفی اظهار داشت: زمستان سال گذشته بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای تولیدی شهرستان خوسف باعث خسارات فراوان اقتصادی به واحدهای درگیر، کاهش تولید و همچنین مشکلاتی در تامین تخم مرغ شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما و ناظران بهداشتی، بیماری در این واحدها مهار شد.

شریفی با اشاره به اینکه در این راستا در شهرستان خوسف ۳۱ واحد مرغداری بعد از مهار بحران آنفلوانزای فوق حاد از اسفند ماه شروع به جوجه‌ریزی کردند تصریح کرد: از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۷۵۶ هزار و ۵۰ قطعه جوجه ریزی در این ۳۱ واحد مرغداری در شهرستان خوسف صورت گرفته است.

وی از وجود ۶۸ واحد مرغ گوشتی در شهرستان خوسف خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم صیانت از سرمایه دامی و طیور استان جوجه‌ریزی در تمامی واحدهای گوشتی از این پس با رعایت تمام شرایط بهداشتی فارم و عقد قرارداد با مسئول بهداشتی و انجام ممیزی‌های دقیق توسط کمیته ممیزی استان در فارم‌های مرغ تخمگذار و داشتن بیمه نامه جوجه ریزی انجام می‌شود و مرغداری‌های تخمگذار علاوه بر آن باید از واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم استفاده کنند.

 

 

 

 

اولین باغ پرندگان خراسان جنوبی عید فطر راه اندازی می‌شود

سرمایه گذار باغ پرندگان خراسان جنوبی از راه اندازی اولین باغ پرندگان در مرکز استان در عید فطر خبرداد.

خراشادی سرمایه گذار خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار، گفت: مکان باغ پرندگان متعلق به شهرداری بیرجند است و این باغ در پارک جنگلی معصومیه راه اندازی می شود.

او با اشاره به اینکه مساحت این باغ ۲ هکتار است، افزود: بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار برای  این باغ سرمایه گذاری شده است.

خراشادی با بیان اینکه انواع متعدد پرنده برای این باغ خریداری شده است و در حال انتقال به بیرجند است، اظهارکرد: طوطی، شترمرغ، طاووس، لک لک، فلامینگو و چند نوع پرنده دیگر از پرندگان این مجموعه هستند.

سرمایه گذار باغ پرندگان بیرجند با اشاره به اینکه این باغ با اهداف آموزشی، تحقیقاتی و تفریحی راه اندازی شده است، تصریح کرد: هزینه ورودی این باغ به ازای هر نفر ۸ هزار تومان است و برای دانش آموزان نیم بها خواهد بود.

او عنوان کرد: پیش بینی می کنیم در آینده میمون و بچه شیر نیز به این باغ اضافه شود.

۱.۵ هکتار این باغ مربوط به محل نگهداری پرندگان است و ۵٠٠ متر آن به فضای سبز اختصاص دارد.

 

 

 

جولان آفات چوبخوار در شرایط خشکسالی خراسان جنوبی/۷

جولان آفات چوبخوار در شرایط خشکسالی خراسان جنوبی

 آفات چوبخوار در اثر تنش‌های محیطی از جمله خشکسالی‌ متوالی به جان درختان خراسان جنوبی افتاده‌ به طوری که ۲۶ هزار هکتار از باغات این استان به انواع این آفات آلوده شده و مبارزه با آنها در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا سریال ادامه‌دار خشکسالی از ۲۰ سال گذشته در استان کویری خراسان جنوبی آغاز شد و در قسمت‌های ابتدایی این سریال تلخ، با کاهش شدید بارندگی و کم‌آبی به نمایش درآمد.

کمبود منابع آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های بعد آبرسانی سیار به حدود ۵۰۰ روستای این استان مرزی و فرونشست زمین در برخی دشت‌های استان را در پی داشت.

در قسمت‌های بعدی این قصه تکراری بارندگی‌ها به حدی کاهش یافت که خشک شدن قنوات، کاهش شدید سطح درآمد مردم به خصوص روستاییان را در پی داشت و هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شد ولی با همت مردم و حمایت‌های دولت، چرخ تولید در روستا متوقف نشد.

چند سالی است که جولان آفات چوبخوار هم به مشکلات قبلی اضافه شده و در سال جاری به دلیل تداوم خشکسالی‌ حالت طغیانی به خود گرفته‌ است.

آفات چوبخوار از جمله پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوبخوار شاخک بلند درختان میوه، سوسک طوقه‌خوار و پروانه فری یا کرم خراط به صورت میانگین به ۲۰ تا ۷۰ درصد درختان این استان خسارت زده‌اند.

طغیان این آفات به گونه‌ای است که سموم قوی هم اثرگذار نیست و کشاورزان مجبورند برای جلوگیری از انتقال این آفت به سایر باغات نسبت به کف‌بری درختان خود اقدام کنند و در عین ناباوری نظاره‌گر مرگ درختان چندین ساله خود باشند.

تنها راه مقابله و جلوگیری از شیوع این آفات قطع درختان آلوده و جمع‌آوری آن از سطح باغات است، همچنین تغذیه مناسب و آبیاری به موقع درختان راهکار پیشگیری از این آفات طغیانگر است.

آفات به دلیل این که مدیریتی بوده و به چگونگی مدیریت باغ و مزرعه بستگی دارد، تاکنون زیر پوشش حمایت بیمه‌ای قرار نگرفته‌ که این موضوع دغدغه کشاورزان را بیشتر کرده است.

کاهش بارندگی، ضعف درختان و افزایش آفات چوبخوار

ارتباط خشکسالی و افزایش آفات گیاهی موضوعی است که مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره گفت: با حاکم شدن خشکسالی در ۲ دهه اخیر، درختان ضعیف شده و ضعف درختان بستر مناسبی را برای افزایش جمعیت و شدت خسارت آفات چوبخوار فراهم و آن را به آفات درجه اول باغات استان تبدیل کرده است.

مهدی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که آفات چوبخوار در شرایط مطلوب و پرباران وجود نداشته یا جمعیت آنها بسیار کم بوده است لذا در این شرایط جزو آفات ثانویه محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: خشکسالی و کم‌آبی قدرت مقابله درختان با عوامل مختلف خسارت‌زای گیاهی را کاهش داده که نتیجه آن خشک شدن سطح زیرکشت بسیار بالایی از درختان گردو، انواع درختان دانه‌ و هسته‌دار بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حدود ۲۶ هزار هکتار از باغات استان آلوده به انواع آفات چوبخوار است که از بارزترین این آفات پروانه فری یا کرم خراط بوده و آفات چوبخوار خسارت هنگفتی را در تمامی نقاط استان به بخش کشاورزی وارد کرده‌ است.

وی با بیان اینکه “کرم خراط” و “سوسک شاخک بلند رزاسه” بیشترین سطح آلودگی در باغات خراسان جنوبی را دارند افزود: کرم خراط در حدود چهار هزار و ۸۱۰ هکتار از باغات میوه با اولویت گردو و سیب و سوسک شاخک بلند رزاسه در حدود ۶ هزار و ۳۶۷ هکتار از باغات میوه سردسیری خسارت وارد کرده است.

یوسفی شدت خسارت این آفات را بین ۲۰ تا ۷۰ درصد در نقاط مختلف استان متفاوت دانست و گفت: بیشترین حجم خسارت در شهرستان‌های سرایان، فردوس، قاینات و بیرجند مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه آفات چوبخوار امکان سازگاری با محیط و افزایش جمعیت خود را هر سال با تداوم شرایط خشکسالی دارند، امکان از بین رفتن کامل باغات موجود همچنین باغات جدید وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال خشکسالی در استان خراسان جنوبی از حالت معمولی خارج شده و به حالت بسیار حاد و مصیبت‌بار درآمده است.

وی درباره چگونگی مبارزه با آفات چوبخوار در شرایط فعلی گفت: این آفات جزو آفات خصوصی بوده و عملیات اجرایی کنترل آنها برعهده بهره‌‎برداران است اما در شرایط کنونی استان که این آفات حالت بحرانی به خود گرفته و با وجود مشکلاتی اعم از خرده‌مالکی، سن بالای بهره‌برداران، نبود بضاعت مالی لازم و وجود باغات خشکیده رها شده به دلیل نبود مالکان در روستاها، کنترل این آفات از عهده کشاورزان خارج است.

یوسفی بیان کرد: در این شرایط به مشارکت و حمایت بخش دولتی با تامین منابع مالی برای اجرای طرح مدیریت کنترل آفات چوبخوار از محل اعتبارات مدیریت بحران نیاز داریم.

وی گفت: سال‌های ۸۶ و ۸۷ اعتباراتی به صورت پراکنده و موردی از محل ستاد حوادث غیرمترقبه به استان اختصاص یافت که با توجه به گستردگی سطوح آلوده و نیاز به انجام مبارزه همگانی فقط در بخش‌هایی به صورت الگویی و آموزشی عملیات اجرایی مبارزه با این آفات انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال ۹۴ بازدید رییس سازمان حفظ نباتات کشور از شهرستان‌های درگیر با این آفات انجام شد و از مصوبات این سفر برگزاری جلسه ستاد باغبانی حفظ نباتات وزارتخانه با موضوع وضعیت آفات چوبخوار در خراسان جنوبی بود که طرح مذکور در این جلسه ارائه و پس از تاییدبه سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد ولی با وجود پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اعتباری در قالب این طرح به استان اختصاص نیافته است.

وی عنوان کرد: طی چند سال اخیر هماهنگی و برگزاری جلسات متعدد با مدیریت بحران استانداری، بازدید مقامات استانی و کشوری از عرصه‌های آلوده و مکاتبات با بخش‌های ذیربط توسط این سازمان انجام شده و در حال پیگیری است.

وی گفت: هر سال علیرغم خصوصی بودن این آفات، با توجه به طغیانی شدن در استان در حد بضاعت اعتبارات موجود، اقدامات مقابله‌ای در استان انجام می‌شود و برای مبارزه موثر نیازمند اعتبارات ملی و استانی هستیم.

یوسفی برگزاری کلاس آموزشی برای باغداران، برنامه‌ریزی در جهت توسعه استفاده از مواد و تجهیزات کنترل غیر شیمیایی شامل خرید تله نوری و تله فرمونی، خرید ادوات و تجهیزات مبارزه شامل اره موتوری ،قیچی پنوماتی، اره پنوماتیک برای مبارزه با آفات چوبخوار و خرید حشرات آفت (حشره کامل و لارو آفات چوبخوار) به منظور کاهش منبع آلودگی را از جمله اقدامات مقابله‌ای جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ذکر کرد.

وی افزود: تمامی مناطق آلوده با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدمات تحت نظارت شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی قرار دارند و مهندسان ناظر گیاه‌پزشکی نیز در استان عملیات پیش آگاهی و مراقبت محصولات را عهده‌دار هستند.

برش و قطع درختان برای مبارزه با آفات

اما یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه، برش و قطع درختان را تنها راه مقابله با آفات چوبخوار عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته تعدادی زیادی از درختان منطقه مود به دلیل هجوم آفات خشک شدند و کشاورزان آنان را کف‌بر کردند و درختان باقیمانده هم نیمه جان هستند.

علی علی‌آبادی افزود: جهاد کشاورزی روش‌های مقابله‌ای را به کشاورزان ارائه می‌کند و تاکنون اعتباری اختصاص نداده‌اند لذا در این شرایط خشکسالی کشاورزان به تنهایی نمی‌توانند با آفات مقابله کنند.

وی اظهار داشت: کشاورزان براساس توصیه‌های جهاد کشاورزی برای جمع‌آوری و هرس درختان آلوده اقدام می‌کنند اما گستردگی و شیوع آفات به حدی زیاد است که نمی‌توانیم آن را مهار کنیم و در سال جاری هم تشدید شده است.

این بهره‌بردار گفت: تنها منبع درآمد روستاییان سربیشه، کشاورزی است و هجوم گسترده آفات، تولید محصولات را کاهش داده و به درآمد کشاورزان لطمه زده است.

وی افزود: در گذشته آفات بیشتر به درختان مسن‌تر هجوم می‌بردند ولی امسال درختان جوان و کمتر از ۱۵ سال را هم مورد هجوم قرار داده‌اند که در این شرایط نیازمند حمایت ویژه بخش دولتی هستیم.

عملیات هرس دشوار و هزینه‌بر است

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: با توجه اینکه عملیات هرس بسیار مشکل و نیازمند نیروی انسانی ماهر و پرهزینه برای باغداران است، به کمک دولت نیاز داریم.

مریم جوادی بایگی افزود: در حال حاضر ۸۰۰ هکتار از باغات منطقه آلوده به این آفات است و میزان خسارت این آفت در شهرستان سربیشه تاکنون چهار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی گفت: آفات چوبخوار بیشترین خسارت را به باغات بادام، زردآلو و گردو وارد کرده است و سال گذشته برای مبارزه با این آفات ۱۰۰ هکتار از باغات شهرستان را هرس و کف‌بر کردیم.

وی اظهار داشت: مبارزه با آفات چوبخوار سرفصل اعتباری ندارد و بیشتر کشاورزان توانایی مبارزه با آفات را ندارند و از پس هزینه‌های آن برنمی آیند، برای مبارزه جدی با این آفات یعنی قطع درختان آلوده به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تنها راه مقابله با این آفات را قطع و برش درختان آلوده ذکر کرد و گفت: در سال جاری برای مبارزه با این افت از توان مردمی استفاده کردیم.

وی افزود: زمانی که درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات ضعیف می‌شوند، مستعد خسارت آفات چوبخوار هستند.

جوادی بایگی عنوان کرد: هر سال با افزایش سطح خشکسالی، جمعیت و خسارت آفات چوبخوار به ویژه در روستاهای بخش مود و مرکزی شهرستان سربیشه در حال گسترش است.

وی گفت: کرم خراط، پروانه چوبخوار پسته، سوسک شاخک بلند رزاسه، سوسک چوب‌خوار شاخک بلند درختان میوه و سوسک طوقه‌خوار درختان جزو آفات ثانویه‌ای هستند که با تداوم خشکسالی در استان به آفات درجه یک تبدیل شده‌ است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه افزود: نیاز است از محل اعتبارات مدیریت بحران برای مقابله با این آفات طغیانگر اعتباراتی در نظر گرفته شود تا از شیوع هرچه بیشتر آن در منطقه و استان جلوگیری شود.

وی از کشاورزان خواست تغذیه و آبیاری مناسب درختان را برای پیشگیری از این آفت طغیانگر انجام دهند و برای مبارزه با آفات مختلف با یکدیگر همکاری کنند چرا که مبارزه و از بین بردن آفات باید با همکاری تمامی کشاورزان و به صورت منطقه‌ای انجام شود.

تمامی باغات فردوس درگیر آفات چوبخوار

مدیر جهاد کشاورزی فردوس هم گفت: به دلیل خشکسالی تمامی باغات این شهرستان مورد هجوم آفات چوبخوار قرار گرفته‌ اما سطح آلودگی متفاوت است و با توجه به ادامه روند خشکسالی هر سال شدت خسارت افزایش می‌یابد.

موسی سلیمانی افزود: این آفات بیشترین حجم خسارت را به باغات گردو و بادام وارد کرده‌ و تمامی باغات گردو مورد هجوم کرم خراط قرار گرفته است و برخی باغات به کلی خشک شده‌اند.

وی عنوان کرد: تعدادی زیادی از درختان گردو چندین ساله این شهرستان به دلیل هجوم کرم خراط خشک شدند و برای مبارزه جدی با این آفات نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس گفت: آفات چوبخوار مانند کرم خراط و سوسک سرشاخه خوار درختان تشنه، ضعیف و رها شده را دوست دارند بنابراین باید با تقویت درختان از طریق آبیاری و کودهای مناسب، از حمله و گسترش این آفات جلوگیری کرد.

براساس آخرین آمار اراضی زراعی و باغی استان خراسان جنوبی بیش از ۱۶۴ هزار و ۴۸۰ هکتار مساحت دارد و سطح زیرکشت محصولات باغی ۶۹ هزار هکتار است.

 

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:
هفدهمین جشن گلریزان خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزار می‌شود/۳
حجت الاسلام حمیدی گفت: هفدهمین جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ۹ اردیبهشت ماه جاری به‌ صورت محدود حضوری، مجازی و تلویزیونی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی» در دیدار اعضای ستاد دیه استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: ستاد مردمی دیه کشور از ابتکارات رئیس وقت سازمان زندان‌ها، شهید لاجوردی است که در ماه رمضان سال ۱۳۶۹ با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و با برگزاری جشن گلریزان پایه گذاری شده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه ستاد مردمی دیه با حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب اسلامی،مسئولان و خیران نیک اندیش در سراسر کشور برکات فراوانی دارد و اقدامات بسیار موثری در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد انجام می دهد، گفت: در خراسان جنوبی نیز با تلاش و همت شبانه روزی اعضای ستاد دیه استان بسیار پویا کار خود را انجام می دهند.

 

وی با اشاره به روند تشکیل پرونده برای زندانیان نیازمند در ستاد مردمی دیه، ادامه داد: عمده جمع آوری کمک های خیران برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد در ماه رمضان و جشن های گلریزان انجام می شود اما دو سال اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و رسانه برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حمیدی از برگزاری هفدهمین جشن آزادی گلریزان زندانیان جرایم غیرعمد در روز پنج شنبه ۹ اردیبهشت ماه جاری همزمان با ۱۶ ماه مبارک رمضان به صورت محدود حضوری و همچنین مجازی و تلویزیونی خبر داد و افزود: در طی سال گذشته ۱۲۴ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با کمک های ستاد دیه آزاد شدند.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: از این تعداد ۷۱ زندانی بدهی مالی، ۴۳ زندانی بدهی مهریه، سه زندانی بدهی دیه و هفت زندانی بدهی نفقه داشتند که با کمک ستاد دیه استان آزاد شدند.

 

چشم های منتظر ۷۸ زندانی غیرعمد به دستان خیرین

وی مجموع بدهی این زندانیان را بیش از ۴۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این زندانیان با ۱۸ میلیارد تومان گذشت و رضایت شاکی، ۷۰۰ میلیون تومان آورده زندانی، یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون تومان کمک ستاد دیه استان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک ستاد دیه کشور ، ۵۰ میلیون تومان کمک کمیته امداد و ۸۶۶ میلیون تومان کمک بنیاد مستضعفان آزاد شدند.

 

حجت الاسلام حمیدی افزود: همچنین بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مجموع تسهیلات پرداختی در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان در سال گذشته بوده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری ۷۸ زندانی با ۱۹ میلیارد تومان بدهی چشم انتظار کمک خیرین هستند، ادامه داد: از این تعداد ۳۵ نفر به علت گرفتاری‌های مرتبط با مهریه، ۴۰ بدهکار مالی و سه نفر به علت دیه در زندان هستند.

 

 

۶۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد/

 

630 کیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

 فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف بیش از ۶۳۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد.

سرهنگ ناصر فرشید افزود: در بازرسی از یک سواری پراید در شهرستان بیرجند ۱۰۰ کیلوگرم حشیش کشف شد.

وی در تشریح این خبر گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محورهای فرعی شهرستان بیرجند دریافت کردند که تیم‌های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر برای بررسی موضوع اعزام شدند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای فرعی در شهرستان بیرجند به یک خودروی پراید که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده سواری پراید با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرشید تصریح کرد: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب کردند و با اقدامات پلیسی و شلیک چندین تیر با رعایت قانون به کارگیری سلاح، خودرو را متوقف و در بازرسی از آن۱۰۰ کیلو گرم حشیش کشف کردند.

وی با بیان اینکه ماموران در این رابطه یک متهم دستگیر را کردند تصریح کرد: متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین مأموران پلیس در شهرستان قاین در بازرسی از یک سواری سمند۳۲۴ کیلوگرم تریاک نیز کشف کردند، ادامه داد:  ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان قاین هنگام گشت زنی در محورهای فرعی این شهرستان به یک سواری سمند مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی بیان داشت: راننده خودرو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و با بی توجهی به فرمان ایست پلیس به سرعت به سمت مسیرهای صعب العبور متواری شد که با تلاش مأموران خودرو توقیف ولی راننده آن با استفاده از عوارض زمین و کوهستانی بودن منطقه متواری شد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان این که عملیات پلیس برای دستگیری متهم متواری شده ادامه دارد، تصریح کرد: ماموارن در بازرسی از خودرو ۳۲۴ کیلو گرم تریاک کشف کردند.

وی همچنین از کشف ۵۸ کیلو و ۳۰۰ گرم تریاک در شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی همچنین از کشف ۹۴ کیلو و ۶۰۰گرم تریاک در بازرسی از یک تانکر سوخت در فردوس نیز خبر داد و گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است.

وی اظهار داشت: همچنین مأموران انتظامی شهرستان سربیشه نیز با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر انتقال مواد مخدر توسط سوداگران مرگ دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرشید بیان داشت: ماموران هنگام کنترل محورهای مواصلاتی در شهرستان سربیشه به یک سواری پژو ۴۰۵ که با سرعت در حال حرکت بود مشکوک شدند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند که راننده سواری پژو با مشاهده مأموران بر سرعت خودرو افزود و متواری شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: ماموران خودروی حامل مواد مخدر را تعقیب و با اقدامات پلیسی آن را متوقف کردند که در بازرسی از خودرو ۶۱ کیلو و۱۰۰گرم تریاک کشف شد.

وی خاظرنشان کرد: ماموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.

 

 

 

 

۵۷ موتورسیکلت در بیرجند توقیف شد/۴

۵۷ موتورسیکلت در بیرجند توقیف شد

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: با اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی ۵۷ دستگاه موتورسیکلت و ۶ خودروی رانندگان متخلف در این شهرستان توقیف شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ مهدی شکوهی‌راد اظهار داشت: با توجه به مزاحمت‌های موتورسواران متخلف برای شهروندان به ویژه در محدوده بلوار سلامت و بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند، طرح ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با موتورسواران مزاحم فاقد پلاک، پلاک مخدوش و پلاک تا شده اجرا شد.

وی افزود: ماموران فرماندهی انتظامی شهرستان بیرجند با همکاری پلیس راهور و پلیس امنیت عمومی ضمن هماهنگی با مقام قضایی ۵۷ موتورسیکلت و ۶ خودرو را که رانندگان آنها با انجام حرکات نمایشی و نامتعارف برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کردند توقیف و روانه پارکینگ کردند.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند تصریح کرد: برخورد با صاحبان موتورسیکلت‌های فاقد پلاک و پلاک مخدوش همواره در دستور کار پلیس بوده و با خاطیان برابر مقرارت برخورد خواهد شد.

وی از شهروندان درخواست کرد با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به این بیماری از ترددهای شبانه بی‌مورد در معابر و خیابان‌ها پرهیز کنند و با رعایت محدودیت‌های مصوب ستاد استانی و ملی کرونا گامی در جهت قطع زنجیره انتقال بیماری بردارند.

 

 

 

اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت/

اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: امسال با افزایش سه برابری اعتبارات آبخیزداری در این استان، عملیات آبخیزداری را در حوزه‌های آبریز باقیمانده ادامه می‌دهیم.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنابر اعلام معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به خراسان جنوبی در سال جاری اعتبارات آبخیزداری نسبت به سال گذشته سه برابر می‌شود.

وی گفت: سال ۹۹ اعتبار مصوب و در حال اجرای حوزه بیابان و آبخیزداری استان از محل دولتی و استانی در مجموع ۸۷ میلیارد تومان بوده که در حال اتمام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: از این میزان ۷۴ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی تامین شده که ۴۷ میلیارد تومان مربوط به حوزه بیابان و ۲۷ میلیارد تومان مربوط به آبخیزداری است.

وی تصریح کرد: آنچه در حوزه آبخیزداری اتفاق می‌افتد تابع بارش باران به ویژه بارش تند و رگباری است که منجر به وقوع سیلاب و روان‌آب و آبگیری سازه‌ها می‌شود.

نصرآبادی گفت: در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) ۳۸ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم و فقط سازه‌های شهرستان نهبندان اوایل امسال ۵.۵ تا ۶ میلیون متر مکعب آبگیری شد و سایر سازه‌ها با افت حجم ذخیره مواجه شده است.

وی افزود: سازه‌های آبخیزداری استان که سال قبل تا ۸۵ میلیون متر مکعب روان آب را در خود جای دادند امسال با افت مواجه شده البته تاثیر آبگیری این سازه‌ها از یک تا سه سال خوب خواهد بود لذا در مناطقی که سازه وجود دارد، اثرات شدید خشکسالی کمتر است.

وی گفت: حوزه‌هایی آبخیز که اجرای عملیات نداشته‌ایم تابع خشکسالی شدید همچنین گرمایش هواست که علیرغم کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما نیز تشدید کننده است چرا که امسال در مقایسه با طولانی مدت دمای هوا ۳.۳ درجه افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: در سایر بخش‌ها مانند مرتع و بیابان نیز اقداماتی برای ذخیره‌سازی نزولات آسمانی و روان‌آب‌ها انجام شده است و در مناطقی که این طرح‌ها اجرا شده، اثرات خشکسالی شدت کمتری خواهد داشت.

وی بیان کرد: به شکل عمومی کمبود بارندگی، افزایش دما و وزش بادهای بی‌سابقه از نیمه اسفند ۹۹ تاثیر شدیدی بر عرصه‌های طبیعی گذاشته که نیازمند توجه ویژه به این بخش است.

نصرآبادی گفت: دامداران و مرتع‌داران باید مراقب باشند زیرا چرای بی‌رویه در مراتع سبب خسارت و ضربه سنگین به آنها می‌شود از طرفی با توجه به خشکی عرصه‌ها و وزش بادهای گرم، احتمال حریق نیز زیاد است.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی با وسعت بیش از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی دومین استان بیابانی کشور است.

وی افزود: خراسان جنوبی تا سال ۹۳ تعداد ۲۸ کانون فرسایش بادی داشت اما با توجه به شرایط اقلیمی استان، مجاورت با کویرهای بزرگ، ریزش بادهای ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه سیستان و سایر عوامل این کانون‌ها طبق آخرین بررسی‌های کارشناسان ما به ۳۵ مورد رسیده و سبب شده جزو پنج استان درگیر با گرد و غبار قرار بگیریم.

 

 

 

پنج هزار و ۷۰۰ تن سیمان روزانه در خراسان جنوبی تولید می‌شود/۲-۳

پنج هزار و ۷۰۰ تن سیمان روزانه در خراسان جنوبی تولید می‌شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر روزانه حدود پنج هزار و ۷۰۰ تن سیمان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و نیاز استان در شرایط عادی هزار و ۲۰۰ تن است.

عباس جرجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در هفته‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که برای کارخانه سیمان باقران ایجاد شد شاهد کاهش تولید و کمبود سیمان در استان بودیم.

وی گفت: از هفته گذشته مشکل این کارخانه به وسیله مهندسی معکوس حل و مجدد وارد چرخه تولید شد و اکنون مشکلی در زمینه تامین سیمان در خراسان جنوبی نداریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر روزانه هزار و ۷۰۰ تن سیمان در این استان توزیع می‌شود که در گذشته هم برابر نیاز استان توزیع می‌شد اما چون مردم مشکلاتی در تامین داشتند، این میزان افزایش یافت.

وی افزود: افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعال هستند قبل از سال جدید برای اینکه با افزایش قیمت سیمان مواجه نشوند حجم زیادی سیمان را خریداری و دپو کردند که با تعطیلی کارخانه باقران، کمبود سیمان بیشتر احساس شد.

جرجانی عنوان کرد: پیشنهاد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت سیمان ۴۰ درصد بوده که این موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور مطرح شده اما هنوز وزارت صمت به توافق نهایی نرسیده است.

وی گفت: سعی می‌کنیم بازار صادرات سیمان به افغانستان را از دست ندهیم و سال گذشته کارخانه سیمان باقران ۵۸۰ هزار تن محصول به ارزش ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و کارخانه سیمان قاین ۴۳۲ هزار تن به ارزش ۳.۸ میلیون دلار صادرات داشتند.

 

 

 

 

افزایش ۷۷ درصدی حوادث جاده‌ای در خراسان جنوبی/۴

افزایش ۷۷ درصدی حوادث جاده‌ای در خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: امدادگران این جمعیت فروردین امسال با حضور در ۷۸ حادثه جاده‌ای استان امدادرسانی کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد حادثه‌دیدگان نیز ۸۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: امدادگران هلال احمر در مجموع به ۱۰۴ مورد حادثه اعزام شدند که حوادث جاده‌ای در صدر امدادرسانی‌ها بوده‌ است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت به ۴۸۷ حادثه‌دیده که ۲۶۱ نفر آنها مربوط به حوادث جاده‌ای بود، امدادرسانی شد.

وی از انجام عملیات رهاسازی در ۲۴ حادثه فروردین امسال خبر داد و گفت: از ۵۴ نجات یافته ۴۳ نفر به مراکز درمانی منتقل و ۱۱ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

رضایی روند حوادث جاده‌ای خراسان جنوبی را نگران کننده دانست و افزود: رانندگان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توانند ضمن حفظ جان خود و سرنشینان، در کاهش چشمگیر حوادث موثر باشند.

 

 

 

بیمارستان هراسی فوتی‌ها را افزایش داد / نیمی از فوت شدگان دیر آمدند/۳ 

بیش از نیمی از بیماران کرونایی خراسان جنوبی از ترس بستری شدن، با حال بد به بیمارستان مراجعه می‌کنند؛ درست موقعی که زمان طلایی درمان را از دست داده اند و کاری از دست کادر درمانی بر نمی‌آید.

ضیائی رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر بیرجند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن هشدار در خصوص افزایش موارد بستری بیماران کرونایی گفت: متأسفانه بیماران کرونایی با این باور غلط که بیمارستان‌ها آلوده اند و اگر بستری شوم می‌میرم، خیلی دیر و با حال بد مراجعه می کنند و کار درمانی را سخت‌تر می‌کنند.

او افزود: وقتی بیماران، بدحال می‌شوند و درگیری ریه شان زیاد می‌شود، روش‌های درمانی ممکن است مؤثر نباشد و میزان مرگ و میر بالا می‌رود.

ضیائی تأکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ مبتلا به کرونا که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، ۹۸ درصدشان بهبود می‌یابند و کمتر از دو درصد فوت می‌کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر بیرجند با اشاره به پُر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی هشدار داد: در صورت بحرانی شدن اوضاع، مجبوریم از روش بستری موقت استفاده کنیم؛ در این روش فرد مبتلا به کرونا پس از تزریقات، در منزل بستری و روند درمانش پیگیری می‌شود.

 

 

 

شبستان گزارش می دهد؛
ورشکستگی صنف پوشاک خراسان جنوبی/ ۴۰۰ نفر بیکار شدند۶۰ درصد اصناف خراسان جنوبی در حال ورشکستگی/۷-۵
ویروس کرونا سبب تلمبار بدهی ها و ورشکستگی۴۰۰ فعال صنف پوشاک در بیرجند شد، به نحوی که حالا کاسبان این صنف با از دست دادن سرمایه شان، خانه نشین شده اند.

به گزارش شبستان بیش از دو هفته است که با قرمز شدن وضعیت شهر بیرجند و بسیاری از شهرستان های خراسان جنوبی، صنف پوشاک بیرجند در روزهای کرونایی از آسیب‌های قرنطینه در امان نبود و امروز در کنار وعده‌های بی ‌سرانجام مسئولان شاهد تلمبار بدهی ها، بیکاری و ورشکستگی کاسبان هستیم.

«علیرضا یادگاری» یکی از کاسبان صنف پوشاک است که ضمن گلایه از عدم برنامه ریزی مسئولان در خصوص تعطیلی اصناف به خبرنگار شبستان گفت: دو هفته شده که تعطیل هستیم و هنوز هم زمزمه ای هست که هفته بعد هم اصناف تعطیل خواهند بود.

این کاسب با بیان اینکه فروردین و اسفند، صنف پوشاک تعطیل بود ولی هیچگونه حمایتی نشدیم، افزود: ما کاسبان اجاره خانه و مغازه داریم، چک داریم و دو شغله هم نیستیم اما مجبور هستیم درب مغازه خود را ببندیم و  در خانه بشینیم.

یادگاری از شلوغی برخی فروشگاه های بزرگ استان گلایه کرد و گفت: برای خرج روزمره خودمان هم نمی توانیم کاری انجام دهیم، در صورتی که برخی صنف های شلوغ باز هستند این در صورتی است که مشتری های صنف پوشاک حداقل دو نفر دو نفر و با فاصله گذاری اجتماعی وارد مغازه می شوند و توقف زیادی هم ندارند.

وی با بیان اینکه برای ایام عید جنس جدید خریداری کرده ام، ادامه داد: برای ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد چک داده ایم و فروشندگان تهران برای ما مهلتی قائل نمی شوند و باید چک هایمان را پرداخت کنیم.

یادگاری بیان کرد: تسهیلات ۱۸ درصدی، دردی از اصناف دوا نمی کند، حمایت مسئولان از اصناف باید این باشد که اصناف در ساعتی از روز فعال بوده و یا تسهیلات آن ها امهال شود، همچنین باید تمام اصناف و مشاغل بسته باشند نه اینکه تنها صنف کفش و پوشاکی که در بروز کرونا تاثیرگذاری زیادی ندارند، بسته شوند و سایر اصناف هیچ رعایتی نکنند.

کاسبان شرمنده/ بدهی های تلمبار شده

«داور باقری» یکی دیگر از اصنافی است که از خسارت های وارده به صنف خود در ایام تعطیلی کرونا گلایه داشت، گفت: در ایام تعطیلی کرونا بی نهایت خسارت دیده ایم اما هیچ نهاد و دستگاهی حمایت و تسهیلاتی به ما پرداخت نکرد.

باقری با بیان اینکه قرار بود اصناف به مدت ۱۰ روز تعطیل باشند، افزود: بعد از گذشت این ۱۰ روز طبق دستور اتحادیه درب مغازه را باز کردم ولی اتاق اصناف به ما اخطاریه داد، این رسم خوبی نیست که اصناف را تعطیل کنند چراکه ما اجاره می دهیم؛ چک و خرج و مخارج زندگی مثل دیگر کارمندان داریم اگر قرار است، تعطیل باشد باید همه صنوف به خصوص مراکز شلوغ و بانک ها هم تعطیل باشند.

وی تصریح کرد: صنف پوشاک مظلوم واقع شده اند؛ مسئولان هم برای از هم پاشیدگی خانواده ها، مسائل آسیب شناسی و معضلات اجتماعیِ این بیکاری هیچ فکری نمی کنند.

باقری که ۲۰ سال سابقه کار در صنف پوشاک بیرجند را دارد، مطرح کرد که برای حمایت از اصناف به استانداری، فرمانداری و اتاق اصناف رفته ام ولی هیچ مسئولی جوابگوی ما نیست؛ چراکه بسیاری از اصناف تازه کار تسهیلات گرفته اند، اما متاسفانه دولت هیچ حمایتی از آنها نکرده است.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم و سوم اعطای تسهیلات کرونا به اصناف هیچ تسهیلاتی حتی یک ریال به اصناف پرداخت نشد، در این مدت مجبور شدیم از تمام اقوام و خویشان پول قرض کنیم و شرمنده همه باشیم، با این تعطیلی ها اعصابی برای کاسب نمانده است.

این کاسب صنف پوشاک با بیان اینکه فعالان این صنف بیشترین ضربه و خسارت را متحمل شده اند، گفت: دو نیروی من بیکار شده اند ولی ما مجبوریم به آن ها حقوق پرداخت کنیم، خدا را خوش نمی آید و آه و نفرین کاسبان پشت سر همه مسئولان امر خواهد بود چراکه من برای پرداخت هزینه هایم مجبور شدم طلای دست همسرم را بفروشم و شرمنده همسر و تمام اقوام شده ام چراکه با حمایت اقوام توانستم با سابقه ۲۰ ساله از پَس هزینه ها برآیم در غیر اینصورت باید زندان می بودم.

وی تصریح کرد: مسئولان باید برای تعطیلی اصناف برنامه ریزی کنند و اصناف را در زمان خاصی از روز تعطیل کنند نه تمام روز؛ چراکه خسارت های این بخش سبب از هم پاشیدگی خانواده ها و معضلات اجتماعی می شود که در آینده جبران ناپذیر خواهد بود.

باقری گفت: این استان استان کم برخورداری است که از خشکسالی رنج می برد و مردم پول زیادی ندارند که خرید زیادی انجام دهند، لذا اصناف استان باید به صورت مستثنی از سایر استان ها در ساعاتی از روز باز باشند.

۱۶۰ ورشکسته/ بیکاری ۴۰۰ فعال صنف پوشاک در بیرجند

«سید علی اسماعیل زاده»، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: اصناف پوشاک بیرجند با خاک یکسان شده اند، چراکه ۱۴ ماه است که تعطیل هستیم، مزون های عروس هم کلا تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه بعد از تعطیلی نوروز واحدهای فعال تنها ۱۰ روز کار کرده اند، گفت: هم اکنون اصناف دوباره تعطیل شده اند، سال گذشته هم سه نوبت تعطیلی داشتیم ولی هیچ حمایتی از هیچ نهاد و سازمانی نشده ایم.

اسماعیل زاده تصریح کرد: هیچ تسهیلاتی به صنف پوشاک تعلق نگرفته و برخی هم که متقاضی تسهیلات بودند با سنگ اندازی مسئولان از دریافت تسهیلات صرف نظر کردند؛ در مرحله دوم و سوم تعطیلی اصناف قرار بود کمک تسهیلاتی به آنها بدهند اما خبری نشد و در این تعطیلی اخیر هم هیچ کس توجه ای به مشکلات صنف پوشاک نکرده است.

وی با گلایه از اینکه تمام تعمیرگاه ها و شیرینی فروشی ها که سبب آلوگی صوتی و بهداشتی هستند باز هستند، افزود: این در صورتی است که صنف پوشاک که صنف تمیزی است و مشتری هم کم دارد باید بسته باشد!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک بیرجند از فعالیت ۹۰۰ نفر در بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶۰ فعال این حوزه ورشکسته و تعطیل شده اند، می توان گفت ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در این صنف بیکار شده اند.

اسماعیل زاده مطرح کرد: متاسفانه به دنبال اوج گیری کرونا و تعطیلی اصناف؛ خسارت زیادی به صنف پوشاک وارد شده چراکه برای هر واحد حداقل دو نفر بیکار می شوند لذا بر هر نفری که بیکار می شود دولت باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

وی اضافه کرد: پارچه فروشان، طراحان لباس، کارخانه های پارچه بافی، بسته بندی، آرم و تولید کنندگان پوشاک هم به صنف پوشاک وابسته اند که اگر صنف پوشاک فروشی نداشته باشند همه این اصناف تعطیل می شوند، لذا تعطیلی صنف پوشاک به زنجیره تولید کشور آسیب وارد می کند که در آینده غیرقابل جبران خواهد بود.

رئیس اتحادیه  صنف فروشندگان پوشاک بیرجند با بیان اینکه صنف پوشاک به دنبال دریافت تسهیلات دولتی نیست، افزود: برخی اصناف هستند که به نان شب خود محتاج شده اند، اما برخی مسئولانی که راحت حقوقشان را می گیرند برای صنف پوشاک تصمیم گیری می کنند، این در صورتی است که بدهی های اصناف روی هم تلنبار شده است.

اسماعیل زاده گفت: صنف پوشاک ۱۰ روز تعطیل کردند، اما بیماری کرونا به جای اینکه کمتر شود بیشتر شد، زمانی که کنترلی بر ورودی آرامستان ها و تردد بین شهری نمی شود و بیشتر مطب های پزشکان، سونوگرافی ها، داروخانه ها، دفاتر قضایی و … حداقل های دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند، درست نیست که تنها صنف پوشاک و کفش تعطیل باشند.

وی بیان کرد: صنف پوشاک وقتی تعطیل می شود، باید اجاره مغازه و تسهیلات خود را پرداخت کند اما هیچ جایگزینی برای آن نیست، همچنین عوارض، پول برق، پول آب، مالیات را اصناف پرداخت می کنند و در عوض هیچ حمایتی نمی شوند؛ واحدهایی در بیرجند تعطیل شده اند که در طول روز حتی یک تا دو مشتری هم ندارند، اگر قصد دارند کرونا را شکست بدهیم باید از کشورهای موفق الگوگیری و تمام مشاغل و بانک ها با هم تعطیل شود تا عده ای از لحاظ روحی و روانی به هم ریخته نشوند.

۶۰ درصد اصناف خراسان جنوبی در حال ورشکستگی

«رضا علیزاده بیرجندی»، رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان از همراهی خوب اصناف در رعایت موارد بهداشتی و تعطیلی اصناف خبر داد و گفت: متاسفانه همراهی اصناف همیشه یک طرفه بوده و هست.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی تصریح کرد: در صورتی که اصناف با همین روال فعالیتی نداشته باشند، متاسفانه ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها ورشکست خواهند شد چون تصمیمات بدون کارشناسی و بدون حضور نماینده ای از اصناف گرفته می شود.

علیزاده با بیان اینکه تعطیلی اصناف سبب می شود آبروی چندین ساله کاسبان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه ها و چک هایشان بر باد رود، افزود: تصمیمات غیرکارشناسی برخی مسئولان خسارت جبران ناپذیری را برای اصناف دارد.

وی بیان کرد: ستاد ملی کرونا برای کلان شهرها همانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز قانون و بخشنامه تنظیم می کند و همان بخشنامه و دستورالعلمل باید در استان خراسان جنوبی هم که منطقه تجاری نیست اجرا شود.

مصوبات ستاد کرونا منطقه ای اجرا شود

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با بیان اینکه در بزرگترین پاساژ بیرجند ۴۰ واحد صنفی فعالیت دارند، گفت: لذا استان منطقه تجاری نیست و اگر قرار است از پیشرفت بیماری منحوس کرونا جلوگیری کنیم باید همه دستگاه ها پای کار باشند نه اینکه تنها برخی صنوف را تعطیل کنیم.

وی با گلایه از رسانه های گروهی، سمعی و شنیداری گفت: رسانه ها باید از شلوغی آرامستان ها، مکان های تست کرونا، سونوگرافی ها و مطلب های پزشکان هم گزارش تهیه کنند و تنها تمرکزشان بر پلمپ اصناف نباشد.

علیزاده تصریح کرد: به صورت تخصصی باید برای اصناف برنامه ریزی شود تا این تعطیلی ها هم تاثیر گذار باشد و هم تبعات آن کمتر شود، لذا پیشنهاد داده می شود برای هر وضعیتی به طور مثال برای رنگ قرمز یک پروتکل مشخص شده تعریف شود و مدت زمان فعالیت اصناف بر اساس وضعیت (قرمز، زرد و نارنجی) محدود و تقسیم بندی شود نه اینکه اصناف چند هفته تعطیل شوند.

وی ادامه داد: باید تفویض اختیاری به مسئولان خراسان جنوبی داده شود تا مصوبات به صورت استانی و منطقه ای بر اساس وضعیت خاص منطقه اجرا شود نه اینکه مصوبه های کلان شهرها در استان کم برخوردار خراسان جنوبی  هم یکسان اجرا شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا باید به لحاظ شرایط منطقه ای خراسان جنوبی که تجاری نیست؛ اجرا شود. همچنین اصناف بر اساس رنگ بندی در وضعیت قرمز از ساعت ۹ تا سه فعالیت کنند.

در نتیجه…

فعالان صنف پوشاک بیرجند حاضر به همراهی در اجرای محدودیت های کرونایی هستند، اما در کنار این همراهی ها انتظارشان از دولت و مسئولان امر این است که جلوی ضرر و زیان های ناشی از بیکاری را بگیرند، تسهیلات آنها را امهال کنند و بیمه و مالیات مشکلاتشان را دو چندان نکند.

رییس دانشگاه:

بزرگترین باغستان زرشک کشور به دل دانشگاه بیرجند می‌آید

بزرگترین باغستان زرشک کشور به دل دانشگاه بیرجند می‌آید

ایسنا/خراسان جنوبی رییس دانشگاه بیرجند از طرح مطالعاتی انتقال پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به پردیس شوکت آباد خبر داد و ادامه داد: پیگیر اخذ مجوز ‏مرکز علم و فناوری امیرآباد هستیم که باغ و مزرعه این مجموعه را به عنوان بزرگترین طرح باغستان عناب و زرشک در ‏استان و حتی کشور تبدیل کنیم‎.‎

احمد خامسان، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: پس از شیوع بیماری کرونا و و دستورالعمل ابلاغی وزارت علوم در ‏خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی  به صورت بر خط، دانشگاه بیرجند یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کشور در راستای ‏اجرایی شدن این دستورالعمل بوده است‎.‎

وی ادامه داد: یک سال قبل از شیوع بیماری کرونا دانشکده علوم تربیتی دانشگاه نسبت به راه اندازی یک سامانه آموزش ‏الکترونیکی اقدام کرده است و بعد از ۴۸ ساعت از ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا، کلاس‌های آموزشی دانشگاه برگزار و این کلاس‌ها ‏ضبط و در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت‎.‎

رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به تداوم برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی گفت: در تابستان سال گذشته نقاط ‏ضعف شناسایی و با در افزایش سرورها مشکلات موجود را به حداقل رسانده‌ایم و در حال حاضر مشکلی در خصوص ‏کلاس‌های آموزش مجازی نداریم و از این لحاظ عملکرد مطلوبی در سطح کشور داشته‌ایم‎ .‎

خامسان، یکی از دغدغه‌های موجود را عدم حضور دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۸ در سه ترم متوالی و حضور نداشتن ‏دانشجویان سال ۹۹ به صورت کامل در دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد: به زودی این مشکلات مرتفع شود‎.‎

وی گفت: از مدت‌ها قبل پیش بینی ما بر حضور دانشجویان در خردادماه در محیط دانشگاه‌ها بود که با موج ‏چهارم شیوع بیماری کرونا این موضوع بعید است، حتی پیش بینی می‌شود با تداوم کلاس‌های آموزشی مجازی، هم وزارت ‏علوم و هم وزارت آموزش و پرورش در بحث علمی با مشکلات زیادی مواجه شوند‎.‎

وی بیان کرد: اساتید برای برگزاری کلاس‌های مجازی تا سه برابر زمان عادی وقت می‌گذارند، اما تعامل اجتماعی که در ذات ‏آموزش است در کلاس‌های برخط نیست‎.‎

رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر تحصیل دانشجویان ابراز امیدواری کرد: با از بین رفتن ‏بیماری کرونا باز هم برخی از کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شود‎.‎

وی در خصوص کارگاه‌ها و کلاس‌های عملی نیز گفت: بسیاری از دروس عملی مجوزهای لازم جهت جایگزین شدن آنها ‏صادر شده و برخی نیز از طریق فیلم‌های آموزشی اجرا شده است و در مورد برخی از دروس نیز منتظر ابلاغ از سوی وزارت ‏خانه هستیم که به صورت حضوری برگزار شود‎.‎

وی ادامه داد: کلاس‌های دانشجویان خارجی این دانشگاه که اکثرا از کشور افغانستان هستند در دوره کارشناسی ارشد و دکتری به ‏صورت مجازی و در بعضی موارد که نیاز به آرمایشگاه دارند به صورت حضوری برگزار شده است.

خامسان، پذیرش دانشجوی خارجی را به عنوان افرادی که از کشورهای خارج از ایران صرفاً برای ادامه تحصیل به کشور ‏سفر می‌کنند برشمرد و خاطرنشان کرد: در برنامه بلند مدت دانشگاه بیرجند هدف گذاری برای جذب ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر ‏دانشجوی خارجی در سال انجام شده است‎.‎

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۹ دانشجوی افغانستانی مشغول به تحصیل در دانشگاه بیرجند هستند که ۱۵۰ نفر در یک سال گذشته پذیرش شده‌اند‎، با انتقاد از میزان سرانه دانشجویی تخصیصی به دانشگاه بیرجند بیان کرد: این سرانه حتی در حد ‏سرانه دانشجویی دانشگاه‌های همتراز نیست‎.‎

اعتباراتی که در سطح یک دانشگاه ملی نیست 

وی گفت: با در نظر گرفتن هر شاخصی در دانشگاه بیرجند این اعتبارات در حد دانشگاه بیرجند نبوده است و تفاوت فاحشی ‏با دانشگاه‌های همتراز دارد و این موضوع در جلسات وزارتخانه نیز اعلام شده است‎.‎

وی ابراز امیدواری کرد: در صورتی که سرانه بیشتری به این دانشگاه اختصاص پیدا کند می‌توانیم ضمن ایجاد ‏زیرساخت‌ها در دانشگاه نسبت به برگزاری برنامه‌های جانبی بیشتری برگزار کنیم‎.‎

خامسان ادامه داد: علی‌رغم میزان کم سرانه تخصیصی به دانشگاه‌های بیرجند در برنامه بودجه نیز ۱۳ دانشگاه کشور ‏اعتبارات مازادی دریافت کرده‌اند که دانشگاه بیرجند از این اعتبارات نیز محروم بوده است‎.‎

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های استان‌ها سرانه پایین تری نسبت به دانشگاه‌های با تراز ملی دارند، گفت: در شورای انقلاب ‏فرهنگی ۱۰ دانشگاه کشور را در تزار بین الملل در نظر گرفته‌اند و براین اساس دانشگاه بیرجند که رسالت ملی دارد، نیز ‏نباید تفاوت‌های بسیار زیادی با این دانشگاه‌ها در خصوص سرانه دانشجویی داشته باشد‎.‎

رییس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در بحث تحصیلات تکمیلی و دانشجویان دکترا با جذب تمام ظرفیت اعلامی به وزارت ‏علوم موافقت شده است که دانشگاه بیرجند نیز تمامی متقاضیان دوره دکتری را جذب کرده است.‏

وی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته‌های علوم پایه مانند الگوی کشوری در این دانشگاه با اقبال بسیار کمتری روبرو شده ‏است که یکی از دلایل این امر دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با بکارگیری دانشجو در رشته‌های ‏علوم و با تضمین اشتغال آنها باعث شده بسیاری از دانشجویان در رشته‌های علوم رغبت کمتری نشان دهند در صورتیکه ‏دانشجویان باید در دانشگاه‌ها تحصیل کرده و بعد از تحصیل در دانشگاه، آموزش‌های تخصصی در حوزه تدریس را در ‏دانشگاه فرهنگیان فرابگیرند‎.‎

وی، داشتن ۳۶۰ عضو هیات علمی در دانشگاه بیرحند را یکی از نقاط قوت این دانشگاه برشمرد و ادامه داد: امکانات، ‏کارگاه‌های آموزشی، سالن‌های ورزشی و .. از دیگر مزیت‌های دانشگاه است‎.‎

ریس دانشگاه بیرجند از کلنگ زنی خوابگاه دختران در چند روز آینده در این دانشگاه خبر داد و ادامه داد: یک سالن ورزشی ‏نیز در دانشگاه در دست احداث است که امیدواریم تا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد‎.‎

وی اظهار کرد: در ۱۰ سال آینده از نظر اسکان شرکت‌های نوآور در دانشگاه هیچ مشکلی نخواهیم داشت؛ در حال حاضر ‏دانشگاه به اعضای هیات علمی و کارکنان هیچ گونه بدهی ندارد؛ گرنت آموزشی دانشگاه در سال جاری ۲۲ میلیارد ریال است و این گرنت در سال ‏جاری به بیش از دو نیم برابر افزایش پیدا خواهد کرد‎.‎

ریس دانشگاه بیرجند از بورسیه تحصیلی دانشجویان خبر داد و ادامه داد: با این کار خواهیم توانست دانشجویان نخبه تری ‏در این دانشگاه جذب خواهیم کرد‎.‎

تغییر رویه به سمت مهارت آموزی

وی از سیاست وزارت علوم از تغییر رویه به مهارت آموزی بیش از آموزش خبر داد و خاطرنشان کرد: نیروی فارغ التحصیل ‏دانشگاه باید در بازار کار مهارت‌های لازم را داشته باشد و در این راستا واحدهای درسی مهارت آموزی در رشته‌های ‏مختلف افزایش پیدا خواهد کرد‎.‎

وی از تغییر ساختارهای آموزشی و سرفصل‌های گروه‌های آموزشی خبر داد  و افزود: به برگزاری دوره‌های مهارت آموزی و ‏گسترش زیست بوم‌ها در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است تا دانشگاه نیروهای متخصص و مورد نیاز بازار کار تربیت کند‎.‎

رشته‌هایی که فریز نشدند 

خامسان از تشکیل ستاد جذب دانشجو در دانشگاه بیرجند خبر داد و ادامه داد: در کنکور سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ضمن ‏جلوگیری از کاهش دانشجو در دانشگاه بیرجند سبب افزایش تعداد دانشجویان پذیرش شده در این دانشگاه بوده‌ایم‎.‎

وی گفت: علی رغم فریز شدن بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف، موفق به اخذ مجوز چندین رشته جدید در ‏دانشگاه بیرجند شده‌ایم و توانسته‌ایم در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد متناسب با نیاز بازار استان خراسان جنوبی ‏مجوز دریافت کنیم‎.‎

افتتاح ۴ پروژه علمی در دانشگاه بیرجند 

وی به سومین بازدید دکتر سورنا ستاری؛ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دانشگاه بیرجند اشاره کرد و ادامه داد: ‏در این بازدید بیش از چهار پروژه افتتاح خواهد شد‎.‎

خامسان با اشاره به اینکه در بازدیدهای گذشته مرکز رشد دانشگاه افتتاح شده است و در این بازدید نیز دیگر فازهای این ‏مرکز به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: افتتاح سه مرکز مانا و مرکز مهارت آموزی که با همکاری سازمان فنی و ‏حرفه‌ای ایجاد خواهد شد از دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در این سفر خواهد بود‎.‎

وی گفت: در سه سال آینده هیچ پردیس دانشگاهی خارج از شوکت آباد نخواهیم داشت و در حال حاضر نیز دانشکده هنر و ‏علوم تربیتی به داخل پردیس شوکت آباد منتقل شده و با افتتاح خوابگاه‌های داخل پردیس، همه خوابگاه‌های دانشجویان ‏در پردیس شوکت آباد مستقر خواهند شد.‏

خامسان افزود: پردیس شهدا در حال تبدیل به مرکز ارتباط دانشگاه با مردم، موزه آموزش علم و فناوری اطلاعات و موزه ‏اساتید و مفاخر، باشگاه مفاخر است که در بخش دیگر این پردیس نیز مرکز شرکت‌های نوآور قرار خواهد گرفت‎.‎

وی از طرح مطالعاتی انتقال پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به پردیس شوکت آباد خبر داد و ادامه داد: پیگیر اخذ مجوز ‏مرکز علم و فناوری امیرآباد هستیم که باغ و مزرعه این مجموعه را به عنوان بزرگترین طرح باغستان عناب و زرشک در ‏استان و حتی کشور تبدیل کنیم‎.‎

خامسان خاطرنشان کرد: با ورود بخش خصوصی که همان شرکت‌های نوآور هستند در امیرآباد در خصوص محصولات ‏استراتژیک استان در بخش فرآوری، تجاری سازی و فروش آن‌ها کار عظیمی صورت خواهد پذیرفت که امیدواریم با بازدید ‏معاون رییس جمهور از این مرکز اعتبار لازم به این بخش اختصاص پیدا کند‎.‎

انتهای پیام

 

 

 

حجره‌های تعطیل بازاریان در محاصره چک‌های برگشتی؛ اصناف خراسان جنوبی خواهان حمایت هستند

 

حجره‌های تعطیل بازاریان در محاصره چک‌های برگشتی؛ اصناف خراسان جنوبی خواهان حمایت هستند

 بیش از دو هفته است که کسبه و اصناف خراسان جنوبی پای کار قطع زنجیره کرونا هستند و کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند و در این بین ۸ هزار و ۵۰۰ صنف آسیب دیدند، حال با توجه به تعطیلی‌های طولانی مدت کسبه استان خواهان حمایت هستند‌.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ، چه کسی گمانش را می‌برد که ویروسی کوچک بتواند یک سال و دو ماه تاخت و تاز کند، قربانی بگیرد، نقس انسان‌ها را درگیر کند، کرکره مغازه‌ها را پایین بکشد، کار و کاسبی‌ها را مختل کند، مشکلات اقتصادی را مضاعف و سفره خانواده‌ها را کوچکتر کند.

شاید همان اوایل پیدا شدنش کمتر کسی گمانش را می‌برد که این مدت باید با آن مبارزه کنیم و اگر در برابرش کم بیاوریم او بیشتر بر تاخت و تازش می افزاید.

ویروس منحوسی که از سال گذشته تاکنون چند بار کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده است و کار و کاسبی برخی صنوف را مختل کرده است هر چند اصناف هم پای کار سلامت هستند تا کمک خوبی به مدافعان سلامت کنند اما وقتی پای درد و دلشان می نشینی دل پر دردی دارند.

راهی بازار بیرجند می شوم بازاری که امروز سومین شنبه ای است که کرکره مغازه‌هایش پایین کشیده شده است و اصناف همدل و همراه مغازه‌ها را تعطیل کرده اند، با بازاری ساکت و آرام روبه رو می‌شوم.

حجره‌هایی که با وجود مشکلات اقتصادی پای کارند 

بازار خلوت است و تنها چند عابری که در بازار قدم می‌زنند سکوت را بر هم می‌زنند، نگاه به قفل مغازه‌ها می‌کنم، حجره‌هایی که با وجود مشکلات اقتصادی اما پای کار آمده اند تا زنجیره انتقال کرونا را قطع کنند اما برخی از مردم در خیابان‌های شهر بدون ماسک راه می‌روند و با این کار خود بی قانونی بزرگی را رقم می‌زنند.

هنوز به وسط بازار نرسیده ام که جوانی در کنار مغازه تعطیل شده ایستاده است، خوب که نگاه می‌کنم گویا صاحب مغازه است و آمده است تا قفل را باز کند به سراغش می‌روم او که خود را جوانی ۳۵ ساله و دارای دو فرزند معرفی می‌کند می گوید، خانم به من نزدیک نشوید ما اصناف کرونا داریم، معنی حرفش را متوجه نشدم، خودش لبخندی زد و گفت: آخر می‌دانید زورشان به اصناف رسیده است آمار ابتلا و فوتی‌ها که بالا می‌رود، دستور تعطیلی اصناف را می‌دهند گویا فقط در جامعه ما کرونا داریم، کافی است سری به داخل شهر بزنید بانک‌های شلوغ، ادارات شلوغ، آرامستان‌ها، صف‌های نانوایی، صف حلیم و غیره همه شلوغ است اما فقط ما کسبه کرونایمان واگیر است.

وی گریزی به چک‌های پاس نشده اش هم زد و افزود:  قبل از عید کار جدید زیادی خریداری کردم و همه را چک دادم، حال که دو هفته بازار تعطیل است و این هفته سوم هم تمدید شده است، جای چک‌هایم را چه کسی می‌خواهد پر کند؟ متاسفانه قانونی برای حمایت از ما کسبه هم نگذاشته اند تا چند ماه فرصت داده شود، بانک‌ها باز است و صاحبان چک به راحتی می‌توانند برگه بزنند و ما می‌مانیم و شب‌هایی که تا صبح بیداریم از ترس اینکه امروز یا فردا اگر جای چک‌ها را پر نکنیم باید راهی زندان شویم.

هنوز حرف‌های این کاسب جوان تمام نشده بود که یکی دیگر از کسبه وارد بحث مان می‌شود او هم که آمده بود تا امروز سری به مغازه تعطیل شده اش بزند به خبرنگار ما گفت: کرونا ویروسی عجیب و خطرناک است درست همه ما می‌دانیم اما چرا فقط کسبه؟ سوالمان این است چرا فقط اصناف باید تعطیل شوند، حال چرا حمایتی از اصناف نمی‌شود، من این مغازه ام اجاره ای است از کجا باید هزینه کرایه مغازه، کرایه آب، برق، گاز و تلفن را بیاورم وقتی مغازه ام تعطیل باشد؟

آیا فقط کسبه عامل اصلی انتقال کرونا هستند؟ 

وی با بیان اینکه تا قبل از رمضان مردم به راحتی مراسم عروسی، ختم، جشن تولد و مهمانی خود را برگزار می کردند گفت: اما همه فقط تصورشان بر این است کسبه عامل اصلی انتقال کرونا هستند، حرف ما این است دولت اگر در این شرایط اقتصادی پولی ندارد تا از ما حمایت کند می‌تواند در بخش دستگاه‌های خدمت رسان مانند آب، برق، گاز و تلفن بگوید کسبه را حمایت کنید و تخفیف به آنها بدهید.

حسین دیگر کاسب بازار هم می گوید: وقتی همه مغازه‌ها تعطیل می‌شود باید به طور معمول خیابان‌ها خلوت باشد اما در این شرایط از روزهای عادی شلوغ تر است. دیروز با همسرم برای خرید به سوپر مارکت رفتیم؛ آن قدر شلوغ بود که نمی توانستیم وارد شویم. تعطیلی صنف‌هایی مثل ما شاید آمار مرگ و میر را موقت کاهش بدهد اما این موقتی است، باید فکر اساسی کرد.

اما در سطح شهر بیرجند هم که نگاه کنی، برخی اصناف غیرضروری به صورت نیمه باز مشغول به فعالیت هستند، وارد یکی از همین مغازه‌هایی می‌شوم که کرکره اش را نیمه باز دارد و مشغول خدمت رسانی است.

صاحب این مغازه گفت: دیگر از ماندن در خانه و اندیشیدن به اجاره و مخارج مغازه خسته و راهی مغازه شده ام.

وی که فروشنده لوازم خانگی  است تصریح کرد: در اطراف فروشنده‌های دوره گرد و میوه فروشی‌ها، در فروشگاه‌های زنجیره ای، بازار روزها و غیره مردم پشت به پشت مشغول خرید و رفت و آمد هستند چرا کسی به آنها گیر نمی‌دهد؟ سه میلیون تومان اجاره ام  را که می دهد، چرا همیشه اصناف را جلو می اندازند و همه صنف‌ها تعطیل نمی‌شود.

اصناف ۱۵ درصد در افزایش آمار مبتلایان موثرند 

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم با بیان اینکه اصناف کارمند نیستند که آخر ماه حقوق بگیرند و باید مخارج شان را تامین کنند و باید به آن‌ها کمک شود افزود: بنابر آمار، اصناف ۱۵ درصد در ابتلا به کرونا تاثیرگذارند و حتی اگر باز هم تعطیل شوند چندان تاثیر نخواهد داشت.

رضا علیزاده با بیان اینکه در روزهای کرونایی فعالیت اصناف، بازاریان، تالارها و مجتمع‌های پذیرایی، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و غیره تعطیل است در حالی که مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته و کارگران بسیاری از کار بیکار شده اند، گفت: اما در این بین چالشی که پیش روی اصناف قرار دارد، چک های برگشتی است که به دلیل ضربه‌های اقتصادی کرونا روی دستشان باقی مانده است.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی بود که در سال گذشته به صورت خود جوش و داوطلبانه به مدت دو هفته درخصوص تعطیلی صنوف اقدام کرد و امسال هم از دو هفته گذشته که ستاد ملی کرونا تصمیم به اجرای محدودیت‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی گرفت، باز هم اصناف پای کار آمدند.

همکاری ۹۰ درصدی اصناف 

وی از همکاری ۸۵ درصدی اصناف بیرجند و ۹۰ درصدی اصناف خراسان جنوبی در تعطیلی اصناف خبر داد و افزود: کسبه و اصناف معتقد هستند در تعطیلی ما پای کار آمده ایم اما انتظار است که همکاری‌ها دوطرفه باشد و اگر دولت نمی‌تواند تسهیلات بدهد، در هزینه آب، برق، گاز و مالیات به کسبه کمک کند.

علیزاده افزود: از سال گذشته بیش از هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در استان بر اثر کرونا آسیب دیدند و طی روزهای گذشته جمع بسیاری از کسبه به دلیل برگشت چک و دیگر مشکلات پیش آمده مراجعه کرده اند و هیچ گونه حمایتی از اصناف و کسبه بازار انجام نشد و تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد هم در شرایطی که اصناف درآمدی ندارند مورد استقبال قرار نگرفت.

وی معتقد است مقابله با کرونا نیاز به تعطیلی تمامی مشاغل و دستگاه‌ها دارد و در شرایطی که بانک‌ها و غیره فعال هستند کسبه بازار تعطیل می شوند فقط اصناف ضربه می خورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*