اخبار خراسان جنوبی / طرح کاهش مصرف برق در ادارات خراسان جنوبی اجرا شد

استاندار خراسان جنوبی:

پیوست فرهنگی عامل توفیق فعالیت‌های اجرایی است

 پیوست فرهنگی عامل توفیق فعالیت‌های اجرایی است

 استاندار خراسان جنوبی گفت: بدون پیوست فرهنگی در راستای اجرای فعالیت‌های اجرایی توفیق واقعی را نخواهیم داشت و بهره‌مندی لازم را نخواهیم برد.

حمید ملانوری روز چهارشنبه در آیین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند که با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رییس جمهوری در آستانه روز شوراها در حال برگزاری است، افزود: جامعه بدون نشاط فرهنگی و بدون حرکت در مسیر فرهنگ اصیل خودش نمی‌تواند توفیقی داشته باشد و به سعادت برسد.

وی بیان کرد: جامعه به شدت به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد و این مکان‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و نشست‌هایی در آن انجام می‌شود برای یک شهر ارزشمند است.

ملانوری با بیان اینکه امروز شاهد بهره‌برداری یکی از پروژه‌های بزرگ، فاخر و ارزشمند و در خور شان خراسان جنوبی و مردم بیرجند هستیم، اضافه کرد: قطعا این بنا از یادگاری‌های این دوره کاری مدیریت شهر بیرجند در تاریخ شوراهای اسلامی و شهرداری بیرجند ثبت و ضبط خواهد شد.

وی افزود: من این دیدگاه فرهنگی و توسعه‌گرایانه که نگاهی بلند به افق بلندمدت شهر بیرجند و استان دارد را ستایش می‌کنم و از اعضای شهر اسلامی بیرجند و شهردار بیرجند تقدیر می‌کنم.

استاندار خراسان جنوبی ضمن تبریک سالروز تاسیس نهاد مقدس شورای‌های اسلامی، گفت: نهادهای شورای اسلامی یکی از نعمت‌های بسیار خوب انقلاب اسلامی است که امام راحل(ره) در ماه‌های اولیه شکل‌گیری انقلاب اسلامی دستور شکل‌گیری این نهاد را دادند تا با استفاده از خرد جمعی و مشارکت مردم و با تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم، مسیر توسعه و آبادانی شهرها و روستاها شکل بگیرید.

ملانوری افزود: در دوره‌ای هم براساس قانون اساسی با برگزاری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، رنگ و بوی قانونی‌تر و سازمان یافته‌تری این نهاد گرفت.

وی بیان کرد: در طول این پنج دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت‌های جدی را شاهد بودیم، اولا تحقق یکی از شعارهای اصلی انقلاب که همان تعیین سرنوشت مردم توسط خود مردم و بحث شایسته سالاری و مردم سالاری دینی بود.

ملانوری ادامه داد: مردم در روستاها در دورترین نقطه کشور با رای و نظر خودشان صالح‌ترین و فعال‌ترین آدم‌ها را انتخاب می‌کنند تا بتوانند حوزه عمران روستاها و شهرها را به‌دست بگیرند و با مطالبه‌گری جدی از سوی منتخبین مردم در سطح مدیریت کشور شکل بگیرید.

وی اظهار داشت: باید قدردان انقلاب و نظام اسلامی باشیم که حاکمیت مردم بر مردم ذیل احکام و رهنمودهای مکتب اسلام و بر پایه فرهنگ دینی، انقلابی و جهادی و فرهنگی ایرانی به عنوان فرهنگ غنی کشور برای ما به ارمغان آورد و اکنون ما در سایه این نعمت بزرگ زندگی می‌کنیم.

آیین افتتاح سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور  امروز چهارشنبه در آستانه نهم اردیبهشت روز شوراها از طریق ارتباط تصویری با معاون اول رییس جمهوری در حال برگزاری است.

در این آیین معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور دارند.

اجرای پروژه سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند سال ۹۲ شروع شد اما از سال ۹۷ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

این پروژه با زیربنای ۶ هزار متر مربع و مساحت ۲۰ هزار متر مربع با اعتبار ۴۸۵ میلیارد ریال اجرا و تکمیل شد. فرهنگسرای شهر بیرجند با ظرفیت ۲ هزار نفر جزو ۱۰ سالن برتر کشور است و با بهره‌برداری از آن، نیازمندی عمومی مرکز استان در برگزاری مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی، رفاهی و استانی رفع شد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و توسعه شهری و روستایی استان از اولویت‌های دولت در سال‌های اخیر بوده است.

 

 

فرهنگسرای بیرجند با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد

بیرجند – ایرنا – سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شرق کشور روز چهارشنبه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش ایرنا آیین افتتاح این طرح عمران شهری عصر چهارشنبه در آستانه نهم اردیبهشت روز شوراها از طریق ارتباط تصویری با معاون اول رییس جمهوری در بیرجند برگزار شد و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، وزیر کشور، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور دارند.

شهردار بیرجند در این آیین که استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان حضور دارند، گفت: اجرای پروژه سالن همایش و فرهنگسرای شهر بیرجند سال ۹۲ شروع شد اما از سال ۹۷ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

محمدعلی جاوید افزود: این پروژه با زیربنای ۶ هزار متر مربع و مساحت ۲۳ هزار متر مربع با اعتبار ۴۸۵ میلیارد ریال اجرا و تکمیل شد.

وی بیان کرد: فرهنگسرای شهر بیرجند با ظرفیت ۲ هزار نفر جزو ۱۰ سالن برتر کشور است و با بهره‌برداری از آن، نیازمندی عمومی مرکز استان در برگزاری مناسبت‌های مهم ملی، مذهبی، رفاهی و استانی رفع شد.

شهردار بیرجند گفت: آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز از کاربری‌های تعریف شده در این مجموعه است.

وی ادامه داد: در ساخت این فرهنگسرای بزرگ از با کیفیت‌ترین و بهترین مصالح استفاده و اعتبار آن از محل منابع داخلی شهرداری تامین شده است.

این آیین به مناسبت نهم اردیبهشت روز شوراها همزمان با سالروز ولادت امام حسن (ع) برگزار شد و فرهنگسرای بزرگ بیرجند نیز به همین مناسبت با حضور ویدئوکنفرانسی معاون اول رییس جمهوری، استانداران سراسر کشور، مدیران کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، شهرداران و منتخبان شوراهای شهر و روستا به طور رسمی افتتاح شد.

استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و توسعه شهری و روستایی استان از اولویت‌های دولت در سال‌های اخیر بوده است.

همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در این استان – ۱۵ مهر ۱۳۹۸ – برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد که با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه‌ها تحولات خوبی در شهرهای مرزی خراسان جنوبی رقم خورده است.

 

 

 

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی:

مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تحت تأثیر بازی‌های سیاسی قرار نگیرند

انتخاب یک رجایی، شرط ورود به گام دوم انقلاب

انتخاب یک رجایی، شرط ورود به گام دوم انقلاب

شرط ورود به گام دوم انقلاب، انتخاب یک رجایی در راس قویه مجریه است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دست اندرکاران همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) ، گفت: گام دوم انقلاب سرآغاز آن چیزی است، که در بحث نجات جامعه بشری، چه در رشد علمی و تکنیک در سایه یک زمینه مساعد، همراه با معنویت خواهد بود.

آیت الله عبادی افزود: در این راهی که طی کردیم کارهای نشدنی زیادی صورت گرفته است، مردم با ایمانی که داشته اند انقلاب کردند، این انقلاب پیروز شده، نظامی تشکیل شده که پیشرفته ترین نظام در شأن خودش است، اما هنوز تمام نشده است، باید ببینیم به کجا باید برسیم، باید جامعه بشری را نجات داد، باید مطابق با قانون اساسی کشور، دولتی اسلامی تشکیل داد که اگر آرمان آن عدالت است، دقیقاً بر اساس عدالت رفتار شود.

وی با بیان اینکه فلسفه وجود حکومت بر مردم این است که استعدادها به فعیلت برسد، گفت: باید یک رجایی انتخاب شود و دست دشمن هم از آن کوتاه شده تا درصدد رشد جامعه تلاش کند، آنگاه دولت اسلامی تشکیل تا جامعه تربیت اسلامی شود، وقتی دولت به دنبال کار خودش است و حکومت اسلامی نیست، هیچ وقت استعدادها به ظهور نمی رسد، آن  جامعه اسلامی است که به صورت تمدن می تواند دنیا را نجات دهد.

نماینده ولی قیه در خراسان جنوبی گفت: زمان اجرای این جامعه اسلامی، در انقلاب اسلامی و قانون ما بستگی به یک انتخاب درست دارد، مردم کلی سختی کشیده اند، شهید داده اند، اما باید دقت کنند تا انتخاب خود را درست انجام دهند، یکی از دردسرهای ما این است که با این همه زحمتی که در انقلاب کشیده شد اما در زمان انتخاب، شخصی مانند بنی صدر رئیس جمهور شد که  مجری برنامه های دشمن بود.

آیت الله عبادی افزود: در راستای آرمان های بزرگ گام دوم انقلاب، بعد از ۴۰ سال آزمون و خطا در این فرصت باقی مانده، یک تبیین فراگیر، قرار گیرد، تا مردم تحت تاثیر این بازی های سیاسی، حرکات انحرافی، شعارهای آنچنانی قرار نگیرند، و از افراد خبره و دلسوز مشورت بگیرند تا در انتخابات پیش رو یک رجایی را انتخاب کنند و مشکلات حل شود.

وی گفت: رمز ورود به گام دوم انقلاب اسلامی، انتخاب درست است، اگر انتخاب بر اساس معیارهای درست باشد، ورود به گام دوم زمان اجرا دارد، در غیر این صورت این آرمان ها بایگانی می شود تا چهار سال بعد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی بعد از سختی های فراوانی که کشیدند، سال گذشته انتخاب خوبی انجام دادند و مجلس قوی شکل گرفته است،گفت: این مجلس قوی به مانع برخورده است، مجلس شورای اسلامی در حال ریل گذاری است به شرط آن که قطار هم حرکت کند، لذا با انتخاب دولت جوان، انقلابی و تازه نفس و فداکار، این مجلس خیلی می تواند کار کند و سرنوشت مردم ایران  و جهان به این انتخابات بستگی دارد.

آیت الله عبادی با بیان اینکه دشمن شیطنت های خود را بالا برده است، و در این برهه حساس می خواهد مردم را دچار سرگردانی کنند و تمام ظرفیت های تاکتیکی و تکنیکی تبلیغاتی خود را به کار بسته اند تا مردم عزیز ما را سرگردان کنند، گفت: آن افرادی که اهل تحلیل و شناخت مسائل سیاسی هستند به کمک این مردم آمده چرا که این مردم از خرداد سال ۴۲ به کمک اسلام آمده اند.

 

 

 

طرح کاهش مصرف برق در ادارات خراسان جنوبی اجرا شد

طرح کاهش مصرف برق در ادارات خراسان جنوبی اجرا شد

 اجرای طرح کاهش مصرف برق ادارات در خراسان جنوبی با هدف الگوسازی در مصرف بهینه برق برای گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ و اولویت ساختمان‌های زیر مجموعه وزارت نیرو آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: این طرح نخستین مانور سراسری سال ۱۴۰۰ است که با هدف کاهش ۵۰ درصدی مصرف برق ادارات تابعه وزارت نیرو از روز گذشته در استان اجرایی شد.

مهدی دادگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین برق مطمئن و پایدار امروز ضرورتی انکارناپذیر و شناخت عوامل مختلف در استمرار این انرژی همواره مهم است.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‌های اصلی در سال جاری افزایش بی‌سابقه مصرف برق ناشی از گرمای هوا و کاهش تولید برق آبی در کشور است که با توجه به این چالش برای گذر از پیک تابستان باید برنامه‌های مدیریت مصرف برق همچون کاهش مصرف برق ادارات را اجرا کنیم تا بتوانیم تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: درخصوص اجرای این طرح حدود ۴۵ ساختمان اداری تابعه وزارت نیرو در ۱۱ شهرستان استان به میزان ۵۰ درصد مشابه سال گذشته مصرف خود را کاهش و از ساعت ۱۱ تا پایان وقت اداری با به‌کارگیری مولدهای خود تامین، به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: طرح کاهش مصرف برق ادارات برای عبور از پیک بار تابستان، از ساختمان‌های وزارت نیرو شروع شد و هفته آینده برای تمامی دستگاه‌های اجرایی استان، روزانه به مدت سه ساعت در زمان فعالیت ادارات اجرایی می‌شود.

دادگر گفت: در این زمان سه ساعته ادارات باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند و در صورت نیاز برق خود را با استفاده از مولدهای دیزلی تامین کنند همچنین مصرف برق ادارات در ساعت غیراداری نباید بیشتر از ۱۰ درصد مقدار مصرف در ساعت اداری باشد.

وی اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف در دستگاه‌های اجرایی و افزایش تاب‌آوری مجموعه‌های اداری با راه‌اندازی مولدهای دیزلی از اهدافی است که در طرح کشوری کاهش مصرف برق ادارات دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق را در استان داشتیم گفت: امسال با توجه به کاهش نزولات آسمانی، کاهش تولید ناشی از نیروگاه‌های برق آبی را شاهد خواهیم بود و از طرفی با توجه به گرمی هوا افزایش مصرف برق را خواهیم داشت که این موضوع شرایط را برای تابستان پیش‌رو بسیار سخت خواهد کرد.

دادگر ادامه داد: سال‌های گذشته مردم همکاری خیلی خوبی با صنعت برق داشتند و همکاری مشترکان باعث می‌شود فصل گرم سال بدون مشکل سپری شود که امیدواریم در سال جاری هم این همکاری تداوم داشته باشد.

بیشترین میزان مصرف برق در خراسان جنوبی مربوط به بخش‌های خانگی و کشاورزی با ۳۰ درصد و پس از آن صنعتی ۲۱ درصد، تجاری و سایر با ۱۰ درصد و عمومی ۹ درصد است.

 

 

 

۹۸ درصد خدمات ثبت اسناد در کشور الکترونیکی است

۹۸ درصد خدمات ثبت اسناد در کشور الکترونیکی است

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اهمیت مانع‌زدایی‌ها ۹۸ درصد خدمات این سازمان به پهنای کشور، الکترونیکی است.

سید صادق سعادتیان روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: سازمان ثبت اسناد یکی از واحدهای زیرمجموعه قوه قضاییه و مرجع ثبت رسمی کشور است که به وسعت و پهنای کشور خدمات می‌دهد و در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی و پیشگیری از ورود پرونده‌ها به مراجع قضایی فعال است.

وی گفت: یکی از زیرشاخه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در حوزه اقتصادی ثبت شرکت‌ها است که همه شرکت‌ها را هم ثبت هم حمایت قانونی می‌کند و موجب ایجاد شخصیت حقوقی می‌شود و به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک بیان کرد: این سازمان در ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی که در محل خود حمایت از تولیدات داخل محسوب می‌شود، فعال است و اگر طرح یا اختراعی وجود دارد گواهی مالکیت در اداره ثبت ارایه می‌شود.

وی گفت: در ثبت علایم تجاری و نشانه‌های جغرافیایی هم نقش داریم و برای مثال در ثبت زعفران، فرش و پسته ایران برای شناساندن آن به جهان موفق عمل کردیم.

وی اظهار داشت: بسیاری از پرونده‌های مالی و خانوادگی امروز در سازمان ثبت اسناد و املاک رسیدگی می‌شود و برای کاهش پرونده‌های مراجع قضایی موثر است.

سعادتیان افزود: سند تحولی ما مدیریت جهادی، مبارزه جدی با فساد اداری، حفظ کرامت ارباب رجوع و کارمندان و خدمات دقیق، صحیح و به موقع است لذا مردم حق خدمت گرفتن و ما وظیفه خدمت کردن داریم که باید آن را به‌موقع و بی‌منت انجام دهیم.

وی گفت: در تمامی بخش‌های ثبت باید سلامت اداری ارتقا یابد هرچند نظر بر این است که جلوی فساد گرفته شود اما مبارزه همچنان ادامه خواهد داشت و همه خدمات را به صورت هوشمند ارایه خواهیم داد تا فساد اداری به حداقل برسد.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی از معضلاتی که وجود داشت، جعل اسناد بود و امروز همه اسناد به صورت الکترونیکی انجام و مالکیت شخص محرز و صادر می‌شود.

وی در ارتباط با کاداستر توضیح داد: خیلی از کشورها کاداستر را اجرا کردند و تاریخ اجرای کاداستر در کشور ما به سال ۵۱ برمی‌گردد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور جدی مطرح شد.

سعادتیان گفت: مقام معظم رهبری همیشه در این زمینه دغدغه داشتند که سازمان ثبت اسناد و املاک اجرای کاداستر را در کشور عملیاتی و گوشه به گوشه کشور را برنامه‌ریزی کند.

وی بیان کرد: قبلا از ۱۳۱ میلیون اراضی ملی در کشور ۳۳ میلیون هکتار در سامانه کاداستر ثبت شده بود و امروز ۸۰ میلیون هکتار اراضی تثبیت شده است.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: کل مراتع و جنگل‌ها به خصوص در شمال کشور را ثبت کردیم و ‌کوه‌های دنا، دماوند، سهند ‌و سبلان که مورد کوه‌خواری قرار می‌گرفت، ثبت شده است.

وی با بیان اینکه کاداستر زیرساخت توسعه و حافظ حقوق‌ مردم است افزود: اگر به این نقطه برسیم حتما مدیریت کلان بر زمین اتفاق می‌افتد و عدالت مالیاتی را به دنبال خواهد داشت.

سعادتیان گفت: در اراضی ملی خراسان جنوبی نیز ۱۴ میلیون هکتار از عرصه این استان مالکیت گرفته است.

وی افزود: در حوزه روستایی استان امسال برای نقشه‌برداری کاداستر توافق‌نامه منعقد کردیم و یکی از توفیقات سازمان ثبت اسناد و املاک صدور مالکیت بدون حق ثبت برای روستاییان است.

وی گفت: یکی از دغدغه‌ها به جهت شعار سال، حمایت از روستاییان است که برای سنددار کردن بافت روستایی و مزارع کشاورزی از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نخواهد شد.

در این آیین از خدمات غلامرضا شهریاری تجلیل و محمد محمدزاده به عنوان مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی معرفی شد.

 

 

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی:

ثبت اسناد و املاک در سند تحول قضایی جایگاه ویژه دارد

ثبت اسناد و املاک در سند تحول قضایی جایگاه ویژه دارد

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: نگاه ویژه‌ای در سند تحول قوه قضاییه به ثبت اسناد و املاک شده است و حقوق مالکیت باید در این سازمان مدیریت شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی که با حضور سید “صادق سعادتیان” معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، افزود: در دوران تحول قوه قضاییه این وظایف باید انجام شود و در جای جای سند وظایفی برای مجموعه ثبت اسناد و املاک تعریف شده است.

وی گفت: در این سند مهم و راهبردی که کلید حل همه مشکلات قوه قضاییه است در ماموریت هفتم رعایت حقوق مالکیت اشخاص آمده که توسط ثبت اسناد و املاک باید مدیریت شود.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: چالش‌هایی در این سند معرفی شده که تزلزل مالکیت اموال غیر منقول از جمله آنهاست و امروز مشکل بزرگی برای قوه قضاییه است.

وی افزود: در زمینه حدنگاری و کاداستر تحول بزرگی در کشور به وجود آمده و در استان نیز توفیقاتی داشتیم که امیدواریم ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: قوه قضاییه وظایف بسیار مهم و سنگینی دارد و این وظایف هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی بر آن تاکید شده و هم در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است.

وی اظهار داشت: انجام این وظایف و رسالت‌ها تقسیم شده است و برخی در قوه قضاییه و برخی در سازمان‌ها و ادارات تابعه جامه عمل پوشانده می‌شود که سازمان ثبت اسناد و املاک از مهمترین این سازمان‌ها است و وظایف مهمی در تثبیت حقوق و مالکیت‌ها و صدور اسناد دارد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: اگر این سازمان به خوبی وظایف خود را انجام دهد، کمک می‌کند که بقیه سازمان‌ها و ادارات بتوانند وظایف خود را بهتر عمل کنند و قوه قضاییه می‌تواند بهترین بهره‌برداری را از خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک در پیشگیری از ایجاد پرونده‌‎های قضایی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه ثبت اسناد و املاک بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد افزود: امروز بعد از گذشت یک قرن این سازمان تجربیات خوبی در اختیار دارد و خدمات ارزشمندی را ارایه می‌دهد بخصوص با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات همگام با قوه قضاییه به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود.

مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: خوشحالم در این استان با کمبود کارمند توانستیم در این مدت با استان‌های بزرگ کشور گام به گام جلو برویم.

غلامرضا شهریاری افزود: در بسیاری از شاخص‌ها استان اول به خصوص در حوزه صدور اسناد بودیم.

وی گفت: در موضوع پرونده‌های اجرایی حرکت جهادی را از ابتدای سال قبل آغاز کردیم و چهار هزار و ۷۰۰ پرونده با رشد ۱۷۷ درصد ثبت شد.

وی اظهار داشت: در همین مدت ۲ واحد ثبتی به بهره‌برداری رسید و بودجه تملک دارایی استان از ۶۰۰‌ میلیون تومان به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی هم با بیان اینکه مسوولیت یک امانت است گفت: اگر مشکلی از کار مردم را باز کنیم در کارنامه عمل ما ثبت می‌شود و روزی که اتمام ماموریت باشد پیش وجدان خود راحت هستیم.

محمد محمدزاده افزود: امیدواریم با حمایت همه مدیران استان در تحقق منویات مقام معظم رهبری، سیاست‌های قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک گام برداریم و با همدلی و ‌خرد جمعی، اهداف مورد نظر عملیاتی شود.

وی گفت: برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در سال جاری کاداستر زراعی و ‌وصول مطالبات بانک‌ها است که امیدواریم محقق شود.

محمدزاده تصریح کرد: خراسان جنوبی به عنوان سومین استان از نظر وسعت کار زیادی دارد که امیدوایم با کمک همه‌جانبه دستگاه‌ها و نهادها با تمام ظرفیت برای پیشبرد اهداف و وظایف اقدام ‌کنیم.

 

پوشش صد در صدی طرح کاداستر در کشور

امسال طرح کاداستر در کشور به طور کامل اجرا می شود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز در مراسم معارفه مدیرکل جدید سازمان ثبت اسناد و املاک استان گفت: امسال این طرح در سراسر کشور به طور کامل اجرا می شود.

سعادتیان همچنین با اشاره به برنامه های پیش روی این سازمان  در سال جاری افزود: یکی از برنامه های مهم این سازمان اجرای کاداستر در اراضی کشاورزی و صدور سند مالکیت برای آنهاست.

حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان هم گفت: یکی ازوظایف سازمان ثبت اسناد و املاک حمایت از حقوق مالکیتی مردم است که باید با جایگرین کردن اسناد رسمی به غیر رسمی متولیان آن را محقق کنند.

در پایان این مراسم محمد زاده به عنوان مدیر کل جدید سازمان ثبت اسناد و املاک استان معرفی و از خدمات شهریاری مدیر کل سابق قدردانی شد.

 

 

 

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان استان خبر داد:

احداث ۶۴ پروژه ورزشی در مناطق مرزی خراسان جنوبی

احداث ۶۴ پروژه ورزشی در مناطق مرزی خراسان جنوبی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: اداره کل ورزش جوانان استان، در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی با نگاه به توزیع متوازن، عادلانه و پایدار، پرکردن اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ۶۴ پروژه ورزشی در مناطق شهری و روستایی شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه نیز احداث کرده است.

حسن عزیزی گفت:  در شهرستان مرزی و کمتر برخوردار درمیان افتتاح و بهره برداری از ۶ باب زمین چمن مصنوعی فوتبال در شهر اسدیه و روستاهای مرزی منصورآباد، براندود،تخته جان، آنیک و خونیکسار را داشته ایم و سالن ورزشی چند منظوره روستای نوغاب هندوالان و ۹ باب زمین چمن مصنوعی فوتبال در شهرهای قهستان ( ۲ باب زمین چمن در محله درخش و آسیابان)، شهر طبس مسینا و گزیک و روستاهای نوغاب، درمیان، فورگ،کوشکک و دستگرد نیز آماده افتتاح و بهره برداری است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس ۱۶ پروژه در مجموع ۲۴ هزار متر مربع با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۳۰ هزار نفری و با مشارکت بنیاد علوی پروژه ها به افتتاح و بهره برداری رسیده و یا بزودی افتتاح می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با نگاه توسعه نشاط و شادابی در بین جامعه مولد روستایی و مرزی نیز مسابقات ورزش روستایی و عشایری جام خوشه چین ( در دو بخش بانوان و آقایان در مجموع با ۹ رشته ورزشی و شرکت ۹۰۰ نفر در سال ۹۸ و همچنین برگزاری ۱۵ جشنواره بزرگ روستایی و عشایری که در مجموع این ۱۶ جشنواره ۵ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های ورزشی قرار گرفتند.

عزیزی با تاکید براینکه روستاهای با جمعیت کمتر در این مناطق هم از خدمات این اداره کل نیز بهره مند شده‌اند، افزود: پنج باب خانه ورزش روستایی در منطقه درمیان تجهیز و به بهره برداری رسید و تمامی ورزشکاران مناطق مرزی معافیت پرداخت شهریه برای شرکت در دوره‌های داوری و مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی را دریافت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: در شهرستان مرزی نهبندان ۲ باب سالن ورزشی در شهر نهبندان و ۶ باب زمین چمن مصنوعی در شهر شوسف، روستاهای بندان، طبسین، منطقه عشایری دغال محمد، چهار فرسخ و میغان به افتتاح و بهره برداری رسید و ۸ باب زمین چمن مصنوعی در روستاهای کلاته سیدعلی،چاه عباس اردنی، برک، سهل آباد، مهل آباد، دهسلم، طارق و ابراهیمی در هفته دولت سال ۱۴۰۰ و کلنگ زنی سالن ورزشی چند منظوره چاه دراز و توسعه سالن ورزشی دهک آماده افتتاح و بهر برداری است که بر این اساس ۱۷ پروژه در مجموع با مساحت ۲۴ هزار مترمربع با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال و جمعیت ۲۵ هزار نفری تحت پوشش خدمات ورزشی و غنی سازی اوقات فراغت قرار می گیرند و همچنین در روستاهای با جمعیت کمتر این شهرستان تعداد ۵ باب خانه ورزش روستایی نیز تجهیز و راه اندازی که بخشی از این پروژه ها با مشارکت بنیاد برکت، وزارت نفت و بنیاد مستضعفان به فرجام رسیده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های ورزشی درشهرستان مرزی سربیشه گفت: یک باب استخر سرپوشیده ورزشی در شهر سربیشه و ۵ باب زمین چمن مصنوعی فوتبال در شهر درح و روستاهای لانو، نازدشت، ماخونیک، گلوباغ افتتاح ، مختاران و ماهیرود و سالن ورزشی دهستان لانو نیز در دست اقدام و در حال احداث می باشد و بر همین اساس ۹ پروژه ورزشی با مشارکت کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) ، وزارت نفت و بنیاد مستضعفان در مجموع ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۱۵ هزار نفری همچنین تعداد ۴ باب خانه ورزش روستایی به افتتاح و بهره برداری رسیده است.

عزیزی در تشریح اقدامات توسعه‌ای در شهرستان مرزی زیرکوه نیز خاطرنشان کرد: یک باب سالن ورزشی چند منظوره در روستای افین و ۸ باب زمین چمن مصنوعی در روستاهای استند، محمدآباد، فندخت، کبودان،گزخت، بقرایی، پیشبر و شهر آبیز ،گودباستانی پوریای ولی شهر حاجی آباد و زمین چمن ۱۰ هزار متر مربعی فوتبال شهر حاجی آباد و ساختمان اداری ورزش و جوانان نیز به افتتاح و بهره برداری رسیده است.

وی تصریح کرد: زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال در روستاهای بمرود، اردکول، اسفاد، فخران، پردان و پایهان و ۳ باب فضای ورزشی ساحلی در روستاهای بارنجگان،چاه زرد و چشمه بید در دهه فجر ۱۴۰۰ افتتاح و به بهره برداری می رسدو بر این اساس ۲۲ پروژه با مجموع قریب ۳۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال و جمیت برخوردار ۴۰ هزار نفری به افتتاح و بهره برداری رسیده یا بزودی افتتاح خواهد شد که در این منطقه نیز بسیج سازندگی مشارکت داشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در شهرستان‌های مرزی استان، یادآور شد: در مجموع احداث پروژه‌ها و توسعه زیرساخت‌های ورزشی تعداد ۶۴ پروژه ورزشی به مساحت ۱۰۱ هزار متر مربع و اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسیده و بخشی از آن‌ها نیز آماده افتتاح و در دست اجراست که جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر از برکات آن منتفع خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

فوت چهار بیمار کرونایی دیگر در خراسان جنوبی/۲-۳

با ثبت چهار مورد فوت جدید در بیماران کرونایی در شبانه روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۱۹ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۱۷ آزمایش انجام شده در استان ۱۲۴ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد گفت: از ۱۲۴ مبتلای جدید به کرونا، ۳۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۹۳ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۵ بیمار مربوط به شهرستان بیرجند، ۱۰ نفر طبس، ۵ نفر درمیان، ۴ نفر فردوس، ۴ نفر سرایان، ۲۵ نفر قائنات، ۴ نفر سربیشه، ۱ نفر بشرویه، ۲ نفر شهرستان نهبندان، ۶ نفر شهرستان خوسف و ۸ نفر نیز مربوط به شهرستان زیرکوه بوده است.

وی گفت: هم اکنون ۳۰۶بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۹۶ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۹ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی ۷ نفر وخیم است.
مهدی زاده با اشاره به فوت ۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان در شبانه روز گذشته گفت: با فوت این چهار نفر، تعداد کل فوت شدگان کرونا در خراسان جنوبی به ۸۱۹ نفر رسید.

آغاز هشتمین مرحله رزمایش مواسات و همدلی مومنانه در مناطق مرزی نهبندان/۲

در این مراسم تعداد ۷۰۰ بسته معیشتی و بیش از ۱۰۰۰ پرس غذایی گرم جهت توزیع بین عشایر و مرزنشینان کم برخوردار منطقه به ارزش ۳ میلیارد ریال توزیع شد.

جانشین مرزبانی خراسان جنوبی در حاشیه این مراسم گفت: این مرحله از رزمایش مواسات و همدلی مومنانه مرزبانی استان تعداد ۷۰۰ بسته معیشتی و بیش از ۱۰۰۰ پرس غذایی گرم با همکاری خیرین نیکو اندیش استان، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و کمک‌های مرزداران و مرزبانان آماده شده است.

سرهنگ خسروی افزود: از ابتدای اجرای طرح و از مرحله‌ی اول تاکنون ۳۵ میلیارد ریال بسته‌ معیشتی و غذای گرم بین مرزنشینان توزیع شده است.

 

 

 

 

 

 

تولید کمپوست توسط زنان روستایی سربیشه/۲

تولید کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستائی در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: تولید و استفاده از کمپوست به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پسماند‌های کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این شهرستان است.
جوادی بایگی افزود: با کمک زنان کشاورز و روستایی می‌توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله‌ها و پسماند‌های خانگی برای تولید کمپوست در بالا بردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده‌ای ایفا کنیم.
وی ادامه داد: تولید کود حاصل از پسماند‌های خانگی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار داده است و با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک نیز قابل اجرا است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه تصریح کرد: در این زمینه کارگاه‌های مختلف آموزشی تولید کمپوست ویژه زنان و تسهیل‌گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده است.جوادی بایگی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند در فضای خانه‌ها بدون هیچ مشکلی در حیاط منزل، یا مزرعه فرآوری بخشی از زباله‌های‌تر خود را انجام دهند و کود تولید کنند، افزود: آن‌ها سپس می‌توانند کمپوست تولید شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای خود به کار برند و یا به بازار عرضه کنند.

 

 

کلنگ احداث موسسه خیریه جنت الماوا اسفدن به زمین زده شد/۲

در مراسمی با حضور نماینده مردم شریف شهرستان‌های قاینات وزیرکوه و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کلنگ احداث موسسه خیریه جنت الماوا به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، این موسسه در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع که توسط بنیاد مسکنکلنگ احداث موسسه خیریه جنت الماوا اسفدن به زمین زده شد انقلاب اسلامی واگذار شده بود با اعتبار ۴ میلیارد ریال از محل کمک‌های خیرین به زمین زده شد.
اقای اسحاقی نماینده مردم شریف شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در این مراسم با بیان اینکه ما باید سعی کنیم تمام توان خود را برای رفع مشکلات و معضلات جامعه بکار گیریم گفت:موسسات خیریه بازوی قوی وتوانمندی برای رفع نیاز‌های مردم است که باید تقویت وحمایت شوند.
آسمانی مقدم مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هم راه اندازی کارگاه اشتغال وتوانمندی مددجویان را در اولویت کاری موسسه عنوان کرد و گفت: امیدواریم که ساخت این مجموعه در کوتاهترین زمان ممکن و به دست خیرین محترم به پایان برسد.
ازمین برای ساخت این موسسه به متراژ ۳۰۰ متر مربع واگذار شده بود که طی مراسم کلنگ زنی بنا به درخواست مدیرعامل موسسه وموافقت مدیر کل بنیاد مسکن استان مساحت زمین فوق به ۸۰۰ متر افزایش یافت.

راهیابی ۳۰ اثر دانش آموزان استان به مرحله کشوری جشنواره نوجوان سالم/۳

۳۰ اثر از دانش آموزان خراسان جنوبی، به مرحله کشوری دهمین جشنواره نوجوان سالم و هشتمین جشنواره ابتکارات مدرسه‌ای راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان شیوه‌های زندگی سالم و پیشگیری از رفتار‌های پرخطر را از جمله محور‌های این جشنواره دانست و گفت:۶ هزار و ۱۳۴ دانش آموز خراسان جنوبی، سال تحصیلی جاری در این جشنواره شرکت کردند که مرحله کشور آن تابستان برگزار خواهد شد.

محمد علی واقعی افزود: این آثار در قالب نقاشی، مقاله نویسی، روزنامه دیواری، فیلم داستانی، عکاسی، پوستر، پویانمایی، چند رسانه ای، ایده پردازی، موشن گرافی و نرم افزار چندرسانه‌ای تولید شده اند.

وی گسترش نهضت فرهنگ پیشگیری از اعتیاد، کاهش آسیب‌های اجتماعی، شناسایی ظرفیت مدارس در زمینه‌ی مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، معرفی دستاورد‌ها و ابتکارات پیشگیری و مراقبت، معرفی و شناسایی الگو‌های موفق آموزش پیشگیری و مراقبت را از مهم‌ترین اهداف این جشنواره برشمرد.

 

 

 

پخت ۸ هزار قرص نان برای نیازمندان به یاد کریم اهل بیت(ع)۲-۳

۸ هزار قرص نان، درسالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) برای نیازمندان شهر بیرجند پخت می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند گفت: این سنت حسنه همه ساله همزمان با میلاد کریم پخت ۸ هزار قرص نان برای نیازمندان به یاد کریم اهل بیت(ع)اهل بیت (ع) با همت خیران در مناطق شمال شهر با کمک ۷ واحد نانوایی اجرا می‌شود.

 

مرادی با بیان اینکه این سنت حسنه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت افزود: ۳۱۰ کیسه آرد برای پخت ۷۷ هزار و ۵۰۰ قرص نان صلواتی به ارزش ۳۴ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان برای توزیع بین نیازمندان در نظر گرفته شده است.

 

وی گفت: به نانوایان تاکید شده ، به رعایت دستورالعملهای بهداشتی در هنگام توزیع و پخت نان توجه ویژه ای داشته باشند.

 

 

 

ورود ۶ هزار تن جو به خراسان جنوبی/۲-۳

۶ هزار تن جو برای تأمین خوراک دام خراسان جنوبی، امروز وارد استان شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این مقدار جو تحویلی، علاوه بر سهمیه موجود استان است که با پیگیری استانداری، شرکت پشتیبانی امور دام و نمایندگان مردم استان به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

ابراهیمی افزود: این مقدار جو به قیمت مصوب دولتی، بین ۱۵ هزار نفر از عشایر و دامداران استان توزیع می شود.

وی گفت: سال ۹۹ نیز، از سوی شرکت پشتیبانی امور دام استان ۲۹ هزار تن جو، ۳۴ هزار تن ذرت و ۳۱ هزار تن سویا بین دامداران و مرغداران استان توزیع شد که در مقایسه با سال ۹۸، ۲ برابر افزایش داشت.

 

 

 

افتتاح اولین خانه دارت و فوتبال دستی ویژه کارگران/۷

اولین خانه دارت و فوتبال دستی در محل مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران شهرستان بیرجند افتتاح شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: این مکان با هفت تخته دارت و فوتبال دستی مطابق با آخرین استانداردها با هزینه ۲۵۰میلیون ریال با همکاری کویر تایر به بهره برداری رسید.

اشرفی با اعلام فعالیت ۱۱هیات و ۳۱ انجمن در حوزه ورزش کارگری در استان افزود:توجه به مقوله ورزش در ببین جامعه کارگری موجب کاهش نشاط جسمی و روحی و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در میان این قشر و افزایش بهره وری در محیط کار خواهد شد.

وی گفت: بر اساس ماده ۱۵۴ قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های متولی، محل مناسبی را برای استفاده کارگران از امکانات ورزشی در رشته‌های مختلف ایجاد کنند.

به گفته وی همچنین تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور نیز چنانچه واحد تولیدی برای سلامت و مهارت کارکنان خود مرکز ورزشی و آموزشی تجهیز یا تاسیس کند و یا از امکانات سایر مکان‌های ورزشی به این منظور استفاده کند؛ از پرداخت بخشی از عوارض فروش کالا یا خدمات معاف خواهند شد.

 

 

 

 

 

چشم انتظاری از دیار باقی

قسمتی از املاک موقوفه خراسان جنوبی که برای بهره برداری به ادارات دولتی سپرده شده، هنوز پس از گذشت ۱۸ سال، حق و حقوق واقفین آن، پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، بی‌تردید فرهنگ وقف یکی از سنت‌های حسنه اسلامی است که درباره ثواب و فضیلت آن نیز به طور مکرر در منابع فقهی یاد شده است و در روایتی از امام صادق علیه السلام از آن به صدقه جاریه، نام برده‌اند.
همچنین، وقف یکی از عمده‌ترین زیرساخت‌های اقتصادی جهان اسلام و از ارزش‌های مطرح شده در جهان‌بینی دینی نیز به شمار می‌آید.
علاوه براین، یکی از راه‌های ادامه نیکوکاری و کمک به هم‌نوعان، وقف است که واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می‌دهد.
در قانون مدنی، مال یا منافع حاصل از آن را که شخصی برای خدمات عمومی یا اختصاصی برای خیر و رضای الهی هدیه می‌کند، وقف می‌گویند و بدین‌وسیله مانع از انتقال آن به دیگری می‌شود و هرگونه معامله‌ای نسبت به آن مال مورد وقف را غیرممکن می‌سازد.ثبت حدود ۱۰ هزار موقوفه و ۲۰ هزار رقبه در خراسان جنوبی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: خراسان جنوبی، ۹ هزار و ۸۶۹ موقوفه و ۲۰ هزار و ۶۶۷ رقبه شامل عرصه و عیان، اراضی کشاورزی، سهم آب، منزل مسکونی، واحد‌های تجاری، حوزه علمیه و ساختمان‌های آموزشی و بهداشتی دارد که درآمد آن صرف کمک به نیازمندان و رفع نیاز‌های جامعه می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هم گفت: حدود یک سوم موقوفات استان دست مردم با حق تملک اعیان و دو سوم بدون حق تملک و به صورت اجاره دست مردم و ادارات است.
حجت الاسلام بخشی پور افزود: از این تعداد موقوفه شهری و روستایی، ۲۶۲ موقوفه به متراژ یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۴۶۰ مترمربع برای بهره برداری در اختیار ۳۰ مورد از ادارات استان است که بیشترین آن با ۱۶۸ مورد در اختیار آموزش و پرورش است.
پس از آموزش و پرورش، بیشترین موقوفاتِ در اختیار ادارات استان، در دست بخش بهداشت و درمان خراسان جنوبی است.
ملک موقوفه چه دست متولیان وقف باشد و چه در اجاره هر فرد حقیقی و یا حقوقی، باید ادای حق وقف شود تا نیت واقف اجرا شود.
  • برای ادای نیت واقف باید در قبال املاک موقوفه‌ای که به دست ادارات و مردم سپرده می‌شود، پذیره و اجاره پرداخت شود.

پذیره وجهی است که در قبال اعطای حق بهره برداری از موقوفه دریافت می‌شود و اوقاف با دریافت پذیره هر موقوفه اقدام به خرید رقبه (ملک تجاری و…) می‌کند تا از محل در آمد آن اجرای نیت واقف انجام گیرد و باتوجه به اینکه عرصه ملک وقفی است اجاره بهای اندکی به طور سالیانه به اوقاف پرداخت می‌شود.

عدم پرداخت پذیره، خلاف موازین شرع است
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای تشکیل و راه اندازی ادارات مختلف، زمین‌های موقوفه در اختیار ادارات دولتی قرار گرفت تا با راه اندازی ساختمان‌های اداری، دستگاه‌های مختلف شروع به کار کنند و طبق توافقات آن زمان، ادارات دولتی از پرداخت پذیره در قبال زمین‌های موقوفی معاف بودند.

چشم انتظاری از دیار باقیاما سال ۸۲ این قانون ملغا شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: طبق نظریه فق‌های شورای نگهبان که به دیوان عدالت اداری ابلاغ شده است، از سال ۸۲ تمامی سازمانها، ادارات، نهاد‌ها و اشخاص حقوقی که املاک موقوفه در اختیار آنهاست در صورتیکه کاربری آن‌ها با نیت واقف متفاوت باشد ملزم به پرداخت پذیره اند و عدم پرداخت آن برابر با نظر فق‌های شورای نگهبان خلاف موازین شرع است.حجت الاسلام بخشی پور افزود: در خراسان جنوبی ۲۶۲ موقوفه در دست ادارات استان هست، اما پذیره‌ی هیچ کدام از این املاک موقوفه توسط ادارات دولتی هنوز پرداخت نشده که از آن جمله، پرداخت پذیره‌ی ۱۵۵ رقبه از ۱۶۸ رقبه‌ی در اختیار آموزش و پرورش استان است.بهانه‌های عدم پرداخت پذیره، زیاد است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی می‌گوید: ادارات دولتی که پذیره املاک موقوفه را پرداخت نمی‌کنند بهانه‌های مختلفی را برای عدم پرداخت به اوقاف استان ارائه کرده اند، بیشتر آن‌ها از ناتوانی در پرداخت پذیره حرف می‌زنند و برخی هم به بهانه‌ی اینکه تصمیم گیری در پرداخت پذیره در سطح وزارتخانه هایمان در حال پیگیری است از پرداخت پذیره، طفره می‌روند.

به سراغ مسئولان آموزش و پرورش که ۶۴ درصد املاک موقوفه‌ی ادارات استان را در اختیار دارد، رفتم تا جویای علت پرداخت نشدن پذیره‌ی املاک مورد نظر شوم.

در آموزش و پرورش به دنبال چه می‌گردید؟
در این پرس و جو، رئیس اداره حقوقی آموزش و پرورش استان مخاطب سوالات من شد.
در ابتدای سخن که جوابی تند، مهمان گوش من شد ” خانم شما در آموزش و پرورش دنبال چی می‌گردین؟ “
این سخنی بود که آقای اصغری رئیس اداره حقوقی آموزش و پرورش تحویل من داد.
سپس با سماجت من اینگونه پاسخ داد که توافق بین اوقاف و آموزش و پرورش برای تحویل املاک موقوفه قبل از سال ۸۲ بوده است، طبق قانون در آن زمان، ادارات دولتی از جمله آموزش و پرورش از پرداخت پذیره معاف بودند و حال با قانون جدید، ملزم به پرداخت پذیره شده ایم.

آقای اصغری افزود: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و برگزاری جلسات تصمیم گیری برای پرداخت کردن یا لغو پرداخت پذیره‌ی موقوفه‌های در اختیار است و ما تابع تصمیم وزارت هستیم، منتظریم تا دستور از وزارتخانه به ما ابلاغ شود.

از تصویب قانون پرداخت پذیره برای آموزش و پرورش در سال هشتاد و دو، ۱۸ سال می‌گذرد و این گفته که وزارت آموزش و پرورش در حال رایزنی و برگزاری جلسات تصمیم گیری برای پرداخت پذیره است، قابل قبول نیست.

در واقع به این نتیجه می‌رسیم که تا زمانی که رایزنی‌های وزارت آموزش و پرورش به نتیجه نرسد به نیات واقفان املاک موقوفه مد نظر نیز عمل نمی‌شود. مانند تمام این سال‌هایی که پذیره باید پرداخت می‌شد، ولی نشده است.
اصغری گفت: ما در پرداخت اجاره بهای املاک موقوفه مشکلی با اوقاف نداریم و هر ساله پرداخت می‌کنیم، اما در پرداخت پذیره منتظر دستور وزارت خانه هستیم.حال که پذیره پرداخت نمی‌شود، تکلیف چیست؟
طبق قانون عزل متولی در وقف، در چند صورت از جمله عمل نکردن به نیت واقف و یا خیانت متولی در وقف، قانون، رأی به خارج چشم انتظاری از دیار باقیکردن ملک موقوفه از اختیار متولی می‌دهد، متولی اراضی موقوفه‌ی در اختیار ادارات، اداره کل اوقاف و امور خیریه است، اما از آنجاییکه ادارات، املاک را به امانت از اوقاف در اختیار می‌گیرند و مستأجر املاک می‌شوند پس در صورت عمل نشدن به نیت واقف باید یا املاک مورد نظر از اختیار ادارات خارج شود و یا بر اساس قانون و بهره گیری از قوانین و احکام دستگاه قضا، ادارات مجبور به پرداخت پذیره شوند.
با توجه به اینکه املاک موقوفه‌ی در اختیار ادارات دولتی در خراسان جنوبی، تبدیل به کاربری‌هایی همچون آموزشی، درمانی و خدمات عمومی شده است به نظر می‌رسد باز پس گیری این املاک از ادارات با توجه به تبعات آن برای مردم، غیر ممکن باشد مگر اینکه ملک موقوفه بدون بهره گیری رها شده باشد.
پس بنابراین باید از راه‌های قانونی و یا رایزنی و مشارکتی، ادارات ملزم به پرداخت پذیره شوند.بهترین راه، رایزنی ادارت و اوقاف است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: در مدت این ۱۸ سال، با گذر از راهرو‌های حقوقی دادگستری و رایزنی توانسته ایم علوم پزشکی را مجاب به پرداخت پذیره و اجاره‌ی ۵ هزار مترمربع از اراضی موقوفه‌ی در اختیارش کنیم.

حجت الاسلام بخشی پور افزود: پذیره‌هایی که پرداخت نمی‌شود به عنوان دیون همچنان در سوابق پرداخت ادارات محفوظ می‌ماند و هر زمان که وزارتخانه‌ی اداره مربوطه توانایی پرداخت آن را داشته باشد باید بر اساس نرخ کارشناسی روز پرداخت شود.

اجرای نیت واقف معطل پرداخت حقوق موقوفه
مشکل پرداخت پذیره از سوی اداراتی که املاک موقوفه در اختیارشان است باید هر چه سریعتر برای عمل به نیات واقفان حل شود و هر روز تعلل در حل این مشکل، یعنی کوتاهی بیشتر در عمل به نیات واقفان که شرعا و قانونا جایز نیست.
ادارات هم از آنجایی که پذیره بر اساس نرخ کارشناسی روز تعیین می‌شود، بهتر است هر چه سریعتر برای پرداخت آن اقدام کنند تا بدهی بیشتری بر دوش آن‌ها نماند و واقفان هم که بیشتر آن‌ها در دیار باقی به سر می‌برند از برکات وقف خود بهره‌مند شوند چرا که به قول معروف، دست اموات از دنیا کوتاست.
وقف را به عنوان صدقه جاریه و احسان ماندگار می شناسیم، شایسته نیست دو دهه در اجرای صدقه جاریه ی برخی واقفان، وقفه ایجاد کنیم.
نویسنده: سیده سمیه سیادت جو

 

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

راهپیمایی در روز جهانی قدس برگزار نمی شود/۷

ایده‌های جدید جایگزین راهپیمایی روز قدس در خراسان جنوبی می‌شود

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به برگزار نشدن راهپیمایی در روز قدس امسال، بهره‌گیری از ایده‌ها و طرح‌های جایگزین با استفاده حداکثری از فضای مجازی، تبلیغات محیطی و شهری در دستور کار است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حجت الاسلام احمد ملایی در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی روز جهانی قدس افزود: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) تدبیر بزرگی برای حفظ اتحاد و انسجام بیشتر مسلمین حول اولین قبله مسلمین است که انشاالله با وحدت مسلمان در سراسر گیتی و با نابودی رژیم صهیونیستی، آزادی قدس شریف در آینده نزدیکی رقم خواهد خورد.

وی بیان کرد: امسالی در شرایطی روز جهانی قدس را پیش‌رو داریم که سران خائن و سرسپرده چند کشور عربی و اسلامی با علنی کردن رابطه با رژیم اشغالگر قدس، بی‌شرمی و وقاحت را به اوج رسانده‌اند لذا همبستگی و انسجام ملت ایران و مسلمانان و آزادیخواهان جهان در حمایت از آرمان انتفاضه و قدس شریف از اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: در حالی که بیش از چهار دهه، مردم مسلمان و انقلابی ایران اسلامی همپای دیگر مسلمانان و آزادگان جهان، روز قدس را با برپایی راهپیمایی‌های پرشور و حماسی پاس داشته‌اند امسال نیز همچون سال ۱۳۹۹ به دلیل رشد فزاینده و صعودی ویروس منحوس کرونا علی‌رغم برنامه‌ریزی و تدابیر اتخاذ شده قبلی برای برپایی تظاهرات خودرویی و موتوری، با عنایت به وضعیت حاد بیماری کووید ۱۹ که متاسفانه اکثر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند لذا حسب صلاحدید و با هدف پیشگیری از عادی‌انگاری مقرر شد در سال جاری نیز هیچ گونه راهپیمایی از جمله خودرویی برگزار نشود.

وی اظهار داشت: همچنین برای نقش‌آفرینی و ادای دین در این مناسبت بسیار مهم، از ایده‌ها و طرح‌های جایگزین با استفاده حداکثری از بستر فضای مجازی، تبلیغات محیطی و شهری استفاده شود.

حجت الاسلام ملایی بهره‌مندی از ظرفیت عظیم مساجد در شب‌های احیا و نمازهای یومیه، بقاع متبرکه، خطبه‌های نماز جمعه در شهرهایی که امکان برگزاری نماز جمعه وجود دارد، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، فضاسازی مساجد و میادین با اهتزاز پرچم فلسطین و به آتش کشیدن پرچم رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، برگزاری سرودهای محله‌ای و پخش سرودهای مقاومت از طریق مساجد و سامانه‌های صوتی تحت عنوان “ماذنه‌های مقاومت” و ویژه برنامه‌های رسانه‌ای از طریق صدا و سیما و فضای مجازی را از اهم برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بزرگداشت روز جهانی قدس بیان کرد.

 

 

۳۰ هزار ماسک رایگان در پویش “یک نفس همدلی” استان خراسان جنوبی توزیع شد/۷

 

30 هزار ماسک رایگان در پویش "یک نفس همدلی" استان خراسان جنوبی توزیع شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در پویش یک نفس همدلی که از ابتدای امسال برگزار شده در مرحله نخست ۳۰ هزارماسک به طور رایگان در بین اقشار نیازمند و آسیب پذیر استان توزیع شد.

محمد دهقانی پیش از ظهر امروز در نشست گرامیداشت هفتمین روز هفته سلامت با عنوان «مشارکت بین بخشی و مسئولیت اجتماعی در ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر» برگزار شد، اظهار کرد: اختصاص دو روز از روزهای هفته سلامت به نام تشکل‌ها و مشارکت‌های بین بخشی بیانگر اهمیتی است که انتظار می رود تشکل‌ها و نهادهای اجتماعی در این شرایط حساس با هوشیاری و‌ درایت لازم در چارچوب منافع سلامت جامعه ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به اجرای پویش یک نفس همدلی از ابتدای سال جاری افزود: در مرحله نخست این طرح ۳۰ هزار ماسک به طور رایگان در بین اقشار نیازمند و آسیب پذیر استان توزیع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  با بیان اینکه طرح یک نفس همدلی توسط امور مشارکت‌های اجتماعی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، ترویج فرهنگ اهمیت استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه خدمات به شهروندان مناطق کم برخوردار در راستای ارتقای سطح سواد سلامت جامعه است.

دهقانی عنوان کرد: در ادامه فعالیت‌های واحد امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه و خانه‌های مشارکت و سازمان‌های مردم نهاد استان، تفاهم نامه ای توسط سمن‌ها با دفتر سازمان ملل متحد در تهران با همکاری و مشارکت دانشگاه منعقد شد که موفق به دریافت اعتبارات در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری کرونا شدیم.

وی افزود: امید است با استفاده از ظرفیت خیرین و مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد، همچنان تفاهم نامه‌های مشترکی در حوزه سلامت منعقد و مشارکت بین سازمان های دولتی و غیردولتی با این دانشگاه به صورت مستمر ادامه یابد.

سید مصطفی حسینی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد استان ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان‌های مردم نهاد و خانه مشارکت و نحوه اجرای طرح یک نفس همدلی در استان و شهرستان‌ها بیان کرد: طرح یک نفس همدلی توسط امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و سازمان‌های مردم نهاد استان برای اولین بار همزمان با سراسر کشور آغاز شده است.

وی افزود: در این طرح، برنامه توزیع تعداد۳۸۰ هزار ماسک و بیش از ۱۶ هزار ماده ضدعفونی دست با دستور ریاست دانشگاه علوم پزشکی در قالب همکاری سازمان‌های مردم نهاد و امور مشارکت‌های اجتماعی دانشگاه و دفتر امور بین الملل سازمان ملل متحد (SGP) با هدف حمایت از گروه‌های کم برخوردار و آسیب پذیر در استان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این برنامه تاکنون ۲۸۹ نفر داوطلب از بین اعضای خانه‌های مشارکت مردم در سلامت و سازمان‌های مردم نهاد سراسر استان آماده همکاری در توزیع اقلام بهداشتی با رعایت حداکثری پروتکل‌ها است.

در پایان این جلسه تعداد ۱۵۰۰ ماسک و ۲۴ محلول ضدعفونی به صورت نمادین به نماینده سازمان‌های مردم نهاد شهرستان بیرجند تحویل شد.

واکسیناسیون تمامی دانشجویان کارورز و کارآموز حاضر در دانشگاه طی امروز و فردا انجام می شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در حاشیه این مراسم گفت: امروز در اولین مرحله واکسیناسیون کرونا، ۱۸۰ نفر از دانشجویان رزیدنت ،اینترن و استاژر پزشکی و ۳۹ نفر از دانشجویان  دندانپزشکی که به صورت مستقیم در مراکز درمانی و بخش های بالینی مشغول به خدمته ستند، اولین دوز این واکسن را دریافت کردند.

جوادی افزود: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، واکسیناسیون تمامی دانشجویان کارورز و کارآموز فراخوان شده  حاضر در دانشگاه طی امروز و فردا انجام می شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با اشاره به قدرت بالای سرایت  و مرگ و میر کرونای جهش یافته و بیان اینکه وضعیت شیوع کرونا در کشور نگران کننده است خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا دانشجویان حاضر در دانشگاه که در مراکز درمانی و در خط مقدم مقابله با این ویروس حضور دارند، بر اساس اولویت علیه این ویروس خطرناک ایمن شوند.

وی با قدردانی از حمایت های ریاست دانشگاه در خصوص تامین واکسن کرونا برای دانشجویان و همکاری معاونت بهداشتی، مرکز بهداشت بیرجند و اورژانس ۱۱۵ در فرآیند واکسیناسیون یادآور شد: اولویت‌های تزریق واکسیناسیون دانشجویان در پنجاه و چهارمین جلسه ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس دانشگاه به تصویب رسیده  که قبلاٌ در این خصوص اطلاع رسانی شده است.

وی  تصریح کرد: از آنجایی که تزریق واکسن کووید۱۹ فقط با کارت شناسایی معتبر ودارای کدملی انجام خواهد شد از دانشجویان فراخوان شده درخواست می شود تا حتما با داشتن کارت ملی به محل اجرای واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

 

 

 

کلنگ دارالقرآن باغشهر اسلامیه به زمین خورد/۲

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی ساخت دارالقرآن باغشهر اسلامیه شهرستان فردوس آغاز شد و پیش بینی می‌شود تا مهرماه ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

واقعی افزود: پروژه‌ی آموزشی و پرورشی ِدارالقرآن باغ شهر اسلامیه با مشارکت ۳۰ درصدیِ یک خیرِنیک اندیش و نیکوکار احداث می‌شود.

وی با اشاره به مساحت ۲ هزار متر مربعی این پروژه تصریح کرد: دارالقرآن خیر ساز شهر اسلامیه با زیر بنای یک هزار و ۲۰۰ متر مربع و اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث و تکمیل می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود این دارالقرآن تا مهر ۱۴۰۲ آماده افتتاح شود، بیان کرد: با احداث و تکمیل این پروژه‌ی آموزشی و پرورشی، بیش از ۲ هزاردختر و پسر باغ شهر اسلامیه فردوس از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

 

 

 

سواری پژو با ۲۹ رأس گوسفند قاچاق در “بیرجند” متوقف شد/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”بیرجند” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک سواری پژو ۲۹ رأس گوسفند قاچاق به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”مرک” شهرستان بیرجند در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و احشام، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

 

 

توقیف کامیون حامل مرغ زنده فاقد مجوز بهداشت در”بشرویه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان” بشرویه ” گفت: مأموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون باربری هزار قطعه مرغ گوشتی غیر مجاز و بدون مجوزبهداشتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی،، سرهنگ”فاضل مریمی” بیان داشت: ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

آغازطرح برخورد با تردد و توقف خودروهای سنگین در شهر بیرجند/۴

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند گفت: با توجه به درخواست شهروندان و خطرات ناشی از تردد و توقف وسایل نقلیه سنگین در معابر درون شهری، طرح ویژه پلیس برای برخورد با وسایل نقلیه سنگین در بیرجند آغاز شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ محمدرضا خسروی ادامه داد: تردد و توقف وسایل نقلیه سنگین می تواند زمینه ساز وقوع حوادث جبران ناپذیر از جمله آتش سوزی، انفجار، مزاحمت برای شهروندان، تخریب آسفالت، آلودگی های صوتی و زیست محیطی، سرقت قطعات ومحتویات داخل خودرو و تصادفات باشد لذا به استناد دستور مقام محترم قضایی و مصوبه شورای ترافیک،در صورت تردد و توقف وسایل نقلیه در شهر بیرجند مبلغ یک میلیون ریال جریمه اعمال و در صورت عدم خروج از شهر هر ۲۴ ساعت این جریمه تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ازسال ۱۳۹۴ تا کنون در ۲۹۴ فقره تصادف شهر بیرجند، یک طرف تصادفات وسایل نقلیه سنگین بوده افزود: متأسفانه در این تصادفات۱۰ نفر از شهروندان عزیزمان را از دست داده ایم.

 

 

 

 

کشف هزار و ۴۰۰ قطعه مرغ غیر مجاز در شهرستان “سربیشه”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”سربیشه” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۴۰۰ قطعه مرغ غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمدرضا کارگر” اظهار داشت: ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

 

توقیف ۲ خودرو حامل محموله مواد مخدر در”نهبندان”/۴

 

فرمانده انتظامی”نهبندان” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان با همکاری مشترک با پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ۶۰ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک کشف و ۳ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احسان رحیمی” افزود: مأموران هنگام گشت زنی در محورهای فرعی شهرستان نهبندان سواری پراید قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده و پس از شناسایی دقیق، خودرو را متوقف و در بازرسی از آن ۶۰ کیلو و ۲۵۰ گرم تریاک کشف کردند.

سرهنگ رحیمی بیان داشت: مأموران در ادامه عملیات یک وانت تویوتا که راه پاک کن و اسکورت خودروی حامل محموله مواد مخدر بوده را مشاهده و سپس توقیف کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: مأموران در این رابطه ۲ خودرو توقیف و ۳ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

 

 

۷۲ مرکز اطعام مهدوی در خراسان جنوبی فعال است/۲-۳

۷۲ مرکز اطعام مهدوی در خراسان جنوبی فعال است

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۷۲ مرکز اطعام مهدوی در استان به‌ مناسبت ماه مبارک رمضان فعال است و کار امدادرسانی به محرومان انجام می‌شود.

رضا سلم‌آبادی افزود: طرح اطعام مهدوی با هدف طبخ غذای گرم و توزیع بین نیازمندان با همکاری مراکز نیکوکاری استان در حال اجرا است.

وی افزود: ماه رمضان امسال ۲۱ آشپرخانه به‌صورت متمرکز و ۵۱ آشپزخانه از سوی مراکز نیکوکاری برای طبخ غذا و توزیع بین نیازمندان تعبیه شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف ما رفع نیاز نیازمندان با حفظ تکریم و شأن آنان است گفت: تهیه ۴۳ هزار و ۹۹۰ سبد غذایی و ۵۰۰ هزار غذای گرم و افطاری ساده در ماه رمضان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت: دهه اول ماه مبارک رمضان با همراهی خوب مردم خیر و نوع‌دوست خراسان جنوبی بیش از ۵۸ هزار پرس غذای گرم، ۱۳ هزار و ۵۴۱ افطاری ساده و هفت هزار و ۹۹۲ بسته معیشتی بین خانوارهای نیازمند توزیع شده است.

سلم‌آبادی گفت: همه این موارد براساس اقتضائات زمان و حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

معاون دادگستری خراسان‌جنوبی:

تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی/۲-۳

تبلیغات زودهنگام برخی نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی

معاون دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به تشکیل شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در استان گفت: متأسفانه برخی از افراد اقدام به تبلیغات زود هنگام در فضای مجازی کرده اند.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: برعکس برخی از استان‌های کشور که ممکن است موضوع انتخابات با حاشیه‌هایی همراه باشد در خراسان‌جنوبی به واسطه اعتقاد و باورهای مردم حضور و مشارکت در انتخابات همواره وجود داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در انتخابات سال جاری نیز هر چند مردم از مسائل اقتصادی گلایه‌هایی دارند ولی تمام تلاش و همت ما این است که بتوانند هوشمندانه با حضور حدأکثری خود مشارکت بالایی را رقم بزنند.

وحدانی نیا با اشاره به اینکه فضای انتخاباتی خراسان‌جنوبی از طریق اعضای ستاد پیشگیری از وقوع جرم انتخابات مورد رصد قرار می‌گیرد، ادامه‌داد: متأسفانه در شرایطی که هنوز اسامی تأیید صلاحیت شده‌ها اعلام نشده برخی از افراد اقدام به تبلیغات در فضای مجازی می‌کنند که این مهم توسط پلیس فتای استان پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به تدوین منشور اخلاقی انتخابات در خراسان‌جنوبی گفت: نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آن‌ها باید مسائل اخلاقی و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند تا دچار حاشیه‌سازی در انتخابات شورای شهر و روستا و حتی ریاست جمهوری در استان نشویم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به تشکیل شعب رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: وقتی که مسائل اخلاقی و قانونی مد نظر باشد حتی در صورت رد صلاحیت یک فرد، او رسیدگی به حقوق خود را از مسیر قانونی طی خواهد کرد.

وحدانی‌نیا بیان‌کرد: ما موضوعی را در انتخابات گذشته نیز داشتیم که از افراد درخواست عضویت در کانال‌های تبلیغاتی کاندیداها در ازای پرداخت مبلغی را می‌کردند که این موضوعی یک کلاهبرداری بود و امیدواریم در انتخابات جاری مردم فریب این کلاهبرداری‌ها را نخورند.

در کانون خراسان جنوبی برگزار شد؛

کارگاه آموزشی تولید و تدوین قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای/۲-۳

انجمن قصه گویی نوجوان کانون خراسان جنوبی در راستای آشنایی بیشتر اعضا و علاقه‌مندان به شرکت در بخش۹۰ ثانیه‌ای بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کارگاه آموزشی تهیه و تدوین این قصه‌ها را برگزار کرد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، در این کارگاه که با تدریس احسان بلوری کارشناس فرهنگی واحدهای سیار و پستی استان به صورت مجازی به مرحله‌ی اجرا در آمد، استفاده از نرم افزارهای موبایلی جهت تولید و تدوین این گونه از قصه ها تشریح شد.

در ادامه «بلوری» نحوی کار با  نرم افزار Inshot را به عنوان یکی از نرم افزارهای پرکاربرد جهت استفاده از نمادها، تصاویر و صداگذاری و… را  برای مربیان و اعضای حاضر در این کارگاه بیان کرد و به سوالات آنان پاسخ گفت.

گفتنی است بر اساس فراخوان این جشنواره، قصه گو باید با تکیه بر خلاقیت در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه‌ای به روایت قصه خود در محورهای موضوعی «من و کرونا شامل روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه، روایت مهربانی و همدلی با دیگران و…» و همچنین  «دیروز غرور آفرین، فردای افتخار آفرین اعم از روایت جانفشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی ، هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، شهدای هسته ای،  و قهرمانان حوزه علم و دانش» بپردازد.

حضور استاندار خراسان‌جنوبی در مرکز سامد
🔹فردا پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر
🔹پاسخگویی مستقیم به مطالبات و درخواست های مردم شریف استان
🔹شماره تلفن تماس؛ ۱۱۱
sapp.ir/sko_2ir

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی :

همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم در خراسان جنوبی برگزار می شود/۲-۳

همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم در خراسان جنوبی برگزار می شود

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی از برگزاری همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در استان خبر داد.

سردار علی قاسمی در دیدار دست‌اندرکاران همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری همایش تحقق بیانیه گام دوم، ورود پژوهشگران و نخبگان در امر تبیین این بیانیه است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی و رئیس ستاد همایش ملی راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم با اشاره به اینکه یکی از فصل‌های مهم این بیانیه موضوع علم و پژوهش است، بیان‌کرد: در این بیانیه تأکید شده علم و پژوهش یکی از آشکارترین وسیله‌های عزت و قدرت یک ملت است.

سردار قاسمی ادامه‌داد: همچنینی در این بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر عقب ماندگی علمی ایران در دوران پهلوی بیان داشتند که علی‌رغم همه اقدامات انجام شده ما از قله‌های دانش جهان عقب هستیم و باید در این حوزه تلاش کنیم.

مهدی دیانی دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم و مسئول بسیج اساتید خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم به عبارتی منشور تمدن انقلاب اسلامی است، گفت: هسته اصلی این بیانیه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی از طریق شعارهای فعلی انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه به ظرفیت‌های دست نخورده انسانی و طبیعی تأکید دارند، اظهار کرد: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به بودن هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران و بازار بزرگ ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

دبیر کمیته علمی همایش راهکارهای تحقق بیانیه گام انقلاب اسلامی بیان‌کرد: جمعیت کشورهای همسایه ما حدود ۶۰۰ میلیون نفر است که می‌توان بازار فروش خوبی برای محصولات ما باشد که کمتر به آن توجه شده است.

دیانی با اشاره به اینکه وجود ۳۶ میلیون جمعیت جوان در کشور گفت: وجود جمعیت جوان خود یک ظرفیت مهم برای به فعالیت رساندن استعدادهای بالقوه کشور است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق بیانیه تاکنون اقدام شایسته‌ای انجام نشده است، ادامه‌داد: از این نظر ما همایش را برای تحقق بیانیه گام دوم در خراسان‌جنوبی برگزار می‌کنیم چرا که خراسان‌جنوبی نیز ظرفیت‌های اقتصادی زیادی چون معدن و گیاهان دارویی دارد.

مسئول بسیج اساتید خراسان‌جنوبی گفت: ما باید از پتانسیل‌های استان در راستای جذب سرمایه گذاران استفاده کنیم تا قدمی در راستای تحقق بیانیه گام برداریم.

دیانی یادآور شد: تلاش ما بر این است که مقالات علمی همایش پشتوانه و ضمانت اجرایی داشته باشد و تنها به ارائه مقاله ختم نشود.

۱۵ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند/۲-۳

۱۵ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی از برقراری پوشش اینترنت پرسرعت در ۱۵ روستای استان خبر داد.

مصطفی بهی در بازدید از سایت ارائه پوشش اینترنت پرسرعت الوند شهرستان نهبندان بیان کرد: در فروردین ماه جاری سه سایت دیگر جهت اتصال ۱۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این سایت ها از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهای الوند شهرستان نهبندان، کجه شهرستان فردوس و کلاته مزار شهرستان زیرکوه نصب و راه اندازی شده اند.

بهی اظهار کرد: با راه اندازی این پروژه امکان دسترسی هزار و ۷۰۰ خانوار روستایی استان به اینترنت پرسرعت نسل چهار همراه و خدمات مبتنی برشبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین با راه اندازی یک سایت جدید شبکه همراه روستایی، پوشش همراه برای ۲۰۰ خانوار از روستاهای شهرستان سربیشه برقرار شد.

 

 

 

 

 

اعتبارات فرهنگی ارشاد نهبندان سه برابر شد/۲

مجید بیکی فرماندار شهرستان نهبندان در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان که با حضور نبی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، در پایان جلسه با توجه به لزوم ارتقاء برنامه های فرهنگی و حمایت از هنرمندان، از وی درخواست افزایش اعتبارات فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان نهبندان را نمود که نبی زاده مدیرکل قول مساعد مبنی بر افزایش ۳ برابری اعتبارات فرهنگی را در سال جاری داد.

 

 

 

 

۵۷درصد تسهیلات جذب شد

پایان اردیبهشت ماه، آخرین مهلت جذب تسهیلات قرض الحسنه روستایی/۲-۳

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت : پایان اردیبهشت ماه، آخرین مهلت جذب تسهیلات قرض الحسنه روستایی است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ فرهادی با بیان این مطلب در جلسه بررسی روند جذب تسهیلات جزء (۴) بند (و) تبصره (۱۶) قانون بودجه کل کشور خاطرنشان کرد: کلیه مجموعه های متولی می بایست روند جذب کامل سهمیه استان را تسریع نمایند.
وی ضمن تشکر از همکاری بانک های عامل با فرمانداری های تابعه به منظور جذب تسهیلات مزبور متذکر شد: مهمترین عامل در جذب کامل این اعتبار، هم افزایی دستگاه هاست.
معاون استاندار به زمینه های پرداخت این تسهیلات اشاره کرد و تصریح نمود: با عنایت به شرایط خشکسالی امسال، این تسهیلات می تواند در رفع نیاز جامعه روستایی و عشایری استان مؤثر باشد.
فرهادی تأکید کرد: به منظور حمایت از قشر ضعیف جامعه روستایی، بانک های عامل باید در زمینه دریافت ضمانت نامه ها همکاری نمایند.
وی اظهار داشت: هدف از انجام همه این اقدامات و تأکید بر تعامل دستگاه ها و همراهی بانک ها، این است که افراد بیشتری از جامعه روستایی استان از این تسهیلات بهره مند گردند.
شایان ذکر است: سهمیه استان از محل تسهیلات قرض الحسنه روستایی موضوع جز (۴) بند (و) تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور؛ ۱۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال می باشد که تاکنون ۵۷ درصد آن جذب شده است.

 

 

 

 

کشف ۱۳ تن نهاده دامی احتکار شده در شهرستان زیرکوه/۴

کشف ۱۳ تن نهاده دامی احتکار شده در شهرستان زیرکوه

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه گفت: ماموران انتظامی ۱۳ تن نهاده‌های دامی خارج از شبکه توزیع را در این شهرستان کشف کردند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ سید رضا حسینی اظهار داشت: ماموران انتظامی اخباری مبنی بر دپوی گسترده نهاده‌های دامی در یکی از روستاهای شهرستان زیرکوه دریافت کردند که موضوع به‌سرعت پیگیری شد و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات نامحسوس و اشراف اطلاعاتی، مکان دقیق دپوی نهاده‌های دامی را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضایی،  محل مورد نظر را بازرسی کردند که ۱۳ تن نهاده‌های دامی خارج از شبکه توزیع کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان زیرکوه با بیان اینکه ارزش ریالی نهاده‌های دامی کشف شده توسط کارشناسان بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شده است گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

 

توقیف کامیون حامل مرغ زنده در بشرویه/۴

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون باربری هزار قطعه مرغ گوشتی غیرمجاز و بدون مجوز بهداشتی را کشف کردند.

سرهنگ فاضل مریمی اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان بشرویه هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این کامیون هزار قطعه مرغ قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی کشف شد که ارزش ریالی طیور قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۶۶۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان بشرویه گفت: ماموران در این رابطه یک متهم را دستگیر کردند که متهم دستگیر شده با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با مجرمان و برهم زنندگان امنیت اقتصادی بیان کرد: شهروندان می‌توانند با ارائه گزارش‌ها و اطلاعات خود از طریق تلفن ۱۱۰ به مراکز پلیس، در افزایش امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه اثرگذار باشند.

 

 

 

 

 

اخبار کوتاه/۲

🔸هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی خراسان جنوبی، صلاحیت ۵۰۷ داوطلب ششمین دوره انتخابات شورا‌های شهر را در مرحله اول بررسی‌های خود تایید کرد.

 

🔸واقف فردوسی مقدار ۴۳۸ هزار و ۳۷۷ سهم خود از شرکت کشت و صنعت جوین را بابت هزینه‌های اطعام عزاداران حسینی وقف کرد.

 

🔸 در مراسمی از چندتن از کارگران شهرداری اسلامیه ، کارخانجات نساجی، کارخانجات فرازپلیمر در بخش اسلامیه با حضور فرماندار و مسئولین شهرستانی تجلیل به عمل آمد.

 

🔸برنامه جذب ۱۴ هزار حامی در ماه رمضان در دستور کار کمیته امداد استان قرار دارد که تاکنون ۲ هزار و ۳۹۳ حامی در این رابطه ثبت نام کرده اند

 

 

عملیات اجرایی دارالقران امام حسن مجتبی (ع) باغشهراسلامیه فردوس در سالروز کریم اهل بیت (ع) با کمک بانوی نیک اندیش آغاز شد.

 

 

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی با بیان اینکه کمک خیران به ستاد دیه سهم بزرگی در آزادی این زندانیان جرائم غیرعمد داشته است، گفت: از آغاز امسال، ۱۶زندانی جرائم غیرعمد با همت خیران نیک اندیش از زندان‌های خراسان جنوبی آزاد شدند.

 

 

 

سال گذشته ۵۱کودک بی سرپرست به عنوان فرزندخوانده در استان به خانواده‌ها واگذار شدند و ۷کودک نیز در انتظار فرزندخواندگی قرار دارند.

 

 

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری از کرونا ویروس در خراسان جنوبی، از مجموع ۶۶۰۸ واکسن تزریق شده به افرود اولویت یک در استان ۶۲ درصد از واکسن های تزریقی شده از نوع “آسترازنکا” بوده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*