اخبار خراسان جنوبی / طرح نظارتی ضیافت ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی اجرا می شود

سرمایه گذاران سامانه‌های فتوولتائیک در استان خراسان جنوبی ۱۶ میلیارد تومان درآمد داشتند

سرمایه گذاران سامانه‌های فتوولتائیک در استان خراسان جنوبی 16 میلیارد تومان درآمد داشتند

گروه استان‌ها- استان خراسان جنوبی منطقه‌ای پهناور با قابلیت‌های زیاد در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است  می‌تواند اشتغال و درآمد زایی در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک ایجاد کند و سال گذشته سرمایه‌گذاران این بخش ۱۶ میلیارد تومانی داشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، استان خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.

این استان با مساحت ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، سومین استان پهناور کشور است که دارای استعداد بالایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی به ویژه در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک دارد.

محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی و جلوگیری انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل استفاده از سوخت‌های مذکور همچنین صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی  از عمده دلایل حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر و پاک است که کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران متعاقب سیاستگذاری معاونت امور انرژی وزارت نیرو از سال ۷۴ عهده دار پرداختن به این مهم به منظور دستیابی به اطلاعات و فناوری‌های روز دنیا در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، پتانسیل سنجی و اجرای پروژه‌های متعدد خورشیدی، بادی، زمین گرمایی و … شده است.

در این سال‌ها در راستای دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت نیرو و به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران (ساتبا) شرکت توزیع برق استان همگام با سایر شرکت‌های توزیع در سطح کشور فرآیند خرید تضمینی برق از مشترکانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی خورشیدی بودند را انجام داده است.

از ابتدای سال ۹۶ تاکنون حدود ۴۵۰ مشترک در اقصی نقاط استان اقدام به  سرمایه گذاری کرده و هم اکنون نزدیک به ۴.۵ مگاوات برق استان از طریق سامانه‌های فتوولتائیک تولید می‌شود.

بهره برداری ۴۵۰ نیروگاه خورشیدی در استان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از بهره برداری ۴۵۰ نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در استان خبر داد و گفت: اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی‌های خورشیدی را دارد.

مهدی دادگر به شرایط ایده آل استان در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه برق خورشیدی اشاره کرد و افزود: وجود بیش از  ۳۰۰ روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب و شرایط واحدهای مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی‌هایی است که عرصه سرمایه گذاری برای خانوارهای شهری و روستایی را ایجاد می‌کند.

وی جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای را یکی از مهمترین مزایای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان و بیان کرد: هر نیروگاه خورشیدی ۵ کیلوواتی خانگی در سال بالغ بر ۹ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید می‌کند که معادل این تولید از طریق نیروگاه گازی نیاز به مصرف ۲۵۵۶ مترمکعب گاز و ۱۹۸۰ لیتر آب دارد.

وی تاکید کرد: تولید ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی برق از طریق نیروگاه‌های فسیلی باعت آلودگی و تولید ۵۸۰۵کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط می شود.

دادگر خاطرنشان کرد: با ترویج سرمایه گذاری در استفاده از انرژی‌های خورشیدی می‌توان به طور چشمگیری در مصرف آب و گاز صرفه جویی و همچنین از انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز جلوگیری و به محیط زیست نیز کمک کرد.

۱۲۴۹۸ مگاوات برق خورشیدی تولید شد

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان از درآمد ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی سرمایه گذاران در انرژی‌های خورشیدی خبر داد و اظهار داشت: مجموع ظرفیت تولید ۴۵۰ نیروگاه خورشیدی استان ۴.۵ مگاوات است که از ابتدای اتصال به شبکه در استان ۱۲ هزار و ۴۹۸ مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.

وی با تاکید بر نقش تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خوشیدی بیان داشت: علاوه بر انرژی تولید شده و بهای آن که در دوره‌های مختلف به سرمایه گذاران پرداخت شد، این نیروگاه‌ها در زمینه محیط زیست نیز نقش فوق العاده چشمگیر و باارزشی دارند.

دادگر با اشاره به اینکه با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بالغ بر ۸ هزار تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده است افزود: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان سال ۹۹ بابت تولید ۱۲ هزار و ۴۹۸ کیلووات ساعت انرژی تولیدی برق در مصرف ۲.۸ میلیون لیتر آب و همچنین ۳.۶ میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین بیان داشت: تنها در سال ۹۹ تعداد ۱۹۱ سامانه خورشیدی به ظرفیت مجموع ۱.۷ مگاوات در استان نصب و راه اندازی شده که در طول سال ۵ هزار و ۸۲۷ مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های جدید، برق به شبکه برق سراسری تزریق کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد با  مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند به نیابت از ساتبا قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی را امضاء و به محض تولید برق و اتصال نیروگاهشان به شبکه برق بهای برق تضمینی را به حساب آنها واریز شود.

دادگر گفت: در استان خراسان جنوبی تعداد ۱۲ روستا نیز از طریق سامانه خورشیدی منفصل از شبکه (off grid ) برقدار هستند که تعداد حدود ۱۲۰ خانوار از این طریق از نعمت برق برخوردارند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر سامانه‌های فتوولتائیک اشاره شده که مربوط به مشترکین برق استان است، ۳ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات نیز در استان در حال تولید هستند که با این حساب مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه ۵/۲۲ مگاوات است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسا جنوبی یادآور شد: همچنین از محل اعتبارات شرکت توانیر تهیه و تامین تعداد ۱۲۰۰ سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری استان در دست اقدام است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسا جنوبی یادآور شد: همچنین از محل اعتبارات شرکت توانیر تهیه و تامین تعداد ۱۲۰۰ سامانه خورشیدی قابل حمل برای خانورهای عشایری استان در دست اقدام است.

انتهای پیام/۲۵۰/ی

خراسان جنوبی غرق در کرونا/ روزهای سیاه در راه است
شوخی گرفتن ویروس کرونا همراه با بی توجهی و کوتاهی مسئولان نسبت به هشدارهای وزات بهداشت و اجرای نصف و نیمه محدودیت‌ها موجب شد تا کرونا بیش از هر زمان دیگری جولان دهد و متاسفانه اکنون روزهای سیاه کرونا در راه است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ روزها یکی پس از دیگری سپری می شود و هر روز شنیدن خبر بالارفتن شمار مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا اندوهی بر دل و جانمان می اندازد و آه از نهادمان بلند می شود.

 

هر کس موضوعی را عامل جولان این ویروس در موج چهارم می داند، یکی بی توجهی عجیب مسئولان به هشدارهای وزارت بهداشت و افزایش سفرهای نوروزی و دورهمی ها، دیگری رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، فرد دیگری حضور مردم در اماکن عمومی و ازحام جمعیت، اما در هر صورت عامل اصلی هر چه که باشد، این واقعه غم بار، طاقت فرسا و سخت شده است.

 

بیش از ۲۳ هزار مبتلای جدید/روزهای سیاه کرونا در راه است

این روزها کرونا بار دیگر یکه تازی کرده و در روزهای رنگارنگ بهار، با رنگ قرمز در نقاط مختلف کشور جولان دهد که ثمره این خودنمایی بالارفتن شمار مبتلایان و سه رقمی شدن فوتی‌ها بوده است. جهش یک‌باره آمار قربانیان کرونا، مجدد فریادهای وزیر بهداشت را بلند کرد که روزهای آینده وضعیت کشور از رنگ قرمز به سیاه تغییر وضعیت می‌دهد.

 

سعید نمکی وزیر بهداشت که در روزهای اخیر از بی‌توجهی دولت به هشدارهایش انتقاد کرده است، می گوید: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به ۵۸ درصد رسیده است که این موضوع ارتباط مستقیم با تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر دارد. هرچقدر که اجرای پروتکل‌ها و اعمال آن‌ها کمتر می‌شود، میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بالا می‌رود.

 

روز گذشته(دوشنبه) بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت با شناسایی ۲۳ هزار و ۳۱۱ بیمار جدید کرونا در کشور رکورد مبتلایان شناسایی شده روزانه شکسته شد و با فوت ۲۷۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۴ هزار و ۷۶۴ نفر رسید.

 

سیماسادات لاری ادامه داد: هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

شیب بسیار تند بیماری در ۱۲ استان
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در ۱۲ استان اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی و قم شاهد شیب بسیار تند بیماری هستیم که باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت وارده بکاهیم. به گفته وی همچنین در ۱۱ استان دیگر هم شیب تند است اما هنوز به سرعت ۱۲ استان دیگر نیست؛ این استان‌ها هم وارد موج چهارم شده‌اند و شیب رفته رفته تند می‌شود و باید به شدت مراقب باشند.

 

استان خراسان جنوبی نیز یکی از این ۱۲ استان است که روند صعودی شناسایی موارد مثبت ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی در آن از فروردین امسال آغاز شد اکنون به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با شیب خیلی تند در حال پیشروی است.

 

«غلامرضا شریف‌زاده» در ادامه می گوید: با توجه به قرار گرفتن خراسان جنوبی در شیب بسیار تند بیماری شهرستان طبس نیز از دیروز (۲۳ فروردین) به مناطق قرمز یا خیلی پرخطر اضافه شد و چهار شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت قرمز قرار دارند. اکنون به غیر از شهرستان خوسف که زرد رنگ است، بقیه شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی یا پرخطر هستند.

 

بازگشت تعطیلی‌ها

با اوج گیری دوباره کرونا و آغاز موج چهارم در کشور پس از تعطیلات نوروز، طرح ممنوعیت فعالیت مشاغل و اصناف غیرضروری و در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی از شنبه (۲۱ فروردین ماه) به اجرا در آمد.

 

با اجرای محدودیت ها در خراسان جنوبی هرچند همچنان برخی کسبه و اصناف که مجاز به فعالیت نیستند، فعالیت خود را تعطیل نکردند و بی‌تفاوت و با ساده‌انگاری از کنار دستورالعمل‌های مسئولان وزارت بهداشت می گذرند و البته این موضوع نیازمند نظارت و در نظر گرفتن ضمانت اجرای کافی می‌باشد.

 

اجرای نصف و نیمه محدودیت‌ها

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار شبستان در نقاط مختلف شهر بیرجند، در سومین روز از اجرای محدودیت های کرونایی برخی مغازه‌های تعطیل با کرکره های نیمه باز موجب می‌شدند تا شهروندان رهگذر خواسته یا ناخواسته وارد مغازه شوند و در رویارویی و تماسی غیرضروری با دیگران همراه با مغازه‌دار قانون شکن و متخلف، ناخودآگاه عامل ابتلا و انتقال ویروس جهش یافته شده و باعث تداوم این بحران شوند.

 

با وجود محدودیت در فعالیت مشاغل و دورکاری کارمندان، همچنان تردد شهروندان در سطح شهر زیاد است و در برخی مراکز مانند بازارهای میوه و تره بار شلوغی وجود دارد. جوانان بی ملاحظه حتی بدون ماسک بعد از غروب آفتاب در خیابان های شهر پرسه می زنند و با بی توجهی نسبت به دستورالعمل‌های مقابله با کرونا در حال خوردن آب میوه یا بستنی هستند.

 

در خیابان حکیم نزاری و راسته موبایل فروشان هم حدود نیمی از مغازه ها بالاست و تعدادی مشتری در حال خرید هستند یا برای تعمیر آمده اند. همچنین چراغ برخی مغازه ها در برخی نقاط دیگر سطح شهر بیرجند که نباید نیز روشن است. موضوعی که در برخی موارد اعتراض های مردمی را در پی داشت و مهمتر از آن اینکه تداوم آن می تواند تمام زحمات کادر درمان را نقش برآب کند و همین قشر اندک اجازه ندهند چرخه شیوع ویروس کرونا در بیرجند قطع شود.

 

صاحب مغازه مبل فروشی نیز که در مشاغل گروه های یک قرار ندارد اما بدون توجه به نکات بهداشتی مغازه خود را باز کرده است در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: یک هفته به آخر ماه مانده و قسط های بانک و اجاره بها دارم. متاسفانه همیشه مردم باید چوب ندانم کاری مسئولان را بخورند، نه تعطیلی ها کارشناسی است و نه مسافرت ها.

 

او که از معرفی خود امتناع می کند، می افزاید: اگر در ایام نوروز جلوی سفرها گرفته می شد، اکنون با قرمز شدن رنگ اکثر شهرها مجبورند نبودند اصناف و کسبه را تعطیل کنند تا بیش از پیش در این وضعیت اقتصادی و کسادی بازار متحمل ضرر شوند.

 

با این حال در بازار، خیابان غفاری، مدرس و معلم کرکره اکثر مغازه‌ها غیر از مشاغل گروه یک و ضروری پایین است و شاهد تعطیلی کسب و کار اصناف و پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم.

 

پلمب ۱۵روزه واحد‌های صنفی متخلف 

معاون سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به این که واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی ۲، ۳و۴ در صورت فعالیت در شهرستان‌های قرمز کرونایی به مدت ۱۵روز پلمب می‌شوند، گفته است محدودیت فعالیت های صنفی گروه های ۲، ۳ و ۴ در چهار شهرستان بیرجند، قاین، فردوس و طبس در حال اجرا است.

 

«علی تهوری» با اشاره به این که بازرسان سازمان، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و اماکن، بر فعالیت واحد‌های صنفی نظارت دارند، می گوید: در صورت فعالیت واحد‌های صنفی گروه‌های شغلی ۲، ۳و ۴ واحد‌های مذکور توسط پلیس اماکن به مدت ۱۵روز پلمب خواهند شد و تمام واحد‌های صنفی مجاز به فعالیت استان نیز بیش از پیش موظف به رعایت دستورالعمل ها هستند.

 

او با تاکید بر این که استفاده از ماسک برای متصدیان واحد‌های صنفی الزامی است، گفت: متصدیان واحد‌های صنفی از ارائه خدمت و فروش کالا به مشتریان فاقد ماسک در واحد صنفی باید خودداری کنند.

 

با تعطیلی اصناف به تنهایی نمی‌توان کرونا را شکست داد

«رضا علیزاده بیرجندی» رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه همراهی اصناف از ابتدای ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست به طوری که به عنوان اولین استان کشور اصناف داوطلبانه فروردین سال گذشته در خیز اول تعطیل شدند، می گوید: ولی با تعطیلی اصناف به تنهایی نمی‌توان کرونا را شکست داد.

 

 

وی با گلایه از عدم حمایت دولت از اصناف که محدودیت ها و فشارهای اقتصادی اخیر ضربات سنگینی را به آنها وارد کرده، معتقد است تا زمانی که نیاز باشد اصناف از دستورالعمل‌ها تبعیت خواهند کرد اما باید این تعطیلی همه‌جانبه باشد نه اینکه اصناف تعطیل شود اما بازارهای روز مدیریت نشود یا مطب‌های پزشکان شلوغ و آرامستان‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری باشد.

 

اعمال شدید ممنوعیت های ترافیکی کرونا

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز از اعمال شدید ممنوعیت ورود و خروج خودروها در شهرهای قرمز و نارنجی استان خبر داد و گفت: دوربین‌های نظارتی پلیس در مبادی ورودی و خروجی شهرها و جاده‌ها وضعیت تردد را کنترل می‌کنند.

 

به گفته سرهنگ«علیرضا عباسی» در صورت رعایت نشدن این دستورالعمل در شهرهای قرمز مبلغ یک میلیون تومان و در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه اعمال خواهد شد. طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح در همه شهرهای استان بدون در نظر گرفتن رنگ آنها نیز  همچنان استمرار دارد.

 

سخن پایانی

حذف چرخه انتقال ویروس تنها به مردم بر نمی‌گردد و براساس مسئولیت اجتماعی همه افراد حقیقی و حقوقی موظف به رعایت مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی هستند. متاسفانه، خواسته یا ناخواسته مردم به حضور در صف‌های طولانی و فشرده، سفرهای نوروزی و دورهمی ها ترغیب شدند که این موضوع به سرعت در انتشار ویروس کرونا کمک فراوانی می‌کند.

 

از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها و ادارات دولتی و بخش خصوصی نیز باید پایبند به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند و هر آنچه که موجب انتقال ویروس می شود را حذف کنند در غیر این صورت مابقی فعالیت‌ها و اجرای محدودیت‌ها چاره ساز نیست.

 

 

آسفالت و خط کشی معابر بیرجند در دستور کار ویژه قرار گرفت

 

آسفالت و خط کشی معابر بیرجند در دستور کار ویژه قرار گرفت

گروه استان‌ها- شهردار بیرجند با بیان اینکه آسفالت مناسب خیابان‌ها و معابر شهر یکی از خواسته‌های به حق شهروندان است، گفت: در سال جاری آسفالت و خط کشی معابر در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   بیرجند ، محمد علی جاوید صبح امروز در دیدار با مدیرکل صدا و سیمای استان با تاکید بر آسفالت معابر در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: آسفالت و خط کشی معابر در دستور کار قرار گرفته است و در سال جدید هیچ پروژه جدیدی آغاز نخواهد شد و تمام تلاش مجموعه شهرداری بر اتمام پروژه‌های موجود متمرکز می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه آسفالت مناسب خیابان‌ها و معابر شهر یکی از خواسته‌های به حق شهروندان از شهرداری است، افزود: کمترین حقوق شهروندی، برخورداری از خدمات شهری مناسب از قبیل خیابان‌های استاندارد با ایمنی مناسب است.

شهردار بیرجند با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای حل مسائل و مشکلات پروژه‌های عمرانی به ویژه در بخش آسفالت مورد تاکید و توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در شش ماهه اول سال تمرکز عمرانی شهرداری بیرجند بر موضوع آسفالت معابر شهری است و سعی می‌کنیم تمام توان خود را در این عرصه به‌کار بگیریم.

جاوید تصریح کرد: طی روزهای آینده برنامه قطعی ترتیب و توالی ورود به مناطق مختلف شهری برای آسفالت معابر و خیابان‌ها اعلام می‌شود تا کار بر اساس اولویت و برنامه ریزی زمانبندی شده ‌پیش برود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه ترافیکی شهر گفت: خط کشی، علائم ترافیکی، تابلوهای تعیین مسیر و… در شهر دچار مشکل است که با اختصاص اعتبار لازم در این خصوص این مشکلات نیز مرتفع می‌شود.

بیشتر بخوانید

شهردار بیرجند با تأکید بر اولویت آسفالت معابر اصلی و پرتردد شهر، افزود: آسفالت معابر خاکی نیز در دستور کار قرار دارد برای این منظور مدیران باید به بررسی اولویت‌ها بپردازند و وارد فاز اجرا شوند.

جاوید با بیان اینکه متراژ تقریبی معابری که قرار است آسفالت شود ۳۲۰ هزار متر مربع است، بیان کرد: مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شهرداری به این موضوع اختصاص داده می‌شود.

ارتباط دوسویه شهرداری و صداسیما در راستای تولید، پشتیبانی و مانع زدایی 

وی همکاری‌های متقابل رسانه ملی و مجموعه شهرداری را موجب پیشرفت و توسعه شهر و تسریع در پروژه‌های شهرداری دانست و  عنوان کرد: اقدامات انجام شده باید با قلم حقیقت گو و روسای اصحاب رسانه به اطلاع مردم رسانده شود.

جاوید توجه به خواست عمومی در خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی مورد انتظار شهروندان بیرجندی در سال۱۴۰۰ را ضروری دانست و افزود: ساز و کار لازم در جهت تحقق عنوان سال (تولید، پشتیبانی  و مانع زدایی ها)  و تسریع پروژه‌های عمرانی در گرو برقراری ارتباط دوسویه و سازنده شهرداری با مردم است که در این خصوص رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما نقش بسزایی ایفا می کند.

شهردار بیرجند با تاکید بر تداوم برنامه سازی مشترک با رسانه استانی تصریح کرد: برنامه شب‌های زعفرانی و گفتمان که در سالهای گذشته از شبکه خاوران پخش شد همانند پل ارتباطی دو سویه بین شهروندان و مجموعه شهرداری عمل نمود و مصمم هستیم تا مشارکت با رسانه استانی سری جدید این برنامه تولید و پخش شود.

وی توانمندی  و نقش تاثیر گذار صدا و سیما در آگاهی بخشی جامعه را بی بدیل دانست و افزود: صدا و سیما و به خصوص شبکه استانی به عنوان شبکه بومی و محلی از مجموعه‌هایی است که توانمندی‌های آن در کمک به کارگزاران امور شهری بسیار ارزشمند و فاخر است.

شهردار بیرجند رویکرد تعاملی بین صدا و سیمای استان و شهرداری بیرجند را قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری آمادگی کامل دارد در قالب تفاهم نامه و در راستای ارتباط و تعامل دو سویه در جهت انعکاس اخبار و اطلاعات لازم جهت اطلاع رسانی عمومی و همچنین تولید برنامه‌های محتوایی، کمال همکاری را با صدا و سیمای مرکز استان داشته باشند تا شاهد توسعه روز افزون شهر بیرجند در همه زمینه‌ها باشیم.

وی با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی بودجه شهرداری خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری از سال ۹۶ از ۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰  به ۲۴۳ میلیارد تومان افزایش یافته است و در حال حاضر شهرداری بیرجند یک ریال بدهی به کارگران، کارکنان، بازنشستگان و پیمانکاران ندارد.

به گفته وی پروژه‌های بسیار بزرگی در راستای خدمت به شهروندان آغاز شده که برخی به بهره برداری رسید و برخی نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد آماده بهره برداری در این دوره است که از آن جمله می توان پارکینگ حکیم نزاری، دیوار یخدان، توسعه آرامگاه حکیم نزاری، فرهنگسرای شهر، بوستان کاج، میدان شهدا، میدان آیت ا… عبادی، رودپارک مهرشهر، بهسازی و زیباسازی ورودی شهر از سمت پلیس راه و حفر یک حلقه چاه، میدان اجتماعات و باغ مفاخر، بوستان حاشیه بند دره، فاز یک بوستان الهیه،جایگاه پسماند، و آغاز عملیات اجرای پارک احمدی روشن  و …. اشاره کرد.

مدیرکل صدا وسیمای استان  نیز با بیان اینکه تلاش‌های مجموعه شهرداری بیرجند قابل تقدیر است، گفت: انجام به موقع یک پروژه شهری موجب رضایت عمومی و تحکیم ارتباط بین حاکمیت و مردم خواهد بود و  مردم بیرجند رضایت خوبی از عملکرد شهردار و شهرداری بیرجند دارند که امید است این روند با سرعت و کیفیت بیشتر ادامه داشته باشد.

علیرضا آیینه دار با اشاره به تاثیر مطلوب انعکاس خدمات و عملکرد بخش‌های مختلف شهرداری در برنامه‌های شبکه خاوران، بر آمادگی صدا و سیما درخصوص گسترش تولیدات رسانه ای مشترک تاکید کرد و گفت: شبکه خاوران مخاطب خوب و قابل توجهی در استان دارد و بستر مناسبی جهت ارتباط موثر و سازنده مجموعه شهرداری با شهروندان است.

 

 

 

 

 

 

 ساخت سرپناه برای پنج خانوار منطقه عشایری چاه سالم نهبندان

بیرجند- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ساخت پنج سرپناه ۲۴ متری برای اهالی منطقه عشایری چاه سالم شهرستان نهبندان خبر داد و گفت: در این راستا ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمدرضا رضایی در بازدید از منطقه عشایری چاه سالم شهرستان نهبندان، اظهار کرد: اهداف بشر دوستانه و خیرخواهانه یکی از اصول اساسی جمعیت هلال احمر است.

وی با بیان اینکه امدادگران و داوطلبان پشتوانه های اصلی هلال احمر هستند، افزود: جایگاه اصلی هلال احمر بر پایه همین داوطلبین و گروه های جهادی و نقش آنها در اهداف بشر دوستانه مشاهده می شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امدادگران در هر زمان و مکانی که زندگی مردم دچار خدشه و حادثه شود حتماً حضور دارند، گفت: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با همفکری و همیاری افراد داوطلب و مدیران اجرایی شهرستان تصمیم گرفتند برخی نقاط کور استان را شناسایی و با کمک گروه های جوان و داوطلبین خیر مشکلات مردم را برطرف کنند.

رضایی با بیان اینکه مردم این منطقه در مکان هایی زندگی می کنند که هیچ گونه مصالح ساختمانی در آن به‌کار نرفته است، عنوان کرد: ساخت پنج سرپناه زندگی اهالی روستا به متراژ ۱۲۰ متر در دست اقدام است و تا عید سعید فطر به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۵ امدادگر و داوطلب هلال احمر در اقدامی بشردوستانه با حضور در منطقه چاه سالم شهرستان نهبندان تلاش می کنند سرپناهی در خور برای اهالی این روستا تامین کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: هزینه ساخت و تجهیز این مکان ها حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.

رضایی با اشاره به اینکه تمام اقداماتی که انجام می شود کاملاً رایگان است، افزود: بعد از ساخت سرپناه سعی خواهد شد در خصوص وسایل ضروری زندگی اهالی این منطقه نیز تدابیری اتخاذ شود.

مجید بیکی، فرماندار شهرستان نهبندان نیز در این بازدید اظهار کرد: شهرستان نهبندان پراکندگی بسیار بالایی دارد و همین امر موجب شده خدمات دهی به برخی مناطق مغفول واقع شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مناطق کم برخوردار شهرستان نهبندان از محل اعتبارات فاقد دهیاری هزینه شده است، افزود: بر اساس اقدام شایسته جمعیت هلال احمر استان امیدواریم بتوانیم قدری از مشکلات مردم را برطرف کنیم تا از مهاجرت افراد نیز جلوگیری شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گلایه کرد؛
سرانه مطالعه در کشور مطلوب نیست
آیت الله عبادی با بیان اینکه سرانه مطاله در کشور مطلوب نیست، گفت: مسئولین باید با حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می توانند برای مردم فرصتی ایجاد کنند تا افراد به بحث مطالعه بیشتر توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سیدعلیرضا عبادی» ظهر امروز (۲۴ فروردین) در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئله کتاب و کتابخوانی از اهمیت بالایی برخوردار است و کتاب منابع تغذیه ای انسان را شامل می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه سلامت فکری و عقیدتی و روانی مردم بسیار با کتاب و فضای مجازی مرتبط است، افزود: به همین دلیل مسئولیت پذیری در هر یک از این موضوعات بسیار کمرشکن است و نباید آن را ساده تصور کرد.

وی در ادامه بیان کرد: برخی افراد می گویند هر کتاب به یک بار مطالعه کردن می ارزد اما این حرف اشتباه است چرا که باید ببیند آیا آن کتاب برای سلامت روحش مناسب است یا خیر.

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه یک جامعه سالم باید کتاب سالم داشته باشد، ادامه داد: کتاب سالم کتابی است که نویسنده اش متخصص آن رشته باشد و از جهت تعهد و التزام توجه داشته باشد که به مخاطبان و خوانندگان کتابش آسیبی وارد نکند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: اگر یک فرد غیرمتخصص اقدام به نوشتن کتابی کند ممکن است سم برای روح انسان تولید کند.

وی با بیان اینکه کتابخانه ها باید کتاب ها را متناسب کنند، افزود: به این معنا که سطح دانش کتاب با سطح جامعه در هر رشته ای متناسب باشد و سلامت جامعه را مورد توجه قرار دهند و بدانید که خیلی از عناصر ناباب از راه عرضه کتاب نفوذ پیدا می کنند.

وی با اشاره به اینکه بر مسائل مرتبط با کتاب باید نظارت وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه میزان مطالعه کتاب در کشور مطلوب نیست و مسئولین باید با حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می توانند برای مردم فرصتی ایجاد کنند تا افراد به بحث مطالعه بیشتر توجه داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در پایان عنوان کرد: باید برای جامعه فضایی ایجاد شود تا شاهد افزایش میزان سرانه مطالعه در کشور باشیم و رسانه ها می توانند در این زمینه نقش موثری را ایفا کنند.

 

 

 

 

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اعلام کرد؛
اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه فرهنگی تا پایان سال جاری
رمضانی گفت: ۲۰ نمایشگاه کتاب در شهرستان‌ها، ۱۲ رونمایی از کتاب، ۹۳ کارگاه شب شعر، ۲۲ کارگاه شعر و داستان، سه مراسم بزرگداشت مفاخر، چهار کارگاه ویژه اصحاب رسانه و یک کارگاه ویژه کانون‌های آگهی تبلیغات امسال در استان برگزار می شود.

«محمود رمضانی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: در سال جاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در حوزه‌ها، مناسبت‌ها و نقاط مختلف استان پیش بینی شده است که با توجه به شرایط بیماری کرونا، به صورت حضوری (حداقل جمعیت) و یا با استفاده از توان فضای مجازی برگزار خواهد شد.

 

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شب شعر حکیم سخن همزمان با ۲۵ اردیبهشت در بیرجند برگزار می‌ شود، افزود: همچنین جشنواره استانی شعر امام رضا علیه السلام با همکاری آستان قدس رضوی در اواخر خرداد امسال در دستور کار قرار دارد.

 

وی از برگزاری اختتامیه جشنواره مطبوعات شرق کشور بعد از ماه مبارک رمضان هم خبر داد و گفت: مراسم تقدیر از مولفان و نویسندگان استان در حوزه تمدن خراسان جنوبی «شکوه قلم» و مراسم تجلیل از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در تیرماه امسال برگزار می شود.

 

رمضانی همچنین برگزاری جشنواره استانی شعر و داستانک قربان تا غدیر در دهه ولایت، برگزاری مراسم روز خبرنگار در ۱۷ مرداد، گرامیداشت روز چاپ و تجلیل از فعالان این عرصه، بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی و دومین سوگواره شعر عاشورایی را از برنامه‌های تابستان امسال برشمرد.

 

وی گفت: اطلاع رسانی جشنواره های «روستاهای دوستدار کتاب» و «جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی» نیز در تابستان امسال به علاقمندان حوزه کتاب استان انجام خواهد شد.

 

وی طرح حمایتی خرید کتاب در قالب بهارانه و تابستانه را یادآور شد و افزود: همچنین امسال با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و برخی ناشران خارجی، طرح ترجمه و چاپ برخی از کتب استان در دستور کار قرار دارد.

 

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و شب شعر گویش محلی، شب شعر هفته وحدت، برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان (در صورت مساعد بودن شرایط استان به لحاظ بیماری کرونا)، بزرگداشت مراسم هفته کتاب و شعرخوانی به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در دفتر نماینده ولی فقیه در استان از جمله برنامه‌های شهریور تا آذرماه است.

 

وی از مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر استان و همچنین جشنواره شعر طنز همزمان با مبعث رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به عنوان دیگر برنامه‌های امسال یاد کرد و گفت: همچنین در پایان سال جاری اختتامیه دومین جشنواره فیروزه (حمایت از کالاهای فرهنگی و نوشت افزار ایرانی اسلامی) برگزار می شود.

 

رمضانی خاطرنشان کرد: ۲۰ نمایشگاه کتاب در شهرستان‌ها، ۱۲ رونمایی از کتاب، ۹۳ کارگاه شب شعر در سراسر استان، ۲۲ کارگاه شعر و داستان و سه مراسم بزرگداشت مفاخر، چهار کارگاه ویژه اصحاب رسانه و یک کارگاه ویژه کانون‌های آگهی تبلیغات امسال در دستور کار معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار دارد.

پروژه بین المللی درجا می زند/ کمبود اعتبار برای ساماندهی موزه

پروژه بین المللی درجا می زند/ کمبود اعتبار برای ساماندهی موزه

بیرجند- پروژه موزه بین المللی «شکست استکبار» در صحرای طبس بیش از ۱۲سال است که تصویب شده اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبارات سالهاست که در رکود و توقف به سر می برد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «۹۵ نیروی آموزش دیده با تجهیزات نظامی پنجم اردیبهشت ماه سال ۵۹ درست دو هفته بعد از قطع ارتباط یک جانبه آمریکا با ایران و تحریم ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی، در شبی آرام و مهتابی، با ۱۴ بالگرد و هواپیما در صحرای طبس در حال فرود و مهیای اجرای نقشه‌ای شوم بودند که طوفانی از شن به هوا بلند شد.

دستگاه هیدرولیک یکی از بالگردها از کار افتاد، دو بالگرد دیگر هم به دلیل دید بسیار کم در اثر طوفان با یکدیگر اصابت و آتش گرفتند و هشت تروریست آمریکا در این میان به درک واصل شدند. به این ترتیب عملیات شکست خورد و بار دیگر طبل رسوایی آمریکا در جهان کوبیده شد»

سال‌ها پس از این حادثه عظیم، مسئولان برای حفظ و نگهداشت واقعه به دنبال راهکارهایی رفتند. بنا به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب مقام معظم رهبری در ۲۳ اسفند ۸۸، مقرر شد «موزه بین المللی استکبار ستیزی» در صحرای طبس احداث شود اما این موزه تاکنون پیشرفت چندانی در روند اجرایی خود نداشته و نیازمند تدبیر و چاره اندیشی است.

بر اساس گفته‌های مسئولان کمبود اعتبارات از جمله عوامل انتظار چندین ساله این پروژه عظیم و مهم است. اکنون بیش از یک دهه می‌گذرد و این موزه نه تنها نشانی از جنایات آمریکا ندارد بلکه در کش و قوس تصمیم گیری مسئولان و کمبود اعتبار متوقف شده و هیچ پیشرفتی نداشته است.

امروز از عظمت آن حادثه، تنها گرد و خاکش بر جای مانده و سال به سال بر غربتش افزوده می‌شود. اهمیت حراست و بازخوانی حادثه در حالی است که برنامه‌های مسئولان تاکنون تنها به مراسم گرامیداشت پنجم اردیبهشت ماه خلاصه شده و احداث پروژه‌های فیزیکی درجا می‌زند.

این شرایط در حالی است که احداث موزه بین المللی استکبار ستیزی نه تنها معرف جنایات آمریکا خواهد بود بلکه درس عبرتی برای آن دسته از افرادی است که به قدرت پوشالی و برنامه‌های خیالی دشمن چشم امید بسته و از چهره پشت نقاب او غافل مانده‌اند.

سفری به دل صحرای طبس

در سال جاری بر آن شدیم تا این حادثه عظیم را به چشم ببینیم چراکه صحبت از یک قصه نیست بلکه صحبت شکست هیمنه پوشالی دشمنی است که سال‌ها برای انقلاب نقشه می‌کشد.

با تصوری متفاوت از ۱۰ سال گذشته که آنجا را دیده بودیم راهی منطقه می‌شویم اگرچه گرمای هوای طبس در روزهای بهاری بر تن و روحمان چنگ می‌زند اما مشتاقانه دل بیابان را پیش می‌گیریم.

پیش می‌رویم تا لاشه هواپیماهای اسقاطی را که سال‌ها عنوان می‌شود موزه بین المللی استکبار ستیزی در آن محل در حال احداث است را از نزدیک ببینیم و نظاره‌گر صحنه تاریخی از شکست مفتضحانه آمریکا و گرفتار شدنش در چنگال شن‌های روان باشیم.

چهار ستونی از دور به چشم می‌خورد. از ظواهرش پیداست که مسجدی نیمه احداث بوده که به «مسجد شکر» معروف است. اگرچه مسیر یک ساعته از طبس، ما را به صحرای مورد هدف رسانده اما سکوتی غیر قابل وصف پا برجاست.

سایه غفلت بر حادثه صحرای طبس

اگرچه بیلبوردهایی در این مکان نصب شده اما گویای چهره واقعی این حادثه نیست. شواهد موجود حاکی از این است که متأسفانه رسیدگی خاصی به این سند تاریخی تجاوز آمریکا به خاک میهن نشده است.

قدم زنان به سمت لاشه‌های هواپیما می‌رویم. حرکت شن‌ها به خوبی در زیر کفش‌ها احساس می‌شود. تا چشم کار می‌کند بیابان است و اطرافت یک مسجد بر ساختمان نیمه‌کاره‌اش استوار بوده و همراه با چند ساختمان کوچک نظاره‌گر چهره‌های افرادی است که نسبت به غفلت از این حادثه متأسف می‌شوند.

با هزاران سوال بی جواب به فنس‌هایی می‌رسیم که چند لاشه هواپیما را محاصره کرده‌اند. لاشه‌هایی که چند صباحی دیگر زیر آفتاب، باد و باران بیم از بین رفتن آن می‌رود هواپیماهایی که شاید تنها اسناد به جامانده از حادثه پنجم اردیبهشت ماه هستند، بدون هیچ حفظ و حراستی زیر تیغ آفتاب زمان می‌گذرانند.

هرچه بیشتر تماشا می‌کنیم، سوال‌های مبهم ذهنمان هم بیشتر می‌شود. آیا اینچنین حادثه‌ای عظیم شایسته این بی توجهی‌ها است؟ آیا نباید اطلاعات، کاتالوگ و یا بیلبوردی برای معرفی این حادثه در محل موجود باشد؟ آیا گرامیداشت این حادثه باید فقط و فقط به پنجم اردیبهشت ماه خلاصه شود؟ آیا متولیان از سال ۵۹ تاکنون زمان کافی برای رسیدگی به این میراث تاریخی نداشته‌اند؟

انتظار ۱۲ ساله موزه استکبار ستیزی برای احداث

مصوبه رهبر فرزانه انقلاب در ذهنم یادآوری می‌شود. بنا به پیشنهاد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تصویب مقام معظم رهبری در ۲۳ اسفند ماه ۸۸، قرار بود موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس احداث شود.

بر اساس این مصوبه مطالعه و عملیات ساخت این موزه با هدایت و فرماندهی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و مشارکت همه دستگاه‌های فرهنگی و عمرانی کشور و حتی کشورهایی که در حوزه استکبارستیزی تلاش مؤثری داشتند، باید ساخته می‌شد.

جهانبخش، رئیس موزه بین‌المللی استکبار ستیزی طبس در ششم آبان ماه ۹۸ به رسانه‌ها گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۸ دستور ساخت موزه را در صحرای طبس داده‌اند ولی تاکنون در این زمینه اتفاقی نیافتاده است.

وی با بیان اینکه ردیف بودجه ملی برای موزه استکبار ستیزی طبس تصویب شده، گفت: ساخت این موزه در ۱۳ آبان ماه امسال با سخنرانی کاظمی معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در صحرای طبس آغاز می‌شود.

رئیس موزه بین‌المللی استکبار ستیزی طبس ادامه داد: قرار است مسابقه‌ای در خصوص طراحی ساخت موزه اجرا شود تا بهترین طرح‌های موزه انتخاب شود.

اکنون بیش از یک دهه از این مصوبه می‌گذرد اما تنها خاک، باد و آفتاب بر آن حادثه عظیم حکم فرمایی می‌کند. نه موزه‌ای احداث شده و نه برای این واقعه آنگونه که شایسته است، کاری انجام شده است.

تا قبل از شروع کرونا، همه ساله عده‌ای مسئول از تهران و دیگر شهرستان‌ها به صحرای طبس می‌آمدند تا در مراسمی دو یا سه ساعته، حادثه‌ای به این عظمت را گرامی دارند.

حال که کرونا مهمان جای جای کشور شده، همین مراسم هم در فضای مجازی به چند مستند و فیلم کوتاه خلاصه شده است. غافل از اینکه بزرگی و عظمت چنین حادثه‌ای سال به سال از نگاه و ذهن مردم به ویژه نسل جوان دور می‌شود.

برخی کمبود اعتبار را از اولین دلایل برای این غفلت‌ها می‌دانند اما این خود جای سوال است که سالانه صدها پروژه ریز و درشت به خود اعتبار می‌بیند، حال چه شده که چنین حادثه عظیمی باید ۱۲ سال تنها بی توجهی را به کول بکشد؟

واگذاری پروژه به تهران

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به موزه جامع استکبار ستیزی بیان کرد: کار اجرایی این پروژه طبس را مستقیماً تهران به عهده گرفته است.

غلامرضا فلاحی ادامه داد: پروژه موزه استکبار ستیزی باید به صورت ملی دیده می‌شد بنابراین مدیریت و کار اجرایی طرح بر عهده تهران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در لایحه اعتباری بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه دیده شده است، افزود: سال گذشته هم بیش از پنج میلیارد تومان برای پروژه پیش بینی شده بود.

فلاحی با بیان اینکه پیمانکار پروژه موزه استکبار مشخص شده است، اظهار کرد: قرار بود پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، کلنگ اجرایی پروژه به زمین بخورد اما به دلیل مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و وضعیت کرونایی، این مراسم به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

گلایه مردم از غفلت‌ها به حق است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات استانی در صحرای طبس، اظهار کرد: مراسم گرامیداشت حادثه طبس همه ساله همزمان با پنجم اردیبهشت برگزار می‌شد که به دلیل کرونا در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

فلاحی ادامه داد: پخش فیلم‌ها و مستندهایی پیرامون صحرای طبس در پنجم اردیبهشت و مصاحبه با افراد حاضر در صحنه از دیگر اقدامات فرهنگی پیش رو است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، بسیاری از افراد نسبت به غفلت از این حادثه و نبود تابلویی برای معرفی در محل گلایه دارند، گفت: این کاملاً مطالبه‌ای به حق است.

وی با بیان اینکه بیلبوردهایی در محل نصب شده و از قبل برنامه‌های خوبی انجام شده، اظهار کرد: احداث مسجد، سرویس بهداشتی و ایجاد فضای استراحتی از جمله اقدامات انجام شده است.

فلاحی با بیان اینکه با توجه به ملی بودن حادثه شکست آمریکا، انجام این برنامه‌ها در شأن این حادثه نیست و تاکنون کوتاهی شده است، گفت: قطعاً به این مطالبه شهروندان تا دو سال آینده پاسخ مطلوبی داده خواهد شد.

ورود آستان قدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون نگاه‌ها استانی بوده اما در حال حاضر نگاه‌ها فرا استانی شده و موزه در کمتر از یک سال احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین پیمانی با آستان قدس در راستای تکمیل فضای مسجد، ایجاد پروژه‌های میان راهی شامل مغازه و محل استراحت مسافران بسته شده که همزمان با آغاز اجرای موزه استکبار پای کار خواهند آمد.

فلاحی با اشاره به حادثه پنجم اردیبهشت ماه بیان کرد: در این حادثه، شن‌های روان رزمندگانی برای برملا کردن نقشه دشمن می‌شود که این امر به برکت نظام و خون شهدا است.

بیاییم اندکی بیشتر به مسائل محوری استان چشم بدوزیم. کاش وقتی آمریکایی برای چنین حادثه‌ای به دنبال تحقیق و جست و جو می‌روند، ما هم قدری نگاهمان را به این واقعه معطوف کنیم.

افزایش ۱۲۹ درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی

افزایش ۱۲۹ درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – تسهیلات پرداختی (سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش) بخش کشاورزی در استان خراسان جنوبی از هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به سه هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال معادل ۱۲۹ درصد در سال جاری افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا استان خراسان جنوبی با وجود اینکه در منطقه کویری واقع شده، در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است که در صورت توجه و حمایت، می‌تواند موجب نگهداشت جمعیت در منطقه، تامین بخشی از نیاز غذایی منطقه و اشتغال پایدار شود.

در زمینه اهمیت وافر این موضوع همین بس که ۴۱ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی ساکن روستاها و ۳۳ درصد جمعیت شاغل استان نیز در بخش کشاورزی مشغول به‌کار هستند.

بر همین اساس رشد و توسعه همه جانبه روستاها، همواره یکی از محورهای اساسی و دغدغه‌های اصلی جهاد کشاورزی استان بوده و هست.

در این راستا هر سال اعتباراتی از محل بودجه سنواتی و در قالب اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی به این سازمان ابلاغ می‌شود که برای توسعه پایدار بخش کشاورزی با اولویت برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در روستاها هزینه می‌شود.

ضمن اینکه توجه به موقعیت استراتژیک روستاها، جمعیت ساکن و غیر ساکن روستاها، درصد توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی روستاها، پتانسیل روستا در زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی و سایر همواره از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تعیین اولویت‌های اجرایی این نهاد مردم مدار بوده است.

پرداخت تسهیلات اعطایی در بخش کشاورزی از جمله توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، آب و خاک، گلخانه، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شیلات و آبزیان و سایر در دولت تدبیر و امید سبب شد میزان ایجاد و تثبیت اشتغال از محل این تسهیلات از چهار هزار و ۵۲۶ نفر در سال ۹۲ به ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در سال ۹۹ افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی مهر سال ۹۹ در سفر به خراسان جنوبی گفت: مقرر شد تا پایان دولت ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تخصیص یافته است.

کاظم خاوازی افزود: این تسهیلات در بخش گلخانه ۲۰۰ میلیارد تومان، طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۰۰ میلیارد تومان، گیاهان دارویی ۵۰ میلیارد تومان و دام و طیور ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سال ۹۹ از محل منابع مختلف ۳۸۰ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شد که نسبت به سال قبل آن ۲۳۷ درصد رشد داشته است.

مهدی فرجامی فرد افزود: این تسهیلات از محل ۱۲ ردیف تسهیلاتی به متقاضیان و کشاورزان استان پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلاتی پرداختی سال ۹۸، ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۷ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و منجر به پرداخت تسهیلات شد در حالیکه مجموع پرونده‌های معرفی شده بیش از این تعداد است.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان احداث گلخانه‌ ۷۳۲ درصد افزایش دارد گفت: سال گذشته ۱۰۲ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلات سال ماقبل ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری سهم بخش کشاورزی ۴۵ درصد بود در حالی که حدود ۷۵ درصد تسهیلات استان در این حوزه به ویژه دام پرداخت شده است.

فرجامی فرد گفت: پارسال نیز در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عدد کمی یعنی ۵۵ میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافت و تسهیلات اختصاصی به لحاظ تورم موجود در کشور بیشتر تکمیلی بوده است.

وی افزود: صندوق توسعه ملی مجوز داد تا ۴۰ درصد تسهیلات اشتغال پایدار برای طرح‌هایی که تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به علت تورم طرح کامل نشده است، اختصاص یابد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای امسال نیز  ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان پیش بینی شده است که چند روز گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به استان ابلاغ شد.

افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت باغی استان ( به غیر از زعفران) در سال ۹۲ معادل ۵۹ هزار و ۷۸۸ هکتار بود که این میزان در سال ۹۹ به ۷۱ هزار و ۳۸۱ هکتار رسیده است.

همچنین سطح زیرکشت بارور باغی از ۴۸ هزار و ۶۴۸ هکتار در سال ۹۲ به ۵۶ هزار و ۵۲۴ هکتار افزایش یافته و شاهد ارتقای میانگین تولید در بخش باغبانی از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار به ۲ هزار و ۶۷۱ کیلوگرم در هکتار هستیم.

در این مدت سطح زیرکشت زعفران از ۴۷.۶ هکتار به ۸۰ هکتار و سطح زیرکشت افزایش اما سطح زیرکشت محصولات زراعی از ۸۴ هزار و ۱۲۰ هکتار به ۷۲ هزار و ۷۱۰ هکتار کاهش یافت زیرا افزایش عملکرد در واحد سطح یکی از اولویت‌های این سازمان بود که منجر شد علیرغم کاهش سطح زیرکشت اما میزان تولیدات این بخش از ۴۲۰.۸ هزار تن به ۶۶۹.۵ هزار تن افزایش یابد.

از طرفی ارتقای میانگین تولید در بخش زراعت از پنج هزار و ۲ کیلوگرم در هکتار به ۹ هزار و ۲۰۷ کیلوگرم در هکتار نیز رقم قابل توجهی است که با برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی در خراسان جنوبی محقق شده است.

افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشاورزی

بنابر آمار رسمی حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین استان خراسان جنوبی در سال‌های اخیر اجرا شده است به گونه‌ای که سال ۹۵ یک هزار و ۵۲۵ هکتار، سال ۹۶ حدود هفت هزار و ۲۹ هکتار و سال ۹۷، هفت هزار و ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شد.

این رشد جهشی در سال گذشته و امسال نیز تداوم داشته و از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش بهره‌وری آب کشاورزی از اهداف مهم وزارت جهاد است که در این زمینه طی سال‌های اخیر با بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در استان ۱۱۴ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

غلامرضا قوسی افزود: راندمان آبیاری از ۴۰.۰۶ درصد در سال ۹۲ به ۴۸.۳۵ درصد افزایش و اجرای سیستم‌های آبیاری نوین از ۳۶۳.۶۵ هکتار در این مدت به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده و آماده اجرا است گفت: سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

وی مجموع اراضی آبی این استان را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

قوسی بیان کرد: تأمین امنیت و سلامت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی با انجام اقداماتی نظیر توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشائی، به نژادی و به زراعی، تولید و تأمین و به کارگیری ارقام مقاوم، خوداتکایی در تولید بذر و نهال و توسعه کشت محصولات سالم و ارگانیک از دیگر اهداف وزارت جهاد و سازمان در سال‌های اخیر بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این رابطه عملکرد محصول گندم در استان از ۲ هزار و ۳۶۲ کیلوگرم در هکتار به سه هزار و ۵۴۴ کیلوگرم در هکتار و محصول جو از ۲ هزار و ۶۷۶ کیلوگرم در هکتار به سه هزار و ۲۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان از چهار هزار و ۴۶۵ تن به ۲۰ هزار و ۴۳ تن، میزان خرید توافقی زعفران از کشاورزان از هزار کیلوگرم به سه هزار و ۲۰۰ کیلو و خرید توافقی زرشک که ابتدای دولت تدبیر و امید صفر بود سال گذشته به ۸۰۰ کیلوگرم رسیده است.

قوسی با اشاره به افزایش تولیدات دام و طیور در دولت تدبیر و امید گفت: تولید شیر از ۱۰۸ هزار و ۸۲۰ تن در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به ۱۲۷ هزار و ۲۷۰ تن، تولید گوشت سفید( مرغ) از ۴۹ هزار و ۳۰۷ تن به ۵۸ هزار و ۳۰۰ تن، تولید تخم مرغ از ۱۰ هزار و ۹۲۸ تن به ۲۱ هزار تن و تولید گوشت سفید (ماهی) از ۹۰۵ تن به هزار و ۴۷۹ تن افزایش یافته است.

توسعه فعالیت‌های شیلات و آبزیان

وی از توسعه فعالیت‌های شیلات و آبزیان در استان خبر داد و گفت: تولید ماهیان گرمابی از ۵۵۵ تن در ابتدای فعالیت دولت به هزار و ۴۳۶ تن و ماهیان زینتی از ۸۳۰ قطعه به هزار و ۲۰۰ قطعه در حال حاضر افزایش یافته اما میزان تولید ماهیان سردآبی مقداری با کاهش مواجه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در این بازه زمانی ۷۴۷ استخر دو منظوره با ظرفیت فعال هزار و ۱۹۰  تن تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی در استان تجهیز شده است.

وی حمایت و گسترش صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایری را از دیگر اهداف و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی افزود: تعداد اعضای حقیقی و حقوقی صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی از ۷۰ هزار و ۳۶۶ نفر در ابتدای دولت به ۸۷ هزار و ۸۳۷ نفر و سرمایه ثبتی از ۳۹۰ میلیارد ریال به بیش از ۸۰۹ میلیارد ریال در حال حاضر رسیده است.

قوسی ادامه داد: همچنین تعداد صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری استان از ۸۹ مورد در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به ۲۳۰ مورد افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

وی بیان کرد: ردیابی، شناسایی و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی قرنطینه‌ای از ۱۸ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۵۵ هزار هکتار در سال ۹۹ رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی از ۰.۹۰ درصد به ۲.۱۱ درصد، افزایش جذب مواد خام از ۱۰ هزار تن به ۹۲ هزار تن و کاهش ضایعات از یکهزار تن به ۳۵ هزار تن از دیگر اقدامات مهمی است که در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

وی با اشاره به اهم استعدادها و مزیت‌های کشاورزی استان یادآور شد: خراسان جنوبی رتبه نخست تعداد شرکت‌های سهامی زراعی، رتبه نخست تعداد قنوات، رتبه اول کشور در تولید زرشک، رتبه اول در تولید عناب، رتبه دوم کشور در تولید زعفران و رتبه چهارم کشور در تولید پنبه را به خود اختصاص داده است.

قوسی ادامه داد: همچنین دارا بودن رتبه پنجم کشور در تولید پسته و گل نرگس، رتبه هشتم در تولید انار و بادام، داشتن ۲۰ درصد جمعیت شتر و وجود چرخه کامل تولید گوشت مرغ در استان از دیگر مزیت‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

احیا و مرمت بیش از ۴ هزار رشته قنات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از احیا و مرمت چهار هزار و ۱۴۰ رشته قنات در استان خبر داد و گفت: استان خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تعداد قنوات در سطح ایران و جهان است.

محمدحسن غلامی افزود: اگر چه  قنوات این استان در اثر حفر و استخراج بی رویه آب از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله و مهمتر از همه خشکسالی‌های طولانی مدت دچار خسارت‌های فراوانی شده ولی با این وصف هم اکنون بیش از ۶ هزار و ۵۲۵ رشته قنات در این استان با آبدهی متوسط هر رشته حدود ۱.۵ لیتر در ثانیه جریان دارد.

وی با بیان اینکه این قنوات حدود ۲۵ درصد آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان را تامین می‌کند اظهار داشت: سال گذشته ۲۰۰ رشته قنات در استان احیا و بازسازی شد که برای این منظور ۲۵ میلیارد و ۱۵۷ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به استان اختصاص یافته بود.

 

 

 

 

 

۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر از ۲ خودروی سواری در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید گفت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده پژو ۴۰۵ به محض مشاهده ماموران از محل متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۸۲ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک و ۲۰ کیلو و ۴۰۰ گرم حشیش کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: ماموران در این رابطه ۱۰۲ کیلو و ۸۵۰ گرم انواع مواد مخدر را کشف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

هوشیاری پلیس در کشف مواد مخدر

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک سواری پراید در شهرستان سربیشه نیز خبر داد.

وی اظهار داشت: شب گذشته ماموران فرماندهی انتظامی سربیشه با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در این شهرستان، موضوع را پیگیری کرده و شناسایی و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید گفت: ماموران پس از شناسایی دقیق قاچاقچیان مواد مخدر یک تیم عملیاتی را به محل اعزام و در بازرسی از مخفیگاه و خودروی متهمان سه کیسه حاوی ۱۰۰ کیلوگرم تریاک را کشف و چهار متهم را دستگیر کردند.

وی بیان کرد: در این رابطه یک خودرو توقیف شد و چهار متهم پس از دستگیری و تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود، از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی، با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

اجرای طرج پویش لبخد در هنرستان رسالت بیرجند/۲-۷

در استانه ماه مبارک رمضان طرح پویش لبخد در هنرستان رسالت بیرجند برگزار شد.مدیر هنرستان رسالت بیرجند گفت: در اجرای این طرح ۵۲ بسته غذایی شامل برنج، مرغ، تخم مرغ، قند، ماکارونی، خرما و پنیر به ارزش هر بسته ۲۲۰هزار تومان بین ۵۲ خانواده نیازمند توزیع شد. وی همچنین  گفت: قبل از سال جدید نیز بسته های حمایتی شامل مانتو روسری ماکارونی ولوازم التحریر بین خانواده های کم برخوردار توزیع شد .
گفتنی است هزینه این کمک ها بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال بوده که از سوی خیرین و پرسنل اموزشی واجرایی مدرسه پرداخت شده است .

کشف ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ خارج از شبکه توزیع در شهرستان”طبس”
فرمانده انتظامی”طبس” گفت: مأموران انتظامی این شهرستان ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ خارج از شبکه توزیع از ۲ واحد صنفی کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمود علی پور” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان طبس با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر نگهداری مرغ خارج از شبکه توزیع درکارگاههای صنفی این شهرستان دریافت کردند، که پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از ۲ کارگاه صنفی، ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ تازه خارج از شبکه توزیع کشف که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان ۸۴۰ میلیون ریال برآورد شد.

 

 

توقیف کامیون حامل مرغ زنده در”خوسف”/۴
فرمانده انتظامی شهرستان”خوسف” گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از یک کامیون هزار و ۶۲۰ قطعه مرغ غیر مجاز و بدون مجوز بهداشتی به ارزش ۵۸۰ میلیون ریال کشف کردند.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”کاظم صادقی” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان خوسف هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون حامل مرغ زنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.
وی بیان داشت: مأموران در بازرسی از کامیون هزار و ۶۲۰ قطعه مرغ زنده قاچاق که فاقد مجوز حمل بود کشف کردند که ارزش ریالی آن بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۵۸۰ میلیون ریال برآورد شد.
فرمانده انتظامی شهرستان خوسف افزود: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

فرماندار نهبندان:
دوره های مهارت‌آموزی فنی و حرفه ای بر اساس نیاز برگزار شود/۲

بیکی گفت: آموزش دوره ها و مهارت های فنی و حرفه ای باید بر اساس نیاز روز جامعه و به صورت سفارشی انجام شود.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ «مجید بیکی» در نشست با عرب مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی اظهار کرد: در استان پراکنده و وسیع خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان توجه به بخش صنعت و معدن در حوزه فنی و حرفه ای برای توسعه منطقه باید مد نظر باشد.
فرماندار نهبندان با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه معادن شهرستان نهبندان انجام شده است، افزود: این اقدامات نویدبخش روزهای خوبی در حوزه فرآوری معادن و ایجاد واحدهای صنفی مختلف است که مسئولیت فنی و حرفه ای را در بخش آموزش و مهارت آموزی بیش تر خواهد کرد.
بیکی ادامه داد: تربیت انسان های دارای مهارت، یکی از وظایف فنی و حرفه ای است، لذا این مرکز باید نیروی ماهر مورد نیاز شهرستان را تربیت کند.

 

 

زمان برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت اعلام شد/۲

سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: نوزدهمین ​آزمون سراسری قرآن و عترت در روزهای ۸ ، ۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار می شود .
به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مرضیه صابری با اشاره به برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در سال جاری گفت: نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت که قرار بود ۱۳ تا ۱۵ اسفند برگزار شود و به تعویق افتاده بود، ۸ الی ۱۰ اردیبهشت همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع)  به صورت مجازی برگزار می شود.
به گفته وی ۱۲۰ هزار نفر در کشور برای این آزمون ثبت نام کرده اند که در خراسان جنوبی تعداد شرکت کنندگان ۳ هزار و ۷۰۰ نفر است.

صابری با بیان این که آزمون در ۱۴ رشته شامل ترجمه و مفاهیم قرآن کریم (۲ رشته)، معارف اهل بیت (علیهم السلام) (۳ رشته)، حفظ قرآن کریم (۹ رشته) برگزار خواهد شد، خاطرشان کرد: به منظور آشنایی با فرآیند برگزاری ، روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه، آزمون آزمایشی داوطلبان برگزار می شود.

شایان ذکر است قرآن آموزان می توانند از طریق سامانه quranedu.ir از آخرین اخبار نوزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت مطلع شوند.

 

 

 

 

برگزاری برنامه های فرهنگی ماه رمضان در فضای مجازی/۲

برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان در فضای مجازی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری بیش از ۱۰ برنامه در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: با توجه به بروز موج چهارم ویروس کرونا، برنامه های این ماه با اولویت فضای مجازی، برنامه ریزی شده اند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، ناصر نبی زاده به برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم به صورت مجازی در این ایام اشاره کرد و گفت:  مسابقه پیامکی شهر عاشقی  (۳۰ شب ، ۳۰ سوال) و برپایی شب شعر آیینی جلوه های رمضان از جمله برنامه های اداره کل در ماه مبارک رمضان است.

وی از تهیه برنامه نردبان آسمان با موضوع تطبیق قرآن و مثنوی و مثنوی خوانی سخن گفت و افزود: برنامه آیین رمضان نیز با موضوع بیان آداب و رسوم مردم خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان تهیه و منتشر خواهد شد.

نبی زاده با بیان این که در ماه رمضان، تجلیل از فرهیختگان قرآنی و بازدید از موسسات فرهنگی قرآن و عترت را خواهیم داشت، اضافه کرد: مسابقه عکس موبایلی قاب بندگی با موضوع عبادات افطار و سحر نیز برپا می شود.

به گفته وی اجرای طرح تلاوت قرآن کریم در فضای مجازی و ایجاد کمپین سبک زندگی مومنانه با همکاری ادارات شهرستان ها، از دیگر برنامه های گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سطح استان اجرا خواهد شد.

کشف دپوی ۱۳ هزار ۷۲۰ لیتر سوخت غیر مجاز در خراسان جنوبی/۴

سرپرست پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی از کشف ۱۳ هزار و ۷۲۰ لیتر سوخت غیر مجاز به صورت دپو در یکی از منازل خالی از سکنه واقع در شهرستان بیرجند خبر داد.

سرهنگ بخشی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با دریافت اطلاعاتی مبنی بر دپوی سوخت غیر مجاز در شهرستان بیرجند، پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: مأموران محل دقیق دپوی سوخت خارج از شبکه توزیع را شناسایی و تیم‌های عملیاتی به محل اعزام شدند که در بازرسی ۱۳ هزار ۷۲۰ لیتر سوخت غیر مجاز کشف کردند.
سرپرست پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی گفت: مأموران در این زمینه یک متهم را بازداشت کردند و به مراجع قضائی معرفی کردند.

 

 

ممنوعیت توقف وسایل نقلیه بعد از افطار در معابر شهری/۴

توقف وسایل نقلیه بعد از افطار در حاشیه برخی معابر بیرجند ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: براساس تصمیمات ستاد کرونا ممنوعیت توقف وسایل نقلیه بعد از افطار در حاشیه برخی معابر بیرجندو تدابیر اتخاذ شده، با توجه به وضعیت قرمز در شهر بیرجند و به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، توقف وسایل نقلیه در حاشیه برخی معابر، در ماه مبارک رمضان، بعد افطار ممنوع است.
سرهنگ علیرضا عباسی افزود: این ممنوعیت شامل بلوار پیامبر اعظم (ص) حدفاصل میدان نماز تا سفیر امید در هر دوسمت، بلوار بند دره، انتهای خیابان کارگران، بلوار همت و آیت الله بهجت مهرشهر خواهد بود و توقف هرگونه وسیله نقلیه، مشمول جریمه می‌ شود.
وی گفت: سالیان گذشته در ماه مبارک رمضان، شاهد حضور تعداد زیادی از شهروندان برای پیاده روی در مکان‌های یاد شده بودیم که امسال با توجه به وضعیت موجود، این ممنوعیت اعمال خواهد شد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از استمرار طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳صبح خبر داد.

 

 

 

طرح نظارتی ضیافت ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی اجرا می شود/۴

 طرح نظارتی ضیافت ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی اجرا می شود

 مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی گفت: طرح نظارتی ضیافت ۱۴۰۰ تا پایان ماه رمضان ادامه‌دارد.

محمد حسین اشرفی اظهار کرد: طرح نظارتی ضیافت ۱۴۰۰ که از ۲۱ فروردین ماه آغاز شده است تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در ماه رمضان با افزایش تقاضای کالاهای اساسی چون روغن، گوشت و شکر و مرغ و خرما و سبزیجات و سایر ملزومات هستیم که این موضوع ضرورت و نظارت بر بازار را مضاعف کرده است.

اشرفی با اشاره به اینکه طرح ضیافت ۱۴۰۰ با همکاری سازمان صمت و اتاق اصناف انجام می‌شود، افزود: در این برنامه واحدهای صنفی عرضه کننده کالاهای مرتبط با طرح مورد نظر مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان در سال ۹۹ تعداد ۱۸۵ پرونده به شعب تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی ارسال شد که به تمامی آنان رسیدگی و متخلفین به پرداخت بیش ۶۰۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما پرونده‌هایی در حوزه عرضه خارج از شبکه مرغ و روغن داشته‌ایم، بیان‌کرد: به عنوان مثال در یک پرونده در پی ارسال گزارش از اداره صمت بیرجند مبنی بر عرضه خارج از شبکه ۶۰ حلب ۵ کیلوگرمی روغن نباتی توسط یک واحد صنفی سوپرمارکت، پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شد.

اشرفی ادامه‌داد: پس از بررسی پرونده و شنیدن دفاعیات، شعبه متهم را علاوه بر الزام به عرضه کالا در شبکه به پرداخت مبلغ ۸۷ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی افزود: همشهریان در صورت داشتن هرگونه شکایت می‌توانند با تلفن گویای ۱۳۵ تماس بگیرند و یا با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش‌ها و شکایات خود را ارائه دهند.

تولید مازاد بر نیاز و دغدغه توزیع مرغ در خراسان جنوبی

تولید مازاد بر نیاز و دغدغه توزیع مرغ در خراسان جنوبی

توزیع مرغ در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید دام و طیور در ماه‌های اخیر با مشکلاتی همراه بوده و این در حالی است مسوولان از تولید مازاد بر نیاز استان و تقاضای کاذب در بازار می‌گویند.

به گزارش ایرنا در چند ماه گذشته شاهد التهابات و نوساناتی در بازار مرغ خراسان جنوبی بوده‌ایم که این التهابات تصویر منفی بر کارکرد واحدهای تولیدی همچنین مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی داشت به‌گونه‌ای که اثر تولید مازاد در بازار کمتر دیده شد.

تشکیل صف‌های مرغ در روزهای پایانی سال گذشته و اوایل سال نو در برخی شهرهای خراسان جنوبی باعث تعجب و نگرانی در وضعیت شیوع ویروس کرونا شد و واکنش رسانه‌ها و حتی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی را در پی داشت.

در شرایطی که هر از گاهی مرغ در استان کمیاب یا در صف توزیع می‌شود مسوولان دستگاه‌های متولی می‌گویند مشکلی برای تامین و توزیع مرغ در بازار نداریم.

اما مشکل از کجاست؟

علی بذرافشان یکی از شهروندان بیرجند مساله اصلی در این زمینه را نظارت بر تولید و توزیع مرغ عنوان کرد و گفت: باید بررسی شود دلیل این صف‌های خرید مرغ چیست.

وی خواستار افزایش نظارت بر نحوه تولید و توزیع مرغ شد و افزود: خراسان جنوبی از قدیم به عنوان قطب تولید مرغ و تخم مرغ مطرح بوده و محصولات آن به سایر استان‌ها ارسال می‌شود لذا تشکیل صف زیبنده استان ما نیست.

یکی دیگر از شهروندان گفت: روزهای نخست عید نوروز برای خرید مرغ تمام شهر بیرجند را گشتیم اما پیدا نشد.

زهرا میری اظهار داشت: همین شرایط مردم را ناچار می‌کند تا وقتی محصولی فراوان وجود دارد خرید هیجانی داشته باشند و چه بسا که در روزهای بعد دوباره با نبود کالا مواجه شوند.

شهروندانی هم هستند که اذعان دارند در نوروز ۱۴۰۰ به راحتی گوشت مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌هایی تهیه کرده‌اند بدون اینکه در صف قرار بگیرند یا به دنبال یافتن مرغ باشند.

این در حالی است که به گفته مسوولان ظرفیت تولید مرغداری‌های خراسان جنوبی بیش از نیاز داخل استان است و حتی بخش قابل توجهی از تولید این استان به استان‌های همجوار به ویژه سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

عرضه خارج از شبکه

تولید مازاد بر نیاز مرغ در خراسان جنوبی و از طرفی تفاوت قیمت در استان‌های مجاور سبب شده برخی تولیدکنندگان به عرضه خارج از شبکه مرغ روی بیاورند؛  اقدامی که باعث برخورد قانونی و تشکیل پرونده هم شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این باره گفت: مشاهده شده برخی سودجویان به دلیل تفاوت قیمت بالاتر در استان‌های همجوار اقدام به جمع‌آوری مرغ و خروج از استان می‌کنند.

علی تهوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس اعلام دستگاه‌های متولی تعدادی از تولیدکنندگان علیرغم دریافت نهاده‌های وارداتی با ارز رسمی که باید مرغ زنده تولیدی خود را براساس دستورالعمل‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌ حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در چرخه توزیع استان عرضه کنند، مبادرت به خروج مرغ زنده بدون اخذ مجوز از دامپزشکی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون ۷۵ فقره پرونده تخلف عرضه خارج از شبکه مرغ به میزان هزار و ۲۴۰ تن و به ارزش ۲۲۱ میلیارد ریال در استان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اخطار به کسانی که بخواهند دستورالعمل‌های قانونی و مصوبات تنظیم بازار استان را نادیده بگیرند اظهار داشت: با اخلالگران و سودجویان در شبکه توزیع کالاهای اساسی برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

وی از مرغداران و تولیدکنندگان مواد پروتئینی که همراهی مناسبی برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان دارند، نیز قدردانی کرد و از مردم خواست در صورت فروش مرغ در حجم عمده مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند.

تولید مازاد بر نیاز و اختلاف قیمت

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اختلاف قیمت در استان‌های دیگر را سبب بروز مشکلاتی در این زمینه دانست و گفت: تعطیلات نوروزی روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن گوشت مرغ در سراسر استان توزیع ‌شد در حالی که نیاز استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان را هم تامین کردیم.

غلامرضا قوسی افزود: در حال حاضر ۵۶۹ واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید سالانه ۵۹ میلیون و ۸۳ هزار تن در استان خراسان جنوبی فعال است.

وی میزان مصرف روزانه استان را به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ تن گوشت مرغ برآورد کرد و گفت: خراسان جنوبی در زمینه تامین گوشت مرغ نه تنها خودکفا است بلکه به استان‌های مجاور و کشور افغانستان نیز صادرات دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنان ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید گوشت مرغ استان مازاد بر نیاز است اما اختلاف قیمت در استان‌های دیگر کشور سبب ایجاد مشکلاتی شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر گوشت مرغ چند بُعدی و توسط دستگاه‌های نظارتی، نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود افزود: کارشناسان و بازرسان جهاد کشاورزی از لحظه تحویل تا پایان کشتار بر این فرایند نظارت دارد.

قوسی گفت: علیرغم اینکه چرخه کامل تولید گوشت سفید در خراسان جنوبی فراهم است اما واحدها سال گذشته درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدند و این موضوع سبب شد رغبت تولیدکنندگان به جوجه‌ریزی مقداری کاهش یابد.

وی ادامه داد: از طرفی شرایط حاکم بر بازار عمومی کل کشور نیز مقداری تاثیرگذار بوده البته تنها استان کشور هستیم که در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ خودکفا شده‌ایم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است مشکل کمبود گوشت مرغ در استان رفع شود باید دستگاه‌های نظارتی، بازرسی، امنیتی، سازمان صمت، نیروی انتظامی در زمینه نظارت کمک کنند جلوی قاچاق و حمل غیرمجاز مرغ گرفته شود در غیر این صورت هر قدر تولید داشته باشیم شرایط همین خواهد بود.

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان و نیاز مردم به گوشت مرغ افزود: به هم استانی‌ها قول می‌دهیم در ماه رمضان هیچ گونه کمبودی نخواهیم داشت و بیش از نیاز مردم مرغ تامین و توزیع خواهد شد.

نهاده دامی کمبود ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان درباره موضوع کمبود نهاده طیور در استان با تاکید بر اینکه هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد گفت: توزیع نهاده طیور از طریق سامانه بازارگاه ساماندهی شده و براساس جوجه‌ریزی واحدها به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه نهاده در اختیار واحد قرار می‌گیرد.

محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: اولویت نخست ما تامین نیاز استان است اما خراسان جنوبی به عنوان تولیدکننده مرغ باید بازار هدف خود را نیز نگه دارد چراکه تولید مازاد بر نیاز برای کمک به تولیدکننده باید به استان‌های دیگر حتی خارج از کشور صادر شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه کمبودی از نظر تامین گوشت مرغ در استان نداریم و این استان بهترین وضعیت را نسبت به استان‌های دیگر دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اینکه در روزهایی که بازار کشش دارد با کمبود مواجه شویم، عادی است از طرفی کمبود مرغ در استان‌های دیگر و تفاوت قیمت سبب شد عده‌ای به صورت غیررسمی مبادرت به ارسال مرغ کرده و بازار استان را دچار اختلال کنند.

تاثیر آنفلوانزای پرندگان بر تولید مرغ 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی که مجموعه تحت مدیریت‌اش در ماه‌های پایانی سال گذشته روزهای پرکاری را در مقابله با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشت،  گفت: سال قبل ۹ واحد مرغ گوشتی استان درگیر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد اما این موضوع تاثیر چندانی بر تولید نگذاشت و واحدها بعد از ۴۲ روز به چرخه تولید بازگشتند.

محمد اصغرزاده افزود: گاهی کمبود گوشت مرغ به شیوع آنفلوانزای پرندگان گره زده می‌شود در حالی که هیچگونه کمبودی در استان نداشتیم و تشکیل صف‌های مرغ ناشی از تقاضای کاذب در جامعه بوده است.

وی گفت: جوجه‌ریزی واحدهای مرغ گوشتی مانند سال‌های گذشته بوده و در این خصوص جزو استان‌های خوب کشور هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: ۶۰ درصد مرغ گوشتی تولیدی استان مازاد بر نیاز است و باید به استان‌هایی که با کمبود تولید مواجه‌اند ارسال شود در غیر این صورت تولیدکننده با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از ۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام می‌شود که از این ظرفیت یک سوم نیاز استان و مابقی مازاد است.

با وجود اینکه در روزهای اخیر بازار مرغ در خراسان جنوبی به ثبات بیشتری رسیده و تشکیل صف به معنای گسترده در این استان وجود ندارد اما به نظر می‌رسد در خراسان جنوبی به عنوان قطب تولید طیور باید مثلث تولید، توزیع و نظارت تکمیل شود تا ضمن اطمینان‌بخشی و اطلاع‌رسانی مستمر به مردم، نظارت‌ها نیز در این حوزه تقویت شود.

 

 

 

 

اهتمام وزارت بهداشت به توسعه درمان در غرب خراسان جنوبی

اهتمام وزارت بهداشت به توسعه درمان در غرب خراسان جنوبی

توسعه و تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غرب خراسان جنوبی که نیمی از مساحت این استان را تشکیل می‌دهد، اقدام ضروری بوده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های اخیر به این حوزه اهتمام ویژه داشته است.

به گزارش ایرنا چهار شهرستان خراسان جنوبی شامل فردوس، طبس، سرایان و بشرویه ۵۲ درصد کل استان را شامل می‌شود اما طی سالیان گذشته در زمینه اعتبار و تخصیص بودجه این گستردگی را نداشته است از این رو مسوولان استان با همراهی نمایندگان مردم برای رفع کمبودهای زیرساختی در این منطقه تلاش مضاعف دارند.

۲ شهرستان طبس و فردوس با توجه به پهناور بودن و همجواری با چند استان همچنین مسیر ارتباطی به سمت مشهد مقدس دارای تردد و مسافر زیاد در فصول مختلف سال و نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات ویژه از قبیل بیمارستان، پایگاه‌های اورژانس و امدادی همچنین اتوبوس آمبولانس و باند امداد و نجات هوایی هستند.

بهداشت و درمان خراسان جنوبی یکی از بخش‌هایی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گواه آمار و مستندات میدانی مورد توجه ویژه قرار گرفت و در هشت سال گذشته با احداث مراکز بهداشتی و درمانی، خرید تجهیزات لازم و اعزام پزشکان متخصص زمینه افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و رضایت‌مندی عمومی را فراهم کرده است.

تعداد بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی از هشت مورد در سال ۹۲ به ۱۴ بیمارستان رسیده و تخت‌های بیمارستانی نیز از ۷۵۵ به یک هزار و ۲۰۸ تخت افزایش یافته و هنوز هم در حال افزایش است که ثمرات آن در حوزه‌های مختلف به ویژه درمان بیماران کرونایی مشهود بوده است.

خراسان جنوبی وسعت زیاد و جمعیت کم دارد و پراکندگی جمعیت نسبت به سایر مناطق کشور خدمات‌رسانی را دشوار و پرهزینه‌تر کرده با این وجود حوزه سلامت یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشت در خراسان جنوبی بوده و سفرهای متعدد وزیر، معاونان و مسوولان این وزارتخانه به استان گواهی بر این موضوع است.

۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی خراسان جنوبی آذر ۹۹ در قالب یازدهمین آیین پویش ملی «ره سلامت» با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این استان به بهره‌برداری رسید و اعلام شد که ۶۰ پروژه عمرانی دیگر با ۴۳ هزار متر مربع زیربنا در دست اجرا است و تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

یک هزار و ۱۲۴ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال برای اجرا و تکمیل ۶۴ پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به متراژ ۱۴ هزار و ۵۹۰ متر مربع هزینه شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از جمله مسوولان ارشد این وزارتخانه است که در یک سال گذشته سه بار به خراسان جنوبی آمده است. “قاسم جان‌بابایی” آبان سال گذشته در اوج پیک سوم کرونا برای بررسی وضعیت درمانی استان خراسان جنوبی وارد بیرجند شد و از بخش‌های بیماران کرونا در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی بیرجند و شهر قاین بازدید کرد.

وی شهریور پارسال نیز با سفر به نهبندان در جنوب استان خراسان جنوبی از بیمارستان شهید دکتر احمد آتشدست و ساختمان در حال احداث اورژانس این بیمارستان بازدید کرد.

معاون وزیر بهداشت در سال جدید شامگاه شنبه (۲۱ فروردین) در سفری بدون اعلام قبلی به رسانه‌ها وارد بیرجند شد و در وهله نخست از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند و پروژه در حال احداث بخش سوختگی که دارای چهار هزار و ۳۵۰ متر مربع و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد است، بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید با اشاره به وضعیت روند افزایشی شیوع کرونا در کشور، این وضعیت را نتیجه ایام عید، دید و بازدیدها و شرکت در مراسمی چون عروسی دانست که باعث شده پروتکل‌ها رعایت نشود و اکنون روند رو به افزایش کرونا را شاهد باشیم.

جان‌بایایی گفت: در سطح کشور روند بیماری رو به افزایش است و در بعضی از استان‌ها مثل تهران، اصفهان، فارس، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی شتاب بیشتری دارد. خوشبختانه همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور کاملا آمادگی دارند و در استان خراسان جنوبی نیز ظرفیت خیلی خوبی داریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تخت‌های خالی برای پذیرش بیماران داریم و جای نگرانی برای مردم نیست ولی خواهش ما از مردم این است که حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا همه چیز با خود مردم تمام می‌شود و اگر مراعات کنند و رفت و آمدهای خانوادگی و تجمعات را مدیریت کنند، قطعا ما هرچه زودتر شاهد توقف این موج خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در این سفر، کروناست و خراسان جنوبی هم جزو استان‌هایی شده که روند رو به افزایش دارد و شهر بیرجند بیشتر از هر جای دیگری افزایش موارد بستری را دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه طی بازدیدهای قبلی که داشتیم، شهرستان بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی در مدیریت کرونا موفق بوده و در سفر سال گذشته خود به این استان هم شاهد بودیم که خیلی خوب توانستند در بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند این بیماری را مدیریت کنند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌های موفق در مدیریت کرونا است و توانسته مرگ و میر نسبتا پایینی داشته باشد.

جان‌بابایی شنبه شب به شهرستان فردوس رفت و از بخش‌های مختلف بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: شهرستان‌های فردوس و طبس در اولویت تامین دستگاه ام آر آی هستند که با واردات این دستگاه ۲ شهرستان را با هم تجهیز خواهیم کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: همچنین اولین دستگاه سی تی اسکن به شهرستان بشرویه و دومین دستگاه که وارد استان شود، به شهرستان فردوس تخصیص داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی آمبولانس برای تجهیز بیمارستان‌ها در حال خریداری است گفت: در یک سال اخیر پنج دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس با کیفیت خوب به استان خراسان جنوبی اختصاص داده شده که در تاریخ وضعیت درمان استان بی‌نظیر بوده است.

وی اظهار داشت: در عین حال برای بیمارستان حضرت رسول (ص) فردوس دستگاه سی تی اسکن لازم است که بعد از بشرویه نوبت فردوس خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این بازدید که نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشت، گفت: با وجود مبارزه با کرونا در یک سال اخیر و کمبود منابع مالی، اقدامات خوبی برای توسعه و تجهیز بیمارستان‌های استان انجام شده است.

محمد دهقانی اظهار داشت: در صورت تامین سوخت، اورژانس هوایی در شهرستان فردوس مستقر خواهد شد.

تامین پزشکان متخصص، دستگاه سی تی اسکن، ام آر آی، اورژانس هوایی و ارتقای دانشکده پیراپزشکی به دانشکده علوم پزشکی از طرف مسوولان شهرستان و نماینده مردم در مجلس مطرح و دستورات لازم برای بررسی و مساعدت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از فردوس وارد بشرویه شد و از بیمارستان این شهرستان بازدید کرد.

جان‌بابایی گفت: در آینده نزدیک اولین دستگاه سی تی اسکن که وارد استان خراسان جنوبی شود را به بشرویه اختصاص خواهیم داد.

وی برای تامین تجهیزات اورژانس بیمارستان نیز قول مساعد داد و افزود: بررسی لازم برای اجرای مجدد طرح محرومیت ویژه در شهرستان بشرویه انجام می‌شود.

جان‌بابایی از اجرای طرحی برای تکمیل مراکز درمانی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد خبر داد و گفت: بیمارستان جدید بشرویه نیز در همین طرح قرار گرفته است و مابقی اعتبار آن برای تکمیل تامین خواهد شد.

براساس قول معاون درمان وزیر بهداشت، تا هفته آینده تعدادی از کمبودهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان بشرویه رفع خواهد شد.

بازدید از پروژه کلینیک در حال احداث بیمارستان امام علی (ع) سرایان دیگر شهرستان غربی استان مقصد سوم معاون وزیر بهداشت بود که وی در این بازدید با اشاره به افتتاح پروژه کلینیک ویژه با همکاری وزارت بهداشت و همراهی خیرین شهرستان در ماه‌های آتی گفت: با افتتاح کلینیک بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به شهرهای مجاور کاهش می‌یابد. (این پروژه بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است)

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: بیمارستان سرایان برای ارائه خدمات بیشتر نیاز به توسعه دارد که به زودی از ۳۲ به ۶۴ تختخواب توسعه خواهد یافت. در بحث رشته‌های تخصصی نیز بیمارستان نیازمند تقویت است که در اولین توزیع نیروی انسانی متخصص به شهرستان کمک خواهیم کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم از تحویل یک دستگاه اکسیژن‌ساز ۳۰۰ لیتری در هفته‌های آتی به بیمارستان سرایان خبر داد و گفت: مطالبات شهرستان‌های استان به صورت ویژه در دستور پیگیری توسط دانشگاه و وزارت بهداشت قرار دارد.

فاصله بسیار زیاد شهرستان‌های غربی به ویژه مرکز شهرستان طبس با مراکز درمانی همجوار از جمله بیرجند، یزد و مشهد، محرومیت منطقه، پراکندگی جمعیت، وجود راه‌های ارتباطی و مواصلاتی طولانی و عبور سالانه بیش از ۶ میلیون نفر مسافر و زائر حرم رضوی، وقوع بیش از ۴۰ درصد سوانح و حوادث ترافیکی استان خراسان جنوبی در شهرستان طبس و پوشش خدمات درمانی شهرستان‌های همجوار مانند بشرویه و خور بیابانک سبب شده حجم عظیمی از بیماران در بسیاری از موارد سردرگم کمبود امکانات باشند و می‌طلبد که طبس از نظر تامین تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

از این رو معاون وزیر بهداشت در ادامه سفر به شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی با همراهی استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وضعیت بهداشت و درمان شهرستان‌ طبس را نیز بررسی کرد.

یکی از مشکلات عمده شهرستان‌های غرب استان خراسان جنوبی از جمله فردوس، طبس، سرایان و بشرویه نداشتن دستگاه ام آر آی است؛ موضوعی که بارها توسط نمایندگان مردم و مسوولان استانی و شهرستانی پیگیری و مورد تقاضا بوده است و جان بابایی در این سفر اعلام کرد: شهرستان‌های فردوس و طبس در اولویت تامین دستگاه ام آر آی هستند که با واردات این دستگاه ۲ شهرستان را با هم تجهیز خواهیم کرد.

جان‌بابایی روز یکشنبه (۲۲ فروردین) در دومین روز سفر به خراسان جنوبی با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان، کلنگ احداث بیمارستان دوم طبس واقع در مجاورت بیمارستان فعلی این شهر را به زمین زد.

تفاهم‌نامه احداث این بیمارستان با اعلام آمادگی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و  شرکت زغال‌سنگ پروده طبس، ۱۷ فروردین امسال و در دیدار استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با معاون درمان وزیر بهداشت به امضا رسید.

بخشی از هزینه‌های ساخت این بیمارستان را شرکت زغال‌سنگ پروده در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برعهده گرفته است و تکمیل و تجهیز بیمارستان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز آن نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: در سفر به چهار شهرستان خراسان جنوبی، کمبودها و درخواست‌های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان‌ها به دقت مورد توجه و بررسی قرار گرفت که برای رفع آن برنامه‌ریزی و پیگیری خواهد شد.

قاسم جان‌بابایی افزود: کلنگ‌زنی بیمارستان دوم طبس در مجاورت بیمارستان فعلی این شهر یکی از اقدامات بسیار خوبی است که با پیگیری استاندار و نماینده مردم در مجلس و با همت شرکت زغال‌سنگ پروده طبس انجام شد.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس یک مرکز اقتصادی است گفت: براساس تفاهم صورت گرفته، تامین اعتبار اولیه برای آغاز احداث این بیمارستان برعهده شرکت زغال‌سنگ پروده طبس است و در ادامه وزارت بهداشت این بیمارستان را تکمیل و تجهیز می‌کند و نیروی انسانی مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: با توجه به اینکه هزینه اجرای این پروژه تامین شده است، امیدواریم در زمان کوتاهی به بهره‌برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در حاشیه آیین کلنگ‌زنی این مرکز درمانی به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستانی که عملیات اجرایی احداث آن از امروز در طبس آغاز شد، در قالب طرح توسعه بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس است که ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد و در چهار طبقه ساخته می‌شود.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: این بیمارستان که شامل اورژانس و بخش‌های متعدد تخصصی و فوق تخصصی خواهد بود، در طرح اولیه به صورت ۱۰۰ تختخوابی در نظر گرفته شده اما احتمال افزایش تخت‌های آن وجود دارد.

وی بیان کرد: برای آغاز اجرای این پروژه مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس تامین شده است.

همچنین در حاشیه آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان طبس تفاهم‌نامه‌ای بین شبکه بهداشت و درمان شهرستان طبس و شرکت زغالسنگ پروده درباره تامین هزینه‌های احداث بیمارستان جدید مبادله شد.

استاندار خراسان جنوبی هم در این آیین گفت: همزمان با راه‌اندازی و آغاز فعالیت واحدهای اقتصادی، نکته مهم توجه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی است که بیمارستان طبس در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت زغال‌سنگ پروده احداث می‌شود.

حمید ملانوری افزود: موضوعی که بارها و در جلسات متعدد عنوان شده، این است که استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد که باید به عنوان یک فرصت برای استفاده از همه آنها برنامه‌ریزی کرد.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری که از ذخایر استان که ثروت مردم است، استفاده می‌کند، باید مابه ازای آن به نیازهای ضروری و مسایل اجتماعی منطقه هم توجه داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی استان شرکت زغال‌سنگ طبس است و صدر تامین از شرکت های زیرمجموعه شستا در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با تشکر از نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی به دلیل همراهی‌هایی که در این زمینه داشته است، گفت: طی مذاکراتی که صورت گرفت، صدر تأمین، شستا و مدیرعامل شرکت پروده طبس با پیشنهاد ما مبنی بر احداث بیمارستانی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی این واحد در طبس موافقت کردند.

ملانوری اضافه کرد: شهرستان طبس به جهت موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران متعدد و گردشگری در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی، نیازهای زیادی دارد که در قالب طرح‌های جدید، برای رفع آنها اقداماتی انجام می‌شود.

وی گفت: برای پوشش‌دهی بخشی از نیازهای شهرستان طبس، احداث یک واحد اورژانس لازم بود که عملیات اجرایی آن آغاز و بیمارستان هم که امروز کلنگ‌زنی شد که خواهد توانست پاسخگوی نیاز شهرستان باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: خراسان جنوبی از استان‌های موفق در مدیریت کرونا بوده و تخت‌های بیمارستانی به اندازه کافی برای بیماران کرونایی در این استان فراهم شده است.

قاسم جان‌بابایی افزود: در ارائه خدمات پیشگیری همچنین بیماریابی و قرنطینه کردن که بخشی از طرح شهید سلیمانی است، اقدامات خوبی در این استان انجام شده و همراهی دستگاه‌های مختلف اجرایی، اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و عموم مردم سهم بزرگی در این موفقیت داشته است.

وی گفت: در عین حال در فضای بیمارستانی استان هم به خوبی مدیریت شده و تخت‌های کافی برای کرونا اختصاص داده شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با همت شرکت زغال‌سنگ طبس و پیگیری استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، بیمارستان دوم در شهرستان طبس که مرکز اقتصادی است در مجاورت بیمارستان فعلی ساخته می‌شود که امروز کلنگ‌زنی شد.

وی اظهار داشت: مسوولان استان از قبل پیگیری‌ها را انجام دادند و منابع لازم را تامین کردند لذا احداث بیمارستان جدید طبس از پروژه‌هایی است که پول دارد و امیدواریم به‌سرعت به بهره‌برداری برسد.

جان‌بابایی افزود: اجرای پروژه آغاز شد و وزارت بهداشت نیز تکمیل، تجهیز و تامین نیروی انسانی بیمارستان را انجام خواهد داد.

وی گفت: شهرستان طبس با توجه به ظرفیت‌ها و جایگاه ویژه‌ای که دارد، نیازمند انجام اقدامات اساسی در حوزه سلامت است و آغاز طرح توسعه بیمارستان طبس با احداث ساختمان جدید و افزودن ۱۰۰ تخت دیگر در همین راستا است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: پروژه توسعه بیمارستان طبس جزو معدود پروژه‌هایی است که اعتبار آن پیش از آغاز اجرا، تامین شده و بر این اساس از نظر مالی، مشکلی نخواهد داشت.

وی گفت: فضای آموزشی شهر طبس نیز به مرور با این بیمارستان توسعه پیدا خواهد کرد و رشته‌های مرتبط در حوزه سلامت اضافه خواهد شد تا در آینده یک قطب درمانی و آموزشی خوب در این شهرستان داشته باشیم.

در پایان با اهدای لوح سپاس و تندیس از شرکت زغال‌سنگ طبس به دلیل همکاری در اجرای پروژه بیمارستان طبس قدردانی شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و در حال حاضر ۱۴ بیمارستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این استان مرزی فعالیت می‌کنند.

روند صعودی شناسایی موارد مثبت ابتلا به کرونا و بستری بیماران کرونایی نیز از هفته دوم فروردین در این استان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

فاز نخست نیروگاه بادی دُرح ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد/۲

فاز نخست نیروگاه بادی دُرح ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان گفت: فاز نخست نیروگاه بادی «دُرح» در شهرستان سربیشه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عملیات اجرایی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی درح دهم خرداد پارسال در سفر وزیر نیرو به استان آغاز شد.

این نیروگاه شامل ۲۰ واحد توربین ۲.۵ مگاواتی است که با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورو معادل یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان توسط شرکت سرمایه‌گذاری مپنا در حال احداث است.

محمدعلی ضامن روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز نخست این طرح شامل چهار توربین ۲.۵ مگاواتی ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شهریور امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات این نیروگاه توسط شرکت مپنا تامین می‌شود گفت: این نیروگاه در ۲۲ هکتار در دست احداث است و در مجموع کل پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اغلب روزهای سال در خراسان جنوبی آفتابی است و با توجه به وزش باد در منطقه، این استان مستعد تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهرستان مرزی سربیشه با سه بخش مرکزی، مود و درح در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

قرار است با اجرای طرح‌های مختلف و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری، منطقه مرزی درح به یک قطب انرژی‌های تجدیدپذیر بادی در شرق کشور تبدیل شود.

 

 

 

 

۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد/۴

۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۲۰۲ کیلوگرم مواد مخدر از ۲ خودروی سواری در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار ناصر فرشید گفت: ماموران انتظامی شهرستان نهبندان هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵ مشکوک شدند و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده پژو ۴۰۵ به محض مشاهده ماموران از محل متواری شد که با انجام اقدامات پلیسی خودرو متوقف و در بازرسی از آن ۸۲ کیلو و ۴۵۰ گرم تریاک و ۲۰ کیلو و ۴۰۰ گرم حشیش کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: ماموران در این رابطه ۱۰۲ کیلو و ۸۵۰ گرم انواع مواد مخدر را کشف و یک متهم را دستگیر کردند که به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

هوشیاری پلیس در کشف مواد مخدر

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی از کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک در بازرسی از یک سواری پراید در شهرستان سربیشه نیز خبر داد.

وی اظهار داشت: شب گذشته ماموران فرماندهی انتظامی سربیشه با دریافت اطلاعاتی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در این شهرستان، موضوع را پیگیری کرده و شناسایی و دستگیری متهمان را در دستور کار خود قرار دادند.

سردار فرشید گفت: ماموران پس از شناسایی دقیق قاچاقچیان مواد مخدر یک تیم عملیاتی را به محل اعزام و در بازرسی از مخفیگاه و خودروی متهمان سه کیسه حاوی ۱۰۰ کیلوگرم تریاک را کشف و چهار متهم را دستگیر کردند.

وی بیان کرد: در این رابطه یک خودرو توقیف شد و چهار متهم پس از دستگیری و تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی و روانه زندان شدند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر با جدیت از سوی پلیس دنبال می‌شود، از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده و برخورد با فروشندگان مواد مخدر و هرگونه بی‌نظمی و اخلال در نظم عمومی، با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

صاعقه ۵۰ راس دام را در خراسان جنوبی تلف کرد/۴

صاعقه ۵۰ راس دام را در خراسان جنوبی تلف کرد

فرمانده انتظامی بیرجند گفت: صاعقه و رعد و برق باعث مصدوم شدن ۲ چوپان و تلف شدن ۵۰ راس دام در یکی از روستاهای شهرستان بیرجند شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ علیرضا فولادی اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر برخورد صاعقه با گله احشام، بلافاصله ماموران پاسگاه انتظامی “گازار” برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: ماموران در بررسی‌های اولیه مشاهده کردند بر اثر برخورد صاعقه ۲ چوپان مصدوم و تعداد ۵۰ راس گوسفند یکی از اهالی روستای آسو از توابع منطقه گازار شهرستان بیرجند تلف شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ارزش ریالی احشام تلف شده بنا بر نظریه کارشناسان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

وی از روستاییان خواست با جدی گرفتن هشدارهای سازمان هواشناسی در زمان بارش نزولات آسمانی و رگباری بودن آسمان سعی کنند از رفتن به ارتفاعات خودداری و برای کاستن از خسارات احتمالی، احشام خود را در مراکز قانونی بیمه کنند.

 

 

 

 

دستور معاون اول رییس جمهوری برای پاسخ به مطالبات خراسان جنوبی/۳

دستور معاون اول رییس جمهوری برای پاسخ به مطالبات خراسان جنوبی

 استاندار خراسان جنوبی از دستور ویژه معاون اول رییس جمهوری برای پاسخ به مطالبات استان خبر داد و گفت: موضوع پروژه انتقال آب از خلیج فارس و فعال شدن پایانه‌های مرزی استان از مواردی بود که به طور ویژه در دیدار با “اسحاق جهانگیری” مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری افزود: این دیدار در تهران با هدف پیگیری مطالبات استان انجام شد.

وی بیان کرد: در دیدار با معاون اول رییس جمهوری درباره مسائل مهم و اساسی توسعه استان خراسان جنوبی در زمینه‌های مختلف نیز بحث و گفت و گو شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوع پروژه انتقال آب از خلیج فارس و فعال شدن بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی استان از مواردی بود که به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه میانگین بارندگی‌ها در سال زراعی جاری بسیار ناچیز بوده، درخواست کمک به کشاورزان و اقشار آسیب‌دیده و متأثر از خشکسالی، تامین نهاده‌های دامی و مساعدت در تخصیص اعتبار برای تامین و توزیع آب شرب روستایی از دیگر مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

ملانوری اظهار داشت: علاوه بر این موارد، درخصوص کمک به تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن، تکمیل پروژه‌های عمرانی، تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، تجهیز استان به امکانات مدیریت بحران و مباحث توسعه‌ای نیز گفت و گو شد و در این دیدار دکتر جهانگیری، دستورات لازم را برای پیگیری موضوعات مطرح شده ارائه کرد.

وی همچنین گفت: در این جلسه از معاون اول رییس جمهوری برای سفر به استان خراسان جنوبی دعوت شد.

 

 

 

 

 

همه مطالبات پیمانکاران بازآفرینی شهری خراسان جنوبی پرداخت شد/۳

همه مطالبات پیمانکاران بازآفرینی شهری خراسان جنوبی پرداخت شد

 مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اولین بار در استان تمامی مطالبات پیمانکاران پروژه‌های اجرایی در سنوات قبل حوزه بازآفرینی شهری تا پایان سال ۹۹ پرداخت و تسویه شده است.

وحید داعی افزود: برای تحقق این موضوع پیگیری‌های فراوانی از طریق شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفت تا موفق شدیم همه مطالبات را تا پایان سال ۱۳۹۹ تسویه و پرداخت کنیم.

وی مبلغ کل اعتبار پروژه‌های اجرایی حوزه بازآفرینی شهری در استان خراسان جنوبی را بیش از ۲۷۶ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۲۷ میلیارد ریال از این مبلغ (۳۲ پروژه) به پیمانکاران پرداخت و تسویه شده و باقیمانده اعتبار کل مربوط به پروژه‌های در دست اجرا (۱۷ پروژه) با مبلغ ۴۸ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: تعداد کل پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری ۴۹ مورد است که از این تعداد ۳۲ پروژه به اتمام رسیده و ۱۷ پروژه دیگر در دست احداث است.

وی اضافه کرد: فرآیند توسعه همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی به منظور ارتقای کیفیت زندگی در محدوده‌ها و محلات هدف در پیوند با شهر انجام می‌گیرد.

داعی گفت: مجموع مساحت محلات هدف بازآفرینی در استان خراسان جنوبی ۱۰۰۷.۲ هکتار است که در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، بشرویه، فردوس، خوسف و سرایان قرار دارد و کل جمعیت آنها ۳۲۸ هزار و ۸۹۵ نفر برآورده شده و ۱۱۰ هزار نفر معادل ۳۳.۶ درصد آن در محلات هدف ساکن هستند.

وی به مهم‌ترین پروژه‌های اجرایی در شهرهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: احداث خانه محله، کتابخانه، پایگاه خدمات اجتماعی، اجرای کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و اصلاح شبکه فرسوده آب و بازسازی انشعابات، احداث پارک محله، سالن ورزشی و سرایداری، کمک به بهسازی معابر محله، احیا و نوسازی محورهای تاریخی، کمک به احداث پارک و بازارچه صنایع دستی، روکش آسفالت معابر از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه آموزشی نیز برنامه‌های جدیدی را در محلات هدف آغاز خواهیم کرد.

 

 

 

 

افزایش ۸۹ درصدی مصرف بنزین در نوروز/۲-۳

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه  خراسان جنوبی از افزایش ۸۹ درصدی مصرف بنزین و ۶۲ درصدی مصرف نفت گاز(گازوئیل) در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ خبر داد.

مردانی یکی از علل افزایش مصرف در مقایسه با مدت مشابه پارسال را عدم محدودیت تردد و در نتیجه افزایش مسافرت‌ها دانست.
وی افزود: طرح تبدیل خودرو‌های مسافربر شخصی به دوگانه سوز سی‌ ان‌ جی با اولویت ماشین‌های پرمصرف و اعطای یارانه دولتی در استان در حال انجام است.
مردانی گفت: همه تلاش ما براین بود تا در ایام نوروز تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت با تمام توان و با استفاده از امکانات مادی و معنوی فعالیت داشته و به مردم خدمت رسانی مطلوبی شود.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به طرح دوگانه سوز کردن یارانه‌ای خودرو‌های مسافربر شخصی تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها در استان از اواخر سال گذشته خبر داد و افزود: در خراسان جنوبی طرح دوگانه سوز کردن این خودرو‌ها در حال انجام است.
مردانی افزود: طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودرو‌های عمومی در استان از پارسال آغاز شده و تاکنون هزار و هزار و ۳۸۵ خودرو در استان در سه کارگاه مجاز به صورت کاملا رایگان دوگانه شده و ۲۵۴ خودرو در صف انتظار هستند و در حال حاضر کماکان این طرح در حال انجام است.

 

 

آغاز ساخت سرپناه برای عشایر نهبندان/۲

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ساخت پنج سرپناه ۲۴ متری برای اهالی منطقه عشایری چاه سالم شهرستان نهبندان خبر داد.

رضایی در بازدید از منطقه عشایری چاه سالم شهرستان نهبندان گفت: جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با همفکری و همیاری افراد داوطلب و مدیران اجرایی شهرستان تصمیم گرفتند برخی نقاط کور استان را شناسایی و با کمک گروه‌های جوان و داوطلبان خیر مشکلات مردم را برطرف کنند.

رضایی با بیان اینکه مردم این منطقه در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که هیچ گونه مصالح ساختمانی در آن به‌کار نرفته است، افزود: ساخت پنج سرپناه زندگی اهالی روستا مجموعا به متراژ ۱۲۰ متر در دست اقدام است و تا عید سعید فطر به بهره برداری می‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر ۳۵ امدادگر و داوطلب هلال احمر در اقدامی بشردوستانه با حضور در منطقه چاه سالم شهرستان نهبندان تلاش می‌کنند سرپناهی در خور برای اهالی این روستا تامین کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه ساخت و تجهیز این مکان‌ها حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه تمام اقداماتی که انجام می‌شود کاملا رایگان است، افزود: بعد از ساخت سرپناه سعی خواهد شد در خصوص وسایل ضروری زندگی اهالی این منطقه نیز تدابیری اتخاذ شود.

 

 

 

هدفگذاری جذب حامی برای ۱۴هزار فرزند یتیم/۲-۳

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی خراسان جنوبی از جذب حامی جدید برای حمایت از ۱۴هزار فرزند طرح اکرام ایتام و محسنین در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، احمد رفیعی گفت: جذب این تعداد حامی، در ادامه طرح جذب ۲۳هزار حامی در استان هدفگذاری شده است.
وی افزود: ایجاد پایگاه‌های جذب حامی در سطح ادارات تابعه و همچنین محل‌های پیش بینی شده در مساجد و تکایا در شب‌های لیالی قدر با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و پیگیری مصوبات تفاهم نامه‌های منعقده با بسیج، استانداری و ستاد غدیر و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه جهت تحقق اهداف پویش ایران مهربان از اقدامات این نهاد برای اجرای این طرح است.
وی از اه اندازی ۷۲ آشپزخانه اطعام مهدوی همزمان با اولین روز از ماه مبارک رمضان در استان خبر داد و گفت: در این طرح تهیه وتوزیع ۴۳هزار و ۹۹۰سبد غذایی و ۵۰۰هزار غذای گرم و افطاری ساده هدفگذاری شده است.

 

 

 

افزایش قربانیان کرونا به ۷۸۰ نفر با ثبت سه فوت جدید/۲-۳

جان باختگان ناشی از کرونا در خراسان جنوبی با ثبت ۳ مورد فوت جدید به ۷۸۰ نفر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار صداوسیما با بیان اینکه در شبانه روز گذشته از ۳۹۷ آزمایش انجام شده در استان ۱۳۸ آزمایش مثبت قطعی اعلام شد گفت: از ۱۳۸ مبتلای جدید به کرونا، ۲۶ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۱۲ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

مهدی زاده افزود: از این تعداد ۵۵ مورد در بیرجند، ۹ مورد از زیرکوه، هشت مورد از درمیان، ۵ مورد از طبس، ۲۳ مورد از شهرستان قاینات، شهرستان‌های زیرکوه و طبس هرکدام ۱۱ مورد، ۹ مورد سربیشه، ۶ مورد از سرایان، ۵ مورد از درمیان، و دو مورد از نهبندان شناسایی شد.

شناسایی ۱۵۵ کرونای دیگر از طریق تست‌های سریع
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در این مدت ۶۹۵ مورد تست سریع در استان انجام شد که از این طریق نیز ۱۵۵ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی گفت: هم اکنون ۲۵۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند که از این تعداد ۱۲۳ نفر دارای تست مثبت کرونا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: ۲۴ بیمار مبتلا کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند که حال عمومی یک نفر وخیم است.

به گفته وی در شبانه روز گذشته ۷۲ بیمار با علام تنفسی در بیمارستانهای استان پذیرش شدند که در همین مدت ۶۶ بیمار شامل ۲۵ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب از بیمارستانها مرخص شدند.

وی گفت: در مجموع ۴۷ هزار و ۹۹۹ مورد آزمایش در استان انجام که از این تعداد جواب تست ۱۷ هزار و ۵۴۶ مورد مثبت شد.

به گفته وی از ابتدا تا کنون هم، ۱۶ هزار و ۶۴۳ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافتند یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

جلوگیری از توزیع ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ خارج از شبکه توزیع در طبس

مأموران انتظامی شهرستان طبس ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ خارج از شبکه توزیع از ۲ واحد صنفی کشف کردند.

 فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی شهرستان طبس با انجام اقدامات اطلاعاتی اخباری مبنی بر نگهداری مرغ خارج از شبکه توزیع درکارگاه‌های صنفی این شهرستان دریافت کردند، که پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
سرهنگ علی پور افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از ۲ کارگاه صنفی، ۳ تن و ۳۴۲ کیلوگرم مرغ تازه خارج از شبکه توزیع به ارزش ۸۴۰ میلیون ریال کشف کردند.

محکومیت مسئول سوپر مارکت به دلیل عرضه خارج از شبکه روغن نباتی

مسئول سوپر مارکت در بیرجند به دلیل عرضه خارج از شبکه روغن نباتی به پرداخت ۸۷ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: در پی ارسال گزارش از اداره صمت بیرجنمحکومیت مسئول سوپر مارکت به دلیل عرضه خارج از شبکه روغن نباتید مبنی بر عرضه خارج از شبکه ۶۰ حلب ۵ کیلوگرمی روغن نباتی توسط یک واحد صنفی سوپرمارکت، پرونده‌ای تشکیل و در شعبه چهارم بدوی مرکز استان رسیدگی شد.
محمد حسین اشرفی افزود: پس از بررسی پرونده و استماع دفاعیات، شعبه متهم را علاوه بر الزام به عرضه کالا در شبکه به پرداخت ۸۷ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.
رئیس شعبه اول تجدید نظرتعزیرات حکومتی استان گفت: محکوم علیه پس از رویت رای ابلاغی، اعتراض خود را نسبت به دادنامه صادره اعلام داشت تا پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه اول تجدید نظر استان ارسال شود.
وی افزود: در شعبه اول تجدید نظر استان نیز پس از بررسی اوراق پرونده و ملاحظه لایحه اعتراضیه و نظر به اینکه در این مرحله از رسیدگی محکوم علیه نتوانسته دلایل و مدارک مستندی را برای نقض رای شعبه بدوی ارائه کند، ضمن رد اعتراض وی رای صادره از سوی شعبه بدوی تاییدو ابرام شده است.
به موجب ماده ۶۱ قانون نظام صنفی عرضه کالا یا ارائه خدمت بر خلاف ضوابط و شبکه‌های تعیین شده از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت یا دستگاه اجرایی ذیربط تخلف عرضه خارج از شبکه محسوب شده و با توجه به مراتب ارتکاب تخلف مجازات‌هایی همچون الزام به عرضه کالا یا ارائه خدمت در شبکه، جریمه نقدی و نصب پارچه بر سردرب واحد صنفی متخلف بمدت یک ماه پیش بینی شده است.

افزایش ۷ درصدی ثبت نام کنندگان در انتخابات شورا‌های روستا/۲-۳

تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات شورا‌های روستایی خراسان جنوبی، در این دوره ۷ درصد در مقایسه با دوره قبل افزایش دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما با بیان این مطلب گفت: در این دوره از شورا‌های روستایی ۵ هزار و ۳۴۸ نفر ثبت نام کرده اند.
خوش خبر با اشاره به اینکه ۷ درصد ثبت نام کنندگان این دوره از انتخابات شورا‌های روستایی را بانوان تشکیل می‌دهند افزود: تعداد بانوان نیز در مقایسه با دوره قبل، ۳ درصد افزایش یافته است.
وی از برگزاری انتخابات شورا‌های روستایی در این دوره در ۹۱۰ روستا و ۵ تیره عشایری خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در ۸ روستا به علت به حد نصاب نرسیدن ثبت نام کنندگان، شورا تشکیل نمی‌شود.
رئیس ستاد انتخابات استان افزود: بیشتر ثبت نام کنندگان شورا‌های روستایی بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند و تعداد ثبت نام کنندگان با مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس نیز در این دوره افزایش یافته است.

 

 

 

بازگشت یک راًس بزکل وحشی به دامان طبیعت در طبس/۴

یک راًس بز کل وحشی توسط مأموران انتظامی این شهرستان به دامان طبیعت بازگشت.

فرمانده انتظامی طبس گفت:ر پی خبر دریافتی از شهروندان مبنی بر مشاهده یک رأس بز کل وحشی در روستای دستگردان شهرستان طبس، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی پاسگاه دستگردان قرار گرفت.

سرهنگ علی پور افزود: مأموران به محل اعلامی مراجعه و به محض مشاهده آن حیوان، با همکاری چند نفراز اهالی روستا و به منظور در امان ماندن از شر حیوانات درنده نسبت به گرفتن آن اقدام شد.

فرمانده انتظامی طبس گفت: مأموران انتظامی، بزکل وحشی را برای رهاسازی در طبیعت به عوامل اداره محیط زیست این شهرستان، تحویل دادند.
سرهنگ علیپور افزود: اقدام مأموران انتظامی پاسگاه دستگردان مورد تحسین مردم قرار گرفت، و مردم از عملکرد پلیس تشکر و قدردانی کردند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*