سرمقاله

سیلی که بر وجدان
جامعه نواخته شد…!!!
امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammadraeifard@yahoo.com
گاه اتفاقات کوچک نشان از اتفاقات بزرگ دارد که خواهد افتاد . قرار نیست و نباید برای همه خط قرمز داشته باشیم جز خودمان و مردم، تمامی مسئولین و حکمرانان کوچک و بزرگ ما در این کشور از همین مردم و توسط آنان بر سریر قدرت گماشته شده اند ، لذا هیچ شخصی به آنان چک سفید امضا و تعهدی نداده که در مقابل کژ رویها و نامدیریتی ها و سو استفاده ها زبان به کام گیرند و دهان شان را شش قفله کنند و با سکوت فقط نظاره گری بیش نباشند…!!
چندی قبل خبری در دنیای مجازی دست به دست چرخید مبنی بر این که سربازی که نگهبان درب ورودی دادگستری شهرستان بابل بوده ، طبق وظیفه ای که برای او تعریف شده است ، از جناب قاضی متفرعنی تقاضای کارت شناسایی می کند ، اما با عکس العمل شدید و باور نکردنی قاضی مواجه می شود و ضمن سرازیر شدن کلماتی سخیف سیلی بسیار محکمی نیز از سوی وی دریافت می کند!! به جرم رعایت قانون و آن چه را که از وی خواسته اند ، چه جرم سنگین و نابخشودنی.!
چه قاضی و چه معلم و چه مدیرکل و چه پاکبان و چه وزیر و نماینده و وکیل و چه یک نانوا و چه رییس جمهور در برابر آنچه را که کار قانونی می نامیم یکسان اند و هیچ فرقی بین آنان نیست…!!
چه کسی و چه منطقی به ما این حق را می دهد تا چنین اعمالی را به صرف اینکه قاضی یا نماینده یا وکیل و وزیر هستیم از خود بروز دهیم ، مگر پسُتها قرار است پست مان کند ؟ مگر قرار است قانون فقط مربوط به طبقه دون جامعه باشد ؟ مگر می توان کرامت انسانها را به همین راحتی و به صرف داشتن مسئولیت و غرور و عُجب حاصل از آن بدین گونه لگدمال کرد ؟ مگر ما که هستیم ؟ مگر ما تافته جدا بافته ایم ؟ چرا تصور می کنیم به دلیل شغل مان قرار است همه مردم نوکر و ذلیل ما باشند و با نازک کردن چشم و بالا گرفتن بینی از بالا به پایین نگاهشان کنیم ؟!!
ما که ادعایی نداریم که در انتظار سوییس شدن و آلمان شدن و دانمارک شدن باشیم ! قدرتمندترین زن جهان یعنی آنگلا مرکل خود به خرید روزانه می رود و یا نخست وزیر فلان کشور و وزرای شان با دوچرخه طی طریق می کنند ، نه حلقه های فشرده محافظ دارند و نه دورباش کورباش دارند و نه…!!!
طفلک سرباز وظیفه که توسط دنیای مجازی در دایره حق خواهی گرفته بود را به آن روزی رساندند که با یک عذر خواهی قاضی باصطلاح قضیه را ختم به خیر کردند و او وادار به دادن رضایت شد ، به همین راحتی و بدون کمترین دردسر ..!!
این اوج قانون مداری در کشوری است که به راحتی آب خوردن قانون توسط بالاترین کارگزار قانون اش نادیده گرفته می شود ، گویند در زمان حکومت حضرت علی(ع) در محکمه ای قاضی با صدای بلندی بر سر متهم فریاد می زند که سریعا او را از این پست خلع و حذف می کنند به دلیل رفتار نامتعارف کسی که قرار است در کسوت قاضی حق مظلومی را بستاند!!
این روایات فقط برای مطالعه و خواندن و شعار دادن نیست که از حفظ کنیم در وقت امتحان…!!!
این سیلی اگر وجدان جامعه را بیدار نکند بلاشک در فردایی دیگر تبدیل به مشت و لگد و حذف فیزیکی خواهد شد…!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*